19.3.2026

Mitä Minna Canth todella sanoi?

 


Suomessa asiat ovat maailman parhaiten, vaikka täältä kuuluu tänäkin armon päivänä, Minna Canthin ja tasa-arvon päivänä,  itku ja hammasten kiristys. 

Aamutelevision uutislukija sanoi juuri, että Suomi on JÄLLEEN valittu maailman onnellisimmaksi maaksi, yhdeksännen kerran. Kaikki pohjoismaat ovat kymmenen parhaan maan joukossa, Islanti on toisena ja Tanska kolmantena. Että emme sitten romahtaneetkaan onnettomien maiden joukkoon, vaikka meillä on orpopurra ja tilanne päällä.

Liput siis salkoon, kaksinkertaisesti, ja ihminen täyttyköön ilosta, edes yhdeksi päiväksi! Ehkä tämä näkyy edes jollakin tavalla eduskunnan tänäisellä kyselytunnillakin, joka on alkanut olla katselijalle koettelemus kuuloelinten ja resilienssin puolesta. 

Todettakoon vielä, että  onnellisuusraportissa onnellisuutta tarkastellaan kuuden käsitteen kautta: bruttokansantuote eli tulot henkeä kohden, sosiaalinen tuki, terveys ja terveydenhuollon saatavuus,  vapaus tehdä omia valintoja, anteliaisuus eli hyväntekeväisyys  ja korruption vähyys. 

Nämä kaikki asiat olivat tietysti toisin Minna Canthin (1844 - 1897) aikaan, ja erikoisesti naisten asema oli miehen asemaa tuntuvasti huonompi esimerkiksi koulutuksen suhteen. Minna Canth ajoikin voimakkaasti tyttökouluja ja naisen opintien avartamista kaikin puolin. Hän oli tulisieluinen köyhien ja työläisten puolesta puhuja, kuten me kaikki Canthimme lukeneet ja hiukankin koulunpenkkiä kuluttaneet  tiedämme. Itsekin muistan pitäneeni äidinkielen tunnilla esitelmän Minna  Canthista ja saaneeni kehuja siitä, että mainitsin hänen kohdallaan sanan ”tendenssikirjailija”. Opettaja, Urpo P.,  innostui tästä paasaamaan Canthin poliittisesta ulottuvuudesta, jota hän piti radikaalina mutta ihailtavana

Canthin vasemmistolaisuudella ja feminismillä on Minna Canthin päivinä ratsastettu melkoisesti monena vuonna. Kaarina Hazard kirjoitti silloisessa Twitterissään vuonna 2019,  että ”jos Minna eläisi juuri nyt tätä päivää, pramille nousisivat transihmiset, ruskeat tytöt, homot, #metoolaiset ja suvakkihuorat”. Vastaavanlaisia Minnan omimisia omaan leiriin on näkynyt usein.

Vaan mitä Minna Canth todella sanoi ja miten hän itse eli? Seksiin Minna Canth suhtautui puritaanisesti ja ehdottomasti. Ennen avioliittoa sitä ei sopinut harjoittaa. Sukupuolia oli tasan kaksi, ja Canth käyttää termiä  ”ihmiskunnan toinen sukupuoli” puhuessaan jommasta kummasta sukupuolesta. 

Minna Canth oli myös kiinnostunut uskonnnosta, ja henkilökohtainen usko oli hänelle tärkeää, vaikka hän arvostelikin kirkon toimia. Suhtautuminen naisen asemaan oli lievästi ristiriitainen ja vähintään mielenkiintoinen. Lehtikirjoituksessaan Arvostelu neiti Ellen Keyn lausunnoista Canth kirjoitti näin:

Äidin velvollisuus on naiselle ensimmäinen ja rakkain kaikista velvollisuuksista, muut vähemmin tärkeät saavat väistyä sen rinnalta ellei hän voi niitä toimittaa sen ohessa, kuin hän pitää lasta valvontansa alla. Se nainen, joka tahtoo kehittää muita lahjojaan äidin velvollisuuksien kustannuksella, se ei ansaitse äidin nimeä. Ja kovin pintapuolinen on se nainen, joka katsoo yhteiskunnallisen aseman kannattamisen vaativan hänen aikansa ja voimansa siinä määrin, että hänen täytyy luovuttaa lastensa kasvattaminen toiselle. 

Kiinnostava yksityskohta Canthin elämässä on sekin, että vaikka hän  ajoi kiihkeästi naisten kouluttautumista, niin itse hän valitsi kotiäitiyden avioiduttuaan. Hän jäi varsin nuorena usean lapsensa yksinhuoltajaksi ja ryhtyi turvaamaan elantoaan kauppiaana. 

Minna Canthista on siis moneksi! Hän ei ollut vain radikaali feministi, vaan hänestä löytyy myös konservatiivinen perinteitä arvostava ja jopa uskonnollinen puoli.

(Valokuvassa Minna Canth aviomiehensä kanssa)

171 kommenttia:

  1. Ensimmäisen näytelmän Minnan elämästä näin jo Kuopion vuosinani vuosikymmeniä sitten. Minna esitettiin siinä vahvana ja edistyksellisenä ihmisenä, joka ajoi ja vaati tasa-arvoa naisille.

    En muista olenko ikinä lukenut hänestä elämäkertaa, mutta muita juttuja kylläkin sen verran, että kuvittelen tuntevani hänet joten kuten.

    Tietysti pitää ottaa aina ajankohta huomioon, kun näitä pohtii. Eikä maailman vapaimmassa valtakunnassa USAssa ole nähty vieläkään naispressaa - sen sijaan täystorvelo omassa erinomaisuudessaan hyllyvä hölöttäjä kyllä kelpasi.

    Venäjältä ja Kiinalta nyt ei varmaan kukaan sellaista odotakaan.

    VastaaPoista
  2. Kyllä vaan, ns. konteksti on otettava huomioon, historiallinen näyttämö, mutta toisaalta on myös yksioikoista vetää menneestä suoria johdelmia nykyajan ilmiöihin. On vaara mennä oikaisun puolelle.

    Olen muutenkin sitä mieltä, että on aika rajua vetää sellaisia johtopäätöksiä, että menneiden vuosisatojen epäkohtia vatsaan taistelu olisi radikalismia nykyajassakin.

    Canthin aikana tasa-arvo oli kaukana ja sorto yhtä selvää kuin musliminaisten alistaminen tänä päivänä. Nyt meillä on Suomessa tasa-arvoinen yhteiskunta, eikä yhtä ilmeisiä ongelmia. Canth arvosti selvästi perinteitä ja uskontoa, ja yhtä hyvin voisi olettaa hänen ajavan näitä teemoja nykyään kuin erilaisten seksuaalisuuksien teemoja.

    En minäkään muista, että Minna Canthista olisi kirjoitettu yhtä hyvää elämäkertaa kuin Irma Sulkusen hieman kriittinen tutkielma Elias Lönnrotista oli. Ehkä sellainen vielä tulee. Canthissa on selkeästi kaksijakoisuutta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos valaisevasta Minna Canthia koskevasta kirjoituksestasi, Iines!Samaistun Minnan näkemyksiin lähes täysin, joten olen hänen aikakaudelleen jäänyt fossiili, jos siis sateenkaari-porukalta kysyisi.
      Hyvä yritys olisi vahvistaa ja ratsastaa kirjailijalla omaa totuuttaan kailottaen ja pönkittäen.
      Työmiehen vaimon järkyttyneenä luettuani, poliittinen suuntautumiseni
      oli siitä lähtien selvä.
      Ilman rajoja kaikessa käyttäytymisessään ja ilman kieltäymystä houkutuksille ihmisestä tulee henkisesti eksynyt ja onneton. Herkkäuskoisten väärille poluille houkutteluista ei aina kunnian kukko laula.
      Minna oli uskonnollinen vaikka kritisoi kirkkoa. Samaistun tuohonkin ajatukseen, että vahva oma moraalinen usko pitää olla, vaikka se poikkeaisikin enemmistön kanssa ja myös tietyissä kirkon absoluuttisina pitämistä monista mukatotuuksista.
      On turhaa saarnata ja uskoa asioihin, joita ei voida todistaa, kuten kuoleman jälkeinen elämä.
      En voi sietää myöskään karmivaa selitystä Jeesuksen kuolemasta, että hänet ristiinnaulittiin kaikkien ihmiskunnan oletettujen puolesta ja kaikkien syntien mitätöimiseksi.
      Vaikka Raamatussa kirjoitettiikin, että juuri kansalaiset huusivat ristiinnaulintatuomiotaan, ei se puhdista Netanjahua, Putinia, Trumpia jne. tai eduskuntaamme tai hallitustamme väärinteoistaan.

      Poista
    2. Nykyvasemmistoa katson kieroon monessa asiassa.Se on kadottanut moraalisen selkärankansa ja on vallanhimoitsija-ääriainesten vietävissä, varsinkin kun vedotaan sanaan ihnisoikeudet ja tasa-arvo. En usko viimeksimainittuihin ominaisuuksiin, varsinkaan nykyihmisissä.
      Aina etusijalla on itsekäs omanvoitonpyynti.

      Poista
    3. Muistan minäkin sen oikeudentunnon, joka heräsi kirjoja lukiessani. Erikoisesti kosketti köyhän työväen osa (- Homsantuu oli jännittävä tyyppi) ja aivan erikoisesti myöhemmin Anna-Liisan, lapsensurmaajan psykologinen kuvaus.

      Kirjallisuuden opinnoissa olikin sitten luettava periaatteessa koko Canthin tuotanto, sillä mistä tahansa kirjasta saattoi tulla kysymys. En muista luinko ihan koko tuotannon, luultavasti en, sillä luettavaa oli turkasen paljon. Aina oli jätettävä jotakin pois.

      Poista
    4. Laukat

      Runoratsu laukkaa
      kohteenansa tasa-arvo,
      tie vaikealta näyttää
      vaikka kikkojakin käyttää,
      on tasaista ja mäkistä
      vaan ei löydy paikkaa,
      nyt se löytyi, luulin jo
      taas etsinnälle sanoin stop.

      Poista
    5. Jeesus ristiinnaulittiin siksi, että hän juutalaisten uskonoppineiden mukaan pilkkasi jumalaa.

      Myöhemmin kristityt - eli juutalaislahkolaiset - kehittivät tarinan, että Jeesus kuoli sovittaakseen ihmiskunnan siihenastiset synnit.

      Eli aika outo ja epäuskottava tarina sinänsä. Vetävä kylläkin.

      Poista
    6. Tarinoistakin voi ammentaa, ihan samoin kuin poliittisista aatteista joku ammentaa toimintansa perusteita. Päivi Räsänen saa uskoa tarinaan, Kimmo Kiljunen saa uskoa Putiniin tai Erkki Tuomioja Leniniin, eikä heitä pidä mielipiteittensä esittämisestä lailla tuomittaman, elleivät he kiihottamalla kiihota kansaa laittomuuksiin.

      PS Mielipiteen julkinen esittäminen ei ole kiihottamista. Tiedoksi yhdenvertaisuusvaltuutetulle.

      Poista
  3. Vaan nyt en malta olla kommentoimatta Tytti Tuppuraisen juuri antamaa lausuntoa häirintäkohusta, jossa hän itse taisi olla pääsyytetty. Hän siis kommentoi itseään kohussa, joka koski ennen kaikkea häntä itseään!

    Näin Minna Canthin ja tasa-arvon päivänä tämä demarien eduskuntaryhmän puheenjohtaja siis ilmoitti, että häirintäkohua ei oikeastaan ollutkaan ja rangaistuksia ei tule kenellekään.

    Lainatakseni toimittaja Erno Laisia: "Sdp:n linja näyttää nyt siis olevan se, että esimerkiksi ravintolassa saa kosketella epäasiallisesti, häirintäyhdyshenkilönä saa ehdotella häirintää ja eduskunta-avustajan seksuaalisen suuntautumisen saa kailottaa suureen ääneen vastoin henkilön omaa tahtoa ilman, että näistä mistään seuraa minkäänlaisia oikeita sanktioita."

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kosketelkaa, kosketelkaa
      yhdyshenkilön luvin,
      häirintää saa harjoittaa
      hänen arvonsa luvin.

      Poista
  4. Arvoituksellinen

    Kuvassa on pariskunta
    nainen kädet puuskassa,
    ilme arvoituksellinen
    asemanko tekemä.
    Miehen käsi kielii
    nainen, olet minun,
    omistajan elkein
    hallinta on selkein,
    jalka sitä vahvistaa
    naisen jalan päälle käy.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä havainto, Ripranie. Miehen jalka sulkee naisen lukkoon, miehen omaisuudeksi. Ei ihme, että ilme on hieman alistunut, joskin itsehän Minna valintansa teki: opinnot seis kotiäitiyden tieltä. Ehkä hän silti kaipasi opintojaan ja itsenäisyyttään, vaikka rakastikin miestään.

      Poista
    2. Minnasta tuli myös liikenainen, kun isä kuoli, niin kauppa Kuopiossa jäi Minnan hoteisiin.

      Poista
  5. Viittaan edellisen kommenttini Tuppurais-lausuntoon, jossa tämä lakaisee paitsi ilmeisen oman kyseenalaisen käytöksensä, myös muiden tekemät häirinnät ja ilkeydet maton alle, että olipas Tytillä kansalle tasa-arvon päivän terveiset: toiset ovat tasa-arvoisempia kuin toiset. Demarit ennen kaikkea.

    On selvää, että jos jokin hallituspuolue olisi joutunut samanlaisen häirintäkohun keskiöön, nimenomaan Tytti Tuppurainen olisi raadellut sen henkitoreisiin. Ei tee Tytti kunniaa Minna Canthin suoraselkäiselle naiseudelle, ei totisesti tee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Stupp sai brttilehdissä arvostelua osakseen, kirjoitti Iltalehti.
      Olihan se tökeröä, jos Stubb vertasi Britannian eroa eeuusta jalan ambutaatioon ilman syytä?
      Joku ukko oli kuvaillut Stuppia ylimieliseksi, ja se ei liene aivan tuulesta temmattu näkemys. Ainakin hän " yrittää " näyttää Euroopan omistajalta.

