20.1.2016

Kielipoliisin paluu 3: Silmäilyn merkityksestä




"Iines, sorrutko tekemään johtopäätöksiä silmäilyn perusteella?"

Tämän  aiheellisen kysymyksen esitti tuttu kommentoija edellisen keskustelun loppupuolella. Hän oli vinkannut kiinnostavan blogin, joka pohtii  parisuhdekiemuroita. Minä en innostunut blogista,  vaan vastasin hieman varautuneesti. Ja silmäilyn perusteella. Nopean sellaisen.

Ahdisti blogin tiivis ja täyteen kirjoitettu sivu, pitkä rivi ja yleistason puhe miehistä ja naisista. Olen sitä paitsi huono miettimään parisuhdeasioita, koska en ole ikinä hingunnut tiiviseen symbioosiin.  En ole koskaan ymmärtänyt, miksi ihmiset jäävät rutisemaan ja tuskailemaan parisuhteeseen, joka tuottaa heille ahdingon tunteita. Ihminen
pärjää yksinkin. Ei kenessäkään voi roikkua, sillä silloin menettää osan itsestään, kenties koko sielun. Näyttäkää minulle ihminen, johon voi täysin yhtyä! Minusta ihminen on olemassa vain itsessään, ei koskaan kenenkään kautta. 

Näin teräviä päättelyjä tein blogista siis silmäilyn perusteella. Tuossa mainitussa blogitekstissä oli luotaantyöntäviä seikkoja oli niin paljon, että se ei houkuttanut tarkaan lukemiseen. Valikoin asioita nopeasti, ja annoin sitten tuomioni. Näin toimii kuka tahansa uuden blogin lukija: silmäilee, arvioi, poistuu tai jää lukemaan. Virtuaalilukija ei ole fiksutapainen, vaan armoton. 

Tässä en siis halua väittää, että olin silmäilyineni oikeassa, sillä blogi voi olla hyvä. Minä vain en huomannut sitä kiinnostavaksi.  Voi olla, että juutuin suolapatsaaksi. Tahdonkin sanoa lähinnä sen, että ensivaikutelma on merkittävä seikka lukijalle hänen ratkaistessaan, lukeeko koko kirjoituksen vai siirtyykö seuraavaan linkkiin. 

Minusta blogin tehtävä on yhteisöllinen, ja se juuri on blogin viehätyksen pohjana. Muutoinhan ihminen pitäisi lukollista päiväkirjaa tai kirjoittaisi pöytälaatikkoromaania. Yhteisöllisyydestä juontuu taas se, että elääkseen blogi tarvitsee lukijoita; blogi syntyy vuorovaikutuksesta ja vain siitä. Se ei synny vain kirjoittajan auktoriteetista, vaikka kirjoittaja olisi professori. Kemppisenkin blogi syttyi parhaiten vasta, kun hän alkoi puhua lukijoilleen. Saku Timosen blogi on hyvin yhteisöllinen, mutta sen rasitteena on isännän harjoittama voimakas lanseeraus ja keskustelun yksipuolistaminen. Näin blogin totuusarvo on korkeintaan puolet summasta.

Tätä yhteisöllisyyden taustaa vasten kannattaa tietenkin tarjota lukijalle myös houkutteleva eikä vain hyvä blogikirjoitus, sillä laatu yksin myy harvoin. On turha hurskastella sillä, että blogi on huono, jos se kiinnittää huomiota myös lukijan houkuttelukeinoihin. Eihän nykyään työtäkään saa, ellei myy itseään tehokkaasti työnantajalle. Samoin on kaiken taiteen laita. Vaikka olisi kuinka hyvä kirjallinenkin blogi, se harvoin saa tulta siipiensä alle, jos se kirjoittaa mykkänä ja kääntymättä piiruakaan lukijan puoleen. Tämä on tietenkin sääli.

On siis merkitystä sillä, miten otsikoi, kuvittaa ja mutoilee juttunsa. Jos tarjoilee yleistyksiä, yleistä puhetta miehistä tai naisista ryhminä, ei voi kirjoittaa kiinnostavasti. Jos sen sijaan kirjoittaa blogia Panusestaan ja eron tuskastaan, liikutaan jo lähellä uskottavuutta ja lukijaa ja hänen tunnemaailmaansa. Yksityinen on mitä suurimmassa määrin yleistä, mutta yleinen ei ole yksityistä.

(Piirros: Hartmann Schedel, 1493)

243 kommenttia:

  1. Minusta muoto ei ole koskaan eikä missään tärkeämpi kuin sisältö eikä mikään mene autenttisuuden yli. Tämä on mielipide, ei totuus! ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen samaa mieltä. Sisältö on tärkein. Juuri siksi pitäisi nähdä ylimääräistä vaivaa, jotta sisältö avautuisi ja tarjoutuisi lukijalle ja mikä parasta, useille lukijoille. Se lienee kirjoituksen kuin kirjoituksen tarkoitus.

      Poista
  2. No niin, nyt vähän paremmalla aikaa.

    Blogeja voi olla erilaisia ja eri tarpeisiin. Esim. eksyin jotakin kautta muutamia vuosia sitten yhteen blogiin, jossa bloggaaja päiväkirjanomaisesti pohti eroaan ja sen syitä ja seurauksia. Se oli kuulemma hänelle päiväkirja, johon kommentoijat saivat ottaa osaa ja siten antaa näkökulmia hankalassa elämäntilanteessa.

    Vuoden, parin päästä elämä oli mennyt eteen päin ja tarvetta päiväkirjanomaiselle pohdiskelulle ei enää ollut. Sitten ovi pistettiin säppiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin se menee. Tuommoinen omaan tarpeeseen kirjoittaminen vaan ei tahdo olla hedelmällistä, ellei meillä ole lukijoita. Terapiakin toimii paremmin, kun saa vastakaikua.

      Tuo Panuseni-blogi, jonka tekstissä mainitsin, oli yhden naisen kertomus erosta selviämisestä. Panu, Panuseni -tarinasta tunnisti ihmisen ikiaikaisen ja arkkityyppisen kokemuksen hylätyksi tulemisesta. Koetin äsken hakea sitä Googlesta, mutta enää se ei ole luettavissa - pitkään lopettamisensa jälkeenkin oli.

      Poista
  3. Oon tainnut ennenkin huomauttaa, että se meni se Darwin pahan virheen tekemään, kun keksi sen suvullisen lisääntymisen.
    Paljon rauhaisampaa ois meillä, kun ei ois huolta mamuista eikä suvakeista.
    Kaikki ois sammaa mieltä siitä, että maharasvasta vaan spontaanikureutumalla tehtäisiin uutta ja fiksumpaa jälkeläisporukkaa.Tavallaan myös vähän niinkun mustaviinimarjan lisääntyminen ja leviäminen juurmultineen päivineen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olet olet, mutta kertaus on opintojen äiti. Tosin ennen taisit väittää, että fiksumpaa jälkeläisporukkaa saadaan umpisuolen takaseinämän eroosiovapaasta divertikkelistä, mutta kenties olet saanut uutta tietoa?

      Vaan todettakoon nyt tässä, kun puheeksi otit, että nyt, tammikuun lopulla aletaan myöntää se, että kyllä ne turvapaikanhakijat oikeasti harrastivat taharrush gamaeta eli naisten joukkoahdistelua uudenvuodenyönä täällä Suomessakin. Olen samaa mieltä kuin Lähi-idän ja islamin tutkija Susanne Dahlgren: seksuaalista väkivaltaa ei koskaan saa ymmärtää tekijän näkökulmasta.

      Poista
    2. Anonyymi, maailmassa on paljon muutakin kuin mamut ja suvakit. Kannattaisikohan sinun laajentaa vähän kiinnostuksenkohteitasi?

      Poista
  4. Yksityinen ei kerro mitään yleisestä, eikä yleinen kerro mitään yksityisestä. Politiikka ei ole yhteisten asioiden hoitoa, vaan yhteisten asioiden hoitamisen poisottoa vastustajilta. Virtuaalilukija ei ole fiksutapainen, hän on mulkku. Blogeilla ei ole mitään muualta kuin blogin pitäjän toimesta määrättyä tehtävää tässä maailmassa. Taide myy itsensä torikaupassa. Pelkkä silmäily ei kannata, pitää myös kuulostella ja makustella

    Nämä olivat vain kirjoituksesi minussa aikaan saamia lausemuunnelmia, joista en kuitenkaan myönnä olevani samaa mieltä.

    VastaaPoista
  5. Tuo on osuva: Politiikka ei ole yhteisten asioiden hoitoa, vaan yhteisten asioiden hoitamisen poisottoa vastustajilta. - Näin se menee, kaikilta.

    Virtuaali-ihminen ei ole hyvätapainen, hän on mulkku. Eli panisin tämän koskemaan myös meitä kirjoittajia, siis lisäksi.

    Tuokin on kiinnostava, tuo viimeinen, sillä se täydentää sitä mitä yritän tässä sanoa: silmäily on juuri makustelua ja kuulostelua ja hajustelua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Iines kirjoitti:"On siis merkitystä sillä, miten otsikoi, kuvittaa ja mutoilee juttunsa. "


      Paljon isoa värikuvaa, mutta ihan asian vierestä !! Mutta säästää kirjotustyötä.
      Mutta eipä anot ole riesana.

      Poista
    2. Et tainnut tunnistaa kuvaa? Se on kuvitusta Raamatun tarinaan Lootin vaimon silmäilystä, ja kuva on siis tarkoin harkittu. Varsinaista kytkyä juttuun on ehkä vaikea keksiä, mutta tarvitseeko kaiken aina olla helppoa? Ehkä minä haluan vain satirisoida sitä, että tuota katseen houkuttelua pidetään kirjoittamisessa syntinä?

      Poista
    3. Asia, asia, pehmeä asia, kova asia, - iso asia ja pikkuasia anonyymin mielessä. Hallis asioi Bryseelissä ja Bryseelistä, siellä on varmaan puuteroijatkin vessoissa.

      Poista
  6. Anonyymi, sinun on aika siirtyä muualle kommentoimaan. Olen poistanut tästä keskustelusta liudan käsittämättömiä kommenttejasi. Opettele suomen kielen alkeet ja kohtele muita kirjoittajia asiallisesti, niin ehkä saat jatkaa jossakin toisessa ympäristössä.

    VastaaPoista
  7. Hugo Ball osasi kertoa kaikkein perhaiten ehkäpä kaiken asian tässä runossaan. Olen aina ollut ehdottoman samaa mieltä kaikesta hänen siinä sanomastaan.

    VastaaPoista
  8. Dada-runo, mainio! Näitä on väsäilty tunnilla, leikattu lehdestä juttu, hajotettu se pienempiin yksiköihin ja koostettu uusiksi runoiksi.

    Dada-runoja ovat nekin koosteet, joita meikäläinen on tänne väsännyt useampiakin poimimalla Googlesta vaikkapa rakkaus-sanoja.

    Riemukas metodi, uusia merkityksiä vanhasta, sillä kaikki on tavallaan jo keksitty, meidän tarvitsee vain sekoittaa pakkaa ja jakaa se aina uudelleen.

    VastaaPoista
  9. Hugo Ball oli dadan kantavia voimia,ehkä aloittaja. Tuo Karawane-niminen runo ilmestyi lähteestä riippuen vuonna 1916 tai 1917. Mahtoivat tuon ajan koskenniemet olla kauhuissaan. 70-80-lukujen taitteen upea Talking Heads-yhtye käytti Ballin sanoitusta kappaleessa I Zimbra.

    VastaaPoista
  10. David Byrnen Talking Headsin "Once In A Lifetime" on edelleenkin yksi suosikkikappaleistani. Sen video ei ehkä ole dadaa, mutta minusta sen henkistä. Tässä Byrne on "totuuden" jäljillä. Muutkin sen näemmä muistavat, tallenteella yli 12 miljoonaa katselua/kuuntelua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Byrne sai myös Oscarin musiikista Bertoluccin Viimeiseen Keisariin.

      Poista
    2. Yksi dadaismin perustajista oli myös Tristan Tzara, kirjallisuudesta tunnettu. Kirjallisuuden opetuksessa puhuttiin Tristan Tzara -tekniikasta, jolla tarkoitettiin juuri tuota leikkaa ja liimaa -syteemiä, jolla jo olevasta saadaan uudenlaisia näkökulmia ja kokonaisia maailmoja koostajan mukaan.

      Minusta tämä metodi on edelleen käyttökelpoinen taiteessa. Kaiken lisäksi se on mahdottoman hauska. Voi keksiä myös uusia sanoja, kuten käsittääkseni tuossa sinun karavaani-linkissäsi. Mielestäni Väinö Kirstinä monen muun ohella on harrastanut dada-runoja. Olavi Paavolainenkin oli innostunut suunnasta. Tavallaan monet lasten lorutkin ovat dadaa.

      Poista
    3. Kauas ei ole omena puusta pudonnut: tässä Kati Kirstinän, Väinön tytär, pikkuinen runo:

      Ku leppäkerttu hulahutti
      niin kettu suuttu

      näin se hulahutti
      lörö lörö.

      Ja tässä perinnedadaa:

      Entten tentten teelika mentten
      hissun kissun vaapula vissun
      eelin keelin klot
      viipula vaapula vot.
      Eskon saun
      piun paun
      Eemeli vastasi:
      Nyt pois!

      Poista
    4. Hulahutti lörön lörön,
      kettu näki törön mörön.
      Eniten, teniten tee lika mentten.

