Kaunokirjoituksestahan luovuttiin vuonna 2016, ja syyksi mainittiin se, että opettajat eivät saaneet enää selvää lasten käsialasta. Kaunokirjoitus-termin tilalle tuli ns. käsialakirjoitus, jossa kirjaimia yksinkertaistettiin eikä sidottu aina toisiinsa samalla tavoin kuin kaunokirjoituksessa, juoksevasti. Tästä käsialakirjoituksesta on muotoutunut sittemmin yhä enemmän tekstauskirjoitus, jossa kirjaimet ovat täysin irti toisistaan.
Rikosoikeuden professori Kimmo Nuotion mukaan tärkeää olisi kuitenkin osata edes kaunokirjoitettu allekirjoitus, sillä tekstaus lisää uhkaa väärennösten määrän kasvusta. Voi myös sanoa, että vanhaan kaunokirjoitukseen verrattuna tekstauskirjoitus on ikävän tylsää ja mielikuvituksetonta, ja siitä puuttuu persoonallisuus. Kaunokirjoitustahan tutkittiin ennen jopa tosissaan, ja alaan perehtyneet grafologit laativat käsialoista mittavia persoonallisuusanalyyseja. Omassa hyllyssänikin komeilee Osmo Oksasen Mitä käsiala paljastaa -teos. Sitä on selailtu, kun on tutkittu sulhaskandidaattien lähettämiä kirjeitä.
On sanottu, että kaunokirjoituksessa aivot joutuvat työskentelemään monipuolisesti, ja hienomotoriikka kehittyy aivan eri tavalla kuin tekstatessa.
Uskon tämän. Jotenkin uskon myös kirjoittajan pitkäjänteisyyden lisääntymiseen, kun kirjoitustapahtuma jatkuu sulavasti kirjainten yhdistyessä toisiinsa sanoiksi, lauseiksi, kappaleiksi. Mielen valtaa jonkinlainen tyyneys ja rauha, kun kirjoitus soljuu yhtenäisesti. Tekstauksen rytmi taas on lyhytjännitteisempi ja hakkaavampi, samoin kuin koneella kirjoitettaessa, jokin rytmi ja harmonia särkyy kirjainta taottaessa.
Tunnen oloni tässä asiassa hieman ristiriitaiseksi, sillä olin itse koulumme ensimmäisiä opettajia, atk-opettajien lisäksi, joka vei oppilaita tietokoneluokkiin, pois käsinkirjoittamisen piiristä kirjoittamaan esseitä, raportteja ja opinnäytetöitään koneilla. Tosin tämä oli toisella asteella. Muissa aineissa työt tehtiin edelleen paperille käsin.
Nyt olisin valmis tuomaan kaunokirjoituksen takaisin peruskoulujen opetusohjelmaan, koska käsinkirjoittaminen on nopea ja näppärä keino, ja sitä saatetaan tarvita edelleen. Ihmisen tulee osata viestiä myös ilman koneita, esimerkiksi yllättävissä hypersodan häirinnän tai muun katastrofin tilanteessa.
Jos kirjoittamisen mekaaninen taito näyttää niin huonolta kuin Helsingin Sanomien videolta ilmenee, niin pahalta näyttää. Voihan olla niin, että se tekstaamisenkin taito koetaan kohta liian vaikeaksi ja vaivalloiseksi, kun on känny, jolla tekstata.
Sekin vielä huolestuttaa, että lapset pitelevät kynää kädessään selvästi väärin, kuin vierasesinettä. Ei osata oikeaa kirjoitusotetta, jossa kynä on peukalon ja etusormen välissä, ei koko nyrkin sisässä pystyssä.
On käsittääkseni muuten niin, että Suomi on maailman ainoa maa, joka on luopunut kaunokirjoituksen kouluopetuksesta. Muissa Euroopan maissa kaunoa edelleen opetetaan ja käytetään laajastikin.
Harmi Mimmi Bährin uraauurtavaa työtä. Bährhän on yksi merkittävimmistä suomalaisista naiskeksijöistä. Hän oli aikansa etevin kaunokirjoittaja ja kaunokirjoitustaidon kehittäjä jo 1800-luvulla. Hän toi taidon Suomen kouluihin.
Keis naksija.
VastaaPoistaMimmi naksi keisen. Kuka miksi keihen? Kaija Koo ei keksinyt mitään, kyseli vain tyhmiä eikä kukaan vastannut, vakaan kustannut.
Poista
Poistasuositellaan rauhoittumaan
lähistöllä hautuumaan
palokunta vaahdottaa
ettei tarttis sammuttaa
kuka poltti huoltiksen
kuka poltti huoltiksen
eikä käyttäny aivojaan
vaikkois ollu aikoinaan
ihan mikä äijä/muija vaan
tai mestari knekkaamaan
ne pannaan putkaan makaamaan
ja sieltä suoraan vankilaan
ja niiden penskat tunnetaan
ne pannaan kouluun uudestaan
näin täällä kato toimitaan
ettei tartte sanoo uudestaan
noudetaan ja haetaan
ja ylimalkaan
aivan kuinka kauan vaan
aivan kuinka kauan vaan
vaikka ihan mistä vaan
kalat hyppii rantapataan
sitten tulet alle vaan
nää hommat osataan
se on varmaa kaikkiaan
ja alleviivataan
Mainiota, Anonyymi. Tämän voisi esittää räppäämällä.
