8.10.2025

Suomi - oikeastiko rasistinen maa?


Onko Suomi todellakin maailman  rasistisimpien maiden joukossa, niin kuin media viime vuosina on antanut ymmärtää? Tätä  rasismimantraa on taottu suomalaisten mieliin erityisen voimakkaasti siitä alkaen, kun meille tuli suuri maahanmuuttajatulva  ja kansaa opetettiin kädestä pitäen, ettei pelolle saa antaa valtaa. 

Uutissuomalaisen (USU) uusin rasismitutkimus kertoo, että rasismi on yhä useamman suomalaisen mielestä merkittävä ongelma Suomessa. Kyselyyn vastaajista 60 prosenttia oli jokseenkin tai täysin samaa mieltä väitteen kanssa. Kaksi vuotta aiemmin tehdyssä gallupissa luku oli 57.

35 prosenttia oli jokseenkin tai täysin eri mieltä väitteen kanssa. Kyselyyn vastasi tuhat suomalaista. Tässä kohdin olisi tietenkin kiintoisaa tietää eri maiden vastaavat tulokset, jotta vertailua voitaisiin tehdä. Eli sijoittuuko Suomi oikeasti maailman rasistisimpien maiden joukkoon? Millä tavalla Suomen rasismi eroaa muiden maiden rasismista? 

Onhan asiasta  olemassa World Population Reviewin  laaja ja perusteellinen tutkimus vuodelta 2024. Sen mukaan Suomi sijoittuu maailman kärkikymmenikköön niiden maiden joukossa, joissa rasismia on kaikkein vähiten. Suomi on myös tunnetusti todettu maailman onnellisuututkimuksissa maaksi, jossa on maailman onnellisimmat maahanmuuttajat. Mikä siis on totta, mikä ei?

Rasismia toki on, sillä sitä on kaikkialla, kaikissa maissa, mutta miksi median mukaan  sitä on harvinaisen runsaasti eritoten juuri Suomessa? Missä ovat vertailut muihin maihin? Taannoisen  EU-tutkimuksen mukaanhan Suomi todettiin yhdeksi EU:n rasistisimmista maista,  ja tätä tietoa on rummutettu runsaasti. Kuitenkin tämä EU-tutkimus todettiin puutteelliseksi, sillä siihen osallistui vain murto-osa EU-maista. Lisäksi tutkimuksen todettiin peilaavan tunnetiloja eikä tosiasioita. 

Tiedostava ihminen joutuukin erilaisten tutkimustulosten valossa kysymään, onko rasismi lopulta enimmäkseen  meidän kantasuomalaisten omassa mielikuvituksessa? 

Miksi suomalaisille koko ajan syydetään vakuutteluja siitä, että suomalaiset ovat harvinaisen rasistista kansaa? Toistavatko kyselyyn vastnneet ihmiset median syöttämää rasismikuvaa vai onko heillä todellista tietoa koetusta rasismista? Esimerkiksi maaseudulla tummat tulijat otetaan avosylin vastaan ja heitä kutsutaan perheisiin tutustumaan. Saatetaan jopa kysäistä aivan vieraalta tulijalta, että mistäs kaukaa  sitä ollaan. Myöhemmin on saatu mediasta tietää, että tällaista ystävällistä tuttavuuden aloitusta ei saa tehdä, sillä se on rasismia. 

(Maalaus Hugo Simberg)

170 kommenttia:

  1. Sitähän ei tutkimus ole että kysytään jotain muuta kuin mihin tahdotaan vastaus, se lienee vaikkapa politiikkaa.

    Kysyttäessä miksi rasismista toitotetaan ollaan asian äärellä.

    Tehtäköön politiikkaa jos siltä tuntuu mutta tilattaessa tutkimus tulee huomioida kuka sen maksaa, esimerkkinä vaikkapa blogger joka on osa Googlea joka on taivaissa jonka omistaa Alphabet joka onvieläkin korkeampi voima tai ainakin meidän kaikkivoipa iankaiken Mountain Wiev Kalifoniassa jne. Amen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tätä minäkin siis kysyn: miksi tämä rasisimista puhuminen, etenkin kun käsittääkseni mitään erikoisen rasistista ei Suomessa ole tapahtunut miesmuistiin. Ei sen kummenpaa kuin muissakaan EU-maissa.

      Käsitän niin, että se edelleen johtuu "väärin valitusta" hallituksesta. En muista, että parin edellisen hallituksen aikana tällaisia median rasisminostatuksia olisi sattunat.

      Jotenkin arvelen, että osa suomalaisista kyllä huomaa hyvinkin gallupien toimeksiantajien taustatekijöitä. Valtaosa lienee kuitenkin median vietävissä.

      Poista
    2. Eikö sitä olla vähän mediaan päin kallellaan kun ollaan bloggajaa?

      Onhan viisasta voittamisen toivottomuudessa liittyä reippaasti vastustajan riveihin. Eikö olekin?

      Kuinkas sitä neekeriksi pääsisi, ei tule mieleen nyt se?

      Michael Jackson tulee, siinäpä loisto heppu. Unilääke hänellä oli anestesiaan kylläkin, mutta onko sittenkään sekään niin kauheaa elämää että pitää saada taju kankaalle joka yö? Voiko olla yhtä kauheaa kuin minulla? Minä kun olen jo kuusikymmentä vuotta ollut valkoinen. Edes lapsena en saanut olla reilusti neekeri.
      Ja nukun jos en jaksa kuunnella selitystä siitä miksi kaikki aina luulevat että kaikilla on helppoa. Ei ole kaikilla kyllä. Jos tietäisitte niin ette yhtään yllättyisi että ohhoh vaan että juupajuu, kukapa ei neekeriksi haluaisi mutta koska kaikki haluavat niin olehan nyt ihmisiksi, ei tehdä tästä nyt numeroa.

      IH

      Poista
  2. Korjaan blogitekstiäni sen verran, että linkkaamani World Population Reviewin linkki viittaakin aivan tuoreeseen tämän vuoden tutkimukseen, eikä viime vuoden. Suomen sijoitus vähiten rasistisista maista senkun nousee: olemme NELJÄNNEKSI VÄHITEN RASISTINEN maa.

    Miksi Suomen media ei hehkuta tätä?

    VastaaPoista
  3. Miksi asia on nk. tapetilla, mistä se kuvio siinä, millä paperoida paljas ja tyhjä.. uutistoimituksessa on tyhjiö, ehkä?

    Yleisesti on turhaa alkaa keksiä miksi jotakin ei ole. No, ei sekään pidä aivan paikkaansa. Minä keksin kyllä miksei ole, vaikka en tahdokaan. Oikeammin, en keksi vaan sen sijaan tiedän riittävästi kyetäkseni päättelemään miksei ole.

    Ei se ole yhtä kivaa kuin hoksata että voisi olla mutta luojaa ei armahda se vaan teot ja toiminta. Luoja on sellainen joka luo.

    Sitä sanotaankin että good news is no news. Epäkivasti väitetty. Pulitzerinperkeleet ja Sanomalehtisaatanat, yksiä lehtineekereitä koko poppoo!

    Jotkut uutiset ovat fylliä, höttöä joiden olemassaolon syy on viedä tilaa muilta uutisilta. Monet henkilöönkäyvät ovat juuri niitä.

    Heh, esimerkiksi:
    Otsikoita, eivät todellisia:

    - Hilma löysi uuden elämän sähkökeinutuolin avulla
    - Kotitalousvähennys poistuu ensi vuonna

    Arvannet kummassa on kuvia ja kumpi saa palstatilaa klikkausjournalismin aikoina?
    Nohou, väärin arvattu, ei se verorahoin maksettu kotiavustajan liksa vaan se Hilman sähkötuoli koska sen on suunnitellut toimittajakaverin pojan opiskeluaikojen tuttu joka syö eettisesti ja on hyvä pelaamaan lautapelejä.

    Helsinki, Suomi, tosi pienet piirit. Eivät edes ole rassukat politiikkaa ehtineet oppia.

    IH

    P. S.

    Oodi on kyllä erikoisen mielenkiintoinen laitos, sen sanon suoraan ja sen voi itsekin käydä toteamassa. Meno on likipitäen harrasta. Ellen tietäisi, voisin pitää sitä jonkin uskonopin vaikutuksen alaisena. Rasisti ei siellä kauan haise, joitain syrjäkarein silmäilijöitä kyllä käytetään sitä kautta, kaiketi se on jokin salaliitto.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mikä saa kuvittelemaan, etteivät rasistit käy Oodissa, lainaa kirjoja ja lue niitä?

      Minäkin käyn siellä usein. Tosin vaatteeni ovat niin vanhoja ja kierrätettyjä, että minua pidetään varmaankin suvakkisankarivaarina, eikä kukaan arvaa millaisia kauheita ajatuksia harmajassa päässäni poukkoilee.

      Tällaisia: Rasisti-sana on kertakaikkiaan kiellettävä, se on paha sana! Neekeri-sana on kaunis, se on vapautettava kirkonkirouksestaan! Muistakaa, että jo Kake Singers aikojen alussa julisti kaikkien haluavan olla neekereitä!

      Poista
  4. Eiköhän kyse ole erittäin äänekkään ja vaikutusvaltaisen vasemmiston edustajien tavoitteesta kaataa hallitus keinolla millä hyvänsä! Ja media myötäilee heitä runsaalla julkisuudella!

    VastaaPoista
  5. Olen eri yhteyksissä yrittänyt esittää huoleni siitä, etteivät edes akateemiset oppineemme enää ymmärrä ihmistiteiden klassikkoja. Esimerkiksi rasismikeskusteluja vaivaa aivan kammottava perustavanlaatuinen väärinkäsitys, mielikuva, jonka mukaan vain alkukantaiset sivistymättömät moukat suhtautuvat erivärisiin ja -kulttuurisiin ihmisiin torjuvasti ellei ihan vihamielisesti.

    Tilanne primitiivisten yhteisöjen suhteen on pikemminkin päinvastainen -- nimenomaan alkukantaiset kulttuurit ottavat "erilaiset" vaeltajat uteliaina ja ystävällismielisesti vastaan. Kulttuuriset hylkimireaktiot alkavat vasta kun kognitiiviset erot kehityksen tai toiskulttuuristen määrän myötä alkavat merkitä enemmän.

    Toinen "rasismikeskustelun" mammuttivirhe on se, että "rasismi" kytketään mielikuviin ihmistuhonnasta. Sitä historiankirjoitusta, jossa ihmistuhonta määrittyisi todellisten reunaehtojensa -- yhteisön sosiopsyykkisen taantumisen, totalitarismin -- ilmiöksi, ei paljoakaan ole. Se tieto on koottava eri lähteitä yhdisteklemällä. Tätä nykyä olemme länsimais-eurooppalaisessa ajatteluperinteessämme pelkästään kauhistelleet natsien harjoittamaa joukkotuhontaa "opillis-ideologisissa" raamituksissa pystymättä käsittelemään niitä sosiologisia ehtoja ja edellytyksiä joita tuhontaan olemuksellisesti kuuluu.

    Totuus on siinäkin suunnilleen päinvastainen kuin se mitä mielikuvamme -- jotka ovat totuuksien torjuntaa ja oman alitajuntamme tunkioiden vaikutusta -- meille esittävät. Normatiivinen yhteisömoraali on se jonka vaikutuksesta yhteisö helpoimmin ajautuu totalitarismin tilaan. Sitä ylläpidetään nienomaan demonisoimalla vihollikuvaa -- ja siihen ovat yliyleistävät, pahuutta priojisoivat leimakäsitteet aivan erinomaisen käyttökelpoisia. Ne auttavat meitä määrittelemään itsemme hyviksi -- ja näkemään kaiken "pahuuden" itsemme ulkopuolella, vain ihan muiden, pahojen ihmisten tekosina.

    Normimoraalin maailmassa me tarvitsemme jokailtaisen tv-ohjelman jossa näytetään meille natsien marsseja ja keskityleirien kauheuksia. Se on tosiasiassa paras tie totalitarismiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samankaltaista suhtautumista kuin varhaiskulttuureilla uusiin tulijoihin on maaseudun ihmisillä aivan täällä koto-Suomessakin. Tästä nimenomaan puhun tuossa kirjoitukseni lopun esimerkissä, jossa ystävällinen keskustelun aloitus halutaan tulkita rasismiksi.

      Täällä Satakunnan sydämessä uudet tänne tulijat suuren maahanmuutoaallon aikoina otettiin uteliaasti ja lämpimästi vastaan eikä pelosta ollut tietoakaan. Pojat sijoitettiin nopeasti paikalliseen kouluun ja heitä kutsuttiin perheisiin tutustumaan.

      Kyse on monesti ollut kansalaisten ja median ylitulkinnoista. Kun jopa iän ja alkuperän kysyminenkin laskettiin rasismiksi - viittaan mm. Li Anderssonin kuuluisaan lausahdukseen siitä, että iän kysyminen on rasismia. Oikeastihan kaikenlainen kysyminen ja jutustelu on ystävällistä tutustumisen yrittämistä, ei rasismia. Rasismi on mielestäni määritelty meillä väärin.

      Poista
    2. Oi voi, vai vielä valtiotieteen oppineita saati sitten jonkin hyödyllisen kuten viesti- ja teleliikenteen insinöörejä tai muita tenttijöitä päättämään kuinka tehdään ja kuka tekee kun johtamistaito on olennainen silloin.

