31.12.2018

Sibylla ennustaa teille ansionne mukaan



Hyvää uutta vuotta vaan kaikille! Viime vuosi oli siksi surkea, ettei siitä sen enempää. Epäonnistunut hampaanpoisto,  seitsemän antibioottikuuria, muikea särkylääkesekoituskuuri ja vatsa kipeänä seuraavat seitsemän.

Monilla meni huonosti lähipiirissäkin.  Yksi maailmanmatkaaja lopetti matkailunsa, toinen mursi ranteensa ja muutti puolisostaan  erilleen, kolmas hyllytti leipätyönsä, neljäs luuli kuolevansa, viidennen mies sairastui masennukseen,  kuudes sai ruusun jalkaansa, seitsemännen auto hylättiin katsastuksessa turvavyössä olevan reiän vuoksi ja kahdeksas heitettiin ulos töistä juuri ennen eläkeikää.

Meneeköhän teilläkään yhtään paremmin? Onko vuosi ollut auvoa ja onnea? Ihan tulee mieleen Antti Holman Kauheimmat joululaulut tästä litaniastani. Holmakin oli poiminut kauheutensa ihmisten kertomuksista, eli aitoa on tavara hänelläkin.

Mutta siis, näin uuden vuoden kynnyksellä heitän rohkeasti muutaman ennustuksen kehiin. Ensimmäinen voisi olla se, että kevään eduskuntavaaleissa käy usealle puolueelle enemmän kuin hyvin, vaikka kaikki on nyt niin pielessä kuin olla vain voi. Kaikki puolueet saavat lisää ääniä, mutta eniten saa Antti Rinteen puolue. Tässä hukkuva kansa on tarttunut viimeiseen oljenkorteen, siihen luvattuun sataseen. Annetaan siis Antille mahdollisuus kääntää valtiolaiva taas velkakierteeseen, sillä velkaahan passaa hyvin ottaa, kun sitä on nyt kerran lyhennettykin. Purjeet ylös vaan ja reippaasti eteenpäin! Rahaa ja töitä luvassa kansalle.

Toiseksi voisin ennustaa, että sote kieräytetään alkuvaiheeseensa ja perustetaan supertoimikunta. Kun kukaan ei halua persuja eikä kepujakaan mukaan, saadaankin valmista aikaan, ja mahtavat terveyskeskittymät Helsinkiin, Espooseen ja Vantaalle. Puistoja pannaan rohkeasti matalaksi - vihreät saavat lisäpaikan Haaviston ansiosta -  ja rakennetaan leveät tiet suoraan hoitopisteisiin bussien kulkea.

Kolmanneksi ennustan, että Suomi voittaa euroviisut, kun laulajaksi pakotetaan Alma, jolle tehdään kappale mittatilaustyönä tunnetuin suomalaistaidoin, joissa ruotsalaisvahvistus. Alma vähän vikuroi, mutta kyllä se suostuu.

Ja muistakaat lopuksi, että jos näette kerjäläisen unissanne, se tietää petollisuutta, almun antaminen kerjäläiselle taas tietää sitä, että saatte palkinnon hyvistä töistänne, kerjäläisen lyöminen tietää teille valoisia toiveita, ja kerjäläisen poisajaminen kotimaahansa tietää taas vankeutta (näen uuden lain: sos.dem + vihreät).

Olutpanimon näkeminen tietää teille murheetonta elämää ja oksentamisen näkeminen tietää köyhille hyvää ja rikkaille pahaa.

 - Näin kertoo naisprofeetta Sibylla Suuressa Unikirjassaan.

(Valokuva Iines, oman kirjaston tiedehyllystä)


208 kommenttia:

  1. Ei, ei minullakaan hyvin mennyt. Tai jos meni, meni hyvin huonosti.

    Hampunpoltonpoisto jäi vain aikomukseksi, seitsemästä kuolemansynnistä rikoin 6 1/2, särky- ja viagralääkkeet sekoitin toisiinsa ja siitä seurasi katastrofi kahdella eri rintamalla, ja vatsaani meni (en ymmärrä mistä ja miksi) 7n kurnuttavaa sammakkoa.

    Mutta jos tosiaan sun kavereillasikin meni (melkein) yhtä huonosti kuin meillä kummallakin (= sinulla ja minulla) erikseen meni, haluaisin olla tuo neljäs "joka luuli kuolevansa". Mikäs sen kivempaa, ainakin kivempaa kuin "luulla jääneensä eloon". - Kun yrittää Taivaisiin ja siellä Pyhä Pietari selaa Kutsuttujen Kirjaa, selaa ja selaa... välillä tuhahtelee ja taas kääntelee sivuja, nuolee etusormeaan ja virkkoo lopulta: "Kuule, emmä löydä sun nimees täältä. Mee pois." Ja niin sitä astelee takaisin tän kylmän mutta ah niin karun maan pinnalle. Koska... ei ole edes Joutsenten kumisia jalkoja itsellä, eikä "siivetönnä lentää täältä en mä Enkelten kanssa Satumaahan voi". Etc.

    Uskon kyllä Sibyllan ennustuksiin, miksen uskoisi. Mutta kuka kertois mitä tämä uni tarkoittaa kun Antti Rinne "pökkii" minua takaapäin valtava Antti Holma paperinaamari päässään? Itse kuvittelen - huh huh - sen tarkoittavan että saan yllättävästi suuren perinnön Amerikan-tädiltäni, jonka olemassaolon olen jo aikaa sitten unohtanut. (Ja sen lisäksi vielä postitse hatturasiallisen laardia.)

    Ps. Parempaa kaikille! Myös vuosia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis tämä joka luuli kuolevansa, luuli sitä joka päivä. Luulee edelleen. Hänen mielilauseensa on muotoutunut tällaiseksi: Kannattaako sitä enää. Hän jopa nukkui lattialla odottamassa kuolemaa. Kun hänelle pakko-ostettiin sänky, hän vaihdatti siihen ohuemman patjan, koska paksu ei enää kannattanut.

      Poista
    2. Surullista. Tai voisiko olla niin että hän itse ei ole surullinen, vaan helpottunut, ja tykkää siitä että asiat nimenomaan ovat näin? eikä toisin.

      Nimim. "keittiöpsykologi Mahlajärveltä"

      Toisinsanoen Suru on vain katsojan silmässä?

      Poista
    3. Kyllä se surullista on, ja samalla hyvin koomista. Eli parasta kipeää huumoria. Niin lähellä toisiaan ovat ilo ja suru.

      Korostan kuitenkin sitä seikkaa, että välitöntä kuolemanvaaraa ei ole näköpiirissä. Sanoisin jopa niin julkeasti, että tässä näkijä nauraa, kokija suree. Tämä pitää ymmärtää oikein.

      Poista
  2. Kiitollisena kaikesta männä vuonna (kaikki ei mennyt aivan putkeen) ja Mielenkiintoista Uutta Vuotta Iines sinulle ja kaikille, kaikille with Uure vuore ohjei:

    Ot käpy pois kenkäst.
    Kaar vesi pois saappaast.
    Nost ämpär silmiltäs.
    Jua kuppis tyhjäks.
    Ol ilone, ol valone, ol pulune.
    Älä lait kät sirkkeli.
    Älä purot kirvest kintuil.
    Älä unohr kotti avaimi.
    Älä karot annetui syrämei.
    – Heli Laaksonen –

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tykkään Helin asenteesta. Se on viisaampi ja armollisempi kuin äkkipäätä huomaa.

      Muutenkin tykkään tästä murteesta, joka on peräisin äidin kotipaikoilta. Siellä minun mökkinikin on.

      Poista
  3. Haluan muistuttaa, että valtion kohtuuton velkaantuminen alkoi Matti vaaliraha Vanhasen hallituskaudella .

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä haluan muistuttaa että en ikinä vastaa "mikis" nimimerkillä julkaistuista kommenteista. Mielestäni Riku Riemu ne on kirjoittanut. Tai sitten joku muu, jota toistaiseksi en vielä tunne.

      Poista
    2. Vaan miten kävi valtion velkaantumiselle Lipposen hallituskaudella 1995?

      Se pomppasi nimittäin 60,5 prosenttiin bruttokansantuotteesta, kun se vuonna 1990 oli ollut 10,5 prosenttia.

      Voi olla, että tuohon on jokin järkevä syy, jota meikäläinen talousasioitten erikoisosaaja ei ymmärrä.

      Poista
    3. Suomi on niin pieni tekijä maailmankaikk... tarkoitan maapallomme kaupankäynnissä, että siinä hallituksemme - olivat ne sipilöitä tai lipposia - eivät suhdanteille mitään voi. Etenkään, kun enää ei voi devalvoida. Suomi - jonka elintaso on täysin riippuvainen viennistämme, sen volyymista - elää suhdanteiden mukaan. Sipilän hallituskaudella nämä suhdanteet ovat olleet myönteisiä, ei edes kepulaisten kansallisromanttinen tai kokoomuksen "meille kaikki teille jämät" talouspolitiikka ole pystynyt häirisee. Koska yrittänyttä ei laiteta!

      Enkä usko että Antti Rinnekään tätä todellisuutta sen enempää pystyy pilamaan. Se on niin että Trump, Kiina, osin Japani ja enemmän Eu plus Suomen kannalta myös Venäjä vaikuttavat siihen, miten hyvin täällä (taloudellisesti) pyyhkii. - Noin ikään kuin että oikeasti.

      - Kirj. talousasiantuntija ja eri alojen akateemikko, mr. mikis

      Poista
    4. Mr Mikis, näetkö kristallipallostasi kuinka Euroopan Unionin vaaleissa käy? Nousevatko uusfasistit valta-asemaan vaiko ei? Miten käy Euroopan?

      Poista
    5. Näen, totta off koos näen. Kauheesti on sumua kristallipallon ympärillä mutta tuolta usvan keskeltä tulee Musta Rouva jolla Herttakuningas kädessä, oi joi oi, ja Patasotamies kävelee taustalla kuin vankka Ankka, ja sen takana Ruutu- ja RistiAnkka, ai aij ai! Kyllä se nyt on vuorenvarmaa että uusoikeistolaiset kansallismasokistit saavat vallan Euroopassa. Ei voi mitään, huonosti käy. Mutta kun Hertta Ässä tulee nousevan Ruutu nelosen päälle... ja pata seiska lätkähtää risti ysin alle, tietää se sitä että brexit menee kun meneekin vituiks! ui ui! Että jotain hyvääkin. (nam, nam)

      Poista
    6. Suomi on niin pieni maa, ettei meiltä saa vaatia mitään ilmastopoliittisia toimenpiteitä. Emme voi olla koko maailman sosiaalitoimistokaan sen takia. Ja maksakoot isot maat ensiksi isot velkansa perkele!

      Poista
    7. Trollauksesi on viisaampi kuin arvaatkaan, sillä vain maapallon kokonaispäästöjä vähentämällä voidaan ilmaston lämpeneminen pysäyttää.

      On myös niin, että Pariisin ilmastosopimus ei velvoita Kiinaa ja Intiaa vähentämään päästöjään vielä yli kymmeneen vuoteen. Niinpä ne kasvattavat päästöjään edelleen paljon nopeammin kuin länsimaat pystyvät vähentämään omia päästöjään. Plus miinus nolla - ei nolla, vaan miinuspuolelle mennään tämän ja myös Afrikan väestöräjähdyksen takia.

      Kysyä sopii myös, meneekö valtaosa kaikista kehitysavuista hallitsemattoman lisääntymisen mahdollistamiseen. Vai pitäisikö tätä kanimeininkiä vain ymmärtää kulttuurisena erityisilmiönä?

      Poista
    8. Saman ajatuskaavan mukaan Suomen valtionvelkaakaan ei tarvitse maksaa, koska sitä on niiin vähän. Toisilla on enemmän, Trumpillakin 20 triljoonaa dollaria.

      Poista
    9. Yllä ei ole ajatuskaavaa. En esitä kehitysavun lakkauttamista, vaan sen täsmäsuuntaamista hillittömän lisääntymisen ehkäisyyn. Se tuo lisäresursseja ihmisille ja antaa maapallolle jatkoaikaa.

      Velka ei ole Trumpin perua, vaan tietysti jo edellisten hallitsijoiden. Obamakin kerrytti elvytysohjelmillaan valtionvelkaa 1 000 miljoonalla dollarilla.

      Amerikan velka per asukas on 62 000 dollaria, piskuisen Suomen noin 19 000 euroa. Summa kasvaa koko ajan, ellei velkaa lyhennetä. On lyhytnäköistä lisätä velkaa suruttomasti.

      Poista
    10. Mikikselle vieno sivuhuomio, jota en voi olla sanomatta tässä, koska en tohdi mennä Kemppisen blogiin mitään kirjoittelemaan.

      Minäkin huomasin, että "monimielinen" on Odysseuksesta puhuttaessa - etenkin kun hän samassa yhteydessä näkee isänsä muka orjana - liian laimea ja moderni sana.

      Miksei voisi olla vaikka "harhamielinen", sillä kyllähän Odysseus sekoili muutenkin retkillään ja näki milloin mitäkin seireeniä ja kyklooppia. Liekö ollut pöllyssä, kun ajantajukin niin tyystin meni?

      Poista
    11. Mankemangin ajatuskaavalla pienen Suomen pitää maksaa kaikki maailman velat.

      Poista
    12. Ei Mankemangilla mitään ajatuskaavaa ole, ei edes ajatuksia tai mielipiteitä. Mankemang on hiljattain täyttänyt kuusitoista ja asuu äitinsä kotona. Kun Mankemang suuttuu, siitä on oksat pois, risut ja männynkävyt väistykööt, internet vapiskoon. Eniten Mankemang vihaa äitinsä tekemää kesäkeittoa, lautasen eteensä saadessaan hän on kerran rohkaistunut karjaisemaan äänenmurroksen rikkomalla äänellään: "VITTU mitä paskaa, EN SYÄ!"

