25.6.2020

Orwell 1984 eli kun moraaliposeeraus vallan saa ja johtaa spektaakkeleihin



“Jokainen kirja on kirjoitettu uudestaan, jokainen taulu maalattu uudestaan, jokainen patsas, katu ja rakennus nimetty uudestaan, jokainen ajankohta muutettu toiseksi. Historia on pysähtynyt. Ei ole muuta kuin loputon nykyhetki, jossa puolue on aina oikeassa." (George Orwell 1984)

Käykääpä joutessanne lukaisemassa Sanna Ukkolan harvinaisen selkeä artikkeli nykyajan noitavainoista: 
"Orwellin 1940-luvulla kirjoittamat ajatukset kuvaavat kaamean täsmällisesti tätä päivää. On hirvittävää nähdä, kuinka patsaita kaadetaan, kuinka ihmisiä irtisanotaan yksittäisten lipsahdusten takia, kuinka kirjoja kirjoitetaan uudelleen juuri kuten Orwell ennusti." 
Mukaan mahtuvat suomalaiset Eskimo-puikot, Uncle Ben's -riisipakkaus, Tuulen viemää -elokuvan poisto Netflixistä, patsaat Churchillista Mannerheimiin ja lukuisat toimittajien erottamiset Yhdysvalloissa sopimattomista tviittauksista tai kannanotoista. 

Ukkola osuu harvinaisen oikeaan tästä ajasta. Elämme moraaliposeerauksen aikaa, mikä näkyy vaikkapa eduskunnan eilisessä kansanedustaja  Juha Mäenpään syytesuojan poistamiskeskustelussa. 

Mäenpään puhe oli typerää, mutta ei olisi ansainnut tällaista spektaakkelia aikana, jolloin eduskunnalla on tärkeämpiäkin asioita hoidettavanaan. Jos joku teki virheen, se oli eduskunnan puhemies Eerola, joka ei heti huomauttanut edustaja Mäenpäätä puheen sopimattomuudesta. 

Eeva Biaudet sanoi eilisessä eduskuntakeskustelussa tuomitessaan edustaja Mäenpäätä näin:
"Kansanedustaja, joka käyttää väärin puhevapauttaan toisten vapauksien rajoittamiseksi tai hiljentämiseksi, hänen tarkoituksenaan on sulkea toiset ihmiset pois yhteiskunnastamme." 
Eli meillä ei nähdä malkaa omassa silmässä, koska tiettyjä tahoja saa automaattisesti hiljentää, vaikka rikos ei kovin mittava olisikaan. Meillä voisi tämän mukaan sulkea kansanedustajia pois julkisesta keskustelusta, jopa päätöksenteosta, jos hänellä on vääriä ajatuksia. Tälle tielle ei pitäisi lähteä edes Eeva Biaudet'n. 

On kovin helppoa sanoa, että ollaan suvaitsevia ja tuomitaan vihapuhe. Vaikeaa tuntuu olevan olla lankeamatta niihin itse.


222 kommenttia:

  1. Helpolta näyttää myös moraalifilosofinen nihilismi. Mitään ei saisi puolustaa eettisesti, koska se on poseerausta.

    VastaaPoista
  2. Voi puolustaa ja pitää puolustaa sananvapautta. Laki tulee vastaan rajan asetuksessa, se riittää. Älköön siihen menkö ihminen väliin lisäilemään omiaan.

    Voisi puolustaa myös vaikka historiantajua ja älykkyyttä. Älykkyys on kykyä asettaa asiat oikeaan kontekstiin ja oikeaan aikakehykseen. Voisi puolustaa myös suvaitsevuutta, sitä aitoa ja ymmärtävää. Ja monta muuta asiaa voi ja pitää puolustaa.

    VastaaPoista
  3. Miksi et halua puhua moraalistasi?

    VastaaPoista
  4. Eihän tässä ole kyse minun moraalistani. Miksi ihminen kirjoittaisi omasta moraalistaan? Jätän sen moraaliposeeraajille, joita kyllä löytyy nettimaailmastakin. Bittilaineilla liikkuu paljon hyväntekijöitä ja hyviä ihmisiä.



    VastaaPoista
  5. Sinulla on siis Jack Sparrow'n kompassi. Se näyttää, ketä saat pilkata, kenen moraalin saat tuomita, kenen rehellisyyttä saat epäillä, kenen yläpuolelle asettua.

    VastaaPoista
  6. Ei, en tuomitse ihmistä, vaan katselen hänen tekoaan. Eihän ihmistä voi arvostella, jossei tunne hänen tekojaan.

    Olen aina puhunut teoista, ja tämä näkyy kyllä jokaisesta kirjoituksestani. Teon tekijä tulee vasta teon jälkeen.

    Tätä minusta moraalikin on, tekojen oikeutusta tai tekojen hylkäämistä.

    VastaaPoista
  7. Jos haluat jatkaa keskustelua, Mankemang, puhutaan asiasta. Valokeilaa ei tarvitse suunnata minuun, jos puhun moraaliposeerauksesta, jota oikeasti on.

    VastaaPoista
  8. Tiesitkö että Orwell oli vierastaistelija ja terroristi?

    VastaaPoista
  9. Tänään on mielenkiintoista nähdä, myönnetäänkö syyttäjälle syyttämislupa tässä asiassa. Todennäköisesti ei, sillä siihen vaaditaan viiden kuudesosan enemmistö eduskunnan äänistä. Kynnys syytteeseen asettamiselle on korkea.

    Taustallahan on ajatus demokratiasta eli siitä, että vaikkapa opposition edustajan pitää voida tarvittaessa kovasanaisestikin arvostella hallitusta ilman, että hänen pitäisi hävetä tai pelätä seurauksia.

    Eduskunta ei kuitenkaan ole hollitupa, joten mitä tahansa mauttomuutta ei pitäisi suustaan kenenkään päästää. Jos joku päästää, tähän tulisi mielestäni puuttua eduskunnan omissa prosesseissa, puhemiehistössä. Itse katson tässä siis puhemies Eerolaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, miksi ei Juho Eerola tehnyt mitään? Ja miksi nyt syyttäjä ei saa tutkia asiaa? Se ei vielä tarkoita syytteen nostamista. No, tullaan ainakin näkemään, kuinka monta natsia eduskunnassa on.

      Poista
    2. Tätä kysyn minäkin. Puhemiehen tulee ojentaa edustajaa, jos tämä tekee virheen. Samoin vastuu opinnäytetöiden plagiointien läpimenosta on viime kädessä opiskelijan ohjaajan, ei yksin opiskelijan. Tässä on sama kuvio.

      Miksi syyttäjä ei saa tutkia? Sitä on kysyttävä eduskunnalta, ei minulta.

      Poista
    3. Tarkoitatko nyt sitä kun Laura Huhtasaari vahingossa vei opiskelutoverin gradun omanaan ohjaajalle?

      Poista
    4. Viittaan omiin kokemuksiini opinnäytetöiden kieliasun ja muodon tarkastajana. Kaikkein yleisin virhe oli siteeraus ilman lähdemerkintöjä. Se oli pikemminkin sääntö kuin poikkeus.

      Kyseessä oli useimmiten huolimattomuus ja tietämättömyys, ei niinkään filunki. Monelle oli korjaustyössä kova pala, että kaikki lainattu tieto on todennettava lähdeviittein, ja vieläpä kaavamaisen tarkasti määrätyin tavoin.

      Jos virheellinen työ olisi päässyt läpi, se olisi ollut ohjaavan opettajan virkavirhe. Tämä ammattikorkeakoulutason opinnäytetöissä. Käsittääkseni yliopistoissa tulisi gradutöissä ohjaajan olla vieläkin tarkempi. On suuri virhe päästää opiskelijan työ läpi, ellei se ole kelvollinen. Harva opiskelija on epärehellinen, laiskoja sen sijaan on leegio.

      Huhtasaaren tekemä virhe ei siis ollut mitenkään harvinainen, vaan hyvinkin tavallinen yliopistomaailmassa. Läpi pääsee kyseenalaisiakin töitä matalin arvosanoin. Haluaisinpa totisesti nähdä kaikkien poliitikkojen opinnäytetyöt.

      Poista
  10. Politiikka on mielestäni suurelta osin pelleilyä, tai sitten en sitä ymmärrä. Varsinkin tämä juttu, josta "kohistaan", on käsittämätöntä ajatusten myllääämistä. Vieras laji. Mitä siinä on väärin? Kaksi suomenkielen sanaa. Jopa täysin käyttökelpoista ja ymmärrettävää. Vieras tarkoittaa ihmistä joka tulee esimerkiksi kylään. Meilläkin kävi viime viikolla vieraita. Oikein mukavia ihmisiä. He virkistivät meitä, jotka emme olleet käyneet juuri missään, jossa olisimme tavanneet ihmisiä, tuttuja tai vieraita.

    Laji. Mitä se tarkoittaa? Eikö se tarkoita että kaikki tavarat, kasvit, eläimet, ihmisetkin, voidaan lajitella halutessa eri kasoihin tai laatikoihin tai ryhmiin etc. Ihmiset muodostavat ryhmiä. On kotiväki. On kansalainen. On vierailta paikkakunnilta, maanosasta tai toisesta maasta. Mitä kummallista siinä?
    Mä oon joko hirveän tyhmä tai muuten erikoinen, mutta haluan puolustaa suomenkieltä. Jos joku sanoo, että olen eri lajia, en siitä ainakaan pahastuisi. Jossakin tapauksessa voisin olla vaikka ylpeä. Pyydän: selittäkää minulle mikä vaara piilee sanoissa eri lajia!

    Orwellin muistan sen sioista, jotka se pani johtamaan toisia. Aika hienosti vetäisty! Sikaa pidetään muuten viisaana eläimenä. Jotkut ajattelee niitä sontaisiksi. Onneksi ajatuksenvapauteen on vaikea puuttua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. PS
      Puheet on puheita. Teot ratkaisevat.

      Poista
    2. Siis tänään Ylen aamuteeveen Jälkiviisaissa joku piti tuota vertausta vieraslajiin loukkaavana sillä perusteella, että se viittaa eläimiin tms., ei-ihmiseen.

      Tämä näkökulma lennätti minut henkisesti persuksilleni. Siis ihminenhän on homo sapiens sapiensis, yksi laji luoduista tai tänne kehittyneistä, miten vaan halutaan ja oikein on. Ja jos joku tulee muualta, niin onhan hän totta mooses vieras. Mikä tässä oikein nyt loukkaa?

      Itse arvostan kaikkia lajeja, ihmisiä eri väreineen ja muotoineen, kaikki ovat yhtä arvokkaita ja tärkeitä. Samoin arvostan eläimiä ja tunnen tuskaa, jos näen niitä kohdeltavan huonosti.

      Sikahan on viisas eläin, ehkä viisain kaikista. Olisi siis loogisesti ajateltuna kunnia tulla verratuksi sikaan, jos joku niin tekee. Summa summarum, ei ole logiikkaa tässä vieraslajikeississä hituistakaan. Esimerkiksi lupiini on vieraslaji ja samalla suosikkiperennani, jota en häädä mailtani.

      Poista
    3. Jos tämä homma vietäisiin loppuun asti, niin koko termi ”vieraslaji” tulisi kieltää lajeja sortavana. Lupiinille tulee paha mieli, samoin kurtturuusulle, jotka kasvavat kauniisti teitten pientareilla. Kyllä ne tänne mahtuvat.