      Poista
  11. Onpa kovin komea runo tuo Hugo Ballin runo jonka otsikoksi kuuluisa R.Riku on suomentanut (tosin hieman väärin, että) tässä runossaan. Kun luin tuon runon, sulaa laavaa levisi suoniini, ja sydämeni löi pari ylimääräistä kertaa kun sen toiseen kammioon, siihen pienempään, tupsahti eksynyt käki. Ja sen murrosikäiset frendit, käyneitä pihlajamarjoja liikaa syöneet tilhet, lauloivat "hissun kissun vaapula vissun, mistäs lähtee bösa Konnunsuolle". Kaunis runo, täynnä kauneutta - ja miksei myös raastavaa kaipuuta. Mutta en kaiken aikaa ymmärrä sitä, silti. Siksi kysyisin Sinulta oi Tapsa, runojen Suurruhtinas, että selittäisitkö muutamaa kiperää kohtaa meille muille, ja myös minulle, mikä tässä on didaktista trooppia mikä dekonstruktionistisointia? Kyll mää syvyysrakenteen (abyss structure) maar käsitän, käsittääkseni. Tai en tiedä sittenkään, et käsitänkö? Koska... enempi olen ns. "mise en abyme" -miehiä, kun puhutaan runoista. Kun puhutaan. Edes jostain.

    Ps. Tuo runo olisi kiva suomentaa. Eikö vain? Yrittäkääpä vaikka ite. Tai julistetaanko runon(-jen) suomennoskilpailu. - Huom! Kääntää runoja ei saa! Ne vaurioituvat kun niitä kääntelee, tai menevät lyttyyn, tai alkavat kupristella. Joissakin tapauksissa - etenkin pitemmän runot - katkeavat. Huom! this side up!


    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jolifanto bambla o falli bambla
      großiga m'pfa
      habla horem
      egiga goramen
      higo bloiko russula huju
      hollaka hollala
      anlogo bung
      blago bung blago bung
      bosso fataka
      ü üü ü
      schampa wulla wussa olobo
      hej tatta gorem
      eschige zunbada
      wulubu ssubudu uluwu
      ssubudubtumba
      ba-umf
      kusa gauma
      ba - umf


      Jollivantto pamlaa oi valli pamlaa
      krossiķa muppa hapla hooremi
      ekkika kooramenni
      hikoo ploikko russula hujjuu
      Hollakka hollallaa
      anlooko punkki plako punkki
      posso vatakka
      yyyrjöö
      samppa vullaa vussaa oloppo
      hei tantta kooremi
      essike sumpara
      vuluppu supuru
      uluvu supuru
      tumppu paa umpi
      kusa kauma
      paa umpi

      Poista
    2. Bravoo! Upea eestinnys! Veri vei. Mutta suomennoksi hieman "epätäpselt" - jos niin saa sanoa. Esim. tuossa säkeessä

      "schampa wulla wussa olobo"

      Samppa ei vuskaa vaan nussii. Koska seuraavassa säkeessä hän

      hej tatta gorem

      väittää, että hänen kutistunutkin "tattinsa" on koreampi kuin keskivertoisesti muiden, on.

      Kuten sanottu(a): hieno sovitus Teiltä. Ps. Taidatte olla nimimerkki Iines ennenkin ollut ollut kielinen kanssa tekemisissä, I think?

      Poista
    3. jolifanto bambla o falli bambla 
      großiga m'pfa 
      habla horem 
      egiga goramen 
      higo bloiko russula huju 
      hollaka hollala 
      anlogo bung 
      blago bung blago bung 
      bosso fataka 
      ü üü ü 
      schampa wulla wussa olobo 
      hej tatta gorem 
      eschige zunbada 
      wulubu ssubudu uluwu 
      ssubudubtumba 
      ba-umf 
      kusa gauma 
      ba - umf


      Jollivantto pamlaa oi valli pamlaa 
      krossiķa muppa
      hapla hooremi 
      ekkika kooramenni 
      hikoo ploikko russula hujjuu 
      Hollakka hollallaa 
      anlooko punkki
      plako punkki plako punkki
      posso vatakka 
      yyyrjöö 
      samppa vullaa vussaa oloppo 
      hei tantta kooremi 
      essike sumpara 
      vuluppu supuru 
      uluvu supuru 
      tumppu paa umpi 
      kusa kauma 
      paa umpi

      Poista
    4. Tuossa korjasin pari kohtaa, säkeet heittivät!

      No jaa, vähän on kielellä leikitelty. Tämän tein Eemil Nestor Setälä takaraivossa. Se on siis äännerakenteellinen sovitus. Tehkääs muut jokin muu sovitus!

      Poista
    5. Kertaus on opintojen Äiti? Mikä ettei. (tai vorssalaisittain, totta vitussa.)

      Ei vaineskaan. Puhun rumia. (Ja pesen ruumiita.) Hemmi-täti pesi suuni saippualla. Olin pikkupoika. Pikku-Lotat pesivät verisiä sideharsoja vuonna 1939 - 1945. Siinä heidän nuoruutensa. Todellisuus muuttaa sinua, et sinä todellisuutta. Ajattelen huomisia asioita, juon viiniä, puhun eilisistä. Ei minua huoleta nämä kansainvaellukset, niitä on aina ollut, harvemmin tänne tundran rajalle ihmisiä on tullut, nyt tulee. Ihmisiä tulee ja menee, menee ja tulee, kuin Kuolema Lorcan kapakassa. Sit ne menee. Kaikki. (Ja se siitä.) Maapalloa se ei hetkauta sinne eikä tänne.

      Poista
  12. Aikoinaan, kun olin töissä jakeluauton repsikkana Forssa-Jokioinen kappeeraiteisella, niin, tota noin, se työnjohtaja (joka oikeesti oli konttoristi eli kasööri) opasti minua, koulupoikaa, että "paketteja joissa lukee 'ragile, thits sire up' tai jotain semmoista, älä potki". No, em minä sitten. Potkin muita paketteja. (Ja myöhemmin OTK:n Nekalan Liha ja Säilyketehtaalla potkin niitä hevosenpäitä... joista oon teille kertonut. Koska ei niitä aina jaksanut rekan perävaunusta kantaa kylmähuoneeseen, vaikka niiden korvista sai hyvän otteen... silti. Kunnon kärkipotkulla ne liuku sitä kaakelilattiaa pitkin monta monta metriä. Ja sai heilutella käsivarsiaan tollain rennosti kuin Sisyfos, kun se käveli rinnettä alas.

    VastaaPoista
  13. Otsikkoaiheeseen palatakseni...
    On paljon blogeja, jokaiselle varmaan omansa. (Tai jollei ole niin tehköön ite.) Ja jotta ei tekisi vääryyttä kellekään, pitäisi lukea niitä kaikkia, mitä niitä nyt on: 60 000? Ei ehdi. Ja jos sitten vielä alkaisi niitä kommentoida... Mä luulen, en tiedä, että useimmat blogit ovatkin vain tietynlaisia sisäänlämpiäviä keskustelukerhoja. Samat ihmiset puhuvat toisilleen eli toisia ihmisiä ei ole jotka puhuisivat eri ihmisille. Eikä tässä mitään pahaa. Höh? Vakioihmisiä myös täällä paljon on, ja vielä enemmän on ollut, mutta osa niistä on jo "kanttu vei", osa muuten vaan kyrpiintynyt... ei Iinekseen, miksi häneen, muuten vaan ovat kyrpiintyneet.
    - Ensimmäinen kommentti minkä mihinkään blogiin ite tein, oli Panu Höglundin "Kolinaa Panuhuoneesta". Jätkä, jota en tuntenut, kirjoitti vitun terävästi. Mutta ei se ollut syy miksi siihen blogiin aloin kommentoida. Ei, en. Vaan sen blogin pohja oli sellainen että siihen sai suoraan kirjoittaa! Siis... minä yksinkertaisesti (koska olen yksinkertainen ihminen) en osannut kommentoida tällaisten blogipohjien blogeihin. Yritin, nimittäin. Mutta en tiennyt miten olisi ohittanut tuon rimpsun "LiveJournal/WorldPress/TypePad/AIM/OpenID/NimiURL-osoite/Nimetön?" Minulla kun ei siihen aikaan ollut edes Sähköpostiosoitetta, ja ajattelin, että näitä - perkeleen arvokkaita - blogeja pääsee kommentoimaan vasta sit kun on joku saatanan WorldPressikortti takataskussa (jumatsukka!)? No, myöhemmin Rauno Räsäsen (raskaat mullat hänen haudalleen) kautta tähän blogiin pääsin. Kun tajusin että pääseehän tänne sisään... Enkä siitä hänelle kyllä ole katkera, Raunolle, siitäkään.

    Ps. R. Ärrän kautta tänne tuli paljon muitakin. Kyllä minä muistan, minulla (tarvittaessa) on hyvä muisti. Muistaakseni... sinäkin tänne Iines hänen kauttaan taisit tulla... ;)-

    Äh, inhoan hymiöitä. Ai, miksi? Koska hymiöt inhoavat minua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En minä R:n kautta tänne tullut, vaan Helsingin Sanomien Nyt-palstalla joku kertoi minulle, mikä on blogi ja blogimaailma. Tulin tänne sitten katsomaan, ja täältähän löytyi ihana virtuaaliavaruus!

      Muistan Kirjailijan päiväkirjan (Anita Konkka), Minttu Hapulin ihanat Siiveniskut, Panuseni, Mitvitin, Kirsti Ellilän blogin, Saaran räväkän blogin, Karri Kokon monet kokeilevat blogit ja vaikka mitä ihanuuksia, Räsäsenkin vuolaat filosofiat. Hurmaannuin täysin. Minulla oli jopa Puutarhablogi valokuva ja keskustelublogin lisäksi. Ja Kielipoliisi. Kielipoliisissa minua luultiin mieheksi, ja kauhean moni suuttui minulle, kun poimin lapsuksia heidän teksteistään. Sain aika hurjan maineen, olin kai terävämpi, mitä olen oikeasti. Yllätyin itsekin siitä, minkälaisen itsevarman ja kriittisen akan kuvan annoin itsestäni. En minä semmoinen ollut silloinkaan, vaikka sanani taisi olla liian varmaa. Kunpa ihmiset olisivat tienneet, että olen oikeastaan erityisherkkä ja turhankin pehmeä luonne. 

      Poista
    2. Täällä on kyllä toisia ihmisiä, jotka kirjoittavat toisilleen ja eri ihmisille. Vai onko täällä sama ihminen joskus olevinaan eri ihminen? Sellaistakin kyllä näkee joissain blogeissa, ja sen joskus tunnistaa joskus ei.
      Se vaatii taitoa. Osata olla joku toinen, aivan eri ihminen kuin oikeasti on.

      Poista
    3. Anonyymi, ei sellaista monikaan jaksaisi, että loisi itselleen toisen uskottavan hahmon, jota ylläpitäisi usean vuoden ajan. En minä sitä kuitenkaan pysty vannomaan, ja puhunkin lähinnä itsestäni. 

      Täällä olen omana itsenäni, mutta niin kuin muutkin, toki valikoin sanomiseni ja se saattaa muuttaa kokonaiskuvaani. Näin tapahtuu kaikilla. Sitä paitsi toisen voimakkaan hahmon käyttäminen tuntuisi epäreilulta, eikä antaisi edes hupia.

      Poista
    4. Minun blogielämäni alkoi Skepsiksen tuimilla tanhuvilla, laajeni aika pian Parnasson upottaville poluille, teki huiman sivuloikan Ruusuristin piinkoviin pilvilinnoihin, kompasteli Kemppilän hollitupaan, puhkesi kukkaan auvoisessa Mummolassa ja uskaltautui viimein Iinekselän ankaran emännän eteen hattu kourassa: ehtoota, saako puhutella?

      Poista
    5. Mummo oli kiva. Iines on kiva. - Ps. Koska iines muuten saat lapsenlapsia?

      Nimimerkki "mummoiines se vasta vänkä olisi"

      Poista
    6. En tiedä, koska saan lapsenlapsia, vai saanko ylipäänsä ollenkaan. Mielelläni olisin mummoiines. Eniten kaipaan sitä, että saisin taas lukea lapselle ja keksiä hänen kanssaan juttuja ja etsiä aarteita. Olen jopa miettinyt, miten pystyn lukemaan ja miten selitän hänelle puhumisen vaikeuteni. Uskon, että osaisin vastata hänen kysymyksiinsä.

      Poista
    7. Miten minulla on hämärä muistikuva, että komensin aikoinani Tapsan tänne kommentoimaan.

      Menikö se niin, että jossakin blogissa, en muista missä, puhuttiin minun esille ottamastani asiasta tai jopa minusta (?), ja Tapsa siis kommentoi sitä. Minä taisin sanoa hänelle, että asiasta voi kyllä keskustella suoraan blogissani, tervetuloa vaan, ja sitten Tapsa tuli sanomaan jotain. Menikö se näin? Voin olla väärässäkin, mutta muistikuva on aika sitkeä.

      Poista
    8. Voi se olla niinkin. Toisaalta lueskelin tätäkin blogia aina silloin tällöin, mutten kommentoinut, lähinnä siksi että kommentteja oli muutenkin valtavasti.

      Sitten kun viimein kommentoin jotain juttua, josta uskoin tietäväni jotakin, selitin varmaan miten se muka oikeasti on, niin eiköhän Iines napauttanut vastaan niin tuikeasti, että vaikenin pariksi kuukaudeksi. Olin siihen aikaan niin herkkä.

      Lopuksi tulin kuitenkin tänne vakituiseksi hyyryläiseksi, kun Mummon blogi alkoi kuihtua ja täällä oli tuttuja.

      Poista
  14. Kerroin että "löysit Iineksen blogin Rauno Räsäsen blogin kautta, ja aloit kommentoida sitä. Ja myöhemmin..." Ajatushan on Absurdi.

    (Eli kyseessä oli vitsi!)

    Syntyihän Jumalallekin Poika ilman Josefia ja niin että Neitsyt Maria oli ihan Äimän Käkenä?

