19.2.2023

Pari sanaa Erasmus Rotterdamilaisesta



Tunnen lukkarinrakkautta Erasmus Rotterdamilaista kohtaan. Vai olisiko sittenkin parempi sanoa, että tunnen välillämme leijuvan sielunsisaruuden, sillä jaan hänen tuntonsa kirjoittamistyössä?  


Erasmus nimittäin toteaa tunnetuimman teoksensa Tyhmyyden ylistyksen (1509) johdannossa, että hänen tarkoituksensa oli tehdä ilotteleva ja leikillinen kirjanen vakavista aiheista. Kuitenkin kirjanen otettiinkin vakavasti tosissaan, ei kepeänä hullutteluna, joksi Erasmus sen itse nimesi. Näin tunnen minäkin usein, kun työnnän jonkin juttuni blogilaineille. Saan siihen vakavia, loistavan hyviä kommentteja, vaikka olen luullut, että nyt alkaa ilakointi ja reissataan vaikka mihin sfääreihin sanan voimalla.


Siinäkin tunnen sielunsisaruutta Erasmukseen, että hän rohkeni kritisoida räävittömästi aikansa hyveitä. Hän oli toisinajattelija, poliittisesti epäkorrekti satiirikko, joka kritisoi jopa pyhistä pyhintä,  paavia. Silloin kun minä saan pyyhkeitä kritisoituani pääministeriä, tunnen arvostelleeni pyhistä pyhintä, madonnaa, joka kirkkaine otsineen on ulkopuolella kaiken arvostelun.


Tyhmyyden ylistyksessähän Tyhmyys, joka on  yksi jumalista, pitää ylistyspuhetta itselleen osoittaen olevansa suurin maailmassa vaikuttava voima.  Tyhmyyden mielestä viisautta harjoittava älymystö  on etääntynyt onnesta niin kauas, ettei heitä oikeastaan voi enää pitää viisaina vaan arkkihölmöinä. Oikein onnellisiksi Tyhmyys luonnehtii sitä vastoin niitä, jotka ovat etäällä yleisesti määritellyistä hyvenormeista ja jotka ovat jopa eläinten kaltaisia aivottomiksi kutsuttuja  ja tyytyväisiä olioita.


Ja näinhän teen minäkin. En useinkaan kehu tai puolusta kulttuurimme älymystöeliittiä, vaan niitä, jotka ovat kaikkein alimpana ja halveksituimpia. Kuten Teuvo Hakkaraista. Minusta nimittäin Teuvo Hakkarainen on oikein onnellinen ihminen yksinkertaisessa ulosannissaan ja naisten väkisinsuuteloissaan, samoin vaikkapa Audin myyntijohtaja (vuonna 2009) Esko Kiesi, joka aikoinaan pillastutti älymyston naiset sanomalla, että nainen pärjää hyvin siivoamisessa ja silittämisessä ja erityisesti, jos käyttää vähintään seitsemän sentin korkuisia korkokenkiä. Matalammissa kengissä nainen kun helposti menettää muotonsa. - He ovat yksinkertaisesti autuaan onnellisia  miehiä, mikäli emme revi heidän mutkattomia sielujaan kuoliaaksi. 


Muutoinhan Erasmus oli yleisnero, renesanssifilosofi, teologi, kirjailija, humanisti, kielenkääntäjä, satiirikko, katolisuuden arvostelija, joka nautti suurta mainetta, kunnioitusta ja sai aikaiseksi myös vastustusta ja epäilyjä.  Hänen toiminnastaan saisi kirjoitettua romaanin, jonkalaista kaipaankin. Tulee nimittäin vaikutelma, että Erasmukselta riitti energiaa kaikkeen, ja hän oli kaikessa hyvä. Vaan hänen yksityisestä onnestaan en tiedä, ja se kiinnostaa minua. En löydä merkintää hänen mahdollisista naissuhteistaan tai avioliitostaan. Näyttää siltä, että hänellä ei ollut koskaan vaimoa, vaan runsaasti miespuolisia hyviä ystäviä. 


Jäänkin miettimään, mikä on se voima, joka ajoi Erasmusta eri paikkoihin ja eri tehtäviin ikään kuin hän ei olisi malttanut asettua aloilleen milloinkaan. Ihmisen seksuaalisuus tai sukupuolinen suuntautuneisuus on sivuseikka, mutta miten minusta tuntuu, että Erasmuksen kohdalla se on jollakin tapaa merkittävää, ja pakostikin ajattelen Rotterdamilaisen poikenneen tässäkin suhteessa valtavirrasta. Sekö häntä ajoi matkustamaan ja tutustumaan eri paikkoihin ja ihmisiin maailmalla? Jokin salattu voimavara tai tarve siellä perheettömän - tietääkseni - neron taustalla on ollut.


Erasmuksenhan sanotaan saaneen vaikutusvaltaisia ystäviä kuninkaiden hoveissa ja eri yliopistoissa.  Hänen laajalti luetut ja arvossa pidetyt teoksensa tekivät hänestä kuuluisan, ja hän oli aikansa globaali kansainvälinen julkkis. Sanotaan myös, että hänet toivotettiin tervetulleeksi fanfaarein, matkustipa hän minne tahansa. Hän oli todellinen kosmopoliitti, jota ylistivät niin ruhtinaat, kirkon korkea-arvoiset virkamiehet kuin oppineetkin. Kiehtova persoona! 


Kunpa joku laatisi hänestä jonkinlaisen omaelämäkerrallisen puolifiktiivisen romaanin, jonkalaisia esimerkiksi Aleksis Kivestä on luotu, runsaastikin. Jäänpäs odottamaan, jahka.


(Maalaus Hans Holbein nuorempi 1523)


 

117 kommenttia:

  1. Tekstistä tuli vähän turhan pitkä, mutta toivon, ettette pelästy sitä tai ehkä outoa aihetta.

    Sopiihan tähän laatia vaikka mitä kommentintynkää vaikkapa oma Tyhmyyden ylistyslaulu tai muuta semmoista. Tai Oodi Teuvo Hakkaraiselle. Mukavaa sunnuntain jatkumoa kuitenkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oodi Teuvolle

      Oi uljas Teuvo
      Sa viidakon virtaa sauvo
      Vastatuuleen
      Veitsi vatsassasi
      Pistää

      Sa luotat Herraan
      Joka ilmaston säätää
      Lämpimään ja kylmään
      Naiset häätää
      Hankeen

      Ottaos tuoppi
      Kuppi viinaa
      Kurkkuusi kaada
      Naisen kaulaan karkaa
      Ja laula!

      Poista
    2. Toinenkin oodi Teuskille

      Teuvo, Teuvo, kovan onnen lapsi
      viel on päässäs kiharainen hapsi,
      samoin Päivil Räsäsen,
      vaik häntä kiihkoissasi tukast vedit
      ja Mikael Jungneria suutelit.

      Nyt sul elo onnellinen
      Hondurasis rinnallasi kaunokainen
      Lariza, lääkär oiva,
      vielä peli soiva.
      Kaukana on kumu Suomen,
      poliisi ja palokunta.
      kaikki oli pahaa unta.

      Poista
  2. Erasmusta wikipelistä kertailin, oli se kova äijä. Ei linjaltaan horjunnut. Sinun kirjoituksiasi aina riemuisena luen. Fiktiivistä en Erasmuksesta kaipaa, sellaiset ovat potaskaa, muussia, ilman soossia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Puolifiktiivistä, sellaista, jossa ydin on totta, niitä faktoja, jotka varmuudella tiedetään ja jotka taitava kertoja sitten punoo eheäksi elämäkerraksi. Semmoinen olisi kiva lukea tästä kaukaisesta tyypistä, joka lienee useimmille meille aika tai hyvin vieras.

      Poista
  3. Ja näinhän teen minäkin. Iines.

    Luulet tekeväsi. Juuri sinun kaltaisia paikalleen pysähtyneitä ennakkoluuloisia konservatiiveja Erasmus pilkkaa. Ei riitä että osaa lukea pitää myös ymmärtää lukemansa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varmaan pilkkaakin, sillä Erasmuksen pilkan kärki on rakastettavuudessaan lavea. Siihen mahtuvat kaikki ihmiset, sinä ja minä ja Hentun Liisa, Puntun Paavo ja Juortanan Jussi, Laurilan Lassi ja Myllärin Matti.

      Olen lukenut kirjan kauan sitten ja tilasin sen nyt uudelleen luettavaksi. Olen varaajalistalla ykkönen, joten saan sen varmaan parissa päivässä, jahka se Porista lähetetään Pikkukaupungin kirjastoon.

      Olisin kuitenkin kiinnostunut kuulemaan sinulta, missä kohdin teosta (tai muuta teosta) mielestäsi Erasmus pilkkaa paikalleen pysähtyneitä ennakkoluuloisia konservatiiveja.

