27.7.2020

Minusta tulee pähkinä seurassasi



Nyt kun olen päässyt eroon korona-ajan halvoista serloista, haluan taas sijoittaa pääomaani kauniisiin toilettirulliin, yksinäisten päivieni ja iltojeni iloksi. Kun ihminen tulee tiettyyn ikään, alkaa arvostaa muutakin kuin edullista hintaa ja käytännöllisyyttä. Ilo on revittävä irti siitä, mikä on omaa napaa lähellä.

Kauniita toilettipapereita on  markkinoilla, kun etsii eikä osta niitä kyykkypapereita marketin alahyllyiltä. Esimerkiksi Embolla on ruusukuvioista toilettipaperia. Joka toinen rulla on vaaleanpunainen, joka toinen vihertävä. Ilahdun aina, kun vaaleanpunainen rulla alkaa, sillä se on vielä kauniimpi kuin vihreä.  

Embo onkin vakiomerkkini, kahdeksan rullan pakkauksissa, niin ei vie tilaa toiletin nurkassa. Mikään ei ole niin banaalia kuin  valtavat tarjouksesta ostetut säkkivarastot keltaista tai harmaata serlaa  saunan lauteilla, josta ne heivataan jonnekin saunomisen ajaksi. 

Nyt, koronankin vähitellen unohtuessa, ostin taas pakkauksen kaunista toilettipaperia, tällä kertaa Lambin. Siinä näytti olevan säkeitä kirjoitettuna kauniilla romanttisella käsialalla. Ihanaa! Nyt on kiva mennä asioimaan toilettiin! Hintaa en katso näin välttämättömissä ostoksissa. Säästän vaikkapa siinä, etten juurikaan syö punaista lihaa. Valkoinenkin liha alkaa olla listallani kyseenalaista. 

Katsoin  nimittäin eilen Luonto-Liven sääksipoikueen kasvua, ja siinä kidutettiin kalaparkoja. Äitisääksi toi pesään jumalattoman suuren kalan, joka sätki henkensä hädässä. Mitä tekivät nämä julmat pikku sääksilapsipedot? Iskivät kyntensä ja koukkunokkansa kalan kasvoihin ja vartalon lihaan ja raastoivat siitä palasia kalarukan vielä eläessä. Olisivat edes odottaneet, että kala tyytyy kohtaloonsa ja kuolee. En voinut katsoa. Luonto-Live ei olekaan aina kovin suloista katsottavaa. Kaikki me täällä Telluksella syömme toisiamme. Kasvitkin kuulemma huutavat, kun niitä taitetaan.

Sivuloikan jälkeen - ne ovat erityisen sallittuja ja toivottuja tässä blogissa, rakas lukija -  takaisin aiheeseen. Avasin tänään Lambin ensimmäisen rullan ja tällaisia säkeitä se tarjosi toilettinautintoon:

Olet ihana, koska näet minut kokonaan ja olet siinä vielä.

Minusta tulee pähkinä seurassasi.

Tassusi sipaisu poskelleni sai taas polveni pehmeiksi.

Olet täydellinen sellaisena kuin olet. Muista että sinä riität.

Rakas, olet valoni, olet voimani. Rinnallasi on hyvä olla.

Pelasin Tinderiä ja voitin.

Rakastan pieniä sormenjälkiä ikkunassa.

Rakastan sinua eniten silloin, kun heräät aamulla tukka pörrössä ja silmät sikkurassa ja hymyilet vain minulle.

Tekisi mieli sanoa, että aina meidät vanhat ämmät unohdetaan. Tuommoista siirappista haavemaailmaa, jota ennen luettiin Reginasta ja Nyyrikistä. Kaikki markkinoidaan nuorille ihmisille, lähes teineille, joilla ei vielä edes ole rahaa. Me vanhat istumme säästöjemme päällä ja meillä olisi varaa sijoittaa laadukkaaseen toalettipaperiin. Vaan ei meille mitään markkinoida. Koronassakin käskettiin pysyä kotona ja kauppareissut kiellettiin. Voin kertoa nyt, hähää teinixit, että minulla pankkitilini kasvoivat kohisten enkä aio testamenteta pääomaani teille, vaan ostaa itselleni loppuelämäni ajan luksustoilettipaperia ja kalliin kameran ynnä muuta tarpeellista ja kivaa..

Pankaapas siis siellä markkinointiosastolla ne Lambien lauseet uusiksi niin että me pirteät hyväpyllyiset parhaan nuoruutemme ja haavemaailmamme ohittaneet voimme myös lukea rullan lauseita hyvillä mielin. Miten olisi vaikka nämä: 

Ei se vanhakaan omena aina ryppyinen ole. 

Vielä kulkee, sanoi Reiska Impin mopoa.

Viel on truutissa vettä, sanoi Impi Reiskaa.

Plomsis, sanoi Pekka kun hampaat viskilasiin putos.

Rock rock, sanoi Raija, kun kukon näki.

Vai mitä?

214 kommenttia:

  1. Pitäskö olla Paolo Coelho -veskipaperia saunanlauteilla kuivumassa?

    VastaaPoista
  2. No mielellään ei Paolo Coelhoa, jonka lasken samaan kaartiin kuin nuo vessapaperista poimimani sulosäkeet. Eli ei minulle Koheloa, kiitos.

    Uskon kyllä, että Coelho on juuri se kirjailija, jolta voitaisiin säkeitä poimia. Vika voi olla minussakin, kun ei nappaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onpa hieno tuo toka runo! Siinä on rautaa!

      Poista
    2. Kiitos, Liisu. Jokainen säe on omassa liuskassaan, ja toimii yksinään, tai ainakin pitäisi toimia, aforismin tapaan.

      Nuo Lambin tekopyhät säkeet ovat ärsyttävän makeita. Huumorisäkeet toimivat parhaiten. Tai sitten oikein surulliset ja syvät.

      Poista
  3. Mitä, jos vessapaperirullan liuskoihin koottaisiin kaikki poliitikkojen lentävät lauseet? Joku pervertikko voisi jopa nauttia ajatuksesta.

    Vaikka se kuuluisa Eikö teitä hävetä tai Miten te kehtaatte? Tai se uusin persuhävyttömyys, jota puidaan nyt useassa hyvässä blogissa ja jossa siis puhutaan pöyristyttävän tuhmia? Veikkaan, että rullat menisivät kaupaksi ennätysvauhtia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täysin anonyymi hlö30 heinäkuuta, 2020 06:57

      Eipäs nyt kuitenkaan ruveta liiaksi politiikkaa rylkkyämään. Voisi tosin olla toalettipaperia jossa seisoisi että: otan tapahtuneesta täyden poliittisen vastuun.

      Poista
    2. Tämä on hyvä, tällä poliittisella vastuulla ainakin ulkoministeri voisi pyyhkäistä peränsä puhtaaksi ja nenänsäkin vielä töräyttää.

      Poista
  4. Ensiksi ajattelin että tuossa valokuvassa naukumaijan kanssa on Jussi Parviainen. Vähän on samanlainen hullunkiilto silmissään kuin esim. minulla. Mutta eipä taida kumpikaan olla heistä Jussi.

    Vessapaperia on käytetty moneen tarkoitukseen, myös toki pyyhkimiseen, mutta runoalustan lisäksi tuohon paperiin on painettu mm. naamataulun kuvia. Niinpä oikeaoppinen vasemmistolainen voi peräpeilinsä pyyhkiä herra Halla-ahon pläsiä päin, ja Isänmaan Toivot siltä oikealta laidalta vastaavasti omilla tuotoksillaan printata Maria O:n tai Li A:n viattoman näköiset nasut hieman toisennäköisiksi. Kaikille siis omansa.

    Runojakin tietysti voi rullaan painaa. Mutta huom!, eivät ne saa olla liian mielenkiintoisia. Ai miksikö ei? No ajatelkaa ite. Jos nimittäin henkilö joka huussiin on tullut, ja ilman kultturelleja taka-ajatuksia, jää tuntikausiksi selaamaan näitä mietelauseita, ei siitä kuulkaas hyvää seuraa. Ei seuraa! Henkilölle tulee ummetus.

    VastaaPoista
  5. Meilläpäin taas on tapana sanoa, että jos istunto kestää liian kauan, tulee peräpukamia. Mutta voihan siitä ummetustakin tulla, ja se ei ole kivaa.

    Hyyskissä on aina muuten luettu, etenkin Suomen suvessa. Muistan vierailleeni monessa huussissa, ja yhteistä niille on ollut kiva seinäkuvitus ja pino luettavaa. Monesti Seuran kannet ovat päätyneet huussitauluiksi. Jallun kuvat niinkään eivät, sillä naisväki on tainnut heittää ne samantien reiästä alas. Seuran kannet olivat kauniita, mutta sopivan siveitä.

    VastaaPoista
  6. Puhuit, mikis, valokuvasta. En tiedä, kuka sen on ottanut mutta siinä on itävaltalainen symbolistinen taiteilija Gustav Klimt, art nouveau -taidesuuntauksen kärkihahmoja maailmassa. Itse nimitän tätä tyylisuuntaa kotoisasti jugendiksi, joka on taiteissa mielisuuntani.

    VastaaPoista
  7. Muistan Hymy -lehden ajoilta kun hyvä ystäväni Veikko Ennala kerran... (nii'in, älkää epäilkö, kyllä minä Veikon tunsin, ja kaikista kuolleista voi sanoa "hyvä ystäväni", eivät väitä vastaan)... niin Ennalan Veke kerran kirjoitti jostain oliko se nyt kouvolalainen tai Kuusankoskelta kotoisin, sama se, semmosesta vanhastapiiasta joka asui vanhassa kaksikerroksisessa puutalossa, hellahuoneessa hän, ja muissa huoneissa muita ihmisiä, mutta yhteinen vessa heillä käytävällä oli. Ja jokaisella tietysti omat tolettitavaratkin. Tällä Hildalla oli Nokian neliön muotoisia irtolehtiä joissa toinen puoli oli sileä ja toinen karhea. (Joka kertomuksen kannalta on sivuseikka mutta mainittakoon tämä silti. Ja myös se että Nokia aikoinaan teki sellaisia vessapaperiliuskoja.) Hilda oli nuuka ihminen ja hän alkoi epäillä että joku toinen salaa käytti hänen paperarkkejaan? Niinpä hän kerran lyijykynällä numeroi ne arkit 1,2,3,4... 167. Eipä enää näpistelty!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Gustav Klimt! aivan totta. Hyvin tuttu naama. Voi olla että olisin sen miettimällä muistanut. Aivan upea taidemaalari kun oli.

      Poista
    2. Kannattaa huomata Gustavin taiteilijanpaidan pähkinän kuvat.

      Poista
    3. En huomannut. Sitä paitsi minusta nuo pähkinät näyttävät enemmän Rauhanmerkiltä, eli oravanpilluilta.

      Poista
    4. Sitä mietin, että kirkkoveneen kuva ei taida olla mikään kansainvälinen symboli?

      Kyseessä on kuitenkin symbolitaiteilija, joten kuviolla on varmaan jokin merkitys. Mikähän se on?

      Poista
    5. Onhan niitä kaikenlaisia aurinkosymboleja, Inkoilla ainakin tuommoisia soikeita aurinkoja on muistaakseni. Mutta taitaa niistä puuttua se keskiviiva... luulen, että puuttuu. (En ole arkeologi. Enkä minkään alan dosentti.)

      Poista
    6. Ennalan Veke teetti eläessään hautakivensä, jossa oli nimen lisäksi ainoastaan teksti: "Syntyi ja kuoli". Sellaisen haluaisin ilman muuta itselleni, ellen tajuaisi hautakiven olevan jälkeenjääneitä, ei vainajaa varten.

      Ennalan kirjoitukset olivat usein upeita, ne saivat päivittelemään, ihastelemaan ja nauramaan. Kirjoitti muka vihaisena lehdissä olevan vain juttuja: "Läski-Erkki Junkkarinen laihdutti kolmesataa grammaa!"

      Joku mukauskovainenn lähetti hänelle haukkumakirjeen, joka oli varusteltu runsailla raamatunjae numeroilla. - Vastauksessaan kiitteli kirjeestä lämpimästi, mutta valitteli, ettei sen koodikielestä ollut ymmärtänyt mitään.

      Poista
    7. Kaunis tapa on uurnata rakas vainaja ja sirottaa hänen tuhkansa johonkin tiettyyn paikkaan. Emme me kiviä tarvitse, oikeasti, vaikka täytyy myöntää, että kuljen mielelläni hautausmailla ja luen hautakivistä nimiä ja mietin historioita.

