16.5.2020

Ota tilanne haltuun!



Alussa maa oli autio ja tyhjä. Sitten ihminen haukkasi hyvän ja pahan tiedon puun hedelmää, totesi olevansa alaston apina ja häpesi. Ja katso, sen jälkeen ihminen loi Jumalan(Tapsa, ed. keskustelu)

Kuvassa ihminen luo jumalaansa, itsensä kuvaa, tarkemmin sanottuna itseään. Mitään  yläilmaisia käskijöitä ei tarvita. Paitsi droneja ja muita kivoja elektronisia vehkeitä kuvaamaan minusta selfieitä lintuperspektiivistä.

Vaan tiesittekö, että erityisen hankalaa koronassa on se, että se on ottanut Jumalan paikan minusta pois?  Siis vienyt  sen pois, ottanut itselleen, tehnyt vallankumouksen.

Hävytöntä, sanoisin jopa että pelottavaa, vaikken juuri enää muista, mitä pelko on. Minulla on katsopas metodit jokaisen tilanteen hallintaan. Jos tulee päänsärky, otan nopean Panadol Forten, jos tulee hiivaa, otan tilanteen hallintaan: Canesten. Jos tulee lihomista tilaan ajan sportticoachilleni, jos tulee mikä vaan, käynnistän sitä eliminoivan metodin.

Vaan korona, saamari. Ei auta, vaikka söisi pelkkää ruohoa tai pumppaisi habaa kolme tuntia putkeen tai  ottaisi nettiterapiatunteja teemana Miten hallita kaaosta ympärilläni, miten luoda uusia vahvoja Minuuksia. 

Siinä  istun ypöyksin kuin kuka tahansa kuolevainen miettimässä, että missä mun verkosto, kuntosali,  elämä ja latte.  Eihän se nyt ole sama juoda kotona kahvia kupista kuin kulkea kadulla pahvimuki kädessä matkalla pakarajumppaan. Mitä mä teen nyt? Mun pakarat kuihtuu. Mitä mun kuuluu ajatella tästä? 

*

Näihin elämänhallintakysymyksiin jouduin, kun  Päiviksi esittäytynyt henkilö jostain  Keikyän periltä soitti. Päivi on tuntenut  Jumalan puhuvan hänelle ja antavan tehtävän. Ihmisillä on laaja hätätila ja kova ahdistus.
- Kun Raamattu antaa eväät tähän hätään, aloittaa Päivi kauniisti. Että tunnenko Raamattua. Ja onko hätätilaa.

Sanon, että välitöntä hätää ei ole ja tunnen paljon kirjoja, että kävisikö jokin muu, jonka tunnen paremmin. En malttanut olla livauttamatta, että minulla on vaihtoehtoja raamatulliselle näkemykselle maailmasta.
No, ei siitä mitään tullut.  Päivi en jäänyt kuuntelemaan vaihtoehtojani. Siinä meni se metodi, taivaallinen apu.

Vaan miten olisi tilanteeseen heittäytyminen? Ottaisi härkää savista ja teutaroisi sen kanssa kuin Jukolan Jussi tantereella. Antaisin hädän tulla päälle, oikein kunnolla, rypisin  kurjuudessa. Entisajan ihminenkin eli kamppailun ja jatkuvan kuolemanuhan alla koko elämänsä, kovan paikan tullen repi paitansa ja sirotteli tuhkaa päälleen, nousi siitä sitten taas, kun tilanne oli ohi. Jospa tämmöinenkin olisi metodi?

Mökkiseudullanikin oli muuan Killun muori, isonvihan aikoina. Kun vainoajat tulivat kysymään talosta, minne kaikki ovat paenneet, kun kylä on ihan tyhjä, ja vain sinä, Killun muori, täällä majaa pidät ja elikot hoidat, niin rypemään jäänyt muori neuvoi hädissään luolan, jonne kaikki olivat paenneet. Niin vainoajat sitten menivät perään ja surmasivat kaikki lapsia myöten. Vain Killun muori jäi henkiin. Talo on vieläkin eräässä jyrkässä mutkassa, ja aina kun ajamme siitä ohi, joku sanoo, että tuossa on Killun talo.

Eli  otanko elämän  haltuun kuin se olisi kappale savea, jota hallitsen vain minä, joka eliminoin kaikki haitat nopeasti näkymättömiin? Laihdutan, kasvatan lihasta, treenaan voimaa, joka näkyy eivätkä vähemmät käy hyppimään nenille. Mitään pahaa ei minulle voi tapahtua, hoidan kaiken. Olen jumala. Vai?

Vaan nyt mietin myös luonnon kostoa. Jospa tämä on sitä? Miten saisi  luonnosta yliotteen ja olisi senkin herra?  Auttaisiko ilmastotalkoot? Liittyisinkö Gretan joukkoon?  Täytyykin katsoo verkostooni, onko siellä ketään ilmastoalan asiantunt...

(Maalaus Michelangelo)

235 kommenttia:

  1. Se on sitten kamalaa, etenkin näinä korona-aikoina, jos jollakulla on hätä kädessä. Tekisi mieli huutaa: "Heitä nyt saatana se pois ja käytä litra käsidesiä!"

    Hiljakkoin Helsingin rautatieasemalla tuli luokseni ihana vanha nainen, joka kysyi, haluaisinko keskustella hänen kanssaan Raamatusta evankelisluterilaiselta kannalta. Kieltäydyin niin kohteliaasti kuin osasin, oli huono omatunto, kun samalla hyvää teki rouvasta säteillyt lämpö. Lähtiessäni hän toivotti minulle Jumalan siunausta, vastasin: "Samoin Teille!"

    VastaaPoista
  2. Jotkut ihmiset ovat valonnähneitä. Tyyni onnellisuus paistaa läpi ja jonkinlainen varmuus, että näin se on. Tuo minulle soittanut tuntematon Päivi oli myös sellainen. Toivotti luuria sulkiessaan vielä toivoa ja positiivisuutta. Vaan se yhden ratkaisun tuputtaminen oli vähän liikaa.

    VastaaPoista
  3. Ajatuksia hetättävä moni-ilmeinen ja aiheinen kirjoitus! Kiitos.
    Milloin meidän ihmisen aivoista katoaisi usko ja toivo markkinamiesten ja naisten ym. kaikenlaiseen manipulointiin?

    Esim. kuntosalilla rehkimiset ja tiettyjen lihasten kasvattamiset ovat tosi coolia. Vääristyneet, jopa sairaalloiset kehonkuvat ovat aikamme "kauneusgurujen" manipulaation tulosta.
    Toki ruumiillinen työ on vähentynyt, mikä agraari- yms. taloudessa oiti lihakset vahvoina. Oli pakko puurtaa.

    Minä olen ilmeisesti sen verran höpelo, ( muutama mielenvikainen, jopa poppamies suvusta löytyy) että en haluaisi muuttaa kehostani mitään, minkä olen perinyt isäni siemennesteen ja äitini munasolun yhdistyessä. Ja sitä ennen miljoonien miesten ja naisten solujen yhdistyessä.
    On ihme kaikkinensa olla syntynyt ja huomata perineensä isän pitkäsormiset kädet, leveät hartiat, isot jalkaterät ja vahvan leuan, jotka tunnisti jo hänen isällään ja isänisällään.
    Olen perinyt äidin silmien värin ja naurun. Olen huomannut, että alan muistuttaa äitiäni fyysisestu yhä enemmän jne. jne.
    Olemme kaikki fyysisesti käsittämättömän mielenkiintoisia aitoina juuri sellaisina geeni-/solukasaumina kuin olemme. Kannamme kehossamme ja aivoissamme huikeita tarinoita eri vuosituhansilta!
    Alkuillasta tuli ykköseltä dokumentti Islannista ja sen eläimistä. Sitä katsoessani ihmettelin jälleen kerran luonnon eri ilmentymiä, sen kauneutta, mutta myös eri lajien selviytymistä vaikeissakin olosuhteissa.
    Elämänvoima, elämänhalu, halu mm. lintuemon suojella pörröisiä, juuri kuoriutuneita poikasiaan, mistä se kumpuaa ja jatkuu...?


    VastaaPoista
  4. Minulla on tuttava, samanlainen "Päivi", joka tuhosi ensin alkoholilla ihmissuhteensa. Jätti ryyppäämisen, kun joku äijä oli pahoinpidellyt sairaalakuntoon. Edellinen asia tuli ohimennen vain sivulauseessa.
    Kääntyi lahkolaiseksi ja nyt pilaa ihmissuhteensa jatkuvasti tuputtamalla raamatunlauseita joka asiaan ja on ottanut tehtäväkseen jakaa evankeliumia joka käänteessä.
    Mitä tehdä jos viina, usko tai psykiatrikaan ei auta? Surullissta!

    VastaaPoista
  5. Minäkin seurasin tuota luonto-ohjelmaa, dokumenttia Islannin eläimistä ja luonnosta. Luonto on totta, se on rehellistä, aitoa, siellä ei ole mitään kieroa eikä manipuloitua.

    Seuraan myös sivupalkissani olevaa luontolivelinkkiä, jossa odotellaan kalasääksen kolmen munan kuoriutumista laskujeni mukaan toukokuun lopulla, eli pian. Miten emo hautoo kuin nakutettu, ei käy useinkaan edes syömässä enkä ole huomannut puolison tuovan sille kalaakaan. Ihmeellisiä ovat luonnon olentojen vaistot ja vietit. Muu ei eläimellä tule kyseeseenkään kuin vietin noudattaminen. 

    Minä luulin pitkään, että tulen vain isääni, mutta kyllä huomaan nyt peilistä tutun näköisen äidinkin. Ehkä jopa enemmän äidinnäköisen, kun hyvin nuorena olin ilmetty isä kasvoiltani. Ihminen muuttuu selvästi elämänsä aikana, niin että hän muistuttaa välillä kumpaankin vanhempaansa, joskus vaan toista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joskus lapsi saattaa muistuttaa hämmästyttävän paljon myös postinjakajaa.

      Poista
  6. Olisi mielenkiintoista tietää, viettien mukaanko lemmikkieläin kiintyy isäntäänsä tai emäntäänsä? Vai sen vuoksi ehdollistuu isäntiinsä, kun saa ruokaa, ulkoilutusta, silitystä ja rapsutusta näiltä?
    Vai siksikö, että lemmikin omistajat osaavat ottaa laumanjohtajan roolin?

    Miksi toisinaan vaikuttaa siltä, että esim. koirat tuntevat inhimillisiä tunteita. Aitoa iloa jälleennäkemisestä tai ikään kuin osaisivat kaivata tärkeää poissaolijaa oven suussa odottamassa.
    Onko kivun tunteminen eläimillä vain vaistonnvaraista vai biologiaa, hermosolujen ja välittäjäaineiden liikettä ja kytkeytymistä tietyillä kaavoilla keskenään ilman tiedostamattomia "tunteita"?

    VastaaPoista
  7. Ei koira inhimillisiä tunteita koe vaan koiramaisia, mutta tosiaan, mikseivät tunteemme voisi olla yhteisiä.

    VastaaPoista
  8. Yli 30 vuotta sitten ajatukselle koiran tunteista naurettiin. Nykyään ei naureta enää, sillä eläimellä, ehkä juuri koiralla, voi kuin voikin olla tunteita. Onhan sillä tunnekielikin. Kerron esimerkin.

    Kun sanoin kultaisellenoutajalleni Rubenille, että nyt mennään autolla mökille, se nousi innoissaan pystyyn kun puin takkia päälleni. Samalla se alkoi hassusti astua askelia taaksepäin poispäin minusta, mutta katse ja pään heittely kertoi ilosta ja innosta samaan aikaan, kun taakse astunta kertoi pelosta, autopelosta. Se halusi ja ei halunnut.

    Mökille meno oli riemukasta, mutta autoon se hinkasi vastaan niin, että etupää nousi itsestään auton takaloossiin, takajalkoja se ei suostunut nostamaan. Minun piti aina nostaa perä autoon. Lonkissa ei ollut vikaa ja perillä se loikkasi iloisena pois ja aloitti villin riemutanssin, juoksi ympyrää kuin päätön ja heitti itseään ympäri puoliympyrän verran.

