20.3.2016

Sielun sivistyksestä



Katselin eilen illalla Haluatko miljonääriksi -tietovisailua, tai sanotaanko, että juutuin katsomaan auki ollutta televisiota.  Vastaajana oli nuori mies, jolla ei ollut aavistustakaan, kuka on kirjoittanut Seitsemän veljestä tai mikä on haiku. Aiemmin muuan kikatteleva nuori opettaja ei tiennyt, millä mantereella Harvardin yliopisto sijaitsee. Ei vaikka vastausvaihtoehdot olivat näytillä.

Oikeastaan ei tämä tietämättömyys ole niin kummallista, vaan se, että kilpailun yleisö ei kohahda tietämättömyydelle, vaan hörähtelee tyytyväisenä juontajan hassutuksille. Sekin on kummallista, että annetaan valmiiksi vastausvaihtoehdot ja se, että apujakin saa kysellä yleisöltä tai kavereilta puhelimitse. Lopuksi - kummallista on sekin, että Seitsemän veljestä -kysymys on muutaman tuhannen euron arvoinen, ei muutaman sadan.

Minusta tämä nyt näkyvä yleissivistyksen puute kielii koulutuksen tason järkyttävästä laskusta. Milloin kouluissa alettiin ajatella oppilaiden viihdyttämistä enemmän kuin oppimista ja korkeatasoisen yleissivistyksen antamista? Milloin suunnittelijoiden propellit alkoivat viuhtoa paperille visoita ja missioita, jotka ottivat opettajalta sen auktoriteetin, joka on välttämätön työskentelyssä ryhmien kanssa? Olen kuullut, että uusimpia visioita ovat kirjaton opiskelu ja kouluton koulu. Luitte oikein. Enkä selitä. Jos halutaan lisää aikuisia, joilla on rajaton luottamus omiin jopa olemattomiinkin kykyihinsä, mutta joilta puuttuu yleissivistys, niin kyseiset visiot lienevät paikallaan.

Se hyvä puoli joissakin tositelevisio-ohjelmissa on, että jos niitä jaksaa joskus vilkaistakaan, niissä näkyy yhteiskunta pienoiskoossa, sen rakenne, sen asenteet, sen sivistyksen taso. Se mitä nyt näkyy, on ankeaa. Ihmiset ovat pääsääntöisesti nuoria, sivistymättömiä - tätä sanaa on uskallettava käyttää kaiken uhallakin, itsevarmoja ja röyhkeitä. Monet puhuvat huonosti äidinkieltään, heillä on vajaa kielellinen ilmaisukyky, vaikka rohkeutta riittää. Kuka tahansa aivottomaltakin tuntuva idiootti uhkuu itseluottamusta ja asiansa oikeutusta. Oikeastaan ei ole ihme, että kaikilla poliittisilla laidoilla on vallalla yksisilmäisyyttä ja toisen puheen kuuntelemattomuutta.

Selfie-kulttuuri on nostanut oman minän ja varsinkin oman bodyn kaiken keskiöön. Mä oon maailman napa ja mä näytän nyt tältä ja mä ajattelen nyt näin, vaikk ei mul oo aikaa ajatella, kun mun täytyy mennä mun bodyni kans nyt nostaan punttei ja tekeen pakarakyykkyjä et mä saisin isomman perseen.

Joskus sitä miettii, mihin voisi paeta tätä kaikkea. Missä olisi sellainen paikka, jonne pinnallisuus ja typeryys ei ulottuisi, missä ei olisi itsekkäitä ihmisiä tai materian perässä juoksijoita.

On yksi paikka. Metsä ja luonto. Siellä saa rauhan ja sieltä saa hyvää mieltä, tyyneyttä kaiken keskellä.

Vaan arvatkaapas mitä.  Mielimetsikkööni, jossa on monipuolinen linnusto ja pieneläimistö ja ihania kannonnnokkia istahtaa nauttimaan hiljaisuudesta, ollaan rakentamassa frisbeegolfrataa, ja heittoradat kulkevat kulkupolultani ja ihanien puitten välistä. Ne ehkä kaadetaan muovikiekon tieltä.  Yhä kauemmas katoaa metsä ihmisen ulottuvilta. Yhä pitemmän matkan saa taivaltaa päästäkseen puitten suojaan, jossa ei ole mitään ihmisen rakentamaa. Tai pilaamaa. Voisin sanoa, että äkkiä tunnen itseni vanhaksi tähän maailmaan.


(Juliste, Gunduz Aghayev

149 kommenttia:

  1. Hieno, hyvä kirjoitus! Kiitos.

    VastaaPoista
  2. Aivan upea kirjoitus! Joka sanaan voi yhtyä. - m

    VastaaPoista
  3. En pidä televisiosta enkä tykkää televisio-ohjelmista mutta pidän "Haluatko miljonääriksi" formaatista. Eilen en sitä katsonut, vai tuliko se eilen? kun hurahdin viihteelle. Mutta jos siellä oli tommosta, niin en varmaan kato vaikka se tulisi uusintana 10 kertaa! Siis KUKA kirjoitti Aleksis Kiven "Seitsemän veljestä"? Voiko olla totta!? Ei Jeesus! Minä olen aina luullut että olen tyhmä, pystyn myös perustelemaan sen, mutta kyllä minä nyt sentään sen tiedän, että Väinö Linna "7 veljestä" kirjoitti. Ja Lauri "Late" Viita kansallislaulumme "Vårt land". Mutta piruttaan ruotsiksi.

    O tempora, o mores, o vaginas väki!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis näin se meni: Kuka kirjoitti Seitsemän veljestä? A. Aleksis Kivi B. Väinö Linna C. Joel Lehtonen D. Joku

      Haikua kun kysyttiin, niin Hoo Moilanen arvioi ensimmäiseksi vaihtoehdoksi, että ehkä se on ruokalaji. Apujen kautta sitten osui oikeaan kahdesta vaihtoehdosta.

      Poista
    2. Haiku on minun mielestäni sellanen kun paksu isäntä ruo'an päälle kellahtaa sohvalle ja sen suusta tulee "HUH". (ja mahdollisesti vahingossa myös hän pieraisee)

      Sellainen mielestäni on "haiku".

      Poista
    3. Hyvinkin, minunkin mielessäni on jonkinlainen huokaus tässä yhteydessä.

      Vaan on haiku savukin, varsinkin tupakan. Ehkä täydellinen haiku olisi semmoinen, että samurai päästelisi suustaan tämmöisen savukiehkurasarjan höystettynä huokaisuin:

      huuh huuh huuh huuh huuh
      huuh huuh huuh huuh huuh huuh huuh
      huuh huuh huuh huuh puh.

      Poista
  4. Vanhana tietokilpailuvirtuoosina minäkin seurasin kyseistä jaksoa järkyttyneenä. Viimeiseen asti uskottelin itselleni, että poika vaan pelleilee, että kyllä hän nyt oikeasti sentään Kiven ja veljekset tuntee. Mutta ei.

    Toisaalta, kun joku tuttu joskus kehottelee, että mene hakemaan sieltä miljoona tai edes satatonnia, niin totean, että kaikella tiedolla on rajansa. Jos sattuisin sinne pääsemään, niin ihan alussa kysyttäisiin tietysti nykynuorisolle ihan päivänselviä kysymyksiä Salkkareista tai jostakin Jannasta, Jonnasta tai Jimmusta, ja tipahtaisin alkulämmittelyssä uskomattoman tietämättömyyteni paljastaen.

    Muutaman kerran olen lähtenyt tyttären ja vävypojan kanssa pubivisaan vahvistukseksi. Sielläkin on aivan typeriä kysymyksiä ja ne kysymykset, joissa voisi vetää eroa, turmallaan liian helpoilla vihjeillä. Esim. viimeksi kysyttiin Andrei Brinkin kotimaata - ja pilattiin koko kysymys täydentämällä, että "mistä eteläisen Afrikan maasta".

    No, viisitoista jengiä osallistui ja tulimme toisiksi. Edellisellä kerralla sentään voitimme. Se riippuu vähän noista jimmujammufrontsideollie-tyypin kysymysten yleisyydestä. Yleissivistystähän nekin toisaalta ovat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin. Miksi pitää antaa vihje "Afrikan eteläisestä valtiosta"...? Kaikkihan tietävät ettei Afrikassa mitään pohjoisia valtioita ole edes olemassa. Semmoset on olemasa Gröönlannissa. (ja - kuten yks entinen säätyttö sanoi - paikka paikoin myös Alaskassa)

      Poista
    2. Jimmujammukysymykset ovat kuitenkin eri asia kuin syvään yhteiseen henkiseen pääomaan perustuvat kansalliskirjailijakysymykset. Jimmujammuja opitaan pintakulttuurista, jos satutaan kuuntelemaan oikeaa kanavaa. Vaan se A Kivi sentään on tähän asti kuulunut peruskoulujenkin opetusohjelmaan.

      Ehkä nyt sitten vain elämme niin rikasta kansainvälistymisen aikaa, että voimme siirtyä kouluissa myös englannin kielen puhumiseen. Se vähä, mitä opettaja suustaan päästää, olisi vain englishiä, koska kulttuurikirjo sitä edelle
      yttää. Ei tietenkään missään muualla kuin meillä. Taidamme olla ainut kansa, joka häpeää kieltään ja kulttuuriaan ja vaihtaa sen mieluusti mihin tahansa muuhun.

      Poista
  5. Miljonääri formaatti on täsmällinen. Perinteisessä tietokilpailussa kilpailijan vastauksen ääntämys saattoi vaikeuttaa tulkintaa. Kysymysten aiheet ovat pinnallistuneet. Mutta onko vastausten tieto perinteisessäkään kilpailussa mitään varsinaista tietoa vai vaan asioiden nimiä ilman takana olevien prosessien tuntemusta, voidaan kysysyä. Aleksis Kiven nimen tuntemattomuus, viittaa heikkoon sivistykseen. Mutta tärkeämpi olisi tuntea hänen tuotantoansa. Gutenberg keksi kirjapainon 1475, on tietokilpailutieto. Mutta olellinen ja riittävä tieto olisi ,että kirjapainotaito keksittiin saksassa 1400-luvulla,josta lähti leviämään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, jos ihmisen sivistyneisyyttä (ah, miten kammottava sana!) kysyttäisiin, ei kysyttäisi mitä tapahtui, tai milloin? Vaan kysyttäisiin miksi?