      Poista
  4. Kolkastani toivotan kaikille kaikkialle hyvää vuotta 2019!

    Selkkauksia on ja ilmastonmuutostakin pukkaa. Niinkö se meneekin, että mitä pienet edellä sitä suuret perässä. Force majeure -olosuhteille kun ei kukaan mitään voi.

    Niin ja onhan aineettomia hyödykkeitä, kuten rakkautta ja iloa. Niistä ammentakaamme/ammentakaatte.

    Jumalan siunausta toivotti pressammekin uudenvuoden puheensa päätteeksi, joten miksen siis minäkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Ripranie, samoin sinulle hyvää alkanutta vuotta 2019!

      Presidentti sanoi myös, että ”Eurooppa on maailman demokraattisin, tasa-arvoisin ja vapain maanosa.”. Tästä sopii jokaisen suomalaisen olla ylpeä, sanon syvällä ja paatoksellisella rintaäänellä karttakeppiä heilutellen. Isossa kuvassa (sic!) me olemme siis jossakin onnistuneet, edelleen, vaikka meillä on Sipilän hallitus.

      Poista

    2. Jatkankin vielä paasausta. Älkäämme siis salliko minkään sellaisen saada täältä jalansijaa, joka ei noudata näitä arvoja, vaan murskaa ne vastakkaisten arvojen alle.

      Poista
    3. Kyllä, Iines, niin sanoi presidenttimme myös.
      Arvot ja asenteet ovat toivottavasti tärkeitä kaikille kaikkialle.

      Poista
    4. Toisaalta, köyhäksi jäävät arvot ja asenteet ilman tekoja.

      Poista
    5. Kyllä jäävät, suun puheeksi, näppäinten näyttämäksi.

      Minulle antamisen kirkas esikuva löytyy Raamatusta. Jossakin kohtaa siellä sanotaan, että kun annat almua, älköön vasen kätesi tietäkö, mitä oikea tekee.

      En silti osaa sanoa, miten tuo sopii nykymaailmaan, jossa asioita edesautetaan nimenomaan kuuluttamisilla, rummunpäristyksillä, mainoksilla.

      Minusta kamalin mainos on Unicefin testamenttien pyyntömainos. Siinä vedetään useaa höpsähtänyttä vanhusta taivaan porttien läpi. Vai mitä?

      Poista
    6. Älä anna, jos et anna sydämestä ja hyvä antaa vähästäänkin, paha ei anna paljostaankaan. Pidän näistä ajatuksista.

      Ajat muuttuvat, tavat muuttuvat tai ei se ihan noinkaan mene. Unicefin mainostoimiston pyyntöön voi mennä ihan täyspäinenkin. Yrittänyttä ei laiteta,kai.

      Poista
    7. Mainostoimisto tekee ehdotuksen annetun toimeksiannon mukaisesti ja Unicef päättää.

      Poista
    8. Näin se menee, ja tämä on selvää. Työtä toimistot tekevät, ja niin sen kuuluu ollakin. Mainonta kuuluu viestintään ja suhdetoimintaan.

      Vaan toimeksiantajaa tässä ihmettelenkin. Koen testamentin pyytämisen erittäin kyseenalaisena. Rahan tai muun avun pyytäminen lahjoituksiin on aivan eri asia.

      Poista
    9. Voi olla, ettei testamenttausta ole aiemmin kovin julkisesti kehdattu pyytää, mutta aivan yleistä se on kyllä muuten ollut uskonnollisissa ja muissa avustusjärjestöissä.

      Monille järjestöille se on merkittäväkin tulonlähde. Esim. Pelastusarmeijalle, jonka vastaavan mainoksen näin juuri jossakin lehdessä.

      PS. Unicefin mainos tuli tänään tv:stä ja vaimoni paheksui sitä saman tien spontaanisti (tietämättä siis, että siitä netissä keskustelin). Siinä on varmaan jotain julkeaa, joka ärsyttää hentomielisiä naisia?

      Poista
    10. No minä pidin sitä törkeänä, kun luin sen ensi kertaa. Että tullaan käsi ojossa vielä ruumista ryöstämään. Kun on ikänsä maksanut veroja saamatta itse paljon muuta kuin katuvalot, niin sitten pyydetään mummuilta ja papoilta vielä arkkurahat pois. Tämä tietysti kärjistäen, mutta sinnepäin. Vedotaan vanhuksen hyväntekemiseen eli suoraan sanottuna taivaaseen pääsyyn. Kun valtio vielä kiskoo vanhusten lapsilta törkeät perintöverot jo kertaalleen verotetusta omaisuudesta, niin tuntuu siltä, että hittojako tässä täytyy vielä arkussakin olla maksumiehenä.

      Poista
    11. Harvemmin kai he, joilla on lapsia testamentilla poistavat lapsensa (lakiosa on suojattu) perintöluettelosta. Onkohan lakiosakaan suojattu, jos perilliset ovat käyttäytyneet törkeästi vanhempiaan kohtaan.

      Ja silloin,jos testamentti on tehty ehkä alkaakin raivokkaat oikeustaistelut. Voi ne alkaa ilman testamenttiakin. Tällä yritän sanoa, että joskus testamentti on paikallaan oli lapsia tai ei.

      Poista
    12. Eikä kaikilla suomalaisilla ole irtorahaa, jota testamenttaisi ulos perheestä. Tavallisinta ikänsä työtä tehneen suomalaisen perintövarantoa on kai asunto ja kesämökki, muu raha kuluu meillä täällä kallishintaisessa Suomessa elämiseen. Auton hintakin meillä on muihin maihin verratuna käsittämättömän korkea, ja sen käyttökulutkin ovat korkeita. Kaikkialle eivät bussit kulje, joten harvaan asutussa maassa auto ei ole luksusta.

      Poista
  5. Entä jos tekee testamenttinsa parikymppisenä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mitähän se kaksikymppinen voisi testamentata? Opintolainansa? Kesätienestinsä?

      Poista
    2. Kakskymppinenkin voi elää vanhaksi.

      Poista
    3. Voi elämän kevät. Eihän testamenttia voi tehdä tulevasta epävarmasta omaisuudesta.

      Poista
    4. Miksei voi? Voihan siihen kirjoittaa, että testamenttaan koko nykyisen ja tulevan omaisuuteni Iinekselle ja tyhjät pullot Mankemangille. Pätevä se on.

      Joskus testamenttiriidat ovat kyllä surkuhupaisia. Kuten senkin mummon, jonka varsinaista testamenttia (jossa kaikki meni lapsille) oli vähän ennen kuolemaa kuulakärkikynällä yliviivaamalla ja lisäyksin muutettu niin, että kaikki menikin jollekin paikalliselle uskontopoppoolle. Ja todistajana oli kyseisen poppoon pomo.

      Tässäkin piti ratkaista oikein oikeudessa, että oliko muutos laillinen vai ei. Ankarasti pohdittuaan tuomioistuin onneksi totesi, ettei se ollut. Mutta kuinkahan monta kertaa vastaava vedätys onnistuu?


      Poista
    5. Otetaanpas nyt realismi mukaan. Tuokaapas, arvon herrat, minun eteeni kaksikymmenvuotias, joka testaa koko tulevan omaisuutensa Unicefille.

      Tämähän olisi lähes ainoa mahdollisuus, koska omaisuutta ei tässä vaiheessa voi mitenkään nimetä tai jakaa osiin, kun sitä ei tiedä. Isäpapan muhkea omaisuus voi tuhoutua yhdessä yössä.

      En usko, että juristit laativat "jos omaisuus käsittää"-testamentteja.

      Poista
    6. Sattumoisin juuri nyt, tässä välissä, tuli tuo Unicefin testamenttimainos kolmoselta. Katsoin sen nyt hyvin tarkkaan.

      Se on selkeästi suunnattu suurille ikäluokille, vanhoille hipeille, jotka aikoinaan paransivat maailmaa ja kävivät kampanjoita Ugandan köyhien puolesta.

      Aatteen kävi miten kävi, ja nyt tätä auttamisen henkeä herätellään taitavasti henkiin. Kehun kyllä tässä nyt mainosmiehiä. Tuo naru varmaan vetää. Minua ei. Mieluummin annan vielä eläessäni.

      Poista
    7. YK:n organisaatiot ovat vuosikymmenien jälkeen menettäneet uskottavuuttaan. Ylisuuria organisaatioita, jumalattomia palkkoja ja lasten hyväksikäytöistä lähtien vääryyksiä. Jotain parempaa olisi saatava tilalle. YK on menneiden talvien lumia.

      Poista
    8. Unicef purjehtii toistaiseksi hyvän lipun alla. Silti, se on tosiaan niin suuri, että ylläpitokulujen täytyy olla merkittävät.

      Tämä on se seikka, joka nostaa karvat pystyyn. Haluan auttaa suoremmin, enkä testamentilla. Saan kylmiä väreitä tällaisesta pyynnöstä.

      Poista
  6. Yhteiskunnallista asiaa minulla olisi. Yleensä olen niin taikauskoinen, etten toista kertaa lähetä kommentteja, jotka ensimmäisellä kerralla menevät taivaan tuuliin tekniikan pettäessä. Tällä kertaa haluan kuitenkin yhteiskuntamme parasta.

    Kehtoitan ihmisiä empatiaan ja rakkauteen.

    Virpi Butt vapautuu maanataina rakentamaan yhteiskuntaamme. Työnantajien luulisi olevan valppaina ja haluavan tämän ruumiillisesti ja henkisesti vahvaa tekoa olevan ihmisen osaksi tiimiään. Minkälaisen lihanleikkaajan tai lihatiskin myyjän hänestä saisikaan. Mainoksiinkin voisivat ottaa legendaarisen K-kaupan Väiskin seuraajaksi. - "Mitäs hyvää sinulla, Virpi, on tänään tarjota?"

    Virpillä on myös vankka kokemus jätteiden hävittämisestä, minkälaisen jätekuskin hänestä saisikaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tv-kokemustakin Virpillä on, kunpa joskus tulevaisuudessa saisimme katsella Butt, Veitola ja Enbuske showta. Vankkaa yhteiskunnallista näkemystä ja ihania kauhun tuntoja katsojille.

      Poista
    2. Butt, Veitola, Enbuske porukan kemiat osuisivat epäilemättä hyvin yhteen, saisimme nähdä ehkäpä parasta tv-viihdettä koskaan. Potentiaalisina vieraina kaikki maamme ykkösjulkut ja jokunen kakkonenkin.

      Poista
    3. Taas syleillään maailmoja, uskotaan hyvään. "Kun se on ollut täällä ihan nätisti, opiskellut ja läheisverkosto on kunnossa."

      Jos mielenterveyden korkeat asiantuntijat pitävät henkilön syyllistymistä uuteen rikokseen erittäin todennäköisenä, tulisi ajatella enemmän yhteiskuntaa kuin paloittelumurhaan ja ihmissyöntiin osallistunutta ja siihen edelleen kykenevää psykotapausta - Hannibal Lecter.

      Poista
    4. Lakien säätäminen on eduskunnan tärkein tehtävä. Nyt kun meillä on oikeusministerinä varsin jämäkäksi osoittautunut Antti Häkkänen, voisi toivoa, että raiskaajien ja murhaajien silittely lopetettaisiin ja järjenvastaisesta paljousalesta luovuttaisiin.

      Poista
    5. Olen katsonut tasan yhden Enbusken, Veitolan ja Salmisen, ja se riitti. Pinnallisempaa ohjelmaa harvoin on nähty asiaohjelman paikalla. Mihinkään ei syvennytty, taustoja ei esitetty, vain pintaraapaisu jossa mausteena yritettiin käyttää räväkkyyttä, mutta sorruttiin joko ilkeilyyn tai mauttomiin tokaisuihin. Juuri kun vieras istahti tuolille, hänet ohjattiin ulos ja seuraavaa julkkua sisään.

      En pitänyt Ukkola & Sannikastakaan. Missä olisi sellainen kiinnostava ja ajankohtainen asiaohjelma, jossa annettaisiin kutsutun puhua rauhassa eikä keskeytettäisi tai kiirehdittäisi häntä? Tämänhetkinen taso on myötähävettävän alhainen. Näin typerinäkö katsojia pidetään?

      Poista
    6. Juu, toivottavasti Butti tai Veitola ei tule vastaan. En tällaisia kuitenkaan kauheasti päässäni pyörittele. Juuri nyt olen innoissani siitä, että tilasin lauantaille lipun Tavastialle. Atik Ismail esittää omaelämänkerrallisen monologinsa Älli Bälli. Rankka viikonloppu, silloin ei paljoa nukuta, tekemistä riittää.

      Poista
    7. Minä en koskaan ole nähnyt Enbuske Veitolaa ja Salmista. Taidan olla melko sivistymätön, kun kaipauksen mielitekoakaan en mielessäni huomaa. Onkohan ne jotain hulluja, kaikki mitä heistä olen kuullut, on ihan mielipuolista. Ihan buttista kotoisin.

      Poista
    8. En tunne tyyppejä tarkemmin, Enbusken ehkä parhaiten alkuaikojen kirjoituksistaan.

      Hän mm. lausui allekirjoittamani ja samoin ajattelemani viisauden: maahanmuuttajia tai ylipäänsä ketään ei pidä suvaita, koska suvaitseminen on ylhäältä alaspäin suuntautuvaa toimintaa, pohjaltaan ylenkatsetta. Emmehän suvaitse muitakaan hyviä asioita. Ihmisiin tulee suhtautua samoin eettisin periaattein.