      Toiseksi haluaisin kovasti tietää, mitä paikalleen pysähtyneitä ennakkoluuloja olet minulta tavannut. Katsos, kun omia ennakkoluulojaan harvoin huomaa. Mielellään konkreettisia ja selkeitä esimerkkejä. Kiitän etukäteen.

      Poista
  4. Basel on kyllä nasta mesta! Siellä Sebastian Brandt kirjoitti Narrien laivan ja Nietzsche ymmärsi ihmisen henkisen evoluution. Ei ole kumma, että oli Erasmuksenkin koti.

    Tykkäsin siellä siitä, että vaikka pakkanen paukkui ja lunta satoi, niin terassit olivat auki ja suihkulähteiden vesi jäätyi kaduille

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Erasmuksella oli useita koteja Baselin lisäksi. Aivan lopuksi hän palasi Baseliin, koska siellä kustannettiin hänen kirjaansa, jota toimenpidettä hän halusi itse valvoa.

      Poista
  5. Olinpa ihan unhoittanut, että Kiesin Eskokin oli hetken julkkis, ihan aiheestakin kyllä, sillä tunsin miehen, työn puolesta toki vain. Ihan tavallinen asiallinen kaupallisen pinnallisesti ajatteleva nykyaikainen fiksu äijä, muuta pahaa sanottavaa minulla hänestä ei ole.

    Nyt asiaan: vihjaat siis, että Erasmus oli vähintään homo. Olisikohan Teuvokin, salaa, tietämättään?

    VastaaPoista
  6. Jos käsikirjoittaisin ja ohjaisin Erasmus Rotterdamilaisesta puolifiktiivisen elokuvan, tekisin hänestä kyllä homon, koska näen hänet sellaisena kaiken hänestä lukemani perusteella. Usein teksteissä korostetaan sitä, miten hyvä ystävä joku Peter tai Hans oli hänelle ja miten hän omisti kirjansa Thomasille tai jollekulle muulle. Tämä vivahde antaa mielestäni hänen kuvaansa oikean sävyn - hän oli jossain mielessä levoton etsijä, vaihtoi paikkaa, ympäristöä, alaa, toimintaa ehtimiseen. Ja oli aina kaikessa huisin hyvä.

    Meidänkin koulusta muuten mentiin Erasmus-vaihtoon, eli näin kauas hänen kulttuurinsa juonteet ulottuvat. Oppilaat matkustivat Erasmus-kohteisiin Euroopassa, ja sieltä tultiin meille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. PS Tuskin Teuvo on homo, vaikka suutelikin Jungneria. Tai en minä tiedä. Naislääkärin kanssa hän kuitenkin nytkin elää, Hondurasissa, luin jostakin kun tarkistin hänen vaiheitaan.

      Poista
  7. Huomasin, että Tyhmyyden ylistyksen on suomentanut Kauko Kare. Hupaisa yhteensattumus.

    Meistä paatuneimmat demokratian puolustajat muistavat, että Kauko Kare kirjoitti kauan sitten kirjan "Tähän on tultu", jossa hän arvosteli suoraan ja terävästi alkavaa kekkoslaista suomettumista.

    Sitä hän ei saanut koskaan anteeksi. Totuuden puhujilla ei ole sijaa majatalossa. Erasmus on poikkeus, ei joutunut roviolle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muistan hämärästi hirveän skandaalin ja kohinan Kauko Kareen ympärillä, ihan kuin hän olisi ollut murhaajaan verrattava rikollinen mestauslavalla. Nyt nähdään, että oikeassahan hän oli.

      Poista
    2. Vaan minullapa on Ahti M. Salosen kirja omistuskirjoituksin silloiselle avovaimolleni, Hotelli Presidentin kerroshoitajalle, elikkäs siivoojalle. Ahti oli maanpetturi, asettautui Kekkulin vastaehdokkaaksi!

      Poista
    3. Piti luntata, kun en muistanut Ahti M. Salosta. Kauko Kareen lailla Kekkos-linjan vastustajia, oikeistodemari, joka oli Kareen tavoin tuon ajan toisinajattelija. On kyllä peräti outoa, millaista valheellista salailuaikaa tuolloin elettiin, ja kauan vielä Kekkosenkin jälkeen.

      Nyt saa sanoa ja ajatella, vihdoinkin vapaasti. Ehkä juuri siksi kammoankin niin syvästi intersektionaalista feminismiä, woke-liikettä ja kanselointikulttuuria, jotka pyrkivät taas sulkemaan suita ja eväämään sananvapauden joiltain ryhmiltä.

      Poista
    4. Ahti M. Salonenhan on minun mittapuullani aivan nykypäivän typpejä, niin kaukaa koukkaan näissä asioissa - ja niin vahvasti omaksuin isältäni nuorena asevelidemarien näkökulman, joka taas kerran osoittautui oikeaksi.

      Hesarissa oli eilen aseistakieltäyjä-toimittajan itseripitys, jossa hän toki ymmärsi toimintaansa ja naiiviuttaan. En tiedä oliko hän sentään taistolainen, sillä lähes koko sivistyneistöhän komppasi kekkoslaista "ystävyyspolitiikkaa". Sitä opetusta en unohda ikinä: älykäskin ihminen voi olla ääliö.

      Osa tästä komppaamisesta oli kyllä näyttelyä, esim. taloudellisten asioiden takia. Suomihan myös hyötyi Neukkulasta. Mutta nousevasta polvesta liian moni uskoi siihen. Se oli vaarallista.

      Tunsin kyllä eläväni vapaassa maassa. Se oli tärkeintä. Enkä minäkään uskonut venäläisten johtajien olevan näin härskejä - ja tavallisten venäläisten tällaisia määkiviä lampaita.

      Poista
    5. Härskejä heidän kyllä uskoin olevan: Krimin nätti miehitys ja sekava pitkä kriisi itäisen Ukrainan venäjänkielisillä alueilla oli tuttua venäläistä touhua.

      Ja se onnistui yli odotusten, etenkin Krimin kohdalla.

      Mutta että ihan oikea sota... eihän se tietysti pitänyt olla näin pitkä, vaan nopea miehitys, fasistinatsien teloitus ja ystävän käden ojennus Euroopalle ikuisen rauhan vakuutuksin.

      Mutta sen ne ryssivät.

      Poista
    6. Ei ihme, että Putinin jalat vispaavat videoilla.

      Vaan vieläkin täytyy ihmetellä sitä ajatusta, että Venäjän kansaa ei saa syyllistää Putinin tekojen hyväksymisestä.

      Kyllä saa. Täytyyhän heillä olla moraali selkärangassaan, se moraali, joka on jokaisella terveellä yksilöllä. Ihmistä ei saa tappaa, vaikka hän olisi fasisti/ natsi/ toisinajattelija. Miksi tämä ei toimi venäläisellä? Monilla on sukulaisia ympäri maailman ja monilla on pääsy tietokoneitse lännen apajille. Miksi siellä ei nousta kapinaan diktaattoria vastaan?

      Poista
    7. Täytyy mennä tuhannen vuotta taakse päin, mongolivalloituksen aikaan. Jos itäslaavien sisäisen kamppailun olisi voittanut Kiova tai Novgorod, niin Venäjästä olisi voinut tulla enemmän normaali valtio.

      Mutta voiton veivät Moskovan slaavit - mongolien Kultaisen ordan vasallit - ja siitä alkaen venäläiset on totutettu itämaiseen alamaisuuteen, jossa yksi johtaa ja muut alistuvat.

      Nyt vallassa on Putin-kaani ja apaatinen kansa hurraa. Kun valta vaihtuu, kansa hurraa uudelle kaanille.

      Poista
    8. Yksi johtaa ja muut alistuvat. Hassua että tämä malli oli jo entisessä kommunismissa sen ydin. Ja edelleen.

      Ihmettelen, miten joku voi olla oikeasti kommunisti. Hänen täytyy olla oikeasti älyllisesti epärehellinen. M.o.t.

      Poista
    9. Vaikken ole ikinä kommunisti ollutkaan, niin täytyy hieman puolustella tätäkin aatetta.

      Eihän kommunismin ideassa "jokainen kykyjensä mukaan, jokaiselle tarpeidensa mukaan" ole mitään vikaa. Tämän tyyppisiä ajatuksiahan kuulee edelleen vaikkapa sosiaali- ja koulupolitiikassamme. Se on sosiaalidemokratiaa.

      Vikaan kommunismi meni siinä, kun valtio otti hoitoonsa kaiken. Tuloksena oli valtava byrokratia, mielivalta ja väkivalta.

      Minulla on pari hyvää määritelmää venäläisestä sosialismista, laitan ne tänne kunhan joudan.

      Poista
    10. Lause ”Jokaiselle kykyjensä mukaan, jokaiselle tarpeidensa mukaan” on tietenkin kaunis. Se pätee kuitenkin vain paperilla ja idealistissa runoissa.