PoistaOliskohan paha metoo jos sanois neidille:
Poistasitten tulet alle vaan
nää hommat osataan
Riippuu neidistä
Poistaja etenkin leidistä.
Toisille käy, toisille ei
metoo miesten kivat vei.
Tuo mallikirjoitus on kyllä turhan koukeroista ja vinoon kirjoitettua. Muuten asiaa.
VastaaPoistaMallikirjoitus kuvassa on se perinteinen malli, joka oli pohjana kouluissa jo 50-luvulta alkaen. Siitä on varmaan hieman yksinkertaisempiakin malleja tarjolla, mutta kyllä käsittääkseni tuo on se ideaali pohja koukeroineen ja vinouksineen.
VastaaPoistaItse pidän mallia kauniina, mutta toki se on vain nyt jo vanhalta tuntuva kirjaimisto, josta jokaisen persoonallinen käsiala on muotoutunut.
Joka tapauksessa käsinkirjoittaminen juoksevasti on aivotoimintaa virkistävä ja etenkin lapsilla aivoja kehittävä taito. Indianan yliopiston tutkimuksen mukaan lisäksi ideoiden tuottamisella ja käsinkirjoittamisella on tiivis yhteys. Kyse on nimenomaan juoksevasta käsialasta.
Kaunokirjoitus muuttuu. Hyvä esimerkki on kun tavallinen ruotsalainen meni arkistoon lukemaan 1700 luvun lopun sopimusta maatilastaan. Ei pystynyt lukemaan mitään.
VastaaPoistaNäin on. Meillä on vieläkin kuriositeettina fraktuura-kirjasintyyppi Sisu-askissa. Se tuli uskonnollisten tekstien myötä.
PoistaJa tietokoneiden kirjoitusohjelmissa on erilaisia kirjasintyyppejä. Huomaan itse käyttäväni jutuissani antiikvapohjaista Georgiaa, jossa kirjaimissa on väkäset. Monilla on modernimpi kirjasinmalli, esimerkiksi Arial.
Mielestäni kaunokirjoitus on kuitenkin ihan oma lajinsa ja vähän eri kuin mekaaniset tekstaustyylit, joihin tuo vanha fraktuurakin kuuluu. Se on kirjapainojuttu, kauno taas on manuaalinen käsijuttu.
Mediakriitikko Marshall McLuhan ymmärsi syvästi sen miten erityisiä tajunnallisia, hahmon- ja käsitteenmuodostukseen ja koko kognitiiviseen apparaattiimme liittyä vaikutuksia oli sillä, että valitsimme hamassa muinaisuudessa kulttuuriseksi perusratkaisuksi äännekirjoituksen.
VastaaPoistaÄänteiden erottaminen puheen retorisesta jatkumosta vaatii tajunnallisen "ajan" hidastamista ja hallitsemista, ja koska ihmisen "minä" on nimenomaan se kokemuksellinen raami jossa hän saa tuta olemassaolon jatkuvuuden, äännekirjoitus osaltaan vahvisti "lineaarista" ajatajuamme. Se taas on avain kaikkeen visuaaliseen mieltämiseen -- syvyysperspektiiviin, peräkkäisyyden, päällekkäisyyden, porrasteisuuden, hierarkian ja priorisoinnin ajatusmalleihin. Ja tietysti lineaarista aikaa tarvitaan syysuhdeajattelussa, kun syyt ja seuraukset jäsennetään paikoilleen.
Kirjoitustaidon opetuksessa pitäisi tosiaankin edelleen painottaa äänen ja käden yhteistyötä -- äänteiden eriyttämistä ja kaunokirjoituksen "ajallista" jatkumoa. Vain tällä tekniikalla kasvaa sellainen ajattelu, joka hallitsee mielen ja mallit.
Yhdellä Hesan reissulla ajattelin ohimennen käväistä Suomalaisessa ja Akateemisessa, mutta kummankaan kirjakaupan myyjättäristä kukaan ei ollut edes kuullut nimeä "McLuhan". Jäi silloin syntymäpäivälahjakirjat ostamatta. Tilasin sitten ne postitettaviksi asianomaisille -- varsinkin pikkujättiläinen "The Medium is the Massage" on silmiä aukaiseva efektipläjäys.
Olen vakuuttunut siitä, että tämä mekaaninen kirjainten takominen on lapselta pois. Muistan, miten opettaja kehotti meitä kaunokirjoitustunnilla kirjoittamaan hitaasti ja rauhallisesti. Luokassa oli hiljaista, vaikka meitä oli varmaan kolmisenkymmentä, ylikin. Opettajamme oli erityisen musikaalinen, ja hän lauloi meille erilaisissa tilanteissa, tällä kirjoitustunnillakin.
PoistaMitähän nykylapsi tuumaisi tällaisesta hitaasta tunnista, jolloin kukaan ei puhu, ei pompi paikaltaan, vaan istuu hiljaa ja antaa kätensä liukua piirtäen paperille kuvioita? Hiljaisuudesta on tehty koulussa mahdottomuus ja suorastaan pahe.
Grafologiassa onkin varmasti jotain pohjaa, vaikkei sitä kai ihan oikeana tieteenä nykyään pidetäkään?
