18.10.2016

Kulttuurimarxismin riemulaulu

Albert Edelfelt, Sisäkuva poikien* työkodista Helsingissä vuodelta 1885


Tietolähde opettaa, että käsite kulttuurimarxismi on substantiivi, joka tarkoittaa sosiaaliseen konstruktionismiin perustuvaa vasemmistolaista ideologiaa, jossa perinteistä kulttuuria pidetään eriarvoisuuden pääsyynä länsimaissa. Määritelmä väittää lisäksi, että kieltä ja sanojen merkityksiä muovaamalla voidaan luoda liberaali yhteiskunta, jossa ihmiset ovat luopuneet eriarvoisuutta luovista ja ylläpitävistä elementeistä.

Kirkas lamppu syttyy otsalohkossani. Tästäkö on kyse, kun opetushallituksen propellit ovat seisahtaneet ja kana on muninut? Koulujen tulee nimittäin ensi vuonna luopua tyttö- ja poikasanojen käytöstä! Sukupuolia ei saa korostaa eikä erotella. Lapsihenkilöitä on kutsuttava etunimillä.

Loistavaa! Taas yksi erottava kuilu poistuu ja onni ja tasa-arvo astuu jättiaskelen eteenpäin. Ihan alkaa itkettää. Ilosta, luulen. Näin ne muurit murtuvat, ja koulu muuttuu yhdeksi suureksi tasaisen arvon kentäksi. Ei enää sukupuolia, vaan samanarvoisia lapsihenkilöitä, ei älykkyyskuilua, ei kilttejä kympin tyttöjä, ei villejä poikia. Kaikki oppivat iloiten kaiken, ei eritasoryhmiä, ei tarkkailuluokkia, ei rangaistuksia, ei läksyjä, ei arvosanoja, tulevaisuuden visioissa ei enää kirjoja eikä vältämättä koulurakennustakaan! Metsä on kotimme, taivas kattomme kuin suomalaisen kansanlaulun paimenhenkilöllä**, voimme siellä palvella mitä opetushallitus viisaudessaan määrää.

Vai olisiko asiallisempaa soittaa Kansainvälistä kuin jotakin Immi Hellenin kansanlaulua? Olisi, vastaa opetushallitus. Soitetaan siis Kansainvälinen, sillä onhan se sykähdyttävä, oikeasti. Tunnen väristyksiä aina sitä kuunnellessani. Etenkin Kaisa Korhosen kovennettua.

Hallelujaa siis kulttuurimarxismi. Alan oivaltaa elämän syviä perusteita. Kukaan ei ole toistaan viisaampi, parempi, rikkaampi;  ainakaan lapsihenkilö ei saa erottua millään tavoin muista lapsihenkilöistä, sillä hänelle voi muutoin tulla paha mieli. Kaikilla on oltava kaikki samoin. Samanlaiset ja jopa samanmerkkiset lenkkarit ja samanlainen koulupuku. Kikkelit piiloon ja pimsloorat piukkaan. Kaikille samanlainen haalari.

Ja opetushallitus, loistavaa työtä näinä päivinä, jolloin maa kuohuu opettajien työpaikkakiusaamisesta. Muka. Olisivat aikuisia vaan, ja hillitkööt hermonsa.  Näin neuvoo opetushallituksen virkahenkilö Nina Lahtinen. Ei kasvava nuori kestä aikuisen horjuvuutta. Niin samaa mieltä. Nuoret ovat minuutensa kanssa vielä hukassa. Annetaan niiden nyt vain etsiä sitä kännyköistään.

Ja Helsingin Sanomien tuoreen kolumninkin mukaan nuorilla nyt vaan on vielä hieman kehittymätön aivotoimintasysteemi. Siellä ailahtelee kovasti, ja siinä tulee vähän pulpahdeltua ja latailtua sitä sun tätä. Ettäs tiedätte, opettajat.

Mutta muistakaa tärkein: älkää puhuko enää tytöistä ja pojista, älkää myöskään nimismiehistä tai lakimiehistä, vaan keksikää kiertoilmaisuja. Eufemismeja kehiin! Kuka keksii parhaan, saa palkinnon. Ennen kaikkea, olkaa aikuisia, kun nuori etsii minuuttaan!



(* OPH:n mukaan: Sisäkuva Toivon, Paavon, Arvidin, Kainon, Emanuelin, Aleksin ja Miihkalin työkodista Helsingissä vuonna 1885;

** Laulu Paimenpojasta, Immi Hellen. )

184 kommenttia:

  1. "Humpuuki rehottaa", toteaa aina seesteinen perusjamppa Timokin plokissaan opetushallituksen kukkamyssyjen uusinta vouhotusta taivastellessaan.

    Jotenkin tulee mieleen sen surullisen kuuluisa ja nyt ansaitusti uudelleen tapetille nostettu Pirkkalan moniste. Tämä on todellisuudesta vieraantumisessaan samaa sarjaa. (Säästövihje Sannille: opetushallituksessa näyttää pyörivän väkeä, joille ei riitä oikeaa työtä.)

    Enpä olisi uskonut tätäkään päivää näkeväni, sillä luulisi ruotsalaisten vastaavan hullutuksen avanneen tiedostavimmatkin ruusunpunsilmät.

    Vielä vilpitön kehu Iinekselle: asetat alustuksessasi tämä asian osuvasti oikeisiin kehyksiin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pirkkalan kokeilu tulee väistämättä mieleen tästäkin unelmasta. 

      Sitäkin mietin, että ei kai tätä poika-tyttökeissiä vaan vedetty pramille sen vuoksi, jotta saataisiin lakkaamaan OPH:lle epämukava puhe opettajien työpaikkakiusaamisesta, jolle OPH ei ole eväänsä väräyttänyt? 

      Päätettiin tarjota mehukas luu, joka taatusti kääntäisi huomion pois opetushallituksen vastuusta työpaikkakiusaamisasiassa.

      Taisi vaan käydä toisinpäin. Syntitaakka kasvoi. Opetushallituksessa on edelleen liikaa propellipäitä, joilla ei ole todellista kosketus- ja kokemuspintaa koulumaailmasta. On vain visiot, missiot, unelmahöttö.

      Poista
  2. Opetushallitus toki kiiruhti kertomaan, ettei kysessä ole määräys vaan suositus, tarkoituksena edistää tasa-arvoa. Lisäsivät, että pojista ja tytöistä saa edelleen puhua.

    Pikasesti yritin googlailla opetushallituksen puoluekantoja, mutta en ehtinyt oikein tuloksiin päästä. Epäilemättä siellä nämä ikiaikaiset puolueet jylläävät. Persuja tuskin on, koska he ovat laillani vähän kouluja käyneitä.

    Ruotsiin minä en lähtisi edes käymään, sieltähän kaikki huuhaa meille tulee ja niin tämäkin. Vessat siellä ovat yhteisiä naisille ja miehille, meillekin se on tulossa: "koska Ruotsissakin..."
    Onpa meillä jossain jo sellainen ollutkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sekin riittää, että on suositus. Kyllä sitä pedagogeille ajetaan kuin käärmettä pyssyyn. Sitä paitsi vähän takapakkia on otettava, koska kansa kaikkialla äimistyi ja jopa raivostui.

      Opetusvirastossa ainakin on demareita ja vihreitä, ja veikkaan että opetushallituksessa äänessä ovat saman suunnan ihmiset. Se on nähty monista kannanotoista ja tekemisistä. On selvää, että ihmiset ajavat poliittisen suuntauksensa mukaisia agendoja. Kulttuurimarxistit kulttuurimarxistisia suunnitelmia.

      Poista
    2. viivakoodi otsaan18 lokakuuta, 2016 18:00

      Tulevaisuudessa neutraali-auktorisoitu ja budovalmennettu opetushenkilö kutsuisi kakruja ääneen vain henkilökohtaisen numeron lyhenneosalla.

      Poista
    3. Televisiosta alkoi juuri Johanna Vuoksenmaan uusi kotimainen Ex onnelliset -sarja, kohtuullisen kelpaava mutta aika kepeä hassutus, kaiken typerän tosihömpän sijasta hupsunhauskaa katsottavaa. Siinä on lapsi, muistaakseni Wuu tms., ja hänen äitinsä on sukupuolineutraalin ihmistaimen kasvattaja. Lapsi asettuu hupaisaan valoon.

      Poista
    4. Eikö se huuhaaterapeutin tytär ole Tähtisumu? Tosin vilkaisin kesken muiden puuhien vain toisella silmällä ohimennen, kun vaikutti kiinnostavalta... Vuoksenmaa on aiemmin tehnyt hyviä sarjoja, mm. Tahdon asian, joka aiheensa puolesta kiinnosti, eräs ketku päähenkilö kun oli ammattiveli.

      Poista
    5. Tähtisumu on mielestäni sen feng shui -tyypin tytär ja tämä sukupuolineutraali lapsihenkilö on sitten taas erään toisen eroperheen tyttären ystävä. Wuu, Puu tai joku muu. Vuoksenmaa teki viimeksi Klikkaa mua -sarjan, joka ei ollut hassumpi.

      Poista
    6. Olin feng shui luennolla n. 20vuotta sitten. Taisi olla silloin Suomessa aika uutta. Ja kyllä, teräviä kulmia, jotka halkovat ihmisen ainakin makuuhuoneessa poistelin laittamalla niiden päälle joitain pyöreähköjä listoja. Onkohan feng shui aivan huuhaata. No, laajemmalti en ole asiaan tutstunut, mutta innostus hiipui jokseenkin pian.

      Poista
    7. tenni tulev? nyjjo.

      Poista
    8. Sen verran utelias olen, etten tyrmää feng shuita ollenkaan. Minusta esineet, jotka eivät ole linjassa/ harmoniassa/ järjestyksessä paikallaan, rikkovat mielenrauhan. Riitelevät räikeät värit ovat kamalia, samoin sikin sokin ympätyt muodot. Usein katselen asuntoesittelykuvista, miten kamalia täyteen tupattuja sisustuksia kodeissa on. Olen esteetikko viimeisen päälle!

      Poista
    9. Aika hämmästynyt minä olen, jos joku työelämässä vielä mukana oleva muistaa kulttuurimarxismin tai on sitä lukenut. Timo Soini ainakin, tuo oma kotoinen ajattelijamme, koska hän on myös tämän termin nostanut naftaliinista.

      Minä en usko, että Karl Marx olisi ollut kulttuurimarxisti, jos joku hänen aikanaan olisi tuollaisia hömpötyksiä esittänyt. Marxin reaalisosialismikin oli sellaista, että hän uskoi, että on elettävä korkean arvonsa mukaan, vaikkei fyffeä juuri ollut. neuvostoliiton reaalisosialistit sitä paitsi olisivat Marxilta kaulan katkaisseet, jos olisi vielä ollut elossa. Porvarit hoitivat sen huomattavasti sivistyneemmin, tappoivat puutteeseen ja kurjuuteen.

      Minä en usko ruotsalaisten äärifeministien napsaisevan pieniltä pojiltaan pippelin poikki ja selittävän, että "poika saa halutessaan kasvattaa uuden, sitten kun on riittävän kehittynyt ottamaan kantaa tällaisiin arvokysymyksiin."

      Ja se on ainakin ihan kukkua, jos Timo Soini tai joku muu poliitikko sanoo, että munattomuutensa johtuu feministien kähvellyksestä.

      Poista
    10. Minä en tiedä mitään Timo Soinin blogista, enkä ole sitä lukenut, koska en lue hänen plokiaan -sehän se tietääkseni on. Vain maininnan huomasin jostain lehdestä, että hän otti kantaa tähän nimiasiaan. Joten mies vastatkoon itse ajatuksistaan.

      Niin, miksihän tuon jutussani esitettävän määritelmän sanotaan kuvastavan kulttuurimarxismia? Ehkä termi on hieman symbolistinen ja viittaa kulttuurin uusjakoon yhdenmukaistamalla käytäntöjä ja tapoja ja kieltä. Vai?

      Poista
    11. En tiennyt terapeutin olevan juuri feng shui -inehmo, vaan julistin sen huuhaaksi ihan näköhavainnon mukaan - näin kohtauksen, jossa neitokainen puhaltaa ääniväristyksiä Sveholmin mahaan.

      Minulle kulttuurimarxismi kuvaa juuri täsmällisesti tällaisia asioita, olen niin vanha ja itsekin näitä asioita kokenut.

      En minäkään Soinin plokia lue kuin joskus median yllytyksestä, koska se on niin kehno. Saman jupinan kuulee hississä naapurin akoilta.

      Poista
    12. Tämä feng shui -hahmo on tehty sarjassa hieman liian höyrypäiseksi. Vähempi riittäisi, jotta hahmo olisi uskottavampi.

      Monesti en ole sarjojen ystävä, mutta kotimaisissa sarjoissa, joissa on hyvät näyttelijät, on sitä jotain. Joskus seuraan vain näyttelijäntyötä.

      Poista
    13. Vielä tuohon Pirkkalan monisteeseen palaan. Tieto siitä oli minulle aika yllättävä. Olennainen kai siitä paskasta selvisi, kun ilmeni, että taistolaisyritelmän hyväksyi käyttöön maalaisliittolainen ministeri Marjatta Väänänen.

      Moniste on minulle siksi yllätys, että koko 70-luvun kävin koulua, ekaluokkalaiseksi menin kai vuonna -69. Ensimmäistäkään kertaa en muista kenenkään opettajan vasemmiston, saati kommunistien puolesta puhuneen. Ne opettajat, joiden puoluekanta tiedettiin, olivat kokoomuslaisia. Niksunaksureksi oli kaikkien, myös meidän oppilaiden arvostama, melkein pääsi eduskuntaankin, seuraavalla yrittämällä olisi sinne päässyt. Muutama vuosi jälkeenpäin, kun yhden opettajan kanssa kotonaan ryyppäsin, niin hän puuskahti: "Sitäkin pidettiin viisaana miehenä, mutta kaiken, hienon tulevaisuuden ja muun, jätti ihastuttuaan uuteen naiseen!" - Niksunaksu lähti kaupungista kuin annikki tähti.

