4.12.2018

Olemmeko oikeasti rasisteja ja nationalisteja?




Juhla-aika lähestyy. Ensin itsenäisyyspäivä, sitten joulu. Tänään postitin jo yhden joululahjan Saksaan.

Sisko toivoi Suomen pöytälippua, ja löysinkin sellaisen eräästä lipputehtaasta. Lippuja ei näy myynnissä markettien hyllyillä edes itsenäisyyskynttilöiden vierestä.

Lähetyksessä oli pieni marmorijalusta, metallitanko ja kangaslippu, 15 euroa. Lähetyskulut Aitoosta minulle 15 euroa, ja minulta Saksaan 19 euroa. 15 euron lipulle tulee näin hintaa 50 euroa, kiitos Posti Group Oyj:n.

Samalla kun postimaksut nousevat, posti vähentää väkeään, sulkee konttoreita ja vie toimipisteen marketin nurkkaan, jossa marketin kassahenkilö palvelee kun ehtii. Säästöä täytyy tulla melkoisesti. Sipilänkö syy?

Eletään muutenkin kummallisia aikoja. Poliisi varoittaa tänään uutisen mukaan erityisesti nuoria tyttöjä ja nuorten vanhempia sosiaalisessa mediassa pyörivistä ulkomaalaistaustaisista miehistä, jotka yrittävät ottaa kontaktia alaikäisiin tyttöihin.

”Karu fakta on se, että yhdeksän ihmistä on nyt kiinni tällaisten epäilyjen vuoksi”, Oulun poliisi sanoo Helsingin Sanomissa. Selvennän: yhdellä paikkakunnalla yhdeksän eri miestä yhden nuoren tytön, alaikäisen, hyväksikäyttäjinä ja käsittäkseni myös raiskaajana. Onko tässä koko luku? Mitä tästä pitää ajatella?

Meille on kerrottu, että mitään raiskuita ei ole ollut ja että vika on  meissä, Euroopan  rasistisimmassa kansassa. Kyllähän kaikki tietävät Suomen murhaluvut ja  ahdistelijat, Aku Louhimiehen, Tomi Metsäkedon ja uusimpana tulokkaana Aku Hirviniemen. On parasta pitää mölyt mahassa ja korjata omaa käytöstä suvaitsevaan suuntaan.

Nyt onkin varmaan niin, että Helsingin Sanomat on Euroopan rasistisin lehti, kun se solvaa ulkomaalaistaustaisia. Vähemmistövaltuutettu antaa kohta lausunnon, ja poliisin ja Helsingin Sanomien toimista tehdään tutkintapyyntö ja kanteluita.

Lausunpa lopuksi vielä hämmennykseni siitä, että tunnen syyllisyyttä tämän kirjoitukseni johdosta.  Saako enää tuntea harrasta mieltä itsenäisyyspäivänä, etenkin jos se koskettaa syvästi mieltä? Saako vihata vieraan kulttuurin hirvittävyyksiä, ellei oma maa ole virheetön? Mikä se nationalisti oikein on? Ja kuka? Onko nationalistinen teko lähettää Suomen lippu ulkomailla asuvalle perheenjäsenelle, joka kaipaa jouluisin kotimaahan? Olisiko parempi lähettää vaikka EU:n lippu tai jonkin arabimaan? Onko rasismia arvottaa omaa kulttuuria vierasta kulttuuria paremmaksi, jos vieraissa on vaikkapa ihmisarvo pielessä? Pitäisikö kulttuurirelativismi ottaa koulun oppiaineeksi?

(Valokuva Iines 25.11.2018)

132 kommenttia:

  1. Luin juuri, että kolmekymmentä ihmistä saa syytteen pappi Marjaana Toiviaisen kunnian loukkaamisesta. Kunnia siis on. Minä erosin kirkosta hänen vuokseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Herra mun vereni! Itsehän hän antoi aihetta käyttäytymällä kuin — no nyt en sano enempää. Jokin vastuu on hänelläkin, vaikka ihmisen arvoa ei saakaan loukata. Hänhän esti ja haittasi poliisin työtä. Poliisi toimi moitteettomasti.

      Poista
    2. Minun vaarini ei kaatunut jatkosodassa sen vuoksi, että loukattu saa syyttää itseään "saat mitä tilaat" -tyylillä.

      Poista
    3. Eiköhän vaarisi kaatunut kodin ja isänmaan puolesta, niin kuin moni muukin suomalainen mies, ja lottakin.

      Ihmisarvo on tietysti rikkomaton, tai sen pitäisi olla. Minä en hyväksy Toiviaisen ihmisarvon loukkaamista sillä, että sanon hänelläkin olevan vastuu omasta käyttäytymisestään. On selvää, että toisten työnteon estäminen ja hyvin erikoinen käytös voi herättää monenlaisia aggressioita muutoinkin herkässä tilanteessa.

      Poista
    4. Jaa että sinäkö tunsit vaarini?

      Poista
    5. Jos vaari oli lapsenlapsensa kaltainen, niin hänet vietiin rintamalle väkisin ja hän päätti päivänsä yrittäessään loikata vihollisen puolelle päivänkakkara kädessään.

      Toivon ja uskon tietysti, että Iines on oikeassa ja vika on jälkipolvessa.

      Poista
    6. Marjaana Toiviainen selvisi häiriköinneistään ilman rangaistusta saaden kyllä tuomiokapitulin moitteet. Vaan tosin kävi vihreiden Aino Pennasen. Tuoreen tiedon mukaan Aino Pennasta syytetään haitanteosta virkamiehelle ja ilmailurikkomuksesta.

      Aivan oikein, syyte vastaa yleistä oikeustajua. Eihän yhteiskunta voi toimia anarkialla. Toivottavasti ei edes itsenäisyyspäivänä.

      Poista
    7. Tapsa! Vaari taisteli talvisodan Summassa. Vedä siitä. Pisteesi taas nousivat.

      Poista
    8. Tapsan kynäilystä huokuu porvarin isänmaallisuus näin itsenäisyyspäivänaattona. Sankarivainajien, veteraanien, sotaleskien ja -orpojen asia korostuu kusimulkun suussa.

      PS. Emännälle tiedoksi: Otan tästä kuvakaappauksen, niin että poista huviksesi.

      Poista
    9. Tämä kommentti typeryydessään kertoo jotakin vain sinusta, ei Tapsasta.

      Poista
    10. Sodassa pyrittiin estämään venäläisten tulo maahamme. Nyt heitä on muuttanut runsaasti maahamme ihan laillisesti. Ja tulijoiden virta ei tyrehdy, sisäpoliittinen tilanne Venäjällä on nyt senkaltainen. Nyt emme häädä heitä pois vaan annamme tulla. Ajat ovat ihan toiset.

      Tiedoksi tämäkin:

      Suomessa asuu ulkomaiden kansalaisia 243.639 (vuoden 2016 tieto). Seuraavien maiden: Viro 51.499,Venäjä 30.970,Irak 9.813, Kiina 8.480, Ruotsi 8.040, Somalia 7.018, Thaimaa 7.487 ja Intia 5.016. Muita (alle 5000) loput.

      Poista
    11. Mankemang - kun luet kommenttini tarkemmin, huomaat etten suinkaan uskonut sinua, vaan tiesin että yrität vaan ajaa omaa poliittista agendaasi vaarisi kunnialla. Häpeäisit.

      Eiköhän vaarisi kaatunut siksi, etteivät muukalaiset raiskaisi joukolla Oulussa alaikäisiä. Kiitän häntä siitä, sillä siellä minun äitinikin pikkutyttönä siihen aikaan asui.

      Mutta hyvää itsenäisyyspäivää sinullekin.

      Poista
    12. Anonyymi, eiköhän sodassa pyritty estämään venäläisten hyökkäys - ei tulo - maahamme?

      Tiedoksi? Miksi ihmeessä? Arveletko, että tietosi ovat yllätys? Nuohan ovat suoraan Tilastokeskuksen sivuilta, kaikkien luettavissa.

      Poista
    13. Tieto antaa suhteellisuudentajua, mittakaavaa. Se näyttää koko kuvan, ja jotkut ilahtuvat toiset närkästyvät, varsinkin jos tieto haittaa omaa tihrustelua.

      12-vuotias tyttö pahoinpideltiin tajuttomaksi itsenäisyyspäivänänä Forssassa. Tekijöinä 5-6 suomalaista poikaa. Ohikulkijat eivät auttaneet, isä järkyttyi. Suomalaisuutta, josta en ole ylpeä. Väkivalta ja välinpitämättömyys.

      Poista
  2. Täydennän sen verran tekstiäni, että Oulussa raiskattuja alaikäisiä tyttöjä onkin useita uusimman tiedon (uutiset Mtv klo 19.00).

