Tervehdin ilolla kahta tämän aamun uutisaihetta. Toinen on kasvot peittävien huntujen kiellosta tehty kysely ja toinen on inkluusion toteuttaminen tasa-arvoisemmin: lahjakkaat oppilaat on huomiotava samoin kuin heikommat.
Mitä kieltoihin yleisellä tasolla tulee, selkeä kielto on joskus paikallaan. Tämän on jokainen opettaja ja vanhempi taatusti huomannut. Muutoin uskon enemmän vapaaseen valintaan ja luotan ihmisen kykyyn valita kulloinkin hyvä ja moraalisesti oikeudenmukainen asia, oppimisen kautta, ellei se tapahdu heti.
Nyt on kuitenkin nähty vuosien ja vuosikymmenten varrella, että maahanmuuttajanaiset, muslimit, verhoutuvat edelleen uudessa kotimaassakin huntuihin ja peittäviin pukuihin, jotkut jopa vain silmät paljastaviin niqabeihin, ja muutamat tätäkin umpinaisempaan silmäristikolla varustettuun mustaan pussiin. Tämä tehdään samaan aikaan kuin heidän miehensä ja poikansa saavat pukeutua vapaasti ja kevyesti miten haluavat. Ja haluavathan he.
Hunnutus on alistamisen ja orjuutuksen merkki. Tästä ei ole kahta sanaa sanottavana. Länsimaat voivat edistää kehityksen suuntaa kohti naisten vapauttamista, jos haluavat. Tämä tehdään esimerkiksi burka- ja niqab-kiellolla. Kasvojen verhoaminen yleisellä paikalla on paitsi epäkohteliasta, myös turvallisuuskysymys. Yhdenkään länsimaan ei tarvitse hyväksyä tällaista.
Naiset ovat kasvaneet kiinni verhoutumiseen, itsensä piilottamiseen, ja usea mainitsee verhoutumisen tapahtuvan omasta halusta. Uskon tämän. Ihminen tottuu istumaan vaikka tikun nokassa niin kuin pylväspyhimys Simeon Styliitta, joka tuli tunnetuksi asumalla pylvään päässä. Ensimmäinen pylväs oli kolmisen metriä korkea, mutta viimeisen pylvään arvellaan olleen noin kaksikymmentä metriä korkea. Tarina kertoo, että hän kiristi umpinaisen viittansa ympärilleen niin tiukasti, että köysi rikkoi hänen ihonsa ja aiheutti märkiviä haavoja, jotka olivat aiheuttaa hänelle kuoleman.
Toinen puoli asiassa on se, jonka esimerkiksi vihreiden Oras Tynkkynen esittää: ihmisellä tulee olla oikeus pukeutua niin kuin haluaa. Jos musliminainen haluaa pukeutua vain silmät paljastavaan niqabiin, hänen tulisi saada tehdä se. Tätä ei voi tietenkään kiistää, eikä voi olla eri mieltä.
Voisi kuitenkin rehellisyyden nimissä miettiä asiaa syvällisemmin kuin Tynkkynen: mitkä seikat ovat vaikuttaneet siihen, että nainen haluaa verhota kasvonsa, piilottaa hiuksensa ja ilmeensä tuivertavalta kesätuulelta ja ihmisten katseilta? Miksi hän on kuin Simeon Styliitta, askeetikko, pylväskilvoittelija, itsensä kiusaaja? Onko hän kasvanut kiinni keskiaikaiseen perinteiseen, niin ettei halua enää irrottaa itseään vapauteen?
*
Lyhyesti toinen päivän aihe: lahjakkaiden lasten ottaminen huomioon suomalaisessa peruskoulussa. No vihdoinkin joku tutkija uskaltaa sanoa ääneen sen, mikä vika koulutuksessa on ollut siitä lähtien, kun tietynlainen poliittinen hegemonia valtasi peruskoulun. Kaikki on tehty tasapäistämisen - jota tasa-arvoksi ja yhdenvertaisuudeksi kutsutaan - nimissä. Pyrkimys on tietysti hyvä, mutta samalla tämä hyvä tarkoitus tulee loukanneeksi toisen pään oikeuksia. Kukaan ei pidä lahjakkaampien oppialaiden puolta. He ovat opetuksessa ilmaa ja apujoukkoja heikommille.
