31.1.2014

Kirkasta egosentristä valoa



Olipas kerran Irmeli, Irmeli Sininen. Hän piti muotiblogia ja esitteli siinä päivittäin Päivän asun ja Päivän aterian. Sopimus tavaratalo Hickmanin kanssa takasi uusien vaatteiden ja kosmetiikkatuotteiden esittelyt. Oli lukijoille jaettavia Hickman-tuotepalkintoja, jotka Irmeli Sininen lahjoitti arpomalla kommentoijista onnekkaat. Totta puhuen hän valitsi ne nimimerkit, jotka halusi sitouttaa blogiinsa. Bloggaaminen oli tuottoisaa, ja Irmeli laski, että olisi mahdollista elää pelkästään blogin tuotolla varsin mukavasti. Voisi sanoutua irti yliopistosta, jossa hän opiskeli philosophya ja internatiol businessia. 

Oli myös Winnifred, Winnifred Linko. Hän piti kulttuurihenkistä päiväkirjablogia ja lisäksi kaulallaan huivia, lähes aina vihreää, koska hänen silmänsä olivat vihreät. Mieluiten Winnifred Linko kirjoitti kirjoista ja elokuvista ja katseli itseään niiden läpi kuin Narkissos lähteestään. Oli helpompaa näyttää muille kulttuuripolkuja, viitata kirjailijoihin ja kulttuuritapahtumiin kuin kirjoittaa itse novelleja. Pian hän olikin kerännyt ympärilleen koko joukon ihmisiä, joilla oli sama teos hyllyssään ja joilla oli mielipide ja kiinnostus kirjailijan tekstiin ja elämään. Oli mukavaa olla taiteen lähteillä, kun oli samanhenkistä seurakuntaa. Ympärillä oleva maailma oli sen verran paskaa, ettei siitä viitsinyt edes pikkusormella kirjoittaa.

Eräänä päivänä Winnifred Linko sanoi Irmeli Siniselle kahvilassa, että oli tehnyt havainnon. Semmoisen, että blogiväki voidaan jakaa kahtia sen mukaan, miten se blogia kirjoittaessaan asemoi itsensä suhteessa ulkomaailmaan. Winnifred jatkoi, että nimittää toista ryhmää
egosentriseksi ja toista sosiaaliseksi.  Winnifred katsoi Irmeliä ja mietti, mahtoiko tämä ymmärtää, mitä hän puhuu. Kun ei aina jaksanut vääntää rautalankaa.

- Väliryhmiä ei tässä jaossa ole, sillä kaikki blogit voidaan osoittaa jompaan kumpaan ryhmään. Winnifred hörppäsi hopeateetä kupistaan.  - Me olemme molemmat itsekeskeisiä bloggaajia, ettäs tiedät. Blogimme ovat kirkasta egosentristä kusivuotoa.

- Jaa, mitäs se tarkoittaa. Irmeli haukkasi sandwichia.

- Egosentrinen blogisti kirjoittaa itsestään. - Muotiblogit ovat kirkkaimpia esimerkkejä. Ne ovat niin selviä, etteivät ole edes kiinnostavia. Winnifred laski kupin kädestään ja asetteli sen huolellisesti lautaselle. - Paitsi sinun blogisi, siinä on visionäärisyyttä. 

- Mutta mitäs pahaa siinä on, että on kiinnostunut muodista? Irmeli katsoi Winnifrediä varautuneesti sandwichin pala poskessa. - Jos blogilla on kaksikymmentätuhatta lukijaa, ovatko he väärässä? Paljonkos lukijoita sinun kultturellilla blogillasi on?

- No ei, mutta narsistinen itsekeskeisyys jyllää ja muotiblogit istuvat tähän saumaan kuin nenä päähän - Siksi ne menestyvät, sinäkin.

- Voihan siis kulttuuriblogikin olla "kirkasta egosentristä kusivuotoa".  - Mitä eroa on sillä, että esittelee itselleen sopivaa aatetta ja siinä samalla itseään, tai itselleen sopivaa asustetta? Eivätkös molemmat kerro kantajastaan, aate tai asu? 

- Noinhan se on, vaikka on tietenkin älykkäämpää kirjoittaa taiteista kuin vaatteista. 

- No kiitos vaan. Irmeli siivosi sandwichin murut huuliltaan.  - Mutta eikös egosentrisellä kulttuuribloggarilla kuitenkin ole päähuomio siinä, miten hän
 itse suhtautuu - Irmeli venytti sanoja - tähän asiaan jota kuvaa? Vähän kuin kuvaisi itseään ilmiön läpi ja katsoisi peilistä sitä, millainen on tässä ilmiössä? Ei kovin sosiaalista tai oikeastaan kultturelliakaan.

Winnifred sanoi, että oli myös sosiaalisia blogeja, jotka ruotivat ennemmin muita ihmisiä kuin esittelevät itseään tai ideologioitaan. Ovat keskittyneet ulkopuoliseen reaalimaailmaan, asioihin ja ilmiöihin. Irmeli nyökkäsi. Josko hän olikin sellainen, kun häntä kiinnostivat muoti-ilmiöt, tulevat ja menneet trendit historioineen. Vaan ei sittenkään, enemmän hän halusi nähdä, miltä hän näyttää päivän asu yllään kuin sen, miltä päivän asu näyttää hänen päällään.

- Ajatteles nyt vaikka Kemppistäkin, jos tiedät blogimaailman kuninkaan. Winnifred katsoi Irmeliä epäilevästi. Irmelillä olikin muistikuva, että oli kuullut nimen. - No, jos professori viuhahtaa blogissaan välillä munasillaan ja puhuu itsestään, niin kommentoijat tykkäävät. Muutoin mies puhuu asioista, on kiinnostunut niistä eikä peilaa itseään tai edes maailmankuvaansa suhteessa niihin. Kemppinen ei ole egosentrinen vaan sosiaalinen blogi. Hän antaa siimaa vain sen verran ettei joudu kenenkään nielaisemaksi, mutta pitää kiinnostusta yllä. Ei koko pullaa pidä tunkea täyteen rusinoita, niin kuin muotibloggaajat tekevät.

- Tai kultturellit ellit.

Winnifred keräsi kupit tarjottimelle, kävi työntämässä ne keruuvaunuun.  Naiset poistuivat Helsingin katuvilinään. Sitä ennen Irmeli Sininen oli kuvannut sandwichinsa blogiaan varten ja Winnifred Linko oli suunnitellut avautuvansa blogissaan turhauttavista ystävistä.

(Maalaus Rudolf Schlichter)



140 kommenttia:

  1. Olipas osuva, tosiosuva juttu! Täyttää hyvän novellin KAIKKI merkit.

    Ps. Ainoo, mikä tuossa vähän harmittaa, on se, ettei se ole mun kirjoittama.

    VastaaPoista
  2. Mahdoiitkos, Mikis, edes ehtiä lukea (viitsiä lukea) koko juttua? Niin nopsaan tuli tuo kommenttisi.

    VastaaPoista
  3. Minusta oli aika riemastuttavaa, kun Kari Rydman jokin aika sitten halusi osallistua gourmet-kirjoitteluun ja laittoi bloggaukseensa kuvia tyhjiksi syödyistä ja tahraisista lautasista.

    Minä vahvasti epäilen, ettei kukaan noista fashion-bloggajista tienaa blogilla merkittäviä summia, vaikkakin ovat solmineet henkilökohtaisia mainossopimuksia. Yksi tai kaksi bloggaria voisi sillä itsensä elättää, jos asuu vanhempiensa, pyytää rahat bussilippuun vanhemmiltaan eikä maksa vuoraa. Rättejä, lippalakkeja ja poskitahnaa saavat. Kirjabloggarit saavat e-kirjoja. Joitain vuosia sitten paljastettiin ruotsalaisen kärkibloggarin ansiot melko pieniksi, vaikka muuta oli väitetty.

    Kaiken syvällisyyden perusta on salaperäisyys ja harhautus. Sellaisiin tilanteisiin, että on vatsa kovalla ja siihen sattuu, tai jättipökäle on juuri tuloillaan, on hyvä harjoitella peilin edessä oikea ilme. Sellainen, joka kuvastaa ajattelun liikkumisen jossain maailmankaikkeuden ja olemassaolon perusteissa, ihmisyydessä itsessään. Sama ilme sopii myös löysävatsaisille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eräällä kiinnostavalla bloggaajalla luki/lukee blogissaan Bloggerin sivupalkin otsikon TIETOJA MINUSTA alla tämä rimssu:

      Foto: olis kiva; kengät: Pispala; sukat: Donnay; kalsongit: Bodywear; housut: Story; avaimet: Abloy; avaimenperä: Kiinteistömaailma; purukumi: Jenkki Mint mix; kynäveitsi: ei merkkituote; preservatiivi: kiinalaisen vessavahdin tuputtama merkitön; vyö: made in Italy; puhelin: Nokia; ase: heinähanko Fiskars; paita: Hot's Co; pikkutakki: Luigi; suurennuslasi: Waltex; ajokortti: Suomi-Finland; passi: European Union; viisumi: Rossiiskaja federatija, United States of America; varallisuus: Luottokunta; jäsenetu: Osuuskauppa Peeässä; kirjasto: Helsingin yliopisto; vip-Lippu: Savo Games; kirjailija-alennuskortti: Otava; kelakortti: Kansaneläkelaitos; matkavakuutus: Eurooppalainen; jäsenkortti: Tieteentekijöiden liitto; kalenteri: Akava; käyntikortti: Enkelparventie; kertalippu: Helsingin kaupungin; liikennelaitos - Raitioliikenne; rautatielippu: From London Terminals to Cambridge z-part return; kravatti: Everwin; kello: Kauppalehden kolmen kuukauden tilaajaetu; ulkotakki: Clique; hampaat ja hiukset: omat; silmälasit: Titanium; ajatus: Blackwell; hattu: Salon; käyttötarkoitus: nolot tilanteet; sijainti: Siperian esikartano; pitänet.fi?

      Valitettavasti blogi ei päivity enää.

      Poista
  4. Rikun kommenttiin viitaten, Suomessa ei tosiaan taida kukaan vielä elättää itseään pelkästään bloggaamalla. Ulkomaillahan sitä jo tapahtuu.

    Yhtään vähättelemättä Kemppistä, mutta luulen, että tuo "blogimaailman kuningas" -titteli on vähän liioittelua. Jokainen meistä pyörii siinä omassa suhteellisen pienessä blogiympyrässä ja kuvittelee, että just se ympyrä on se ydin. Mutta ei se ole. Itse en ainakaan tuntisi Kemppistä, ellen lukisi tätä Iineksen blogia.

    Olen muuten aika vahvasti sitä mieltä, että lähes kaikki bloggaaminen on egosentristä. Jotain omaa viettiäänhän siinä ihminen toteuttaa, kun haluaa kirjoittaa kaikelle kansalle asiasta, joka on omaa sydäntään lähellä. Bloggaaminen on nykyajan puhujanpönttö, johon saa mennä torilla vapaasti kertomaan näkemyksiään asioista.

