26.1.2018

Ståhlberg hiihtää morsiamen kanssa



Appilan pappilan apupapin papupata pankolla kiehuu ja kuohuu.
Appilan pappilan piski, paksuposki, pakkas kapsäkin ja pinkaisi juoksuun.
Appilan pappilan piski, paksuposki pisti apupapin papupadan poskeensa.

Valokuvassa apupapin poika, Kaarlo Juho Ståhlberg hiihtää 1890-luvulla morsiamensa Hedwig Wåhlbergin kanssa Ina Liljeqvist & Co:n valokuvastudiossa Oulussa. Kuva on Helsingin kaupunginmuseon.

Vaikka kuva on bluffia, Ståhlberg ei ollut. Nimittäin hän kulki opiskeluaikanaan Helsingistä Ouluun jalan tutustuakseen matkalla suomalaiseen työväenluokkaan. Sulkaa hattuun ja syvä kumarrus.

Tämän Suomen tasavallan ensimmäisen presidentin sanotaan herättäneen Oulun lyseossa suurta huomiota epätavallisella lahjakkuudellaan. Hän suoritti fil.kand.-tutkinnon ja sittemmin MOKin, eli molempien oikeuksien, kirkollisen ja maallisen oikeuden tutkinnon. Ja tuon kävelymatkan sanotaan avartaneen suuresti hänen maailmankuvaansa. Kyllä, matkailu kiistatta avartaa edelleenkin.

Vaan Luojan kiitos televisioidut vaalitentit ovat ohi ja voidaan siirtyä normaaliin  päiväjärjestykseen. Alun perin suunnittelin, etten katso yhtään tenttiä, mutta muutaman tulin uteliaisuudesta katsoneeksi. Samoja kysymyksiä, totutunlaista asennetta sekä toimittajilta että ehdokkailta.

Niinistö sai aikaa ja tilaa, Huhtasaarelle virnuiltiin, Kyllönen unohdettiin, Haatainen vajosi tapettiin, Vanhanen myhäili kuin juuri uuniperunan syönyt, Thorvalds tukeutui muistiinpanoihin, Paavo muiskutteli itseään, Haavisto populoi. Lopuksi lähes kaikki populoivat Nato-kysymyksessä ja aktiivimallissa.

Vaan tuskin vielä päästään vaaligallupeista, joita on tupsahdellut päivittäin, ja loppukiihdytyksessä oletettavasti tunneittain. Media seuraa Saulin käyrän laskua lööpit valmiina. Näitä lukee jo itseään huvittaakseen. Ja varsinkin perässä seuraavaa keskustelua on hupaisaa lueskella.

Sitkeästi elää  pakkoaktivoidussa kansassa nimittäin usko siihen, että nyt näytetään Niinistölle, että aktivoinnin hyväksyminen ei käy.  Äänestetään siis Väyrystä, koska samalla äänestetään Vanhaseen tukeutuva Sipilä ja vuosisadan huonoin hallitus nurin. Ja päälle lakko! Ellei yksi riitä, sitten yleislakko ja niin kauan kuin tarvitaan, kele! - Mielenkiintoista kuviossa on se, että työttömät toverit äänestävät rikasta kepulaisänkyrää, koska toverit Kyllönen ja Haatainen ovat ... hmm.. naisia.

Äänestän Niinistöä yksinkertaisesti jo siitäkin syystä, että hän erottaa tärkeän epäolennaisesta ja on sisäistänyt parhaiten presidentin tehtävät ja rajalliset mahdollisuudet vaikuttaa puuttumatta kansan tahtoon eli demokratiaan.

Thorvalds käy  hieman katkeillen eikä pärjää ilman muistikirjaansa. Vanhasen rasitteena on äärikepulaisuus. Kyllönen tuo mieleen Halosen ajan venäjämielisyyden. Haatainen kärsii  monotonisesta puheenvatkauksesta, kun ääneen pääsee. Ylioppilas Haaviston todellisista ajatuksista ei ole tietoa, vaan mies on erityisen suojakuplan sisällä - hiihtäisi vaikka Ouluun. Huhtasaari puhuu kovaa ja korkealta sen minkä ehtii ennen keskeytystä. Väyrynen on kulunut klovni.

172 kommenttia:

  1. Taitaa nuoripari juuri olla ottanut norjalaista atsmalääkettä kun nuin totisia ovat? - Apostolinkyyti oli ennenmunoin varteenotettavampi matkustustapa kuin autoilu. Olisi Lönnrotiltakin jäänyt runot keräämättä jos olisi jäänyt odottamaan bussia Sammatti-Vuolijoki (via Otanmäki).


    Itse olen varjellut itseäni katsomasta yhtäkään ns. presidenttivaaliväittelyä, tai millä nimellä ne nyt kulkee. Ajan voi käyttää paljon paremminkin, esim. tuijottamalla kellon tuntiviisaria. Se nimittäin menee yllättävän lujaa vauhtia eteenpäin, pitää vaan keskittyä seuraamaan sitä.


    Onneksi kohta taas lumet sulavat ja alkaa jokakeväinen kiivas koirankakkakeskustelu. Se mielestäni on mennen tullen merkittävämpi keskustelunaihe kuin joku Nato-kysymys. - Josta ihmisillä on vain vääriä käsityksiä, vaikka olisivat mitä mieltä tahansa.


    Tästä syystä en itse äänestä tällä kertaa. Mutta lupaan, jos vaalipäivänä ulos erehdyn, ja jos minua silloin vastaan kävelee koira... niin lupaan sanoa sille hauveliinille: "Moi. Mitä Karvanaama?"

    VastaaPoista
  2. Tuo on sitä aikaa, 1800-luvun loppupuoli, jolloin valokuvaus oli totinen paikka, merkittävä hetki. Minulla on jokunen vanha albumi, ja kun niitä selaan, huomaan, että vasta iloisella kolmikymmen-luvulla aletaan kuvissakin vähän hymyillä. Lapsetkin uskaltavat nauraa, elleivät pelkää valokuvaajaa, niin kuin minä pienenä. Sormi meni suuhun ja kulmat kurttuun.

    Täällä muuten lumet sulivat jo, ja Punkalaitumenjoki tulvii asumusten pihoille asti. Satoi vettä kuin kesällä.

    Vaan minä odotan innolla sunnuntaita ja äänestämistä. Ja tuloksia. Tulos on varmaan selvä, mutta kiinnostavaa on myös kakkos- ja kolmossija. Satakunnassa kova kannatus on keskustalla ja Porissa Huhtasaarella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pieni täydennys, jonka huomasin vasta nyt tutkiessani presidenttien vaimojen roolia presidentin rinnalla.

      Nimittäin tuosta kihlatusta Hedwigistä ei tainnut tullakaan vaimoa, koska vaimoksi mainitaan historiakirjoituksissa Ester Ståhlberg, joka teki kaikista presidenttien rouvista merkittävimmän työn luomalla kokonaisen organisaation, Pelastakaa lapset ry:n.

      Poista
    2. Oikein muistin ja weepediasta tarkistin: Hedwig, Kuju Stolikan ensimmäinen vaimo, kuoli 47-vuotiaana vuonna 1917.

      Jöököö Paasikiven toinen eukko oli se, joka jäi kansan muistiin alleista, ensimmäistä ei muista kukaan.

      Poista
    3. Tämä kävi mielessäni, että jospa Hedwig oli ensimmäinen vaimo ja kuoli ennen aikojaan. Sukututkimusta kun harrastelee, törmää jatkuvasti näihin nuoriin leskiin ja toisiin avioliittoihin.

      Allit minäkin Allista muistan.

      Poista
    4. Historiaa usein romantisoidaan ja omaksutaan jostain ajasta ihannoivia käsityksiä. Aika tylyä luettavaa se on, että suomalaisten eliniän odote nousi yli neljänkymmenen vasta 1800-luvun jälkimmäisellä puoliskolla. Vuonna 1920 se lienee ollut jotain viidenkymmenen tienoilla.

      Meillä suomalaisilla on maailman huonoin pääministeri, mutta tämä aika on kuitenkin paras suomalaisten koskaan elämistä. Nöyrä kunnoitukseni menneille polville, heidän elämänsä on ollut kovaa. Kovaa eri lailla kuin tämän päivän katkeroituneilla ruikuttajilla, joilla kyse on ainoastaan riittävän terapian puutteesta.

      Poista
    5. Lapsikuolleisuus oli ennen iin suurta, että se laski keski-ikää. Eli ne jotka selvisivät aikuisiksi, eivät kuolleet nelikymppisinä.

      Poista
    6. Näitä olen pohatinut, mitä lapsikuolleisuus vaikutti, mitä vaikuttivat sodat sun muut hyppykupat tai taudit. Kuinka vanhaksi eli perusterve kansalainen? Selkeää vastausta en ole pystynyt hahmottamaan, Hedwig kuoli 47-vuotiaana, samanikäisenä kuin faijani vuonna -85. - Faijaani kävin Lahden keskussairaalassa katsomassa, järkytys se oli, kun kuolleiden, ei pois nukkuneiden, kylmälokerosta vetivät munasillaan näkyväksi. Kuolleen näköinen se oli.

      Poista
    7. Vanhoilla hautaismailla kun kävelee ja lukee niistä suurikokoisista perhehaudoista niitä kiveen hakattuja tekstejä, tulee apea olo. Usein siinä on isä ja äiti, molemmilla ikää yli 6kytä vuotta, ja sitten vaikka kuinka monta lasta joiden syntymä- ja kuolinaika on sama vuosi. Tai sitä seuraava.

      Semmote tekee ihmisen surulliseksi.

      Kun pyramideja Ekyptiin rakennettiin, ihmisten keskimääräinen elinaika oli muistaakseni 26 -v. Noin tilastollisesti.

      Ps. Mikähän muuten luonnossa lisääntyvien panda-karhujen odotettu elinikä on? En usko että kumminkaan se miinuksen puolelle menee. Eli että olisi -1 v? Useimmin syntyy kaksi pandavauvaa, joista toinen aina kuolee, se olisi siis -+1. Aika usein se toinenkin vauva kuolee, eli se siis olisi +0,5. - Tai en tiedä. Bandojen oletettua elinaikaa en osaa millään laskea.

      Poista
  3. 1960-luvulle asti kuului kameralle hymyillä. Toisinaan lehtikuvissa,omainen hymyili läheisensä ruumiin vieressä.
    Vaalikeskustelut eivät ole olleet niin heikkoja, kuin aiempien vaalien perusteella pelkäsin.
    Natosta ja turvallisuudesta ei oikea politiikka millään logiikalla ole ennakoitavissa. Jokainen tuleva kriisi on muodoltaan ainutkertainen.

    VastaaPoista
  4. Hymytapa tulee ehkä Amerikoista - cheese? Tapa on ollut varsin voimallinen ja on ehkä vieläkin, sillä jokainen kai tunnistaa sen, että kuvattavia pyydetään usein hymyilemään ryhmäkuvissakin. Esimerkiksi minun sisareni ei tule valokuvaan, ellei hän saa hieman laittautua ja poseerata hymyillen. Saksassa kuvuissa on ehdoton hymypakko.

    Tämä Ylen viimeinen vaalikeskustelu oli hieman tylsä, mikä johtui ehkä siitä, että kaikki olivat jo väsyneet ja kysymykset moneen kertaan kysyttyjä.

    Minulla ei ole ehdotonta Nato-kantaa, siis puolesta tai vastaan. Yksin olemme kuitenkin kovin yksin, vaikka luotankin suomalaiseen sisuun ja taitoon, silloin kun sitä tarvitaan.

    VastaaPoista
  5. Presisenttiehdokas Huhtasaaren älykkyyttä jossain puolusteltiin. Tottakai hän on erittäin terävä, hän tuntee ja tietää, ettei voittavalla populistilla ole lainkaan moraalia.

    "Laura uskaltaa sanoa." - Uskaltaa, koska häveliäisyyttä, normaaleja ihmisen estoja, hänellä ei ole.