Tuloksena yhdenvertaisuushässäkästä on lasten oppimistason romahdus, joka näkyy Pisa-tuloksissa ja siinä, että Suomessa päästetään koulusta ulos oppilaita, jotka eivät läheskään aina osaa perustaitoja edes välttävästi: luku- ja kirjoitustaito ovat monella suorastaan huonoja. Samalla on hukattu lahjakkaat oppilaat unohtamalla heidän oikeutensa saada kehittyä entistä lahjakkaammiksi.
Itse panen toivoni osittain opetushallituksen tason nostamiseen. Riikka Purran esittämään lakkautukseen en usko, vaikka sekin voisi auttaa. Moni opettaja yhtyy Purran toivomukseen yli puoluerajojen. Toivottavasti opetushallituksen kokoonpanoa uudistetaan ainakin poistamalla sieltä henkilöitä, joilla ei ole päivääkään opettajakokemusta - viittaan ensimmäisenä pääjohtajaan.
(Maalauksessa pylväskilvoittelija Simeon Styliitta)
Pahoittelen postauksen pituutta, - tuli vähän vahingossa kun innostuin. Lukija voi valita halutessaan vain toisen aiheen, jonka lukee ja toivottavasti kommentoikin.
VastaaPoistaMistä löytyy se tie,
VastaaPoistajoka kaikki perille vie.
Ongelmat on tehty ongittaviksi. Tavallinen pulliainen voi ajatella, kun ajattelee elämäänsä että eihän tässä elossani nyt mitään suurempaa ongelmaa ole. Joku toinen saattaa ajatella, että ongelmia, niitä riittää minunkin elossani. Harvoin niitä kuitenkaan kukaan muu ratkaisee, kuin minä itse. Hyvä niinkin.
Tuosta peittoavasta vaatetuksesta ja toisaalta liian niukasta vaatetuksesta julkisilla paikoilla se keskitie molemmissa pitäisi löytää. Kumpikaan ääripää ei ole hyväksi. Miten saada suht` sovinnolla ihmiset muuttamaan tapojaan ja arvojaan. Siinä sitä haastetta riittää. Onko lain sääntö näissä asioissa se ainoa tehokkaampi tapa.
Kouluasiastakin vähäsen. Lahjakkaat ja vähemmän lahjakkaat yhdessä ja millä keinoin. Eikös käytännössä opettajilla ole asiaan valtaa. Miten toimivat käytännön työssä. Kotikoulu kun on perin harvinaista vieläkin tai ainakin siitä puhutaan hyvin vähän. Joskus vaan tuntuu siltä, että vaikka suurempaa ongelmaa ei olisikaan siitä pitää tehdä ongelma. Uusi aika vaatii uudet ongelmat ja haasteet. Kännykkäkiellossakin pitäisi terve järki säilyttää. Ei sitä liikaa, mutta ei holtittomaksikaan pidä päästää.
Olisikin opettajalla valtaa ja vapaat kädet, vaan kun ei ole. Opettajan on noudatettava opetushallituksen määräyksiä ja opetussuunnitelman pohjaa sekä ylempää tulevia määräyksiä. Opettajalla ei ole edes keinoja pitää ns. kuria luokassa, sillä lähes kaikki on viety opettajalta. Vanhemmat uhkaavat opettajia oikeudella eivätkä nykypäivänä enää kuuntele läheskään aina opettajaa, kaikki eivät edes lue Wilmaa, koulun pitämää tiedotusyhteyttä.
PoistaOnhan kai opettajilla sentään jotain valtaa opetukseensa. Ei kai se valta nyt ihan nollakaan ole. Tietysti opettajienkin on ylempiään toteltava ja määräyksiä. Opettajat ääneen enemmälti, niin voisikohan joitain asioita edistää. Eri kulttuurit ja heidän tapansa ovat nekin niitä kimurantteja asioita käytännön toteutuksen osalta. On asioita, joissa ei voi pitää kuin kieltä keskellä suuta.
