22.5.2021

Tärkeitä uutisia


Lennu on kuollut. Siirtynyt taivaallisille kedoille juoksemaan  kilpaa perhosten kanssa. Näin minä menneet rakkaat eläinystävät näen. Iloisina kedolla turkki hulmuten. Presidenttipari suree syvästi, luki tiedonannossa. 

Ymmärrän surun rakkaan lemmikin poismenon vuoksi. Olen itsekin menettänyt kolme eläintä tämän blogini olemassaolon aikaan, eli kohta kahdenkymmenen vuoden aikana. Suru voi olla syvää.

Ensimmäinen poismennyt eläin oli aiemmin mainittu Ruben, jonka oikea nimi oli Pontus, kultainen noutaja. Nimi oli muutettu blogin intimiteettivaikutusten vuoksi. Pikkukaupungin kadut olivat pitkään tyhjät ja autiot Pontuksen poismenon jälkeen. Minua paleli ensin kovasti, kun tein yksinäisiä kävelyjä autiossa maisemassa. Puin päälleni kauniin mustan lammasturkkini, ja tunsin itseni Tšehovin romaanihahmoksi kävellessäni sirossa turkissani kaupungin pikku kujasilla. Kuvittelin, että ihmiset katsovat  tutunnäköistä naista, joka ennen kulki vaaleakiharaisen kultaisen noutajan kanssa, nyt ilman sitä, surullisen orpona kauniissa turkissaan.

Toinen poismennyt oli kissa, kuusitoistavuotiaaksi elänyt von Kusti, joka on haudattu mökin upeimpaan perennapenkkiin. Tästä kissasta mieliin jäi erikoisesti kalliiksi tullut heinänkorsi, jonka se oli saanut nenäänsä. Eläinlääkäri poisti sen sadalla eurolla. Pinsetit nenään ja ulosveto, ja siinä oli pitkä vihreä ruoho. Minuutin toimenpide. 

Kolmas poismennyt oli tyttären koira Panda, vanhaenglanninlammaskoira, jolla oli tapana ängetä istumaan syliini, kun istuin löhötuolissa. Tiedättehän tämän isokokoisen pitkäturkkisen junttanpullan? Pandakin lepää mökin perennapenkissä, von Kustin vieressä. Liljat kasvavat hyvin. 

Kovin mielelläni ottaisin vielä koiran, jos vain voisin olla varma, etten aina koiran täyttäessä vuosia laskisi omia vuosiani käänteisessä järjestyksessä, koiralle yksi lisää, minulta yksi pois.  Jokin hylätty katukoira, resquekoira voisi tulla kyseeseen. Kenties hyvinkin. Mutta ei lyhyttä tylppäkuonoa, kuten Lennu-vainaa. Koiralla on oltava kunnon kuono ja muhkea kirsu.

¨¨

Toinen tärkeä tiedotus Lennun lisäksi päivän uutisvirrassa on tietysti pääministeri Sanna Marinin ehdotus kunnallisveron progression lisäämisestä. 

Nyt täytyy sanoa, että kyllä on puoluejohtaja vaalivauhdissa. Suomiko ei ole  yhteiskuntatoiminnoiltaan jo ennestään kaikessa progressiivinen?  Suomen veroaste on kansainvälisessä tarkastelussakin hyvin korkea ja progressio huippukorkea.

Eli taidan nyt ampua puoluejohtajan ehdotuksen lennosta alas kovilla tilastofaktoilla:  Suomalaisella keskiluokalla jää koko Euroopan vertailussa vähiten rahaa käteen verotuksen jälkeen. 

Keskiluokan korkeatuloisin 10 prosenttia maksaa käytännössä tämän maan julkisen puolen kulut. Tämän porukan kokonaisverotus on jo nyt 50 - 60 prosenttia tuloista. Eli jo nyt yli 40 000 euroa ansaitsevat maksavat 96 prosenttia kaikista tuloveroista. 

Summa summarum: On se niin väärin, jos Suomessa joku voi rehellisellä työllä rikastua. Ja mikäkö tätä kautta  on pääministerin viesti  työnteon, opiskelun ja yrittämisen kannattavuudesta, sisusta ja sinnikkyydestä kansalaisille? 

(Maalaus Briton Riviére)

150 kommenttia:

  1. Palasin mökiltä ja hätkähdin, että nyt on valtakunnansyynääjä sakon uhalla pakottanut sinut poistamaan edellisen postauksesi kaikkia intersektionaalisuuden hyviä tapoja rikkovana!?

    Pelkäsin jopa, että vaiennettiiko sinut lopullisesti... no, onneksi ei. Puhuttelu siis riitti.

    Tunnen muuten hyvin tämän aihepiirin, sillä muistan niin hyvin oman kissamme lähdön taivaallisille hiekkalaatikoille. Hänen nimensä oli sattumoisin ja enteellisesti Inkku.

    Lemmikin kuolema on surullista, mutta niin on myös se, jos pääministeri ei tunne muuta keinoa saada maan taloutta tasapainoon kuin kiristämällä työssäkäyvien verotusta.

    Sitä paitsi mikä hätä tässä on, saadaanhan me unionilta rahaa! Ja otetaan lisää sitä velkaa, jota ei tarvitse ikinä maksaa.

    VastaaPoista
  2. pikkuliisu huokaa helpotuksesta. Hänen kauhu-unensa, jota hän ei voi vieläkään kieltää, ettei se olisi ollut olemassa (ja sen vaikutukset eivät lakkaa vaikuttamasta, hänen pieneen minäänsä) on julistettu nyt mitättömäksi, aina sattuu ja tapahtuu lausumaan tukeutuen. Vähän isompi Liisu katsoo pikkuliisua säälivän lempeästi ja ajattelee: Eihän tuo raukka tiedä bloggaamisen alkeitakaan. Ei tunne sen sääntöjä, ei sen suojelua eikä argumentteja. Ei hän tiedä edes mitä olkiukko tarkoittaa. Mutta antakaamme hänelle se anteeksi, että hän kokee kaikenlaisia päiväunia, jotka eivät suinkaan vastaa todellisuutta. Antaa hänen itkeä lirauttaa aina välillä. Minkä hän sille voi, että siinä missä kanssatoverit viisastuvat päivä päivältä ja osaavat arvioida mistä on kyse, hän kasvaa henkisesti alaspäin päivä päivältä ja on jo melko lähellä ns. vauva-astetta, jolloin tieto ei jyllää lainkaan vaan ihmetys ja pelko valtaavat hänen mielensä kun hän pikkuhiljaa alkaa tajuta kaiken olevaisen laajuutta ja saavuttamattomuutta.
    Jo tämä kaikki tässä varmistaa tilanteen karun totuuden. Oikea, virallinen kommentointi ei kestä edes vähän isomman Liisun katsetta. Vaan saa sen ähkimään ja puhkimaan varsin epämiellyttävällä tavalla. Älkää välittäkö.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Liisu, kyllä pikkuliisu tietää ja tekee arvokkaita huomioita. Isompi Liisu uskoo nyt vain pienempäänsä, vaikka kyllä hänkin tietää ja osaa, varsinkin osaa. Ilman pikkuliisuja maailma olisi kova ja kylmä paikka. Kiitos siis pikkuliisulle, ja ystävällinen taputus.

      Saako lapsia muuten enää taputtaa, vaikka päälaelle? Vai onko se alentuva ele, lasta väheksyvä? Lapsiinhan ei enää saa kai sormellakaan kajota. Vai mitä?

      Poista
  3. No juu, totta puhuen ja harkittuani annan piut paut toisten sanojen kyttääjille, sillä pussissa on puhtaat jauhot ja mieli on hyvä. Meillä ei öyhötetä eikä valehdella. Meillä nyt vain parannetaan maailmaa, niin kuin aina on maailmassa tehty. Pisara Jeanne d`Arcia, Orleansin neitsyttä, ei ole ihmiselle koskaan pahitteeksi, vaan pelkästään hyvitteeksi.

    Lennu-koiralla oli unohtumaton hymy. Uskon, että sen ihmiset kaipaavat sitä kyyneliin asti. Eikä sen tuhkia haudata mihinkään Kultarantaan, vaan oman talon pihaan.

    Nyt jo nähdäkseni Suomessa ollaan tilanteessa, jossa koulutuksesta ei ole ihmisille aineellista lisähyötyä - pelkällä hengellä ja motivaatiolla ei elä - kovan verotuksen vuoksi, sillä jo keskiluokan verotus on Euroopan ja koko maailman kovinta kärkeä, ja se musertaa monen motivaation muuten mieluisan työn tekemiseen, lisäyrittämiseen. Oikeudenmukaisella ja muun maailman tasoisella verotuskohtelulla tästä maasta löytyisi vielä enemmän motivaatiota ja halua, eikä verokikkailuihin firmojen tai paratiisien kautta olisi tarvetta.


    VastaaPoista
  4. Jos köyhäinavusta leikataan, niin se kannustaa, mutta jos rikasta verotetaan, niin se lannistaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mankemangi on taatusti oikeassa määrätynlaisen ihmisryöpyn kohdalla, mutta tavalliselle joukolle, ns. proletariaatille, se käy hyvin vitsistä.

      Poista
    2. Liisu, oletko sinä proletariaattia? Luultavasti, luulen minä. Kaikki taiteilijat ovat. Tämä yhteiskunta on kulttuurimyönteinen kun on kyse instituutioista (= ooppera, laitosteatterit, kaupunginorkesterit), eikä siinä mitään pahaa! Hyvä niin. Mutta samalla kyllä pakkaa unohtuu kaikki 'pienet, elävät taiteilijat'... Se on ikävä tosiasia.

      Poista
    3. Mikis, helppo vastata kysymykseesi. Minä en ole mitään. Tai, jos oikein perusteellisesti mietin, voin sanoa, ehkä olen jonkinlainen syrjähyppy.

      Poista
    4. Etkä mikään syrjähyppy ole, olet Tähtipölyä.

      Poista
  5. Mielenkiintoista on muuten median tapa uutisoida eri maiden hallitsijoiden lemmikkien kuolemista. Juuri on ollut kansainvälisessä lehdistössä parikin uutista kuningatar Elisabetin kahden eri koiran kuolemasta. Ja nyt lähes jokaisessa Suomen mediassa uutinen Lennun kuolemasta. Jopa television uutislähetyksissä luettiin Lennun poismeno.

    Minusta tällainen on hienoa ja osoitus inhimillisyydestä, siitä, miten tärkeitä eläimet ovat ihmiselle. Myös uutinen siitä, miten Suomen armeijassa jotkut alokkaat olivat naureskellen kiduttaneet sammakon kuoliaaksi ja kuvanneet sen, on herättänyt suuria tunteita ja jopa raivoa armeijan johdossa ja kansalaisissa. Oikein! On käsittämätöntä ja sairasta, että joku voi nauttia eläimen kärsimyksestä, vaikka se eläin olisi miten pieni tahansa. Joskus sanottiin, että jos lapsi kiduttaa eläimiä ja nauttii siitä, hän saattaa olla luonnehäiriöinen psykopaatti. Tämä on helppo uskoa.

    Mitä kuntaveroprogression kiristämiseen tulee, minusta se oli harkitsematon vaalitäky sille äänestäjäkunnalle, joka eniten hyötyy verotulojen anneista. Kunpa pääministeri miettisi velanoton ja verojen kiristämisen sijaan enemmän sitä, miten Suomeen saataisiin luotua kasvua, menestyviä yrityksiä ja innovaatioita, eli lisää niitä verotettavia tuloja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Taitaa olla niin, että nuoriso on raaistunut. Kun lukee uutisia tuollainen käsitys helposti tulee ja jos jokin "ase" pitää nuorilla olla mukana kuin itsepuolustuksena. Ei tuo ihan normaalilta käytökseltä kuulosta tai vaikuta. Ainahan tosin on ollut "tyyppejä", jotka pitävät "ämminä" heitä, jotka esim. säälivät eläintä.

      Taitaa se Suomen työttömyysastekin olla koholla. No niin, onhan tuo korona, jonka voi syyksikin lukea. Tarvitaan yrityksiä, jotka luovat työpaikkoja Suomeen. Ja jos työnteko ei kiinnosta, on syyksiluettava myös työntekijä.

