11.11.2024

Suvaitsevuuden rajat?

 


”Kulttuurin tuntemus on ohutta, uskontojen tuntemus vielä ohuempaa. Tuntemusta ei edistä se, että alamme varoa joko historiaa, uskonnollisia vaikutteita tai molempia. On järjetön lähtökohta ajatella, että lapsille on tuhoisaa olla tekemisissä eri uskontoihin liittyvien vaikutteiden kanssa.


Nyt olisi syytä lyödä jarrua; tarkastella lapsen uteliaisuudella eri ilmiöitä, nauttia kulttuurista ja ihmetellä yhdessä niitä taustoja, joista eri teokset saavat vaikutteita, opetella tervettä dialogia, jos oma maailmankatsomuksemme törmää johonkin toiseen. 

Suomessa emme pääse pakoon luterilaista taustaamme, siksi on hyvä tuntea se. Turvallisinta se on tehdä yhdessä muiden kanssa eli vaikkapa kouluissa. Pitäisikö olla huolissaan? Pitäisi, nimittäin meistä aikuisista.”


Näin kirjoittaa väitöskirjatutkija Anu Morikawa tänäisessä Helsingin Sanomissa. Viisas näkökulma: kipupiste tässä koulun konserttikohussa ja 1 500 euron korvauksessa ateistiäidille ei ole uskonnon työntyminen esiin, vaan aikuisten ihmisten kulttuurintuntemuksen puute.


Ongelma ei todellakaan ole Jeesuksen nimen putkahtaminen näkyviin, ei uskonnollisten viitteiden näkyminen musiikissa ja eri taiteenlajeissa. Koko kulttuurihan lepää uskontojen päällä, alla ja keskellä. Uskonnot ovat aina kulkeneet ihmisen matkassa aina varhaiskulttuureista lähtien. Eivätkä ne nytkään ole kuolemassa. 


Tragikoomiseksi asian tekee se, että tätä nyt esiin putkahtanutta ahdasmielisyyttä tapaa suvaitsevaisiksi julistautuneiden ihmisten joukoissa. Tästä ei ole kahta sanaa, sillä juuri tällä taholla ovat tämän asian kapeimmat katsantokannat. Poliittisesti tätä tahoa ei voi tarkoin rajata, mutta katseen voi suunnata kenties vihertävään vasempaan, sillä siellä taholla uskonnottomuutta on kannatettu vasemmistolaisuuden ja vapaan suvaitsevuuden yhtenä elementtinä. 


Korostan - uskonnottomuudessa ei ole mitään pahaa. Se on jokaisen oma valinta ja siihen on jokaisella oikeus. Puhun tässä  lieveilmiöstä, joka usein liittyy juuri tähän asiaan.


Mitä siis on sellainen suvaitsevaisuus, joka lyö rumpua monimuotoisuuden, moniarvoisuuden, monikulttuurisuuden puolesta, mutta kuitenkin teilaa kulttuurin monimuotoisen ja moniarvoisen pohjan ja haluaa kieltää sellaisen taidekulttuurin, joka ei mahdu omaan maailmaan? - Kun minä en suvaitse satuolentoja, minun lapsenikaan ei saa suvaita eikä tutustua asiaan. 


Voisi kysyä jopa, onko uskonnottomuuden valitseminen omalle lapselle yhtä lailla tuputtamista kuin uskonnonkin? Voisiko lapsen antaa kasvaa vapaasti kulloisessakin valtakulttuurissa ja antaa hänen myöhemmin valita itse, mihin haluaa osallistua ja mihin ei? Voisiko lapseen siis luottaa ilman hänen mielensä ohjaamista tiettyyn suuntaan? Voisiko näyttää koko valintatarjottimen?


Oikeasti  tämä yhdenvertaisuusvaltuutettujen valvoma yhteiskunta jopa pelottaa. Sitä kokee nykyisen sensuurihaluisen ilmapiirin vakavaksi uhaksi taiteen ja kaiken ilmaisun vapaudelle. Rautasaappaat kopisevat.  Tätäkö aikuiset oikeasti haluavat ajaa? Vihervasemmisto? Sekö uskoo poliittisiin satuihin, mutta haluaa kieltää ihmisiltä henkisemmät sadut?


Lopuksi - eikö ole kiinnostavaa, miten erilaisia tulkintoja maineikkaat taiteilijat tämänkin jutun kuvissa ovat esittäneet Raamattu-kirjan Maria Magdaleenasta? Häntä  mainitaan mm. syntiseksi huoraksi ja toisaalta Jeesuksen mielitietyksi. Tämä voisi kiinnostaa oppilaitakin. Jos suvaitaan.




(Maalaukset Albert Edelfelt, Kristus ja Mataleena; Tintoretto, Magdalan Maria)

88 kommenttia:

  1. Suvaitsevaisuuden rajat kulkevat siinä, missä kristinuskoa harjoitetaan ja niitä venytetään myös kulttuuriin, jonka perusteena on ollut kristinusko. Sekulaari yhteiskunta kristillisine tunnusmerkkeineen alkaa sekin olla jo liikaa useille vähemmistöille. Päivi Räsänen joutui oikeuteen vedotessaan Raamattuun avioliittokysymyksessä, vaikka meillä on tiettävästi uskonnonvapaus. Uskonnonvapauteen voivat vedota muut kuin kristityt.

    Yksi ongelmallisimmista ns. uskonnoista on islam, joka on ottanut paikkansa länsimaissa vedoten uskonnonvapauteen omaksumatta lännen ihmiskäsitystä ja vapauksia. Muslimit eri puolilla Eurooppaa kumartuvat rukoilemaan julkisilla paikoilla, ramadania juhlistetaan, mutta kristittyjen pyhiä vältellään monin paikoin tuomasta näkyvästi julki. Joulutoreilla suurkaupungeissa partioivat aseistetut sotilaat hyökkäysten varalta.

    Korvaus siitä, että sattuu kuulemaan pikkuruisen säkeen vääräuskoisen laulua, on kuin keskiajan dhimmi-kristityille säädetty jizya-vero. Dhimmi-järjestelmä oli gangsterimainen huijausjärjestelmä millä muslimihallitsijat keräsivät vääräuskoisilta rahaa suvaitsevaisuuttaan vastaan. Suvaitsevaisuus ulottui vain kotona ja kirkossa harjoitettuun uskoon, vain muslimit saattoivat juhlia uskontoaan julkisesti.

    VastaaPoista
  2. Tämä Päivi Räsäsen jahtaaminen on saavuttanut jo hysteeriset mittasuhteet. Ei hän ole ketään kiihottanut homoja vastaan, vaan on ilmaissut oman henkilökohtaisen vakaumuksensa asiaan. Hän voi kansanedustajanakin tehdä niin sanan- ja ilmaisunvapauden suoman lakipykälän turvin. Minäkin voin tässä blogissa ilmaista monenlaisia mielipiteitä lain sallimissa rajoissa. Kuka tahansa voi lausua mielipiteitään maailmanmenosta.

    Jos saisin esittää yhden pyynnön yhdenvertaisuusvaltuutetulle, niin se olisi toive puuttumisesta musliminaisten alistamiseen ja muslimien homovastaisuuteen. Sitä on heidän suustaan esiintynyt Suomessakin, jopa televisiossa.

    Tämä nyt tapahtunut korvauksen maksaminen on suuri virhe ja erittäin valitettava kehityssuunta. En tiedä, itkeä vaiko nauraa. Mihin tämä Suomi on menossa? Sivistyksestä takapajulaan, eräänlaiseen ajatusfasismiin, poliisivaltioksi. Minusta surullisinta asiassa ovat selkärangattomat ihmiset, luuserisrehtorit, jotka mielistelevät poliittista korrektiutta vailla omia aivoja ja rohkeutta seistä sivistyksen puolella.

    VastaaPoista
  3. Edelfeltin Mataleena ei oikein vaikuta syntiseltä naikkoselta, vaan hurskaalta emännältä sarkatakissaan ja kirkkohameessaan. Helyt kaulassakin ovat hyvin korrektit.

    Jeesus puolestaan näyttää Niuvanniemestä kesken päiväunien karanneelta kahelilta, jonka kadulla kiertäisin kaukaa.

    Päivi Räsäsen vaino hänen uskonnollisten käsitystensä takia on vastoin sananvapautta. Tähän on tultu - mielikuvitusolentojen oletetut mielipiteet järisyttävät oikeuslaitosta.

