16.6.2010

Kesäpäiväkirja 1. sivu

14.6. Postini ei ole kääntynyt vieläkään tänne, vaikka tein käännösilmoituksen hyvissä ajoin, netissä. Olen lähettänyt jo kaksi sähköpostiviestiä Itella Oyj:öön. Molempiin tuli sama vastaus:

Kiitos lähettämästänne viestistä.


Asiakaspalvelumme sähköposti on valitettavasti ruuhkaantunut ja vastauksemme viipyvät tavallista kauemmin.

Pahoittelemme tilannetta ja pyrimme purkamaan ruuhkan mahdollisimman nopeasti.

Ystävällisesti

Postin asiakaspalvelu
.

Ensimmäisessä viestissäni kysyin lauhkeasti, mitä minun normaalimenettelyn lisäksi vielä pitää tehdä saadakseni postini kääntymään kesäosoitteeseeni. Toisessa kysyin, maksaako Itella Oyj minun myöhästyneiden laskujeni viivästyskorot. Otin vielä käyttöön marttyyrikortin ja kirjoitin, että puhevammaisena minun on hankala soittaa ja hoitaa asiaani.

15.6. Tänään tuli sitten paksu kirjekuori, jonka sisällä oli käännetty posti, viisi laskua ja kaksi paikallislehteä sekä Itella Oyj:n kirje, jossa minua kiitettiin arvokkaasta palautteesta. Yhteydenottojeni perusteella Itella Oyj:n toimintatapoja voidaan nyt parantaa entistä sujuvammiksi. Mukaan oli liitetty arkillinen ensimmäisen luokan tarrapostimerkkejä kiitokseksi yhteistyöstä. Kirjeen allekirjoittaja oli Matti Pluuman, jonka tunnistin entisen oppilaani isäksi. Perheen äiti oli kuollut lasten ollessa pieniä, ja muistan vieläkin puoliorvon silmät, jotka katsoivat minua luokan ikkunarivistä. Pojan pää oli painunut hartioiden väliin samoin kuin isällään, joka ei puhunut mitään koulun kotiväen illassa.

Kirjeen luettuani tunsin itseni akateemiseksi kermaperseeksi. Mennä nyt valittamaan harkituin lausein jonkun tulematta jääneen postin takia ja vetää vielä vammaiskortti esille, kun selvää on, että joku surkeassa jamassa oleva vähäosainen sen kuitenkin nostaa. Mietin, pitäisikö lähettää kiitoskirje Pluumanille. Olkoon, kestän tämän itseruoskinnan. Pääasia kai, että posti kulkee.

16.6. Olen riemuissani luettuani siitä, miten WSOY antoi rahamagneetilleen, Sofi Oksaselle, potkut! Kerrankin rahamaailmassa toimitaan tunteen eikä järjen voimalla. Pisteet menevät nyt toimitusjohtaja Anna Baijarsille, jonka arvelisi olevan ennen kaikkea yhtiön taloustilanteen hallitseva johtaja. Heittää ulos vahvimman valttikorttinsa, koska on kyllästynyt tämän mitätöiviin lausuntoihin! Hallelujaa, maailma pelastuu sittenkin - rahan voima ei menekään kaiken yli!

Muutoin olen kärsinyt mökillä tuulesta, sateesta ja vähän yksinäisyydestäkin. Ystävättäreni on ottanut nettideittinsä asuinkumppanikseen naapurissani sijaitsevalle mökilleen, ja pitää minut visusti erossa tästä valokuvailevasta miehestä. Käy nopealla visiitillä meidän mäessä ja kertoo miten kiire heillä aina on, kolme kertaa viikossa golfia ja välipäivinä järvihuvilalla saunan lämmitystä. Onnea heille, vilpittömästi, mutta kaipaan tietenkin entistä parasta ystävääni, jonka kanssa ennen pidettiin lähes päivittäistä yhteyttä kesäisin, koluttiin huutokaupat ja kirpputorit, reissattiinkin, kumottiin kesäillan maljat.

Nyt odotan juhannusta ja vieraita, tytär on tulossa ja jossain vaiheessa entinen mieskin saapuu tänne Varsovasta muutaman päivän lomalle tytärtä tapaamaan, tapansa mukaan. Siskokin tulee Saksasta ja viipyy peräti kolmisen viikkoa, joten aika seurallinen kesä tästä lopulta kai vielä tulee. Kaikki tulevat aina valmiiseen, kun olen kyntänyt maat, siivonnut talven tuhot, klapittanut puut saunavalmiisiin pinoihin ja täyttänyt jää- ja juomakaapit. Olen aika herkässä tilassa siinä vaiheessa, kun joku sanoo ensimmäisen arvostelevan sanan vaikkapa lahoavasta aitan katosta tai vinosta laiturista.

(Valokuvassa Herra Kurkelin, Iines 15.6.)

158 kommenttia:

  1. Olen paha ihminen, sillä minäkin tunsin vahingoniloa kuullessani Sofi Oksasen ja WSOY:n pesäerosta. Kun tarpeeksi saa kiitosta ja menestystä, menestys kihoaa päähän ja ihminen alkaa pitää itseään ylivertaisena; ei muka tarvitse harkita sanojaan. Kovinhan SO selitteli haastateltaessa WSOY:n työpaikkailmapiiriä ja sitä, miten hän kärsi työntekijöiden pahan olon vuoksi. Selittelyssä oli selittelyn makuakin. Saihan sillä käännettyä huomion omasta itsestä muualle.
    Tänään joku alan ihminen sanoi aamutelevisiossa, että nykyään on hyvin yleistä, että kirjailija vaihtaa kustannusyhtiötä. Sopimus tehdään kirjasta kerrallaan, kirjailijalla ei ole enää jatkuvaa "työsuhdetta".
    Mutta onhan se aikamoista, että rahasammosta halutaan eroon kesken kaiken!

    VastaaPoista
  2. Iines, rankaise palautteellasi manimaailman firmoja aina kun vain on aihetta. Ei se ole yksittäisen työntekijän syy kuvaamasi tapaus, vaikka osuikin tuntemasi ihminen linjalle.

    Minulle sattui Koulutusavain Oy:n kanssa kaplakka kun yritin saada keskimmäiselle pojalleni koulukypsyyskokeen järjestämistä sen kautta ja halusin tietää ensiksi, mitä se maksaa.

    Firman sihteri antoi sähköpostitse hinta-arvioksi n. 300 €. Psykologi, jolle sitten soitin, arvioi hänen suoraveloituksensa hinnaksi 350-400€. Ja kun edelleen asiassa edettiin, loppusummaksi Koulutusavaimen kautta hinta olisi ollut vähintään 500 €!

    Minä pitäydyin ensimmäisen tarjouspyynnön hinnassa ja loppujen lopuksi asiaa vetkuteltiin niin, etti hommaa ehdi enää tehdä.

    Poika olisi selvästi jo nyt ekaluokalle valmis vaikka täyttääkin alkuvuodesta vasta 7. Vaikka joskus olenkin arvostellut sitä, että lapsia raahataan päiväkoteihin, eskariin ja kouluun aivan liian varhain, niin meillä kun on hoidettu mukulat miltei pääsääntöisesti kotona, voin tässä hieman joustaa.

    Nyt sitten tänään tuli Koulutusavaimen bossilta sähköpostia jossa hän pyytelee anteeksi ja lupaa lähettää tililleni 50€ hyvitystä, että voin käydä perheeni kanssa vaikka syömässä.

    Pojan koulukypsyyskoe meni kuitenkin perseelleen eikä sitä rahalla korvata, joten en ota vastaan lahjuksia että saan edelleen arvostella näitä konsulttifirmoja raskaimmalla kädellä.

    He kuittaavat melkoisia summia mm. valtion tarjoamia kurssienjärjestämisrahoja liiveihinsä (MOT:ssa oli kerran tästäkin teollisuudenhaarasta melko kattava ohjelma).

    VastaaPoista
  3. Jotain aika irstasta on tuossa Itellan(kin) ylimielisessä, näennäisessä asiakaspalvelussa.

    Minä olen kokenut yrityksen Suomen suurimpana roskapostittajana, markkinointiviestintää ei kerkiä kantamaan roskikseen, Itellan tuodessa joka päivä nipun uusia. Minä niitä ikinä lue.

    Sähköposteihini ei koskaan ole roskapostia tullut vastaavia määriä, ja niissä kyseinen tavara on helpompi laittaa ö-mappiin.

    Nimestä vielä. Itella on ehdottomasti yksi Suomen typerimpiä firman nimiä. Sehän muuten tarkoittaa ulkomaankielellä samaa kuin "halitulijallaa!"

    Delilah sanoi Oksasen tapauksesta aika lailla ajatusteni mukaisesti.

    Sekä Oksanen että kustantaja ilmoittivat olevansa tyytyväisiä sopimussuhteen purkuun.

    Itse hieman ihmettelen Oksasella ollutta tarvetta puida useaan otteeseen julkisuudessa niitä ongelmia, joita koki suhteessa olevan. Epäilemättä niitäkin oli.

    WSOY ei kuitenkaan ole tiedottanut seiskapäivää-lehdessä Sofin mahdollisesta vaikeusasteesta.

    Kelit ja loma muuttuvat paremmiksi, hiljaisemmasta on hyvä aloittaa!

    VastaaPoista
  4. Ajattelen niin, että tulehtuneissa tilanteissa ei ole syyllisiä eikä toisaalta syytettyjäkään, on vain taitamatonta ihmisten kanssakäymistä, puolin ja toisin.

    En siis sano sitä, että Baijars olisi Oksasen uhri, vaan asia voi olla toisinkinpäin. Yksityiskohtia kun ei kai tiedetä sisäpiirissäkään ihan tarkkaan.

    On kuitenkin niin, että Oksanen on pitänyt älämölöä, jota ulkopuolisen on hämmentävä ja ikävä lukea, koska asiaa ei kuitenkaan taustoiteta. Vihjaillaan vaan, mikä jättää Oksasesta epäreilun sivumaun. Jos mölöää julkisesti, niin tehtäköön se puhtaasti ja kirkkaasti ja tulisesti, avoimin kortein.

    Minua viehättää tässä asiassa tavattomasti se tapa, millä rahan arvon tietävä yrityksen toimitusjohtaja toimii: parhaalle kassamagneetille oikkuilusta potkut perseelle ja ulos vaan! Tämä palauttaa uskoni siihen, että laskelmointi ei edes merkittävällä tai korkealla tasolla voitakaan tunteenvaraisuutta.

    VastaaPoista
  5. Tuon postijutun taustalla lienee se, että postista on muodostunut yritys, joka tavoittelee voittoa säästön sijaan. Tämän möhlänneen Pikkukaupunkini posti on nimittäin lakkautettu, vaikka asukaspohja on kymmenisentuhatta henkilöä.

    Posti on siirretty "pisteeksi" suuren marketin poistulokäytävän varteen, eikä pisteessä näy koskaan virkailijaa ennen kuin jonossa on monta ihmistä. Pakettejakaan ei lajitella samana päivänä, vaan olen seurantanumerosta huomannut, että pikapakettikin saattaa lähteä vasta seuraavana päivänä, vaikka sen toimittaa jo aamupäivällä postiin.

    Minusta posti pitäisi palauttaa kansan palvelulaitokseksi, ja tosiaan, tuo nimihirviö muuttaa Postiksi. (Järkyttävin nimihirviöistähän on tämä julkisuuteen noussut erään sairaalan osasto Stroke Unit. Haluaisin nähdä ihmisen, joka on nimestä päättänyt.)

    Ja Riku, ilmat paranevat! Leikkasin tässä äsken saunan nurmikon, ja huomasin, että perhoset ovat palanneet ja piti riisua pitkähihainen jakku pois päältä (ei sis. piilop:a).

    VastaaPoista
  6. Piilopornoa on vaatteiden yllään pitäminen.

    Tuosta taloudellisen ajattelun kaikkivoipuudesta.

    Jyväskylän yliopiston EduCluster(!!)
    niminen firma tiedotti äsken lehtiin -useammassa juttu on samanlaisena- myyneensä 30 opettajaa ulkomaille!

    Ei kai nyt ihan noin, joko poliisitutkinta on aloitettu?

    VastaaPoista
  7. WSOY on jättiläinen yksittäiseen ihmiseen verrattuna. Tässä tapauksessa Sofi Oksaseen. Oksanen on ehkä o,o jotain konsernin koko liikevaihdosta vaikka hän myisi puolta enemmän kirjojaan sen välityksellä.

    Imagossa sen sijaan hän on syylä jättiläisen nenässä ja siksi pois se pitää leikattaman -eikä se todellakaan ole rahasta kiinni. Ihmiset unohtavat tämänkin käläkän kun kaksi päivää on ohitse mennyt.

    Toisaalta miten on "ennen vanhaan" ollut kirjailijoiden kanssa?

    Kustannusyhtiöt ovat saaneet rahoittaa toimintaansa hyvin myyvien kirjailijoiden ansiosta ilman, että nämä koskaan olisivat ruokkivaa kättä uskaltaneet puraista edes asian kohdalla.

    Nyt, kun Oksasella ei ainakaan ole henkilökohtaista köyhyysrajoitinta päällä, hän laukoo ruokkijastaan mitä haluaa, ja sekös käykin kipeästi. En ota kantaa nyt siihen, kuka loppusaltaan täysin oikeassa on.

    Trendi on, että postin (sähkö-) ohella keskustelua käydään julkisuuden henkilöiden kanssa myös median välityksellä ja sekin kismittää niitä, jotka kolhuja vartaloonsa siitä saavat. Vrt. Johanna Korhosen mitään häpeilemättömään esiintymiseen hänen, Alma Median ja Lapin Kansan jutussa.

    Muuten Iines olet siinä jäljillä, että tuntuu hyvältä se, ettei raha sittenkään aina tunteita syrjäytä.

    Epäilen kuitenkin pitemmässä juoksussa WSOY:n kohdalla niin olevan. Tunteelliset toimitusjohtajat saavat pian itsekin kenkää...

    VastaaPoista
  8. Joskus on ruotsalaisia solvattu svedupelleiksi, nuo EduClusterin ihmiset ovat epäilemättä englanninkielisiä edupellejä!

    VastaaPoista
  9. Oksanen perustaa oman kustannusyhtiön: Warma Sofi Oksasen Yhtiö.

    VastaaPoista
  10. Ei pidä purra kättä joka syöttää.

    Leikitään, että S. O. olisi ollut epävarma kirjallisen tuotoksensa arvosta ja olisi tarjonnut sitä pienkustantajalle.

    Pienkustantaja olisi tuumannut, että suht ookoo kamaa, pistetään pieni erä painatukseen ja katsotaan saako viidakkorumpu myytyä.

    S. O:n tili saattaisi olla satojatuhansia euroja tyhjempi kuin nyt.

    Valto; maailma on monimutkainen paikka. Luulisi, että vanhempien koulukypsäksi arvioima jälkeläinen voisi mennä pitkän linjan kansankynttilän huomaan arvioitavaksi vaikka tunniksi (noin 0 euroa) ja tämän arvio määräisi, että pistetäänkö piltti jo koulunpenkille vai vielä vuodeksi kotiin kasvamaan.