      Poista
    2. Kun Stubb vertasi Britannian EU-eroa oman jalan aiheettomaan amputointiin, niin vertaus ei ollut pelkästään surkea vaan myös väärä.

      Jos EU olisi erottanut Britannian, niin sitten siinä olisi vähän perää. No, kun paljon puhuu, niin ei aina jaksa olla tarkka. Stubb varmaan onkin sitä mieltä, että EU-ero oli Britannialle vahingollinen.

      Mutta sen päättävät britit itse, eivät he siihen pienen Suomen pressan voivottelua kaipaa. Palataan asiaan kun he pyrkivät takaisin.

      Poista
    3. Jos sai Stubb sapiskaa brittilehdissä, niin sai pari kokoomuksen miespoliitikkoakin, Otto Meri ja Martin Paasi sapiskaa imaamilta.

      Nämä poliitikot olivat ihmetelleet, miksi Vantaan tulipalon uhrien hautajaiskuvissa näkyi vain surevia miehiä, ei ainuttakaan naista, vaikka väkeä oli sadoittain. Imaamin mukaan se kuuluu kulttuuriin, että naiset työnnetään päätapahtumassa taka-alalle, kuten moskeijoissakin. Imaami vaatii anteeksipyyntöä, että poliitikkomiehet kysyivät asiasta somessa.
      - Suomessa vallitsee naisten ja miesten välinen tasa-arvo, oli näiden rohkeiden ja edistyksellisten miesten vastaus. He eivät pyydä anteeksi.

      Hatunnosto, kunnioitukseni. Imaamin sietäisi pyytää anteeksi naisilta ja näiltä poliitikkomiehiltä. Meillä naisia ei työnnetä taka-alalle.

      Poista
    4. Tämä muslimius on kyllä se varsinainen virtahepo olohuoneessamme.

      Se tulee silmille koko ajan, se pyyhkii takamustaan naisten oikeuksilla, se rasittaa hyvinvointiyhteiskuntaa, se aiheuttaa ongelmia ja häiriöitä, mutta sitä ei vain valveutuneissa hyvis- ja etenkin naispiireissämme olla näkevinäänkään.

      Ja jos on jotain häikkää, jota ei voi ohittaa, niin perussyynä siihen ovat aina ja poikkeuksetta persut ja muut rasistit.

      Tämä on nykypäivän suomettumista ja melkein toivon olevani jo pilven reunalla, kun tähän syylliset aloittavat selittelynsä.

      Poista
    5. On kuitenkin hyvä, että nyt alkavat muutkin puolueet kuin persut herätä tähän naisen aseman kaksinaismoraaliin, joka asian ympärillä suorastaan huutavan näkyvästi vallitsee.

      Tähän asti ns. suvaitsevaisto on sulkenut silmänsä ja katsonut hunnutettujen naisten yli vain muslimiehiin, eli he ovat käyttäytymisellään hyväksyneet sortavan kulttuurin hyvesignaloinnillaan. Ehkä jonain päivänä myös feministit rohkaistuvat taistelemaan myös näiden naisten puolesta.

      Poista
    6. Oli hupaisa keskustelu eräässä lehdessä, Riikka Purran naistenpäiväpuhetta käsittelevän jutun perässä. Siinä keskustelijat olivat suorastaan suuttuneita Purralle, että tämä kehtasi puhua maahanmuuttajanaisten puolesta, kun oli jossakin kommentissaan uhannut ampua maahanmuuttajat lähijunassa ja oli nimittänyt heidän naisiaan jätesäkeiksi.

      Siis näin yksinkertaisia jokuset kansalaiset voivat olla. Ja tällä tavalla muunneltu totuus ja valheet leviävät. Ja ajatus siitä, että vain tietty taho omistaa oikeuden olla hyvän asian puolella.

      Poista
    7. Haredijuutalaisyhteisöissä miesten ja naisten välinen segregaatio on myös on yleistä. Naiset seisovat miesten takana tai heistä kauempana, erityisesti hautajaisten ja muistotilaisuuksien aikana, ja joissakin tapauksissa he pysyvät välittömän hautapaikan ulkopuolella.

      Poista
    8. Hautaustoimilaissa on määritetty, että kirkon hautausmailla on oltava alue tunnuksettomille haudoille. Kysymys on siis segregaatiosta ja siitä että ihmiset eivät ole tasa-arvoisia keskenään. Ihmisiä seulotaan elämän sisältöön liittyvästä asiasta ja viimeinen hautasija on eristetty jonkin elämäntavan vuoksi. Täyttääkö yhdenvertaisuuden vaatimukset?

      Poista
    9. Myös Egyptin koptikristittyjen hautajaisissa naisilla ja miehillä on eri roolit ja sukupuolten välinen erottelu on näkyvä osa toimitusta.

      Poista
    10. No eihän se täytä. Me ehkä huomaamme parhaiten nämä musliminaisten eristämiset ja alistamiset, koska muslimit näkyvät katukuvassa toisin kuin juutalaiset, jotka eivät erotu yleisellä pukeutumisellaan. Lisäksi musliminaisten alistaminen on laajempaa ja ulottuu paitsi naisten vapaaseen liikkumiseen jopa naisten ja tyttöjen koulutukseen mm. Afganistanissa.

      Poista
    11. Myös Egyptin koptikristityillä sukupuolten välinen erottelu on näkyvä osa toimitusta. Naisilla ja miehillä on hautajaisissa eri roolit.

      Poista
    12. Näitä koptilaisia on hyvin vähän, sillä 90 prosenttia egyptiläisistä on muslimeja. Voikin hyvällä syyllä kysyä, mikä on islamin vaikutus koptilaiskristillisyyteen.

      On kai aika selvää, että muslimimaassa ei kristillisyyskään ole sataprosenttisesti samanlaista kuin kristinusko vaikkapa länsimaissa. Ehkä muslimimaassa on lähes pakko noudattaa näitä naista alistavia muslimien tapoja?

      Poista
    13. Mahdotonta keskustella kanssasi koska näet islamin monoliittina. Eivät kaikki musliminaiset koe olevansa alistettuja. Etkö näe harmaan sävyjä joko-tai -asettelussa. Maailmassa lähes kaksi miljardia muslimia. Sama kuin sanosi että kaikki intialaiset ja kiinalaiset saunovat lauantaina.

      Poista
    14. Jos ei muuta niin tämä blogi on raikas tuulehdus keskiajalle. Mikään ei ole muuttunut suhteessa islamiin Onko sinulla Iines mitään positiivista sanottavaa islamista? Yritätkö edes rakentaa siltoja vai pelkästään vastakkainasettelua? Olen tavannut Suomessa reallife satoja musliminaisia eikä yksikään ole sanonut olevansa alistettu. Äitini s. 1932 inhosi seksiä ja isä raiskasi hänet joka viikonloppu saunan jälkeen. Muistan kun hän toi patjansa huoneeseemme ja halusi nukkua rauhassa. Mitä me lapset olisimme voineet tehdä asialle? Huutaa isälle, että lopeta äidin kidutus?

      Poista
    15. Anonyymi, kyllä musliminaisten pukeutumiskultuurista voidaan puhua yleistäen, vaikka on hyvin tiedossa, että on paljonkin musliminaisia, jotka eivät noudata tiukkaa perinnekulttuuria tai jotka sanovat hunnuttautumistaan vapaaksi valinnaksi. Ihminen tottuu istumaan vaikka pylvään nokassa ja voi sanoa, että tässä on hyvä, en muuta haluakaan.

      Kun puhutaan yleistävästi musliministen pukeutumiskulttuurin alistamisesta, silloin puhutaan siitä valtaosasta, joka verhoaa systemaattisesti osia itsestään huivin alle, eri syistä, vaikka kävisi hunnussaan juoksulenkillä pururadalla. Kaikenlaiset islamiin liittyvät naisten hunnut ovat alistamisen symboli, ja joissain maissa, kuten Afganistanissa, orjuutuksen symboli.

      Poista
    16. Olen sanonut monesti ennenkin, tässä blogissa, että uskonnoissa, islamissakaan, ei useimmiten ole mitään vikaa. Ne voivat olla puhtaita uskontoja, jopa rauhan uskontoja.

      Ihmiset ovat pilanneet monta uskontoa, ja ihmisten, miesten, tulkinnoista on kyse islaminkin naiskuvassa tai islamin homokuvassa. Muslimimies on kautta historian ”löytänyt” Koraanistaan syyn naisten paikkaan takarivissä, hunnutuksiin ja kaavutuksiin, tyttöjen silpomisiin, naisten kunniamurhiin, homojen tappoon, vääräuskoisten joukkomurhiin, eläinten kohteluun, joitain mainitakseni.

      Poista
    17. Siltoja pitää mielestäni rakentaa muslimimiehiä kouluttamalla. Vain he voivat eniten ja parhaiten vaikuttaa yhdenvertaisuuden edistämiseen muslimikulttuurissa, koska toiminta ja päätökset tapahtuu vain heidän kauttaan.

      Kun tiedetään muslimimiesten ehdottomuus, on pakko käyttää sanktioita, jotka liittyvät maksettaviin tukiin. Osan tuista pitäisi olla ehdollisia, ja osan porkkanoita: kun se perheen äiti napataan sieltä nyrkin ja hellan välistä tai moskeijan takahuoneesta koulun penkille hyvin järjestettyyn monipuoliseen kieli- ja yhteiskuntakoulutukseen, alkaisivat tukirahat juosta.

      Ja ne kasvon peittävät hunnut joutavat lopullisesti kotikäyttöön, jos sinnekään. Kielto kouluissa ja työpaikoilla on hyvä aloitus, ennakoiva ja symbolinen merkki siitä, että vapaa moderni yhteiskunta ei hyväksy kulttuurista vain naisiin kohdistuvaa piilottamista. Eiväthän miehetkään piilota kasvojaan, saati päätään.

      Ja yhtenä sillanrakennuskeinona on vielä lopuksi yhdenvertaisuusvaltuutetun puuttuminen piilopukeutumiseen. - Jos hän vain Päivi Räsäs -jahdiltaan ehtii.

      Poista
  6. Mielenkiintoista, ettei tutkimusta kokonaan julkaista. Sisältää siis arkaluontoisia asioita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tässä jutussa on monta kestämätöntä asiaa. Se, ettei tutkimuslaitos itse julkista tutkimustuloksia, se että tulokset julistaa se taho, jota syytökset koskevat ja se, että, kukaan ei ole tehnyt mitään ja jos on jotain, on pidetty Tuppuraisen ”vakava puhuttelu”. Puhuttelikohan Tytti Tuppurainen myös Tytti Tuppuraisen?

      Siis tuostahan tuli farssi, jota nauretaan aivan yleisesti median uutiskeskusteluissa.

      Poista
    2. Jopa meitä hymyilytti
      kun muuan lysti pikku tytti
      selonteon julki toi
      joka hänet puhtaaks loi
      ei mitään ollut kähinää
      vähän puhinaa ja ähinää
      josta puhuteltu on nyt muut
      suppuun pantu kaikki suut
      demareilla kaikki hyvin
      luottamus mitä syvin
      yhteen leidiin ihanaiseen
      - elikäs Tytti Tuppuraiseen.

      Poista
    3. Tästä mennään eteenpäin,
      kohti vaaleja nyt näin,
      kaikki demarit käsikkäin!

      Poista
  7. Löysin tällaisen runonpätkän, muutin sitä vähän, alkuperäinen ehkä peräti Teuvo Pakkalan tekoa:

    Yksi on Tytti Tuppurainen
    toinen Taavi Tappurainen
    vallan viisasta väkeä
    laskivat kontilla mäkeä.

    PS. Meidän omat lurituksemmehan ovat suunnilleen tätä samaa tasoa eli ei pojasta polvi pahene, ei tytöstä uuma ohene.

    VastaaPoista
    Vastaukset

    1. Teuvo Pakkalan tekoa on, ja löytyy valln hurmaavasta hänen laatimastaan Aapisesta vuodelta 1909.

      Tuo aapinen on aarre, kirjallinen helmi, jossa on monet tutut lorut ja runot ja arvoitukset ja tarinat. En ole varma, ovatko kaikki Teuvo Pakkalan itse keksimiä, mutta varmaan enin osa on.

      Oli riemukasta löytää sieltä unohtunut hauska juttu, jonka ehkä joku muukin muistaa. Eli kerrotaan tarina ukon ja akan talon rakentamisesta, ja samalla piirretään kuviota. Ja jokaisella tarinan virkkeellä on suora seuraus kuvion syntyyn: tarinasta syntyy suitsait kissan kuva! Muistan, miten lapsen tätä piirrettiin.

      Käykää ihmeessä vilkaisemassa tuota upeaa Aapista!

      https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/100838/Aapinen_kuvallinen.pdf?sequence=1&isAllowed=y

      Poista
    2. Hieno on, Teuvon Aapinen. Kumma ettei kirjassa mainita kuvittajan nimeä. No, kuuklasin ja ainakin Venny Soldan-Brofeldt mainittiin, hän oli siis Juhani Ahon vaimo.

      Pidin muuten oppikoulun kolmannella esitelmän Teuvo Pakkalasta, eikä syynä ollut se, että olisin häntä juuri lukenut (luin ihan muita) - vaan se että kopsasin aika suoraan vanhemman veljeni esitelmän.

      Hän oli taatusti Pakkalaa lukenutkin, lukumiehiä kun on, kirja päivässä ainakin ennen vanhaan.

      Poista
    3. Minäkin muuten kopsasin aiemmin mainitsemani Minna Canth -esitelmän, suureksi osaksi Pienestä Tietosanakirjasta. Sieltä se opettajan kehuma ”tendenssikirjailijakin” tuli.

      Ei ollut somea eikä tekoälyä, mutta nokkelat oppilaat hoksasivat kyllä hyödyntää jo tehtyjä materiaaleja monin tavoin. Monilla oli sisaruksia eri luokilla, ja jos oli eri opettajat aineissa, niin kyllä ne esitelmät ja muut osattiin kierrättää. Muistan että sisareni ystävä pyysi minua piirtämään itselleen piirustustunnin tehtäviä, mutta en tainnut suostua kuin yhteen, mikäli oikein muistan.

