7.5.2021

Herra mun vereni!

 


Sukupuolittunutta mainontaa Lidlissä.




Istahdin eilen illalla television ääreen, kun sieltä tupsahti Lidlin mainos. Hetken luulin, että kyseessä on jokin vanhoja muisteleva  Pöllötöllö-ohjelma, mutta ei, ei se ollut Pöllötöllö. Se oli vakava mainos asiallisen ohjelman edellä. Herran lenkki ja punaisena virtaava Kuningatarhillo tarjouksessa. 

Miten irvokasta. Pannaanko naisetkin haukkaamaan Herran lenkkiä? Entä  uskovat vähemmistöt? Mitä he sanovat Herran lenkistä? Mitä sanovat muunsukupuoliset, transhenkilöt ja ylipäänsä mitä me, alistetut makkaraasyövät naisoletetut sanomme muuta kuin herra mun vereni! Ja mitä sanoo hillolle perso miesoletettu lappaessaan valuvaa kuningatarhilloa lettunsa päälle?

Nyt on makkara- ja hillotehtailijalta jäänyt opiskelematta uuden ajan tuomat haasteet, riemulliset uudet ulottuvuudet, sukupuoliteoriat ja intersektionaaliset sfäärit. Paljon on luudalla vielä lakaistavaa, ennen kuin puhdas ihanneyhteiskunta on saavutettu.

Tarvitseeko enää selittää, että herraihmisethän kuuluvat  ihmiseliittiin, jolla ei pidä näinä päivinä olla valtaa minkään tuotteen nimessä eikä mielellään missään muuallakaan. Eikä naisia pidä osoitella heidän heikkouksistaan, joille he eivät voi mitään. Hillopäivät on kerran kuussa, vuolaimmilla oletetuilla jopa kaksi kertaa. Pitääkö tästä heikkoudesta muistuttaa sukupuolittamalla hillokin.

Vaan mitä siitä pitäisi ajatella, että suuri osa suomalaisista lenkkimakkaroista on  nimetty  epämääräisin ja tiettyyn poliittiseen ilmastoon viittaavilla nimillä. Mitä sanotte näistä alle poimimistani makkaran tuotenimistä? Näkyykö niissä kaikkien sukupuolten kirjo vai uhkuvatko ne pelkkää toksista maskuliinisuutta? Listasta puuttuu enää Pollarin Pamppu tai Patukka.

Suomi Lenkki
Juhla Suomi
Sininen Lenkki
Reinon Lenkki
Reiskan Lenkki
Kunnon Herkkulenkki
Metsämiehen Lenkki
Lampurin Lenkki
Laivurin Lenkki
Härkätien Lenkki
Hirvi Lenkki
Rosvon Lenkki.

Älkää enää ihmetelkö, että tietty poliittinen puolue, jonka nimi jääköön nyt mainitsematta, saa suosiota, kun se kerran näyttää kumpuavan suoraan kansallisten syvimpien makkaratuntojen ytimestä? 

Loppuun erikoismaininta kiitoksella tälle makkaratuotten nimelle, josta kukaan ei voi närkästyä: Helsingin makkaratehtaan Puuttuva Lenkki. Nerokasta, vai mitä?

*

Huom. Tuotenimet kirjoitettu johdonmukaisuuden vuoksi kaikki alkukirjainten osalta samalla kaavalla, molemmat osat isolla alkukirjaimella.

160 kommenttia:

  1. Aikoinaan kun olin rakennuksilla töissä niin keskustelimme lempiruuistamme. Yks väitti, duunari hänkin, että herkullisin annos mitä hän missään baarissa on syönyt, oli "pariloituja klitoriksia valkovuotokastikkeessa".

    Itse en ko. annosta minkään ravintolan listalta ole löytänyt. (Tosin en ole etsinytkään.)

    VastaaPoista
  2. Noista makkaralenkeistäsi puuttuu vielä Saunalenkki. Vai onko se vain pelkkä yleisnimi, kuten Asperiini. Tai Heteka.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuossa on vain osa makkaralenkkien nimistä. Paljon oli erilaisia saunalenkkejä ja savulenkkejä ja taisipa mukana olla jokin ihanasika-versiokin.

      Lapsuudestani muistan jonkun puhuneen hevoshalvasta ja halpamakkarasta. Ja oli tuossa listassa jokin Hevos Lenkkikin, mutta en ottanut sitä listaan, kun arvelin makkaran olevan oikeasti hevosenlihaa.

      Poista
    2. Aikoinaan kun olin töissä Viinikan Liha- ja Säilyketehtaalla (OTK), niin väittivät minulle että herkullisinta pihviä saa hevosen sisäfileestä... jota tämmöisessä isossa hummassa on vain n. 2-4 kg. Eikä sitä kuulema mistään saa ostaa, kun ne varataan jo etukäteen teurastettaessa nämä Pollet. - Tiedä häntä, valehtelivatko mulle, olin silloin niin nuori ja paatumaton että uskoin kaiken. Mutta myöhemmin ostin sellaisen säilykepurkin, jossa luki "Hevosenlihaa". Hitsi kun oli pahan makuista, jäi syömättä, meni purkki metallikeräykseen ja hevosenkimpaleet (rauha hänen muistolleen) biojätteisiin. (uhg)

      Poista
  3. Enää ei saa halpaa jätkänmakkaraakaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jätkänmakkaraa en listasta löytänyt, eikä halpa-sanaa enää käytetä mainonnassa, koska sana koetaan negatiiviseksi, oletan. Halpa ei voi olla hyvää, ajatellaan.

      Poista
    2. Olen ollut lihajalostustehtaalla (kts. ylempänä) töissä. Ennen sitä duunia mun herkkuruokaani oli ns. jätkänmakkara. Kamalan maittavaa. Mutta tuolla tehtaalla kun näin miten sitä tehdään... ja mistä mössöstä... enpä ole enää sen jälkeen sitä syönyt. – Eikä sitä tosiaan varmaan enää saakaan.

      Itse tein siellä tehtaalla mm. koiranmakkaroita. Ensin se raaka-aine (helvetin isoja pakastettuja mömmökuutioita) piti sahata eräänlaisella sirkkelillä pienemmäksi, ja pienemmäksi, ja sitten ne möykyt tungin semmoiseen separaattorin näköiseen koneeseen, sen ulostuloluukulle asetin kasetillisen tämmöisiä kondomeja, ja kun koneen käynnisti... VIIUH pät VIIUUH pät VIIUH pät … se alkoi sylkeä suustaan niitä makkaroita, kaikki nätisti paketissa. Eikä siinä koneenkäyttäjän tarvinnut enää muuta tehdä kuin vetää vain röökiä ja katella.

      Se oli kiva työpaikka tuo Liha- ja Säilyketehdas. Lihoin siellä ollessani ainakin kuus kiloa.

      Poista
    3. Minä olen ollut töissä munatehtaassa, siis Bergelinin munapakkaamossa Turussa, yhden kokonaisen kesän. Rakastuin siellä munapäällikköön, joka piti meille munamuijille jöötä oikein miehekkäästi. Naiset olivat munaliukuhihnan ääressä ja poimivat pois rikkinäisiä munia. Kyllä siinä muna lensi joskus vähän vääräänkin paikkaan, kun katsoimme munapällikön perää hänen ohikulkiessaan. Se oli vallan hauska kesä.

      Vaan yhtään en lihonut munista.

      Poista
    4. Minä olen ollut yhden kesän lukioluokkien välissä Ahvenenmaalla Sundin lähellä yhdessä maalaistalossa lisäapuvoimana (oppiakseni ruotsinkieltä).

      Oli se hurja kesä. Perheeseen kuului 3 lasta ja isä ja äiti.

      Kun en ollut ikinä käynyt navetassa, oli sinne pääsy minulta kielletty. Kun en osannut mitään muutakaan tehdä, heillä oli vaikeuksia työllistää minua. Onneksi perheen kaksi poikaa kasteli aina yöllä sänkynsä. Minun piti raahata aamulla kaikki heidän sänkyvaatteensa patjoja myöten ulos kuivumaan. Se onnistui, mutta oli väsyttävää hommaa. Päivällä käteeni tyonnettiin keskenjäänyt sukkapuikkoviidakko lankoineen. Sitä piti jatkaa sukaksi. Yritin viivytellä varren kanssa kun en osannut kutoa kantapäätä. Aina se siihen kuitenkin jysähti ja jäi keskeneräiseksi. Tiskaamaan kyllä kelpasin, ja osasin. Mulla oli oma huone, jossa sain nukkua. Mutta sitä en uskaltanut paljon tehdä, kun seinässä oli hiirenkolo, jota vahdin. Pelkäsin hiiriä. Kuukauden ne kestivät minua ja olivat jopa ystävällisiä. Sitten lähdin kotiin.

      Poista
    5. Liisu, ihana tarina. Vaikka se olikin olikin tuskan- tai pelontäyteinen, se oli samalla hauska: --onneksi oli kaksi poikaa, jotka kastelivat yöllä sänkynsä..

      Kaikista noista kesätöistä aina jotakin oppii. Jos ei muuta niin, jotakin itsestään.

      Itselleni pelottavinta oli hotellityö. Jouduin moniin tehtäviin Grand Hotel Saltsjöbadenissa. Virallisesti olin emännän apulainen, eli vastuullamme oli hotellin paikkojen järjestäminen ja kymmenien vessojen siivous. Muistan, että jouduime kattamaan myös kahvituksia palavereja varten. Ja välillä olin huonetarjoilija. Muistan yhden inhottavan asiakkaan, miehen joka alkoi huutaa jostain taxista, verosta, josta en ymmärtänyt mitään. Mitään virhettä ei ollut, mutta hän purki raivoaan minulle, joka toin hänelle huoneeseen kahvit ja laskun.

      Eniten olen aina tykännyt selkeistä ruumiillisista tehdastöistä, tuosta munapakkaamosta edellä ja myös Auran panimosta, jossa lajittelimme pulloja liukuhihnalla. Loppukesästä olin tosi nopea plokkaaja. Ja kun opinnot taas alkoivat, kaipasin takaisin Auran panimoon.

