Ennen oli kaikki paremmin. Lapset leikkivät pihalla pois aikuisten jaloista eikä nuorilla ollut zoomer-katsetta.
Muistan kaihoten liiterileikkejämme, kun kiipeilimme tyttöjen kanssa halkopinoja pitkin katonrajaan kurkkimaan ihmisten varastoja tai talon yhteishuussissa asioivia. Välillä katselimme aidan yli jännitysnäytelmää, kun naapuritalon Artturi otti ja kuoli ja jäykkää miestä kannettiin ruumisautoon. Siinä selvisi elämän tosiasioita ilman oppitunteja tai true crime -sarjoja. Tai kun alakerran ompelijan tytär muuttui siniseksi kasvoiltaan ja kuolla kupsahti. Tiesimme odottaa sitä, koska Sirpa itse kertoi, että hänellä on sydänvika ja hän ei eläisi kauan. Hänetkin haettiin ruumisautoon. Musta pakettiauto, jossa oli molemmin puolin seinässä kultainen risti.
Yksi Outikin kuoli. Hän näytti eskimolta pyöreine poskineen ja vinoine silmineen, ja hänellä taas oli sydän väärällä puolella. Eräänä päivänä hän ei enää tullut kouluun, joten ruumista emme tällä kertaa nähneet emmekä ruumisautoa Ja yhdeltä Laurilta puuttui toinen käsivarsi, ja se johtui talidomidista. Hän elää vieläkin.
Kellään ei ollut nepsy-diagnoosia. Kukaan ei häiriköinyt tunnilla. Mäkelän Jukka kyllä poltti tupakkia Seurahuoneen oven edessä ja sai jälki-istuntoa ja käytösnumeron alennuksen. Muutoin oltiin kiltisti eikä katkeroiduttu edes todistusnelosista, joita matematiikan opettaja anteliaasti jakoi, jopa puolelle luokalle. Samoin kielten opettajat käräyttivät oppilaita nelosilla. Vaan emme valittaneet emmekä katsoneet pahasti, vaan köyhät menivät koulun järjestämille ehtolaiskursseille kesäkuuksi ja rikkaammat yksityisopettajalle. Ehdot suoritettiin tai jäätiin luokalle. Joku jäi aina nalkkiin.
Nyt zoomer-nuoret tuijottavat ilmeettömän vihaisesti, jos eivät ymmärrä jotain. Joka toisella on jokin diagnoosi, johon on lääkitys ja joka pitää ottaa lieventävänä asianhaarana huomioon opetuksessa ja kotikasvatuksessa ja numeroarvioinnissa. Vaatia ei saa. Pahaa mieltä ei saa aiheuttaa eikä missään tapauksessa saa kieltää. Huonoa numeroa ei saa antaa, ja kehua pitää pienestäkin evän väräytyksestä. Kiusaajia pitää ymmärtää, sillä heillä on huumevanhemmat tai masentunut yh-äiti.
Ennen sanottiin, että tuleen ei saa jäädä makaamaan, ja tarvittaessa sai jopa nahkaremmistä tai ainakin tukkapöllyä, luunapin tai läpsäytyksen johonkin kehon pehmeään kohtaan. Kummasti auttoi muistamaan, ettei toiste tee pahoja tai ettei koulussa sanota opettajille vastaan. Osattiin nöyrtyä ja hävetä. Kaksi taitoa, jotka tulevaisuuden toivomme ovat kadottaneet.
(Valokuva new old.photos)
Lorun jalkaa
VastaaPoistaLeikki leiskui lasten kesken
ei ollut hauskaa vain hetken,
ei tarvinnut aikuisten loksautella
pitäkääpäs mölyt mahassanne,
jos kävi pieni tuulen väre
ei ollut se mikään syy näreen.
Paljon oli ennen paremmin
ihmiset voivat hyvemmin.
Paljon oli ennen paremmin
Poistaihmiset voivat hyvemmin.....
Vaan tuota valokuvan pientä pullukkaa suren. Ettei vaan tipahtaisi isin turvallisessa kyydissä. Vaikka kuinka katson, en näe turvavyötä missään kohdin. Äiti ei edes huomaa kun kiharapää putoaa ämpäri kädessään.
Mistähän tuo kuva on peräisin ja mikä on kuvan tarkoitus. Ei se vaikuta edes todelliselta. Ihan kuin tuo lapsi istuimessaan olisi kuvaan lisätty jostain. Mätkäisty tarakalle syömingit ja hely kädessään.
PoistaLisäsi valokuvan linkin. Ne ovat instagramkuvia historianja filosofian alaan kuuluvalta sivustolta, joka luonnehtii itseään näin:
PoistaThe Most Famous Photographs in The History
Vintage Historical Photos & Weird Facts
Sitä en voi vannoa, ovatko kuvat aitoja, mutta minulla ei taida olla syytä epäillä niiden alkuperää.
Taitavat olla jotain muokkauskuvia. Outo sivusto minulle.
PoistaEi vaikuta siltä, alustan teemana on historia ja filosofia. Minusta ne ovat aitoja retrokuvia. Nykyään tekoälysaasteen aikana ei siis kuitenkaan voi olla mistään varma.
PoistaEi tarkoitukseni ole vähätellä kuvaa. Olisi vaan kiva tietää, onko se mainosmielessä tehty. Perheen menopeli.
PoistaTotta, Ripranie, itseänikin kiinnostaa kuvan aitous. Tällä hetkellä uskon siihen, kunnes joku tietää todistetusti paremmin. Mielellään saa tietää, jos todistaa tietonsa.
PoistaMinusta tuo kuva on eri elementeistä rakenneltu taidekuva. Lapsi on hyvin kevyesti puettu verrattuna aikuisiin. Kuvan tausta on erillään noista ihmisistä.
