10.4.2016

Papit ja piispat perheen asialla


Kannatan arkkipiispa Kari Mäkisen ja eri uskonsuuntien päämiesten esittämää tuoretta ajatusta siitä, että pakolaisilla on Suomessa oikeus perheensä yhdistämiseen eli tuottamiseen Suomeen. Asiassa on kuitenkin seikkoja, jotka tulee ottaa huomioon, ennen kuin päätöksiä tehdään.

Eihän voi uskoa, että piispat ja papit tarkoittavat sitä, että jos Suomi ottaa säädösten mukaiset 30 000 turvapaikanhakijaa vuodessa, jokainen saisi automaattisesti jonkin ajan kuluttua kutsua perheensä perässään. Tällöinhän pakolaisten määrä vähintään kolminkertaistuisi ja määrä olisi 30 000:n sijaan 90 000 pakolaista vuodessa. 

Jos Suomi ottaa tulevana vuonna EU:n yhteisten säädösten mukaan vaikkapa 30 000 turvapaikanhakijaa, tulijoiden tulevan perheluvun tulee kaiken käytettävissä olevan järjen mukaan sisältyä ennakoiden tähän lukuun 30 000, tai jos perhe tulee tämän luvun ulkopuolelta tai sen päälle, perheen kutsuneen turvapaikanhakijan tulee ansaita työllään tietty summa, jolla hän voi pääosin itse elättää perheensä. 

Näiltä perässä tulevilta naisilta lapsineen tulee edellyttää vakavaa kouluttautumista ammattiin ja suomen kielen opintoja, jos lapset ovat päivät päiväkodissa. Heittäytyminen pelkästään hunnutetuksi kotirouvaksi seinien sisäpuolelle ei terveeltä naiselta saisi tulla kyseeseen, ellei perheen pää siis elätä itse työllään täysin perhettään ja vaimojaan. Mukana seuraavat mahdolliset ja todennäköiset isovanhemmat voisivat toimia oman kulttuurin jatkajina perheessä, ja heidät voisi vapauttaa koulutuksesta.

Suomi voisi aivan mainiosti olla jälleen edelläkävijä - meillä on velvoittavia kunniakkaita perinteitä naisasiassa - ja aloittaa koko Euroopassa musliminaisten yhteiskunnallisen pakkokoulutuksen kasvattamalla naisia tasa-arvoon, uuteen äidinkieleen ja vapaaseen länsimaiseen kulttuuriin tarjoamalla vaihtoehtoja, kieltämättä kuitenkaan oman kulttuurin harjoittamista ja kunnioittamista. Opetus ei olisi manipulaatiota eikä propagandaa, vaan selkeää ja objektiivista yhteiskunnallista ja taloudellista tietoutta Suomesta ja muusta maailmasta. Kursseista tulisi selvitä hyväksytysti. Armovitosia ei annettaisi, ja kurssi ei olisi läpihuutojuttu.

Uskon, että yhteistyöstä SPR:n ja feminististen naisjärjestöjen kanssa voisi olla hyötyä niin, että järjestöt voisivat jopa käynnistää naisten tasa-arvokoulutuksen laatimalla yhteiskunnallisia opetuspaketteja ja kielikursseja. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, feministeillä ja SPR:n naisjaostoilla on ollut syvää kiinnostusta turvapaikanhakuasioihin.

Lopuksi: toisaalta tämä kirkon huoli turvapaikanhakijoitten perheitten yhdistämisestä tuntuu hieman farisealaiselta. Mitä nimittäin kirkko on tehnyt yhdistääkseen tai auttaakseen suomalaisia yksinäisiä ja eroperheitä?  Missä on pappien ja piispojen kannanotto ja suojan tarjoaminen yksinhuoltajaäideille ja -isille, yksinäisille miehille, työttömille? 

Mitä kirkon miehet tekevät torjuakseen joka toinen päivä tapahtuvan yksinäisen vanhuksen itsemurhan? Missä viipyy kannanotto yksinäisten lasten puolesta? Suomalainen lapsi on Unicefin tilaston mukaan maailman yksinäänsyövin. Edelleen. Pitäisikö lapsi yhdistää johonkuhun?

(Kuva elokuvasta Suomisen perhe)

204 kommenttia:

  1. Kyllä kirkko maksaa10 huhtikuuta, 2016 15:45

    Suomi on kumminkin tähän asti siitä vain päästänyt maahan turvapaikkaa vartomaan kaikki tulijat kaikista suunnista, olipa heillä joitain turhia henkkareita tai ei. Edellisestä EU:n taakajaostakin Suomi hupsaantui heti niin, että otti vastaan Italiasta eritrealaisia pakolaisia vissiin ainoana maana Euroopassa.

    Kai tässä kuitenkin käy niin, ettei entistä hyvinvointimaa Suomea pian enää ole? Suomessa oltiin vielä 80-luvulla muka Pohjolan Japania. Japani on vahva hyvinvointimaa edelleen, kaikkine miljoonine vanhuksineen, mutta Suomi on omaa olemistaan anteeksi pyytelevä laskevan auringon maa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Irakin suunnasta on käsittääkseni nyt otettu vastaan tulijoita, joilla ei ole hengenhätää eikä vainotilannetta, Irakissahan on varsin turvallisia alueita.

      Meillä on hirveän vähän syyrialaisia sotapakolaisia, ja heitähän tavallinen kansa tänne odotti sydän hellänä: naisia ja kärsiviä lapsia. Lapsille kerättiin vaatteita ja leluja, tehtiin jopa omin käsin, ja keitäs alaikäisiä ja kärsiviä sieltä sitten tulikaan: pulskia nuoria punaposkisia miehiä hyvissä vaatteissa ja laatupuhelimilla varustettuna. Minä ainakin olin enemmän kuin hämmästynyt.

      Pitäkää rasistina, tädit, jos tahdotte: olen oppinut maisteri, aina vasemmistoa äänestänyt, pari kertaa vihreitä, ja silti maahanmuuttokriittinen. En ole siis lukutaidoton pöljä, en erityisen naivikaan, ettäs tiedätte hyvyydessänne.

      Tämä vuodatus ei ollut sinulle, nimimerkki Kyllä kirkko maksaa, vaan niille, jotka pitävät kaikkia muita kuin hyviä itsejään rasisteina.

      Poista
    2. Mitä - onko sinustakin, Iines, tullut maahanmuuttokriittinen?

      Tähän astihan täällä suunnilleen minä yksin olen sellaisiksi julistautunut ja leiman ottanut otsaani miehekkäästi, vaikken ihan oikeasti taida kulkeakaan Wotanin sotureiden rintamassa.

      Kuten jo muinaisessa Mummolassa sanoin, katson ja suhtautumiseni tähän touhuun on lähinnä taloudellista ja yhteiskuntapoliittista.

      Pelkäsin jo vuosia sitten, että tämä tie johtaa helposti tulijoiden yhteiskunnalliseen eriytymiseen, ghettoutumiseen ja syrjäytymiseen ja sitä kautta suuriin ongelmiin.

      No, isoimmat uhkakuvani eivät vielä ole realisoituneet, paitsi että rahat ovat loppu.

      Poista
    3. Olenhan minä kirjoittanut varsin kriittisesti näistä asioista jo pitkään, Tapsa. Yksi kirjoitukseni jopa napattiin tietämättäni Mitä Vittua -lehteen kolumniksi, sellaisenaan.

      Minulle ihmisen ihonväri eikä rotu merkitse mitään kummallista, joten en katso erivärisiä ihmisiä alentuvasti suvaiten. Ei suvaita tarvitse muuta kuin mitä ei siedä.

      Se mikä nostaa minussa surua ja jopa vihaa, on muslimien syvälle pinttynyt naisten ja tyttöjen keskiaikainen kohtelu ja järkyttävä epätasa-arvo. Minusta sitä ei saisi hyväksyä länsimaissa.

      Poista
  2. Kirkon tehtävä on kai, luulisi ainakin, olla siihen kuuluvien kansalaisten omatunto. Ainakin arkkipiispan mielipiteet tässä, Iineksen selvittämässä asiassa, sopii hyvin omantunnon asiaksi. Sikäli mikäli perhettä pidetään yhteiskuntaan oleellisesti kuuluvana.

    Olen siis samaa mieltä arkkipiispan ja Iineksen kanssa siitä, että perheet voisi yhdistää (se on varmaan ollutkin tavoitteena kaikilla yksin tulleilla pakolaisilla, jotka ovat lähteneet etsimään parempaa ja turvallisempaa asuinpaikkaa koko perheelle. Ovat siis jonkinlaisia etujoukkoja, tiedustelijoita, perheen parhaaksi).

    Mutta ilmeisesti arkkipiispa ei ole tarkemmin selostanut, mitä siitä seuraa. Iinespä on miettinyt myös tulomaan kannalta asioita mielestäni tarkasti ja monipuolisesti. Ei voi muuta kuin sanoa: täsmälleen samaa mieltä Iineksen kanssa. Voipa olla vielä muitakin seurauksia kuin Iineksen luettelemat. Itse en ollut vaivautunut ajattelemaan koko asiaa.

    Kirkko, oletettu omatunto, on antanut muitakin signaaleja arkkipiispan suusta, miten perheasioihin Suomessa pitäisi suhtautua. Hän perustaa mielipiteensä raamattuun, luulen. Ei hän muuten olisi valmis neuvomaan miten esim. miespuolisten kansalaisten yhteiseen yksityiseen perheyritykseen lupaa pyytänyt ja valtion pyynnölle vihreää valoa näyttänyt, lupa olisikin epäsovussa yleisen käytännön kanssa. Jos tuo miespari sattuisi olemaan uskovainen ja haluaisi Jumalan siunauksen liitolleen, ei se noin vain onnistuisi, mikäli papit ovat uskollisia arkkipiispan neuvolle. Sinne vaan maistraattiin pitäisi työntyä (mikä minusta olisi ihan järkevää). Ei huntuja, ei liehuvia hameita siellä vihittäessä tarvittaisi, niin kuin ei kai tarvita muutenkaan, mutta pääasia, pyhä jumalansana jäisi puuttumaan. Piippaako arkkipiispan omatunto siinä kohtaa olenkaan? Hän ikään kuin ajattelisi: Olkoot, nuo syntiset hyväkkäät ilman Jumalan siunausta! Onko se oikein?
    (minä en ymmärrä koko miesrakkautta, vaikka sen täytyy olla todellista. Kaksi miestä rakastaa toisiaan. Ihan hyvä asia. Mut miks ne ei vois elää avoliitossa? PERHE? En minä ymmärrä aina sitäkään.
    Vois ihmisiä rakastaa ilman perhettä. Perhe sulkee ovet perheen ulkopuolella olevilta. Onko perhe historiallinen taakka Aatamin ja Eevan ajoilta. Kyllä me ollaan kaikki tapojen ja tottumusten uhreja!
    Väittäkää vastaan jos ette ole! Ja keksikää perheelle parempi muoto. (Minä en keksi.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja taas tuli liian pitkä! Mun ajatukset seuraavat toisiaan kuin sopulikulkue, ei ne huomaa loppua, silloin kun pitäisi. Anteeksi ajatusteni puolesta. En minä, vaan ajatukset! Me ollaan ihan eri asia.

      Poista
    2. vihreet ja vasemisto samaa paskaa10 huhtikuuta, 2016 16:42

      Vihreät päättivät puoluekokouksessaan 2012 hyväksyä osaltaan eutanasian eli armokuoleman osaksi suomalaistenkin lääkintähuoltoa.

      Nyt alkukesästä 2014 sama viherpuolue haluaisi laskea väestön sterilisaation alaikärajaa 25 vuoteen.

      Eutanasia ja sterilisaatio ovat siis nekin vihreitä ratkaisuja, vaan eipä olisi uskonut. Tuollaista yhden puolueen virallista päätöstelyä ei voi luonnehtia muuten kuin karmaisevaksi.

      Kesän 2015 Vihreiden Oulun puoluekokoukseen on tulossa aloite, minkä mukaan Suomen lipun häpäisy pitäisi laeissa sallia. Lisäksi pitäisi poistaa esteet uskonrauhan rikkomisen, uskonnonharjoituksen estämisen tieltä. Vainajia aloitteessa ei lainkaan kunnioiteta, sillä lain tulisi sallia myös hautarauhan rikkominen.

      Poista
    3. En ole huomannut julkisuudessa enkä koko EU:ssa sellaista mallia, että turvapaikanhakukiintiöissä otettaisiin jo ennalta huomioon tulevat perheen yhdistämiset.

      Tuo lukumäärähän selviäisi kysymällä etukäteen pakolaiselta perässä tulevan perheen kokoa. Ne laskettaisiin mukaan valmiiksi hyväksyttyjen määrään tietenkin ehdolla, että tuleva perheenjäsen täyttää muut kriteerit eikä ole esimerkiksi rikollis- tai terroristitaustainen. Näin ikäviä riitoja perheen yhdistämisistä ei syntyisi ollenkaan. Ja määriä voitaisiin myöhemmin joustavasti tasoittaa, jos lukumäärä jäisikin pienemmäksi.

      Luulisi poliitikkojen osaavan rakentaa erilaisia systeemejä maahantuloon. Tämä nykyinen on katastrofaalinen: otetaan kymmeniä tuhansia nuoria miehiä, ja sitten äimistellään, että kas, ne tahtovat perheensäkin tänne.

      Selvähän on, että pakolaisia autetaan, kukin maa omien rahkeittensa mukaan, mutta yhteisin pelisäännöin EU:n kanssa.

      Ja pitäisi vihdoin perustaa EU:n tasolla se elin, joka suunnittelisi järjestelmän, jonka avulla voidaan osoittaa mittaviakin taloudellisia ja taitotiedollisia resursseja pakolaisten kotimaahan tai lähimaihin.

      Poista
  3. Liisu, vielä vähän. Arkkipiispa Kari Mäkinen sanoi hämäävästi Ylen aamutelevisiossa, että pappien ei kannata toimia kirkon kantaa vastaa homojen vihkimisessä.

    Mikäs se kirkon kanta olikaan? Ei kirkollista vihkimistä, eikö? Kuitenkin Mäkinen itse nähdäkseni on avoimesti kannattanut homojen kirkkovihkimistä. Eli miten siis pitäisi menetellä, kun piispa kumartelee joka suuntaan? Minä ainakin menin ihan ymmälleni.

    Ja nimimerkki "vihreet ja vasemmisto" jne., tuo vihreiden työlista on karmea. Olen pettynyt siihen, sillä olen sielultani vihreä.

    Sen sanon, että eutanasia tulee sallia. Ei kenenkään tarvitsisi joutua kärsimään hirveistä kivuista ennen vääjäämätöntä ja pian lähestyvää kuolemaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vihreet ja vasemisto vapauttaa sut10 huhtikuuta, 2016 18:17

      1930-luvulla oli vihreitten opit jo käytössä.
      Eutanasia ja muut sun vasmistolainen ideologia.
      Maa taisi olla Saksa.