      Poista
  8. Itseasiassa jos pysyn asiassa niin en toivo että vessassa joutuisi lukemaan lässyn-lässyn runoja. Mielummin vaikkka Jerry Cottonia. Tai voihan sitä pyyhkiä silmät ummessakin, miksei muka voisi, täytyypä kokkeilla. - Ja kun pesee kädet, myös allah-uskovien vasemman käden (sic!), niin mikäs siinä. Tervetullut on takaisin ruokapöytään ja voi nostella veljenmaljoja (= raakaa minttuteetä) ja imaista sauhut vesipiipusta (= hashiksesta). Ja sitten vaan kumartamaan niin että puhdas pylly näyttää Mekasta poispäin. - Eikös se jotenkin näin mene?

    VastaaPoista
  9. Ei lässyn lässyä tännekään eikä Paolo Coelhoa, vaikka Mankemangi sitä ystävällisesti tarjosi. Mieluummin palopuheita, hävyttömyyksiä tai sitten oikein surullisia tosielämän nyyhkytarinoita. Jotain toimitusta aktivoivaa.

    VastaaPoista
  10. Eihän tuo eka runokaan mikään kovin kehno ollut. Mistä päättelit, että siinä puhutaan nuoresta naisesta?

    No, luin sen itse aluksi hieman huolimattomasti, alitajuisesti tähän malliin:

    "Olet ihana, koska istut siinä housut kintuissa.

    Tussusi sipaisu poskelleni saa polveni pehmeiksi.

    Olet täydellinen siinä kököttäessäsi. Muista että riittävän kauan on aivan liian vähän.

    Pimennät valoni, et voimaani. Poskillasi on hyvä viipyä.

    Rakastan pulleita paka- ja siroja papanoitasi.

    Mitä... menikö ohi varpusparvi?

    Kaipaan sinua eniten aamuisin, kun istut siinä papiljotit päässä, silmät sikkurassa ja kikatat itseksesi."


    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahah hah hah!

      Mainosmiehet on mainioita!

      Tulee mieleen Olavi Paavolainen, Kudos Oy Silon mainospäällikkö, jonka pääknupista pyrähti lause
      Silo luo suloa!

      Poista

    2. Päättelin nuoruuden ja kypsymättömyyden noista ruusuisista haavelauseista.

      Noita Tapsan lauseita kyllä lukisi ja miettisi merkityksiä!

      Silo luo suloa - muistan tämän. Samaten huulipunamainos Ponds kestää ja kestää... Ja pussaavan parin puistonpenkin taustalla köynnös kasvoi suureksi. Ja Ponds kesti.

      Poista
  11. Siihenaikaan kun olin vielä nuori, ulkomailla reissailu oli jokseenkin harvinaista. Siis suomalaisilla; ulkomaalaiset tietysti itse reissasivat omissa ulkomaissaan kuin kotonaan. Jne. Minä kerran Ranskassa yhdessä pienessä kyläpahasen kuppilassa istuin ja join tervanväristä ja -makuista kahvia. Sitten minulle tuli vessahätä. Kysyin baarimikolta eli garçonilta, että missä on "where is the dablejuuciihome...?" Hän näytti takaovea. Aukaisin sen mutta ei siellä mitään vessaa ollut, takapiha vain. Tulin takaisin ja kysyin uudestaan, tällä kertaa että "sirvuplee misjöö, où sont les toilettes?" Taas se näytti sitä takaovea. Menin uudestaan, mutta paskat siellä vieläkään mitään huussia ollut. Parvi kanoja vaan minua katseli että mitäs minä siitä yhtä mittaa pyörin. No, piti kusta sitä pihamuuria vasten. Jäljistä päätellen moni muukin oli niin tehnyt? No, onneksi ei ollut kakkahätä, en tiedä mitä sitten olisin tehnyt. (Aika ujo kun ihmiseksi olen.)

    VastaaPoista
  12. Vessa-asioissa riittää suomalaiselle hämmästeltävää. Jo niinkin lähellä kuin Saksassa jouduin hämmennyksen valtaan, kun ensi kertaa kävin saksalaisen perheen eriössä.

    Pytty oli nimittäin kummallisen muotoinen, ei semmoinen suora putki veteen, johon aineisto loiskahtaa somasti, vaan siinä oli posliiniporras, tasanne, johon aineisto jäi odottamaan ilmeisesti lähempää tarkastelua.

    Minusta se oli kiusallista ja suoraan sanottuna kamalan epähygienistä. Suomalainen suora putki on paras. Joissain maissa on kuulemma vain reikä lattiassa. Se vasta kauheaa on. Kusaisisin taatusti kintuilleni.

    VastaaPoista
  13. Rakkaimmat vessamuistot ovat Olgan torpan huussista, jota kutsuttiin Pikkulaksi. Se oli pihan perällä, harmaassa navettarakennuksessa, ja siinä oli ruutuikkuna, jonka puitteet oli maalattu valkoisiksi. Ruutuikkunasta näkyi kirsikkatarha ja omenapuut, kaikki valkein tuoksuvin kukin. Tässä ympäristössä Pikkulassa istuen, ruutuikkunasta katsellen keksin tyttärelleni nimen, jota ei siis ole siis almanakassa. Ja niin hänet ristittiin seuraavana päivänä nimeen, joka sikisi silkasta kauneudesta.

    VastaaPoista
  14. Pikkulassa on tullut istuttua tänäkin kesänä.
    Käytössä olevien vanhemman huussin ovessa lukee kakkula, ja hyyskän seinät on koristettu grafiikanlehdillä.
    Toisessa, uudemmassa ja modernimmassa käymäläversiossa on seinillä vanhoja elokuvajulisteita.
    Paljon lehtiä pitää lukukorissa olla, ja vanhoja oppikirjojakin mm. historiasta ja musiikista voi istunnoille selailla ja kerrata.
    Papereista puheenollen runonpätkiä ja pehmeyden eri asteita on ollut käytössä ostajasta riippuen.
    Vauvojen puhdistuspyyhkeitä pitää olla, jos muita hygieniapyyhkeitä ei ole huusissa tarosalla.
    Valitettavasti vauvanpyyhkeet eivät maadu hyvin pitkässäkään kompostoinnissa, joten niitä ei voi heittää pönttöön, vaan pitää kääriä vc-paperiin ja laittaa kannelliseen roskikseen, joka on vuorattu muovipussilla. Siten ne on helppo nostaa ja viedä jätesäkkiin ja tietyin väliajoin jätefirman tyhjentämään jäteastiaan.
    Nykyisin kun vieraita käy vähän, ei huussin tyhjennettäväkään kerry kuten muina kesinä.
    Nyt on jo saatavilla vesivessan pöntöön laitettavia puhdistuspyyhkeitä, eli ne hajoavat kuten paperikin.

    Mummoni vuorasi huussin seinät kuninkaalisten kuvilla, joita leikkasi kuvalehdistä. Harmi, ettei tullut kuvattua seiniä, ennenkuin jo kaatumaisillaanoleva hyyskä purettiin.

    Joka tapauksessa luulisi, että kaikille meistä on tärkeää, että ruuansulatus toimii hyvin.

    VastaaPoista
  15. Kuninkaallisten kuvilla vuorattu hyyskä on luksusta! Vaan mihin kulkee huussikulttuuri uusien pakastavien ja kompostoivien mekaanisten pönttöjen aikana? Muistan kaiholla maaseudun kaksireikäisiä symbioosihuusseja. Ja olipa niitä vielä useampireikäisiäkin joukkoistuntosaleja joissain kerrospuutaloissa. Sellaisissa lapsilla oli hauskaa ja sellaisissa saatiin ensimmäiset sukupuolielämän alkeistiedot. Ja jos suoraan sanon, tarkemmatkin nyanssit tulivat selviksi.

    Ja totta, Leonoora, hyvä ruuansulatus on tärkeää.

    VastaaPoista
  16. Toimittavatkohan kuninkaalliset vessa-asioita ja jos, niin miten sen tekevät. Kuningatar Elisabethin wc-palvelijalla on varmaan joku hieno titteli, voipi olla aateloitukin. Istunnon jälkeen kuningatar ilmoittaa palvelijalleen: "Me, kuningatar Elisabeth, olemme tehneet palveluksen maallemme!" - Palvelija tietää tästä saapua paikalle pyyhkimään. Pyyhinnän jälkeen palvelija lausuu protokollan mukaisesti: "God save the Queen, mikä suurenmoinen saavutus jälleen!" - Kiitokseksi kuningatar nyökkää ylhäisen ujosti ja pidättyvästi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Verbiä ei muka saisi laittaa monikkoon, mutta sellainen on myöhempien aikojen hassutuksia, joista Aleksanteri Eka ei mitään tiennyt, antaessaan hallitsijan vakuutuksen. Äikän opettajien oppilaiden höpöttämistä.

      Poista
    2. Kyllä kuninkaallinen saa käyttää itsestään monikkomuotoa, ja olen kyllä sitä mieltä, että Saulikin voisi ottaa tämän viehättävän tavan käyttöön ja näyttää tytöille, kuka on isäntä talossa..

      Poista
  17. Seinäkirjoitus, jonka voisin johonkin vessaan kirjoittaa: "Varpunen pienoinen, syönyt kesäeinehen!"

    VastaaPoista
  18. Seinäkirjoitukset yleisissä vessoissa ovat kutistuneet ilmaisuvoimaltaan. Ennen seinistä sai lukea kommentteja ajankohtaisista tapahtumista, oli poliittisia huomioita ja muuta kivaa.

    Nyt yleisesä vessassa tai muussa julkisessa paikassa, lukee korkeintaan Vittu tai Sari on huora tai Jani&Miia. Kaikki on nähtävästi siirtynyt someen.

    Tavallaan hyvä. Nyt ei enää tarvitse ymmärtää hämähäkinkuvia graffiteiksi. Ja ilmeisesti Twitter on se alusta, jossa poliittiset ja muut tärkeät huomiot tviittaillaan.

    Nuori tviittihenkilö Tuomo Kondie, on nyt monessa paikassa tapetilla. Todistaakseen persujen tviitit kielenkäytöltään kauheiksi Kondie oli tehnyt "tutkimuksen" kansanedustajien yhden päivän tviiteistä ja tullut siihen tulokseen, että persut ovat kirjoittaneet yhteensä 70 twiittiä, joista 61 oli Kondien mielestä asiattomia. Koko muu eduskunta tuotti yhteensä 84 tviittiä, joista yksi oli asiaton.

    Mitäpä muuta tästä tavallinen lukija voi päätellä kuin sen saman mitä on hoettu vuositolkulla: kauheita ovat persut, koko puolue on koostumukseltaan vaarallisia ja oppimattomia typeryksiä.

    Vilkaisin huvikseni Kondien Twitteriä, ja mikäli oikein huomasin, nuo sopimattomat tviitit jakautuivat parin kolmen persun kontolle, ei koko puolueen, niin kuin esimerkiksi Uuninpankkopoika objektiiviseen tapaansa esittää. Suurin osa persuedustajista ei tviitannut kyseisenä päivänä ollenkaan. Kuten ei muissakaan puolueissa.

    - Näin meitä manipuloidaan myös siellä oikeinajattelijoiden leirissä.

    Ja sitten se huomautus Nimetöntä varten: Ei, minä en kuulu persuihin enkä ole heidän kannattajansa. Kuten en minkään muunkaan puolueen. Perään tässä vain hieman älyllistä rehellisyyttä ja moraalia kirjoituksiin - myös niiltä, jotka luulevat olevansa rikkeettömiä kirjoittajia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minähän olen aina ollut sitä mieltä että perussuomalaiset ovat ryhdikäkäin ja asiallisin eduskuntaryhmä. He suorastaan hohtavat.

      Poista
    2. Kunhan pelleilet. Ei tässä ole kai kyse siitä, että jokin puolue on tietynlainen. Eiköhän kaikissa puolueissa ole niin oppineita kuin hanslankareitakin. Viisaita ja vähemmän viisaita.

      Eihän mitään ryhmää kai saanut leimata esimerkiksi raiskaajiksi, vaikka ryhmässä oli melkoinen raiskaajien edustus suhteutettuna muihin ryhmiin? Vai? Kuinka sitten jonkin toisen ryhmän nyt ilmeisesti kenenkään paheksumatta saa leimata sopimattomaksi häirikköryhmäksi, vaikka suurin osa on ihan kunnollisia kansalaisia?

      Huomaatko Nimetön, minä puutun juuri tällaisiin tapauksiin, joissa on ilmiselvä moraalinen mädännäisyys, eikä kukaan muu pukahda mitään?

