17.5.2024

Opposition dystopiat


Suomen poliittinen puhe on muutostilassa, viestintäilmasto vapisee vallan vaihduttua vuosi sitten vasemmistolta oikeistolle. 

Siitä, että  oikeistohallituksen toimia kritisoidaan värikkäästikin, ei ole nokan koputtamista, ei kahta vastakkaista sanaa: niin täytyy ollakin. Opposition tehtävänä on kritisoida ja kyseenalaistaa hallituksen toimia.  

Nyt kuitenkin opposition puhe on kaukana kritiikistä ja kyseenalaistamisesta, sillä se on selkeästi yliampuvaa ja luonteeltaan päättäjiä halveksivaa - tämän aistii tavallinen kansalainenkin. Voisi kysyä, onko se jopa vastuutonta ja valheellista. Luomalla hallituksen leikkauksista maailmanlopun dystopioita, värisevällä äänellä lausuttuja kuvia ihmisten tulevasta nälänhädästä, opintojen keskeytymisestä, väkivallalla vastaamisesta  ei auteta ketään eikä muuteta mitään, vaan ainoastaan syvennetään ihmisten epätoivoa. 

Kun Antti Lindtman sanoo hallituksessa olevan ihmisvihaajia ja Sanna Marin äärioikeistolaisia rasisteja,  on aina joukko ihmisiä, joka alkaa toistaa näitä termejä mantranaan omassa puheessaan.  Kun ministeri esiintyy sakset kädessä kuvassa, jota ei alun perin tarkoitettu julkisuuteen, oppositio maalaa kyselytunnilla tarkoituksella ja ilmeisen suunnitellusti useassa peräkkäisessä puheenvuorossa kuvan ministeristä, joka nauttii julmasti hymyillen leikkaamisesta. 

Vahinko on syntynyt. Syntyy haluttu kuva psykopaattisesta ministeristä, vaikka on päivänselvää, ettei kukaan nauti tällaisesta, ja tämän ministeri itsekin on useasti sanonut - kukaan ei nauti leikkauksista. Some täyttyy ministerin haukkumisesta. Kyllä, hallitus vihaa ihmisiä, ja erikoisesti Riikka Purra. Vihapuhe ja manipulointi menee yleisöön kuin häkä. Somessa Purran äitienpäivätoivotuksiin vastataan haistattamalla vittua ja tappokehotuksilla. Parempaa vihapuhetta vasemmalta?

Voisi kysyä myös populismin perään. Populismissahan annetaan ihmisille sitä, mitä he haluavat ja toivovat, ei sitä, mitä he oikeasti tarvitsevat ja mikä on valtion paras. Vastineeksi laaditaan varjobudjetteja, joissa on katteettomia lupauksia. Helppoa kuin heinänteko. Jäämme odottamaan seuraavia vaaleja ja niitä oikeita budjetteja.. 

Vaan missä on se poliitikko, joka haluaa purkaa tämän edellisellä hallituskaudella syntyneen polarisaation, jossa kansaa kehotettiin ”valitsemaan puolet”? Missä on se poliitikko, johtaja, joka sanoo: tulkaa pois sieltä taistelukuopista, rakennetaan yhdessä maata. Yhteisöllisyyden riemulaulu - kunpa joku sanoittaisi ja säveltäisi sen.

(Maalaus Zdzislaw Beksinski)

180 kommenttia:

  1. Nolla kommentoitavaa.

    VastaaPoista
  2. Vallan vaihduttua TÄH!? Jaa että valtiomuotoko?

    Jauha, pieni mylly, jauha niin saat rauhanleipää ja Amerikan tuliaisia ja kaakkua ja kaikkea kivaa mutta ole kiltisti eläkä pissi oman pihan hiekkalaatikkoon.

    Nälkäkoira liehuu keskellä valtiolippua ja katselee kuinka pikku kisut kiltisti kehräävät ja kippuravarpaan kynsi on terävä.

    Usein pelkkä rankka lääkekuuri on psykoosin jatkuttua pidempään turha; eikä terapia auta, varsinkaan ilmainen.

    VastaaPoista
  3. Aika hyvä dystopia sinullakin, Heta Notikin. Nälkäkoiria ulvomassa autiolla pimeällä kadulla ja kisujen teräviä kynsiä, psykoosi viikate kädessä pääsi päällä, hallitsemattomana ja yhteiskunnan mädännäisyydestä johtuvana.

    Näen tämän dystopian okran värisenä, vähän kuin puolalaisen Zdzislaw Beksinskin useissa lohduttomissa maalauksissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Osapäiväprofeetta20 toukokuuta, 2024 12:36

      Etkä näe.

      vieläkin tuota valehtelutaipumusta

      Poista
  4. Viisivuotiaasta asti politiikkaa seuranneena en näe tilannetta ihan niin synkkänä ja etenkään poikkeuksellisena kuin söpö emäntämme.

    Kyllä ennenkin käytettiin kovaa, värikästä ja tilanteeseen nähden rankasti liioittelevaa kieltä. Poliittisista vastustajista on maalattu ennenkin irvikuvia, joissa suurin osa on tahallista väärintulkintaa.

    En pidä nykyistä tilannetta periaatteessa edes kovin pahana, vaan aika normaalina poliittisen retoriikan suhteen. Ehkä se vaikuttaa, ettei torilla pidetty kiivas vappupuhe tunnu niin naurettavan ylimitoitetulta kuin sama puhe televisiossa?

    Oikeasti kaikkein vaarallisimpia puheita kuulin taistolaisvuosina, jolloin kiilusilmäiset politrukit ja hurmahenget olivat tosissaan - he oikeasti halusivat neuvostososialismin Suomeen. Se oli vaarallista.

    Tämä nykyinen juupas-eipistely ei ole vaarallista, ainoastaan väsyttävää. Se väsyttää siksi, että se aliarvioi kansalaisten kyvyn ymmärtää mistä on kyse.

    Tai niin… pirustako minä tiedän, että se aliarvioi.

    VastaaPoista
  5. On tässä nykyisessä puheilmastossa varmaan vanhojakin kaikuja, asioita jotka toistuvat ajan hengessä muuntuen. Aina on nimitelty ja räksytetty.

    Mielenkiintoista on kuitenkin havainnoida muutoksia tässä asiassa ihan muutamaankin viime vuoteen verrattuna, sillä tällainen kaivelu antaa tulokseksi kaksoisstandardeja, kun valtaa pitävät suunnat ovat heittäneet häränpyllyä.

    Kun ennen sanottiin, että persut käyttävät vihapuhetta, niin nyt vihapuheen suunta on muuttunut. Oppositio, vihervasemmistoksi kutsuttu suunta käyttää nyt ääri-ilmaisuja ja nimittelee ministereitä rasistisiki, natseiksi, ihmisvihaajiksi. Taisi olla fasistiksiki. vielä listalla. Kuitenkaa hallituksessa ei ole oikeasti tällaisia - tutkinnankaan jälkeen.

    Tämä on vihapuhetta, eikä siitä ole kahta sanaa. Kaksoisstandardi paljastui, ja näitä minä haluan nostaa pintaan, koska juuri ne paljastavat poliitikon moraalin ja rehellisyyden.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Saahan ihminen olla rasisti, fasisti, natsi tai mikä vaan hiljaa mielessään, miksei julkisestikin - ainoastaan teot ovat kiellettyjä.

      Suurin ongelma minun mielestäni on se, että kun eri väestöryhmiemme välillä on eroja kulttuureissa ja siten myös ajatuksissa, sanoissa ja teoissa, on niiden yhdistäminen kulttuuriin ja siitä johtuvaksi meillä ankarasti kielletty.

      Meillä on kasvava Ruotsin tyyppinen mamuongelma, mutta sen selittäminen mamuista johtuvaksi on kiellettyä. Sen sijaan yritetään epätoivoisesti selittää sen johtuvan suomalaisten rasismista ja vierauden pelosta.

      Kuusikulmaista tappia tungetaan pyöreään reikään lain voimalla. Ei se mahdu ja se on suomalaisten syy.

      Poista
    2. Minä en usko supmalaisten rasismiin siinä määrin kuin sitä julistetaan olevan. Se ei ole totta. Uskon sen sijaan, että meillä on maahanmuuttajien hyysäyskulttuuri niin voimissaan, että rasismiksi nimetään asioita tai tekoja, jotka oikeasti eivät ole rasistisia.

      Meillä on tunnistusanturit viritetty laukeamaan jo huokauksesta tummaihoisen ihmisen seurassa - ymmärtänette kielikuvan. Kotimaan kysyminen ei ole rasismia, iän kysyminen turvapaikanhakijalta ei ole rasismia, bussin ohiajo pysäkillä seisovan tumman lapsen edestä ei ole rasismia jne.

      Poista
    3. Lisätään sana "rasismi" tunnistusantureiden eteen: rasismin tunnistusanturit.

      Poista
  6. Tupsahtipa postaustasi lukiessani mieleeni kysymyksiä, että kuinka paljon poliittisesti valveutuneita kansalaisia meillä oikeastaan maassamme elelee? Kuinka paljon jääräpäitä, heitä, jotka eivät vaihtaisi poliittisia vakaumuksiaan mistään hinnasta?
    Onko äänestysvilkkaus vastaus vai onko se eri puolueille annettujen äänien yhteenlaskettu summa?
    Kuinka tietoisia tai kuinka hyvin kansalaiset ylipäätään tuntevat puolueiden ohjelmia? Kuinka varmoja äänestäjät äänestyskopeissa numeroa piirtäessään ovat?
    Onko politiikasta kiinnostuneita ja puolensa valinneita äänestäjiä myös nukkuvien puolueessa ja kuinka paljon ?
    Entä perhetausta, papan ja mamman pankkitili, uskonto ideologia tai muu omaisuus, kuinka suuri vaikutus niillä on puolueen valinnassa?
    Tiedän, helppoja kysymyksiä.
    Omena ei putoa kauas puusta mutta voi käydä myös päinvastoin.

    Pitääkö tapahtua tragedioita, ennen kuin ilmapiiri maamme poliittisessa yms. vaihtuu? Tarvitaanko opposition ja hallituksen köydenvedolle joku äkkipyssäytys ennen kuin havahtuminen tapahtuu?

    VastaaPoista
  7. Hallitusten periaatteellinen toimikausi on aina vaalien välinen aika, neljä vuotta. Sen kanssa elää kukin puolue, kukin kansalainen vuorollaan. Ilmapiiri varmaankaan ei koskaan muutu kesken kauden. Kannattaa muistaa, että valtaa käyttävät ovat kansalaisten äänestyksen perusteella muodostettu hallintoelin. Kyseessä ei ole koskaan virhe, vaikka tilanne ei meitä miellyttäisikään.

    Kaipa äänestäjillä on monenlaisia äänestysmotiiveja. Joku äänestää puhtaan ideologian vuoksi ajattelematta pelkästään omaa tilipussiaan, joku taas äänestää sitä, jonka arvelee voivan kartuttaa hänen tilipussiaan. Tai ihminen voi äänestää mielestään hyvän asian puolesta taistelevaa poliitikkoa, oli puolue mikä tahansa. Itse voisin kuvitella äänestäväni ihmistä, joka haluaa säilyttää luontoa koskemattomana eikä sallisi perustaa metsään tai puistoon edes koululaisten frisbeegolfrataa. Puolue voisi olla vaikka vihreät. Tms.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hallitukset toimivat niin kauan kuin niillä on eduskunnan luottamus.

      Poista
    2. Tämä tässä onkin hauskaa: välikysymyksiä tehtaillaan nyt sitä tahtia, ettei hallituksella ole siunaaman työrauhaa,milloin mistäkin. Silti hallitusta ei saada nurin. Koirat haukkuvat, karavaani kulkee.

      Poista
    3. Asiasta toiseen: mihin ovat unohtuneet hula-hula-seppeleet ja sympatiamme nyt, kun ystävämme - ja myös kuuleman mukaan Kristuksenkin ystävä - Teuvo on hätistetty pois Puolueestamme, häh? Teukkahan sanoi ettei hän ole miksikään muuttunut, Puolue se on joka muuttunut on. Ja tarkoitti sillä että (voi vittu) että huonommaksi kuin ikinä! No, nyt hän, takametsien Aleksanteri Suuri ja Putin pieni, on pakotettu vaihtamaan puoluetta ja sillä tavalla palvelemaan Suomea ja sen sisukkaita kansalaisia, että vie mahdollisimman paljon ääniä entiseltä puolueeltaan pois. Voi harmi! Mutta Teuvomme kun on periaatteen mies: hän ei horju (paitsi humalassa) eikä heilu (paitsi kännissä) ja pitää aina sanansa (paitsi krapulassa), ja käyttäytyy muutenkin sivistyneesti (paitsi selvänä).

      Mutta ei niin paljon murheita ettei jotain iloakin! Välillä politiikassa sellaistakin tapahtuu, kyllä, ja näin viimeksi kävi...
      kun...
      Kokoomus erotti Wille Rydmanin ja hän liittyi Perussuomalaisiin, niin (myös politiikkaa seuraavien toimittajien ällistykseksi) molempien puolueiden älykkyysosamäärä nousi.

      Poista
    4. Hheh, edellisestä kommentista unohtui alkukappale:

      Älä höpötä joutavia, Iines, hallituksemme työtä tällä hetkellä sabotoi kaikkein eniten ystävämme Päivi Räsänen! Yleensä niin rento Purrakin kiehuu kiukusta ja karjuu "on se yhtä perkelettä että hallituspuolueen jäsen ei noudata hallitusohjelmaa", tms. Ainakin lehdet kirjoittavat tällaisesta... ehkä ei Suomen Uutiset, en tiedä. Mutta yhtään en Päivin tekopyhyttä ihmettele: tällaista on kun uskonto ja politiikka sekoitetaan toisiinsa, aijai ai! - Ps. tekisi mieli muokata vähän Paavo Haavikkoa ja sanoa "jumalanpilkka on nykyisin mahdotonta, he tekevät sen itse".

      Poista
    5. Minähän olen aina ja ikuisesti Teuskin puolustaja. Siitä minulla tosin ei ole aavistustakaan, mikä hänen uusin syntinsä on, kun hänet on erotettu puolueesta. Puolustan häntä silti henkeen ja vereen. Huomautan lisäksi, että suudellun Veera Ruohon niskat olivat ennestään vialliset, ei Teuski niitä pilalle ruhjonut.

      Poista
    6. Enkä minä louskuta leukojani huvikseni, Mikis, vaan hengen palon siivittämänä. Nykypolitiikan ja jopa median kieli on entistä aggressiivisempaa ja manipuloivampaa, siitä ei ole kahta sanaa. Jos ison puolueen puheenjohtaja haukkuu hallituksen ministeriä ihmisvihaajaksi, ollaan etäännytty kauas normaalista viestinnästä. Kannattaa lukea myös vaikkapa sivupalkissani olevan Katleena Kortessuon kirjoitus, jossa hän analysoi Ylen asenteellisuutta eräässä artikkelissa.

      https://eioototta.fi/ylen-hyvin-sanottu-hanke-ymmartaa-vakivaltaa-ja-kayttaa-asenteellisia-kysymyksia/

      Poista
    7. Aina kannattaa lukea. Mutta lukemaansa pitää suhtautua kriittisesti. Maailma on niin täynnä – koska on tämä Internet ja niin edelleen - disinformaatiota ja hölynpölyä. Ja jos ihminen oikeasti jotain uutta haluaa oppia, kannattaa lukea kirjoittajia, joilla on eri maailmankatsomus kun sulla, ja sitten omin ajatuksin yrittää kumota heidän argumenttinsa... ja jos siihen pystyt, hyvä on, jos et pysty, yllätys yllätys, joudut olemaan samaa mieltä kuin he. Se jos mikään on opettavaista! Mutta vaatii myös kykyä hyväksyä sen että on j-lauta väärässä.