PoistaEt sä tajunnu, oot sä tyhmä, hei haloo, eiks mee jakeluun, oot sä ihan uuno, ilmentymiä zoomer -tuijotuksesta. Kyseinen tuijotus ei todellakaan kuulu asiakaspalveluun, jos muuhunkaan kohteliaaseen kanssakäymiseen. Eihän ainakaan avoin tuijottelu muutenkaan ole niin järin fiksua, kuin ehkä joissain komedioissa hauskuuttamiseen, mikä on jo toinen juttu. Hyvät tavat kaunistavat.
VastaaPoistaNo, paljastan tässä heti kärkeen, että enemmän minua mietityttää sen tuijotuksen onttous, tyhjyys, kuin se, että nuori ei kenties osaa tapoja. En ole varma, osaanko tapoja itsekään ja haluanko edes aina käyttätyä hyvin. Minuahan vaivaa jo kassojen hyvää päivänjatkoa -toivotus.
PoistaKiinnitin tuohon nuorten onttoon ilmeeseen huomiota jo ennen kuin se nimettiin mediassa. Tällaista reagoimatonta katsetta on lääketieteessä kuvattu psykopaatin katseeksi: ihminen on sisältä tyhjä, hänellä ei ole tunteita. Ikään kuin ihminen olisi jossain olemattomassa tilassa.
Onhan tuota tyhjää katsetta nähty jo muutamia vuosikymmeniä taaksepäin. On siinäkin perää, että tuollainen katse on tyhjä ja tunteeton. Voi se olla myös ihan tarkoituksella tehty katse, jos sairaskin.
PoistaHieno valokuva, ja hyvä teksti Iines! Tytöllä on joku " puukapula " kädessä. Onko se ollut estämässä istuimesta putoamista? Ihastuttava tytön tyllerö on saanut keploteltua sen irti.
VastaaPoistaVai mikä se keppi on? :)
En ollut kuulutkaan moisesta zoomer-ilmiöstä. Tuijottaminen ei sinänsä ole uusi ilmiö, vaan mihin tarkoitukseen ja missä tilanteessa sitä käytetään.
Isänäidilläni oli tapana sanoa leikkisän lempeästi: - Nyt katotaan, ja niin sitten katsottiin hänen kanssaan toisiamme hetki silmistä silmiin ja kasvoista kasvoihin. Myöhemmin olen miettinyt, oliko se keino saada lapsi rauhoittumaan hääräämisestään, vai ikään kuin toiseen tutustuminen, " näkeminen " harvoin tavattaessa. Yhteinen, intensiivinen hetki?
En edelleenkään tiedä varmasti perimmäistä syytä tai katsomisen tarkoitusta.
Olen nähnyt nuorisolla pysähtyneitä katseita ja ilmeiden jähmettymistä mm. kysymysteni yhteydessä.
Joko kysymykseeni ei osata vastata, tai ilmeisesti kysymystäni pidetään tyhmänä itsestäänselvässä asiassa, tai ei vaan kiinnosta pätkään korviaan lotkauttaa.
Mummon peruja muistaakseni on myös olettamus, ettei saa kauan katsoa yksn olkessa yhteen kohtaan. Jotenkin se liittyi mielen sairauteen. Syvästi masentuneen ihmisen merkkiköhän se oli, että tuijottaa vaan yhteen paikkaan liikkumatta?
"Katse kertoo kaiken " , "Silmät ovat sielun peili" ja " sulle silmäni annan " mitä kaikkea silmiin ja katsomiseen onkaan aikojen kuluessa liitetty?
Tyly käyttäytyminen on egoistin tai erakon tapa osoittaa, ettei vähempää vois kiinnostaa, mitä muut ajattelevat.
Kohtelias käytös on osalle nuoria vierasta. Niin se on myös aikuisille.
Ihmettelen, että koululuokissa saa tunneilla pitää hattua päässä. Jos minä olisin opettaja, hattu lentäisi oitis naulakkoon.
Ennen oli paremmin se, että oli nuori ja unelmia,
nyt on ryppyinen nahkakuori
ja päivä kerrallaan edetään
kohti krematoriota.
Olen tulkinnut tytön kädessä olevan kepin hiekkalapioksi, koska toisessa kädessä on hiekkaämpäri, eikö vaan? Vaan vieläkin pelkään, että hyvin ruokittu lapsukainen putoaa kyydistä. Tuo lapsen pulleus viittaa aidosti jonnekin 50-luvulle, jolloin lapsia yliruokittiin ja pulskuutta pidettiin terveyden merkkinä.
PoistaMeillä ei lippistä saanut pitää tunnilla. Nykyään varmasti naisten hunnut ovat saaneet aikaan sen, ettei pään peittämistä saa kieltää keneltäkään.
Minusta nuorten tyhjä katse kuvastaa aikaamme. Asioilla ei ole enää välttämättä sisältöjä, on vain kuoria, joita esitetään. Psykopaatin tyhjä katse esiintyy myös malleilla, esimerkiksi muotinäytösestradeilla ja mainoskuvissa. Mallit ovat ilmeettömiä. Se on trendi kaikkialla.
Tulkitsette tuon pienen tyllerön oitis tytöksi, vaikka vanhaan aikaankin (jo ennen hippiaikaa) pienillä pojillakin saattoi olla pitkähkö tukka.
PoistaJa kai silloinkin oli myös muunsukupuolisia siinä missä nytkin. Mutta putoamista pelkään minäkin. Vähän kun isukki-kuski kaasuttaa ja ehkä keuliikin, niin pullukkaista viedään.