      Poliitikko jolta menee mega ja giga sekaisin on aivan tavallinen, lukion matematiikka on suorastaan ällistyttävä taitotaso.
      Reaaliaineiksi osuvasti kutsuttiin oppimäärän osa-alueita jotka oli hallittava että pääsee yliopistoon. Nyt pääsee avustajan pestiltä kansanedustajaksi ja sehän on mainiota. Juuri niin sen oppiikin, kun saa sivusta seurata.
      Jospa vaikka esim. K. A. Fagerholm joka oli parturi ei olisi ollut edes olemassa olisi vaihtoehtoinen historia aivan toisen mallinen. Hänestähän oltiin mitä melkoisimmin tekemässä presidenttiä.
      Sellainen suunnitelmayhteiskunta-ajattelu on mennyttä aikaa.

      IH

      Poista
    3. Onhan meillä tiede- ja kulttuuriministeri, Herra nähköön.
      It isn't rocket science, now - is it?

      Olipas kyllä sikäläisittäinkin kummallinen sanonta, tosiaan.

      Kas kun-kun, nuo Apollo -ohjelman Saturn -raketit olivat niin U. S. A.ta ja kansallinen ylpeys mitä melkoisin.

      ..niin sitä sikäli vaan että Wernher von Braun johti suunnittelua ja rakentamista eikä natsitiedemiehistä ollut pulaa.

      Että ei se ole kulttuuri- ja rakettitiedeministerin asia jos virkanimityksiä ei saada aikaan rivakasti.

      Poista
    4. Seppo O puhuu viisaita sanoja.

      Poista
  6. Olen antanut kertoa itselleni,että mustalaiset ovat paluumuuttamassa suurin joukoin takaisin Suomeen johtuen kehitysmaalaisten aiheuttamasta kaoottisesta tilanteesta Ruotsissa.
    No,mikäpäs siinä.Suomihan tarvitsee osaavia tulijoita.
    Nämähän ovat ajan hermolla ja ovat opiskelleet it-alan tietoja ja taitoja.
    Nyt he hoitavat suomalaisten vanhusten pankkiasioita...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei kannata uskoa salaliittoteorioita. Tämä kuulostaa täydeltä pupulta päätellen jo käyttämästäsi termistöstä.

      Poista
    2. Heh,vai salaliittoteorioita.
      On ollut jo useampia tapauksia,jossa ns. ravikansan edustajia tuomittu pankkipuhelinhuijauksista pääasiassa vanhempaa kansanosaa kohtaan.
      Näistä on kerrottu ihan valtamediassakin.
      Näinkö nyt on,että ovat kertoneet muunneltua totuutta oikeuden päätöksistä.

      Poista
    3. Vai huijausyrityksiä tarkoitat. Se ei käynyt heti ilmi. En osaa sanoa, huijaavatko romanit muita enemmän, mutta kyllä, he myös huijaavat. Maailma on kuitenkin täynnä huijareita, varmaan kaikissa kulttuureissa.

      Poista
    4. Niin. Blogostaniahan ei ole mikään kulttuurikaupunki. Salainen sen tulla olisi, tosin. Tämä osattiin kyllä ainakin...

      Kyllä ennen osattiin, ja valmista tuli.

      Kuuban kriisi - äh. Joskus toiste, itsekritiikki vihlaisi. En huijaa, oikeasti en. Niinkuin noidannuoli, mutta kokonaisvaltaisempi ja psyykkisempi oli se vihlaus.

      IH

      Poista
    5. Yleistämisessä on se piirre että siinä voi joutua mukaan sellaiseen karuselliin josta ei pääse vaan asia josta yliolkaisesti toteaa että juu tiedetään tulee vastaan seuraavalla kierroksella tai myöhemmin.
      Jos sen kohtaa kun muut ovat jo todenneet että tämähän on juuri kuten vastuu ja vapaus - vapaus ja vastuu, siis tasapainoteemainen tarkastelutapa eikä kohtalon oikkuilua jolle ei mahda mitään ja onkin jäänyt viimeisenä karuselliin niin kuinkas siitä pois hypätään?

      On laskettava itsensä mukaan huijareihin joita maailma on täynnä ja nöyrryttävää tosiasiaa on katsottava kohtisuoraan, lisättävä että kaikkihan me kulttuuriset erot ymmärrämme mutta hyväksyminen on toista.

      Miksi se on niin tahmeaa ja pätkii, kun selvä asia sotkussa on niin sanotaan se, kutka ja missä on sotkusta vastuussa ja selvitetään kuin kalaverkko että päästään pyynnille. Siinä etuuksien meressä ei riitä kalaa jos kaikki siellä omaa nuottaansa haalaavat ja sitä vaan omia vedetään ulkomailta ja täälläpäässä vain hymyillään että onhan noita mutta ei niiden touhuilua saa paheksua. Kyllä saa!

      Jos suomipummi sen tekisi... Jos niin kävisi ettei kukaan sitä huomaa niin kaikki olisivatkin pummeja ja syyllisiä ja siis hiljaa.

      Jos joku etninen ryhmä käyttää häpeämättömästi kallita vaatteita ja maleksii joukkona ostoskeskuksessa vinoillen kaikille normikulkijoille niin kuka ihmettelee?

      Onhan noita kulttuureita mutta meilläpä on oma joka perustuu tuppisuisuudelle ja tappavalle työnteon tahdille, ehheh! Enpäs sanokaan tuohon maleksimiseen mitään, se on kuulemma pyhä seikka ja saan vielä potkut kun sanon.

      Näyttäkää että suomalainen ei laske itseään mukaan kaikenmaailman huijareihin, että niitä meillä on mutta ne ovat tuontitavaraa ja koristeina eivätkä vastuullisia kansalaisia ja olkaapa muut maat yhtä varakkaita vaan.

      Asunnottomia, mt -ongelmaisia ja päihdeluottotietonsa menettäneitä on, ainahan on oltava. Niistä saa kivasti graduja.

      Älkää sitten kummeksuko kun vartijat ja poliisit muuttuvat hiljaa yössä rasistisiksi.

      Maailma on vielä toistaiseksi osittain huijaripitoisuudeltaan vajaa sataprosenttinen. Se on meidän ongelmamme. On mentävä mukaan huijaamaan kilpaa halusi tai ei, ei auta jäädä tuhertelemaan graduja ja väikkäreitä tai edustamaan juntteja jossain lainsäädäntöelimessä ja toimeenpanovaltaa käyttävässä hallituksessa kun vallan kolmijako-opin aika on ohi ja internet on vallassa.

      Parempien suomalaisten aika on käsillä. Mitä tehdä vanhoilla?

      IH

      Poista
    6. Voi kuinka kiva että vanhustenkin asiat jaksavat hoitaa, se on oikein. Heillä sitä osataan kunnioittaa vanhempiaan, ja että meillekin sen näyttävät on esimerkillistä. Attendisointi ja lääketokkuraisuus saavat kyytiä kun kilpailu ja markkinavoimien hiljainen henkäys käy seniorikansalaisten pankkitilien ylitse. Kilpailu on kaikkien etu!

      Mitenkä suurista summista tässä on kyse, sehän on rikollista jos oikein paljon kunnioittavat ja ei sellaista kilpailua kyllä voida sietää.

      On meillä omastakin takaa tarpeeksi kuluja vanhuksista ja sairaista ja vankilatkin täynnä kun ei uusia rakennetakaan noin vaan, niitä on kyllä näytetty että osattaisiin mutta ei ole rakennettu kun on ollut priorisoitava lasten päivähoidon ja sosiaalitoimen ja sote-alueiden ja rasismin tutkimuksen ja ennaltaehkäisyn määrärahoihin.

      Ei ihmisiä voi pitää missä hyvänsä vangittuina. Sellainen kuulkaa tulee kalliiksi pidemmän päälle.

      Mihin ne vanhukset sitä rahaa tarvitsevat oikein, en hoksaa tätä. Eikös niillä ole kaikki palvelut lähellä?
      Ai niin pankkeja ei tosiaan enää montaakaan ole, sehän se tietenkin on, olinpa lapsellinen.
      No, kun ei pankkeja ole niin ei pääse pankkiin eikä tule tuhlausta ja kulutusyhteiskuntahan on tuomittava.
      En nyt aivan ymmärrä onko tämä todella sen luokan ongelma että siihen tulisi puuttua.

      Seniorikansalaiset, yhteiskunnan voimavara!

      IH

      Poista
  7. Okei. Ei me ollakaan siis rasisteja. Asia selvä. En minä mikään rasisti olisi halunnutkaan olla, haha! Voittajan on helppo hymyillä. Se toisin vielä on tässä kiperä seikka että jokin kummallinen verottajatyyppinen taho viepi rahoja johonkin hankkeisiin joista ei saa itse Pirun kirjanpitäjätkään selvää, tietenkin voi olla että verohallinnolla on paremmat vehkeet mutta saanen luvan epäillä jyrkästi että ehkä ei ole ja siellä tehdään töitä käskettyä josta johtuu että eräitä ihmisryhmiä ei näe työmailla eikä halmeilla ja jos näkeekin niin eivät ainakaan liiku.

    Päätelläkseni olemme tilanteessa jossa etua, etuuksia saadakseen ja elintasoaan ylläpitääkseen tulee aktiivisesti passivoitua.

    Mitähän siitä seuraa kun osa ei tee työtä mutta ei köyhdykään ja osa tekee mutta köyhtyy? Verottaja yksin sen tietäköön, se olisi hyvä salata ainakin hallitukselta ja ehkä jopa kansanedustajilta, ainakin ensimmäisen kauden ajan.

    IH

    VastaaPoista
  8. IH, kysyn tässä jutussani, onko Suomi oikeasti yksi maailman rasistisimmista maista, niin kuin meitä koko ajan opetetaan ja jopa vaietaan tutkimustuloksista, jotka osoittavat muuta. En minä väitä, että meillä ei olisi rasismia, koska sitä on kaikkialla. En vaan usko siihen, että olisimme tässä poikkeuksellisen vihamielisiä tolloja.

    On myös niin, että maahanmuuttokeskustelut on haluttu vaientaa - rasistisina. Kritiikki maahanmuuttoasioita kohtaan on meillä edelleen poliittisesti epäkorrektia, vaikka kritiikki on tarpeen, niin kuin EU-maissa on alettu nähdä.

    VastaaPoista
  9. On eräs mahdollinen selitys sille miksi maassamme esiintyy eräitä erityisen huomion ja uteliaisuuden aiheita. Eräs niistä on väestön ikärakenne, huoltosuhde on kestämätön. Eräs on työnteon arvostus, ansioihin ja ansaitsemiseen luottava ilmapiiri. Nämä ovat eräitä suurimmista vaikuttavista tekijöistä yhtälössä jota ratkaistaan parhaillaan ja usein ilman tietoa kaavasta tai edes että tulisi olla kaava ja tieto suurimmista tekijöistä ja niiden vaikutuksista ennen kuin päätetään miten toimia. Etukäteen päättäminen ja yleisön sopeuttaminen päätöksiin joita muunnellaan miellyttämisperustaisesti ei ole hyväksi, se johtaa ongelmiin joiden ratkaisemisen voimavarat ovat tarpeen muualla.

    Olen epäillyt sitäkin että koko hötäkkä ja pankrot, koko juuttaan konkurs on ektaasipäisään luotu halvan bordellin kylpyhuoneessa. Se selittäisi kyllä tyydyttävästi mistä kaikki johtuu. Sitä miksi vallitseva malli jatkuu se ei selitä. Epäilykseni siitä ei ole miellyttävää omaksuttavaa mutta jos kerron että tiedemiehet tekisivät sentään edes eläinkokeita ensin voi olla että hoksaatte olennaisesta osan.

    IH

    VastaaPoista
  10. Olen niin vähävarainen mies että kun menen löylyyn en voi seurata lätkämatsia enkä kirjoittaa tähdellisiä ja tarkkoja huomioita yleisistä asioista. Olen harkinnut vaurastuvani siihen määrään että koulutan työssäoppimisperustaisesti juoksupoikia jotka kipittävät vaikka kirjaston koneilla ja kommentoivat saneluni mukaan. Saisivat lisäillä sitten omiaan sinne, inhimillinen olisin työllistäjänä, ja melko lempeä.

    Internetismin ilmiömäisin sauna!

    IH

    VastaaPoista
  11. Ehkä tuo kysymyksenasettelu, että mistäs kaukaa sitä ollaan, ei ole niitä parhaimpia aloituksia. Mistä päin olet/olette tulleet, voisi olla myönteisempi tulijalle. Voi olla hiuksenhalkomista, mutta kun emme tiedä tulijasta tai hänen taustastaan mitään. Siis hänen suhtautumisestaan henkilö- tai tausta tietojen uteluun. Tulijalle alku voi olla hyvinkin ratkaisevaa suhtautumisessa jatkoon. Asennetta olla pitää ja vielä oikeantyyppistä sellaista.

    Rasismi on ismi, joka on hyvinkin moniulotteinen. Kyllähän tutkimukset peilaavat paljon tunnetiloja. Tunnehan tulee ennen järkeä, usein myös tiedostamattomasti. Lisäksi naurettavan pieniä ovat otokset, joilla tulkintaa ja tilastoja tehdään.

    Tuollaiset onnellisuustilastot ovat, mitä ovat. Niihin vaikuttavat niin monet seikat. Lisäksi niitä on vaikea tulkita totuudenmukaisesti, että mikä niissä on syy, mikä seuraus. Niiden mukaan olemme onnellisuuden kärkimaa, mutta rasismissa jotain aivan muuta.

    Tulkinnat, että rasismi on merkittävä ongelma Suomessa ja suomalaiset ovat rasistisia voivat kuvastaa eri asioita. Tässäkin ajatus ja teko eivät ehkä kuljekaan samaan suuntaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo esimerkkinä esittämäni kysymys on paikalliskieltä, hieman vaihdellen eri murteissa maaseudulla. Se on hyväntahtoinen keskustelunaloitus vieraalle ehkä paikallisista ihmisistä poikkeavan näköiselle, eikä se ole rasistinen, vaan tiedonhaluinen.

