9.10.2024

Nukkuuko Suomen yhdenvertaisuusvaltuutettu?


Helsingin Sanomat kertoo, että Espoon kaupunki on rajannut  naisille oman uintivuoron Keski-Espoon uimahalliin. On ilmeistä, että vuoro on suunnattu muslimitaustaisille maahanmuuttajanaisille, mutta kaikki naiset voivat osallistua vuoroon.  Lehden kuvista näkyy, että osa suomalaisnaisista on myös pukeutunut musliminaisten pään ja vartalon peittävän uima-asuun.

Kysyn nyt  raa’asti, että nukkuuko Suomen yhdenvertaisuusvaltuutettu ynnä tasa-arvovaltuutettu, kaikki valtuutetut yhteensä, vai työllistääkö Päivi Räsäsen homokeissi edelleen niin ankarasti, että valtuutetuilta ei riitä paukkuja enää viitata edes sanallakaan maahanmuuttaneiden musliminaisten häpeällisen sorrettuun osaan? Osaan joka erottaa musliminaisen miehen aamutohveliakin halvempaan asemaan vähän joka rintamalla. Mies voi uida paljain kehoin, nainen vain syntisen vartensa kaavuttaneena, jos silloinkaan. Ja erillisellä naisten vuorolla.

Haloo, yhdenvertaisuusvaltuutettu! Nukutko sinä ruususen unta vai mikä sinua pidättelee tarttumasta surkeimpaan ja räikeimpään ihmisen sortoon suomalaisessa yhteiskunnassa: musliminaisen eriyttämiseen tasa-arvosta ja jopa ihmisyydestä?

En ryhdy tässä kertaamaan tämän sortamisen alistusmuotoja - ne ovat yleisessä tiedossa. Puutun kuitenkin yhteen asiaan, joka liittyy läheisesti omaan osaamisalueeseeni, nimittäin heikentyneeseen luku- ja kirjoitustaitoon. Tämä liittyy läheisesti naisen asemaan.

On nimittäin paljolti näiden kotiin alistettujen ensimmäisten, toisten ja kolmansien vaimojen ja äitien kontolla se, että Suomen koululaitos on romahtanut merkittävästi. Lähes kaikissa kulttuureissa kautta aikojen se on äiti, joka on lapsen kielen siirtäjä, vaalija ja opettaja. Jos kotona ei puhuta suomen kieltä, jää lapsenkin suomen kieli väkisinkin heikommaksi. Kun koulussa nyt edetään inklusiivisesti kielipuolien lukutaidottomien maahanmuuttajalasten tason mukaisesti, romahtaa tietysti kantasuomalaistenkin lasten oppimistaso. 

Missä  ovat tasokurssit ja eriyttäminen? Missä ovat tarkkailuluokat? Miksi kouluihin ei edes yritetä palauttaa kuria eli lasten vastuuttamista omasta käytöksestään perskohtaisesti? Ja ennen kaikkea muuta, arvoisa yhdenvertaisuusvaltuutettu: Missä viipyy äitien koulutus, vaikka pakolla - tuki seis ellei naista saada koulun penkille - suomen kielessä ja lapsen koulutuksen tärkeyden ohjaamisessa? 

Tämä nostaisi naisen omaakin asemaa ja antaisi eväitä opiskeluun ja kahleista irtautumiseen. Suomella ei ole varaa antaa naissorron jatkua minkään uskonnon varjolla. Kun uskonnon varjolla ei Päivi Räsänenkään saa operoida, niin miksi muslimimies saa harjoittaa sortoaan? 

173 kommenttia:

  1. Päivi Räsänen nimenomaan operoi uskonnon varjolla yhtä paljon kuin nämä muut joita kammoksut. Yhtä lailla hän on syöpäkasvain tässä yhteiskunnassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mutta kysymys kuuluukin: Miksi yhdenvertaisuusvaltuutettu näkee vain Räsäsen synnit. Miksi hän ei sanallakaan viittaa musliminaisten sortoon uskonnon varjolla?

      Minulla on jopa käsitys, että hänen työhönsä kuuluu puolustaa maahanmuuttajia uskonnon varjolla tapahtuvassa naisten alistamisessa.

      Kyseenalaistan siis tämän näkemyksen ja haluaisin, että se joskus nousisi valtakunnan tason keskusteluun.

      Poista
    2. Toisen maan kulttuuriin on omilla näpeillä heikohko eli jopa olematon operoimisvalta. Siksi kai Räsänen voidaan ottaa syntisyyniin, mutta muiden uskontojen käytäntöihin ei ole asiallista puuttua. Asia on vissiin ns. pyhä lehmä. Puuttua saa vain puolustamalla, ei syyttämällä, vaatimalla tai kyseenalaistamalla. Tosin tuomioistuimilla on tuomiovalta. Parempia aikoja odotellessa, sillä odottamista ei kai kukaan kiellä. Kulttuurien sekamelska taitaa olla aika vaativa yhtälö.

      Poista
    3. Se, että perustuslain mukaan "ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä eikä ketään saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella", on ristiriidassa yhdenvertaisuusvaltuutetun menettelyn kanssa.

      Jos Päivi Räsänen nostetaan tikun nokkaan, ja muslimien naisten alistamista Koraanin sanan varjolla ei nosteta, ei perustuslakia noudateta toisessa tapauksessa. Me olemme nyt Suomessa, yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon periaattetta noudattavassa maassa.

      Poista
    4. Mahtaa olla niin, että yhdenvertaisuusvaltuutetun menettely on ristiriidassa perustuslain kanssa, eikä toisin päin. Mutta asiassa olet toki periaatteessa oikeassa. Se on tietysti toinen juttu, voidaanko odottaa tai vaatia koko musulmaanikulttuurin muuttumista pienen kristillisen länsimaan virkamiehen rahkeilla.

      Poista
    5. Aivan niin. Yhdenvertaisuusvaltuutettu tuntuu meillä olevan instituutio, joka voi kävellä jopa lain yli.

      Ehkä selitys on löytyvinään yhdenvertaisuusvaltuutetun tehtävänmäärittelystä ulkomaalaisten osalta: ulkomaalaisten aseman ja oikeuksien edistäminen. Se vaan, että muslimimaiden kansalaisten oikeudet ovat käsittääkseni lähinnä miesten oikeuksia. Ja nekin keskiaikaisia.

      Kiinnostavaa on se, että joissain EU-maissa on alettu kiinnittää huomiota naisten asemaan kieltämällä huntuasut yleisillä paikoilla. Mm. Ranskassa on näin. En ole varsinaisesti kieltojen kannalla, mutta tilannetta kannattaa seurata.

      Poista
  2. Kielen ym. taitojen oppimiseen on tiettyjä aikaikkunoita, joiden jälkeen niiden oppiminen vaikeutuu melkeinpä kaikilla. Miksei tätä käytetä hyväksi. Poliittinen päätös? onnetonta.
    Tasa-arvoa, kun kaikilla on samantapainen uimapuku! Vitsi koko valtuutettu ja virka!
    Iines: miksi tuo häiritsevän harmaa tausta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luetkohan kommentteja puhelimella? Siinä tämä blogialusta muuntaa taustan harmillisesti kokonaan harmaaksi. Se kiusaa ketä tahansa, itseänikin.

      Muilla laitteilla, tabletillakin tekstin tausta pysyy valkoisena. Blogger-blogisysteemi on muuttunut niin jäykäksi, etten uskalla tehdä suuria muutoksia ulkoasuun. Pelkään, että kaikki menee sekaisin.

      Lapsenahan kieli parhaiten opitaan. Ja kyllä siinä on tärkeää, että kotona puhuttaisiin tätä uutta kieltä. Ja luettaisiin lapselle satuja ja tarinoita ja loruja. Ja keksittäisiin niitä itse. Jos äiti ei puhu samaa kieltä kuin lapset, tilanne on huono lapsenkin kannalta. Ja äidin.

      Suomessa tulkitaan liikaa, mikä laiskistaa tulijaa. Kieli on opittava, jos tänne jäädään. Se on ennen kaikkea maahanmuuttajan oma etu. Tulkkaus ei ole, aivan alkutilannetta lukuunottamatta. On hämmästyttävää, että jatkuvasti ilmennee jonkun henkilön olleen maassa jo kymmenenkin vuotta ilman, että hän on viitsinyt opetella maan kielen.

      Poista
  3. Erinomaista, Iinukka. Tämä on väkevä puheenvuoro tasa-arvon ja järjen kannalta. Allekirjoitan joka sanan.

    Ja jos joudut tästä syytetyksi ja Kakolaan, tulen ikkunasi alle kerjäläismunkkina ja aloitan syömälakon, jota en lopeta ennen kuin musliminaiset ovat tasa-arvoisia miestensä kanssa.

    Vapaus muhamettinaisille!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tällaisen puolesta menen mieluusti Kakolaan. Otan vain tietovehkeeni mukaan ja kirjoitan sieltä väkeviä pamfletteja naissortoa vastaan.

      Poista
  4. Yhdenvertaisuus, ihmisarvon kunnioittaminen ja tasavertaisuus! Huikeata kulkusten ja vaskikellojen kilinää! Vai tykkien räiskettä, droonien ja ohjusten ilotulituksia!

    Eivät nuo utopistiset ihmisarvon ihanteet voi toteutua koskaan eikä missään. Ei ihmisten kesken, kuten ei luonnossakaan.
    Hedonismi ja ahneus teettää ihmisellä ikuisesti barbaarisia tekoja, joita vallankäyttäjät äänestäjien ja valtansa menettämisen pelossa tukevat.
    Olisihan se pullamössönaamoista kauheaa jos fetismiä, pornoa, sadomasokismiä yms. yms. ei laeilla suojattaisi ihmisarvoon vedoten.
    Biologia ja evoluutio sekä ihmiskunnan ( esim sukuhist,) historia eivät kuulu enää milleniumilaisten ihmisarvoon?
    Haureus, pervous ja siveettömyys ovat nyky sukupolven ihmisarvon ihanteita.
    Narsismi ja nautinnot: digiriippuvuus, huumeet, seksi, niitä Sukupolvi X puolustaa kynsin hampain kunnioitettavina ihmisarvojensa ja sielunsa viisauden ja vapauden ilentyminä.
    Henkisyys viisaus, sivistys ja ihmisen arvokkuus ilmenevät ilmeisesti länsimaisissa parhaiten saman sukupuolen kanssa muhinoidessa ja huomiota ja valtaa yli enemmistön kärttävässä, erityisasemassa?

    Äklöön niitä, jotka käyttävät amerikkalaisen . Madsenin ja mikä se toinen homouteen houkuttelija aivopeijä oli, heidän lanseeraamaansa homofobia-sanaa. Sen tarkoitus on halveerata ja ilkkua ja nimitellä niitä jotka pitävät samaa sukupuolta himoitsevia epänormaaleina.
    Jätkillä onnistui maailmanlaajuinen suunnitelma! Homot ovat nykyisin kunnioitettavampia ja ihmisarvoisempia kuin esim. sairaat vanhukset.

    Iines, huivipääkulttuuriin aiopestyt naiset eivät riisu huivejaan tai kaapujaan länsinaisten painostuksesta. Monethan kantavat ylpeinä kulttuurinsa pukeutumistapoja.


    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä on totta, Noora, että musliminaiset eivät mitenkään yleisesti halua riisua huivejaan eikä kaapujaan. Tiedän oikein hyvin, että moni kantaa niitä ylpeästi, ja kunnioittaa omaa kulttuuriaan syvästi. Tässä ei ole mitään väärää - heidän osaltaan.

      Tässä kohdin minulla on tapana ajatella pylväspyhimys Simeon Styliittaa, joka eli pylvään päässä koska uskoi näin olevansa Jumalalle mieliksi. Kerrotaan, että hän asui jopa kaksikymmentä metriä korkean pylvään päällä elämänsä viimeiset 37 vuotta, kesät, talvet, lauloi, rukoili ja opetti ihmisiä. Ennen pylväskauttaan hän murskasi oikean jalkansa kivellä erämaassa päästäkseen eroon elämän nautinnoista.