    Tätä tarkoitan. En vain osaa tehdä tästä kaanonia.

    VastaaPoista
  15. Mutta Rikulle sanoisin - kun se aina soitattaa niitä kamalia neekerijatseja tai jotain muuta humbuukia - että kun laulaa laulun kauniisti, ja mialuummin tiätysti suomeksi, se on siinä! Binko! Ei ole toista näin kaunista laulua kuin tämä

    https://www.youtube.com/watch?v=Ne4u6p3-LTU

    joka itketti minua jo noin 9 kuukautta ennen kun synnyin. (Kertoi mulle mun äitini. Jota katsoin sen jälkeen hyvin, hyvin epäluuloisesti.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä oli uusi puoli mikiksessä! Ruusuja hopeamaljassa. Vaan onhan se niin kaunis ja kaihoisa, että itkettää.

      Poista
    2. Tämä oli niin uusi puoli mikiksessä että (kääntyy ympäri ja yrittää katsoa itseään takaa päin taskupeilin avulla) että... että, voi Hitsi. (Pitää ostaa paremmat silmälasit tai isompi peili.)

      Ps. Aina kun kuulen "ruusuja hopeamaljassa" laulun, alan hikoilla. - Voi olla, että olen valinnut väärän deodorantin. Täytyy kysyä mun psykiatriltani.

      Poista
  16. Mitäs minä ärttysällä päällä olen? En tiedä. Lapsena kun kiukuttelin, Hemmi-täti sanoi: "Olet tainnut nousta väärällä jalalla ylös sängystä." Söin talkkunani, josta en toden totta pitänyt, ja aloin mietiskellä... "miten niin väärällä jalalla?" Seuraavana aamuna (ennen kun kukaan ehti herätä) nousin sängystäni ... oikealla jalalla. Kuullostelin, ei kuulunut mitään. Painuin takaisin pehkuihin. Sitten nousin varovasti ylös vasen jalka ensin lattiaa koskettaen... Ei taaskaan kuulunut mitään? Hmnh, ajattelin. "Nää on niitä Hemmi-tätin juttuja. Kohta mä olen kurkkuani myöten niitä täynnä!" Ja menin takaisin täkin alle.

    VastaaPoista
  17. Bertoluccin "1900" on turhan aliarvostettu. Onhan se naiivi, mutta Italia (palapelikooste) oli ihan naiivi valtio vielä 1900 luvun alussa. Eikö muka ollut? No, olen lukenut sitten vääriä kirjoja... kai. Fasismi ei tyhjästä nouse, siihen on aina syynsä, proletariaatin syy on köyhyys, eli köyhyyden syy on köyhyys. Fasistisin valtio - jos unohdetaan perifeeriset alueet ja trivialiteetit, on tässä ajassa Putinin Venäjä. Sitä on syy pelätä - ydinasemahtia. Koska sen, käsittämättömän ison mahdin kontrolli ei ole vakaissa käsissä. (Tai voi olla. En minä tiedä? Se on varmaa ettei Putin yksin päätä painetaanko ydinohjus menee... vai ei. Mutta ei se paljoo lohduta jos 3 putiinia päättää että "antaa mennä vaan"... Sama lopputulos. (yskiskelee. ja katsoo ikkunasta ulos. lunta on sadellut aika samperisti. vilkaisee kelloaan. äh, tämä tunti ei tunnu loppuvan milloinkaan. mitä minä näille 12 -v puhun politiikasta tai historiasta, niitä ihan muut asiat kiinnostaa. hoh hoijaa. tuo taulikin on ihan vinossa, se pitäisi suoristaa. kohta soi kello. sit nää mukulat ryntää ulos tai toiset jää käytäville maleksiin. siinähän jäävät. minä pääsen opettajanhuoneeseen syömään haukuvoileipääni, nam nam. kesällä sen uistimella vedin.)( - huokaus -)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Bertolucceja kävin katsomassa Turun aikoina, mutta vielä enemmän ihastuin Pier Paolo Pasolinin elokuviin, niiden kauniiseen italian kieleen ja maisemiin, tarinoihin. Miksei televisiossa näytetä koskaan näitä vanhoja mestarillisia laatuelokuvia, vaan joka kanavalta tulee luokattoman huonoa toimintaräiskettä tai huumekauppaelokuvia?

      Poista
    2. Pelottavia ja arvaamattomia ovat Putinin toimet. Nyt on vahvistunut todennäköisyys Litvinenkon surmaan. Johon ei oikein mitään objektiivistä pakkoa, vaan tunteenomainen kosto vastustajalle. 1970-luvulla surmattiin lontoossa Bulgarialainen emigrantti sateenvarjon kärjellä myrkyttämällä. Varmasti paljonkin tunnistamattomia murhia,tekniikka kehittyy.

      Poista
    3. Elokuvat "pitää" nähdä teatterissa! Olen varmaan ennenkin sanonut, että meillä täällä Tampereella pääsee ilmaisiin lehdistönäytöksiin ennen ensi-iltaa! Mie-le-tön-tä! Niagarassa on lisäksi milloin mitäkin teemaviikkoa ja edullisia klassikoita. Viimeksi kävin katsomassa 45 vuotta (huikea) ja silloin poikkeuksellisesti viereen osui kaksi kuusikymppistä naista, jotka eivät tienneet, että elokuvissa ei puhuta. "Menisittekö muualle seurustelemaan" sanoin kyllä hyvin pian elokuvan alkamisen jälkeen. Saatoin saada pahaa silmää - en katsonut - mutta pitivätpähän leipäläpensä kiinni.

      Poista
    4. Elokuvan kieli on upea, rakkaat ystäväni. Se on sekä runoutta että säveltä ja kuvia, aika kaikkea. Elokuva on ihana tapa puhua. (En tarkoita näitä efekti- tai actioneja joita digitaalisesti tehdään. Ei ne ole elokuvia.)

      Poista
    5. Minäkin kävin eilen katsomassa tuon 45 vuotta ja pidin siitä kovasti. Tosin olin hieman ärtynyt Hesarin arvostelijalle, jonka mukaan siinä paljastuu miehen menneisyydestä muka jotain järisyttävää, joka saa koko 45-vuotisen suhteen järkkymään.

      No, sehän oli pötyä. Elokuva on kaunis, seesteinen ja inhimillinen, elämänmakuinen kaikessa tapahtumattomuudessaan.

      Poista
    6. Tuossa elokuvassa näyttää olevan toisessa pääosassa yksi mielinäyttelijöistäni, Charlotte Rampling.

      Hesarin arvostelijan suhteen järkkymis -kommentti taitaa olla peräisin elokuvan mainostekstistä, koska luin sen elokuvan esittelystä muilta sivuilta.

      Eipä tänne periferiaan näitä laatuelokuvia heti tule. Harmi, vaikka en ole aikoihin käynyt elokuvateatterissa - en kestä äänentoiston meluisaa volyymia.

      Poista
    7. PS Täällä Pikkukaupungin "teatterissa" se ääni vielä korostuu. Teatteri sijaitsee kerrostalon kellarissa, aika pienessä huoneessa.

      Poista
    8. Kyllähän se oli järisyttävää, että mies oli " unohtanut" kertoa, että hän olisi vienyt tyttöystävänsä vihille ja tämäpä oli vielä raskaana. Tuo oli niin suuren luokan kertomatta jättäminen, että ei ollut ihme, että vaimo koki, että avioliitolta oli pohja pois.

      Iines, korvatulpat!

      Poista
    9. Iines, onko korvatulpat paikallaan, seuraa juonipaljastuksia!

      Ei se vihille meno ole totta elokuvan mukaan. Vastaavasta feikistä minulla on nykykokemuksiakin, kun nuorisomme reissasi muslimimaissa leikkisormus sormessa.

      Kuollut tyttöystävä oli toki raskaana ja sen mies oli jätttänyt kertomatta ja sen takia todennäköisesti ei halunnut lapsia myöhemminkään. Se oli ainoa järistys, ymmärrettäväkin.

      Mutta kaikki oli tapahtunut nuoruudessa ennen nykyisen vaimon tapaamista.

      Sanoinkin vaimolleni leffan päätyttyä, että kai olen muistanut kertoa, että olin ennen sinua jo kerran kihloissakin... Joo, olin muistanut, monta kertaakin.

      Poista
    10. No nyt vasta luin niin tarkasti, että huomasin Kuunkuiskuttaren sanoneen "olisi" vienyt vihille, ellei tyttöystävä olisi sattunut kuolemaan. Mikä tässä järisyttää? Korkeintaan se kuolema, ei muu.

      Poista
    11. Minusta oli hyvin oleellinen tieto, että nuoruudenrakkaus oli se suuri rakkaus, joka olisi talutettu papin eteen heti reissun päätteeksi. Tämä oikea vaimo oli sitten selkeästi valju korvike, koska mies ei jakanut hänelle sydämensä syvimpiä sopukoita.

      Ja se lapsikin vielä. Kaikesta päätellen vaimo oli hyvin lapsirakas (alun kohtaus postinkantajan kanssa ja elämäntyö opettajana) ja parin lapsettomuus sivuutettiin täysin. Oli helppo päätyä mielessään esim. sellaiseen vaihtoehtoon, että kun mies ei saanut haluamaansa naista ja jo siitettyä lasta, lapsi "kakkosnaisen" kanssa olisi ollut jokapäiväinen julma muistutus siitä elämästä, jonka hän oli menettänyt elämänsä rakkauden ja heidän jo uuniin pannun pullansa kanssa.

      Aviopari ei muuten minusta ollut "tasaveroinen". Mies vaikutti puoliseniililtä, kun vaimo taas oli vielä täysissä sielun ja ruumiin voimissa. Ei heillä ollut ollut seksiäkään enää vuosiin, mikä toki kertoo paljon sekin. (Ja sen kerran kun sitä yritettiin, miehestä ei ollut mihinkään. Masentavaa.)

      Tuon kaiken jälkeen oli selviö, että nainen laittoi eropaperit vetämään heti juhlien jälkeen ja hyvä niin. Aivan uskomaton se ilme hänen kasvoillaan leffan lopussa...Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

      Poista
    12. Voi sen noinkin tulkita. Jos haluaa. Mutta noista eropapereista olen eri mieltä. Mutta kun kyse on elokuvasta, totuutta ei ole.

      Poista
    13. Koko avioliitto oli ollut valhetta! Ihme ettet sinä, Tapsa, näe sitä!

      Tilanne olisi ollut täysin eri, jos vaimolle olisi rakkauden herkkinä ensi kuukausina kerrottu tyttöystävästä ja raskaudesta. Olisi yhdessä vähän itketty ja todettu, että valtavan surullista, mutta onneksi olemme löytäneet toisemme ja elämä jatkuu ja näin on hyvä.

      Suurten salaisuuksien mies koki, että mikään ei koskaan vedä vertoja menneelle ja niinpä hän "narrasi" naisen puolisokseen ja antoi itsensä vain puolittain ja piti kipeimmät & kauneimmat kokemuksensa omana tietonaan.

      Ei kukaan täysjärkinen nainen tuollaisen jälkeen enää jää. Eikä muuten jäänyt elokuvan nainenkaan, katse lopussa sen kertoi.

      Poista
    14. Voi Kuunkuiske, enhän minä voi sitä nähdä, kun tuo kaikki kertomasi tapahtuu sinun mielessäsi. Kysehän oli elokuvasta, kuvitelmasta. Mutta ymmärrän toki tulkintasi.

      Minun näkemykseni on se, että elokuva paljasti vanhankin ihmisen (tässä tapauksessa naisen) sortuvan vielä 45 vuoden seesteisen avioliiton jälkeen lapselliseen mustasukkaisuuteen, ihan niin kuin teinitytöt.

      Ikään kuin kaikille olisi olemassa vain se yksi oikea. Ikään kuin kaikille olisi olemassa vain yksi suuri rakkaus. En usko tällaiseen mystisointiin. Toinen asia on se, ettei mies ollut kyennyt kertomaan tragediaansa, vaan sulkenut sen sisäänsä.

      PS. Kävin tänään katsomassa Tyttökuninkaan ja se oli paljon parempi kuin kritiikki antaa ymmärtää. Mielenkiintoinen tapaus.

      Poista
    15. Äh, jankataan nyt vielä vähän.

      En minä usko mihinkään yhteen ainoaan rakkauteen, minkä rinnalla mikään muu ei ole mitään. Ymmärrät kuitenkin varmaan oletetun ajatuksenjuoksun naisen päässä: Miksi hän ei kertonut minulle elämänsä käännekohtaa? Tunnenko muutenkin hänestä vain pinnan? Edeltävät ajatukset eivät ole mustasukkaisuutta.

      Poista
    16. Voi miten kutkuttavalta tuo elokuva vaikuttaa, kun tässä saa lukea siitä erilaisia tulkintoja! Kunpa näkisin sen pian. Voisin vaikka dvd:n hankkia.

      Poista
  18. Joku on sanonut - en tiedä kuka ja miksi - että "kun kävelee 20 metriä Jonnifer Lopezin perässä, tajuaa mistä maailmassa on kyse". - En ole lukenut filosofiaa - ellei Kullervo Rainiota lueta heikäläiseksi? Mutta jos Nietzsche eläisi vielä, niin varmaan (sen lisäksi että ihmetteli että eläisi vielä) olisi samaa mieltä: Lopez'illa on mahtava perse. Darwinkinkin nyökyttelisi harmaata päätään ja olisi "näin on, näin on" mieltä vaikka ei sanoisi mitään. (Vaan taputtelisi tarjoilijatarta pyllylle.) Runoilija Saint-John Perse kirjoittaisi pitkän ja polveilevan runon Jenniferistä ja itsestään ja Ahtereista... Kylläpäs!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä Mikiksen siteeraama filosofi Monsieur Joku on sekä oikeassa että väärässä, kuten filosofit niin usein ovat, ja lisäksi ehdottomasti eri mieltäkin itsensä kanssa. Tähtitieteellinen totuus, joka on absoluuttisempi kuin absoluuttinen nollapiste, on se, että JLon perässä valaistumiseen riittää 3,14159 26535 89793 23846 26433 83279 50288 41971 69399 37510 58209 74944 59230 78164 06286 20899 86280 34825 34211 70679 metrin tepastelu.