      Poista
    4. Jos meillä on tässä lajiolento homo sapiens sapiens Ja tässä toinen Homo sapiens sapiens, niin kumpi on vieras?

      Jään muuten odottamaan, mitä mikis teille vieraslajista sanoo.

      Poista
    5. Sulla on nyt jokin oletusasetus päällä, Mankemang. Ota se pois, niin näet paremmin ja ymmärrät lukemasi. Tässä blogissa tavoitteena on tarkastella ilmiöitä vinosta näkökulmasta, mutta se edellyttää myös lukijalta hyvää näkökykyä ja luetun ymmärtämistä.

      Peruslähtökohtahan on se, että me olemme kaikki toisillemme vieraita, ja eri puolilta Tellusta tänne aikojen kuluessa vaeltaneet. Siitä kun lähtee tarkastelemaan asioita, ne asettuvat radalleen. Ihminen on nahkansa alla yllättävän sama, oli nahan väri tai muoto mikä vaan.

      Toivonkin, että heität korttipakkasi hemmettiin ja lähestyt asioita ilman ennakkoluuloja ja valmiita kaavoja, opittuja fraaseja. Minulle ei ole koskaan selvinnyt sinun todelliset omat persoonalliset ajatuksesi.

      Poista
    6. Etkö ole huomannut, että olen suvakki?

      Poista
    7. En käy keskusteluja leimakorttitasolla. Minusta henkilö menettää kiinnostavuutensa, kun hän käyttää noita kortteja. Hän ei ajattele omilla aivoillaan.

      Kysyin sinun omia ajatuksiasi.

      Poista
    8. Kannatan tasa-arvoa, vastustan fasismia ja rasismia.

      Poista
    9. Sen verran vielä lisään keskusteluun, että en millään usko sinun itsesi keksineen näitä hyvesignalointi, moraaliposeeraus jne. arkikäsitteitä.

      Poista
    10. Kukapa ei kannattaisi tasa-arvoa ja vastustaisi rasismia ja fasismia. Iskulauseita.

      Minä lasken fasismiin myös kielletyt ajatukset, kielletyt mielipiteet, kielletyt sanat ja kielletyt tuotenimet. Näen näissä rautasaappaiden kopinaa.

      Mutta antaa tämän aiheen olla. Tämä on liiaksi kiertynyt minun syyttelemiseeni varsinaisen aiheen ollessa muualla. Ei viestintuojaa pidä ampua.


      Poista
    11. Mikä tuotenimi on kielletty?

      Poista
    12. No mutta onhan niitä!
      https://www.uusisuomi.fi/uutiset/viranomainen-sana-cocktail-on-sallittu-vain-vakevien-juomien-tuotenimet-kiellettiin/4890942c-f046-3021-8d64-e803a41b33d8

      Poista
    13. No vaikka leikkimielinen Neekerinpusu Tai Halvan musta magia:

      https://www.youtube.com/watch?v=numbCLeS14o

      Poista
    14. Laitapa faktakortti pöytään.

      Poista
    15. Pieni Pohjois-Korea on metafora kieltoilmastolle, jota tänne ajetaan monin tavoin monen tuutin kautta. Samoin rautasaapaiden kopina kuuluu samaan metaforaan.

      Sellainen yhteiskunta, jossa ajatuspoliisit sanelevat oikeat mielipiteet ja tuomitsevat väärät, on vaarallisella tiellä.

      Tämä ei tarkoita sitä, että typeriä ajatuksia pitää puolustaa. Ei, vaan oikeutta sanoa typeriäkin ajatuksia ääneen.

      Minä luotan hyvyyteen, siihen, että ne typerät ajatukset ignoroidaan, kuten yleensä tapahtuu.

      Poista
    16. Kuka tänne ajaa kieltoilmastoa? Mitä nyt on kielletty? Minusta sallivuus on edennyt ja ihmiset otetaan yksilöinä yhä enenevissä määrin huomioon.

      Poista
    17. Enpä rupea toistamaan itseäni. Kaikki on kirjoituksissani ja kirjoitukset ovat luettavissa edelleen aivan vapaasti.

      Poista
  11. No näinhän Mäenpään jutussa kävi, että eduskunta antoi syytesuojan puolesta 54 ääntä, kun jo 34 ääntä olisi riittänyt suojan säilyttämiseksi. Tällä täyttyi vaadittava viiden kuudesosan enemmistö. Hyvä näin, vaikka Mäenpään asiaton lausunto oli väärässä paikassa.

    Puhetta lausunnon kiihottamistarkoituksesta en osaa mitenkään orientoida mihinkään suuntaan. Ketä vieraslajin maininta kiihottaa? Kissan villat! Paljon melua tyhjästä! Eikö ihmisillä ole tärkeämpiä asioita pohdittavana kuin joku onneton maan turvallisuutta uhkaava lipsahdus?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 54 äänesti fasismin puolesta ja 24 katsoi vierestä.

      Poista
    2. Korttipakka hupenee. Tuossa meni fasismikortti.

      Poista
    3. Miksi, Mankemang, sinun mielestäsi olisi tullut äänestää syyteluvan puolesta eikä vastaan?

      Poista
    4. Sananvapauden sankarille olisi pitänyt antaa mahdollisuus puolustaa puheitaan. Nyt jäi vaikutelma, että natsi pelkää oikeutta.

      (Nimeni on muuten Mankemangi.)

      Poista
    5. Kenties asiassa on kyse on kuitenkin demokratiasta, edustajan oikeudesta myös erehtyä ja sanoa koviakin lausuntoja.

      Ja kyllä hän varmaan on nolokin. Oppositionhan tulee nyt ennen kaikkea osata hävetä. Se on opetettu kättelyssä.

      Poista
    6. Että jos tyhmyyttään ja vahingossa tekee väärin, tekee rikoksen, niin päänsilitys riittää?

      Poista
    7. Äläs nyt jatka tyhjän tahkon pyörittämistä. Ei Mäenpään jutussa ollut villoja rikokseen.

      Sen sijaan Al-Taeen herjauksissa oli, ja hänhän sai puolueeltaan nätisti päänsilitystä ja anteeksi, vaikka hänen herjauksissaan oli mm. tappouhkauksia ja lasten seksuaaliseen hyväksikäyttöön liittyviä uhkauksia. Mäenpää saakoon myös siis anteeksi tyhmän vieraslajilausuntonsa.

      Poista
    8. Eikö nyt kuitenkin ole niin, että Al-Taeen esitutkinta ei ole vielä valmis? Mäenpään kohdalla poliisi päätyi epäilemään rikosta. Mikäli Al-Taeen kohdalla käy samoin, niin kannattaneeko valtakunnansyyttäjän edes harkita syyttämiäköhän hakemista eduskunnalta? Mäenpää vihapuhui julkisesti eduskunnassa, vaan Al-Taeen tviitit ovat kymmenen vuotta vanhoja. Tutkinnan pääpaino lie nyt siinä onko rikos mahdollisesti vanhentunut. Joka tapauksessa Al-Taee on pyytänyt lausumiaan julkisesti eduskunnassa anteeksi, mitä Mäenpää tai Räsänen eivät ole tehneet.

      Poista
    9. Al-Taeen syyteoikeus vuosilta 2011–12 ei ole vanhentunut. Al-Taeelta on ilmeisesti kirjoituksia aina vuoteen 2015 saakka. Kirjoitukset ovat erityisen solvaavia ja uhkaavia verrattuna Mäenpään ja Päivi Räsäsen lausumiin - myös he olivat samsssa syytenipussa syksyllä.

      Minusta anteeksipyyntö on useimmiten suurta teeskentelyä. En usko pätkääkään anteeksipyytäjiin politiikassa, on turha vaatia niitä poliitikoilta. Eivät ne pese sanottua. Arvostan enemmän sitä, että ihminen pysyy sanassaan, niin kuin Päivi Räsänen - vaikka olen jyrkästi eri mieltä Päivin kanssa homoista.

      Poista
    10. Ai niin, syytelupaa eduskunnalta ei vissiin tarvitakaan, kun Al-Taee ei herjannut eduskunnassa.

      Poista
    11. Juu ja katuminen on kyllä niin vanhanaikaista.

      Poista
    12. Henkilökohtainen katuminen on eri asia kuin medialle esitetty yleensä puolueen viestintävastaavien muotoilema poliitikon anteeksipyyntö.

      Joskus tuntuu, että poliitikko on vain harmissaan kiinnijäämisestä ja katuu enemmän sitä kuin sanojaan. Eihän al-Taeekaan välittänyt poistaa solvauksiaan ennen kuin niistä nousi meteli.

      Poliitikon lausuma herja on kai aika paljon sama asia kuin kuin kenen tahansa julkinen herja, eli ei tietenkään eduskunta ota niihin kantaa, kun se ei ole tuomioistuin.

      Poista
    13. Syytesuojasta päättäminen on kannanotto. Siitä et pääse yli etkä ympäri.

      Poista
    14. Tietysti on, selvähän se on. Eihän se muuta voi ollakaan.

      Pitäisikö minun muka ajatella, että se ei ole kannanotto? En ymmärrä, mikä oletusasetus sinulla nyt on päällä.

      Poista
    15. Vanhanajan äikänmaikkana sä tiedät, että lukija etsii sun teksteistä propositioita, analysoi niitä ja kontekstualisoi. Tuntuu välillä siltä, että haluat kieltää sen meiltä. Tämmöinen tekisi runonluvusta mahdotonta.

      Poista
    16. Älä höpötä ja briljeeraa. Kyllä minä olin uudismielinen, en suinkaan vanhanajan punakynän heiluttaja. Olin mm. ensimmäinen talomme opettaja, joka otti tietotekniikan ja tietokoneen omaan opetukseensa talossamme, ellei ATK-opettajia lasketa mukaan. Lopulta kaikki esseet ja raportit tehtiin koneilla, ei käsin jo aikana, jolloin koneet olivat suuria ja raskaita. Oppilaat järjestivät muotinäytöksiä, juhlia, kirjoittivat näytelmiä, sovittivat musiikit jne. Emme briljeeranneet enkä kehottanut heitä sivistyssanojen käyttöön. Päinvastoin, sanoin, että sivistyssanoilla brassailu on helppoa, taitoa ja päätä sen sijaan vaatii asian ilmaiseminen ytimekkäästi suomen tutuilla sanoilla.

      En ehtinyt ollenkaan siis opettaa heille propositioita enkä mitään konstekstejä analysointeen - evvk, sanoivat he. Minustakin oli hauskempaa väitellä ajankohtaisista aiheista tai kirjoituttaa heillä luovia tekstiherutuksia.

      Poista
    17. PS Itsestään ei pidä käyttää monikon ensimmäistä. Eli kannattaa puhua vain omasta puolestaan.

      Poista
    18. Enkö saa puhua lukijaksi puolesta?

      Poista
    19. No onko sinulla heidän valtuutuksensa esittää omia mielipiteitäsi heidän nimissään?

      Enpä usko. Tämä keskustelunhaara loppuu nyt tähän.

      Poista
    20. Mitä tarkoitat? Eivätkö kaikki lukijasta saa puuttua tähän?

      Poista
  12. Saakohan nyt me tavan kansallisetkin sanoa, ettei huvita maksaa vieraslajeista, horsmista sun muista, mitään.

