13.8.2016

Patja, jolla on muisti



Tarvitsin uuden patjan, vanhasta oli jousto pois ja päälliseen oli ilmaantunut ratkeaman alku. Siispä paikalliseen huonekalukauppaan.
- Tarvitsen uuden patjan.
Myyjä oli hoomoilasena. Siis mihin tarkoitukseen?
- Nukkumiseen, sänkyyni. Runkopatjan päälle uusi patja.
- Tarkoitaksää petaria?
- Siis en mä tiedä, patjan, kunnon patjan.
Myyjä katsoi minua otsa etukenossa. - Tarkoitaksää jotain  vaahtomuovipatjaa? Semmoista ohkaista?
- Ei semmoista, vaan semmoinen joku jousitettu juttu tai muu, mitä niitä nyt on, joilla on hyvä nukkua.
- Se on petari, jos sulla on kerran runkosänky.
- No petari se varmaan on.

Myyjä johdatti minut petarihyllyille. Hintalappu hyllyn kyljessä alkoi kolmosella ja oli kolminumeroinen. Hyllyssä oli piukkaan pakattuja muovipäällysteisiä rullia. Suustani pääsi parahdus.
- Onksne noin kalliita? En mä kyllä ajatellut vanhaan sänkyyn mitään huippuluksusta.
Myyjä kyykistyi alemmalle hyllylle. Minäkin notkistin polveni.
- No tämä mahtuu vielä budjettiini, 125 euroa.
- Niin ja huomaa, että tämän oikea hinta on 249 euroa, hehkutti myyjä. Huomasi vissiin, ettei minun kanssani ehkä tarvinnut kyykistyä alimmalle hyllylle.

Nyt myyjä laukaisi valttikorttinsa. Hän katsoi suoraan minuun paksujen rilliensä takaa.
- Tällä patjalla on muisti.
Nyt minä olin hoomoilasena.
- Se muistaa vartalosi.
Jestas. Jos patjalla on muisti, se lienee standardoitu kaikin tavoin. Mitä jos se piippaa, kun  asetan takapuoleni patjalle tai vapautan ryntääni sen ilmatäytteisille solukoille? Tai jos se ei reagoi, kun joku aliravittu lehahtaa sille? Vaan ei se varmaan antibakteerinen ole, joten en luultavasti halua sitä.
- Kyllä tämä on antibakteerinen, pölypunkit eivät voi elää tässä.
Riemastun ja sovimme myyjän kanssa, että mennään koemakaamaan se sänkyosastolle. Riisun kenkäni ja pylläytän itseni patjalle. Voisin  nukahtaa samantien. Ei piippausta, vaikka ahterini vaipuu patjan uumeniin. Pehmeys ja jämäkkyys, yhtä aikaa. Patja, jolla on muisti. Kelpaa tässä.
- Otan tämän. Ja sitten vielä Tempur-tyynyn, M-kokoa.

Tarina ei valitettavasti pääty näin mutkattomasti, sillä rahdattuani ison  ja painavan käärön yläkertaan ja tuuletettuani avoimeksi singahtaneen älypatjan huomaan illalla, että olen ostanut vääränlevyisen patja. Liian kapean. Se nököttää tornimaisena runkopatjan päällä vierellään kymmenen sentin aukko seinään. Päätän kuitenkin, että patja leviää, kun menen sille. Vietän tuskaisen yön uudella patjalla. Tuntuu kuin olisin vuoren huipulla, josta vierähdän kääntyessäni lattialle. Tuskin nukun.

Niinpä aamulla ajan takaisin huonekalukauppaan ja kysyn voinko vaihtaa patjan leveämpään. Myönnän auliisti, että muistin sängyn leveyden väärin.
- No joo, kyllä se voidaan vaihtaa, sanoo myyjä katsottuaan minua arvioivasti. Riemastun.
- Sitten emme voi vaihtaa, jos sillä on nukuttu.
- Ei ole nukuttu.
- Kun silloin sitä ei voi myydä uudelleen. Myyjä katsoo minua kiinteästi.
- Niin joo, ei tietenkään.

Vaan mitä jos patja lähetetään takaisin pakkaamoon ja siellä tarkastetaan patjan muisti? Huomataan, että patjalla on joku nukkunut, niin kuin Kultakutri pikkukarhun sängyssä?
- Eikun on sillä nukuttu. Mä koetin, toimiiko se silti. Eikö tota patjaa voi nyt myydä?
- Noh, asiakas ei vaan tiedä sitä.
Tunnen itseni syylliseksi ja kanssarikolliseksi. Myyjä sanoo, että tehdäään nyt se vaihto, tuot patjan  tänne ja saat uuden, kun maksat erotuksen.

Eli raahaan kapeamman patjan alas rappusia, ja asetellessani sitä suojan päälle auton takakontiin huomaan sen reunassa pienen harmaan läikän.  Läikkä on pieni ja se on reunassa, mutta siinä se on, tullut ehkä autosta. En uskalla koskea siihen, ettei se leviäisi, mutta päätän ojentaa patjan tahrapuoli alaspäin myyjälle. Myyjä katsoo patjan päällisin puolin ja sanoo, että ok, hyvältä näyttää ja että otetaan sulta vielä puhelinnumero.
No nyt tietenkin odotan, koska puhelin soi. Vaan tuskin se soi. Myyjä nimittäin sanoi, että puhelinnumero on muodollisuus. Vaan varma ei voi olla.

212 kommenttia:

  1. Asiakaskohteen päällikölle, jota jouduimme tuuraamaan, Maurille, minä aikanaan kännipäissäni selvitin, että sinun pitäisi tehdä meille etukäteisilmoitus kaikista sairaslomistasi. Pahvipää muisti sen vielä seuraavana päivänä ja tiukkasi minulta lisäselvityksiä, en niitä kuitenkaan osannut antaa.

    Patja minulla on paksu ja mukava, mutta pruukaan nukkua olohuoneen sohvalla, kun nukahdan televiissio-ohjelmiin. Oli minulla makuuhuoneessakin televiissio, mutta rikoin sen aika pian hankinnan jälkeen. Siinä oli onneton jalka ja se kaatui, kuva sitten sanoi viimeiset terveiset meille liian tyhmille.

    VastaaPoista
  2. Ei kai aitoa Tempuria saa noin halvalla? Tai sitten se on vain 3-senttinen? Tai eri merkkiä kuin tyyny?

    Sattumalta olen tämän(kin) alan puoliammattilainen, joten voin lohduttaa sinua tiedolla, ettei se patja muista oikeasti mitään.

    "Memory foam", josta nämä "muistipatjat" tehdään, tarkoittaa vain sitä, että ne reagoivat kehon muotoon, painoon ja lämpöön. Mutta vain Tempurissa on aitoa Nasan kehittämää viskoelastista lämpöherkkää materiaalia, kaikki muut ovat kopioita.

    VastaaPoista
  3. Ostin messuilta Tempure (mulle tulee aina tuo ylimääräinen e-kirjain)... Tempur-sängyn. Siihen kerättiin kaikki parhaat elementit, " petarikin" on paksuin mahdollinen, runko modernein l. kallein, se menee zic-zac kun painelee "kapulan" nappuloita, etc. Oli hintakin hyytävä vaikka myyjä liki itkien selitti että "ainostaan messutarjouksena voin myydä tämän näin halvalla". Yli kolme donitsia (3.150;-) hetekasta ei mun mielestä halpa ole. Mutta kun olin pikku hiprakassa niin ajattelin että "ei sev väliä".

    Seuraavana päivänä mua vähän kadutti ko. heräteostos. Vaikka olinkin kunnon sängystä kauan haaveillut.

    Nyt kun olen sillä liki puoli vuotta maannut, ja välillä nukkunutkin, niin Ei Yhtään Kaduta! Herran Jestas kun on ihana sänky! Kadonneet ovat selän kolotukset ja raajojen puutumiset! Aamulla pomppaan punkasta energiaa täynnä kuin ADHD-pupu!

    Ps. Tulee mieleen tuo vanha (ja viisas) sananlasku: "Kaikki on halpaa mitä rahalla saa." - Omalta kohdaltani elämänlaatuni nousi viitisen pykälää. (Jos asteikko on 100. Se on 5 % paljon.)

    VastaaPoista
  4. Patja on Welpur, joka on periaatteessa samanlainen rakenteeltaan kuin Tempur, ja se siis on ns. petari, joka pannaan paksumman runkopatjan päälle. Tempurit taas ovat käsittääkseni enimmäkseen kokonaisia sänkykomplekseja - mikis tämän tietäisi.

    Ostamani Tempur-tyyny maksoi yksin saman kuin Welpur-patja. Vaan ilman Tempur-tyynyä en nuku. Tämä on jo kolmas Tempur peräkkäin.

    Juu, tiedän kyllä tuon "muistin", ja oikeastaan huvittumiseni termiä kohtaan synnytti tämän tarinan. Vaan siis se on minulle kuitenkin hieman epäselvää, näkyykö sängystä kuitenkin, että sillä on maattu yksi yö. Miten lie? Pelästyin valheesta kiinni jäämistä ja mahdollista skandaalia: Eläkeläinen petkutti Jyskiä - koemakasi ja tuhri muistavan patjan - sai paremman tilalle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niin, tuossa ylhäällä mikis jo kertookin Tempuristaan. Minun vaatimaton parin- ja puolensadan euron ostokseni kalpenee punastuen tuommoisen rinnalla.

      Vaan uskon, että sänky on hyvä. Kannattava ostos, ilman muuta.

      Poista
    2. Korjaus, en saa tuota ylintä enää pois, joten korjaan erilliseen kommenttiin. Patja on tietysti Wellpur, ei Welpur.

      Poista
    3. Johan nimikin kertoo, että kopio on - Wellpur-Tempur.

      Tempur tarkoittaa tarkkaan ottaen sitä materiaalia, NASAn kehittämää, josta Tempur-patjat ja -tyynyt koostuvat – eikä wellpurit ihan takuulla ole samasta matskusta tehtyjä, vaan tehty muistuttamaan sitä, huonolla menestyksellä.

      Voi se silti olla hyvä vuode. Tempurithan olivat ennen kovia kuin kivi, mutta nykyisin niillä on pilven pehmeitäkin cloud-versioita.

      Ostin sellaisen tyynyn Anttilan konkurssista satkulla ja hyvä on.

      Poista
    4. Juu, kopio on, mutta haluan uskoa, että on hyvä. Ainakin kahden yön koekäytön jälkeen olen tyytyväinen. Materiaali ja rakenne on ok, pehmeää, mutta napakkaa. Muistia löytyy. Olen tyytyväinen. Seuraava sänkyni onkin sitten Tempur, jos ei tule äkillistä ja valtavaa köyhyyttä.

      Tyynyn hinta oli noussut hurjasti kolmen vuoden aikana. Viimeksi sama tyyny maksoi 80 euroa, nyt 125.

      Poista
  5. "Memory foam"... Kerran rättikaupan myyjä myi mulle "itsestään hengittävän" urheilupaidan. Kehui kovasti sitä, koska se oli niin tyyris. No, innostuin ja ostin, sininen oli väriltään. Lenkillä kokeilin miten hän hengittää, ja pidätin omaa hengitystäni... katin kontit, ei pihahdustakaan. Meinasin tukehtua.

    Tapsaan minä uskon vaikka se valehtelis mutta en kaikkiin muihin reklaamiukkoihin.

    VastaaPoista
  6. "Muistilla" varustettu patja, hengittävä paita, itsestään ajava auto, onhan näitä. Ikinä en ole käyttänyt vakionopeudensäädintä enkä luistonestoa. Miksi auton ratissa tulisi olla leppoisa ja joutilas olo, vailla tunnetta auton hallinasta manuaalisesti?

    Kunpa saisi vielä useasta laitteesta piipauksen pois päältä. Ihan kuin ihmisellä olisi aina helvetillinen kiire ottaa se tarvike sieltä mikrosta tai pyykit koneesta. Ehtiihän ne hosumattakin.

    VastaaPoista
  7. Tuo kuvan "Tammen kultaiset kirjat" herättää kyllä nostalgisia muistoja. Loistava markkinointi-idea Keltaisen kirjaston tavoin. Onkohan sekin Hellemannin keksimä?

    VastaaPoista
  8. Teokset ovat käännöksiä vastaavan yhdysvaltalaisen Little Golden Books -lastenkirjasarjan teoksista, kertoo Wikipedia. Sarja syntyi jo 1940-luvulla, joten se on paljonkin vanhempi kuin Hellemanin Keltainen kirjasto.

    Little Golden Books -sarjan loi ranskalaissyntyinen Georges Duplaix, joka oli Picasson entinen oppilas.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olisikohan Hellemann sitten kopsannut idean luomaansa laatukirjastoon? No, ainakin Keltaisen kirjaston brändi puree minuun yhä. Ihme etteivät kilpailijat kehittäneet omia kirjasarjabrändejään - vai kehittivätkö?

      Poista
    2. Minusta Hellemanin idea vaikuttaa vahvasti ja varsin sopivasti tästä Kultaisesta kirjastosta johdetulta. Värikin on molemmissa kellertävä, ja molemmat sarjat ovat käännöskirjoja. Monta yhtäläisyyttä.

      Poista
    3. Näitä lueskeltuani katselin hyllyjäni ja kyllä minulla samanlainen näkemys on, Keltainen kirjasto on omassa luokassaan. Steinbeckit ja Vonnegutit mm., paljon muutakin. Löysin hyllystäni mielenkiintoisen kirjan, Tammen "40 vuotta laatua ja lukuelämyksiä - Keltainen kirjasto - 1954-1994".

      Kirjassa on ensin joku Hellemanin kertoilu asiasta, mutta sen esseiden sisällysluettelosta löysin mielenkiintoista: Toivo Pekkasen 1945, jossain lehdessä, ilmestynyt kirjoitus Steinbeckin Vihan hedelmistä.

      Poista
    4. Täydennän omaa kommenttiani sen verran, että Little Golden Books syntyi siis Yhdysvalloissa 1942 ja Suomessa kymmenkunta vuotta myöhemmin, joten suomalaisten kultaisen ja keltaisen sarjan syntymän aikaero on pieni, pari vuotta. Mutta siis kultaisen sarjan nimi on suora käännös, ja keltaisen nimi lienee Hellemanin kultaisesta johtama.

      Poista
  9. Hauska kertomus. Kaikilla patjoilla on muisti, sillä nehän jättävät nukkujistaan jäljen ennen pitkää:)

    On niitäkin, jotka sanovat nukkuvansa vaahtomuovipatjalla parhaiten. Kyse ei välttämättä ole siitä, etteivät paremmasta tiedä. Itselläni on runkopatja ja vanha ku mikä. Hyvä nukkua kuitenkin.

    Tempur-tyyny on mulla ja nukun se väärinpäin. Kokeilin sitä oikeaa? puolta kolme yötä ja sain niskani niin kipeäksi, etten taatusti enää vaihda tyynyn suuntaa.