      Ihminen voi siis elää vaikka tikun nokassa takamus verillä, jos hän kasvaa siihen kiinni sukupolvien ajan. On olemassa vielä naisiakin, jotka haluavat suorittaa suvun tyttölapsille ympärileikkauksen. Suomestakin on lähetetty pieniä iloisia koulutyttöjä silvottavaksi entiseen kotimaahansa. Takaisin on tullut vakava hunnutettu koululainen. Vaan, näistähän ei media pieteettisyistä kirjoittele eikä A-studio keskustele, koska se lienee rasismia.

      Minusta on lähes rikollista, että me sivistyneet länsimaiset ihmiset seisomme tumput suorina tämän sorron edessä. Jos mielenosoituksia tarvitaan, niin näiden puolesta voisi Elokapinakin yhdenvertaisuusvaltuuten johtamana pysäyttää Helsingin liikenteen ja vaatia hallitukselta naisten pelastusohjelmaa.

      Poista
  5. Tuossa eräänä päivänä pälähti päähäni, ostoskeskuksessa kymysys : Miksi länsimainen ihminen on kehittynyt juuri tällaiseksi ?
    Me länsimaalaiset massat pukeudumme samalla tavalla, lataamme marketeista samoja ruokia ostoskärryihin. Talot ovat toistensa kopioita ja autot. Mielipiteemme ja maailmankatsomuksemme eivät juuri eroa toisistaan.
    Emmekö osaa nähdä, katsoa kokonaisuutta ulkopuolelta, ulkopuolisina miltä tämä touhu näyttää
    Haluammeko me todella olla tällaisia? Elää tällaisissa olosuhteissa ja puitteissa? Kuka viime kädessä määrää?
    Suuri pääoma, tiedemiehet ja insinöörit vai me, kukin ihan ite?
    Olemmeko me vapaita? Kuka kunnioittaa lopulta ihmisarvoamme? Miksi meitä pitäisi arvostaa ja kunnioittaa?
    Millä juuri minä tai me ansaitsemme ihmisarvomme kunnioituksemme?
    Syntymällä Tellukselle? Se oletettavasti pitäisi riittää, mutta eipä riitä, ei nyt eikä koskaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä kaikissa muissakin kulttuureissa pukeudutaan omanlaisesti, myös erilaisissa itäisissä, eikö vaan? Eli ei tämä elintapojen ja pukeutumisen ja elinolojen yhtenäisyys vain länsimaita koske. Se koskee kaikkia on aina koskenut, maailman kaikkina aikoina. Ihminen on zoon politicon, yhteiskunnallinen laumaeläin.

      Poista
    2. Medikaalimaan vahti10 lokakuuta, 2024 18:43

      Hohoo, ihminen ei ole ollut muotia yli vuosisataan. Oikeastaan 1890 kieppeillä oli eräs valistuksen pilkahdus mutta se katosi teolliseen savupilveen.

      Eka maailmansodasta päästyä parhainta mihin kyettiin oli neonihilismi ja sille korollaari pienporvarillinen ahneuden hiljainen suo.
      Mikä tahansa nytkähdys aiheuttaa yhdessä suuressa suonsilmäkkeessä mädänhajuista muraa polkevan ihmisklöntin taholta närkästyneitä nyrpistyksiä kun itselle kuuluva juolukka jota on tavoitellut kaula pitkällä ja muita syrjään tyrkkien ei tulekaan ulottuville. Siihen on viihde! Sitä lisää. Kaikki on viihdeteollista ja kaupallisuus vie meidät taivaisiin, tai jollei aivan kaikkia niin ainakin osan, ja jollei nyt aivan taivaisiin niin ainakin Marsiin. Kivasti ainakin menolippu järjestyy joillekin, jesh!

      Poista
  6. Vielä tämä:
    Moni varmaan hihkui ilosta, kun kuuli uutisen, että ensi vuonna 65 v täyttänet pääsisivät yksitysille lääkäriasemille alennuskuponki kourassa, eli maksaisivat vain terveyskeskusmaksun.
    Veetu mikä oivallus! Luullanko, ettei ko. hieno hämäys näy joillekin läpi?
    Tällä tavalla saadan vanhukset rikastuttamaan porvareita ja terv.keskuksia ajetaan kohta myös potilaiden vähyyden vuoksi alas!

    Kapitalistit osaa temput köyhien päänmenoksi! Yksityiset nyhtää lisää kansalaisten veroeuroja voittojensa tahkoamiseen.
    Ihmisistä viis, kunhan pääoma kasvaa!
    Voi ihana enkeli Sanni, sinäkö ajattelit vanhuksia näin kauniisti suurella sydämelläsi vai laittoiko herrat asialle?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Äläs nyt, Noora. Meillä eläkkeennauttijoilla ei ole työterveyshuoltoa, ja meillä on korkeampi veroprosentti kuin työtätekevillä nuoremmilla perheillä, joilla on muitakin etuisuuksia. Lisäksi juuri meidän ikäluokkamme kansoittaa julkisen ja aiheuttaa ne jonot päivystykseen.

      On pelkästään hyvä, jos eläkeläisiä ohjataan toiselle luukulle. Se pienentää julkisen jonoja merkittävästi ja todennäköisesti säästää vanhemman väen voimia, kun saa asioida pienemmissä yksiköissä. Käsitykseni mukaan kyseeseen tulee kuitenkin vain yleislääkäri, ei erikoislääkärit. Silmälääkäri- ja gynekologikäynnistä saisi 60 - 70 euron korvauksen.

      Poista
    2. Omalääkäri-systeemiäkin väläyteltiin ed. main. uutisen yhteydessä. Sitä kannatan. Yhteiskunnallista inhimillisyyttä ja vastuuta
      tasapuolisesti kansalaisten terveydenhoitoon kerätyillä veroeuroilla.
      Rikkaat maksakoot maltaita yksityisille lääkäriasemille ja tukekoot hädänalaisten riistolla rikastuvia.
      Minulla on vain huonoja kokemuksia yksityisistä lääkäriasemista. Tylyä porukkaa ja huonoja lääkäreitä.

      Poista
    3. Kyllä täällä provinssissa yksityislääkärillä käyvät ihan tutut ja tuttavat lapsiperheetkin, jotka tiedän tavallisiksi ns. duunariperheiksi. Varsinkin korva- ja kurkkutautien erikoislääkärillä, koska meillä ei julkisella puolella ole kuin pari vaihtuvaa yleislääkäriä ja mittavat jonot. Ei korvakipuisen pienen lapsen kanssa haluta jonottaa tuntitolkulla julkisella, jahka ajan ylipäänsä saa. Ilmeisesti sitten tingitään jostain muusta.

      Tämän vuoksi kannatan reippaita Kela-korvauksia yksityispuolellekin, sillä juuri nämä vähätuloiset lapsiperheet hyötyisivät tästä. En ymmärrä ollenkaan Katja Kiurun ja muun laitavasemmiston vastustusta tässä asiassa. Enkä sitä, että asiaa pidetään ”rikkaiden pussiin pelaamisena”. Se on vanha patakommunistinen näkemys, joka ei tässä ajassa pidä paikkaansa.

      Poista
    4. Käsitin niin ministeri Grahn-Laasosen puheesta, että tälle yksityispuolen maksulle tulisi maksukatto, eli hintoja ei voisi korottaa Kela-korvausten vuoksi. Samoin ei saisi periä tai korottaa toimistomaksuja. Näin siis yksityissektori ei voisi siis hintoja nostamalla pelata omaan pussiinsa.

      Poista
    5. Kyllä nousi epäilyksen tuntosarvat pystyyn tuosta kaavaillusta, ehkä tulevasta kokeilusta 65 vuotta täyttäneiden passituksesta yksityislääkärille. Kunpa molemmat, sekä julkinen että yksityinen säilyisivät. Molemmista on huonoa ja hyvää kokemusta, kaipa se on pitkälti myös lääkäristäkin kiinni. Toisten kanssa vaan synkkaa paremmin, kuin toisten. Mieleltäni en ole kokoomuslainen, ehkä keskustalainen. Tai en tiedä sitäkään, ehkä sittenkin olen puolueeton. Varmempi niin, minusta. Asiat kuitenkin päätetään niin, kuin päätetään, minusta riippumatta.

      Poista
    6. Niverikkoa hoidetaan kysymällä urheilutaustasta, kun se ei näy potilaan nimellä Wikipediasta.

      - Teillä on urheilutaustaa, sen huomaa. Täällä ei lue mitä lajia Te olettekaan harrastanut?

      Tässä kohden viisas joko vaikenee pyörittäen silmiään tai sanoo vauvauintia ja myöhemmin pikashakkia sillä muutoin on mikä tahansa kuluma tai elimellinen sairaus laskettavissa vanhaksi urheiluvammaksi ja niin ollen sen hoitaminen ei kuulu julkiselle puolelle, vaan ovea osoitetaan ohjeistaen että vassokuu ja laputtakaapa matkoihinne yksityisen pakeille.

      Poista
    7. Hoitaahan julkinen puoli itseaiheutettuja sairauksiakin, eikä patista maksanpoksahduksista ketään yksityiselle puolelle.

      Eli ei ketään voi komentaa yksityishoitoon, ellei hän itse halua. Ja käsitin tuon 65-uudistuksenkin niin, että halutessaan - eihän läheskään joka paikkakunnalla ole yksityislääkäreitä - voi mennä yksityiselle yleislääkärille halvalla. Ei esimerkiksi hammaslääkäriin.

      Poista
    8. Niinpä, pomot ne on lääkäreilläkin ja harvemmin se on asiakas. Julkisella ei sovi olla kovin symppis ja yksityisellä pitää takoa firmalle rahaa, jos mielii sillä puolella olla.

      Poista
    9. Mediannälkälakko10 lokakuuta, 2024 18:29

      Oho, olipa taas näppäröintiä Linekseltä. Valemedioiden vaikutus on aistittavissa vahvana.

      Ketään ei komenneta, ei. Kieltäydytään vain hoitamasta ja ohjataan yksityiselle, tosin. Inte är det nog samma sak, för helvetens skull.

      Jokku ne jaksaa...

      Poista
    10. Mihinkähän viittaat valemedioilla? Minä en ikimaailmassa siteeraisi valemedioita. Häpeä, kun tuommoisia kirjoittelet.

      Jos tarkoitat Kela-kommentointiani 65-vuotiaiden osalta, niin siinä on tuoretta tietoa suoraan eduskunnan kyselytunnilta ministeri Sanni Grahn-Laasosen kertomana. Ylekö on valemedia, joka kuvaa eduskunnan ministerien puheet?

      Poista
    11. Millenniummediaanimöykkäpäällikkö10 lokakuuta, 2024 19:39

      Kompastelun peittävää räpytteyä, menee noloksi jo.

      Poista
    12. Älä suotta nolostele, jokainen räpyttelee joskus. Pää pystyyn!

      Poista
    13. Lapsellista touhua, pitoisuus n. 100%.

      Poista
    14. Typerää ja lapsellista tässä on ainoastaan sinun toisten kommentoijien arvostelusi. Emme ole täällä keskustelelmassa meikäläisestä.

