3.10.2016

Susi ja paimenpoika


Viikon alkajaisiksi kannattaa lukea harvinaisen hyvä kirjoitus suomalaisen yhteiskunnan ilmapiiristä. Kirjoitus ei ole Helsingin Sanomissa eikä Suomen Kuvalehdessä, ei Parnassossa eikä Kulttuurivihkoissa, vaan Ilta-Sanomissa, päätoimittaja Ulla Appelsinin kirjoittama.

Laajassa artikkelissaan Appelsin vertaa rasistinimittelyä sadun Pekan susihuuteluun. Pekkahan huuteli turhaan susivaroituksia kyläläisille, jotka lopulta eivät enää uskoneet huutoja. Kun joka nurkan takana näkee suden, niin suden oikeasti tullessa varoitusta ei kukaan enää usko.

Meillä nähdään nyt ennen kaikkea natseja niin, ettei pää ehdi kääntymään jokaisen havainnon suuntaan. Ja voipi olla, että kun sutta jahdataan, voi tulla karhu vastaan. Kuka on laskenut Suomen anarkistiset järjestöt?

Olen itsekin ihmetellyt, päivä päivältä enemmän, miten voi olla mahdollista että kaikkialla nähdään rasismia, jokaisessa vähänkin maahanmuuttoa pohdiskelevasssa puheenvuorossa. - Jos et ole minun puolellani, heti ja kokonaan, olet minua vastaan. Siis natsi, rasisti. Tätä pimeyttä ei oikeasti voi käsittää. Ihmisten pitäisi opiskella filosofiaa, jotta edes ajattelun aakkoset aukenisivat.

Sekin on kummallista, että niin moni ihminen tuntuu lukevan rasistipalstoja ja soveltavan näitten marginaalisten ryhmien ääriajatuksia kaikkiin muihin.  Toisia saatetaan haukkua trolleiksi.

Isänmaallisuus on automaattioletuksena kansallissosialismia, ja ihanteena on tietenkin Hitler. Kansallissosialistin vieressä seissyt on tietenkin natsi. Sen sijaan anarkistin vieressä seissyt ei ole anarkisti.

Tolkun ihmisistä on alettu tehdä typeryksiä. Epäilevä ihminen on vähintään oikeistoporvari, mutta mitä luultavimmin oikeinkirjoitustaidoiltaan heikko työtön, juoola on päivisin aikaa ottaa osaa rajakkien miekkariin. Ahdistellut tyttöset ovat rasistien kätyreitä ja ainakin mahtavan kotikasvatuksen saaneita vihtiläistyttöjä.

Hyvä siis Ulla Appelsin, tolkun ihminen, ilmeisen sivistynyt ja oikeinkirjoitustaitoinenkin, kiitos hienosta kirjoituksesta! Jos vilkaisee perässä olevia kommentteja, ihmiset ovat suorastaan räjähdyksenomaisesti näiden ajatusten takana. Tällaista ajatusmaailmaa gallupit eivät näytä?

*
Itse yritän aloittaa Jari Tervon Matriarkan lukemisen. Hankin sen e-kirjastooni, jonne ostan lähinnä ajankohtaisuutuuksia. Klassikot ovat hyllyssä, ja rakkaimmat kirjat. Tervon kirjassa kiinnostaa  inkeriläisten kuvaus. Toivottavasti Tervo ei ainakaan kovasti näkyvästi valista lukijaa siitä, miten omammekin ovat olleet maahanmuuttajia.  Toivotaan myös, ettei Tervon seuraava kirja ole nimeltään Evakko tai Ruumassa Ruotsiin, sotalapsen tarina.

Tällä viikolla alkaa kylpyhuoneremontti. Porataan, hakataan, rassataan, kuivatetaan, rakennetaan uutta pintaa ja lämmitystä. Purettava materiaali heitetään parvekkeelta kourua pitkin terassille, josta se kärrätään pois. Infernaalista meteliä ja pölyä on siis tiedossa. Vaan parempi pöly huushollisssa kuin aivoissa. Uskoisin, että tulen kirjoittamaan ainakin raavaista purkumiehistä jotakin.  Viimeksi timpurit asunnossani innoittivat minua näin.

*
Loppuun katkelma Appelsinin kirjoituksen loppuosasta, josta olen erityisesti samaa mieltä:

"-- Meillä on ikävä kyllä esimerkiksi rasisteja, joihin uppoaa mikä tahansa keksitty ja ruma tarina maahanmuuttajista. Mutta meillä on valitettavasti myös sellaisia kansalaisia, jotka käyttävät mustiabarbaareja hyväkseen: maalaamalla Suomesta rumemman kuvan kuin mitä todellisuus onkaan. Tämän joukon mielestä suomalaiset ovat jotenkin poikkeuksellisen rasistinen kansa ja esimerkiksi poliisi lähtökohtaisesti paha. Siksi tälle ryhmälle viikonlopun mielenosoitus ei ollut vain vilpitön hätähuuto fasismia vastaan, kuten suurella osalla marssijoista varmasti oli, vaan keino tuoda häikäilemättömästi esiin omaa näkemystä. Niinpä marssilla nähtiinkin esimerkiksi banderolli, jossa hyökätään Suomea ja (mielenosoitusta turvaavaa) poliisia vastaan. --"

207 kommenttia:

  1. Meidän maailmamme on muuttunut iltapäivälehtimäiseksi.

    Jos et ole rasisti , varmaat olet erään täällä kirjoitavan tyypin mielestä vähintää persu tai Kekkonen.Niinhän se on, että arvoliberalisti ei koskaan vaadi arvojen vapautta omissa piireissään.

    VastaaPoista
  2. En tiedä onko tällaista ollut aina. Epäilen. Tarkoitan tätä varsinkin rasismin, mutta myös muiden aiheiden kohdalla esiintyvää ilmiötä missä asiasta vähiten tietävät esiintyvät keskusteltavan asian ylimpinä auktoriteetteinä.

    Tässähän ei sinänsä mitään ihmeellistä ole, idiootit ovat pullistelleet kautta maailman historian. Se minkä ainakin itse koen olevan nykyajan ilmiö on että tämä tietämättömyys myönnetään avoimesti ja siihen suhtaudutaan joko välinpitämättömästi tai pahimmillaan jopa ylpeillen.

    Ennen vanhaan idiootit sentään pyrkivät salaamaan typeryytensä. Nyt moisella ylpeillään. Ei hyvältä näytä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En oikeastaan enää jaksa ihmetellä nykytoimittajien yksisilmäisyyttä ja laumasieluisuutta. Hehän vain tekevät niinkuin heidän käsketään.

      Poista
    2. Minulla on idealistisempi suhtautuminen toimittajiin, enkä tarkoita nyt osaamattomia hyvä tyyppi -toimittajia, joilla ei ole koulutusta eikä loistavaa kynää.

      Ajattelen, että kunnon toimittajalla tulee olla palo sanan säilän heiluttamiseen ja omaan ajatteluun. Hyvä toimittaja luottaa lisäksi lukijaan, eikä koeta valistaa eikä käännyttää. Paras toimittaja on ärhäkkä rakkikoira.

      Vaikka tietenkin on niin, että kenen leipää syöt, sen jne.

      Poista
  3. (Linkki korjattu)

    Appelsin on tyypillinen etuoikeutettu valkoinen antirasisti, joka omahyväisessä hölmöydessään ajattelemattomasti rodullistaa ja marginalisoi toisten kokemukset, joita ei voi lähtökohtaisesti ymmärtääkään. Lopuksi hän yrittää kääntää katseet tuohon kamalaan banderolliin (,josta Iineskin niin tykkää,) joka oikeasti vaati retorisesti hallitusta ja poliisia toimimaan lain vaatimalla tavalla natseja vastaan. Mielenosoittajat olivat nähneet fasismin normalisoimisen yhteiskunnassa, poliittisen eliitin tuen äärioikeistolle ja poliisin hiljaisen hyväksynnän natsien katupartioille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minusta selityksesi banderollista on imelä ja nurkkakuntainen.

      Yhteiskunta ei toimi nyrkkiä lyöden, vaan edustuksellisen demokratian keinoin. Jokaisella on valta äänestää ketä tahtoo. Ja voipi sinne asioista päättämään itsekin yrittää, jos rahkeita on.

      Poliisi tekee sen, minkä voi. On aika asiantuntematonta syyttää poliisia puolueellisuudesta. Minusta syyttäminen kertoo enemmän syyttäjän omasta vauhtisokeudesta ja mahdollisesta agendasta. Anarkistien poliisiviha on vastenmielistä.

      Poista
    2. Etuoikeutettu valkoinen antirasisti? Vieläkö tällaista retoriikkaa käytetään?

      Kahdelle ensimmäiselle määreelle Appelsin ei voine mitään, joten eikös lauseesi ole rasistinen, etniseen ryhmään tähdätty moite?

      Poista
    3. Iines 16:28 Tässä tapauksessa piti lähteä kadulle banderollien kanssa.

      Poista
    4. Iines 16;44 Olisi ehkä kannattanut lukea tuo linkkaamani Anna Pöysän blogi.

      Poista
    5. Luin sen kyllä, ja kiinnitin huomiota myös kommentteihin. Jollakulla kommentoijalla näytti olevan samantyyppinen kysymys siitä, eikö "etuoikeutettu valkoinen" viittaa tietyn ryhmän halveksuntaan, eli minun mukaani rasismiin.

      Poista
    6. Ihonvärin vuoksi etuoikeutettuja on vain rasistisissa yhteiskunnissa. Ei tämä nyt niin vaikeaa voi olla!

      Poista
    7. Annanpa Koko Hubaran selventää. Itse en halua, sillä minäkin olen vain valkoinen antirasisti, tosin jokseenkin dekolonisoitunut.

      Hyväntahtoiset suomalaiset rodullistavat vahingossa ja siksi rasismista pitää puhua

      Poista
    8. En osta käsitettä "ihonvärin vuoksi etuoikeutettu". Yhtä hyvin voitaisiin käyttää käsitettä "syylättömyyden vuoksi etuoikeutettu". Nimittely on epälooginen, sillä on ominaisuuksia, joita ei voi valita.

      Oikeus taas on jotain, jonka yhteisö suo, se ei lankea automaattisesti kuin manulle illallinen. Kunnioitus ei lankea kenenkään ylle, jos sitä ei ansaita eli suoda. Mies kuin mies ei saa sukupuolensa takia etuasemaa, jos on lahjaton vätys.

      Poista
    9. Aivan! On muitakin syitä kuin ihonväri, jotka saavat tolkun ihmisen ennakkoluuloiseksi. Sokeita, kuuroja, invalideja jne. loukataan urakalla silkasta hyväntahtoisuudesta.

      Poista
    10. Tolkun ihmiset? En usko lausumaasi. Mistä tutkimuksesta tämä tieto on peräisin? Mutu-tutkimus?

      En ole kuullut ylipäänsä kenenkään haukkuvan esimerkiksi sokeaa saati muita vammaisia.

      Poista
    11. "Suomessa ei juuri keskustella niin sanotusta kolonialistisesta rikoskumppanuudesta."

      Tämä on paljonpuhuva esimerkki siitä humpuukista, johon hyväosainen nuori idealisti maailmantuskassaan sortuu.

      Eivätköhän suomalaiset ole enemmän siellä uhrien puolella, jos kolonialismista puhutaan vähänkin pitemmässä mittakaavassa. Ei kai pohjoisen pimeydessä menetyt pigmentit kalvakkaasta ihostamme tee meistä rikollisia?

      Poista
    12. Nuoret ystäväni, toinen sokea ja toinen liikuntavammainen, menivät baariin. Heille luvattiin tuoppi puoliksi.

      Poista
    13. Jaa jaa, mutta mikä oli heidän kuntonsa? Oliko tullut otettua jo pohjat toisessa baarissa?

      Poista
    14. Lienee selvää, että yhtenäistä Suomea ei enää ole eikä tule, poteroita kaivetaan vimmatusti jokaisessa leirissä.

      Silti minäkin olen sitä mieltä, että Appelsiini kukkahattutäteilee, eikä enää ymmärrä nuorison tapaa kapinoida. En sitä ymmärrä minäkään,mutta tuumin vain, että häslätkööt, kyllä ne siitä ikä parantaa.

      Oletteko koskaan nähneet, kun poliisi herättelee Aleksanterinkadulla sammuneena hokit ojossa selällään maanneen suomalaisrouvan. Minua teki pahaa ne railakkaat otteet,kun rouva oli saattanut päänsä lyödä kaatuessaan ja siksi ehkä niin sikeästi nukkui.

      Poista
    15. Viimeisen maamme kommunistiliikkeen johtajan, Arvo Aallon, sanotaan olleen neuvostoliiton eniten vihaama suomalainen. Mukavista kepulaisista ja muista konservatiiveista tykkäsivät kauheasti. Silti Arvo Aaltokin johti omituisessa kuvitellussa moraalimyllerryksessä kukkahattutätejä ja saivat estetyksi Sex Pistolsin Suomen keikan.

