2.6.2017

Kun Herakleitos itkee, Demokritos nauraa

 

Kuvassa Herakleitos itkee, Demokritos nauraa. Heputhan ovat antiikin kreikkalaisia filosofeja, esisokraatikkoja. Toinen näkee kaiken virtaamassa ja uskoo muutokseen, toinen pilkkoo muutoksenkin osiin, atomeihin ja sanoi, että siinä se on ja pysyy, aine.     
                                                                          
Maailma onkin vastakohtien paikka. Jos ei ole pahaa, ei ole hyvääkään. Jos ei ole surua, ei ole iloakaan. Jos ei ole onnettomia, ei ole onnellisiakaan. Jos ei ole suvakkia, ei ole rajakkia. Jos ei ole menetystä, ei ole saavutusta. Ja vielä tämä kaikki toisinpäin, kääntäen. Jos ei ole hyvää, ei ole pahaakaan jne.  Näin ollen sanon heti kärkeen, että onnea ei voi saavuttaa eikä ihminen ole hyvä. Yhtä ei voi sitoa, toista päästää menemään. Kyllä ne molemmat tulevat sinunkin luoksesi, vuorollaan.

Vaan syventykäämme hetkeksi onnellisuuteen, onhan nyt kevät, touon aika, toivon aika, lemmen ajaksikin sanottu. Tosin hedonistinen ihminen on tehnyt elämästään alati jatkuvan kevään eikä tahdo suvaita minkäänlaisia laskuja tai alhoja omassa ainutlaatuisessa elämässään.  On vain nousu suveen. 

Saatamme olla nimittäin  ajoittaisesta itsemurha-alttiudestamme huolimatta varsin onnellinen kansa. Jokin tutkimustietokin hiljakkoin vahvisti, että Suomi on Euroopan onnellisin maa, Tanskan rinnalla.  Ja onhan meillä erityinen professorikin tätä päämäärää varten, onnellisuusprofessori Markku Ojanen. Ojanen on noussut koulukiusatusta yksinhuoltajaäidin lapsesta menestykseen eli julkisuuteen.

Ojanen arvostaa yksinäisyyttä ja kavahtaa kauppakeskuksia ja hälinää. Tekisi mieleni voihkaista onnesta: oi miten allekirjoitan!  Ojasen mukaan onnellisuus on tila, jossa ihminen ei haikaile men­nei­syyt­tä eikä odota parempaa tulevaisuutta vaan iloitsee siitä, mitä juuri nyt on.  Kyllä Ojanen, juuri tällaisen mielentilan saavutan luonnossa liikkuessani, kuvatessani eläimiä, näätää, peukaloista, hömötiaista, ei kuitenkaan mielellään sini- eikä talitiaista, koska niitä hyppii joka oksalla. Pyrstötiainen käy, samoin töyhtö. 

Minusta onni on sitä, kun unohtaa itsensä, kun ei muista että on olemassa. Ei tarvita varsinaista flow-tilaa, mutta käy sekin tähän raamiin. Joskus kirjoitin blogiini, että onni on extreme-laji, jota mitä todennäköisimmin saa kohta ostaa konkreettisessa muodossa laitteena, jonka voi kytkeä piuhoilla päähänsä. En oikeastaan epäile tätä vieläkään, sillä niin tavoiteltua onni on, että sitä myydään monen ostoksen kylkiäisenä kaupasta ja markkinamiehiltä. 

 Vaan mitä sanoi L. Onervakin? Onko onni mahdollista saavuttaa?

Oikea onni
on ihmisen vasta, 
koska hän laannut
helyä onnen
on tavoittamasta.

Nykyään joka paikassa lukee vinkkejä onnen saavuttamiseksi. Onnellisuusprofessorin  lailla en oikein usko niihin, onni ei tule metodin kautta, rauha ei tule hiljaisuusretriitillä eikä Valamossakaan, välttämättä. Voi se toki tullakin, mutta ei se silloin Valamosta johdu, vaan sinusta itsestäsi ja suhteestasi asioihin. 

(Fresko vuodelta 1477, Donato Bramante)

117 kommenttia:

  1. Nyt on hyvä kirjoitus.Kiitosta on annettava kun on aihetta.( Nyt on.)

    VastaaPoista
  2. Todella antoisa kirjoitus rouvalta! Ei mitään katkeruutta, jota turhan usein joskus on.

    Onervan lisäksi siteerattaisin Eino Leinoa:
    Kellä onni on,
    se onnen kätkeköön.

    VastaaPoista
  3. Minäkin tykkäsin. Onni on ihanaa, akkaa tykkäisin puristaa, vaik lihavaa.

    VastaaPoista
  4. Vaan kun mistään ei saisi kiittää, mitään ei saisi juhlistaa, mistään ei saisi olla onnellinen.

    Tein ajoittaisen aamulukukierrokseni blogeihin ja lehtiin, ja voi sitä vihan ja aggressiivisen puheen määrää, joka vallitsi sekä Uuninpankkopojan blogissa että MV-julkaisussa - katson ne aina peräkkäin.

    Uuninpankkopoika uhkuu katkeruutta ja suorastaan raivoa Suomi 100-juhlintaa kohtaan, ja eritoten Meidän maamme -sarjaa kohtaan. Se kun ei kuvaa kansainvälistä Suomea.

    Hohhoijaa. Olisiko ohjelma parantunut, jos ilmakuvaus olisi zoomannut vaikkapa meren aalloilla keinuvaan pakolaislauttaan ja rannoilla näkyviin luotaantyöntäviin perisuomalaisiin?

    Muistakaat siis, rakkaat lukijat, hävetä tarpeeksi kaikkea Suomi 100 -juhlintaa, jossa näytetään vain isänmaata ja äidinkieltä. Isänmaallisuus on nationalismia ja täten väärin ajateltua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hä? Raivoa? Lukutaitosi ei ole vahvin puolesi ja osoitat nyt erityisen heikkoa lukutaitoisuutta. Toki huumorinlaatusi on erilainen kuin Timosella, mutta kyllä Timosen blogissa keskustelijoiden tietotaso on parempi kuin täällä. Täällähän ei faktantarkistus tai edes lähdekritiikki ole lainkaan tärkeää. Muusta disinformaatiomoskasta puhumattakaan.

      Jotain kertoo, että lukijamäärät ja eri kommentoijien määrä on huomattavan paljon isompi Timosella kuin tässä pikkueriössä jossa 3-4 putkinäköistä yrittää esittää oppinutta tai tietoviisasta.

      (katsokaa kun kohta kilahtaa)

      Poista
    2. Älä välitä, anonyymi, en minäkään ihan terve ole. Nuhaa on pitänyt

      Poista
    3. Sitäpaitti olen yksi Timosen viidestätuhannesta Facebook-kaverista. Onko se sinua hyväksynyt?

      Poista
    4. Nuorena minäkin harrastin Timosen tavoin voimanostoa. Alle seiskeet painavsns nostin penkiltä sataviiskeet ja maastavedossa kakssataa.

      Poista

    5. Kyllä kilahtaa! En ole lukenut ennen pätkän pätkää Uuninpankkopojan Blogia.

      Hänhän on hyvä!

      Poista
    6. http://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/

      Poista
    7. Siinä olen kyllä Timosen kanssa eri mieltä, että laittomat oleskelijat pitää mahdollisimman sukkelasti potkia takaisim Irakiin.

      Poista
    8. Atik Ismaililta, hienolta suomalaiselta, on ilmestymässä kirja maassamme pelanneista ulkomaalaisista jalkapalloilijoista. Ilman muuta ostan.

      Poista
    9. Minä olin katsomassa, kun HJK voitti Liverpoolin Atikin maalilla. Yksi parhaita urheilukokemuksiani, mutta pirun kylmä silloin oli. Merivoimista järjestivät meille liput ja kuljetuksen kuorma-auton lavalla.

      Poista
    10. Atik Ismael on todellakin "hieno suomalainen" kaikkien mielestä - eli ei meidän suomalaisten mielestä ihmisen alkuperä, tummaverisyys, uskonto tai nimi miestä pahenna.

      Miten se sananlasku sitten jatkuikaan?

      Luin suurella mielenkiinnolla Atikin kirjan Mestaruussarjan maestroista (koska muistin suurimman osan heistä), mutta kirjoittajana tämä tekniikkavirtuoosi on aika kömpelö. Pieni stilisointi olisi tehnyt hyvää.

      Poista
    11. Atik ei ehkä kirjoittajana ole kaikkein sujuvin, mutta silti. Hatun nostaisin hänen edessään pois päästäni, jos minulla olisi sellainen.