    Minäkin näen tässä kaikessa korvikehysteriaa - eli syntipukkien hakemista muualta kuin missä he oikeasti luuraavat. On jotenkin huvittavaa, että kun tavoitellaan yhteiskuntaa, jossa kaikki saavat olla juuri sellaisia kuin ovat, tuloksena onkin pienisieluinen nipotus- ja vahtimisyhteiskunta.

    Lopuksi totean, että allah on epäjumala.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tapsa "tietämätön": arabiankielisessä Raamatussa jumala on "allah", koska se ei ole erisnimi. Termiä käytettiin jo ennen Islamin syntyä. Myös juutalaisten jumalasta.

      Poista
    2. Tajuan tuon Tapsan epäjumaluuden hieman satiirisena.

      On paljon tahoja, jotka haluavat omistaa termin ”allah” vain islamin piiriin, erisnimeksi.

      Poista
    3. Kiitos, tarkennan: jokainen jumala on epäjumala.

      PS. Sana ’jumala’ on mielenkiintoinen. Se tulee kai sanasta ’juma’, joka oli muinaisten edeltäjiemme jonkinlainen jumal-olento. Mm. Haavio käsittelee sitä mm. Kuola-kirjassaan (en muista kirjan nimeä, lukemisesta on kauan.)

      Oikeastaan vanha kiteytykseni meni niin, lienen kertonut sen usein täälläkin, että sellaista jumalaa, jonka ihminen pystyy kuvittelemaan, ei taatusti ole olemassa.

      Poista
    4. Se on viisaasti sanottu. - Jos tekijänoikeudet sallivat, käyttäisin sitä mielelläni itsekin.

      Ps. On sitten taas toinen asia, että onko olemassa sellaistakaan jumalaa, mitä emme pysty kuvittelemaan, höh?. - Täytynee tyytyä siihen, että hypoteesi itsessään sisällään vastauksen, on se sitten mitä tahansa.

      Poista
    5. Päästään mieliaiheeseeni: oikeastaan koko ”olemassaolo” on mysteeri. Miksi on olemassa ”jotain”, kun yksinkertaisempaa olisi, ettei olisi mitään. Ja missä tämä ”olemassaolo”on?

      Ja miten ”kuolleesta” aineesta, oikeastaan lähes olemattomasta (kvarkit, atomit yms ”hiukkaset”) on kehkeytynyt olento, joka tajuaa oman olemassaolonsa?

      Tähän väliin olisi fiksuinta tunkea nyt Jumala = Kaikki.

      Poista
    6. Ihmettely ja kyseenalaistaminen on kaiken a ja o. Mitä olisimme ilman niitä. "Olemassaolo" on ainakin hieno sana. Ja olemmehan me olemassa, ihan lihaa ja verta. Ja kaiken ydin taitaa olla sydän ja aivot. Olemassaoloomme liittyy ainakin se kaikki, minkä pystymme havainnoimaan. Ihmisen luomistyö on kyllä erittäin älykästä, mistä se sitten alkunsa on saanutkin. "Olemassa" on suuri mysteeri ainakin monelta osin ja mysteeriksi se luultavasti jääkin. Ken elää, hän näkee tuskin auttaa tässäkään.

      Poista
  4. Vaan onhan tämä Kantelettaren Mataleenakin oikeasti elänyt turhamaisen ja syntisen naikkosen elämän, kolmine tulehen tuikattuine ja vetehen viskattuine ja maahan kätkettyine lapsineen, ennen kuin hänestä tuli Edelfeltin kuvan näköinen hurskas emäntä ja Kiesuksen jalkojen pesijä.

    ”Mataleena neito nuori
    Kauan se kotona kasvoi,
    Kauan kasvoi, kauas kuului,
    Tykönä hyvän isänsä,
    Kanssa armahan emonsa.
    Palkin polki permannosta
    Hänen korkokengillänsä,
    Hirren kynnystä kulutti
    Hänen hienohelmallansa,
    Toisen hirren päänsä päältä
    Hänen kultaruunullansa;
    Rautaisen rahin kulutti
    Astioita pestessänsä,
    Kulman pöyästä kulutti
    Hopiapäällä veitsellänsä.
    ————
    Pane minua Herra Kiesus,
    Pane minua, minnes tahot,
    Tunge hiiliksi tulehen,
    Kekäleiksi valkiahan,
    Joka tulen tuikutella,
    Valkiaisen vaikutella!”

    Lue koko runo vaikkapa täältä:

    https://runosto.net/kanteletar/virsilauluja/mataleenan-vesimatka/

    VastaaPoista
  5. Tuuli yksinään tuiskuttaa tietä pitkin
    tuli pahakas vastaan vastatuuleen
    tuulenpuhuri kiepautti pahakkaan sisään
    matkaa yhdessä kävivät tuuletellen.
    Lensi pahakas oudolle portille,
    jonka kelloa kilautti.
    Portti aukes
    pahakas sisään laukes.
    Näki hyväkäs vieras tullut on
    ei huolinut sisälle pahakasta.
    Heräs pahakas pitkästä unesta
    ja päätti synnit jo tehty on.
    Outo tunne ei rinnassa purista
    olo kevyt tunne on rikasta.

    VastaaPoista
  6. Vau. Ripranie, hieno runo, voimakasta kuvakieltä, jopa Mataleenan teeman mukainen. Hyväkäs ja pahakas ja syntiäkin tehdään. Tykkään tästä vimmasta ja siitä, että lopussa seisoo katharsis, vapautuminen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin tykkään tästä Ripuskaisen runosta, se on jotenkin niin kepeän koikkelehtiva, muttei kompastu kertaakaan, vaan pomppaa aina uuteen nousuun kuin harakka hangessa.

      Poista
    2. Jepulis. Niinhän se tuuli tuppaa tekemään, koikkelehtimaan.

      Poista
  7. Kiitos. Mukavaa, kun kynä sauhuaa. Aina se ei sauhua. Sekin voi olla mukavaa.

    Hienot kuvat. Anovilta vaikuttavat molempien kuvien naiset.
    Konserttihässäkkä vaikuttais olevan taputeltu. Kyse ei ollut harrastamisesta, vaan opettamisesta. Uskonto kyseessä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voiko todella olla totta illan tv- uutisen ruudun alareunaotsikko, jossa muslimimaa Irak sallisi 9 v. tyttöjen avioliitot?
      Yritin löytää lisätietoja muista lähteistä, mutta en löytänyt.
      Tv-1 sivuille en ole kirjautunut, enkä siellä nytkään käynyt.
      Oman uskonnollisen vakaumuksen harjoittaminen on
      maassamme kauniisti jokaisen oikeus.
      Entäpä maamme lakeihin kirjatut lastenoikeudet, voidaanko niitä soveltaa uudelleen, vedoten uskonnon vapauteen?
      Järkytyin ja toivon, ettei uutinen ole totta!

      Poista
    2. Iines, kiintoisan aiheen olet pramille laittanut!
      On kiitettävää muistuttaa meitä eepoksestamme ja sen käsittämättömän rikkaasta runokielestä!
      Ripranie loihe ilmeikästä jatkumoa runokieleemme!

      Poista
    3. On totta, että Irakin parlamentti valmistautuu lakimuutokseen, joka mahdollistaisi avioliiton 9-vuotiaan tytön kanssa. Pojilla ikäraja laskisi 15 vuoteen. Lisäksi lakimuutos kieltäisi naisilta oikeuden avioeroon, perintöön ja lasten huoltajuuteen. Näin rauhan uskonnon nimissä. Mm. Ylen sivuilla on asiasta uutisoitu, samoin muissakin sanomalehdissä.

      Asiaankuuluvat järjestöt, mm. YK ovat ”ilmaisseet huolestuneisuutensa”, mutta mikäli saan arvata, ne eivät oikeasti tee yhtään mitään.

      Poista
    4. Nythän valveutuneet naisasianaiset voisivat järjestää mielenosoitusmarssin - ns. lutkamarssi kakkosen - jossa he nyrkkiä puiden ja tanssien ilmaisisivat vastalauseensa moiselle keskiaikaiselle tyttöjen sorrolle.

      Mutta epäilenpä, ettei mitään isompia liikehdintöjä tapahdu ns. yleisistä syistä.

      Poista
    5. Totta, aihetta olisi marssiin, jota ei marssita. Huolehtumisen voi ilmaista ja siihen se jää.

      Poista
    6. Irakin parlamentin laskuopin mukaan paikalliset tytöt ovat siis 6 vuotta poikia edellä kehityksessä.

      Yhteiskuntana, kansalaisoikeuksissa ja moraalikäsityksissä he ovatkin 600 vuotta länsimaita jäljessä.

      Hmmmm… meillä 6 eli kuusi on komea korven puu, anglosakseilla se on seksiä ja arabeilla näköjään kans.