PoistaLähinnä kai kyse on siitä, mitä käsialasta näkyy ja mitä siitä ei näy.
Nykyään pitäisi kai tulkita näppäilytekniikkaa…
Ei se tiedettä ole kai koskaan ollutkaan, eli eipä kai se ole ollut yliopistojen tiedekunnissa eikä siitäole voinut opiskella tutkintoa. Onkin mielenkiintoista, että on olemassa komea titteli ”grafologi”. Kuka voi olla grafologi?
PoistaJokaisellahan on oma persoonallinen käsialansa. Käsialan paljastusteos oli joskus minunkin hyllyssäni. Kirja on varmaan muutoissa livennyt jonnekin, enkä ole edes katsastellut, että onko sellaisia tai vastaavia vielä myynnissä. Kyllä kauno olisi hyvä palauttaa paikalleen ja itsekin olen huomannut sen hyödyt. Kauno- ja tekstauskirjoituksen yhteiskäyttö on varmaankin käsin kirjoituksen ydintä nykyään. Minusta kaunoa on mukavampikin, ehkä myös nopeampi kirjoittaa, kuin tekstaamalla. Tietysti kaunosta on useinkin vaikeaa saada selvää, mutta kouluissa sen opettamiseen olisi hyvä palata. Hyödyt ovat merkittävät, mutta halutaanko niitä nähdä.
VastaaPoistaMuistivihkoja minulla on edelleen, ja esimerkiksi tietokoneen vieressä on aina avoin aukeama ja kyniä.
PoistaKauppalistoja teen kyllä nykyään kännykän muistioon, koska se kulkee mukana toisin kuin irrallinen paperi. Ja on kätevä täydentää aina kun muistaa jotakin. Ja muitakin asioita kirjoitan kännykän muistiin, etenkin reissussa.
Töissä alkuvuosina (kun olin siirtynyt siisteihin sisätöihin) kirjoitin aina kaiken ensin käsin ja vasta sitten koneella.
PoistaVasta tietokoneihin siirryttä aloin kirjoittaa suoraan koneella, koska tekstin muokkaus oli helppoa. Tosin alkuvuosina saatoin hävittää koko pitkän tekstin yhdellä väärällä napinpainalluksella… kyllä ketutti.
Nyt tökkäsi silmään tuo oma taivutukseni ”koneihin”, siis kaakkeihinko? Tietokoni, tuo uutisratsuista uljain…
Poista”Koneisiin” väittää kielikorvani nyt, mutta ei tuokaan kai ihan maankaatovirhe taida olla?
Iikeä muistaa, että 1 luokalla meillä oli vielä mustepullot ja kynät pulpeteissä. Eihän kukaan niitä kokeilun jälkeen käyttänyt. Tuli vaan sotkua. Ja hyvä niiìn.
VastaaPoistaEhkä muinoin vain lahjakkaimmat , ja sitkeimmät kirjoitteli tai varakkaammat
Mustepulloja käytettiin aika pitkään. Oli sellainen kynänvarsi, johon kiinnitettiin terä, jota kastettiin pulloon. Sitten tulivat täytekynät, jotka olivat hienoja ja kalliita. Ja sitten kuivamustekynät, kynistä ehkä kätevimmät lyijykynän jälkeen.
PoistaLyijykynistä kätevimmät ovat lyijytäytekynät vai miksi niitä kutsuisi… Jopa isälläni oli muistaakseni sellainen kun olin lapsi.
PoistaKehitin nuorena oman kirjoitustyylin - versaalitekstauksen. Sen hyvä puoli on se, että kun sitä oppi kirjoittamaan nopeasti, siitä ei ota selvää pirukaan.
Käytin sitä siis nuoruuden päiväkirjoissani, jotka aloitin kyllä aika myöhään - lukioiässä Ruotsissa.
Minullakin muuten on tuo Oksasen Osmon käsialakirja ja viimeksi viime kesänä tulkitsin sen pohjalta muutamaa kirjoitusta, pyynnöstä.
VastaaPoistaYhteen aikaan luin ihmisten kohtaloita kädestä. Firman juhlissa illan hämärtyessä etenkin naiset tulivat usein luokseni, ojensivat kätensä vienosti hymyillen ja kysyivät mitä siinä näen? Minähän kerroin.
Huomaan tässä nyt, kun Tapsa mainitsee tuon kädestä ennustamisen, miten paljon onkaan jäänyt mennyttä huvitusta ja iltapuhteiden touhua pois. Tilalle on tullut kylläs tiedätte mikä. Kännykkä ja netti.
PoistaPelattiin korttia porukalla ja kaverin kanssa, tutkittiin ennustustapoja ja kädenviivoja, oliko elämänviiva pitkä ja selkeä vai haarautuiko se lopusta, mikä tiesi sairastelua? Oliko tietyssä paikassa kämmentä tähti, joka oli tietyn lahjakkuuden merkki? Tutkittiin käsialoja, ja koetettiin muuttaa omaa käsialaa sellaiseksi, mikä oli hyvä merkki. Kenelläkään ei ollut älykännykkää kädessä.
Mistä sinä, Tapsa, tuohon kädestä katsomiseen oppisi sait?