PoistaVaikeata opettajantyössä tänä päivänä on ehkä se, että häiriötilanteet eivät tule yksi kerrallaan, jolloin opettaja voisi käyttää valtaansa vaikkapa kasvatuskeskusteluun tämän yhden oppilaan kanssa. Siellä luokassa istuu samanaikaisesti hyvässä lykyssä parikymmentä muuta opetettavaa, ja sinun pitää saada tämä yksi häiritsevä ruotuun. Ja häiriötekijöitä on usein yhtaikaa - miten kasvatuskeskustelet heidän kanssaan kun ne parikymmentä muuta odottavat opetusta ja rauhaa tunnille? Ja akuutit häiriöt on hoisettava heti.
PoistaOpetushallituksen ykköskonsti hoidella tilanteita on siis kasvatuskeskustelu, toinen on siivousvelvoite ja kolmas oppilaan poistaminen tunnilta. Käsittääkseni oppilasta ei voi poistaa käytävälle yksin hortoilemaan, vaan hänkin tarvitsee valvontaa.
Enemmän kuin nämä tehottomat opetushallituksen ohjeet minua kiinnostaisi tietää, miten paljon kulloistakin oph:n keinoa kouluissa käytetään ja mitkä ovat tulokset. Sen tiedän, että kasvatuskeskusteluja nauravat oppilaat itsekin.
Ei tarvitse lukea paljonkaan islamilaisiin maihin liittyvää kirjallisuutta kun alkaa ymmärtää, millaiseen järjestelmälliseen alistamiseen tytöt ja naiset joutuvat kasvatuksen kautta, he oppivat verhoutumaan, tottelemaan ja palvelemaan. Åsne Seierstadin teoksessa Afgaanit, joka kertoo talibanien pyrkimyksistä ottaa valtaansa Afganistan, käsitellään useita perheitä ja niiden naispuolisia jäseniä, jo pieni tyttö opetetaan pakkoon ja eristämiseen. Yhdellä perheellä neljän vaimon lapsista oli uhmakas tyttö, joka polki jalkaa ja kapinoi jokapäiväistä koraanin opetusta vastaan, aluksi lempeästi, sitten kovemmin hänet hitaasti sosiaalistettiin osaansa tyttönä ja naisena. Kapinointi tukahdutetaan jo lapsena. Ei siinä yleensä omasta tahdosta ole kysymys, koska omaa tahtoa ei ole. Lännessä vapaamissa oloissa huivit voivat toki joskus olla vapaasta tahdosta lähteviä, mutta luultavasti tapana voi olla myös tiukempi tarttuminen islamiin tai kapinointi länsimaista yhteiskuntaa vastaan.
VastaaPoistaOlen pettynyt suomalaisiin naisiin, jotka kutsuvat itseään feministeiksi, mutta eivät missään tilanteissa näytä, mitä he ajattelevat musliminaisten, -tyttöjen ja jopa pienten lasten hunnuista ja kaavuista sekä yleisestä alistamisesta.
PoistaOn tietysti helppo selitys tuo Oras Tynkkysenkin käyttämä ”pukeutumisen ja uskon vapaus”, mutta tämä mantra on kovin pinnallinen ja laiska. Siinä kieltäydytään käsittelemästä asiaa syvemmin, koska muslimien uskonrauha on koskematon, tabu, kun taas Päivi Räsäsen uskonrauha ei ole. Hänet saa kivittää.
Minusta Suomen yhdenvertaisuusvaltuutetun pitäisi laatia julkinen ja kirjallinen kysymys musliminaisten ja homoseksuaalien asemasta yhteiskunnassa suomalaisten muslimien päämajaan, joka lienee moskeija.