      Poista
    6. Kai laitoit CV:hesi, että olet suorittanut Bergelinin munaopiston ja Auran panimokurssit korkein arvosanoin?

      Minulla ei ole noin mainioita nuoruuden työpaikkoja, paras on ehkä Ulvsunda Gummifabrik, muuten on vain Volvoa ja Saabia ja Scaniaa ja Alfa Lavalia... tai olin minä Kungsträdgårdenin Sju Sekelissä terassilla tarjoilijapoikana muutaman kesäisen viikon.

      Poista
    7. Ette usko - enkä minäkään uskoisi jos en paikan päällä olisi ollut - että kerran tehtaan (sille liha-ja-säilyketehdas) pihalle tuli rekka joka on täynnä hevosenpäitä. Eikä tämä ole mitään mafiasymboliikkaa, oikeita kaulasta katkottuja hevosenpäitä olivat... en minä laskenut kuinka paljon niitä oli, mutta paljon. Ja yhden toisen nuoren pojan (minä olin se toinen) kanssa niitä sitten kannettiin kylmiöön. - Ps. Niistä lihanleikkaajat sitten kalusivat lihaa, katselin kun sitä tekivät, hyvin ammattimaista veitsen käyttelyä. Ei siinä kauaa nokka tuhissut kun luut vaan oli jäljellä, ja ne hevosen silmät, ne näyttivät kamalan isoilta kun ei muuta enää ollut kuin kallo. Jotenkin murheellisilta.

      Mutta ei tässä kaikki. Yhtenä toisena päivänä sinne tuli toinen rekka, joka oli täynnä lehmän utareita. Ei mitään muuta kuin utareita, sinne oli vaan päällekkäin ladottu. Niitäkin sitten kantelin kylmähuoneeseen. Kummassakin kädessä yks utare. Niistä kun sai hyvin kiinni kun otti nännistä kiinni. Olivat kuin koulureppuja. – Ps. niitä käytettiin just noiden koiranmakkaroiden raaka-aineena. Ja ehkä johonkin muuhunkin, en tiedä. Mutta luultavasti. Koska eihän koirat jaksa syödä 'simmottisi määrii' lehmiä. Ainakaan puudelit.

      No, myöhemmin minut ylennettiin jakeluauton kuljettajaksi. Roudasin tehtaan tuotteita ympäri Tamperetta, kauppoihin sairaaloihin koulukeittiöihin... ja mm. Irwin Goodmanille. Milloin mihinkin. Auton (iso, vanha Bedford kuorma-auto) hansikaslokerossa oli aina jotain evästä, tehtaaltamme luvan kanssa varastettua, ryynimakkaraa palvikinkkua nötkötti-säilykepurkkeja, yms. Tampere tuli tutuksi.

      Poista
    8. Näen nämä Mikiksen tarinat hyvin usein kuvina, siis ikään kuin kaurismäkeläisinä tai felliniläisinä elokuvina, mustavalkoisina ja totisina... andalusialaisina koirina.

      Tämä on aivan mahtava leffakäsis, Bedfordin ryynimakkaroita ja nötköttejä myöten.

      PS. Minä olin hyvin nuorena tehtaan Bedfordissa apupoikana. Viikonlopun lähestyessä kuski lauleli aina luona vanhaa veräjää.

      Poista
    9. Kyllä! Juuri näin. Mikiksen jutut ovat irrallisia pätkiä jostakin suuremmasta käsikirjoituksesta, joko elokuvan tai kirjan, ja ne näkee elävinä kuvina, mahdottomina mutta silti mahdollisina. Ne voisi yhdistää jollakin liimalla. En voi kyllin kehua niiden lämpöä, pohjalla olevaa surullisuutta, kaihoa, traagisuutta ja absurdiutta ja klovnimaista hassuttelua. Vaan nyt en kehu enempää, vaikka mieli tekisi lausua jotain elämää suurempaa, sillä tunnen jo, miten jossain joku kiemurtelee vaivautuneena, että älkää nyt, olkaa nyt.

      Poista
  4. Tuon nämä tänne, kun edellinen on täpötäysi: 31.12.1596 / 29.9.1714 / 21.2.1918.

    Mikis heitti nuo päivämäärät ja epäili ettei muut kuin minä viitsi googlata niitä. Muuten ehkä oikein, mutta ei minun noita tarvitse googlata.

    Vuosiluvuista näkee heti, että Nuijasota, Isoviha ja Punakapina.

    Nuijasodassa oli kaksi isoa taistelua, Nokialla ja Santavuorella ja tuo on eka eli Nokia. Isovihassa arvelin heti, että olisiko Hailuodon teurastus, kun siitä on nyt puhuttu. Punakapinassa sama juttu - Huruslahden arpajaisilta vaikuttaa.

    On hyvin mahdollista, että kahdessa ensimmäisessä meni minunkin sukuani, sieltä päin kun ollaan.

    PS. Olen Kemppisellä väitellyt siitä, oliko Nuijasota Punakapinaan verrattava köyhälistön kamppailu vai ei. Ainoa yhteys on ehkä se, että molempia lietsottiin ulkomailta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tapsa, kuulepas, en minäkään googlannut, sillä tiesin sinun laillasi jo vuosiluvuista nuo Suomen historian kovat ajat, kuten mainitsin kommentissani.

      Noita erillisiä taisteluja en toki muistanut, mutta tuttuja nekin nyt ovat, Nokiat ja muut, kun muistiani kaivelen. Isovihan aika on noista itseäni kiinnostavin aika, ehkä siksikin, että siihen liittyy moni hieno taideteos, maalaus ja kirjallinen teos.

      Poista
    2. PS Punakapinaan tai veljessotaan, miten vain, olen umpikyllästynyt, ja se on mielestäni kulutettu jo loppuun kaikin puolin, myös lauluissa. Molemmin puolin tapettiin ja menetettiin.

      Poista
    3. Sori, huomasin sen kyllä, siis että tiesit.

      Ei minullakaan satavarma ollut kuin Nokia, vaikka arvelinkin muut heti Hailuodoksi ja Huruslahdeksi.

      Huruslahti oli helpompi, sillä vuosi oli varma ja koska punaiset ammuttiin jäälle, niin tapahtuma-aika oli alkutalvi tai kevät.

      Hailuotoon viittasi syksy, sillä venäläiset menivät saareen pimeän turvin – ja siitä on siis viime aikoina puhuttu paljon. Toisin päin kysyttäessä en ole varma olisinko saanut vuosiluvun oikein – Isovihahan kesti 20 vuotta.

      No, historia on terveellistä.

      Poista
    4. Kapinahan se oli.

      Mutta meillä on sen syissä keskitetty ihan liikaa Suomen sisäisiin oloihin, sillä oikeasti se kytkeytyi aivan oleellisesti ensimmäisen maailmansodan seurauksiin.



      Poista
    5. Missä punaset oli vallassa, siellä tapettiin vähemmän.

      Poista
    6. Noh, Stalinin punaiset tappoivat muidenkin edestä punaisten kiintiöt täyteen.

      Poista
    7. Veljessota on aina hirveää. On käsittämätöntä, miten ihmiset voivat surmata omiaan ja kääntyä toinen toistaan vastaan ase kädessä. Minusta mikään, ei mikään anna oikeutta siihen.

      Poista
    8. Mankku: "Missä punaset oli vallassa, siellä tapettiin vähemmän."

      Täydennän Iinestä: Neuvostoliitto, Kiina, Kambodza, Pohjois-Korea, Albania, Itä-Saksa...

      Ikävä kyllä monessa ovat edelleen vallassa.

      Poista
    9. Unohditte Amerikan intiaanit ja Afrikan orjat!

      Poista
    10. Miltähän listalta? Eikös tuossa ole puhe lähinnä sosialismin uhreista?

      Poista
    11. Alunalkaen puhuttiin punaisen Suomen kansanvaltuuskunnan uhreista. Eikös vain? Sitten te siirsitte maalitolppia niin, että kyllä kaikki intiaanit ja neekeritkin saadaan Hrutshevin tappamiksi.

      Poista
    12. Ei puhuttu, vaan puhuttiin yleistyksestäsi "Missä punaset oli vallassa, siellä tapettiin vähemmän". Tämän totesin äsken allakin jankkauksesi perään.

      Kukaan ei kiistä punaisten suurta uhrilukua, eikä siitä ole tässä kyse. Kyse oli aivan aluksi Suomen historian muutamasta kovasta ajasta, joista veljessota on yksi.

      Tähän keskusteluun iskit tokaisusi, joka on globaali olkiukko. Tätä sinulle yritetään nyt selittää: näin ei ole, punaiset eivät tapa vähiten.

      Poista
    13. Sitä ennen puhuttiin vuosiluvuista, joista yksi viittasi ns. Huruslahden arpajaisiin – toisin sanoen tapaukseen, jossa Varkauden valkoiset ampuivat järven jäällä summan mutikassa joka kymmenennen kiinni saadun punaiseksi oletetun.


      Poista
  5. Sisällissodissa häviölle jäänyt osapuoli kärsii aina enemmän. Viimeistään sodan jälkeen.

    VastaaPoista
  6. Punaiset kielsivät omaisia tuomasta vangituille suojeluskuntalaisille suklaadia ja marmelaadia. (Aarre Merikannon kirjeet.)

    Iines ja Tapsa: MUTTA ENTÄS STALIN!?!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aarre tovereineen selvisi hengissä, mutta julmat punaiset vartijat ammuttiin.

      Poista
    2. Älä jaksa. Moni muukin toveri ammuttiin, ja moni toveri myös ampui.

      Näistä on turha enää väitellä, kun kaikki tietävät faktat eikä kukaan hyväksy yhdenkään uhrin tappamista tai leirille vientiä. Sota on häpeällinen ja surullinen tapahtuma, yhteinen trauma.

      Poista
    3. Lahtarin trauma näemmä jatkuu ja jatkuu. Ja entäs ne taistolaiset!

      Poista
    4. Trauma näkyy täällä kyllä jollakin olevan... Onhan se ikävää, kun nuoruuden idealismi paljastuu tyrannian nuoleskeluksi.