      Poista
  7. Jos jotakin pitää kunnioittaa, niin minä arvostan Päivi Räsästä, vaikka raamattuhöpinät saisi jättää sivuun.
    Kommenttiketjun alussa anonyymi nimitti Päiviä syöpäkasvaimeksi.
    Ihmisyyden syöpäkasvaimiahan Päivi läpivalaisee ja puhkoo.
    Hän on rohkea kansalainen.
    Hän on se, joka uskaltaa huutaa väkijoukosta, ohi kulkevalle kuninkaalle , että tämä on alasti. Hän on tervejärkinen ja tasapainoinen yksilö, joka uskaltaa olla erimieltä kovaa huutavan, itsekkään vähemmistön pilkattavana.
    Seksuaalinen himo, ( joillekin se on ns.rakkauden synonyymi) käyttäytymisen, tekojen ja pakkomielteiden moninainen kirjo, sitä ei ihmiskunnasta kitketä ikinä. Sitä ei poista papit, huorat tai lääkärit.
    Vaan miksi nykyihminen puolustaa kaupallisia pervesioita, siveettömyyttä ja haureuden harjoittamista kuin ne olisivat ainoita oikeita uskonkappaleita, jotka johtavat
    katarsikseen ja sielulliseen euforiaan ( huumeiden lisäksi)?
    En ikinä haluaisi kerjätä jonkun yksilön tai koko kansan tukevan juuri minun oikeuttani liukasteilla voidellun perseeni mololla kirnuamiseen tai muovikyrvillä suolen tai vulvan vetelyyn.
    Hävettäisi niin perkeleesti kärttää moisille touhuille siunausta.
    No, eipä siinä mitä.
    Sama se mulle mitä haarovärkeillä väännetään. Kai se pitää ihmiskunnan kokeilla edes kerran, mihin johtaa täydellinen hedoismi ja narsismi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Päivä pitäisi aina aloittaa Nooran totisella saarnalla, niin omat pienet murheet unhoittuisivat ja arkiset askareet hoituisivat hymy huulilla.

      Poista
    2. Tälle peukku. Noora puhuu komeilla ja väkevillä kielikuvilla, niin että kaikki se himokkuus ja limainen kiima tuntuu varpaissa asti. Minkä papin maailma on Noorassa menettänyt!

      Poista
  8. Päivi Räsänen saa minultakin hatunnoston. Ei mielipiteistään, vaan rohkeudestaan ja rehellisyydestään. Kunnioitan häntä toisinajattelijana. En jaa hänen näkemystään homoseksuaalisuudesta alkuunkaan, vaan olen jopa eri mieltä, kuten olen täällä tuhannesti tainnut kertoa. Homo on syntymähomo, vaikka voissa paistaisi, ja olkoon minun puolestani. Minulla on ollut ystävänä homoseksuaaleja ihmisiä, ja tunnen heidän vaikeuksiaan. Tie ei ole helppo, mutta ei ylittämätönkään.

    VastaaPoista
  9. Nyt tekee kyllä mieleni vängätä vähäsen, että missä on tutkittu tieto, että homous on syntymässä määrätty.
    Monta on mieltä, kuten erään lääkärin, että homous on joillain alkuperäinen ja useimmilla itse valittu. Asia ei minua mitenkään närästä, tietoa vain ei ole oikein saatavilla. Kiinnostaa Iines, miksi sinä olet asiasta satavarma, niin kuin olen ymmärtänyt. Vaikka olisi jonkun kipuilua seurannutkin, niin tekeekö se asiasta varman kaikkien homojen suhteen. Onhan ihmisellä oikeus pitää omat totuutensa, ei siitä ole kyse. Sitä en kiellä, etteikö asia kiinostaisi noin niinku yleisesti. Minulla ei asiasta satavarmuutta ole. Jos olisi, en kysyisi.

    VastaaPoista
  10. Tutkittua tietoa homoseksuaalisuuden olemuksesta tai synnystä on runsaasti. Alkuun pääsee vaikkapa tästä selkeästä ja helposta uutislinkistä:

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suomalaistutkijat-selvittivat-miten-homoseksuaalisuus-maaraytyy-nykyaan-on-vankat-todisteet-siita/7060658#gs.ggt0aa

    Jutussa kerrotaan, että seksuaalisuus on synnynnäinen ominaisuus, ja se on aivoperäinen biologinen ominaisuus, joka määräytyy jo sikiövaiheessa. Jutussa on mielenkiintoisia esimerkkejä. Homoseksuaalisuus on myös eläimillä tavattava ilmiö.

    Tiede on aina teoreettista, ja on erilaisia tutkimustuloksia. Itse järkeilen myös niin, että homoseksuaalisuus on yksilölle aina myös kärsimys, sillä ympäristön paineet ovat edelleen kovat, julmissa kulttuureissa kuten rauhanuskonto islamin mailla jopa henkeä uhkaavat. Miksi joku valitsisi vapaaehtoisesti vaikean tien?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Katoppa kun on meillä immeisillä on mieluisia perversioita ja pakkomielteitä.
      Lapsikin ruppee itkemään ja kiukkummaan jos siltä otetaan mieluinen lelu poies.

      Poista
  11. Jokainen tulee omalla uskollaan autuaaksi, niin kai se menee. Eikä sen aina tarvitse olla kärsimys. Olen ymmärtänyt, että se voi olla myös päinvastainen tunne. Se, minkä tien ihminen valitsee voi olla hyvinkin mystinen. Tutkimustuloksiin ja tilastoihin minulla on muutenkin epäilyttävä kanta. Ei toki aina, tietenkään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No juu, kukaan ei tietenkään kärsi koko aikaa, vaan joissain vaiheissa. Yhtä hyvin koetaan myös onnen hetkiä. Koetan sanoa sen, että homoseksuaalisuuteen sisältyy niin paljon kuitenkin hankaluutta, etten usko kenenkään valitsevan sellaista tietä huvikseen.

      Poista
  12. Sekin, että kun ihminen syvästi ja vakaasti uskoo asiaansa, hänellä on tapana etsiä kanavia, joissa oma usko saa vahvistusta. Semmoistakin se on, se elo ihmisen. Keskeneräisyys on epämiellyttävä olo, varmuus se vasta oloa kutittaa. Vaikka varmuuskin voi olla epävarmuutta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin se aina menee. Jokainen etsii omaa kantaansa tukevia perusteita. Ihan hyvä systeemi.

      Nyt olisikin hyvä saada tieteellisiä tutkimustuloksia sille näkökannalle, että homoseksuaalisuus olisi oma valinta. Mahtaako löytyä?

      Poista
    2. Niin, en osaa sanoa, kun itse olen hetero. Eikö sekään ole oma valintani, en osaa sanoa. Aika kamalaa sekin, jos ei mikään ole oma valintani, vaan kaikki vastuutetaan itsestä pois. Kärjistetysti, tietenkin.

      Poista
    3. Ei seksuaalisuus kyllä ole oma valinta. Se on biologinen asia nykytieteen valossa. Hetero minäkin olen, mutta jollakin tapaa luulen osaavani eläytyä homon tunnepuoleen ja nähdä sillä tiellä myös kärsimystä erilaisuudesta.

      Poista
    4. Iines, minä en usko juuri tuon tutkijan tutkimuksiin, mutta pitäähän homoraukoille yrittää löytää tutkimuksilla uskottavia syitä. Miten ja missä nuo tutkimukset on tehty ja sataprosenttisesti faktaksi todistettu? Höh!? Miten suuri määrä homoja on ollut tutkimuksissa mukana? Miten vauvoja tai sikiöitä on tutkittu?
      Eipä asiassa toisaalta solutason tutkimuksia tarvita, jos tiedetään henkilöhistoriaa tarpeeksi.
      Usein " miesten tai naisten makuun" on päästy jo murkkuiässä kaveriporukassa tai veljesten tai ystävien
      kesken "leikkiessä". Myös lapsuuden hyväksikäytöistä voi jäädä positiivinen tai negatiivinen trauma omaa sukupuolta kohtaan.
      Pelot, viha, pettymykset, halveksunta sekä vastenmieliset kokemukset vastakkaiselta sukupuolelta voivat johtaa inhoon heitä kohtaan. Vanhempien identiteetti-esimerkeillä on myös vahva vaikutus lasten identiteettiin..
      Miten selittää ne käyttäytymistavat, joissa olosuhteet ajavat homosteluun: vankilat ja muut suljetut olosuhteet, joissa ei vastakkaisia sukupuolia ole seksiin saatavilla? Eikö seksuaalinen tyydytys riitä hyvinkin näissä olosuhteissa selitykseksi, ilman hihhulitutkimuksia?
      Miten solu- ja hormonaalitutkimukset selittävät ne tapaukset, joissa vaihdetaan monta kertaa elämän aikana genrestä toiseen tai julistaudutaan bi- tai miksi sukupuolivähemmistöksi milloinkin?
      Ihmettelen, miksi psyyken ja henkilöhistorian osuus tutkimuksissa sivuutetaan juuri seksuaalisissa suuntauksissa?
      Miten vaikeus solmia hetero suhteita ajaa homoiluun? Miksi heteroaviossa olevat käyvät miehet käyvät homoilemasaMikä vaikutus homouteen on sukuelinten koolla prinssinnakki/ hevosen letku?
      Varmaa ainakin mielestäni on, että seura tekee kaltaisekseen ja samaistuminen siihen syystä tai toisesta.
      On naurettavaa yrittää todistella
      homouden luonnonmukaisuutta
      eläinten käyttähtymiseen vedoten. Toki kaikki keinot on käytettävä homohimon työntämiseksi luontoäidin syyksi.
      Sinä päivänä, kun todistetaan, että kaikki eläimet tiedostavat
      panevansa ja himoitsevansa vain omaa sukupuoltaan, uskon eläinten tietoiseen, seksuaaliseen haluun homoilla.
      Loppujen lopuksi kysymys meillä ihmisparoilla on kokea seksuaalista tyydytystä tavalla tai toisella.
      Miksi evoluutio on muuttanut ihmisiä eriytymään eläinten lisääntymistavoista?
      Miksi koira voi jylkyttää ihmisen jalkaa?


      Poista
    5. Iines, ymmärrän sinun myötätuntosi " kärsiviä " ihmisiä kohtaan. Sinulla on vahvoja mielikuvia heistä mielessäsi.
      Minusta taas kaikilla meillä ihmislapsilla on omat kärsimyksemme. Niistä ei pääse aina yli eikä ympäri terapeuttien tai lääkkeidenkään avulla. Joku stimulantti pitää helpottamaa
      Ns. rakkauden vuoksi " kärsii" lähes suurin osa ihmiskunnasta. Usein on kyse rakkauden puutteesta tai siihen liittyvistä pettymyksistä, petoksista tai kaltoinkohteluista.
      Siksi en näe, että vähemmistöseksualistit kärsisivät ihmisyydestään sen enempää kuin enemmistö.
      Mutta kuuluu kuvioon, että tunteisiin vetoamalla, orjatappurakruunu päässä, saa hyväksyntää ja myötätuntoa asialle kuin asialle.

      Poista
    6. Tämä on totta, ihmisen osaan kuuluu myös kärsimys, meillä kaikilla. Tästä ei ole kahta sanaa.

      Tämä kärsimys kaikenlaisista poikkeavuuksista aiheuttaa kuitenkin lisäkärsimystä, kärsimystä kärsimyksen päälle. Kyllä poikkeava ihminen on aina valtavirtaihmisten joukossa kuitenkin lopulta yksin, kaltaistensa seurassa tietysti ei - mutta heitä on merkittävästi vähemmän.

      Poista
    7. Mitä noihin tutkimuksiin tulee, niitä on tehty kansainvälisesti eri puolilla maailmaa. Panin linkkiin nyt suomalaisen selkeälukuisen tutkimuksen, vaikka tarjolla on myös amerikkalaisia ja brittiläisiä linkkejä. Niitä löytyy helposti googlailemalla. Tiede on tomi aina teoriaa, mutta ei teoriaakaan muodosteta ilman kokeellisia tutlimuksia. Kyllä minä ainakin uskon tieteen tuloksiin, en tietenkään sokeasti.

      Poista
    8. Minulle jäi nyt vähän epäselväksi onko homous Nooran mielestä puhtaasti oma valinta vai syntymässä saatu ominaisuus?

