17.5.2016

Ajan henki


Li Andersson sanoo Kulttuurivihkojen uusimmassa numerossa, että sosialismi lisää ihmisen vapautta. Mitähän tämä tarkoittaa? Olisiko Lillä jokin keino, millä se Suomessa onnistuisi, kun muualla aate on osoittautunut hieman käyttökelvottomaksi? Uskon, että Andersson olisi perustellut tämän hienosti, jos toimittaja olisi huomannut kysyä häneltä tarkennusta. Tai sitten on niin, että Kulttuurivihkojen lukijat tuntevat peruskäsitteiden sisällöt vanhastaan.

Andersson puhuu myös työn ja pääoman välisen ristiriidan keskeisestä roolista yhteiskunnassa. Hienosti sanottu! Vaan mitähän  tuo tarkoittaa? Ehkä sitä, että pääoma ei kohtaa työtä? Se on kyllä hävytöntä. Minäkin pidän selvänä, että mitä enemmän lukee, opiskelee ja tekee työtä, sitä enemmän pääomaa tilille karttuu. Meillä taitaa olla paljonkin yhteistä Lin kanssa.

Ilahduttavaa on myös, että ehdokkaat puhuvat tasa-arvosta.  Tätä kaivataan kipeästi. Meille on tulossa alistettuja uusia kansalaisia, naisia, joista lähes kaikki lienevät perheväkivallan uhreja, raukkoja. Heidän tilanteensa on huolestuttava ja erikoisesti hyvinvointivaltion nainen tuntee tuskaa kanssasisaren kärsimyksistä.  Ei tarvitse olla edes feministi. 

Kun sitä surua on ennestäänkin: täällä koto-Suomessahan jo  asuvat ulkomaalaistaustaiset naiset kokevat lähisuhteissaan väkivaltaa kolme kertaa useammin kuin kantaväestöön kuuluvat naiset, ilmenee sosiaali- ja terveysministeriön tutkimuksesta. Ja minä kun olin jo oppinut luulemaan, että vain kantasuomalainen mies on paha.

Peukutan siis tässä kohden kaikkia ehdokkaita. Luotan siihen, että tasa-arvo ei merkitse heille pelkkää taloudellista tasa-arvoa ja  lasikattojen murskaamista piikkikoroilla. Kauheaahan tapahtui jo Ruotsissa, jossa ikänsä maassa asunut vihreitten poliitikko Yasri Khan joutui eroamaan kieltäydyttyään kättelemästä naistoimittajaa. Olen vakuuttunut, että näin ei olisi tapahtunut, jos Yasri olisi ollut kommunistien puheenjohtaja. 




Vaan nyt on pakko ottaa vielä suurennuslasi käteen. Nimittäin näiden päivien lisääntyvässä ahdistuksessa ja poliittisessa puristuksessa joutuu vaatimaton bloggaaja valitettavasti kysymään itseltään hiljaisen kysymyksen: miksi näyttää siltä, että huolimatta kauniista puheista maahan ajetaan totalitarismin kaltaista tilaa, jossa vain tietynsuuntaiset mielipiteet ovat oikeita. Kun vielä media tukee ajatusmallia, mietiskelevä ihminen ei voi välttyä ohjailun ajatukselta.

Herääkin lopuksi kysymys, tulisiko meidän pohtia ei vain työn ja pääoman välisen ristiriidan keskeistä roolista yhteiskunnassa, vaan myös ylhäältä päin tulevan opettamisen ja henkisen ilmaston välisen roolin keskeistä merkitystä kaikessa kanssakäymisessä koko yhteiskunnassa. 

165 kommenttia:

  1. Kommunisteissa kaikki maamme viat ovat, vaikka heitä ei näyttäisi olevan jäljellä tarpeeksi edes ryhmää muodostaakseen. Kepulien neuvostoliiton imartelu ja jos suoraan sanotaan, perseen nuoleminen, on unohdettu, koska se ei vastaa nykyisiä käsityksiämme. kekkosen kieli on pop.

    Työn ja pääoman ristiriita on vain korostunut, kun nykyään työskentelemme globaaleissa monikansallisissa yhtiöissä. Teemme sitä siksi, että saamme Lontooseen tai New Yorkiin lähetettyä yhä suurempia ja suurempia, budjetoitujen mukaisia, summia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aatteesta tässä enemmän on kyse kuin henkilöistä. Noista kolmesta ehdokkaasta jokainen lienee paikallaan hyvä ja Andersson varsin hyvä.

      Sosialismi aatteena on se, mikä on paikallaan ottaa haarukan nokkaan. Minua oikeastaan kiehtoo kysymys, millä tavoin sosialismi eli kommunismi lisäisi ihmisen vapautta. Kovasti tahtoisin kuulla Anderssonin lyhyen ja napakan vastauksen.

      Poista
    2. Kysehän on vain siitä, että minkä ihmeen psykologiikan mukaan kahdesta viime vuosisadan hirmuaatteesta vain toinen tuomitaan, etenkin kun se toinen porskuttaa edelleen.

      Yhdessä asiassa kommunismin toive toteutui (ikävä kyllä sanon Rikua kompaten): internatsionalismissa!

      Kansainvälisyys eli globalisaation on toteutunut paremmin kuin Lenin ja toverit uskoivatkaan. Pohja vanhan järjestyksen horjuu, oligarkit taistohon!

      Poista
    3. Niin, siis sosialismi ja natsismi. Kumpi on tuottanut enemmän uhreja?

      Natsien uhreja arvellaan olevan 6 - 20 miljoonaa ja Stalinin lähes 40 miljoonaa. Kun olin nuori, kukaan ei puhunut Stalinin vainoista. Vieläkin Hitler on Saatana, mutta Stalin vain hirmuhallisija.

      Tässä on jotain, joka ei mene minun ajatusmyllyni läpi. Olenko ihan pihalla lukuineni?

      Poista
    4. Natsit olivat onneksemme vallassa melko lyhyen aikaa, leninistit valitettavasti kauemmin. Kyllä kaikki toisessa maailmansodassa kuolleet voidaan laskea hitlerin piikkiin, lukemat ovat siis paljon isommat. Melkein yhtä isot kuin Herman Göringin takapuoli.

      Poista
    5. Minä panisin piikit puoliksi. 23.8.1939.

      Poista
    6. Jos kaikki sodassa kuolleet lasketaan yhden ihmisen piikkiin, niin toki luvut kasvavat. Voiko näin laskea uhreja, en tiedä, kun päätöksiä tehdään kuitenkin monella portaalla sotakoneistossakin. Uhrimäärien laskutapoja on monia, ja siksipä täsmällistä tietoa onkin vaika saada.

      Poista
  2. Sellaista vanhaa neuvostoliittoa meillä on paljon jäljellä. Yksi asia on vapauden kieltäminen. Nämä pikkupiirien ajattelijat, kuten nyt Li Andersson, saavat kaiken vihan niskaansa.

    Uskokaa nyt, Suomi on vapaa maa, mutta se tarkoittaa vain erikseen tarkasti sovittuja ja määriteltyjä asioita!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luulisin, että Anderssonia itseään harva kyseenalaistaa paikaltaan, kuten yllä jo sanoin.

      Kyse on varmaan enemmän epäluulosta sosialismia kohtaan. Mainitsepa, Rikuseni, yksi maa, jossa kommunismi on lisännyt ihmisen vapautta ja siis on onnistunut.

      Poista
    2. Miksi minun tuollaiseen pitäisi vastata, kun en koskaan ole ollut kommunisti. - Vastaan, ettei ainakaan kekkosen Suomessa.

      Poista
    3. Totta sanot, kysymys on väärään osoitteeseen. Taisin vain odottaa niin innokkaasti, että saisin tuotakin kysyä. Tähänkin pitäisi saada sosialismin kannattajan perustelu.

      Mistä löytyy siis hyvä ja onnistunut sosialistinen systeemi, kommunismi? Esitän sen nyt kaikille, joilla on tästä jokin tieto.

      Poista
    4. Sosialismi, jos ymmärrämme sen vain talouteen liittyvänä toimintana, voi erittäin hyvin.

      Tämä nykyinen kapitalismi (myös siitä on monia versioita) jakaa sosialismia valtion kautta yrityksille mielellään. Esimerkiksi lahjoittamalla hyvin toimivia valtion yrityksiä puoli-ilmaiseksi globaaleille suuryrityksille, jotka keräävät voitot vain omistajilleen. Caruna-Case on hyvä myös hyvä esimerkki. Sähkönsiirtomaksut voivat kotitalouksissa nousta yks kaks jopa 30%. Yhdysvalloissa jouduttiin jokunen vuosi siten pelastamaan pankit sosialisoimalla ne, valtiolle. Samoin tehtiin meillä 1990-luvun pankkikriisissä. Valtio pelasti (lue: kansalaiset), mutta tuotot menivät ja menevät yksityisiin taskuihin. Siis: yrityksille sosialismia, mutta kansalaisille raakaa ja kovinta kapitalismia: Maksamme sähkönsiirrosta pörssiyhtiölle, julkiset palvelut yksityistetään antamalla yhteisillä varoilla rakennetut tilat ja rahoittamalla palveluja verorahoilla, ja voitot yksityisille, yhteisillä rahoilla rakennettu rataverkosto annetaan yksityisille käyttöön...jne...).

      Eikös?

      Poista
    5. Marxilaista sosialismia olisi se, että valtion omaisuus pysyisi valtiolla ja tuotot käytettäisiin yhteiskunnan, kansalaisten hyväksi.

      Poista
    6. Anonyymin kommentti on hyvä. Tämä nykyinen hallitus jatkaa linjaa, jonka mukaan tuottavat valtionyhtiöt pitää laittaa jakoon. VR on tuottanut valtiolle sata miljoonaa osinkotuloja kahtena viime vuonna. Silti Berner tuumaa uskomustensa mukaan: "Eikun jakoon vaan!"

      Poista
    7. Suomi on sekatalous. Kansantaloudessamme on toteutettu sosialismia ja puhdasta kapitalismia. Nykyisen hallituksen kautta toteutetaan hyvin porvarillista, oikestolaista talouspolitiikkaa, joka pyrkii karsimaan reippaasti tätä marxilaista sosialismia (mitä siis yhteiskunnassamme yhä on).

      Poista
    8. Anonyymi klo 21.42, luettelet erilaisia ilmeisesti sosialismin piiriin laskemiasi toimia ja todistelet sillä, että sosialismi voi hyvin.

      Päinvastoin, juuri todistit, että sosialismi on murentunut, hajonnut, sitä ei enää ole yhtenäisenä aatteena. Vain murusia on jäljellä ja ne ovat levällään kuin Jokisen eväät.

      Poista
    9. Anonyymi klo 21.52, sanot että marxilaista sosialismia olisi se, että valtion omaisuus pysyisi valtiolla ja tuotot käytettäisiin yhteiskunnan, kansalaisten hyväksi.