      PS. Outo epäsuhta on näissä uskonnollisissa asioissa. Kun meillä Räsäs-Päkä töksäyttelee vanhakantaisia uskonnollisia käsityksiä, niin lakitupa kutsuu median riemuitessa, mutta kun miljardi musulmaania tekee saman satakertaisena, media menee itseensä, ymmärtää, vaikenee ja paheksuu paheksujia.

      Poista
    7. Tämä suomalaisten yhdenvertaisuusvaltuutettujen ja feministien vaikeneminen islamuskoisten naisten kohtelusta vuosienkin varrella on ollut käsittämätöntä.

      Monenlaista marssia ja puhetta pidetään meillä erilaisten marginaalisten vähemmistöryhmien puolesta, mutta näitä mustiin säkkeihin tai päähuiveihin kätkettyjä naisia samat aktivistit eivät koskaan huomaa. He katsovat naisten päiden yli ja puhuvat korkeintaan laittomasti maassa olevien miesmuslimien puolesta. Hävetkööt.

      Poista
    8. Totta töriset kamu!
      Näitä porukoita ei uskalleta kritisoida syystä, että saattaa saada vaikkapa, kuten kirjailija Salman Rushdien ( miten sukunimi kirjoitetaan?) kohtalon.
      M-rokosta uutisointikin näyttää olevan vaikeaa. Joillakin erityisryhmillä on herkät ja arat varpaat, joille astuminen tekee erityisen kipeää.

      Poista
    9. Niin, ja olisiko varsinainen syy se rasistiksi leimaaminen?

      Meillähän on jokainen jotakin maahanmuuttoasiaa yhtäänkään kritisoiva ihminen leimattu samantien rasistiksi ja persuteltu päälle. Tällaista on oikeastaan vieläkin, vaikka nyt on tilanne alkanut aueta hieman normaalimpaan suuntaan, kun muista Euroopan maista on alkanut kantautua tietoja esimerkiksi maahanmuuttajien määrän suurista rajoittamisista. Eikä maahanmuuttajien mahtavia rikostilastoja ja jengiytymistä voida enää kieltää. Eikä koulujen tasonlaskua, johon yksi merkittävä syy on maahanmuuttajien suuri määrä ja heidän heikko osaamistasonsa, jonka mukaan kouluissa on edetty.

      Nämä kaikki ovat faktoja, joista enää korkeintaan hätiin kutsutut Demlan lakimiehet ovat eri mieltä. Jos hekään. He esittävät vain ”toisen” näkökulman, joka on ”inhimillinen”.

      Poista
    10. PS Se on vain poliittinen oppositio, joka puhuu enää ”arvovalinnoista”. Tytti Tuppura ja Honkasalon Veera. Ja Koskelan Minja. Sofia Virta.

      Haluaisin nähdä nämä mainitut naiset seuraavan hallituksen ministereinä. Maltan tuskin odottaa.

      Poista
  8. Nostradamuksen ennustukset vedetään silloin tällöin esiin medioissa. Tuleva vuosi on mukamas erityisen vaikeaa aikaa ihmiskunnalle, siis Nostradamuksen salaperäisten kirjoitusten tulkintojen mukaan.
    Eipä tarvinne ennustajilta kysellä kun tosiasiat tiedostaa.
    Suloista lohtua tuo ennaltanäkijä ( nimi jäi mieleen painamatta), joka on kertonut ilouutisen:
    Suuressa urheilutapahtumassa ihmiskunta saa vihdoinkin
    tutustua toisista tähdistä tulleisiin vieraisiin, joihin ilmestyvät!
    Toivoa siis on tämän murheiden laaksossa taaperruksen keskellä!
    Aika moni totuus ja valhe
    ihmiskunnan uskomuksista romuttuisi vierailusta totaalisesti.
    Varsinkin, jos kommunikaatio pelaisi vieraiden kanssa ymmärrettävästi.
    Jos alieneja ei ilmesty, ei muuta pelastajaa ilmastonmuutos-helvetissä planeetalla ole, kuin atomisota -kasvavan vihan ja pahuuden kitkemiseksi.

    Kiinnostavaa olisi pohtia, mitkä kaikki uskomuksemme saisivat kenkää, jos tutustuisimme ulkoavaruuden asukkaisiin.
    Olisiko Jeesus sittenkin ollut toisen galaksin hallitsijan poika, jonne hän oli (muodonmuitoksen kokeneena) tullut pelastamaan Telluksen populaa?
    No en usko!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jaa-a, mikähän tuommoinen ”suuri urheilutapahtuma” olisi. Olympialaisiakaan ei taida olla tänä vuonna?

      Jäämme kiinnostuneita odottamaan alieneja. Vaan enemmän uskon Orwellin ennustuksiin. Miten voi kaikki osua niin nappiin? Miten voi kuvata niin tarkasti sen poliisimaisen valvonnan ja sensuurin, joka on levinnyt kuin syöpä sivistyneeseen yhteiskuntaan.

      Poista
    2. Ennustukset. Niin, taidan olla aika huono luottamaan ennustuksiin. Asiat ja ilmiöt, joko tapahtuvat tai eivät tapahdu. Kaipa niitä poikkeuksiakin löytyisi, mutta näin yleisesti. Tietysti niinkin, että miellyttäviin ennustuksiin suhtautuminen on toista, kuin epämiellyttäviin.

      Toinen asia, liekö tottakaan, tarttumapinta:
      Ihminen, jota arvostetaan arvostaa muitakin.
      Ihminen, jota ei arvosteta ei arvosta muitakaan.

      Sitäkin mietin, että miksi adhd ja muita nepsydiagnooseja jaetaan niinkin hanakasti. Palkitaanko sillä ihmistä.

      Adhd on neuropsykiatrinen aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden häiriö, jonka keskeisimmät oireet ovat tarkkaamattomuus, ylivilkkaus ja impulsiivisuus. Adhd ei ole sairaus, vaan ihmisen synnynnäinen ominaisuus. Edellisen oirekuvauksen nappasin netistä. Ei, itselläni ei ole mitään nepsydiagnoosia. Kunhan vaan kiinnostaa.

      Poista
    3. Nostradamus minulla on jossakin hyllyjeni uumenissa, luettuna. Hän säkeensä - eli ennustuksensa - ovat salaperäisiä ja niiden merkitys selvenee yleensä vasta niiden toteutuessa.

      Mutta muuten epäilen Nooran löytäneen mökkinsä vintiltä esim. Erich von Dänikenin kirjoja? Yhteen aikaan näitä ennustusopuksia ilmestyi paljon.

      Mutta Orwell ei ollut ennustaja, vaan kirjailija ja näkijä, joka näki kommunististen diktatuurien - ja miksei nykyisenkin wokeilun - kehityksen oikein.

      Sellaisiahan niistä tuli ja kehityksen viimeistä (toivottavasti) kakkasta kukkasta voimme ihailla Pohjois-Koreassa, Paksun Pojan valtakunnassa.

      Poista
  9. Koska täällä taas puhutaan politiikkaa, saanen minäkin pistää oman pukinsorkkani yhteiseen soppakulhoomme... Vai saanko? Minua nääs mietityttää pari asiaa, joista ensimmäinen on

    Asia 1:
    Miksei kukaan enää täällä kirjaa galluptuloksia eikä enää hihku innosta, kun hallituspuolueiden yhteinen kannatus hiipuu? Viimeksi aina joku (muistaakseni en muista kuka?) kiljui kuin viidakon villikissa, kun edellisen hallituksen kannatus gallupeissa putosi... Nyt kun tämän aivan "kaikkien aikojen upeimman" hallituksen kannatus on 38 %, ei kommentteja kuulu? Höh, miksei? - Siis virallisestihan kannatus on peräti (ohoh!) 42 %, mutta siitä pitää vähentää RKP:n 4 %, koska ko. puolue on mukana vain sen takia että Pietarsaaren Mällitehdas (= Jakobstads Tobakfabriik AB) saisi valmistaa suomea puhuvalle rahvaalle erivärisiä myrkkynyyttejä... ei RKP oikeasti mukana haluaisi olla. Eikä ole.