      Poista
    9. Tapsa, riippuu mistä roikkuu! :))
      Jos jo lapsesta asti tavalla tai toisella vanhemmat sysäävät lapsen kehitystä tiettyyn suuntaan, tai muut ympärillä olevat, ( vaikka vain tiedostamattaan) niin poikkeavuus valtavirrasta voisi olla ikään kuin perintölahjana saatu piirre persoonallisuuteen?
      Toki geeniperityt, vastakkaisen sukupuolen naismaiset tai miehiset piirteet voivat olla vaikuttamassa sosiaalisissa kuvioissa ja tavallaan vaikuttaa myös identiteettien omaksumiseen vahvistavasti tai heikentävästi.
      Mutta!
      Homouteen houkutellaan. Siihen jopa painostetaan ja sortujia käytetään häikäilemättä hyväksi.
      Silti homous on pohjimmiltaan oma valinta. Valintaan vaikuttavia seikkoja on lukuisia.
      Eräs on se, että seksi on miehille erityistä ja tärkeää ilman tunnesiteitäkin. Kielletty hedelmä tuo kiehtovuutta ja jännitystä arkeen.
      Joku sanoo, että kerran homoiltuaan ei enää vaihda seksiin naisen kanssa. Joillekin peppureikä on hyvää tekevän tiukka. Joku lupaa ottaa hyvin suihin. Ja suu onkin suosittu vaginan toinen korvike homoilla.
      Joku voi ihailla toisissa miehessä miehisyyttä, jota omassa kropassa ei ole.Moni lesbo haluaisi mieluusti olla mies ja matkii heitä.

      Evoluution ihmisiin vaikuttavaa kehitystä voi tietysti käyttää syntipukkina , koska aikojen saatossa ihmiskunnan seksuaalisuus on kehittynyt nykyisenlaiseksi.
      Henkisesti raskas olemassaolo vaatii vastapainoksi muihin sfääreihin hetkeksi siirtymistä sukukalleuksien avulla.
      Ilmeistä on, että miehet tarvitsevat ja kaipaavat jatkuvaa nim.om. seksuaalista euforiaa rentoutuakseen elämän vastuista ja paineista ja miesten kanssa mies voi keskittyä seks. nautinnoille, ilman naisten hössötystä. :)))

      Poista
    10. Seksuaaliuus ei liity enää lasten saamiseen ja sukupolvien jatkuvuuteen.
      Seksi on milleniumilaisille etupäässä viettien ja halujen sekä vapaan elämän nautintojen
      toteuttamista.
      Syyllistävä syntihän on valtakunnassamme ja länsimaisessaa kulttuureissa kuollut ja kuopattu.
      Kaikki nautito on hyvästä. Niitä ei saa tuomita.
      Häpeää ja syyllisyydentunnetta ei tarvitse tuntea. Moni onkin ylittänyt jo mentaalisen rajansa, Heille häpeän kokeminenen on vierasta. Nämä marssivat mm. pridemarsseilla puolustamalla poikkeavia seksinautintoja.

      Poista
    11. Lasten lukumäärä pienentyy kaiken aikaa, seksin ei. Hauska on hallituksen suunnitelma antaa alle kolmikymppisille ensisynnyttäjille 10 000 - 30 000 euroa. Kannatan. Positiivista kannustusta, eikä aina leikkauksia, joita toki nyt tarvitaan.

      Poista
    12. Kannattaa voin tarttujille. Jos olisi itselleni mahdollinen nyt en tarttuisi, vaan mulle tulisi tyhmän ostettu olo. Eikä vähiten tämän nykyhallituksen touhujen takia. On tietysti vaikeaa ajatella, miten toimisi, jos olisi oikean ikäinen ja lisääntymiskykyinen. Järki kun tuppaa kasvamaan vanhetessa, niin nyt tuntuu tuolta.

      Poista
    13. En minäkään pelkän rahan takia olisi lapsia tehnyt, mutta onhan tuo melkoinen summa jollekulle, joka miettii lapsen hankkimista. Voi se jotakuta epävarmaa innoittaa lisääntymään.

      Poista
    14. Sanon suoraan, etten usko hetkeäkään, että miehelle homous olisi oma valinta. Homomiehestä ei tule heteroa, vaikka rukoilisi allahia ja vielä varmemmin päinvastoin.

      Julistan tämän umpiheterona, joka tuntee kymmeniä homoja, kaikki hyvin erilaisia persoonia.

      Nämä Nooran mainitsemat kokeilijat ovat todennäköisesti pohjimmiltaan homouteen enemmän ja vähemmän taipuvaisia luonnostaan.

      Ei löydy niin rikasta, komeaa ja fiksua homoa, joka vetäisi vertaa aikuisen naisen silmäluomen raukealle värähdykselle.

      Poista
    15. Tapsa kultsimurutti, hyvä, että olet vahva uskossasi!
      Ole toki!
      Totta lienee tuo, että umpi homosta ei tietenkään voi tulla naisista seksihommiin kiinnostunutta. Erilaisia makuasioita ja mieltymyksiä voi verrata esim. vaikeisiin päihdeaddiktioihin tai pakkomielteisiin. Vaikeaa niistäkin tavoista luopua.

      Poista
    16. Mitä seksuaalisuus sitten lopulta lienee? Miksi se on ihmisille niin huikean tärkeää?
      Siitä ei heterotkaan " parane", on se niin tärkeässä roolissa meillä ihmislapsosilla elämässämme.
      Olen taas saarnani vähäksi aikaa saarnannut.

      Poista
    17. Mitä seksuaalisuus sitten lopulta lienee? Miksi se on ihmisille niin huikean tärkeää?
      Siitä ei heterotkaan " parane", on se niin tärkeässä roolissa meillä ihmislapsosilla elämässämme.
      Olen taas saarnani vähäksi aikaa saarnannut.

      Poista
    18. Eloonjäämisen ja suvunjatkamisen kannalta, Noora, seksuaalisuus lienee ihmislajin tärkein viettitoiminto. Jos ei olisi nautinnollista seksiviettiä, emme totisesti viitsisi ryhtyä petipuuhissa muhinoimaan.

      Se sitten taas on toinen mielenkiintoinen kysymys, miksi seksivietti ei juurikaan himmene, vaikka suvunjatkamiskyky vähenee iän karttuessa molemmilla sukupuolilla.

      Poista
    19. Totta! Joku " tuntematon " aivojemme ohjelmoija on ovelasti syöttänyt pääkoppaamme ja hermosoluihimme seksuaalisen vietin. Tuskin ilman kliimaksia, palkkiota tms. nautinnon kokemisesta, touhutessamme toistemme kimpussa, ns. seksi
      tuskin kiinnostaisi.
      Ihmisten seksuaalisuus on erityisen myyvä aihe ja tuote kaupallisillakin markkinoilla.
      Kenties luonnosta vieraantuva elämäntapamme ja teollinen ruoka, sekä pilattu ympäristä vaikuttaa hormooneihimme, kuten myytti Eevan syömästä kielletystä ateriasta, joka ei joidenkin tutkijoiden mukaan ollut omena!
      Ei olisi ihme, jos solutasolla ihmiskunnan viettielämä muuttuu ja jopa surkastuu muuttuvien ympäristövaikutusten vuoksi.

      Poista
    20. Suollat päivästä päivään disinformaatiota ja oman pääsi vinoituneita ennakkoluuloja. Jutuissasi on hyvin vähän mitään järkeä, ruttunaama.

      Poista
    21. Kumpaakos ruttunaamaa, Anonyymi, mahdat tarkoittaa nasevalla kritiikilläsi, minua vai Nooraa?

      Poista
    22. Vai minua, jonka ruttunaamaa peittää onneksi parta, joka miehuuden kukkeina päivinä punersi, mutta nyt harmajana vain uneksii nuoren naaraan punajaisesta poskesta...

      Poista
    23. Anonyymi voisi valistaa oikeilla, todistetuilla tiedoillaan, ainakin minua disinformaatikkoa.

      Poista
    24. Tapsa, miehellä pitää olla parta!
      Äitini ei voinut sietää partoja miehillä, minä en taas tykkää parrattomista ukoista.
      "Ei parta pahoille kasva, eikä turpajouhet joutaville."
      (No ei aivan pitäne edellinen paikkaansa.")

      Poista
    25. Minä olen aina ollut partamiehiin kallellani. Ilolla katselen Ylen aamun kahta parrakasta miestoimittajaa, Tottia ja sitä toista, jonka nimeä en muista, ovat usein parina. Niinä aamuina ajattelen, että tästä tulee hyvä päivä. Ensi rakkautenikin oli partamies. Oi niitä aikoja.

      Poista
    26. Ilkka Lahti, se toinen Ylen partasuu.

      Poista
    27. Ei, ei, ei, eijei partaa miehellä, en tykkää. Jos mies on pelkkää katselua varten, niin silloin ehkä, mut ei kuitenkaan. En tykkää. Parralla voidaan kyllä kärtsästi peittää joitain naaman "vinoumia". Jos mies on niin hyvännäköinen, että partakin sopii, niin kyllä se silloin on myös ilman partaa hyvännäköinen. Miks se parta miehen tekis. Ei koko- eikä osapartaa. Ei ainakaan mielellään. Mieshän sen itse päättää.

      Poista
    28. Tämä minun kaiholla muistelemani ensirakkauteni, partaradikaali parhaasta päästä, oli aivan saman näköinen kasvoiltaan, kuin Aleksis Kivi siinä Kansallisteatterin edessä olevassa vihertävässä patsaassa. Voisi jopa sanoa, että patsas on hänestä.

      Poista
    29. Naiselle istuu parhaiten kalju tai millin siili. Paitsi jos on huono pää.

      Poista
    30. Minä muuten tunnen yhden kaljun naisen, joka on oikein viehättävä. Taiteellinen tyyppi, asuu ja elää mielenkiintoisesti. Olisi hauska kirjoittaa tähän, millaisessa rakennuksessa hän asuu ja mitä tekee leipätyökseen, mutta enpä uskalla nyt paljastaa yksityiskohtia. Hänelle ei kasva uutta tukkaa ollenkaan.

      Poista
    31. Jep, ei järki ja tukka pysy samassa päässä, sanoi eräs kalju.

      Poista
    32. Sinäpä sen sanoit. Nyt akat kiireen vilkkaa ajelemaan järjenhidastimet pois!

      Poista
    33. Meikäläisellä on tuuhea tukka. Samoin isänpuoleisessa suvussa, sekä naisilla että miehillä. Yhtään edes hiukan kaljuuntuvaa miestapausta ei sieltä löydy.

      Sain kesällä puhelimeeni videon tämän suvun kantatalosta, kesäpaikasta, ja näin siinä sikäläiset serkkuni yhteisen pihapöydän ääressä illallisella. Löysin huvittavaa yhdennäköisyyttä serkkujen kanssa kasvojen muodossa - ja ne hiukset. Kaikilla miesserkuilla oli tuuhea ja taipuisa hiuspehko. Samaten naisserkuilla oli paksu tukka päässä kuten minulla ja siskollakin.

      Siitä en tiedä sitten, miten järki mahtuu tuuhean tukan alle noin yleensä. Mutta ihan viisaita ihmisiä siinä videolla oli.

      Poista
    34. Hiukset ovat naisen kruunu. Kautta aikojen, varsinkin naiset ovat ylpeilleet, positiivisella tavalla, tietenkin, hyvinvoivista ja uhkeista hiuksistaan. Hyvinvoivat hiukset ovat myös merkki terveydestä.
      Tukka hyvin, kaikki hyvin -sanonta on yhteenveto hiusten antamasta voiman ja onnellisuuden tunteesta.

      Tästä karvan verran asiaa -polulta kysyn telkkarin kauko-ohjaimen tilasta, Iines. Joko ohjain pelittää vaivattomasti ja mitkä olivat lääkket sen vaivaan? Itsellä kun telkun hankinta on vielä edessäpäin.