    VastaaPoista
  3. Viha tuntuu olevan päivän sana: vihapuhe, viharikokset. Olisiko syytä kysyä, millainen tunne viha on ja mistä viha syntyy?

    Maailmassa asiat tapahtuvat harvoin yksisuuntaisesti ja ilman syytä. Ihmiset reagoivat erinäisiin asioihin, oman kulttuuritaustansa mukaisesti.

    Suomalaisissa on ilman muuta rasisteja, mutta kaikki eivät ole rasisteja - ei voida siis sanoa: "Suomalaiset ovat rasisteja." Nationalisminkin voi määritellä monella tapaa, ei ainoastaan negatiivisesti.

    Ei voida myöskään sanoa: Kaikki maahantulijat ovat rikollisia tai huijareita. Silti voidaan sanoa, että maahantulijoiden - siirtolaisten, turvapaikanhakijoiden, pakolaisten jne. - joukossa on rikollisia ja huijareita, aivan samaan tapaan kuin suomalaisissa on rasisteja.

    Näitä asioita ei voi hirveän pitkälle selvittää pelkän asiayhteyksistä irrallaan olevan kielen ja puhtaiden määritelmien tasolla. Siellä missä jokin ilmiö alkaa syntyä, pitäisi käytännön toimien ja pelisääntöjen olla sellaiset, ettei monenlainen rasismi (ei ainoastaan suomalaisten rasismi), erilaiset viharikokset ja seksuaalirikokset (esimerkiksi nämä) saisi kasvualaa.

    Suomesta turvaa hakeneet mieshenkilöt ovat valitettavasti olleet yliedustettuina poliisin seksuaalirikostilastoissa, jos verrataan esimerkiksi kantasuomalaisten ja ulkomaalaistaustaisten prosentuaalista edustusta vakavissa seksuaalirikoksissa. Ulkomaalaiset edustavat monia kansallisuuksia, joskaan hajonta ei ole hirveän iso: tekijät ovat pääosin Lähi-idän ja Afrikan tietyistä maista ja lähtöalueiden kulttuuritausta on yksi yhdistävä tekijä.

    Näille asioille pitää tehdä jotain: tarkkuutta ja ennakoivia toimia päätöksissä, riittävän kovia rangaistustoimia ja karkottamisia.

    Ei ole turvapaikanhakijoidenkaan etu, jos tilastoissa on ulkomaalaistaustaisten ihmisten yliedustus. Se ei ole kenenkään etu, vaan rasismin ja muukalaisvastaisuuden kierrokset vain kasvavat.

    Näistä asioista on ikävä keskustella, se on selvä. On paljon kotoperäisiäkin ongelmia. Se kuitenkin on varmaa, että vihaa saavat päälleen liian monet ihmiset ja vielä pitkän aikaa, jos alaikäisiin tyttöihin ja miksei myös täysikäisiin naisiin kohdistuvia vakavia rikoksia saada kitkettyä pois.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä on tolkun ihmisen mielipide, allekirjoitan suunnilleen kaiken.

      Poista
    2. Hyvä ja rakentava puheenvuoro, joka ei sivalla ketään ja jossa pyritään kuromaan ristiitojen repimiä kuiluja umpeen. Kunpa tällaista puhetta kuulisi tai saisi lukea yhä enemmän.

      Ihmiset kunkin kulttuurin sisällä ovat yksilöitä, mutta heillä on yhteinen kulttuuri, josta väkisinkin ammentavat ja joka säätelee heidän käyttäytymistään uudessakin kulttuurissa.

      Esimerkiksi Angolassa, josta osa Oulun lapsiraiskaajista on, on valtava määrä rikollisuutta, köyhyyttä ja huonot olot. Lähes puolet Angolan asukkaista harjoittaa uskontonaan animismia, joka on luonnonkansojen muinainen sielu-uskoon pohjaava uskonjärjestelmä. Elinajan odote on vain 54 vuotta ja lapsikuolleisuus suurta.

      Mielestäni kulttuurirelativismi on silti huono ratkaisu rikostapauksissa. Meillä on oma lainsäädäntö, jota mikään selitys ei voi ohittaa. Panostaisin kovasti tulijoiden koulutukseen, en niin, että selvittäisin vain kaikki ne paikat ja tavat, joista hän saa tukea, vaan myös ne velvollisuudet ja lait, joita tulee noudattaa. Kielikoulutus olisi myös tulijoiden oma etu, jonka tulisi olla kaikille, myös miesten kotivaimoille, edellytys tukien saannille. Tulos tai ulos.

      Poista
    3. "Kunpa tällaista puhetta kuulisi tai saisi lukea yhä enemmän."

      Ehkei tässä blogissa kuitenkaan.

      Poista
    4. Tämä puolestaan on mulkun ihmisen mielipide.

      Poista
  4. Juuri luin lehdestä toisestakin oululaistapauksesta.

    Nimittäin ulkomaalaistaustaisten matkustajien epäillään yrittäneen suistaa linja-auton tieltä tai vaikuttaa muuten sen kulkuun kahdella eri paikkakunnalla tällä viikolla. Ouluun matkaavassa bussissa ja toinen tapaus tässä lähellä, Loimaalla. Kas kun näitä nyt riittää.

    VastaaPoista
  5. Olen nyt hyvin huomannut kuinka tässä loukossa kunnioitetaan ihmistä.

    VastaaPoista
  6. En jaksa ajatella nykyisin mitään maahanmuuttajiin liittyvää. Mielipiteeni asiaan on imaissut hiljaisuuden musta-aukko. Kansamme demokraattisesti valitsemat päättäjät päättäkööt mitä päättävät. Ja täydelliset ihmiset rakastakoot ja kunnioittakoot kaikkia ja kaikkea, jopa Hitlerillä ja Stalinilla on tämän siis aikamme kauniin ja suloisen tasa-arvoisen ja ihmisoikeusia ajavan nuorisomme kunnioitus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minua kyllä kiinnostavat ilmiöt, asiat, joita yhteiskunnassa kulloinkin liikkuu. Osittain se on perua ammatista. Äidinkielen opettajan tuli olla aina tietoinen kaikesta yhteiskunnassa tapahtuvasta, sillä tämä asiakenttä kuului aineen opetussisältöihin. Sieltä se jäi.

      Kiinnostavinta ovat syyt ja seuraukset, ei varsinainen pöhinä. Koko kuva oli hyvä nähdä, iso kuva, niin kuin nyt sanotaan.

      Kaikkein mielenkiintoisinta on nähdä se, miten asiat ja ilmiöt otetaan yhteiskunnassa vastaan, miten lehdistö ottaa ne, miten muu media ja some. Ja miten se välittää tapahtuneen ja mitä se kenties ei välitä. Kaikella on merkitystä.

      Poista
    2. - Etteivät vaan, Leonoora, päättäjämme ole salassa monisukupuolisia seksimaanikoita munapussihousuineen?

      Poista
    3. Voisivat hyvinkin olla. Jopa lapsipornosta nauttivia. Jos sinua loukkaa jokin aiheeseen liittyvä, niin minuakin, koska nousen heti vastarintaan jos huomaan, että minua yritetään kusettaa ja aivopestä hyväksymään jotakin mitä en vaan kerta kaikkiaan voi.

      Poista
  7. ...Helisevä vaski ja kilisevä kulkunen...Olisihan se loistavaa ja toivoa antavaa todella tuntea ja nähdä, että nuorisomme olisi sisäistänyt kehoituksen; rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Siis aidosti ja syvällisesti. Että tunnetasolla olisi opittu tuntemaan aitoa lähimmäisen rakkautta, eikä vain peukuteta matkija-apinoina facebookissa kommenttivirran mukana ja olla niin helavatan ihmioikeustaistelijoita ja tasa-arvoanarkisteja.
    Etupenkissä kirkoissakin suurimpien aneiden - almujen antajat istuivat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen istunut isommissa kirkoissa, mitä sinä olet nähnytkään.

      Poista
    2. Suurin kirkko missä minä olen ollut, ulottui avaruuten. Tai oikeastaan vielä kauemmaksi: Tähtitaivas oli sen kattona mutta se laajeni koko ajan... kuin jokin elävä organismi. Ja tästäpä elämyksestä pääsen lempiaiheeseeni: uskonto vs. luonnontiede.

      Luin nimitäin lehdestä että edesmenneen fyysikon Albert Einsteinin kirjeestä, jossa hän epäilee Jumalan olemassaoloa, on maksettu huippuhinta, 2,89 miljoonaa $. Kirje oli lähetetty saksalaiselle filosofille Eric Gutkindille vuonna 1954. Siinä Albert-vainaa kirjoitti mm. että "Jumala sanana on minulle ainoastaan ihmisen heikkouden ilmentymä ja tuote. Raamattu taas on kokoelma kunnioitettavia mutta varsin primitiivisiä legendoja. - Siteeraan Einsteinia - en siksi että hän suuri auktoriteetti on/olisi, vaan siksi, että tuo on ytimekkäästi sanottu. Ja lyhyesti. Koska... miksi ihmisten avuttomuutta (= tyhmyyttä) tämän pitemmin pitäisi todistella?