      Tässä kaikki kiteytyy: ei tulevaisutta edes marjametsässä.

      God save the Queen
      The fascist regime,
      They made you a moron
      A potential H-bomb
      God save the Queen
      She ain't no human being
      There is no future
      And England's dreaming
      Don't be told what you want
      Don't be told what you need
      There's no future
      No future
      No future for you


      Pitää edelleen paikkansa monilta osin, mutta se akka senkun jaksaa heilua.

      Poista
    16. Tiedättekö muuten, mistä tietää,että herrakansan alueilla ollaan ja täällä asuu paljon varakkaita ja vaikutusvaltaisia ihmisiä. - Katujen hidastustöyssyjen määrästä. Menkääpä vain ajelemaan autolla Kulosaareen, Töyssylään.

      Poista
    17. Presidentti Ståhlbergin fasistit kaappasivat Kulosaaresta ja kyyditsivät vaimonsa kera autolla.

      Mutta ei se Walleniuskaaan mikään fasisti ollut, ihan tavallinen suomalainen mies, kenraali ja hullu. Fasistianarkisti on sana, mikä minulle Walleniuksesta mieleen tulee.

      Poista
    18. Maamme korkein oikeus, Spiritus Sanctus, kuitenkin vapautti Walleniuksen linnasta melkein alle aikayksikön. Miksi ihmeessä? - Eikö Walleniuksen olisi pitänyt olla loppuelämänsä linnassa? - Kyllä, niin olisi pitänyt.

      Poista
    19. Kruunuvuoren edistykselliset haluavat pitää puhtaana. Sinne rakennetaan maailman toiseksi kallein silta, - mutta yllätys, yllätys, autoilijoille siinä sillalla ei ole tilaa. Autoilijat ovat pahoja ihmisiä, vihrun pelsepuubeja. Paitsi tietysti Pekka Haavisto, joka nyhertää sen säälittävän kuplavolkkarinsa kanssa.

      Poista
    20. Vantaa Kivistössä asuvat ovat tyrmistyneistä jätehuollostaan. Vihrut ovat siunanneet sinne sellaisen jätteen pois imaisevan putkiston - ja putkistoon on pakko liittyä. Maksaa ihan jumalattoman paljon, ei kai tuollaiseen kukaan järkevä alistu. Onko tuollainen pakotus sitten fasismia vai reaalisosialismia, neuvostoliittoa, siihen en osaa ottaa kantaa.

      Poista
    21. "Suomi on vapaa maa!", muistan olleen meidän pikkupoikien sanonta 70-luvulla, kun teki jotain älytöntä ja joku torui. Minua vähän huvittaa nyt tuo sanonta, Suomessa ei mikään ollut vapaata. Paitsi vapaus tukea neuvostoliittoa, siihen kepu meitä kehoitti. Säälittävä kokoomuskin kehotti, mutta ei se koskaan armoa saanut, slobomaa, rysslandia, vihasi sitä aina.

      Poista
    22. Appelsinko kukkahattutäti, Riku?

      No johan! Minusta kukkahattuja ovat ne kaikki sopulit, jotka eivät uskalla sanoa totuuksia ääneen vaan koettavat peilata sellaista yhteiskuntaa, jota oikeasti ei ole.

      Appelsin on älykäs, itsenäinen ja rohkea toimittaja, vastavirtaan uiva toisin kuin valtavirran hampaattomat toimittajat. Täytyy vain toivoa, ettei häntä aleta savustaa työpaikaltaan.

      Poista
    23. Niin, minkälainen yhteiskunta meillä on. Kyllä siitä sopii olla huolissaan, että nuorien asenteet ovat koventuneet. Siitä saa syyttää vanhempia polvia, jotka eivät näytä onnistuneen oikein missään. Koulutusta ja muuta voi halutessaan kehua ihan niin paljon kuin huvittaa, mutta ensimmäistä kertaa minun elinaikanani nuorisolla ei ole mahdollisuutta saavuttaa samaa varallisuustasoa kuin vanhemmillaan. Selväähän se on, että jyskettä syntyy tulevaisuudessa enemmän ja enemmän.

      Poista
    24. Kukas meille tämän hyvinvoinnin loi? Vanhempi sukupolvi, joka itse eli monenlaisessa niukkuudessa parhaat vuotensa.

      Noita lihavia vuosia on eletty tässä ihmisikä, ja nyt kun nuorempikin polvi on ollut vallassa jo parikymmentä vuotta, hyvinvointi laskee kuin kissanhäntä. Syytetään siis edes oikeaa sukupolvea, kermapyllypolvea, joka sai kaiken valmiina ja yltäkylläisyyden äidinmaidosta.

      Tuommoinen jää helposti päälle ja pidetään selvänä, että paisti lentää entistä lihavampana suuhun entistä vähemmällä vaivalla.

      Ei pojat ei, eihän se niin mene, että kasvu on rajatonta ja jatkuvaa, jos menopuoli kasvaa enemmän kuin saamapuoli. Ja kun verojen korotuksellakin on rajansa, joka Suomessa on jo ylitetty suhteessa useimpiin muihin maihin, on selvää, että kamelin selkä alkaa taittua. 

      Poista
    25. En oikein usko sellaisen kermasukupolven olemassaoloon. Vanhemmat polvet tietysti loivat, mutta imivät myös tehokkaasti kaiken itselleen. Kerman nauttivat paistin ohella, saattoi siinä lakkahilloakin olla mukana. Nykypäivän nuorison osa on paljon kovempi kuin aikaisempien polvien pitkään aikaan. Heidän täytyy toimia tehokkaasti, etteivät joudu pudokkaiksi. Ennen riitti sellainen läälyttely.

      Puheet, joiden mukaan pesäpallotkin joutui ennen virkkaamaan itse, ovat silkkaa sepitettä.

      Poista
    26. No nyt ei mennyt oikein. Vanhempi sukupolvi makseli kaiken lainoilla. Ensin opintolainaa takaisin kymmenen vuotta, sitten asuntoa kymmenen vuotta ja useimmilla autolainaa.

      Ei ollut opintotukea, ei ollut asumistukea, eikä paljon muutakaan tukea. Lapsilisä taisi olla ainoa useimpia koskeva perheen tulolisä. Ei ollut varaa matkoihin eikä heti väritelevisioonkaan.

      Lapsille tuli sitten nopeasti päivähoidot, opintotuet ja muita tukimuotoja. Tuosta kehitys tämän päivän hyvinvointiin oli nopea ja koko ajan enenevää.

      Nuo kermaisat pihvit ja lakkahillot eivät olleet edes sunnuntairuokaa. Lihamakaronilaatikko oli.

      Poista
    27. Tapsa etkö ymmärtänyt tätä:

      "Kyseessä on käännös colonial complicity -termistä. Se tarkoittaa sitä, että vaikka käytännössä Suomella ei siirtomaita ollut, siellä jaettiin ja jaetaan kolonialistinen maailmankuva, joka asettaa länsimaat ja valkoisen miehen keskiöön ja edistyksen mittapuuksi. Se välittyy esimerkiksi koulutuksen kautta, mutta se on läsnä myös mediassa, kulttuurissa ja politiikassa."

      Poista
    28. Ensimmäinen väritelkkari meille tuli vasta myöhään 80-luvulla. Isobroidini sen osti, minä taisin olla jo muuttanut pois kotoa. Annelle vitsailin asuvani hänen luonaan vain omistamansa väritelkkarin vuoksi. Yhdessä sieltä Hill Street Bluesia katselimme.

      Kuuluu Kela lähettävän Gestapon aika nopeasti takaisinperintähommiin, jos opintotukea on maksettu liikaa kaksi euroa viisikymmentä senttiä.

      Ja sitten vielä kermakakun mansikkana, että eläköitynyttä suurta ikäluokkaa on niin paljon, edellinen polvi pani kuin kanit, että menee nuoremmilta rahat ja rahapussit. Jos sellaisia omistavat.

      Poista
    29. No härre guud, jos ei valkoisen miehen sivistys olisi ollut myös etevää, taitaisimme ryömiä vielä olkimajoissa pyydystäen antilooppeja ja puhveleita.

      Kun opiskelin uskontotiedettä, olivat tutkijoiden käsityksen mukaan varhaiskantaiset kulttuurit pyhiä, samoin tietenkin uskonnot magioineen ja toteemeineen. Kaikki tulisi säilyttää piiruakaan muuttamatta, minkään länsimaisen hapatuksen yltämättä tuhovaikutuksineen pyhään primitiivisyyteen. Näin minäkin ajattelin kirkkain otsin.

      Mitä helvettiä, sanon nyt. Miksi joidenkuiden tulisi elää maan tasalla alkeellisissa oloissa sen vuoksi, että me haluamme säilyttää kulttuurit koskemattomina relikteinä. Onko alkeellisissa oloissa elävä kymmenen lapsen roikkuvatissinen mohikaaniäiti muka onnellisempi kuin länsimaisen sivistyksen hemmottelema itseään toteuttava parin lapsen uraäiti?

      Poista
    30. Minun tyttäreltäni perittiin nopeasti takaisin opintotukea, kun hän oli ollut liikaa töissä. Ja kun hän kerran kesällä ollessaan ilman kesätyötä koetti nostaa sossusta köyhän tukea - hänellä ei ollut yhtään rahaa eikä tietoa rahasta, tuki evättiin, koska minä olin silloin tällöin pannut pikkusumman, 50 euroa tms. hänen tililleen. Käskettiin pyytää minulta lisää.

      Poista
    31. Sellaisissa kivikautista elämää elävien heimojen ihailussa on jotain pahasti vialla. Elinikä ei ole pitkä, nelikymppinen on jo aivan loppu.

      Minua on kieltämättä hermostuttanut ylen televisiosta lähettämät liian paljot alueuutiset, lappalaisille taitaa olla neljä omaansa. Mites ne poromiljonäärit, onko puutetta pijelly?

      Poista
    32. Riku: "Nykypäivän nuorison osa on paljon kovempi kuin aikaisempien polvien pitkään aikaan."

      Meillä on nyt kyllä aivan eri käsitys pitkästä ajasta. Tuo pätee ehkä viimeiseen 40 vuoteen, ei kauemmas.

      Mankemang - ymmärsin kyllä, mutta en allekirjoita sitä. Mielestäni tuo menee liian kauas, kun syyllisiä etsitään. Yhteen aikaan idealistit julistivat, että kaikki rikokset ovat yhteiskunnan vika, ja tuo on samaa sarjaa.

      Lisäksi sanoin, että "vähänkin pitemmässä mittakaavassa" eli tuota valkoisen miehen taakkaa olemme ansaitusti ehkä kantaneet vasta 60-luvulta alkaen.

      Muslimit olivat muuten kaikkein kovimpia ja suurimpia orjakauppiaita, mutta syyllistetäänkö heitä siitä?

      Poista
    33. Olet oikeassa Tapsa, minulla on tähän sellainen neljänkymmenen vuoden perspektiivi.

      Poista
    34. En tiedä, Tapsa, syyllistätkö sinä, minä ainakin syyllistän kaikki orjakauppaa käyneet kulttuurit oli kyse sitten vaikka puutavaran ja tervan tuotannosta. Samoin syyllistän kaikki uskovaiset, jotka eivät tunnusta syntejään.

      Poista
    35. Typperä ja vahingollinen valkoinen antirasismi juontuu, jollei ajattelemattomuudesta niin turhasta syyllisyydentunnosta ja anteeksipyytelystä. Rodullistettu ihminen ei tarvitse myötätuntoa, vaan sitä, että rasismi kerta kaikkiaan juuritaan.

      Poista
  4. Tässä jutussa on toinen pelottava nyrkkijuliste!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nähtävästi sen näkevät vain tilaajat. Minä en lue Lapin kansaa. Ja vaikka siellä linkissä olisi nyrkkiä lyövä Oula tai Mirjami Kuosmanen, toivoisin suilti, että muuta olisi keksitty kuin aggression symboli.

      Poista
  5. Eikö opettaja tiedä?03 lokakuuta, 2016 18:42

    Iines03 lokakuuta, 2016 16:30

    #Nähtävästi sen näkevät vain tilaajat. Minä en lue Lapin kansaa. Ja vaikka siellä linkissä olisi nyrkkiä lyövä Oula tai Mirjami Kuosmanen, toivoisin suilti, että muuta olisi keksitty kuin aggression symboli.#


    ILO169 on tuttu lyhenne kaikille saamelaisasioita tarkkaan seuraavalle. Sillä tarkoitetaan Kansainvälisen työjärjestön ILO:n sopimusta numero 169, joka on alkuperäiskansojen oikeuksia käsittelevä sopimus. Suomi on sen hyväksynyt 25 vuotta sitten, mutta sopimuksen toimeenpanoa odotellaan yhä. Sen eteneminen on ollut takkuista ja sitä on jarrutettu erilaisilla perusteluilla: välillä on vaadittu lisää selvityksiä, olosuhdeanalyysiä, esitetty ILO169 olevan Suomeen sopimaton, väitetty sopimuksen pysäyttävän taloudellisen kehityksen ja jopa peloteltu Lappia uhkaavan ”sotatilan”, jos sopimus hyväksytään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on täysin sopimaton sopimus. Edes siitä kuka on saamelainen ei ole yksimielisyyttä ja määrittelyt ovat olleet hyvin mielivaltaisia, sellaista kyläpäällikkö touhua.
      Joukko halutaan pitää sopivan pienenä, koska sopimuksen voimaatulo toisi etuoikeuksia.