      Hitler jugend ja taistolaiset, samaa hurmoksellista huuhaata.

      Poista
    5. En ole koskaan ollut idealisti vaan aina materialisti!

      Poista

    6. Kyllä sulla, Mankemangi jokin outo päähänpinttymä on. Se estää kirkkaan ajattelun ja vie vanhoille sosialismin riemupoluille, joiden turhuus on jo nähty.

      Poista
  7. Höpsistä. Et voi, Mankemangi, käydä dialogia tällä taktiikalla. Kyse ei ole vain veljessodasta.

    Puhe on sitä paitsi yleistyksestäsi ”Missä punaset oli vallassa, siellä tapettiin vähemmän” kuin se olisi kaikkipätevä totuus. Tästä on puhe, kun sinulle osoitetaan punaisen aatteen eli sosialismin globaali murhaavuus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyse on vain whataboutismista, jota usein viljelet.

      Poista
    2. Olisi silloin, jos olisit puhunut totta ja sinulle olisi valehdeltu.

      Vaan kun yleinen totuus ei tietenkään ole se, että siellä missä punaiset ovat vallassa, tapetaan vähemmän. Tiedät oikein hyvin tämän.

      Se, että veljessodassa punaisia uhreja oli paljon enemmän, on triviaalia kokonaisuuden kannalta eikä sillä voi perustella yhtään mitään, etenkään kun punaiset eivät olleet vain uhreja vaan aktiivia toimijoita, jotka harjoittivat myös julmia raakuuksia. Jos heillä olisi ollut yliedustus veljessodassa, mitkä olisivat olleet lopulta uhriluvut ja kumminpäin? En usko punaisten hyvyyteen, en sitten millään. En usko myöskään punaisten pahuuteen, en sitten millään. Sanon vain, etten usko pätkääkään sosialismiin enkä kommunismiin, ja se aate lienee historian eniten uhreja tuottanut aate.

      Poista
    3. Punainen Suomi oli valkoisille turvallisempi kuin valkoinen Suomi punaisille. Fakta.

      Poista
    4. Mutta punainen maailma on ihmiselle kaikkein turvattomin kaikista aatteista ja väreistä. M.o.t. Kirjan kannet kiinni. Maali.

      Poista
    5. Et pysty puhumaan valkoista terroria pois. Et millään.

      Poista
    6. Tapsalta, jolla on laaja historiallinen näkemys, kysyisin, että montako naista punaiset teloittivat Suomessa?

      Poista
    7. Varmaan taistolaiset tiedemiehet ja intersektionaaliset feministit eivät ole viitsineet tutkia.

      Poista
    8. Kysymykseen vastaan, etten tiedä, mutta arvaan, että vähän.

      "Punainen Suomi" oli pystyssä niin vähän aikaa kapinan alussa, ettei yleinen raakuus ollut vielä vallalla. Voimme vain arvailla vertaamalla esim. niihin maihin, joissa punainen valta pysyi.

      Totta on, että valkoiset murhasivat paljon enemmän (käytän tarkoituksella sanaa "murhata"), etenkin sodan lopussa, usein ihan kostoksi. Olisiko yhtä valkoista kohti viisi punaista.

      Viipurissakin murhattiin täysin syyttömiä venäläisiä siviilejä, jotka eivät edes olleet punaisia. Kajaanin sissit olivat rikoksessa mukana, mutta Kekkonen onnekseen lomalla.

      Tällaisen murhaamisen julkinen tuomitseminen kesti ihan liian kauan.

      Vähemmän aikaa kuitenkin kuin Putinin Venäjällä edes tunnustaa 25 000 suomalaisen punaisen siviilin joukkomurha Karjalassa.

      Sitä peitellään yhä tänäkin päivänä lapsellisilla ja noloilla hämäyksillä.

      PS. Toistan taas kerran, että olen kasvanut demariperheessä vihaamaan lahtareita. Mutta hyvin nuorena aloin lukea näistä asioista itsekin ja ymmärtää paremmin sen aikaisia tapahtumia.

      Poista
    9. Siis miksi minun tulisi pystyä puhumaan veljessodan valkoinen terrori pois? En tunne siihen mitään tarvetta.

      Poista
    10. Se, että Suomen veljessodassa punaisia tapettiin enemmän, ei tee punaisesta aatteesta globaalisti yhtään vähemmän väkivaltaista. Se on edelleen maailman murhaavin ideologia kautta historian.

      Poista
    11. Suomessa murhaavinta on ollut valkoinen terrori. Sitä et voi mistään asemasta puolustaa!

      Poista
    12. Mielestäsi kokonaisuuden (gloobalin?) kannalta on triviaalia kuinka monta "punahuoraa" valkoiset murhasivat? Koska myöhemmin Stalin?

      Poista
    13. Häh? Nyt en ymmärrä, mistä haluat väitellä, kun en ole sanonut mitään veljessodan valkoisesta terrorista, en punaisesta terrorista enkä esillenostamistasi "punahuorista".

      Minusta veljessodassa ei ole mitään väittelyn aihetta, vaikka yrität miten provosoida. En muutenkaan osallistu tämän tason keskusteluun, jossa käytetään alatyylin ilmaisuja ihmisistä.

      Poista
    14. Miksi poistat relevantteja kommentteja? Ovatko ne kannaltasi epämukavia?

      Poista
    15. Kommenttisi ovat suoria tekstivarkauksia netistä, esimerkiksi kommenttisi yllä klo 17.45 oli pitkä suora kopio täältä:

      https://fi.linkfang.org/wiki/Saksan_Itämeren-divisioona

      Tämä on luovien itse kirjoitettujen tekstien blogi. Eikä täällä hyökkäillä muiden kommentoijien kimppuun varastetuilla teksteillä.

      Poista
    16. Minä olen aika vaatimaton luomaan historiaa.

      Poista
    17. Paitsi nyt luvan saatuani, voin kirjoittaa, että jos kansanvaltuuskunta olisi pitänyt vallan Suomessa (Leninin oppien mukaan.), niin koko maailman historia olisi muuttanut suuntaansa. Vallankumous olisi edennyt Euroopassa ja maailmassa! Eläisimme nyt rauhassa onnellisina.

      Poista
    18. "Tämä on luovien itse kirjoitettujen tekstien blogi."

      Täällä ei kirjoiteta keisarillisen Saksan protektoriaateista prkl! Eikä siteerata eduskunnan varapuhemiestä stn!

      Poista
    19. Mankulla on näköjään vuosien 1917-18 tapahtumiin traumaattinen suhde, josta hän ei pääse irti. Varmasti jotain henkilökohtaista?

      Minulla ei sellaista painolastia ole, joten näen sen jo historiana, josta voi keskustella asiallisesti syitä ja seurauksia pohtien.

      Liian kauan meillä on nähty sisällissotamme erillisenä tapahtumana, vaikka se liittyy erittäin oleellisesti ensimmäiseen maailmansotaan ja Venäjän vallankumoukseen.

      Ei sen ajan tapahtumia voi ymmärtää ilman sitä taustaa. Tietysti pitää miettiä miksi se oli niin raaka ja verinen – liittyikö se ehkä aikakauteen, sillä samoihin aikoihin turkkilaiset tappoivat miljoona armenialaista?

      Ja kieltävät kaiken yhä raivoisasti. Samoin kuin venäläiset kieltävät kaikki pahat tekonsa.

      Sitäkin kannattaa pohtia, että miksi ne sen tekevät? Saksalaiset olivat ainoita, jotka ovat myöntäneen raakuutensa – tosin Aatun selän taakse mennen.

      Poista
    20. Itselläni tuo suhde 1917-18 tapahtumiin on henkilökohtaisen tietoperimän kautta vain se, että Vilppulan seudulla käytiin kovia taisteluita, ja pappani koulun seinästä meni läpi punaisten kranaatti. Pappani oli valkoisten puolella.

      Minulla on hyvin hämärä muistikuva, että pappa säilytti jotain kranaattia tai siihen liittyvää esinettä muistona, ja sitä näytettiin minulle, taaperolle. Pappani toimi siis Vilppulan koulussa ja isän suku on sieltä kotoisin, Ruoveden seuduilta. En tiedä kenenkään punaisen kohtaloa henkilökohtaisesti.

      Poista
    21. Vilppula on maineikas paikka, siitä kertoo kuulu Kytösavun aukeilla mailla -laulukin:

      "Laurilan työ, sekä Vilppulan vaihe,
      lasten lapsille laulujen aihe"

      "Laurila" viittaa legendaariseen Matti Laurilaan, joka poikineen tunnettiin nimellä "Lapuan lumiaura".

      Isä ja vanhempi poika kaatuivat hieman myöhemmin Länkipohjassa, 30 km Vilppulasta etelään – ja nuorempi Matti-poika, jääkärieversti, tunnetaan Talvisodan legendaarisena sankarina, ks. esim. Tuurin romaani ja Parikan elokuva "Talvisota".

      PS. Olen äitini puolelta Laurila... en ole tutkinut olenko ehkä sukua näille lapualaisille.

      Poista
  8. Palatakseni lenkkimakkaroihin niin tuota Suomi Lenkkiä eli ns. suomimakkaraa kutsuttiin joskus hampparin käyräksi, hampuusin makkaraksi ja halpamakkaraksi, vaikka ei se sen halvempaa ollut. Siinä oli käytetty vain kaikkia ruhon osia, mm. jänteitä ja kalvoja, jotka ovat erinomaisen ravintorikkaita aineksia, kertoo makkaran esite.

    Itse en ole koskaan ollut kova makkaransyöjä, ja pienenä kammosin nakkejakin. Nimitin niitä sormiksi enkä suostunut syömään. Sisko sai minunkin nakkini ja söi niitä niin että napse kuului.

    Ja yksi makkaralaji on, jota en myöskään suostu suuhuni pistämään: siskonmakkarat, nuo kelmeät suolenpätkät. Ei mene alas.

    Yksi on, mikä on hyvää: makkarakastike. Laitan sitä joskus mökillä, kun on enemmän syöjiä pöydässä. Ja grillimakkara tietenkin on hyvää, mutta vain yksi pala.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mistähän siskonmakkaran nimi tulee. Onko siinä mukana penis kateutta tai mitä sanoo Keltinkangas Järvinen.