      Vieraasta ollaan luonnollisesti uteliaita. Huomasin tämän itsekin aikoinani mökkiseudullani. Kun talutin kerran Manu-koiraani mökkikylän raitilla, vastaani tuli vanhahko rouvashenkilö, joka pysähtyi kohdalleni, hymyili ja kysyi:”Kenenkäs koiraa siinä talutetaan?”

      Annoin rouvalle selvityksen taustastani ja selvisi, että hän tiesi äitini, jonka tytär kerroin olevani. Ja koira oli minun. Asia tuli klaariksi.

      Poista
    2. Mitäs rotua sitä ollaan ja kenenkäs pentuja niin - juuri se on sitä rasismia se.
      Ihminen onvain yhtä rotua, homo sapiens sapiens, koirarotumääritelmänä se seisoisi että kaikki värit ja muodot ovat hyväksyttävät.

      Jalostustyö on kyllä ihmisen ongelma, ei koirien. Kennelliitto on siihen että neuvoja saa kun kysyy. Järjestettyihin liittoihin en puutu, mutta onhan hyvä tietää että mikä rotu on kyseessä jos ihastuu ja omakseen tahtoo. Pääsee vertailemaan että onko se oma nyt sitten niin erinomainen kuin miltä se tuntuu. Kenneli on hyvä tietää, että onko hyvämaineinen eli mikä. Pentutehtailu on kuulkaa kelju seikka.

      IH

      Poista
    3. Suuren rasismijahdin aikana pari vuotta sitten jossakin televisio-ohjelmassa puhuttiin rasismista. Tummaihoinen Suomessa syntynyt tyttö sanoi siinä, että rasismia on se, kun häneltä kysytään synnyinmaata, kotimaata. Hän sanojensa mukaan nolaa kysyjät paukauttamalla, että Suomi.

      En osaa itse nähdä tässä rasismia, sillä aito rasisti ei kysele ystävällishenkisesti tällaisia, vaan solvaa kyselemättä. Ihan kuin ihmisiltä puuttuisi näinä päivinä sosiaalisia tunnetaitoja.

      Tuo oman koirani omistajan kysely kylänraitilla oli mitä empaattisin tapa lähestyä vierasta vastaantulijaa. Koin sen hauskana ja lämpimänä kiinnostuksena. Voisin kuvitella tapauksen johonkin kansan oloja kuvaavaan romaaniin tai näytelmään.

      Olen edelleen pohtimassa sitä näkökulmaa, että suomalainen rasismipuhe on paljolti ohjattua tulkintapuhetta. Tulijoita jopa opetetaan tulkitsemaan tiettyjä tapoja ja puheenparsia rasistisiksi niiden puheiden kontekstia huomioonottamatta. Järkyttävin esimerkki oli Renaz Ebrahimin teatraalinen turvatilan vaatiminen, kun Esko Valtaoja käytti esimerkinomaisesti sanaa ”neekeri” television keskusteluohjelmassa.

      Poista
    4. Juuri tästä ”alkuperämaan” kyselystä on hyvä keskustelu tämänaamuisessa Helsingin Sanomissa. Huomasin sen juuri aamun uutisia lukiessani:

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011545714.html

      Poista
    5. Ihmisillä on tunnetusti erilaiset ajattelutavat. Eikös se kuulu sananvapauteen, sekin. Sekin on rikkaus, vaikka toisinaan tuntuu, että se on kirous. Näin se on aina ollut, näin se tulee aina olemaan. Tulee mieleen, kun eräällä valkoihoisella kantasuomalaisella ihmisellä oli tummahipiäinen noin kolmevuotias lapsi kärryissään ostoskaupassa. Lapsi loihe jotain kysymään, jolloin eräs asiakas kysyi, että puhuuks se suomea. Toinenkin tapaus nyt tupsahtaa mieleen, että eräällä, taas valkoihoisella, ihmisellä oli mukanaan, taas kaupassa, tummaihoinen ja kiharatukkainen pieni lapsi. Tällöinkin eräs asiakas kysyi, että saako lapsen tukkaan koskea. Vastaus oli, että saa, jos lapsi saa koskea sinun hiuksiisi. Suomalaisuus on paljon.

      Poista
    6. Suomalaisuus? On siinä kyllä Keke Rosbergillä kiire ollu ja Matti Nykäsellä osuutensa myös.
      Kekkosen tukka mitä ihmeen suomalisuutta, en sano mitä ajattelen.

      Kuulkaas tädit. Olipa kerran matemattikan opettaja jonka hermot olivat aina samaan aikaan vuodesta piukemmalla kuin vanhanpiian nuttura. Kansakoulussa kertotaulun oppimisen trauma oli syynä siihen. Joka kerran meni puinen karttakeppi kappaleiksi kun uudet ekaluokkalaiset eivät osanneet ja hän paukautti sen kateederiin ja likipitäen huusi että on se nyt kumma kun te ette opi tätä jo, miten tämä pitää teille selittää, minä olen opettanut tätä kaksikymmentäkuusi vuotta mutta te, te senkin...

      Poista
  12. Kahtommaa Noopelit, alakkaat aivajjuur, vartin peästä. Ylestä voan, eepähä tuu Sohvi Oksalakan ittensä maenoksia kesken kaeken elikkä muuta korviketta ja kauralimmoo.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Unkariin män kirjallisuuven palakinto. Vuan suaneeko Mariinin Sannukka Noopelin raohan palakinnon? Peukut Sannukalle.

      Poista
    2. Eekähä männy, Unkarissa mittää Frankfurtia oo. Ekköön nähäny ku sikrettääri selitti sennii seekan?
      Ruattin Pörsisä ee turraa juputeta. Hienompata pittää kahtua ku veroherrai metkuja ja sontiaise hommia, aevan vaeti ja tarkkaa.

      Eepä ne sitä kellei yhelle sitä raahannoopelia ilikiä lykätäkkää. Siitähä ne sovat alakkaattii ku yhelle käyp vaa toeselle ee.

      Poista
    3. Sehän menee Trumpille! Näytöt ovat aika vahvat.

      Mitähän Kamala olisi saanut aikaan tähän mennessä? Julkilausuman rasismista sukupuolten moninai… eikö monimiehi… no, jossakin tärkeässä jutussa joka tapauksessa.

      11 jäämurtajaa… tästä pitäisi kirjoittaa runo. Iines, Noora ja Ripsukkainen, teroittakaa kynänne.

      Poista
    4. 11 jäänmurtajaa ansaitsee totisesti oman runonsa! Talous nousee kohisten ja Suomi näyttää osaamistaan. Aihe on vain kovin talvinen ja kun tilaaja on Trumpukka, ei kukaan uskalla runoilla…. Ja kauppakumppanina hmmmm….. lapanen ja stubukka. Jos tämä olisi sattunut viisikkohallituksen ja Obaman aikana, runosuoni varmaan pursuisi ja media hukkuisi ylistyslauluihin.

      Poista
    5. 11

      11 murtajaa
      ahtojäätä rikkoo,
      saumat ratkeaa
      väylät aukenee,
      komeat on vehkeet
      ja ne temput osaa,
      11 jäänmurtajaa
      neljä Suomen kamarata työstää.

      Poista
    6. 11 murtajaa jäätä murskaa,
      ja uuden näyttää tien
      avaa väylän parempaan
      tien nousun aikaan, ehompaan.

      Vaan missä riemu, hype, kehut,
      rummutus median ja demareiden -
      veikö väärät miehet diilist mehut?

      Viis siitä, riemuitkaamme
      kun uutta työtä saamme,
      tuhansia paikkoja teollisuuteen,
      murtajat kyntää aikaa uuteen!

      Poista
    7. 11 murtajaa, lippu salkoon
      ja kipin kapin lähimpään Alkoon,
      hyllyt tyhjiksi shampanjasta
      ja unohdetaan iänikuinen pasta
      nyt tarvitaan parasta pöytään
      tai mitäsattuu kaapista löytään
      sillä eipä ole ennen kuultu moista,
      että murtajia ostetaan yksitoista
      ja maksetaan muullakin kuin rahalla
      - Vlada, ei millään pahalla -
      mutta nyt livetä taitaa
      vaikka ilman paitaa
      suomi-neito kourista slaavin
      ja sen kunniaksi juon sahtia saavin.

      Poista
    8. Vallan hieno runo, Tapsa. Saa nähdä, suuttuuko Vlada nyt meille ja lisää hybridikiusaa.

      Minua henkilökohtaisesti miellyttää lisäksi kovasti tuo ”unohdetaan iänikuinen pasta”, sillä olen jo kauan ihmetellyt suomalaisten siirtymistä perunasta makaroniin, pastaan, joka on silkkaa tavintoköyhää puristettua vehnäjauhomössöä. Lapsetkaan eivät enää muuta syö kuin makaronia!

      Poista
    9. Minun mieliruokani lapsena oli äidin tekemä makaronilaatikko. Sitä ei voi verratakaan nykyisiin, sillä jauhelihaa oli runsaasti ja juustoinen pintakerros ihan porisi herkullisuuttaan. Seuraavana päivänä kylmänä se oli edelleen herkullista, paksu jähmettynyt juustokerros etenkin.

      Mutta oli koulun makaronilaatikkokin hyvää, eipä silti.

      Poista
    10. Makaronilaatikko on monen koululaisen suosikki ja isein heidän mielestään paras kouluruoka. Onhan se helppo valmistaa, ja eineksenäkin laatikko maistuu monelle. Ketsuppia pintaan ja avot.

      Minun mieliruokani lapsuudessa oli klassiset lihapullat, siskon nakit. Sisko ei tykännyt lihapullista, koska niissä oli sipulia ja minä en nakeista, koska ne olivat sormia.

      Poista
  13. Suhtaudun hieman päätäni pudistellen tutkimukseen, jossa meiltä suomalaisilta kysytään olemmeko me suomalaiset rasisteja.

    Saahan sitä kysyä, mutta vaikea antaa tuloksille muuta merkitystä kuin mutu.

    Tulee mieleen, miten 1800-luvulla muistaakseni Runeberg ihmetteli, miten täysin suomalaiseen (= suomenkieliseen) perheeseen on syntynyt Lönnrothin kaltainen lahjakkuus.

    Runeberg ei takuulla nähnyt ihmettelyssään mitään rasismiin viittaavaakaan. Joskus tuntuu että sama voisi tapahtua nytkin.

    VastaaPoista
  14. Jos näin on kysytty, se on aika kehnoa kyselytekniikkaa, piilomanipuloivaa. Ihan oikeasti tuo rasismin aste tulisi selvittää ilman sanan ”rasismi” käyttöä ollenkaan.

    Tuossa linkkaamassani laajassa kansainvälisessä World Population Reviewin tutkimuksessa, jonka mukaan Suomi on maailman neljänneksi vähiten rasistinen maa, selviteltiin sosiaalisia, poliittisia, taloudellisia, uskonnollisia ja kulttuurisia arvoja. Vastaajilta yli 80 maasta kysyttiin kymmeniä kysymyksiä, joista mm. yhdessä vastaajia pyydettiin mainitsemaan ihmistyyppejä, joita he eivät haluaisi naapuriksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tarkennan, että viittaan tuolla ”jos näin on kysytty”-lausahduksellani siis tutkimukseen, jossa on kysytty, olemmeko me suomalaiset rasisteja. En viittaa siis tuohon Runeberg-esimerkkiin. M.o.t.

      Poista
  15. Jos käänteinen käännetään, mitä saadaan?

    Jos käännetään, kaulitaan ja jatketaan tarpeeksi monta kertaa niin saadaan lehtevää voitaikinaa. Onko kokemusta? Mitä tapahtuu joka käännössä?

    VastaaPoista
  16. Minä tapasin kerran Vantaalla koirantaluttajan joka sanoi ettei Suomessa rasismia ole. Mielestäni tämä on aukoton todistus siitä ettei Suomessa rasisteja ole.

    VastaaPoista
  17. Tottakai Suomessa on rasismia ihan niin kuin muissakin Pohjoismaissa, EU-maissa, eri maanosien kaikissa maissa.

    Mutta ei yhtään enempää kuin muissakaan maissa, ei niin paljon kuin tämänhetkinen tulkinta on. Suomi ei ole totaalisen rasistinen maa, vaan Suomi on maailman neljänneksi vähiten rasistinen maa. Toivoisin, että media löisi tästä rumpua. Omaa maata pitää kehua silloin kun aihetta on.

    Nytkin tästä Stubbin ja Orpon viimeistelemästä jäänmurtajatilauksesta ollaan aika hiljaa, vaikka se merkitsee paljon Suomen taloudelle ja lisää työpaikkoja. Sitäkin voisi edes vähän hehkuttaa.

    VastaaPoista
  18. Kun kirjoitin äidinkielelläni Iines poisti sen mutta kun kirjoitin väärennettyä savonmurretta vanhakainuulaiseen kansantapaan Iines poisti sen. Asiasisällöllä ei ole mitään merkitystä. Okei.

    Mitä sitten vaikka arvioin että Tapsa on pikimusta uussilppylaari jolla on papukaijaefektinen ilmaisullinen seuranpitotapa. Sehän on.

    Tämä todistaa että ilman pimeän puolen loordi Putinia kukaan ei viitsi katsoa koko tätien tyynysotaa. Minä en kuvittele että täällä tätien sota vaikuttaisi jäänmurtajien metrihintaan.

    Arvannette että eräät ovat lähes varmoja että nyt on nostetta ja kaikkea kaikille hurraa hyvä ja maammelaulu kun arktisetkin alueet raiskataan New Yorkin slummikeisarin kissanpersesuisen lellipojan auttaessa ja jokaisen sieluttoman olennon keulittaessa vihdoinkin saamaansa mopoaan kieli suupieliä lipoen esikuvaansa matkien.