PoistaLöysin nuorena mummolan vintin kätköistä jonkin kirjan, jossa sitä opetettiin. Myöhemmin hankin muutaman kirjan lisää.
PoistaIines mainitsee ”tähden” kämmenessä. Yleensä nykyisin kun katson jonkun kättä, pyynnöstä tai salaa, yritän nähdä onko hänellä vasemmassa kädessään ns. mystiikan risti.
Muuten en sitä harrasta enää sen kummemmin. Tieteelliseltä nimeltäänhän se on kirologia. Toki menen silloin tällöin Hakiksen torilla keskustelemaan aiheesta Puustjärven Vienon kanssa. Hän on ammattilainen.
En voi olla vielä mainitsematta yhtä vankkaa opusta ennustamisen jalolla saralla. Nimittäin Sibyllan suuri unikirja. Se oli pakko ottaa mukaan kirpparilta. Siinä on mainittu varmaan lähes kaikki symbolit, ja jokaisella on oma tietty merkityksensä.
PoistaTapsa, oli varmaan mielenkiintoinen opus vintin kätköistä löytämäsi. Mistäs kohtaa kämmenestä tuota mystiikan ristiä pitäisi hakea? Eikös ne viivat kädessä muuta näkemistään iän karttuessa. Ajatella, että alan ammattilaisiakin löytyy.
PoistaVasemman nimettömän alapuolelta.
PoistaVoi se löytyä oikealtakin, mutta edustan koulukuntaa, jossa vasemmasta menee suora reitti sydämeen, oikealta aivoihin.
Jos joku näkisi päiväkirjojeni käsinkirjoitettuja sivuja, olisi äimänkäkenä. Kirjoitan mm. mielialasta, kiireestä tai innostuksesta johtuen monilla erilaisilla käsialoilla. Kynä myös vaikuttaa millaista jälkeä syntyy. Joskus en itsekään saa selvää käsialastani. Ilmeisesti minussa on monta persoonaa, tai olen vain luova ja mielikuvitusrikas skitso. :)
VastaaPoistaKäsialatutkija näkisi kyllä tiettyjä yhtäläisyyksia kirjaimissa jne. teksteissäni ja tunnistaisi ne saman henkilön rustasmiksi.
Kauniiseen, oikeaoppiseen ja tasaiseen kaunokirjoitukseen pystyn, jos oikein keskityn, ja ihailenkin heitä, joilla on aina tasalaatuinen kirjoitusjälki kuten neuletöissä.
Jotakin toki kertoo täydelliseem kirjoitusjälkeen tietoisesti pyrkiminen. :)
Pysty kirjoitus kertonee suoraselkäisyydestä itsevarmuudesta, suuret kirjaimet itsetehostuksesta?
Pieni kirjoitusjälki viittaa tutkijaan tai pikkumaisuuteen?
Oikealle kallistuva kirjoitus on yleistä.
Joskus kokeilen vasemmalle viistoon kirjoitusta, mutta se ei suju yhtä luontevasti, kuten oikealle kaatuvat sanat.
Olen pannut merkille vasemmalle viistoon kirjoittavista tutuista, että elämän takapakit, vastoinkäymiset ovat heidät pysäyttänyt etenemästä sujuvasti eteenpäin.
Kirjoituksen alapuolelle pitkiksi venyvät pienten kirjainten silmukat (jiit, geet yms.) voivat kertoa syvällisyydestä?
Katkonainen a- kirjain lörpöstä, salaisuuksia pitämättömästä henkilöistä.
Olen kauan sitten lukenut käsiala-analyyseistä. Ylläolevia on jäänyt lukemasta mieleeni ja osan olen keksinyt kokemusten kautta myöhemmin.
Kahdet tarotkortit minulla on, mutta en ole perehtynyt kortteihin niin, että osaisin ilman ohjeita lasketella ennustuksia, kuten eräs tuttuni.
Äl mittän kuule, mullon puukstaavit tuuman kokossi. Vanerilapuil timpurin kynäl.
PoistaKyl maar seki tieto teilki o et miks niit o punassi ja sinissi? Jaa ei? Et ei ol ku punassi.
Et tee ol ikänäs nähny sinist? Emmä koijaa kettä. See sinine o talve vartte. Koittaka molemppi märkkää koolinkki ni huamaat teeki kui käy.
Luin jostakin grafologian ”käsikirjasta”, että tutkijatyypeillä on pieni tai epäselvä käsiala ja itsekkäillä tyypeillä suuri, narsisteilla jopa mahtipontinen. - Viittaan tässä Trumpin tapaan allekirjoittaa paperinsa, vaikka allekirjoitus toki on myös opeteltu asia. Vasemmalle kallistuva kirjoitus oli jotenkin huono, en enää muista miksi, mutta oli.
PoistaTuo muutamassa kommentissa mainittu käsialan kallistelu ja muuntelu oli ilmeisesti aika tavallista tytöillä. Kun näki kivan käsialan, alkoi matkia sitä. Muistan muuttaneeni melko pystyn kirjoitustapani hyvin oikealle kallistuvaksi, kun tutustui yliopistossa hyvin henkevään kirjallisuusnaisihmiseen. Hänellä oli upea soljuva käsiala. Minulla oli kohta samantapainen. Vähän aikaa.