    VastaaPoista
  9. Toinen esimerkki tuosta eläimen kivun tuntemisesta. Meillä oli kissakin, von Kusti, josta myös on kuvia kuvablogissani. Sekin kammosi autoa, koska se voi pahoin joka kerta kyydissä, ja oksensi viimeistään puolimatkassa.

    Kerran asetettiin kissa sitten taas koriinsa etuistuimelle ja kiinnitettiin siihen turvavyö. Palasin vielä hakemaan sisältä jotain ja kun tulin takaisin, kissa veti parhaillaan mahtavia yrjöjä, vaikkei auto ollut vielä edes käynnistynyt. Eli kyllä eläimellä on tunteita, kun se kerran pystyy käynnistämään oksennusrefleksinsä ennen oksennuksen varsinaista aiheuttajaa, auton pomppimista ja pakokaasun tuoksuja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjoitimme yhtäaikas ja alempi kommenttini oli tarkoitus vastata Mankemankille.

      Iines, eikös Ruben vielä elänyt kun aloitit blogiin kirjoittamisen? Kaveri menetys on aina suuri suru.

      Poista
    2. Ihmiset rakastavat kovasti eläimiään. Olen surrut lemmikkieni ja tyttären lemmikkien kuolemaa enemmän kuin jonkun tuttavan ihmisen. Minulla on piironkini päällä kaikkien menneiden rakkaiden kuvat ja kynttilä siinä edessä. Mainittakoon siis, että rakkaiden rinnalla ovat kaikki menneet eläinystävät, sulassa sovussa. Viimeksi tänään liikutuin, kun luin HS:sta eläinten onnittelupalstaa. Siellä oli mm. sokean näköinen 20-vuotias kissa. Onnittelusita ilmeni, miten rakkaita eläimet ihmisilleen ovat. En yhtään ihmettele, että eläinten katsominenkin laskee verenpainetta ja tyynnyttää pulssin. Aamulla tirautin itkut, kun televisiossa poliisi tappoi ketun, jonka takapää oli halvaantunut, armolaukauksella. Miten se eläin katsoi suoraan ihmistä. Sitäkin suren, että nyt lintujen pesimäaikaan metsiä avohakataan ja kaikenlaista rakennustyötä tehdään metsissä. Maailma on kova paikka kaikelle elävälle.

      Poista
    3. Kyllä, Leonoora, Ruben eli silloin vieläkun kirjoitin tätä blogia ja von Kustikin eli.

      Poista
    4. Minä en kyseenalaista sitä, etteikö eläin tunne kipua. Sen sijaan kyseenalaistan sen, että ihminen voisi lukea eläintä kuin avointa kirjaa. Vähän kärjekkäästi sanottu, mutta kun eläin ja ihminen eivät ole samalla tasolla. Teemme tavallisessa elämässä päätelmiä eläimestä sen eleiden ja liikkeiden mukaan, joten kommunikointi jää vajaaksi. Miksi ihmisen pitäisi eläimestä kaikki tietää, sillä eihän eläinkään tiedä ihmisestä. Silti yhteiselo voi sujua mitä mainioimmin.

      Poista
    5. Kyllä eläin tuntee kipua, se on päivänselvää. Eläin kuin eläin ulvahtaa, jos joku astuu vaikkapa hännän päälle.

      Puhe on tässä eläimen tunteista, mielen tiloista. Kivun tunto on fyysistä.

      Poista
  10. Lemmikkien omistajat ainakin uskonevat eläintensä inhimillisiin tunteisiin, miksi muuten esim. koirat olisisivat kavereina erityisen suosittuja. Lemmikeille puhutaan ja leperrellään kuten kaverille ja kuin lapselle. Paljonhan eläimet oppivat tottelemaan "ymmärtämään" ihmisten sanoja ja käskyjä, mutta heidät ehdollistetaan makupaloilla tiettyyn käytytymiseen.
    Eikö myös meitä ihmisiä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaikki totta, mitä sanot, Leonoora. Ja joskus eläinten inhimillistäminen viedään liian pitkälle. Hirvittää amerikkalainen tapa pukea lemmikki vaatteisiin ja jopa värjätä sen turkki. Jokin lämpö- ja sadeviitta voi olla hyväkin, mutta siihen se jää.

      Leperrys on ihan hyvä asia, sillä se on pohjavireeltään myönteistä hyrinää.

      Ihminen käyttää eri sävyjä puhuessaan eri ihmisille. Lapsille ja eläimille äänensävy on usein heleämpi ja korkeampi kuin aikuiselle puhuttaessa. Olen kiinnittänyt huomiota siihen, miten hyvin television Supernanny Piia Penttala saa kontaktin lapseen kuin lapseen, kun hän hieman lepertää tälle, tietysti iän mukaan - isommille lapsille ei leperretä, vain taaperoille.

      Luulin itse joskus, että lapselle ei saa lepertää, kunnes luin jonkin tiedeartikkelin, jossa sanottiin, että taaperolle lepertäminen on positiivinen asia ja taapero kokee sen ilahduttavana. Se lähentää puhujaa ja lasta.

      Enkä tarkoita nyt mitään lespaamista enkä mongertamista enkä lapsen kielellä puhumista, vaan äänensävyä, jolla lapsi kohdataan. Pääsääntöisesti lapsellekin tietysti puhutaan normaalilla äänensävyllä ja kielellä.

      Poista
  11. Iines: "Ottaisi härkää savista ja teutaroisi sen kanssa kuin Jukolan Jussi tantereella."

    Keikyän Päivi päästi nyt otollisen tilaisuuden käsistään, kun ei ymmärtänyt koronan ahdistaman sielusi tilaa. Hänen olisi pitänyt huomata millaista sisäistä kamppailua käyt – ja carpe diem:

    "Huomaan, Iines-sisareni, että yrität välttää tarttumasta elämän puun virvoittavaan oksaan, vaikka tuskaasi hukkuvana mikä muu oksa kyllä kelpaisi. Olet kuin Jaakob, joka matkalla Kaanaan luvattuun maahan kamppaili koko yön enkelin kanssa, aamuun asti hän teuroitsi sisäisessä kamppailussaan kuin konsaan Jukolan Jussi härjän kanssa yrittäessään ottaa sitä sarvista kuten sanotaan - ja samalla tavalla sinä, Iines-rukka, yrität ottaa sitä vanhaa viekasta sarvipäätä sarvista! Se ei ole oikea tie, sillä se iljetys nielee sinut sarvinesi ja karvoinesi – siinä ei mikään alapään sheivaus auta – auttaa vain se, että tartut ojennettuun käteen, jonka totinen isä taivaissa nyt minun, Keikyän Päivin muodossa, sinulle ojentaa, sillä muutoin sinulle käy kuin Killun muorille!"





    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. - Voi Päivi-sisareni, olisin voinut sitten sanoa. - Tässä iässä sheivaantuu kyllä ihan itsekseen. Että totisesti teutarointi pientareella sarviniekan kanssa on kyllä moniaasti kiivaampaa ja täten hekumoivampaa kuin paratiisin vienot ilot. Vaikka kivaahan sekin on, totisesti, totisesti, virvoittua sanasta. Sitten olisin voinut vielä kiittää Päiviä mielen virkistyksestä ja toivon tarjoamisesta. Olisimme ehkä luvanneet toisenkin kerran keskustella pyhistä asioista. - Ja muuten, hyvinhän Killun muorille kävi kun jäi henkiin vainulaisen jäljiltä.

      Poista
    2. Muuan akka, Killun muori,
      neuvoi tien viholliselle,
      kahden kallion lomasta,
      syksy-yönä hiljaisena;
      teki sen henkensä hädässä.

      Polttivat kylän poroksi,
      surmasivat suuren kansan.
      Yks on tönö polttamatta,
      se on mökki Killun muorin.

      Ei kestänyt yksin muori parka,
      hartiat alas nyykähti,
      tunsi pahoin tehnehensä;
      otti köyden orren päältä,
      poikki permannon käveli,
      astui raskaasti mökistä
      porraslankun narahtaessa.

      Sydän kiertyi Killun muorin,
      elo kaunis kangastihe,
      askar autuas inehmon
      maan kovalla kannikalla;
      seisoi hetken, katsoi kaksi,
      muori korpehen katosi.

      Se oli kuolo Killun muorin.

      (Leinoa, kotijärveni suurta poikaa vähän viilaten.)

      Poista
    3. Sinne meni Killun muori,
      kuni päivä merehen.
      Itki muori katkerasti:
      Näytin tien viholliselle
      neuvoin raukka piilopaikan.
      Kuolo korjatkoon kurjat luuni
      Jumala kirotkoon suuren suuni!
      Ei minusta eläjäksi,
      ei karjan kaitsijaksi.
      Lempo seisoo suon selällä,
      hiidet hirnuu kankahalla.
      Oi Isoni ota minutkin
      kerallas kalman kartanoihin
      kun olen maammon tumma lapsi
      Killuin suvun häväistys.

      (Vaan talo jäi, ja kertoo tarinaa..)

      Poista
    4. Hienoa Tapsa, tuo tarina on totta, ja näin on ilmeisesti tapahtunut muinoin muuallakin, Karjalan laulumailla. Olin unohtanut Räikkö Räähkän! Ihmeen samanlainen tarina.

      Poista
  12. Tapsa haluaa ilmeisesti jatkaa uskonasioista.
    Itse kukin tykönään teutaroi monenlaisten ajatustensa oikeellisuudesta ja tekojensa seurauksia pähkäillen.
    Hyvä olisi, jos kiinnostus riittäisi perehtyä kaikkiin mahdollisiin ihmisajatusten tuloksiin: ismeihin uskonoppeihin ja myytteihin. Kenties lopulta kirkastuisi ne "oikeat" totuudenjyväset jotka voisivat auttaa myös ajatustemme painiotteluissa.
    Tuttu on tuo Tapsa sarkastinen tosin jo uskovien oletus, että Jumala kutsuu yhteyksiä ottavien uskovien kautta.
    "Herkullista" ja mieltä vahvistavaa on ollut vuosien kulussa lempeästi väitellä eri lahkojen edustajien kanssa.
    Omaa näkemystä tällaiset keskustelut vain vahvistavat, eivätkä raamatulauseiden ja tuhansien vuosien takaiset opetukset ja tarinat saa hevillä omaa päätäni kääntymään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oma pää on paras pää.
      Siinä vaiheessa kun joku alkaa pakkosyöttämään omia ajatuksiaan mistä milloinkin nousee minun karvani pystyyn. Ei sen takia etten sallisi muille heidän omia ajatuksiaan, vaan sen takia että haluan tehdä päätelmäni itse. Voin tehdä ne mistä milloinkin ja kenen aloitteesta tahansa, mutta tärkeintä on että sisäistän omat ajatukseni itse.
      Elämänhallintaan siinä määrin kuin siihen voin itse vaikuttaa on mielestäni ainakin jossain määrin kytkös omaan kasvuuni ihmisenä.

      Poista
    2. Lasten aivopesua eri uskonnoilla, jos millään muullakaan en sulata.

      Poista
    3. Sehän siinä juuri junnaa, että ei jaksa kuunnella näitten lahkouskovien höpinöitä ja edes vilkaista Vartiotorneja, niin hirveää satua niissä on ja valheellista paratiisikuvaa, että vihaksi pistää tuommoinen sumutus.

      Olen joskus ehkä kertonut, että kun nuorena vastaeronneena muutin lapsen kanssa pieneen kaupunkiin, jossa kaikki tunsivat toisensa, niin oveni taakse ilmestyi mieshenkilö salkkunsa kanssa saarnaamaan yksinhuoltajan synnistä. Hänellä oli lehtikin, jossa yksinhuoltajuus tuomittiin. No, en jäänyt kuuntelemaan enkä kinaamaan vaan suljin oven miehen nenän edestä.