Mitä tulee ilmeettömyyteen ja vakavaan ilmeeseen ylipäätään, niin eikös se vielä jokin aika sitten ollut nimenomaan meidän suomalaisten suuri synti?
Muualla kun tulta hehkuu valkohapsetkin, kuten Hövelön isopäinen poika hempeästi runoili. Olemmeko nyt ohikiitävän hetken verran uuden ajan ilmeetöntä kärkikastia?
Tähtenämme Topi Kärki
terävä on meillä järki,
vaikka päätä miten särki
paistui meillä vielä särki.
PS. Kai iinesläiset vielä muistavat, miten särkiä paistetaan?
Totisuus on eri juttu kuin zoomer -katse, joka ilmentää halvennusta ja on epäkohtelias. Se on myös viestinnän tietoinen katse. Mallien ilmeettömyys kertoo siitä, että he esittelevät vaatteitaan eivätkä itseään. Se on myös tietoista, mutta ei halventavaa kuten zoomer -katse. Minusta tuo lapsi on tyttö.
PoistaHyvä havainto, että kuvan typykkä voikin olla poika. Omassa lapsuudessanikin naapurissa oli pitkätukkainen valkohapsi, Matti-poika, jonka kiharapilvi leikattiin vasta lähellä kouluikää. Tosin tämä poikien pitkätukkaisuus kuvan ottoaikana, oletettavasti 50-luvulla oli harvinaista.
PoistaMitä paistaa särkeä -sanontaan tulee, niin kyseessähän on entisaikain tuijotuskilpailu. Kummalla ensin luomi räpsähtää, on häviäjä.
Tai toisaalta sanonnalla oli lemmekäs merkitys. Toisistaan kiinnostuneet tuijottivat toisiaan pitkään, mutta eivät siis tyhjästi ja vihaisesti. Mieleeni on jäänyt yksi intiimi särjenpaisto Turun Moselista. Vastapäätä pöytää istui mies ja juutuimme toistemme silmiin, kirjaimellisesti. Mitään muuta ei tapahtunut, lähdimme tyttöjen kanssa pois - paikka oli kuuluisa räkälä, mutta tuijotuksen intensiteetin muistan vieläkin. Oi niitä aikoja.
Mielenkiintoista - sinä ja tuntematon mies katselitte toisianne silmiin vakavina, ilman että ilme värähtikään?
PoistaJos siinä olisi ollut tumma komea ulkomaanelävä, pakolainen tms, niin hänen silmänsä olisi kyllä vilkkunut eri tavalla ja toiminta aktivoitunut äkkiä.
Muistelen joskus jopa opetetun, ettei etenkään etelän muslimimaissa naisen sovi katsoa miestä suoraan silmiin, sillä se on merkki jostakin, kiinnostuksesta, kevytmielisyydestä, hepsankeikkuudesta tms.
Taisin olla taiteellisessa mielentilassa parin oluen siivittämänä. Se oli tosiaan särjen paistamista, emme kommunikoineet tai hymyilleet. Ihmettelin mielessäni, miten tällaisessa räkälässä on näin mielenkiintoinen tapaus. Ei ihme, että muistan vieläkin tyypin kasvot ja silmät, vaikka en tahdo muistaa kunnolla kepulaisen kemistipoikaystäväni silmiä.
PoistaMinulla on oikeastaan ihan päinvastaisia palvelukokemuksia, kun asiaa tarkemmin mietin.
VastaaPoistaEn muista kohdanneeni zoomer-ilmettä, vaan etenkin nuoret myyjät ja virkailijat ovat ihan korostetunkin ystävällisiä ja auttavaisia. Avasipa kerran eräs tyttö jopa ovenkin minulle - toki herrasmiehenä ohjasin hänet silti menemään ensin.
Marmatinkin kerran kotiin palattua vaimolleni, että näytänkö minä saatana jo niin vanhalta, että minulle pitää olla kohtelias!!!?
Vaimo vain vilkaisi ja hymähti: ”Näytät.”
Tuohon zoomer -katseen kohteeksi joutuvat useimmin keski-ikäiset ja vanhemmat naiset. Se on eräänlainen kiusaamismuoto sekin. Suorittajana useimmin nuorempi nainen kuin mies. Kiusaaminenhan on yleensä oman heikon itsetunnon nostamisyritys syystä, jos toisestakin. Enemmän miesten harjoittama tyypillisempi halveeraamisyritys on virne suupielessä. Se on kestänyt myös aikaa.
PoistaNo minä en ole luonnossa kohdannut tuollaista katsetta, mutta tunnistan sen kaikenlaisesta kuvallisesta viestinnästä.
PoistaOikestaan tarkkailuni alkoi, kun näin takavuosina yhdellä netin ns. älyllisellä keskustelupalstalla erään aktiivisen keskustelijan kasvokuvan itsestään. Katseeni pysähtyi hänen ilmeettömään tyhjään katseeseensa. Hän katsoi ikään kuin katsojan läpi, ihan kuin ei olisi olemassa. En ollut nähnyt sellaista katsetta ennen.
Seuraavat samanlaiset katseet näinkin sitten erilaisilla murhaajilla, psykopaateilla, kuvissa ja Netflixin true crime -sarjoissa. Juuri tämänkaltainen sielun tyhjyyden tunne minua oudoksuttaa tässä nuorten zoomeroinnissa. He ovat ikään kuin hetken pois ruumiistaan.