    Sitä ahneuden ja moukkamaisuuden ylintä ilmentymää mennään aivan asiallisesti kuulemaan ja pyydetään julkisesti medialta esirukouksia kuin pyhää Pietaria taivaan porteille oltais matkalla tapaamaan. Sehän on täyttä flöittiä, maailman kuuluisin lavakoomikko.

    Nyt tätä resurssisotaa ja koko näytelmää käsikirjoittaa aivan vissisti alue 51n peräkellarissa kolme avaruuspanttivankia, Kennedyn aikaan oli jo ainakin viisi ja Reaganin kaudella oli neljättä tusinaa mutta nyt enää nämä ovat jäljellä kun muille saapui kyyti, nämä päättivät uhrautua ja jäädä viimeistelemään maapallon tuhoa. Vai keksittekö te muuta selitystä?

    Joo jeesataan niitä täpöillä ja ihkutetaan ja ollaan niin suurta että suuriruhtinaallisuuskin on kuulkaa pientä siihen verrattuna. Juhlien alkua odotellessa, mikä onkaan juhlijan tauti?

    Hei, eikös tämä ole jo kerran tehty? AKS ja pyhä viha, Bobbi Siven ja lippu, ja linnoitustyöt -38?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kielen laatu ei ollut oleellinen asia poistoissa, tietenkään, vaan kommenttiesi ilkeys. Tämäkin kommenttisi on ilkeä ja henkilöön käyvä, mutta jätän sen, jotta voin vastata sinulle ja antaa varoituksen tulevista poistoista. En tiedä, mikä on sinun polttoainettasi, mutta kommenttitehtailusi menee liiallisuuksiin etenkin kun et kirjoita selkeästi, vaan hunnutat sanottavasi kohtaamatta muita ihmisiä. Suosittelen omaan blogiin kirjoittamista tai kommentointisi hajauttamista muihinkin blogeihin. Vinkki: kokeilepa täällä harjoittamaasi tyyliä vaikka Kemppisen blogissa.

      Poista
    2. Enpä. Kokeilepa itse.

      Poista
    3. Kyllähän siinä jutussa oli sekä savoa että kainuuta, tunnistin helpostikin, kun olen niillä selkosilla kasvanunna.

      Omassa puheessani ei kumpaakaan kuule, sillä a) muutin Kainuuseen riittävän vanhana eli ei tarttunut ja b) Kuopioon vielä vanhempana ja c) kaivoskylässämme puhuttiin kaikkia murteita. Ihan oikeasti.

      Poista
  19. Hyvää Aleksis Kiven päivää, suomalaisen kirjallisuuden päivää! Sain kirjastosta juuri sopivasti uuden kotimaisen kirjan luettavakseni, Katri Viitaniemen kirjoittaman elämäkerran, Kirkas ja hiljainen, runoilija Helvi Juvosen elämä. Poiminpa alkulehdeltä kirjallisuuden päivän kunniaksi johdantorunon:

    Ei tuomio, ei kielen soima,
    rakkaus on suurin voima,
    siipi, nouset, nostat sillä.
    Muista, usein väkevillä
    sielu sairastaa.


    Ja vielä tämä tuttu:

    Jäkälä nosti pikarinsa hauraan
    ja sade täytti sen, ja pisarassa
    kimalsi taivas tuulta pidättäen
    .
    Jäkälä nosti pikarinsa hauraan:
    Nyt malja elämämme rikkaudelle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Helvi Juvonen on nykyään hieman unohdettu, ihan turhaan.

      Juvosen elämänkumppani oli muuten Aila Meriluodon Sirkka-sisko. Osattiin sitä siihenkin aikaan.

      Poista
    2. Juvonen pukeutui mieluusti miesten pukuun, piti tukkansa lyhyenä ja poltti tupakkia kuin työmies. Häntä kutsuttiin miehen lempinimellä, ”Nalleksi”. Runokieli oli herkkää, kaunista, ja hänhän oli uuden ja vanhan runon rajalla. Häntä on luonnehdittu sillaksi uuteen runouteen. Hän säilytti runokielessään kuitenkin riimit loppuun asti. Teoksessa valotetaan Juvosta henkilönä, persoonana, ja juuri se tuntuu kiinnostavalta.

      Poista
    3. Innoittavaa kirjallisuuden ja unohtumattoman kansalliskirjailijamme, Aleksis Kiven päivää kailille tasapuolisesti!
      Nobelin voittanut kirjailija vaikuttaa ajatusmaailmaltaan kiehtovalta ja tutustumisen arvoiselta. Kun ei tunne nobelkomitean jäseniä ja heidän taustojaan, he voivat valita " väärinkin " suuresta eri tiede yms. alojen ehdokkaista. Mutta, joku on kuitenkin palkittava.
      Oliko niin, että kuka tahansa voi esittää ehdokkaita komitealle?

      Poista
    4. Nobel-voittaja on minulle aivan uusi tuttavuus. Vaan nyt ei pääse varmaan heti tutustumaan, kun näistä voittajista on aina pitkät varauslistat kirjastoissa.

      Poista
    5. Helvi Juvonen oli myös omana aikanaan varjossa, marginaalissa. Hän oli kriitikoiden suosiossa, mutta ei yleisön. Teoksia ei myyty paljonkaan, eli hän löysi lukijoita elinaikanaan vain vähän. Katri Viitaniemi mainitsee, että Juvonen kirjoitti Aila Meriluodon, Lauri Viidan, Eeva-Liisa Mannerin ja monen muun ”katveessa”.

      Poista
  20. Nyt ei runosuoni auki virtaa, vaatii hetken rauhoittumista ja luovaa pirtaa.
    Yritys on hyvä, vaikka köhii kynä:
    Kunpa särkijöitä jään, vois tehdä " sydänten ".
    Lähimmäisten ymmärrystä rakentaa ilman rahadiilien.
    Oma hyöty tulee ensin.
    Viekkain vetää välistä.
    Tarjousten pitää näyttää erityisen suurelta.
    Tiedon taidon myynnissä
    kuka voittaa lopulta?



    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mainiota, Noora, kyllä se suoni virtaa! Kyllä nuo jäänmurtajat tuovat Suomelle lisää työpaikkoja, osaamistakin, hyviä suhteita maailmalle ja kenties uusia innovaatioita.

      Poista
    2. Hyvä, jos töitä tulisi suomalaisillekin työntekijöille. Eikös laivayhtiö ole kanadalaisten omistuksessa, vai kuulinko väärin tveessä niin mainittavan. Liekö jäänmurtajien suunnittelijat suomalaisia vai tiimityötä eri maiden insinöörien kanssa?
      Saammeko maamme kassaan kaikki rahat laivojen hinnoista, sekä myös työntekijöiden verot palkoista?
      Entä ne loput 7 jäänmurtaja
      a? Saako valtiomme mitään verotuloja esim. siitä jos insinöörimme ja osa työntekijöistä työskentelee jenkkilässä?
      Paljonkohan yksi jäänmurtaja tuo valtion kassaan täytettä?

      Poista
    3. Luin että kahden murtajan valmistus Suomessa tuo työnä kaksi miljardia.

      Suomella on myös se osaaminen, joka jäänmurtajien teossa tarvitaan. Kyllä sille hinta löytyy, muutenhan ne voisivat tehdä ne itse ilman suomalaisia.

      Murtajat täytyy pitää myös kunnossa. En tiedä mitä siitä on sovittu.

      Mutta kyllä tämä positiivinen asia Suomelle on.

      Poista
  21. Nousi vaan mieleeni noita kysymyksiä, kun esim. rakennusalalla masssamme alihankkijat suosivat mm. virolaisia ja ukrainalaisia?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tätä on varmaan mahdoton tietää ennalta. Vaan miksi meillä on niin paljon ulkomaalaisia rakennusmiehinä, vaikka puhutaan jättityöttömyydestä? Missä ovat kotimaiset rakennusmiehet, tai -naiset? Kai heitä palkattaisiin, jos heitä on?

      Poista
    2. Voi hyvä tavaton.
      Ei suomalaisia palkata,koska heille täytyisi maksaa sellaista säällistä palkkaa jolla elää Suomessa.
      Joten nämä jäänmurtaja tilauksetkin ovat oikea lottovoitto litulatu maiden miehille ja Ukrainan käpykaartilaisille.
      Niitähän nytkin on Turun telakalla riistopalkalla.

      Poista
    3. Odotinkin, että joku kommentoi näin.

      Olisi vaan hyvä, jos joku osaisi perustella sen palkan konkreettisella esimerkillä, eli paljonko rakennusmiehille maksetaan ja paljonko sen palkan sitten tulisi rakennusmiehelle tai -naiselle olla. Summia kehiin! Mikä on ammattiliiton määräämä vähimmäispalkka rakennusalalla?

      Poista
    4. Kuopiolaisella työmaalla paljastui törkeä alupalkkaus.Tämän kun naputtelee nettiin.
      Ja ihan Ylen uutisointia,että ei tarvi foliohattuilla salaliittoteorioista.
      Kuopion tapaus on ihan normi tapaus nykyään eikä edes pahimmasta päästä.

      Poista
    5. Näitä on varmaan enemmänkin, työläisen alipalkkausta ja hyväksikäyttöä. Sitä en epäile. Juurihan oli jokin ukrainalaisia koskenut järkyttävä palkan riistojuttukin jossakin telakalla.

      En osaa sanoa tuosta esimerkistä, mitä rakennustyöntekijän sitten kuuluisi saada, mutta ilman muuta normaali alan työlainsäädännön mukainen ja koulutusta ja tehtävää vastaava palkka. Siitä ei ole kahta sanaa.

      Poista
    6. Kumnastelen sitäkin, päättävätkö presidentit ylipäätään yrityskaupoista?
      Kenties, jos kauppa on suurehko ja valtio osakkaana yrityksessä? Olenpa tyhmä ja tietämätön, sekä laiska etsimään vastauksia omiin kysymyksiini?
      En oikein ymmärrä jäänmurtajien tilausnäytelmää Trumpin luona. Uutisarvoa kaupoilla on, mutta kumpi ego voitti medianäytelmässä? Veloissa köyhtyvät ja piehtaroivat suomalaiset ja heidän kunnianhimoinen, näyttämisenhaluinen ja ihailtu räätälipukuherra vai kunnioitusta kärttävä ja hyviä kauppoja hamuava lippahattusetä?

      Poista
    7. Jos valtiota vaaditaan järjestämään kansalle työpaikkoja, niin miksi se ei sitten voisi olla osakkaana tai päättävänä tahona järjestämässä niitä yrityskauppoja, jotka luovat tuhansia uusia työpaikkoja?

      Jäänmurtajat ovat käsittääkseni valtioiden omistamia laivoja, joilla se hoitaa meriteitään, joiden auki pitäminen edistää työllisyyttä ja hyvinvointia.

      Onhan tämä nyt solmittu kauppasopimus valtavan hieno asia nykyisessä taloustilanteessa ja epävarmassa maailmassa. Vihdoinkin positiivinen uutinen, josta soisi opposition riveissäkin iloittavan, vaikka se rikkoo heidän pelikirjansa kuvioita.

      Poista
    8. K:
      Kumpi on puoluekartalla oikeammalla,
      perussuomalaiset vai korruptiomus?

      V: Iines.

      Onko yhtä aihetta jo harkittu, kuinka käy jos korruptiomus joutuu oppositioon?
      Herkullinen tilanne altavastaajan puolustajalle, toki.

      Oikea, vasen, oikein, väärin, kaikki vain edustuksellisen demokratian sovittuja toimintamalleja. Vanhentumassa kiihtyvällä nopeudella, luonto kiittää kehittäjiä ja uusretroilu soikoon että se saa kiukkuiseksi vanhan ekosoturin jolle säästäväisyys on eetos ja työllä vaurastuminen osa olemuksen ryhtiä.

      Kahdella sanalla: Tosiasioiden tunnustaminen.

      Poista
    9. En ymmärrä tekstistäsi mitään, Anonyymi. Paitsi tuon alun leimakortin lätkähdyksen. Sillä säästyy helposti varsinaiselta asiaperustelulta. Samaa tasoa kuin että ”maahanmuuttokritiikki on rasismia”.

      Et sinä, arvoisa ihminen, hämää ketään kielesi kiemuroilla. Sinun aivoituksesi ovat oman pääkoppasi sisässä, ja ellet osaa niitä selkeästi tuottaa ulos, niin se on voi voi.

      Poista
    10. Tyylilleen ominaiseen tapaan - isot edellä ja pikku akulaiset perässä - on sporttinen pressamme napannut draiverin ja yrittänyt holaria kylmiltään yhtä huonon pelaajan kanssa.

      Mitä tulee suomalaiseen laivanrannustaitoon tietoon täten tudaan että mynkään menee ja lujaa koska yhtä hyvin arktisen alueen jäänmurtajia rakennettaessa kauppaa jossa osaaminen on meidä pääomaamme turmelee tulevaisuuden kauppoja itäänpäin ahneuksissaan polvihousuisten pojannassikoiden porukka jolee historia ei ole edes oppiaine vaan jotain haitallista ja vaiettavaa.

      Huomioikaapa että tuo kaiken armahtava ja saamapuolelle laskettava työ voidaan tehdä muuallakin kunhan malliksi saadaan muutama murtaja joita kopioida. Näin on suunniteltu tehtävän, lisennsimaksut tulevien amerikkalaismurtajien rakentamisesta vaurastuttavat vain yhtiöitä joiden omistus ei ole likikään kokonaan suomalainen eikä tuo maahamme vaurautta.