      Poista
  5. Juuri siksi Sinun kirjoituksesi onkin niin viehättävä kun se ikäänkuin vastakarvaan ei heristä nyrkkiä eikä raivoa. - Kaikkea iloisuutta Emännälle.

    Ps. Olen nauttinut tuosta Midän maamme -kuvista. Kauniita kuvia, kaunista musiikkia taustalla - siis luojan kiitos ettei mitään spiikkausta!

    Ihan kivaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sivuhuom. En minä kyllä raivoa koskaan kirjoituksisani. Se on minulle tuntematon tunnetila, en osaa sitä, vaikka pitäisi osata. Enemmän kirjoituksissa on huumoria kuin edes vihaista tunnetta. Satiiri tai sarkasmi ei ole kai vihaa, mieluummin jonkinasteista kyynisyyttä?

      Poista
    2. Tarkoitinkin, obs!, että monet muut = monissa muissa blogeissa raivotaan. Kuten itsekin totesit lukukokemustesi perusteella. Ei Sinun blogissasi - ainakaan melkein aina koskaan.

      Poista
    3. Kiva! Kun tosiaan koen nuo raivon tunteet niin vieraiksi ja vastenmielisiksi itselleni. Meillä kotonakin, vaikka olen puhunut isän alkoholismista, oli aina rauhallista puhetta, isä ei raivonnut eikä huutanut, eikä äiti huutanut hänelle koskaan. Meillä oltiin mieluummin hiljaa, koetettiin vaan selvitä, ja ehkä siitäkin versoaa vastenmielisyyteni hoitaa asioita aggressioilla ja kauheasti maristen ja valittaen. Joskus olisi kyllä ihan paikallaan polkea jalkaa ja vaikka huutaa torvet soiden.

      Poista
    4. Joskus olisi kieltämättä paikallaan polkea jalalla lattiaa, oikein kunnolla PAM PAM. (Kuin Singer -ompelukonetta polkisi.) Ja sitten heittäytyä selälleen samalle lattialle ja alkaa sätkytellä raajojaaan. - Se tekisi poikaa myös sovinistisikaisille miehille!

      Poista
    5. Heh, tuon minä sovinistisika heti suoritan!

      Poista
    6. Huom. Muistakaa pojat kommenttien taso! Se olkoon alati kirkkaana otsain alla.

      Poista
    7. Lis. Kehotan myös jatkuvaan faktantarkastukseen.

      Poista
    8. Hsh, faKtantarkistuksista, ANTaa PALAA!

      Poista
    9. Aina närkästytään siitä, veretään herne henkitorveen, kun Miehet tytöttelevät Naisia. Mutta kukaan ei meitä miehiä (pillahtaa itkuun) puolusta kun Naiset alkavat pojitella meitä Miehiä. (hakee desdyykin ja niistää nenänsä, RPRYYTSH, ohoh)

      Poista
  6. Minäkin nautin ohjelmasta, pidän hiljaisuudesta ja jopa siitä varmaan koneellisesta musiikista. Mieluummin voisin kuunnella elävää klassista taustalla, mutta ei tämä nyt soiva häiritse. Elävä musiikki voisi häiritä - positiivisella tavalla. Nyt musiikki liukuu.

    Tosin ohjelman otsikot ovat tälläkin kertaa pielessä. Eilen otsikkona oli Läntinen Järvi-Suomi, vaikka näytettiin itäistä, ja maanantaina otsikkona on Itäinen Järvi-Suomi, jolloin varmaan näytetään sitten läntistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lahti , Jyväskylä ja Heinola on läntistä järvi-Suomea.
      Imatra , Lappenranta ja Joensuuon itäista järvi-Suomea.

      Ei ole pielessä.

      Poista
    2. Entäpä Siilinjärvi, jota myös ilmakuvattiin hartaasti ja pitkään? Sehän on Savoa eli Itä-Suomea.

      Länsi-Suomen läänin pääkaupunki on Turku, ja minusta nuo nyt esitellyt paikat olivat mieluummin eteläisen ja osin itäisen Suomen järvialuetta kuin itäisen.

      Poista
    3. Juuri noin. Elävä, liian fiini klassinen musiikki häiritsisi kuvanauhan katsomista. Korvat alkaisivat höristä.

      (Vastaus Iinekselle 09:10.)

      Poista
    4. Korjaus ed. kannonnokasta: - kuin läntisen.

      Poista
    5. Suomi näyttää erilaiselta Turusta katsottuna.
      Täällä meiltä katsottuna turku on ruotsia.

      Siilijärvi on nykyisin Kupion kaupungia.

      Järvi-Suomessa sijaitsee kuusi kymmenestä Suomen suurimmasta järvestä: Suur-Saimaa, Päijänne, Iso-Kalla, Keitele, Iso-Längelmävesi ja Puulavesi. Järvi-Suomen vesistöjä ovat Vuoksen, Kymijoen ja Kokemäenjoen vesistöt.

      Maantiedon kertausta.

      Poista
    6. Niin, siis ohjelmassa onkin kyse tarkkarajaisesta alueesta Järvi-Suomi.

      Myönnän, että ajattelin toisin, jälleen kerran. Kiinnitin huomioni sanaan "Läntinen", ja tämä vei ajatukset maan länsiosiin ja Länsi-Suomen lääniin, ei järvien muodostamaan erillisalueeseen, josta voidaan tietysti erottaa läntinen osa, itäinen osa, eteläinen osa, pohjoinen osa, vaikka koko alue itsessään sijaitsisi Lapissa.

      Mainittakoon siis lopuksi, että en pidä nimitystä Läntinen Järvi-Suomi tai Itäinen Järvi-Suomi kovin selkeänä. Järvi-Suomen länsiosa olisi eksakti. Tai Järvi-Suomen itäosa.

      Poista
    7. Ihan lonkalta ne neljä puuttuvaa suurjärveä: Oulujärvi, Inari, Pielinen ja... Jaa, eipä tule suoraan se neljäs mieleen. Olisiko Kitka?

      Poista
  7. Välistä minua on, jos saa lempeästi ko. ohjelmaa kritisoida, ihmetyttänyt se, että joitakin mielestäni hyvinkin mielenkiintoisia kohteita ei näytetä. Eivät siis ole kuuluneet käsikirjoitukseen. Ja sitten taas toisaalta leijutaan turhan pitkään joidenkin mettäsaarekkeiden päällä. Tai jokien, jotka luikertelevat. - Esimerkiksi sellaista (ilmastakin käsin) valtavan upeaa metropolia kuin Forssaa ei näytetty yhtään! - No, tämä oli vitsi. Mutta sekin vähän kummastuttaa että sen kuvaajahelikopterin varjo ei missään koskaan heijastu maahan? Miten se on mahdollista?
    Tapsa varmaan tämänkin osaisi selittää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Insinöörit kun tietävät kaiken. (Tai, no, Jumalan läsnäolosta he eivät ole varmoja.) Tapsa kun insinööriytensä lisäksi on runoilija - oikea runoilija - niin äkkiäkös hän puuttuvat argumentit nappaa toisen sieltä, toisen täältä. Kuin silosäkeitä puiden kukkivilta oksilta. (myöhemmin nuo säkeet pakataan perunasäkkeihin. että nuo sanat säihkyvät säilyisivät tämän pitkän ja pimeän ja riemuttoman talven yli. kuin potut pottuina)

      Ash, mikä minua nyt villittee? Mustalaisverikö joka soutaa suonissani eikä huopaa lainkaan. Souda, souda sinisorsa... vaikka olisi metri jäätä ja airot poikki. - Mutta sorsa alkaakin meloa, ei souda enää ei, ja kun Aku Ankka ui häntä vastaan, sorsa sanoo sille "teRRRve kavRRRRI". Aku nyökkää, mutta ihmettelee "enhän minä tuota tuntenut", puistelee päätään, rantautuu, ja jatkaa, pyrstö heiluen, rakkaan Iineksensä luo. - Sen mittanen se.

      Poista
    2. Mustalaisverestä tulee mieleen lapsuudenystäväni maalta, muuan harvinaisen tumma ja kaunis ihminen, oikein rotunainen, jos näin saa sanoa tänä aikana, jolloin kielen kanssa tulee olla valppaana kaiken aikaa, ettei loukkaa suvaitsevia ihmisiä.