    Aika epävarma, Iines, naapurisi on miesystävästään, kun hänet pitää pitää vallan sinun ulottuviltasi!

    Tämä menee jo henkkohtaisuuksiin eikä tarvitse vastata, kunhan ajattelen ääneen...Uskon ja toivon, että harva ihminen on niin röyhkeä (vaikka olisi samaa sukua ja huonetta) että menee muiden nurkkiin viikkotolkulla lomailemaan osallistumatta talon töihin ja ruokakaapin täyttämiseen.

    VastaaPoista
  11. Noista ylempänä mainituista klustereista tulee aina mieleen opettajien koulutuspäivät ja rehtorini, joka epätoivon vimmalla toi näitä uusia termejä vanhojen asioitten nimeksi. Klustereista hänkin puhui, mutta en kuolemaksenikaan muista, minkä yhteydessä.

    Minussa on sisäänrakennettu koneisto, joka karistaa puheesta jopa diskurssit ja dilemmat ja antaa tiedostamattoman käskyn olla kuulematta ihmistä, joka niitä käyttää. Jotenkin myötähäpeän puhujaa, jonka täytyy jostain syystä ottaa tuollainen puheen taso viestintäänsä. Ihan kuin joku vaatettaisi alastonta keisaria. Propellipäitä on jostain syystä muuten hirvittävän paljon koulutus- ja kasvatusalalla.

    Valto, en oikein ymmärrä tuota, että Sofi Oksanen olisi syylä WSOY:n imagossa, koska hänhän on yhtiön kirkkain tähti, sanoi mitä tahansa. Suurempi riski imagon menettämiseen on kirjailijan erottamisella kuin sillä, että Oksanen vihjailee ja puukottaa kustantajaansa. Onhan myös niin, että ei Oksasen suuta varmaan erottamisella tukita. Päinvastoin, nythän hän on niinsanotusti vapaa sanomaan, mitä vihjailuillaan tarkoitti.

    VastaaPoista
  12. Kuiske, ei haittaa, vaikka puhutaan välillä henkilökohtaisuuksiakin. Päinvastoin, henkilökohtainen on mitä suurimmassa määrin yleistä!

    Kyllä minun vieraani entistä miestäni lukuunottamatta osallistuvat jääkaapin täyttämiseen, varsinkin sisko on hyvin antelias ja huomaavainen. Annoin vähän väärän kuvan - minä siis katson mitä puuttuu ja päätän ateriatarvikkeet ja no, ostan kyllä enimmän osan. Sisko huolehtii kyllä kiitettävästi vanhasta kompressorijääkaapista, joka on juomakaappi. Se on täynnä olutta, viiniä, snapseja, mehua ja limuja. Siis täynnä. No, on siellä myös koiran ruuat.

    Se vaan, että minä teen suurin piirtein kaiken, muut ovat vieraina. Laitan esimerkiksi kaikki ateriat, kahvit, leipomiset ja grillaamiset, aina, ja hoidan tämän ohella kaikki pihatyöt, nurmikon leikkuut, puutyöt, lämmitykset, työmiesten kutsumiset. Tytär tiskaa kun on.

    Minähän olen täällä koko kesän, muut ovat omaksuneet kävijän roolin, vaikka mikään ei estäisi heitäkin vaikka asumasta täällä; tämä kesäpaikka rakennuksineen ja isoine tontteineen on puoliksi minun ja siskon.

    VastaaPoista
  13. Erikoiseksi Oksasen ja WSOYn tapauksen tekee se, että iso ja arvokas kustantaja päättää antaa tunnetulle kirjailijalle julkiset potkut.

    Ennen kirjailijat on potkaistu ulos ilman meteliä, jättämällä vaan julkaisematta heidän tarjoamansa uudet teokset.

    Tämä on aika yleistä ja yleensähän se on kirjailija, joka lähtee sitten ovet paukkuen.

    Kiinnostavaa tässä on se, miksi WSOY teki tästä julkisen. Näen kaksi vaihtoehtoa: a) B:lla paloi kerta kaikkiaan hihat ja hän toimi mielenkuohussa, tai b) se oli harkittu teko.

    Jos vaihtoehto a) on oikea, niin Valton ennustus toteutuu.

    PS. Näistä Itelloista ja Strokeuniteista olen samaa mieltä ja haluan puhdistaa meidän mainosmiesten maineen: yleensä ne itse jyräävät nämä idioottinimet voimaan, meidän estelyistä huolimatta.

    Se on sama ilmiö, periaatteessa, kun byrokraatit uusnimeävät laitoksiaan. Aluita ja elyitä niistä tulee.

    Oletteko muuten ajatelleet, että koko tämä maa on byrokraattien vallassa: valtuustoissa suurin osa on kunnan palveluksessa olevia, samoin poliitikot ja johtavat pamput ovat usein byrokratian kasvatteja. Ja heitä auttaa laaja virkamieskaarti.

    Ei siis ihme, että puhetta ja suunnitelmaa on paljon, mutta mitään ei tapahdu. Tai jos tapahtuu, niin tuhannen mutkan kautta ja vaikeimmalla tavalla.

    VastaaPoista
  14. Iines, minä laitoin siksi juuri kommenttiini etten ota kantaa kuka debatissa on oikeassa. Syylä voi olla ehkä huono vertaus, ja varmaan onkin, mutta jotain semmoista olen ollut havaitsevinani täältä periferiasta päin kallellaan katsellessani.

    Kulttuuriuutisissa tuossa kolmen huitteilla Hannu Puttonen lausui aika hyvin Harri Haanpään osuudesta "kulmikkuudellaan" WSOY:n nykykiistoihin. Ja kun samassa yhteydessä puhuivat myös konsernin sisällä käytävistä yt-neuvotteluista runsaine irtisanomisuhkineen, niin jotenkin vain tuntuu nyt siltä, että varsinaisista työntekijöistä ei kukaan ole uskaltautunut tulla Pitkällesillalle kertomaan peloista, vaan asialle on lähetetty Sofi Oksanen. Hänellähän ei ole mitään menetettävää; maine kasvaa ja kirjat menevät kaupaksi kaikkialla maailmalla kustansipa niitä jatkossa vaikka sanomalehti Karjalainen. Sensijaan työnantaja roolissa olevalla WSOY:llä on paljon pelissä myös konsernin muilla rintamilla. Kirjallisuushan on vain yksi siivu yhtiössä.

    Minua niin huvittaa muutenkin suuresti, toiselta "vinolta" kannalta kuin sinua, tämä hyttysen ja norsun kamppailu. Olkoot syyt ja syylliset sen alkuunlaittamisessa mitkä tahansa.

    VastaaPoista
  15. Valto Ensio, ehkä on tarkoitettu, että poikasi saa vielä yhden huolettoman lisävuoden vailla koulun tuomia haasteita.
    Kun tyttäremme vasta odotti esikoistaan ja laskettu aika oli vuodenvaihteen tienoilla, hän toivomalla toivoi, että lapsi syntyy tammikuulla, eikä ennen vuodenvaihdetta. Tammikuulla siksi, että hän saa aloittaa koulunkäynnin myöhemmin, ollessaan reippaasti yli seitsemän vuotta, koska silloin hän on kypsempi, kooltaan isompi ja ehtii ennen pitkän koulutien alkua nauttia vuoden kauemmin lapsuudesta . Toive toteutui.

    VastaaPoista
  16. Kuunkuiske: "Valto; maailma on monimutkainen paikka. Luulisi, että vanhempien koulukypsäksi arvioima jälkeläinen voisi mennä pitkän linjan kansankynttilän huomaan arvioitavaksi vaikka tunniksi (noin 0 euroa) ja tämän arvio määräisi, että pistetäänkö piltti jo koulunpenkille vai vielä vuodeksi kotiin kasvamaan."

    Nykykäytännön mukaan, jos vanhemmat haluavat lapsensa "ennenaikojaan" ensimmäiselle luokalle, on koulukypsyyskokeen suorittajan oltava asiaan perehtynyt psykologi. Ja ainakaan täällä Kainuun paljon kehutussa Maakuntamallissa ei sitä suoriteta perheneuvoloiden kautta jolloin se olisi halvempi vaan palvelu on ostettava suoraan yritystoimintaa harjoittavalta asianomaiselta yritykseltä. Ja se on kallista.

    Minäkin osaan lapsen kypsyyttä arvioida ihan hyvin, mutta se ei tietenkään kelpaa kun olen vain kirvesmies ja monenlapsen isä ja lapsenlapsen ukki. Toisaalta ymmärrän asian puolueettomuuden pointin, mutta tosiaan, miksi ei jo´nkun kokeneen opettajan arvio voisi riittää? Esimerkiksi vanhimman pojan opettaja sanoi, kun hän jollakin lailla tuntee perheeni, että pikaisesti arvioituna P olisi kyllä kypsä eka luokalle tuosta vain sillä leikin varjollahan sielläkin ensimmäinen vuosi opiskellaan, mutta ollaan kuitenkin jo vähän enemmän kiinni itse opetuksellisissa metodeissa kuin esikoulussa jossa on ensin leikki ja sitten jos sopii, opiskellaankin jotain muuta kuin värityskirjatehtäviä. (Vähän kärjistin)

    VastaaPoista
  17. Delilah. Olen kyllä ollut samaa mieltä minäkin tähän mennessä, että miksi lapsia pitäisi retuuttaa kouluun, hoitopaikkaan ja tuhanetten harrastukseen liian varhain, mutta oli niin tuskaista vanhimmalla pojalla keväällä sen esikoulussa leikkimässä käyminen, että ajattelin osin tältäkin kannalta. Ja kun herra P ei suinsurminkaan ole halunnut esimerkiksi kerhoissa käydä kuin kokeiluluontoisesti. Aina on häneltä tullut palautetta, ettei hän halua niitä "enkeleitä leikellä" tms. Tuossa päivälläkin poika, kun on kuumeenpoikasessa, lueskeli nuorille tarkoitettua kirjaa dinosaurusten historiasta monta tovia ja kävi aina kysymässä, jos ei mitä ymmärtänyt...

    Esikouluun poikaa pitää kuitenkin samoin aikatauluin ruveta hiissaamaan, joten.., niin, epävarmuus kasvaa sitä mukaa kun tätä suussaan ja keskusteluissa pyöritelee. Kiitos kuitenkin, että keskustelette.

    VastaaPoista
  18. Kukapa lapsen paremmin tuntisi kuin hänen vanhempansa - että olisiko hänelle tarpeen vielä yksi vuosi leppoisaa lapsuutta vai turhautuuko hän "enkeleitä leikellessä".

    Aika leppoisaa kai sentään (toivottavasti!) ensimmäinen kouluvuosi on - hyvin eritasoisten lasten kanssa. (Tässä kohdassa saa taas kääntää huomion kotiin, ei geeneihin, vaan siihen mitä kotona on tehty tai jätetty tekemättä.)

    Moni osaa lukea kouluun mennessään ja joku oppii kunnolla vasta ehkä kolmannella.

    On siinä opettajalla moninainen työsarka!

    VastaaPoista
  19. ...Siis edellinen kommentti ei tarkoittanut sitä, että olisi suotavaa, että lapsi osaa lukea koulun aloittaessaan!

    VastaaPoista
  20. Tapanille noista kieliasioista sen verran, että mainosmiehiä on tosiaan syytetty äidinkielen turmelemisesta hyvinkin voimallisesti.

    En tiedä, missä määrin syytökset ovat olleet aiheellisia. Ehkä osittain kuitenkin, kun esimerkiksi yhdyssanat ja erikoisesti yhdysnimet alettiin esteettisistä syistä kirjoittaa mainoksissa erikseen ilman yhdysmerkkiä, vaikka ne siis oikeasti olivat yhdyssanoja, siis yhteenkirjoitettavia yhdysosia. Erikseen kirjoittamisen tapa levisi sitten itse nimistöönkin.

    Muistan vain, että suomen kielen ja kirjallisuuden opettajien koulutuspäivillä mainosmaailma nähtiin aikoinaan isona peikkona - aikaan ennen kuin varsinainen media interneteineen alkoi "tuhota" kieltä.

    Mainosmaailma nimettiin syylliseksi moneen kielipahaan. Nythän syylliseksi nimetään ennen kaikkea englannin kielen turmeleva vaikutus, kuten tässäkin ketjussa jo nähtiin - ja aivan aiheellisesti kylläkin. Turha sitä on kieltää, mutta eri asia on, onko vaara todellinen ja onko se kielen köyhtymistä, että kieli muuttuu. Kieli on aina muuttunut, muuttuminen on sille ominaista.

    VastaaPoista
  21. Valtolle vielä tuosta WSOY-kiistasta, että olen kyllä aistivinani ristiriidat työnantajan ja työntekijöiden välillä yrityksessä, ja senkin, että Oksanen on ainakin tietyn työntekijäryhmän äänitorvi. Siinä mielessä tunnen sympatiaa asian tätäkin puolta kohtaan. Yleensähän se on työnantaja, jolla valta on ja sitä on äärettömän helppo käyttää itsekkäästi tai materialistisesti taiteellisesti orientoituneissa yhtiössäkin.

    En osaa siis minäkään lausua itse asiasta yhtään mitään, kunhan esitän vain riemastukseni sille mahdolliselle seikalle, että jotakin tehdään intohimosta ja tunteesta, eikä yksin markan kuvat tai järki silmissä.

    VastaaPoista
  22. Erittäin hieno ratkaisu WSOY:ltä. Pitääkin tilata hetimiten ne pari valokuvausaiheista kirjaa heiltä "kiitokseksi" oivallisesta ja raikkasta ratkaisusta, jolla päästään negatiivista julkisuutta itselleen ja tätä kautta myös kustantajalleen aiheuttaneesta miesvihamielisestä, SM:ää harrastavasta, goottipeikosta.

    Sofi, ei sitä huulipuikkoa, pidä pyöritellä ympäri kasvoja, ja vielä joka päivä!

    Minusta olisi vielä yleistä ilmapiiriä tervhdyttävää, jos joku hiukan pyörittelisi tuota maalattua tyyristylleröä rastoistaan hiukan lattalla. Se olisi ihan tasa-arvoista siihen nähden miten po. hepsankekka käsitteli kansainvälisessä mediassa suomalaisia - rehellisinä ja reiluina tunnettuja - miehiä.

    VastaaPoista
  23. PS. Sanotaan, että syylä on hyvä poistaa "jäädyttämällä". Kenties samaa pitäisi kokeilla Sofille? Ei ainakaan louskuisi ne leuat niin herkäsit enään. Toisalta Sofin ilme on yleensä kyllä kuin jäätyneen nuken, joten häneen tu "jäädyttäminen" sopisi sikälikin mainiosti.