      Siinä sitten sitä saisi selitellä.

      Poista
    2. Tuo miksi-kysyminen olisi todellista sivistystä, sydämen sivistystä.

      Oikeasti me kuitenkin välttelemme turhaan sanaa "sivistys". Sitä pitäisi päinvastoin käyttää rohkeammin, sillä sehän tarkoittaa hyvää asiaa, ei mitään hienoa keekoilua tai moitteettonta etikettiä, joka taas on vallan muuta kuin sivistys.

      Jos olisin opetus- ja kultturiministeri, julistaisin vuoden 2017 sivistyksen vuodeksi. Uskon, että vuoden aikana käsite saisi uutta nostetta ja sen positiivisen merkityksen, joka sillä on. Sivistyshän on barbarian, materialismin, vihan ilmapiirin ja moukkamaisuuden vastakohta.

      Poista
    3. Joo, en mää sivistystä vastaan oo, tietenkään. Se vaan sotketaan, kuten minä äsken itse, keekoiluun. (anteeksi) En osaa vihata ihmisiä, aina ajattelen että niillä on syynsä käyttäytyä, niinkuin käyttäytyvät, mutta ihmisiä jotka näyttelevät jotain muuta mitä ovat, heitä inhoan!

      Sivistys on sitä että välittää toisesta ihmisestä, ei se mikään kysymysknoppi ole.

      Poista
    4. Kaikki mitä sanot, on aivan totta, mikis, mutta minusta voidaan lopettaa puheet sivistyksestä vain sydämen sivistyksenä. Sivistyksellä on reaalinen ja raadollisempikin puoli kuin hyvyys ja viisaus.

      Tietäminen, tietoon pyrkiminen, on muista välittämistä, osittain suurta humanismia, jopa ihmisrakkautta, koska välitetään muusta kuin omasta navasta ja suuhun tulevasta ravinnosta.

      Välitetään yhteisestä miljööstä, ihmiselämän lainalaisuuksista, syistä ja seurauksista, joista halutaan tietää. Sivistynyt ihminen kasvaa tietonsa myötä. Sivistynyt ihminen ei ole rasisti eikä anarkisti, tarkoituskaan ei pyhitä hänelle keinoja.

      Tietenkin sivistys on vallan muuta kuin knoppitieto tai tietokilpailussa pärjääminen - ei tässä siitä ole kyse. Sivistykseen sisältyy aina myös oppiminen, kasvu, hengen avartuminen. Ei ole sivistystä ilman inhimillisyyttä, armollisuutta ihmisen pienuutta kohtaan.

      Tämä Kivi-kysymys on vain oire siitä, että kulttuurinen pintapuolistuminen ja syvätiedon poisjättäminen on jo läsnä.

      Poista
    5. MEGille:
      Kirjapainotaitoa ei keksitty Saksassa, mutta Gutenberg kehitti sitä merkittävällä tavalla, valamalla kirjasimet metallista.Kirjasinpainotekniikka oli jo keksitty Kiinassa, mutta kirjasimet olivat posliinia.

      Poista
  6. Olen vissiin aikaisemmain kertonut, kun varmaan reilu kymmenen vuotta sitten aloimme nuorison kanssa pelata Trivial Pursuitia. Tuumasin ennen peliä rehvakkaasti: "tässä minua ei voitetakaan!" - Pelistä oli tullut uusi malli. DVD:ltä katseltiin uusien amerikkalaisten näyttelijöiden sun muiden kuvia. En tiennyt niistä vissiin yhtäkään, osasta en ollut edes kuullut. Kautta linjan pelissä oli tehty sukupolven vaihdos, muutkin kysymykset, kuvat ym. oli minulle vierasta ja taisin lopettaa turhautumiseeeni. Hävetti suuret sanani.

    Nuorison kanssa jutellessa huomaa kuinka emme ymmärrä samoja asioita. En minä yleensä viitsi kauheasti puhua. Eivät ymmärrä juttujani, kielikuvani ovat käsittämättömiä ja juttujeni sisällöt luultavasti jo dementiaa tai luontaista tyhmyyttä osoittavia. En minäkään niiden jutuista paljoa ymmärrä, mutta osaan sanoa: "Juu, nii-i!"

    Googlettamisesta ihmisiä jopa naureskellaan. Sellainen nauraminen on tietämättömyyttä. Toisaalta nämä uudet opetussysteemit kai lähtevät siitä, että tiedot löytyvät internetistä ja opettajien tehtävä on antaa sellaista tietoa, jotta selailu netissä olisi toimivaa tiedonhakua. - Sekin on tietämättömyttä.

    Jos ihmisellä ei joistain sisällöistä tai tiedon jyvistä ole mitään ennakkojälkeä aivoissa, ei hän osaa niitä etsiäkään. Silloin syntyy sitä, mitä opettajat luulevat lähdekritiikittömyydeksi: ihmiset löytävät sen tiedon, jonka omilla lähtökohdillaan pystyvät saavuttamaan.

    VastaaPoista
  7. Nykyiset opiskelysysteemit ja jo kymmenen vuoden takaisetkin ovat lähteneet siitä, että tietoa googletetaan. Nyt vaan sitä tietoa on räjähdysmäisesti enemmän, ja tieto on entistä parempaa, joskin myös toisaalta paikoin entistä epäluotettavampaakin. Lähde on varmistettava huolellisesti, jos tietoa käyttää netistä otettuna vaikkapa opinnäytetöissä. 

    Eivät opettajat, Riku, luule yhtään mitään. Opettajilla on hyvä kokemus ja tieto oppilaiden kyvyistä ja taidoista poimia tietoa netistä.

    Muuten, meilläkin oli jokunen vuosi sitten mökillä Trivial Pursuitin silloin uudempi versio. Tytär voitti minut mennen tullen, koska minulla ei ollut hajuakaan uudesta viihdekulttuurista musiikin ja tv:n saralla. Sisko, joka on elänyt elämänsä Saksassa, oli aivan pihalla kysymysten kanssa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ajatukseni ydin oli, että pelkällä nettiselailulla ei voi millään onnistua, jos oman pään tukena ole laajaa tietopohjaa. Ja loppujen lopuksi kaikki on auktoriteettien valikoimista ja valitsemista. Jos Stewen Hawking puhuu toisinaan ihan hoopoja,niin ei sille mitään voi.

      Poista
    2. Juuri näin!

      Kun internet saapui kouluihin, se tuli ensin keskiasteelle. Tuo aika ennen vuotta 2005 oli kaikkien nettilainauksien ja -varkauksien alkuhuumaa, jolloin yritteliäät opiskelihat saattoivat siepata kokonaisia lukuja sellaisenaan omaan tutkimukseensa.

      Minusta kuoriutui esiin varsinainen nettikyttä, joka oppilaitten yllätykseksi osasi kirjoittaa pätkän napattua tekstiä Googleen ja löytää näppärästi salatun lähteen. No, tuosta se opiskelijan työ vasta alkoi. Oman tietopohjan omaksumisesta.

      Poista
    3. Opinäytetöihin oppilaat oppivat valitsemaan ne lähteet, joista tietävät open tai proffan tykkäävän. Ei vahingossakaan saa laittaa proffan vihamiehen kirjoituksista mitään.

      Poista
    4. No juu ja ei, ehkä kenties. Koskee ehkä yliopistoja enemmänkin.

      Mutta siis opinnäytetyöllähän on ohjaaja, jonka tehtäviin kuuluu myös auttaa lähteiden etsinnässä ja työn näkökulmassa. Jos opiskelija päättää ottaa jonkin muun lähteen, jota ei voi väittää vääräksi, hän voi sen ottaa ja noudattaa omaa ajatustaan.

      Vaan miten työ arvostellaan, on toinen juttu. Töillähän on myös opiskelijaopponentit ja seminaariyleisöt, joten ei professori ihan pöpi mielivallassa voi kai olla, jos haluaa olla pätevä.

      Poista
    5. Kuinka paljon sitten kyse on formaatin palvomisesta siksi, että tietää sen olevan välttämätöntä.- "nää nyt oli tässä työssä näitä, mut oikeesti oon sitä mieltä, et..."

      Poista
    6. Paljon, paljon. Moni työ tehdään vain, jotta saadaan paperit. En minä itsekään panostanut paljonkaan graduuni, tein aika koneellisesti, jotta valmistuisin - vihdoinkin. Parempaan olisin pystynyt, ja tiesin, että ohjaaja odotti minulta enemmän. Hän oli suoraan sanottuna ihastunut yhteen kirjoitukseeni Odysseuksen ja Penelopen tiimoilta ja piti kai meikäläistä lupaavana kirjallisuusihmisenä. Minä ajattelin vain valmistumista, kun olin raskaana.

      Poista
    7. Suomalainen sivistys ???
      Vaikea yhtälö. Kouluviisaus on liian abstraktia ja ylimielistä ollakseen yleisöön vetoavaa. 50-luvulla tai aikaisemmin syntyneet eivät olleet uskottavia muutoksen airuita. AY-liikkeeseen sidottu vasemmisto oli täysin epäuskottava.

      Poista
    8. Ehkäpä miljonäärikisa on vain senlaatuinen, että sinne halutaan itsekritiikittömiä törppöjä itsensä munaamaan. Mekin puhutaan siitä täällä, taitaa olla ainoa sen kunnian saanut tv-ohjelma?

      Netti on hyvä tiedonlähde, kunhan tietää mitä etsii. Siksi koulun tehtävä olisikin varmaan antaa hyvä yleiskuva eri asioista, tarkennusta haluava löytää niitä sitten helposti.

      Ymmärrys on kaiken perusta. Ellei asian ydintä ymmärrä, kaikki yksityiskohdat valuvat kuin vesi hanhen selästä. Sitten voi tv-tietokisassa pohtia, että mikä taivaankappale se maata kiersikään, kuten kuulemma oli tapahtunut.