    Asia 2:
    Menivät perkele erottamaan taas yhden aatteensa konkarin: Pekka Katajan. Kyllä on kummallista meininkiä, en muuta sano. (on pitkän aikaa hiljaa) (kunnes sitten kumminkin sanoo, että) On pirun kummallista meininkiä! Pekkahan touhusi Puolueen puolesta jo silloin, kun nykyinen puheenjohtaja oli koulun alaluokilla ja vasta haaveili (olen lukenut eräästä elämänkerrasta) "neekereiden ruoskimisesta"... Pekka sentään on tavallaan sotaveteraani: melkein vasaroitu hengiltä Puolueen aatteiden puolesta, ja nyt häntä kohdellaan näin hävyttömästi! Tai siis yhtä hävyttömästi kuin Teuvo Hakkaraista, joka myös vaivojaan ja maksaansa säästelemättä teki kaikkensa Puolueen hyväksi! – Oi aikoja, oi tapoja!

    Ps. Onneksi sentään Veikko ja Sirkka Vennamo ehtivät kuolla (ja Vennamon Pekka piiloutua) ennen kuin heidätkin olisi erotettu ja häväisty. - O tempora, o mores!

    VastaaPoista
  10. Hienoa Mikis, että pistät kampoihin ja tuot raikkaita tuulahduksia tänne ummehtuneeseen persulandiaan ja rasismin pesään. Sallinet minun nostavan pari huomiotasi tikun nokkaan ja käristävän niitä hieman. Sallit tai et, teen sen.

    Asiaan 1. Täällä ei koskaan hihkuta hihkujien kuorossa. Hallituksella on jo omat haukkujansa, kuten kaikki havaitsemme, kun avaame somen tai jonkin median. Täällä ollaan aina haukuttujen puolella, koska - varoitus, nyt tulee uskonnollinen viite - niin Jeesuskin tekisi. Viittaan myös teuvohakkaraisvertaukseeni kaikkein halveksituimman puolustamisesta.

    Oikeasti olen tehnyt tässä liiankin vähän. En ole kehunut hallitusta, vaan maininnut sen olevan suossa ja suosionsa pohjalla, koska näinhän on. Siitä annan pisteitä orpopurralle, ettei se ole mennyt somen suosiota kalastelemaan kivoilla selfieillä eikä ole jaellut vappusatasia.

    Asiaan 2. Lupaan ottaa Pekka Katajan puolustusohjelmaani nyt kun Teuvosta on jo päästy. Täytyy ensin katsoa, mitä miekkonen on tehnyt ja kuka hän ylipäänsä on. Vaikuttaa kuitenkin äkkikatsomalta autettavalta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt sinä kierrät minun Asia 1:n kuin kissa kylmän puuron - ronkeli kun on. Minä kun huomautin että joku (taisit muuten olla sinä?) et koskaan puolustanut (= ollut haukuttujen puolella) silloin kun edellistä hallitusta haukuttiin "niin maan perkeleellisesti". Kun silloinen oppositio pomppi ja huitoi ja rääkyi kuin lopullisesti, aivan lopullisesti hulluksitullut 'tyttituppurainen'. Ei, et ollut minun, Nylundin Eeron ja meidän Vapahtajamme puolella silloin! Päin vastoin, pilkkasit vaan meitä kolmea!

      Ps. Tapsalta voi kysyä kuka Pekka Kataja on. Tapsa tuntee politiikan yhtä hyvin kuin minä, ja se on paljon. (heh,on on) Tai ainakin riittävästi!

      Poista
    2. Anteeksi, Mikis, luin huolimattomasti. Minulla on selässä iskiaksen tapainen vihlonta, ja piina aiheutti huolimattoman lukemisen. Nyt haudon iskiaskohtaa kuumennetulla vehnätyynyllä ja kipu laantui. Luin siis niin, etten hauku tätä hallitusta, vaikka sen suosio on pohjamudissa.

      Siis koin kyllä edellisen hallituksen mediakohtelun toisin. Minusta Marinia kohdellaan ja kohdeltiin silkkihansikkain mediassa - aivan toisin kuin nykyistä hallitusta, jota mediakin on voimalla koettanut kaataa aina rasismijahdista alkaen.

      Marinia ei kaiken kaikkiaan pantu halvalla, kuten Orpopurraa pannaan. Se mistä kirjoitettiin, Mikis, sen Marin teki, lukuunottamatta huumeiden käyttöä.

      Kyllä minustakin, joka istuin koronaeristyksessä kotonani ketään tapaamatta, tilaten tarvikkeeni ja ruokani nettikaupoista, tuntui pahalta, että pääministeri biletteli vapaasti korona-altistuneenakin ja jätti joitain tehtäviään hoitamatta. Jos Orpopurra olisi tehnyt tuon, media olisi hyökännyt raivolla Orpopurran kimppuun ja syönyt sen elävältä. Orpopurrasta julkaistaan mediassa todella pahoja epäeettisiäkin kommentteja, kun taas Marinista selvästi ei. Media perkasi Marin-kommentit. Jopa Ylen Jukka Lindström -satiiriohjelma keskeytettiin Marinin ajaksi ja käynnistettiin välittömästi Orpon aloittaessa.

      Nythän Marin nähdään edelleen Messiaan valossa: hän on se, joka pelasti Suomen koronalta vaikka Niinistö yritti osingoille, hän vei Suomen Natoon vaikka Niinistö vastaanhangoitteli aluksi, hän on se, joka auttoi Ukrainaa ja kaikkia vähemmistöjä kauniissa mekossaan Pride-marssilla. Voittaja, jatkoon. Pressaksi.

      Orpopurra nähdään Suomen tuhoajana, joka tappaa köyhät ja suistaa opiskelijat ja mamut ahdinkoon. Häpäisee Suomen rasismileimalla. Luuseri, vaihtoon.

      Poista
    3. Tuo on kyllä, Mikis, nyt puppua, että edellinen oppositio eli siis nykyiset hallituspuolueet, olisi haukkunut yhtä kamalasti Marinin hallitusta kuin Tuppurais-oppositio Orpopurraa.

      Ei pidä paikkaansa. Marinia ei samalla tavalla kyseenalaistaen haukuttu! Marin itse haukkui oppositiota kehottaen sitä häpeämään. Silloin elettiin korona-aikaa ja se osittain harmonisoi eduskunnan käytöstä.

      Tämä eduskunnan polarisaatio tapahtui oikeastaan Marinin torventöräyksestä, vaalikomennosta: valitkaa puolenne!

      Vaalikeskustelut olivatkin sitten todella repiviä, ja puheenvuoroissa ei kunnioitettu ketään eikä mitään. Kaikki naiset huusivat toistensa päälle. Nyt poliittinen keskustelu ja koko eduskunta on jopa sairaan polarisoitunut.

      Meiltä puuttuvat rauhanrakentajat, sovintoon ja yhteistyöhön pyrkivät poliitikot ja sen mukainen retoriikka.

      Poista
    4. Käyttäyityikö edellisen hallituksen oppositio mielestäsi sillä lailla asiallisesti mitä sinä nyt vaadit nykyiseltä oppositiolta?
      Vitut käyttäytyi. Mutta antaa olla.
      Elämässä on mielenkiintoisempaakin.
      Matkat avartavat. Etenkin lompakkoa.
      Joku päivä sitten läksin Suomen Ateenasta Suomen Manchesteriin, olin siellä aikani, sitten menin Suomen Janteen, jossa en senkummemmin kauemmin viipynyt. Takaisin Suomen Ateenaan tulin Suomen Chicagon kautta.
      Nyt kirjoitan tätä ja katson ikkunasta ulos.
      Ulkoa minua katsoo takaisin Pimeys.
      Tuijottelemme ajatuksissamme toisiamme.
      Yöpöydällä (ei minulla mitään yöpöytää ole) minua odottaa 10 lainakirjaa joista 3 on vielä lukematta.
      Tänään aion aloittaa Ville Hytösen "Toisten virolaisten valtakunnan" tai sitten Juha Hernesniemen "Aivokirurgin muistelmat". En vielä tiedä kumman.
      Näkemisiin, murkkuset!


      Poista
    5. Opposition tehtävä on kyseenalaistaa hallitusta, mutta ei halveksia. Nykyoppositio halveksii avoimesti Orpopurraa, eikä peittele sitä edes sanavalinnoissaan.

      Muistan edellisen oppositon hiillostaneen hallitusta, mutta en muista sen halveksineen hallitusta samalla tavoin kuin nyt tapahtuu. Viisikkohallitusta auttoi selvästi naiseus. Varottiin astumasta siihen ansaan, että syytetään naisministerin vähättelystä. Lehtipalstoillakin asiakritiikki torjuttiin automaattisesti naiskortilla: setämiehet eivät siedä naisministereitä. Myös pääministerin nuoruus- ja kauneuskortilla torjuttiin asiakritiikkiä, jota ei tarvinnut ottaa tosissaan.