      Poista
    3. Raiskaajiksi leimatuissa ryhmissä on ihmisiä, jotka tuomitsevat raiskaukset. Ministereitä perseenreikinä pitäviksi leimatuissa ryhmässä kaikki pitävät ministereitä perseenreikinä.

      Poista
    4. Heh. Minua naurattaa aina, kun joku esittää luulojaan totena ja vielä itse uskoo niihin sokeasti.

      Luulen että ihan oikeasti nämä molemmat luulosi kaipaisivat kyllä edes rahtusen älyllistä ajattelua:

      1. Kaikki muslimit tuomitsevat vääräuskoisten raiskaukset.

      2. Kaikki perussuomalaiset pitävät ministereitä perseenreikinä.

      Poista
    5. Taistolaiset uusbolsevikit, vihreät ja vasemmistoliittolaiset, tekevät hyvää ja parantavat maailmaa samoin tavoin, kun aikanaan varsinaiset taistolaiset. Aikamme sinikkasokat ummistavat silmänsä ja korvansa kaikelta olemassa olevalta tiedolta ja väittävät ajavansa parempaa maata ja maailmaa.

      Poista
    6. Persuja bolsut naureskelevat tyhmiksi. Tiede poliittisessa käytössä toimii, kuten Raamattu, jokainen voi tehdä sieltä tulkinnan, joka on aatteen mukainen. Etenkin humanistisista höpöhöpö-tieteistä vain taivas on rajana, alkuperäiset diedeelliset kirjoituksetkaan eivät usein ole häävejä.

      Poista
    7. No ovathan ne persut siinä mielessä tyhmiä, attä osaavat olla joskus myös typeriä. Moni tyttituppurainen tai evabiaudet koettaa peittää omansa.

      Poista
    8. Noh, Suvi Lindén oli älykäs, hän ei koskaan peittänyt kaikesta läpi lyövää tyhmyyttään.

      Poista
    9. M: "Raiskaajiksi leimatuissa ryhmissä on ihmisiä, jotka tuomitsevat raiskaukset."

      Tämä Mankkelin lausahdus on täysin totta – ja niin sattuvasti sanottu, että sen täytyy olla vahinko.



      Poista

    10. Raiskaajissa on ihmisiä, jotka tuomitsevat raiskaukset

      mutta

      Persuissa ei ole ihmisiä, jotka tuomitsevat persettelyn.

      Logiikka? Kannattaisikohan mennä nyt filosofian peruskurssille?

      Poista
    11. Anteeksi nyt vain, mutta puhuttiin raiskaajiksi leimatuista ihmisistä. 'Kaikki persut ovat pepulisteja' on varmasti tosi lause.

      Poista
    12. Näinhän sinä sanoit:” Ministereitä perseenreikinä pitäviksi leimatuissa ryhmässä kaikki pitävät ministereitä perseenreikinä.”

      Eli ”kaikki pitävät p:inä”.

      Poista
    13. Näytä yksi irtisanoutunut populisti.

      Poista
    14. Mistä puolueesta sen populistin haluat? Niitä on kovasti monessa puolueessa.

      Ei minulla mitään näyttövelvollisuutta ole. Sinulla on näyttövelvollisuus kertoa, miten perustelet tietäväsi kaikkien puoluejäsenten kannan ministereistä. Tuo tähän ne jäsenet, jotka kannattavat p-reikäajatusta.

      Poista
    15. M: "Raiskaajiksi leimatuissa ryhmissä..."

      Leimata voi aiheetta tai aiheellisesti. Tässä tapauksessa leimaaminen perustuu faktoihin - tietyissä ryhmissä raiskaajat ovat rankasti yliedustettuina.

      Mutta tietysti joukkoon mahtuu monia, jotka tuomitsevat raiskaukset.

      Moni maahanmuuttaja varmasti tuomitsee myös Kaivohuoneen raukkamaisen tapon, jossa viisi mamua kävi yhden suomalaisen kimppuun ja potki tämän hengiltä.

      Ikävä kyllä muutaman kunnon ihmisen paheksunta ei väkivaltakulttuuria muuta. Näkeehän sen heidän lähtömaistaankiin.

      Poista
    16. "Mistä puolueesta sen populistin haluat? Niitä on kovasti monessa puolueessa."

      Mulle on ihan sama. Näytä yksi.

      Poista
    17. Sinulla on näyttövelvollisuus väitteen esittäjänä. Ei minulla. Odotamme.

      Poista
    18. No en tiedä yhtään persun sanomisista irtisanoutunutta persua.

      Poista
    19. Oletko koskaan kuullut typerien lausumien ignooraamisesta?

      Itse en arvosta ollenkaan senkaltaista ryhmän harjausta, että sanoudutaan kauheasti irti jonkun typeristä lausumista tai pyydellään anteeksi omia möläytyksiä. Kissan villat!

      Kamalimpia ovat vuosien takaisten tekojen matelevat anteeksipyyrelyt. Hyi PPP, mikä liero olet yleisönkosiskeluinesi. Aake Kalliala ei lieroile tänään ihmisten edessä. Eihän hän mikään rasisti ole. PPP taitaa pohjimmiltaan olla.

      Poista
    20. En ole. Ignooraaminen on sensuuria.

      Poista
    21. Väite on kyllä väärin. Ignooraaminen ei ole aktiivista toimintaa, jota sensuuri aina on. Ignooraaminen on huomiotta jättämistä, sivuuttamista, ei välittämistä, jättämistä omaan arvoonsa.

      Sensuuri on huomaamista ja välittämistä ja tästä johtuvaa toimenpiteiden tekemistä. Siis aktiivista estävää toimintaa.

      Poista
    22. Kaikkien kommunikaatioteorioiden mukaan viestin huomiotta jättäminen ON teko!

      Poista
    23. Väitteesi ei ollut, että ignooraus on teko, vaan että ignooraus on sensuuria.

      Tietenkin ignooraaminen on valintaa ja siten tekemistä, mutta se on luonteeltaan passiivista ajatustoimintaa, asian sivuuttamista vähemmän tärkeänä tai enemmän törkeänä tai sopimattomana.

      Sensuuri on aktiivista konkreettista toimintaa, tekoa. Sensuuri on estämistä, sensuroimalla tarkastamista, muutosten tekemistä haluttuun suuntaan eli suoraa manipulointia.

      Tällä samalla kaavallahan ateismikin on uskonto, minkä allekirjoitan.

      Poista
    24. Ignoorauksen ja sensuroinnin ero on se, että ignoroinnissa sopimaton tai asiaankuulumaton lausuma jää näkyviin, sensuroinnissa tehdään teko: poistetaan sopimaton lausuma.

      Poista
    25. Vastasinkin siihen sanomaasi, että viestin ohittaminen ei olisi aktiivista toimintaa.

      Poista
    26. Eihän se olekaan aktiivista toimintaa, eikä aina edes passiivista. Se voi olla ihan van evvk-osastoa.

      Eihän lähtöoletus voi mitenkään olla se, että törkypuheeseen on otettava kantaa, tai muuten on sen puolella.

      Poista
    27. Tarkoitatko, että minun ei pitäisi vastata sinulle?

      Poista
    28. Mitä sinä, Mankemang, haluaisit tehdä näille kaikille törkypuhujille, Dan Koivulaaksolle, Husu Husseinille, Mauri Peltokankaalle, Li Anderssonille, Jani Mäkelälle, Hussein al-Taeelle, Ano Turtiaiselle ja vaikkapa Misha Dellingerille jne.?

      Pitäisikö heidät erottaa luottamustehtävistään vai pitäisikö antaa sakot tai peräti kakkua tyrmässä? (Kaksi viimemainittua taisi kyllä jo joutuakin erotetuksi.)

      Poista
    29. Li Anderssonin kohdalla voitaisiin vaikka myöntää, että Halla-aho todellakin puhui paskaa.

      Poista
    30. Minä en edes tiedä, mitä Halla-aho sanoi, milloin ja kelle ja mistä aiheesta, mutta jos se tapahtui julkisessa tilaisuudessa (tv?), joka ei ollut hupiohjelma, paskapuhe-nimityksen käyttäminen toisen puheesta on törkeää ja osuu suoraan kohteeseensa. En arvosta termin käyttäjää missään tilanteessa, jos harkintakyky voi pettää noin paljon.

      Kaikki tv- puhe, mitä olen Halla-aholta nähnyt ja kuullut, silloin kun hänelle puheenvuoro on suotu, on ollut äärimmäisen hillittyä, perusteltua ja rauhallista. Hän ei ole edes keskeyttänyt muita puhujia, niin kuin moni muu tekee. Puhetaidosta siis viestintäpisteet menevät kyllä Halla-aholle.

      Poista
    31. Törkyn puhujia kuten Iines sanoo on kaikissa muissa puolueissa mutta ei yhdessä. Sen eduskunta ryhmän edustajien argumentteja on ilo kuunnella uudestaan ja uudestaan samasta asiasta, kun ovat maustettu graafisin ilmaisuin mutta hillitysti.

      Poista
    32. Nyt kyllä puhut urheiluselostaja Kaitsusta, jolla on aina havaintokäyrät mukanaan? Vai mitä?

      Poista
  19. Näistä uudemmista vasenlaitureista (itekki pelannu justiin vasenta laitaa) on sanottava että kyä ne on sitte. Miteppä se vaan vaikuttaa siltä että mikään ei pidä kutiaan, että kyse on aivan perseilystä jonka arvo on kuin on lippalakin tai muotikassin? Voima -lehti on eräitä osin ookoo mutta koko hoito on falski ja siis kaukana työväenliikkeen solidaarisuudesta. Työväen, siis ei pätkätyöväen. No, minkäs sille voi...
    Otto v. Bismarck sen lausui, ehkä: politiikka vs. makkaratehtailu, nyt vissiin kasvispolitiikka.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voima-lehden pitäisi nimetä itsensä uudelleen. Nimeksi Totuus.

      Demarit ovat työväen asian unohtaneet kokonaan, sanovat ettei sellaista enää tarvita, "kun minullakin on niin paljon rahaa, ettei paskalle taivu".

      Poista
    2. Siitä on jo pitkä aika, kun demariasentaja tai muu vastaava duunari tienasi enemmän kuin yliopiston penkkejä kuluttanut kokoomuslainen valkokaulus. Siinä kun valkokaulus asui kerrostalokaksiossaan, duunari rakensi viereen hulppean omakotitalon. En yhtään ihmettele, että oikeasti köyhät ovat siirtyneet persuiksi. Ay-demarit eivät oikeasti taivu enää lukemaan vessapaperirunoja.

      Poista
    3. Koko vasemmisto maalailee taivaanrantaa uusiin väreihin, enemmän tieteellisiin. "Ei taivas tommone oo, miltä näyttää!"

      Poista
    4. Ennen vasemmiston yhteinen avustuskohde olivat köyhät, ja työmiehistä tehtiin kauniita laulujakin: juna hiljaista miestä kuljettaa... Ja opi perusasiat (sinä oppimaton duunari) jne.

      Nyt holhukeskiössä ovat sukupuolisessa vähemmistössä olevat yksilöt ja turvapaikanhakijat, köyhät on jätetty yksin persuilemaan. Ihmetellään vain huuli pyöreänä, että mitenkäs ne nyt noin tyhmiä ja lukutaidottomia ovat. Ennen ne olivat vain köyhiä ja huonolukuisia. Suvainnan trendit muuttuvat kuin Pariisin muoti.

      Poista
    5. Tod. anonyymi tiedustelija30 heinäkuuta, 2020 10:02

      Apropos muoti, kahdeksisen pros. päättää kuinka maailma makaa. Tulojen jakautumisesta saadaan ammekäyrä, muodon mukaan nimetty. Istumasuunta on vasempaan päin, jalat osoittavat sinne. Tulisi aktiivisesti passivoitua saadakseen etua. Jo nyt suunnilleen köyhät myöntävät avustuksia varakkaammille. Kansa on köyhää, se ei osaa. Ehdottelen tässä varsin kovaan ääneen valittamista. Ymmärtääkseni muotoilin asian täsmällisesti.

      Poista
  20. Todistettavasti anonyymi30 heinäkuuta, 2020 09:49

    Irtopersut...

    VastaaPoista
  21. Ihmiset tykkäävät katsella "kissa ja vaaveli yhdessä niin suloisesti" videoita. Facebookin Animal Wordseistä olen katsellut liikaa ja kyllästymiseen saakka filmejä, joissa leijonat tai krokotiilit raatelevat sapuskansa. Se kestää ja kestää pitkästyttävän pitkään, alkavat antilooppia syödä ennenkuin se on kuollut. Ihminen ei juuri pysty luonnon ja eläinten julmuuteen, vaikka on oikeaa ja muodin mukaista muuta väittää.