      Eihän tuo toimi muussa kuin marxilaisessa systeemissä, jollaiset eivät ole tästä maailmasta, ne eivät yksinkertaisesti voi toimia.

      Kuten toinen anonyymi sanoi, Suomi on sekatalousmaa, jossa kapitalismilla on vahva sijansa: talous nojaa siihen. Koskaan ei päästä siihen, että toiset tekevät työn ja pitävät pyörät pyörimässä jakaen omansa niin, että kaikilla muillakin on saman verran pääomaa kuin itsellä.

      Poista
    10. Sosialismihan tarkoittaa sitä, että yhteiskunta eli kansa omistaa kaikki tuotantovälineet. Ja samalla tietenkin päättää, miten mahdolliset voitot ja tuotot jaetaan.

      Sosialistissa maissa kävi kuitenkin niin, että kansa katsoi vierestä, kun pieni hallitseva eliitti korjasi potin ja harjoitti mielivaltaa. Talous oli tehotonta, tulos surkea.

      Tästä tulee mieleen, että miten ihmeessä S-ryhmä menestyy niin hyvin? Kun siinä valta on meillä miljoonilla jäsenillä, niin kenellä se itse asiassa on?

      Mikä tekijä erottaa sosialistimaan ja S-ryhmän vallanpitäjät? Miten demokraattisesti valitut johtajat voivat pärjätä niin hyvin?

      Poista
    11. Suomi ei olisi pohjoismainen hyvinvointivaltio ilman suomalaista vasemmistoa, sosialisteja ja sosiaalidemokraatteja. Sosialismi on kiinteä osa sekataloutta, muutenhan se ei olisi sekataloutta. Sitä on tarvittu ja tarvitaan Suomessa, aina. Sosualismi ei ole milläänlailla kuopattu ja kuollut talousaate vaan on hyvin elinvoimainen, erityisesti silloin kun kapitalismi kouristelee talouskriiseissä. Ne eivät ole ihan pian loppumassa.

      Poista
    12. Suomen koko vasemmistosiivellä sosiaalidemokraatteineen on ollut tietenkin merkittävä osuus hyvinvointivaltion rakentamisessa. Tähän tuskin kellään on vastaansanomista. Eikä tästä olekaan kysymys.

      Kyse on sosialismista aatteena ja siitä, millä tavalla sosialismi lisää ihmisen vapautta, kuten Li Andersson sanoo. Miten sosialismi on vapauttanut ihmistä esimerkiksi Pohjois-Koreassa, miten aikanaan Kiinassa ja Neuvostoliitossa? Kaikissa näistä kommunismijärjestelmistä on kammottavia esimerkkejä ihmisten säätelystä, valvomisesta ja rankaisemisesta. Siis kaikesta muusta kuin vapaudesta.

      Poista
    13. No, entäs kapitalismiin perustuvissa valtioissa? Onko niissä kammottavia esimerkkejä ihmisten säätelystä, valvomisesta ja rankaisemisesta?

      Kiina taitaa tänä päivänä toteuttaa kapitalistista talouspolitiikka, talousliberalismia, Neuvostoliiton taloussysteemiä kutsuttiin aikoinaan suunnitelmataloudeksi ja nykyisen Venäjän talouspolitiikka on markkinatalous. Gorbatshov olisi aikoinaan halunnut kehittää Venäjää pohjoismaisen sosiaalivaltion suuntaan, mutta vallankaappauksen johdosta valtion johtajaksi tuli Jeltsin, joka oli mm Margaret Thatcherille erittäin mieluisa "valinta", koska hänen kauttaan Venäjää ryhdyttiin siirtämään hyvin thatcherimäiseen talouteen. Sittemmin siitä on kehittynyt oligarkkia, hyvin korruptoitunut ja keskittynyt valtio.

      Pohjoismaat ovat rakentaneet kaikki pohjoismaista hyvinvointivaltiota. Kukin tavallaan. Tätä yhteiskuntamallia ja talouspoliittista "kompromissia" sosialismin ja kapitalismin välillä ei ole toteutettu sellaisenaan muualla Euroopassa tai muualla maailmassa. Nyt sen purkamisesta jopa iloitaan Suomessa, ja olen satavarma siitä että monien hymy hyytyy mikäli tämä yhteiskuntamalli saadaan purettua. Jopa kokoomuksessa haetaan nyt uutta puheenjohtajaa. Orpo on antanut kasvot ihmismäiselle kokoomuslaisuudelle, koska monet tämänkin kykypuolueen kannattajista pitää hyvinvointivaltiota hyvänä asiana. Siis ovat myös jonkinasteinen sosialismin puolella.

      Euro ja siihen liittyvä talouspolitiikka on raakaa ja äärimmäistä kapitalismia. Sitä kutsutaan jo talousfasismiksi, pyramidihuijaukseksi jonka kautta kansantaloudet imetään kuiviin, viedään kansantalouksien omaisuus ja varallisuus.

      Se mitä Pohjois-Koreassa toteutetaan on totalitarismi. Diktatuuri, yksinvaltius. Totalitarismin piirteitä on myös meillä, muun muassa hyvin monikerroksinen hallintovalta, byrokratia. Sanan sosialismi voi liittää mitä merkillisimpiin asiayhteyksiin. Hitler hoksasi kutsua ajamaansa aatetta kansallissosialismiksi, vaikka saksalaisella natsi-ideologialla ei ollut mitään tekemistä marxilaisen sosialismin kanssa.

      Poista
    14. Sosialismi ja kapitalismi elävät, kumpikin. Ne ovat saaneet kumpikin erilaisia muotoja ihmiskunnan historiassa. Tämän ajan ja aikauden sosialisti puolustaa pohjoismaista hyvinvointivaltiota, kansalaisyhteiskuntaa ja demokratiaa, ja haluaa rakentaa sekä kehittää sitä. Ja vastustaa tämän aikakauden äärimmäisen kovaa ja julmaa kapitalismia.

      Poista
    15. Sosialismi ja kapitalismi ovat sekoittuneet. Kumpikin on lainannut toiseltaan kestäviksi havaittuja teemoja ja visioita. Näin myös leirien ja puolueiden rajat ovat madaltuneet ja aidan yli loikitaan, kun puolueen etu vaatii.

      Esimerkiksi hyvinvointiyhteiskuntaa pitävät puheissaan missionaan kaikki puolueet, ja se toki merkitsee jonkinasteista "sosialismia", koska ylläpitoon käytetään yhteisiä varoja ja resursseja. Toisaalta on myönnetty, että yhteisten varojen kartuttamiseen tarvitaan myös kapitalistisia rakenteita.

      Poista
    16. "Se mitä Pohjois-Koreassa toteutetaan on totalitarismi. Diktatuuri, yksinvaltius. Totalitarismin piirteitä on myös meillä, muun muassa hyvin monikerroksinen hallintovalta, byrokratia. Sanan sosialismi voi liittää mitä merkillisimpiin asiayhteyksiin. Hitler hoksasi kutsua ajamaansa aatetta kansallissosialismiksi, vaikka saksalaisella natsi-ideologialla ei ollut mitään tekemistä marxilaisen sosialismin kanssa." (Anonyymi klo 6.56)

      Tämä on juuri näin. On hyvä havainto, että myös kapitalismissa on sisäänrakennettua totalitarismia. Itse näen pyrkimystä totalitarismiin myös sananvapauden vallankaappausyrityksissä.

      On surkuhupaisaa, miten ns. valtamedia on lähtenyt ristiretkelle vaihtoehtoisia medioita vastaan, ottamaan lakia omiin käsiinsä määrittelemällä sananvapauden vastuukäsitettä ohi lain. Kysyttäväksi jääkin, haluaako valtamedia supistaa suomalaista maailman kärkeä olevaa sananvapautta suppeammaksi.

      Poista
    17. Yhdyn kyllä näihin anonyymien ja Iineksen aatoksiin esim. siinä, että Kiinassa nyt ja Neukkulassa taannoin se, mitä ihanteellisesti kutsuttiin "sosialismiksi", oli itse asiassa raakaa valtiokapitalismia.

      Läntisissä demokratioissa, mm. meillä Pohjoismaissa, "sosialismia" kutsuttiin hyvinvointiyhteiskunnaksi ja sitä toteutettiin tulonjakopolitiikalla.

      Juuri tuo "tulonjakopolitiikka" on tulemassa tiensä päähän, sillä ainakin Suomessa ne jaettavat tulot vähenevät ja pakenevat koko ajan. Siitä tässä itkussa ja parussa on kyse.

      Käytännössähän me ennen tätä lamaa saimme rakennettua tasatuloisen hyvinvointiyhteiskunnan, jossa esim. viiskymppisenä eri syistä töistä poisjäänyt pystyi tukiensa varassa elämään täysin keskiluokkaista elämää.

      Valitus koski lähinnä sitä, etteivät tukirahat kuitenkaan ihan riittäneet vastaaviin huvituksiin kuin hyvinvoivan asuinalueensa naapureilla, lääkäreillä ja pastoreilla, jotka toki rahoittivat paremmat autonsa ja lomamatkansa itse. Köyhän oli tyydyttävä käytettyihin autoihin ja kotimaan lomailuun ja kyllä sekin sieppaa ihmistä. Hän kun aina vertaa itseään lähinaapureihinsa, ei oikeisiin köyhiin.

      Tällä en tarkoita, etteikö meillä olisi ollut silloin ja etenkin nyt myös oikeasti köyhiä ja muita surkeita tapauksia, jotka usein kyllä johtuvat syrjäytymisestä ynnä muista ongelmista. Eikä pelkästään meistä pahoista ihmisistä.

      Poista
    18. Nythän joku määritteli täällä köyhyydenkin uudelleen. Se on kaiken muun lisäksi sitä, ettei ole varaa hyviin älypuhelimiin, läppäreihin ja matkoihin.

      Ei ole sitten ihme, että termi pakolainenkin on muuttumassa kuoleman- ja vainon uhkaamasta huonon elintason uhkaamaksi ihmiseksi. Näinhän on määritelty useissakin somekeskusteluissa: ihmisellä on oikeus paeta maasta turvapaikanhakijaksi, jos maassa on huono elintaso.

      Poista
    19. Ihmiset ovat siirtyneet ja muuttaneet maapallolla, koko ihmiskunnan historian ajan. Elinolojen, sotien, vainon ja muiden syiden vuoksi. On todennäköistä, että ns.ilmastopakolaisuus tulee myös liikuttelemaan tulevaisuudessa suuriakin ihmismassoja.

      Elämme tällä hetkellä aikakautta, joka on maailmanpoliittisesti hyvin jännitteinen ja myös täällä Pohjolassa, Euroopan pohjoisessa kolkassa. Talouselämä-lehden yhdessä verkkouutisessa sanottiin, että täysmittaisen sodan uhka on ihan todellinen. Eurooppa - Venäjä. Se sysäisi kyllä hyvin suuret ihmismassat liikkeelle.