    Ja haluan vielä mainita epäkohdasta tekstissä: En usko muotibloggaajan irtisanoutuvan yliopistolta, koska onhan se aika trendikästä olla yliopisto-opiskelija. Voi välillä käydä ainakin poseeraamassa yliopistolla ja laittaa siitä blogiin kuvan ja samalla antaa itsestään akateemisen kuvan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muistin tässä televisiosta katsomaani juttua bloggaajatytöstä, joka piti muotiblogia. Hän eli blogillaan, siitä oli tullut elinkeino.

      Valitettavasti en pysty tarkistamaan, enkä edes muista, oliko tyttö suomalainen. Ehkä hän oli ulkomaalainen ja tilanne ei siten koskenut Suomea. Se on kuitenkin totta, että joku elää blogillaan.

      Olen samaa mieltä tuosta bloggaajien egosentrisyydestä. Jokainen on blogatessaan jossain määrin egosentrinen, ja ehkä kyse onkin vain itsekeskeisyyden määrästä ja kenties laadustakin.

      Esimerkiksi Kemppainen on kuitenkin enemmän sosiaalinen, koska hän ei halua yksistään päteä, hän ei katso itseään maailman läpi vaan maailmaa itsensä läpi. Hän ei ota vastaan kaikkia tarjouksia, jotka saattaisivat tuoda hänelle enemmän mainetta ja rahaa. Hän haluaa selvästi jakaa asioita ja tietoa ja keskustella, ja on niin sosiaalinen ja taitava tässä taidossa, että antaa kommentoijille ja lukijoille tilaa yllin kyllin. Tässä taidossa esimerkiksi itselläni on opettelemista, vaikken haluakaan verrata itseäni Kemppiseen.

      Tuokin on totta, että yliopistolta ei niin vaan irtisanouduta. Mutta tarinassa se nyt näytti olevan pakollista jostain syystä.

      Poista
    2. Voi tietysti olla, että tietoni on jo vanhentunutta ja nykyisin joku suomalainen bloggaajakin elää sillä hommalla. Ruotsissa ny ainakin.

      Poista
    3. Harvinaista se Suomessa varmaan on, ehkä muutama yksittäistapaus voi olla. Googlasin huvikseni ja löysin yhden tiedon, jonka mukaan bloggaus voisi olla jopa elannoksi näillä lakeuksilla, täällä:

      http://www.mtv.fi/lifestyle/tyyli.shtml/voiko-muotiblogilla-tienata-more-to-love--blogisti-kertoo/2013/03/1714337

      Monenlaisia etuisuuksia muotibloggaajat kyllä saavat. matkojakin. Mitenkähän ne suhtautuvat henkilön verotukseen?

      Poista
  5. Hmh, totta kai LUIN! Kahteen kertaan, sitäpaitsi. Kun en ensin meinannut uskoa että se on niin hyvä. (Tai en minä tiedä saakoa sinua kehua?) Luotan silmiini. Aivoni katselevat silmien kautta asioita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Saa kehua, vaikka saatankin kiemurrella. Olen ilahtunut sinun kehuistasi, Mikis, koska minusta sinä olet loistava kynäniekka.

      Poista
    2. Kuuleppas Iinukka. Kun olen päällä, allani saa kiemurrella. Ainakin aikansa. );-

      Poista
  6. Kyllä minä sen tavallaan ymmärrän että kehuminen tuntuu aina jotekin epäluotettavalta. (Haukkuminen on aina henkilökohtaisempaa. Eli luotettavaa.) On, kuin kehujalla olisi "ketunhäntä" kainalossa. No, joillaan varmaan onkin. Minä olen Mikko Repolainen ja mun häntäni on mun housuissani, vetskarin takana.

    VastaaPoista
  7. Bravo Iines! Peukuttaa ylöspäin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Koskahan Bloggeriin tulee peukun kuvat? No, en kaipaa niitä, mutta kiitos kun luit juttuni ja vielä peukutat, Leonoora.

      Olen alkanut tulla höyliksi. En enäää pidä hymiöitä sanansyöjinä. Kyllä niillä joissain yhteyksissä paikkansa voi olla ilmeiden ja eleiden korvaajina. Mutta harkitusti.

      Poista
  8. Iines, mahtavan hauska juttu! Nauratti.
    En tiedä miksi voimakkkain naurunpurskahdus tuli ulos suusta juuri tässä kohdassa: "Winnifred katsoi Irmeliä ja mietti, mahtoiko tämä ymmärtää, mitä hän puhui. Kun ei aina jaksanut vääntää rautalankaa."

    Oikeastaan olen nauranut koko päivän tämän tästä. Pitäisiköhän mennä lääkäriin, vai johtuuko se siitä, että minulla on tänään "day off", voin tehdä, mitä haluan. Tällaiset päivät ovat todella naurettavan mukavia. Olen kierrellyt blogeja. Niissä on ollut surun ja ilon aiheita.

    Tuo Schlichterin akvarelli pukee hienosti tätä tekstiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Liisu. Eniten iloitsen siitä, että näen sinut täällä iloisena. Sinulla on ollut ilmeisen hyvä päivä kaiken lisäksi.

      Tuo Schlichter on minustakin hieno. Oikeastaan palasin tässä vanhaan kirjoitustyyliini: ensin on kuva, sitten on juttu, eli juttu muotoutuu kuvasta tai antaa sille ainakin jonkin sysäyksen. Jokusiin kuviin vain pysähtyy, ne poimii tuhannen joukosta. Tuo oli semmoinen.

      Poista
  9. Juttu oli hieno minunkin mielestäni. Sanon näin nimenomaan siksi, että se sai minut pohtimaan, taas kerran, itse asiaa - eli mikä on blogi ja mikä on blogisti?

    Ennen vanhaan jotkut saivat elantonsa tällaisista "blogijutuista", niitä vain julkaistiin silloin lehdissä ja kutsuttiin pakinoiksi.

    Pakinoitsija oli arvostettu ammatti. Teemu. Olli. Jahvetti. Pekka Peitsi. Nenä. Simppa. Ksantippa. Juorkunan Jussi. Origo. Bisquit. Ukkola. Hytönen. Ja vielä Vaasan Jaakkoo Kemppisen kunniaksi. (Näin ulkomuistista, todisteeksi asian merkityksellisyydestä.)

    Onko blogisti siis pakinoitsija tai ainakin toimittaja?

    VastaaPoista
  10. Kirjoitettu teksti on aina kirjoitettua tekstiä. Mun silmiini on ihan sama lukeeko näitä esseitä/pakinoita/kolumneja täältä, tai lehdestä. Radiojutut on ihan toinen asia. Mä luulen että ne radiotoimittajatkin - ainakin jos höpisevät pitkään - kirjoittavat itselleen tekstiä siitä mitä puhuvat. Eli kirjoitettua tekstiä hekin puhuvat! Mutta se kuuntelu - minulla on huonot korvat - se tekee siitä ihan toista. Puhumattakaan sitten televisiosta... siinä tulee ihmisen lärvi, ja vimmatusti heiluvat kädet mukaan, kun puhuu. Sitä on siinä mielessä vaikeampi "lukea".

    Blogikirjoittaja on toimittaja, totta kai. Ja yksityisyrittäjä, eli kustantaja samalla; itsehän maksaa kulunsa.

    Tai en minä tiedä. Iines tietää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tähän Tapsan kysymykseen, että olenk mää affen vai mikä mää oikken olen, sanon, että pakinoija, itsenäinen sellainen. Eli toimenkuvaan kuuluu ideoinnin ja kynän leiskutuksen ohella päätöstenteko, vastuunkanto, stilisointi, taitto ja layout. Ylempänä on vain laki ja Blogger. Kyllä tämä oikeasti työstäkin käy, jos asian vakavasti ottaa.

      Eli samoilla linjoilla tuon Mikiksenkin näkemyksen kanssa.

      Poista
  11. Minua ei naurattanut.

    Osuva kirjoitus, Iines.

    VastaaPoista
  12. Ai mikä ei naurattanut? Char Chaplin.

    VastaaPoista
  13. Kiitos, Char. Kirjoitus on ehkä täyttänyt tehtävänsä, jos se voidaan ottaa myös vakavasti. Ymmärrän sen.

    Senkin ymmärrän, jos jokin kohta tai koko juttu naurattaa. En tiedä, olenko humoristi vai piilohumoristi tai vakavikko, mutta tunnen viehtymystä piilohuumoriin, ja erikoisen paljon mustaan huumoriin. Mustaa huumoria tässä nyt ei kai ole, ja oikeastaan kyllä juttu on vakavissaan kirjoitettu, ei tarkoitettu tahallisen hauskaksi.

    Muuten olen sitä mieltä, että kirjoittajan ei pidä selittää tekstiään, sill'ä monesti hän itse ymmärtää sen huonoiten.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Puolustan pakina-teoriaa sillä, ettei pakinan tarvitsekaan välttämättä olla hauska. Huvittava se voi olla siksi, että se paljastaa pönötyksen tai kääntää asetelman.

      Waltari sanoi muistaakseni, että pakinan kirjoittajalla pitää olla luontainen tyylitaju, koska sellaista ei voi opiskella. Kolumnit ovat asiakirjoituksia, pakina on sanataidetta.

      Lehdessä on pakina. Netissä on blogina. Iines on siis bloginoitsija Pegasoksen armosta.

      Poista
    2. Meikäläinen niin yhtyy tuohon Waltarin näkemykseen, että hyvällä pakinoijalla on luontainen tyylitaju, joka ei ole opiskelun tulosta.

      Yksinkertaisesti on ihmisiä, joilla on kyky nähdä maailman ilmiöt monenlaisista näkökulmista. Heidän tekstinsä voi päältäkatsoen olla asiallista, mutta tekstissä on tasoja, jotka sisältävät yllättäviä kytkentöjä ja uusia näkökilmia, jotka synnyttävät hyvän mielen tai naurun.

      Huumorintaju on minusta rakastettava ominaisuus, ja toivon, ettei aina tarvitsisi selittää, että huumorintaju ei ole vitsien kerrontaa. Se on syvä ihmismielen ja luonteen ominaisuus, joka esimerkiksi monelta luonnehäiriöiseltä puuttuu tyystin. Siihen kuuluu ihmisen heikkouksien ymmärtäminen ja jopa ihmispolon rakastaminen.

      Poista
  14. Olen samaa mieltä. (Minkä takia mä yhtä äkkiä olen koko ajan samaa mieltä. Kohta mä olen samaa mieltä vaikka kukaan ei sanoisi mitään.)

    Ei vaineskaan.

    Itse, kun joskus kirjoittelee, multa kesken pölinän hukkuu ns. "punainen lanka". Mutta en yleensä (riippuu promilleista) anna sen harmittaa. Vaan jatkan jutun tekemistä ihan muina miehinä vaan. Vasta kun se on valmis... hämmästelen. Ai totako mieltä mä tosta asiasta siis oonkin, en olisi uskonut. Ja miks tuo yks kappale on kirjoitettu ranskaks... enhän minä, voi hyvänen aika, edes osaa ranskaa.

