11.4.2024

Perintö Peräkylän Kissayhdistys ry:lle?

 


Tällaisissa opiskelijabokseissa opiskeltiin 70- ja 80-luvun akateemisissa piireissä. Pieni huone, jossa seinän vieressä oli puinen laverisänky ohuehkolla patjalla ja chenille-päiväpeitteellä, joka tosin oli jo luksusta - omani Turun ylioppilaskylässä oli ruohonvihreä. 

Ikkunan alla oli kirjoituspöytä ja yksinkertainen tuoli, joka ei pyörinyt ja jossa ei ollut säätämisvaraa eikä aina selkänojaakaan. Kirjoituspöydällä saattoi olla kirjoituskone, jos opiskelija oli onnekas tai saanut apuja kotoa. Keskellä kattoa oli lamppu, lattialla kotoa tuotu matto. Seinillä oli julisteita ja itse tehtyä kollaasitaidetta. Omalla  juuttiseinälläni oli vasemmalla Che Guevaran punainen juliste, keskellä Marimekon  vihreä Kaivo-kangas katosta lattiaan. Oikeassa reunassa oli sanomalehtiotsikkoja  repimällä koostettu värikäs kollaasitaulu. Muistan yhden repimäni lehtiotsikon vieläkin: The Computer gets the Answer.

Huoneeni Turussa  oli kuvan kaltainen pieni huone, keittiö oli yhteiskeittiö käytävän päässä, ja keittiössä oli yksi liesi ja jääkaapissa jokaiselle asukkaalle oma pieni lokero. Keittiön nurkassa oli yhteisesti ostettu käytetty televisio. Huoneissa oli pieni vessa, jossa oli suihku, mutta ei pesukonetta. Pyykit pestiin käsin vessan altaassa - en ainakaan muista mitään talon pesulaa. Käytävän toisessa päässä oli seinässä yhteispuhelin, johon joku aina vastasi ja huusi sitten halutun henkilön puhelimeen.

Asumistukea ei opiskelija saanut, vaan maksoi vuokransa suoraan opintolainastaan, jollainen oli kaikilla opiskelijoilla. Opintolainan suuruus oli noin 3 500 markkaa vuodessa ja sitä nimitettiin opintotueksi. Myöhemmin opintotuki alkoi olla varsinaista vastikkeetonta tukea nykyisessä muodossaan, ilmaista rahaa,  ei siis korollista velkarahaa.

Helsingin Sanomista luen tänään  juttua, jossa muuan yksinhuoltaja suree asumistukensa laskemista 200 eurolla. Hän asuu 14-vuotiaan poikansa kanssa kolmiossa ja joutuu nyt muuttamaan pienempään asuntoon, jotta hänen ei näin tarvitse tinkiä poikansa elintasosta. 

Tilanne on tietysti surullinen, kun se osuu ihmiseen näin. Alempaa artikkelista luen, että yleisimmin asumistuki laskee 70 - 140  euroa kuukaudessa, sitä enemmän, mitä isommassa tai keskeisemmässä asunnossa asutaan. Opiskelijoilta, työttömiltä ja yksin asuvilta asumistuen lasku HS:ien artikkelin mukaa on 71 - 81 euroa kuukaudessa, muilla ryhmillä enemmän. 

Ihmisestä, joka on ikänsä tottunut tyytymään siihen, mihin itse pystyy vaikuttamaan, tuntuu oudolta etupäässä se, että asumistukia on maksettu näin paljon ja laajoille ryhmille kuin nyt ilmenee. Sanotaan jopa, että korkeat asumistuet ovat hyödyttäneet eniten asuntojen vuokralle antajia, jotka ovat voineet nostaa vuokria tukien vuoksi. Näin tukirahat ovat osittain valuneet vuokranantajille.

Sanotaan myös, että yliopistokaupungeissa on opiskelijoiden soluasuntoja tyhjillään, kun ne eivät kelpaa yksiöitä kantakaupungista haluaville nuorille. Minun aikanani näistä ylioppilaskylän soluasunnoista ja pikkuhuoneista kilpailtiin. 

Sokerina pohjalla - nyt nämä nuoret isänmaan toivot haluavat puuttua eläkkeisiin, koska heidän oma elintasonsa laskee niiden vuoksi eivätkä he itse tule saamaan yhtä suuria eläkkeitä. 

Suuret ikäluokat joutaisivat kuolla pois kiireesti. Näille valittaville lapsille ja lastenlapsille ei tule mieleen, että ne asunnot, metsät ja mökit jäävät heille. Ellei sitten eläkeläispolvi suivaannu ahneisiin nuoriin ja määrää perintöään Peräkylän Kissayhdistys rylle.


181 kommenttia:

  1. Luxuskämpältä tuo minusta vaikuttaa. Marimekon (?) verhot, karamellilamppu ja tyylikäs matkakirjoituskone, ja vielä kalustukseen (?) kuuluva aikaansa seuraava (koska tutkii sanomalehteä) kundi sohvalla! Mitäpä sitä yksinäinen naisihminen muuta voisi toivoakaan… tai en tiedä, kun en nainen ole. Ja muutenkin akateeminen opiskelijaurani loppui jo keskikouluun. Mutta kyllä minä kuule silti Turunkin yliopiston opiskeluasunnoissa olen käynyt, Nylundin Eeron kanssa kävimme, mutta siitä en mitään muista, kun Nyla(kin) olin niin juovuksissa. Helsingissä olin Lanksun vieraana Domus Academican eli Domman asunnolla ja herättiin siellä yhtenä aamuna krapulassa. Eikä tipan tippaa missään. Niin se kolmas tyyppi meistä - Mikko nimeltään kanssa - näki ikkunasta että siinä vieressä rakennetaan kerrostaloa ja totesi että "duunareilla on aina viinaa jemmassa"... ja ampaisi ulos. Kohta se tulikin takaisin vajaan Koskenkorvapullon kanssa ja saatiin siitä maukas aamupala kaikille. Tampereen Teiskontien (vai Sammonkatuko se oli... ei kun Teiskontie) opiskelija asunnoilla olen saanut pari kertaa pillua ja kerran nyrkistä silmään, niin että se meni ihan mustaksi. Ja Messukylän opiskelijakämpälle kun kerran menin tervehtimään yhtä kaverini - joka sillä aikaa oli elokuvissa - vaimoa, niin sinne saatana paukahti kaksi jehovanuskovaa. Ja siinä sitten äkkiä seurusteltiinkin nelistään ja pamplattiin paskaa. Jyväskylän opiskelijaravintola Ilokivestä minut poimi kerran yks tyttö viereiseen Alvar Aallon piirtämään kämppäänsä kahville. Mutta hän oli hyvin masentunut, juotiin kahvia ihan oikeesti ja keskusteltiin hänen ongelmistaan, ja olin surullinen siitä, että en osannut häntä mitenkään auttaa, ainoastaan kuunnella. Oulun ja Kuopion yliopistoasuntoloissa en ole käynyt, en ainakaan muistaakseni, mutta yks mulle tuttu mun ex-tyttöystävä Oulussa professorina toimi. Huomasin, kun googletin.

    Niin, ja mitä tulee siihen, että nuoret valittavat eläkeläisistä, niin olen pannut merkille että myös eläkeläiset valittavat nuorista. Ja vähintään yhtä paljon. Enkä ymmärrä miksi koska… ovathan he itse olleet aikoinaan nuoria, ja heidän pitäisi ymmärtää. Kun taas nuorista harva on ehtinyt olla eläkkeellä päivääkään, niin miksi juuri heidän… No, niin, antaa olla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Roima Rullakonvaara17 huhtikuuta, 2024 15:43

      En kelpuuttaisi. Haiseva teryleenilujitteinen työtäpakoileva hiusmalli pois punkalta saatana ja sassiin paikalle desauspartio reppuruiskuineen. Uskomattominta ikinä!

      Jotain uudempaa rakennusta kehiin selkeesti siis.

      Poista
    2. Ei ole tuo hiusmalli teryleenilujitteinen, vaan ilmiselvästi vakosamettihousuinen lääketieteen opiskelija. Tuohon aikaan vain duunarismiehet pukeutuivat teryleeniin ja kauluspaitaan, kaikki muut kulahtaneisiin materiaaleihin ja erikoisesti samettiin. Tukka oli mallia taka ja sivu ja parta kuului asiaan, jos mieli älyköstä käydä.

      Poista
    3. Kyllä ei ole lääkikseen päässy. Mummo pannu ottamaan peilin. Kuvakirja on Kaikkien maiden kansakoulun kartasto joka tuli Maailman ihmeet -kirjasarjan kylkiäisenä ja jossa ei takuulla ole edes neekerityttöjen tissejä. Ilmankos käsissä tärisee HOASin läsy jossa itsekehulla ei ole lakisääteistä kattoa. Partaa ei ole koska se ei kasva, siksi mummon peili on vittuilua. Luulitte vissiin että poitsu lukee pappisseminaarissa? Ei muuten lue. Poitsu miettii miksi naapurin puolelta kuuluu laverin narinaa tuntitolkulla ja haju käytävässä muistuttaa vanhan kissankusen hajua vaikka siellä ei ole kuin kaksi mustiin pukeutuvaa eläinlääkiksen tyttöä paikalla, ne joilla on aina meikit poskella ja polkkatukka ja jotka soittavat aina alakerran baarin jukeboksista Jeannetten por que te vas:ia. Kirjoituskoneessa ei ole värinauhaa, sen vei naapuri - lainaksi vain, lähti käymään pankissa. Taksilla.

      Poista
    4. Puoliksi poltettu vallattu ikunaton hylätty rakennus on onnen omiaan ensimmäiseksi opiskelukämpäksi, erottelee heti pulloja keräämällä teltan hankkineet ynisevistä hytisijöistä. Ostoskeskusväkivallakolta napatulla sumuttimella voi käydä ostoksilla jos liikenee aikaa ja lipuntarkastajapartioilla niitä näkee myös joten pidetääns silmät auki ja edetään vakaasti kohden kansalaisyhteiskuntaa jossa kaikilla on oikeuksia ja pulaa vain uusien oikeuksien keksijöistä. Neljä kalapuikkoa kolmen sijaan vaativa koululainen on lahjakas ja merkillepantava yksilö joihin on satsattava ja järjestettävä eriyiskoulutusta. Vallitseva systeemi tuottaa heikkoja rääpäleitä joiden elättäminen heikentää puolustuskykyämme ja vahingoittaa meitä kansakuntana.

      Poista
    5. Hehh ehheheh ehheeh... (samperi) ... heheh he... huh.

      Poista
  2. Tavallaan tuo kuvan kämppä olikin silloista luksusta, parasta, mitä opiskelija voi saada. Siksi tuommoisiin olikin Turussa kova tunku, ja ne menivät kuin kuumille kiville. Muistan hankkineeni kämppään vain okran väriset verhot, ja tietenkin kotoa toin liinavaatteet ja muutaman astian. Ja tietenkin sen kirjoituskoneen. Myöhemmin toin kämppääni sähköpannun, jolla halusin keittää vettä kahvia varten huoneessa. Kun liitin sen töpselin sähköverkkoon, kuului räsäys ja koko kerroksen sähköt pimenivät. Häpeä oli valtava, sillä huoneessa ei olisi saanut olla sähköisiä keittiökoneita. Tämä kuuluu sarjaan Elämäni Suuret Häpeähetket.

    Siis nuorethan ovat kivoja. Juuri siksi ihmettelenkin, että ne eivät tykkää eläkeläisistä.

    VastaaPoista
  3. Rillipää Riitikko11 huhtikuuta, 2024 16:47

    Perinnöksi saamisiin sisältyy kaukolämpö, sähkö ja suihku- ja saniteettitilat joita ei ole ollut kuin n. 70 vuotta. Neljäkymmentä vuotta taapäin ne olivat rahanarvoisia ja mahdollistivat opiskelun käsiä käyttämättä, hien haisematta ja hengästymättä.

    Vuosittain n. 17 % asevelvolisuuttaan suorittamaan määrätyistä hylätään palvelukseen kelpaamattomina.
    Yhä useammin syy on heikkokuntoisuus, ruumiin, mielen tai molempien. Tätä kutsutaan vapautukseksi asepalveluksesta.

    Osa asevelvollisista taas ei tahdo palvelukseen, yleensä heille annetaan kaksi vuotta aikaa miettimiseen ja uudelleen ilmoittautuessa seuraa yleensä vapautus, siis omasta halusta.

    Oppivelvollisuusikä on 7 - 16 ikävuotta.

    Huomaatteko mikä yhteyden muodostaa?

    VastaaPoista
  4. Minä ainakaan en ole ajatustenlukija, Rillipää Riitikko. Merkittäviä osia yhdistelyä varten puuttuu. Pitäisi myös tietää, mistä yhteydestä mahdat puhua.