    Niinkuin "unohdetulla kansalla" ei olisi harmeja riittämin, populisti muistaa sen aina.

    VastaaPoista
  6. Kirjoitin - kun pääsin noista minulle tapahtuneista kidutusjutuista 25.-26.1 eroon, tänään, niin Laterna magicasta. Tarkoitus on sillä on olla Einesbaarissa. Kirjoitusta en ehdi korjailla, kiva olisi jos korjaat kirjoitusvirheet siitä. Tein sen nopeasti. Tiedän että ette ole ko. Ingmar Bergmanista kiinnostuneita, se on harmi, koska menetätte siinä enemmän kuin moni muu. Kirjailijana Bergman on Tsehovin/Thomas Mannin tasoa. Vähintäin, tai ainakin Enintäin.

    Ps. Siis mulle ei oo koskaan tapahtunut sellaista mitä eilen 25.1 tapahtui. Ihmettelin ankarasti. Ja kyä siitä novellin sais kirjoitettua, miksei sais, mutta ei se - taatusti - presidenttikilpailuun etukäteispuintiin kuulu. (Mielestäni.) Mutta jos haluatte kuulla, mitä mulle tapahtui, kerron. Muuten vaiken kuin muuri.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lähetin tekstin ikkunaiines@gmail.com

      Vastattiin, ettei tunneta moista sp-osoitetta.

      Kokeilin lukupiiri1@gmail.com osoitetta.

      Vastattiin, siunakkos sun kanssas!

      Eivät lähteneet biittini maailmalle. Jäivät mun pusseihini.

      Poista
    2. Loistavaa, mikis! Meinasin jo kysyäkin, sillä Laterna magica polttelee hyppysissäni, olen kirjan kertauksen loppumetreillä ja herkistynyt itsekin Bergmanin herkkyydestä. En muistanut, että hän oli niin neuroottinen!

      Siis kyllä nuo molemmat osoitteet ovat päteviä! Tarkistan postit. Koitapas nyt uudelleen, ellet siis saanut lähetettyä jatkopalaa: lukupiiri1@gmail.com

      Siis minä olen aina ollut kiinnostunut Bergmanista ja käynyt katsomassa kaikki Bergman-elokuvat, jotka ovat samassa kaupungissa pyörineet kuin minä, suurin osa Turussa opiskeluaikana. Bergman oli ykkössuosikkini, sillä olin psykologiafriikki, luin Freudit ja muut.

      Poista
    3. Havukka-ahoa olen mielessäni pyöritellyt, kirjaimia paperille en vielä ole piirtänyt. Varmaan viikon päästä se on valmis, julkaistaan sitten joskus Mikiksen jälkeen.

      Yritin tänään käydä kirjastossa Hurmetta ja Bergmania jälleen kerran tsuugailmassa, mutta pimeänä oli koko talo. Lopettavat aikaisin, ettei ala väsyttää, Nukkumatti heittää aikaisin unihiekkaa. Yliopistolaisilla ja kirjastolaisilla on vieläpä tsaarin aikaiset kesä- ja talviaukioloajat, jopa muille suomalaisille tuntemattoman käsitteen, itsenäisyyspäivän aaton, he viettävät raukeasti röhnöttäen.

      Poista
    4. Mikis, kyllä lähti Lukupiirin sähköpostiin, kuten huomaat. Kiitos! Mainilta teksti vaikuttaa, ja perehdyn siihen kunnolla huomenna. Luotan sinuun kirjoittajana enkä halua "korjata" tekstiäsi, koska ei siinä korjattavaa ole, mitä nyt jonkin puuttuvan kirjaimen taisin johonkin rakoon lykätä.

      Poista
    5. Tästä nimilinkistäni pääsette suoraan lukemaan tuon mikiksen kirjoituksen. Kannattaa käydä.

      Poista
    6. Nopeasti jo luin, upeaa tekstiä, Mikis!

      Poista
    7. Ehkä se sivuaa Bergmaniakin, kun tänään vähän järkytyin, sain sitä mitä pyysin. Maistraatti lähetti hienoin lainopillisin höpöin varustellun vahvistuksen evankelisluterilaisesta kirkosta eroamisesta. Surkea syntinen olen, mutta liikaa minulle oli se, että kirkko on vielä minuakin syntisempi, baabelin portto.

      Poista
    8. Teksti on mainio (tuossa ylempänä minulla on lyöntivirhe "maini".) Lukaisen kirjan huomenissa loppuun, ja kommentoin sitten. Luulen, että joku muukin on kyllä kirjan lukenut, Jos vain nyt sitten huomaisi kirjoituksen. Eikä kommenteilla kiire ole, niitä tulee varmaan vähitellen.

      Poista
    9. Havukalla ei ole välitöntä hoppua, mutta tee vain valmiiksi, Riku, niin on sitten jemmassa julkaistavaksi.

      Poista
    10. Vuonna kahdeksankuus, tuli Suomeen laki uus. Siinä kiellettinn pontikkaa keittämästä ja ilon päiviä viettämästä, mutta Mooses se keittää vaan.

      Maailman hienonauruisin näyttelijä, Olavi Johansson, tuoltappaa Mooses Pessin roolissa hoelottel Havukan 70-luvun alun filmatisoinnissa.

      Poista
    11. Minäkin sain Bergmanini kirjastosta ja luin siitä jo puolitoista sivua. Ja huomasin, että Ingmar taitaa puhua hieman omiaan. Mutta ei se mitään.

      Sain samalla kirjastosta jo Hurmeen Niemenkin, ihme ja kumma! Niitä lienee aika monta kierrossa.

      Niemeä luin jo puolitoista lukua ja huomasin, että Hurme on ainakin alkuaikoja kuvatessaan aika hyvin asioista perillä.

      Poista
    12. Tapsa, sinun täytyy tarkoittaa "omiaan puhuvalla" sitä, että Bergman kertoo muistikuviaan ensimmäiseltä vuodeltaan - voimakkaita aistipohjaisia kuvia imetysajaltaan.

      Tämä onkin melko mahdotonta, mutta voi ehkä olla äärimmäisen herkällä ihmisellä totta. Olisiko ihminen silloin "kinesteettinen", tai jotenkin aistillisesti ylivirittyneen herkkä? Neurologialla on jotain tekemistä asiassa.

      Muistan lukeneeni, että esimerkiksi laulajatyttö Diandra näkee kirjaimet ja numerot väreinä, aistii kivun väreinä ja ennen kaikkea näkee musiikin väreinä. Ilmiön nimi on synestesia. Eli olisiko Bergmaninkin kohdalla kyse neurologisesta poikkeavuudesta?

      Mutta tämä keskustelu kuuluu Einesbaarin puolelle! Palataan siellä aiheeseen, jos asia tuntuu kiinnostavalta. Minusta se on tärkeä juuri Bergmanin kohdalla.

      Poista
    13. PS Kopioin tämän kommenttini ja Tapsan maininnan Einesbaarin puolelle. Jatketaan siellä Bergmanista!

      Poista
    14. Minusta kaikki ihmiset puhuvat "omiaan" kun aukaisevat suunsa. Eikä tämä ole mikän kaunokirjallinen metafora. Olen usein toivonut että olisin mykkä, ja vielä useammin että olisin kuuro. Sitten ajattelen että on minulla muitakin ongelmia, omiksi tarpeikseni, miksi minun sen lisäksi pitäisi olla kuuromykkä?

      Sorry.

      Poista
    15. No jaa, minä kopioin (liitä ja leikkaa) sitten lupaa vonkumatta itseni kans (auch) Einesbaariin. Koska diggaan baarisafkasta. (Äitini omisti aikoinaan Liisan baarin Tampereella, vaikka olikin Helvi. - Ei nimi naista pahenna!)

      Poista
    16. Tai em minä mitään mihinkään siirrä. Aikoinaan - kun etsin itseäni - olin mm. töissä teatterissa. Olin kulissimies. Ja siirtelin esineitä paikoista toiseen. Bergmankin tuossa kirjassa muistelee, omalla sympaattisella tavallaan, että "teatterin lavastemiehet olivat ammattitaitoisia mutta usein alkoholisoituneita". Vittu, kyllä niiden kulissien siirteleminen usein otti pannuun. Joka ikinen ilta. Ja sit taas takaisin. Eikä siitä kunnolla edes maksettu.

      Poista
  7. Eilen,
    kun tapahtui kohtuuttoman ihmeellisiä asioita,
    lähinnä meikäläiselle,
    ajattelin,
    että olen Merikarhu,
    olen seilannu laivalla jonka nimi on M/S KAUHU
    ja matkamme päätepiste on ollut
    EI-MIKÄÄN ja TULE-TOISTEKIN.
    Äkkiä edessämme oli Helsingin Kasuuni.
    Sanoin puolimatruusi Matsonnille
    että herää nyt,
    jumalauta herää ny,
    mutta ei se herännyt.
    Tullissa siltä vietiin 12 pulloa Rommia ja kaikki tupakkakartsat.
    Se oli saatanan vihainen ja krapulassa.
    Minä vein maihin 50 kg sokeria ja yhden ylimääräisen tupakkakartongin, Pall Mallia.

    Syksyllä,
    kun olin takaisin Suomessa
    menin Katjushkan luo omakotitaloon, hän asui vuokralaisena Wiksbergissä, omakotitalon yläkerrassa. Puunlehdet raapivat vaan ikkunoita kun tuuli. Tai kun katseli ulos vaan. Täytin Suomen Kuvalehden ristisanatehtäviä hänen luonaan kun minulla ei ollut muutakaan tekemistä. Radio soi hidasta JAZZIA, aina. Alakerran vuokranantajat kuuntelivat öisin kitiseekö meidän sänky, kyllä se joka yö kitisi. Se oli niin hutera. Sitten Katja ja minä saatiin satiaisia, ehkä minulta, ja kerran kun käveltiin Forssan Kauppakatua, hotelli Koskenniskan kohdalla, Katja äkkiä tinttas mua nenään. Sattui, mutta enemmän psyykkisesti. Emmekä sen jälkeen enää tavanneet. (Paitsi näin sen seuraavana kesänä Ruis-rockissa. Sillä oli silloin keltainen paita jota se heilutti... siis sillain. Mutta muuten olin aika yksinäinen silloin.)


    Tämä laulu nostaa sadevesiviemäristä muistoja mieleeni, ah, niin suloisia mutta jo ammoin menetettyjä. Harmi.

    https://www.youtube.com/watch?v=dbZsu9-MvwE


    Bella, bella me mucho.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä kirjoitus, mutta se päättyy pienimunaisuuteen, Turkan haukkuneeseen Tenavien Eppuun, siitä en pitänyt. Vainion pornosanoitukset ovat toki kulttuurimme huipulta, niihin ei vielä Topelius kyennyt. Tai mistä sitä tietää, jos joskus paljastavat Zaczczharaksiaksen salatut kotiarkistot.

      Poista
    2. Kaikki mitä minulle eilen 25.1 tapahhtui, päättyi nimenomaan pienimunaisuuteeni. Mutta sitähän minä en teille kerro ellette sitä vaatimalla vaadi. (jää odottamaan käsi korvalehdellä) ai jaa, ei ne

      Poista
    3. No, eihän siihen mitään lisäämistä tai siitä pois ottamista: "kaikki päättyi pienimunaisuuteeni, paitsi panohommat!"

      Poista
    4. Tämä on hyvän parhaan huipun parasta kärkeä, suorastaan kamalan karseaa pornorienausta.

      Niinistö ja muut, oli presidenttikin siellä kankeana ja korkovartalojäykkänä.

      Poista
  8. Selittäisin teille yhden asian, en tiedä miksi, ehkä muuten vaan.