      Poista
    2. Juu, mutta eutanasialla ja natsien eutanasialla on eronsa. Eutanasiaa voisi pyytää vain kuoleva itse, ei edes lähiomainen, kun muita vaihtoehtoja ei ole kuin vääjäämätön tuskallinen riutuminen kuolemaan.

      Poista
    3. Vihreet ja vasemisto10 huhtikuuta, 2016 18:59

      Kyllä arkkipiispan ja hänen sielunkamujensa kannattaisi keksiä muita markkinointikonsteja kuin oman pienen suomalaisen maksajajoukon ainainen vähättely, mollaaminen ja syyllistäminen!
      Toisaalta, ehkäpä kirkon johto on vain samaistunut vihreisiin ja demareihin, minkä mielestä suomalainen nationalismi on synkkää perintöä menneiltä ajoilta, kaikki muu maailmassa on aina paljon parempaa kuin perinteinen suomalainen elämäntyyli ja ihmiset.

      Poista
    4. Tai miten olisi kirkkokuntien avustamistoiminta omista mittavista varallisuuksistaan. Esimerkiksi katolisen kirkon paavihan on talousmahti koko maailmassa, Suomen evankelisluterilainen kirkko on Suomen sadan suurimman yrityksen joukossa, ja piispoilla on rokkitähden tulot, esimerkiksi piispa Kari Mäkisellä on 125 000 euron vuositulot.

      Poista
  4. Seurakunnat valittavat talousvaikeuksiaan, henkilökuntaa pitää irtisanoa ja toimintaa supistaa. En kuulu kirkkoon, minusta kirkon verotus oikeus pitäisi poistaa. Kirkko kaikkiaan on muodoton möhkäle nyky-suomessa jonka sosiaaliset tehtävät pitäisi siirtää valtiolle, kunnille ja kansalaisyhteisöille. Kirkko jäisi tosi-uskoville.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miksi nykyisenä monikulttuurisuutta tukeva aikana yhtä uskontosuuntaa pitäisi todellakaan suosia ja tukea? Joko verotusoikeus kaikille uskonnollisille ryhmille tai kaikilta pois. Kaikki vaan samalle viivalle ja paras Jumala voittakoon.

      Ihan oikeastihan en tietenkään ole tätä mieltä, mutta se olisi johdonmukaista ja lisäksi juuri sen mukaista, mitä arkkipiispakin muuten posket täristen paasaa.

      Mielenkiintoista, että miesparien vihkimisessä tuli sitten arkkipiispankin suvaitsevuuden raja vastaan. Mukava huomata olevansa itse suvaitsevaisempi.

      Poista
    2. Olen samaa mieltä kirkkojen verotusoikeuden poistosta. Kirkollisvero on kumma jäänne.

      Siis kirkollahan on mittaamaton varallisuus. Kirkon varallisuuden ns. tasearvo on Kauppalehden mukaan kolme miljardia. Summasta 800 miljoonaa euroa oli likvidejä kassavaroja, josta käteistä oli 255 miljoonaa ja 542 miljoonaa euroa oli kiinni erilaissa osakkeissa, osuuksissa ja arvopapereissa.

      Vastaavan kokoiset taseet löytyvät muun muassa SOK:lta ja Rautaruukilta. Kertoo siis Kauppalehti.

      Poista
    3. Kaksi uskonnollista yhteisöä kerää jäsenmaksunsa verojen yhteydessä. Ortodoksit ja luterilaiset. Ne maksavat kuitenkin valtiolle siitä.

      Sosiaalityö, mitä ainakin luterilainen kirkko kiitettävästi tekee, jäisi kyllä tekemättä mikäli se niistä luopuisi. Diakoniatyön kautta monet ovat saanet helpotusta talousahdinkoonsa, ja muuhunkin ahdinkoon. Näyttäisi siltä, että otetaan-köyhimmiltä-liike on hyvin vahvoilla, nythän hallituksen lisäleikkauslista kohdistuu yksinomaan sosiaalietuuksiin. Se herättää suurta iloa osassa kansaa, ja niin kauan kuin on näin, kirkolla riittää kyllä autettavia.

      Poista
    4. Huolimatta kirkon harjoittamasta diakoniatyöstä ja ilmeisen monista sosiaalisenkin avun toiminnoista kirkolle on kertynyt valtava varallisuus, mittaamaton pääoma, joihin edellä viittaan.

      Viittaan enemmän kuitenkin kirkon julkisiin kannanottoihin kuin kirkon pääomaan. Kirkko on viime aikoina tullut ulos kannanottoineen, jotka ovat aiheuttaneet runsasta keskustelua ja myös erimielisiä kantoja. Kirkosta eroamisissa on ollut piikki piispa Kari Mäkisen maahanmuuttoon liittyvien kannanottojen vuoksi.

      Minusta kannanotot ovat ymmärrettäviä, joskaan en pidä niitä tuiki tarpeellisina. Kun kirkko valitsee jonkin ryhmän, jonka oikeuksia se alkaa puoltaa voimakkaalla ulostulolla, sen helposti tulkitaan kääntävän selkänsä muulle hädälle. Kirkon kannanotot ovat voimakkaita arvovalintoja.

      Poista
    5. Kirkossa kuten ay-liikkeessäkin tiedetään hyvin, että mikäli automaattinen veronkeruu suoraan palkasta loppuisi, niiden tulot romahtaisivat.

      Ay-liikkeen varallisuuttahan ei julkisesti tiedetä. Sen toiminta esim. valtion (=veronmaksajien) tukemassa vuokra-asuntobisneksessä on raadollista. Sitä ei patamustasta riistäjästä erota mikään.

      Tämän sanon vanhana ay-veteraanina, jonka mielestä ay-liike on erittäin tarpeellinen työntekijöiden etujen puolustajana. Vastaava voima tarvittaisiin puolustamaan myös työttömien, pätkätyöläisten ja pienyrittäjien etuja.

      Poista
    6. Björn Wahlroosin omaisuus ja "pienet" verot ovat ankaran haukun ja pilkan kohteena, mutta ay-liikkeen miljoonista ja kirkon jättiomaisuudesta ei kukaan sano halaistua sanaa!

      Poista
    7. En siitä osaa sanoa, kuka ei sanoa halaistua sanaa. Demarijohtoiset vuokrataloyhtiöt ovat aivan sydämetöntä touhua ja riistoa pahimmillaan.- Ihan karmeaa touhua vuokrankorotuksineen. Huumekauppiaatkaan eivät tienaa yhtä paljon, Wahlroos ehkä. Nalle taas on joku Ruotsissa asuva aallonharjalla matkustaja, joka sattui olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan. - Noin itsensä kannalta katsottuna.

      Poista
    8. Useampi asia tässä:

      Eikös se arkkipiispan toteamus ollut, että pappi siunaa. Jos on vastoin periaatetta, sitten ei, eli sama juttu kuin naispappeudeussa. Siinähän ne kivikautiset aikansa keploilivat, ja lopulta suostuivat, tai luopuivat. Riippuu varmaan paikasta, eli että Hesassa ollaan suvaitsevaisempia kuin Lapissa, mutta ei pitäisi olla.

      Isossa seurakunnassa löytää helpommin kivan papin...

      Entäs abortti? Saako kieltäytyä? Kun uhri on 14 v raiskattu, saako abortoida. Onko oikein jatkaa?

      Itse sain nuorena naisena yhden jehovantodistajan itkemään, mutta en ole ylpeä. Kuin ampuisi kaloja dynamiitillä tynnyrissä.

      Tulee vain kaikille paha mieli, mutta mikään ei muutu.

      - No tosin ajattelen, että vois elää hyvää, ja jopa hurskasta elämää missä vain yhteisössä.


      Naisella on yksiselitteinen oikeus aborttiin.

      Mies, joka haluaa vauvan, ei tähtää seksiin lapsia haluamattoman kanssa, ilman ehkäisyä, siis. Ehkäisystä pitää aina puhua, ja säästää ne pikku vauveli-siittiöt naisille jotka ilahtuvat. Yhteisestä Sopimuksesta.


      - Nyt eikun komuuttiin: teen just makaronilaatikkoa tvistillä...

      Ylimääräistä juustoa, ja kermamaitoa jääkaappiin vuokaan, juuri ennen paistamista. :)

      Poista
    9. Viittaamme tähän arkkipiispan tuoreeseen kannanottoon:

      "...jotkut helsinkiläispapit aikovat vihkiä nais- ja miespareja heti, kun avioliittolaki sen sallii ensi maaliskuussa. Arkkipiispa Kari Mäkinen otti asiaan kantaa Ylen Ykkösaamussa 9.4. – Itse ajattelen, että pitää malttaa kulkea kirkon oman järjestyksen kautta, Mäkinen sanoi Ylelle. Ylen mukaan Mäkinen ymmärtää, että papit haluavat olla ihmisen rinnalla, mutta hän ei usko omavaltaisuuteen. Kirkon oma ohjeistus sallii tällä hetkellä vain rukoilun samaa sukupuolta olevan parin kanssa ja heidän puolestaan."

      Mitä taas tulee abortinteosta kieltäytymiseen, niin onkohan se oikeasti Suomessa isokaan ongelma? Irlannissa ja Puolassa on, mutta Suomessa? Eikö meillä ole edelleen laitonta kieltäytyä?

      Poista
    10. Mielestäni abortista kieltäytyminen on virallisesti laitonta, mutta käytännössä ketään ei pakoteta vakaumustaan vastaan telemään aborttia. Yleensä se pystytään kai hoitamaan sairaalassa keskittämällä tehtäviä lääkärien kesken. Harvinaista kieltäytyminen silti oman tietämäni perusteella on, mutta onhan lääkäreilläkin uskonnollisia tai eettisiä vakaumuksia.

      Eikös samanlainen käytäntö voisi olla kirkoissa homoja vihittäessäkin, jos laki menee läpi? Se vihkii homoparin, joka haluaa. Kuitenkin niin, että jonkun on vihittävä. Uskon, ettei tämä ole suurikaan ongelma.

      Toisaalta on sitten laki: lakia ei saisi kiertää. Kieltäytyminen virkatehtävistähän on periaatteessa erottamisen paikka.

      Poista
  5. Tulikin sopivasti mieleen, miten tämä perustulokokeilu kannattaisi järjestää.

    Nythän on olemassa ns. starttiraha, joka on suuruudeltaan sama kuin työmarkkinatuki - 32,80 e/päivä - mutta jota siitä poiketen saa vain lyhyen aikaa (maksimi 1,5 v).

    (Tuo lause kertoo jo, miten vääristynyt systeemi on: lorvailua tuetaan loppuikä, yrittämistä lyhyt määräaika, eikä aina sitäkään.)

    Homma toimisi näin: jokainen, joka ryhtyy itselliseksi eli luopuu muista tuista, saa automaattisesti tuon 32,80 euroa päivässä (705 e/kk) - ja samalla luvan tehdä muita rehellisiä hommia siinä välissä ilman, että valtio rankaisee työnteosta muuten kuin veroksen välityksellä.

    Nythän täytyy erikseen anoa, että saanko yrittää tehdä töitä edes vuoden menettämättä hätäapukorvausta!? Aika älytöntä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Koskaan mikä tuki tai lisä tai perustulo ei osu minuun, olen ikuinen väliinputoaja. En ole eläissäni saanut edes asumistukea. Noh, kiitos nyt katu- ja latuvaloista, kummastakin olen päässyt nauttimaan, että jotakin sentään.

      Nytkin jos perustulo tulee, se taitaa mennä progressiona muitten taskuun. Kuitenkaan en suinkaan ole rikas.

      Poista
    2. Minä en taida kannattaa perustuloideaa. En voi mitään sille, että minua inhottaa se nuorten marina, että tuo 500 - 700 euron perustulo on liian pieni, koska sillä "ei pysty elämään".

      Herran pieksut, ei kai yhteiskunnan tarkoitus ole elättää nuoria aikuisia koko heidän ikäänsä.

      Poista
    3. Minä en sitä vastustaisi, jos yrittäjien asemaa tuossa kohennettaisiin. Perustulosta en osaa sanoa mitään, mutta epäilen sen olevan lepomäeltä kotoisin olevien hinkua köyhien auttamisen vähentämiseen.

      Poista
    4. Tuo minun esittämäni ei ole perustulo, vaan itselliseksi julistautuneen tuki. Sitä ei myönnettäisi kaikille, vaan ainoastaan heille, jotka lupaavat sen turvin yrittää elättää itsensä ja perheensä - eli ottaisivat niskoilleen yrittäjänstatuksen.

      Onhan siinä jotain ihan saatanan outoa, että työmarkkinatuki ja starttiraha ovat samansuuruisia - ja siitä huolimatta työmarkkinatuella lorvailemaan pakotettuja on äkkiä arvioiden 10 kertaa enemmän kuin starttirahan saaneita!?

      (En löytänyt tarkkoja lukaja pikaisella googlauksella. Mutta kuvittelen suuruusluokan olevan tuo.)

      Työmarkkinatuki on ikuinen, starttiraha on 6 kk (max 1,5 v). Starttirahat loppuvat aina kesken, kun määrärahaa ei kuulemma ole - sen sijaan verorahat työmarkkinatukeen eivät lopu koskaan kesken!

      Ikuisen työmarkkinatuen saa helposti vain hakemalla, starttirahaan vaaditaan jumalaton byrokratia.

      Ihmeellistä... Nyt se sossutukiin erikoistunut Anonyymi voisi kertoa minulle, mikä järki tässä on. Kuuntelen mielelläni.


      Poista
    5. Työttömyysturva on yksi niistä perusoikeuksista, jotka määritellään perustuslaissa. Et ymmärrä yhtään mitään työttömyysturvasta, Tapsa.

      Työttömät osallistuvat työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin (se on tämän tuen saamisen ehto): koulutusta, kurssitusta, työkokeiluja, työharjoittelua, palkkatukitöitä ja muuta. Työttömät tekevät etuuden aika myös palkkatöitä tai saavat etuutta palkkatöiden välissä (itsenätyöllistäjät, pätkätyöläiset). Työttömyysetuus on veronalainen tulo, siis työttömät ovat yhä veronmaksajia, vaikka eivät ole ansiotyössä. Vähennä peruspäivärahasta 20%:n ennakkovero, joka siitä otetaan, niin pääset nettotuloon. Yli 300 euron (suojaosuus) kuukausiansiot leikkaavat etuutta näin: 1 euron tulo leikkaa etuutta 0,50 euroa.

      Samaanaikaan, kun saa etuutta, voi siis olla myös ansiotyössä. Suuri ongelma on tällä hetkellä, että keikkaluonteisiakin töitä on todella vähän joten täysin ansiotöitä vaillaolevia on myös paljon.

      Sinulla ei ole rohkeutta puhua näistä asioista omalla nimelläsi ja naamallasi, joten sanomisesi arvo on siitäkin syystä miinusmerkkinen.

      Poista
    6. Anonyymi, sanomisen arvoa ei vähennä se, että kirjoittaa etunimellään tai nimimerkillään. Jos hieman yleistän, luotan Jukka Kemppiseen tasan yhtä paljon kuin anonyymiin asiakirjoittajaan ja päinvastoin.