      Poista
    2. Armeijassa riitti, kun seisottiin ryhdikkäästi peräkkäin - eli jonossa - että oli "tappituntumassa". - Selittäisikö herra tähtitieteilijäupseeri mikä mitta (+-0) on "tappituntuma".

      nimimerkki "muistaakseni vähän töpeksin, mutta ehkä vaan vähän".

      Poista
    3. Tuo edellinenhän oli Pii... !

      Poista
    4. Seurustelin joskus piin kanssa. Eikun ihan totta. Hän oli Janakkalasta kotoisin, hänen isänsä oli kommodori. Ja Piillä oli pikkusisko jonka nimi Paju. Olimme terassilla josta näki Vanajajärvelle - tai mikä tämä oli, Vanajavesi. Oli Juhannus. Ja joimme mietoja alkoholijuomia, mm. sherryä. Pii tuli väsyneeksi, meni nukkumaan, ja minä Pajun kanssa juttelin... mm. auton moottoreista. (Olin juuri silloin saanut ajokortin.) Vähän myöhemmin Paju ja minä sekaannuimme toisimme, yläkerran vinttihuoneessa joka haisi minutulle, ei siinä mitään dramatiikkaa ollut, oli jo aamu. Päätäkin jo särki. Ja Pii, joka oikeasti olikin Pia, ja joka lauloi (kamalan kauniisti) Koiton Kuorossa vallankumouslauluja, oli sitä mieltä... että "meidän suhteemme on eletty". En minä siihen uskaltanut sanoa mitään. Leikkasin heidän nurmikkonsa kumminkin, monta kymmentä aaria, ajattelin että olen sen velkaa heille, tai hänelle. Ehkä olinkin, ehkä kaikesta, en tiedä. Ystäväni Markku odotti minua, hänellä oli Tippa Rellu, meidän piti mennä kalaan Suomenlahdelle. Menin kaivamaan matoja näiden siskosten maasta, Paju tuli minun kanssani - kauan katsoimme toisiamme silmiin. Ja saatiin paljon matoja. Sitten oli pakko hyvästellä. Markun kanssa ongittiin merellä - se on ihan toinen asia. (Josta voin kertoa toisia juttuja.) Kun tultiin maihin, viikko siinä oli vierähtänyt, niin kirjoitin Pajulle kauniin kirjeen.

      Ei hän vastannut siihen. (Joka oli hyvä.)

      Poista
    5. Oli hyvä että hän ei vastannut.

      Mitä näistä. Ei mitään.

      Jokin aika sitten ihminen, hyvin rakas minulle, kysyi minulta "eroanko miehestäni vai enkö?" Jos tuollaista kysyy, on jo tehnyt ratkaisun, sanoinkin hänelle että "nykyisin melkein kaikki eroavat". Tarkoitin, että hän ei tuntisi häpeää, jos eroaa, sitä tarkoitin. (Muuten hän tietysti tekee ratkaisunsa itse, tai minä ainakaan en siihen puutu.)

      Poista
    6. Minä olen huono antamaan parisuhdeneuvontaa, mutta tuo kysymys on minusta jo paljastava. Rikkoutunutta on vaikea korjata. Kysymys on kai vain siitä, mitä ihminen haluaa, mitä sietää, miten hän tahtoo elää.

      Poista
  19. Koska on syytä lopettaa, lopetan. (Kippistä vaan! Ja Kulausta.) Kysyisin vaan vielä tästä runosta, jonka kuulin ratio ohjelmassanne "Tätä runoa en ikinä halua kuulla", että kuka tän on kirjoittanut. Se nimittäin soi mun levylautasellani ja yritin kirjoittaa sitä muistiin samalla kun laulaja lauloi. Pää siinä meni jengoilta (ohoh, ohoh) mutta sain tällasen:

    Kuin huules hehkuvat ne kultaa,
    sun purppuraa poskillas,
    ne lietsovat lemmen tulta,
    jonka sytytti suudelma


    että saaks mää siis kysyä teiltä, herra radiotoimittaja, että kuka VITTU tämmöstä on kirjoittanut? Eihän täsä... tai siis täsä menee ite sekasin kun tommosta kuuntelee. Ja maksaa viälä radioluvat. Ee-ii saa-aa-natunturillakaan soi samalainen pluus, tä?

    VastaaPoista
  20. Noinko se tosiaan meni se Ruusuja hopeamaljassa. Kaunis harmaahapsikipale. Vaarivainaa haudassa ja mummu keinustuolissa muistelemassa vaarin ruusuja, jotka hän asetti hopeiseen vaasiin, häälahjaksi saatuun. Jestas.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noin se meni, tai menee... Kuuntelin toinen korva höröllä, toinen kiinni. Ja panin sanat korvan taa, sen joka oli kiinni, ikään kuin piiloon.

      Aika karmeeta tekstiä. Mun mielestä. ( K -16 v )

      Poista
    2. No onhan teksti kummallinen, mahdoton, huulet hehkuvat kultaa (?) ja ovat purppuraposkilla. Purppurasta tavataan puhua poskien couperosa-ihosairauden yhteydessä. Sekin on kummallista, etten ole ennen huomannut tuota sanoitusta, vaikka olen sen tuhannesti kuullut. Sitä jotenkin ei jää kuuntelemaan.

      Poista
    3. Iines20 tammikuuta, 2016 21:36

      Anonyymi, sinun on aika siirtyä muualle kommentoimaan. Olen poistanut tästä keskustelusta liudan käsittämättömiä kommenttejasi. Opettele suomen kielen alkeet ja kohtele muita kirjoittajia asiallisesti, niin ehkä saat jatkaa jossakin toisessa ympäristössä.
      Vastaa

      Ketä anoa tarkoitat?
      Onko murteella kirjoittaminen sinun mielestä huonoa suomea ???

      Poista
    4. Murteella kirjoittamista en ole havainnut kommenteissa aikoihin. Sehän on vaikea taito, ja yksi onnistumisen merkeistä on se, että lukija tunnistaa vaivatta kielen murteeksi. Mikä tahansa siansaksa ei ole murretta - sanoo murresanoja magnetofonin kanssa aikoinaan kerännyt opiskelijatutkija..

      Sinun kommenttisi olivat käsittämättönmiä sen vuoksi, että niistä ei parhaalla tahdollakaan saanut tolkkua, koska lauserakenne oli pielessä, sanojen perusoikeinkirjoitus heitti sen verran, että se haittasi ymmärtämistä. Täällä on ennen kirjoitellut hyvinkin ansiokkaasti mm. itsensä luki- ja kirjoitushäiriöiseksi nimennyt kommentoija, eikä se tahtia haitannut, hän esitti asiansa selkeästi ja oli muutenkin aikamoinen persoona sanomaan asioita. Minut hän nimesi yhteiskunnan kulueräksi, koska jouduin sairauden takia siirtymään pois työelämästä. Arvostin häntä, joten ei ole kyse siitä, että on samaa mieltä kanssani tai kirjoittaa virheettämästi.

      Ymmärrettävyys on se juttu. Ja toinen on se, ettei käydä kommentoijien kimppuun henkilökohtaisella tasolla.

      Poista
    5. PS tarkoitan siis sitä Anonyymia, joka oli aina Rikun, joskus Sampan kimpussa etsien heistä vikoja. Muut anonyymit ovat ihan ok, tietenkin.

      Poista
  21. Kuvaa jonka Sinä olet esittänyt aluksi niin tuuo nainen ensimmäinen joka muurin luona on oikeasti nainen foliossa. Häntä voi rakastaa ja panna. Muut naiset ovat liehiöitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varsin samaa mieltä, paitsi ehkä panemisen osalta. Liehiö liehittelee vallitsevia sääntöjä ja miehiä, ja tuo folio (?) katsoo uteliaana vasten käskyä taakseen, sillä hän haluaa tietää. Häntä minäkin rakastan, ja vielä sitä, ettei hän kääntänyt päätään pois, vaan jäi siihen katsomaan tyynesti Sodomaa ja Gomorraa.

      Poista
  22. Päätyö, siis se eläkeläisyys, se vasta kuluerää vielä suoltaakin.
    Suurten Ikäluokkien Ahne Rohmu.
    Ja muita vastaavia.
    Joita ikärasismi nuorempien pikku aivosista tuottaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ikärasismia on monilla muillakin kuin Osku Pajamäellä - muistattehan hänen muinaiset kirjoituksensa, joissa hän suoraan syytti suuria ikäluokkia ja hieman nuorempiakin ahneudesta ja helpolla pääsystä.

      Tämänaamuisessa Hesarissa oli taas tyhmä kirjoitus, jossa joku Piritta, asiantuntija, kysyi, että opiskelisitko lainarahalla. Nainen on suivaantunut aikuiskoulutuksen tukien poistoista.

      Mahtaako asiantuntija Piritta tietää, että lähes kaikki nykyisistä vanhemmista korkeakoulutetuista ja vielä työssä olevista on opiskellut nimenomaan lainarahalla, ja maksanut joka pennin korkoineen takaisin. Ei se valtion takaus vaikuttanut opiskelijan köyhyyttä poistavasti ollenkaan, kunhan takasi, että velkaa sai.

      Kaikille eivät myöskään auenneet työpaikan ovet heti, vaan moni jäi työttömäksi ja päätyi hanttihommiin tutkintoineen.

      Poista
  23. Syö sinä aamuruskon aikana syntynyt Anonyymi silmäneuloja niin alkaa sinunkin omatuntos pistellä. Kun kissa on pistoksissa, se lähtee kiertelee, koska se on Saapasjalkakissa. När katten är borta dansar råttorna på bordet. - Ps. Amatööribiologina minua kiinnostaa mitä he tanssivat, jiveä tai chat-chat-chaata? Tai tangoako? Polkkaa ehkä, masurkkaakin ehkä, mutta tuskin he ajautuvat valssin pyörteisiin? (Hiiret ovat nimittäin pragmaattisia eläimiä. Eivät turhia tunteile, he.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mitäs se muuten se tanssirohvessööri tekee niinku oikeesti ? Työkseen !

      Poista
    2. Vastailen hölmöihin kysymyksiin, of koos. Ei vaineskaan. Työkseni en tee mitään. (Paitsi mitä nyt välillä Otto-automaateista nostan muutaman donitsin. Ja vähän hilloa.) Mielestäni työtä tekevät ihmiset ovat kummallisia, aina höpöttämässä mitä heille tänään tai eilen duunissa tapahtui, semmoinen on sietämätöntä! Mustalaisten kanssa on kivempi pamlata. Ykskin romaani kertoi että Työ... kerran mie Kuopion torilla tuon sanan kuulin. "Mittee työ tiällä teette?" Mutta ei sekään tiennyt mitä se tarkoittaa, työ. - Mitä muuten itse? jos kohteliaasti saa kysyä.

      Poista
    3. Kun kohteliaasti kysyt ,vastaan .
      Minä maksan työkseni erilaisia maksuja :


      Työeläkevakuutusmaksut (omat ja työntekiöiden)
      Sosiaaliturvamaksu
      Palkansaajan ja yrittäjän sairasvakuutusmaksut
      Työttömyysvakuutusmaksut
      Työtapaturmavakuutus
      Ryhmähenkivakuutus

      kilometrikorvaukset (työntekijät)
      päivärahat (työntekijät)

      Veroja ennakkoon. Alv -veron tilitys kerran kuukaudessa.
      Palkkoja työntekijöille, itselle jos jää rahaa tilille.

      Että semmosta. Jonkun on nämä työt tehtävä.





      Poista
    4. Niinhän sitä sanotaan, että peruskoulun alasteen käyneet alkavat yrittäjäksi, kun muut ovat niin viisaita, että eivät kehtoo.

      Mutta googlataan, mistä kumihintin blogista on tuo lista taas tullut.

      Poista
    5. Tuossa yrittäjän maksupuolessa pitää muistaa mainita myös, mitä vähennyksiä, verohelpotuksia ja apuja yrittäjä myös saa. Ja myös se, että jokainen yrittäjän työntekijä maksaa itse palkastaan myös työeläkemaksuja ym. Ei työnantaja niitä hänen puolestaan maksa.

      Sampalle sen verran, että yrittäjänä ei tahdo pärjätä ilman kaupallista koulutusta, joten pelkkä peruskoulu ei nykymaailmassa riitä.

      Poista
    6. Siksi vastaus onkin naurettava, siis mihin vastasin, koska yrittäjä eläättää vielä lakimiehiä, pankkia ja kirjanpitäjää.

      Poista
    7. Minä luulen anonyymin lainanneen tuon melko suoraan äidiltään, joka tuolla lailla joskus uhitteli nutipääkakaroilleen.

      Poista
    8. Jonkun on maksettava valtiolle verot. Täällä kettuilevat voivat nostaa sossuntukia.

      Poista
    9. Anonyymi, minulla ei tietenkään ole tietoa kaikista täällä viime aikoina kirjoitelleista, mutta useista on. Ihmiset täällä eivät pyri hirveästi verhoutumaan tai muuntelemaan itseään, vaan moni kirjoittaa persoonaansa korostamatta anonyymisti, mutta varsin tunnistettavin ja tosiasiallisin tiedoin itsestään. Käsittääkseni me olemme kaikki veronmaksajia, olleet koko ikämme.

      Minulla on jopa sellainen tuntuma, että yksikään näistä tutummista kirjoittajista ei ole nostellut sosiaalitukia työkseen ehkä koskaan.