      Poista
    4. Jetsulleen, Ripranie. Minä en sulata edes lapsen ahtamista vanhempien ohjelmalliseen asteismin tai uskonnottomuuden kaavioon. Se on samanlaista väkivaltaa kuin tiettyyun uskonnollisuuteen, esimerkiksi islamiin tai kristinuskoon kasvattaminen.

      Minusta lapsen tulee saada kasvaa vapaasti kulloisessakin valtakulttuurin uskonnollisessakin piirissä, koska jokainen lapsi haluaa olla samanlainen kuin muutkin kaverit ja ystävät.

      Tarkoitan tällä sitä, että lapselle ei tuputeta valtauskoakaan, mutta ei tehdä siitä numeroa, vaan lapsi saa kuulla kaiken ja olla mukana opetuksessa, kun sellaista kerran on.

      Lapsi voi sitten varttuessaan tehdä asioista omia päätelmiään ja käyttäytyä sen mukaan ilman, että vanhemmat ohjaavat lapsen tiettyyn kaavaan. Kouluhan ei ohjaa ketään yhteen uskonmalliin, vaan esittelee kaikki uskonnot, koska uskonnonopetus on jo uskontotieteellisestä näkökulmasta tapahtuvaa.

      Poista
    5. Niinpä, yksinhuoltajuus, mikä synti suuri surkia. Jo on röyhkeys huipussaan.

      Poista
    6. Ehkä tämä lasten aivopesu pohjaa joillakin vanhemmilla oletukseen, että he "omistavat" lapsensa. Eivätkä he ehkä ymmärrä sitä, että lasta ei voi koskaan omistaa.

      Poista
    7. Oikeastaan kaikkein epäitsekkäin teko on hankkia/saada lapsia, kun sen oikein oivaltaa.

      Poista
    8. Olen aina ollut hyvin kiinnostunut siitä, miten asiat oikeasti ovat.

      Taisin kauan sitten tuolla Einesbaarin puolella jonkin kirjan yhteydessä kertoakin, että oma tieni näihin asioihin meni niin, että kun nuorena tutustuin maailman uskontoihin, teosofioihin yms oppeihin, niin tuli pakottava tarve lähestyä asiaa myös toisesta suunnasta eli tieteestä, lähinnä fysiikasta ja tähtitieteestä ja kosmologiasta.

      Siltä suunnalta kun asioita katselee, niin silloin vasta hämmästyykin. Siinä heittää äkkiä synnit ja jumalat sivuun ja alkaa miettiä oikeita asioita - esimerkiksi että miten Kaikki on syntynyt.

      PS. Jos jotain kiinnostaa, niin siltä suunnalta katsoen ei voi sanoa varmasti, että loiko ihminen jumalan vai Jumala universumin. Sekin on hyvä tunnustaa.

      Poista
    9. Tarkennuksena sen verran, että lopun "Jumalan" sijaan pitäisi varmaan sanoa vaikka "Jokin", "Ikuinen Olemassaolo", "Kosminen Tietoisuus", "X" tms.

      Jumala-sana on aivan liikaa merkityksillä rasitettu. Levätköön rauhassa.

      Poista
    10. Jos olisi pakko äkkiä ja suuremmin miettimättä vastata, ensi ajatukseni on, että ihminen on loi jumalan, Jumalan. On kai loogista, että ihminen tarvitsi puuttuvan tekijän sille, mitä ei voinut selittää ja toisaalta, ihminen tarvitsi selustan, joka turvaa omaa olemassaoloa.

      Poista
    11. Herra Jeesus, armahda minua! - Olen syntinen, enkä osaa sitä edes katua. Turkkilainen rupesi minulle esittämään solvauksia turkin kielellä. Sanoja en tietysti ymmärtänyt, mutta sävystä hyvin sisällön ymmärsin. Komensin häntä lopettamaan apinakielen, - oi Herra Jumala, armahda minua syntistä edes katumaan!

      Poista
    12. Tekosi oli kauhea, sinä syntisäkki. Että menit sanomaan rumasti pakolaiselle, joka vain köyhyyttään haistatella rupsautti sinulle. Sinun olisi tullut ymmärtää, että ressukalla oli paha mieli ja vähän rahaa, kuten meillä kaikilla.

      Kiitä luojaasi tms., ettei kukaan vihreä ollut lähellä.

      Poista
    13. Olet joka tapauksessa pelastettu, Riku, sillä kohteliaisuuden ja tekopyhyyden raja on häilyvä.

      Poista
    14. Hyvin sanottu: kohteliaisuus on joskus, ja jopa ehkä liiankin usein tekopyhyyttä. Se lähentelee maireaa käytöstä, josta saa vain kylmät väreet.

      Poista
    15. Ei mielistelyllä voita mitään, sillä siitä saa vain haavan sydämeensä. Ole aito oma itsesi tai ainakin niin aito, mihin pystyt.

      Poista
  13. Meidän aivoillamme, ja maailmankaikkeudenkaan nykytutkimuksilla emme pysty vastaamaan uskottavasti (ainakaan vielä) ihmiskunnan suuriin kysymyksiin. On joko uskottava uskontojen näkemyksiä tai tyytyä ihmettelemään ja toteamaan: tiedän, etten tiedä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jumalia on niin suuri kysymysmerkki minulle, etten tiedä miten asia on.

      Haluaako joku kertoa, mitä on vapaamuurarius. Onko se uskonto muiden joukossa.

      Poista
    2. Vapaamuurariudesta on varsin kattavat selostukset netissä, monessa paikassa. Itse en ole perehtynyt tämän veljeskunnan asioihin. Salaseuransa kullakin. Sen vain muistan, että muuan sivistynyt ja harras tuttu kristinuskovaisperhe piti vapaamuurareita vaarallisena uhkana vissiin koko Suomelle. Ehkäpä sen vuoksi, että veljeskuntaan kuului myös ns. merkkihenkilöitä, rikkaita johtajia, poliitikkojakin.

      Poista
    3. En ole minäkään. Netin annissa on varmaan paljon sellaista, mihin uskomus ei riitä, eikä ajankäyttökään. Ikinä en ole kuulunut mihinkään salaseuraan, enkä kuulu nytkään. Monet asiat silti kiinnostavat. Maailman pahuudesta tietää vain sellainen, joka itse on kokenut sitä.
      Kiitos, että jotain vastasit tähän mystiseen salaseuraan.

      Poista
    4. En taida kuulua mihinkään seuraan, klubiin tai kerhoon tällä hetkellä. Asiakaskorttejakaan ei ole kuin S-marketin.

      Vaan lapsena kuuluin salaseuraan, Karsu-kerhoon yhden Mallun kanssa. Kerho oli hyvin salainen ja kokoontui Mallun perheen omakotitalon kellarikerroksessa. Tavoitteena oli karkkien saanti, ja laadimme asiaan kuuluvia suunnitelmia. Yleensä voin sanoa, että kerho ei ollut kovinkaan onnekas.

      Poista
    5. S-marketin as.kortti on minullakin. Tosin en ole aikoihin päässyt sitä hyödyntämään, kun en kivultani pysty ajamaan autoa.
      Olittepas te veikeitä lapsia. Harmi vaan, jos metodinne ei ollut kovinkaan tuottelias. Isä toi usein rikkoontuneita suklaalevyjä myymäläauton varastosta. Minulla oli jo lapsena pitkiä pyörämatkoja ja aina polkiessani laulelin ja välillä söin suklaata.

      Poista
    6. Vapaamuurarit on ollut paitsi höpöhessujen hörheltämistä, myös merkittävä salaliitto ja hyväveli kerho. Julkisuuteen on tihkunut tietoja rituaaleistaan, joihin ei luulisi kenenkään yli kymmenen vuotiaan kehtaavan. Pertsa ja Kilukaan eivät olisi kehdanneet. Luulisin, että vapaamuurariuden merkitys missään on vähentynyt, hyväveliverkostoja on muualla paljon parempia ja toimivampia

      Vapaamuurariutta merkittävämpi asia on viime vuosikymmeninä ollut esimerkiksi se, kuinka s-ryhmä onnistui haalimaan parhaat liikepaikat kaikkialla. Se kaikkien puolueiden poliitikkojen verkosto, joka ryhmällä on ja on ollut taskussaan, ei ole Äshää milloinkaan hylännyt, ehkäpä ovat siinä sivussa jotenkin itsekin hyötyneet. Ihan hyvä niin, onneksi saksalainen Lidl meidät kuitenkin pelasti ruokamahvian mellastukselta.

      Poista
    7. Pikkukaupungissa on K-kaupparyhmällä kyllä keskeisin liikepaikka, ja se on onnistunut haalimaan Postin itselleen. Marketin kassat poukkoilevat postiin, kun kaupan kassajono on hoideltu. Alkokin on täällä K-ketjun tiloissa.

      Poista
  14. Vaan Itäkeskus, Kannelmäki, Porvoo, Sipoo hei!

    Karanteenia pukkaa monen koulun oppilaille ja opettajille. Ei tainnut nyt hallitus huomata, että luulo lasten olemattomista tartunnoista ja tartuttavuudesta ei ollutkaan varmaa tietoa. Olisikohan tullut kuulla myös WHO:ta ja kansalaisia herkällä korvalla ja perehtyä asiaan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Karanteeni on varo- ja suojatoimenpide. Näin hallitaan epidemiaa.

      Poista
    2. Niin oli erinomaisesti alkanut ja sujunut etäopetuskin.

      Poista
    3. Kauankos muuten kestää, että koronatestistä saadaan tulos? Koululaisella?

      Poista
    4. Miksiköhän kysyt tätä kestoa? Onko se tärkeä?

      Lukemani mukaan uusimmat Itäkeskuksen ja Kannelmäen koronakaranteenit ovat tulleet jo testatuista tartunnoista, eivät epäilyistä. Kummassakin koulussa on yksi tartunta ja useita altistuneita. Porvoossa on oppilaalla tartunta ja karanteenissa kymmeniä. Sipoon tartunnoista ei ole tietoa, mutta altistuneita on.

      Poista
    5. Koulut aloittivat torstaina. Tartunnat on saatu ennen sitä.

      Poista
    6. Mutta eihän siitä ole kyse. Tietenkin ne on saatu aiemmin.

      Kyse on siitä, että kouluissa tartunnan saaneet altistavat isoja määriä muita tartunnoille! Koulu on oiva paikka viruksen leviämiselle, sillä etäisyyksien pitäminen niissä on mahdotonta.

      Tänään katselin, kun kolmisenkymmentä lasta pyöräili tiukassa ja ahtaassa letkassa kohti luontoaluetta. Väliä pyörien välillä ei ollut useimmiten metriäkään, ja siinä kyllä roiskeet lensivät kun lapset huusivat ja kiljuivat toisilleen. Koko letka mahtui parinkymmenen metrin pituuteen.

      Poista
    7. On tää rankkaa,
      mankemangi jankkaa
      kuin sata ankkaa.
      Ei siitä kukaan nauti,
      kun on kauhee tauti.
      Korona, aids tai aivokuppa.

      Poista
    8. Vaan nyt on alettu puhua jo koronan jälkeisestä ajasta. Se on jonkinlainen merkkipaalu tässä kurjuudessa. Toivoa on siis, jos nuo koulutartunnat eivät nyt äityisi kovin kauheiksi.

      Pian pääsee kansa varmaan laivoillekin elämään vanhaa normaalia. Ja helleaikana jo etelän lomakohteisiinkin.

      Poista
    9. Kun ei vaan mentäisi takapakkia liian hätäisesti.

      Poista
    10. Viisaus ei asu meissä, se vain vierailee.

      Poista
  15. Lähikaupan edessä trehvasin ystäväni vuosien takaa. Totesin, että ennen olimme kuin paita ja perse, nykyään harvemmin näemme, vuosia on myriad edellisestä kohtaamisestamme. Totesi elämän sillä lailla heittelevän. Kehuin, että tukassan ei ole yhtään harmaata, kuten minulla, vastasi esittelemällä isoksi paisunutta vatsaansa.

    Hyvää koronaa vain kaikille!

    VastaaPoista
  16. Leonoora: "...emme pysty vastaamaan uskottavasti (...) ihmiskunnan suuriin kysymyksiin."