    VastaaPoista
  10. Kiitos, Ripranie! Totta, patjoilla on tarinoita, joista voisi koota tarinakirjan.

    Minä panostin nyt vain siis patjaan ja tyynyyn, kun aion kuitenkin hankkia kunnon leveän sängyn ennen pitkää. Patjan voi viedä mökille siinä vaiheessa.

    Tempur-tyyny käy minustakin molemmin päin, ja itsekin olen nukkunut välillä matalammalla päällä. Aivan oikea nukkuma-asento kai kuitenkin tyynynvalmistajan mukaan olisi se korkeampi pää niskan alla, niin pää asettuisi niskojen kannalta ergonomisesti, "roikkuisi" rennosti päälaki alaspäin.

    Tyyny on muuutenkin henkilökohtainen asia. Minulla on ollut tapa olla läpi elämäni tyynytyttö. Isä nukkui lapsena ollessani toimiston auki levitetyssä sohvassa ja minä halusin nukkua joskus hänen vieressään nalleni kanssa. Hän kertoi parhaat sadut, joihin oli hyvä nukahtaa. Menin toimistoon toisessa kainalossa nalle ja toisessa oma tyyny. - Sieltä se tyynytyttö tulee, sanoi isä aina.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nykyisin on muunkin muotoisia Tempuurityynyjä kuin se perinteinen, josta puhutte. On ihmeellisiä sakaramalleja sekä ihan tavallisen näköisiäkin, jollaisen siis itse ostin.

      On minulla se perinteinenkin, mutta en löytänyt sen kanssa yhteistä unisäveltä, joten hyllytin sen.

      Poista
    2. Kun moitiskelin hieman myyjälle Tempur-tyynyn hinnannousua 50 eurolla kolmessa vuodessa, hän vei minut tavallisen tyynyn näköisen Tempur-tyynyn luokse ja viittasi hintalappuun: 180 euroa! Ja tämä muotoiltu oli siis halvempi, 125 euroa.

      Kuitenkin, minusta ne ovat kalliita tavaroita.

      Paljastan teille nyt salaisuuden. Olen jo kaksi yötä nukkunut vanhalla littaantuneella Tempurillani. Pesin vain sen päällisen ja tomutin sen ulkona. Kyllä minä sen uuden vielä taltutan.

      Poista
  11. Minä luulen ja otaksun, että olette viattomia ja mitään aavistamattomia myyntimiehen uhreja. Lipevä myyntimies on varmaan huuliaan nuoleskellen kertonut tieteellisen tampuurityynyn ihmeitä tekevästä vaikutuksesta, joka ei rajoitu ainoastaan selän ja vartalon kipuihin, sillä esimerkiksi amerikkalaisen tutkimuksen mukaan se parantaa mm. hinkuyskän,äkämän, lavantaudin ja nokkosrokon.

    Kuten sanottua, minulla on sängyssä paksut patjat ja tyynnyjä useampia. Leveyttä punkassani on myös, parisänky on yksin asuvalle sopivaa kokoa. Senkin sanoin, että siitä huolimatta nukahdan usein kapeaan ja liian lyhyeeseen sohvaani, enkä useinkaan edes yöllä kömmi sänkyyn. Vuosien varrella olen töiden välissä ottanut unet esimerkiksi lattialla ja pöydällä, nytkään se ei olisi ongelma, jos jostain syystä pitäisi.

    VastaaPoista
  12. Lipevä myyntimies ei tähän tätiin tehoa. Tampuurityynyt on hankittu nätin ja nuoren fysioterapeuttitytön vinkistä, kun niska oli niin kipeä, ettei pää edes kääntynyt. Auttoi! Ergonomia on oikea. Sen jälkeen en ole muuta käyttänyt ja rahtaan sen mukanani mökille.

    Sinulla on saksalainen tapa käyttää runsaita tyynyjä, ne ovat korkeita ja niitä on paljon. Siskolle pitää varata sänkyyn kolme neljä isoa tyynyä.

    VastaaPoista
  13. Fysioterapeutti tyttö todisteli omaa osaamistaan, kun tunsi itsensä epävarmaksi. Kaiken voi nykyään perustella jonkun heinähatun tutkimuksella, tutkimuksia löytyy kasapäin kahvin terveyttä edistävistä vaikutuksista ja haitoista myös. Ja kyllähän minä placeboon tiedän, se on todistettu oikeasti vaikuttavaksi ilmiöksi. Koululaisena minä kirjoitin placebosta aineen, joka sai kehuja. Osasin opettajan silmää ja ajatusta palvoa ja väitin hormoneiden vaikutuksia urheilijoilla, luultavasti mielestä johtuviksi eli siis placeboksi. Olinhan minä urheilijakavereistani nähnyt, että anabolisilla tulokset kasvoivat ihan järkyttävää tahtia, mutta silloin oli ajan henki sellainen, että kouluaineessa täytyi liverrellä muuta.

    Taidan olla aika juntti, mutta nyhtökauraa en ole ajatellut tämän elämän aikana kokeilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäpä popsin edistyksen etupulpeteissa, sillä nyhtökaura on jo menneen talven kauraa meikäpojalle. Kun kuulin, että se on tehty kaurasta ja herneistä, ajattelin että menköön.

      Eihän se maistu oikein miltään yksin ja tuntuu sitkaalta halpalihalta. Siis kuin tehty suomalaiseen makuun.

      Jaa, nytpä sainkin neronleimauksen: seuraava suksee on varmaankin nyhtöryynimakkara! (Voikohan tämän idean patentoida, täytyy kysyä Kemppiseltä.)

      Poista
    2. Juuri tänään ajattelin, jotain uutisvälähdystä katsoessani, että tuo nyhtökaura pitää testata. Että käykö se proteiinin korvikkeena. Ostan heti kun täällä maalaiskaupungissa tarjolla on. Vievät kai kaiken pääkaupunkiseudulle.

      Ryynimakkara on muuten parasta makkaraa, sillä lenkkimakkara ei ostoskoriini eksy kuin kesällä, kun on vieraita ja grilli kuumana. Lapsuudessa ryynäriä oli puolukkahillon kera. Nam!

      Poista
  14. Jos joku ihmettelee, että sekoitan tässä nyt liikaa toisiinsa kuulumattomia asioita, niin samasta asiastahan minä koko ajan puhuin. Muodista ja ajan hengestä. Ihmisen päähän mahtuu korkeintaan kolme ajatusta ja trendikkyys, ajan hengen seuraaminen, on yleensä yksi niistä.

    Äsken minä katselin televisiosta, kuinka joku suomalainen tieteilijä kertoi silmät loistaen, että kuskittomat autot ovat ihanaa tulevaisuutta ja samaan hengen vetoon päivitteli sitä, minkälaisia kuskeja sitä liikenteessä onkaan. Tottahan se lienee, mutta professoreita osataan jo valmistaa tehtaissa. Hieman vaikeuksia on tuottanut niiden opettaminen hallinnolliseen työskentelyyn ja töiden karttelemiseen, joissa suomalaiset professorit kuuluvat olevan aivan maailman kärkeä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kunhan ensin saisivat edes sen metrojunan kuskittomaksi. Se sentään kulkee pitkin kiskoja ja vain asemalta toiselle, ilman risteyksiä, käännöksiä ja ohituksia, ilman pelkoa vastaantulevista törpöistä... Ai niin perhana, onnistuivathan ne ajamaan koeajossa kolarin!

      Sitä paitsi kuskittomia autojahan näkee joka ratsiassa. Niillä on aina kännisiä kavereita kyydissä, eikä kukaan ole ajanut.

      Poista
    2. Kuskiton auto? Ilmeisesti bussi julkisessa liikenteessä. Mikä ettei. Vaan miksi pitää olla kuskiton? Viedään ihmisiltä työpaikat.

      Vaikka mitään en enää ihmettele. Kouluissa tavoitellaan jo kirjatonta ja koulutonta opetusta. Helkkarin hyvä, sillä joka kolmas koulu on homekoulu.

      Poista
    3. Metrojunat osuivat toisiinsa, koska muita liikenteen käyttäjiä ei ollut ja oli hiljainen, rauhallinen yö.

      Yksi kaverini ajoi nuorena Hartwallin jakelu-autoa ja kertoi, kuinka kerran yhdessä liukkaassa mäessä pitoa ei ollut lainkaan, mitään ei pystynyt tekemään. Auto oli lopulta mukkelis makkelis pellolla ja kaljat myös.

      Se minä haluan nähdä, kun googlet ja muut hihhulit kehittävät sen sopivan sladaamisen osaavan auton. Osaavatkohan ne googleautot edes käsijarrukäännöstä?

      Poista
    4. Kuskittomat autot veisivät todella paljon työpaikkoja. Talouden ihanne, jota nämä pullamössöä maitokahviinsa sekoittaneet, professorit palvelevat, on kokonaan työntekijätön työympäristö. Ihmiset ovat onnellisia, luulevat sen jälkeen viettävänsä laatuaikaa perheensä kanssa ja välillä etelässä caipiroskia altaan äärellä nauttivansa. - Paskat ne työttömät köyhät mitään laatuaikaa vietä, öisin keräävät pulloja ja ruokaa roskiksista, päivisin itkevät, kun"se perhekin sillai ilkeästi jätti".

      Poista
    5. Kuskiton auto on ideana onneton tekele, älytön, sillä eihän semmoinen kävisi valtaosassa Suomea, mittaamattomilla maanteillä ja mutkaisilla kyläteillä. Vain pääkaupunkiseutu pöhinöineen voisi tulla kyseeseen. Kuskeina on mm. paljon maahanmuuttajia, jotka jäisivät työttömiksi. Pikkukaupungissakin on sellainen ihme nähty, että somalitaustainen mies ajaa paikallisbussia.

      Äläs sano, Riku, täällä työttömät kantavat pizzalaatikoita ja Olvia kotiin ja ainakin meidän talon pulska roskis saa olla rauhassa, sillä asuinyhteisömme ainoa työtön viisilapsinen perhe tuottaa eniten näitä jätteitä, tietävät taloyhtiön aina valppaat mummelit.

      Poista
    6. Sitä ei ehkä kutsuta sillä nimellä, mutta keskustapuoluelaiset, ja kokoomuslaiset hyvinä kakkosina, kuluttavat sosiaaliapuja kaikkein eniten. Keskustapuoluelaiset vihaavat markkinataloutta ja kokoomuslaiset muuten vain haluavat lisää fyffeä, vaikka sitä tarmoa tai osaamista ei olisi juuri lainkaan.

      Poista
    7. Heh, pääkaupunkiseudulla melkein jokikinen kuski on Kunta Kinte. Olkaa ihmiset onnellisia, kun sellaiset työt kelpaavat enää kehitysmaista tulleille, koska työolosuhteet ovat sitä mitä ovat: "turpaan tulee perjantaina, kusella voi käydä lauantaina."

      Poista
    8. Kepusta uskon kaiken, sillä minulla on kosketuspintaa heihin. Lähimmät serkkutason sukulaiset ovat ketkukepuleita, ovat aina olleet ja tulevat aina olemaan.

      Yksikin keputar koetti yhdistää verotuksessa keskellä peltoa sijaitsevan parihehtaarisen huvilatonttinsa 8 kilometrin päässä sijaitsevaan järvenrantatonttinsa metsään yhteiseksi metsäpalstaksi, vaikkei huvilatontilla kasvanut puita. Metsäpalstan verotus olisi ollut halvempi kuin huvilatontin.. Ei onnistunut tämä keputus.

      Poista
    9. Kokoomuslaiset ovat minun näkemykseni mukaan omillaan toimeen tulevaa väkeä, joka ei saa minkäänlaisia sosiaalitukia. Ainakin täälläpäin rakenne on sellainen. Yrittäjätukien suuruudesta en tiedä, mutta ei niillä varmaan rikastumaan pääse.

      Poista
    10. Parhaiten tuntemani kokoomuslainen on yksi vellipää, jonka vahingossa palkkasin, kun vielä sellaisia hommia tein. Keski-ikäinen alkaa äijä jo olla, ikänsä on yliopiston opiskelijana ollut ja töitä tekee vain sen verran kuin on pakko, hvyin vähän ja hyvin harvoin. Jossain määrin kuuluisa se toki on, Merkelit ja ties kenet on tavattu ja ameriikan yhdysvaltojen presidentinvaaleista kokemusraporttia haastatteluun annettu. - Kuka saatanan törppö sen sinnekin maksoi?

      Poista
    11. OECD tekee vertailevia raportteja, muun muassa sosiaalietuuksista eri maissa. Suomi sijoittuu sosiaalietuuksia vertailevassa raportissa hitusen kauemmas muista pohjoismaista, lähelle Yhdysvaltoja ja Yhdistynyttä kuningaskuntaa. Raportti ottaa huomioon monia asioita, ja eräs vertailumittari on kuinka paljon tulotasoltaan rikkain kymmenes ja köyhin kymmenes maan koko väestöstä saa sosiaalietuuksia. Suomessa rikkain kymmenes käyttää 17% ja köyhin kymmenes 25% kaikista sosiaalietuuksista. Kelan etuuksia on toista sataa, sitä harva tietää. Joten: Suomessa myös rikkaat saavat etuuksia, koska on monia etuuksia joissa ei oteta huomioon tuloja tai omaisuutta. Esimerkkinä voi mainita asumistuen, jonka myöntämisperusteet muuttuivat vuoden 2015 alusta mm siten, että omaisuus ei enä vaikuta etuuden saamiseen ja määrään, ainoastaan tulot vaikuttavat.

      Poista
    12. Kokeilin Kelan laskurilla, voisinko minä saada uutta asumistukea. Jos oikein laskin, suurpiirteisesti, en saisi asumistukea nytkään. 

      Jos minä keskituloisena en saa asumistukea, miten oikeasti rikas muka voi saada? Miten se on mahdollista?

      Itselleni mieleen tulevat rikkaiden sosiaalituista vain vain lapsilisät.

      Poista
    13. Kuten jo vihjailin sosiaaliapujen nimi on verhoiltu. Minun ex-akkanikin oli hotellin kerroshoitaja, suuttunut olisi, jo siivoojaksi olisin sanonut. Vähän myöhemmin tulivat sitten muotiiin ja käytäntöön key account managerit ja muut. Hekin ovat luultavasti siivoojia.

      Omaisuutta pitää olla, että siinä voi uida kuin Roope Ankka rahasäiliössään, mutta palkka on paha asia, sitä verotetaan, että kloori rikkaan uima-altaaseen katettaisiin. Katettahan pitää aina olla. Palkansaajat ovat tyhmiä ja heitä täytyy hakata ja ruoskia.

      Poista
    14. Tulosi ovat liian suuret, mutta ellet saisi kuukausittain tuloja, saisit todennäköisesti asumistukea, vaikka omistaisit mökin ja veneen ja asunnon tai mitä nyt hyvänsä. Kelan etuuksiin kuuluu hyvin monenlaisia kaikille myönnettäviä tukia, esimerkiksi vaikka jonkun sairauden perusteella.