      Niin samaa mieltä. Enbuske vaan on nyttemmin syönyt sanansa ja suvaitsee nyt erillistoimintona oikein suvaitsemalla.

      Minun logiikkaani ei edelleenkään mahdu se, että toista ihmistä tarvitsee "suvaita". Hänhän on, hitto soikoon, samanarvoinen kuin itsekin olen.

      Poista
    9. Harvoin kuulee tätä faktaa, jonka kommenttina Niinistön puheeseen kertoo Hesarissa kansalaisjärjestö Fenix Helsingin toiminnanjohtaja Ujuni Ahmed:

      "Esimerkiksi maahanmuuttajanaisiin kohdistuu seksuaalista väkivaltaa on moninkertainen määrä kantaväestöön nähden, ja tekijät ovat usein yhteisöön kuuluvia.”

      Että kyllä se vaan tuntuu olevan (moni)kulttuuriin kuuluvaa, tämä tummien ja tulisten poikien ahdisteluvimma. Naista pitää suojella, vapaana kulkevat ovat vapaata riistaa.

      Poista
    10. Totta, kukaan ei ole kommentoinut tuota mitenkään, vaikka muutoin Ujuni Ahmed on saanut kyytiä HS:ien uutisen perässä olevassa keskustelussa:

      https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005953015.html

      Kiinnitin siihen huomiota, koska vastaava mainitaan suomalaisessa Monika-naiset-järjestön tutkimuksessa: yli 90 prosenttia maahanmuuttajanaisista on kokenut aiemmin kotimaassaan väkivaltaa, eli lähes kaikki tulijoista. Se kuuluu kulttuuriin, oikeasti, halusimme tai emme.

      Tästä ei ole missään keskusteltu, ja feministit ovat hipi hiljaa. Vaalikeskusteluissakaan tämmöisestä ei puhuta, koska se on totta. Puhutaan mieluummin vihapuheesta.

      Poista
    11. Ujuni Ahmedhan kritisoi presidentin uudenvuodenpuhetta siitä, että tämä penäsi myös maahanmuuttajien omaa yhteisöllistä vastuuta heidän teoistaan.

      "Tuollaiset puheet ruokkivat mielestäni ajatusta, että teidän porukat tekevät meille pahaa. Ja samaan aikaan vastuutetaan, että nämä teot ovat teidän harteillanne, että pitäkää omanne kurissa. Tällainen jaottelu on vaarallista”, Ahmed sanoo."

      Jos asia kiinnostaa, kannattaa lukaista perässä seuraava keskustelu.

      Poista
    12. Runo

      Irak ja Iran, te vaivuitte suohon, olette pelkää turvetta, ennen järjestitte vain hurmetta. YÄK molemmille, ottakaa oppia sivistyneestä Israelista. Syyria, Syyria, - ottakaa homot manikyyria. Ja Saudi-Arabia, olet pahuuden kotimaa, nyt kun neuvostoliittoakaan ei enää ole. Ei mulla muuta.

      Poista
    13. Marokko, Marokko, terrorismin kotimaa,
      siellä kansalaisille eivät järkeä jaa.
      YÄK mikä patti maailman perseessä.

      Poista
    14. Polliisi, polliisi, tehkää töitä ja ahertakaa. Joko Anneli Auerin ukon murha on kohta selvitetty?

      Poista
    15. Tuosta suvaita -sanasta juolahti mieleeni, että muinoin ruukattiin/pruukattiin kehoittaa: vieras on hyvä ny ja suvaittee ottaa.

      Poista
    16. Sanan käyttöön liittyy tässä käsitykseni mukaan ns. vieraan hyvittely eli mielistely, samaa tyyliä kuin "herra on hyvä ja kastaa ny".

      Tässä nimenomaan korostetaan toisen "korkeampaa" asemaa muka vähättelemällä omia vaatimattomia anteja, eli sama arvottamisen idea tässäkin sanan käytössä kyllä on.

      Poista
    17. Volter Kilven Alastalossa kuvataan, miten oikeaoppinen kursailu menee ja monennellako kerralla pitää ottaa.

      Huippu oli se perhe, jota ei oltu huomattu heti pihalla käskeä sisään, jolloin he lähtivätkin salaa takaisin kotiinsa katkeraa mielihyvää tuntien.

      Vaikka Alastalo lähetti perään takaisin pyytäjät, niin eivät tulleet. Tässä kuvataan mielestäni aika hyvin perisuomalaista masokismia - kun ei heti huomioitu, niin kärsitään sitten saatana.

      Poista
    18. Täältä muuten löytyy mainio analyysi ja keskustelu Alastalon salista. Käy lukemassa!

      Poista
    19. Varsinaissuomalaisissa tuo "perisuomalainen masokismi" kukkii/kukki ehkä kaikkein hehkeimmillään. Äidin puolen sukulaisia ja heidän tuttujaan kun pikkupoikana kahvipöydässä mehulasin ääressä Kustavissa kartanomaisessa kesähuvilassa tarkkailin. Sen verran omanarvontuntoisia olivat että herkästi loukkaantuivat jos joku ei huomannut miten hienoja ja fiksuja ihmisiä he ovat. Ja sitähän suurin osa heistä toki olikin.

      Poista
    20. Muistan - eräänä myöhempänä kesänä - että kun noustiin talon rappusia ylös, otin vanhaa rouvaa käsikynkästä... kavaljeeri halusin olla hälle. Tai siis ihan vaistomaisesti tartuin häneen kiinni ettei hän niillä portailla kompastu ja putoa KOPS KOPS KOPS alas. - Äiti kertoi että akat (anteeksi: hienon hienot rouvat) myöhemmin sherryä ja madeiraa lipitellessään olivat supattaneet (= siunailleet?) äidille että
      "kylläpä sinulla on herrasmies poikana"...

      No jaa, kaikkea sitä sattuu ja tapahtuu. Vaikka vaan vahingossa.

      Poista
    21. Olisi kiva jos Tapsa esittelisi taas jonkun kirjan, uuden tai vanhan, Lukupiirissä. Olisi!

      Ps. Minulla on siitä vähän huono omatunto kun paria Tapsan esittelemää kirjaa en (viisinyt?) lukea. En ymmärrä itseäni, että miksi en? Nyt lupaan lukea, on esiteltävä kirja vaikka Katekismus, sen alusta loppuun. Enkä pinnaa.

      Poista
    22. Olen avoin tällaisille ehdotuksille ja kannatan kaikkia niitä, oli kirja mikä hyvänsä. En ole laiska, mutta en tunne tällaista esittelyä vahvimmaksi alueekseni. Koulussakin minun oli hankala suositella kirjoja oppilaille, kun jokaisella on omat mieltymyksensä.

      Tuon Suomussalmen sulttaanin jouduin viemään pois, kun siitä oli varauksia, en ehtinyt kuin alun lukea, oli niin monta luettavaa ennen sitä. Olin jemmannut liikaa kirjoja jouluksi, uusia jouden laina-aika umpeutui.

      Poista
    23. Keskusteluihin osallistun innolla.

      Poista
    24. Ihan ällistyin, että tuosta Alastalosta on jo kuusi vuotta!? Kysyttäessä olisin vastannut, että pari kolme... Herra siunaa, meidän kukoistavin nuoruutemme on tuhlaantunut täällä somen kartanoilla, toki onneksi kukoistavan Iinekselän tanhuvilla.

      Oikeastaan pitäisi ottaa läpivalaisuun jokin kunnon vanhanajan kirja, kuten Tuntematon sotilas tai Uusi testamentti... hei, siinähän olisikin ideaa:

      Luetaan kaikki neljä evankeliumia ja kuurataan ne perinpohjin.

      (Olen tietysti aikoinani ne lukenutkin peräkanaa ja ihmetellyt sitä miten erilaisen kuvan ne Jeesuksesta antavat.)

      Poista
    25. Itse asiassa olisi pitänyt ehdottaa Koraania, mutta eihän sellaista höpinää jaksaa lukea edes Mankemang, vaikka sen koulukunnan miehiä onkin.

      Poista
    26. Hei, upea, kerrassaan hieno haaste, Matteus, Markus, Luukas ja Johannes lukuun. Suostun! Loistava haaste. Jos joku muukin suostuu haasteeseen, pannaan töpinäksi ja ruvetaan lukemaan Sanaa.

      Poista
    27. Kailas kosketti. Kovemmin kuin osasin mitään sanoa. Kun Riku kertoi Huckleberry Finnista, että tekee siitä jutun, ajattelin "hieno idea mutta vaikea. rohkea ukko kun lähtee sitä analysoimaan". Ei silti, kaikki Einesbaarin kirja-arvioinnit ovat antaneet "lisäarvoa" minulle. Eikä tämä ole kohteliaisuus.

      Vaan mitä minä tässä vaikeroin kuin särkynyt saksofoni ettei kukaan aikoihin ole esitellyt luettavaa kirjaa, meille? Esittele itse!


      Ai jaa. Minäkö? No, mikä ettei.

      Poista
    28. Raamattu!!!!!! Huh, huh.

      No, fiktio mikä fiktio.

      Poista
    29. Se oli yksi ehdotus, muitakin voi esittää. Minä kannatan kaikkia ehdotuksia, vaikka Kananhoidon käsikirjaa, ja lupaan lukea. Ja siis käsittääkseni vain ne neljä testamenttia. Kenellä paras?

      Poista
    30. Nimenomaan: jokainen lukee ne neljä evankeliumia peräkanaa ja julistaa viimeisimmän tuomionsa.

      Ai kenellä paras? No, sehän nyt tiedetään kysymättäkin: Luukkaalla.

      Poista
    31. Voin ottaa osaa ja lukea evankeliumit. Olen ne kahlannut vuosia, vuosia sitten mutta joskus tapahtuu kehitystä, päässä tai toisessa.

      Poista
  7. Minä järkytyin, kun jo aikuisena pitämäni kaverini ei tiennyt Jussi Raittista: "onks se joku näyttelijä?" - Näytin hänelle Unska 45:sta siellä asuu ja sen nimisen levynkin teki hiljattain. Olen kerran hänet sinne heittänyt, kun piti kavereideni firmassa konsertin. (1500 vanhaa rahaa pimeänä, syyteoikeus on jo vanhentunut)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tää on hyvä, vaikka televisiosta tallennettuna tallenteena surkea. Pitäis saada uus, valtatie 66 ja blue suede shoes, sekä seksipommeja naisia kuus.

      Poista
  8. Ozar Yanan, poliitikkojen armosta meidän luonamme. Vihreiden kansanedustaja, kuinkas muutenkaan. Pankkiautomaatti suoltaa seinästä rahaa ja kaikki nauravat iloisesti: "Pelastetaan maailma!"

    VastaaPoista
    Vastaukset

    1. Ozar Yanan lyö kirveensä kiveen. Kansa tuntuukin suivaantuneen Yananille siitä, että hän kitisee Sauli Niinistön uudenvuodenpuheesta, jossa perättiin maahanmuuttajiltakin yhteisöllistä vastuuta. Tuntuu siltä, että ihmiset ovat suurissa määrin siirtyneet hurmahenkisyydestä tolkullisemmille linjoille. Pikku hiljaa maahanmuuttoasioista on vissiin lupa keskustella realistisesti ilman alituista rasistiksi nimeämistä. Hyvä Sauli!

      Poista
    2. Saadaanko tuollaisella vastakkainasettelumetodilla (tulijat/kantaväestö) mitään pysyvää hyvää aikaiseksi. Selväähän on ,että molempien osapuolten tulee tuntea vastuunsa. Miten se saadaan toimimaan on sitten jo eri juttu. Epäilen, kun en muuta voi.

      Poista
    3. Minusta jonkin tukirahan voisi sitoa koulutuspakkoon naisille. Lapset päiväkotiin, naisille kierukka sisään ja koulun penkille oppimaan suomen kieltä, naisen historiaa ja kulttuurisia tapoja muun koulunkäynnin ohella. Niitä tarvitaan enemmän kuin kotiin eristämistä ja moskeijan takarivissä haahuilua.

      Poista
    4. Molemmat osapuolet eivät tietenkään voi tuntea mitään vastuuta, jos kerran mitään osapuolia ei olekaan. Näinhän kritisoijat väittävät.

      Mutta mikä on sitten se "kansanryhmä", jonka mollaamisesta moni on jo tuomittu ankaraan rangaistukseen? Olisikohan Tasavallan presidentti viitannut heihin?

      Poista
    5. Hyvä kysymys. Mikä ihmeen ryhmä, kun kaikki kerran ovat yksilöitä eikä vastuullisia taustaryhmiä ole.

      Poista
    6. Vielä: Ozan Yanar on sanonut, ettei poliitikkojen tulisi luoda kuvaa erillisistä maahanmuuttajayhteisöistä.
      Jos kerran yhteisöjä ei ole, ei kai tarvita mitään moskeijoitakaan erillisryhmää varten, eikä erillisopetusta saati kotouttamista?

      Poista
    7. Mihinköhän yhteisöön emäntämuori kuuluu? Kun ei kirkon papeistakaan tykkää?

      Poista
    8. Kuulehan papparainen, kuulun moneenkin yhteisöön - jos minulle puhut - kuten useimmat suomalaiset. En edes yritä luetella niitä tässä. Sen vannon, että moskeijassa pyllistelijöihin en kyllä ikinä kuuluisi, vaikka kultatarjottimella tuotaisiin setelitukku. Minusta ei olisi muslimikaavutetuksi olmiksi kirkon peräosiin hiiviskelemään pää painuneena. Mutta kiva, jos sinä tykkäät tuommoisesta höperehtimisestä uskon saralla.

      Poista
    9. Yksikään yhteisöistäsi ei saa sinua lopettamaan vihapuhetta. Nähty on.