    VastaaPoista
  24. Minusta olisi vielä yleistä ilmapiiriä tervhdyttävää, jos joku hiukan pyörittelisi tuota maalattua tyyristylleröä rastoistaan hiukan lattalla.

    No huh huh, aika rehellistä tekstiä islam- ja homofobilta! Mutta kaipa joku tonttu Japenkin tukan kampaa ja sukat parsii.

    VastaaPoista
  25. Esikouluun poikaa pitää kuitenkin samoin aikatauluin ruveta hiissaamaan, joten..,

    Tuota noin, lapsen esiopetukseen osallistaminen on täysin vapaaehtoista! Onhan se tietysti ilmaista ja siksi hyvin suosittua.

    VastaaPoista
  26. Minä en ole ns. julkisuudenhenkilö, niin kuin Sofi, mutta koski otit tuollaisen henkilökohtaisuuksiin menevän otteen, ruutukärpänen, niin ei tasapauolisuuden vuoksi haitanne, jos totean, että sinun ruutukärpänen kannattaa ottaa yhteyttä espanjalaisen klinikkaan. Espanjalainen klinikka lupaa parantaa homoudesta kärsivät potilaansa tableteilla. Sinun kannattaa kokeilla sieltä.

    "- Kukaan ei halua olla homoseksuaali. Jos pillereillä voi vaihtaa oman suuntautumisensa, 99 prosenttia haluaisi tehdä sen, espanjalaisen klinikan psykiatri Joaquin Muñoz väittää El Pais -lehdessä."

    Tuossa on mahdollisuutesi ruutukärpänen. Katso lisätietoja vaikkapa iltalehden sivuilta.

    Ja jos haluat olla naisia alistava islamisti, niin ole vaan, ruutukärpänen. Mutta älä suutu, jos sinulla ei ole kavereita tuon takia.

    Minun ei, ruutukärpänen, paljoa tarvitse kampailla ja sukkien parsiminen on vanhanikaista: Dressmannita vain paketti uusia, kun vanhat reikiintyy.
    ...ja vahaa päähän, tietenkin.

    VastaaPoista
  27. Mutta älä suutu, jos sinulla ei ole kavereita tuon takia.

    Ai senkö takia, että minä tahtoisin pyöritellä suomalaisia kirjailijattaria letistä lattialla?

    VastaaPoista
  28. Ei kun siksi, ruutukärpänen, että haluat olla homo islamisti. Aika "vaarallinen" yhdistelmä.

    VastaaPoista
  29. Ruutukärpänen: "Tuota noin, lapsen esiopetukseen osallistaminen on täysin vapaaehtoista! Onhan se tietysti ilmaista ja siksi hyvin suosittua."

    Minä tiedän tämän.

    Perheessä on vain muitakin joilla on sanansa sanottavana lasten koulunkäyntiin. Tuosta kypsyyskokeestakin neuvoteltiin tovin, ennen kuin sitä yritettiin saada aikaiseksi.

    Tuo "ilmaista"-loppukaneettisi ei ollut mistään kotoisin vaikka se näennäisesti paikkansa pitäisikin. Lasten minne tahansa viemisellä ja niistä huolehtimisilla on hintansa. Niin yhteiskunnalle kuin lasten vanhemmillekin.

    Jape se alkaa taas sen saman jargoninjauhantansa, ettei kannata hänen kanssaan alkaa. Hän on kuin minun edellinen appiukkoni joka sai riidan aikaiseksi vaikka peliautomaatin kanssa baarissa...

    VastaaPoista
  30. Valto Ensiollakin on ollu jo pitkään tuo sama lässyttävä puheenparsi ja poljento käynnissä. Luulisi jatkuvan jeesustelun jo Valtoakin väsyttävän, mutta ei. On niin kiva olla omasta mielestään joku pyhimys, no onhan sinulla, Valto, tähän pyhimysharrasteluun aikaa.

    Toivottavasti pystyt hyväksymään sen, Valto, että kaikkiin ei sinun tekopyhyytesi uppoa. Ihan ystävyydellä, Valto.
    Kiitos yhteistyöstä.

    VastaaPoista
  31. PS. Ihan nauratti, Valto, munattomuutesi tässä taannoin. Olit vaimosi kanssa riidellyt taas kerran (heh heh, ja Valto moittii muita riitelijöiksi :) ja olit ilmeisesti mielestäsi oikeassa niin päivän mökötyksen jälkeen murruit ja pyysit anteeksi. Missä sinun selkärankasi on Valto? Entä periaatteet? Eikö sinulla ole ryhtiä ja periaatteita olenkaan? Ihme nöyristelijä.

    Ystävyydellä, :)

    -J-

    VastaaPoista
  32. "Ei pidä purra kättä joka syöttää."

    Vaan kumpi on tässä se ruokkiva käsi ja kumpaa purraan?

    VastaaPoista
  33. Sofi on SM-harrastaja, joten riippuen onko hän sado vai maso, niin hän joko puree tai on purtavana.

    Jos taas viitataan Sofin kirjalliseen tuotantoon, niin vain masokisti kykenee lukemaan sitä.

    VastaaPoista
  34. WSOY teki aivan oikein!

    Kyllä WSOY aina löytää jonkun uuden lankavyyhtipään kirjailijaa leikkimään...

    VastaaPoista
  35. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  36. Välillä taivun kyynisyyteen, enkä oikein jaksa tässä Sofi Oksasen heivaamistapauksessa uskoa tunteen voittoon rahasta.

    Julkisuudessa olleiden pienten tiedon sirpaleiden perusteella kysymys voisi olla esimerkistä.

    Katsokaa: Jos vaaditte oikeuksianne, starakin lähtee!

    VastaaPoista
  37. Ei kyse ole mistään oikeuksista, vaan siitä, että Oksanen käy dialogia median kautta, vaikka hänen pitäisi puhua suoraan kustantajan kanssa.

    Jos on mutisemista, niin pitäisi hoitaa asiat sisäisesti henkilöiden välillä, eikä niin kuin Oksanen, ryhtymällä parjauskampanjaan johtoa vastaan julkisuudessa.

    Miksi kustantajan pitäisi katsoa tyynenä sitä, että Oksanen kertoo julkisuudessa, että hän ei voi suositella kenellekkään toiselle kirjalijalle WSOY:tä?

    Puhdistuksen tulot tulevat edelleen, käsittääkseni, WSOY:n kautta, eikä Oksanen ole tehnyt vielä uutta kirjaa. Kuka tietää jos siitä tulee vaikka floppi?

    VastaaPoista
  38. Ei kyse ole mistään oikeuksista[]

    Ei tosiaankaan, jos julkisesti hyvin tunnetulla ja luetulla blogilla kommenteissa oikein toivotaan, että Sofi Oksasta pyöritetään hiuksista pidellen ihan lattialla. Meillä ei kellään enää ole mitään oikeuksia!

    VastaaPoista
  39. Tuo "ilmaista"-loppukaneettisi ei ollut mistään kotoisin vaikka se näennäisesti paikkansa pitäisikin.

    Se pitää paikkansa ihan todellisesti! Jos esiopetus olisi maksullista (päivähoitomaksu+esiopetusmaksu), niin siihen ei lapsia laitettaisi. Nykykäytännön mukaan kuusivuotiaat saadaan ilmaiseksi kotinurkista pois tieltä, kun "pitää".

    VastaaPoista
  40. Voi tulla myynnillinen floppi, ei sitä kukaan pysty varmasti sanomaan. (Melko) varmasti voisi kuitenkin arvioida, että ainakin seuraavasta kirjasta tulee voittoa.

    Ja minustakaan Oksasen julkisuuteen antamat kommentit eivät kaikilta osin ole olleet fiksuja yhteistyökumppania kohtaan.

    Vaikea kuvitella kuitenkaan nykymaailmassa toimitusjohtajaa, jonka päällimmäinen ajatus ei olisi tuloksen tekeminen.

    On täydytty laskelmoida, että Oksasen ulosheitto muodostuu yhtiölle rahallisesti oikeaksi.

    Tämä tukee mielestäni ajatusta, jonka mukaan pyritään vaikuttamaan asioihin myös Oksasta yleisemmin.

    Jos operaatio menee pahasti miinukselle, toimitusjohtajan pallit alkavat täristä, eikö niin?

    VastaaPoista
  41. "oikein toivotaan, että Sofi Oksasta pyöritetään hiuksista pidellen ihan lattialla"

    SM-harrastajana Oksanen vain tykkäisi tuosta, joten ei sillä olisi mitään koulutuksellista / opetuksellista vaiktusta häneen, luulen. Lisäksi julkisuudenhenkilöt, kuten Oksanen, saavat tottua monenlaiseen pyöritykseen. En näe tuossa Okassen pyöritelyssä lattialla vakavaa ongelmaa.

    VastaaPoista
  42. Ruutukärpänen: Ennen kuin alan väittelemään kanssasi enemmälti (mikä ei liene kuitenkaan suotavaa toisen emännöimässä blogissa), kysyn, millaisiin kokemuksiin lasten kasvatuskysymyksissä, kotona hoitamisessa, kerhoihin, tarhoihin, harhoihin ja koulutuksiin huolehtimisessa sinulla itselläsi on?

    Minulla tätä kokemusta on kolmenkymmen vuoden ajalta ja siinä touhussa en ainakaan minä ole päässyt rikastumaan -kuin kokemuksellisesti.

    Huomasit varmaan myös edellisen kommentini nämä lauseet: "Lasten minne tahansa viemisellä ja niistä huolehtimisilla on hintansa. Niin yhteiskunnalle kuin lasten vanhemmillekin."

    VastaaPoista
  43. Olen Sofi-fani (sekin vielä).

    Sofissa on särmää. Kun eräs kansamme tahmatassuinen edustaja käytti itse ottamaansa käpälöintivaltaa, Sofi varoitti kerran. Seuraavalla kerralla hän veti päin pläsiä.

    Luulenpa, että tässä on taustalla samanlaista peliä.

    Kun neuvotteluilla ja selkeillä vihjeillä ei saa mitään muutosta aikaan, Sofi on sanonut suorat sanat. Miksi hänen pitäisikään nöyristellä? Ei hän ole WSOYlla töissä.

    Vastapuolelle sattui vain tämän kerran samanlainen akka, joka käytti samanlaista kerrasta poikki -metodia. Ihan kunnioitettavaa sinänsä.

    Sofi ei ole mikään tähdenlento. Hänessä on enemmän munaa kuin yhdessäkään mieskirjailijassamme, näissä median uikuttavissa ja räksyttävissä sylikoirissa.

    Sofissa on älyä. Ja tunneälyä. Sofi on parasta, mitä kirjallisuudessamme on tapahtunut 50 vuoteen.

    VastaaPoista
  44. Tapani,

    tuommoinen Sofi voi olla kuin kuvaat, mutta jotenkin maalauksesi tuntuu ideaalilta.

    Jos neuvottelut epäonnistuvat, se harvoin on toisen osapuolen vika - vika on molempien kyvyssä hoitaa ihmissuhdeasioita, joihin varsin useat neuvottelut kilpistyvät, vaikka puhe olisi toisen osapuolen toimeentulosta.

    Nöyryyttäkään Sofilta kukaan tuskin odottaa, sillä kai ihan normaali käytös ja peruskohteliaisuus riittävät tilanteessa kuin tilanteessa.

    Puolivihjaava toisen osapuolen julkinen nimittely ei vakuuta ainakaan minua, joskaan en ajattele, että vihjailut ovat aiheettomia. Jostakin ne juontuvat, ja tilanteen hoitamisessa tarvitaan ominaisuuksia, joita tilanteessa olevilla ei ole ollut.

    VastaaPoista
  45. Kovanlaista kieltä on käytetty ennenkin kustantajan ja kirjailijan välillä. Medialla ei ole ollut paljoa jalansijaa, mutta siihenkin viitataan. Haanpää on ollut aikansa oman tien kulkija joka ei myöskään kuvia kumarrellut, mutta säilytti kuitenkin korrektin kielenkäytön kiperissäkin tilanteissa. Hän osasi "piilovittuilla" aika lahjakkaasti jos tarvetta ilmeni. Siteeraan Haanpään ja Otavan Heikki A. Reenpään erästä kirjeenvaihtoa vähän:

    Pentti Haanpää > Otava

    "Piippola 24.11.1951

    Siellä Helsingin kaupungissa on muuan ääliö, joka kantaa nimeä Kiviranta ja joka, Herra ties kenen toimeksi annosta, on saanut kutsumuksen ryhtyä rääpimään minun henkilökohtaista elämääni. Eihän ihminen ole edes kirjoitustaitoinen, mutta näyttää vain saaneen värnistelyitään jpa lehtien palstoille. Väärinkäsitysten välttämiseksi ilmoitan, että minä en suinkaan ole siinä juonessa mukana, eikä tarvitse teidänkään, jos olette sitä mieltä, että yhteistoimintamme jatkuu.

    Kunnioittavasti
    Pentti Haanpää"


    Otava/Heikki A. Reenpää > Pentti Haanpää

    "Helsinki 27.11.1951

    Hyvä veli, pidän tällä hetkellä kirjoituspöytäni alla suurta halkoa -kahdestakin syystä; ensiksi siltä varalta, että ääliö Kiviranta ilmestyisi näille näkymille ja toiseksi itsepuolustukseksi siltä varalta, että Sinä ilmestyisit kovin julmistuneena täkäläiseen kirjasavottaan!
    Asiaan mennäkseni voin vakuuttaa, että loppuun asti koetin vastustaa tämän Kivirannan törmäilyjä, mutta tuo artikkeli tuli lopulta tietämättäni. Tyyppi mm. ehdotti, että kirjoittaisi kirjan Sinusta, josta ei kuitenkaan voi olla puhettakaan!
    Päivät kuluvat täällä kovassa paineessa ja "Jutut" ovat täällä juuri hyvässä menossa. Tiedoitan niiden tulosta erikseen.
    .... ..... ....
    Tervehtien Heikki A. Reenpää"

    VastaaPoista
  46. No sehän tässä vissiin juuri mättääkin, kun ei osata piilovittuilla hallitusti eli käyttää lausumissa huumoria, jota piilovittuilu mielestäni aina vaatii rakennuspuikseen. Toisaalta sarkastinen vittuilukin on vaarallista silloin, kun osapuolet ovat eri planeetoilla. Haan- ja Reenpää olivat ilmeisen sielun veljiä huumorissa.


    Valto, piti vielä sanoa, että poikasi on ilmeisen utelias, kun ottaa itse selvää dinosaurusten maailmasta eikä tyydy vain kuvittelemaan sadun tasolla. Nyt noita tiedonhaun ovia ei saisi tukkia. Lahjakkaat lapset saavat usein pärjätä itsekseen ja kulkea valtavirran hitaassa uomassa.

    VastaaPoista
  47. Ei ole kysymys vain Sofi Oksasen vaan myös muiden kirjailijoiden ja samoin kustannustoimittajien oikeudesta esittää mielipiteensä ja arvostella tätä suurfirmaa.