      Poista
    2. Jotenkin tuntuu kuitenkin siltä, että nuorten puukot ovat tiettyjen alakulttuurien ja syrjäytyneiden nuorten jengikamaa kaupungeissa.

      Syrjäytyneillä nuorilla on useimmiten syrjäytyneet vanhemmat, mikä tekee tilanteista vaikeita. Olen itse vähän pettynyt siihen, että nuorten syrjäytymistä yritetään hoitaa pidennetyllä peruskoululla, ja juuri tämän ikäisten parissa työtä tehneenä tiedän, että syrjäytyminen ei poistu pakkokouluttamalla.

      Olen samaa mieltä asiantuntijoitten kanssa siitä, että nämä pakkoresurssit olisi pitänyt suunnata mieluummin lasten varhaiseen kasvuvaiheeseen, esimerkiksi psykologiseen yhteistyöhön taaperoiden vanhempien kanssa, heidän koulutukseensa vaikka supernannytasolla.

      Poista
    3. Voi olla tietysti noinkin, mutta voi olla myös toisin. Mehän peilaamme muita omiin kokemuksiimme ja kuultuihin tarinoihin.
      Syrjäytyneillä ei välttämättä ole syrjäytyneet vanhemmat. Syrjäytymisen syyt voivat olla mitä moninaisempia.
      Avainasemassa syrjäytymiseen on nuori itse. Vanhemmat voivat käyttää aikaansa nuoriin olemalla itse läsnä tai antaa rahaa
      nuorille ikäänkuin korvikkeeksi ajankäytöstään tai sitten molempiakin. Ainakin suuri osa nuorista tekee juuri niinkuin itse
      tahtoo opastuksesta huolimatta. Kyseessä on oikeastaan nuoren oma persoonallisuus tai luonne. Suurin osa vanhemmista haluaa
      lapsilleen jopa parempaa, mitä itsellä on ollut. Nuoriin asennoidutaan eri tavalla kuin ennen ja siinäkin voi olla syy.
      Korostetaan liikaa nuoren itsemääräämisoikeutta. En minäkään oikein usko, että tuo pidennetty peruskoulu vaikuttaa positiivisesti
      nuoren syrjäytymiseen. Ainakaan opettajat eikä rehtorit kuulemani mukaan monetkaan lämpene peruskoulun pidennykselle.

      Ulkopuolinen puuttuminen lasten varhaiseen kehitysvaiheeseen ainakaan pakolla ei taida sekään olla niin onnistunutta.
      Ongelmaksi voi muodostua myös se, että puututaan vain osaan vanhemmista ja voi jäädä paitsi he, joihin pitäisi puuttua.
      Siinäkin tosin pitäisi olla molemminpuolinen halukkuus pointtina, eikä se ole helppoa nähdä asia niinkään.

      Poista
    4. Totta, Ripranie. Ulkopuolinen puuttuminen perheisiin on iso ja vaikea asia.

      Tuo varhaisvaiheeseen puuttuminen ei tarkoitakaan mitään lasten tai vanhempien rajua höykytystä, vaan itse käsitän sen hienovaraiseksi vanhempien opastamiseksi, vanhemmuuteen kasvattamiseksi. On päivänselvää, että monilla nuorilla pareilla on vanhemmuus kateissa eikä ole käsitystä pienen ihmisen psykologiasta. Lasta ei osata kohdata lapsen tasolla ja lasta ymmärtäen. Lapsella on oikeus olla vanhemman turvassa, tämän asettamien rajojen suojassa.

      Poista
    5. Minusta sinä esität tuon varhaisvaiheeseen puuttumisen juuri niin, kuin supernannyssä esitetään.
      Hänhän itse on sosiaalityöntekijä, en nyt muista tarkemmin mikä niistä.
      Noinhan se pitäisi käydä, mutta en usko että aina käy.
      Pitää huomata, että kun kamerat kuvaavat tietoisesti, niin asia näytetään ja koetaan
      parhaalla mahdollisella tavalla. Joskus vaan todellisuus on aivan muuta.
      En muutenkaan tuollaisiin opastaviin ohjelmiin suhtaudu sumein silmin, vaan aika kriittisesti.

      Poista
    6. Supernanny Pia Penttala on valmistunut psykoterapian maisteriksi Bristolin yliopistosta, eli hän on on erikoistason korkeakoulutettu psykoterapeutti, ei sosiaalityöntekijä.

      Yleensäkin psykoterapeutin erikoisopintoja suorittamaan pääsee vain, jos on joko lääketieteen lisensiaatti- tai psykologian maisteriopinnot tai jokin ammattikorkeakoulun tai opistotason tutkinto, sairaanhoitaja tai sosionomi.

      On hyvä, että psykoterapeutilla on vähintään 30 opintoviikon psykologian opintoja takanaan. Niitä tarvitaan syrjäytyneiden lasten kanssa. Pia Penttala on kyllä mainio opastaja.

      Poista
  6. Perjantaina ajattelin, että ei pressa Niinistöstä ole kuulunut vähään aikaan. Lauantaina hätkähdin Lennun kuolinuutista. Ei epäilystäkään, etteikö suru olisi suuri.
    Lennu taisi olla sellainen luonnonlapsi koiraksi. Tällaisen käsityksen olin Lennun aikaisemmista uutisoinneista saanut. Tietysti suru ajallaan helpottuu ja tämän olen huomannut omista lemmikistäni. Eläimet ovat kuin ihmisiä siinä mielessä, että kaikilla on oma erityinen luonteensa. Eläin on mainio kaveri ihmiselle. Pitää myös muistaa, että kun eläimen hankkii, pitää siihen olla sitoutunut. Vähän niinkuin ihmiseenkin ihmisen pitää olla sitoutunut, jos mielii parisidonnaiseksi. Tämä ainakin olkoon lähtökohta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huolestuttavaa onkin se helppous, jolla ihmiset ovat nyt koronan aikana ottaneet lemmikkejä, etupäässä koiria. Nyt on lehtien mukaan ilmennyt tavallista enemmän eläinten hylkäämisiä ja huonoa kohtelua.

      Joskus näkee, kun kiireinen työihminen lenkittää juoksujalkaa nopeasti koiraansa ja kiskoo sitä eteenpäin eikä anna sen haistella, mikä on koiralle elinehto. Koira elää usein yli kymmenen vuotta, ja se on täysvaltainen perheenjäsen.

      Poista
    2. Ajasta riippumatta motiivi eläimen hankintaan pitää olla tietoisuus ja halu.
      Ei kukaan aito eläinystävä hylkää lemmikkiään tylsyyssyistä.
      Surullista tietenkin on, kun eläin hyljätään.
      Ehkä kiireiselle ihmiselle ei sovikaan lemmikki, ainakaan koira.
      Joskus tosin voi olla kiirekin, mutta sitten pitää taas olla niitä kiireettömiä
      lenkkejä koiran kanssa. Tuskin monikaan asia on ihan ehdoton.

      Poista
    3. Ehkä eläimiä otetaan joskus hetken oikusta, lyhytjännitteisesti ajatellen, että koira olisi kiva kaveri ja voisi tuoda sisältöä elämään. Sitä se tuokin, mutta vaatii myös paljon vaivaa, aikaa ja rahaa ja on perheenjäsenenä seuraavat kymmenen vuotta. Monelle tämä ei käykään.

      Poista
  7. Onpa osuva kuva tuo maalaus koiran uskollisuudesta.
    Koirien luonteet eroavat myös rodun perusteella. Ehkä sekin on hyvä huomata koiraa hankittaessa. Usein sanotaankin, että millainen koira sellainen omistaja.
    Ei se noinkaan välttämättä ole ja usein juuri sekarotuinen koira voikin olla se napakymppi. Miksi ei myös yhtä hyvin rotukoira. Kaikki koirat vaativat ainakin jonkin verran koulutusta.







    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt minäkin uskallan osallistua tähän Ripranien ja Iineksen koirakeskusteluun kun siinä tuli mainituksi sekarotuinen, kun meidän ensimmäinen koira oli sekarotuinen suomenpystykorva, nimeltänsä Pablo.

      Pablo oli rakastatettavan suoraluontoinen, mutta yksi vika siinä oli: Se haukkui liikaa. Aina kun näki jonkun vieraan ihmisen, ja niitähän kulki talon ohi tämän tästä, Pablo haukkua räkytti. Sille oli teyhty omakoti pihalle, oikein nätti koirankoppi, jossa se asui. (Oltiin kuultu, että sellainen pitää koiralla olla.) Muistan itseni seisovan jatkuvasti omatalon ovella huutamassa: Pablo hiljaa, ei saa haukkua! Pablo totteli,kiepurahäntä jalkojen välissä se se perääntyi koppiinsa ja kurkisteli nolostuneena sieltä. Mutta kun suljin talon oven. Alkoi haukunta taas. Ja sitä jatkui. Pablo haukkui ja minä haukuin sitä.
      Näin sitä mentiin vuosia. Sillä erolla että Pablo oli saanut muuttaa asumaan sisälle meidän muiden kanssa.
      Mutta sitten kun perheenpää joutui lähtemään ulkomaille vuodeksi, Pablo koki että sen tehtävä oli toimia virkaa tekevänä perheen suojelijana. Se otti toimensa tosissaan. Joka kerran kun joku vieras tuli ulko-ovesta sisään, se syöksyi sen ihmisen kimppuun. Kaksi kertaa jouduin rättisitikalla viemään sen puraisemaa uhria ensiapupolille saamaan suojarokotusta, ennen kuin tajusin, että jos koira puraisee kerran, se puraisee toisenkin kerran. Oli pakko kutsua kaupunginmiehet hakemaan suojelijamme ja viemään se mennessään. Se oli kauhea hetki. Me kotiin jääneet itkimme. (itkettää vieläkin, kun sitä ajattelee.)
      Pablo kulta. Minne hän joutui, sitä en tiedä. Jäi vain paha aavistus.

      Poista
    2. Kauhea, miten pitkä kommentti! Pitäisiköhän poistaa? Voi ei! Voiko se olla siinä, Iines? Se on MUISTOKIRJOITUS koiralle, jonka nimi oli Pablo. Se sai kunnian tulla haudatuksi sinun, Iineksen Blogiin, joka om maankuulu. Sen se on kyllä ansainnut. Sen koiranaivot toimivat parhaalla mahdollisella tavalla tehtävässä jonka se oli uskonut itselleen annetun.

      Poista
    3. Pablo oli urhea koira, kaikki kunnia hänen muistolleen.

      Meidänkin ensimmäinen koira oli sekarotuinen pystykorva, Masi. Sain sen pitäjän eläinlääkäriltä, ja vein sen pokkana kotiin, vaikka en ollut pyytänyt edes lupaa koiran ottoon. Kun äiti näki koiran, hän heltyi heti ja Masi sai tulla meille. Myös isä kiintyi koiraan. Muistan, että sen hengitys haisi lantulle. Myöhemmin se jäi auton alle kylätiellä, päästyään irti ja karattuaan retkilleen.

      Poista
  8. Varhainen puuttuminen tapahtuu yhteiskunnallisen varhaiskasvatuksen kautta. Sitä reittiä uusia vanhempia voidaan tukea ja näin yrittää estää edellisten sukupolvien virheet. Sukupolvethan saavat toksisen vanhemmuuden perintönä omilta vanhemmiltaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo yhteiskunnallinen varhaiskasvatus on sellaista peruskauraa, että se ei sano paljon yhtikäs mitään. Yleistä, mutta ei yksilöityä. Silläkös ne ongelmatilanteet ratkotaan. Juu ja ei, mutta paljon en tuohonkaan luottaisi. Voi yhtä hyvin mennä syteen kuin saveen. Avainasemassa on lapsi ja vanhempi ja heidän suhtautumisensa asiaan kuin asiaan. Jos ulkopuolinen taho on se ykkönen asiassa kuin asiassa se ei ole oikein eikä useinkaan johda hyvään.

      Poista
    2. Tämä onkin se ydin: lapsi tulisi kohdata yksilöllisesti ja se on vanhemman osa, ei laitoksen, joka kohtaa lapsen väkisinkin yhteisöllisesti.