    Kotikissamme on luonnon oma Heinrich Himmler, jättää leikittelyjen jälkeen tappamansa uhrinsa syömättä, koska kotona odottavat mummon lihapullat tai Norjan sei.

    VastaaPoista
  22. Luonto-Live on kiellettävä! Siinä nokitaan ja revitään elävä norjan sei kappaleiksi! Ja savulohi!
    T. Pöyristynyt ihmisoletettu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, "olette oikeassa, vaikka kävelettekin kumarassa", sanoi Karhus Kari vainaa usein.

      Poista
    2. En uskalla sanoa mitään koska tod.näköisesti olen väärässä vaikka sanoisin mitä tahansa. Niinpä vaikenen kuin Hauki... eikun Hauta.

      tässä Mankemangi nuorempana

      Poista
    3. Si vis pacem...

      Poista
    4. Olipa erityisen "älykäs" kisumirri. Harva kissa jaksaa noin kauan peilileikkiä yksinään. Myös harvinaisen utelias ja huumorintajuinenkin.
      Kiitos Mikis päivän naurukohtauksesta!

      Poista
    5. Tämä "olette oikeassa, vaikka kävelettekin kumarassa"-lausahdus sopisi kommenttilootani motoksi.

      Siis periaatteessa kaikki ovat oikeassa niin kauan kunnes joku todistaa oikean väittämän vääräksi ja väärän oikeaksi.

      Poista
    6. Kuulun kyllä kissavideoiden tykkääjiin. Tuo kissimirrivideo oli ehkä kuvattu muutamana otoksena ja leikattu yhteen, mene tiedä. Mutta hauskahan kissa on peilin edessä, olen itsekin kokeillut. Koira ei viitsinyt kuvastaan riehaantua, muistaakseni tuijotteli vain höhlän näköisenä naamatauluaan.

      Poista
  23. Todellakin välttämättä30 heinäkuuta, 2020 11:54

    Ammeriikammaalla permetriinillä kyllästettyjen univormujen myrkyllisyys kissoille on vähentänyt kivojen isi-on-kotona-taas -videoiden määrää. Akvaariossa tulee myös autiota kun lakkia pikkasen uittaa pinnalla. Siis tosi kätsää! Tätä tekee Bayer. Hiljaa nyt ja natsit ovat historiaa, siis.

    Asia on tämä: Puutiainen, se joka syö ihmistä.. "You gotta ask yourself one question, do you feel lucky? Well do you, punk?"

    VastaaPoista
  24. Minun näkövinkkelistä eivät per.suom. ole vuelä päässeet todistamaan olevansa köyhimmän kansan asialla. Siis täysin yhteiskunnan veneestä pudonneitten. Mututuntumaa tai intuitiota lienee ounasteluni, sillä en ole lukenut puolueohjelmaa, mitä siellä on kirjattu kurjaliston auttamiseksi: esim. asunnottomien, narkomaanien, sairaitten tai työttömien oikeudenmukaisen ja ihmisarvoiseen
    elämään nostamiseksi.
    Olisivatko ne eurot, joilla nyt elätetään terveitäkin maahanmuuttajia, käytössä omien kurjien auttamiseen?
    Liekö per.suom. sosiaalipolitiikka Ameriikan mallia? Oma vika, jos suksi ei luista ja kärsi kärsi, kauniimman kruunun saat taivaassa
    tai Israelin ihannoinnissa tai Valkoisen talon rukoushetkissä?

    Siinä olen samaa mieltä junttipersujen kanssa, että ilmaisen täysylöspidon perässä tänne tulevia pitää rajoittaa. Heitä, jotka eivät kanna korttaan nyt eivätkä tulevaisuudessakaan Suomalaisten muurahaispesään.
    EU:sta eroaisin myös mieluusti. En alunperinkään hihkunut myöntyvästi onnesta rahaliittoon liittymisessä.
    Se on kuin hölmöläisten peiton jatketta. Toisesta päästä vedetään samaa peittoa ees sun taas. Eli plus miinus nolla. Vaikka miinukselle mennee ja hurjasti nykyisten sopimusten näyttäessä lopulta närhin värkkinnsä. Ennustan, että meille jää luut vielä EU:n lihapadoista käteen, jos niitäkään.
    Perhe: isä, äiti ja lapset ovat yhteiskunnan ikuista kivijalkaa. Sitä eivät muotivirtaukset ja tilpehööri-suhteet voita koskaan moraalisissa perusrakenteissa ja tasapainoisten kansalaisten kasvualustana. Valitettavasti vihreät ja vasemmisto ovat päästäneet hihhuloijat tuhoamaan lähes kaikki ihmistä tasapainottavat
    arvot.
    Siinäpä tämänhetkisiä mietteitä politiikasta!😎 Voin muuttaa niitä heti, jos aihetta ilmenee.


    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vähän samoja ajatuksia minullakin on. Perussuomalaiset eivät taida ohjelmallisesti puhua köyhistä, vaan enemmän isänmaallisista aatteista.

      Viittasinkin persu-köyhäkytkökselläni puolueen koostumukseen. Arvelen - en tiedä ja voin erehtyä raskaastikin - että leipäjonolaiset ja oikeasti köyhät jopa tukien ulkopuolella olevat ihmiset eivät suinkaan ole enää demareita eivätkä kommunistejakaan, vaan äänestävät persuja, jotka kyllä puhuvat suomalaisen ihmisen puolesta.

      Oikein köyhä ihminen voi helposti luulla, että turvapaikanhakija ja muu tuettu kotimaan kulkija saa suuret summat taskuunsa, ja päälle ilmaisen terveydenhoidon. Kun on oikein aidosti köyhä, ei ole voimia lukea lehtiä kovinkaan tarkasti ja seurata asioiden kulkua.

      Poista
    2. Toverillinen anonyymi30 heinäkuuta, 2020 18:25

      Kas vain.

      Asian laita on silviisii ett'.

      Oikaistaanpas muuutama virhekäsitys.
      Se on vain niin, että tavan tallaaja pottunokka finskipoju, sanokaamme viiskybänen raksajäbä ei saa. Ei siis samaan määrään ja asteeseen kuin herttileidit ja yyhooäipät. Tämä on sen asian laita. Ei saa vaikka lausuisi avainsanat oikeassa järjestyksessä hymyillen suloisesti. Ei saa vaikka sanoisi että tahtoo tietää kaikki oikeutensa. Muuta on typerää väittää, tässäkään. Viranomaisen selitysvelvollisuus poistuikin jo aikaa sitten laista, silviisii se vaan on.

      Poista
    3. Noh, kyllä yyhooäipän kuuluu vähän saadakin, onhan hänellä huollettavia pirtissä. Yksinäinen mies pärjää parilla kaljalla.

      Ei vaan ei, ihmisen kuuluu tietysti saada tarpeellinen elanto, tuettunakin. En itse usko, että kukaan käy huvikseen sossun luukulla, sillä ei se voi olla herkkua, vaan monelle varmaan hieman häpeällinen asia.

      En ole kuitenkaan sinisilmäinen evabiaudetkaan, vaan tiedän, että välistäkin vedetään, mutta kaipa systeemimme nämä yritteliäätkin kestää. Erään poliitikon (P. Arhinmäki) mukaan velkaa voi huoletta ottaa, koska sitä ei tarvitse maksaa takaisin, velka on kannatettavaa.

      Poista
    4. Tasa-anonyymiyden kannattaja30 heinäkuuta, 2020 22:30

      Tässä ei ole tuontapaisia tinkivaroja. Tässä on kyseessä selvä syrjintä. Suhtautuminen on juuri tuo ja tulos sen mukainen, katsopas. En ole myöntämässä määrärahoja 50+ vuotiaille lastenvaunuja varten, mutta entäs monetko kaksiteholasit ja kuinka monta hivelypuhelinta kuluu vuodessa kaupungilla kelläkin?

      Poista
    5. "Halla-aho tiivisti puheenjohtajakampanjansa aikana Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksessa, että perussuomalaisten tyypillinen äänestäjä on omillaan toimeentuleva, ankarasti verotettu työikäinen." Aamulehti

      Poista
  25. Lisättäköön, että fanaattista isänmanpuolustajanationalistia minusta ei saane aivopesemällä, mutta olen kiitollinen, että olen saanut syntyä tässä pallonkolkassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä olen isänmaallinen ihminen ja liikutun helpostikin, kun kuulen Veteraanin iltahuudon. En kuitenkaan ajattele, että muut maat olisivat huonompia, vaan ymmärrän, että muillakin on isänmaa ja senkin vielä ymmärrän, että ihminen on pohjimmiltaan sama, olipa nahka minkävärinen tahansa ja kieli mikä vaan. Mutta siis, arvostan Suomea, sen historiaa ja nykysaavutuksia ja rakastan suomen kieltä.

      Poista
    2. PS Minusta tuntuu, että jos vain mahdollista, olisin voinut olla niiden kirkasotsaisten jääkärien joukoissa, jotka muinoin taivalsivat Uraliin. Vaan en minä olisi ketään murhannut enkä sortanut. Olisin vain ollut ylpeä suomalainen. Minusta Jääkärimarssi on hieno.

      Poista
    3. Vaikka niin on tämäkin:

      https://www.youtube.com/watch?v=zRL2TgPWJAA

      Poista
  26. Pirullistyyppinen anonyymi30 heinäkuuta, 2020 18:32

    Ettäkö Aa- ja Misejoelle lähtöön valmis? No mutta niin sitä pitää. Se on oikeaa miehen puhetta. Maanpetturiksi! Tsaarin hirmuvaltaa vastustamaan, zu befehl. Maanpuolustusyhdistysten talo tärisee hiljaksiin onnellisten jääkärien perinneyhdistyksen riemuitessa, luulen ma. Ainakin 27.n ukkelit ovat ylpeitä, vaikkeivät muut olisikaan. Heidän on tietenkin pakko, mutta se on toinen seikka.

    VastaaPoista
  27. Iines, Ei kiitos - En peukuta naisia rintamille. (Oletan, että sinullakin on kieli poskessa Urali-stoorissasi?)
    Eikö meidän naisten pitäisi päinvastoin vastustaa yksimielisesti kaikenlaista väkivaltaa ja sotia? Miksi aseeton ja sodaton planeetta ei saa naisilta somessa "mee-too" kampanjaa?
    Narsistisia omanedun kampanjoita kyllä tehtaillaan.

    Ymmärrän kyllä, että eräiden tyttöjen armeijankäyntihingun taustalla voi olla suvun velvoite ja perheen nationalistiset ihanteet.
    Joku tytti suuntaa itsekkään kunnanhimonsa armeijan suorittamisen statukseen yms.

    Jep, kunhan höpisen. Eihän lajimme pönttöpäät pysty olemaan sotia käymättä. Aina jostakin tikusta kehitetään kärhämiä, jotta saa pojat paukutella aseilla ja surruuttaa äänekkäillä sotaleluilla kaupungit maantasalle.
    Naisien ja lasten kärsimykset ovat sodissa toissijaisia. Oikeudenmukaisuus ja ihmisarvo kun ovat valtioiden sotiessa poissa käytöstä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Erittäin anonyymi kansalainen30 heinäkuuta, 2020 22:25

      Juu! Saa pojat, ja reippaat tytöt. Se on sitä tasa-arvoa, se.

      Mikäli teidän havaitaan tuumivan vastavallankumouksellisia aatoksia, se olisi tietenkin äärimmäisen kenkku seikka. Mehän olemme kaikki mitä tomerimpia kitkemään epäkelvon aineksen mitä ripeimmin, velvollisuudentuntoisina blogikirjoittajina.

      Poista
  28. Poskessa on, Leonoora. Oikeastaan ajattelin itseni sukupuolettomaksi tuossa Ural-jutussa, kirkasotsaiseksi ihmiseksi, en tietoisesti naiseksi. Enkä minäkään peukuta naisia rintamalle, jos fyysinen sota tulisi. Menköön joku jos tahtoo, en sitä kieltäisikään.

    Aseeton ja sodaton planeetta - tämän minä ostan. Sieluni on pasifistin, vaikka Uralista höpöttelin. Eihän kukaan oikeasti sotaa halua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aseeton ja sodaton planeetta? Ah, Mars?

      Poista
  29. Eikös nimimerkki "erittäin" anonyymi kansalainen" viestitä eräänlaisesta vastavallankumouksellisuudesta.