    Tuollaisessa tilanteessa auttaa vain johdon vaihtaminen. Huono johtaja myrkyttää ilmapiirin. Ja jos tilannetta ei saa edes arvostella, ongelmat lisääntyvät.

    Tuollainen suurten firmojen menettely lisää stressiä, pelkoa, masennusta, aiheuttaa unettomuutta, itsemurhia. Ei vaikuta hyvältä.

    http://blogisisko.blogspot.com/2010/06/nopein-ratkaisu-olisi-erottaa-anna.html

    VastaaPoista
  48. (Kirjeen allekirjoittaja oli Matti Pluuman, jonka tunnistin entisen oppilaani isäksi. Perheen äiti oli kuollut lasten ollessa pieniä, ja muistan vieläkin puoliorvon silmät, jotka katsoivat minua luokan ikkunarivistä. Pojan pää oli painunut hartioiden väliin samoin kuin isällään, joka ei puhunut mitään koulun kotiväen illassa.)

    Miten voit kertoa netissä jonkun perheen henkilökohtaisia asioita vieläpä nimellä.

    VastaaPoista
  49. Anna,

    minua hieman kylmää se ajatus, jonka olen aistivinani kärhämän pinnan alta: kärhämää käytetään ratsuna omille ideologioille.

    Jos ollaan Oksasen Puhdistuksen lumoissa myös poliittisesti, voidaan ajatella herkästi, että nyt tahdotaan tukkia Venäjän arvostelijan suu.

    Omat sympatiani ovat oletusasetuksena kirjailijan puolella suuryrityskustantamoa vastaan, mutta silti tervehdin riemastuneena Baijarsin affektiivista reaktiota - jos se on sellainen. Näen sen hengen voittona materiasta, vaikka pontimena olisi ollut musta raivo. Se voi olla toki muutakin, mutta siitä en olekaan sanonut mitään. Mielipiteen estämiskysymyksenä minun on tätä kuitenkin vaikea nähdä.

    Tulosvartoituksia ja lomautuksia on muuten pilvin pimein, WSOY ei ole poikkeus tässä. Minun putkimieheni juuri istui kahvilla luonani ja kertoi lomautusviikoistaan, joita on ollut useana vuonna viikkokausia. Ei hän silti itsemurhaa suunnitellut.

    VastaaPoista
  50. Anonyymi,

    oletin lukijan arvaavan, että nimi on vaihdettu. Se ei ole oikea nimi.

    VastaaPoista
  51. "Jos neuvottelut epäonnistuvat, se harvoin on toisen osapuolen vika - vika on molempien kyvyssä hoitaa ihmissuhdeasioita, joihin varsin useat neuvottelut kilpistyvät, vaikka puhe olisi toisen osapuolen toimeentulosta."

    Sitten on tämä EK:n linja, joka on, ettei kiinnosta neuvotella.

    Toinen klassinen on neuvottelu ja sopiminen, jonka jälkeen sovittuja asioita ei tapahdu. Kun asian ottaa uudelleen puheeksi, vastataan, että johan tämä hoidettiin.

    Neuvottelun mokaamiseen ei minusta tarvita kahta, mikäli oma kanta on lainkaan tärkeä.

    "silti tervehdin riemastuneena Baijarsin affektiivista reaktiota - jos se on sellainen. Näen sen hengen voittona materiasta, vaikka pontimena olisi ollut musta raivo."

    Minua epäilyttää kyseessä olevan tavallinen materian voitto hengestä. Ne tosin näyttävät ulospäin muulta, jos asiassa on laskutaidon osalta sokea piste.
    (Esim. DRM on tällaista väärinlaskemista.)

    VastaaPoista
  52. Kyllä neuvottelun mokaamiseen periaatetasolla tarvitaan molemmat osapuolet, tai kaikki, jos heitä on useita, koska vastuun onnistumisesta - samoin kuin epäonnistumisesta - kantavat kaikki neuvotteluosapuolet. Ei yksi voi pilata neuvottelua, koska tällöin nimenomaan tarvitaan sitä muiden vastaantuloa, joustamista ja uuden ehdotuksen tarjoamista, neuvottelutaitoa.

    Kyse on vuorovaikutusprosessin hallinnasta, ja siinä taitoa kysytäänkin, että saa sen toisen näkemyksensä taakse tai kompromissiin. Se ei onnistu ilman osaamista ja osapuolien päämäärätietoisuutta sekä joustavuutta. Epäonnistumisesta voi ja pitääkin syyttää ilman muuta itseään, ei muita.

    Sitä hyvä neuvottelutaito on, että näkee neuvottelun ja yleensäkin työn muiden kanssa prosessina, jonka eteen kaikkien osapuolien on tehtävä työtä ja taivuttava kompromisseihin. Lopputulos on koko yhtiön tai yhteisön taidon ja kyvykkyyden summa.

    VastaaPoista
  53. Haanpää - ei Harri, vaan Pentti - onkin hyvä vertauskohde tähän tilanteeseen.

    Hänhän sai 30-luvulla myös potkut kustantamostaan. Kaikista kustantamoista - kukaan ei julkaissut hänen kirjojaan vuosikymmeneen.

    Silloin se vaan tehtiin niin kuin se aina on tehty: hiljaa, ilman meteliä, kylmän viileästi, härskisti ihmisestä ja hänen toimeentulostaan välittämättä.

    Silloin ei ollut keltaista ip-lehdistöä nostamassa asiasta mekkalaa.

    VastaaPoista
  54. Haanpää - ei Harri, vaan Pentti - onkin hyvä vertauskohde tähän tilanteeseen.

    Hänhän sai 30-luvulla myös potkut kustantamostaan. Kaikista kustantamoista - kukaan ei julkaissut hänen kirjojaan vuosikymmeneen.

    Silloin se vaan tehtiin niin kuin se aina on tehty: hiljaa, ilman meteliä, kylmän viileästi, härskisti ihmisestä ja hänen toimeentulostaan välittämättä.

    Silloin ei ollut keltaista ip-lehdistöä nostamassa asiasta mekkalaa.

    VastaaPoista
  55. Olen mökillä ja uusi mokkulassani on näköjään tehoa tuplasti.

    VastaaPoista
  56. Tapani, kertoisitko, mikä mokkula sinulla on, jos se tuntuu kerran nopealta ja tehokkaalta.

    Oma Dna-mokkulasopimukseni nimittäin päättyy 18.7., ja olen miettimässä, jatkanko vai vaihdanko.

    VastaaPoista
  57. Haanpää on kiinnostava vertailukohde, mutta tyystin erilainen - kukaanhan ei julkaissut häntä, kun taas Oksasta varmaan tahdotaan joka kustantamossa. Hänen ei tarvitse kuin ojentaa pikkusormensa.

    VastaaPoista
  58. Tapani: "Kun neuvotteluilla ja selkeillä vihjeillä ei saa mitään muutosta aikaan, Sofi on sanonut suorat sanat. Miksi hänen pitäisikään nöyristellä? Ei hän ole WSOYlla töissä. "


    En vitsi kommentoida tuota sinun Oksasen väkivaltaisuutta kansanedustajaa kohtaan ihannoivaa kommenttiasi, niin inhottava se on. Totean van että se oli tuntemattoman ja taitamattoman kirjalijaplantun yritelmä saada julkisuutta "Tuksu"-tyyliin.

    Sen sijaan kommentoin tuota minkä lainasin tekstistäsi tuohon ylös. Ensinnäkin, koska Oksanen on neuvotellut (muuta kuin antamala lausuntoja lehdille)? Baijars lähetti mm. Oksaselle kutsun neuvotteluun, muuta Oksanen ei viitsinyt hilata persettään paikalle. Jatkoi vain louskutustaan lehdistön kautta. Sekö on "suorat sanat" sanomista? Ei minusta. Tuohan on selvästi nurkan takaa huutelua.

    Tarkoittaako/oikeuttaako sinusta Tapani se ihmisen töykeän käytöksen, jos voittaa tuurilla jonkun palkinnon ja saa rahaa? Tuurillahan tuo Oksanen sen palkintonsa sai ja muut palkinnot tuli jälkimaininkina, jotka tulee "automaattisesti" jos voittaa "pääpalkinnon". Eikö ihmisen, palkinnon saatuan, tarvitse noudattaa normaaleja käytöstapoja? Tapani? Oksanenhan kutsui Baijarsia mm. apinaksi lehdessä.

    Oksasen olisi työnantajansa (luit oikein Tapani) haukkumisen sijaan syytä nöyristellä. Sijoittihan WSOY RISKILLÄ tuntemattomaan kirjalijanplanttuun kustantamalla hänen kaksi edellistä kirjaakin ja vasta kolmas oli menestys, tuurilla, jonka juuri kerroin, ei taidolla.

    Lisäksi tämän päivän lehdissä kysellään Oksasen lojaaliuden perään. Nimittäin vaikuttaa siltä, että sitä ei ole. Oksanen on ilmeisesti salaa neuvotellut WSOY:n selän takana muiden kustantajien kanssa. Kenties sieltä on tullut selkänojaa, jonka turvin Oksanen uskaltaa louskuttaa moukkamaisesti. Nolla pistettä SO:lle.

    VastaaPoista
  59. Väkivaltainen retuuttaisi Sofia hiuksista pitkin maata.

    VastaaPoista
  60. Sinänsä minulla ei ole perusteltua mielipidettä tähän kiistaan, vaan puolustan Sofia vain koska tykkään hänestä. Lisäksi Puhdistus on hyvä kirja. Tai aiankin osui ajan hermoon. Mutta siitäkin on turha kiistellä. Antaa ajan ratkaista.

    Kiistellään sen sijaan siitä, onko WSOY Sofin työnantaja. Minusta ei, koska jokaisen julkaistun kirjan jälkeen Sofi on nollapisteessä: hän lähettää käsikirjoituksen ja WSOY päättää joko ottaa sen tai hylätä. Hylkäämiset eivät ole mitään harvinaisuuksia kustannusmaailmassa.

    Miten Jape perustelet sen, että WSOY olisi Sofin työnantaja? Eihän WSOY maksa Sofille palkkaa. Vaan tilittää kustakin kirjasta saadut provikat. Selvä kumppanuussuhde, vai mitä?

    VastaaPoista
  61. Iines - mokkulani on Tele Finlandian Huawei, toimii Soneran verkossa.

    Edellisinä vuosina täällä ei ole toiminut mikään. Ei siis mikään. Viime vuonna Saunalahti toimi pätkittäin - mutta tämä nyt toimii ihan hyvin koko ajan.

    Voihan olla, että tukiasemia on lisätty. Tai muuten tekniikka on kehittynyt.

    VastaaPoista
  62. oletin lukijan arvaavan, että nimi on vaihdettu.

    Oletit lukijan arvaavan? Herranen aika - siis arvaavan?
    Mistä tuollaista voi arvata? Ziisus!

    Hitto, minä lähetin Matti Pluumanille jo negatiivista palautetta.

    Toisaalta pidän entisten oppilaidesi yksityisasiosta ja perheen sisäistä jutuista ja äidin kuolemasta tökerönä. Eikö opettajan tehtävissä ole luottamuksellisuus oletusta ja vaatimusta?

    Kylläpä maailma on muuttunut, sitten minun kouluaikojeni. Nyt on ihan yhtä hulinaa ja nimenomaan siellä opettajien puolella. Pornoiluksikin kai on opetustouhu mennyt... O tempora, o mores.

    VastaaPoista
  63. Kehuinkohan mokkulaani liian aikaisin, kun en tunnu saavan enää mitään viestejä läpi?

    VastaaPoista
  64. Iines - mokkulani on Tele Finlandian Huawei, toimii Soneran verkossa.

    Lähes kaikki mokkulat ovat Kiinalaisen Huawein valmistamia. Mokkulan valmistajalla ei tässä ole paljoakaan merkitystä vaan sillä missä verkossa ko. mokkula laitetaan kulloinkin toimimaan ja tähän vaikuttaa siis mokkula-liittymä, eli kenen operaattorin SIM-kortin siihen hommaat.

    Toki Huaweilalkin on muutmaia eri mokkulamalleja, mutta jos on kyse ns. perusnopeuksisista liittymista (n. 1-2 megaa) niin mokkulalla ei ole väliä, juurikaan. Verkon kattavuus ja kuuluvuus sekä kaista ratkaise.

    VastaaPoista
  65. Jape,

    tarkoitin tietenkin palveluntarjoajaa, ja siksi puhuinkin omasta Dna:n mokkulastani. Omakin klönttini näyttää olevan Huawein valmistama.

    Sitä kyllä olen miettinyt, onko mokkulan mallilla merkitystä, kun omassani on sellainen parinkymmenen sentin mittainen letkeä johto, jolla mokkula liitetään usb-porttiin. Nimittäin jos johto liikkuu, yhteys saattaa katketa. Suora nettitikku ilman johtoa ei liikkuisi. Kannattaisikohan minun vaihtaa tämä vanhentunut johtosysteemi pois ja pyytää tilalle suoraan porttiin liitettävä mokkula? Voisin saada sen kenties ilmaiseksi, kun minulla kerran on mokkulaliittymä.

    VastaaPoista
  66. Anonyymi,

    en oikein ymmärrä nyt moraalista närkästystäsi. Sinun kantasi mukaan siis elämän menneistä henkilöistä ei voi kirjoittaa, vaikka muuttaa heidän nimensä ja jonkin yksityiskohdan?

    Sinähän kiellät rehellisyyteen pyrkimisen, ja samalla myös faktaan pohjaavan fiktion, vallankin kun ketään ei ole muisteltu pahalla, vaan mieluummin jonkinasteisella hellyydellä.

    Mielestäni liikut sillä tekohurskauden ja moralismin alalla, joka uhkaa kirjallista sananvapautta.

    VastaaPoista
  67. Kehuinkohan mokkulaani liian aikaisin, kun en tunnu saavan enää mitään viestejä läpi?

    Tapani,

    kokeile lähettää ne viestisi Internet Explorerilla, ei Firefoxilla.

    Minulla oli sama juttu, mutta Japen neuvosta vaihdoin selainta, ja heti sain kommenttini läpi sen mallisissa Blogger-kommenttilaatikoissa, joita esimerkiksi Valtolla ja Rikulla on.

    VastaaPoista
  68. Iines. Kun mainitset "Matti Pluumanin" perheen kohtalosta, en minä ainakaan heti ajatellut, ettei niin saisi tehdä -enkä ajattele vieläkään.

    Niin moni jättää edes huomioimatta ihmisen valtavan surun ja jos siitä vuosien kuluttua mainitsee, sen ei luulisi asianomaisia yhtään loukkaavan vaikka hän siitä näin tietoiseksi tulisikin. Päinvastoin, ehkä jotain lämmintä läikähtää rinnassa, että onpas joku siltikin rinnalla hetken kulkenut.

    Samaistin itseni tuohon isään siksi, koska lähes vastaavanlainen äidinmenetys ensimmäistä perhettäni kohtasi. Ja varmaan jossain koulujen järjestämissä kokoontumisissa se kasvoiltani tarkkaavaisen ihmisen silmiin välittyi.