    VastaaPoista
  13. Näkisiköhän vielä eläissään sen päivän, että isotkin ihmislapset vihdoinkin oppisivat ja sisäistäsivät sen tosiasian, ettei kukaan meistä voi valita ihonväriään tai paikkaa missä kolkassa maapalloa sattuu syntymään. Tai vanhempiaan ja heidäm kulttuuriaan ja uskontoa lapsena.
    Ymmärrän kyllä, miksi perussuomalais-puolueessa on paljon heitä, joita pännii se, että joillakin on erilaisia toimeentulomahdollisuuksia maassamme kuin toisilla.
    Kateutta vai itsekkyyttäkö se osin lienee, mutta myös turhautumista omaan elämäänsä. Silloinhan syntipukit ovat aina muita kuin itse.
    Vihamielisyys kumpuaa joillakin osin tykönään koetusta eriarvoisuudesta.
    Työtöntä, sossun luukuilta armopaloja anelevasta tai pienipalkkaisiä töitä fyysisesti äärirajoilla paiskivista tuntuu oikeutetusti epäoikeudenmukaiselta, että jotkut tulevat tänne ja saavat heti asunnot ja täysylöspidon päivärahoineen tekemättä mitään niiden eteen.
    He eivät tiedä tai halua muistaa, että maamme on tehnyt sopimuksia, joka velvoittaa auttamaan hädänalaisia ja turvaa tarvitsevia ihmisiä sodan tai muun vainon vuoksi.
    Lähimmäisen rakkaus ja hädänalaisten auttaminen ei liene ensisijaista ajatuksissa jos oma elämä on kamppailua toimeentulosta joka päivä.
    On heitäkin, jotka eivät halua jakaa yhteiskunnalle tienaamiaan veroja niiden hyväksi, jotka eivät ole maksaneet penniäkään veroja ja osa ei kenties koskaan tule niitä ansiotyöstä yhteiseen kassaan maksamaan.

    Poliittiset päätökset ja sopimukset eivät kaikki ole jokaisen kansalaistemme mieleen, mutta silti eikö olisi aika oppia näkemään aina yksilön hätä, kärsimykset ja turvattomuus.
    Fanaattisuus ei ole missään asiassa hyväksi, mutta ei myöskään naiivi sinisilmäisyys.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "jotkut tulevat tänne ja saavat heti asunnot ja täysylöspidon päivärahoineen tekemättä mitään niiden eteen"

      Kyllä ovat saatanan pahoja ihmisiä.

      Poista
    2. ” jotkut tulevat tänne ja saavat heti asunnot ja täysylöspidon päivärahoineen tekemättä mitään niiden eteen"

      Eihän tämä ollut Leonooran oma vaan hänen kuvailemansa ihmisryhmän oletettu ajatusmalli.

      Ja noin se todennäköisesti menee, Leonooran eläytyminen noiden ihmisten maailmankuvan muodostumiseen osuu mielestäni oikeaan. Nykyajan vähäosainen köyhä tai kärsivä ei ole enää kommunisti tai sosialisti tai edes demari, vaan perussuomalainen. Tätä passaa poliitikoiden miettiä.

      Poista

    3. Ennen politiikan kohderyhmien keskiössä oli duunari, köyhä työläinen. Hänestä tehtiin monenlaisia lauluja - juna hiljaista miestä kuljettaa jne.

      Nyt keskiöön on asetettu vähemmistöryhmäläinen, ja kulkueet marssivat hänen hyväkseen. Kukaan ei muista köyhää, vähätuloista tai vanhaa, vaikka heitä on enemmän kuin kaikkia vähemmistöjä yhteensä. Sisäministeri tviittaa koronan ja talouden velkakriisin keskellä hurraata intersektionaaliselle feminismille. Näin se käy.

      Ei ole ihme, että äänestäjät etsivät uutta suuntaa.

      Poista
  14. Olisipa mielenkiintoista pystyä lukemaan ihmisten ajatuksia.
    Olisi mieltä ilahduttavaa tietää, kuinka sisäistettyjä ja rehelllisesti totta ovat esimerkiksi erilaisuuden hyväksynnästä ja solidaarisuudesta kaikkia kohtaan esitetyt mielenilmaukset.
    Kuinka paljon on heitä, jotka haluavat kuulua joihinkin yhteisöihin, jotka tuntuvat kivoilta ja niissä saa harrastaa sosiaalista kanssakäymistä ja tuntea yhteenkuuluvuutta, vaikka tieto esim. järjestöstä ja sen tavoitteista on vähäistä.
    On hienoa olla kultapossukerhon jäsen, vaikka ei tietäisi miksi se on niin hienoa.

    VastaaPoista
  15. Ihminen on laumaeläin, jolle muiden hyväksyntä on tärkeää. Eikä kenen tahansa, vaan ”oikeiden” tyyppien hyväksyntä. Oikeilla tyypeillä on valtaa ja nostetta, he ovat valtaosaa ja täten eliittiä. Kukapa ei halua kuulua ajatuseliittiin?

    VastaaPoista
  16. Mankemamgi, minä tunnen monia perussuomalaisittain ajattelevia ihmisiä ja olen kuullut heidän mielipiteitään yllin kyllin. Joidenkin mielipiteet eivät todellakaan ole julkaisukelpoisia tai syrjimisen poissulkevia.
    Mukana on myös kosolti isänmaallista hurmahenkisyyttä.
    Voisi olettaa, että esim. perussuomalaisten kannattajista suurin osa ei ole korkeakouluissa housunpersauksiaan kuluttanut. Eipä kai Trumpinkaan kannatajat.
    Riittää, kun esim. puolue ajaa vaikka kolmea asiaa, jotka ovat kannattajille tärkeitä ja niiden esittäjä sanoo ne kansankielellä.
    Tunnen heitäkin, jotka entisinä vasemmistolaisina ovat suivaantuneet nykyvasemmiston liian liberaaliin arvomaailmaan. Nuoret kansanedustajat vasemmistosta ja (vihreistä) ovat asettuneet marginaaliryhmien fanaattisiksi puolustajiksi ja unohtaneet todelliset työttömien, lasten, sairaiden ongelmat ja niiden parantamiseen tähtäävät päätökset ja teot.
    Kuten Iines huomioi, perussuomalaiset vetoavat vasemmistoon pettyneisiin ja pienyrittäjiin.
    Vanhoja arvoja romuttava nettisukupolvi vasemmistossa on tietylle (enemmistöllekö?) liian ääriliberalistinen ja kaukana heidän perinteisestä arvomaailmastaan, ei ihme, että ps vetoaa kansan syveihin, sivistyssanoja taitamattomiin.

    VastaaPoista
  17. IInes, hyvin tiivistit. Ajatuseliittiin, mutta myös tietyn yhden liikkeen marsseille.

    Neuvosoliiton olojen mustamaalaaminen jopa vihamielisyys naapurin valitsemallaan yhteiskunnallisella tiellä on tehnyt vuosien saatossa hallaa myös maamme vasemmistolle. Kommunisti on nykyisin joillekin vahva kirosana.
    Tosin kaikki vasemmistolaiset poliittiset suuntaukset ovat joidenkin mielestä ehtaa kommunismia.
    On se hauskaa, miten solidaarisesti ja osaaottavasti monet meilläkin ovat suhtautuneet naapurin kansalaisten "kärsimyksiin" tuomitsemalla heidän valitsemansa yhteiskunnalliset olot ja hallinnon, vaikka se ei olisi millään tavalla vaikuttanut omaan arkeen.
    Kohta planeetta on vapaa kommunismista kokonaan, pieni muutama saareke enää jäljellä.
    Ai että, sitten lienee paratiisi vihdoinkin maanpäällä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tarkoitin siis paratiisia heille, joille kommunismi on ollut kivi kengässä. Minulla on paratiisi jo nyt!😉

      Poista
  18. Että koin yllätyksen eilen aamulla ulos mennessäni. Kyykäärme rötkötti rapunpielessä. Ilmeisesti se nautti viileästä ja vielä kosteasta hiekasta rännin alla olevan kasvien kasteluun sadevettä keräävän vesipaljun vieressä.
    En ole koskaan ennen nähnyt pihassa lukuisien vuosikymmenten aikana kyytä.
    Naapurin pihaan oli kyy aikoinaan eksynyt.
    No, pyörähdin sisälle hakemaan pehtooria, mutta kun tulimme takaisin ihmettä katsomaan, käärme oli kadonnut. Mihin se oli voinut hävitä sekunneissa, koska portaiden allakaan ei se ollut.
    Luulin jo nähneeni näkyjä.😊
    Mutta kun pehtoiri oli pihalla käärme olikin ilmestynyt. Luikerteli jo alas pihaan päin torpasta pois vievällä hiekkatiellä. Ukko oli tömistellyt jalkijaan ja käärme oli kääntynyt ja etsiytynyt lähimpään morsiusangervo-pensaikkoon.
    Nyt ei sittten tiedä, missä ja milloin luikertelijan seuraavan kerran kohtaa.
    Olkoonpa missä on. Pitää vaan varoa, ettei astu sen päälle. Tuskin kyy, arka eläin hyökkää syyttä uhkan kimppuun.

    VastaaPoista
  19. Meidän pihaan ei kyyllä ole asiaa. Se on välitön tappotuomio. Olen jopa itsekin tappanut yhden kyyn, tosin vahingossa. Se luikerteli kovaa vauhtia ajetulla nurmikolla minua kohti, ja hädissäni heitin muovituolin sinnepäin häätääkseni sen pois. Se osuikin käärmeeseen, joka pökertyi. Niin luulin. Naapurin mies tuli kutsuttuna paikalle hoitelemaan tilannetta. Sanoi, että kyy on jo kuollut.

    Nimittäin nämä meidän kyyt eivät pakene ihmistä, vaan jäävät paikalleen, niin että ohi ei uskalla mennä. Ei auta maan tömistys, ei risun heitto. Siinä kytätään pää koholla meikäläistä. Hankin jopa patterilla käyvän piippaavan käärmekarkoittimen, mutta sepäs vain siirsi käärmeiden reittiä ylös liiterin nurkalle, lähemmäs taloa, kun alempana piippasi. Saappaat jalassa on pihalla kuljettava.

    VastaaPoista
  20. Hui Iines! Sinullakin on kokemuksia kyystä mökkisi pihalla ja vielä vaarallisia tapauksia.
    Kyllä myrkkykäärmeen näkeminen ensimmäistä kertaa pihapiirissä hätähdyttää.
    Niin paljon kuin olen tallustellut paljain jaloin ja sandaaleissa pihalla, laitoin nyt Sievin nahkaiset puolivarsikengät rannalle uimaan kävellessäni pienen mersikön poikki.
    Saanotaan, että kyyt ovat arkoja matelijoita. Pitänee ainakin näissä metsissä paikkansa. En ole koskaan itse nähnyt ennen tätä näin läheltä elävää kyytä, vaikka tiedän, että niutä on nähty. Kallioiset vaarojen rinteet ja osin ryteikköiset kankaat ovat oivia asuinpaikkoja niille.
    Ja käärmeetkin osaavat uida!!
    Ennen muinoin varoin lammen iilimatoja. Niitä en ole nähnyt varmaan vuosikymmeniin.
    Joku käskee laittamaan kyyn pihalta kannelliseen ämpäriin ja viemään 2-3 kilometrin päähän metsään. Joku tallaa ja murskaa kengän kantapäällä kyyn pään ja vie muurahaiskekoon.
    Muurahaiskekoja pitäisi olla useita pihan lähistöllä. Jonkinlainen harainen puuunoksa pitää olla, että saa käärmeen ensin pysymään paikoillaan. Ohjeita kyynkin torjuntaan on paljon. Tuhkaa tontin ympärille on erään neuvo. Joku taas sanoo, etteivät digitaaliset kyynkarkoittimet auta.
    Kyy ei ole, oletan rauhoitettu, mutta mieluummin annan sen mennä matkoihinsa kuin annan jolekin tappokäskyn. Itse en voisi moisiin puuhiin ryhtyä, ellei olisi pakko, tai käärmeet alkavat olla yhä useimmin näkösällä riesana.
    Luotan siihen, että kyyn vierailu on kuitenkin todella harvinaista.