    Tehtaassamme (Kangas, Metsä-Serla) olin duunareista toiseksiparhaiten palkattu. Valehtelisin jos sanoisin - esittäisin vaatimatonta kuin käpertynyt siili - että "en tiedä miksi". Koska tiedän, tai siis tiesin, miksi. Olin outo ylimääräinen ihminen siellä, varamies, periaatteessa minun piti osata kaikki. Koska minut silloin ja tällöin komennettiin auttamaan muita, jotka olivat ajautuneet pulaan... Vitustako minä kaikkia heitä osasin auttaa, mutta yritin. Jumantsukka. Jos pomo sanoi minulle 'se oli hyvin tehty', ei se minua vakuuttanut. Jos pomo sanoi minulle 'se meni ihan perseelleen', olin otettu. Koska halusin oppia, siis tietää, mitä väärää minä tein.

    Hirvee stressi mulla oli koko ajan päällä. Kotona vapaa-aikanakin piti opetella yliopistotason kemiaa, saatana. Ja paperiteknologiaa. Aina piti tietää ja osata enemmän mitä osasi tai tiesi. Sellainen syö ihmistä. Ei ihme että mun sydän sanoi mulle yhtenä iltapäivänä että PAM. Ja vähän sen jälkeen että PUMPS. - Siks en tykkää että mua kamalasti kiitellään mistään - saa mua kehua, kukapa kehumisesta ei tykkäisi! - mutta eniten tykkään siitä että mulle sanotaan 'nyt oot väärässä, Mikko'. Koska... sitähän minä itse nimenomaan en tiedä! (haluaisin tietää)

    Ps. Kyllä mun palkkanikin oli samperin iso, em mä koskaan tiennyt mitä mä sellasella rahamäärällä tekisin. Niinpä (harvoina) vapaa-aikoinani pääasiassa vain hölmöilin. Mitä enemmän rahaa tilille kilahti, sen enemmän hölmöilin, ei se kuulkaa (pitemmän päälle) kivaa ole. Semmote.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se minua nyt kiinnostaakin kovasti, että kuka se kaikkein parhaiten palkattu sitten oli?

      Paperikoneen hoitajaa arvaisin muuten, mutta onhan niitä oltava enemmän kuin yksi. Vaikka olisi vain yksi paperikone, niin sitähän ajetaan kellon ympäri.

      Poista
    2. Koulutus ei kannata koskaan. Tohtoriksi väitelleet tekevät orjatyötä yliopistoille alle kahden tonnin ruokarahalla. Hyi olkoon, yliopistot!

      Poista
    3. Tienasin (aika paljon) enemmän kuin paperikoneenhoitajat. Jotka olivat oikeasti erittäin hyvin palkattuja. Kankaalla oli kaksi paperikonetta, kävivät tietysti kolmessa vuorossa kumpikin, p-koneen hoitajia oli siis 10. - Ai, kuka oli se tehtaan kaikkeinparhaiten palkattu jätkä? Se oli se 11stoista, eli papeerikoneiden hoitajien varamies! Se kun nääs työnsi ittensä aina koneiden viiran ja viltinvaihtoihin. (En yritä selittää teille mitä viira tai viltti tarkoittaa. Paperikone seisoo silloin kun se vaihdetaan. Se on työteliäs operaatio. Kun paperikone seisoo, kaksi tuntia maksaa noin 100 000 markkaa. Viltti/viira kannattaa siksi vaihtaa mahd. nopeasti, siksi siitä maksetaan urakkapalkka = suunnilleen suomenkielen opettajattaren viikkopalkan verran per varvi. Tämä tapahtuu noin about kerran kahdessa kuukaudessa, joskus useammin ja usein vähemmin. Homma kestää noin 4 h. Koneen alasajo kestää 2 h, ylösajo samat 2 h.)

      Siis se yhdestoista paperikoneenhoitaja oli aina niillä kinkereillä mukana. Minä en, minä en. (kun ne ei huolineet minua!)

      Poista
    4. Noh, kun täällä on ruvettu palkoilla kehumaan, niin minä kanssa.

      Minäpäs tienasin sinä vuonna kun veroprosenttini oli yli 40 prosenttia, enemmän kuin rehtori. Suomen kielen opettajan palkka on opettajista kovin, koska siinä on pienin opetustuntivelvollisuus, vain 16 tuntia riittää peruspalkkaan. Kaikki 16:n tunnin yli menevät viikkotunnit ovat korkeammin palkattuja ylitunteja, joita minulla eräässäkin jaksossa oli 16 sen 16:n päälle. Laskekaa, pojat siitä..(hymiö)

      Poista
    5. Tuo 100 000 markkaa kahdelta tunnilta on ehkä vähän yläkanttiin. Mutta isoista summista kumminkin oli/on kyse. Kyllä paperiporvarikapitalistipatruunan kannatti maksaa siitä (= urakkapalkka) siitä että jätkät tekivät homman ripeästi. Ja se muutenkin on hyvin, hyvin ammattitaitoa vaativa jutsku.

      Ei paperitehtaalla meille muutenkaan siitä maksettu että me siellä oltaisiin vain lorvailtu. Enkä minä sitä väitä, ikinä, että tärkeäpää työtä olisimme tehneet kuin esim. sairaanhoitajattaret. Mutta, voi vittu, me tehtiin osakkeenomistajille kamalasti rahaa. Siitä meille maksettiin. Pelkästään siks! (Ei siks, että meillä oli siniset silmät, tms.)

      Poista
    6. Iineksen palkkadokumentit vetävät minut aivan kalpeaksi. (valahtaa kalpeaksi kuin "kalkkilaivan kapteeni" - Hemmi-tädin mielimetafora). Rahalla kerskuminen on tyhmää. On ihanteellisinta että ihmisellä on sen verran mania/paalua/ränkynää käytössään, että ei tarvitse kamalasti vaivata päätään yhteen- tai vähennyslaskuilla kun käy kaupassa ostamassa safkaa/pöperöä/purtavaa. Jos on liikaa rahaa, siitä syntyy vain ongelmia. Sen olen pitkän, mutta polveilevan elämäni aikana oppinut.

      Poista
    7. Lisään vielä... siis Iineshän ei tässä palkallaan kehunut. Vaan minä. Minä se tyhmä olen. (nostaa kätensä ylös ja antautuu)

      Poista
    8. Olen työskennyt monella tehtaalla, mutten vielä tavannut vertaisianne tehtaantyöläisiä, sanoi jo Mannerheim. Minä lisään siihen, etten missään ole viihtynyt niin hyvin kuin isossa tehtaassa, mm. Volvon tehtaalla Olofströmissä, Ulvsunda Gummifabrikissa Brommassa, Saab-Scanialla Södertäljessä, Alfa-Lavalilla Tunbassa plus Rautaruukilla ja monella muulla Suomessa.

      Työ tehtaassa on kivaa.

      Poista
    9. Palkkakommentti oli räävitöntä hupailua. Eihän isosta palkasta sovi puhua, vaan vain pienestä, muu on pröystäilyä. Vai mitä?

      Poista
    10. Hupailua niin, mutta teillä olisi liian hauskaa, jos palkkani kertoisin. Välillä lähettävät niin pieniä, että näkkäristä täytyy oivariini jättää kokonaan pois. Ja näkkärikin on varmuusvarastosta.

      Poista
    11. No ei hauskaa, Riku. Pieni palkka on puheenaiheena ok, iso ei. Iso on aina vika, joka kertoo ahneudesta.

      Poista
    12. Niin, niin, mutta hiljaa ahneet rohmut, joille mikään ri riitä!

      Poista
    13. Aina kuitenkin tarvitaan joku, jolla on pätäkkää ja joka ylläpitää työpaikkoja, joista me leipämme saamme.

      Tottakai yritysten täytyykin tuottaa voittoa, ei kaikki voi mitenkään mennä työntekijöiden palkkoihin. En minä tämmöistä nimittäisi riistokapitalismiksi. Täysin normaalia liiketoimintaa, jota yhteiskunta tarvitsee. Ellei meillä ole rikkaita, meillä ei ole myöskään hyvinvointia.

      Tolkkua ja kohtuutta tähänkin asiaan, sosialisoinnin junat on jo niin nähty.

      Poista
    14. "Koska globalisaatio etenee ja voitot suurenevat, turpa kiinni köyhät, olette vain jaloissa, eikä teistä ole riittävää hyötyä!"

      Kun mikään ei riitä, kohtuullinen voitto on syy tehtaan lopettamiselle.

      Poista
    15. Tuo on Riku, omanlaistaan öyhöttämistä, jota monissa somekeskusteluissa näkee. Lietsotaan luokkavihaa tänä armon vuonna 2018. - Ei sillä muutosta saada aikaan.

      Muutoin kannatan minäkin kohtuutta, mutta minun kohtuuteni ei voi olla ainoa piste, josta asioita katsotaan.

      Poista
    16. ..Sanoi hän ja lisäsi marmeladia moniviljaterveelliselle paahtoleivälle...

      Poista
    17. ... Sanoi hän, joka korkkasi toisenkin erikoisoluen..

      Siis höpsistä vaan, nyt pipo päähän ja askeleet äänestyspaikalle. Muista sitten Riku, ja muutkin, että ei passaa valittaa presidentistä, ellei käytä itse demokraattista oikeuttaan äänestää.

      Poista
    18. Älä ny viitti, tuosta kööristäkö pitäisi löytää. Hyvä on, Kyllöstä käyn ihan vittuillakseni äänestämässä. Sauliakin äänestän: "Se on moro, jätkä!"

      Poista
    19. Sitä paitsi minä en ikinä juo erikoisoluita, ainoastaan suomalaista lageria, Kaksi laatikkoa tosin meni Saaremaa Tuulikia, kun kaveri niitä rajan yli raijasi. Melkein hyvää.

      Poista
    20. Sait ylipuhuttua äänestyspaikalle. Koululle, joka on ärsyttävän kaukana tästä kylämme keskustasta. Kansallispuiston alueella sijaitsevalle koululle, jonka kyläämme hallitsevat liikemiesgangsterit kohta purkiavat, että saavat miljoonia fiineistä asuinkerrostaloista.

      Kyllösen sijaan päätinkin äänestää Haataista, hänelle ääneni meni. Että näin tällä kertaa. Eivät kai ne sentään sitä Jennin miestä, lahtariporvaria, uudestaan äänestä?

      Poista
    21. Riku hei, älä leikistä suutu! Paperitehtaalla työvoimakustannukset on alle 10%, taitaa olla jo reilustikin alle. Siksi työnantajalla tai oikeammin "tuotantovoimien omistajilla" oli varaa maksaa tietylle määrälle ihmisiä korkeaa palkkaa. Ehkä korkeampaa palkkaa mikä heille kuuluisi, ehkä? (Paperitehtaalla on myös kehnosti ansaitsevia duunareita.) Mutta jos esim. minä olisin joka kerta ja aina kieltäytynyt palkankorotuksista, joita minulle usein tyrkytettiin, niin EI näin säästyneitä rahoja olisi kellekään pienipalkkaiselle ihmiselle lähetetty!!!! EI, EI, EI. Kapitalistiporvariperkele olisi pistänyt ne vain omaan pohjattomaan taskuunsa. Ja hymyillyt.

      Poista
    22. Heh, Mikis, en minä kenellekään kateellinen ole ja ihan oikein, että maksoivat teille kunnon palkkoja. Kylämme liikemiesgangstereita minä en ymmärrä, niistä se Don on koko nuoruusikänsä elänyt valtion sossumaksuilla, landeböndeviljelijän poika kun on. Isukin vanhaa Commer-autoa naureskelimme, nyt on hymy hyytynyt.

      Poista
    23. Kun oli työssä vielä, oli tosiaan jatkuvasti palkankorotuksia ja kaikenlaisia lisiä. Joka vuosi palkka oli erilainen ja nousi. 

      Nyt minulle tupsahtaa edelleen sama summa tilille joka kuussa, eli ainoa mikä eläkkeessä muuttuu on veroprosentti. Nyt se nousi, vaikka tulot ovat samat. Olisiko koko kymmenisen vuoden aikana bruttosumma noussut alle 50 euroa.