      Samallahan se on falski, sillä tuo ajatus ei ole koskaan missään kommunistisessa valtiossa toteutunut. Se on silmänlumetta, jolla kansakuntia oikeasti riistetään.

      Ei tarvitse viitata kuin vaikkapa Pohjois-Koreaan, jossa eliitti elää suunnattomien rikkauksien äärellä ja tavalliset kansalaiset opettettuina marionetteina palvomassa diktatuuria, eliittiä, monet köyhyydessä. Tätä he eivät totisesti olisi tarvinneet, ja enempään heidän kykynsä olisivat riittäneet.

      Jokaiselle kykyjensä mukaan - tässähän on porvarillisuuden ydin..

      Poista
  8. Täällä Iinekselässäkin suosittu historioitsija Teemu Keskisarja on ryhtynyt persujen eduskuntavaaliehdokkaaksi.

    https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/a4d946c6-ed39-4f1c-80d3-5c69b802920a

    Yllätyittekö? Minä en

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä yllätyin hieman. Kun kuulin asiasta, puhkesin nauruun. Osui ja upposi.

      Keskisarjan kirjat ovat hyviä ja asiat tosia, mutta hänen esiintymisissään kaikuu kyllä kiva vennamolainen paasaus. Olen kuunnellut häntä monesti ja aina mieleeni nousee Punaisen viivan Puntarpää.

      Mutta miksi Ilkkakaan, nuijamiehen kaima, ei yllättynyt? Kommentissa on negatiivinen sävy, joten onko Keskisarjan historiankäsityksessä ehkä jotain vialla?

      Russofobiaa tms?

      Poista
    2. Kyllä minulla on vahva muistikuva siitä, että "Ilkka/ Anonyymi" on täällä ennenkin jossain muodossa nostanut kehumani Keskisarjan ajatuksia eteeni nimenomaan siitä näkökulmasta, että Keskisarjahan on persu eli ei-noteerattava tiedemies.

      Meillä on keskuudessamme ihmisiä, joiden mielestä kaikki kansainvälinen on aina parempaa kuin jokin suomalainen.

      Toisaalta maailmaa laajemmin matkanneet sivistyshenkilöt ovat usein toistaneet sitä asiaa, että yksikään muu maa ei häpeä ja aliarvioi omaa kieltään ja kulttuuriaan niin kuin Suomi.

      Poista
  9. En yllättynyt. Minusta Keskisarjan perustelut olivat hyviä: suomen kieli, suomen mieli. Hänen väkevät puheensa suomen kielen asemasta englannin rinnalla ovat jo pitkään olleet vakuuttavia ja vastaansanomattoman oikeita.

    Tiesin, että Keskisarja on rohkea ja uhmaa tarvittaessa herroja ja narreja. Nyt hän uhmaa lisäksi vasemmistolaista sukuaan, josta lukemani mukaan yksikään ei tule häntä äänestämään.

    Tässä tyypissä on samaa siviilirohkeutta kuin Päivi Räsäsessä. Yksin poliittista korrektiutta vastaan, jos oma ajatusmaailma sanoo toisin. Miten helppo olisi alistua valtavirtaan uiskentelemaan.

    VastaaPoista
  10. Surukseni tänään luin, että kirjailija Roald Dahlin tuotantoonkin isketään kulttuurisen sensitiivisyyden (lue:woke) merkissä. Kirjojen uusista painoksista on muutettu osuuksia, jotka käsittelevät esimerkiksi painoa, mielenterveyttä, sukupuolta ja rotua.

    Esimerkiksi rakastetusta kirjasta Jali ja suklaatehdas rusikoidaan tekstiä vähemmän kuvaavaksi. Aukusti Lihavistoa ei saa enää kuvailla valtavan lihavaksi vaan vain valtavaksi. Ja Kuka pelkää noitia -kirjasta tehdyssä uudessa painoksessa naiset on muutettu työskentelemään huippututkijoina ja yrityksen johdossa, kun he aikaisemmin työskentelivät kassanhoitajina ja liikemiesten kirjeenvaihtajina.

    Minusta tällainen historian muuttaminen on teosten raiskaamista. Tällainen tilannehan on nimenomaan hyvä keskustelunaihe lapsen kanssa, kuin linkki historiaan. Sen voi avata lapselle ja selvittää historian muuttumista lapselle sopivalla tavalla. Enemmän tämä lasta viisastuttaa kuin nykyaikaan muutettu malli.

    Esimerkiksi kirjailija Salman Rushdie on sydämistynyt tästä twitterissään:”Roald Dahl ei ollut enkeli, mutta tämä on järjetöntä sensuuria. Puffin Booksin ja Dahlin perikunnan tulisi hävetä".

    Loppuukohan tämä pyrkimys muuttaa historiallisia taideteoksia koskaan, tai toinen kysymys: mitä on tämän suunnan ääripäässä, kun mennään loppuun asti? Fasismi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olet oikeassa. Kun historiaa aletaan muuttaa aatteelle sopivammaksi, se on fasismia, kommunismia ja diktatuuria.

      Aiheesta on kirjoitettu kirjakin. Georg Orwell: Vuonna 1984.

      Poista
    2. Kyllä, ajatusfasismi on fasismia puhtaimmillaan. Kun ihmisiä blokataan, estetään ja tuomitaan aatteellisista sanomisista, kun historiallisia taideteoksia muutetaan, ollaan jo hieman myöhässä. Tämä on rautasaappaiden yltyvää kopinaa.

      Odotan käännettä parempaan. Tulihan se käänne ennenkin. Ei ajatuksia voi määrätä, ei sanaa voi sitoa.

      Poista
    3. Seksuaalisuudesta vain sen verran, että aivan törkeää on sanoa transistoreja kamaliksi luonnonoikku hirviöiksi. Transistorihan on oikeasti puolijohdekomponentti, joita käytettiin aiemmin esim. radioissa. - Ilman näitä transuja olisi moni radioelämys jäänyt takavuosina kokematta.

      Poista
    4. Elämme kummallista aikaa. Maassamme huuhaan suurimmat levittäjät ovat yliopistot. Luonnonlait eivät paina missään, kun Helsingin Yliopistosta oikein kovaa jyrähdetään!

      Poista
    5. Fasismin ja kommunismin erot ovat retorikassa ja siinä, että kommunismi on murhannut ja tuhonnut enemmän. Yhtäläisyys on totalitarismissa, kaikkinaisessa ihmisoikeusten ja demokratian halveksimisessa. Pentti Linkola, kaikkien suomalaisten vihrujen isoisä ja jumala, toivoi suurimman osan ihmiskuntaa kuolemista, että räkättirastailla olisi hyvä olla. Linkolaa voi tietysti puolustaa, että se oli vain sellaista göebbelsiläistä leikinomaista retoriikkaa.

      Peppi Pitkätossun isä oli neekerikuningas ja Tom Saywerin kaveri Jim, mukava, mutta ihan saatanallisen tyhmä ja taikauskoinen nekru.

      Poista
    6. Ja nykyajan ilmiöistä vielä, että vihreät ovat tietenkin vasemmistoliiton kanssa samaa porukkaa. Kommunismia Sanna Marinkin liehittelee, Väinö Tanner painaisi päänsä surusta. Ja Heh, kepu on kolmas samaa sakkia! Puolueista kokoomus liehittelee kaikkia, kun sillä ei ole omia mielipiteitä muusta kuin "minun rahoistani".

      Poista
    7. Vaan jos sallitaan, ja vaikkei sallittaisikaan, en malta olla puhumatta vielä yhdestä transista, nimittäin 47-vuotiaasta Sofia Kazakovista, joka on nyt ehdokkaana vaaleissa vkk-puolueen (?) listoilla.

      Vaalikoneissa Kazakov kertoo kuitenkin olevansa 35-vuotias ja uhkaa lehtiä rikossyytteillä, jos nämä paljastavat hänen reaalisen ikänsä: ” Identifioin itseni transkolmekymppiseksi. Minulla ei ole sukupuolta eikä ikää. Eikä saa olla transfoobikko.”

      Hallelujaa, tämän minä ostan. Minulla ei ole ikää. Olen siis jatkossa transkolmevitonen eläkeläinen.

      Poista
    8. Mitä Sannukan poliittiseen sijaintiin kentällä tulee, hän on kyllä jopa Li Anderssonistakin vasemmalla. Hän on viisaasti laskenut, että demareissa on kuitenkin enemmän mahkuja kuin vasemmistoliitossa. Toisaalta Sanna on selkeästi joustava. Hän niiaa kun on tarvis ja siirtää nappuloita pelikentällä taitavasti sinne, minne kannattaa.

      Poista
    9. Mitä Linkolaan tulee, hänhän matkusteli paljon lentokoneella, vaikka puhuikin mainittuja koneita vastaan.