      Samuli

      Poista
    2. Kirotusvirheitä.

      Samuli

      Poista
    3. Mikä sopii mm. Norjalle ei tietenkään käy Suomelle, jos suomalaiset eivät saa päättää keitä saamelaiset ovat.

      Poista
    4. Eivätkös kaikki Saamenmaassa asuvat ole saamelaisia? Vai pitääkö tässä tapauksessa täyttää etniset ehdot ja todistaa veren puhtaus?

      (Tämä on sitten provokaatio. Mutta maailman mittakaavassa suomalaisilla ja saamelaisilla ei ole eroa, pieniä kansan sirpaleita molemmat, ja samoihin aikoihin tänne tulleitakin.)

      Poista
    5. Alkuperäiskansoille on taattu oikeus valita itse jäsenensä. YK:n alkuperäiskansojen julistuksen 33. artikla sanoo: "Indigenous peoples have the right to determine their own membership in accordance with their customs and traditions".

      Poista
    6. Ei kai Suomi tätä artiklaa vastustakaan? Toki saamelainen tietää, jos on saamelainen.

      Lukemani mukaan ratifioinnin viivästymisessä painavin asia on ehkä kysymys maan omistuksesta. Kenelle Lappi kuuluu? Mielenkiintoinen, ei itsestäänselvä asia.

      Poista
    7. Mutta ketkä kuuluvat siihen "alkuperäiskansaan", joka saa valita jäsenensä, miten se määritellään? Siitähän mielestäni Saamenmaassa kiistellään, että onko joku saamelainen vai ei (tosin en ole perehtynyt tähän kiistaan sen tarkemmin.)

      PS. Huomautan, että olen suuri saamen kielen ja kulttuurin ystävä ja puolustaja, mutta historiaa tutkimalla huomaa, ettei "alkuperäiskansan" käsite ole kovin tarkka - Lapissa se tarkoittaa jääkauden jälkeen tulleita ja niitä tuli nykytutkimuksen mukaan monelta suunnalta, mukana suurella todennäköisyydellä suomalaistenkin esi-isiä.

      Poista
    8. Alkuperäiskansaa ei taida oikeasti ollakaan. Aina, kaikkiin kansoihin, kaikkina aikoina, on liittynyt uusia ihmisiä. Vasta sitten kun samankielisten ryhmä on ollut tarpeeksi iso, on voitu ajatella käsitettä kansa. Kieli on se kiintopiste, jonka ympärille kansa on kerääntynyt. Ja koko ajan se on sekoittunut.

      Poista
    9. Saamelaisilla on kansainvälisesti hyväksytty alkuperäiskansan status. Asia ei kylläkään ole niin helppo jänkhällä.

      Pääkallojen palautus kirvoitti keskusteluun alkuperäiskansoista

      Poista
    10. Mielenkiintoinen juttu, josta ole muistaakseni kyllä kuullutkin tästä. Olin muuten kesällä Ruijassa ja kävin mm. Pykeijassa. Istuin siellä kahvilassa ja kuuntelin kun viereisessä pöydässä kaksi äijää keskusteli saameksi. Jotenkin se sykähdytti.

      Tuossa jutussa kveenit vähän liioittelivat, sillä he tulivat Ruijaan vasta 1700-luvulta alkaen ja isommin joukoin 1800-luvun kovina aikoina Suomesta.

      Tietysti asia on toinen, jos näiden kveenien sijasta puhuttaisiin niistä kveeneistä, jotka asuivat muinaisessa Kainuussa, siinä joka sijaitsi Perämeren ympärillä.

      Poista
    11. Ei se saamelaisuus kovin selvärajaista ole.Joku hyvin saamea puhuva henkilö, jonka suku on asunut seudulla satoja vuosia, on katsottu ei-saamelaiseksi. Taasen paljon heikommat siteet saamelaisuuteen omaava henkilö on katsottu saamelaiseksi, vaikka saamentaito on hyvin heikkoa.
      Tämä on taas näitä hyvien ihmisten kirkastusjuttuja.

      Poista
    12. Mikä on suljettu pieni ryhmä, joka elää kehittyneessä hyvinvointivaltiossa täysin modernia paikalleen asettunutta elämää? Alkuperäiskansa.
      Minun puolesta voivat antaa valtion maat Lapissa saamelaisille, mutta ymmärrän täysin muiden paikallisten vastustuksen.

      Poista
  6. ILO-lyhenteen merkityksestä ei ole kyse, vaan huonosta viestinnästä.

    Asioita ei hoideta aggressiolla, vihaviestintä ei herätä myönteistä hyväksyntää, vaan voi jopa haitata asiaa. Plakaattien ja banderollien laatijoille saattaisi olla hyötyä markkinointiviestinnän opeista. Samoin kuvaviestinnän ilmaisukeinoista ja sanoman vastaanotosta.

    Nyrkkiin puristettu käsi viestii vihaa ja uhkaa. Se syö ILOn.

    Rauhankyyhky ei turhaan lennä vapaana ja valkoisena, elävä lehvä nokassaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kai siinä alkaa käsi mennä nyrkkii , jos sopimus on hyväksytty 25 vuotta sitten . Mutta ei ole laitettu voimaan.

      Poista
    2. No ei, en ole samaa mieltä. Viha on huono voima.

      Poista
    3. Oma napa kaikilla03 lokakuuta, 2016 20:51

      Entäs jos (ja jos) sinun palkkasopimusta ei panna voimaa , tulee sinulle viha?
      Tai sun eläke lakkautetaan , meneekö käsi nyrkkii?

      Poista
    4. Pidän huolen, etten opiskele ammattiin, jossa ei ole palkkaturvaa ja hyvää ammattiliittoa. Ei eläkettä voida lakkauttaa. Se on itse maksettua tuloa. Eikä menisi käsi nyrkkiin, mieluummin suoristuisi.

      Poista
    5. Jokainen palkansaaja ja työnantaja maksaa työeläkemaksua, jotka ovat nousseet vuosien varrella aika paljon. Elinaikakerroin laskee nuorempien sukupolvien eläkettä. Taitettu indeksi leikkaa sitä. Kaikki työssäkäyvät kustantavat kulloisenkin eläkeläisjoukon eläkkeet, siksi eläkevakuutusmaksut ovat nyt ennätyssuuret (suuret ikäluokat ovat parhaillaan eläkeiässä, 1950-luvulla syntyneet ovat alkaneet siirtyä eläkkeelle >>> se jatkuu seuraavat 10 vuotta, 1960-luvulla syntyneiden ikäluokka on jo pienempi). Siispä eläke ei ole itse maksettua tuloa tai yksityistä säästämistä vaan yhteisiä säästöjä joita kerätään palkansaajilta ja työnantajilta. Aina kulloisenkin eläkeläisjoukon määrän mukaan. Yksityiset eläkesäästöt ovat sananmukaisesti yksityisiä eivät julkisella rahoituksella kustannettavia eläkkeitä.

      Poista
    6. Myös ansiosidonnaisesta työttömyysturvasta karttuu eläke, koska se perustuu ansiotuloihin ja siitä maksetaan tel-maksu. Karttuma on kuitenkin pienempi kuin vastaavasta ansiotulosta. Työttömät osallistuvat siis yhteisten kassavarantojen kartuttamiseen maksamalla tuloveroa (+muitakin veroja) ja tel-maksuja.

      Poista
    7. Anonyymi, olet tietenkin oikeassa tuossa asiassa.

      Minusta voi kuitenkin symbolisesti ajatella, että ihminen maksaa eläkettään itse työssäoloaikanaan, sillä sitä maksaa kuitenkin työeläkemaksua jonkun tulevan hyväksi.

      Ajattelen vielä niinkin, että työssä ollessaan tekee joka päivä jotakin ylimääräistä työtä, jota ei ole mitoitettu palkkaan. Lisäksi moni ostaa työmateriaaleja itse palkallaan, ainakin opettaja merkittävän määrän uransa aikana.

      Kaikkea tuota kun ajattelee, ei pidä eläkeläistä ylimääräisenä kulueränä, joka ei tuota mitään. "Ylituotantoa" on siis tuotettu luullakseni useimmilla aloilla.

      Poista
    8. Kyllä eläkkeitä voidaan leikata tai ottaa kertymät pois. Ainakin kahdelta ikäluokalta (1950 ja 1960-luvuilla syntyneiltä) otettiin pois alle 24-vuotiaana tehdystä palkkatyöstä kertynyt eläke. Vuoden 2005 jälkeen kaikki yli 18-vuotiaana tehty palkkatyö kerryttää eläkettä. Onneksi tuo muutos tehtiin.

      Eläkkeitä siis voidaan leikata, mutta keinoilla joita ei pidetä varsinaisena leikkauksena. Jäädytetty indeksi on eräs sellainen leikkauskeino.

      Poista
    9. Minä en ajattele, että eläkeläiset ovat vain kuluerä, ylipäätään se että kansalaiset jaotellaan vain ns. tuottaviin ja tuottamattomiin ihmisiin kertoo julmasta ja yleistyneestä ihmiskuvasta. Kurjaa.

      Poista
    10. Tuolla kuluerällä viittasin joidenkin vuosien taakse, jolloin muuan kommentoija todisteli minun tulevan työkyvyttömyyseläkkeineni yhteiskunnalle kalliiksi, ja hän käytti tuota ilmaisua. Huumorillahan siihen pitää suhtautua.

      Taitettu indeksi on harmillinen jäänne, josta ei nähtävästi yritetäkään eroon. Sekin on totta, että eläkkeitä verotetaan ankarammin kuin samansuuruista palkkatuloa.

      Poista
    11. Työeläkemaksuahan maksetaan tietty prosentti palkasta, joten siinä mielessä sitä voi pitää "ansaittuna" – enemmän tienaava maksaa enemmän ja saa enemmän.

      Työnantaja maksaa siitä muuten suurimman osan. Sen huomaa, kun ryhtyy työnantajaksi.

      Ihmettelen edelleen, miksei meille muka voi määrätä eläkekattoa, kun se on monessa muussakin maassa? Se tervehdyttäisi yleistä ilmapiiriä.

      Katto voisi olla vaikka 5000 kuussa ja loput pomot voisivat hankkia ostoeläkkeinä (niin kuin tähänkin asti). Niihin ei ole muilla nokan kopauttamista.

      Poista
    12. Kannatan eläkekattoa varsinkin herra isoherroille, joilla on mielipuoliset eläkkeet.

      Poista
  7. Iines, ennen kuin luet Matriarkan sinun on hyvä tietää, että Timo Vihavainen on 2 viimeisessä kirjoituksessaan käsitellyt samaa kirjaa/tekelettä (kumpi kirja on pitää kunkin itse päättää). Itse en Myyrän jälkeen viitsi Tervon kirjoja lukea, siitä tuli jotenkin limainen olo. Tämä siis riippuu lukijasta, monet pitävät hänen teksteistään. Vihavaisen tavasta kirjoittaa pidän. hh

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Viimeksi luin Laylan, josta on Einesbaarissa kirjoitus. Minulla on ennakkokäsitys Tervon teoksesta, ja se ei ole kaksinen. Pelkään pahaa, että teos saa Finlandia-palkinnon. Haluan katsoa, miten suurta taiteen turhuus voi olla.

      Olen sillä lailla masokistinen, että nautin itseni kiusaamisesta. Luen siis myös huonoa, ja tiedän kyllä mainiosti, mitä hyvä on. (Hymiö.) Lukemalla huonoa voi oppia ihmisestä uutta, jopa enemmän kuin lukemalla vain hyvää. Minusta lukeminen itsessään on tärkeä prosessi.

      Poista
    2. Olet oikeassa Iines, mutta ikä painaa=197/114. Pitää sis ottaa tyynesti. hh

      Poista
    3. Jos paineet ovat noissa lukemissa, en tosiaan suosittele Tervoa. Jotain nautinnollisen kaunista tai hauskaa.

      Poista
    4. Tervohan on teknisesti kadehdittavan erinomainen kirjoittaja ja älykäs ihminen kaiken lisäksi.

      Mutta minäkin pelkään, että kirjaa ei ole kirjoittanut avoimesti maailmaa katsova taiteilija, vaan punavihreä politrukki. No, se selviää lukemalla.

      Pannaanko Einesbaariin?

