1.5.2016

Vappupuhe yltiösuvakeille



Hyvät ihmiset, monikultturellin maailman selkäranka, intelligentsia! *

Nostakaatte tänä kauniina ja lämpimänä kevätpäivänä malja paitsi itsellenne, myös vapaudelle, veljeydelle ja tasa-arvolle - viimemainitusta tietenkin tietyin välttämättömin ja rikastuttavin kulttuurisin poikkeuksin, joita suvaitsette yhteisenä rintamana, prosit, boodin,  cheers ja هتافات!  (Puhuja nostaa vesimaljan)

Haluan muistuttaa parista asiasta, enkä puhu nyt solidaarisuudesta, joka on katsomuksenne terve ja varsin mehevä ydinluu. Puhun valehtelemisen ja salaamisen välttämättömistä taidoista, joissa teillä on opittavaa. Nimittäin kuriirejanne  saadaan jatkuvasti kiinni erilaisista pimityksistä ja lavastuksista, valheista ja harjauksista. Kippis niille, näin kotikutoisesti! Onhan nyt ilon päivä. (Puhuja nostaa maljan.)

Tänään, riemuisana toukokuun päivänä, saimme lukea valtakunnan kirjallisesta päämediasta, että se onneton Ku Klux Klan -asuun orientoitunut nuorukainen Hennalassa olikin johdateltu häpäisemään Suomen lippua:  toimittaja oli yllyttänyt hänet pitämään lippua kädessään kuvan ottamisen ajan. On lisäksi käynyt  ilmi, että nuorukainen oli riisunut asun jo ennen kuin turvapaikanhakijat kurvasivat paikalle.

Ja mikä myllytys mediassa ja somessa alkoikaan, teidän toimestanne arvoisa monikultturelli juhlakansa. (Puhuja heristää nyrkkiään.) Se enää puuttui, ettei onnettoman luuseripojan vanhempia syyllistetty mahtavasta kotikasvatuksesta, kuten tapahtui Vihdin tyttöjen kohdalla. (Puhuja niistää nenänsä.)

Syntilistanne on siis pitkä. Nämä Vihdin tytöt leimasitte näkyvästi somessa rasistien houkutuslinnuiksi, joilla on huonot vanhemmat. Ja miten tässäkin kävi? (Pitää puhuttelevan tauon ja katsoo tuimasti yleisön joukossa seisovia toimittajia, Sanna Ukkolaa ja Marianne Päivärintaa.)   Poliisi oli puhunut pehmoisia, ja Vihdin tytöt totta! Heitä totisesti oli ahdisteltu. Anteeksipyyntöjä ei ole missään näkynyt. Päinvastoin, herjaajat harjaavat itseään puhtaaksi juuriharjoilla ja parhaat lainkirjaimilla kuin parhaat verojuristiselittäjät paratiisin porteilla! (Heristää jne.)

Eikä vähä mitään! Odinin soturit olette julistaneet rikollisiksi  jo ennen ensimmäistä rettelöä! Eikö rikos ole sovitettu, kun kakku on istuttu? Vai meneekö se niin, että joillakuilla rikollisleima säilyy lopun ikää? (Niistää nenänsä.)  Joidenkuiden (rykäisee) rikoksista taas ette välitä pennin vertaa. Ette vaadi edes papereita.

Lopuksi  kysyn teiltä lyhyesti kaikkein tärkeimmän, arvoisa juhlaväki ja etenkin te naiset, feministit: KUINKA TE KEHTAATTE! Kuinka te kehtaatte katsoa musliminaisia silmiin? Eikö teidän rinnassanne mikään liikahda, kun itse kuljette korkkareissanne ja avokaulaisissa jumppereissanne turuila ja toreilla ja otatte kenet miehen te itse haluatte.  Milloin nousette barrikadeille ja alatte puolustaa sisarienne oikeuksia ja ihmisarvoa? Milloin hellitättte näistä nuorista miehistä ja alatte nähdä naisetkin?

Vihoviimeksi kaikella rakkaudella: Malja rehelliselle itsetutkistelulle, arvon juhlaväki. Tarttukaatte juhlan jälkeen toimeen, työtä on paljon! Ja ennen kaikkea: opetelkaa edes valehtelemaan vähän paremmin!

(Maalaus Boris Kustodiev)

(* Puhe Helsingin Sanomien artikkelin innoittamana, teemaa mukaillen.)

153 kommenttia:

  1. ON IHANAA TULLA KOTIIN TAAS!
    Ja mikä parasta. Vastustamaton, vaikuttavin ikinä vappupuheista on vastassa. Kyllä Iines osaa. Sydänkopukoita hän liikuttelee perin pohjin jokaiselta. Totta tosiaan. Paljon olisi paranneltavaa tässäkin maassa. Vaan kun on laiska ja ajattelee: tämä asia ei kuulu minulle. Valtio sen hoitakoon. Ja kuitenkin jos jokainen ottaisi asiakseen Iineksen tavoin herätellä omatuntoja, kaikki, kaikki alkaisi tuntua paremmalta. Eläköön Iines! Ja hyvää vappua kaikille!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tervetuloa reissusta kotiin, Liisu! Olin itsekin tässä pienellä reissulla länsirannikon merituulissa. Minua nämä yhteiskunnan asiat eivät nähtävästi lakkaa koskaan kiinnostamasta.

      Enemmän vappupuheita on siis tuossa puheeni lopussa olevassa HS-linkissä.

      Poista
    2. Suomen Kuvalehdessä olleen haastattelun mukaan media oli ratkaiseva myös Sikamessias-kantelutapauksessa 70-luvun alussa. Taideteos itsessään ei johtanut kanteluun, vaan media:
      ”’Minä kuulin radiosta ensimmäisen kerran, että tällainen työ on tehty, sellainen sikamessias. --Joku kysyi radiossa vai oliko se lehdessä eräältä juryn jäseneltä, miksi he panivat Sikamessiaan ensimmäiseksi esineeksi, mikä näyttelyyn tulijaa kohtaa. Niin siihen vastattiin, että kun tätä Jeesus-höpötystä vai oliko se roskaa on saarnattu kaksituhatta vuotta, niin meidän täytyy iskeä takaisin, niin että tuntuu.-- Se paljasti hengen.’

      Viikkoa myöhemmin Laari näki sanomalehdessä kuvan Sikamessias-teoksesta.”

      http://blogisisko.blogspot.fi/2016/03/sikamessias-kantelija-rakasti-taidetta.html

      Poista
  2. Muslimiaktivisti Maryan Abdulkarimia kannattaa kuunnella, ja katsoa silmiin jos se mahdollisuus tarjoutuu. On muitakin naispuolisia muslimeja joita kannattaa kuunnella. En ole koskaan tavannut suvakkia, joten arvelen sen olevan jonkinlainen fantasiahahmo ja äärisuvakin täytyy olla ultrakosminen ilmestys joita kohtaa simassa tai humalan jälkeisissä tiloissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Anonyymi, kerro miksi Maryan Abdulkarimia kannattaa kuunnella. Haluan tietää! Älä laita lukijaa googlettelemaan, sillä Google ei osaa keskustella.

      Poista
    2. Siksi, että hän on feministi, muslimi ja nainen. Hän tietää mistä puhuu.

      Poista
    3. Kiinnostavaa. Mitä hän sanoo? Kerro hänen ajatuksistaan ja siitä, miksi kannatat niitä! 

      En halua tivata sinulta, vaan ainoastaan tietää ja mahdollisesti keskustella siitä. Älkäämme ulkoistako keskustelua Googleen tai linkkeihin!

      Poista
    4. Radiosta olen kuunnellut häntä ja sen lisäksi lukenut lehtiä, joissa on ollut hänen kirjoituksiaan tai haastattelujaan. Suosittelin vain hänen ajatuksiinsa tutustumista, ei ole pakko ellei kiinnosta. En ryhdy toistamaan muiden kokemaa ja ajattelemaa, annan jokaisen puhua ja kertoa omin sanoin omasta elämästään.

      Poista
    5. Tässä on monta näkökohtaa, Anonyymi, eikä asiaa edistä se, että tietoon viitataan, mutta siitä ei puhuta. Tiedon voi käsittää monin tavoin, ja tiedosta voidaan olla monta mieltä, sillä sama tieto ei näyttäydy meille kaikille samalla tavoin. Siksi asioista keskustelu olisi tärkeää ja myös kiinnostavaa.

      Tiedän kyllä tästä musliminaisesta jotakin, mutta se, että hän mainitsee olevansa feministi, ei vielä vakuuta minua. 

      Se sen sijaan panee miettimään, että hän tuntuu moitiskelevan suomalaista opinto-ohjaajaa, joka ei tarttunut hänen lääkärihaaveisiinsa, vaan opasti hänet lähihoitajan koulutukseen. Hän oletettavasti pitää tätäkin jonkinasteisena rasismina.

      Tiedän, että näin tehdään kelle tahansa opiskelijalle, joka ei ymmärrä omien resurssiensa ja opintosuoritustensa rajoja. Oletettavasti kyseinen nainen ei vain ollut yksinkertaiseksi tarpeeksi lahjakas tai realistinen. 

      Suomessa on sitä paitsi mahdollista edetä lähihoitajasta korkeampiin opintoihin, aina lääkäriksi asti, jos päätä riittää.

      Poista
    6. Osaat kertoa kyllä omista mielipiteistäsi ja suhtautua kovin mitätöitävästi toisen ihmisen kokemuksiin ja ajatuksiin omasta elämästään. Mielipiteitäsi ei oteta huomioon, vaan kuunnellaan ihmisiä jotka ovat kohdanneet rasismia. Muistanet 11- vuotiaan Valtterin kertomuksen rasismista jonka kohteena hän joutuu elämään?

      Poista
    7. Nuoret naiset ovat hormoonien vietävissä. Olivat sitten mullinmeita tai suomalaisia.
      Suomalaiset nuoret naiset ovat taas kokeilun haluisia.
      Otetaan musta mies yhdeksi yöksi ja se oli sitten siinä.

      Muslimi tytön isä sanoo kuka serkku tulee aviomieheksi. Siinä on vissi ero , vaa saattaa olla rasismia sanoa totuus.

      Poista
    8. Uteliaisuudesta minäkin kävin Googlen opastamana tutkimassa kuka ja mikä nimeltä mainittu nainen, Maryan A. on.
      Kun näin hänen kuviaan, huomasin todella nähneeni hänet TV:ssä joitakin kertoja.

      Kun luki hänen elämästään ja kertomistaan tapahtumista, hän näyttää olevan erittäin itsestään tietoinen musliminainen.

      Sitä, mitä me oudoksumme musliminaisissa näyttää olevan heistä itsestään, ainakin kyseisestä henkilöstä, ihka tavalliselta. Jopa itse valitulta asialta. He ovat tottuneet siihen, esim. pukeutumiseen. He näkevät siinä hyviä puolia, vaikka se meistä, länsimaisista naisista, on outoa.