    Mutta puhut hien hajusta. Tämähän on aromi, joka on kadonnyt nyky-yhteiskunnasta. Kukaan ei enää haise hielle, kiitos deodoranttien tehokkuuden ja arkipäiväistymisen kaikkiin yhteiskuntaluokkiin. Hien haju oli joskus suurikin ongelma ihmiselle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ärräpäällikö Älykkö12 huhtikuuta, 2024 11:16

      Sinun herttaisessa tapauksessasi se on ikävä kyllä Magis, Magyar Feher Bor.

      Poista
    2. Tuskin on ehdottamasi. Mikään ei ole kamalampaa kuin makea valkoviini. Tai puolikuiva.

      Väittäisin, että meikäläisen tapauksessa kyseeseen tulee kuiva, hyvin kuiva Chardonnay. Tms. Teikäläiselle heittäisin eteen irlantilaisen whiskyn. Ollenkaan tuntematta alkoholeja tai edes alkoholikulttuuria. Mutulla mennään.

      Poista
    3. Oksulääke! Rooibostee ja hunaja, vaarallisen työn polttoaine.

      Poista
  5. En minä haluaisi olla liian jyrkkä, mutta näin jälkikäteen voisi jälkikäteen antaa kuolemantuomiota kaikille tuollaisen muodin ja monille 70-luvun muotoilun tekijöille. - Jumalauta, Kunpa joku jeesus olisi armahtanut meitä Marimekolta ja Marjatta Metsovaaralta, jonka tehtaalla Urjalassa jonkun aikaa asuimme. - Sairastuihan sitä kaiken maailman isoista kukkasten kuvista moni kovempikin kasvo eikä mielenterveydeltään terveenä säilynyt kukaan Ratian raitapaidoista. Luultavasti John F. Kennedykin ammuttiin, koska Jacqueline sortui marimekkkoihin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Älyjättövanahavaintalaitos12 huhtikuuta, 2024 11:23

      .. ja Rikun yhteyden todellisuuteen tekee iltaloma-annos joka on jo perinne: 13 - 14 A-olutta vajaassa kuudessa tunnissa ennen klo 01.20 ja takaisin punkkaan koska aamulla onneksi sataa ja kympin marssi ei tunnu kuin kolmenkympin marssilta tai päinvastoin riippuen siitä saiko vai saiko pelkän puhelinumeron.

      Poista
    2. Ihmettelen itsekin, mistä sain rahat opiskelijana silloisiin Marimekko-ostoksiini. Minulla oli Marimekon mekkoja ja jopa takki. Tuo oli muutenkin aikaa, että nuoret naiset käyttivät enemmän hameita kuin housuja. Ja Marimekko oli kultturellien naisten kaapu. Hiukset pitkät, jakaus keskellä päätä, silmissä tummat kajalit ja pinkki huulipuna. Ja sitten mentiin hurmaamaan opiskelijapoikia.

      Poista
    3. Siis kotoa en pystynyt saamaan rahaa, ainoastaan ruokaa saimme siskon kanssa, kun kävimme joka toinen viikonloppu äidin luona. Äiti oli tehnyt valmiiksi ison kattilallisen lihakeittoa. Oli muuten hyvää hapanleivän kanssa.

      Äiti muisteli usein vanhoilla päivillään, miten nälkäisinä tulimme aina kotona käymään. Totta se olikin. Minähän jopa varastin kerran kämppiksen jääkaapista kinkkuleikettä, kun syömisen himo ylitti moraalini. Jouduin kiinni varkaudesta ja sain anteeksi polvistumalla pyytämään Jeesukselta anteeksi, tämän uskovaisen kämppiksen pyynnöstä. Aika vähällä selvisin.

      Poista
    4. Rämäpäällikkö15 huhtikuuta, 2024 17:18

      Tosiaan, vähällä, meinaatko?

      Opiskelutyyppinen typelö istui jääkaappini eteen ja aloitti ruokailun. Kesto vajaa 10 min. ja kysyi löytyiskö röökiä. Harmitti etten nähnyt kuinka totaalitiskaamattomuuden opinnäytetyö valmistui.

      Dialogi:

      - onksul safkaa?
      - kato sieltä
      - rouskis-mussun-ähm-röyhp kiitti!

      Poista
  6. Aurinko paistaa!
    Pekka Pouta on peloitellut hyytävästä kylmyydestä ensi viikolla! Pitäisiko uskoa? Jo tulleille muuttolinnuille se uutinen ei ole hyvä.
    Siilejä ei ole vielä näkynyt. Mietin, pitäisikö latoon viedä varuilta vedessä liotettuja kissanmuroja. Yöpakkasissa jäätyvät nekin.
    Tuli mieleen sekin, pitäisikö paeta kylmyyttä kaupunkiasunnolle, kun mökillä saa paahtaa kamareissa jatkuvasti sähköpattereita koleuden vuoksi. Luntakin on kasoissa pihalla vielä korkeat vallit.
    Toki paljon on täällä pääsiäisen jälkeen lumet sulaneet, mutta lumisateita on lisää ennustettu.
    Tulee eittämättä mieleen ilmaston muutoksen oletetut suuresti vaihtelevat sääilmiöt. Euroopassa on jo ollut helteitä, mutta sielläkin ennusteen mukaan arktinen kylmyys virtaa sinnekin.
    Vanha kansa kyllä tiesi, että kevät keikkuen tulevi.
    On voinut muutamana päivänä istua naama aurinkoon päin aitan terassilla.
    Lukaisin jostakin lääketieteen julkaisusta someen linkitettynä, että vain puolet verenpainelääkitystä saavista saavuttaa tavoitearvot.
    On myös heitä, joilla eivät auta verenpaineiden alentamiseksi edes useammat verenpainelääkkeet.
    Ja eipä ko. lääkkeet taida estää läheskään kaikkia aivo- tai sydäninfarkteista?
    Elintapamuutokset unohtuvat ilmeisesti, kun saa lääkityksen.

    Minä olen sinnitellyt ilman, vaikka jo yksi lääkäri suositteli ja toinen oli määrännyt tietämättäni painelääke reseptin. Omakannasta sen huomasin. En ole käynyt apteekissa. Enkä vieläkään käy.
    Pelannenko venäläistä rulettia?
    Ko. artikkelissa olivat arvot 140/90 vielä hyväksyttävät, jos muita mainittuja riskitekijlitä ei ole. Alapaine ei minulla koskaan vielä yltänyt ysikymppiin.


    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varhain kyllä aloittelet mökkikautta, Noora. Ja vielä sähkölämmitystäkin käytät! Miltähän se lasku näyttää?

      Itse vaihdoin mökkisähkön pörssisähköön, kun sähkölaskut alkoivat viime kesänä huidella pilvissä. Vaan voikohan pörssisähköönkään luottaa, kun välillä sekin on havaintojeni mukaan huippukallista. Meilläkin on mökillä sähköpatterit, mutta osa niistä ei toimi, ja kylmällä pidän kyllä elävää tulta vireillä keittiön hellan pesässä. Hormi on keskellä taloa ja lämmittää koko talon.

      Meillä on suvussa kaikilla verenpainelääkitys. Itsellä ollut samat pillerit monta vuotta. En tiedä, onko ihannelukemissa, mutta näillä mennään. Harmillisinta on se, ettei saa syödä lakritsia, joka on mielikarkkini. Lakritsi nostaa verenpainetta.

      Poista
    2. Lakritsia tekee joskus mieli ostaa, kun näkee niitä kaupassa. Yritän välttää, sillä pussillinen ei kauan säily, jos niitä mukaan tulee. :)
      Tuvan hellasta saa hyvin lämpöä, eikä sähkölaskut vielä ole vieneet konkurssiin aiempina keväinä ja syksyinä. Pörssisähköjen kanssa emme viitsi pelata.
      Perusmaksu ja siirrot ovat laskuissa suurimmat summat. Ne on pakko maksaa, vaikka kulutus ei päätä huimaisikaan, jos aikoo sähköyhtiön sähköä käyttää.

      Suolakurkut, suolasienet ja leikkeleet maistuvat tässä huushollissa, mutta eivät niinkään minulle.
      Käytän todella vähän suolaa, mutta eipä se ole ainut syy verenpaineen aiheuttajista.
      Iän myötä elimistö muuttuu, ja muut sairaudet vaikuttavat arvoihin.

      Poista
    3. Lakritsiahan ei voi syödä vain yhtä palaa tai patukkaa, pitää ottaa ainakin kaksi, ja siitä sitten huomaamatta vielä yksi. Kunnes se pussin pohja alkaa näkyä..

      Hassulta tuntuu maksaa talvellakin niitä sähkönsiirtomaksuja liittymästä, joka on kiinni, ja vain kesällä auki ja käytössä. Mikähän siinä talvella siirtyy.

      Tässä mökin pörssisähkössä on hauska katkovahti. Se ilmoittaa tekstiviestillä kännykkään, jos sähkö katkaistaan ja kytketään taas päälle. Tämä tulee talvisinkin. Juuri eilen tuli Vakka-Suomen Voimalta tällainen tekstari.

      Suolan olen onnistunut hyvin poistamaan ruokavaliostani. En lisää koskaan suolaa mihinkään keitinveteen enkä ruokaan, normaalin perusmaustamisen lisäksi. Esimerkiksi perunoiden keitinveteen en laita suolaa enkä munakkaaseen enkä keitettyyn munaan. Mausteseoksista kannattaa katsoa, ettei niissä ole suolaa.

      Poista
    4. PS Suolasta vielä se, että miksi kummassa juustot ovat ylisuolattuja, samoin leivät? Niissä pitäisi olla suolaa alle yhden prosentin. Tämä ylisuolaisuus käy suomalaisisten kansantautien vuoksi vaaralliseksi.

      Toisaalta on niinkin, että liiallinen nipottaminen ruoastakin lisää verenpainetta.

      Poista
    5. Totta. Tosin leivissä yrittävät valmistaa myös vähemmän suolapitoisempia. Yritänkin opetella nauttimaan aamiaisleivän tilalla vahäsuolaisen kaurapuuron.
      Joka lähtöön on terveyttä edistäviä ohjeita. Vaatii tahdonlujuutta ja päättäväisyyttä muuttaa edes vähän ruokatottumuksiaan.
      Eräs ohje lupasi puhdistaa verisuonet: Pitää juoda kaksi viikkoa sitruunamehun, ( 2, 5 dl) raa'an inkiväärin ja valkosipulin seosta. ( iteelusikalliset Sitten viikon paussi ja toiset kaksi viikkoa vielä ko. juomaa.
      Vahva uskokin voi parantaa, vaikka saisi lumelääkettä.
      Voi olla, että mainitsemaani ohjeeseen kuului myös hunajaa. Aika tuhtia juomaa, jos raakana pitää tuo sitruunamehu saada alas.
      Pitäiskö kokeilla ? :)

      Poista
    6. Juu. Stressi, pelko, yms. nostavat verenpaineita. Minulla ainakin, kun valkotakki-lekuri mittaa.

      Poista
    7. Mittari on kotona, mutta en mittaa koskaan. Minua pelottaa, mitä sitten teen, jos lukema onkin korkealla. Täällähän sulkeutuu terveyskeskus arkisin jo neljältä ja viikonloppuisin se on kiinni. En jaksa stressata! Syön pillerini ja terveydenhoitaja mittaa kerran pari vuodessa. Se minun paineistani..

      Poista
    8. Kotona on kaksikin mittaria. Ranne ja käsivarsi-sellaiset.
      Mittailen silloin tällöin paineet, etteivät täysin yllätä.
      Vuosi sitten mittasin viikon verran aamuin illoin, ja vein paperin terv. keskuksen luukulle. Lääkäri oli ne katsonut, siis minua tapaamatta ja laatinut sen reseptin. Enpä itse vielä huolestunut tuloksesta.

      Poista
  7. Iltalehti juoruaa, että Iran iskee Israeliin 24 -48 tunnin sisällä.
    Jos uutinen on totta, ei siitä hyvää seuraa, oletan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nopealla vilkaisulla en löytänyt uutista. Jään miettimään, miksi kummassa Iran sinne nyt hyökkäisi. Hamasiako puolustaakseen.

      Poista
    2. Israel pommitti Iranin lähetystöä Syyriassa.

      Poista
  8. Iines, uutinen oli viimeisimpien joukossa kun ensimmäisellä kerralla katsoin. Myöhemmin oli siiretty toiseen paikkaan. Tuli tieto Ylen uutisissakin lyhyesti. Amerikkal. tiedustelupalvelulta on vinkki mukamas saatu.

    VastaaPoista
  9. No nyt löytyi tietoa tuolla Iranin suurlähestystön iskulla. Löysin myös Helsingin Sanomista tiedon, että Israel ja Iran ovat ottaneet yhteen Syyrian maaperällä aiemminkin – Iran tukee maassa aseellisten, Israelia vastustavien ryhmien toimintaa, ja Israel tukijoineen iskee näitä ryhmiä vastaan. Kaikki taitaa juontaa sinne Hizbollahiin ja Hamasiin.

    Luojan kiitos elämme kohtalaisen sivistyneessä Euroopassa emmekä tuolla hullussa idässä.