    Minua jäi askarruttamaan, että mitä ne ihmiskunnan suuret kysymykset ovat?

    Minä en ole pystynyt vastaamaan edes siihen kysymykseen, jonka 10-vuotiaana keksin itseltäni kysyä: loppuuko avaruus jonkin vai eikö se lopu?

    Tuohon kun löydän vastauksen niin alan miettiä seuraavaa kysymystä.

    VastaaPoista
  17. Siis ihmiskunnan suuria kysymyksiähän on paljon. Miksi Suomi ei voita euroviisuissa, vaikka sillä on niin hyvä kappale? Kumpi oli ennen, muna vai kana - oikeesti hei?

    VastaaPoista
  18. PS Minä olin aika tyhmä 10-vuotiaana. Kysyin sitä, että koska maailmanloppu tulee. Koska Jeesus laskeutuu pasuunain pauhatessa tuomitsemaan ihmisiä. Se oli iso pelko. Niin kiltisti olin kuunnellut uskonnontunteja.

    VastaaPoista
  19. Kuten Iines totesi, kysymyksiä on melkoisesti:
    Kuinka kaukana ovat lähimmät asutut planeetat?
    Millaista "elämä" ja olennot niissä ovat?
    Onko Jumala inhimillinen persoona?
    Tedikea-paradoksi?
    Miksi Jeesus itse ei kirjoittanut yhtään evankeliumia?
    Kuinka suuri osa Raamatussa on mielikuvitusten tuotetta, mm. Jeesuksen ihmeteoista?
    Voiko elämää jatkaa kuoleman jälkeen jos, niin millaisessa olomuodossa?
    Jne, jne.

    Maailmankaikkeuden synty ja laajuus ovat kysymyksiä, joita tuskin kukaan
    ihmisen aivoilla pystyy ymmärtämään saati tietämään lopullista totuutta. Teoreettisesti kenties, mutta ei muuten.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Miksi Jeesus itse ei kirjoittanut yhtään evankeliumia?"

      Jeesus oli näkijä ja tekijä. Ei hänen tarvinnut kirjoittaa. Muut sitten olivat jäljentäjiä, merkitsijöitä, kirjoittivat evankeliumeja hänen puheistaan innoittuneina.

      Poista
  20. Tedikea = Teodikea!
    Taisin vahingossa väärin kirjoittamalla luoda uuden nimen! Milleköhän ongelmalle?
    Lieneekö moista sanaa esim. kreikan kielessä!🤔

    VastaaPoista
  21. Michelangelon maalauksessa on luotuna likein miesten mies! Lihakset paikoillaan ilman bodausta tai kuntosaleja. Liekö "malli" ollut kuvanveistäjä tai kivienhakkaaja?
    Siinä hommassa lihakset kehittyivät.
    Aikanaan Michelangelo maalasi alastomia ihmisiä freskoihinsa. Intiimejä paikkoja maalattiin sitten piiloon. Taisi paikkaaja raaputella osan alkuperäisistä "kalustukuksista" kokonaan pois.
    Myöhemmin maalauksia restauroidessa alkuperäisiksi ko. teot paljastuivat.
    Mm. David-patsaan olen nähnyt "aitona", että myös kopiona Firenzessä. Liian suuri pää vartaloon verraten, liekö viisauden symboli? Pietaan olen nähnyt (Roomassa) Vatikaanissa, Pietarin kirkossa.
    Miespatsailla ja maalauksissakin miehillä on siveyssyistä neitseelliset pikkupojan
    pippelit.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Kyrpää jäin Michelangelon Davidista enemmän kaipaamaan!"

      Poista
    2. Jostain olen elämäntieni varrella oppinut, luultavasti lukemastani, että miesten miehillä alapää kutistuu. Liekö perää. Että kaikki lihakset eivät voimistu haban pumppauksesta tai ruumiillisesta työstä. Sen sijaan utukatseisilla runopojilla voi olla sitten taas toiseen suuntaan kuin muu keho antaa ymmärtää. Ymmärtänette mitä ajan takaa.

      Sama pätee miehen ääneen. Jollain hyvin romakalla tyypillä on yllättävän kimeä tenori, ja sitten taas sillä laihalla rillipäällä onkin muhkea basso. Minusta tämä on viehättävää. Elämä on arvaamatonta, eikö totta?

      Poista
    3. Mieshormonilla lienee asian kanssa jotakin yhteyttä, mutta se ei selittäne aivan kaikkea "miehisyydestä". Olisiko geeniperimälläkin jotakin osuutta.

      Poista
    4. Liekö tutkimuksia olemassa "miehisyyden mitan" periytymisessä vai kasvattavatko jatkuvat käyttöharjoitukset kokoa?😊
      Armeijassa jos missä nuorukaiset oppinevat näkemään, ja hyväksymään erilaisuuden. Vai?

      Poista
    5. No nyt on meillä tärkeä aihe! Siis minä en jaksa uskoa, että fyysiset harjoitteet kasvattavat alapään lihasta. Eihän silloin kenelläkään enää olisi ongelmaa, sen verran tärkeäksi asia koetaan. Ja miten ylipäänsä liikuttaa alapään lihasta? Eikös se ole tahdosta riippumaton? Niin kuin korvat? Minä ainakaan en saa korviani heilumaan.

      Poista
    6. Leonardo da Vinci luonnosteli rakkaan Salainsa pergamentille: https://miro.medium.com/max/1400/1*_C7pdDYHwLDG8TTbUqOJ9A@2x.jpeg

      Ajattelin, että rouvia kiinnostaa.

      Poista
    7. Toimistoa tää https://images.app.goo.gl/fLfXu9n12fv2zauc6

      Poista
    8. No ei kuule kiinnosta rouvia kenenkään munaskuut pennin vertaa.

      Poista
    9. Pitäkää vaan ne housunne ylhäällä, kiitos.

      Poista
    10. Samaa mieltä Iines! Tulipahan aihe mieleeni kuvasta, jonka laitoit nähtäväksemme.
      En minäkään jaksa naputella kännykällä pitkiä linkkien osoitteita.
      Eiköhän enemmistölle naisista merkitse ensisijaisesti miehissä
      luonne ja käytös. 😁

      Poista
    11. Michelangelon aikaan miesrakkaus oli aikanaan suuri tabu. Sonetteja hän kuitenkin kirjoitti miehelle.

      Poista
    12. Homohan se oli, niin kuin Rafael. Siis kaikki kolme, Leonard, Michelangelo ja Rafael oli homoja.

      Poista
    13. Ja miten ovat vaikuttaneetkaan muitten kuin Leonooran kulttuuriin.

      Poista
    14. Ma che bella!
      Monilahjakkaille neroille on suurinta intohimoa toteuttaa kutsumustaan ja erityisen työteliäästi ja kunnianhimoisesti. Heitä ei kiinnosta naisten kotkotukset, koska luulenpa että aika harvoin naiset ovat olleet älyllisessti samalla tasolla aikanaan ymmärtämään ko. "neroja".
      Monet suuret taiteilijat eivät ole olleet ulkomuodoltaan "kauniita" ja lisäksi monet ovat olleet vaikeita luonteita tulla toimeen ihmissuhteissa.
      Jotkut ovat pettyneet katkerasti rakkaudessaan naisiin.
      "Tavallinen perhe-elämä" ei monilahjakkuuksien ja luovasti elämän ilmiöihin orientoituneisiin aina ilmeisesti sovi.
      On jänskää ja "helppoa" harrastaa piilossa miesyhdyntää. Pussit tulee tyhjennettyä, eikä välttämättä tarvitse lässyttää "rakkaudesta" mitään sellaista, mitä naiset vaativat.
      Näiden "suurten" poikien homouden ymmärrän siis lähinnä fyysisten tarpeiden tyydyttämisenä vaivattomasti, mutta jännittävän kielletyn hedelmän maun sisältäen.
      Urhot uroot ja varsinkin vähemmillä aivovarustuksilla varustetut homot luulevat, että pussien tyhjentämiseen käytetty idearikkaus ja seksuaalisen himon tyydytys on "rakkautta".

      Poista
    15. Eikä tullut elätettäviä lehtolapsia vaivaksi, kun tyydytti himonsa miesten kanssa.
      Kätevää!

      Poista
    16. Suomessa taas pojat pantiin paimeneen.

      https://m.youtube.com/watch?v=N65N89jezXU

      Poista
  22. Sacheen Littelweatheria aina toisinaan katselen. Hänet Marlon Brando lähetti puolestaan oscarista kieltäytymään. Brando oli ajalta, jolloin miehet ja laivat olivat rautaa, John Wayne jo menneiden talvien lumia ja kumia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Liikuttava tilanne, vaikka minua haittasivat yleisön taputukset. Luulen, ettei Marlon Brandokaan olisi välittänyt niistä. Vähän hollywoodmaista. Täydellinen myötäelävä hiljaisuus olisi ollut parempi tehokeino.

      Poista
    2. Yleisö oli hyvin vihamielinen, Sacheen puhui Hollywoodia vastaan. John Wayne ja kumppanit olivat organisoineet, ettei Sacheen saanut Brandon puhetta lukea, hän pelkäsi lavalla.

      Poista
    3. Tulkitsin yleisön kohinan sitten väärin, ja olin kuulevinani sen ihastuneena ällistyksenä trendikkään alkuperäiskansalaisen esiintyessä tunteikkaasti. Tuohan taisi olla hippiaikaa, jolloin oikeiden asioiden suvaitseminen alkoi.

      Poista
  23. Tänään muuten on Cherin synttärit!

    https://youtu.be/Z6E98ZRaU1s

    VastaaPoista
  24. Olisiko Cher eräs naisihanteistasi lauluäänellisesti, ulkomuodollisesti vai liittyykö hänen mainitsemisensa tässä nuoruuden muistoihisi?
    Little mania kuunneltiin aikanaan, sittemmin ko. rouva on pilannut ulkonäkönsä matkimalla ikuisesti nuorena pysyviä barbinukkeja.
    Uusimman levyn voisi kerran läpi kuunnellakin. "Still" kappaletta kuuntelin vähän matkaa. Liekö linkki ollut siihen?

    VastaaPoista
  25. Ihanan Tamara Lundin taitoja pääsi ihailemaan, jos katsoi juuri tulleen elokuvan, Kun tuomi kukkii, TV1:ltä. Olihan siinä ihailemista myös Mauno Kuusiston lauleloissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tamara Lundin ihanaa olemusta hetken katsoin, naurattamaann alkoi Mauno Kuusisto vanhana äijänä vierellään.

      Poista
    2. Ko. elokuvan valm.vuosi 1963.
      Tamara Lundin synt.aika 6.1.41, oli siis 22v
      Mauno Kuusiston synt.aika 3.11.1917, oli siis 45v luultavammin kuin 46v.
      Eihän 22v nainen ja 45v mies ole ollenkaan paha yhdistelmä, jos vaikka ajattelee nykyaikaa.
      Itseni muistan hyvin eräästä tapahtumasta 44-vuotiaana, jolloin olin hyvinkin nuoren näköinen (sellanen 25v ehkä).
      Kun elokuvaa pitemmälti katsoi niin Kuusisto nuortui silmissä.

      Poista
    3. No juu, Ripranie, minäkin olen viisi vuotta elämästäni asunut itseäni 17 vuotta nuoremman naisen kanssa.

      Poista
    4. No niin, Riku, siinäs näet.
      Ikä voi olla vain numeroita.

      Poista
  26. Vaan mitä pitäisi ajatella Ruotsin ulkoministeri Ann Linden lausunnosta, jossa hän pelkää muiden maiden estävän ruotsalaisten maahanpääsyn nyt, kun rajoja ollaan pikku hiljaa availemassa?

    ""Muiden maiden ei ole mitään syytä syrjiä Ruotsia. Ruotsissa kuolleiden keski-ikä on ollut 81 vuotta. Kolme neljästä kuolemantapauksesta on tapahtunut vanhainkodeissa tai kotipalvelun asiakkaille. Väestön keskuudessa ylipäätään tartuntoja on vähän."