    VastaaPoista
  21. Faijan kanssa lapsena olimme veneessä kalassa. Huomasimme vedessä uivan kyyn. Faija poimi sen aidolla veneeseen ja kotona laittoi isoon lasipurkkiin ja me kakrut kiusaisimme sitä. Ei se ihan korrektia ollut, broidiani se melkein ehti purra, kun urheili liikaa. Aika pian faija tappoi sen, kun ei se kyy elinolosuhteistaan tykännyt. Naapuruston ämmille valehteli, että se pääsi karkuun tuohon mäkeen. Olivat pitkän aikaa kauhuissaan ja pelkäsivät kulkea.

    VastaaPoista
  22. Minunkin lapsuudessani kyykäärmettä kiusattiin. Pojat olivat poimineet jokirannasta kyyn lasipulloon. Sitä sitten kulkivat ylpeinä näyttämässä ihmisille. En tiedä, miten kyyn kävi, mutta kyytähän pidettiin tappavana petona, joka käsittääkseni tapettiin aina kun kohdattiin.

    Itselläni on lisäksi käärmekammo. Jo ajatus matelijasta saa inhon väreet, eikä tälle voi mitään. Toisaalta tunnen vieläkin huonoa omaatuntoa vahingossa tappamastani kyystä. Se oli varmaan nuori iloinen kyy, joka ei älynnyt pelätä minua. Ja minä menen heittämään sen päälle muovituolin, joka tappaa sen heti. Kyyressukka. Mahtoiko niska taittua vai mikä, kun tuolihan ei ole kovin kova. Tai jos se kuoli peljästykseen.

    VastaaPoista
  23. Fazer harkitsee Geisha-suklaan nimen vaihtamista

    Valkoihoiset ääninäyttelijät esittävät tästä lähtien Simpsoneissa vain valko­ihoisia hahmoja –

    Coca-Cola keskeyttää mainontansa sosiaalisessa mediassa – ”Maailmassa ei ole tilaa rasismille


    Kosmetiikkajätti L’Oreal ottaa kantaa rasismikeskusteluun – poistaa tuotteistaan sanat ”valkoinen” ja ”vaalentava”

    Valio aikoo poistaa fetsin turkkilaisen jugurtin pakkauksesta

    Valio vaihtaa Musta Pekka ruokakerman nimen

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Raumalla on kiva ruoka- ja viinipaikka, Mustan kissan kellari. Aivan Vanhan Rauman alkupäässä. Suosittelen.

      Se vaan, että jos tämäkin nimi neutraloidaan pöyristyjien vuoksi, Rauma menettää olennaisen osan historiallisesta ravintolakulttuuristaan.

      Poista
    2. Näille kaiken maailman hassutuksista on helppo tehdä pilkkaa, mutta jos on päivittäin rasismin kohteena niin eivät ne enää niin hauskuta. Hyvä jos sinua.

      Poista
    3. Miksi se nimi vaihtuisi? Onko konkurssissa? Onko uudet omistajat?

      Poista
    4. Nimetön, eihän kukaan tee pilkkaa näistä nimistä. Pilkka on toisennäköistä kuin täysin asiallinen kritisointi ja ihmettely. Onhan tämä nimenmuutosrumba melkoista härdelliä.

      Minun on vaikea kuvitella, että joku Suomessa joutuisi päivittäin rasismin kohteeksi. Olen opettanut lukuisia nuoria eri maista, mahtavia luonteita, eikä kertaakaan ketään pilkattu. Joukossa on ollut mm. romaneja, jotka sulautuivat täysin muitten joukkoon ja olivat mukavia iloisia nuoria.

      Ja kyllä, kyllä meilläkin kiusaamista esiintyi, mutta silloin kohteena olivat supisuomalaiset, kiusaajina luokkatoverit.

      Poista
    5. Muistin väärin kellarijutun. Mustan kissan kellarin nimihän muutettiin jo Vanhan Rauman kellariksi. Syytä en muista!

      Poista
    6. Historiallinen ravintolakulttuuri meni pilalle jo viime vuonna!

      Poista
    7. Ei vaan 20 vuotta sitten jo. Tämä legendaarinen paikka elää kansan suussa edelleen Mustana kissana, jota nimeä mekin käytämme, jos menemme kattoterassille syömään.

      Poista
  24. Jeesus oli intersektionaalinen feministi! Lukekaapa Joh. 4:5-30, miten hän kohtasi syrjityn samarialaisen naisen. Tekstissä huomioidaan naisen sukupuoli, etnisyys, uskonto ja sosiaalinen asema!

    VastaaPoista
  25. Toisaalla Jeesus sanoo Herran sanovan ettei vaimo saa erota miehestään. Jos hän eroaa, niin pysyköön naimatonna. Ja joka nai hyljätyn naisen, se tekee huorin. (1. Kor. 7:10-11; Matt. 19:8-9 )

    Ei kovin intersektionaalista feminismiä. Raamatusta löytyy kivat teesit joka lähtöön, niin kuin tiedämme. Pirukin tykkää siteerata pyhää kirjaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sitä paitsi viittaamissasi säkeissä taitaa ilmetä tuo sama julmuus, johon minä viittaan. Tällä samarialaisella naisella on ollut viisi miestä ja silloisten normien mukaan nykyistä naisen miestä ei tunnusteta mieheksi, vaan huorintekijäksi. - Minulla ei ole miestä, sanoo nainen ja Jeesus myötäilee. Vaikka siis naisella ON mies. - Omaa päättelyä eli täyttä mutua: samarialainen nainen on Jeesuksen silmissä hyljätty nainen, joka ei saa ottaa uutta miestä. Jos ottaa, miestä ei lasketa mieheksi vaan hän on huorintekijä ja nainen syntinen. Mieshän saa erottuaan ottaa uuden naisen ja tämänkin jälkeen uuden. Intersektionaalista feminismiä?

      Poista
    2. Joskus, kun kristinusko oli maassamme voimmakkaampi, Hymylehden legendaarinen Veikko Ennala kirjoitti saamastaan kirjestä. Se oli ollut täynnä noita Joh3:16 sun muita. Ennala kiitteli kirjestä kovasti,mutta valitteli samalla, ettei ollut mitään sen koodikielestä ymmärtänyt.

      Poista
    3. Muistan Veikko Ennalan sensaatiotoimittajana, ristiriitaisena persoonana, joka näkyi ja kuului. Fundamentalistiuskovaiset olivat alati hänen kimpussaan. Somea ei vielä ollut, vaan media oli lähinnä paperilehdistö, joista Hymy taisi olla se uskaliain ja parjatuin.

      Poista
    4. Minä diggasin Ennalaa. Novellissaan "Linna meren äärellä", poika lähetti vanhalle äidilleen kirjeen, jossa kehui asuvansa isossa linnassa meren äärellä. Äitiään ei ollut pitkään aikaan tavannut. - Vanha äiti tuli kirjeestä kovin onnelliseksi, kun ei tajunnut poikansa istuvan vankilassa.

      Poista
    5. Hyvä aihe, oli totta tai ei. Todella liikuttava.

      En muista, oliko Ennala linnassa eli oliko novelli oikeasti totta?

      Poista
    6. Ei Ennala missään linnassa ollut. Aina oli vakavasti työhönsä suhtautuva toimittaja. Hymylehden aika oli sen ajan murrosta, jonka Ennala oivallisesti ymmärsi. Aiemmin oli monissa lehdissä, nostaen niiden levikkiä, mm. Apulehdessä, raportoi esimerkiksi Matti Jämsän huimia suorituksia.

      Poista
    7. Tai no, sota järkytti häntä niin pahasti, että sen jälkeen joitain muutamia vuosia kiersi maata ja hurlutteli.

      Poista
    8. Ennala teki myös hyvää, sai kirjoituksillaan lopetettua vankiloiden ns. pyttytuomion, joka oli jonkinlaista kovennettua eristystä. Ohjasi lisäksi Hymylehden lahjoituksia monille vähäosaisille.

      Poista
  26. Eilen illalla paikallisessa istuin sisareni kanssa hauskassa ja tutussa
    seurassa. Tietysti tupakoitsijoiden aitiossa. Siellähän ne mehevimmät jutut kuulee. Nauraa sai kippurassa kun kaikki vuorollaan suakkunoivat. Muusikko kysyi, mitä mieltä porukka oli esim. uusista, nimien vaihdoista elintarvikkeissa jne.

    Häämästyksekseni kaikki porukassa ihmettelivät outoa vanhojen tavara- ym. nimien muutosvimmaa. Kukaan ei ottanut vakavasti asiaa. Kukaan ei alkanut ryppyotsaisesti saarnata miten kamalalia ja ihmisarvoa loukkaavia monet tuotteiden nimet ovatkaan olleet. Mukana oli nuoria, keski-ikäisiä ja jo keski-iän ylittäneitä.
    Muutosvimmalle siis etupäässä naurettiin.
    Jos ihmisoikeuksien ja tasa-arvon luullaan toteutuvan sanoja ja tavaroiden ja ruuan nimiä vaihtamalla, poistuuko planeetalta sen myötä epäoikeudenmukaisuus ja syrjintä?

    Mistä nämä erinomaiset ja täydelliset ihmisyyden rakastajat nimiä muuttamaan sikiävät? Poistuvatko ja kenen "väärät adenteet" ja syyllisyydentunteet sekä rasistisuus maailmasta heti kun nimet on muutettu?
    Haiskahtaapa hivenen narsistiseen vallakäyttöön ja pinnallisuuteen julkiisuudentavoittelunkin.

    Eikö ole muita parempia keinoja
    lähteä muuttamaan syrjiviä asenteita?
    Toki pahimmillaan ihmisoikeusaktivisti saattaa kuvitella jäätelöä syödessäään syövänsä jotakin muuta. Eikös Eskimot elä kylmässä pohjolassa, eikö jäätelö ole jäistä? ...jne.
    Olisi hyvä tietää, itseko pohjoisen kansat edustajineen ovat vaatineet nimenmuutosta jäätelöpuikolle?
    Assosiaatiot ovat ilmeisen erilaisia eri ihmisillä jo pelkistä sanoista johtuen.
    Eikö voisi "n-suukostakin" ajatella päin vastoin. Suklaakuorrutuksineen makea ja suloisen pehmyt suukko? Eikö se ole myös positiivista.
    Tiedän, että ännällä alkava sana on nykymaailmassa sensuroitu.
    Toki jos ihmiset tuntevat tulevansa loukatuiksi, muutettakoon elintarvikkeiden nimet.