    Facebook ym. alkaa tirata kuuleman mukaan viha-ym. ei-sallituja kirjoituksia lanseeraamalla someen keskustelijoita, jotka sitten juoruavat asioista korkeammille tahoille.
    Oliko niin, että puhtaat pulmuset -"somevakoojat"- mukamas oikein innostavat ihmisiä kirjoittamaan "kielletyistä" aiheista.
    ajattelematta seurauksia.

    No, vanhanaikaisia vallakumouksia eivät nykysukupolvet tee. Hehän ovat jo kasvatettu vastuuntuntoisiksi, tasa-arvoa ja oikeudenmukaisuutta edistäneiksi sekä rauhaa rakastaviksi.
    Minä taas olen liian vanha ja raihnainen haluamaan suuria muutoksia hyvinvointiini hyvinvointivaltiossa.😊

    VastaaPoista
  30. Unohdin, (alkaa mister altzheimeri vieraella jo pääkopassa)
    että pullamössösukupolven yhden asian vallankumoukset alkavat ja usein toteutuvat netissä. Yhteiskuntia muutetaan digitaalisiin jumaliin uskomalla ja manipuloimalla herkkäuskoisimmat kansalaiset he, jotka hypnooseissakin suggeroituvat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pullamössöllä hellittiin skidejä 50-luvun kahvipöydässä.

      Poista
    2. Epäanonyymi torvelo (höppänä päästään)31 heinäkuuta, 2020 22:35

      Leonessa (leijonatar) osaa ymmärtää olennaisimman, ettei oikein ymmärrä.

      Jumala? Google on.

      Poista
  31. Pullamössöä ovat kyllä euron bizzat ja kaikki "sämpyläketjujen" suositut herkut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kriittinen Kriitikko31 heinäkuuta, 2020 18:42

      Kyllä. Olet aivan oikeassa. Mut-mut.. vielä huonompi antispinnaus.

      Taidat olla kriittinen?

      Poista
    2. Siis älkää nurisko siinä yllä, oivallus on niin hyvä, ettette tajua sitä. Pitsat ovat nykyajan pullamössöä, ja mukaan tuleva cola on entisajan kahvi. Pitsamössö.

      Kuinkahan moni rajaton hemmoteltu nuori osaa tehdä lihapullat ja muusin itse?

      Poista
    3. Rajaton hemmoteltu ja hyvin kriittinen pehmoisä?

      Poista
    4. Niin, mutta siis nuorella viittaan hemmoteltuun ja rajoitta kasvaneeseen osaan nuorista, en isistä.

      Poista
    5. Outs. Nyt sä kirjoitit isis. Älä kummastele jos ei vekottimet pelitä taas vähään aikaan.

      Poista
  32. Hyvä oivallus - kaikki nykyaikana syötävät pitsat ja pikaruoat aina pastaan asti ovat vehnäjauhoruokia, tämän ajan pullamössöä.

    En ymmärrä miksi peruna on nyt niin halveksittu, sillä sehän on kasvis. Pasta on puristettua vehnäjauhoa, ei muuta ja se on syrjäyttänyt perunan.

    VastaaPoista
  33. Vaan asiasta toiseen. Vasta tehty tutkimus kertoo, että kasvomaskeista on merkittävää hyötyä sekä muille että kantajalle itselleenkin, olipa rätti millainen tahansa.

    Ja meille kun kerrottiin, että spektaakkeleihin ei ryhdytä. Noh, ryhdytäänkö nyt vanhojen sivistysmaiden tapaan? Minä ainakin tilasin lisää maskeja, sillä täälläkin on tolloja, jotka tunkevat iholle vaikkapa marketissa.

    En oikein ymmärrä, miksi meillä erikoisesti hallituspuolueissa ollaan maskeja vastaan, kun muualla maailmassa nimenomaan trumpilaiset ja muut juntit ovat tätä umpiluista vastustajajoukkoa.

    VastaaPoista
  34. Iines, on se mielenkiintoista edelleen kuka on se viisas, jota hallituksessa kunnioitetaan, uskotaan ja kuunnellaan.
    Tulevat kuukaudet näyttävät mihin suuntaan pöpösuojien käyttö kehittyy.
    Poika kertoi tänne matkustaessaan, että junassa oli saksalaisia, jotka köhivät mitenkään suojaamatta hönkäilyjään.
    Saa pian nähdä oliko virusta köhijien mukana.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvinvoinnin seurausta. Opi se pois.

      Poista
    2. Tarvittaisiin hallitukselta suositus tai jopa vahva suositus maskinkäyttöön julkisilla paikoilla, ja juuri nyt kun korona on jo aloittanut toisen aallon Euroopassa.

      Kun ei se riitä, että ne käyttävät, jotka ”haluavat”. Kaikkien pitäisi unohtaa itsekkyys ja pyrkiä suojaamaan muitakin.

      Poista
    3. Entäs naamiointikielto? Kasvojentunnistukseen ei maski juurikaan vaikuta.

      Poista
    4. Eräälle poliittisen puolueen jäsenille, joihin kukaan kuulema ei kuulu, maskeja tarpeellisempi suojaväline olisi suukapula. Ei lenttelisi niin paljon sammakkoja heidän suustaan.

      Poista
    5. No juu, tarkoittanet puolueita, joissa sammakkoja vilisee kuin tatteja sateella tyyliin "Annetaan muiden hoitaa spektaakkelit", "hävetkää erimieliset", "Poliisit ovat sikoja", "afailua kehiin" (antifasistista oikeutettua väkivaltaa) ynnä muuta kivaa.

      En minäkään kehtaisi myöntää kuuluvani tuommoisiin puolueisiin.

      Poista
    6. Maskimaissa viirus taas leviää.

      Poista
    7. Kelju Koo Kanonier01 elokuuta, 2020 13:15

      Tokkopa siellä sellaiseen viisaan läsnäoloon juuri uskotaan, vaan katsellaan kesämökkien hintojenlasku-uutisia torkkupeiton päällä pötkötellen. Saatanan tunarit!

      Mitä puoluepolitiikan periaatteelliseen puoleen tulee; voisi ajatella että olisiko Anonyymien Aika Hyvä puolue hyvä nimi ja aatepohja?

      Vastuu ja vapaus, vapaus ja vastuu.

      Poista
    8. Kannatan edelleen Ihmisten puoluetta.

      Poista
  35. Maskimaissa on kymmeniä miljoonia ihmisiä, joten on luonnollista, että tartuntoja on enemmän.

    Eihän maskinkäyttö kivaa ole. Vaan vanhoissa sivistysmaissa on tähänkin totuttu. On pakko ottaa huomioon kulkutautien tarttuvuus. Maski merkitsee muualla huomaavaisuutta muita kohtaan, meillä vapaassa pohjolassa se on ilmeisesti turha spektaakkeli.

    Sisko juuri kertoi, ettei hän viitsi mennä kampaajallekaan, kun siellä joutuisi istumaan 2,5 tuntua maski naamalla, 35 asteen helteessä, joka siellä juuri on. Saksassa saa vähintään 150 euron sakon maskipakon rikkomisesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. PS Ilman maskeja maskimaiden tartuntaluvut olisivat tietysti vielä suurempia. Tätä eivät kaikki näytä ymmärtävän.

      Poista
    2. Nyt odotetaan kiihkeästi, että rokotteita, jotka tuovat pelastuksen. Hyvä, jos niillä saadaan tauti ajettua alas. Minä en olisi kuitenkaan ensimmäisten joukossa sitä ottamassa jos selviän hengissä pandemiasta. Ensin kai rokotetaankin sairaat, vanhukset ja terveydenhoidon henkilökunta. Liian vähän aikaa on mielestäni rokotteen turvalliseksi toteamiseen. Vuosikin on lyhyt aika.

      Poista
    3. Otan rokotteen heti kun saan, jo tämän vuoden puolella, jos niitä nyt sitten tulee, niin kuin rohkeimmat ennusteet sanovat. Olen kyllästynyt etäisyyksiin ja ihmisten välttelyyn.

      Poista
  36. Vessapaperikirjoituksia pihakiikussa saunasta savun noustessa:

    Mustikasta musta paska.
    Myrkkysienistä rupuli.
    ...
    Kauniihit on kasaset
    pönttöön puonna pötköset.
    kohta matoset maiskuttavi
    multakunttia muhentaapi
    saapi herkujansa kasvissyöjät
    kakkoloissa kasvatetut.
    ...
    Suolistossa sulanehet jätökset se lintunenkin perätuutist
    ruikaseiksen. Ei peitä, ei pyyhi edes paikkoa valitse.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi on oiva Leonoora,
      soma sanan suoltaja,
      ripsii riimit, rupsii runot,
      karjalaisel poljennolla,
      suomalaisten suloksi
      kaiken kasvun kunniaksi.

      Poista
    2. Oi Iines, sinulta syntyy asiaan jos toiseenkin oivallisia
      viisauksia,aforismeja ja runoa.
      Kauniisti kiitän!🌻

      Poista
  37. Mihinkäs ne kaupungien jätevesipuhdistamojen lietteet oikein päätyvätkään?
    Kun ajattelee, mitä kaikkea ihmiset miljoonakaupungeissakin laskevat viemäreistään joka hetki, on ihme, että planeetalla ei vielä "haise"kuin sikalassa pahimmillaan.
    No, ilmeisesti shampoot, ja muut pesunesteet ja desinfiointiaineet, joita lukemattomia kuutioita lasketaan surutta viemäreihin eliminoivat pahimmat hajut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En tiedä, mihin viemärijätteet lopulta päätyvät, mutta viemäreistä on löydetty monenlaisia esineitä, mm. runsaasti tekareita, kännyköitä, rannekelloja, leluja, vaatteita.

      Poista
  38. Vilkaisin jotakin vanhaa artikkelia.
    Jotkut yritykset ovat kieltäneet jo jätevesistä suodattuvan lietteen käytön tiloilla, joilta ostavat viljaa yms. Lannoitteeksihan röppöä on kuskattu pelloille.
    Uusia lietteen hävittämiskeinoja yritetään keksiä, jossa lopulta eri prosessien jälkeen se poltettaisiin jopa energiaksi.
    Ongelmana on mikromuovi, lääkeaineet ja huumeet yms. pois puhdistettavat
    myrkyt ja metallit (?).
    En tiedä miten pitkällä kehitys nyt on.
    Ruokaa on tuotettu ja ilmeisesti edelleen tuotettaneen osin ihmisten jätevesistä erotettavalla lietteellä lannoittaen. En sitten tiedä millaisessa muodossa ihmisiltä peräisin oleva lannoite on ja mitä massalle on tehty ennen pelloille levitystä?
    Eipä ihme, että vilja ym. allergiat lisääntyvät vai voiko olla niin, etteivät myrkyt joudu pelloille ja puutarhoihin asti?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kokoomuksen Mykkänen mukaan Itämeren saastumisen syy on Vakka-Suomen maataloudessa.

      Poista
    2. Minä olen aina manannut vakkasuomalaista rantamme pilaajaa, maajussia, jonka hehtaarinen viljelypelto alkaa rantatonttimme rajalta ja ulottuu mereen asti. Hän myrkyttää joka kesä koneellisesti peltonsa, aivan mereen asti, niin että myrkyt taatusti valuvat mereen. Oma puolemme on kaisloittunut ja lähes käyttökelvoton humanistinaisvoimin ylläpidettäväksi.

      Ja sitten kunta vaatii meitä kesäasukkaita rakentamaan vaatimattomien mökkiemme kupeeseen tehokkaat jätevedenpuhdistamot, joiden hinta on helposti kymppitonnin luokkaa. Meillä on kaksi toimivaa sakokaivoa, ja ne riittävät käyttöömme.

      En tule ikimaailmassa rakentamaan mitään puhdistamoa ennen kuin maajusseilta kielletään merenlahtipeltojensa kemiallinen myrkyttäminen. Enemmän niistä myrkkyjä mereen menee kuin yhdestä mökistä.

      En silti usko ihan, että yksin Vakka-Suomi on Itämeren saastumisen syy. Eiköhän tässä pidä katsoa sinne veli venäläisen ja virolaisenkin suuntaan.

      Poista
    3. Tuskinpa se paskavesi Rauman kanaalin Siperiasta tulee.

      Poista
    4. Omassa esimerkissäni yllä on varmaan laajempikin totuuspohja. Fosforipitoinen kemiallinen lannoite rehevöittää Selkämerta koko Lounais-Suomessa, ei yksin minun rannassani.