      Poista
  9. Lottoan silti. Eikä minua koskaan pänni että en koskaan mitään voita, paitsi 3+ varanumeron joskus. Se riittää, sillä saa jo rupia perseeseensä. Tiedän pelin säännöt, osaan laskea tödennäköisyyksiä. esim. meteoriitin sirpalee tömähtää päähäni huomenna, klo 14:14;12 noin kahden kvarttitriljoonan biljoonan (potenssiin 24) todennäköisyydellä. - Siis noin suurinpiiretin.

    Ps. Sain kerran veikkauksessa 13 oikein, yhdeksän muutakin ihmistä oli saanut, saimme kaikki (kääntää markat nykyeuroiksi, päässään/päissään)... noin 24.000;- euroa. Tilasin itselleni Tallinnan -matkan. Harva ihminen, siis suomalainen, siihenaikaan oli Tallinnassa käynyt. Viisumi piti saada Moskovasta. Jostain onnettomasta syystä sain sen. Harmi. Aika harmillista. Koska tutustuin siellä Ly Vasara nimiseen naiseen ja hänen kahdenvanhaan Taivo poikaansa... Voi Päivänkakkara miten syvästi rakastuin heihin! Enkä tästä halua sen enempää kertoa. (voi surku Lilian, Ly, Lumpeenkukkani)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ole ikinä nähnyt niin iloista ihmistä kun Taivo oli kun se oli eteisestä löytänyt minun kenkäni! Se oli 1:1 Hangon keksi kun se ne jalassa tallusteli mun luo! Kengät olivat kuin kanootit sen jaloissa! Lilian sanoi sille "hus, hus". Se istui keittiönpöydän ääressä, söi suolakurkkuja suoraan purkista ja nappasi aina välillä vodkaryypyn. Nakkasi, kuin pianisti, niska jäykkänä. Ly oli lastentarhanopettaja, hyvin kaunis, on minulla kuva hänestä kun hän istuu valkea suikka päässään, jossain lastentarhan juhlissa. Hänellä on valkea lääkärintakki päällä. Neuvostoliitossa mukuloista pidettiin hyvää huolta, se on tosiasia. Asuimme Majakovskikadulla, ei semmoista nyky-Tallinnassa taida enää olla, se oli kaksikerroksinen puutalo. Vessat oli pihan perällä. Em mä koskaan uskaltanut sinne mennä, kuseskelin pihalla - niin muutkin teki. Se vessa nimittäin haisi kammottavalle. Se haisi... kuin Huu Haa Innaselta olisi päässyt sinne tshuna. (hyi kamalaa)


      Ps. Pihalla, kiinnitin siihen huomioni, kasvoi yli puolitoistametrisiä saniaisia. Tai sananjalkoja... samma se eestiksi. Arvaa - vaikka en siihen aikaan mikään amatööribiologi edes ollut - että kiinnitinkö huomioni niihin? - Kyllä! Nimenomaan Kiinnitin.

      Poista
    2. Tässä on hauska yksityiskohta, joka muistuttaa minua sananjalkojen kauneuden ja luontoon pissimisen ihanuudesta.

      Nimittäin kun vietin lapsuuteni ihania kesiä Olgan torpassa kultaisena välkkyvän meren rannalla - niillä seuduin jonka ohi Hurme on soutanut veneellään ja Kemppisen silmät ovat vuonna kaksituhattayksitoista mennneet kiinni ja maiseman läpi on kuljettu nukkuen - niin minulla oli tapana pissiä alhaalla kaivon viereen, kun Olga-täti oli kieltänyt pihakiveltä pissaamisen.

      Siinä kaivon takana kasvoi korkeita saniaisia, joita unohduin katselemaan kyykyssä kauan sen jälkeenkin kun pissa oli jo tullut. Kyllä sananjalka on kaunis kasvi.

      Poista
  10. Ei niin, eikä ainakaan kaivon viereen, Char. Vaan eihän lapsi sitä tiennyt, eikä se ennen niin nokon nuukaa ollut. Nykyään ollaan niin bakteerikammoisia, että sairastutaan liiasta jynssäyksestä allergioihin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaivon viereen voi hyvin kusta, suodatinjärjestelmä on paras, luonnon oma tuote, monta metriä maata. Järvissä sitä vastoin ei kannata uida, kalat ovat niihin kusseet ja paskoneet. Ja minä.

      Poista
    2. Olgan kaivossa asui sammakoita, ja joskus sellainen luiskahti ämpäriinkin, joka laskettiin kaivoon pitkän puukoukun varassa.

      Jos vedessä viihtyy sammakko kuolematta, niin kaipa se vesi puhdasta on. Ikinä ei ainakaan kärsitty vatsataudista ja muutoinkin oltiin terveitä.

      Poista
    3. Olgan sammakot olivat ripulilla, päästelivät sitä huoletta menemään ja katselivat viattomasti.

      Poista
    4. Sen Majakovskikadun puutalon pihapuiden alla oli kans sellaisia pehmeitä ruskeita möykkyjä. Näyttivät vähän sieniltä mutta tuskin sieniä olivat. Eikä niitä kovin tarkasti kannattanut Olisi saattanut nenään pompahtaa bacilli.

      Poista
    5. äsch... tippuu sanoja...

      Näyttivät korvasieniltä mutta tuskin niitä olivat. Eikä niitä kovin tarkasti kannattanut nuuhkia...

      Mä oon jostain syystä hirveen pedantti mun tekstintekemisen suhteen. Siis en nyt puhu sisällöstä vaan ulkoasusta. Siksi olenkin opetellut kirjoittamaan liki virheetöntä tekstiä vaikka olisin 2 promillen kekkulissa. T.O.M. ... eikun... M.O.T.

      Poista
  11. "IIIIIK. SAULI VOITTAA, IIIIIIIIK! Tätä me kokkarit ollaan aina toivottu, täst tulee hirmuhyvä fiilis. Ja porvari niinku porskuttaa turvatummin, köyhät pysykööt siellä katuojissaam!"

    VastaaPoista
  12. Hyvinhän tässä käy, Sauli voittaa ensimmäisellä kierroksella murskaavasti! Hiphei!

    VastaaPoista
  13. Niinistön voitto oli tosiaan vertaansa vailla Suomen historiassa. Täällä kepuvaltaisessa satakuntalaiskaupungissakin hän oli ykkönen, kuten kaikissa Suomen kunnissa, kakkonen oli Laura Huhtasaari, kolmonen Paavo Väyrynen.

    Huhtasaaren kannatus oli koko Suomessa suurempi kuin vasemmiston yhteensä. Näyttää siis siltä, että vasemmistosta valuu väkeä perussuomalaisiin ja ehkä kokoomukseenkin.

    Saulin suosion takana on tietenkin hyvä ulkopolitiikan hoito, mutta lähelle kansaa yli puoluerajojen hän minusta pääsi lausunnollaan tolkun ihmisistä. Se aukaisi hanat, ja jokin näkymätön valvova sensuuri alkoi murtua.

    VastaaPoista
  14. Huhtasaari sai vähemmän ääniä kuin Soini viime vaaleissa.
    Mielenkiintoista nähdä onko tuo 7%:a persujen kannatuksen taso seuraavissa eduskuntavaaleissa. Veikkaan, että asettuu johonkin 10%. Osa persuista äänesti Niinistöä.
    Kovasti Huhtasaari laittoi toivoa vaalikoneiden bullshitbingoon. Olen muistaakseni äänestänyt yhden kerran samaa ehdokasta kuin vaalikone on antanut. Silloinkin olin päättänyt ehdokkaan jo ennen vaalikoneeseen vastaamista.

    Toinen asia näissä vaaleissa oli se, että mielipidetiedustelut pitivät hyvin kutinsa. Vaikka vaihtoehtomedian "riippumattomassa" mielipidetiedustelussa oli saatu toisen kierroksen tulokseksi Huhtasaari 79% ja Niinistö 21%.

    Samuli

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ole koskaan äänestänyt vaalikoneen tarjoamaa ehdokasta, ja aina se tarjokas on ollut joku muu kuin aikomani.

      Presidentinvaali on myös habituskysymys, eikä se ole väärä ajatus. Minun oli hieman hankala katsoa Tarja Halosen kävelyä punaisella matolla tai huivitettuna jossain idän mailla, muumimammuus ei purrut, vaikka taisin peräti äänestääkin häntä. Nyt en viitsisi katsoa hidastelevaa Thorvaldsia, vaikka hän tuntuu sympaattiselta tyypiltä.

      Vaan mikä mieletön öyhötys ja vaaliraivo vallitseekaan nyt tulokseen pettyneiden pikku leireissä. Luin eräänkin blogitekstin, jossa vihjattiin jopa vaalivilppiin, kerrottiin miten helppo jokin numero on korjata kahdeksikoksi, kun on kerran lyijykynät!

      Poista
    2. Tosi jännää - itse äänestän vaalikoneen mukaan.

      Vain aina tosin. Kun vertaan omia vastauksiani - no osin menee haluamalleni, tosin taas toisille.

      En osaa äänestää ehdokasta, joka olisi eri mieltä kanssani.


      Palstan yhteisyyden nimissä: vaikka en äänistänyt Niinistöä: näillä mennään.

      Ja re mustiin pukeutuminen, valkoiset ruusut - näin julkkikset tekevät kampanjaa meidän tavisten puolesta.

      Mustiin pukeutuminen oli naisten pukeutuminen mustiin, ahdistelluiden ja kurjiin asemiin joutuneiden, muitten naisten, ja tyttöjen osalta.

      En näe mitään hyvää siinä, että yksi taiteilija päättää dissata tavisten kohtaaman pahanteon. #metoo


      Itse olen hakenut ja saanut oikeutta. - no en kunnolla, mutta en halua riidellä.

      Sinä, Iines, et ole kohdannut väkivaltaa, vaikka melkein raiskatuit....

      Jos minä leikittelen - etkö usko että kinä ja miehet tiedetään missä mennään?

      Tosin kukaan mies ei uskalla sanoa edes päivää...

      No en haastaedes flurttailusta ketöän oikeuteen!

      Miten nämä asiat kärjistyvät?

      Tuskin Iineskään tarkoitt ihan tätä...

      Poista
    3. Ei kukaan (Deneuve, Bardot) halunnut mitään missata. Tietysti suluissa mainitut - myös minä - tuomitsevat väkivallan ja raiskaukset. Siitä ei ollut kyse. Lue nyt uudelleen keskustelu, kun et kerran ymmärtänyt!

      Poista
  15. Merkille pantavaa on suomalaisten itänaapurista perimä tahto mahdollisimman selviin, tosiaankin itäblokin, äänimääriin. Asia, joka näistä vaaleista jää historiankirjoihin on, että Niinistöä oli haastamassa pelkkää c-srjaa, joista yhtäkään ei koskaan tulla näkemään presidenttinämme. Kärkipoliitikot pakenivat häntä luimussa vastuuta.

    VastaaPoista
  16. Vaan mistä se kertoo, että esimerkiksi sosiaalidemokraateilla tai vihreillä ei ollut yhtään varteenotettavaa ehdokasta, josta olisi ollut vastusta Niinistölle. Ikinä ennen historiassa Suomessa ei ole ollut näin, että kohtalaisenn hyviä vastuunkantajiksi halukkaita ei olisi löytynyt.

    Minusta demareilla on arvot ja ohjelma hukassa. Vasemmistoliiton juna taas puksuttaa jossain sosialistisessa menneisyydessä, ja vihreillä ei ole todellista nimensä mukaista ohjelmaa, joka pohjaisi luontoarvoihin - cityvihreys maistuu betonille, perussuomalaiset hyväksyy idiootteja puolueeseensa ja keskusta on unohtanut maaseudun.

    VastaaPoista
  17. Ja yhdenkään puolueen ohjelmassa sana "eettisyys" ei ole muuta kuin kupla, joka puhkaistaan aina kun tarve vaatii. Ne jotka huutavat suureen ääneen omien etujensa puolesta, ovat kaikkein vähiten avun tarpeessa.