    Siksi, ihmiset: jos joskus tahattomasti tölväisen teitä täällä, en se minä ole! Ne ovat minun sormeni. (Jotka haluaisivat loihtia sävelmiä pianosta. Mutta jotka joutuvat tyytymään tämän Lenovon näppäimistöön.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pst Lenovosta puheenollen - voi että olen tyytyväinen tähän uuteen Lenovooni. Oli hyvä valinta! Ja Windows 7 Professional jyrää hienosti.

      Windows 8 oli painajainen. Sen suunnittelussa näkyy nörttipoikien kapeus ja yleissivistyksen puute. Tehdään uudistuksia uudistuksen vuoksi, mutta ei ajatella kuluttajaa, asiakasta.

      Poista
  15. Joku tuli maininneeksi Kemppisen - hän on aika kova kehumaan itseään. Tympeää. Nyt kävin kurkkaamassa viimeisen kirjoituksen; silmäilin sen läpi. "En tällä kertaa viitsi sukeltaa oppineisiin pohdintoihin." Just. Äijä on melkoisen täynnä itseään.

    Olen viime aikoina tykästynyt kovasti Frank Martelan kirjoituksiin. Sekin oli hyvä, jossa hän pohdiskeli hyväntekeväisyyden motiiveja. (Väärin autettu: Eli mitä tapahtui, kun yritin huvin vuoksi lahjoittaa rahaa Syöpäsäätiölle.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kemppinenhän kokeekin itsensä koulumestariksi, siitä tuo läpinäkyvä rooli. Mutta itsekehuskelusta huolimatta hänen laaja-alaisuutensa on huomattava. Hän on yleensä perillä asioista ja tekee rohkeita päätelmiä - aika usein mielestäni toki vikasuuntaankin.

      Minä luen häntä historian, kirjallisuuden ja tieteen harrastuksen takia. Elämänopeissa ja monessa muussa en katso kaipaavani hänen opetustaan.

      Kemppinen yrittelee usein huumoria ja etenkin itseironiaakin - tuo lainaamasi lause oli sellainen yritys. Ei kukaan ole täydellinen.

      Poista
    2. Kemppisen huumori on pinnanalaista, ja vaatii kyllä lukijalta hieman miehen kirjoitustapaan perehtymistä. Olen minäkin Tapsan lailla kiinnittänyt huomiota hänen oikeastaan hyvinkin loistavaan itseironian tajuunsa.

      Ja kun on selkeitä meriittejä, on minusta turha tekeytyä vaatimattomaksi, sillä sellainen vasta kieroa on.

      Toisenlaista Kemppistä on hänen kirjoissaan ja runonsuomennoksissaan.

      Poista
    3. Ei tarvitse tekeytyä vaatimattomaksi. Ihmisen fiksuus tulee esiin mukavalla tavalla silloin kun ei itse tee siitä numeroa.

      Poista
    4. Nimenomaan näin minäkin ajattelen. Fiksuus ja älykkyys toimii ehkä parhaiten, kun ei sano sitä ääneen edes itseironisesti. Se on ehkä jopa tyylikkäin tapa kirjoittaa.

      Vaan voi tuo maininta olla myös ihan asiatyyliäkin. Miksi oppineisuuden maininta sinällään olisi pröystäilyä? Sehän on meriitti, jota ei osteta rahalla, vaan paljolti henkisillä ominaisuuksilla. Jokaisella suomalaisella on valtion kustantama mahdollisuus opiskella itsensä tohtoriksi. Ei siihen aina tarvita muuta kuin kestävät istumalihakset ja sitkeä mieli.



      Poista
  16. Kemppisen huumori on - käyttäisin mielelläni musiikkitermiä (en pelleillessäni että tunnen niitä, vaan tarkoituksellisesti) - resitatiivista. - Minuun tuommoinen huumori iskee kuin kuuma voi veitseen!

    Ps. Eikä kukaan koskaan aina oikeassa ole, Kemppinenkään. (Mutta samperin useasti ko. Kemppinen on.)

    VastaaPoista
  17. Riku Riemun blogi on myös hyvä. Hyvin hyvä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä nostan hattua Päivän pannun (vai Pannun) selkälle linjalle, joka ei ole vuosien varrella horjunut. Pakinat ovat satiirisia parodioita, väliin aika purevia, mutta pinnan alta kuultaa yleinen ihmisrakkaus.

      Sekin on hienoa, että kaikkia suuntia suomitaan, niin ettei oikeastaan tiedä, kantaako kirjoittaja Hankkijan lippistä vai kuuluuko vihreitten salarakastajiin. Vai onko sittenkin vaan pesunkestävä demari.

      Poista
  18. Entäs ne miljuunat muut ihmiset kuin Linko tai Sininen? Tämä tarina ei juuri kosketa ihmisten enemmistöä, mutta se on hyvä että vähemmistö voi löytää omille tarinoilleen oman ilmaisunsa. Poikkeavat ovat ihan yhtä arvokkaita, ihmisinä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Anonyymi, olen tavannut tätä kommenttiasi läpi, eikä nyt sitten ole valjennut, mihin vähemmistöön Sininen ja Linko mielestäsi kuuluvat.

      Allekirjoitan kuitenkin tuon, että ovat vähemmistöä, sillä onhan bloggaajia Suomen väestöstä vain pieni prosentti, etenkin kun vertaa feisbuukkajiin ja twitteroijiin.

      Vai viittaatko kenties kuvan alkuperään, josta minulla ei sitä valitessani ollut tietoa? Schlichterhän kuvaa epämääräistä sakkia kahviloissa, ilotaloissa ja kapakoissa. Nuo kuvan naiset ovat ilmeisesti lesboja, jos tulkitsen oikein erästä lähdetietoa.

      Poista
    2. Lesboja... Senkö takia he ovat niin sielukkaan totisia, eivätkä yhtään flirtteeraa syvin silmänluomin maalarimestarille?

      Oikealla oleva on selvästi opettajatäti ja vasemmalla taitelijatarneito. Luonteet hieman kuin Waltarin Gabrielista.

      Poista
    3. Hmm, mielenkiintoista, Tapsa. Tuo lesbous voisi olla syynä katseen intensiivisyyteen.

      Jos nyt Schlichterin kuvan hahmoja vertaa Waltarin Gabrieliin, niin minä näkisin tuon oikeanpuoleisen mieluummin pehmeämpänä sisarena ja taas vasemmanpuoleisen kovempana ja hallitsevampana. Gabrielissahan on alistussuhde, jossa toinen sisar päsmäröi toista, hallitsee ja alistaa. Kuvassa oikeanpuoleinen on piirteiltäänkin pehmeämpi ja selvästi välttää katsekontaktia, jolla vasemmanpuoleinen koettaa hallita tätä epämääräiseen poissaolevuuteen vajonnutta hahmoa.

      Näen siis niin, että oikealla puolella oleva olisi taiteilijasieluinen kultturellibloggari ja vasemmanpuoleinen taas muotibloggari. Tämän päättelen nonverbaalista viestinnästä, joka kuvassa on tulkittavissa. Tuo on käytännössä stereotypia, että taiteilijat ovat eteerisiä ja raavaan ammatin harjoittajat vankempia. Usein se menee juuri päinvastoin.

      Poista
    4. Totta, naisena näit tarkemmin.

      Vasemman impyen katseessa on todellakin sellaista hentoa itsekkyyttä, joka saa jättämään vaikka sylilapsensa ja lähtemään rakkauden perässä maailman tuuliin. Minä ja minun tunteeni.

      Oikeanpuoleisen ilmeessä puolestaan painaa vastuu ja kohtalo. Minä ja sinä yön sylissä. Luoja armahda.

      Poista
    5. Teillä on ahdistunut mieli kuva ihmisenä elämisestä. Elämästä. Siksi vars. tarina kuuluu poikkeavuuteen. Sielullisen häiriötilan eräs merkki on ihmisryhmä ajattelu. Vääristynyt ja virheellinen kuva kanssaihmisistä.

      Poista
    6. Anonyymi, voit olla oikeassa. Elämässä on paljon ahdistusta ja luulen, että näen ihmisten harteilla lepäävän ahdistuksen teeskentelynkin takaa normaalia herkemmin.

      Sanotaanko niin, että minusta ei ole antamaan ihmisestä yltiöpositiivista kuvaa, koska en usko esimerkiksi siihen, että hymyn takana on automaattisesti positiivisuutta. Minulle ei riitä se, että elämässä edetään positiivisten signaalien varassa. Tahdon mennä syvemmälle ihmismieleen.

      Vaan tuosta ihmisryhmäajattelustasi tämän novellin valossa en osaa sanoa mitään, ja toivonkin että niinsanotusti avaat vähän, mitä tarkoitat sillä tässä yhteydessä. Muutoin kyllä tunnen käsitteen, joten sitä ei tarvitse selittää. Vaan miten se tähän liittyy?

      Poista
    7. Meillä? Kenellä "meillä", oi Anonyymi?

      Eikö tämäkin meidän niputtamisemme yhdeksi ryhmäksi kuulu siis "sielullisen häiriötilan" merkkinä olevaan "ihmisryhmä ajatteluun", oman analyysisi mukaisesti?

      Olisiko siis itsetutkiskelun paikka? Muuten voin olla samaa mieltäkin.

      Mutta eikö koko maailma Rikua myöten tuputa meille ahdistunutta kuvaa ihmisenä elämisestä? Kaikki on perseellään ja väärintekijät voimissaan, pientä ihmistä murjotaan joka suunnasta ja porhot nauraa matkalla pankkiin?

      Yritä siinä sitten säilyttää myönteinen kuvasi ihmisenä elämisestä. Toistaiseksi olen kyllä onnistunut.

      Poista
    8. Kas vaan, minä käsitin tuon "Teillä" teitittelynä, vaikka blogimaailmassa kaikki ovat sinuja keskenään. Muu ei tullut mieleeni. Arvelin kommentin kirjoittajaa vanhaksi ihmiseksi, joka on närkästynyt tarinani kusivuodoista ja muista.

      Asia on juuri niin kuin Tapsa sanoo. Lähes kaikki kirjoittajat piirtävät aika ajoin, tämän maailman kuvaa. Ei ole kirjoittajan vika, että kuvasta tulee kenties ahdistunut. Kuva on realistinen kuva tästä maailmasta, näsitä ihmisistä.

      Oma kuvani elämästä on positiivinen, sen voin sanoa heti ja suoraan. Olen optimisti ja uskon hyvään. Rakastan huumoria, joka ihmiselosta tahattomasti pilkahtelee. Sitä on tuossa tarinassakin, jos koetat hakea siitä tasoja.