Mitäs siinä mulkoilet, saatettiin ennen muinoin kysyä. Nykyajan zoomer -kyttäily vertautuu jotenkin tuohon mulkoiluun. Aika harvoin siinä on kyse mistään psykopaattisuudesta. Epäkohtelias kyttäily ja mulkoilu on ennen kaikkea varmaan tahallistakin huonoa käytöstä ja kiusaamista. Yleensä, jos se ei tavaksi tule se ohitetaan hienotunteisesti. Monesti voi käydä niin, että jos kysyy katseen perään, niin siitä syntyy vaan suurempi soppa. Älä ärsytä ärsyttäjää on käypä ohje. Jos se ei toimi, niin sitten pitää kysyä katseen perään. Some on varmaan lisännyt joidenkin kiusaamispyrkimyksiä. Jos on sellainen luonne, niin somessa on helpohkoa kiusata, ken siitä tyydytyksensä saa.
PoistaTuo diagnosoitujen määrän kasvu taitaa liittyä tähän vallalla olevaan vihervasemmistolaisuuteen. Sen palvelemismuodot ovat muutkin kuin itse diagnoosin saaneet. Siksi kai niitä hanakasti jaellaan. Tällaiseen käsitykseen helposti yltää, kun seuraa valtalehdistöä. Voi kauhistus!
VastaaPoistaToisaalta oppilaiden monipuolinen terveydenhoito on lisääntynyt, samaten lääketiede ja psykologia on kehittynyt tunnistamaan yhä hienosyisempiä tiloja ja sairauksia.
PoistaNäitä siis tutkitaan enemmän kuin ennen, jolloin niitä ei tutkittu ollenkaan. Diagnooseja ja löydöksiä on väkisinkin enemmän.
Kyllä siltikin tuo diagnoosien lisääntyminen hämmästyttää. Ja varsinkin psyykenlääkkeiden käytön lisääntymä ihmetyttää. Ei hyvä.
PoistaKyllä vaan, tuntuu, että joka toisella on jokin diagnoosi. Onkohan noin tarkka erittely aina tarpeen?
PoistaMinun opettaja-aikanani puhuttiin lähinnä vain lukihäiriöstä, eikä niitäkään aina hoidettu mitenkään. Äidinkielessä lukihäiriö oli suhteellisen helppo erottaa ja ottaa huomioon arvostelussa lieventävänä seikkana.
Muistan myös täällä ahkerasti kirjoitelleen Japen maininneen omasta lukihäiriöstään. Hänhän oli loistava kirjoittaja, jolta sanoja tuli paljon ja tyyli oli hyvää ja lennokasta.
Muistan myös yhden oppilaan, jolla kerrottiin olevan asperger-häiriö. Hän erottui muista sosiaalisella kömpelyydellään, varautuneisuudellaan, mutta pärjäsi opinnoissaan aivan samoin kuin muutkin. En muista, että hän olisi saanut erityisopetusta tai kohtelua. Hän meni muiden mukana ja sai paperit.
Niinpä, kyllä terveelle järjenkäytölle aina sijansa on.
PoistaTuli istuttua sisareni kanssa iltaa. Niin ulkona, kynttilöiden ja puutarhalampuja kuin täysikuutakin tuijotellessa. Kuläravintolassa lli yjsityistilaisuus, joten emme voineet mennä sinne istuksimaan. Iloinen puheensorina ja naurunremakka kuului tyynessä illassa myös meidän korviimme ravintolan terassilta.
VastaaPoistaKirjoittelin tänne joskus alkuillasta Iineksen lataamasta valokuvasta, mutta sain kommenttini katomaan.
Tulipa mieleeni, että josko kuvan henkilöt on tietoisesti " aseteltu " kuvausta varten.
Näyttäökö kulkuneuvo liikkuvan? Jospa isän oikea jalka piilossa pitää pyörää pystyssä ja pikkuinen on asetettu istumaan ilman turvavyötä jännitystä tunnelmaan tuomaan?
Onko valokuvalla nimi, jos on, se ehkä antaisi osviittaa, mitä kuvalla on haluttu viestittää.
Uskon kuvan aitouteen, sillä tämän britti-ihmisen blogin, instagramin ja FB:n ideana ovat ”parhaat historialliset vintage-kuvat”. Tämän kuvan selitteenä oli ”A family out for a ride in the UK, ca. 1930s” eli perhe ajelulla Iso-Britanniassa noin 1930-luvulla.
PoistaSiitä ei tietenkään voida olla varmoja, oliko kuva lavastettu alun perin tai ettei kuva ole tekoälyn tuottama. Aidolta nämä sivustot kuitenkin epäilijänkin silmin vaikuttavat.
PS Uskon, että tämä ihminen kerää vanhoja valokuvia huutokaupoista, kirpputoreilta ja antikvariaateista, mistä vain. Niin kuin joku postimerkkejä. Hieno harrastus, minusta kiinnostavampi kuin kuntosalilla hikoilu, - vaikka terveellistähän se on.
PoistaTuli nautittua lämmittävää juotavaa ulkona puutarhassa, jote sormi on hieman horjunut kännyn kirjainriveillä.
VastaaPoistaOn surullista jopa järkyttävää, miten hövelisti nykyisin psyyke-yms. lääkkeitä määrätään niin lapsille kuin aikuisillekin.
Toitotetaan, että ole vain oma itsesi! Kuinka moni todella tuntee itsensä tai tiedostaa kuka on, varsinkaan turruttavassa lääketokkurassa.
Ei ihme, jos medikaaleilla tunteet sammutettuna, ihminen tuijottaa, olematta läsnä vuorovaikutustilanteissa.
Sormi saa vähän heilahtaa lauantain myöhäistunteina lämpimässä ja pimeässä loppukesän yössä. Minä panin eilen mökin talviteloille. Poimin omenat puusta, kannoin pihakalusteet suojaan, kiinnitin ikkunaluukut hakasiin, poimin kukkakimput kaupunkiin vietäväksi ja vein haudalle kanervat ja yhden pienen sypressin. Muilla haudoilla kukkivat vielä kesäkukat.