Tiedättekö, mikä on John Hancock? Yhdysvalloissa tällä nimellä ei viitata pelkästään mieheen.
PoistaKun Yhdysvaltain perustuslakia allekirjoitettiin vuonna 1787, John Hancock raapusti nimensä paperiin niin suurella ja näyttävällä käsialalla, että se erottui kaikista muista. Tarinan mukaan hän halusi varmistaa, että kuningas Yrjö III näkisi sen ilman silmälaseja.
Tämä rohkea (ja ehkä vähän ylimitoitettu) ele jäi historiaan, ja vielä nykyäänkin amerikkalaiset saattavat pyytää "laittamaan John Hancockin" johonkin dokumenttiin. Se tarkoittaa yksinkertaisesti allekirjoitusta.
Piti googlata. Hän allekirjoitti Yhdysvaltain itsenäisyysjulistuksen komealla ja koristeellisella nimmarilla. Ei ihme, että jäi tuon takia historiaan. Kannattaa katsoa Wikipedian luku hänestä etenkin sen kauniin mutokuvankin takia, joka hänestä siellä on.
PoistaTosiaan, itsenäisyysjulistus eikä perustuslaki. Kiitos korjaamisesta, Iines. Pahoittelen virheellistä tietoa.
PoistaTaikuri, en korjannut, koska en edes huomannut tuota ”perustuslakia” ollenkaan. Kiirehdin nimittäin googlaamaan tuota nimeä ja poimin tiedon sieltä. Minä siis luin huolimattomasti, kun pohdin vain nimeä, jossa oli jotain tuttua mutta ei tarpeeksi.
PoistaMinulle Hancock tuo mieleen isoisäni. Hän oli siellä nuoruudessaan viisi vuotta mainarina. Onneksi (?) ei jäänyt.
PoistaValistuksen koulukynä. Vihoviimeinen vehje. HB.
VastaaPoistaStaedtler 4B, Caran Dache 4B...
etei tartte painaa sitä kynää, se pilaa käsialan loppuiäksi
vasuritkin pakotettin opettelemaan oikealla kädellä kirjoitamaan koska muste olisi pyyhkiytynyt sitä mukaa
ja siksi tuo typerä lyijäri joka on teknillisen koneenpiirustuksen työväline eikä ole tarkoitettu kirjoittamisen opiskeluun
vieläkin aloitetaan parhaimmin 4H kynällä 'neidon kädellä' kunnes lopuksi tussilla ja mustekärjellä
säiliökyniin en puutu sillä
omistan yhden jossa on nimeni
Trumpin nimikirjoituksen koko kertoo kirjoittajasta.
VastaaPoistaRivin alle yltävät pienten kirjainten osat ( j, f, yms), jos ne jäävät teräviksi kuin nuolet tai teräaseet, mitäs ne taas kertovatkaan?
Vilkaistaanpa youTubesta kuinka eräs presidentti Trump allekirjoittaakaan muovisten imupillien paluun sallivan asetuksen ja millaisella kynällä.
VastaaPoistaAsioilla ollaan tosiaan.
Tosilla asioilla on aste-eroja:
- oikeesti
- aikuisten oikeesti
- Amerikan aikuisten oikeesti
Mikään ei voi olla enempi oikeesti kerta meijän isi tietää kaikki ja meiän isi osaa puhuukki amerikkaa osaaks teiän isi muka ei kyl osaa varmaan ei osaa ku ne jutteli ni me kuultiin et ei osaa.
Vasen ja oikeakätisyys ovat mielenkiintoisia ominaisuuksia.
VastaaPoistaKaikki ystäväni ovat joko täysin vasenkätisiä, tai he käyttävät molempia käsiään, mutta eri tehtävissä.
Pipo on tietyissä asiaissa tuntemillani vasenkätisillä tiukalla. Piirre, josta en erityisemmin tykkää, mutta ovat he silti kavereitani, kuten pehtoori.
.
Muistan kyllä tuota käsialakirjaa, joita taisi olla kaksi osa 1 ja 2 selanneeni joskus hartaastikin. Kuitenkaan en tullut vakuuttuneeksi sen opeista paljoakaan. Kai se johtui siitäkin, että itse muuttelin joskus ihan huvikseni käsialaani. Keksin erilaisia nimiä ja heille käsialat. Korkea ja matala kirjain oli helppo ilman kirjaakin osata tulkita. Kaartumisillakin kikkailin. Aika luonnikkaasti kävi myös pystysuora kirjoitustyyli. Koukerotkin. Minulla säilyi pitkään tuo eri tyylillä kirjoittaminen, joka oli ihan luonnikasta. Tämä silloin, kun paljon käsin kirjoitin. Tykkäsin kirjoittamisesta, en välttämättä itse keksitystä, mutta jonkin verran siitäkin. Itse olen vasenkätinen, eikä minua mitenkään painostettu eikä ohjattu oikeakätiseksi. Olen varmaan aika ehdoton toisissa asioissa, mutta niin ovat oikeakätisetkin, olen huomannut.
PoistaMinä olen oikeakätinen, mutta jostakin syystä opettelin lapsena mm. korttipakan (!?) sekoittamista yms temppuja vasemmalla kädellä.
PoistaKorttipakka- ja kolikkotemput luonnistuvat vieläkin vasurilla, mutta kirjoitusta en harjoitellut.