      Poista
    10. Sosiaalituet maksaa kunta. Ns. maatalousyrittäjille sossutuet maksaa valtio.

      Poista
    11. Iinestä oikaisen lempeästi sen verran, että yritys todellakin maksaa työntekijän puolesta työeläkemaksuja! Työntekijä maksaa itse n. 6 % ja yritys 18 % eli kolme kertaa enemmän.

      Tästä(kin) asiasta jotain omakohtaisestikin tietävänä olen todennut, että mitä vähäisempi yrittäjä (= pienempi yritys) sitä vähemmän hän saa mitään tukia tai helpotuksia. Ne menevät kai isommille firmoille.

      Joskus minua hieman ihmetyttää, että missä vaiheessa pilkatusta "yrittäjästä" tulee kadehdittu "yritys" tai jopa vihattu "työnantaja"?


      Poista
    12. Ei yhtiö mitään maksa vaan loppukäyttäjä, eli asiakas.

      Ja miksi yrittäjä on halveksittu? On se nimikin jo halveksiva. Yrittäjä.

      Pitäisi puhua ammatinharjoittajista, liikkeenharjoittajista ja turpeeseen sidotuista apurahan saajista.

      Ja työnantaja on työnostaja.

      Poista
    13. Sampan kommentti klo 15:48 täytyy ikäänkuin alleviivata, siinä on kaikki sanottuna just!

      Poista
    14. Uskotaan, että maksaa, siis työnantaja työeläkemaksuja työntekijästä, ja näin lienee myös kunnallisella puolella, ja joka sektorilla.

      Koskaan en luottamusmiestyössäni muuten törmännyt palkka-asioihin. Palkanmääräysperusteet ovat opettajalla selvät, ja opettajan on helppo ymmärtää itsekin palkkansa perusteet. Jos vikaa on ollut, useimmat opettajat siis huomaavat sen ja ottavat itse yhteyttä palkanlaskijaan, joka korjaa virheen, jos se on siis virhe.

      Minun lapsuudessani ei muuten puhuttu "yrittäjistä" - pidän itsekin nimitystä aika huonona. Heitä kutsuttiin kauppiaiksi eli rautakauppias, kellokauppias, sekatavarakauppias jne. tai liikemiehiksi. Yhtä sähkö- ja radiokorjaajayrittäjää kutsuttiin radio-Kulmalaksi, myöhemmin tv-Kulmalaksi.

      Poista
    15. Siis eikö se mene niin, että ei ole yritystä, ellei ole asiakkaita. Asiakkaat maksavat ostamastaan tavarasta tai palvelusta, ei tyhjästä, ja niin sen kuuluu ollakin. Tietenkin yrittäjän maksama raha on peräisin asiakkaalta. Onko siinä jotain kieroa`?

      Poista
    16. Kyllähän se on nykyään täysin mahdollista olla ammatinharjoittaja ilman yhtään asiakasta, koska starttiraha. Tosin se ilo ei kestä kuin maksimissaan vuoden.

      Poista
    17. Liikemiehillä on taas vähän kyseenalainen maine. Noin 99 liikemiestä pilasi sen yhden maineen. Ehkä se on parempi vaan, että kutsuvat itseään yrittäjiksi.

      Poista
    18. Siis liikemies oli tuo ikivanha termi, ja se jos mikä, on huono, epätäsmällinen. Liikemies-tittelillä oli jokseenkin kyseenalainen maine jo aikoinaan.

      Yrittäjä on siksi huono, että kuvaa ammattia väärin. Kaikkihan me yritämme, eri töissä, yritämme tehdä parhaamme ja selvitä työstä hyvin.

      Vaan se on vakiintunut käyttöön, joten turha rutista.

      Poista
    19. Kieli on politiikkaa, kieli muuttuu, kun politiikka muuttuu. Kieltä voi myös muokata mukauttamaan omaa poliittista asemaansa.

      Tämän Halla-aholaiset tietävät erittäin hyvin.

      Mutta yrittäjät taitavat olla rukkasia. Eivätkä käytä itsestään arvoisia termejä.

      Poista
    20. Sanassa yrittäjä minua häiritsee se, että se on liian laaja tarkoittaakseen oikein mitään. Yrittäjiä on Antti Herlinistä aina viinaa kulmilla myyvään Pateen asti.

      Pienillä, keskisuurilla ja suurilla yrityksillä on keskenään paljon eturistiriitoja.

      Yrittäjän vihamies ei ole työntekijä vaan toinen yrittäjä. Kohtuutonta kilpailua, kiusantekoa, oikeuteen haastamista, juorujen levittelyä,- sellaista se on, kun yrityselämän veljet keskenään seurustelevat.

      Poista
    21. Enää ei Pate, Tenho, tai Taisto myy viinaa. Sitä myy Ivan, Igor ja Kalev. Tuovat laatikon kotiin saakka, ottavat ehkä pankkikorttisi haltuun ja tyhjentävät sen aina tilipäivinä.

      Kadulla taas toimivat Mohammed ja sen johdannset, myymällä huonoa pilveä ja tiskijauheella jatkettu spiidiä. Sen mitä toistensa puukotuksiltaan ja naaman nuolemiseltä ehtivät.

      Poista
    22. Niin se menee. Ja suurta pienemmät yrittäjät ovat lähes poikkeuksetta töissä pankilla, pankin alamaisia. Pankinjohtaja sanoo yrittäjälle samat sanat kuin anonyymi luetteloi.

      Poista
    23. Pankin alamaisia me kaikki olemme, missä tahansa työskentelevät, eläkeläiset, opiskelijat. Valtaosalla on lainaa, jota lyhentelee vielä vanhanakin. Katsokaa jo yksin asuntojen, niiden remonttien ja vaikkapa autojen hintoja. Autokin on perustarvike Kehä Kolmosen ulkopuolella.

      Poista
    24. Minä en ole pankin alamainen, eikä minulla ole autoa, vaikka asun huomattavasti kehäkolmosen piiristä kauempana. Tässä tulee mieleeni se, että maaseudulla asuminen on nykypäivän luxusta, kyllähän maalainen toki auton tarvitsee. Ja traktorin, lumikelkan, mönkijän ja moottoripyörän. Ja toisen auton muijalle, kolmannen kakaroille. Ja leikkuupuimurin, jolla landebönden kakarat cruisailevat perjantai-iltaisin kylällä.

      Poista
    25. Ilmeisesti kuitenkin joukkoliikenne tarvitsemiisi suuntiin toimii hyvin, tai sitten käyttämäsi matkat ovat lyhyitä. Minä en esimerkiksi pääsisi mökille tunnissa, niin kuin autollani, tai päivystävälle lääkärille klo 16 jälkeen tai viikonloppuisin. Mökille en pääsisi lisäksi lähelle enkä voisi kuljettaa muuta kuin jaksan kädessä kantaa.

      Kahta autoa perheessä näen tässä naapureillani, sillä puolisot työskentelevät eri paikkakunnilla, sama on maaseudulla, missä naiset käyvät töissä lähimmissä kaupungeissa. Emäntiä ei enää ole, useat isännätkin siellä maalla ovat töissä autotehtaalla. Mönkijää en tiedä kellään olevan, mutta pohjoisessahan ne ovat mainioita, kaikilla kun ei ole betoniteitä allaan. Puimuriakaan ei tarvita, kun yhä harvempi viljelee tai on kyläläisten kimppaostos. (Kepulaisia täytyy jonkun puolustaa.)

      Poista
    26. Työmatkani Helsingin syrjä-eli sivukylään kestää sangen useasti yli kaksi tuntia odotuksineen. Kerran joudun matkalla välinettä vaihtamaan.

      Poista
    27. Kirjoitin jo aamulla Kemppilään (kirjoitus täynnä typoja), että Auto, on länsimaisen sivistyksen perusta, lähde ja ehkä jopa loppu. Näin täydentäen.

      Mutta auto on vapautta.

      Poista
    28. No tuo on tietysti totta, että työmatka pääkaupunkiseudulla voi kestää tunnin parikin, vakka matka ei olisi kuin Helsingistä Vantaalle. Se tuntuu kauhealta, ja koski tytärtänkin edellisvuonna, ennen kuin hän sai minun ikivanhan Toyotani puolitoita vuotta sitten. Nyt työmatka taittuu ilman pysähdystä jopa 20 minuutissa. Toyotasta en olisi saanut kuin pari tonnia, joten sitä ei kannattanut myydä pois, koska ajokilometrejä oli vain 12 000 km. Hienosti on pelannut 27 asteen pakkasillakin tuo kaaravanhus.

      Poista
    29. Nyt en saa tekstiä korjattua kopioimalla. Pitää olla siis 120 000 km.

      Poista
    30. Samppa & Riku: "Ei yhtiö mitään maksa vaan loppukäyttäjä, eli asiakas."

      Tämä on nerokas oivallus. Mutta miten saisi vaikkapa verottajan sen ymmärtämään ja vaatimaan ennakkoveroja asiakkailta?

      Tosin samalla aukottomalla logiikalla ei työntekijäkään mitään maksa, kaikki on hänelle ilmaista, sillä työnantajahan maksaa kaiken.

      Poista
    31. Niin Tapsa, viisas mies, luehan mitä kirjoitetaan arvoa lisäävästä verosta

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Arvonlis%C3%A4vero

      Muistaakseni ennakotkin saa sopeutumaan paskaan liiketoimintaan. Mutta ei se tainnut helppoa olla. Mutta mitäs läksit.

      työntekjijän ne kaikki maksaa, mutta työnostaja vaan tilittää ne.

      Mutta tähän kaikkeen on ratkaisu. Se on käteinen. Mutta kukas haluaa huumekauppiasiin leimaantua.

      Älä ole tyhmä, viisas mies.

      Poista
    32. Varmaankin se on niin, että yritys on auto, jonka kuljettajana toimii yrittäjä. Markkinat ovat tie tai rata, jota se kulkee. Työntekijät ovat moottori, lait, määräykset ja käskyt vaihteisto. Kaaran öljynä toimii mainostus ja yrittäjän asiakkaille tarjoamat sapuskat sekä muut lahjukset. Liiketoimintasuunnitelma on ohjemanuaali.

      Asiakas on tietenkin polttoaine. Jotkut asiakkaat dieseliä, jotkut toiset löpöä ja parhaat jotain erikoisoktaanisia. Huonoimmat ovat surkeaa menovettä, pelkkiä kusisammion sisältöjä.

      Poista
    33. Tämä on monimutkaista. Minä väitän, että arvonlisävero koituu myös yrittäjän kukkarolle, sillä se nostaa palvelun hintaa. Minä esimerkiksi aloin käyttää kampaajani palveluja entistä harvemmin aikoinaan alv:n noustua huimasti. Näin yrittäjä menettää tuloja tätä kautta ehkä merkittävästikin.

      Minua kiinnostaisi tietää, millainen on esimerkiksi juuri tälle kampaajalle hyvä asiakas ja millainen on huono. Eikös se ole aina niin, että hyvä asiakas on sellainen asiakas, joka on rikas tai tuhlaavainen?

      Poista
    34. Niin viisas en näköjään ole, että ymmärtäisin mitä tekemistä arvonlisäverolla on sen kanssa mistä yrityksen tulo muodostuu?


      Poista
  24. Vaan kertokaapas minulle, miksi nämä pelleklovnianarkistit käyttäytyvät kuin imbesillit. Ylen aamutelevisiossa heiltä kysyttiin mielenkiintoisia kysymyksiä, ja toimittajat taisivat jopa olla heidän puolellaan katupartioita vastaan. 

    Nämä pelleklovnit eivät kuitenkaan puhuneet, vaan alkoivat kiekua ja kaakattaa ja hukkasivat näin tilaisuuden selvittää asiaansa. Ja tänään poliisi on joutunut ottamaan heitä kiinni häiriökäyttäytymisen vuoksi, kun he yrittivät estää luvallista ja rauhallista mielenosoitusta. Mitä tällaisesta pitää ajatella?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pellet olivat pellejä, ja tekivät YLEstä pellen. Tekivät myös pellen Tampereen polisiista, kun poliisi suojeli pahoja pellejä, naurettavilta pelleiltä.

      Sitten vielä, että ei meidän luotettava poliisi, ole poliittisesti motivoitunut.

      Poista
    2. Ylehän on pellejen puolella!

      Nyt taidat sotkea Suomen Pohjois-Koreaan. Täällä toisinajattelijoillakin on mielipiteen ilmaisemisen vapaus, joka pohjaa sananvapauteen. Meillä on lupa ajatella myös väärin tai huonosti. Tottakai poliisi huolehtii siitä, että ilmaisua ei estetä.

      Poista
    3. Et Iines taida tajuta Pellejä. Pellet pelleilee. Jopa heidän kustannuksella, jotka ovat keräämässä heistä poliittisia irtopisteitä.

      Ennemmin kiinnostavaa on Aamulehden uutisointi, jossa kirjoitettin että:

      - Viisi sikaa kävi päälle, kun asioin Lidlissä.
      Täten soihtupartio on ok, ja pellet on pellejä, jotka tarvii pamppua ja putkaa.

      Poista
    4. Sinä Samppa et nyt tajua, että pellet sahaavat imbesillimäisellä käytöksellään oman oksansa poikki. Heillä olisi tuhannen taalan paikka herättää positiivisuudella kansan sympatiat, mutta nyt ei käy näin. Tuossa menee lapsi pesuveden mukana. Kun nimenomaan he eivät osaa pelleile - se vaatii älyä.

      Kukaan ei ole heille pamppua tarjonnut, vaikka he varsin läpinäkyvästi koettavat provosoida pamppuja esiin. Ei taida vastapuolella kuitenkaan olla niitä. Poliisikin taisi napata heidät kiinni ihan henskeleistä tai korvasta.