      On myös päivänselvää, että kasvatusta ei voi sysätä vain kodin ulkopuolelle, niin kuin nyky-yhteiskunnassa usein tapahtuu. Kun jotain ikävää sitten sattuu, koulua ja opettajia syytetään, vaikka jäljet johtavat lähes aina laiminlyönteihin kodeissa.

      Poista
    3. Minusta Mankemangi on oikeassa, Ripranie on oikeassa ja Iines on oikeassa. Samaa mieltä olen kaikkien teidän kanssa.

      Minulla on kyllä kokemus yhteiskunnan vaikutuksestakin. Kuljetin autossa yhden kirkon ohi pientä yhteiskunnan hoidokkia. esikoululaista. Kun oltiin kirkon kohdalla, kuului takaistuimelta kirkas ääni: Hei, katsopa tuonne! Tuolla asuu Jumala!

      Kyllä ne pienet yhteiskunnan kasvavat versot aina jotain omaksuvat. Tuo mitä keroin tapahtui kauan sitten. Mutta kun aikoinaan kuvasin videolle esim. puuhia päiväkodissa, ja katselin niitä vanhoja videoita yhtenä iltana, sanoisin, että kyllä siellä päiväkodissa tehdään äärettömän hyvää työtä lapsille, joitten vanhemmat ovat suuren osan päivästä kokonaan pois lapsen elämästä. Ystävällisesti mutta vahvasti siellä samalla kun puetaan lapsille kenkiä jalkaan ulosmenoa varten puhutaan heille ja kohdellaan yksilöllisesti jokaista lasta ja järjestetään tilaisuuksia ja juhlia, joissa jokaisella lapsella on oma osansa. Että he jaksavatkin! Kunnioitan heitä.

      Poista
    4. Toki, suomalainen hoito- ja opetustaso on korkealaatuista, josta voi olla ylpeä. Vika onkin systeemissä, siinä, että kaikki äidit halutaan heti töihin ja lapset päiväkotiin mahdollisimman pieninä. Minusta laitos ei ole koskaan pikkutaaperon ensisijainen hoitopaikka. Jos tuntee lapsen kehityspsykologiaa, ei voi kyllä kannattaa laitoshoitoa ennen kuin lapsi ymmärtää erillisyytensä, on kypsempi useisiin sosiaalisiin kontakteihin ja on saanut kotoa turvallisen kasvupohjan, eli noin kolmivuotiaasta alkaen.

      Poista
  9. Sitä virhettä ei nyt saisi tehdä, että ne ylimääräiset kasvatus- ja opetuspaukut laitettaisiin päiväkoteihin tai ylipäänsä kouluun, joilla kyllä riittää tekemistä lasten hoidossa ja opetuksessa. Näiden laitosten tehtävänä ei ole vanhempien koulutus muuta kuin tietysti tukemisessa.

    Kyseessä on varta vasten vanhemmille suunniteltu projekti, joka tulisi toteuttaa pitkällä aikavälillä odotusajasta lapsen taaperouteen asti. Toiminnan voisi kytkeä parhaiten neuvoloiden kautta tapahtuvaksi. Miten kohdata lapsi hänen tasollaan, millaista rakkautta lapsi tarvitsee ja miten asettaa turvalliset rajat? Miten taata lapsen hyvä olo ja ohjata häntä ottamaan muut huomioon? Tämä ohjaus kuuluu psykoterapian ja psykologian piiriin.

    Meillä vain harva läpäisee seulan, jolla voi saada ottolapsen. Sen sijaan kuka tahansa kansalainen saa hankkia lapsia mielin määrin, vaikkei olisi mitään käsitystä lapsen psyykkisestä kehityksestä ja vaikka olisi narkomaani tai luonnehäiriöinen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, lastenkasvatuskoulu vanhemmille. Näissähän pitäisi olla molempien vanhempien läsnä.
      Miten on, onko näin. Usea vanhempi on lukenut ennen lapsen syntymää jonkin lastenkasvatusoppaan,
      mutta kun lapsi sitten tulee, niin oppaat unohtuvat ja käytäntö sanelee toimet, ei niinkään teoria.
      Usein taitaa olla niin, että se on äiti, joka osallistuu koulutukseen, ja näinhän se oli ennenkin.
      En ole missään nimessä koulutusta vastaan, ei se ainakaan haitaksi ole, jos ei hyödyksikään.

      Aika vähän on naisia, jotka eivät tietoisesti halua lasta.
      Usein on niin, että halu lapseen on kirjattu naisen psyykeeseen
      ja se on naisen oikeus.

      Poista
    2. Meillä on kyllä naisille tai koko perheille loistava neuvolatoiminta synnytysvalmennuksineen ja äitiyspakkauksineen. (Koskahan muuten äitiyspakkauksen nimi muutetaan jonkun pöyristyttyä siitäkin?)

      Opetetaan hengitystekniikkaa, synnytystä ja vaipanvaihtoa ja lapsen ruokintaa ja pesua yms. Lasta mitataan ja punnitaan ja taitoja kartoitetaan. Vaan siihen se sitten loppuukin. Koulutuksen pitäisi jatkua tästä lapsi- ja perhepsykologian merkeissä pienin väliajoin aina johonkin kolmeen vuoteen asti, jolloin useimmat lapset menevät päiväkotiin.

      Tähän asti pitäisi minusta muutenkin tukea lapsen kotihoidontukea paremmaksi ja sen ehtona olisi tämä vanhempien osallistuminen lapsiopintoihin. Kyllä ne äidit ja isät töihin ehtivät myöheminkin. Lapsi on tärkeämpi kuin työ. Yhteiskunta joustakoon.

      Poista
    3. Jälleen paljolti samaa mieltä. Kun itse synnytin ensi kertaa tähän maailmaan uuden asukkaan, olin valmistautunut huolella. Luin kirjastosta kaikki syntymään ja synnyttämiseen sekä lapsenhoitoon liittyvät opaskirjat. Mihin katosivat tiedot? Kun Z-aika tuli olin kuin umpilammessa, kaikki oli outoa. Edellisenä iltana oli sattumalta katsonut tv:stä ruotsalaisen elokuvan jossa kuvattiin synnyttäviä naisia. Ne kaikki kiljuivat ja huusivat, kiemurtelivat tuskissaan ja parkuivat. Kun siten löysin itseni sairaalasängystä valkoinen niskasta solmittu leveä paita päällä, mietin, missä kohti minun on parkuminen aloitettava. Ja kun homma jatkui ja jatkui ilman että parku olisi tullut minusta itsestään esille, ajattelin, että nyt en kyllä osaa oikealla tavalla synnyttää, ja aloin parkua vain sen takia, että noudattaisin asiaan kuuluvia tapoja.
      No ei see mitään. Kaikki sujui hienosti.

      Poista
    4. Niin sujui, Liisu, hienosti. Muistan ajatelleeni siinä hoohetkellä, että ei koskaaan enää, vaan jos haluan lisää lapsia, se on ottolapsi. Vaan en minäkään huutanut enkä kiljunut. Kätilö sanoi lopuksi ikään kuin hämmästellen, että olipa siinä hiljainen synnyttäjä. Otin sen vähän moitteena.

      Poista
    5. Äitini jutteli eläessään, kuinka kaikki synnytystuskat ja kivut katosivat, kun sai lapsen syliinsä.

      Poista
    6. On olemassa tietty kalalaji joka haalii hedelmöitetyn (itse hedelmöittmänsä!?!) mädin kiduksiinsa (suuhunsa/tai jonnekin) ja sitten synnyttää nämä poikaset... Tämän enempää minulla kokemuksia ei synnyttämisestä ole, tai siis edes esimerkkejä ko. tapahtumasta, koska olen maskuliini. (kurkkaa alkkareihinsa... kylläpäs olen!)

      Poista
    7. Kuulemma merihevosorit synnyttää.

      Poista
    8. Kyllä, pitää paikkansa. Unohdin. (kurkkaa uudestaan alushousuihinsa) No voi voi, mikäs se merihevonen täällä mököttää... (älä kuule viitti)

      Poista
  10. Eläimet ovat tärkeitä ja rakkaita, mutta minä pelästyin, kun luin Niinistön pohjattoman surun viestin Suomen kansalle. Ei kai vielä, sano Sauli, ettei se ole totta! Sankaripresidenttini Koivisto onneksi rajoitti virkakaudet lailla, kun eräs vähäpätöinen edeltäjänsä toimi kymmenen vuotta virassa dementikkona ja legenda senkun kasvoi. Manu ajeli viime vuosinaan spåralla, - Sale, sillä pääsee tulevina vuosina Kruunuvuorenrantaankin, siellä on mukavia merellisiä maisemia.

    VastaaPoista
  11. Onhan tämä kieltämättä hupaisaa, että uutisoidaan lemmikkien kuolemasta, jos suhteuttaa globaaliin pandem.. ei kun globaaliin maailmantuskaan, eli viattomien lasten kuolemaan eri puolilla pahaa maailmaa. Eli odotan oikeasti nyt pöyristystä Lennu-surusta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niin, mutta tasavallan presidentti voisi yrittää edes jäljitellä arvokkuutta. Surut Lennusta ja Jennin kalkatukset pitäisin yksityisinä asioina, kun eivät ole presidenttiyden aineksia, vaan silkkaa julkkistelua vähän big brother malliin.

      Poista
    2. No juu, näinkin on, jos minäkin sanon suoraan perimmäiset aatokseni.

      Kuitenkin tämä Lennu-asia on positiivinen inhimillinen uutinen kaiken ahdistavan pahan keskellä. Se on rakkaudellinen asia.

      Poista
    3. En sitä epäile enkä halveksu, että lemmikin kuolema on kovasti surullista.

      Poista
    4. On se, joskus isompi suru kuin jonkun sukukulaisihmisen kuolema. Hm.

      Poista
    5. Minusta taas ei ole ollenkaan arvokkuuden puutetta, että Lennu-koiran kuolemasta ilmoitettiin myös julkisesti. Lennuhan oli myös eläessään julkisuudessa, joten minusta oli hienotunteista ilmoittaa sen menehtymisestä myös julkisesti. Ei se pressa Niinistön arvokkuutta syönyt, vaan ennemminkin lisäsi sitä, myös ihmisyyttä. Näin minusta.

      Poista
    6. Sama se oli Briteissä Elisabethin koirien kanssa. Ne olivat julkkiksia ja toivat varmaan myönteistä PR:ää kuningattaren imagoon. Samoin Lennu siihen asti, kun alettiin puhua rodunjalostuksen epäeettisyydestä. Lyhytkuonoiset eläimet kärsivät hengitysvaikeuksista. Moni muukin rotu kärsii liiasta jalostamisesta. Sekarotuinen on hurmaavin koira meikäläisen arvoasteikossa nykyään.

      Poista
    7. Mitä "Briteissä" tarkoittaa? Pohjois-Irlantia, Skotlantia, Walesia, Cornwallia, Kanaalin saaria vaiko vain Pikku-Englantia?

      Poista
  12. Eläimet haisevat pahalle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jotkut ihmisetkin voivat haista. Jotkut voivat olla jonkun eläimen näköisiä. Jotkut käyttäytyvät sikamaisesti. Jotkut ovat ahkeria kuin muurahaiset. Joillakin voi olla kotkan nenä. Usein eläinten aistit ovat parempia kuin ihmisen aistit. esim. haukan silmät näkevät kauempaa ja terävämmin kuin ihmisen silmät.
      Kumpikohan on parempi loppujen lopuksi, eläin vai ihminen? Kaikki riippuu ehkä yksilöstä ja sen käyttäytymisestä...
      Minusta tuntuu välillä, että olen iilimato.

      Poista
    2. Tuoksut ovat mielenkiintoisia, ne herättävät muistoja, joita ei tiennyt muistavansa.

      Jostain tuli joskus nenääni eräs erikoinen tuoksu, ei paha eikä hyvä, vaan juuri se tuoksu, joka Vilppulan mummon eteisen ruokakaapissa oli. Missään muualla en ole sitä kohdannut, ja siinä se oli erään kerran, minun nenässäni. Se vain palasi, ihan keskellä arkipäivää, vaikka en ollut yhdenkään ruokakaapin lähelläkään. Siinä tuoksussa oli puun tuoksua, sellaisen raikkaan maalaamattoman puun, joka on imenyt itseensä erilaisia ruokien tuoksuja vuosien varrelta. Eihän mummun aikana jääkaappeja ollut, vaan kylmäkomeroita porstuassa ja kellareita.