      Poista
    15. Vaan millä ihminen elää, ellei saa tuloja? Asuntoa ei voi syödä eikä kesämökkiä, saati muita tavanomaisia omistuksia eikä niitä poiskaan myydä.

      Itselläni on siis parantumaton neurologinen puhesairaus, joka vei minut ennenaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle. Tällainen työstä syrjään joutuminen pienentää tietenkin osaltaan varsinaista eläketuloa.

      Ainoa etuus, jonka mielestäni hyvinkin vammauttavan sairauden takia olen saanut, on vuotuinen 100 euron invalidivähennys verotukseen. Kun opettajalta lähtee työkalu, etuus on siis sadan euron verovähennys vuodessa.

      Poista
    16. Tuosta Rikun kommentista vielä, että ei vain palkansaajia ruoskita verotuksessa, vaan ennen kaikkea ja enemmän eläketulolaisia. Veroprosentithan ovat suuremmat samansuuruisesta eläkkeestä kuin samansuuruisesta palkasta. Eläketulossa on taitettu indeksi, mikä takaa sen että ihminen menettää laskelmien mukaan ansaitsemaansa eläkettä vuosien kuluessa.

      Poista
    17. Kurjaa on. Ei voi mitään.

      Poista
    18. No joo, en halua kuitenkaan valittaa, sillä en koe millään tavoin olevani missään kurimuksessa, päinvastoin, minulla on enemmän aihetta kiitokseen. Sait minut vain ajattelemaan, että onkohan kaikki yhteiskunnan tuet suunnattu oikein.

      Jotenkin tuntuu siltä, että kaikki etuudet kohdentuvat nuorille ihmisille, lapsiperheille, niille jotka ovat potentiaaleja työntekijöitä ja tulevia veronmaksajia. Vanhemmat ihmiset suljetaan ikään kuin yhteiskunnan ulkopuolelle.

      Kuulin juuri eräältä hoitoa tarvitsevalta vanhukselta, tai vanhukselta ja vanhukselta, alle seitsenkymppisen miehen läheiseltä, että yli 65-vuotiaat kansalaiset eivät saa mielenterveyden terapiaa, vain lääkkeitä, pillereitä annetaan. Keskusteluhoitoa ei yksinkertaisesti anneta. Toisin sanoen vanhukset ovat mielenterveydenhoidossakin heitteillä oleva ryhmä.

      Poista
    19. Yhteiskunnan tukia ei ole suunnattu oikein, nuoret, terveet ja voimakkaat naislortit ne saavat.

      En minä eläkeläisiä kommentissani ajatellut, vaan omaisuusverotuksen ja tuloverotuksen eron perversiota.

      Tämän kappaleen sanoitus on vanhanaikainen, koska hyvin tiedämme, että Sveitsiin se pikku-Casse ja Fazer rahasäkkinsä jemmasi, pois pahojen suomalaisten ulottuvilta. - Sano Ehnrooth, kun puhutaan epäisänmaallisuudesta.

      Poista
    20. Minulla on selkeä linja jatkossa. En tule äänestämään kuuna kullan valkeana poliitikkoja, jotka puhuvat lapsiperheitten etujen puolesta. Äänestän vaikka Hämäräperäisten Piraijojen puoluetta, jos siellä ei esiinny klisee "lapsiperheen etu".

      Poista
    21. Tarkoitin kommentillani tietysti sitä häviävän pientä osaa, joka jää jäljelle, kun kepulit ja kokoomuslaiset ovat lohmineet osansa. Mikähän siinä oikein on, että kepulit eivät hyväksy markkinatalouden toimintaa. Ovatkohan he yhä kommunisteja?

      Poista
    22. Lapsiperheissä on valtavan suuret erot tänäpäivänä, ei niistä voi puhua yhtenäisenä ryhmänä. Lapsilisätkin (yht. 20.000 euroa/l apsi) menevät toisilla säästöön tai ulkomailla matkailuun ja toisilla ruoka- ja vaateostoksiin.

      Jos jostain olen huolissani lasten ja nuorten suhteen, niin se on koulutus ja kasvatustyö. Se rakentaa sivistysyhteiskuntaa, osaamista ja vie yhteiskuntaa eteenpäin. Vaan nyt kunnilta ollaan viemässä valtionosuudet, joilla ne ovat voineet ylläpitää kouluja, kirjastoja ja kulttuuritoimintaa. Kunnat saavat päättää vapaaehtoisesti mihin vähät rahansa käyttävät: kouluihin, kirjastoihin vai uimahalliin vaiko kulttuuriin. Ja kun rahat eivät kaikkeen riitä, niin kirjastot ovat ehkä kaikkein uhanalaisempia. Kirjailijat ehtivät jo riemuita, kun lainauskorvauksia päätetiin nostaa, mutta jos niitä kirjastoja ei enää ole kuin jotain 50 koko Suomessa, niin eipä niitä kirjoja paljon enää lainata. Hirvittää tämä meno, sivistysyhteiskunnan tuhoaminen.

      Poista
    23. Anonyymi, mielestäni lapsiperheet on yksi poliittisten toimenpiteiden kohderyhmä, mutta ei se toki sitä tarkoita, että perheet ovat keskenään samanlaiset.

      Lapsiperheistä puhuminen varsinkin vaalien alla on poliittista jargonia, mutta kyllä se kertoo poliitikkojen painopistealueista selvää kieltään. Lapsiperheille on jo suunnattu kautta vuosikymmenien, jopa vuosisadan ajan, erilaisia tukia, mikä on tietenkin hyvä asia. Lapset ovat isänmaan toivo, edelleen.

      Kuitenkin, nyt kun on selvää, että lapsilla on tukiasiat hyvillä raiteilla, puhutaan edelleen lapsiperheistä siihen malliin, että ne asetetaan muiden edelle. Esimerkiksi laajat vanhusryhmät ovatkin meillä jääneet romanialaistasolle, suorastaan heitteille. Minusta tämä on kansallinen häpeä ja pikaisten ja laajojen uudistustoimien kohderyhmä ennen lisätukia lapsiperheille.

      Jokaisen omainen vanhenee, jokainen vanhenee. Elämä olkoon arvokas myöskin loppusuoralla, niin ikävältä kuin asiaa tuntuukin ajatella.

      Poista
  15. Tietokoneiden näppäimistöt ovat kulutustavaraa. Eilen kaadoin näppäimistölle kupilisen kahvia ja monet näppylät lakkasivat toimimasta. Otin käyttöön yhden vanhan kaljaa kaatuneen nappualaistomisen. Se pelaa extra-fin, joitain kirjaimia yrittää toistaa loputtomiin, mutta kyllä minä sen kuriin saatan ja Herran nuhteeseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla on myös kaatunut, en enää muista mitä, näppikselle ja tuloksena on ollut uuden osto. Vanhoja en ole huomannut kokeilla, josko olisivat kuivuneet.

      Vakavampi oli se tapaus, kun kaadoin lasillisen viiniä kirjaston Beethovenille. Minulla oli lainassa vissiin viides sinfonia aikana, jolloin netistä ei vielä saanut musiikkia ainakaan kätevästi. Palautin pokkana, vaan kirjaston tummakulmainen nainen löysi minut hyllyrivien välistä ja lähestyi levy kädessä .. Tämä oli siis silloin, kun join viinilasillisen kotona noin kerran kuussa. Olen tästä muistaakseni kertonut ja muistan, miten Kolehmainen huvittui tuosta tummakulmasta, josta lohkaisi jotain kuolematonta.

      Poista
    2. Minä eilen ajattelin Kolehmaista ja paha olo tuli, kun muistelin häntä ja omaa typeryyttäni ajattelin.

      Poista
    3. Kolehmainen, Van Vaari, oli aivan omassa luokassaan kommenteissaan. Joskus kirjoitti sellaista,mikä ärsytti minua, mutta senkin teki omalla suvereenilla taidollaan. Tekstin tuottaminen oli hänellä hallussa.

      Poista
    4. Tämä on totta. Ihminen oli sitä luokkaa, että sanoi mitä vaan, ei voinut kuin ihastella. Olin minäkin usein eri mieltä asioista. Vaan, mikä persoona!

      Poista
  16. Melkein kyyneleet silmissä nauroin tätä kekkosen ajan kuvaelmaa, kun sen sattumalta juutuubista löysin: Laulu puolueista.

    VastaaPoista
  17. Minä en koskaan ole ollut kommunisti, nuorena olin heitä vihaavanikin. Mutta nykypäivä ajaa siihen suuntaan, hitelriläisiksi luonnehtimani nuoret kokoomusstallarit vihaavat suomalaisia ihmisiä.

    Huomenna on paremmin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä ne kommunistiset ihmiset, joita ilmeisesti uuniblogissa suurin osa on, ovat myös täynnä vihaa ja aggressiota. Eivät vaan huomaa malkaa omassa silmässään tuomitessaan muulla tavoin ajattelevia. Varsinkin naisilla on aivan hirveää halveksuntaa muita kuin omanleiriläisiä kohtaan. En enää jaksa edes huvittua siinä hysteria- ja vihamyllyssä, liika on liikaa!

      Sitä, mikä minä olen, ihmettelen itsekin. En tiedä, totisesti. Odotan mielenkiinnolla, ketä äänestän seuraavissa vaaleissa.

      Poista
    2. Ihmiset ovat ihmisiä, mutta nykypäivän agressiivisus on pelottavaa. Persut sen aloittivat ihan kaamealla ulosannillaan.

      Poista
    3. Varmaan aloittivatkin, mutta samalla tasollahan nyt muutkin sitten ovat. Tämän täytyy merkitä sitä, että sisäisesti sivistyneitä ei ole myöskään vastaleireissä. Ihan samanlaista soopaa sieltä tulee kummankin laidan ääripäästä.

      Poista
  18. Jäähyväiset Taville

    Liisa Tavi oli osallistuvan musiikin kauhein esimerkki, ihan karmeita versioita, humppaa hulluille. Muistan, kuinka merivoimien varusmiespalveluksessa ollessani yksi matruusi tätä vittuuntuneena laulahteli. Parempi se silti oli kuin Liisa Tavi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tavi oli kai olevinaan Suomen Joan Baez. En tykännyt, sillä tykkäsin Joanista. Mikä sekin oli, se Lasta ei saa tukuttaa? Taviko sen lauloi?

      Poista
    2. Poliittisilta mielipiteiltään eniten hitleriläiseksi määrittämäni isäni tykkäsi tätä kännipäissään hoilottaa.
      Taistojen tiellä

      Niin monta, niin monta, on tielle uupunut, ajattelen näin vanhuutta lähdestyessäni.

      Poista
    3. Kyllä nuo vanhat aatteen laulut ovat ihmisiin, meihin kaikkiin jäljen jättäneet, sen verran ne ovat soineet radiossa vuosien varrella. Ne ovat osa kansakunnan historiaa. Ja kauniitahan ne usein sävellyksinä ovat.

      Poista
    4. Kuvaavaa on, että ihminen voi liikuttua eri suuntien aatteellisista lauluista. Minua liikuttavat yhtä paljon Warschavjanka ja Reijo Frankin laulanta kuin vaikkapa Jääkärimarssi tai Veteraanin iltahuuto.

      Poista
    5. Faija oli vihainen, kun pilkkasin Siitointa. Faija ei ollut politiikassa millään tavoin aktiivinen, mutta tykkäsi Siitoimen kapinallisuudesta, siitä avoimesta neuvostovastaisuudesta, mikä olikin hyvää. Kännipäissään faija joskus lupasi rahaa, jos olisin koulussa sanonut: "ryssä!" - En minä retkuun mennyt, saatanan kekkoslaisuudessa siitä olisi tullut ikävyyksiä, eikä faija kumminkaan olisi maksanut.

      Poista
    6. Samoin hän oli vihainen, kun pilkkasin Juha Jokista, urheiluselostamisen suurmiestä, sellaisena ehkä sataneljäkymmentäensimmäinen. Jokinen oli kai kansakoulussa, tai jossain, ollut faijan kanssa samalla luokalla.

      Poista
    7. Muuten, Juha Jokinen oli aikaansa edellä eli siis äärimmäisen edistyksellinen kieliasioissa tuossa numeraalien taivutuksessaan.

      Tämä "satakaksikymmentäkolmas" tai "tuhatviides" oli silloisen kielitoimiston suositusten mukaan käypää kieltä, ja muistaakseni sitä jossain alan julkaisussa jopa suositeltiin: vain numeraalin viimeinen osa taipuu. Tällä pyrittiin lukusanojen ilmaisun helpottamiseen ja lyhentämiseen.

      Vaan ei se tulta ottanut, ja Jokisen kieltä naurettiin yhtä paljon kuin hänen rusketustaan..

      Poista
    8. Faija yllätti ja tuli juhliin, kun pääsin ylioppilaaksi. Hän oli ylpeä minusta. Hyvähän se kai on, että kuoli hieman myöhemmin, 47-vuotiaana pois, ylpeydenaiheita olen kai hyvin vähän tuottanut.

      Poista


    9. Miten rakastettavaa ja inhimillistä! Siis inhimillistä aikuiselta haluta olla ylpeä lapsestaan. Oikeastaan elämän kasvu, elämä, perustuu juuri tuohon, haluun tuottaa itsestään jälkeensä vahvaa ja hyvää. 

      Eri asia sitten on, että tuo ikuinen toive ja vaade aiheuttaa lapsessa syyllisyyttä, sillä toiveisiin vastaaminen ei ole helppoa. Kuitenkin jokainen kai haluaisi sydämessään tuottaa vanhemmilleen aihetta olla ylpeä, oli ylpeyden aihe mikä tahansa.

      Poista
    10. En minä kirjoittanut kuin neljä surkeaa ainetta, kolme tosin oli älliä ilman älliä. Ruotsista tuli vain bee, oliko se nyt lubenter approbatur, joten yleisarvosanaksi jäi silloisilla vain Magna Cum Laude Approbatur. Aika hyvä se silti oli, koska lukiossa keskiarvoni oli jopa alle kuutosen, päästötoditukseen hieman vähäsen petrasin. Minä en niin piitannut niistä läksyistä, minusta ne olivat aivan turhia.

      Poista
    11. Koululla oli joku merkitys mahdollisessa sivistyksessäni, mutta ajattelen, että isompi osa on ollut muuten vain lukemissani ja muuten vain kiinnostumissani.

      Jerry Cottoneita ja muita. Kolehmainenkin sanoi niitä kirjoittaneensa, isompana sitä pidän kuin Nobelin kirjallisuuspalkintoa.

      Poista
    12. Magnan paperithan ovat erittäin hyvät. Kyllä koulussa pärjääminen kertoo tietynlaisen sivistyksen omaksumisesta, ja väitän jopa, että enemmän sieltä tulee kuin yleisesti tunnustetaan tai huomataan.