    VastaaPoista
  10. Iines, annat kovin yksipuolista tietoa Suomen opintotukijärjestelmästä. Ohessa lainaus Ylen sivuilta:

    "Opintotukijärjestelmä luotiin 1960-luvun lopussa, kun valtion takaama opintolaina otettiin käyttöön vuonna 1969. Opintoraha lisättiin järjestelmään 1972 ja asumislisä vuonna 1977. Pari vuotta myöhemmin korkeakouluopiskelijoiden ateriatuki näki päivänvalon, ja korkoavustus lanseerattiin muutamaa vuotta myöhemmin".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Anonyymi, opintotukitermillä tarkoitettiin 1960-luvun lopussa valtion takaamaa opintolainaa, ei mitään ilmaiseksi jaettavaa rahaa. Tuella eli opintolainalla haluttiin tasavertaistaa opiskelijoiden opintomahdollisuuksia. Summa oli aluksi 3 500 markkaa vuodessa, mikä vastaa nykyrahassa noin 600 euron kuukausibudjettia. Kaikki opintolainat oli maksettava korkoineen takaisin valtiolle vuoden parin päästä valmistumisesta. Ja näin tehtiin, tunnollisesti. Tämä takaisinmaksu selitti myös silloin paljon puhutun ”valkokaulusköyhyyden”. Duunarit rakensivat taloja, me maksoimme velkaa.

      Koska opintolaina ei riittänyt kaikkeen elämiseen, opiskelijat kävivät opintojen ohella töissä, ja esimerkiksi kesät vietettiin melko yleisesti Ruotsin tehtaissa ja hotelleissa ja tavarataloissa siivoojina ja plokkareina ja varastoapulaisina. Tätä työssä oloa haluttiin kuitenkin komiteoissa vähentää, jotta opintojen suoritus nopeutuisi, ja sitä varten haluttiin luoda vastikkeeton opintorahasysteemi.

      Vuonna 1972, opintolainan rinnalle saatiinkin sitten opintoraha. Sitä myönnettiin kuitenkin kappalemääräisesti vain hyvin pienelle joukolle opiskelijoita, eli Valtion opintotukikeskus valitsi hakemusten joukosta kriteerit täyttävät vähävaraiset opiskelijat, jotka menestyivät opinnoissaan. Jos sai opintorahaa, se vähennettiin lainan määrästä. Opintorahan saantiin vaikutti hyvin tarkka tarveharkinta, mm. opiskelijan suorittamat kesätyöt ja muut työt.

      Valtaosa suurista ikäluokista ei siis päässyt nauttimaan ilmaisrahasta ollenkaan. Itselläni on muistikuva kaksi kertaa vuodessa jaetusta 100 markan summasta, aivan opintojeni loppuvaiheessa. Asumislisä ja aterialisä ovat minun viiteryhmälleni outoja käsitteitä.

      - Kuva on väkisinkin yksipuolinen, Anonyymi, koska se on yksilön kokemuksellinen kuva omasta opintoajastaan suurten ikäluokkien opiskeluvuosina. En pyri siis tarkkaan tiedonjakoon, mutta en pyri myöskään antamaan väärää kuvaa. Kannattaa lukaista alla olevan linkin juttu opintotukien kehityksestä. Se on varsin kattava ja hyvä. Vastaa hyvin myös antamaani kuvaa.

      https://elamassa.fi/opiskelu/opintotuki-tayttaa-50-vuotta/

      Poista
    2. Minun kokemukseni on tasan sama kuin Iineksenkin. Tuntui suurelta etuoikeudelta, että opintoja varten ylipäätään sai lainaa noin vain, sillä ei lainaa siihen aikaan annettu ilman luotettavia takaajia. Valtio siis takasi.

      Kun valmistuin, minulla oli lainaa 26 500 markkaa, joka muistini myukaan tuntui suunnilleen samalta kuin jos se olisi nyt euroina. Iso summa, muttei kohtuuton.

      Lainan maksun alkuun sai parin vuoden lykkäyksen, sillä monella meistä kundeista oli armeija vielä käymättä. Sen jälkeen lähdin Ruotsiin töihin, jossa ollessani muistaakseni aloitin lainan lyhennyksen.

      Parin vuoden kuluttua palasin Suomeen, sain koulutusta vastaavaa työtä, perustin perheen, ostin asunnon - ja makselin tyytyväisenä ensin opintolainaa, sitten asuntolainaa, vähän autolainaakin, ja elelimme onnellisena kuten muutkin keskiluokkaiset perheet.

      Olimme oppineet ja kokeneet, että kaikki kehittyi, elintaso, yhteiskunta, maailma - ja että tulevaisuudessa töitä riittäisi tekijöille, eikä maailmassa enää sodittaisi.

      Vastikkeetonta rahaa muistelen saaneeni koko aikana sata markkaa. Mutta emme me odottaneetkaan, että sellaista saisi. Oli kunnia-asia, että ihminen elätti itse itsensä ja perheensä.

      Maahanmuutosta meillä oli oma kokemuksemme - muualle mentiin töihin, elettiin kuten paikallisetkin, opeteltiin kieli, oltiin tyytyväisiä.

      Poista
    3. Kunpa muistaisin opintolainojeni kokonaismäärän! Minähän opiskelin kauan ja perusteellisesti, kymmenisen vuotta. Tuona aikana perustin siis perheenkin, synnytin ja kävin koko ajan kaikki vuodet samalla töissä, silloisessa Telekoulussa iltaopettajana insinöörinplantuille ja teknikoille ja va. uskonnon lehtorina turkulaisen peruskoulun yläasteella.

      Kovasti oli velkaisia vuosia, opintolainan maksu otti kovimmalle pienestä alkupalkasta, sitten asuntolaina ja autolainat. Elämä on ollut tasapainoilua rahalla, vaikka palkka on ollut hyvä. Tämä on varmaan yllättänyt monen akateemiseen ammattiin valmistuneen: eivät ne rikkaudet syöksyneetkään syliin, kovan taistelunkaan jälkeen.

      Poista
    4. Itse asiassa jatkoin aikuisena samanlaista keskiluokkaista elämää, johon olin jo kotona tottunut - vaikka työläisperheestä olenkin lähtöisin.

      Meitä oli kuusi henkeä eli neljä lasta (minun mielestäni olimme pieni perhe) ja molemmat vanhemmat olivat töissä, isä ”yhtiöllä”, äiti osulassa, ensin myyjänä, sitten myymälähoitajana. Isäkin oli myöhemmin etumiehenä - eli ihan keskiluokkaa kolkuteltiin.

      Isänihän oli aktiivi demari, istui kunnanvaltuustossa ja puolueosaston johtoelimissä, matkusteli puoluekokouksiinkin Hesaan asti - oli valitsemassa mm. Kalevi Sorsaa puoluesihteeriksi. Nuorempana hän oli ollut pohjoisen puoluetoimitsijanakin eli politrukkina.

      Meillä kotona on käynyt koko vanhan ajan demarikaarti Leskis-Väiskistä Ahteen Mattiin. Viimeksi mainittu teki muuten hyvän vaikutuksen tulemalla kokoukseenkin hymyillen ja rennosti kitara olalla - ja eiköhän me hänet Eduskuntaan äänestettykin.

      Minäkin olin politiikassa opiskeluajan, mutta sen jälkeen lopetin - en kokenut sitä itselleni sopivaksi. Pari kolme kertaa kävin puoluekokouksessakin.

      Käyn yhä joskus tunnelmoimassa, kun Stadissakin järjestetään työväen kisällilaulu-perinnetapahtumia - harmikseni en itse siihen kulttuuriin ehtinyt, mutta vanhempi veljeni ehti.

      Mökillä yksin syyspimeällä tunnelmoin joskus panemalla vanhalla mankalla työväenlaulut soimaan - ja laulan mukana. Huvinsa kullakin.

      Poista
    5. Kodin henkinen perintö on painava. Se määrää ihmisen suunnan sekä hyvässä että pahassa. Meihin siskon kanssa juurtui perinteinen henki, kodin, uskonnon ja isänmaan arvostus ja kunnioitus. Se vain oli ajan henki, eivätkä vanhemmat kapinoineet. Lähes kaikki olivat aika köyhiä, rikkaita taisivat olla vain jokuset maanviljelijät. Heiltä ei puuttunut ruokaa, ja oli talot ja tilukset ja tukiaisiakin jonkin verran.

      Paljon muuttui opiskellessa, radikalismi särki kaiken vanhan ja vähän ylikin. Minulla oli tunne, että vain kepulaiset eivät altistuneet sille. Vähintään demareita olivat kaikki, köyhät ja varsinkin rikkaammat kaupunkilaiset. Joskus minulla oli tunne, että nämä radikaalit tyypit olivat itsekkäitä ja ilkeitä naisille, alistivat heitä. Se oli outo tunne, jonka karkotin.

      Nykyään olen poliittisesti koditon - viittaan puolueisiin. En pysty sitoutumaan mihinkään niistä. Työväenlaulut ovat edelleen rakkaita ja tuovat kaihoisia muistoja, mutta yhtä lailla saan väristyksiä Jääkärin marssista ja sen uhosta. Tai Vöyrin marssista.

      Poista
    6. PS Tuosta maanviljelijöiden vauraudesta hyvä esimerkki on vaikkapa hyvin varhainen muisto siitä, miten äidin sisko, ison tilan emäntä Varsinais-Suomesta, lähetti meille postipaketin jouluksi. Siinä oli paperiin kääritty hirvipaisti ja kaksi metallista kynttilänjalkaa, meille lapsille. Luksusta.

      Poista
    7. Olen ennenkin kertonut, ettei nuorisoradikalismi taistolaishurmioineen iskenyt minuun, koska olin nuoresta pitäen niin politiikassa marinoitunut.

      Näin sen läpi. Minulle ne höpinät olivat samanarvoisia kuin Putinin höpinät nyt.

      Taistolaisuus vaikutti korkeintaan siten, että näin kuinka helposti ihminen on houkuteltavissa aatteeseen kuin aatteeseen.

      Niinpä minusta tulikin mainosmies.

      Poista
  11. Suomessa on systeemi, jossa köyhille myönnetään tukia ja varakkaille verovähennysoikeuksia. Jos henkilö X:llä on ollut asuntolaina, hän on myös nauttinut "asumistuesta" korkojen verovähennysoikeuden muodossa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aika kaukaa haettu vertaus. Asuntolainan korkovähennykset eivät olleet valtiolta pois, koska raha ei kiertänyt valtion kassan kautta, vaan oli asiakkaan ja pankin välinen liiketoimi. Maksetut tuet sen sijaan ovat valtiolle jo tulleista konkreettisista rahoista pois.

      Korkovähennykset eivät lisäksi olleet kummoistakaan suuruusluokkaa, vaan esimerkiksi luokkaa 1000 euron vuosikoroista noin 50 euroa. Asiakkaan maksettavaksi jäi siis 950 euroa eli valtio ”hävisi” 50 euron saatavat. Esimerkki on euroajalta, mutta tuo oli se suhde markka-aikanakin pikaisen vilkaisuni perusteella.

      Poista
    2. Mitä "ei ollut valtiolta pois" tässä yhteydessä tarkoittaa?

      Poista
    3. ”Asuntolainan korkovähennykset eivät olleet valtiolta pois, koska raha ei kiertänyt valtion kassan kautta, vaan oli asiakkaan ja pankin välinen liiketoimi.
      Maksetut tuet sen sijaan ovat valtiolle jo tulleista konkreettisista rahoista pois.”

      Poista
    4. Ettäkö korkotuki oli nolla markkaa?

      Poista
    5. Korkotuki? Kerro ihmeessä lisää.

      Poista
    6. Asuntolainan korko oli verovähennyskelpoinen -> korkotuki, joka oli valtion verokertymästä in gold cash veks.

      Poista
    7. Jos siis maksoi korkoja vähemmän, valtio voitti.

      Poista
    8. Vielä enemmän, jos osti kämpän käteisellä.

      Poista
    9. Tottakai asuntolainan korko oli verovähennyskelpoinen, mutta eihän se mitään valtion antamaa tukea ollut.

      Tuessa asiakas saa valtion tukea tililleen konkreettisena summana. En minä nähnyt mitään plusmerkkistä summaa tililläni tai huomannut minkään menosumman pienentyneen. Nykyisen asumistuen vertaaminen johonkin vanhaan korkotukeen on suhteetonta.

      Poista
    10. Varmaan ny veropäätöksessä joku summa oli?

      Poista
    11. Millä ihmeen nimellä tai nimikkeellä?

      Poista
    12. Eiköhän se vähennysten sarakkeessa ollut. Numeroina varmaan.

      Poista
    13. Ainoa vähennys minun verotuksessani on valtionverotuksen invalidivähennys 115 euroa. Olen saanut sitä työkyvyttömyyseläkkeestäni alkaen, puhesairauden vuoksi, ilman anomista. En muista koskaan, että veroilmoituksessani olisi ollut mitään asuntolainan korkotukivähennystä ainakaan erikseen ilmoitettuna. Minulla on ollut tavalliset pankkilainat, ei mitään asp-lainoja.