      En tiennyt, että muistin tuon mummun ruokakaapin tuoksun. Minun on täytynyt olla reilusti alle kouluikäinen, kun olin Vilppulassa mummulassa käymässä. Näin silmissäni sen lakatun maalaamattoman puuoven ja auringonpaisteen, joka osui puuhun ja lämmitti sen tuoksun esiin.

      Poista
    3. Aivan ihana kirjoitus teiltä kummaltakin! Vertailua ihmiset contra eläimet voisi jatkaa loputtomiin, eikä siitä silti loppua tulisi!... Iilimadot (oi miten kaunis suomenkielen sana!) ovat oikeasti Verijuotikkaita (oi miten kyseenalainen suomenkielen sana). Eivätkä he koskaan mitään pahaa ihmisille ole tehneet.

      Iines, ihmisen hajuaisti on rakennettu sillain että se reseptorit johtavat suoraan aivoihimme. Ehkä siinä on selitys siihen että kun tapaamme jonkun tutun hajun, muistamme yht'äkkiä kaiken, mikä siihen liittyy..? En tiedä tästä tämän enempää.

      Poista
  13. Varsinkin vanhaenglanninlammaskoira. Se haisee vanhalle villasukalle tai mäskille. Silti se antaa maailman makeimmat muiskut ja tulee istumaan syliisi niin ettei sinua näy alta. Vieläkin ikävöin Pandaa.

    VastaaPoista
  14. Tänään ihmetellään Valko-Venäjän brutaaleja provokaatioita. Toivottavasti yksikään maa ei anna koneittensa lentää barbaarin hallitsijan maan ilmatilassa. Suhteet poikki vaan kaikkiin ryssähtäviin Putinin nuolijoihin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toinen juttu, mihin suhteet poikki vaan, on Marinin väläyttämät vero­uudistukset, joiden seurauksena kunnat pääsisivät kiinni varakkaiden asukkaidensa raha­pusseihin, "veroprokressiot" - kirjoitus on pääministerin ääntämyksen mukainen.

      Olen havainnut, että pääministeri ei äännä koskaan soinnillisia klusiileja oikein vaan tamperelaisittain soinnittomina ja kovina. Pitäisi osata, kun antaa lausuntoja viestimiin.

      Poista
    2. Nykyisen pääministerin käyttäytymisestä en ole huomannut mitään huomauttamista, päinvastoin ihmettelen miten se osaa olla pääministeri, mutta ne kaksi, Venäjän ja Valkovenäjän johdossa olevat, niitä pelkään kun ovat valmiita tappamaan omia kansalaisiaan pysyäkseen vallassa. Minulla ei ole sanavarastossa niin hirveää sanaa, jota heistä käyttäisin, jos voisin.

      Poista
    3. Liisu, jos seuraa aktiivisesti sisäpolitiikkaa, voi huomata huomauttamista.

      Marinilla on peräti seitsemän erityisavustajaa, joista kukin saa vähintään 7.000 euron kuukausipalkan. Pääministeriä palvelee näiden seitsemän asiantuntijan lisäksi sihteeri, valtiosihteeri, koordinaattori ja Eurooppa-asioiden alivaltiosihteeri. Eiköhän tällä joukolla pärjää kuka tahansa.

      - Omien kansalaisten murhaaminen on jotain sellaista, jota on mahdotonta edes kuvitella. Venäjän vaikutuspiirissä on aina ollut hirveät diktaattorit johtajina.

      Poista
    4. Ohoh! Onpa porukkaa. Kalliiksikin tulee.
      Mahtaisiko olla joku, joka yksin pärjäisi?
      Onkohan niillä kaikilla ministereillä paljon auttajia? En kyllä hallitse näitä asioita yhtään.

      Siinä(kin) olen erehtynyt kun olen luullut että Suomi ei ole korruptoitunut maa. Täällä on kuulemma niin paljon korruptiota, ettei uskoisi. Se on vain piilotettua.

      Pitäisi olla enemmän Karpoja ja MOT:teja, jotka tutkisivat asioita ja ilmoittelisivat tuloksista. Onkohan läpinäkyvää ja rehellistä toimintaa missään maassa? Raha, raha, raha. Sen saaminen tuntuu olevan tärkeämpää kuin mikään muu. Ja se taitaa olla tähtäimessä useimmilla ihmisillä. Olen kuullut sanottavan, että työllä ei rikastu. Pitää olla nokkeluutta ja muita keinoja, jotka auttavat. En tiedä. Elämä on kallista. Kuolemakin on yllättävän kallista, jälkeenjääneille, olen kuullut.

      Poista
    5. Kalliiksi tulee noin ison avustajajoukon pitäminen. Joskus jonkun palkka tuntuu kohtuuttomalta. Pääministeri saakoon sen 17.000 euroaan kuukaudessa, sillä vastuu on melkoinen, mutta erityisavustajien 7.000 euroa kuukaudessa tuntuu hätävarjelun liioittelulta. Eivät muutkaan korkeastikoulutetut erikoisosaajat saa lähtöpalkkanaan moista summaa.

      Karpoja minäkin kaipaan, mutta nykyään sellainen on sopimatonta kritiikkiä. Olemme menossa kohti pohjoiskorealaista yhteiskuntamallia, jossa poliittinen korrektius on vaatimus hyväksynnälle.

      Poista
    6. Provokaatio on tässä väärä termi.

      Poista
  15. Pääministerin erityisavustajat eivät ole mitään kamarineitoja.

    VastaaPoista
  16. Olet oikeassa, ja sama koskee koko hallituksen avustajakuntaa. Eivät ole
    kamarineitoja.

    VastaaPoista
  17. Vaan iloinen uutinen: uusi tiede- ja kulttuuriministeri on Antti Kurvinen.

    Nimittäin Antilla on vankka tausta harrastajanäyttelijänä, jollaisia kohtaan tunnen lukkarinrakkautta. Omilla kursseillani koulussa oli näitä ihania antteja ja mertsejä, jotka vastoin kaikkia odotuksia puhkesivat kukkaan päästyään valokeilaan isolle näyttämölle. Voi sitä paatosta ja antaumusta ja yleisön riemastuneita aplodeja, kun antit päästelivät menemään niin että näyttämö pölisi.

    Antti Kurvinen nimeääkin juuri teatterin rakkaimmaksi reviirikseen. Tämä on kivaa. Nimittäin muistan yhdenkin tämän ministerin salkun kantajan, joka hurrasi vain urheilukatsomoissa sateenkaarilippuja heilutellen ja kannettiin sitten uupuneena pois katsomosta.. Onnea siis Kurvisen Antille ja peukut. Kesäteatteri ja kaikki paikalliset tiatterit kunniaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sekoitat nyt Kurvisen Anan Tuomaisen Topiin.

      Poista
    2. Kyseinen Tuomainen oli vallan hyvä Maa on syntinen laulu -elokuvan saarnakohtauksen hurmokseen vaipuvana tärisijänä. Yksi parhaita. Näen hänet vieläkin silmissäni.

      Jos Kurvisen Antti pystyy samaan, hänhän on huikea kulttuuriministeri.

      Poista
  18. Kuuntelepas nyt, Iines, että
    mitä Sinä (rakas sipulini) tarkoitat sillä että
    ”kohta Suomi on kuin Pohjois-Korea...”
    Koska olet sanonut sen niin monta kertaa, että jokin merkitys ko. käsitteellä sinulla (rakas flyygelini) täytyy olla? Koska lähden siitä, että vitsi se ei voi olla, koska jos se sitä olisi, olisi se helvetin (anteeksi että kiroilen) huono vitsi.

    Niin (= sanopas muuta). Niinpä niin (= älä muuta sano).

    Mutta sanopas silti minulle, rakas radiosähköttäjäni, mikä ihme meitä suomalaisia ja pohjoiskorealaisia siis mielestäsi yhdistää? Itse olen sitä kohta miettinyt pääni melkein puhki, (no ei sev väliä, anteeksi että sotken tähän itseni, mutta päätäni pakottaa), mutta en ole löytänyt meitä yhdistäviä tekijöitä kuin kolme (3 kpl:tta). Ja vähän vaisuja - täytyy myöntää - nekin ovat: 1) olemme molemmat demokratioita 2) meillä molemmilla on ”suuri julkinen sektori” 3) meillä kummallakin on ISO mutta sitäkin vittumaisempi rajanaapuri, heillä Kiina meillä Venäjä. 4) ynnä muuta.

    Jos voisit Iines Il Jung (rakas ihanaiseni) avata tätä mysteerion solmua – tai verhoa, miten vain – hieman enemmän ja kertoa lisää yhtäläisyyksiä Suomen ja meille niin läheisen ja herttaisen Pohjois-Korean yhtäläisyyksistä. Annan tähän sinulle formaatin, että voit heti vastata, kunhan ehdit:

    1) --- 2) --- 3) --- 4) ---

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Keskon pääjohtaja, muistaakseni Mikko Helander myös väitti Suomen muistuttavan Pohj.-Koreaa, mutta joutui sitten kovasti kiemurtelemaan anteeksipyyntönsä kanssa, että ei hän tätä pläpä läpä läp tarkoittanut vaan pläpä läpä lä läpää. Kyse kun juuri oli tuosta "julkisen sektorin suuruudesta"... heh, he.

      Niin. Niinpä niin.

      Jari Tervo vastasi hänelle - mielestäni varsin asiallisesti - että

      "Kim Il-Kesko
      Meille vuorineuvosten ja pääjohtajien piiriin kuulumattomille Pohjois-Koreasta nousee mieleen jotain muuta kuin sen suuri julkinen sektori."

      Poista
    2. Mikkonen, olemme kaikki suurten ja mahtavien diktaattorien kilttejä ja kahlittuja alamaisia kaikki tyynni!
      Mitä näitä ovelasti meitä näpeissään pitäviä nettien ohjelmien miljardöörejä onkaan. Kenellä on globaalisti niin paljon valtaa kuin googlella, mikrosoftilla, ja kaiken maailman hömppäsovelluksilla. Ai niin nehän ovat suurimmalle osalle hyväntekijöitä, eikö totta!

      Poista
    3. Mikis, näin olen kirjoittanut 29.12.2016:

      ”- - Ja auttaisiko maailmantuskaan se, että rupeaisi hyväntekijäksi ja sulkisi korvat kaikelta epämieluisalta, poimisi vain kukkia, laulellen ja pientä karitsaa silittäen? Uskoen, luottaen, silmät ja korvat sievästi supussa, niin että pienistä rei'istä näkyisi ja kuuluisi vain se, minkä haluaa nähdä? Kieltäisi blogistaan kirosanat, kaikki erimieliset ja ankeat ja pahat ajatukset ja hyväksyisi vain hyvää linjaa ajavat kommentit? Ja estäisi anonyymit kommentit kuin Helsingin Sanomat? Antaisi blogilleen uuden nimen Pieni Pohjois-Korea.

      Tänä vuonna 2021 tämä yllä kuvaamani poliittinen korrektius on saavuttanut huippunsa.

      Esimerkki. Juuri tänään hämmästyin Karpalo-nimimerkin lehtikirjoitusta, kommenttia, jossa hän paheksui pääministerin aviomiehen konkurssista kirjoittamista kiusaamisena. Artikkeli oli asiallinen, ja varmaan kiinnostaa kansalaisia. Miksi ei saisi? Onhan pääministeri käytännössä maamme suurimpia ellei suurin johtaja.

      En kaipaa itse tällaisia uutisia, mutta en näe turhana tai vääränä poliitikkojen taustojen avaamistakaan. Salaaminen ja vaikeneminen taas antaa mahdollisuuden kieroihinkin tulkintoihin ja huhupuheisiin. Avoin tiedonvälitys ja avoin toimiminen on demokratian ydintä. Koen niin, että tämä ei ole enää Suomessa itsestäänselvyys, vaan meillä on voimia, jotka haluavat kieltää sananvapautta vaarallisella tavalla. Se tie on oikeasti totalitarismin tie.