      Poista
  9. Uskon aina kaikkea, mitä minulle sanotaan. Ja nyt minulle sanottiin, kun puhuin täällä Keltikangas-Järvisestä, että se mitä kerroin, on vanhentunutta tietoutta. "Minä vuonna kirja on painettu?" - v.2008. "Nykyisin tiede ja tieto kulkevat sellaista vauhtia että sitä ei lukija arvaakaan! Tutkipa uudempia tietokirjoja.

    En tuota kyllä ihan uskonut, epäilemään jäin sekä tiedon kulkua että tietolähteitä. Se ainakin on totta, että nykyisin ei voi juuri mihinkään uskoa.

    Mutta se ainakin oli oikein että kun minulla on heikko itsetunto, odotan vain tapahtumien kulkua yrittämättäkään puuttua itse niihin.

    VastaaPoista
  10. Liisu, minulla on Keltikangas-Järvisen teos Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot vuodelta 2010, ja kyllä siinä on sellaista tiukkaa teoriaa, joka varmaan pätee edelleen. Ei tiedetieto muutu vuosittain.

    Itseäni elähdyttää erityisesti tämän professorin havainto siitä, että ekstroverteilla ihmisillä ei aina olekaan loistavat sosiaaliset taidot, vaan mukana voi olla itsekästä esilläolon tarvetta, itsensä näyttämistä ja itsestä puhumista. Ujolla ihmisellä sen sijaan voi introvettiudestaan huolimatta olla erinomaiset sosiaaliset taidot, koska hän haluaa kuunnella muita, on usein empatiataitoinen ja toimii sen kuuntelun pohjalta. Esimerkiksi johtajavalinnoissa pitäisikin ehkä korostaa enemmän introverttiutta kuin ulospäinsuuntautuvaa häsläämistä. Allekirjoitan, samaa mieltä.

    VastaaPoista
  11. Nyt muuten maailmaa pöyristyttää se, että prinssi suutelee suulle tajutonta Lumikkia. Ilmeisestikin ilman suostumusta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onpas se totta! Minäkin menin lapsena lankaan, kun luin Lumikkia ja seitsemää kääpiötä. Olin onnellinen, kun Lumikki heräsi henkiin kuolleista, niin minä asian käsitin, kun prinssi häntä suuteli.
      Monissa lukemissani saduissa tapahtui ihan kamalia asioita, jotka saivat minut pelkäämään esim. metsään menoa. Siellä saattoi tulla vastaan noita-akka, tai voi valita väärän polun, joka vei uskomattomiin vaikeuksiin. Kukaan ei minulle sanonut, että ei satuja tarvinnut pelätä, sillä ei ne ollut totta.

      Poista
  12. Oikein mukavaa ja kaunista päivää kaikille äideille, ja kaikille naisille ja miehille ja muille oletetuille.

    Jos nyt oikein kanseloidaan tämäkin asia, niin joutaa pois tällainen etuoikeutettu ja kapea luokittelu: äidit, pah. Etuoikeutettu lisääntymisluokka. Entäs ne naiset, jotka eivät saa lapsia joko lääketieteellisestä syystä tai joille ei ole siittäjää löytynyt? Uhristatus!

    Entä transhenkilöt, muunsukupuoliset? Eikö tällainen äitienpäivä loukkaa heidän mahdollisuuksiaan tällä lisääntymissaralla?

    Äidit siis etuoikeutettuina vaietkoot hiljaa ja hävetkööt valtastatustaan. Liput alas ja uhrit ääneen.

    - No juu, onhan tänään Eurooppa-päiväkin, joten se ei kai aiheuta pahaa mieltä kenessäkään? Ai niin, lukutaidottomat persut ja muut EU-tukipaketin vastustajat. Heillä on nyt uhristatus, joten Eurooppa-päivä hiiteen eriarvoistavana. Kyllä näin on.

    Loppuun sitaatti Pekka Seppäseltä ja sivupalkistani: "Ennen vanhaan piti kitkeä neuvostovastaisuus, mutta nyt cancel-kulttuurin aikana pitää kitkeä kaikki korrektiivisuuden ja oikeassa olemisen vastaisuus. Jos olet sanonut tai tehnyt jotakin, joka ei ole nykyisten suhdanteiden mukaista, sinut retusoidaan pois historiasta niin kuin Neuvostoliittoa koskevat tosiasiat."

    VastaaPoista
  13. Joo, oikein kunnon äitienpäivä! Vaikka en tunne itseäni äidiksi ollenkaan, on tänne ilmestynyt kukkakimppuja 4 kpl vaikka ei minulla niin paljon lapsia olekaan. "Herra mun vereni!" sanoisi Iines.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä pelattiin hurja kierros Afrikan tähteä. Tai totta puhuen useita kierroksia. Tästä pelistähän on nyt siivottu rosvomerkki pois, ja tilalle on pantu jokin pilkullinen leopardi, joka vie pelaajan rahat. Tytär kävi ostamassa vielä tämän rosvoversion, ennen kuin rosvonaamat ehdittiin siivota cancel-kulttuurin nimissä. Mitähän paheksuttavaa rosvonaamoissa oikein oli? Katsoin niitä tarkkaan, eivätkä olleet mustia miehiä. Mutta siis rosvomiehiä olivat.

      Poista
    2. Ei rosvoja mikään cancel-kulttuuri poistanut.

      Poista
    3. Kyseessähän on Afrikan tähden juhlapainos, jonka rosvojen poistoa selitettiin ”yhdenmukaistamisella”. Tätä selitettiin sillä, että pelikenttään on lisätty muutenkin eläimiä, joten rosvot korvattiin leopardilla, jolla on rosvonaamio.

      Sitä ei sen sijaan sanottu ääneen, että pelikentästäkin on poistettu jotain: ne mustat alkuperäiset ihmiset keihäineen ja bambuhameineen.

      Peliähän on syytetty kolonialismista, jossa valkoiset miehet ryöstävät alkuperäasukkaitten maitten jalokiviä ja rikkauksia. On päivänselvää, että tämä on pelin muutosten taustalla, eli historiaa on jälleen siivottu leveällä luudalla. Kanselointia puhtaimmillaan. Kivoja harmittomia eläimiä tilalle. Näin sterilisoidaan ikävää historiaa.

      Poista
    4. Afrikan tähden luojakin oli vielä mainosmies!

      Poista
    5. Millä tavalla näette muutosten tukevan antikolonialistista tietoisuutta? Ai niin joo entäs Neuvostoliitto.

      Poista
    6. Sitä kandee kysyä muutosten tekijöiltä.

      Minusta ikävääkään historiaa ei tule piilottaa vanhoista kulttuurituotteista. Uusiin niitä ei ole tarpeen piirtää. Poliittinen korrektius on perseestä.

      Poista
    7. Mutta eihän kolonialismin kätkeminen ole korrektia!

      Poista
    8. Poliittinen korrektius on monensuuntaista, ja siivottu historia tähtää aina poliittiseen korrektiuteen. Tässä tapauksessa joidenkuiden asiakkaitten kolonialisminärkästyksen huomioonottamiseen.

      Yritykset harjoittavat liiketoimintaa, ei hyväntekeväisyyttä. Muu ei ole edes mahdollista. Yritys haluaa pitää tuotteensa maineen puhtaana, jotta se myy. Myös hyvesignalointi on nykyään myyntivaltti. Tekemällä tuotteesta hajuttoman ja mauttoman eli poliittisesti korrektin se koettaa edistää myyntiä ja poistaa mainehaitan.

      Poista
    9. Valkoisen miehen taakka tulee sitä, kun jättivät siirtomaat heitteille. Jokaikinen maa sortui kamaliin rasistisiin sisällissotiin, naapuriheimojen lahtaamisiin, ja/tai murhaavaan totalitarismiin.

      On pimeä viidakko ja pölyinen tie,
      ja usein se liaani liukaskin lie.
      Jo mustakin helposti langeta vois,
      jos käsi ei valkoisen kädessä ois,
      jos käsi ei valkoisen kädessä ois.

      Poista
    10. Mankemangille vielä rautalankaa: lasten pelissä kolonialismin näkeminen ja siitä närkästyminen on poliittisesti korrektia.

      Poista
    11. Mutta sinähän juuri teet niin!

      Poista
    12. Vääristelet tahallasi.

      En närkästy kolonialismista, kun katselen pelikentän bambuhameisia keihästä ja kilpeä heiluttavia alkuasukkaita.

      Minua kummastuttaa se, että joku nättinokkainen oletettavasti naisoletettu on närkästyksissään nähnyt laudalla siirtomaariistoa, vaikka nuo alkuperäihmiset hymyilevät laudalla leveästi ja onnellisen näköisinä.

      Poista
    13. Mikä tässä nyt niin vaikeaa on? Tässä on sama kuvio kuin Pirkka-Pekka Peteliuksen mielistelevässä anteeksipyytelyssä eduskuntavaalien alla. Anteeksi, että esitin lappalaisen hupaisassa valossa. Tein väärin, niin väärin. Äänestäkää silti sosdemejä, minua!

      Poista
    14. Tämä tässä cancel-kulttuurissa onkin halveksittavinta: niljakas matelu poliittisen korrektiuden ehdoilla, jotta Oikeamieliset eivät suuttuisi.

      Jokainen oikeiden mielipiteiden tieltä eksynyt pannaan pyytämään julkisesti anteeksi, mikä suusanallinen pyyntö automaattisesti pesee hänen syntinsä ja ottaa hänet takaisin Oikeamielisten leiriin. Näitä matelevia anteeksipyytelijöitä on pilvin pimein nyt nähty.

      Poista
  14. Äidit on äitejä tai ovat tätejä vaan. Isät on eri juttu. Isistä ei voi mennä tukuuseen.