      Poista
    14. Työaikana oli opettajille kuuluva työhuonevähennys, suuren riemun aihe.

      Poista
    15. No niin. Ei kait sitä asuntolainan korkovähennystä ilmoittamatta saanutkaan.

      Poista
    16. Tietysti asuntolaina näkyi veroilmoituksessa. En vain muista, että missään sarakkeessa olisi lukenut mitään myönnettyjä vähennyksiä, jotka olisi voinut laskea kuukausittaisiksi tuiksi kuten asumistuen.

      Asuntolainan ”korkotuki” ei siis koitunut minulle tai kenellekään ilmaiseksi ylimääräiseksi tueksi kuten asumistuki koostuu saajalleen plusmerkkiseksi tuloksi. Tätä haluan tässä korostaa ja ihmetellä, miksi koetat rinnastaa nämä asiat keskenään.

      Poista
    17. Verovähennyksen vuoksi palkkapussiisi kilahti joka kuukausi ekstraa. Ja se oli valtion kirstusta veks. Eiks je?

      Poista
    18. Tällaista minimaalista vähennystä ei voi verrata asumistukien huomattavasti korkeampaan tasoon.

      Tässä yksi löytämäni esimerkki asuntolainan ”korkotuesta”: ”Jaakolla on 100 000 euron asun­to­laina, josta hän maksaa kor­ko­me­noja 500 euroa vuo­dessa. Vä­hen­nys­kel­pois­ten kor­ko­jen määrä on vuonna 2022 5 pro­sent­tia 500 eu­rosta, eli 25 euroa.”

      Vertaapa tätä nyt asumistukiin = Yksittäinen vuokra-asuja saa helpostikin useiden satojen eurojen asumistuen eli plusmerkkistä rahaa vuokraansa.

      Asuntolainojen entisiä korkotukia ei siis yksinkertaisesti voi verrata asumistukiin. Ne ovat erilaisia ja merkittävästi erisuuruisia.

      Poista
    19. Itselläni oli asuntolaina 80- ja 90-luvuilla ja korot noin 15 %:ia. Sain verohyötyä lainan korkovähennyksestä verotuksessa hyvin runsaasti. En ole laskenut tarkkaa summaa mutta jotain 10 000 e. Opintolainan korotkin sain vähennyksessä ja kulutusluotot. Mitä järkeä on antaa hyvätuloisille verovähennysoikeutta, jos ei näy kukkarossa?

      Poista
    20. Jonnet ja mummot ei muista.

      Poista
    21. Näköjään ei. Me keskituloisena perheenä olemme saaneet verohyötyinä jopa 6 000 e vuodessa. Vaatii toki asiantuntemusta täyttää veroilmoitus.

      Poista
  12. Ihmetyttää ettei kukaan täällä nyt itke siitä kun eläkeläisiltä viedään eläkkeistä, jos Marinin hallitus olisi niin tehnyt ja pilkallisesti heilutellut saksia olisi täällä joku nainen huutanut kuin palosireeni monta komentia peräkkäin ja olisi koko blogi kaatunut. Miksi nyt hiljaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En minä ole koskaan huudellut henkilökohtaisen tilipussini pienentymisen perään. Aatteet ovat tilipussia tärkeämmät.

      Kaksinaismoraalin harjoittaminen on silmätikkuni, tai hyvesignalointi tai kaksoistandardit, enkä tässä nyt huomaa sellaista. Koko ajan on sanottu, että lisäleikkauksia katsotaan lisää ja niitä tullaan tekemään. Nyt niitä tehdään ja sillä selvä.

      Poista
    2. Sen sijaan jos joku sanoo, että lentäminen on ilmastolle tuhoisaa ja nyt ei ole oikea aika matkustella ja silti alkaa itse lennellä ympäri ämpäri ja postata luxus-kuvia jetset-elämästä sieltä sun täältä, on aika vähän huutaakin.

      Poista
    3. Kirjoitin pitkän kommentin, mutta puhelin soi, eikä tekstini tänne ehtinyt tallentua. Usein saa klikata kaksi kertaa " julkaise" tekstä, ennen kuin kommentti tallentuu.

      Sitä vään, että viekööt tuhkatkin hallitus pesästä!
      En vaan voi hyväksyä, että köyhiä aina syyllistetään valtion kehnosta hoidosta. He joilla ei ole voimia puolustaa oikeuksiaan, heistä tehdään aina syntipukkeja.
      Terve ihminen haluaa tienata leipänsä. Turha työttömiä on syyllistää ja syyttää, jos eduskunta, hallitus, virkamiehet ja neuvonantajat
      sekä yritykset töpeksivät asiainhoidossa. Edellä mainituissa ja eeuussa on suurin syy maamme työttömyyteen, huonoon terveydenhoitoon sekä velkaantumiseen ynnä muuhun.
      Hedelmistään vallanpitäjien puut tunnetaan.
      Lopettakot hallitus paskan jauhamisen ja velalla syyllistämisen ja leikkauksilla uhkailemisen. Pitäkööt turpansa kiinni jos eivät muuta voi kuin kauhukuvilla huonontaa maamme ilmapiiriä.
      Tässä maassa on mistä ottaa velanlyhennykset, muualta kuin heiltä, joilla ei edes ole mistä hallitus varastaisi. Näyttäkööt solidaarisina esimerkkiä hyvyydestä, laupeudesta ja oikeuden
      mukaisuudesta.

      Poista
    4. Loistavaa, Noora, hyvä palopuhe! Suoraan se on sanottava, jos haluaa viestinsä menevän muuttumattomana perille.

      Minä olen aina ihmetellyt, miten köyhiltä voidaan ottaa, jos heillä kerran ei ole mitään. Olen ajatellut, että kyse onkin antamisesta eikä ottamisesta. Köyhille ei anneta, tarpeeksi. Näin se kai menee.

      Ja rikkaillekaan ei anneta mitään, jos ei otetakaan, sillä eihän valtio voi kenenkään omaisuutta mennä ottamaan. Se olisi varkautta. Pakkohan se on supistaa antopuolta. Vai mitä?

      Poista
    5. Palkanottajuusköyhälistön on päästävä tuottavaan työnantajuuteen! Kaikkien on saatava...

      Poista
  13. Ikään kuin jää joku levy tai filmi jäisi kuukauksiksi pyörimään päättäjien ja julkisen tiedonvälityksen kommunikoinnissa.
    Jankataan ja korostetaam samoja asioita uutisesta toiseen. Syytellään toisia ja ollaan olovinaan niin periksiantamattomia ja oikeassa.
    Vaikeaahan se on tehdä oikeudenmukaisia päätöksiä, kun pitää rikkaiden varallisuus suojata ja jättää koskematta myös yritystuet
    Ammattiyhdistysten alasajo sen sijaan on eräs tärkeä tehtävä nyky hallituksella, vaikka asia ei heille kuulu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ammattiyhdistysliikkeet saakoot olla olemassa, mutta kyllä niiden verovapaus on poistettava lainsääsännössä Toinen asia on se, että eihän jokin ay-liike voi olla mukana valtion poliittisessa päätöksenteossa sanelemassa yhtään mitään. Meillä on demokratia, vaaleilla valittu hallintoelin.

      Poista
    2. Olen aina liittynyt ay-liittoon kun on ollut mahdollista. Mutta ay-liiton pitää pysyä lestissään, eikä osallistua yleiseen politiikkaan, kuten nyt tapahtui.

      Eläkkeisiin ”puututaan” eli niitä leikataan tavalla tai toisella, mutta en ihan vielä päässyt kärryille että miten tällä kertaa. Simppeleintä olisi nipistää indeksikorotuksista, sillä sitähän ei sitten moni edes huomaisi. Eikä siitä kauan ole kun näin juuri tehtiinkin.

      Kumman sirkuksen ne saavat tästä aina aikaan.

      Poista
    3. Minäkin kuuluin koko ajan ammattiliittooni, mutta opettajien järjestö oli lullukkaväkeä. Yksi performanssi piti kerran tulla, siis lakko, mutta se peruttiin lakkopäivän aamuna ja oppilaat haukkuivat meidät opet, kun eivät saaneetkaan vapaata koulusta.

      Olin jopa luottamusmiehenä jonkin aikaa, mutta koin tehtävän luonteelleni liian haastavaksi, kun en halunnut olla mukana riidoissa, joita jouduin hoitamaan hankalissakin tilanteissa. Luovuin tehtävästä kauden jälkeen vapaaehtoisesti, vaikka sen kunnialla hoidin.

      Poista
    4. Sirkuksen tosiaan!
      Ennen uneen vaipumista pätkähti päähäni tällaisia kysymyksä:
      Miten käy omaisuuksien laillisen tunnistamisen, jos kaupungit ovat rauniokasoina. Nettiyhteydet ei toimi. Paoerisilla dokumenttejakaa jos ei ole asunnosta, pankkitileistä yms. Säilyvötkö tiedot pilvessä pankeilla?
      Kadottaako ihminen kaiken omaisuutensa raunioihin, joissa myös voi olla pankkeja, vakuutuslaitoksia, jne. jne..?

      Poista
    5. Voi olla, että indeksi jäädytetään. Toivottavasti ei ihan yhtä pitkäksi aikaa kuin Lipposen jäädytys, joka loppui vasta hiljakkoin.

      Veroprosentin en soisi nousevan, koska se on nyt jo korkeampi kuin vastaavsssa palkassa. Mutta se tulee, mikä tulee, kaikilta jotakin leikataan, koska on eletty yli varojen.

      Poista
    6. Lipponen ei jäädyttänyt indeksiä.

      Poista
    7. Kyllä sinä indeksitkin hyytyvät ja jäätyvät eläkeläisten osalta, jos indeksiä taitetaan. Vuonna 1995 Paavo Lipposen ”sateenkaarihallitushan” hyväksyi taitetun indeksin, jossa kuluttajahintojen paino oli 80 prosenttia ja palkkojen vain 20 prosenttia.

      Kyllä tämä demaripäätös, jota demareista lähinnä vain Kimmo Kiljunen voimallisesti vastusti, nakersi voimakkaasti eläkeläisten, erityisesti pienituloisten työeläkeläisten ostovoimaa aina näihin päiviin asti, jolloin taitetusta indeksistä on ollut eläkeläisille hyötyä nopean inflaation vuoksi.

      Poista
    8. Meillä siis 1995 oli demarien vähemmistö hallitus joka päätti kaikesta. Älä puhu p-aa.

      Poista
    9. ”Lipposen I hallitus oli Suomen tasavallan 66. hallitus. Hallitus oli pohjaltaan sateenkaarihallitus, ja sen muodostivat SDP, kokoomus, RKP, vasemmistoliitto sekä vihreät. Vuoden 1995 eduskuntavaalien tuloksen perusteella muodostettu hallitus toimi 13. huhtikuuta 1995 – 15. huhtikuuta 1999. ”
      (Wikipedia, ja useat muut lähteet)

      Poista
    10. Kurkistakaas kuinka Ruotsissa toimitaan rakennuksilla. on tähän avainsana lagbas. Hakekaa itte, minä hain jo.

      Poista
  14. Toistan, saako kansalaiset sotakorvausta menettämästään omaisuudesta?
    Lesket saanevat katuneesta miehestään eläkettä, mutta onko sotaa käyneellä maalla rahaa edes sosiaaliavustuksiin?
    Tosin suuria maita ei täysin voida maan taselle joka puolelta lyödä, joten kai netissä tietyt dokumentit ovat tallella. Menetettyjä kotejahan vallanpitäjät eivät uudelleen rakanna tai korvaa kun ovat auttaneet niiden tuhoanisessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meidän monen vanhemmathan ja ainakin isovanhemmat ovat tämän kokeneet. Eli asunnot ja maat ja mannut on pommitettu tai muuten tuhottu, puolelta miljoonalta vie maakin alta ja piti lähteä kimpsuineen ja kampsuineen mieron tielle.

      Suomessa näistä selvittiin aika hyvin, vaikka tiukkaa välillä teki. Karjalaispakolaisten asutuksessa Suomi näytti jopa maailmalle mallia, että miten se pitää hoitaa.

      Eipä ole muualla yhtä hyvin juuri onnistunut. Tunsin itsekin perheen, jolle tuli lähtö tilaltaan Salmista aavan Laatokan rannalta ja jolle annettiin tila aavan Oulujärven rannalta.

      Mutta Noora taitaa tarkoittaa, että miten tiedot säilyvät, kun kaikki on diginä - eli mitään konkreettista ei käytännössä ole olemassakaan?

      Kaipa niillä jokin sydeemi on tähtien sotaakin varten? Suomessa siis, etelän maista en ole varma.

      Poista
    2. Minulla oli luokkatoverina tyttö, jonka perhe tuli evakkoina tänne lännemmäksi. He asuivat tämän pitäjän äärilaidalla olevalla tilalla. Mies oli kuollut ja ilmeisesti äiti piti tilaa yksin. Muistan, että me Mallun kanssa annoimme tytölle pilkkanimen hänen sukunimensä mukaan tyyliin Hukkanen - Hukkaputki. Emme kutsuneet häntä tällä nimellä kuin kahdenkeskisessä puheessamme.