      Poista
    4. Niin, on oikeastaan outoa, etten pitänyt 15-vuotiaana esitelmää esim. Salaman Juhannustansseista, sillä olin sen kyllä silloin jo lukenut. Tai edes Tuntemattomasta sotilaasta. Olisiko ollut laiskuutta…

      Lukiossa meillä ei tainnut esitelmiä ollakaan, kun en muista yhtäkään pitämääni.

      Sen sijaan nyt palasikin mieleen esiteini-iässä saksan tunnilla saksaksi kirjoittamani tarina, joka käsitteli jotain eroottista aihetta, en nyt saa päähäni mitä - mutta opettajatäti poltti proppunsa ja kiljui, että pikkupoikien pitää pysytellä pikkupoikien aiheissa, eikä leikkiä aikuisten asioilla…!!??

      Olin vähän ällistynyt, hieman tietysti hävettikin, leikin katuvaa, mutta eniten ihmetytti. Onneksi ei antanut kotimuikkaria, vaikka ei se mitään olisi meinannut. Minulla oli valveutuneet vanhemmat.

      Poista
    5. Nyt kun sanot, huomaan, etten minäkään muista esitelmiä lukiosta, en ainuttakaan enkä kenenkään pitämää.

      Ehkä opetussuunnitelmien sisältöihin ei äidinkielessä kuulunut tuolloin puheviestinnän osuus, vaan kaikki opetuksen paukut pantiin ainekirjoitukseen ja kielioppiin, yo-kirjoituksia varten?

      Poista
  8. Onnellisuuden päivä

    Onnellisuuden päivä itää
    vaan hiljaiseksi vetää,
    surusta nouseeko ilo
    ihan päivän kilo,
    suru iloksi muuttuu
    joku voi suuttuu.

    VastaaPoista
  9. Lurittelin eilen tänne minäkin, vaan kun kesken kaiken googleen kurkkasin, koko hengentuotos avaruuteen häippäsi.
    Tynkää tankaa epätasaista runon rankaa
    onnahteli ajatukset
    omalla alustalta
    löytyy ne parahdukset.

    VastaaPoista
  10. Aikamoisia lurittelijoita täällä on, kaunis kiitos värssyistä! Vetävät hyvinkin vertoja yllä mainitulle Teuvo Pakkalan luraukselle.

    VastaaPoista
  11. Ei kai pitäisi edes mainita, mutta minua viihdyttää eriyisesti nykyisin Unkarin Viktor Orban.
    Ihme ukko! Pistää eeuun oikeassaolija örvelöiltä ja jäkättäjiltä aikomukset jäihin.
    Niin sitä pitää! Sentään joku pystyy jarruttelemaan hölmöläisporukkaa.

    VastaaPoista
  12. Hyvä, että jarruttelee eeuun Ukrainan sotaan otettavaa lainaa. Suomalaisten ei pitäisi sijoittaa enää penniäkään Putinin ja Zelesnyin keskinäiseen sotaan. Yhteistä velkaa jos otetaan eeuun kanssa omien lisäksi, onnellisen maan hymyt alkaa hyytyä.
    Natojenkit ja eeuun välistävetäjät rikastuvat ja nyysivät ja köyhdyttävät pikku hiljaa maatamme 1950-luvun Suomeksi.

    VastaaPoista
  13. Vaan ilman ja yksinämme olemme turvattomia, Noora. Minä en luota Venäjään ollenkaan, ja lopullisesti uskoni vapauteen ja veljeyteen romahdutti Venäjän hyökkäys Ukrainaan, itsenäiseen valtioon.

    Käsittämätöntä, kuten on kaikki nämä tämän päivän tappamiset ja toisten valtioiden pommittamiset. Tuosta vaan päätetään tappaa joku hallitsija tai tuhota koteja ja ihmisiä. Barbaareja vallassa. Ja me vaan syömme aamupalamme ja hoidamme päivittäiset työmme ja toimemme muina miehinä. Kyllä, miehinä. En suostu wokettamaan vanhaa ilmaisua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihmiset unohtavat kovin usein, tai sitten he eivät vaan tiedä, että ”man” eli ”mies” tarkoittaa kielessä myös ”ihmistä”, ilman sukupuolen painolastia. Siinä mielessä on hölmöä sievistelyä korvata systemaattisesti kaikki miesloppuiset sanat ”henkilöllä” tai jollain muulla mitäänsanomattomalla ilmaisulla. En ole koskaan sulattanut esihenkilöä. Mieleen tulee lähinnä esinahka.

      Poista
    2. Naurahdus! Mitä ja miten esi-alkuliite tasa-arvomaakareiden päässä tarkoitettanee? Sanoja vaihdetaan, mutta eivät ne muuta ihmisten alitajuntaa simsalabim.
      Esihyville oletetuille riittää työmaata muuttaa maailma ja sen arvot ja sanojen merkitykset
      mieleikseen. On käsittämättömän
      kehittymätöntä yrittää käyttää valtaa asioiden nimiä muuttamalla.

      Pitäisi kirjoittaa pienistä suloista vauvoista ja lapsista sekä eläimistä ja heidän pennuistaan ja poikasistaan, kaikista evoluution huikeista, käsittämättömistä ihmeistä luonnossa.
      Sydämestäni toivoisin maailmaan syvää ihmisten välistä ymmärrystä ja hengellistä muutosta, en mielikuvauskonnollisuutta tai yhteisöllisyyttä syövyttävää vihaa.
      Kun katsoo kaikkea, mitä luonto voi tehdä ilman ihmistä, hyönteiset, kukkivat kukat, huikean öisen tähtitaivaan ja suunnattoman avaruuden ympärillämme, tulivuorten ja hirmumyrskyjen tuhot, on käsittämätöntä, että ihmiset tappavat toisiaan itsekkäänä kilpailun ja materialismin vuoksi.
      On sekin käsittämätöntä, että ihmiskunnalla on olemassa jo ohjeet hyvään elämään, mutta jostakin syystä, kaikki ihmiset eivät halua niitä noudattaa.

      Poista
    3. Esimies eli entinen ”edusmies” tai ”etumies”, muiden edessä työssä. Sinänsä ihan johdonmukainen merkitykseltään.

      On tietenkin ymmärrettävää, että kun naisia on yhtäläisesti tässä edustehtävässä, niin ”mies” on alettu kokea syrjivänä. Siihen aikaan kun minä olin tämänkaltaisessa miestehtävässä, olin kyllä luottamusmies enkä luottamushenkilö. Ja minun seuraajanikin, Outi, oli luottamusmies, niin kuin oli edeltäjänikin, Taimi.

      Nämä ”henkilö”-nimitykset vievät kieltä käsitteellisempään ja sellaiseen suuntaan, jossa sanojen ja lauseiden ilmaisukyky kapenee persoonattomaksi ja mitäänsanomattomaksi kapulakieleksi. En silti sano, että miehen poistaminen nimikkeistä olisi jotenkin väärin. Se on ymmärrettävää, mutta samalla valitettavaa kielen kannalta.

      Raiskausuutisissakin ja etsintäkuulutuksissa käytetään ilmaisua ”espoolaismies”. Ehdotan, että sanotaan sitten kunnolla loppuun asti: ”espoolaishenkilö”.

      Poista
    4. Etumies oli ainakin vielä vähän aikaa sitten ihan käytössä oleva nimitys. Teollisuusaloilla se tarkoitti työntekijöiden joukosta nimettyä henkilöä, joka johti töitä - siis vähän kuin työnjohtajan varamies.

      Esim. isäni toimi konekorjaamon levyhallin etumiehenä, ja tarvittaessa tarttui hitsauspuikkoihin itsekin.

      Poista
    5. Jossain vaiheessa etu-alku vaihtui esi-alkuun, jostain syystä. Niin tai näin, esihenkilöä en vieläkään saa huulieni yli.

      Miksi ihmeessä konkreettiset sanat halutaan hämärtää neutraaleiksi ja vähämerkityksellisiksi henkilö- ja ihmissanoiksi? Ihminen hukkui - näin luki uutisotsikossa hiljakkoin. Lukijalle annetan vain vähän ja käsitteellistä informaatiota, jottei vaan loukattaisi kenenkään sukupuolisensitiivisyyttä. Herra mun vereni.

      Poista
    6. Etumiehen synonyymi on vähän rahvaanomaisempi nokkamies, joka tyypillisesti on yksi ryhmästä, vertaistensa joukosta nostettu.

      Tämä ”miehen” korvaaminen kaikessa ”henkilöllä” kuulostaa byrokraattisen kömpelöltä. Jospa mies-sana korvattaisiinkin ihmisellä - esimiehestä tulisi esi-ihminen.

      No, tästä tietysti pillastuisivat teollisuusrobotit ja muut kyborgit. Muistan muuten vielä ajan, kun työt jaettiin ruumiilliseen työhön ja henkiseen työhön - eikä jälkimmäinen viitannut pappiin.

      Poista
    7. Ihminenkin on vähän konkreettisempi kuin henkilö, vaan peitekieltä sekin tällä tavalla käytettynä. Parastahan olisi, jos näillä nokkahenkilöillä olisi oma yksiosainen nimensä tyyliä ”edukki” tai ”eduli” tai jos oikein painokasta haluttaisiin, niin ”edumo”.

      Poista
    8. Onkos pomon nimityksenä mainittu kymppiä? Se oli aika yleinen työnjohtajan nimitys ennen vanhaan, aika lähellä etu- tai nokkamiestä.

      Niin, oliko mainittu edes pomoa? Se on ehkäpä yleisin nykyajan johtajan nimityksistä ja voi tarkoittaa melkein minkä tasoista päällyshenkilöä vaan - ihan huipulla on sitten isopomo.

      Poista
    9. Pomo on hyvä nimitys. Lyhyt, tarpeeksi voimakas, jopa mahtipontinen, sana taipuu mutkattomasti, kattaa molemmat sukupuolet ja muut, toimii lisäksi mainiosti vaikkapa koiran tai kissan nimenä.

      Poista
  14. Ihmeellistä poukkoilua on jenkkienkin touhu. Luulisi että vaikka Trump itse onkin omakehuinen täystorvelo, niin taustalta löytyisi pätevää politiikka- ja sotilasosaamista.

    Niin kuin nyt tämä Iranin salamasotakin. Eikö todellakaan kenenkään mieleen Pentagonissa tullut, että Iran voi yrittää sulkea Hormuzin salmen?

    Tässähän tuntee ihan myötähäpeää Trumpin puolesta, kun ensin mennään rehvakkaasti takki auki sotaan, elvistellään pommituksilla ja voitoilla - ja kun Iran vastaa ihan odotetusti, aletaankin parkua eurooppalaisia apuun!?

    PS. Ja jos Trumpille olisi annettu hänen kinuamansa Nobelin rauhanpalkinto, niin eikö hän olisi sitten hyökännytkään? Oxenstiernan Akseli pyörii haudassaan…

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rauhanpalkinto sodanlietsojalle! Ei ole Trumpilla häpyä.

      Mitä tämä kaikki sotatuhoilla retostelu tekee ihmisen moraalille: No niin, me surmasimme sen ja sen johtajan, olemme siis voitolla? Herran jestas. Etten paremmin sano.

      Poista
    2. Pääpeerrr...tulee mieleen Netanjahunkin uhoamisesta ketä listivät ja mitä tuhoavat ja sitten savat elää rauhassa. On omituista jopa sairasta luulla, että terroristit kitketään tappamalla. Tai että ydinaseita ei rakenneta, jos ne aina tuhotaan mailta, joille Israel ja jenkit eivät niitä suo.

      Poista
    3. Samaa mieltä. Ei tappaminen tappamalla lopu, eikä sotiminen sotimalla. Miten ihmeessä Ukrainan sotakin kestää ja kestää? Miksi Venäjä ei vetäydy omille mailleen? Sen täytistäkö se Ukrainassa riehuu.

      Poista
    4. Trumphan jopa julkisesti kertoi, että koska hän ei saanut Nobelin rauhanpalkintoa vaikka on lopettanut jo seitsemän sotaa, niin nyt hän ei enää koe velvollisuudekseen ajaa rauhaa, vaan omaa ja maan etua myös sotilaallisesti.

      Eli syyttäkää Norjaa, sen syytä tämä sota on.

      Mitä Netanjahuun tulee, niin Israel on ehkä ainoa maa jonka sotimisintoa voi järjellä ymmärtää: heitähän ympäröi valtava arabimaiden verkosto ja muslimien pyhä tehtävä on pyyhkiä juutalaiset sieltä helvettiin.

      Israel on kivi arabien sotasaappaassa, se hiertää täältä ikuisuuteen.

      Poista
    5. Elämme jälleen aikaa, jolloin juutalaisiin kohdistuu negaa - käyttääkseni trendi-ilmaisua. Se mikä itsestä tuntuu älyllisesti kierolta, on se, että jokuset äärilaidat tuntuvat hyväksyvän sen, että tämä on ookoo. Olen itse ajatellut juutalaiset uhriryhmäksi, edelleen, kaiken sen tunnetun vainohistorian perusteella.

      Maailmasta on tullut paikka, jossa ei tiedä enää, missä se oma paikka on. Kenen puolella pitäisi olla ja ketä vastaan? Eikö ole enää paluuta ihmiskunnan yhtenäisyyteen?

      Missä ovat rauhanrakentajat? Missä ovat ne poliitikot meilläkin, jotka eivät ennen vaaleja kehota valitsemaan puolta vaan kehottavat yhteistyöhön?