      Poista
    4. Toinen esimerkki. Meidän yhteiskunnassamme kritiikkiä esittävä asiallinen kirjoittajakin saa nopeasti osakseen vihapuhetta. Hänet nimitetään alta aikayksikön rasistiksi, natsiksi, persuksi tai foobikoksi. Tään olen huomannut tässäkin blogissa. Jos hallitusta arvostelee, kadehtii nuoria naisia tai on setämies. Esimerkkejä on loputtomiin.

      Poista
    5. Sanan ja ilmaisun vapaus! Ah miten kauniita ja kannatettavia asioita. On olemassa todennäköisesti aitoja, kaikkien parhaaksi olevia mielipiteitä ja ajattelun tuotoksia. Mutta myös niitä jotka tieten tahtoen haluavat hajoittaa ja vahingoittaa muita tietoisesti mielipiteillään omien narsististen etujensa ajamisessa.
      Niin kauan kuin ihminen tällä pallolla tallustaa, niin kauan meillä on ikuinen juopa erilaisissa näkemyksissä ja tavoitteissa. Mihin piirretään se raja, jolloin sanan ja ajatusten ilmaisemisen vapaus näkyville on vahingollista suurimmalle osalle ihmiskuntaa ja siten tuomittavaa?
      Lakipykäliähän ei aina noudateta juuri sananvapauteen vedoten.

      Poista
    6. Niinmutta mitä minä Pohjois-Koreaan olen tutustunut, sen meinkeihin, ei siellä näin korrektisti toimita kuin täällä Metsä-Suomessa. Siellä epäillyt väärinajattelijat ammutaan vahoilla venäläisillä ilmatorjuntatykeillä kappaleiksi. Siitä ei teloitettavasta jäljelle jää kuin muisto vain... jos sitäkään.

      Totta kai kannata 'asioista väittelyä'. Etenkin asiallista sellaista.

      Poista
    7. Kapitalismin kukkasia nämä Mikrosofit ja Googlet ja muut ovat, nauttikaamme me nyt niistä. On selvää - huom! en ole ennustaja mutta selväähän se on kelle tahansa tolkun ihmiselle - että ns. kapitalismi jo lähitulevaisuudessa (= 10- 100 vuoden sisällä) tulee tuhoamaan itsensä. En pysty sanomaan mikä talousjärjestelmä sen tilalle tulee - ei riitä mun älyni kapasiteetti siihen - mutta ihan varmaan joku muu. Ehkä joku kiinalainen malli... siis 1900–1600 eaa sitten vallinnut? Tai ehkä ei. No, joku kumminkin.

      Poista
    8. Huom!
      'eaa' tarkoittaa 'ennen ajanlaskun alkua'. Kuten tietysti, koska olette kouluja käyneitä ihmisiä, tiedätte.

      Poista
    9. Mielenkiintoista miksi ei vaikkapa läsimaisissa, demokraattisissa mallimaiden ihanneyhteiskunnissa opita ajattelemaan yhtenevästi samoja ajatuksia ja ilmaisemaan vain kaikille yhteisiä ajatuksia kun kaikki on ko. yhteiskunnissa mukamas niin hyvin.
      Minä olisin todennäköisesti julma diktaattori hallitsijana. Varsinkin jos luomani oikeudenmukaiset ja tasapuoliset elinolosuhteet kaikille eivät riittäisi tai kelpaisi vaan edelleen joku omista narsistisista valtapyrkimyksistään käsin yrittäisi ängetä luomaan hajaannusta ja murskaamaan täydellisen valtiomuotoni. Keskustelisin häirikön kanssa ensin, ennen kuin käyttäisin järeämpiä rankaisuja. :)

      Poista
    10. Kuule miksi, Marx oli optimisti kun se sanoi, että kapitalismi kaatuu omaan mahdottomuuteensa. Nimittäin maailmamme tuhoutuu kapitalismin mahdottomuuteen. Engels tämän jo aavisti 'Luonnon dialektiikassaan'.

      Poista
    11. Kaikki, ihana Leonoora, jos saisivat "rajattoman vallan" käyttöönsä, olisivat ensin erit-täin hyvää tahtovia Hallitsijoita. Eivät he muuta tahtoisi - kukapa muuta tahtoisi? - että alamaisilla menisi hyvin, höh? Mutta kun ei niillä mene, ei vaan mene, vaikka miten heitä yrittäisi ruoskia... niin tältä "Lembeältä Kaikkivaltaiselta Hallitsijalta" palaa pinna, ja hänestä tulee erit-täin julma yksinhallitsija.

      Näin on läpi historian käynyt. Aina. En tunne yhtäkään poikkeusta... sanokaa minulle, jos te tunnette. "Valta tuhoaa ihmisen, ja yksivalta tuhoaa ihmisen totaalisesti". (tietysti)

      Poista
    12. yksivalta = yksinvalta, ts. rajaton valta

      Poista
    13. Tuosta eaa-lyhenteestä sen verran, että toki täällä lyhenteet osataan viimeisen päälle. Vaan se on jäänyt mieleeni, kun aikoja sitten, silloin kun kaikenlaisia bloggaajia vielä oli, muitakin kuin Kemppainen ja minä, niin silloin muuan sivistynyt bloggaaja opasti muita, että eaa on virheellinen lyhenne. Pitäisi olla eKr., joka oli hänestä ainoa oikea.

      Ai että rakastin tuotakin näkemystä. Miten erilaisia vakaumuksia meillä olikaan. Ja miten ne joskus uskalsi sanoa ääneen saamatta kreationistin tai etnonationalistin tms. leimaa kankkuunsa. Enää ei voi mitään sanoa saamatta jotakin kauheaa leimaa. - Tätä on Pieni Pohjois-Korea, jos joku ei sitä tiedä.

      Poista
    14. Kapitalismin kaatumisesta en tiedä, sillä sen verran tavaraa ja turvaa ihminen aina halajaa, etten vielä riemuitsisi.

      Vai luotetaanko demarien vaalimottoon - huolehdi kunnasta, niin kunta huolehtii sinusta. Eli rikas, maksa 60 prosenttia saamistasi kunnalle, niin me jaetaan se sitten kaikille köyhille.

      Herra mun vereni. Näpit irti minusta, kunta.

      Poista
    15. Mankemangi, käsitän niin että kapitalistinen talousjärjestelmä kasvaa "yli äyräidensä". Eli ei ole pankkiireja ja patruunoja jotka pystyisivät tätä digi-todellisuutta enää hallitsemään. Mahdoton siis käy mahdottomaksi. (Huom! jos olisin taloustieteilijä, käyttäisin tietysti heidän termejään... mutta kun en ole.) Mutta kun "mahdoton käy mahdottomaksi" (= keksin tämän idean äsken ihan itse!) pakosti tapahtuu muutos. Sillä lailla elämämme kulku on dialektista (heh, he), myös muussa kuin taloudessamme. - Huom! Valtioiden väliset suhteet ovat taloudellisia suhteita. Sama se ihmisten välillä on: parempi on olla terve ja rikas kuin köyhä ja sairas.

      Poista
    16. "Näpit irti minusta, kunta" - Iines.

      Iines, rakas pesäpallorukkaseni, saanko kertoa sinulle yhden kivan jutun jonka työpaikaltani muistan...? Sano, että saan.

      Meillä oli töissä sellainen vanhapiika - sanotaan häntä vaikka Minnaksi kun en hänen nimeään muista, sorry - joka miehiä kohtaan oli niin epäluuloinen, että jos joku mies (= kuka tahansa kaksilahkeinen) oli istunut jonkun tuolin päällä, siis vaatteet päällä, hän hyvin tarkkaan puhdisti sen ensin käsipyyhkeillä kun sitten itse sen tuolin päälle istahti, siis vaatteet päällä. (Itseni mieleeni juolahti että jos häneltä yrittäisi vongata - olin silloin niin nuori että ajattelin tällaisiakin ajatuksia - niin... varmasti ei olisi saanut.) No, kerran tämä Minna seisoi kuppilamme (= siellä työläiset saivat halpaa ruokaa ja kahvia ja pullaa) Heimon Heikin edessä. Jonottivat kassalle. Heikki, joka asui Muuramessa 90 -vuotiaan äitinsä kanssa kahdestaan, oli poikamies ja alkoholisti, sanoi siinä jonossa äkkiä että "Minna, näpit irti kyrvästäni"... En muista mitä sen jälkeen tapahtui, kai joku kabbalakki, mutta Minna ja Heikki olivat persoonia an Sich.

      Poista
    17. Minusta paras kunnallisvaalislogani on persujen - "Suomi takaisin". Eihän tästä - hyvänen aika sentäs - puutu enää kuin "Karjala takaisin". Ja sen jälkeen PAHKASIKA (= 10 kirjainta voihin voi luottaa) tulisin takaisin! - Elämä olisi yht'äkkiä samanlaista kuin ennen.

      Poista
    18. Näitä desinfeeraavia Minnoja on minullakin ollut työtoverinani. Hän ei sietänyt epäjärjestystä missään, ei edes luokassa, ja kurittominkin luokka istui heinäseipäänä hänen tunnillaan. Hän söi banaanin niin, että kuori ensin koko pötkylän, kiikutti kuoren jätteisiin, ja otti sitten sen paljaan banaanin sirosti peukalon ja etusormensa väliin ja nakersi sen pala palalta pikku hampaillaan, huolellisesti pureskellen.

      Syksyisin kun koulu alkoi, tällä Minnalla alkoi kotona vatehuoneen vaatteiden tuuletus. Saimme päivittäin raportin työn edistymisestä. Ensin tuuletettiin takit, sitten puserot, ja tuuletusruljanssi kesti useita päiviä. Kun se oli ohi, hengitimme kaikki raikkaammin.

      Poista
    19. tulin = tulisi takaisin.

      Pahkasika oli kiva lehti. Etenkin porvariperheen herra Paskiaisen kuulumisia luin hyvin mielelläni. Sivusivat niin omaa elämääni. - Ja supersankari Peräsmies - jojka räjähtäneen ydinvoimalan katveessa oli syönyt "jostain syystä kummallisen lämpimiä" hernesoppapurkkeja - tuli aikamme kaikkein mahtavin Taivaalla Piereskelevä Supersankari... kukapa näitä ei unohtaisi. (oh hoijaa) Pahkasijan huumori oli joskus ihan kummallista, mutta hyvää, se siinä kummallisinta oli.

      Mutta Lauri Viita oli vielä kummallisempi, tamperelainen.

      Poista
    20. ... "että kapitalismi kaatuu omaan mahdottomuuteensa. Nimittäin maailmamme tuhoutuu kapitalismin mahdottomuuteen ..."

      Tämä väite ei ole mistään kotoisin. Jos määrittelemme käsitteen "maailma", niin kuin sinä sen teet, ei sillä tekemistä an sich kapitalismin kanssa ole. 'Maailma' taas ei tuhoudu mihinkään mitä ihminen tekee, se on täysin paikkaansapitämätön ajatus. Ihmiset toki tuhoutuvat, hyvä niin, mikrobit eivät ikinä. (paitsi jossain toisessa todellisuudessa, jota emme ymmärrä. ja hyvä niin)

      Poista
    21. Maailmamme, mikis, maailmamme.

      Poista
    22. Jees, olet oikeassa, höpötin ihan toisesta asiasta. Ja leveällä pensselillä.