    VastaaPoista
  18. Keskustaa on sina haukuttu siitä, että nyt se on unohtanut maaseudun, mutta ei se koskaan unohda rahasäkkien kotiinkantamista. Vaikka sellaista paljon tehdään, näistä niinistövaaleista ei voi tehdä johtopäätöksiä muista vaaleista. Väykkä tulee takaisin eduskuntaan ja luultavasti sipilä lähtee karkuun.

    VastaaPoista
  19. Vertaaminen on turhaa, kun vaaleihin on aikaa yli vuosi. Paljon ehtii tapahtua politiikan rintamalla.

    Tästä hetkestä voidaan tehdä päätelmiä, ja minusta näkyvintä on vasemmistorintaman niinkin suuri tappio, joka ei johtunut Niinistön ylivertaisuudesta.

    Meillä on kovaääninen oppositio, varsinkin hallituksen alkuaikoina. Se harhauttaa äkkinäistä. Suuri enemmistö sen sijaan on aika hiljaa, juuri ne tolkun ihmiset, jotka nyt sitten antoivat tukensa Niinistölle.

    VastaaPoista
  20. Eikö tappion kärsineisiin voi lukea myös kokoomuksen, jolla ei ollur vaalissa lainkaan ehdokasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mutta presidenttihän yleensä luovuttaa jäsenkirjansa viranhoidon ajaksi pois, koska hän edustaa koko kansaa. Se on maan tapa, ja olisi kai aika erikoista, jos presidentti ei näin tekisi. Ele on mielestäni lähinnä symbolinen.

      Poista
    2. Luovuttaa jäsenkirjansa, mutta kyllä sitä poikkeuksellisena voi pitää, että istuva presidentti asettuu valitsijayhdistyksen ehdokkaaksi. Tasavallan presidentti on selvästi tuntenut kokoomuksen kiviriipaksi ja haittatekijäksi, tarpeettomaksi rasitteeksi. Kokoomuksella ei näissä vaaleissa ollut lainkaan ehdokasta, se ei kyennyt sellaista asettamaan. Niinistö ei ollut kokoomuksen ehdokas, vaikka kuinka mutkuja jostain kuuluisi.

      Ei ole epäilystä siitä, että tasavallan presidentin komea äänisaalis olisi jäänyt paljonkin pienmmäksi, jos hän olisi ollut kokoomuksen ehdokas. Ääniä vaikkapa vasmmistoliiton, demareiden tai kepun kannattajilta ei olisi tullut sitä määrää, mikä ilmeisestikin tuli.

      Poista
    3. Toki näinkin on, mutta tässä vaalissa muitakin ehdokkaita äänestettiin yli puoluerajojen. Esimerkiksi Huhtasaari sai varsinkin Satakunnassa ääniä runsaasti, vaikka perussuomalaisilla on puolueena varsin pieni kannatus siellä, missä kepu jyllää. Samoin Väyrysen äänisaalis oli aika huima.

      Poista
    4. En yhtään siis epäile, etteikö Niinistö kokoomuksenkin ehdokkaana olisi saanut mahtavaa äänimäärää. Eivät ihmiset ole tyhmiä! Puolue kyllä tiedettiin, mutta nyt äänestettiin hyvää henkilöä.

      Poista
    5. Toki olisi mahtavan äänimäärän saanut, olisi kirkkaasti valittu toisella kierroksella. Niinistö on fiksu mies, ehkäpä kansaa viisaampi, kun ei kokoomukselle laita painoarvoa, tietää sen kataistyylisen höpöhöpön, joka ei enää ole oikein tätä päivää.

      Poista
    6. Minusta Niinistö on aina ollut pikemminkin rauhallinen fundeeraaja, Mauno Koiviston tapaan, kuin latteuksia suoltava hölöttäjä. Miksi ladata aina yksilön harteille koko puolueen syntejä, jos hän ei ole itselle mieleinen? Eikö se ole vähän kuin olkiukon rakentelua?

      Vaan Riku, ei hätää, sosiaalidemokraatithan ovat seuraavissa vaaleissa johtopaikalla Rinteen profetian mukaan. Sitä odotellessa.

      Poista
    7. Minun mielipiteeni ovat mitä ovat, mutta tasavallan presidentin ajatuksia luulisi kunnioitettavan. Hän näytti, että kokoomus on ihan out!

      Niinistö on valtuutuksensa saanut ja on voimansa huipulla, ei hän tuollaista tuulenhaistelijapuoluetta tarvitse mihinkään.

      Poista
    8. Minusta tuo pätee mihin tahansa puolueeseen, tuulenhaistelu.

      Nythän sitten nähtiin, että asioita voidaan hoitaa ilman tiukkaa puoluepolitiikkaakin. Ehkä ahdas puoluepolitiikka onkin vain rasite yksilönvapaudelle ja terveelle järjenkäytölle. Yhä enemmän kai katsotaan henkilöä eikä sokeasti puoluetta, joukkoja. Mitäs sananlasku sanookaan siitä joukosta..

      Poista
  21. Meillä suomalaisilla on taipumus valittaa usein miten huonosti asiamme on. Tänään tulee televisiosta dokumentti

    Machines, TV1 klo 21:30.

    Ennakkotiedot ko. dokumentista (lähde Helsingin Sanomat 29.1.2018) ovat kiehtovat. Tai siis karmeat! - En ole dokumenttielokuvaa nähnyt, siksi on vähän arveluttavaa siitä sanoa sen enempää. Mutta luulen että katsottuaan sen, tajuaa, miten suhteellista köyhyys on. Ja minkä kultapossu-kerhon jäseniä me suomalaiset olemme. Myös leipäjonoissa jonottavat!

    Ps. Vuosia sitten näin dokumenttifilmin Pakistanista. Siinä kuvattiin ihmisiä jotka purkavat näitä romutettaviksi tuotuja laivoja. (mm. Finnjett siellä paloiteltiin). Kuvaukset oli pitänyt tehdä osittain salaa, ei niitä olosuhteita haluttu nähtäväksi. Aivan hirveät työolot sielläkin oli, suoraan Helvetistä, ja palkalla tuskin pysyi edes hengissä. - Muistan kun eräs pakistanialainen sosiologi sanoi, häntä haastateltiin kun oli näytetty hänelle tämä dokumentti (silloin oli hyvin lähellä syttyä sota kahden ydinasevaltion välillä - muistattehan! - Pakistanin ja Intian). Tämä sosiologian professori sanoi (muistini mukaisesti jotain tällaista: Monelle näistä ihmisistä ydinsota on parempi vaihtoehto kuin elämän jatkuminen tällaisena.


    Pani meikäläisen miettimään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Korjaus:

      Finnjet romutettiin Intiassa, Alangissa. Tämä näkemäni dokumenttifilmi kuvasi pakistanilaista vastaavaa romuttamoa. Pakistan on vielä Intiaakin köyhempi maa ja olosuhteet siellä myös sitä myöten kurjemmat.
      Käsittääkseni.

      Poista
    2. Kastilaitos on kielletty Intiassa, mutta se elää silti jopa voimallisena ihmisten mielissä.

      Nämä tehtaan arvottomat työläiset ovat ehkäpä juuri kastittomia, paarioita, joita ei tehtaissa pidetä koneenkaan arvoisina. Kastittomat tekevät vähiten arvostettuja töitä. Heitä ei yleisen käsityksen mukaan saa edes koskea, niin saastaisia he ovat. Siitä huolimatta heitä raiskataan Intiassa paljon.

      Tuo dokumentti on varmaan koskettava ja upea. Se on täynnä melua, huumaavaa koneen ääntä ja tiedän etukäteen, etten pysty katsomaan sitä juuri melutason takia. Voin hyvin kuvitella tuon helvetin, eikä se oikeastaan ole yllätys, olen tuommoisesta kuullut.

      Se on myös tärkeä tieto, että monien trendimerkkien, Benettonin, Niken, Reebokin, Zaran jne. jne. tuotteita tehdään tällaisissa oloissa.

      Poista
  22. Työkaveri jupisi pohjois-korealaisista äänimääristä, mitä en ymmärrä. Niinistö sai 62,7% äänistä. Onko 51/49 demokratian merkki?

    Valtakausien rajoittaminen kahteen on kyllä hyvä juttu. Sen verran vaikeaa on voittaa istuva presidentti Suomessa, minkä taasen luulevan johtuvan siitä, että ulkopolitiikan hoito ja muut asiat ovat niin hyvällä tolalla, ettei presidenttiä vaihdeta ilman suurta töppäilyä.
    Niinistöä äänestin itsekin.

    Persuista vielä, että kuuliko teistä kukaan persujen onnittelevan Niinistöä.
    Näkemissäni vaali-illan ohjelmissa näin vain Uuden Normaalin ja vaalikonevoiton hehkutusta.
    Oli persut vastaan konsensuspuolueet(kaikki muut).

    Samuli

    VastaaPoista
  23. Tuo diktatuureihin viittaaminen on kaukaa haettu selitys. Eihän ketään ole painostettu vaaliuurnille, ja vaihtoehtoja oli tässäkin joka lähtöön. Eikä vaalivilppi onnistu meidän oloissamme, joissa liput lasketaan joukolla vierekkäin, muiden silmien alla. Ja sitten vielä tarkistetaan.

    Kyllä se on demokraattinen tulos, että voittoon riittää yksi sadasosa sekuntikin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No kyllä minä olen muistavinani, että Huhtasaari onnitteli heti kärkeen voittajaa ja samantien muita kilpakumppaneitaan ennen muita puheitaan. Kaikkihan onnittelivat vuolaasti toisiaan ja hävinneet myös itseään. Kyllönen oli ainoa piikittelijä.

      Poista
    2. Ok. Meni vaan sitten ohi.

      Poista
    3. Siis vuorenvarma en ole. Muistan kyllä ajatelleeni, että kas, tyypillinen opettaja, kun niin kohteliaasti ensin kiittelee. Mutta kyllä minä sen "uuden normaalinkin" muistan. Paasaus oli kova - samoin se oli kova tuula Haataisella, joka jakseli toistella, miten hyvin hän ehdokkuutensa hoiti, kun toi uusia asioitakin vaalikeskusteluun. Samaa toisteli Antti Rinnekin hetken kuluttua: kyllä Tuula oli ansiokas ja toi uusia aiheita keskusteluun. Ja näin me olemmekin sitten seuraavien vaalien ykkösiä..

      Poista
  24. Suora kansanvaali on meillä vielä sen verran uusi asia, etten menisi vetämään kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Ahtisaari pudotettiin pelistä jo ennen vaalia. Pudottaja Halonen itse oli myöhemmin tiukilla Niinistön kanssa.

    Niinistön suosion täytyy liittyä, ainakin osaksi, kansainvälisen tilanteen epämääräisyyteen. Kansa ei halua keikuttaa venettä ja halua valita hyväksi koetellun pressan tilalle uutta, kun selvästi parempaa ei ole näköpiirissä.

    VastaaPoista
  25. Suorassa kansanvaalissa äänestetään enemmän suoraan ehdokkaan persoonaa ja tiedettyä osaamista kuin valitsijamiesvaalissa, jossa jollakin tapaa koetaan äänestys persoonattomasti ja äänestetään myös puoluetta, sen arvoja.

    Juuri se, että äänestetään henkilöä, henkilön persoonaa, kertoo mielestäni sen, että puolueisiin ehkä uskota samalla tavalla kuin ennen. Ideologiat kumisevat tyhjyyttään, ja nyt halutaan nähdä ihminen sieltä takaa.

    Tämä tukee sitä mitä viestintäasiantuntijat esim. Ylen vaalilähetyksessä sanovat: jatkossa ehdokkaita haetaan puolueiden ulkopuoleltakin, ja julkkiksilla on tie auki politiikan sarallakin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jethro Rostedt pääsi Turun valtuustoon oikeim hyvällä äänimäärällä.
      Siitä kiinteistömoguli ja tosi-tv-julkkiis presidentiksi.

      Samuli

      Poista
    2. Amerikassahan elokuvanäyttelijä Richard Nixon valittiin presidentiksi jo vuosikymmeniä sitten.