    Ohan se tietysti hyvä, että on eri asioille fanaattisiakin asianajajia.
    Eikö ensi ja viime kädessä muutosten pidä toteutua kansalaisten sisäistäminä ja massojen keskuudessa. Siihen auttavat vain viisastava koulutus, kansanedustajien omat arvot ja niiden vaikutus heidän päätöksiinsä ja tekoihinsa sekä laatimansa lait.

    Milloin tullee se ihana uusi aika planeetalla jolloin kaikki rakastavat kaikkia eikä ketään erotella syntymäpaikkansa ja ihonvörinsä, erilaisten kultturien, uskontojen tai ulkinäkönsä vuoksi?
    Toivottavasti jo tänäpäivänä!😍

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Saa esittää vapaasti arvauksia siitä, milloin kaikki ihmioikeudet toteutuvat kaikille. Milloin vallitsee aika jolloin kukaan, ei kukaan edes ajattele väärin tai rasistisesti.

      Poista
    2. No, mulla on varmaan vielä muutama vuosi jäljellä. Afroamerikkalaiset saavat nyt kai ampua poliiseja ja etenkin toisiaan vapaasti. Silti, vaikka George Floyd oli pakan pohjilta, ei sitä olisi saanut ampua, kun ei aiheuttanut mitään varsinaista uhkaa. Miksi Yhdysvaltojen väkivaltarikollisisista on niin suuri osa mustia? - Yhteiskunnan aiheuttamaa on tylsä vastaus.

      Eikä silti, kuuntelin ja katselin jo aikaa sitten kuolleen jazzin kuninkaan, Miles Davisin, haastattelua juutuubista. Sanoi, että, kun ajaa Lamborghinillaan, vähintään kerran viikossa poliisi pysäyttää ja kyselee, kenes autolla ajalet.

      Poista
    3. *korjaus: Floydia ei ammuttu, tukahdutettiin hengiltä.

      Poista
    4. Huvin puolelle tuo nimien muuttaminen kokonaisuudessaan meneekin. Ihan kuin kyseessä olisi jokin parodia, johon aikuiset ihmiset menevät mukaan.

      Kaikenhan ratkaisee ajatus, ei nimi. Esimerkiksi Geisha-suklaa vie ajatukset kirsikankukkien maahan eikä siinä ajattele kukaan geishan roolia. Käsittääkseni geisha on Japanissa arvostettu ja jopa hyvin palkattu työ.

      Eskimokaan ei ole Suomessa millään tavoin haukkumasana. Kielitoimiston asiantuntija pitääkin Eskimo-puikkojen nimenvaihtoa turhana ylivarovaisuutena.

      Poista
    5. Mitä tulee tuohon pohdintaasi paratiisinomaisista oloista, olen pessimisti, Leonoora. Se toteutuisi vain, jos ihminen olisi yksinomaan hyvä. Vaan kun jokaisessa meissä on myös se paha puoli. Onneksi useimmilla rakastava kasvatus kehittää empatiakyvyn ja myös omantunnon, moraalin. Se auttaa, jotta maailma olisi mahdollisimman siedettävä paikka elää toistemme kanssa.

      Poista
    6. Pohjois-Amerikan inuiitit eivät tästä e-nimityksestä tykkää ja siksi siellä jätskitehdas on muuttamassa puikon nimeä. Siitä sopii ämmien Suomessakin hikeentyä.

      Poista
    7. Natan Obed is the President of Inuit Tapiriit Kanatami, Canada's national Inuit organization

      "The word Eskimo is not only outdated, it is now largely considered a derogatory term. It has never been our term. When Inuit mobilized in the 1970s to protect our rights, we started using the term Inuit to describe our people because that is our way of describing ourselves. No other society has a right to impose their terminology upon us."

      Poista
  27. No Riku, olet siis jo melko perillä täydellisen hyvän ihmisen tavoitteissa.😊

    Iines, se se vasta onkin kiehtovaa, mistä se pahuus meihin pesiytyy?
    En syyttäisi kuitenkaan enää Eevaa tai käärmettä paratiisissa vaan antaisin heille jo vihdoinkin ssyntinsä anteeksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Älä viitti, Leonoora, aina olen yrittänyt, mutta ikinä en itseäni ole hyväksi tuntenut. Täydellisesti elämässään epäonnistunut mies.

      Poista
    2. Ei kukaan ole joko tai, hyvä tai paha. Muistanette Äiti Teresan, jota pidettiin hyvyyden ruumillistumana? Hän otti tietoisesti vastaan pimeää rahaa, Marthin Luther King plagioi sumeilematta toisten tekstejä, Mahatma Gandhi piti vuoteessaan nuoria tyttösiä julistaessaan autuaaksi tekevää selibaattia muille jne.

      Itselläni soivat aina hälytyskellot, kun joku julistautuu hädänalaisten ystäväksi tai muuksi hyväntekijäksi rumpua päristäen.

      Poista
    3. Olen nimetön ja näkymätön mutta ennen kaikkea hyvä ihminen.

      Poista
    4. Niinhän me kaikki, Nimetön.

      Poista
  28. Alfalla kiintoisa keskustelu ilmastomuutoksesta.

    VastaaPoista
  29. Tiesittekö, että Rio De Janeiron Jeesuspatsas kaadetaan. Mustat ovat nyt todella vittuuntuneet ja etenkin jutsu Zuckerberg!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nykyään valta on pöyristyneillä.

      Poista
    2. Zuckerberg (lausutaan suckerberi) ja muut liian isot yritysjohtajat ja liikaa tienaavat toki vain siksi, että isot mainostajat ovat viheltäneet pelin poikki. Mieleni tuli niin pahaksi, kun luin zuckerbergin laskennallisesti köyhtyneen seitsemän miljardia. Eiköhän pistetä äijälle keräys pystyyn! Haastattelivat lehdessä suomalaista professoria, Teivo Teivaistakin, mutta ei ole syytä jatkaa, koska, kuten yleensä, mitään kerrottavaa ei lausunnoistaan ole.

      Poista
    3. Tätä ei pidä tulkita niin, etten Tahvo Taivaista, vai mikä helvetti se nimi nyt oli, arvostaisi suomalaisen tieteen huipulle!

      Poista
  30. Feministi: Miehet on etuoikeutetussa asemassa suhteessa naisiin
    Iinekselä: Miks aina puhutaan vaan naisista? Entä vaikka köyhät ja kouluttamattomat miehet?
    Intersektionaalinen feministi: Ihmisen asemaan vaikuttaa ristiin monet erilaiset tekijät.
    Iinekselä: Liian vaikeeta!

    VastaaPoista
  31. Mitäs pahaa siinä muuten on, että Coca-Cola Ja Pepsi boikotoi Facebookia? Olen kuni Hjallis Harkimo: En ymmärrä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuka sulle väitti, että siinä olisi jotain pahaa, ookko sekaisin?

      Poista

    2. Iines 27 kesäkuuta, 2020 19:05

      Poista
  32. Paikallisella nakkarilla karvakäsi väitti, että heilä on pitakebabiin kokonaisia vihreitä chilejä. Ei ollut kokonaisia tai pienempiä. Mitä tästä opimme - emme mitään!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hämeentien kurvin kiinalaiselta olen saanut parhaat pitakebabit. Pysäköi vaununsa, mikäli siltä hävityksen kauhistuksen katuremontilta pystyy.

      Poista
  33. Entäs tämä geishagate? Koko tämä episodi lähti liikkeelle persutrolli Keijo Kaarisade -trollauksesta, johon Fazer sitten ystävällisesti vastasi, ilmeisesti asiaa jo jonkin aikaa harkinneena. Hehän poistivat naisen kuvan pakkauksesta jo aiemmin. Sitten alkoi pöyristyminen.

    VastaaPoista
  34. Kyseessä on kokonaisvaltainen ajan henki, ilmasto, jossa asioita koetetaan hallita kielen ohjailun avulla. Puututaan historiaan, puututaan sanoihin, jotka omassa kielessämme eivät merkitse samaa kuin vastaavissa englanninkielisissä ilmaisuissa. Meillä esimerkiksi "geisha" merkitsee Japanissa arvostettua työtä, johon hakeudutaan vapaaehtoisesti ja johon on korkeat pääsyvaatimukset, mm. hyvä moraali, ja josta maksetaan hyvä palkka.

    Minusta kolumnisti Saska Saarikoski näkee avarasti: "Parasta olisi, jos keskittyisimme vähemmän muiden sanojen vahtimiseen ja enemmän syrjivien rakenteiden muuttamiseen."

    Ei asioita muuteta sanoja vaihtamalla. Sanoihan jo Kari Suomalainen aikoinaan, että kun neekeri-sanaa ei saa käyttää, kielteinen sävy on siirtynyt sanoille "tumma" ja "ulkomaalainen".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Katkeran vanhuksen houreita. Onneksi niillä ei ole maailmassa mitään merkitystä.

      Poista
    2. Tjaah. Maailmankirjallisuudessa on useitakin katkeran vanhuksen kirjoittamia merkkiteoksia. Mitä ajattelet esimerkiksi Kurt Vonnegutin houreista? Eivätkö olekin lopulta aika teräviä? Entä Gabriel García Márquezin houreet? Tai vaikkapa ihan vaan Leo Tolstoin houreet?

      On se kiva, että sinä Mankemangi et ole ikääntynyt etkä katkera roikkuvilla silmäpusseilla varustettu eläkeläinen.

      Poista
    3. Mainitsemasi kirjailijat olivat suvakkeja.

      Poista
    4. Puhutaan nyt vain iästä. Palaa siihen. Onko houretta?

      Sanoit että katkeran vanhuksen houreilla ei ole merkitystä. Jos on "suvakki", onko houreilla kuitenkin merkitystä?

      Poista
    5. Suvakki ei houreile iäkkäämpänäkään. Ajatus on kirkas, koska viha ja epäusko ei sitä sumenna. Proust muisteli lapsuuden makuja ja tuoksuja, muttei syytellyt nykyaikaa.

      Poista
    6. Viha ja epäuskohan ovat nimenomaan pöyristyvän suvakin rakennusaineksia, kun hän vahtii sanoja ja toisinajattelijoiden puheita. Se nähdään nykyisessä kyttäysilmastossakin varsin selkeästi. Menehän lukemaan vaikka joitain suvakkikirjoituksia, niin näet mikä vihan ja raivon määrä näiden myötäilevien lynkkaajien kommenteissa esiintyy.

      Summa summarum. Ikä ei vaikuta ajattelun kirkkauteen kenelläkään, ei sinullakaan, ellei ihmisellä ole sairauksia. Se, mikä ajatteluun vaikuttaa, ovat ennakkoasenteet ja tiettyihin kaavoihin ja korttipakkoihin sidotut valmiit mielipiteet. ne estävät ihmistä ajattelemasta omilla aivoillaan persoonallisesti.

      Poista
    7. Täällä kyttää vain persut enkä kehuisi niitten omia aivoja.

      Poista
    8. Ai jaa, täällä ei semmoisia ole nähtykään. Täällä kyttäävät lähinnä kepulaiset toistensa perunalaareja, että kellä enin on.

      Poista
  35. Muutoinkin sanojen tarkoituksellinen muuttaminen kesken kielen omaa kehityskautta on kielen omassa luontaisessa kehittymiskaaviossa radikaalia, ts. väkivaltaista.

    Kielihän on yhteinen sopimus, joka kehittyy puhutusta kielestä, kansan suussa, josta se merkitään muistiin kirjakieleksi stilisoituna. Tämä karkeistaen ilmaistuna.