    Sivuhuomautuksena mainittakoon, että Ruotsin kuolleisuusluvut ovat nyt nousseet maailman kärkeen, ja laumasuoja on osoittautunut kuplaksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täsmennän vielä tuota kuolleisuuslukua: Siis Ruotsin koronaviruksen aiheuttamien kuolemien luvut väkilukuun verrattuna ovat maailman synkimmät.

      Poista
  27. Itselleni tulee mieleen eugenetiikka ja rotuopit, rasismin kaltaiset ideologiat: Vanhat, etenkin köyhimmät vanhainkotiasiakkaat, jotka usein ovat ruotsinsuomalaisia, saavatkin kuolla.

    Minusta tuntuu, että tässä on asia, joka jää historiaan kammottavana ihmiskokeena ja valikointina, rotuoppiin verrattavana ideologiana ja koko kansan harjoittamana kylmänä välinpitämättömyytenä. Ainakin sen pitäisi jäädä. Asian pitäisi edetä rikostutkintaan.

    VastaaPoista
  28. Ajattelepas mikä säästö naapurimaan vanhustenhoidossa! Ei tarvitse maksaa eläkkeitä, ei sosiaaliavustuksia, eikä lisätä ainakaan vähään aikaan hoitajia koko ajan lisääntyvien ikäihmisten hoitoon. Jää nekin kruunut maahanmuttajien elatusrahoiksi.
    No joo. Huonoa pilaa!
    Mutta ihmetyttää, että niin ihmisyyttä kunnioittava, rakastavan avosylinen ja demokraattisesti maailmojasyleilevä maa ei pane hanttiin koronan tuhoille.


    VastaaPoista
  29. Tämä onkin kummallista, että Ruotsi on olevinaan maailman humaanein ja demokraattisin, vapain maa, ja kuitenkin ministeritasolla annetaan lausuntoja, joissa vanhusten koronakuolemia vähätellään ja pidetään luonnollisina tapauksina, jotka eivät hetkauta muiden elämänmenoa ollenkaan. Jostain luin, että tämän kuolemantohtori Tegnellin kuvia jopa tatuoidaan ihmisten käsivarsiin näkyville paikoille. Aikamoinen Mestari.

    Täytyy nyt toivoa, että hallitus ei päästä ruotsalaisia matkustamaan vapaasti Suomeen. Ainakin Ohisalo on kyseenalaistanut ruotsalaisten matkustusoikeuden Suomeen, ja tälle nostan kyllä hattua. Toivottavasti Marinkin ymmärtää asian vakavuuden.

    VastaaPoista
  30. Kahden viikon karanteeniin tänne Ruotsistakin tulijat! Omilla kustannuksillaan.

    Seurasimpa syrjäsilmällä illalla dokumenttia Steve Bannonista, Trumpin neuvonantajasta ja päästrategista joka sai sittemmin potkut.
    On se ovelaa, miten Bannon kiertää evankelistana Euroopassa ja puhuu äärioikeistojen nokkamiehiä pyörryksiin. Hänellä on missio saada eurooppalaiset rebublikanisoitua, ja taisi EU:n kaataminenkin olla tavoitteena?
    Populistisen oikeiston nousu onkin paikoin onnistunut kasvattamaan kannatustaan Ranskassa, Italiassa, Unkarissa, Suomessa jne.
    Ei sitä pieni ja tyhmä ihminen uskoisi, miten ja millaista käännytystyötä esiripun takana tehdään maailmanlaajuisesti nykyisen demokratian tuhoamiseksi.

    VastaaPoista
  31. Onko nykyinen demokratiakaan täydellistä politiikkaa? Toteutetaanko sen myötä kaikki ihmisoikeudet ja tasa-arvo?

    Järjen käyttö monissa asioissa sekä vanhojen, ihmisen hyvän elämän kannalta parhaaksi osoitettujen arvojen kunnioitus halutaan tuhota.
    Osataanko todella tietää ja nähdä ovatko radikaalit muutokset kansalaisille hyväksi "isossa kuvassa"🤣 ja "pitkässsä juoksussa🤣"?

    VastaaPoista
  32. Politiikka on paska aihe keskustella. Tai tämä on vain minun mielipiteeni, toivottavasti ei teidän. Axel Oxenstiernan kuuluisa rohkaisu pojalleen, joka epäili omia kykyjään kokeneiden valtiomiesten ja diplomaattien seurassa: “Poikani, kunpa tietäisit, miten vähällä järjellä tätä maailmaa hallitaan.”...
    on, siis
    on kärsinyt täydellisen inflaation. Kun ajattelee esim. Donald Trumpia. Heh, he. Mutta mitäs hänestä, onhan Suomessakin omat Mestarimme. (tai siis ainakin yksi)


    Bannonissa ei mikään yllättänyt. Hän on juuri sellainen kuin harmaan eminenssin kuuluukin olla: älykäs ja keinoja kaihtamoton. Ja tietysti ilman mitään vastuuta ja moraalia toimiva henkilö. m.o.t.


    Politiikka, voi vee, on tylsä aihe. Vaikka kyse kuinka olisi "yhteisten asioiden hoitamisesta", heh he.

    VastaaPoista
  33. Oikeastaan, kun puhun politiikasta tai politiikkaa, puhun ihmisistä.

    Zoon politicon. Ihminen on sosiaalinen, yhteisöjä muodostava eläin. Poliittinen eläin on nappula shakkilaudalla. Mikä häntä liikuttaa. Käsi, joka kehtoa keinuttaa, käsi joka viekastelee ja vilppiä harjoittaa, ja käsi joka taipuu rukoukseen tai haistattelumerkiin, tai tekee laupeudentöitä, antaa paidan tarvitsevalle tai iPadin köyhälle lapselle.

    Kivahan näitä liikkeitä on tarkastella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä. Liikkeiten tarkastelua minäkin harrastan, Iines. Mut mun suurin toiveeni on elää vielä niin kauan että näen kolme asiaa. Ne ovat

      1) mihin aste valhe kantaa Donald Trumpia?
      2) mihin asti valhe kantaa Boris Johnsonia?
      3) mihin asti valhe kantaa Vladimir Putinia?
      4) mihin asti valhe kantaa peruss... eikun tämä onkin jo neljäs kysymys. Eikä siis kuulu joukkoon.

      Tai ehkä on parempi ettei tätä/sitä näe. On niin näetses että valheella on lyhyet jäljet, so. ei jälkiä ollenkaan, ja paha saa aina palkkansa... eli paljon mania eli "money, very much".

      1) talouslaman takia saavat tuon helisevän idiootin kammettua pois Amerikan pressan paikalta
      2) talouslaman takia ja brexitin vuoksi Isosta-Britanniasta tulee pieni-Englanti
      3) lama tai ei tai Talikkalan markkinat niin Putinin tilalle tulee toinen putiini ellei Putin sitten ite

      nimimerkki "otin yhteyttä Kassiseen"

      Poista
    2. Kolmeen ekaan minula on vastaus.
      1) Toiselle kaudelle ja vaikka kuuhun.
      2) Kuuhun muttei takaisin.
      3) Ei mitään rajaa. Kuoltuaan perustetaan Putinin mauseleomi, jossa äijä makaa raatona, arvoituksellinen hymy kasvoillaan.Kuoltuaan maamme presidentti esittää surunvalittelut vertaansa vailla olevan suurmiehen poismenon johdosta.

      Poista
    3. Aijaijai, miten hyviä kysymyksiä, mikis. Mistä tuntee hyvän kysymyksen? Siitä, että siihen ei tarvitse vastata.

      Vaikka voisin minäkin Trumpin pillereineen lennättää kuuhun ilman paluulippua. Ja kaikki muutkin diktaattorit ja lisäksi sen Pohjois-Korean uutistenlukijan. Suomesta lähettäisin pari kälättäjänaista, sillä mikään ei revi minun korviani niin paljon kuin Reetta Rädyn äänessäolo. Pannaan Reetan kaveriksi Anu Kantola ja piirtäjä Ville Ranta, joka on huono. Ja ilkeä.

      Poista
    4. Ville Ranta nousi suureen kuuluisuuteen, kun piirsi Muhammedin, jota ei saa piirtää, ja sai siitä uhkauksia. Piirroksistaan yleisesti, että Rannalla ei ole huumorintajua, tai sitten se ei vain sovi mitenkään minun ymmärrykseeni. Lisäksi piirrosjälkensä on makuuni ihan kamalaa. Töherryksiä.

      Poista
    5. Juuri tämä: huumorin puute.

      Piirroksista puuttuu huumori tyystin, ja siksi en kutsukaan Rantaa pilapiirtäjäksi, vaan piirtäjäksi. Rannan ideologia on vajaata, siinä ei ole nauruun kuuluvaa puhdistavaa katharsista, kuten esimerkiksi Kari Suomalaisella. Suomalaisen piirtämät mustalaiset ja muut tummat ja lättähatut ja pimut ovat rakastettavan iloisia, eivät inhottavia ja rumia, kuten Ville Rannan osoittelemat ihmiset. Liikaa vihaa ja inhoa, ei toimi.

      Poista
    6. Minusta huuumoria olisi sekin jos Laura Huhtasaari näyttelisi Justiinaa Pekka ja Pätkä elokuvassa. Olen ihan varma että sekä Pekalta että Pätkältä menisi pupu pöksyihin. Änkyttäisivät vaan koko loppuleffan "Justiinan" ilmestyttyä kuvioihin. (Mutta kukapa meistä ei? siis meistä ns. miehistä niin ei tekisi...)

      Poista
    7. Kari oli suuri, mutta menetti loppuvuosinaan hänkin huumorintajunsa. Ehkä tämä maailma sen meille tekee, tai Karin kohdalla liika viski.

      Poista
    8. Minä pidän, iines rakas, enemmän kysymyksistä kuin vastauksista. Kysymykset ovat mielenkiintoisia. Vastaukset ovat, jos niitä yleensää tulee, sitä sun tätä, useimmiten.

      Ei niihin kannata uskoa.

      Poista
    9. Kari jäykistyi. Hänestä kehkeytyi elävä fossiili.

      Poista
    10. Jos minä osaisin ja saisin tehdä elokuvan, tekisin ilman muuta Pekka Puupää-elokuvan, nimeltään vaikka "Pekka panee omiaan". Roolitusta muuttaisin siten, että Justiinana olisi Huhtasaaren lisäksi Kristiina Halkola, Sinikka Sokka ja Aulikki Oksanen. Pekkaa voisi näytellä vaikka Aku Hirvikalliosalmi, vai mikä se oli. Antti Holma ei kuitenkaan, hän olisi Pätkis, roolit kun täytyisi nimetä modernisti. Pekka Puupaaäkin olisi nykypäivään soveltuvasti itseasiassa Pete Paskapää. Ja kaikki Justiinat Jasmineita.

      Poista
    11. Aivan upea 'casting' sulla. Tämäkin idea, että joka kohtauksessa Justiina olisi eri henkilö, on jo an sich Oscarin arvoinen idea. Vähintäin. Ja Pätkänä - ihan vaan vaihtelun vuoksi - voisi esiintyä vaikka Petteri Koponen. Itse voisit esiintyä Puupäänä jos egosi siihen tilaa antaa. (antaa se, miksei antaisi) Minä olisin ihan stunttina vaan, esim. talonmies Pikkaraisena, ja antaisin teille kaikille huutia luudalla.

      Poista
    12. Pete Paskapään rooli soveltuisi ilman muuta egolleni, saattaisi sitä jopa kohentaa. "Shittiäkö tässä", olisi lempirepliikkini. Talonmies Pikkaraisen rooli menisi valitettavasti Sanna Marinille, sinä voisit päästä esimerkiksi Lumimiehen rooliin.

      Poista
    13. Eikä Jasmine/Justiina olisi jokaisessa kohtauksessa eri henkilö, vaan heitä olisi vain niin monta. Pete Paskapään haaremi. Kaikki akat kälättäisivät samaan ja eri aikaan enemmän kuin ihminen voi kestää.