      Tässä muistin virkistykseksi aktivisti Linkola Teneriffalla grillautumassa:

      https://inez54321.blogspot.com/2017/08/sananen-ihmisvihauksesta.html

      Poista
    10. Sannassa on ainesta. Juurihan hän tunnusti olleensa Naton kannalla jo paljon ennen kuin Venäjä veljesmaahansa hyökkäsi.

      Varmaan hän oli Naton kannalla jopa silloin, kun julisti, ettei hänen kaudellaan ainakaan Natoon liitytä.

      Näin sitä pitää. Fiksu johtaja osaa ja uskaltaa muuttaa näkemyksensä, jopa jälkikäteen.

      PS. Jos Linkola olisi ollut persu, hänet olisi lynkattu mediassa sekä tuomittu vihapuheesta kuritushuoneeseen monta kertaa. Aate pelasti.

      Poista
    11. Itse muistelen lämmöllä Sannan kääntymistä rokotemyönteiseksi. Alun alkujaanhan, ennen ministerikautta, Sanna tiedettiin ohjelmallisen rokotevastaiseksi persoonaksi. Hän kirjoitti mm. rokotetehtaita vastustavan kirjoituksen nettiin. Kirjoitus taitaa olla hieman siistittynä edelleen netissä luettavana.

      Tottakai rokoteteollisuus on myös bisnestä, mutta ei vain sitä. Sehän on elintärkeä teollisuudenala ihmiskunnalle, eikä se elä ilman rahoitusta.

      Poista
    12. Pitäisikö Erekhtheionin karyatidit Ateenan Akropolissa maalata alkuperäisen kirjavaksi?

      Poista
    13. Noh, mitä itse ajattelet asiasta?

      Meikäläinen suhtautuu kaikkeen entisöintiin ja restaurointiin myönteisesti. Jopa siihen, että joitain luolamaalauksia ja Pompeijin raunioiden freskoja uudistetaan ja parannellaan. Työ täytyy kuitenkin tehdä samoilla väriaineksilla, väreillä ja suurella pieteetillä, kunnioittaen alkuperää.

      Poista
    14. PS Yksi haaveammateistani on aina ollut entisöijä, maalari, valokuvaajan lisäksi. Näihin kahteen pohjasi unelmani Ateneumista, jonne en koskaan pyrkinyt, koska Helsingissä ei ollut yhtään ystävää. Olin aika arka tuohon aikaan.

      Poista
    15. Ossin kysymys on hyvä. Mehän olemme itse asiassa omineet antiikin kulttuurisesti. Vaikka se oli erittäin värillinen, me näemme sen valkoisena!

      Suhtaudumme torjuvasti alkuperäisen palauttamiseen, koska haluamme pönkittää valkoisuudella omia arvojamme.

      Väri vaatii korjaushoitoa, joten vaatikaamme hallitukselta: Pensselit Sannasta!

      Poista
    16. Minulla on pari valkeaa kipsiveistosta piirongin päällä, muinoin joltain kirpparilta tai kuolinpesän huutokaupasta tänne kulkeutuneita. On myös pari värillistä kipsipatsasta, tytön pää ja pöllö.

      Kauneimmat ovat nämä alkuperäiset värilliset kipsijutut, ja valkeat suurmiesten (joitain taiteilijoita, epäilen) päät ovat kelmeitä ja kylmiä.

      Me omimme taiteen niin kuin katsomme sen annetun. Kaikki eivät yksinkertaisesti tiedä sitä, että nämä kuuluisat ikiaikaiset patsaat ovat olleet monivärisiä luomuksia, joista ajan hammas on nakertanut hauraat värit pois.

      Tätä luonnollista taideteosten kulumaa ei kuitenkaan voi verrata siihen muuttamiseen, jota kulttuurisen sensitiivisyyden nimissä nyt tehdään. On eri asia muuttaa teosta tietoisesti kuin entisöidä sitä ennalleen.

      Poista
    17. Voimme vain kysyä, miksi hymylapsi pystit ovat kipsi valkoiset.

      Poista
    18. No varmaan siksi, että ne ovat alun perin Suomessa valmistettuja suomalaisille koululaisille, alkaen 1950-luvulta. Tällöin maasamme ei vielä ollut eri kansallisuuksia koululaisina ehkä ollenkaan.

      Kun sisareni sai hymypatsaansa, hänelle annettiin hymypoika, koska tyttöpatsaita ei ollut koululla.

      Vaan sukupuolisensitiiviisyys on nyt otettu huomioon. Hymypatsas on nykyään sukupuolineutraali, sillä toinen puoli patsaasta on lyhyttukkainen, pojan näköinen ja toinen puoli lettipäinen, tytön näköinen.

      Kuva täällä: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/25bbaaf5-b420-4aa8-ae20-806fd278972b

      Poista
    19. PS Sukupuolineutraali patsas on siis tyttö- ja poikapatsaan rinnalla, ei korvaamassa niitä. Lapsi saa itse valita, minkä hän noista kolmesta ottaa.

      Poista
    20. Kun aikoinani sain oman hymypoika-patsaani, mieleeni ei juolahtanutkaan ihmetellä sen väriä. Tiesin että se on tehty kipsistä, joka on valkoista.

      Tuskin olisin ihmetellyt sitäkään, jos se olisi ollut mustaa ebenpuuta. Materiaalin väri ratkaisi.

      Mutta mikä olisi nykypuritaanisuuden aikana korrekti väri? Ei kai sitä kehtaa valita voittajankaan mukaan - somaleille mustia, kiinalaisille keltaisia, arabeille vaaleanruskeita...

      No, fysiikkaa lukeneena kerron teille, miksi valkoinen on tälle Hyvän Toveruuden Patsaalle sittenkin kaikkein luontevin väri:

      Valkoinen on kaikkien värien sekoitus.

      Poista
    21. Tämä on vallan hyvä perustelu: valkoinen on kaikkien värien sekoitus. Se yhdistää kaikkia ihmisiä.

      Patsastaiteessa yleensäkin puhuu vain muoto, joten se on ikään kuin ”puhdas” kaikesta muusta, joka antaa sille merkityksiä. Patsaalle ei anneta katsetta maalaamalla sille silmät, ei hymyä korostamalla huulia. Patsas on aina vakava, vain muoto on tärkeä.

      Poista
    22. Minun on helppo kuvitella, että sait hymypojan, Tapsa. Olet edelleen samanlainen ystävällinen ja rakentava sielu, ja samanlainen on sanan säiläsi, vaikka terääkin löytyy. Taidat olla aika ekstroverttikin.

      Introverteille näitä patsaita ei ainakaan minun aikanani jaettu. Eikä ole väliksikään.

      Poista
    23. Introvertti minä olen. Minä olen niitä miehiä, joita pidetään hiljaisina, vaikka he puhuisivatkin.

      En kuitenkaan ollut vetäytyvä, vaan aina valmis kaikkeen.

      Poista
    24. No näin kyllä muistelen sinun aiemminkin sanoneen.

      Keittiöpsykologin varmuudella sanoisin, että olet ns. sosiaalinen introvertti, johon suuntaan itsenikin mieluusti lasken. Ihmiset ovat kivoja, ja heidän kanssaan on kiva olla, kunhan sitten saa välillä sen omankin rauhan ja tilan.

      Joskus raja sosiaalisen introvertin ja ekstrovertin välillä on kai aika ohut, mutta kyllä se raja siellä jossain on.

      Poista
  11. Erasmus Rotterdamilainen niin, mutta just katsoin pätkän "Haluatko mijonääriksi" ohjelmaa. Nuori skibuli kaatui siihen, että yhden oljenkorren jo käytettyään, veikkasi nykyiseksi paaviksi Isä Mitroa. - Koululaitoksemmeko näitä idiootteja tuottaa? Sen täytyy olla syyllinen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No jos oppilas pääsee luokalta osaamatta kunnolla lukea ja kirjoittaa, niin kyllä samanlaista falskaamista esiintyy tietopuolisessa osaamisessakin.

      Siitä on jo aika monta vuotta, kun todettiin, että lapset eivät tunne enää läheskään aina puita. Kuusi, mänty, koivu, haapa? Tai lintuja.

      Syytän tässäkin opetushallituksen propellipäisiä koulukonsultteja, valon nähneitä suunnittelijoita ja opastajia, joiden mielestä lapsille on tuotettava mielihyvää eikä koskaan pettymyksiä. Kun kokonaista kirjaa ei jakseta enää lukea, niin ei tämä vielä mitään. Yksittäinen tekstikin voi lukemani mukaan olla koululaiselle liian pitkä, sitä ei jakseta kokonaan lukea.

      Poista
    2. Onneksi kohta kuolen pois.

      Poista
    3. Älä nyt vielä. Kenties näiden kaikkien katastrofien jälkeen tuleekin jokin hyvä valtava tapahtuma, joka nostaa ihmistä.