PoistaValtuutetun tulisi tehdä selväksi, että tässä osassa maapalloa jokainen kansalaisuuden saanut nainen on tasa-arvoinen miehen kanssa, samoin on homo ja muut sukupuoliset ryhmät yhdenvertainen muiden ihmisten kanssa.
Tarkoittiko Tynkkynen tällä ”pukeutumisen ja uskon vapaus” sitä, että musliminaiset ”saavat” pukeutua islamin käskyjen mukaan, koska niin haluavat?
PoistaJos, niin hän on tyhmempi kuin luulinkaan.
Sehän on sama kuin sanoa esim. että Pohjois-Koreassa kaikilla on vapaus ylistää Suurta Johtajaa.
Tapsa (Tynkkynen varmaan esti nimellä kommentoinnin)
Linkin artikkelissa Oras Tynkkynen sanoo, että ”vapaaseen maahan kuuluu vapaus pukeutua haluamallaan tavalla”.
PoistaHän kuitenkin tavallaan pussittaa itsensä sanoessaan näin:” Tämän pitää tapahtua ilman pakkoa ja painostusta sen paremmin valtiovallalta, perheeltä kuin yhteisöltä. Siksi kenenkään ei pidä vaatia naisia sen paremmin käyttämään huivia kuin olemaan käyttämättä sitä.” - Mitä Tynkkynen siis ehdottaa asian ratkaisemiseksi? Miten kääntää muslimimiesten päät?
Tynkkysen mukaan pukeutumista koskevat rajoitukset olisivat perustuslaillisesti hankalia varsinkin, jos tiettyjen vähemmistöryhmien tietynlainen pukeutuminen kiellettäisiin. Eli erilliskaistaa tarvitaan.
Tällainen perustuslaillisesti hankalaksi toteaminen pelastaa sanojan menemästä asian syvään päätyyn ja tekemästä mitään, sanomasta mitään.
Käsittääkseni useassa maassa burkat ja niqabit julkisella paikalla ovat kiellettyjä turvallisuussyistä. Itse kieltäisin ne yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa edistääkseni.
Haluan kuitenkin korostaa, että en ole jyrkän kiellon kannalla, vaan kannatan lähinnä sitä, että asia nostettaisiin tässä vaiheessa vakavaan keskusteluun, josta ei selviäisi Tynkkysen helpoilla selityksillä.
Lisäys edelliseen. Tynkkynen puhuu ”huivikiellosta”.
PoistaEi siitä ole nyt kyse, vaan kasvot peittävästä burka- tai vain silmät paljastavasta niqabista. Huiveja ei ole ehdotettu kiellettäväksi.
Nyt on Iines täysin oikeassa kummassakin asiassa.
VastaaPoistaHauska kuulla!
PoistaTuo kasvojen peittämisen kielto koskee jo nyt kaikkia muita suomalaisia ja Suomessa asuvia. Ruvetaan kaikki kävelemään joku päivä pyövelin huppu päässä ja katsotaan miten käy! Ainakin lapset pelkäävät ja koirat sekoavat.
PoistaNiqab ja burka edustavat ääri- islamia samoin kuin hakaristi natseja.
Ruotsissa asuva afgaanitaustainen Magda Gad on kirjoittanut paljon entisen kotimaansa asioista ja niissä afgaaninaiset sanovat yleisesti: "Elamässäni ei ole ollut yhtään onnellista päivää". Sillä he tarkoittavat tiukkaa islamia, niqabia, burkaa, koulukieltoa ja naisten kohtelua huonommin kuin eläimiä milloinkaan kohdellaan.
Ruotsin tv: n Uppdrag granskning esitti (ja Yle) piilokameralla kuvatun pätkän somalinaisten "opintokerhosta". Siinä imaami selitti tarkasti miten aviorikokseen syyllistynyt nainen kivitetään kuoliaaksi. Sama meno meilläkin varmasti ja alakouluikäisillä tytöillä 10 h viikossa koraanikoulua.
https://www.expressen.se/nyheter/rapport-talibanerna-utgor-en-langsam-dod-for-kvinnor-i-afghanistan/