      Poista
    10. Höpö höpö. Tottahan tuo on. Moskeijan etuosa on miesten aluetta, naiset saavat olla vain takaosassa tai erillisessa omassa huoneessaan, piilossa katseilta.

      Mitä mieltä olet tästä ilmenevästä naisten olemattomasta ihmisarvosta pyhällä paikalla, uskonnon sisällä?

      Odotan kiinnostuneena mielipidettäsi.

      Poista

    11. Sinä taidat kuulua niihin filosofiaa ja logiikkaa taitamattomiin ihmisiin, jotka pitävät selkeiden ja kiistatta tosien epäkohtien mainitsemista vihapuheena.

      Tarkkuutta käsitteissä! Voit tietysti halutessasi ilmiantaa kommenttini poliisille vihapuheena. Odotan kiinnostuneena. Poliisilla varmaan on aikaa tutkia blogini läpikotaisin.

      Hohhoijaa.

      Poista
  9. Antti R. on sairastunut (vakavasti?) Espanjan lomallaan.
    Keuhkokuumeeseen voi jopa kuolla. Tulipa vain mieleeni kuka ottaisi puolueessa Antin paikan. Koskaanhan ei meistä kukaan tiedä viimeistä hengenvetoaan. Ja vanha aforismintapainen muka tietää, ettei kukaan ole korvaamaton.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onko varsinkaan politiikan pelissä kukaan korvaamaton. Ajattelen, että ei ole.

      Poista
    2. Kukaan ei ole korvaamaton, eikä ainakaan töksäyttelevä ammattiyhdistysjyrä Antti Rinne. Monesta demarista olen pitänyt, mutta Antti Rinne ei jostain syystä herätä sympaattisia tunteita. Olen tavannut myös monia itsekkäitä ja kieroja demareita esimerkiksi kuntapolitiikan saralla.

      Poista
    3. Älä huoli Leonoora, kyllä niitä Antin paikan ottajia riittää. Vaikkapa toinen Antti, se Iso-Antti Lindtman. (Miksiköhän tuossa nimessä on tuo t?)

      Poista
    4. Voisikohan Luindtmanin t-kirjain olla alun perin virhemerkintä kirkonkirjoissa? Sieltä se olisi sitten kulkeutunut ja vakiintunut?

      En tiedä, mutta eihän "lindt" kai merkitse sinällään mitään, joten turha tuo t-kirjain on. Ja kirkonkirjat vilisevät kirjoitusvirheitä, kuten jokainen totinen sukututkija tietää.

      Poista
  10. Eikö Ujuni Ahmed sanonut myös, että (mamu)yhteisöissä saattaa esiintyä arvoja ja ajattelua, jotka eivät välttämättä tue kotoutumista.
    Tätä sietäisi myös pres.Niinistön ja etenkin T. Halosen miettivän.
    Halonenhan väittiOulun tapaisten tapahtumien lakkaavan, jos nuoret miehet saavat perheensä Suomeen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No minusta tätä Niinistö osittain koettikin hienovaraisesti sanoa. Eli jos maahanmuuttaja näkee näitä vanhakantaisia arvoja, hänen pitäisi puuttua niihin ja edes koettaa opastaa änkyröitä niistä pois. Halonen puolestaan taitaa enemmän harrastaa kulttuurirelativismia.

      Poista
  11. Mutta jos yhteisön enemmistön arvot ovat ristiriidassa suomalaisten arvojen kanssa, niin silloin Niinistön metodi toimii huonosti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toki näinkin, mutta olisiko tässä Niinistön puheessa ollut tärkeintä maahanmuuttajien vastuuttaminen myös koko yhteisön moraaliarvojen sopeuttamisesta uuteen kotimaahan ja ylipäänsä länsimaiseen tasa-arvoiseen yhteiskuntaan? Ei voi sanoa, että kukin on erillisesti vastuussa niistä, yksinään.

      Kyllä yhteisöllä voidaan olettaa olevan omia käytäntöjään eettisen moraalin saralla, esimerkiksi se mikä suomalaisilla: nainen on ehdottoman tasa-arvoinen miesten kanssa. Häntä ei voi pakottaa miehen tahdon alle. Hän on yhtä arvokas kuin mies.

      Poista
    2. Koulussa ja armeijassa oli ennen semmoinen tapa, että rankaistiin koko porukkaa ja jätettiin sitten heikot ja hitaat laumalle.

      Poista
    3. Höpsistä. Ei koulussa rangaista koko porukkaa, ellei ole syytä. Jos luokassa ilmenee ilkivaltaa, eikä tekijä keskusteluissa tunnusta, voi koko luokka saada jälki-istuntoa - siis minun aikanani muinoin oppikoulussa. Minusta tämä on oikein.

      Tuota heikoimman jättämistä koulumaailmassa - enkä armeijassakaan ymmärrä ollenkaan. En tiedä, mitä tämä "laumalle jättäminen" olisi. Sehän sotii kaikkia eettisiä ja pedagogisia käytäntöjä vastaan. En usko tuota.

      Poista
    4. Armeijan käyneenä epäilen Mankemangin puhuvan pätevyysalueensa ulkopuolelta. Aika varmasti hän on sivari.

      Poista
    5. Olen rannikkojääkäri enkä mikään salmiakkikauppias.

      Poista
  12. On ristiriitaista toitottaa, että maahan muuttajien eri syistä pitäisi kotoutua suomalaiseen kulttuuriin ja elämänmenoon mahdollisimman äkkiä. Toisaalta pitää arvostaa erilaisuutta jaerilaisia kulttuurisia tapoja.
    Veä tai työnnä, sanos kylän ämmä.
    Sain hepulin äsken kolmosen kymmenen uutisia seuratessa. Eikö voitaisi lopettaa huumeidenkäytön yhteydessä sana: "viihdekäyttö". Eihän alkoholin yhteydessäkään moista erottelua käytetä!
    Viihdekänni? Halutaanko viihdekäyttöviestityksella ikään kuin antaa positiivinen, hyväksyvä viesti kansalle. Monta kirosanaa tässä kohtaa!
    Entäs tää lumivyörykatastrofi Norjassa. Uutisointi kertoo jotakin tämän päivän median omituisuuksista. Tottakai tapahtuma on traaginen onnettomuudessa olleille ja heidän perheilleen. Luulin jo, että lumivyöryyn on joutunut todella merkittäviä politikkoja tai muita julkisuuden henkilöitä, niin paljon asiaa on käsitelty uutisissa. Miksi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei tässä sitä tarkoiteta, että oma vanha kulttuuri pitää hylätä, ei tietenkään, Leonoora. Päinvastoin, oma kulttuuri ja juuret ovat tärkeät ja arvokkaat.

      Jos kulttuurit poikkeavat toisistaan huomattavasti, tulee kuitenkin uudelle tulijalle hankaluuksia, jos hän jättäytyy uuden kulttuurin ulkopuolelle. On hänen oma etunsa kotoutua mahdollisimman hyvin uuteen kulttuuriin, ennen kaikkea maan kieleen ja maan tapoihin. Tämä takaa pärjäämisen uudenlaisessa ympäristössä. Näin hän saa kaiken mahdollisen hyödyn itselleen.

      Mikäli vanha kulttuuri on takapajuinen ja ihmisarvoa sortava, on päivänselvää, että tulijan täytyy oppia uuden kotimaan tapoja ja hänen tulee toimia niiden mukaan. Ei voi olla erilliskulttuuria toisen kulttuurin sisällä. Se ei ole kenenkään etu, vaan voi joskus muodostaa uhkatekijän valtakulttuurille. Ellei tämä miellytä, tulija palatkoon vanhaan kotimaahansa niin pian kuin mahdollista, jos olot sen sallivat.

      Poista
    2. Ymmärrän toki mitä tarkoitettiin. Juu. On vain niinkin, että eri maissa, etenkin suurissa kaupungeissa on alueita, joissa maahanmuuttajat elävät omissa kaupunginosissaan noudattaen omia kulttuurisia tapojaan. Ovat tavallaan eristyneitä yhteisöjä maiden sisällä. Lieneekö ed. mainittu kehitys tulevaisuudessa meilläkin väistämätöntä?

      Poista
    3. Jospa Suomi on tällaiseen systeemiin liian pieni maa. On Suomessa ollut jo melkeist iät ja ajat ns. huonomaineisia kaupunginosia. Turku ekana nyt tulee tästä mieleen.

      Poista
    4. Voi olla. Mieluusti ainakin nuoremmat tänne muuttaneet haluavat elää suurimmissa kaupungeissamme. Toki on ymmärrettävää, että mm. Helsingissä tapaa enemmän eri maista tänne muuttaneita ja siten myös omaa kieltään puhuvia maamiehiä ja -naisia.

      Poista
    5. Ei Helsinkikään kaikkia mamuja vedä, joten täytyy niitä asetella myös käpykyliin. Taitaa ihan kiitettävästi jo ollakin ja mummot tykkää, kun on nuoria miehiä joita katsella, kertovat. Jospa eivät muusta tiedä. Asenne muuttuu vasta, kun itselle tapahtuu jotain epämukavaa mitä ei tietenkään soisi kenellekään tapahtuvan.

      Poista
    6. Tähän täytyy kertoa historiaa. Helsingin Käpylä, mikä on aivan Pasilan vieressä, on entiseltä nimeltään Käpykylä. Sanonta lienee saanut alkunsa, kun vanhana aikana se tuntui helsinkiläisistä vihoviimeiseltä peräkorvelta.

      Poista
    7. Täällä Pikkukaupungissakin on alue, jolla on huono maine. Yksi alueen kerrostaloista on on nimetty paikkakuntalaisten kesken naisen alapäätä mukaillen. Ja sinnehän myös tänne saapuneet turvapaikanhakijat asutettiin. Tämä lienee käytäntö kaikkialla. Slummit ovat valmiina ja niitä sen kun laajennetaan.

      Poista
    8. Minusta turvapaikanhakijat tulisi sijoittaa suoraan suomalaisiin perheisiin kotimajoitukseen.

      Meillähän on kovasti paljon irjaaskoloita, ainopennasia ja karimäkis-tyyppisiä ihmisiä, jotka ymmärtävät tulijoiden hädän. Annetaan heille mahdollisuus auttaa konkreettisesti kulukorvausta vastaan. Näin vältyttäisiin slummeilta ja eriytymiseltä.

      Poista
    9. Iineksen ehdotus on loistava! Sen jälkeen ei tarvitsisi keskustella tulijoiden määrästä, vaan Suomeen voisi ottaa tasan niin monta autettavaa maahanmuuttajaa (oikeasti töihin tulevat ovat eri juttu) kuin löytyy kotimajoituksia.

      Epäilenpä, ettei niitä kovin montaa löydy. Tuskinpa löytyisi Mankemanginkaan huushollista.

      Erittäin mielenkiintoista olisi kuulla myös se, millä korvauksella esim. Mankemang maahanmuuttajan majoittaisi luokseen? Vai maksaisiko hän peräti yhteiskunnalle siitä, että saa näin turvattua vanhuutensa?

      Näinhän meille maahantulijoita markkinoidaan.

      Poista
    10. Tätä ehdotusta ei voi kuin vain kannattaa!

      Poista
    11. En malta olla toteamatta tässä vielä muuatta asiaa. Nimittäin kun tuossa auttamisessa usein verrataan turvapaikanhakijoita Suomen evakoihin ja Ruotsiin matkustaneisiin sotalapsiin, niin siinä unohdetaan tärkeä seikka.

      Evakot olivat etupäässä naisia, lapsia ja vanhuksia, ja sotalapset pikkulapsia, jopa parivuotiaita vauvoja, turvapaikanhakijat taas potria miehiä iPhoneineen ja merkkifarkkuineen. Meillä vastaavat tyypit olivat järjestään rintamalla, henkensä kaupalla, eivät pakomatkalla parempaan elämään.

      Vedotaan siihen, että meidän tulee auttaa, kun meitäkin autettiin. Rinnastus on siis täysin epälooginen, jopa väärä. Meiltä lähtivät liikkeelle heikoimmassa asemassa olevat ja puolustuskyvyttömimmät ressukat - tämä rakkaudella ja kunnioituksella sanottuna.

      Tietenkin oikeita hädänalaisia pakolaisia tulee auttaa, mutta ei kakistelematta näin homogeenistä ja potraa joukkoa tuosta vaan. Uskon, että jos tulijaryhmä olisi ollut heterogeeninen, siis lapsia, kotinsa menettäneitä naisia ja vanhuksia, ja vähemmän pulskia miehiä, niin se olisi ollut uskottavampi.

      Poista
    12. Olen auttanut pakolaisia chileläisistä ja vietnamilaisista lähtien.

      Poista
    13. Muuten, Ossi-setäni lähti jonkun Stella Polaris-hankkeen myötä Ruotsiin jatkosodan jälkeen. Reipas jätkä.

      Poista
    14. suomalaisten siirtolaisuus on ollut monenlaista, sotavuosien siirtolaisuus on ollut karjalaisten muuttoa sekä sotalasten pakolaismuuttoa Ruotsiin. Ei pidä unohtaa rauhanajan siirtolaisuutta: amerikkaan, australiaan (jonne btw muuttajan matkat maksoi australian valtio) ja ruotsiin sekä norjaan. Parempaa elämää lähtivät etsimään etupäässä nuoret ikäluokat. Nyt maastamuuttajina ovat enimmäkseen koulutetut nuoret ikäluokat, jotka muuttavat pohjoismaihin sekä myös muihin EU-maihin. Noin 20.000 suomalaista muuttaa maasta vuosittain.