      (PS. Sitten kun oikein hyvin ymmärtää nämä asiat, voi oikeasti pohtia että mitä se oikeastaan tarkoittaakaan, kun joku kiertää jotain, siis fenomenalistisessa mielessä.)

      Poista
    9. Ohjelman tuottajilla täytyy olla jokin ennakkoseula kilpailijoiden valinnassa. Huomiota kiinnittää ainakin se, että kysymykset on selkeästi suunnattu nuorenpuoleisille ja se, että kisaajat tosiaan ovat tietokilpailuväeksi hyvinkin nuoria - vrt. visailijoiden ikä perinteisissä vanhoissa kilpailuissa. Lisäksi se nopeustesti kisaamaan pääsyssä suosii nuoria ja nopeita, ei tietäviä.

      Poista
    10. Anonyymi, kysyt "suomalaisen sivistyksen" perään, tai käytät tätä sanaparia. En osaa sanoa, onko sivistyksellä kansallisuutta. Laajasti ajateltuna ei mielestäni ole.

      Voidaan kuitenkin sanoa että sivistys Suomessa, suomalainen sivistys, jos halutaan rajata sivistyksen käsitettä, on meillä varsin nuorta. Me emme ole vanha sivistysmaa, kuten monet Euroopan maat.

      Poista
  8. Yhä kauemmas katoaa metsä ihmisen ulottuvilta. #Yhä pitemmän matkan saa taivaltaa päästäkseen puitten suojaan, jossa ei ole mitään ihmisen rakentamaa. Tai pilaamaa. Voisin sanoa, että äkkiä tunnen itseni vanhaksi tähän maailmaan.#

    Häh. Lentokoneesta katsottuna Helsinki on yhtä metsää.
    Maantiet kulkevat metsässä.
    Juna radat on tehty metsään. Joka paikassa on metsää.Taidat olla iines puunhalaaja.
    Ihminen haluaa tilaa itseleen , aukeaa että näkee kauvas.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täällä Pikkukaupungissa minulla on lähellä keskustaa muutama vakipaikka, joissa käyn valokuvaamassa luontoa. Viimeisten vuosien aikana yhä useampi näistä paikoista on muuttunut tai "loppunut" rakentamisen vuoksi. Metsikköjä ja joen rantoja kaavoitetaan omakotitonteiksi tai vaikkapa nyt frisbeeradaksi. Täällä on myös luonnonsuojelualue, jonka keskellä olevan pienen alankin kaupunki oli kaavoittamassa asuntorakennusalueeksi, kunnes me paikalliset heräsimme ja saimme estettyä kaavamuutoksen. Se on lähes ainoa luonnontilainen metsäalue, joka kaupungin rakentamisvimmalta taitaa säästyä. Tuo harvinainen pohjantikka, jonka kuvia on alempana, on tältä alueelta kuvattu.

      Olen usein ihaillut Helsingin luontoa. Kunpa kaikkia rantoja ei rakennettaisi täyteen asuntoja ja moskeijoita.

      Poista
    2. Jo vuosikymmeniä on puhuttu siitä, että öljy loppuu. Mutta milloin se loppuu? Vai loppuuko ollenkaan?Öljyhän on hiilivety ja sitä voidaan tehdä monin tavoin se periaatteessa ei koskaa lopu niin kauvan kuin maapallolla jotain kasvaa.

      Nyt Iines on sitä mieltä , että suomesta loppuu metsä. Ei lopu.


      Suomen metsien kasvu on yli 100 miljoonaa kuutiometriä vuodessa. Kasvu ylittää vuotuisen puuston poistuman, joten metsävaramme karttuvat kaiken aikaa. Samalla metsät sitovat yhä enemmän hiilidioksidia ilmakehästä.

      Vuonna 2014 Suomen metsät kasvoivat 105 miljoonaa kuutiometriä. Metsien vuosittainen runkopuun kokonaispoistuma on 79 miljoonaa kuutiometriä. Se koostuu teollisista hakkuista (56 miljoonaa kuutiometriä), polttopuusta, energiapuusta, kotitarvepuusta ja luonnonpoistumasta eli metsään jäävistä kuolleista puista. Laskelmien mukaan runkopuunhakkuut voitaisiin nostaa 81 miljoonaan kuutiometriin vuodessa heikentämättä hakkuumahdollisuuksia tulevaisuudessa.
      Investoinnit metsiin kartuttavat metsävaroja

      Joka vuosi metsiemme kasvu ylittää hakkuiden ja luonnonpoistuman määrän, joten metsien ja puuston määrä lisääntyy koko ajan. Näin ollen myös metsien hiilinielu lisääntyy jatkuvasti.

      Lisääntyvä kasvu on tulosta aktiivisesta metsien hoidosta ja puustopääoman kasvusta. Aktiivinen metsien uudistaminen, taimikoiden hoito ja oikea-aikaiset harvennushakkuut lisäävät kasvua. Merkittävän lisän kasvuun ovat tuoneet viime vuosikymmeninä tehdyt ojitukset veden vaivaamilla mailla.

      Metsälain, luonnonsuojelulain ja muun lainsäädännön lisäksi Suomen metsätaloutta linjaa pitkän tähtäimen toimenpidesuunnitelma, Kansallinen metsäohjelma 2015. Sen tavoitteena on edistää metsien käyttöä ottaen huomioon taloudelliset, sosiaaliset ja ekologiset tarpeet.

      Poista
    3. Hyvä kirjoitus Anonyymi. Vaan en minä niin sanonut, että "Suomesta loppuu metsä". Sanoin niin, että kaupungista loppuu metsä, ja se on hieman eri asia.

      Kaupungissakin tulisi olla viheralueita, vaikka pikkuinen metsä keskellä kaupunkia, ja niitä betonipäällysteitä ja betonibunkkereita olisi sitten taas taajamassa ja ne voisivat minusta vaikka hipoa pilviä.

      Nykyään nämä kaupunkiin vahingossa jääneet vapaat viheralueet ja rannat pyritään valjastamaan johonkin kuluttavaaan käyttöön, kuten nyt vaikka frisbeegolfradoiksi, jonkalainen härvelialue jättää jälkeensä mudalle tallottuja nurmikkoja, tyhjiä oluttölkkejä ja sixpackien kääreitä ja hodariroskaa ja colamukeja. Kerran kuvasin tenniskentän laidalla olevia em. jätöksiä, joita urheiluväki oli jättänyt pilvin pimein kentän laidalle.

      Ihmisen tarvetta hiljaiseen virkistäytymiseen luonnossa vailla urheilullisia aktiviteetteja ei ymmärretä piiruakaan. Viheriköt vaan umpeen ja menox!

      Poista
    4. Anonyymi olisi voinut mainita myös lähteen, josta teksti on kopioitu: http://www.metsateollisuus.fi/painopisteet/metsat-puuhuolto/metsien-vastuullinen-kaytto/Suomen-metsavarat-kasvavat-jatkuvasti-73.html .

      "Metsien ja puuston määrä lisääntyy jatkuvasti" kuulostaa aika hienolta, mutta millaista metsää ja puustoa se sitten on? (Metsien nimittäminen "metsävaroiksi" taitaa kertoa kaiken olennaisen näkökulmasta.)

      Poista
    5. "Metsävara" - surullinen termi tällaiselle puunhalaajalle. Ei mikään ole niin surullinen näky, kuin hakkuuaukea ja tunnistamattomaksi muuttunut maisema. Joka kevät mökkireissulla näen jossain uuden hakkuuaukean. Kerran luulin jopa eksyneeni, niin muuttunut maisema oli, kun joku oli raiskannut metsänsä rahoiksi.

      Poista
    6. Pentti Linkola huokasi raskaasti, ulkomuististani jotenkin näin: "Isoja puita Suomessa on jäljellä vain Helsingin puistoissa." - Niitä sanoi käyvänsä ihailemassa.

      Poista
    7. Voi olla, että Linkola on oikeassa. Nimittäin Helsingin puita hoidetaan, joten ne saavat kai kasvaa paikoillaan kauan ja paksuuntua rauhassa. Metsissä puita on enemmän mutta ne ovat ohuempia, kun elintilasta kilvoittelevat muut puut, pensaat ja kivet ja kannot, ja lisäksi puun kasvupaikka on satunnainen, toisin kuin kaupungin puiston puiden.

      Täälläkin paksuimmat puut ovat juuri siinä puistometsikössä, johon tulee nyt frisbeegolfrata.

      Panen tuohon alle linkin, josta voi halutessaan katsoa juuri tämän puistometsikön lumoa:

      http://i-kuvat.blogspot.fi/2016/02/tanaan-bongattua.html

      Poista
    8. Nimittäin Helsingin puita hoidetaan, joten ne saavat kai kasvaa paikoillaan kauan ja paksuuntua rauhassa.

      Iines haluaa museoida metsät.
      Ihminen elää oman aikansa samoin puu. Luonnon kiertokulkuun kuuluu loppu ja uusi syntymä.

      Poista
    9. Nyt käsitit aivan väärin, sillä kyse oli puiston puun ja metsän puun paksuuseron syistä. Lisäisin noihin syihin vielä sen, että puistometsiköiden puut ovat senkin vuoksi usein paksuja, että ne ovat erilaisia muhkeita jalopuita.

      Itse pidän eniten luonnontilaisista metsistä, en jalopuisista. Nämä kaupunkimetsiköt vain ovat lähellä asutusta, niin että niihin pääsee jalkaisinkin. Esimerkiksi vanhemmalle väelle ne ovat monesti ainoa mahdollisuus päästä haistelemaan luontoa.

      Poista
    10. "Täällä on myös luonnonsuojelualue, jonka keskellä olevan pienen alankin kaupunki oli kaavoittamassa asuntorakennusalueeksi, kunnes me paikalliset heräsimme ja saimme estettyä kaavamuutoksen."

      Niin suomalainen kateellinen ,jos joku saa paremman asuinalueen.
      Kaupunkilaisten mielestä koko maa pitää suojella.Ihmisestä viisvälitetään.

      Poista
    11. Kyseessä oli Natura-alueen keskelle ulottuva kaupungin omistama alue, vanhassa suojellussa lehtometsässä. Tämä suojeltu alue on ihmiskäden koskematon, puut saavat lahota sijoilleen, ja siellä kukkii keväisin laaja kirjo harvinaisempiakin kukkia.