    Minusta sinun pitäisi siihen mokkulaasi hommata niin pitkä johto, että voisit sen avulla ripustaa sen "Ikkunaiineksen" raosta avoimelle kohdalle seinustaa ulos.

    VastaaPoista
  69. Kyllä ne viestini pienellä viiveellä tulivat.

    Minulla on Mac ja käytän Safaria.

    Mokkulatekniikka varmaan kehittyy, joten ehkä uudenkarheat Huaweit ovat parempia kuin vanhat? Sen ikivanhan mokkulani päällä lukee Teltonika.

    VastaaPoista
  70. Valto, eikös se menekin vielä niin, että juuri nuo omaa mieltä voimakkaimmin koskettaneet oppilaat sinne jäävät, niin kuin tämäkin, josta sanoin että "puoliorvon" silmät loistivat ikkunarivistä, tai muuta senkaltaista.

    Jos joku tuon ilkeänä tai paljastavana kommenttina lukee, viittaan kintaalla eteenpäin kohden muita lukemisia - luettu kun aukenee oman mielen viitevarannon mukaisesti. Jos siellä omassa mielessä on orpojen kyräilyä ja huonompana pitämistä, niin sieltä se tulkinta tulee. Tämä on sama ajatusmalli, johon homofobia pohjautuu. Haetaan muusta materialiaalista sitä, mitä itsessä on, jotta se voidaan tuomita tai tappaa omila sanoilla.

    Valto, kirjoitan usein ulkona, istun puutarhan varjoiseen siimekseen asetetun vanhan puupöydän ääressä vanhalla keritsemispenkillä, jossa on "pukinsarvet". Se vaan, että läppäreiden akut ovat mitä ovat, eivät kestä kauan lataamatta välillä.

    Kesällä on muuten ihan hyvä, että tekniikka vähän hidastelee, Tapani. On siinä viestin putkahtamista odotellessa aikaa ihailla vaikka kädelle istahtaneen lehtikärsäkkään upeaa kiiltoa. Tai päästää kärpänen akkunasta ulos.

    VastaaPoista
  71. "...kun omassani on sellainen parinkymmenen sentin mittainen letkeä johto..."

    Minulla on 15,6 senttimetriä pitkä "letkeä johto". Ihmettelen, mihin ubs-porttiin sen uskaltaisi kytkeä? Nimimerkki "Pelkään salamanläimäyksiä".

    VastaaPoista
  72. WSOY:n ongelmista on puhuttu jo aikaisemmin.

    Mutta Sofi Oksanen on niin merkittävä henkilö, että hänen puheenvuoronsa kuultiin kaikkialla ja siihen reagoitiin WSOY:ssä paniikilla: Vaiennetaan Oksanen, silloin muutkaan eivät uskalla esittää kritiikkiä.

    Mutta eihän ongelma mene sillä ohi.

    VastaaPoista
  73. http://videot.suomi24.fi/movie/miesten_vuoro.action

    VastaaPoista
  74. Missä menee intimiteetin raja?

    Julkisuudenhenkilöt ovat eri asemassa (vaikka hovi ei suonutkaan Vanhasen uuniperunasessioita julkisesti kerrottaman) kuin me matti meikäläiset.

    Jos blogikirjoituksissa ei saisi viitata muihin ihmisiin - verhotusti ja nimiä muutellen - tarina olisi silkkaa MinäMinäMinä -jorinaa. Kuka sellaista viitsisi lukea?

    Ihmiset laittavat hövelisti muiden ihmisten kuvia esim. Facebook -sivuilleen. Pitäisi kai sentään kysyä lupa.

    VastaaPoista
  75. Mutta Sofi Oksanen on niin merkittävä henkilö, että hänen puheenvuoronsa kuultiin kaikkialla ja siihen reagoitiin WSOY:ssä paniikilla: Vaiennetaan Oksanen, silloin muutkaan eivät uskalla esittää kritiikkiä.

    Rohkenen olla Oksasen merkittävyydestä eri mieltä. Mitä merkittävää Oksanen on tehnyt?

    Oksanen on toki päässyt - tuurilla - palkinnon saatuaan mediaan, mutta kuinka hän on etsikkoaikansa käyttänyt? Ei mitenkään merkittävästi. Hänellä oli kiire molalta suomalaisia miehiä. Onko tuo merkittävä teko+ Ei minusta. Joku, joka haluasi tehdä jotain todella merkittävää, olis käyttänyt puheenvuoronsa taidokkaammin.

    monelta jää huomioimatta myös se, että muillakin, kuin Okaseslla on oikeus esittää krittikkiä. Myös Oksanen on samalla lailla kritiikin kohde, kuin muutkin. Viisaat, kuten vaikkapa Baijars, eivät vain lähde julkiseen kritiikkiin esim. Oksasta kohtaan vaan hoitavat asian tyylikkäästi.

    VastaaPoista
  76. Anonyymi,

    tosikkona ihmettelen, kuinka hauskalta puheesi 15,6-senttisestä letkeästä johdostasi kuulostaakaan. Ihan ääneen nauroin sätkyjäsi.

    Jos minä, nainen, alan puhua ubs-portistani, jonka halkaisija on 15,6 senttiä, niin nauraako joku? Ei naura, vaan pitää rivona ja piilopornona.

    Näin pitkä matka meillä on todelliseen tasa-arvoon!

    VastaaPoista
  77. Virofanina minun täytyy sanoa muutama asia. Ensiksikin, Sofi Oksasen kirja on 1:1 mitä todella tapahtui Virossa 1930-1991. Jos väitätte toista, olette väärässä. Kirja muuten ei ole kummoisestikaan kirjoitettu; ihmettelinkin kun tarttolaiset ystäväni kehuivat nimenomaan Sofin kirjan kirjallisia ansioita; "ei meille noissa faktoissa mitään uutta ole"... Itse olin siis juuri päinvastaista mieltä. Summa summarum: kirja on arvonsa ansainnut.
    (Mitä muuta pölinää, kirjaan tai kirjailijaan liittyy, on aika yhdentekevää kärpästen keskustelua.)

    Ps. Muistaako teistä kukaan mitä WSOY:llä tapahtui 60-luvun lopussa? Jos ette, lukekaa Hannu Tarmion muistelmat. (Se on hyvä kirja muutenkin!) Vallasta, tai siis sen käytöstä, siitähän aina on kyse. Eli rahasta. Totta kai nyt, kun elämme tätä interfuturista digidaaliaikaa, perinteinen kustannustoiminta on "kriisissä". Mutta sitähän se on on aina ollut, muistaakseni.

    Ps. Kirjailijalle ei voi antaa potkuja - kuka ja mistä?; veroviranomaisten mielestä (ja hehän ovat oikeassa aina), kirjailija on yksityisyrittäjä. Eli siinä mielessä runkkari.

    VastaaPoista
  78. Anna,

    voi toki olla, että näinkin on ajateltu. Kun todellista syytä ei kerrota, tilaa spekulaatioille jää liikaakin.

    Minua vaan Baijarsin railakas teko riemastutti. On vaikea kuvitella, että siinä olisi pontimena jokin taloudellinen laskelmointi.

    VastaaPoista
  79. Toiseksi, lukekaa - oi rakkaat kanssavaeltajani - Jaan Krossia.

    VastaaPoista
  80. Mikis, viittaat valtaan. Tämä on oikein hyvä motiivi kärhämille. On mahdollista, että olet oikeassa.

    Minä näen mielelläni tällaisissa häslingeissä antiikin tragedioiden tyylisiä kiemuroita. Ehkä nämä nykyiset sopimusten irtisanomiset eli tavallaan erottamiset vastaavat alkuaikojen miesmurhaa, ja voidaan kuvitella, että Baijars ojensi Oksaselle myrkkymaljan, jonka tämä joi.

    Se vaan, että millä tavoin Oksanen uhkasi vallanpitäjän valtaa? Ilkkumallako? Eikö se ollut vain uhmaamista?

    VastaaPoista
  81. Mikis,

    kiitos Jaan Krossista muistuttamisesta. Minäpäs menenkin maanantaina kirjastoon ja otan jonkin Krossin riippukeinulukemisekseni, koska minulla on valtava aukko lukusivistyksessäni Krossin kohdalla.

    Mikis, jos vielä huomaat tämän, mitä Krossia erikoisesti suosittelisit minulle ja muille?

    VastaaPoista
  82. Esititpä kamalan vaikean kysymyksen... Kysymys on siitä, että Krossissa on monta kanttia; hänet voi äkkinäinen käsittää myös väärin. Se olisi ikävää! Mutta... (kauheeta miettimistä) otapa Härkää Sarvista ja ala "Uppiniskaisuuden kroniikasta". (Äläkä kyllästy ensimmäisiin sivuihin!) Olen varma, että kun pääset tarinan sisälle, rakastut näihin henkilöihin jotka Kross tajuttavaksesi luo... En ole koskaan katsonut mitään ns. "saippuaoopperoita" - paitsi juuri sen verran vilkaissut että minusta ne on jotenkin "töykeitä". Tai epä-älyllisiä, pahkamaisia. Mutta kun luin "Kolme katku vahel I–IV" eli tuota Kroniikkaa, ajattelin, että sama imuhan noissa tv-sarjoissa täytyy olla...

    (En minä halveksi ihmisiä, heidän käyttäytymistään tai tapoja, mutta mulla itsellä on levoton mieli. En jaksa katsella sellaisia moraliteetteja joissa ihmiset pääasiassa tuijottelevat toisiaan.)

    Ps. Krossilla on ääretön yleissivistys ja yhtä piilovittuileva huumori kuin Jukka Kemppisellä. Hän on myös hauska, vaikka hänen tekstinsä onkin täyteen ladattu moraalifilosofisia kysymyksiä... Joihin lukija saa vastata.

    Sitä paitsi Juhani Salokannel (en tunne tyyppiä) on upea suomentaja.

    VastaaPoista
  83. Jape, ei Sofi Oksanen tuurilla ole huipulle päässyt ja mainetta saanut. Joku (?) taannoin viittasi hänen aiempien kirjojensa vaatimattomaan menestykseen. Kirjoittamisessa ei pysytä paikallaan, vaan kirjailijakin oppii ja kehittyy. Myös ajatusmaailma saattaa avartua.

    Minusta Puhdistus ansaitsee kiitoksensa. Ei se, että kirjailijan ulkoinen olemus ärsyttää ja hänen käytöksensä samoin, tee hänestä huonoa kirjalijana. Jos joskus, Jape,tai kuka muu tahansa, saat tilaisuuden, kannattaisi lukea Puhdistus ja heittää lukemaan alkaessa ennakkoluulot roskakoppaan. Voisit yllättyä. Ei silti, voi tietenkin käydä toisinkin. Kaikki eivät pidä samoista kirjoista. Muuten, jokos Seitsemän Veljestä on tullut luettua? Oli joskus puhetta...

    VastaaPoista
  84. Skriet från en man; kestääkö miehuus silloin kun vaimo on ensin?

    http://skrietfrankarnfamiljen.blogspot.com/2009/02/en-riktig-man.html

    VastaaPoista
  85. Minulla on 15,6 senttimetriä pitkä "letkeä johto". Ihmettelen, mihin ubs-porttiin sen uskaltaisi kytkeä?

    Minulla on vain tällainen 11 senttinen matkamalli. Sen pääkin on se pienempi miniusb-mallinen, eli ei käy kaikkiin portteihin ollenkaan - eikä väkisin saa lykätä - vaikka yhteensopivuutta muuten kehutaankin vuolaasti. Toimii kuulemma myös vanhempien mallien kanssa.

    -Vanha Jopo-

    VastaaPoista
  86. Itse luin Krossilta ensimmäiseksi Rakvere romaan (1982), eli Pietarin tiellä. Ja ajattelin, vai niin. Väljakaevamised (1990), Syvyydestä, on suurta runoutta. Kross on lohduton lohduttaja: kaikki päättyy aina... no, vähintäin kuolemaan. Niinhän "oikeastikin" käy. Mutta ne hetket, ihmiselon ihanat hetket - joita on harmittavan vähän, Kross kuvaa koristelemattoman hellästi, nekin.

    Eestissä kulkiessani olen paljon joutunut juttelemaan Krossista. Kaikki eivät ole samaa mieltä hänestä kuin minä; he kritisoivat hänen käyttäytymistään Neuvostoaikana. "Muut kun tekivät tekivät kompromisseja vallan kanssa, olivat pettureita. Mutta kun hän, Kross, teki niin... se olikin ovela taktillinen veto..." Kukaan ei kumminkaan koskaan ole kiistänyt hänen kirjallisia ansioitaan.

    Mesmeri ring (1995) (Mesmerin piiri 1997), on kypsää kauraa kans jos vähänkään tietää Viron historiasta. (Tai ei tartte tietää.) 'Professori Martensin lähtö' on nättiä intellektuaalista tekstiä, samoin 'Vastatuulen laiva'

    VastaaPoista
  87. Iines: "Sitä kyllä olen miettinyt, onko mokkulan mallilla merkitystä, kun omassani on sellainen parinkymmenen sentin mittainen letkeä johto, jolla mokkula liitetään usb-porttiin."

    No minulla on 50 senttinen "letkeä johto". Olellista on, Iines, että onko se kiinteästi kiinni (siinä mokkulassa) vai onko johto erillinen ja irroiettava? Minulla johto on irroitettava. Olisin kernaasti itnyt pelkkää Mokkulaa suoraa kiinni USB-portissa, mutta kun a) joko USB portit on liian lähekkäin tai b) Mokkula on hiukan liian leveä, jotta hiiri ja mokkula mahtuisivat olemaan yhtä aikaa kiinni vierekkäissä USB-porteissa. Johdon kanssa mahtuvat olemaan.

    Vanha Soneran aikainen mokkula oli sellainen soikio, joka piti kiinnittää johdolla. Se oli sellainen 20 senttinen johto. Tämä nykyinen Saunalahden liittyman kanssa tullut mokkula on aavistuksen isompi kuin muistitikku. Mallimerkintä tässä on Huawei E160E. voi kytkeä suoraan tai mukana tulleella johdolla.

    Iines: "Kannattaisikohan minun vaihtaa tämä vanhentunut johtosysteemi pois ja pyytää tilalle suoraan porttiin liitettävä mokkula? Voisin saada sen kenties ilmaiseksi, kun minulla kerran on mokkulaliittymä."

    Kun sinulla määräaikainen sopimuskatkeaa kohta a teet mahdollisesti uuden, niin saat samalla uudemman mokkulankin. Se kuluu hintaan. Älä vain uusi liitymää niin että liittäist uuden liittymän vanhaan mokkulaasi. Saat vain ogelmia. Ota ihmeessä uusi mokkula sen uuden määräaikaisen sopimuksen kanssa. Se uusi mokkula on todennnäköisesti juri sellainen, että saat sen joko suoraan porttiin tai tarvittaessa joholla kiinni USB porttiin.