      Poista
  15. Vaan unohtuipa hetkeksi eilen kaikkien meidän maailman olettettujen pahuus ajatuksista ja ymristöistä.
    Osallistuin ikkmuistoisiin serkkuni 60-vuotisjuhliin. Oli ilo tavata tasapainoisia ja iloisia perheitä maalaismiljöössä. Musiikkia tarjosi livebändi, oli näytelmäesitys, pitopöytä notkui maalaisgurmeesta. Parasta oli käsinkosketeltavan aito yhteys ja iloisuus suuren joukon kesken. Tanssia, laulua ja antoisia juttutuokioita sekä pitkästä aikaa kohtaamisia.
    Serkkuni on oikea valoihminen. On aina ollut. Kun hän astuu huoneeseen, atmosfääri muuttuu ikään kuin kevyemmäksi hengittää, ja hänen aito iloisuutensa ja säteilevä hymynsä tarttuu.
    Jo serkkuni äiti loi ympärilleen positiivisen ja iloisen tunnelman. Nyt myös serkkuni aikuiset lapset ja lastenlapset jatkavat hyväntuulen perinnettä. Hymy nousee edelleenkin eilisistä ilosta ja riemukkaasta yhdessäolosta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienoa, Noora, iloisia positiivisia uutisia vaihteeksi tähän maailmantuskaan.

      Miten minusta tuntuu, että kaakonkulmalla osataan olla sukurakkaita, seurallisia ja mutkattomia ihmisiä. Ainakin enemmässä määrin kuin täällä Satakunnassa tai lounaisessa Suomessa, jossa harvemmin näkee valoisia ihmisiä.

      Enemmän täällä lakeuksilla kyräillään ja tarvittaessa kadehditaan naapurin perunakellarin parempia perunoita. Ja juhliin voi olla pääsymaksu. Sainpa kerran kutsun häihin, joihin oli kolminumeroinen summa piletin hintana. Eikä ollut valoisia ihmisiä juhlassa.

      Poista
    2. Vuosien täyttämä

      Ystävä kun vuosia täyttää
      ehdotus ilmoille liitää,
      olisiko juhlan paikka
      no, ei kai nyt sentään,
      tai miksipäs ei, mutta
      pienet sitten vaan.

      Poista
    3. MATKALLA POHJOISEEN

      Vaan kun tulee tiettyyn ikään,
      niin ei sulla pelaa mikään.
      Muisti alkaa pätkiä
      vaik ollaan kovii jätkiä,
      tukkaa katoo, harvenee
      - Ei tääll enää tarkene
      ilman hattuu ulkosalla
      vallan multa jäätyy polla.
      Juha Watt Vainio
      on vallan mainio.

      https://youtu.be/lypXYe_GMuA?si=sjkvSvzr9UChKHo0

      Poista
    4. Heh, heh, vai päästiin naisista vain he kimpassa tuumivat. Mainion mainio sanaseppo ja laulaja tuo Vainion Juha. Kike Elomaahan se siinä myös bodittelee. Hymyilyttää ja hymyhän jo puoli on hyvettä.

      Tuuli käy koleana, huomasin minäkin kun ulkona astelin. Sellainen piilolämmin ilma.

      Poista
  16. Monta monessa, pula pulassa

    Hyvä on itse ajatella
    asioita mitellä,
    jos on vähän vaihtoehtoja
    ollaan vaihtoehtopulassa,
    kun on monia vaihtoehtoja
    ei olla vaihtoehtopulassa,
    taas liikaa vaihtoehtoja
    voidaan olla vaihtoehtopulassa.

    VastaaPoista
  17. Lähtisittekö kirkkoon syömään?
    Millaisiin naurettavuuksiin kirkkojen leipäpapit voivat mennä? Eikö heillä ole taitoja antaa mitään hengen ravintoa ihmisille? Jeesus siunasi kalat ja leivän ja jakoi ne ilmaiseksi kansajoukolle.
    Moni ihminen taistelee monien vaikeuksien keskellä.
    Tulee mieleen maksulkisesta kirkkoruokailusta tarina, jossa Jeesus suuttui ja kaatoi rahanvaihtajien pöytiä. En nyt muista temppelin pihallako vai missä " pyhätössä" mammonaa tarussa käsiteltiin.
    Pappina en puhuisi ihmisille asioista, joita ei voida todistaa.
    Yhteisä rukoilu, laulu- ja keskustelutilaisuuksia pitäisin.
    Puhuisin henkisyyden voimasta tässä ja nyt. Maailmankaikkeuden ja luonnon ihmeistä, historiallisista kertomuksista ja legendoista. En antaisi lippua parstiisiin tai mielikuvitustaivaisiin. Jeesus-tarinaa ihmisenä ihmisten parissa ja hänen Raamatun tarinoiden teoilleen yrittäisin etsiä tämän ajan Jeesuksia ja kertoa heidän hyvyydestään.
    Korostaisin yhteisöllisyyttä, lähimmäisten tukemista, luottamuksen lujittamista itseen ja toisiin, hengellisyyttä arjen keskellä mm. luontoa ja ihmiskunnan maailmallisen parhaan huomioon ottamista kaikissa valinnoissa. Iloa ja valoa, toivon vahvistamista itseen ja kanssaihmisiin. Aitoa huomioonottamista, kuuntelemista, vaikeuksissa myös opastamista ja tukena olemista.
    Papit pitäisi uudelleenkouluttaa ja jalkauttaa kansan pariin. Kirkkojen kullat ja omaisuudet pitäisi laittaa köyhien auttamiseen: Orpojen lasten, vammaisten ja vanhusten auttamiseen muiden avun tarpeessa olevien elämän kohentamiseksi myös henkisesti.
    No, eipä näitä hengenvaloja, jotka saavat ihmiset sankoin joukoin tulemaan heitä kuuntelemaan taida kirkoilla liiemmin olla?

    Jassos! Lähtipä taas ajatukset aamutuimaan laukalle!
    Ilmastonmuutos joka tapauksessa etenee kiihtyvällä vauhdilla. Omemmeko henkisesti tulevaan valmistautuneita? Rasmatun Jumala ja Jeesus eivät ole koskasn tulleet avuksi tai estäneet sotia syttymästä.
    Historian kertomuksia ja satuja ei tarvitse totaalisesti hyljätä, mutta ei niitä jatkuvasti tarvitse muistuttaa.
    On tiedostettava tosiasiat tässä ja nyt kuluvassa ihmisten ajassa. Kukaan muu ei auta ihmiskuntaa kuin ihmiskunta itse. Jokaisen on aloitettava se muutos itsesssään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hieman epäilen nyt sinun kuvaasi nykyajan papeista, - jos oikein tulkitsin mainion palopuheesi.

      Ei kai rovasti tai pastori tai kappalainen - mitä heitä nyt onkaan - enää pelottele helvetin tulilla tai lupaa paratiisiin pääsyä valtauskonnossamme. Islamissa toki nämä ovat käypää tavaraa edelleen.

      Luulisin, havainnoituani jonkin verran pappishenkilöiden julkisuudessa esittämiä puheita, että papit pyrkivät nykyään lähelle ihmistä juuri noin kuin sinä kuvaat, yhteisöllisyyttä ja lähimmäisen auttamista korostaen.

      Juuri aamulla sain verotoimiston kirjeen suomi.fi-postilaatikkooni, ja huomasin siitä, että maksan edelleen kirkollisveroa. Ja maksan vastakin, sillä olen kiinnostunut uskonnoista, koska niillä on valtava, ja edelleen kasvava merkitys ihmiskunnan elämässä.

      Tämä kirkkojen uusi toimintamuoto, kalliin luksusaterian tarjoaminen maksavalle väelle on minusta ihan yhtä hyvä toiminta kuin köyhien auttaminenkin. Saahan sitä rikkaampaakin koettaa pelastaa. En ymmärrä, miksi vain köyhällä olisi tämä kaista käytössään. Rikas on nykyään vähän sama hylkiö kuin köyhä ennen.

      Poista
    2. Markkinoinnin parissa kun valtaosan työuraani olen puuhastellut, niin näen tässä kirkkoateria-keississä myyntikikan - uuden keinon houkutella ihmisiä kirkkoon.

      En ole nähnyt viimeaikaisia tilastoja, mutta epäilen kirkon jäsenmäärän edelleen laskevan kuin aasin häntä. Ja huom! samaa tahtia laskevat tietysti myös kirkollisveron tulot.

      Noora: ”Pappina en puhuisi ihmisille asioista, joita ei voida todistaa.”

      Sinä olisikin hiljainen pappi! Eiköhän kaikkien usko-ntojen opit perustu nimenomaan uskomiseen, vaikka seuroissa ”veli todistaakin” pontevasti ja miksei meillä sisarkin.

      Näyttöähän ei juuri ole. Uskon ja uskonnon tarve perustunee siihen, että emme tiedä.

      Poista
    3. On suunnattomasti asioita, joista papit voisivat puheensa rakentaa, tukeutumatta hamaan vanhojen kirjoitusten kokoomateokseen. Tänä päivänä löytyy esim. hyviä lääkäreitä, jotka pelastavat kuolemansairaita ammattitaidollaan ja inhimillisellä ja hyväntahtoisella persoonallaan. On myös aidosti rauhantahtoisia miehiä ja naisia olemassa.
      On myös lukemattomia hyväntekijöitä ja kaunissieluisia, pyyteettömiä auttajia. Etsikt papit aiheensa ed.main.tarinoista. Rohkaisevia, tämän päivän tarinoita ihmiset kaipaavat.
      Ihminen on henkinen, hengellinen olento. Jos ko. asiat ovat aivoissa rempallaan, niin on koko ihmisen elämä. Uskoipa sitten profeettoja, pappeja tai vain omia tunteitaan ja intuitiotaan

      Poista
    4. Kysäisin tekoälyltä kirkon rahatilanteesta. Sen mukaan kirkolla on merkittävästi varallisuutta, joka koostuu pääosin kiinteistöistä, metsistä ja sijoituksista, joita niitäkin on puoli miljardia. Pappien palkat maksetaan kirkollisveroista, joita seurakunnat saavat. Mitä metsäomistuksiin tulee, kirkko on yksi Suomen suurimmista metsänomistajista.

      Mutta siis, onhan kirkosta eroaminen lisääntynyt ja maksettujen verojen määrä on kääntynyt laskuun. Ehkä kirkko siis tavoittelee verojen kasvua ja uusien jäsenien saamista kirkon helmaan.

      Suomalaiset eivät aina tiedä tai tajua sitä seikkaa, että uskonnot ovat jo Keski- ja Etelä-Euroopassa - saati kauempana - paljonkin merkittävämpiä kuin täällä vapaiden tuulien pohjolassa.

      Esimerkiksi siihen aikaan kun oma tytär oli pieni, oli siellä tavallista, että kun päiväkodit eivät olleet yleisiä, niin oli nunnakouluja, joissa nunnat hoitivat taaperoita. Kirkossa käyntikin oli melko tavallista. Sama muissa EU-maissa. Muu Eurooppa on edelleen Pohjoismaita perinteisempää uskontojenkin suhteen.

      Poista
    5. Kuoleman pelko ja ikuisen elämän haluaminen saavat meidät uskomaan. Kai monia muitakin syitä niiden lisäksi lienee.

      Poista
    6. PS Lisäys: viittasin siis Saksan päivähoitotilanteeseen noilla nunnakouluilla edellisessä kommentissani.

      Poista
  18. " Helpompi on kamelin päästä neulansilmän läpi, kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan, " Markunsen ja Luukkaan oletettavista kirjoituksista löytyy tuo mietelause.
    Runous ja kansanviisaudet ovatkin Raamatun kirjaston parasta antia, todistettujen historian aikalaiskuvien tapahtumien lisäksi.
    Hourupää-ennustajajien ja tuonpuoleisen maailman mieleisekseen selittäjiin suhtaudun uteliaasti, mutta tunnen sen verrran ns. uskovaisia, että eipä heidänkään uskonsa näy ihmisenä teoissa.
    Järkyttävää kuultavaa on aivopestyjen yksilöiden tulikivenkatkuinen saarnaaminen,
    jopa lahkonsa näkemyksien tyrkyttäminen kanssaihmisille ja siten omaa epäilyään tai heikkoa uskoaan vahvistaakseen. Vallankäyttöä sekin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uskonnot ovat valitettavasti kulloisenkin tulkitsijansa näköisiä. Esimerkiksi Koraanissa ei taida olla naisten suoria pukeutumisen piiloutumissääntöjä, vaan se on ihminen, mies, joka on vienyt Koraaninsa tulkintaa fundamentaaliseen suuntaan käskyiksi ja naista alistaviksi ohjeiksi. Tästä ei ole kahta sanaa.

      On käsittämätöntä, miten toimittaja Maria Pettersson, oman agendansa fundamentalisti hänkin, puolustaa tänäisessä Hesarin artikkelissaan tyttöjen "oikeutta" saada kouluissakin puketua kasvot peittävästi. Hän pitää keskustelua naamanpeittokiellosta mitä ilmeisimmin rasismina. Itse hänellä ei ole sydäntä eikä ilmeisesti älyä havaita piiloutumispukeutumisen yhteiskunnallista kontekstia. Feminismin pohjanoteeraus.

      Poista
    2. Nuin saa julkisuutta ja palstatilaa vallanhaluinen, moderni nykynainen!?

      Mitäs, jos pukeudutaan kaikki naiset Suomessa mustaan, peittävään säkkiin, silmien kohdalle vaan pienet reiät, niin olemme kunnioitettavan tasa-arvoistavia niin kulttuurien kuin uskontojenkin suhteen. Mennään ihmisoikeuksien suurena puolustajina vastaan muita kulttuureja samaistumalla tänne rantautuviin elämätapoihin.
      Ja aitelkaas, syntyvyys noususi jyrkästi, kun salaperäiset naisten mulodot paljastuisivat vasta makuukamareissa.
      Nyt kun lähes kaikki "ihokas" on länsinaisilla näytillä voi miesten kiinnostus johtaa himojen väljähtymiseen ja tympääntymiiseen.
      Tieteellinen tutkimus puuttuu!? :))

      Poista
  19. Iines, uskot pappien tulleen nykyaikaan ja moderneimmat heistä eivät enää enää pelottele tai uhkaile syntisiä rangaistuksilla.
    Ev.lut.kirkkohan on vuosikymmeniä " maallistunut" ja sallii kirkoissa tapahtumia, jotka aiemmin eivät olisi olleet mahdollisia. En todellakaan pysty olemaan samaa mieltä ev.lut.kirkon monista opeista ja käytönnöistä, sen vuoksi en siihen voi kuulua. Kannattajajäsenhän moni onkin maksaessaan kirkollisveroa, ei niinkään vannoutunut Martti Lutherin ajatusten kannattaja?
    Diakoniatyötä arvostan, sekä lähetystyöllä aikaansaatuja paikallisia tuloksia - parannuksia ihmisten arkeen eri maissa.
    Vaan on myös lahkoja, jotka vielä lyövät " raamatulla päähän", eli raivokkaasti saarnaavat tuomioitaan ja oikeassaoloaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No nämä lahkot eivät taida kuulua kirkkoon. Mutta oikeassa olet, Noora.