      Kansantalouksien ongelmat saavat ihmiset liikkeelle. Etelä-Euroopan maista (kreikka, portugali, espanja) on ollut massamuotoista (suurta) maastamuuttoa jo muutaman vuoden ajan. Joko muihin Euroopan maihin, mutta myös Brasiliaan ja joihinkin kehittyviin ja kasvaviin Afrikan valtioihin. Ei siitä ole suurta meteliä syntynyt, vaikka se onkin miltei puhdasta elintasosiirtolaisuutta. Pääsääntöisesti sitä on eurooppalaisten maastamuutto, siirtolaisuus, tällä hetkellä. Parista ystäväperheistä ovat nuoremmat sukupolvet muuttaneet Portugaliin ja Belgiaan. Opintojen ja työn takia. Vapaa liikkuvuus EU: n alueella antaa sen mahdollisuuden.

      Poista
    20. Eihän maasta toiseen muutto olekaan uutta, eikä siinä ole mitään ihmeellistä tai tuomittavaa.

      Ihmiset ovat aina vaihtaneet maata tai menneet opiskelelmaan ulkomaille - omalla kustannuksellaan siirtymättä suoraan tulomaan elätettäväksi. Tässä on vissi ero nykyisiin tulijoihin.

      Kummallista on vain se, että nykytulijoita edes verrataan vanhan ajan siirtolaisiin tai ulkomaille meneviin opiskelijoihin. Suomi myös kustansi itse evakkojensa siirtymisen, joten nämä eivät joutuneet lähtemään pois maasta hakemaan turvapaikkaa.

      Mitenkähän nuo hiljaiset Afrikkaan muuttaneet on otettu vastaan kyseisten maitten sosiaaliturvassa? Onko heille valmiiksi järjestetty toimeentulo ja vastaanottokeskukset? Töitä luvassa? - Epäilen, että ovat siirtyneet itse, omalla kustannuksellaan.

      Elintasosiirtolaisuudesta ei ole pahaa sanaa sanottavana. Sen on vain tapahduttava omalla kustannuksella. Saahan maata toki vaihtaa. Sen sijaan tässä tilanteessa väärin on pakolaisstatuksen käyttö ja turvapaikan haku. Onhan meilläkin köyhämme ja leipäjonomme, joilla ei ole asiaa turvapaikkajonoihin.

      Poista
    21. Esimerkiksi minun tyttäreni oli vuoden Skotlannissa opiskelelmassa suomalaisen opintotuen ja opintolainan turvin. Eli omalla kustannuksellaan, vaikka oli varaton. - Miksi kummassa puhut tällaisista ihmisistä maahanmuuton yhteydessä?

      Poista
    22. Aivan, puurot ja kuskusit menevät suloisesti sekaisin näissä asioissa.

      Hesarissa oli eilen juttu, jossa kerrottiin USAhan saapuneen 100 000 pakolaista, jotka työllistyvät nopeasti. Ihme ja kumma, syykin kerrottiin: tukia maksetaan vain 4 kk ja sen jälkeen ohjataan ja patistetaan töihin.

      Tuo satatuhatta pakolaista tarkoittaa muuten Suomeen suhteutettuna alle 2000 pakolaista. Suomeen viime vuonna saapuneet 32 500 turvapaikanhakijaa puolestaan olisi USAn mittakaavassa 2 miljoonaa.

      Poista
    23. Sotalapsetkin vedetään usein tähän samaan todisteluketjuun.

      Sotalapset eivät kuitenkaan vaeltaneet halki maitten ja mantujen hyläten usean turvallisen maan ja valikoiden parhaan kohteen, eivätkä he hukanneet papereitaan. He eivät olleet hyväkuntoisia nuoria poikalapsia tai nuorukaisia, vaan usein sairaita pieniä ja heikkoja tyttöjä, ottivat vastaan lähimmän turvan ja avun.

      Poista
    24. Ei silloin omalla kustannuksella eletä, jos nostetaan opintotukea ja valtion takaamaa opintolainaa (josta valtio nykyisin kuittaa 40% mikäli valmistuu aikataulun mukaisesti). Siirtolaisuudesta puhuin, ja yleisesti, hyvä ihminen. Ihmiset liikkuvat ja muuttavat maasta toiseen monista eri syistä.
      Sota on se kammottavin syy. Ei tämä mikään "todisteluketju" minun puoleltani ole. Syyt maastamuuttoon & maahanmuuttoon ovat moninaiset. Ja tulevat jatkossakin olemaan moninaiset.

      Poista
    25. Kyllä eletään. Itse maksat lainasi takaisin korkoineen päivineen. Opintotuki on itsestäänselvyys, ja ennakkomaksua työstä isänmaan hyväksi, jos tämän nyt hieman juhlavasti ilmaisen. Jokainen ahkera ihminen saa sen, jos tahtoo. Opiskelupaikka löytyy jokaiselle!

      On täysin tarpeetonta ja asiatonta puhua siirtolaisuudesta ja ulkomailla opiskelusta, kun puhut pakolaisuudesta/ turvapaikanhausta. Tottakai siirtolaisuutta on ollut ja tulee aina olemaan. Miksi muistutat siitä? Se ei kuulu millään tavalla pakolais/turvapaikanhakukeskusteluihin.

      Kun kyse on pakolaisuudesta tai turvapaikanhausta, syyt tietyn statuksen saantiin käsittääkseni ovat rajatut. En minä niitä rajoja ole asettanut. Mikä tahansa syy ei siis käy.

      Poista
  3. Oli aika hauskaa lukea, kun hyvinkääläisen Konecranesin ja yhdysvaltalaisen Terexin fuusiosta ei tullut mitään. Hauskaa oli se, että Terex menetti suomalaisen verotuskäytännön hyödyn. Täällä kun yhteisöverotus on huomattavasti Yhdysvaltoja pienempi. Aina niitä yrittäjiä sorsitaan. Heh.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvinkääläistä saattaisi joku ajatella kotiinpäin vedoksi ja ruotsalainen Industri Kapitalhan se oli, jolle Pekka Herlin nosturitoiminnan myi. Täältä ne amerikkalaiset tehtaanjohtajat kuitenkin edelleen käyvät ohjeita hakemassa.

      Poista
  4. Iines kysyy, "miksi näyttää siltä, että huolimatta kauniista puheista maahan ajetaan totalitarismin kaltaista tilaa, jossa vain tietynsuuntaiset mielipiteet ovat oikeita. Kun vielä media tukee ajatusmallia, mietiskelevä ihminen ei voi välttyä ohjailun ajatukselta."
    Hyvin ajateltu Iines.
    Joskus olisi hyvä pysähtyä miettimään hitusen laajemmin mitä se vapaus-käsite pitää sisällään.
    Miten vapaa on työtön, sairas, päihderiippuvainen esim. täällä armaassa vapaassa ja demokraattisessa maassa? Kumpaa me ylipäätään ajattelemme, kun ajattelemme vapautta: Päämme sisällä kokemaamme vai ympärillämme olevaa rajattomuutta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä, kun otit esille sananvapauden. Juuri hiljakkoin saatiin lukea, että Suomen päämediat ovat nostaneet rikossyytteitä MV-lehteä vastaan. Tämä tapahtui sananvapauden päivänä, ja lienee ollut harkittu ajankohta.

      En kannata MV-lehden härskiä linjaa, mutta kannatan sitä, että meillä on edelleen lupa olla myös härski. Rajana on laki, joten siinä se vastuu on jokaisen edessä. Vastuuta ei tarvitse uudelleen muotoilla niin kauan kuin laki on voimassa.

      Jokainen vastaa siis itse sanastaan. Jos joku on härski, se tuskin johtuu muistamattomuudesta tai tietämättömyydestä. Se on oma valinta.

      Pidän rikossyytteiden nostamista hyvänä asiana, mutta en sitä, että jokin viestintätaho ohjeistaa muita määrittelemällä vastuun omasta näkökulmastaan.

      Poista
    2. Tuskinpa "työtön, sairas, päihderiippuvainen" on vapaa missään maassa tässä maailmassa. Mutta jos olisin sellainen, toivon että olisin jossakin pohjoismaassa tai ainakin läntisessä demokratiassa.

      Iineksen kanssa olen samaa mieltä sananvapaudesta. Parempi kansanosa jaksaa muistuttaa aina, kun kauhistellaan maahanmuuttahien tekemiä rikoksia, että saman Suomen lain mukaan heidän tekonsa on tuomittava kuin meidänkin - mutta eipä se ihme kyllä pädekään tässä sananvapausasiassa.

      Siihen tarvittiin tilaustyönä heti vihapuhelaki, jolla ikävät puheet saatiin tuomittavaksi. Tuomioiden perustelut ovat kuin Turkista, Kiinasta tai Neuvostoliitosta.

      Poista
    3. Vapaus perustaa puolue17 toukokuuta, 2016 17:19

      Demokratialla leikkiminen kommareille ei onnistunut ja SKP lakkautettiin ja perustettiin uudelleen, pirstaloitui yhä uudelleen ja uudelleen sekä kuin tulevaisuuden historioitsijoita hämätäkseen piilotti sirpaleistaan mainintoja kommunismista ja sosialismista.

      Lopputuloksena Suomen poliittisella kentällä on olemassa lukematon määrä epämääräisiä vasemmistolaisia öyhöttäjiä ja kolme puoluetta .

      On aiheellista kysyä mikseivät Suomen Työväenpuolue, Suomen Kommunistinen puolue ja Kommunistinen Työväenpuolue tule toimeen keskenään. Tarkastelemalla puolueiden äänestäjäkuntaa on kuitenkin mahdollista analysoida mikseivät kyseiset ryhmittymat mahdu yhden puolueen sisälle.

      Poista
    4. Punavihreä suvaitsevaisto ei koskaan katso ympärilleen saati taakseen, vaan ratsastaa aina uusien korkeamoraalisten, maailmaa syleilevien utopioiden perässä.

      Meidän muiden velvollisuutena onkin sitten maksaa heidän tekemänsä laskut ja korjata aiheutuneet vahingot.

      Poista
    5. vain kantasuomalainen mies on paha.17 toukokuuta, 2016 20:58

      Kysymys: Mitähän nämä islamilaiset jätkät mahtoivat ajatella sen Kölnin ahdistelun ja yleensäkin heidän perseilevän käytöksen aikaansaamista reaktioista ja varsinkin niitten puuttumisesta?

      Vastaus: Epäilemättä jätkät tuumivat, että nämä länsimaiset yhteiskunnat ja varsinkaan sen miehet eivät kykene suojelemaan naisiaan. Ehkä ne eivät edes halua.

      Poista
  5. Koska kukaan ei ole sanonut mitään moneen tuntiin, minä jatkan.