    Kuuluvuus ongelmiin saattaisi auttaa erllinen ulkoinen antenni (sellainen pieni pöydällä pidettävä piiska), jonka sa osataa parilla kympillä joihinkin mokkuloihin (ei saa kaikkiin kiinni). isäukko osti itseleen sellaisen, väitti että "palkit lisääntyi" kuuluvuus mittarissa (näkyy yhteysohjelmassa yleensä.

    VastaaPoista
  88. Vaikuttaa lupaavalta, Mikis, tämä Kross, jonka kyllä tiedän mutta jonka tekstiä en tunne. Varsinkin se, että hänet voi käsittää väärin, kiinnostaa minua niin kuin kaikki sellainen, joka ei ole yksiulotteista. Ja se moraalifilosofia ja piilovittuilu tuntuu myös hyvältä näin etukäteen. Taidan ottaa Uppiniskaisuuden historian alkupalaksi, ja jos se on lainassa, minkä vaan.

    Jape, minulle on ihan sama, mitä läppäristäni kuuluu, sillä eihän mokkulalla voi katsoa videoita ollenkaan. Olen koettanut katsoa pornofilmiä, mutta eihän asia edennyt ollenkaan, ja voihkinakin jäi kesken.

    Jatkakaa vaan senttimiehet. Teitä on ilo lukea! Naurattaa ihan näin avoimesti ja tulee hyvä mieli sopivasti, kun on hauskat munamarkkinatouhut tässä viikonlopulla edessä. Tahtoisin kyllä lukea myös 20-senttisen näkökulman asiaan, heitä kun on kai deittipalstoilla enemmistö.

    PS Munamarkkinoilla on uskomattoman hyvä aktikvariaatin kirjasto peräkärryissä, ollut useana vuonna!

    VastaaPoista
  89. Niin, naisilla pitää olla pieni ja miehillä iso? Se on aika kummallinen funktio.

    VastaaPoista
  90. Pornoleffat ovat mukavia, olen joskus muistaakseni katsellut niitä. Niissä ihmiset heiluu ja heittelevät... jäähyväisiä toisilleen. Kyllä ne aina pesäpallon kahtelun voittaa.

    VastaaPoista
  91. Anonyymi,

    tuotahan minä olen pohtinut blogissani, tuota hassua kokorinnastusta. Minustakin asiassa on vähän epäsuhtaa ennen kaikkea siksi, että asiaa ei yleensä kuvata toisinpäin. Tai jos kuvataan, kyseessä on farssi.

    Oikeastihan kyse lienee mielikuvista, jotka asiaan liittyvät. Toisaalta - mielikuvat ovat kyllä äärimmäisen tärkeitä, ja ne voivat sytyttää ihmisessä erilaisia tunteita. En siis kuittaisi asiaa perättömänä.

    Mitä pornoleffoihin tulee, en ole koskaan katsonut muuta kuin clipsejä, siis lyhyitä leikkeitä. Aika hassua sutinaa.

    VastaaPoista
  92. Olin läsnä sellaisessa tilaisuudessa - joku saatanan seminaari se oli - jossa Krossilta kysyttiin miten hän nämä historialliset romaaninsa konstruoi. Kross selitti, hyvin monisanaisesti, miten hän möyhii aikalaislähteitä, siis faktoja mitä on olemassa. (Tuli mieleen Mika Waltari. Mutta Mika, anteeksi vaan, on jotenkin amatöörimpi.) Krosshan osasi sen seitsemää kieltä, eli tarvittavia. Kun hän aikansa oli tutkinut arkistoja, esimerkiksi muutaman vuoden, hän alkoi kuvitella ihmisiä näihin mijööihin. "Sitten"... ja tuli hyvin, hyvin pitkä paussi..."minä alan kirjoittaa heistä."

    Näinhän romaanit tehdään. Kross kirjoitti koko ajan 4-5 eri tekstiä; kun toinen ei "sujunut" hän siirtyi toiseen. Ja välillä haukkasi ruokaa. (Ja jonain iltana tietysti nussi vaimoaan. Joka oli tunnettu runoilija hänkin. Mutta joka tajusi että tässä kaksiossa elää yksi maailmanluokan kirjailija, enkä se ole minä.)

    Hitsi, minäkin haluaisin olla muusa!

    VastaaPoista
  93. Mikis, niinhän Helena Sinervokin Manner-kuvansa rakensi, että möyhi niitä totisia faktoja ja fiktioi sitten Mannerin suulla, miten se juttu oikein meni.

    Tykkäsin siitä Sinervon tavasta, jolla hän rekonstruoi aina tarinan anekdootin ympärille, ja lopulta kirja oli täynnä historiaa Mannerin elämästä.

    Erikoisesti sen anekdootin ympärille punoutunut tarina oli minusta hurja ja ihana, jossa Kivimies pani Manneria ja huusi sitten lauettuaan, että mitä saatanan virkaa on ämmällä, jonka alapää on yhtä kuiva kuin yläpää.

    Tuo on muuten hyvä kirjoittamisen vinkki, joka Krossilla on, ja ilmeisesti myös oli Sinervolla - on aihioita, anekdootteja ja faktoja eri papereissa, ja aina jotakin niistä voi jatkaa. Kutkuttaa vähän itseäkin, joka on joskus ajatellut, että tarina kirjoitetaan sievästi alusta loppuun jumalaisen innoituksen vallassa. Se sitten vain, miten liittää aihiot toisiinsa..

    VastaaPoista
  94. Mikis and Iines.

    Elävästä arkistosta löytyy ainakin yksi haastattelu Jaan Korssista. Katsoin sattumalta aivan äskettäin itse sen ja muistin, kun aloitte keskustelun hänestä:

    http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=23&t=214&a=2098

    VastaaPoista
  95. Kiitos vinkistä, Valtsu. Nyt vähän kyllä harmittaa, sillä ainakaan minun mokkulani ei jaksa pyörittää elävän arkiston kuvaa. Koetettu on.

    VastaaPoista
  96. Iines: "Jape, minulle on ihan sama, mitä läppäristäni kuuluu, sillä eihän mokkulalla voi katsoa videoita ollenkaan. Olen koettanut katsoa pornofilmiä, mutta eihän asia edennyt ollenkaan, ja voihkinakin jäi kesken."

    Hmmm...minulla oli kyllä ihan vakava ja asiallinen puheenvuoro. Sen piti käydä pitkähkösta vastauksestani ilmi. Ihan aitoja vehkeitä ja mittoja ilmoitin. Niiden perusteella olisit voinut astella vaikka heti alan mestaan ja hommata itsellesi sopivan.

    VastaaPoista
  97. Ai niin, unohtui tämä. Ne deittipalstojen harvat 20 senttiset viittaa siihen mitä heillä on housuissaan. Moneenkaan naiseen nuo ei oikeasti vetoa, varsinkaan siinä vaiheessa kun pitäisi se illallinen maksaa ja miehellä on vain se 20 senttinen kaivaa taskustaan. Eihän sillä taida edes vettä saada? Ihanaa!

    PS. Kyllä minun mokkulalla (1 meganen) video "clipsit" pyörii ihan hyvin kun antaa puskuriin kertyää riittävästi tavaraa ennen kun alkaa soittamaan. Valitettavasti kaikki videot ei kerää tuota puskusri ja ne pätkii ajoittain.

    VastaaPoista
  98. Luin kyllä tarkasti evästyksesi, Jape, ja kiitän siitä! Siinähän se on tallessa, kun mokkulaa lähden valitsemaan.

    En vain malttanut olla vähän leikittelemättä näin perjantain kunniaksi. Ja Jape, eivät 20-senttiset minunkaan havaintojeni mukaan vetoa naisiin, päinvastoin, naiset nauravat niille ja kääntävät tyrkyt turn off -listalle, sen mukaan, mitä olen kuullut naisten puhuvan. Yleensäkin seksin maininta jossain ilmoituksessa on ehkä jopa suurimmalle osalle negatiivinen asia.

    Muuten, teinpä teille kuvablogiini suolaisenraikkaan kollaasin näistä merimaisemista, joiden keskellä nyt vietän kesäkauden. Käykääpä katsomassa!

    VastaaPoista
  99. No pienessä leikittelyssä ei mitään vikaa Iines. En tainnut omassa leikittelyssäni onnistua, viittasin nimittäin 20 senttisellä rahaan.

    VastaaPoista
  100. Ei vaan minä olin luupää.

    Luin uudelleen kommenttisi, ja tarkoite oli selvä. Minulla vaan kummitteli tuo 20-senttinen mielessä, kun mietin, miten naurettavaa tuommoinen uhoaminen on.

    VastaaPoista
  101. Delilah: "Jape, ei Sofi Oksanen tuurilla ole huipulle päässyt ja mainetta saanut."

    No tähän on toki monia näkemyksiä ja voin kertoa vain omani, sn kuinka asian näe. Minun mielipiteeseeni Sofista ja hänen tekemisistään vaikuttaa voimakkaasti hänen ulkokirjallinen toimintansa, feminismi ja miesten mollaus, joka heijastuu myös mielipiteeseeni hänestä kirjailijana.
    Kuitenkin rohkenen kysyä, että kuka muu kirjalija on saanut Finlandia-palkinnon jo kolmannella kirjallaan? (Vai onko joku saanut jo aiemin?)
    Kirjailijana Oksnen on aloittelija. On kirjalijoita jotka on teheet kymmeniäkirjoja, ja ei ole palkintoa herunut. Ei ne kaikki kirjat surkeita ole heilläkään. En inakaan usko.
    Okasen maine on tulut nimenomaan ulkokirjalisilla "ansioilla". Finlandia-palkinnon myötä hän sai vain enemmän julkisuutta jossa luukuttaa väsynyttä agendaansa. Jos kirjailja on taitava ja ansioituntut, ei kai hänen tarvitse kirjoitella kolumneja Sihteeri & Assistentti-lehteen?
    Sanoisin et arpa onni osui Okaseen, kun Pekka Tarkka arpoi Oksasen Finlandia-voittajaksi.
    Postimees-lehti valitsi muuten Oksasen vuoden 2009 virolaiseksi, joten ei hänestä suomalaisena voi puhua.

    Delilah: "Joku (?) taannoin viittasi hänen aiempien kirjojensa vaatimattomaan menestykseen."

    Minä viittasin. Ja näinhän asia oli.

    Delilah: "Kirjoittamisessa ei pysytä paikallaan, vaan kirjailijakin oppii ja kehittyy."

    Oksanen on käsittääkseni opisekellut yliopistossa kirjallisuustiedettä, mutta onko hän valmistunut miksikään, siitä ei ole tietoa.

    Delilah: "Myös ajatusmaailma saattaa avartua."

    Tästä ei ole näyttöä Oksasen kohdalla. Hän on pesunkestävä feministi ja gootti.

    Delilah: "Minusta Puhdistus ansaitsee kiitoksensa."

    Sinulla on oikeus tuohon mielipiteeseen toki.

    Delilah: "Ei se, että kirjailijan ulkoinen olemus ärsyttää ja hänen käytöksensä samoin, tee hänestä huonoa kirjalijana."

    Kyllä se ilman muuta siihen heijastelee kuinka moista kirjailijaa lukee.

    Delilah: "Jos joskus, Jape,tai kuka muu tahansa, saat tilaisuuden, kannattaisi lukea Puhdistus ja heittää lukemaan alkaessa ennakkoluulot roskakoppaan. Voisit yllättyä. Ei silti, voi tietenkin käydä toisinkin. Kaikki eivät pidä samoista kirjoista."

    No minä kokeilin tätä ennakkoluulojen pois heittoa Jari Tervon Koljatilla tuossa menneenä talvena. Menin vielä ostamaan kirjan itselleni ja petyin, p*skahan se oli. Hukkan heitettyä rahaa.


    Delilah: "Muuten, jokos Seitsemän Veljestä on tullut luettua? Oli joskus puhetta..."

    Muistan, että oli joskus puhetta. Ei ole vielä tullut luettua. Olen nykyään aika hidas lukija ja tuntuu siltä että tämä lukihäiriö aiheuttaa sen, että kun luen kirjaa pari lukua eteenpäin, pitää seuraavan kerran lukiessa palata yksi luku takaisin päin, kun ei tunnu saavan kiinni/muistavan miten seuraavissa luvuissa olevat asiat liittyy toisiinsa, ikään kuin en olisi lukenutkaan niistä aiemmin.
    Olen myös hommannut aikojen kuluessa aika paljon kirjoja, jotka odottavat yhä lukemistaan, mutta kun tämä etenemiseni on niin hidasta. Toisaalta, voihan ne odottaa edelleen ja voihan tuon Seitsemän veljestä koittaa lukea tuossa välissä, vaikka epäilen sen olevan raskasta luettavaa itselleni.

    VastaaPoista
  102. Yllätyin ja taas tuli uusi puoli mikiksestä esiin. Siis mikis haluasi olla Jaan Krossin muusa? Auts!

    VastaaPoista
  103. Deittipalstalle pitää laittaa, olevansa hyvätasoinen, korkeatasoinen tai laadukas. Tai edellyttävänsä sellaista vastapuolelta.

    Mitä sellainen ikinä tarkoittaakin, kirjoittajan tai lukijan mielestä.

    Eivätkä ne ole eurot tai sentit,mitkä housuissani kilisee, sanoi paikkakunnan sonni.

    VastaaPoista
  104. Tuosta taskukilinästä tulee mieleen aika hellyttävä juttu yhdestä köyhästä pikku Arjasta, luokkakaveristamme, joka vatkasi koulumatkalla kerran kuuluvasti kädellä taskuaan, ja sieltä kuului kuin kuuluikin kilinää. - Ohoh, rahatkin vaan taskussa kilisee, hihkaisi Arja hymyillen.

    Yksi suurimmista valttikorteista deittipalstoilla on se, että mies on remonttitaitoinen ja osaa laittaa ruokaa.

    Tämä minun paras ystäväni, joka paraikaa muhii tuolla alahuvilassa nettirakkaansa kanssa, laittoi profiilinsa vaatimuksiin remonttijutun ja maininnan, että kai osaat laittaa minulle ruokaa (hän ei keitä itse kuin vettä).

    Nyt hänellä on mies, joka laittaa kalasopan itse pyydetyistä katiskakaloista ja pilkkoo puut sekä aloittelee terassin tekoa. Terassi on ystävättäreni pyyntö, vaikka mies oli jo sanonut, ettei hän osaa. Laudat on nyt kuitenkin tilattu ja mies kovan edessä. Tuleeko terassi vai takkapuut?

    VastaaPoista
  105. Pikku Arjan tarina oli hellyttävä.

    Remonttireino joutuu ehkä tiuskaisemaan: Ei -kele tullu terassia, mutta nyt on hyvää puutavaraa muutaman kalasopan keittämiseen!

    VastaaPoista
  106. Mitkäs tämän ystävättäresi valtit olivat Iines? Vai oliko se juuri tuo veden keitto taito?