      Poista
    13. Englanninkielen minä pitkälti opin koulussa. Hyvä opettaja minulla oli, kysyi jokaiselta vuorollaan jonkun kotiläksynä olleen kieliopin kohdan ja varmasti näki, että laskin ja suunnittelin omaa vuoroani ja valmistelin vastaukseni. Toinen englanninkielen opettajani oli Joe Weiderin Muscle Builder, Robby Robinsonille ja Arnold Scwarzeneggerille lämpimät kiitokset.

      Poista
    14. Heh, minä innostuin ja laitoin blogiini kuvan nuoruudestani.

      Poista
    15. Mahtavat kuvat siellä olikin, älä vain ota pois! Vaan miten minä olen luullut teikäläistä tummaksi? Aikas blondi. Ja pullistella sitten on vissiin ihan pakko? No epäilen kyllä, että rautaa oli vain tangon toisessa päässä....

      Poista
    16. Heh, luultavasti selvin päin otan ne pois, enhän minä mikään idiootti ole. Kai.

      Poista
    17. Saahan sitä harrastekuviaan julkaista! Noissa näkyy hyvin tietynlainen nuoruusajan henki, kuvissa on hellyttävää aitoutta. Hyvin monilla on juuri tuommoisia nuoruuskuvia. Tytöillä vastaavat kuvat ovat niitä lommoposkiposeerauskuvia. Ei minun aikanani ainakaan tissi- tai pyllypullisteluja kuvattu, päinvastoin. Oli hieman häpeällistä, jos tyttö oli tissivä tai pyllyvä, kuten yksi sukulaistäti tapasi sanoa nuorille tytöille päin naamaa. Takapuolta vedettiin sisäänpäin, samoin vatsaa, ja tissit tököttivät minkä nyt tököttivät suippokärkisissä vaahtokumiliiveissä.

      Poista
  19. Sekä Petra Ollin että Mira Potkosen kyyneleet kävivät sydämeeni. Siinä suomalaiset urheilijat näissä kisoissa olivatkin. Mira voitti sentään pronssia, Petran ennakkopaineet tuntuivat minusta kohtuuttoman isoilta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nämä olivat ensimmäiset Rion tapahtumat, jotka katsoin suorana. Myötätunto oli naisten puolella, ja harmitti ensin Petra Ollin valmentajan lapsellinen kiukuttelu, kun Olli hävisi kirgiisille, joka nyt vaan oli parempi.

      Ja miksi Ylen haastattelija oli niin tökerö, että tunki mikrofonin pettyneen urheilijan suuhun, ennen kuin tämä ehti hiukan rauhoittua?

      Poista
    2. Petralla on aikaa parantaa, vanhana ihmisenä luotan siihen,että vastoinkäymiset häntä kasvattavat. Jos eivät kasvata, aika pehmo on.

      Poista
    3. Samoin Nooralotta Nezirillä.

      Voisikohan naisten pettymyksen syy - Neziriä lukuunottamatta, hän oli tyytyväinen saamaansa kokemukseen - olla valmentajien ja muiden joukkojen liian optimistinen mitalinlietsonta? Toisin sanoen henkisen puolen valmennus on heikoissa kantimissa.

      Poista
    4. Urheilussa se on toisin. Neziristä tai muista karsinnoista selviytymiseen tyytyväisistä urheilijoista, ei ikinä tule mitään. Never. Petra Ollille ja Mira Potkoselle kaikki on mahdollista, ellei pettymys syö liikaa.

      Poista
  20. Meitä Juliette Binochen seuraajia on facebookissa vaikka kuinka paljon. Minä laitan peukkua satojen muiden kanssa, kun Juliette julkaisee valokuvia, jotka ovat kaikilla mittapuilla ihan karmeita coca cola-kameralla otettuja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se, että naisella on ylähuuli isompi kuin alahuuli, tekee hänestä varsin sensuellin näköisen. Toinen ylähuulinainen on Julia Roberts. Kauniitahan molemmat ovat, etenkin Binoche, jonka habitus on kieltämättä myös kultturelli, koska silmätkin ovat salaisen viekoittelevat. ihan hyvä valinta idoliksi, vaikka Binochen näyttelijäntyöstä en osaa sanoa. Pieni suklaapuoti tulee mieleen, ja se kai lepäsi yksin Binochen lumon varassa, itse elokuva oli kai aika tyhjä.

      Poista
    2. Julia Robertsin ihailija en koskaan ole ollut, minusta hän on tyrmäävän ruma.

      Poista
    3. Tästä ilmaisusta jaksan aina huvittua, kun se silmiini osuu kelatessani näitä kommentteja: tyrmäävän ruma. Raikkaasti sanottu.

      Poista
  21. Unelmapäiväni olisi, kun aamiaisella saisi kunnon delfiini- tai valaspihviä, päivälliseksi samaa tai kettua. Sitten päivän mittaan taistelisin voitokkaasti vihreää mafiaa vastaan ja opettaisin heille, ettei rahaa automaattisesti tule siitä pankkiautomaatin reiästä. Ja että se on vähän väärinkin, että vihreille tulee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä syön entistä vähemmän punaista lihaa, oikeastaan mieli tekee joskus harvoin vain ohutta lehtipihviä tai roskaruokaa kuten juustohampurilaista ja ranskalaisia. Muutoin syön mieluiten salaattiannoksen, johon sekoitan erilaisten vihreitten joukkoon tomaattia, jyviä, pähkinöitä, karpaloita, melonia ja munajuustoa tai tonnikalaa.

      Jopa paistettu lohikin maistuu nykyään liian eläimelle. Inhottaa ennen kaikkea se, että liha jätetään usein meheväksi, kudosnesteitä tursuavaksi ja pihvi jopa punaiseksi tai lähes veriseksi, kana veteläksi ja kala lumivalkoisen pehmeäksi. Meillä kypsennetään tämmöiset aina läpikypsiksi ja vielä käräytetään hieman sitä pintaa ruskeaksi, muutoin ei mene alas. Nesteitä valuva kananrinta tai pihvi jää lautaselle. Yäk.

      Poista
    2. Kypsänä minäkin tykkään pihvin syödä. Ja syön niin kauan kuin elän. Äitini alkoi joskus kasvissyöjäksi ja lapsesta asti minulla oli hinku kunnon pihveihin, joita ei koskaan saanut.

      Poista
    3. Juuri katsoin ulkomaista kokkiohjelmaa, tai satuin näkemään sen loppuminuutit. Tuomarien eteen tuotiin karitsan kyljykset tai mitkä kareet ne ovat, kun luu näkyy. Vaan se liha siinä oli raakaa, selkeän raakaa, punaista ja minun silmiini veristä. Miten tuomarit voivat iskeä hampaansa raakaan karitsan lihaan ja kehua sitä meheväksi. Minusta mediumlihan syöjät ovat kannibaaleja.

      Poista
    4. Wir Sind kannibalen haben, tai jotain sinne päin. Tulelle vaan, liekkejä karitsan persuksiin. Minua on aina ruokaohjelmissa ärsyttänyt, kun kehuvat syömäänsä jollain typerällä nam-ilmauksella. Mutta karitsat ovat tietysti nam,nam, extra gutaa!

      Poista
  22. Kauppa ka teullisuuministeriön tukijaiset yrittäjille18 elokuuta, 2016 17:29

    ¤Aloittavan yrittäjän on mahdollista saada erilaisia tukia moneenkin eri asiaan. Tunnetuin tuki on kuitenkin starttiraha, jonka tarkoitus auttaa yrittäjää yrityksen alkutaipaleella.¤

    Älä väitä muuneltua totuutta , kun et tiedä oikeaa asijaa.
    (Kokoomuslaiset ovat minun näkemykseni mukaan omillaan toimeen tulevaa väkeä, joka ei saa minkäänlaisia sosiaalitukia. Ainakin täälläpäin rakenne on sellainen. Yrittäjätukien suuruudesta en tiedä, mutta ei niillä varmaan rikastumaan pääse.)



    Yrittäjän on mahdollista saada myös rahoitusta eri tahoilta sekä tukea esimerkiksi asiantuntijapalveluiden hankintaan tai työntekijän palkkaamiseen.

    VastaaPoista
  23. Niin, siis mitäs nyt olen väittänyt, kun yleensäkään en väitä, vaan kyselen?

    Esimerkiksi tuossa lainaamassasi tekstissä, joka on suluissa, en väitä mitään, vaan nimenomaan sanon, etten tiedä yrittäjien tuista, vaan arvelen, ettei niillä kuitenkaan rikastumaan pääse. En sanonut, etteikö yrittäjä saisi tukea.

    VastaaPoista
  24. Opettajan tukijaiset verottajanmaksajalta18 elokuuta, 2016 21:21

    Sanot yrittäjien tuista , vaikka et tiedä mitää.
    Akateemien ihmnen on niin tietämätön.

    Eikä sitä eläkkeellä ennää joka asiaan viitti takertua ...

    Toistakymmentä vuotta sitten meikä koki jonniinmoisen hitaan herätyksen, kun rupesi ihan uteliaisuuttaan oma-aivoisesti ottamaan selvää suomalaisen koulutusyhteiskunnan Potemkinin kulisseista ynnä taustalle lakaistuista ongelmista.

    Maailman paras Pisa-koulu oli hyvä mainoslause, vaikka substanssi siitä tuntui jo tuolloin puuttuvan.
    Oli vähän niin kuin myöhemmin Nokian Renkaitten testit. Testirenkaita mainostetaan; bulkkia myyvvään !
    Nyttemmin, kun länkällään oleva torni kohsiltään läjähtää maahan, niin kuin Kutseniinan sotejuna suohon, voipi vain kummastella nykyisten kolmen iloisen rosvon ( Kepuli, Persuli, Kokkari ) ja niitten Saksikäsi-Sannin lopullista oman oksan sahaamista.
    Ei paljon järki päätä pakota !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, mutta eikö Nokian renkaat ole suomalaisen yrittäjyyden kärkeä?

      Poista
    2. Totta, arvoisa nimimerkki, olet oikeassa, akateeminen ihminen on monesti aika tietämätön. Yritystuista tiedän, että starttirahassa on perusosa ja lisäosa, jotka yhteensä voivat olla toimeentulotuen tai työttömyystuen luokkaa. Olisiko sitten parempi maksaa henkilölle kotona makaamisesta työttömyystukea kuin saman verran yritystukea? Minä kannatan yrittämistä.

      Eikä meillä enää ole maailman paras Pisa-koulu. Uudet opetussuunnitelmat eivät lupaa tällä oppimisen ja osaamisen saralla hyvää, vaikka niissä paljon hyvääkin on, mutta viihtyvyyttä kouluissa ne voivat oppilailla lisätä.

      Poista
    3. Ihmettelin täällä jo kerran aiemminkin, että mitä järkeä on maksaa esim. toimeentulotukea sadalletuhannelle ihmiselle kotona makaamisesta maailman tappiin,

      kun taas samansuuruiseen starttirahaan ei riitä määrärahoja kuin kymmenesosalle (ja ne loppuvat aina kesken), vaikka ihminen yrittää elättää itsensä ja päästä eteenpäin elämässä?

      Ikään kuin toimeentulo- ja starttirahat tulisivat jotenkin eri lähteistä. (Samoja verorahoja ne ovat.)

      Poista
    4. Tämä on taivahan totta. Kannatan sellaista mallia, jossa yritystä pykääville maksetaan reipasta starttirahaa, joka ylittää selkeästi toimeentulotuen ja työttömyyskorvauksen ja siten houkuttelee tekemään jotain, yrittämään uutta.

      Meillä on kummallisia tukisysteemejä. Mitä joutilaampi on, sitä paremmmin saa tukia.

      Poista
    5. Minä olen niin julma, että sitoisin mm. maahantulijoille myönnettävän tukirahan kieli- ja kotoutumiskoulutukseen, joka olisi ehto tuen maksamiselle. Koulutus ei lisäksi olisi läpihuutojuttu, vaan sen päätteeksi olisi tentti tai osaamisen näyttö.

      Poista
    6. Suomi, jolla on maailman parasta osaamista opetuksessa ja koulutuksessa, voisi minusta näyttää maahantulijoiden koulutuksessa leijonankyntensä.

      Me voisimme laatia parhaitten opetusalan asiantuntijoiden yhteistyönä koulutuspaketin, joka voitaisiin ottaa käyttöön koko Euroopassa maahanmuuttajien kohdalla.

      Koulutus takaisi täysikasvuisten naisten ja miesten laadukkaan ja käytännöllisen kielikoulutuksen, joka olisi ykkösprioriteetti, ja myös kotoutumiskoulutuksen, joka olisi kansainvälisesti muokattavissa. Painopistealueena olisi yhteiskuntakasvatus ja kulttuurintuntemus. Kaiken lähtökohta olisi maahantulijan oma etu ja kasvu uudessa yhteiskunnassa, uudessa maassa.

      Tämä lisäisi heti alkuun naisten tasa-arvokasvatusta ja yleistä ihmisoikeuden tuntemusta.

      Poista
    7. Et ole ihan reaalimaailman tasolla maahanmuuttajien tukien suhteen.
      Kotouttamista edistävän lain 19. pykälän mukaan: "Maahanmuuttajalle maksetaan kotouttamissuunnitelman ajalta työttömyysetuutta. Oikeus työttömyysetuuteen määräytyy työttömyysturvalain mukaisesti." Selkokielellä: työttömyysetuuden saajan on sitouduttava työllistämissuunnitelmansa toteuttamiseen, sen toteuttamatta jättämisestä seuraa etuuden katkaiseminen. Maahanmuuttajien kohdalla tämä tarkoittaa osallistumista kielikoulutukseen ja muihin maahanmuuttajille räätälöityyn koulutukseen ja kurssitukseen.

      Poista
    8. Ihan aluksi haluan, Jutta Urpilaisen, tämän opettajan, sanoin kiittää ( melkein ) kaikkia opettajiani, että olen teistä selvinnyt ja eroon päässyt ! :-)

      Etenkin haluan kiittää lukion opettajaani, jonka kolmen vuoden opetus kiteytyi sanoihin: "Pesäpallossa kaksi joukkuetta pelaa toisiaan vastaan".
      Harvoin niin vähin sanoin on lukion kurssit koulukkaitten päihin nuijittu.

      Ja piirustuksenopettajaani, joka päästötodistukseen pudotti numeron kympistä seiskaan.

      Poista
    9. Ehkäpä korkeasti koulutettujen yliopistotutkijoiden luoma avarampi näkökulma työllistymiseen on paikallaan? Jospa pelkät työllisyystoimet riittävät? Ja mitä muita niitä onkaan, sosiaalisia ja muuten vain sellaisia äärimmäisen aktivoivia työhön ryhtymiseen tähtääviä, valmistelevia ja hyvin laadukkaita pakkotyö.., eikun orjatyö.., eikun niitä voimavaratoimia.