      Poista
  19. Hei ja hyvää kesää kaikille! Ehdin vihdoinkin kokeilla täällä maalla puhelimen kautta nettiyhteyttä läppäriin. Jostakin kumman syystä sain yhteyden toimimaan, vaikka en oikein tajunnut mitä tein? :) No, oli minulla kirjoituspöydän laatikossa ylöskirjoittamani ohjeet pojaltani viime kesältä.
    On kyllä ollut teitä kaikkia ikävä, mutta naapurikiinteistön ostoksen myötä "kesäkartanoni" pihapiiri on lajentut ja rakennuksia tullut lisää. Hommia riittää aamusta iltaan näännyksiin asti. Entiset omistajat kun olivat iäkkäitä eivätkä olleet jaksaneet vuosikymmeneen tehdä mitään kesäpaikkansa hyväksi. Ostoksen myötä toisen "päärakennuksen" remppa, (minimaalinen ainakin aluksi)on meneillään. Muuttoa vanhasta torpasta uuteenvanhaan odotan jo kieli pitkällä. Vaihtelu virkistää, eikä vanha mökki jää ypöyksin. Sisareni on luvannut pitää sitä "hengissä",siihen asti, kun sen elinkaari alkaa olla lopussa.
    Hyvä, että Lennu pääsi paremmille kotomaille. Totta, että rakkaan lemmikin menetys on hirveänkauheankamalaa ainakin minulle.
    Pulueiden puheenjohtajien tenttejä en aivankokonaan ole nähnyt, mutta tähän mennessä ei oikein kukaan ole vakuuttanut. Vihreiden pj:n tentti oli aivan omituinen, parempi sitä oli perussuomalaisten pj:n selkeys.
    Nyt kukkivat kirsikkapuut ja tuomet. Omenapuut ovat nupullaan.
    Raikas ja huumaava kevään vihreän raikkaus hämmästyttää joka aamu, kun astun ulos torpasta.
    Mikä hienoa myös, kun siili on palannut pihapiiriin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onnea tehdyille mökkikaupoille, Leonoora! Vallan hienoa saada uutta tonttia ja reviiriä, ja muuttokin on kiva, kun yleensähän sitä pääsee parempaan ja ehkä helpompiin oloihin. Itsekin olen jo käynyt mökillä ajamassa ylimmän nurmikon ja metsikön keskellä kulkevanajotien. Putkimieheni oli yhdistänyt veden ja puhdistanut katon ja rännit. Lisäksi huomasin, että hän oli järjestellyt liiterivaraston tavaroita järkevämmin kuin ne minun jäljiltäni ovat. Mm. ruohonleikkurin käynnistysohje oli ripustettu naulaan, kun yleensä tarvitsen sitä ensi kertaa leikkuria käynnistettäessä. Niin nytkin. Viime vuonna jouduin soittamaan hänelle, että hetkinen, miten tämä vehje käynnistyikään. Siis en ole mikään tekniikan ihme.

      Omenapuut eivät vielä kukkineet länsirannikolla, olivat vasta tiukalla nupulla. Muutenkin tuntui, että aivan rannikolla ollaan nyt vähän sisämaasta jäljessä.

      Tänä kesänä on toiveita, että saan taas Saksan sukulaisiakin vieraaksi, kun viime kesä jäi välistä. Vaaditaan kai vaan rokotustodistus.

      Poista
    2. Leonoora eli Noora, täälläkin (meidän pihassa, etelä-Suomessa) kukkivat tuomi ja kirsikkapuut vielä, vaikka eilinen myrsky niitä pahoinpiteli. Kevät on puhjennut kesäksi täälläkin ja ihmettelen vihreyttä niin kuin sinäkin. Harmi, että sinulla on ilmeisesti yhteysvaikeuksia nettiin. Kirjoitat niin vankasti ja hyvin, että tekstejäsi lukee mielellään.

      Poista
  20. ”Olipa kerran Variksenpelätin. Ja koska nykynuoriso (= tämän blogin lukijat) eivät tiedä mikä se sellainen ”Peljätin” oikein on, setä kertoo... Että se on kepeistä koottu Mallinukke, joka on puettu vanhan naisen/miehen/tai sukupuolettoman henkilön kulahtaneisiin vaatteisiin. Vaatteet taas ovat niin rähjäisiä, että arvonsa tuntevat rastaatkin (Turdus pilaris) lentävät sovinnolla muualle, esim. Suonenjoelle. Mutta se siitä.

    Mutta tämäpä Variksenpelätin ei ollutkaan mikään tavallinen V-pelätin, kaukana siitä, vaan oli akateemisesti sivistynyt (suomen, tanskan ja baskin kielen filologi, yleisen politiikan dosentti, kauppatieteiden kandinaatti, ynnä muuta, ynnä muuta, ynnä muuta), ja hänen kledjujensa poimuihin oli kätketty uudenuusi 5-G (mm. 4 biljoonan RAM) vakoilusiru. Niinpä hän – tuo viattomasti vain yhteen suuntaan tuijottava Resupekka – tiesi koko ajan mitä KGB FSB CIA tai ABC hänen ympärillään vehkaavat. Ja hänen ympäristönsä – jos siis Kertojana saan tähän puuttua – ei ollut vain tuo mansikkamaa, ei, vaan koko Maailma. Maapallomme. Hänellä oli ensikädentietoa niin ”kinuskeista” kuin ”jutskuistakin” ja ”halla-aholaisista”... muista nyt puhumattakaan. Hänelle niin mennyt kuin tulevakin oli pelkkää reaaliaikaa. Niinpä hän pystyi reagoimaan ennemmin kuin kukaan muu, ja myös myöhemmin kuin kukaan muu. Ja sen lisäksi hän oli kuin kvantti: samaan aikaan kaikkialla... Siksipä hän oli kaikkien valtioiden taholta ’valapatto’... ai minäkö, minä mikis pikkuruinen, minäkö... No, sinäpä juuri! Ne eiliset ”unesi” eivät mitään painajaisia olleet vaan me tosissamme yritimme lahdata sut. Installah!

    Jassoo.
    Paskaakos tässä sitten enää mitään salamyhkäilen. Okey, kerron kaiken minkä tiedän. Kerron kaiken minkä tiedän... tai en kaikkea mutta kaiken minkä muistan... välillä kun olin h-tisti humalassa, ei sitä kaikkea millään muista, oi ei, onneksi.

    1) Kainuussa on nykyhallituksen keskitysleirejä, joihin se on sulkenut opposition jäseniä, mm. Otanmäen entisen rautakaivoksen kosteat kaivosonkalot ovat täynnä sinne vangittuja perussuomalaisia. Ja myös kyllä Kristillisdemokraatteja. Siellä he, sekä päivin että öin, eli 24 h/7, huutavat kuukausista toisiin, eli I-XII, ”auttakaa meitä, auta meitä, oi Jumalani miksi hylkäsit minut...” Mutta kukapa heitä auttaisi, ei kukaan, kaiuttimista vaan kantautuu koleaa sannamarin -maista Räppiä ja Antti Rinteen vanhoja vappupuheita... dantemaista helvettiä kaikki! (Orpolaiset terroristit taas on kasattu Dragsvikin kasarmeihin. Siellä he pelaavat räsypokkaa keskenään, välillä pesevät toistensa paitoja, ja kaikki jäävät aina voitolle.

    (-jatkuu -)
    tai en tiedä.

    VastaaPoista
  21. Tarkemmin kun miettii, kyllähän me "ihanneyhteiskuntien jäsenet" osaamme jo ajatella monissa asioissa samoja ajatuksia aatesiskojemme ja -veljiemme kanssa. Olemme niin äärettömn samaa mieltä ihmisten itsmääräämisoikeudesta, tasa-arvosta, okeudenmukaisuudesta ja vapaudesta tehdä mitä ikinä haluaa, lain puitteissa. Lakeja vaan ei monikaan aina muista tai osaa ulkoa.
    Paljon peukutuksia esim. facebookissa saavilla se kuulema aiheuttaa samanlaisia kiksejä mielihyväalueilla aivoissa kuin seksi tai päihteet.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sen verran kun itse aikoinani maailmaa kiertelin, en ihmette sitä että Suomi on "maailman onnellisin" maa... Tuntuu kieltämättä aika hölmöltä, ainakin ikänsä esim. Kainuussa asuneelta ihmiseltä, mutta oletteko ikinä käyneet Marokossa... tai Brasiliassa. Tai Bangladeshissa. En ole, siis viimemainitussa käynyt, enkä Afrikassa ikinä. Mina lapsena vain kuvittelin että Ruotsissa kaikki on paremmin kuin täällä, se on Satumaa, ja isoissa maissa kuten USA ja Englanti ja Saksa ja Ranska, asiat ovat vielä hienommin kuin Ruottissa... mutta vittu vieköön, ei se niin ole. Kaukana kaikesta, että olisi! Kyllä Suomi, ja muu Skandinavia - vaikka Suomea ei edes Skandinaviaan edes lueta - on todellinen Paradiisi tällä Maapallolla. (ei Havajit sun muut sen sellaiset)

      Ps. Käsittääkseni myös tasa-arvon kannalta Suomi on maailman kärkimaita. Tarkoitan että myös meidän valkoisten ('kalkkilaivojen kapteeneja muistuttavien') heteromiesten kannalta asia näin on. Siis ainakin toistaiseksi.

      Lapsi kun vanhempiaan ei voi valita, minä olen HIRMU onnellinen siitä, että isäni ja äitini - suomalaisia kumpikin! - valitsivat minut.

      Poista
    2. En muista tarkkaan kriteereitä, joiden perusteella eri maiden onnellisuutta tutkittiin. Se tiedän, että ei siinä kysytty ihmisiltä, ovatko he onnellisia.

      Ei, vaan muistaakseni siinä on mitattu mm. maan aineellista hyvyyttä. Meillä on loistava sosiaaliturva, ilmainen koulutus, subjektiivinen päivähoito, hyvät tietotekniset valmiudet, maailman korkein verotaso joka takaa hyvinvointiyhteiskunnan jatkumon jne. Tämä kaikki on luksusta jopa joihinkin eurooppalaisiin maihin verrattuna ja nostaa sijoituksenme korkealle.

      Vaan onko ihminen, yksilö, kaiken hyvinvoinnin keskellä onnellinen? Se on kokonaan toinen asia.

      Poista
  22. Päivä päivältä Sanna Marin muistuttaa yhä enemmän Valko-Venäjän Aljaksandr Lukašenka. Hänen puhetyylinsäkin on sama: päällepäsmäröivää ja kuulioita halveksivaa kailotusta. Mutta miten tämä nyky-Suomessa on edes madollista - tämä että meillä on tällainen kalseaääninen täti meitä johdattamassa - niin, sanopas muuta! Minä sanon: se johtuu hänen taustapirustaan, tästä kamalasta kavaltajasta Antti Rinteestä... joka päivä päivältä muistuttaa yhä enemmän ja enemmän Vladimir Putinia... ovat veljeksiä kuin ilvekset, valokuvissa kummaltakin on vain photosupattu sarvet pois otsalta!

    Huh huh, ihan hirveitä aikoja elämme! Jälleen kerran!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minun antipatioihini vaikutti heti kättelyssä pääministerin puhetapa, kylmä, konemainen ja kalsea, soinnilliset klusiilit kateissa. Muistan, että aikoinaan kriitikkoikoni Jukka Kajavaa ärsytti sama piirre julkisuudessa esiintyjissä: ei osattu ääntää b:tä, d:tä ja g:tä oikein, vaan ne äännettiin soinnittomina eli kovina: p, t, k.

      Tämä ei ole hienostelua, vaan yleissivistystä. Kieli on tärkeä varsinkin julkisuudessa lausuntoja antavilta. En jaksa enää kuunnella yhtään verotuksen prokressio-puhetta.

      Poista
  23. Tapsalla on käsitystä historiasta, olen huomannut, ja huomannut myös sen, että teillä muilla käsitykset lähtevät vain siitä mitä itse olette eläneet/kokeneet. Mikäpäs siinä, mutta mitään 'objektiivista' käsitystä siitä ei synny, ei varmasti synny. Esimerkiksi 'kommunismi', mitä se teille sisällään pitää... tiedän, Stalinin ja Vankileirien saariston... Joilla ei mitään tekemistä - edes vähänkään älyllisesti asian kanssa - kun puhutaan kommunismista, ole. Ja mitä Suomessa olivat sinisalolaiset vs. saarislaiset... hehän olivat toistensa pahimpia vihamiehiä. Ja elealeniuslaiset... voi, voi... jäivät aina noiden kahden jalkoihin. Kynnysmatoksi.

    Aikoinaan, jos oikeasti vastusti Suomen suomettumista, Kekkosta ja Kepua, ja Neuvostoliiton määräysvaltaa Suomen sisäpolitiikassa... sinun olisi, Riku Riemu, pitänyt liittyä saarislaisiin kommunisteihin! He nimenomaan tätä järjettömyyttä oikeasti vastustivat. (kyllä toki SDP:kin. mutta eivät "punaiset vuorineuvokset" eivätkä heidän kellokkaansa. ja nämä senaikaiset 'perustuslailliset' olivat ihan täysin rinnoin (raha ratkaisee!) suhteellisuudentajuttomia idiootteja silloin, olivat, olivat...)