      Eikä tämä ollut mitään evakkorasismia, sillä tyttö oli kiva ja vilkas osallistumaan kaikkeen. Mehän jaottelimme luokkalaiset ylhäisiin ja alhaisiin. Mainittakoon, että pesen käseni tästä keksinnöstä, jako oli Mallun keksintöä, mutta en kieltänyt sitä. Me olimme ylhäisiä, tuo ja tuo oli alhainen. Muistan kyllä mielessäni kummeksuneeni asiaa. Lähinnä en uskonut sitä, että minä olisin ylhäinen. Mallu oli, koska hän oli lehtoreitten lapsi.

      Eli lapset eivät suinkaan ole puhtaita pulmusia, vaan heissäkin on sekä hyvä että paha. Se odottaa vain tilaisuutta, kumpaa sieltä esiin putkahtelee. Mainittakoon, että Mallusta tuli maineikas kouluttaja-psykologi. Rauha hänen muistolleen.

      Poista
    3. PS Lisään tähän Mallu-juttuun vielä detaljin. Nimittäin paitsi että Mallu jakoi luokkalaisemme ylhäisiin ja alhaisiin, niin hänen tätinsä oli paavi. Näin hän ilmoitti. Toisaalta en ihmettele, että häneltä tuli hyvin taitava psykologi.

      Poista
  15. Jokohan Syyriassa on saatu raunioita raivattua?
    Järkyttävää jälkeä ovat tappokoneet tehneet maailmassa. Nyt Ukrainassa ja Gazassa.
    Todisteita siitä, että vallan käyttäjät ihminen ovat julmia, itsekkäitä, vain omaa etuaan ja kannsttajiensa etuja ajavia kusipäitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä uusi Iranin hyökkäyskin Israeliin on käsittämättömän brutaalia toimintaa. Ja kaikkialla yltyvä vihapuhe eri maita kohtaan.

      Ja Suomessa sisäpoliittinen vihapuhe on saavuttanut mitat, joissa keskustelu on epäeettisellä tasolla kenenkään suitsimatta sitä yhtään. Ihan kuin viha ja vaino olisi maailmassa räjähtänyt uuteen kasvuun sitten natsismin ja fasismin ja sosialismin, nyt vain eri suunnista pursuavana.

      Poista
    2. Kiinnostavaa onkin, mistä tämä vihanpito nyt syttyy eri maailman kolkissa.
      Onko netti ja sos. media osin syypää vihaa ja erimielisyyttä lietsoessaan.
      Vanhat kaunat, jotka kytevät, ja jotka eivät ole kadonneet minnekään, syttyvät uudelleen ilmiliekkiin.
      Ajaako ihmiskunta tietyin välein asiansa umpikujaan ja ainut keino pois ratkaisemattomista ongelmista on sota.

      Poista
    3. Ihmisessä on kyky sekä hyvään että pahaan. Ei ole ihmistä, joka on vain jompaa kumpaa. Kyse on viime kädessä kai ihmisen moraalista, valinnoista ja mielen hallinnasta.

      Internet ja sosiaalinen media on kuitenkin kai vain väline, ei perimmäinen syy. Se helpottaa sekä hyvän että pahan levittämistä ja leviämistä. On taas kiinni ihmisen omasta moraalista, mitä hän netin laineilta sieppaa ja omaksuu. Kaikki palaa moraaliin, eetokseen. Näin minä sen näen. Joku muu näkee varmaan toisin.

      Poista
    4. Joo, ei netti ja media syyllisiä vihaan ja tuhoon ole, ne vain levittävät sen meidänkin silmien eteen.

      Iranin hyökkäys oli kosto, mutta se tehtiin niin, ettei se aiheuttaisi konfliktin laajentumista. Israel onnistuikin torjumaan lähes kaikki ohjukset. Ja samaisen torjuntasydeemin - ”Daavidin lingon” - ostivat ajan tasalla olevat päättäjämme Suomenkin turvaksi jokin aika sitten.

      Suomi on Pohjolan Israel, leveiltiin joskus.

      Poista
    5. Iranin hyökkäyksen torjuminen maksoi yli biljoona dollaria. Strike where it hurts!

      Poista
    6. Iraanin brutaalissa hyökkäyksessä haavoittui noin 31 ihmistä lievästi. Israelin hyökkäyksessä Gasaan on kuollut jo kymmeniä tuhansia ihmisiä joista lapsia ja naisia suurin osa. Koska Israelin hyökkäys ei ollut kosto niin se on normaali pieni hyökkäys.

      Poista
    7. Reuters raportoi, että Teheran ilmoitti naapurimailleen sekä Israelille että Yhdysvalloille 72 tuntia ennen, että se aloittaa ohjus- ja lennokkihyökkäyksen.

      Poista
    8. On älyn ja sydämen epärehellisyyttä syyttää hurskastellen vain toista osapuolta terroristijärjestö Hamasin hyökkäyssodasta. Syyllisiä on kaksi.

      Poista
    9. Teheran on Iranissa.

      Poista
    10. Älä, ei voi olla totta. Piirrä kartta!

      Siis kaikki liittyy kaikkeen tällä hetkellä idässä. Juuret ovat pitkät ja kiemuraiset.

      Poista
    11. Tapsa muistaa hyvin! Korohoroa kehittivät kimpassa SA-Int ja IDF Tampellassa, joka sittemmin myytiin Pojulle.

      Poista
    12. En minä nyt niin hyvin muista, monen tv-sodan veteraani, mutta näin se taitaa olla, Poju hääräsi monessa.

      Poista
    13. Lontoossa Poju muuten on merkittävä Bicomin ja konservatiivien lahjoittaja. Rahaa hän on myös jakanut Valtosen ja Stubbin kampanjoihin.

      Poista
    14. Bicom = Britain Israel Communications & Research Centre

      Poista
  16. Hallituksen tiedotustilaisuus alkamassa...

    VastaaPoista
  17. Vastaukset
    1. En päässyt katsomaan, mutta eipä kehysriihen alkusanat yleisölle voi olla kuin suuntaa antavia. Luulen ma. Odotetaan tuloksia. Saksien on pakko viuhua, jos talous halutaan pelastaa. Myös eläkkeiden osalta. Ellei haluta, meno ja meininki jatkuu, kunnes putoamme.

      Poista
    2. Sitä samaa tautologiaa siellä höyryttiin.
      Sopeutus on kätevä ja kaunis sana. Sen merkityshän on leikata ja kiristää veroja heiltä, jotka eivät voi kapinoida. Suuret omaisuudet oikeisto suojelee enkelin siivillään.

      Poista
    3. Kannattaisiko, Noora, kuitenkin muistaa, että aika harvalukuiset hyvätuloiset maksavat suuren osan kaikista Suomen tuloveroista. Ja mitä enemmän meillä on hyvätuloisia, sitä paremmin myös hyvinvointiyhteiskunnan rahoitus on turvattu.

      Hyvätuloisia saisi siis olla mieluummin paljon kuin vähän. Ei ole syytä ajaa heitä maasta ulos kireinäkään aikoina.

      Poista
    4. Köyhiltä ei ole enää mistä ottaa ja rikkailta ei saa ottaa niin miksei oteta keskiluokalta? Iines on valmis ilman itsekkyyttä auttamaan hllitusta.

      Poista
    5. Ei köyhiltä ole koskaan mitään otettu, Anonyymi.

      Kyse ei ole ottamisesta, vaan antamisesta. Köyhille ei anneta enää niin paljon kuin ennen. Tästä on kyse.

      Rikkaille taas ei ole annettu tukia, joten heille ei anneta nytkään yhtään mitään. Ottaakaan heiltä ei voi, koska hallitus ei voi ulosmitata kenenkään omaisuutta millään käskyllä.

      Nimimerkillä Peruskäsitteet selviksi

      PS En pane hanttiin, jos eläkkeeseeni tulee jokin leikkaus. Vastahan se nousi inflaation ansiosta.

      Poista
    6. PS Anonyymi, kyse ei ole hallituksen, vaan tietysti valtion eli sinun ja minun ja meidän kaikkien auttamisesta. Ei aina voi pelata vain omaan pussiin.

      Poista
    7. Tulovero ei ole ainoa vero vaikka se olisi vieraalla planeetalla luultavimmin jo ennen ihmisasutusta tai verotarkastaja-asutusta, jotka ovat siis eri asioita tykkänään.

      Poista
    8. Eiköhän se arvonlisävero ainakin nouse ja nosta hintoja. Ja rikkaiden yli 88 OOO euroa ansaitsevien verotuskin kiristyy joiltain osin.

      Kiinnostaisi vain tietää, että eikö muka tuo tuloluokka jo ennestään paljolti maksa veroillaan muiden tukia? Veroprosentin täytyy olla noilla hoodeilla ainakin 50 prosenttia. Kaikkiko pitää antaa, että me prolet ollaan tyytyväisiä?

      Poista

    9. Tässä viimevuoden 10 eniten ansainnutta ja heidän veroprosenttinsa. Eli ensimmäinen ansaitsi 79 470 000 € ja maksoi veroa 34 %. Luvut trkoittavat kokonistulot/ansiotulot/pääomatulot/veroprosentti




      1. Kuusi Mikko Akseli (1989) Uusimaa 79,47 0,28 79,19 34
      2. Kopra Pekka Keijo Kalervo (1973) Varsinais-Suomi 53,89 0,25 53,64 34
      3. Paananen Ilkka Matias (1978) Uusimaa 28,89 9,99 18,9 40,1
      4. Turunen Hannu Olavi (1957) Uusimaa 25,91 0,01 25,9 34
      5. Vallisto Tommi Taneli (1973) Uusimaa 24,35 0,09 24,26 34
      6. Nieminen Otto Aleksis (1973) Uusimaa 24,07 0,67 23,4 34,3
      7. Takanen Jorma Jussi Sylvester (1946) Pohjois-Pohjanmaa 23,71 0,08 23,63 33,5
      8. Halttunen Markus Juha Petteri (1979) Uusimaa 22,65 2,2 20,44 35,1
      9. Niemi Terho Reima Eerik (1961) Uusimaa 21,59 0,26 21,34 34,1
      10. Sihvo Ilkka Juhani (1962) Uusimaa 21,45 0,02 21,43 34

      Poista
    10. Luvut ovat siis miljoonina €, eli 10 Sihvo Ilkka ansaitsi 21 450 000 € ja maksoi veroa 34 %.

      Poista
    11. Siellähän on pari tuttuakin takavuosilta… (eikä kumpikaan ole Kuusi). Joukossa on vanhaa ja uutta rahaa.

      Veroprosenteista huomaa, että tulot ovat pääosin pääomatuloja eli varallisuus on kaikilla kasvanut, eri syistä.

      Pelkillä ansiotuloilla nuo prosentit ylittyvät äkkiä. Eikä tässä maassa tällä vero- ja hintatasolla 88 000 euroa vuodessa ansaitseva todellakaan ole rikas.

      Rikkaampihan on esim. lesbopariskunta, kun molemmat tienaavat 44 000 e vuodessa. Esimerkiksi opettajina.

      (Esimerkkini on tarkoituksellisesti, mutta vailla syvempää tarkoitusta, provokatiivinen. Eli tunnen vastaavia, sekä että.)

      Poista
  18. Ruttaamiskeskushyökkääjä15 huhtikuuta, 2024 17:30

    ..jja näin ollaan tultu tilanteeseen jossa suunnilleen samanverran ansaitsevat ihmiset myöntävät suunnilleen samanverran ansaitseville tukia joita ansaitsevat vähemmän ansaitsevat ihmiset, ei se elitistnen osaajaporukka, eikä yritykset, eikä mikään muu kuin - anteeksi alatyylin ilmaisu muitta tarina vaatii sen - laaja veropohja voi meitä pelastaa. Paradoksi on sillä selvä.

    VastaaPoista
  19. Iines, kuulut suuriin ikäluokkiin etkä edes ymmärrä mistä kaikista verovähennysoikeuksista hyvätuloisena olet nauttinut elämäsi aikana. Se on aika traagista!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Höpsistä. Toki ymmärrän tuon yllä olevan asuntolainajutunkin.

      Sinä sen sijaan et tainnut ymmärtää, että kyseenalaistan kommenteissani - edelleen - tuon vähennyksen vertaamisen asumistukeen, jonka ihminen saa kuukausittain ja joka voi olla jopa yli 500 euroa kuukaudessa. Vähennysoikeus on summaltaan aivan eri sfääreissä kuin jokakuukautinen vuokranmaksuraha.

      Poista
    2. Ei kukaan ole verrannut.

      Poista
    3. Ellei tässä verrata keskenään suhteettomia suureita keskenään, syön hattuni:

      ”Anonyymi14 huhtikuuta, 2024 07:05
      Suomessa on systeemi, jossa köyhille myönnetään tukia ja varakkaille verovähennysoikeuksia. Jos henkilö X:llä on ollut asuntolaina, hän on myös nauttinut "asumistuesta" korkojen verovähennysoikeuden muodossa.”