      Poista
    14. No nyt puhut niin hulluja että mulle tulee mieleen että paljonko tänään otit LSD:tä? Ja niitä vihreitä pillereitä - oh mai good - ota vain niin kuin lääkäri määräsi, 1/4 tiuta maanantaisin.

      Poista
    15. Myyvempi nimi kuin "Pekka panee omiaan" olisi "Pekka panee Pätkää". Ja jos ihan fellinimäisiksi hassuttelijoiksi ruvettaisiin niin vielä hirveämpi nimi olisi "Pekka panee Justiinaa". - Mutta silloin pitäisi katsojien ikärajakin nostaa, kielletty alle -16 v. Joka bisnekselle olisi hyvä homma! (koska kyllä nekaikki kylän mukulatkin salaa tulisivat katsomaan ja viikorahansa siihen tuhlaisivat kun Pekka panee Just... kröhöh, siis uistimensa likomaan lampeen)

      äsch, mä keljuilen

      Poista
    16. Semenmoiset lsd:t ovat 60-luvun hippien haihattelu paremmasta maailmasta.

      No juu, panee mitä panee, mutta jos Pete oikeasti panisi Jasminea, kyllä se kiellon vaatisi alle 18 vuotiailta. Oikeasti alle viiskymppisiltä, mutta laki ei taida sitä rajaa tuntea.

      Poista
  34. Minulla on hyviä poliittisia mielipiteitä, tykkään niistä itse kovasti. "Poikani, kunpa tietäisit, kuinka vähällä järjellä tässä maailmassa äänestetään."

    Nyt ihaillaan Niinistöä, joka muutti itsensä täydellisesti, kun hävisi presidentinvaalit. Jos olisimme katolisia, hänet olisi pakko julistaa pyhimykseksi jo eläessään. Toista se oli sen ikimuistoisen presidentin, jota en koskaan unohda, Arvi Kaarlo Kekkosen, aikaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aika harva kai järjellä äänestää? Minä en tunne ketään (Gnothi seauton). Mutta siitä olen varma vaikkei tämä kovin korrektia olekaan sanoa, ääneen ainakaan, ettei "ihmisten tyhmyyttä ei koskaan saa aliarvioida". Se nääs tulee välillä kuin tshunami ja peittää alleen kaike, myös hiljaa, kissansilmämaisesti hehkuvat toivon kipinät.

      Poista
    2. Tarkoitan tällä - jos ette vahingossa huomanneet - että me ex-kommunistit olemma aina oikeassa. Myös nyt kuin silloin ennen, oi silloin, silloin... Historia vaan väärentää kaiken kun se on luokkatiedottomien diletanttien käsiin annettu, ei kommunismi ikinä mihinkään hävinnyt, se vain v e t ä y t y i. (Jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Jota epäilen. Mutta jos tosiaan ymmärrätte, olkaan niin kilttejä ja sanokaa minullekin mitä äskisellä tarkoitin...)

      Otto-Wille Kuusisen jälkiä, joita aikoinaan seurasimme, on jo lumi peittänyt. Niinpä nytpä seuratkaamme Anders Tegnellin uusia hienoja jälkiä! (SNIFF!)

      Poista
    3. Eespäin, eespäin rohkeasti vaan, yhteistoimin rintamaame käy, - niin monta, niin monta, on tielle uupunut, niin monta on koronaan kalvennut. Tegnellin ja Leninin henkeen.

      Poista
    4. Eespäin, taaspäin tiellä taistojen...

      Tässäkin tämä toinen laulaja helisee kuin hänellä olisi tiukuja pimpissään. Ehkä onkin? Ja maskulisempaa laulajaa kutittaa satiaiset hänen toissa viikkoa sitten pestyissä alkkareissa?

      https://www.youtube.com/watch?v=-wXJGlSmquQ

      Poista
    5. Tuohan on kuin silloin ennen! - Hyvin muistan, olivat suosikeita, kun maailmaa aloin pikkuhiljaa hahmottamaan. Huomionarvoisaa on, että vuonna -69 haikailtiin entisten perään, sisältänee kauhun sen aikaiseen sekasortoisuuteen.

      Poista

    6. Kai meidän tuollakin piti viisut voittaa, vaan kuinkas kävikään. Suomi lensi pyllylleen, kun taidettiin jäädä loppupäähän. Kaunis laulu, nuorta viatonta rakkautta. Mahtoiko tuo liitto kestää?

      Poista
    7. Löytämäni tiedon perusteellaa hyvin on kestänyt. Lapsia on kolmekymmentä tai jonkin verran vähemmän. Viisujen voitto, mun Lordi! - Paskaa lapsille ja aikuisille, minulle iso tuoppi!

      Poista
  35. Täällä yli vuosikymmenen aikana on ollut paljon hienoja kommentoijija. Joita en tietenkään ala luettelemaan koska unohtaisin kumminkin jonkun, ja se olisi väärin. Siitä huolimatta mainitsen nyt nimimerkki Annikin. (muistaakseni hän oli Annikki? opiskeli lääkäriksi…) Olin siihen aikaan vielä nuori (!) itsekin, nuori ja kauhee riitelemään (nykyisin vain vanha mutta kauhee riiteleen), niin hän kerran sanoi... kun oli eri mieltä jonkun toisen, ei minun kanssa, mutta siitä huolimatta ikään kuin tärisi kiukusta, niin äkkiä hän totesi (ikään kuin itselleen!) että "Jos minulla ei tästä muuta sanottavaa ole kuin negatiivista, on parempi etten sano mitään". Sitten hän vähän myöhemmin, ikävä kyllä, vaikeni tästä blogista kokonaan.

    Jos osaisikin toimia noin fiksusti: "jos minulla keskusteluun ei ole muuta annettavaa kuin sanoa jotain ilkeää, miksi sanoa mitään"... - Mutta minähän en niin kypsä ihminen ole että tähän pystyn.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muistan Annikin hyvin. Se oli niitä aikoja, kun blogeissa oli vilinää, koska blogipiiri oli vielä blogosfääri, jonka suhteista pystyttiin tekemään tutkimuksia. Blogien määrä oli siis tuntemisen ja tietämisen rajoissa, hallinnassa.

      Nyt ei ole, blogimaailmalla ei ole enää rajoja. Jos silloin oli tuhat blogia, nyt niitä on miljoona, erilaisia, eri aloilla, ja mikä merkittävintä, koko some on laajentunut avaruudeksi, jossa on kirjoitus-, kuvaus- ym. tapaamispaikkoja rajattomasti valittavaksi. Ihmiset ovat hajaantuneet, poistuneet, kuolleetkin. Vanhasta blogosfääristä ei ole monta jäljellä.

      Poista
  36. Sitä ajattelee että on elänyt elämänsä kehnosti, ja se jos mikään on totta. Mutta niinhän muutkin ihmiset elävät elämänsä, vitun kehnosti, toiset vain tekevät sen eri tavalla. Tästä en ole surullinen koska en tästä osaa iloitakaan. (Ja mitä minulle muiden ihmisten elämä kuuluu?) Raamatun terminologialla: omasta leiviskästäni olen pitänyt hiton huonoa huolta, täytyy myöntää, mutta mutta... ihmisille olen, herra Tuomari, ilkeillyt ja vääryyttä tehnyt lähinnä vain kun oon tuntenut itseni avuttomampaakin avuttomammaksi. Tasapainoisessa mielentilassa en kuule koskaan vittuile, Sebaot.

    No, nuorempana tietysti ma joskus kusin jonkun kerrostaloihmisen postiluukusta sisään tai revin rekisterikilpiä autoista irti tai varastelin polkupyöristä venttiilejä... kaikkea muuta tämmöistä ajanvietettä mitä teinit nykyisinkin tekevät. Anteeksi siitä, Jeesus, nuorena sitä on niin arvaamaton. Amen.

    Tahattomasti sitä aikuisempana tietysti on loukannut ihmisiä vaikka kuinka paljon, se on surullista, mutta kun sitä ei tiedä, niin ei tiedä. (tajuaa vaan) Siitä pahasta mitä on tehnyt tahallaan, kärsii eri lailla, koko elämänsä ajan kuin nuotiossa käristettävä kala. Ahvena, esim.. Ja tirisee kuin sentamentaalikko! äsch.

    VastaaPoista
  37. Eläpä Mikko sure, vaan itke vuolaasti, se puhdistaa. Katumushan on jo puoli anteeksiantamusta! Sanonta "ei Villekään välittänyt..." miten se sanonta jatkuikaan?😁

    Silloin tällöin uutisoidaan medioissa itkevistä madonnoista.Osalle on löydettävissä luonnollinen selitys, mutta osalle mukamas ei.
    Tänään 21.05 alkaa TV1-kanavalla italialainen sarja verta itkevästä madonnasta. Pitänee vilkaista. Jonkinlainen vakoilujuttukohan se on? Toivottavasti edes puhuvat italiaa.
    Esim. Italiassa ja italial. aiheesta kuvatut ja kertovat sarjat menettävät minun mielestä kiinnostavuuttaan, jos kielenä on englanti.

    VastaaPoista
  38. Tässä kun luin aikaisempia kommentteja. Tapsa sanoi että

    "Jumalan" sijaan pitäisi varmaan sanoa vaikka "Jokin", "Ikuinen Olemassaolo", "Kosminen Tietoisuus", "X" tms.

    Ilmeisesti siis ajattelette että tällaiset hemmot/muut elämäänne sotkeutuvat, tms. Ehkä en pysy kärryillä mistä on kyse. Itse en tämmöiseen parametreihin ikinä oo törmännyt. Jos aikoinani olisin "jumalalta" rukoillut että saisin saksankielen kokeista kympin (10), en usko että olisi sitä silti saanut, kun en ollut yhtää kielioppia lukenut, siksipä en rukoillut. Nää "J:iit", "Kosmiset Tietoisuudet" tai "X:ät", eivät oo ikinä auttaneet mua missään. Niinpä minä sanon, saatana, että pysykää omalla reviirillänne älkääkä mua häiritkö. (piru vie)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mitäs et rukoillut, arvaanpa, ettet siksi saanutkaan. Nöyrä "Heitä Jeesus kybä", olisi kaiken muuttanut.

      Poista
    2. Joo, eihän Lotossakaan seitsemää oikein saa jos ei lottoa.

      Poista
    3. Toisaalta, tunnen lottomatematiikan, nänä todennäköisyydet. kinä ei päävoittoa voita. Siksipä 5 euroo viikossa kuuliaisena kiikutan hyväntekeväisyyteen. (Olkaa hyvä.)

      Mutta kun ajattelee miten paljon Jumalle tulee pyyntöjä per/vrk, niin kyllä Sillä tekemiatä riittää! En millään usko että kaikkiin ehtii ottaa edes kantaa... siis jos joku tosiaan rukoilee Siltä hyvää numeroa kielioppikokeesta vaikkei viittiä ite lukea, se priorisoidaan ilman muuta sinne häntäpäähän.

      Toisaalta, jos on kauhee usko niin se kääntää vaikka kiviä. Mutta en mä sitäkään ymmärrä miksi sakasankielen kokeissa kiviä (die Steine) pitäisi ruveta kääntelee? Täysin käsittämätöntä (Ich verstehen nicht).

      Poista
    4. Mitään lottomatematiikkaa, kun saksan opettaja Irma Bunt olisi yllättäen sanonut: Ich Möchte bitte etwas zu denken geben. - Jatkaisi sitten: "Zehni tuli niin, että paukutti ja esirippu halkes, näin tämän unessa!"

      Poista
    5. Irma Bunt oli oikeasti maailman vittumaisin, ilkein ja vaarallisin natsiakka James Bond-elokuvasta.

      Poista
  39. Minä en ole surullinen ihminen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä minä olen toisinaan myös surullinen ja toisinaan mm. iloinen. Mutta ethän sinä vissiin näin ajatellut. Nyt mä sen hokasin ja minäkään en ole surullinen ihminen. Liekö kukaan muukaan.
      Kun sinun juttujasi lukee tulee tunne, että sinä ainakin olet elänyt. Minä olisin voinut elää enemmänkin.