      Poista
    15. Suomesta poismuuttaneista, siis: maastamuuttaneista oli 59% 15-39v.(joista 55% oli naisia). Vuonna 2017 Suomesta muutti muihin maihin noin 17.000 ihmistä. Synnytysikäiset, koulutetut naiset muuttavat muualle, ylipäätään parhaimmassa työiässä olevat muuttavat pois. Mikä on meidän kannaltamme huono juttu, mutta vastaanottavan maan kannalta loistojuttu, kun saavat kielitaitoista ja koulutettua väkeä.

      Poista
    16. Eihän ulkomaille muutoissa kai mitään ihmeellistä ole, aina on muutettu.

      Tällaisella töihin muutolla uuteen maahan ei ole mitään tekemistä nykyisten maahanmuuttoaaltojen kanssa, eikä niitä pitäisi edes vertailla keskenään. Työperäinen maahanmuuttohan on hyvä ja kannatettava asia. Ihminen lähtee hyödyttämään uutta kotimaataan.

      Nykyiset suomalaisten nuorten ulkomaille muutot ovat työ- ja opiskeluperäisiä, ja monet näistä kouluttautuneista muuttavat myös Suomen huippukorkean verotuksen vuoksi, jos samaa työtä on tarjolla paremmin ehdoin. Se että joku maa houkuttelee tulomatkan maksamalla uusia työntekijöitä, on pieni kuluerä uudesta veronmaksajasta, joka tulee elämään työllään. Turvapaikanhakijoita yhteiskunnan piikkiin ei Australiassakaan lie houkuteltu.

      Poista
    17. Nythän Australia ei edes päästä "siirtolaisia" omalle maaperälleen, vaan keskittää heidät leireille kaukaisille saarille.

      Anonyymi sanoi, että "sotavuosien siirtolaisuus on ollut karjalaisten muuttoa" - ja oletan, että lipsahdus oli tahaton?

      Karjalaisten muutto menetetyiltä Suomen alueilta toisaalle Suomeen ei ollut "siirtolaisuutta", vaan maan sisäistä muuttoa.

      Poista
    18. Australia tosiaankin houkutteli suomalaisia (en tiedä koskiko tarjous muitakin) maksamalla matkat ja ilmeisesti myös jonkunmoista alkurahaa. Mutta tämä oli aikoja sitten, 1960-70 lukua. Nyt Australia ei halua ketään.

      Sotavuosina Suomesta pakeni sotalasten lisäksi mm juutalaisia, heistä monet menivät yhdysvaltoihin. Sinne otettiin juutalaisia muualtakin Euroopasta, heidän massamuuttonsa johtui vainosta, kuten tiedämme. Katsoin kerran dokumentin joka kertoi juutalaislapsista, joita pelastettiin natsien kynsistä yhdysvaltoihin. Vanha nainen kertoi kuuluneensa ihan viimeisiin, jotka pääsivät pois Itävallasta. Sitten rajat suljettiin, kaikissa maissa. Itävallastakaan ei päässyt enää pois. Kaikki, vanha juutalaisnainen sanoi, aivan kaikki olisivat pelastuneet elleivät valtiot olisi sulkeneet rajojaan.

      Poista
    19. Määrä minkä juutalaisia Yhdysvallat Natsi-Saksasta omalle maaperälleen päästi oli melko merkityksetön. Tulijat sitä paitsi myös yl. valikoitiin: piti olla rahaa tai suhteita. Tässä vähän tilastoa:

      " Juutalaisten maastamuutto Saksasta ja Itävallasta vuosina 1933-39 kohteittain jaoteltuna:
      Yhdysvallat 85 00
      Latinalainen Amerikka 85 000
      Palestiina 60 000
      Shanghai 18 000
      Iso-Britannia 60 000
      Sveitsi 12 000

      Yhteensä 320 000

      Noin 110 000 juutalaispakolaista Saksasta ja Itävallasta pakeni naapurimaihin vain joutuakseen jälleen natsien kynsiin sodan aikana. "

      Sodan jälkeen tilanne tietysti muuttui; oli helpompi päästä pakoon kun ei enää ollut vankilaa ja vartioita. Mutta muutama miljoona juutalaista sitä ennen oli kadonnut savuna taivaalle. - Mitäs siitä. Parempi niin kuin että olisivat tulleet tänne rikkomaan meidän "lintukotoamme", homogeenisuuttamme, meidän perinteisiä kristillisä käsityksiämme ja mitä nyt vielä muita kauheuksia olisivat tehneet, he? Sitä paitsi on hyvempi että tyttärillämme ja pojillamme on vaalea tukka ja siniset silmät, eikä mitään kyömynenää.

      Tämä loppuhan oli parodiaa... olihan? En tiedä. Oikeilla pakolaisilla ei kotimaata ole, ja hädässä olevaa on autettava, se on ihmisyyttä. Siinä mielessä minä olen Kristuksen poikia vaikka en usko mihinkään, en edes Mustiin Aukkoihin. Koska eihän ne nyt niin Mustia ole.

      Yö on synkkä hiilenmusta, siinäkin soi kaupausta... dadiida daada diida daa


      Juutalaiset sentäs olivat/ovat fiksua porukkaa; jos suomalaiset olisivat yhtä fiksuja, meilläkin olisi kymmenittäin nobelpalkittuja. "... kansa, jonka osuus on vain 0.2 % maapallon väestöstä on saanut tähän mennessä 22 % kaikista jaetuista Nobel-palkinnoista. Sama ilmiö on toistunut joka vuosi. ..." No, onneksi emme me ole, mutta elämme itseämme fiksummassa valtiossa. Suomi, samoin kuin koko Skandinavia (johon Suomi oikeastaan ei edes kuulu, ainakaan inhottavien hurrien mielestä) on maailman mittakaavassa aivan ylivoimaisen hyvä maa asua ja elää. Se on voitto syntyä suomalaiseksi (tai ruots.norj.tansk.islant.etc). - Esimerkiksi juuri Israel - jota ystäväni Riku aina kehuu, on fundamentalistinen valtio. Se on ominut natsisaksalaiset tavat nöyryyttää arabeja jotka myös asuvat omalla maaperällään, mm. Jerusalemissa. Se on valtio joka on täysin perseestä, Riku. Se on kuin irvokas dystopia Taivaan Valtakunnasta: oikeutta siellä saavat vain he joille Oikeaoppiset sen Armosta heille suovat. Ja valitusoikeutta ei ole.


      Hitsi, ikävä tulee Helvettiä, siellä sentäs on monensorttista porukkaa, ei heläjä pelkät harput vaan soi myös sekä rythm and blues ja rocci ja jazz ja Jukeboxista löytyy myös ”puhelinlangat laulaa”… miksei löytyisi? Ja lämmintä riittäisi ja diskovat välkehtivät.



      nimim. "asiasta ja vähän sen vierestäkin"

      Poista
    20. Juutalaisvainoista on kirjoitettu paljon ja niistä tiedetään käsittääkseni lähes kaikki tärkeä tieto. Se tietenkään ei ole selvää, miksi lopulta heitä vainottiin niin kauhealla tavalla, mikä oli perimmäinen syy.

      Vaan vielä vähemmän selvää ovat Stalinin vainot. Kemppinenkin on sitä mieltä, että Stalinin uhrit menee mittasuhteiltaan ja määriltään juutalaisvainoista yli niin että heilahtaa.

      Miksi näistä uhreista ei ole riipaisevia tarinoita niin kuin juutalaisten kärsimyksistä? Minäkin olen lukenut kaikki juutalaistarinat, jotka käsiini olen saanut, jo omista kouluajoistani lähtien. Tiedän tarkkaan monet kymmenet joa sadat tunnelmat ja kohtalot keskitysleireillä.

      Mitään en sen sijaan tunne Stalinin uhrien maailmasta, vieläkään. Miksi Stalin vainosi ja keitä? Millaisia kärsimystarinoita siellä oikein on, ja miksi niin monia miljoonia? Missä ovat kirjat ja lännen myötäeläminen? Miksi meillä ihailtiin Stalinia? Oli jopa stalinisteja, jotka taisivat olla aatteen kovinta ydintä yliopistomaailmassa, ainakin Turussa.

      Poista
    21. Näinpä se on. Sentään jokunen pelastui. Maailmassa on nyt pakolaisia yhteensä 68.5 miljoonaa ja puolet on lapsia. Suomeenhan tästä pakolaisten joukosta on tullut ihan hippunen. Pakolaiskiintiömme on 750/vuosi. Sen lisäksi maahanmuuttajissa on turvapaikanhakijoita, työperäisiä muuttajia, opiskelijoita ja perheenjäseniä.

      Poista
    22. Valtaosa maahanmuuttajista on työperäisiä muuttajia. Virolaisia ja venäläisiä on eniten.

      Poista
    23. Iinukka, kyllä Stalinin vainoista on suomeksikin kirjoitettu vaikka kuinka paljon ja suomennettuna löytyy lisää. Minäkin olen lukenut vuosikymmenien saatossa aiheesta kymmeniä teoksia.

      Ne vainot alkoivat kyllä jo ennen Stalinia, Lenin-sedän aikana, mutta Georgian poika pani tuulemaan.

      Leireille vietiin vain kansanvihollisia. Eri aikoina sellaisia löytyi erikoisen paljon mm. suomalaisten ja muiden vähemmistökansallisuuksien keskuudesta, samoin tietysti koulutettujen, porvarien ja yläluokan parista, erityisen epäilyttäviä olivat upseerit ja myöhemmin jopa lääkärit jne. Mutta kukaan ei ollut turvassa.

      Koko homman nerokas idea oli siinä, että eri alueille annettiin kiintiöt kuinka monta kansanvihollista sieltä oli kulloinkin löydettävä - ja paikallisten politrukkien ja turvallisuuspoliisien oli oman etunsa takia saatava ns. tinki täyteen. Muuten kohtalon kylmä koura saattoi kouraista omaakin persusta - ja usein kouraisikin.

      Kukaan ei ollut siis turvassa. Pelko on paras kurinpitäjä.

      Poista
    24. Olet Iines sanonut että olet yliopistotasoisesti opiskellut uskontoja? Tietänet sitten termin Antisemitismi. Tietysti tiedät. Juutalaisia on vainottu siitä lähtien kun keksittiin että he olivat syypäitä Kristuksen kuolemaan... Joka on tietysti tekosyy. Juutalaisista on syntipukki saatu (melkein) minkä tahansa maan mille tahansa vaikeuksille, oli ne taloudellisia tai poliittisia tai mitä tahansa. Helppo maali: vääräuskoisia. Ja suljettu yhteisö, siis vain toistensa kanssa kihnuttavia sukuja. kuin mustalaiset) Ja lahjakkaita ja menestyviä ja etc...

      Vituttaahan se semmote, sekä lutherilaisia että ordodokseja ja islamisteja. Joo. Hitler, herkkä ja kirkasotsainen humanisti, oli imenyt antisemitisminsä nuoruutensa harhailuvuosinaan Wienissä, joka oli täynnä juutalaisten pahuutta uhoavia filosofeja ja laurahuhtasaarislaisia poliitikkoja. Se ei ollut ollenkaan tavatonta siihen aikaan siellä. Eikä oikein missään muuallakaan. Pahimmat pogromit ennen holokaustia tapahtui jo tsaarinvenäjällä. Ja niin edelleen. - Mutta mikäs opettaja minä nyt yht'äkkiä olen, en mikään, minä en kamalasti jaksa puhua ihmisten kanssa asioista mistä he eivät tiedä perusteita edes. Tämä ei siis ole tarkoitettu... tarkoitan, että tykkään vaieta mielummin ja kuunnella. On kivempi kuulla erilaisia käsityksiä, se avartaa omaa suhteellisuudentajua, ja mitä ihmeellisempiä, sen kivempaa. Eikun ihan totta. Tiedän Iiines että tiedät paljon asioita, minua enemmänä ja tärkeämpiä, koska olet opiskellut ja minua sivistyneempi. Mutta... jostakin et tiedä juuri mitään, esimerkiksi käsityksesi Marxista ja marxilaisuudesta, jotka ovat täysin eri asioita, käsityksesi niistä ovat niin... no, kummallisia. - Sama kun minä puhuisin jonkun teologin kanssa kumpi Diakroninen/uskonnonhistoriallinen tai synkroninen/systemaattis-teologinen näkökulma on eksaktimpi? Kun en vittuakaan tiedä mistä edes on kyse.

      Äläkä nyt suutu minuun. Tykkään Susta kuin hullu puurosta.


      Ps. Stalinin uhreista puhutaan sitten kun puhutaan toisista asioista. Ei saa sotkea!

      Poista
    25. Kyllä toki tiesin tuon juutalaisvainojen usein nimetyn syyn, että heitä syytetään Jeesuksen kuolemasta. Epäilen vain, onko se koko totuus, voivatko Kristuksen armahtaviin oppeihin uskovat ihmiset niin laajasti halveksia ja tappaa juutalaisia?

      Vaikka onhan uskonnon ja aatteen nimissä sodittu aina ja ehkä eniten, ellei valta- ja laajentumispyrkimyksiä oteta huomioon.

      Poista
    26. Eihän Stalinin uhreista koskaan puhuta.

      Poista
    27. Tapsa, kirjallisuutta Stalinin vainoista ja merkityksestä toki on, täytyyhän olla. En ole kyllä niihin perehtynyt.

      Tarkoitin ehkä lähinnä sitä, että Stalinia ei nykykeskusteluissa koskaan mainita keppihevosena kuten juutalaisvainoja, jotka on jollain kytkyllä vedetty maahanmuutto- ja rasismikeskusteluihin.

      Poista
    28. Tapsalle...