      Oletko muuten varma, että kukaan ei tiedä, kuka minkin nimimerkin takana kirjoittaa? Kun kirjoittaa vuosia samalla nimimerkillä tai kun bloggaa vuosikausia, sitä ei tehdä trollaten eikä siitä syystä, että oltaisiin pelkureita. Joillekuille asiat ja niiden totuudellisuus ovat tärkeämpiä kuin omalla nimellä esiintyminen. - Miksi sinä muuten kirjoitat anonyyminä?

      Poista
    7. Anonyymi, koko sepustuksesi alleviivaa ydinkysymystäni: mitä järkeä tässä touhussa on?

      Miksi niille, jotka lupaavat pysyä työttöminä, riittää 32,80 e/pv maailman tappiin asti ihan perustuslaillisena oikeutena, mutta heille jotka haluaisivat elättää itse itsensä ja samalla hyödyttää yhteiskuntaa, ei sitä 32,80 e/pv anneta vaikka miten rukoilisi?

      Kuitenkin ne rahat tulevat täsmälleen samasta lähteestä: yhteiskunnalta ja veronmaksajilta. Perustuslaista rahaa ei tule euroakaan.


      Poista
  6. Arkkipiispa Mäkisen lyhyt haastattelu Ylen sivuilla oli outo, puurot ja vellit tai niin sanoakseni viinit tai öylätit menivät hänellä lahjakkasti sekaisin. Otsikkoon oli nostettu: "Meillä on täällä enemmän kuin meille kohtuullisesti kuuluu." Lisäksi juttuun oli sekoitettu yleistä huolta heikosti toimeentulevista - Ymmärsiköhän arkkipiispa itse, minkä tai kenet hän tarkoitti kohtuuden mittariksi tai määrääjäksi. Tarkottiko kirkon ylipääjohtaja Jeesuksen lauseita iankaikkisen elämän menettämisen pelossa olevalle: "mene, myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaassa; ja tule ja seuraa minua". - Äijä hilpasi vissiin karkuun ja Jeesus totesi tämän uuden, huonon (järkyttävän huonon, l. umpipaskan) käännöksen mukaan: "Kuinka vaikea onkaan niiden, joilla on tavaraa, päästä Jumalan valtakuntaan!"

    Oli miten oli, tämä tuli mieleeni, kun mainittiin arkkipiispan tulojen olevan 125 000 euroa. - Ovathan tulot aivan järkyttävän suuret. - Eivät ne kaikilla töitä tekevilläkään samanlaisia ole, kuten Mäkinen kaiken ohella yritti ehkä selvittää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Andyllä oli 30 tonaa taskussa11 huhtikuuta, 2016 15:25

      Mäkisen ja vasemiston mielestä suomalainen sosiaaliturva kuuluu ihan kaikille, jotka saavat itsensä tänne jotenkin salakuljetettua, kuten sekin kuvitteellinen erityisryhmä, nimeltään alaikäiset yksin maahan saapuneet.

      Asumisperusteinen sosiaaliturva alkaa juosta, kunhan kipität vaikka lähimmän roskakatoksen tai bussipysäkin lipan alle tilapäisesti suojaan ikkänkuin asumaan ja siten kotoutumaan. Sitten laaja suku kummilapsineen siellä jossain kaukana saa ilosanoman...

      Poista
    2. No pitäähän pakolaisen saada perhe luokseen, kyllähän sen kaikki myönnämme.

      Se ei vaan saa tapahtua näin, että ensin tulee kiintiö täyteen pulskista nuorista pakolaispojista, ja sitten otetaan kaupan päälle kunkin perhe.

      Perhe tulee siis laskea mukaan ennakoivasti jo kiintiöön, ja sitten tulee stoppi, kun määrä on täynnä poikia perhekuntineen.

      Poista
    3. Andy taisi kyllä tuhlata sen kolkytdonaansa, mutta hän oli ne ihan työllään ansainnut.

      Poista
    4. Pitäisikö minun tietää, kuka on Andy?

      Poista
    5. Kenenkään ei pidä tietää mitään, mutta Andy on julkkis. Sitä paitsi erittäin osaava kitaristi.

      Poista
    6. Jassoo, Andy McCoy vai miten se kirjoitetaan. Antti Hulkko.

      Poista
    7. Sellaista kaikkea, kun Andylla on ollut, mutta aivan tavatonta rohkeutta se osoittaa, kun hän tällaistakin keikoilla soittaa. Joka ainoan sentin ja euron joutuu itse työllään keikoilla tienata. - Nostan hattua.

      Poista
    8. Andy on tosi kivan yllättävän symppis, kun kuuntelee sen juttuja!

      Ne donat nyt on jo meiteille vitsi... :D

      Julkisuuskuva ei pärjää ihmiselle, tai musiikille! :)

      Poista
  7. Oli miten oli, tämä tuli mieleeni, kun mainittiin arkkipiispan tulojen olevan 125 000 euroa. - Ovathan tulot aivan järkyttävän suuret. -

    Höh, kuukaudessa 10.416,666 € . Tavallinen maisterin tienesti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Emme ole huolisamme, metsänhoitajien avustuksilla kuulemma rykii melkein yhtä hyvin kuin maanjussien sosiaaliavuilla.

      Poista
    2. Kemeran avustukset pilvissä killuu ja metsänomistaja tyytyväisenä hilluu.
      Tulloo rahua niin palajuun.
      Taimikon varhaishoito
      Nuoren metsän hoito
      ​Pienpuun kerääminen nuoren metsän hoitokohteilta
      Kunnostusojitus
      Metsätien tekeminen:
      Uuden metsätien tekeminen
      Metsätien perusparannus
      Metsän terveyslannoitus
      Juurikäävän torjunta
      Ympäristötuki ja luonnonhoito
      Kulotus.


      Niin.


      Poista
    3. Noh, jos opettajamaisterilla säkä käy ja tunteja riittää, tuo kymppitonni kuussa ei taida ihan riittääkään.

      Useimmilla palkka on kuitenkin paljon pienempi. Useimmat filosofian maisterit ovat opettajia, ja jos virkoja riittää, niin opettajat ovat lehtoreita.

      Lehtorin peruspalkka käsittääkseni nykyään on hieman alle 3 000 e/kk, mutta pitää otttaa huomioon, että tuohon tulevat lähes aina päälle ylitunnit, vaihteleva määrä eri opettajilla riippuen koulun opettajakunnan määrästä.

      Minun aikanani ylitunteihin oli kova hinku. Kun itse tulin taloon, minulle annettiin vain yksi ylitunti, eli opetustunteja oli 17 viikossa. Vakituinen vanhempi lehtori rohmusi ylitunnit itselleen ja nautti hirmuista palkkaa.

      Poista
    4. Lisäarvoa tulee ja työn jälki näkyy11 huhtikuuta, 2016 16:29

      Noh, opettajamaisterin paperilla pääsee oikeisiin töihin. Ei ole pakko olla koululaitoksessä.
      Mutta järki ja viisaus ei oo sama asia.
      Jos sä olisit viisas, et äänestäisi demareita.

      Poista
    5. Oho, unohdin kauniin rakkausrunon alkuperän mainitsemisen. Kyse oli sivustosta Metsänomistajat ja sieltä alakohta, jonka nimi ei ollut, "me halutaan olla jää-käreitä", vaan Metsänhoidon tuet. - Ainoastaan köyhille metsänomistajille tuet sanotun mukaan myönnetään.

      Poista
    6. On pakko, monella, olla koululaitoksessa. Korkeakoulutus on katsos sellaista, että siinä perehdytään kapean alueen erikoisosaajaksi.

      Jos olet opiskellut vaikkapa suomen kieltä, ei kymmenisen vuotta sitte, jolloin jouduin työkyvyttömyyseläkkeelle, ollut muita alan työpaikkoja kuin opetusala tai kielentutkimus. Minä olen sen verran sosiaalinen kuitenkin, vaikka introvertti olenkin, että opetustyö tuntui houkuttelevalta sen ihmisläheisyyden takia. Mutta siis oli vain pari alaa.

      Nyt aloja olisi enemmän. Voisi perustaa nettiyrityksen: kielen ohjausta tai kielenhuoltoa, kirjoittamispalveluita, viestinnän laaja alue ---- . Näitä riittää.

      Poista
    7. Mutta et osannot silloin ,vaikka oli maisterin paperit.Pankista olisi saanut lainaa firman perustamiseen ja valtio olisi antanut tukiaisia.
      Laitosihminen on laitosihminen .

      Poista
    8. Tämä menee nyt melko löysäksi impotenteiluksi anonyymilta.

      Poista
    9. Ajat ovat muuttuneet. Vuonna 2005, jolloin jäin tk-eläkkeelle, netti oli aivan toinen. Ei ollut blogejakaan kuin parituhatta, muotiblogeja ei tunnettu, vaan käsityöblogit olivat suosituimpia. Ei ollut nettiyrityksiä juurikaan. Markkinat ovat räjähtäneet kymmenessä vuodessa.

      Enkä olisi pystynyt paljonkaan tienaamaan ilman että eläke olisi pienentynyt. 

      Se mitä suunnittelin innokkaammin, oli väitöskirjan teko. Otin jopa selvää opinnoista, ja siinä olisi joutunut palaamaan tutkimusperusteiden englanninkieliseen opiskeluun pitkällisesti, jopa vuosia. Kaikki on muuttunut siitä kun valmistuin.

      Poista
    10. Kaikki on muuttunut siitä kun valmistuin.

      Minulla on lehti jossa fraktuuralla painetussa artikkelissa valitetaan (noin muistinvaraisesti) että... "Eiwätpä ole Kuopijon markkinatkaan samanlaiset enää kuin olivat ennenmuinoin"... Lehti on vuodelta 1887 tai 1889? - Luulen että samaa voi sanoa nyt Anno Domini 2016.

      Ajat muuttuvat.

      Suunnitelmat jäävät tekemättä. Tulee Karttu ja pistää oman nimen kirjoihinsa ja kirjat kannet kiinni. Siinäpä sitten ihmettelet. Ja kompastelet kaikkeen kuten mattoihin lattialla. Tai kissoihin jotka kuljeskelevat kesämökin ovista ulos ja sisälle kuin omistaisivat ne. Niih? Ite löysin, kun järjestelin kämppääni, Arkun joka oli täynnä kirjeitä, niitä joita olen saanut ja niitä joita en ollut lähettänyt. Luin niitä. Tuli ahdistunut olo. Aikaa ei voi vääntää takaisinpäin. Kuin kelloja. Eikä eteenpäinkään. Menneisyydeen voi vain hyväksyä, mitä muuta sille muka mahtaa, mutta mitä kirjeille tekisi... Muuta kuin että hävittäisi ne? - Nuoruus oli totista ja ehdotonta aikaa, sumuista, rajatonta, ei-mitään ja kaikkea! Khaos.

      (heh, heh)

      https://www.youtube.com/watch?v=1AJ1ZaGjtnk&nohtml5=False

      Ps. Eija-Liisa: "Sinä kirjoitat koko ajan minä minä minä... Se on ärsyttävää." - Minä tiedän. Minua väsyttää tämä vuosisata, olen liian vanha siihen, mutta rakas Eija-Liisa viimein väsyt tähän vanhaan maailmaan sinäkin...

      Poista
    11. Tässä on tultu samanlaiseen johtopäätökseen kuin Four Cats.

      Poista
    12. Muuten, asian vierestä tuosta mikiksen kommentin aloitustavasta - hän nimittäin ottaa minun kommenttini viimeisen lauseen ja aloittaa siitä oman tarinansa. Hienoa!

      Nimittäin, olen usein leikitellyt sellaisella ajatuksella, että semmoinen blogi voisi olla hieno, eeposmainen (ei eeppinen! Tämä sana on kammottavassa uusiokäytössä kuvaamassa jotakin mahtavaa), jossa uusi juttu alkaisi aina viimeisen kommentin perusteella, poimien siitä lauseen. Ikään kuin koskaan päättymätön tarina, eepos.

      Tämä ajatus tuli silloin ensi kerran, kun aloitin usein uuden jutun viittaamalla edelliseen keskusteluun. Olisi mielenkiintoista nähdä, miten ja millaisiin sfääreihin aiheisto etenisi aikojen kuluessa. Kulkisivatko tarinat kuten suullinen perinne, toistaen aina sitä, mitä yhteiskunnassa kulloinkin puhutaan?

      Poista
    13. Kulkisivatko tarinat kuten suullinen perinne, toistaen aina sitä, mitä yhteiskunnassa kulloinkin puhutaan?

      Mikäs siinä, kokeile seuraavassa ketjussa miten tarinat kulkisivat ja minne johtaisivat.

      Ohje olisi yksinkertainen: kommentin alkuun on aina otettava edellisen kommentin viimeinen lause.

      Näihin "alakommentteihin" otetaan edellisen alakommentin vika lause, ja "pääkommentteihin" edeltävän pääkommentin vika lause.

      Ensimmäinen kommentoija ottaa alustuksen viimeisen lauseen. Siitä se lähtee.

      Poista
    14. Näyttämöllä vastaavaa - tai "vastaavaa ja vastaavaa", on tehty iät ajat. Se kuuluu heidän koulutukseensa, so. improvisointi.

      https://www.youtube.com/watch?v=-7JrxavJtu4&nohtml5=False

      Muutenhan näyttelijät eivät Älyn Pikku Jättiläisiä tai Hengenlennon Orville ja Wilbur Wrighteja ole. Äärimmäisen Röyhkeitä vain tuppaavat olemaan, röyhkeämpiä kuin esim. laulaja Kauko Röyhkä. Häpeämättömiä!

      Ps. Kiva olisi työstää jotain jatkonovellia. Siinä kun ei koskaan tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu. Pitkiä virkkeitä kirjoittaa hän... Saksalaiset virkkeet ovat ihania, ne vaan jatkuvat ja jatkuvat, ja jokaisen lauseen päässä kauhee kasa verbejä, milloin missäkin aikamuodosssa, eikä kirjoittaja tiedä, kun aloitti, mikä vuodenaika on lopussa ja ketkä vielä, jos sinne asti ees pääsee, vielä elossa sinnittelevät. Jotkut pääsevät, mutta hyvin harvat, ja kun heiltä kysyy, kuinka ystävällisesti tahansa, että "setä/täti, tai Tante/Onkel, mitä siellä lopussa oikein on?", he eivät vastaa. He ovat vain hiljaa, niin kauan, niin kauan, niin kauan.... Tuijottavat vain tyhjin silmin sinun ohitsesi.

      Kirj. Leena Luuppalan, kans.koulun opett. tytär, 11 -v.

      Poista
    15. Tapsa, kokeilen kyllä jonkin jutun puitteissa.

      Alun perin tarkoitin blogilla kyllä kokonaista blogia, en yhtä blogikirjoitusta. Harmi muuten, että niin moni käyttää blogi-sanaa tarkoittamaan yhtä kirjoitusta.