      Meidän merenlahdessa on siis kiusana rehevöityminen, kaisloittuminen, ei veden saastuminen. Vesi on kirkasta ja puhdasta, sinilevääkään ei ole ikinä ollut. Rauman kanaaliin vesi tulee pienestä Äyhönjärvestä ja virtaa kohti Selkämerta.

      Poista
    5. Rehevöityminen johtuu saastumista. Liika humus on saaste.

      Poista
    6. Saastuminen on voimakas sana, joka viittaa myrkyllisyyteen ja käyttökelvottomuuteen.

      Käyttäisin täsmällisempää ja miedompaa sanaa, koska vesi on jokakesäisissä mittauksissa todettu hyväksi ja hyvälaatuisia kaloja tietääkseni tulee edelleen. Uida voi, sinilevääkään ei onneksi mökkiseudulla ole ollut. Selvä on kuitenkin, että maatalous on rannikoilla pantava kuriin päästöineen vaikkapa myrkytyskielloilla ja haittaveroilla.

      Poista
    7. Suomen osuus Itämeren saastumisesta on 10 prosenttia.

      Onhan sekin paljon, jos vertaa vaikkapa Suomen osuutta koko maapallon saastuttajana. Siinä taidamme hukkua desimaaleihin.

      Mielestäni Suomen pitää tehdä osuutensa ja vaatia samaa muilta.

      Poista
    8. Varsinkin Pietarin alue on ollut merkittävä saastuttaja, joskin nyt luku on muistaakseni siistiytynyt. Helsingin ja Turun merialueilla kuitenkin maatalous päästöineen on suuri saastuttaja. Kyllä, myös Helsinki. Eikös sitä kirjekuorirahaa voisi ohjata maataloudelle rehellisen sianpaskan levitykseen fosfori- ja typpilannoitteen sijaan. Lisää nasuja lemmikeiksi ja kakka talteen.

      Poista
    9. Olisiko Saaristomeri Suomelle sopiva osuus? Ymmärrän kyllä, jos Tapsa ja Iines haluavat odottaa Venäjää.

      Poista
    10. Mikä sopiva osuus, mihin sopiva?

      Odottaa Venäjää, pahinta saastuttajaa, mihin?

      Sinua on nyt mahdotonta ymmärtää, jos ajattelee järjellä ja älyllä.

      Poista
    11. Kun Venäjällä kaikki ympäristöönkin budjetoidut rahat menevät oligarkkiroistojen pohjattomiin taskuihin, niin länsimaat - ihan eturintamassa pieni mutta urhea Suomi - rahoittivat Pietariin uudenuuden jätteidenpuhdistuslaitoksen. Hyvä Suomi! - Ps. Itämeren suurin saastuttaja lienee nykyisin pöyhkeä Puola? En ole varma kun en ole lukenut viimeisiä tilastoja... Viimeksi kun Veikselin rannoilla kävelin (siitä on aikaa) niin karmeita yököttävän näköisiä jätelauttoja vain sitä pitkin merta kohden virtasi. Ja huom! paljon myös näkymättömiä saasteita virran mukana virtasi. - Mutta niitä en siis nähnyt.

      nimim. ”Lounais Hämeen Luonnonsuojeluyhdistyksen eli LHLY:n jäsen n:ro 007, Pallosalama.”

      Poista
    12. Sitäpaitsi minun on ikävä Ripranea. Toivottavasti ei ole allapäin.

      Poista
    13. Nimenomaan, mikis, Venäjä ei tee mitään, elleivät muut tee ja maksa viuluja. Ryssä on ikuinen ryssä, kiero kuin korkkiruuvi, vaikka johto vaihtuisi.

      Poista
    14. Tapsa: "Mielestäni Suomen pitää tehdä osuutensa ja vaatia samaa muilta."

      Mankemangi: "Ymmärrän kyllä, jos Tapsa ja Iines haluavat odottaa Venäjää."

      Asennettahan täytyy toki olla, mutta jos tuosta kommentistani vetää tuollaisen päätelmän, niin sekaan on lirahtanut potallinen asenteellisuutta.

      Tiivistän kantani: 1. Suomi tekee osuutensa. 2. Suomi vaatii muitakin tekemään osuutensa. 3. Piste.

      Poista
  39. Tavoitteenahan on kaikkialla tehoviljely ja kaiken ruuan tuottamisen mammuttimaisuus.
    Täältä on meri verrattain kaukana ja pellot yhä enenevässä määrin paketissa. Metsiäkin toki lannoitetaan.
    Olisikohan ilmaston lämpiämisellä jotakin tekemistä vesien humus- yms. myrkkypitoisuuksiin ja niiden yhteisvaikutuksiin erilaisissa kemiallisissa prosesseissa?
    Eivätkös merivedet vello vapaina rajoista piittaamatta. Pysyvätkö rannan-asujan tuotokset vain yhdessä ja samassa paikassa yksinään rantaa saastuttamassa? Eliölajit ilmeisesti viihtyvät suotuisilla paikoilla kun humusta, ötököitä jne - ruokaa riittää.
    Olisipa mielenkiintoista tietää, mistä asti merien virtaukset tulevat rannoillemme pja minne asti omien rantojemme vedet vierivät? Toiselle puolelle maapalloako?
    Entä maanalaiset virtaukset, sateet...? Miten globaaleja planeetan pinnan nesteet oikeastaan ovat?
    Voiko pallon toiselta puolelta tulla rankkasateiden mukana lannoitteita pelloiölemme tai saastuttavia myrkkyjäkin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rannanasujan tuotokset ovat käsittääkseni minimaaliset ns. isossa kuvassa. Mökkiläiset pitävät yleensä hyvää huolta ympäristöstään ja vaalivat luontoa. Mattoja ei pestä meressä eikä huusseja tai jäteputkia tyhjennetä tai johdeta veteen.

      Eri asia ovat turistit ja vierailevat retkueet, jotka pörräävät, surraavat, metelöivät ja roskaavat ja riistävät aluetta. Ja tuulivoimapuistot, jotka muuttavat metsää hakkuuaukeiksi ja varastavat eläinten reviirit. Ja louskaavat rannalla kaikkien iloksi...

      Poista
    2. Sitähän vois kokeilla, että heitettäis pullopostia Seitsemälle merelle ja ooteltais Airistolla sen saapumista.

      Poista
  40. Kuten kaikki, minäkin olen ammentanut viime aikoina runsaasti tietoa tuosta virustaudista. Olen oppinut niin paljon, että olen pohtinut mahdollisuutta hakea Ruotsin pääepidemilogin paikkaa sitten, kun pistävät sen Tegnellin vankilaan tai hourujenhuoneelle.

    Minä tiedän mm. että pisaratartunta vaatii tiukan läheisyyden tai sitten virukset voivat tuulessa matkata jopa kilometrejä. Mahdollisesti turvaetäisyys on yksi, kaksi tai kolme metriä tai kilometrejä. Kosketustartunta on hyvin mahdollinen tai sitten äärimmäisen epätodennäköinen. Käsidesiä tulee käyttää usein ja runsaasti tai sitten ainoastaan sairaalaympäristössä, koska desi tuhoaa ihon tärkeää bakteerikasvustoa. Kasvomaskit suojaavat vain muita ihmisiä tai sitten kaikkia osapuolia. Mahdollista on myös, että maskien merkitystä on vähennelty tai suurenneltu. Tauti aiheuttaa sitä, tätä tai tota ja sen jälkitauteja voivat olla mitkä vaan. Peräaukon kutinaa en vielä ole nähnyt mainittavan, mutta sen täytyy olla mahdollista. Taudin sairastaneet ovat jatkossa immuuneja taudille tai eivät. Lupaavia rokotteita on kehitteillä paljon, ovat lupaavia ainakin mainosmiesten mielestä.

    Eiköhän näillä tohtoriksi pääsisi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen oppinut myös, että toisia ihmisiä kannattaa pelätä, he ovat uhka ja vaara, niistä mitään hyvää seuraa. Eristäytyminen on hyväksi mielelle ja vartalolle. Kertovat, että tilastojen mukaan erakot sairastuvat harvoin koronaan.

      Poista
    2. Hienoja huomioita, Riku. Helposti tuolla aineistolla väittelee itsensä lääke- ja kirugiatieteen tohtoriksi. Sillä tiedän, kuten kaikki hyönteistieteilijät tietävät, että hyttysten pistoilta voi välttyä sillä että menee autiolle niitylle, jähmettyy sinne paikoilleen kuin Lootin rouva, ja lopettaa hengittämisen. Näin nuo itikat eivät osaa tulla sun luoksesi, pyörivät vain tyhjän pantteina ilmassa ja ihmettelevät. Samoin siis virukset, he eivät tartu kuin eläviin kohteisiin, ja kun leikit kuollutta, hekin menevät sinun ohitsesi. – Sitä en tosin tiedä tiedä minne mutta muualle kumminkin, menevät.

      Poista
    3. Lootin rouvan viimeiset sanat: "Hyttyset eivät suolapatsasta pure ja iho säilyy niin heleänä!"

      Länkäreiden kuolen luotiin-kohtauksen osaisin näytellä, mutten kuollutta. Alkaisi naurattaa.

      Poista
    4. Missään en ole lukenut näin hyviä koronaohjeita kuin Rikun. Nyt tunnistan taudin ja tiedän, miten voin välttyä kakkosvaiheen tartunnalta. Nämä ovat melkein yhtä selkeitä kuin THL:n ja Krista Kiurun ohjeet.

      Poista
    5. Ja ilman muuta tohtoriksi, ei kahta sanaa. Vastaväittäjälle menee jauhot suihin.

      Poista
    6. Riku ylitti nyt kyllä itsensäkin, jos mahdollista, sillä niin nasevia, osuvia, teräviä, vetäviä ja pitäviä nuo ohjeet ovat.

      Tohtorius ei tässä enää riitä, suoraan arkkiatrin pallille vaan perkele!

      Poista
    7. Ehdotan myös jotain sopivaa kunniamerkkiä, josta seuraisi automaattinen kutsu itsenäisyyspäivän vastaanotolle.

      Poista
    8. Kaikkien arvo- ynnä muiden nimien ja mitalien lisäksi ehdotan Rikulle Åbo Akademian kunniatohtorinhattua h.c. Ja näköispatsasta ratsun kera Ryttylään (sellaista Cowboy & Country-tyylistä), pliis.

      Poista
  41. Nyt kun maskit tulevat, niin valmistajien kannattaisi satsata kunnolla kuviointiin. Tarjoan ilmaiseksi käyttöön seuraavan idean: painetaan maskiin tunnettujen poliitikkojen suuvärkki, mielellään hymy, joka paljastaa hampaat. Jokainen voisi valita mielipoliitikkonsa hymyn, Voisi olla Timo Soinin sammakkovirnistys, Stubbin ylähammashymy, Salen piukka pikkuhymy, Hjalliksen hekotushymy, Päivi Räsäsen hymykuoppahymy, Halla-ahon vieno punaposkihymyily, Zyskowjne. sudenhymy ja tätä rataa. Luulen, että menekki olisi hyvä ja voittoa kertyisi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyviä ehdokaskandidaatteja, mutta ehkäpä peräaukon sulkijalihaksen kuva olisi paras. Se viestisi, etten sanos kommunikoisi ihmisläheisesti, oikealla tavalla, että älä tule lähelle, pussaa mun persettä.

      Poista
    2. Juujuu, mutta mahtaako olla taloudellisesti kannattavaa näinä aikoina, kun kyseinen aukko on kriminalisoitu parempien ihmisten toimesta. Elämme kovia aikoja, ystäväiseni, etten sanoisi että peräti luterilaisia. Jaa jaa.

      Poista
    3. Kaikkein eniten tarvisimme - siis emme me mutta ne toiset! - somekäyttäytymisessämme kunnon julkaisumaskeja. Ei kun ihan totta. Miksi ihmiset ehdoin tahdoin kommenteillaan haluavat loukata toisin ajattelevia? Eihän se keskustelua vie eteenpäin, taaksepäin vie, ja ojaan. Siksi luen hyvin vähän ns. "keskustelupalstoja" enää, ei niitä kestä. - Siis kyllähän tässäkin blogissa välillä kiistellään, vinoillaan, väkätetään ja vongutaan, ja heristellään keskisormea, okey, mutta koen sen enemmän huumorina kuin että siinä tositarkoituksella toista loukata haluttaisiin?