    Ranskasta tuli uutinen, jonka mukaan tuon sivistyskansan, liikaa lässyttävien ihmisten, miespoliitikot kättelevät aivan liikaa naispoliitikkoja. Antavat niinsanoakseni lämmintä kättä, vaikka ei olisi pyydettykään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tapaus muistuttaa vastaavia suomalaisten kansanedustajien muhinoita, mm. tätä:

      http://yle.fi/uutiset/kyselyn_mukaan_seksuaalinen_hairinta_on_eduskunnassa_vakava_ongelma/5820344

      Naiskansanedustajien tissejä tuijoteltiin hississä ja kähmintääkin oli.

      Ihan hyvä, että naiset heräävät potkimaan design-korkkareillaan lasikattoja. Nämä tapaukset tuntuvat kuitenkin aika kesyiltä ja osin turhiltakin, kun vertaa näitä vaikkapa joukkoraiskauksiin tai joukkoahdisteluihin, joissa nainen pelkää henkensä puolesta, ei kunniansa.

      Poista
  6. sosialismi lisää ihmisen vapautta.17 toukokuuta, 2016 22:15

    No, paskapuhetta, uhoa ja vaatimuksia maahan toki mahtuu. Enemmän minua ketuttavat varsin löperöt maahanmuutto- ja kansalaisuuslakien uudistukset, joiden muotoilut ovat lähtösin juuri samalta suunnalta. Yhteispeli on myös ollut saumatonta maahanmuuttoteollisen kompleksin ja siitä vastaavien (siis rahoittavien ja valvovien) virkamiesten ja poliitikkojen kesken (joista uskomattoman monia, kas kummaa, yhdistää nimenomaan Demla-tausta)
    Kun kaikkien muiden valtion hallintohaarojen menojen on pitänyt pysyä sovituissa budjeteissa ja niitä on muutenkin pyritty viime vuosina leikkaamaan, niin maahanmuuttobisneksellä on ollut käytännössä avoin piikki.
    Sille on ohjattu lisärahoitusta ja sen menoja on järjestelmällisesti pyritty "kätkemään" eri hallintohaarojen budjettien sisälle sekä sekalaisen hanketoiminnan alle.
    Ettei vaan kukaan tavallinen kansalainen tai edes rivipoliitikko pystyisi laskemaan puuhan todellista hintalappua.

    VastaaPoista
  7. Peukutan siis tässä kohden kaikkia ehdokkaita.18 toukokuuta, 2016 10:38

    kommunismi - perustui juuri sille olettamukselle, että se kielsi ihmisen perimmäisen luonnon; se oletti ihmisen olevan pohjimmiltaan hyvä ja jalo. Se lupasi paratiisin maan päällä, mutta lopputulos oli yhtä helvettiä.
    Kommunismi tuhosi enemmän ihmishenkiä - kaikki alle sadassa vuodessa - kuin yksikään aate, uskonto tai ideologia koko maailmanhistorian aikana.
    Kommunismi oli esimerkki ideologiasta, joka toimi teoriassa mutta ei käytännössä, ja reaalimaailmaan sovellettuna aikaansai pelkästään katastrofin.

    VastaaPoista
  8. Täsmentäisin mieluummin näin: kommunismi oletti hyvien olevan hyviä ja pahojen pahoja.

    Vastakkainsasettelu oli hurjaa. Työläiset ja tiedostava akateeminen luokka olivat hyviksiä, omistava luokka ja tiedostamattomat olivat lahtaripahiksia. Veteraanit olivat sotahulluja, pasifistit rauhankyyhkyjä.

    Pieleenhän se meni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Iineksen vastakkainasettelu18 toukokuuta, 2016 14:21

      Iines poistaa pahojen poikien kirjoitukset. Hyvät pojat saavat kirjoittaa seisovista mulkuista.

      Poista
    2. Kommunismin saavutukset?18 toukokuuta, 2016 15:10

      Seitsemässä vuodessä Putin on kasvatanut sukupolven, joka hyväksyy stalinismin.
      Se, ettei vainoja haluta muistaa ja niille keksitään jonkinlaisia perusteluita ja selityksiä, on pelottavaa.

      Putinin sanat siitä, ettei Venäjällä ole ainakaan ollut natsismia, antavat venäläisille natseille vapaat kädet: ainoastaan saksalaisethan olivat natseja, emme me ole.

      Olisi kuitenkin hyvä muistaa, että ensimmäisiä juutalaivihaa ohjelmallisesti lietsoneita "natseja" olivat venäläisen Mustan sotnjan jäsenet vielä ennen ensimmäistä maailmansotaa.

      Poista
    3. Eikös Putin itse vakuuta, että Venäjällä ei ole stalinismia, mutta kuria ja järjestystä tarvitaan?

      Siinä mielessä Putin tietysti on aito stalinisti, että hänellä itsellään on takanaan mittava omaisuus ja sijoituksia. Ja onhan Venäjälläkin rikkaansa, jotka ostavat Suomesta pinon alimmaisilla seteleillä huviloita ja lännen tavaraa. Että siinäkin mielessä aitoja stalinisteja.

      Muistan, miten ennen "rehellisinä" neuvostoaikoina sukkahousut ja purukumit tekivät kauppansa paremmin kuin raamatut, joita sinne joku hyvä ihminen kuljetteli.

      Poista
  9. Poistettu kaksi kommenttia epäasiallisen nimittelyn vuoksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse nimittelit Puusilmäksi.

      Poista
    2. No, se oli varsin asiallinen nimitys siinä tilanteessa.

      Sen sijaan kommari-sanan käyttö ei ole missään tilanteessa asiallista, etenkään hyvänlaisessa poliittisessa keskustelussa. Suomi24-taso ei käy tässä blogissa.

      Poista
    3. Jos avoin netti ahistaa niin verkkoteknologia terjoaa ratkaisun. Jokainen voi luoda ihan ikioman extranettinsä salattuine liikenteineen ja vahvoine käyttäjätunnistuksineen. Tällaisessa verkossa voi täydellisin diktaattorin valtuuksin valikoida kenet verkkonsa päästää. Eipä pääse tyhmät tai väärin asioista ajattelevat kiusaamaan.

      Siellä vaan ei pysty tyydyttämään narsistisia tarpeitaan...

      Poista
    4. Avoin netti on hyvä asia. Sieltä löytyy jokaiselle tasoisensa paikka. Jos harrastaa viestintää, jossa ei lähtökohtaisesti kunnioiteta vastapuolta, niin suomi24 tai tai jokin hörhöpalsta. Jos haluaa keskustella asiallisesti, hauskasti, satiirisesti, sarkastisesti, ilakoiden, pilkaten (tämä vaatii taitoa jottei sorru tyylittömyyteen) ja väliin älykkäästi, tervetuloa tänne tai useisiin hyviin blogeihin.

      Poista
  10. Joko Knausgård on luettu? Meinaan, että täällä kirvestä jo hiotaan valmiina taistoon.

    VastaaPoista
  11. Luettu on ja odotetaan jo uteliaana ja innokkaasti, mitä siitä kirjoitat. Pannaan heti Einesbaariin, kun valmistuu.

    Mainostan vielä: kirja maksaa Elisa-kirjassa 4,90 euroa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjan alennustila: kirjan saa puolikkaan oluttuopin hinnalla.

      Poista
    2. Kalliita tuoppejapa Iinekselässä kitataan. Täällä Sörkan kulmilla saa kaljaa kuppiloista vielä vitosella ja allekin.

      Mutta kallistahan sekin on. Kaupasta saa halvemmalla ja Virosta vielä halvemmalla.

      Mutta itse asiassa olen samaa mieltä: kirjan arvo on romahtanut aivan käsittämättömästi. Vieläkin harmittaa, kun laadukas vakiodivarini torin kulmalla lopetti.

      Poista
    3. Knausgårdin T-ykkösestä saan sepustukseni valmiiksi viikonlopuksi. Voisin kirjoittaa siitä kepeästi vaikka kymmenen liuskaa, mutta yritän pysyä asiassa.

      Poista
    4. No hyvä!

      Minusta tuntuu, että teoksesta on helpompi kirjoittaa pitkästi kuin lyhyesti. Kuka se kuuluisuus olikaan, joka kirjoitti pitkän sepustuksen ja sanoi, että olisin kirjoittanut lyhyesti, mutta ei ollut aikaa.

      Poista
    5. Kylällämme siinä keskustan halvimmassa saa ison oluen juuri tuolla 4,90:llä. En olisi huolissani kustantajan ansioista, kyllä kirja on aikoinaan ollut monta kertaa tuon. Vanha tavara on fiksua myydä sillä hinnalla, millä menee. Minulla kolahti tänään M.A.Nummisen Jazz Meining postiluukusta. Se maksoi kahdeksan isoa olutta. Olin vähän pettynyt, kun kirja on painettu Virossa. Jos olisin tiennyt, en olisi ostanut.

      Poista
    6. Kirjan nimi on "Jazzin meining".

      Poista
    7. Enhän minä kustantajaa ajatellut, kun puhuin kirjan halvasta hinnasta. Kirjailijaa minä ajattelen, teoksen tekijää.

      Oluttuopin hinnan katsoin netistä. Se vaihtelee niin suuresti eri paikoissa. Mutta siis puhe oli 0,4 l tuopin kedkihinnasta, luulen.

      Olutta ostan kesäisin kotiin mökillä, ruokajuomaksi, joten tiedän paremmin pakkauksen hinnan.

      Poista
  12. Toivottavasti Suuri Kurpitsa ilmestyy Kommareille vihdoinkin jakamaan yhteistyötä, ystävyyttä, avunantoa ja yllätysmunia kaikille odottajilleen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Katsohan Ano, mitä kirjoitin tuossa yllä klo 10.51.

      Asiallisuutta nimityksiin. Hyvässä satiirissa on tyyliä ilman alatyyliä.

      Poista
    2. Kommari ??? No, voi hyvä sylvi.
      Väärin sanottu.
      Sanapolliisi oot Iines.

      Poista
  13. #Iines19 toukokuuta, 2016 10:51

    No, se oli varsin asiallinen nimitys siinä tilanteessa.

    Sen sijaan kommari-sanan käyttö ei ole missään tilanteessa asiallista, etenkään hyvänlaisessa poliittisessa keskustelussa. Suomi24-taso ei käy tässä blogissa.#


    Iineksen sensuuri linja on ennen muuta taipumus edistää omaa etua . Siihen liittyy emotionaalinen puoli, joka lähinnä tarkoittaa moraalista tyydytystä ja ylemmyyttä sen johdosta, että hän on kyvennyt nousemaan miesten tasoa ylemmäsi.

    VastaaPoista
  14. Kummallisia tulkintoja.

    Harmitus liittyy siihen, että joku pilaa hyvän keskustelun alatyylisillä nimittelyillä, joita julkisissa keskusteluissa ei ylipäänsä käytetä.

    Ei kukaan sano sanomalehtikeskusteluissa tai tv-keskusteluissa, että "kommarit", vaan vasemmistoliitto tai kommunistit. Sopii sanoa täälläkin, ellet kirjoita sitten luovaa tarinaa poliittisesta teemasta.