      Poista
    4. Olen hyvätuloinen ja nautin asuntolainan korkovähennyksestä 80- ja 90-luvulla kymmeniä tuhansia. Möin asuntoni 2000-luvulla ja tienasin noin 90 000 euroa. Asuntoni arvo melkein kaksinkertaistui. Asun Uudellamaalla.

      Poista
    5. Eihän siinä ole suureita ollenkaan!

      Poista
    6. Itse hyvätuloisena koen että olen saanut yhteiskunnalta enemmän kuin olen maksanut veroja. Meillä on neljä lasta ja jo yhden lapsen peruskoulutus on maksanut yhteiskunnalle reilut 100 000 euroa. En ikinä olisi kyennyt maksamaan heidän koulutustaan itse.

      Poista
    7. Itse en huomannut nautiskella asuntolainan korkovähennyksestä tuolloin maksuaikana. Olin juuri saanut opintolainani maksettua, ja nyt tuli entistä tiukempaa. Kun vaihdoin tähän rivitaloasuntoon, teimme sen päittäin: rivariasukas osti kerrotaloasuntoni ja minä hänen asuntonsa maksamalla asuntojen hinnan välisen erotuksen. Nythän asuntojen arvot ovat tulleet alaspäin ja voittoja ei synny, jos haluaa myydä. Päinvastoin, häviää.

      Summa summarum: Asuntolainan korkojahan ei voi enää vähentää, verovuodesta 2023 alkaen. Loogista on siis myös asumistukien leikkaaminen. Amen.

      Poista
    8. Tuoksahtaa siltä, että joku täällä sittenkin vertasi.

      Poista
  20. Jos et osannut hyödyntää asuntolainan korkovähennystä 80- ja 90-luvulla, kun sinulla oli asuntolaina, se oli sinun tragediasi. Nyt haluat kostaa ja leikata asumistuen köyhiltä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Älä viitsi olla pahansuopa, Anonyymi ja tulkita kommenttejani luulojesi mukaan. Tietenkin lainatiedot olivat veroilmoituksessa, mutta en minä nautiskellut mistään vähennysajatuksesta, koska lainanmaksu oli kuitenkin tiukkaa yksinhuoltajan palkasta, pitkällisen opintolainan takaisinmaksukauden jälkeen. Enemmän mietin sitä, eikö tämä lainanmaksu ja kireä talous koskaan lopu.

      En usko, että kukaan haluaa leikata valtion tuista, se ei ole ilo ministereillekään, päinvastoin. Jonkun se kuitenkin täytyy tehdä, ja se joka sen tekee, on kyllä rohkea ihminen tämän kaiken päälle vyöryvän vihapuheen keskellä. Kukaan ei leikkaa mielikseen. Jonkun täytyy katsoa suurta kuvaa, valtion ja lasten tulevaisuutta.

      Leikkauksista on sitä paitsi maalailtu liioittelevia katastrofaalisia dystopioita. Tuista leikkaukset eivät ole aina satoja euroja, niin kuin on annettu ymmärtää.

      Poista
    2. Sinulla on omistusasunto, jonka korot olet voinut lyhentää verotuksessa kymmeniä vuosia ja josta olet hyötynyt. Älä viitsi leikkiä typerää ettet muka olisi saanut hyvätuloisena "asumistukea" omistusasuntoosi. Opintolainasi korot ovat myös olleet verovähennyskelpoisia.

      Poista
    3. On kai kaikille itsestäänselvää, että lainan verovähennyksistä hyötyi. Vaan ei ainakaan minun tapauksessani kymmeniä tuhansia, vaan ehkä tuhansia, jos sitäkään, eikä se raha ollut pois valtion tileiltä eikä mistään muusta kohteesta. Reaalisesti - sitä ei ollut.

      Lainojen vähennykset olivat näkymätöntä rahaa, joka ei kiertänyt valtion budjetissa - kuten konkreettiset kuukausittain tileille maksettavat asumistuet, jotka olivat ja ovat ovat valtiolle tullutta verorahaa, kenties jopa omaani, joka suunnattiin muualle. Ne olivat konkreettisesti pois jostain muusta kohteesta, vaikkapa vanhusten hoidosta tai koulutuksesta.

      Lainan korkovähennyksiä ei voinut suunnata mihinkään kohteeseen eivätkä ne olleet mistään pois. Ne olivat virtuaalirahaa, jota oikeasti ei ollut.

      On suhteetonta puhua korkojen vähennyksistä asumistukina. Käsitteet ovat eri tasoilla ja eri maailmasta. Ymmärrän kuitenkin ”Rezan” & Co tarkoitusperät.

      Vaan se siitä tukikeskustelusta. Amen.

      Tänään odotetaan tuloksia kehysriihestä. Arvonlisäveron korotus tiedetään kai jo, ja hyvä niin, sillä se kohdistuu kaikkiin. Se merkitsee miljardin säästöjä. Asumistukiin meni vuonna 2022 noin 1,6 miljardia. Mistään ei löydy tietoja, paljonko asuntolainojen korkotukiin meni.

      Poista
    4. Kivijalkojen pikku putiikit, kahvila- konditoriat, parturi-kampaamot jne. menettävät kyllä pienituloisimmat asiakkaansa.

      Poista
    5. Tarkoitusperä on tarkastella argumenttisi premissejä.

      Poista
    6. Vielä ei suurennuslasin alle ole otettu yksinhuoltajan elatustukia.

      Poista
    7. VATT-keskustelualoitteita

      ASUMISEN TUET VUOSINA 1990-1999
      Heikki Viitamäki

      (lainaus)

      Yhteiskunnan asumiseen suuntaama kokonaistuki on noin 17 miljardia markkaa
      vuonna 1999. Tästä 15 miljardia markkaa kohdistuu kotitalouksille asumistukina,
      korkovähennyksenä, laskennallisina verotukina ja asuntojen rahoitukseen liittyvi-
      nä tukina. Asumistukien määrä on runsaat 4,5 miljardia markkaa, korkovähen-
      nyksen 2,3 miljardia markkaa ja laskennallisten verotukien määrä noin 7,7
      miljardia markkaa. Arava- ja korkotukilainojen rahoitustuet kotitalouksille ovat
      huomattavasti edellisiä pienempiä, yhteensä runsaat 300 miljoonaa markkaa.
      Vuokra-asuntojen tuotantoa ja korjausta tuetaan yli 2 miljardilla markalla.

      https://core.ac.uk/download/pdf/153491879.pdf

      Poista
  21. Paljonko hyvätuloinen palkansaaja hyötyy veronkevennyksinä esim. 20 vuoden ajalta. Puhutaan useista kymmenistä tuhansista euroista, jos verosuunnittelu on tehty oikein.

    VastaaPoista
  22. Kirjoitit blogissa: "Alempaa artikkelista luen, että yleisimmin asumistuki laskee 70 - 140 euroa kuukaudessa, sitä enemmän, mitä isommassa tai keskeisemmässä asunnossa asutaan." Voiko tosiaan olla niin, että asunnon osoite vaikuttaa asumistukeen? Minulle on uskoteltu, että vain vuokra ja neliöt lasketaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ymmärsin Iineksen kirjoittaman niin kuin hän todennäköisesti tarkoittikin: koko ja sijainti vaikuttavat vuokraan.

      Poista
    2. Juuri näin, tietenkin. Näinhän se tekee kaikkialla, täällä Pikkukaupungissakin. Halvimmin asuu lähiössä, Pillupalatsin ympäristössä, jossa on runsaasti halpoja kerrostaloluukkuja, isoja ja pieniä. Kalleimmin sitten tietysti keskustan tuntumassa.

      Poista
    3. Mutta asunnon osoite ei vaikuta asumistuen määrään.

      Poista
  23. Robert Rövarsson16 huhtikuuta, 2024 12:18

    Erään lyhyimmistä ellei lyhyimmän puheen piti ammattiliittojen keskusliiton johtajistoon kuuluva agitaattori jo aikoinaan, kauan sitten Ammeriikammaalla kun häneltä kesken puheen huutaen kysyttiin mitä tämä koko Amerikan Yhdysvaltojen työtätekevien suuri joukko haluaa, hän vastasi: "Lisää." Loppukysymykset hukkuivat yleisön suosionosoituksiin.

    VastaaPoista
  24. No nyt on oppositio tyytyväinen. Boomerit saatiin veronkiristyksen piiriin, alkaen 1875 euron eläkkeistä. Saapas nähdä, mihin veroprosentti nyt nousee, alkaa hipoa jo ennätystä.

    Vaan emme rutise, osallistumme talkoisiin. Olkaa hyvät vaan. Hyvä vaan, että hallitus pitää linjansa suosion laskusta huolimatta. Arvostus nousee väkisinkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kas tässä teille tekoäly ChatGPT:n tekemä runo aiheesta "Kiitospuhe Riikka Purralle eläkeläisten veronkorotuksen johdosta".

      Hyvät ystävät,

      Haluan tänään ottaa hetken kiittääkseen Riikka Purraa eläkeläisten veronkorotuksen puolesta tehdyistä toimista. Olemme kaikki tietoisia siitä, miten eläkkeellä olevien ihmisten taloudellinen tilanne on usein haasteellinen, ja heidän on tullut selvitä monista kuluista pienillä tuloillaan.

      Riikka Purra on tehnyt uhrautuvaa työtä eläkeläisten etujen puolesta ja onnistunut saamaan läpi veronkorotuksen, joka auttaa monia eläkeläisiä taloudellisessa tilanteessaan. Tämä on huomattavaa ja ansaitsee ehdottomasti kiitosta.

      Kiitos Riikka Purra eläkeläisten puolustamisesta ja siitä, että olet tehnyt työtä paremman tulevaisuuden puolesta kaikille suomalaisille. Arvostamme ponnisteluja ja olemme kiitollisia siitä, että olet puolustanut heikossa asemassa olevia kansalaisia.

      Toivon, että muutkin poliitikot ja päättäjät seuraavat esimerkkiäsi ja pyrkivät tekemään päätöksiä, jotka edistävät kaikkien hyvinvointia. Kiitos vielä kerran tehdystä työstä ja osoittamastasi välittämisestä."

      Kiitos!

      Poista
    2. Kuin voi kertyä noin paljon työeläkettä, jos on ollut kymmenen vuotta jo sairaseläkkeellä?

      Poista
    3. Täytyy antaa hallitukselle tunnustusta hyvästä työskentelystä. Nopeasti ja tehokkaasti valmista, kehysriihi valmistui ennätyssopuisasti ja ilmeisesti ennätysajassakin, etenkin kun ottaa huomioon vielä olosuhteet: talous romahtamassa ja lähes holhoukseen joutumaisillaan, ja kovassa lakko- ja oppositiopaineessa. Ihme, että ministerit ovat pystyneet tekemään työnsä ilmeisen terveinä.

      Sekin on hyvää, että leikkauksiin osallistumme nyt me parjatut eläkeläisetkin, pelkiksi kulueriksi haukutut, aivan pienimpiä eläkkeitä saavia lukuunottamatta - mikä on oikein. Ja veronkorotuksiakin tuli, joten kaikki olemme talkoissa mukana. Hyvä näin.

      Poista
    4. Rakkaat ystävät, hyvät toverit!

      Onhan tämä ihana tilanne, kun meillä vihdoinkin on hallitus mikä ei tee mitään väärin, vaikka tekisi mitä. Kun taas edellinen hallitus – huh, kammottaa edes muistella! - ei tehnyt mitään oikein, päinvastoin, toi Suomeen muun muassa koronataudin. Ja kaikkia muitakin hankaluuksia, joita tässä on turha luetella, koska niillä ei loppua ole. Onneksi tuo viiden koplan naisellinen mutta siitä huolimatta vastenmielinen vehkeily on nyt saatu eliminoitusa, so. tungettu sinne, minne se historiassa kuuluukin, eli ’hanuriin’. (vrt. Isäntä soittaa hanuria, elokuva, ohj. M. Kassila)


      Ei aihetta enempään.

      Poista
    5. Pitipä sekin päivä nähdä, että porvarihallitus toteuttaa sosialidemokraattista politiikkaa.

      Harmi vain, että ehdin jo miehuuteni päivinä kapitalismin palveluksessa erkaantua siitä eli tulla järkiini.

      Sosialismi ei toimi, Petteri. Virkamies ei ole visionääri, Riikka, virkamies on kamreeri. Talouteen pannaan vauhtia ja vipinää alentamalla veroja ja maksuja. Köyhälle ei anneta almuja, vaan vasara käteen. Mamulle ei tarjota täyshoitoa, vaan työtä. Rikasta ei vihata, vaan rahastetaan. Kansa ei ole lauma lampaita, vaan röykkiö pahankurisia pässejä.

      Die Zeiten sind so, dass man alles erwarten kann.