      Itse pidän kiinni siitä, että blogi on kirjoitusalusta, koko hoito, jolla on useita blogikirjoituksia, kolumneja, artikkeleita, juttuja, tarinoita. Ikkunaiines on blogi, mutta Iines on kirjoittaja ja blogikirjoitus on kukin erillinen artikkeli. Ettäs tiedätte.

      Sinua Tapsa en tällä tarkoita moittia, vaan lähinnä Kemppistä, joka kirjoittaa blogeja blogiin.

      Poista
    16. Tuolla lailla ohjatut bloggaukset ovat erinomainen idea.

      Poista
    17. En minä moitetta ottaisikaan vastaan: enhän kirjoittanut blogista mitään, vaan "seuraavasta ketjusta", joka koostuu alustuksesi innoittamista kirjoituksista.

      Poista
    18. Niin juuri, Tapsa, näin käsitinkin ideasi.

      Vaan itse siis ajattelin koko blogia, jossa jokainen minun uusi juttuni saa lähtöideansa viimeisestä kommentista ja siis jatkaa siitä koskaan päättymätöntä rataansa, kuin tähti avaruudessa.

      Mutta siis tuo sinun ideasi on käyttökelpoinen ja hauska ja katson jo tästä keskustelusta, josko aloitan tämän keskustelun viimeisestä lauseesta uuden keskustelun, jonka kommentit jatkavat aina edellistä kommenttiä omiin sfääreihinsä poimien edellisen viimeisen lauseen. Vaarana on vain se, että järjestys menee rikki, jos sattuu yhtaikaisia kirjoittamisia samasta lauseesta. Katsotaan.

      Poista
  8. Demarit riistää yrittäjiä11 huhtikuuta, 2016 18:36

    Juuri kukaan ei ole valmis tunnustamaan sitä, että melko vakaan ja pitkän jatkuvan talouskasvun aika jäi menneille vuosikymmenille.

    Pienen maan talouden ja toimintojen pyörittämisen pitäisi nyt olla kannustavaa, joustavaa ja välittävää, eikä muutoksia torjuvaa ja byrokratiaa ylläpitävää sanelua.

    VastaaPoista
  9. Soldiers of Odinin ryhmä lopetti Ruotsissa - lähde: Bandidosit kävivät kimppuun.

    Meni partiopojilta pupu pöksyyn kun niitä vedettiin turpiin. Satans jävla finne igen.

    VastaaPoista
  10. Tämänaamuisessa Hesarissa vihreät Heidi Hautala ja Emma Kari moittivat pitkähkössä mielipidekirjoituksessaan Suomea, kun se on tiukentamassa perheenyhdistämispykäliään. 

    Minä puolestani ihmettelen naisten jeesustelua. Miksi nämäkään viisaat naiset eivät ehdota sitä, että tulevat perheenyhdistämiset laskettaisiin jo etukäteen vastaanotettavien pakolaisten määrään? Mikä tässä nyt niin vaikeaa on?

    VastaaPoista
  11. ( On muuten Bill Gates, se pienen ja pehmeän omaava miekkonen. Ei oo Rikharti se ! )

    Jos aseena miekkosella on mikropehmyt ja sillä hankkii maailman suurimman omaisuuden, ei ole enää ihmiskäsitteiden piirissä. UFO on.

    Mutta se Nalle, se on ihmiskäsitteiden piiriin luettava.
    Nalle on terävällä päällään ja vielä terävämmillä kyynärpäillään ihan ite hankkinut kaiken. Melkeen suomalainen oligarkki on. Oligarkit toki on varkaita pääosin, Nalle ei.

    Tommoset Nallet pärjää pörssi- ja muidenkin yhtiöiden johdossa.
    Osaa laillisesti nyhtää hynät.

    Harvalta naisimmeiseltä onnistuu moinen.
    Sikspä niille on määrätty oma kiintiö !

    Ne suunittelee väetäskirjaa ja seki jää tekemättä.

    VastaaPoista
  12. Tiedätkös, nimimerkki o, että olen tullut tällaiseen johtopäätelmään: kaikki Nallesta puhuvat ja häntä arvostelevat ihmiset kadehtivat häntä ja hänen rahojaan. Toisin sanoen he ovat samanlaisia materialisteja, rahan arvostajia ja aineellisia tyyppejä kuin Nallekin. Joka härjillä kyntää, se härjistä puhuu.

    Se ketä raha ja tavara ei innosta, ei välitä tuon taivaallista yhdestä Nallesta niin kauan kuin hän ei murhaa ketään. Karl "Mulle Kans" Marx on kaikkien materialistien isä.

    VastaaPoista
  13. Marx ei ollut "mulle kans"-ihminen, hän kuoli erittäin köyhänä kurjissa olosuhteissa. Eikä Marx puhunut rahan jakamisesta vaan tuotantovälineiden omistamisesta. Nalle on ilmiselvä marxilainen,- pankki tienaa, kun tuotantovälineiden omistajat painavat pitkää päivää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Iines Kiltti! olen joskus sanonut (just äsken) Sinua poliittisesti naiiviksi. Väitit vastaan. Et viittisi... Karl Marx, jota et ole lukenut, on vakavasti otettava filosofi. Erehdykset, joita hänen nimissään (so. marxilaisuus) on tehty, eivät hänen virheitään ole. Marxilaisuus, siinä mielessä kun se 1900-luvulla käsitettiin, oli anakronismi; Marx itse ei koskaan ollut "marxilainen".

      Nyt Opettajatar on kiltti ja menee nurkkaan häpeämään ja lupaa lukea vaikka suom.kielisestä Wkipidiasta lyhyen henk.koht. historian ko. ihmisestä. (Ja Riku, joka on lukenut läksynsä paremmin, saa mennä keinuu välitunnille... kunhan antaa pienviljelijöidenkin lasten välillä keinua.)

      Poista
    2. No juu, jos samaa keinua käyttävät ja keinuvat vuoronperään.

      Poista
    3. No miksi niitä tuotantovälineitä pitää omistaa, jos ei rahan (ja vallan takia)? Kukaan ideologian isä ei tietenkään ole itse itsensäläinen, siis marxilainen tai taistolainen, vaan itte Marx tai Taisto. Älkääpäs nyt, arvon miehet, luulko minua tyhmemmäksi kuin olen. Senkin tiedän, että idean isä kuolee yleensä köyhänä ja kivuliaana. Kun sen sijaan kaikki ismiläiset ratsastavat aatteen isällä kohti hyvinvointia. Ja auringonlaskua.

      Poista
    4. Mutta rahan jakamalla jakamisella ja tuotantovälineiden omistamisella on vieläkin merkitystä. Juuri jostain luin, kuinka facebook, google ja joku muu ovat kaapanneet koko maailman tiedotusmarkkinat. - Edes Perussuomalainen-lehdellä ei enää tienaa miljoonia.

      Poista
    5. Voitte sanoa naiviksi, mutta varokaa, ettei se merkitse vain sitä, että joku muu ei ymmärrä...

      Siis en ymmärrä sitäkään rutinaa, että miksi rikkailta ei leikata, miksi vain köyhiltä.

      Kun eihän rikkaille mitään anneta, nehän ovat koko koneiston rahoittajia ja markkinoitten pyörittäjiä verojen ja muun kautta. Köyhille sen sijaan annetaan ja maksetaan, jopa asumistukia, jonkalaisesta en ole edes unta uskaltanut nähdä.

      Jos leikataan, eikö sieltä leikata, minne paljon on sijoitettu yhteisiä varoja?

      PS Tätä ei pidä lukea tueksi hallituksen nykyleikkauksille. Tämä oli teoriaa. Hallituksen leikkauksista sanoisin vain sen, että en niitä kaikkia noin tekisi kuin nyt tehdään.

      Poista
    6. Lesken ropo-kertomus ei näköjään ole tehnyt vaikutusta.

      Poista
    7. Äläs nyt jeesustele sinäkin, Riku. Nainin leski antoi eikä marissut. Vertaus ei oikein sovi tähän. Nykyosaton marisee eikä anna ellei väkisin oteta siitä, minkä on jo kertaalleen saanut.

      Poista
    8. Olen nyt kyllä vähän jeesustelu-linjalla. Nykymiljonäärikään ei anna marisematta, ulisee kuin sikaa tapettaisiin.

      Poista
    9. No jaa, en ole kyllä kuullut rikkaiden ulinaa, mutta kyllä minäkin marisisin, jos veroja vielä korotettaisiin ja vietäisiin pois omalla työllä ansaittua. Eihän se valtiolta ole tullut, kuten nyt leikattavat tuet.

      Kyllä meillä jotakin on varaa leikata, niin korkeita monet tuet ovat. Esimerkiksi turvapaikanhakijalle maksettava tuki oli vielä jokin aika sitten (on edelleen?) Pohjolan korkein ja koko Euroopan korkeimpia. Järjetöntä.

      Suomalainen maksaa maailman korkeimpia veroja, joten kaipa siitä on sitten jaettavaksi runsaammin kuin muualla tapana on.

      Poista
    10. Heh, me sosiaalidemokraatit olemme tuosta aivan eri mieltä. Ja miljonäärien kiljunta sattuu korviin. - Casimir ei kyllä kiljunut, kun ehti rahansa piilottaa.

      Poista
    11. No tuota juuri mietin, että hiljakseen tosirikkaat rahansa piilottavat. Aika harva niitä vapaaehtoisesti köyhemmille jakaa muun kuin verotuksen kautta luovutetut miljoonat.

      Poista
    12. Juu, aika harva on mikään isänmaan ystävä.

      Poista
    13. No mutta suurin osahan tänne verotuksen kultamaahan, isänmaahansa, on kuitenkin jäänyt, vaikka missä tahansa muualla jäisi käteen monin verroin enemmän.

      Poista
    14. Iines sanoo: "Äläs nyt jeesustele sinäkin, Riku." Eli... minäkö se sitten olen se ensimmäinen joka jeesustelee? Hmnhy.

      Tämä on klassikko, ja ymmärtääkseni totta:


      Kekkonen ensimmäisellä presidenttikaudellaan, eli 1950 -luvulla, oli maakuntavierailulla Kainuussa. Hän oli ihan oikeasti kiinnostunut kainuulaisista, vierailupaikaksi (tietysti kaiken pömpöösin virallisen vierailun eli maaherran/kaupunkien johtajien/yms. kättelyn lisäksi) oli valinnut tavallisen köyhän kainuulaisen mökkiläisen tapaamisen. Etukäteen tietysti vierailusta oli heille ilmoitettu, ja mökinmuija oli keittänyt kahvit ja siivonnut ja pannut huoneen pöydälle valkean liinan. Seurue tuli, juotiin kahvetta ja juteltiin, Kekkonen kyseli kuulumisia ja sen sellaista. Mökin ukkoa jännitti niin että siltä kaatu kahvikuppi liinalle. Akka parahti (se oli mökin ainoa hieno liina!) "senkis tohelo..." Vähän myöhemmin Kekkoseltakin läikähti kahvia liinalle, ja eukko (liki itku kurkussa) mutisi "ja siinä toinen..."


      Kerrotaan, että viikko pari presidentin vierailusta mökin emännälle tuli paketti Helsingistä. Se oli Kekkoselta. Paketissa oli hieno, kallis pöytäliina. Lähettäjä oli allekirjoittanut lähetyksensä "siltä toiselta tohelolta".

      Ps. Tarina, jota väitetään todeksi, on uskottava. Juuri tällaisilla tempuilla UKK saavutti suosiota "kansan" keskuudessa. Ja sillä, että nolasi herroja julkisuudessa.

      Poista
    15. Tämä aika jeesustelee, mikis, tätä tarkoitin -kin-liitepartikkelillani. Ollaan kauhean hyviä ja antavaisia ja kaikin tavoin empaattisia jees-henkisiä unelmikkoja, mutta toisella kädellä hakataan eri mieltä olevia pahiksia päähän.

      - Mainio tuo kekkosjuttu, naurattaa niin vietävästi että silmiä pitää pyyhkiellä.

      Poista
    16. Riku Riemu12 huhtikuuta, 2016 17:57

      ¤Heh, me sosiaalidemokraatit olemme tuosta aivan eri mieltä. Ja miljonäärien kiljunta sattuu korviin. - Casimir ei kyllä kiljunut, kun ehti rahansa piilottaa.¤


      Sellaista, tai niin kurjasti hoidettua yhteiskuntaa ei olekkaan, jottei aina joku onnistu. Tosiasia kuitenkin on, jotta mikäli talous rämpii vuodesta toiseen, niin täytyy olla mielenvikainen, tai alansa totuutta vääristelevä diktaattori, joka väittää, jotta kaikki on kunnossa, vaikka yhteiskunnan pakolliset toiminnot rapautuvat ja virkakunta nauttii veronmaksajien elatusvelvollisuudesta.

      Poista
    17. Selvästi tämä Rikhartti on valtiomies ainesta, ei epäilystäkään, ei niin pienintäkään. Kansan mielipiteen halveksiminen on paras tapa osoittaa valtiomiestaitonsa, entisenä solisalirattina Risto Reipas on asian oppinut perin juurin.

      Poista
    18. Nimimerkki kekkonen taitaa viitata erääseen entiseen presidenttiin, siihen, joka teki neuvostoliiton hännystelemisestä valtavirtaa. Vähän tässä nykyisessä hallituksessa samaa pelkään, venäjä siellä vie ja osaamattomien porukka vikisee.

      Aika uskomattomalta tuntuu, että vielä 10-15 vuotta sitten ilmestyi jatkuvasti kirjoituksia, joissa kerrottiin tilanteista, joissa kukaan ei osanut, mutta kekkonen kertoi kerralla miten homma hoidetaan. Kirjoittajat vaikuttivat usein muuten ihan täyspäisiltä.

      Poista
    19. Yksi kekkosen läheisistä apureista, jokin aikaa sitten poiskuollut, Eino Uusitalo, ehdotti maamme itsenäisyyspäivän siirtämistä samalle päivälle kuin Moskovan rauha tehtiin. Ja toinen maalaisliiton täyskymppi, kekkosen luottomies, hänkin jo multaa purrut, Olavi J. Mattila johti pitkään Valmetia. Firmalla ei kai kovin hyvin mennyt, mutta Oltsulla ja perheellään oli samanaikaisesti firmasta käytössä yhdeksän työsuhde-autoa.

      Poista
    20. Minä taputin käsiäni ja olin iloinen, kun eräs arvostamani yritysjohtaja osti sen Mattilan pakkohuutokaupautun tilan.

      Poista
    21. Joskus, silloin kun Kummola oli vielä vallassa, olen pöytäliinaa ja vihaista emäntää sivunnut.

      Kalervo "Karkki" Kummola on ainoa suomalainen, joka voi johtaa jääkiekkoamme menestyksekkäästi niin, että kansainvälinen jääkiekkoliitto Rene Faselin johdolla on tyytyväinen.

      Ilman Karkkia mahdollisuudet maailmanmestaruuksiin menisivät eikä mahdottomana voida pitää, etteikö kansainvälinen liitto ottaisi koko jääkiekkotoimintaamme haltuunsa.