      Poista
    35. Hyvin sujuu, Ripranie. Kauko-ohjain on tässä Finluxissa perinteistä mallia, Samsungissa olisi ollut sellainen outo härveli, jossa ei ollut ollenkaan numeroita.

      Noorahan antoi täällä hyvän vinkin, kun säädin ei ottanut aluksi kanavien numeroita, vaan piti tökötellä nuolinäppäimestä. Painalluksen tulee olla nopea, voimakas ja terävä, niin jo pelittää. Hieman kauhulla odotan kyllä sitä, kun niissä numeronäppäimissä olevia aakkosia tulee käyttää kirjoitettaessa sanoja vaikkapa siihen, kun asennan Netflixin. Tulee kirjoittaa varmaan sähköpostiosoite ja salasana. Tytär lupasi asentaa sen, kun tulee kohta käymään.

      Nyt ole iloinnut Areenan katselusta isolta ruudulta. Tuo ruutukoko 43 tuumaa on muuten sopiva, jos haluaa ison ruudun, mutta ei kuitenkaan mitään jättimäistä telkkua sisustukseensa.

      Poista
    36. Se pojan tv, jota kehuin, onkin 65-tuumainen ja sitä voi siis katsoa metrin päästäkin. Tyhjäkäynnillä (vai mikähän se termi on, lepotila?) siinä on aivan helvetin mahtavia luontokuvia vuoristoista sun muusta. Voisin katsella yhden päivän pelkästään niitä. Tai kaksi.

      Vaimon puoleinen suku on paksutukkaista (myös hieman paksupäistä…). Hekin ovat lounaasta, tiedä vaikka olisitte sukua?

      Mutta ei kaljukaan naista pahenna. Viehättävyys on muualla, enemmän pään sisäpuolella.

      Minä kasvatin parran, kun nuorena harmitti se ainainen paperien kysely.

      Poista
    37. Minäpä se olin aito punkkari. Mulla oli nahkatukka ja koko monta hakaneulaa ja muuta vipstaakia. Mimmillitten kans oli aina parhautta ku ne tuli mulle että ookko
      " jookopaskajaakko ookko kiva sevvertta että nykäset multa karvat veks koneella mutsi ei suostu tietää mitää @i nii muute auts kauhee darra onksul yhtää pilvee vai tarviiks mun nyt sullekki väsää täs sitte No joo okei mut sit vedät siistiks mut kokonaan näil kunnon höylillä..."
      Meitsi höyläs herkällä statsilla, kundit oli vaa et swifdu, oot sä kyl joku faarao ku se ei itekkää osaa noi hyvi, et oikeesti kiitti kerta nyt pystyy taas spektaakkelii ku muute o ollu aika pöheikköö ja sillee.

      Poista
  13. Mitähän tuokin tarkoitti? 20 v sitten terv. hoitaja varasi minulle ajan silmävaivaan. Lääkäri otti vastaan sanoakseen, hoitaja teki virheen, menkää yksityiselle.
    Nykyään voi mennä yksityiselle tosin vain ulkomaille eu maahan, jos ei meiltä saa hoitoa ja kela maksaa pääosan. eu päätös

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllähän minutkin työterveyslääkäri passitti yksityiselle, kun puhesairauteni alkoi opettajan työssä 2000-luvun alussa. Ensin kyllä minut ohjattiin julkisen puolen puheterapeutille, mutta eihän siitä ollut apua neurologiseen sairauteen.

      Minua kyllä tutkittiin ja hoidettiin sitten julkisen puolen keskussairaalassa julkisen hinnalla, vaikka lääkärini oli yksityinen erikoislääkäri, alansa huippu. Ei se yksityisasema minusta hyötyä yrittänyt eikä rikastunut kuin normaalin lääkärinpalkkion verran.

      Poista
  14. Miten olisi oikeus vähentää tuo summa ainakin osin verotuksesta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mikä ettei, vähennys sekin. Siinä vaan kai täytyy sohlata veroilmoituksen kuittien kanssa?

      Poista
  15. Kuulemma parrankasvu johtuu testosteronista, mieshormonista
    Aika äkäistä on parrankasvu eräillä lähi-idän miehillä. mitähän tästä pitäisi tùumata?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Geenit ja hormonit säätelevät parran kasvua, kertoo Wikipedia. Voisiko myös johtua jotenkin ihon tummuudesta? Tumma karva näkyy paremmin kuin vaalea pohjoismainen karva. Letitetty alaparta on muuten hieno - kelle sopii. Marko Hietala, hauska ilmestys ja mainio heavy-laulaja.

      Poista
    2. Mökkikylällämme on parrakas nainen. Ihan emännän roolissa elää miehen kanssa ja lapsiakin on. Ei sentään ole tummakarvainen, joten arkielossa ei viitsi edes ajaa partaansa.
      Aah....mm. Lähi-Idässä ukoissa testosteroni jyllää. Se oikein tihkuu noista ukoista ja saa naiset hyrräämään. Ei ihme, että naiset alistuvat, saavathan he nauttia karvaisten urosten kunnon kyydistä, nam! :))
      Minäkin ihailen komeita karvaranteista, mutta myös viattoman oloisia enkelipoikia ( täysi-ikäisiä) suurten maalareiden tauluissa. Renegadesien Kim oli suloinen
      enkelipoika ja suuri ihastukseni murkkuna.

      Poista
    3. ...komeita " karvaranteita,"
      Tuon mamujen ranteiden kuvauksen olen kuullut eräältä
      persuja kannattavalta ukolta.
      Iines, partaletti on magee. Tykkään.

      Poista
    4. Tummilla naisilla voi joskus näkyä viiksikarvoitus. Olisi aikamoinen riesa joutua ajelemaan sitä pois pienin väliajoin. Tai mennä ”sokeroimaan” sitä.

      Olen täällä kertonut äitini sukulaisnaisesta, pikkuserkusta Ellistä, joka käytti miesten pukua, tupakoi kuin tukkijätkä. Hänellä oli selvää haivenkarvoitusta kasvoissa. Maisterisnainen, hyvin erikoinen, syntynyt mitä ilmeisimmin ns. väärään sukupuoleen.

      Kun olin Turun yliopistossa opiskelemassa, hän oli siellä luentosalisssa tekemässä väitöskirjaa, jotain kuusikymppisenä. Luulen, ettei se koskaan valmistunut. Muistan hänen huolitellun olemuksensa, harmaa liituraidallinen miesten puku, suora polkkatukka, useimmiten kirjaston aulassa, tupakkasalissa, jossa minäkin kävin kessulla.

      Poista
    5. Täytyy myötää, että en arkisissa oloissa osaa pukeutua "naisellisesti".Hameita ja mekkoja kaapit pullistelee, mutta harvoin niitä käytän.
      Minulla on joskus sokoksen alesta ostetut mustankiiltävät miesten lakerikengät.
      Ruudullisen, klassisen housupuvun kun vedän ylleni, kaulusaidan ja huivin kaulaan, sekä miesten kengat jalkoiin, niin joku voisi luulla "naisiin päin kallellaan" olevaksi.
      Ei ole kyllä ehdotuksia naisilta sadellut! :) Ai niin, kerran yks teatteriohjaaja-nainen ( elää naisen kanssa) meinasi tulla sänkyyn viereeni. Olimme ison porukan kanssa matkalla ja majoituimme monta ihmistä smassa huoneesa. Vaan tuli sitten toisiin aatoksiin.
      Mm. Marlene Dietrich pukeutui
      miesten pukuun, mutta ei se hänen naisellisuuttaan poistanut tai muuttanut.

      Poista
    6. Eipä ole luoja meikäläista partakarvoilla eikä karvaisilla kintuillakaan siunannut. Hennot hiuksetkin on isän äidin ja isän perua.

      Poista
    7. Kun karvoista kerran puhutaan, niin älkäämme unhoittako naisten luonnollista karvoitusta, sitä kolmiota.

      Olen ylipäätään kaikessa yksityisessä vanhanaikainen ja etenkin tässä. Eli posliini menettelee kahvipöydässä, ei muualla.

      Olisikohan pedofiilien keksintö, mitä arvelee näiden kierousalojen kruunattu profeetta Noora?

      Poista
    8. No ihan tässä vanhakin nyt nuortuu. Siis olen aina ihmetellyt, ovatko miehet pohjimmiltaan pieniä pedofiilejä, kun suosivat paljaita naisten alapäitä, kuin pikkutytöillä.

      Mistä tämä buumi johtuu? Ei se karvapehkokaan ole mikään likainen pöheikkö, sillä kai nyt naiset senkin pesevät aamuin illoin ja tarvittaessa muulloinkin, ihan samoin kuin ajellun version?

      Poista

    9. Paksu tukka on ehkä yhteydessä ihokarvojen kasvuun. Minulla nimittäin oli varsinkin laihana lapsena käsivarsissa melko pitkät ihokarvat, joita häpesin. Onneksi ne olivat melko vaaleat. Halusin kouluun aina kuumallakin ilmalla villatakin ylleni, vaikka muut olivat paljain käsivarsin. Säärissä ei ollut karvoja, vain käsivarsissa, mutta koin senkin hirveänä tragediana. Onneksi käsivarsikarvoihin sitten tottui, ja jossain vaiheessa huomasin, ettei niitä pitkiä karvoja juurikaan enää ollut.

      Yhdellä naistyötoverillani oli huomattavan pitkät säärikarvat, ja ne olivat lisäksi tummat. Hän ei kyllä hävennyt niitä yhtään eikä ajellut pois. Mainittakoon, että hänelläkin on huomattavan paksu tukka.

      Poista
    10. Kierousalojen profeetta ei käytä ajokoneita, sokerointeja eikä partateriä.
      Häpykarvoja ei evoluutio ole poistanut ihmiskehosta, syystä, että ne suojaavat, lämmittävät ja verhoavat arkoja alueita.
      Ei minultakaan heru taputuksia
      ajelluille lasten genitaalialueiden matkijoille.
      Jotakin verhottua ja salaperäistä haluan säilyttää intiimiin hetkiin. :)
      Kammoan kaikenlaisia lävistyksiä ja luonnottomia lisä killuttimia ihmisten kropassa.. Ne ovat minulle ikään kuin varoitusmerkki ihmisen henkisestä kehittymättömyydestä ja vaikutuksille alttista matkijoista.



      Poista
    11. Varhaiskulttuurien kehonmuokkauksethan olivat komeita. Korvassa saattoi olla ammottava reikä, nenässä samaten ja reiässä saattoi töröttää luukoristeita, ihoa arpeutettiin tarkoituksella erilaisissa riiteissä ja magioissa. Tietyn vaiheen tai esimerkiksi iän saavuttaminen osoitettiin jollakin heimomerkillä.

      Sana sotamaalaushan tulee täältä, alkuperäiskultuurien valmistautumisesta taisteluun pelottaviksi tarkoitetuilla ihomaalauksilla. Omanlaistaan taidetta siis, luovuuden osoitusta.

      Vieläkin minusta tatuointi tai lävistykset koruineen on ihmisen tapa ilmaista itseään muille, osoittaa mahdollisesti sekin, mihin viiteryhmään hän haluaa kuulua ja samaistua. Enää niitä ei näe vain merimiehillä ja rikollisilla.

      Poista
    12. Voipi olla, että kaikenlaisten lävistysten ja tatuointien määrä on kasvanut tällä suu suppuun -ajalla. Telkkarissa näkyy noita kehomuokkauksia ainakin jo ihan järjettömästikin. Onhan niihin jo vähän tottunutkin, vaikken niistä niin perustakaan. Livenä ei sentäs näy noin paljon, kuin somemaailmassa. Minua eivät kyseisiin viiteryhmiin kuuluminen ja samaistuminen ole ikinä innostaneet.