      Kun lukee vain omien hengenheimolaisten tekstejä, ja innokkaasti nyökkii "joo joo, olen samaa mieltä, tämä on hyvin sanottu..." niin paskatko silloin mitään oppii? Ei mitään. Jämähtää vain jonkun kuplan sisään, on "hyödytön idiootti" ja "anti-intellektuellin kulkurin taskussa helisevä vaski ja kilisevä kulkunen"... eli propagandan uhri, joka itse ylpeänä mutta hölmönä jakaa samaa propagandaa eteenpäin muille viattomille (kuin satiaisia tai kirppuja).

      Poista
    8. Tämä on enemmän mielipidekirjoitus kuin syvälliseen tutkimukseen perustuva pro gradu, työ, mutta väitän että mulla faktat on lähempänä totuutta kuin sun otsikkojutussasi "Opposition dystopiat".

      Annetaanpa paukkua:

      "Vihapuheen Suomeen sen nykymuodossa (= some-maailmaan) toivat perussuomalaisten ydinalkio: Suomen Sisu ja Johan Bäckmanin SAFKA r.y. kyllä, ja hyvin ammattitaitoisesti (siitä kehut heille!) he mädättivät some-alustat sellaisiksi, mitä ne nykyisin ovat. Myös ns. "maalittaminen” on siltä taholta kotoisin, kuten myös ”uhrautuminen”, eli asioiden kääntäminen päälaelleen, so. ”kun sanon jotain ’leikkisää’, minua syytetään rastiksi ja vihapuhujaksi ja ties miksi, nyyh nyyhhnhy, koska vitsihän se on kun sanoin jotain lakuhuuleksi. Saa minuakin sanoa ”kalkkilaivan kapteeniksi” enkä minä siitä suutu. Huh, mitä rasisteja nuo nee… tummaihoiset ovat.

      Mutta ei sev väliä.

      Toinen ääriryhmien – joihin tietysti kuuluvat niin vasemmistolaiset kuin oikeistolaisetkin ryhmät - taktiikka on sotkea asioita esittämällä niin monta "vaihtoehtoista totuutta", ettei Pirukaan ota enää selvää mistä oikeasti on kyse. Lisäksi tähän kuuluu myös se, että käytetään termejä ihan miten sattuu, niin että saadaan diktatuuri demokratiaksi ja demokratia anarkiaksi, ja perinteiset puolueet populisteiksi kun oikeat populistit syyttävät heitä siksi, ja rasismin kohteet saadaan rasisteiksi (sic!) kun siitä närkästyvät… voi, voi. – Kuka tällaisia keskusteluja kaipaa? Minusta kiinnostavampaa on keskustella vaikka Vauva.fi palstalla siitä että ”onko noloa jos kesken panohommien pääsee ilmavaivoja?”, tai ”saako lapsia pestä painepesurille, ai miksei saa?”, tms., en minä tiedä mistä siellä nykyisin keskustellaan? Kävin viimeksi n. 5 v. sitten, ja ihmettelin.

      Vaikkei tässä iässä enää mitään kannattaisi ihmetellä."

      Poista
    9. Mikis, en minä edes halua kirjoittaa eksaktia tutkielmatekstiä, mutta en pyri myöskään mielipidetekstiin, koska en koe sellaista vakuuttavaksi tekstimuodoksi.

      Nimittäisin juttujani moraalipohdinnoiksi, eettisiksi kysymyksenasetteluiksi, joissa haluan enemmän kysyä kuin vastata. Usein tuloksena on kaksoisstandardien esilletuloa, enkä pidä sitä pahana. En väitä juttujani oikeassa oleviksi, vaan kyseenalaistaviksi. Tämä on se palo, joka minua ajaa. Tulos on tietysti vaihteleva, välillä kehno, välillä varmaan kelpoisa, useimmiten kai siltä väliltä.

      Mutta siis, summa summarum: moraalipohdinnat ovat minusta kivoja, vaikka ne eivät useinkaan ole poliittisesti korrekteja.

      Poista
    10. Esim. Nooralla on niin omaperäisiä ajatuksia, ettei varmasti ole hän niitä mistään lehdestä poiminut - tai jos on, niin veikka "Petroskoin Pölinät", tms. Juuri siksi Nooran ajatuksia on ilo lukea, kyllä, vaikka olisikin noin 80 %sti eri mieltä kuin hän, ja politiikan suhteen 99,9 %sti. Vaan kuten äsken tuolla aiemmin yritin itsellenikin todistaa, niin erimielisten juttujen lukeminen on... hedelmällistä. Minäkin jos kymmeenen Nooran juttua luen yhteen mittaan, ja sen jälkeen menen vessan peilistä katsomaan itseäni, silmäni ovat isot ja pyöreät kuin teelautaset.

      Poista

    11. Se vielä, Mikis, että äläpäs sinä mussukka opeta meikäläistä lukemaan kriittisesti. Minä olen siinä mestari, ja tämän sanon suoraan.

      Mediakritiikki kuului olennaisena osana äidinkielen opetukseen ammattikorkeakoulussa, jossa myös opetin. Samoin keskiasteella mediakritiikki oli yksi lempipainopistealueistani, jota ajoin opiskelijoiden tajuntaan.

      Poista
    12. Kriittiseen lukemiseen mielestäni kuuluu myös se, ettei toista puolitotuuksia totuuksina, vaikka ne nätisti solahtaisivatkin omaan ideologiseen maailmankatsomukseen. Tähän sinä syyllistyt toistuvasti. Lisäksi kaikkea kielteistä löydät (niin kuin kuka tahansa joka etsii, löytää) ihmisistä, jotka sinun silmissäsi edustavat epämiellyttävää ideologiaa. Mutta ootko koska...! koskaan löytänyt mitään kielteistä omista puoluetovereistasi?

      Asioista vaikeneminen on valehtelemista sekin. Tai ainakin kaksinaismoraalista meininkiä.

      Poista
    13. Mikis, uskon sinua taatusti, jos todistat väitteesi. Ei se riitä, että sanoo: olet huono, vaan sinun tulee osoittaa se huonous.

      Minulla ei ole ole nyt aavistustakaan ”puolitotuuksista”, joita sinun mielestäsi esitän. Voisitko ystävällisesti kertoa, minkä puolitotuuden olen tässä esittänyt väitteenä. Anna esimerkki, niin tiedän, mitä tarkoitat, ja jos olen langennut puolitotuuden väittämiseen totuutena, koetan parantaa tapani. Muutoin katson, että rakennat täällä olkiukkoa minun kehnoudestani.

      Poista
    14. Luin uudelleen eilisen kommentin yltä, klo 21.31. Siinä ystävämme Mikis syyttää minua puolitotuuksista, joita esitän. Olen enemmän kuin valmis menemään itseeni ja tarkastelemaan puolitotuuksiani, jos vain tietäisin, minkä puolitotuuden olen esittänyt väitteenä.

      Sen sijaan tämä heitto ”et koskaan arvostele puoluetovereitasi” on puolitotuus. Tai oikeastaan se ei ole edes puoliksi totta, vaan perätön lausuma. En totisesti kuulu mihinkään puolueeseen enkä toimi minkään puolueen ohjelman mukaisesti. Minusta puoluesidonnaisuus lähinnä osoittaa jämähtämisen kriittisen ajattelun puutteeseen ja sitoutumisen kollektiiviseen ryhmän selän taa. Arvostan enemmän yksinäisiä susia, jotka taistelevat rohkeasti massamielipiteitä vastaan - jos katsovat sen aidosti perustelluksi.

      Hesarin EU-vaalin äänestyskoneesta viimeksi eilen minulle tarjottiin Liike Nytin, Kokoomuksen, Vihreiden ja Keskustan ehdokkaita, mutta ei yhtään perussuomalaista. Tämä hämmästytti itseänikin, sillä täällä anonyymit ovat usein esittäneet samantapaista leimalappua kylkeeni.

      Poista
    15. En ota tällä kertaa kantaa ikuiseen poliittiseen kiistaanne kuin huomauttamalla puolitotuuksien esittämisen olevan maan ja Maan tapa politiikassa.

      Siitä ei voi syyttää yksinomaan persuja. Eikä hallitusta. Eikä oppositiota. Eikä Iinestä. Eikä Mikistä. Eikä edes minua.

      Mutta heitänpä haasteen täältä kentän laidalta: Enpä muista, että Mikis olisi ikinä kirjoittanut mitään positiivista persuista?

      Oikeasti, ilman ironiaa, ilman sarka(takki)smia. Löytyisikö edes soini- tai vennamolaisista?

      Rydmanin Wille on vähän omituinen, mutta mihin perustuu uskomus hänen vähäisistä älynlahjoistaan?

      PS. Hakkaraisen Teukka on oikea marttyyri, sillä hänet hylättiin, vaikkei hän ole tehnyt mitään! Ei kertakaikkiaan yhtään mitään.

      Poista
    16. Minua olisi kyllä oikeasti kiinnostanut, mitä puolitotuuksia minä esitin Mikiksen mielestä. Ei siksi, että alkaisin väitellä niistä, vaan ainoastaan tietääkseni sen, mikä on puolitotuus jostain asiasta.

      Kun on itse työkseen opettanut kirjoittamisen tekniikoita ja korostanut tosioiden käyttöä mielipiteiden sijaan, niin ihan oppimismielessä olisin halunnut jonkin esimerkin, jossa viljelen puolitotuutta.

      Mutta antaa sen olla. Jää vain sellainen vaikutelma, että mahtoiko niitä siis ollakaan… Kun esittää poliittisesti epäkorrekteja asioita, pitää olla varautunut vastarintaan.

      Sanottakoon Rydmanin Willestä mitä tahansa, niin kuuntelen mieluusti hänen äärimmäisen kaunista suomen kieltään ja äänenväriään. Tämä siis näin puheen ulkoisesta habituksesta.

      Poista
    17. Periaatteessahan kaikki poliitikkojen puheet ovat ”puolitotuuksia” siinä mielessä, että niissä korostetaan tehtyjen ratkaisujen - eli valintojen - hyviä puolia ja sivuutetaan huonot.

      Oppositio sitten tarttuu niihin huonoihin puoliin, yleensä niitä voimakkaasti korostaen.

      Usein kyse on kuitenkin yhteismitattomista asioista. Investointien meneminen Ruotsiin on konkreettinen asia, lisääntyvä opiskelijoiden kurjistuminen taas suhteellinen.

      Yleensä ihmiset ovat vielä niin raadollisia, että hyvä hallitus on sellainen, josta hän itse hyötyy ja päinvastoin. Toinen jakava tekijä löytyy akselilta tunne- järki.

      Nyt on järjen vuoro ja siksi se herättää niin tunteellisia reaktioita.

      Poista
    18. Poliitikkojen puheet ovat joskus puolitotuuksia, mutta joskus eivät. Puolitotuuksien esittämisestähän jää yleensä kiinni, kuten pääministeri Orpo juuri sanoessaan eduskunnan kyselytunnilla, että hoitojonot ovat kasvaneet.

      Oikeastihan jonot ovat kyllä edelleen valtavat ja vaaralliset potilaan kannalta, mutta jonkin verran keskimäärin lyhentyneet. Se, että ne ovat hitusen lyhentyneet, ei kokonaisuuden kannalta ole kuitenkaan merkittävää. Eli ongelma on edelleen suuri, vaikka se on kutistunut.

      Luin tämän oman blogikirjoitukseni uudelleen läpi koettaen etsiä tästä puolitotuuksia tai pelkkiä mielipiteitä. Äkkipäätä en niitä löytänyt, vaan jokaisella lauseellani on totuuspohja.

      Esimerkiksi se ei ole puolitotuus, että ”opposition puhe on yliampuvaa ja päättäjiä halveksivaa”. Jokainen tietää mediassa esitetyt oppositiopoliitikkojen väitteet ihmisvihauksesta, epäpätevistä ministereistä, erään naisministerin maahanmuuttajatappounelmista, rasistiministereistä, äärioikeistohallituksesta, pedofiiliministeristä jne.

      Poista
    19. Aikoinaan Iines kirjoitit monella tavalla inspiroivia blogipäiväyksiä, joita oli tosi-ilo kommentoida. Nyt olet usein päätynyt jankkaamaan yhtä ja samaa ja samaa poliittista hölynpölyä, jonka pelkkä lukeminen on tylsää. Eikä se, että olen asioista eri mieltä, minua häiritse vaan se, että ei niissä ole mitään keskusteltavaa; toistat aina vain yhdenlaista propagandaa. Samalla roiskit puolitotuuksia, kun ylitunteellisella vimmalla alat maalata ”leveällä pensselillä”… esim. postauksesi ”Marin laskeutuu pilvistä” on sitä luokkaa, että käy parodiasta, heh he. (Toisaalta jos tuollaisen tekstin näyttäisi omalääkärille, se diagnosoisi kirjoittajalle rabieksen.)

      Vähän on pakko olla samaa mieltä kuin Aleksis Salusjärvi (08 lokakuuta 2020).

      Ps. Ehdottomasti olen ystäväsi, Iines.

      Poista


    20. Tapsa!

      "... Enpä muista, että Mikis olisi ikinä kirjoittanut mitään positiivista persuista? ..."

      Tämä on kyllä kova haaste...? Olenko? En tiiä. Mutta aivan, aivan varma olen siitä että perussuomalaisia äänestävissä ihmisissä on hyviä ihmisiä, vaikka kuinka paljon, on pakko olla jo tilastollisesti. Mutta näistä "pinnalle pulpahtaneista" persuista en kyllä heitä muista että olisiko...? ykskään? Kannatan humaaneja arvoja enkä ole löytänyt vastakaikua siltä taholta. - Ps. Vennamon koko politiikka perustui Kekkosvihaan, koska oli hävinnyt valtataistelun Maalaisliitossa, tyypillinen poliitikon motiivi mutta juuri siksi en arvosta häntä. Soini oli tai siis on mielestäni enemmän pelle kuin poliitikko, suhdannesurffaaja. Poutiainen näistä SMP-ihmisistä kivin ukko oli ja sillä oli mopedi! Ei... en mä näistä ex-tai nykypersujen nokkamiehistä löydä yhtä sympaattisia tyyppejä, joka on harmi! - Koska kyllä mä haluaisin löytää!

      Ps. Halla-ahoa olen kehunut ainakin hänen älynsä takia. Tai en mä tiedä onko se kehumista sellainen. Mutta olen.