      Ei saa jäädä tuleen makaamaan on ainakin meikäläisen motto, jos tuntuu oikein kurjalta. Ylös vain ja eteenpäin, sanoi akka lumessa.

      Poista
    4. Nykyistä koulumaailmaa voi katsoa myös positiivisesti.

      Jos oppilas ei jaksa lukea kirjaa tai edes yksittäistä tekstiä, niin onhan siinä selvästi yksi myönteinenkin asia:

      Tämä oppilashan kuitenkin osaa lukea!

      Poista
    5. Katselin tänään eilen tulleen A-talkin, koulukeskustelun. Siinä oli harvinaisen rehellinen rehtori Lapista. Hän sanoi, että tämän päivän peruskoulun yhdeksäsluokkalainen ei pääsisi enää läpi kokeesta, jollainen vielä viitisen vuotta sitten pidettiin. Ei tulisi kuulemma mitään.

      Uskon hyvinkin, sillä se näkyy televisio-ohjelmissakin. Jos nuoren tulisi lukea jotakin paperista muille, hän saattaa mongertaa eikä selvästikään aina ymmärrä, mitä on koettamassa lukea.

      OPH on laatinut moniportaiset ohjeet, mitä vaaditaan mihinkin arvosanaan, esimerkiksi viitoseen. Rehtorin mukaan tuota listaa noudatettaessa kaikki pääsevät läpi vähintään armovitosella, jos niin halutaan. Ja on haluttu.

      Poista
  12. Kyllä vaan, jokainen meistä löytää itsensä sieltä pilkan kärjestä, sillä pilkan kohteita oli useita ja oikeastaan laidasta laitaan.

    Ja täytyy muistaa se seikka, mitä Erasmus itse sanoi kirjastaan: sitä ei ole tarkoitettu vakavasti luettavaksi, vaan se on ilotteleva kirjoitus vakavista aiheista. Ja vielä se kannattaa huomata, että pilkassaankin Erasmus oli satiirikko, eli mukana oli aina annos huumoria.

    Kuvaavaa on, että paavikaan ei suuttunut paavin pilkasta, vaikka Erasmus sitä pelkäsikin.

    VastaaPoista
  13. Kertoohan kirjan nimikin - Tyhmyyden ylistys - jotain sen luonteesta. Tyhmyydessä on jotain positiivista, kun sitä ylistetään.

    Kuinkahan tarkka tuo suomalainen nimi ylipäätään on? Ainakin se on hyvä.

    Tuo onkin hauska huomio, ettei tyhmyyttä voi tavoitella! Tai pyrkiä lisäämään tyhmyyttään... no, nykyaika on keksinyt siihenkin hyvän lääkkeen: viihde.

    VastaaPoista
  14. Tyhmyydessä nimenomaan on Erasmuksen mielestä jotain positiivista, mikäli yhtään oikein ymmärsin kirjan sanomaa joskus muinoin. Valitettavasti en ole vielä saanut opusta kirjastosta lukeakseni sen nyt tarkemmin. Olen sijaluvulla 1 varausjonossa edelleen, eli joku hautoo nyt kyseistä kirjaa kotonaan. Haluaisin katsoa tarkemmin vielä teoksen kieliasuakin.

    Tyhmä-sana on ylipäänsä monimielinen. Jos asioita ajattelee vinosti, Erasmuksen lailla, niin kuviohan kääntyy päälaelleen. Se mitä me pidämme viisaana, onkin Erasmuksesta tyhmää, ja se mitä me pidämme aivottomana, voikin olla onnen tyyssija.

    Mutta mutta. Erasmusta ei pidä ottaa tosissaan. Hän pilailee kaiken aikaa. Ja juuri tätä pilailunkin astetta haluaisi tutkailla tarkemmin, jahka kirjan saan.

    Vaan ymmärrän hyvin, että aihe on vähän vaikea ja ehkä suurta yleisöä kiinnostamaton. Jos joku vielä haluaa jotain kommentoida, niin voipi puhua vallan muusta kuin Erasmuksesta, joka on aika vieras tyyppi monelle. En minäkään häntä kauhean hyvin tiedä, lähinnä kiinnostuin kuvan kautta hänen persoonallisuudestaan ja mahdollisesta homoudestaan. Mietin tästä salatusta aspektista käsin hänen elämäänsä 1500-luvulla.

    VastaaPoista
  15. Maailma muuttuu niin nopeasti, että sen huomaa yhden ihmisiänkin aikana.

    Sata vuotta sitten oli sisällissota, siitä sata vuotta taaksepäin kiertelivät suomalaisuusmiehet jalkapatikassa ympäri Suomea, Venäjää ja Ruotsia, siitä sata vuotta aiemmin oli Isoviha, siitä sata vuotta sitten Nuijasota - ja sitä sata vuotta ennen tämä Erasmus-veijari

    Elämä oli erilaista, vaikeampaa ja helpompaa. Esimerkiksi Ruotsin suomalaismetsiä 1800-luvun alussa kiertänyt Gottlund kertoo, että hän meni matkoillaan aina illalla lähikylän pappilaan, kertoi olevansa Juvan pappilan poika, niin kuin olikin, ja yösija tarjoiluineen napsahti aina.

    Toisaalta kestikievari-verkosto oli tiheä, joten yösija, ruoka ja jopa kyyti järjestyi sujuvasti missä vain. Päivämatka kävelemällä oli noin 30 km. Minäkin ehtisin mökilleni kolmessa päivässä, hiihtämällä nopeamminkin.


    VastaaPoista
  16. Kun olin aivan pieni, vietin kesälomani Olgan torpassa, - nythän siinä on mökkimme kun torppa jäin tienoikaisun alle, noin sadan kilometrin päässä tästä Pikkukaupungista. Autolla sinne ajaa tunnin ja vartin hyviä teitä pitkin. Ennen tie Raumalle ja sieltä rannikkoa pitkin etelään päin torppaseudulle oli kiemurainen hiekkatie.

    Kerran kauniina kesäpäivänä, kun äiti ja isä olivat töissä Pikkukaupungissa, torpan pihaan tupsahti polkupyörä ja isä nousi pokkana satulan päältä. Hän oli ajanut pyörällä sen sata kilometriä. Äiti tuli illalla linja-autolla. Isä ajoi pyörällä sitten myös takaisin, kissa pahvilaatikossa tarakalla, minun ensimmäinen kissani.

    VastaaPoista
  17. Meidän mökillemme on myös noin 100 km, riippuen mitä kautta ajaa. Ennen sinnekin ehti tunnissa ja vartissa, nyt menee puolitoista tuntia. Hidastus on Stadista ulospääsyssä.

    Nuorena parina pyöräilimme vaimoni kanssa sinne muutaman kerran, mutta vanha Porintie on niin kapea, eikä siinä ole kiva ajaa.

    Toista se oli hurauttaa Kajaanista rantietä kohti Manamansaloa etelän kautta Oulujärven ympäri tasaisia teitä pitkin. Tulimme siis Hesasta junalla pyörinemme.

    Teen edelleen päivän pyöräretkiä eri suuntiin, etenkin rantoja pitkin. Nyt länteenkin ehtii aika pitkälle, kun metrolla pääsee ulos ruuhkista.

    VastaaPoista
  18. Pyöräily oli ennen raskaampaa kuin nyt, oletan. Pyörät olivat saman kaavan mukaan, raskasrenkaisia. Olen antanut viimeisimmän vaihdepyöräni, vaatimaton kolmivaihteinen Nopsa, pois, kun en juurikaan ajellut sillä. Nyt tekisi mieli koettaa taas pyörälläajoa, kun liikun paljon kamerareppu selässä. Tuntuu ilmanpilaukselta ajaa viittä kilometriä aina autolla lähiluontoon.

    Tuen Greenpeacea hieman myös rahallisesti ja olen sen postituslistalla. Älyttömiä ja duunareitten työtä estäviä lakkoja ja kiusantekoja en kannata, mutta järkeviä ja humaaneja iskuja kannatan lämpimin sydämin eläinten ja luonnon pelastamiseksi. Vihreitä en äänestäisi kuuna kullan valkeana.

    VastaaPoista
  19. PS Toisalta en pidä kohtuullista autolla ajamista hirveänä syntinä luontoretkillä, osin itsekkäistä syistä. Jaksaa nimittäin patikoida kauemmin metsässä, kun ei ole hassannut voimiaan viiden kilometrin kävelyyn tai pyöräilyyn.

    Autoni ei ole bensarohmu, vaan hieman liiankin pienimoottorinen Toyota Yaris. Se on tiloiltaankin liian pieni, koska reissaan paljon mökillä ja kuskaan esimerkiksi kaikki kukkaset ja kasvit sillä, samoin petivaatteet, joita ei voi jättää talveksi ummehtumaan ja hiirten ruoaksi kylmään mökkiin.