    Minä ihmettelen tuollaisia remontti jne. vaatimuksia esittäviä naisia. Etsivätkö he miestä ja tasavertaista kumppania vai remonttireiskaa? Timpurin saa rahalla, jos sitä on...

    VastaaPoista
  107. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  108. Eipä silti, onhan tuollaisiin vaatimuslistailija naisiin tullut itsekin törmättyä palstoilla. He vain ovat usein itse niin tympeitä, eikä heillä ole mitään annettavaa, muuta kuin vaatimuksia, joten heidät tulee skipattua aika äkkiä.

    Onkos tämä MBall-nimimerkkisen miehen naisten vaatimuslistoja parodioiva deitti-ilmoitus ollut joskus täällä?

    Rakastathan listoja?

    VastaaPoista
  109. Kiitos, Jape, kommentistasi. Se oli hyvä ja perusteellinen.

    Tosi on, että jos jokin kirja ei kolahda, niin ei siihen hirveästi kannata aikaansa tuhlata. Kun olin hyvin nuori, kannoin kasapäin kirjoja kirjastosta, ja kunnia-asiani oli lukea jokainen lainaamani kirja loppuun. Enää en ole yhtä tyhmä. Aika on rajallista. Miksi tuhlata sitä johonkin, josta ei pidä ja josta ei tunne mitään saavansa irti? Säälittä kirja sivuun, ja seuraava tilalle. Joskus tosin voi aluksi tuntua siltä, että jokin kirja on tylsääkin tylsempi, mutta kun hetken jaksaa ponnistella, pidemmälle lukiessa huomaakin pitävänsä siitä.

    Jos lukeminen yleensä kiinnostaisi, mutta se on työlään tuntuista, voisi kokeilla äänikirjoja. Niissäkin on aihepiiriltään monenlaisia. Yksi tuttu pariskunta kuunteli Sinuhen pitkällä automatkallaan. En muista montako CD:tä sitä oli, mutta monta! Olivat saaneet tuttaviltaan lainaksi. Kummallekin Sinuhe oli entuudestaan lukematta. Kovasti tykkäsivät.

    Finlandia-palkinnon saajan valinta taitaa olla aika subjektiivinen tapahtuma. Ehdokkaat valitaan isosta joukosta ja valitsijoita on siinä vaiheessa useita. Viimeisen ja ratkaisevan valinnan tekee nimetty henkilö, joka lukee kaikki ehdokkaaksi nimetyt kirjat ja ilmoittaa voittajaksi sen, joka häntä - juuri häntä itseään - eniten koskettaa ja miellyttää. Yhtenä vuotena Eeva Joenpelto sai Finlandiapalkinnon romaanillaan Tuomari Myller, hieno mies. Sain sen mieheltäni joululahjaksi. En rehellisesti sanoen vieläkään ymmärrä, miksi juuri se romaani oli Finlandiapalkinnon arvoinen. Kirjoittaja oli kirjoittanut monia kirjoja ennen sitä, mutta ei se voinut olla valintakriteerinä.

    Muutama vuosi sitten palkinnon sai Johanna Sinisalon esikoisromaani "Ennen päivännousua ei voi" (apua , oliko se päivänlaskua?) Olen lukenut sen ja pidin siitä. Ei ollenkaan haitannut, vaikka se oli esikoiskirja.

    VastaaPoista
  110. Jape, ystävättäreni meriitit ovat vissiin enemmän aineellisia, mutta uskon kyllä, että hän kaipaa parisuhdetta, kenties rakkauttakin, vaikka yleensä nauraa minun tunnevirityksilleni. Hän on perusviritykseltään hyvin käytännöllinen, joten uskon, että hänelle merkitsee paljon se, että kotiasiatkin voi delegoida. Teissä miehissä on myös sylikoiria ja noutajia. Hymiö.

    VastaaPoista
  111. "Kiitos, Jape, kommentistasi. Se oli hyvä ja perusteellinen."

    Ole hyvä vaan Delilah. Tosin taas kun katselen tuota vastaustani, niin huomaan, että siinä on jälleen vallan helvetisti kirjoitusvirheitä. Ei mikään nautinnollinen lukukokemus... :\

    VastaaPoista
  112. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  113. Minulla lienee lukihäiriö, kun yksikään mainitsemistasi virheistä ei hypännyt silmille.

    VastaaPoista
  114. Vielä piti mainita, Delilah, että nuo äänikirjat ovat varmasti mainio keksintö. En ole sellaisia vielä kokeillut, mutta voisin kuvitella - kuten tuttava pariskuntasikin teki - että ne olisivat mainiota ajankulua pitkällä automatkalla tai vaikkapa juna reissulla. Pitääkin katsoa, onko lähikirjastossani jotain tuollaista kirjaa, jota voisi kokeilla...

    VastaaPoista
  115. ja vielä lisäyksenä, että tuntuu siltä, että nuo Finlandia palkitut kirjat on enempi sellaisia "taiteellisia" kirjoja. Ei siinä mitään. Itse luen kevyempää kirjallisuutta, silloin kun saan luettua...

    VastaaPoista
  116. "Yllätyin ja taas tuli uusi puoli mikiksestä esiin. Siis mikis haluasi olla Jaan Krossin muusa? Auts!"

    Sanoi Jape.

    Ja nyt minä ymmärrän mikä Japen ajatusmaailmassa on niin vierasta: hän on nivelraitiovaunu johon on unohdettu tehdä nivelet. Käsitätkö, todenäköiseti et.

    No, otetaan hitaammin...

    En ole nekrofiili. Muusana haluaisin olla Madeleine Thérèse Amelie Josephine Bernadotten muusa. Kts. http://actuspurunen.blogspot.com/

    VastaaPoista
  117. Ja Jape - ennen kuin protestoit - kyllä minä ymmärsin että vitsailit. (Niin minäkin.) Arvostan mielipiteitäsi, vaikka useimmiten olenkin eri mieltä. Enkä tiedä kumpi meistä on oikeassa. Mutta ainakin sinä useimmiten olet wenemmän tosissasi.

    Se on paljon jo se.

    VastaaPoista
  118. Mulla on iso kalu, mutta ei sillä naista ole saatu. Ne kun ei koskaan ole pyytäny etukäteen näyttämään sitä paraatikondiksessa.

    VastaaPoista
  119. "Muusana haluaisin olla Madeleine Thérèse Amelie Josephine Bernadotten muusa."

    Kukapa ei haluasi olla. Hän saa viisarit värähtelemään. Et vain aiemin maininnut M. Bernadottesta mitään. Vaahtosit J.Krossista, joten automaatisesti vedin linkin että hän on se joka vetää sinua veijaristasi. Hyvä hätäpelastus sinulta mikis.

    Huumori on mukava asia, mutta jos kaikki asiat menee pelleilyksi niin ei asioista tule mitään. Siksi on hyvä, että on myös niitä vakavampia asia- ja faktapohjaan keskittyviä keskustelijoita. Puhun siis itsestäni. Välillä tietenkin vetäisen esiin jonkin huumoripläjäyksen, jota ei sitten tajuta, kuten ei Iines 20 senttistäni...

    VastaaPoista
  120. Täällä on hiiskumattoman hiljaista.

    Jokaikinen ja joka ainoa seuraa herkeämättä, kun prinsessa Victuria ja Daniel saavat toisensa.

    Victuria on paitsi ylimaallisen kaunis, myös ihmisenä käsittämättömän ymmärtävä ja jalo persoona.

    Daniel komea kuin Teuvo Loman.

    Kyynel herahtaa karskinkin äijän silmäkulmaan, kun pariskunnan leukaperät hellästi hipaisevat toisiaan.

    Kalle Kustaa näytti olevan selvin päin.

    Eläköön Bernadottet!

    VastaaPoista
  121. Minä en seuraa näitä häitä! Tulin just ulkoa. Myrysin tiilipatiolla kivien kimpussa ja tein "Pikkudinon" seuraksi muutaman kivihahmon lisää. Päät ovat vielä irti koska niiden kiinnittämiseen pitää hilata kivipora- ja ankkurinaulasysteemit paikalle.

    Yksi niistä kivisistä "alkulinnuista" muistutti Kalle Kustaata (ei Korkkia) ja toinen tätä prinsessaa jolle kävi kehnosti kun vapauden päivät päättyivät. Minä ankkuroin kiviä puutarhaani ja joku toinen jellukka prinsessoja...

    VastaaPoista
  122. Riku,

    minä en seurannut kuninkaallisia häitä, vaan olin naapurikylillä munamarkkinariemuissa eli tässä tapauksessa kastelemassa itseni rankkasateessa. Edelleen sataa kaatamalla, mutta ihan hyvä Ruotsin häiden kannalta, että sade tuli tänne eikä sinne.

    En ole virittänyt vielä televisiota tänne, vaikka sellainen tuolla yhdessä kamarissa odottaakin, samaten digiboksi. Antenni vain puuttuu katolta. Victoria oli nettikuvista päätellen hyvin kaunis ja ihana puvussaan ja Daniel satumainen prinssi. Olisin kyllä tahtonut kuulla sen häämusiikin kirkosta. Ja onhan tapahtuma pala historiaa.

    VastaaPoista
  123. Valto, ei minun hyvä ystäväni naapuristakaan katsonut Victorian häitä, mitä kyllä ihmettelin, sillä hän katsoo mielellään telkkua.

    Kävi ilmi, että hänen uusi nettideittimiesystävänsä tahtoi katsoa Jukolan suunnistusta, joka tuli samaan aikaan.

    En sano enempää. Paitsi sen, että telkku ja kämppä on naisen.

    VastaaPoista
  124. Vai laittoi Valto tallennukseen ja aikoo yöllä katsoa!

    Siinä näet Iines, taivaskin itkee onnesta, kun historia luo itseensä uusia merkityksellisyyttä täynnä olevia hetkiä.

    Victoria och Daniel: Hip, hip hyraa, hip, hip, hyraa!

    VastaaPoista
  125. Eiköhän tuon hääjuhlavideon voi halukas ostaa kohtapuoliin R-kioskilta. Itse en tallenna enkä osta enkä vuokraa videoita, sillä telkun kymmeniltä kanavilta löytyy useimmiten jokin hyvä elokuva tai dokumentti. Kirjastostakin saa hyviä elokuvia.

    Taivas saisi jo lakata itkemästä ruotsalaisten onnea, sillä minun hellanpesäni heitti savut sisälle, ja kun kaatosataa, on torppa vähän nihkeä.

    VastaaPoista
  126. Minäpä katselin. Monestakin syystä, etupäässä vaimon seurana, mutta myös siksi, kun ne(kin) seudut ovat tuttuja, ja loput ihan uteliaisuudesta.

    Minua ilahdutti, kun Kuningatar Tartsa ja Prinssi Pena oli noteerattu ihan kärkikastiin, top teniin melkein. Istuivat seremonian aikana paraatipaikalla, kuninkaita vastapäätä eturivissä.

    Minusta ne kunkun siskot on kivoja. Eivätkä välttämättä olleet ihan selvinpäin...

    VastaaPoista
  127. Eniten minua muuten jännitti se, että jaksavatko turvamiehet hölkätä hääparin kiesien mukana koko saatanan kierroksen. Ihmeekseni jaksoivat.

    VastaaPoista
  128. Munamarkkinat, kuulostaa ko... kivalta tapahtumalta.

    Sen seudun tunnen kuitenkin paremmin Kukosta.

    VastaaPoista
  129. Teenpä saman tien ennätyksen eli näytän kukkoilijoille mistä kana pissii: neljä kommenttia peräkanaa!

    (Yksinpuhelu on kivaa. Kukaan ei väitä vastaan.)

    VastaaPoista
  130. (En kehtaa enää panna viidettä kommenttia, ettette luule minun olevan kännissä... no, viis siitä.)

    VastaaPoista
  131. Sympaattinen morsiuspari sai toisensa. Ilo oli heitä katsella. Danielille monta pistettä, että uskalsi paljastaa liikutuksensa alttarilla.

    ...ja he elävät onnellisina elämänsä loppuun asti. Toivon.

    Meillä on kaksi viikkoa katsottu jalkapalloa isosta telkusta, mutta ilmoitin hyvissä ajoin, että tänään siitä näkyvät hääjuhlallisuudet. Ei minkäänlaista mutinaa kuulunut vastaan. Pelin tauolla mieskin tuli katsomaan kaunista satua.

    VastaaPoista
  132. Daniel jalopeurien luolassa,olen siitä lapsena lukenut.

    Ja Iines osti markkinoilta savunhajuisen tuvan täyteen uusia vanhoja tavaroita?

    VastaaPoista
  133. Minua vähän harmitti, etten voinut niitä häitä katsoa. Tytär lähetti lohdukseni kännyllä kuvan morsiusparin asusta ja h-hetkestä.

    Ja en ostanut markkinoilta mitään! Vanhan tavaran rompetorilla olivat kojut pressulla peitetyt, ja pääsen maksamallani lipulla huomenna uudelleen, jos tahdon. Voi olla, että tahdon.

    Minusta on muuten hienoa, että miehet katsovat tällaisia hääohjelmia! Rikukin on edelleen selvästi liikuttuneessa tilassa, samoin Tapani on hyvin ottan.. siis otettu kauniista seremoniasta. Olette kivoja miehiä, myös Delilahin mies. Ystävättäreni mies ei ole, kun väänsi kanavan Jukolan viesteille. Tuhma.

    VastaaPoista
  134. Riku: "Jokaikinen ja joka ainoa seuraa herkeämättä, kun prinsessa Victuria ja Daniel saavat toisensa."

    Pah, en minä ainkaan katso/katsonut. Turhuuden ylistys koko show. Ei kiinnosta lampaat.

    VastaaPoista
  135. Iines: "Edelleen sataa kaatamalla, mutta ihan hyvä Ruotsin häiden kannalta, että sade tuli tänne eikä sinne."

    Suhteellisen käsittämätön toivotus, että tänne tulee vesisade mieluummin kuin Ruotsiin...
    Ruotsalaiset on sellaisia hannuhanhia joka asiassa, että kultalusikka suussa syntyneille voisi joskus toivoa ihan sitä normi-ihmisen myteriä. Tulisi hiukan kontrastia muuten auvoisen valheelliseen kuvaan.
    Luntahan tuonne olisi kaivattu.

    VastaaPoista
  136. IInes: "En sano enempää. Paitsi sen, että telkku ja kämppä on naisen."

    Heh heh hee - ei uskalla sanoa suoraan mitä ajattelen tuosta lausunnosta...

    Kuka tekee terssin, remontoi ja keittää muutakin kun vettä? Se terassi vissin on sitten sen miehen, kun se on valmis, eikö niin?
    Hyvä, että mies piti päänsä eikä seuraa kaikkea hullutusta. Suunnistuksen sijaan suosittlen jalkapalloa. Suunnistuksessa Pekka Oksala on raportoimassa "piilossa" aina niin näkyvästi (Oksala on aika iso jässikkä), että kaikki löytää heti TV-rastin.