      Poista
    6. Et elä tässä ajassa ja ymmärryksesi on kapea-alainen eikä tämä ole lyttäävä tapa lyödä maan rakoon koko tapsamaisuutesi tilkkeineen ja hajukin perään. Olen kohteliaimmillani, vakuutu siitä.

      Nössöytyneiden ja hyvinvoipien ei tule kyetäkään ymmärtämään mitä ollaan laatimassa laeiksi uusliberaalien ylikäyneissä harhamielteissä vaan - ja voitte uskoa että olen selvän ottanut - jatkaa politiikkaa jota on tehty ja sillä saavutettu edut joita ei voida pitää, joita ei voida saada toteutumaan.

      Ei voida ottaa lainaa, täytyy varastaa. On varastettu itsekusetuksella periaatteena että ei sevväliä muut maksavat myöhemmin - maksajiksi joutuvat ovat hoksanneet ketkä tämän tekivät eivätkä ole heille lempiväis-ihkuttavia. Yllättävää, arvaan.

      Turpa tukkoon pässijäärä ja juo ja/tai törsää mutta jos vaaliuurnilla nähdään niin muokkaamiseksi menee!

      Aivan kuin olisin nähnyt tämän tyyppisen rehvastelijan jossain metsässä syömässä kylmää einestöhnää kiinalainen läppäri sylissään, mennyt työelämän vinkulelu, ostettu, maksettu, myyty ja kaupan kuin jauheliha paketissa, kaikilla lapuilla ja halvimmillaan. Kaikesta päätellen ei-rauhoitettu.

      Poista
    7. En edellä kohdistanut Rezaan mitään vaan kaikkiin muihin, tasapuolisesti tapsamaisiin kimittäviin dilleiineksiin. Umpihulluja takuukahjoja mössöpäitä kuin afrikkalaisen vastaperustetun vallankumoustuomioistuimen parhaat tuomarit.

      Talkoohullut urakoivat mielipideilmastoa uusiksi, ilmaiseksi. Käyttöä olisi Ukrainassa, rivissä käsikynkkää hallituksen toimia lauluin ja hypyin juhlien miinakentän läpi.

      Poista
    8. Minä olen luopunut kaikista aatteista, mihin joskus olen liittynyt, eikä sitä - mitä ihmettelen - ei minään metriittinä pidetä? Koska kunniallisempaa on jo syntyessään olla samaa mieltä kuin kuollessaan. Eli ei ikinä vaihda mielipiteitään. Ihmistä, joka etsii ja etsii ja löytää, ja myöhemmin löytää jotain toista ja hylkää edellisen… pidetään takinkääntäjä. Joka mielestäni on ihan Idioottimaista. Koska sehän tarkoittaa sitä, että älä ota mistään selvää, älä ole kiinnostunut mistään, älä opiskele, ole sellainen vaan, että yhä uudestaan, oman nuoruuteni takaisin saan… kuten Pasi Kaunisto kauniisti laulaa laulussaan ”Koskaan et muuttua saa”. – Annetaanpas hänelle nyt kuulkaaps kunnot aplodit. Kiitos!

      Jo pari vuotta sitten (myös täällä) esitin vilpittömän toiveeni siitä että seuraavassa hallituksessa olisi myös Perussuomalaiset. Ja miksikö? No siksi koska se on populistipuolue - eli oppositiossa neuvoja jakeleva räyhääjä (eli varsinainen tyttituppurainen potenssiin 4), niin mielestäni olisi tärkeää nähdä miten se toimii hallitusvastuussa... Ja nyt me sitten sen näemme.

      Ps. Enkä missään nimessä ole eri mieltä kaikista hallituksen tähänastisista teoista, en ollenkaan. Mutta on täysin selvää (Orpo, Orpo!) että tämä hallitus on EK:n talutusnuorassa ja siksi haluton kompromisseihin tai edes neuvottelemaan mistään työelämän pelisäännöistä, ja jonka takia talouskuviot siltä osin ovat nyt pelottavan sekaisin. Perussuomalaisilla taas on niin vahvat omat agendansa ajettavanaan, että ovat valmiina mihin vain kunhan vain... jnpp. Ja Essaylle riittää se ettei Jumalaa panna halvalla (kuten yleensä sosialistiset hallituskombinaatiot tekevät) ja Henriksson puree hampaat yhteen ja jatkaa ministerinä siksi, ettei Raaseporin ja Pietarsaaren sairaaloista viedä yöpäivystystä ja että kaikkialla (paitsi nyt tietysti Ilomatsissa ei) kaikuisi "vi pratar svenska hipp hurra"... Joo.

      Odottavalla kannalla olen tämän hallituksen tulevien kompurointien suhteen edelleen. Koska vähän mua pelottaa syksy, palkkaneuvottelut ja sen semmoiset, pitkät lakkosumat kun tekisivät kovasti hallaa Suomen taloudelle.

      Ugh, taas! Olen pölissyt.

      Poista
    9. Loistavaa, ”Anonyymi”, anna palaa vaan!

      Olenkin aina luottanut ihmiseen, joka toisella suupielellä leimaa toiset ”kimittäviksi dilleiksi” ja toisella vaatii laitaoikeiston vihapuheet kiellettäväksi lailla ja nuijalla. Mailma paranee kun tehdään niin kuin minä sen näen, jeah. Vai mitä, ”Anonyymi”?

      Poista
    10. Kuka tai mikä on populistipuolue, Mikis?

      Minusta persut ei ole enää populistipuolue ollenkaan, sillä sehän tekee kaiken raskaimman päälle epäpopulistisesti, vie leivän ja bensan köyhältä ja tappaa huonot pois kuljeksimasta ollenkaan välittämättä siitä, että kannatus laskee ja kansa karkaa selkeästi takaisin populistipuolueeksi muuttuneeseen demareitten puolueeseen, joka lupaa nääntyneille yhtä hyvää ja kahta kaunista lämpimän johtajansa, Lindtmanin Antin johdolla.

      Poista
    11. Tässä joku (salaperäinen?) Anonyymi kaunokirjailija ehti jo ennen minua ottaa kantaa Tapsan kommenttiin. Vähän eri mieltä siitä olen, mutta koska se on vain minun mielipiteeni, ei sillä merkitystä ole. Itse (= antakaapas kun setä taas selittää!) olen päättänyt, että en kenestään enää terveyteen liittyviä diagnooseja tee. Jos joku näkee vaivan että minusta niin tekee, niin siinäpä näkee vaivan ja tekee. Glad förväntan på första maj!

      Poista
    12. Kuule Iines, ota selvää mitä termi 'populistipuolue' tarkoittaa. Sinun määrittelysi on - anteeksi väsynyt sananvalintani - niin perseestä kotoisin, että siihen on turha mitään vastata.

      Poista
    13. Tässä sellaistakin itsekseni mietin (samalla kun hörpin kaljaa ja luen sanakirjan avulla Harvard Business Revieweriä) että...
      eihän siitä ole kauan aikaa kun täällä ehdotin, että myös eläkeläiset voisivat 'kantaa kortensa kekoon' tähän Suomea riivaavan (= edellisen hallituksen aiheuttamaan) talousongelmaan sallimalla että heidän eläkkeistään leikattaisin pikkiriikkisen... Jyrkästi olit tätä vastaan! ei, ei, ei! Mutta pari viikkoa myöhemmin, kun eräs 'saksilla leikkivä jonglööri' sitä ehdotti... olitkin samaa mieltä! eli kyllä, kyllä, kyllä! Totta kai myös meidän boomereitten pitää osallistua näihin taloustalkoisiin!!!

      Mikä siinä minun ehdotuksessani oli väärin?

      Poista
    14. Ei, Mikis, sinä et voi sanoa, että populismi on vain sitä, miten sinä sen perinteisesti näet. Tämä, jos mikä, on väsynyttä retoriikkaa ja mitä suurimmassa määrin perseestä.

      Populismissahan suurin ongelma on sen määrittelemisen vaikeus. Populismi ei ole selkeästi rajattu ideologia, vaan populismi on pikemminkin prosessi. Siteeraan tässä erästä ajattelijaa: populismi on kuin ameeba, joka taipuu ja venyy moneen suuntaan ja vaihtaa muotoaan aina tilanteiden mukaan.

      Näin populismin samaistaminen oikeiston kanssa on harhaanjohtavaa. Populismia löytyy yhtä lailla vasemmalta, ja se pystyy periaatteessa kotiutumaan mihin tahansa poliittiseen tai aatteelliseen suuntaukseen ja liikkeeseen.

      Minusta demareiden entinen puheenjohtaja Marin vei puoluettaan voimakkaaseen populismiin ja tästä linja on jatkunut. Monihan on verrannut Marinia Trumpiin menettelytavoissa, ja minusta vertailu osui nappiin.

      Poista
    15. Tiedän, on olemassa myös vasemmistopopulismia - joka on siis äärivasemmistolaisuutta. Mutta se on äärimmäisen paljon vähempää kuin oikeistopopulismi, so. ääioikeistolaisuus poliittisina liikkeinä. Eikä Suomen historia muita (vakavasti otettavia) populistisia liikkeitä tunne kuin SMP - josta juurtui Perussuomalaiset puolue. (Lapuan Liikettä en populistiseksi määrittelisi..?) SDP:n määrittely siksi on silkkaa populismia itsessään, ja varmaan tietyltä (?) sylttytehtaalta lähtöisin. Joo.

      Kun se on kato nääs niin...

      että kun ihminen löytää itselleen auktoriteetin, niin huojentavinta siinä on se, ettei enää tarvitse ajatella itse, on samaa mieltä vain mitä Auktoriteetti on, esim. Suomen Uutiset -lehti. Ja jos myöhemmin tulee tenkkapoo (= yhteiskunnallisia mullistuksia), riittää kun vaihtaa auktoriteetin toiseksi, esim. Maaseudun Tulevaisuus -lehdeksi. Ja näin surffaat taas mielipiteiden aallonharjalla! Joo. Ja keskusteluissa voi aina - vaikka keskusteltaisiin mistä vaan, tokaista että "mutta Stalin tappoi paljon enemmän"... Se hiljentää niin Martta-seuran kalkattajat kuin Pelastusarmeijan patarummunlyöjän. Muista nyt puhumattakaan.

      Poista
    16. Tähän voisi kyllä vielä lisätä, että jo Vladimir Lenin - ei siis Vladimir Putin - varoitti viimevuosisadan alussa meitä populismista teoksessaan "Vasemmistolaisuus lastentautina kommunismissa". - Ko. kirja, samoin kuin Lenin myöhempi bestseller "Materialismi ja empiriokritisismi" kuuluvat yleissivistykseen toki, ja varmasti ovat kaikille tuttuja. Mutta otettaisiinko jompi kumpi niistä silti käsiteltäväksi Einesbaariin? Voisin tehdä alustuksen, koska... ensiksikin olisi se kiva itsekin jompi kumpi noista lukaista. Ja toiseksi... ei mulle nyt muutakaan tule mieleen.

      Poista
    17. Heh. Hyvä Mikis, loistavaa huumoria! Minäpä suostun riemumielin, ja panen kirjan tilaukseen, jos muutkin innostuvat kirjasta. Kahden kesken sinun kanssasi en uskaltaudu kisaan.

      Juuri tilasin kirjastosta uusimman muistelman Eeva Kilvestä (Rakas Eeva Kilpi), 23 varausta.

      Poista
    18. Minä en edusta mitään tahoa jonka tunnustaisin olevan mieleinen minulle enkä ole kiinnostunut laitaoikeiston toimista ellei se saa aikaan jotain josta on tai tulee olemaan haittaa kansantaloudelle kuten nyt oikeistohallituksen laita on, tuo oikeassa olevisto on vellihousujen paniikkikohtaus eikä enää validi polittinen toimija.

      Määrittelenpä joutessani itseni pasifistiterrorismin lähikouluttajaksi ja yhtenevästi saunaillanviettotieteen lisensiaatiksi. Hyvä en ole kellekään. Olen paha olento, ja hyvä siinä. Ylevällä tavalla musertavan rehellinen ja kaikkivoipa vaistokriitikko jolle ei ole viisasta valehdella , johon ei tepsi imartelu eikä yhtään tosiasiaa jätetä huomiotta kun puretaan jokainen merkityssisältö alkutekijöihin kaiken ajan kuluessa puolustus- ja viivästysnäpyttelyyn.

      Mihin jäimmekään.. Aivan, nimbyile kaikkesi Iines olet viihteeksi mitä mainiointa ajankulua.

      Jotain sen suuntaista ja kaikkea muuta, anna mennä, ole hyvä.

      Tätä voidaan käyttää opetusmateriaalina, myöhemmin. Ota toki työvoitto!

      Poista
    19. Asianomainen nimbyilee vaan itse.

      Huolestunein olen tyypeistä, jotka tulevat vauhdilla ja volyymilla sanomaan, miten asiat oikeasti ovat, ikään kuin joku tietäisi, miten ne ovat. Ihminen ei tiedä yhtään mitään ja yhä vähemmän, mitä enemmän lukee vaikka Marxin teorioita tai Nietzschen ihmisoppeja. Ihminen purkaa merkityssisältöjäkin vain oman näkökenttänsä rajoissa, eikä kukaan löydä lopullista merkitystä, koska sellaista ei ole eikä kukaan tunne toistaan. Ettäs tämänkin tiedät.