      Poista
    2. Ripranie, kyllä minä olen välillä "surullisen hahmon ritarin", näköinen, mutta sekös minua alkaa naurattaa, kun kuljen kamarin ison peilin ohi siihen vilkaisten. Halvat on huvit näinä karanteeni aikoina.
      Saa nauraa omalle pellehahmolleen. Nytkin olen pukeutunut erittäin tyylikkäisiin,
      tummansinisiin miesten villahousuihin. Aitoa villaa! Kirpputorilta! Jaloissani on karvavuoriset polven alapuolelle yltävät after ski fleecetossut, joita koristavat rusetiksi solmitut nyörit, päissä pyöreät tupsupampulat. Yläosa runnakkoa on asiallisen mustan, ohuen villapaidan peitossa. Päässäni on usein sisälläkin monesta eri vaihtoehdoista lähimpänä löytyvä pipo. Joskus vihreä trikoinen tonttulakki, joskus ruskea palmikoilla somistettu tai punainen villapipo, sekin palmikkoneuletta.
      Eipä juuri kulu käytössä edustus- tai juhlatamineet tai ehostusaineet. Onneksi kukaan ei tarvitse säikähtää " metsittynyttä metsäläistä" kun ketään ei voi käydä kylässä.
      Silkkihepeneitä tai mitään ei-lämpimiä vaatteita en voisi tänne maalle kevättalvena köijätä. Ei vanhassa höskässä tarkenisi.
      Nyt alkaa näyttää jo kelit lupaavilta.

      Poista
    3. Aika epeli taidat olla kuvauksestasi päätellen.
      No, se, mikä on itselle mukavinta on hyvä niin.

      Tuosta peiliin katsomisesta olen samaa mieltä.
      Siksi varmaan en katsokaan peiliin, kun minua itkettää.

      Poista
    4. Mikä sinua itkettää? Sinähän olet kuvassasi kaunis!

      Poista
    5. Leonoora, ei kauneus poista itkemistä.
      Minua itkettä esim. kuolemat, ihmisten ilkeys jne.

      Poista
    6. Ripranie, et sinä ole surullinen ihminen.

      Poista
    7. Ok Mikis, en olekaan surullinen ihminen.
      Joskus minä olen surullinen, mutta sehän on eri asia kuin olla surullinen ihminen.

      Poista
    8. Ihminen, joka ei jaa itseään kenenkään kanssa, on surullinen ihminen. Teistä siihen, oi rakkaat kanssakulkijani, eli te tässä blogissa mellastelijat, ei teillä sitä pelkoa ole, ei ole.

      Poista
  40. Yle ykkösellä alkanut "Ihme"-sarja näytti seurattavalta, ainakin ensimmäisen jakson perusteella. En niinkään innostu fantasia-madonnasta, mutta hekilöt olivat mielenkiintoisia ja vanhat nostalgiset musiikkipätkät sekä öiset otokset tiellä skootterin vauhti perspektiivistä, niin italialaista, niin italialaista! Hetkitäin tosi tyylikästä kuvausta. muutoinkin. Ja henkeä löytyi raamatunlauseista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En katsonut, kun luin ohjelmalehestä: Verikyyneleet. Italian erikoisjoukot iskevät rikollispomon bunkkeriin.
      Kuvauksesi antaa viitteitä siihen suuntaan, että olisi ehkä voinut katsoakin. Jakso oli eka kahdeksasta, eli vielä pääsee mukaan, jos on halua.

      Olen melkein tyystin lopettanut sarjojen katsomisen. Sain niistä ihan tarpeekseni nuorempana. Elämäni on myös niin omituisia ja uskomattomalta kuulostavia tapahtumia sisältänyt, että sarjoista on mennyt mehu.

      Poista
    2. Areenasta sarja löytyy, mutta en halua sieltä sitä ennakkoon katsoa. Jotakin jännitystä pätkä kerrallaan elämässä!😄

      Poista
    3. Leonoora, pidän tuosta asenteesta.

      Poista
  41. Ripranie on hyvä ihminen.

    Ja mistäs sinä sen tiedät? Ethän häntä edes tunne. No kaikesta mitä ihmisistä olen elämäni aikana oppinut, siitä sen tiedän. Ripranie on hyvä ihminen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totuuden nimessä sanon, että olet suhteeni oikeassa, Mikis.
      Kokemuksille minä perustan mielipiteeni. Eräs kaveri jopa sanoi minulle, että olen liian hyvä hänelle.
      Kokemukset syntyvät eri lähteistä.

      Poista
  42. Ripranie on hyvä ihminen, ja niin olet sinäkin, mikis, varsin helläsydäminen ja ihmistä rakastava ja ymmärtäväkin, ellet olisi niin luutunut sinne hippi-ihanteisiin, jotka aikanaan olivat tietysti värisyttävän hyviä ja ainoita oikeita. Tavallaan ovat vieläkin, ainakin osa niistä.

    Ei vaan ei, kaikin puolin kelpoisa ihminen on mikis haåpahtavuuksineenkin, ja niin me kaikki muutkin, sinä ja minä ja Hentun Lissu, Puntun Paavo ja Juorkunan Jussi ja sinä tuntematon anonyymikin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, olet oikessa, Iines. Sanotaanhan ettei tiikeri koskaan täplistään eroon pääse (eikä leopardi juovistaan).

      Poista
    2. ”hipahtavuuksineenkin” pitäisi lukea tuossa ed. kommentissani mongerruksen sijaan.

      Poista
    3. Kyllä minä ymmärsin mitä tarkoitat. Ymmärrän hyvin vähästä. (Eikä tämä - ymmärtäminen - mikään onni minulle ole ollut, koskaan, enemmän se on kirous. Tai kohtalo. Miten vaan.)

      Ps. Tiedän, tottakai, että toiset asiat ymmärrän myös väärin. Että sekin vielä! Kirottua!! (donnervetter)

      Poista
    4. Kuule mikis, ymmärtäminen on tässä iinekselässä olkiukkoilua.

      Poista
  43. Minä olen oppinut jotakin uutta oravista! Ihmettelin ensin, miksi eräällä oravalla on enää talviturkkihousut jalassa, mutta toinen vierailija on aivan harmaaturkkinen edelleen.
    Kas, jälkimmäinen on harmaaorava. Se ei vaihdakaan kesäpuvun väriä. Kirjasta piti tarkistaa.
    Ensiksi mainittu näkyy olevan äiti.
    Pienet vaaleanpunaiset nisät mäkyvät vatsassa, kun se kököttää pähkinäkupin reunalla.
    Yllätys aamulla oli myös, että harmaaoravia tuli ruokakupille kaksi. Pariskunta arvatenkin?
    Sopuisasti söivät pähkinöitä ja auringonkukansiemeniä yhdessä.
    Oravillahan on omat reviirinsä, mutta vuoroatetiointi näyttää sujuvan erilaisuudesta huolimatta ilman "pellon jakoa".
    Lintulauta on jo poistettu kesävarastoon, mutta helläsydämisenä laitan vielä jonkin aikaa söpöliineille lisäevästä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Harmaaoravia ei ole Suomessa ja toivottavasti ei tulekaan. Järjettömät ihmiset istuttivat sen Britanniaan ja Pohjois-Italiaan, missä se on syrjäyttänyt eurooppalaisen kurremme.

      Poista
    2. Jos Mankemangi - jota te jostain ihme syystä syrjitte, on oikeassa, niin hyvä huomio. Minä vaikka biologian amatööriharrastelija olenkin, en nisäkkäistä (paitsi naisista) en tiedä juuri mitään. Oravan kyllä erotan karhusta, etenkin jos toinen niistä murisee. (Ja väläyttelee kammottavia kulmahampaitaan.) Suomen luonnon kamalin peto, jonka olen sanonut jo ennenkin, on tietysti Puutiainen (Ixodes ricinus), joita luullaan hyönteiseksi! No eihän Punkki hyönteinen ole kun sillä on kahdeksan jalkaa. Hämä-hämä-hämähäkki eläin se sellainen on! Kaikki hämähäkki eläimet jos suutarille tai kenkäkauppaan menisivät, sanoisivat, että "hei, tarvitsisin 4-kenkäparia". Hyönteisille riittää kolme.

      Poista
    3. Tarkennan vielä että on syrjäyttänyt niillä alueilla, jonne on levinnyt.

      Poista
    4. Mankemangi syrjii itte. Annetaan vaan samalla mitalla takaisin. Ettäs tämänkin tiedät, mikis.

      Mitä puutiaisiin tulee, niitä on runsaasti mökillä. Viime kesänä yksi oli matkalla punaisten housujeni sisään, kun vein bioämpäriä heinikon läpi bioastiaan. Sain viime hetkellä napattua sen pois. Taisin tappaa sen julmasti. Ajattelin tehdä punkkikokeen, vetää lakanaa heinikkoa ja nurmikkoa pitkin ja laskea, montako punkkia siihen tarttuu.

      Poista
    5. Mistäköhän hämähäkki kammo tulee. Itselläni sitä ei ole, mutta tiedän ihmisiä joilla se on.

      Poista
    6. Kammo tulee kokemuksesta. Hämähäkkieläimissä on tosi vaarallisia elukoita. Ai nouw.
      Meillä on, mm. ummehtuneissa ja hieman hikisissä sänkyvaatteissamme, pölypunkkeja (Dermatophagoides), jotka kyllä kuolevat kun vie patjat 2-3 vuorokaudeksi -20 asteen pakkaseen. (Esim. parvekkeelle.) Mutta aina missä on on pölypunkkeja, on myös petopunkkeja, nämä jälkimmäiset syövät näitä edellisiä. Samoin kuin sympaattiset Leppäkertut (Coccinellidae) ovat julmia petoja, hekin. Lähinnä syövät kirvoja.

      Luonto tasaa itsensä, vain ihmisen olemassaolo ja teot rikkoo tätä tasapainoa. Mutta ihminen tässä kamppailussa loppujen lopuksi tulee häviämään, tennisnumeroin 6-0.

      Ugh, olen puhunut. (Annas se hashispiippu mulle takaisin. No, anna ny!)

      Poista
    7. Joo, mutta jos kammo on selkärangassa ilman kokemusta on se aika mystistä.

      Poista
    8. Hämähäkkikammo on aika ymmärrettävä, koska otus on aika ruma äkkiä katsottuna. Makrokuvattuna siitä luultavasti löytyy hienoja yksityiskohtia.

      Vaan tiedän ihmisiä, joilla on sanoinkuvaamaton perhoskammo, ja parilla on hillitön lintupelko. Yksi asui kerran naapurinani, ja hän tuli hysteerisenä soittamaan ovikelloa, kun lintu oli lentänyt hänen kylppäriinsä avoimesta ikkunasta. Lopuksi oli soitettava puoliso töistä ajamaan lintu ulos.

      Minulla muuten lensi lintu kerran saunan ilmastointiputkeen. Kuulin hätääntynyttä räpiköintiä, joka ei loppunut. Lopulta soitin huoltoyhtiöön, joka ei osannut tehdä mitään, vaan soitti nuohoojan. Lopulta hiljeni ja nuohooja tuli kertomaan, että hups, tintti kuoli, ei ehtinyt pelastaa. Miten vaan luulen, että lintu sai nuohoojalta eutanasian.

      Poista
    9. Miten kammo, pelko ja fobia eroavat toisistaan. Pelon sanotaan olevan suoja ihmiselle. Fobiasta sanotaan, että se on epärealistinen pelkotila, johon, kas vaan, kallonkutistajat voivat auttaa. Pelko tulee kohdata, mutta fobia "käsitellä". Jahas, ehkä näin, ehkä ei, tai jotenkin muutoin.

      Poista
    10. Kammo selkärangassa ilman kokemusta, onko se siis fobia.

      Poista
    11. No, enpä tässäkään ole asiantuntija, vaan muistan vain lukeneeni ja ehkä oppineeni joskus muinoin psykologian tunnilla, että fobia on pysyvämpi tila, joka keskittyy tiettyyn kohteeseen, vaikka hämähäkkiin. Se voi olla lamauttava tunne, joka estää toimimasta. Kammo taas olisi ohimenevämpää sorttia, ja siitä huolimatta voi pystyä toimimaan.