      Tuli mieleen kasvatuksen merkitys. Entä jos meidät, suomalaiset naiset olisi lapsesta kasvatettu samoihin raameihin. Ehkä mekin olisimme tottuneet niihin, ja ihmetelleet jos tapojamme oudoksuttaisiin.
      Kummat olisivat oikeassa, tapoihin tottuneet vai niitä arvostelevat?
      Mikään ei ole itsestään selvää.

      Muuan suomalainen nainen kertoi minulle olleensa tavallaan pioneeri suomalaisten naisten pukeutumisessa. Hän alkoi pitää jokapäiväisenä asuna pitkiä housuja, ei hametta eikä mekkoa. Hän sanoi kuulleensa vastustusta joka puolelta. Häntä pidettiin outona kummajaisena. Nykyisin kuitenkin se tapa on omaksuttu yleiseksi tavaksi.
      Muoti vaihtelee. Onko se hyvä vai paha asia? Musliminaisilla muoti ei näytä vaihtelevan. Onko se hyvä vai paha asia?

      Jos pitäisi valita haluaisiko olla muslimi vai länsimainen. Suurin osa länsimaisista valitsisi länsimaisen. Siihen olemme tottuneet. Se edustaa meille vapautta. Samoja oikeuksia kuin miehillä, pidämme itsestään selvinä. Kuitenkin. On ammatteja, joita pidetään enemmän naisille sopivina, ja esim. naispappeja vieläkin osittain vastustetaan.

      Tasan ei käy herranherkut. Miehet pyrkivät vielä olemaan naisia parempia monissa asioissa. Ota siitä sitten selvää!

      Tyttö vai poika? Yhä vielä varsinkin vähän vanhempien miesten kasvoilla häilähtää varjo, jos poikaa on haluttu, ja jo viiden lapsi onkin tyttö. Sitä voi jo sanoa huonoksi tuuriksi!? : )

      Meillä on omat pukeutumissääntömme. On kamala virhe, jos pukeutuu yleiseen tilaisuuteen väärin. Minusta olisi hauskaa, jos jokainen saisi pukeutua ihan niin kuin haluaa. Oman mielensä mukaan, olisi tilaisuus mikä tahansa. Lehdessä paheksuttiin pyöräilijää, joka ajoi alasti.
      (Tähän voisi lisätä, että yhdenmukainen pukeutuminen on hyväksytty tapa monissa tilanteissa. Sinfoniaorkesteri, sotilasparaati, häät, hautajaiset, yleensä suuret juhlat. Sanotaan, että pukeutumisella voidaan lisätä tai vähentää tilaisuuden arvoa).
      Tulihan pitkä juttu. En jaksa lyhentää. Jättäkää mieluummin lukematta!

      Poista
    9. Jos pitäisi valita... Länsimainen nainen ei enää osaa edes ajatella niin päin, että jos saisi valita.

      Varmasti musliminaisten pukeutumisessa on paljon hyvää ja he ovat siihen tottuneet, eivätkä halua muuten ehkä pukeutuakaan... Silti tämä pukeutuminen on Jumalan valitsema ja Miesten vaatima ja vahtima ja väärinpukeutumisesta seuraa rangaistus.

      Tämä ei tietenkään päde kaikkiin muslimimaihin. Se ei päde niihin maihin, joissa suuri osa naisista ei pukeudu burkhiin ja naamioihin.

      Poista
    10. Anonyymi klo 10.28, Valtterin muistan nähneeni Ylen ohjelmassa. Pieni poika puhui "ihmisten ennakkoluuloista" kovin opituntuntuisesti ja aikuisten käsitteitä käyttäen, mikä vähensi puheitten uskottavuusarvoa. En oikeastaan ihmettele, että esiintyminen sai luonnollisen kiitoksen lisäksi niin paljon kritiikkiä. Ei ole aivan luontevaa tuoda lasta studioon antamaan kasvoja rasismille, jonka näyttö jäi käsitetasolle.

      Sääli Valtteria, jota ilman muuta on haukuttu neekeriksi ja kakaksi. Haukutaanhan kampuraakin kampuraksi, ja punatukkaista tulipaloksi ja lihavaa läskiksi. En tiedä, onko se erillistä rasismia. Ikävää se tietysti on ja typerää.

      Minusta haastattelu olisi ollut inhimillisin ja tuloksellisin, jos se olisi tapahtunut ilman äitiä vaikka jossakin turvallisessa leikkitilanteessa Valtteria kuunnellen, hänen maailmastaan lähtöisin, käsitekieltä välttäen.

      Jos nyt sanot, että mitätöin Valtteria, erehdyt rankanpuoleisesti. Mieti asioita ja kysy sitten, kumpi haastattelu- ja lähestymistapa oikeasti arvostaa lasta, kumpi ajaa aikuisten asiaa. Ja onko ylipäänsä tarpeellista tehdä lapsesta rasismin kasvot?

      Poista
    11. Ikävää on sekin, että kun eri näkemystä edustavat tuovat esiin videon, jossa joukko värillisiä kiusaa ja uhkaa väkivallalla pienempää poikaa, joka selvästi pelkää kauheasti,

      niin hyvien ihmisten paheksunta ei suinkaan kumpua tästä kiusaamisesta, vaan siitä että kiusaajien kuvaama video on julkisessa jaossa!

      Se on rasismia. Nämä asiat pitää hyssytellä olemattomiksi!

      Poista
    12. Liisu, minäkin olen nähnyt tuon Maryanin jossakin televisiomainoksessa. Kauniit kasvot, aivan virheettömät.

      Olen sanonut ennenkin, että ihminenhän tottuu istumaan vaikka tikun nokassa, niin ettei lopulta tunne kipua. Musliminaisen asuun on kasvettu vuosisatoja, perinne on siirtynyt sukupolvelta toiselle hämmästyttävän ehyenä näihin päiviin.

      Kannattaa huomata myös se seikka, että pukeutuminen hijab-koodin mukaisesti ei tarkoita ainoastaan peittävää pukeutumista vaan myös käyttäytymiskoodia. Tämä tarkoittaa monenlaisia rajoituksia naisen käyttäytymiseen, ja häntä ei esimerkiksi sovi kätellä.

      Merkillepantavaa on myös se, että miehiä pukeutumiskoodit eivät koske. Voidaan siis sanoa, että pukeutuminen ilmentää naisen alempiarvoista asemaa, johon nainen on kasvanut kiinni, valtava enemmistö tavallista muslimikansaa hyvin sitkeästi.

      Ei ole ihme, että tässä pätee Tukholman syndrooman kaltainen massapsykoosi: naiset ilmaisevat kaavuttamisen olevan naisen vapaa tahto.

      Mieleen tulee tässä lehtikuva Tapanilan raiskauksen alaikäisisten raiskaustuomiotilaisuudesta. Poikien muslimisisko nosti kaapujensa keskeltä lehdistölle keskisormensa pystyyn. Poikia ei olisi saanut tuomita. Musliminainen ei ole naisen puolella läheskään aina edes raiskaustapauksissa. En tiedä, olisiko kaavuttamatonkaan.

      Poista
    13. Tapsa, kyllä meitä länsimaalaisia naisia on edelleen miljoonia, ja kaikilla oma mielipide!

      Muuten: hyvää kevättä sinulle! :)

      Poista
    14. Kun turvapaikanhakijamiehet julkaisivat netissä kuviaan suomalaisesta päiväkodista, jossa he halailivat kuvissa pikkutyttöjä, niin moni hyvä ihminen närkästyi siitä, että kyseenalainen vaihtoehtomedia julkaisi näitä kuvia. Kukaan ei närkästynyt siitä, että lasten vanhemmilta ei kysytty lupaa kuvien ottoon eikä siitä, että miehet julkaisivat niitä Facebookissa.

      Poista
    15. Char - en sanonutkaan, etteikö länsimaisilla naisilla olisi oma mielipide,

      vaan etteivät he osaa edes kuvitella tilannetta, jossa heillä ei olisi oikeus valita oma mielipiteensä, oma asunsa, oma polkunsa.

      Poista
  3. Iines ottaa omassa vappupuheessaan saman sävyn kuin Hesarin esimerkkipuhujatkin omissaan: eli haukkuu kuulijansa.

    Hesarihan linjasikin tehtävänannossaan, että syntyisikö tuoreita ajatuksia, jos vappupuheet kohdistettaisiin omien sijaan vastustajille - mikä älytön ajatus!

    Nythän kävi niin kuin voi arvatakin: kun normaalissa vappupuheessa omalle porukalle haukutaan vastustajat, niin nyt ne haukut kohdistettiin vasustajille suoraan. Mihin väliin tässä mahtuu "tuoreus"?

    Iines onnistuu omassa puheessaan kyllä vähintään yhtä hyvin ja monella tavalla paremminkin kuin Hesarin puhujat. Hän pysyy asiassa, esittelee oikeita esimerkkejä ja perustelee väitteensä.

    Iines ei esimerkiksi sorru kaivamaan mummuaan haudasta oman poliittisen agendaksi keppihevoseksi ravaamaan huteria aasinsiltoja.

    Hesarin puheet olivat kyllä siinä mielessä hyviä, että niistä paljastuu esittäjänsä ennakkoluuloisuus ja halu demonisoida vastustajansa aika perusteellisesti. Tahto ja kyky ymmärtää toisten näkemyksiä ja repimisen sijasta rakentaa huutavat poissaoloaan.

    Hesarin olisi pitänyt rajata tehtävä näin: aloita aina sanomalla, että olette ihan oikeassa siinä ja siinä asiassa... ja sen jälkeen ei saa sanoa "mutta". Siitä olisi syntynyt enemmän älyllistä haastetta ja terveempi puhe.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Myönnetään, haukkuminen lisäksi kääntyi tosikkopuolelle puolivälissä puhetta. Loppuosaan olisi pitänyt kirjoittaa kepeämpi sävy, ei noin syyllistävä. Vaan ei nyt ollut aikaa hioa puhetta kyllin humoristiseksi.

      Paasaus ei saisi olla ikävää ja syyttävää. Menköön nyt tämän kerran. Itse en siis suin surminkaan ole tyytyväinen puheeseeni. Hyvä puhe on ennen kaikkea fiksu ja letkeä.

      Poista
    2. Iines poistaa jatkuvasti mun kirjoitukset, väärin kirjoitettu02 toukokuuta, 2016 16:38

      Miehenpuoli ei ikinä osaa katsoa toista ihmistä tai naista niin laserintarkasti kuin toiset naiset katsovat, ulkonäön arvosteluista puhumatikaan.

      Poista
    3. Meille kaikille ei tule Hesaria, eli esim. minä en tiedä, mistä puhutte. Saisinko referaatin?

      Ja juu ei: Hesarin linkkeihin en pääse käsiksi ilman maksua (tästä puhuttiin tuon Myry Voipio-linkin yhteydessä). Ennen oli niin, että 3 artikkelia saa lukea per kuukausi, sama peli jatkunee?