      Jos sen alueen kaavamuutos olisi hyväksytty, se olisi merkinnyt koko Natura-alueen tuhoa, asvalttitietä, puitten kaatoa, riekkuvia ihmislaumoja repimässä harvinaisia kasveja ja ruoppaamassa luonnontilaisia lampia. Luulenpa, että tuo kaavamuutos ei olisi mennyt läpi valtionkaan taholta. Kaipa ympärillä oleva suojeltu Natura-alue jotain merkitsee?

      Poista
    12. Näitä natura-alueita on ympäri suomea tuhansia hehtaareita. Meilläkin päin valtio perusti natura alueita ettei maa-omistajalle ilmoitettu, että sun maat on pantu suojeluu. Eli sosialisoitiin vaan kylmästi pois.
      Mutta ovathan ne vihreät puunhalaajat varmaan muuten mukavia seuralaisia, jos on itse vetänyt junttinaamaansa tarpeeksi punkkua tuulensuojaan. Pikku hiprakassahan kaikki vain naurattaa, vihreätkin aatokset. Hiprakassa, sillä ei riski ihminen punkusta humalaa saa, eikä keppanasta.

      Poista
    13. Nyt on tulossa lisää suojelualueita 984 000 hehtaaria. Aiemmin suojeltujen kanssa aluetta on lähes 1,7 miljoonaa hehtaaria,





      Poista
    14. Natura-alueet ovat tarpeellisia. Niiden perustamiselle on aina painavat syynsä, joista isännät toki voivat olla eri mieltä. Harvoin kai elantoon käytettyjä peltoja pannaan suojeluun.

      Minä olen muuten sitä mieltä, että sudet pitäisi julistaa Natura-eläimiksi. Vain häiriintyneet sudet saisi lopettaa, tai selvästi liian lähelle taajamia tulevat.

      Eläimet ovat helpon ruuan perään. Olen havainnut sen linnuistakin. Kuvaisin niitä mieluiten niiden reviireillä metsissä ja pelloilla, soillakin. Vaan ei, yhä enemmän nämäkin luontokappaleet etsiytyvät taajamiin, helpon ruuan äärelle asutuksen keskelle. Ihmisiltä jää jälkeensä uskomattomat määrät syömäkelpoista ruokaa, joka kelpaa siivekkäillekin.

      Olenkin sanonut eräälle pääkaupunkiseudun asukille, että taidan tulla Helsinkiin ottamaan luontokuvia, kun siellä on helppoja kuvattavia, citykaneja ja huuhkaajia.

      Poista
    15. Kumpiakaan ei oikeastaan enää ole. Cityhkanit on aktiivisella hävittämisellä saatu hyvin vähiin. Citykanien häviämisen myötä Huuhkajat äänestivät siivillään.

      Poista
    16. Citykaneilla taidettiin ruokkia Korkeasaaren asukkeja, vai muistanko väärin? Huuhkajista tuli juuri luontodokumentti, ja siinä oli näitä Helsinginkin huuhkajia. Ne jopa pesivät siellä katolla ja poikaset opettelivat lentämään katujen yllä. Joku oli laskeutunut kadullekin, ja se oli autettu takaisin yläilmoihin.

      Näinkö cityeläimet sitten kokivatkin kovan kohtalon?

      Poista
    17. Cityketutkin lienevät poistuneet paremmille metsästysmaille. Vain pari kolme vuotta sitten näihin aikoihin törmäsin Siltavuorenrannan edustalla jäällä jolkottavaan kettuun.

      Poista
    18. Pikkukaupungin kadulla käveli kauniina syysaamuna näkijähavaintojen mukaan kookas susi. Tosin paikallisen epäilijän mukaan se oli ollut erään kansalaisen kadoksissa ollut suurikokoinen koira.

      Susia täällä on kyllä valokuvattukin.

      Poista
    19. Siltavuoren jäältä on voinut sorsapaistin saada. Minua kettu tuli kadun toisella puolella vastaan Tuomiokirkon kohdalla Unioninkadulla. Taisi olla jo yötä. Kadun toisella puolella se jolkotti, mutta säällisesti jalkakäytävällä, kuten aitostadilainen ainakin.

      Poista
    20. "Minä olen muuten sitä mieltä, että sudet pitäisi julistaa Natura-eläimiksi. Vain häiriintyneet sudet saisi lopettaa, tai selvästi liian lähelle taajamia tulevat. "

      Näihän se on; muilta saa ottaa kun minulta Iinekseltä ei oteta ja sudet eivät saa tulla minun pihalle.

      Poista
    21. Olenko minä koskaan kehunut metsänomistajia? - No nyt kehun ja ansioista! Ihailen suunnattomasti noita ilman avustuksia toimeen tulevia ihmisiä, jotka ovat itse maansa ja metsänsä ostaneet ja rahoituksen itse hankkineet, sen sijaan, että olisivat sen esimerkiksi perineet. Perineet, kuten supikoirat tavattoman kauneutensa ja luonnossa selviämisensä, emoltaan.

      Poista
    22. Jälleen käsitit väärin, Anonyymi, kärjistät ilmeisesti tahallasi. Ei kyse ole minusta, minä pidän susista.

      Jos siis saisin määrätä, ainuttakaan sutta ei tapettaisi, ei edes sitä taajamaan tulevaa. Se pitäisi kuljettaa korpeen ja tarvittaessa lääkitä.

      Kuitenkin, on otettava huomioon, että jos susi on sairas, se tulee heikentyneen toimintakykynsä vuoksi lähelle asutuksia helpomman ravinnonsaannin vuoksi. Tällöin se voi olla vaaraksi ja tällöin on vain palvelus lopettaa se kärsimyksistään. Tuleehan lemmikkikin lopettaa, jos se kärsii.

      Täällä Pikkukaupungin lähikunnissa riehuu susihysteria. Lapsille vaaditaan koulukyydityksiä, mutta kunta on kieltäytynyt. Nyt vaaditaan lisää tappolupia, vaikka Suomessa on kaikkiaan vain 150 - 200 sutta. Olen jyrkästi terveen suden tappamista vastaan.

      Poista
    23. Iines on tyypillinen puunhalajaa . Muilta ihmisiltä voi ottaa kiinteistön suojeluu.
      Mikään raha ei korvaa tunnearvoja.

      Varmaa naapurin saksanpaimenkoira saa asua sinun pihamaalla ??? Samoin citikanit sun puutarhassa..

      Hyvä se on kannattaa sellaista mikä ei koskea itseä.

      Poista
    24. Miksi tunteet eivät koskettaisi itseä, voisitko anonyymi tätävähän aukaista, kun en ymmärrä. - Siis, että junttaatko vaan eteenpäin, etkä välitä itsestäsi tai ympäristöstäsi????????????????????????????????????????????????. (enkkamäärä kysymysmerlkkiä, kröhöm.)

      Poista
    25. Veronmaksajien rahaa käytetään pelkästään susitutkimukseen noin 700 000 euroa vuodessa. Tämän päälle tulevat usean sadantuhannen euron menot muun muassa Rajavartiolaitoksen budjetista maksettavista helikopteri- ja palkkakuluista.

      Mitä sillä rahalla saadaan? Vääristeltyä tietoa petokannoista, mikä on johtanut tähän kestämättömään tilanteeseen.

      Poista
    26. etkä välitä itsestäsi tai ympäristöstäsi???????????????????????????????????????????


      Puunhalaajat eivät luota että yksityinen ihminen osaa suojella omaa metsäpalstaansa ja itseseään.
      Niinpä otetaan palsta pois valtiolle ja turisti virrat vaeltamaan ja kuvaamaan ötököitä.

      Poista
    27. Höpö höpö, Anonyymi, suojellut alueet ovat suojelun tarpeessa. On perusteltuja syitä rauhoittaa vanha lehtometsä kansalaisten virkistyskäyttöön eikä yksityisten gryndereitten rakennuskohteeksi, joka riistää alueelta luontoarvot ja lopettaa sen virkistyskäytön.

      Ja aivan liian moni yksityinen metsänomistaja hakkaa laajat alat metsiään järkyttäviksi raiskioiksi, joiden umpeen kasvaminen kestää kymmeniä vuosia. Jos alueella sattuu olemaan luontokohteita, se ei avohakkuuta estä.

      Poista
    28. Ajatus on samalainen kuin saksalaisilla juutalaisista. Heitä voi ottaa .

      Samoi sinä olet sitä mieltä , toisita ihmisiltä voi ottaa suojelun nimissä omaisuutta pois.

      Poista
    29. No, hyvä se on, että joku uskaltaa pitää harvaanasutun Suomen elinkeinojen ja siellä asuvien syrjäänien puolia. Periksi ei pidä antaa!

      Poista
    30. Miten niin ottaa omaisuutta pois?

      Kun kaupungin maalle tehty kaavamuutos ei mennyt läpi, alue jäi edelleen virkistyskäyttöön, jossa se oli ollut iät ja ajat. Siellä käyvät mm. koululaiset ja päiväkotilaiset luontopolulla ja retkellä nuotion äärellä. Jos kaupunki olisi saanut kaavoittaa alueen asuntoja varten, tämä kaikki olisi poistettu kuntalaisilta.

      Nyt maa jäi kaupungin omistukseen eli kuntalaisten yhteiskäyttöön. Keneltäkään ei viety mitään.

      Poista
    31. " Keneltäkään ei viety mitään."
      Natura-alueet on perustettu tavallisten ihmisten maille. Etkö sinä ymmärrä.

      Poista
    32. "Jos siis saisin määrätä, ainuttakaan sutta ei tapettaisi, ei edes sitä taajamaan tulevaa. Se pitäisi kuljettaa korpeen ja tarvittaessa lääkitä."

      Tässä maasssa säätetään ja leikataa ihmiltä kaikesta. Sinä olet valmis lisäämää valtion kuluja jonkun susihukan takia.
      No, puuhalaajat ajattelevat niiku punavuoren viininlipittjät.

      Poista
    33. Natura-alueita on yhtä lailla kuntien omistamilla mailla, kuten tässä minun kertomassani esimerkissä.