      Sanon vielä sen, että Marinilla oli koko ajan enemmän puolustajia kuin arvostelijoita, ja media oli Marinin puolella. Nyt on päinvastoin. Kukaan ei puolusta Orpopurraa, koska Orpopurra ei ole nuori kaunis nainen, jonkalaisen maailmakin huomaisi. Lisäksi Orpopurra on väärää puolta.

      Poista
    6. Minä olen lukenut Hytösen ja vaimo Hernesniemen, joten tasapeli. Jaa, luin minäkin Hernesniemeä pitkiä pätkiä, ja kuuntelin kerran kirkossa, outo tyyppi.

      Todennäköisesti tuollaisen huippuosaajan pitää olla vähän outo, ei se tavikselta onnistu. Hän muisti jokaisen leikkauksensa viilto viillolta, minä en muista edes mitä eilen söin.

      Mutta mikä on Suomen Jante? Pieksämäkikö?

      Ihan kuin muistelisin Ailan, äitini kaiman ja ikätoverin, niin joskus todenneen…?

      Poista
    7. Minulle Suomen Jante on tietysti Forssa.

      Pieksämäkiläisille nuorille Pieksämäki, varkauslaisille Varkaus, mänttäläisille Mänttä etc. Sitä Jantempi mitä pienemmästä teollisuuspaikkakunnasta (= yhden ison tehtaan varjossa kaikki) oli/on kyse. Aikoinaan moni kauppala Suomessa täytti tämän määritelmän 100 %sti. Edellisten lisäksi mm. Valkeakoski, Suolahti, Jämsä, Outokumpu, Toijala... näitä nyt on vaikka kuinka, ehkä kaikki. Ehkä Otanmäkikin...?

      Poista
    8. Otanmäki oli enemmänkin siirtokunta, perustettu kalliolle keskelle ei-mitään, ympärillä loputtomat suot ja Kainuun korvet, kaikki olivat tulleet jostakin muualta, kaikki puhuivat eri murteita (vähän niin kuin Tuntemattomassa) - vasta myöhemmin ymmärsin, että ne tyypit, joita me pidimme ”maalaisina”, olivat kainuulaisia siitä lähiympäristöstä.

      Yhteishenki oli vahva. Erilaisuutta ymmärrettiin. Tietysti luonnevikaisia oli sielläkin, muttei haitaksi asti. Enemmän oli persoonallisuuksia.

      Tämä kuvaukseni koskee ns. alkuaikaa, ensimmäistä 25 vuotta, sen jälkeen kylä on minun silmin haalistunut ja kainuulaistunut… ehkä janteistunutkin.

      Poista
    9. Tässäkin pikkukaupungissa, muinoin kauppalassa ja sitä ennen maalaispitäjässä eleltiin omahyväisinä, kun laarit olivat täynnä potaatteja ja aitat viljaa. Piti elää vähän kuin naapurikin. Silti, kyllä täällä erilaisuus hyväksyttiin luonnollisena osana elämää. Hullut kuuluivat kylään siinä kuin emännät ja isännätkin. Poika-Saimalle tarjottiin kahvit pirtin puolella, niin kuin muillekin, ja Piikki-Väinön kanssa keskusteltiin, että onko löytynyt markkoja tien reunoilta. Jos ei Piikki-Väinöä näkynyt, ihmeteltiin, onko hän sairaana.

      Ihan tarkkaan siis Janten lait eivät aina toteutuneet. Vaan, jos tätäkin asiaa tarkasteltaisiin nykyiseen yhdenvertaisuustapaan, nähtäisiin varmaan rasismin kaltaista ilmiötä tässäkin. Että miksi hulluille mahdollisesti lespattiin ja puhuttiin eri tavalla kuin normaalille ihmiselle yms.

      Poista
  11. Itse asiassa, mietintämyssyni alla ovat molemmat asiat, sekä 1 että 2 käyneet jonkinlaisen muhinan. Gallupit tuloksineen eivät minua hetkauta, sillä suhtautumiseni niihin on uskon- ja luottamuksenpuute. Sanoisin jopa, että ne ovat oopiumia kansalle, vaikkakin huumausaineet ovat jääneet mulle vieraiksi. Hyi olkoon, sellaista mällien suuhun tunkemista. RKP:n mukana oloa hallituksessa kuvastaa rahan mahti. Onhan se mukavaakin, kun ilmoitetaan puolueiden heilahduksista. Heilahdukset kun ovat niin luonnollisia asiassa, jos toisessakin. Nouseeko vai laskeeko ja kenen puolue nousee ja kenen laskee. Puolueeton kun taidan olla. En kuitenkaan taida olla asioiden suhteen kuin joskus.

    Katajalla on ollut huonoa tuuria vai lieneekö tuuria. Järkkynä luin joskus hänen hakkaamisestaan. Sellaista kun en kellekään, saati itselleni toivo, huh. Sehän on nähty, että jos on liian suurisuinen seurauksia pukkaa, eikä nyt näy olevan puoluevuosikymmenilläkään merkitystä suuntaan. Senkin ihmetyksellä luin, että aikoo viedä persuista erottamisensa oikeuteen. Tuskin kannattaa, mietin. Kiittämättömyys kun usein on maailman palkka ihmiselle, jos toisellekin.

    VastaaPoista
  12. Asiallisemmasta asiasta puheen ollen, niin

    teistä ilmeisesti ei kukaan ole lukenut Sandemosen Pakolaista kunnolla? (Eli kuten Alex Matson sanoo: ”kirjan lukemisessa pitää nähdä vaivaa. Sitä ei saa missään nimessä lukea nautiskellen.” – sitaatti muistin varaisesti) Kuten Noora sanoo "... kirjailijan " laki" kuvaa ahtaan pikkukylän asukkaiden suhtautumista porukasta poikkeavaan yksilöön. ..." Mutta on se kovin paljon muutakin. Mutta en sentään Iineksen tavoin sotkisi Janten lakia oppositiopolitikkaan (sic!), heh. Ja Tapsalle huomauttaisin, että vasta kirjan luettuaan tajuaa miksi 10 käskyä, miksi vähemmällä ei tule toimeen. - Kirjasta jos esseen kirjoittaisi, vaatisi se sellaista ymmärrystä (= koulutusta) sosiaalipsykologiasta, jota minulla ei ole. Siksi en nyt sitä alan sen enempää rääpimään. Mutta väitän että totisesti, totisesti olen sen kirjan aikoinani intuitiivisesti oikein ymmärtänyt ja kokenut ja elänyt! (Tiedän sen luissani ja ytimessäni.)

    Ps. Kun miettii, niin Antti Eskola olisi ollut oikea ihminen avaamaan kirjan idean (= sanoman) selkokieliseksi kaikille. Hän jos kukaan siihen olisi pystynyt, koska oli alan ammattilainen, ja mikä myös hyvin tärkeää, suvereeni sanankäyttäjä. – Niin, Antti on poissa. Ikuisesti. Aamen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haukkuminen ja solvaaminen on useimmille kai tuttua. Janten lain sääntöjenmukainen luettaneen jo hirviömäiseksi. Kyseistä kirjaa en tosin ole lukenut, mutta mielikuvituksellakin ja hurjalla sellaisella saa jo paljon selkoa. Mitä et ole itse kokenut, et siitä voi tietääkään on sekin totta. Hyvä sekin, että kaikkea ei ole kokenut. Ei osaansa enempää, joku sanoisi. Tiedä sitten sitäkään.

      Poista
    2. Ripranie, rakas, yleensä ihminen joka vähiten tietää jostakin asiasta, hänellä on varmimmat mielipiteet siitä. Tämä on tutkitusti totta. Nimenomaan siis joku asiantuntija on hyvin varovainen mielipiteissään, eikä ikinä sano mitään "lopullisia totuuksia". Tietämättömälle ihmiselle tämmöistä epävarmuutta ei ole.

      Ja kuule kyllä kirja pitää lukea ja elokuva nähdä jos siitä haluaa jotain sanoa, siis oman mielipitensä. Mielikuvitus enemmän sotkee kuin mitään selittää, ja Nostradamuksen ennustukset on täyttä p-kaa kuten kaikki horoskoopitkin. Siis ihan älytöntä.

      Poista
    3. Mikis, Pakolainen on luettu ja tentitty. Tosin, jos oikein muistan, siitä ei ollut kysymyksiä, vaan tentaattorimme oli pannut paukut Homeroksen Odysseiaan, johon minäkin olin panostanut, koska viehätyin tarinasta.