      Poista
    13. Huhheijakkaa, tulin maalta haravoimasta torpan pihaa.
      Lehtipuissa on vielä runsaasti irtoamattomia lehtiä, mutta joka kerta haravoidessa vähenevät jo maahan pudonneet.
      Koristelleet ihmiset ovat aina kehoaan milloin mitenkin.
      Suotakoon heille, jotka niin tekevät, itsepähän kärsivät seurauksista. Tatuointivärit eivät
      kaikki ole turvallisia, saati muovitäytteet ihon alla.
      Tällä järjellä en todellakaan halua muovilisäkkeitä tai tatuointeja.
      Mistä kertoo se, että käytetään paljastavia vaatteita, että tatuoinnit varmasti näkyvät muille, mm jaloissa ja käsivarsissa varsinkin.
      Yäk!
      Onnekseni läheiseni eivätkä ystäväni ole moiseen koristeluun sortuneet.

      Poista
    14. Karvatussu on mukava ja luomutissit ja palmikko tukka naisella kun siitä voi nykiä.

      Poista
    15. Nykyään puutarha-alan asiantuntijat sanovat, että lehtiä ei aina tarvitse haravoida pois, sillä ne ravitsevat maata ja toimivat kaikenlaisten matojen ja eliöitten kotina. Tervehdin ilolla tätä tietoa enkä aio enää käydä mökillä haravoimassa. Hieman kyllä katselin jo lehtipuhaltimen hintoja. Paksuimmat lehtikasat voisi puhallella naapurin puolelle.

      Jotkin puut ovat jo kaljuja ja paljastavat linnut, jotkin kauniin pulleita värikasoja sumussa. Maisema oli kuin runo.

      Poista
    16. Kun olin vielä kohtalaisen viaton tyttönen, olin Naantalissa käymässä. Istuimme ystävien kanssa terassilla limsalla ja kahvilla ja katselimme rantakadulla kulkevia ihmisiä. Ohitse kulki nainen ja harvinaisen suloinen koira, mäyräkoira. Eläinrakkaana ihmisenä huudahdin kohtalaisen raikuvasti, että oi kuinka ihana Tussu. Kyllähän se reaktioita herätti ja opin taas vähän lisää.

      Poista
    17. En mielelläni haravoisi, varsinkin kun alue on laaja. No, pehtoori osallistuu kyllä, ainakin lehtikasojen kärräykseen.
      Viime talvena naapuri ei vielä kaatanut heille lahjoittamiani kolmea koivua, joten vielä on haravoimista, ja jää kevääksikin.
      Työnnän pensaiden alle osan lehdistä, mutta kasojakin syntyy kompostiin viemiseksi.
      Näin on, että maatuvat lehdet ravitsee maata, vaan liika on niitäkin.

      Poista
    18. Tästä kuulemani asiantuntija mainitsikin: paksut kasat kannattaa haravoida, mutta ei kannattaisi jyystää kaikkia pois. Haravoijan silmä vaan haluaa, että maa tulee siistin näköiseksi, ja tämän piirteen tunnistan itsessäni.

      Täällä kaupungissa on myös haravoitavaa, yhtiöllä on iso tontti ja pelkkiä lehtipuita, isoja jalavia ja pensaita. Onneksi on talkoot, muttta väkeä osallistuu harvanlaisesti.

      Poista
    19. Haravoinnin jälkeen piha näyttää siistimmältä ja onhan siinä terveyshyötyjä haravoijalle:
      liikunta ja raikas ilma.

      Poista
    20. Perusvihapuheaika15 lokakuuta, 2024 05:42

      Oli muuten Hildegard Knef tutut Marlenen kanssa ja sitte ei kukaan pitäny miehimyksenä kumpaakaan, tästä juutalaisjuoru eli tieto, New Yorkista, niiltä ajoilta. Kova paikka silläkin se, Berliinin miehityksestä selvis, asepuku päällä. Ei kirjoita moni niin hyvin. Hyvä kirja - Lahjahepo. Ensimmäinen josta en heti hoksannut minkäkielinen alkujaan vaikka aina kammoksun käännöksiä, ja paiskaan heti ylävintille kaikki joista kuulee alkuperäisen kielen.

      No.. en ihan juu. Tämä siis paitika klassikoiden suhteen venäjäksi koska siis ju nou, ainoo vaihtoehto. Eivät käänny, se on vaan niin.

      Poista
    21. Eihän mikään kieli käänny kunnolla, ainakaan taiteessa, eivät edes läheiset sukukielet kuten suomi ja viro. Norja ja ruotsi voivat olla aika lähellä? Ukrainaa ja venäjää en uskalla edes mainita…

      Kielessä on niin paljon sellaista, joka on ”sanasta sanaan” -käännöksen ulkopuolella tai edes ”asiasta asiasn” -käännöksen.

      Sinänsä asiapitoinen kääntäminen ei ole kovin vaikeaa, kunhan osaa hyvin kieltä, jolle kääntää. Minäkin olen kääntänyt erilaisia juttuja varmaan kymmenestä kielestä, siis ennen nettikääntäjiä.

      Poista
    22. Natoyhteensopiva kondomikin on jo kaiketi saatu ainakin testattua ja saadaan käyttöön näillä näkymin jopa ehkä joskus. Tai viimeistään 2099 mutta aikataulu on vielä avoin.
      Meillä on aina se ehkäisyvaihtoehto, potkitaan niitä munille kunnes saadaan aikaan se mitä tarvitaan.

      Poista
  16. Olen lukenut, että ruohonleikkurin silppu on se mikä kannattaa jättää paikoilleen. Täytyy tosin muistaa, että nämä on olleet kaupallisia lehtiä. elävät osin myös näiden mainoksilla.

    Tuo tv:n koko kotona näyttää olevan osin sukupuolikysymys. Keskimäärin naiset haluavat pienemmän. Mutta suunta on isompaan. Myydyin koko on ollut tänä vuonna 55"

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huomasin, että 55” on suosittu koko. Samaan aikaan oli kanssani liikkeessä muitakin ihmisiä televisiokaupoilla. Kaikki tutkivat näitä isompia televisioita. Minä olin yksin 43:n kohdalla.

      Mutta siis minulla asetti estetiikka ja sisustus tuon rajan. Television vieressä on vanha kaunis täyspuinen iso piironki, melkein mustanruskea. Tämä 43” on linjassa piirongin yläreunan kanssa eikä riitele kiillollaan sen kanssa. Piironki hallitsee. Jos olisi erillinen tv-huone, valitsisin sen ison.

      Poista
    2. Kerroin jo ylempänä, että poikani tv onkin 65-tuumainen. Se on iso. Ja tarkka.

      Toisaalta se sopii vanhoille, kun näkö meinaa huonota. Enkä puhu ulkonäöstä.

      Poista
    3. On tietysti mahdollista, ertä kun meikäläisenkin näkö tästä vielä huononee, heitänkin kauniin piironkini ulos ja otan tilalle 65-tuumaisen jätin.

      Poista
    4. Kun näkö heikkenee eikä enää näe omaa allekirjoitustakaan, ei ole väliä piirongilla, ei telkkarilla, ei mustikoilla. Kosketusta kaipaa silti ihan loppuun asti. Äitiä silittelin vielä silloin, kun hän ei kuullut, nähnyt eikä ymmärtänyt tästä maailmasta mitään.

      Ps. Monta kertaa olen yrittänyt kommentoida tänne kirjautuneena. Systeemi ei hyväksy kirjautumista!

      Poista
    5. Anonyymi, tuo hankala kirjautumisjuttu on väliin minulla itsellänikin. Blogger-systeemi ei anna minun kirjautua tänne puhelimella ollenkaan, muilla laitteilla kyllä. Sille ei voi mitään, ja samaa ongelmaa on muissakin Bloggerin blogeissa valiteltu laajalta. En tiedä, onko kyseessä siis vaikkapa puhelimen asetukset vai mikä. Jos ei pääse kirjautumaan, kannattaa kirjoittaa nimi tai nimimerkki kohtaan Nimi/URL-osoite.

      Poista
  17. Harvemmin kai kukaan ruohonleikkuusilppua haravoi pois. Se saa jäädä maata ja nurmikkoa ravitsemaan.
    Ruohonleikkurilla voi yrittää ajaa maahan pudonneita lehtiä pienemmiksi, jolloin ne voi jättää paikoilleen, eivät niin pistä silmiin.
    Täällä idässä on harvinainen lehtipuiden " ruska". Huikean kirkasta väriloistoa erilaisissa lehtipuissa teidenkin varsilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täällä etelämpänä koivut ovat paljolti jo karistaneet lehtiään, ainakin Satakunnassa. Sen sijaan muissa lehtipuissa on kaunis ruska. KIhailin niitä tänään, kun oli sumuinen päivä. Sumu pehmensi väriläiskien ääriviivat.

      Poista
    2. Kihaillahan on hyvä sana - ikään kuin kilvoitellen kihlattunsa ihailemista, kun lempi kihahtaa päähän.

      Poista
    3. Voisikohan lempi kihahtaa meikäläisenkin päähän? Tuskin vaan, en ole kihahdustyyppiä. Hitaasti hyvä tulee. Lemmen leiskuntakin.

      Poista
  18. Lapsuuden mökkinaapurilla oli iso hieno hiekkapiha. He haravoivat siihen aina viivakuvion lähtiessään ptemmäksi ajaksi pois. Jäi mieleen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siitä näkee palatessa, onko viivaston päältä kävellyt kutsumattomia vieraita.

      Poista
  19. Kävin katsomassa 82" 4/8k tv:tä. oli kuin elokuvissa olisi ollut.
    Tuli jo mieleen kellopeliappeliappellsiini elokuvan seinän kokoiset näytöt.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jokusillahan on erikseen jonkinlainen peli- tai tv-huone. Siellähän tämmöinen olisi upea.

      Poista
    2. Joo joillakinhan on. Mullapa on makuuhuone. Melko porno mutta oma.

      Poista
  20. Uutisoitiin maahanmuuttajiin liittyen, että mamu-vanhemmat ovat huolissaan lastensa "kotoutumisesta", eli liian hyvin sopeutumiseta länsimaiseen kulttuuriin.
    Perheet lähettävät nyt lapsia ulkomaille vanhempien kulttuurin vaikutuspiiriin ja kulttuurin ja uskonnollisen identiteetin palautus- ja kurinpitomatkoille.
    Näinpä! Lapset omaksuvat ja sopeutuvat
    uuteen kulttuuriin.
    Ongelmaksi muodostuu ristiriita vanhempien vaatimusten ja lasten kodin ulkopuolisen yhteiskunnallisen elämän yhteensovittamisessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Edellinen anonyymin teksti minulta! :)

      Poista
    2. Kuulin helsinkiläiseltä yläasteen opettajalta samankaltaisista tapauksista. Kyseessä oli tavallinen suomalainen yläaste, jonka oppilaista kuitenkin enemmistö oli maahanmuuttajia ja nimenomaan muslimimaista.

      Ei ollut vain yksi kerta, kun tyttöoppilas jäi pois koulusta. Joku ei palannut käytyään lomalla entisessä kotimaassaan, joku palasi normaalisti lomailun jälkeen, mutta sitten muutama palasi pidemmän ajan kuluttua muuttuneena vakavoituneena ja hunnutettuna, ilmeisen selvästi kidutusoperaation (silpominen) läpikäyneenä.

      Näin rauhanuskojien parissa edelleen voi tapahtua, eikä meillä mikään taho inahdakaan.

      Poista
    3. Näistä puhuttiin jo 80- ja 90-luvuilla, kun somalit tulivat Suomeen. Vaikka luulen, että tämä on yleisempää arabien keskuudessa, he kun ovat vähän tosikompaa väkeä.

      Nyt asia sitten esitetään ikään kuin uutena ja suurena ihmeenä… Suomalainen suvaitsevaisuus on eräs syy tämän julman ja rikollisen toiminnan jatkumiseen.

      Suvakit ja vihreät, etenkin akat - katse peiliin!