      Poista
    21. Mikis, sanot aivan totta, että blogini linja on muuttunut. Voin kertoa siihen syyn, joka on suurin.
      Syy on tarkemmin eriteltynä blogikirjoituksessani 18.4.2019. (http://inez54321.blogspot.com/2019/04/tana-aamuna-koko-taloyhtiomme-viiden.html)

      Nimittäin 4.4. 2019 joku ilmiantoi ikkunaiineksen blogin jakamalla sen nimen ja osoitetiedot ja siis minun nimeni koko taloyhtiömme postiaatikoihin isolla A4-monisteella. Tähän asti kirjoitin avoimesti, surutta, intiimeistäkin asioista turvatussa tilassa, anonyymina, kenenkään tunnistamatta henkilöyttäni. Pystyin kirjoittamaan paljon lapsuudestani ja surullisistakin kokemuksista, joista en ole puhunut kenellekään. Meillä kotona vaiettiin asioista hyvinkin pitkälle, joten oli helpotus kirjoittaa asioita ulos itsestäni.

      Kunnes turvattu tilani särjettiin julmasti. Minulta yksinkertaisesti vietiin turvallinen ilmaisuväline. Tämä ei ole uhriutumista, vaan karvas totuus, ja yhä vieläkin se kirvelee.

      Tästä lähtien tunsin olevani katseiden ristitulessa, kun tiesin että kuka tahansa seinän takana asuva naapurikin voi lukea purkautumisiani ja sisäisiä tuntojani. Niinpä ne alkoivat ehtyä ja aloin kirjoittaa enemmän kaikesta ulkoisesta ja yhteiskunnallisesta, jossa en paljastele itseäni liikaa. Yhä edelleen joskus mietin naapureistani, lukeeko tuo ja tuo kenties blogistani kuvauksia menneisyydestäni ja ajatuksistani. En halua olla katseiden enkä ajatusten ristitulessa, tunnettuna, estradilla paljaana.

      On turvallista kirjoittaa jostakin muusta kuin itsestään, vaikkapa politiikasta ja hakea sieltä moraalipohdintojen aiheita. Tämä on se syy. Suljin osan itsestäni tuon ihmisen teon vuoksi, enkä voi sille mitään. Haluaisin vain joskus tietää, miksi ihminen teki tuon teon. Miksi?

      Ymmärrän oikein hyvin, että Aleksis Salusjärvi ja sinä, Mikis, olette pohdiskeluistani eri mieltä ja senkin ymmärrän, että minä ajattelen väärin. Eivät ne lauseeni silti ole teitä tai teidän ajatteluanne vastaan. Varsinkin Aleksis Salusjärvi jaksoi perustella hienosti sanomisensa tuolla mainitsemassasi jutussa: http://inez54321.blogspot.com/2020/07/uusi-jasen-idolitarhassani-heittaa.html

      Poista
    22. Asia ymmärretty kyllä. Ja mikä minä olen toisen blogissa ketään mistään soimaamaan, en ole.

      Poista

    23. Ei se mitään, olen tottunut siihen, että ajattelen väärin. Muistan kun jossain varhaisessa kirjoituksessani kehuin kirjailija Heli Laaksosta, joka kirjoittaa Lounais-Suomessa puhuttavalla murteella, paljolti Laitilassa puhutulla.

      Minulle tultiin opettamaan, että hän ei kuulu oikeisiin taiteilijapiireihin, häntä ei sovi itseään arvostavan blogistin kehua, liian kevyttä kamaa. Tästä lähtien huomasin, että on oikeaa ja väärää kulttuuria ja kulttuurinharrastusta, samoin nyt on oikeaa ja väärää politiikkaa, ja pitää osata valita oikein.

      Poista
    24. Kuriositeettina poimin huvikseni tähän sen kommentin, joka on luettavissa sivupalkissani olevassa Iines I -blogissani:

      Jos olet Iines äidinkielen opettaja, runomakusi on verrattain populistinen. Varteenotettava kirjallisuusihminen ei edes mainitse tätä Heliä tai Kotroa. Puhuttamakaan, että ihastelisi ällöttävää markkinointikikkaa: Laaksosta assalla! Ja sinulta nämä muut populistit vielä vaativat runoblogia. Eläköön yksinkertaisuus. (Anonyymi)

      http://ikkuna.blogspot.com/2006/04/runon-nrkkijt.html

      Poista
    25. Herää kysymys: miksi meikäläinen ei saa olla niin kuin on. Miksi minä aina kirjoitan kaiken väärin? Vuosienkin jälkeen.

      Poista
    26. Tähän on helppo vastata.

      Kirjoitat välillä niin provokatiivisia kirjoituksia, että niihin on pakko vastata. Ja vastaukset silloin eivät aina ole ihanaisen korrekteja, enempi päin vastoin. Eli sitä saa mitä tilaa.

      "Ei saa provosoitua kun provosoidaan", sanoi Mauno Koivisto eräässä haastattelussa ja myhäili itsetyytyväisenä että sanoinpas minä hienosti! Hienosti se onkin sanottu mutta huvittaa kun Koivisto itse hyvin helposti loukkaantui, kun häntä arvosteltiin. Kiukutteli kuin prinsessa. Välillä nimitteli toimittajia sopuleiksi ja leikki mykkäkoulua heidän kanssaan. – No, on inhimillistä, että jaamme hirmuisen hyviä neuvoja toisillemme, mutta itse huonommin osaamme elää niiden mukaisesti. - Oon huomannut.

      Poista
    27. Voi olla, että joskus provosoin, mutta en läheskään aina. Tai voihan toki olla, että en huomaa oma provosointiani, koska olen liian tottunut jo työurallani käyttämään provosointia opetuskeinona saadakseni laiskanpulskeihin julleihin luokassa vähän eloa. Ja kyllähän niihin eloa tuli. Harmaa luennointi ei ole meikäläisen heiniä, vaikka siinä pääsisi aika helpolla.

      Ihailen Kemppistä, joka tyhjentää pajatsonsa omassa kirjoituksessaan ja malttaa vaieta sitten. Katselee myhäillen pilven päältä, kun kommentoijat tappelevat keskenään, mitä se blogisti mahtoi tarkoittaa kryptisillä lausunnoillaan.

      Poista
    28. Minusta on ihanaa että osallistut keskusteluun! (Ja minusta on ihanaa että uskallan käyttää sanaa ihanaa. Koska se - kuulemani mukaan - on äärimmäisen epämiehekästä, heh.)

      Kemppisen blogi antaa herätteitä, hänen aiheensa ovat monipuolisia. (No niin, toista II maailmansotaa siellä tosin jatkuvasti käydään, ja varmasti siihen asti, kunnes alkaa III.) Mutta muutama hieno kommentoija siellä on, esim. Erastotenes A. (joka muuten kommentoi jo Panu Höglundin surullisenkuuluisassa "Kolinaa panuhuoneesta" blogissa) ja muutama muukin. - Ja sitten kamala kasa kummallisia Anonyymmeja, joista joku kauppaa käärmeöljyä ja toinen latelee syvämielisiä latteuksia ja kolmas hölöttää puutaheinää niin että korvat heiluvat ja nenä venyy j neljäs... Emmä käsitä miksei tohtoriprofessori emeritus ym. ym. ym. yhtään siisti kommenttikenttäänsä? Virnuilee vaan kulisseissa.

      Poista
    29. Kemppisen blogin aiheet ovat usein "miehisiä", sotahistoriaan liittyviä. En tahdo tehdä mitään sukupuolijakoja, mutta usein on niin, että naiset eivät ole sodan mekanismeista niin tietoisia kuin miehet.

      Mielestäni näin voi yleistää, vaikka joku näkee tässä vanhakantaista asenteellisuutta. Vaan kun sitä on, niin saahan siitä puhua samoja rakenteita käyttäen.

      Poista
  8. Kahtokee nyt vaikka Kovan päivän iltoo tv1. Hakkaraisesta juttua sielläkii...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minua kummastuttaa vieläkin, miksi Jukka Lindströmin poliittista satiiria ei esitetty edellisen hallituksen aikaan, vaikka moni kaipasi sitä. Loppui alkuunsa kuin kanan lento. Kun hallitus vaihtui, ohjelma käynnistyi taas samantien.

      Poista
    2. Niin, niinpä niin. Edellinen hallitus oli... ja nykyinen ei... ja miksi ennen ja miksei nyt. Nykyinen oppositiokin on kamala kun ennen se oli kiltti kuin lammaslauma. Ja miksei hallitus nyt saa hallita kun se hallitsee kerrankin oikein...


      Kyllä jaksat olla hellyttävä!

      Poista
    3. Kyllä ei ennen uskaltaneet ilmat reistailla kun oli Paasikivi ja Kekkonen ja Viren ja 10 000 metriä ja hyvää kompastelevien arkipäivää ja veronmaksajitten rauhaa he-he!

      Juaskka nii ett hippulat vinkuva', see alkka aiva justtisa...

      Poista
  9. Tänään kävin Varkaudessa, siellä on vast'ikään avattu Konsti -niminen museokeskus koulurakennuksessa, joka on valmistunut 1924. Itse asuin lapsena koulurakennuksessa joka oli valmistunut 1905. Tämä onsti oli mielenkiintoinen tuttavuus, ei moitteen sanaa siitä. Vaan ei ollut kyllä käsitelty yhtään vuotta 1918... jonka sodan loppuselvittelyt siellä kammottavimmat olivat kuin missään muualla Suomessa. (Tai suhteellisesti myös Jämsässä, oli.) Taivas oli sininen mutta ei valkoinen kun ei ollut pilven pilveä. Elämäni ensimmäisen kerran kävin myös Partaharjulla; muistan haaveilleeni sinne lapsena kun olin partiopoika ja siellä oli Jamboreita. Niin nämä vuodet kuluvat. Kaunis harju, kauniita maisemia, paljon lampia ja järviä, Pieksämäki on soitten saartama kaupunki. Söin sen torilla jäätelön ja katselin. Kun muutin Otanmäeltä Mikkeliin, toinen vaihtoehto oli Pieksämäki, onneksi ei toteutunut. Sylvi Uino on täältä kotoisin ja Aila Meriluoto. Pikkupoikana minulla oli Märklin -junarata. Ja ihmettelin miksi kaikki Suomen rautatieristeykset ovat mäkiä... Riihi-, Pieksä-, Kontio- ja Haapamäki... no, siinäpä sitä ihmettelin.

    Nyt mie meen maate.

    VastaaPoista
  10. Minäkin kävin, mökillä. Hiiret olivat järsineet vessan maton, ja jääkaapissa oli papanoita. Ruohonleikkuri ei käynnistynyt. Naapuritalon nainen, sukulainen, oli ostanut hybridin, katumaasturin. Kun saan mökille kuljettamani uuden riippumattotelineen kootuksi, olen tyytyväinen. Ehkä katson siinä tyynesti, miten nurmikko vain kasvaa ja nainen pöristää alhaalta katumaasturillaan. Hän on nainen, jota ei ohiteta, siis autolla. Omien sanojensa mukaan. Käki kukkui.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Viihtyisää riippukeinukesää, Iines! Minä imuroin aitan vintin oravankakasta. Papanoita ei ollut paljon, mutta helppo homma. Imurin pussi kyllä tuli vaihdettua sen jälkeen, vaikka minulla onkin eri imuri sisähommissa. Hiiret eivät, ihme kyllä, ole käyneet ulkokomeroissa jättämässä terveisiä. Muutama muurahainen kävi tuvassa kylässä, joten vähällä olen kotieläinten tekosista pääsyt.
      Työlästä on aika ajoin tämä mökkielämä, varsinkin, kun nilkkani on kipuillut koko kevään. Lepo auttaisi, mutta on vaikeaa olla paikoillaan, kun tekemiset kutsuu.
      Eilen tuli preikki hommiin,
      kun kävin naapurikunnassa nimipäivillä.
      Nuohooja tulee ensiviikolla ja jälkikasvu lomalle.
      Puinpa äsken bikinit ylle, sillä helle jatkuu. Saa ulkona puuhaillessa vähän kalvakkaan nahkaan väriä. :) Uimaan en vielä uskalla mennä.
      Sadetta toivon, sillä kasvit ja nurmikko kaipaavat vettä.
      Olkaamme onnelkisia ja kiitollisia, että emme tarvitse vielä etsiä pommisuojia ja iloitkaamme jokaisesta juhla-päivästä joita luontoäiti meille tarjoaa.

      Poista
    2. Lämpöisiä kesäpäiviä sinulle, Nooruska. Paistakoon aurinko aina sateen välillä! Maa kaipaa sadetta täälläkin.

      Meillä on joka vuosi hiirten juhlat talossa talvisin. On löydetty kuolleita hiiriä lavuaarista ja kerran kattilastakin. Tuli surku näitä rassukoita, kun ovat menneet paikkaan, josta eivät ole päässeet kapuamaan pois. En raski laittaa hiirenloukkujakaan talveksi, enkä mitään myrkkyjä. Siivoan vain sadatellen joka kesä papanat pois ja desinfioin pinnat Tolulla. Mitenkähän hiiristä pääsisi eroon?

      Aurinkoa en uskalla ottaa enää ollenkaan. Muutama vuosi sitten minulla oli poskessa keratoosiläiskä, ahkerien meriauringonottovuosien jälkeen. Se jäädytettiin pois ja kehotettiin välttämään aurinkoa. Suojakerroin voiteessani onkin 50. Harmi, rakastaisin maata laiturilla auringonpaisteessa ja laineiden liplatellessa.

      Poista
    3. En tiedä miten hiiristä pääsisi eroon. Söpöjä ovat, etten minäkään niitä tappaisi loukuilla tms.
      Minä laitan kaikki jauhot, ryynit, korput, keksit jne. kuivamuonat kannellisiin purkkeihin. Talveksi en jätä tarosalle mitään niitä kiinnostavaa syömistä.
      Lintulauta on kauempana mökistä. Siellä käyvät talvisin syömässä maahan pudonneita auringonkukansiemeniä. Ne jättävät lumeen kulkureikiä, siitä tiedän ja olenpa nähnyt ne pujahtamassa lumitunneliinsa.
      Siilejä oli monta ruokittavana viime kesänä. Herkuttelisivatko ne hiirukaisilla? Lumikkoja ja muita pieniä tuholaisia myös hiiriateriat kiinostavanevat.
      Voi olla, että kova pakkastalvi myös verotti hiirikantaa.
      Alamökillä ei ollut sisätiloissa papanan papanaa koskaan. On vissiin niin tiivis rakennus.
      Tässä pihapiirissä kun on ollut karjataloutta, navetassa ja ladossa on hiirille hyviä petipaikkoja. Siilit kyllä myös viihtyvät varsinkin ladossa, joten ne ja naapurin kissat
      syönevät niitä.
      Ihme, etteivät käärmeet saa siellä tontillasi hiiriä häviämään.

      Poista
    4. Tätä käärmejuttua minäkin ihmettelen. Luulisi, että hiirille tulee äkkilähtö, kun on varmaan useampikin kyypopulaatio maisemissa ja silti hiiriä riittää. Kerran jopa keskellä päivää hiirenpullukka käveli pokkana keittiössä minua vastaan. Ja meillä oli samaan aika kissa huushollissa.