      Poista
    4. Nimimerkki Iines poistaa, kenen mun kirjoituksia poistaa?

      En ole tästä poistanut yhtään kirjoitusta, edellisestä poistin anonyymilta pari kolme Rikua solvaavaa lyhyttä tokaisua.

      Poista
    5. Katsopa, Char linkki jutun perästä. Kyllä tuohon linkkiin pääsee, Char. Liisun kommentissa edellisessä keskustelussa oli lisäksi juuri sinulle ystävällisesti kirjoitettu ohje siitä, miten jutun pääsee lukemaan.

      Ja Char, 5 juttua pääsee lukemaan, ja kun vaihdat selainta, voit lukea taas 5 jne.

      Poista
    6. Tämän linkin pääsinkin lukemaan.

      Edellisen kirjoituksen linkkiä en pääse poistamatta jotain palomuureja, ja sitä en viitsi tehdä - se lukemani kiltti niksivinkki tuli Schnurilta. Mutta kiitos myös Liisulle! :)

      Poista
  4. Hei taas kaiki ystävät, ja vieraammatkin! :)

    Olipas vappupuhe! :)

    En nyt ihan ymmärtänyt mihin minun feministinä pitäisi ottaa kantaa - en kuulu mihinkään aatteelliseen tai puoluepoliittiseen järjestöön. Tunnen monia musliminaisia ja -miehiä, jotka elävät itselleen sopivaa ja hyvää elämää. En ole suvakki enkä rasisti enkä mikään muukaan nimike - en nyt ylipäätään leimaa ketään enkä liioin leimaudu mihinkään agendaan itse ilman kunnollista kähinää!

    Nuorena likkana, 17-19-vuotiaana, koin kauheata uhmaa ja maailmantuskaa... Luin Marilyn Frenchiä, ja halusin, että maailma on sellainen kuin minä haluan. Tämä liittyy ajatuksena Iineksen edellisen kirjoituksen Karl Oveen: en ole koskaan kokenut mitään sen suurempia epävarmuuksia tai kelpaamattomuuden tunteita, kehollisesti. Lapsena ja teininä pidin itsestäänselvänä, että tuleva mieheni kiinnostuisi ja rakastaisi nimenomaan minua ihmisenä, ja ajatuksiani - pikkusisko oli poikien mieleen oleva sähikäinen, enkä edes olisi voinut kilvoitella sillä saralla, vaikka olisin halunnut... Tämän tajusin 8 v. Ja olin iloinen!

    Kamala tyrmistys oli, kun 16-v löysin piilolinnsiit, aloin meikata, ja äkkiä olikin jännämiehiä ympärillä pörräämässä ja häiritsemässä. Voi sitä ärsytyksen määrää! Isosisko yritti esittää, että minun pitäisi tiedostaa, että minihameet ja musta silmämeikki houkuttavat tietynlaisia miehiä, ja että pitää vaan ottaa se lonkalta, tai vaihtaa habitusta. No en vaihtanut! Perkele!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jokaisen feministin tulisi ottaa kantaa musliminaisen olemattomaan ihmisarvoon naisena. Nyt feministit ottavat kantaa vain siihen, ettei kukaan tee pahaa muslimimiehille, jotka sortavat naisia.

      Poista
    2. Tässä nyt Iines ymppäät niin paljon ennakkoluuloja yhteen, että olo on kuin Vauva-palstalla! :D

      Muslimeja on joka lähtöön, ihan niinkuin kristittyjäkin. En minä seuhdo lestadiolaisten uskovaisten elämäntapavalinnoissa sen enempää kuin muslimien - kaikissa uskonnoissa on näitä ääripäitä.

      Minulle olisi luonteenvastaista hyökätä "vapauttamaan" jotain jostain ideologiasta, josta en sen enempää mitään tiedä. Naisia tai miehiä, jotka ehkä kokevat asiat tavallaan.

      Mistäs minä tiedän, mikä kenellekin on tärkeää?

      Minulle tärkeintä ei ole sukupuolten tasa-arvoisuus, vaan ihmisoikeudet. Jokainen keissi kerrallaan.

      Ja vastustan kaikkien uskontojen tapaa alistaa ihmisiä. Myös näitä meidän ev.lut homo-huutelijoita.

      Poista
    3. Ihmisarvo nyt vaan sattuu olemaan "alimmillaan" naisella, joka elää tyypillisessä keskivertomuslimiyhdyskunnassa. Feminismi tietääkseni pyrkii edistämään naisen ihmisarvon nostamista samalle tasolle miehen kanssa. Tämä epäkohta on oikeasti olemassa, ja se on mittaamattoman laaja modernissakin yhteiskunnassa. Ei sen toteaminen ole ennakkoluulo, vaan fakta.

      Poista
    4. Onko joku puhunut "hyökkäyksestä", Char?

      Minusta asiat hoidellaan vallan muilla tavoin kuin aggressioilla. Sekin riittää alkuun, että asioista puhutaan ja kirjoitetaan, siitä sitten sikiää menetelmiä, joilla muslimimiehiä aletaan kasvattaa kunnioittamaan naisten ihmisarvoa.

      Sekin on hyvä alku, että joissain Euroopan maissa muslimipoikien ja -miesten ei sallita olla enää kättelemättä naisia, koska se on ihmisarvon vastaista.

      Poista
    5. Totta kai olet oikeassa, Iines, re musliminaisten asema jne.

      Minun feminismini lähtee siitä, että kaikki ihmiset ovat samanarvoisia. Ei vain naisten tasa-arvopyrkimyksestä. - Myös homot ja transut ja ulkomaalaiset ja eriuskoiset.

      En näe mitään syytä demonisoida muslimeja joukkona, sen enempää kuin kristittyjäkään, tai juutalaisia.

      Totta kai musliminaiset ovat kaikkein alistetuimpien joukossa, mutta mitä sen faktan toteaminen auttaa?

      Minä yritän olla demonisoimatta uskontoa, ja keskittyä käytännöllisiin tekoihin.

      Mm. feministit saavat maailman tappiin asti vastustaa epäoikeudenmukaisuutta, huntupakkoa, ympärileikkausta jne, mutta lopultakin se aktiivinen tekeminen, ja oikeiden ajatusten käytännöllinen tukeminen määrittää, mihin suuntaan mennään.

      Poista
    6. Juu ei, Iines, et puhunut hyökkäyksestä.

      Minusta on hyvä ja oikein, että opetellaan tähän kättelykulttuuriin, jne.

      En nyt oikein ymmärrä, että mitä minun pitäisi alistettujen musliminaistenkin asiaa ajavana feministinä tehdä.

      Yksityinen on yleistä, totesit jo. 70-luvulla "yksityinen oli poliittista", eli yhteiskunnallista vaikuttamista, radikaalifeminismin tunnetuin mantra.

      Vaan miten minä nyt sovellan tätä kaikkea? Kielletään hunnut ja huivit? Ja ehkäisykielto? Ja miten minä näitä kieltoja mitenkään ajan läpi?

      Poista
    7. Äläs nyt, Char, vikuroi. Ei kukaan yksin voi mitään. Se mitä teet ja toimit, on sinun vallassasi, enkä usko, että sinä teet tai olet tekemättä näitä asioita väärin.

      Puheeni on suunnattu toimiville naisille ja feministeille, jotka jo valmiiksi pitävät suurta ääntä maahanmuuttoasioista ja jotka eivät kysy miehiltä: minne unohditte naisenne ja lapsenne. Naisille, jotka kuittaavat muslimimiesten naisahdistelu- ja raiskaussyytökset rasismikortilla ja kuitilla kantasuomalaisten miesten sikamaisuudesta. Naisille, jotka eivät missään vaiheessa kyseenalaista näitä miehiä, tekivät he mitä tahansa.

      Poista
    8. Ja vielä: puheeni varsinainen maalitaulu on Poliittinen Korrektius.

      Poista
    9. Ookei, Iines, en sitten vikuroitse! :)

      Nyt täytyy välillä syödä, tai verensokeri laskee, ja alan kirjoitella höpöjä, kuten Riku sanoo.

      Poista
  5. Meni pari vuotta, kasvoin vähän, ja kaikkein paras naisystäväni, silloin nelikymppinen nainen, näytti esimerkillään, kuinka olla kiva kivoille, ja sivuuttaa tyhmät hermostumatta. - Opin silloin myös torjumaan miehen tanssikutsun kauniisti. En tanssi (koskaan), mutta kysyn haluaako hakija istua juttelemaan hetkeksi. Oli kiva pieni hetki, ja hakija lähti etiäpäin! :)

    Muutenkin luulen, ettei Karl Oven ja mun maailmankuvat kohtaa. Minä juttelen usein vieraiden kanssa, välillä ihan vain rupatellaan, joskus tulee oikein syvällisiäkin keskusteluja, ja jopa pysyviä kaveri- tai ystävyyssuhteita. Liikun ja matkustan paljon omin päin, vaikka viihdynkin seurassa. - Yksikin lentokoneessa aloitettu keskustelu johti todella hyvään kaveruuteen, silloin kun muutin särkyneen sydämeni kanssa Wieniin. Kun miesvieruskaveri kysyi, että olenko menossa lomalle vai töihin, puuskahdin että joko lähden tai kuolen suruun (20 v :D). No, se aikalailla mursi jään, ja meistä tuli kohtalotovereita (hänellä tosin objektiivisesti tarkasteltuna vähän todellisempaa surua, jos nyt tuskaa voi määrittää), ja pari vuotta myöhemmin hän antoi minulle ihanan, historiallisen kotinsa puutarhoineen asuttavaksi lomansa ajaksi. Ja juu, halusi se sitten jossain vaiheessa sänkyyn, mutta käsitti, että en halunnut. - Eikä yrittänyttä laiteta! :)

    Luen kyä kirjan: jos haluan olla itseni kanssa samaa mieltä, luen omia kirjoituksiani :). - Kiinnostavaa ja oikein hyvä kuulla, miten ahdistunut poika kokee oman seksuaalisuutensa.

    Asiaan. Liisu toi hyvin esiin yhteisön ja kulttuurin vaikutuksen.

    Puhutaanko me nyt mediasta, ja tavasta kirjoittaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vappuasiaa: siskon miehen perheessä oli aika perinteinen, kurja juhla. Vanhemmat tappelivat. Mies oli juonut, vaimo ei. Mies joko löi tai ei lyönyt vaimoa, vaimo ainakin puri miestä, kun mies piti kiinni. Vaimo rappuun parivuotiaan lapsen kanssa, mies soittamaan poliisit, kun "vaimo kidnappasi lapsen". Paikalle poliisi ja lastensuojeluviranomaiset.

      Em sukulaismies hakemaan äitiä ja lasta klo 2 yöllä kotiinsa. Lapsi aivan hädissään, ja toistelee vain, että äiti itkee.Tänään sitten ollaan selvitelty välejä Hesessä.