      Poista
    5. En minä väittänytkään pellejä viisaiksi, vaan pelleiksi.

      Poista
    6. Tätä nykyä katupartiot ovat pelleilyä ja katupartioiden vastustus on pelleilyä. He tarvitsevat toisiaan.

      Unioninkadun äidistä ja tyttärestä ei kukaan välitä pätkääkään. Mitä menivät.

      Poista
    7. https://www.facebook.com/kaasuputki/posts/1158954667448901

      Poista
    8. Unioninkadun äiti ja tytär on tosiaan unohdettu ja sivuutettu keskusteluista. Heistä eivät muistuta Ylen keskustelut, ei Ruben Stiller, ei kirkko eivätkä eivätkä muut hyvät ihmiset. Nyt on vain tärkeää, ettei leimata tulijoita yhden miesjoukon perusteella.

      Siis hyvä niin. Ehkä meuhkaus on turhaa, ja varmaan vika oli näissä naisissa. Eihän se nyt sitä paitsi niin hirveää ole, että vähän eristetään, nuollaan, puserrellaan, ja hakataan. Onhan se maan tapa, ei mitään uutta.

      Poista
    9. Näin valtakunnan suurin pelle Reijo Tossavainen pelleilystä:

      -Pellet ovat pellen pukuun naamioituneita väkivaltaisia vasemmistolaisia anarkisteja. Tampereella poliisi pidätti pari heistä väkivaltaisuudesta johtuen.

      Vaikka asia on nähty tossavaislasien läpi, on päätoimittajan kansankiihotus sitä luokkaa, että voisi vastuulliset sukulaiset laittaa espanjan pakolaisen edunvalvontaan.

      Poista
    10. En tunne päätoimittaja Tossavaista enkä ole ikinä kuullut hänestä.

      Vaan eihän tuo lainaamasi lauselma ole millään tavalla kenenkään lasien läpi nähty, sehän lukee joka paikassa: poliisi pidätti anarkistit väkivaltaisuuden vuoksi.

      Anarkistit heittelivät luvan saaneen mielenosoituskulkueen päälle paukkupakkasella vettä, niin että jokuset kastuivat. - Eikö tämä sinusta ole rikos? Entä, jos äärioikeisto olisi heittänyt vettä vasemmiston vappukulkueen päälle? Saako näin siis lain mukaan tehdä?

      Suomessa on lupa marssia luvan saaneessa mielenosoituksessa, vaikka sen aate ei sopisikaan kaikkien ajatusrakennelmiin. - Mikä tässä on väärää?

      Poista
    11. Toisten mielestä homoja saa kaasuttaa, niin en näe veden suihkuttamisessa mitään pahaa.

      Niskuroinnista minä olin lukevani, että olisi pidätetty.

      Poista
    12. No, jos oikein venyttää, niin niskuroinnin voi nähdä väkivaltaisuutena, mutta eiköhän sitä olisi sanottu, että vastusti poliisia väkivaltaisesti, pelkän niskuroimisen sijaan?

      Poista
    13. ja tämä ei nyt poista minun näkemystä, että pellejä ovat, pellet.

      Poista
    14. Niskurointi lienee virkavallan toiminnan vastustamista? Tämähän on anarkistien helmasynti esimerkiksi itsenäisyyspäivän kulkueitten häirinnässä. Hakataan jopa eläimiä.

      Ehkä äärivasemmistolla ei nyt vain ollut riittävästi älyä tietämään, että rauhallisesti esiintynyttä mielenosoituskulkuetta ei lain mukaan saa häiritä. Kylmän veden heittäminen yli 20 aasteen pakkasella on yhtä vaarallista kastuneeksi joutuneelle kuin savun hengittäminen palon uhatessa, vai?

      Sinä yrität selvästi vääntää ja kääntää selvää ja dokumentoitua totuutta, Samppa. Miksi et voi rehellisesti ja reilusti myöntää sitä, mitä on tapahtunut. Olisi uskottavampaa kuin ylenpalttinen mustan selittäminen valkeaksi.

      Poista
    15. Millä tavalla homot nyt liittyivät tähän? Suomessahan homot saavat olla vapaasti ja vainoamatta, toisin kuin muslimeilla ja Venäjällä. Meillähän on asiat hyvin, ja todennäköisesti homojen täysi ihmisarvo avioliittoineen astuu ennen pitkään voimaan.

      Poista
    16. Suomen Sisua lähellä olevat tahot, ellei jopa tainnut olla jäsenet, kaasutti kyynelkaasulla Pride kulkuetta Helsingissä tässä muutama vuosi sitten.

      Poista
    17. Näin tapahtui, mutta mitäs se nyt tähän viime mielenosoitukseen liittyy. Muistutat nyt Stubbia ja Orpoa, jotka puhuvat rikollisista katupartioista, vaikka kaverit lienevät rikoksensa istuneet. Kerran rikollinen, aina rikollinen? Aika armoton elämänasenne.

      Suomessa nyt sattuu olemaan demokratia, jonka puitteissa on lupa ajatella myös väärin ja huonosti. En vaihtaisi totalitarismiin.

      Poista
    18. Niin, rikollinen joka alkaa marssia tunnuksien alla. Marssisi ilman tunnuksia.

      Suomi on muuta aika julma ja kova maa epäonnisille ihmisille. Täällä et ole mitään, jos ei ole rahaa, et ole edes numero. Siksi täältä paettiinkiin Kekkoslovakian köyhyyttä sadoin tuhansin. Ne jotka tulivat takaisin, kiroavat nyt sitä. No, ainakin YLEn propgagandan mukaan, johon ei tietenkään pidä uskoa, koska totuus on MV lehdellä.

      Poista
    19. Lol! Huumorintajuttomuus on sivistymättömyyttä. Lodiersit on parasta mitä on näkynyt tässä maassa pitkään pitkään aikaan.

      Poista
    20. Eikö se homokulkueen kaasutus tuomittu aika yksimielisesti ja kovin sanoin, ja lain pitkä koura tavoitti tekijät ja tuomioistuin oli armoton? Kuka sen muka hyväksyi?

      Sen sijaan vastapuolen vastaava hässäköinti, kuten Iines on sanonut jo monta kertaa, hyväksytään yleisesti ja poliisia mollataan surutta.

      Äläkä Samppa viitsi vedota asioihin, joista et tiedä itse mitään. Tarkoitan Kekkoslovakian köyhyyttä ja Ruotsiin menon syitä.

      Poista
    21. Jos Yle tiedottaisi asioista reaaliajassa ja rehellisesti, MV-lehteä ei tarvittaisi. Ikävä kyllä, nyt sieltä haetaan vastauksia.

      Loldierseilla ei ole mitään tekemistä naurun ja ilon kanssa. Lauma huumorintajuttomia luusereita..

      Poista
  25. Timonen yksipuolisine julistuksineen on raikas tuulahdus sfnetin alkuajoilta, jolloin äänessä oli lähinnä foliohatut ja nörtit...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Käyn joskus huvittamassa itseäni sillä manifestilla. Keitän kupillisen mustaa kahvia ja sulatan itse leivotun pikkupullan nautintoa täydentämään.

      Avaan Timosen blogin ja a vot, siinä se on, raivoisa näyttämö, jonka parasta antia on intohimoinen kommenttiosasto, jossa erikoisesti naiset kiihkoilevat ja lynkkaavat milloin Vihdin valehtelevia tyttöjä, milloin ketä tahansa manifestiin yhtymätöntä, jos sellainen blogin sensuurin läpi laineille on päässyt. Höyhenet pöllyävät ja ylinnä heiluttaa piiskaa blogin isäntä, joka suitsii armotta kommentit, jotka eivät nuole hänen näkemystään.

      Mitään noin huvittavaa ei ole ennen blogilaineilla ollutkaan.

      Poista
    2. Huvittavuuksia löytyy paljonkin. On ihmeellistä, miten paljon lehdet suosivat perussuomalaista puoluetta. Kertovat siitä aivan liian myönteisiä juttuja. Kukaan ei voinut uskoa, kun Hesari väitti puolueen gallupkannatuksen olevan yli yhdeksän prosenttia. Yli kolmen ei pääse millään, vaikka Soinin laskisi kahteen kertaan.

      Poista
    3. Räksytystä persujen vihaaajalla riittää, mitä ei tarvitse todistella.

      Poista
    4. Suomessa ei ole virkakieltoja, ja persutkin on päässyt vihreän oksan makuun. Niin miksi kaikki persuja puolustavat ovat anonyymejä?

      Ehkä se kepulaisuus ei vain suvaitse leiristä hyppäämistä ja appiukko tekee perinnöttämäksi?

      Mikään muu ei selitä persujen räksytystä nimimerkkien ja pseudonyymien takaa?

      Poista
    5. Tämä on taivahan totta, hupaisia juttuja on kaikkialla. Vaan tämä vuosi on puolueille lepoaikaa, koska ei ole yksiäkään vaaleja. On hyvä aika vaihtaa vaikka puolueen puheenjohtajistoa ja laatia sitten uutta puolueohjelmaa. Sehän on nyt pakko tehdä, koska on paljon kiperiä ja tärkeitä asioita, joista puolueella tulee olla selkeä näkemys. Moni asia on muuttunut, kansan suhtautuminen niihin on muuttunut. Hallituksen leikkauspolitiikka, turvapaikanhakupolitiikka, sotepolitiikka, sosiaalipolitiikka - nuo ovat jatkossa veitsenterällä ja seuraavien vaalien ratkaisijoita.

      Poista
    6. Lisään listaan vielä EU-politiikan.

      Poista
    7. Iines24 tammikuuta, 2016 19:12

      Tämä on taivahan totta, hupaisia juttuja on kaikkialla. Vaan tämä vuosi on puolueille lepoaikaa, koska ei ole yksiäkään vaaleja. On hyvä aika vaihtaa vaikka puolueen puheenjohtajistoa ja laatia sitten uutta puolueohjelmaa. Sehän on nyt pakko tehdä, koska on paljon kiperiä ja tärkeitä asioita, joista puolueella tulee olla selkeä näkemys. Moni asia on muuttunut, kansan suhtautuminen niihin on muuttunut. Hallituksen leikkauspolitiikka, turvapaikanhakupolitiikka, sotepolitiikka, sosiaalipolitiikka - nuo ovat jatkossa veitsenterällä ja seuraavien vaalien ratkaisijoita.


      Kalle Päätalo sanoi, että suomalainen on juuri sellainen, aina puolta valitsemassa. Aina asettumassa "voiman oikealle puolen".

      Poista
    8. Päätalo-fanina täytyy lempeästi korjata sen verran, ettei "voiman oikealla puolella oleminen" suinkaan tarkoita tuuliviirimäistä puolen vaihtoa, vaan sitä, että kun tietää olevansa oikeassa, voi toimia rohkeasti. Kyseessä on eräs monista Herkon mielilausahduksista.

      Poista
  26. Njaa. Kyllä Timosen blogi on asiapitoisempi kuin tämä blogiluola, jaeikösjuu, jokainen saa luoda ihan omat tunnelmansa. Verkkoavaruuteen mahtuu.Ihan mitä vaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mielestäni karsii ihan asiallisia keskustelua pois, vähän turhan kovalla kädellä. Mutta sallittakoon se hänelle.

      Koska myös julistaa, että palsta ei ole keskustelulle.

      Poista
    2. Hän on kolumnisti, ei keskustelupalstan ylläpitäjä. Kommenttilinjasta on tullut tiukka, hyvin ymmärrettävistä syistä. Kaikki eivät niitä tiedä, eivät ymmärrä, eivätkä siedä. Hollituva ja sekalaiset keskustelupalstat ovat muualla.

      Poista
    3. Ylempi Anonyymi, tämä blogi ei pyri olemaan asiablogi, vaan aito keskusteleva blogi koko elämän kirjosta.

      Blogi kirjoittamismuotona on viestinnällisesti nimenomaan vuorovaikutusväline, ei julistusareena. Timosen valitsema linja on ikävä ja syö esitettyjen asioiden uskottavuutta, kun näkökulma on kapea ja vain lantin toinen puoli.

      Sekin on ikävää, että kirjoittaja selkeästi tuomitsee ja haukkuu valikoimiaan kohteita, muttei halua sallia muille samanlaista sananvapautta, eli hän ei anna tuomitulle mitään mahdollisuutta puolustautua. Tämä on lakimieheltä kummallista käytöstä. Valikoiva sensuuri on ruma sana ja tuo mieleen totalitarismin ja tietynlaisen fasismin.

      Poista
    4. Mies jatkakoon valitsemallaan linjalla, ja hänellä on oikeus tehdä mitä haluaa. Maailmaan mahtuu erilaisia tapoja olla virtuaalimediassa ja blogimaailmassa. Minua hänen bloginsa enemmän huvittaa kuin haittaa. Sille nostan hattua, että hänessä on hengen paloa.

      Poista
    5. Anonyymi klo 19.50, kolumnisti on jetsulleen sama kuin blogisti, jos kolumnin perässä on kommenttiosio auki. Kommenttiosion voi sulkea, ellei muita näkökulmia ja keskustelua kerran haluta. Ehkä se olisi parempikin, sillä pelkästään samanmielisten hyrinä jutun perässä on tympäisevää.

      Poista
    6. Olen seurannut Uuninpankkopojan blogia kauan. Jo ennen kuin hänestä leivottiin Imagen tähti.

      On harvoja, jollei sitten ainoita joka on ottanut kovasti vastaan, mielipiteissään työttömien kyykyttämistä.

      Sitten hänen tappelunsa tätä kauniisti sanottuna maahanmuuttokriitistä spämmiarmeijaa vastaan on sitten toinen juttu. Ja hän on siitä saanut aivan käsittämättömän määrän paskaa niskaan.