    Kuka ainoana puolueena tuomitsi Neuvostoliiton eskalaation Tsekkoslovakkiaan 1968? Me, saarislaiset. Se oli pahaa aikaa, hyvin pahaa aikaa. Silloin SKP hajosi kahtia, dogmaatikkoihin ja meihin jotka kunnioitimme ihmisiä, se lopetti järkevän yhteistyön myös SDP:kanssa. Kaikki muuttui sen jälkeen skitsofrenikseksi pelleilyksi... muistan. (mitä muistan)

    Teille kommunismille on vain yhdet kasvot (= ryppyinen perse), mitäs siitä sen enempää, mitä siitä sen enempää. Kaikki kirjatkin ovat samanlaisia, enkä käsitä miks niitä pitäisi lukea, valehtelevat vaan.


    Mutta mitäs menneistä. Tänään eivät kommunistit meitä enää vaivaa, tai jos niin on, jopas on ihmeellistä..?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mikis, mikis, nyt aliarvioit ihmisiä sanoessasi, että ”teille kommunismilla on vain yhdet kasvot”.

      Noh, ei täällä idiootteja ole. Eiköhän kommunismin tai sosialismin yleisinhimillinen periaate ole kaikille selvä ja sinänsä kannatettava. Heikommista pidetään huoli, ja omaisuus ei ole tärkeää, sillä koko maailma on kaikkien yhteinen.

      Historiassa tämä paratiisi ei vain koskaan ole toteutunut, ei lähellekään sitä, vaan juuri ne ihmiset, jotka sitä ovat ajaneet, ovat osoittaneet, että tuo ihanne on ihmiselle mahdoton. Ihminen ei ole kyllin kypsä sosialismiin.

      Ei ole lajia maan päällä, joka ei repisi toista jäädäkseen itse eloon.

      Poista
    2. Totta. Totta sekin että "vallankumous syö lapsensa". Mieleeni ei koskaan ole juolahtanut ettet ymmärtäisi mistä on kyse, tiedän että oot fiksumpi kuin minä, eikä sekään minua häiritse; ajattelen vain että olemme kiinnostuneet eri asioista, lukeneet eri asioista... joka on ymmärrettävää.

      Rakastan humanisteja!

      Ps. Kohta telkkarista, jota inhoan katsella, tulee MTV kanavalta Stadi vs. Lande, jossa mukamas ... opiskellaan vorssaa! Täytyy k<atsoA!

      Poista
    3. Mikis, pienellä varauksella kunnoitan enemmistökommunistejamme. Aivan takuuvarmasti heissä oli isänmaallista ja hyvää porukkaa enemmän kuin kekkosen maalaisliiton rikolliskoplassa. Minuun teki suuren vaikutuksen, kun luin, kuinka Aarne Saarinen paheksui vallasta ja bolsevismista sekaisin menneen puolustusvoimain komentajan ja Mannerheimristin ritari Yrjö Keinosen, kaikki rimat alittavaa neuvostojärjestelmän ihailua.

      Taisto Sinisalon minä haluaisin taannehtivalla lainsäädännöllä ammuttaa.

      Poista
    4. Saarinen sanoi hämmästyneensä suuresti, kun isäntä lyhyessä tervetuliaispuheessa ilmoittautui neuvostojärjestelmän kannattajaksi. Myöhemmin Saarinen päätyi siihen johtopäätökseen, että Keinonen oli epätavallisen lahjakas ja kaikin puolin hyvä sotilas, mutta poliittisesti jollain tavalla naiivi. Pysyäkseen huipulla hän pyrki mielistelemään Neuvostoliittoa ja sen sotilasjohtoa.

      (https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/74457/KEINONEN_uudistajaksi_web.pdf?sequence=1)

      Poista
  24. Ajattelen, että ihmiset jotka pönkittävät tämän päivän (järjettömiä) käsityksiään eilispäivän (järjettömillä) käsityksillä, niin ovat... no, sanotaan vaikka että ovat 'yksinkertaisia sieluja'. (jos niin saa sanoa) Voi tietysti olla myös että heillä vain on peräpukamia. - Kuka näistä tietää? paitsi lääkäri, vielleicht

    VastaaPoista
  25. Ajattelen, että olette kivoja ihmisiä. Teidän kanssa on mukava keskustella ja olla hiljaa, yhtä mukavaa. Sitä paitsi opin teiltä asioita joita tuskin muualta oppisin... sekin vielä!

    Mutta tämä: mitä teille tulee mieleen sanasta Liepāja (saks. Libau)? Älkääkä googlettako, olkaa niin kilttejä, sanokaan vaan mitä mieleenne tulee...

    Tiedän, että Tapsa tietää. - Ps. Olen tallustellut tuossa kaupungissa, etsin ruokapaikkaa, hitsi kun en millään sitä meinannut löytää. Jalkani vain venyivät ja sitten väsyivät. Aina tulin samaan paikkaan takaisin mistä lähdin, joka vitutti minua – luulin että minulla on linnun suuntavaisto, eli kompassi pääni sisällä. No, lopulta päädyin yhteen hienoon paikkaan syömään hyvää ruokaa, joka maksoi mulle yli 50 latia, joka on perkeleen paljon. No, olihan mulla ränkylää, jolla maksaa. (ja tarjoilijatyttö sulatti mun sydämeni kun se hymyili yhtä aurinkoisesti kuin Hangon keksi... joita Hemmi-tädillä oli aina piironginlaatikossa). Minulle koskaan ei Latviasta ole jäänyt ikäviä muistoja, niin monta kertaa kun siellä olen ollut, on se ihmeellistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kun viimeksi vilkaisin Iinekselän tanhuville, täällä oli 50 kommenttia – ja seuraavana päivänä yli 100! Siitä päättelin Mikis ist zurück.

      Liepājasta mieleeni tulee monenlaista, sillä olen omaa suku(ikuisuus)projektiani värkätessä tutkiskellut Kuurinmaan tapahtumia muutaman tuhannen viime vuoden ajalta.

      Tuoreimmista asioista ekana pukkasi mieleen jääkärit. Siellä oli varuskunta ja lähistöllä käytiin Misse- ja Aa-joen taistelut.

      Siellä oli muistaakseni myös paljon juutalaisia, jotka salskeat saksalaiset myöhemmin tuhosivat aika totaalisesti.

      En muuten osaa ajatella Baltian maita enää "itäbokin maina", liekö koskaan osasinkaan, sillä pidin niitä aina ainoastaan venäläisten miehittäminä pikkuvaltioina.

      Poista
    2. No en minäkään varsinaisesti ajattele "itäblokkia", vaan tuo vanha käsite viittasi kommentissani enemmän tiettyyn kulttuuriseen ilmapiiriin, joka on laajempi kuin Baltian maat. Jotakin tällaista. Parempaakaan ei heti tullut mieleen.

      Poista

    3. Suomalaiset jääkärit vannoivat helmikuussa 1918 uskollisuudenvalan Suomen hallitukselle Liepajan Trinitatis- eli Pyhän kolminaisuuden kirkossa.

      Liepaja on myös se paikkunta mistä laulunäytelmä "Jääkärin morsian" kertoo.

      Jääkäripataljoona 27 taisteli Misa (Misse) joen varrella kesällä 1916.

      Poista
  26. Kyllä minun mieleeni tuli sanasta jokin ns. itäblokin maiden paikka, kaupunki.

    Perustan mielikuvan siihen, että kyseessä on selvästi ensinnäkin substantiivi ja tästä ryhmästä tietysti erisnimi, koska se on kirjoitettu isolla alkukirjaimella, eikä yleisnimisubstantiivin artikkelia ole edessä. Sanan kirjoitusasu viittaa itäblokin maiden suuntaan, myös saksalainen versio.

    Kaupunkia sinänsä en tunne, enkä tietääkseni ole ollut siellä, vaikka Latviassa olen ollut reittiä Virosta via Balticaa pitkin etelään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. PS Olin sattumoisin Latviassa samana vuonna, jolloin Latvia voitti euroviisut. Muistan tämän hyvin siitä, kun kaikki levykaupat ja näyteikkunat olivat täynnä noita voitto-cd-levyjä.

      Joka puolella horisontissa oli kirkon torneja ja kirkoissa oli upeimmat näkemäni lasimaalaukset. Yhden kirkon edustalla seisoi nainen käsi ojossa. Tämä jäi mieleeni. Odottiko hän rahaa? On muistikuva, että kukaan ei älynnyt antaa.

      Poista
  27. Latvia ja Liettua ovat paikkoja, joissa olen käynyt vain sinun mukana, mikis. Hyvän käsityksen olen niistä saanut!
    ... Ja tuo rakas Hemmi-tätisi! Hän on ollut, tai on, ihana ihminen. Kulkee sinun mukanasi, mikis, missä oletkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hemmi-täti on tuolla aiemmin jo julistettu tätien tädiksi kissantappohiilihankoineen, ja jopa minun korvastataluttaja-Olga-tätini jää toiseksi, tai kolmanneksi, jos joku pistää vielä paremmaksi. Toivoo korvasta talutettu.

      Poista
    2. ja minun Maija-tätini sopii vaarmaan tähän joukkoon. Hänellä oli hyvä lauluääni ja terävä totuus aina kielen päällä, jota hän käytti tiuhaan, myös vieraita ihmisiä tulkitessaan. Olenkin toivonut, että jokaisella olisi ainakin yksi täti, joka ajatuksissa on aina saatavilla.

      Poista
    3. Tädit ovat parasta. Teräväkielinen Maija-täti on varmaan tätien parhaimmistoa. Tädit jyllää!

      Poista
  28. Olen muutamaan otteeseen linkannut tänne WWF:n Luontoliven sääksikameran. Siellä on pariskunta pitkään hautonut kahta munaa, ja poikasten kuoriutumista on odotettu:

    https://wwf.fi/luontolive/saaksi/

    Vaan nyt, parin päivän takaisen myrskyn jälkeen naaras ei ole hautonut muniaan, vaan on poistunut pitkiksi ajoiksi muualle, ja pesä näyttää jopa hylätyltä munineen. Kun sääski palaa, se ei asetu hautomaan, vaan on kuin ei huomaisia munia ollenkaan. En ole asiantuntija, ja ihmettelen, mistä on kyse. Ovatko munat olleet tuhkamunia, ja alkiot kuolleita vai mitä? Tekee pahaa katsoa hylättyjä munaparkoja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kävin katsomassa. En tunne lintuja, siis tiedä niistä paljoakaan, mutta toinen näistä sääksistä tosiaan siinä on, mutta ei haudo...? Jos se onkin koiras joka ihmettelee missä naaras viipyy, ja naaras on menehtynyt? Tämä tulee mieleen.

      Olen täällä (muistaakseni täällä?) kertonut miten Joselinin rannassa (= Pyynikin kesäteatteri) näin miten sääksi iski kyntensä niin isoon haukeen (= ei se mikään muukaan kala voinut olla!?!), ettei se pystynyt nostamaan sitä vedestä ylös. Ja kun petolintu ei saa syvälle iskemiään kynsiä kalasta irti, kala vei sitä yhä kauemmaksi ja kauemmaksi järvenselälle, välillä ei linnusta näkynyt kuin sen pää vain... Ei tällainen kuulema kovinkaan ainutkertaista ole, olen lukenut, ja selvää on että siinä menehtyvät sekä kala että lintu.

      Poista
    2. Ps. Hypoteesini kumoutui kun kävin katsomassa toisen kerran: molemmat sääkset olivat pesässä! Että se (onneksi!) siitä.

      Poista
    3. No nyt Luontokameraan on lisätty tämä selitys, kun kysyin asiaa sieltä aamupäivällä: "WWF:n Luontoliven sääksikameran sääksien pesintä valitettavasti epäonnistui tämän vuoden osalta."

      Lintuparat. miten ne nyt oikein motivoivat olemisensa, kun niiden elimistö ja olemus on ohjelmoitu lisääntymään kesän aikana ja hoitamaan koko ruljanssi aina poikasten varttumiseen saakka? Nyt motiivi katosi.