      Ilmiö on meilläkin mahdollinen. Nykyään työpaikkoihinkin valitaan usein "hyviä tyyppejä", ei välttämättä edes tutkinnon suorittaneita.

      Kovin kauan ei tarvitse mennä siihenkään, että meillä valitaan televisio-ohjelmista tuttu tummaihoinen maahanmuuuttaja tai kaksoiskansalaishenkilö presidenttiehdokkaaksi. Sanon tämän vailla kiihkoa tai mielipidettä.

      Poista
    3. Tarkoittanet Ronald Reagania.

      Mutta mitä tulee suoraan kansanvaaliin, niin pakkohan siellä taustalla on olla muutakin merkitsevää kuin vain se, että Niinistön osaaminen ja persoona katsotaan 15 kertaa paremmiksi kuin esim. Vanhasen.

      Melkein väittäisin, että Niinistö valittiin persoonastaan huolimatta.

      Poista
    4. Onhan meilläkin eduskuntaan valittu isompia ja pienempiä julkkiksia kautta aikain. Ja oikeastaanhan Ahtisaari valittiin pressaksi nimenomaan hänen myönteisen mediajulkisuutensa takia. Toki hän oli myös kansainvälisesti ansioitunut virkamies.

      Poista
    5. Ronald Reagania toki tarkoitan NIxonillani. En yhtään huomannut ajatusnyrjähdystä, vaikka tiedän tuon kyllä.

      Niinistöllä on tahraton menneisyys, ei skandaaleja kuten Vanhasella. Päinvastoin melkein, Niinistö jäi nuorena murheellisesti leskeksi, eikä ole rellestänyt naisten kanssa, vaan on kasvattanut poikiaan yksinhuoltajaisänä. Lisäksi hän pelastautui urheasti tsunamista. Hän on lisäksi vakaa, tärkeilemätön, isänmaallinen, selvästi älykäs ja hauskannäköinenkin, tolkullisine puheineen. Uskon, että tällainen tausta vaikuttaa näinä aikoina, kun lisäksi näyttää siltä, että presidentin hommat hoituvat enemmän kuin hyvin, ulkopolitiikka sujuu, eikä häntä tarvitse myötähävetä.


      Poista
    6. Ei niitä julkisia tahroja ole, vaikka oli tunnettu naisministerien itkettäjä ja vähintään puolivallaton poikamies, joka remusi kahden kokoomuskaverinsa kanssa. Poltti sinistä Belmontia, varmaan jo vaihtanut merkkiä, tuskin sentään punaista Norttia. Vuonna 2000 vetäytyi yllättäen presidentivaaleista, kun ei ollut voittamisen mahdollisuutta. Riitta Usukainen oli harmissaan siitä, että joutui ryhtymään puolueen ehdokkaaksi.

      Poista
    7. Sehän on luonnollista, että kunniallisella tavalla leskeksi jäänyt poikamies on vähän vallaton ja hieman itkettääkin Tanja Karpelaa ja Paula Koivuniemeä. Mutta mitään pettämisiä ja valehteluja ei Niinistön historiassa taida olla, ei mitään naisten uuniperunamuisteluja ja kirjankansia eikä tuppeen sahattuja lautakasoja eikä tekstiviesteilyä eikä julkista känniörvellystä. - Taustan merkitys on melkoinen presidenttiehdokkaille. Äänestäjät äänestävät paljolti ihmistä, ei pelkkiä ideologioita, koska niiden onttous kyllä tiedetään-

      Poista
    8. No hyvä on, vaihdan tahtilajia.

      Niinistö tunnettiin jo nuorena ensisijaisesti siitä, että kanssaihmiset ihmettelivät, onko hänen paras puolensa suurenmoinen älykkyys vai täydellinen jalous. Ei pidä nauraa sille, että hänen kosketuksestaan tai katseestaan saa pitkäaikaisen siunauksen ja elämäonnen, hänen käsissään kasvavat kukkasetkin ruusutarhan ihmetykseksi. Siddartha Gautama olisi ylpeä, jos olisi keksinyt hänen mietelauseensa.

      Kun Sauli levittää kätensä yllemme, Suomelle sataa viisautta, voimaa, älykkyyttä ja onnistumista, jääkiekkomaajoukkuekin voittaa maailmanmestaruuden kuin flow-tilassa tai transsissa.

      Ennen oli vain Joulupukki ja Jeesus, nyt aivan ihmeellisen sattuman kaltaisesti myös Sauli Niinistö.

      Poista
    9. Eikös gallupien mukaan Niinistö nimenomaan olisi voittanut pressanvaalit vuonna 2000? Kun hän ei lähtenyt, niin kepulainen Kannuksen Kennedy melkein voitti. Tässä uskossa elän.

      Poista
    10. Ei noin, vaan pohdiskelen tässä lähinnä itsekin syitä Niinistön menestykseen. Ei nykyihminen jumalia pidä, kyllä Niistöstä negatiivistakin kritiikkiä varmaan voi esittää, eikä se, että toteaa miehen olevan varsin kelpoinen vaativaan tehtäväänsä tarkoita siis sitä, että hän olisi jollakin tavoin palvottava virheettömyys.

      Poista
    11. Juu, Tapsa, mutta ei. Halonen voitti ne vaalit, sekä Kannuksen Lahon, Niinistön sitten myöhemmissä. Miksi Niinistö olisi samasta jobista aiemmat vaalit voittanut? Haloselle häviämisestä alkoi kuden vuoden vaalikampanja, jonka hyvmypoika itse kielsi.

      Tiedätkö sinä, Tapsa, mikä (firma) tai kuka on ollut Niinistö imagoa muokkaamassa ja rakentamassa?

      Poista
    12. Luulen että sama kuin Mauno Koivistolla. Ja ehdottomasti eri kuin Arhinmäellä, joka ilmoitti aloittavansa kampanjansa nyt pyöräilemällä perjantaina torille. Ja eri kuin Rinteellä, joka aloitti oman kampanjansa julistamalla demarit tulevien vaalien ykköspuolueeksi.

      Poista
    13. Sanon nyt ihan lonkalta, että muistaaksen Kokoomuksen ja Niinistön imagoa muokkasi silloin Bob. Tuttuja täysi talo.

      Poista
    14. Ja tyhjässä talossa harhailee vain tuntematon vahtimestari? Jonka yksinäinen varjokuva liikkuu seinillä taskulampun valossa, mitä hän mukanaan kantaa. Hänen menee naisten WC:hen ja tyhjentää sinne sekä rakkonsa, tupakanmurut taskustaan että sielunsa autiuden ja... ah, alkaa laulaa:

      Sauli sammumattomasta

      ... ja ah, miten suloisasti ääni kimmahtaa kaakeloiduista seinistä takaisin päin hänen pläsiään.

      Poista
    15. Bob on aika huono mainostoimiston nimi. Siitä tulee mieleen Robert. Ainakin Austraaliassa. (sisäpiirivitsi). Jos itse erehtyisin perustamaan mainostoimiston, pistäisin sen nimeksi ytimekkäästi: mpmuvs.

      (MaailmanParasMainostoimistoUskokaaVaanSaatana)

      Poista
    16. Josjoku vielä linkittää tuon Kurren esityksen, saatan puukottaa.

      Poista
    17. Parodia on mahdotonta. He tekevät sen itse.

      Paavo Haavikkoa mukaillen. - t. Kurre -orkku.

      Ps. Tykkäännekkö muutenna pähkinöistä? Ja semmosista kovia mitä ne o, kastannjoista? Miusta ne on hyvvii. Pirskutin hyvvii!!

      Poista
  26. Niinistön ja Ilkka Kanervan hen.koht. suhteet ovat olleet viileät.
    Eräs kokoomustuttu(täysmulkku) kertoi, että aikanaan puolueen kokouksissa ja laivaristeilyillä välit olivat silmiin pistävän jäätävät. Niinistö ei voinut sietää Kanervaa.

    Tuo kokoomustuttu on eläköitynyt alkkis tarkkisopettaja naapurustosta. Ollut aikanaan aktiivinen puolueessa ja ihminen, joka on ensisijaisesti Kokoomuslainen isolla kirjaimella. Sellainen vähän muita parempi ihminen, huutelee kännissä pensasaidan yli rajanaapurilleen. Onneksi meillä on vähän etäisyytä.

    Samuli

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En muista missä, mutta jossain kirjassa muinainen Helsingin kaupunginjohtaja Teuvo Aura ihmetteli, kuka on tuo retku, kun nuori Ilu Rahvasruoho tumppasi ravintolassa tupakkansa hänen pöytänsä tuhkakuppiin.

      Poista
    2. (Nyt katsoin Wp:stä, en muistanutkaan, että Aura oli myös pääministerinä. Mitä retkuuteen tulee, hän itsekään ei ollut viaton.)

      Poista
    3. Semmoisia ne herranperkeleet ovat. Ja nyt saavat perjantaina kyytiä! Tai siis eihän kukaan saa kyytiä perjantaina, kun dösät pysyvät varikolla ja kuljettavat vain lakkoväkeä torille Rovanientä myöten. Paitsi Satakunnan Liikenne ei kuulemma viitsi työläisiä kiusata, vaan ajaa perjantaina kaikki normaalit vuorot, ilmoituksensa mukaan, ja vissiin pari ylimääräistäkin.

      Poista
  27. Hulluimmat Huhtasaaren kannattajat epäilevät vaalivilppiä. Onko se nyt niin vaikeaa uskoa, että suomalaiset ovat enimmäkseen melko maltillista porukkaa, ja ettei heidän ehdokkaansa nyt vaan edusta valtavirtaa.
    Huhtasaari ja salaliitoista höpisevä Väyrynen saivat yhteensä noin 13% äänistä.
    Noin 20%:a on tuon porukan maksimi nykyisissä oloissa.

    Samuli

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaksikymmentä prosenttia olisi hörhöpöffeleille huolestuttavan paljon, minkään yksittäisen puolueen kannatus ei ole paljoa suurempi.

      Vaalivilppiin minäkin uskon, Huhtasaaren en muuten usko vaaleihin päässeen.

      Kiukuttelu on näiden populismin mannekiinien motivaatio, Väyryselle tietysti pyhä kutsumus olla maanpäällinen kekkonen. Väykkä uskoo kai niin, että pystyy kasvattamaan puolueensa suurimpien joukkoon. Politiikan amatöörille, pyhälle miehelle, Juha Sipilälle tulee vielä vaikeita hetkiä hänen vuokseen sitten, kun aloittaa eduskunnassa. Ja kepu itkee. Ääritilassa minäkin voisin Väykkää sen vuoksi äänestää.

      Poista
    2. Vaalivilppi on Suomen huolellisissa ja valvotuissa oloissa mahdottomuus.

      Nykypolitiikalle on tyypillistä, että vaalivoitot selitetään vilpiksi tai populismin tuloksiksi. Kissan villat, eivät ihmiset ole tyhmiä ja vietävissä, yleensä ottaen. Kyllä se Trumpin tai Niinistön äänestäminen on äänestäjän harkittu tahto, joten sen halveksiminen on demokratian halveksimista.

      Nytkin jokin taho kiukuttelee tehtyjä päätöksiä kiusaten lakoilla täysin sivullisia ihmisiä, kun demokraattisesti valittu eduskunta hallituksineen hoitaa sitä mandaattia, joka sille uskottu on.

      Poista
  28. Ehdokkaiden kannalta politiikka on samaa kuin aina ennenkin, pyrkimystä saada hillot himaan ja hauet halsteriin, mersu uudenkarhean omakotitalon talliin. Äänestäjille politiikka on aikaisempaa enemmän impulsiivista tunteiden vyörytystä, jopa silkkaa aggressiota, vihaa kaikkea vastaan. Innokkaimmat puolekannattajat ovat viihteen aivopesemiä. Kaiken äänestämisensä taustalla on tarve heijastaa omia tunteita, asiakysymykset eivät kiinnosta juurikaan ketään kuin vaalikone teeskentelyissä.