      Poista
    5. Pannaan hyvinkin, jos kirjoittaja löytyy. Minä en ole laiska, vaan jotenkin vaan arka kirjoittamaan kirjoista. Minulla on niin omituisia näkökulmia, etteivät ne sovi esittelyihin. Mieluusti kyllä kommentoin. Löytyisiköhän kirjan lukijoita? Ja vapaaehtoista esittelyn kirjoittajaa?

      Poista
    6. Minun verenpaineeni oli viimeksi mitattaessa rumempi. Tervoa en aio lukea, emme ole huvitetut, eikä hotsita.

      Poista
    7. Kai pillerit on popsittuna, jos lukemat ovat noin huimia? Asia ei minulle mitenkään kuulu, mutta pitää olla.

      Poista
    8. Juu, joka aamu kahta laatua.Kuolemaakin enemmän pelkään lasaretin vakioasiakkaaksi joutumista.

      Poista
    9. Taitaa ola vauhtipillereitä . Kekkosfani kirjoittaa täällä yksinää ympärivuorokauden.

      Poista
    10. Ilkeyden ja typeryyden yhdistelmä on jotenkin ankeaa. Onko vaimo viime aikoina kiitellyt?

      Poista
    11. Mistä nuita kekkospillereitä suaa ?

      Poista
    12. Mene sinne metsäraiskioon katsomaan, jos jonkin, maanomistajan sinne avustusten puuttesta jättämän, lahokannon juurelta löytyisi.

      Poista
    13. Sieltäkö sä löysit kekkospillerit. Ihanko su kannon alta?

      Poista
    14. En kävele kepulaisissa metsäraiskioissa, ne ovat masentavia.

      Poista
    15. Jos saan kirjan käsiini, niin voin minä siitä sitten saman tien alustuksenkin tehdä. Oikeastaan minua kiinnostaa Tervon ottama näkökulma.

      Eivät sinun kirjalliset ja taiteelliset näkemyksesi minusta mitään omituisia ole, Iines. Pääasia että niitä on.

      Poista
    16. Saahan masenukseen myös pillereitä.
      Ainiin sä söit niitä Kekkospillereitä.

      Poista
    17. Tee vain, Tapsa, juttu Einesbaariin. Agiteeraan muitakin tässä sitten lukemaan kirjan. Julkaistaan, kun aikatauluusi sopii, ei kiirettä. Ilmoittelet sitten.

      On minulla ainakin kummallisia kirjavalintoja, kun katsoo Einesbaariin valitsemiani. Huorasadusta muut eivät tainneet tykätä, minusta Gustafsson on huisin hyvä. Häneltä on nyt lupaava uusi teos, jonka joku jo nimesi syksyn parhaaksi.

      Poista
    18. Oletpa ennakkoluuloton, Iines. Laura on kettutyttö par excellence!

      Poista
    19. Tiedetään. Tekisin mitä vaan itsekin ketun puolesta, mutta en päästäisi tarhakettua enkä minkkiä vapaaksi luontoon kärsimään. Delfiinitkin ovat minusta onnellisempia Kreikan valossa ja turkoosissa vesissä kuin Tampereen altaissa. Järki on eläimenkin etu.

      Poista
  8. https://www.youtube.com/watch?v=FoKc5LyYP2s&feature=youtu.be

    Kiitokseksi 'BUKenbon'

    Arjen Lubach sanoo ymmärtävänsä, että ohjuksella tehty räjäytystesti oli hankala suomalaisille.

    – Olisin ymmärtänyt hyvin, jos Suomi olisi sanonut: 'Hei, JIT [tutkintaryhmän lyhenne]. Siitä tutkimuksesta, jota olette ajatelleet käyttää osoittamaan venäläisiin. Oletteko tsekanneet karttaa? Me asumme niin kuin Venäjän vieressä. Ehkä Portugali haluaisi tehdä testin? Sambialla ei kuulemma ole mitään tekemistä.'

    Siksi Lubach pohtiikin, miten Hollanti ja muut tutkintaan osallistuvat maat voisivat osoittaa kiitollisuutta.

    – Mitä heille voisi antaa? Emme tiedä juuri mitään heistä. Tiedämme varmasti vain sen, että heillä ole Buk-ohjuksia, koska he ovat räjäyttäneet ne meille, Lubach pähkäilee ja päätyy tulokseen, että suomalaisille pitää antaa 'BUKenbon'.

    Kyseessä on tietenkin sanaleikki.

    Kun hollantilainen ei oikein tiedä, mitä antaisi lahjaksi, perusratkaisu on kirjalahjakortti, siis boekenbon.

    Lähde Yle

    VastaaPoista
  9. Tuossa Prokofjevin kynäilemässä Pekka ja susi -sadussa kaikki jäävät henkiin, ellei ankka sitten eläintarhaan joutuvan suden vatsassa aikanaan menehdy.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sadusta on käsittääkseni monia muunnoksia. Suomalaisversio on aika erilainen kuin Prokofjevin alkuperäiskäsikirjoitus. Siinä korostuu se, miten Pekka saa nenilleen.

      Poista
    2. Mites se sai nenilleen? Pekkahan pelasti linnun ja kissan, sai suden kiikkiin ja pelasti sen hengen metsästäjiltä.

      Poista
    3. Pekka ja susi on eri satu kuin kuin Aisopoksen susijuttu, jossa Pekkana esiintyy paimenpoika. Sadut on monissa versioissa risteytetty, ja varsinaisessa Aisopoksen sadussa poika, olkoon nyt sitten hänkin Pekka saa opetuksen, kun kukaan ei enää usko häntä suden tullessa.

      Poista
    4. Leino, laulaja kansansa sielun, se runoili tästäkin aiheesta, mikä selviää kun hieman muotoilee:

      Tuo oli punavihreä maammon marja
      syntymässä säikähtänyt,
      näki natsit kaikkialla,
      rasistit pahat havaitsi,
      ei hyviksiä ensinkänä.

      Pani äiti paimenehen...jne.

      Poista
    5. Iines, puhumme eri saduista! Minä tarkoitin tuota kuvasi Prokofjevin musiikkisatua Pekka ja susi (Petja i volk).

      Poista
    6. Alkuperäinen juttuni viittaa Aisopoksen susisatuun, johon Appelsinin juttukin viittaa, välillä puhuin - kun mainitsit Prokofjevin - musiikkisadusta Pekka ja susi. Pekka-nimeähän käytetään melko yleisesti myös viittaamaan Aisopoksen paimenpojan susihuuteluun.

      Poista
    7. Ja kuvanikin on Prokofjevin musiikkisadusta.

      Sitten on vielä Punahilkka ja susi...

      Poista
    8. Muistelin vain kaikkia susisatuja. Niitä on paljon.

      Ja yhä edelleen susi on melkoinen peikko näilläkin lakeuksilla. Parisataa sutta Suomessa, ja joku haluaa tappaa niitä.

      Poista
    9. Ota muutama susi itselle suojeluun , sinne kesämökkitontille.

      Poista
    10. Miksi? Metsä niitten reviiri on.

      Ymmärrän susipelon, mutta en hysteriaa. On olemassa toimia, joilla susia voidaan ohjata metsäalueille. Kyllä tarpeellinen luonnon ja harvinaisiksi käyvien eläinten suojelu tarvitsee rahaa siinä kuin kilpaurheilukin. Ja vielä enemmänkin.

      vaan ei luonnon suojeleminenkaan saa käydä hysteeriseksi kettutyttöilyksi, jossa intoa on enemmän kuin tietoa tai järkeä päässä. Maapallo kuuluu yhtä lailla eläimille, ihmisille kuin itiöillekin.

      Poista
    11. Sitä paitsi sain viime kesänä lähimmät mökkinaapurit "kimppuuni", kun puhuin susien puolesta. Että ei niihin maisemiin, tai joutuvat susihukkaset jalkarautoihin tai johonkin ansalankaan.

      Poista
    12. Niin, ei sutta ei kukaa halua omiin nurkkii pyörimään.Ei ne aina pysy metsässä.

      Mistä rahat siirtoo? No, tietenkin valtiolta , joka ottaa ne velaksi.

      Poista
    13. Rahat otetaan luonnonsuojelun momentilta. Tai kenties maahantulijoiden karkotuslentoavustuksista, jotka siltä momentilta säästyvät, jos ei ketään karkoteta.

      Poista
    14. Mistä ne tulee luonnonsuojelun momentille?
      Ihanko ne sinne tulee tupsahtaa veronmaksajan kukkarosta simsalapim?

      Tyypillistä naisen logiikkaa, valitettavasti.

      Poista
    15. Ahtisaari SDP:stä: Miten tuommoista porukkaa voisi äänestää?

      Niin demareille sudet on tärkeämpiä kuin ihmiset.Ihmisille ei löydy rahaa , susille löytyy.

      Poista
    16. Opettajan tietotaito, ja totena haastaa04 lokakuuta, 2016 16:23

      Vuonna 2014 (17.12.2014 mennessä) kirjattujen koiravahinkojen keskimääräinen korvaussumma oli n. 2850 euroa/koiravahinko (yhteensä 77 000 euroa). Sudet vahingoittivat tai tappoivat 27 koiraa. (Maa- ja metsätalousministeriö, Muistio 17.12.2014)

      Ei näköjään oteta luonnonsuojelun momentilta.
      Otetaanko opettajien palkat maahantulioiden karkotuslentotukijaisista?

      Poista
    17. Että tuommoinen tieto löytyi.

      Luonto on julmaa. Katso nyt vaikka Avaraa luontoa, niin siinä isompi nassuttaa pienemmän poskeensa. Juuri viime lauantaina katsoin kauhistuen, kun joku pussirottaeläin sieppasi suuhunsa soman hiirulaisen. Hiiren kimeä kirkaisu jäi kesken, kun yläpää oli jo pudonnut nielusta alas.

      Susi on petoeläin, joka on Suomesta häviämässä. On tietenkin kauheaa, kun se pyydystää ihmisen kotieläimiä, mutta ei se oikeuta lajin jahtaamiseen. Hyökkäävä susi täytyy tietenkin voida tappaa.

      Ja toisekseen, ei se ole niin, että susi tunkee ihmisen reviirille, vaan ihminen tunkee asvalttipintoineen suden reviireille. Onko ihme, että hukka siellä sitten joskus vaeltaa.

      Poista
    18. Ja pitäköön ihminen koiransa yötä lämpimässä sisällä, niin säästyvät susilta.

      Poista
    19. http://lrs.fi/talta-nayttaa-kun-metsastyskoira-kohtaa-suden-katso-ainutlaatuinen-video/

      Video saattaa järkkyttää herkkiä ihmisiä.
      Päästäisitkö sinä koirasi metsään nähtyäsi tämän Ruotsissa kuvatun kohtaamisen?

      Poista
    20. En uskalla katsoa videota. Mikään ei järkytä minua niin paljon kuin eläimen tuska ja kärsimys, en yksinkertaisesti voi katsoa. Avarassa luonnossakin saa alituiseen kääntää kuvan hetkeksi pois.

      Susi kuitenkin siis on petoeläin, jolla on oltava paikkansa luonnossa. Niitä on meillä vain 200 yksilöä!

      Poista
    21. Et tietenkää ,mutta kova olet petoja puolustamaan.

      Tuossa ruotsalaisen omistajan kertomus tapahtumasta:

      Klaras ägare Tommy Berglund i Sunne berättar om händelsen som inträffade under älgjaktspremiären den 12 oktober.
      – Min bild är att hon var ute på en vanlig söktur. Hon jagade inte vargen, den dök bara upp framför henne. Först är de nyfikna på varandra och hon går fram mot vargen och verkar fundersam. Hon gick lugnt fram för att ta reda på vad det var för något. Vargen gör ett språng på några meter och hon springer efter. Då vänder vargen och går emot henne och det verkar som om de nosar på varandra. Sedan smäller det till och den nyper henne baktill.
      En andra varg sluter upp och Klara slåss för sitt liv under flera, långa minuter.

      Har gett upp
      I slutet av filmen ligger hon bara ner och flämtar, hon verkar ha gett upp.
      – Jag hann aldrig komma med i filmen, men strax efter så sätter hon sig upp när hon hör mig. Då har också vargarna försvunnit, säger Tommy Berglund.
      – Jag såg henne inte först. Pejlen hade slutat fungera och min första tanke var att hon varit i kontakt med en älg och fått en spark. Men när jag gick fram såg jag att hon var blodig mellan benen och att hon hade ett huggmärke. Då förstod jag ju att det var varg, det var en obehaglig känsla och Klara kunde inte resa sig.
      Tommy bar sin hund ut till vägen, en sträcka på 700 meter fågelvägen.
      – Tankarna gick medan blodet rann. Det här går aldrig vägen, tänkte jag.
      Tur i oturen är att veterinär fanns att tillgå bara 20–25 minuters bilresa bort, på Mjönäs djurklinik i Munkfors.
      – De sövde henne direkt för att kunna sy och höll väl på i några timmar. Hon hade ett större sår bak som de sydde ihop och 14 småsår som de också sydde. Sedan hade hon 15–20 sår till som skulle hållas öppna och dränera sig själv, berättar Tommy.
      – Men vi fick ta hem henne på kvällen.