      En ole käynyt kirkossa jumalanpalveluksessa vuosikymmeniin, joten en tosiaankaan tiedä, mitä papit siellä saarnaavat.

      Olen kyllä usein sunnuntaina aamupäivällä auton ratissa ja kuuntelen radiosta lähetettävää jumalanpalvelusta. Viimeksi huomioni kiinnitti menojen palvelalttius: tarjolla oli gluteenitonta ehtoollisleipää ja alkoholintonta ehtoollisviiniä, sekä luoksetulo öylätin kanssa, jos henkilö ei pääse alttarille asti.

      Poista
  20. Liikako liikaa

    Lentävä mieli
    aarteena kieli,
    mielen mahti
    kielen vahti.

    Sanojen voima
    joskus roima,
    ihmisen mieli
    äärelle kieri.

    Sanojen määrä
    ei ole väärä,
    ajatus auvo
    miettien sauvo.

    Viisu vuosien takaa
    Gigliola Cinquetti - Sì
    https://youtu.be/2W1QSBKJq5k?si=7v5ZnL6We30QLIeg

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kohtuus kohtuuteenkin

      Liika on liikaa
      uskokaamme tähän
      mut unohtakaa kohtuus
      se on liian vähän

      reilusti enemmän
      rohmutkaamme aina
      ettei sitten haudassa
      köyhyys mieltä paina

      portilla paratiisin
      sitten katukaamme
      syntejämme maisia
      - taivaspaikan saamme

      jos sattuu hyvä säkä
      ja auki onkin portti
      kun tuiterissa Pietari
      huulessa käryää nortti

      ”Kas Iinekselän humuja
      tulla lappaa sieltä
      tehkääs tilaa köyhemmät
      pois hurskaampien tieltä!”

      Niinpä kaikki paratiisiin
      päästiin sukkelasti
      - mut portille jäi piru vie
      koko viinalasti…

      Poista
    2. Humupekan ilo

      Älä immeinen sinä ihmettele
      rallattele vaan,
      riemulla ota sinä vastaan se
      mitä sinulle tarjotaan,
      haitari soimaan ja tanssiin käy
      elo ilotteluun vie,
      ken suruja kauan muistelee
      surun pohjaton vietti sen vie,
      eletään kerta ainakin
      se joillekin tarpeeksi jo lie.

      Poista
    3. PARADOKSI

      Siis mulle kaikki heti,
      en tahdo mitään rajaa!
      Ei kelpaa mulle oksa,
      jos joku sitä sahaa.

      Mä otan kaiken, minkä saan,
      ja vaikken saisikaan,
      ei kelpaa mikään vajaa,
      ei ollenkaan, ei laisinkaan.

      Mä tahdon uuden elämän,
      vaik vaatis huoruuden,
      mä tahdon, tahdon, tahdon
      takaisin nuoruuden.

      Sen saan kun menen instaan,
      ja postaan kuvat yks ja kaks
      - stilisoidaan rypyt pois,
      leuasta pala, reisistä kaks,

      - taustaksi leikkaan Eiffel-tornin
      Cafeessa rapuateria,
      kuohuviini laseis helmii.
      Kaikki magee materia!

      Poista
  21. Neljä miljardia euroa pulitettava taas Ukrainaan? Paljonkos Ukrainassa on enemmän ahkeraa työväestöä tai miljardöörejä kuin meillä Suomessa? Entä miten valtioittemme budjetit erosivat ennen sotaa tai nyt eroavat toisistaan?
    Kyllä meiltä löytyy myötätuntoa, ymmärrystä ja euroja jaettavaksi muualle ja muille kunhan voimme kostaa pelkäämällemme naapurille kaikin mahdollisin keinoin.
    Omia kansalaisia syytetään tuhlareiksi, laiskoiksi ja valtion syöttiläiksi, mutta parempi on lahjoittaa huikeita summia ilmaan ammuttavaksi vieraalla maalla, kuin vaikkapa rahoittaa terveydenhuoltomme ja saada työttömyys vähenemään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kalliita ne jenkkien ohjukset ja muut paukut. Pääsevät sitten kylläkin kehumaan että miljardeilla avustaneet Ukrainaparkaa kun euroopan kustannettavaksi lykätään mahdollisimman suuri osa. Päättävät ensin vaan hinnat sielläpäässä sopiviksi... upea bisnes, pakko ihailla.

      Poista
  22. Ennen sotaa ukrainalaisia oli n. 41 miljoonaa. Nyt väestöstä osa muuttanut ulkomaille ja osa kuollut, joten arvioiden mukaan ukrainalaisia on nyt 2026 alle 40 miljoonaa.
    Paljonkos suomalaisia onkaan tienaamassa ja velkaa ottamassa sotakassaan auttaakseen ja kannustaakseen jatkamaan vierailla mailla Veljesten toistensa tappamista?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Venäjän hyökkäyssodassa Ukrainaan arvioidaan (vuonna 2025, Yle) kuolleen 152 000 venäläissotilasta, yli 16 000 ukrainalaissiviiliä ja noin 87 000 ukrainalaissotilasta. Nämä luvut ova alakanttiin, koska kumpikaan maa ei julkaise virallisia tilastoja kuolleiden määristä.

      On kai selvää, että sodan alta muutetaan pois. Näinhän Suomen karjalaisetkin joutuivat tekemään. Emme voi syyttää suomalaisia evakkoja emmekä ukrainalaisia muualle muuttaneita. Ei kenenkään tarvitse eikä pidä jäädä taistelualueille odottamaan pommeja niskaansa.

      Itseni yllätti tuo, että venäläisiä sotilaita arvellaan kaatuneen enemmän kuin ukrainalaisia. Luulin, että se olisi päinvastoin. Se voi kertoa kai siitäkin, että venäläisiä hyökkääjiä on ollut niin paljon enemmän kuin puolustajia?

      Poista
    2. Jotenkin tuntuvat käsittämättömiltä nuo kuolleiden luvut. Johtunee siitä, ettei arkkurivistöjä näe. Kaikkiahan tuskin kokonaisena kehona pystytään räjähdysten jälkeen löytämään ja hautaamaan.
      Kuolleen sotilaan mukana menetetään myös uusien ihmisten sikiäminen. Jokainen kuollut sotilas vähentää tulevia sukupolvien määrää.

      Poista
    3. Ero kaatuneissa selittynee sillä, että hyökkäys on aina ”kuluttavampaa” (sotilastermi) kuin puolustus.

      Suomalaisia kuoli sodissamme yhteensä noin 100 tuhatta, joista kolmasosa Talvisodassa. Venäläisten tappiot arvioidaan kolminkertaisiksi.

      Sisällissodassamme eli punakapinassa eli vapaussodassa eli kansalaissodassa kuoli taisteluissa molemmin puolin runsaat 5000 soturia, mutta vankileireillä kuoli vielä 20 tuhatta punaista lisää, suunnilleen puolet teloituksissa ja sairauksiin.

      Alkeellisen raakaa touhua se sota on. Ihmeellistä että sitä vielä harjoitetaan sivistyneessä maailmassakin.

      PS. Missähän ne kehittyneet avaruusoliot viipyvät, jotka lopettaisivat tämän typerän alkeellisen touhun? Tai räjäyttäisivät koko pallon tuusannuuskaksi ja kirjoittaisivat loppuraporttiin:

      ”Koe epäonnistui. Aloitamme alusta.”

      Poista
    4. Kaikista järkyttävintä on, että tehdään täsmäiskuja maan hallitsijaan ja retostellaan sillä mediassa. Tai kerrotaan, että hallitsija tapetaan tässä kohtapuoliin.

      Jotenkin on luullut, että sodissa kuollaan sattumalta, hirveässä kaaoksessa ja sattumanvaraisessa tulituksessa, ikään kuin kohtalokkaasti.

      Poista
    5. Sodan luonne on muuttunut aikojen kuluessa aseiden kehityksen mukana.

      Meidänkin viime sodissamme oli ensin talvinen puolustussota, kun venäläiset tulivat joukolla rajan yli, sitten kohta hyökkäyssota, kun alueita otettiin takaisin korkojen kanssa, sitten pitkä asemasota, kun linjat vakiintuivat ja seurattiin miten Saksa pärjää ja lopussa taas vimmattu puolustussota, kun venäläiset yrittivät läpimurtoa ja ihan lopussa taas hyökkäyssota, kun entisiä aseveljiä oli pakko mennä karkottamasn Lapista.

      Poista
    6. Sodan ja rauhan rajakin on hämärtynyt. Lehdissä on ollut kysyviä otsikoita: Onko kolmas maailmansota jo alkanut. Emme siis tiedä, elämmekö vielä rauhan aikaa, vai onko esimerkiksi hybridisota oikeaa raakaa sotaa.

      Poista
  23. Aamutuimaan pieni vinkkaus suloisesta sessiosta.
    Seikkailin taas eri kanavia klikkailemalla illalla maikkarin kymmenen uutisten jälkeen.
    Harvoin katson ylen kakkoskanavaa, mutta illalla jämähdin tuijottamaan sarjaa Berit - parempi mies. En tiennyt norjalaissarjasta mitään ennakkoon, mutta yllättipä se minut homopelkoiseksi parjatun mummelin keskellä ko. jaksoa " siemennestehajuisilla " "homosauna/homoklupisessiolla.
    On se eräille kiihottavaa ja kaunista katsottavaa!?
    Alastomat äijät panivat keskenään parastaan ruumiidensa alaosien kimpussa.
    Löytyy näköjään areenastakin kyseinen sarja.
    Eräs sarjan henkilö julistaa, miten homo-orgioissa mies on onnellisimmillaan. Vapaa ja häpeämätön kullisumussaan omiensa seurassa.
    Tv-sarjojenkin kautta toki täytyy lisätä epäuskoisille ja jo valaistuneille pökköä pesään ja toimia lähetystehtävässä valistaen ja käännyttäen foobikkoja. :)

    Olen törmännyt viimeaikoina myös kahteen muuhun outoon katsottavaan. Tv-arjassa joku omituinen sieniolio roikkuu kaupungin yllä. Pari jaksoa seurasin, mutta kiinnostus sammui.

    Vilkaisin myös ( oliko elokuva), jossa ruumiit " elävät" , filmin nimi liittyi jotenkin ruumiiden käsittelyyn kuoleman jälkeen. Tämäkin tekele vaikutti minusta tosi överiltä fantasianakin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä menen kyllä hautaan siinä uskossa, että hetero ei muutu homoksi vaikka miten houkuteltaisiin.

      Todennäköisesti näin on myös toisinpäin, mutta oma kokemus puuttuu. Suunnilleen samoin oletan asian olevan lesbojenkin suhteen.

      Poista
    2. En usko sukupuolen vapaaseen valintaan ollenkaan, se ei ole totta. Harmi, että tyhmät lapset ja nuoret voivat uskoa tämän valheen, jolla ei ole minkäänlaista tieteellistä pohjaa. Setalaiset ja vastaavat organisaatiot maailmalla eivät ole tieteentekijöitä eivätkä nähtävästi ruudinkeksijöitäkään.

      Sen uskon, että moni sanoo ja luulee valinneensa itse sukupuolensa. Vaan se on tyystin eri asia. Sukupuoli ei ole ilmoitusasia, vaan se on puhdasta biologiaa. Sukupuolia on kaksi, ja sitten on poikkeamia, jotka eivät ole uusia sukupuolia, vaan risteämiä näistä kahdesta biologisesta. Haluttiin tai ei.

      Pääasia kaikessa on, että olemme kaikki samanarvoisia ja yhtä hyviä ihmisiä, vaikka meillä olisi kaksitoista varvasta tai kolme kättä.

      Poista
    3. Tapsalle: Ilmeisesti poikkeukset vahvistaa sääntöjä. :) Vaiko kokeilunhalu? Onhan esimerkkejä mm. naisista, ( äitijäkin) jotka aikuisina ovat vaihtaneet mieskumppaninsa omaan sukupuoligenreensä.
      Iines, jep, meitä on kaksi ihmissukupuolta, mutta niitä voidaan varioida mieleisekseen. Enpä pysty olemaan niin suvaitsevainen kuin sinä kaikessa. En esim. pystyisi jatkamaan yhteiseloa, jos ukko haluaisikin yks kaks olla nainen tai tyttöillä.
      Toki tulkoot ihmiset tyytyväisiksi mieltymyksiään toteuttaakseen tavalla jos toisellakin, eri asia on onko kaikki normaalia ja tervettä?

      Poista
    4. Kappas vaan, Noora, minäkö olen suvaitsevainen? Tähän hymiö. - Hauska kuulla, kun yleensä olen saanut persuleimoja kylkeeni.

      Siis minähän uskon perinteiseen sukupuolijakoon enkä vapaaseen valintaan. Pidän härkäpäisesti siitä tieteellisestä katsomuksesta kiinni, että sukupuolia on kaksi ja ne muut ovat poikkeamia luonnon järjestyksestä, eivätkä ne ole kolmansia eivätkä neljänsiä sukupuolia.

      Ihmisenä olen rakentunut niin, että arvostan automaattisesti kaikkia erilaisuuksia yhdenvertaisina itseni ja muiden kanssani. En minä ole homoa tai transihmistä parempi enkä huonompi. Meillä kaikilla on keho, mieli, sielu, herkkyys.

      Poista
  24. Haudan kansiko liikkuu

    Haudan kansi kurkkii
    kuka piru sieltä urkkii,
    ei asiakkaita tohdi jouduttaa
    sopii nyt vain odottaa.

    Tullaan kyllä aikanaan
    pakoon ei pääse haluavakaan,
    ei auta myöskään halu harras
    ei ole se omassa parrass,
    vuoroaan ei tiedä kukaan
    jonossa ollaan kaikki mukaan.