      Poista
  8. Fantastista, upeeta Mankemang! Monessa maailman suurimmiksi mainituissa on minunkin tullut pistäydyttyä, mutta kenties ne suurimmat mitä sinä olet kokenut, ovat minulta vielä näkemättä ja kokematta. Hyvää yötä!

    VastaaPoista
  9. Kyllä se kaikkein suurin ja mahtavin kirkko on se, jossa on taivas yläpuolella ja paljas maa jalkojen alla. Siellä riittää paikkoja kaikille.

    Suuruus on toisarvoista kirkoissa. Tärkeintä on pauhaavat urut, mosaiikki-ikkunat ja hyvänlainen hautausmaa. Nämä riittävät pyhyyden kokemukseen.

    Minua surettaa se, ettei nykyihminen näytä tuntevan enää pyhyyttä, hartautta ja nöyryyttä minkään edessä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaikista käymistäni pyhätöistä tämä on kaunein. Pyhälle Pietarille omistettu keskiaikainen kirkko Untamalassa.

      Poista
    2. "Metsä kirkkoni olla saa"- samaa mieltä Iines.

      Poista
  10. Hyvin kelpaa tarkoitukseensa. Puukirkot ovat kohta harvinaisia rakennustaiteen helmiä.
    Vakuuttaako ylipäätään yksinkertainen ja vaatimaton hengenpyhättö ilman kullan ja hopean säihkettä kaikki Jumalan olemassaoloa epäilevätkin? Eikös kaikki turhuudet karsinut Jumalan huone pikemminkin ahdista ja herätä syyllisyyden tunteita, kuin vakuuta hyvyydestä, taivaan yltäkylläisyydestä ja anteeksiannosta. Suuret kymmeniä vuosia rakennetut palatsikirkot, joissa kultaiset kynttilänjalat, ehtoollismaljat ja loilottavat papit häikäisevine hameineen sun muut krumeluureineen luovat taivaallista loistetta savuavien kynttilöiden ja suitsukkeiden kera, joten eivätkö ne varmimmin saa köyhänkin silmät loistamaan ja toivomaan pääsyä taivaan kultakaupunkiin. Miksi kirkot ylipäätään pitää olla prameita ja kalleuksia täynnä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirkot ovat rikkaita laitoksia. Kirkollisverokin on melkoinen, enkä oikein tiedä, mistä maksan useita satoja euroja vuodessa. Kun tuloverokin vie kolmanneksen tuloista, olen monesti ajatellut erota kirkosta.

      Minä en ole iloinen veronmaksaja, mielestäni vähempi riittäisi. Ei ole mikään kunnia kuulua maailman kärkikolmikkoon veronmaksussa. On muitakin pieniä maita, joissa tavallista kansalaista ei veroteta näin ankarasti. Kauhulla ajattelen tulevaa Rinteen hallitusta, jonka on pakko nostaa keskituloisten veroja, jos aikoo panna ranttaliksi, niin kuin näyttää.

      Poista
    2. Niin, tämä Sipilän porvarihallitus on paljon inhimillisempi, se rokottaa vain köyhiä. Meidät keskituloiset (ja muutenkin keskinkertaiset) ihmiset se päästää pelkästään pahasta. Kuten Jessekin jossain (jae 21, 1 Kun 8:10-13, Ps 97 ja Matt 5:33-37), sanoi: "Ken köyhältä varastaa, hän Jumalalle lainaa", - Ja tämähän on totuus joka ei sula edes saunassa.

      Poista
    3. Voi sen noinkin nähdä. Vaan kyllä minä uskallan sanoa, että Sipilän hallitus rokottaa kaikkia, sillä monet leikkaukset koskevat yhtä lailla keskituloisia. Esimerkiksi koulutusleikkausten myötä opettajat ovat menettäneet virkojaan, tunteja eli palkkaansa. Kuvaavaa on se, että esimerkiksi minun entistä virkaani ei täytetä enää, vaan ne tunnit on jaettu pois, halukkaille sivutoimisille, useimmiten epäpäteville. Lisäksi meikäläisen veroprosentti nousi, vaikka tulot ovat samat. - En nimittäisi opettajia köyhiksi.

      Poista
    4. En minäkään. En edes henkisesti. Päinvastoin.

      Poista
  11. Vesa Haapala kysyy: Viha tuntuu olevan päivän sana: vihapuhe, viharikokset. Olisiko syytä kysyä, millainen tunne viha on ja mistä viha syntyy?
    Olisiko täällä joitakin vastauksia: https://www.mielenterveysseura.fi/fi/mielenterveys/itsetuntemus/tunteet/viha

    Hyvää Itsenäisyyspäivää Kaikille Tasapuolisesti!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vihapuhe-termin käytössä on paljon älyllistä epärehellisyyttä. Siksi tahdotaan käsittää vain etnisiin henkilöihin ja muihin vähemmistöryhmiin osoitettu vihapuhe.

      Kyllä minusta tulisi rehellisesti myöntää se, että kaikki mihin tahansa ryhmiin kohdistettu aggressiivinen kielenkäyttö - esimerkiksi anarkistien ja äärisuvaitsevaiston vihapuhe - on oikeasti vihapuhetta.

      Oli miten oli, minusta "vihapuhetta" ei tule erikseen kieltää. Se johtaa vaaralliselle alueelle. Meillä on jo laki, joka asettaa herjauksen ja solvauksen tuomittavaksi. Niiden perusteella voidaan nostaa syyte perusteettomista herjauksista.

      Poista
    2. Vihapuhe-termin käytössä ei yhtään sen enempää älyllistä epärehellisyyttä ole kuin minkään muunkaan termin käytössä. Kaikkia sanoja voi käyttää ketä tahansa kohtaan väärin, se siitä. Mutta kun johdonmukaisesti loukataan ja solvaan ja epäinhimillistetään jokin ihmisryhmä, kuten esim. juutalaiset natsisaksassa, tai mustalaiset Suomessa (???), kyse on vakavammasta asiasta kuin "kunnialoukkauksesta". - Ei minua noiden perussuomalaisten liepeisiin pesiytyneet idiootit häiritse yhtään, siinähän aukovat kitusiaan ja puhuvat paskaa... Vaaralliseksi asian tekee se että ns. tolkun ihmiset tottuvat tuohon puheparteen, siitä tulee normi. Silloin voi sanoa hyvästit kaikelle järkevälle keskustelulle. - Heh, kävin kerran rengasmatkalla lukemassa Netin ns. "Keskustelupalstoja"... vittu, oli kuin olisi tullut johonkin mielisairaalaan, oli niin ihme käsityksiä ihmisillä asioista. Tai pelleilikö ne? trollejako ne kaikki oli? Emmä ymmärrä. Mutta en kyllä enää ikinä, ainakaan selvinpäin, Someen enää mene!

      Poista
    3. En minä ole puhunut kunnianloukkauksista varmaan koskaan, vaan solvauksista ja herjauksista, joita varten meillä on jo lakipykälät. Niitä käytettäköön. En oikein edes tiedä, mitä se kunnia on eikä se kiinnosta minua.

      Tarkoitan sitä, että joku suvaitsevainen saattaa kevyesti suoltaa itse suustaan vihapuhetta tuomitessaan muita, vaikkapa persuja. Hän katsoo ilmeisesti, että vihapuhetta voi harjoittaa vain tietyistä ryhmistä, ei kaikista. Minusta Suomen persuihin kohdistuu enemmän vihapuhetta kuin vaikkapa maahanmuuttajiin. Luulisin, en tiedä, että suurin osa persuista on tavallisia lainkuuliaisia kansalaisia, jotka eivät halua tappaa mustaa miestä.

      ”Linnan juhlissa menestyjät esittelevät itseään ja menestystään pärjääjille, joiden haaveena on joskus päästä mukaan juhliin, sekä syrjäytetyille, jotta nämä tuntisivat itsensä entistä enemmän syrjäytetyiksi.”


      Poista
    4. Tuohon ylle tuli lainaus eräästä blogista. Piti puhua siitäkin.

      Tuo henkilö halveksii minusta pientä kutsuttujen vähemmistöryhmää, panee heidän suuhunsa sanoja, jotka on tempaissut täysin hatustaan kuin taikuri kaniinin. Hän väittää, että linnaan kutsuttujen motiivina on kateuden herättäminen muissa ja köyhille hähättely.