PoistaOletpa ollut ahkerana, Iines!
PoistaMinusta tuntuu haikealta joka kerta, kun laitetaan mökki talvea ja uutta kesää odottamaan.
Pieni muuttokuorma tulee vaatteista ja ruokatarvikkeista sekä erilaisista tarvekaluista, joita kuljetetaan edestakaisin.
Ei kestä kauan kaupunkieloa, kun jo kaipaan mökille metsän tuoksuun ja vapauteen.
Toki kaupungissa on asunnon lähellä metsää ja virtaava vesi, mutta ei ole sama atmosfääri.
Vielä ei ole aikomustakaan siirtyä kaupunkiin.Puut ovat täynnä omenoita. Juurikkaat vielä maassa, karviaiset pensaissa, sienet ja puolukat poimiatta.
Aitan romppeet laitoin jo pusseihin ja varastolaatikoihin talvea odottamaan.
Tulee loistava sunnuntai-päivä! Nauttikaamme vielä kesäisistä hetkistä!
Se tavaroiden rahtaaminen edestakaisin onkin oma lukunsa. Ikinä en pääse mökille ja mökiltä pois vain yhdellä tulolla tai menolla. Jo kukkasten vieminen paikasta toiseen täyttää minulla auton. Sitten on petivaatteet, täkit, tyynyt, pyyhkeet, tietoliikennevälineet, omat vaatteet, ruokaa kylmälaukuissa ja kasseissa.
PoistaJa aina on joitain erikoistavaroita, kuten minulla viimeksi vaikkapa metalliset kaksitasotikkaat, erilaisia isoja puutarhavälineitä, pitkävartiset oksasakset, trimmeri jne. Yksi huusholli ajetaan aina alas jääkaapin ja pakastimen tyhjennyksineen, pesuineen, kuivauksineen ja sähkön katkaisuineen, ja sitten heti perillä ajetaan toinen huusholli ylös, kylmälaitteet talven jäljiltä käyntiin… Ja jännitetään, mitä vaurioita talven aikana on tullut. Tänä vuonna mökiltä levisi pakastin, ovi ei pysynyt kiinni.
Tuttua puuhaa kaikkinensa.
PoistaOlen välillä marmattanut, että saisipa kaikki tavarat vielä kerran yhteen ja samaan paikkaan. Voisi tehdä siten myös paljon poistoja. Eri kokoisia kattiloitakin on yht. 15 kpl , juhla- ja arkiaterimiakin olisi yhteen laskien isojen pitojen tarpeiksi. Astiastoja: mukeja, juhlakahvikuppeja, kulhoja, jälkiruokamaljoja, erilaisia viinilaseja...jne. jne on molemmissa huusholleissa. Mattoja, verhoja, vuodevaatteita jne. on yllinkyllin. Minun pitää varautua aina myös yövieraiden vuoksi.
Sentään pehtoorilla on mökillä lukittava vaja, jonne voi jättää moottorisahat, ruohonleikkurit ja kaikki maa- ja puutarhatöissä tarvittavat koneet ja vehkeet. Vajassa onkin jos jonkinlaista " timmentakkasta " periaatteella, että ehkä tuotakin ruuvia tai naulaa vielä jossakin tarvitsee.
Avaimia on pihaiirin jokaiseen rakennukseen, myös siskon alamökille, sekä siellä olevaan varastoon ja vinttiin. Kahdessa kaivossakin on lukot. Edelliset omistajat, setäni ja hänen jälkeensä eläkeläispariskunta jättivät tavaroitaan, joita on myös ladossa ja navetassakin. Paljon on kuskattu kaatopaikallekin rojua.
Isäni veljellä oli aikoinaan kolme lehmää ja vasikoita täällä navetassa.
Jos eläisi yksin, asuisin tietysti täällä maalla. Jonkun verran investointeja ympärivuotisen asuinmukavuuden eteen pitäisi tehdä, mutta ne eivät olisi ylitsepääsemättömiä.
No, haaveita pitää olla, vaikka ne jäisivät toteutumatta.
Tänään kävin siskon kanssa tatteja poimiassa.
Aamulla raastoin marjankerurilla karviaismarjat pensaista. Toisessa kädessäni oli nahkarukkanen, jolla nostelin oksia ja vedin marjat keruriin.
Vaan menipä hieman aikaa siistiessä saksilla marjat molemmistä päistä.
Pehtoorikin osallistui talkoisiin.
Sisko otti onneksi paljon omenoita mukaansa, vaikka hänellä itselläänkin on omenapuita maatalossaan.
Ruokalevolla tuli taas höpistyä tänne. :)
Astiat on meillä molemmissa huusholleissa erikseen. Niin on kätevintä, kun on mökkimatkaa jonkin verran. Nuo petivaatteetkin ovat erikseen, ja tuon mökkipeitteet ja tyynyt tänne talvikotiin vain sen mökkihajun vuoksi. Ylipäänsä kaikki tarvikkeet ovat erikseen, niin on kätevintä. Joitain työkaluja ym. kuskaan satunnaisesti edes takaisin.
PoistaIhana tuommoinen vanha maalaispaikka, jonka ulkorakennuksista löytyy vielä ikivanhoja aarteita, työkaluja, heinäkärryjen koristeellinen metalli-istuin - siitä tulee hieno baarijakkara, vanha pyykkilauta, kauniita puuhöyliä, vaikka mitä esineitä, jotka käyvät taideteoksesta. Itse tein kuluneesta harmaasta kehräyspuun (?) penkistä keittiöön ikkunalaudan.