      Että ymmärrän sensuurin, mutta välillä menee ihan asiallisiakin kommentteja pesuveden mukana. Jotka ovat kriittisiä Timosta kohtaan. Joka on vähän harmi. Koska antaa siten vaikutelman, että on mielipide natsi. Jota hän mielestäni ei kuitenkaan ole.

      Onhan hänen linjaus, että kirjoitus, kommentit kirjoitukseen, ei keskustelua, eikä jankkaamista. Omalla nimellä.

      Aika selvät ohjeet.

      Josta tulikin mieleen, että tälläisiä vastaan hän sitten tappelee:

      http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2016/01/23/vaaksyn-vastaanottokeskus-sulki-fb-sivunsa-keskustelun---taustalla-yksi-ihminen-useilla-valeprofiileilla

      Ei ihme, että hermot saattaa mennä.

      Poista
    7. Timosen blogin kommentoijien taso nousi heti, kun hän ryhtyi karsimaan tiukasti anonyymejä kommentoijia, joilla monillakaan ollut erityisen asiallista sanottavaa. Anonyymi meuhkaaminen on raukkamaisuutta ja pelkuruutta. Henkilöön kohdistuva kommentointi tai mukamas "kritiikki" ei ole rakentavaa. Koskaan.

      Poista
    8. Juu Timosen blogihan on ihan mahtava. Jos et ole 100-% samaa mieltä blogaajan kanssa, saat osaksesi mahtavat haukkumiset. Jos näytät jonkun väitteensä vääräksi tai liioitteluksi, saat bannit. 10/10 huikeaa sometusta. :)

      Poista
    9. Anonyymi, minä en allekirjoita teesiä "kommenttien tason noususta" kun kieltää tai rajoittaa anonyymeiltä kommentoinnin. Esimerkiksi Helsingin Sanomien ns. yleisönosaston tasolle ei käynyt näin, kun nimimerkit kiellettiin. Palstasta muotoutui ikävä ja kuiva "asiantuntija"palsta, joka ei millään tavoin eronnut lehden muista artikkeleista. Äänet pimeästä ovat tärkeitä ja kyntävät syviä vesiä, ja nythän niitä joskus julkaistaan "poikkeuksellisesti nimimerkillä".

      Kyseisessä blogissa nimimerkkikirjoittamisen kielto on aiheuttanut fanaattisen ilmapiirin, jossa toisinajattelijat tai arvostelijat halutaan lynkata. Sääliksi käy vihtiläistyttöjä, joita sivallellaan kuin teuraslampaita ja joille toivotaan pahaa.

      Samaa mieltä olen henkilöönkäyvästä kommentoinnista. Vastustan sitä. Timosen persoonasta osaan sanoa vain, että ihailen hänen hengen paloaan. Blogi sen sijaan on julkisella alustalla oleva vuorovaikutusväline, jota voi mainiosta arvioida. Argumentointitaito ja -tapa on tässäkin tärkeää. Minua blogi kiinnostaa viestinnän näkökulmasta.

      Poista
    10. Minäkin teen nyt poikkeuksen Helsingin Sanomien mielipidepalstan tapaan: tässä teille päivän linkki, jossa syrjitty itkee kovaa kohtaloaan:

      http://www.iltalehti.fi/fiidifi/201601210132307_fd.shtml

      Poista
    11. Juhana Vartiainen ja kumppanit saivat toivomansa maahanmuuttaja-aallon.

      Poista
    12. Paradoksi: turvapaikanhakijat tekevät ennen turvallisesta maastamme turvattoman.

      Poista
    13. Hesarin ylistysjutun jälkeen kävin minäkin muutaman kerran Timosen pankolla lukemassa "faktoja". Ehkä ne olivatkin faktoja, mutta kovasti valikoituja.

      Palasi niin elävästi mieleeni takavuosien taistolaisälykköjen vakuuttavat todistelut siitä, miten Neukkulassa on paljon parempi demokratia kuin Suomessa ja muu hölynpöly.

      Juuri ennen Sosialismin romahdustakin joku tiedostava dosentti todisti tilastoihin vedoten, miten Neuvosto-Virossa on paljon korkeampi elintaso kuin Suomessa. Mielestäni Timonen tekee samaa.

      Ehkä olen hänelle liian ankara, mutta änkyrät ärsyttävät minua. Soopa on soopaa, vaikka sitä suollettaisiin oikealtakin puolelta, kuten täälläkin saa aika usein todeta.

      Poista
    14. Timonen kirjoitti artikkelin vihtiläistyttöjen valehtelusta. Nyt olisi kiinnostava lukea artikkeli paraikaa muissa viestimissä paitsi Ylessä olevasta isosta joukkoraiskausuutisesta, jossa neljä turvapaikanhakijaa oli raiskannut parikymppisen tytön.

      Poista
    15. Minäkin olen Timosta pitkään seurannut. Tuo taistolaisvertaus on kohtuuton, vaikka hänellä paloa sanoissaan onkin. Hän on tehnyt paljon arvokasta työtä kirjoittamalla esimerkiksi työttömien osasta. Siitä kuinka heistä on tehty ja ollaan tekemässä työn halpaluokka. Minusta työnantajaa saa vetää turpaan, jos edellyttää yhdeksällä eurolla päivässä muunlaista panosta kuin paskan yrityksen vessan pönttöön.

      Timonen on lakimies, joka on hienosti alasampunut kaikkein älyttömimpiä liikkeellä olevia pakolaisväitteitä.

      Poista
    16. Timonen on saanut paskaa huomattavan paljon niskaansa. Nämä urhoolliset oikeistoanonyymit ovat mm. luoneet valeprofiileja ja levittäneet kaikenlaista valetta. Tehneet kiusaa, koska kiusanteko on tämän maailman äärioikeistolaisten lähtökohta.

      Poista
    17. Eivätköhän ne kaikkein älyttömimmät pakolaisväitteet ole tulleet sieltä käytännön sanelemina itsestään alas. En jaksa uskoa, että minkään kuplan puhkeaminen tällä pakolaisrintamalla on yhden miehen tai edes Ylen ansiota.

      Minusta kannattaisi nyt mieluummin ampua alas ne kaikkein älyttömimmät idealismit pakolaisasiasta. Tuntuu kovin tarkoitushakuiselta tendenssiltä kaivaa taistelupoteroa entistä syvemmäksi aikana, jolloin tieto lisääntyy alle nanosekunnin huolimatta mielipidejohtajista ja sensuureista.

      Poista
    18. Keskustelun tiukka kahlitseminen johtuu palstallaan ymmärtääkseni niin valtavasta määrästä häirintää ja kiusantekoa, että sydän sellaiseen märkänee.

      Poista
    19. Mielipiteitä, mielipiteitä, mielipiteitä, mutta millä saisimme perussuomalaisen puolueen lopettamaan sen irakilaiskavereidensa tänne tuomisen?

      Poista
    20. Timosen viestintätyyli on ahdistavan ja pelottavan aggressiivista. Esitetyt asiat turvapaikanhakukirjoituksissa ovat kovin yksipuolisia, suppeasti nähtyjä. En ihmettele, että kommentit ovat samanlaisia, etenkin kun nekin ovat valikoituja.

      Tuo työttömyysasioista kirjoittaminen on aihealue, jota en ole seurannut, joten en osaa siitä sanoa mitään. Ainakin niistä on helpompi lukea lakia.

      Poista
    21. Jos työnteko ei maista , voi mennä sossun jonoon.

      Poista
    22. Häirinnän poistaminen kommenteista on selvää, enkä tarkoitakaan sitä, vaan asiallisten kommenttien poistoa, jos ne ovat eri mieltä blogistin kanssa. Se on auttamatta ja selittelemättä iso virhe.

      Poista
    23. anonyymi, työmies on palkkansa ansainnut. Työantajan kohdalla kysymys on jo epävarmemmasta asiasta.

      Poista
    24. Miksi niin suuri osa ihmistä kirjoittaa ihan puuta heinää maahanmuutosta, täyttä unelmahöttöä.

      Poista
    25. Timosen viestintätyyli on agressiivista? Se on faktapohjaista, asiaperusteista, siksikö tulkitset sen aggressiiviseksi?

      *
      Riku heitti ilmaan hyvän kysymyksen. Sen lisäksäksi Paavo Väyrysen euroon liittyvä kansalaisaloite tulee olemaan varsinainen jännitysnäytelmä. Tulemmeko näkemään kuinka perussuomalaiset äänestävät yksissä tuumin euron puolesta, vai haluavatko he kansanäänestyksen rahaliittoon kuulumisesta? Vai. Hajoaako hallitus tähän erimielisyyteen?

      Poista
    26. Anonyymi klo 9.30. Lukijoiden puhuttelu on tylyä, ikään kuin kaikki olisivat potentiaaleja häiriköitä. Komentelu ja vihaisuus tekee tyylin aggressiiviseksi, pelottavaksi.

      Jutut ovat tietenkin eri asia kuin lukijoille puhuminen.

      Poista
  27. Suomessa satsataan sitkeästi pitkään ja kalliiseen koulutukseen esim. hitsariksi, osin jo kyllästyneille tai vanhentuville aloille. Meillä ei arvosteta ihmisten nopeaa ja käytännöllistä työllistämistä. Niinpä täällä on jo aivan liiaksi omaa väkeä työttömänä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, heh, mistä mieleesi juontui, ettei hitsareita joskus enää tarvittaisi? - Eikös tuollainen ajatus ole nörttipojan unelmahöttöä?

      Poista
    2. No, autojahan ei enää hitsata, ne liimataan. Mutta suhdaudun epäilevästi, että sellaista liimaa ihan lähiaikoina keksitään, joka korkeapaineputket ja valtamerilaivat liimaa?

      Mutta jos keksitään, niin helvetin hyvä. Tai Helvettes fin.

      Mutta nörttipojillekkin olisi hitsausalalla kysyntää. Jonkun pitää ohjelmoida hitsaurobotit. Mutta robottikaan ei pysty tekemään kaikkea työtä, siksi käsityö tulee olemaan vahvasti mukana vielä vuosia.

      Poista
    3. Hyvä hitsari(puolalainen) tuottaa monta kertaa enemmän kuin keskimääräinen (suomalainen) hitsari, mutta hyvä koodari tuottaa 10 000 kertaa enemmän kuin keskimääräinen koodaaja.

      Poista
    4. Hyvä polakki tekee kahdella eurolla tunti. Siksi hän tuottaakin enemmän. Hyvä polakki hitsari myös omaa kaikki pätevyydet. Ne ostetaan Saksasta. Paperilla kaikki hyvin, kunnes työnjohto ihmettelee mikäs susi se täällä juoksentelee. Ja jengi vaihtoon.

      Poista
    5. En näjenmä erehtynyt, nörtti mikä nörtti. Asialle omistautunut.

      Poista
  28. #Hajoaako hallitus tähän erimielisyyteen?#

    Ei hajoa, istuu neljä vuotta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Riku Riemu26 tammikuuta, 2016 09:25

      anonyymi, työmies on palkkansa ansainnut.



      Saksan minijob-standardi takaa minimituntipalkaksi 8,50 euroa, jolla ansaitsee 40 tunnin työviikolla 1 473 euron bruttopalkan kuukaudessa. Matalapalkka-alat kuten esimerkiksi parturit ja kampaajat, jotka saavat tällä hetkellä 7,50 euroa tunnissa, siirtyvät minimipalkkatasoon vuoteen 2017 mennessä.

      Saksan menestyksen salaisuuden verho alkaa aueta. Meillä palvelualan palkat ovat 30–60 prosenttia korkeammat.

      Poista
    2. Niinkö se verho onkin. Eikö Saksan talouden etevyys siis johdukaan osaamisesta?

      Poista
    3. Kärjistäen Saksa sopii parhaiten liikuntaa vieroksuvalle autolla liikkuvalle alkoholistille ;)

      Poista
    4. Saksan talous perustuu huiputukseen. Esim. autojen päästöhuijaukset.

      Poista
    5. Saksalainen tekniikka on maailman parasta ja sille riittää aina kysyntää. Päästöhuijauksen vaikutus on ohimenevä hyttysen vatsanpuhallus.

      Poista
    6. Tottakai hallitus istuu neljä vuotta. Hallislaiset eivät ikinä hajoittaisi perussuomalaista puoluetta, koska se on heidän viisitoista minuuttiaan julkisuudessa.

      Poista
    7. Onko pakko ostaa saksasta yliarvostettua roskaa?

      Poista
    8. Saksalaist tekevät myös erittäin laadukasta, ehkäpä Euroopan parasta, ruokaa.

      Poista
    9. Saksalainen ruoka on yhtä kuuluisaa, kuin heidän huumorinsa.

      Poista
    10. Ai niin, muistin väärin, se olikin siis samanlainen vitsi kuin suomalainen ruoka.

      Poista
    11. Älä pilkkaa, karjalanpiirakka pääsi jopa kotimaiseen postimerkkiin. Se on laadun tae se.

      Poista
    12. On vain ikävää, että valittiin ruma ja teollisen säntillinen piirakka siihen merkkiin. Aikamoinen munaus. Epätasainen kädenjälki olisi ollut jopa herkullisemman näköinen. Valmis suurtuotantopiirakka maistuu sitä paitsi pahville.

      Poista
    13. Minusta suomalaista gourmetia ovat paistetut muikut, silakat ja ahvenet sekä särki (EI lohi), kantarellit, suppilovahverot ja muut metsäsienet ja jälkiruoaksi metsämarjat, mustikka, karpalo ja puolukka sekä lakka.

      Poista
    14. Gournamenttia sulla jalkojesi välissä on, Iines kiltti. Ja kala kun siellä ui, muikku silakka ahven tai särki (ei lohi), anna uida.