      Maapalloa se törkeästi saastuttaa, mitä te kuvittelette niillä murtajilla tehtävän? Niistä tulee riistotalouden eturintaman taistelulaivoja.
      Syy rivakkaan toimintaan on tietenkin siinä että venäläisillä on jo ydinkäyttöisiä jäänmurtajia, meikäläisellä osaamisella kun oli jo silloin markkinat.

      Se oli sitä bilateraalisen kaupan ja suunnitelmatalouden aikaa, jotkut saattavat muistaa sellaisen kummallisen hyvinvointiyhteiskunnan jossa oppositio oli tarpeellinen ja kokoomusvoittoinen kuten oli kivenkovien kommunistienkin ääni mutta keskeltä kuului se päätöksien litania joka kuului pressanvaalin ääntenlaskennassa.

      Yleisradion ketale pisti pillit pussiin puoliltaöin ja viimeksi soitettiin - ällistykää - maamelaulu, eikä kukaan pitänyt sitä kiihkoisänmaallisena.

      Miten arvelette Venäjällä suhtauduttavan tähän artisen alueen merenkäynnin muutokseen? Kenen mieleen se on ja kenen eduissa on rakentaa jäänmurtajia?

      Maapallon ilmasto muuttuu ja seurauksena napa-alueiden uskotaan myös avartuvan, väylien aukeavan ja jäätiköiden sulavan mutta talvien olevan entistä kylmempiä pohjoisella puoliskolla. Tulisi tuumia minne helvetin kuumaksi muuttuvasta Afrikasta saadaan sopimaan ihmiset.

      Poista
    11. No, yhdellä sanalla: tiedostamattomuus.

      Poista
    12. Kerrohan vielä, mitä sinun mielestäsi pitää tiedostaa?

      Poista
    13. Nyt napsitaan mansikoita kakusta jota ei ole leivottu vaikka reseptin kehittäminen vaati vuosikymmeniä.

      Nyljetään karhua jota ei ole kaadettu.

      Maltillinen kaupankäynti asiassa on poliittisista syistä pannassa ja laskun loppusummaa tulee olemaan mahdotonta selvittää, sen varaan lasketaan. Suomi on nyt länsimaa ja vapaa tekemään todella kalliksi tulevia kauppoja.

      Herranjestas kun mukavata puuhaa, nyt tulee ihan lämmin tässä ja aurinkokin kohta nousee lännestä, jatketaan ihmeessä, ei tässä mitään telakoita tarvita ja koitetaan jossei tässä miehiä tarvittaisikaan. Työtävieroksuvia, kirjoitustaidottomia ja toksisia, hyh.

      Tulee olemaan lystikästä seurata sivullisen asemasta kuinka pitkään kestää omaksua jäänmurtamisen ja laivanrakennuksen perusteet, poliittisesti aihe on jo aivan kirkastettu ja loppuunsaatettu.

      Kaiketi tästä tulee viihdeohjelmasarja jossa Minttu Mustakallio näyttelee jäänmurtajan kipparia jonka koiran söi pihasta susi ja mies joutui mediamyllytyksen kohteeksi kun ei käynyt käsiksi aloitteeseen jolla koko itäraja olisi aidattu sähköaidalla? Näyttäisi hyvältä kipparin lakki päässä, ainakin.

      Poista
    14. Jäänmurtajat eivät ole mikään uusi asia. Appiukkoni teki pitkän uran jäänmurtajan konemestarina ja joka talvi oli lähdettävä väyliä avaamaan kauppalaivoille.

      Miten helvetissä tästäkin ilmiselvästä asiasta saadaan väännettyä salaliittoteorioita tms, kun fakta on, että joka talvi meillä tarvitaan aurausautojakin, muuten homma seisahtuu.

      Odotellaan nyt rauhassa niitä tulevia aikoja, jolloin maassa ei ole lunta eikä meri jäädy. Siihen asti aurataan ja murretaan.

      Poista
    15. Otsikko pilkottaa:

      "Appiukkoargumentti paljasti nettipetturin huijausyrityksen"

      Klikkausosaamista ja vapautunutta ilmaisua elämänne ehtooseen, asiallisesti ja suoraan.

      Lohkohallin pukuhuoneessa purskahtelee energiajuomat läppäreille kun tätä luetaan mutta se on sivuseikka eikä argumentti.

      Ekkönää pöliä hoksaa että ei meille ole yhdentekevää kuinka paljon jäänmurtajia jenkki ostaa mutta montako siellä tehdään ja montako kauppaa olisi tulevaisuudessa mahdollista tehdä ellemme rajaisi kaikkea yhden tollikoivan megalomaniasta kärsivän varaan?
      Entäs pidemmälle tähtääminen, missä sitä jäätä murretaan ja ketkä sitä murtavat? No niille molemmille voisimme myydä jäänmurtajia -

      Sensuroikaa nyt äkkiä, suursuomalaisuus tässä törröttää.

      - mutta antaa olla, onhan niillä on historiallinen arvokin museolaivoina kun vaan ensin päästään eroon telakoista ja kalliista työvoimasta.



      Poista
    16. Niin ettäkö kohta ei riitä jäätä murrettavaksi, kun ilmastonmuutos ihan tuota pikaa pukkaa meillekin trooppiset helteet?

      Kyllä tämä pöliä hoksaa millainen sopimus tehtiin, mutta parempaakaan ei ollut tarjolla, kun Venäjäkin otti, jätti ja petti.

      Parempi ottaa rahat nyt kuin jäädä odottamaan ilmastonmuutosta. Sitten on toiset säänssit, toiset äijät ja toiset jupisijat.

      Poista
    17. Veli todistaa viisaasti.
      Olin juuri aikeissa sanoa että meidän jälkeemme vedenpaisumus, en minä suostu maksamaan tulevien sukupolvien elinkelpoisesta planeetasta ennen kuin saan helevetin paljon enemmän ryöstösaalista. Etkä sinä, rintama pitää.

      Poista
  22. On itsestään selvää, että kaikkialla maailmassa esiintyy nyt ja aina rasismia. Eikö etninen puhdistus kerro julmimmillaan ja raakalaismaisuudellaan rasismista?
    Riippuu paljolti meidän arkisten kansalaisten elinpiiristä, koulutuksesta ja kokemuksista, kuinka suhtaudumme eri uskontoihin ja kulttuureihin. Riippuu myös ihmisen persoonallisuudesta, miten hän suhtautuu erilaisiin elintapoihin ja maailmankäsityksiin. Se, kuinka paljon on matkustellut maailmalla, kuinka paljon lähipiirissä on ja voi tavata eri kansallisuuksien edustajia vaikuttaa suhtautumiseemme.
    Tieto ja kokemukset joko lisäävät suvaitsevaisuutta, mutta ne voivat myös vaikuttaa päin vastoinkin.
    Pelko omaa asemaa uhkaavista vieraista on eräs rasismia ruokkiva näkemys. Myös kateus nostaa päätään eriarvoisuuden kokemuksissa.
    Ylemmyydentunto ja eri tavalla elävien tapojen halveeraaminen ruokkii ja pönkittää rasismia.
    Eipä voi sulkea pois pettymyksen, petetyksi tulemisen tunteitakaan. Tottahan on, että aitoja hyväsydämisiä auttajia voidaan käyttää häikäilemättömästi omien etujen ajamiseen.
    Myös totta on, etteivät kaikki halua jakaa omastaan mitään muille, vaan pitävät tiukasti ja itsekkäästi kiinni näkemyksistään ja oikeuksistaan.
    En ole putipuhdas rasistisista ajatuksista. Yritän olla tuomatta rumia ajatuksiani teoiksi asti. En voi väkisin hyväksyä kanssakulkijaoletettujen kaikkia mielenliikkeitä ja näkemyksiä, jotka aidosti ärsyttävät ja tuntuvat vastenmielisiltä ja epäaidoilta.
    Luin äskettäin netistä, että kolesterolilääkkeet voivst lisätä agressiivisuutta naisilla, kun taas miehillä ne vähentävät testosteronia ja siten kipakkuutta. :)
    Järkytyin muistakin kolesterolilääkkeiden haitoista.
    Näkö voi heiketä, riski sairastua diabeetekseen ja ääreishermoston rappeumaan, eli neuropatiaan lisääntyy. Jopa lihasvaurioita voi lihaskipujen lisäksi kol.lääkityksestä seurata. Joillakin lisää haimatulehduksia ja jopa, yllätys yllätys, aivoverenvuodon riskiä.
    Juupa juu. Olemme yksilöitä. Tarvitsisimme " räätälöityjä täsmälääkityksiä " vaivoihimme ja rasismiimme, mutta auttaneeko enää nekään? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi ei ole kolesteritasoissa ollut koskaan vikaa. Riittää kun on verenpainelääkitys. Kaikissa lääkkeissä on haittoja. Hyödyt ovat kuitenkin kiistattomat, joten kyllä ne pillerit pitää popsia.

      Rasismikeskustelu on kaikkiaan aika luokatonta. Meillä ei edelleenkään osata erota toistaaan rasismia ja maahanmuuttokritiikkiä.

      Niiden välillä ei ole automaattista yhtäläisyysmerkkiä, kuten useimmat olettavat. Kyllä ne ovat kaksi eri asiaa. Tietysti maahanmuuttokritiikki voi olla myös osin rasistista, mutta se ei ole rasistista automaattisesti. Esimerkiksi kummastelu siitä, että laittomasti maassa ollut henkilö voi uusia turvapaikkahakemuksensa kerta toisensa jälkeen jopa kymmenen vuoden ajan, ei ole rasismia.

      Poista
    2. Täysin ennakkoluulottomia ja kaikkia ihmiskunnan ilmiötä suvaitsevia ja ymmärtäväviä persoonia, jotka jakavat mielellään ja pyyteettömästi apuaan lienee keskuuteemme kehittynyt. En vain ole vielä tavannut heitä.
      On eri asia poseerata julkisesti suvaitsevaisuudellaan ja erilaisuuden kunnioittamisellaan, koska niin toivotaan ja edellytetään, kuin paljastaa todellist ajatuksensa.

      Poista
    3. Allekirjoitan tämän. Moraaliposeerauksen määrä on varmasti suurempi kuin uskotaan.

      Monesti jää pohtimaan juuri sitä, miksi jonkun mieleen nousee herkästi rasismi, ja leimakortti viuhahtaa. Ettei vaan itse olisi tykönään taipuvainen rasismiin, sielunsa syövereissä? Kun taas joillekuille henkilöille ihmisten erottelu ulkoisen ominaisuuden, kuten ihonvärin perusteella, ei tule mieleenkään.

      Moni moraaliposeeraaja ei ota huomioon sitäkään, että myös vähemmistöryhmiin kuuluva /maahanmuuttaja voi ajatella muista rasistisesti. Muistuu mieleen poliitikko Hussein al-Taee, joka jäi kiinni rasistisesta kirjoittelusta ja menetti sitten paikkansa eduskunnassa.

      Poista
  23. Tuosta murtajien tilaajasopimuksesta, jota emme tunne. Se on nyt kuitenkin tehty. Aika näyttää, minkä näyttää. Ilman riskinottoa ei mikään kehity. Se on liike-elämän ydintä. Olennaista on olla valppaana ja napata siivu sieltä, mistä se on edes mahdollista. Mahdollisuuteen pitää tarttua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aivan, nälkäinen kulkukoira markkinoilla. Sellainen on valtiolipussa, profiilikuva.

      Olemme käteviä ja näppäriä nettioppineita ja uutisviisaita.

      Yleistäkäämme ja uskokaamme, pehmentäkäämme ja pyöristäkäämme, yhteiseen puolustukseen sitoutuminen olkoon täydellinen ja kasvakoot lapsemme ruudun lämpimässä valossa keinoälyn valaessa uskoa kaikkinaiseen ylivertaisuuteemme.

      Kaikesta saa hyvän kun pyöristää, yleistää, pehmentää ja kauniisti koristelee kun vain kieltäytyy tiedosta ja jäkevästä syy - seuraussuhteen turhaakin turhemmasta puntaroinnista, senkin voi korvata tunteella ja kauniilla puheella.

      Nälkäisille opetamme kukkien asettelua ja vaihtoehtoista tiedettä jossa kellekään ei tehdä pahaa ja valtio maksaa kaiken kunhan ensin saadaan kaikki kansat rauhoittumaan ja odottamaan että taivasten valtakunta tulee maan päälle.

      Osaamisemme on ylivertainen ja meitä suojelevat paitsi Jumala, Google ja Yhdysvallat myös kaikki maailman hyvien puolelle haluavat ihmiset, paitsi eräs valtio jolla on yhdeksän aikavyöhykettä mutta se on pikkuseikka jota ollaan järjestämässä, eikä maksa meille mitään, paitsi jos... mutta ei siitä tarvitse olla huolissaan sillä Pyhien Öljylähteiden henki on kanssamme ja niitä riittää. Ei kuitenkaan kaikille, jos on tuhma eikä teekään niin kuin on sanottu että tottele kun sanotaan eikä tottele ja ihmisissäkin on varmasti vikaa kun sellaista sallivat ja sellaiseen uskovat, siellä jossakin kaukana Googlesta ja meistä.

      Poista
    2. Asiaa voisi verrata vaikkapa kuorma-autotehtaaseen. Sen liikeidea on tehdä hyviä kuorma-autoja ja myydä niitä kaikille halukkaille mahdollisimman paljon ja mahdollisimman hyvään hintaan.

      Näin oli ainakin silloin, kun työskentelin Scanialla. Näen jäänmurtajat ihan vastaavina työkoneina. Kauppa se on joka kannattaa.

      Poista
    3. Meidän laivanrakennusosaamisemme ikävä kyllä on sitä luokkaa että sillä voidaan kehittää parhaat ratkaisut.
      Toiseksi parhaat ovat kopioita tai vähemmän vaativiin olosuhteisiin sopivia ja niiden markkinoilla emme ole edes havaittavissa.