    Kuuntelin kerran kun pikkupojat kehuivat isillään. Ykis heistä sanoi: "Minun iskä kävi vain siementämässä minut!" Muut katsoivat häntä ihmeissään ja kunnioittavan näköisinä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tätien kohdalla tulee aina ensiksi mieleeni mikiksen tädit. Sitten vasta mieleen pujahtaa Maija-täti, joka oli tätien täti! Joka kesä hän kävi kertomassa meille lapsille, mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä. Kun hänen lomansa loppui ja hän poistui, olimme, me lapset, vähän aikaa äimän käkenä, mitä olisi pitänyt tehdä. Sitä ei kukaan meille kertonut.

      Poista
    2. Hemmi-täti hiilihankoineen ja kissantappoineen on tietysti ykköstäti tätisarjassamme. Ja Maija-täti vaikuttaa oikein mainiolta tädiltä. Juuri noin tätien pitää menetellä, pitää pitää jöötä ja kertoa lapsukaisille, mitä tässä maailmassa saa tehdä ja mitä ei ainakaan. Maailma pysyy kuosissaan tätien ansiosta.

      Vaan kyllä minunkin Olga-tätini, oikeammin isotätini, oli ehtaa tätiainesta. Hän taltutti humalaiset korvasta taluttaen, jos niitä hänen tielleen osui rellestämään. Minutkin talutettiin korvasta sisälle torppaan, kun pissin lapsena isolta kiveltä alas pihamaalle. Pyhäaamuisin ei saanut mennä uimaan ennen kirkonmenojen päättymistä ja shortsit olivat tytöillä syntiä, pojilla eivät. Tämä siis, kun oltiin Olgan torpalla kesälomalla, meren rannassa. Rauha vaan Olgan muistolle, ikäneidoksi jäi vaikka olisi ollut hyvää emäntäainesta.

      Poista
    3. Mun äiti kertoi tädistä jolla oli kolme tytärtä: Hilja, Olga ja Aina. Aina se kuulemma iltaisin huuteli lapsiaan kotiin: "OLKAAA Ainaa Hiljaa! (onko kiertävä juttu vai totta, en tiedä)

      Poista
    4. Liisu, lienee samaa sarjaa kuin raumanmurteinen Anna, Aina, Rauha, Matt, Kusta, Ville!

      Poista
  15. Aurinkoista Äitienpäivää Iiines, Liisu ja Ripranie!

    Monipuolisia, hauskoja juttuja ja mielipiteitä olette kommenteissanne kirjoittaneet. Kiitos mielenkiintoisista tarinoista jokaiselle!
    Riemullista, että tulossa on kesäisempiä säitä. Riittäisi jo tältä keväältä uuninlämmitys torpassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Leonoora. Mukavaa iltaa sinullekin! Voin kuvitella tunnelmat torpassa kera uunilämmityksen. Aivan ihanaa, kun pirtti on lämmin, mutta kova työ, ja välillä pesä lyö savut sisään, vaikka kuinka osaa tekniikat. Tsemppiä lämmitkseen, ensi viikolla täällä luvassa +24 astetta.

      Poista
  16. Lenkkimakkaraa ja HK:n suoroa niin, mutta katsokaapa dokumentti entisistä ihmisistä, kaikilla mausteilla. Narkomaanin kuolema ei koskaan ole surullinen, suruaika elämästään oli jo paljon aiemmin. Hyi, päästä Herra meidät pahoista narkeista.

    VastaaPoista
  17. Narkomaanit on ihmisryhmä, jota kohtaan en tunne myötätuntoa. Minusta he ovat edesvastuuttomia ihmisiä, eivät onnettomia tai surkuteltavia. He ovat itse valinneet surkean tiensä ahneesta lyhyestä nautinnonhalusta, jossa uhraavat muut ihmiset pois elämästään, eivät välitä tuskasta, jota aiheuttavat läheisilleen ja koko yhteiskunnalle. Jokainen voi sanoa ”ei” huumeille, sillä ei ole sellaista tilannetta, jota ei voisi hoitaa muilla keinoin kuin huumein. Huumeiden viihdekäyttö on ääliön valinta. Minusta kannabistakaan ei tule vapauttaa yleiseen myyntiin. Voi luoja, miten pahalta datanomiluokassa haisi maanantaiaamuna, kun kannabis vielä virtasi viikonlopun jäljiltä jonkun elimistössä. Haju oli oksettava.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, kerrankin kehoitin yhtä n-tupakan vetelijää: "painu narkki vittuun!", niin sanoi kauhuissaan: "minä ei narkomaani, minä hyvä ihminen!" - Turha se on rypistää, kun on jo tullut housuihin.

      Helsinki on paska kaupunki. Hashis haisee viikonloppuina kaduilla, eikä laiska poliisi tee mitään. Laittomuus on aikamme sana. Laittomia ihmisiäkin täällä hyyssätään. Elämme ohisalolaisuutta.

      Poista
    2. Ei poliisi varmaankaan ehdi kaikkia huumeveikkoja kaduilta poimia. Johan siinä putkat täyttyisivät joka yö.

      Vaan huumeiden myyminenhän on laitonta, että jos tähän puoleen pantaisiin voimavaroja, saataisiin ehkä ihmisiä pelastettua ja katuja siistittyä. Vai joko sekin on riistäytynyt käsistä?

      Poista
    3. Ei tietenkän ehdi, poliisi on muutenkin lopettanut suuren osan "vähäisistä rikoksista" tutkinnan. Polkupyörävarkaudet sun muut eivät sitä kiinnosta. Jos huumeiden myyminen oikeasti kiinnostaisi, ei sitä nykyisen paljon olisi. Eikös ne valtapuolue vihreän liiton jäsenet ja vaikuttajat sitä paitsi ole narkomaaneja kaikki tyynni. Ei kai sinne vihreisiin muuten pääsisikään, jos vielä syyllistyy heteroituuteen.

      Poista
    4. Nyt on vallassa narkomaanien hoitolinja vähimmän vastuksen kautta. Käsittääkseni sisäministeri haluaisi vapauttaa kannabiksen myynnin, ja järjestää suojatut ja puhtaat neulanvaihtopisteet. Palvelu kuntoon.

      Tämä on toki jossain mielessä ymmärrettävää, sillä se säästää ns. pitkässä juoksussa yhteiskunnan varoja, mutta samalla se on plusmerkkinen signaali huumeiden käyttäjille.

      Poista
    5. Niin, leikitään ja jeesustellaan narkomaanien parantamisesta. Ei onnistu, ei. Subutex on ollut narkkien korvaushoito, siitä on tullut Suomen käytetyin huume. Sano huumeille ei, vihreät silti korvaushoitoon.

      Poista
  18. Vaan tietäkäät, että Ylen vaalikone on nyt avattu.

    Täytyy kyllä sanoa, että en taida luottaa siihen täysin. Nimittäin valistuneet kommentoijat tietävät kepunaureskeluni, ja vaalikoneessa ykkösehdokkaakseni seuloutui kepulainen emäntäihminen. En tiedä, mitä minun pitäisi ajatella itsestäni. Kenties emäntä oli vastannut kysymyksiin kierosti?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Naurakaa vaan, mutta luultavasti äänestän kunnallisvaaleissa kepulaista ehdokasta.Äijällä on rohkeutta ja omapäistä ajattelua, hienoa otetta. Tavaksi en kuitenkaan ota, kepu saa puolueena kadota maailmasta kuin kuppa Töölööstä.

      Poista
    2. Hyvää persoonaa minäkin arvostan ja haen, en puolueen tahdissa marssivaa massakulkijaa. Itsenäinen ajattelu! Siinä on joatin sellaista, jolle on pakko nostaa hattua. Ja vaikka se ajattelu olisi poikkeavaakin, jos se vain on hyvin tosiasioilla perusteltua.

      Tämän emäntäihmisen, joka minulle tupsahti, tiedän onneksi muutenkin. Olen vain luullut häntä ahdasmielisemmäksi mitä hän ilmeisesti ei olekaan. Ja hänellä on emännyyden lisäksi myös oma päivätyönsä. Näin taitaa usein olla nykyään, pelkkiä kotiemäntiä ei maaseudullakaan juuri ole. Heillä on koulutusta ja työ kodin ulkopuolella.

      Poista
    3. Minun ehdokkaani on aiemmin ollut valtuustossa pitkään, mutta sittemmin siitä luopunut. Nyt menee takaisin. 70-luvulla ajoi legendaarisesti kommunistien vappumarssin mukana maastoautolla, äijillä oli maastopuvut päällä. Heh, bolsut kehuivat natsiksi.

      Poista
    4. Muuten olen sitä mieltä, ettei se allah olisi saanut kölkkiä muhammedia peräreikään. Kaikella kunnioituksella muhammettilaisuutta kohtaan.

      Kappas vaan, Anter Yasakin on bolsevikkifasistisessa valtiossamme syytteessä.

      Poista
    5. Eikä se syyttteessäkään ole, kuhan poliisi vaan epäilee. Vähän kuten legendaarinen uutinen "Lopen poliisi epäilee syyllistä!"

      Poista
    6. Katsoin tuon videon. Anter Yasa poltti sekä Raamatun että Koraanin, eri aikaan, eri paikassa, mutta videoi käsittääkseni kummatkin tapaukset nettiin.

      Tulos: Raamatun saa Suomessa polttaa seurauksitta, mutta Koraanin polttamisesta seuraa syyte.

      No, niinhän Jari Tervokin heitti Raamatun olkansa yli nurkkaan lattialle, televisiolähetyksessä. Kukaan ei eväänsä väräyttänyt. Olisi mielenkiintoista tietää, mitä olisi tapahtunut, jos Koraani olisi lentänyt Tervon olan yli lattialle. Veikkaan, että suvaitsevaisto olisi nostanut metelin. Mielenkiintoista aikaa elämme.

      Poista
    7. No, sekin riittää, että poliisi epäilee.

      Poista
    8. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
  19. Mutta oletteko kuulleet, että nytpä on järkytytty ja pöyristytty joukolla Iitin lukion aamunavauksessa!

    Opettaja oli lukenut jonkun professorin kirjoituksen, jossa pohdittiin syntyjä syviä, tähän tapaan:

    "Jokaiseen kulttuuriin ja historian ajanjaksoon on kuulunut hyväksyttyjä ja ”mahdottomia” asioita."