      Poista
    10. Anonyymi, mahtavatko nämä suomen kielen kurssit olla pakollisia kaikille täysi-ikäisille tulijoille kuitenkaan?

      Myönnän, etten tunne kotoutumislakia, mutta netissähän tuo näkyy olevan luettavissa. Pykälien sanamuodosta ei mielestäni tuo pakollisuus ilmene.

      Lisäksi kursseissa on ilmeistä vikaa, koska monen maahantulleen kielitaito on luvattoman kehno. Lisäksi kielikursseille pääsyä voi joutua jonottamaan kuukausia. Huolta on kannettu myös kotiäideistä ja ikääntyvistä, jotka työmarkkinoiden ulkopuolisina eivät välttämättä pääse kielikursseille ollenkaan. Minä kiinnittäisin huomiota myös ja ennen kaikkea naisten kielitaitoon, koska he ovat muslimikulttuurissa selkeästi tasa-arvoton ryhmä.

      Poista
    11. Jos et ole lukion opettajasi opetuksesta muuta sisäistänyt kuin tuon "Pesäpallossa kaksi joukkuetta pelaa toisiaan vastaan", niin katsoisin kyllä mieluummin peiliin kuin syyttäisin opettajaa. Vastuuta on myös siellä saamapuolella.

      Poista
    12. Faktatietoa on tietty hankalaa ottaa vastaan, jos on omia vahvoja mielipiteitä, joista pitää kiinni vaikkei tietäisi asiasta todellisuudessa juuri mitään. On sekin ihan inhimillistä.

      Poista
    13. Anonyymi, puhut pötyä. Esittämäni asiat ovat faktaa. Esimerkiksi työ- ja elinkeinoministeriön tutkimuksen mukaan (v. 2014) kielitaidon merkityksestä maahanmuuttajien elämään ja työllistymiseen ei edes tiedetä tarpeeksi. Kyseisen tiedon puute rajoittaa merkittävästi maahanmuuttajien työllistämisen ja kielen opetuksen järjestämistä.

      Annat kuvan, että sinulla on jokin varma tieto siitä, että kaikille maahanmuuttajille kielikoulutus on pakollista. Itseltäsi se lähde puuttuu, ja höpöttelet muutenkin leväperäisesti.

      Missään ei nimittäin lue, että suomen kielen kurssit ovat pakollisia ja ehtona tuen saannille. Esimerkiksi naiset ja ikääntyneet jäävät ilman kielikursseja, toteaa mm. Yle uutistiedossaan.

      http://yle.fi/uutiset/suomi_vieraana_kielena__miten_hyvin_maahanmuuttajaa_palvelee_nykyinen_suomen_kielen_opetus/7111867

      Poista
    14. Uutinen on uutinen ja laki on laki.

      Poista
    15. Uutisen painoarvo on tärkeä, sillä se arvioi, miten laki toteutuu. Yle toteaa, että iäkkäät ja naiset jäävät usein ilman kieliopetusta. Tämä on fakta.

      Lakipykälän sanamuotokin on sellainen, että se pakottaa valtion vain järjestämään kieliopetusta, ei suorittamaan koulutusta loppuun.

      "Kotoutumiskoulutuksena oppivelvollisuusiän ylittäneelle maahanmuuttajalle järjestetään suomen tai ruotsin kielen opetusta ja tarvittaessa luku- ja kirjoitustaidon opetusta sekä muuta opetusta - -."

      Laki puhuu osallistumisesta kotoutumiskoulutukseen, josta kieliopinnot ovat vain osa. On lisäksi huomattava, että kesken jjäänyt koulutuskin on osallistumista. Laki ei puhu koko paketin suorittamisesta.

      "Jos maahanmuuttaja kieltäytyy ilman pätevää syytä kotoutumissuunnitelman laatimisesta, sen tarkistamisesta tai osallistumasta kotoutumissuunnitelmassa yksilöidysti sovittuun toimenpiteeseen, hänen oikeuttaan työttömyysetuuteen voidaan rajoittaa siten kuin työttömyysturvalaissa (1290/2002) säädetään tai toimeentulotukea alentaa siten kuin toimeentulotuesta annetussa laissa säädetään. (30.12.2014/1376)"

      Siis: "voidaan rajoittaa" ei ole ehdoton ukaasi eikä mikään sanktio, sillä se antaa myös mahdollisuuden olla rajoittamatta tukea.

      Monenkohan kieliopinnot keskenjättäneen tai kokonaan koulutukseen osallistumattoman (naiset, iäkkäät) henkilön tukea on rajoitettu?

      Poista
    16. "Uutinen " on toimittajan versio lakitekstistä.
      Harva toimittaja on saanut lakimies koulutuksen.Ja lisäsi toimittaja voi olla vihervassari tyyppi.

      Poista
    17. Voi kuule, TTL:ssä (työttömyysturvalaki) käytetään sanamuotoa "voidaan rajoittaa" tai "voidaan keskeyttää" useassa yhteydessä, koska se on lakiterminologiaa. Ja tarkoittaa sitä, että työmarkkinatuki (jota siis myös maahamuuttajat saavat) on mahdollista katkaista. Ja niin myös tehdään. Lista syistä etuuden katkaisuun on luettavissa TTL:stä. Syitä ja perusteita on todella paljon sekä monia. Karenssipäätöksiä ja etuuksien katkoja tehdään kuule useita tuhansia vuosittain.

      Huomaa kyllä, että et ole todellisuudessa ollut tämän asian kanssa lainkaan tekemisissä.

      Poista
    18. Lisäksi: perusoikeudet on myös kirjattu lakeihin. Niiden yli ei voi tanssia yksikään virkamies eikä yksikään omia mielipiteitään esittelevä kansalainen.

      Poista
    19. Nimimerkki jepjep

      Taas sotket asioita. Toimittaja ei esitä versioita lakitekstistä, hän ei puhu mitään laista, vaan pelkästään maahanmuuttajien kielikoulutuksesta.

      Toimittaja etupäässä kyselee ihmisten kokemuksia Suoran linjan -ohjelmaa varten. Hän haluaa tietää, toteutuuko kielikoulutus hyvin ja mainitsee lisäksi, että yhteiskunnassamme on kannettu huolta esimerkiksi kotiäitien ja ikääntyvien maahanmuuttajien kielikoulutuksesta, joka saataa jäädä näiltä ryhmiltä saamatta kokonaan.

      Etkö sinä sitten tunne huolta siitä, että maahanmuuttajat eivät ehkä saakaan kunnollista kielikoulutusta? Minä tunnen, ja siksi tästä puhun.

      Tuo lakijuttu on sinun esille ottamasi. Tunnut luottavan, että kotoutmislaki takaa koulutuksen kaikille ja että koulutus on myös kunnollista. Minä en luota tähän.

      Poista
    20. Anonyymi, ei tuo "voidaan rajoittaa" esiintyminen missään laissa siltikään tarkoita samaa kuin "rajoitetaan". Siinä on takaportti. Sitä voi itse kukin miettiä, miksi se takaportti siinä on.

      Lakikirjassa on nimittäin valtaosa ehdottomia määräyksiä tyyliin "Jollei varoja ole nostettu kymmenen vuoden kuluessa siitä, kun ne talletettiin ulosotonhaltijan huostaan, menetetään ne valtiolle."
      (Sijoitusrahastotoiminnan luovuttaminen ja lopettaminen)

      Tuossa ei ole takaporttia.

      Poista
    21. Käyppä lukemassa kuinka etuuksista puhutaan, vaikka Kelan sivuilla. Voit hakea. Voidaan myöntää. Ei sanota: myönnetään. Eikä: saat. Koska aina ei myönnetä, vaikka "voit hakea".

      Sosiaalietuuksien leikkaamisesta, katkaisemisesta tai karensseista puhuttaessa käytetään samoin ilmaisua "voidaan rajoittaa" "voidaan katkaista" mikäli etuudensaaja toimii niin tai näin tai ei toimi sovitusti. Etuuskäsitelyissä on myös määräaikoja: siihen ja siihen mennessä.

      Se, että sosiaalilainsäädännössä ilmaistaan asia "voidaan" merkitsee myös sitä, että asiassa on myös harkinnanvara. Se on hyvä asia, koska kyseessä on usein viimesijainen sosiaaliturva. Perusturvaoikeudet ovat inhmillisiä perusoikeuksia.

      Poista
    22. Nimenomaan tätähän minä sanon, Anonyymi: ilmaisu sisältää takaportin, eli määräys ei ole ehdoton!

      Minusta ummikkotulijan kielikoulutus taas ei saa olla harkinnanvarainen, koska asuinmaan kielen osaaminen on maahantulijan tärkein työväline ja tärkein hänen oman etunsa ja tulevaisuutensa kannalta.

      Kielikoulutus tulee siis säätää aukottoman pakolliseksi ja tietysti sovittaa tulijan oppimiskyvyn mukaiseksi.

      On häpeällistä, että jokuset tulijat jätetään vaille kielikoulutusta.

      Poista
    23. Osallistun tähän nyt ihan fiilispohjalta ja ulkomuistista, mutta muistelen julkisuuteen jostakin Lieksasta putkahtaneen vuosi sitten kotouttamissuunnitelman, joka oli kauhean monipolvinen - ja jonka loppuhuipentumana maahantulija osasi hakea sosiaalitukia.



      Poista
    24. Kielikoulutuksen puutteet ja ongelmat eivät ole maahanmuuttajan ongelma, jos koulutusta ei ole tarjolla riittävästi, niin sitten ei ole. Ei sosiaaliturvaa voi sillä perusteella evätä.

      Poista
    25. Meinaatko? Ettei olisi kuitenkin muutama pikku virka olisi ollut siihen perustettava? Näistä näin listan, oli pitkä kuin huijarin kieli, olisiko ollut Takkiraudassa, aivan varma en ole. Oli siksi monta näppärää titteliä että ei tullut ensihätään mieleen mikä olisi jäänyt pois mutta sanon varmuuden vuoksi ulosottomies tai ellei se kelpaa niin kengitysseppä.

      Poista
    26. Ei tietenkään maahanmuuttajalta voi tukea evätä, jos maa ei järjestä hänelle kielikoulutusta. Eikö tämä ole itsestäänselvyys?

      Jos maahanmuuttaja väistää kielikoulutuksen, olkoon nainen tai iäkäs - iäkkäitähän Suomeen ei juurikaan tule - niin siinä tapauksessa nähdäkseni laki osallistumisesta rikkoutuu.

      Vikaa on Suomen viranomaisissa, jos kielikoulutusta ei ole tarpeeksi tarjolla. On tulijoita kohtaan väärin olla välittämättä kielikoulutuksesta.

      Poista
    27. Vaan siis tuo, että kotiäideiltä voi jäädä kielikoulutus väliin, kertonee ehkäpä kyseisessä perheessä vallitsevasta naisen orjuutuksesta. Naista ei päästetä koulutukseen.

      Poista
    28. Sanon vielä sen, että minusta tällöin naiselle ei pidä maksaa tukea. Ehkä tämä innostaisi miestä päästämään nainenkin koulutukseen, jos tuki olisi oikeasti sidottu koulutuksen suorittamiseen.

      Poista
    29. Sen verran tähän (pikku mansikka kakkuun vain) että automaattilausunnon loppuun liitetään useasti ettei tästä päätöksestä voi valittaa. Jyrkkää on mutta kaipa se on oikein oltava kun se on ihan tietokoneella tehty. Häijyn tunteen määrän voinee kukin arvioida kun se sitten omalle kohdalle loksahtaa ja tulee se pidempi päivä että pätkähtää, tiedän asian mutta en viitsi siihen enää suostua.

      Eräästä seikasta olen hyvin huolissani. Useammassa uutisjutussa on ollut esillä teenäisehköön sävyyn värkätty huoli koulupsykologien riittävyydestä. Asettaisin (häijysti mutta vinoon hymyillen) kyseenalaiseksi koko koulupsykologien ammattikunnan tarpeellisuuden. Väitteeni perustan siihen otaksumaan että mikäli koulu oppimis- ja työyhteisönä on liian vaativa niin sen vaatimustasoa on huojennettava. Ei siinä doping tai päänsilitykset ja muut pääselitykset silloin auta.

      Muistaakseni..

      Koirien poi'ittamisesta ja marjojen ynnä sienten poiminnasta saadut tulot ovat verovapaita että kyllä niitä mahdollisuuksia on vielä harkita vapaasti sitä urakehitystään ellei vielä tunnu siltä että oravanpyörään nyt heti ja niinkuin olis jo että saapi sitä rahhaa. Mahtavatkohan muuten mainita koulunkävijälle aluksi minkä hintaluokan palvelu on kyseessä, kas kun ilmainen terapia ei nimittäin toimi.

      Että: "Juu, terveppä terve pekka/irmeli, istuppas niin setä/täti ottaa vähän selvää mikä nyt on vialla, ja se olis sitten huntin tunti ilman alvia, käviskö tää sulle näin alustavasti? Aluks kyselisin ihan kuule noista sun kotioloista, onks teidän porukoilla tota pätikkää kertyny mitenkä paljon, noin sillee niiku vuostasolla, osaatsa yhtään sanoo?"

      Poista
    30. Kuulepas arvoisa iH, et taida tuntea nykykoululaisten tolaa ja tilaa ollenkaan.

      Minä tunnen ja keskustelen päivittäin eri asteiden opettajien kanssa koululaisista ja opiskelijoista.

      Suurin osa lapsista pärjää hyvin ilman sieluntilansa kartoitusta, mutta valtavasti ja yhä lisää on eri tavoin häiriintynyttä ja oirehtivaa pikku psykopaattia, sosiopaattia ja muuten vaan levotonta ja ahdistunutta lasta.

      Jätän nyt sivuun erilaiset oppijat, kuten autistit ja adhd:t ja aspergerit ja sanon vain, että koulupsykologien määrä on riittämätön suhteutettuna siihen ahdistukseen ja hätään, joka kouluissa putkahtaa päivänvaloon.

      Poista
    31. Nohni, voihan nehnu, nyt sä hiffasitkin jo.

      Mistä ahdistus, miksi hätä?

      Onko liikaa vaadittu nuorelta ihmisentaimelta ennen aikojansa?

      Mitä tilan/tolanteen arvioimiskykyyni tulee olet aivan oikeassa. Heittoni ovat mahdollisimman uh, sanoisinko epäpäteviä mutta korostan että tahdon ajatella asiat helpoimman kautta sillä kuten kaimani Nalle olen yksinkertainen karhu eikä pieneen pirulliseen mieleeni mahdu kerrallaan kuin yksi pieni pirullinen kysymys.

      Miksi ennen ei ollut koko ammattikunnalle tarvetta, mikä tai mitkä tekijät ovat muuttaneet nk. Isoa Kuvaa että tarve on ilmaantunut?