      Talveksi talo siivotaan aina ruuasta tyhjäksi, ei jää mitään ruokaa kaappeihin, nimenomaan hiirten takia. Luulisin lisäksi, että talo on rakennuksena tiivis, tyypillinen 70-luvun Mummon Mökki, jolla nimellä se tilattiin, kun vanha torppa jäi maantien suoristuksen alle. Kylän miehet sen pystyttivät, ja he kyllä osasivat, kepulaiset isäntämiehet ja yleismies Jantunen, joka ei siinä porukassa uskaltanut edes ryypätä.

      Poista
    5. Pahuksen Mikki Hiiret

      Poista
    6. hiilet glilliin ja lisää lihaa

      Poista
    7. Eräillä on eläinoppi muilta planeetoilta ilmeisimmin kai koska eihän myyräpopulaation koko riipu käärmeiden panohaluista. Hiiret pois voista ja koira ulos aamulla, illalla vaihdetaan kissa ulos ja hiirille dispanssi kunhan eivät herättele öisin jyrsimällä kuulokkeiden pehmikkeitä hellävaroen ( ja taas meni kaikki koko järjestyksestä alusta uusiksi muka, no ei tässä maailmassa mutta iinekselässä toisinaan - superkontrollifriikkihän hän on vaikka ei osaa edes korkkiruuvia käyttää, vain näyttää siltä että on kierouden ystävä, herttaisesti).

      Poista
    8. Osaako käyttää?

      Poista
    9. Katso sinäkin Ottopoika mieluummin taivaalle juuri nousevaa kuuta. Nojaa selkäsi seinään ja laske jalkasi tiukasti maata vasten. Tunne maan imu äläkä pane yhtään hanttiin. Jo pyörii maailma ja Ottopoika siinä mukana. Pieni on ihminen vilkkaine ajatuksineen ja vielä pienempi on hiirulainen tai sittisontiainen tässä matoisessa maailmassa.

      Poista
    10. Gr. af zu von auf und mit alles zusammenFinkelstierna21 toukokuuta, 2024 19:37

      Kirjoittajantapainen yrittää joko
      a) todistuttaa
      b) vätystyttää
      c) vituttaa
      d) rakennuttaa
      e) käskyttää
      ymmärtämättä että aina ei voi voitata.

      Poista
    11. Älä sure, kreivi aus bei mit nach seit von zu usw., konteksti on tämä: Otolla on paroni von Münchhausen-syndrooma.

      Poista
    12. Ågelin åttopoika22 toukokuuta, 2024 12:44

      Jos tää ratsu ei olis niin syvällä että nousee koko suo niin asiaa voisi kokeilla mutta haju olisi sietämätön joten en usko että on koska olen kalju. Eikä ole ratsua. Enkä ole suolla. Eikä syndrooma ole suomenkieltä. Itse olet syndrooma. Paronitar -syndrooma jotensakin ryöhännyt valloilleen.

      Tyylilaji tunnetaan nimellä hyperbola.

      Poista
  11. Mikis, summa summarum. Kommunismi pitää tuhota, se on aina ollut fasismiakin pahempaa. Uusia teorianmuotoja siitä koko ajan sikiää, mutta aina on jälki murhavaa sortoa. Kontulan tisseissä on myrkkymaitoa.

    Perussuomalaiset eivät paljoon kykene, se on ihan totta. Kommunistit, demarit, kepulit ym. tuhosivat jo tämän maan.

    Kaikkia ei kannata, eikä pidä pelastaa, antaa vain luonnon hoitaa tehtävänsä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Riku, nousepas nyt jo ylös niistä vanhoista juoksuhaudoista, niissä on vettä! Filustut vaan.

      Kommunismi on oppi siinä kuin Kristinusko, eli yhtä mahdoton toteuttaa maailmassa, joka koostuu näin vajaavaisaista ihmisistä mitä me olemme. Siitä olen samaa mieltä kanssasi, vaikket olisikaan. Ja siitä olen samaa mieltä myös., että ns. realisosialismi ja fasismi ovat sama asia, vastakkaiset puolet vain..

      Ps. Luonto kyllä hoitaa "tehtävänsä" , se on totta, ei meidän Riku sitä tarttee hoputtaa.

      Poista
    2. Mikä on puulaakson TES?

      1. § 1. Momentti
      Oksat pois, muutoin ei tule yrittääkään asetella kuormaan.

      Poista
    3. Mikis, ehkä jo täälläkin ehdin aikaisemmin kertoa parhaan kuulemani vitsin pitkään aikaan.

      Neuvostojohtaja oli neuvostoliitossta vierailulla länsimaassa. Hänelle esiteltiin maat ja mannut, firmat ja mammona, kaiken toimivuus. Isäntä sitten kysyi mielipidettään kapitalistisesta meiningistä.

      - Vastaus oli: "Kyllähän tämä käytännössä näkyy toimivan, mutta miten on teoriassa?"

      Poista
    4. Minähän tämän tarinan kirjoitin jo vuosia sitten Kemppisellä, höh. Olin nimittäin kuullut kerrottavan, että Forssassa 50-luvulla kaupunki kun hankki traktoreita, niin valittavana oli ollut italialainen Fiat ja venäläinen Belarus. Koekynnöt suoritettiin Wiksbergin kartanon mailla ja oli ollut helvetin sateinen kesä ja pelto oli ihan märkä. Tämä kevyt italialainen traktori oli ketterä ja pysty menee siellä tosta vaan, kun taas tämä massiivisen iso ja paina Belarus juuttui yhtä mittaa mutaan kiinni...

      No, kun kauppalanvaltuusto sitten kokoontui päättämään kumpi traktori valitaan, niin testikyntöjen tulosten takia oli selvää että Fiat oli käytännöllisempi. Sen tunnusti myös kommunisteja edustava valtuutettu N.N., mutta lisäsi puheenvuorossaan mm. että: "Myönnän että tuo italiainen toimii käytännössä hyvin, mutta onko aivan varma, että se toimii yhtä hyvin myös teoriassa..."

      Ps. Suosittelen sinulle – kuten kelle tahansa muullekin – tutustumista Sergei Dovlatoviin! Hänen kirjansa ovat hirtehisiä kuvauksia siitä absurdista elämästä, mitä reaalisosialistisessa Neuvostoliitossa elettiin. Takuulla nautit niistä! Esim. Sergei Dovlatov: ”Kompromissi”.

      Poista
    5. Olen kuullut että tämä tarina olisi totta. Mutta tietysti siinä muodossa, että tuo SKDL:ää edustava valtuutettu ei ihan noin sanonut, vaan tarkoitti, että "teoriassa Belarus on parempi traktori, se vaan on tarkoitettu isommille pelloille" ...

      ... Ukrainan aukioille. Mustanmullan alueille. ...

      Poista
    6. eikun mun piti kirjoittaa vielä että nyt niillä valtavilla mustanmullan pelloilla ei traktorit ajele vaan venäläiset panssarivaunut siellä möyrii ja on se yhtä saatanaa

      Poista
  12. Moni ihmettelee, miksi Suomeen ei tule todellisia osaajia, korkeasti kouluttautuneita eri alojen tieteen ja tuloksen tekijöitä. Tai miksi ne korkeakoulutetut lähtevät meiltä kiireesti pois muihin maihin töihin, vaikka täältä saisivat täsmätöitä. Ja Suomi tarvitsisi uusia veronmaksajia.

    No kas, yksi iso syy on juuri Suomen muita maita korkeampi jyrkästi progressiivinen verotus, joka osuu korkeasti koulutettuihin. Kuka kouluttautunut haluaa tehdä työtä, josta veroprosentti alkaa kolmesta- neljästäkymmenestä prosentista ja hilautuu nopeasti tästäkin ylöspäin, kun muissa maissa palkasta jää merkittävästi isompi osa oman perheen käyttöön?

    Suomi voi haaveilla ulkomaan osaajista vasta, kun verotus lasketaan normaalille tasolle progressiota lieventämällä. Oma käteen jäävä tulotaso on korkea houkutin tänne tuloon, koska samanarvoista työtä on muuallakin. Suomalainenkin valitsee usein sen työn, jossa käteen jää eniten.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ÅrravÅrratiikeri21 toukokuuta, 2024 19:45

      Joten mikset suomalaistuisi ja perustaisi äänikirjailijoille vuokratyövoimaa hyväkseen käyttävää putkaa jossa pääset määräilemään sydämesi kyllyydestä? Älä vaikene, vaikuta ja vaurastu, ole reilusti itsekäs (jee, hilpeys!) ja tee elämästäsi menestystarina. Haamuäänikirjailijoista on pakko olla jo huutava pula, päätellen eräistä seikoista joita tietenkin on turha luetella tässä.

      Poista
    2. Tämä toimi varmaan edellyttäisi yrittäjäntaitoja ja johtamishaluja. Luulen, että joku muu sopisi siihen meikäläistä paremmin.

      Poista
    3. Voipipa olla, en käy kieltämään etteikö voisi vaikka ollakin joten en sano etten tiedä mutta en sano kyllä.

      Diplomatia riittikin tuohon.

      Eihän hallitukselta voi odottaa juuri mitään - yhtikästäkään. Ellei ole koulutettu, ei voida vaatia.

      Ministeriöillä on virkapersoonisto suorittavan portaan ja esittelijät ministerin omapolitiikan ja fyrkkaäly- / turbokapitalismipolitiikan toteutustason touhuihin. Lopuuaika kuluu syyllisten ikiaikaiseen tapaan selittäen musta valkoiseksi och tvärttom. Laadukkainta on vaieta omassa blogissa...

      Vain niin hyvät eduspersoonat kuin olemme äänestämällä ansainneet?

      Ikiaikainen oikeutemme purnata on rajoitettu uuteen tapaan intersektionaaliseen täyshämmennykseen jonka ymmärtämiseen vaaditaan kolme suikkarikeissiä ja yksi hullu kyselemään miksi kapitalismi on olemassa vaikka se ei suvaitse työtä tekemättömien selityksiä.

      Nuo ihmishahmoiset siimaleikkurit jotka tekevät taidetta varpaillaan näppäillen itselleen politiikkaa ilman aivoja.
      Nuorissa on tulevaisuus! Eiku hetki, vanhoissa ei ollu-, eiku-,
      Tulevaisuudessa te kaikki tottelette meitä kiltisti eikä väkisin niinku nyt-, eiku-,

      Senkin fasistit! Nyt vittu Hiljaa kun Me Määrätään!

      ..tai muuten tulee miekkari ihan varmaan tulee ja iso ja sittenpä näette että meitä on jo aika monta ja lisää tulee ainakin kauniilla ilmalla.

      Juuen minä ainakaan.

      Poista
    4. Musta tää on hauskaa! Vaikken kaikkea ymmärrä enkä haluakaan.

      Poista
    5. Varsin hauskaksi asian tekee juuri se kuvio, että haukkujat syyttävät tekijöitä asioista, jotka itse juuri äsken synnyttivät. Nyt on kaikki persiellään.

      Poista
    6. Ei-retrofasistiksi /c:stä, ei /ciellään koska sehän olisi syrjällään ja siis syrjivää jotenka syrjimistä eli olisi valittava joko oikea kankku tai se toinen oikea kankku joka on ei-oikea ja ruotsiksi en skinka plus en skinka är en hel reva joka viittaa selvästi revareihin jotk-, eiku.
      Kummiski sisältö on se tärkein eli syväl-, eiku, no!

      Nyt on pikkuisen hoppu ja päivä loppu mut hei ollaan kuitenkin saatu taas aikaan jtn (jee, me!).

      Pakkoruotsihan se meidät pelastaa näiltä suppusuisilta oman torven toitottajilta joilla on vain oikean jalan sukkia kadoksissa tilipäivää seuraavana aamuna.

      Poista
  13. Kesäistä päivää vekkuli, veitikat ja Iines! Olipa salskea nuohooja-nuorukainen torpassa käymässä.
    Olin jo toivoni menettänyt tuvan uunin vetämättömyyteen ja annoin sille jo purkutuomion. Hellan rööri vetää kyllä vielä hyvin.
    Pehtoori oli taitojensa mukaan poistanut uunin savukanavasta viime keväänä naakan pesätarvikkeet.
    Nyt nuohoojan imuri tukkeutui, sillä sammalta ja oksia rööritä löytyi vielä ihmeteltävät määrät uunin hormista. Vaikeaa tavallisella imurilla oli kanavien mutkista ( varaava uuni) saada pesätarvikkeita pois. Viisastuneena naakkojen piipunvaltauksesta piipun päähän oli laitettukin verkko.
    Summa summaarum, nyt väylät on putsattu, ja nuohooja teki kokeeksi tulen uuniin. Nyt savu tulee piipusta ulos, eikä enää kaikki sisätiloihin.
    Uutta oli, että katolla piippua nuohotessa pojalla oli moottoroitu, reunuksellinen torvi, joka lennätti tuhkat pois nuohoojasta päin, ei siis ollut pojan naama noessa, kuten muinoin entisillä nuohoojilla.

    Hyvä uutinen oli sekin, että itänaapuri on tiukentanut suhtautumista maahan tuleviin laittomiin pakolaisiin ja heidän salakuljettajiensa.
    Eurovaaleihin en osallistu. Kuuntelin radiosta puheenjohtajien tenttejä, mutta samoja jargoneita jauhavat.
    Positiivista on Purran sanomana se, ettei Suomi suostu yhteisiin velaottoihin eeuun kanssa. Meiltä aiotaan viedä tuhkatkin pesästä jos kaikkiin mahdollisiin eeuun metkuihin suostuttaisiin. Vai liekö vielä pakko suostua?
    Entäpä ristiriitaiset uutiset, kumpaa uskoa: Suomen taloudessa käänne parempaan, vai Wahloosin kommenttia: Suomi on konkurssikypsä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nuohoojan - eikä sen välttämättä salskea tarvitse olla - aamulla kun ensimmäisenä näkee, päivästä tulee onnellinen. Sanoo minuakin vanhempi vanha kansa.

      Poista
    2. Nuohoojat ovat aina salskeita, meillä mökilläkin päin. Lisäksi heillä on kumma taipumus saada hyvävetoinen pesä savuttamaan.

      Meillä oli niin karsea tilanne pari kesää sitten, että juuri nuohottu pesä veti kaikki savut sisälle, eikä siinä mikään auttanut. Lopulta istuin illan pihalla mökin kaikki räppänät ja ulko-ovi selkoselällään tuulettumassa. Ja se savun haju oli ulkonakin kauhea.

      Toinen ongelma tuli heti perään: miten saada se karmea savun haju mökistä pois. Asetin etikkamaljoja joka puolelle ja jopa hormiinkin - nettiohje. Savun haju tuntui lievänä vielä seuraavana keväänäkin.