      Poista
    4. Erikoisesti Eva Biaudet! Ja oikeastaan kaikki viheriät ja punervat naiset! Teidän suomalaisia sisarianne kidutetaan rauhanuskonnon nimissä, ja te olette hiljaa ja hyrisette omaa hyvyyttänne. Ettekö te osaa edes hävetä kaksinaamaisuuttanne ja moraalinne puutetta!

      Poista
    5. Ja vielä kerran, arvoisa yhdenvertaisuusvaltuutettu! Saat palkan työstä, jota et tee.

      Puutut lillukanvarsiin ja päiviräsäsiin ja katsot oikeasti kidutettujen ja orjuutettujen sisartesi yli huomaamatta tuskaa ja kärsimystä. Millainen ihminen sinä oikeasti olet?

      Sinulla on kaikki valttikortit kädessäsi, mutta sinä et välitä millään tavalla puuttua oikeisiin epäkohtiin. Voisit laatia aloitteita, voisit vaikuttaa hallitukseen ja kansalaisiin monin keinoin, mutta ei, sinä et pane kortta ristiin ollaksesi ammattinimikkeesi arvoinen. Häpeä!

      Poista
    6. Hittojako täällä huuat? Osaat sinä sen verta guuglata että löydät yhdenvertaisuusvaltuutetulle suoran yhteystiedon. Huutele sille suoraan niin on enemmän ytyä tossakin.

      Poista
    7. Mutta sitten sitä kirjettä ei näkisi kukaan muu kuin yhdenvertaisuusvaltuutettu, joka ei korvaansa lotkauttaisi rasistiselle puheelle. Täällä se kuitenkin vaikuttaa useampaan ihmiseen. Sinäkin pillastuit. Se on hyvä merkki.

      Poista
    8. Olkaa hiljaa ja huutakaa, komensi meklari huutokaupassa.

      Kai Iines saa huutaa ja kiljua omassa blogissaan niin kuin tahtoo. Voihan olla, että joku anonyymi tekee vaikka rikosilmoituksen täällä harjoitetusta rasistisesta vihapuheesta ja musulmaanien uskonnon pilkasta.

      Ja sitten pätkähtää tuomio ja kohta Iineksestä tuleekin Eduskunnan Puhenainen! Hmmm… puhenainen on haalea termi, haastavampi sen olla pitää… Miten olisi Etuuskunnan Puheakka!

      Poista
    9. Tänne vaan puhenaikkosen nuija. Voisin hyvinkin ottaa vastaan, jos puhetekniikkani pelaisi vanhaan malliin. Siellä ei salissa huudeltaisi hävyttömiä eikä mölistäisi kuin peruskoulun hulinaluokassa. Olisivat hiljaa ja puhuisivat kukin vuorollaan, nätisti toisiaan kunnioittaen. Ettäs tämänkin tiesätte.

      Poista
    10. Nyt on laadukasta jälkeä, noin se tulee tehdä. Hyvä Lines, hyvä meidän puoli!

      Poista
    11. Kohöms, teittiltä unohtui semmoinen avoin kirje -tyyppinen juttu.

      Myös nk. puhe tyhjälle tuolille, näyttämöoppiahan se.

      Poista
  21. Noin kävi äidillekin. Osti vaan isompia, kun näkö heikkeni.
    Olisiko mustikka todella niin hyväksi näölle kuin väitetään . ja muut meidän marjat yleensäkin superterveellisiä?
    Ei taideta osaa myydä!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On se hienoa, että tekniikka tulee avuksi ja televisiot suurenevat. Vanhus ei tarvitse enää suurennuslasia niin kuin minunkin äidilläni oli varalla piironginlaatikossa. Koskahan alkaa tulla markkinoille suuriruutuisia puhelimia? Itse en juurikaan lue puhelimesta netin juttuja, vaan tabletilta, iPadista.

      Poista
    2. PS Yksi kollega sanoi, että hän syö voita pitääkseen näkönsä hyvänä.

      En oikein usko minkään vitamiinin täsmäosuvan tarkoitettuun kohteeseen. Paitsi tietty B-vitamiini auttaa muistia ja hermoratoja.

      Korvalääkäri määräsi minulle B-vitamiinia, kun korvassani oli ns. korvavärve, korvan elohiiri. Oikeasti värve johtui jännittyneestä niskasta ja kipeistä hartialihaksista. Värve kyllä lakkasi nopeasti, kun söin B-vitamiinia.

      Poista
    3. Helekatissa. No johan se selvisi. Sen saakuta nythän se on jo liiankin heleppua täälä... tiä sitte mitä viittis ennei.

      No tietenki salakommentointía. Eipä tipu lupia, Linekseltä jos keltää...

      Ehämminä oo ku kuuettaoesta kertoo koettanna Kemppiläesen pottumoalle notta se Kivenpyörittäjän kylä, se sinne listalle. Voan ee. Ee käy.

      Mulle niistä vatimiineja kans! Ee lähe pelekälä metrutsilla, ne on ne herrat sellasia että jos vähänni käyp noukķaa pikipöksynhaju eli haalari kahina korvoo kutittelloo nii voi, jottae hienompata soloķkaavat ja ovat justihi nui ja näi aevajuur ku ei yheläkkää ois persreikee ollu ies mukulana.

      Poista
    4. Kivenpyörittäjänkyläkö Kemppisen listalle? No, ei tarvitse. Eniten minä rakastan Kempin runotarjontaa, runovihjeitä ja omia runoja ja suomennoksia. Catullus! Ja sitä hänen omaa Elämäni varjo -teostaan, josta hurmaannuin muinoin:

      https://inez54321.blogspot.com/2009/07/tassa-olen-ottakaa-tai-jattakaa-viis.html

      Poista
    5. Joo kivasti laittelit jo silloin ja siks mä oonki ollu sua kohtaan niin kersantti Ärjylä.Koska mä tiedän että sä osaat ja viitsit, siis sulta lähtee niin siistii skodee et jumaleissön!

      Lässynlää, en uskonut tota itekkää♡

      No sen vuoksi siis että K. on tietenkin kerettiläinen, siinä kaikki.

      Kuka kirjoitti Kirkko & Kaupunki:in nimimerkillä Kerettiläinen on taas toista, muuta. Jopa eriä kuten sanoo M. Kajo. Tiedän, mutta ei ole sopivaista että kerron edes sen että tiedän.

      Hän taas, hän on perinjuurin mystikko. Poppatietäjä, minä myös, mutta en rakastu töihini. Ihmisiä on aivan kelpohelppoa rakastaa, mutta ei tule yrittääkään ymmärtää miksi ei voi rakastua ihmiseen, tai no joo kerran voi. Siis kerran yrittää ymmärtää, mutta jos sen selvittää niin siinä meni sekin sitten ketuiks ja sitte on perkele viihteet loppu. Justiin niinku lukis Freudinsa ilman Nietczheä, tai Akkarin ilman kuvia. Tai joo! Jois alkoholitonta olutta, hyi-yäk. En kehuista millään noista itte kyllä. Simone Weil oli suuri vaikutuksentekijä, muuttava äly mymulle. Painovoima ja armo on hyvä, se lue muuten josko?

      Poista
  22. Likinäköisenä voin kertoa, että ns. lukulasit ovat suurennuslaseja.
    laadukas älykännyn näyttö suurenee tosi halvalla paljon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Likinäköinen saattaa nähdä lukea jopa ilman laseja, kuten minäkin. Sen sijaan kauas ei näe hyvin. Otankin joskus lasit päästäni, kun tutkin tarkemmin vaikkapa sanaristikon pientä kuvatihrua, että hakataanko siinä vaimoa vai halkoja. Jo kirkastuu. - Moniteholasithan minulla on, ja hyvin toimivat. Ja hyvä älykännykkäkin on, tietysti. Pitäähän ihmisellä olla ajanmukaiset laitteet. Vielä kun vaihdan haravan huutavaan lehtipuhaltimeen, voin sanoa olevani edistyksen kelkassa.

      Poista
    2. Otanpa semmonen pieni ilmatyynyalus ja sillä vähä pyörähöt pihassa...

      Poista
  23. Minä olen aina pelännyt noita islamilaisia naisia. Jos vähänkin näkyy naamionsa takaa, saattavat heti katsojansa raiskata, ilman enempää ajatusta kuin villieläimellä.

    Juuttisäkkeihin heitä suositten, niin eivät pysty ahdistelemaan meitä vapaita länsimaisen sivistyksen miehiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Monen miehen unelma on tuo ujo huntukatse. Ja taitaa monen naisen unelma olla tuo karvainen tumma mies suklaasilmineen.

      Noh, ei minun. Olen sitä itsekin ihmetellyt, miksi en hurmaannut ollenkaan näistä miekkosista. Enemmän kiehtoo nariseva ja hieman säröinen Juha Hurme -tyyppi.

      Poista
    2. Rikun mielesrtä suomalainen nyrkki Kyllikki aina voittaa ulkomaalaiset naiset.

      Poista
    3. Ahaa, parisuhdeväkivaltaa... miehen paikka on nyrkin ja Kyllikin välissä?

      Poista
  24. Mediat saivat taas järkyttävän ja herkullisen aiheen ihmissuhde väkivallasta.
    Suloinen, viatonkasvoinen urheilija nuorukainen ja komea hyvin toimeentuleva, kolmen tyttären isä. Ikäeroa yli 30 v.
    Vuosia salassa pidetty intohimo, joka johti yhteiseloon, mutta päättyi
    lopulta aseen laukaisuun ja nuoren puolison kuolemaan.
    Semmosta se on. Intohimoinen ja omistushaluinen parisuhde?

    Mielenkiintoista minusta on se, kuinka vahva intohimon ja ns. " rakkauden" pakkomielteen pitää olla, että se uhmaa kaikkia yhteiskunnallisia ja uskonnollisia moraalikoodeja?
    Onko homojen himo" ja perverversiot pakkomielteisempiä kuin heterojen? Päämäärään on pakko päästä, keinoja kaihtamatta?
    Onko resilienssi heikko, kun ei pysty vastustamaan kielletyn hedelmän houkutusta ?
    Vaatii toisaalta uhkarohkeutta ja häikäilemättömyyttä uhmata enemmistön arvoja ja moraalikäsityksiä.
    Tänä päivänä vähemmistöseksualistit ovat milleniumilaisille ihailtuja sankareita.
    Ja varsinkin naiset ja myös iäkkäämmät ihailevat ja ilmeisesti lämmöllä ymmärtävät homoja.
    Jossakin tv-elokuvassa henkilö- Partanen toisti: Mieluummin en! En minäkään!


    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noora, mahtaako tämä juontua homoseksuaalisuudesta millään tavalla? Tässähän oli monivuotinen ihmissuhde, rakkaussuhde, jossa jokin elementti johti tragediaan.

      Ja ylipäänsä henkilökohtaisissa surmatapauksissa on kai aina liitettävä mukaan psykologinen näkökulma, mielenhäiriö, tilapäinen tai pysyvä.

      Poista
    2. Media kertoi, että urheilijanuorukainen halusi erota eli sinänsä hyvin tavallinen tapaus, näitä sattuu heterosuhteissakin ihan liikaa.

      Poista
    3. Vai ei Noora ymmärrä homoja? Aivan uusi, ällistyttävä tieto sinusta!?! Olisi mukavaa jos joskus ehtisit kertoa hieman enemmän tästä aiheesta.

      Poista
    4. Yllä oli puhe kääntämisestä. Laitteen ohjeen voi kääntää, kyllä. Yritys romaanin kääntämiseksi kielestä toiseen on kuin vääntäisi sinfoniaa tankarunoksi. Monikielinen tietää kunkin kielen kantavan tunneaineksensa joka ei ole jaettavissa osiin. Emmehän osaisi referoida edes toisen blogikommentoijan rivejä. Nimimerkki "noorasta" olisi opettavaista aloittaa.