      Ah. Anteeksi, muistin juuri että tunnen erään eläköityneen Helsingin kaupungin johtavan koulupsykologin, lisäksi mainitsen että en suostu kysymään häneltä tästä aiheesta mitään. Syy on selvä, hän jo työnsä tehnyt. Mitä tulee pätevyyteeni ja arviointikykyyni yksilöpsykologian tasolla en ole koomen markan suutari vaan täysi diletantti mutta tiedäthän että yksi hölmö osaa kysyä enemmän kuin kymmenen viisasta ehtii vastata?

      "Pois huoli opin tieltä, oppi se auttaa miehen mieltä."

      Taisin keksiä aika hyvän. Itekki vähän yllätyin...

      Poista
    32. Ennen tarvetta ei tunnistettu. Hätää ja ahdistusta on aina ollut. Lapsen osa oli ennen kuitenkin jollakin tapaa selkeämpi ja kuosissa, vaihtoehtoja ei ollut paljon, ja niihin oli tyytyminen.

      Nyt kaikki on auki, rajattomuus ja lasten egon palvonta saa aikaan sen, että pikkupenteleet kouluissa saavat riehua vapaasti. Viittaan tapaukseen Antti Korhonen / Helsinkin opetusvirasto. Korhonen ojensi ruokalassa riehuvaa pikkuperkelettä, ja sai siitä opetusviraston tädit kimppuunsa. Virka uhkasi mennä ihmiseltä, joka otti kasvatuksen tosissaan ja kokonaisvaltaisesti.

      Ei ole ihme, että koulut ovat täynnä myös opettajien ahdistusta.

      Isossa kuvassa näkyy ennen kaikkea kotien osuus. Näkyy välinpitämättömyyttä, joka toisaalta aiheuttaa liiallista kurinpitoa, kun vanhempi hermostuu. On paljon lapsia, joille vanhemmat ovat luovuttaneet vastuun itsestään, vaikka lapsi olisi vasta seitsenvuotias. Lapsi saattaa tulla kouluun ilman koululaukkua ja syksyllä kesävaatteet päällä ilman takkia. Lapsilla ei ole mitään rajoja, ja se näkyy koulussa levottomuutena, aikuisen nälkänä ja muiden häiriköimisenä ja kiusaamisena. Lapsi voi olla tuhoisa myös itseään kohtaan.

      Itse olen seurannut viisivuotiasta, joka pyöräilee yksin päiväkotiin halki kaupungin katujen. Olen ottanut hänestä kuvasarjan, mutta en tohdi julkaista sitä missään, vaikkei tytön kasvot kuvissa näykään. Mieli kyllä tekisi.


      Poista
  25. Kenen sanomaa lieneekään, olen kirjoittanut muistiin:
    "Miten salailevia ihmiset ovatkaan! (Mutta ovatko tahallaan?)
    Ja miten pelottavia ovatkaan vilpittömyys ja avoin mieli!"

    Tuon allekirjoitan kesäkokemusten perusteella. Heräsin tänään, tai oikeastaan eilen illalla, huomaamaan miten tämä kiireinen kesä alkaa olla jo loppupuolella. Ollut pelkkää tuloa ja menoa. Blogielämän on korvannut live-ihmisten loputon lauma. Ei uskoisi, miten paljon rasittavampaa on ihmisten tapaaminen kasvotusten kuin esim. Facebookissa tai täällä blogimaailmassa. Miten paljon tekee virheitä, jos haluaa olla rehellinen ja oma itsensä. On noudatettava kirjoittamattomia lakeja, jos haluaa selvitä livenä ihmisten kanssa. Tulee väärinkäsityksiä, epäluuloa. On sovitettava itsensä toisten mittakaavoihin ja puheisiin. Se kysyy taitoa.

    Toisin on täällä. Vai onko? Ainakin on enemmän aikaa miettiä, mitä aikoo sanoa. En yritä nyt edes puuttua keskusteluun, jota en ole ennättänyt seurata.

    Se mikä sai minut yleensä avaamaan näkymättömän suuni on tuo IIneksen alkufanfaari. Se on kertakaikkiaan hyvä! Osoitus siitä miten paljon voi saada irti tavallisesta arkielämästä, jos osaa sitä kuvata. Iines osaa. Hän saa elämänsä tuntumaan suurelta seikkailulta. Ja sitähän se onkin. Emme vain sitä helposti omalla kohdallamme huomaa.

    VastaaPoista
  26. Kiitos Liisu! Arvelinkin, että sinulla on reaalielämän tapahtumia ja kiireitä, kun sinua ei ole näkynyt omassa blogissasi, täällä tai muuallakaan. Kyllä kesä ja ihmisten tapaaminen minuakin aina hieman etäännyttää blogista, mutta koen tämän ilmaisun niin tärkeäksi, että tiiviinä se kesälläkin säilyy. Puhun kirjoittamalla tietyistä syistä, joita en viitsi nyt tässä toistella.

    Olen löytänyt jopa uuden ja hyvän reaaliaikaisen someviestintäkanavan ystävien kesken, Whatsapp-sovelluksen, joka on ilmainen puhelin- ja kirjoitusviestikanava. Kuviakin voi lähettää.

    VastaaPoista
  27. Iines kirjoitti:¤Me voisimme laatia parhaitten opetusalan asiantuntijoiden yhteistyönä koulutuspaketin, joka voitaisiin ottaa käyttöön koko Euroopassa maahanmuuttajien kohdalla.¤



    Suomessa satsataan sitkeästi pitkään ja kalliiseen koulutukseen, mieluiten korkeaan sellaiseen, osin jo kyllästyneille tai vanhentuville aloille. Meillä ei arvosteta ihmisten nopeaa ja käytännöllistä työllistämistä. Niinpä täällä on jo aivan liiaksi omaa väkeä
    työttömänä. Surkeinta on, että monet nuoret eivät pääse lainkaan kiinni työelämään ja tietenkin he silloin syrjäytyvät, kuka mitenkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Anonyymi, puhut nyt eri asiasta, josta minä puhuin yllä. Työvoimakoulutus on minustakin kehnoa sisällöltään ja toteutukseltaan. En nimittäisi sitä laadukkaaksi opetukseksi unissanikaan. Tiedän, miten sitä tehdään, markkinoidaan ja toteutetaan.

      Puhun laadukkaasta perusopetuksesta, jota harjoitetaan peruskoulussa ja toisen asteen koulutuksessa. Sielllä osataan ja siellä on oikeanlaista innovaatioita ja missiota, vaikka sitäkin välillä hieman naureskelen. Minua naurattaa etupäässä se, kun joku on nähnyt valon ja propellit pyörivät sen mukaisesti.

      Kunnon kotoutumiskoulutus tulisi laatia parhaitten osaajien eli opetusalan ammattilaisten työnä, ei virkamiesvetoisena eikä missään tapauksessa ainakaan opetusvirastokeskeisesti. Koko paketin painopisteenä ja lähtökohtana on maahanmuuttaja uudessa yhteiskunnassa -teema. Paukkuja ei nyt suunnata sinne oman kulttuurin tukemiseen eikä moskeijojen pykäämiseen - niiden aika on myöhemmin. Paukkuja ei myöskään suunnata tukihakemusten lomakkeiden täyttämisen opetteluun, vaan mieluummin kunkin omien persoonallisten vahvuuksien etsimiseen ja sitä kautta työelämälähtöistä koulutusta päin. Tärkein opetusaine olisi suomen kieli ja kulttuuri.

      Poista
    2. "..eikä missään tapauksessa ainakaan opetusvirastokeskeisesti."

      Valkoinen nainen-joka-puhuu-ilman-ääntä on viisas. Ugh.

      - Mut sano kuule sie kuuletsie reipas amunyymi mite myö tää tilanne saatais haltuu pikapuolii?

      - On se vaa nii syrjällää ett rinnast sieppa ja vattaaki kiertä ja hummautta. Ei sunkaa vaa oo syrjättyminen päässy iskemä?

      - Ee.. kapitalistien juonia se on. Yksinkertaista jymäytetään että se pysyis nöyränä.

      Poista
  28. Heh. Mutja jolla on paisti.

    Nonnni, nyt helpotti.

    VastaaPoista
  29. Vaikuttaa kuin työvoimatoimistojen raunioille perustetuissa Tylyys ja Etenkehatuskeskuksissa olisi vieläkin niitä kiusallisia siviilejä jopa useampia päivässä norkoilemassa ja häiritsemässä maksusuoritusten täytäntöönpanon keskeytystoimia ja pokkuroinnin vastaanottopisteen työrauhaa. Eikö siitä työstä nyt millään keinolla päästä eroon? Sehän se on aina se kun sotkee selvät säännöt.

    VastaaPoista
  30. Terveisiä Iinekselän-Mikikselän alkulähteiltä, myyttiseltä Torronsuolta!

    Kävin siellä tänään, vihdoin ja viimein, ja hieno se oli. Kävelin peninkulman pitkospuita ja polkuja ja ihailin luonnon kauneutta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tattista. Vai Torronsuo on nyt sitten katsastettu. Voin kuvitella, että hieno paikka oli. Ihan kamerasormea kutittaa ne pitkospuut.

      Poista
    2. Paa nappulalapaset niin ei tartu tikut tassuihin.

      Zorron luo sano.

      Tossa Viikissä on lähimmät siperianlehtikuusiset. Paljain jaloin voipi hipsuvarvastella. Mikäs sen saaren nimi olikaan..

      Mihinä se on se suo jonka vedestä ryhdyttäisiin eräiden tahojen mukaan jalostamaan kansanlääkettä jossa on 3g/l sokeria ja hiukan kossua makua antamassa?

      Poista
  31. Joo semlosta asiaa mulla vaan ois että eiks toi koulujutska, tai ainaki osa siitä kandeis panna peliformaattiin et menis sillee kätsymmin pääppöseen? Vaiks noi perus eiku yhdys sanat?

    Paljommä saan täst kansalais liksaa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei ei, IH, se ei varmaan ole Allahin tahdon mukaista. Pannaan mieluummin mustien kansien sisään. Kielikoulutus ei tarkoita kieliopin opiskelua, sillä eihän sitä enää suomalaisissa kouluissakaan opeteta.

      Vasn kun itse opetin maahanmuuttajille suomea koulussamme, he eivät halunneet kivaa, vaan pyysivät kielioppia.

      Poista
    2. Väittäsin ihan viileesti että kansakoulu ja konekivääri on ne kaks kovaa sanaa. Tää on kait sulle tuttu juttu?

      Sehän jatkuu että, Ellet osaa erottaa niitä toisistaan niin on paras jatkaa sitä koulunkäyntiä.. heh, iänkaikkisen vanha ja hömppä juttu mutta kun niille on tämä koko nykyinenkin yhä oppiteoreettisempi kilpaalaskemiskyky-yhteiskunta perustettu ja hyvin näyttäisi mahtuvan ilman isompia runttaamistoimia niin, noh. Vaan mikä on tämä uusimuotinen tapa työntää uutta oppimisoppia ennen kuin edellistä on edes kunnolla kokeiltu? Jokin kumma liike-elämän matkimiskohtaus? Mikä?

      Metatyö ja metsätyö. Siinä ero.

      Poista
    3. Tuosta en ymmärtänyt paljonkaan. Miksi se sanoma pitää esittää mutkien kautta? Arvostan selkeää viestimistä, mutta tiedän myös, että se on vaikein tyyli kaikista.

      Vähän kammoan sitä ajatusta, että sana "koulutus" nostaa viiksikarvatkin pystyyn. Se on turhaa, sillä se on Suomen tällä hetkellä parasta osaamista ja se olisi Suomen ykkösvientituote, jos suomalaiset vain ymmärtäisivät tämän.

      Poista
    4. Ehh.. mitä sä niinku sillee tarkotat ku sä sanot et meidän tarttis hiffaa tää koulutuskeskeinen opetustyyppisen tyyppinen vientihommeliratkaisu? Ollaaks me sun mielest vähä dorkii!

      Mitä sit vaik oltaski. Sullehan se duuni sit jää ku sä oot kerta nii viksu. Eiks vaa jääkki?

      Arvosta ny, kamaan. Onhan meillä mm. KFOR ja muutakin sinipipoäksöniä nii et riittää. Kyl tää on aika ohkasta huttua kuule oi Iinekselän Kuningatar ja Korkein Yksinvaltias, mut eläpä huoli vaan sanopa reippaasti mitä opettaisit Suomen puolesta ulkomaille kreditoituna opetuslähettiläänä? Mä en nyt yhtään keljuile. Kerro vaan!

      Mä opettaisin puhepainia, tai puhejudoa. En puhekaratea kun yhellä mun kafrulla on vissiin kai siihen patentti. Ainakin se on yks niitä harvoja ku osaa keskeyttää mut ku mä pääsen vauhtiin. Tosiaan ihan amerikan aikusten oikeesti niin ärsyttävä jäbä et aniharva jaksaa sen kanssa alkaa yhtään mitään jutteleen ku se lyö kaljamuki kourassa aivan tasan KAIKEN leikiks ja nauraa käkättää päälle sillai et varmaan p-le tarttuu.

      Raivotaudin oireet, hetko-pikku, katonpa netistä... joo vaahto tulee suupielistä ja öögat valuu vodaa, leukapieliä aristaa ja juominen ei oikeen suju ku ei saa niellyks. Arvasin.

      Poista
    5. Alkujaan tarkoitan tässä opetuspakettia EU-maille turvapaikanhakijoiden kotouttamiseen. Vaan ensin se pitää laatia, jos vain siihen myönnetään resursseja. Ei se itsestään synny, mutta jos se syntyy, se onnistuu parhaiten meillä, koska Suomessa ovat maailman korkeimmin koulutetut ja innostuneet opettajat.

      Meillähän luokaopettajankin pätevyysvaatimuksena on yliopistollinen maisteritutkinto. Euroopassa opettajilla on tavallisimmin alempi korkeakoulututkinto. Joissain Euroopan maissa opettajille riittää toisen asteen tai opistoasteen tutkinto. Eli käytännössä ylioppilas voi olla pätevä opettaja vaikkapa Itävallassa. On aika selvää, että meiltä tullaan hakemaan koulutusta ja oppia opetukseen. Miksei sitä samantien vietäisi ulkomaille, kun Kiinasta asti käy valtuuskuntia eri kouluissa?

      Poista
    6. Juuri äsken lounasta syödessäni luin lehdestä, että muuan suomalainen maahanmuuttajaperhe oli kuolla syötyään punaisia kärpässieniä. Ensivasteryhmä ei voinut antaa heille edes lääkehiiltä, koska perheellä ei ollut kielitaitoa selittää, mitä oli syöty.

      Omaa huomiotani kiinnitti, että perhe oli jo ollut Suomessa ilmeisesti kauemmin, ja silti ei osattu selittää, mitä oli syöty! Että se siitä kotoutuspaketista ja kielenoppimisesta.

      Poista
    7. Nämä ei oo (mikähän siinäkin on?) minun ongelmia.