      Poista
  29. Valkoisen terrorin uhreja haudataan vieläkin. Tänään siunattiin Heinolan hautausmaahan 50 vuoden 1918 vainajaa, joiden edellinen leposija oli Vierumäen joukkohauta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä! Milloinkahan päästään hautaamaan punaisen terrorin suomalaisia uhreja?

      Poista
    2. Minä olen joskus ajatellut, että Augustin Ehrensvärd pitäisi haudata uudelleen. Jokseenkin vastenmielistä on, kun Suomen nuoriso nai, ryyppää, rällästää ja ulostaa hautakivensä päällä Suomenlinnassa.

      Poista
    3. Mika Waltari vietti kesiään usein äitinsä uuden ukon, ratamestari Uusitalon kotona Hyvinkäällä. Waltsu järkyttyi, kun kesätöissä oli kaivamassa ratapengertä ja hiekasta tuli ruumiita esiin. Lähellä on punaisten hautapaikka, josta ruumiit myöhemmin vietiin pois, kuten saksalaisten sotilaiden jäännökset Hyvinkää rautatieaseman pihalta. Hyvinkäällä teloitettujen punaisten muistomerkki on mieleenpainuva, siinä näkyy koura, joka tulee esiin hiekasta, kun ruumiit on haudattu liian pintaan.

      Poista
    4. Monella tapaa myös muistomerkin teksti alkaa itkettää:
      TÄLLÄ PAIKALLA
      1918
      HE ANTOIVAT KAIKKENSA
      AATTEELLEEN

      Poista
    5. Vain Luojaa saamme kiittää ensiksi siitä, etteivät punaiset voittaneet. Toinen kiitos siitä, että Saksa hävisi ensimmäisen maailmansodan, eikä siitäkään paskamaasta tullut päällepäsmäriämme.

      Punaisten johtajat pelastivat itsensä ihmemaahan, jättäen villitsemänsä ihmiset kärsimään ja kuolemaan. - Eivät punajohtajat vielä tienneet, että Stalukalla oli heidän varaltaan namia taskussaan.

      Poista
    6. Leninsetä asuu venäjällä,
      murhaa siellä pikkulapsetkin,
      tulee ehkä, - noutaa sinutkin,
      taistolaiset siinä avittaa,
      tuttipullosi ne kähveltää.

      Poista
  30. No juu, kyllä kauheaa on. Tässä välittömät hätäohjeet:

    1. Siirry sisälle. Pysy sisällä. Sulje ovet ja ikkunat, tuuletusaukot ja ilmanvaihto.

    2. Avaa radio ja odota rauhallisesti ohjeita.

    3. Vältä puhelimen käyttöä ettei verkko tukkeudu.

    4. Älä poistu alueelta ilman viranomaisten kehotusta ettet joutuisi vaaraan matkalla.

    VastaaPoista
  31. Jos olisin maannut jossain joukkohaudassa jo yli 100 vuotta, huutaisin, jos voisin: Jättäkää minut sijoilleen. Nimim. Niin paljon vääryyttä kokenut.
    Ps. En arvostele, sanon vain mielipiteeni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin juuri. Toisaaltahan tuommoinen surullinen joukkohauta olisi ikuinen muistomerkki, kunnianosoitus uhreille, ja puhuisi enemmän historiaa, sellaista tapahtumaa, mikä ei enää koskaan saa tapahtua - kuin luitten siirtely, mikä toki on ymmärrettävää.

      Poista
  32. Viittaan sivupalkkiin korruptiosta.
    Korruptio on vaiettu asia. Korruptiosta ei puhuta ja korruptiosta puhutaan puhumatta kuitenkaan. Liekö diplomaattista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä meillä korruptiota on. Yksi esimerkki on mielestäni pääministereille buukattu veroton aamiaisetu 300 e/kk, mikä on monen pienen perheen kuukausittainen ruokalasku suuruudeltaan.

      Mielestäni tällaisen ylimääräisen edun tulisi olla verotuksen piiriin kuuluva etu. Ellei se kuulu verotuksen piiriin, sehän on korruptiota, joka on juurtunut hallintokoneistoon. Annetaan ja otetaan verottomia luontaisetuja. Esimerkiksi opettajilla näkyi palkkanauhassa peruskoulussa ollessani jokin ateriaedun vähentäminen, vaikkei useinkaan edes syönyt koulussa.

      Poista
    2. Eikö verottajan mielipide ilmaistu jossain ip-lehdessä, että tuo 300 euron kk-etu olisi verotuksen piiriin kuuluva etu. Entäs ne kaljat ja muut juomat, niin mihinkä ne mahtavat kuulua.
      Menestyvien ihmisten taustalla on aina myös tukijoukko, ainakin niin kauan, kun menestys on päällä.

      Poista
    3. No lukemani mukaan kuuluisi verotuksen piiriin, ja siihen se varmaan nyt meneekin, jos oikeusvaltiossa eletään.

      On ihan hyvä, että lehdistö on hereillä ja näitä korruption lonkeroita saadaan päivänvaloon. Mielestäni kenenkään syyllistäminen ei ole tässä tärkeää, vaan mieluummin annetaan sulka median hattuun valppaudesta. Tätä on sananvapaus: vallan vahtikoirana toimimista. Korruption syvät juuret tulee purkaa.

      Poista
    4. On tietysti eri asia onko Marin itse vaatinut/pyytänyt tätä etua, vai onko virkakunta sen hänelle automaattisesti antanut.

      Sitä vaan jaksan odottaa, turhaan varmaan, että media tai muu taho tarttuisi Kulmunin koulutusjutussa oikeaan asiaan – eli sen poskettomaan hintaan.

      Jos työn ohessa annetta muutaman kuukauden preppaus saa maksaa 50 000 euroa ilman että kukaan kulmaansa kohottaa, niin se kertoo liian paljon näiden asioiden mittasuhteista.

      Tuolla rahalla kustantaisi pääministeriperheen aamiaiset vuoteen 2035 asti.

      Poista
    5. Lukemani mukaan Valtioneuvoston kanslia, jonka esimies pääministeri on, on sen pääministerille myöntänyt.

      Olen taipuvainen uskomaan, että pääministeri ei ole sitä erikseen pyytänyt, mutta ei ole kyllä kyseenalaistanutkaan.

      Ajattelisin, että hallintotieteiden maisteri ja pitkäaikainen kuntavaikuttaja tietäisi tuommoisen erillisen etuuden olevan periaatteessa verotuksen piiriin kuuluva. Jossain mielessä totiseen vasemmistolaisuuteen kuuluu kyllä ikiaikainen ”otetaan kaikki etuudet mitä irti saadaan”-ajattelu, jos nyt lopuksi vähän kärjistän.

      Poista
    6. Muutama kuukausi? ja esiintymiskoulutuksen? hinta 50 000 euroa tuntuu tällaiselta tavalliselta kansalaiselta ihan utopistiselta. Ei mee järkeen, ei niin millään.
      Ihan ilman omia ansioita on etu aamiaiseen kuulemma annettu. Ei niin kiire pidä olla, etteikö edun saaja itse varmistaisi ennen edun nauttimista, mikä on edun verotuskohtelu.

      Poista
    7. Ajattelen itse niin, että tässä viime jupakassa ei ole ollenkaan kyse summien suuruudesta vaan periaatteesta.

      Nyt Iltalehti ja muut sanomalehdet ovat saaneet lokaa niskaansa harjoitettuaan sitä, mikä vapaan lehdistön tehtäviin parhaimmillaan ja tärkeimmillään kuuluu: vallan vahtikoirana oloa. Lehdistöä syytetään vaalitaktikoinnista.

      Minusta on hvetin hyvä, että taktikointi, jos sitä on, on näkyvää, kunhan se on laillista ja argumentoitua eikä ilkeää. Pahempaa on piilovaikuttaminen, jota esimerkiksi Yle harjoittaa kaiken aikaa, tarvittaessa myös Hesari harjaa, pesee ja manipuloi. Tästä soisi enemmänkin pidettävän älämölöä.

      Poista
    8. Reaktiot Sannan pikku verovimpautukseen ovat olleet riemastuttavia. Demaripiireistä suorastaan raivoisia purkauksia tyhjän jaakaamisesta. Mutta kun meidät suomalaiset on opetettu siihen, ettei verottajan kanssa sovi leikkiä, eikä karhua viilata linssiin. Ja viiluutahan tämä on ollut.

      Kummelisketsiksi sopisi, kun poliitikko sanoo: "virkamies sen teki!"

      Voi Sanna Sanna, hyvää on taivaan manna, mutta maksa verosi! - Ihan lain mukaan, en minäkään voi virkamiehiä syyttää.

      Poista
    9. "Suomen pääministeri ei ymmärtänyt verotuksen perusasioita ja uskoi katalien virkamiesten hänelle osoittamaan maantapaan..." ---???

      Kulmuni ei tähän kuulu, hänhän johtaa työkseen Ndranghetaa.

      Poista
    10. Paljon on vielä lehdistöllä tai muulla medialla perattavaa, jos se vaan tätä tehtävää noudattaa. On sääli, jos lehti tai muu media alkaa noudattaa kulloistakin poliittista korrektiutta. Hyvä media räksyttää sopivasti, kuten hyvä oppositiokin. Erikoisen hyvä oli edellisen Sipilän hallituksen oppositio. Näen vieläkin Ville Niinistön ja parin demarin auki olevat kasvot, kun heille annettiin sumeilematta uutistilaa. Sipilän aktiivimalli toki ansaitsi räkytyksensä, mutta vähempikin olisi riittänyt.

      Poista
    11. Heh, tuli mieleeni, kun höpö-Lipponen ja "huippuasianajaja" toivat Suomeen viiniä, eikä verotuslait tulleet lainkaan mieleen.

      Mielevä hidalgo Don Paavo de la Manchan perintö.

      Kekkosen lailla tekisi mieleni sanoa: "saatanan tunarit!"

      Poista
    12. On se synti ja häpeä, että lopetit Päivän pannun, Riku. Juuri tämmöiselle hervottomalle satiirille olisi nyt tilausta. Poliittinen korrektius on levinnyt lehdistöönkin kuin syöpä. Kohta sitä ei enää edes huomata.

      Poista
    13. Lämmin kiitos Rakas Iines, mutta en minä sitä ole lopettanut, pääni vain lyö tyhjää.

      Poista
  33. Työnantajan tarjoama aamupala, välipala ja kahvi eivät ole verotettavaa luontaisetua lukee verottajan ohjeissa. Taas pöyristytte ihan aiheetta.

    VastaaPoista
  34. Pöyristys on tästä keskustelunhaarasta kaukana, jos olet kommentit lukenut.

    Kysehän on siitä, että poliitikon perheen käyttöön on toimitettu noin 300 eurolla kuukaudessa elintarvikkeita valtion varoilla. Niitä koskevat päätökset ja kuitit on salattu.

    Valtion varoilla -etuuksiin kuuluvat myös verot, joita kansa tässä penää eikä monen moraaliin nyt mene tämä kuittien salauskaan. Kyse on siis moraalista ja rakenteiden korruptiosta. On hyvä että asia selvitetään.

    Ja muuten - kuka on pääministerin työnantaja? Kun jän on Valtioneuvoston kansliankin johtaja.

    VastaaPoista
  35. Porvari senkun porskuttaa, - aamiainen ilmainen, päivällinen lahja ja illallinen lankeaa luonnostaan.

    Oi Sanna Sanna, meillä köyhillä on nälkä! - Tai ei oikeastaan minulla, koska raadan töitä, enkä vain sluibaile, kuten haljituksessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Marie Antoinetten kerrotaan kysyjälle vastanneen, että köyhien kannattaa syödä leivoksia, kun leipää ei ole. Luulen kyllä, että Sannalle maistuu leivoksetkin. Mansikoilla ja kermavaahdolla.

      Poista
    2. Annika Saarikko ja Anu Vehviläinen sitten nuolevat lautaset. Eivät nekään niistä veroja maksa. Porsastelu kuuluu kepulaisten verottomiin luontaisetuihin.

      Poista
    3. Riku, lainasin uuteen juttuuni tuota Marie Antoinette -repliikkiä. Kiitoksia.

      Poista