      Voi jumalan pyssyt!

      Näin meillä - ja perhe oli ollut tosi sopuisa, ja lapsi oli ja on rakas meille kaikille. Hoitoapua ja muuta turvaa saivat ja saavat.

      Ei liity feminismiin eikä muslimeihin eikä mihinkään muuhun kuin yksilöitten pöllöilyyn.

      Poista
    2. Yksilöityä pöllöilyä tapahtui täälläkin. Katselin eilen, kun viisilapsisen uusioperheen äiti ja isä olivat poikkeuksellisesti pihalla lasten kanssa. Perhe on asunut täällä kolme vuotta, ja tämä oli ensimmäinen kerta, kun näin edes toisen vanhemman lasten kanssa. Kaiken jälkeen jäin miettimään, että ehkäpä onkin paras, että vanhemmat antavat pikkuisten leikkiä ihan vaan keskenään ja peräänkatsomatta ulkona. 

      Nimittäin se lasten komentaminen oli hirveää, vanhemmat huusivat lapsille ja jopa kirosivat, kun yksi lapsi itkeskeli koko sen parituntisen kun häntä, alle kouluikäistä, pakotettiin opettelemaan pyörälläajoa. - Nyt sää, saatana, oot hiljaa, sanottiin tälle ajamista selvästi pelkäävälle pikkuiselle tytölle. -Aja, aja, lujempaa, lujempaa, lujempaa, älä käännä sinne nurmikolle. Et huuda, lopeta heti toi huutaminen, huudettiin itkevälle lapselle. Ja kamalinta oli tämä: Et pääse sisälle ennen kuin osaat ajaa. 

      Kaksi tuntia sitä lapsen pakottamista kesti, ja huutoa, muutoin hiljaisessa taloyhtiössä. Mieleeni tuli pikku Erika, jota myös pakotettiin juoksemaan pihalla ympyrää.

      Vaan mitä tuommoisessa voi tehdä, kun vastassa ovat vanhemmat, joille on vaikea sanoa mitään "ojentavaa". Sieltä tulee takaisin.

      Poista
    3. Juu ei voi sanoa mitään. Tai tehdä.

      Erikaa minäkin mietin, toivon että tämä oli ensimmäinen ja viimeinen kerta.

      Poista
  6. Aatteet on vaatteet02 toukokuuta, 2016 21:39

    Iines02 toukokuuta, 2016 17:10

    Nimimerkki Iines poistaa, kenen mun kirjoituksia poistaa?

    En ole tästä poistanut yhtään kirjoitusta, edellisestä poistin anonyymilta pari kolme Rikua solvaavaa lyhyttä tokaisua.


    Joo, Riku on fani. Riku saa nälviä ja viisastella, ittää. Sitä paskaa sä et poista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hillitse itsesi, ihminen.

      En pidä minkäänlaisesta sensuurista, vähiten sellaisesta, jossa poistetaan lähinnä itselle erimielisiä kommentteja. Se on minusta keskustelun sabotointia.

      Se mitä poistan, ovat enimmäkseen keskustelun kommentoijiin kohdistuvat ilkeydet.

      Poista
    2. Hillitön ihminen03 toukokuuta, 2016 11:07

      No , poista myös Rikun vittuilut anonyymejä kohtaan. Ple.

      Poista
  7. Maanantai-iltaa
    Minusta ei koskaan tulisi äärifeministiä. Varsinkaan kovaäänistä, kaikkitietävää oikeassaolijaa. Yhteistä heille on, että he syyttävät kaikesta miehiä. Moni äärifeministi onkin valinnut kumppanikseen toisen naisen.
    Siitä ei pääse mihinkään, että naisia kohdellaan kaltoin, alistetaan, rajoitetaan meidänkin kulttuurissamme. Mutta meissä naisissakin on omat vikamme. Onko kovinkaan moni muslimi-nainen valittanut, mustamaalannut, julkisesti tullut herjaamaan kulttuuriinsa kuuluvia miehiä? Olemmeko me länsimaalaiset enemmän huolissamme ko. naisten asemasta kuin he itse? Juopottelevatko muslimimiehet? Hakkaavat vaimojaan? En tiedä. En tunne yhtään ko. kulttuurin edustajaa.
    Tiedämmekö todella, mitä eri kulttuurien naiset ajattelevat meistä lännen emansipoituneista daameista? Voisimeko sittenkään olla heille ihaitavia esikuvia. Siis enemmistölle heistä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, Leonoora,

      kiva nähdä! :)

      On miljoonittain musliminaisia jotka elävät hyvää elämää tasapainoisessa liitossa.

      Iineksen kirjoituksessa otettiin kantaa niihin alistettuihin, ja riistettyihin.

      Eli ei, emme me länsimaissa turhaan puhu ihmisoikeuksista, se on meidän velvollisuus, vaikka onkin myös halu.

      Samasta syystä olen Setan jäsen: haluan osallistua edes taloudellisesti heikomman aseman parantamiseen, vaikkei asia minua suoraan koske.

      Poista
    2. Leonoora, suomalaisen Monika-järjestön julkaiseman tiedon mukaan valtaosa maahanmuuttaneista naisista on kokenut perheväkivaltaa, 90:tä prosenttia heistä on pahoinpidelty. Johtopäätöstä muslimimiesten väkivaltaisuudesta naisiaan kohtaan ei varmaan tarvitse sanoa ääneen. Ja suomalaiseen mieheen verrattuna....

      Se miksi musliminainen ei valita, johtuu kulttuurista, jossa naisen sana on mitätön. Sitä ei ole. Raiskattu nainen on rikollinen, ei raiskaajamies.

      Poista
    3. Hei Char, kiitos samoin. On ilo lukea pirskahtelevia, energisiä kommenttejasi!
      Yes. Epäoikeudenmukaisuudet kismittävät minuakin. Laiskuuttani en pysty tekemään mitään asioiden eteen muuta, kuin kirjoittelemaan tuohtuneessa mielentilassa yliampuvia "mielipiteitäni". Kertoisitko Setan toiminnasta. Oletko ollut aktiivisesti mukana? Minut pitäisi vakuuttaa, onko Setassa mukana asiantuntetevia auttajia, vai istutaanko piirissä ja keskustellaan mututuntumista. Olen joskus miettinyt, kuinka monen seksuaalisuudestaan epävarman ja vaikutteille alttiin nuoren elämän siellä vääräoppiset saarnaajat ovat tuhonneet?

      Poista
    4. Leonoora, kiva jutella! :)

      Olen Setassa tällä hetkellä pelkkä maksaja-jäsen. Juuri nyt ei ole ollut aikaa eikä energiaa tarttua muuhun. Mutta kun nyt jutellaan, kerron taustaa: jäseneksi liityin muutama vuosi sitten, kun vänistiin tästä homojen avio-oikeudesta re ev lut kirkko. Moni erosi kirkosta, minä en (vaikka olenkin ehkä ateisti, en tiedä). Halusin jäädä, ja vaikuttaa äänelläni kirkollisvaaleissa siihen suuntaan, että uskovaiset homoseksuaalit saisivat oikeutensa. Ensimmäinen ja ainoa kerta, kun olen äänestänyt seurtakuntavaaleissa, ja pelkästään tämän yhden agendan vuoksi.

      Yksi ex-kollega tuli työpaikalleni, kun olin tosi nuori - hänen miehensä oli tehnyt itsemurhan, ja ystäväni oli täysin pois tolaltaan. En ollut tiennyt hänen seksuaalisesta suuntautumistaan mitään mihinkään suuntaan, eli ymmärrät varmaan, että olen ihminen, jolle jotkut voivat kertoa tosi vaikeita ja henkilökohtaisia asioita silloin kun ovat itse pahimmassa hädässä. Hänellä todettiin HIV, ja kaikesta yrittämisestä huolimatta ystäväni riisti hengen itseltään. Tämä siis 90-luvun taitteesssa.

      Poista
    5. Yksi rakas poikaystävä huomasi suhteemme aikana että on kiinnostuneempi miehistä. En nyt avaa tätä sen enempää, sanon vain, että miehet ja ihmiset pitävät minusta :).

      En itse ollut ollenkaan rakastunut, ihastunut seurustelun ajatukseen kyllä, mutta oli se silti kova pala. Yritin kiivaasti saada tätä miiestä itselleni, vaikka hän selvästi sanoi, että hakee vain irtosuhteita, rakastaa minua, eikä vedä minua siihen soppaan, koska haluaa pitää minut. Hänen setänsä piti minulle isällisen puhuttelun kerran - ja juu: olen liian tavallinen ja keskiluokkainen pyörimään missään keski-Euroopan seksipiireissä. Vaikka... Siis hei, kuka haluaa olla Kiltti Nössö?!

      Poista
    6. Itsestään selvää on, että kaikkia elämäni miehiä olen rakastanut - huomasin vasta nyt että sitä en erikseen sanonut.

      Natihalejan kaikille, jatketaan huomenna! :)

      Poista
    7. Juu...meitä on moneen jne.
      Kuinka moni ihminen tekee itsemurhan nimenomaan seksuaalisen epävarmuutensa vuoksi? Eikö ylipäätään yksinäisyys ja kipeät,epätyydyttävät ihmis- ja elämän muut olosuhteet masenna ja johda itsetuhoon? Mistä syystä pelkästään omaan sukupuoleensa vetoa, "rakkautta" tunteva haluaisi tappaa itsensä. Ettei kaikki hyväksy - on se eräs syistä, mutta melko hepponen ilman muita syitä tappaa itsensä? Ettei vain korkeampi minä viestitä häpeän ja syyllisyydentunteita siitä, että persoonallisuudessa on suuri ristiriita, joka vaatii selvittelyä, mutta ettei siihen itse pysty, koska ei tiedä mistä kaikki johtuu?

      Poista
  8. Tuli ensin kirjoitettuun kommentiin paljon kirjoitusvirheitä. Yritin korjata ne uudelleen kirjoitetuss versiossa.

    VastaaPoista
  9. No mikäs hemuli se tämä yksikin ano on? :D

    Jos ei vapusta tai vieraan vallan edustajista kelpaa puhua, mitenkäs lapset, ja opettaja, joka on huolissaan.

    On lapsi, joka käy ostamassa itselleen kalapuikkoja jouluaattona, ja toinen, joka siivoaa ja laittaa ruokaa iltapäivisin, kun isä nukkuu pois humalaansa.

    Sen verran avaan tätä linkkiä:

    http://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/opettaja-muistuttaa-etta-suomessa-moni-lapsi-elaa-huonoissa-oloissa-ekaluokkalaiset-voivat-sanoa-ettei-heilla-ole-rahaa-ruokaan/5863808#.VycAVQfBO5M.facebook

    Jutun fiksu ja lämmin ope ehdotti meille kaikille osallistumista mahdollisuuksien mukaan: lapsia mukaan uimarannalle ja retkille, kun vanhemmat ovat töissä, tai vaikkei olisikaan.