      Oonko minä kuullu että Afrikassa VAIN punalakki valkopilkuin olisi safe to eat? Miten erikoinen uni. Kaikkia se näyttäskin sitte olevan.

      Tämä pakettipellolle lentäny tutustumistarjokas on vähän vino. Sen vuoksi kutsun sitä pakettipelloksi. Ne siellä vinksottelee keskenään. Ihan kivaa kuuluis olevan, semmosta ihan pikkuriikkistä vikinän ja kiukaan napsahtelun väliltä se ääni. Ihkuja 2, Takapöölö. Rauhoitusalue, vartiopäällikköylipuistosetä on erittäin huumorintajuinen ja sen vuoksi vaarallinen.

      Koulutukseen mennään eikä meinata. Kun nyt.on.puheena.niin.jnpp.

      Ei niitä pakettinappuloota ruukata enää.

      Olishan se toisaalta...

      Tarvitko muuten? Mulla on. Painekyllästetäänkö? Tyvipuolen pölli on semmonen passeli, siihen pakettiin.

      Nolokasvinokas, in vino veri mats.

      Mihin. Ihmeeseen. Oli. Musta. Varmuusvesi. Joutunut. Kysymysmerkki.

      Jos ottaa (kuten itse) yhden tabletin kerran sadassa vuodessa lipputangon takana salaa ja purkki on noin kahdeksankiloinen niin ei vaan ehdi valmistaa sitä joka notmiille. Et sinne ehi, et. Ja Mun purkki on Mun purkki. Bentleyn perälaarissako sinä Arabian niemimaan ja Kaikenmaaliman yltiöSulotar minun niitä himpatun sotayökarkkeja uskoisit öh tuota kylväv, lajitt, siis taivaalta satamaan laittelevan; maksutta!

      Hymyile kun lausut nuo sanat, muukalainen...

      Minen.myy.maitani.

      Tulkaa kaivamaan lerppahattujenne lipalla itellenne 1 x 2 metrin kaivokset. Syvyys 2.

      Haudaksi sanovat. Farmin ostamiseksi myös. Maan jonka saatte päähineitänne avuksi käyttäen kuljetetuksi saatte syödä. Minä en siihen ryhdy sillä olen sen omistaja ja niinmuodoin teen kuten tahdon. Tietysti.. mulla noi koneet tikittää itsekseen lisää koneita jotka tekee sitä työtä johon mä ne määrään, et siin suhtees. Hihhi, koneet tekee kun sedät löysi ättikan lisäaineen*.

      *enkelinnapanöyhtä

      Poista
  32. Ja eläkä nyt sitä Pääkonttuurin ukkelia joka väliin yritä tupata, kuulikko! Sitä varten se on ihmiselle aivo ja järki annettu että se koittas itekki vähä...

    Vaikka eipä sillä, olen minä kuullu semmosenkin että kun oli kova henkisempuolen ahdistus eräällä kovin hurskaalla miehellä eikä kolmatta päivää jatkunut jatkuva rukoilukaan tuntunut tepsivän niin kerrotaan että hän sai kuulla Jylhän ja Komean Äänen joka sanoi lempeän päättäväisesti että se on se paskahuussi siellä navetan kulmalla, koitapas sitä vaikka nyt.

    Ne on papeilla ja poliiseilla melkein parhaat löylyjutut - khm - ellei laskuvarjolla pihaan hyppääviä tyttöpuolisia eläinlääkintähenkilöitä oteta lukuun. Parempi onkin ettei oteta.

    VastaaPoista
  33. Tuotapa en taida saada vastatuksi, miksi? Onko se kovinkaan tärkeää kuinka selkeästi sanansa asettelee? Voin toki poistaa kaikki laatusanat ja kuvaukset.

    Virkakielestä kaikkien kieleen maleksii kirjoituspäydän kulmalla, minulla on kaksi pöytää.

    Mutta aihetta sivuamatta, päätin pikkuisen ärhentäytyä ja kaapaista asian nurkkakivestä otteen sillä voisin kertoa paljonkin hyvää jopa työttömien kurssittamisesta, enkä nyt tuo tähän sitä Mikko Perkoilan laulua jonka arvannet vaan kerron että olin sellaisella -05 - -06 yhtäjaksoisesti 63 opintoviikkoa 8 h/d ja yllättäen kolme kurssikaverianikin saivat tutkinnon numeerisesta koneistuksesta. Kiitos vaan sinne mittakirveskaratekalle!

    Toki ymmärrän ettei opinkaan tie ole ohdakkeitta mutta liika tarkkuus ei ole hyödyksi ja mittavaihteluväliä tulee olla etteivät oppimistekniset seikat muodostu itsetarkoitukseksi, silti pidän olennnaisena että koko joukko, hela kööri, joka dooris ja jamppa saa tulluksi työnsä reippaasti mutta hätiköimättä tehden toimeen ja voi tuntea olonsa varmaksi että hiukan säästämällä on vaurastuminen kikkailematta lähes taattu asia. Tätä kutsuisin yhteiskuntasopimukseksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Viittaan kommenttiisi klo 22.52. Kyllä nämä muut ovat selkeämpiä. - Hämärästi sanottu on hämärästi ajateltu, sanoi viisas äidinkielenoopettajani lukiossa, muinoin. Itse vein tuon lauseen omaan opetukseeni. Toivottavasti joku muistaa sen vieläkin.

      Poista
    2. Ym-hy.

      Hämäränäköön määrään mustikoita, äyskärillisen neljälle Mavis Kuikka -nimiselle RAF:n Spitfire -lentäjälle. Se toimi aikoinaan näillä ihan tavallisilla mustikoilla mitä meillä nyt on. Kyllä kuulkaa pitäs vähän tietää asioista ennenkuin tullaan meikämannelle verkkopaitan pintaan virkkuukoukun kanssa että on muka revennyt.. Reiäthän on vähentyneet nimenomaan?

      Neljäntuulenkompassiko teillä on seinällä, tikittää ja syö silakoita? Silakat on tosin kyllä hämäystä mutta kuulepa kultaisuus Iines itse ei sitä heti herättyä ole niin taidokas ja kimmeltävän runollinen. Kuin esmerkiski justiinsa nyt, sanoisin...

      Kompassi ei tikitä.

      Poista
    3. Älä yritä leikkiä köyhää poikaa, joka solmi kuninkaantyttären sanoissa. Jos sanottava pitää verhota monenkirjavaan symboliikkaan, ei voi syyttää lukijaa, jos tämä ei jaksa avata viestiä - jos siinä nyt mitään avattavaa on. Symboliikkatasot nyt eivät vain aina kohtaa.

      Poista
  34. iHoo sanoi hra Pii Poo (ja Vespaa polkaisi)22 elokuuta, 2016 00:32

    Naamani - tämä on aivan totta - tuntee olevansa kuin tuolla verrattomalla näyttelijällä Hernadesilla hänen näytellessään don Camilloa kun saan nauttia kielemme söpöimmistä kukannuppusista, ah & voi!

    "Perusturvaoikeudet ovat inhimillisiä perusoikeuksia."

    Hell Yeah!

    Maltillisen ajattelutavan vakiintuneet kannattajat saattavat olla väittämästä rahtusen eri mieltä mutta muotoilun laatu on niin korkeaa ja karkaisu niin syvään puraissut että..

    No. Ei sillä ammuta.

    VastaaPoista
  35. No ookoo, R. R. saattaa nyrjäyttää sormensa kun se panee tähän jonkun vastaustyyppisen jutun bäck mutta en mä tota Tavin stygeä mitenkään kauheen vastenmielisenä pitäny. Kivasti se skitta sillä soi.

    Mut kyllä ny on vaan afia fillä viifiin että Säästön hinta Perkoilammikolta on vähän paremmilla saundeilla värkätty ja kuvamateriaalissakin enemmän tota munan puolta. Ei oo mikään pakko jos ei tahdo.

    Sliippareiden kortonkimainosta mukaillen:

    (Aamureippailun nk. esimies Pansion kaijalla etusormi pystyssä)

    - On vain kaksi tapaa harrastaa veneilyä?

    (haukottelevat, peräti erittäin veltot matruusit mumisten)

    - Laaaivasto.. ja vääräh...

    VastaaPoista
  36. Oluen ja suklaakeksien voimalla levytettyä musiikkia: Lonnie Mack & SRV, Oreo Cookie Blues.

    Toisaalla: Dr Feelgood levytti mielestäni parhaimman levynsä Chess Masters kotiviinin avulla. Suosin kappaletta You Gotta Help Me.
    Myös 29 Ways on kelpo ralli.

    Ikävää että The Fabulous Thunderbirdsien Tuff Enuff ei sovi minnekään, mitähän silläkin tekee?

    Nojaa, panen sen nojaamaan Eurythmicsien Thorn in My Side:en. Kinatkoot keskenään.

    Joo-o. Tämmönen mä oon oikeesti.

    VastaaPoista
  37. Minä muistan junamatkan, kun matkustin kotiin parin ensimmäisen alokasviikon jälkeen. Meitä oli kolme merivoimien alokasta ja kanssamme neljäntenä istui maavoimien alikersantti, jonka joku tunsi. Alikersantti tuntui alokasvaiheen alussa vielä herra isoherralta. Sitten siinä joku vanhempi rouva meni ohitse, katsoi meitä ihastuneena ja sanoi: "Ai, täällä on kolme herrasmiestä!" - Silloin minä ajattelin: "VAU!"

    Herrasmiehiä olimme tietysti. Myöhemmin laivamme oli Turun satamassa kuivatelakalla, kun sitä huollettiin. Asuimme normaalisti laivassa, mutta ruokaa siellä ei voinut valmistaa, joten kävime syömässä Heikkilän kasarmilla. Päällikkö, komentajakapteeni K, sanoi peräkannen aamupuhuttelussa hieman uhkaavalla äänellä: "Sieltä kasarmilta soitti joku ruokalan vääpeli ja sanoi, että olette käyttäytyneet huonosti!" - Sitten K katsoi meitä tuimasti ja jatkoi: "Minä sanoin sille ruokalan esimiehelle: KUULKAAS VÄÄPELI, meidän miehet eivät koskaan käyttäydy huonosti!"

    Siitä sai sekin väpä, mitä ansaitsi, mutta kyllä me sinne ruokalaan menimme vapaata sekavammassa muodossa, kavaijin napit auki ja kädet taskuissa.

    Musiikista minulle ei tule mieleen kuin tämä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Merivoimien matruusi vastaa maavoimien majuria.

      Sedät (evl 3 kpl) sanoivat että kyllä se ylimatruusi on. Vaikka vähän reservissä...

      Poista
  38. Minä taas suositan teille lämpimästi tätä kappaletta viikon avajaisiksi. Mukavaa viikon alkua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, kyllä, mutta silloin aikoinaan Yleisradio soitti aina Ankkurit ylös,kun merivoimista kotiutui varusmiehiä. - Mutta sinä aamuna, kun juhla koitti, ei soittanut. Liisa Lääverille, aamun juontajalle olin vihainen monta vuotta.

      Poista
    2. Ankkurit ylös soitettiin joskus muinoin radiossa varsin usein. Nimi on jäänyt mieleen juuri sieltä. Se taisi olla jopa Lauantain toivotuissa levyissä siellä alkupuolella. Ohjelmassahan soitettiin ensin jotain vähän hartaampaa toivottua, sitten siirryttiin ehkä klassishenkiseen toivottuun, sitten johonkin puolikevyeen, sitten kevyeen ja lopuksi pantiin ranttaliksi kunnon humpalla tai Elviksen rokilla.

      Poista
    3. Rokkari käveli rautakauppaan. Mitä hän sanoi kauppiaalle?

      Paa pappa ripa.

      Poista
    4. Iikka Hallantie (Malmi, Malm)22 elokuuta, 2016 15:24

      Nii joo. Mut joo!

      Tiäksä, Jori Malmsten. Ne veti aina stygen loppuun vaik joskus kimmokkeet vislas perätäkillä.

      Poista
    5. Molli-Jorilta yksi suosikeistani on tämä, Kaunista valhetta oleva kappale. Jorin oma sävellys. - Ai niin, Jori oli muuten laivaston miehiä.

      Poista
    6. Laivastosta vielä sen verran, että olin siellä kun elokuva Upseeri ja herrasmies valmistui ja oli suursuosikki. Buffy St. Marie teki siihen Oscarin voittaneen musiikin. - Me laivaston alikersantit keksimme itsestämme: Upseeri ja herrasmies, aliupseeri ja sika!

      Poista
    7. A.Aimoa,Baddingin suosikkilaulajaa, minä joskus ihmettelin. Väärässä epäilyissäni olin, kaunis on luoksesi kaipuu, sopii tuon linkkaamani Jorin laulun seuraksi.

      Poista
  39. Eiku ikut ei kilahda, miss Moneypenny on nyt vaan niin kiltti ja kuuntelis jooko? sen She's Tough.

    Suurkiitokset.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. She? The corvette Karjala. What did You think...

      Poista
  40. Laita tähän lempikappaleeni, aikaisemminkin olen sen linkannut. Chatmosen Sami kysyy: "Kuis kauan?"

    VastaaPoista
  41. Yleistä hämmminkiä ja oudoksuntaa ovat aiheuttaneet vastaanottokeskuksissa tapahtuneet uhka- ja vaaratilanteet, jopa joukkotappelut.

    Miten tämä on mahdollista, hehän ovat yhtä, ja meidän hyvien puolella?

    Narsistisesta massamurhaajasta, Muammarista, pääsimme onneksemme eroon, emmehän ole samanlaisia, emmekä kannattajiaan. - Mukavasti ne kuitenkin hakkasivat sitä päähän, ennenkuin ampuivat. Olis sille tietysti pitänyt vielä kiehuvaa vettä päähän kaataa ja kuoria ihoa puukolla pois. Ja sitte,jos olisivat vielä päällään hyppineet, ja partaa repineet irti.

    Ihana arabikevät, ihana vapaus on koittanut ja luo paistettaan vielä pitkään.

    VastaaPoista
  42. Pahuudesta on yleisesti päästy eroon. Minä ihailin, kun Saddamia nöyryyttivät joillakin muka terveydellisten tutkimusten videoimisella. Kun äijä tapettiin, ennen hirttoa joku hyvä ihminen huusi hänelle kauheita solvauksia. - Parhaat hirtot ovat sellaisia, missä pää irtoaa. Valitettavaa meidän hyvien kannalta on, että Saddamilta ei, joiltain vähäisimmiltä apulaisiltaan toki sen teki.

    Vähän sellainen tekninen ongelma on, että Saddam ei niissä hirttovideoissa nöyrtynyt hyvien ihmisten edessä ollenkaan, vaan kuoli ylpeydellä. Muniin sitä olisi enemmän pitänyt potkia, että tieteellinen, hyvä, elämänkatsomus olisi korostunut.

    VastaaPoista
  43. Joko Suomessakin tapellaan? Ruotsissahan on hurjaa, autoja poltetaan, koulupaloja on ollut. 