      Hyvin suurella sudilla maalataan nyt kuvaa sellaisesta joka on rajallisen käsityskyvyn hypettämä visio, tarkoituksena saada poliittista valtaa vanhentuvalle ja yleisessä katsannossa arveluttavalle valtioliittomallille.
      Hypätään kelkkaan kun sellainen havaitaan eikä ajatella minne on matka ja ketkä ovat ohjaksissa. Hyvin lyhytnäköistä kuten muukin poliittinen peli, verrattaessa insinööritaitoon tai sotatieteeseen.

      Kuppa se on joka kannattaa sanoi entinenkin apteekkari kun harmaasalvaa saksalaiselta tilasi.

      Poista
    4. Mitä tehdä parhaalla, jos sitä ei ketään osta.

      Poista
    5. Mielenkiintoista, että tämä jäänmurtajatilaus herättää nyt niin kovasti intohimoja, puolesta ja vastaan.

      Antakaapas kun arvaan. Kyse ei ole tässä nyt pelkästään jäänmurtajista, vaan nimenomaan vallankäytöstä. Opposition pelikirja on nyt rikki, kun menestyminen uhkaa ja talous näyttää vihreää valoa. Ei voida mennä enää vanhalla, vaan on mietittävä uutta sabluunaa.

      Poista
    6. Aiesopimus eikä tilaus, tilausta odotellessa voisit vilkaista vaikka asiaan vaikuttavat tiedot.

      Ensin on hyvä omaksua näkökanta ja toiseksi odotella että se jonka ehtii esittää ensin saa yleisen hyväksynnän kun sitä toistamistaan toistetaan mutta sillä voitetaan propagandasota, ei resurssisotaa.

      Melko läpinäkyvää mutta rajoitetulle yleisölle varmasti hyvin suunnattua, palkkiosi on oleva suuri, uskon.

      Oppositioharhaisuuden poiston vähennyksen jälkeen sanoman sisältö katosi, mitä ihmeen höpötystä?

      Kyse on kotimaisen osaamisen edusta ja sen käyttämisestä lyhytnäköisen ja ahneen politiikan pelimerkkinä.

      Presidentti käy myyntiedustajan touhuihin kaikkien aikojen diilintekijänä itseään pitävän 79 -vuotiaan vallasta juopuneen lähesdespootin kanssa eikä ole tippaakaan huolia etteikö tässä oltaisi voittajia?
      Edes amerikkalaiset eivät ole usko nykyistä poliittista ilmapiiriä kestäväksi.

      Eipä hätää, tämä osataan. Kunhan saadaan se ilkeä ja päätään aukova oppositio vaiennetuksi kuten vaikka Venäjällä ja Yhdysvalloissa niin jo, saadaan opiskella kiinaa kaikessa rauhassa.

      Kaikenkaikkiaan tulee mieleen kuinka täällä käytettiin aikaa ja vaivannäköä sen selittämiseen miten suomalaisuuden ja natsismin ei voida katsoa olevansa toisiinsa sidoksissa, että selviytymisestä siinä oli kyse.

      Kun jatketaan ja mikäli niin onnellisesti kävisi että kaikki käy kuten toivomme on jännän paikka kun esittelemme ylpeänä että juu, ne arktisten alueiden ohjuksia kuskailevat vehkeet ovat meikäläistä lähtöä, mitäs pidätte...

      Poista
    7. Aiesopimus tai tilaus, niin käytännössä se merkitsee jäänmurtajien rakentamista suomalaisella osaamisella ja tuhansien uusien työpaikkojen saamisella, mahdollisella alan koulutuksen lisäämisellä. Ja sen osaamisen, tietotaidon viemistä ulkomaille. Turha vähätellä Suomen panosta, vaikka aloite ei nyt tullutkaan vasemmalta.

      Poista
    8. Sen aivovuodon maksavat suomalaiset, turha vähätellä oikeistikon panosta vaikka aloitteen arktisten jäänmurtajien rakentamisesta tekivätkin oligarkian aikaansaaneet aikoinaan ja täällä ymmärrettin sen käyvän siinä kuin muukin työ. Sama taho joille rakensimme myös sukellusvehkeitä joiden vuoksi olimme joutua embargolistalle. Siellä oltiin kyllä jotensakin vasemmalla eikä siellä kyselty onko teidän kokoomusoppositionne mitäkin mieltä näistä tutkimussukellusveneistä, erittäin suurta kiinnostusta osoitti ja opponentin aseman toi esiin Yhdysvaltojen keskustiedustelupalvelu.
      Olletikin että olet untuvikko voisit silti hoksata ettei tässä ole pointtina henkilökohtaisen väittelyvoiton himokas ja poliittisesti värikylläisyys täysille säädetty viihdeohjelma eikä yleisönsuosion tavoittelu ellet olisi siinä uskossa että valtio-oppi on toissijainen kun rahan ja tunteen voi panna rulettiin jota pyörittää kauneimmat ja rohkeimmat menestymisuskoiset voittajat.

      Argumentoi, älä höpötä joutavia, olkiukkoja en edes viitsi huomioida.

      Poista
    9. ”selittämiseen miten suomalaisuuden ja natsismin ei voida katsoa olevansa toisiinsa sidoksissa”

      Mitä helvetin idiotismia tämä on?

      Väittääkö anopölvästi todella, että Suomi turvautui Saksaan siksi, että natsismi vetosi meihin?

      Kommunisteihin vetosi kyllä venäläinen diktatuuri lähes näihin päiviin asti, mutta Suomen kansa halusi vain vapautta.

      Poista
    10. Vapautta saa dollareilla ja niitä saa jäänmurtajilla, hintakaan ei ole sietämätön, eräs pieni maa valmistaa niitä kätevästi omaan käyttöönsä ja hinnoittelee ne vähän päälle miljoona dollaria per metri.
      Kyse ei ole veden syvyydestä eikä ydinsukellusveneen torjunta-aluksesta, ehei.
      Kyse on jäänmurtajista.
      Vapautta pitää puolustaa ja siihen tarvitsee maailman suurin teollis-sotilaallinen yhdistymä ihmisiä jotka suunnittelevat ja rakentavat aluksia joita kutsutaan jäänmurtajiksi.
      Maailman voimakkaimman sotakoneiston jäseniä kutsutaan sotilaiksi, ei laivanrakennusinsinööreiksi eikä levyseppä - hitsareiksi.
      Edelleen on kyse pelkistä jäänmurtajista.
      Vapautta ihmisille, jäänmurtajilla siis, ei muilla.
      U.S. Navy ei tiedä tästä mitään.

      Ookkohan sä yhtään mitään ajatellu näistä arktisten vesien voimasuhteista? Jos olet niin olet kommunisti joka uhkaa Suomen vapautta.

      Poista
  24. Missä on toiveiden saari,
    joka toteuttaa toiveet.
    Kaikkien ihmisten,
    niin lasten kuin aikuistenkin.
    Sillä saarella on paljon ihmisiä,
    jotka kaikki saavat sen,
    mitä toivovat.
    Toivon saari on ihmisen mieli ja tahto,
    jossa mottona on: "Saat sen, mitä tahdot",
    kuitenkin jokaisen ihmisen oman
    kyvyn ja tahdon mukaisesti.
    Saari on jossain ja
    ken sen löytää,
    tuntee löytäneensä toiveensa.

    VastaaPoista
  25. Jäänmurtajien tarve markkinoilla on kyllä erittäin
    pieni. Etenkin kun Venäjä on ulkona nyt.
    Tämä on kyllä ydinosaamista mistä pitää kiinni!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos yksittäisen Helsingin telakalla rakennettavan keskiraskaan jäänmurtajan työllisyysvaikutus on arviolta yli 1 500 henkilötyövuotta, niin kuin Helsingin Sanomat laskeskelee, niin neljän Suomessa rakennettavan jäänmurtajan rakentaminen merkitsee neljä kertaa 1500 henkilötyövuotta.

      Melkoinen määrä uusia työpaikkoja ja alan koulutusta, johon myös ryhdytään lehtitietojen mukaan. Ehkä tämän uuden nousun myötä muukin työllisyys saa vauhtia.

      Poista
    2. Tuota mantraa on hoettu joka tilausta julkistettaessa niin kauan kuin meillä on ollut telakkateollisuutta. Toivottavasti tiedät kuinka suuria muutoksia se on aikaansaanut joka kerran?

      Poista
    3. Tuumailen tässä vaan, että onpa vallan ihmeellistä, että meillä on rakennettu laivoja vuosikymmeniä ja siitä huolimatta meillä yhä vaan on telakkateollisuutta…

      Poista
    4. No, tehdäänhän lentokoneistakin ensin protoja. Mitä ihmettelemistä? Pitäisikö tehdä Muskin tyyliin, että: Oho, no uppista, meni vähän rikki...
      Tätä lisää, kyllä se lentää/jäätä murtaa?
      Mehän niitä tarvitsemme, perkele. Ellet ole huomannut niin lue nyt vaikka Wikipediasta paljonko ja mitä kautta transitoliikenne kulkee talvella, ei ihan lennä jenkkien natorahtikoneilla eikä iksäkli raketeilla.

      Poista
  26. Ilkeä kertoa että tuollakin on ollut töissä valtavasti ulkomaalaisia alihankintayhtiöiden työntekijöita aikoinaan. Kielitaidottomia vaarallisissa töissäkin ja se oli ihan normaalia. Näin kertoi 10 v sitten työturvallisuuskouluttaja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Työntekijöiden hyväksikäytöt ovat aina tuomittavia, ja valitettavasti niitä tapahtuu edelleen, kaikkialla maailmassa, Suomessakin.

      Onneksi näitä on tullut ilmi, julkisuuteen, ja se osaltaan suitsii niitä tulevaisuudessa. Esimerkiksi marjanpoiminta-ala on siistiytynyt julkisuuteen tulleiden ulkomaalaisten poimijoiden hyväksikäyttöjen vuoksi.

      Ei voi kuitenkaan lähteä siitä olettamuksesta, että rakennusalalla tapahtuu koko ajan alipalkkausta ja riistämistä. Eiköhän normien mukainen palkkaus ja työolot ole kuitenkin tavallisemmat, ja niihin varmasti nytkin pyritään. Toivottavasti saadaan kotimaista työvoimaa, joka osaa pitää puoliaan alan lakien mukaisesti.

      Poista
    2. Minkä lakien, nyt voimassaolevien vai erityisten jäänmurtajien rakentamiseen sovellettujen lakien mukaisesti? Ei ole tarpeen vastata ainakaan että molempien.

      Kun valtaosa murtajien rakentamisesta tapahtuu usassa niin luuletko että meidän viersmarjanpoimijoiden palkkaturva toteutuu siellä?

      En sano etteikö se voisikin taphtua mutta jos sellaiseen päästäisiin niin tiedoksi että ammatti on miesvaltainen ja hitsaustyön suurimpia yksittäisiä työnantajia joille on pikkujuttu kouluttaa 3 kk:ssa vaikka marjanpoimijasta pätevä.

      En nyt vaan näe tässä Olkiluoto 3n työmaata, miksi en, olenko laiska... en siis mitenkään tuomitse, ehen.

      Pliis tuomitkaa, se on kuulemma kiellettyä ja siitä pidättäytyminen ehdottoman täydellisesti vähimmäisvaatimus ettei tule hirtetyksi lyhtytolpan nokkaan.

      Poista
    3. Jäänmurtajassa vaaditaan luokkahitsaus saumoja ja suurimmalta osalta ihmisiä ne eivät onnistu pitkälläkään koulutuksella.

      Poista
    4. Joo, kun lukee noita jenkkien talouslehtiä niin robotteja ne on justiinsa alkaneet tajuumaan tarttevansa. Meillä olleet jo pitkään mutta kyllä muutama luokkahitsarikin on tarpeen.

      Poista
    5. Kuinka voisi osata arvioida konesauman ellei tiedä miltä sen tulee näyttää, kun on suorittanut edes kuutosen luokat niin kyllä kelpaa levykentälle koneen perässä tallustelemaan, eiku luurit korviin ja pelikaanit pysyy poissa turpiinista.

      Totta kai liian kallita ja osaa suomea, hiton hankalaa kun ne pirut vielä osaa puhuakin metalliliiton jäsenmaksujen antamalla oikeutuksella.

      Kun näitä Royal Cruisingin komeita uivia hotelleja tehtiin niin niillä oli aivan helkkarin paljon suurempi työllisyysvaikutus, kuin erikoisaluksilla ja os.49n arvovalta perustuu hyvin suureksi osaksi juuri siihen että alihankintateollisuuden tuotetekehitystyötä tehdään pk -yrityksissä.

      Tiedättekö minkä niminen jäi rakentamatta?
      Orgasmy.

      Poista
  27. Voi Iines miten olet pihalla.
    Rakennusalalla alipalkkaus ja riistäminen on nimenomaan sitä arkipäivää.
    Ja nimenomaan ulkomaisten työntekijöiden.
    Sillä suomalaiset on jo käytännössä halpuutettu pois jo rekrytilanteissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Silti, vaikka nyt nostat tämän rakennusalan palkanmaksun tikun nokkaan, se ei määritä millään tavalla nyt tätä uutta jäänmurtajasopimusta, joka on merkittävä asia Suomen taloudelle ja teollisuudelle.

      Ymmärrän sinunkin katkerista kommenteistasi, että jäänmurtajasopimus on kova pala, koska se sotkee oppositiopuolueiden poliittisen pelikirjan ja kaikki ne dystopiamaalailut, joita on onnistuneesti taiteiltu.

      Poista
    2. "Toivottavasti saadaan kotim-" ääh... kuka jaksaa kun ei Iineskään jaksa ja sillä uuslipsaa?