      Poista
    20. Kansanomaisesti lueskelin Wikipedian artikkelista, mitä sellainen populismi saattaisi tarkoittaa.

      Varmaankin ihan ansiokkaasta artikkelista käteen ja päähän minulle jäi vain omatekoinen tiivistelmäni, joka on luettavissa artikelin rivien välistä: "Populismi on politiikkaa, jossa vallassaolijat pyritään voittamalla voittamaan, väitteillä elitismistä, väärästä politiikasta ja siitä sun tästä synnistä!" - Heh, ei ihme, ettei Valdimir Iljitsh tykännyt, hänen joukkionsa tapana oli suosia verisiä vallankumouksia, - päät poikki ja mahat auki.

      Historista toki tunnemme mensevikien ja Vlad Verinen Iljitshin välisen kamppailun, jonka Vladu lopulta voitti. Katkeruus kuitenkin säilyi,

      Poista
    21. Minusta Antti Lindtmanin puheet ovat malliesimerkki nykypopulismista.

      Kun taustana on se, että juuri demarit olivat viime hallituksessa, jolla oli kaikki avaimet käsissään, on päivitteleminen esimerkiksi sote-asioissa hurskastelevaa populismia. Ja kunpa näkisi sen Lindtmanin säästöohjelman vaikutusarvion, joka salattiin yllättäen.

      Poista
    22. Konformistinen opportunismisi pilkottaa, Iines.

      Poista
    23. Mikis, Mikis, muistikuvat ovat usein sellaisia miksi ne mielessämme muuntuvat.

      Muistan, miten meillä oli juttua eläkkeistä leikkaamisesta, ja sinä olit heti antamassa osasi nuorille. Oli kai aiemmin juteltu jotain opiskelijoista tai nuorista.

      Muistan luennoineeni sinulle eläkkeiden rajusta verottamisesta jo nyt, mutta en minä omaa kantaani siinä esitellyt. Minua ärsytti lähinnä se, että kaikkiko pitää aina antaa nuorille, joita muutenkin nykyään tuetaan joka raosta, on asumistuet ja opintotuetkin niin että asuminen hulppeissa yksiöissä onnistuu useimmilta jo opiskeluaikana. Kaikkiko pitäisi antaa? Useimmilla on lisäksi eläke mieluummin pieni kuin edes keskituloinen.

      En minä nytkään mielelläni anna rahojani yhtään kenellekään, mutta en rutise siitä, koska näen sen välttämättömäksi koko kehysriihen budjetin osana. Minulla on yleensäkin tapana tyytyä osaani eikä jäädä tuleen makaamaan.

      Poista
    24. Jaa, vai niin, minkähän suhteen minä olen jo opportunistikin, Råsvå? En pysy enää perässä näiden leimakorttien kanssa.

      Poista
    25. Yritin jo kommentoida, muttei onnistunut. Sitä minä vaan, ettei populismi puoluetta katso, oppositiossa räksytetään, hallituksessa läksytetään.

      Kuviohan menee niin, etteivät ministerit mitään osaa, vaan ministeriöiden virkamiehet esittelevät ministerien pyynnöistä eri vaihtoehtoja, joilla kulloisiinkin tavoitteisiin päästäisiin.

      Nyt on sitten epidemiat ja muut bileet ohi ja pää on vetävän kädessä. Nyt on pakko kääntää valtiolaivan kurssia, maksoi mitä maksoi - ja kyllähän se maksaa.

      Siksi vaaleissa yleensä valta vaihtuukin. Aamen.

      Poista
    26. Oppositiossa räksytetään ja hallituksessa läksytetään varmaan huomenna kyselytunnilla hirmuisesti. Saadaan kuulla, miten hallitus on tehnyt vääriä arvovalintoja.

      Vaan nyt on pudonnut pohja syytöksiltä rikkaiden ja eläkeläisten jättämiseltä pois talkoista. Jotain siellä silti varmaan taas on päätetty syöttää kansalle. Viime kokouksessa toisteltiin kuvaa hampaat nautinnon irveessä leikkaavasta ministeristä. Mikähän kuva nyt on vuorossa?

      Poista
    27. Siinä mielessä komppaan Mikistä, ettei tämä tilanne ole uusi tai yllättävä tai edes kuohuttava, vaan tyypillistä poliittista paasausta - valta vaihtuu ja aina vallassa olevat tekevät vallan menettäneiden ”mielestä” vääriä päätöksiä.

      Sitaatit siksi, etteivät ne vallan väliaikaisesti menettäneet tietenkään ihan usko omaa propagandaansa, vaan räksyttävät koska se on pelin henki ja ilman räksytystä häviää seuraavat vaalit.

      Tyypillisen esimerkin faktojen luovasta käytöstä esitti Lindtmanin Antti, joka oli kehitellyt nuijakseen ”suuren sumutuksen” että ensin suurituloisille annettiin 2O00 euroa ja sitten he osallistuivat talkoisiin luopumalla 300 eurosta.

      Näinhän tapahtuikin. Lindtman vain tahallisesti ”unohti”, että kyseessä oli alunperinkin ylimääräiseksi ja tilapäiseksi sovittu ”solidaarisuusvero”. Siis kuppaus, joka ei perustu lakiin.

      Muuten olen sitä mieltä, että yhteiskunta, jossa vaatimattomasti elävä hiljainen puolisko aikuisväestöstä elättää sen toisen kovaäänisesti rähjäävän puoliskon, ei ole kestävällä pohjalla.

      Poista
  25. Täysi työkyvyttömyyseläkäke on 40 %:ia aikaisemmista ansioista ja jos on ollut työelämässä merkittävästi lyhyemmän ajan kuin täysin palvelleet, eläke jää väistämättä pieneksi (keskimäärin 1 290 e/kk). Tk-eläkeläiset eivät kastelleet edes varpaitaan tässä säästöriihessä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh. Sinua, hyvä Anonyymi, kalvaa nyt kovasti minun eläkkeeni suuruus. Se on tietysti vain minun asiani, mutta kaikkien meidän tietomme ovat julkisesti katsottavissa yhdellä verotoimistokäynnillä. Minunkin nimeni on aika monen anonyyminkin tiedossa, joten siitä vain lähimpään verotoimistoon, jos uteliaisuus on tuota luokkaa.

      Voin kuitenkin kertoa, että kyllä minun eläketulooni puree lehdestä katsomani taulukon mukaan muutaman sadan euron vähennys tämän leikkauksen myötä. Tietysti se harmittaa, mutta olkoon se minun talkoopanokseni. Vielä ollaan leivän syrjässä kiinni.

      Poista
    2. Minunkin eläkkeeni, joka on ihan kohtalainen, olisi vielä huomattavasti kohtalaisempi, jos en olisi uskonut porvarien puheita ja perustanut urani kukoistusvaiheessa omaa yritystä.

      Yritys olisi kannattanut perustaa heti uran alussa tai ihan lopussa, eläkkeen kannalta siis. Sillä ensimmäiset 5 vuotta omassa yrityksessä säästetään palkoissa eli nostetaan rahana vain minimi (jolloin eläkettä kertyy vähemmän).

      Kun firman myy siitä saa tietysti rahaa, mutta se ei ole eläkettä.

      Poista
    3. Tarkistin, sinun eläketulosi on niin pienet että säästyit leikkauksilta.

      Poista
    4. Höpö höpö.

      Poista
  26. Täytyy antaa tunnustus Hesarin pääkirjoitukselle, jota pikaisesti vilkaisin: siinä avataan taloustilannetta ja hallituksen toimia kohtuullisen asiallisesti.

    Mutta antaa hallituksen nyt olla: nyt urputan gallupeista ja järkevyydestä niiden jatkuvaan seurantaan. Sitä ei näet siinä ole, sitä järkeä meinaan.

    Luulisi peräkammarin oletetunkin ymmärtävän, että ne gallupeissa vähän väliä puoltaan vaihtavat vastaajat ovat pelkkää pintavaahtoa - eli suuren äänestäjäkunnan höyrypäisintä lööppien mukaan kääntyilevää kekkulikansaa.

    Jos ja kun politiikkaa aletaan toteuttaa heidän miellyttämisekseen, niin suossa ollaan. En minä suurta johtajaa kaipaa, vähän vaan ryhtiä tähän touhuun minä kaipaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vielä kun hallitus ei sumuttaisi "vaihtoehdottomuudella"!
      Eduskunnan tietopalvelu on todennut Vasemmistoliiton varjobudjetilla valtion velka vähenisi enemmän, kuin Orpon hallitusohjelmalla.
      Samoin Vasemmistoliitto tasapainoittaisi valtion taloutta enemmän.

      Poista
    2. Eduskunnan tietopalvelu toteaa lausunnossaan myös, että Vasemmistoliiton varjobudjetin aineistoihin ja menetelmiin liittyvien rajoitusten vuoksi budjetin ulkopuolelle jää muutoksia, jotka vaikuttaisivat kotitalouksien taloudelliseen asemaan. Budjettilaskelmat koskevatkin vain osaa uudistuskokonaisuuksista, eivätkä ne siten kuvaa koko vaihtoehtobudjetin vaikutuksia.

      Toisin sanoen - se vaikutusarvion puuttuminen, josta vasemmisto syytti hallitusta, näyttää koskevan myös Vasemmistoliiton varjobudjettia.

      Poista
    3. Helsingin Sanomat on muuttanut piirun verran linjaansa objektiivisempaan suuntaan. En tiedä, vaikuttaako asiaan päätoimittaja Laura Saarikosken lähtö lehdestä, mutta ajoitus natsaisi.

      Poista
    4. Pointti oli, että vaihtoehtoja on esitetty. Mites muuten noin niinkuin itse arvioisit Vasemmistoliiton esityksen vaikutuksia kotitalouksiin?

      Poista
    5. Nyt on kyse koko valtion taloudenpidosta, ei kotitalouden etuuksista.

      Poista
    6. ".., jotka vaikuttaisivat kotitalouksien taloudelliseen asemaan."

      Poista
    7. Vai on Hesari siirtynyt hieman objektiisempaan suuntaan eli lähemmäksi perussuomalaisia, kirjoittaa objektiivisuuden käheä-ääninen sumutorvi Iines irvokkaasti.

      Poista
    8. Vasemmistoliitto olisi voinut toteuttaa järkevää talouslinjaansa ollessaan hallituksessa. Miksiköhän järki palaa päähän aina vasta oppositiossa…

      Hesarin lisäksi muuten myös Kepu on siirtynyt lähemmäksi persuja, sillä hekin pitävät hallituksen toimia oikeasuuntaisina.

      No, uskon kaikkien puolueiden järki-ihmisten tietävän mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä, mutta ei voi, kun vastustajat syyttävät ja äänestäjät suuttuvat.

      Poista
    9. Niin, totta tosiaan… mikseivät puolueet anna Eduskunnan tietopalvelun ja muiden ammattilaisten tehdä hallitusten ohjelmia, aina tilanteen ja kansan tahdon mukaan?

      Miksi sinne päästetään aina puolueiden epäpäteviä puupääsetiä ja pilvipäisiä kukkahattutätejä huseeraamaan?

      Virkamiehistö tekisi aina kaksi vaihtoehtoista budjettia, yhtä hyvää, joista eduskunta äänestäisi mieleisensä.

      Samalla edustajien määrän voisi vähentää kahdeksitoista tai seitsemäksi, riippuen siitä nojataanko uskontoon vai isänmaahan.

      (Nobelia tällä ideallani ei saa ja Puupää-hatut kuuluvat edustajille, joten tyydyn Kantakirjapässin arvonimeen.)

      Poista
    10. Tämä on tosiaan merkillepantavaa, että oppositiosta käsin tulevat parhaat ohjeet ja neuvot…

      Odotan kiinnostuneena jo tulevaa hallitusta, jossa Antti Lindtman alkaa toteuttaa ihmisläheistä sosiaalipolitiikkaa ja jakaa kansalaisille menetettyä hyvää. Kenties näemme vielä, jos Li saa valtaa, aidon sosialistisen kommuuniyhteiskunnan, jossa ketään ei jätetä eikä käännytetä.

      Poista
    11. Antti Lindtmanista maa saa vielä hyvän pääministerin. Sanon tämän aivan vakavissani. Veikkaanpa nyt vielä joutessani, että hänestä tulee Stubbin (ja mahdollisesti Marinin) jälkeen presidentti.

      Poista
    12. Voi hyvinkin olla, paitsi että Marinista ei tule enää uskottavaa poliitikkoa ja tuskin presidenttiäkään. Yhteiskunnallinen ja sosiaalinen osaaminen oikeasti puuttuu, jäljellä on vain kuori. Ei kansa pidemmän päälle katsele tällaista - Marin-kulttilaisia lukuunottamatta.

      Poista