      Natura-alue ei merkitse sitä, että omistusoikeus siirtyisi omistajalta pois. Se ainoastaan suojaa aluetta joutumasta tärviölle omistajan vääränlaisten toimien vuoksi. Esimerkiksi tuulivoimaloita ei voi perustaa Natura-alueille tai avohakkuita ei voi tehdä alueella, jolla pesii uhanalainen liito-orava. On olemassa arvoja, jotka ovat suurempia kuin materia. Jos joku maajussi ei ymmärrä jonkin eläinlajin sukupuuttoon kuolemisen uhkaa tai maiseman arvoa, niin ei voi kuin valittaa omistajan itsekkyyttä.

      Poista
    34. Susikuluja? Mitäs ne semmoiset ovat, Anonyymi? Lienevät kuitenkin melko vähäisiä.

      Poista
    35. "Natura-alue ei merkitse sitä, että omistusoikeus siirtyisi omistajalta pois."


      Huomaan ettet ymärrä mitää suomalaissta perhemetsätaloudesta.
      Surullista.

      "Se ainoastaan suojaa aluetta joutumasta tärviölle omistajan vääränlaisten toimien vuoksi. "
      Sinäkin varmaat tärvelet oman pesäsi.

      Poista
    36. Iineksen visiossa turistit käyvät metsäkierroksilla ja kojuissa kuvaamassa villieläimiä vähän samaan tapaan kuin Keniassa tai Etelä-Afrikassa. Alkuasukkaat luve maalaiset, voisivat valmistaa ja myydä matkamuistoja, sekä pelleillä nokinaamoina turisteille kuin nykyisin Lapissa tai jossain Amerikan inkkareiden reservaateissa.

      Poista
    37. Susikulut=Se pitäisi kuljettaa korpeen ja tarvittaessa lääkitä.(Kuka maksaa ?)

      Poista
    38. Olipas hauskat kommentit. Taidat olla trolli?

      Minä voin maksaa ne susikulut, mieluummin se kuin se, että annan maksamiani veroja frisbeegolfradan rakentamiseen.

      Poista
    39. Taidat olla stalimisti?
      Sinä perustelet samalla tavalla Jofes Stalin asioita. Jos ihmisellä on talo tai omaisuutta , karkoitetaa siperiaa ja sosialisoidaan kaikki pois.
      Ei vaikuta "sielun sivistykseltä ."

      Poista
    40. Tjaah, ota tuosta nyt sitten selvää.

      Poista
  9. Tämä ainakin täällä on reilua keskustelua. Kukaan ei ilkeile.

    VastaaPoista
  10. Anonyymi, täällä on tosiaan nytkin reilua keskustelua.

    Yleensäkin on ilo sanoa, että tämä on rauhallinen ja asiallinen keskustelupaikka kohtalaisesta villkkaudestaan huolimatta, etenkin jos katsoo kirjoitusten aihepiiriä maahanmuuttokysymyksistä hallituspolitiikkaan ja kulttuuriin.

    Hysterialta on vältytty, samoin yhden agendan ajamiselta ja ylilyönneiltä - kiitos kommentoijien.

    Itseäni ilahduttaa eniten se, että kannanotot asioihin eivät ole jääneet vain blogiemännän kantoihin yhtymiseksi. Toivon voimia niille, jotka sietävät minua, vaikka ovat eri mieltä asioista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Asiat asioina ja ihmiset ihmisinä. Aika paljon kärsivällisyyttä tämä vaatii myös sinulta.

      Poista
    2. Noh, enpäs tiedä, joskus ehkä, vaan ilon puolellehan kaikki tämä keskustelu ja tarinointi kääntyy.

      Kärsivällisyyttä vaatii sen sijaan nyt vellova hysteerinen keskustelu turvapaikanhakijoiden koulutus- ja työtaustasta juuri valmistuneen VOK-raportin vuoksi.

      Jossain hehkutetaan sitä, kuinka koulutettua väkeä meille on tullut, jossain sitä, miten moni/harva osaa lukea tai kirjoittaa.

      Niin tai näin, kukaan ei näytä huomanneen VOK-raportista tätä kohtaa: "Suurin osa (73 %) tarvitsee eriasteista harjoitusta latinalaisella kirjaimistolla lukemisessa
      ja/tai kirjoittamisessa.
      "

      Tuohan tarkoittaa sitä, että suurimmalle osalle pitää opettaa ensin täkäläinen luku- ja kirjoitustaito, mikäli tuon nyt oikein ymmärrän. Vai rupeammeko me merkitsemään kaiken arabialaisittain?

      Hieman herättää hämmennystä se seikka, että kyseessä on ilmeisesti enimmäkseen kyselytutkimus, jota on varmistettu jokusin testein. Noista testeistä ei ole annettu tietoa, joten minä suhtaudun hieman varauksella tutkimukseen, joka pohjaa suulliseen haastatteluun. Jos passit ja paperit ovat hukassa, niin varmaan tutkintotodistuksetkin? Sitä paitsi sikäläinen koulutus ei suin surminkaan vastaa yks yhteen eurooppalaista ja etenkään suomalaista koulutusta.

      Poista
    3. PS Kun sisareni muutti vastavalmistuneena luokanopettajana Saksaan, hänen suomalainen tutkintonsa ei kelvannutkaan Saksassa, vaan hän joutui suoritamaan siellä opettajantutkinnon kokonaan uudelleen!

      Poista
  11. Ennen hävetti olla suomalainen, nyt hävettää olla perussuomalainen, tällaisen uutisen poimivat haukansilmäni vuolaasta uutisvirrasta. Kyse oli jostakin persuvaltuutetusta, joka ihmetteli miksi muslimilapset kiertävät virpomassa, ja tämä ihmettely hävetti kovasti toista persua.

    En viitsi perehtyä asiaan tarkemmin, vaan hutkin menemään perstuntumalta: valtuutettu sai ehkä pila/vihapuheilleen kimmokkeen siitä, että kouluissamme on pyritty jo vuosia riisumaan kaikki kristinuskoon vähänkin viittaavat asiat juhlista pois - suvivirrestä joulutonttuihin.

    Ehkäpä, arvelen valtuutetun arvelleen, muslimivanhemmat eivät tiedä, minkä takia pääsiäistä vietetään, kun sallivat lastensa osallistua sen viettoon edes tällä tavoin? Ehkä häntä katkeroitti sekin, että virrenveisuu ei vieraille kelpaa, mutta namut kyllä? Että tulevat, kristus sentään, ja poimivat karkit kakusta!

    Minkä takia sitä pääsiäistä muuten vietetään? Ja mitä tekemistä virpovilla noita-akoilla on siinä? Ja eikö virpomislorun kääntäminen stadin langiksi ole jo vähän liikaa?

    Tiedättekö, ja ettehän te tietenkään tiedä, no ehkä Mikis sentään, mikä on pääsiäinen viroksi: Munadepühad tai Lihavottepühad (en osannut laittaa o:hon aaltoviivaa).

    PS. Meillä kävi kaksi kiinalaista virpojaa ja ilahduin siitä suuresti!

    VastaaPoista
  12. On kai nimenomaan hyvä, että muslimilapset kiertävät hekin virpomassa. Tästä se kunnollinen kotoutuminen alkaa.

    Lapsissa on muutoksen toivo, vasta he voivat murtaa orjuuttavan muslimiperinteen juuri näillä pienillä teoilla ja osallistumalla uuden kotimaansa tapoihin. Eihän voi olla valtiota valtion sisällä, vaan ainoa mahdollisuus on sulautuminen.

    VastaaPoista
  13. Ei ole koskaan kysytty: Millä mantereella on Harvard? Kysymys kuului: Mkä on Britannian vanhin yliopisto? Yksi neljästä vastausvaihtoehdosta oli Harvard. Eli perättömiä latelet.
    Mutta varsinaiseen aiheeseen. Sinne valitaan sellaisia kilpailijoita, joihin tavallinen katsoja voi verrata itseään. Jotta pääsee mukaan, on ensin nopeuskilpailu mallia: Aseta nämä kirjaimet aakkosjärjestykseen: W,Q,S,G.

    Ja on onnistuttu luomaan formaatti, joka on samalla hupiohjelma ja samalla kotikatsomon itsetunnon kohottaja. Melkein kaikki katsojat ovat fiksumpia kuin kilpailijat. Ei tämä ole Tupla-tai-kuitti eikä Viisasten kerho - tämä on TV-hen hinnalla millä hyvänsä pyrkivien tavisten kustannuksella tuotettu viihdeohjelma.

    VastaaPoista
  14. Turhaan syyttelet, Anonyymi, sillä en minä ole sanonut mitään kysymyksen muodosta.

    Kun opettaja vastasi kysymykseen Britannian vanhimmasta yliopistosta "Harvard", niin eihän hän tiennyt millä mantereella Harvard sijaitseee. Harvardin sijainnistahan on aika vaikea olla tässä yhteiskunnassa tietämätön, etenkin jos on akateemisen uran opiskellut nuori ihminen. - Tuo manterejuttuhan oli tässä mokassa se ydinasia.

    Tuo mitä sanot formaatista on tietenkin selviö. Toisaalta on niin, että jos katsoja kaiken aikaa tuntee itsensä vastaajia viisaammaksi, ohjelmaa ei jaksa enää seurata. Se on silloin puuduttavan hidas ja jahkaava. Ihmisten tyhmyyttä ei jaksa pitkään seurata.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Veikkaankin tässä kohden, että miljonääriohjelman tyyppillisin katsoja ei tiedä puoliakaan kysytyistä kysymyksistä, vaikka ne ovat usein knoppitietoa, joka osuu silmin monesta eri lähteestä. Eli Seitsemän veljeksen kirjoittajan tietää melko helposti, vaikkei olisi kirjaa lukenut.


      Poista
  15. Mutta kuka tietää, mitä Senior Fellow (huuhaa kaveri) tekee Harvardissa: Rahoittaa sen toimintaa. Esko Aho oli sellainen. Nokia maksoi. - Tärviöt.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Maksoiko Nokia? Ahohan erosi Nokiasta Harvardiin lähtiessään?