      Minusta tuo lause kertoo enemmän sanojastaan (Sakari Timonen) kuin kohteista, joita hän suomii. Miten hän voisi tuntea toisten ajatukset? Minusta hän vihapuhuu.

      Poista
    5. Joo, mää tavallaan vähän tarkoituksellisesti kärjistän sanomisiani, eli siis... provosoin. Jos minä nimittäin AIVAN OIKEASTI sanoisin mitä ajattelen, sanoisin: samantekevää. Mua itseasiassa pelottaa tai ei pelota mutta vituttaa se että niin hirveen moni asia minulle nykyisin on samantekevä. Miks mun pitäisi siitä hiiltyä, tai ottaa pultit, että ihmiset tekevät (minun mielestäni!) itsestään pellejä? Tai että ihmiset äänestävät omia (objektiivisia!) etujaan vastaan, höh? Siinähän äänestävät. Mikä minä olen kenellekään sanomaan mitään, tai ainakaa sitä, että hän (edelleen mielestäni!) on idiootti? Siinähän on. Koska... jollei riko lakia, kaikki mitä ihminen tekee, on oikein. Tai ainakin siis laillista. Eli epäkriminaalia. Miksi minä viettäisin yöttömiä (= nukkumattomia) öitä ja miettisin asioita joille en mitään mahda? Miettiköön mun puolestani niitä joku muu. Ja jos mielestäni nämä nyky "äärivasemmistopaprikapiipertäjäanarkistit" eivät tiedä mitä anarkismi on...? Niin mitäs siitä. Eihän nämä "natsipopulistipersepuolueellisetkaan" tiedä fasismista mitään? - Mikä vitun Fittibaldi (= formula-1 filosofi) minä olen? En ole! E varmaan oo!

      Ite olette!

      Poista
    6. No en minäkään ota pulttia tai hiilly tai vietä unettomia öitä. Ei tässä mitään ääritunteita tarvitse tuntea kun pohdiskelee. Välitän kyllä asioista, joista puhun. Enemmän naureskelen ja siis mietiskelen, että kyllä maailma on hullu ja me ihmiset ennen kaikkea. Olen samanlainen tuumailija kuin isä oli. Kulki pienen ulkorakennuksen, vajan ympäri, poltteli kessua, pysähteli, katseli seiniä ja katon reunoja, pitkät ajat. Otti sitten maalipurkin ja maalasi suitsait koko vajan kerralla.

      Poista
    7. ... ”Linnan juhlissa menestyjät esittelevät itseään ja menestystään pärjääjille, etc" ... on hyvä esimerkki niljakkaasta muka-älyllisestä keskustelutavasta. Tuo väite sitä paitsi ei perustu mihinkää. Tämmöistä juuri tarkoitin, iines-liebe (liibe-ienes), kun kerroin sumuisesta seikkailustani Some-maailmassa. Hyviäkin keskustelublogeja varmaan on, miksei olisi, onhan Suomessa vaikka kuinka paljon fiksuja ihmisiä, mutta huono-onnisena eksyn aina niihin huonoihin. Ja kun niitä juttuja tarpeeksi paljon yhteenmittan lukee, hampaisiin alkaa tulla reikiä.

      Poista
    8. Tuo isä-esimerkkisi oli HIANO. Tosiupea. Etenkin ... "Otti sitten maalipurkin ja maalasi suitsait koko vajan kerralla." - Juur tollain loppuu hyvä novelli!

      Poista
  12. Vastenmielisintä noissa pikku-persuissa (niin kuin kaikissa pikku-ihmisissä) on se, että he eivät kovan paikan tullen uskalla seistä sanojensa takana. Esim. kun he kärähtävät liian ärhäkkäistä kirjoituksistaan, ja lain koura tarttuu heidän niskavilloihinsa, he parahtavat änkyttämään että "tämä oli vain satiiria, tämä oli vain huumoria..." - Sitä melkein kunnioittaa sellaista rasistia joka sanoo suoraan - ja sanoessaan katsoo toista silmiin - että "mä olen rasisti". Eikä sen enempää hillu tai heittele polttopulloja... toisten päähän. (Tai edes ohi... no ni, nyt mua alko yht'äkkiä naurattaa. En tiedä mikä?)

    VastaaPoista
  13. Ja nyt kaikki kansalaiset/medbörjare katsomaan TV:sta kuinka presidenttipariskunta kättelee hyvinpukeutuneita ihmisiä jotka jonossa soljuvat heidän, ja heidän räpylöidensä, ohi. Jeees! "Sohvaperunoita" parempi ohjelma tämä on, varsinainen kestosuosikki, pitäis myydä tää formaatti muihinkin maihin! Niin tulis tuloja (= dollareita).

    VastaaPoista
  14. Kannattaa tiirailla. Et arvaakaan, kuinka monta ompelijaa ja suunnittelijaa juhlijat työllistävät puvuillaan. Saahan elämässä joskus juhlia. Joku panee viinaan ja tupakkiin sen, minkä joku yhteen pukuun.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei minulla mitään sitä vastaan ole että juhlivat. Ou nou, nou! Tai niet, niet ole! Itsenäinen Suomi on suuri asia, vaihtoehtoa kun ei ole, tai jos olisi, olisi se tragedia. Mutta ei sitäkään saa ottaa niin kuolemanvakavasti, ei! Matti Kuusi - meidän kaikkien arvostama kansanrunoudentutkija ja professori, isänmaallisista kansalaisista isänmaallisin, niin on kirjoittanut hän tällaisen upean runon, hän:

      Sotilaspastori

      Hajamielin metsässä harhaillen,
      meni miinaan pastori Miettinen.
      Ja kun kuusen oksalta koottiin hän,
      sotamiesten kuulimme hymähtävän;
      Eli ikänsä maasta irrallaan,
      nous kuusen oksalle kuollessaan.


      Tämän runon hienouden ymmärtäminen vaatii toki sitä että osaa erottaa nihilismin ja satiirin pilkasta ja vihapuheesta.

      Poista
    2. Koska Suomen itsenäisyyttä on tapana juhlia usein sota-aiheisia myyttejä sekä kerien että purkaen, lisättäköön tähän Juha Vakkurin muistelma:

      "Konkreettisin muisto lyhyeltä alokasajalta liittyy kuitenkin pitkään hujoppiin, joka lompsi jokaisella marssilla takanani eikä koskaan oppinut marssimaan tahdissa. Sen seurauksena hän astui joka marssilla kantapäilleni noin 15 kertaa minuutissa. Tilanne ei parantunut, vaikka uhkasin ampua hänet. Hänellä oli alokasviikkojen aikana vain yksi repliikki:
      - Ookkona koskaan Vammalasa käynyt?"


      Mieleen tulee kunnon sotamies Švejk.

      Poista
    3. Kun kyse on itsenäisyysjuhlasta, niin kai sitä nimenomaista itsenäisyyttä juhlitaan. Ei sitä saavutettu piirileikkilauluja laulamalla, vaan ikävä kyllä, raa’alla puolustussodalla hyökkääjää vastaan. Hilkulla se oli.

      Monella, ehkä jopa useimmilla meistä, on suvussaan raskaita menetyksiä ja suruja, jotka vaikuttavat jollakin tavalla toiseen ja ehkä kolmanteenkin polveen. Minusta itsenäisyys voi hyvin olla harras juhla.

      Poista
  15. Varmaan Rikukin on nyt Linnan juhlissa kun ei kommentoi (fiksuja mielipiteitään) tänään täällä? Onnea vaan hälle. Ja niille (lukuisille) ompelijoille ja räätäleille jotka hänen rippipuvustaan ovat taikoneet kierrätysmenetelmällä smokin. Eli smoking jacketin.

    https://www.youtube.com/watch?v=FmkviyOmh0I

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai saakutti, lapsuuteni sankaria, Irwiniä laitoit. Suosikkini on kuitenkin jo pienemmästä kuin vaahtosammuttajan kokoisesta lähtien diggaamani:"Ei tippa tapa, Renault on hyvä auto!"

      Linnanjuhlissa tai Hurstin jonossa en ollut, töissä, öissä ja elämöissä vain. Suunnittelen samalla psykososiologista empaattista romaania, jonka työnimenä on: "Mohammed kaipaa kovasti kotiin".

      Poista
    2. Max Weberiä luen romaaniani varten ahkerasti, syy- ja seuraussuhteet eivät aivan vielä ole kirkkaina päähäni selkiytyneet."Ookkonä Oulusta, panekkonä kakaroita" - Syy- ja seuraussuhteet ovat tässä sikäli mielenkiintoisia, että miksi tällaiseen ei ole aiemmnin puututtu. Stadissa on ollut ihan umpimustavihreä meininki jo hyvin pitkään.

      Poista
    3. Tätäpä herkkua ette ole koskaan ennen kuulleet.

      Just about.