    "Esimerkiksi avoliitot, homoliitot ja abortti olivat nuoruudessani mahdottomia. Pedofilia, eläimiin sekaantuminen ja vammaisten surmaaminen ovat edelleen mahdottomien listalla."

    "Millä perusteella sitten päädymme pitämään jotakin käsitystä oikeana ja toista vääränä?"

    "Edesmenneen Chicagon yliopiston filosofi Richard Rortyn mukaan ei ole olemassa mitään ”neutraalia, kulttuurirajat ylittävää epähistoriallista kriteeriä erilaisten arvostusten luokitteluun”. Jotkut filosofit pitävät etiikkaakin vain geenien aiheuttamana harhana."

    Jne

    Tämähän on hirveää! Kyllä pumpulissa kasvatetut lukiolaiset tarvitsevat pikaista kriisiapua. Tuossahan mainittiin samassa lauseessa "abortti" ja "eläimiin sekaantuminen" ja toinen niistä on synti ja toinen ok (en nyt muista kumpi).

    Mutta silti! Ei herkkä lukiolainen kestä tällaista pohdiskelua saamatta vammaa sieluunsa.

    Entäpä kaikkein haavoittimmavat – eli mamut – jotka iloisina esittelevät Hesarin aukeamilla viiden tonnin kledjujaan ja parinsadan tonnin bemareitaan – mitä he meistä ajattelevat!?

    Auta Mankku! Anna kriisiapua! Kerro mikä on totuus!?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaisi sinunkin lukea Rortya, saisit vastauksia. Vai pitääkö minun referoida, siteerata ja viitata?

      Poista
    2. Pöyristysten määrä tulee tästäkin lisääntymään, jos laadimme sananvapautta kiristäviä ”vihapuhelakeja” tarkoittamalla vihapuheella väärin ajattelevien puhetta.

      Tuosta ylläolevasta närkästysaallosta tulee mieleeni oma muinainen kirjoitukseni, jossa rinnastan homoseksuaalit ja pedofiilit tosiinsa sillä rimalla, johon kuuluvat synnynnäiset seksuaaliset poikkeavuudet.

      Olen nimittäin oikeasti pohtinut, miksi hyväksymme hyristen homoseksuaalisuuden, mutta haluamme lähinnä murhata hirvittävät pedofiilit.

      Jos katsoo asiaa pedofiilin näkökulmasta, hänen täytyy olla onneton yksilö, koska hänen tulee salata seksuaalisuutensa, jota hän ei voi tyydyttää luonnossa tekemättä kauheaa rikosta. Eikö luoja häntäkin luonut kuten homon? Vai loiko homon mutta ei pedoa? Jos loi molemmat, missä on pedofiilin oikeudet?

      Käsittäkää tämä oikein. En ole vaatimassa pedofiilille oikeuksia, vaan päinvastoin, tuomitsen itsekin ankarasti pedofiilin teot, jos hän kajoaa yhteenkin lapseen. Kysyn vaan, mitä arvelemme erilaisistä poikkeavista seksuaalisuuksista. Millä perusteella hyväksymme rimalta yhden, tuomitsemme toisen? Onko tämä oikein sitä seksuaalia kohtaan?

      Poista
    3. Mankemangi, eikö sinulla ole päässäsi yhtään omaa ideaa? Mitä itse arvelet asiasta?

      Olemme kaikki luku- ja googlaustaitoisia ihmisiä, joten älä tuo tänne sitaatteja äläkä ratsasta itseäsi viisaampien harteilla.

      Poista
    4. Kyllä on, mutta analyyttisen filosofian perinteessä jään Richard Rortyn varjoon.

      Poista
    5. Teinien tapauksessa ymmärrän järkytyksen paskasta aamunavauksesta.

      Poista
    6. No jäät toki monen muunkin filosofin varjoon, kuten me kaikki, mutta mitä väliä sillä on? Ei täällä tarvitse brassailla, sillä todellinen älyn merkki on osata kirjoittaa ja luoda uutta, ihan itse. Tämä edellyttää tietysti omaa ajattelua ja päättelykykyä.

      Ihminen lukee elämässään paljon ja saa vaikutteita kaikesta oppimastaan ja eri aistein havaitsemastaan. Tästä kaikesta koetusta muodostuu kunkin pääkoppaan henkinen pääoma, tietous, jota omat taipumukset lisäävät ja muokkaavat ja jonka pohjalta syntyy uutta - viittaan tässä vaikkapa ystävämme mikiksen hulvattomiin tuotoksiin. Mainittu ihminen on paljon lukenut ja varmasti tuntee filosofit, mutta ei ratsasta heillä. - Tällaisen luovan prosessin persoonallisia tuloksia on kiintoisampi lukea kuin suoria viittauksia ns. suuriin ajattelijoihin.

      Poista
    7. Ymmärtääkseni aamunavauksesta luettiin kritiikittä jonkun insinöörin tekstiä: "Objektiivisten kriteerien puuttuessa yhteiskuntamme on ajautumassa illuusioihin, jossa todellisuuden rajat hämärtyvät ja miehetkin alkavat synnyttää."

      Hauskasti tuomitsette sitten teinien kritiikin! Aamunavaukset pitää vissiin niellä pureskelematta...

      Poista
    8. Teinit tuntevana tiedän, että valtaosa teineistä ei ajattele sinun laillasi, Mankemangi. Suuri osa ei ajattele tästä yhtään mitään. Evvk.

      Riittää, että teinien joukossa on yksi valonnähnyt ja hänellä pari kilttiä myötäilijää. - Osa nuorista valitti, suuri osa ei, kuten arvelin. (Tarkistin lehdestä uutisen.) Pienestäkin joukosta lähtee suuri ääni, etenkin jos osataan vedota sopiviin ylempiin tahoihin, kuten teiniliittoihin tms.

      Hauskasti tuomitset itse, Mankemangi, täysin perustelematta tuon bioprosessitekniikan emeritusprofessorin lausunnon.

      Juuri tätähän minäkin olen täällä kysynyt jo monta vuotta sitten:" Millä perusteella hyväksymme ns. poikkeavien seksuaalisuuksien rimalta yhden, tuomitsemme toisen? Onko tämä oikein sitä seksuaalia kohtaan"?

      Poista
    9. Voisin perustella kysymystäni tosissani sillä, että lukemani mukaan valtaosa pedofiileistä ei toteuta halujaan fyysisesti lasten kanssa, koska heidän moraalinsa estää teot.

      Silti, kun homous on synnynnäistä, miksi pedofilius tai nekrofilius ei olisi? Eikö tämä ole hirveä taakka ihmiselle? Joutua halveksituksi seksuaalisuutensa kanssa? Ja himoitseehan joku ex-berliininmuuriakin ja toinen jättisiltaa ja saa seksuaalista tyydytystä muhinoidessaan kohteittensa kanssa.

      Ihmeellinen on maailma, ja professori kysyy minusta perimmäisiä kysymyksiä.

      Poista
    10. "...ja miehetkin alkavat synnyttää"

      Montakos lasta olet synnyttänyt, Mankku?

      Poista
    11. Eikös tämä insinööri väittänyt, että tulevaisuudessa miehet synnyttävät, koska Rortyn 'retorisen käänteen' mukaan todellista pakottavaa eettistä teoriaa ei ole olemassa? Edelleen ehdotan, että lukisit Rortyä itseään. Insinöörinä tykkäisit amerikkalaisesta pragmatismista. Vaan Rortyn sittemmin suosittelemaa Alasdair MacIntyren katselmusta eettisistä teorioista historiallisissa yhteyksissään suosittelen minäkin. "After Virtue" elikkä hyveen jälkeen.

      Poista
    12. Tämä evoluutiokriitikkoproffa ei väittänyt, jos tekstiä luetaan kirjaimellisesti, vaan maalaili dystooppisia kuvia siitä, mihin kehitys johtaa, jos eettisiä kriteereitä ei arvovalinnoissa määritellä. Hän on perimmäisten kysymysten äärellä, mutta ei välttämättä oikeassa. Kuten eivät vastaväittäjätkään.

      Olennaista tässä on onkin se, että teinit - ne jotka ovat aktivoituneet asiassa niin että ovat ottaneet yhteyttä bulevardilehtiin, syyttävät professoria konservatiivisesta ajattelusta.

      Orwell! Täällä ei ajatella konservatiivisesti eikä kreationistisesti, vaan niin kuin on sallittu! Muuten tulee ilmianto! Mitä tästä tuleekaan mieleeni...



      Poista
  20. Niinpä niin, tottahan se vaikuttaa olevan, että tämä uusi pöyristysismi on uusi uskonnollinen lahko.

    Siinä vanhassa neitsyet synnyttivät ja tässä uudessa miehet.

    Lisäksi lahkolaiset kivittävät armotta jokaisen epäilijän ja jumalansa pilkkaajan.

    Täällä Iinekselän puustellissa pöyrityslahkon alipappina häärii b-postoli Mankelius.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkö vedin tämän aamunavauksen esiin?

      Poista

    2. Ei, vaan sinä kyseenalaistit aamunavauksen osaamatta edes sanallakaan perustella, mikä siinä oli ”paskaa”. Mikä siis sanojen sisällössä oli sinusta väärin ajateltu?

      Uskoit pöyristyneitä, vaikket ilmeisesti tajua professorin kysymyksen ydintä:” "Millä perusteella sitten päädymme pitämään jotakin käsitystä oikeana ja toista vääränä?"

      Eli miksi ns. poikkeavista seksuaalisuuksista eli samalla rimalla olijoista toinen on ookoo, toinen taas ei? Tähän sinulta odotetaan sisällöllistä vastausta. Älä siis tuomitse professoria, ellet pysty perustelemaan kantaasi.