    VastaaPoista
  15. Ohhoh. Mitähän on tapahtunut, kun Takkirauta-blogi on muuttunut vain kutsuttujen kävijöiden blogiksi. Minua ei ole kutsuttu.

    Harmi. Ihminen kirjoitti hyvin, vaikken ollutkaan läheskään aina samaa mieltä. Vaan sellaista paneutumista ja argumentaatiotaitoa ei kaikilta löydy harjoittelemallakaan. - Toivottavsti blogi palaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mistä näet miten se on muuttunut? Minulla Takkirauta-klikkaus ohjaa suoraan gmail-tililleni eli en pääse lukemaan mitään.

      Hänhän meinasi lopettaa bloginsa jo kerran aiemminkin. Minäkin vilkaisin sen aiheita lähes päivittäin, vaikken aina lukenutkaan.

      Poista
    2. Minulla klikkaus johtaa Bloggerin sivulle, jossa lukee, että "Tämä blogi on vain kutsuttujen lukijoiden käytettävissä". Lukemaan en siis pääse edes sitä "Viimeistä viestiä".

      Tuo ilmoitus tulee käsittääkseni myös, jos haluaa vain sulkea bloginsa mutta ei tuhota sitä. 

      Minäkin luin satunnaisesti, enemmän kommentteja kuin tekstejä. Blogissahan oli kovin paljon eri lähteistä lainattua materiaalia. Vaan perusteellista työtä.

      Poista
  16. Hei, kaverit,

    täälläpä ollaan syvissä mietteissä!

    Arvaan, että kuitenkin kysytte: oma kevätlomani sujui mainiosti! :)

    Mitäs täällä? Paitsi että kommunismia vainotaan... Kuka sitä nyt ees kannattaa (paitsi siis mun kaksi lankoa ja niiden kaipparit)? Jokin pieni sukupolvien notkahdus on minun ikävuosillani - kuten olen kertonut: yksi isosisko maolainen, toinen kommunisti, ja sen kommunisti-siskon kommunisti-mies repi maolaissiskon Kiinasta lähetetyt postikortit 70-luvulla... Kamala mitä rageemista! :D

    - Sir Richard voi laittaa tähän taas sen hassuvideon, jossa teinit kommentoi sitä yhtä vanhempaa herra-hemulia. :):D

    Luottamusmiesaikoina huomasin tietenkin, että ay-toiminta voi olla puoluepoliittista. Olin kuitenkin jo murkkuiän jälkeen päässyt irti radikaalifeminismi-vaiheestani, enkä ollut valmis ottamaan mitään uutta ismiä itselleni. - Ei, en polttanut rintaliivejä; naiselliset hepenet ovat liian nameja! Mutta kyä kipuilin ja itkin, olin ryhtymässä aktiivisynnytysvalmentantajaksi ja Ota Yö Takaisin-liikkeen jäseneksi, ja vedin pultteja. Ihan aiheesta!

    Iines, minusta vähättelit Ranskan poliitikkojen, siis naisten, aktivoitumista. Ei ole millään muotoa asiallista, sopivaa tai reilua verrata joukkoraiskauksia hissikähmintään. Tiedät yhtä hyvin kuin me kaikki, että monet naiset joutuvat ahdistelluiksi työpaikalla. Kaikilla ei ole korkokenkiä eikä lasista kattoa. Johtavilla poliitikoilla - myös miehillä (joita myös ahdistellaan, ja jotka törmäävät vielä pahempaan vähättelyyn; "nauttisit nyt, senkin sonni") - on loistava asema ottaa vakava ongelma esiin, ja vaikuttaa mielipiteisiin.

    Naisten kähmintä kertoo kähmijöiden asenteista ja rajojen puuttumisesta - jos he pitävät sitä sopivana, millaisia lakeja luulet heidän ajavan ja säätävän?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Char, tuosta kirjoituksesi jälkiosasta sananen.

      Näen ristiriitaa siinä, että feministit Ranskassakin ovat nostaneet työpaikkojen ahdistelut puheenaiheeksi, mutta eivät sanallakaan puhu maahantulleiden uusien kansalaisten harjoittamasta naisten huonosta kohtelusta ja alistamisesta. Tiesitkö, että lähes kaikki maahan tulleet musliminaiset ovat kokeneet väkivaltaa, joka on suurimmaksi osaksi perheväkivaltaa?

      Minusta jotkin länsimaiset hissituijottelut ja ahterin läimäytykset ovat pientä noihin verrattuna. Toki nekin ovat ahdistelua, joka on vastenmielistä, ellei sitten pysty joitakin niistä kuittaamaan huumorilla tai vaikka munille potkaisulla.

      Poista
    2. Hei Iines,

      tiesin kyllä, mistä puhutaan. Ihan kuin tiedän mistä puhutaan kun tytötellään...

      Minä valitsen taisteluni, mutta en vähättele niitä jotka valitsevat toisin. Nuorena aikuisena jaksoin pähkäillä ääliömiesten kanssa. Ihana isäni varoittelili:; etteivät ne kurjat miehet lyö tai pahempaa.

      Miten luulet, että musliminaiset saavuttavat tasa-arvon, jos ja kun täällä ja meillä sivuutetaan naiset, jotka pukeutuvat jotenkin?.

      Jos nainen käyttää korkkareita, saako ahdistella? Onko sopivaa puristella tai muuten lähennellä? Ollaanko me kotona sisällä ettei meitä raiskata?



      Poista
    3. Tiedon avulla, Char, tasa-arvoa lähestytään. Panisin musliminaiset täällä koulunpenkille, ja se olisi ehtona elämiselle ja tukien maksamiselle.

      Mielestäni on turhaa vedota kulttuurisiin tapoihin, kun musliminaisten alistetusta asemasta puhutaan. Jos tapa on humaanisti katsoen huono ja epäeettinen, sitä ei tarvitse länsimaissa hyväksyä. Näitä epäinhimillisiä "kulttuurisia" tapoja on muslimiyhteisöillä paljon.

      Ahdistelu on vastenmielistä ja väärin kaikkialla. Itse haluaisin kuitenkin puhua enemmän siitä globaalista naisen kohtelusta, jolle naisen ihmisarvo on pienin.

      Poista
  17. P.S. Ajatteletko oikeasti että syrjäytynyt musliminainen vain ryhtyy ja poistaa väkivallan elämästään?!

    Tämä Iinekselä on ollut kiva palsta jutella ja puhua. Eikö oler hyvä että nyt valtaapitävät ranskalaiset puhuvat kohtaamistaan epäkohdista?

    Mitä sinä oikein toivot että tapahtuu?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On tietenkin hyvä. Kysyä kai kuitenkin voi, miksi naisjärjestöt niin tyystin vaikenevat musliminaisen alistetusta osasta.

      Poista
    2. Tuota osaa ei voi edes verrata länsimaissa tissituijotetun naisen osaan.

      Ja Char, käsittääkseni Ranskan feministit tarkoittivat ahdistelupuheillaan lähinnä tuijottelua ja kähmintää, härskiä puhetta ja käytöstä, ei raiskauksia.

      Poista
  18. Oli narsisti lähes kaikki siin, kun ei suostuneet mun aatoksiin.
    Vähän helppoa heivas, kunnes asian reivas:konservatiivit ovat pop, ei mikään saatanallinen rock!

    Konservatismi on hissimusiikkia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huoleton jättipeppu kerran
      istahti päälle sääskiherran.
      Sääski sätki hetken verran,
      sätti sitten jättiläistä:

      "Suunnitelmat meni myttyyn,
      silkkipytyn istuit lyttyyn."

      - Char: Kiva kuvakirja, jonka sain, kun olin 5 v. :)

      Poista
    2. Vielä kuului alta pepun
      pieni voihke sääskihepun:

      ”Olkoon tämä viime kerta,
      kun valittamaan yllyn

      mutta täältä alta ison pyllyn,
      totuuden nyt selvän näen:

      suvussa kas hyttysväen
      imevät vain naaraat verta!”

      Poista
    3. Oli öinen karsee ruunoni kieltämättä ihan kuunoki.
      Kertoi koneservatiivin ihanasta hyllystä, jonne tavaraa tulee anonyymistä pyllystä.

      Poista
    4. Hyvä kun selitit... Mietin kiivaasti, mikä sanoma runolla on. Kun aineksia oli vaikka jaettavaksi, mutta yhteistä nimittäjää en löytänyt. Vienosti arvelin, että runo suomi satiirisen käänteisesti kokoomusoikeistoa ja hiveli rock-vasemmiston kupeita.

      - Siis oikeasti, hienohan se oli ja rytminen.

      Poista
    5. Sääskiherra sutki veikko
      hetken heikko,
      huusi apuun vaimon armaan
      - rouva rakas, iski piikki
      jättipyllyyn suunnattomaan
      päästät pinteest herras harmaan
      joka kohta hengetönnä
      riutuu alle lihavuoren!

      Pisti rouva kerran, pisti kaks,
      pylly pomppas, mitämaks.
      Liha runsas herkkä on,
      tuumi sääski vallaton.

      Poista
    6. Täytyyhän siinä olla ihan lattapää, jos koko vasemmiston teilaa muka stalinin kannattajina. Eikä meillä muita kommunisteja johdossamme ole ollut kuin Urho Kekkonen, maalaisliitto.

      Poista
    7. Enkä minä rokkia nyt tai aina kuuntele, Django pyörii just ny.

      Poista
    8. Runoja oikeita en osaa kirjoittaa, niistä tulee aina muikeita. - Ja pyllyyn litistynyt itikka on kaameaa eläinrääkkäystä.

      Poista
    9. Tuo Django oli hyvä, oikein hyvä. Kuuntelin alun kipaleita. 

      Itikoita ei saakaan rääkätä, ainakaan isolla ahterilla. Paitsi hyttysiä kyllä saa. 

      Elämme taas hyönteisten kulta-aikaa. Päivällä kuvasin yhtä mielenkiintoista ruohossa killuvaa hörhöä, jonka nimeä en tiedä, katson sen myöhemmin ötökkäkirjastani.

      Poista
  19. Minulta kysyttiin, paljonko Suomi-Venäjä päättyy. Vastasin, että 8-0 jommalle kummalle. Sain hyväksyvät naurut, kun ajattelivat vain tulosvedon kertoimia. Evankelisluterilainen kirkko julkaisi Tuitterissa jääkiekkoilija Laineen kuvan Martti Lutherina. Ei siinä mitään uutta tai yllättävää ole, Herraltamme Teemu Selänteeltä minä syntejäni nykyään anteeksi pyydän. Hänen leukansa kasvoi ja hänen painonsa, lihasmassansa, kasvoi, ettei yksikään meistä hukkuisi, vaan meillä olisi iankaikkinen jääkiekko.