      Minä en ikinä havainnut kouluaikana suoranaista puoluepolitiikkaa opetuksessa. Ja me koululaiset olimme kaikki tiukan porvareita oikestolaisia, niin minäkin. Mutta minuun sattui se pikkuporvarillisuus, meillä kun ei ollut mitään. Rikkaita sukulaisia Westendiä myöten, mutta fasismia puheissaan kannattanut isäni oli juoppo taivaanrannanmaalari, joka ei perheestään jaksanut huolta pitää. Fee, mulla ei ollut edes villaria, elikäs polkupyörää.

      Kavereilla oli kaikkea, minä nyt vanhenevana miehenäkin muistan ne nälkäpäivät. Kun äiti vakuutteli isän kohta ruokakassin kanssa tulevan ja sekoitti juotavaksi veteen jotain lihaliemikuutioita, vai mitä ne oli.

      Ainoa aivopesu- tai muu puoluepropaganda, jonka koulusta muistan, oli sitä iänkuista YYA:n ja maalaisliittolaisen agraaripresidentin suuremmoista ylistämistä koko kansakunnan, vissiin koko maailman, etuna.

      Niitä neuvotoliitto-sympatioita ei koululaisten piirissä ollut havaittavissa. Ne ksskittyivät yliopistoihin, joissa ilmeisesti jotkut tuntevat ensimmäisen kirjan luettuaan tai ensimmäisen pöhkön professorin esitelmän kuunneltuaan, että: "Ny mä tierän, mites tää maailma olla pitää, kerronkin sen heti tiukkaan sävyyn kaikille!" - Sellaisesta saa sitten ympäristö aikansa kärsiä. Eniten kuuloelimien puolella, ei juuri muuten.

      Poista
    14. Nälkäpäiviä on nähtävästi hyvinkin moni vähän enemmän varttuneista saanut kokea jossain elämänsä vaiheessa. 

      Nyt kun muistelen lapsuuttani, minulla taisi olla lihan nälkä, ja varmaan siis vanhemmillakin. Meillä oli joskus perunan kanssa vain suolakurkkua, ja isä kehui sitä kauheasti ja koetti saada meitä lapsia syömään hyvää "kurkkupepaa". Ja herkkua oli säännöllisesti äidin laittama "puolukkasuttu", jossa oli sekaisin sokeroitua puolukkaa ja kauraryynejä. Toinen herkku olivat "lanttulätyt", eli ohuet lantun viipaleet, joita kypsytettiin hellan levyn päällä pehmeiksi. Joskus niihin tuli mustia paloläiskiä, mutta nekin syötiin. Luksusta oli greippi, jonka puolikkaan äiti syötti lapsilleen samalla lusikalla vuoronperään kummankin "suukkuun". Muistan leikkineeni linnunpoikaa.

      Poista
    15. Kun äitini oli synnyttämässä toiseksi nuorinta veljeäni, niin minua pelotti kotona aivan kauheasti. Oli keskikesä ja olimme kai muiden sisarusteni kanssa kotona, yöllä oli valoisaa. Odotin isääni, joka oli lähtenyt, sen nimenkin muistan, ravintola Kallioluolaan, Nurmijärven Klaukkalaan. Ei tullut kotiin sinä aikana, kun pysyin valveilla. Ei kai minua kuitenkaan mörkö syönyt, mutta jollain tavoin se ehkä silti jälkensä jätti.

      Poista
    16. Kommunistien puolesta minun ei sopisi puhua, mutta aika vahvasti veikkaan, että työläiskommunisteilta, rautakourilta, kulttuurimarxistit olisivat saaneet turpaansa, elikä siis: "Olkaaas tytöt suu supussa, kun ei mitään järkevää muuten kuule."

      Minä luulen, että kulttuurimarxismi oli sellainen ensin umpipimeiden teoreetikkojen, sitten oikeiston, taistolaisten ja yliopistojen pikkukoululaisten yhteinen salajuoni sekä hömpötys. Ehkäpä itseään yrittivät nostaa. Ei onnistunut, kurssi hylätty!

      Poista
    17. Jos mahdollisesti hoippurioin keskustelun ytimen suhteen, niin nyt siihen palaan.

      Tästä lähin alan yleisön pyynnöstä ja toivomuksesta tytöttelemään ja pojittelemaan sumeilematta. Kaikki alle yhdeksänkymppiset naiset, jotkut siitä ylikin, ovat tyttöjä ja pojuja kaikki, joiden suhteen tunnen epäluuloa!

      Poista
    18. Itseäni jollain tapaa kyllästyttää termi "eriarvoisuus", jonka poisto lainaamani määrityksen mukaan on kulttuurimarxisteille tärkeää.

      Minusta ihminen on aina arvokas (tämä ei ole tässä klisee), joten mitä se eriarvoisuus on? Onko se jotain, mikä on lähinnä sanojan omien korvien välissä? Jospa moni muu pitääkin kohdetta arvokkaana?

      Poista
    19. Minä ainakaan en pysty hahmottamaan maailmaa noin teoreettisesti. Kuten Orwell Eläinten vallankumouksessa sanoi, tai ainakin yksi sika siinä lausahti, jotenkin että: "Toiset vain ovat tasa-arvoisempia kuin toiset!"

      Poista
    20. Lausahdushan on hauska, ja se irvailee käytössä olevaa muoti-ilmaisua.

      Poista
  3. Hupaisaa - ammattiselittäjät lähtivät liikkeelle.

    Opetushallitus ei tarkoitakaan sitä mitä tuli sanoneeksi tasa-arvosuunnitelmassaan. Tyttöjä ja poikia saakin sanoa tytöiksi ja pojiksi, vaikka suunnitelmassa sanotaan, että heitä tulee kutsua etunimillä. Suuri yleisö on äimistynyt turhaan ja Timo Soini tyhmyyttään. 

    Aika mielenkiintoista luettavaa opetushallituksen tasa-arvosuunnitelma muutenkin on. Kovasti oph tuntee huolta ja vastuuta siitä, että sukupuolisuuden monipuolinen kirjo avataan lapsille jo alakoulusta lähtien. Lisäksi sukupuolisuuden moniulotteisuuden tulee näkyä kaikissa oppiaineissa selkeästi. 

    Esimerkiksi äidinkielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelma ohjaa valitsemaan tekstit ja työtavat niin, että oppilaiden yhdenvertaisuus ja sukupuolten tasa-arvo toteutuu. Opettaja tutustuttaa oppilaita teksteihin, joissa sukupuoliroolit ovat jotain muuta kuin stereotypioita toistavia. Uudemmista lastenkirjoista on mahdollista löytää esimerkkejä moninaisista perheistä, kuten sateenkaariperheistä. 

    Draamapedagogisia työtapoja käytettäessä kannattaa kiinnittää huomiota siihen, ettei sukupuolia esitetä stereotyyppisesti - tytöt sipsuttavat ja pojat kävelevät rehvakkaasti. 

    Sama linja on mainittu muidenkin aineiden suunnitelman kohdalla. Tärkeintä on sukupuolisuuden moninaisuuden ulottaminen opetussuunnitelmaan.

    Äidinkielenopettajana pahastuisin näin pikkutarkasta ohjailuista, että kirjat pitäisi valita sukupuolisuuden moninaisuus mielessä stereotyyppistä normatiivisuutta välttäen. Luojan kiitos kukaan ei ohjaile minua enää, vaan saan ajatella itse!

    VastaaPoista
  4. Eiköhän se tikanpoika ihan itsekin opi ajallaan puuhun.
    Tämä ei tarkoita, että olisin patavanhoillinen ihminen ts. nainen.

    Ihailen tuota A.E:n maalausta. Ajattelen, että pojat ovat poikia olipa neula ja lanka käsissä tai ei.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siinähän on seitsemän velj... ei kun henkilöä. Niin, miksei todellakin neula pysyisi miehenkin kädessä. Meidänkin perheessä lasten ollessa pieniä he aina toivat irronneet nappinsa yms minulle, että ompele isi.

      Olenkin aina suhtautunut kiukun sävyttämällä pilkalla naisiin, jotka passaavat miehiään, kun nämä eivät muka osaa keittää perunoita tms tai saa syötyä, jos heille ei tee kaikkea valmiiksi.

      Poista
    2. Joo ja heh. Niin ja joillakin on etunsa, toisilla taas ei mittään. "Virheet" on tehty ehkä vain huomaamista varten, sano.

      Poista
    3. Minä taas tunnen enemmän vetoa puutöihin kuin ompelutöihin. Minulla meni lanka aina solmuun ja patalapusta tuli joko kapeneva tai levenevä, ei koskaan neliö. Sen sijaan nikkarointihommat sujuvat vieläkin. Ja lamput olen aina osannut laittaa itse kattoon, yhdistää oikeat piuhat.

      En minä silti kompleksia saanut, että käteeni lykättiin virkkuukoukku. Olen myöhemmin virkannut paljonkin kalastajalangasta pitsijuttuja. Itse opiskellen.

      Poista
    4. Aleksis Kivi: "Seitsemän henkilöä."
      Juhani Aho: "Raitiotievaunu."
      Ilmari Kianto: "Eritasoranta".
      Joel Lehtonen: "ILV -notkelma".
      Albert Camus: "Suvullinen".
      Pentti Saarikoski: "Ei tapahtunut todella".
      Hannu Salama: "Golgatanpolkka".
      Hannu Salama: "Minä, Olli, kulli ja Hentulan Liisa".
      Etc.

      Poista
    5. Kiva!

      Rintala: Immu, Pate, Jake, Urkki ja Matti
      Lehtonen: Rakastunut jalkavammainen
      Montgomery: Pieni runohenkilö
      Joku: Mimmi, sinä olet tähti
      Tervo: Matrihenkilö
      Doyle: Baskervillen nelijalkainen
      Waltari: Sinuhe
      Christie: 10 pientä henkilöä
      Hugo: Pudokkaat

      Poista
    6. Juu ja Laurel & Hardy, jotka meillä nimettiin ohukaiseksi ja paksukaiseksi. Muissa maissa saivat vastaavia nimityksiä.

      Nykyään olisivat "Tasapainoisesti normaalipainorajaiset."


      Isäni aina nauroi Ohukaista ja Paskiaista, sanat ovat minuunkin tarttuneet. Hardy oli välillä usein aika paskamainen niissä elokuvissa.

      Poista
    7. Suorastaan katkera olen Mark Twainin Huckleberry Finnin, yhden parhaista kirjoista, joita koskaan olen lukenut, sensuroinnista. En ymmärrä, mitä järkeä siinä on, peittää se sen ajan rasismi ja muuttaa neekerit tämän päivän puheparrelle. Totaaliperverssien latvakakkosten hommia.

      Poista
    8. Samaa mieltä. Muuntotyö on kuin arvokkaan antiikkiesineen pilaamista maalaamalla se päivän muotiväreillä tai katkomalla vähän arvopöydän jalkoja. Mänttiys huipussaan.

      Poista
    9. Vaikka kirjoista ei erityisesti olisi kiinnostunutkaan, Huckleberry Finn kannattaa lukea, siinä on koko elämä.

      Poista
    10. Huck Finnistä samaa mieltä. Lisää hehkua kirjaan antaa se, että Huck on selvästi suomalaissukua - juro, hiljainen, tasapainoinen ja isä juoppo. Niin, ja nimikin vielä.

      Aika karmeaa on myös sivistystalebanien hinku riistää Peppi Pitkätossulta isä, joka oli komeasti neekerikuningas!

      Poista
  5. Onhan opetushallitus tietenkin vakavasti ajatellen oikealla asialla, sillä aivan turhiakin sukupuolijakoja on maailma pullollaan. Eihän jako tyttöihin ja poikiin ja heidän taipumuksiinsa mene yksilöiden kohdalla suinkaan niin jyrkästi kuin isommassa kuvassa näyttäisi. Mutta eikö aika ole jo ajanut ohi tiukasta erottelusta muutenkin?

    Toisaalta on toinen asia se, että media, some, julkinen paine ja muut todet ja kuvitellut syyt ajavat etenkin monia tyttöjä korostamaan naiseuttaan lähes sairaalla tavalla. Ehkäpä opetushallitus ajattelee juuri tällaisia butox-epäkohtia?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta tietysti. Vaan tasa-arvoteema on ollut kouluissa jo vuosikaudet, samoin sukupuolisuus kaikkineen. Eivät nämä asiat uusia opetuksen läpäisyteemoja ole.

      Poista
  6. Juuri noin, minusta sukupuolisuudet ovat luonnollisia, homoja, transuja, monisukupuolusia on sina ollut, ennen kylähulluina, usein hyväksyttyinä, nykyään jo pitkälle ymmärrettyinä. En nostaisi sukupuolisuutta korokkeelle, kuten en vaikkapa terveysasioitakaan. Siinähän nuo menevät kohkaamatta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin on näreet.

      Poista
    2. Sukupuoli on eri asia kuin seksuaalisuus. Seksualisuuden kirjo on paljon moninaisempi kuin pelkkä homo-hetero ääripäät.

      Poista
    3. Siis toki ovat eri asioita, Anonyymi, mutta toisiinsa ne liittyvät. Puhutaanhan seksuaali- eli sukupuolikasvatuksesta.

      Seksuaalisuus valitsee kohteensa enimmäkseen sukupuolisuuden mukaan, vrt. hetero, homo, yleisimmät seksuaalisuudet, mutta ei ainoastaan.

      Älkäämme unohtako pedofiilejä, trans-sukupuolisia, Berliinin muuriin rakastuneita ynnä muita seksuaalisuuden muotoja. Kaikkiin näihin OPH:n uusi tasa-arvo-opas lapsiamme kasvattaa.