      Ettet vaan, Mikis, aliarvioisi nyt seurakuntamme empaattisia taitoja ja kykyjä ymmärtää yleensäkin pakolaisuutta ja pakolaisen osaa. Se, että kritisoi maahanmuuttoasioita joltakin kantilta, ei kuulu pakolaisuuden ymmärtämiseen mitenkään. Ei se ymmärrä pakolaisen osaa parhaiten, joka puhuu pakolaisystävistään tai avaa suurta sydäntään somessa. Minä väitän, että paremmin voi yleensäkin ihmispolon osaa ymmärtää se, joka ei edes puhu asiasta.

      Poista
    4. Mikis ja muut. Epävarmuus on myös elämän suola. Asiantuntijat ja muutkin taitavat tietää, että tieto muuttuu. Siihen se elämänpituinen opiskelu perustuukin. Siksi jollain määrätynlaisella tiedolla on tietyllä hetkellä aikansa, joka ei ole ikuinen. Tottakai tämänhetkistä tietoa voi hehkuttaakin siihenhän kai kommunikaatio pitkälle perustuukin. Pysyvää kun on niin vähän, jos on ollenkaan.

      Poista
  13. Myönnän heti, etten ole lukenut Pakolaista kunnolla. Nyt viimeksikin ehdin vasta puoliväliin, kun jo päätettiinkin ettei siitä nyt kannatakaan sen enempää keskustella.

    Tiedän sen siitäkin, ettei kirja jättänyt minuun oikeaa lähtemätöntä jälkeä - ainoastaan muodikasta pintavaahtoa - johon palaisin yksinäisinä syysöinä takkatulen räiskyessä pimeyden syleilyssä uinuvan mökin nurkassa.

    Mitä tulee Pekkaan, niin se joka Kuuseen kurkottaa se Katajaan kapsahtaa… (kulturellin nerokasta sanailua, mutten itsekään ymmärrä sen tarkoitusta). Epäilen väärinkäytöksiä.

    PS. Onko korrektia (tai edes totta), kun tv:ssä kommentaattori nimittelee Ameriikan seuravaa pressaa ”tuomituksi rikolliseksi”…?

    Ettei koko tuomio olisi ollut tyypiltään kiinalainen, venäläinen tai jopa pohjoiskorealainen tai ”viharikos”? (En siis muista, mistä rikoksesta Tumppi tuomittiin.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa:
      - Liian korkeiden päämäärien tavoitteleminen ei ole suotavaa. Paino sanalla "liian" ts. pitää tiedostaa omat kykynsä, vaaratekijät ja toimia sen mukaan. Sitä voidaan sanoa viisaudeksi. Ei ennen sellaista sanaa, kuin alisuoriutuminen edes ymmärretty käyttää.

      Olen myös ihmetellyt tuota Trumpin mollaamista monestakin suunnasta mm. tv:stä, radiosta, lehdistä. Kamala Harrisista ei liene paljon puhuttavaa mm. hänen meriiteistään. Ei häntä ainakaan Trumpin veroisesti äänestetty.

      Poista
  14. Vaan mielenkiintoisen keskustelun mediassa herättänee 14 perussuomalaisen kansanedustajan toimenpidealoite, jonka tarkoituksena on kieltää kasvojen peittäminen julkisissa tiloissa. Kyseessä on ns. burkakielto, jollainen on voimassa mm. Ranskassa, Tanskassa, Itävallassa, Sveitsissä ja Hollannissa.

    Asialla on minusta kaksi puolta. 1. Kiellot eivät edistä uuden tavan oppimista hyvällä tavalla. 2. Kielto voi olla ainoa keino vapauttaa naiset kaavutusideasta.

    Realismia on sitten se, että naiset ovat kasvaneet kiinni huiveihinsa, etenkin vanhemmat naiset. Olisi aika julmaa pakottaa heitä luopumaan olennaisesta osasta totuttua ja turvallista pukeutumistaan - vaikka tapa perustuu naisen aliarvioimiseen ja miestä halvempaan asemaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kinkkinen juttu. Meneeköhän tuo Suomessa läpi. Vastahuutoa varmaan odotettavissa. Toisaalta, maassa maan tavalla tai maasta ulos. Antaisihan se ainakin nuoremmille naisille vapautumista, mikäli eivät ole kaavoihin kangistuneita. Jospa persut vaan haluavat kerätä pisteitä itselleen. Saa sitten nähdä, mikä on muiden puolueiden edustajien suhtautuminen aloitteeseen.

      Hämmästystä on myös herättänyt nuorempien miesten suhtautuminen naisiin kohdistuvaan väkivaltaan. Että naiset itse mukamas aiheuttavat itseensä kohdistuvan väkivallan mm. pukeutumisellaan. Voi nuoruus ja järjenkäyttö.

      Poista
    2. Toisaalta tässä nuorten miesten suhtautumisasiassa hurskastellaan jonkin verran. Naiset pukeutuvat kuin hutsut ja ihmettelevät kun nuori viriili mies käy iholle ja jopa lihaan kiinni.

      Kun katsoo kansainvälisiä muotikuvia, niin naiset esiintyvät jopa alushousuissa ja rintaliiveissä julkisilla paikoilla. Vähän kuin suomalainen laulaja Erika Vikman, seksipommi. Miksi ihmeessä? Miksi pukeudutaan hemaisevasti hepeniin ja sitten suututaan kun pidetään hutsuna?

      Kun mies on näkemästään naissuloudesta hormonihuuruissaan, hän on peräti yksinkertainen alapäällään toimiva olento ja näkee naisen viettelevänä riistana. Ihan normaalia mieskäytöstä.

      Tällä kärjistetyllä kuvauksellani en tarkoita sitä, että miesten toiminta on puolusteltavaa. Ei ole, se on tuomittavaa, mutta pohjimmiltaan ymmärrettävää. Miehet ovat pitkällisen miesvoimakulttuurin edustajia. Edelleen.

      Poista
    3. Ei missään nimessä. Tässä asiassa en kannata miesten hyysäämistä, en vaan voi. Ja tämähän oli kai niiden nuorempien miesten mielipide, ei ehkä vanhempien. Ei miehet ikinä, jos muutenkaan, muuta käyttäytymistään tässä asiassa, jos se vaikka hiljaisesti hyväksyttäisiinkin. Naiset, jotka aidosti kärsivät asiasta eivät saisi nytkään oikeutta. Naiset ovat muutenkin yleisesti miehiä huonommassa asemassa, eikä näinkään edistettäisi tasa-arvon edistymistä.

      Poista
    4. En minä hyysäämistä kannata, mutta en myöskään onnettomia meetoo#-parkumisia. Muistissa on vielä se hirveä meetookirkuna, jonka vuoksi tehtiin itsemurhia ja kärsittiin uran menetyksistä, vaikka mitään raiskauksia tai edes lähentelyjä ei tapahtunut - viittaan vaikkapa Aku Louhimieheen, joka oli pelkkä mulkku mutta ei raiskaaja. Tai Wille Rydmaniin, joka myös oli pelkkä kusipää, mutta ei pedofiili.

      Seksuaalinen kajoaminen toiseen on väkivaltaa, mutta ei jokaisen hipaisun vuoksi tarvitse rikosilmoitusta tehdä, vaan usein selkeä kielto, poistuminen tilanteesta tai napakka potku haaroväliin riittää suitsimaan lähentelijän.

      Poista
    5. Olen varmaan jo parantumaton rasisti, mutta näistä tutkimuksista minulle nousee ekana mieleen se, ihan tahtomattani, että kas… onko meillä etelämaalaisia uroita jo niin paljon, että se näkyy näin vanhoillisina asenteina jo tutkimuksissakin…?

      Poista
    6. Basistit ei tiedä ees et mitä ne ei tiedä13 marraskuuta, 2024 22:05

      Joo oot. Parantumaton. Paskaaks siitä. Me ollaan kaikki ihan inkkareita ja sössönsöö. Amerikanaikuisten oikeesti kaikki tahtoo kitaran, bassot on maalaisille. Niinku ulko.

      Eiku widdu. Samantha Fox mulle jos se muuttaa Suomeen!

      Poista
  15. Chris Rea - Nothing to fear
    🫡

    VastaaPoista
  16. iittämättömät*13 marraskuuta, 2024 01:26

    Iinukka

    Meillä 😼 ollaan oltu hiukan juhlamielin hiljan. On tullut esiin seuraavia seikkoja:

    - niimmutku seki on Ii.
    - emmä nää siinä mitään väärää?
    - se ny on vittu kumminkin niitä harvoja ketä hiffaa
    - Vai että Isonenäinen Komisario, mä sun nokan kuule niistän ekkä tartte nästyykiä enää ihan ollenkaan vai lähetkö ottaan karaokematsin - pelkkää Ola Virtaa, hä?
    se käy kuule vikkelä
    - oo iixu kiltti iinexelle millo muute nähän kauan kestäs nyt jos alettaz?🫦🫶

    Toivomukset huomioimatta ehdin määrätä ettei meillä ole mitään erimielisyyttä etteikö Mark Knopfler & Emmylou Harris - Red Staggerwing ole sopiva tähän.
    No okei on vähän, kohta. Mutta kotiviini teki tekosensa, he-he!