Täysin oikea kätinen olen minäkin ja käsinkirjoitus etenee oikealle. Kirjainten korkeusero normien rajoissa! :) Aivotoiminnasta löytynee selitys kätisyyksille.
PoistaRipranie, ilmankos tunnen erityistä sympatiaa sinua kohtaan, jousimies ja vielä vasenkätinen! Eräs tärkeä naisystaväni on myös!
No pakko mainita: lapsuudenystäväni Lili on vasenkätinen jousimies. Hyvin vahva nainen, kouluja käymätön, mutta itsevarma. En tunne toista ihmistä, joka olisi yhtä voimakas persoona ja joka ei pelkää eikä ujostele ketään.
PoistaTyypillinen esimerkki hänen käytöksestään nuorempana on vaikkapa poliisien suhtautuminen häneen. Hänen kotiseudullaan varsinaissuomaisissa maalaismaisemissa valvottiin ylinopeuksia siihen aikaan aika paljon puskaratsioiden merkeissä. Lili ajoi lähes aina ylinopetta, melkoisestikin, mutta ei saanut koskaan sakkoja, vaikka joutui puskatutkien rysään monestikin. - Hän nauroi helakasti ja sanoi tuntevansa poliisit. Ne eivät antaneet hänelle koskaan sakkoja, vaan hän selvisi aina puhumalla ja hurmaamalla nämä miekkoset. Mainittakoon, että Lili oli, ja on edelleen poikkeuksellisen tumma ja kaunis, räväkkä ihminen.
Lili ajelee nykyään reippaana eläkeläisenä moottoripyörällä miesystävänsä kanssa Turun suunnassa.
Noora, aistin meissä sielunsiskoutta, jos tämä sana tähän nyt sallittaneen ja mitä se sitten ikinä tarkoittaneekin. Kahta samanlaista ihmistä ei ole luonteiden saralla, eikä tarvitsekaan olla. Luonteista löytyy aina joitain eroja ja se taitaa olla enemmän positiivista, kuin negatiivista.
PoistaKuin myös minä! Samoilla taajuuksilla liikutaan, mikäs sen mukavampaa.
PoistaIinekselle: Peppi Pitkätossu voisi olla jousimies!
Omaa tietään kulkee ja viehätysvoimaa riittää.
Olen minäkin nousumerkiltäni jousimies, mutta aurinkomerkiltä elokuun leijona. Matkustushalu ja paikalleen pysähtymättömyys nuorenpana oli sitä jousimiestä! :)
Suurpiirteisiä tuli-ihmisiä Ripranien kanssa olemme, vaikka ei ainakaan minusta mielipiteideni vuoksi uskoisi. ( suupielet ylöspäin!)
Grafologia on kiehtova aihe, vaikka sen tieteellisyys on vähintäänkin kyseenalainen. Käsialasta voidaan kyllä tehdä joitakin päätelmiä – esimerkiksi hermoston toiminnasta, väsymyksestä tai jopa tietyistä sairauksista, kuten Parkinsonin taudista. Sen sijaan väitteet persoonallisuuden analysoinnista käsialan perusteella ovat pitkälti pseudotiedettä.
VastaaPoistaYksi ongelma on se, että käsiala ei ole pysyvä ominaisuus, vaan se muuttuu iän, tunteiden, ympäristön ja jopa käytetyn kynän mukaan. Saman henkilön käsiala voi näyttää hyvin erilaiselta eri tilanteissa, kuten Noora ja Ripranie omissa kommenteissaan mainitsivat.
Käsialan tutkiminen voi olla hyödyllistä oikeuslääketieteessä ja asiakirjatutkimuksessa, jossa tarkastellaan, onko tietty henkilö todella kirjoittanut tietyn tekstin. Tällöin kyse on enemmän teknisestä analyysista kuin psykologisesta tulkinnasta.
Vastaus blogin otsikkoon: En osaa enää. Joskus osasin.
Juuri näin ajattelen itsekin. Käsialasta voi saada viitteitä ihmisen persoonallisuudesta - viittaan useissa kommenteissakin mainittuun Trumpin mahtipontiseen allekirjoitukseen, mutta ei käsialasta voi selvittää eksaktia totuutta.
PoistaSairaudet sen sijaan voivat heijastua ihmisen käden jälkeen. Käsiala voi heiketä ja haparoitua muistisairauden tai vaikkapa neurologisten sairauksien edetessä. Ja voi käsiala vaikkapa vahventua ja suureta mielenterveystapauksissa, joissa ihminen kokee persoonansakin suurenevan, arvelen, en tiedä.
Jotakin se käsiala ja kynän jälki kuitenkin paljastaa ihmisestä ja hänen luonteensa piirteistä, vaikka perimmäistä totuutta ei kertoisikaan. Tarvitaan myös taitavia tulkkeja.
Näinikkäästi. En minäkään usko
Poistakaikenmaailman epätieteisiin, enkä edes kaikkiin ns. tutkittuihin totuuksiin, mutta uteliaana kiinnostun milloin mistäkin omituisuuksista.
Erään humpuukin tiedetään yllättäen jopa toimivan, tuota kaksoispetkutusta kutsutaan spåralogiaksi. Se on luonnostaan seurausta eräästä toisesta uskomistysästä joka todistetusti ei toimi. Tämä on aivan totta.