    Sauli Niinistö on tyypillinen viihdehahmo, siinä hän ei muista ehdokkaista, tai politiikan skenestä ylipäätään, poikkea.

    Politiikka on sikäli kuollut, että aatteet ovat nekin kuolleet. Hengissä ei enää ole muita aatteita kuin "rahaa mulle ja paljon!"

    Paikallispolitiikka on kunnissa kamalalla tasolla, liikemiehet vievät ja pystyvät valtuutetut ostamaan muutamalla tarjoamallaan kaljalla. Valtuutetut sitten päättävät, ettei kulttuurillisia tai inhimillisä arvoja yli liikemiesten tahdon ole, miljoonansa saavat ajatellusti lähes hyväntekeväisyydestä.

    Oikeassahan he ovat, kulttuurillisia tai inhimillisiä arvoja ei enää ole, - jos mummosta saa satasen, kannattaa myydä, jättiskriini täytyy kuitenkin gigantista ostaa.

    VastaaPoista
  29. (sain kirjastosta juuri sekä nyljettyjä ajatuksia että laterna magicin. Kirjastokorttini unohdin lainausautomaattiin, siitä tuli tekstiviesti)

    VastaaPoista
  30. Taannoin minä täällä epäilin, että Lauri Törhöselle elokuvanteko on aina ollut vain tekosyy nähdä nuoria naisia alasti. Nyt alkaa totuus paljastua, porno-lare näyttäisi olevan ahtaalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä kyllä vieroksun Jörn Donnerin lailla Helsingin Sanomien kiven heittämistä nimeltä mainittuun ihmiseen - niin vastenmielinen kuin hän elokuvineen onkin - ennen kuin rikokset on tutkittu ja yksilöity.

      Ja miksi vain yksi nimeäminen, kun taatusti näitä seksijuttuja on pilvin pimein? Ja miksi ikivanhoja lähentely-yrityksiä julkistetaan vasta nyt?

      Poista
    2. Sanotusti 15-vuotias tyttö Gambiasta.

      Naiset eivät nyt ymmärrä ikiaikaista, 1900-luvun alkpuolelta peräisin olevaa. kulttuuria, elokuvan syvintä olemusta. Naisten ei missään nimessä tarvitse koko ikäänsä elokuvassa tissejään ja takapuoltaan esitellä, vanhetessaan saattavat sitten saada jonkun luonneroolin.

      Poista
    3. Nimenomaan, Jörkalla on munaa kysyä! Veikkaan, että Spede Pasasellakaan ei ollut puhtaat jauhot pussissa, ja miten lie Ingmar Bergmaninkin laita, kun hänellä oli suhde kaikkiin näyttelijöihinsä? Tosin hän nai heidät vuoron perään, joten naiset kai hyväksyivät hänen lähentelynsä.

      Kaksinaismoraali ja myöhäsyntyinen tekopyhyys kukkii komeasti Metoossa.

      Erikseen: tämä kommentti ei puolustele raiskauksia eikä fyysistä eikä henkistä väkivaltaakaan. En vaan jaksa öyhöttää jokaisesta katseesta ja limaisesta iskuyrityksestä.

      Poista
    4. Elokuvista löytyy kaikenlaista, väkivaltaa, kulttuuria, taidetta, mutta elokuva on ennen kaikkea seksismiä, tirkistelijän toiveunta.

      (Lisäksi on surkeita fanitusleffoja, kuten elokuvaarvostelijat kertoivat uudesta surkeasta rainasta, joka kertoo siitä epäaidosta artistista, cheekistä. Siinä ei varmaan ole muuta seksiä kuin Antti Holma)

      Poista
    5. Valta-aseman käyttö häirintätapauksissa on ollut niin yleistä ja härskiä elokuva-alalla, että ymmärrän täysin näiden naisten esilletulon.
      Eilisen A-Studion perusteella Törhösenkin toiminta on ollut alalla tiedossa.
      Kyllä metoo-kampanjan rohkaisemat paljastukset tervehdyttävät alaa.
      Ehkä seuraava proffa tai muu toimija miettii kahdesti tai kolmesti ennen kuin alkaa kysellä vastavalitun opiskelijan kotiosoitetta ja alkaa ehdottaa seksiä.
      Ei tuollainen toiminta lopu ilman kiinnijäämisriskiä, ja se vaatii nimien julkistamista.

      Ei se, että kyse on jostain taidealasta muuta asiaa miksikään. Tai no, monien mielestä taiteilijoiden pitäisi olla koskemattomia. Puolusteltiinhan Polanskiakin, kun oli perseraiskannut huumatun teinitytön.

      Samuli

      Poista
    6. Amerikkalaisen elokuvan alkuaikoina paljasta pintaa näytettiin rohkeasti, Tarzanin Jane uiskenteli alasti. Sittemmin säädettiin kielto "moraalittomuudelle" ja elokuvissa kaikenlainen seksuaalisuus näytettiin vastedes vain peitetyn symbolisesti.

      Mykän elokuvan suurin tähti Roscoe Arbuckle painui pinnan alle, kun raiskaamansa näyttelijätär kuoli. Charlie Chaplin oli aivan kamala häntäjaska, nuoret tytöt olivat predatorin kohteina. Näitä esimerkkejä on vaikka kuinka paljon, koko ala on melko porno. Aina on ollut, moralismi on pitänyt seksin useimmiten aisoissa.

      2000-luvulla elokuviin on tullut uusi lajinsa, jossa sukupuoliyhdyntöjä ei näytellä, Katsokaapa vaikka Charlotta Gainsburgin pääosaa Lars von Trierin Nymphomaniacissa. Charlotta saa mustaa meisseliä molempiin reikiin samanaikaisesti ja kaikki näytetään.

      Poista
    7. (tämä koski siis ns. valtavirran elokuvaa, pornoelokuvat ovat aina olleet oma lajinsa)

      Poista
    8. Ai mistä se löytyy! - En tiedä kokonaisesta elokuvasta, mutta porno ja valtavirran elokuvat ovat nykyään osin sekoittuneet ja ainakin oleellisimmat kohtaukset löytyvät, mistäs muualta, kuin pornosivuilta.

      Poista
    9. Elokuvan menneisyyttä on myös Marilyn Monroe, joka livahti palvotuksi tähdeksi näyttämällä itsensä alasti Hugh Hefnerin Playboyssa. Sen jälkeen tie tähtiin oli auki, elokuva-arvostelijat kehuvat useita suorituksiaan. Jossain luki, että Marilynin näyttäytyessä jossain, joku ahdasmielisen kulttuurin kansalainen masturboi häntä katsellessaan.

      Poista
  31. Yhdysvalloissa vaalivilppiä huutaa presidentiksi valittu ja kannattajansa, kun ei narsistinen mieli kestänyt pienempää äänimäärää. Tutkimukset aiheesta kuivuivat kokoon, mutta somessa punaniskat jauhavat asiaa edelleen.
    Luulen, että ilmiö on tullut jäädäkseen myös Suomeen ja salaliittohäröily yleensäkin.
    Kulkutaudit ovat nykyään nopeita leviämään ja olihan Huhtasaaren kampanjassa jo paljon elementtejä Trumpin kampanjasta.

    Samuli

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Salaliittoepäilyt olen tulkinnut valtaosaltaan huonon draaman kohtuuttomien kuluttajien sekaisin oloksi. "Kauniiden ja rohkeiden läpipieremät."

      Liikaa liikkuvaa kuvaa katselleiden päähän ei mene ajatus, että yksinkertaisin mahdollinen asioiden selitys on todennäköisesti oikea. Tylsyys ja tylsistyminen on siksi kauheaa, että siinä alkaisi huonommassa tapauksessa jopa ajatella. Kaikesta pitää saada aivan kummaa hollywood-tarinaa.

      Muulla tavoin ajateltuna Huhtasaaren melko suuri äänimäärä olisi ihme ja kummastus, älyttömyys vailla vertaa.

      Poista
  32. Eikä lukija ei ole lukenut tätä poistettua kommenttia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos poistamaani kommenttia tarkoitit, se tuli väärään kohtaan ja siirsin sen tuonne ylemmäs klo 10:38.

      Poista
    2. No jaa, luin mä sen si. Mä luin sen jo aikoinaan Hymy -lehdestä. Se on ihan lavastettu juttu, tytölle maksettiin vähän ja Jörkalle paljon että ne muka olisivat nussivinaan. Täysin lavastettu bisnesartikkeli. - Urpolla oli helvetin hieno, siis Urpo Lahtisella, hieno ja iso valtamerivene jolla se seilasi porukkoinen Afrikan länsirannikolla asti. Liekkö joltakin tällaiselta reissulta tuo idea. - Urpolla oli myös helkkarin hieno, ja tietysti iso, Mersu jolla se ajoi kilpaa. Se oli aika hyvä kilpakuski, ajoi lujaa koska ei pelännyt mitään, koska ennen kisaa joi aina kunnon hörpyt konjakkia. - Siihen aikaan mitään dooppingeja ollut...

      Poista
    3. No juu, tietenkin, eikä Jörkalla edes seissyt, kun tuota kuvasarjaa tehtiin. Piehtaroivat oikeasti kuvasarjassa ihan viattomasti, Urpolle rahaa tehden ja aurinkoa ottaen.

      Poista
    4. Urpo Lahtisen Mersu oli Waxenberger. Malli, joka kulki jumalattoman lujaa ja oli bueno ja nykyään kultainen jäänne menneisyydestä.

      Poista
    5. Urpo Lahtinen luki lehdistä, että maailmankuulu oopperan superstara, Maria Callas, aikoi haastaa oikeuteen häntä rienanneita lehtiä. Urpo lähetti Marialle pahoittelunsa ja surunsa siitä, että Maria aikoi Hymyn haastaa. Callas lähetti vastauksen, jossa ilmoitti, ettei Hymy ole hänen suuttumuksensa kohde. Lahtinen julkaisi Hymyssä jutun, jonka iso myyntiotsikko oli jotakin: "Maria Callas kertoo - ei haasta Hymyä oikeuteen".

      Poista
    6. Totta tämäkin. Urpo osasi tehdä bisnestä kun vielä ei ollut fyysisesti ihan paska, sitähän se myöhemmin oli kun joi rapakuntoon itsensä. Kun pandakarhu syö päivässä 14 tuntia bambuja - lihansyöjä kun periaatteessa on ja saa siksi bambuista vain n. 5 % sen sisältämästä energiasta irti, siksi joutuu n. 40 kertaa päivässä käymässä paskalla, että poistaisi elimistöstään sen sulamattoman 95% bambuista - niin... Mihinkäs minä nyt jäinkään? Ai, Urpoon? Mitäs hänestä? No, Se yhdessä vaiheessa joi 14 tuntia vuorokaudessa whiskyä ja konjakkia, helvetin kalliita aineita, ja pasko joka puolelle. Olen käynyt hänen Villa Urpossaan, se on vänkä kivilinna Näsijärven rannalla. Asunnon olohuoneen läpi solisi puro, se tuli metsästä ja jatkoi talon toiselta puolelta takaisin metsään. Hieno kämppä.

      Mistäs minä tämän tiedän. No... aikoinaan hän kutsui minut vierailulle. Minua oli kai suositeltu hänelle kun olin pärjännyt eräässä valtakunnallisessa kirjoituskilpailussa. Sen lisäksi hän oli kuullut että mukamas osaan espanjaa... kuulovirhe! Itse Hän oli hirveä espanjafriikki, lausui kammottavalla tavalla Lorcaa

      Los caballos negros son.
      Las herraduras son negras.
      Sobre las capas relucen
      manchas de tinta y de cera.

      Keskustelimme. Osittain, täytyy myöntää, myös espanjaksi. (Vittu, me kumpikaa sitä osattu!) Hän kysyi haluaisinko heidän lehtiinsä töihin, en halunnut. Tähtäsin kauemmaksi... mutta ohi.