    Mikis parka ja raukka.
    Mutta se ei kuulu tähän

    Hep. Olikohan tuo paras provokaatiota milloinkaan-ikinä? No, ei sevväliä, kai se jokin hyönteisjuttu on sittenkin. 🤷‍♂️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lohtuolut nehnun alle het'paikalla Mikkolainen. Ka, ehämminä kaikkeen kerkiä.. kiukuttelin
      annoin purra
      antauduin ja kuulusteluteknikka 1.02 selvitti sen miksi olet Raksu. No se on se emmylou. Se Ces't la vie. Ehämminä ku vasta nynnäin, ne hymykuopat siellä ihan biisin lopussa. Tällon yhet. Sillon tällöin.


      T.
      "Roistorakas rusoposki riippakivi ressu halitassulainen😋

      Kyä nää on nin noloja, no. Mutta ei se oo multa veks, kai. En tiä. En o koskaan ehtiny ottaan puheeks.

      Poista
  17. Ainaki kasiprossastahh.13 marraskuuta, 2024 03:42

    Ai! Ripranieläin ja Tapsulaispetokin on molemmat Tom Jonesin Sex bomb -videon esikuvia. Oikopäätä voin kertoa että kultsi joi tajunsa hihi-kukkuu -kuntoon ja nyt vasta pääsin tähän itte. Siis niin että on, Tapsa se asiakaspalveluhenkinen tapaus ja rip-sukkanauha-rrran-ie se

    *jotensakki timmi täti ku on kiinnostunu pelkistä kouluratsastusta opettavista monimiljonääreistä, mutta siis mikä bööna ja millainen peba!

    Iixu on Tomppa.



    *saaks ny fixaa tän tsykkelin..
    🦕🕸

    *iinez 🤥 arvaa onksmul enää tisui
    viddu nää napit on kipeenä onnex iixu fiksaa litkuu ja meillon nää juhlat ku meil ollaa kohta +1 eli paxui oltu vähän yli 3 kk.

    VastaaPoista
  18. IH (ja tää 1+...) itsesensuroi ny täs sittee13 marraskuuta, 2024 03:58

    Purkka on niin inexen unmghahmjamslup. Millo tuut kauan kestäz❄️⚓️🚨🚲🏍💒💥👉🫦

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Vieläkö meillä on kaljaa.."13 marraskuuta, 2024 05:20

      Hei ei oo noin ny pikkuiset - ihan kiva muuten.


      Aikuiste anteeks Iinuksinami mut nää alko tsungaan tääl mut melko onneks sain projektorin toimiin jännä mihi stä pystyy vaiko on väsy ja vähä fyllas mutku aviiciil - addicted to you ja nää alko penkoon paikkoja et mis ne pil- viihdetupakit o. Ni ku oiski koska 1+.
      Älä, joha kellisti. Vohvelirauta kuoli tosin mut lättypannu hoiti hommat himaan.

      Poista
  19. *tihi

    Iixu simahti

    Me🫂👣👼💣💯tehtiin meille uudet aavikkovermeet.
    Virallista parempaa.
    Tomppalinjaa tihk-.😳
    koska Iiksukääpä aina yrittää päästä vetää sen She's a Lady no Jose Louis Rogrigon videon mukaan mietitty nyt et niinku joo nyt voit sitte.
    Iixu nyt on iiksu.

    VastaaPoista
  20. Pitäskö oikeesti vähä sensuroida siis? Musta alkaa tuntuu vähä höntiltä. Yks nediafirma halus tulla meitä kuvaan. En oo ihan selvillä.13 marraskuuta, 2024 06:18

    Mä oon onnekas. Naapuri on Saksan jääkäri. Joo, 89 v.

    Wikipediassa ja muutenki totta, enempi ainaki ku meidän himokasa jaksaa kuunnella mua, eli koska ne ei ni mä saan olla välillä siellä kertomassa miks meiltä ei käydä siellä. Yleensä se käy aika pian multa, Hjalmar ottaa pullon ja joskus me puhutaankin ennen ku on puoltakaan pullollista juotu. Yleensä mä meen sitte hakeen jtn ku luurissa huudellaan et käy hakeen Espoon keskuksesta jtn mirmaria johti mankkaalle mut et sit fitt-

    *anskull jää minkään vaiheisiin ku Iso Jallu on juottanut meiät ihan hilimätkieroiks nykki jo nii et ei mun varsinaista kiirettä SWiddu oikeesti sillon tiäkkö siis isomulkku se .äytti arvaa kuka sano et en usko me ollaan vähä kännissä mut naapurin akat se lupas jo pieksää ja tuokko puol kilon voita js neljätoista ryppletölkkii k
    Joo kiva oot ihky
    Katy
    -
    *ihan villinä jalkun sylkyssä nätti tuu kattoo taas mikset sä koskaa ehi käymää miks meidän pitää aina tehä Kaikki ja voiko sen psekoneen korjaa joskus ku Kiralla on kaikki puvut iha hies?

    Arjensietokyky. Sen tyypin mä vielä nirhaan joka ton sanan kehitti. Saa ryömii samaa tahtia helvettiin tuloveron keksijän kanssa.





    VastaaPoista
  21. Nykkyllä hautajaiset seis13 marraskuuta, 2024 08:13

    Nimittäin vainajat puuttuu onneks ihan kaikkeen ootteko huomannu? Iinulipiinuli älä oo niin vaiti koska varmana sun tekis mieli pihistä tai ehkä pikkasen mikistä mutku se

    VastaaPoista
  22. En minä pihise, vaan katselen tyynesti kaunista aamuruskoa ja ihmettelen, oletko sinä Mikiksen sivupersoona aineissa vai oma itsesi aineissa. Tai tiloissa.

    Kyllä minä ymmärrän kirjallisia kiitoratoja ja kokeiluita hyvinkin, mutta en ole varma, onko niiden oikea paikka toisen ihmisen kommenttiosiossa. Pelkään, että se tappaa muiden keskustelijoiden kommentointihalun. Se vaara tällaisessa on. Ottanet sen huomioon, jos et ole ihmisvihaaja, mitä en epäile sinun olevan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Opettelin joutessaan Remun Paholaisen masurkan sanat. Mä voisin tosiaan kirjoittaa ne tähän, käykö?

      Poista
    2. Älä suotta. Muistaakseni olen linkannut tuon Remun mainion masurkan jo aiemmin tähän blogiin. Ja muitakin Remun lauluja.

      Poista
    3. Nii et sit kattonu sitä Chris Rean biisiä? On muuten niin kieroa ekumeniaa että pöyristys ja puhuu.

      Poista
    4. Ainoa asia, jonka Hallikaisen ryöpystä olin ymmärtäväni, oli naapurina oleva Saksan jääkäri.

      Mutta jos hän on vain 89-vuotias, ei hän voi olla oikea Saksan jääkäri, ihan liian nuori. Eli olisiko vain Saksan sotilaspoika?

      Poista
    5. Iikka Hallantie *** (ikäänkuin vähän tasaisemmin löysempää,,*)13 marraskuuta, 2024 21:03

      Kyllä. Hitler jugend.

      Naapurin setä. Khm.

      Tap-man, ystäviä kts Hugo Turunen, mummin isoveli.

      Poista
  23. Kaikkia kommenteja en jaksanut lukea, kuten kaikki eivät jaksa lukea minuakaan.

    Suvaitsevaisuus on kusinen suo: "minä rakastan kaikkia, mutta vihaan niin saatanasti seuraavaa ajattelua...."

    Ai mitä?

    Todellisuutta, - sitä etteivät tänne saapuvat saapuvat afrikkkalaiset taidoiltaan riitä tuskin omatoimiseen banaanin syömiseen, arabit ovat kulttuuriltaan ja uskonnoltaan soopan huonointa puolta.

    Islam pitää maahamme saapuvilta kieltää, hesarin ja ylen naistoimittajille pitää antaa lisää tussua, miehille moloa.
    - Tiijjä sitte, päästäiskö niilläkään pitkälle.

    Tarvitsemme fyffen tekijöitä, - niitä joita lenin-uskovaiset ja muu "heheheh"-ihmiset vihaavat.