      Poista


  29. Riku Riemu26 tammikuuta, 2016 13:42

    Heh, heh, mistä mieleesi juontui, ettei hitsareita joskus enää tarvittaisi? - Eikös tuollainen ajatus ole nörttipojan unelmahöttöä?


    ***

    Ota mahdollisimman suuri vale käyttöön, tee se yksinkertaiseksi, toista sitä jatkuvasti ja todennäköisesti kakki uskovat sinua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, tuon sinä lainasit Goebbelsilta, mutta miten se mihinkään liittyy? - Oletko sinut itsesi kanssa, bye the way?

      Poista
  30. Olen pannut merkille, että Euroopassa eletään nyt kansainvaellusten aikaa. Ei tämä mitään uutta ole. Jo ammoin roomalaisten aikana (näinhän kaikki hyvät kouluaineet alkavat, vai mitä maikkaseni!?) kävi niin että Keskushallinto ei pystynyt puolustamaan rajoja vaan ihmiset tunkivat... no, tulivat. Tänne. Eli siis Rooman valtakuntaan. Mitäs ne ny tänne, Fialandaan olisivat ängenneet? Höh. No, nyt tänne lappaa porukkaa Saharan pohjoispuolisesta Afrikasta ja Lähi-Idästä. Eikä ole ihme. Elämme maapallolla joka on yhtä iso kuin mitä se myös vaarinvaarin aikana oli, mutta tiedonkulku on kutistunut taskukokoiseksi puhelimeksi. (Minulla on tallella lehti - jossain kellarissa, muiden paperiromujen joukossa, muistaakseni "Suometar" nimeltään - jossa mainitaan mm. että "tuntuu kuulema riehuvan hirwiä sota tuolla Kriminmaalla", tms., en muista sanamuotoa. Mutta pointti on että tuo "uutinen" oli päivätty pari viikkoa kun sota oli jo loppunut? - Ei nykyisin näin tiedonkulku takkuile!)

    Afrikasta, jossa paikka paikoin ei tulevaisuutta ole, edes näennäistä, ihmiset lähettävät Eurooppaan ns. "nigerialaiskirjeitä", tai tulevat Eurooppaan itse koska he kuvittelevat että heille Euroopassa on tulevaisuus/-tta. Samoin paskaksi jauhetusta Lähi-Idän maista tulevat ihmiset ajattelevat. - He ovat elintasopakolaisia, siis, tai suurimmaksi osaksi ainakin.

    Entä sitten?

    Mitä itse tekisit Jos/If olisit elämäsi kunnossa oleva mies Afrikasta? Jäisit sinne.. kuolemaa odottamaan? Höh. Tyhmä olisit jos et lähtisi Eurooppaan, keinolla tai toisella, koska siellä - Sointulassa - "kuka tahansa voi veistää puulusikalla kultaa"... Kuulemma. (Ainakin mun iPad sanoo niin.)

    Eurooppa natisee, ei se mitään uutta ole, Eurooppa on aina natissut, mutta yleensä keskinäisistä kahinoista johtuen. Nyt kun on saatu aikaiseksi EU, EU alkaa lohkeilla. Ei siksi, että islamilaisuus polkisi pois kristinuskon, ajatus on mieletön; suurin osa kummankin uskonnon (siis kristinuskon ja islamin) kannattajista on näennäisuskovia. Eli maallistuneita. - Isisin kannattajilla on saman verran tekemistä islamin kanssa kuin inkvisitiolla on esim. piispa Irja Askolan kanssa. (Tai en tiedä kun uskonnot ei minua kovin kamalasti kiinnosta. Mau-Mau opeissa on enemmän jatsia. Ja muutenkin ovat järkevämpiä. Ihqa käsittävintä uskonto oli muinaisessa Egyptissä, he uskoivat sentäs Amomiin. Eli aurinkoon.)

    Mutta mitä tehdä tälle Kansainvaellukselle? En tiedä. Tuskin Eurooppaan mahtuu miljoonittain luku- ja kirjoitustaidottomia ihmisiä, mitä he tekisivät? Kysyn, kun en tiedä? - Ja muutenkin kysymys on sen kokoluokan ongelmasta, että pakko se on jättää poliitikkojen (jotka eivät välitä mistään mitään) ja asiantuntijoiden (jotka eivät tiedä mistään mitään) ratkaistavaksi.

    Ugh!

    Ps. Muuten olen sitä mieltä (sen lisäksi että Khartago on hävitettävä) että tuo "suvakki/persu" keskustelu on yhtä tyhjää kuin taistelut Sommessa ja Verdunissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Mitä itse tekisit Jos/If olisit elämäsi kunnossa oleva mies Afrikasta? Jäisit sinne.. kuolemaa odottamaan? Höh. Tyhmä olisit jos et lähtisi Eurooppaan, keinolla tai toisella, koska siellä - Sointulassa - "kuka tahansa voi veistää puulusikalla kultaa"... Kuulemma."

      Tunnen kutsumusta sanoa tästä jotakin, vaikka tiedänkin, ettet mikis mustikkasuu odotakaan vastausta tähän. 

      Nimittäin jos olisin minä nuorena miehenä ja elämäni kunnossa, en taatusti jättäisi äitiäni, isääni, rakasta pappaani ja mummuani, sisaruksiani ja morsianta tai minulle luvattua vaimoani sinne kurjuuteen. Olisin heidän apunaan tai veisin heidät kanssani turvaan. Miten voisin hylätä rakkaimpani, minua heikommat?

      Poista
    2. Siksi, tietysti, että heitä parhaiten voisin auttaa muuttamalla muille maille vierahille ja lähettää heille rahaa. Kongon dinaareita, esimerkiksi, tai Sudanin puntia. Jokainen dollari, saksanmarkka tai suomenmarkka tai kruunu, siitä mitättömästä palkasta mitä ulkomailla saisin säästöön ja pystyisin lähettämään kotiin "äitiäni, isääni, rakasta pappaani ja mummuani, sisaruksiani ja morsianta tai minulle luvattua vaimoani sinne kurjuuteen" -ihmiselle, olisi paljon! Paljon, paljon enemmän mitä minä heille siellä kotona pystyisin tekemään! - Olisipas! (Siksipä esim. Aasian köyhistä maista on tunkua Saudia-Arabiaan ja näihin muihin öljyllä rikastuneihin maihin, siis tunkua tulla tekemään orjatyötä minimipalkalla. Koska... tämä mitätön minipalkka silti on enemmän kuin mitä he ikinä Bangladeshissa tai muissa vastaavissa kotimaissaan saisivat, ikinä...
      Tämä on surullista, mutta totta. Sitä sinä tai minä tai Hentun Liisa, tai meistä kukaan - tehdään me mitä tahansa - tätä toiseksi pystytä muuttamaan. Ei kukaan. Edes Putin. (Joka ei edes halua.) Tai Obama. (Vaikka haluaisi.)

      Ps. Ja vähiten YK. Tämä on globalisaatiota, hinta siitä. Eikä demokratialla tämän asian kanssa ole mitään tekemistä, päin vastoin. Jos maailmaanlaajuiset ongelmat haluttaisiin oikeasti ratkaista, pitäisi olla todellinen diktatuuri. Todellinen...

      Ps. Suurin onglema maapallolla on väestökasvu. Tämä pallo ei riitä tälle määrälle ihmisiä, se on jo paljon yli, tämä on itsestäänselvyys. Joka unohdetaan - miksi? Toiseksi suurin ongelma on ilmasto: se on alisteinen edelliselle ongelmalle: emme tarvitsisi näin paljon energiaa jos ihmisiä olisi vähemmän. Kolmas ongelma on talous: osa ihmisiä elää hirvittävässä (= tappavassa) köyhyydessä, suurin osa suhteellisessa köyhyydessä (= vitun huonosti), osa hyvin. Tässäkin kyse on lähinnä vain siitä että ihmisiä on liikaa. Kyllä. Enkä minä olen linkolalainen, olen 70-luvulla - muistaakseni 1978, helmikuussa - lopettanut Pentti Linkolan käsitysten arvostamisen. Minun mielipiteeni luonnonsuojelusta (tarkoitan tätä hyvin laajasti käsitettynä) erkanivat hänen käsityksistään. Samalla tavalla kuin myös kommunismista erkanivat Baader-Meinhof ryhmän käsityksistä. - Itse asiassa luontoterroristit ovat myös poliittisia terroristeja. He eivät välttämättä tee (= konkretisoi) pahojaan, mutta toivovat että niin (ainakin linkolalaiset) että niin tapahtuisi. Toisaalta... (huokaus) mitä vähemmän ihmisiä maapallolla, sen vähemmän probleemoja. Se on totta. (Mutta Telluksemme on menetetty. Sitä mieltä olin jo 30 vuotta sitten. Eikä tämä kulunut aika sitä toiseksi ole muuttanut. Päinvastoin.)

      Poista
    3. Ihmisten kannalta maapallo on menetetty, ei muitten. Ei tietenkään. Epäorgaaniset oliot, kuten esimerkiksi kivet, ja muut möhkäleet, vaivaantuneina vain kääntävät kylkeään kun ihmiset kuolevat saasteisiinsa. Ja kyllä orgaanisisestakin faunasta (sic!) jotain jää jäljelle, ehkä rotat. Ne ovat kaikenkestäviä ja muutenkin leikkisiä veijareita. Ja jollei ne, seuraavaksi sitten niveljalkaisista torakat, ne kestävät ankaria olosuhteita. Heitäpä kuule, jos oot karski ihminen, torakka kellumaan 1/2 tunniksi keskelle kuohuvaa ydinsäteilevää plasmaa... niin se vaan oikoo jalkojaan (joita on 3-paria) ja ajattelee "onpas mukavan lämpöstä". Noh, mennään alaspäin, mennä viruksiin. Eikä si mennäkään, koska virus tarvitsee isännän. Vaan mennään bakteereihin. Bakteerit ovat kivoja eläimiä. Äskenkin kun ne porasivat mitä lie kuinka monta kilometriä syvän reiän Antarktikselle, jään läpi, niin löysivät sieltä satoja miljoonia vuosia vanhan järven? Jonka rannalla istui (sic!) vaikka kuinka paljon bakteereja, kylpypyyhe päällään (sic!) jotka juttelivat keskenään. Ei niitä, noita bakteereja, pikkuasiat - esim. ydinsota maapallolla - paljookaan siis hetkauta.

      Ps. Ei kun oikeasti. Kun meet tarpeeksi syvälle meren pohjalle, vähän yli 10 tonniin, niin äkkiä sieltä pohjamudasta pullahtaa esiin Bakteeri. Joka tuijottaa sua.

      Poista
  31. Luin tämmöisen uutisen Amppareista äsken, että

    "Italian viranomaiset halusivat tiistaina olla niin kiihkeästi mieliksi maassa vierailleelle Iranin presidentille Hassan Rouhanille, että peittivät jopa kaikki Rooman Capitoliumin museon alastomat patsaat suojapahveilla, jotta ne eivät loukkaisi arvovierasta."

    Muistatteko, rakkaat pervessit ystäväni, että tässäkin historia toistaa itseään? Kerran erään toisen valtiovieraan takia, eräässä toisessa maassa, piti pukea alastonpatsaille housut jalkaan. (Eikä mitään pahvisia simmareita.)

    Elämä on aika huvittava juttu. jumantsukka.

    VastaaPoista
  32. Mikis: "Muuten olen sitä mieltä (...) että tuo "suvakki/persu" keskustelu on yhtä tyhjää kuin taistelut Sommessa ja Verdunissa."

    Tänään Hesarissa oli Anu Kantolan kirjoitus, jossa hän oli samaa mieltä. Muutenkin kirjoitus oli ihan asiallinen ja fiksu, jonka päättelin siitä, että olen samaa mieltä.

    Keskustelu käy mahdottomaksi, jos pienistä vihjeistä, esim. väärästä sanasta, lyödään leimalla päähän: Suvakki! Rasisti!

    Katupartiot ovat hyvä esimerkki. Niitä ei voi puolustaa millään argumentilla saamatta rasistin leimaa.

    Kieltämättä itsekin reagoin niin, että kun joku esim. fb:ssa levittää uutista "Vihdin valehtelevista tytöistä" tms, niin näen hänet yksinkertaisena sieluna.

    Se on ikävää. Mutta ihminen taitaa olla sellainen. Äänekkäimmät ovat puolesta tai vastaan, maan hiljaiset taas ovat... niin, hiljaa.



    VastaaPoista
  33. Usein, kun joku on samaa mieltä kuin minä, alan epäillä. Lähinnä sitä että missä mun argumentointini pettää? En aina, en aina! Aivan ehdottomasti keskustelen mielummin ihmisten kanssa jotka ovat eri mieltä. Se on ainoa tapa (en tiedä muuta tapaa?) joka laajentaa omia ajatuksia. - On tietysti rajoja joita noudattaa ja olettaa että kiistakumppanikin noudattaa, ei niitä paljoa ole. Mutta jos kiihkokumppani sanoo mulle että "vee rotsis niskaan ja lähetään vetään turpiin noita neekereitä", niin kuin mulle kerran Joensuussa Jokelassa ehdotettiin, niin sanon samalla tavalla kuin silloin että "tää keskustelu loppu tähän. painu vittuun kumipää".

    Ps. Pakko mun oli tilata taksi Jokelan eteen. Mä olin siihen aikaan "melkein vielä" aktiivinyrkkeilijä, ja pari tollasta nahkaliiveihin pukeutunutta klanipäätä olisin kyllä pudottanut kättelyssä. Ei siinä mitään. Ja kolmas niistä olisi lähtenyt karkuun... Mutta, mutta jos niitä olisikin ollut neljä, ne olisivat pahoinpidelleet minut aivommaiseksi. - En ottanut sitä riskiä vaan tilasin taksin Kirstin luo.



    VastaaPoista