      Kun Ruotsi ehdotti kanssamme yhteisiä jääkiekkoharjoituksia, Jutila alkoi hermostuneena työntämään lisää nuuskaa huuleensa ja Kurri jauhoi purkkaa entistä kiivaammin, kasvoillaan sama möllön ilme kuin aina. Oli selvää, että ainoa mies klaaraamaan tilanne oli Karkki. Jämerällä tavalla hän astui esiin: "Nej, nej, nou, nou, eihän sellanen nääs käy!"

      Kummola oli se, joka astui esiin silloinkin, kun arvostelu kalliista lipun hinnoista kuumeni: "Syyttäkää vain minua, Kummolaa!"

      Nuorena miehenä Kummola pelasi jalkapalloa puulaakin alasarjassa. Kerrotaan, että kun hän potkaisi reilusti pallosta ohi, pelaajakaverin puoliso ei kehdannut asiasta huomauttaa vaikka harmitti. Hetken päästä miehensä toisti saman tempun, jolloin emäntä ei voinut itseään enää pidätellä: "Siin on mulla toinen pattipolvi!"


      Ikinuori Kummola jaksaa alati hämmästyttää kaksikymppisen kunnollaan. Viedessään kansainvälisiä vieraitaan Näsinneulaan, hän halusi välttämättä käyttää itse portaita. - Hämmästys oli melkoinen, kun vieraat hissistä tullessaan näkivät Karkin jo nojailevan tyynesti ravintolan baaritiskiin. Kerrotaan erään nhl-pelaajan pudistelleen päätään: "Karkin tahdissa ei kukaan jaksa!"

      Suomen jääkiekon muu johtoporras ja valmentajat ovat joukolla liittyneet edistykselliseen Kummolan perässäluistelijoiden joukkoon. "Tämä on kansakuntamme jääkiekon etu, ilman Kummolaa jääkiekollamme ei ole tulevaisuutta!" Karkki onkin viime vuosina valittu kaikkiin tehtäviinsä erittäin yksimielisesti, vaikka jääkiekon vastaiset voimat joskus ovat yrittäneet nostaa päätään.

      Poista
    22. Hyvä pakina. Mutta epäilen että ei ole totta? Toisaalta mitä hyvä kirjoittaminen muuta onkaan kuin a) valehtelemista b) muilta varastamista c) synteesi edellämainituista.

      Poista
    23. "Tarina tai pakina pohjautuu tositapahtumiin!". Ainakin ennen elokuvissa luki sama teksti. Niistä tiesi, että tämä nyt ainakin on ihan huitulan humppaa. - ja jos arvuuttelette, minä veikkaan, että kekkoselta lähti järki ennen hiuksia.

      Poista
    24. Pilikkuvirheitä kirjoittamassani on vaikka kuinka paljon. Mutta ei se haittaa, itkekööt akat.

      Poista
    25. Äläpäs sinä ukkoraiska siinä uhoile miespoweria.

      Jukka Kajava se vasta pilkunrakastaja oli, siis ääntämyksen puolella. Ihmiset eivät osanneet ääntää suomen kieltä oikein. Esimerkiksi loppuhenkonen puuttui säännöllisesti laulajilta, ja b:tä, d:tä ja g:tä ei televisioväki osannut alkuunkaan ääntää. Siinä oli miesten mies.

      Poista
    26. Hyvä pakina on semmoinen, joka on valheen ja totuuden rajamailla.

      Poista
    27. Vitut minä enää viitsin heilimöidä, akkani on ihan noida. - Ja Jukka Kajavan olen kerran nähnyt, ei kiihoittanut surkeissa farkkuasuissaan ja pökiömäisessä olemuksessaan. Arvostelunsahan olivat mielivallan ihaninta sointia.

      Poista
    28. Koululaisilla on joka toinen sana v#ttu.
      Mistähän ovat oppineet?
      Tietääkö Rikhaartti, (sinähän olet aikuinen 53.vee)?

      Poista
    29. Sarjassamme "Tapsa oikoo Mikiksen vähän sinnepäin olevia juttuja" esitän kohteliaimmin seuraa:

      Kekkos-tarina on totta, mutta pointti menee näin: presidentti läikytti kahvia liinalle, johon emäntä hymähteli ja vakuutteli, ettei se mitään, vanha liina. Vähän myöhemmin kahvia liinalle läikytti isäntä itse, johon emäntä kivahti: Ja siinä toinen tohelo!

      Poista
    30. Näinpäin juttu on kieltämättä todempi, loogisempi. Voisi olettaa nimittäin, ettei edes niin sanottu yksinkertainen maalaisihminenkään sanoisi suoraan presidenttiä toheloksi, vaan mutkan kautta korkeintaan.

      Vaan kyllä minä tarinaa mikiksen kertomana nauroin, ja kävin vielä toisenkin kerran nauramassa.

      Poista
  14. Ja koska en osaa puhua kuin itsestäni, puhun sitten.

    Eilen minulla oli hauska päivä, tai ei niinkään hauska vaan vittumainen, tai ei vittumainen ollenkaan mutta kummallinen... Antakaas kun kerron.

    Posti toi minulle Tempure-sängyn. Se on bruttona pirun kallis ja nettona melkein yhtä kallis, mutta ei se minulle mikään status-esine ole. (En ole rikas ihminen. Siksi lottoan. Ja pelaan RAY:n pelejä. Jotta olisin entistä köyhempi.) Olen vaan, sekä töissäni että vapaa-ajallani istunut niin paljon, mm. tietokoneen ääressä, että mulla on selkä kehnossa kondiksessa. (Ei niin kehnossa kunnossa etteikö astumaan pystyisi, ei toki.) Haluan varjella sitä, mun selkääni - kuka muukaan sitä varjelisi? - ja siksi ostin noin kalliin sängyn.

    Eilen aloin koota sitä. - Oli mulla kumppani, mutta en sano kuka. Ne elementit olivat niin isokokoisia - ei välttämättä painavia - mutta niin isoja ettei niitä yksin pystynyt siirtelemään. No, Tarjan kanssa me niitä... ohoh, paljastin kuka mun kaveri oli, no väliäkös sillä... nosteltiin niitä eri asentoihin ja kokeiltiin miten ne sopii toisiinsa. Snnistuimme siinä hyvin. Mutta mekanismia, että sänky nousisi äkkiä pystyyn, VIIUUUUH VAAN, sitä me ei saatu aktivoitua. Ei sitten millään. Manuaaleja luin toki, systeemit oli selitetty n. kahdellakymmenellä eri kielellä, mm. koreaksi ja hinduksi, mutta ei suomeksi. Google suomensi minulle: Ota ohut esine ja paina näppäintä (2) ohjausyksikön kahdesti lyhyen ajan funktio led palaa (3). Järjestelmä on oppimisen tila aprox... 10 sekunttia. Em mä pelkää ronkkia "ohuella esineellä" mitään, edes pistorasioita, mutta mä tiedän että siitä saattaa saada TÄLLIN, paskaakos semmoista Manuaali ehdottelet? No, oli miten oli, väsyin ja aloin lukea kirjeitä, niitä joita olin saanut ja joita en ollut lähettänyt. Sänky unohtui.

    Ps. Äsken kävin Iskussa. Sanoin heille että "en kyllä maksa tästä hetekasta jeniäkään ennen kun se toimii, jumantsukka". Myyjä oli yhtä hymyä, ja eihän se hänen vikansa ole että suomenkieli puuttuu ohjeista. Hän sanoi että "on sitä moni muukin valittanut". No johan on markkinat, että on? Ikeasta kun ostaa satasella kaapin, saa kasan lautoja, ja kauheesti ruuveja ja muuta ja kuuskulmioavaimen, mutta samalla saa kasan "suomenkielisiä" kuvia myös joissa neuvotaan miten ne laudat saa yhteen. Ja ruuvit jengoilleen. Mutta kun ostat neljän donitsin hetekan, saat vain sankriitinkielistä vittuilua...?

    Ei,nou nou, en minä tosissani äkeä ollut. Kunhan muuten vaan. Mutta oikeasti ajattelin että turha mun kanssa on alkaa vittuila; häviät, ihan varmasti, minä en mihinkään häviä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minullapas on nimittäin Tempur-tyyny, kallis, 80 euroa. Mikään muu tyyny ei ole yhtä hyvä niskalle. Yksi ystäväni kehuu myös Tempur-tyynyä. Tosin huomasin, että käyttää sitä väärinpäin. Niskan alle kuuluva korkeampi osa on hänellä ulompana, jolloin se ahdistaa päälakea, ja matalampi osa niskan alla, jolloin niska nitkahtaa huonoon asentoon. Vaan hyvä on kuulemma. Ihailen ystäväni sitkeyttä.

      Tuo sängyn koonti tuntuu kauhealta, etenkin kun siinä on hienomotoriikkaa ja ilmeisesti digitaalista ohjelmointia.

      Sain melkein paiseita jo siitä, kun Dna:n mies pakkouudisti liittymäni niin, että kokonaishinta laski. Tämä edellytti sim-kortin vaihtoa sinne ja tänne. Ja ohjeitten lukemista. Ja epätoivoa. Lisäksi luulin, että minulle on väkisin myyty kylkiäisenä Dna-tv-liittymä.

      No niinhän minulle olikin. Kun soitin kiihdyksissäni Dna:han, ääni kiihtymyksestä katkeillen, selvisi, että se on ilmainen ja liittyy johonkin laajakaistaani. Nyt kerään rohkeutta käydä jossakin netissä avaamassa tuo palvelu ja opettelemassa se. Olen varma, että kun jokunen vuosi vierii vielä, ihminen ei pärjää enää digimaailmassa, ellei ole teinixi.

      Poista
  15. Mun tyyny, tempuria kans, maksoi (katsoo laskua) 189;- euroa. Petauspatja, joka on kyllä upea, se elää kuin elävä organismi, maksoi 220;- ekua. Haluan että selkäni on kunnossa, siitä minä maksan, pröystäilystä ei ole kyse. Mutta (kuten ystäväni Pera sanoi) jos tohon sänkyyn asentaa vielä pyörät alle, voi sillä huristella lähimmälle Nakkikioskille. (Kilpaa muiden invalidimopojen kanssa!) Ja ostaa nakkimakkaran ja sinappia ja ketsuppia. Tai, jos on sunnuntai, ja eläkerahat kilahtanut tilille, jopa hampurilaisen...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tässä tapauksessa laadusta kannattaa maksaa, sillä Tempur-tyyny on oikeasti todella hyvä ja mukava, sitä ei tarvitse möyhentää tai hakata, vaan se asettuu kunkin pään ja niskan mukaan ergonomisesti juuri oikein.

      Tarkistin huvikseni omani hinnan uutena. Se on nykyään paksuuden mukaan hieman kalliimpi, 115 - 149 euroa. Tyyny on lähes ikuinen. Tyyny on niin tärkeä, että kuljetan sitä mukanani mökille, sillä sinne ei tyynyä voi talveksi jättää hiirten syötäväksi. Voin kuvitella, miten mukava kokonainen Tempur-sänky on. Ja vielä se päitten nostomahdollisuus. Olet onnenpekka, ja se toinen sängynkokoaja ilmeisesti myös! Nyt vain sitten koeunosille.

      Poista
    2. Sain muuten sängyn toimimaan. Eikä kestänyt viittä minuuttia, riitti että sain suomen kielellä ohjeet. Nimittäin aluksi, että sänky ja kapula kommunikoisivat keskenään, piti sängyn pohjassa olevan mötikän "aukkoa" painaa 2 kertaa noin 2 sekunnin ajan: syttyi led valo palamaan. Sitten piti ohjainkapulassa olevaa "aukkoa" painaa lyhyin painalluksin niin monta kertaa että "vilkkuva valo muuttuu pysyväksi". Tein toimenpiteet. Ja a vot, johan alkoi sänky elää! Se on välillä kuin rantatuoli, välillä oma itsensä, se on mitä vaan kun painelee kaukosäädintä.. Kiva!

      Ps. Kyllä minä aika sinut tietotekniikan kanssa olen, itsekseni olen kirjojen avulla opiskellut. Mutta mahdotontahan ilman ohjeita on tietää että "toista koloa pitää painaa kaksi varvia ja toista koloa niin kauan että valo syttyy"... En minä ainakaan omasta päästäni tämmösiä pysty keksimään!

      Poista
    3. Nykyään stressaantuu aina, kun pitää ostaa jokin uusi laite tai esine tai palvelu. Mikään ei toimi enää itsestään, vaan ohjelmoidusti, jolloin joudut opettelermaan erikseen laitteen käytön.

      Tänään minuun iski S-kaupassa S-mobiilipalvelua tarjoava nainen. Kun pysähdyin, nainen leiskautti tablettinsa esittelyyn ja käski minun kaivaa puhelimeni esiin ja ohjasi minut asentamaan S-mobilea puhelimeeni. Vaan se asennus tyssäsi siihen, kun en muistanut salasanaani (en tainnut edes tajuta, mitä salasanaa nyt tarvittiin). Harmi, nyt jään vaille S-marketin mainoksia. Että harmittaa.

      Poista
  16. Mutta on sinulla kivan näköinen silmä silmälasin takana! Jos on korvasikin hiusten alla sulla nätti. Jos... eli (käy googlettamassa) if... pullea silmälasikäärme söisi korvasienen, syntyisi ujon häkellyttävän nätti IinesIkkuna.

    VastaaPoista
  17. No heippi ja halojaa, kaikki,

    oma rakas Mamma taas vaikutti lomalla, ja taas myös meileissä. Siis loma oli IhQ, sitten taas se laskujenmaksuun liittyvä jaarittelu ei.

    Paitsi että ei laittanut mulle meiliin laskuja, eli jouduin huonolla näöllä tiirottamaan ensin puhelinta, sitten konetta, ja kun puh pimeni, ... Ymmärrätte jutun. Ja yksi lasku menikin väärin, just sen ainoan saamarin, tai siis saamani tekstarin verran. Arvasin, että saaja on väärä, mutta tiesin että tilinro oli oikein, eli eikun maksamaan.

    Ja sitten Mammeli soitteli koko sen ajan kun olin suihkussa, enkä sitten märkänä rynnännyt mihinkään, puhelin piippasi, ja sanokaa ny pojat ja tytöt että saunassa saa olla! Kun olin meinaan saunan lämmittänyt...

    Nyt on saunat ohi, mutta olen vielä kuumalla päällä - oisko pojilla jotain muistoja matkoilta? Musiikkimielessä, siis?

    Kuumuutta Hehkuvalle Sauna-Tytölle :)?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa hei nyt jo varmaan pintajäähtynyt saunatyttö!
      Varo nyt vähän sitä Mammaasi, ettei sen äidinrakkaus nielaise sinua kokonaan, Char.

      Ei vaan ei, äidit ovat rakkaita ja passattaviakin. Ja kaipa meillä suomalaisilla on opittavaa muitten kulttuurien perherakkaudesta. Perheeseen lasketaan isovanhemmat ja usein sisarukset puolisoineen ja lapsineen. Serkkukin on siis perhettä.

      Meillähän tuo perhe on vain se pienin irrotettvissa oleva solu, isä ja äiti lapsineen. Isovanhemmat ovat jo erillinen perhe.