      Poista
  19. Päivän mietelauseeksi olen valinnut Esa Saarisen kommentin Kone Oyj:n väistyvästä johtajasta. "Hän antaa kaikkensa työssään, mutta silti perhe on ykkönen." Mitään noin hienoa en ole lukenut aikoihin, tyhmempi ihminen saattaisi nähdä lausunnossa ristiriitaisuutta, mutta kuitenkin filosofian tohtori pääsee sillä ehkäpä kaikkein lähimmäksi kaiken puheen tekemisessä merkityksettömäksi. Syvä ihailuni insinöörien filosofille, oikein ihmetyttää, kuinka tuohon pystyy.

    VastaaPoista
  20. Jos minä olisin kirjoittanut Saariselta päässeen lauseen, olisin ilman muuta sillä valitellut, ettei perheelle ykkösasemastaan huolimatta jäänyt mitään.Saarista ei voi sellaista epäillä, hänen ylisanojen mestaruutensa ei sisällä mitään koukkuja.

    Meitä blogikommentoijia on syytetty hölöttäjiksi varmaan ihan aiheestakin. Mutta me emme tee tätä rahasta, kuten hölöttämisellä varmaankin miljoonia tienannut filosofi.

    Aiemmin mainittiin Kemppinen, joka on maamme nimenpudottelijoiden ykkönen. Kun joku kirjailijavanhus on sanonut heikkonäköisyyttään päivää Otavan käytävillä joskus 60-luvulla, niin siinä on ainekset vaikka mihin. Minä liityn bileisiin, Saarisen äiti antoi minun keittää kahvipaketistaan, kun olin kesätöissä. Isänsä kanssa olen jutellut, hän oli fiksu mies monin tavoin.

    VastaaPoista
  21. Esa Saarisen kommentti kertoo oikeastaan surullisellakin tavalla sen, miten merkityksetön sana voi olla. Oikeasti vain teot merkitsevät.

    Minustakin tuo lause on naiivi, niin naiivi, että se menee jo koomisen puolelle. Nuo asiathan sulkevat toisensa pois. Aika matalalta Saarinen menee.

    Onhan Kemppinen kyllä nimenpudottelija - sitä ei voi kieltää. Yleensä tällainen kielii huonosta itseluottamuksesta tai luonnehäiriöstä, mutta Kemppiseen se ei tietenkään päde.

    VastaaPoista
  22. Mieleen painuvaa oli, kun teatteritaiteen nyt jo edesmennyt tohtori Kallinen syytti Kemppistä roiskimisesta, puhuessaan vasemmiston historiasta. Kemppisen vastaus oli suurin piirtein niinkuin sen muistan: Tässä nyt ollaan sentäs mitä vain, ei ainakaan mikään teatteritaiteen tohtori.

    Kemppisestä voi puhua paljon, mutta kyllä minäkin häntä tavallaan pidän blogimaailman kärkenä, häntä luetaan hyvin paljon. Se, että hänestä puhutaan, merkitsee jo itsessään vaikuttavuutta ja merkittävyyttä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kemppinen on hyvä bloggaaja, mutta hänen kommenttiosastonsa lukeminen herättää monesti myötähäpeää.

      En ole koskaan pitänyt ylenpalttisesta kehumisesta, en sittenkään vaikka aihetta olisi. Joskus mietin, kiusaantuuko Kemppinen koskaan lukiessaan mairittelevia kehuja kirjoituksesta, joka ei sisällä ainakaan minun mielestäni ainutkertaisia oivalluksia.

      Poista
    2. Kemppinen on Blogismaan Päätalo. Tai Blogriken Proust. Tai saippuablogien Ridge.

      Olisiko Iines sitten Blogivaaran Anna vai Blogikummun Peppi? Vaiko Salattujen blogien tuulispää?

      Poista
    3. Toivoisin olevani Blokikuun Emilia, mutta pahoin pelkään että moni näkee meikäläisen vain Xantippana.

      Poista
    4. Tai Puublogien Justiinana? Blogivihtorien Klaarana? Blogikeliumien Marttana... (tosin Mariahan et halunnut ollakaan, mikäli muistan oikein kommenttisi n. 4,5 vuoden takaa.)

      Kuvassahan onkin muuten Blogikeliumien Maria ja Martta.

      Poista
    5. Mikähän konteksti tuossa Maria - Martta-lausahduksessani oli? Minulla ei ole tekstistä muistikuvaa.

      Se on nimittäin kontekstista kiinni, kumpi haluaisin olla. Harva nainen vissiin on puhtaasti toinen tyyppi, kaikissa on annos marttaa ja annos mariaa.

      Poista
    6. Xantipppaa hieman googlettelin, näkyy nykyään vaihtaneen nimensä Ksanthipeksi. (Ksanthippe) Tulis sota ja tappas kielitieteilijät. Hesarissa oli Ksantippa-niminen pakinoitsija, hänet hämärästi muistan ja muistikuvissani jutuistaan tykkäsin. Teräviä lohkaisuja, muistanma.

      Tapsa tuolla aiemmin ahdistuksesta puhui. Olisin tähän linkannut mielelläni Sleepareitten välispiikin: "Mä oon niin onnellinen nykyään!", mutta täytyy tyytyä tähän vanhaan renkutukseen.

      Poista
    7. Nimenvaihdos on tosiaan tapahtunut, suomen kielessä. Ksanthippe on kuitenkin sen verran vieras, että taidan käyttää tässä edelleen tuota entistä muotoa.

      En oikeastaan ihmettele ollenkaan Ksantipan äkäpussin mainetta ja yöastian kaatoa miehensä Sokrateen päälle. Tuommoiseen ei voi olla syynä muu kuin seksuaalinen turhautuminen. Juuri katselin hienoja kuvia Sokrateesta, joka lemmiskelee nuorukaisen kanssa varsin terhakkaasti. Wikipediassakin on yksi kuva, oikein nätti. Kenties Sokrates syttyi siis enemmän miehistä, mikä sai Xantipan kielenkannat laulamaan ja kädet puuskaan.

      Poista
    8. Hyvin mahdollista. Hyvä että ikuistettiin, alastomien pikkupoikien lisäksi juuri tuon kaltaiset aiheet ovat taiteilijoita laajalti viehättäneet.

      Poista
    9. Minä en kyllä ole mikään taiteentuntija. Esimerkiksi viihdetaiteilija Warholin Campbell-purkeissa näen vain amerikkalaisten vastineen Jalostajan hernekeitolle. Minä meinasin pudota tuolilta, kun esittelivät lehdessä lapsen piirrosta Fairy-purkista ja asiantuntijat vertasivat sitä Warholiin. Siinä se tuli totuus lapselta ja asiantuntijoilta, vertaus oli parempi kuin hyvä, etenkin niin, että vertaa Warholia siihen lapsen Fairy-purkkiin.

      Poista
    10. Andy Warholhan paljastui juuri lehtitietojen mukaan lapsensa raiskaajaksi, pedofiiliksi pahimmasta päästä.

      Seksuaalisuus on tosiaan monimuotoista ja kummallistakin. Tuntuu siltä, että pedofiileja on paljon enemmän kuin ikinä saadaan tietää. Homojakin putkahtelee kaapeista, tuorein on suomalaisurheilija, joka esiintyi ulostulonsa kanssa televisiossa hetki sitten.

      Poista
    11. Ennen kuin kukaan ehtii kysyä:

      Ei, en rinnasta tässä pedofiilisyyttä ja homoutta keskenään rinnasteisina, vaan puhun ihmisen seksuaalisuuden muodoista. On siis myös tuhoavaa seksuaalisuutta - viitttaan tässä pedofiliaan, joka on rikos..

      Poista
    12. Yleisesti en pidä toisten ihmisten seksuaalisuuksia lainkaan kiinnostavana, saati kummoisena jonkin taideteoksen aiheena. Olisi minusta hyvin outoa pohtia, rakastaako joku gummisaappaitaan tai naapurin rouvan polkupyörää. Asia ei kuulu minulle, naapurin rouvalle tietysti jonkin verran.

      Ettet sekoita Woody Allenin tapaukseen. Asia on vähän kyseenalainen, Mia Farrowin kosto voi olla mahdollinen. Vaikka sanoin, ettei kiinnosta, eikä kiinnostakaan, jossain sanottiin warholin rakastaneen lähinnä itseeän ja voyeurismia. Peeping Tom on ameriikankielinen termi.

      Poista
    13. Muuan nainenhan meni naimisiin berliininmuurin kanssa ja toinen oli rakastunut suureen rautasiltaan Amerikoissa, kuten täällä joskus puheltiin.

      Elämme kummallisessa yhteiskunnassa, kun seksuaalisuutensa kanssa pitää "tulla ulos" kaapista. Mitä se kenellekään kuuluu, ketä rakastaa tai kenen kanssa petipuuhia harrastaa. Ei kukaan ole tilivelvollinen, mutta se on kyllä lähtökohta, että kaikilla olisi samat ihmisoikeudet. Jos ulostuloilla tätä voidaan edistää, niin ulostulot ymmärtää.

      Kyllä, sekoitin! Woody Allen oli lapsensa hyväksikäyttäjä, ei Andy Warhol.

      Poista
    14. Minusta on hyvin hölmöä olettaa, että joku suuri taiteilija tai muu suurmies tai -nainen olisi aina samaa kuin teoksensa. Toisinaan niinkin, mutta kyllä Woody Allen edelleenkin on elokuvaohjaajana ja entisenä koomikkonakin hyvää parempi.
      Ihmishirviötkin voivat luoda mitä kauneimpia tai muuten suuria taideteoksia, mikä sen estäisi?


      Poista
    15. Ajattelen samoin. Tai oikeastaan jopa niin, että ihminen voi olla teostensa takana aivan erilainen kuin teoksista voidaan lukea.

      Tiedän tämän siitäkin, että kun moni pitää minua Ksantippana, niin enhän minä sellainen ole. Blogini on minua mutta ei minä.

      Ja kyllä siihenkin, että pedofiili tai murhamies voi luoda kauniin teoksen.

      Poista
    16. Pablo Picasso oli luultavasti täysin rakkauteen kyvytön ihminen, tuhosi kaikki naisensa. Marlon Brado sanoi vanhaa Charlie Chaplinia ilkeimmäksi kohtaamakseen ihmiseksi. Kaikenlaisia niitä on ollut, sangen yleinen luonteenkuva on esivaltaa hurmahenkisesti palvova nöyristelijä. Joku siitä runoelikin: "rikasten portailla pyydellyt..."

      Poista
    17. Sinulla on sama ongelma kuin minulla. Kun kirjoittaa satiirisesti pitäisi tehdä sitä aina, että toiset kykenisivät sen ymmärtämään. Molemmat meistä on kuitenkin toisinaan tulenpalavan tosissaan. Kuinka joku voisi erottaa sen parodiasta tai satiirista, helposti siinä lukijoille niin käy, että nauretaan väärissä paikoissa ja joskus kiristellään hampaita turhaan.

      Poista
    18. Nousen nyt yhtenä miehenä puolustamaan Sokrateen kunniaa, vaikka eihän hän tietenkään puolusteluja kaipaa eikä homoudessakaan tietenkään mitään puolustettavaa ole - mutta pomppaan esiin siksi, että Sokrates nimenomaan oli tunnettu siitä, ettei hän sortunut nuorten sulopoikien houkutuksiin! Tästä on jokin aikalaistodistuskin olemassa.