      Jo koht'siltään (= noin 2 vuotta) Lokakuun onnistuneen vallankumouksen jälkeen kun sosialismia alettiin käytännössä Venäjällä toteuttaa, Lenin tajusi että "ei tästä tuu hevon vittua". Talous meni kuralle, byrokratia nousi potenssiin 4. Nälkä tuli. Kun työläiset alkoivat ihmetellä että "miks meidän vallankumouksen jälkeen pitää tehdä entistä enemmän töitä ja entistä kehnommilla palkoilla ja työehdoilla. ja missä on se vapaus, vai onko kyseessä vain yksittäis tapaus..." Anarkistit - siis ei anarkia vaan poliittinen anarkismi - sai paljon kannattajia. (troskilaisuus syntyi myöhemmin) Lenin ymmärsi sen, koska se oli ainoa tapa ymmärtää asia oikein, vaihtoehto, että vain terrorin avulla he pystyisivät pitämään saamansa vallan itsellään. Ja tehokkaan terrorikoneiston he tosiaan pystyivätkin kokoamaan. (Siis heidän päämääränsä kannalta tehokkaan koneiston. Mutta kansantaloudelliselta kannalta idioottimaisen systeemin. Mutta eipäs nyt mennä yksityiskohtiin Mikis. Ei.) Siitä se alkoi... ns. "tiedostavia" työläisiä oli vähän, enemmistö oli maalla asuvia talonpoikia (ei kulakkeja) jotka eivät käsittäneet mistään mitään, ja Troski järjesti armeijasta tehokkaan Nyrkin.Joka armoa ei "kansanvihollisille" antanut eikä sitä kyllä pyytänytkään. Niinpä tämä Riistäjäluokka pakeni mikäli pääsi pakoon, kaikki eivät. He jotka eivät vedettiin roikkumaan lyhtypylväisiin, samoin kuin papit. Nämä "voitonviirit" olivat samalla varoitus kaikille jotka suunnittelivat vaStaiskuja vallankäytäjille. Ei kannata. - Tosin sitä en käsitä - tällä järjellä - että miksi terrorin piti jatkua kun valta oli jo sementoitu bolshevikeille? Miksi Stalin aloitti entistä hirmuisemman terroriaallon 1930-luvulla? mm. tapatti kaikki pätevimmät sotilasjohtajansa? Aikana, kun Euroopassa jo kuohui (mm. eräs Adolf). Miksi, miksi? Kun kyse ei ollut enää edes sisäpolitiikasta = valtataistelusta.

      Mitä mieltä Tapsa?

      Poista
    29. Mankemangin Ossi-sedälle terveisiä. Minunkin Punssi-Enoni eksyi (toistaiseksi) viimeisen sodan jälkeen Ruotsiin. Ja reippailee siellä edelleen.

      Poista
    30. Juutalaisvainojen todellinen syy ei ole tietenkään tuo että he tappoivat Kristuksen. Se on tekosyy, kuten jo edellä mainitsin. (Ja sitä paitsi käskyhän tuli Roomasta. - Sanoi Eichmann.) Juutalaisvainojen syy on talouspoliittinen jutsku, eli juttu. Kyse on myös vallasta. Isänmaattomina mutta sisäänpäin lämpiävänä jenginä, osa heistä hyvin rikkaita, he olivat helppo kohde kaikille senaikaisille persuille. Eli meille tavallisille elämässä epäonnistuneille ihmisille. (Niinkuin mustalaisetkin ijät ja ajat ovat olleet. Mutta enemmän syystä kuin ansiosta: yhtää nobel-palkittua mustalaista mulle nyt ei äkkiseltään tuu mieleen. Täytyy oikein pysähtyä ja miettiä, että tulisiko.)

      Poista
    31. Leninin ymmärtämisessä ja tulkitsimessa tärkeintä on, että ymmärtää hänen olleen täysin vihan katkeroittama mies. Ehkä se johtui siitä, että tsaari teloitutti terroristiveljensä.

      Lenin vihasi maailmaa ja ihmisiä taspuolisesti, hän oli sillä lailla hyvä ihminen. Kunnes kuppatauti hänet vei.

      Poista
    32. Proletariaatin diktatuuri käsitteenä kuuluu alunperinkin sosialismiin ja kommunismiin, onhan se itsensä Marxin kehittämä. Diktatuuria ja sortoa perusteltiin sillä, että paha porvaristo ei vapaaehtoisesti vallasta luovu.

      "Munakasta ei voi valmistaa rikkomatta munia", totesi Lenin määrätessään kulakkeja hirtettäväksi.

      Mitä tulee juutalaisiin, niin eihän heitä tietenkään ilman syytä alettu vihata joka puolella Eurooppaa. Syynä oli se, että he olivat levittäytyneet eri puolille, mutta eivät sulautuneet muuhun väestöön, vaan pitivät uskonnostaan ja tavoistaan kiinni (vrt. mustalaiset).

      Epäilyttävinä tunkeilijoina heiltä oli kielletty normaalit elinkeinot, ainoastaan syntinen kaupankäynti oli saastaisille sallittua - ja niinpä juutalaiset rikastuivat ja menestyivät. Lisäksi he selvästikin olivat fiksua väkeä, kuten nobel-tulvasta voi edelleenkin päätellä.

      Juutalaiset olivat siis rikkaita verenimijöitä, jotka Hitler aikoi ensin karkoittaa Madagaskarille, mutta sitten myöhemmin päättikin tappaa.

      Poista
    33. Näistä asioista kun keskustelee on kuin me kaikki katsoisimme kaleidoskooppiin: samat palaset asettuvat yhä uusiin ja uusiin ja erilaisiin kuvioihin...

      Hitsi, tuohan on hieno vertaus! Keksin sen äsken kuin luin Tapsan vastauksen. Hän puhuu totta mutta ei kaikkea, minä sitä ennen puhuin totta mutta en kaikkea... samoja palasia (= tosiasioita) me kääntelemme ja vatkaamme ja kuvasta tulee kummallakin hieman erilainen, kuin kaleidoskoopissa. (Eikä kumpikaan ole sen oikeammassa kuin väärässäkään.)

      Ps. Rikun vastaus on kuin Valitusta Paloista: hieman oikea mutta täysin väärä. - Lenin oli katkera, katkera monesta muustakin syystä kuin veljensä likvidoinnista... Mutta eihän hän nyt sentäs sen takia Venäjän vallankumousta synnyttämässä ollut! (Eikä yksin mitään aikaiseksi olisi saanutkaan, tietenkään. Mutta joku aina pitää nimitää Johtoon, führeriksi. Ainakin myöhemmin kun voitto on varmistunut.) Julma mies hän oli, mutta sekään nyt poikkeuksellista poikkeuksellisina aikoina ole, etenkään näille (henkisesti) puoliaasialaisille venäläisille. Julmuus heille on yhtä tuttua kuin heidän vieraanvaraisuutensa. – Se on jotenkin sama asia. Outoa?

      kirj. antropologi & sovjetologi mikis

      Poista
    34. Juutalaisista taas voisi puhua vaikka maailman ääriin, ei siinä faktat loppuisi. Mutta jospa antaa olla, Iiines saattaa hermostua, eihän tämä blogi mikään Toora (hepreaksi ‏תורה‎, Torah) kokoelma ole. - Tai jos on, olen käsittänyt tämän "Nainen katsoo ikkunasta ulos - tai sisään, kuten naiset kautta aikojen ovat tehneet" blogiepiteetin jokseenkin väärin. (miettii sopiiko 'epiteetti' sana tuohon 'konseksukseen'... ja kirjoitetaanko 'konsek...' 'konsuksek...' kontekstuksuks'... eipä taideta kirjoittaa). No, olkoon mitä olkoon. Minun mielikirjailijoita aina ovat olleet amerikanjuutalaiset, niitä on monta, Top 20 listallani niitä on kuusi (6 kpl). Sitä kautta väitän tuntevani jonkin verran juutalaisten (länsimaalaisten keskiluokkaisten juutalaisten) elämästä. Tai ainakin enemmän kumminkin kuin mitä minun heistä pitäisi tietää.

      Poista
    35. Ja vielä - Amos Oz, kirjailija Jerusalemista, hänen kirjansa Mieheni Mikael (Mikha’el shelli, 1968), suom. Marja Alopaeus, Tammi, 1978, oli minulle tavattoman tärkeä kirja. Muistan. Sen muistan mutta en kaikkea muuta, pakko lukea kirja uudestaan.

      Amos Oz kuoli juuri hiljakkoin, joulukuussa. Luin jostain vakavasti otettavasta lähteestä että jos vuonna 2018 olisi Nobelin kirjallisuuspalkinto jaettu, se olisi annettu hänelle.

      Poista
    36. Mikiksen vastaus on kuin Maailma ja Me-lehdestä: hieman oikea mutta täysin väärä.

      Leniniä vitutti, koska ihmiskunta ei häntä miellyttänyt.

      Poista
  13. Kun nyt adrealiinitasoni on kohonnut, pistämpävielä erään ärsytystä aiheuttavan sanaparin tähän pähkäiltäväksi. Aikuisiihde-sanaa käytetään pornoteollisuudessa mennen tullen. Vitunko viihdettä se on, kun huudetaan kuin eläimet hädässä ja naamat ovat useimmiten kuin kivuista ja tuskasta vääntyneitä,
    ja vehkeet rähmässä. (nyt kyllä valitettavasti naurahdin tätä kirjoittaessa.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sana on muutenkin mitäänsanomaton ja keinotekoinen. Jopa väärä. Jos sanotaan aikuisviihde, tulisi olla myös lapsiviihde, muutoin sanalla ei ole vastapoolia.

      Poista
    2. Niinpä! Katoliset papit yms. sairaat lienevät näitä tietynlaisen "lapsiviihteen" suosijoita.
      Kyllä olisi sapeleilla töitä ko. lapsiviihteen harrastajien keskuudessa.

      Poista
    3. Lisää vettä myllyyn: pitää olla myös vauvaviihde, nuortenviihde, vanhustenviihde.

      Poista
    4. Tähdennän, että tarkoitan ihan viatonta viihdettä.
      Pedofiilit ovat jotain, mitä en sulata.

      Riitan Ti-ti-nalle VHS -kasetit olivat ihan kivoja, kun niitä itsekin aikoinaan katselin.

      Poista
  14. Naurua lisää: Kun en jaksa esikatsella joka kerta näppäilyjäni, tulee eittämättä lapsuksia: Aikuiviihdekin näköjään muuttui aikuissiihteeksi. Kaikkea paskaa yritetään kaunistella muuntamalla asia "viihteeksi"!

    VastaaPoista
  15. Yhä kääntyen kehässä laajenevassa
    Haukka ei kuule haukkametsästäjää;
    Keskus on pettänyt, läsnä on hajaannus;
    Anarkia on kohdannut maailmaa,
    Verenhämyinen vuoksi nousee, ja kaikkialla
    On hukkuva seremoniallinen viiattomuus,
    Parhailta puuttuu usko, ja pahimmissa
    On intohiminen intensiivisyys,
    W.B.Yeats : Toinen tulemnen (1933) suom. Aale Tynni

    VastaaPoista
  16. No perkle, vielä tuli kaksi lapsusta. Silmät pitäisi vaihtaa, mieluummin koko pää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä syytän nakkisormia.

      Uusin lasini kesällä, ja edelleen teen lyöntivirheitä, kun kirjoitan nopeammin kuin kyvyt sallivat. Runo on hieno!

      Poista
  17. Pitäisi keksiä silmälasit, joihin mikään lika ei tartu. Vai liekö jo keksitty? Paksut pokat estävät ilmeisesti jonkin verran ihorasvan tarttumista linsseihin. Pitäisi minunkin tilata aika silmälääkäriin ja "modernisoida" kehykset. Tuli pari vuotta sitten hankittua miesten mustat metallikehykset. Halavalla sain ja istuivat hyvin korvilla. On muuten tosi vaikeata löytää kaikin puolin sopivia sankoja ja kehyksiä.
    Mulla on etusormissa nivelrikko ja välillä nivelet ovat jäykät ja aristavat joten saatan tökkästä väärää kirjainta huomaamattani.
    Tunnen naisia, jotka ovat niin "naisellisia", etteivät halua pilata kauniita kasvojaan ja hankkia silmälaseja, vaikka tarvitsisivat muutoinkin kuin lukemiseen.
    Runo on "kähvelletty" lukeastani Olemisen oppaasta, kirjasta, josta kirjoitin myös blogissani.

    VastaaPoista
  18. Lehdessä oli uutinen saudinaisesta, joka oli paennut avioliittoa Thaimaahan. Thaimaa kuitenkin ilmeisesti palauttaa hänet kotimaahansa, jossa naista uhkaa miesten kosto ja kenties kuolema.

    Tässä on minusta syy myöntää pikainen turvapaikka. Ja hyi Thaimaalle, jonka hymyilevät turismikasvot ovatkin januksen kasvot ja pokkuroivat naisille julmaa Saudi-Arabiaa.

    Äkkiä sähköautot Suomeen niin päästään irvokkaista saudeista eroon.

    VastaaPoista
  19. Jotenkin kuitenkin ihailtavaa on, että Saudi-Arabiassa miehet ovat naistensa holhojia, naiset vain holhokkeja. Heh. Meillähän se on päinvastoin, liekö siitä oikein lakikin olemassa. Akat täällä jyrää kuin Lalli Partinen muinoin.

    Junassa on kauhean tylsää matkustaa, jos ei ole mitään luettavaa mukana, internet on niin pieni paikka, että kännykkä alkaa pian kyllästyttää.