    Ja kesäleirejä: nuorisoa työllistettäisiin haluamilleen aloille työkokemuksin ja opintopistein kun kokkaisivat ja hoivaisivat; seurakunnat voisivat tarjota tilat, ja sosiaalitoimi osallistuisi siihen, keille lapsille paikkoja ainakin tarjottaisiin. Ei jäisi vanhempien aloitekyvyn varaan - monet ihanat ja hyvät ihmiset lannistuvat, kun jatkuvasti potkitaan päähän.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Iines: saanko pyytää moderointia? Jos voisit avata linkin klikattavaksi. En osaa itse.

      Poista
    2. Siis moderointia? Minkä linkin, Char? Ei moderointiin eli blogin hallintaan pääse kuin bloginhaltija, jolla on käyttäjätunnus ja salasana blogiinsa. Ja näitä ei toki kannata antaa kenellekään! - Kommenttien moderointi on siis samojen salasanojen takana, jos tätä tarkoitit..

      Poista
    3. Sanoin tosi huonosti, Iines. Tuossa yllä annoin linkin lehtijuttuun, jossa puhuttiin lasten hädästä.

      Saisitko sen "klikattavaan" ja siten helposti nähtävään muotoon?

      Eli uudestaan:

      http://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/opettaja-muistuttaa-etta-suomessa-moni-lapsi-elaa-huonoissa-oloissa-ekaluokkalaiset-voivat-sanoa-ettei-heilla-ole-rahaa-ruokaan/5863808#.VycAVQfBO5M.facebook

      Poista
    4. Char, tuolla ohje linkin tekoon:

      http://kuuggeli.blogspot.fi/2015/08/toimiva-linkki-bloggerin-kommenttiin.html

      Poista
  10. Iines, aikamoinen tuo hakattujen, pahoinpideltyjen naisten määrä. Voi pitää paikkansa, mutta mistä prosentit on laskettu, ja ketkä ylläpitävät tätä Manika-järjestöä, herää kysymys. Voisin googlata itsekin tiedot, kunhan ehdin. :) Kuinka usein ko. uskonnon harjoittajien miehet tappavat vaimojaan? Se olisi mielenkiintoinen tieto myös. Entä naiset, onko heitä miesten surmaamisista vankiloissa, ja kuinka paljon? Vai miten miehensä tappaneita naisia rangoistaan? Vai rankaisevatko he itse itseään?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://stm.fi/documents/1271139/1359676/Maahanmuuttajanaiset_ja_vakivalta_fi.pdf/25a81350-ebbe-453b-a8c2-2d9761ded566&ved=0ahUKEwi_zaPoorzMAhXCEiwKHeyXAVIQFggbMAE&usg=AFQjCNFoKMH3pKQrJHux-zcKwHnULvFFLg

      Tuosta pääset katsomaan. Kyseessä on sosiaali- ja terveysministeriön sekä Monika-naisten selvitys maahanmuuttajanaisten kokemasta perheväkivallasta.

      Poista
    2. Tässä toinen linkki saman tutkimuksen pohjalta, jos tuo ministeriön linkki ei avaudu suoraan (se on pdf-tiedosto):

      http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/112920-valtaosa-maahanmuuttajanaisista-vakivallan-uhreja

      Poista
  11. Kiitos linkeistä. Koneeni on edelleenkin niin helevatan hidas, en malta odotella sivujen aukeamista.
    Mitä asialle pitäisi tehdä? Valtiot velvoitetaan kustantamaan ilmaiset sähkölamauttimet kaikille naisille mukana kuljetetttavaksi? Eivätkö radikaalit feministit voisi ajaa mm. ko. konkreettisia asioita, paskan jauhamisen sijaan? Mikä siis tepsisi parhaiten miesten väkivaltaiseen käyttäytymiseen? Ulokkeetvaltiolle. Nythän ne on helppo poistaa kirurgisesti, kun ovat harjoitelleet sukupuolenvaihtajien kanssa.
    Tai sitten valtion kustantama seksinukke, jota voisi hakata ja panna joka reikään, ja se ottaisi suihinkin. Eikös rahoja syydetä kehnompiinkin kohteisiin. Säästöähän siitä pukkaisi ennen pitkää. Vähenisi sairaala ym. terapiakäynnit.
    Kannataako mennä naimisiin tai suhteeseen kenenkään kanssa, varsinkin jos jo heti seurustelun alussa ilmenee käyttäytymisessä agression merkkejä. Toki vittumaista koko ajan kääkättävää akkaa teke mieli lyödä, koska sen kanssa ei monikaan mies verbaalisesti pärjää.
    Yhteiskunnalliset, mutta myös perheolot osaltaan
    vaikuttaa, mutta eipä vaan ole muutoksia saatu aikaan, vaikka kuinka lässytetään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On kieroon kasvaneita miehiä, ääliöitä, jotka hakkaamalla ja henkisesti kiduttamalla käyttävät ja ylläpitävät valtaansa naisiin.
      Myös kulttuureja, jotka rohkaisevat, ylläpitävät machokultteja. Joskus aikojen saatossa ovat myös naiset jossakin päässeet vallanhaltijoiksi (Amatzonit).
      Tasa-arvo höyrötykset luovat konflikteja perheissä. Naiset vaativat sitä ja tätä, ovatko he valmiita myönnytyksiin myös miesten suuntaan? Kaikki miehet eivät ole hulluja agressiivisia hakkaajia. Onneksi.
      Ettei vain nainen olisi joskus/usein syypää miehen agressiivisen käytöksen esiintulemiseen. Joko ymmärtämyyttään, ilkeyttään tai tyhmyyttään?
      Väkivalta on aina ja joka tapauksessa viisauden ja älyn puutetta. Myös sodat.

      Poista
    2. Leonoora, ihan hyvä että kysyt, mitä asialle pitää tehdä.

      Olen hyvä paasaamaan ja heristämään sormea, mutta en sanomaan, mitä pitäisi tehdä.

      Noh, siitä nyt olen kuitenkin vakuuttunut, että mielipiteisiin vaikuttaminen on yksi keino, ja siis asioista puhuminen ja kirjoittaminen on jo askel eteenpäin paremmalla tiellä. Konkreettisia keinojakin voisi varmaan esittää, mutta ne ovat tilannekohtaisia.

      Itse saattaisin hyvinkin ajaa pieniä keinoja oikeanlaisen suvaitsemisen edistämiseksi: muslimimiesten olisi suvaittava kätellä naisia, jos he kättelevät miehiäkin. Suomalaisia perinteitä ei poistettaisi, suvivirsi raikuisi edelleen kevätjuhlissa ja joulujuhlassa olisi myös kristillisiä piirteitä, koska se on meille kristillinen juhlapäivä.

      Leonoora, miehen tai naisen aggressiivisuus ei ole väkivallan kohteeksi joutuneen puolison syy. Viinaakaan ei voi syyttää, vaan syy on aina lyöjässä.

      Valtaosa ihmisistä on tolkun ihmisiä, väkivaltaiset ovat meillä marginaalissa, kuitenkin. Muslimimiehistä en tiedä, kun katsoo tuota linkkaamaani sosiaali- ja terveysministeriön tutkimusta maahanmuuttajanaisten kokemasta kotiväkivallasta.

      Poista
  12. Aika imartelevaa, olenhan hillitön narsisti, että minut on jo useampaan kertaan mainittu, vaikka en ole ottanut osaa keskusteluun. Muuten olen sitä mieltä, että kepun maanviljelijöille hilaamat tukirahat pitäisi ottaa tarkkaan syyniin. Ihan oma-ansaitsemillammehan me muutkin elämme, miksi siis eivät maanviljelijät? - MTK väittää halpuutusten osuneen kipeästi maanviljelijöiden maksettaviksi, vaikka vieläkin maassamme ruoka on erityisen kallista. Mikä on syy, onko se kekkosen ajan kommunismi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kotimaisten omenoiden hinta suututtaa minua. Miksi ne kylmässä ja pimeässä Pohjolassa kasvaneet happamat miniluumun kokoiset omput maksavat puolet enemmän kuin vaikkapa saksalaiset suussasulavan makeat Ingrid Mariet?

      Sama kysymys makeista espanjalaisista tomaateista? Ja kurkuista? Miten tuontituote voi olla halvempi? Kotimaisten tuotteiden hinnat ovat aina kaikkein kalleimmat. Miten muitten maitten maanviljelijöillä on varaa myydä halvalla?

      Onko ainut syy Suomen pienemmät markkinat? Jos näin on, olemme kai ikävässä tilanteessa.

      Poista
    2. Minulla on vielä työpaikka, mutta esimerkiksi eläkeläiset, ja siinä määrin kuin sotaveteraaneja on vielä jäljellä, he kaikki kärsivät maalaisliittolaisista hinnoista, - Aina ei pysty syömään.

      Poista
    3. Kyllä Suomen huippukorkeasta hintatasosta kärsivät muutkin kuin eläkeläiset. Väitän, että hintaso kirpaisee kaikkia kansalaisia. (Sikarikkaita ei kannata edes mainita, niin pieni ryhmä he meillä ovat.)

      Esimerkiksi auton osto on melkein kaikille valtavan iso ostos, joka vaikuttaa perheen budjettiin monta vuotta. Ja auto ei ole meillä luksusväline, vaan valtaosassa Suomea välttämätön kulkuväline. Asunnot ovat kalliita, jos katsotaan niiden neliömäärää verrattuna muun Euroopan isoihin mutta samanhintaisiin asuntoihin. Meillä perhe saattaa asua pienessä huippuhintaisessa kaksiossa, jonkalaista muunmaalaiset eivät ole nähneetkään.

      Poista
    4. Kyllä se kapitalistinen sosialismi mitä luultavammin osuu kaikkeen kaupankäyntiin maassamme. Meillähän myös on se työntekijöiden halveksunta, jota perusteiltaan terveissä länsimaissa, Amerikassa tai Englannissa, ei esiinny.

      Poista
    5. "Miten muitten maitten maanviljelijöillä on varaa myydä halvalla?"

      Halvallahan ne suomalaisetkin maanviljelijät myyvät. Kysymyksen miten on (tai ei ole) varaa oikea osoite olisi kai kauppa ja teollisuus..?

      Poista
    6. Niin, eli tuet pohjoisen viljelijöille taitavat oikeasti olla tarpeen.

      Vaan miksi kauppa ottaa kotimaisesta omenasta suuremman voiton kuin ulkomaisesta, kun ei ole tuontikulujakaan?

      Poista
    7. Suomihan ei ole ainoa maa, joka tukee viljelijöitään. Kuinka suuri osa EUn budjetista menee maatalouteen? Isot maat tässäkin jylläävät.