PoistaSporalogian kehitti Mustelinin Nisse, takavuosina tunnettu skeptikko, vastavetona nousevalle huuhaa-henkisyydelle.
PoistaSe on ikään kuin astrologiaa, jossa tähtiä vastaavat Stadin raitiovaunut eli sporat. Toimii kuin junan vessa ja Eduskunnan paternosteri.
Puusepän verstailla olleilla puusepillä käsialat ne vasta komeat ja siivot olivatkin.
VastaaPoistaTuolien alta löytyy monesti ja kirjoituspöytien laatikoiden pohjista, kaappien takaakin vilkaisen ja hyllyjen alapuolelta, vasiten etsin klaffipiironkien sisuksista ja muilta pinnoilta joihin ei käytössä kosketa ja jotka jäävät piiloon. Aina lyijykynällä - ei millään muilla. Tiedot ovat usein teknisiä. Saattaa olla myös nimikirjaimet mutta äärimmäisen harvoin koko nimi tai verstaan nimi. Paikkakuntaakaan ei ollut tapana mainita.
Ehdin käväistä jo Särestöniemen näyttelyssä, ennen ruuhkia, ja Reitarilla se vasta komea sikneeraus on - koko taulun leveydeltä kaljaputelin kokoisin puukstaavein.
PoistaTutkin sen verran asiaa, että alkuaikojen töissä nimmari oli suht normaali, mutta maineen kasvaessa koko kasvoi, kunnes isompaa ei enää mahtunut.
Vaikuttava näyttely kyllä. Mutta miten helkkarissa en tiennyt, että Reidarin elämänkumppani oli runoilija Yrjö Kaijärvi? Oman runoilunsa lisäksi mm. Baudelairen Pahan Kukkien suomeksi tulkitsija.
Piti oikein kurkistaa, näkyykö tämä nimmari netissä olevista maalauksista. Näkyihän se ainakin muutamassa:
Poistahttps://www.ts.fi/kulttuuri/445650
Aika erikoista nimen korostamista. Ei ainakaan kovin vaatimatonta, enkä tiedä tarvitseeko ollakaan. Vai onkohan se jonkinlaista piruilua niille ”taiteentuntijoille”, jotka ostavat hänen taulujaan kenties vain kuuluisan nimen vuoksi?
Paasikiven päiväkirjoissa pikakirjoitus on napakan oloista, hän oli vahvanäppinen.
VastaaPoistaOlen minäkin otteen mies, en vipua enkä väännä. Samppanjahuilut olen hylännyt jo ajat sitten, ei tu mittän niitten kans. Kolmatta tusinaa noloa tilannetta tilillä, ja aina mua vaan niin riepoo enkä valehtele edes viittäkymmentä enempää. Kaffekuppeihin ne kopsut kuluu tehäkkin ja sinapit ja ketsupit makkaroihin ja nakkeihin ruuttailla että voi kastaa.
Syön aika usein kuin parempikin beduiini ihan vaan sormin.
Olutlasit nyt menettelevät mutta 'polikarbonat - bulitpruf - tavaritsh' on luja kappales ja niitä suosin kotosalla mutta kolpakon vaadin jos juottolaan joudun menemään. Ellei sielä ole, en mene.
Sellaisesta lirularulorumuovisesta festarilötköhuljuttimesta en ole vielä juonut enkä juo. Ennemin voisin nylkeä raakoja siskonmakkaroita rukkaset käpälissä side silmillä ja pyytää ottamaan aikaa suorituksesta, olen sen verran jukuripää. Vaikka kai se kävis kalenterilla?
Ylempänä on puhetta Trumpin isosta, paksusta ja terävästä allekirjoituksesta. Siihen verrattuna esimerkiksi toisen republikaanipresidentin, Ronald Reaganin nimikirjoitus on vaatimattoman oloinen, samoin Trumpin parjaaman Zelenskyin on normaalin oloinen. Kaikista löytyy helposti kuvia netin syövereistä.
VastaaPoistaAllekirjoitukset erovat kuitenkin jonkin verran muusta kirjoituksesta, joten jos päätelmiä tehdään, niin tavallissta kirjoituksesta näkyy ehkä enemmän kirjoituksen rytmiikka, voima ja volyymi.
Tässä yhteydessä täytyy vielä ihmetellä amerikkalaisten pelottavaa tyhmyyttä - näin voi mielestäni nyt sanoa. Aamuisten prosenttilukujen valossa hämmästyttävän moni kansalainen uskoo tai ei epäile Trumpin ”Zelenskyi on diktaattori”-lausuntoa.
Valtakunnankansleri Axel Oxenstiernan lohdutus pojalleen 1600-luvulta pätee edelleen: ”Poikani, kunpa tietäisit, miten vähällä järjellä tätä maailmaa hallitaan.”
PoistaMielenkiinnolla odotan, miten lopulta käy tulevissa rauhanneuvotteluissa. Kuinka monta kertaa Trump ja Zelesnyi muuttavat mielipiteitään. Tuskin Putin sentään lipeää vaatimuksistaan. Edessä on joko suursota tai osapuolia kirvelevä rauhansopimus. Onnenmaata tässä maailmantilassa ei kenellekään ole odotettavissa.