PS Vanhalla heinähäkillä tarkoitan siis ns. heinäharavaa, hevosvetoista, katsopa linkistä tuo upea kone.
PoistaKoko masiina on antiikkia, ja sen pyöristä ja piikeistä saa puutarhaan tukirakenteita ja hienosta reiällisestä istuimesta vaikka pihatuolin omenapuun alle tai sen baarijakkaran kaupunkikotiin.
https://www.vastavalo.net/vanha-heinaharava-tyovaline-haravakone-476067.html
Hieno kuva, olen lapsuudessani mummolassa nähnytkin tuollaisia täydessä touhusssa. Meillähän oli siellä mummola-seudullani keskipohjanmaan jokivarressa paljon sekä äidin että isän sukulaisia, etupäässä maalaistaloja.
PoistaOma mökkimmekin (vaimon suvun) on entinen maalaistalo. Tulin tänne ”omaan” rantamökkiimme (70-luvun hirsihuvila) nyt aamulla, yksin, ja täältä on matkaa ”ylämökkiin” (vaimon siskon huushollaama maatalo) reilut puoli kilometriä, välissä omaa metsää toki.
Huomenna ajattelin lähteä kanootilla katselemaan taas muita järviä ja puroja. Periaatteessa pääsisin täältä pienet maakannakset ylittäen merelle asti (tiedän sen siitä, että yksi naapuri teki sen reissun).
Tai voi olla, että lähdenkin taas Torronsuolle. Kainuussa kasvaneena rakastan soita.
Tämmöinen hevosvetoinen heinäharava koristeellisine istuimineen nökötti serkkuni kesäpaikan pihan reunassa ja kasvoi heinää. Himoitsin sitä, ja lopulta serkku ottikin sen käyttöönsä irrottamalla renkaat ja tukemalla niillä rinteen päälle rakennetun terassin. Istuimen ja muiden osien kohtalo ei selvinnyt.
PoistaKanootti on minunkin unelmani. Siinä näkee enemmän ja lähempää ja voi hiljaa solua eteenpäin. Sopii kai erityisen hyvin järviin; merellä on aina tuulista.
Jos olisin Tapsa (mikä ei mikään harmittava asia olisi), niin olisin silti varovainen kun Torron suolle menisin. Moni karpalon huumaama hillanpoimija on näetsen kadonnut sen suonsilmäkkeihin. Muistan lapsuudestani miten vanhat tammelaiset minuakin varoittivat että "moni sinne on menny mutta harva siältä takasin on tullu", ja Ala-Similän isäntä siihen vielä että "muistaakseni ei yksikään.." - Yhdessä Forssan kauppalan johto suunnitteli Tammelan kunnanvaltuuston kanssa sinne kylttiä, jossa lukisi: ”Ken tästä käy, saa kaiken toivon heittää” Ja että kuulostaisi hianommalta ulkomaalaisten silmisä ja korvisa, niin sama Danten italiaksi: "Lasciate ogne speranza, voi ch'intrate"
PoistaTorron suo, etäällä ja yksin.
Suolle ei vissiin pitäisi mennä ainakaan yksinään. Muistan vieläkin, kun mökkiseudun metsiin oli lapsuudessani eksynyt yksi Taimi, joka oli vähämielinen. Järjestettiin sitten suuretsinnät, koska seudulla oli suomaastoa, jonne Taimin pelättiin menneen ja hukkuneen suonsilmäkkeeseen. Taimi löytyi sitten metsästä villatakki repeytyneenä, mutta elävänä. Myöhemmin talvella sitten kuulimme, että Taimi oli pudonnut kaivoon ja hukkunut. Liukastunut jäätyneen kaivonedustan kumpareeseen kurkottaessaan vettä ämpäriinsä.
PoistaKyllä ennen oli kaikki paremmin. Vai mitä?
Yritin etsiä, mutten löytänyt runoa Torronsuosta. Pitänee vähän soveltaa:
PoistaKomian Vorssan alla
hyljätty suoparka on,
sen silmät pohjaa vailla
ja turve eloton.
Pusulan ukko kerran tahtoi
sen tulla tuntemaan,
miten laaja olla mahtoi
tuo neva Mikiksen maan.
Mut into laantui, loppui kaljakin,
niin laaja on kuin paksukin
sen koommin mittaamatta on
tuo letto ponneton.
Suo siellä, vetelä täällä. Eränkävijä se taitaa suonkin metkut. Suolla on turmansa ja hurmansa. Viehtymyksensä, josta en tiedä kun en ole kokenut. Suo on hieno tarinanlähde, ken sen taidon osaa.
PoistaEi ollut ennen kaikki paremmin, mutta oli paljon paremmin. Eläminen oli erilaista ja siihen oli tyytyminen. Valitus oli outo sana. Tehtiin, mitä tehtävän piti. Oltiin tyytyväisiä, kun työt ja asiat hoidettiin. Oltiinko vaatimattomia, en osaa sanoa. Aika oli, mitä ja mikä oli. Työ oli vaivalloista, koneet oli mitä oli, mutta oli niistä apu. Meillä oli ammoin traktorivetoinen haravakone, jossa istuminen ei niin herkkua ollut. Pellonreunat haravoitiin käsiharavalla ja tehtiin, mitä vanhemmat sanoivat. Oltiin paljon ulkoilmassa, mikä oli mukavaa. Isä laittoi keinun heinälatoon, jossa minäkin keinuin ja korkealle ja pitkälle eikä yhtään hirvittänyt. Se oli nautinto.
Kaupunkilaislapsi oli siinä onnellisessa asemassa, että hänellä oli monesti juuret maaseudulla, jossa voi viettää kesät vapaana luonnossa ja ulkona kirmaten, ei ollut pakko mennä sukulaisten maatöihin. Sai mennä.