      Poista
    4. Kyllä on sukupuoli- ja seksualivalistukselle vielä paljon tarvetta! Suosittelen Iineksellekin valistuksen ja ajantasaisen tiedon omaksumista.

      Poista
    5. Mikä esityksessäni oli väärin?

      Poista
  7. Ylen aamutelevisiota katsoneena ja Hesarin lukeneena olen jälleen viisaampi. 

    Ylen aamuun oli kutsuttu OAJ:n lakimies selvittämään meille tietämättömille, että jos oppilas latailee opettajavideoita nettiin, asia tulisi selvittää keskustelemalla oppilaan kanssa. Ja mieluiten ennaltaehkäisevästi.

    Herra mun vereni! Mistä näitä untuvikkoja oikein sikiää?

    Hesarissa taas ohjeistetaan, että OPH ei todellakaan tarkoita sitä, mitä kansa nyt luulee. Poikia ja tyttöjä ei haluta kieltää, mutta ei saa sanoa, että "Pojat älkää metelöikö!", kun kaikki pojat eivät metelöi. 

    Hm, jos seitsemän poikaa on luokan takaosassa melskaamassa, opettaja älköön siis karjaisko, että nyt pojat hiljaa, vaan OPH:n uuden tasa-arvo-oppaan mukaan:"Toivo, Paavo, Arvid, Kaino, Emanuel, Aleksi ja Miihkali hiljaa!" Eli saa käyttää poikia ja tyttöjä, mutta ei saa. ???

    VastaaPoista
  8. Miten suositusta sovelletaan korrektisti monikulttuurisessa tilanteessa, jossa ehkä tullaan loukanneeksi esimerkiksi islaminuskoisten ajattelua (siinä kun sukupuolella on tietääkseni paljonkin väliä, sukupuolieroa jopa vahvistetaan)? Koskeeko sukupuolineutraali opastaminen heitäkin? Kuka kertoisi heidän perheilleen tai "perussuomalaiselle" perheelle, että nykyisessä korrektissa maailmanajassa ei ole miestä eikä naista jne. koska kaikki ovat pohjimmiltaan ihan samanlaisia (vaikka eivät tietenkään ole).

    Ymmärrän kyllä hyviä pyrkimyksiä, mutta samalla en mahda mitään sille, että typeryys naurattaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä onkin mielenkiintoinen kysymys. 

      Miten islaminuskoisten pukeutuminen edistää tasa-arvokulttuuria? 

      Onko tasa-arvo-oppaan laatijoilla tarkoitustakaan edellyttää kirjoittamiaan päämääriä tasa-arvoisesti kaikilta lapsihenkilöiltä, myös islaminuskoisilta? 

      Poista
    2. Huomasin, että kommenttiini oli lipsahtanut logiikkavirhe: kaikki eivät ole pohjimmiltaan tietenkään samanlaisia vaan omanlaisiaan ja tästä koko juttu kumpuaa.

      Joka tapauksessa kyvyttömyyteni loogiseen hahmottamiseen ei poista tätä monikulttuurisuusaspektia.

      Hyviä käytäntöjä on toki syytä vahvistaa, mutta pitääkö opettajien niskaan sysätä kaikki "korrektiuden" vaatimukset - luultavasti he saavat tasapainotella parhaaksi valitsemallaan tavalla korrektiuden ja kulttuuristen tapakoodien välimaastossa.

      Poista
    3. Kaikki ovat omanlaisiaan mutta samanlaisia siinä, että jokaisella on persoonansa ja minuutensa ja omat erityisyytensä. Minusta molemmat ovat siis totta, samanlaisuus ja omanlaisuus, yhtaikaa.

      Kaikkea ryhmiinjakoa ei voi estää eikä torjua haitallisena. Darwinin lajioppiko joutavaa? Ryhmämuodostuksen tavoite on helpottaa asioiden hoitoa, ei leimata ketään stereotypioilla, joiden hoitoon on muitakin keinoja kuin kieltää ryhmien nimet.

      Minusta tässä kaiken tasa-paks... arvoistamisessa mennään - anteeksi karkea ilmaisu - perse edellä puuhun. Vähän sama, että kun oppilaat eivät jaksa ikävää koulua, koulusta halutaan tehdä kivakivakivakoulu ja viihdelaitos - hipheijaa! - sen sijaan, että ohjattaisiin oppilaita yksinkertaisesti hoitamaan hommansa eli tekemään työnsä ja velvollisuutensa ja kunnioittamaan muita käyttäytymällä hyvin. Sekin voi olla kivaa ja iloista ja tarvittaessa digiä ja koodausta.

      Poista
    4. Joskus todellakin ihmettelee, että miksi meillä piiperretään tällaisten marginaalisten tasa-arvoasioiden kanssa – kuten saako poikaa sanoa pojaksi - kun meillä kuitenkin on kasvava väestönosa, jolla sukupuolten tasa-arvo on vielä keskiaikaista tasoa.

      Vai juuri siksikö?

      Poista
    5. Suomeen tas-arvo kahvia19 lokakuuta, 2016 13:46

      Minä joka olen rr:n mielestä juntti join juuri kahvit. Tiputtelin lapsityövoimakahvia, sitä kauhistuttavaa kultakatriinaa. Miten sattuikaan, että toinenkin suosikkikahvini juhlamokka on sen jonkun finnwatchin mielestä lapsityövoimakahvien listalla. Kuulema juuri noita kahvimerkkejä myydään ihan eniten.

      Poista
    6. No jetsulleen, Tapsa! Tänään juuri katselin Pikkukaupungissa somaliäitiä, joka oli puettu maata laahaavaan kömpelöön hameeseen, jonka päällä toppatakki ja pää verhottuna piukkaan ja paksuun lakanan kokoiseen huiviin, työnsi kärryissä vauvaa ja kaksi muuta lasta, pikkuista tyttöä kulki vierellä myös maata laahaavissa hameissa ja pää paksussa huivissa!

      Äiti oli väsyneen näköinen ja minun tuli surku heitä. Ei olisi onnistunut pikkutytöiltä - anteeksi OPH, ihmislapsilta - pallon potkiminen eikä äidiltä edes kännykän selailu tai merkkifarkkuihin pukeutuminen. Perhe oli kuin suoraan historian kirjasta keskiajan kohdalta.

      Ollaan vaan ummessa silmin. Meillähän on unelma!

      Poista
    7. Noh, minä juon nykyään semmoista kapselikahvia, en muista merkkiä, enkä tiedä, onko se lapsityövoimalla tuotettua.

      Minä oli kirjastossa töissä muistaakseni jo alle kymmenvuotiaana. Leimasin kirjoja, ja se oli kivaa. Vähän myöhemmin sain muovittaa niitä, mutta siitä en tykännyt. Palkka oli muistaakseni keltaisia kolikoita ja aterioita kirjastonhoitajan kotona. Hän oli hurskas ja hyvä ihminen, kova veisaamaan, kansakoulunopettaja-kirjastonhoitaja siis. Oli huomannut, että lapsena asuin kirjastossa.

      Vaan en tahdo vähätellä kahvityössä olevia lapsukaisia. Oikeastihan heidän paikkansa olisi joko subjektiivisessa päivähoidossa tai koulussa.

      Poista
    8. Myös minusta asioissa on menty liian pitkälle.

      Miten ihmeessä tässä maailmassa ollaan niin sensitiivisiä, että sanojen "poika" ja "tyttö", "mies" ja "nainen" käyttöä aletaan ohjeistaa tai suositella korkeammilta tahoilta. Kieli on joustava, ja merkitykset syntyvät käyttötilanteissa. Pelkkä lausuttu sana sanana ei ole ainoa kommunikoinnin väline. Totta kai on hyvä puhutella niitä yksilöitä, jotka ovat asianosaisia. Kuitenkin ryhmätilanteissa pitkät nimilitaniat jne. ovat ihan naurettava ajatus. Tuntuu siltä, että korrekti muoto on tärkeämpi kuin sisältö ja se miten sanotaan ja mitä tarkoitetaan. Aika harva lapsukainen älähtää siitä, jos häntä nimitetään tytöksi tai pojaksi, olipa hänen itselleen mieltämänsä sukupuoli-identiteetti millainen hyvänsä. Hyvistä aikomuksista huolimatta tässä ammutaan hyttystä hirveällä norsupyssyllä.

      Poista
    9. Opetushallituksen ihmiset ovat suojatyöpaikassa.
      Tätä on sosiaalidemokratia.

      Poista
    10. Tämä onkin mielenkiintoinen kysymys.

      Miten islaminuskoisten pukeutuminen edistää tasa-arvokulttuuria?


      Vastaus:Kirjoitustyyli muuttuu selvästi kun puhutaan maahanmuuttajista, joilla saattaa olla vähän erilaisia käsityksiä asioista. Tietysti, onhan edellä ihasteltu muitten kulttuurien tärkeyttä ja hienoutta, ja tuomittu kaikenlainen "rasismi", olipa se sitten kuinka "piilevää" tahansa.

      Poista
    11. Vähän yllätyin siitä, ettei suojatyöpaikassa olo olekaan kepulaisuutta. Me kaikki, kun kuitenkin viljat viljelemme ja naudat kasvatamme. Ja jos vaikka emme viljelisikään tai kasvattaisi, niin ainakin meidän rahoistamme se tehdään.

      Poista
    12. Hyvin sulle ohramallas maistuu. Olitko kassajonossa kalja lastin kanssa?

      Poista
    13. Mitäpä keskustapuolueeseen muuten kuuluu, rakas anonyymi, onko oikeusjuttuja viime aikoina pidellyt, vai onko hallitus saanut estettyä isoimmat?

      Poista
    14. Olemme toinen toistemme kiusaamisessa euroopanennätyskansaa, vaikka omassa keskuudessamme esiinnymme julkisesti korostetusti ihanteellisina kiiltokuvaihmisinä. Suomalaisilla on ollut padottuja väkivaltataipumuksia, ja kuvaan kuuluen erityisesti kotiväkivalta on ollut ongelmamme. Repressio, masennus, on ollut suomenkielisen väestönosan kansansairaus.

      Poista
    15. Kotiväkivalta on vielä suurempi ongelma muslimeilla. Tai kokevatko naiset sen väkivaltana vai luonnollisena elämän osana? Yli 90 prosenttia maahan tulleista musliminaisista on kokenut väkivaltaa, yleisimmin perheväkivaltaa. Totuus on siis se, mitä ei saisi sanoa: muslimimies pahoinpitelee kantasuomalaista enemmän naisiaan.

      Poista
    16. Mihin lähteeseen tämä väitteesi on perustuu? Laitas data ja faktatieto esille.

      Poista
    17. Anonyymi, tieto maahantulijanaisten kokemasta väkivallasta perustuu mm. sosiaali- ja terveysministeriön laadituttamaan oppaaseen, jonka ovat tehneet Eija Kyllönen ja Reet Nurmi, tässä linkki:

      http://stm.fi/documents/1271139/1359676/Maahanmuuttajanaiset_ja_vakivalta_fi.pdf/25a81350-ebbe-453b-a8c2-2d9761ded566

      Tässä toinenkin tietolinkki tiivistettyyn tietoon, joka kertoo saman asian: suurin osa maahantulijanaisista on kokenut jo aiemmin väkivaltaa.

      http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/112920-valtaosa-maahanmuuttajanaisista-vakivallan-uhreja

      Lopuksi tässä vielä vähän vähän Ihmisoikeusliitolta dataa, kertoo saman asian:

      https://ihmisoikeusliitto.fi/wp-content/uploads/2016/06/Kunniak%C3%A4sitykset-ja-v%C3%A4kivalta_B5_netti-002.pdf

      Jään ihmettelemään vain sitä, että tällainen tieto olisi jollekulle uutta dataa.

      Poista
  9. Minusta tasa-arvo on huono sana, joka joutaisi pois käytöstä. Käsite on itsessään mahdottomuus, sillä arvo ei voi koskaan olla kaikille tasainen. 

    Riittää kun kaikilla olisi ihmisarvo, joka on ihmisen perusmitta. Siihen kuuluu se, että ketään ei saa asettaa sellaiseen asemaan, jossa hänen ihmisarvonsa olisi selkeästi sen vastainen, mitä ihmisarvosta on laissa säädetty.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. http://www.laajakuva.com/play-2011/

      Jokin vastaavanlainen kollektiivi-ilmiöiden miltei dokumentinomainen kuvailu onnistuu myös ruotsalaisen ohjaajaneron Ruben Östlundin elokuvassa "Play" (2011), joka puistattavan todentuntuisesti tuo valkokankaalle ruotsalaisen kansankodin tämänhetkisen yhteiskunnallisen hajoamistilan koko traagisuudessaan.

      Suomessa ei tulla näkemään tätä elokuvaa.

      Poista
    2. Siis tämä elokuvahan on tullut Teema-kanavalta pari vuotta sitten, ja minulla on muistikuva, että olen saattanut nähdä sen? Voisinko muistaa väärin? Ja oliko elokuva sanomaltaan kuitenkin antirasistinen?

      Poista
    3. Iines, mielestäni ohjaaja jätti moralisoinnin katsojan päätettäväksi. "Play" oli eräänlainen näytelty dokumentti, kuvaus "roskajoukosta" jollaiseksi poikajoukko voi päätyä kun yhteiskunnan käsi ei heihin ulotu. Monet siinä nähdyistä kohtauksista olen nähnyt aikanaan elävässä elämässä, toki yleensä lievempinä.
      Elokuva oli hitaasti lisääntyvässä kauhussansa erittäin ahdistava. hh

      Olet ehkä lukenut uutisia täällä O-kylä - Tapanila välillä vast'ikään sattuneista ryöstöistä. Yhden sellaisen on nuorempi poikamme onnistunut keväällä estämään. Kertoi sitten, että ei tilanteen päällä ollessa tullut ajatelleeksi mitä siinä olisi voinut sattua. Oli vain ajatellut, että pitää tuohon nyt puuttua kun väkisin viedään naiselta kassia. Ryöstäjä pääsi karkuun mutta tapaus on poliisin tiedossa, ehkä myös videolla. hh

      Poista
    4. Kuten mestariohjaajille on ominaista, tässäkin tyylilaji, dokumentaarisuus, on valittu käsiteltävää aihetta palvelemaan. Sisältö on määrännyt keinot. Kuva pysyy paikallaan vaikka puhuja poistuu kuvan ulkopuolelle. Antidramatiikasta käy ilmi että sanoma on nimenomaan sisällöllinen, ei esimerkiksi efektiivinen. Kyseessä on loppuun asti ajateltu puheenvuoro maahanmuutto- ja monikulttuurisuuskeskusteluun.