      Poista
    8. Omppujen, tomaattien ym. tuotantokustannukset Suomessa ovat varmaan aika paljon isommat kuin Keski- ja Etelä-Euroopassa, eikä tuotanto ole yhtä suurta ja tehokasta, mutta ei kai tuo yksin selitä korkeampaa hintaa. Ehkä kaupalla on varaa ottaa suurempaa voittoa, koska kotimaisuus kuitenkin myy, vaikka on kalliimpaa? En tiedä.
      Plus kai täälläkin kuljetuskustannuksia ym. kuluja tulee.

      Poista
    9. Viljelijä joka tapauksessa myy halvalla Suomessakin, jos ja kun käteen jäävä voitto ei ylitä edes kustannuksia.

      Olen joskus kuullut selityksen siihen, miksi maataloutta kannattaa rahoittaa EU-tuilla sen sijaan, että viljelijöille maksettaisiin työstä ja esim. kauppojen hinnoitteluun pantaisiin jotain rajaa - mutten enää muista, mikä se selitys oli.

      Poista
    10. "Voitto ei ylitä.." jne. = selvemmin sanottuna olisi kai "ei tuota voittoa"..

      Poista
    11. Totta tuo on, kasvihuonetomaatti tulee varmastikin maksamaan enemmän kuin aurinkoisessa etelässä kasvava tomaatti.

      Se omenan hinta enemmän ihmettää, kun se kasvaa samalla tavoin kaikkialla. Väliporras taitaa meillä olla aika härskin ahne, muka "halpuuttaja".

      Noista omenoista vielä se, että kauhean vähän kotimaista omenaa on marketeissa tarjolla, ja toisaalta sitten sanotaan, että omenat mätänevät maahan, kun niitä tulee niin paljon eivätkä ne "kelpaa". Maaseudulla viedään hirveät määrät ylijäämäomenaa peuranruokintapaikoillekin.

      Poista
  13. Mitä odinin sotureihin tulee, mitään epäsuomalaisempaa on vaikeaa kuvitella. Menkää eestiläiset veehen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä ristisin soturit Lemminkäisen mukaan. Lemminkäisen lemmot tai hemmot. Nimi viittaisi sopivasti itse asiaan.

      Poista
    2. Minäpä marssin vappuna, en tosin itse siinä kulkueessa, vaan sen vierellä torvisoittokunnan tuntumassa, ja ah kuinka se hivelikään sielua kun tuttu työväenmarssi jyrähteli kivisillä kaduilla.

      Mietin siinä samalla, minäkin siis sitä samaa, että miksi hemmetissä ne katupojat ottivat juuri Odinin nimeensä?

      Mikseivät vaikka Ukkoa tai Perkelettä tai... no nyt keksinkin: Soldiers of Nyyrikki eli Nyyrikin nöösipojat.

      PS. Nyyrikki on muinaissuomalainen metsästyksen jumala, joten sopisi sotureille kuin nyrkki silmään.

      Poista
    3. Tämä on siis kummallista. Miten rikas muinaissuomalainen jumal- ja sankar- ja tonttuluettelo onkaan! Miten paljon meillä on kotoperäisiä haltijoitakin!

      Tästäkin listasta olisivat pojat voineet valita: Tapio, Ahti, Äinämöinen, Rahkoi, Liekkiö, Ilmarinen, Turisas, Kratti, Tonttu, Kapeet, Kalevanpojat, Ronkoteus, Pellonpekko, Vironkannos, Äkräs, Köntös, Ukko, Rauni, Kekri, Hiisi, Vedenemo, Nyrkäs ja Hittavainen! Vaan eivät ole nämä nuoret soturit kuunnelleet äidinkielenopettajansa jorinoita.

      Poista
  14. Laitan joutessani Princen soolokitarointia. - Jos joku väittää, ettei se ollut Prince, niin minkä minä sille voin?

    VastaaPoista
  15. Minä olen koko ikäni itseni työnteolla elättänyt. Onneksi antaavat vieläkin olla töissä, taas on tosin uudet YT:t käynnissä. MTK:laisilla tietysti kysymys on suuremmista asioista, kun sentään Mercedes Benzeistä puhutaan.

    VastaaPoista
  16. Amerikassa kaikki on niin parempaa ja suurempaa, fiksummin käsiteltyä, kuin täällä kepulaisessa kotimaassamme. Ghost of Tom Joad kertoo John Steinbeckin Vihan Hedelmistä.

    VastaaPoista
  17. Tommosta se on, kun Amerikassa pelataan. Noista kumpikaan ei ole kepulaisia kommunisteja, vaikka Brucekin on ollut voimakkaasti sikäläistä viljelyä puolustamassa. Jumankeet, että on upeaa, kun ennen Twist and Shoutia nuo iltulitteet taivaalle lentelevät.

    VastaaPoista
  18. Jaa, enkös mää ollenkaan laittanut linkkiä? - No, hyvä on, tässä se on.

    VastaaPoista
  19. Jaah, miksi meidän kepulistimme ovat aina niin kallistuneina itään, - ennen kommunisteja, nykyään roistokapitalisteja? - Koska se tuntuu heistä hyvältä ja omalta.

    VastaaPoista
  20. Käykäähän vielä Einesbaarissa vilkaisemassa Charin valitsemaa Leino-runoa! Kohta panen estradille vielä kaksi runoa, luultavasti yhtaikaa, Kuunkuiskeen ja Leonooran valitsemat säkeet.

    VastaaPoista
  21. Charin valitsema runo on hieno, vaikkei Leinon kohdalla voi erehtyä.

    VastaaPoista
  22. Siinä se taas nähtii. Poistit mun kirjoitukset.
    Riku saa vittuilla kansanryhmää kohtaa. Ja puhua paskaa.Kymmeniä kertoja on kuultu nuo samat narmatukeset.
    Taidat olla Iines aivan samanlainen vasemistolainen.
    Ei anna kovin hyvää kuvaa sinusta Iines.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En minä vittuilua ja paskanpuhuntaa kansanryhmiä kohtaan ole kieltänyt, vaikka pidän parhaana asiallista tai iloisen hauskaa kirjoittamista. Lain kirjainta tulee noudattaa. Yksilöä eli kirjoittajia ei lyödä. Toivottavasti tämä tuli nyt selväksi, sillä en toista tätä sääntöä enää.





      Poista
    2. Kyllä sitä on hyvä toistaa, että kekkosen käsikassara, Eino Uusitalo, ehdotti itsenäisyyspäivän siirtämistä samalle päivälle kuin Moskovan rauha solmittiin.

      Poista
    3. Olemme palaamassa henkisesti samoihin aikoihin. Osuva esimerkki siitä on tämä "vastuullinen sananvapaus".

      Poista
    4. Vaan, Riku, miten yksi Uusitalon Eino voisi koko puolueen pilata? Eihän yksi raiskaajakaan ryhmäänsä pilaa. Täytyy sitä paitsi muistaa, että koko kanta-Suomihan se emäsika oli, rähmällään kuin imaami moskeijassa.

      Poista
    5. Tulinkohan muuten nyt rikkoneeksi vastuullista sananvapautta? Mitähän tästä tuumaisivat oikeusoppineet? Ilmiantakaatte minut, minulla on aikaa istua sellissä kirjoittamassa muistelmiani.

      Poista
    6. Ei, kyllä kekkonen hoiti kyseisessä puolueessa senkin.

      Rähmälläänolosta en tiedä, sodat käynyt isoisäni puhui aina kekkosesta vihreänä kommunistina. Ja faija lupasi kännipäissään rahaa, jos olisin koulussa sanonut "ryssä". En tarttunut tarjoukseen, kun ajattelin, ettei se hyvään johda.

      Poista
    7. Tapsa, minä ajattelen tuon "vastuullinen sananvapaus"-ultimaatumin olevan osa sitä lehdistön taistelua internetiä ja todellista vapaata sanaa vastaan. Väittävät oikeasti vapaiden julkaisujen sisältävän enemmän vihapuhetta kuin omat kommentointinsa. Hiinä ja hiinä.

      Poista
  23. Tänään kävimme kaverini kanssa viemässä tyhjät purkit ja pullot kauppaan, maastoauton takaosaan ne kannoin, kävimme myös hautausmaalla. Vastoin etukäteisoletuksiani, minusta ei tullut purkkimiljonääriä, hieman alle kolmeenkymppiin jäi.

    Politiikasta enää vain sen verran, että Bruce Springsteenin ja Sopranosin mafiamiehen, Steven van Zandtin, esiintymistä Norjan uhrien muistoksi toisinaan katselen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuossa Springsteenin esiintymisessä viehättää se, kuinka nöyrästi tulee lavalle ja kiittää pää painuksissa siitä, että hänelle suotiin mahdollisuus esiintyä tilaisuudessa.

      Poista
  24. No jaa, politiikasta vielä sen verran, että mielenkiintoista on, kuinka sosialistiksi julistautunut juutalainen Bernie Sanders on jyrännyt monessa osavaltiossa, jättäen taakseen ison rahan enkelin, Hillary Clintonin. Hyvä se silti on, jos edes Hillarykin valitaan, Trumpin jutut ovat kuin Soinin takapuolesta.

    VastaaPoista
  25. Bloggaukseen palatakseni, minua vähän säälittää tuo valokuvaaja. Hölmöyttään, niinkuin me kaikki välillä hölmöjä olemme, joutui keskelle tuollaisia asioita ja menetteli vastoin maailmaa. Hommathan siinä loppuvat.

    VastaaPoista
  26. Lainnaan Vihavaisen kirjootusta.On vuan niin hyvä.

    Nytpä ollaankin sitten Euroopassa eikä missään liki neuvostoliittolaisessa kekkoslovakiassa. Eurooppalainen talonpoika elää tukien varassa. Ruoka kyettäisiin tuottamaan muualla halvempaan hintaan, joten itse asiassa tuo möyrijä kuuluu tuholaisten piiriin ja on vain elätettävä loinen, harmful drudge, kuten tohtori Johnson asian ilmaisisi. Niinpä maajussi saa tehdä tarkan tilin tekosistaan ja kansan suuri enemmistö odottaa vain malttamattomana, milloin hänet lopullisesti likvidoidaan.

    Siinä sanottu mitä riku haluaa ; likvioida ihmisiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Anteeksi, nyt meni yli hilseideni, en tajunnut. Likvidoiminen tarkoittaa ilmeisesti tässä ihmisten tappamista, enkä sellaista voi milloinkaan kannattaa. Kunhan vähän hollaavat asioiden laitoja.

      Poista
    2. En pidä sanaa "sosiaalihuolto" pahana, vaikka aikuisikäni olen joten kuten pärjäillyt omatienaamillani.

      Poista
  27. Tällä "vastuullisella" sananvapaudella on hieno kaiku, mutta minä kuulen siinä rautasaappaiden kalskahtelun. Tarvitaan nimittäin taho, joka määrittää "vastuullisuuden", ja se taho ei ole oikeuslaitos, lainsäätäjä. Meillä on jo laki. Siinähän on jo vastuullisuus sisäänrakennettuna.