PoistaMinä menin lähellä sijaitsevan ison maatalon tytön kanssa chillailemaan päiväksi ja osallistuin hänen kanssaan talon töihin. Haimme mm. joka ilta lehmät kaukana metsässä sijaitsevalta niityltä lypsylle navettaan, ja ne olivat hauskoja hakumatkoja halki kauniiden maisemien. Tulipa poltettua ensimmäiset salatupakatkin siellä puskissa lehmien katsellessa touhujamme.
Ja olimme usein harventamassa sokerijuurikasta isolla hehtaaripellolla ja haaveilimme koko ajan uimisesta, jonne menisimme illemmalla. Vetelimme toisiamme isoilla pujoilla ja rikkaruohopaakuilla salaa persuksiin, niin että toinen tupsahti turvalleen maahan. Ja sitä kikatusta ja naurua! Eipä ollut tuskia eikä ahdistuksia siellä työn tuiskeessa ja hauskanpidossa. Ihania kesiä.
Niittokonetta tai traktoria ei tänne ole jäänyt. Joitakin heinäseipäitä, talikoita, sirppejä, kuokkia, hankoja, lapioita, rautakanki, kirveitä, viikate...huoh!
VastaaPoistaKauniita, vanhoja puulaatikoita, jopa ehjä kylpyamme, sinkki, pelti- ja emaliämpäreitä..
Vanhoja työkaluja olen kerännyt sisareni ( ukin ja mummon entinen mökki) eteiseen. Siellä on monemlaisia vanhoja tarvekaluja. Sahoja, leipälapioita, maitotonkka, pärevasuja, leipätiinu, kahvimylly jne.
Vanhoja myrskylyhtyjä on useampi ja saunan pukuhuoneen seinälle olen laittanut tauluiksi kaksi vanhaa pyykkilautaa.
Kyllä Tapsan kelpaa meloa ja nauttia vapaudestaan tällaisina intiaanikesän päivinä.
Myrskylyhtyjä minullakin on ja maitotonkka saunassa kylmää vettä varten. Keittiössä on joitain kivoja keittiökaluja kuten Olgan vanha punainen kahvimylly. Olgan rukin annoin siskolle ja hän vei sen Saksan-kotiinsa muistoksi Olgasta. Minulle jäi muut tavarat, kuten Olgan uskonnollinen kirjallisuus - mm. Arndtin Postilla ja surukirjekokoelma. Mustareunaisia kutsukirjeitä, joissa suurella surulla ilmoitettiin rakkaan omaisen hautajaiskutsu neiti Olga H:lle.
PoistaVaan, asiasta toiseen, aika kiinnostava on nyt muuan kepeähkö aihe: kansanedustaja Anna Kontulan (vas.) aiemmin harjoittamasta seksinmyynnistä ja vapaasta seksistä noussut keskustelu.
VastaaPoistaTarkoitan sitä näkökulmaa, että Kontulaa pidetään tässä edistyksellisenä, rohkeana naisena, jolla on oikeus. Korostan, että minulla ei ole mitään tätä oikeutta vastaan, en halua kyseenalaistaa sitä, enkä tunne tarkemmin Kontulan motiiveja enkä häntä ihmisenä.
Hänelle siis sataa kovasti ihailua ja kannustusta, joskin tietysti seksin myyntiä myös kyseenalaistetaan tuomalla esiin kaikki vanhat tutut vasta-argumentit. Mutta enemmän on seksin myynnin hyväksyntää.
Minun huomioni siis kiinnittää tämä ihailu ja kannustus, joka kansanedustajaan kohdistuu. Miksi se kiinnittää huomiotani? No siksi, että näinä aikoina saa lukea ja kuulla vain poliitikkojen haukkumista ja suoranaista halveksuntaa. Ilma on sakeana poliittista vihapuhetta.
Kysynkin siis, - viitaten Helsingin Sanomien Anna Kontula -artikkeliin Kuukausiliitteessä, muuttuisiko asiaan suhtautuminen, jos vaihdettaisiin Anna Kontulan tilalle artikkeliin nimeksi Riikka Purra? Tulisiko yhtä paljon kiitosta ja hyväksyntää?
" ... Ilma on sakeana poliittista vihapuhetta...."
PoistaOlen samaa mieltä. Ja ketkäpä muut sitä harrastavat kuin Purra ja Keskisarja. Ja te pikkupurrat ja höyhensarjalaiset sitten perässä. Jäkäti jäkäti jäk.
Ilma on sakeana vihapuhetta. Eiköhän se kata myös sinut ja minut ja Hentun Liisan, Puntun Paavon ja Juorkunan Jussin ynnä muut.
PoistaKyllä ihmetytti, että miksi tuo Kontula nyt on niin tapetilla lehdistössä. Aina vähän siitä luin, kun joka sivulle kuva pärskähti. Selvisihän se, että kirja on tuloillaan ja viimeinen kausi eduskunnassa. Edustajaseksikumppanit saavat sitten lukea, onko he päässeet sivuille. En muista, mikä Kontulan oli saanut myymään seksiä jo 16 -vuotiaana, jos nyt oikein muistan. Joo, jos se olisi ollut Purra vastaavasti ei varmaan pelkkiä hehkutuksia olisi sadellut. Voi elämä!
PoistaMielipide on mielipide, vihapuhe on vihapuhe. Niitä voi olla joskus vaikea erottaa toisistaan. Minusta Keskisarja oli puheissaan maahanmuutosta liian suurisuinen. Sekin, että toiset tuomitaan vihapuheen perustein, toisia ei tuomita vaikka melkein mitä sanoisi. Ja sitten vaahdotaan, että kaikki samoin perustein. Minusta se ei pidä paikkaansa.