      Poista
    2. Anteeksi, Char, etten ollut paikalla. - Nyt laitan sinulle vähän man-poweria, yhtyeen, jossa oli vähän yks sun toinen iso stara.
      Ei keitään kuuluisia, mutta Dylani, Harrison, Lynne, Petty jne.- Kappaleen kuvitus on hauska.

      Wilbury Twist.

      Poista
    3. Eli olisit hoitanut suihkun himaan, vai? Meinaan että tyttö tarvii periaatteessa homman himaan...

      Ei ketään kuuluisia, mutta miten B.B.King? Entä mikä versio sulla on "Playing in the dirt"?

      Show me your game, Big Guy! ;):)

      Poista
    4. Suihkuja en osaa rakentaa, mutta musiikkia linkata. Näitä omia suosikeitani, jotka eivät aina herätä ihastusta.

      Poista
    5. No Riku, tämä kuulosta Spede-showlta, mun puolelta, mutta tämä oli siis Flirttiä :D!

      Sun piti niinkun sanoa jotain Hassua! Huoh!! :)

      - Keskity, mies! :)

      En tahdo ahdistella, mutta näytä nyt jotain! ;)

      Yksi blues! :)

      Semmoinen kiltti...

      Poista
    6. Nyt sait minut vähän epävarmaksi, Char. - Mutta riskeeraan ja laitan Muddy Watersin Mannish Boysta version, joka on ollut puhelimeni soittoäänenä.

      Poista
  18. Lopettakaa valtion omistama Stora Enso, isänmaan, Suomen, vihollinen.

    VastaaPoista
  19. Perussuomalainen ja kepulainen eliitti ei ehkä ole riittävästi perillä siitä, kuinka huonosti meillä suomalaisilla menee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaan on se hyvä, että demareilla ja vasemmistoliitolla on tietoa ja osaamista. Vihreät mukaan ja Suomi saadaan seuraavissa vaaleissa takaisin raiteilleen ja rahat oikeisiin taskuihin.

      Poista
    2. oi,voi meneekö sulla huonosti. Olet ehkä nettiriippuvainen.

      Poista
    3. Kuten tiedämme, kepulainen elää valtion kassan kautta. Persuihin taas ovat jääneet kannattajakunnan ydin, syrjäytyneet.

      Poista
    4. No jaa tällekin. Kaikille meille palavat ilmaiset katuvalot, kuten muuan viisas anonyymi minua opetti. Niistä nauttikaamme älkäämme vaeltako pimeydessä.

      Koettakaapas muuten keksiä nyt näihin tämän keskustelun oletettavasti viimeisiin kommentteihin nasakat loppulauseet, niin minä sitten jatkan viimeisimmästä kommentista, jahka se tulee, uuden jutun, joka kertoo naisen kahleista tai ihan jostain muusta. Katsotaan mihin tuo lause jutun vie.

      Sen perään sitten kirjoitetaan kommentit niin, että uuden kommentin alkuun poimitaan aina edellisen kommentin viimeinen lause. Katsotaan kummoinen eepos näin syntyy ja minkälaisiin sfääreihin juttu kulkee, jos kulkeakseen on. Ellei kulje, niistämme nenämme ja jatkamme eteenpäin.

      Poista
    5. Hieman totuuden vastaisesti väitin aiemmin, että olen sosiaalidemokraatti. En ole. Puolueuskovaisuus johtaa aina huonoihin ratkaisuihin, sellainen surkeus oli sdp:llä, kun lähti kekkosen tukijaksi maamme häpeällisimmässä alennustilassa, kekkosen valitsemisessa presidentiksi jollain ihmeellisellä, lain vastaisella, päätöksellä, ilman vaaleja. - Ja äijä kärsi vakavista aivorungon verenkiertohäiriöistä. Semmoista peliä se politiikka on.

      Poista
  20. kirjoittaja on poistanut kommentin14 huhtikuuta, 2016 14:58

    Rikhartti ei itse tiedä onko hän lintu vai kala.
    Ehkä hänen on aika niistää oma nenä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiedän ja tunnen itseni. - Kuka tai mikä sinä olet? - Tiedän, etten vastausta saa pelkurilta.

      Poista
    2. Churchillin lausetta: "Ellei ihminen ole nuorena radikaali, hänellä ei ole sydäntä. Ellei hän ole vanhana konservatiivi, hänellä ei ole päätä”, usein lainataan. Kukaan ei kehdannut sodan voittaneen miehen puhumisia kyseenalaistaa. Churchill ei uskaltanut puhua siitä, että vanhemmiten alkoi kamalasti pelottaa, kaikki asiat näyttivät vain uhkilta.

      Poista
  21. Nuorempana miehenä olen Kuosmasen ja muiden kanssa leikkinyt värikuulasotaa. Kuosmanen nauroi innostustaan, sivari kun aikanaan oli. Heh, melko kusipäistä se silmiään onkin kenenkään puolesta antaa. Mato tuossa vähän vastaan sanookin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuosmanen huutaa hienosti. Tämän laulun alkuperäinen esittäjä on mielestäni yksi Suomen parhaimmista naislaulajista, turhan vähälle huomiolle jäänyt tai turhaan liian aikaisin luovuttanut. Elänee vielä? Oma suosikkini Simolalta on Laulu kuolleesta rakastetusta. Simolan tulkinta on vahva, joskin Yuotube-versiossa on aivan kauhea, mahtipontinen säestys.

      Poista
    2. Kuuntelen nyt Simolan esitystä. - Älä ihmeessä, Seija, anna silmiäsi, äläkä hiuksiasi huuliasi, kaikkeasi. - Paras huumoriesitys pitkään aikaan.

      Poista
    3. Heh, minä oli se, joka laittoi kappaleelle peukun alaspäin. Vaikka hauska onkin.

      Poista
    4. Yhtä hyvin Kuosmaselle voisi panna peukut alaspäin, kun tulkinta on pelkkää huutamista, ikään kuin tunne siitä voimistuisi kun vääntää nupit kaakkoon ja heittää paidan pois.

      Simola on laulajana yhtä hyvä kuin Kuosmanen ja lisäksi tulkitsijana Kuosmasta parempi. Säestykselle Simola ei mahda mitään. Kenties hän siksi lopettikin.

      Poista
    5. No juu, mutta Kuosmasen ja kumppaneiden esitys osuu minun huumoriini. - Ja Kuosmanen laulaa kuin vanhempi Ella Eronen. Tai jotain.

      Poista
  22. Mitään Iineksen pyytämiä loppulauseita en osaa sanoa tai kirjoittaa.Aloitan kuitenkin tuon systeemin mukaan: "lintu vai kala, anonyymien anonyymi, mistä lienee hänkin elantonsa anonut ja kuka perkele on maksanut"

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei niitä loppulauseita pidäkään erikseen ja otsa rypyssä tuottaa. Ajattelin lähinnä vain viitata tulevaan, jos inspiroidun.

      Poista
  23. Tuommoisia anonyymeja tehdään puusta ja niille aivot hankitaan kakkaamalla tai ehkä vain pieremällä. Latvaviitonen, mikä latvaviitonen, metsästä kotoisin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tässä muuten on loppulause, jolla passaisi aloittaa juttu Naisen kahleet.

      Jaa mutta ei sovikaan. Eihän Lähi-idässä mitään metsiä ole, hiekkaa vain ja kameleita.

      Poista
    2. Tämmönen ano jostain päin suomea14 huhtikuuta, 2016 18:33

      On varsin oireellista, kun blogisti entisenä pitkäaikaisena äidinkielen opettajana nostaa kädet pystyyn tunnustaen, ettei itse pysty löytämään loppulausetta jolla passaisi aloittaa naisten juttu eli täytyy pyytää konsultti Riku Kala apuun.

      Poista
    3. Onko sinulla, anonyymi, aina paha olo? - Sellaiseen kannattaa hakea apua. Jos alituisen pahantuulisuuden syynä on dementia, sitäkin pystytään hidastamaan.

      Poista
    4. Nyt et anonyymi ymmärtänyt, mistä on kyse. Panenko jatkossa tavuviivat?

      Poista
  24. Ja lopuksi, jos aika ei anna muka myöten, hektinen Rikhartti voi ahmaista aforismin tai pari Samuli Paroselta: ”Miettiessäni mitä sivistys on, minusta tuntuu, ettei se ole ainakaan sitä mihin sitä käytetään”.

    Tai vielä täydellisemmin: Maailma on sana.

    VastaaPoista
  25. Ano alkaa avautumaan, hyvä, hyvä. Parosen lauseet eivät minulle ole koskaan tehneet suurta vaikutusta. Sanovat miehen loppuaikoinaan asuneen tuossa kymmenen kilometrin päässä. Ei sanotusti uskaltanut ovea avata, säikky oli.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis sun kavereita , mistä arvasin.

      Poista
    2. Et sitten, anonyymi, tiennyt, että Paronen kuoli jo 70-luvun ensimmäisellä puoliskolla. Tuollaisia välillä käy, kun itsensä sivistyksessä korottaa.

      Poista
    3. Juu, mutta Rikhartti on parempi ja nero .Aina löytyy muista syy ; oli sitten Kari Suomalainen tai Paronen. Viinaa ne juo .

      Poista
    4. Älä ole pahoillasi, anjovis, ymmärrän kyllä.

      Poista
  26. Iines, kai sä nyt Andyn tiedät, Juicekin tiesi:


    https://www.youtube.com/watch?v=QM3vGwLFXW0

    Haen jonkun biisin...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaikkein ilmeisin; Andy soitti kaikki kitaraa :;D

      Ja ainakin sillä oli se 30 donaa taskussa...

      Osaa oikeasti soittaa, ja tykkään nyt ihan oikeasti, en vain taitojen takia kun on pakko..

      Poista
    2. Up around the bend, 1985

      https://www.youtube.com/watch?v=ZYIYr5GVEjQ

      Poista
    3. Hyvä Char! - Minä vielä yllytän lisää ja laitan vähän Going to Lousianaa.

      Poista
    4. Char, tiedän kyllä tämän Antti Hulkon, mutta kun nimi Andy putkahti kesken muun aiheen keskusteluun, en osannut yhdistää.

      Poista
  27. Yllytä vielä, Riku! Minä pistän paremmaksi...

    Playing in the dirt...

    https://www.youtube.com/watch?v=vhOLsWQegSk

    Eli mitä panostat?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mutta, Char, helpostihan tuon nokittaa. Sweet Home Chicagolla, jossa esiintyjiä on enemmän kuin Rock´n rollin Hall of Famessa. Myös Robert Cray.

      Poista
    2. Anteeksi kaikille, mutta vielä selitän Robert Johnsonin olleen ns. kevyen musiikin suurin nimi. Clapton kertoi jossain, että hänellä oli kausi, jolloin ei suostunut puhumaan muusikoille, jotka eivät Johnsonin tuotantoa tunteneet. Johnson luuli Chicagon olevan Kaliforniassa, hänellä ei ollut mahdollisuutta käydä kouluja.

      Sweet Home Chicago.

      Poista
    3. Jostain syystä miehillä on varsin linjakas - tarkoitan tällä jonkinlaista tiukkuutta linjan valinnassa ja siinä pysymisessä - musiikkimaku. Rikulla nyt tämä neekerjatsi, mille valinnalle nostan kyllä hattuani. Huonomminkin voisi valita.

      Muistan yhdenkin tyypin - suuri ensirakkauteni - tykänneen niistä kaikista hippiajan idoleista, Pete Seegeristä, Joan Baezista ja eritoten Peter, Paul & Marysta sekä Cornelis Vreeswijkistä. Säestyksen tuli olla kitarasäestys. Hänellä oli itselläänkin kitara, jolla hän säesteli itseään vetäessään noitten biisejä. Kuuntelin kohteliaasti, sillä luoja paratkoon, häntä ei ollut siunattu kummoisellakaan laulunäänellä.

      Minä kuuntelin tuohon aikaan mieluummin cembalosooloja ja Hiski Salomaata ja jotain Cherbourgin sateenvarjoja ja Vera Lynnin melodramaattista kaihoa. Myönnä, että en ole musikaalinen, mikä on ihme, kun olen isäni tytär. Sisko taas joka on enemmän äidin kaltainen, laulaa kuin enkeli ja on esiintynyt bändin solistinakin kouluhipoissa.

      Poista
    4. Olen siis poikkeus mieheksi, kun minulla ei ole mitään linjaa musiikissa. Itse asiassa se kiinnostaakin minua niin vähän, etten jaksa lakata ihmettelemästä, miksi se on niin monelle niin tärkeä.

      Jopa anarkistisille nuorille, jotka haistattavat paskat koko maailmalle, musa on elinehto. Mikseivät he haistata paskoja myös musiikille?

      Vanhasta jatsista minäkin tykkään. Niin kuin kaikesta muustakin vanhasta. Ja oudosta.

      Poista
  28. Fellinin filmi "8 1/2" on vaikea, katsoin sen äsken taas, en sitä ymmärtänyt ole vaikka sen ennen nähnyt olen ja Fellini on minulle Bergmanin jälkeen tärkein elokuvaohjaaja. Ylen Arenalla sen näkee vielä, ei kauaa, enkä suosittele. Elokuva on yhtä sekava kuin elämä, vaikea saada kiinni tapahtumista, tavallaan kaikki on valhetta, tai ei niin, vaan muistoja jotka muistamme väärin, kuin unessa. Mitä ihminen itsestään tietää? No, ainakin sen että muut ihmiset käsittävät hänet väärin. Niinpä niin. Elokuva on itse asiassa aika ahdistava - tai miten niin "aika"? - loppu on vapauttava, se päättyy "Narrien tanssiin". (Samaan mihin Bergman useisin päätyy. Mutta Bergman tulee toisesta ilmansuunnasta.) Eämä pitää hyväksyä. Ja iloita siitä. Ei Elämälle ole vaihtoehtoa. Tanssitaan aikamme, leikitään ja valehdellaan puhumalla totta, sitten (meidän itsekunkin) filmi päättyy: FINE.

    Ps. Kuvittelen - etiäiset kertovat! - että Iineksen sormenpäät syhyävät päästä kirjoittamaan muslimimaailman naisten epätasa-arvosta. Syytä siihen tietysti onkin, sehän on aivan käsittämätöntä vääryyttä, pahempaa kuin rotusorto aikoinaa. Tärkeä aihe. Mutta mikä keksittäisiin niin tärkeäksi loppulauseeksi että siitä saisi uuden jutun alkulauseen? (miettii) No, Jumala loi naisen miehen kylkiluusta... jota kyllä vähän ihmettelen (?). Se on kreationismia. Oikeasti luulen että kyse on miesten ikiaikaisesta pelosta naisia kohtaan. Ja biologina tiedän että Homo sapiens laji tulisi paremmin toimeen ilman koiraspuolisia olioita. Lasten tuottamiseen ei nykygenetiikassa uroksia enää tarvita, päin vastoin; jälkeläiset olisivat kopiota äidistään. Ja mikäs sen ihanampaa!