    Rafaelin enkeli - Pekka Ruuska
    https://youtu.be/Spa_YREPvoI?si=OOjYzVHEaKOYUJwM

    VastaaPoista
  25. Ripranie, runostasi tuli mieleen tv:stä näkemäni elokuvapätkä, jossa isoisä kaivoi haudasta tyttärensä lapsen. Ukki pesi sen ruumiin ja laittoi harmaan olennon sänkyyn. Se lapsen ruumis äänteli omituisesti. Muitakin karmean näköisiä kuolleista nousseita tarinassa oli, mutta en pystynyt katsomista jatkamaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuossa aiemmin ylempänä oleva kommenttisi varmaan kirvoitti minuun jonkin alkusysäyksen. En ole kyseistä ohjelmaa katsonut, joten sieltä en ole voinut ammentaa. Sitten runo soljui melkein itsestään omaansa. Mielessä välähti joitain sukulaisia, jotka puheiden mukaan vanhuuden sairautensa kyllästäminä ehtivät toivoa omaa kuolemaansa. Onneksi en, Noora, nähnyt kyseistä ohjelmaa.

      Poista
    2. Hyvä ja syväietteinen runosi on, vaan jäi vaikuttavasti mieleen ne pätkät siitä elokuvasta, mitä pystyin katsomaan.

      Poista
    3. Korjaus: edelliseen syvämietteinen, syvällinen

      Poista
    4. Vähän kammottavat nämä tämänaiheiset elokuvat ja tuotokset. Tykkään hyvin tehdyistä psykologisista eli ihmismieltä luotaavista jännäreistä, mutta en puhtaasti yliluonnollisia tai kuoleman aineksia sisältävistä elokuvista.

      Poista
  26. Vaan arkisempiin asioihin! Mökillä käydessä näin kolme joutsen pariskuntaa ja kahdella parilla oli seurassaan myös viime kesän poikanen.
    Oli aurinkoinen, mutta tuulinen päivä, joten kannoin mökin matot ulos, tamppasin ja harjasin ne. Lähtiessä kannoin ne aittaan, odottamaan, kunnes siivoan mökin talven jäljiltä pääsiäiseksi.
    Pehtoori pesi auton.
    Kun sitten olimme teetä juomassa ja nauttimassa eilen leipomaani kantarellipiirakkaa, naapurin pariskunta tuli tervehdyskäynnille. Vaihdettiin talven ajan kuulumiset.
    Harmillista oli nähdä, että viime syksynä istutetut karhunvatukkapensaat olivat rakkaat pupujussini purreet poikki.
    Nyt odotellaan nouseeko mullan alta minkäänlaisia elonmerkkejä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäpäs kuulin eilen peipposen laulun ja näin telkkien tulleen Loimijokeen. Kuulin myös tikan keväisen reviirinakutuksen. Kaikui läpi metsän.

      Istuin laavulla ja ihmettelen, miten roskattu se suojeltu luontopaikka oli. Roskaaminen alkoi, kun kaupunki hilasi koskemattomaan luontoon penkkejä, laavun ja vastakkain istuttavia parikeinuja. Maassa oli kymmenittäin rakettien tyhjiä pakkauksia, hauleja tai mitä lie putkia, ja karkkipapereita sekä roskaruokakääreitä. Onneksi ei ollut huonosti kasvatettuja kakaroita kiljumassa ja pelästyttämässä lintuja pois.

      Poista
    2. Siellä on kevät pitemmällä.
      Tuo roskaaminen on raivostuttavaa. Minä saan hepulin joskus myös naisten yleisövessoissa. Sotketaan kun siat ja paperit heitellään mieluusti ohi roskisten.
      Sisko nauraakin aina minulle, kun saatan kerätä lattialle heitetyt paperit yms. roskikseen. Pesen kyllä kädet sen jälkeen hyvin saippualla.

      Poista
    3. Luontoon ei kannattaisi liiemmälti viedä mukavuuksia kuten istumapaikkoja, sillä se tuo heti mukanaan ihmiset, joilta puuttuu (luonto)kasvatus kokonaan. Huudetaan, mekastetaan lintujen pesimäaikaan, roskataan ja tuhotaan kaupungin tuomia kalusteita. Joen rannalta oli viime syksynä penkki heitetty jokeen. Paikalla oli hiiltynyt kasa, jossa oli taidettu poltella muutakin kuin nuotiota.

      Poista
    4. ”Pehtoori pesi auton.”

      Siinähän olisi Noora sinulle oiva nimi runokirjaasi tai novellikokoelmaasi, jos sellaisen päättäisit ähertää kokoon.

      Minä en vielä ole aloittanut mökkikautta, vaikka mieli kyllä tekisi, kun lumetkin ovat lähteneet. On kaikenlaista muuta, tällekin viikolle vielä ikkunaremppaa ja bussiretki ja pari kirjallisuusluentoa.

      Taitaa mennä taas huhtikuuhun, kuten tavallisestikin.

      PS. Iineksen uuden runokirjan nimeksi taas sopisi ”Kuulin eilen peipposen laulun”.

      Poista
    5. Kuulin eilen peipposen laulun
      Partaalla kosken kuohuvan pauhun
      Kuulin myös tikan nakutuksen
      Avasi riemukkaan kevään uksen
      Heitin jorpakkoon vanhan suksen
      Rinnalle penkin mi joessa lillui
      Heittänyt veteen ken saa ei ..

      (Kiitos ja anteeksi)

      Poista
  27. Kiitos Tapsalle nimiehdotuksesta! :
    Nimeke on realistinen jopa arkinen. Toisaalta voi tuo nimi olla dada- tms. yli hilseen menevää utooppista sanojen käyttöä. :)

    Ostin äskettäin kirpparilta Margaret Craven pien.romaanin: Kuulin pöllön kutsuvan. ( ilm. 1967) Kirjan nimi on tuttu, mutta en muista sitä lukeneeni.
    On suht vaikeaa löytää/keksiä kiinnostava ja sopiva nimi kirjalle.
    Pyörittelen juuri ainakin kolmelle tuotokselleni otsikoita.


    VastaaPoista
  28. Aha! En ollut kirjautunut, siksi anonymos. Terveisin Noora

    VastaaPoista
  29. Nyt on Räsäsen Päivi saanut vihdoinkin oikeuden päätöksen. Saa nähdä jatkaako syytetty vielä prosessia?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaikea sanoa, sillä tämä seitsemän vuotta kestänyt oikeuden käyminen on varmasti ollut henkisesti raskasta ja kuluttavaa. Vaan onhan se mahdollista, sillä ratkaisu oli, jos oikein ymmärsin aika täpärä, ei siis yksimielinen.

      Hieman ihmetyttää tämä tänään käyty keskustelu. Monet vetoavat siihen, että Räsänen esitti tieteellisesti epätoden ja väärän mielipiteen, joka loukkaa vähemmistöryhmiä. Niinhän hän teki, minunkin käsitykseni mukaan.

      En silti sulkisi Räsäsen suuta, sillä ei hän sitä loukatakseen tai kiihottaakseen kirjoittanut. Kunhan kertoi mielipiteensä.

      On surullista, jos olemme liukumassa valvontayhteiskuntaan, jossa ei voi esittää vääriä tai huonoja mielipiteitä. Tämä on juuri yks yhteen Orwellin kuvaaman yhteiskuntamallin ja uuskielen kanssa.

      Poista
    2. PS Tavallista kansalaista kiinnostaa nyt se, mitä tästä Räsäsen uskontotulkinnan tuomitsemisesta seuraa. Mitä se tuo tullessaan? Koskeeko se muitakin uskontoja?

      Voisiko esimerkiksi odottaa yhdenvertaisuusvaltuutetun toimia Mellunmäen imaamina toimiva Abbas Bahmanpourin tv-lausunnosta Ylen Islam-illassa lokakuussa 2013?

      Bahmanpour sanoi suorasanaisesti, että homoseksuaalisuus olkoon kielletty, ja että siitä seuraa sharian mukaisesti kuolemanrangaistus. Imaamin todettua tämän kuolemantuomioasian islamin opettaja Ahmad Fadil esitti keskustelussa, että Suomessa pitäisi ottaa käyttöön sharialaki.

      Räsäsen alkuperäisestä homokirjoituksesta taisi olla 24 vuotta. Tästä ohjelmasta ei ole kuin runsaat 10. Onko Räsäsen lausunto pahempi kuin kuolemantuomion julistaminen homoille?

      Poista
    3. HS: ”…Räsänen luonnehti homoseksuaalisuutta psykoseksuaalisen kehityksen häiriöksi ja seksuaaliseksi poikkeavuudeksi.”

      Näin siis Hesarin mukaan ja jos se on totta ”ja koko totuus”, niin aikamoisen hudin, ylilyönnin ja hölmöntölväyksen tuli tuomioistuin tehneeksi, minun mielestäni.

      Jos ajatellaan puhtaasti biologian pohjalta, niin seksin tarkoitus on lisääntyminen. Voihan sille keksiä muitakin merkityksiä, mutta ne ovat psyykkisiä ja palvelevat lisääntymistä. Siksi evoluutio suosii niitä.

      Räsäsen kommentissa voi olla tieteellisiä virheitä ja väärintulkintoja, mutta pohjimmiltaan se on totta. Ihminen ei kuole ilman naisen ja miehen välistä seksiä, mutta ihmissuku kuolee.

      PS. Oma kantani homouteen ylipäätään on erilainen kuin Räsäsen (ja Nooran), mutta molemmilla täytyy vapaassa maassa olla oikeus sanoa mielipiteensä, jonka takana voi kuitenkin katsoa olevan tieteellistä faktaa.

      Lisäksi yhdyn Iinekseen: lain on oltava kaikille sama. Piste.

      Poista
    4. Tämä juuri on tämän kohun ydin: olennaista ei ole, onko Räsänen väärässä vai oikeassa, vaan siinä, saako Räsänen tai muu vaikuttaja Suomessa sanoa vääränä pidetyn mielipiteensä julkisuuteen, jos se on loukkaava. Saako vai eikö? Se on pointti.

      Nyt saimme tiedon: Räsänen ei saa. Samalla valistunut kansalainen sai tiedon: imaami Abbas Bahmanpour saa.

      Poista
  30. Aamuteveen Jälkiviisasohjelmassa todettiin, ettei raamatun siteeraamisesta tullut Päiville rangaistusta, vaan hänen omassa kirjoituksessaa, jossa hän loukkasi homoja " väärää diagnoosia " käyttäen?
    Haluaisinpa nähdä nämä asiantuntijalääkärärit kasvoista kasvoihin sekä vaatia tieteelliset todisteet siitä, miksi Räsäsen diagnoosi homoudesta on väärä ja näiden oikeusoppineiden sekä Setan oikeassa olijoiden on täydellinen totuus?
    Minä olen Päivi Räsäsen diagnoosin kannattaja edelleenkin. Totuus ei pala tulessakaan.
    Muslimien homovastaisuus ilmeisesti liittyy uskonnon vapauteen, koska tietääkseni ainuttakaan tappouhkauksia homoille lausuneita ei ole tuomittu oikeusasteissamme.
    Päivi Räsäsen takaa-ajon taustalta löytynee henkilöitä jotka ovat verisesti loukkaantuneet Päivin totuudesta, koska se loukkaa heidän terveyskäsitystään homoudesta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Islamia tunnustavien uskonvapaus ei meillä voi - eikä saatana saakaan - olla suurempi kuin kristinuskoa tunnustavilla.

      Koko prosessi on surkea ilveily, jonka olisi kuvitellut jääneen historiaan Salaman ja Juhannustanssien jälkeen.

      Siitä on muuten 60 vuotta.

      PS. On näissä keisseissä yksi erokin: silloin syytetyn kimpussa olivat kirkolliset tahot, nyt maalliset jeesustelijat jotka puolustuvat meille vierasta uskoa.

      Suomalainen vieraskoreus elää ja voi paksusti.

      Poista
    2. Minä katsoin kolmosaamun Pöllöraadin, jossa Räsäsen tapausta ruotivat Katleena Kortessuo, ja toimittajat Juha Ristamäki ja Alec Neihum Ivan Puopolon johdolla.

      Sain käsityksen, että kaikki pitivät tuomiota täpärästi tappiin hilattuna, turhana ja jopa vääränä. Selvyyden vuoksi sanon, että kukaan ei yhtynyt Räsäsen homouskäsitykseen.

      Se, mikä tuntuu kummalliselta yleensäkin homokeskusteluissa, on se, että meillä ei ole käsitystä Setan tai setalaisten suhtautumisesta islamin homovihaan.

      Tänään he iloitsivat HS:ssa kovasti Räsäsen noitaroviosta, mutta kukaan ei esittänyt älykästä kysymystä: miten suhtaudumme suomalaisten imaamien julkistamaan homovihaan ja tappotuomioihin. Ei vaikka asia on ollut esillä useissa yhteyksissä. Hiljaisuus.

      Poista
    3. Sharia-laki ei ole voimassa Suomessa, kertoo tekoälyhaku. Vain Suomen lait ovat voimassa maassamme.
      Ehkä koston pelko on syynä hiljaisuuteen tai sitten rangaistuksen pelko kansan kiihottaminen uskonnonvapautta kohtaan.

      Poista
    4. Muslimeille sharia-laki on voimassa aina ja kaikkialla, ihan maasta ja sen omasta laista huolimatta.

      Siihen syvään hiljaisuuteen, joka islamin naisia sortavista käytännöistä paremmissa piireissä vallitsee, on syynä hämmennys.

      Sorto on väärin… mutta persut ja rasistit ovat miljoona kertaa enemmän väärässä!

      Poista
  31. Suomessa tasavallan presidentti nimittää.
    korkeimman oikeuden tuomarit.
    KHO:n palkkalistoilla työskentelee 17 - 19 oletettua.

    Maamme ylimmäinen tuomiovalta on neljällä tuomarilla: Pasi Pölösellä, Kaarlo Häkämiehellä, Heli Melanderilla ja Pekka Pulkkisella sekä korkeimman oikeuden presidentillä Tatu Leppäsellä.