      Poista
    3. Savun haju tarttuu vanhoihin rakenteisiin erityisen hyvin.
      Meilläkin oli työ ja tuska saada mökistä häiritsevät hajut ja noet pois, sillä entisillä asukkailla oli mm. aikoinaan tiiliskivi pudonnut piipusta sisään, ja uuni oli tietysti savuuttanut ja noennut joka paikan. Tietty ominaishaju vanhoilla rakennuksilla tietysti on.On
      Nämä sedän jälkeen mökin omistaneet kävivät vain kesäisin, eivätkä paljon uunia lämmitelleet.
      Lähes kaikki seinät ja katot maalattiin. Osaan laitettiin uusi lattianpäällyste.
      Savun ja noen hajut katosivat, mitä nyt hellaan tulta talven jälkeen laittaessa saattaa ensi alkuun tupsauttaa savua sisällekin.
      Uunia ei ole uskallettu aikoihin kokeillakaan, koska siinä ei ollut vähäistäkään vetoa. Nyt ollaan toiveikkaita.
      Olishan niitä savuttamattomia vaihtoehtoja, mutta kun on polttopuita monta pinoa, on ne nekin käytettävä.

      Poista
    4. Meilläkin on puut omista puista klapitettuja, liiterin seinustat täynnä. Jos on kylmää, sytytän aina tulen, mutta helteellä en ollenkaan. Muutenkin tarkenee. Yhdestä isosta vanhasta koivusta tai kuusesta tulee uskomattoman iso pino klapeja.

      Poista
    5. Klapinteko minun himoni,
      nuohous minun haluni,
      kirves kumma tuttavani,
      ystäväni saha terävä.

      Poista
    6. Kirves käy, halko lohkee
      Varress nainen, hurja, rohkee
      Saha soi, oksa katkee
      Hurja hymyy, nauruun ratkee
      Klapikone laulaa, terä sinkuu
      Ukko pirtiss istuu, vinkuu
      Akka ukkoin töis, ei hyvä
      Kyllä onpi kurjuus syvä.

      Poista
    7. Naama irves
      heilahti kirves
      ukolla untelolla,
      kasvot hymys
      nurkan taa lymys,
      pelas akalla polla.

      Kun klapikone ruostui,
      miehelään suostui.

      Poista
    8. Soi teräni notkea sulle
      ilolaulua halkomisen
      taidon takaa viiltävä terä
      ja taito hyppysten.
      Työvälineet apu on parhain
      ja terät, jotka säihkyää
      ja tekijäin terät on tärkeet
      ne oivasti käskyttää.

      Hikipäivään laulua, vaikka Tapani Kansa: Laulaja
      https://youtu.be/raYzeqsUskE?si=h2IWC317cUwmIEwi

      Poista
    9. Kyllä me naiset klapitamme ja sahaamme siinä kuin miesväkikin, eikös vaan, Ripranie. Kirves heiluu meilläkin ja saha soi.

      Paha vieköön vain, vanha sahapukkini on lahonnut eikä uuden tekijää ole tiedossa. Sahaaminen on meditatiivista homma, ja samalla tulee valmista.

      Poista
    10. Klapikonetta en ole käskyttänyt, olen hankkinut klapini valmiina.
      Sahapukki on syytä olla ehjä vahinkojen välttämiseksi. Esim. rautakaupasta
      sais semmoisen varmaan ostettua.

      Poista
    11. Meillä pelasi mökillä siskon saksalaisen miehen kätevästi ja pyytämättä rakentama puinen sahapukki. Se oli tukeva ja kesti kymmenet vuodet. Nämä kaupasta saatavat ovat minulle tuntemattomia ja ne pitää varmaan koota itse. Voi olla, että se onnistuisi eikä jäisi käteen kuin se yksi osa, joka aina jää. Pitänee katsoa, kiitos muistutuksesta!

      Poista
    12. Årvåjen puålella23 toukokuuta, 2024 19:24

      Ka käskytys, joku joka käskee käskemään siis. Onko Yskitys käynyt rintaan ja sormi Lipsahtanut kun on yskityttänyt vai mikä on tämä kiero ja umpimielinen suomenkielen kommellus jossa ei ole mitään muuta ominaislaatua kuin vieno pasilanhaju?

      Meillä teettämisalan erikoispersoonilla on taipumus olla ylimielisiä ja huonontaa ja kelvotontaa puhekieltä pelkästään puhuttamalla toisiamme.

      Rakennuttamisalalla on paljon samaa ja sekös vituttaa. Onko muutteppa niin rakentelu palvelu- vai tuotantoala vai onko kysessä pelkkä leikki eli leikityttääkö ihmisiä asunnoilla keinottelu?

      Poista
    13. Mitäpä arki oisi ilman Iineksen ja Tapsan runoja! Kiitos!
      Ja on ne tuo ärvileuan maailmaa katsomiset jopa runollisilta leveleiltä toisinaan.
      Miten en ole osannut nähdä, että Ripranie asuu omakotitalossa tai rivisellaisessa. Luulin, että vähintään isossa kerrostalolukaalissa. :)

      Poista
    14. Aika huima on tuo Ripranienkin runo, siinä sensualisoidaan työntekoa niin että ujoa poikaa huimaa.

      Jo alku lyö palleaan ja polvilleen: ”Soi teräni notkea sulle…”.

      Poista
    15. Heko, Tapsa, runosta voi näköjään tulla mitä vaan, kun sen äkkipäätä rustaa.

      Poista
    16. Koskaan ei tiedä, mihin runo vie, kun runolle ryhtyy.

      Poista
    17. Jeps, olisiko niin, että se on sekä uhka, että mahdollisuus. Mukava on saada palautetta, vaikkapa runoista.
      Siksi ja siltikin, että jokainen tykönään mieltää runon itse. Portinaukaisijat.

      Poista
    18. Totta vie ja totisesti Ripranie on mielenkiintoinen runoilija,
      Minulla on nyt runoväylä tukossa, mutta muut väylät auki. :)))!

      Poista
  14. Vai on Tapsa jo 5 -vuotiaasta lähtien puuhannut politiikan parissa? Minä…

    … muistan kun jo äitini kohdussa kuuntelin mitä porvarirouvat Linikkalan kansakoulun opettajanhuoneen olohuoneessa keskustelivat, kun joivat kaffetta ja pullaa pistivät poskeensa. Kummallista mieltä kaikista asioista olivat, läpättivät ja läpättivät, niin että pakko mun oli alkaa potkia kohdun sisäseiniä ja äidin lähteä käymään vessassa. (Joka siinä koulussa, joka oli rakennettu 1905, sijaitsi ulkona. Eli oli ulkohuussi.) Sen takia minä kai jo syntyessäni sain radikaalin leiman otsaani. Mutta onneksi tuona iltana, josta äsken kerroin, isän tuli paikalle, istuutui pianon ääreen ja alkoi laulaa:

    https://www.youtube.com/watch?v=mJ2eJ-ar7Iw

    Rouvat hiljenivät. Ja sain rauhassa jatkaa kellumista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ainoa poliittinen kannanotto, jos se nyt sellainen oli, sattui lapsuudessani kun Suomi voitti jonkin urheilumitalin, taisi olla olympialaisissa. Radiossa soitettiin Porilaisten marssi. Isä nousi seisomaan ja teki koko marssin ajan kunniaa, upseerin lailla. Sanallisesti meillä ei koskaan puhuttu politiikkaa, sellaista ei ollut olemassa.

      Poista
  15. Olen joskus täällä maininnutkin, että isäni totesi joskus sivumennen äänestäneensä aina ( silloin kun se oli mahdillista) Hertta Kuusista. Politiikasta eivät vanhempani muutoin koskaan puhuneet.
    Ihan itse olen poliittiset mielipiteeni muodostanut, ilman vanhempien agitaatioita. Hertta Kuusisen taustoista en tiennyt mitään, eikä kiinnostanut ottaa selvääkään, kuin vasta suht. myöhään aikuistuttuani.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai niin, tisinhän minäkin Hertta Kuusisen. En muista, mainittiinko se kotona, vai luinko sen sanomalehdestä.

      Mutta siis, nimesin kesäpaikassani, siinä nykyisen mökin alapuolella sijaitsevassa maalaistalossa sukulaiseni lehmän Hertta Kuusiseksi, koska sillä oli samanlaiset kauniit tummat silmät kuin Hertta Kuusisella.

      Poista
    2. Olen kai kehunut, että luin Poika Tuomisen muistelmat (mm. Sirpin ja vasaran tie) jo oppikouluikäisenä, ja yhä ne (4 kpl) ovat isän perintönä hyllyssäni?

      Kuka on Poika Tuominen, kysytte nyt tummat silmät suurina (paitsi Mikis)?

      Hän oli suomalainen kommunisti, Otto-Wille Kuusisen oppipoika, ja kirjoitti herttaisia kuvauksia myös Hertasta, mm. tämän puukkotansseista.

      Tuominen pakeni punakapinan jälkeen Venäjälle ja hänestä piti 1939 tulla Suomen kansandemokratian pääministeri, mutta hän loikkasikin Ruotsiin. Myöhemmin hänet valittiin demarina eduskuntaankin.

      Niinpä meidän kaikkien rakastaman Terijoen hallituksen johtoon astui Hertan isä, suuri isänmaan ystävä O.W.Kuusinen itse. Loppu lienee tuttua historiaa.

      PS. O.W. oli älykäs, osaava ja varmaan kunnollinenkin mies, mutta ajautui ajan taistoissa kommunistisen diktatuurin rengiksi, ja teki mitä käskettiin. Eräs niistä harvoista, joka säilyi hengissä.

      Poista
    3. Kyllä täällä Arvo Poika Tuomisen nimi tunnistetaan ja osataan sijoittaa mies jopa oikeaan poliittiseen kenttään. Muuta ei sitten oikein tiedetäkään. Nuo tyypin maininnat Hertta Kuusisen puukkotansseista ovat kyllä kutkuttavia. Mitähän siinä tapahtui?

      Enää kenenkään mieleen ei tule paeta itärajan taa. Ei vissiin edes aika kiivaan oloisen Saramon, joka naureskelee aina, kun joku persu tai kokkare puhuu.

      Poista
    4. Suomalaisesta poliittisesta todellisuudesta kertoo Hesarin gallup-aprikointi, miten persujen pudotessa seuraavan hallituksen muodostavatkin kokoomus ja demarit - eli Orpo ja Lindtman.

      Hesarin mukaan se onnistuu sukkelasti, koska Orpo on keskitien porvari ja Lindtman oikeistodemari. Yhdyn tähän arvioon. Heidän nykypuheidensa perusteellahan asia tuntuu mahdottomalta, mutta sellaista on suomalainen politiikka.

      Ikuiset jakorajat ylitetään ketterästi, kun hallituskello soi. Nyt käydään kisaa vain siitä, kumpi on pääministeri.

      (Ja ainahan kolmen vuoden aikana voi tapahtua yllätyksiä.)

      Poista
    5. Jo pari päivää sitten kommentoin tänne että seuraava hallituspohja mielestäni pitäisi perustua Aseveliakselille. Kommenttini lopuksi vielä huomautin että "te jotka ette tiedä mitä ko. Akseli taroittaa, googlettakaa".

      Ps. Mutta nöyrimmät anteesipyynnöt siitä että unohdin lähettää tuon kommentin! Hyvä että kumminkin tuli nyt esille.

      Poista
    6. Hyvin todennäköiseltä tuo dem+kok-skenaario tuntuu tänään. Nyt ovat tähdet tässä asennossa, että sinipunaa pukkaa täydennettynä Kaikkosen kepulla.

      Toisaalta vaaleihin on vielä aikaa kolme vuotta, ja se on pitkä aika poliittisella kentällä. Persujen alamäki on kuitenkin selvää. Mielenkiintoista on, että Purra on se poliitikko, joka kantaa harteillaan koko tämän leikkausrumban. Orpo pääsee hieman kuin koira veräjästä. Mutta se lienee tarkoituskin. Politiikka on peliä.

      Poista
    7. Hieman huvittaa... että meikäläinen kehuu ns. aseveliakselia. Kyllä on jumprahuvi aikoihin eletty! Siihen aikaan kun vielä olin mukana politiikassa (= ajelehtivana uittopuuna) ko. kombinaatiota pidettiin (= me vasemmistolaiset pidimme) kaikkein pahimpana vaihtoehtona. Osastokokouksessa jos moista olisit ehdottanut, puheenjohtaja olisi lyönyt sinua nuijalla päähän. Oikeistodemareita kun pidettiin pahimpina luokkapettureina.

      Mutta niin on aika nyt muuttunut! Vai minäkö muka muuttunut olisin? En ainakaan tältä istumalta usko. (niinpä nousee tietokoneen edestä ylös ja kävelee keittiöön, avaa jääkaapin oven ja ottaa sieltä kylmän oluttölkin ja avaa sen näppärästi ja klunks klunks klunks… nojaa hellankylkeen – jonka levyt ovat pois päältä – ja jatkaa miettimistä…) Joopa joo, sovitaan sitten vaikka niin että sekä maailma että minä olemme muuttuneet. Eikä tehdä tästä sen suurempaa numeroa.


      Mutta ketkä muut otetaan mukaan tulevaan hallitukseen, se on kyllä paha probleema? kun ei enää Lipilaareja. Otettaisiinko alkiolaiset..?

      Poista
    8. Varmaan rkp nyt ainakin, kuten aina, ja muitakin pienryhmiä, vasemmistoliitto, vihreät, vaikka ne eivät juurikaan saisi ääniä. Näin se käy.

      Poista
    9. Ennemmin kuule Perussuomalaiset ja Vihreät solmivat keskenään vaaliiton kuin että Aseveliakseliin vasemmistolaiset hyväsyttäisiin. RKP tietysti tulee mukaan pyytämättäkin, oli hallitus mikä tahansa, se on selvä.

      Poista
    10. Piti tarkistaa tuo ”aseveliakseli”. Vähän ympäripyöreä määritelmä: SDP:n oikeistoa ja Kokoomuksen vasemmistoa sekä liberaaleja yhdistävät koalitiot - -.

      Ota tuosta nyt sitten selvää. Onkohan Suomessa liikaa puolueita?

      Poista
    11. Joukkojääräpäällikkö23 toukokuuta, 2024 19:37

      Demarit - persut - vihreät siitä tulee ja nämä vihreät ei ole apilaa nähneetkään. Täytyyhän siellä olla tuuliviiriin ja omanvoitonpyyntiin uskovien nuorten edustusto virnuilemassa vanhoille ja aatteiden vangiksi jääneiden puurtamiselle. Ei nämä otto klopit ja pliisu klistiinat mitään puoluekantaa katso tai piittaa mistä sitä suosiolla surffaamista nyhtävät kunhan saavat ja lisää ja täysin töitä tekemättä. Näitä saa rahalla ja näillä voi maalauttaa mitä vain ettei tarvitse whitewashingiin ryhtyä.

      Aina jää tuo äänestämisellään möykkäämätön maaseutu veks näistä arvioista, lukekaa MTtä niin jälkijättöinen älyvirkeyden ylläpito saa uutta ja tuoretta toimintakykyä.

      Nettioravat tunnistaa rukeasta kielestä ja säksätyksestä omalla oksalla, jäljestäpäin.

      Poista
    12. Elä nyt viitsi!