      Medicinering
      Klara har därefter fått smärtlindring och antibiotika, både tabletter och flytande som sprutas in i såren. Dagen efter attacken började chocken släppa och den låga tempen började bli mer normal. Det tog ett par tre dagar innan hon började verka lite piggare och gladare.
      – I början åt hon inte, men nu äter hon och kan gå en kort bit för att rasta sig. Hon mår efter omständigheterna bra, men det är inte riktigt över än. Vi ska iväg till veterinären igen idag för att undersöka hennes allmäntillstånd. Det kan finnas skador som vi inte sett fast hunden är pigg. Medicineringen är också slut idag.

      Bakslag
      Klara fick dessutom ett bakslag under helgen som gick, då hon verkade ha ont.
      – Då åkte vi till veterinären igen och fick extra medicin mot sårvätskebildningen. Det har kommit otroligt mycket vätska ur såren. Veterinären säger att vi inte kan ropa hej än. Hon har antagligen muskulära skador i framför allt ena benet, säger Tommy.
      Han är tveksam till om musklerna kommer att repa sig tillräckligt för att Klara ska kunna jaga som tidigare.
      – Det är sådant man inte vet än. Sedan får vi se om psyket håller, men hon har mycket vilja.

      Första hunden
      Klara är Tommys första egna hund och han tror inte att han vågar släppa henne igen i samma område.
      – Hon är ju en familjemedlem och det hade blivit väldigt tomt om man inte fått med henne hem.
      – Men jakten och särskilt älgjakten är ju mitt intresse. Jag har letat annan jaktmark, längre norrut, men det är svårt att hitta och man ska ju ha råd också. Jag vill inte flytta härifrån. Vi har också pratat om att skaffa en hund till, ifall något sådant här händer. Det är ju en fråga om när och inte om, det är så man tänker nu.

      Poista
    22. Tack skall du ha, men jag orkar inte läsa det här! Jag förstår texten, men om den berättar om djurets smärta, är det för mycket för mig.

      Poista
  10. Tämä liittynee johonkin tämän ketjun aiheeseen:

    Eilen Hesari (tuo inha lehti, johon minulla on viha-rakkaussuhde), kertoi Helsingin Kallion Torkkelinmäen huumekaupasta. Lehti kertoi, että kauppaa siellä käyvät ihan avoimesti tummaihoiset ulkomaalaiset miesporukat.

    Lehti korosti erityisesti, että huumekauppa on ulkomaalaisten käsissä (mikä on tietysti lehden linjan tuntien omituista).

    Kuitenkin eräs haastateltu nuorimies, jolle tummaihoinen oli yrittänyt myydä huumeita, kertoi myyjän puhuneen virheetöntä suomea, ilman mitään korostusta.

    Huomaako kukaan muu tässä mitään erikoista ja omituista, ottaen huomioon Hesarin & hengenheimoilaisten aiemman hurskastelun siitä ketkä ovat suomalaisia?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ota tuosta nyt sitten selvää. Kaipa ne myyjät ovat kuitenkin suomalaisia, tummaihoisia hyvin kotoutuneita tyyppejä.

      Poista
    2. Aivan. Millä oikeudella Hesari tekee selvää suomea puhuvasta ihmisestä ulkomaalaisen vain siksi, että hän on tummaihoinen? Eikö tämä ole juuri sitä ankarasti paheksuttavaa syrjintää, lähes rasismia?

      Poista
    3. Malliesimerkki rodullistamisesta.

      Poista
  11. Minun on nyt pakko näyttää Iinekselle, kun hänellä ei fb-tiliä, Petri Hiltusen aihetta koskeva päivitys:

    "Olen jo pitkään karsastanut Ulla Appelsinin näennäisen "puolueettomia" kommenttikirjoituksia.
    Nyt hän käyttää kuitenkin Aisopoksen satua "paimenpojasta joka huusi sutta" niin tarkoituksenhakuisesti väärin, että muokkaan sen uudestaan hänen puolestaan:
    Vuonna 2008 Suomen vastarintaliike perustettiin, eli silloin muuttivat sudet lähimetsään.
    Paimenpoika riensi kertomaan asiasta kyläläisille, mutta nuo "tolkun ihmiset" ottivat lunkisti.
    -"Susilla on täysi oikeus olla susia, niin kuin lampailla lampaita. Eivät he uhkaa ketään", kyläläiset virkkoivat pojalle.
    Vuoden 2010 Pride-kaasuhyökkäyksen jälkeen poika juoksi taas kylään. Taas ottivat kyläläiset rennosti:
    -"Kyseessä on yksittäistapaus. Ei ole mitään todisteita että susista olisi noin ylipäätään vaaraa lampaille. Sitäpaitsi, lampaat provosoivat susia hyppimällä niin iloisesti niityllä. Oma vikansa", kyläläiset aprikoivat.
    Sitä kuitenkin seurasi Jyväskylän kirjastopuukotus, ja lukuisat pahoinpitelyt ja riehumiset. Paimenpoika yritti saada kyläläiset häätämään sudet alueelta.
    -"Eihän tuo nyt käy", kyläläiset totesivat, "metsässä on lukuisia muitakin petoja kuin sudet. Esimerkiksi näätiä, lumikkoja ja saukkoja. Jos karkoitamme sudet, niin reiluuden nimissä kaikki muutkin pedot pitää karkottaa. Tiesitkö, poika, että leppäkerttukin on peto?"
    Kyläläiset naureskelivat paimenpojalle, kunnes lopulta yksi susista osoittautui tappajaksi. Tämä nimenomainen Susi oli laumansa kanssa kulkiessaan käynyt itse jo seitsämän eri uhrin kimppuun, muun muassa puukottanut yhtä uhriaan selkään.
    Nyt kyläläiset nostivat suuren porun, madame Appelsinin johdolla:
    -"Paimenpojan vika!!! Hän täällä huuteli niin että ihan hämäännyimme. Kyllä nyt susien lisäksi tulee lahdata kaikki paimenpojat!"

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Anteeksi vain, en saa tästä nyt kiinni.

      Tarina on aika naiivi, se ajaa ensi riviltä lähtien yksipuolista agendaa, ja siitä puuttuu laajempi yhteiskuntanäkemys, hienovaraisuus ja älyllinen ote, se on ilkeämielinen tekele. Se on lisäksi kuin koululaisen keksimällä keksitty päälleliimattu vastine johonkin parempaan kirjoitukseen. Uskon, ettei tämä sytytä oikein ketään. "Seitsämän", jestas. En antaisi kuin tyydyttävän.

      Poista
    2. Käräjä- ja hovioikeuksista tilattujen selvitysten mukaan Torniainen on tuomittu ainakin seitsemästä pahoinpitelystä. Ilkka

      Poista
    3. Niin, siis tämä on ollut lehdissä jo, useaan otteeseen. Eikä häntä tarvitse erikseen ymmärtää, mutta ei myöskään tuomita enempää kuin siitä teosta, mikä nyt on ollut kyseessä.

      Käsittääkseni tekoa ei voida nimetä ennen kuin kuolemansyy varmistuu. Tutkimus kestää nähtävästi kauan.

      Eiköhän tämä ole linjassa samalla paikalla aiemmin tapahtuneen kuolemantuottamuksen kanssa, jossa kaksi potkijaa sai ehdollista? Vai?

      Poista
    4. Tarkoitat varmaan tätä:

      Ilta-Sanomat

      Yksi isku taksijonossa johti upseerin kuolemaan
      Julkaistu: 7.6.2003 0:00

      Yksi voimakas isku taksijonossa johti 27-vuotiaan helsinkiläismiehen menehtymiseen. Hän sai vakavan kallovamman lyönnistä ja siitä seuranneesta kaatumisesta asvaltille.
      27-vuotias perheellinen aktiiviupseeri pahoinpideltiin Helsingin rautatientorin taksijonossa perjantaina aamuyöllä 30. toukokuuta. Uhri menehtyi tajuihinsa tulematta sairaalassa torstaina aamuyöllä.

      Helsingin käräjäoikeus on vanginnut hänen pahoinpitelystään epäiltynä kaksi ulkomaalaissyntyistä nuorta miestä, 23- ja 24-vuotiaat. Heillä ei ole aiempaa rikollista taustaa.

      - Koska uhri menehtyi, epäillään nuorukaisia törkeän pahoinpitelyn lisäksi törkeästä kuolemantuottamuksesta, tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Olli Töyräs Helsingin väkivaltarikosyksiköstä kertoi.

      Töyräksen mukaan kahden miehen ja neljän miehen seurueille tuli erimielisyyttä ilmeisesti jonossa etuilemisesta.

      Poista
    5. Mahdollisesti juuri tämä. En tunne sitä tapausta, olen lukenut vain maininnan samanlaisesta tapauksesta samalla alueella. Tuntui jotenkin oudolta, miten voi olla samanlainen. Eli ilmeisesti tosiaan on kyse paljonpuhutusta ns. nakkikioskitappelusta.

      Poista
    6. Ihan hyvä muunnos tuo minusta on. Voi asian noinkin nähdä, mutta ei se siitä totuutta tee.

      Enemmän ytyä olisi versiossa, jossa "suden" paikalla olisi vaikkapa maahanmuuttajien tekemät "yksittäistapaukset". Sieltä löytyy ruumiitakin yhtä enemmän, eikä mitenkään vahingossa tehtyjä.

      Tai "susina" voisivat olla nekin tapaukset, joilla "ei ole mitään tekemistä islamin kanssa".

      Poista
    7. Kannatan molempia versioita. Nehän ovat yleensä yhtaikaa käypää selittelyä.

      Poista
  12. A-Apu-Vaaa!

    Kun tässä parin kuukauden kieppeillä oon horrostellut, ja nyt koetin ryhdistäytyä, kirjoitin uuden bloggauksen, niin eikös vaan kaikki on muuttunut kummalliseksi.

    Blogspotin kellarissa oli mun omat maanalaiset blogini moninkertaistuneet ja osa kadonnut kokonaan.

    Ja kun mä tulin blogiluetteloon kommentoidakseni toisten blogeja, niin esim. tämä Iineksen uusin blogi oli siellä 4 kertaa sama, sisältö puuttui. Vain tämä yksi on tekstin kanssa, muissa pelkkä kuva ja otsake.

    Ja kun tuossa sivussa olevassa blogiluettelossa painaa Liisun blogia, tulee tämänpäiväinen, vaikka kuva ja nimi ovat vanhoja. Ja jos painaa sen nimeä JUOKSU, tulee ilmoitus: Blogia ei ole olemassa.

    Kuka tietää missä vika? Onko systeemit muuttuneet? Onko vika mun koneessa vai minussa?

    Huh! Pieni asiahan se tämä maailman tapahtumien rinnalla. Mutta ihmetyttää. Meni kommenttiaika nyt tähän kummasteluun.

    Jos onni potkii ja huomenna tämä Iineksen Blogi on paikoillaan, eikä kone sekoile, eikä ole muuta ihmeteltävää, palaan lukemaan tämän kertaista Iinestä ja tänne jo runsaasti kirjoitettuja kommentteja, jotta pysyisin asioiden tasalla!



    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Liisu, Bloggerissa on varmaan jotain häiriötä nyt, ollut jo jonkin aikaa. Kun eilen postasin uuden jutun, se ilmestyi jokaisen korjauksen jälkeen uutena kappaleena, eli blogikirjoituksia oli monta samaa peräkkäin. Poistin ne. 

      Kun painoin sinun blogiasi, Juoksu-sivua muka ei ollut vaikka oli. Tuohon sivupalkkiin uudet blogikirjoitukset päivittyvät usein vasta seuraavana päivänä. Vika ei ole kirjoittajan, vaan Bloggerin systeemissä on vikaa. Toivottavasti korjaavat.

      Poista
    2. Kiitos, Iines vastauksesta! Kaikki näyttäisi olevan edelleen muutoksen kourissa, tai pysyvästi muuttunut.
      Ikkuna Iineksen olet vaihtanut Iinekseksi ja se on ihan hyvä. Iineksen kaikki tuntevat ilman ikkunaakin.

      Luin Ulla Appelsinin kirjoituksen. Se on mielestäni selkeästi kirjoitettu ja oikeaa asiaa, siis hyvä. Niin juuri jonkun selväjärkisen toimittajan toivoisi vähintään kerran kuukaudessa selventävän kulloistakin tilannetta. Puoluettomasti ja tosiasioihin perustuen.