      Sekin, että tilanteen toivottomuus voidaan tulkita seuraukseksi kasvavista luokkaeroista, on ajateltua.

      Poista
    5. Kunpa muistaisin jotakin tästä elokuvasta. On myös mahdollista, etten sittenkään halunnut katsoa sitä, vaikka harkitsin. Ehkä elokuvan esittely puhui puolestaan ja en jaksanut.

      Kun minusta on niin selvää, että pojat ovat onnettomien olosuhteitten uhreja, mutta kuitenkin vastuullisia teoistaan. Sympatiani ovat luultavasti tässäkin olleet, tai olisivat olleet yksilöitten puolella, mutta olisin kuitenkin syyttänyt heitä vastuuttomuudesta.

      Mikä on loppuun asti ajateltu puheenvuoro maahanmuuttokeskusteluun? Onko sellaisia vain yksi? Ovatko muut puolitiehen jääneitä.

      Noh, en saivartele, vaan olen utelias. Yhä epävarmemmaksi kaikesta tulen aina vaan.

      Poista
    6. "Yhteiskunnallisesta keskustelusta" tulee meillä vain turhaa julistusta tunnustuksellisen moraalipaatoksen vallassa. Aivan kuin totaalinen kulttuurinen sopeutumattomuus tai yhteisödynamiikkojen yhteentörmäys voitaisiin estää ja ratkaista asennetasolla ja oikeiden "arvovalintojen" avulla.

      Siinä rasisti- ja natsikortit lentelevät kun yhteisöilmiöistä ja -ongelmista mitään ymmärtämättömät höyrypäähyvikset voimaannuttavat toisiaan yhteisessä rasistijahdissa -- joka on nykyajan noitajahtia -- ja "ihmisoikeusideologioiden" legitimoimassa lynkkausmielialassa. Se kaikki tapahtuu nykyisin hyväksyttävän moraalin ja oikeassaolemisen kaiken pyhittävässä hengessä.

      Poista
    7. Aivan sama, mitä ihmisarvosta on laissa kirjoitettu, sillä se ei pidä paikkaansa käytännössä ja sen toteutuksessa. Eriarvoisuus on miinusmerkknen sana ja sana, joka on ja pysyy varmaan alati. Tasa-arvo on turha sana, sillä sekään ei pidä paikkaansa.
      Lain toteutus vertautuu politiikkaan ja uskontoon, siis kaikki on peliä. Miksi kirjoitetaan tai sanotaan, että laki on kaikille sama,kun se ei käytännössä mene näin. Lain tulkinta on mitä on eli lakia ei tulkita käytännössä kaikille samanlaisesti vaan eriarvoisesti. Laki on niinkuin se luetaan, ei niinkuin se kirjoitetaan. Pelaajat ja päättäjät pelaavat pelejään ja se pitää paikkaansa.

      Poista
    8. Tasa-arvoon liittyviä lakeja ja asetuksia on noudatettava työelämässä ja muuallakin yhteiskunnassa. Ihmisarvosta ei tietääkseni ole olemassa erillistä lakia.

      Poista
    9. Kyllä Ripranie on oikeassa, YK:n Ihmisoikeuksien yleismaailmallinen julistus on Suomenkin ratifioima ja on siksi lain asemassa.

      Poista
    10. Ja hyvä kun tasa-arvolakeja noudatetaan, en niitä halua sinänsä kyseenalaistaa. Hyvä kun on jotain.

      Ihmisarvolakeja ei erillisinä vielä ole, tuskin tuleekaan. Minusta vaan ihmisarvolait ovat paljon tärkeämpiä ja laajempia ja ehkä inhimillisempiä kuin tasa-arvolait, joista mi nun mieleeni tulevat sanat "kiintiö" ja "pakko". Siis pinnallinen.

      Vasta kun aletaan puhua ihmisarvosta, ollaan lähellä oikeita asioita, ihmisyyttä, inhimillisyyttä, todellista välittämistä ja toisen ihmisen rakastamista ihmisenä.

      Poista
    11. Yk:n yleismaailmallisella ihmisoikeusjulistuksella voi pyyhkiä vaikka pöydän, ei sillä käytännössä lain asemaa kyllä ole. Vaan hyvä kun on tuokin, toki.

      Minua ärsyttää, kun puhutaan yleismaailmallisesta. Eiväthän esimerkiksi islaminuskoiset maat ja kehitysmaat sitä noudata. Esimerkkejä ei tarvitse varmaan noutaa, mutta aloittakaa mielessänne vaikka siitä, ettei YK ole saanut aikaan edes tyttöjen yleismaailmallista koulunkäyntiä.

      Kauniistihan asia ilmaistaan: "Ihmisoikeudet ovat esimerkiksi mielipiteen- ja sananvapaus, syrjinnän, kidutuksen ja mielivaltaisen pidätyksen kielto sekä oikeus oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin. Ne eivät ole epämääräisiä käsitteitä tai toiveita, vaan oikeuksia, jotka on turvattu kansainvälisissä ihmisoikeussopimuksissa. Ihmisoikeuksien taustalla on YK:n yleismaailmallinen ihmisoikeuksien julistus." (Amnestyn sivuilta)

      Poista
    12. Jos käräjäoikeuteen mennään, kyllä sillä painoarvoa on, vaikkei sen rikkomisesta erityisiä sanktioita olisi määrättykään. Saudi-Arabia omistaa osakkeina vissiin kymmenen prosenttia Amerikan Yhdysvalloista, Siinä sitä skaalaa ja suuruusluokkaa.

      Poista
    13. Läpä läpä lää sanoo täti ja katkaa Lässsyn lää. Samaa mieltä ovat muut. Läpälää lässayn lää. Atomit halkaisevat kallioita, ei teitä, olette niin väärässä. Kakkakasoja.

      Poista
    14. Läpä, läpä lää, vain anonyymi jälkeenjää.

      Hänellä, kun sellainen on pää.

      - Eino Leino

      Poista
  10. Tämän maailman selittäminen on ainakin minun osaltani förbi. Masennuin lopullisesti, kun luin jonkun antti kurhisen, julkkupyrkijän, valmistuneen vaginahierojaksi. Sellaista ammattinimikettä ei varmaan saa sanoa sormipilluttajaksi. Enkä sano edelleenkään sitä fee-sanaa, mutta voihan hyvät hyrkköset ja karvavehkeet sentään!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jossain on siis alan oppilaitos. Mitähän opetussuunnitelmaan kuuluu?

      Poista
  11. Hyvä että keskustelette itsestäänselvyyksistä (tyttöjä ei saa sanoa tytöiksi eikä poikia pojiksi), uskon että närkästyksenne on aitoa. Käsitän kyllä mistä on kyse. Mutta sitä en käsitä, vaikka pääni veivattaisiin 180¤ toisin päin, että mitä tekemistä "kulttuurimarxismin" kanssa tällä on?

    Rakkaat, kohta jo talviunille etsityvät siiliseni: pakkanen kohta puree myös teitä. Eikä kohta loiki enää Heinäsirkkakaan joka kesällä soitteli vain kevuýtmielisesti viuluaan; muurahaiset - nuo sielun insinöörit - menevät talveksi kerrostalonsa kellariin: siellä on unettavan lämmintä. Patterit ikään kuin hehkuvat. Ja saa syödä mämmiä ja lukea - neljä jalkaparia huolimattomasti Alvar Aallon suunniteleman putkijalkatuolin yli heitettynä - Alibi-lehteä. Taas on murhatty tyttö jollain sivusoratiellä, yhmhy, epäillään maahanmuutajia kun... muitakaan epäillyttäviä ei lähimailla ole. Jassåå. Ja nimimerkki "Iines" on löytänyt aforismihelmen: "Jos suomenkielen opettajien koulutus minun aikanani olisi ollut sellaista kuin nykyään, minusta olisi tullut gynekologi." Yhnmhy. Tästä tulee mieleen kaikenlaisia assosiaatioita, mutta annetaanpa niiden nyt olla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minun närkästykseni ainakin on aitoa ja lisäksi syvää. Voin taustoittaa sen verran, että kauna opetushallitusta kohtaan pohjautuu pitkään uraani ja moniinkiin koulutustilaisuuksiin, joissa on ollut pakko kuunnella, kuinka joku koskaan opettajana toimimaton OPH:n naisihminen jakkupuvussaan on opettanut opettajille itsestäänselvyyksiä tai joutavia turhuuksia propellit viuhuen.

      Poista
    2. Tuo se sitten esiin, hyvänen aika! Mutta toisit sen esiin vähän viksummin! Nyt sinä vingut vaan kuin joku sirkkeli, äläkä tykkää pahaa, mutta puhut paskaa. En käsitä miksi sinusta on tullut noin oikeistolainen? Oikeistolaisuus on mielipide, hyväksyn sen, mielipiteet ovat kaikki hyväksyttyjä, mutta sinä määrittelet tietyt käsitteet väärin. Ei se ole uskottavaa sellainen. Sinä olet oikeasti "hyödyllinen idiootti", tuo termi on helppo kääntää toisinpäin. - Etenkin, kun tiedän, tai luulen tietäväni, ettet tiedä mitä se alunperin tarkoitti?

      Ps. Tapsa tietää. Sama hälle.

      Poista
    3. En minä ole kyllä koskaan äänestänyt porvareita, en edes pikku. Enkä ole edes harkinnut äänestäväni.

      Jos oikeistolaisuus on mielipide, on vasemmistolaisuuskin. Hyväksyn kummatkin, mutten lokeroidu kumpaankaan. Tunnen kyllä ihmisiä, joiden mielestä vasemmistolaisuus on ihmisen perustila, josta oikeistolaisuus on hiRveä poikkeustila. Eivät he voisi olla enempää väärässä. Väärin ei ole mikään muu kuin lukkiutuminen jähmeyteen, yhteen liikkumattomaan tilaan. Lennä lennä leppäkerttu, sinäkin mikikseni!

      Poista
  12. Miksei oppilaat, opettajista puhumattakaan, nykyisin ole yhtä fiksuja kuin minun opiskeluvuosinani? Kysyn.

    Minun fysiikan ja kemian opettajani Klenkka (jonka oikeaa nimeä en muista, mutta joka ontui toista jalkaansa kun oli sodassa haavoittunut) ja Minä (nöyrin palvelijanne) niin kerran keskustelimme oppikoulumme portaikossa näin:

    Klenkka: Lupaan sinulle 5sen sekä kemiasta että fysiikasta jos et enää ilmesty tunneilleni.
    Minä: Pitääkö tämä lupaus sisällään myös kokeet?
    Klenkka: Totta kai.
    Minä: Sovittu!

    Lyötiin vielä kättä päälle. Ja kun kolleegani, siis keskikoulun 5n luokan opiskelijat, marssivat 4teen kerrokseen (jossa kemiansali sijaitsi) minä harpoin rappusia heitä vastaan. Olin menossa Talsolan Baariin tupakalle. (Tunsin selässäni tyttöjen kaihoisat, polttavat, kadehdittavat katseet... tai ainakin kuvittelin niin.) Jos Klenkka tuli portaikossa mua vastaan, tervehdimme asiallisesti toisiamme.

    Minä en koskaan opettajille ollut mikään ongelmallinen oppilas. Enempi päinvastoin. Jotkut opettajat ahdistelivat minua... mutta en antanut sen häiritä itseäni.

    VastaaPoista
  13. do not talk shit, sinking

    VastaaPoista
  14. Runoilija Lars Hulden kuoli tänään. Vai oliko se eilen. "Äiti kuoli tänään. Tai ehkä eilen." (Camus) Kauniin runon on Hulden kirjoittanut, siinä itselleen kuin kelle tahansa:

    Se on niin yksinkertaista.
    Et ehkä edes tiedä sitä.
    Et varmasti tiedä sitä.
    Olet vain poissa.
    Samalla hetkellä, kun sydän lakkaa lyömästä, olet poissa ilman että tiedät sitä.


    Itsestäänselsyyttä tämäkin, tietysti.

    VastaaPoista
  15. En halua riidellä. Mutta en osaa oikein - pyydän anteeksi - niin hirveesti glorifioida teidän kokoomus/keskustapuolue/perussuomalaiset/rkp/vihreät/sosdem/kristilliset/vasemmistoliitto oppejanne. Puhukaa mitä puhutte, siinähän pölisette! Ja missä kävelette, siinhän kävelette! Juokaa päänne täyteen pahaa, kiukkuista viinaa ja menkään Hyvinkään asemalle huutamaan - sekä takinnapit että hosunnapit auki - että JUMALAUTA, JUNAT POHJOISEEN ON LÄHTENEET JO AJAT SITTEN! Ei kukaan ota teitä vakavasti. Aamuöisin, kun venytätte yöpyjamanne kalsarin kuminauhaa, puluparvien räpistellessä säikähtäneenä, OPH nauraa teille Skypen välityksellä: hahah hah. (Itse samaan aikaan haukkaatte aamuteellä korppua joka äkkiä puree teitä nenästä. Sitäkös sitten suututte!?) - Rakkaat opettajattaret, tekstatkaan pikkumustiinne valkoisella liidulla I.S.I.S. ja rintaliiveistänne kutokaa vaikka laskuvarjo. Ei teidän mihkään tarvitse hypätä, tai pudota. No, ei. Mutta tasa-arvoisesti: pojat, lopettakaa runkkaaminen! Se on hyödytöntä. Jos teiltä kaikilta leikattaisiin esinahka pois, siitä saisi monta kamelin reppua. Niissä taas voitaisiin kuljetta kultaa. Pojat!