      (Sokrates oli muuten kuvien perusteella savolaissyntyinen, selvästi ruikonperäläisiä eli sukua Tepon Jaskalle, minkä todistaa sekin, että hänen puhuessaan vastuu todella siirtyi kuulijalle.)

      Poista
    19. Siis Tapsa, me puhuimme tässä käsittääkseni vain kuvasta, joka on Wikipediassa Sokrateen kohdalla, jossa Sokrates on täydessä miehuudessaan vokottelemassa nuorukaista. Käypäs katsomassa se. Muuta tietoa Sokrateen seksimieltymyksistä ainakaan minulla ei ole.

      Poista
    20. Minä kävin Wikipediassa katsomassa. Teos oli minusta kökön oloinen pornokuva. Sokrateen seisokki oli sitä paitsi tunnetusti paljon, paljon isompi, saattoi aiheuttaa Xantipalle kipua ja sen vuoksi tämä oli niin kärttyisä.

      Poista
  23. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:%C3%89douard-Henri_Avril_(19).jpg

    Tuossa nyt vielä linkki.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tässäpä toinen linkki: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Socrates-Alcibiades.jpg

      Poista
  24. En tunne taiteilijaa, joka kuvan on maalannut, E.-H. Avrilia, elänyt 1800-1900-vuosisadan vaihteessa. Ei ihme, hän on tosiaan vähän pornotaiteilijan oloinen, vaikka onkin varsin taitava. Taitava, mutta kökkö - tuo oli osuva määrittely.

    Vaan miksi hän maalasi Sokrateesta tuollaisen kuvan?

    VastaaPoista
  25. Molemman asennot ovat kökön teennäisiä, kysessä on pelkkä kolmen markan fantasiapornokuva. Veikkaan Alkibiadesta taiteilijan omakuvaksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaan miksi kolmen markan pornokuva on saanut jalansijaa arvostetun Sokrateen Wikipedia-kuvituksessa? Eikö Wikiin voikaan luottaa?

      Tässä on nyt kissa haudattuna.

      Poista
    2. Wikipedia on kansalaistuotos, parermpaan suuntaan se on koko ajan mennyt uskomatonta vauhtia. Vastaavia kannanottoja voi löytyä tietoteoksistakin.

      Poista
  26. Kolehmainen, veljenne Herrassa02 helmikuuta, 2014 21:32

    Minä kysyn: mikä tätä syntistä sukukuntaa vaivaa? Mikä on saanut tämän arvostetun blogin keskustelijat - ei koko kansakunnan - ei, ei se vielä riitä - koko maapallon puhumaan samasta asiasta: ulostulosta.
    Rakkaat sisaret ja veljet, tänään viimeksi television avattuani näin heti ruudulla urhokkaan näköisen miehen, joka kertoi tulleensa ulos kaapista. Kautta maapallon keskustellaan, voivatko ulostulleet mennä sisään Olympian kisoihin. Katsoi mihin tahansa, ulostuloja, ulostuloja, ulostuloja!
    Rakkaat sisaret ja veljet, tällainen yhteiskunta on sairas, läpeensä sairas. Minusta, ja Meidän Herrammekin mielestä tärkeintä on sisäänmeno ja, sisälläolo, tai sitten eestaas sisäänmeno, kuinka asia halutaan milloinkin ilmaista. Rakas kollegani, amerikkalainen saarnaaja Billy G. puhui aina ”suloisista sisäänmenoista” joka hänen, ja tietysti minunkin mielestäni on kristillistä rakkautta parhaimmillaan.
    Rakkaat veljet ja sisaret uskossa. Te näette tässä edessänne minut, raadollisen, ja kuten hyvin tiedätte, usein syntiin langenneen ihmisen. Totisesti, totisesti, mikään synti ei ole minulle vierasta, mutta kaikesta olen saanut anteeksiannon ja te tiedätte kyllä kenen toimesta. Halleluja!
    En siis ihmettele, rakkaat kuulijani, jos ette usko mieskohtaista sanomaani vaan haluatte varmuuden Isosta Kirjasta. Minä annan sen teille. Me Kirjamme tarkasti lukeneet muistamme Onaniaan, jota myös Onaksi sanottiin. Raamatunkohta on 1. Moos. 38:9-10:ssä. Onanias päästi siemenensä ulos pihamaalle, ei siihen rakkauden ryytimaahan, joka on luotu ottamaan sen, siis miehen siemenen vastaan. Kysyihän jo arvostettu entinen ulkoministerimme Ilkka Kanervakin rakkaaltaan ”onko hänen puutarhansa kunnossa”? Siinä, rakkaat sisaret ja veljet, näen esimerkin raamatun mukaisesta käyttäytymisestä.
    Tiedämme, että Jumala tuomitsi Onaniaan, mutta ei siksi, että hän tuli ulos laskemaan siemenensä vaan koska Onan kieltäytyi velvollisuutensa täyttämisestä eli hankkimasta maholle veljelleen jälkeläistä. Hän ei siis mennyt veljensä vaimon sisään, kuten laki ja profeetat vaativat, vaan laisti, tuo lurjus velvollisuutensa.
    Niinpä minä sanon teille, rakkaat seurakuntalaiset: menkää ja tehkää velvollisuutenne, menkää sisään, pysykää siellä ja tulkaa ulos vasta, kun laki ja profeetat on täytetty.
    Amen
    Kohta veisattavan loppuvirren aikana menen tuonne takahuoneeseen siltä varalta, jos joku rakkaista sisaristamme haluaisi henkilökohtaista opastusta uskon asioissa juuri tästä nimenomaisesta kysymyksestä. Tervetuloa siis sinne ja muistakaa lukita ovi tultuanne.
    Ja aamenta vaan sillekin asialle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sisarenne Iines, Herran kanssa marjassa02 helmikuuta, 2014 22:27

      Hallelujaa vaan itsellenne, veljemme Herrassa, mutta miksi suljette ovenne veljiltänne? Miksi suotte laupeutenne vain meille sisarille, kun paljon on veljiä epätiedon vallassa, että miten sen ulostulon laita oikein on. Kasukassa tulee kuuma ja hyvä olisi veljien kirmata niityillä vailla salailun verhoa, viattomina kuin karitsat taivaan laitumilla, jossa ei tuskaa ei huolta. Me sisaret kyllä tiedämme kuinka olla ja elää jumalanleipää syöden ravittuna herkullisesta ateriasta. Vaan näitä velipoloja säälikäät ja valistakaat heitä, kootkaa eksyneet lampaat helmaanne ja voidelkaat heidät pyhällä öljyllä!

      Poista
    2. Kolehmainen, veljenne Herrassa03 helmikuuta, 2014 01:17

      Sisareni Iines, Sinä Herran kanssa marjassa kulkeva aito uskova! Viimeiset sanat kysymyksessäsi sisältävät salaisuuden, jota me hengellisissä piireissä kutsumme veli-avuksi. Onhan joukossamme, kuten jokainen järkevä tietää, siis meidän saarnaajien ja muiden "isien" joukossa runsaasti heitä, joita ei vaimoväen puutarha juuri kiinnosta, mutta toisten veljien takapiha kyllä, ja juuri siihen tarkoitukseen menee paljon - ah- niin paljon pyhää öljyä.
      Ne veljemme, seurakuntalaisemme, jotka aviollisessa liitossa kärsivät ruumiillisen rakkauden puutetta, voivat kääntyä- ja kääntyvätkin - usein puoleemme apua saadakseen ja avun he myös saavat. Meidän hoitomme jälkeen nuo miesparat pääsevät, kuten teologinen sanakirja asian ilmaisee, "saarnaliukkaille", jota varsinkin metodistipiireissä pidetään liukkaista parhaimpana.
      Joten rakas Iines, sinä kelpo marjastaja ja Herran pieni kukkanen hänen yrttitarhassaan voit olla aivan rauhallisin mielin, mitä tulee kirmaaviin veljiimme. Jo kauan on ollut tapana järjestää kirkolliskokouksen yhteydessä eräänlainen Gay-palvelus, jossa nimen omaan kirmaillaan karitsain lailla pehmoisilla ruohokentillä, joita tuuheat puut sopivasti täplittävät. Ja kun nyt karitsat tulivat puheeksi kerron vielä, että kaiken varalta paikalle tuodaan myös muutamia lampaita, jotta myös ne veljemme, jotka pitävät lammasta arvossa, saavat niiden seurasta nauttia. Ja varmaan ymmärrät, miksi sinne ei naispappeja oteta mukaan. Heillä on omat, salaiset rituaalinsa, joista en osaa sanoa mitään varmaa, mutta kovin tyytyväisinä he aina yhteistapaamisistaan palaavat.

      Poista
    3. Sisarenne Iines, Herran kanssa marjassa03 helmikuuta, 2014 09:48

      Veljemme Herrassa, päästätpä sisaresi oivallisella tavalla huolestaan vapaaksi. Ihan tässä ruumiskin raukeaa, niin hyvältä tuntuu lukea veljen toimista ja rakkauden sanoman jakamisesta ulostulleille velipoloille. Vaikka kyllä täällä sisarten kesken jo uskallettiinkin vähän kuiskutella, että kyllä asia sujuu kuin rasvattu. Ollos kiitetty siis sinä armon voitelija veljinesi, kovin olet suurisieluinen. Josta tulikin mieleen, että sisarkunta on päättänyt kutsua armollisen veljeskunnan yhteiseen Pyhä Öljyn voitelumessuun tulevana tuomiosunnuntaina. Valmisteluihin on ryhdytty, lampaat teurastettu pöydän antimiksi, vasikat jätetty tulevan karjan pohjasiemeneksi. Sisar Teresa, tuo nuori heit... pyhimys, on valitettavasti estynyt juhlamenoilta, mutta voidelkaat lapsi, tuo neitseellisesti syntynyt jumalanihme. Näkemisiin siis, veljemme Herrassa!

      Poista
  27. Totisesti, totisesti, Kolehmaisella on oleva taivaallinen valtakunta! Kyyneleet valuvat poskillani vuolaina ja alaleukani vapisee silkasta nöyryydestä tuollaisen pohjattoman hyvyyden edessä. Ihaillen ajattelen hänen uhrautuvuuttaan ja aina aulista mieltä auttamaan, oman itsensä unohtaen ja Onaniaan kalsa kohtalo, varoittavana esimerkkinä perkeleen katalista juonista, mielessään. Tarvittaessa jopa kädestä pitäen, hän on valmis opettamaan sanaa sille, joka on mieleltään altis ja sitä isoaa. Uskon, että noin hurskas mies alkaa tarvittaessa jopa kielilläpuhumaan.


    Kumpiko muuten laittoi yhdelle Siunatun Hulluuden veljeksistä nimeksi Ananias, Mollberg vai Aapeli?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yhtään en muista, mutta luettu on ja katsottu. Veikkaan kuitenkin Aapelia.