      Poista
  16. Tämä on hieno novelli. Novellissa pitää olla yllättävä loppu. Tässä on. Hyvä on myös jos novellissa on myös yllättävä alku. Aivan erinomaista on jos novellissa on myös hyvä keskikohta. Kuten tässä.

    En ymmärrä sitä minkä takia tämä on pätkitty neljään eri osaan, tai ymmärrän, ne ovat katkelmia.

    Veijo Meri on Upea.


    https://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/07/15/rinnat

    VastaaPoista
  17. Olemmeko oikeasti rasisteja ja nationalisteja?

    Emme ole, muut ovat, me olemme suomalaisia.

    VastaaPoista
  18. Asumme Suomessa ja kansalaisuus-kohtaan pumaskoissa merkitään kansalaisuudeksi suomalainen. Sitä on joko paljasjalkainen tai sitten on saanut anottaessa tai muista syistä kansalaisuuden ja luvan asustaa täällä pysyvästi. Sitten on näitä kaksoiskansalaisia (kuuleman mukaan myös liikenneministeri Bernerkin) ja
    ilman lupaa oleskelijoita. Jotkut haluavat olla eurooppalaisia, jotkut länsimaalaisia ja jotkut maailmankansalaisia...? Olemme perineet jo äidinmaidossa ja isän geeneissä rasismin siemenet ja nationalismin alkeet, kuka sitten vahvemmin, kuka välinpitämättömimmin. Kansa- rippi- ja pyhäkoulussa olemme saaneet opetusta nationalismismiin ja rasismiinkin. Nyt emme hyväksyttävän mielipiteen mukaan ole rasisteja emmekä nationalisteja, ainakaan kaikki kansalaiset.
    Ylpeinä me toitotamme kuuluvamme länteen ja olemme EU:n kansalaisia.
    Muuten, mitä nykypäivän suomalaisuus on? Mikä meissä on "puhdasta" suomalaisuutta?

    VastaaPoista
  19. Onkohan mitään "puhdasta" suomalaisuutta? Suomalaisuus muuttuu koko ajan, on aina muuttunut, on liikkeessä koko ajan.

    Se mikä suomalaisia yhdistää, on kieli, äidinkieli, joka kuitenkin myös muuttuu uudistamalla aineistojaan ja joskus jopa rakenteitaan. Saa uutta, menettää vanhaa, käyttäjien mukaan.

    Muutokset ovat hitaita, ihminen pysyy niissä mukana.

    Tuosta "rasismin perimisestä" en tiedä. Luontaisesti ihminen varoo ja pelkää uutta, ja se on evoluution perua, lajinsäilymisen elinehto. Siinä ei ole mitään kummallista, mutta ei se rasismia ole. Rasismi versoo tietämättömyydestä, opin puutteesta, tieteen vieraudesta rasistille. Sitä on Suomessa hyvin vähän, pienellä ryhmällä, ja kuitenkin täällä käyttäydytään niin kuin heitä olisi pataljoonittain. Paras keino torjua rasismi on olla näkemättä sitä kaikkialla.

    VastaaPoista
  20. Esikuvallani, Apinoiden Tarzanilla, oli välillä pahoja ongelmia hysteeristen neekerivillien kanssa, mutta natsin hän laittoi leijonan hiukopalaksi.

    VastaaPoista
  21. Suomalaisuudesta en tiedä, mutta tässä esimerkki forssalaisuudesta:

    https://www.forssanlehti.fi/lounais-hame/12-vuotias-tytto-pahoinpideltiin-itsenaisyyspaivana-forssassa-ohiajavista-autoista-otettiin-kuvaa-tajuttomasta-tytosta-mutta-ei-pysahdytty-149320

    – Sosiaalisessa mediassa oli kuvia pientareella makaavasta tytöstä, ja todetaan vain, että ajoimme ohi autolla ja luulimme sen olevan nukke.

    VastaaPoista
  22. Riku kirjoittaa yllä Oulun ja stadin meiningeistä. Forssassakin on meininkiä ja entä sitten Salossa? Kahta nuorta tyttöä puukotettu tai pahoinpidelty hyökkäämällä päälle.

    Meininkiä riittää maailmallakin. Prinssi Harrya on uhkailtu ja Pariisissa on pidätetty Macronin ja verojen vastaisissa mellakoissa tänä aamunakin jo 300 rähinöijää.

    Kaikkia tapauksia yhdistää se, että tekijöinä ja uhreina on ihmisiä, oli nahan väri sitten valkoinen, keltainen, musta tai ruskea. Irakilaiset nuoret miehet kuitenkin johtavat suomalaista seksuaalirikostilastoa, kun lasketaan niin kuin pitää: suhteessa 1000:een ihmiseen. Luvut sivupalkissa poimittuina Hesarista.

    VastaaPoista
  23. Kuherruskuukausi on siis lähimmäisten rakastajien kanssa osittain ohi. Tervetulotoivotusten varjopuoli alkaa nousta esiin. Nautitaan nyt näistä hyväntekeväisyyden varjopuolista.

    VastaaPoista
  24. Kuherruskuukausi on selvästi ohi, ja sanomalehdet ovat heränneet kirjoittamaan asioista suoremmin. Esimerkiksi Helsingin Sanomissa on nykyään lähes päivittäin sellaisia uutisartikkeleita ja kolumneja, jotka vielä hiljakkoin leimattiin maahanmuuttokriittisiksi eli suvatsevaiston mielestä rasistisiksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005920818.html
      https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005206976.html
      https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005925446.html
      https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005922490.html
      https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005919849.html
      https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005921885.html

      Tuossa uusimpia.

      Poista
    2. Väitteesi mukaan aiempia ei olekaan.

      - Nimimerkki Sivullinen

      Poista
    3. Voisitko ystävällisesti täsmentää, mihin väitteeseen mahdat viitata? Väitteet kun eivät kuulu tyyliini, niin kiinnostaa. Ja mitä aiempia ei ole? Asiaa salaamattomiako artikkeleitako?

      Noin yleisesti minulla on se tuntuma, että aiemmin Hesarissa oli maahanmuuttoasioita peittelevämpiä juttuja. Oli myös sellaisia artikkeleita, joissa lukijoita valistettiin kaikin puolin. Niitä on toki vieläkin, ja miksei olisi, mahtuuhan lehteen juttuja.

      Poista
    4. PS Hesarin artikkelien perässä olevat keskustelut tukevat näkemystäni. Lehti saa lukijoilta paljon kiitosta uudistuneesta linjastaan sekä siitä, että aroistakin aiheista saa keskustella ja esittää monipuolisiä näkemyksiä. Puolesta ja vastaan.

      Poista
    5. Mankemang ihailee Oulua, yksittäistapausta, suomalaisetkin hänestä syyllistyvät vastaaviin. - Ei meillä päin. Toista se tietysti on Kallion ihanan sosiologisessa vapaan rakkauden ilmapiirissä. Irak on silti maailmanrauhan uhka.

      Poista
    6. Oulu on hieno kaupunki. Opiskelin siellä opettajaksi.

      Poista
    7. No mikä siinä, Mankemang, oli, että opiskelut jäivät puolitiehen ja hurma vei mukanaan.

      Poista
    8. Aijaijai. Sielläkös kaukana ne kusimulkuttelut on käyty oppimassa?

      Poista
    9. Ei Oulu ole kaukana. Viisristillä flaneerattiin.

      Poista
  25. En koskaan ole kertonut, että ammattikorkekoulussa opiskelin. Opiskelupisteet täyttyivät huimaa tahtia, mutta kahden vuoden päästä taivas putosi niskaan. Akka jätti ja töissä oli vaikeaa, paras ystäväni kuoli. Itkettää vieläkin. Jäi lopputyötä ja jotain paskaa vaille. Vittuako näistä, hurmalan häistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Höpsistä. Sinne vain lähimmän amkin opon juttusille ja aihetta hakemaan. Näitä tapauksia on siellä jatkuvasti. Kyllä sinä nyt yhden opinnäytetyön teet. Ihan huviksesi.

      Poista
    2. Opiskeluoikeutta kerran anoin lisää, sitten sekin paloi. Olen epäonnistunut elämässäni kaikessa.

      Poista
    3. John Lennonia rakastan, vaikken homo olekaan. Revolutionistä en aikanaan tykännyt, nukyään se on ehdottomia suosikeitani. Destruction or not?

      Revolution.

      Poista
    4. Minäkin otin silloin uudelleen yhteyttä yliopistoon, kun sairastuin tähän puhesairauteen ja jouduin jäämään pois työstä. Olisin halunnut jatkaa kirjallisuuden opintojani ja jopa väitöskirjan teko kiinnosti. Olisin kuitenkin joutunut suorittamaan uusiksi melko joukon teoriaopintoja, ja perehtymään englanninkieliseen tiedekirjallisuuteen, mikä taas ei pätkääkään kiinnostanut ja olisi ollut hikistä puuhaa. Siihen se jäi, ja lisäksi opinnoissa olisi ollut puheosuuksia liikaa meikäläisen äänenkäytölle.