    Muuten olen sitä mieltä, että Herlinien suvun pitäisi se vanhempi akkaväkensä laittaa rotiin.

    Kieltäkää niiltä kaikkinainen päätöksenteko ja johtaminen.

    Muuten olen sitä mieltä, että ilamaiseksi yleisönäytännöksi pitää saada, kun rohvessoori aki karvonen työntää Hiacen perseeseensä ja kuolee.

    Mitäs mulla muuta?

    Siinä kai tärkein huippu, nykyajan problematiikasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Anteeksi kirjoitusvihreet, melkoisia atte harjanteita. Harjanteelle itselleen tietysti 40 pros. haittavero, jos höpötystensä lisäksi jotain työtä tekee, tai edes joskus on tehnyt.

      Kiitos Herra Jumala, ettei Carunan myyjä Pekka Haavisto enää pääse minnekään töihin, ja luultavasti Floreskin ottaa kohta jonkun yleisesti osaavamman ja kyvykkäämmän.

      Poista
    2. Tämä anukseensa tavaraa työnnellyt taideihminen on kyllä luova persoona. Vaan vielä luovempi hän olisi, jos olisi työntänyt sen Hiacen vai mikä se oli, ulos ahteristaan, siis synnyttänyt perästään, yllättäen yleisönsä?

      Poista
  24. Ei täällä moni lue eikä vars. ymmärrä toisten kommentteja. Eräällä palstalla puhuttiin tästä blogista, jos käsitin oikein. Vihjailtiin sekopäisimmän olevan yksi aika kuuluisa kirjailija, F-palkintoehdokaskin ollut kerran.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, se olet sinä, korkealle arvostettu Veijo F. Storhammar-Foxelsson-Koistinen.

      Poista
    2. Minä luen jokaisen kommentin, ja ilahduttavasti täällä toisten kommentteihin reagoidaan. Sanon tämän nyt suoraan: kyllä täällä kirjan kirjoittaneita ja julkaisseita ja muita kirjallisuusihmisiä on kautta blogin historian vähintään vilahdellut. Se on meikäläiselle suuren ilon aihe ja samalla tietysti suuri kunnia.

      Vaan erikoisen ilahduttavaa on se, että tänne uskaltavat meikäläisen kaltaiset tavalliset tallaajatkin kertomaan, miten asiat oikeasti ovat. Kyllä maailmaan mahtuu.

      Oikeastihan blogit ovat menettäneet suosiotaan muille somekanaville, Facebookille, Instagramille, X:lle ja mitä kaikkia näitä onkaan. Lyhytviestintä, pikaviestintä on se, mitä nykyihminen jaksaa. Kun katselen joskus vanhimpia blogikeskustelujani, huomaan valtaosan vanhoista keskustelijoista lopettaneen omat bloginsa ja muissa blogeissa kommentoimisen.

      Anomyymi, kiinnostaisi kyllä tietää, mihin palstaan viittaat. Voihan tuo mainitsemasi kenties viitata muuallekin, vai mitä?

      Poista
  25. Iik ja ääk missä mun fanilahjat viipyy13 marraskuuta, 2024 20:38

    Mjaah että kirjat ois kivoi ja kirjailijat? Mietis ny vielä. Ne voi tullakki jos pikkasen pistät tarjoilua uusiks ja parempaa liinaa esiin että voi siihen pyyhkäillä pahimmat räät poskelta. Black Dragonit kaikille mut oma pannu mukaan, Alko ei ole ongelma vaikka se yks typy tsiigaileekin mua pitkään siinä kassalla. No joo on. Mullon paita silitetty, sitä se kai himoitsee muttei saa koska eihän sitä ny tollai jonossa voi ruveta paneen. Tai no vähän voi jos ei oo maetoo. Kanttura meni naapuriin.🥛👎 💩

    Kato sun pitää ymmärtää ettei oo niin umpitolloa vierasta kuin kirjailija. Ne lusikoi sanoilla keittoa suuhun ja sitten ihmettelee että midä widua kun ei maha täyty vaikka mää tässä lapan ja lapan. Kts. keitto. Ei kukkakaalikeitto! Oman pannun made in Hattaralandia, niillä on pää niin irti kropasta ettei ne voi tietää miks toi varvas tossa napsaa noin… onkse mun?! Ihan mahottomia ennustaa etukäteen. Toikkaroi sun lattiat ruttuun ja jos ei oo stögistä likellä löydät aamulla kukkaruukusta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi rakas!

      Vihdoinkin uudet tekohmpfaat, nykk kyänin lähettää viinaksia hakemmaa.

      Mitepä ne siä tokat, ooko ryssää pammautellu, näin vain meidän kesken ku en nin tiä noista tapporahoista. Ämpärillinen oes korvia tosipuhe on näen jouu...

      An Hali"?

      Poista
    2. Iikka pitää omistaan - muut parhaistaan13 marraskuuta, 2024 21:15

      The Mayyan Band - Shalom Aleichem

      Poista
    3. Oho nyykö ne pojat sinisissää jo ehtiit ku hiljeni kasarmi?13 marraskuuta, 2024 21:33

      Nyt mie vähä mietin kyl et oleksmie tehny lassise virhhee...

      Kyllä mie tän keinorakkauselämän sillo laivaredioaekkaa hoksim mut..

      Oisko se kehanna olla mulle ruenna, tää ny - sittenkin. Ee..

      No. Eesevälij

      mie tykkää kumminkin että ee minkään iha huono, oes vuonna löytyy huonoppikkii.... juotsie muute? Mie ku e. Jatsia kuuntelen. Ja joskus vähä hipeölin pipp3liä. Perkele, sun kanssa se ois ky

      Että eriä päällimmäisiä. Olo? No, melkO Kenkku
      ,, kuinni?💌❤️‍🩹👨‍⚕️

      Superheavy - Miracle Worker

      Poista
    4. pylly tyynyyn ja hali mun korvia lujaa

      Vaatteet on mun aatteet - M. P-jätkä

      Poista
  26. "Limitointi on korkein kohteliaisuus jota taiteliijan lupa odottaa."

    Joku tollo


    "Paitsi jos vituttaa! Saatana! Tehkää itte parempaa mut Älkää Perkele multa tulko liksaa kyseleen."


    VastaaPoista
  27. oispa bissee tai ees havuja.13 marraskuuta, 2024 22:10

    Käynkin muuten toimeen, siitä lähemmin toiste.

    Mitä tahtoisit Sinä muuta? Pellavapäinen pöllöpääkköseni💙🤍

    VastaaPoista
  28. Toki on ymmärrettävääkin ettei kaikista kukkaruukuista ole vastaanottamaan edes aivan pikkuisia fanilahjoja, onhan?

    Muuten olen irtomielipiteisempi kuin olen ollut jo pidempään. Luullakseni, onhan tänään jo per-, siis yli-, eiku ainiin Hurstille huomenna joo selkeesti ja regnrocki völjyyn. Siinä kybän jlk ok?

    VastaaPoista
  29. Mietin aikaa sitten taapäin olikohan kuitenkaan ollut edes ajatetavissa että olisin päihtymyskeskeinen, en yllä sille tasolle. Siksi juuri lopetin, mutta tästä on jo kulunut varsin paljon pois, tästä nykymuotisesta raittiudesta. No. Tulipa koitetuksi.

    Ajattelevinaan täällä : Eva Dahlgren - Vem tändar stjärnorna

    VastaaPoista
  30. "Levolle lasken luojani, armias ole suojani. Jos sijaltain en nousisi, taivaaseen ota tykösi."

    "Maan korvessa kulkevi lapsosen tie, hänt ihana enkeli kotihin vie. Niin pitkä on matka ja kivinen tie, se liukaskin lie...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kerran ihan kakarana liftasin Sääksin uimarannalle, tai sieltä kotiin, Nurmijärven Perttulaan. Minut, jotain 6-7, otti kyytiin uskovainen pariskunta.

      Opettivat minulle tuon: "Levolle lasken Luojani, armias ole suojani...." - Jotain pientä rahaakin antoivat, että muistan rukouksen joka ilta.

      Hyvin kauan velvoitukseni hoidin, nyttemmin olen tullut laiskaksi, tylsäksi ja kyyniseksi.

      Poista
    2. Tuon ikäisenä, tuohon aikaan, Sääksin uimarannalla yksin käyminen ei ollut tavatonta tai outoa.

      Isompien poikien kanssa kulkiessani oli paljon kurjempaa. Pukukopeista varastelivat rahaa ja tupakoita, sitten huvikseen meitä pikkukoviksia kiusasivat.

      Poista