    Minä huvitan itseäni kehittämällä mielessäni runoja ja kertomuksia, jotka usein ovat kamalan törkeitä. Ohimennessä ensin Bölestä, sitten Tikkurilasta, Keravasta, Kaunasalliosta, Muinolasta ja Järvenpäästä, aloin ajatella paikkojen tarvitsevan kotiseutunostatusta. Mielessäni kehitin sanoitusta kappaleeseen "narkomaani asuu Järvenpäässä". Empatiaa ja ymmärrystä täynnä oleva runo/kappale, jossa kerrotaan meitä kaikkia tarvittavan, narkomaaniakin. "Vaikka välillä vähän puukottelee ja ihmisiä ryöstelee, me kaikki olemme tärkeitä, kun vähän muistelee ja sieluansa tutkii". Riimit minulla ovat vielä ihan alkeellisella tasolla, enkä niitä kokonaisuudessaan ylöspränttää koskaan, ellen saa laulajaksi Joel Hallikaista, Mikko Alataloa tai Katri-Helenaa. Itselleni annan kuitenkin pisteet, omat jutut alkoivat junassa naurattaa ja se on aina hyvä merkki.

    Jokelasta raapaisemastani en kehtaa edes vihjata. No jaa, "Se on vain SE paikka".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Antti Hyryn "Junamatkan kuvaus" on hieno novelli. Ja - jos muistan oikein - lyhyin lausein kirjoitettu, ja kuulas. Siinä ei tapahdu juuri paljoakaan, paitsi kaikki, se on matka jossa yksioleva ihminen katsoo mitä tapahtuu vaikka ei mitään tapahdukaan. - No, jaa.

      Katri-Helenan "Puhelinlangat laulaa" minullekin tänään tuli mieleen. En tiedä miksi? koska ensin ajattelin HuuHaa-Innasta... Ehkä juuri siksi.
      (kts. ylempää 07 klo 15:10) jossa haastan Sinut siinä kehumaan Israelia.

      Ps. Paljon on junanovelleja ja romaaneja. Juna on inspiroiva kulkuneuvo. Laivat samassa mielessä eivät ole, niissä on liikaa tilaa kuljeskella edestakaisin ja parveilla. Ennen pitkänokkaiset linja-autot ajelivat mutkaisia kyläteitä pieneltä paikkakunnalta toiselle pienelle paikkakunnalle, ihmiset istuivat paikoillaan, ja takapenkillä sai polttaa tupakkaa. Joko Työmiestä tai Saimaata. Kuoppaisten sorateiden kautta tultiin johonkin isompaan paikkaan, kuten Sotkamoon tai Kajaaniin tai Tampereelle, ja porukka keräsi nyssykkänsä ja reppunsa ja pokasahansa ja eväspullonsa ja pulisten nousi linjurista ulos. Mitään ei jäänyt, jäi vain ohuita muistoja, ja kuski joka kaivoi nenäänsä ja vilkuili rannekelloaan. Että koska lähtisi takaisin on the Road. - Mitä sitä nostalgisoiman, normaalia 60-luvun alun meininkiä.


      Poista
    2. Minusta on ihanaa istua kulkuvälineessä ja katsoa ohikiitäviä maisemia. Voisin mennä junalla Siperiaan asti, kuten olen kai viidesti täällä maininnut.

      Kokemusta on. Olen mennyt maan ja meren pintoja pitkin Saksaan, Tanskan kautta. Lentäminen on kauhea matkamuoto. Matkalla pidätettiin rikollinen, meitä luultiin puolalaisiksi, korkeat puut vaihtuivat mataliin pensaisiin, tuli tuulimyllyjä ja ristikoituja taloja. Ja lämmintä. Aivan liian pian olimme perillä.

      Poista
    3. Pidän myös pikkuautolla ajamisesta. Tai vielä mukavampaa on rekka-autolla ajaa, näkee korkeammalta. Muiden ajamassa kulkuvälineessä on ihanaa vain istua ja katsella ohikiitävää maisemaa. Mutta Siperian halki menevä junamatka kuulema on tylsä, enimmäkseen metsää metsää metsää... Pitäisi osata venäjää että olisi juttuseuraa, niissä makuuhyteissä, venäläiset kun ovat asia sinänsä, yhtä laajasieluisia kuin heidän iso maansa. (Olen keskustellut, en venäjäksi mutta viroksi.)

      Laiva kun jauhaa Atlantin aaltoja vuorokaudesta toiseen eikä muuta näe kuin vain vettä ja vettä ja vettä, se jos mikään on tylsää. Ehkä voisi säveltää "Vesioopperan", jos osaisi? minä en osaa. Vieraissa maissa tulee toimeen kun hyväksyy sen että on vieras, ja asiat täällä ovat toisin kuin kotona. Enkä minä nyt tarkoita turistimatkoja, niillä olen ollut vähän, enemmän olen reppureissaillut ja ollut töissä. Maailmalla täytyy sopeutua.

      Poista
    4. Yhdeksän vuotta olen nyt matkustanut työmatkaani Helsinkiin ja takaisin tänne ihmisten ilmoille. Junaromantiikkaa siinä katoaa, etenkin kun VR:n palvelu on pudonnut samana aikana kuin lehmän häntä.Joskus mollasin Helsingin rautatieasemaa, kun se on käynyt kovasti puuduttavaksi. Helvetin pummi- ja pakolaiskeskus, jonka ovella tupakalla käydessä ainakin kaksi tulee pummaamaan rahaa, kaksi tai kolme tupakkaa. Jotkut niistä ovat kieltäytymisen jälkeen kohteliaita, jotkut kehtaavat vittuuntua. Joskus niille täytyy itsekin suuttua. Pummeille annan muuta kuin halveksuntaa erittäin harkitusti.Menisivät koteihinsa ahertamaan.

      Tässä kirjoittaessani aloitin katselemaan Juhani Ahon Rautatietä, se on hyvä elokuva.

      Poista
    5. Muistaakseni siinä on Liisana Anja Pohjola ja Matin esittäjää en muista, mutta luulen muistavani hänen habituksensa. Romaanikin on hyvä.

      Kummallista, että tuokin on säilynyt tuoreena. Ihmisen evolutionäärinen (vau) pelko uuden ja vieraan edessä. Tässä sitä vaan ei tuomita.

      Poista
    6. Noh, tarkistin linkin. Muistin Matin esittäjän väärin. Hän hän oli tietysti unohtumaton (!) Leo Jokela.

      Poista
    7. Joskus lapsena olen elokuvan nähnyt, silloin pidin sitä tylsänä. Alun olen nyt kerinnyt katsoa, kokonaan katson kohta. Silti jo nyt annan täydet kymmenen pistettä .

      Poista
    8. Harvoin enää ajatellaan, että Aho kirjoitti Rautatien jo vuonna 1884, mutta kuitenkin kyseinen Iisalmi-Lapinlahti-rata avattiin vasta 1902. (Kajaaniin se ylsi 1904.)

      Rautatie on siis eräänlainen utopia, tieteiskirjallisuutta. (No, olihan rata Helsingistä Hämeenlinnaan tietysti avattu jo parikymmentä vuotta aiemmin.)

      Poista
    9. Hyvä näkökulma. Eräänlainen utopia.

      Vaan on Aho itse kyllä junaradalla matkustanut, ja kokemukset ovat eläviä. Teoksessa Helsinkiin Aho kuvaa opiskelijan matkaa kotoa Savosta sisävesilaivalla Lappeenrantaan ja sieltä junalla Helsinkiin. Kenties Ahon oma reitti Helsinkiin opiskelemaan suomen kieltä ja kirjallisuutta.

      Poista
    10. Maailma muuttuu, sen totesin juuri kun googlasin nimellä Aho (tarkoitukseni oli varmistaa milloin Helsinkiin-teos on kirjoitettu).

      Ehdin ajatella siinä, että kumpaakohan Ahoa se capo di tutti capi Google minulle ehdottaa - Juhania vai Eskoa - mutta pääsipä yllättämään: Sebastian.

      Poista
    11. Kalevi Aho on säveltäjä, isäni opetti hänet soittamaan viulua, minä polttamaan tupakkaa, veljeni Pekan kanssa - samanikäisiä kun olivat - kilpailivat kumpi korkeammalla pistemäärällä pääsee kansakoulusta oppikouluun. Maximipistemäärä oli 94. Toinen niistä sai 93, toinen 92 pistettä. En muista kumpi.

      Hannu Aho oli hieno kirjailija, kaikella lailla. Hänen "Saara" on melko tuntematon klassikko Suomen kirjallisuudessa, aliarvostettu. Ehkä runsas alkoholinkäyttö hänen kijailijauraansa hieman vaikeutti, ainakin siinä mielessä että kuoli. "Visto" niminen romaani on jännä kuvaus "kuvataiteilijasta" jolla on myös em. mainittu ongelma. Veijariromaani johon Hannu on saanut materiaalin... niin, mistähän lienee saanut?

      Veijo Meren "Rinnat" novelli on dramatisoitu televisiofilmiksi. Se tapahtuu myös junassa, ja siinä käsikirjoittaja (= Veijo Meri) panee miehiä ja heidän haaveitaan ja uhoaan "alta lipan" kuin ikinä. Erittäin kivaa! Tällainen sovinisti kuin minä nauttii siitä suunnattomasti!

      Kirj. nimim. "märklin -junien onnellinen omistaja, yhä"

      Poista
    12. Lisäys

      https://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/07/15/rinnat

      feministit: älkää missään nimessä katsoko tätä!
      sovinistit: älkää missään nimessä katsoko tätä!
      heterot, haperot ym. hölmöt: kahtelkaa vuan.

      En tiedä onko tämä kuvattu Forssa-Jokioinen- Humppila rataosuudella vai eikö ole. Tai onko kyseessä Lahti–Loviisa-rata? Jompi kumpi, veikkaan viimeisatä vaihtoehtoa. En ole viitsinyt ottaa asiasta selvää.

      Veijo Meren näytelmistä "Suomen paras näyttelijä" on hauskempi kuin hauska. Tavallaan se onkin tragedia... no, niinpä niin.

      Poista
    13. Tämä on hieno junanovelli, Veijo Meren kirjoittama. Se on dramatisoitu tv-filmiksi. Ei kukaan tässä osaa näytellä Esko Nikkaria paremmin. Toivon silti jos se mulle suodaan että feministit jättäsivät katsomatta tämän filmin. Sitä enemmän toivon että sovinistit jättäisivät katsomatta tämän filmin. Koska se ei sovi heille. Mutta Haltia Hyvä mulle vielä kolmannen toivomuksen antaisi, toivoisin että ns. normaaliheterot yms. hölmöt katsoisivat tämän. Koska tämä pohjiltaan on opetusfilmi.

      maitorauhaset

      Mietin onko tämä kuvattu Lahti-Loviisa radalla vain Forssa-Humppila rataosuudella. Ei sitä nähnyt maisemista tai niistä lehmistä, lehmät sanoo kaikkialla MUU-UU, tai UU-MUU. (riippuu geopolitiikasta) Mutta kun juna tuli Minkiön asemalle, tultiin Koijärvelle. Olen syntynyt siellä.

      Poista
    14. äsch, toistin itseäni kun luulin ettei ensimmäinen kommentti mennyt perille. Harmi. Vielä harmimpi että meni molemmat. (en ole kyynikko mutta mua pännii moni asia, ei se teistä johdu vaan minusta itsestäni. joka aamu on armo uus... ei ole. ei se ole niin)

      Poista
    15. Mutta yhden asian vielä sanoisin:

      Mankemang on minusta kiva. Olkoon vaikka että tahattomasti mutta siitä huolimatta. Hän on "Huutavan ääni korvessa". Se tietysti rasittavaa että siteeraa Wikipediaa vähän liikaa, tai muuta, puhuisi vain omiaan, jordgubb köpman.

      Nukkumisiin, ihmispolot, nukkukaa hyvin.

      Poista
    16. Minustakin Mankemang on mielenkiintoinen persoona, vaikka olenkin melkein kaikesta hänen kanssaan eri mieltä. Mielenkiintoiseksi hänet tekee se, että välillä hänen kommenttinsa ovat teräviä, välillä aivan lapsellisen törppöjä - etenkin silloin, kun hän intoutuu puolustelemaan näkemyksiään.

      Jos hän osaisi perustella näkemyksensä paremmin, voisin jopa muuttaa käsityksiäni. Mutta kun ne ovat aina niin tökerön huteralla pohjalla... Kauhuskenarioni onkin, että ne oikeastikin ovat noin huteralla pohjalla. Toivoisin hartaasti, etteivät olisi.

      Poista
    17. Hannu Ahosta olen samaa mieltä. Odotinkin hänestä Saaran jälkeen uutta messiasta kirjallisuuteemme - mutta turhaan. Hänelle kävi kai niin kuin monelle muullekin kirjailijalle eli hän alkaa kirjoittaa tylsästä kirjailijanelämästään, eikä siitä oikein kalua tule.

      Matti Pulkkinen oli toinen kohulla julkisuuteen tullut ja hänessä oli kyllä kykyä suureksikin nimeksi, viittaan vaikkapa hänen rohkeuteensa kirjoittaa epäkorrekteja totuuksia.

      Mutta hänellekin kävi niin kuin monelle nerokkaalle tekijälle - hän alkoi pohtia liikaa kirjoittamisen prosessia ja upposi kirjaan, kun olisi pitänyt upota aiheeseen.

      No, moni kehuu nykydekkareita. Mikäpä siinä, mutta periaatteesta en lue kirjoja, joissa on juoni.