      Olet kyllä tosi laiskasti lukenut Suomen poliittista historiaa. Tai siis mehän olemme eläneet tätä aikaa, ei siitä lukea ole tarvinnut vaan kokea. Muistat kai sentään Honka-liiton..? Ja sen miksi se perustettiin? Ja Zavidovon?

      Tärkeimmät poliittiset päätökset tehtiin aikoinaan tietysti hyvin pienessä piirissä, ja salaa. Ja kaikki tärkeät taloudelliset asiat päätettiin joko KOP:in tai SYP:in kabineteissa. Kansalaiset saivat tietää näistä sitten kun saivat. Jos saivat.

      Valtioiden politiikka pohjautuu yleensä ottaen talouteen; esim. monet pitävät (tai ainakin K.A.Fagerholm piti) valtionvarainministeriä vaikutusvaltaisempana kuin pääministeriä. Kansalaisten rooli on leikkiä "poliittisia päättäjiä" kun käyvät äänestämässä, se riittää heille demokratiassa. Ei oikeaa valtaa tavallisille ihmisille voi antaa, eikä annetakaan. Sillä talouselämään ei demokratia ole ikinä kuulunut. Jnp jnp jnp.

      Mutta nyt en ehdi enempää, mua kutsutaan muualle. Harmi.

      Poista
    13. En tiedä, puhutko minulle ihmetellen tietämättömyyttäni, vai kenties Joukkojääräpäällikölle.

      En minä ainakaan seurannut mitään Honka-liittoja enkä Zavidovo-vuotoja, vaikka hyvin tunnistan nuo termit lukeneeni ja kuulleeni. En ollut ollenkaan kiinnostunut sisäpolitiikasta suomettumisen vuosina, myönnän hereästi. En tiedä sitäkään, miksi Veikko Vennamo lopulta kannettiin ulos eduskunnasta, tiedän toki että hän oli muiden mielestä maaseudun puolueen pelle joka huusi ja puhui. Olisikin mielenkiintoista selvittää, mitä Vihannes Jorolainen tykkäsi Vennamosta.

      Poista
    14. Aseveliakselihan syntyi sodan jälkeen, kun velivenäläisen rajalle pysäyttäneet äijät - herrat ja työmiehet - päättivät, ettei kommunismia saatana päästetä valtaan ominkaan voimin.

      Kommareiden mielestä demarit olivat luokkapettureita, kun kehtasivat estää sosialistisen Suomen synnyn, ihan niin kuin Mikis itse asiasta kuultuna tunnustaakin.

      Tannerilainen demari, jollainen minäkin olen ikäni ollut, tarkoittaa juuri näitä asevelidemareita. Meidän esikuvamme oli sosialidemokraattinen Ruotsi.

      Tietysti myös osa kommunisteista tuli järkiinsä, Saarinen ja Aalto jne, ja heitä alettiin kutsua enemmistöläisiksi. Lisäksi oli sosialisteja, Aleniuksia ja muita. Änkyräosastoon jäivät ns vähemmistöläiset eli taistolaiset, jotka käytännössä muodostivat oman puolueensakin.

      Muistutan vielä, että kun me demarit ja muut kunnon sosialistit pidimme punaista paitaa, niin taistolaiset ilmensivät sukurutsauttaan fasismiin tummansinisin paidoin. Ihan mustaa eivät sentään kehdanneet ottaa.

      PS. Tietysti kuva oli vieläkin kirjavampi eli myös meissä demareissa oli monia linjoja. Minusta tuli jo nuorena oikeistodemari varmaan siksi, että luin historiaa.

      Poista
    15. Lisään vielä, että Neuvostoliitto tuki voimakkaasti taistolaisia. Demareita he sietivät, saarislaisia he vihasivat.

      Poista
    16. Oikeistodemari kuullostaa järkevältä. Millainen mahtaisi olla vasemmistokokkare? Tai vasemmistopersu? Tai viherkokkare, viherpersu? Nyt menee pää sekaisin.

      Kyllä ihmisen pitää olla joko tulenpunainen kommunisti tai safiirinsininen kokoomuslainen. Olisi helpompi valita.

      Poista
    17. Kaikissa isommissa puolueissa on omat lahkonsa, eivät ne niin yhtenäisiä ole kuin näyttää.

      Millainen olisi vasemmistokokkare, kysyy Iines. Minäpä kerron: jokin aika sitten lehdissä oli juttua Juha Vikatmaasta, joka kuoli nuorena. Hän on kokoomuksen ”remonttimiesten” kellokas.

      Remonttimiehet olivat kokkareita, jotka veivät puoluetta vasemmalle saadakseen Neukkulasta vihreää valoa hallitustiellään.

      Poista
    18. Muistan Juha Vikatmaan, joka teki itsemurhan menestyksen huipulla. Lääkäri (?) Eeva Kuuskoski-Vimatmaa (kepu?) oli hänen leskensä, joka taidettiin liittää johonkin väkivaltatapaukseen. Miellyttävä vaikutelma jäi tästä Juha Vikatmaasta. Hän oli vähän kuin John Kennedy.

      Poista
    19. Joukkojääräpäällikkö24 toukokuuta, 2024 16:21

      Njaa vai muualle muuanne muihin-toisiin toimiin pois ja pian jaahaas jassoo vainnih...

      Kabinettikekkosslovakiassa perässähiihdettiin ja tuo aika muistutti kehtoa ja Taivaan portin vierustan tuoksu leijui sen lähellä, sikarien ja konjakkien, ja jahtitulilla nautittujen snapsien. Löylyä löi Ylin UKKeli ja kansa kunnioitti ja ihaili löylyntajua.

      KAF olisi ollut etevä presidentti. Tästä on useita kirjoja. Olen jopa lukenut niitä. Hän oli parturi, ammatiltaan siis tukassa kiinni...

      Kun Paavo Ensimmäinen vei demarit oikeammalle koripalloa kuljettaen kuin on mahdollista ja pääsi uppopalloinensa perille olin tympiintynyt ja makeannälkää en ole siitämisin kärsinyt. Täsmälleen samoin opein kuin Urkki ja Paavo Ikuisesti Toinen mutta saipas sen ajokortin, ja kämpän Tölikasta, ja muijallekkin duunin, ittestä ei ollu niin väliä kunhan kaasut kulkee.

      Kasinotalous(t)errorismiin se kompastui, töpsvaan ja paperiherrat löysivät itsensä etsimästä tekohampaitaan hyyskän reiästä. Ahmatit, nielaisivat jalot ja kimmeltävät selitykset ja hetken päästä pankkiirien kanssa kaivoivat mukamas hampaitaan ja nämä nuoret tietysti hautojaan löytyneillä hampailla, kunhan ensin saatiin se kasa laimennettua velliksi - oli helpompi hämmentää.

      Jaa että en ole lukenut? Se on aivan totta, enkä kirjoittanut. Tämänkin olen elänyt enkä anellut vaan sanellut.

      Poista
    20. En väitä vastaan, noin se suunnilleen meni, jos vähän mutkia oikoo. Mutta olisiko Fagerholm ollut hyvä pressa, sitähän emme tiedä ja aika oli toinen.

      Millä tavalla toinen aika? Hävitystä sodasta oli vain 12 vuotta (vrt. 2012). Kekkonen oli ketku, mutta hän oli kiero ja itsepäinen ja savolais-kainuulainen. Ryssien kanssa ei kunniallinen tosikko olisi selvinnyt.

      Lipponen taas on aivan eri aikakauden savolainen. Hän aloitti vasemmalta ja viisastui vanhetessaan oikealle. Vähän niin kuin Mikiskin.

      Poista
    21. Sinnepäin kasvaa puu minne tuuli taivuttaa, vaikka olisi bonsai joka ei kasva vaan sopeutuu niin stnan tavalla.

      Poista
  16. Nooran tavoin minäkin hämmästelen Hesarin uutista, jonka mukaan Suomessa enää olekaan työvoimapulaa!?

    Ja vielä viime viikolla lehdet julistivat, että työvoimapula on hirvittävä ja krooninen, ja mamuja tarvitaan miljoona, eikä riitäkään! .

    Sen siitä saa, saatana, kun maassa on rasistinen porvaripersu-hallitus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vanha viisaus suosittelee pidättymään paiskomasta kiviä kun asuu lasitaloa.

      Naapurissa onkin sitten jo jotain huikeaa, Sanavapauden aukio on aivan kuin Gogolin aivoista - etenkin se älyhäly jota pulppuaa tauotta, yöt ja päivät siitä Keskustakirjaston oven yläpuoliskaiuttimesta, neroutta johon ylsi vain Dali ja hänkin vain jos hinnoista sovittiin. Ettei olisi sittenkin Kokoomuskirjasto?

      Poista
  17. Ja jos tänne joku ulkomaan elävä tulisikin töihin - viittaan nyt todellisiin osaajiin - niin eihän se tänne jäisi maailman korkeimpiin kuuluvia veroja makselemaan. Nimenomaan Suomen huippukireä veroprogressio pitää huolen siitä, että osaajat menevät muualle, koska on niin ennenkuulumatonta, että joku haluaa pitää ansaitsemansa rahat itse.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu kattokaas kun se on sillälailla että tässä on kyse maanpuolustuksen kehittyneemmästä keinosta jolla torjutaan se yksi siellä idän suunnassa kertakaikkiaan.

      Niin, tätä on ollut luomassa joukko joka ei ole ollut tietoinen uhan valtavuudesta.

      Jep, hyvin futaa, funkkar bra, saakeli soikoon että sitä onkin ylpeä kun saa olla suomalainen!

      Poista
    2. Tapaa, en tiedä, kuinka näitä lasketaan. Mutta ainoa syytetty, jonka Stalin halusi tuomittavaksi, oli Väinö Tanner. Tanner oli mensevikki, demari. - Mannerheimin tuomitseminen ei stalukkaa kiinnostanut yhtään.

      Poista
    3. Totta, nimenomaan Tanneria kommunistit ja venäläiset vihasivat yli kaiken.

      Hän vastusti kommunistista vallankaappausta 1918 ja oli avainhenkilö nostattaessaan suomalaiset työmiehet torjumaan Stalinin toisen yrityksen 1939.

      Kun Tanner tuomittiin sotaansyylliseksi oikeudenkäynniksi kutsutussa venäläisten vaatimassa ilveilyssä, hän ilmoitti lähtevänsä tarvittaessa oikeudenkäyntiin Moskovaankin.

      Ja olisi lähtenytkin. Oikea Suomen mies.

      Poista
    4. Moskovassa ei mitään versioita kauaa kateltu, Stalinin malli oli ainoa ja muut vihattavat. -68 Prahan kevät oli sitä ihtiään, Viktor oli mukana ja kertoi että kaveri vieressä tyhjän PPShn kantotelineenä katseli että kuule Viki päästäänkin tuolta, ihan kohta. Viki sanoi Ei viisasta, odota. Lähti sitten joku, yksin. Katolta kajahti ja siihen se jäi. SVDhän se. Myöhemmin Viki teki kessunuran erikoisjoukoille, sini-musta-valge. Hanurimestari, kivat skidit. Ei juotu mietoja ja oltiin onnen äärellä monet litrat, toreilla ja turuilla. Se oli Lasse Pihlajamaa, mersun hintainen, jota Viki kehui. En tullut näkemään/kuulemaan. Hyvä näin. Titoiluksi se olisi mennyt liian hyvillä vekottimilla ja niinpä Ceausescun taloa työkseen tehneillä ei ollut edes tyhjiä tölkkejä, mutta nyt on. Alumiinin voi kierrättää 100%, siitä saa kätevästi vaikka autoja tai taloja tai lentsikoita tai purjeveneitä.

      Poista
  18. Kaupungilla nähty graffiti:

    NO
    (kirkkoveneen kuva, päälikuvanto)
    FUR

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Elämä on valitettavasti täynnä ristiriitaisuuksia. Eräs niistä koskee turkiksia, jossa minulla on suuri ristiriita.

      Nimittäin rakastan sekä turkiksia että varsinkin eläimiä. Ihan ensimmäinen ammattihaaveeni oli eläinlääkäri, koska halusin auttaa eläimiä.

      Myöhemmin sitten rakastuin turkiksiin. Opiskeluaikana Turun kiihkeässä sykkeessä minulla oli päässäni kani. Siis kanista tehty lentäjänlakin mallinen tötsä, jonka sai halutessaan solmittua leuan alta. Sitten oli pyöreä kellertävä kettuhattu. Ja sitten repäisin ja ostin vanhan tavaran myymälästä Pentti Virtasen liikkeestä lammasturkin. Kokopitkän, mustan. Hinta sata markkaa, kuin uusi. Turkki on vieläkin kaapissani, mutta enhän minä sitä enää pidä kananmunien pelossa.

      Ja muutenkin. Olen sitä mieltä, että eläin pitäköön turkkinsa. Myös se kani, joka keikkui päässäni. Käyttäkäämme kemiallisesti prosessoituja tekokarvakuituja.

      Poista
    2. Moro! Käki kukkuu välilllä lähes tauotta.
      Oli ilo nähdä kaksi siiliä lyllertävän pihapiirissä. Ovat ainakin ne, selvinneet kovasta talvesta. Keitetty hauki, josta nypin ruodot mahdollisimman tarkasti, oli niille herkkua.
      Eipä ole enää ainakaan minulla poliittista puoluetta tässä maassa, jota kannataisin lämpimästi. Eikä ainuttakaan politikkoa, jota äänestäsin.
      Selkäpiitä karmii, kun yksi ja toinen naispolitikko julistaa, että meidän on voitettava tämä sota. Menisi Ukrainaan eturintamalle voittamaan, saatana! Äklöttää moinen uhoaminen ja aivopesutautologia. Entäpä jos ei Ohisalon, Tuppuraisen ja Purran, Orpon jne. toive toteudu Ukrainassa, vaan joutuvat omassa kotomaassaan vielä todella kokemaan elämää pommisuojissa.
      Mikään ei saisi minua toitottamaan, että MEIDÄN on voitettava vieraiden valtioiden sota.
      Rauhasta tai
      toiveista neuvotteluille ei puhuta mitään.

      Inhottaa länsimainen yli-ihmisyys, jossa lasten elämä tuhotaan kännykkäaddiktioilla ja adhd- lääkkeillä sekä sallivalla huumepolitiikalla.

      Äklöttää näennäinen yhden totuuden manipulaatio.
      On naurettavaa kehua länsimaista demokratiaa ja sananvapautta ihanteina ihmispopulaatioille, jos asiat ovat kuten meillä ovat, usan ja eeuunenemmistödiktatuurin käsissä.
      Kapitalismi tuhoaa planeetan. Voittavatko politikot sen sodan
      Ylpeys käy vielä lankeemuksen edellä.
      Ugh!

      Poista
    3. Itseäni huolestuttaa, Noora, mainitsemasi adhd-diagnosointi pienten poikien osalta.

      Uusimpien tietojen mukaan lähes joka viides 10 - 12-vuotias poika erikoisesti Itä-Suomessa on diagnosoitu adhd-tapaukseksi ja samalla on käynnistetty adhd-lääkitys.

      Jostain luin, että lääkitys ei ole aina ongelmatonta, vaan sillä voi olla sivuvaikutuksia. Itse jää miettimään sitä, mikä on vain vilkkautta ja energisyyttä tai levottomuutta, joka vaivaa ns. täysin normaalia tai tervettä ihmistäkin.