    (yskäsee)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. luulen iines että käsitämme toisemme väärin

      rakastan sinua iines, sinussa on samaa kuin minussa, tämä tunteellisuus, ja sitten se, että olemme kovia väittelemään.
      (turhaan, oi niin turhaan!)

      Poista
    2. Tunnilla opetin väittelytaitoa, mutta en nimittäisi normaalia keskustelua väittelyksi, joka on parhaimmillaan kuin sivistynyt kaksintaistelu, toista osapuolta kunnioittava ja ehkä kasvattavakin, tai tietoa lisäävä. Trump ja Clintonhan väittelevät parhaillaan, ja tekevät sitä vaihtelevalla menestyksellä. Vaan siis keskusteluun kuuluu myös eri mieltä oleminen.

      Poista
    3. Politiikan puhuminen on kuin kaunis räntäinen marraskuun päivä. "Kun mikään ei riitä", sanoi toiminnassaan hyvin epävarma Juha Sipilä.

      Poista
    4. Rakkauteni puhuu kuin hiljaisuus,
      ilman väkivaltaisuutta.
      Hänen ei tarvitse sanoa olevansa uskollinen,
      silti hän on tosi kuin jää, tosi kuin tuli.
      Ihmiset kantavat ruusuja,
      tekevät lupauksia tunneissa.
      Hän nauraa kuin kukat,
      ystävänpäivä ei pysty häntä ostamaan.


      (nop.suom/ mää)

      Poista
    5. Elston Gunnilta tuo alkuperäisesti oli ja nop. suom. on huono.

      Poista
    6. Nop. suomennos on varsin kelpoisa ja runo kaunis.

      Tuosta huonosta tulee mieleen muinainen tyttöjen (juu, juu, en muista nimiä) keskuudessa kiertänyt muistovihkoni, johon Setälän Arja on kirjoittanut lyijykynällä kirjoitetun värssynsä viereen HuonOOOO. Käsiala nousee ylöspäin ja suurenee loppua kohden.

      Poista
    7. ...Kioskeissa ja bussiasemilla
      ihmiset puhuvat tilanteista,
      lukevat sitaatteja kirjoista.
      Kirjoittavat johtopäätöksiä seinille.
      Joku puhuu tulevaisuudesta,
      minun rakkaani puhuu pehmeästi.
      Hän tietää, ettei ole epäonnistumisen vertaista menestystä ja ettei epäonnistuminen ole menestys ollenkaan.

      Poista
    8. Alkuperäinen pienoisteos on Rakkaus miinus nolla / Ei rajaa.

      Poista
    9. Rohkenen vielä joskus muinoin Nobelin voittaneen Elstonin esityksen tähän linkata.

      Poista
    10. Tuossa esityksessä minua jonkin verran häiritsee Elstonin hieman epävireinen kitara. Sittemmin hän on kehittynyt uskomattoman hyväksi kitaristiksi. Sen jälkeen, kun jätti ne folk-piirit ihmettelemään omia kuvioitaan.

      Poista
    11. Tämä nykypäivä tuottaa runsaasti harhoja. Meidän vanhojen ihmisten musiikkiakin kuunnellaan paljon, sikäli kuin Juutuubi ei niitä jatkuvasti deletoi. Nobelistin, Oscar-palkinnon voittajan, kappaletta Things have Changed on kuunneltu yli 10 miljoonaa kertaa, kun VEVO on sen julkaisuut ja se saa olla.

      Poista
    12. Akustisella versiolla knokkaa taivaan dörtsistä on yli 20 miljoonaa kuuntelukertaa. Tämä, jos mikään, on äijäpoweria!

      Varoiksi sen tähänkin linkkaan, jos joku haluaa itseään sivistää.

      Poista
    13. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    14. Ovatko nuo Rikun runot Dlylan-suomennoksia? Niitähän lukisi enemmänkin.

      Poista
    15. Sama mies. Elston Gunn oli yksi varhaisista taiteilijanimistä.

      Poista
  16. Rakastan teitä, en itseäni, olen kyllästynyt oviin jotka aukeavat sisäänpäin. Siinäpähän menevät kiinni. Surua ei voi jakaa, se on liian henkilökohtaista, aviomiehen tai -vaimonne te voitte jakaa, se nyt on yks ja sama. Onnellisin olen ollut kun olen ajanut autolla tietä josta en ole tiennyt minne se johtaa, metsää on aina. Pidän metsästä. Partiolaisena opettelin suunnistamaan, se oli virhe, en minä tarvitse kompassia. Varsova, joka autoilijalle on Kaaos, ajoin kaikki ne pikku poikkitiet suorinta tietä etelästä pohjoiseen, koska minulla on kompassi päässäni. Minulla on linnun aivot. En pysty eksymään. Missä tahansa kaupungissa olen aina kotonani. Ja mitäs vielä... no nyt en osaa enää kehua itseäni tämän enempää. Paitsi... no joo, kielitaitoni on aivan mahtava, osaan suomea ja ja vähän eestiä ja ruotsia ja vielä myös suomea. (Muusta puhumattakaan!)

    Kerran ajoin yöllä Ruotsista Norjaan. Ne oli niin pieniä teitä, että mitä pitemmälle yö ehti, sen kapeemmiksi tiet muuttui. Minulla oli yli 40 vuotta vanha tiekartta. Kello oli jotain 02 enkä tiennyt yhtään missä olin, kesäyökin hämärsi, se oli aika vittumaista, tiet aina vaan kapenivat mitä pitemmälle niitä ajoi. Mua rupes oikeesti pelottaa. Jossain vaiheessa kun pääsin takaisin normaalille tielle, päätin että tältä tieltä en poikkea enää millekään sivutielle/oikotielle. Ihan sama vaikka tämä veisi Viipuriin. Ei vienyt. Mutta hitsi kun yöllä kamlasti liikkuu eläimiä, autovaloissa näki kettuja ja mäyriä ja muita kummallisia. Jopa lepikon lehdetkin liikkuivat... kuin hirvet. Siitä tajusi että on väsynyt. Mutta jostain ihme syystä kumminkin tultiin Norjaan. Nukuin siellä sitten yhden campingalueen mökissä aamusta aamun. Hitsi, että virkisti! (robottiopettajat)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä en koskaan ole eri mieltä kuin sinä, Iines kullannuppuseni. Rakas unikonkukka. (Kauniita kukkia ovat unikot. Kylläpäs ovat! Älä taas väitä vastaan!) Luen sinua mielelläni, olet avoin kirja minulle ja minä juoksen Karttua pakoon. Se on koulun pihalla ja huutaa KIRJAN KANNET KIINNI! Ja kun talvi tulee, pehmein eläimenaskelin, me rakennamme toisillemme lumilinnoja. Luulemme että siellä saamme olla rauhassa... ei se niin mene. Meitä kohti katsoo joku, ken tietää kuka, taitaa olla Mikko von Deringer. Ja äkkiä me kaikki, lapset puoleksi lumeen hautautuneina, laulamme hänen johdollaan

      Hurraa, hurraa häitä
      Kello löi jo kakstoista
      Keisari seisoo palatsissa
      Niin musta kuin multa
      Niin valkea kuin lunta
      Se ken tulee viimeiseksi
      Ompi kuolema


      Jonka jälkeen, esitys kun on päättynyt, tytöt niiaavat ja pojat pokkaavat. (Tai nykyisin erilailla pukeutuneet henkilöt joko nii'aavat tai pok'kaavat. Vittuako sen väliä. Kaikki kumminkin poistuvat Näyttämöltä. Ennen kun sinne tulee talonmies, paksumahainen äijä, joka alkaa puunata lattiaa Ensyklopedialla.)

      Sen pituinen Se.

      Poista
    2. Tulipas ikävä talvea. Miksi vain lapset rakentavat lumilinnoja?

      Ajatella, jos joku vielä tekisi katollisen lumilinnan. En ole nähnyt sellaista sitten lapsuuden. Olisi edes muurit! Nykylapset tekevät korkeintaan lumiukon, ja kohokohta on se, kun nenäksi saadaan porkkana.

      Poista
    3. Minpä meinasin kerraan hautautua yhteen lumilinnaan, se on surullinen juttu, siksi en siitä kerro. Mutta kyllä arvostin - kun siitä valkeasta vankilasta pääsin irti, ihmisten ilmoille, että taivaalla loisti tähtiä. Voi että, että näyttivät näteiltä!

      Ps. Kuolema ei minua pelota. Se on vanha setä, joka käy kylässä, ei sitä voi jättää istumaan ovenpileleen. Tai uuninpankolle? Pakko sillekin on antaa ruokaa. Mutta sitä tosiaan ihmettelen että miksi enää ei rakenneta lumilinnoja, se on kummallista? (Toisaalta, ei kai lapset enää leiki, kun eikkivöt, leikkimökeissään? heillä on nää älykännykät, ja nalleilla myös, joilla leikkiä.

      Ps. Aikoinaan kun tulin Varsovasta, jossa olin pämpännyt ja unohtanut kaikki velvollisuuteni, niin hätäpäissäni ostin - oli sunnuntai - yhdeltä kioskilta Nalle-karhun. Toin sen lapselleni - Saagalle - tuliaislahjaksi. Hän oli noin 6 -v. Voi jumantsukka kun hän rakastui siihen Nalleen: ainakin kymmenen vuotta se oli hänelle hänen tärkein henkilö. - No, isät ovat joskus oikeassa, eivät suinkaan aina, en minä tiedä.

      Rakastan Sagaa!

      Poista
    4. Kiitos Mikis, hieno muistelu!

      Poista
    5. Tämmöisistä kommentesta tykkään. Siis inhoan semmoista, että mulle sanotaan "voi kun kirjoitat hyvin". Mitä se teille kuuluu, miten hyvin minä kirjoitan, ei mielestäni. Haluan palautettava vain siitä että "no no no Mikko, nyt keulit liikaa"... siis siitä, että en puhu paskaa.

      Ps. Ali aikoinaan (Cassius Clay) sanoi kehän vieressä oleville avustajilleen, että "älkää sanoko mitä minun pitää tehdä. sanokaa vain olenko minä johdossa vai en". Sen jälkeen hän itse päätti, mitä teki. Ali oli sen verran ylivoimainen. Suomen yhdelle toiseksiparhaimmalle nyrkkeilijälle valmentaja sanoi, kun hän olympiakehässä tauolla huohotti - vastustana oli kuubalainen - niin valmentaja hoki hälle: "siitä vaan lähikamppailuun ja koukkua ja koukkua..." Reima (Virtanen) sanoi hälle: "vittu, em mä pysty". - Se on tallentunut videon ääniraitaan.

      Itse sen ihminen tietää, mitä ei pysty tekee, kuka muu muka?

      Poista
    6. Eihän me ikinä sanota, että kirjoitat hyvin? Minähän kirjoitan itsekin paremmin, noin teknisesti katsoen. Mutta sen sijaan ihailemme estoitta sinun kirjallista lahjakkuuttasi, jota ei peitä edes usein/joskus oudosti haahuileva kirjoitustyyli!

      Joko kehuin Hymeilevää miestä? Sen suosio on ansaittua.

      Kukas se nyrkkeilijä oli, jolle valmentaja erätauolla hoki, että hyvin menee, hyvin menee... ja äijä murahti, että pidäpäs silmällä tuota tuomaria, sillä joku antaa minulle kehässä turpaan aivan saatanasti.

      Poista
    7. Vaan rakkaat kukonpojat, kukas se vasta hyvin kirjoittaakin? Äänestän Lissua. Nainen on mestari, tunteiden tulkki!

      Ei silti, tarina kuin tarina, runo kuin runo, niitähän tässä blogissa on vaikka armeijalle jakaa. Tallessa ovat, jos joku ne täältä joskus hokaa. Kulkee tuohikontti selässä pitkin Blogistanian mantuja, ja etsii, etsii... kunnes löytää! Mahtavan kokoelman sensuroimattomia muisteluksia ja runovirityksiä, ynnä hienoja kirjoituksia. Sitten sanotaan, että ne eivät eläissään tienneet, että nousivat Blogistanian kansalliskynäilijöiksi.. Raukat..

      Poista
    8. Kukonpojat marssivat aamuisin sängystä ylös. TRAMP TRAMP TRAMP heidän jalkapohjansa sanovat linoleim-lattialla. Sitten he käyvät kusella. Sitten he vetävät uutimet pois ikkunoilta. HOH HOIJAA, kun ramaisee. Mutta Aurinko tuijottaa heitä ystävällisesti kuin iso Keltuainen. Viimeisetkin unenrippeet karisevat kukonpojien silmistä pois. Ja he menee ja keittää itselleen teetä. Jonka he on ansainneet.

      Ps. Toisaalta, jos Kukonpoika on parisuhteessa, hän pistää toiseen teekuppiin toisen pusseistaan. Ja huutaa makuukammarin oven läpi, "HELLOU BEIBI, TUUPPAS AAMUTEELLE". (Ja sen jälkeen he taas, no niin, paneskelevat.)


      Liisu on aivan ylivertainen novellisti! Sen tunnistin heti.

      Poista
  17. Oikeastaan on mielenkiintoinen tuo Iineksen aiempi huomio vastauksena Mikikselle, että vasemmistolaisuus on vielä nykyäänkin jotenkin hyväksyttävämpää kuin oikeistolaisuus.