      Poista
  20. Ai kun mukava on tulla täällä käymään pitkästä aikaa. Vaikkei minulla ole päässä yhtään ehjää ajatusta, niin ei kai se haittaa. Luin jonkun matkaa teidän ajatuksia, ja ne oli minulle uusia. Hyvä kuvaus maailmasta Yeats'n runossa, jonka Leonoora oli laittanut esille, tosi hieno. Rikun runoteos odottaa vielä, voi vain kuvitella, miten hauska siitä tulee, hyvä RIKU! Mutta olisikohan parempi, jos itse esittäisit ne runot, ihmiset tykkää kaikesta uudesta. Oli äänesi millainen tahansa, se on ennenkuulumaton! Se, että Iines kertoo naisen pakomatkasta, muistuttaa, miten kiva on asua Suomessa. Ei ne kauaa Saudi-Arabiassakaan kundit kukkoile, kehityksen pyörä polkee ne pölyksi. Ja naiset tarttuvat remmiin. Saatte nähdä, jos elätte tarpeeksi kauan. Ehkä vain noin 500 vuotta. Ehkä jopa hiukan vähemmän. Kenpä tietää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Liisu!!!!!!!!!!!! Miten mukavaa. Pelkäsin että olet hukkunut "Akanvirtaan".

      (akanvirta
      1. pieni vesipyörre, kierrevirta, pyörrevirta, kurimus, syöveri, vesipyörre, pyörre.)

      No, etpäs ollukaan! Laulakaamme:

      Freude, schöner Götterfunken,
      Tochter aus Elysium,
      Wir betreten feuertrunken,
      Himmlische, dein Heiligthum!
      Deine Zauber binden wieder
      Was die Mode streng geteilt;
      Alle Menschen werden Brüder,
      Wo dein sanfter Flügel weilt.


      (punastuu ilosta, ilastuu punasta)

      Poista
    2. Liisu, kävin sivullasi ja se oli syvällinen kokemus.

      Poista
    3. Kiitos vaan, Liisu!

      Tässä vielä näyte:
      Asuu onnelliset Järvenpäässä,
      siellä ei ole järjet jäässä,
      Kamaa ja viinaa vain päässä.
      Tunteet syvät, te Järvenpään hyvät:
      Isi, äiti, kaksi lasta, omakotitalo, kultainen noutaja, Volvo ja perhehelvetti.

      Poista
    4. Hyvä! Ja tuo loppu on täysosuma!

      Poista
  21. Viha auttaa vihaamaan lisää. Ei se muuta muuta. Mitä enemmän me inhoamme jotain "saudiarabiaa/pohjoiskorea/venäjää/tms" sen enemmän me alistamme näissä maissa asuvia ihmisiä. Kaikissa maissa, myös diktatuureissa, enemmistö on meidänkaltaisiamme ihmisiä, sinuja ja minuja, eivät he ole mihinkään syyllisiä. (Paitsi tietysti taskuvarkauksiin ja humalassa rähjäämiseen ja sen semmoiseen). He ovat väärä kohde vihallemme. Eikä viha mitään auta. On politikoitava, ja politiikan kohde on noiden diktatuurien johtoporras, eliitti. Ja miten Sinä, pieni paleleva ihmispolo täällä kaukana Pohjolassa, voit vastustaa noita inhoja Diktaattoreja... miten?????????????

    Ennen se oli helppoa: LIITY SKP:een!!!!!!!!!!!!

    Joo, on se nykyisin vaikeampaa. Täytyy myöntää. (selaa taskujaan. no ei sielläkään ole kuin vähänkäytetty kondomi, kumilenkki ja pari ruuvia ja kuihtunut ruusu. sen lisäksi vanhentunut ALE-kortti S-Prismaan, ja laura huhtasaaren puhelinnumero. soittasko... äsch)

    Jatkaa kävelemistään käsiään heilutellen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikö siihen SKP:hen enää myydä lippuja? Minä voisin pari ostaa ihan kannatuksen vuoksi, eli säälistä.

      Poista
    2. Ei myydä. Se juna meni jo... varikolle. Mutta tulee vielä aika kun veri punnitaan ja Porvarien (valkeat läskiset) perseet tervataan. Silloin taas on piljettejä kaupan. Myös tiskin alta.

      Koska, tunnetusti, pidät hyvästä musiikista, niin välillä on hyvä kuunnella huonoa musiikkia

      https://www.youtube.com/watch?v=lrRDsuULUgA

      Poista
  22. Mikis, olet varsinainen jeesuskristus, kaikella rakkaudella ja kunnioituksella, myös Jeesusta kohtaan.

    Siis niin totta tuo, että mitä enemmän vihaamme ja inhoamme alistavia saudimiehiä, sitä enemmän edistämme jotakin, en nyt muista mitä, mutta sitä.

    Vain Rakkauden käsky on puhdas ja auttaa lähimmäistä: ihminen, ei sinun muuta tarvitse kuin rakastaa ja auttaa, kaikkia ketkä tiellesi hädässä kulkeuvat. Anna almusi ja roposi, paita päältäsi, silitä yksinäistä, kuuntele kärsivää.

    Kyllä tuo minunkin evankeliumini on, vaikka paasaan suupielet vaahdossa saudien kauheutta. Autan silti ja rakastan ja silitän, kun kohdalle osuu tai tiedän. Ja sitten taas vihaan alistajia. Niin se menee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein." - Friedrich Nietzsche

      Poista
    2. Koska kaikki eivät osaa saksaa ja google kääntää väärin, niin jotenkin näin Nietzsche haluaa meille sanoa:

      "Kun taistelet hirviöitä vastaan, varo ettet itse muutu hirviöksi. Ja kun tuijotat pimeyteen, tuijottaa myös pimeys sinua."

      Mankemang tarkkoitti tämän varmaan meille syntisille opetukseksi. Mutta sanoi Nietzsche näinkin maailmamme mankemangeille:

      "Vaiennettu totuus muuttuu myrkyksi."

      Poista
    3. "Menschen tolerieren länger diejenigen, die Angst haben, als diejenigen, die sie lieben."
      E.W. HOWE

      ("Ihmiset suvaitsevat pitempään niitä, joita pelkäävät kuin niitä, joita rakastavat.")

      Poista
    4. Kirjoittiko Howe saksaksi?

      Poista
  23. Ja kyllä, ihanaa, että Liisu on kirjoittanut uuden kirjoituksen blogiinsa ja tännekin. Minäkin kävin uppoutumassa Liisun jutun piirrokseen. Olen katsellut sitä ajan kanssa, monta kertaa. Taiteilija on näkevä ihminen. Samoin kirjoittaja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa mieltä Iines! Mukavaa, että Liisu on palannut!

      Poista
  24. Mutta kyllä nämä nykyälypuhelimet ovat sitten outoja. Minultakin tämä Samsung äkkiä kysyi, äsken kun sen avasin, että "miten viikkosi sujui?" Ilahduin, totta kai ensin ilahduin että joku minulta tuommoista kysyy, mutta sitten ajattelin että onkohan se ihan oikeesti kiinnostunut olemisestani? Epäilenpä. Aikani harkittua etsin siitä näppäimistön ja kirjoitin: MITÄ SE SULLE KUULUU! Ja vetäisin Sim-kortin sen sisältä ulos ettei se ehtis vastata. "P-le", ajattelin, "mulle et v-tuile".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kirjoitusvirhe on v-tuile pitäisi olla v-ttuile.

      Poista
    2. Minullakin on Sumsang. Vituttaa koko laite, aina muuttaa nerokkaat sanani aivan toisiksi. Tekniikan orja tietysti olen, ostin tämän viimeisen laitteeni viidellä kympillä kaveriltani.

      Poista

    3. Samsungin tabletti on hyvä, parempi kuin iPad, joka kenkkuilee Bloggerin kanssa ja heittää kirjoittajan ulos omasta blogistaan, niin ettei pääse kommentoimaan. Samsungilla on kyllä kehnompi akku, jonka vuoksi meinasinkin jo hylätä sen kun varoitteli ylikuumenemisesta. Mutta kun lataa usein, toimii hyvin.

      Poista
    4. Tabeleettejä minulla ei vielä ole, kun olen vanha ja väsynyt, ruokalaput minulle joskus olisivat tarpeen.

      Poista
    5. Samsungissani on myös tämä (äläpäs mikko kiroile, en) myös tämä saatanan Kävelyohjelma... tai mikä se on, SAMSUNG HEALTH. Vaikka minä kävelisin 10 kilometriä, ja aina välillä tekisin U-käännöksen, ja sit taas kävelisin 5 kilometriä... niin kun pääsen kotiin, se valittaa että "sinun Mikko pitäisi kävellä tänään enemmän". Hermoraunioksi siinä meinaa tulla. Sillä hyvähän sen on tommosia puhua kun kävelylenkkieni aika vaan lepäilee mun keittiönpöydälläni. Joskus ajattelenkin että pitäiskö se ottaa mukaan että näkis itse että kävelen... En tiedä? Saamarin mittarimato (Geometridae)

      Poista
    6. Minulla tabletti kysyy aina aloittaessani, että mitä voisin tehdä. Kun pyydän sitä noutamaan lehden, se väittää ettei ymmärrä. Voi olla tietysti, että puheeni pätkii. Toinen taas ymmärtää vain englantia, ja sen kanssa en periaatteellissakaan keskustele.

      Poista
    7. Kokeile viittomakieltä.
      (Ellei sittenkään kommunikoi, paiskaa seinään.)

      Poista
    8. Ihailen suuresti viittomia käyttäviä ja katson aina herkeämättä, kun näen tulkkausta. Ihmeellisen hieno kieli, mutta onko vähän epäloogista, että yksi viittoma voi olla joko yksi kirjain tai sitten kokonainen sana?

      Poista
  25. Kaverilleni juuri kehaisin lumisateen autuutta ja kehoitin tekemään lumitöitä ahkerasti. Jostain syystä lopetti puhelun hyvin nopeasti. Jotain heh, heh, luurista ennen lopetusta kuului.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Äläs nyt, minäkin olen tänään tehnyt lumityöt kahdesti, ja vielä kerran pitäisi käydä raivaamassa kulkuväylät auki. Kivaa työtä, tykkään kovasti, ja vedän välillä naapurinkin puolen. Ja naapuri sitten taas minun puolen.

      Poista
    2. Äläs nyt. Minunkin mielestä lumi naapurin aidan takana on aina valkoisempaa kuin tällä puolella. Sanoi kettu joka pihlajamarjakaramelleja söi. - mikis

      Poista
    3. Pihlajanmarjakaramelleja minulla on keittiössä, alakaapissa, konjakkipullojen vieressä. Ostin jouluksi laatikon, mutta ne eivät kelvanneetkaan. Sinne jäi avaamaton laatikko. Jos tulee nuutipukkeja, kenties tarjoan niille. Tai syön joskus itse.

      Poista
    4. Voi Jepulis! Antaisitpa osoitteesi niin takuulla (sanoi Tampereen tyttö) täältä tulisi yksi Nuuttipukki. Joka ei pöki. Mutta joka - karkit voit syöttää pihan kakaroille - hetkessä pystyy arvioimaan ns. alakaappisi konjakkiarsenaalisi arvon. Jos vaikka myisit ne Hirvaskankaan Huutokauppamestarille. Tai kannattaako jotain Camus Elegance VSOPta enää kenellekään tarjota, kun pullo on jo tyhjä? (Ei kannata.) On paljon muitakin yksityiskohtia joista vain auktorisoitu Asiantuntija - kuten minä - voi sinulle kertoa.


      Tapaamisiin, oi Baby.

      Poista
    5. Jospa minä juotan ne konjakit pihan kakaroille ja syön kettukarkit itse. Ei vaan ei, yhtä konjakkipulloa on vähän verotettu, lääkkeeksi, niin kuin hurskas Olga-täti sanoi, kun kaupungista punaviinipullon tuotti. Olga oli maallikkosaarnaajan ikäneitotytär, koskaan näkemättömän isoäitini sisko. Olgan perujahan meidän kesämökkikin on, ja Olgan uskonnollinen kirjallisuus Arndtin Postillaa myöten koristaa kirjastoni hengellistä osastoa.

      Poista
    6. Minun vanhempani ostivat kesämökin Tammelan Pyhäjärven pohjoisrannalta, sen niille myi Martta Herne, eli herneenmartta. - Hitsi kun mua pikkupoikana nauratti sen nimi. Ja miksei yhäkin.

      Poista
  26. Tunnollisena lukupiirin oppilaana etsin koko aamupäivän Raamattua, ajattelin lukea ne evankeliumit. Jotta osaisi jotain niistä sanoa. Mutta en millään meinannut löytää huushollistani Isoa Narisevaa Kirjaa, no en. Saarikoski joskus kirjoitti että "jos talossa on yksi kirja, se on Raamattu", mutta minulla on ainakin tuhat kirjaa. Vaikka olen yrittänyt päästä niistä epätoivon vimmalla eroon, mm. "unohtamalla" niitä kauniina kesäpäivinä puistojen penkeille, tai pistänyt niitä salaa Kirjaston hyllyille... kun ei niitä kehtaa paperikeräykseen viedä. Kirjat elävät omaa elämäänsä, ei niitä saa pahoinpidellä, kuten ei muitakaan eläimiä saa pahoinpidellä. - No, löysin minä lopulta etsimäni, "etsikään niin löydätte", kyllä kyllä Herra! Mutta tämä on niin pirun pieni Testamentti, ei sev väliä, mutta kun siinä on niin pirun pientä pränttiä... ei minun silmäni siitä selvää saa. (Piru varmaan saa. Kun se lukee "kuin Piru Raamattua"?) Kirjan nimiölehdellä on kirjoitusta mustalla musteella:

    Helvi Tellervo Ekqvist, synt. 6/2 1912
    Muisto rippikoulusta PaimiosSa 10/6 1928

    "Tulkaa minun tyköni kaikki työtätekevät ja ras=
    kautetut, niin minä annan teille levon". Matt.11:28



    Hellyyttävää... Humbuukia, siis minun mielestäni, mutta ah miten hellää humbuukia!

    VastaaPoista