      Toisaalta jos se olisi Aapeli, et kysyisi, koska on todennäköistä, että nimet tulevat kirjailijalta. ?.

      Poista
    2. Ei se mikään kompa ollut, pohdin oikeasti. Mollberg muistini mukaan kuitenkin muokkasi Aapeli tekstejä(?)
      Wikipediassa muuten puhutaan Ananiaksesta vain lyhennyksellä "Ana". Joka tapauksessa, aika runkkarihan se Tuomaisen Topin näyttelemä Ananias siinä oli. Paljon hullumpi, kuin veljeksistä se, jota hoitoon oltiin viemässä.

      Poista
    3. Tuonkin muistin väärin, Tuomainen oli Vilippus.

      Löysin muuten harvinaista kuvamateriaalia matkasaarnaaja Kolehmaisesta.

      Poista
    4. Ananias on Siunatussa hulluudessa myös toisessa elokuvasovituksessa, joka kirjasta on tehty. Lähteeni mukaan ohjaaja on Mikko Nousiainen. Eli Aapelilta alkujaan. Tätä raamatullista nimeä esiintyi Suomessa jonkin verran muinoin.

      Poista
  28. Nyt minä olen tyytyväinen kun Hesariin on viimeinkin saatu meidän latvasta lahojen ja muiden "en minä rasisti ole, vaikka neekereitä vihaan niin perkeleesti!" edustajia. Persua pitää jakaa, se on ihan selvä. Persuilta loppuu kuitenkin homma lyhyeen, kun äitihahmo ei enää puolusta. Onko Soini jo niin olutdieettinsä tukahduttama, että tietää voimansa olevan riittämättömät ministeriksi saakka? Kolesterolilukemat ainakin ovat varmaan iham kauheita.

    Voi herrajumala sentään, vallitseeko persupuolueessa vallan Heinrich Himmel, himmelin keksijä ja suurmies?

    VastaaPoista
  29. Se ei tietenkään tähän tai mihinkään muuhun kuulu, että Heinrich Himmler on kansallemme erityisen rakas, hänellä oli Lipitsän kuva seinällä ja Kalevalaa, natsien perinnekirjaa, arvosti enemmän kuin mitään. Kyllä meidän puhtoisten suomalaisten kelpaa olla, kun julkkiksetkin kulttuuriperimäämme arvostavat.

    VastaaPoista
  30. Enhän minä tietenkään persuista mitään pahaa halua sanoa, koiratkin tykkäävät niitä haistella, ihan luonnonmukaista se on. Ja melkein yhtä viisaita ovat kuin vihrut, jotka nekin ovat uein Cheetahia viisaampia, Ville Niinistöllä on usein jopa paljon edustavampi ulosanti. Cheetah oli tosin hyvä siinä ensimmäiesä Tarzan-elokuvassa, jossa hieman lakonisesti totesi olevansa liaanilinjalla.

    VastaaPoista
  31. Olen vissiin lukenut lehteni huonosti, kun en saa nyt langan päästä kiinni, että kenestä kirjoitat. Perussuomalaiset vaihtoivat eduskuntaryhmän puheenjohtajaa ainakin. Muusta en tiedä, vaikka koetin vielä silmäillä otsikoita nettilehdistä.

    Kalevala natsien perinnekirja? No tätä en tiennytkään.

    VastaaPoista
  32. Älä viitsi teeskennellä, Himmlerillä oli Oiva Lipitsän kuva seinällä, ei eimerkiksi Sibeliuksen, joka kuitenkin teki paljon töitä sen eteen. "Vaka vanha väinämöinen, laski laulellen vesiä, pisti puukon juutalaiseen, pirun pahaan paholaiseen, naiset nussi, noin nimesi: kaikki kaameita huoria!."

    VastaaPoista
  33. Nyt olet epäystävällinen. Koetan vain ymmärtää, mistä puhut. En nyt vain yksinkertaisesti ymmärrä yhtään, olen niinsanotusti ihan pihalla.

    VastaaPoista
  34. Ai epäystävällinen ketä vastaan,natsipersuja vai ihmisiå?

    VastaaPoista
  35. Minua. Viittaan vain tuohon "älä viitsi teeskennellä". Asiasta en osaa sanoa mitään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Äläs nyt Iines viitsi, teeskentelehän minäkin.

      Poista
    2. Anteeksi Iines, en minä sinua loukata halua.

      Poista
    3. Saat, jos tuossa nyt oikeastaan mitään anteeksipyydettävää tai -annettavaa onkaan. Minä en oikeasti ymmärtänyt noita Lipasteja ja muita, vaan halusin silti jutella, kun olin kaksi päivää odottanut, että eikö kukaan sano mitään. Lipastinkin jouduin tarkistamaan, vaikka olen Vonkamiehen kyllä nähnyt, en lukenut.

      Poista
    4. Kiitos. Runonlaulaja Lipitsän etunimi oli näköjään Timo, kun tarkistin.

      Poista
  36. Rikulla taitaa nyt hiukan hihna luistaa, mutta niin käy meille kaikille joskus. Herran armon avulla se hihna taas jonakin päivänä lakkaa vinkumasta ja ymmärrämme toinen toisiamme paremmin.
    Veikko Huovisella on mainio ilmaisu siitä, kun ihminen alkoi pahasti sairastella. Hänen mukaan sairaalla "sisuskumi pykii". Se on ilmaisu, jota eivät ymmärrä kuin ne, jotka ovat paikanneet ja panneet paikoilleen rikkoutuneen auton sisuskumin pimeässä yössä, mieluummin vielä sateessa ja kovassa tuulessa jossain Pomokairan suoralla. Minulle se sattui siinä kohdassa, jossa eroaa metsätie itään ja joku on laittanut risteykseen nuotiopaikan. Siinä minäkin sen kumipaikkani paistoin.

    Iineksen bogisteja koskeva juttu oli mielenkiintoinen ja kuvakin hyvä, kuten lähes aina. Sen jälkeen olen tarkastellut monia blogeja uusin silmin. Blogimaailma on minulle aika outo, en osaa jakaa blogisteja ryhmiin, paitsi tietysti muotibloggaajat ja poliittiset broilerit. Iinestä en osaa oikein lokeroida. Varmaan hänellä on monesti hauskaa näitä kommentteja lukiessaan, mutta epätoivon ja surun hetkiäkin taatusti on. Iinekselle nähdäkseni blogistaminen (huom: uusi sana!) on enemmän elämäntapa kuin harrastus. Jos olisin lääketieteellisesti pätevä, ehdottaisin, että Iineksellä on suorastaan blogiriippuvuus. Hän on addiktoitunut tähän palstaansa, hän voi elää ilman sitä yhtä helposti kuin narkkari ilman päivittäistä piikkiään.
    Mutta myös me kommentoijat olemme addikteja. Tulemme tänne ilta illan jälkeen lausumaan viisauksiamme, koska .... sanokaapa se! Jotain tässä täytyy olla, koska minäkin, monin tavoin ansioitunut ja julkisuudessa alati roikkuva henkilö istun nytkin kirjoittamassa Iinekselle ja hänen ystävilleen. Voisin nytkin tehdä rahaa tai ansaita lisää mainetta, mutta ei - Iinekselle vain naputtelen.
    Jotkut ovat epäilleet, että miehet, turvonneen korvan kiihoitttamina, pysyvät remmissä mielessään halu päästä joskus saman peiton alle Iineksen kanssa. Tämä epäily voidaan oitis heittää roskiin. Iinekselle on flirttailtu, mutta hän pysyy aina asiassa, eikä anna pienintäkään toivoa niille, jotka ovat seksuaalisesti puutteessa tai muuten vaan rakastuneita.
    Olen hämmästynyt. Jos seksi, raha tai maine eivät ole kuviossa mukana, miksi sitten olemme täällä seurustelemassa? Vastatkaa te, jotka eivät ole yhtä pragmaattisia, irstaita ja epäluuloisia kuin minä, Kolehmainen, pahimman laadun kitkerä rikkaruoho meidän Herramme puutarhassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuvavalinta onnistunut "lähes" aina? Lähes?

      No ei, olen samaa mieltä, ettei se aina onnistu. Joskus on valittava kuvana kyseenalainenkin tekele, jos siiinä on haluamani kytky jutun tärkeään kohtaan. Kuva onkin parhaimmillaan jutun lähtökohta, tai ellei ole, sen etsimiseen menee aikaa enemmän kuin jutun kirjoittamiseen. Kuva ei ole somiste vaan osa sisältöä, siis sen pitäisi olla, mielestäni.

      Juu ja kyllä, olen blogiaddikti, tämä on tärkeää minulle, osa elämänsisältöä, ja ehkä liiankin iso, jos jollain määrämittareilla mittailee. Vaan eihän siinä pahaa ole, jos puhuu netissä? Kun ei kerran kykene siihen täysipainoisesti, jos puoiliksikaan, reaalisessa elämässä? En kykenisi, vaikka asuisin Helsingissäkin, tuhansien mahdollisuuksien paikassa.

      Mitä korvakuvaani tulee, olen oppinut näkemään siinä riettautta. Sehän on kuin jokin hässäkkä. Voin kuitenkin vakuuttaa teille, että korvalehteni ovat nyt normalisoituneet, nokkosrokkoa ei ole ollut tuon jälkeen.

      Poista
    2. Kuva-alaakin "jonkin verran" harrastaneena olen pannut merkille, että Iineksen kirjoitus tosiaan onnistuu yleensä parhaiten, kun hän tulee ruudulle kuvapuoli edellä. Jos valmiiseen juttuun pitää keksiä kuvitus, se merkitsee, ammattikielellä sanottuna "kuvituskuvaa". Lehdissä niiden alla lukee jotain sellaista että "kuvan henkilö ei liity tähän artikkeliin". Näin alas ei iines nähdäkseni ole koskaan vajonnut kuvia valitessaan. Aina niissä idea on, joskus hyvä, joskus vielä parempi.
      Huojentavaa kuulla, että nokkosrokkosi on alkanut hellittää. Kun vuosi vuoden jälkeen katsoin turvonnutta korvaasi aloin epäillä, ovatko pikkukaupungin lääkärit oikeita vai sellaisia vale-tohtoreita. Eihän nokkosrokko sentään ole mikään HIV! Kyllä se pitäisi pystyä parantamaan parissa vuodessa.

      Ehkä nyt olisi aika ottaa selfie, tai kenties ihan "korfie" parantumisen ihmeen kokeneesta korvastasi. Olen varma, että se on yhtä viehättävä kuin kantajansakin.Älä siis suotta häpeile parantunutta korvalehteäsi. Me, sinun uskolliset ystävämme, kestämme turvotuksen katoamisen kuin miehet. Emmehän mekään enää ole nuoria ja omat turvotuksemme laantuvat vuosi vuodelta, luulisin. Varsinkin me eläkeläiset ymmärrämme hyvin sanonnan "missä turvotus loppuu, siinä hellyys alkaa". Aika hyvä kansanviisaus, vai mitä? Keksin sen juuri äsken.