      Leikin ajatuksella että itse pitäisin blogia. (leikkii) Niin, olisiko se minusta kivaa että siihen tulisi, Mun Blogiini, joku kundi tai giltsi tai neutri tai nymfi vittuilee mulle hirveesti… höh? Voi olla, luulen niin, että pitäisin semmoisesta!!! Ainakin aluksi. ”Tervetuloa amatöörivittuilijat tänne, setä vastaa teille. Kuva olisi iloinen yllätys.” Näin ehkä olisi mutta kyllä jossain vaiheessa varmaan alkaisi ihan oikeasti vit… hatuttamaan tuo tuom… semmoinen.

      Koska

      leikki leikkinä ja pylly pois tyynyltä!

      Poista
  42. Keskustelut täällä on ollut välillä minulle korkeampaa matematiikkaa, ja vaikka olen miettinyt ja miettinyt en ole keksinyt mitään mitä sanoisin, enkä pidä reiluna toistaa muiden puheita. Joten olenko tosikko vai puuttuuko minulta huumorintaju, mietin.

    Sen olenhuomannut, että telkassa on paljon ohjelmia. joissa joku sanoo jotain, ja toiset heti nauraa höröttävät kippurassa. Minusta se on tylsää. Joten kaikki näyttää siltä, että surra minä osaan, itkeäkin, mutta en nauraa. Ja sit mä en osaa kiroilla. Sekin on minulle vaikeaa. Jotta puute korjautuisi, sanon joskus keskellä jotain hienoa ja sisukset puhdistavaa puhetta: PERKELE! Se on ainoa tapa, joka onnistuu minulta.

    Käytän sitä sanaa nyt: PERKELE! -Helpotti vähän oloa.
    Minun pitää harjoitella, jotta saisin puhekykyni laajenemaan siihen suuntaan, jossa olisi jotain rehevää ja rajoja rikkovaa paljoutta. Yritän siis parantaa puutosta itsessäni. Muuten minusta ei ole keskustelijaksi.

    Pohjaksi tälle vaikealle hengen kehitykselle valitsin kirjan, josta joku minulle kertoi, että se on aivan naurettavan kauhea opus. Sen kun lukee, on sielullisesti lopullisesti valmis. Mikään ei enää hirmustuta, mikään ei tunnu enää vaikealta. Kaikki vaan naurattaa. Huumoria koko elämä!

    Lainasin kirjastosta tämän pelastusrenkaan itselleni (joka olen liian ähkyisän lapsekas).
    Kirjan on kirjoittanut APOLLINAIRE. Sen nimi on
    HIRVEÄ HOSPODAR JA NUOREN DON JUANIN UROTYÖT.

    Se on kuulemma surrealismia. Se avulla saa kohennettua salaista viettimaailmaansa joka asuu alitajunnassa ja päästää lukijan irti kaikista kahleista!

    Sen verran olen sitä jo lukenut, että uskon sen auttavan minua. Oh, mitäpä ei tekisi itsensä takia!

    Ei se varmaan huono kirja olisi teille muillekaan, sillä rohkeus on usein mausteena kommentoinnissanne. (Sitä kadehdin.) Siitä olen nauttinut. Mutta kun oikein yritän ilmaista, mikä siinä on mielestäni parasta, huomaan, että se on voimakkaasti puhdasta. Voi olla, että HOSPODAR olisi kaikille meille suomalaisille hyväksi seuralaisineen.
    Yrittäkäämme!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luettu pariinkin kertaan.

      Poista
    2. No mutta. Etkös sinä Mankemangi kirjoittaisi siitä alustusta Einesbaariin, kun olet lukenut koko kirjan jo pari kertaa?

      Liisulla on vielä kirja kesken, ja minä en ole aloittanutkaan vielä. Lupaan lukea sen samantien!

      Poista
    3. En kirjoita. Olisi liian vaikea tehtävä.

      Poista
    4. Asia selvä. Tehtävä on vaikea, mutta mielenkiintoinen se olisi, koska kyseessä on surrealistisella otteella työstetty "pornografiateema" ja "vaikutteet Markiisi de Sadesta". (Wikipedia)

      Kyllä minä teoksen nyt lainaan Liisun suosituksen perusteella. Olen utelias. Muistaakseni tästä teoksesta ei puhuttu kirjallisuuden opinnoissa mitään. Vaikka minä keskityinkin etupäässä kotimaisiin teoksiin.

      Poista
    5. Yksi runoaarteistani on Guillaume Apollinairen "Alcools" runokokoelma. Sen on kääntänyt suomeksi Jukka Kemppinen. Opin hänen suomennoksestaan paljon. Mutta jos olen rehellinen, niin kuin olen, niin "Mirabeaun sillan" Aale Tynni on suomentanut... no, 'täsmäävämmin'.

      MIRABEAUN SILTA (suom. Aale Tynni)

      Seine virtaa Mirabeaun sillan alla
      ja rakkautemme
      minun tuleeko mielessä pitää
      ilo saapui aina tuskan jälkeen
      tulkoon yö ja lyököön kello
      menkööt päivät minä jään

      käsi kädessä seisomme kasvokkain
      ja kaiken aikaa
      käsivarsien sillan alla
      vesi iäisiin katseihin väsynyt virtaa
      tulkoon yö ja lyököön kello
      menkööt päivät minä jään

      pois rakkaus liukuu kuin virta tuolla
      pois rakkaus liukuu
      miten elämä on hidas
      miten raju ja kiihkeä onkaan toivo
      tulkoon yö ja lyököön kello
      menkööt päivät minä jään

      menkööt päivät ja menkööt viikot
      ei mennyt aika
      ei rakkaus koskaan palaa
      Seine virtaa Mirabeaun sillan alla
      tulkoon yö lyököön kello
      menkööt päivät minä jään





      Kemppisellä sama runo alkaa suomeksi


      Mirabeaun silta ja Seine virtaavat
      sekä rakkaus
      en kykene unohtamaan
      kun kipu pakeni ja palasi ilo
      Nyt tulee yö nyt kello lyö
      päivän päättymään minä jään.

      Kädet ja kasvot vastakkain
      koko ajan
      käsivarsien alitse virtaa
      katseista väsynyt penseä vesi
      Nyt tulee yö nyt kello lyö
      päivän täättymään minä jään

      etc etc etc

      Häikäisevän hyvää. Enkä minä runoasiantuntija ole.
      Mutta tässä Aale Tynni mielestäni paremmin löytää runon laulullisuuden.


      Poista
    6. Hirveä Hospodorin olen joskus lukenut mutta (yrittää muistella) en muista siitä mitään?! höh Markiisi de Saden "Justine" oli minusta lähinnä äärimmäisen tylsä. Huh, kun oli pitkäveteinen. Suosittelen rakkaalle kirjakerhollemme mielummin, jos pornografiasta olette kiinnostuneet, Agnar Myklen: "Laulu punaisesta rubiinista". Kirjailija yrittää tässä epoksessaan olla mahdollisimman "rempseä", ja no, Suomessakin tämä kirja aikoinaan sen sisältämän sivettömyyden takia sensuroitiin, ihanoikeasti, ja kustantaja sai suuret sakot. Hitsi, luin sen kirjan jo silloin ilmestysvuonna, ja nyt muutama vuosi sitten: yhtä naiivi se edelleen on! Heh, he. Tuo "rohkea" erotiikka lähinnä tekee hyväntuuliseksi, on se niin kömpelöä. Kiva ja hellä kirja kun jotenkin niin totisesti on tehty. Ihana! heh, he

      Poista
    7. Le pont Mirabeau
      Sous le pont Mirabeau coule la Seine
      Et nos amours
      Faut-il qu'il m'en souvienne
      La joie venait toujours après la peine
      Vienne la nuit sonne l'heure
      Les jours s'en vont je demeure

      ...

      Poista
    8. Jään odottamaan Liisun merkintöjä romanialaisesta ruhtinaasta. Huvitun ajatuksesta, että Leonoora ahmisi Hirveän! Nuoresta don Juanista ei ole niin väliksi.

      Poista
    9. Suomennapas tämä meille muille, kiitos!

      Poista
    10. Nyt vasta luin ylempää, ja huomaan, että mikishän toi koko runon eteemme. Siitä kiitos. Ehdin jo panna tekstin konekäännökseen:

      ” Mirabeaun silta
      Mirabeau-sillan alla virtaa Seine
      Ja rakkautemme
      Hänen on muistutettava minua siitä
      Ilo tuli aina kivun jälkeen
      Wien yöllä iskee tunti
      Päivät kulkevat edelleen.”

      Poista
    11. Olen samaa mieltä käännöksistä. Aale Tynnin on kuin sulaa metallia, lyyrinen ja nimenomaan laulullinen. Anteeksi nyt Kemppinen. Tämä suomennos on hieman kökkö. Catulluksista pidin ja Kemppisen omasta muistelmakirjasta

      Poista
    12. Koska ilmeisesti ainoastaan minulla on Suomi-Muu Maailma- Suomi sanakirja, niin minäpä suomennan:

      Seine virtaa Mirabeaun sillan alla
      ja rakkautemme
      minun tuleeko mielessä pitää
      ilo saapui aina tuskan jälkeen
      tulkoon yö ja lyököön kello
      menkööt päivät minä jään


      Minusta on hyödyllistä se että Liisu on oppinut kiroilemaan, edes itsekseen. Siitä on hyvä jatkaa. Se niin on että ellemme pidä puoliamme, niin toiset ahmivat meidät suihinsa, itsentunto siinä kärsii. Tai siis myös se.

      Minä käytän kirosanoja liikaa, tiedän, niistä kuluu informaatio liikakäytössä pois. (piru vie)

      Mutta mietipä mitä huuliltasi singahtaa silloin kun jotain TODELLA pahaa ja äkkiarvaamatonta sulle tapahtuu... Sanotko silloin vain vaivoin voivotellen että "voihan pahus, minkä teki”?

      Sehän ei sua auta. Semmote.

      Kereron teille esimerkin parin viikon takaa...

      Kimi Räikkönen ajoi formularadalla suoralla noin 260 km/h kun hänen autostaan lähti irti vasen etupyörä. Se on hurjaakin hurjempi tilanne. Kimi karjaisi (mikrofonista se kuului kaikille) että… MITÄ VITTUA!.. Ja samalla hän, f-1 ajajan refleksein ohjasi auton radan sivuun...

      En ole varma mitä tällä esimerkillä tarkoitan? Jotain kai. Jotain semmoista että joskus refleksien on hyvä tulla selkäydinjatkeesta, ei aivoista. (niinhän kirosanatkin yl. tulevat...?)

      Poista
    13. Nyrkkeily - älyllisesti yhtä haastava harrastus kuin shakki, varmaan on, niin siinä oppi selkäydinjatkeesta tulevat käskyt. Eli että reagoit asioihin refleksinomaisesti. Ja tämä vaati tuhansia ja taas tuhansia (tai no ainakin satojen) samanlaisten tilanteiden läpikäymistä. - No, juoksevathan juoksijatkin vuosittain kymmeniä tuhansia kilometrejä että voittaisivat jossakin kisassa 5 kilometrin kultamitalin..? Ja pianistit rämpyttelevät pianonsa koskettimia miljoonia tunteja että jossain konsertissa sitten soittavat 10 minuutin piano-p-duurin alusta loppuun melkein oikein..?

      Me amatöörit tälle voimme vain hymyillä ja taputtaa käsiämme. TAP TAP.

      Poista
    14. Tässä eräs tämän blogin kommentoijamme nerokkaasti keksii miten junnaavan keskustelun saa stopatuksi:

      no, nappaanpa blogiemännän huomaamatta tuon töpselin irti

      Poista
    15. Minustakin on hyödyllistä, että Liisu on oppinut kiroilemaan. Olen aina eläytynyt myös Liisun novellien naishahmoihin ja kannustanut heitä nousemaan vallan alta rohkeasti esiin ja ylös: ei saa jäädä tuleen makaamaan. Perkeleitä kehiin!

      Ihana mörköpelkoisen Nyyti nyytiäisen laulu Tovelta kertoo tämän kaiken:

      On tienoo äkkiä niin hiljainen ja musta
      ja mörkö niin kuin vuori tuijottaa,
      ja jäinen maa on täynnä kammotusta,
      kun kuustakin pois värit putoaa.
      Ja nyyti sanoi: helppoa ei tule olemaan!
      Tuo mörkö on niin kamala etten luullutkaan!
      No ensin hurja sotatanssi rohkeutta toi
      ja sitten hampaat mörön häntään jotta kipunoi!
      Ja mörkö ällistyi ja juoksi pakoon yksi kaksi -
      siis tuittu kyynelien läpi näki nyytin voittajaksi.

      Poista
    16. Suomentanut Kirsi Kunnas.