      Poista
    3. Minäkin - kirkosta eronnut pakana- olen kerran pitänyt ns. Aamunavauksen. Se oli armeijassa. Koko komppania seisoi käytävällä asennossa edessäni Intin yöpyjamat päällään ja aamutossut (= kusiluikkarit) jaloissaan. Sitä oli huvittava katsoa. Eräältä helluntailaiselta kaverilta oli lainannut Raamatun, ja aloitin paasaamiseni:

      Mutta minä sanon teille: älkää ensinkään vannoko, älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin, älkääkä maan kautta, sillä se on hänen jalkojensa astinlauta, älkää myöskään Jerusalemin kautta, sillä se on suuren Kuninkaan kaupunki; äläkä vanno pääsi kautta, sillä et sinä voi yhtäkään hiusta tehdä valkeaksi etkä mustaksi; vaan olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei'. Mitä siihen lisätään, se on pahasta. Ja lisäsin tähän sitten että… Koska Jeesus sanoo, ettei tähän saa lisätä muuta, lisään tähän vain Aamen.

      Kumarsin, pokkasin, ja menin takaisin omalle paikalleni rivistöön. PeeUU:na (= päivystävä upseeri) oli naapurikomppanian luutnantti. Vähän kierosti hän katsoi minua, ja hyvin pitkään, mutta ei sanonut mitään. Ei sanonut mitään! - Vaikka ideahan mulla oli tässä aiheuttaa hieman ’henkistä hämminkiä’, koska oli juuri se aamu, jolloin menimme vannomaan sotilasvalan, ts. meistä alokkaista tuli jääkäreitä. - En mitään rangaistusta tästä (selvästä provokaatiosta) saanut, päinvastoin, minut ylennettiin ensimmäisenä porukastamme korpraaliksi. - Mutta se on taas ihan toinen juttu, kuten Kipling sanoi… mutta tuskin hän tätä tapausta tarkoitti. (En ainakaan usko, että tarkoitti.)



      Poista
    4. Mutta oikeasti olen sitä mieltä - vaikka asia ei minulle yhtään kuulu – miksi koulun avauksissa pitäisi pitää biologian oppitunteja, miksei niitä bidetä biologian tunnilla? Tai WC: eessä välitunnilla? - Ystävämme Riku, tunnettu minimalisti vihapuheen suhteen, voisi näille 'kullannupuille' kertoa asiallisen objektiivisesti esim. ryssistä, vihertävistä vasemmistolaisista ja tulipunaisista vihreistä, oksettavasta Kekkosesta, vääränvärisistä n-ihmisistä, Maalaisliiton yltiöisänmaallisuudesta, etc. Näin saisimme Asiallisuutta kehiin!

      Poista
    5. Minäkin, hirveä hippi, jouduin pitämään aamunavauksen Turussa Puropellon peruskoulun yläasteella, jossa olin muinoin uskonnon lehtorin sijaisena yhden vuoden. En muista mitään mitä puhuin koulun keskusradioon, jotain fiksua ajan hengen mukaista rauhan sanomaa varmaan, mutta soittamani musiikkikipaleen muistan. Se oli Beatlesien Yesterday. En tiedä yhtään, mitä vanhemmat lehtorit tykkäsivät, palautetta ei tullut.

      Poista
    6. Ei mun aikana ollut intissä aamutossuja.

      Poista
    7. Sillä jokainen teistä - älkääkä viitsikö näytellä tyhmempää mitä olette! - tiedätte mitä ns. 'vihapuhe' tarkoittaa. Turha sitä on hämärtää sellaisilla kliseillä kuin "sananvapaus"... Olkaa nyt niin rehellisiä, edes itsellenne, että ymmärrätte kyseen olevan ideologiastanne. Eikä muusta. - En minäkään kaipaa tänne (siis Suomeen) kiihkohulluja uskovia tai itä- tai etelämaiden roistoja, tai muuta saastasakkia - tai muuta semmoista. Meidän maahantulokriteerimme voisivat olla kuin ovat esim. Kanadassa. Järkeviä.

      Näin lyhyesti sanottuna. Koska tästä minulla olisi enemmänkin sanottavaa. Mutta antaa olla. En viitsi väitellä ihmisten kanssa, jotka ovat löytäneet ”valon”… (enkä tarkoita tämän blogin kommentoijia, no en!, vaan yleensä)

      Poista
    8. Minäkin muuten pidin aamunavauksen yhteiskoulun jumppasalissa, luin otteita WHO:n raportista kemiallisten aseiden käytöstä ja laskin ämyreistä Jimi Hendrixin Star Spangled Banner irti.

      Ei pyydetty toista kertaa.

      Poista
    9. Mikis älä viitsi tuon ”ideologianne” kanssa. Olet niin väärässä. Avaa solmusi.

      En ole oikeasti koskaan ymmärtänyt vihapuhe-käsitettä siinä mielessä, että kannatetaan erillislakia vihapuheen kieltämiseksi. Meillähän on jo laki, joka kieltää solvauksen ja herjaamisen. Kyllä rasistiset puheet sen alle mahtuvat.

      Minulle vihapuhe on oikeasti semanttinen juttu. Nykypäivän somemaailma sisältää niin moninaista aggressiivista puhetta, että vihapuheen käsitettä on pakko laajentaa tarkoittamaan muutakin kuin suppeasti vain persujen rasismipuhe. On monimuotoista kiusaamista ja henkilöiden panettelua, heistä valehtelemista ja tekstien varastamisia ja vääristelemisiä. Ellei tämä kaikki muka mahdu nykyisen lain alle, on tietysti laadittava uusi laki, joka kattaa kaiken vihapuheen, myös oikeamielisten esittämät ilkeydet.

      Poista
    10. Nimenomaan minä en tätä millään lailla puoluepolitisoinut. Olen kaikkea henkilökohtaista solvausta ja 'maalittamista' vastaan de jure. Ja myös de fackto... edellyttäen, että saa käyttää ns. 'sivistyssanoja'.

      Poista
    11. Uskotaan, mutta kun ei ole mitään valmista ideologiaa, minulla ei ole koskaan ollut, sillä olen liian vapaa sielu sitoutumaan mihinkään suuntaan. En näe mahdollisena sellaista, että olisi toimittava jonkin ideologian ja ryhmän mukaan ilman itsenäistä omaa ajattelua. Mahdotonta.

      Poista
    12. Mitä on "ihmisen oma ajattelu"? Kaikki on jostain imettyä, opittua, ja yhteiskunta (sen sosiaalinen paine) on koko ajan piilovaikuttanut käsityksiimme. Filosofiselta kannalta juuri yksikään ajatuksesi ei oo "oma". Jos esim. ihminen koko ikänsä on ammentanut käsityksensä roskalehtiä lukemalla (ja huom! en edelleenkään tarkoita ketään täällä olevaa!), niin hänet "omat ajatuksensa" eivät voi olla muuta kuin hönttejä. Eli Akanoita.

      • Tai en minä tiedä. Ikinä mikään filosofi oo ollu.

      • Ps. Mutta ajatellaanpas vaikka Havukka-ahon Ajattelijaa. Hän ajatteli omintakeisia ajatuksia… kyllä. Mutta mistä ne muodostuvat? Siitä että hän on lukenut tieteellisiä artikkeleita, mutta ei ole oikein ymmärtänyt niitä; hänen oivalluksensa ovat pääosin pelkkiä väärinkäsityksiä. - Mutta mielenkiintoisia vääriä käsityksiä. Totta.

      Poista
    13. Ihmisen oma ajattelu, no, eikö se ole lähinnä tapa, jolla ihminen koostaa ja luo uutta, persoonallista tuotosta. Mitä rikkaampi kokemusvaranto ihmiselle on kertynyt, sen enemmän on kapuloita toimia ja luoda.

      Kokemusvarantoon kuuluu kaikki, mitä ihminen on oppinut, kuullut, katsonut, lukenut, imenyt tiedostamattaan. Omat taipumukset ja lahjakkuudet vaikuttavat myös, , ja persoonallisuuspiirteet. Monta monessa on oman ajattelun pohjana.

      Poista
    14. Mä en nyt ymmärrä, että miksi ihmisen pitää käydä kouluja, kun se voi ja sen pitää keksiä kaikki ite, että olis persämmän mielestä viksu ja kyvykäs etes kassaneidiksi. Tapsallakin oli oma tekemä laskutikku, jossa ei ollut liikkuvaa osaa.

      Poista
    15. Ei luominen ja oma ajattelu keskusteluissa ole mitään ”keksimistä”, vaan omin sanoin puhumista, tekstiä ilman lähdeviitteitä. Ei puheessakaan käytetä muiden repliikkejä, vaan sanotaan itse.

      Ei sen kummempaa.

      Poista
    16. Mitä mieltä olet Karl Marxin matemaattisista käsikirjoituksista, joissa hän käsittelee differentiaalikalkyylin dialektiikkaa. Kerro omin sanoin!

      Poista
    17. Iineksen blogi ei ole oikea konteksti noin kuivalle aiheelle. En antaisi noin näivää aihetta ylipäänsä millekään luokalle tai opintoryhmälle aiheeksi. Arvostan mielikuvitusta ja sulkakynän lentoa.

      Poista
  21. Mut nyt mä sain idean! Kirjoitan eepoksen jumalasta, joka loi viikossa ihanan maailman. Mutta sitten siellä ei tapahtunut mitään ja jumala loi Stefanuksen sunnuntaina. Mutta sittenkään ei tapahtunut mitään ja jumalan piti luoda Stefanuksen kylkiluusta Rikhardin. Mutta sitten ne alko homostelemaan ja koko paratiisi meni perseelleen.

    Jumalan piti astua yks poikamies, joka synnytti mikaelin, mutta homot ristiinnaulitsi sen. Sitten kaikille tuli paha mieli.

    Miltä kuulostaa? Eiks ole hyvä?

    VastaaPoista
  22. Enpä tiedä. Tämä kertoo mielestäni enemmän sinusta kuin muusta.

    VastaaPoista
  23. Ai miten ihanaa! Kaikki mietiskelyt maailman luomisesta ja ihan kaikista muistakin asioista lopahti,kun tapahtui ensimmäistä kertaa että:

    SATAKIELI LAULOI MEIDÄN PIHASSA

    tänä aamuna klo 7:50 - 8:15. Mykistyin ja kuuntelin korvat soikeina, yöpaidassa, paljaissa jaloissa mustat kohlokengät. Jos olisi ollut känny kädessä, olisin äänittänyt tuon aamulaulun, joka soi puhtaan kirkkaita yläsäveliä ja välillä tummia voimakkaita maata hyväileviä alasäveliä, niitä vaihdellen. Voi että oli hyvä olla ja kuunnella hiljaa paikallaan seisten ja vain päätä kallistellen .