      Nykyisin kun kuuntelee uutisia ja seuraa ajankohtaisohjelmia, masentuu. Kaikki asiat ovat vinksin vonksin. Joku on ehdottomasti sitä mieltä, mitä joku toinen ehdottomasti vastustaa. Ja kun uutisissa näytetään välähdyksiä esim. Syyriasta, tulee epätoivoiseksi kun jotain ihmistä kiskotaan sortuneesta rakennuksesta tai näytetään itkevää lasta. Sitä ei kestä. Käsittämätöntä, miten oman maan johtaja tappaa armotta omia kansalaisiaan, jossa toimessa Venäjä, jonka lupaukset ovat yhtä tyhjän kanssa, on mukana pommittamalla siviilikohteita. Ja se avustusautolegioonan tuhoaminen oli käsittämättömän hirveää. On kummallista, että mitään ei voida tehdä tuon hullunmyllyn lopettamiseksi. Voiko se olla totta. Vaikea uskoa.
      Tämä hulluus jää alitajuntaan muhimaan, ja siellä se jytää ja häiritsee elämää. Tänä aamuna puhuttiin miehen kanssa, että yksinkertaisesti lopetetaan uutisten ja hälyttävien asioiden seuraaminen. Saa nähdä pystymmekö siihen. Parasta olisi elää vain omaa elämäänsä, kun kuitenkaan mitään ei voi tehdä asioiden hyväksi. Keskittyisi vain omiin töihinsä. Mutta se taitaa olla mahdotonta.

      Kun katsottiin tv:stä Sotaa ja Rauhaa joka oli hyvä sarja, jos ei liian hyvää loppua huomioi, niin siinä jos missä, tuli sotien mielettömyys esiin. Miks luomakunta on tehty niin kummalliseksi, että olemassa olosta pitää taistella, niin kasvien, eläinten kuin ihmistenkin. Miksi ravintoketju jyllää niin, että eläimet syövät toisiaan, ja ihminen kuuluu siihen ketjuun. Eikö se joka loi tämän kaiken, olisi voinut toimia toisinkin. Tiedän, että syntymämekanismi toimii liiankin tehokkaasti. Kaikkia elollisia lajeja on liikaa. Eikö olisi voinut olla joku toinen mekanismi, itsesäätely ei riitä. Minkälaista olisi olla jumala, jolla olisi valta luoda uusi maailma, jossa kaikki puutteet olisi poistettu. Ei taitaisi ainakaan minusta olla uuden ja paremman maailman luojaksi.
      Joku voisi yrittää. Aloittaisi esim. omasta perheestään. Tekisi siitä mallikappaleen. Toiset seuraisivat esimerkkejä. Perheet muodostaisivat hyvän yhteisön ja siitä eteenpäin. Ei siitä ihmisen tuntien tulisi mitään. Muutos pitäisi aloittaa ihmisestä, itsestä. Ja jo sekin tuntuu toivottomalta.

      Poista
    3. Ihminen on osa maailmaa, jossa elolliset oliot kilvoittelevat elintilasta. Luonto kyllä hoitaa tämänkin asian, älä ole huolissasi.

      Mutta mitä jumaliin tulee, niin ihmisen luoma jumala on kyllä aika omituinen. Liian omituinen ollakseen olemassa. Siihen en nyt ota kantaa, onko olemassa ehkä muunlaisiakin, eikä sitä tiedä tiedekään.

      Poista
    4. Totta on. Luonto hoitaa kaiken.

      Ja turha ihmisten on pyristellä ja puolustaa omia jumaliaan ja taistella niiden puolesta. Se aiheuttaa vain sekasortoa.

      Ihmiset tajuavat pienuutensa avaruuksien avaruudessa. He kaipaavat Suurta Johtajaa. Jotkut tekevät itsestään suuren johtajan ja se riittää heille. Joillakin on oma pieni jumala, joka asuu jossain heidän sisällään ja on pelkkä ääni. Se ilmoittaa mikä on hyvää ja mikä on pahaa. Omatunto. Riittäisikö se?
      Luonto hoitaa kaiken. Se on ihmistä voimakkaampi.

      Poista
    5. Eiväthän ihminen ja luonto ole vastakkaisia, vaan ihminen on osa luontoa ja kaikkeutta - ihmisessä maailmankaikkeus tulee tietoiseksi itsestään. Se on ihmeellistä.

      Poista
  13. en mikään rasisti mutta...05 lokakuuta, 2016 08:56

    Nyt nuo tummat miehet tappaa jo meiltä meidän lampaatkin! Voi kehveli.

    http://poliisi.fi/tietoa_poliisista/tiedotteet/1/1/poliisiuutisia_salon_seudulta-laskekaa_lampaat_52338

    "Sen jälkeen joku suomalainen nainen voi kutoa lampaiden villasta varkaille sukat. Ettei tule kylmä, kun käy varkaissa syksymmällä. "

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä on niin hauska uutinen - hauska ja hauska - että minäpä kopsaan sen tähän näkyville poliisisivuilta:

      "04.10.2016
      Lounais-Suomi
      Salon poliisin 04.10.2016 saaman aineiston perusteella on syytä epäillä, että Salossa asuva ulkomaalainen mies on yhdessä toisen ulkomaalaisen miehen kanssa syyllistynyt eläinsuojelurikokseen ja varkauteen. Saadun aineiston perusteella on syytä epäillä, että miesten hallussa alkuun maastossa ollut lammas on teurastettu lain vastaisesti ja vastoin EVIRAn määräyksiä. Myös myöhemmin teurastetun ja miesten ravinnoksi paloitellun lampaan alkuperä on epäselvä. Poliisi on ottanyt toisen epäillyistä miehistä kiinni rikoksen johdosta. Mahdollisesti Salon seudulla katraastaan kateissa olevista lampaista voi ilmoittaa Salon poliisin päivystykseen p. 0295417427
      "

      Poista
    2. "Miesten hallussa alkuun maastossa ollut lammas" - voi pyhä Allah.

      Ja sitten vielä halal-teurastus päälle.

      Munat pois ja linnaan.

      Poista
    3. Asiat eivät ole aina verrannollisia, mutta mitäs tälle eläinystävälle pitäisi tehdä?

      Omenat tappoivat 26 pässiä

      Poista
    4. Tuskin tuo oli harkittu murha, tai oman hyödyn tavoittelu. Lihathan varmaan päätyivät teurastamon kautta pihveiksi: selvää pässinlihaa.

      Kidutetun lampaan lihat sen sijaan kärsivät häväistyksen ja taatusti sitkistyivät kauhusta ja häpeästä. Toivottavasti kituliha ei maistunut barbaareille vaan aiheutti puskaripulia housut kintuissa.

      Poista
    5. Lampuri sanoo kärsineensä suuren taloudellisen tappion. Tästä kaupunkilaisena päättelen, ettei kareet päädy kaupan lihatiskille. Tai jos päätyvät, niin ne ainakin pitäisi merkitä jotenkin näin: "Ripulipässin hapan viulu -30%"

      Poista
    6. Lampuriparka, lampaisiin voi myös kiintyä - viittaan herttaiseen lauluun Maijan karitsa.

      Vakavasti puhuen kummatkin tapaukset olivat hyvin ikäviä, vaikka täällä taidettiin vähän iloitella. Musta huumori on kivaa.

      Poista
    7. Huovisen Veikko se tämänkin ennakoi jo 70-luvun alussa, kun kirjoitti suositun Lampaansyöjänsä. Siitä tehtiin elokuvakin, jossa pääosissa rosvopaistilla herkuttelivat Heikki Kinnunen ja Leo Lastumäki.

      Siksi en osaa pitää tätä tapausta kuin huvittavana. Toivottavasti vierasmaalaiset ystävämme eivät sentään ota mallia Huovisen Rasvamaksasta, sillä siinä ugandalainen vaihto-oppilas marinoi suomalaisen tyttöystävänsä.

      Poista
    8. Mainio elokuvan aihe, tuo Rasvamaksa! Voitaisiin ehkä käyttää sitä eloisaa tummaa näyttelijää, joka esitti Mannerheimia elokuvassa. Ohjaajaksi vaikka Pirjo Honkasalo ja tyttöystävän rooliin Leea Klemola.

      Poista
    9. Oikeastaan Rasvamaksa on novellikokoelma, jossa niminovelli kertoo toisenlaisen tarina ihmissyönnistä, ateriana muistaakseni kehitysapuihminen. Tällä tyttöystävän nauttimisella oli kai toinen nimi.

      Poista
    10. Minä en muista enää yhtään Rasvamaksan juonta. Vaikka se oli tenttikirja, yksi kymmenistä muista samalla kertaa.

      Poista
  14. en mikään rasisti mutta...05 lokakuuta, 2016 09:26

    Joku ehdotti että pitäisi pistää lampaiden joukkoon muutama sika, sellaisia, jotka olisivat syöneet käynyttä mäskiä ja olisivat vähän humalassa, niin... niin eivät siihen laumaan Allahin pojat iskisi. Säikähtyisivät enemmän. - m

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mainio idea, kannatan lämmöllä ja kaikella rakkaudella. Sialla on myös terävät hampaat, jos nuo pojat sattuisivat jostain syystä erehtymään ovesta.

      Poista
  15. Opettajan tai olla valeopettaja, ei tiedä mitää05 lokakuuta, 2016 16:53

    Raatokeräily

    Suomi on jaettu tiloilla itsestään kuolleiden ja lopetettujen tuotantoeläinten hävittämisen osalta kahteen alueeseen: keräilyalueeseen ja syrjäiseen alueeseen. Keräilyalueilla ei raatoja saa haudata, vaan ne on toimitettavaksi sivutuoteasetuksen mukaisesti hyväksyttyyn käsittely- tai polttolaitokseen. Myös jotkus jätteenpolttolaitokset ottavat vastaan tuotantoeläinten raatoja.

    Iines05 lokakuuta, 2016 10:33

    #Tuskin tuo oli harkittu murha, tai oman hyödyn tavoittelu. Lihathan varmaan päätyivät teurastamon kautta pihveiksi: selvää pässinlihaa.#

    Kuinka sä oot noin tyhymä?

    Suomen laki määrää laittamaan kuolleet eläimet ratokeräilyy. Niitä ei saaa edes haudata.


    Keräilyalueita on kaksi, toinen märehtijöille ja toinen sioille ja siipikarjalle. Näillä alueilla toimii raatokeräilyjärjestelmä, jossa kuolleet tuotantoeläimet noudetaan tiloilta ja kuljetetaan hyväksyttyyn käsittelylaitokseen Honkajoelle.

    https://www.evira.fi/files/attachments/fi/elaimet/elainsuojelu_ja_elainten_pito/nautojen__lampaiden__vuohien_ja_biisonien_raatokerailyalue.jpg

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt tiedän sitten, miten ripuliin kuolleen pässin tai nussitun ja lahdatun lampaan käy: raatokeräilyn puolelle. Et voi arvata, miten harmittaa, etten aikanaan tätäkin tiennyt. Olisin antanut sen vaikka aineen aiheeksi. Veikkaan, että tulos olisi ollut mielenkiintoinen.

      Poista
    2. Minusta on mukava nykyisin lukea kommentteja, joissa nimitetään toista "tyhymäksi". Se voi olla leikkiä, huumoria jopa, tai sitten rehellistä toisen haukkumista. Jos se on viimeksi mainittua, ei tarvitse olla huolissaan.

      Luin vähän aikaa sitten arvostetusta lähteestä: "Jos sinua haukutaan tai kiitetään ylen määrin, se kertoo enemmän siitä henkilöstä, joka osoittaa sinulle sanansa, kuin sinusta. Sillä jokainen ajattelee omalla tavallaan, omista lähtökohdistaan.

      Poista
    3. Niin minustakin, Liisu. Alkuperäisessä kommentissani kehuinkin tuota nimimerkkiä uudeksi suosikikseni. Kommenttinsa oli niin hauska, että meinasin tuolilta tipahtaa. Sitten pyyhin alun pois ja supistin nysäksi. Eipähän ylypisty liikaa.

      Poista
  16. Iines05 lokakuuta, 2016 17:30

    #Nyt tiedän sitten, miten ripuliin kuolleen pässin tai nussitun ja lahdatun lampaan käy: raatokeräilyn puolelle. Et voi arvata, miten harmittaa, etten aikanaan tätäkin tiennyt. Olisin antanut sen vaikka aineen aiheeksi. Veikkaan, että tulos olisi ollut mielenkiintoinen.#

    Mutta totena ensin kirjoitit. Ja nyt harmittaa kun et tiennyt aikaisemmin.

    Luulisi akateemisen ihmisen ottavan selvää , onko mielikuva oikea .

    Lampuria ei naurata tuo sinun oikeassa oleminen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olet oikeassa, harmittaa, etten tiennyt mitään Suomen raatokeräilyalueista ja lopputuotoksesta. Enkä itsestään kuolleista tai lopetetuista elikkoparoista.

      Joskus ehdotin sellaistakin, että itsestäänkuolleista eläimistä otettaisiin turkis talteen, siitä orvaskeden yläpuolelta. (Vai tuliko orvaskesi mukaan?)

      Poista
  17. Minulta kun joskus kysellään millaisia opettajat ovat, niin viljelen vitsinä stereotypioita ja sanon että opetajat on niinkuin otettaisiin oikein erityisen sentimentaalinen venäläinen, ja risteytettäisiin se oikein poikkeuksellisen pedantin ja paremmin asiat tietävän saksalaisen kanssa. Saadaan ihminen joka on aina oikeassa ja säälii itseään siitä miten on niin vaikeaa olla aina niin oikeassa .