    VastaaPoista
  29. Tapsalle!
    Kiitos että korjailet mun "sinne päin olevia" muistikuviani. Muistan niin paljon asioita että se olisi kummallista jos ne "muistaisi aina oikein". Ei se kai tärkeintä olekaan? Faktat tietysti pitää muistaa oikein, etenkin historialliset - kuten esim. että Lalli tappoi kirveellä Acrigolan Näsijärven jäällä 1557. (Vaikka Yli-Kangas väittääkin että ei. Ja Kemppinenkin!)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaako kaikkea muistaakaan?

      Kun nyt on sanottu, ettei Lalli ketään edes tappanut ainakaan järven jäällä. Että mitään murhaa ei ollutkaan.

      Sitä paitsi ei meillä olisi Kalevalaakaan, ellei ihmisellä olisi taipumus unohtaa jotain ja korvata se omallaan. Näin kansanperinne syntyy, ei suinkaan faktatiedon siirtymisenä, vaan fiktioksi muuntumisena ja siirtymisenä.

      Poista
    2. Tämä on ihmeellinen tämä historiantulkinnan uusi linja, että kaikki asiat, joista ei ole kirjallista lähdetietoa tapahtuma-ajalta, tuomitaan olemattomiksi, keksityiksi.

      Olen aika varma, että jokin tausta tällaiselle tarinalla on. Wikipedian mukaan Henrik-piispankin olemassaoloa epäillään, vaikka mm. Kari Tarkiainen pitää sitä erittäin varmana.

      Poista
    3. Sitä paitsi CocaCola Agricolan tappoi Oulujärven jäällä. Ja vuosi oli 1969. Jolloin Donner teki elokuvansa "nainttisix". Ja Palsa piirteli kuvia joissa hirttäytyy klitorikseen. - Oli se aikaa... oli se. Ja mangnetofoneissa soi, edes ja takaisin: "Koskaan et muuttua saa, ole sellainen VAAN... yhä UUDESTAAN..."

      Aika on aikaa, mutta taika on taikaa?

      Poista
    4. Jokin tausta tarinalla on. Toisaalta tarinoille tarvitaan siteeksi vain sopiva konteksti, pakanuuden aika ja joittenkuitten Lallien raivo saarnaavia pappeja ja pippejä kohtaan.

      Kyllähän nytkin ennnustetaan kauheita murhia, kun raivoisat Odinin soturit alkavat tappaa viattomia ihmisiä. Voisi tuosta joku veistellä jonkin Odin-tarinan nettiin tai rokkikipaleen, kuinka hirmuinen Rölli-Odin tappoi hänen naistansa vikitelleen Mohmedin Töölönlahden jäälle.

      Poista
  30. Katsoin äsken Teemalta elokuvan "Moonrise Kingdom". Olipa hauska satu! Aivan ihana!

    Ps. Iines, on totta että vieläkin historioitsijat kiistelevät siitä tappoiko Bobrikov oikeasti Eugen Schaumanin. Vai oliko se Risto Ryti? Ainoastaan vuosiluvusta 1928 kaikki ovat samaa mieltä. - Vai haluatko Miljonääriksi?

    Ei vaineskaan.

    Viimeyönä näin unta että näin unta että näin unta. Aamulla, kun heräsin motoroidusta sängystäni ja kömmin aamukuselle, vessaan, joka oli pysynyt paikoillaan, niin ihmettelin. En ihmetellyt kuka minä olen, ei sillä väliä ole, ihmettelin että miksi? почему. (Kaikkea se Fellini teettää!)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä taas heräsin illalla myöhään mukavasta lepotuolistani ja ihmettelin, että kuka mitä missä ja mikäs elokuva siellä pyöriikään? Ei hajuakaan. Sitä se tekee, kun on ruvennut valon myötä heräämään aamulla kuuudelta.

      Poista
    2. Jos olisin Koira, katselisin elokuvia sillä silmällä... ei kun nenällä, että "ahaa, Mastroianni haisee tupakalle ja makkaralle. ja Claudia Cardinale pimpille ja N°5 CHANEL PARFUM BOTTLE'lle. mikäs tässä mun on ollessani. kun agenttini mikis hoitaa käytännön asiat. ja roudaa mulle hod doggeja."

      Poista
    3. Minäpäs lähden kohta viemään marketista ostamaani kana & kalkkunaa, erikoisannosta, yhdelle vanhan talon kivijalassa asuvalle villikissalle, joka on raskaana. Kuva löytyy kuvablogistani. Minulla on tosin oma lehmä ojassa. Suunnittelen nimittäin lapsenryöstöä. Tämä emokissa on niin hurmaava värien juhlasekoitus, että jos pennut muistuttavat äitiänsä, niin avot! Isä on punainen uros.

      Poista
  31. Belgiassa kun aikoinaan liftasin ja tuli yö ja piti mennä nukkumaan eikä luontoa ollut missään, taloja vaan joka puolella, niin hiivin yhteen autioon kivirakennukseen. Nukuin siellä. Aamulla ystävällisen näköiset siat katselivat minua, se oli sikala johon oli hiipinyt. (Mutta ei ne mua syöneet.) Skånessa heräsin kerran pellolta. No, ei siellä ollut kuin peltoa. Kun olin Myllyssä, eli jonotin pestiä laivalle (Mylly = Merimiesvälitystoimisto), se kesti toista viikkoa) niin minulla oli makuupussi ja nukuin Helsingin metsissä. Mylly sijaitsi Katajanokalla, 10-15 kilometrin aamulenkki teki vain hyvää, eikä minulla muutakaan tekemistä ollut, tai jos olisi ollut, ei ollut rahaa. Toijalassa nukuin kerran rautatieasemalla mutta se oli vahinko; olin kai juuri vessassa kun ne sulki ovet. Eikä kukaan huomannut, siis vartijat tai muut, että mä olin jäänyt sinne. Ei mun sinne ollut pitänyt jäädä, mutta kun en päässyt ulos (yritin mutta en päässyt) niin ajattelin "okey, ollaan si sisällä". Nukuin odotussalin penkeillä ihan hyvin. - Nuorena sitä nukkui aina hyvin. Omatunto oli silloin niin puhdas. (heh, heh!)

    VastaaPoista
  32. ... "kyllä ja hänen sydämensä hakkasi kuin hullu ja kyllä minä sanoin kyllä minä haluan Kyllä."

    Trieste - Zürich - Pariisi, 1914 - 1921


    Kyllä, jos olisin nainen, olisin feministi. Koska en halua olla tyhmä. Fundamentalistifeministi en olisi. Koska en haluaisi olla itseäni tyhmempi. - Oikeasti en tietenkään tiedä mistä on kyse. En tiennyt - vasta Panu Höglundilta opin termin "koulukiusattu"; en tiennyt semmoisesta omana kouluaikanani mitään!? Kukaan ei kiusannut minua (olisinpa halunnut nähdä edes yrittäjän!) enkä minä kiusannut ketään. Ihan oikeasti en tiennyt että tällaista on. - Sinisilmäistä. Joo, tai silmien sulkemista. Joo. - Kun Irwin lauloi (olin pikkupoika silloin vasta)

    Minut tunsi kaikki naiset kaupungin
    Ja minä kaikki naiset tietenkin,
    Charmia riitti vaikka jakaa muillekkin.


    Niin sitä ajatteli että Cooli jätkä! Jees, olin samaa mieltä. Ja moni muu myös koska tää levy soi radiossa usein. Mutta sitten joku akka, ei kai se Simola ollut eikä Carola... joku kumminkin, lauloi
    "...minut tunsi kaikki miehet kaupungin, ja minä kaikki miehet tietenkin...", niin sen soitto radiossa kiellettiin! Njiet, njiet, njiet!

    Mitä järkeä tässä on? Voi Kikkeli!

    VastaaPoista
  33. (Siis mun piti sanoo "voi vittu" mutta uusfeministinä sanoinkin "voi kikkeli". Samaa kumminkin tarkoitan.)

    VastaaPoista
  34. Non ni, Iines tappo Kalevalan.

    Tervs Huolestunust Kansalainen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huolestuneelle Kansalaiselle tiedoksi, että ei tappanut, vaan selitteli karttakeppi koholla Kalevalan syntytapaa! Tarinat muuntuivat koko ajan kerrottaessa kuin siinä hauskassa juoruleikissä, jossa joku kuiskaa jotakin jonossa yhdelle ja tämä taas seuraavalle jne. Viimeinen kertoo sitten asian ääneen, ja se on usein aivan eri kuin alkuperäinen asia. Ja sitten nauretaan kamalasti.

      Poista
    2. Esitän kunnioittavasti vastaväitteen Johtaja-Opettajatar Idänpään-Iinekselän Kalevalan syntyteoreemalle. Sanat ehkä muuttuivat, mutta tarinat pysyivät.

      Poista
    3. Noh, enpäs tiedä, Tapsa. Kalevalan tarina ei ole koskaan ollut yksi valmis kokonainen kertomus, josta mikään ei olisi runonlaulajien suussa muuttunut.

      - Puhun tässä nyt yleisemmin kaikesta kansanrunoudesta, en yksin Kalevalasta, joka on syntynyt tutkijoiden kansanrunouden keruuinnostuksesta. Kalevalan eheydestä ja synnystä tiememiehetkään eivät käsittääkseni ole pystyneet esittämään täysin varmaa yksiselitteistä tietoa.

      Varsin yleinen käsitys kirjallisuustieteessä on kuitenkin se, että yksityiset runot ovat paikasta toiseen siirtyessään sekä laulajien ja kertojien unohtamisen tai lisäilemisen johdosta muuttuneet.

      Vallan yleinen on muuten semmoinenkin käsitys, että nämä runot ovat peräisin Karjalasta ja jopa Vienanmeren ääreltä, mutta sittemmin tutkimus on osoittanut, että ne ovat suurimmaksi osaksi syntyneet lännessä, Länsi-Suomessa ja Virossa. Sieltä ne ovat kulkeutuneet vähitellen itään ja päätyneet lopulta Vienan Karjalan etäisiin, yksinäisiin korpikyliin, joissa ne ovat säilyneet silloinkin, kun vieraat vaikutukset lännessä ovat koko runonlaulutaidon tukahduttaneet. Täältä tarinan osaset on sitten napsaistu talteen ja yhdistetty nyt tunnettavaksi yhtenäiseksi kertomukseksi.

      Poista
    4. PS On muuten hyvin todennäköistä, että Kalevalasta puuttuu osia. Ei voida mitenkään olettaa, että kaikki kansan laulamat nelipolvitrokeiset asiaa sivuavat tarinat olisivat säilyneet ja saatu talteen. Minua ainakin kutkuttaa, mitä kaikkea sieltä voikaan puuttua. Hauskoja tarinoita kantasuomalaismiesten raiskuitten alkulähteiltä...

      Ja onhan niinkin, että osa tarinoista on ulkoistettu pois kirjasta tai Kantelettaresta jätetty runoja sensuurin hampaisiin. Esimerkiksi runosikermä vitun synnystäkin oli kauan kateissa. Lönnrot lienee siihenkin ehkä törmännyt.

      Poista
    5. Mehän ruodimme täällä joku vuosi sitten Kalevalaa ja sen syntyä, ja myöhemmin Europaeus-näytelmän innoittamina palasimme asiaan. Tiivistäen se menee näin:

      Kalevala on Lönnrotin kansanrunoista kokoama eepos. Aika varmasti "Kalevalaa" kokonaisuutena ei ole ikinä ollut olemassakaan, ainoastaan lukuisa joukko eriaiheisia kansanrunoja. Niistä puolestaan on lukuisia toisintoja eli versioita, laulajasta ja peristeestä riippuen.

      Itse asiassa me tiedämme ihan tarkasti, miten Lönnrot eepoksensa kokosi: alkuperäiset runot ovat tallella ja Lönnrotin tekemä työ on tiedossa.

      Hänen metodinsa oli sellainen, että kustakin kokonaisuudesta, esim. Sampo-runosta, hänellä oli monia eri laulajien versioita, joista hän rohkeasti ja suurella asiantuntemuksella "runoili" uuden version. Hän ei keksinyt mitään itse, mutta valitsi ja muokkasi runot mieleisekseen säkeitä sekottamalla ja toistoja lisäämällä.

      Lönnrot itse myöntää esipuheessaan, että joku toinen olisi koonnut runoista erilaisen Kalevalan. Europaeus oli yksi harvoista, joka julkisesti rohkeni moittia Lönnrotia ja väittää, että "väärin koottu".

      Poista
    6. Kyllä, kyllä muistan tämän ja allekirjoitan!

      Me tunnemme tekniikan, eli jos mennään yksityiskohtiin, Lönnrot kokosi tarinan kansanrunoista, ja joku toinen olisi koonnut ehkä erilaisesti. - Tätä en tarkoittanutkaan, vaan ihan sitä, mikä kirjoissakin seisoo: yksityiset runot ovat paikasta toiseen siirtyessään sekä laulajien ja kertojien unohtamisen tai lisäilemisen johdosta muuttuneet. Siis muuttuneet jo ennen Lönnrotin keruuta.

      Poista
    7. Eli kyse on siitä, että tarinat eivät siirry sellaisena kuin ne aikojen alussa olivat kerääjän kouriin, vaan ne muuntuvat aina matkan varrella suullisessa perinteessä. Kun ne poimitaan talteen, ne ovat prosessoituneita "tuotteita". Ja mikäli ne eläisivät jatkossakin vain suullisena perinteenä, ne muuntuisivat edelleen.

      Poista
  35. mikis messuaa, meitti siunaa ja huutaa pyhiä - onko kiva pitää blogia? :D:D

    Toivottavasti on, ja toivottavasti pojat valmistää kupletin - meitti hoitaa hula-hulan!

    Eli jätkät hei, nyt kuasiin!

    Pois norkoilemasta levareitten ääreltä: nyt Iinekselle Kevätlaulu! Saa olla virsi tai tango, ja tehkää yhdessä tai erikseen! Kaikki saa suukon - hellän, tai viattoman, jos on varattu! Kuuman kuitenkin! :)

    Iineksen suudelmista en tiä, Makeita ja ottakaa itte selvää.

    Eli keksikää Kevätjuhla, mää täällä pompin...


    Kaunis runo, re Kevät!

    Voisin vinkata Charin runolaarista, mutta se ois Huijausta...

    VastaaPoista
  36. Iikka Hallantie, keskiviikkona, 13 huhtikuuta, 2016
    Kemppisellä sanoo kaksi sanaa:

    Eh bién. Viha pois.

    Kauniisti sanottu. Vaikka oikeastaan noita sanoja on neljä. - Kerran pikkupoika Venäjällä kysyi isältään mitä tarkoittaa "alkoholisti"? Isä ajatteli että selitetäänpä asia konkreettisesti, ja sanoi: "Näetkö tuolla tien toisella puolella nuo neljä koivua? Jos minä olisin alkoholisti, näkisin että niitä on kahdeksan..." Poika sanoi: "Isä, eihän niitä ole kuin kaksi?"