      Ilmatteeksko sitäkin työvoimaa "saada" tarttis? Ei hyvältä näytä, tosiaan.

      Naiivius vs. työmarkkinat ja koulutus.

      Muuten kivaa ja siististi pukeutuvaa rahan harhavaltaan uskovaa porukkaa. Aivot hyvässä kunnossa, lähes käyttämättömät.

      Poista
  28. Jos joku täällä ei kestä ja polemisoi, kärjistää, tuo omaa agendaansa henkilöönkäyvästi poliittisesta näkemyksestään kaikkeen on se Iines.

    Kummallinen tapa, omia kaikkien ansiot ja esittää kaikki muu ja rumat ilmatkin opposition syyksi.

    Eikä tiedäkään aiheesta muuta kuin on uutisista lukenut mutta epäilee että täällä on oppositio rakentamassa kallista kommenttisumaa oikeiston rahoilla.

    VastaaPoista
  29. Hassua, että karhu koetetaan kaataa, ennen kuin se on edes näyttäytynyt. Vähän sama kuin se, että hallitus koetettiin kaataa, ennen kuin se oli tehnyt ensimmäistäkään päätöstä.
    Popkornit esiin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jesh, jääkylmällä järjellä ei voikaan sula mutta Iineksellä popparit paukkuu kivasti. Hiton viihdyttävää, tämä jatkoon!

      Poista
    2. No eihän ole vähän sama. Täsmälleen sama kuin se että Trump ei päässyt toiselle kaudelle.
      Mikä siinä yllytyshulluudessa on niin tarttuvaa? Umpitohelointia ja hirveä koohka eikä kukaan muka hoksaa että kaikki on viimeisten hetkien paniikkia, pankrotin edellä paskat tulossa housuun?
      Molemilla sama, kylmän sodan nerot kilpasilla.
      Kiinassa joudutaan korjauttamaan kipeytyneitä hymykuoppia.

      Poista
    3. Trump on parasta aikaa toisella kaudellaan.

      Ja haaveilee jo kolmannesta… eiköhän sekin järjesty.

      PS. Eikö ole jotenkin kornia miten kaikki mielistelevät Trumpia? Missä on eurooppalaisten johtajien itsetunto? Ymmärrän suomalaisten ja muiden pikkumaiden hädän, mutta että myös itsetuntoiset sotilasmahdit Ranska, Iso-Britannia, Saksa…

      Poista
    4. On se kornia. Vaan näinhän suurimmille keisareille käy. Kukaan ei sano, että niillä ei ole vaatteita. Kumarretaan vaan otsa maahan.

      Poista
    5. Tarkoituksena ei olekaan kasvattaa kakkua vaan saada kakusta suurempi osuus varsinkin lainsäädännöllä eikä kakku jakamalla kasva.
      Poliittinen suosion tavoittelu ja loistaminen julkisuudessa on sitä osaamista jolle korruptiomus perustaa suosionsa. Kyse on lobbarilaumasta.
      Valtaa he eivät tarvitse muuhun kuin kähmintään ja sen mukana tulevaa vastuuta eivät mihinkään.

      Tämä on kultturinen kysymys ja vastaus on tiedetty niin kauan kuin he ovat olleet olemassa puolueena.

      Koksuja piti kurissa ja presidentin nuhteessa ensin Paasikivi ja Maalaisliitto ja sitten Kekkonen ja Suokusta, aina vallan ylimmän portaan viereisellä sisäänkäynnillä väijyvät oman edun tavoittelijat joille yhteistä on psykoottista lähestyvä muiden asioista tietäminen ja itseä köyhempien halveksunta.
      Jotkut ovat menestyneet yrittäjinä mutta palkanmaksuissa on ilmennyt aina jokin kierous, aniharvoin koksupetteri on reiluksi yleisesti tunnettu työnantaja, työtä he ovat kyllä valmiit antamaan avokätisesti, niin nytkin.

      Poista
    6. Aika yksisilmäistä, Anonyymi, jakaa ihmisiä noin jyrkästi ahneisiin koksupettereihin ja riistettyihin köyhiksiin. Maailmasi on jyrkän musta-valkoinen. Tästä asetelmasta tuotettu puhe on populistista laadultaan. Olet nähnyt valon.

      Poista
    7. En aivan olisi varma että mielipiteeni jonka pidättäydyn lausumasta edustaa edustamaani tahoa mutta kiva ja hienoa että tuotteliaisuuteni on huomioitu, arvonanto maistuu, kiitos.

      Asiallisesti, OAJ ja Akava eivät pärjänneet tarjouskilpailussa.

      Poista
  30. Selvää on vain että uusliberaali on parempi kuin vanha sillä kaikki uusi on parempaa ja jos se on vielä suurempaa niin se voittaa.
    Historia pois, se dunkkaa.

    VastaaPoista
  31. Norjalainen High North News kirjoitti usan aikeista tilata suomalaisia jäänmurtajia heinäkuussa 2020.

    Miten tämä kauppa nyt onkaan kokoomuksen ansiota ja pressan riemuvoitto?

    Riemuidiootit ymmärretään mutta teollisuus ja öljynporaus eivät niille paljoa pokkuroi. Siihen käy pikaisesti joku presidentti, isompi tai pienempi tai vaikka molemmat.

    Artikkeli kertoo tosiasiat joista ei täällä ole kirjoitettu.

    Vallitsevassa ussperestroikan ja uusglasnostin nosteessa lillivien ryssän kätyrien luulisi uskaltavan vaikuttaa ja antaa ääni Muskille ja Trumpille koska kiinteistökauppias jolta sujuu koko maapallon myyminen ja rakettipakettimatkayhtiön perustaja ne ovat ihmiskunnan toivo. Oligarkian puolesta, taskut täyteen ja äkkiä karkuun, sinne minne köyhillä ei ole asiaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä on nimen omaan persujen voitto, he ovat sulattaneet Trumpin, aateveljeyt.

      Poista
    2. Ach so? Haben sie zum beispiel -

      Tai mitäpäs turhia vitsihän on korni mutta toimiva, aivan kuten Trumpin hallintomallikin.

      Suomen ikioma lellikkipuoluesakki mutta melko tuhmia ja tottelemattomia vielä, ulkopolitiikasta aivan lapasen imeskelijöitä.

      Montako on UMssä, kysymys on retorinen koska talonmiehiä ei enää ole?

      Poista
  32. USS Perestroika ja USS Glasnost ovat toistaiseksi vain nimiehdotuksia suurimmille ydinjäämurtajille joita on jonkin verran hahmoteltu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eiköhän ne nimet tule olemaan Donald I, Donald ll, Donald III etc.

      Poista
    2. No niin tietysti, vakavissaan se on selvää, niiden toiminta-alueeksihan tulee Donaldlandia, entinen Grönlanti ja Donaldlandian meri.

      Poista
    3. Salainen suunnitelmahan on sellainen (paljastan sen nyt vain teille vaitioloon vihityille iinesläisille), että kun presidentti Trump täyttää ensi vuonna 14. kesäkuuta 80 vuotta - niin Pohjois-Amerikan Yhdysvallat muuttaa nimeään.

      Uusi nimi on oleva Trumpistan.

      Poista
    4. Ei pöljempi tavoite, pohjois-amerikan sijainti huomioiden, varmasti riittävän haasteellinen.
      Yksi kansakunta, Meksikosta pohjoiseen ja Kanadasta etelään.
      Dollarin seteliin voisi jumal'uskon tunnustuksen sijaan painaa voimassaoloajan, vaikka että käytä ennen torstaita ja painattaa niitä busheleittain lisää.

      Poista
  33. Pannaanpas tähän jäänmurtajien keskelle Helvi Juvosen runo Pohjajäätä. Luen parhaillaan tuoretta elämäkertaa Juvosesta, turhaan unohdetusta runoilijasta. Suosittelen!

    POHJAJÄÄTÄ

    Iloni on pohjajäätä.
    Se ei sula.
    Syvältä käy vesisuoni
    ehtymätön,
    lähde kuultaa
    hopeaisen jääni yllä
    lasinkirkas.

    Näet jääni.
    Älä koske.
    Onhan kylmää
    lähdevesi.
    Katso.
    Näet ihmiskasvot,
    omasi näet,
    kasvot hyvät.

    (Pohjajäätä 1952 )

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Käy jäinen tuuli
      kasvot itkee,
      surun pois kitkee.
      Ei unohdusta ratko
      hetken hurma katko,
      käyn vastatuuleen
      ei kipu lienny,
      kunnes tuulen suuntaa vaihdan.

      Poista
    2. Minäkin löydin kirjahyllystäni Juvosen kootut, jonka olin ostanut vuonna 1995. Jostakin divarista varmaankin.

      Poista
    3. Näitä erilaisia klassikkorunoilijoiden koottuja löytää hyväonninen muutamalla eurolla kirppareilta. Vaikka enimmäkseen kirppareilla on myynnissä erilaisia uudempia kirjakerhokirjoja ja romanttista viihdekirjallisuutta. Vanhat klassikot alkavat sieltä loppua.

      Poista
  34. Kävin pyöräilemässä, nutta kovin pitkää lenkkiä en runsaan sateen vuoksi tehnyt.

    Tuuli pohjoisesta puhaltaa
    pisaroillaan sade vaeltajan silmät sumentaa, vaan
    lehtilehtipuut loistossaan
    jäähyväisjuhlia kesälle valmistaa.

    Verivaahteroita, kultaisia koivuja, punaisia aronioita jo tuuli tanssittaa
    voiko kuolema niitä pelottaa?

    Ei kuole lehdet puiden,
    ne ravinnoksi leijailee siementen ja juurten.
    Ne jatkaa kertomusta kesän uuden.

    VastaaPoista
  35. Missäpä ne muut ratsut laukkaa
    ja mistäpä ne palan haukkaa,
    kuvitus on huvitus
    ja vieläpä mielikuvitus.

    VastaaPoista
  36. Näillä lehdillä äiti eli
    ajattelin sinä syksynä,
    kun äiti kuoli keväällä.
    Kun lehdet putoavat puusta,
    on aika irrottaa ja päästää menemään
    se missä vielä kiinni on.
    Tulee uudet lehdet,
    sillä puut ei kuole,
    mullat maan,
    ne jatkaa eloaan,
    ja kaikki pyörii uudestaan.

    VastaaPoista
  37. Täällähän runoillaan hienosti, upeasti suorastaan, joten osallistun siihen pienellä Juvos-pastissilla:

    Maahan vaivuin
    kuvasi edessä.
    Eikä se ollut sinä,
    joku tuntematon.

    Kärsiä tahdoin
    sinun tähtesi.
    Eikä sekään ollut sinä,
    se olin minä.

    Kaikkeni annoin,
    sinulle yksin.
    Etkä sinä saanut sitä,
    minä menetin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä oli siis Tapsan omatekoinen juvosruno, pastissi, ei Juvosen tekoa. Karkasi vielä.

      Poista
    2. Wautsi, ja kiitos elävien runoilijoiden porukka! :)

      Poista
    3. Tunnistan juvoslaisen kuvion tuosta Tapsan sinä - minärunosta: ihminen löytää itsensä toisesta. Ei ole mitään toiseutta.

      Juvonen on yllättävä persoona. Tähänastisen lukemani perusteella - olen hänen opiskeluvuosissaan ja siinä kun hän on kohdannut rakkautensa Sirkka Meriluotoon - hän on paljon vahvempi kuin luulin ennalta. Opiskelupiirissään puheenjohtaja ja lehden päätoimittaja, miesmäisesti pukeutuva mörökölli. Luulin häntä eteeriseksi ja hauraaksi, hiljaiseksi ja vähän uskonnolliseksi runotytöksi.

      Poista
    4. Kiitos aatoksista, vielä vähän lykkään, jospa joku tykkää:

      En tavoittanut sinua
      oi tuntematon,
      kärsin vuoksesi
      kun kärsin itse,
      annoin kaikkeni
      et saanut menettämääni.
      Nyt loppuu leikki
      ei ole helppoheikki.

      Poista
    5. Kyllä vaan tykkää
      joten lisää lykkää,
      äläkä leiki mykkää,
      kun sydän vielä sykkää
      - syvemmältä kyykkää.

      Runous on parasta,
      ei se kiinnosta varasta
      ei se säkeitä varasta
      runosta tästä arasta
      tekotaideparasta.

      PS. Runous asuu meissä suomalaisissa. Ei tarvitse kuin ottaa Kalevala käteensä ja lukea pätkä mistä tahansa - ja ihmetellä miten ne osasi!!!??? Se on täydellistä.

      Poista
    6. Juuri tämän kalevalaisen poljennon, nelipolvisen trokeen, tunnen virtaavan kovin helposti omassakin runosuonessani. Se on ikään kuin kirjoitettu itämerensuomalaisen ihmisen selkäpiihin ja kielen rytmiikkaan myyttisenä arkkityyppinä.

      Nyt mä menen, maata panen,
      levol lasken luojaseni.
      Tähdet tuikkii taivahalla,
      unta palloon, lapsoseni!

      Poista
  38. Teeveeuutiset keskittyvät nyt ulkomaailmaan, ja sillä tapahtumiin. Oma jäämurtaja-spektaakkeli on jo kaluttu tyhjäksi.