    VastaaPoista
  20. Minä katselen parhaillaan uudelleen Glen Campbellin dementoitumisesta ja viimeisestä kiertueesta kertovaa dokumenttia. Se on katseltavissa Areenassa vielä pari päivää. Jukupliut, että dokumentit saattavat joskus olla upeita.Musiikki säilyi hänellä pitkään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Glen myi omia levyjään 50 miljoonaa. Muusikkona hän työskenteli Beach Boysien, Elvis Presleyn ja Ricky Nelsonin kanssa. Ottaisin hatun pois päästä, jos minulla sellainen olisi.

      Poista
    2. Alzheimeria minä pelkään. Anneli, joka vei meidät kersat aikoinaan hienolle reissulle Linnanmäelle, sairastui siihen. Itki ja kertoi sairastumisestaan minun 50-vuotispäivilläni. Minä olen ihan säikky, kun en aina muista kaikkea. Yritän harjoittaa tyhmää päätäni.

      Poista
    3. Alzheimeria pelkää moni, ja näyttää siltä, että se on nyt samanlainen mörkö kuin syöpä pari kolme vuosikymmentä sitten, jolloin siihen kuoltiin merkittävästi useammin kuin nyt. Nythän syöpä ei ole enää välitön kuolindiagnoosi, vaikkakin järkyttävä se tietenkin on.

      Unohtelu ja hajamielisyys on kuitenkin tavallista ja normaalia ja kertoo useammin keskittymistaitojen puutteesta ja stressistä kuin Alzheimerista.

      Itse huomaan joskus, etten muista jonkun julkisuuden henkilön nimeä. Viimeksi tällainen oli "Tami" Tamminen, mitä tutuin hahmo, vaikken olekaan kiekkofani. Hain sitten Googlesta eri hauilla nimeä, mm. "kiekkoilija + erikoinen takki". Löysin lopulta. Ja joskus panen avaimet laukun väärään lokeroon. Joskus ajan ohi kohteen, kun en hetkeen muista, mihin olen menossa kuvaamaan - minulla on lukuisia lähikohteita.

      En ole kuitenkaan kovinkaan huolissani, sillä minulla on aina ollut taipumus uppoutua ajatuksiini ja tehdä asioita samaan aikaan rutiininomaisesti

      Poista
  21. Politiikan vapauttamisesta on tosiaan hyvä keskustella. 92-vuotias sotaveteraani joutuu nyt maksamaan siivouksesta, koska maassamme on sipilän, soinin ja stubbin hallitus. - Ne pojat eivät häpeä mitään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luin vanhasta sotaveteraanista. Järkyttävää, en hyväksy hallituksen vanhuksiin kohdistuvia leikkauksia ollenkaan. He ovat muutenkin väheksytyin ja unohdetuin ryhmä Suomessa. On lisäksi aivan totta, että samaan aikaan kun veteraanilta leikataan, maahantuleville nuorukaisille osoitaan 230 miljoonaa lisärahaa tuosta vaan suitsait.

      Poista
    2. Hyvää makua on kahta lajia: oma ja väärä.

      Valinta on aina paljastus. Se on makuasia muotoili koirakin kun munansa nuoli.


      Politiikassa osoittaa nyt hyvää makua maltillisuus. Kukaan ei suutu – käytöksen on oltava siistin sutkia kuin huijarilla aina.

      Tuokin veteraanin esille ottaminen on tiettyjen vassareitten progandaa.

      Poista
    3. No jaa, yhtä hyvin minä kai voisin sanoa, että illalla esitettävä dokumentti Valkoinen raivo on Ylen propagandaa, jonka tavoitteet on antaa väkivallalle oikea osoite: valkoinen suomimies. -Tosin dokumentti käsittelee koulusurmia, mutta silti. Mielikuvien luonti... Mahtaisiko Yle esittää dokumenttia Musta raivo?

      Poista
    4. Ei liene olemassa kohtuutonta maltilisuutta, eikä sellaista ole ainakaan se, kun perussuomalaisilta on edellytetty haarukan ja veitsen käyttöä syödessä. Se, että keskustalaiset syövät usein kaiken lusikalla, saattaa johtua ihan hyväksyttävistä syistä.

      Sanotaan kelmin toisen kelmin tuntevan, mutta kyllä se minusta pahalta tuntuu, että sotaveteraanien esiin nosto on vain joko vasemmistolais- tai oikeistopropagandaa. Niinkuin se ilmeisesti on; ennen vaaleja perussuomalaiset lupasivat vanhuksille yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista. Jäivät saamatta, siivousapukin lähti vanhalta mieheltä.

      Poista
    5. Tjaah, demarit osaavat, he syövät hopeisilla aterimilla. Vihreillä lienee puulusikka ja loput ovat panneet isoisän syömään sian kaukalosta.

      Eli eihän mikään nyt tehty ole yhden puolueen vika tai ansio. Ei ole historiassa sellaista puoluetta, joka olisi tehnyt lupauksia, jotka ovat sellaisenaan toteutuneet. Vaalilupaushan on yleisesti tunnettu fakta, joka on kaikkien puolueitten helmasynti.

      Poista
    6. Kuulehan vaan, vihreään kapakkaan, Helsingin Mattolaituriin, ei parane mennä 60-lukulaisen, jeesuksen tai mooseksen näköisenä rähjäveikkona. Rahallista kredibilitettiä ja hienoa pukeutumista se vaatii. Ja Antero Vartia.

      Poista
    7. Kyllä kai me kaikki vaalilupauksien merkityksen ymmärrämme, mutta: "persut on nykyinen maailmanmestari, persut on nykyinen maailmanmestari!"

      Toisin sanoen: "Den glider in".

      Poista
  22. Huomasiko Iinekselän emäntä, että lähetin vaatimattomat Taisteluni-terveiset jo eilen?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jestas, en huomannut! Onpas hienoa, tattista vaan kirjoittajalle! Panenkin sen kohtapuoliin estradille. Olkaat valmiit.

      Poista
    2. Nyt on, Tapsa, sellainen tilanne, että en saa kopioitua lähettämääsi tiedostoa millään keinoin ja siis en pysty siirtämään sitä blogiin. Se on minulla ladattuna tiedostona, ja voin lukea sen - lupaavan pitkä!

      Nyt minulla on yksi päivämeno ja koetan sen jälkeen vielä keksiä keinon, jolla voin kopioida tekstin blogiin. Olisiko sinun mahdollista lähettää sitä jossakin muussa muodossa kuin tuossa nyt lähettämässäsi. Tavallisena liitteenä, jonka saa auki jolakin Word-sovelluksella? Mutta siis palaan asiaan!

      Poista
    3. Sehän on word docx -muodossa, samassa missä olen lähettänyt muutkin? Olisiko joku päivitys muuttunut?

      Jos lähetän sen macin pages-muodossa, tuskin saat sitäkään, mutta kokeilen. Liitän sen samalla ihan sähköpostiviestiksikin.

      Poista
    4. Totesin myös, että se docx-muodossa ja koetinpa peräti ladata koneelleni työkalua, jonka avulla voin lukea doc-tiedostoja. Niistä ei voinut kuitenkaan kopioida tekstejä toisaalle.

      Ennenkin olet lähettänyt, Tapsa, doc-muotoisia dokumentteja ja olen saanut ne auki, pienen nikottelun jälkeen. Nyt ei auennut tällä koneella, vaan dokkari tarjosi minulle Microsoft Officea ladattavaksi.

      Poista
  23. Pulla on uunissa, eli Tapsan esittely Knausgårdin Taisteluni-sarjan ykkösosasta on uunituoreena Einesbaarin tarjottimella! Lupaavalta näyttää.

    Käykäähän lukemassa ja rohkeasti kirjoittamassa sananen tai pari aiheesta kommentteihin. Minä tapani mukaan annan pölyn laskeutua ennen kuin kakaisen ulos. Kirja on siis luettu ja kuplintavaiheessa.

    VastaaPoista
  24. Pari päivää taas poissa kuvioista, ja johan täällä keretään!

    Iines, turhaa tuosta ranskalaispoliitikkojen törttöilystä on vääntää. Molemmat varmaan ollaan sitä mieltä, että kaikenlainen seksuaalinen häirintä on väärin, ja vaikkei kähmimistä voi verrata raiskaukseen, on se silti tuomittavaa ja kaikinpuolin kitkettävä pois. Jos sikailu ei ole portti vakavammalle väkivallalle, en tiedä, mikä on!

    Sääski-runoja tuli kiitettävästi, keksittekö itse? :)

    Django oli vieras - liekö inspiroinut Tarantinoa samannimisessä elokuvassa?

    Ja P.S. Voi että hävittiin Kanadalle! Meiteillä oli kännykkä-kisa-studio, ja hauskaa oli, paitsi kunnes ei kiekko lentänyt oikeaan maaliin. Sitä vain ihmettelen, ettei nuorisohenkilöillä pysy se HammasPeliväline suussa - tästä olen jaksanut jauhaa joka matsissa! Ja aiheesta!

    Kyllä ei auta se muovirimpula kaulan tasolla; näin hoitotätinä puutun heti Hammashuoltoon! :)

    Mutta hieno tulos, Leijonat!


    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, Char, vääntö on turhaa, mutta välillä kivaa. Tuskin olemme eri mieltä asioista tässä ahdistelujutussa.

      Itse tehtiin sääskiruno. Selvästi myös Tapsa.

      Voisiko ajatella niin, että voitettiin hopea? Jaa ei vai, no ei minustakaan, kyllä se kaiken osaamisen jälkeen oli huikea pettymys.

      Poista
  25. P.S. Knausgärd on viä kaupassa...

    VastaaPoista
  26. No Hopea ei ole Häpeä, jei!!!

    Ja Rikun Knaussiliini... no se puhuu puolestaan! Itte ainakin heti antaisin kympin! :)

    VastaaPoista
  27. Lähikauppani yksi myyjätär on kauhean katkeraksi tullut, vihainen kuin piru. Ei se minua muista, mutta paras ysätävänsä oli minuun rakastunut, kun lapsia olimme. Minä ainakin olin vielä lapsi ja juoksin hissiin karkuun. Olen sitä myöhemmin katunut, kun oli isotissinen ja naamaltaankin ihanan kaunis.

    No joo, mutta tätä myyjätärtä säälin, ehkä hän on katkeruutensa saanut joistain ihan oikeista elämän asioista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hö-Höm. Olitko siis siihen myyjättäreen rakastunut?

      Minä rakastuin ihan aikuisena nettituttavuuteen - meilien perusteella.

      Juteltiin leffapalstalla, kumpikaan ei kai hakenut mitään.

      Yksi asia johti toiseen, ja pari vuotta kirjoiteltiin. Ei ollut nettiseksiä, oli kyllä paljon romanttista, ja lopulta muutakin kuin nettijuttuja.

      En osaa selittää paremmin, paitsi, että J. oli ja on tosi ihana mies!

      Kohti uusia seikkailuita! :)



      Poista
    2. En myöhempään myyjättättäreen enkä hänen kaveriinsa. Olin vielä liian nöösi, varmaan jotain 12.