    Olisi siis luontaista, että sanat syntyisivät muuta tietä kuin ohjailun ja muuttamisen avulla. Etenkin, jos muuttaminen merkitsee sanaston köyhtymistä, ollaan kyseenalaisella tiellä. Tästä esimerkkinä "henkilö", joka on niin hailea käsite, että se ei kuvaa mitään. Olisi myös informaation kannalta tärkeää, että sanat kuvaisivat kohdettaan mahdollisimman tarkasti.

    Ei voi olla siis tarkoitus, että kielessä edetään mitäänkuvaamattomaan suuntaan, sanoihin ja lauseisiin, jotka on riisuttu lähes kaikesta informaatiosta.

    VastaaPoista
  36. Minun puolestani muuttakoot nuo "täydellisyyden tavoittelijat" kaikki kielemme sanat, mutta mitäpäs sitten seuraavaksi keksivätkään?
    Olisipahan meille vanhenevillekin aivovoimistelua dementian ehkäisemiseksi opetella uusi suomenkieli.
    Kukas muuten keksii nimet tuotteille ja tavaroille? Mainos- ja markkinahenkilöt? Joskushan tuotteen nimi saattaa olla vain yhden valopään mainostoimistosssa tms. keksimä.
    Tavallinen tallaaja tuskin ajattelee ostoksia tehdessään tavaramerkkien syvimpiä merkityksiä.
    Usassa jo vaaditaan mustaa Jeesusta krusifikseihin jne.

    On tämä evoluution lakien ja ihmisen kehityksen ja koko historiamme tuhoamiskultti aikamme mielenkiintoisimpia ilmiöitä.
    Voisiko peräti jotkut yksityiset henkilöt nimetä taustalta ideoiden alkuperäisiksi lanseeraajiksi vaiko erilaisia ryhmiä?

    Usastahan ovat jo monet fanaattiset aivopesu- ja manipulaatio-ohjelmat levinneet ympäri maailman. Omia etujaan ajavat nettiprofeetat käyttävät taitavasti tunteisiin vetoavia väitteitä ja he ovatkin saaneet herkästi suggeroituvat nuoret fanaattisiksi opetuslapsikseen, niin ihmisten seksualisuuteen liittyen kuin muidenkin vanhojen arvojen tuhoamiseen.


    VastaaPoista
  37. Näen kielen arvokkaampana kuin tuotenimien ja haukkumasanojen luettelona. Mutta eipä tässä kauan mene, kun roisit rotusanat menevät hautaan kanssanne.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rotusanat? Sanopa tuo pöyristyjille.

      Ja hautaan se sinäkin olet hyvää vauhtia matkalla, kuten jokainen muukin.

      Poista
  38. Ketäköhän Kotimaisessa kielikeskuksessa työkentelee ja kuka siellä päättää asioista?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Leonoora, Kotimaisten kielten keskuksessa on tietysti oppineita alan asiantuntijoita. Huomata pitää se seikka, että kielikeskuksen väki ei määrää kieltä eikä päätä kielen kehitystä. Keskuksen tehtävä on tutkia kieltä ja todeta kielen kehityslinjat, kielen tila, kielen ilmiöt.

      Kansa päättää, miten kieli kehittyy. Puhuja käyttää kieltä, ei kieli puhujaa. Se, mitä kansa valitsee, se yleistyy aikojen kuluessa ja siitä tulee kansan omaa kieltä. Näin äidinkielet kehittyvät. Oppineet ja tieteilijät ovat välikäsiä, kuten Lönnrot tai Agricola aikoinaan. He merkitsevät kuulemansa puheen muodot ylös.

      Toki kieltä myös ohjaillaan ja sanoja luodaan tietoisesti. Kaikki tapahtuu kuitenkin äidinkielen omien lakien mukaisesti ja rikkomatta kielen sisäistä rakennetta.

      Poista
  39. Manke, toivossa on hyvä elää!
    Ellei digitaaliset laitteet sairastuta tulevat sukupolvet vakaviin riippuvuuksiin, ellei huumeiden köyttö tulevaisuudessa ryöstäydy hallitsemattomaksi koko yhteiskuntaan, ellei ideologisista tai muista syistä synny sotia, ellei joku uusi pandemia tapa miljoonia ja taas miljoonia...jne.

    No, on meillä vielä jäljellä ilmmastinmuutoksen tuomat käsittämättömät katastrofit planeetalle. Kenties rajuilmojen tuhot saavat kansoja puhaltamaan yhteiseen hiileen. Mahdollisuus siinäkin on päinvastaiseen käyttäytymiseen.
    En pysty vielä näillä näkymin uskomaan ihmisten nopeutuvaan henkiseen kehitykseen.

    Luonnonilmiöiden pakottamina "ehkä".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itseäni huolestuttaa hyönteisten kato. Innokkaana luonnon kuvaajana olen huomannut, että vuosi vuodelta on vähemmän perhosia ja kimalaisia, samoin jopa lintulajeja.

      Tänä kesänä on ollut upeat hellesäät ja kedot kukassaan, vaan missä ovat pörriäiset? Missä ovat kauniit perhoset? Toissapäivänä, 26 asteen lämmössä näin parin tunnin aikana vain kaksi kimalaista kedolla, yhden nokkosperhosen, yhden herukkaperhosen, yhden lauhahiipijän ja yhden valkoisen perhosen, pari mittaria. Tämä kuumalla satakuntalaisniityllä suojellulla luontoalueella.

      Ennen piti jopa vähän varoa, ettei kimalainen pistä kesken kuvauksen. Sulokkaat pyrstötiaiset ja töyhtötiaiset ovat metsästä hävinneet.

      Poista
    2. Kun kysyt kimalaisten ym. inisijöiden perään, Iines Iki-liikkuja, kysymyksesi on tietämättömyyttä tulvillaan, se haihtuu maailman tuuliin kuin pieru Saharaan. Tosin Teuvo Hakkaraisen mielestä "ilmastomuutos on suurinta kusetusta mitä ihmiskunnalle ikinä on tyrkytetty". - Hän sen tietää, en epäile. Ja vittuako me vähemmällä järjelle jääneet ihmiset tätä sen kummemmin sitten pohtisimme, höh?

      Hyönteiset ovat siis hävinneet, IInes. Tosi outokummallista?

      Poista
    3. Tänään matkustin tärisevällä mutta hyvin ilmastoidulla bussilla Jyväskylän keskusta kotiini. (ahaa!) Ajattelin asioita jotka muuten eivät mieleeni juolahda. Oli kesäinen iltapäivä, tuuli tyyntynyt, miljöö näytti niin kauniilta (melkein ihmisetkin), että ajattelin "maailma on sopiva paikka eläimille". (Sopiva tarkoittaa kai ihanteellista - no jaa, en tiedä.) Sitten ajattelin kiviä... meidän kavereita nekin täällä ovat? Mutta kun kivet eivät puhu, eivätkä pukahda, niin olkoot sitten, ovat ehkä tyytyväisiä tai sitten eivät. - Hyvin, hyvin vaikea sanoa tästä asiasta mitään muuta.

      Poista


    4. Ei ole tietämättömyyttä tulvillaan, mikis, sillä luin Pelasta pörriäinen -kampanjasta, että luonnonpölyttäjäkannat ovat pahoin taantuneet ja pölyttävät pörriäiset – kuten kimalaiset ja mehiläiset – tarvitsevat apua meiltä ihmisiltä.

      Syynä hyönteisten katoamiseen ovat niiden luontaisten elinympäristöjen väheneminen, avoimien alueiden umpeenkasvu, ympäristömyrkyt ja ilmastonmuutos. Ja tämän huomaa jokainen niitylläkulkija. Perhosten määrä putoaa vuosi vuodelta, samoin pörriäisten, pienemmistä en sano mitään.

      Poista
    5. Miksi rakastan Perussuomalaisia mutta en äänestä heitä? - No, sanopas se! No niin sanonkin.


      Pidän ihmisistä, kaikkein tavanomaisista kaikkein eniten, ihmisten suhteen olen tavallaan vampyyri. Pidän Koivusta ja Tähdestä ja Topeliuksesta; en diggaa ihmisistä jotka eivät kanssani jaa tätä mysteeriota, vaan vähättelevät. (Kyse on siis sillälailla suomalaisuudesta.) Uskon tasa-arvoon vaikka ei se koskaan toteudu; ihmisillä on silti sama Toivo ja Epätoivo kuin minullakin, voi ei. Voi... ei.


      Suomeen tungeksiville sosiaalisia etuuksia vain imeville elintasopakolaisille sanon: STP STOPT TYKKÄNÄÄN!! Menkään Pohjois-Koreaan, siellä teitä hyyssätään...

      Tästä siis olen samaa mieltä perussuomalaisten kanssa mutta kaikesta muusta en. En käsitä heidän tieteenvastaisuuttaan... sitä en käsitä.
      - Kulttuuripoliitikallan he haluavat vain ns. näköispatsaita, suomalaista realismia, sosialistisen realismin tilalle, ja kirjoja joissa "asiat kuvataa niin kuin ovet"...

      No voi vittu, olisipa kiva lukea sellainenkin kirja, vaikka mitä merkitystä silläkään olisi, en usko että mitään, höh.

      Poista
    6. "tietämättömyyttä tulvillaan oli... oi anteeksi, toivon etten oikeasti satuttanut sinua! Tiedän että rakastat Luontoa ja tiedät siitä paljon - monista asioista enemmän, kuin minä. - Sinähän sitä kameroinesi päivität, päivistä toisiin, minä vaan muistelen menneitä.

      Elämä 2020 on ihan eri asia kuin elämä 1976.

      Poista
    7. Oikeasti olen sitä mieltä (voiko ihminen mielestään olla 'väärää mieltä', ehkä?) että Iineksen luontokuvat ovat vuosi vuodelta vaan parempia. Ja miksi? Ensinnäkin siksi, että hän (olen pannut merkille!) kunnioittaa kuvaamaansa, ja toiseksi siksi, kun on hän (oi jumatsukka!) näiden vuosien aika kehittnyt myös kuvaajana!! - Aivan ihania fotoja.

      no on on on

      ps.en haluaisi loukata sua sillä että kehun sua. mutta kun totanoin... viitti puhua pötyäkään

      Poista
    8. Kiitos, mikis, kuviani saa kehua, se ei kiemurteluta vaan pelkästään ilahduttaa! Kuvissa nimittäin suurin tekijä on luonto itse ja sen tarjoamat kuvakulmat. Minä sitten vain napsaisen sopivalla hetkellä. En osaa ollenkaan riittävästi kamerani tekniikoita.

      Poista
    9. Näinhän se on, sen sinä pelkistät. Jos sinä otat vaikka pärstäkuvan ihmisestä, luonto senkin määrää millainen siitä tulee. Mutta kaikki kuvat evät silti ole yhtä hyviä: valot ja varjot ja kuvakulmat. - En oikein usko että kukaan syntyessään on seppä kamerankaan kanssa, nää oppii kun vuosikaudet harjoittelee.

      Poista
    10. Tottakai kuvaajan osuus on suuri, jos totta puhun. Se on jopa ratkaiseva. Kuvaajan täytyy nähdä yksityiskohdissa enemmän, mitä niissä oikeasti on. Muuten syntyy sävyttömiä postikorttiotoksia, teknisesti selkeitä, mutta lopulta vain jäljennöksiä.

      Poista
    11. Totta. Aivan totta.