      Poista
    2. Niin, joutui lähtemään. Todenperäisyydestä en tiedä, mutta sellaisia väitteitä on esitetty. Joka tapauksessa täytyy olla iso rahapussi, jos Senior Fellowiksi aikoo.

      Poista
    3. Senior Fellow on suomeksi Setelisetä.

      Poista
  16. Isisin isku Unionin sydämeen järisyttää mieliä ja asenteita.

    Hesarikin tuli tänään kertoneeksi, ettei Brysselin paikallinen muslimiväestö auttanut millään tavalla Pariisin iskusta epäillyn terroristin jahtaamisessa. Vasta pidätyksen jälkeen todettiin, että kaikkihan sen tiesivät, että täällä se piileskeli. Omia suojellaan viimeiseen asti.

    Kun Hesari kohta pääkirjoituksessaan julistaa, etteivät terroristit edusta islamia eivätkä muslimeja, joukosta voi siis lukea pois ainakin Molenbeekin muslimit.

    VastaaPoista
  17. Uskonto ja aateoppi, kulttuuri, josta versoo tänäänkin nähtyä hirvittävää kuolemaan johtavaa rasismia, on tuomittava kaikkialla. Ei sitä voi harjata puhtaaksi, irrottaa taustastaan selittämällä musta valkoiseksi.

    Juuri tuon, että jo kotoutuneet molenbeekiläiset muslimit suojasivat kuukausikaupalla Pariisin-murhaajia, tulisi avata silmät.

    VastaaPoista
  18. Olen myös kyllästynyt niihin päivystäviin tutkijoihin, jotka sanovat noiden sotatoimien, joita terroriteoiksi kutsutaan, johtuvan syrjäytymisestä ja kotoutumisen epäonnistumisesta. Kilin kellit.

    Eivät muutkaan kansallisuudet ja uskontokuntien edustajat saati ateistit ryhdy tappamaan vääräuskoisia syrjäytyneinä ja turhautuneisuuttaan. Joukkosurmat johtuvat nähtävästi aina rauhantilan aikana joko muslimiudesta tai sitten mielenhäiriöistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joukkomurhaa ei tee mieleltään terve ihminen, vaikka Breivikin todettiinkin tehneen tekonsa täydessä ymmärryksessä.

      Sotatilanteessa tappaminen sallitaan.

      Poista
    2. Tuleekohan joskus se päivä, jolloin media- ja valtaeliittimme ynnä päivystävien pölvästien tajuntaan uppoaa se asia, että tässä kulttuurien sodassa toisella puolella on yksi Breivik ja toisella miljoona Breivikia.

      PS. Miljoona on valistunut arvaus. Laskin mukaan talibanit, isisläiset, alqaidalaiset, hamaslaiset, hizbollahit, vapaat jihadistit sekä pienen osan heidän tukijoistaan.

      Poista
    3. Anonyymi, Breivik todettiin luonnehäiriöiseksi. Se on eri asia kuin mielisairaus. Luonnehäiriöisen - esimerkiksi psykopaatin ja narsistin - mieli on terve, joten hänet tuomitaan normaalien lakipykälien mukaisesti.

      Poista
    4. Minusta muslimiterroristeissa kauheinta on se viha, jonka uskonto ja ahkera koraanin luku on heissä synnyttänyt muita kuin muslimeja kohtaan. Minusta tämä rasismi ei poikkea millään tavalla jonkun ku klux -klaanin rasismista, paitsi että toinen on tuomittavaa, toista harjataan valkeaksi nytkin monessa kirjoituksessa.

      Poista
    5. Oikeus piti Breivikiä terveenä, ei syyntakeettomana. Sen mukaisesti hänet tuomittiin. Teon motiivi oli poliittinen, ideologinen.

      Breivikin luonnehäiriöstä olen aivan samaa mieltä, ei hän ole terve eikä terveeksi muutu. Mielipiteemme ei kuitenkaan muuta oikeuden antamaa tuomiota perusteluineen.

      Poista
    6. Siis juurihan kerroin sinulle, Anonyymi, että Breivik tuomittiin vankeuteen, koska hän ei ollut mielisairas.

      Hänet diagnosoitiin tutkimuksissa luonnehäiriöiseksi, joka on persoonallisuuden häiriö, ei mielisairaus.

      Psykopaait ja narsistit ja sosiopaatit ja muut luonnehäiriöiset eivät ole siis mielisairaita, joten he ovat syyntakeisia.

      Ymmärsitkös nyt?

      Poista
    7. Kyl Kyl. Sitä vaan tarkoitin, että eihän hirmutöitä tai rikoksia tekevä voi koskaan olla ihan terve. Nämä brysselinterroristit olivat poliisin vanhoja tuttuja,niin luki lehdessä. Veljeksillä oli rankka rikostausta. Rikollisilla on usein jonkinasteinen persoonallisuushäiriö. Hannu Lauerman kirjoituksista olen saanut sellaisen käsityksen.

      Poista
    8. Niin, kysymys on tässä lähinnä lääketieteellisestä diagnosoinnista. Luonnehäiriöiset lasketaan mieleltään terveiksi, koska heidän mielensähän toimii kirkkaan loogisesti.

      Kuitenkin olisi minustakin johdonmukaista, että myös luonnehäiriö olisi tavallaan sairauksien joukossa.

      Poista
  19. Uskonto aina esitetään syyksi, ei kyllä ihme, kristinusko ja islamhan ovat sisaruksia. Vaikkakin islamilaiset uskonoppineet ovat usein syyllistyneet monenlaiseen lietsontaan, esittäisin kuitenkin, että parempana syynä pidän tapakulttuuria. Sano kulttuuri ja aina mennään.

    Ehdotankin terrorismiuutisten siirtoa kulttuurisivuille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos tutkijan mielellä uskontoja tarkkailee, kaikissa niissä on sama pohja, maaginen vire, toteemien palvontaa, elottoman elollistamista.

      Kysymys kuuluukin: miksi kristinusko ja islaminusko sukulaisuussuhteestaan huolimatta poikkeavat toisistaan radikaalisti: kristinusko armahtaa vääräuskoisenkin, islam käskee surmata hänet. Kyllä, uskonnossa se on, pyhässä koraanissa, josta sharialait tulevat.

      Suhtaudun päivä päivältä yhä enemmän inhon ja halveksunnan tuntein islamiin ja muslimiuteen. Miten meillä länsimaissa voidaan katsoa kaikkea sen mukanaan tuomaa taikauskoa, ihmisarvon olemattomuutta läpi sormien, kulttuurien rikkautena, jolle sallitaan erivapaudet, pikku hymy ja päänsilitys kaupan päälle?

      Poista
    2. Toteeminpalvonta viittaa epäilyttävästi sikarinhaikuiseen Olli Alhoon ja hänen, ei missään tapauksessa pehmeisiin, vaan erittäin osuviin huomioihinsa mm. inkkareiden, noiden epälänkkäreiden, uskontokulttuureista.

      Poista
    3. Itsemurhapommittajat eivät tee hirveitä attentaattejaan kulttuurisen perinteen vuoksi, vaan uskonnon puolesta. Tämä tulisi pystyä nyt tunnustamaan. Mustaa ei saa valkoiseksi ankaralla harjauksellakaan.

      Kun nuoret miehet sitovat pommivyön usein tukevalle vyötärölleen, he valmistautuvat kohtaamaan seitsemän neitsyttä paratiisissa. Tämän pyhä koraani lupaa heille.

      Poista
    4. Kulttuuri on edelleenkin parempi perustelu, koska se käsitteenä on joustavampi ja venyvämpi kuin uskonnot. Isis tappaa eniten islamilaisia. - Varokaa kulttuureita! - Jos kulttuuri koputtaa ovelle, sulkekaa se visusti ja soittakaa poliisi. Aseistukstakin kannattaa harkita jo etukäteen.

      Poista
    5. Kulttuuri on parempi perustelu länsimaiselle selittäjälle, kuten Stubbille, joka juuri äsken radiouutisissa ylisti monikulttuurisuuden rikkautta. Kun päättäjät ja päivystäjät ennen kielsivät uskonnon olevan terroritekojen tai minkään muunkaan pahan teon takana, niin nyt huomaa jo peruuttamista: - olkoon syy sitten kulttuurinen perinne tai uskonto, sanoi Stubbkin juuri.

      Poista
    6. Stubb on siis tavoistaan poiketen puhunut viisaita. - En halua häntä siitä tuomita.

      (kotiläksynä kaikille uskontotieteilijöille määrään 70-luvun Pohjois-Irlannin osapuolten retoriikan ja menettelytavat sujuvasti luettuna ja selkeästi sisäistettynä)

      Poista
    7. Se oli musta hyvä juttu, kun se yksi ryhmä porautui sen roomalaiskatolilaisuuden ytimeen. Sen lapsirakkaususkonnon. Sen, jossa ei nussita ääneen.

      Poista
    8. Voi kamala tuota Montya, nuo ovat tuossa kaikki tuon yhden pukin tuotoksia.

      Poista
  20. Täkäläisillä kulttuurisivuilla ei tietenkään moisiin ole totuttu, vaikka taistolaiset, tasilaiset, kuten meillä päin sanotaan, pitivät aikanaan kauheaa mekkalaa. Muistattehan, Sinikka Sokka Pois ja heti, sekä muut.

    Minä muuten kerran lainasin Taisto Sinisalon elämäkerran, mutta en sitä pystynyt lukemaan. Äijä oli täydellinen tosikko, kuivakan kuiva, ja lisäksi hänen esittämänsä asiat olivat typeryydessään ylivertaisia. - Tommoseen kepulaisetkaan pystyneet kuin ehkä kekkosen aikana.

    Ilkka Kylävaara oli uransa kohokohdassa taistolainen. Hän on kirjoittanut siitä kirjan. Jumalauta sitä vihaa ja tylsyyttä, niin on kuin itse Taisto Sinisalo olisi sen kirjoittanut.

    Eksyinkös minä nyt aiheista? - Noh, ei se mitään. Minä olen aika varma siitä, että Allah on metrin mittainen, vapiseva ja kyttyräselkäinen ukko, joka on saanut trauman siitä, että nuoruudenrakastettunsa Muhammed kuoli sangen kauan aikaa sitten.