    Päivi Räsäsen tuomio tuli yhden äänen enemmistöllä. Olispa mielenkiintoista tietää ketkä äänestivät: ristiinnaulitse, ristiinnaulitse!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuomio oli tosiaan täpärä. Sai jopa käsityksen, että se oli väkisin tappiin hilattu, niin kuin ylempänä sanoin. Mielenkiintoista nähdä, mitä EU:n tuomioistuin sanoo syvästi uskovaisen Räsäsen sananvapaudesta. Nythän tuomio perustui käsitykseni mukaan väkisin kikkailtuun uskonnollisesta kontekstista irrotettuun ”tieteenvastaiseen lääkärin lausuntoon”, vaikka on päivänselvää, että irrotettu lausunto nojaa Räsäsen uskonkehykseen.

      Poista
  32. Kaikki nuo KHO:n tuomarit on valittu vuoden 2024 aikana paitsi Pekka Pulkkinen 2023 lähtien.
    Kho:n perhetietoja en googlaamalla löytänyt. Ilmeisesti turvallisuussyistä niitä ei julkaista hakukoneelle?

    VastaaPoista
  33. Tämä seitsemän vuoden mittainen Räsäsen jahti on uskomaton keissi Suomen oikeuskentällä, kun ajattelee sitäkin seikkaa, että onko tässä oikeasti uhreja ollenkaan.

    Kun suurin uhri taitaa olla Räsänen itse.

    VastaaPoista
  34. Voitto tai häviö

    Joku voittaa
    joku häviää,
    voittajan on helppo hymyillä
    hävinnyt voi lymyillä,
    ei se ole uutta
    että aina oppii uutta,
    kuka sanoo oikein
    kuka sanoo väärin,
    joku aina tietää
    ei väärinpeluuta voi sietää.

    Ihme ja kumma - Timo Parviainen
    https://youtu.be/XxSziK3hwJ8?si=NJmff_-rUUaZrbFk

    VastaaPoista
  35. Kiinnosti tietää mitä AI on kerännyt ilmiöstä synti. Matkin löhdettä sivullani.
    Homoteenkaan ei ole löydetty yhtä syyllistä äitimuorin geeniä. Viimeisin tutkimus listaa vaikuttajiksi mm. biologisiä, psykologisia, emotionaalisia ja sosiaalisia tekijöitä. Kuten olen aina asiassa omaan intuitiooni uskonut ja luottanutkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin vastasi minulle AI:

      ”Homoseksuaalisuuden syyt ovat moninaisia ja perustuvat biologisiin, geneettisiin ja sikiöaikaisiin tekijöihin. Tutkimusten mukaan se ei ole valinta, vaan yhdistelmä satojen geenien pieniä vaikutuksia sekä sikiön hormonialtistusta kohdussa. Aivojen kehitykseen vaikuttavat sukupuolihormonit määrittävät pitkälti seksuaalisen suuntautumisen jo ennen syntymää.”

      PS. Etkös sinä, Nooraseni, ole aiemmin edustanut vähän sitä kantaa, että homot ovat etupäässä itse valinneet oman riettaan ja inhottavan seksuaalisuutensa?

      Iines ja minä ja muut olemme taas väittäneet, että eivät ole, vaan saaneet sen syntymässä. Eli ovat syyttömiä haluihinsa?

      Poista
    2. Jätin tuon AI:n osan blogisivullani huomioimatta, sillä pitäisi tietää, kuka, ketkä ovat tutkineet ko. geenejä ja miten kattavia otannat ovat.
      Wokeen kallellaan olevat tutkijat mieluusti syyttävät/kiittävät poikkeavasta seks.suuntautuneisuudesta silmille näkymättömiä tekijöitä.
      Miten ( elävien vai kuolleiden ?) sikiöiden aivoista on voitu havainnoida seksuaalisen suuntautumisen todistvia geenejä?
      Tapsa, usko sinä, minä en ainakaan usko tuota tekstinosaa, joka AI:hin on jostakin tallentunut. Ikään kuin olisin lukenut sen muissa yhteyksissä.
      Paljon on netissä näitä mutututkimuksia, kuten minullakin on omani. :)
      Totta on että olemme käveleviä solu ja geeni kokoosteita. Olemme nyös yhteiskuntien ja niiden arvojen ja kulttuurien vaikutuspiirissä, sosiaalisissa ja psykologisissa suhteissa varttuvia yksilöitä.
      Haluaisin kyllä tavata homon tai lesbon, jolta on nuo sek.suuntautumisgeenit paikallistettu ja kuvannettu.
      Mutta, olemme vapaita harjoittamaan uskontojamme. Ollaan autuaita!
      Toisaalta miksi pitää todistaa mitään uskoansa kenellekään. Jokaisella olkoon tämänsä, oli miten oli.

      Poista
    3. Olen mielessäni perustellut homoseksuaalisuuden jo syntymässä saatua osaa silläkin, että homous on edelleen paljon kärsimystäkin tuottava asia. Sitä osaa tuskin kukaan valitsee huvikseen ainakaan pitkäaikaisesti, eliniän kestäväksi.

      Joitain originelleja kokeiluja toki kypsymättömät nuoret voivat tehdä, mutta se on eri asia ja lienee ohimenevä ilmiö.

      Poista
    4. Voi kärsiviä! Antakoot sydämensä Jeesukselle, niin saavat rauhan. :)

      Poista
    5. Kun näkee tv-sarjassakin ( Berit) homojen sensuroimattoman joukkosaunaorgian, niin tuskinpa heidän naamansa ilmeet kärsimystä kuvastavat.

      Poista
    6. No mutta Noora. Erilaisuus lapsesta saakka aiheuttaa väistämätöntä kärsimystä, peittipä sen kuinka hyvin tahansa.

      Ei nuori halua läheskään aina, väittäisin jopa useimmiten, poiketa valtavirrasta. Monet nyt aikuiset homot ovat kasvaneet siinä ilmapiirissä, jossa homoille naureskeltiin ja heitä pidettiin vähempiarvoisina kummajaisina. Tällaista on käsittääkseni vieläkin, ja homopilkka ja homofobiakin on tänäänkin totta, vaikka suhtautuminen onkin kokonaisuudessaan muuttunut hyväksyväksi.

      Olet kyllä mielestäni siinä joron jäljillä, että tämä Pride-aate on kulttiutunut ikäväksi poliittista kuplaa muistuttavaksi liikkeeksi, joka on omiaan työntämään ihmisiä ulommas sen kehältä. Eikä kyse ole homofobiasta tai homokammosta, sillä mukana ulkonemilla on heitä itsejäänkin.

      Poista
    7. PS Poliitikkojen trendikäs marssi Pride-kulkueessa saa minut aina miettimään heidän motiivejaan. Elämme aikaa, jossa poliitikko jopa joutuu selittelemään medialle, miksi ei osallistunut Pride-marssille.

      Ennen kuin huomaamme, meitä valvotaan. Kuka se näin sanoikaan? Orwell? Iines?

      Poista
    8. Lääkintöhallitus ( liekö enää olemassa ?) poisti homouden sairausluokituksen 26.6.81
      Setan ja muiden aktivistien tekemän pitkäaikaisen vaikuttamistyön seurauksena.
      Jenkeissä homojen sairausluokituksen poisti
      American Psyhiatric Assosication ( mikä lafka lienee?) jo vuonna 1973.
      Pitkäll ja hanakalla päämäärätietoisuudella voi ja kannattaa pyrkiä tavoitteisiin. Ihmisoikeuksiin ja tasa-arvoon vetoamalla saa politiikasakin läpi lähes mitä tahansa aloitteita. Tai ainakin aikaisemmin sai.

      Poista
    9. Sanoin tuossa edellisessä kommentissani, että nuori kärsii väistämättä erilaisuudesta, homoseksualisuudestaan, koska haluaa olla samanlainen kuin muut nuoret, ei halua poiketa valtavirrasta eli tässä tapauksessa heteroseksuaalisuudesta.

      Vaan siis, mikä on nykyään valtavirtaa? Mikä on valtaa, mikä on trendiä? Onko se heteroseksualisuus? Tähän kysymykseen heräsin itse vasta tässä.

      Poista
    10. Palaan peruskysymykseen: ymmärränkö oikein, että kiistamme koskee sitä, että

      A) onko homous synnynnäinen ominaisuus, jolle ihminen ei mitään voi,

      B) vai onko se ihmisen oma valinta, jonka voi tehdä monista erilaisista syistä

      Minä seison (huom. verbi) tanakasti kohdan A takana, käsittääkseni myös Iines.

      Myönnyn vain sen verran, että tietysti on olemassa pieni vähemmistö myös sellaisia yksilöitä, jotka ovat molempia, ihan Gaussin käyrän mukaisesti.

      PS. Gaussin käyrä ilmaisee todennäköisyyttä, ei muita köyryyksiä.

      Poista
    11. Homoseksuaalisuuttaan ei voi valita, se on synnynnäinen ominaisuus, ihmisessä valmiina.

      Näin olen aina ajatellut. Tämän opin syvästi huomaamaan myös tyttäreni kummista, homomiehestä, Henrikistä. Hän oli umpirehellinen, realistinen, kärsiväkin, teeskentelemätön tyyppi.

      Poista
    12. Mielenkiintoista on, miten seksuaalisuuteen liittyviä asioita yritetään todistella tavalla jos toisellakin.
      Ei ole tullut kysyttyä esim. koiralta, joka yrittää harrastaa seksiä istuvan ihmisen jalan kanssa, että tiedostatko, tajuatko, mitä olet tekemässä.
      Huvitun, kun ns. luotettavat tietolähteet ja " tutkijat" toitottavat, että eläinlajeissa on homous yleistä. Nämä vakuuttuneet ovat ilmeisesti keskustelleet ja kysyneet asiasta eläimiltä.

      Poista
  36. Mielenkiintoiseksi ko. asian tekee se, että lapsuuden kokemuksia ja ihmmissuhteiden psykologista osuutta vähätellään samaan sukupuoleen seksuaalisessa suuntautumisessa. Myös vallalla olevien yhteiskunnallisten arvojen ja alakulttuurien vaikutusta yksilön käyttäytymiseen ei noteerata. Miksi?
    Geenilöydötkö ovat puhtaita syyllisyyden ja häpeän tunteista?

    VastaaPoista
  37. Asiasta toiseen: näin aamun Hesarissa otsikon, että tutkimuksen mukaan bisnesjargonia rakastavat tekevät huonoja päätöksiä.

    Itsekin hieman asianosaisena - eli olen ollut monesti näissä tilaisuuksissa mukana - jäin miettimään, että mikä tässä on takana. Eli mikä asian selittäisi. Bisnesjargon tarkoittaa siis puhetta/kirjoitusta muodikkain bisnestermein (esim. ”juurikin bisnesjargon”).

    Kääntäisinkin asian ihan toisinpäin: eli he jotka eivät osaa tehdä hyviä päätöksiä eli fiksuus ei siihen riitä, käyttävät usein bisnesjargonia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Bisnesjargonilla eli puppupuheella on ilmeisesti taipumus tarttua ja levitä. Sain sen käsityksen, että puppupuhetta uskovat ja sitä arvostavat ovat ihmisiä, joilta puuttuu kriittinen ote kaikkialta tulvivaan viestintään. Mediakritiikki!

      Puppupuheen luojat sen sijaan saattavat suoltaa puhetta tarkoituksenaan edistää myyntiä, markkinoida tuotteita hämäämällä ihmisiä ”hienolla” puheella.

      Hyvä karrikoitu esimerkki bisnesjargonista, tai sen pilkkaamisesta, on S-markettien mainio, televisiossa pyörivä mainos, jossa esimies brassailee englannin kielellä: ”Big selection, little prices. Selections big, prices little” - lidl praisiis.

      Poista
    2. Oh yes, minäkin tykkään näistä S-marketin tv-filkoista. Niissähän tämä pomomies on välillä ihan fiksukin, esim. kun konsultti kiljui, että ettehän te saatana voi myydä huippulaatua näin halvalla, niin tämä jäbä totesi totisena, että kyllä me voidaan.

      Katson tietysti väkisinkin mainoksia tietystä kulmasta ja ymmärrän hyvin tämän pikkupuoti-mentaliteetin - tärkeät palaverit varaston nurkkapöydässä tms.

      Siinä häivytetään sitä faktaa, että S-ryhmä on mahtava toimija, joka hallitsee puolta markkinoista, K-ryhmä (jota minäkin edustin 10 vuotta, vaikka olen osuuskaupan hoitajan poika) enää vain kolmannesta.

      Nämä ovat siis hyviä mainoksia monelta. En tiedä onko niitä palkittu mainoskisoissa, yleensähän oikeasti hyviä ei palkita.

      Viittaan nyt vaikkapa muinaiseen K-kaupan Väiskiin. Eipä menestynyt Väpä alan kauneuskilpailuissa, mutta kansaan sanoma upposi.

      Poista
    3. Ohoh… unohtui sana tekstistä - siis ”hyviä mainoksia monelta kannalta”.

      Poista
    4. Hyviäkin mainoksia on, televisiossa, mutta luettavassa nettimediassa niiden sijoittelusta on tullut ärsyttävää ja lehden lukua haittaavaa.

      Keskelle artikkeleja sijoitettavat mainokset aliarvioivat lukijan älyä ja sietokykyä. Ne hidastavat lukemista ja sivun avautumista, saavat artikkelit pomppimaan silmissä. Väitän, että lukija ei juuri koskaan lue näitä väkisin syötettyjä mainoksia eikä aina lehden artikkeliakaan loppuun.

      Missä on se sanomalehti, joka julistutuu irti tästä haitasta ja sijoittaa mainoksensa joko artikkelien loppuun tai aukeamaan sivuun? - Rahakysymyshän tämä tietysti on, valitettavasti.

      Poista
    5. Virvon, varvon tuoreeks terveeks! Hyvää kesäaikaa ja palmusunnuntaita!

      Minua ihmetyttää television avaamisen jälkeen " sinulle suositellut" filmi-ohjelmaehdotukset.
      Miten ja kuka vinkit ruutuun valitsee? Tehdäänkö taustalla yhteenvetoja katsojan kiinnostuksen kohteista, vai umpimähkäänkö ehdotukset ruutuun lanseerataan.
      Mainoksista puheenollen, on erittäin harvinaista, että mainokset vaikuttavat ostopäätöksiini. Käännän mielelläni kanavaa mainosten ajaksi.