      Muutoinkin tuntuu siltä, että diagnooseilla jopa brassaillaan julkisuudessa aikuisten keskuudessa. On trendikästä, kun on jokin diagnoosi. Ja juuri adhd tuntuu olevan diagnoosi, joka selittää yhtäkkiä kaiken.

      Poista
    4. Olen joskus sohaissut adhd-mielipiteidenvaihtoa somessa. Sain melkomoisia puolustuspuheita ja hyvin minua informoitiin, ettei nepsy ole sairaus. Herran pieksut sentään! Ennen muinoin se oli psyyken sairaus. Ilmeisesti netistä luettuja oireita, joita sitten osa kuvittelee itsellään olevan.
      Vähän sama, kun herätetään huomiota laktoosi-intoleranssilla ja gluteiniyliherkkyydellä.
      Tietyillä lääkeuskovaisilla lääkäreillä on olemassa ilmeisesti tiedossa tarkka ja tietty psyyken prototyyppi jollaisiksi nyt lapset ja naiset lääkkeillä muutetaan.
      On mukamas tarkat tutkimukset ja kontrollit ennen diagnoosia.
      Huomiota kärttävät myös aikuiset, varsinkin naiset, jotka vielä brassailevat diagnoosillaan, joka ei heidän mielestään ole sairaus!?
      Neurologisia sairauksia on, ja niihin on suhtaiduttava vakavasti, mutta adhdn syyt mielestäni ovat useimmiten lapsilla ristiriitaiset kotiolot ja kännykän mieliä sekoittava anti. Enemmistö adhd-lapsista elää yksinhuoltajien perheissä ja useimmiten isä ei kuulu mitenkään perheen arkeen. Näkee usein jo äidin käytöksestä mistä lapsen levottomuus johtuu.
      Jo pienet pojat näkevät isompien kanssa järkyttävää nettipornoa ja lisäksi pelaavat väkivaltaisia tappopelejä. Ei ihme, kun puuttuu tasapainoinen ja säännölliset kodin ilmapiiri ja vanhemmuutta omaavat vanhemmat.
      Luulosairauksiakin, todellisia sellaisia on, mutta nyt pitää hoitohenkilökunnan olla empaattisia ja uskoa vakavasti kaikki mitä potilas luulottelee.
      Yli-ihmistäkö näillä diagnooseilla ja lääkityksellä luodaan?
      Länsimaisen homo sapiensin niin psyykkisiä kuin fyysisiäkin ominaisuuksia yritetään kiihkeästi parannella niin kirurgisin kuin medikaalisin keinoin.
      Ettei vain lopulta seurauksena olisi sekasikiörotu, joka hortoilee lääketokkurassa keho silvottuna päämäärättä ja tuntematta inhimillisiä tunteita?

      Poista
    5. Psyyken lääkitys ei koskaan ole riskitöntä karamellin ottamista. Monet niistä koukuttavat. Ilmeisesti siksikin niitä halutaan keinolla millä hyvänsä.
      Särkylääkeaddiktiokaan ei ole leikin asia. Niillä voi tuhota sisäelimensä jatkuvasti kipulääkkeitä napsimalla.

      Poista
    6. Noora, adhd ei ole sairaus, vaan aivojen neuropsykiatrinen kehityshäiriö, jossa aivojen kuorikerros on usein ohuempi ja eri tavalla poimuttunut kuin muilla. Aivojen välittäjäaineet, jotka säätelevät tarkkaavaisuutta, vilkkautta ja oman toiminnan suunnittelua eli toiminnanohjausta, eivät nekään toimi normaalisti, kertoo asiantunteva määrittely.

      Uskon siis sen, että tämä tila on totta ja syntyjään aivoperäistä, mutta se herättää minussa kysymyksiä, miksi tämä häiriötila on käymässä niin yleiseksi. Mikä tekijä yhteiskunnassa aiheuttaa sen lisääntymistä? Onko se kuitenkin vain normaali reaktio johonkin, jota tulee liikaa? Ja jos se on normaali, miksi se näkyy aivojen erilaisuutena? Pysyisikö se piilevänä, jos ei olisi liikaa ärsykkeitä? Ja se lääkitys….

      Poista
    7. Minunkin aivoni kuvattiin pariinkiin kertaan, kun puhesairauttani tutkittiin. Otettiin selkäydinpunktiot ym. Mietittiin borrelioosin tai geenivirheen mahdollisuutta, kun havaittiin aivokuvassa epäsäännöllisyyttä. Kuulin itse, miten magneettikuvaaja tuijotti kuvaa ja sanoi, että onko tämä MS-tauti.

      No, ei se ollut mikään perinteinen tauti, ja aivoni ovat neurologin mukaan ehkä aina olleet tuollaiset, säkenöivät, sanoi hän ja purskautti sormensa nyrkistä levälleen. Hän antoi ymmärtää, että kaikki on aivoissani normaalia, myös tuo neurologinen puhesairaus, joka ilmenee äänihuulten tahattomana kramppaamisena.

      Poista
    8. Juu, näin minuakin valistettiin
      runsaasti somessa.
      Jotakin outoa on joka tapauksessa, että tälläkin leveysasteella lapsia lääkitään niinkin paljon.
      Järkyttävää ja surullista!
      Tämäkö on lääketieteen korkeaa veisua, että kohta jokaisella on joku vika tai virhe persoonassa.
      Tai onhan se niinkin, ettei ns. täydellistä ihmistä tai sen lasta liene olemassa alunperinkään. Vaan onko lääketiede ja lääkärit aina oikeassa? Tietävätkö he kaikesta kaiken, hekään?

      Poista
    9. Tätä on hyvä kysyä. Jotenkin luotan alan ammattilaisiin, terveydenhoitajiin, lääkäreihin, psykologeihin. Voisiko ehkä siihenkin luottaa, että jos lapsi on saanut adhd-diagnoosin, häneltä on otettu magneettikuvat aivoista, joissa poikkeamat näkyvät. Sehän on silloin kai kiistatonta.

      Vaan jotakin ajatteluttavaa tässä nepsyttelyn huimassa lisäyksessä on. En vain tiedä, pitäisikö epäillä omaa epäilyään vai sitä, miksi ylipäänsä diagnosoimme piirteitämme. Minä en tiedä. Jospa vain hyväksyisimme Poika-Saimat ja muut tuosta vaan.

      Poista
    10. Kun enemmän tutkitaan, enemmän löydetään. Kun ajattelee omaa lapsuuttaan, niin olihan niitä silloinkin omituisia tyyppejä pilvin pimein - etten olisi ollut itsekin.

      Poista
    11. Poika-Saiman lisäksi muistan Piikki-Väinön, josta olen täällä kertonut. Hän oli kunnalliskodin asukki, niin kuin silloin sanottiin. Kulki raitilla kumarassa, katse taivutettuna maahan, kolikoita, piikkejä, etsimässä. Aina välillä löysikin jonkin kolikon, käänteli sitä käsissään ja oli arvatenkin onnellinen.

      Kaikki tunsivat nämä erikoisuudet, eikä minulla ole minkäänlaista havaintoa tai muistikuvaa, että heitä olisi kiusattu tai liiemmin naureskeltu. He kuuluivat osana kyläyhteisöön, ja esimerkiksi Poika-Saima sai aina eteensä kupin kahvia, jos hän poikkesi taloon. Ainoa keitä pelättiin, olivat mustalaiset. He olivat tuohon aikaan ryysyisiä ja asuivat peräkylien murjuissa. Lapset eivät käyneet koulua. Kaipa siinä rikoksiakin oli tehtävä, jotta saatiin isoille perheille leipää pöytään.

      Poista
    12. Ha-ha-ha-ha! Vattakipiä ja laiskuus iski.

      Aikuisista ne fyrkat nyhdetään, ettekste tiedä? Ei skideillä mitään pollaloogista feelua oo koskaan, ylivilkkaus ja turbokapitalismi - ole kova beibe, kestä niitä aistiärsykkeitä, kestä.

      Mudet piffaa kato piltsut pilteille ja 4/5 dusaa fyffet duuneis keskushermostoon vaikuttavilla doupeilla nykkin et saa urheilireleet skideille, sellaset just ku ne haluu. Vähän kallis vaihtaa lajii mut hei,

      'Lääkäriin - ja apteekkiin - (...)
      Naista raakakypsytetään...'

      Rollareiden Little Yellow Pill Paten versiona, saundaa paremmalta.

      Ettei tipu työelämöinnin julkiseen peloteloukkuun ja pystyis silein otsin äänestään niitä siistimpiä tyyppejä. Nyt hei ketä enää säästää siis...

      Kaikki kaatuu Mc Meikäläiseen ja infantiiliin oman navan kaivuuseen. Yksilö se syö sen yhteisen hyvän.

      Rotuakka, pikaruoka ja leasingelämä.

      Mistä apu? Kyykkyviini kulmakauppoihin?

      Poista
    13. Pääsinkin jo kattomasta sitä tissueiden rynnäkköä ja anna palautetta. Ähäkutti!

      ..niin Naisten Kympin alalaji on NaiSmile. Maili on 1609 m. jonka vuoksi se on 1,69 kilometriä pitkä eikä iksäkli pystysuorassa nytten vaan vaikka Lintsiltä ratikalla Kauppatorille ja paistettuja silakoita nassuliiniinja sieltä taksilla (hah! mahdotonta) mitvit - tästähän dallaaki Oodin eteen ja paita päälle tai ainakin rintsikat suoraan ja luuri sinne jonnekkin ja sitten Oopperan risteykseen ja ratikalla Triplaan ja tuplalatte ja pitsaslaissi mut terdellä koska siis alle kaheksan euroo stobe, nyt jäi tädit ja lähti naiset liikkeelle...

      MieSmail ei oo postia sekään.

      Täydellisyys täydennettynä.

      Tissue on kuten on joukkue, älkää kyselkö.

      Poista
    14. Minun matikkapääni, joka ennen oli terävä, nykyään verevä, mukaan NaiSmilen pituudeksi tulee 1,61 km.

      Nolla on toki nolla, mutta ei sitä noin vaan pois napsaista, sanokoon opetushallitus mitä tahansa.

      Poista
    15. Juu niihän sitä luulis mutta kun siinä on se jätskikioski matkan varrella. Et sitten osaa muuten kaikkein vaativinta reittisuunnittelua juuri mutta lohtu oi, ole hyvä ja opi: ei osaa kukaan muukaan. Siihen vain tottuu vähitellen. Joukko naisia ei tee virheitä, ei erehdy eikä ole milloinkaan väärässä.

      Poista
    16. Luulivathan ne kerran olevansa väärässä, mutta erehtyivät!

      Poista
  19. Niinpä. Vaan mikä vaikuttaa siihen, että aivoissa havaitaan muutoksia. Ei ne aivan itsestään sinne ilmestyne? Jonkin verran sanotaan perinnöllisyyden vaikuttavan, mutta minua kiinnostaa myös tietää muista syistä ja niiden seurauksista.
    Moni levoton ja keskittymiskykyinen lapsi on rauhoittunut, kun kotioloissa tapahtuu muutos. Säännöllinen ja terveellinen ruoka, vähemmän nettiä ja vähemmän ristiriitoja perhesuhteissa on ollut hyväksi.

    VastaaPoista
  20. On varmaan selvää, että rauhalliset kotiolot ja läsnäolo lapselle, lapsen huomaaminen ja hänen kanssaan eläminen, kirjaimellisesti, puhuen ja yhdessä tehden, on lapsen tasapainolle kaikin puolin hyväksi. Ja ne rajat antavat lapselle turvaa ja tilaa ja oikeuden olla vain lapsi, ei perheen pomo.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lapsi on perheen pomo.

      Poista
    2. Niin on, siellä missä vanhemmuus on hukassa ja lapsuus turvaton.

      Poista
    3. Voihan sitä ottaa chihuahuauroksen ja syöttää sille pelkkää toffeeta ja kaalilaatikkoa. Luulis hoituvan. Viimeistään ehkä kun se löytää ne lastenlääkkeet eiku lapset keksii miten se rauhoittuu ei hyvä perutaan tää-,

      Et sillee, joo nyt on muuten naisten Kybä, meenki kattoon et kirkkovene mitä sukupuolisyrjintää. Ihan siis pakko olla.

      Poista
  21. Löydän itsestäni lapsuudestani nuo adhd-piirteet, levottomuuden, keskityskyvyttömyyden, jopa ahdistuneisuuden ja neuroottisuuden. Olen tutkiskellut syitä ja tiedän tasan tarkkaan mistä nuo oireilut ovat johtuneet. Tänne asti olen kulkenut vaikeuksien läpi
    ilman, että missään vaiheessa olisin luullut jonkun lääkärin tai lääkityksen auttavan ja muuttavan elämääni. Opin hyväksymään persoonallisuuteni puutteet. Unelmia on jäänyt toki toteuttamatta tai puolitiehen ja tiedän syyt niihinkin.
    Ikääntymisessä on se hyvä puoli, ettei tarvitse yrittää olla " toisenlainen" muiden mieliksi.
    Onni on, että on ollut ympärilläni ihmisiä, jotka ovat pitäneet minusta kaikkine puutteineni ja keskeneräisyyksineni.

    VastaaPoista
  22. Noora, mikähän minun diagnoosini olisi? Minua ärsyttävät muutokset, kiire, äänet, hälinä, ihmisjoukot jos minun pitää olla osallisena, muuten ei. Haluan lisäksi tehdä itse enkä antaa muiden määräillä minua. Lisäksi olen hieman ujo ja arka ja hyvin introvertti, vaikka toisaalta minulla taitaa olla hyvät sosiaaliset taidot, sillä kaikesta huolimatta pidän ihmisistä ja tykkään olla myös heidän kanssaan. Tarvitsen vain ne leopohetkeni kaikesta melusta ja hässäkästä. Asperger? Autisti?

    Toisaalta kun ihmiseen lyödään jokin diagnoosi eli leimalappu, hänen kohtelunsa urautuu tietylle kapealle turvaradalle, joka on minusta kyseenalaista.

    En voi sietää jotain Koko Habarua, joka ei voi esiintyä eri tavalla ajattelevien kanssa samassa tilaisuudessa, koska se eri tavoin ajatteleva tulee kuulemma hänen turvatilaansa. Kääk!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Käkkärä-kääk! Tilaa parempaa luettavaa, heh!

      Poista
    2. No juu, hyvä neuvo. Koko Hubarun kirjoja en ole mitenkään boikotoinut, koska en boikotoi kenenkään kirjoja. Valitsen luettavani aiheen kiinnostavuuden mukaan eikä Hubaru ole tätä kautta osunut listalle.

      Eilen sain tilaamani kirjan, Rakas Eeva Kilpi, kirjastosta. Tykkään Kilven tavasta kirjoittaa suoraan, mutkattomasti ja kuitenkin tavattoman viehkeästi.

      Poista
    3. Tämä on kokoomateos, jossa on Kilven muistiinpanoja.