    Tämän päivän ruotsalaisuutinen on kuitenkin se, miten muuan ruotsalaisprofessori lyttää Hesarissa Suomen tänä syksynä voimaan astuneen koulu-uudistuksen, jossa opetussuunnitelmat uusittiin samanlaisiksi kuin Ruotsissa, jossa koulu on suurissa vaikeuksissa. Opettajia ei saada kouluihin, joissa ei ole mitään järjestystä ja joiden oppimistulokset ovat katastrofaalisesti laskeneet. Miksi maailman paras koulu muuttaa systeemejään ja matkii Ruotsin huonompaa mallia, kysyy professori, joka ottaisi mieluusti Suomen vanhan koulusysteemin Ruotsiin. Voi suunnittelijoiden tyhmyyttä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tästä klikaten.

      Gouglessa tuo haku tietysti muuttuileepi,mutta nyt!

      Poista
    2. Hesarikin osaa joskus yllättää (ainakin itsensä). Nytkin se siis ihan vahingossa paljasti, että Malmössa poltetaan yli 300 autoa vuodessa. Tarkoitus kun oli vain iloita siitä, että tuhotyöt ovat vähentyneet muutaman vuoden takaisesta 600 poltetusta autosta.

      Herra jumala: jos vaikka Mansessa äärireppanat polttaisivat pari sataa autoa vuodessa, niin Hesari repisi siitä etusivun ja aukeaman juttuja ja vaatisi valtiovaltaa järeisiin toimiin ja tulitikkujen myyntikieltoa.

      Mutta kun se tapahtuu Malmössa, niin lehti ei ole viitsinyt siitä edes mainita meille uskollisille tilaajilleen, saati että nytkään kertoisi mikä taho niitä autoja siellä päivittäin polttelee ja tekisi syväluotaavia analyyseja asiasta. Ylestä nyt puhumattakaan.



      Poista
    3. Tämä Hesarin ja Ylen salailulinja on ilmeinen. Se on suoraan sanottuna ohjailua ja manipulaatiota, jonkalaisesta lähin esikuva meillä on itäisessä naapurissa. Valitettavasti.

      Yle tekee mielestäni Hesariakin suuremman virheen, sillä Yle on verovaroin maksettu yhteinen valtakunnallinen tiedotuskanava, jonka pitäisi jakaa autenttista tietoa mitään salaamatta ja kansaa valistamatta, miltään taholta tulleista käskyistä piittaamatta. Tässä kohdin on pakko kunnioittaa ranskalaista mediaa!

      Poista
  44. Ei pahuudesta eroon ole päästy. Päinvastoin. Nykyään on alettu myöntää se, että joku voi oikeasti olla paha, eikä vain "väärin ymmärretty reppana", joka paranee ymmärtämällä häntä.

    Minusta tappaja on aina paha, sellainen tappaja joka suunnittelee murhan eikä tapa itsepuolustukseksi tai sodassa ja ääriolosuhteissa. Sulkisin mielelläni psykopaatit loppuiäkseen umpivankilaan ilman lomia ja ainuttakaan päänsilitystä. Ei paha tarvitse rakkautta

    VastaaPoista
  45. Ihanteellinen koulutusjärjestelmä on sellainen, että kaikki me saamme älliämme paremman koulutuksen. Sellaisesta syntyy paljon hyviä asioita, mm. ihanaa tutkimusta.

    Niille, jotka sanovat, että taitavasti ja hyvin perustellut, tieteellisin lainauksin tehdyt, paskapuheet olisivat muka paskaa, sanon, että painukaa kyynikot helevettiin!

    VastaaPoista
  46. Hyvyys on toki termi,jota kaikki nykyään halveksivat, onhan se hihhuliuskovaisuuteen haiskahtavaa, eikä koske ollenkaan tieteellisen, oikean, totuuden hanhimarssia eteneviä.

    VastaaPoista
  47. Kaikki murhaajat eivät tietenkään luokittelujen mukaan ole psykopaatteja, saati narsisteja.

    Minä joka tapauksessa sulkisin ne mielelläni kellariin ja kaataisin päälleen sulaa lyijyä tai jotain. Lisäksi hakkaisin niitä niin, että ennen kuolemaansa olisivat sinisenmustia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh,huumorini on liian rumaa, - mää myönnän kaiken!

      Poista
    2. Eivät tietenkään kaikki murhaajat ole psykopaatteja, vaikka toisaalta suurin osa murhista ja vakavista rikoksista on psykopaattien tai luonnehäiriöisten tekemiä.

      Tutkimuksen mukaan nimittäin 50 - 75 % vangeista täyttää antisosiaalisen personaalisuushäiriön kriteerit ja vakavista rikoksista yli 50 % on psykopaattien tekemiä, henkirikoksen tekijöistä 30 %, sarjamurhaajista 90%. Lisäksi talousrikostuomiota suorittavilla vangeilla on usein psykopatiaa.

      (Lähteitä löytyy, annan kysyttäessä.)

      Poista
    3. Juu, olen minä noista lukenut ja Lauerman esityksiä kuunnellut. Mutta ketkä suurmiehistä täyttävät kekkosen lisäksi tyylipuhtaan narsistin määritelmän?

      Poista
    4. Ehkä se on totta, mitä alan asiantuntijaprofessori Keltikangas-Järvinen sanoo: Narsistin voi määritellä uhrikokemuksesta käsin.

      Ellei uhrikokemuksia siis ole - pelkkä vitutus ei riitä - ei taida olla narsistiakaan. Kekkosen narsismin voisi varmentaa parhaiten Sylvi, mutta hän ei ole julkaissut omia muistelmiaan. Tämä on minusta hieman kummallista, sillä Sylvi oli kirjailija. Arvelen hänen pitäneen päiväkirjaa. Sitä miten rehellisesti Sylvi mahdollisesti kirjoitti, en osaa sanoa. Hiljaisissa vesissä jne.

      Poista
    5. Miksi narsismin täytyy liittyä parisuhteeseen? Sylvi oli hentoisuudestaan huolimatta kerrotusti kotityranni, joka sanoi, missä kaappi oli. Linnanvouti Arimo Raeste sanoi kekkosen lisänneen hönkää ja olleen tyytyväinen, kun lähipiirinsä häntä hyvin äiteläästi, sanojaan säästelemättä, juhlissaan kehui.

      Poista
    6. Suomen kansaa kekkonen piti panttivankinaan, siinä olen Veikko Vennamon kanssa samaa mieltä.

      Poista
    7. Mediassa on Sylvi syyllistetty siitä, ettei enää antanut kekkoselle, jolla siksi oli aivan jumalaton määrä huoria. Ja ne huorat ovat vielä muistelmiaankin kirjoittaneet. Taisi joku niistä valtiollista valtaakin käyttää, ihan tosta vain noin, oho.

      Poista
    8. Miten niin parisuhteeseen? En minä niin sanonut. Yhtä hyvin se voi esiintyä vaikka äiti - tytärsuhteessa, kuten Karin Ernroothin kirjasta Vinoon varttunut tyttö ilmenee. Äiti oli etäinen ja kylmä narsisti, jota Adolf Ehrnrooth palvoi kuin kuningatarta. Tai nainenkin voi olla narsisti, kuten vaikka Ibsenin Hedda Gabler.

      Useimmiten vain narsismi taidetaan myöntää ja tunnustaa parisuhteessa. Ehkä se puhkeaa esille intiimissä suhteessa parhaiten.

      Poista
    9. Maarit ei kuitenkaan kekkoselta saanut, siitä olen varma. Urkki olisi alkanut itkeä ja huutaa äitiä.

      Poista
    10. Kekkosessa ongelmallista on se, että hänet tunnettiin perinpohjin jo 30-luvulla ja silti hän pystyi nousemaan ikuiseksi presidentiksi.

      Kekkosen kritiikitön palvontahan alkoi vasta 70-luvulla, jolloin hänen vastustajansa leimattiin mediassa epäilyttäviksi lurjuksiksi ja pelleiksi (hieman samoin kuin nyt hegemoniaa vastaan pullikoivat vihapuhujiksi ja rasisteiksi).

      Kukaanpa ei ole vielä huomannut, että Suomi oli taas kerran edelläkävijä: se mikä meillä tapahtui demokratialle jo 60- ja 70-luvuilla, tapahtuu vasta nyt muualla Euroopassa (ja tavallaan Venäjällä ja Kiinassakin).

      Poista
    11. Olisin tähän linkannut Veikko Lavin uran tuhonneen kappaleen, Mies Mekkonen, mutta se on juutuubista poistettu. Siinä kerrotaan juoposta Mekkosesta, jonka vaimo on pirttihirmu. Mies Mekkonen oli tietysti kekkonen.

      Poista
    12. Olisi se aika kauheaa ollut, jos Maarit olisi tosissaan yrittänyt. Presidentti olisi pillahtanut itkuun: "Äiti, äiti, täti pyllisti paljaalla pyllyllä!"

      Poista
  48. Autsista.

    Dr. Carol Williams panee jalalla koreasti the flight of the bumblebee. Joku ihme kirkko, jossain kumman maassa. Onneks ei meidän lentokoneen perällä, vois muuten tulla sotkua ku pääsis tuhka putoon sikarista.

    Mmm... syökää sipulia? Se on hyvääh! Ja keiton saapi siitä aivan oivan.

    Millä ne sotasairaalan lattiat pestiin?

    ".. ja siinä vissiin meloskellaan kanootilla."

    Sanoisin että madeiraa. Mutta jätän leuan tupastumaan.

    VastaaPoista
  49. Elekeepä kinakko.24 elokuuta, 2016 03:23

    Harkitusti tapettu on btw murhattu että termiikit kohilleen senki termiitit. Siitä saa sitte sitä hyvän miehen lisää, oikeuslaitos laittelee.

    Minä oon pyrkiny, eiku ikäänkuin pahaksi päässy juu. Mutta minä oonki siinä hyvä. On vaikee olla nöyrä kun on näinkin täydellinen!

    Mitä? En oo mitään töitä tehny ikinä. Enkä meinaa tehä. Ja sen huomaa. Angorakissoja rupeen koht'sillää jalostelemaan, näin uskon...

    Työangorakissoja, ei ravi- tai ratsu-. Talviseen maisemaan tarvitaan. Jonkun sekin on tehtävä, en minä ole sitä sen kummemmin osannut miettiä että miksi minä sen työn ossaan. Kantakirjametsätyökissakonsulentti Hollænder. Minkä läänin? Koko maailman tietysti, älkää nyt olko noin ahdasmielisiä. Hyvänen aika...

    "No women, no children."
    Leon. The professional.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä termit kohdillaan on: tappaa voi äkkipikaistuksissaan, murhata suunnitellusti.

      Nöyryys tekee ihmiselle hyvää, vaikka toki sen tulee olla luontaista. Meitä on viimeiset vuosikymmenet - tai puoli vuosisataa - kasvatettu pois nöyryydestä ja herranpelosta, mikä kantaa nyt hedelmää. Kukin voi tykönään arvioida, oppiko työmies, kun käskettiin ja mitä oppi.

      Poista
  50. Minua on aika lailla naurattanut kaikki keskustelu Yhdysvaltain presidentinvaaleista. Hulluhan se Trump on, mutta Hillary ei ole juurikaan parempi.

    Ja se mikä minua on naurattanut on, että täällä Suomessahan se ratkaistaan, kenestä tulee Amerikan Yhdysvaltojen seuraava presidentti, amerikkalaiset junttiäänestäjät pitäkööt turpansa kiinni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitää valita pienempi paha, eli Hillary. Karmea teennäinen ja tekopyhä nainen. En ymmärrä, miksi suomalainen ihailee kaikkea, mikä tulee Amerikasta.

      Jos maailman johtava maa tai tuottaa kaksi noin hirveää presidenttiehdokasta, niin ---. En keksi sanoja!

      Poista
    2. Mutta emehän me slaavisuuntautuneet suomalaiset lainkaan ihaile Ämöriikkaa. Kaikki kepulaiset odottavat kieli pitkällä Venäjän kaupan virkoamista. Ja hyvä olisi vielä, jos tulisi joku kekkonen, että paskaakin voisi sinne viedä hyvällä hinnalla.

      Poista
    3. Joltain ilmaiskanavalta on tullut sellainen ohjelma, jossa kuvataan ämöriikkalaisia pelastautujia. He varautuvat todellisiin tai kuviteltuihin uhkiin. Ruokaa on varastossa ainakin vuoden ajaksi ja aseita niin, että pienen valtion vallankaappauksen niillä tekisi. Silloin meinasin hirnua itseni hengiltä, kun yhdessä jaksossa ollut amerikan batman varautui hetkeen, jolloin hallituksensa alkaa tappamaan kansalaisiaan.

      Poista
  51. Raamattu tosin sanoo, että,joka sanoo 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.

    Noh,lämmintä siellä ainakin on,toisin kuin täällä ryssän helvetissä. - Ja kyllä minä niitä hiiliä lapioin ahkerammin kuin Sauli Niinistö tai arkkipiispa Mäkinen.

    VastaaPoista
  52. Naapurissa asuvalla broidillani kävin näin aamutuimaan. Yhdessä nauroimme menneisyyden muistoja. Isoäitipuoleni Adolf oli melkoinen auktoriteetti ja kansakoulunopettaja. Kaikkein nuorin veljistäni, silloin reilusti alle kymmenen, hermostui totaalisesti, kun Adolf antoi enemmän rahaa hieman vanhemmalle broidilleni kuin hänelle. Heitteli kiviä, pärryytti ja huusi: "hypi akka, hypi!" - Akka oikeasti hyppi ja oli kauhuuissaan. Silloin se oli suuri häpeä, mutta nyt minulla melkein kyyneleet valuvat naurusta, kun muistelen.

    Adolfille, isoäitipuolelleni ja kansakoulunopettajalle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen suurperheestä kotoisin, minulla oli viisi broidia, yksi on jo kuollut, sekä yksi sisko.

      Adolf oli maanviljelysperheestä jostain vitun Rengosta. Vittu, että se nöyryytti, kun pikkujätkänä piti jokaista niitä perunoiden seipäille laittajia erikseen tervehtiä, se ei riittänyt, että sanoin ujosti päivää kaikille yhtä aikaa. - YÄK, hitleri, YÄK.

      Poista
    2. Minä olen nyt viikon pakkolomalla, olen painanut duunia niin, että kieltämättä välillä jo heikotti. Nukuin suurimman osan eilistä päivää ja sitten yölläkin muutaman tunnin.

      Poista
    3. Pakkoloma kuulostaa hyvältä, ellei se ole palkaton. Koetahan relata. Ylös, ulos ja lenkille, vai miten se meni.

      Poista
    4. Pakkoloma on palkatonta, mutta paskaako siitä. Rahaa pitää olla vain sen verran, että kaljaa riittää, ruokaakin vähän.

      Poista