    Jo Antti Eskola jossakin vanhassa kirjassaan (Vasen laita lavea?) vakavissaan väitti, että vasemmistolaiset ovat parempia ihmisiä kuin oikeistolaiset. Olin silloin vielä aktiivinen demari, mutta luottamukseni Eskolan kykyyn arvioida elämää ja ihmisiä romahti kuin kyytön häntä.

    Jo silloin nimittäin jokainen vähänkin asioita seuraava tiesi, että vasemmistolaisenkin ideologian nimissä ja voimalla on sortoa ja ruumiita tullut ihan riittävästi. Ei tarvinnut kuin katsoa Suomenlahden etälärannalle.

    PS. Mitä kulttuurimarxismiin tulee, niin ymmärrän sen samoin kuin Iines ja wikipedia. Mielelläni kuulisin, mitkä ovat ne väärin käsittämämme määritelmät?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo luulo, että vasemmistolaiset ovat ihmisinä parempia kuin oikeistolaiset, on tyypillinen stereotypia. Oikeistolainen on ahne, itsekäs ja rikas, vasemmistolainen antelias, epäitsekäs ja köyhä.

      Ahneus on kuitenkin ominaisuus, joka esiintyy ennen kaikkea materian rakastajilla ja saitureilla, ja heitä on kaikissa yhteiskuntaluokissa. Menepäs pyytämään vaikka duunarien ay:ltä rahaa, saat aikaiseksi istumalakon ja pukamat ahtaajille.

      Poista
    2. Antti Eskola oli monessa väärässä, mutta kunnioitan häntä edelleen ihan kauheasti. Minua viisaampi. (se tosin ei paljoa vaadi)

      Poista
    3. Ahtaajat ja paperimiehet ovat palkkansa ansainneet. Jos Häkämies heistä pääsee läpi, juoksee hän läpi koko työtätekevän väestön. Ja juostessaan huutaa: "Luuuuuuuseripaskat, haistakaa veeeeeeeee, sen nyt jokainen ansaitseeeeeeeeee"

      Poista
    4. Kysymys kuuluukin, että jos ahtaajat ovat ansainneet hyvän palkan, miksi sairaanhoitajat eivät ole?

      Poista
    5. Se on elämän suuri mysteeri, mutta palvelualat on perinteisesti olleet matalapalkkaisia. Koska ne ahtaajat ja paperimiehet maksavat heidänkin palkkansa,

      Poista
    6. Terveydenhoitoalako palveluala? Minusta se on oma alansa, lääketieteellinen hoitoala.

      Hoitajilla on korkeakoulutus, ahtaajilla ei. On päivänselvää, että myös koulutuksen tulee näkyä palkassa, sillä se on merkki työn vaativuudesta.

      Hoitajan työ onkin vaativaa monella tasolla, ja ahtaajan työssä esimerkiksi eettisyys ja ihmisen kohtaaminen ei merkitse mitään. Sitä paitsi ahtaajien työ on jo pikälle koneistettua. Hommia hoidetaan takapuolella istuen ja nostolaitteita ohjaillen.

      Poista
    7. Tottakai ahtaajat istuskelevat, mutta tuottavuus on tuottavuutta. Sairaanhoitajat puhkovat paiseita, tärkeää sekin on.

      Poista
    8. Jaa jaa, tuottavuutta sekin on, kun paiseihminen pääsee puhkonnan jälkeen takaisin töihin. Ja entistä suuremmalla innolla.

      Poista
    9. Palkkakeskustelussa kaikkein oleellisinta on se, kuka sen palkan maksaa. On ihan toinen asia saada palkka meidän verorahoistamme kuin yksityisen tahon lompakosta.

      Siksi kannatan valtionyhtiöiden johdon palkkojen maltillistamista. Niiden pitäisi olla lähempänä korkeiden virkamiesten kuin yksityisten yritysten huippujohtajien palkkoja.

      Antti Herlin saa maksaa pomoilleen niin paljon kuin haluaa, mutta Suomen valtion maksamiin palkkoihin meillä on veto-oikeus.

      Poista
    10. Älä ole Iines noin tietämätön. Tai ole vaan, jos se sua tyydyttää. Sympaattinen kun olet aina?

      Mutta kuuntelisit edes Tapsaa, hän on järkevä ihminen.

      Se, että paperityöläisille maksetaan parampaa palkkaa kuin sairaanhoitajille, ja kaksin verroin enemmän kuin suomenkielen maistereille, EI ole moraalinen kysymys. Ei sinne päinkään. Paperikone, kun häiriöttämästi syytää paperia, se tuottaa noin 100 000 €/ h tunti. Että se siitä, siis... Kun opettajatar puhuu kadeteerilla, tai vaikka pomppisi tasajalkaa, ei hän tuota 100 000 €/tunti. Päinvastoin, me veronmaksat tämän oppitunnin maksamme!

      Tästä, oi iines rakas, on kyse, miksi työnantajat suostuvat maksamaan paperimiehille niin hyvää palkkaa. Ja jopa omista pussestaan (= omista voitoistaan). Sairaanhoitajien (jotka toki, toki tekevät tähdellisempää työtä kuin paperikonetyöläiset, heille maksetaan sen takia pienempää palkkaa kun se tulee verotuloista. Jos sinä perustat firman jonka liikeidea on empaattisuus, toisesta huolehtiminen, etc, niin todennäköisesti firmasi menee konkurssiin heti kun rahasi loppuvat. Se vaan on näin.

      Sairaanhotajat/paperimiehet ... heidän palkkauksensa, on todella todella todella tylsä vitsi. Koska se ei siis perustu mihinkään määreisiin. Hölynpölyä. Opettajat ovat syöttöporsaita tässä kapitalistisessa maailmaassa, se on ilkeästi todettua mutta totta. (tyttäreni on sairaanhoitaja, itse olen paperimies emerutus. tiedän nämä jutut sinua paremmin. äläkä pällistele!)

      Poista
    11. Äläpäs yhtään yritä syytää tuommoisia rahamääriä todistamaan sairaanhoitajien tai opettajien matalia palkkoja. Onko kukaan laskenut, kuinka monta tulevaa ahtaajaa, paperimiestä, lääkäriä, opettajaa, yrittäjää, rahamiestä ja sahamiestä yhden opettajan käsien kautta kulkee? Mikä olisi siis tuon opetustyön rahallinen tuotto, jos sen tonneiksi muuntaisi? Kysyn vaan.

      Ja mitä tulee suomen kielen maisterin palkkoihin, en valita tässä sitä. Nämä palkat liikkuvat aivan eri sfääreissä kuin luokanopettajan palkat. Oma palkkani oli eräänäkin ahkerana vuonna rehtorinkin palkkaa suurempi. En ole vakuuttunut siitä, että paperimiehen palkka on isompi. 

      Vaikka tämä on sivuasia, tulkoon siis mainituksi, ettei oma lehmä ole ojassa. Kannatan koulutuksen mukaista lähtöpalkkatasoa.
      Myös hoitajille.

      Poista
    12. Niin, niin minäkin. Mutta mieti joskus kuka sen maksaa?

      Siis ihan oikeasti?

      Rölli-Peikkoko metsästä äkkiä tulee ja sanoo, "Joo, pannaan opettajille ja sairaanhoitajille tästä totanoin tuhat taalaa lisää kuukausipalkkaan, piru vie." Kiva on Peikko kun tommosia puhuu. Mutta mistä Peikko repii rahat... ei mistään. (paperikonsernien omistajat taas tyytyvät supistamaan omia voittojaan noin 10 prosenttia kun antavat paperikoneen hoitajalle 1.000€ lisää liksaa/kk. Eikä se ole edes keltään edes pois!

      En ymmärrä, että et käsitä tätä? Mikset käsitä.

      No joo. Minä voisin perustaa vaikka yhtiön "Riidellään Blogeissa k.y.", ja - toimitusjohtaja kun olisin - niin määrittelisin palkakseni 1.000.000 € /kk. Vittuako se kellekään kuuluisi, että palkkani olisi muka liian iso. Kateellisten pulputusta. Ei mun mielestä mitenkään iso se olisi. (isompi sulla on housuissai)

      No niin, palataanpas asiaan.

      Poista
    13. Ajattelen niin, että se maksaa itse itsensä --> opetus/hoito-optimismia.

      Kun hoitaja hoitaa, se on kansantaloudellisesti kannattavaa, koska potilas pääsee pian näin tuottamaan töihin. Ja kun opettaja opettaa, hän tuottaa maallemme koko ajan uusia työn tekijöitä, eli veronmaksajia ja työn tuottoa. Minusta tämä ei ole vaikea ymmärtää.

      Poista
    14. Näin on. Tästä olen samaa mieltä. Sanasta sanaan olen samaa mieltä kuin sinä.

      Mutta kuka sen maksaa?

      Sinäkö? Minäkö? Ei meillä kuule riitä rahat.

      Poista
    15. Suomi maailmantaloudessa on pieni yksikkö. Kiinalaisitttain me olemme kuin joku Ypäjä jossain... no, kuka tietää missä Ypäjä on? Harvempi. Meidän elintasomme, oi suloinen Iines, perustuu vientiteollisuuteemme, sen vetovoimaisuuteen. (Maineemme perustuu mm. oppilaitoksiimme. Mutta ei siilä rahaa saa.)

      Sanon tämän toisen kerra, kiltti Iines: meidän länsimainen hyvinvointimme - elintasomme ja tämä porvarillinen pohjoismainen tasa-arvo - perustuu vientiteollisuuteen. Ei muuhun.

      Ps. rakastan sinua, iines.

      Poista
  18. Kulttuurimarxismi:

    Sosiaaliseen konstruktionismiin perustuva vasemmistolainen ideologia, jossa perinteistä kulttuuria pidetään eriarvoisuuden pääsyynä länsimaissa; kieltä ja sanojen merkityksiä muovaamalla voidaan luoda liberaali yhteiskunta, jossa ihmiset ovat luopuneet eriarvoisuutta luovista ja ylläpitävistä elementeistä.

    Sosiaalinen konstruktionismi:

    Tieteenfilosofinen suuntaus, jossa tiedon, todellisuuden ja sen rakenteiden ja ilmiöiden nähdään muodostuvan sosiaalisessa ja kielellisessä vuorovaikutuksessa.

    VastaaPoista
  19. Kasvatusoptimismi on vasemmistolaisuutta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kasvatus itsessään on optimismia. Aina. Se on aktiivinen prosessi.

      Kasvatus sinänsä ei ole millään tavoin vasemmistolaista tai oikeistolaista. Se, jos vasemmisto uskoo kaikkien olevan yhtä koulukelpoisia samassa ryhmässä, on vain optimistista, ei vasemmistolaista.

      Poista
    2. Ymmärrän myös kasvatuspessimismiä. Integraatio on monen opettajan painajainen, ei siksi, ettei opettaja osaisi, vaan siksi, että integraatio tuhoaa unelman koulusta, suomalaisesta maailman parhaasta koulusta. Integraatio ei toimi.

      Poista
    3. Häntää nostava kissa? Kissa joka kakkii.

      Hyi, hyi sinua Mankelimang!

      Poista
  20. Tämä vielä, jotta yhteys nykyaikaan aukeaisi:

    Uuskieli:

    Kirjailija George Orwellin 1933 teoksessaan "Vuonna 1984" kehittämä kuvitteellinen kieli. Uuskielen tarkoitus on tehdä toisinajattelu ja poliittinen kapinallisuus mahdottomaksi viemällä kansalaisilta käsitteet, joilla ilmaista poliittisesti vääräoppisia mielipiteitä.


    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No näinhän meitä parhaillaan viedään! Elämme Orwellin aikaa.

      Poista
  21. Mitä sinulta viedään mitä sinulla ei jo olisi? Ehkä glitoris. Ja nimimerkki Tapsalta viedään munat. Kun juttelee monimutkaisesti kuin munkki. Voi, voi teitä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tapsa äänestää Trumpia. saman lainen on.

      Poista
    2. Minä olen kerran nähnyt glitoriksen, se oli suuri ja se hohti punaisena ympäristöstään!

      Poista
    3. Minäpä koetin äsken katsoa ihanan nostalgista Lapualaismorsianta. Nukahdin! Nyt nukkumaan, aamulla tulee taas Huugo. Timpuri. Katsokaa se Klitorislaulu tuubista, niin opitte edes sen, miten sana kirjoitetaan...

      Poista
    4. Tuo oli tietysti kaikella rakkaudella sanottu mussukoille. - Vaan katsoin sen Lapualaismorsiamen loppuun, vaikka välillä nukahdinkin. Liikuttava elokuva. Ja nukahdus johtui remonttiväsymyksestä. Joka aamu ennen seitsemää ylös ja sitten päivä tuulettimien ja imureitten hurinassa ja erilaisten aineittein pöllyissä. Ei ihme, että olen saanut silmiin allergiaoireita. vaikkei minulla allergiaa pitäisi olla. Nyt on ja kohta hakemaan antibioottitippareseptiä. Ja lehdistä ihmettelemään lelusalakuljettajan kieroutta ja pellehahmojen leviämistä.

      Poista
    5. En minä voi äänestää Trumpia, kun en ole Ameriikan kansalainen. Enkä kyllä äänestäisi muutenkaan, sillä aluksikin mies on vastenmielinen öykkäri ja toiseksi hänen ulkopoliittiset näkemyksensä ovat vaarallisia (myös Suomelle).

      PS. Anonyymin huumoriheitto on muuten hyvä osoitus siitä, miten vastapuoleksi kuvitellun niskaan kaadetaan sitten kaikki mahdolliset synnit. Tosiasiassahan juuri anonyymin kaltaiset äänestävät Trumpia!

      Poista
    6. Tämä on jälleen kerran loistoesimerkki tyhjien aukkojen täyttämisestä omilla ennakkoluuloilla. Puhuin tästä jo vuonna 2005, kun aamu sarasti Blogistaniassa.

      Kirjoitukseen jää väistämättä tyhjiä aukkoja, ja sille emme mitään voi. Vaan sille ihminen voi, ettei mene täydentämään niitä oman päänsä oletusasetuksilla!