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No siis, oletkohan koskaan pitänyt tuntia koulussa?

      Menepäs kokeilemaan tunninpitoa nirsoille kersoille. Mikään ei ole niin säälittävä kuin väärässä oleva opettaja. Kyllä siinä oppii olemaan oikeassa, vaikka olisikin väärässä. Sanoo välillä kielioppisääntöjä keksinyt oikeassaolija.

      Poista
  18. Iines,

    Jokin tökkii nyt blogissasi.

    Kritisoit minua siitä, etten reaaliaikaisesti vastaa viesteihin, jne. Tähän vastasin kaksi (2) kertaa. Selitin, jälleen!, että äidilläni on se aivoinfarkti, ja että ollaan vuoroin sairaalassa, vuoroin polilla...

    Toivotin teille kaikille hyviä keskusteluja ja hyvää syksyä, ja kerroin, että jättäydyn nyt pois, kun en pysty blogiemännän seurustelutahtiin mitenkään osallistumaan.

    Mutta siis kivaa ja hyvää syksyä kaikille ☺!

    Toivotaan, että tämä viesti ei salaperäisesti taas katoa bittiavaruuteen...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Char, yhtään viestiäsi en ole tästä poistanut, en salaperäisesti enkä muutoinkaan. Yhden viestin koko pitkän historiamme aikana olen sinulta poistanut Einesbaarista vuosia sitten, kun et kauniista pyynnöstäni huolimatta suostunut siirtämään sitä tämän blogin puolelle. Einesbaari on kirjallisuusblogi, tämä yleinen ja vapaa kaikin puolin. Viestisi ei käsitellyt kirjallisuutta, kuten oli tarkoitus.

      En minä vaadi sinulta mitään. On vain hankala vastailla kommentteihisi, kun palaat monen keskustelun jälkeen viikkoja sitten olleeseen kommenttiini. Se vaatisi minulta vanhan keskustelun uudelleen lukemista. Kun kommentteja on näinkin paljon, en aina jaksa enkä ehdi palautua vanhaan. Ehkä voisit sanoa aina jotakin blogin tuoreesta aiheesta? Tai muista ajatuksistasi?

      Mielelläni lukisin kommenttejasi vastakin!

      Poista
    2. Char, se vielä, että nuo "kadonneet" kommentit näyttävät olevan tuolla jutussa "Hei me lennetään", jossa on 274 kommenttia.

      Oletkohan huomannut painaa kommenttien sivun alalaidasta linkkiä "Lataa lisää", parikin kertaa, niin saat kaikki kommentit näkyviin. Muutenhan Blogger näyttää vain 200 ensimmäistä kommenttia.

      Poista
  19. Osti tänä aaamuna Helsingin Sanomat, kuten aika monena olen ostanut. Kuitenkin niin, että tänään vakuutuin asiasta, joka on jo pitkään mielessäni muhinut. Aion lopettaa ja pysyä lehdestä kokonaan erossa ainakin jonkin aikaa. Tämä ei ole protesti, yksittäisen ihmisen mielipiteellä ei ole mitään merkitystä. Minä en vain enää voi, lehti on huono. Muistatteko ajan, jolloin Hesari julisti olevansa sitoutumaton? - Tänä päivänä asia on toisin, lehti voisi nimetä itsensä uudelleen: "Hyvyyden Sanomat", Hyvis".

    Hyviksen sisältö koostuu Hyvän Asian kailottamisesta, usein väittämät ovat aivan absurdeja. Jos minä uskonnollista paskaa haluaisin lukea, lukisin vaikka Vartiotornia tai Koraania mielummin kuin ihan tasotonta Hyvistä. Uskonnollispohjaista aatekailottamista, ei jaksa. Näkemiin toistaiseksi, Hyvis.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä olen miettinyt kahdesta instituutiosta eroamista, kirkosta ja Helsingin Sanomista. En pidä siitä, miten kirkko rikkoo lakia vastustamalla karkotuksen saaneiden turvapaikanhakijoiden maasta poistamista. En tarkoita sitä, että tulisi olla tylyjä eikä saisi auttaa, mutta laki on laki ja tarpeeseen tehty.

      Toinen asia on homoavioliittojen kirkollisen vihkimisen kieltäminen kirkon kantana. Tyly ja ymmärtämätön.

      Hesari on viestintähengeltään manipuloiva ja valistushenkinen, jotka ominaisuudet eivät ole hyvän sanomalehden määritteitä. Harmi. Tykkäisin lukea paperilehteä aamukahvipöydässä. Yle noudattaa samanlaista linjaa, ehkä vieläkin jyrkemmin. Verovarojen kyseenalaista käyttöä.

      Poista
    2. Juuri tuota tarkoitin, menneisiin suuruuden päiviin dementiassaan takertuneeseen lehteen, joka on päättänyt kasvattaa kaikki aikuiset ihmiset, kun kukaan muu ei pysty.

      Vieläkin naurattaa, kun lehti joitain vuosia sitten yritti käskeä suomalaiset käyttämään sanaa "sormitietokone", tarkoittamaan sitä, minkä opimme jo aikaisemmin tuntemaan sanalla "tabletti".

      Minä olen 54 vuotias mies. En minä lehteä lue, että pääsisin nirvanaan tai tuntisin itseni hyväksi tai edes siksi, että "kasvaisin uudelle tasolle". Valistaminen ja aikuisten ihmisten kasvattaminen on viihdelehtien hömppäosastoa. Minä kaipaan uutislehdeltä aineksia ajatteluun, melko steriliä tekstiä täynnä oikeaa sisältöä. Lukisivat höhlät vaikka jostain tieteellisestä, kuinka paljon aikuisia ihmisiä voi kasvattaa.

      Minä olen myös vakavissani pohtinut kirkosta eroa, mutta eri syystä kuin sinä, Iines. Jos eivät edes itse usko omaan sanaansa, minä nauran sille. Homot voivat minun puolestani aivan hyvin naida vaikka kirkossa.

      Poista
    3. Kyllä aatteellisia kirjoituksiakin uutislehteen mahtuu, mutta kun se alkaa peittää kaiken muun alleen, on jossain todellakin vikaa.

      Hesari, ymmärtäkää siellä, että lehtenne ei ole koskaan ollut Päivälehti, se lakkautettiin ikuisiksi ajoiksi. Älkää nostako itseänne historialliseksi kansankasvattajaksi. Jonkinlaista historiallista merkitystä on, mutta sitä ei kannata liioitella. 70-luvulla lehteä luettiin toisinaan kuin raamattua, mutta se oli silloin myös yleinen vessapaperi puuvessoissa.

      Poista
    4. Juuri näin: melko steriiliä tekstiä. Tätä ainakin hiukankin asioista selvillä oleva tai asioita seuraava ihminen kaipaa sanomalehdeltään. Valistushenki merkitsee melkoista lukijakunnan aliarviomista.

      Iltapäivälehdetkin olisivat hyödyllisiä etenkin reaaliaikaisine nettiversioineen, jos ne eivät täyttäisi sivujaan lööppikalastelun merkeissä typerillä pornahtavilla julkkulinkeillä. Nyt joutuu ohittamaan paljon materiaalia, jos seuraa reaaliuutisia.

      Poista
    5. Olen lukenut tämän päivän Hesarista vasta neljänneksen, mutta sen aikana ei verenpaineeni vielä noussut - siksi kiinnostaa tietää, mikä juttu sai Rikun hiiltymään?

      Minusta Hesari kuitenkin kertoo tietyistä asioista aika hyvin, kunhan osaa erotella toimittajien (mm. Saarikoskien) omat mielipiteet tosiasioista. Ainoastaan maahanmuuttoasioissa se on propagandaväline - sen näkee huvittavalla tavalla mm. kuvavalinnoista.

      Poista
    6. Se ärsyttävin juttu taisi olla jo aikaisemmassa numerossa. Turhan julkkiksen, Johanna Korhosen, jonninjoutavassa haastattelussa toimittaja kai omasta suustaan lasketteli toteamuksen, jonka mukaan maahanmuuttovihamielisyys on sama asia kuin rasismi. Minä en tunne sympatioita tällaisia järjen vastaisia ajatuksia kohtaan. Rasismi voi olla syy jollekin, mutta maahanmuuttovastaisuus ei ole ilman muuta rasismia, se saattaa olla myös taloudellista sivistystä tai jopa taloudellista itaruutta. Tai ihan mitä vaan, mistä sen tietää.

      Vielä lisään, ettei se tämäkään ollut.Minä olen vain ollut pettynyt kirjoitusten tasoon, yhdestäkään Hesarin kirjoituksesta en pitkään aikaa ole innostunut. Monista masentunut lisää.

      Poista
  20. en mikään rasisti mutta...06 lokakuuta, 2016 09:34

    Minä haluaisin lukea lehteä jonka nimi reilusti olisi Pahis. Ja jossa kerrottaisiin karmeita mutta mukavia juttuja. Eikä niiden aina tarttis totta olla mutta olis kumminkin, jumpra.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannatan, mieluummin tämmöinen kuin jokin heikkotasoinen MV, jossa kyllä on kieltämättä huumoriaineksiakin ja joskus totuudenjyväkin, mutta jolla on karsea ihmisvastainen perusagenda.

      Poista
    2. Minusta maailma kaipaa yleensäkin enemmän huumoria ja hauskuutta, ei aina ikävää ja ankeansynkkää eliittikulttuuria. Meillä ukkoina jo syntyy sylilapset ja Finlandia-palkinnon saa köyhyydestä kertova kirja tai maailmanlopun dystopiamaalailu. Tänä vuonna palkinnon saa taatusti jokin maahanmuuttoteemaa kuvaava ja syvästi monikulttuurisuutta ymmärtävä teos. Lesboutta kuvaava teos sai jo Junior Finlandin.

      (Milloin päästään siihen, ettei paras teos edellytä ajankohtaisen ikävän yhteiskunnallisen teeman läpitunkevaa sisältöä? Kysyn vaan.)

      Poista
    3. Nå jaa, eivät ne routsalaisetkaan (tässä ei ole kirjoitusvirhettä) No-o-belin pommipalkintoa antaneet edes Kurt Vonnegutille. Nurjalaiset (tässä ei ole kirjoitusvirhettä) sitä vastoin antoivat rauhanpalkinnon Martille, Ahtisaaren Martille, Martti Ahtisaarelle. - Älkää siis sanoko, että huumori olisi kuollut tai että sitä väheksyttäisiin.

      Poista
    4. Minä en voisi äänestää Martti Ahtisaarta presidentiksi, nobelvoittajaksi, Mr., Suomeksi, Erivedoksi, tai miksikään muuksikaan. - Missä olet Martti, tuu takaisin, haluaisin vielä äänestää sinut edes Kaavin kunnanvaltuustoon!

      Poista
    5. Martin sijaan joudun nyt sitten varmaan - voihan vitalis, sanoi 70-luvun mainosääni, - äänestämään demareita. Erityisesti sen ay-osastoa, joka muuten nosti Marankin, Ahtisaaren Martin, Martti Ahtisaaren, Martti Oiva Kalevi Ahtisaaren, aikoinaan presidentiksi, mutta ei häntä sitoutunut rakastamaan myötä ja vastoinkäymisissä.

      Poista
    6. Anonyymi kepulaisanarkisti metsänkasvattaja ja tukipolitiikan kannattaja on minua aiemmin yksinpuheluista moittinut. Muita varmaan puheluni vaan vituttaa, mutta eivät henno sanoa. Tämä on kuitenkin Sönkkä Yksinpuheluni, kuten eräs kirjailija sanoi, jotta pääsisi Helvi Hämälisen syliin. Myönnän, - tämä on sisällöllisesti ihan kamalan paskaa tekstiä.

      Poista
    7. Eikäkö vielä yksi ihan karmea vihapuhe minun on pakko tähän lisätä ja vastaväittäjille haistatan.

      Olavi Paavolainen oli ihan kaamean surkea, valehteli kuin mustalaisen saapas, ja tekstinsä oli valehtelun lisäksi huonoa. Huonoa, erittäin huonoa, melkein kuin Nasse-sedällä. Mutta Nassea huonompaa, eikä naurattanut.

      Poista
    8. Aikoinaan Ahtisaaren takana vahvana voimana olivat Sorsan suututtamat demarit. Kukahan oli se välkky, joka keksi laajentaan demarien jäsenäänestyksen ehdokkaastaan koskemaan kaikki kansalaisia - siihen nimittäin tyssäsi Sorsan tie pressaksi.

      PS. Sorsan nostossa politiikan huipulle taas oli muuten vahvasti mukana myös isäni. Olen tämän kai kertonutkin.

      Poista
    9. Heh, minä äänestin Mauno Koivistoa ja vieläkin pidän häntä vapahtajana, maamme kaikkien aikojen parhaana presidenttinä. Siitä huolimatta, että hallitsi historiallisesti vaikeana aikana, ja oli vaikeaa työntää kekkosen aikana vallan saanut kgb pois.