    En suin surminkaan tahdo sellaista sananvapautta, jonka jokin muu taho määrittelee lain täydennykseksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oikeuslaitos ei säädä lakeja, sen tekee eduskunta. Oikeuslaitos valvoo lakien toteutumista, tutkii teon ja syyttäjä nostaa syytteen mikäli katsoo että rikoskynnys ylittyy. Tuomiovalta on vain tuomioistuimella.

      Poista
    2. Kyllä minä toki tiedän, että eduskunta säätää lait, Anonyymi, ja nuo muutkin perusasiat. Ilmaisuuni oli lipsahtanut hajamielisyysvirhe.

      Olennaista on kuitenkin se, että meillä on jo valmiina laki, jossa sananvapaudelta edellytetään vastuuta. Ei sitä tarvitsee kenenkään mennä muotoilemaan.

      Poista
    3. Muotoilulla en tarkoita siis lainsäädäntää, vaan julkisuuden asettamia tavallaan näkymättömiä kontrolleja ilmaisunvapauteen.

      Poista
    4. Ihmisten yhteisessä maailmassa on sosiaalisia sopimuksia, ja tosiaankin myös ns. tätä näkymätöntäkin kontrollia. En pidä pahana asiana, koska se auttaa erityisesti yksilöitä joilla on puutteellinen sisäinen tai sisäistetty kontrolli.Jota voi kutsua myös eettis-moraaliseksi ohjaimeksi. Jotkut yksilöt (ja lapset) tarvitsevat ulkoista ohjausta enemmän, rajoja jotka muut asettavat.

      Sanan- ja ilmaisunvapauttaan saa jokainen käyttää, mutta ei se tarkoita rajattomuutta. Sanoistaan saattaa joutua vastaamaan, joskus sitten jopa oikeuden edessä.

      Poista
    5. Anonyymi, nyt et tainnut lukea kommenttiani ajatuksella. Minä puhuin laista enkä rajattomuudesta eli anarkiasta.

      Meillähän on siis laki sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä. Se edellyttää vastuullisuutta sanaa käyttävältä, ja se asettaa rajat sille, mitä viestinnässä ei voi tehdä: loukata kenenkään kunniaa, herjata ja solvata perättömästi jne.

      Ei tarvita muita muistuttajia, vallankäyttäjiä eikä sensoreita, sillä mikään muu taho kuin lainsäätäjä ei voi määritellä vastuulle uusia sisältöjä. Jos näin käy, ollaan hyvin vaarallisella tiellä.

      Poista
  28. Hei kaikki ystävät ja kylänmiehet,

    terveisiä kevätlomalta! Olen parhaillaan siskolassa ja kiireisempi kuin yksikätinen tapetoitsija - eilen meni koko päivä taukoamattoman asiallisen keskustelun merkeissä, illalla pelattiin myös Tuntematon sotilas-lautapeliä, sekä Muuttuvaa labyrinttia. Oli hauskaa.

    Nyt olen hyppäämässä suihkuun, sitten räiskäletaikinan vispausta ja siskon & langon 3-vuotiaan lapsenlapsen odottelua kylään. Ohjelmassa pihaleikkejä, em. räiskäleitä ja nakkeja välipalaksi, sitten lähdemme koko kööri Ilmailumuseoon. Tulee hauska päivä!

    Toivottavasti teille kaikille myös! :)

    Opettelen tekemään linkkejä, ja osallistun keskusteluun kun aika sallii! Mutta nyt hyvää helatorstaita! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvää helatorstaita, Char, ja muutkin. Minä lähden ensin luontoon, vaikka oikeastaan pitäisi vähän siivota, jynssätä ja puunatakin jotakin.

      Aamun olen naureskellut Pirkkalan marxilaista opetusvallankumousviritelmää. Vanhemmat muistanevat Pirkkalan paljon puhutun opetusmonisteen.

      Katsokaapas huviksenne tuon linkin lyhyet Areena-videot. valitettavasti Yle ei salli keskustella aiheesta.

      Poista
    2. Pirkkalan monistehan aiheutti epäuskoista järkytystä jo aikanaan, niin uskomatonta tuputusta se oli.

      Enkä pysty olemaan vetämättä yhtäläisyysmerkkejä tämän päivän tuputuksiin.

      Poista
    3. Niin aiheutti, mutta kyllä tämä nyt esiin tullut kirja nostattaa puistatuksia. Noinko syvällä silloin tosiaan oltiin?

      Toisaalta en ihmettele mitään. Tuohan on aikaa, jolloin taistolaiset kävivät mm. sotaveteraanien kimppuun syyttäen näitä sotakiihkosta.

      Poista
  29. Helatorstaita!
    Politiikassa tapahtuu nykyisin nopeita muutoksia puolueiden kannatuksissa, ainakin jos gallupeihin on uskominen. Mistä se kertoo? Äänestäjien epävarmuudesta, sitoutumattomuudesta, epäluottamuksesta, pettymyksistä, herkkäuskoiduudesta..?
    Sisareni keksi - tai ainakaan en ole aiemmin kuullut kenenkään ehdottavan - että äänestyksissä otettaisiin prosentit käyttöö. Voisi antaa esim: 60 % kommunisteille, 30% vasemmistoliitolle, 10 % demareille, ja loput jäisi tässä tapauksessa prosenteitta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tulokset voisivat olla mielenkiintoisia?

      Poista
    2. Mainio ajatus, pointsit siskollesi! Olisi mielenkiintoista miettiä omaa kombinaatiotaan.

      Selvimpiä jakoja voisivat äänestäjillä olla 50 % vihreille, 50 % demareille tai vasemmistoliitolle.

      Poista
    3. Entäpä jos jokaisella olisi yksi plusääni ja yksi miinusääni?

      Jokaisen puolueen tulos olisi plussien ja miinusten erotus. Todennäköisesti se parantaisi maltillisten puolueiden asemaa.

      Poista
    4. Tämä onkin mielenkiintoinen ajatusleikki: mitä puoluetta inhotaan eniten?

      Senhän me siis suurin piirtein tiedämme, mitkä puolueet keikkuvat gallupien kärjessä eli saavat plusääniä, mutta vihatuimmasta puolueesta emme tiedä. Se ei minun matematiikallani ole sama kuin vähiten ääniä saanut puolue.

      Poista
    5. Jokaisen puolueen kannattajakunta on vain sirpale suomalaisista, etenkin sitä on perussuomalaisten, maamme ehkä pienimmän puolueen, kannattajat. Negatiivisia ääniä tulisi kaikille hyvin paljon, niiltä ei yksikään puolue välttyisi. Jokainen kiihkeä puoluepolitiikan ystävä äänestäisi vastustajina kokemiansa huitulan tuuttiin. Stubbi minua käy vähän sääliksi, häntä vihataan myös omassa puolueessaan. - Ei kai muuten vihattaisi, mutta kun on niin onneton kähmy. Kataiselle on komissaarin paikan jälkeen sentään luultavasti Siilinjärven urheilukentän lanamiehen paikka, mutta kuka tommosta Stubbia mihinkään palkkaa.

      Poista
    6. Vaan keitä demarit vihaavat eniten?

      Jakaantuuko heidän vihansa melko laajalle kentälle ja lopulta tasaisesti keskustaan, kokoomukseen, perussuomalaisiin? Itse kun olin perusdemari, vihasin eniten kepua ja toiseksi eniten kokoomusta. Silloin ei ollut vielä perussuomalaisia, ja luulen, että hekin olisivat olleet vihalistallani.

      Nyt kun en tiedä, olenko lintu vai kala, en tiedä ketä rakastan eniten, ja tämä aiheuttaa senkin, etten tiedä, ketä vihaan eniten. Jokaisella puolueella on minulle plussansa ja miinuksensa. Eli voisin laatia jokaisesta puolueesta sekä vihapuheen että rakkaudentunnustuksen.

      Toisin sanoen en usko puolueisiin enkä puoluepolitiikkaan. En siis usko politiikan harjoittam iseen, vaikka myönnän, että täytyyhän sitä jonkun harjoittaa. Kukin on vuorollaan hallituksessa munaamassa itsensä ja puolueensa ja kukin on vuorollaan oppositiossa röyhistämässä rintaansa ja kasvattamasa suosiotaan - tämä on luonnon laki. Poliittinen peli on hölmöläisooppera.

      Poista
    7. Puolueet eivät äänestä, ihmiset äänestävät. Jokainen antaisi plussansa ja miinuksensa kenelle haluaa, jopa saman puolueen ehdokkaalle.

      Todennäköisesti miinuksia saisivat väyryset, stubbit, halla-ahot yms kellokkaat, jolloin intohimoja herättämättömät orpot pärjäisivät entistä paremmin.

      Todennäköisesti plusmiinus-menetelmä johtaisi myös ääntenkeskityskampiksiin: pudota x eduskunnasta!

      Poista
    8. Tottkai nuo valovoimaisimmat saisviat eniten myös negatiivisia ääniä. Toisaalta negatiiviset äänet saattaisivat auttaa siihen, etteivät Matti "tämä ei liity mihinkään, mutta jalka on niin kauhean kipee" Vanhanen, Kauko Juhantalo tai entinen ehdollisvanki, ehdollisjalkakahleen kantaja, Antti Kaikkonen, eivät tulisi heti seuraavissa vaaleissa takaisin.

      Poista
    9. Negatiiviset äänet takaisivat minun kepun kannattamiseni. - On ne huonoja, uskomattoman huonoja. Timo "Vaaliraha, menettelen näin, koska sanktioita ei ole" Kallikin siellä senkun porskuttaa, kannattajansa eivät sanoneet ainakaan höpömieheksi.

      Poista
    10. Vaikka minua on demariksi syytelty, se täytyy sanoa, että kaasuputkimies Paavo Lipponen, Kalle Kaiharin Hihnapieruksi nimittämä, Kiinan keisarin kaveri, olisi ilman muuta saanut ääneni, akalleen olisi pistänyt loput, jos jotain olisi jäänyt jäljelle.

      Poista
    11. Riku on oikeassa. Miinusäänilla ei ole mitään merkitystä.

      Suomessa on jo yli kymmenen puoluetta, Väyryselläkin kohta omansa ja pettyneillä persuilla omansa.

      Vihapisteet eivät auta, ketään eikä mitään. Mikään puolue ei ole joukko samanmielisiä, nythän sen kokoomuksesta näkee, koska se on hädissään ja onneksi on, onhan se on ollut vallankahvassa jo 1980-luvun lopulta asti. Oppositio olisi sille vaan hyväksi. Vaihteeksi. Demarit ovat olleet hallituksessa. Mutta oppositio opettaa. Siellä on uusia tähtiä: Timo Harakka (terävä ja sivistynyt) ja se tampereen nuori likka, Sanna Marin.