      Poista
  22. Kirjoihin lisäisin...

    Enid Blyton: "Kuusikko kusessa."
    Enid Blyton: "Kuusikolla tehdään remonttia."
    Enid Blyton: "Kuusikko syö voileipiä ym."
    Enid Blyton: "Kuusikko katsoo elokuvaa."
    Enid Blyton: "Mitäs nyt, kuusikko?"
    Enid Blyton: "Kuusikko löytää aaveen. Se onkin Iines."
    Enid Blyton: "jne."

    mikis

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Seitsikkökirjat ovat paljon jännittävämpiä. Esimerkiksi"Seitsikko istuu kivellä ja miettii, kuinka tuolta saatanan karjalaumalta pelastuisi". Ehkä suosikkini on silti "Seitsemän kertaa seitsemän dannya, Erikaa tai Armi Aavikkoa ei näy vielä missään".

      Poista
    2. Entäpä nämä klassikkot:

      Harry Lime, kolmas sukupuoli.
      Dostojevski: Trump.
      Dickens: Stan Rock.

      Poista
    3. Paul Ankka: "Vihreät kivet eivät pyöriskele."
      Väinö Linna: "Sotaromaani."
      Pauli Hanhihomo: "Koskaan en muuttua saa. Tada tam pan taa."
      Herra X: "Salamatkustaja."
      T. Topelius: "Koivu, tyttö, tähti ja kännykkä."
      J.Äl.Runebergi: "Ändrar inte kvittra." (ei ole suomennettu. onneksi)

      Poista
    4. Minullahan on nuo kaikki hyllyssäni! Jopa Hanhiemojuttu, ja Ankkoja on yksi kaapillinen, lapsihenkilön taskukirjoja. Vaan parhaillaan luen Simone de Beauvoirin Muuatta sukupuolta. Tervon Matrihenkilö menee e-kirjana.

      Poista
    5. ... "lapsihenkilön ..." voi miten ihanasti sanottu. Kunpa muistaisin tuon. Tästä lähin, kun tykkään Sagastani niin paljon, alan nimittää häntä lapsihenkilöksi. Kyllä hän ymmärtää.

      Ps. Kerran Saga kertoi mulle että yks ukko, joka oli kauheesti ihastunut häneen, sanoi minulle että "sä olet kuin satuolento". ... Ja sitten me papit taas naurettiin ...!


      En minä ihmisille naura. Eivät ihmiset sitä ansaitse. Ihmisiä minun tulee enempi sääli. Reppanoita ovat.

      Poista
  23. Olen miettinyt aikani ja pähkältyäni päätynyt tähän: miksi Suomeen pitää roudata tummia miehiä, kaikenlaisia sahlammohammemedjeja, jotka eivät tähän ilnmastoon tai tähän kulttuuriin sovi, pitävät meitä vaan pilkkanaan? Ja me maksamme sen, että vittuilevat meille? mohammedit ja muut patakarvat, voi vittu. (koirat ovat karvaisia, kyllä minä sen ymmärrän, ne on Luojan luomia, mutta nää allahilaiset alkaa pikku hiljaa vituttaa mua... perekeleen tuppikullit. mitä täällä tekevät, eihän täällä ole edes kameleita, Toyotoita toki on)

    Poliittisella korrektiudella minä lyön vitulla päähän! Niihän nekin, tekevät. (saatanan mulkut)

    Ymmärrän asioita. Mutta en oo koskaan väittänyt että ymmärtäisin KAIKEN. En kyllä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mikis avautui? joas joo niin teki.

      Poista
  24. Tästä tulee rekisteriin kansankiihottaja. En pilailisi näillä asoilla. Olen pitänyt Mikistä ymmärtäväisenä ihmisenä, en pidä enää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nykyään ihmisiä määräillään mielipiteistään aivan liikaa, suorastaan fasisminomaisesti. Jokainen saa olla sitä mieltä, mitä tykkää. Ja Hesarin yksioikoinen "maahanmuuton vastustamisen" ja rasismin sanominen samaksi asiaksi, on minusta aivan uskomattoman epä-älyllistä.

      Joku kirjailija Wästberg Ruotsin Akatemiasta sanoi Dylania epäkohteliaaksi ja röyhkäksi, kun ei vastaa heidän rupisiin yhteydenottoihinsa. Epäkohtelaisuus ja röyhkeys on minusta tuollaisten lausuntojen antamisessa. Se on Dylanin valinta, kuinka häneen saa yhteyden, ja ruotsalaiset turpa kiinni! - Dylan ei tarvitse teidän pieniä rahapalkkioitanne!

      Poista
    2. Lakiteksti tietysti asettaa rajansa ja hyvä niin. Ihmisten ajatteluun puuttuminen kuulostaa toisaalta dystopialta, mutta näyttää se tätä maailmaa katsoessa myös voimakkaasti vaikuttavalta todellisuudelta.

      Poista
  25. Mahtaako tuo olla tosissaan kirjoitettu? Mikishän on tarinankertoja. Ei siinä ketään kiihoteta. Päinvastoin, lisätään tietoa.

    Minäkään en tiennyt ennen, mikä on tuppikulli. Innostuin katsomaan netistä, ja tulin siihen tulokseen, että allahinuskoisilla ympärileikatuilla miehillä ei semmoista ole, ainakaan leikkauksen tuloksena. Tuo on siis tarinaa.

    VastaaPoista
  26. Oliko ihan uusi termi sunulle Iines. No missä ihme umpiossa sitten olet elänyt.

    Kaikkia pikkupoikia sanotaan tuppikulleiksi. Se johtuu siitä, että esinahka ei sillä lailla luontevasti vielä liikun terskanpään yli. Eli kullinnupin yli.

    Kirjoittanut kirjallisuustieteen ja biologian tohtori (ei vielä väitellyt) mikis mallikas

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sitä paitsi kyllä minä olen paljon fiksumpi ihminen miltä vaikutan. Te vaan ette tiedä sitä.

      Poista
    2. Siis hauska termihän oli tuttu, mutten tiennyt, mitä se tarkoittaa.

      Nyt tiedän. Lisäselvityksesi havainnollisti asian juuri niin kuin arvelinkin.

      Poista
    3. Pikkupojat lähinnä ällisteklevät sukupuolielintään. Lähinnä ihmettelevät, että "mitä mä tällä teen? Eihän minun Irma-siskollanikaan tämmöistä ole...?"

      No, kyllä se siitä sitten. Ennemmin tai myöhemmin. Alkaa selkiintyä. Että mitä. Milläkin. Tekee. (Eli duunaa.)

      Poista
    4. Eiköhän se tikanpoika...tikantytöistä nyt puhumattakaan! (niistää nenäänsä. eli nenulaaniaansa) sinne johda.

      Minut ainakin.

      Poista
    5. Voi voi, ennen kuuli kaiken pihan kakaralaumalta. Ja ihan relevanttia tietoa sieltä tuli, salaisuudet aukesivat. Poikatyttö Saimaakaan ei pelätty eikä kivitetty, vaikka se naapurin uskovaisessa perheessä kävikin. Sinne se mahtui, Poika-Saima, enkä muista edes vanhempien sitä pällistelleen, kuten ei muitakaan, Kulta-Paavoa tai Piikki-Väinöä.

      Poista
    6. Nyt kun on tasa-arvo-oppaat ja paljon tätejä kohkaamassa näitä Poika-Saimoja, alkaa itseäkin epäilyttää, että mitä hittoa, nehän ovat ERILAISIA kuin me, pitäisikö niitä nyt suvaitsemalla suvaita, vaikka ne ovat luonnollinen osa ihmiskuntaa! Maailma olisi köyhä ilman Kulta-Paavoa! Voi näitä tätejä!

      Poista
    7. Haluaisin korjata vähän ilmaisuani kommentissa klo 8.06.

      Tässä korostuu väärin "uskovainen" naapuri: "Poikatyttö Saimaakaan ei pelätty eikä kivitetty, vaikka se naapurin uskovaisessa perheessä kävikin. Sinne se mahtui"

      Nimittäin uskovaisuudella ei ole merkitystä asiassa, vaan sillä, että kohtasimme Poika-Saiman usein, kun hän kävi naapurissa. Naapuri oli ihminen, joka kahvitti kaikkia ja me lapsetkin kävimme usein soittamassa hänen poljettavaa harmoniaan ja juomassa mehua. Naapuri piti myös uskovaisseuroja.

      Poista
  27. Perussuomalaisten ajatuspaja "Suomen perusta" on julkaissut kirjan "Epäneutraali sukupuolikirja".
    Kirjoittajina m.m. Henry Laasanen, Marko Hamilo ja Timo Hännikäinen. Sukupuolten biologisia eroja korostetaan ja feminismiä kritisoidaan. Johdonmukaista tekstiä ja älyllistä sommittelua on mukava lukea, mutta vaikea ottaa kantaa, tulee mieleen,että onko sukupuolivapaa avioliitto kiistassakaan kyse muusta kuin nimestä..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tästä joukostahan oli se tyyppi (Timo Hännikäinen?), joka oli sitä mieltä, että naisten tulisi aina olla valmiita, kun miehillä halu herää. Vaikka torin vessassa. Naiset tekevät väärin, kun eivät anna miehille heti, tässä ja nyt.

      Jos kirjassa on vireenä tällainen asenne, se on varmaan huono, hyvin huono. Toisaalta arvelen, että kirja on tavallaan kutkuttava puheenvuoro, jolle voi myös nyökkäillä, paikka paikoin. Hienoa, että meillä on sananvapaus.

      Poista
    2. Sukupuolivapaa avioliitto? Tarkoittanet uutta avioliittolakia, joka astuu voimaan 1.3.2017. Sukupuolivapaus? Kun edelleenkin sukupuolet solmivat avioliiton. Uuden lain mukaan avio-oikeus ei koske enää vain mies-nais pariskuntia vaan se koskee myös mies-mies ja nais-nais pariskuntia.

      Poista
    3. Lain voimaan astuminen ei tarkoita sitä, että esimerkiksi homopareja alettaisiin tuolloin vihkiä kirkossa, sillä vihkikaavan muutos vie aikaa ja vaatii kirkolliskokouksessa kolmen neljäsosan enemmistön.

      Kirkkohallituksessakin ajatus vihkimisestä on tyrmätty.

      Poista
  28. Minä itse - tämä on täysin teoreettinen esimerkki, hatusta vedetty - kun näkisin jokun hieman lyhytkasvuisen naisihmisen pylly pystyssä ottamassa jossain tienpenkalla lähikuvia perhosista, niin kyllä heti alkaisi stondata.

    Mitä sille mahtaisi? (Em minä ainakaan.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tähän on pakko kertoa lyhyt tapaus omalta pyllistelyuraltani.

      Kun olin kesäpaikassani maantien vieressä omalla pellollani kuvaamassa heinäsirkkoja polvet maassa ja ahteristo korkealla, ajoi siitä ohi Saabillaan serkkupojan vaimo. Hän kertoi miehelleen hiljentäneensä vauhtia, kun näki jonkun muijan maassa lyyhistyneenä, ja meinasi ruveta soittamaan paikalle ambulanssia. Huomasi sitten terhakan takapuolen liikkuvan ja kameratouhut, tunnisti meikäläisen ja ajoi ohi. Itse en huomannut tapausta, sillä oletettavasti tarkensin juuri terävyysaluetta heinäsirkan naamaan.

      Vaan parasta on se, kun pyllistelet maantien ojassa ja kuvaat maan tasalta harmaata peltoaukeaa saadaksesi horisontiksi satakuntalaiset savipaakut, niin siihen viereen pyllähtää ohikulkija ja tiirailee ääneti kanssasi tyhjälle pellolle ja kysyy että mitä siellä on.

      Poista
  29. Aikoinaan Tikantyttö opasti minut Salaisuuksiensa Uumeniin. Puutarhaan, jossa jo Adam söi omenia. Nam nam. Ja jossa tuoksuu (hmmmnnhh) ... suola ja naaraan verti meren rannan kuumeisissa narkoksissa ... Siitä lähtien ole ollut ihan päästäni Pökerryksissä. (Sanoisin jopa että melkein että Eksyksissä.)

    Ps. Naisia on mukava paneskella. Ketäpä nyt muitakaan?

    VastaaPoista
  30. Siis minunkin on pakko pyytää anteeksi sitä, että säikyttelen teitä omilla luonnontiedeopeilla. Esimerkiksi kun Tuppikulli näkisi elävän, mutta ah! niin ahnaan Vaginan (joka louskuttelisi leukojaan kuin kiukkuinen Krapu), varmasti pillahtaisi itkuun. Eikä kukaan sitä kestäisi, ei isä eikä äiti, eikä sosiaalitäditkään, vaan solmisivat (myös sosiaalitädit) kondomit rusetille ja sopisivat: "ei lapsia enään tähän huushollin tehrä". Sillä lapset, ennen kun niistä tulee vielä ryppyisempiä aikuisia, vaan parkuvat. (Kiukuissaan potkivat vielä päiväpeitteensäkin veks. Nuo pikkupirut. Emaloidut enkelit. Hiihtokilpailujen VI s palkinto. Lusikka. Tai lunta lapasessa. Sääskiä ja muita mäkäräisiä jotka kellahtavat kumoon kun näkevät vanhempansa. (Ei sääskiä ole talvisin. Eikä mäkäräisiä. Nooh, on koska on. Älä anna sivuseikkojen häiritä itseäsi.) Nuo suloiset pikku jyrsijät, siis kammottavat ihmistaimet vanhempiensa pukemissa äklöttävissä hehkuvissa housuhaalareissaan...)