    VastaaPoista
  20. Ajatella, kovin montaa kuukautta ei ole siihen, kun Sanna karistaa Suomen pölyt jaloistaan ja liittyy aateveljiensä, Jyrki Kataisen, Aleksander Stubbin seuraan ja eurooppalaiseen rahapalkan aateliin. Pääsee pois täältä kateellisen ja huonon kansan parista ja saa jonkun haistaveen apulaisapulaisen viran sieltä, kamalan isolla palkalla.

    Euroopassa hankki kannuksensa ja fyffensä myös presidenttimme Sauli Niinistö , joka ministerikausiensa jälkeen toimi pitkään kovapalkkaisessa Euroopan investointipankissa, ilman työvelvoitetta toimineena talonmiehenä. - Hyvä niin, ainakin jos vertaa maallista hyvää toisesta suunnasta hakeneisiin Esko Ahoon ja Paavo Lipposeen. Ahoa varmasti hävettää desanttimainen ryssän kätyryys, kepulainen piilokommunismi, mutta Lipponen on niin jästipää ääliö, että edelleen luulee tehneensä hyvää työtä, koska tienasi ihan mielettömästi. Eero Heinäluoma on niin tyhmä, että varmasti edelleen anelee Putinilta virkaa kaasuneuvoksena. Ainakaan minä, en ylistäisi yhtään.

    VastaaPoista
  21. Sannan paras lähitulevaisuus lienee tosiaan Euroopassa tai ylipäänsä Suomen rajojen ulkopuolella. Huomaa selvästi, miten iloinen hymy on ulkomaan kuvissa ja millainen mutrusuu sitten taas istuu eduskunnan kyselytunnilla. Uskon, että pidempikestoinen ulkomaan komennus tuo hänelle vähän laajempaa perspektiiviä asioihin, ja ehdottomuus vähän hioutuu.

    Ulkomaan meriittien jälkeen on sitten aika asettua demareiden presidenttiehdokkaaksi, joka varmaan valitaankin virkaan, ellei ihmeitä tapahdu.

    VastaaPoista
  22. PS Minä en Sannaa tule äänestämään kuuna kullan valkeana, en vaikka hän olisi kisan ainoa ehdokas. Jokin hänen persoonallisessa luonnekuvassaan lyö minulla vahvasti vastaan siinä mielessä, että en luota hänen politiikkaansa, ts. en uskoisi hänelle maan asioiden hoitoa, jos valinnanvaraa on.

    Mainittakoon samaan hengenvetoon entinen suosikkini Li Andersson, joka osoitti todellisen karvansa haukkumalla vanhemmat, jotka haluavat valita lapsensa koulun.

    Demareista pidän kovastikin Krista Kiurusta, joka on järkähtämättömän asiakeskeinen ja paneutuva poliitikko, joskin kuulemma hieman itsevaltainen.

    VastaaPoista
  23. Osuvaa analyysia kun kyseessä on parodia blogi. Krista Kiurua ei valittu edes Porin kaupungin johtajaksi kun paikkakuntalaiset tunsivat hänet. Mutta Iines tietysti tuntee hänet paremmin.

    VastaaPoista
  24. Anonyymi, mistähän sinulle tulee tämä luulo, että tunnen porilaisia poliitikkoja - viittaan Kiurun ohella myös Laura Huhtasaareen, josta olet myös jotakin samansuuntaista vihjaillut?

    En tunne ainuttakaan porilaista henkilöä enkä koko kaupunkia Keskussairaalan aluetta lukuunottamatta. Paikka tuli tutuksi silloin, kun kävin siellä puolivuosittain botox-piikeillä.

    Taidat sekoittaa nyt parodian käsitteen johonkin muuhun kirjoittamisen lajiin. En minä osaa enkä hallitse tätä vaativaa lajia.

    VastaaPoista
  25. Minä katselen Sannaa erilaisten lasien läpi, ja vaikken torjukaan häntä kohtaan täällä esitettyä kritiikkiä, näen hänessä paljon potentiaalia.

    Hän ei ole hirttäytynyt ideologiaan ja sen katson vahvaksi plussaksi. Toisin on Lin ja vihreiden naisten laita. Synnyinmaa on pulassa, mutta ensin on pelastettava maailma. Haavistolla on onneksi toinen meininki.

    Kristakiuruja tämä maa tarvitsee enemmän kuin ideologiaa. Hän voi olla yksioikoinen ja jankkaaja, mutta ketku hän ei kai ole. Porilaiset tuntevat hänet ja äänestivät eduskuntaan. Porin poliitikot eivät äänestäneet kaupunginjohtajaksi.

    En silti välttämättä äänestä demareita. Äänestää kun voi puolesta tai vastaan.

    VastaaPoista
  26. Nyt koulukone on paljastanut, että Kankaanpäässä oppimistulokset ovat heikompia kuin Itä-Helsingin pahimmissa mamukouluissa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis samat propellipääthän Kankaanpäänkin opetussuunnitelmat ovat sanelleet kuin Helsingissä.

      Jos olet lukenut kirjoitukseni, Anonyymi, niin täällä syyttävä sormi on aina osoittanut opetusalan konsultteihin, OPH:n höyrypäisiin naisiin. Koulujen romahtaminen ei ole opettajien eikä oppilaiden vika.

      Poista
    2. PS Vain sinä, Anonyymi, olet toistanut täällä ajatusta mamukouluista. Koetat syöttää sitä epätoivoisesti tänne.

      Se, että suurissa mamukouluissa on rauhattomampaa kuin muissa kouluissa, on usein todettu tosiasia, mutta se ei ole syy Suomen koulujen romahdukseen.

      Poista
  27. Tämä on tarkka huomio, että Sanna ei ole hirttäytynyt ideologiaansa. Aivan totta.

    Vaan yksi juttu juuri tässä kohden on: nämä käännökset ovat lähinnä sanoja, ei tekoja. On helppo alkaa kannattaa Natoa, ja on helppo alkaa kannattaa koronarajoituksia, koska ei ole vaihtoehtoja.

    Ja toinen juttu on se, että omasta ideologiasta luistaminen voi olla merkki liukastelutaipumuksesta noin yleisemminkin.

    Krista Kiuruhan tunnettaan yleisesti jyränä. Se on samalla voima ja heikkous. Tykkään siitä, että hän on selvästi omistautunut asialleen, jota kulloinkin työstää. Muista välittämättä, suosiosta välittämättä. Jos äänestäisin demaria, äänestäisin häntä, koska hän on vaalipiirissäni (oletan, ellei ole pääkaupunkiseudulla).

    VastaaPoista
  28. Edelleenkin uusi eläinsuojelulaki sallii eläinrääkkäyksen eli tainnuttamatta veren laskemisen eläimestä, koska se on uskonnollinen riitti, eikä uskonnon vuoksi voi syrjiä tai harjoittaa rasismia.
    Luin asiasta erään surullisen ihmisen somesivulta. Pitänee paikkansa, kuten sekin että " eläimiin sekaantuminen "
    tulee uudelleen rangaistavaksi.
    ???

    VastaaPoista
  29. Noora edellisessä.

    VastaaPoista
  30. Tähän sanon, että karmeata julmuutta. Jos luterilaisilla olisi tapana tehdä sama joulukinkuilleen, se olisi taatusti jo kielletty vihreiden toimesta.

    Jos mikä, niin se on rasismia, että tätä eläinten kidutusta ja halventamista katsotaan meillä hyväksyen se, koska muslimit.

    Mitä vihreät luonnon- ja eläintensuojelijat sanovat tähän? Ateistit? Miksi uskonnon nimissä saa elävältä eläimeltä valuttaa veret maahan? Sallitaanko meillä imaami Abba Bahmanpourin esittämä homojen tappokin, koska Koraani sanoo niin?

    VastaaPoista
  31. Edistyksellisten fasismi etenee hyvää vauhtia. Tom Saywer ja Huckleberry Finn on persraiskattu, Peppi Pitkätossua potkaistu sotilaallisella rautasaappaalla päähän. Pepin isä, Neekerikuningas, on tapettu pasifistisella teloituskomppanialla. Juuri ennen kuolemiastaan Pepin isä huusi: "Älkää ampuko, olen neekereiden kuningas!" - Neekeriydestä ei tässä kohtaa saanut pisteitä, siihen päättyi kuningastie.

    Muuten olen sitä mieltä, että kaikki kehitysapu tulee saattaa vastikkeelliseksi. Afrikka on luonnonvaroiltaan maailman rikkain. Jokaisesta kehitysapueurosta tulee saada esimerkiksi pala maata. Afrikkalaisilta ei omaa osaamista pidä odottaa, sehän on jo nähty ja todistettu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uusin wokeismihan on iskenyt kyntensä Aku Ankan ehkä maineikkaampaan piirtäjään Don Rosaankin. Disney ei julkaise enää muutamaa Don Rosan tarinaa uudelleen, koska niissä esiintyy musta alkuperäisheimon hahmo pelottavana viidakon zombina.