      Ps. Itse en valokuvia ota. Paitsi joskus kännykkäkamerallani. Mutta voi paska kun niistä tulee aina huonoja, käsittämättömän huonoja.

      Pss. On tietysti väärin - aivan väärin! - että koet jonkun nimimerkin sun blogissasi koko ajan sua kalvavan. Itse olen sitä mieltä että "mitä erilaisempia ajatuksia, sen kivempaa", mutta nälviminen ei ole mistään kotoisin. Ymmärrän nyt Sua. (ketokäenminttuseni!)

      Psss. Ettei tulisi väärinkäsityksiä... Kauneinta mitä toiselle ihmiselle osaan sanoa, on, että sanon häntä 'ketokänemintuksi'. (huh, huh kun on noloa kun välillä sanoo ihan oikeasti mitä ajattelee, eikä kiemultele)

      Poista
  40. Hienoa, että tulit taas joukkoomme, Mikis! - Mankemangi on epäilemättä hieno mis, mutta ilkeä jankkaamisensa jo vähän tökkii!

    VastaaPoista
  41. Arvatkaa hei, äänestänkö seuraavissakin vaaleissa Brother Christmasia! - Juu, oikein arvasitte!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Riku tervetulotoivotuksista. Kiva ettet sinäkään ole vielä kokonaan palasiksi hajonnut, vaikka yrität. - Muuten, haiset tervalepälle?

      Poista
    2. Juu, tervalepälle ja teutorantille!

      Poista
    3. Kaikki ihmiset, joiden elämän alkuvaiheissa on ollut ongelmia, haisevat tervalepälle.

      Riku on selvinnyt ties mistä. (en tiedä) Hänen blogiaan "Päivän pannu" (yön ryypäänyt) ite ihmettelin. Sitten ihmettelin kommenttien vähäisyyttä: miksei tätä lueta kun tää on vitun hyvä. En tiedä, miksei. En tiedä montaa muutakaan asiaa. En tiedä?!

      Kirjaa "Kärpästen herra", joka jossain mielessä on muka "must" -juttu, en ole lukenut. Kai olisi pitänyt. (en usko). Telkkarista tuli tästä tehty elokuva, tuijotin sitä n. 12 -17 minuuttia, sitten suljin toosan. Ai miksikä? No, ko mun mielestä se oli tekohyvää höpötystä. (Sen lisäksi mun piti sanoa jotain muuta mutta mutta Pera soitti ja unohdin. Antaa olla.)

      Ps. Olen filmifriikki, olen katsonut helvetisti erilaisia filmejä, rakastan movieita! Voi, ei! Ja nyt rakkaat Pyhäkoulun uskollisimmat lukijat... ensiviikon lauantaina tulee sarjassa "tämän elokuvan ottaisin autiolle saarelle"...

      Jean Vigon L’Atalante.

      Suosittelen, jos olisitte suositeltavissa! Aivan ihan!

      Poista
    4. Mikis, vilpittömästi kumarran ja kiitän.

      Poista
    5. Ongelmallinen ihminen oot, mutta kukapa meistä ei olisi, en muista ketään. Se ei silti oo kivaa että sulle Riku aina välillä tapahtuu asioita (huoltomonttuun putoamisia, yms.) joita ei tarttis sulle tapahtua. Mutta näillähän me mennään, joo joo! - ps. kun aikoinaan luin sun arvostelun steinbeckista, ajattelin, ohhoh! onpas osuvasti juttu. - mutta ei sev väliä.



      Steinbeck, hieno kirjailija, eikös hän saanut jonkun palkinnonkin? Mutta hänkin hurahti jossakin vaiheessa kommunismiin... no, onneksi me, hänen lukijansa, olemme älykkäämpiä!

      Poista
    6. No juu, Steinbeckillä oli vaiheensa kommunismista johonkin ihan muuhun. Kirjojaan vain olen ikäni rakastanut.

      Poista
    7. Mikis, minä tykkään hölöttää, mutta aina kaipaan sinun tekstejäsi! - Vaikka oletkin tollane hölöttäjä!

      Poista
  42. Arvosta teitä - rakkaat lumppurit, silmänkääntäjät ja veitsenteroittajat - kun teidän kommenttejanne täällä luen. Itse kuulun ihmisheimoon joka pölisee liikaa, en voi sille mitään, olen introvertti. Uskonnosta ja politiikasta ei fiksu ihminen kuulema puhu, no jätetään nämä.

    Ps. Olen käynyt monessa maassa. Santoksessa (São Paulon esikaupunki äärellä meren, Brasiliassa) oli mulle kotoisa kuin Koijärvi. Olin n. 17 -v. No jaa, mikäs siinä. Ihmiset olivat paahtuneempia kuin Suomessa, jotkut ihan mustia, ja ne jutteli semmoista kieltä josta aina välillä poimin sanan ja parin, ja sit ne - etenkin naiset - sano että "sinähän puhut portugeesia yllättävän hyvin"... No en nyt tiedä, mutta hälläkös väliä. Poikuus kumminkin meni!

    VastaaPoista
  43. Kun muistelen menneitä en minä niitä siksi muistele että silloin asiat olivat paremmin kuin nyt, eivät varmaan olleet, mutta huomisesta en osaa sanoa mitään. Enkä tästä päivästä... koska... ei voi kirjoittaa preesensissä. Uskokaa ite! Huomenna vasta tiedät mitä sinulle mahd. tänään tapahtui, et ennen sitä. (Tai ylihuomenna. Tai sit kun poliisi rimpauttaa sun ovikellooss.... RIMP RIMP RIMP!)

    Älä ihmettele, elämä on Yllätyksiä täynnä. Jos tykkäät äläkä sitä ihmettele - syödä päivittäin Ylhäisten Näkkileipää, niin hampaasi joko kovettuvat (NIRKS) tai sitten ne katkeavt (NAKS.)

    VastaaPoista
  44. Soitin pari puhelua. (Onneksi minulla on jäljellä vielä numeroita joissa ei ole estoa "älä soita minulle mikis") Siksi sain höpötellä heidän kanssaan. Ilosaari ja sen Pielisen uimaranta, oi ei, Kirsti minut siellä pari kertaa pumppas tyhiin. (en vastustellut, paitsi vähän muodon vuoksi) Katsoimme elokuvan "Kuka pelkää Wirginia Wolfia", erittäin hyvä elokuva, mutta taas valuin pari kertaa... no, Kirstin nyrkkiin. (jos haluatte että asiat näin ilmaistaan). Festivaaleilla oli myös paikallislehden toimittaja, joku heikki turunen muistaakseni, joka otti minusta valokuva. - Yritin olla hymyilevän näköinen.

    VastaaPoista
  45. Lukekaa tästä kirjastojen kysymyspalstasta. Olen nyt liian kännissä, että linkittäminen onnistuisi.

    http://ripuli-suurimouhijrvierikoisnumero.blogspot.com/2012/03/kysy-vaikka-mita.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis nää on ihan oikeasti upeita juttuja!

      Poista
    2. Olin ylpeä, kun ymmärsin Rauno Räsäsen tuosta huvittuneen.

      Poista
    3. Kunpa kirjoittaisit jatkoa blogiisi, säännöllisesti. Pystyt kyllä siihen. Prse penkkiin ja tekstiä, siinä se on.

      Poista
  46. Joku teistä ihmettelee - aina joukossa on joku, joka ihmettelee - että miksi minä olen ei-julkkis vaikka tunne niin paljon julkkiksia? No siinäpäs se. Tunnen paljon ihmisiä joista osa myös tuntee minut; ikinä en ketään petä. Jos jotain inhoan, niin ihmisten tyhmyyttä. Toiseksi eniten minua ärsyttää juoruilu, no okei kai itskin siihen välillä sorrun, mutta kyllä se ärsyttää! Vitusti. - Ainakin enemmän kuin ps-suomalaiset, jotka hekin kieltämättä minua vähän ärsyttävät. Mutta sanoisin että ei sen enempää MTVn mainoskatkot, eli "aika kohtuullisesti sentäs"... no jaa, emmä tiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No juu, mutta minä tunnen kaikki julkkikset, vaikkeivat ehkä minua muista. Kerran olen nähnyt viinalle haisevan Sirpa Pietikäisenkin. On tästä jo aikaa, enkä nimikirjoitusta saanut.

      Poista
    2. Minäpä aikoinan näin miehen, joka näki Dingon. Yhdessä ihmettelimme.

      Poista
    3. Tästä hyvä ystäväni

      https://www.youtube.com/watch?v=9NHyo8jT_d0

      Juha Harri Vainio teki ns. iskelmän. (Mielestäni huonon. Mutta mielipiteeni on vain omani.)

      Poista
    4. Dingoa seurasi iso porukka pikkutyttöjä, jotka eivät päässeet konsertteihin, koska usein olivat ikärajoitettuja. Minä oli vahtimassa Rantasipin kokoustilojen ikkunoita, suoraan Dingon esiintymispaikan alapuolella. Etteivät yritä niistä sisään. Yksi tyttö alkoi minulle itkemään: "minun käy sinua niin kateeksi, kun saat olla Dingon kanssa sisätiloissa!" - Vitut minä niitä nähnytkään, samassa kusessa olin pikkutyttöjen kanssa siellä alaovilla.

      Poista
    5. No jaa, menin minä myöhemmin sisätiloihinkin. Dingot taisivat olla herrasmiehiä. Enkä kero teille, että yhessä myöhemmässä konsertissa Kummelin ovien takana oli jonot upeita naisia.

      Poista
  47. Teistä jotkut (= kaikki) haukutte Mankemangia. Jos hän on eri mieltä kuin te, joita on leegioittain; sekö todistaisi että olette oikeamassa? - Ei se näin mene, ystävät kalliit.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mankemangi on kingi, mutta haista sinä Mikis persereikäs!

      Poista
    2. Kukaan täällä ei ole kingi, eikä kukaan ole joko oikeassa tai väärässä.

      Mielipiteitä saa ja pitääkin esittää laidasta laitaan, mutta itse toivon, että se tehtäisiin rakentavaan ja toisia kunnioittavaan sävyyn, ei ketään, etenkään bloginpitäjää jatkuvasti kalvaen. Silloin yritetään kaataa koko blogia, mikä on käsittämätön teko.

      Jos joku saa toisilta sanan säilästä takaisin, katsokoon peiliin ja miettiköön, kohteleeko kirjoittajia kunnioittavasti. Ei kukaan voi olla täällä niin oikeassa, että se antaa luvan ylimielisyyteen muiden ajatuksia kohtaan.



      Poista
    3. Ei kuulu repertuaariini toisten anus-aukkojen haistelu. Mutta itse jos tykkäät semmosesta niin mikäs siinä.
      (haukotus) Mennääpäs kuule maate. Ilta hämärtää jo.

      Poista
    4. Mankemagi imeköön itseään, Iineksen kiusaaminen saa loppua!

      Poista
    5. Anteeksi Mikis, olen huono näissä sanoissa!

      Poista
    6. Anteeksi aina annetaan, kun pyydetään. Mutta nukutaan ny välillä, oi veikkoseni. (haukotus)

      Poista
    7. "Yritetään kaataa blogia." Onko tämä joku agendablogi, joka kaatuu vastaväitteisiin?

      Poista
    8. Mankemang, nyt teeskentelet viatonta. Tiedät hyvin, että kyse ei ole vastaväitteistä, joita arvostan ja jopa odotan, koska vain siten asiat nähdään laajemmin.