      Poista
    6. Iltaan tuli tunti lisää valoa!

      Ei minulle tule tuollaista ”sinulle suositellut”-ohjelmaehdotusta, kun avaan television (Finlux, android). Se aukeaa siltä kanavalta, jota viimeksi olen katsonut.

      Sen sijaan Netflixistä tulee näitä suositteluehdotuksia rivillinen, ja se tapahtuu nähtävästi katselukokemukseni perusteella. Samantapaisia valmiita ohjelmaehdotelmia Areenastakaan ei tule, vaikka sitäkin katson aika paljon.

      Ilmeisesti televisiomme lukevat meitä enemmän kuin arvaammekaan. Kun katsoin Netflixistä joskus espanjalaisen sarjan, eteeni lyötiin jatkossa pitkään espanjankielistä tuotantosuosittelua, mikä häiritsi minua. En pidä espanjalaisesta mentaliteetista, joka avautui eteeni hyvissäkin elokuvissa: helposti turvauduttiin ihmisen eliminointiin, mafiatyyliin, jopa naiset. Lisäksi niissä huudettiin liikaa.

      Poista
    7. Luin iltalehdestä binäärisen- eli kolmannen sukupuolen laillistamiseksi kerätystä lakialoitteesta.
      Sain hepulin ja kirjoitin tietysti raivoni auki sivullani. :)
      Teoria pitää paikkansa, etteivät nämä lapselliset lakialoitteet lopu. Vallankäyttö tähtäimessä pikkusormen verran valtaa ensi alkuun saaneet haluavat tietysti valtaa koko käden.

      Poista
    8. Maailmaan mahtuu. Meitä on moneksi, ja se on taivahan totta. Sen tiedon kanssa eletään.

      Kaikilla meillä on keho, mieli ja sielu, olimme sitten sataprosenttisia miehiä, naisia tai jotakin siltä väliltä.

      Se luokittelu on sitten oma asiansa, hankalakin. Minun on vaikea rehellisesti ajatella, että poikkeama kahtiajaosta olisi uusi sukupuolilaji. Jo nimi sukupuoli viittaa biologiseen kahteuteen - puoli on toinen toisesta.

      Mutta, Noora, olen valmis elämään senkin kanssa, että se julistetaan uudeksi sukupuoleksi, jos se erilaisille ihmisille rauhan ja tyyneyden tuo. Maailmassa on paljon muitakin asioita, joista olen eri mieltä tai joihin en usko.

      Poista
    9. Ei lain julistus kolmannen sukupuolen olemassaolosta tee heitä onnellisiksi sen enempää kuin meitä tavallisia ihmisiä, ettei niin käy.
      Mitähän seuraavaksi keksivät? Neljännen sukupuolen? Lakialoitteet Setan yms. huomiota hakevilta porukoilta ei lopu.
      Eniten inhoan sitä häikäilemättömyyttä, jota nämä ihmisoikeustaistelujat käyttävät valtaa kahmiakseen.

      Kannattaiskohan tutkia aloitelistojen taustoja eduskunnassa tarkemmin?

      Poista
    10. Uskon, että se voisi merkitä heille ihmisarvon tunnustamista. Täytyyhän tämän asian olla yksilölle tragedia. Että on aivan aivan erilainen kuin muut.

      Poista
    11. Jos sitten vaadittaisiin virallisesti muuttamaan sana sukupuoli joksikin toiseksi, niin mikähän sana siihen sitten sopisi.

      Mahdunko maailmaas - Simo Silmu
      https://youtu.be/OeOUsad-2ok?si=IaMAwnYxKWcCMd87

      Poista
    12. Hyvä kysymys. Kyllä sekin aika tulee, että termi menee vaihtoon.

      Heti en kyllä keksi, mikä kattaisi kaiken, mutta samalla kertoisi, mistä on kyse. Pitäisi varmaan kysyä biologian, lääketieteen ja filosofian asiantuntijalta.

      Poista
    13. Noora: ”…on erittäin harvinaista, että mainokset vaikuttavat ostopäätöksiini.”

      Noora kuuluukin sitten siihen vakaaseen kastiin, joka ostaa vain tunnettuja merkkituotteita.

      Hauskaa muuten, että tässä bisnesjargonista alkaneessa ketjussa puhutaan jo kolmannesta sukupuolesta.

      Ja todellakin, sukupuoli-sana viittaa siihen, että niitä on vain kaksi. Muistaakseni olemme pähkäilleet tätä ennenkin.

      Miten olisi sukuolettamus? Siitä se lyhenisi kielen lakien mukaan sukumukseksi (huom. sanan loppu).

      Asiakirjoissa olisi sitten etunimi, sukunimi, sukumus, syntymäaika jne.

      Poista
    14. Mennään suoraan sukumukseen, niin vältetään yhdyssanat. Menisi läpi ehkä kielilautakunnastakin.

      Mielenkiintoista nähdä, mikä on eduskunnan kanta kolmannen sukupuolen virallistamiseen. Itseäni mietityttää lähinnä se, riittääkö kolme sukupuoltakaan vielä perimmäiseen totuuteen. Jospa niitä on vieläkin enemmän?

      Poista
    15. Asiaa ajavilla on aina perusteluina, mm. se, että kun siinä ja siinäkin maassa kolmas sukuouoli on jo laillistettu.

      Poista
  38. Jäi tuolta binäärisestä edestä pois ei-sana.
    Eihän kolme ihmisen sukupuolusta määrittelyä, jakaumaa riitä. Eikös seksuaalista humanbee- oletettuja ole tehtailtu pitkä lista, ainakin seksuaalisen käyttäytymisen perusteella.
    Lakialoitteita tulee siis Setalla ja muilla asiaa ajavilla riittämään hamaan tulevaisuuteen.
    Nyt on lakialoitteiden käsittelyssä ruuhkaa. Kannattaa siis jättää aloite annettavaksi vaalien jälkeen. Kun demarit voittaa vaalit on varmempaa saada kolmannen sukupuolen ja sen läpi mennessä, myös uusien ihmisgenrejen lanseeraaminen eduskunnassa läpi.
    Minä rakastan apinoita. Minä tunnen ja koen olevani olevani äidillinen, perhekeskeinen gorillanaaras.
    Vaan voiko minua enää kutsua evoluution kehittämään homosapiensporukkaan?
    No, en kerro kenellekään muille, että tunnen vahvasti tällä hetkellä olevani gorilla mamma. Muutoin minua saatetaan syrjiä enemmistöoletettujen taholta, koska meitä on vähän ja ulkonäkömme on poikkeava, joidenkin mielestä vastenmielinen ja ruma.
    Jos kyllästyn gorillaäitiyteen, voin valita aina uuden ihanan minuuden, joka sillä hetkellä tuntuu tarkoituksiini ja tavoitteisiini sopivalta. Saisiko käyttää tekoälyä löytämään minulle sooivan ihmisroolin? Pitänee kysyä, minkalaiseksi sukupuolioletetuksi AI määrittelee kaltaiseni hullun huithapelin.

    VastaaPoista
  39. Amerikassa, josta ihmisten jakaminen oli aikoinaan aloiettu ja listattu jo 50 eri sukupuolta,. Lakialoitteita riittänee myös monille eduskunnan kokoonpanoille tulevaisuudessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Käsitän niin, että ”kolmas sukupuoli”, jota tässä lakialoitteessa ajetaan, on vain juridinen käsite, ei uusi laji, se on rasti ruudussa helpottamaan virallista asiointia. Samalla se helpottaa erilaisten ihmisten asemaa, kun on jokin valmis lokero, johon kuuluu selittelyittä. Se merkitsee varmasti myös hyväksyntää.

      Se ei kuitenkaan merkitse uutta ”sukupuolta” biologiseen kahtiajakoon, joka on selkeän tieteellinen lähtökohta. Ei ole kolmijkoa, ei nelijakoa jne., vaikka oma identiteetti samastuisi mille mutkalle ja mihin suuntaan tahansa.

      Poista
    2. Käsitän myös niin, että kaikki poikkemat mahtuvat tuohon kolmas sukupuoli -rastiin ruksattavaksi. Ne ovat kaikki poikkemia biologisesta perustasta. Viranomaisen ei tarvitse tietää tarkemmin.

      Poista
    3. Hmmm… amerikoissa on termi ”ensimmäinen nainen”, meilläkin tunnetaan termi ”toinen nainen” - ja sitten vasta tulee mies, mutta tämä ”kolmas mies” on vain fiktiivinen hahmo elokuvassa.

      Raastuvassa tosin syyt sysätään joskus ”toisen miehen” harteille, yleensä se on kyllä ”tuntematon mies”.

      Tyttöjä löytyy kai aika paljon, sen sijaan muuan poika värjöttelee vain varjoisella kujalla.

      Tämä on tasa-arvon tila Suomessa. Ai perhana… tuossa termissähän on mies…

      Poista
  40. Vielä tämä: Kysyin tekoälyltä mikä olen, jos en halua olla ihminen.
    Tekoäly ehdotti vain seksuaaligenrejä. Olen kenties muun sukupuolinen, dysforinen, queer tai cender-fluid tai agender?
    Tekoäly ehdotti kyllä, että jos olen epävarma identiteetistäni voin ottaa Setaan tai Sukupuolenosaamiskeskukseen. (?!)
    Ei siis suositellut heti psykiatrille menoa. :)
    Kai ne sielun remat selviää ja elämä muuttuu elämisen arvoiseksi kun saa tietää mihin seksuaaliseen ihmisgenreen voi tai pitää integroitua. Tekoäly ei kyllä neuvoillaan saanut minua " hullua hurskaammaksi".

    VastaaPoista
  41. Sukupuolenosaamiskeskus… herra varjele. Lyhennettynä se olisi ehkä SPOK. Eli jos et tiedä mikä olet, soita spokkiin.

    No, nämä ovat takuulla asianomaisille itselleen vakavia asioita. Ei ehkä pitäisi pilkata, eikä etenkään syyllistää.

    VastaaPoista
  42. Myötätuntoni on näiden erilaisiksi syntyneiden ihmisten puolella, mutta ei Setan, joka on valjastanut nämä ihmiset intersektionaaliseksi ideologiaksi, jolla ratsastaa.

    Jostakin luin, että vihreät kansanedustajat Bella Forsgrén ja Saara Hyrkkö esittävät, että Pride tunnustetaan Suomessa viralliseksi liputuspäiväksi.

    Minulla on se käsitys, että LBTGxx?-joukko on Suomessa varsin suojassa ja jopa arvostettu, - poliitikotkin selittelevät, miksi eivät päässeet Pride-marsseihin elleivät näy hymyilevinä lehtikuvissa.

    Se, että yhä useampi myös esimerkiksi homoseksuaaleista kansalaisista alkaa väsyä ja kyllästyä kaikkeen liikkeen ympärillä, johtuu sen harjoittamasta pakkosyötöstä ja selkeästä poliittiseksi liikkeeksi muodostumisesta. Mielestäni tämä Priden viralliseksi eli siis kansalliseksi liputuspäiväksi ehdottaminen viittaa liikkeen paisuneeseen egoon ja vallanhaluun.

    VastaaPoista
  43. Minua etupäässä säälittää nämä liikkeeseen manipuloidut, herkät, vaikutteille alttiit, eämässään eksyneet reppanat. Heidän hyväuskoisuuttaan hyväksikäyttävät johtavat, häikäiilemätyömät, kovaksikeitetyt vallanhaluiset gurut, myös jenkkilstä ja muualta maailmaa asti omiemme lisäksi.
    Onhan se tietysti hyvä, että häilyvän identiteetin, persoonallisuuden ja psyyken omaava löytää sateenkaariliikkeestä tarkoituksen elämälleen. Ilman tarkoitusta ja joukkoa, pelastavia woke-enkeleitä netissä, voisi päätyä lukemattomine, ratkaisemattomine vaikeuksineen krematorioon tai hautausmaalle.

    VastaaPoista
  44. Harmillisinta ja anteeksiantamatonta on, että uudet sukupolvet eivät kaikki ole antaneet lapsilleen turvallisuudentunteita, välittämistä, aitoa rakkautta, ehjää identiteettiä sekä itseluottamusta. Sateenkaariliike on seurausta ed. mainituista kasvatuksen puutteista ja laiminlyönneistä.
    Hyväksikäytettyjä, kaktoinkohdeltuja, heitteille jätettyjä lapsia on toki aina ollut olemassa niin
    henkisesti kuin seksuaalisestikin.

    VastaaPoista
  45. Onpa hyvä, Noora, että elämme yhteiskunnassa, joka sallii poikkevat, erilaiset, hankalat ja jopa väärät mielipiteet. Se on vapaan yhteiskunnan ja demokratian ydintä. Erilaisia mielipiteitä tulisi suvaita yhtä hereästi kuin erilaisia ihmisiäkin, sillä niiden tuomitseminen on totalitarismia ja ihmisen yläpuolelle asettumista.

    Vai elämmekö me vapaassa ilmapiirissä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Emme me ihan elä, jos katsoo vaikkapa Räsäs-Päivin saamaa tuomiota syystä, josta ei kolmannellakaan lukemisella oikein saa otetta.

      Vähän tulee mieleen vanha venäläinen sanonta, jonka mukaan syyllinen tiedetään, puuttuu vain rikos.

      Poista
    2. Syyllinen tiedetään, puuttuu vain rikos, kyllä, juuri näin. Rovio siis torille ja tiedetty, seitsemän vuotta jahdattu liekkien nuoltavaksi. Hyvät ihmiset riemuitsevat kun heidän määrittelemänsä paha saa palkkansa.

      Joskus herään siihen ajatukseen, että eniten minuakin ovat nettiteitse kiusanneet nämä rovioiden pystyttäjät, moraalinvartijat, jotka omistavat hyvyyden ja suvaitsevuuden, ne joiden rautasaappaat kopisevat sanoja ja virkkeitä vahtien ja sopimattomuuksia tuomiten ja kanseloiden.

      Poista