      Lapsuudenystävälläni sanottiin olevan mustalaisverta suonissaan. Hän olikin kulkevainen, ja on edelleenkin menevä tapaus. Jo pikkuteininä hän karkasi kotoaan, isosta maatalosta, omien myöhempien sanojensa mukaan raggareiden kanssa Ruotsia kiertämään. Ja kyllä hän kiersikin. Kuulisittepa niitä tarinoita, joiden rinnalla mikiksen hurjat reissutarinatkin kalpenevat. Osa tarinoista on tähän blogiin painokelvottomia. Itseäni kiinnostaa se, että nuo hävyttömät jutut ovat naisen kertomia.

      Mutta siis, mistä se mustalaisveri valkolaiseen oikein voi olla tullut? Kun eiväthän valkolaiset ja mustalaiset ole meillä risteytyneet keskenään, vaikka epäilyjä jonkun lapsen isästä onkin ollut.

      Voisiko ison maatalon emäntäihminen, iloluontoinen tosin, olla hairahtunut isännän tietämättä, kun taloon on tullut kiertävä mustalaiskauppias kenties huivin myyntiin kuin Shemeikka Karjalasta muinoin. Näistä on jokunen romaanikin kirjoitettu.

      Poista
    3. Meidän sukutarinamme kertoo, että äidinpuoleisen isoisäni, joka oli siis isätön poika, isä olisi ollut mustalainen. Hän olikin aika menevä ja taiteellinen, vapaussoturi ja kirvesmies, maalasi mm. kotikylänsä kirkkoon kattomaalauksen.

      Mutta Maamme-sarjassa minua ihmetyttää se, että erittäin kuvauksellista Oulujärveä suurine selkineen ja hiekkarantoineen ei ole (vielä?) näytetty ollenkaan! Eikä mahtavaa Oulujokeakaan, jonka törmälle ammoinen esi-isäni, hansaliiton kamasaksa, tupansa 700 vuotta sitten pystytti.

      Mitä itse asiaan tulee, niin jokaisen kaltaiseni taidesielun ja mystiikkaan taipuvaisen kannattaisi lukea myös insinööritieteitä. Oppisi erottamaan huuhaan oikeista mysteereistä - joita muuten riittää aivan tolkuttomasti, enemmän kuin tajuaakaan.

      Poista
    4. Tänään tulee muistaakseni Järvi-Suomen itäinen alue, ja siihen ei ainakaan tuo Oulujärvi sovi. Hmm, saas nähdä. Itse kaipaan näytettäväksi Lounais-Suomen rannikkoalueita.

      Yksi osa voisi olla myös luovutetusta Karjalasta, onhan se osa Suomen satavuotiasta historiaa. Se olisikin mielenkiintoista katsottavaa. Karjala ilmasta käsin.

      Poista
  8. Jotain hyvin ahdistavaa on siinä, että Suomessa nostatetaan hirveä haloo poliisien sisäisen ja suljetun FB-ryhmän rasistisiksi nimetyistä kirjoituksista, ja samaan aikaan Briteissä toimitaan oikeasti, allahu akbaria huutaen viilletään naisilta kurkkua auki ja ajetaan autoilla väkijoukkoihin milloin lasten konserteissa, milloin tavarataloissa, milloin silloilla. Vihapuhe on kyllä hirveää.

    VastaaPoista
  9. Anonyymit älkööt lukeko tätä nyt rasismin hyväksymiseksi. Ei tietenkään, minusta poliisit tekevät väärin, jos ylipäänsä kirjoittelevat työasioistaan ja asiakkaistaan julkiselle alustalle, vaikkakin vapaa-ajalla ja suljetussa ryhmässä.

    Eivät opettajatkaan noin tee lapsista tai opiskelijoista, vaikka hurjiakin kommentteja voisi kyllä esittää - ja pienessä ryhmässä esitetäänkin, suullisesti, niin kuin missä tahansa ammattiryhmässä, jossa puretaan ongelmia.

    Tämä nyt hiivalla nostatettu kohu on kuitenkin herkkä myös ylitulkinnoille, vaarallisille johtopäätöksille ja seuraamuksille: Sensorit valvokaa, kieltäkää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varo, etteivät poliisit tule hakemaan sinua. Kusipääpoliitikot övat heidät sellaiseen määränneet.

      Poista
    2. Ai jumankuta, että kaikkia nykyisiä poliitikkoja halveksin. Menisivät johonkon töihin, helkkarin iilimadot ja loiset.

      Poista
    3. Yhteen aikaan Tikkurilan poliisi tarkkaili ahkerasti sulkakynäni satoa, mutta nyt tehtävä on siirtynyt nähtävästi Supolle, joka on pariin kertaan piirtynyt Sitemeteriin. Nyt poliisilla lienee niin paljon järeämpää vihapuhetta haavissaan, kun pitää omiakin kirjoituksia ruveta läpivalaisemaan...

      Mutta siitä vaan, lupaan kurkistaa ensin kaihtimen raosta, onko ovella koppalakki pamppu vyöllä tai jehovantodistaja.

      Poista
    4. Voihan ne oikeasri Tikkurilasta olla, mutta oikeasti Tikkurila äännetään: Tippurila.

      Poista
    5. Ennen poliistt määrättiin vain maantien laitaan ylinopeuksia kyttäämään. Nykyään poliitikpt määräävät heidär vainoamaan suomalaisia. Tervetuloa vain meillekin.

      Poista
    6. Ehkä on parempi neuvotella ensin. Väkivalta ei ratkaise mitään(.No, vasemistolainen väkivalta on vaan parempaa...Li Anderson. vas.)

      Poista
    7. Aika kesyjä ne poliisien rasismipuheet olivat, ainakin esimerkkien perusteella. Mitä väärää on esim. esittää, etteivät afrikkalaiset ole menestyneet missään?

      Tämänhän voi tyrmätä esimerkeillä. No, esitän yhden menestyjän: Obama. Hänen isänsä oli afrikkainen.

      Poista
    8. En tiedä, mitä ne poliisit kirjoittivat, mutta tämä vihapuheen metsästys alkaa saada osin koomisia piirteitä, kun samaan aikaan keskisessä Euroopassa kiihkomuslimit hyökkäilevät naisten ja lasten päälle.

      Tietenkin rasismi on tuomittavaa, mutta niin on kiihkouskovaisuukin. Toivottavasti senkin perässä on poliisiarmeija ja ministerit tuomitsevat sen nollatoleranssilla.

      Poista
  10. Yle ja media on saanut uutisia Lontoosta.
    Siellä on "vaalean punainen norsu" mellastanut posliinikaupassa.
    Onhan näitä . Pariisi, Tukholma,Pietari, Lontoo jo kolmannen kerran .

    "Norsun" poistamiseksi tarjotaan mielellään yhteiskunnan eriarvioisuuden tehokkaampaa poistamista. Siis ikäänkuin lisäämällä tulijoille kaikkea, niin myös riehuminen vähenee. Esimerkiksi Ruotsi panostaa kotouttamiseen, koulutukseen ja työllistymiseen tosissaan. No, onko "norsu" ja tuhotyöt viime vuosina sitten vähentyneet ? Eipä ole tainnut. Ruotsiin on sen sijaan tullut radikaalia ja väkivaltaista ismiä edustavia ryhmiä, joissa kehotetaan suoraan väkivaltaan ja paikallisten diskriminointiin.

    Mutta Yle taas lempipuuhassaan. Toteuttaa terroristien näkyvyyden ja hehkuttaa ½- tunnin
    välein tapahtumia hetki hetkeltä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ylehän on uutisoinut Lontoon uusimmasta terrori-iskusta matalalla profiililla. Yhtään ylimääräistä tai reaaliaikaista lähetystä en ole havainnut.

      Terrori-iskuista uutisoiminen on kaksipiippuinen juttu. Toisaalta se lisää islamistien haluamaa huomioarvoa, toisaalta se on välttämätöntä avoimen tiedonkulun vuoksi. Ei demokratiassa ole tapana pimittää uutisia. 

      Theresa Mayn lausunto taisi räjäyttää pajatson. Meillä tuo lausunto ei ole mahdollinen: se on tuomittavaa vihapuhetta. 

      Lausunnon mukaan Britanniassa on oltu liian suvaitsevaisia ääriajattelun suhteen. Ääriajattelun ja islamismin kitkeminen edellyttää, että niin viranomaiset kuin koko yhteisökin haastavat aatteet, jotka yrittävät kalvaa brittiläisiä eli länsimaisia arvoja, lausui May. - Ääriajattelun nujertaminen edellyttää myös sitä, että kenenkään ei saa enää antaa eristäytyä brittiläisen elämänmuodon ulkopuolelle omaan suljettuun yhteisöönsä. Eristäytyminen ruokkii sekin ääriajattelua ja terrorismia, analysoi May. 