      Poista
    3. Jos erehtyy miessakkiin joka kälisee vain vieraasta lantiosta, viinasta, armeijasta, urheilusta ja työstä, osoittaa hyvää makua kun vaihtaa vaihkaa pöytää.

      Poista
    4. Mutta hyvämakuinenkin epäilemättä tykkää Irina Milanin laulusta, tämä kappale osoittaa hänet varsin suvereeniksi poplaulun naispuolella. Tuohon ei moni pysty, ei.

      Poista
    5. Tämä on aivan huippu. En koskaan kyllästy siihen.

      Poista
    6. https://youtu.be/BWIPZvwcnX8

      Tuossa kaikille piirrettyjen ja kissojen ystäville kiva linkki!

      Poista
    7. Tämä soi Audi sataseni stereoissa, kun aikanaan ajelimme Annen kanssa jossain Yyterissä ja tiesmissä. Minulla oli autosoitin, josta olin kovin ylpeä, se soitti kasetit molempiin suuntiin ilman, että niitä piti kääntää.

      Poista
    8. Eikäkö, Iines, kirjoituksesi oli hyvä, tykkäsin siitä kovasti. Kesäkirjoitukset ovat parempia kuin talviset.

      Poista
    9. No, olisit sanonut sen! Ajattelin, ettei se kiinnosta ketään.

      Poista
    10. Minunkaan suuni ei aina napsaa, vaikka jalka kapsaa.

      Poista
    11. Eikä tarvitsekaan, en sitä niin ajatellut. Blogisti yksin on vastuussa juttujensa vastaanotosta. Sanoo syvästi vastuunsa tunteva blogisti.

      Poista
    12. Minä yleensä puhun mielummin asian vierestä kuin tiukkaa asiaa, siksikin välttelen kommentointien aloittamisia. Politiikasta olen sanonut tiukkoja asioita, mutta enimmäkseen provosoituna. Äsken pidin kyllä broidille esitelmän kekkosen ajan banaanitasavallasta ja kekkosen esikunnan hulvattomasta elintavasta. Sellaisia pikku-Bokassia ne olivat, yksikin ministeri jäi elintarvikeliikkeeseen vissiin satatonnia vanhaa rahaa velkaa ja viimeisen kerran näkyi televisiossa, kun oli oikeudessa syytettynä kavereidensa rahojen kuppaamisesta: "Kyllä minä uskon, että sieltä Nigeriasta alkaa kohta tuottoja tulemaan!"

      Politiikkaan en aatteelisuutena usko, porvarit ja kommunistit muistuttavat toisiaan paljon enemmän kuin myönnetään. Esimerkkinä nyt tuo jonkun mainitsema venäjän puta, putin. Roistokapitalisti, jota väitettiin kommunistiksi siksi, että hänen aikanaan on isänmaallista stalinia alettu enemmän arvostaa. Vihreät luulevat rahaa tulevan pankkiautomaatista tarpeen mukaan.

      Herra meitä varjelkoon keskustapuolueelta ja neuvostoliitolta!

      Poista
    13. (Banaanitasavalta on suomeksi voivuoritasavalta)

      Poista
    14. Poistiko Iines taas alustuksen, kun kukaan ei ehtinyt sitä nähdä ja kommentoida?

      En tiedä, mitä se käsitteli, mutta varmaan siitä olisi juttua piisannut.

      Onko ne poistetut jossakin tallessa? Olisi kiva nähdä vaikkapa otsikot.

      Poista
    15. Poistin, se oli surkea, mitään ette menettäneet. Teen uuden heti kun ehdin. Poistettuja on muutamia, ei kovin monta, viime ajoilta ei yhtään. En säilytä niitä, vaan deletoin lopullisesti. Tässä oli otsikko, joka viittasi kesäpäiväkirjoihin.

      Poista
  28. Perussuomalainen valtuutettu, entinen MTV3:n uutisankkuri, nosti älämölöä sitä, että pesäpalloa esitellään maahanmuuttajille "monkulttuurisessa pesäpallotapahtumassa". Hieman aikaisemmin joku Kiemunki, valtuutettu jostain, suuttui, kun mustat lapset kävivät pääsiäisenä virpomassa.

    Mutta Jaakko Lassilaa mukaillen: "Tosi on, Suomessa ei ole rasismia!"

    Lassilan Jaska oli muuten se huumoriveikko KOP:stä, joka nauroi heiman alentuvasti: "Kyllä siinä aika kupruja saisi tehdä, että pankin saa kaatumaan." - TOSI ON.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kekkonen poistui jo -80 luvulla26 toukokuuta, 2016 21:14

      Ennen rikkaatkin maksoivat veroja. Sitten tuli Paavo Lipponen.

      Ennen oli työläisiä. Nyt on palkansaajia.

      Poista
    2. Mihin se kekkonen sillä lailla poistui ja lähtikö oma-aloitteisesti? - Ja kannattivatko vuorineuvokset liiasta viinasta höpönä olleen Pekka Herlinin johdolla (lähde: Pekka Herlinin elämäkerta, John Simon) Ahti Karjalaisen valintaa presidentiksi ihan fiksusti. Ahti Karjalainenhan olisi maamme myynyt neuvostoliitolle puolikkaasta Sorbus-pullosta.

      Poista
    3. Paavo Lipposesta minulla ei ole mitään sanottavaa, sen lisäksi mitä olen sanonut. Iso sanomalehti kysyi minulta, saavatko lainata kirjoitusta, jossa suosittelin hänen ryhtymistään "näin joulunalusaikana kynttilänjalaksi", kun isot haaveet lopullisesti kaatuivat. Onneksi mies on tehnyt rumasti rahaa sen jälkeen, vaikka isojen virkojen saanti yleisellä maailman herrojen mielistelemisellä kaatui.Myönsin lehdelle luvan riemumielin, mutta eivät silti julkaisseet, kun oikeaa nimeäni en suostunut kertomaan.

      Poista
    4. Ihmettelin jo lähtökohtaisesti sitä, miksi lainauksiin kenenkään lupia tarvitaan. Paavo on silti Töölön Cincinnatus, kuten Päivi Lipponen kertoi.

      Poista
    5. Täytynee hieman laajentaen siteerata Kummelia eli "Mitä yhteistä on hirmumyrskyssä, bassosoolossa ja Rikhaardin avautumisessa? No, kaikki ovat täysin ennustettavissa, mutta ei voi mitään, kun ne tulee".

      Poista
    6. Mielipiteitäni ei todellakaan ole vaikeaa ennustaa, riittää, kun paneutuu kepulaisten ja vaikka sen pienpuolueen - mikäs sen nimi nyt oli? - perusuomalaisten, edesottamuksiin.

      Poista
  29. Böö Lipponen on ehdokkaista suurin "inhokkini".

    Lipponen on Suomen EU-alamaisuuden (tuo on siis eri asia kuin EU-jäsenyys) ja NATO jäsenyyden kiihkomielinen hihhuli. Persoonana ja poliitikkona täydellisesti menneisyyden mies. Oman oikeassa olemisensa ja erinomaisuutensa kristalli-soituma.

    VastaaPoista
  30. Lipposen nimen on arveltu olevan mukana STASI:lle vakoilleiden Suomalaisvaikuttajien Tiitisen-listalla. En oikein jaksa uskoa sitä. Luulenpa nimittäin että Pate nyt aikoinaan juoksi kertomassa kaiken tietämänsä ja kuulemansa niin DDR:n lähetystöön Kulosaaressa kuin Tehtaankadullekkin ihan ilman mitään agenttistatustakin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varmaan kävi, mutta mitä hän olisi voinut kertoa sellaista, mitä kepulaiset eivät olisi jo juorunneet?

      Poista
    2. Lipposen hallitukseen mahtuivat melkein kaikki puolueet, jotka valtansa lumoissa heti autuaasti unohtivat köyhän kansan, paitsi sen kyykyttämisen.

      Poista
    3. kekkonen elää. Tiedätkö anonyymi, miksi outo yliopistomies, Tatu, joka ajatteli olevansa nekkereitä fiksumpi, nimesi poikansa Matiksi ja Taneliksi?

      Juha Sipillä heikompaa ammattiosaamista olen huomannut aikoinaan vain Suvi Lindéniltä.

      Poista
    4. No jaa, kirjoittaa osaava politikko Halla-aho on kyllä ollut samaa luokatonta tasoa poliittisena toimijana. - Lähti sitten Brysseliin karkuun.

      Poista
  31. Niinno kaverin kirjotustyyli onki vähän kuin iltalehtee lukis. Mutta tuosta itseinhosta, ns. perusuomalaisia tuntuu tosissaan vaivaan tuo että hävetään olla suomalaisia, mistähän se oikeen juontuu..

    Ainiin ...mielipiteitä ei tarvitse ennustaa..

    VastaaPoista
  32. Vai tarvitse mielipiteitä ennustaa. Tuossa se vika onkin, on jokseenkin ääliömäistä tietää etukäteen toisten mielipiteet asioista, vaikka niitä ei olisi esitettykään. Ja siitä rankempi versio on se, että ilmaistuilla mielipiteilltä ei ole vaikutusta, silti joku on kuuluvinaan johonkin populistien keksimään ryhmittymään.

    Minä en esimerkiksi olisi osanut ennustaa, että Kansallinen Kokoomus haluaa luopua kansallislaulustamme, Maammelaulusta. Ettei vaan heidän halustaan seuraavaksi lähde Suomen lippu ja pääkaupunki siirry Moskovaan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan Finlandia-hymni kaunis ja upea, hyvin Suomea kuvaava. Sibeliuksen säveltämä kansallinen monumentti. Oikeastaan se on jopa liian hyvä piskuiselle ja kulttuuriltaan nuorelle ja vaatimattomalle Suomelle.

      Minusta on kuitenkin noloa, että kahdella eri maalla on sama kansallislaulu, Maamme-laulu. Ei minulla silti Maamme-lauluakaan vastaan mitään periaatteellista ole. Sanat ovat sopivat ja sävelmä ponteva. Finlandia-hymni vain on parempi.

      Poista
    2. Kyllä, kyllä ja lisäksi pääkaupunki tulee siirtää takaisin Turkuun, sekä itsenäisyyspäivänä viettää kekkosen syntympäivää.

      Poista
    3. Minä ehdotan pääkaupunkia vaihteeksi huomattavasti ylemmäs kartalla, jotta saataisiin palvelut ja sivistys sinnekin. Esimerkiksi Rovaniemelle tai Ouluun. Tai vaikka Pohjois-Karjalaan.

      Poista
    4. Minusta taas on aivan vastustamattoman sympaattista, että kahdella pienelle kansalla, vieläpä läheisillä veljeskansoilla, on sama kansallislaulu.

      Poista
  33. Suomenlippu tosiaan lähtenee seuraavaksi. Kokoomus ja keskustapuolue haluavat apilan, ruiskukan tai jotain muuta lehmien märehtimää uuteen lippuun.