      Poista
    3. Uusi korfie tai selfie, miksei. Olen tuumannut sitä jo itsekin, joten katsotaan. Viimeisin selfiehän on se pörrötukkakuva, joka näkyy vanhassa kuvablogissa, linkki on nykyisessä kuvablogissa.

      Nokkosrokko oli ohimenevää laatua. Olin tuolloin nauttinut viisi eri antibioottikuuria peräkkäin yhden kesän aikana, kun tuo rokkoreaktio tuli. Olin kauttaaltaan nokkosrokossa, punaisten laikkujen peittämä. Kun jokin painoi ihoani, vaikkapa kassin hihna, painojälki turposi samantien, eli en sietänyt oikein kosketustakaan. Parantuminen kesti pari kuukautta. Nykyään suhtaudun antibiootteihin hyvin nihkeästi, kuten muihinkin lääkkeisiin. En juuri ota tablettia esimerkiksi satunnaisiin särkyihinkään.

      Poista
    4. Minä sika! Kirjoitin "Me, sinun uskolliset ystävämme", vaikka piti tietysti olla ystäväsi. Alkaako minullakin sisuskumi pykiä?
      Toisaalta Kielitoimisto ilmoitti tänään, katso: http://www.iltasanomat.fi/?ref=hs-tf-promo1, että on täysin korrektia alkaa pykimään. "Hän alkoi harrastamaan riettautta" kertovat kohta papitkin saarnastuoleistaan. Ja kun kerran saa vapaasti alkaa tekemään kielivihreitä niin tehdn niitä sitn urakalla, kun ei millään ole mitään väliä.
      Iltiksen kyselyssä muuten 44 prosenttia vastaajista haluaisi edelleenkin alkaa tehdä, mutta kun kansamme enemmistö nyt kuitenkin kuuluu tuohon laumaan, jota ystävämme Hyacinth luonnehtii sanonnalla "Socially Less Fortunate", oli päätös tehtävä heidän mielensä mukaan. Voinkin rauhassa sanoa "O tempora, o mores", koska 90 prosentia kansasta ei ymmärrä, mitä tarkoitan. Odi profanum vulgus! Ei tässä voi enää muuta sanoa käsiään vääntelemättä.

      Poista
  37. Haista sinäkin Lempinen paska, missäs se takki on ja mitäs se alituinen lysolin juonti tarkoittaa?

    VastaaPoista
  38. Saarnaaja Lempinen05 helmikuuta, 2014 00:48

    Lysoli on hyvää, ja takin varastin, kun se oli parempi kuin omani. Mitä väärää siinä on, oi harhautunut veljen?

    VastaaPoista
  39. Ei kai mitään, oi kaidalla tiellä kulkeva veljeni, mutta on niin kyly ja munat muun muassa jäätyy.

    VastaaPoista
  40. Kolehmainen, veljenne Herrassa05 helmikuuta, 2014 09:09

    Jos - ja kun - saan valita, ovatko omat, vai harhautuneen veljeni munat jäässä, valitsen toki Herraa kiittäen jälkimmäisen vaihtoehdon. En kyllä ymmärrä, kuinka kylyssä, siis saunassa em. kapineet voisivat jäätyä. Olisiko kyly jäänyt lämmittämättä?

    VastaaPoista
  41. Vähän se on samanlainen asia kuin ryssän helveltti, ei sielläkään kovin lämmintä ole. Lylyllä lykintää ja kylyllä kykintää, kuka näitä kaikkia sanoja aina muistaa.

    VastaaPoista
  42. Hyvää Runebergin päivää itse kullekin! Päivän kunniaksi ryhdyin tarkistamaan Vilkunan Vuotuisesta ajantiedosta, mitä hän sanoo Runebergin päivästä, mutta ei sano mitään, tämä päivä ei kuulu kategoriaan, jolla olisi yhtymäkohtia kansamme harrastamaan luonnonmerkkien tarkkailuun.

    Vaan kynttilänpäivästä on tietoa, ja sehän oli sunnuntaina. Kyseessähän on katolinen Marian puhdistuspäivä, ja siksi Paavin Joukko vihkii kynttilöitä ja pirskottaa vihkivettä pahuuden karkottamiseksi. Suomessa tavattiin sen sijan nauttia kynttelinä sorkkakeittoa, jokaiselle talon väestä oli imeksittävänä oma sorkkansa. Tästä tulee sanonta "Siankynttä kynttelinä, lapaluuta laskiaisna." Ettäs tiedätte. Näin ovat kulttuuriset juuuremme.

    VastaaPoista
  43. Runebergin päivänä onkin hyvä tilaisuus paljastaa paha kolmiyhteisyys "Kalevala-natsit-persut, kuten Riku jo ansiokkaasti tekikin.

    Hieman minullekin jäi epäselväksi se syytös "teeskentelystä"? Paljastuuko siis perisuomalainen rasistinatsisuus siinä, että Himler oli vuonna 1936 ripustanut kalevalaisen runonlaulajan kuvan seinällään?

    Ja Sibeliuksen natsisympatiat paljastuvat siinä, että hänen kuvaansa Himler ei ollut ripustanut seinälleen! Eikä Koskenniemen, eikä Ylpön, eikä Soinin... eikä edes Hakkaraisen!

    Turha siis teeskennellä, housut kintuissa meidät on taas yllätetty.

    VastaaPoista
  44. Tapsan tavoin häpeän minäkin syvästi suomalaisuuttani, sen natsisympatioita ja muuta. En enää koske pitkällä tikullakaan Kalevalaan, koska polttouunit. .

    VastaaPoista
  45. Minäpäs suositan rohkeasti teille kaikille tätä opusta. Katsokaa hintaa ja sivumäärää sisällön lisäksi!

    Muita kiinnostavia kirjoja löytyy SKS:n valikoimista. Siellä on nyt ale niille, joita tietopuolinen tutkimuskirjallisuus kiinnostaa.

    VastaaPoista
  46. En malta olla vinkaamatta toisellakin linkill!

    Itse tilasin tuosta, ja sainkin jo, luettavaa 40 eurolla, kahdeksan kirjaa. Missään en ole nähnyt niin kiinnostavia kirjoja noin edullisesti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vinkistä, monia helmiä. Minullekin tulee tietysti SKS-kirje, mutta en muka kiireissäni ehdi sitä aina lukea.

      (Vai täytyykö nykyään sanoa, että en ehdi lukemaan? Vai en pysty lukea?)

      Poista
  47. Vaka vanha karjalainen
    onkin aito arjalainen.

    You Tubesta yritin etsiä kuuluisaa taltiointia, jossa Himmler soittaa kanteleella ja laulaa Kreeta Haapasalon "Mun kanteleeni". Valitettavasti ei löytynyt.

    Mun kanteleeni kauniimmin
    Gestapossa jälleen soi;
    Siell' uusin äänin suloisin
    Mun suuni laulaa voi.

    Oi Halleluja rakkaalle
    Mun Adolfilleni!
    Ah autuas on päivä se,
    Kun pääsen luoksesi.

    VastaaPoista
  48. Ei minustakaan suomalaisilla paljoa hävettävää ole aatun ajoista, huomattavasti vähemmän kuin monilla muilla. Ja sellainen piehtarointihan on turhaa ja tarpeetonta. Selliaisesta ei olekaan kyse, vaan siitä mitä me oikeasti olemme. Sibeliuksella luultavasti oli seinällään vain oma kuvansa ja oletan, että matkoilla hänellä oli niitä matkalaukullinen mukana, jotta voi niitä lahjoittaa pientä korvausta vastaan seinälle laitettavaksi.

    Onhan siinä jotain tavattoman hauskaa, että yksi kaikkein kamalimmista natseista haki huumehöyryisiin höpöilyihinsä innoitusta juuri meidän pyhästä kirjastamme, Kalevalasta. SS:lle tilatut kymmenen kannelta ovat jotain mitä ei voi nauramatta ajatella. Täytyypi penko, jos jollotuksesta löytyy saksankielistä käännöstä, lentääkö sylki ja ovatko jollotuksen saaneet onnistuneesti kääntymään, onko paljon z-kirjaimia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Himmlerhän oli kultivoitunut ja sivistynyt herrasmies, joka harrasti kulttuuria ja kansanperinnettä, ja huomatkaa - peräti oksensi, kun näki livenä ali-ihmisen teloituksen. Ei siis mikään tunteeton julmuri.

      Kansallissosialismi ammensi aatteensa pakanuudesta, saksalaisesta muinaisuskonnosta, ja kun sopivaa ei oikein ollut, heidän ideologinsa kehittivät sellaisen. Kalevala sopi siihen tarkoitukseen hyvin, sillä jos alempi ihmisrotu kykeni sellaiseen hengenlieskuntaan, mihin kykenikään arjalainen rotu! (Kysyi Himmler itseltään työpöytänsä ääressä ja katseli mietteliäänä Lipitsän jalon arkaaista olemusta.)

      Poista
  49. Meinaatko Riku tosiaan niin yksisilmäisesti, että jos Himmler on lukenut Kalevalaa, se on merkki Kalevalan natsihenkisyydestä? Minä luulen, että mitä tahansa kirjaa voi lukea kuin piru raamattua niin että siitä löytää oman ideologiansa aineksia.

    Mikähän siinä olisi ollut kovin natsihenkistä? Murhan yritys, ihmiskauppa, murha, insesti, kansanmurha vaiko itsemurha? Näitä ovat eepokset täynnään ja sotaisampia ovat olleet vaikkapa eepokset Iliasta ja Odysseiaa myöten tai Kalevipoegia tai Beowulfia tai Niebelungein laulua. Kaikissa tapetaan heikompia ja kisataan miesurheudesta ja tavoitellaan impyeitä.

    Sitä paitsi minun tietojeni mukaan vika ei ole Kalevalassa, vaan korkeintaan antropologi ja tietokirjailija Yrjö von Grönhagenin asenteissa. Hän kirjoitti Kalevalasta ja hänet Himmler kutsui luokseen saadakseen hänestä natsipropagandan sanansaattajan. En usko, että Himmler tajusi Kalevalasta mitään ja tuskin luki siitä riviäkään. Todennösesti hän yritti voimaannuttaa muittenkin maitten eeposten ja muitten kirjojen avulla kunkin maan kansalaisia arjalaisuusaatten taakse

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiiruhdan vastaamaan Rikun puolesta, ettei hän tietenkään Kalevalaa natsihenkisenä pidä, vaan piruilee niille, jotka siitä silloin sellaista olivat löytävinään.

      Poista
    2. Ei Kalevalassa tietenkään mitään natsismia ole, kuinka voisi olla, kun ei natsismia runojen synnyn aikaan ollut olemassa.

      Himmler saattoi oksentaa, mutta silti hän kykeni äärettömään julmuuteen. Aika mielenkiintoinen näkökulma ylimpiin natsijohtajiin on narkomania, heistä kaikista tuli narkomaaneja. Varmaan nykypäivänä ei saisi tällaisia puhua, kun karhun kansakin sai virallisen uskonnon aseman, mutta Himmler oli aivan sekokaali mytologia-harrastuksineen. Henkinen rakenne jotain Ior Bockin ja lahon seinälankun väliltä.