    VastaaPoista
  21. Aikana, jolloin televisiossa ei vielä ollut huumorisketsejä, meitä viihdyttivät pakinoitsijat. Muistan semmoisen kuin Ilkka Kylävaaran ja Seppo Ahdin Kutkan, eräänlaisen vuosikirjan, huumorikirjasarjan, joka ilmestyi kerran vuodessa. Minulla taitaa olla niitä aikamoinen pino jossakin kaapissa.

    VastaaPoista
  22. Islamissa suurimpia syntejä on uskosta luopuminen, Josta on kuolemalla rangaistava. Sen verran olen Freudilainen että tuo osoittaa mielestäni alitajuista epäuskoa. Miksi muiden ihmisten usko muuten niin tärkeä olisi, jos itsellä olisi varmuus. Luulen että sama alitajuntainen epäusko oli Lutherillakin jolle "järki oli pirun portto".

    VastaaPoista
  23. Ilkka Kylävaaran toimittama "Taistolaisuuden musta kirja" on minusta aivan onnistunut kirja historiamme episodista jota voi uskonnolliseksikin luonnehtia. Kylävaarasta ei ole aikoihin kuulunut. Kymmenien miljoonien velat jäivät 80-luvun kiinteistö keinotteluista. Kolmisen vuotta sitten kertoi iltalehdessä, että lehdet eivät enää maksa hänen jutuistaan ja elää karjalnpiirakoilla.

    VastaaPoista
  24. Kävin tuolla parissa blogissa silmäilemässä hysteerisiä kommentteja, joissa harjattiin eilistä Brysselin tragediaa rasistien syyksi. Rasisteiksi käsitettiin tietenkin kaikki maahanmuuttokriittiset. 

    Koskahan näille hyville ihmisille valkenee se totuus, että useimmilla on kritiikkiinsä muut syyt kuin rotu?

    Itse suhtaudun kriittisesti ja jopa vastenmielisyyden tuntein islamiin ja Koraaniin, joka on islamin käsikirja. Ihmisen rotu ja ihonväri sekä silmien muoto on kaikki toisarvoista: ihminen itse on arvokas luontokappale.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä kai maailmassa on tapahtunut aina joskus joka maassa sellaista, että mihin uskotaan, siis uskonto, katoaa sivistyksen lisätessä ymmärrystä. Minne ovat joutuneet muinaissuomalaisten jumalat? (kirosanoihin? menneet manalaan niihin uskovaisten mukana?), minne jotkut lahkot Suomessa ovat kadonneet? (esim. kartanolaiset).

      Tuon Iineksen kommentin loppu (viimeinen kappale) on kaksoiskappaleena siirtynyt suoraan omaan ajatusmaailmaani. Täysin samaa mieltä.

      Poista
    2. Tiede ja taide puhuttelevat pelkotilaisia ihmisiä uskontoa paremmin. Tiede auttaa ymmärtämään, että elämä on syystä kovin lyhyt ja tekniset vimpaimet tekevät siitä kivaa. Taide taas on terapiaa - ja maha pullollaan, yhden konjakin nauttineena, kun katselee tauluja, tuntuu aivan kuin olisi perimmäisten kysymysten äärillä.

      Poista
    3. Uskontojen merkitystä ei kannata aliarvioida. Se on niin suuri, että veikkaan sen olevan globaalisti ykkönen tuossa tiede - taide - uskonnot-akselilla. Juuri tämä tekee maailmasta niin hullun.

      Aamu-uutisissa on nyt kovasti toisteltu mantraa "terrorismilla ei ole uskontoa". En tiedä, mitä siitä pitäisi ajatella. Kunpa pystyisin sisäistämään sen, minä vähäuskoinen.

      Poista
    4. Uskonto on monelle ihmiselle elintärkeä. He pystyvät elämään sen avulla.
      Eräs tuttu, jolla oli vaikeuksia, sanoi: Olen jo kauan harkinnut itsemurhaa, mutten ole sitä tehnyt. Pelkään helvettiin joutumista. Jos sitä ei olisi, olisin jo kuollut.

      Eräs toinen, joka uskoo vakaasti, että vain hän ja hänen uskontoverinsa pääsevät taivaaseen, pelkää kuolemaa niin että ravaa lääkärissä yhtenään pienimmästäkin syystä. Sitä ihmettelen. Luulisi että hänelle olisi ilo kuolla.

      Poista
    5. Uskonnot ja kirkot paaveineen ja piispoineen ja erilaisine jumalineen ovat edelleen tärkeitä instituutioita - esimerkiksi katolisen kirkon asemaa eivät tunnu horjuttavan edes pedofiliaskandaalit, vaan paavin maailmalle levitettävä joulupäivän puhe korjaa aina vuoden varrella syntyneet kolhut. Eikä taida olla primitiivisintäkään kulttuuria, jolla ei olisi omia uskontojaan - nämäkin lasketaan uskonnoiksi.

      Uskonnothan voivat olla hyviä ideologioita, mutta ihmiset onnistuvat pilaamaan ne aivan liian usein. Kaikissa uskonnoissa on tullut ruumiita, mutta islamin uskonto on niitä harvoja uskontoja, joissa sen kannattajat eivät kokonaisvaltaisesti ole kehittyneet keskiajan tapoja korkeammalle inhimilliselle tasolle. Sharia-laeilla on muitakin kannattajia kuin isisläiset. Olisi tärkeää saada tästäkin asiasta tieteellisesti tutkittua tietoa.

      Poista
    6. Minä olen sellainen väleihin putoaja, kun en oikein usko Jumalaan, mutta en myöskään tieteisiin. Taiteisiin,- hassutteluun, tottakai uskon.

      Jos uskontoja ajatellaan humanismiksi, kertokaapa minulle se järjestäytynyt humanismi, joka ei olisi ruumiita ja riettautta tuottanut. Tai kertokaa se yksi humanismin muoto, joka on plussan puolella. (Hmmm....olikohan tämä liian kyynistä jopa minulta...anyway... totuus ei pala tulessakaan! - Tai palaa se sittenkin ja siinä on iloisen kukertavat liekit.)

      Poista
    7. Minähän en usko mihinkään, ja se harmittaa minua suuresti. Olisi kiva olla sitoutunut johonkin aatteeseen tai ideologiaan. Jumaluskoni on haihtunut iän myötä, mitä vanhemmaksi tulen, sitä hereämmin tarjoan taivaslippuani muille.

      Tieteisiin uskon, sen verran kuin jotakin ymmärrän. Pakkohan se on uskoa siihen, mitä näkee. Tämä ei tietenkään tarkoita sit'ä, että pidän niitä tieteellisiä päätelmiä hyvinä.

      Taiteisiin uskon minäkin eniten, koska totuus löytyy lopulta vain ihmisen sisältä ja taide tulee sisältä, kaikki sen muodot.

      Poista
    8. Uskontoja ei pidä käsittää ahtaasti vain ihmisen hengen ja sielun jalostumisen muodoksi. Uskontojen alkuperäinen motiivi on ollut oman navan turvaaminen, eloonjääminen, tuntemattoman uhan selättäminen erilaisin menoin ja riitein. Sama pätee nytkin.

      Poista
    9. Minäkin uskon tieteisiin. Tiedän Iphonen olevan huomattava parannus Nokian jälkeen.

      Poista
  25. Rasismi-sanaa ei saa käyttää ja sellaisesta puhuminenkin on suorastaan törkeää!

    Tällainenkin uutinen osui silmiini. Oho.

    Tässä ihana Josephine.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olenhan minä tietysti kyyninen noihin moninaisiin mainostuskeinoihin. Ehkä tässä nyt jopa suuryritys on ottanut aseekseen uhriutumisen, oman uhriutumisensa. Tämä Josephine-mainos on kuitenkin hyvä.

      Poista
    2. Vähän semmoinen suomalaisjunttihan tuo Josephine on, mutta siitä huolimatta syämmein hälle tiheästi sykkää.

      Poista
    3. Muistelen nähneeni mainoksen ja ajatelleeni, että se on tarkoituksellinen kannanotto, yritysimagon nostatusyritys.

      Mikäs siinä. Ei kaikissa mainoksissa tarvitse Elovena-tyttöjä käyttää.

      Poista
    4. PS Minun jääkaapistani nyt sattumoisin löytyy Heinzin kansainvälinen ketsuppipullo.

      Poista
    5. Minähän rakastuin heti tuohon Josephineen, ihana ilmestys, ihana suomalainen. Heinz sitävastoin ei, minua inhottaa syvästi tuollainen tykkäämisten ja kommenttien estäminen. Heinzin taikauskoketsupit altuisine viisseiskoineen joutavat tunkiolle.

      Poista
    6. Taidat olla helposti höpläytettävä.

      Ei vaan ei, tietysti nainen on ihana, jos hänen nimensä on Josephine. Jo Napoleonin ajoista alkaen miehet ovat olleet heikkoina kaikkiin josephineihin.

      Vaan mistä tykkäämisen ja kommenttien estosta sinä mahdat puhua? Minusta keskustelu on kielletty vain joidenkin lehtien tiettyjen uutisten perästä. Ilmeisesti tuosta mainoksesta pitäisi voida jossain tykätä tökötyssormen kera. Tai kirjoittaa perään palava rakkausruno.

      Poista
    7. Heinz, toistan Heinz, on estänyt kommentit ja tykkäämiset juutuubissa. Silti se varmaan ajattelee olevansa ihan oikea firma.

      Poista
    8. Juu, jaa, Juice teki silloin aikoinaan useamman kappaleen tähän ns. "säveleen". - Mut, ai saatana, kun Napon mopo on edelleen perkeleellisen hyvä. - Ja kiroilua paheksuvalle laestatille sanon samoin tein, että sulla lepattaa, mut ei se, eikä sen vierus.

      Poista
    9. Niinkö se menikin. Kummallista. Minulle Heinzin valinta on puhtaasti makukysymys. Aika vähän ketsuppia kulutan.

      Nytkin minulla porisee padassa kannen alla kiehumassa kana, siis ehta vanha tipu, ei mikään broileri. Olkoon se minun pääsiäisateriani. Ilman ketsuppia.