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Laulurastaan laulua minä olen kuunnellut, ja kyllä on monipuolinen lauluääni hänelläkin.

      https://www.youtube.com/watch?v=3vV6hslGLN4

      Poista
    2. En tiedä, mutta minusta satakielen laulu on kauneinta mitä tiedän. Niin puhdasta ja voimakasta. Riemullista.

      Mitä maailmanluomiseen tulee ja mitä mieleen tulee, kun ympärilleen katselee ja näkee kaikkea uskomattoman täydellistä ja ihmeeellistä. Miltä se tuntuu?

      On suuria korkeita puita, heinänkorsia jotka alkavat ajallaan työntyä esiin maasta, on perhosia, jotka lentelee ja lintuja monenlaisia Ja ihmisiä, joitten ulkonäyn ja nahkan alla on mitä ihmeellisempiä sisäelimiä, verta ja luita ja lihaksia, tarkoin tehtäväänsä suunniteltuja, joita ilman ei tulisi toimeen, ja jos sukeltaa järveen tai mereen ja näkee siellä asuvaa elämää, loistavia värejä ja muotoja, eläimiä ja kasveja, ei voi muuta kuin ihailla ja ihmetellä, kuka on kaiken tämän takana? Kuka on täyteliäisyyden luonut? Kuka? Vai onko se kaikki tyhjästä syntynyt? Tai kehityksen tuotetta? Kaikkein vaikein asia ymmärtää on mistä elämä? Elämä,joka elää hetken ja sitten kuolee pois.

      Kovin hatarin tiedoin elämme täällä.
      Mistä? Miksi? Milloin? Mihin? Ei haittaa, eletään vaan ja laulellaan. Ollaan iloisia. Ei meitä voi syyttää kukaan. Olemme just sellaisia, millaiseksi meidät on luotu.

      Poista
  24. Näin minäkin tein metsässä, jossa vietin aamupäivän luontoa tiiraillen. Peipposet vetivät kuorolaulantaa.

    Vaan ensin haluan kehaista aamulla Ylen ykkösellä näytettyä luonto-ohjelmaa, jossa kuultiin (ja nähtiin) samalla Luontosinfonia. Kuvaus oli jotain ylimaallisen taitavaa, ja musiikki upeaa. Ei hienompaa ylistystä Suomen luonnolle ja musiikille voi tehdä.

    Lempimetsikköni täällä pikkukaupungissa on joutumassa liiallisten hoitotoimien kohteeksi. Puita karsitaan ja joenrantaa kaivetaan esiin pusikoista. Parhaimmalle kukkulalle suunnitellaan seitsemän hengen nuotiopaikkaa, laavua jossa voi yöpyä. Saunan avaamista suunitellaan oheistoimintana.

    Luoja mun vereni. Asvaltoikoot nyt samantien koko metsän, jotta kiljuvilla perheillä on suora yhteys autoilla makkarapaikalle huutamaan ja roskastamaan.

    Minusta metsät tulisi suojella kiljuvilta nuorperheiltä, joiden ainoa kulttuuritoiminto on haban pumppaus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuon Luontosinfonian haluan minäkin nähdä. Menenpä etsimään sen Areenalta. Kiitos vihjeestä, Iines!

      Poista
    2. Luontosinfoniassa kauniita kuvia, tutunoloisia. Musiikki yhdisti niitä.

      Poista
    3. Ei Iineksen pusikkoon saa lapsia tulla.

      Poista
    4. Liisu, varsinkin sinfonian loppuosan kuvat olivat upeita, samoin musiikki vaikkapa siinä Metamorfooseja-osiossa. Alkuosa saattoi olla hieman viihteellinen tai pitkäpiimäinen. Itse huomasin ensin taitavat valokuvat, sitten uppouduin musiikkiin, joka tuki kuvien sanomaa hyvin.

      Poista
    5. Saa toki lapsia tulla, ja vieläpä oikein mielellään, kunhan joku aikuinen on opettanut niille luonnossa käyttäytymistä. Lintujen pesimärauhaa on kunnioitettava, eikä huuto ja karjuminen sovi metsään ollenkaan.

      Yhä edelleen jaksan hämmästellä sitä, että lapsia ei olenkaan opasteta puhumaan ilman huutamista. Miksi nykyajan lapset puhuvat usein karjumalla ja huutamalla, vaikka ovat lähekkäin? Enkä tarkoita nyt sitä, ettei saisi olla innostunut, sillä innostuksesta ei nyt ole kyse.

      Epäilen syyksi meluisia päiväkoteja, joissa oma tila ryhmässä on otettava vaikka sitten huutamalla. Eikö hiljaista lasta huomata?

      Poista
  25. Minäkin kuulin kun Peipposet lauloivat. Niitä johti Mikko von Deeringeri.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mitäs tai keitäs nuo tuollaiset Peipposet ovat tai olivat?

      Poista
  26. Tässä sinulle vähän Mikko von Deringeriä..

    https://www.youtube.com/watch?v=6X2hUH5FueE

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, puuro on voimaruoka. Eikä mitään lehmänruokaa.

      Poista
    2. Tässä myö Peipposet. Huom! Olen takarivissä kellon alla, joka on kuusi minuuttia yli kaksitoista.

      https://www.youtube.com/watch?v=VpcPvpWd_54

      Poista
    3. Isäs on. Muistelen, että Peipposet oli radiossa tiuhaan soitettua kevyttä ja iloista kuorolaulua, ja aina johti Mikko von Deringer.

      Nimestä tuli niin tuttu, että maalaisetkin lausuivat nimen oikein, paitsi satakuntalaiset, joilla menee vieläkin d ja r vähän sekaisin. Darioo täällä vieläkin joku kuuntelee. Vielä useampi rarioo.

      Poista
  27. Löysin YouTubesta Kotkalaisyhtyeen Peipposet ja laulunsa Jokainen. Nyt ei tainnut olla kyseessä tämä bändi, vaan tuo Peipposet kuoro. Siksi sekaannuin näissä heissä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä on eri Peipposet. Alkuperäinen oli kansanlaulukuoro, varsin suosittu radioaikana. Ja kapellimestari Mikko von Deringerin nimi syöpyi lastenkin mieleen, sillä niin usein sitä radiossa toistettiin.

      Poista
  28. Tuomiopäivän profeetta Mikis julistaa aamunavauksessaan tähän tapaan:

    "Sillä jokainen teistä - älkääkä viitsikö näytellä tyhmempää mitä olette! - tiedätte mitä ns. 'vihapuhe' tarkoittaa. Turha sitä on hämärtää sellaisilla kliseillä kuin "sananvapaus"... Olkaa nyt niin rehellisiä, edes itsellenne, että ymmärrätte..."

    Totisesti, veli julistaa oikein, minä ainakin tiedän mitä vihapuhe on.

    Mutta mitä tulee valitun kansamme edustajien Räsäsen ja Mäenpään paasaukseen & sutkaukseen – niin ne eivät ole vihapuhetta. Räsäsen tapauksessa se on lahkolaisen harrastamaa raamatun sitaateilla päähän takomista ja Mäenpään tapauksessa edistyksellisten motiivien pilkkaamista.

    Puolueeton tarkkailija kun ei voi olla näkemättä punavihereliittimme kiihkeää vieraslaji-vihaa freudilaisen lipsahduksen kontekstissa.

    Herätkäämme, sillä sanoihan jo kansojen vapahtaja Mao: antaa kaikkien kukkien kukkia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta puhuen ihmettelen, etteivät persut ole keksineet ottaa sloganikseen esim. tätä:

      Isänmaan puolesta, vieraslajeja vastaan!


      Poista
    2. Minua kyllä vähän ihmetyttää, että vihapuheen käsitettä pidetään niin itsestäänselvänä tänä aikana, jolloin somemaailma on täynnä aggressiivisia solvauksia ja herjauksia kaikensuuntaiaten ihmisten tviiteissä ja kommenteissa.

      Että voiko tosiaan olla persun merkki, että kysyy sanan määritelmän perään? Minusta ei.

      Äidinkielenopettajana, ex-sellaisena, nimenomaan kehotan edelleenkin käsitteiden kriittisen kyseenalaistamisen perään. Olen saanut tähän eväät jo koulutuksessani, jossa kriittinen asenne keskusteluissa nähtiin toivottavana piirteenä, ei kitkettävänä vihapuheena. Tämä oli silloin taistolainen vire suomen kielen opettajien koulutuksessa. Kyseenalaistakaa kaikki, oppikaa perusasiat! On peräti kummallista, että nyt sitä pidetään persulaisuutena, että epäilee käsitteitä tai mitä tahansa, vallanpitäjien motiiveita ja joskus kykyjäkin.

      Poista
  29. Toinen tietää mitä vihapuhe on ja toinen ei. Kumpaakaan ei haittaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos X olisi määritelty, kaikki tietäisivät.

      On päivänselvää, että käsite vihapuhe tulee määritellä tarkoin, jos siitä säädetään erillislaki. Käsitehän on lavea kuin maailmanraitti.
      Nythän moni tarkoittaa sillä vain persujen vihapuhetta, mutta vihapuhelaki tulisi kattamaan tietysti myös vasemmiston vihapuheen.

      Tämän vuoksi meille ei tule koskaan yleistä ja yhtäläistä vihapuhelakia. Meillä on jo laki turvaamassa sekä sanomisen vastuun että vapauden.

      Poista
    2. Iineksen pointti on pitävä: kun tehdään tällainen täsmälaki – "vihapuhelaki" – sitä voidaan käyttää vastoin hyvää tarkoitustaankin.

      Onhan meillä jo esimerkkikin: toimittaja sai tuomion herjauksesta nimiteltyään julkirasistia rasistiksi!!!??

      Tämä voi olla vain alkua. Kuten Venäjältä, Kiinasta, Puolasta, Unkarista etc huomaamme, laki on niin kuin sen vallanpitäjät lukevat.

      Poista