      Koko Hubarusta en pidä persoonana, koska koen hänet itsekkääksi ja ahdasmieliseksi ihmiseksi, joka ei kuuntele muita kuin samanmielisiä.

      Miksi ns. suvaiseva niin usein ei suvaitse muidenlaisten ajatusten esilletuloa kuin omiensa?

      Poista
    4. Koska valevihapuhevika vaivaa.

      Poista
    5. Kusihätävalevihapuhevikapää se vaivaa, sillä mikä on valeviha?

      Täsmällisyyttä, täsmällisyyttä vain pyydän heittäytyessämme yhdyssanakirjaviisastelun liukkaille luikastelemaan.

      Poista
    6. No jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin kyllä se on puskapissahätävalevihapuhevikapääasia, ettäs tiedätte.

      Poista
    7. Mutta edelleenkään en hyväksy uussanaa valeviha.

      Toisaalta taas miksei, sehän taitaakin kuvata osuvasti opposition - ja etenkin vihreiden - asennetta hallituksen erinomaisia päätöksiä kohtaan.

      Tekonaurusta tekosyin valepukkina valevihaan.

      Poista
    8. Tämä on taivahan totta, se on kauneusvirhe muuten moitteettomassa rimpsussa.

      Tietysti ”valevihan” voi selittämällä selittää saman kaavan mukaan kuin valerakkaudenkin eli rakkauden teeskentelemisen, vihan teeskentelemisen. Tuntuu vain kaukaa haetulta. Kuka nyt vihaa teeskentelisi.

      Poista
    9. Hubarusta en ole kuullutkaan, kuin vasta täällä.
      Iines, ei sinulle mitään mielenterveyteen liittyvää diagnoosia voisi antaa.
      Olet täysin normaali ihminen
      monine mielenkiintoisine ominaispiirteinesi, toteaa tämä kallonkutistaja. Terveen paperit, olkaa hyvä!
      Kas kun meissä ihmisissä on ihanan monta puolta. Joskus tykkää olla toisten kanssa, ja vastapainoksi pystyy olemaan yksin ja lataamaan akkujaan jne. Nuo ärsytykset johtuvat vuosien kertymisestä ja niiden mukanaan tuomasta viisaudesta. Kuka meistä jaksaa jatkuvaa intensiivistä seurustelua tai jatkuvaa melua sekä muuta häirintää.
      Tietyissä tilanteissa löytyy varmaan jokaisesta ujo ja arka puoli. Riippuu kenen kanssa joudumme kasvotusten. On energiasyöppöjä, päällekäyviä, muut jyrääviä kanssakulkijoita ja heitäkin, joita katsomme ylöspäin tai viistoon.
      Jotakin merkitystä luonteenpiirteisiin on geeniperimällä, mutta kyllä ympäristöt ja sen ihmiset sekä olosuhteet ovat olleet tärkeitä vaikuttajia. Periksiantamattomuus on hyvä piirre, jos tietää olevansa oikeassa. :) Pakkomielteinen jääräpäisyys ei sensijaan taida olla hyväksi missään asiassa. Varsinkin jos on väärässä.
      Tämän me tiedämme ja kiitämme elämän iloista ja suruista ja tartumme uusiin hetkiin uteliaina.

      Poista
    10. En ajatellutkaan, Noora, mielenterveyden häiriötä, kun viittasin puolileikilläni aspergeriin tai autismiin kohdallani. Ne ovat neurologisia aivojen tiloja. Jollain tavalla ne liittyvät yksilön persoonallisuuteen.

      Voisiko olla niin, että introvertti on mieluummin asperger tai autisti kuin adhd? Ja ekstrovertti taas olisi adhd, jos siis puolileikillään jakaisi ihmisiä tähän suuntaan?

      Itse ihmettelen joskus sitä, miten erilaisia me siskon kanssan olemme. Hän äärimmäinen ekstrovertti, minä introvertti. Kun minä saatan ahdistua esimerkiksi isoissa juhlissa ja hälinässä, hän kukkii niissä ja on kuin kotonaan.

      Poista
    11. Valevihapuhe ei ole kuten on päärauta päärautatieasemassa vaan on onnellisimman maan tittelin seitsenkertaisen valinnan syy. Luulitteko tosiaan että ilman dopingia voi voittaa? Lance Armstrong - Tour de France?
      Näin sitä käytetään: kun on nättiä ja ensi helteet niin naama kurtulle ja lippa silmille, muristen ähistään hikeä pyyhkien että: Ei se kesä sitten tullukkaan, harmittaa saakelih... aahatshii ja perkelekkun tää heinänuhaki taas.. ja missä se Ukrainaki on, ja kuka siellä muka asuu.. mitä varten taaskaan ei oo kunnon sota vaan aina vaan tätä kätinää ja lässytystä...

      Poista
  23. Koko Hubarasta viis tai kuus, hullu ihminen.

    En muista mitä olin sanomassa, mutta demareiden äänestäjäksi minua ei enää saa. Sanna Marin on kokotti ja kallis prosti. Suihkukoneella matkustaa multimiljonääristä toiseen. Äijänsä ja lapsensa jätti, että pystyy itseään toteuttamaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo mutta mikä menestyjätär, ja se rotsi! Kuka sen kledjut oikein-, eiku eihän se oo ainakaan mikään iskän tyttö joo tosiaan. Joo ei mtn.

      Bernerisaatioasteen saavuttaminen ja kehittyminen yksilötason tehovalmennuksen funktiona edistyksellisessä sukupuoliroolikatsannossa - Täyttä väikkärikamaa.

      Hitler verryttelyasussa ja itäisen rintamatilanteen kaatuneiden kasvojenilmeet post mortem - samaa kamaa.

      Poista
    2. Kun kerran kysyitte, niin minä taas olen sitä mieltä, että juuri iskän tyttö se pukeutuukin nahkarotsiin ja revittyihin farkkushortseihin ja panee jalkaansa Dr. Martens -varsikengät. Ne oikeat huitukat avartavat kaula-aukkoa ja näyttävät keuhkojaan jos näytettävää on ja pyllyään, jota peittää kireänpuoleinen naru.

      Poista
    3. Jätit pois hyaluronitäytteet huulista, melko syrjivää.

      Poista
  24. Koko Hubaru on kirjoittanut esseekokoelman Ruskeat tytöt. Uskon, että siitä löytyy runsaasti innostuneita esittelyjä pitkin blogimaailmaa. On tärkeää taistella hirvittävää suomalaista rasismia vastaan..

    Kansan Uutiset kirjoitti näin hurmioituneen ylistyksen:“Suomi jakautuu aikaan ennen ja jälkeen Koko Hubaran. Ruskeat Tytöt on raikas tuulenvire suomenkielisessä kirjallisuudessa, niin kuin Ruskeat Tytöt -blogi on ollut julkisessa keskustelussa.”

    Tässä olisikin ollut aikanaan mainio aihe Einesbaariin, mutta se olisi edellyttänyt sitä, että kirja on luettu. Itsellänikin on ennakkoluuloja kirjan paatoksellisuutta kohtaan, samoin kirjassa esitettyä ikuisuusväitettä suomalaisesta rasismista.

    Jonkun pitäisi oikeasti tutkia tieteellisluontoisesti, mitä se väitetty suomalaisten harjoittama hirveä rasismi oikein on. Miten se ilmee? Miten asioita tulkitaan? Onko se lopulta kupla?



    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. PS Se on muuten Koko Hubara, niin kuin huomaan Rikun kommentista. Minä kirjoitan tuolla ylempänä pokkana koko ajan Koko Hubaru. Nyt minulle sopii taas irvailla muissa blogeissa. Se on rasisti, kirjoittaa ruskean tytön nimen väärin.

      Hubaru olisi ollut kyllä sointuvampi.

      Poista
    2. Rasistihan sinä olet ei siitä tarvitse irvailla. Et edes tajua miten vakavasta asiasta on kyse monelle. Kun sinua ei ole kohdeltu rasistisesti ei rasismia ole olemassa.

      Poista
    3. Höpö höpö. Kukaan ei tässä irvaile asialle. Ei keskustelun herättäminen rasismin sisällöstä ole tietenkään rasismia. Olen ennenkin kysynyt rasismin määrittelyn perään.

      Minusta nimittäin viisas ihminen ei näe rasismia siellä, missä sitä selvästi ei ole. Viisas ei esimerkiksi selitä rasismiksi sitä klassista esimerkkiä, kun suomalainen kysyy ruskealta tytöltä: Mistäs kaukaa sitä ollaan, tai mistäs sinä tulet. Oikeastihan tällainen on ystävällishenkinen keskustelun aloitus, vähän kuin runolle ryhtyminen.

      Meillä on paljon ihmisiä, jotka eivät asu Helsingissä ja näe tummaihoisia ihmisiä arjessaan. Suurin osa tummaihoisista, joiden kanssa olen ollut tekemisissä ja joista olen kuullut esimerkiksi kollegoiltani eri oppilaitoksista, sanoo että tummat ja muut tulijat kokevat Suomen hyväksi maaksi ja kohtelunsa lämpimäksi.

      Olen kuitenkin somessa ja yleensä mediassa useassa eri yhteydessä törmännyt näihin ahtaisiin karsinointeihin, joissa ikään kuin haetaan rasismia kaikkialta, missä sitä suinkin voisi selittää olevan.

      - Kissan villat. Minä en usko suomalaisten olevan sellaisia rasisteja kuin rummutetaan. Uskon mieluummin siihen, että meillä tummia ihmisiä on jopa opetettu siihen, että suomalaiset ovat rasisteja..

      Poista
    4. Muinoin Ruotsissa minulla oli kaveri, jolla oli erikoisia sutkauksia, mm. tällainen: ”Mitään en vihaa niin paljon kuin rasismia ja neekereitä!”

      Jotenkin tämä tulee usein mieleeni, kun seuraan suvaitsevaiseksi itsensä julistaneiden mielipiteitä.

      Mitä suvaitsevaa on vahtia toisten sanomisia ja lyödä armotta pysyviä leimoja mielestään väärin puhuviin?

      Tämän ajan pillupoliiseja he ovat.

      Poista
    5. Tämä Koko Hubarahan on itse aikamoinen ihmisten luokittelija (tämän kanssa esiinnyn/ tämän kanssa en esiinny) ja toisten tuomitsija. Eikö juuri tämä ole rasismia käänteisessä muodossa?

      Hän ei suostu esiintymään Maailma kylässä -festivaalilla, koska tapahtumassa esiintyy myös Sebastian Tynkkynen, persu ja homo ja mustan miehen puoliso.

      Ihan käsittämätöntä tämän hubaralainen ja ebrahimilainen ajatusmaailman tuuttaaminen: jos kaikkia, joiden kanssa en ole samaa mieltä, ei poisteta tapahtumasta, niin minä en tule, koska tila ei ole turvallinen. - Muistanette Ebrahimin kiukuttelun Esko Valtaojalle, joka katseli huuli pyöreänä naisen raivoamista.

      Moniäänisyys ei totisesti merkitse mitään kaikille.

      Poista
    6. Näin ohjelman ja Huparaisen teatraalisen tekopillastumisen. Hän päätti vetää ryynit nättiin ruskeaan nenäänsä, kun Valtaoja mainitsi Peppi Pitkätossun isän aiemmissa suomennoksissa olleen ”neekerikuningas”.

      Valtaoja oli aidosti äimän käkenä, sillä tunnettuna ja oikeaoppisena tähtitiedemehenä hän kuvitteli olevansa ”koskematon”, jolle sallitaan erikoikeuksia.

      Mutta Huparaisellepa hän olikin vain tuntematon vanha irstas setä. Varmasti herättävä kokemus.

      Naurattaa vieläkin sitä muistellessa.

      Poista
    7. Tai kyseessä oli tässä ohjelmassa se Ebrahimi, Renaz Ebrahimi.

      Parasta siinä tosiaan oli Valtaojan äimänkäki-ilme, huuli oli oikeasti pyöreänä. Vaikka oli kyllä minunkin.

      Poista
  25. Ottaapi kyllä koteloon nykyinen hyvesignalointi. Ollaan niin hiivatin kaiken sallivia ja muka ymmärtäviä otsikkotasolla. Miksi joku yksilö joutuu aina uhriksi populan piileville agressioille,varsinkin osa internetin aivopeseminä lapsesta asti.
    Että jokainen voi tehdä keholleen mitä haluaa. Jokainen saa elää kuten haluaa. Jokainen voi pukeutua kuten haluaa. Jokainen on tasa-arvoinen ja rasismi kielletty, varsinkin lännessä.
    Ei (kirosana) mikään noista hyvien ihmisten uskomuksista pidä paikkaansa. Illusatoorista, että rasismi tai muu paha saataisiin toppaamaan tykkänään maailmasta. Ei saada! Aina on meitä kieroon kasvaneita syystä tai toisesta, jotka eivät usko ihmisen hyvyyteen tai poliitikkojen ja pappien loitsuihin.

    Sain nuoremman polven avustamana siirrettyä blogini vanhan malliseksi. Toimisikohan nyt, kuten ennen muinoin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näyttää toimivan, minä ainakin pääsin sinne.

      Itse en pysty lisäämään uusia blogeja enkä poistamaan vanhoja tämän blogin enkä kuvablogin sivupalkeista. Mikään ei siinä auta, systeemi ei tottele antamiaan ohjeita tai käskyjä.

      Poista
  26. Missä se lukee että vanhempien on sopeuduttava nuorten arvoihin? Presto, kaikki paremmaks ja maailma valmiiks että pääsee sidukalle ja blossipuistoon!

    Ei työ tee vapaaksi vaan ansaintalogiikka, mikään minkä saa eteen kannettuna ei ole arvokasta.

    Kaikki työ on arvokasta.

    Mikä se työ on? No, Auschwitsin portin yläpuolellahan se oli: Kuntouttava työtoiminta - Byrokraattien ja Aikuiskasvattajien unelma.

    Tästäkin pääsee kun osaa neuvottelun klassisen kaavan;

    - uhkailu
    - vaikutuksen tarkkailu
    - myöntyminen omin ehdoin
    - omien vaatimusten toteutuminen

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämähän on merkillistä - minulla ei ole mitään vastaan väittämistä JiiJiiPeen analyyseihin. Auschwitzin vitsiä en ihan nokkelimpana pidä, eikä pidäkään, mutta olenpahan käynyt sielläkin.

      Poista
    2. Se ei ollut auschvitsi vaan kuntouttava työtoimintavitsi.

      Poista
    3. Ai niin ja olinhan minä siellä Stutthofin lerin jäänteillä käymässä. Kaikkein karmein paikka, historiaa ei tiedetä vieläkään eikä tahdotakaan tietää, se oli emoleiri ja sillä oli yli sata tytärleiriä, tarkka luku ei ole selvinnyt. Ei siellä tappaa tarvinnut, malariaa levittäviä moskiittoja, työtä ei teetetty edes nimeksi, punatautiset pantiin jakamaan soppaa jne. Stutowitze nykyisin.

      A. oli viiden tähden hotelli ja täyttä prameilua, alunperin ja tieten tehty siihen.

      Poista
  27. Juu, Koko Hubara ja Fatim Diarrhea, siinä vasta kauniita ihmisiä.

    VastaaPoista