PoistaMinusta on pelottavaa, että puhutaan rauhanneuvotteluista Zelenskyin pään yli, eli että hän ei olisi mukana niissä. Trump on istahtanut Putinin syliin. Eurooppa on huuli pyöreänä?
PoistaEn ole perehtynyt tekoälyn kehitysprosesseihin, vaikka ne kiinnostavatkin.
VastaaPoistaEilen illalla katsoin Yle ykkösestä Ulkolinjan: Tekoälyn ytimessä.
Kannattaa katsoa, jos se löytyy vielä ohjelmistosta.
Mm. Keniassa teetetään ihmisillä tekoälyn likainen työ.
Siitä ei saa kertoa edes sukulaisille.
Työtekijät joutuvat käsittelemään ja " siivoamaan" aiheita piilaakson propellipäille. mm. mustasta verkosta, materiaalia, jota muut eivät halua läpikäydä.
He joutuvat katsomaan kaikkea mahdollista väkivaltaa. Sodassa tappamista, raiskauksia, järkyttävää lasten hyväksikäyttöä ja kaikkea mielen tasapainoa hirjuttavaa materiaalia. Moni ei pysty jatkamaan työtään varjellakseen mielenterveyttään.
Alggoritmit ja teknologiat perustuvat luonnon hyväksikäyttöön. Tarvitaan vettä, maa-alueita, energiaa, mineraaleja etz. Eikä maailmanlaajuisesta massiivisesta vallankäytöstä puhuta.
Piilaakson idealogian, "transhumanismin" mukaan on tarkoitus luoda uusi ihmislaji, ja delegoida tekoälylle utopian luominen uuden ihmislajin asuinpaikaksi.
Ovatko piilaakson nörtit katsoneet liikaa skifiä, sillä todellisuudesta kaukana ovat heidän utopiansa.
Onneksi kuolen, ennen kuin tekoälyhelvetti yltää kaikkialle.
Mikähän osuus tekoälyllä ja kaikenlaisten älyllisten koneiden käytöllä on siihen, että työttömyys on lisääntynyt? Kaikenlainen työ koneistuu, chattibotit vastaavat jo sairaaloissakin ihmisten kysymyksiin ja yritysten työvoimaa on vähennetty näiden ansiosta.
VastaaPoistaPuhelinmyyjinäkin on tekoälyjä. Minulle soitti jo muutamia vuosia sitten selvästi jokin tekoälyohjelma, jossa ääni kyseli jotakin hammasharjoista. Kun vastasin, ääni ei kuunnellut minua loppuun, vaan kysyi konemaisesti jo seuraavaa, kun vielä selostin edellistä.
Kirjastoissa ihminen ei tarvitse enää kirjastonhoitajaa, vaan kirjat palautetaan koneeseen ja lainataan koneella. Sama monissa kaupoissa. Eilen puhuttiin jossain uutislähetyksessä robotin suorittamista leikkauksista. Eikä sillä tarkoitettu Riikka Purraa, vaan sairaaloiden älykonetta.
Nytpä Iinukainen iskee päivänpolttavan punakkana kipunoitsevaan kysymykseen!
PoistaSamaan ongelmatiikan karvaaseen hedelmään iskivät hampaansa ihan vähän aikaa sitten engelsmannien maassa ns. luddiitit, kehrääjät, jotka työpaikkansa säilyttääkseen menivät ja moukaroivat huipputeknisen uutukaisen koneen - kehruujennyn - tuhannen pill… pillerin palasiksi!
Ei siitä ole kuin kolmesataa vuotta ja tässä on tulos: robotti puhelinmyyjänä ja leikkuupuimuri lasaretissa! Mihin tämä maailma onkaan menossa…
No juu, odotinkin tällaista iloittelua, kun itsekin huomasin, miten paasaan väistämätöntä kehitystä vastaan kunnon nutturapään lailla. Mutta siis, jos valita saa, minut leikkaa kirurgi eikä robotti.
PoistaTosiasiassa maamme kielen heikentäminen on vihervasemmiston suunnitelma. Afru ja vuohipaimen kykenevät siten samaan kuin (muut) ihmiset. Kykenevä sanota: "Minä ota se ja halu enemman!", kun asioivat kelassa, - niin että se ymmärretään selvästi.
VastaaPoistaLappi on tuottanut meille näitä homoja taiteilijoita. Reitarin väritulitukset ovat upeita, mutta aslak valkiapiän joikhaaminen on kamalinta musiikkia, mitä koskaan olen kuullut. Jopa Kari Peitsamon taidetta huonompaa.
Aijai, Rickhard. Nyt joku hyppää housuistaan. Rassismia, homofobiaa, vähemmistöpilkkaa. Miisa Nuorgamkin saamelaisena taitaa pahastua. Ja vaikka kuka.
PoistaJos robotti ja tekoäly hoitaa esim. leikkauksen moninkertaisesti halvemmallla, ei taida olla vaihtoehtoja. Tekoäly kehittyy nyt exponentiaalisesti , kiihtyvällä nopeudella. Saa nähdä mihin tämä vielä johtaa.
VastaaPoistaIhmiskunnan älyn kehitys näyttää taas olevan taas hidasta ja poikkoilevaa.