      Voi olla että Lehtimieskonsernissa olisin saanut erilaisia kokemuksia mitä myöhemmin sain, mutta aivan varmasti olisin sieltä koeajan jälkeen saanut myös potkut. En minä osannut kirjoittaa journalistinopeudella, tai artikkeleita noin yleensäkään. - Siis mitään moraalisia estoja mulla ei olisi ollut heille mennä töihin. Mutta sain Serlachiuksen Takon tehtailta paremman tarjouksen. Niin päätin olla tuhrimatta paperia, päätin alkaa tehdä sitä, paperia.


      Sen pituinen se satu.

      Poista
    7. Näin kävi, mutta sinusta tuli Iineksen blogin Veikko Ennala.

      Tähän sopii Sleepareitten Urpon pallo.

      Poista
    8. Vai Veikko Ennala...

      Kiitos,
      tämä on suurin kunnia mitä kukaan miespuolinen ihminen voi saada. Edellyttäen, että on pitänyt housut jaloissaan. (myös alkkarit)

      Veikko Venna... eikun siis Ennalaa en ikinä ehtinyt tavata. Vahinko on minun.

      Poista
  33. Tämä #metoo juoruilu jatkuu vielä tästä vaikka kuinka kauan, aina löytyy ihmisiä joita on vikitelty väärin tavoin 20-kymmentä, kolmekymmentä, 50-vuotta sitten? Ihan totta. Minutkin yks hintti yritti vetää kuivin, annas olla ny, 4-kytä vuotta sitten... En muista onnistuiko, saattoi olla että onnistui, mutta siitä huolimatta syytän häntä elämäni tuhoamisesta. Kyllä. Koska tapaus traumatisoi minut.

    Ei vaineskaan. Siis mua traumatisoinut.

    Huom! Mitään väkivaltaa toista ihmistä kohtaan EI saa tapahtua. Sellaiset ovat aina poliisiasioita, ja heti! Fyysisessä koskemattomuudessa kulkee mun raja.

    Sitten ovat nämä muut tapaukset jotka ovat muita. (Ja huom! uhreja EN nytkään syyllistä.)

    Mutta ajatellaanpas, että joku nuori tyttö/poika pyrkii teatterikorkeakouluun. Ja kokeiden aikana "ystävystyy" valintaraadissa istuvan äijän/akan kanssa, jopa niin, että öisin käy tämän raatilaisen makuhuoneessa. Jossa he tietysti eivät muuta tee kuin keskustelevat tetteritaiteesta. Tai välillä tietysti pelaavat Marjapussia.

    Tämä on tähän asti okey. Mutta jos tämän takia tämä tyttöpoika tai poikatyttö pääsee teatterikouluun, ja joku häntä paljon lahjakkaampi hakia jätetään kiintiöiden takia valitsematta... niin, KUMPI TÄSSÄ KÄYTTI HYVÄKSEEN JA KETÄ?


    Olen myös kuullut tapauksista joissa (tyttö-)opiskelijat ovat saaneet korotettuja arvosanoja, ja heidän tenttinsä ovat menneet vajavaisin tiedoin läpi, kun... he ovat olleet "ystävällisiä" tenttivälle professorille. (Joka, tässä tapauksessa, on ollut maskuliini.)

    Näistä tapahtumista #metoo kampanjassa ei kovasti puhuta. Miksiköhän ne on unohdettu?


    Ps. Sanon toisen kerran: itse en suvaitse minkäälaista fyysistä väkivaltaa. Seksuaalissävytteinen kähmintä on sitä mitä suurimmassa määrin! (toisen ihmisen tukan silittäminenkin on kiellettyä ellei se toinen halua. piste!)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nuorilla, varmaan etenkin nuorilla taiteilijoilla, on sellainen vahva uskomus maailman muuttumisesta parempaan. Paskat se mihinkään muutu.

      Poista
    2. Tytsykkä kun alkaa hillua
      ja jakaa ohjaajille pillua,
      tietää sen hyvin,
      tunne on syvin,
      kunnes roolit huononee.

      Poista
    3. 1. Maailma on kaikki, mikä on niin kuin se on.
      1.1 Maailma on tosiseikkojen, ei olioiden kokonaisuus.
      1.11 Maailman määrittävät tosiseikat ja se, että ne ovat ainoat tosiseikat.
      1.12 Tosiseikkojen kokonaisuus näet määrittää, mikä on niin tai näin, ja myös kaiken, mikä ei niin ole.
      1.13 Logiikan avaruuteen sijoittuvat tosiseikat muodostavat maailman.
      1.2 Maailma jakautuu tosiseikkoihin.
      ...

      Hitsi, tai hitsinpimpula! Jos ihmiset tajuaisivat tosiasiat, eivät puhuisi niin kauheesti skeidaa. Mutta EI, ihmisiä kiinnostaa vain kelle TUKSU eilen antoi vai antoiko kellekään (paitsi puudeleilleen koirannaksuja). Pahimpia todellisuuden vinouttajia ovat silti (persujen Hulda Laurasaarta unohtamatta) nämä TeeVeen "tosielämän" BigBother julkkumulkut. Herra Kristus sentään! - Kerran jotain semmoista ohjelmaa erehdyin katsomaan, mikä lie "pane mua paratiisisaarella"... tms. Heti tuli mulle seuraavana aamuna finnejä naamaan.


      Ps. Alun analogia on kirjasta "Tractatus Logico-Philosophicus".

      Poista
    4. Wittgenstein: "Mutta kenelle Tuksu antoi ja kuka huoli,- mistä ei voi puhua, siitä pitää vaieta".

      Poista
    5. Tässä Metoossa minua häiritsee eniten se, että tämä megalomaaninen meteli peittää alleen paljon isomman tragedian: muslimimaiden naisten ja tyttöjen ihmisarvottomuuden, raiskaamiset, murhaamiset ja keskiaikaisen orjuuttamisen. - Kuka näyttelijä tai edes feministi pukeutuisi mustaan heidän vuokseen? Ei ainutkaan.

      Poista
    6. Intiassa vasta naisia raiskataan. Ja tietysti kaikissa kehitysmaissa. Se on heillä ikään kuin "jokamiehen oikeus"; saa poimia marjoja - ei nyt ihan pihalta - mutta mettästä. Ja sieniä auch. Kanttiksia. Ja pieniä Tatteja herkullisia. Ja naapurin rouvan saa raiskata jos se menee 150 metriä kotipiiriään kauemmaksi. Siellä alkaa "ei-kenenkään maa".

      Siis asiallisesti sanoen olen samaa mieltä bloginpitäjän kanssa, vaikka ehkä eri mieltä ollaankin siitä, että uskonnot ovat... ahterista kotoisin. Ja kaikkein syvimmin sinne paksuunsuoleen jumiin on jäänyt islamilaisuus.

      Poista
    7. ...äsch, nyt lopetan kyllä jo tältä (ja tulevilta) päiviltä iloliemien litkimisen. Alan puhua tylsempiä juttuja mitä edes pystyn keksiä, -mään. Teuvo Hakkarainen on kohta rinnallani, ja menee ohi; hän on korrekti intellektuelli. Ja käyttää kravattia, mitä minä en, paitsi hautajaisissa.

      Ps. Hitsi kun ne toi kauppaan tämän imelän lonkeron. ...tämä ihmisille ole tarkoitettu. Katin kontit! tai Kilin villat! kissantassupesuvettä tämä on! tai vuohenturkin puljaamiseen tarkoitettua. Miauuu. Ja Pääääh.

      äsch...

      Poista
    8. Intiassa raiskataan vauvojakin! Juuri oli uutisissa yhden kahdeksankuukautisen vauvan raiskaus ja toisen vähän vanhemman.

      Sanotaanko niin, että nainen orjuutetaan ennen kaikkea muslimimaissa, mutta myös köyhissä ja muissa jämähtäneissä maissa.

      Poista
    9. Puhun muslimimaista siksi, että muslimeja tulee kaikkialle läntiseen maailmaan näine barbaarisine tapoineen, joita ei edes tulomaissa kyseenalaisteta vaan suvaitaan suvaitsemasta päästyäkin, mikä on suoraan sanottuna prseestä. Intiasta tulijoita ei meillä juurikaan ole.

      Poista
    10. Mustalaiset ovat. Intiasta kotoisin. (Puree kieltään ettei sanoisi mitä mieltä heistä on.)

      Poista
    11. Se kyllä tiedetään, mikis. Sinuahan tummaihoinen (leik.miel. ilmais.) on vetänyt joskus höplästä.

      Poista
  34. Mailman asoista voi jauhaa taivaanrantaan asti, mutta minulle tärkeimpiä ja parhaita viime aikojen asioita on, wttä sain kirjastosta tarvitsemani kirjat ja että kävin uudet kuulokkeet ostamassa, vanhoissa kun oli ongelmia, eikä toiseen kuulokkeeseen tullut ilman taitotemppuja mitään. Toinen iloinen asia oli, kun kahellakympillä ostin uuden ns. usb:n survaimen, elikkäs piikkimuistin, johon mahtuu 32 gigatavua. Yks giga on tuhat megaa, se on kai hirvittävän paljon ja vielä enemmän.

    VastaaPoista
  35. Huumorini on usein yltiöpäistä ja suorastaan härskiä, tosiasioistakaan en aina piittaa. Anteeksi siitä nyt ja tulevaisuudessa.

    VastaaPoista
  36. Se on tosi nyt, sanoi faktantarkastuksen komitea, kun kusi saappaanvarteen nousi ja vedeksi vielä luulottelivat.

    VastaaPoista
  37. Minulla on yksi kepulainen ystävä,jopa puolueaktiivi, jota kunnoitan suuresti. Minua vanhempi ja viisaampi on. Hänen kuullensa pyrin mielipiteitäni pidättelemään, mutta hänkin nauroi kun kerroin viimeisimmät kepuvitsini. Kertoi vielä, että oma syy, jos poliittisista loukkaantuu.

    VastaaPoista
  38. Vastaukset
    1. Mutta miten käy Nummiselra rock'and roll? Kohtalaisesti.

      nuotin päälle laulettua ns. rytmimusiikkia

      Poista
    2. Ei onnistunut. Tätä tarkoitin

      https://www.youtube.com/watch?v=rId5TYS3LHY&list=RDrId5TYS3LHY&t=41

      Stanisław Jerzy Lec sanoi

      "Kello lyö. Kaikki."


      Nyt kello lyö minut, on 23:28. Painun pehkuihini.

      Poista
    3. Kolme kertaa yritin tähän linkittää M.A:n kappaletta Perkele, ei onnannut.

      Poista
  39. Asiasta kolmanteen. Kyllä onkin kauheaa, kun PAM julisti nyt illansuussa ylityökiellon heti voimaan. Ja nyt vielä kaaosmaisen lumimyräkän aikaan, kun kadut ja taloyhtiöiden pihat ovat auraamatta eivätkä aurat saa mennä auraamaan! Kun vielä julkinen liikenne on usutettu huomenna lakkoon, on kiusa tavallisille ihmisille todella suurta ja ilkeäntuntuista.

    Esimerkiksi Vantaalla taloyhtiöiden pihat ovat edelleen auraamatta ja pihoilla on puolimetrinen lumi ja autot sutivat ja jumiutuivat joka paikkaan. Mitenköhän ihmisten töihinmeno huomenna onnistuu? Luulenpa, että tätä menoa lakkoilijat eivät kyllä saa kansan sympatioita puolelleen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aura autot kumoon lumihankeen ja kynttilöitä i perseen työnnä.Hhuutaa SIpilälle lapiolla päähän oulun mulkku taitulee lunta tupaa.

      Poista
    2. Se joka toista mlkuksi sanoo, on itse.

      Täysin väärin kohdennettu lakko ja ylityökielto, osuu pienimpiin tavallisiin ihmisiin kääntyen lakkoilijoita itseään vastaan. En kyllä sympatiseeraa yhtään, kuten ei varmaan valtaosa tavallisista ihmisistäkään. Syyttömien kiusaamista.

      Poista
    3. Sipilän väittäminen mulkuksi on liioittelua, pikkupippeli se on.

      Poista