      Minun on vaikea ymmärtää, mikä tuossa on rasismia. Ellei sitten se, että meillä ääriajatteluksi käsitetään äärioikeiston puhe.

      Poista
    2. Torstaina nähdään. Mikä on brittien palaute Theresalle. Brexit eristää Brittilän ja kaikki poliittiset voimat tulevat menemään siihen lähitulevaisuudessa. On ääriajattelua joka tuhoaa, totta vie. Mutta kuka tai mikä on suurin vihollinen?

      Poista
    3. Iines, luulenpa, että Mayn sanat ovat vain sanoja. IS tai ISIS eli DAESH on lukuisia kertoja julistanut sodan lännelle ja myös käynyt sotaa eri tavoin, vuosien ajan, aivan erikoisesti näillä häikäilemättömillä terroriteoilla. On syytä huomata, että valtaosa viimeksi mainituista on epäonnistunut viranomaisten vastatoimien ansiosta. Silti jälki on ollut hirvittävää ja mikä pahinta, lannistavaa. Länsimaat on vallannut apatia, kohtaloon uskominen: "Emme pysty tätä estämään, siispä jatkakaamme kuten tähänkin asti! Good bless you all, carry on!"

      V. 1939 syttyi sota Saksan ja Britannian välille. Silloin slogan kuului "Business as usual, carry on and fight back!" Nytkin tämä on oikea vastaus. Rajat on pantava kiinni, estettävä näin muslimien liikkuminen ja tuhottava IS, kulkee se millä nimellä tahansa. Jos tähän ei ryhdytä niin pian länsimainen kulttuuri, nyt jo rajoitetut vapaudet, naisväkemme tasa-arvo, ovat muisto vain.

      Aikoinaan Rooma ahdingossaan yritti ostaa rahalla rauhaa mutta kukistui lopulta. Samaa on Frau Merkel yrittänyt ja on saanut vain halveksuntaa osaksensa. Puheet rauhasta ja muista hyvistä asioista ovat sellaisenaan hyödyttömiä. Takana pitää olla voimaa jos vakuuttelut eivät sattuisi riittämään. hh

      Poista
    4. Totta ,nyt Ylen on uutisoinnut matalalla profiillilla.
      Heillä on tapana sanoa: "olemme saaneet tiedon nimettömästä lähteestä." Nyt se puuttuu.

      Minusta tuo "hetki hetkeltä" osoittaa kuinka toimittajien koulutus on huonoa.Ei ole hyvää suomenkieltä.
      Sentään on kysymyksessä maisteri tason toimittajat.
      No, sama ongelma on maikkarilla ja Iltasanomilla....

      Poista
    5. Anonyymi klo 20.51, en ota nyt mitään kantaa Theresa Mayhin, en ole seurannut häntä. Vain tämä mainitsemani lausunto kiinnitti huomiotani.

      Poista
    6. Olen samaa mieltä, että Mayn sanat ovat vain sanoja. Jos on seurannut taistolaiskommunistien nousua Suomessa - tietää- että paras tapa yhteiskunnallisen syövän idättämiseen on aloittaa ”idätys” lapsista ja nuorista, joihin on helppo tartuttaa vaarallisia ideologioita yksipuolisen propagandan avulla. Kommunisti- ja sosialistivaltioiden vanha metodi.

      Poista
    7. Anonyymi, ennen kuin arvostelet muiden suomen kieltä, korjaa ensin omasi. Kommentissasi klo 21.02 on kymmenen virhettä.

      Poista
    8. Hh, ei nyt sentään panna rajoja kiinni! Hädänalaisia pitää auttaa.

      Mutta enemmän todellista sopeutumista tulijoilta pitää vaatia. Eriytyminen omaan kulttuuriin eristää ja vahvistaa muslimien ahtaimpia tapoja ja esimerkiksi naisen huonoa asemaa.

      Poista
    9. Minä kirjoitin maisteri tason toimittajista. Minä saan vaatia heiltä hyvää suomenkieltä.
      Minun kirjoitus taidolla ei ole merkitystä , veromaksajat eivät maksa minulle palkkaa.

      Kritisoin "hetki hetkeltä" sanojen käyttöä.

      Poista
    10. Iines, jos hiukankin mietit niin huomaat ettei meillä ole keinoja edes nyt meille v2015 tulleiden integroimiseen. Täällä Hesassa on ghettoutuminen jo täydessä käynnissä, ehkä myös Turussa. Kun tuo prosessi on valmis olemme 'palestiinalaisessa' tilassa. Sitä ei käytännössä voi perua sillä kiintiöpakolaisia hallitus ei pysty väistämään. Ainoa tunnettu keino on juuri tuo rajojen sulkeminen, ihmisten lukumäärät sanelevat sen. hh

      Poista
    11. Turussa? Varissuolla on ihan rauhallista. Ruotsista asti ovat käyneet ihmettelemässä sitä mikä meillä onnistuu. Olen ikäni elänyt itä-helsingissä, ei täällä mitään "palestiinaa" ole. Itiksessä reilun kymmenen hengen räyhäjengi käy joskus huutelemassa. Rajat kiinni! Rajat kiinni! Eikä heistäkään moni asu edes Hgissä. Muualta tulevat tänne huutelemaan. Tapanilassa saatiin asukkaiden toimesta lapsia ja nuoria pelottelevat metsäläissuomalaiset karkotettua. Toivottavasti pysyvätkin poissa. Häiriköt.

      Poista
    12. hh, ja muutkin: Turun Sanomat 24.3.2016 "Varissuo on maahanmuuton mallioppilas" Sopii mennä tutustumaan.

      Poista
    13. Ei kukaan voi olla oikeasti niin tyhmä, että luulee toimittajien elävän veronmaksajien kustannuksella. Markkinataloudessahan he elävät, toisin kuin sosiaalipummit kepulaiset.

      Poista
    14. Ghettoutuminen tarkoittaa sitä, että jollekin alueelle muuttaa enenemässä määrin vierasperäistä väkeä kun samanaikaisesti alkuperäinen asujamisto muuttaa pikku hiljaa pois kun ehkä eivät tunne oloansa enää kotoisaksi tai haluavat lapsensa parempiin kouluihin. Prosessi vie vuosia.

      Totta kai alueilla on 'rauhallista', ei missään ole jatkuvasti levotonta, aluksi varsinkaan. Niihin sisältyy kuitenkin potentiaali muutokseen joka vie pahaan suuntaan, rikollisuuteen. Tämä johtuu uusien asukkaiden usein huonosta koulutuspohjasta, lisääntyvästä työttömyydestä, ulkopuolisuuden tunteesta jne. Meillä nämä tihentymät ovat vielä pieniä, kriittistä kokoa ei ehkä ole vielä saavutettu kuin itähelsingissä mutta muualta Euroopasta on paljon erittäin huonoja kokemuksia. Jos nykyisellään jatketaan on vain ajan kysymys päätyä siihen tilaan joka rampauttaa Ruotsia nyt. hh

      Poista
    15. Käsittääkseni Turun Varissuon tilanne ei ole niin ideaali kuin Anonyymin linkki koettaa sanoa. Ainoa lausunnon antaja oli jonkin maahanmuuttojärjestelmän oma virkamies.

      Alueella vallisee siis tilanne, että enemmistö opppilaista on maahanmuuttajia, ja kylmä totuus on, että monet suomalaisperheet eivät halua lapsiaan alueen kouluihin, koska on selvää että oppilaiden maahanmuuttajuus muuntaa opetuksen heidän tasolleen ja on auttamatta pois edistyneemmiltä suomalaislapsilta. Tämä on fakta suoraan opetuskentältä, ei oletus.

      Ja kun vanhemmat eivät halua lapsia kouluun, jossa lähes 90 prosenttia on vaikkapa somalitaustaisia, osa lukutaidottomia, perheet eivät muuta alueelle eivätkä osta omia asuntoja, jos voivat valita. Ghettoutuminen vie aikaa, mutta prosessit ovat meilläkin käynnissä, kuten kaikkialla muuallakin.

      Poista
    16. Viimeaikaisissa terrori-iskuissa on ollut mielestäni huolestuttava piirre. Iskun tekijät ovat jo kotoutuneina pidettyjä ja esimerkiksi toisen polven maahanmuuttajia. Nyt puhutaan mm. perheenisästä, jolla on kaksi lasta. Ja iskut tehdään Allahille, edelleen, vaikka eletään vapaassa demokratiassa! 