      Poista
    3. Kykeni äärimmäiseen julmuuteen, mutta ei omakohtaisesti, ainoastaan kirjoituspöydän ääressä tappomääräyksiä kirjoitellen.

      Ja jos oikein oikein oikein tosikon suvaitsevaisuusfundamentalistin tavoin asiaa ajattelee, niin olemmeko me länsimaiden hyvinvointivaltion elätit sen parempia? Tiedämme, että lapsia kuolee nälkään, mutta korotus omaan tukilisäämme on tärkeämpi?

      Poista
    4. Vertaus on vailla mitään tolkkua, edes kuolemantuottamuksista emme syytettä ansaitse. Himmler oli miljoonien ihmisten murhaamisen pääorganisaattori.

      Poista
    5. Tolkuton se on minustakin.

      Ja ettei Rikun omakin suomalaisten kalevalainen natsisyyllistäminen, johon vedetään mukaan surutta Sibbet ja muut, ole samaa tolkutonta tasoa?

      Ei täällä anneta Rikulle yksinoikeutta tolkuttomiin ajatuksiin.

      Poista
  50. En minä ole Himmlerin julmuuksia ja ihmispetoutta kiistä, mutta sitä ihmettelen, millä tavalla Kalevalaa voisi halveksia siitä syystä, että Himmler on ollut siitä kiinnostunut.

    En vaan oikein jaksa tätä ikuista natsikorttia joka käänteessä.

    Sitäkään en ymmärrä, että kielen ja kirjallisuuden perinteitten arvostaminen olisi jollakin tapaa fasismihenkistä. Jos näin ajattelee, Saarikoski oli hirveä natsimyönteinen fasisti, samoin M. A. Numminen, ja kaikki ne sadat taiteilijat, jotka noutavat aineksia suomalaisesta kansanperinteestä ja historiasta.

    VastaaPoista
  51. Oikeassa olet, mutta kyllä siitä aivan helkkarin paljon naurua saa aikaiseksi, ainakin omakohtaiseen kokemukseeni viitaten. SS:n perunkirjoitus: "...ja sitten täällä olisi näiden kuluneiden riittipääkallojen lisäksi kymmenen kannelta, hyvin vähän käytettyjä, uutta vastaavia..."

    VastaaPoista
  52. Yhden muinaisen runonlaulajan muistelisin olleen nimeltään Himmeli, Heikki Himmeli, liekö sieltä vepsän alueelta vai peräti kalmukki. Sukujuuria oli ilmeisesti myös lännessä...

    VastaaPoista
  53. Nauru on aina paikallaan. Kipeistäkin asioista, sillä elämä kuitenkin jatkuu, holokaustinkin jälkeen ja elettävä on itse kunkin. Vaan kyllä ne varmaan ukuleleakin soittivat ja afrikkalaisia noitarumpuja, luulen ma.

    Muistan kun muutimme siihen keltaiseen taloon, josta olen täällä joskus kirjoittanut. Sen ullakolla oli hylättynä kannel. Kuka kumma kannelniekka oli talossa joskus asunut? Ainakin yksi vaatturimestari, joka luultavasti ompeli pöydällä jalat ristissä. Jospa hän soitteli kannelta siellä ullakolla yön pimeinä tunteina?

    VastaaPoista
  54. Ympäri maailman natsit keräilivät todisteita omiin mytologioihinsa, Afrikassa myös. Kalevala on ehta aarreaitta, lieköhän sukua Lapin joikaamiselle, kun siinäkin on sitä jollotusta: kunleilaalöiilailaalailaaalöileilaa...

    VastaaPoista
  55. Näissä Rikun kulttuurihistoriallisissa näkemyksissä on kyllä mukana enemmän asennetta kuin tietoa.

    VastaaPoista
  56. Myönnän auliisti, etten kunnolla näe Kalevalan suuruutta sen jollottamisen takaa, mutta ethän sinä vain laske Himmleriä kulttuurihistoriaan. Göring sitä vastoin kulttuurihistoriaan kuuluu pelkästään ihan kauhean narkkaamisensa vuoksi.

    Etkä kai missään nimessä ole sitä mieltä, että Himmlerille, lapsien ystävälle ja herkälle kulttuurisielulle, olisi tehty vääryyttä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En minä Himmlerin takia kiivaile, vaan Kalevalan.

      (Ja ehkä vähän Sibeliuksen, Ylpön, Koskenniemen, Rytin ja muiden suomalaisten natsien ja pikkuhitlerien.)

      Toisaalta Himmler on tyyppiesimerkki väkivallan virkamiehestä, byrokraatista joka ei itse kyennyt raakuuksiin, mutta junaili niitä virkansa puolesta miljoonittain. (Tai ehkä junailla-verbi sopisi paremmin Eichmanille, toiselle byrokraatille, joka teki "vain velvollisuutensa" ja totteli ylempiensä käskyjä.)

      Demonisointi ei auta mitään. Vaikka Himmler ja Eichman olisi kuristettu kehtoihinsa, vastaavat tyypit olisi löydetty tekemään vastaavat teot. Maailma on täynnä himmlereitä, eichmanneja ja myös berijoita ja dzerzhinskeja. He ovat voimissaan parasta aikaakin, esim. Pohjois-Koreassa ja Afrikassa.


      Poista
  57. Minä nyt olen enemmän tällainen konservatiivi, joka ei aina ymmärrä Tapsan kulttuuriradikalismia. Haukkukaa vaikka patavanhoilliseksi luterilaiseksi, kyllä minä senkin kestän kuin mies.

    VastaaPoista
  58. Ei täällä ketään haukuta, Riku on mussukka. Ja niin on Tapsakin, ja mussukat eivät haukuskele toisiaan. Minä yhdyn tarvittaessa kumpaankin. Olette kauhean fiksuja ihmisiä, teillä raksuu korvien välissä. On vain hyvä, kun ei veisata aina samoja virsiä kuorossa hymistellen.

    VastaaPoista
  59. Sanokaa vaan mua siaks, ja antakaa kunnolla ruaskaa, ajaijai sentään! - Katselin kanssa-asiakkaita ja huomasin 90 prosenttia olevan homoja, sain vaikutteita, mutta nyt minä silpasen täältä muihin saleihin.

    VastaaPoista
  60. No jaa, on ehkä parasta, että lopetan vitsailuni lyhyeen, minä kun olen kauhea rasisti. Tuossa Monnissa alkavat jo olla sellaisia tummempia, saati sitten etelään mennessä Jokelassa ja siitä eteenpäin. Nokivarpaita, etten paremmin sano. Ukala pukala keihäs, vaan kaikille muualta kotoisin oleville!

    VastaaPoista
  61. Olipas taas tunnustuksellista. Nyt minä hitleri menen nukkumaan. Kohtahan me taas kaikki suomalaiset pikkuhitlerit nukumme, Sibelius ja Koskenniemi ovat sentään kuolleet, eikä heitä voi laskea tähän.

    Heil, huusi suomalainen, ennenkö nukahti.

    VastaaPoista
  62. Tähtiohjaaja A. Jokinen on paljastanut Amerikassa, että meille suomalaisille sodanaikainen suhteemme Saksaan on yhä tabu. Emme kuulemma halua puhua siitä, että olimme natsien liittolaisia.

    Tällaista henkeä näen välillä Rikunkin puuskahduksissa. Olimme natsien kätyreitä ja kun hyvät vallat Isä Aurinkoisen johdolla yrittivät pelastaa maailman pahuudelta, me pikkuhimmlerit sätkimme vastaan.

    VastaaPoista
  63. Varmaankin se pakkorako oli, mutta ei sitä Himmleriä silti tarvitse pussailla. Pienen maan itsenäisyys on aina suhteellinen käsite ja kaikkein itsenäisimpänä Suomi säilyi, kun kaiken jälkeen natsit hävisivät.

    En minä Jokisen linjoilla ole, aina noista on kyllästymiseen saakka puhuttu, myös 70-luvulla. Ehkä Antti ei vain ole ymmärtänyt, kun isä-Juha on selostanut tapahtumia: "sitten tuhatyhdeksänsataaneljäkymmentäneljänjännen...."

    VastaaPoista
  64. Minäkin luin jostain juuri tuon Jokisen kommentin, ja mieleeni tuli tämä keskusteluketju.

    Uskon, että emme tiedä läheskään kaikkea suomalaisten natsisympatioista, mutta samalla uskon, ettemme tienneet paljoakaan käynnissä olevasta holokaustista, sen laadusta ja määrästä, emme Hitlerin todellisesta luonteesta. Uskon senkin, että natsien joukossa oli myös sympaattisia ihmisiä, kuten se yksi natsi, joka pelasti raunioissa asuneen köyhän pianonsoittajan hengen elokuvassa Pianonsoittaja. Sai itse sitten vankileirillä surmassa, mutta juutalainen pianonsoittaja selvisi elämään.

    Senkin uskon Suomen historiasta, että punaisissa ja valkoisissa oli molemmissa hyvä ja pahoja, ja ihmisiä he kaikki olivat. Meitä nykyihmisiä ei voi millään tapaa luokitella näistä perspektiiveistä käsin, eivätkä nämä asiat enää kerro meistä mitään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä me aika paljon noista asioista tiedämme, on niitä tutkittu.

      Kaikista yhteisöistä löytyy myötäjuoksijoita ja oman edun tavoittelijoita. Miksei siis Suomestakin. Mutta jos verrataan vaikkapa 30- ja 40-luvun natsismia sympatisoijia 60- ja 70-lukulaisiin kommunistisen diktatuurin lakeijoihin, niin veikkaanpa jälkimmäisiä olleen enemmän. Monet ovat vielä hengissäkin - miksei heidän motiivejaan kysellä ja tutkita? Onko vainajien potkiminen helpompaa?

      Tietenkään kaikki saksalaiset eivät olleet natseja, eivät edes kaikki natsipuolueen jäsenet, eivätkä kaikki natsit olleet sotarikollisiakaan. Mutta se järjestelmä oli, eikä siinä yksilön mieltä kysytä.

      Eivät kaikki neuvostovenäläisetkään olleet kommunisteja, mutta viimeiseen hengenvetoon he ajoivat isänmaan asiaa keinoja kaihtamatta. Eivätkä edelleenkään, kommunismin kaaduttua, myönnä kaikkia kommunismin rikoksia, ainoastaan ne, jotka koskivat venäläisiä.

      Ihmismieli on sellainen.

      Poista
    2. Näinhän se on. Mitä tästä opimme. No ainakin sen vanhan totuuden, ettei koskaan saisi yleistää eikä leimata ketään edes kuulumisesta jonkin aatteen piiriin.

      Poista
  65. Sotilas joka pelasti Pianisti elokuvassa juutalaisen pianonsoittajan, oli saksan armeijan Wehrmachtin upseeri. Ei hän natsi ollut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikös tämä upseeri Hosenfeld ollut natsipuolueen jäsen kuitenkin?

      Poista