    VastaaPoista
  137. Metsän poika tahdon olla ma
    sankar jylhän Kytäjän kuusiston

    Ruotsissa prinsessahäät, meillä kymmenettuhannet ihmiset päättivät taas kerran juosta sateisen kesäyön metsässä.

    Tosin puolet niistä taitaa olla ruotsalaisia.

    Kesä on tapahtumia täynnänsä, televisioidaankohan eukonkantokisat tänä vuonna?

    VastaaPoista
  138. Eniten minua nauratti jo viikolla uutisissa näytetyt ruotsiin matkanneet suomalaiset kanat. Olivat vetäneet päälleen oikein ruotsin värejä, tosin ne vaateet oli kamalat. Ja ruotsin liput liehui. Uskon, että he voisivat saada ruotsin kansalaisuuden pikatoimituksena. Toivon että hakevat.

    VastaaPoista
  139. Onhan se toisaalta aika outoa, että meillä pääkanavat näyttävät koko illan naapurimaan seremoniallisen kruununprinsessan häitä.

    Miksi se on meille niin merkittävää?

    Minullakin on muuten kosketus tähän tapahtumaan - olen tehnyt nuorena killenä Ockelbo-moottorikelkkojen mainontaa.

    Se Daniel vaikutti muuten ihan symppis kaverilta. Monet ruotsalaiset ovat tuollaisia, aika ujoja.

    VastaaPoista
  140. Minusta tapahtuman merkitys suomalaisille tai yleensä eurooppalaisille on moninainen, Tapani, enkä ihmettele, että sitä näytettiin monia tunteja pääkanavilta. Luultavasti myös aika edullista ohjelmaa kanaville.

    Ensinnäkin, näytetäänhän televisiossa joitain kansainvälisiä moottoripöristelyjäkin tuntitolkulla, vaikka niillä ei ole muuta kuin tuhoavaa merkitystä maapallolle ja ihmisen mielelle. Samaten näytetään ilta illan jälkeen urheilukilpailuja, joissa katsotaan vain fysiikat eli kuka pomppaa korkeimmalle tai pisimmälle tai on ensin pisteessä B tai saa liikkuvan kohteen tiettyyn paikkaan useammin kuin joku muu. Tästä ei paljon kostu, mutta niin vain näytetään.

    Toisekseen hääjuhla oli eurooppalaisittain globaali tapahtuma (jos sulkee muut maanosat pois), pala vallan historiaa.

    Kolmanneksi tapahtuma oli suuri viihdespektaakkeli, juuri sitä glamouria, jota ihmiset hakevat naistenlehdistä ja televisiosta ja yleensä viihteestä. Toteutui perimmältään maailmankaikkeuden arvoteoria; rakkaus voitti, hyvä voitti, kosmos voitti kaaoksen jne. Tapahtuma antoi siis toivoa, satu olikin oikeasti totta. Sammakko sai prinsessan.

    VastaaPoista
  141. Niin ja Iines, tämänkin sadun viihteellinen aktio osoitti myös sen, että hoveissakin asiat ovat kääntyneet päälaelleen; narrinkaapuu ei pukeudukaan enää alamainen.

    VastaaPoista
  142. "Samaten näytetään ilta illan jälkeen urheilukilpailuja, joissa katsotaan vain fysiikat eli kuka pomppaa korkeimmalle tai pisimmälle tai on ensin pisteessä B tai saa liikkuvan kohteen tiettyyn paikkaan useammin kuin joku muu. Tästä ei paljon kostu, mutta niin vain näytetään."

    Olet väärässä, kyllä kostuu. Tuossa liikkuu suuret rahat, sekä palkinnoissa, että mainosmielessä jne. Lisäksi urheilu siihen liittyvät asiat ovat monen ammatti ja leipätyö, urheilijoidenkin. he saavat siitä tulonsa ja TV näkyvyys on elinehto.
    Urheilun merkittävyys, otetaan nyt vaikka juuri menossa oleva maailman suurin urheilutapahtuma jalkapallon World Cup on taatusti merkittävyydeltään ja ihmisiä liikuttavudeltaan ja vaikuttavuudeltaan vertaansa vailla. Afrikka kostuu noistakin kisoista aivan mahdottomasti. Ihan eri asia kuin verovaroilla elätettävän eliitti perheen kekkerit.

    VastaaPoista
  143. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  144. "Minusta tapahtuman merkitys suomalaisille tai yleensä eurooppalaisille on moninainen"

    No mikä se merkitys oli? Avaatko hiukan.

    VastaaPoista
  145. Puhumme nyt ilmeisen eri asiasta.

    En ryhdy arvottamaan sitä, onko tapahtuma minun mielestäni tärkeä tai merkitykseltään moninainen minulle, sillä en lopultakaan katsonut tapahtumaa, mistä voi tehdä päätelmänsä. Synkkä sadeilma ja läpimäräksi kastunut puku sai minut harmittelemaan torpassa istuessani, ettei ollut edes telkkua viritettynä, kun tytär lähetteli puhelimeeni kuvia hääparista.

    Puhuin kommentissani mielestäni kohtuullisen objektiivisia ajatuksia siitä, millaisia merkityksiä spektaakkelilla mahdollisesti muille on. Siis ihan puhdasta tieteellistä mielenkiintoa, pohdiskelua, arvelua.

    Lue kohdat "toiseksi" ja "kolmanneksi" uudelleen. Niissä ovat arveluni ytimet, joita en ryhdy toistamaan.

    VastaaPoista
  146. Olet kovin kriittinen, Jape. Pieni annos romantiikkaa ja onnea (vaikkapa vain toisten) on yhtä hyödyllistä katsottavaa, kuin vaikkapa urheilukilpailu. Se on ripaus iloa arkeen. Ja kyllä kuninkaalliset häätkin varmasti monelle antoivat töitä. Montakohan kokkiakin linnassa hääri, montako ompelijaa ahkeroi pukuja luomassa, montako puutarhuri kasvatti kukkia koristamaan juhlaa, montako toimittajaa raportoi juhlaa? Jne.

    Kuningashuoneen merkityksestä mainittiin viikolla, että he ovat valtakunnan PR-toimisto. Jos heidän kuluihinsa menisi vaikkapa tonni, se kuitenkin tuo kymmenen tonnia maalle takaisin.

    VastaaPoista
  147. Iines, minäkään en katsonut edes puolella silmällä häitä kuten eilenillalla mainitsin, mutta mietin silti niiden merkitystä yleisemmällä tasolla. Aamulla kyllä oli Hesarin sivut täynnään kuvia ja juttua juhlista, vaan sivuutinpa nekin melko huolettomasti kuten teen urheilusivuillekin.

    Edellisessä kommentissani sanoin asioiden menneen päälaelleen hoveissa ja ajattelin vallan karnevalisointi, jossa Ruotsi on edelläkävijä, että se voi olla vain ja pelkästään hyvään suuntaan menemistä.

    Kun siihen päästään joskus myös asevoimien osalla, ollaankin jo pitkällä. Kukka tykinpiipussa ei olisi enää pelkkä vitsi.

    Kun Suomessa linnajuhliin saapuu näitä armeijan "joulukuusia" kilisevine pukujen etumuksineen, puuttuu enää, että opimme nauramaan niille kokonaisina kansanryhminä, poliittisesti ja asein hallittuina alamaisina aitiopaikoillamme olohuoneissamme, perheiden kesken ja viimein yhtenä rintamana koko kansakuntana.

    Tosikot kun loppuisivat, loppuisivat ehkä myös tyranniat; harva on nähnyt diktaattoria pellenpuku päällään.

    En tiedä, miksi näin ajattelen kun itseltäni on niin monen asian kohdalla hymy hyytynyt...

    VastaaPoista
  148. En malta olla lisäämättä tähän loppuun sitä hassutusta, jota radio nyt toistelee.

    Nimittäin pohditaan sitä, hyväksyykö kuningas nyt varmaan tämän sammakon hoviin, tulevan kuningattaren puolisoksi, kun hän ei ole alkujaan muuta kuin kuntosalin pitäjä.

    Tämäkin on oiva esimerkki siitä todellisesta tasa-arvon puutteessa, joka koko maailmassa edelleen vallitsee.

    Vain tulevan naispuolison alhainen suku hyväksytään hoveissa, koska naiselle on tyypillistä olla alempi. Mies sen sijaan ei saisi olla alempi! Naisten kannalta varsin surkeaa: naisen alemmuus on siis luontaista, miehen ei.

    VastaaPoista
  149. Ei ne ennen hoveissa hyväksyneet alempia naisiakaan. Bernadottien luopumisia prinssiydistään rakkauden tähden on olleet mediat täynnä ja muistetaanhan me vielä se Windsorin herttuakin.

    Mutta nämä kuninkaalliset.

    Alan ammattilaisena ymmärrän erittäin hyvin heidän brändiarvonsa Ruotsille. Se on valtava.

    Meidän tasavaltalaisten pitää pyrkiä samaan päristelemällä, viskomalla ja taklailemalla - potkiminen ei meiltä luonnistu.

    VastaaPoista
  150. Iines, eilisessä puheessaan kuningas sanoi, että alusta asti on ollut selvää, että Victoria itse tulee valitsemaan sen, joka hänen sydämensä saa. Lehdet taitavat vaan tehdä tikusta asiaa, että lehti menisi kaupaksi. Eiköhän tuo sammakko jo prinssiksi muuttunut. Piti loistavaksi mainitun puheenkin.

    VastaaPoista
  151. Tarkoitin siis ihan nykyaikaa, Tapani, jolloin miespuolisilla kuninkaallisilla tai jopa eurooppalaisila poliitikoilla voi olla naisena nuori hyväperseinen mitättömyys - poliittisella tai hallinnollisella saralla. Nämä pyllykät hyväksytään automaattisesti nyttemmin.

    Delilah, olisiko se kuitenkin niin, että kuningasisän hääpuheita ei kannata ottaa ihan realistisesti. Suu sanoo varmaan vähän muuta kuin ajattelee. Voisin kuvitella Bernadottejen käyneen aikanaan niin tulista keskustelua kotonaan, että Silvian botoxit ovat ovat vaarassa pamahtaa rikki.

    VastaaPoista
  152. Onneksi meillä on kohta hyväperseinen pääministeri, ihan vaan tasapuolisuuden vuoksi.

    Ruotsissa meininki oli ymmärtääkseni ennen sellainen, että prinssinä piti valita siniverinen, mutta kuninkaana sai ottaa vaikka saksalaisbrasialaisen porvaristytön.

    VastaaPoista
  153. Silvian botoxit tuntuvat häiritsevän ihmisiä, enemmän niitä, jotka ovat itse kauniita (eräs tuttavarouva Iineksen lisäksi). Kun katson Silviaa, näen hänen herttaisen hymynsä, tummat silmänsä ja samalla ikäänkuin näen nuoren Silvian, joka jätti kotimaansa prinssinsä vuoksi, opetteli sisukkaasti uuden kielen, uuden kotimaan tavat ja valloitti ruotsalaisten sydämet. Kaikki vanhenevat ja rupsahtavat, mutta kaikkia ei seurata kamera valmiina minne tahansa he menevät. Onko se iso synti, jos kuningatar pikkuisen auttaa luontoa, jotta ihmiset voivat nähdä muuta kuin ryppyjä ja väsähtäneitä leukaperiä?

    VastaaPoista
  154. Delilah,

    eivät minua Silvian botoxit häiritse - kaikin mokomin. Minusta Silvia vain on menettänyt eloisan ilmeensä, suun seutu on ihmeen jäykkä ja jähmeä. Botoxeilla ja ihon kiristyksillä on nähtävästi hintansa.

    Enemmän ihmettelen sitä, miksi hän näyttää ihmisille mallia kehonmuokkauksessa ja ikuisen nuoruuden tavoittelussa - hänhän on eräänlainen esikuva etenkin naisille. Minusta kaikki kuoren muovaamisen liittyvä on jotain sellaista, joka ei tuo ihmisen viehätystä esiin, sillä ei ole tekemistä edes sex appealin kanssa.

    Luen parhaillaan Kyllikki Villan Kolmatta lokikirjaa, jossa hän matkustaa maailmaa ristiiin rastiin rahtilaivoissa, seitsenkymppisenä. Hän on kuvassa hyvin silviamainen tumma kaunotar habitukseltaan, paitsi että on kauniimpi eloisine ilmeineen ja tuhansine viehättävine ryppyineen.

    VastaaPoista
  155. Iines, en voi olla eri mieltä kanssasi kuningattaren esikuvana olon tärkeydestä. Tuolta kannalta en tullut asiaa ajatelleeksi. Ehkä kuitenkin "vaara" koskee lähinnä nuoria naisia. Aikuisilla suhtautumisen kehonmuokkaukseen ratkaisee oma järki, uskoisin. Toisinaan se järki kyllä näyttää puuttuvan aikuisiltakin. Takavuosina TV:stä tuli ohjelmaa kauneusleikkauksista rapakon takaa. Siellä äveriäät vanhemmat olivat valmiit maksamaan melkein murrosiässä olevan tyttärensä (16 v.) rintojensuurennusleikkauksen. Muistaisin, että lääkärikään ei ollut halukas operaatioon, koska kyseessä oli niin nuori tyttö, että hänen vartalonsa oli vielä kehittymässä.

    Minullakin on tuo Kyllikki Villan kirja, mutta en ole lukenut sitä vielä.

    VastaaPoista
  156. Terveisiä aurinkoisesta saarivaltakunnasta! Valkoiset siivet toivat jo takaisin.

    Puhuin äsken puhelimessa naisen kanssa, joka on ollut naimisissa yli 30 vuotta. Nainen kertoi - pyytämättä - Ruotsin kuninkaallisista häistä, sanoi taphtumaa hyvin tunnelmalliseksi. (Kuulemma Danielin puhe vaimolleen oli ollut erityisen liikuttava.)

    Samainen vaimo oli saanut sunnuntaiaamuna kahvit ja aamiaisen sänkyynsä, mitä ei tapahdu käytännössä koskaan.

    Hieno juttu, että herkät häät nostivat pitkän linjan aviomiehestäkin piilevän romantikon pintaan!

    Ameriikan kauneusleikkaukset menevät vallan överiksi. Pakko sanoa, että Silviakin on menettänyt kasvojenmuokkauksen myötä eloisaa ilmettään. Liikkuvat kasvot sopivat paremmin hänen viehättävään luonteeseensa.

    Kyllikki Villan kirjat ovat hurmaavia!

    Erikseen ovat ne naiset, joilla on luonnetta kantaa elämänkokemuksensa tuoma jokainen ryppy ja ne, joilla ei ole.

    VastaaPoista
  157. Kiitos reissuterveisistä, Kuiske! Varmaan ihanaa päästä matkustamaan. Mihinkähän minä seuraavaksi menen ja kenen kanssa? Kunpa pääsisin jonnekin jonkun kanssa!

    Noh, nyt lähden ainakin pihalle, täällä on ollut koko päivä aivan ihana aurinkoilma, raikas merituuli käy ja taivas on täyssininen, ei edes valkoisia hattaroita!

    VastaaPoista