    Wikipedia: "Historiantutkija Matti Klingen mukaan lojalisti Topelius kannatti sinivalkoisia värejä mahdollisesti siksi, että Venäjän keisarikunnan laivaston lippuna oli siniristilippu. Sen vino risti oli pyhän Andreaksen risti, ja siniseen ristiin naulittu pyhimys oli erityisesti hallitsijahuoneeseen liittyvän Andreaksen ritarikunnan tunnus."

    VastaaPoista
  34. Iän karttuessa viis veisaa muodoista ja muodeista: sou vat, nahkurin orsilla tavataan - mitä nuita sanontoja nyt lie Pöö Lipponen sanonut!

    Sen olen kyllä, ja joku lukijakin, huomannut että järjen käyttö vähenee rajusti, loogisuus unholaaan painuu tunnepuolen paisuessa.

    Mihin sitä suomen lippua tarvitaan ? On EeUu:n lippu ja Nato.

    Jos suomi olisi itsenäinen valtio sillä olisi oma raha.

    VastaaPoista
  35. Kokoomus on täydellisesti hukassa, se ei tiedä, mitä se on, eikä mitä se haluaisi olla. Tämänpäiväisessä Iltasanomissa Matti Klinge sanoo ehdotuksen olevan häpeällinen ja sivistymätön. Hän vertaa ehdotusta bolshevikkien toimiin heti vallankumouksen jälkeen ja sanoo: "Kyse on äärivallankumouksellisuudesta".

    Kyse ei ole siitä, etteikö Finlandia-hymni olisi upea ja arvokas teos. Sibelius itse tosin vierasti pitkään sen laulamista, kun sanat siihen vuosikymmeniä teoksen syntymisen jälkeen tehtiin.

    Kyse on ehdotuksen kääntöpuolesta. Ehdotuksellaan kokoomus sanoo, että suomen kansallislaulussa on jotain vikaa ja että se on huono, kelvoton kansallislauluksi. Tämä rääpiminen vertautuu taistolaisten toimintaan 70-luvulla. Jossain joku vielä perusteli: "kansallislaulu ei ole millään lailla suojattu". Ei ole niin, tämä muistuttaa minusta sitä, kun 70-luvulla jotkut sanoivat veteraaneille: "Mitäs lähditte!"

    Paljon onnea kokoomus, sillä sitä te tarvitsette.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kokoomusko on ehdottanut Maamme-laulun korvaamista kansallislauluna Finlandia-hymnillä? Jotain sen suuntaista jupinaa olin huomaavinakin, mutta ei kiinnostanut niin paljon, että olisin ottanut asiasta selvää. Onko se virallinen ehdotus?

      Tästähän puhuttiin vasta pari kolme vuotta sitten kiivaastikin julkisuudessa. Enemmistö oli kai sitä mieltä, että molemmat ovat hyviä lauluja, Finlandia ehkä sävellyksenä parempi, mutta mitään oikeaa syytä vaihtoon ei ole.

      Sitä mieltä olen minäkin. Lisäetuna pidän vielä sitäkin, että Virolla on sama kansallislaulu.

      Poista
    2. Olihan Finlandia-hymnikin toisen maan kansallislaulu, Biafran.

      En minäkään vaihtoa pidä tarpeellisena, vaikka pidänkin Finlandia-hymniä sopivana kansallislauluksi. Vaihdosta aiheutuisi monenlaista kähinää.

      Poista
    3. Tarkkaan ottaen ei varsinaisesti ole ehdottanut. Puolueen puoluehallitus kannattaa sille asiasta tehtyjä aloitteita, joita on siunaantunut peräti kaksi kappaletta. Puoluekokous päättää puolueen lopullisesta kannasta, kaukaa viisas ja kaikkivaltias kun on.

      Poista
    4. Aamuinen HS selvittti tätä asiaa tarkasti ja sain vastauksen tuohon motiivikysymykseeni.

      Kyseessä on Pohjanmaan kokoomusnuorten aloite ja se liittyy Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlan suunnitteluteemaan.

      Merkittävää on, että nuoret halusivat säätää kansallislaulusta lain. Nythän laulu perustuu vakiintuneeseen käytäntöön eikä lakiin, kuten esimerkiksi lipun muoto ja malli. - Normien purku on ollut monen kokoomuslaisen asialistalla, kirjoittaa HS, mutta kannattaa nykyistä käytäntöä.

      Poista
  36. Miten minusta nyt tuntuu, että vika on aloitteen esittäjässä eikä esityksen sisällössä?

    Molemmat laulut ovat hyviä ja sopivia, isänmaallisuutta uhkuvia, kauniita ja pontevia sävellyksiä, tarkoitukseensa sopivia.

    Joskus uudistuksia tehdään kai myös muusta syystä kuin siitä, että vanhassa on vikaa. Minulle sopii vaikka kaksi kansallislaulua rinnakkain.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, ja ottaen huomioon, että yleisin kansallislaulun esitystapa on maaottelujen ja urheilukisojen palkintojen jakotilaisuus, niin sävel saisi olla pirtsakampi, hieman Ranskan Marseljeesin tapainen.

      Onhan meillä jo reipas laulu, jota soitetaan kunniatilanteissa, kun vaikkapa kultaa ja kunniaa tulee: Porilaisten marssi!

      Ellei se kelpaa, niin ehdotan uudeksi kansallislauluksi Säkkijärven polkkaa. Siinä olisi pieni rohkea potku jälleen uhkaavana nousevaa itäistä imperiumia nilkkaan.

      Poista
    2. Jos kansallislauluja valitaan kuin hampparinkyrsää k-kaupasta, annan periksi ja ehdotan kutakin euroviisuehdokasta samalla sen vuoden kansallislauluksi. Lisäksi tulee valita kymmenkunta eri vähemmistöille ja itsensä sorsituiksi tunteville kuuluvaa kansallislaulua.

      Tasavallan presidentti muuttakoot Omena-hotelliin, kun se tulee halvemmaksi. Ja Senaatintori ympärisöineen purettakoon, koska normien purku sitä vaatii ja asuntorakentaminen vauhdittuu. Hallituksen jäsenille viralliset propellihatut ministereiden helpomman tunnistamisen vuoksi.

      Poista
    3. Tapsan kaipaamaksi urheilukilpailujen voittolauluksi valittakoon tämä Juhan esitys.

      Poista
    4. Mikähän motiivi kokoomuksella on tässä vaihtoajatuksessa? Ja juuri nyt? En pysty nyt yhtään eläytymään heidän tavoiteperiinsä, vaikka yleensä olen mestari keksimään selityksiä.

      Poista
    5. Ja siitä Lamborghinista on sanottava, että joka härjillä ajaa, se härjistä haastaa ...
      Ja sama Kekkosesta.

      Poista
  37. Iines, eipä ole ollut paljon aikaa kirjoitella kommentteja. En ole ennättänyt lukea myöskään niitä mitä täällä on, mutta tuo otsake Ajan henki kiinnostaa. Mitä se merkitsee minulle, siitä muutama sana.

    Ajan henki on minusta tärkeä asia, mutta olen tottunut kuulemaan sitä vaan jonkinlaisena taiteisiin liittyvänä terminä, joissa se esiintyy vahvana uudistajana tai myötäkulkijana, ja useimmiten se siirtyy ihmisestä toiseen ilman että sen kantaja edes tietää olevansa ja elävänsä ajan hengen tasalla. Hän luulee edustavansa itseään, mutta itse asiassa hän edustaakin ajan henkeä. Näin tapahtuu kaikilla taiteen aloilla. Se on vaistomaista toimintaa, jota pidetään asiaankuuluvana ja hyvänä.

    Jos joku taiteentekijä, eroaa ajan hengestä, häntä pidetään helposti takapajuisena, vaikka itse asiassa voi olla niin, että hän on aikaansa edellä. Tai muuten vaan haluaa säilyttää oman tyylinsä.

    Se on selvä, että ajan henki vaikuttaa kaikilla muillakin elämän alueilla. Ihminen on paljolti sidottu siihen. Jos yrittää elää ”niin kuin ennen hyvinä aikoina” se ei ole mahdollista. Sitä on vaikea toteuttaa. Välineet, joita ihminen tarvitsee tehdessään työtä ovat kadonneet markkinoilta, ja niiden valmistajiakaan ei enää ole. On pakko mukautua siiihen maailmaan, johon nyt kuuluu. Ihmisten ajatustapakin muuttuu sen mukaan, minkälainen ajan henki on, mutta perusteiltaan ihminen pysyy samana.
    Paljon näkyy kommentteja olevan. Harmi, etten ennätä niitä nyt lukea. Kuuntelin lenkillä radiota yks päivä, siinä puhuttiin stressistä, sen vaarallisuudesta. Mutta ei kerrottu miten siitä pääsee eroon. Vai yhdistettiinkö se ohje stressiinkin, että riittävä lepo ja turvallisuuden tunne auttavat ihmistä kaikissa tapauksissa. Helppo kuvitella että niin on. Mutta vaikea toteuttaa käytännössä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Älä sure, Liisu, en ole itsekään ehtinyt viime aikana kirjoitella paljonkaan. Uuden kirjoituksen "tuottaminenkin" tuntuu vaikealta, kun alan väsyä ajan henkeen, siihen että tässä valtakunnassa on alettu hirttää ihmisiä, joilla on epäily tai kriittinen mieli. Kun pahimmat hysteriat ovat siellä hyvien ja suvaitsevaisten ihmisten leireissä. Minua pelottaa heidän hysteriansa ja lynkkausmielialansa. Tuntuu, että ihmisen ei kannata itse ajatella, kun joku muu tekee sen kuitenkin sinua etevämmin. Minulta kuivuu kynä.

      Olen sen sijaan viettänyt livessä hauskoja hetkiä. Mm. eilen hävitimme naapurini Ludmilan kanssa yhden taloyhtiön pulunpesistä samaan aikaan, kun yhtiön miehet miettivät partaansa sivellen, miten kehitellä sellainen laite, jolla pesän saisi koukattua räystään reunalta maahan. Miesten tuumiessa asiaa Ludmila otti pitkävartisen katuharjan ja nousi yläparvekkeen tuolille keikkumaan, minä pitelin hänen persuksistaan kiinni, kun hän ronkki taitavasti pulun pesän katolta alas, suunnittelevien miesten jalkojen juureen. Oli meillä hauskaa taloyhtiön talkoisssa. Näissähän yleensä naiset tekevät, miehet suunnittelevat..

      Poista
  38. Mitenkäs se meittien rakas Kolmen Kopla: Tapsa sanoo, Riku laulaa, ja Mikis runoilee? :)

    En nyt yleensä hohda poliittisilla uutisilla, enkä ole lukenut Sofi Oksasta. Mutta tämä mietitytti

    http://www.ts.fi/kulttuuri/2669558/Sofi+Oksasen+kirjoitus+infosodasta++Tata+on+kirjoittaa+Venajasta

    Mitä mieltä te kaikki olette?

    Minua juttu pysäytti, siis sen NL- Venäjä- manipuloinnin osalta.

    VastaaPoista