      Kepusta en sano mitään, ne pettää aina. Raskaasti. Omat kannattajansa ja kansalaiset jotka heihin uskoo. Ihan kuten persutkin.

      Puoluekartta muuttuu kannattajiena mukaan, jännä kokea, koska se muuttunut niin moneen kertaan jo mun elämässä. Olen vasemmistolainen, aina. Kakesta huolimatta.

      Toivon hyvää, ja pitkää ikää, meille tavisihmisille, kansalaisten suurelle enemmistölle.

      Poista
    12. Kyllä vaan miinusäänillä olisi jotain merkitystä. Niiden avulla eduskunnasta tippuisivat kaikkein ärsyttävimmät tyypit.

      Mutta olisiko se hyvä asia, siihen en osaa ottaa kantaa. Joo-miehiä siellä on muutenkin tarpeeksi.

      Poista
  30. Kuuntelin järkevän tuntuista keskustelua telkasta. Siinä kerrottiin hallituksen jäsenistä, kuka on kenenkä kaa (= kanssa), ketä kannattaa ja ketä ei arvosta ja minkä takia. Alkoi tuntua piiritanssilta koko hallituksen meininki. Leikkiä, suurta leikkiä. Kaikilla omat tavoitteet ja oma sika ojassa. Ei kannata ottaa vakavasti, siltä alkoi tuntua. Olen pahoillani niiden takia, joita moititaan milloin minkäkin takia. Stubb. Esimerkiksi. Ihminen hän on. Yrittänyt parhaansa. Mokaillut? Kyllä. Kuka ei olisi. Hohhoijaa! Piiri pieni pyörii. Kuka siinä hyörii...

    VastaaPoista
  31. Ihailtavaa on, jos kaikenlaisten henkilöön ja muihin taitoihin roiskuneen ravan alta vielä poliitikko nousee pää pystyssä ja yrittää entistä ehommin lunastaa paikkansa kansan palvelijana.
    Stubbilla on energiaa, mutta liika häärääminen ja suuret luulot kaikkivoipaisuudesta paistaa läpi, vai ovatko ne sittenkin epävarmuuden peittämistä, mene tiedä. Valtiomiestaitoja on ainoastaa enää Paavo Väyrysellä, vaikka hän on uhmakkuudellaan ja periksiantamattomuudellaan leimaantunut pelleukoksi. (pelle-ukkoa tarkoitin). matista meille voisi tulla Kekkonen number two. Valitettavasti vasemmiston missään siivessä ei ole karismaattista, aatteen paloa omaavaa jäsentä eikä johtajaa. Harmi. Missä luurannevat vasemmiston nuoret valopäät? Li Andersson on melko kokematon ja aika yksi-ilmeinen. Jutta Urpilaisesta leivottaneen vielä presidentti, ellei Matti vedä pitempää kortta. jne.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Arhinmäen Paavo osaa olla luotettava ja rehti, mutta on liian näkyvästi urheilu-jalkapallo-miehiä.
      Kyllä vasemmistolaisen kansanedustajan pitää hallita kaikki kulttuurin eri osa-alueet edes jollakin tasolla. Olla viisaasti sivistynyt, mieluummin filosofi tai kirjailija kuin tietyn urheilulajin friikki. Vaikka urheilu onkin kansan huveista suosituin, jonkuntäällä pitäisi puollustaa ihmiskunnan henkistä tasoa.

      Poista
    2. Li Andersson on hyvä. Sai muuten eniten henkilökohtaisia ääniä Varsinais-Suomen vaalipiirissä. Enemmän kuin Petteri Orpo, tämä nykyinen sisäministerimme. Ja pohjoisessa on se Kyllösen Merja joka tyhjensi äänipajatson EU-vaaleissa. Oon jotenkin iloinen näistä.

      (p.s Jutta muuten palaa näyttämölle demareissa, uskokaa tai älkää, minä uskon että näin käy)

      Poista
    3. Totta, että Li Andersson on kiinnostava tulokas politiikassa. Toivoa sopii kaikkea hyvää. Suurta sydäntä ja vahvoja hermoja.
      Minäkin uskon, että Jutta palaa, ellei sitten perhe-elämä muutu esteeksi. Näyttävä ja tarmokas nainen, kun ei sorru poliittisiin peleihin.

      Poista
    4. Li Andersson on äärettömän itsevarma ja kovan linjan ihminen, ja sellaiset pärjäävät politiikan johtopaikoilla. Itse en pidä tällaisista ihmisistä yhteiskunnallisissa tehtävissä, en etenkään, jos he kannattavat ja edustavat anarkistista militanttia antifasismia kuten Antifa-järjestöä.

      Poista
    5. Hitusen kapea näkemys Li Anderssonista, sori nyt vaan :)

      Poista
    6. Minä vähän ihmettelin, mutta nyökyttelin, kun uskovainen melkein kahdeksankymppinen äitini, sanoi äänestävänsä Merja Kyllöstä EU-vaaleissa. Ja äänesti myös.

      Poista
    7. Kari Suomalaisen kanssa poliittiset kantani ilman muuta yhtyvät tuon Paavo Väyrysen kohdalla. Hän ei Väyryselle antanut jalasmökkiä anteeksi, eikä pidäkään antaa. Päivärahakoijari.

      Poista
    8. Hassu juttu, mutta en muista, ketä äänestin kyseisissä vaaleissa. Atik Ismail ei tainnut enää olla ehdokkaana, hyvin haalea muistikuva minulla on, että Timo Harakkaa olisin äänestänyt.

      Poista
    9. Atik oli vasemmistoliiton ehdokas, häntä aikoinaan äänestin, ja varmasti parasta sieltä tai mistään muualta.

      Poista
    10. Hyvä ystäväni, ehkä ainoa jäljelle jäänyt, pelasi joskus Atikin kanssa samassa joukkueessa.

      Poista
    11. Ja olinhan minä senkin katsomassa, kun HJK löi Liverpoolin, Beatlesin kotikaupungin, kuusmuna. Lukemat tosin olivat visiin 1-0. Atik teki maalin. Minä olin katsomossa, merivoimista matkan järjestivät, munat tosin pelissä jäätyivät, kun oli niin kylmä.

      Poista
    12. Muistelin, että samoissa vaaleissa kokoomuksen kannattaja, hyvä ystäväni, Atikin pelikaveri, äänesti samoin, vaikka vasemmistoliitto ei oikein ollut mieleen. Atikia.

      Poista
    13. Saakeli, musta on tullut tällainen, kun Yleisradio ei lapsena ollessani soittanut muuta kuin tätä.

      Poista
    14. Martti Innanen vihasi neuvostoliittoa, siitä sai Yleltä tuta, niin kovasti tuta. Vihansa perustui siihen, kun pienenä lapsena joutui kokemaan Stalinin julmat pommitukset ja tutut talot sortuivat.

      Minun äitini makasi samoihin aikoihin laanilla, Hangon ratapihalla, yhdessä vanhempiensa kanssa. Lumihanki oli ja lakanan olivat päälleen laittaneet. Pommit eivät tulleet päällensä, siksi minäkin nyt höpötän.

      Poista
    15. Semmoinen korjaus, että Hyvinkäätä Vissiarovits Djugatsvili, se saatanan sika, käärme ihmiseksi, pommitti talvi- ei enää jatkosodan aikana.

      Poista
    16. Neuvostoliittoahan minä vihaan yli kaiken, enkä toivoisi läheisiä kauppasuhteita edes venäjän kanssa. Niistä joutuu aina maksamaan ylihintaa. Sori vaan kaikki kepulaiset, te neuvostoliiton takapuoliaiset.

      Poista
    17. Semmoinen pitää sanoa ääneen, että venäjä on yhä edelleen roistovaltio, jolla ei ole kehityksessään, ei nyt eikä tulevaisuudessa, toivoa oikeasta demokratiasta.

      Poista
    18. Meinasin sanoa taas rumasti ja väittää kaikenlaista. Mutta marduusialaisessa kissanterveuslaulussa hyvää on esimerkiksi tuo taustakuoro.

      Poista
    19. No juu, laitetaan vielä Yleisradion kieltämä kappale, Radikaalipentujen laulu. - "Meil on jakopään kettingit irrallaan ja me pirttiä punaiseksi malaillaan."

      Poista
    20. Anonyymi klo 23.44, näkemyksiä on erilaisia. Ei erilainen näkemys ole kapea, se on vain erilainen.

      En tiedä sitten, onko kovin perusteltu tuo sinunkaan (?) näkemyksesi, että Timo Harakka on terävä ja sivistynyt. Hmm. Voi olla, mutta eihän se ole kaikki. Terävä ja sivistynyt voi olla anniltaan vaikka tolkuton yhden agendan umpiluu.

      Poista
  32. Iines, kuka tai millainen olisi sinun suosikkisi poliitikkona? Onko jo olemassa yhteiskunnakllisissa tehtävissä? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihailen Päivi Räsäsen rehellisyyttä ja paneutumista asiaan, kun hän harjoittaa politiikkaa. Hän on harvoja vilpittömiä ja rehellisiä, suosiota kalastelemattomia poliitikoja Suomen politiikassa. Hän uskoo asiaansa, hänessä on hengen paloa. Jean d'Arc liehuvin lipuin.

      Tätä ei pidä lukea niin, että ihailen hänen ehdotuksiaan ja päätöksiään. Niistä en ole samaa mieltä, toisin sanoen monesta olen eri mieltä - esimerkiksi homoudesta.

      PS Minusta se on tietynlaista opportunismia, että ihailee vain poliitikkoja, jotka ajavat samaa agendaa jota itse kannattaa.

      Poista
  33. Voi kirosana, kun en malta esikatsella ja korjata näitä kommenttieni virheitä. Anteeksi. Yritän tästä eteenpäin muuttaa tapani.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Leonoora, sama vika täällä. Ei virheisiin maailma kaadu, mutta jos joku haluaa virheitään korjailla, poistelen kyllä poistettujen kommenttien häntiä siitä korjatun yläpuolelta. Minua ne eivät haittaa.

      Poista
  34. Demokratiassa on se valuvika, että vastuullisiin tehtäviin voi päästä ihan liian nuorena. Ei mikään vakavasti otettava firma valitsisi toimistusjohtajaksi 27-vuotiasta harjoittelijaa, mutta politiikassa on se mahdollista.

    Tarkoitatko Leonoora uudella Kekkosella Vanhasen Mattia? Herranen aika, eihän kahta niin eriluonteista ihmistä osaa edes kuvitella! Ja luonteesta se kekkosmaisuus on nimenomaan kiinni.

    Vasemmistoliiton ongelma on se, ettei se oikein tiedä kenen asialla se olisi. Demarithan ovat jo nyt kunnallisten ja valtiollisten viranhaltioiden puolue, mutta kenen puolue on Vasemmistoliitto? Lapsiperheiden, eläkeläisten, pienituloisten? Liian laveaa haarukoitavaksi.

    VastaaPoista