      Yhtään demareiden presidenttiehdokasta en Manun jälkeen ole äänestänyt. Olen syyllinen siihen, että Martti Ahtisaari syletti, enkä Tarja Halostakaan omakseni tuntenut. En minä niitä vastaehdokkaitakaan kuitenkaan äänestänyt, Elisabeth Rehnin olisin mielelläni äänestänyt kuuhun ja Esko Ahon Marsiin, jossa kuulemma kepulaisellaksin on kuumat oltavat ainakin päivisin. Aholle kuitenkin onnittelut siitä, että Nokia suostui maksamaan hänet Harvardin vierailijapommiksi.

      Poista
    10. Minä menin vielä pidemmälle. Annoin koirallenikin nimen Manu.

      Poista
    11. Tapsan isälle kiitos, vaikka en minä oikein osaa hahmottaa, mitä mieltä Sorsasta olisin. Ahtisaari oli joka tapauksessa kamala munaus, mistä ne tuollaisen lakeerikenkäjätkän löysivätkin.

      Poista
    12. Lisään omaan edelliseen kommenttiini yllä: Silti en kannata sensuuria, vaan huononkin areenan sallimista. Laki hoitakoon loukkaukset pois julkaisusta. Hyvänen aika, eihän sitä tarvitse lukea!

      Meillä vissiin haluttaisiin kieltää Charlie Hebdon -pilapiirrokset, ellei Eurooppa niitä niin raivoisasti puolustaisi.

      Poista
  21. Ilmiöopetus kuulostaa humpuukilta, mutta aika omituista on sekin, että oppilaille alettaisiin antaa numeroita osaamisestaan vasta 10-vuotiaina (jos luin uutisen oikein.)

    Käytönnössähän se johtaisi pärstäkertoimen merkityksen nousuun.


    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Arvostelun jättäminen vain sanalliseksi, yleensä tarpeettomaksi kehumiseksi, ei anna sitä täsmällistä palautetta, jota vanhemmat ja lapset itse kaipaavat. Meillä on menty siloittelevaan ja tasapäistävään arvosteluun, jossa päätavoite on kääriä palaute pumpuliin, niin että kenenkään mieli ei pahoitu ja kaikki tuntevat olevansa hyvin menestyneitä. Tyypillistä on sekin, että opettajia patistetaan kirjoittamaan hellää lässytystä jopa oppilaalle, joka ei tee mitään muuta kuin häiritsee muita lapsia ja joka on ihan pihalla kaikesta, mitä muut osaavat.

      Kun totuus sitten valkenee kymmenvuotiaalle, se on luultavasti karvas. Kauniit sanat eivät tarkoittaneetkaan sitä, että lapsi olisi ollut hyvä jossakin aineessa.

      Poista
  22. Hienoa, Iines, kun harkitset eroa kirkosta. Siitä hyvien inhimillsten tekojen sarja alkaa. Minusta on sietämätöntä, että maamme lainsäädäntöön on ujutettu uskontoa kirkkolain ja lain ortodoksisesta kirkosta muodossa. Eihän esim. muslimeita (sharia) ja juutalaisiakaan (halacha) ole otettu huomioon muualla kuin uskonnonvapauslaissa. Sentään ovat täällä olleet koko itsenäisyytemme ajan ja sitä ennen tietenkin. Uskonnonvapauslain pitäisi riittää kaikille, myös ateisteille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä uskonnonvapauslaki tarjoaa riittävät raamit islamille Suomessa, samoin muille uskonnoille, jotka eivät ole valtionuskontoja, kuten Suomen enemmistöuskonnot.

      Se on sitten eri asia, pitäisikö valtionuskontoja olla ollenkaan. Joka tapauksessa vierastan islamia sharioineen, enkä toivo tänne moskeijoja, joilla on jäseniinsä tiukka pedagoginen ote.

      En lisäksi osta islamia vain uskontona. Se on samalla puhdas yhteiskuntajärjestelmä, joka ohjaa muslimin käyttäytymistä enemmän kuin mikään muu uskonto.

      En lisäksi osta islamia rauhanuskontonakaan. Islamin valtaseuduilla soditaan jatkuvasti, eikä missään olla niin takapajuisia, kuin keskiaikaan jääneen islamia harjoittavan muslimikulttuurin piirissä.

      Naiset on jopa saatu uskomaan, että hunnut ovat kivoja ja burkinit luonnollisia. Suostuupa moni islamia harjoittava nainen vielä piiloutumaan burkaankin.

      Poista
    2. Ja mikä kummallisinta: on olemassa feministejä, jotka eivät sanallakaan pyri vaikuttamaan musliminaisten orjanasemaan. He katsovat tätä sormiensa läpi, samalla kun hyväksyvät nikottelematta koko kulttuurin, koska se on monikulttuuria. Se mikä omassa maassa on korjattava asia, ei ole sitä muussa kontekstissa. - Tästä minun on mahdoton päästä yli.

      Poista
    3. Koska en ole muslimi, vaan vain vähäinen profeministi, niin sallittakoon minun laittaa linkki:

      Islamilainen feminismi on käsitteenä vaikea ja vieras eurooppalaisille.

      Poista
    4. Ja siellä prkleen musulmaanimaissa on kommareitakin.

      Poista
    5. Puhun suomalaisesta ja myös eurooppalaisesta feminismistä, en islamilaisesta, jonka tietysti tiedän. Onhan meillä lukuisia islamia paenneita naisia, jotka ovat kertoneet tarinansa kirjoissa, elokuvina, dokumentteina ja kirjoituksina. He ovat kuitenkin yksinäisiä esitaistelijoita, joilla on musliminaisissa runsaasti vastustajiakin. Ei heidän emansipaationsa ulotu esimerkiksi Suomeen.

      Eurooppalainen feminismi on musliminaisten yhä jatkuvasta globaalista orjuutuksesta hiljaa kuin pissa sukassa. Täällä pelätään rasismin leimaa, jos vastustetaan muslimimiesten sovinismia ja naishalveksuntaa. Monikulttuurisuuden rakkauden kukka on tärkeämpi.

      Poista
  23. "Ei heidän emansipaationsa ulotu esimerkiksi Suomeen."

    Tarkoitatko nyt, niin kuin minä tämän luen, että arabifeministit ja arabiprofeministit ovat jääneet Etu-Aasiaan taistelemaan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä Suomessakin on kuuluisia antifeministejä, niin kuin runsaasti kommentoitu Ikkuna-Iines.

      Poista
    2. Sano Iines vaan. Se minä olen anonyymilta nimeltäni ollut aina. Ikkuna-Iiines oli blogin nimi, mutta nyt se on vain Iines. Ikkuna tuli siitä, että alkuun pyrin saamaan joka jutun kuvaksi jonkin ikkunataulun tai -julisteen.

      Minä olen oikea sielufeministi, en järjestöfeministi, joilta puuttuu rohkeus, ainakin täällä Suomessa. Näinä päivinä ei ole kovinkaan rohkeaa olla laumasielu ja ynistä kuorossa ylitösuvaitsevuuuden hymniä, joka hyväksyy kaiken, mm. orjuutuksen, jonka suvainnan pääkohde tekee.

      Kun ihmisiä pidetään samanarvoisina, ketään ei tarvitse erikseen suvaita. Minä pidän. En taputtele ketään ymmärtävästi vain siksi että hän on tumma/nainen/vammainen/homo/pakolainen - viime mainittu tarkoittaa kohtalaisen voimissaan olevaa nuorta miestä, jonkalaisia pakolaiset meillä ovat. Siinähän nuo menevät kuin kuka tahansa muu pulliainen. Tämä ei tietenkään sulje pois terveydenhoitopuolen erikoistoimia.

      Poista
  24. Eikö kukaan huomannut?

    Stilisoin hiukan:

    "Homot voivat puolestani aivan hyvin vaikka naida kirkossa."

    Ikäni piteni, ainakin parilla kolmella vuodella. Kiitos.

    Kaikkea pientä kivaa Iinekselään!


    VastaaPoista
  25. Muistamme kuinka äiti lähetti pojan ostamaan lehdet ja leivän.

    Poika läksi. Isä tuli vastaan, kysyi millä asialla, poika kertoi. Isä kysyi paljonko äiti sinulle antoi? Poika sanoi ruplan antoi. Isä ojensi kätensä, anna se, saat viisitoista kopeekkaa, sillä saat leivän, uutiset voimme kuunnella radiosta.

    Poika vei leivän kotiin. Äiti kysyi, jäihän rahaa? Poika kertoi isän päätöksestä.

    Äiti:" Olkoon niin, isä pyyhkiköön radioon kunhan pesee kätensä ennenkuin koskee leipään."

    VastaaPoista
  26. Uskon - vapaus - laki, ei uskonnoistavapautuslaki.

    Ateismi ei ikävä kyllä ole uskonto. Tästäkin päätöksestä voi valittaa. Olen pahoillani. Olen loukkantujien kirkkokunnan suntio...

    VastaaPoista
  27. Seurassa oli hieno juttu aikamme paskalehdistön ihan roskaa olevasta Pirkkalan monisteen jutusta.

    Suomalaisessa mediassa on niin paljon mätää, että pitäisi seurata uutisia vain maailmalta. Niin se on aina ollut. Seuralle kuitenkin iso kiitos.

    Pottudosentti Leskinen taisi rupisella kirjallaan puolustella vain omiaan. Kepurouva Marjatta Väänänen antoi luvan jonkin sortin taistolaisten Pirkkalan monisteelle.

    VastaaPoista
  28. Ilmoitus kirkkoherranviraston ovessa:

    Kirkkoherranvirasto on muuttanut kirkon puolelle.

    Otin kuvan, en tahdo väittelyä.

    VastaaPoista
  29. Nyttemmin pelkkä Iines on varmaankin joskus tullut lukeneeksi Giovanni Guareschin mainioiden hahmojen toimista, kuinka isä Camillo parhaimman vihamiehensä pormestari Pepponen avustuksella korskahtelee kylän jukuripäille ja käy luimistelemassa piispan luona? Eteviä kirjoja. Erityisen mieleenpainuvasti hän kuvaa kuinka keskiaikainen teleologian enkeli hymyillen kurkistaa isä Camillon olan yli hänen kirjoituspuuhiansa seuratessaan.

    Miksipä ei? Ensin toki tulee ottaa hiukan selvää mikä mahtaakaan olla tuo mainittu enkelityyppi, tai edes mitä lieneekään teleologia.

    Voi kunpa voisimme vain säätää sivistyksenvapauslain.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Giovanni Guareschi on ainakin yksi minun lempikirjailijoistani. Vaikka kirjani ovat tieteellisen siki sokin arkistoidut, onnistuin löytämään Isä Camillo-kirjat.

      Luen otteen epistolasta, koska olen taas viikon pakkolomalla ja minulla on aikaa:

      "Jeesus, antakaa anteeksi arvottomalle pojallenne", kuiskasi isä Camillo. "Antakaa minulle anteeksi, niinkuin Taivaallinen isämme antoi teille silloin, kun olitte karkoittanut ruoskaniskuin kamasaksat Temppeliä häpäisemästä."

      "Isä Camillo", sanoi Kristus alistuneesti. "Toivon, ettet sinä moitteinesi juuri nyt kaivaisi esiin minun menneisyyttäni selänpehmittäjänä."

      --- Isä Camillo", kutsui häntä Kristus."Miksi annat asian kalvaa mieltäsi? Peppone on tunnustanut ja katunut. Häijy olet sinä, jos et anna hänelle synninpäästöä. Isä Camillo, tee velvollisuutesi."

      Poista
    2. Vastoin aikaisempia puheitani, Yö-yhtye ei minusta ole Suomen kaikkien aikojen huonoin, hyväksi kakkoseksi silti yltää. Huonoin on tietysti totaalilahjaton ja totaalikyvytön Popeda. Patelle vaan paljon onnea. Ihan käsittämättömänä on minulle pysynyt sanoituksensa komisario Pepponesta. Semmosta se on Prokuristi Pate. Kaasua, kaasua, kaasua vain,komisar...prokuristi Pate.

      Poista
    3. Tästä mieleeni tuli, että isä Camilloista voisin Einesbaariin tehdä jonkun kirjoituksen, jos edes yksikään teistä syntisistä sitä sietäisi. Toki Tervon jälkeen.

      Poista
  30. Mitästä veetä lehden putinilainen Ilya Janistskov on poissaolevana vangittu käräjäoikeuden päätöksellä. Katsoin heti MV-lehden rikolliset osastoa, mutta ainakaan vielä sinne ei ollut juttua hänestä henkilötietoineen ilmestynyt.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jussi Ahde on aikaisempi nykyään putinilaisen Ilyva Janitskovan liikekumppani, mutta mitäs vittua sellainen tähän kuuluu.

      Jussi juo nyt kahvia, vai miten se oli.

      Poista