En osaa sanoa juuta enkä jaata seksinmyynnin moraalista, koska en paheksu sitä, että tarpeessa oleva saa avun. Ainoa kommenttini tästä asianhaarasta on se, että kun työ kerran hyväksytään, niin olkoon se sitten verotettavaa työtä, jotta ammatinharjoittajia ei halveksita halpoina hutsuina. Yrittäjä kuin yrittäjä.
PoistaSe mikä minua nyt kiinnostaa tässä, on asiassa mahdollisesti ilmenevä kaksinaismoraali. Jos Anna Kontulan seksityö nähdään myönteisessä valossa, niin eikö Riikka Purrankin seksityö olisi ookoo? Vai mitä sanoisivat suuret joukot? Onko moraalitajumme kaikille sama?
Tässä vertailussa on vaan se ongelma että kuka Purralta ostaisi seksiä?
PoistaMoraalintajumme ei ole kaikille sama. Toisille enemmän, toisille vähemmän, mutta sama se ei ole. Kyse on ihmisestä, ihmisen yksilöllisyydestä ja tavasta ajatella. Me olemme erilaisia ja niin myös ajatuksemme ovat erilaisia. Moraaliin vaikuttavat eri rakennuspalikat meissä. Lähtötaustamme, arvomme, kokemuksemme, kykymme ajatella, asemamme, ovat vaikuttajiamme. Moraalia on yleismaailmallisesti vaikeaa määrittää. Ainakin tulkinnat voivat vaihdella.
PoistaTässä oli kyse nuoruudenaikaisesta seksinmyynnistä, Mikis, joten älä nyt lyö tämän päivän Riikka Purraa. Kontula rahoitti opiskeluaan, mikäli oikein muistan.
PoistaMinua askarruttaa se, missä määrin Riikka Purraa olisi ryöpytetty opintojen rahoittamisesta seksillä.
Anna Kontulalla ei ilmeisesti ole ollut sielunsa taakkana uskontojen moraalisia opetuksia? Tai hänellä ei vaan ole kehittynyt seksiin resilienssiä? Herää myös ajatus, millainen hänen lääkearsenaalinsa on?
PoistaOnhan näitä, riippuvuuksia ja kyltymättömyyksiä eri asioihin ja kohteisiin.
Se, että Kontula aiemmin oli ehdottamassa ja hyväksymässä lähisukulaisten seksin, jos molemmat osapuolet niin haluavat, sai minut ihmettelemään, mikä hänen sieluntilansa onkaan?
No, hinkkauttakoon alapäätään ja tehköön mitä lystää, "minulta se ei ole pois ", mutta jotkin säännöt ihmisillä pitää jo tautien leviämisen vuoksi olla.
" Keneltä se on pois- slouganiahan" on viljelty seksuaalivähemmistöjen ja vihervasureiden lempilauseena mitätöimään eri tavalla ajattelevia. Vastuutonta, sanon minä.
Eipä tällä henkisellä tasolla ihmiskunta edelleenkään pysty muuhun kuin syömään, naimaan ja naittamaan.
Kontulan persoona on psykologisesti kiinnostava. Miettikääpä hetki hänen kasvojaan. Kyllä! Hän kuuluu näihin ylempänä puhumiimme ilmeettömiin ja vakaviin ihmisiin, joiden katse menee ihmisen läpi osumatta häneen. En muista nähneeni hänestä iloisia kuvia, en edes hymyileviä.
PoistaTuo oli minulta mennyt ohi, että Kontula olisi sallimssa lähisukulaisten välisen seksin. Onhan lääketieteellinen totuus, että lähisukulaisuus voi lisätä syntyvien poikkeavuuksia ja tiettyjä sairauksia. Tämähän on nähty esimerkiksi Espanjan Habsburgien kuningashuoneessa.
Poistahttps://www.ts.fi/uutiset/373946
Rohkea, häikäilemätön, kylmä, kova, tulee äkkiseltään mieleen tyypistä, jota en tunne. Huonosti lehtien palstoiltakaan, mitä nyt havahduin, kun joka sivulle ängetään. Tyyppi, joka varmaan pärjää. Minullekin tuo lähisukulaisten välisen seksin salliminen tuli aivan yllärinä, kuten koko juttu. Enpä ole ollut kiinnostunut tyypistä aiemminkaan.
PoistaTappaminen unohtui listasta!
VastaaPoistaNo voi viddu! Juomaan ja käyttämään huumeita, pitää tietysti myös listaan lisätä.
VastaaPoistaOlen kyllä Kontulan kanssa samaa mieltä siitä, että elämme terapiayhteiskunnassa. Hän puhui siitä taannoin jossakin yhteydessä.
VastaaPoistaLaitampa sivulleni videon Kontulan ajattelusta. En ole sitä itsekään vielä sitä katsonut. Löysin sen google-haulla
Jokaisessa ihmisessä, jokaisessa poliitikossa on monta puolta. Uskon, että poliitikko on yleisimmin oman aatteensa takana, sen läpivalaisema. Minun on vaikea uskoa yleensäkään laskelmallisuuteen tai kokonaispahuuteen ihmisessä. Pahassakin ihmisessä on hyvät puolensa.
PoistaSiksipä tuntuu oudolta, että joku pitää vaikkapa hallituksen ministereitä pahuuden ilmentyminä ja pahoina ihmisinä, jotka tekevät leikkauksia ilkeyttään tai taatakseen rikkaille voittoja. Minusta se kuvastaa paitsi typeryyttä myös laiskaa ajattelua ja älyllistä epärehellisyyttä.