      Kunpa vihdoin alettaisiin vaatia tulijoilta sitoutumista länsimaiseen ihmisarvokäsitykseen eikä korostettaisi liioitellusti sitä heidän oman kulttuurinsa erinomaisuutta: tuommoinen keskiaikainen Allahin pokkurointi ja naisen ja heikomman sortokulttuuri ja eläinten elävältä halal-kiduttaminenhan on pskakulttuuria. Kiitos ja anteeksi.

      Minä kannatan verhoutumisen kieltoa, hunnut hiiteen, pääkopat vapaaksi, säkit hemmettiin ja tilalle minimekot ja kutreihin kiharat.

      Poista
    17. Hyvä että otit Varisuon kouluasian puheeksi. Samalla tavoin "uhkasi" yhtä lapsenlastani täällä H:gissä joutuminen aloittamaan koulunsa luokassa jossa edellisenä vuonna oli puhuttu 7 kieltä. "Järjestelyillä" hänet saatiin rauhallisempaan kouluun, tänne lähelle isovanhempiansa. Monille tuo ei onnistu ilman että muuttavat toiselle alueelle, mitä myös tapahtuu.

      Eipä silti, Varisuolta tiedän, että "mummut tykkäävät näistä muuttajaista" eli he saavat vaihtelua elämään. Sen sijaan tuntemani tutkija on huolissaan siellä olevien maahanmuuttajien tulehtuneista väleistä, nämä kun ovat tuoneet lähi-idän vanhat riidat mukanaan Suomeen ja nyt ei olla keskinäisissä puheväleissä ollenkaan. Tällä ilmiöllä on laajempaakin kantavuutta. hh

      Poista
    18. Tyttäreni pääkaupunkiseudun koulussa oppilaista maahanmuuttajia on noin 40 prosenttia. Viimeksi hän kertoi oppilaastaan, joka oli kielten suhteen ummikko. Ei puhunut mitään muuta kuin somalia, ei englantia, ei suomea, ei sanaakaan mitään muuta. Eikä kirjoittanut siis. On siinä opettajallakin temppujen keksimistä yhteisen kielen löytämiseksi. Ja samaan aikaan luokassa ne suomalaislapset odottivat myös opetusta...

      Tavallista on myös, että tytöt katoavat yhtäkkiä kenellekään ilmoittamatta. Kun opettaja koettaa tiedustella syytä, vanhemmat sanovat hänen lomailevan kotimaassaan. Tyttö tulee takaisin huivitettuna ja vakavana, ilmeisen silvottuna. Me suvaitsemme tämänkin suuressa suvaitsevuudessamme, koska emmehän me nyt pelkää erilaista ihmistä, me valistuneet jotka teemme hyvää.

      Siteeraan tähän vielä nimimerkki Tallaaja2:ta HS:sta: 

      "Jos henkilö kannattaa yksilönvapautta, uskonnonvapautta, ihmisten ja sukupuolten tasaarvoa jne. - niin minulle on täysin sama mistä hän on kotoisin, minkä värinen hän on, mikä hänen uskontonsa on, mitä hän syö tai miten hän pukeutuu. Mielestäni olen suvaitsevainen.

      Jos joku suvaitsee henkilöä, etenkin maahanmuuttajaa, joka ei kannata yksilönvapautta, ei kannata uskonnonvapautta, ei kannata ihmisten ja sukupuolten tasa-arvoa, niin en pidä häntä suvaitsevana vaan vaarallisen typeränä."

      Poista
    19. Uskon kyllä, että osalle suomalaisista jopa pelkkä lähiö merkitsee yhä kammottavaa elinympäristöä, asuinpaikkaa jossa kasvaa kieroon. Betonilähiöiden rappiottavasta vaikutuksesta tehtiin paljon tutkimuksia 1970-luvulla. Nämä myytit ovat sitkeitä ja ovat nykymuodossaan tätä mamughettopuhetta. Aivan varmasti niitä tutkijoita on edelleen joiden mielen valtaa kauhu, vaikkei mitään todellista syytä olisi.

      Hgin Kalliota kutsutaan punaviherkuplaksi. Kalliossa asuva "ei tiedä yhtään mitään kehä kolmosen ulkopuolisesta todellisuudesta". Ei, vaikka nykykalliolaisista vain noin neljännes on Hgissä syntyneitä ja loput ovat kehä kolmosen ulkopuolelta muuttaneita. Myytit ovat myyttejä, niillä on oma tarkoituksensa ja merkityksensä ihmisten maailmassa.


      Poista
    20. Anonyymi, minä taas en usko, että "osalle suomalaisista jopa pelkkä lähiö merkitsee yhä kammottavaa elinympäristöä, asuinpaikkaa jossa kasvaa kieroon." Tuo on sinun omaa ennakkoluuloasi - harvalle tuo edes tulee mieleen.

      Muutoinkin kehotan sinua luopumaan kaavamaisesta ajattelusta ja ajattelemaan ihan itse. Nyt toistat noita kuluneita mantroja, joihin ei usko erkkikään. Ajattele! Älä ole papukaija.

      Poista
    21. Olen asunut jo parikymmentä vuotta sitten asuinalueella, jossa puhuttiin noin 20 eri kieltä. Itä-helsinkiläisistä maahanmuuttajista valtaosa on syntynyt ja kasvanut Suomessa, Hgissä. Eivät he ole enää "lukutaidottomia maahanmuuttajia" vaan suomalaisia. Ellei viihdy täällä, niin pois voi aina lähteä. Suomessa saa muuttaa vapaasti. Ei Helsinkiin tai Turkuun ole pakko muuttaa, jos tuntuu siltä ettei sopeudu.

      Poista
    22. Anonyymi, puhuin lapsitulijoista, joista osa on lukutaidottomia. Tottakai he oppivat suomalaisessa koulussa lukemaan, ja oppivat paljon muutakin. Heissä nimenomaan on toivo. Kunhan heitä ei sidota liiaksi oman kulttuurin vanhoillisuuteen.

      Kyllä Itä-Helsingin kouluihin tulee kaiken aikaa uusia maahanmuuttajalapsia kesken lukukauttakin. Kaikki eivät suinkaan ole vanhoja, tilanne elää koko ajan. Osa lomailee myös kesken lukauden entisessä kotimaassaan, jopa puoli vuotta. Lapsien länsimaistuminen eli kotoutuminen halutaan välttää.

      Poista
    23. Riku Riemu05 kesäkuuta, 2017 02:14

      ¤Ei kukaan voi olla oikeasti niin tyhmä, että luulee toimittajien elävän veronmaksajien kustannuksella. Markkinataloudessahan he elävät, toisin kuin sosiaalipummit kepulaiset.¤

      Ylen toimittajat saavat palkansa julkisista verovaroista.
      Kuinka voit väittää Ylen saavan yksityistä rahaa?
      No, vasemistolainen ja niin edelleen...


      Poista
    24. Sinähän olet anonyymi ihan talikko. Yksittäinen palkansaaja saa palkkaa tekemästään työstä. Eikä Yle ole vasemmistolainen, sen johtaja on kokoomuksesta. Kepulit elävät muiden kustannuksella.

      Poista
    25. Yleisradio Oy (ruots. Rundradion Ab, lyhyesti Yle) on Suomen eduskunnan alaisuudessa toimiva valtakunnallinen julkisen palvelun yleisradiotoimintaa harjoittava viestintäyhtiö. 99,98 % Ylestä on valtion omistuksessa, muita osakkeenomistajia ovat muun muassa eräät media-alan yritykset. Ylen rahoitus muodostuu vuodesta 2013 alkaen Yle-veron tuotoista.

      Kerro RR:n oletko sinä (sensuroitu)?

      Poista
    26. Minusta tuntuu, anonyymi, että filmaat. Kukaan ei voi oikeasti olla noin pölhö.

      Poista
    27. Suomen Journalistiliittoon kuuluu noin 15 000 journalistia, ja Ylellä on käsitykseni mukaan noin 3 000 työntekijää, suurin osa toimittajia. Journalistiliittoon kuuluu tätä nykyä noin 90 prosenttia Suomen toimittajista.

      Valtaosa toimittajista on siis tämän tiedon mukaan vapailla markkinoilla, ja melkoinen osa free lancer -verokortilla.

      Poista
    28. (Ylellä on käsitykseni mukaan noin 3 000 työntekijää, suurin osa toimittajia.)