    Ps. Aina kun kävelet kadulla on hyvä tarkkailla mukuloita. Koskaan ei tiedä mitä tekevät (= siis saavat pieneen pääähänsä). Ajatellaanpa vaikka että kävelet jossain kaupungissa Kauppakatua pitkin (kaikissa kaupungeissa on Kauppakatu) pitkin ja äkkiä joku riiviö heittää sua tiiliskivellä päähän. Ja kun katsot, kuka se oli, ne viheltelevät jotain suosittua schlaageria vaan... Näin on. Ja annas olla, eikös jostain porttikpongista sua ammuta an ritsalla sun kaljuus just sun kaljus kipeimpään kohtaan. (otan osaa), Sellainen sattuu, totta kai, mutta ei koskaan tätä vintiötä kiinni saada. Päin vastoin. Juoksee vain repaleiset housunpuntit vilkkuen sua pakoon, ja häipyy ihmisvilinään. Äkkiä sinä olet yksin, auringosäteen lävistmänä, ja ihmettelet. Ja kun menet vessaan, tarpeillesi, hän yht'äkkiä katsoo sinua peilist ja sanoo: "Päivää setä." Ja sinä sanot että "nyt tulee jytky. jytkyjen jytky." Etkä siinä ole väärässä. Koska kun pieraiset, koko Pääkaupungin liikenne seisastuu 1/2 tunniksi. (Osin tietysti vain kunnioituksen vuoksi. Mutta osin kyllä ihan aiheellisesti.)Ja eduskuntan valitaan 199 perussuomalaista.

    VastaaPoista
  31. Tuo 1 edustaja on keskustapuoluelainen. Ja hänkin saa kiittää valtavaa äänivyöryänsä vain siitä, että kaikki kekkosvastaiset äänestäjät - kommunisteista äärikapitalisteihin - keskittivät äänensä Riku Riemulle. Joka on siis kaIKKIEN AIKOJEN UUSIN KANSANEDUSTAJA MIKÄ Eduskunnassa meitä on edustanut... Miltäs nyt tuntuu, Riku Riemu?
    - No ei sen... Mitäs täsä. Miltään tuntuu.
    - Niin mutta muun muassa pahin kilpakumppanisi, jos näin voi sanoa, Riitta Railakas jäi sentään 1oo.000 tuhatta äänestäjää pienenmälle pieru eikun äänimäärälle. Kommenttisi tästä?
    - Mitäs minä nyt sitä. Kommentoisin. Sitä joko on ilmavaivoja tai sitten ei ole. Esimerkiksi hävittälentäjämme toisessa Maailmansodassa olivat hyviä, kun heillä oli vähemmän ilmavaivoja kuin vihollisten lentäjillä. Näin minä tämän näkisin.
    - Ovatko äänestäjät sinun mielestä siis aina väärässä?
    - No totta kai ovat. Siis eivät tietenkään ole. Milloin mitenkin.
    - Kyllä tai ei?
    - Jopas panit pahan... On ne kai. Ehkä.
    - Äänestäjät?
    - Äänestäjät. Nimenomaan. Helppo niitä on kusettaa. Sanoo esimerkiksi PÄLLÄÄPPÄÄLLPPÄÄÄÄPPLLÄÄ. Siinähän he kuuntelevat. Ja ihmettelevät. Ja alkavat sitten märehtiä sitä... mitä se on... no ruohoa. Tyytyväiset pässinpäät.
    - Ehkä on parasta että lopetamme haastattelun tähän, herra Riemu.
    - Näin on. Ilo on kokonaan teidän puolellanne. Sitä paitsi minulla on aika vetreä muna vielä vaikka olen 7-kymppinen. Kattokaa nyt miten se huojuu. (studioyleisö katsoo. ja kyllä: kyllä se huojuu. kuin lipputanko tuulessa.) Siitä voisi tehdä vaikka Postimerkin. Voisiko rouva Clintonin sukuelimestä tehdä Postimerkin. Mielestäni ei. Ei edes Bill voisi sellaista merkkiä nuolla. Kaikista muista nyt puhumattakaan. Koko kansakunta vaipuisi ikuiseen kaaokseen jos minusta tulisi presidentti... tarkoitan ... (AVUSTAJA POTKAISEE HÄNTÄ MUNILLE) tarkoitan jos minusta siis ei tulisi presidenttiä.(alkaa hymyilemään)
    - Niin, mutta jos palattaISIIN TAKAISIN tÄHÄN sUOMEN POLITIIKKAAN, riku, niin sinähän sait näissä vaaleissa ukomattomat 3.334,912 ääntä? Eihän äänestäjiäkään ollut näin paljon. Miten selittäisit tämän, jA Eikö tämä, uunituore kansanedustaja Riku Riemu, tee teitä Riku Riemu entistä nöyremmäksi, myös peilin edessä, Riku Riemu?. Että entistä herkemmä korvalla kuuntelette mitä Kansa puhuu. Ja pistätte sen oman ikään kuin rikuriemunne sinne niin kuin puhvetin puolelle?
    -No joo, miksei.Kyllähän sitä tulee kaikenlaista kuunneltua. Esimerkiksi jubetubesta.
    -Siis voimme luottaa vaalilauseesi "Riku Riemu - älä turhaan riehu."
    - Olihan minulla se toinenkin lause.
    - Ai että "Ryttylästä Pamahtaa..!"
    - Niin.
    - Minäluulen että se sai epävarmat äänestjät lähinnä linnoittumaan koteihinsa. Ja ostamAAN konetuliaseita itselleen. Ja myös sinkoja. Eivätkä ikinä avaa oveaan edes pizzaläheteille. Puhumattakaan että äänestäisivät, edes Kanki-Kaikkosta. Edes postiluukkuaan enää eivät ravottaisivat. Koska sieltäkin voi, jos oikein huono tuuri käy, kurkistaa joku keskustapuoluelAINEN. Mutta toivottavasti näin ei nyt käy. Kun pompahdat "Ensitreffeille Alttarille" kuvauksiin.
    - No emmä nyt tiedä. Niinkään. Mihkä kenenkään anopin kanssa pomppisin. Ehkä tivolisa voitaisiin käydä. Jos Anoppi olis Merenneito ja sitä sais heittää pALLOLLA päähän. eHKÄ SI.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, populaatio on kopulaatiota ja päivastoin, mutta populismi sitä vastoin on rabulismia ja sopulismia. - Sopulirabuleita, onhan heitä. Kepulit taas ovat robuleita eli robberisteja.

      Minä äänestän Ruotsin akatemiaa ja annan heille palkinnoksi mitalin, ihan omatekemän. Odotan heidän olevan pian minuun yhteydessä.

      Poista
    2. ”Tämä on SDP!”

      ~Riku Riemu joka yö neljän aikaan netissä

      Poista
    3. Ai se maamme laajimmin kannatettu puolue. Älä huoli, minäkin nukun huoletta puolille päivin sitten, kun alan maalaisliiton kannattajaksi. Päivisin aion syödä silavaa ja laittaa voita päälle.

      Poista
    4. Niin sä olet Kekkosen kannattaja.
      Tietenkin olet maalainen.

      Poista
    5. Maamme sankareita ovat Antit Isotalo ja Rannanjärvi, joille ei työ maistunut ja jotka varastivat viljat murtautuen varastoon viinaa keittääkseen, vaikka ihmisillä oli nälkä. Kolmas maamme sankareista on kekkonen.

      Poista
  32. paranneltu versio

    ... " niin sinähän sait näissä vaaleissa ukomattomat 3.334,912 ääntä? Eihän äänestäjiäkään ollut näin paljon. Miten selittäisit tämän. ..."

    - Noh, tietysti siinä joukossa muutama protesiäänejäästäjä. Mutta en usko että kovin monta, ehkä 3 - 4. Mutta se että Paavo Värynen jättäytyi ehdokuudesta, se tavallaan aukaisi minulle nämä Augeiaan tallit,jos näin voi sanoa. Ja jos toimittaja - taidatte olla Hesarista? - edes käsittää miten hienosti sanoi. Au-gei-aa... Se pitää pistää suu tälläinen levälleen kun lausuu (näyttää toimittajalle) kreikkaaa... tai mitä nyt milloinkin puhuu. Minä olen Suomen yhdisttty Kulttuuri-, Oikeus- ja Panoministeri. Eikä sen väliä. Paitsi se mua vähän vituttaa, näin kansanomaisesti sanottuna ja ihan sitaateissa, että palkka putos puolella kun paperikonehommista pois lähdin. Perskutirallaa. Ei näistä nykyisistä nyhtö- ja pätkähommista saa kuin jonkun tuntiopettajan palkan. Vaikka tekisi ihan sutena ylitöitä...

    Oppilaat, rakkaat kullinupit, älkää opiskelko. Ketä se hyödyttää? Heittäytkää vain rohkeasti roistoksi, se kannattaa. (jA SAATTE LÄREVINNE KUVAN iLTASANOMIEN LÖÖPPIIN. kUKAAN KUNNOLLINEN OPETTAJA EI IKINÄ SAA.) (voi vittu kun paukahtelee näitä suuria kirjamia aina välillä. Mistähän ne on kotoisin? No, tietysti tästä tietokeest... mUTTA MINKÄ TAKIA?)

    VastaaPoista
  33. Kerran,

    kun VeeTeenä jouduin neuvottelemaan varatuomari Laitisen, joka oli henkilöstöpäällikkö, kanssa, niin puhe kääntyi ylityökorvauksiin. Hänen mielestään olivat ne aivan liian korkeat. Esimerkiksi jos teki pääsiäisenä ylitöitä, pelkkä pääsiäiskorvaus +200 % (luitte oikein) ja kun siihen lisättiin normaali sunnuntaikorvaus +100 %, viikkolepokorvaus 100 %, ja ylityökorvaus (kahdelta ensimmäisletä tunniltA 50 % ja kuudelta muulta 100 %, niin... kyllä siinä, pakko myöntää, aika hyville tuntiupalkoille pääsi. Tarkoitan että... no enpäs rupee näillä jutuilla kehumaan. Mutta kun se Laitinen sanoi, varatuomari oli, että "tekeehän meidän tehtaanjohtajammekin ylitöitä koko ajan. eikä hänelle siitä erikseen makseta." Sanoin tälle Laitiselle, joka oli varatuomari, että "Uskon. Mutta eiköhän nämä tunnit ole huomioitu jo hänen alkupalkassaan." Siihen tämä ihminen, varatuomari, ei sanonut mitään. Ps. Kyllähän me lopulta sopuun päästiin. Ainahan se on pakko päästä. Kun neuvotellaan.

    VastaaPoista
  34. " ... Naisia on kiva paneskellä. ... " Tykkään tästä lauseesta. Tykkään naisista. No, miksen myös kameleista tykkäisi. Mutta kun siinä pitäisi olla keittiöjakkara mukana. En minä oikein... Eikä minulla ole sellaista ulottuvuutta, että...

    Naiset ovat mielestäni ylivoimaisia eläimiä. Katit ovat kans kivoja, nuo naukumaijat, mutta ei mulle tule mieleen että niitä pitäis äkkiä alkaa köyriä? Ehkä teille tulee. Mutta en puutu teidän mielitekoihinne. Riittää että pidätte ne minulta piilossa. Yksin ollessanne pankaa vaikka Lohikäärmettä, ei se minulle kuulu. Mitä se nyt minulle kuuluisi? Tai rakkaat naisystävät, unohdin tässä tasa-arvon: panettakaa itseänne vaikka... vaikka... Keihäsantiloopilla. Omapa on looranne. Finlands sak är vår.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luulen, että kaikki tykkäävät lauseesta. Tiedän siihen syynkin!

      Nimittäin verbi "paneskella" sisältää positiivisen ja lämpimän arvolatauksen. Se kuvaa herkullista ja nautittavaa tekemistä, jota ei tehdä ryppyotsaisesti. Sen sijaan imperatiivi "panettakaa" nostaa ihokarvat pystyyn. Keihäsantiloopin tilalle voisi kokeilla myös tarujen myyttistä "yksisarvista", johon viattomat neidot olivat ihastuneita.

      Poista
  35. Kaikki vaikenevat. Yhmnhyy. Ehkä heillä on siihen syy. Itse kirjoitin äsken novellin Kemppiselle, kyse oli Lucia neidosta. Sellaiseen kulttuuriin kun tutustuin kun asuin pienessä kauppalassa jonka nimi on Skene. Kun yhdellä nakkikioskilla yhdestä Mersusta pomppas valtavan upee mimmi joka alkoi tai siis yritti raiskata mua siinä kun minulla oli hodari kädessä. Näön vuoksi yritin olla vastahankaan, ettei mua tollain vaan käytetä seksuaalisesti hyväksi, mutta... kivaltahan se tuntui. (Siis aivan varmasti olen sitä mieltä että naisen raiskaaminen on törkeä rikos, loukkaus ihmisoikeutta vastaan ja todennäköisesti kivuliaskin... Ynnä muuta.) Mutta tämä tyttö joka minut Skenen kauppalan nakkikioskilla raiskasi, yrittäessäni haukata doddoggia, niin ei minulle mitään fyysistä vammaa tuottanut. Psyykkisestä en tiedä. Mutta... hänellä oli niin vikkelät sormet, kuin konserttipianistilla. Että Hitsi, kun ihmettelin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mikis vaikeni kesken kaiken. Pitäisikö jonkun käydä katsomassa, ettei mitään hätää.

      Poista
  36. Oi, ei! (Siis ole hätää.)

    VastaaPoista
  37. Varautukaa ankaraan paasaukseen! Varautukaa junankääntäjien riemulauluun!

    Vahinko vain, että se katosi jonnekin virtuaaliavaruuteen juuri kun se oli viittä vaille valmis. Painoin jotain korjausnappulaa ja humps! Sinne meni koko hieno juttu, jossa oli paljon asiaa ja tekstiviitteitä ja kuvia. Jäi vain tyhjä ruutu. Voi perkele. Nyt olen niin kiukkuinen, etten tiedä, lähtisikö lenkille vai koettaisi kasata mitä muistaa. Innoitus katosi.

    VastaaPoista