      Poista
    10. Akat senkun porskuttaa, kun työläinen lämmittää itselleen atrian hotdoggeja. Yks just meni, toinen menee microweivaavaan uuniin NYT.

      Poista
    11. Veikkaan, Riku, että nuo duunarin hotdogit maksoivat kaupassa enemmän kuin minun tipuni. Pakastettu kana maksoi 6 euroa. Siinä on minulle neljän päivän lämmin ateria, jos niin tahdon. Eli päiväannokseni hinta on 1,50 euroa.

      Poista
    12. Tapaturman jälkeen laihduin toistakymmentä kiloa. Takaisin en painoa ole yrityksestä huolimatta saanut, painan nyt saman verran kuin pieni lapsi ja vähän vähemmän kuin Korhosten pikkutyttö, - alle 80 kiloa. - Ruokahaluni on heikko.

      Poista
    13. Veikkaa vaan, mutta jotain euroviistoista olivat kappaleelta. Mutta kerron myös, että toissapäivänä ostin kokonaisen kanan grillattuna. Äts-marketissa se oli vissiin enemmän kuin tuo kuusi eurorahaa...Ja nahkat, minä sitä kokonaan syönyt!

      Poista
    14. Minusta leipäjonoihin ja SPR:n kasseihin voisi lisätä silloin tällöin edes juhlapyhinä pakastetun kanan, yksinkertaisen keitto-ohjeen kanssa - keitetään isossa kattilassa pari tuntia, veteen suolaa, pippureita, sipuli ja porkkana. Siitä saisi yksinäinen 4 - 5 päivän ruuan ja pieni perhe parin kolmen päivän. Viimeisenä päivänä rääppeistä voisi vielä vääntää mainion kanaviillokkikastikkeen. Uusavuttomatkin oppisivat laittamaan ruokaa itse, kun helppo ohje olisi mukana kassissa. - Tällä viittaan lähinnä nuorenpuoleisiin naisiin, jotka eivät osaa perunoitakaan keittää.

      Poista
  26. Heinzin kampanja kiinnostaa minua sekä ammatillisessa että yhteiskunnallisessa mielessä. Eihän se mitään ihan uniikkia ole, muistelen nähneeni mustaa suomikuvastoa mainonnassa ennenkin, ihan hiljattainkin.

    Todennäköisesti (toivottavasti) Heinz asemoi tuotteensa ihan tarkoituksellisesti tähän kohderyhmään. Luulenpa, että nykyisetkin käyttäjät löytyvät tästä suunnasta?

    Arvaan, että tuloksena on myyntipiikki, mutta onko se pysyvää, harvoin kun on. Kourallinen kansallismielistä persukansaa hylkää katkerana arjalaiselta kuulostavan ketsupin ja takerttuu pirkkalaisuuteen.

    PS. Se minua hämmästyttää, ettei muslimivirpoja-kohussa kukaan (muu kuin minä) yhdistänyt sitä muslimien hinkuun kieltää lapsiltaan kaikki sellainen suomiperinne, joka viittaa vähänkin väärään uskontoon.

    En nähnyt tällaista pohdintaa missään? Ehkä se ei ollut Kiemunginkaan mielessä, mutta minusta se on tässä kohussa ainoa relevantti asia.

    Lyönpä melkein vetoa, että jos aloite virpomiseen olisi tullut päiväkodeista tai kouluista, niin silloin olisi valkoinen valioväki puuttunut asiaan pöyristyneenä: vieraan uskonnon tuputusta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oliko se Felixin kampanja? Väliäkö silti hällä, kenen. 

      Myyntipiikin toinen vaihtoehto on myyntinotkahdus. Jos noudattaisin tietynlaista keskusteluretoriikkaa, voisin sanoa, että pöljät ja persut eli siis rasistit käyttävät ketsuppia, joten notkahdus. Älykkäät käyttävät tomaattipyreetä.

      Kiemungin tapauksesta en osaa sanoa oikein mitään, olen sivuuttanut asian seuraamisen. Lausuntohan oli typerä. Lapsilla kyse on pelkästään karkin saamisesta ja hauskasta naamioleikistä.

      Poista
    2. Felixhän se olikin, nolo kömmähdys minulta siinä mielessä, että olen heillekin tehnyt pari juttua ihan tällä vuosituhannellakin.

      Olisi sielutohtorin asia selvittää, miksi molempien alojen miehenä (mainonnan ja ketsupin) sekoitin nämä kaksi merkkiä. Germaanisuus ehkä vaikutti. Heinzin alkuperästä en tiedä, mutta Felixillä on saksalaisjuuret.

      Kiemungin lausunnosta olen samaa mieltä. Minua kiinnosti siinä vain tuo mainitsemani yhteys. Nimenomaan positiivisessa mielessä: muistan yhä miten ilahduin, kun näin ensimmäisen kerran somalin Suomen harmaissa.

      Poista
  27. Minua sattuu se, että ihmiset ovat niin selkeästi sisäistäneet kahden aikamme eniten vaikuttaneen poliittisen toimijan, George Bush jr:n ja Osama Bin Ladenin opin. Isis lahtaa muslimeita ja kierimme omissa peloissamme. Sitä minä en hyväksy, että isis-taistelija pääsee tänne takaisin sitten, kun intonsa laantuu. Ehdottaisin jätepuristinta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lisään tähän sanan pitkäksiperjantaiksi: Yksikään, joka jätepuristimeen joutuu, ei huku, vaan hänellä on iankaikkinen elämä.

      Poista
    2. Eiköhän ennen pitkää joku nouse vaatimaan isissotureille sotiemme veteraanin statusta ja etuja.

      Se yksi edustajarouvahan sellaista melkein taisi vaatiakin, itselleen onneksi vain niin epämääräisesti, että pystyi kieltämään mitään vaatineensakaan, kysyneensä vain.

      Poista
  28. Kukaan ei ole ottanut puheeksi osaavan pääministerimme kielikuvaa tulpan veneestä irroittamisesta. Bisquit vaati valtiolaivamme kölin pysyvää nostamista veden pinnan yläpuolelle. - päätän raportointini tähän, näillä mennään, sano urheilija.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Toivottavasti tulppa lähtee paatista ja päästään eteenpäin", näin Sipilä todellakin median mukaan sanoi. Olisiko Sipilän habitus niin pölhökustaamaisen ovela, että irvileuat miettivät josko tuohon sittenkin sisältyisi jokin salattu viisaus.

      Sipilä selitti vertaustaan myöhemmin, hieman ontuen kyllä. Toisaalta meilläpäin ei veneentapista käytetty nimitystä "tulppa", vaan se liittyi enemmänkin moottoreihin ja mopoihin.

      Poista
    2. Sipilällähän oli kaksi kertaakin veritulppa keuhkoissa. Jospa otetaan Freud apuun ja selitetään tämä kömmähdys psykologian kautta: virhesanoma yhdistyi mielessä olleeseen kuvaan irtoavasta tai sulavasta tulpasta, jolloin keuhkot taas parantuvat ja henki kulkee.

      Poista
  29. Carl Haglundia ihailen. Hänellä oli lehdessä selkärankaa sanoa, ettei politiikka enää yhtään kiinnosta. Hän haluaa viettää hotsia laatuaikaa ja lapsensakin hän esiin veti. - Carlin, Harald Lloydin, ikuisesti muistamme siitä, kun roikkui pilvenpiirtäjän kellon viisareissa, eikä ollut moksiskaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikäkö Harold Lloyd se kirjoitetaan.

      Poista
    2. Carl Haglundia minäkin ihailen, etenkin hänen tapaansa panna asioita tärkeysjärjestykseen. Lapset ovat kiitävän hetken pieniä, ja sitä aikaa ei saa takaisin.

      Poliitikkonakin Haglundista jäi jokseenkin tolkullinen kuva. Mies kasvoi vastuun myötä, ei mennyt pilalle.

      Poista
    3. Haglundin selkärankaa vankistaa toki luottamus suomenruotsalaisten säätiöiden ja puulaakien periaatteeseen: kaveria ei jätetä, ei ainakaan puille paljaille.

      Poista
  30. Tuota virpomista yhä ihmettelen. Olen lukenut sen kristillisestä perinteestä, mutta yhä pidän sitä noita'akkojen omana työmaana, en kristillisenä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Virpominen on itäistä perintöä, enkä tiedä sen kristillisyydestä, kun asia ei ole täällä kovinkaan aktuelli. Näin lännessä ei hirveästi virvota, paitsi päiväkodit ovat sen jossain määrin tännekin ehkä tuoneet. 

      Kahtena viime vuonna virpojia ei ole kiertänyt. Parhaiten muistan ne kaksi kahdeksan - yhdeksänvuotiasta pojankoltiaista, joilla oli kädessään joku ojanpenkalta repäisty krääkkä, johon oli työnnetty pari karkkipaperia "koristeeksi". - Virvon varvon anna rahhaa, kajauttivat vesselit toiveikkaina.

      Poista
    2. Nykyvirpomisessahan yhdistyy virpomisen itäinen ortodoksiperinne ja läntinen pääsiäistrulliperinne.

      Yhdistyminen on aika tuore ilmiö, varmaan meidän aikanamme tapahtunut? Itse kuulin virpomisesta jo koululaisena.

      Sikäli tämä sekoittuminen on kirkolle ihan oikein, sillä kirkon metodinahan oli sovittaa omat juhlansa vanhojen pakanallisten juhlien päälle ja syrjäyttää ne. Pääsiäinenkin sijoittuu esihistoriallisen keväänjuhlan paikalle, siitä muistona ovat vielä joissakin poltettavat pääsiäiskokot.

      Poista
    3. Täällä Satakunnassa ei kyllä virvottu eikä pukeuduttu trulleiksi pääsiäisena edes minun nuoruudessanikaan. Sen sijaan lapset pelkäsivät jonkin verran lentäviä trulleja.

      Turussa asuessani en myöskään koskaan törmännyt virpojiin. Ne ovat tulleet tännepäin vasta silloin, kun tyttäreni oli jo koulunsakin käynyt.

      Poista
    4. Ihan vaan mielenkiinnosta: tunsitko yhtään ortodoksia lapsena?

      Poista