      Poista
    5. Tuota uutisoinnin määrää ihmettelen. Ikäero, ajattelen. Surmattu oli niin kovin nuori suhteen alkaessa, joten eroaikeet tavallaan ymmärrän. Elämännälkä jäi valitettavasti kesken. Jos tekoa on suunniteltu, en osaa sanoa, kauanko, niin onko se silloin enää mielenhäiriössä tehty teko. Harvemmin kai mielenhäiriö on pysyvä.

      Poista
    6. 'Die Blechtrommel' luettu. Oli toiseksitärkein kirja nuoruudessani, 'En flygtning krysser sitt spor' oli tärkein. Kumpikin toimivat karttana ja kompanssina pois puberteetti-iästäni.

      Poista
    7. Vastaukseni oli Oskar Matzerathille, ei Ripranien ihmettelylle. - Ps. Itse ihmettelen sitä että nykyisin saa liki päivittäin lukea mediasta, että joku on tapettu siellä ja toinen taas murhattu täällä... siis täällä suloisessa Suomessamme. Karseaa meininkiä.

      Poista
    8. Voi se olla niinkin, että uutisoinnin kynnys on madaltunut entiseen aikaan verrattuna. Lehdillä varmaan myös kova kilpailu lukijoista. Ei tavallisen mökin muijan puolison tehty teko nosta tuollaista uutisointia. Kuitenkin kuolema on aina kuolema, eikä sitä voi arvottaa. Niinkuin nähty on, niin kyllä kuolema arvotetaan. Kovaa peliä.

      Poista
    9. Kääntämisestä - jossain näin juuri mainoksen laitteesta, joka ilmeisesti toimi tulkkina tilanteessa, jossa ei ymmärretty toisten kieltä. Laitetta ojennettiin toista kohti kuin mikrofonia. Jatkoa en nähnyt, mainosväläys oli nopea ja ohikiitävä.

      Mutta siis ilmeisesti laite toimii kuin kirjallinen Google-kääntäjä, mekaanisesti mutta kehnosti. Jälki on karmeaa ja tärkeintä on vain viestin ytimen ymmärtäminen. Ja tätäkin hieman epäilen, sillä niin hassuja käännöksiä eri laitteiden konesuomennoksissa on joskus ollut.

      Sävyjä ja tunnelmia on tosiaan vaikeampi tavoittaa. Hyvä suomentaja on kirjallisuudessa tärkeä. Heitäkin on.

      Poista
    10. Tässä murhatapauksessa varmaan yksi tekijä on toisen osapuolen tunnettuus. Ilmeni, että hän on entinen jääkiekkoilija ja nykyinen tositeeveesiintyjä jossakin parhaillaan esitettävässä sarjassa. Valokuvissa näkyy miellyttävä poika, kiltin näköinen. Ja onhan silläkin julkisuuden kannalta painoarvoa, että kyseessä on vähemmistöryhmiin kuuluva pari, joka kaiken lisäksi on iältään epäsuhtainen, ikäero on melkoinen. Sekin lienee merkittävää, että tässä liikutaan ilmeisen lukeneissa ja varakkaissa piireissä, asutaan hienossa talossa hyvällä alueella. Ei ole ihme, että media ja kansa kiinnostuu.

      Poista
    11. Pontimena tuo vähemmistöryhmiin kuuluminen tässä uutisoinnissa on varmaan merkittävä. Onhan niitä entisiä urheilijoita manan majoille menneitä ollut pilvin pimein. Kuoleman arvottamisesta kielii sinunkin, Iines, mielipiteesi. Lukeneita, varakkaita, hienossa talossa (olen eri mieltä) hyvällä (kalliilla) alueella asuneita ihmisiä. Kysynkin mielessäni, että mitä osaa kansasta asia todella kiinnostaa. Minua ei kiinnosta tämä tapaus, mutta kun silmille hypitään heti, kun nettisivuja avaan. Eihän siinä mitään, saahan sitä kiinnostua, mistä kiinnostuu.

      Poista
    12. Ripranie, nimenomaan pohdiskelin tuossa kommentissani median kiinnostuksen syitä, en omiani. Media kirjoittaa siitä lisää, mitä lukijat klikkaavat ja mitä he kommentoivat somessa, X:ssä ja muilla julkisilla alustoilla.

      Henkilöt ovat minulle täysin tuntemattomia, en ole kumpaakaan koskaan ennen nähnyt tai ollut tietoinen heistä.

      Eli erittelen asiaa viestinnän näkökulmasta.

      Poista
    13. Vainaja oli sentään ensimmäinen jääkiekkoporukast vaiko koko urheilupopulasta, joka uskalsi myöntää homoutensa julkisesti.
      Ko. teko saa medioissa toimittajat ratkeamaan riemuun.
      Koskeenhan seksuaalivähemmistöön tunnustautuminen kaikille samaan kastiin kuuluville ilouutista ja eräänlaista hetkellistä synninpäästöä.

      En minäkään ymmärrä, mitä Oskar ei ymmärrä. :)

      Poista
    14. Emminä nyt nin tiiä, ei se ny mikää uus juttu oo iksäkli toi homoemohomma. Et sille vaa nooruskilke mä täs sanoin, ku se alko mun punkkarijutskit vetää jtn juttutyyppisii otsapuuroja, mut siis hei, kaikkihan jauhaa skeidaa. Mä poltan sitä kans.. vaikka mä oon vieläki vtn kova streittari. Tosta vaan kaikki pikku ja veks ja töihin, sit vasta himaa ku saanu jtn aikaseksi. Et en lähe ellen tiä mihi ja miks.
      Kaikkiha kelaa et mä oon joku vtn NalleBear-namuli-mur-setä, haha! Saa ne kelaa jos ne haluu, siistii!

      Voisin mä vähä ollakin jos ei oo muutakaan puuhaa. Ei mitää vrn kaappeja, tai.. No joo okei ihan vähä kassakaappeja, mut isoja. Magnumkassa kaappeja Et isommatkin mahtuu takas ku se baletti saatana lihottaa, aina tulee käytyä ahmim-, siis syödyksi liian siist- meinaan sieviä naikkosia.

      Poista
    15. Täyttä kulinarsimia.

      Poista
  25. Tappoja ja murhia on valitettavasti liikaa.

    Nyt scrollasin Iltasanomat läpi, Puhakan murhasta oli juttuja tuskastuttavan paljon. Jääkiekkouransa oli lyhyt, mutta vaatimaton, - niillä meriiteillä ei yleensä uutisia tehdä.

    Mikä tässä murhassa on mielenkiintoisempaa kuin muissa tapahtuneissa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näköjään luin kommenttinne huonosti, toistin muiden jo sanomiaa.

      Poista
    2. Vaan ei tässä vielä mitään räjäyttävää vastausta ole tullut sille pohdinnalle, mikä tekee tästä niin suuren uutisen. Minä tuolla ylempänä paasasin viestinnän näkökulmasta, mutta ne ovat vain meikäläisen ajatuksia, eivät mitään totuuksia.

      Se varmaan kyllä on totta, että tässä tragediassa on monta ”täkyä” yhtaikaa. Se jäi itseltäni sanomatta, että samat ainekset tässä on kuin antiikin tragedioissa. Ihmisen mieli - ei se ole muuttunut vuosisatojen tai vuosituhantenkaan saatossa.

      Poista
    3. Eiköhän tämän uutisen tee uutiseksi juuri se, minkä Iines ja moni muukin mainitsi eli uhrin tuore tv-julkisuus, tekijän tausta, parin kuvauksellisuus ja suhteen epätasapaino.

      Kyyninen kysymys: olisiko mediakiinnostus yhtä kovaa, jos kyseessä olisi ollut vastaava heteropari?

      Poista
    4. Tämä viimeisin oli minulta. Unohtui signeeraus.

      Poista
    5. Ois se vaan niin kauheeta, että jos kaikki jätetyt murhaisivat exänsä, ja ilmoittaisivat syyksi sen, etteivät hyväksyneet eroa. Mitä siitäkin tulis. Silloin ei varmaan läheskään kaikkia uutisoitaisi.

      Poista
  26. Jännä juttu, ettei edelleenkään ole taphtunut muutosta ihmisten psyyken rakenteessa siinä, että edelleen oletataan meillä olevan omistusoikeus puolisoon.
    Myös se, että ketään ei pakolla voi saada rakastamaan itseään, ei edelleenkään mene kaikilla aivokoppiin.
    Tähtyy olla tasapainoinen ja " kypsä", että ymmärtää edellä mainitut asiat. Huono itsearvostus saa kolauksen, jos puoliso lähtee. Maailma romahtaa, jos on elänyt elämäänsä toisen kautta ja toista varten.
    Totta kai jätetyksi tuleminen, hylkääminen ja parisuhteen päättyminen on sielua kirvelevää ja itsetuntoa järkyttävää, mutta, että tappaa toinen, ettei kukaan muu häntä saa, on jo vakavaa mielen sairautta.
    Jos toinen osapuoli on vanhuuden kynnyksellä ja toinen nuori ja elämä edessä, voi tragedian ainekset olla kasassa.
    Varsinkin, jos suhteeseen on sisältynyt narsismia, alistamista
    ja pakottamista.

    VastaaPoista
  27. Taitavana keittiöpsykologina ja Freudini hyvin lukeneena tiedän jo, että tässä on kyseessä henkilön jonkinasteinen luonnehäiriö, ei siis mielisairaus. Se, että murhaaja on luonnehäiriöinen, tarkoittaa tässä sitä, että hän ei ole syyntakeeton hullu. Hänet tullaan tuomitsemaan normaaliin rangaistukseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai sä oot kyökkidumari. Kiva. Tai nou, mut kyökki ku kyökki.

      Poista
    2. Näin on. Sinullekin minulla on keittiödiagnoosi.

      Poista
    3. Joo ja varmaan on, mut hei, Jumala taivaassa ja kippari laivassa eikä ketään siinä välissä.
      No joo okei, ihan vähän on, kokki.
      Sille ei kumpikaan uskalla alkaa mtn, muuten Jumala saa syödä kipparin tekemät voileivät ja kippari kokin eväät ja sit ku ne on syöty ni kerrankin, kerrankin kunnon täkkäri saa polttaa ihan rauhassa kolonaisen sikarin, koska uusia ei tuu eikä tilata.

      Sullon vähä tyhjä proviantti, Lines... varos nvvähä, mä oon sittenkin vielä yhä merimies elikkä A. B. Šaman. Mä saannihan.mitä vaan ihan mistä sattuu, ja osaan keksiä miks muut ei saa mulla mitään. Multa voi kyllä saada turpiinsa, mut jono on aika kenkun pituinen, ne on nää uudet soteVatkaisut nyt vähän kuis ny sanois kaikille -tyyppisiä.
      Se näkee sun vesilinjasta että sä meet ilman painolastivesiä.
      Kui sä bunkraat, meinaan ku se menee kaikki heti laaksiin jos sä koitat tankki, siis lause kerrallaan? Tulee muuten monta palmua kannelle.
      Ihan okei jos sulla on vaiks arabian lightia mut et sä voi ottaa caspian blackiä ja tehdä samoi juttui sen kans.

      Poista
    4. Tää niinku sillee allegorisena et sullon kiva fillari ja mä diggaan siistii ja coolii giltsii aina ja iät ja ajat kestävällä voimalla mut ku mä kuskailen tankkeria vaikka jäissä.
      Ni varo ette ajele täkillä ihan mihkä fläkkiin vaan koska siel voi olla erilaisii lätäköitä ja jos sä meet muks niin mä oon vaan että ai muks vai? no mitämaks ja onko tästä kauan ny ku sitä on viimeks näkyny, ku sinne on moni eksyny kerta siellei kompassit toimi.

      Tarttee olla se pääkompassi ja sit niitä tytärkompasseja, piuhoilla kiinni. Mut ei se mitää jos vähän ajelet ja oot varovainen, oothan, jooh?

      Poista