      Poista
    5. Revolution oli näemmä poistunut, tässä uusi.

      Poista
    6. Nähtävästi, en ainakaan huomannut tässä aamulla sitä. Joskus kommentit lentävät jonnekin minun mitenkään vaikuttamatta asiaan. Omia pitkiäkin kommenttejani on haihtunut Bloggerin kitaan.

      Poista
  26. Kusimulkku on sellainen viidenpennin sanaseppo tai vaikka vakuutusmyyjä, opportunisti, joka on nyt vähät lahjansa lyönyt likoon fasismin puolesta. Vaan nyt ottaa poliisi heiltä liput pois ja pistää putkaan. Ai että olen iloinen! Suomi 101!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuunteles täsrä hyvää musiikkia, niin tokenet Mankemang.

      elektroninen ekstaasi

      Poista
    2. No jaa, jos lippujen kieltämiseen ryhdytään, niin se on loputon suo. Kirveellä olisi töitä, jos aloitetaan niistä lipuista, joiden ideologialla on tuotettu eniten uhreja.

      En halua nähdä hakaristilippuja kaduilla enkä muilla julkisilla paikoilla, kuten en halua nähdä myöskään anarkistien, stalinistien tai islamistienkään lippuja. Kiinan lipustakaan en oikein tiedä. Enkä Pohjois-Korean.

      Yhden tunnuksen kieltäminen johtaa vaarallisille vesille ilmaisuvapauden kanssa, vaikka kielto tuntuisi kuinka oikeutetulta tahansa. Asia ei ole yksiselitteinen.

      Poista
    3. Ei niitä tarvitsekaan kieltää. Poliisilla näyttää olevan pykälät ottaa natsitunnukset alas, kuten itsenäisyyspäivänä Helsingissä nähtiin. Toivottavasti tekevät velvollisuutensa vastakin.

      Poista
    4. Ne pykälät ovat Suomen laissa ja pohjaavat kokoontumislakiin. Tässä vedottiin järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitoon näissä kokoontumisajoissa. Tästä ei ole kahta sanaa. Provosoimalla saa helpostikin aikaiseksi yleisen mekkalan.

      Toinen asia eli hakaristilipun yleinen kielto julkisissa tilaisuuksissa on sen sijaan laajempivaikutteinen, koska yhden tunnuksen kielto asettaa muiden haitallisten ideologioiden tunnukset myös kyseenalaisiksi. Kiellon tulisi siis koskea isompaa ryhmää, ei yhtä tunnusta. Muutoin ollaan vaarallisilla vesillä ilmaisunvapaudessa.

      Poista
    5. Myös neuvostoliiton, pahuuden ytimen, lipun näyttäminen pitää kieltää. Jaa juu joo, kehtaneeko sitä rättiä enää kukaan heilutella, väkivallan symbolia, pahuuden äitiä.

      Poista
    6. Stalinin keskitysleireillä tapettiin lähteiden mukaan ihmisiä jopa 1,5 - 7 miljoonaa, ja joidenkin lähteiden mukaan Stalinin uhrien määrä kaikkiaan nousee 60 miljoonaan. Korostan kuitenkin sitä, että minä en vastaa noiden lukujen tarkasta oikeellisuudesta, ne ovat Wikipediasta ja muualta netistä. Islamin uhrien määrää ei voi edes kuvitella, enkä tiedä kyllä kristittyjenkään uhrien määrää.

      Uhreja on siis kaikkialla ja näillä kaikilla tunnuksensa on.

      Poista
    7. Anarkistien lippu sen sijaan on pyhää kamaa, koska heidän väkivaltansa ja terrorisminsa on tietysti oikeutettua. Valtio alas. Poliisi alas. Mää määrään täällä. Mull on oikeus. Koska mää saan.

      Poista
    8. Anarkistimulkku, niin kuin punatulkku, ei sillä seiso mikään. Anarkisti on vanha homo.

      Poista
    9. Jostain syystä bändin nimi oli Virtanen, vaikka Veltto oli vain mukana ollut harrastelija. Diplomi-insinööri Moog Konttinen on parhaan parasta. Kolmen minuutin muna.

      Poista
    10. Veltto Virtanen pitkävartisine saappaineen ja baskereineen oli kerran luennoimassa opettajille koulutuspäivillä. Muistaakseni koulutuspäivien aihe liittyi jotenkin rentoutumiseen tai johonkin työssä relaamiseen. Mitään en luennosta muista, kun siinä ei ollut asiaa. Vaan Velttoa oli kiva katsella. Se jo rentoutti kireitä opettajia.

      Poista
    11. No nyt minä ymmärrän, miksi me Mankemangin kanssa tulemme niin hyvin juttuun: hän on Oulussa koulutettu kansankynttilä!

      Oulujoen törmässähän ne minunkin vankat talonpoikaiset sukujuureni ovat. Kyllä niillä geeneillä köyhiä kyykyttää.

      Poista
  27. Mikikselle laitan tämän. Mukana mm. Heikki Silvennoinen ja Veikon poika.

    VastaaPoista
  28. Tunnuksilla ja kuvioilla on vain se merkitys ,joka niille päätetään antaa ,tai mikä yleisessä mielipiteessä muodostuu.
    Risti oli vanhan-ajan julmimpia kidutusvälineitä. Esim. Rooman tuhannet Spartacus kapinalliset ristiinnaulittiin tai seivästettiin teiden varsille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No enpä osaa sanoa, onko tuo totta. Nimittäin italialaisen tutkimuksen mukaan kristinuskon koko kaksituhatvuotisen historian aikana arviolta 70 miljoonaa kristittyä on menettänyt henkensä uskonsa takia, joista 45,5 miljoonaa 1900-luvun aikana.

      Toisen lähteen, eli International Society of Human Rights -järjestön mukaan kaikista uskontonsa takia vainotuista maailman ihmisistä kristittyjen osuus on jopa 80 prosenttia.

      Poista
    2. Ristiin naulitseminen oli huomattavasti kristinuskoa vanhemmpi tapa. Pointtihan on kuvioiden ja symbolien merkitysten mahdollinen muuttuminen ajan myötä. Luonnonkansoiltahan periytyy tapa käsittää kuvioilla itsessään fetisistinen olemus.

      Poista
    3. Totta, Meg, en ajatellut nenääni pidemmälle, eli en asettanut tapahtumia aikajanalle! Vedin rististä suoran linjan kristinuskoon ihan sokeasti ja aloin paasata.

      Poista
    4. Kyllä on lyhyt ajatus jos on nenänmittanen.

      Poista
    5. Älä muuta sano. Seuraavaksi lyhin on varmaan kanan lento.

      Poista
  29. Kun kukaan ei pitkään aikaan (pitkää nenää vaan kaikille!) ole pohtinut mitään, niin minäpä alan pohtia.

    (pohtii)

    Kun on mainittu Urja ja Tarzan, niin minua jäi mietityttämään "kumpi niistä voittaisi jos tappelisivat...? Tai jos olisivat ystävällisiä toisilleen ja kättelisivät vaan ohimennen toisiaan, niin kummalla heistä olisi pienempi hiilijalanjälki?"

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Urja löi jabin ja Tarzan kajautti huutonsa, Urja karautti hevosellaan Heroiinilla karkuun, koiransa Pelsepuubi (Devil) puri Tarzanilta kurkun poikki. Urjan hovimestari ja heimopäällikkö Guran oli Urjan seikkailuissa kai Urjaani. Mustiksen naisystävä Diana Harjaani. Mustanaamio on nykyisin sopimaton nimi, se on muutettu Tummasilmikoksi.

      Poista
    2. Olipa tyhjentävä vastaus. Kiitti!

      Mutta tietääkö Riku R. (hurja Urja tietysti tisi) mikä jab-isku oikeasti on? Äläkä nyt, ehei ei, mene Wikipediaan, ei siellä sitä selitetä että se nimenomaan on vastaisku. Kun toinen tulee päälle, väistä ja lyö jab, se on tehokkain tapa puolustautua. Cassius Clay oli tässä kaikkein mestarillisin: se tanssi alta pois ja löi jabeja.

      Toverillisin terveisin nimim.: skönen skönäri

      Poista
  30. En minä Urjasta tiedä muuta kuin nuo nimet, joita Mustanaamiosta joskus käytettiin. Uskallan silti olettaa, että Urja voittaisi, sillä hän on minusta ovelampi ja älykkäämpi. Tarzan taas pelaa raa’alla lihasvoimalla. Liekö yhtä älykäs?