    Iltasanomien artikkeleita eeuusta ja sen jäsenmaiden velkataakoista lukiessa, ne herättävät rusina-aivoissakin
    liikehdintää.
    Onko seuraava suurella yhteisellä velanotolla Suomenkin pelastettava Ranska? Voiko eeuu hajota yltiöpäisiin velkoihin? Minne menevät ja ketä hyödyttävävät eniten miljardit velkaeurot?
    Kohtako alkavat mediat manipuloida meitä kannattamaan ja liittymään yhteen, Euroopan liittovaltioksi? Yhteinen velanotto velvoittanee?
    Kuinkakohan moni suomalainen haluaa olla Brysselin päättäjien pämäröimä liittovaltio?
    Kuka tekisi gallupin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jäänmurtajakeissi onkin kääntynyt viihteen puolelle. Täällä blogissa on todisteltu vinhasti, anonyymin toimesta, että kyseessä on paska sopimus, polkee työläistä, on pelkkää hyväksikäyttöä. Ja kun sitä liimasaumaa tms. ei kuitenkaan osata…

      Toisaalla on haettu neulaa heinäsuovasta: kunnia lankeaakin Sanna Marinille, joka oli mukana jossakin varhaisessa delegaatiossa, jossa puhuttiin jäänmurtajien viemisestä USA:han. Orpoa on haukuttu turhaksi jätkäksi, joka tuppasi itsensä mukaan Trumpin puheille - kutsusta huolimatta tuppasi.

      Nyt kun on toivo herännyt, myös Gazan rauhan suhteen, on pelikirjat sekaisin. Greta Thunbergin ja palestiinahuivistenhan maailma piti pelastaa, ei Donald Trumpin.

      Poista
    2. Sekaisin? Sekoomus kuin kokoomus, samma sak på svenska.
      Vaikuttaisi sille ettei blogittaren asia ole kovin painavaa laatua mutta mielipiteen ilmaisutaidoilla on laatuaan suurempi painoarvo.
      Anonyymi on pahoillaan ja myötäelää minkä ennättää mutt muistuttaa että tosiasioiden tunnustaminen on lähtökohtaisesti muuta kuin Moskova tai blogger, joista kumpikaan ei ole lakitupa.

      Poista
    3. Anonyymi, en ole havainnut täällä väkeä, joka vannoisi ylipäänsä minkään instanssin tai suunnan nimeen. Ei täällä niin ahtaita ihmisiä ole. Moskova, Blogger? Meikäläinen pyrkii osoittelemaan enemmän kasoisstandardeja kuin mitään muuta.

      Ja tässä jäänmurtaja-asiassa sellainen esiintyy varsin selvästi, samaten Gazan rauhanprosessiasiassa. Kun oikeasti molemmissa on mitä ilmeisimmin ollut vääriä tekijöitä.

      Poista
    4. Onhan se sietämätöntä, kun Trumpin kaltainen itseään täynnä oleva omakehuinen suupaltti ja vähä-älyinen pelle tuntuu tökeröllä tyylillään saavan aikaan asioita, joista fiksummat voivat vain unelmoida.

      Tarina on kiehtova, mutta sankari väärä.

      PS. Meidän pitäisi kiittää Trumpia. Hän näyttää mitä kauniiden maailmanpoliittisten korulauseiden takana oikein on. Oma etu. Jokaisella.

      Poista
    5. Harvinaisen poikkeuksen tekee Pekka Haavisto. Hän kehui Trumpin rauhanjulistusohjelmaa, kun se julkaistiin. Elämme mielenkiintoisia aikoja. Nythän Hamasin ottamat vangit on vapautettu, paitsi ei kaikkia ruumiita, joita omaiset odottavat.

      Poista
    6. Elimme joltisenkin jänskiä aikoja kun emme voineet julkisesti tuomita saati konkreettisesti vastustaa Etelä-Afrikan rotusortoa, uraani oli tarpeen.
      Niinä aikoina ulkopoliittisen viihteen erikoismiehet olivat laadultaan ylittämättömiä, Erkki Tuomioja ja Pekka Myllykoski, muutamia mainitakseni.

      Ovathan lyhyet nuo jäljet pankista omalle pihalle ja porvarillliseen rauhaan jossa ei mikään ole pahaa kunhan se ei maksa mitään eikä tapahdu omana elinaikana, sellaislle haihattelijoille joita asiat puhututtavat on silti mukavaa yhdessä naureskella, kunhan eivät liiaksi puhu ikäviä totuuksia.

      Ikkunat voi sulkea ja verhot vetäistä eteen paitsi jos asuu lasitalossa jossa ei ole ikkunoita. Silloin on mukavuussyista viisasta lopettaa kivienviskelyharrastus.

      Poista
    7. Meidän mittakaavassamme pienten, siis muualla olemattomien paikallismedioiden eli tablodikokoisten ilmaisjakelulehtien on huomattu kirjoittavan kummallisia:
      Media ja politiikka - kumpi vie kumpaa?

      Eipä ihme, tuon nyt ehtii kirjoittaa mainostauolla.
      Heeei... miten sitä politiikkaa tehdään?

      Poista
  39. Trump on erittäin vahva käytännön vaikuttaja ja toimija jota USA äänesti halutessaan muutosta omituiseen entiseen eliitin politiikkaan, joka ei saanut mitään aikaan


    Erittäin tärkeän muutoksen kansan lääkekuluinhin juuri, jopa -200 % jossain lääkkeessä.
    Meidän lehdessä kauhisteltiin, että nyt täällä hinnat nosee!

    VastaaPoista
  40. Nyt on sitten Trumpilla seuraavaksi uusi urakka saada Ukrainan ja Venäjän sota poikki. Saako hän sen aikaan liittolaisten yhteenlyöttäytymisellä ja ota tai-jätä pakolla? Antamalla Ukrainalle pitkän kantaman ohjuksia, jos Putin ei tottele rauhan ehtoja.
    Olisi mielenkiinoista tietää, kuka tai mitkä kokemukset ovat saaneet Trumpista maailman " rauhankyyhkyn "?
    Jospa hän on ihan oikeesti kypsynyt henkisesti ja sisäistänyt sotien mielettömyyden, ja hän haluaa kaikin keinoin edistää rauhaa maailmassa?
    Julkisista esiintymisistä on Trumpin uhoaminen vähentynyt. Liekö tarkoitushakuisuutta sillä, että hän puhuu " runollisin ilmauksin " lempeällä äänellä ja pää hieman nöyrästi kallellaan. Vai onko hänessä tapahtumassa henkinen muutos? Trump saa vihdoinkin hyväksyntää ja kiitosta. Jos isältä ei aina hyväksyntää ja kiitosta herunut, alkaako maailmalla vähitellen saatu kiitos, menestys ja hyväksyntä jarruttaa ja laimentaa itsekästä näyttämishalua iskälle?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivotaan, että Trump panee Putininkin kuriin, näyttää tälle kaapin paikan diplomaattisilla taidoillaan, jos hänellä sellaisia on. Ukrainan sota on saatava loppumaan, ja kaikki tuki asialle on annettava. Järkyttävää, miten kauan sotaa on siedetty.

      Poista
    2. Trumpilla todellakin on usein puheessaan sellainen unisaarnaajan laulava nuotti.

      Ukrainan sodan saa loppumaan, kun USA pystyy antamaan Venäjälle uskottavat takeet, etteivät länsimaat käytä Ukrainan aluetta hyökkäykseen Venäjää vastaan. Siinä sitä onkin tekemistä.

      Venäjä on kuin kaino neito, sen edessä on aina oltava luotettavia apuvaltioita - Neukkulan aikoihin siinä olivat kansandemokratiat Bulgariasta Puolaan ja Baltian neuvostotasavallat sekä puolueeton Suomi.

      Nyt siinä rivi hampaisiin asti aseistettuja Nato-maita. Ei ihme, että iivanaa pelottaa.

      Poista
    3. Trump on kiitollinen näyteltävä imitaattoreille ja näyttelijöille: ohut lähellä yläfalsettia operoiva ääni, pää vinossa, kasvoilla selkeärajainen rusketusvoide, soljuva puhe ilman tauotusta, etutukassa töyhtö, rajaton itsevarmuus.

      Sopii kyllä uskoa ja toivoa, että hän puhuisi rauhanprosessin Ukrainaankin.

      Poista
    4. Trumpin " kampausta " oli Israelin reissulle hieman modernisoitu. Takatukka oli lyhentynyt, eikä otsalla ollut pitkää töyhtöä :)
      Vasn olipa uutisiin nostettu viisaita ja ystävällisiä mielipiteita venäläisnuorilta maastamme.
      Millaisia vastauksia päinvastaisessa kyselyissä olisikaan saatu suomalaiselta nuorilta?

      Poista
    5. Rehellisiä vastauksia? Onhan maissakin hieman eroa, siis Suomessa ja Venäjässä.

      Toinen on rauhantahtoinen demokratia, joka ei hyökkäile naapuriensa kimppuun. Toinen ei ole.

      Poista
    6. En kuullut noita nuorten venäläisten lausuntoja, mutta niiden sisältöhän riippuu monesta asiasta. Kuka oli haastattelijana, ja oliko selvää, että haastattelu menee Venäjänkin tietoon? En oikein usko näiden lausuntojen puolueettomuuteen. On liikaa esimerkkejä siitä, että ihmiset ovat manipuloituja tai puhuvat tahallaan puuta heinää. Vähän niin kuin Pohjois-Koreassa.

      Poista
  41. Pari pökälwrunoa tähän, kiitos.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siitä vaan, estradi on vapaa.

      Ja saa kirjoittaa parempiakin runoja, jos syntyy, Epäilen kyllä, ettei synny,

      Poista
    2. Ei synny, mutta ainahan voi arvostella, jos on muuten mestari.

      Poista
    3. Kelmin helmi

      Hei kelmi
      runoilepas helmi
      mihin asti taidat,
      onko runollasi laidat
      leveät vai kaidat
      vaiko ihan saidat.

      Poista
  42. Tutkimusten mukaan maahanmuuttajien poliittisessa kannatuksessa Vasemmisto puolueet SDP ja Vasemmistoliitto nauttivat 70% mutta Vihreäliitto 1% kannatusta. Maahanmuuton kannatus tai vastustus ei siis vaikuta maahanmuuttajien puoluevalintoihin, vaan toimeentulo , tulonjakopuolueita kannatetaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hupaisin esimerkki mainitunlaisesta kannatuksesta oli Hussein al-Taee, demarien kansanedustajaksi tahtoma ja äänestämä, mutta joka paljastuikin hirveäksi ja jopa murhanhimoiseksi rasistiksi omiensa keskuudessa.

      Poista
  43. Tv 1, lähetys eduskunnassa alk. klo 14. Välikysymys työttömyydestä.

    VastaaPoista
  44. Huvittavaa kuunnella hallituksen kaunopuheisia vakuutteluja työlliyyden kohenemisesta. Eikä naurata yhtään.
    Suomella on varaa syytää veroeuroja militarismiin, sotien tukemiseen muualla, eeuuhun ja mihin kaikkeen muuhun, ne eurot ovat pois
    omasta talaudestamme. Itänaapuriin on kauppa romahtanut, mikä ekp: mukaan olisi ollut 2021 tavara- ja palvelujen osalta n. 10 miljardia. Raja on ollut jo vuosia kiinni, mikä myös on vaikuttanut työllisyystianteeseemme.

    Kukaan puheidenpitäjistä ei vielä tainnut mainita Venäjän kaupan loppumisen vaikutusta maamme taloustilanteeseen ja työttömyyteen.
    Eikä tietenkään sitä, että eeuu päättää rahapolitiikastamme ja on olevinaan erityisen tiukka. Miksi monet Euroopan maat silti velkaantuvat yhä edelleen? Suomi erityisesti.
    Eihän ko. asioista ilmeisesti pitäisi edes mainita.
    Mitä tilejä ja diilejä Suomi olisi voinut itänaapurin kanssa tehdä viime vuosina, ellei oltaisi eeuun päättäjien ikeen alla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noh Noora, Venäjä saa syyttää kyllä ihan itseään siitä, että kauppasuhteet katkaistiin. Hyökkäystä Ukrainaan ei voi selittää millään vanhalla seikalla, nykykauheuksia ei voi perustella historialla. Sama pätee Hamasin hyökkäyssotaan, mutta onneksi siellä saatiin aikaiseksi rauhanprosessin aloittaminen.

      Poista
    2. 2025: "Venäjän syytä kaikki tyynni."

      1938: Nyt äkkiä sitä rautaa rajalle, saatana...

      2023: Apuva, meillä on luottamukselliset välit ja huippupoliitikot niitä vaalimassa, ei rautaa rajalle, jotain muuta, joku muu jostain vaikka sitten NATO mutta ei mitään sotahulluuksia.

      1999: Oligarkit Venäjällä: Nyt ei saa oppositio sotkea tätä.
      2025: Oligarkit USAssa: Nyt ei saa oppositio sotkea tätä.

      2029: EUn ei-englanninkielisten leirit täynnä, vallankumouksen valmistelulaki voimaan ensi viikon perjantaina kello 13.00.
      Ulkonaliikkumiskielto edelleen voimassa suurimmassa osassa Eurican osavaltiota.

      Poista
  45. Wow mikä uutinen Presidentiltämme. Suomi ostaa Jenkeistä aseita ja antta ne Ukrainalle. Stupp ei sanonut viedä, paljonko diili Suomen valtiolle maksaa.
    Mielenkiintoista kaikkinensa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuinka muodostuuukaan noiden jenkkien aseiden hinta?
      No, etevä matkii ja tekee jäänmurtajadiilejä ja kaupitsee lisenssejä, ei itse rakenna eikä telakalla liitot kiusaa niin saahan sitä siten rahaa jolla voidaan ostaa vaikka ihan aitoja made in america -aseita. Vielä jos voisi myydä pelkkiä piirustuksia, oh kuulkaa!
      Myisivät nyt vaan Venäjälle ne rauhanpiirustukset, vaan eipä taida olla hääppöinen kauppa, se.

      Poista
  46. antta = antaa ( hoonoo soomea)
    viedä = vielä

    VastaaPoista