      Kaikki tällainen menneiden taideteosten muuntelu, salailu tai rasismina näkeminen ohentaa taiteen ilmaisua, muuttaa historiaa toiseksi. Se on samalla käänteistä rasismia, erottelua, rodun ja alkuperän korostamista siellä missä sen korostaminen ole ollut mielessäkään.

      Itse ajattelen niin, että mikä tilaisuus tässä olisi lapsen nähdä historiallinen perspektiivi, kun vertaa silloista asetelmaa nykyiseen. Lapsella olisi tilaisuus nauraa vanhoille asenteille. En enää ihmettele koulujen romahdusta, kun yleistietoa ei arvosteta ja historialliset perspektiivit ovat vähissä.

      Poista
    2. Huomasin myös pilapiirtäjä Ville Rannan tarttuneen tähän aiheeseen täällä:

      https://www.iltalehti.fi/villeranta/a/e3e5e515-d6ef-4b40-ab8a-f72fb63f59c1

      Poista
    3. Aku Ankan piirtäjistä vain yksi on ylittämätön nero ja hän on Carl Barks.

      Poista
    4. Kyllä, Don Rosa ei yllä lähellekään Carl Barksin neroutta!

      Poista
  32. Se, että Sanna juhlii narkkisaastan kanssa, kertoo hänen arvoistaan. "Älä sinä kansalainen valita omistuksiesi perään, nyt ryöstetään!" - "Hoo, jos minä olen demppu, puukko sun kurkulles, käsi taskuusi!"

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan se hyväkin, että joku nostaa kepeää viihdeteollisuutta ja pintakulttuuria. Arhinmäki aikoinaan kulttuuriministerinä nosti urheilua sammumalla katsomoon lippu kourassaan. Ja muistetaan nyt vain Ahti Karjalaisenkin muovikasseja ja tupsahteluja. Ministerikin on ihminen.

      Poista
    2. Muistini sisällä Suomessa on ollut vain yksi pätevä kulttuuriministeri: Claes Andersson. Psykiatri, poliitikko, runoilija, muusikko. Jos teitä inhottaa se että ko. henkilö oli vasemmistolainen, niin olette oman kuplanne vanki. Anderssonia jos ketään arvostettiin yli puoluerajojen. Koska tiesi ja osasi alan (= kulttuurin).

      Olihan hän hieman kompleksikas ihminen… mutta kenestäpä tasapainoisesta ja ns. normaalista ihmisestä runoilijaa ja/tai psykiatria tulisi? En usko, että kenestäkään. Niin. Ja vielä jazzpianistia!

      Yle Areenassa hän itse puhuu elämästään:

      https://areena.yle.fi/1-50881325

      Asiallinen, sympaattinen, ymmärtäväinen.


      Poista
    3. "Kun vähiten aavistat,
      tapahtuu mitä tapahtuu."

      Kyllä.

      Poista
    4. Mikis, kyllä minä olen aina tykännyt tästä ristiriitaisesta persoonasta. Claes Anderssonia ei voi kuin kehua, tai jopa ylistää.

      Ei poliittinen suuntaus määritä minulla ihmistä - määrittääkö sinulla, Mikis mussukka? - vaan ihmisen oma persoona, se hahmo, joka sieltä alta tunkee väkisin esiin.

      Anderssonin vapisevia käsiä ja huulia katselin jopa tuskaisena, kärsien hänen puolestaan ja toivoen, että hän selviäisi. Hän oli oikeasti uhrautuva ihminen, selllainen joka ei olisi koskaan postannut itsestään someen ainoatakaan kuvaa holhoamassa laitapuolen kulkijoita. Hän oli aito Ihminen. Sitä paitsi, varsin hyvä pianisti.

      Poista
    5. Clasu oli epäilemättä kulttuurimies ja demareita minäkin nuorena äänestin. Sydämeni itki ilosta Mauno Koiviston tultua presidentiksi, äänestänyt olen myös paikallista demaria kunnallispolitiikassa. Yrjöttää kuitenkin, että Sanna "The Jauho" on vienyt demarit vasemmistoliitosta vasemmalta ohi, kohti kommunismia.

      Ja lahjoituksillani tottakai rehentelen! - Äsken just maksoin Signmyrocketille 200 ekeä tekstistä sirpalekranaatin kylkeen: "YYA is over! - Riku Riemu". Kranaatti ammutaan sulostuttamaan venäläisten sotilaiden arkea Ukrainassa.

      Poista
    6. Kulttuuriministeri… tai siis joku Apulaisopetusministeri, miten milloinkin, ei mikään ykkösluokan pesti Valtioneuvostossa ole. Mutta valtaa hänelläkin on. Kalevi Kivistö (harmittavasti vasemmistolainen hänkin!) oli kova kulttuurin puolestapuhuja. Pentti Holappa oli kaksi kuukautta ko. vakanssilla, ei siinä ajassa ehdi tehdä mitään, edes huonosti. Riitta Uosukainen oli ''rönsyilevä ja rehevä’, hyvä niin. Marjatta Väänänen taas oli kaiken uudistuksen tulppa, jääräpää ämmä, hallituksen ainoa 'mies'... kuulema, eikä muistakaan kepulaisista ministereistä mulla muuta muistikuvaa ole kuin kangastuksia vain… Isohookana-Asunmaa, Saarela… keitä näitä nyt olikaan. Sievisteleviä hupsuja. Mutta vielä huonompia, todellisia kekkeruuseja oli Suvi-Anne Siimes ja Paavo Arhinmäki, se on totta. Muista sitten enää puhumattakaan.

      Voi, voi meitä!


      Ps. Täällä kun tapana on haukkua poliitikkoja, minäkin päätin haukkua. Hau (murinaa), hau Hau!

      Poista
    7. Tuskin ne ehtii, Riku, sun viestiäs lukee. Ne.

      Toivon, että mahdollisimman pian tulee rauha joka hyvittää täysmittaisesti Ukrainalle sen kokemat kärsimykset.

      Poista
    8. Mikis, surkeasti unohdit nyt Tanja Karpelan, joka muiden ansioidensa lisäksi oli Sauli Niinistön vaimokokelas ja ns. yleissussu. Heh, hänestä tietojeni mukaan kulttuuriväkikin tykkäsi. Tanta pyrki mielistelemään kaikkia, kun sellaisia ne sussut on.

      Poista
    9. Andersson saa minultakin synninpäästön, kuten tietysti moni muukin.

      Vasemmistolaisia ja maalaisiahan me olemme monet, mutta emme kuuluneet ko. liittoihin. Minä kuuluin vain Metalliliittoon.

      Minun muistissani kulttuuriministerinä ovat olleet myös Arvo Salo, Jouko Tyyri ja Pentti Holappa. Lunttaamalla löysin myös seuraavat kulttuurihenkilöt: Emil Nestor Setälä, Kalevi Kivistö ja Tanja Karpela.

      Poista
    10. Jos ollaan pilkuntarkkoja, niin täällä haukutaan enemmän tekoja ja tekemättä jättämisiä kuin itse poliitikkojen persoonia.

      Kaikille poliitikoille kun on meikäläisen mantran mukaan ensin annettava mahdollisuus selviytyä, ja jos niitä selkeitä mokia alkaa tulla, on aihettakin alkaa räksyttää. Itseäni hieman (lue mikisläisittäin: rutosti) harmittaa esimerkiksi se, että meikäläisen Marinin toimiin kohdistuva kritiikki on tietyillä tahoilla koetettu vääntää henkilökohtaiseksi kaunaksi, joka kohdistuu nuoreen kauniiseen naiseen.

      Ts. se joka sanoo näin, osoittaa itse ennakkoluulonsa nuorta kaunista naispääministeriä kohtaan, kun hänen mieleensä ei edes tule se, että kritiikki on ansaittua ja tekemisistä johtuvaa. Jos pääministeri olisi nuori komea mies, kuten vaikka Hurmuri Mäkynen, niin häneen kohdistuva kritiikki otettaisiin asiana eikä kateutena nuorta kaunista adonista kohtaan.

      Poista
    11. Heh, Mäkynen on karikatyyri Pertti Ylermi Lindgrenistä! - Perhemies toki.

      Poista
    12. Mikis, toivottavasti Ne eivät kerkiä lukea. Minä saan siitä kuitenkin valokuvan, jota saan katsella ja ajatella, että jotain minäkin tein. YYA is over! - Riku Riemu

      Poista
    13. Hallitukset muodostetaan, kuten muodostetaan, mutta jos ministereitä voisi äänestää, Arvo Salo olisi ollut minun valintani!

      Poista
    14. Mainitsin kyllä Tapsa sekä Holapan että Kivistön - johon minulla on ollut ilo tutustua henkilökohtaisesti... teatterivaimoni kautta. (Mutta mitä sev väliä mitä kautta?)