    Vaan Urjaa kiinnostavampi on Turjanlinnan isäntä Ilmari Kianto. Sain juuri lainaksi tämän kirjan Suomussalmen sulttaani. Lukupinossa on myös Minna Canthista kertova kirja, Rouva C ja lisäksi Hugo Simbergin elämäkerta. Joululukemista.

    Tänään olen lukenut irvokkaan rietasta joulurunokirjaa Antti Holman Kauheimmat joululaulut. Se kauhistuttaa, ravisuttaa, raivostuttaa ja samalla riemastuttaa. Kas tässä maistiainen:

    Joulu tule, rakkahin
    juhla, paras, kallis.
    Tule, laske sinäkin
    kasvoilleni pallis.

    Vielä toinen näyte:

    Sinulle toivoa tahtoisin
    joulua oikein hyvää,
    mutta toivon sittenkin
    rotkoa oikein syvää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Panu Rajalan Kianto kirja on saanut myönteisiä arvioita lehdistä ja myös esim. Kemppisen ja Vihavaisen blogialustuksista. Kirja arvostelujen perusteella piirtyy kuva narsistista ,joka häikäilemättä haukkui ja käytti hyväksi muita ihmisiä ,varsinkin naisia.
      Odotamme kiinnostuneena Iineksen kirja arviointia.

      Poista
    2. Aloitin nyt ensin tuon Rouva C:n, koska sen lainausaika umpeutuu ensin. Sitten Panu Rajalan Suomussalmen sulttaani.

      Panu Rajala on ollut aika kiistanalainen persoona ja kirjoittaja, mutta esimerkiksi Waltarista kertova Unio Mystica oli minusta hyvä. Odotan tältäkin lukunautintoa ja uutta tietoa hyvin kiinnostavasta henkilöstä.

      Poista
    3. Hyvä Iines, sinulla on kiintoisaa joululuettavaa! Runosuoni ei aivan lataamastasi innoittavasta runosta inspiroitunut, mutta mielikuvia se toki loihe muutaman rivin verran pykäämään:
      Vekkuleita velikultia ovat nämät ihmissiementen kannibalistit ja patologiset ihmisvihaajat. Eikös pallineste sisällä oletettavasti tärkeät rakennusaineet ihmisen elämälle? Saattavat pitkähännät hieman hämmästellä uudessa tunnelissa uiskennellessaan. No, rakautta, ihmisoikeuksia ja tasa-arvoa toteuttanevat siittiöt kakan seassakin.

      Poista
    4. Holman runokirja on hämmentävän hyvä, kunhan pääsee alkunikottelusta eroon. Minusta se on viiltävän rehellinen (anteeksi klisee, mutta se on) ja paljastaa kaiken sen kulissin ja paatoksen, jota jouluun rakennamme. Sanon tämän siitä huolimatta, että olen jouluihminen.

      Samalla runot paljastavat sen rumuuden, jota meissä jokaisessa on. Ei ole täydellisen hyvää ja eettistä ihmistä, enemmän on hyväksi tekeytymistä ja sen julistamista. Tahdomme myös pahaa muille kaikessa hyvyydessämne, kadehdimme ja ajattelemme toisin kuin edes itse tiedämme.

      Poista
    5. Juuri näin. Ei kukaan ole täydellisen paha tai hyvä ihminen, jo E. Leino keksi, että toinen vaan on heikompi, (tietämättömämpi, höynäytettävämpi ja tyhmempi) tai vahvempi, (kierompi, ovelampi, viekkaampi) toista.

      Poista

    6. Tässä Holman Kauheimmissa joululauluissa Reino Leino ja Sirsi Sunnas käyvät vuoropuhelua niin ronskisti, että lukekaa itse. Panen tähän kuitenkin vielä yhden Reino Leinon runon, joka on siisteimmästä päästä:

      Konsa koittavi aamu armain
      yli yöhyen, ikijään?
      Vaiko vain tämä harso harmain
      meidät peittävi pimeään.

      Kunne kuollut on armo taivaan?
      Missä tähdet, kussa kuu?
      Miksi vaivojen kautta vaivaan
      polku kurjuuden kulkeuu?

      Onko joulukin unta vainen,
      seimi tyhjänä tykkänään?
      Miksi ainoa aika mainen
      kuluu synkkyyden sysintään?

      Käyn kalseaan kammariini
      tuonen veikkosta vartomaan.
      Miksi koskaan ei riitä viini?
      Mikä vittu on klementiini?

      Reino Leino

      Poista
  31. Rosa Liksomin Everstinnan luin äskettäin. Suosittelen.
    "Meijän kieli" elää rikkaana väkivaltaisen rakkaustarinan ja Lapin sodan vaiheissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Taisin käännellä tuota kirjaa jo käsissäni kirjastossa, mutta panin sen pois, kun luettavaa on nyt niin paljon ja siinä oli vain viikon pikalainausaika. Tuo Suomussalmen sulttaanikin on yli 500-sivuinen.

      Poista
    2. Muuten, kiinnostava on semmoinenkin uutuus kuin Tara Westoverin Opintiellä. Se kertoo mormoniperheestä ja tytöstä, jota ei päästetä kouluun, muttei opeteta kotonakaan. Isä on jonkin sortin psykotapaus ja äiti palvoo harhaista isää. Tarasta tulee kuitenkin tiedenainen, joka raivaa tiensä tohtoriksi asti. Tositarina tästä idaholaisesta tytöstä.

      Poista
  32. Tänään tulee televisiosta elokuva joka saan Kiannon "Ryysyrannan" näyttämään kiltiltä ja hyvinvoivalta keskiluokkaiselta perhekuvaukselta. Kyseessä on filmi "Rumat, likaiset ja ilkeät", Ettero Scola.

    Tavallaan se on parodia - jos on, vaikea sanoa mitä se on - kaikkea inhimillisyyttä ja humanismia kohtaan. Jos jostain elokuvasta voi sanoa että se on irvokas, tästä niin voi sanoa, ja sekin on aivan liian lempeästi sanottu. - Annetaan KAVIn kriitikon sanoa pari virkettä: "Pitkämielisesti kärsimyksensä kestävien köyhien sijasta Scola näyttää meille paheellisia raakalaisia, ilkeitä ja vastenmielisiä ihmisiä, joiden moraaliset arvot taloudellinen rappio on täydellisesti tuhonnut. Epätoivon kierteen katkaisee vain hetkeksi parittelu, joka johtaa epätoivottuihin raskauksiin." - No, siitä huolimatta tuo Cannesissakin palkittu filmi tihkuu karkeaa ja kyynistä ja pirun hauskaa MUSTAA huumoria.

    Herkkähipiäisille en tuota leffaa uskalla suositella mutta katsokoon hän jota ahdasmielisyys ei ahdista; aremmat voivat katsoa samaan aikaa toiselta kanavalta tulevaa "Ylpeys ja ennakkoluulo" -movieta, joka on lähinnä hupsuttelevaa paskaa. Scolan elokuvan henkilöt taas eivät "hupsuttele", ovat sellaisia ja elävät sellaista elämää, että "näitä ihmisiä et haluaisi saman katon alle asumaan".

    Teema klo 21:00


    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siitä on tosin aikaa kun tuon Scolan filmin viimeksi näin, voi olla muistini ihannoi sitä liikaa..? Mutta ärsyttää tuo Hesarin elokuvakriitikko Martta Kaukonen, minulla on (melkein) aina sukset ristissä hänen arviointensa kanssa. No, toisaalta kysymyshän on makuasioista. Mutta siitä huolimatta... kyllä kriitikon pitää tuntea se ala mistä kritiikin tekee. Eikä aina vain läiskiä keskimäärin kolme tähteä (¤¤¤) elokuvalle kuin elokuvalle. Sellainen arvostelu ei ole mistään kotoisin, ei edes pyllystä. (Yritin vältää sanaa "perse", mutta nyttenhän se tuli. Ja vielä lainausmerkeissä! höh)

      Maailmaan on tehty hirveesti hyviä elokuvia, ei niitä pysty muistelee, edes kaikkia nähtyjä. En pidä elokuvista joissa näyttelijät korrekteja repliikkejä puhuen sipsuttelevat edes takaisin ja joissa on selkeä juoni. Tai "komedioista". Actionit ja scifit ovat myös per... siis ahterista kotoisin. Pidän ns. taide-elokuvista joista ei aina edes käsitä mistä on kyse... tai jos käsittää, vasta myöhemmin... heh,heh. Ja kuolleita ovat elokuvat joissa on Happy End – paitsi jos ne on Chaplinin tekemiä.

      Tällainen on hyvä loppu, vaikka se oikeasti onkin alku:
      ”Kaikki onnelliset perheet ovat toistensa kaltaisia, jokainen onneton perhe on onneton omalla tavallaan.”