      Koko ajan olen kirjoittanut Ylen toimittajista.Sanaakaa en ole sanonut free-lancereista.

      Poista
    29. Yle on herkkä aihe blogistille . Yrittää kääntää jutun sivuraiteelle.

      Poista
    30. "Anonyymi04 kesäkuuta, 2017 21:58

      Minä kirjoitin maisteri tason toimittajista. Minä saan vaatia heiltä hyvää suomenkieltä.
      Minun kirjoitus taidolla ei ole merkitystä , veromaksajat eivät maksa minulle palkkaa."


      Sinä puhut alkuun vain "maisteri tason toimittajista", joiden palkan veronmaksajat maksavat. Myöhemmin täsmensit, kun sinua oikaistiin aivan oikein, että tarkoitat Yleä.

      Minäpä kerroin sinulle lopuksi, että suurin osa toimittajista eli noin 12 000 kpl on free lancereita, jotka eivät siis elä veronmaksajien kustantamana.

      Poista
    31. Anonyymi04 kesäkuuta, 2017 21:02

      Totta ,nyt Ylen on uutisoinnut matalalla profiillilla.
      Heillä on tapana sanoa: "olemme saaneet tiedon nimettömästä lähteestä." Nyt se puuttuu.

      Minusta tuo "hetki hetkeltä" osoittaa kuinka toimittajien koulutus on huonoa.Ei ole hyvää suomenkieltä.
      Sentään on kysymyksessä maisteri tason toimittajat.
      No, sama ongelma on maikkarilla ja Iltasanomilla....

      Tässä on alkuperäinen kirjoitus. Koko juttu on Ylen toimittajista. Ylen toimittjat ovat maisteri tason toimittajia . Taas oli väännettävä rautalangasta.

      Poista
  11. Islam uskontona pelottaa minua. Kun radiossa joku aika sitten luettiin koraania, islamin pyhää kirjaa, kuuntelin uteliaisuudesta muutaman jakson, ja mieleen jäi kohta jossa koraanissa sanotaan, ettei saa tappaa vääräuskoista moskeijan kohdalla, mutta kun vie hänet kauemmaksi moskeijasta, silloin se on luvallista. Islam on voimakas ja nopeasti leviävä uskonto. Se hallitsee ja ja määräilee siihen kuuluvan ihmisen elämää kaikin tavoin syntymästä kuolemaan asti. Se lepää samalla alustalla kuin kristinusko. Jos lukee vanhaa testamenttia, sielläkin soditaan ja tapetaan. Mutta sitten (nyt vasta huomaan uuden testamentin merkityksen) uudessa testamentissa käännetään arvot ylösalaisin. Se opettaa miten päästä pahasta ja suuntautua hyvään. Se neuvoo kunnioittamaan ja arvostamaan muita ihmisiä, auttamaan toisia. Ja vaikka olen uskontoihin nähden liiankin kriittinen, enkä ole lukenut koraania enkä raamattua uskon tietäväni toisten kristinuskoon kuuluvien (ja johon itsekin muodollisesti kuulun) ihmisten välityksellä miten välttää pahuutta ja pyrkiä hyvään.

    Vaaditaan, että muslimien pitäisi sopeutua siihen kulttuuriin, joka siinä maassa, johon he aikovat jäädä pakolaisina ja maahanmuuttajina asumaan, vallitsee. Mutta onko se oikeasti mahdollista? Islam uskontona on lapsesta valettu heidän sisäänsä, ja sitä pidetään ainoana oikeana uskontona ja toimintaohjeena elämässä. Siitä eroaminen on kuulema sama kuin alistaisi itsensä tappolistalle. Mikä olisi oikea tieto koraanin opetuksista miten toiseen uskontoon kuuluvia ihmisiä pitää kohdella? Mitä heille heidän omassa uskontokoulussaan nykyisin opetetaan? Kerran telkassa oli ohjelma, jossa kerrottiin, että Tanskassa oli tutkittu asiaa. Tanskan islaminuskoisten johtaja, imaami, oli haastateltuna vakuuttanut että he opettavat kunnioittamaan ja noudattamaan Tanskassa olevaa käytäntöä ja lakia. Mutta sitten joku toimittaja oli mennyt musliimiksi pukeutuneena omin silmin ja korvin näkemään ja kuulemaan johonkin moskeijaan mitä siellä tapahtui. Ja siellä oli neuvottu miten aina ja joka tilanteessa oli turvauduttava koraanin opetuksiin. Ne olivat tärkeämpiä kuin maan laki ja sikäläisten koulujen opetukset.

    (oli vaikea ottaa osaa tähän keskusteluun, kun omat tiedot ovat hataralla pohjalla, ant. mahd. väärät käsitykset)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Islamin ja kristinuskon yksi ero on paitsi Uuden Testamentin inhimillisessä hyvän tasa-arvon sanomassa myös siinä, että länsimaiset ihmiset ovat nimenomaan hylänneet Raamatun vanhakantaisen väkivallan ja poimineet sieltä eettisen hyvyyteen pyrkimisen.

      Eli siinä missä islam on säilyttänyt keskiaikaisen inkvisitioluonteensa, kristinusko on pystynyt kehittymään ihmistä armahtavaksi ja lohduttavaksi idelogiaksi.

      Me poimimme Raamatusta ne kohdat, jotka edistävät inhimillisyyttä, heikkoudenkin hyväksymistä, ihmisarvoa yleensäkin sukupuoleen katsomatta. Jätämme pois ne kohdat, jotka ovat väkivaltaisia ja tuomitsevia.

      Poista
    2. Iines, sinun äidinkielenopettajan sydäntäsi varmaan särki, voin kuvitella, kun kirjoittelin kaikki Raamatut ja Koraanit ym. pienillä alkukirjaimilla. Mutta se oli tietoinen valinta. Tekisi mieli kirjoittaa pienellä kaikki tässä epävakaassa ja myrskyisessä maailmassa. Ihan vaan sen takia, etteivät kaikki maailman asiat järsisi mieltä, vaan niiden kärki olisi katkaistuina.
      Sitä liiaksi eläytyy kaikkeen ulkopuolella tapahtuvaan.

      On muuten hieno taas kirjoituksesi tuolla ylinnä. Se oli innostavaa lukea. Kaivoin heti hyllystä Epiktetoksen mainitsemiesi filosofien lisäksi. Kun silmäilin hänen ohjeitaan ihmisille, tuli selväksi, että hyvyyttä ja pahuutta pohdittiin jo ennen raamattuja ym. ohjekirjoja.
      Minulle hän sanoo:Jos tahdot edistyä, alistu siihen että sinua pidetään ulkoisissa asioissa typeränä ja yksinkertaisena. Älä yritä vaikuttaa viisaalta; jos joidenkuiden silmissä olet jotakin, epäile itseäsi.

      Kiitos, Epiktetos, orjattaren poika Fryygiassa, joka elit n. 55 - 135 jKr.

      Poista
    3. Liisu, käypä lukemassa Timo Vihavaisen tämänpäiväinen blogimerkintä "Hokkuspokkus". Siellä saavat raamatut ja koraanit kyytiä :-) hh

      Poista
    4. Liisu, ei minua häiritse ollenkaan semmoinen, että joku "rikkoo" kielen oikeellisuutta, etenkin jos huomaan hänen tekevän sen tahallaan. Silloin hän siis hallitsee kielen, ja nimenomaan kieltä hallitseva voi rikkoa kieltä. Silloin se on tehokeino ja varmasti hallittu konsti, ja saavuttaa halutun vivahteen, usein sarkastisen.

      Poista
    5. Anonyymi hh
      Kiitos vihjeestä. Kävin tutustumassa. Tykkäsin.

      Iines
      Hyvä ettet häiriinny virheistä. Niitä tekee varmaan jokainen. Se voi olla myös tyylikeino. Itse teen kyllä tahattomiakin virheitä, mutta yleensä nekin on vaarattomia. Joskus voi syntyä hassuja symbiooseja. Yksi väärä kirjain sanassa voi muuttaa oleellisesti lauseen sisältöä.

      Poista
    6. Kuten olette huomanneet, teen kirjoitusvirheitä jatkuvasti. Ne eivät minua oikeastaan häiritse muulloin kuin silloin, kun merkitys muuttuu tarkoitsemastani. Joskus tarkoittamani muuttuu ihan toiseksi. Vaikka auliisti ilkeä anonyymi muuta luuleekin, itseäni enkä Paavo Lipposta ole koskaan pitänyt intellektuellina. Paavoa jopa Päivin miehenä.