      Arvo Salon unohdin... mutta eikö sekin ollut vain muutaman kuukauden ministerinä. Ei siinä ajassa ehdi tehdä hyvää eikä huonoa, kunhan ehtii edes tilata ministeriviinat.

      Ps. Arvo Salo muistelmissaan kertoi, en muista sanatarkasti, mutta jotenkin näin että:

      "Sain paikan kesätoimittajaksi Uuteen Suomeen, ja sinne tuli professori (en muista kuka? - latojan huom.) tarjoamaan tutkimustaan, jota hän oli vuosikausia väsännyt. Ja nyt tarjosi sitä, että Uusi Suomi painaisi sen. Päätoimittaja (jonka nimeä vaihteeksi en muista?) arvioi että tuo paperinivaska painettuna veisi lehdestä ainakin 6 sivua, niin... varovaisesti, koska professori oli arvostettu ja kuului rikkaaseen Uutta Suomeakin rahoittavaan sukuun, niin varovasti sanoi että "Nyt ei voi, ikävä kyllä, tätä julkaista. Lehdessä ei ole tilaa, kun on nuo Olympialaisetkin." Professori ei siitä sen enempää loukkaantunut, ilahtuneena vain kysyi: "Ai, olympiaadiset urheilukisat!? Missäs ne nyt tällä kertaa vietetään?"

      Huom! Siis elettiin kesäkuuta vuonna 1952..!


      Poista
    15. Ja siis latoja on Mikis. Arvo Salo sanoi nämä herrat nimeltä mutta kun en minä niitä muista. Taidan pehmetä koko ukko.

      Poista
    16. Älkääpäs unohtako tätä Arvo Salon ihanaista sanoitusta.

      Poista
    17. Tietenkään ei unohdeta. Vaikka aavistelen kappaleesta iva- ja vihapuhetta, esitys on upea. Ruutuplussakin minulla on, koska näen sieltä kaikki pesäpallomatsit. Tallenteinakin.

      Poista
    18. Noh, tämä oli sitä aikaa, kun kaikki kuvat piti kaataa, urheilusankaritkin mitätöitiin. Silti laulu on kaikin tavoin hauska, ja Holmbergin esitys nappiin.

      Olen muuten istunut Kalle Holmbergin vieressä Olavin krouvissa Turussa. Olin siellä erään ystäväni kanssa, ja Holmberg tuli sinne oluelle ja istahti minun viereeni, vaikka oli siellä muuallakin tilaa. Katseli kauniisti, mutta ei puhunut mitään, enkä minä ujona uskaltanut pukahtaakaan hänelle.

      Poista
    19. Ruutuplussan lisäksi minulla on nyt Elisa viihde premium. Halavalla sain, niin otin. Minulla on vanhanaikainen johdon päästä netti, johon sain 100-150 mg tehoa kahdeksalla eurolla ja sitten Elisan viihdepaskan jollain vähän yli kymmenellä, oisko ollut kolmetoista euroa. Jos olisin mainosmies, sanoisin: "Ottakaa tekin Elisa, tai muuten vain turpaan! - Hämmästytte laskuista!". Tallennustilaa Ellu tarjoaa, voin nauhoittaa Miehen puolikkaat, kun sitä tykkään katsella.

      Poista
    20. Minulla on tällä hetkellä vain peruskanavat, ja oikkuileva tv-aparaatti, eli kaukosäädin toimii viipeellä, jos toimii. Patterit on vaihdettu, ja ostan uuden television heti kun saan aikaiseksi mennä Veikon Koneeseen, jossa on hyvä palvelu - entiset oppilaat myyjinä.

      Panen tähän pakettiin sitten uutta tekniikkaa, ja jonkin palvelupaketin, jolla voi nauhoittaa ja katsoa Netflixiä ja joitain muitakin. En halua mitään jättiruutua, koska sellaista pitää katsoa turhan kaukaa ja sellainen hallitsee huoneen sisustusta liikaa.

      Poista
    21. Minulla on jo useita telsuja pikkukämpässäni. Harkitsen isoimman vaihtamista 65 tuumaiseen, koska se on bueno ja jees.

      Poista
    22. Nykytekniikalla tehtyjä jättiruutuja voi katsoa kuinka läheltä tahansa, ei haittaa, yhtä ystävällisiä silmälle ovat ja kuva yhtä sävykäs kuin kauempaa katsottuna. - Katso vaikka niin näet.

      Poista
    23. Tämä onkin totta - googlasin asiaa äsken. Suuriakin ruutuja voi katsoa niin läheltä kuin haluaa, luki artikkelissa. Ja tämä oli hauska: kotiin kannattaa hankkia niin iso televisio kuin rahat antavat myöten. Ehkä sitten hankin hieman isomman kuin 32 tuumaa.

      Poista
    24. Juuri siksi minä olen Afrikan sosiaalisen ja muun elämän asiantuntija. Afrikkalaisten elämää ihan pienestä katselin Tarzan-elokuvista. Murjaanit ovat ihan kivoja, mutta niitä pitää varoa, etteivät pääse huumeskoiluissaan tuikkaamaan keihäällä. Häkki on hyvä ratkaisu.

      Poista
    25. Ostetaan siis mahdollisimma iso tv ja katsotaan sitä mahdollisimman läheltä... hmmm, tämä on nyt siis se hetki, kun tipahdan kehityksen kelkasta. Klonks.

      Ähpuh. Kiipesin sinne takaisin: miksei kukaan ole vielä keksinyt tynnyri-teeveetä, jossa istutaan pyörivällä pianistinjakkaralla ja katsellaan tynnyrin sisäpuolella olevaa juoksevaa kuvaa?

      Onkohan idea patentoitu? Sen voisi yhdistää kylpytynnyriin ja nauttia kymppitonnista, kylvystä ja vesisateesta yhtä aikaa.

      Mikiselle ja Rikulle tehdään erikoisversiot, joissa tv on yhdistetty kaljatynnyriin.

      Riku voi keksiä sille sloganin, kun tuntui irtoavan niin helposti.

      Poista
    26. "Miksi katsot väärin, kun voisit katsoa kaljatynnyristä!"

      Poista
    27. Tynnyri-teeveetä olisi tietysti saatavissa eri hanavaihtoehdoin. Oluthana, viinihana, viskihana, kauramaitohana, mehuhana, vegaanihana, limsahana. Sitten katsotaan Hyacinth Bucketin virranparraspäivällisiä kevein virvokkein.

      Poista
    28. Ovatkohan ne seinän läpi kuuluvat teeveemökät juuri noita jättitelevisioita? Edellinen naapurini onneksi muutti mökälaitteineen pois, ja nykyinen nuoripari ei taida katsoa ollenkaan televisiota, nuorten tapaan, vaan omalta läppäriltään kaiken, suoratoistoina.

      Poista
  33. Asumani talo on rakennettu vuonna 1928. Paksut seinät, katto korkealla ja hyvä äänieristys. Asuntoja on kuitenkin pienitty väliseinillä ja yhden naapurin kanssa äänet kuuluvat turhan hyvin. Mutta ei hätää, televisiota ja kaiken maailman juutuubeja kuuntelen aina kuulokkeilla ja ihana naapurini on vielä fiksumpi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siihen en ota milään tavalla kantaa, ettei tässä talossa asu lainkaan neek...afrikkalaisia, eikä lapsiperheitä.

      Poista
    2. Paksuseinäisissä vanhoissa taloissa on usein leveät ikkunalaudat, tai syvennykset. Jos mahdollista, asuisin mieluiten juuri sellaisessa talossa, korkeat huoneet ja korkeat ikkunat, paksut seinät, ikkunasyvennykset.

      Nykyajan talot ovat aika onnettomia härveleitä, ohuita seiniä ja pieniä koppeja, joita huoneiksi nimitetään. Toinen vaihtoehto on musta (!) keittiöseinä yhdistettynä saarekkeell avoimeen olohuoneeseen.

      Suomalaiset asuvat, ehkä ilmaston vuoksi, hyvinkin ahtaasti, kun vertaa amerikkalaisiin tai muihin eurooppalaisiin lukaaleihin. Erikoisesti amerikkalainen asumisväljyys on aivan uskomatonta. Tämän huomaa, kun katsoo sisustusohjelmia tai talonvaihtojuttuja. Ei amerikkalainen sinkkunainenkaan valitse pientä ahdasta kaksiota eikä kolmiotakaan, vaan talon, ja huoneita on vaikka armeijalle jakaa.

      Poista
    3. Lapsiperheet asuvat useimmiten omissa taloissaan ainakin näillä lakeuksilla. Aina puhutaan lapsiperheiden ahdingosta, mutta kummasti kyllä perheillä riitää varallisuus oman uuden talon rakentamiseen. Valkokaulustyöläiset asuvat täällä usein kerrostaloissa ja osakkeissa, jostain kumman syystä.

      Poista