      Ajattelen tässä vaikkapa omaa käärmekammoani. Pelkään käärmeitä, koska niiden puremasta on pahoja seurauksia, ja kammoan niitä muutenkin, koska ne ovat niljakkaan tuntuisia matelevia otuksia. Tiedän toki, että ne ovat pehmeitä ja silkkisiäkin, jos niitä koskee. Fobiaa minulla ei ole, koska pystyn toimimaan. Voin odottaa, että käärme menee pois, tai heittää sinnepäin vaikka kiven, käärmeen viereen, jolloin pystyn taas jatkmaan matkaani enkä lamaudu.

      Kerran tapahtui surkeasti, ja kadun sitä vieläkin, suren käärmeparkaa. Nimittäin käärme tuli vauhdilla kohti minua mökkinurmikolla. Otin vieressäni olevan kevyen muovituolin ja nakkasin tuolin ilmojen halki pelotellakseni käärmettä. Se osui kuitenkin käärmeeseen, joka meni tainnoksiin, niin luulin, Kutsuin naapurin miehen hätiin, ja hän nosti kyyn tikulla maasta ja sanoi, että kuolluthan tämä on.

      Olen siis käärmeentappaja, mutta puolivahingossa. Jos ajattelen tapausta, tunnen kauheaa syyllisyyttä, vaikka inhoan kyitä. Se oli kenties nuori iloinen vekkulipoika, matkalla takaisin kotipesään emonsa luo.

      Poista
    12. Kyllä fobia on suomeksi kammo, pelkokin käy. Verratkaapa vaikka homopelkoa kammoon. Tokihan siinä eroa on, jos sanoo pelkäävänsä muslimeja tai kammoavansa heitä. Tai feministejä.

      Poista
    13. Kaikki sanat, kammo, pelko, fobia ovat laajassa mielessä samaa asiarypästä tarkoittavia. Kuitenkin niillä on myös eroja, eli ne eivät ole täydellisesti samaa tarkoittavia, jos mennään syvempään puheeseen.

      Pelko on selkeä ja käsitteenä lavein, koska kammo ja fobiakin ovat pelkoa. Vaan turha näistä on saivarrella, kyllähän te nämä tiedätte, kunhan vain totean, että fobia on näistä tarkkarajaisin, pitkäkestoisin ja eriytynein pelkotila, jolla on oma tautiluokituskoodi, jota taas ei ole pelolla eikä normaalilla inhokammolla. Fobia on huomattavaa pelkoa, joka on kohteeseen tai tilanteeseen nähden liiallista tai epärealistista.

      Poista
    14. Sinulla, Iines, kun on pitkä ja ansiokas blogitaival niin onko blogissasi käsitelty fobiaa ja näitä muita, siis kammoa ja pelkoa aiemmin.
      Minä olen sen verran tuore blogissasi, että en voi tietää. Olisikin mukava siksi, jos vinkkaat mistä niitä löytyisi sinulta, jos löytyy. Jos ehdit tai viitsit.

      Poista
    15. Taitaa olla niin, Ripranie, että mitään erillistä fobiakirjoitusta ei ole täällä missään, korkeintaan kommenteissa on monellakin joitain kokemuksia ja omia muistoja joistain peloista.

      Aihe on muuten hyvä, siinä olisi monella hyviä omiakin tarinoita, minulla ainakin on joitain hävettäviäkin pelkotilanteita..

      Poista
  44. No, ilmeisesti silmäni sitten valehtelevat! Niiden turkin väri ei näytä jostakin syystä vaihtuvan, kuten uuden karvan luoja yksilöllä.
    Se kun on on kohta lähes kokonaan ruskea. Näillä muilka vain käpälät.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aku Ankka -lehdessä seikkaili maaoravia. Tiku ja Taku. Jos ne on sen lehden kautta (lukijoiden?) kautta tänne tulleet? Tiedä häntä.

      Poista
    2. Akkarin oravien lajinimi on tätänykyä tikutaku.

      Leonooralle vielä sanon, että olen noita amerikkalaisia harmaaoravia Isossa-Britanniassa nähnytkin ja ne ovat aikalailla isompia. Skotlannissa luonnonsuojelijat taistelevat punaoravien puolesta.

      Poista
    3. Eikös jonkun nykynuorison mediakanavankin nimi ole tiku-taku? Tai olikos se tik-tok? Tak-tik-tok? En minä tiedä. Ja mitä siellä - vanha setä - tekisin? Mummotunneliin vaan ukko, mars mars, jos haluu lähikontakia. Ja luukunavauksella myös COVID-19-viruksen.

      Poista
    4. Meiltä häipyi tämä Vesakko vittuun ja tilalle istutettiin Kanandanmajavia. Mutta eniten mua surettaa Naalin eli Napaketun kohtalo. Se kun ei millään pärjää tavalliselle ketulle jotka ovat sitä isompia, ne tappavat ne. Naali jo nimenä on niin kaunis, on se muutenkin, Napakettu!

      Poista
    5. Upeita ovat niin sudet kuin ketutkin! Kaikki eläimet. On ihmeteltävä eri eläinlajien sitkeyttä selvitä talvesta.

      Poista
    6. Mutta Naali on vielä upeampi kuin tavallinen kettu. Joka sekin toki on valtavan upea ja kiva elukka. (Paljon yhtäkään koiraa kivempi!)

      Poista
    7. Kettua tulee vaan surku. Aina kun näen ketun se on kapinen kettuparka, turki laikuilla, surkeana. Mikään ei ole niin ahdistavaa ja surullista, kuin eläimen sanaton kärsimys. Löisin mieluummin vasaralla sormeeni, jos sillä pelastaisin yhden eläinystävän.

      Poista
    8. Aku Ankassa (Akkari?) on muutenkin rikasta kieltä. Tuo tikutaku on kielisuositusten mukainen nimitys, niin kuin ehkä täälläkin muistetaan.

      Nisäkäsnimistötoimikuntahan julkaisi vuonna 2008 ehdotuksensa maailman nisäkkäiden uusiksi suomenkielisiksi nimiksi. Toimikunta teki hienoa ja perusteellista työtä. Kaikilla maailman 4629 tunnetulle nisäkäslajille annettiin suomalainen nimi. Maaoravasta tuli tikutaku. Muistan kirjoittaneeni tästä blogiini jutunkin.

      Poista
    9. http://inez54321.blogspot.com/2008/12/niskstoimikunnan-luontityt.html

      Jos nyt jotakuta tuo nisäkäsnimitoimikunnan juttu kiinnostaa, niin linkistä pääsee vuoden 2008 juttuun. Siellä on kaunis kuvakin. Ainakin se kannattaa katsoa.

      Poista
  45. Manke, ilmastonmuutoksen myötä voivat levittäytyä tännekin. Tuskin kukaan on kyseisiä oravia tänne lentokoneella rahdannut!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täysikasvuisen oravan ruumiin pituus on 19–28 senttimetriä ja hännän 13–25 senttimetriä. Painoa oravalla on 200–480 grammaa.

      Harmaaorava on pituudeltaan noin 20–31 senttiä, ja sen häntä on lähes ruumiin pituinen, noin 20–25-senttinen. Aikuinen yksilö painaa 510–700 grammaa.

      Poista
    2. Tyhmempi sanois eri eläimikis.

      Poista
    3. Koko eroa on näissä oravissa. Harmaat ovat isompia kooltaan.

      Poista
  46. Jos onnistun, lataan blogiini pari kuvaa oravista.

    VastaaPoista
  47. Oravahan on tähän aikaan kirjava, kun talviturkki kasvaa läiskittäin pois. Siinä on yhtaikaa harmaata ja ruskeaa. Olisikin hienoa nähdä kesällä harmaa orava.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Katso Iines blogistani. Outoa on, jos karvanvaihto on kahdella pihapiirissä vierailijalla myöhässä, kun eräskin on jo vaihtanut värinsä ruskeaksi lähes kokonaan.

      Poista
    2. Katsoinkin, ja vastasin sinne. Tuo karvanlähtö minuakin vähän askarruttaa, mutta kaipa se vaan on yksilöllistä. Ja jos siellä idässä kevät on muutenkin myöhässä, vai?

      Poista
  48. PS Minä luulin joskus hieman eriväristä urpiaista harvinaiseksi tundraurpiaiseksi, kunnes minua oikaistiin kuvablogissa, että kyllä se tavallinen urpiainen on huolimatta pienestä väripoikkeamasta.

    VastaaPoista
  49. Ai. Minä taas tapasin ensimmäistä kertaa punavarpusen tänä keväänä lintulaudan alla. En ollut aiemmin nähnyt niin punaista pikkulintua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Punavarpusta en ainakaan tiedä nähneeni. Yksi lintulaji, jota kovasti haluaisin nähdä, ovat erilajiset pöllöt. Pöllö on mielilintujani. Toisaalta sanotaan, että pöllö on viisas ja se kuvataankin joskus karttakepin kanssa. Muistelenkin, että se on esiintynyt saduissa opettajana.

      Toisaalta sanotaan, että hän on ihan pöllö. Ja tarkoitetaan, että ihan pöö.

      Poista
    2. Pöllöjen silmät kiinnittävät erityisesti huomiota. Niillä om jännän hämmästynyt ilme.

      Poista
    3. Siitä se sanontakin varmaan tulee, kun jotakuta haukutaan pöllöksi. Pöllön pöllömäisen pyöreistä silmistä.

      Poista
  50. Kuapungistuneet eläimet ovat suuremmalta osin jätteiden syöjiä. Vuosia sitten oli unohtumaton näky Vantaan aamuyössä, kun kettu pysähtyi tien reunaan autoani väistämään. Kun pysähdyin, jolkotteli tien yli rinta pystyssä ja jänis suussaan. Se oli ylpeä ja onnellinen saalistuksensa tuloksesta. Kapisia kettuja näkee jatkuvasti, surullisen näköisiä ovat. Kaikki lokit pitäisi hävittää, härskit paskalinnut, jätteiden syöjät, joista ei ole mitään hyötyä millekään.

    Kevennyksenä nuorta Topi Sorsakoskea.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vuosia tai vuosikymmeniä sitten katselin, kun Nyyperi kiipesi tehtaan katolle hävittämään lokin pesää tehtaan katolta. Lokeista oli ihan tavaton riesa, kun hyökkäilivät töihin tulevien kimppuun. Nyyperillä oli pahvilaatikko päänsä suojana, siihen lokkipariskunta iski kovaa ja monasti. Nyyski kuitenkin hamusin pesän haltuunsa ja kertoi jälkeenpäin, että elävät ja kuoriutuneet poikaset siellä jo oli. Kysyin, että mitä niille teit, vastasi nauraen, että kissalle annoin. Semenmoista se luonto on.

      Poista
  51. Minä en pelkää hyönteisiä, mutta hyttyset ja paarmat ovat viheliäisiä seuralaisia.
    Torpassa asustaa suurikokoisia hämähäkkejä. En tapa niitä, vaan vien rikkalapiolla ulos. Kaksi astuin kuoliaaksi kun juoksevat lattialla. Nyt pariin kuukauteen en ole nähnyt ainuttakaan. Taikauskoisethan eivät tapa hämähäkkejä.
    Ei niitä montaa koskaan ole ollut huushollissa. Korkeintaan neljä. En tiedä, vaikka nukkuisuvat yöllä saman peton alla!🤣

    Riku, vaikka eläimet ovat ihmissilmin julmia saalistaessaan toisiaan ruuaksi, niin osaamme olla mekin kaksijalkaiset.

    VastaaPoista
  52. Hämähäkin poimin juuri tänään säärestäni pois. Takaovi oli auki, kun oli niin lämmin ilma, ja sieltä se hämis varmaan tuli.

    Vaan sitä en ymmärrä, kun naisväki kirkuu hiiren nähdessään. Minusta hiiri on suloinen ja hamuan kyllä kameraa käsiini, jos jonkin pienen viiksikuonon näen.

    VastaaPoista