    VastaaPoista
  37. Mikis, rakas musipulla, ala ny säätää viisua Iinekselle! :)


    VastaaPoista
  38. Char,
    Fellinin elokuvissa olisit ihan normaali. Tarkoitan että tietysti nytkin. (Mutta rakastan Fellinin leffoja!)

    ... ja sinua.

    Jossain laulussa lauletaan, en nyt muista missä, "dapa dapa dapatapa da dap daa dapa da... ja sinua."

    Ps. Pidän samanlaisesta musiikista kuin Riku, tiedän niistä vain vähemmän, laululyriikka on minulle sanojen metsästämistä. Sanat, sanat, sanat. Aina voi tietysti laulaa laulun jossa sanoja ei ole ollenkaan, mutta... no niin, ei se vaikeaa edes ole!

    https://www.youtube.com/watch?v=FKEp5FaEPQM

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mikis, no mutta, et saa olla mustis!

      Tiedät että tykkään teistä kaikista - mutta ihan kuin Ines, leikin leuhkaa, ja heiluttelen sääriä, enkä sano varmasti mitään. Ja työpaikassa istun uudelle pöydälle - silloin kun leikitään. :)

      P.S. Oikeasti olet reilu kaveri, sinäkin. :=

      Poista
  39. Tätä Ei Saa Käyttää, mutta "jo kevät on ja koivupuu" toi aikoinaan aloituksena plussan.

    Kaikille tiedoksi! Pinnistelkää! Ja kun tuomarina on hellä meitti, ties vaikka kaikki saisitte suukon.. Mutta ei voi tietää: voin olla myös julma!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. P.S. Miten tehdään Pelottava Ärrynaama- hymiö

      :C :D ja jotain, vai?

      Poista
  40. Peiliin katsominen joskus riittää... siis kun miettii miten tehdä ÄrräPurriNaamio. Ei tietenkään aina. En minä sitä väitä.

    C ja D, eikö ne ole rintaliivikuppeja? Ja jos ovat, niin silloin on myös B ja A. Ja miksei myös E ja F?

    En väitä että olen oikeassa. Minua nolottaa olla aina oikeassa. Onneksi välillä sentään olen väärässä. On kiva että lentäjät lentävät lentokoneilla eikä minun, joka olen matkustelija, tartte niitä ohjata alas - POKS PAMKS POKS - vaan.

    Ps. Mitään negatiivista sanottavaa minulla ei heistä ole eikä ole lentoemännistäkään. Kiva kun kävelevät siinä käytävällä hymyilevinä. (Ja välillä raapivat pyllyään kun sitä kutittaa.) Ei vaineskaan. Kiva kun hymyilevät.

    VastaaPoista
  41. Mustasukkainen olin aikoinaan. Kaikesta! Sitten päätin, että enää en ole. Enkä ole enää.

    Mustasukkaisuus on avuttomuutta. Aikoinaan olin avuton ihminen, riippuvainen muitten käsityksistä, vaikka tein asioita joita muut (tai moni muista) ei uskaltanut edes ajatella tekevänsä..? Siksi kai niitä teinkin? Samma se. Nykyisin en ole mustasukkainen, en osaa olla, enkä avuton - sitä toki osaisin olla yhä vielä. Mutta kun en ole.

    Tietysti, jos eläisi Syyriassa, ajattelisi toisin. Tai en tiedä. Ajattelisin väkivaltaisemmin, se on totta, mutta toisin...? Vaikea kuvitella. (Eikä minulla ole mielikuvitusta.)

    Ps. Kiva, Char, että tänne äkkiä taas tupsahdit. Olet kuin Elosalama.

    VastaaPoista
  42. Koneelleni - viimeksi olin tällä sivulla - tuli koodia joka yritti murtaa mun koneeni asetuksia/figurointia. Ei onnistunut, se olisikin aika mahdotonta, mutta yritti. Menin hämilleni.

    Ihminen, joka tällaista teet, miksi niin teet? Mitä iloa sinulle siitä syntyy? What? Opettele ohjelmoimaan, tai ehkä jo osaatkin, hyvä on, ohjelmoi meille jotain kivaa. Kaikki rakastavat sua sen jälkeen. Ja tytötkin syöttää sulle mansikoita!

    Nyt, kun käytät it-taitojasi väärin, sulle vaan heristellään nyrkkejä. Eikä oikeastaan syyttä. Koska... no, tiedät itse paremmin, minkä takia.

    nimimerkki "isällisesti huolestunut ihminen"
    c/o "tai ei mulla mitään väliä ole kuka olet"

    Ps. Oppikoulussa kun olin niin erästä opettajaa, Jaakkoa, joku oppilas välitunnilla heitti kivisellä lumipallolla takaraivoon. Ei hän heti heittäjää kiinni saanut, Suezilla käynyt sotaveteraani, mutta kun sai, seisotti koko koulun (noin 200 oppilasta) jonoissa kun tultiin (yritettiin tulla) välitunnilta sisälle... ja tää lumipallon heittäjä (myöhemmin hyvä maalivahti FoPs:n jääkiekkojoukkueessa) seisoi tämän Jaakon edessä. Joka sanoi.. "SINÄ.. PASKA.. RAUKKA"

    Oliko se hyvin sanottu vai ei, tai korrektia, siihen en ota kantaa. (Ja mitä vitun väliä sillä olisi vaikka ottaisinkin?) Mutta Sinä, rakas virustenlähettelijä, et viitsis... miehistyä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Elämä, myös Nörteillä, on muualla kuin heissä itsessään. Se on meidän ihomme ulkopuolella!

      On, on, on!

      (onpas)

      Poista
    2. Sain selville Sinut! En ole pahoillani, ole Sinä. Ystävänä Sinua en enää pidä, et kai Sinäkään minua.


      adjöö

      Poista
    3. Mikis, mistä sinä nyt puhut, mikä koodi tuli koneellesi kun vierailit täällä? Ja kenelle heitit adjööt? Jos täällä joku tekee sabotaasia, eikö olisi hyvä paljastaa hänet muillekin? Minun sähköpostiosoitteeni on tuolla profiilisivulla, jos kyse on mielestäsi vakavasta häirinnästä.

      Minun koneeni toimii moitteettomasti, ei mitään häikkää. Onko sinulla virustorjunta kunnossa?

      Poista
    4. Minun tuli tuosta Cornelis Vreeswijkin kipaleesta mieleen nuoruus, harmaa kevätpäivä ja Pentti Saarikoski. Lumi katolla on - tässä on koko maailman masennus. Tuli jotenkin surullinen olo. Nuoruus oli tuskaa ja ahdistusta.

      Poista
  43. En ole vainoharhainen. En ole ikinä ollut. Paljastan teille myöhemmin, en nyt kun en tiedä kaikkea, mistä on kyse. Tiedän, että koneelleni hyökättiin. Hyökkäys oli kiltti, rosmariinia ja kukkasia. Ei mitään ikävää, ei pahaa. - Ps. Minulla on hyvä virustutka + palomuuri. (Palomuuri on tärkeämpi.) Ja kaikki, mitä ikinä olen tehnyt - tai jopa jättänyt tekemättä - on noin kolminkertaisesti kopioitu. Kopiot ovat muualla kuin mulla. Että en minä koskaan kaikkea menetä, vaikka menettäisin kaiken!

    Ystäviä tietysti voi menettää. (Kuin rahaa.) Heille minä sanon Adjöö.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mikis, en tahdo udella, enkä suinkaan epäile sinua vainoharhaiseksi, kunhan olen tämmöisen edessä äimänkäkenä.

      Haluaisin tietää sen, tulisiko esimerkiksi minun varautua siihen, että joku kopioi minun koneeltani jotakin? Ja vielä sen, että jos F-Securen virusohjelma ei auta, mikä voisi suojata koneen sisällön?

      Poista
  44. Iines kiltti, en halua peloitella sinua. F-Secure on hyvä suoja, nettihörhöjen virukset (joita he toisilleen monistavat) eivät pääse sivuillesi. Olet turvattu. Ja ollos olos huoleton. Mutta jos joku oikea ammattilainen, tai siis tiimi, sinun sivuillesi haluaisi tulla ja sinulta varastaa kaiken, myös identiteettisi, niin hehän tulisivat ja tekisivät sen. Mutta oi Miksi?

    Tietotekniikassa kaikki on ihmisten tekemää, myös nämä turvajärjestelmät. Siksi toinen ihminen pystyy ne murtamaan. Ammattilaiset (tarkoitan lähinnä kiinalaisia, bulgaarialaisia, venäläisiä, yhdysvaltalaisia, israelilaisia) valtiollisia tiimejä - he pystyvät murtamaan (melkein) mitä tahansa, salasanoja tai palomuureja. Tai siis melkein ainakin. Kyse on resursseista. Sinulta, ennen kuin ehtisit heitä edes kätellä, veisivät he kaikki sun salaisuutesi. Ja sun identiteettisi. Ja sun neitsyytesikin. (F-Secure heille ei olisi mikään viive. Päinvastoin. He tietävät sen ohjelman rajat.)

    Mutta olen aika varma, noin 99,99999 prosenttisesti, että ei sua kukaan valtiollinen instanssi vakoile?

    Vai luuletko? Että...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tarkoitan, että kukaan meikäläinen amatööri ei siis sun tiedostoihisi kiinni pääse. - Ollos huoleton.

      Poista
    2. Tässä lukee "lisää vastaukseesi"...
      no, lisätään sitten.

      Ajattelepa tiimiä, joilla on satoja tai tuhansia tietokoneita, jotka ovat noin 10tuhatta kertaa tehokkaampia kuin Sinun läppärisi... ja kaikki nämä n.s. koneiden käyttäjät olisivat "kauheita guruja", siis tietotekniikan professeroita tai dosentteja tai ainakin maistereita... niin... mitä hyö saisivat aikasekseen, jos he yht'äkkiä alkaisivat tutkia Iineksen tietokonetta? Ma luulen että he saisivat siitä kaiken irti, eli selville. (Joku voisi, ohimennen, huomauttaa Sulle että "Pikselissä 002+9 on e579+22-1 error. Ei se mitään haittaa. Mutta saanen ilmoittaa tämän Teille?" )

      Viranomaiset ovat yl. kohteliaita. Miksei sitten tietokoneinsinööritkin?

      Poista
    3. En epäile enkä pelkääkään, ihmettelen vain. Eikä minulta mitään kannata varastaa, en ole salaisuuksien ihminen vaan pikemminkin vuotava vene.

      Yhtä asiaa minun järkeni ei tajua: Miksi joku onnistui kopioimaan sinun tiedostosi, mikis, mutta ei sinun mukaasi pysty kopioimaan minun? Ja miksi joku sinua kopioisi, mikis?

      Paitsi siksi tietysti, että olet hyvä kirjoittaja. En viitsi kehua ylisanoilla, ettet ala kiemurrella pöksyissäsi tai ettei ylpeyden synti sinua kohtaisi.

      Poista
    4. Ei minun koneeltani kukaan mitään ole kopioinut? En niin sanonut. Minun koneeni yritettiin panna sekaisin, värit muuttuivat toisiksi, ja kun painoi y-kirjainta tulikin ü kirjain, algometrit muuttuivat toisiksi. Pelkkää kiusantekoa se oli. Joku halusi että ärsyyntyisin, ja niinhän minä ärsyynnyinkin, mutta osasin muuttaa asiat takaisin toiseksi. - Tiedän tekijän. -

      Poista
    5. Ettet painanut vahingossa vaan jotain väärää nappulaa, joka muutti näppäimistösi alasaksin tms murteelle? Niinhän voi tehdä.

      Eikä kai virukset kai pääse koneelle, jos vain lukee ja kirjoittaa täällä kommenttaja? Eikö pitäisi myös klikata jotain, esim. näitä teidän usein laittamianne musaklikkejä?

      En tosin ole asiantuntija, ainoastaan epäileväinen käyttäjä.

      Poista
    6. Sen yhden kerran, kun koneelleni tuli virus, olin klikannut auki linkkiä: ajurisi toimivat vajaateholla. Päivitä tästä linkistä. Jokin tällainen se oli.

      Kun säikähtäneenä avasin linkin päivittääkseni ajurit, ruudulle pompahtikin popup-ikkuna, joka ei sulkeutunut, vaan peitti ruudun näkymät eikä lähtenyt pois edes koneen sulkemisella.

      Poista
  45. Joo, ylireagoin. Ihmettelin vaan kun näyttöni muuttui kummalliseksi, rosmareeninpunaiseksi, ja lintu lensi sen poikki? Uskon että tekin olisitte ihmetelleet että mites nyt noin? No, reguloin koneen takaisin omaksi itsekseksi. Sen sentään osaan. Mutta muuta ma ehkä osaa en? Siks oon pahoillani sekä Teidän että Itseni puolesta, kuin kuk' tahansa, joka häiriötä aiheuttanut tahattomast' tai tahallaan, on.

    Sorry.

    VastaaPoista
  46. Mutta tuo, että ihmistä kiinnostaa musiikki niin vähän, että hän ei viitsi ottaa siihen edes kantaa, kuten Tapsa sanoo, on virkistävä mielipide. Arvostan mielipiteitä jotka ovat erilaisia kuin minun mielipiteeni. Itse en ilman musiikkia tulisi toimeen, tai tietysti tulen, mutta huonommin. Toisaalta... välillä sitä tulee huonosti toimeen musiikinkin kanssa, höh. (Ja toisinaan sit taas ei.)

    Ah, vanhaa rockkia!

    mä viilaan, höylää sä, ettei homma mene tämän vakavammaks

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei tää niin hyvä ollutkaan - kun kuuntelin - kun muistin. Ihminen muistaa mitä sattuu. Kun tulin meriltä, olin hädin tuskin 18 -v, tunsin itseni paljon vanhemmaksi. Tai ainakin kaikki mun kaveri olivat paljon nuorempia kuin merelle lähtiessäni. Oli syksy ja lehdistä tippui vesipisaroita kuin kyyneleitä, asuin omakotitalon ullakkohuoneessa vuokralla, puiden oksat raapivat ikkunaa. Omenapuita ne olivat. Omena Pomena Pom. Katja kerran minut kaappasi KultaKrouvista ja vei minut oman vuokrayksiönsä vinttihuoneeseen. En tiennyt mitä tarkoittaa "nymfomaani", edes sanana, mutta opin sen käytännössä sinä yönä. Joopa joo, niinpä niin. Omenapuun oksat sielläkin raapivat ikkunaa, samanlainen kämppä se oli kuin munkin, mutta en minä tiennyt kuinka monta kertaa täytyy panna naista että se on tyytyväinen? (Muistaakseni vedin viisi varvia?) Aamulla olin väsynyt, ei se ihme ollut, olin ihan naatti. Ja Katja repi mua sängystä, vuokraemäntä kuulema kolisteli rappusissa, mun oli häivyttävä vittuun sieltä. Pukeuduin osittain ja menin ikkunasta ulos ja paloportaita alas. Aamu tuoksui vähän syödyille lehmille ja jollekin muulle, mitä en osannut täsmentää. Forssa on pieni kaupunki mutta Katja asui ihan toisella puolella kuin minä, että kyllä siinä kävelemistä riitti. Ja linnut lauloi.

      Poista