      Poista
    7. Pitää sanoa "tarkoittamastani¨", en minä edes äidinkieltäni osaa.

      Poista
    8. Minäkin teen lähes joka kommenttiin lyöntivirheitä, mutta koetan korjata niitä kopioimalla ja poistamalla virheellusen kommentin. Johtuu näöstä, pitäisi mennä hankkimaan vahvemmat lasit.

      Poista
    9. Itseäni fiksummasta seurasta olen aina tykännyt. Minua tyhmempiä ei kuuntelisi eikä lukisi vanha erkkikään. Minua joku joskus.

      Poista
  12. https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/144550-eversti-valta-b-luokan-media-ihailee-tyhmyytta

    Siinäpä blogistille ja myös muille lukijoille ajattelun aihetta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä eversti on väsynyt ihmisten tyhmyyteen nämä kun leveilevät omalla tietämättömyydellään, harmittelee sitä kuinka haksahdetaan valemediaan jne. Oli semmoinen purkauksentapainen, mikäpäs siinä.
      Ehkäpä selviämme ilman tätä puheenvuoroa.

      YLE-uutisissa kerrotaan poliisin vihapuheryhmän johtajan Marko Forssin erosta esillä olleen Facebook-jupakan seurauksena. Siinä tuli mieleeni ettei ole ensi kerta kun ihmettelen poliisiylijohtaja Kolehmaisen toimintatapoja ja (ministeri Risikonkin). Kovin on 'liipasinherkkää' toimintaa. Jutun olisi voinut hoitaa rauhallisemmin. hh

      Poista
    2. Iines05 kesäkuuta, 2017 15:47

      Siis missä?

      Luve uudestaan.

      Poista
    3. Siis missä asiassa on ajattelemista?

      Poista
    4. Eversti kyllä puhui oikeaa asiaa. B-luokan lehdistöllä hän ei tarkoittanut Yleä tai Hesaria, vaan sitä oikeasti b-luokkaa olevaa. Ehkä körnää, kuten MV tai Seiska.

      Poista
    5. Iines05 kesäkuuta, 2017 19:57

      Siis missä asiassa on ajattelemista?


      RR. ymmärsi. iines ei ymmärtänyt.

      Poista
    6. Pyri, anonyymi, olemaan sisäsiisti. Tuollaisia ei Iineksen salongissa lauota.

      Poista
    7. Joo Riku, olet oikeassa ja siis everstikin tietysti. Sivistyksestä puhutaan liian harvoin ja sehän se on kuitenkin kaiken ymmärtämisen lähtökohta. hh

      Poista
    8. No juu, en minäkään aina sisäsiisti ole. Päästin taannoin ihan törkeän kommentin yhestä geikaista ja Iines sen ihan oikein poisti.

      Poista
    9. Ei, vaan sinä, Anonyymi et nyt ymmärtänyt.

      En juokse avaamassa ainuttakaan linkkiä, joka heitetään tänne ilman kirjoittajan sanoja. Kysymykselläni koetin saada sinut referoimaan jutun ja kertomaan siitä, miksi sen linkkasit, mikä on sinun käsityksesi.

      Musiikkilinkit ovat tietysti poikkeus, ne avaan, koska ne ovat lahjoja lukijoille, eivät liity keskusteluun.

      Poista
    10. Niin yksi päivä avataan , toinen päivä ei avata.
      Halusin antaa ajattelun aihetta - ei kelvannut .

      Poista
    11. Anonyymi, älä heittäydy marttyyriksi. Totuus on se, että valtaosa lukijoista ei avaa linkkejä, vaan ohittaa ne. Tämä koskee linkkejä, kaikkialla. Siksi toivon ja pyydänkin, että referoitte asian, joka linkissä on. Jos asia on kiinnostava, useampi avaa linkin.

      Poista
  13. Sitäpaitti Herakleitosista tykkään Demokritosta enemmän. Demokritos oli sellainen itsestään selvien paskojen jauhaja, mutta Herakleitos Rock!

    VastaaPoista
  14. Niin yksi päivä avataan , toinen päivä ei avata. Joulukuussa avataan 24 luukkua joiden takana on suklaamellejä. Tai punaiseen nuttuun pukeutuneen valkopartaisen pedofiiliukon kuva. Tai voi siellä olla muitakin kuvia.

    Ps. Minä pidän Anonyymin asenteesta: periksi ei anneta, ei, edes maistereille. Rautalankaa vaan väännetään. Tässä taas vingutetaan viuluja ja puhalletaan TÖÖT TÖÖT.

    Perussuomalaisten puoluekokous Pihtiputaan Pienviljelijöiden Talolla 1997"

    Ohjelma:
    - kokouksen avaus
    - puheenjohtajan puhe
    - muita poliittisia puheita
    - lisää höpötystä
    - 1/2 tuntia tanssia
    - kokouksen lopettaminen


    Ps. Älkää avatko tuota linkkiä! Se on Pandoran lipas. Sieltä putkahtaa vain heinäsirkkoja, sisiliskoja ja muita insinöörien inhoamia ötököitä! Ne sirisevät kuin sata sirkkelisahaa, ulvovat kuin tuhat urkupilliä ja purevat teitä nilkkaan kuin hulluksi tullut talonmies Pikkarainen. Apua, Help, Hilfe, etc.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kohta täytyy alkata tsiikata tuota Vårtlandia, itäistä rannikkoa kuvaavat tällä kertaa. (Oulu muuten on idempänä kuin Helsinki, sitä ei heti tajua, mutta katsokaa karttaa.) Kotkassa käyvät kuulema ja Porvossa ja Hangossa. No, sen näkee si. Näyttävätkö myös käkkärämäntyjä ja kallioita ja luotoja ja saaria ja vettä ja vettä ja vettä. "Kansalliskaarti se kulkee,/ antakaa kulaus vettä,/ vedessä laivat sekä kalat,/ vettä ja vettä ja vettä..." muistinvaraisesti Lorcaa) Ja tiedän minä että Ei se noin mene! Vaan ei sev väliä.

      Poista
    2. Itäiset näytettiin eilen, eteläiset sfäärit juoksevat paraikaa silmieni editse. Kauhean paljon on etelässä rakennuksia ja hehtaarinen parkkipaikka, aika hieno yläilmoista katsottuna. Kivoja geometrisia laatikoita, melkein täynnä.

      Poista
    3. Minä taas en ymmärrä, miksi maisteria aina pilkaskellaan eikä oteta todesta. Jo muinoin hänelle naurettiin, kun hän kirmasi maaseudun suviyössä valkolakki kutreillaan. Martti Katajisto oli kaunis maisteri. Yhä edelleen maisterin sanoja kyseenalaistetaan vain koska hän on maisteri. Taidatte olla vaan maisterikateita...

      Poista
    4. Kolmannella perään, kun nyt pitää erityisesti kiittää tuosta linkistä! Se oli niin ihanaa ja kaunista, että ihan herkistyy.

      Poista
    5. Vai Martti Katajisto..! Minäpä näin kun Sylvi Saimo, tohtorinhattu päässä, meloi kanoottiaan Konneveden liplattavilla laineilla... Ah, untahan se vain oli, minä tajusin sen aamulla - pyjamanhousut vähän märkinä... mutta ah, niin ihanaa unta!

      Poista
  15. Shostakovich oli kova ukko säveltää, suosikkejani ovat Cello Concerto No.1 ja Sinfonia nro 7. Ei nyt ihan tämä Viimeinen Valssi, ihanahan sekin, Shosha nyt sävelsi mitä tahansa, satakuntaan elokuvaankin teki taustat; välillä Stalin meinasi tappa hänet, välillä antoi mitalleja. Elämä hänellä oli kovaa, välillä kovempaa (piano/forte/fortissimo).

    Sitten ajattelen niin, että norjalaiset (nämä itsekeskeiset narsistiset nationlistit - jotka Suomesta eivät tiedä mitään) kun näkevät nämä Suomi-ohjelmat, ajattelevat, for Guds skyld, selv om det er interessant. Ja saattavat vahingossa tänne tulla turistimatkalle... mutta, mutta... Eihän noita ihania, ah noin ihania maisemia näe kuin ilmasta käsin! Maanteitä kun ajaa, ei näe muuta kuin puita ja metsää ja pöpelikköä. Joskus näkee järvenrannan ja sen vastarannan jossa metsä taas jatkuu ja jatkuu, jatkumistaan. No, siinäpä norskit täällä retkeilevät, ajelevat ökyöljyautojaan ja pureskelevat iltaisin camping-alueella pakastettuja turskia. Öykkärit! gå tilbake til startside/Go back home

    Ps. Olen reissannut Norjassa paljon. Se on niin kaunis maa. Kivoja ihmisiä ovat - nuo tuntureiden lapset. Vaikka ovatkin urheiluhulluja = kamalaa vauhtia menevät hohtavia hankia pikin poronnahkapohjaisilla hikilaudoillaan.