      The End.

      Ps. Venäläisien elokuvien lopussa luki конец. Suomensin nerokkaasti koheli. Kun Leningraadissa multa aikoinaan loppu tekstiilit mitä mä vaihdoin rupliksi, ja nää siftarit vaan olis halunnut enemmän ostaa ja ostaa, mä sanoin niille monta kertaa koheli, koheli, koheli... mutta eivät ne perkle ymmärtäneet.

      Poista
    2. Luehan, mikis, tai jos luet joskus Reino Leinon runon Sirsi Sunnakselle, ja Sirsin vastauksen Reinolle, niin sinun ei tarvitse ollenkaan hävetä perse-sanan käyttöäsi. Muutoinkin sanaa viljellään kirjassa, mutta melko luonnollisissa yhteyksissä. Tai miten sen nyt ottaa.

      Vielä yksi Holman runo Kauheimmista joululauluista. Pidän siitä kovasti, heijastaa ehkä minunkin ajatuksiani hyväntekeväisyydestä.

      En pyydä mirhamia ja kultaa.
      Älä suitsuta pyhää savua minun vuokseni.
      En tarvitse mitään.
      Helmet ja timantit säilytän silmissäni.
      Katso! Yksitellen ne putoavat kämmenillesi.
      Nyt sinäkin olet rikas.
      Ja voit antaa minulle
      muutakin
      kuin sen vitun hyväntekeväisyyskaivon kehitysmaasta.

      Edit Södermalm

      Poista
    3. Ihan ylevää lyriikkaa tuo. Hyvä parodia on hyvää parodiaa, paitsi jos se on tahatonta, silloin se on huonoa parodiaa. – Tosin somessa aina joku ottaa sinut todesta vaikka et tosissasi olisikaan. Ai nou.

      Ps. "Perse" sana minua ei yhtään kauhistuta. Se tuo mieleen Persepolis -nimisen kaupungin (kreik. Περσέπολις) joka taas tuo mieleen poliisin joka vainoo sinua sun takanasi. Joka taas tuo mieleen... noh, sanonnan 'pannaan perseet olalle' ... jota en kyllä käsitä mitä sillä tarkoitetaan? Höh, ei ainakaan Kama Sutrassa sellaista asentoa muistaakseni ollut?

      Poista
    4. Kyllä siellä Kama Sutrassa on kuva myös siitä - tarkistin omasta Jaakko Hämeen-Anttilan toimittamasta ja puhein täydentämästä laitoksestani, miten jollain onnekkaalla japanilaisylimyksellä on perseet olalla ryhmäseksisessiossa, jossa naiset haaraistuvat alastomina miekkosen olalla ja mies kutittelee heitä - upea taideteos!

      Muistetaan tässä yhteydessä myös ranskalaista Nobel-runoilijaa Saint-John Perse. Ei nimi miestä pahenna.

      Poista
    5. Reino Leino taas voisi hetkeksi unohtaa sekä viinin että klemtiinin ja keksiä riimin satsumalle. Tai keksikää te! Muutakin kuin satsuma korjaa satoa. Joka ei ole edes riimi. - Joo. Täytyy lainata tai ostaa tai pölliä tuo Holman kirja.

      Ps. Nuo nimiväännökset eivät kummoisia ole, ehkä parempi niin, lukijaraukka tietää ketä kulloinkin tarkoitetaan. Hannu Salama ihmisten nimiä väänteli kummallisemmaksi, tässä muutama:

      Hermo Hormooni = Armo Hormia
      Kosti Herhiläinen = Jussi Kylätasku
      Paavi Himanen = Tuomas Anhava
      Adam Plaanila = Arvo Turtiainen
      Hoku Toiste = Harri Kaasalainen,
      jne

      jne olen häneltä oppinut nämä kaihoisat laulunsanat "Jo punertaa housut Marjatan, kuin verta niillä ois.... Tiedä häntä onko se hänen itsensä sanoittama vai jonkun toisen. Yrjö Jylhän "Kaivolla" runon kertosäe "Veljet, vesitilkka tuokaa---", on hällä muuttunut säkeeksi "Veljet, vesikelkka tuokaa---". jne

      Poista
    6. Kaunis lauluhan tämä

      https://www.youtube.com/watch?v=T_gf-aRkwps

      ja selvästi vaikuttanut Unto Monoseen

      https://www.youtube.com/watch?v=K8-FE-YPyGE

      Poista
    7. Scolan elokuvan olen nähnyt, se on hurmaavan vastenmielinen. Tänään en valitettavasti ole telkkarin ääressä.

      Poista
    8. On kaatsottavissa myös Yle Areenassa.

      Poista
    9. " ... Siitä on tosin aikaa kun tuon Scolan filmin viimeksi näin, voi olla muistini ihannoi sitä liikaa..? ... "

      Joo, ei se niin hyvä ollutkaan kun muistin. Mutta ei sen huonompikaan, ollut. Mitä nyt vähän. Ja välillä tuo Scolan "realismi" meni "naturalismiksi", se ei oikein tue tuon filmin ideaa joka mielestäni (kumminkin?) on parodinen. - Tai en tiedä, koska nämä ovat omia ajatuksiani, en ole niitä lukenut mistään. Voin olla aivan väärässä. Mutta mielestäni sekä rikkaat että köyhät, kauniit ja rumat, likaiset ja puhtaat, onnelliset ja onnettomat, tyhmä ja älykkäät... elävät tätä samaa elämää. Ja tuntevat samanlaisia tuntoja... noh, ainakin sinä hetkenä kun ystävällinen Kuolema raapii heidän Persettään... kuten jossain tukkimiesten tms. hampparien laulussa lauletaan.

      (tuon laulukirjan tekstien osittainenkin lainaaminen on edesvastuun uhalla sallittu!)

      Poista
  33. Rikun lyhyt yhteenveto Scolan elokuvasta on osuva. Samoin pääosaa suurperheen isänä näyttelevä Nino Mantredi on roolissaan hurmaava. Hän oli suosittu näyttelijä ja esiintyjä kotimaassaan. Aki Kaurismäen leffassakin herra hurmuri on näytellyt.
    Joissain kohtauksissa isukin rooli ja maski falskaa, mutta niin karmeat kuin aihe ja olosuhteet leffassa ovat, nauroin vähän väliä ja uudestaan kohtausten trakikoomisuudelle. Rakastan ylipäätään italialaisten draaman- ja huumorintajua, eikä rähjäinen köyhyydessä kamppailu joka päiväisestä leivästä ole erityisen vierasta missään muotoa, tosin osin sivustakatsojana.

    VastaaPoista
  34. Iinesk kirjoitat: "Vielä yksi Holman runo Kauheimmista joululauluista. Pidän siitä kovasti, heijastaa ehkä minunkin ajatuksiani hyväntekeväisyydestä."
    Eikös tuo ko. runo ole melkosen ristiriitainen ja narsistinen? Ensin kirjoittaja ei vaatimattomasti tarvitse mitään, sitten lahjoittaa omia kalliita kyyneleitään siksi, että saa itselleen jotakin, mitä esim. hyväntekeväisyys: kehitysmaahan lahjoitettu kaivo ei anna juuri hänelle. Mielenkiinnolla odotan miten jku toinen on runon ymmärtänyt.
    Edithän kärsi keuhkotaudistaan, ja saattoi joissakin runonlukijoissa heräättää ajatuksia korostetusta marttyyriudesta. Mene ja tiedä, mitä holma on ajatellut?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Satiiriahan se on, tuo Edit-Antin runo, siksi varmaan ristiriitainen.

      Luulenpa, että pointtina siinä on juuri tuo loppulause - tyylilaji ja aikakausi vaihtuu yhdellä iskulla. Palleaan.

      Leino-Holman runossa näkyi ainakin käytetyn samaa metodia.

      Kuinka paljon Holma luo näitä runoja itse, tiedätkö Iines? Vai muokkaako vain olemassa olevia? Ainakin Leinossa ja Editissä oikea sävy on taidolla saavutettu.

      Poista
    2. Minulla on se käsitys, että Holma kirjoittaa runonsa itse, ei kopioi ja muuta sieltä täältä. Hänen ensimmäinen runokirjansa sai hyvän vastaanoton, lukijat hurmaantuivat täysin. Holma käyttää tässä uusimmassaan samoja hyvin tuntemiaan runoilijahahmoja.

      Poista
    3. Satiiri, parodia, ironia, sarkasmi. Ei tästä puutu enää kuin nihilismi ja ns. vihapuhe. "Huumorin kukka se on kaunein kukka", heh he, sanoi se entinenkin trengi kun kirnuun pieras. Ja sen jälkeen pokkana kissalla pöytää pyyhki, hheh he heh. (pyyhkii silmiään. kun ne valuvat)

      Poista