      Kyse on tavasta jolla vastaväitteet esitetään. Sinä menet lähes heti henkilökohtaisuuksiin, ilkeään ad hominem -argumentointiin, ja rakennat joistain ennakkoluuloistasi ja oman agendasi tuottamista kaavoista ja korttipakoista olkiukkoja, jotka eivät pidä paikkaansa. Harrastat julmaa ikärasismia, viittaat usein pilkaten ikääni, käytät sanoja vanhus, muori ja viittaat houreisiin. Sinäkö siis rasismia vastaan?

      Poista
    9. Älä kalva siis minua, vaan esitä rakentavia omakohtaisesti esitettyjä perusteita asiasta. Älä rakenna luuloistasi minulle maailmankuvaa, joka on minulle outo ja vieras, tyhmäkin. Näin osoitat vain ajattelukykysi puutteet. Älä tuo tänne laurahuhtasaaria tai teuvohakkaraisia, sillä eivät he kuulu minun ajatuksiini. Älä täytä tyhjiä aukkoja ennakkoluuloillasi. Älä heitä tänne linkkejä, vaan omia sanojasi. Linkit eivät keskustele, etenkään englanninkieliset.

      Poista
    10. Poistin alempaa pari kommenttiasi, koska sinulle ei taida mennä sanomani perille: En halua blogiini persupohdintaa, en Ano Turtiaisia enkä äärioikeistolaismainintoja. Kukaan täällä ei puhu niistä, sinua lukuunottamatta. Ei täällä ole hommafoorumilaisia. Hajaannu.

      Poista
  48. Pöyristyminen vain pöyristyy!

    https://www.npr.org/sections/live-updates-protests-for-racial-justice/2020/06/29/884881853/facebook-boycott-grows-ford-joins-coca-cola-starbucks-and-other-brands?utm_medium=RSS&utm_campaign=business&t=1593465880130

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vittu Mankemangi, oletko noin tyhmä ja perusilkeä, vai näytteletkö vain. Mikä sinua kalvaa, selitä se tässä selvästi, annamme kaikki anteeksi, kun saamme kuulla henkilökohtaisen tragediasi!

      Poista
    2. Tutkimusten mukaan keskustelujen hyperlinkkejä avaa vain harva. Minä en avaa koskaan, jos joku korvaa sillä puheenvuoronsa.

      Katson mieluummin Hyacinth Bucket`n touhuja näin aamun piristeeksi, vaikka osaan ne ulkoa.

      Poista
    3. Niin, lisäsin linkin aiempaan kommenttiini liittyen, koska edellinen ei näyttänyt toimivan. Siitä olisi nähnyt, kuinka suuret amerikkalaiset brändit ovat pöyristyneet sosiaalisen median jättien haluttomuudesta suitsia äärioikeistolaisten vihapuhetta. Odotan että Bloggerkin tulee vielä listalle.

      Poista
    4. Mankemangi, ole ystävällinen ja harrasta välillä "rakentavaa ritiikkiä". Sillä pääsee pitemmälle. Ja kyllä me tiedämme - ei sinun sitä tarvitse jatkuvasti todistella - että olet fiksu. (koska et ole tyhmä)

      Poista
    5. Tyhmä et ole mutta välillä hölmö. Eri asioitahan nämä ovat - tyhmyys ja hölmöys, mutta jännää että ne jossain yksilössä liimautuvat (= laminoituvat) saumattomasti yhteen. äsch

      Onnea, onnea kaikille! Kohta tulee taas Joulu.

      Poista
    6. Ei pitäisi rakentaa toiselle keskustelijalle oletettua kehystä, häkkiä, johon koettaa tämän vangita ja hallita tätä keikuttamalla häkkiä. Tämä on sinun taktiikkasi minun suhteeni, Mankemangi.

      Olet rakentanut minulle itse oljista pykäämäsi häkin, johon kuuluu persuus, homofobia, islamfobia, äärioikeistomielisyys, ylipäänsä ääretön suvaitsemattomuus ja tyhmyys.

      Tämä kaikki, vaikkei kirjoituksistani löydy yhtään persuuden tai Halla-ahon kehumista, ei yhtään homofoobista, islamfoobista tai äärioikeistomielistä lausuntoa.

      Ne ovat sinun päässäsi, Mankemangi ja syntyvät lukiessa väistämättä syntyvien tyhjien aukkojen täyttämisestä omilla ennakkoluuloillasi niissä kohdin, joissa joku ei yhdy suvaitsevuuden ylistyskuoroon, vaan kritisoi vaikkapa maahanmuuttoasioita. Jos joku puolustaa persua, tai Juha Mäenpään syytesuojan poistoyritystä, hän on tietenkin äärioikeistolainen persu ja taatusti hommafoorumilainen islamfoobikko.

      Vielä uusimmissa kommenteissasikin vedät jostain äärioikeistolaisen vihapuheen kehiin ja viittaat ilkeämielisesti Bloggeriin. Kenties teet nyt Bloggeriin ilmiannon tästä äärikoikeistolaisesta homofoobisesta persublogista? Enpä totisesti ihmettelisi.

      Yksi blogin kaatoyritys tapahtui jo aiemmin, kun henkilötietoni ja blogitietoni jaettiin taloyhtiön postilaatikkoihin - muistanette tapauksen.

      Poista
    7. No voisitko sanoa jotain Fordin, Pepsi, Coca-Colan jne. kampanjasta? Onko kysymys vihervasemmiston pöyristymisestä?

      Poista
    8. "Mutta nykypäivän noitavainot eivät lopeta vihaa eivätkä kamaluuksia – ne lisäävät niitä ":

      Poista
    9. Canterburyn arkkipiispa Justin Welbyn mukaan kirkon pitäisi harkita uudelleen Jeesuksen kuvaamista valkoisena miehenä. Näin keskustelu etenee.

      Poista
    10. Näinhän lehdessä luki. Kyllä kirkonmiehiä kannattaa uskoa. Meilläkin on hienot piispat.

      Mitä väriin tulee, luulin ettei sillä ole väliä. Vaan asiaan - omien tietojeni mukaan Jeesus on jo aiemmin todistettu ruskeaihoiseksi. Minulle ihonväri on yksi hailea. Tärkeintä on sanoma, joka on kaunis.

      Poista
    11. PS Ehdotan patsasta Irja Askolalle.

      Poista
  49. Kun kukaan ei puhu mitään - nyökkäillään vaan kohteliaasti toisillemme - niin eihän siinä älykköä idiottista eroita. Millään.

    Se on sama asia että kaikenväriset (siis myös kirjavat) kissat pimeässä ovat mustia.

    kirj. nimimerkki
    "häpykukkulatkin ovat vain kumpareita"

    Ps. Rouva Maija-Liisa Majanlahti, hyvä näyttelijätär, jo edesmennyt (Mikko Majalahden vaimo, edesmennyt hänkin) levitti minusta huhua Tampereella että olen "tyhmin ihminen mitä hän ikinä on tavannut"... Voi voi mihin suppeaan ihmisryhmään hän eläessään ehtikään tutustua! (täytyy sanoa, kun ajattelee)

    VastaaPoista
  50. Ihmiset - koirista puhumattakaan - ovat laumaeläimiä.

    nää tykkää toisistaan

    (keskimmäinen viedeo. on ylempi ja alempikikin hyviä)

    VastaaPoista
  51. Jos itse kirjoittaisin blogia (josta Taivas minua varjelkoon!) ja joku minua siinä kommenteillaan koko ajan nälvisi, kysyisin kyllä että 'mikä ongelma sulla oikein on?'. Odottaisin myös vastausta. Ja hei, olisin hyvin empaattinen häntä kohtaan. Mutta jos vastausta ei kuuluisi, panisin tyypin (ZIUUUUUHHH) roskakoriin. - Siellä saisi räpistellä.

    Ps. Peran kanssa menemme tänä kesänä Viron Setomaalle. Siellä on Räpinä-niminen kauppala, tai kaupunki, jossa on paperitehdas. Käymme tsiigaamassa. - Sinne sisälle pääsee vain kutsuttuna (luin Googlesta) mutta kyllähän me, kaksi paperi-insinööriä, äkkiä sinne itsellemme kutsun järjestämme. Älkää epäilkökään!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos kirjoittaisit äärioikeistolaista blogia, kävisin sielläkin torpedoimassa hulluja väitteitä. Loukkaantui sitko henkilökohtaisesti keskustelusta?

      Poista
    2. Et sinä mitään väitteitä torpedoisi. Sehän tässä vikana onkin, kun et pysty asiakeskusteluun, et puhu asiasta, vaan hyökkäät ihmisen persoonan kimppuun syyttäen häntä luulemistasi asioista käyttäen lyömäaseina hänen ikäänsä tai muuta, jonka olet heikkoudeksi havainnut. Tämä siitä huolimatta, että taidat itsekin olla jo työelämästä sivussa.

      Poista
    3. Henkilökohtaisista mielipiteistä - olkoot mitä tahansa - en tietenkään loukkaantuisi. (edes henikisesti) Mutta valheuutisia eli disinformaatiota en blogissani sallisi. Tämä olisi ehdoton Ei. Tarkoituksenhakuiseen propakandaan suhtautuisin kuin... kissa kuumaan puuroon. Että tuo tuota mieltä on hän, no olkoon si. - "Kyllä maailmaan mahtuu, ja viita vetää paskaa". (suomal. trad. sananlasku, ei itsekeksimäni)

      Poista
    4. Kukaan ei ole loukkaantunut mielipiteistäsi, Mankemangi, ja tiedät sden kyllä. Sinun ajatuksesi ovat aivan tavallisia vasemmistolaisajatuksia, joita kyllä mahtuu maailmaan.

      Niitä voisi mainiosti esittää rakentavasti ja ystävällisesti, ei muista ihmisistä olkirakennelmia tehden ja luulosairaasti.

      Ihmettelen suuresti, miksi et mene johonkin äärioikeistolaiseen blogiin kirjoittelemaan. Tämä blogi ei muutu sellaiseksi yhdestäkään sinun leimakortistasi.

      Poista
    5. Asiakeskustelu käy vaikeaksi, jos puheenvuoroja poistellaan mielivaltaisesti.

      Poista
    6. Kannattaa miettiä, että pysyy asiassa eikä esitä olemattomia väitteitä.

      Poista
  52. Oikean insinöörin - Tapsan - ajatuksia aina välillä kaipaan. (niissä on tähtien välistä avaruutta)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ... "avaruutta" ... Tottakai avaruudessa on avaruutta, en minä sitä takoittanut, tarkoitin jotain että atomien välistä tuntematonta mustaa energiaa, tai jotain muuta sellaista. Tai enää en ole oikein varma mitä tarkoitin..? (Jotain lämpöenergian säilymisestä tarkoitin. En entropiaa. Mutta olen aika kouliintumaton ajattelemaan näitä asioita. - Ikuinen oppikoululainen!)

      Poista
  53. Niin minäkin. Tapsassa on selkeyden lisäksi avaruudellisia ulottuvuuksia. Taitaa miekkonen olla tekniikan tuolla puolen jossakin korvessa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivottavasti Torrolla, Tammelassa.


      Ps. Tampereen Työväen Teatterin taloa sanottiin TöötTöötTaloksi. Se piti sisällään n. viisi kapakkaa ja kaksi Kabinettia. - Tulipa tutustuttua.

      Poista