    Lähteet:
    - Rostropovich ja Sello
    - Casillero del Diablo, Shiraz Chile / 2015
    - 4 kpl Nobelander III olut, Lidl
    - Norjan kartta
    - Helsingin Sanomat 6.6.2017 (ei vielä luettu)
    - Hammaslääkärin lasku 6.6.2017 (maksettu)
    - ym. ym. ym.

    VastaaPoista
  16. (miettii ittekseen asioita joita pulpahtaa mieleen)

    ... tjaah, kenet minä seuraavaksi haukkuisin? keskustapuoluelaisetko? eikös se ole Rikun reviiriä. Mulkkumaiset maahantunkeutujat? no eikös siitäkin pidä täällä muut meteliä. Savolaisilleko pitäis ruveta vittuilee... mutta miksi? Eikös hyö tee sen ihan ihte. Tässä loppuu kohta närkästyksen kohteet, piru vie, ei voi olla enää kriittinen. Televisiostakaan ei tule mitään, paitsi pölinää, ja Reporatio soittaa vaan hidasta jazzia... ei tästä tu kuulkaa yhtään mitään!

    (ottaa hörpyn viinipullosta)

    Filosofit hyö vuan väittelevät siitä onko pullo puoli-tyhjä vain puoli-täysi silloin kun se on puolillaan... ihan tyhjänpäiväistä läppää. Kysehän on efektiivisestä aika-avaruudesta, eli origosta; ei kauaa kestä kun ajan hammas on syönyt (tai tässä tapauksessa juonut) pullon sisällön kokonaan vek, ja puteli on tyhjän-tyhjä. Jolloin yksinäisen kulkijan on mentävä (no sentään ei Baden-Badeniin asti) hakemaan uusi pullo, täyden-täysi. - Tätä valokartioasiaa muuten kysyttiin kerran Ylen "Huomenta, nyt on jo iltapäivä" -ohjelmassa satunnaisilta ihmisiltä jotka olivat eksyneet Pasilan Ison Pajan käytäville. Viidestä vastaajasta vain kolme - ja he kaikki olivat Maistereita! - tiesi mistä on kyse. (Oikea vastaus: Humpuugista.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miten minusta tuntuu että kun alan pölistä omiani, stimulanttien stimuloimana, karkoitan samalla kaikki muut täältä veks. Se tuntuu ikävältä. Kaipaan dialogiaa. Monologiaa on niin paljon, en sano että melkein kaikki, mutta on sitä. Lukeminen on tylsää. Kun olen yksin, en tiedä mitä muuta tekisin kuin lukisin. En pelaa enää shakkia, tai jos joskus pelaan konetta vastaan, yl. häviän, ne on ohjelmoitu nykyisin niin hyvin, ja minä olen mennyt takaisinpäin. En nostalgisoi, kaikkein vähiten kaipaan mennyttä, sitä on vain kiva muistella mitä on tapahtunut. Kaikkea ei muista, se on tietysti hyvä asia, jos muistaisi kaiken, ei pystyisi enää elämään. Menisi mielenrauha.

      En halua olla pateettinen, ei semmote minuun sovi, mutta minusta on kiva että minulle läheisille ihmisillä menisi hyvin. Itsekästäkö - no tietysti, mutta ei heitä kovin montaa ole. Ja osa heistä sitä paitsi on jo kuolleet, heidän hyvinvointiaan ei mikään enää muuta. - Kyllä minä pidän kaikista ihmisistä, se johtuu siitä, että ihmiset ansaisisivat paremman elämän kuin saavat, poisluettuna tietysti he, jotka hyvän elämän saavat.

      Ymmärrättekö! Ymmärrättekö!

      Ps. Pikkupoikana (= 15 -v) olin Maarianhaminan Camping -alueella teltassa yksin. Oli iltapäivä, kaverini (= 2 kp:tta) olivat kaupungilla, minä olin jäänyt telttaan, kolmen hengen harjateltta, vihreä väriltään - jos tämä yksityiskohta teitä kiinnostaa? Äkkiä oviaukon vetoketju rätisi ja sisään konttasi isokokoinen ukko. En pelännyt, olin aktiivinyrkkeilijä siihen aikaan, ja niin nuori että en osannut pelätä. (Sitä paitsi minulle oli Lapin Leuku makuupussin alla, lähellä kättä...) Mies oli hyvin kiltti ja ahdistunut mies, M. Välinen nimeltään; hän oli huolestunut siitä miten häntä vakoiltiin ja miten hänestä puhuttiin koko ajan jne., hyvin ahdistunut ihminen hän oli. Kuuntelin, en käsittänyt mistä on kyse - mikä psykiatri 15-v voi olla? Ei mikään! Mutta mua ahdisti hänen hätänsä! Hänellä oli iso lompakko, sen hän levitti eteeni, se oli pullollaan lehtileikkeitä, hän minulle näytti... lehtikirjoituksia joissa luki esim. että "tähtien välinen etäisyys..." tai "ihmisten välinen suhde...", jne. Hän näytti etusormellaan (likainen, kynsi pitkä) tuota sanaa "välinen", tuijotti minua silmiin ja kysyi, "ymmärrätkö nyt, ymmärrätkö...?" Sitten hän jatkoi, radiossakin mainitaan usein "miten kansojen välinen kanssakäyminen voi vaikuttaa... ymmärrätkö sinä, ymmärrätkö!?..." "Kyllä", minä sanoin, "Kyllä". Hän alkoi äkkiä itkeä, iso mies, puolet isompi kuin minä, ja sitten hän halasi minua ja sanoi "sinä olet hyvä poika. hyvä poika". Ja samantein hän konttasi teltasta pois, takaisin mistä oli tullut. - Kyllä minä ihmettelin mitä oli tapahtunut - oikeastaan ei mitään, enkä minä kauaa ehtinyt ihmetellä, kun pojat tulivat kaupungilta. He olivat saaneet jonkun käymään paikallisessa Aktiebolagetissa - eli Alkossa, ja heillä oli kolmenvartin valkoviinipullo. Ritzlingiä, muistaakseni. No, äkkikös me se kolmeen pekkaan - Eki, Santtu ja minä - pois juotiin kuljeksimasta.

      Poista
    2. Kyllä ymmärretään, mikis. Vaan kun näitä juttuja lukee, on kuin uppoutuisi itsekin tarinaan, romaaniin, nautiskelee vain lempeällä aatoksella, kenties vähän naureskelee, kun on yhtaikaa koomista ja surullista.. Sellaista elämä on, hymyä ja kyyneltippoja milloin missäkin.

      M. Välisen ahdistuksesta tulee mieleen yksi juhannus kukkeimmasta tyttöysajastani. Oltiin mökillä minä ja muutama muu. Sinne tupsahti itkevä nuori tyttö camping-alueelta. Hän oli tillut poikaystävänsä kanssa Turusta juhannuksenviettoon, mutta tyyppi olikin hylännyt hänet ja mennyt toisen tytön telttaan muhinoimaan. Tyttö halusi kotiinsa. Niinpä me hyppäsimme serkkuni kuplavolsuun, ja veimme hänet Turkuun, joka oli autiona, kaduilla ei ollut yhtään ihmistä. Maksoin serkulle bensarahat, sillä hän oli tarkka kepulainen.

      Poista
    3. Näetkös nyt, mikis, miten juttu latistuu, kun joku tarttuu tarinaasi ja käy dialogia. Ihan hävettää kun on niin puiseva töks töks. Miten ihmeessä saat tekstiisi tuommoisen elävän rytmin. Sulla sulkakynä svengaa.

      Poista
  17. Äsh, mua itseäni hävettää oma liikasanainen pölinäni, usein. Teidän muiden jutut kiinnostavat enemmä, aina. Etenkin olen kiinnostunut kuulemaan mitä tytöille on tapahtunut, joskus. Kun itse ah en mä niitä ole kokenut, koskaan. Vaikka yrittänyt olenkin paneutua tyttölöiden sekä animukseen että corpukseen (mind/body), syvästi.


    tuus, mikis

    VastaaPoista