      Poista
    17. No ei tämä pyrikään olemaan tieteellinen blogi. Täällä puhutaan ilman linkkejä ja lähdeviitteitä. Dialogi on tärkeää, ei se, kuka sen sanoo.

      Poista
    18. Minusta mahdottoman hienoja ovat Liisa Ryömän suomennokset Bellmannilta. Joskus ovat oikeasti upeampia kuin alkuperäinen runo. Se on saavutus jota ei käsitä... ei oikein ymmärrä, tai siis sen käsittäminen vie aikansa. Koska Bellman on Bellman (ei, nyt ei mitään esimerkkejä. olen niitä aiemmin antanut. etsivä löytää you-tubesta).

      Poista
    19. Runon kääntäminen on taiteista vaikeinta. Katson aina alkuperäistä, jos vain kirjanmerkkejä ymmärrän, sillä eihän käännöksen arvoa voi muuten "tietää".

      Poista
    20. Rikollisten kielessä "kääntäminen" tarkoittaa varastamista. Voi ajatella että myös toisesta kielestä toiselle kielelle tekstien muokkaaminen on pöllimistä. Mutta maailma tarvitsee tulkkeja, myös kaunokirjallisuudessa. En esim. osaa venäjää, mutta olen lukenut Jeseniniä ja Ahmatovia, siis suomennuksina. Tarkoitan, että vaikka venäläisiä runoja an sich ei voi kääntää, niitä voi suomentaa. Samalla tasolla luen espanjankielisä runoja suomeksi kun asiansa osaava suomalainen runoilija ne espanjankielestä on suomentanut. Eikä siis kääntänyt… Emmä tiedä oonko mä nyt enää selvän väärtti ja osaanko sanoa mitä ajattelen, toivottavasti en, mutta ei runoja muista kielistä voi kuin vain suomentaa. Saarikoski jo aikoinaan sanoi että "runojen kääntäminen on mahdotonta". Mutta koko ikänsä, piru vie, niitä eri kielistä kumminkin käänsi. (myös kielistä joita ei oikeasti osannut! sepä se, hän lahjakkaana runoilija niitä ”suomensi”…)


      Poista

    21. Antti Nylenin suomentama Baudelairen Pahan kukkia on kieltä osaavalle kiinnostavaa luettavaa. Aukeamalla on aina runo sekä ranskaksi että suomeksi. Harmittaa, etten osaa ranskaa.

      Samaten Shakespearen Sonaateista on painos, jossa alkukielinen runo on suomennoksen vieressä. En muista, oliko tämän laitoksen suomentaja Kirsti Simonsuuri vai joku vanhempi. Simonsuuri on ainakin suomentanut Sonetit.

      Sitten on vielä jokin teos, jossa on alkukielisen runon rinnalla aina kahden eri suomentajan versiot. - Ai niin, nyt muistan. Kyseessä on tietysti Vänrikki Stoolin tarinat, suomentajina Paavo Cajander ja Otto Manninen.

      Poista
  43. En muista lukeneeni Apollinairelta muuta kuin Mätänevän velhon, sata vuotta sitten, enkä muista siitä mitään. Kuvaamasi teos vaikuttaa hurjalta, eli siis jopa hauskalta, enkä puhu nyt mistään vitsihauskuudesta, vaan kauheuden ja vaikeuden hauskuudesta. (Ymmärsiköhän kukaan, itsekään en tainnut..)

    Surrealismi maalaustaiteessa kiehtoo, sanataiteessa koen sen tukalaksi, jopa runoudessa. Ajattelen, että siinä on niin monia tulkintamahdollisuuksia, että en jaksa arvailla. Joskus tietenkin nauttii vain sanojen sujumisesta ja rytmistä.

    Huomaan, että netti ja some on vaikuttanut keskittymiskykyyni negatiivisesti. Se on lyhentynyt. Tämä jopa haittaa lukemiseen syventymistä.

    VastaaPoista
  44. Ja, Liisu, perkele päivässä pitää ihmisen terässä!

    VastaaPoista
  45. Valkoisen miehen taakka, miksi ihmeessä isot maat jättivät siirtomaansa heitteille, - joka ainoa Afrikan maa romahti sisällissotiin ja yleiseen kurjuuteen. Black lives matter, heitä pitää auttaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuten kaikki vanhat bluesartistit, Leadbelly tappoi ja yritti tappaa, monet artistit tulivat tapetuiksikin, mutta kokoperkele Leda oli mieheksi, silti minun suosikkiartistini.

      Missääs sää nukuit, tapanko sut ja kaikki!

      Poista
    2. Bluus on aina poikaa. Mutta joskus siitä saa liikaa. Kaikesta saa liikaa, jos saa. Nyt kisaavat snokerin MM-tittelistä Sheffieldissä, UK. Se on äly+taitopeli, kiehtova. Toissapäivänä katsoin sitä 4 + 6 h, eilen 6 + 4 h, tänään ehdin jo 4 h... ja perkele, suljin TeeVeen. (minulla on sellainen maksukanava jolla nään mitä tahansa mutta nyt vähään aikaan en halua nähdä mitää. tai ainakaan snooookkeria!)

      Poista
  46. Jossain väitin että "elämä on kaunista ja merkityksellistä, ja on lohdullista kuolla kun elämä jatkuu muualla"... Kunhan puhuin paskaa. (miettii) Ei ihmisen elämä yleensä kaunista ole eikä sillä sen suurempaa merkitystä ole kuin kusiaisen elämällä, paljon vähempi on, kuvittelemme vain. Tarkoitan että aikoinaan Dinosaurukset ajattelivat samalla lailla - siis eivät ajatelleet mutta JOS/IF olisivat ajatelleet niin olisivat ajatelleet, siis englanniksi, että... "No, jopas on pirun pieniä elukoita nuo muurahaiset. Mutta ei sev väliä. Me Dinot olemme isoja ja olemme eläneet täällä kymmeniä miljoonia vuosia, ja tietysti elämme maailman loppuun asti, off koos." ... No, dinot ovat nykyisin menneen talven lumia, mutta murkut vielä täällä seuranamme ovat. Ja arvatkaapa kummmat tältä planeetalta sukupuuttoon ensin kuolevat, he vai me? - Kyllä, saatte arvata kaksi kertaa, sekä iisa että Matti, ja oikeasta vastaukseta saatte palkinnoksi puoliksi täyteen puhalletun ilmapallon.

    Ai miksikö me ilmapal...? Vitustako minä sitä tiedän, miksi.

    VastaaPoista
  47. Ei, hei! Surusanoma. Mun sisus on aivan liian heikko ja telineet alkavat siellä sortua, rytinää kuuluu ja kilahduksia. Lasiset osat ovat kohta jo mäskänä.

    Kyllä minun on nyt pakko lopettaa lukeminen. Tuo Apollinairen kirja murskaa mun entisen maailman kokonaan ja tarkoitus oli vaan laajentaa sitä. Liian paljon kerralla.

    Täytyy pitää ainakin taukoa, muuten en kestä. Ehkä lopetan koko lukemisen, jätän kesken. Noloa. Anteeksi. En osannut arvata, että rajojen rikkominen on niin vaikeaa. Kyllähän ihmisen pitäisi kestää se, minkä joku toinen ihminen pystyy kirjoittamaan. En ymmärrä itseäni.

    Ehkä se vaikuttaa heikottavasti, kun luen edelleen rinnakkaisruokana hengelleni Marcel Proustia, joka kirjoittaa itsestään ja kertoi jo eka osassa, miten hänen lapsena ollessaan kyyneleet valuivat hänen silmistään, jos äiti ei tullut illalla antamaan hänelle hyvänyönsuukkoa. Ja miten hän kohteli myöhemmin naisia. Ja sitten tulee tämä Apollinairen Hospodar... Yhteentörmäys kahden ranskalaisen kirjailijan tuotannossa. Mun pitää karaista itseäni.

    Muuten, porno on minusta ruma sana. Onko sitä pakko lukea? Jotkut varmaan siitä tykkää. Taitaa olla niin, että minä en tykkää. Minusta se on niin... sameaa ja haisee pahalta.Kaupalliselta ja tekniikalta. Mutta ehkä minä en sitä vain ymmärrä. Ehkä se on vain sitä heikkoutta. Anteeksi kaikki.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvänen aika, älä lue! Miksi kysyä itseltään arvoituksia joihin tietää vastaukset? Sitä paitsi kirjailija jos kirjoittaa hyvin, valehtelee. Älä häntä usko!

      Kirja pois, valot myös, ja kädet peiton päälle.

      Poista
    2. Kiitos, mikis! Hymy. Tottelen.

      Poista
    3. PS.
      Onneksi heikko kestokykyni ei millään tavoin vaikuta Apollinairen kirjalliseen tuotantoon. Tuo hänen runonsa joka täällä on ollut esillä, on hyvä ja kaunis ja siinä on voimakkaasti tunteet mukana.

      Poista
    4. Sinä olet ihan ihana ihminen sellaisena kuin olet. Äläkä viitsi ärsyttää ihmisiä sillä että leikit huonompaa kun oot. Ja ai mistäkö minä sen tiedän että olet viksu ihminen? No siitä kun olen lukenut novellejasi.

      Unia, Liisu liisukainen.

      Poista
    5. Kiitos, mikis! Unia sinullekin!

      Mikis, en mä leiki. Haluaisin vaan olla parempi.

      Poista
  48. On ilo, että Liisu ehdotti klassikon lukemista- ja Mankekin. Luen oitis Apollinairen kun saan sen varattua kirjastosta. (Saattaa lukeminen jäädä myöhäiseen syksyynkin)
    Upea on Mikiksen pölystä puhaltama runo. Aale Tynnin käännös on romanttisempi, tunteellisempi.

    Onko Ripranie kenties matkustanut lomalle, kun ei ehdi tänne?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Leonoora, se Apollinairen kirjoittama Hirveä Hospidar on tietenkin omalla tavallaan vaikuttava teos. Siitä on sanottu että se on hävyttömin teos Ranskan kirjallisuudessa, tai jotain sellaista. Ehkä sitä voidaan pitää ansiona sen takia. Mittapuita on monenlaisia.

      Poista
    2. Liisu, ei minua haittaa hävyttömyydet, jos ne ovat kirjailijan hyvin kirjoittamia. 😃
      Pelkässä tekstissähän ei ole kuvia eikä liikkuvaa filmiä, joten osa tekstistä jää aina lukijan omassa mielessään kuvittamaksi.
      Pornoa inhoan, enkä voi ymmärtää mikä ero on itsensäpaljastajan ja härskeimmän, jopa väkivaltaisen rahantienuupornon siveellisyyden ja siveettömyyden ero?
      Onko rikollista siveettömyyttä itsensäpaljastaja livenä, kun hänet näkee vain kenties yksi tai muutama ohikulkija.
      Kun taas pornoa ilmeisesti katsotaan vapaaehtoisesti. Ilmeisesti. Pornon kaikkinainen fyysinen väkivalta katsottaneen siis siveelliseksi? Eihän aitojen tunteiden ja ihmissuhteiden tappajia voi pitää rikollisena toimintana?
      Olisipa hauskaa kuulla hallituksen jäsenten keskustelevan pornosta a-studiossa esim.

      Poista
  49. Milloin olisin nauranut ääneen kirjaa lukiessa? En muista heti kohta muuta yhtä erityistä ja unohtumattomaksi jäänyttä hekotuskohtausta kuin Umberto Econ Baudolino. Kenties kirjoitinkin siitä joskun blogiini.
    Pitäisi lukea uudelleen varsinkin kirjan alkumetreillä oleva herkullinen "murrekäännös", jonka Leena Taavitsainen-Petäjä on taikonut.
    Voi olla, ettei nyt naurattaisi yhtään.
    Kauan sitten nauroin myös tikahtuakseni, kun Neil Hardwick oli jossakin ohjelmassaan turkkilaisessa kylpylässä miespesijän käsittelyssä.
    Voi sitä läiskettä ja mäiskettä kun tanakka ukko käsitteli Neiliä kuin muovisäkkiä!
    Sisareni kanssa saatamme katsoa toisiamme ja joku yksittäinen piirre, toisessa saa aikaan pitkään kestävän räkätyksen, joka yltyy.

    Huvitukseen tarvitaan tragikomiikkaa ja otollinen, vastaanottava mielentila, jolloin nauru herpoaa herkästi.
    Cervantesin Don Quijotete on eräs mestarillisista trakedian ja koomisen aineksen sekoituksista, mutta aina ei naurata.
    On niitä toki muitakin. Mm. näytelmiä, jotka saavat aikaan nauruhepulin.

    VastaaPoista