Saatiinhan tähänkin kesään yksi ajojahti. Tällä kertaa kohteena ei ole persuministeri, vaan itse pääministeri.
Helsingin Sanomat on nimittäin muun median kanssa nostanut kohu-uutiseksi sen, että Petteri Orpo ei osallistunut Euroopan poliittisen yhteisön kokoukseen 18. heinäkuuta, vaan Suomea edusti poikkeuksellisesti presidentti Alexander Stubb. Lehti alkoi penätä valtioneuvostolta Orpon lomaa koskevia tekstiviestejä, koska ”Marininkin viestit olivat avoimia ja julkisia”.
Valtioneuvoston kanslian mukaan kyseinen päivä oli vahvistettu Orpon lomapäiväksi 6. kesäkuuta. Ensimmäisessä, 23. toukokuuta vahvistetussa lomakalenterissa Orpolla oli lomaa 6–.17.7. ja 19.–31.7., mutta 18.7. oli työpäivä, kirjoittaa Helsingin Sanomat.
Syyksi Orpon lomalle ilmeni iloinen perhetapahtuma, vaimon 50-vuotispäivä 17.7. Syynä voi varmaan pitää myös keskelle lomaa sijoittuvaa kokousta, joka kansainvälisyydestään huolimatta ei ollut edes päätösvaltainen eikä virallinen, vaan - epävirallinen. Kokoukseen saatiin pätevä Suomen edustaja, joten mitään näkyvää vahinkoa tuskin tuli. Ellei sitten haitaksi lasketa repivää ilmapiiriä, jota oppositiossa median innostamana nostatettiin.
Itse jäin jälleen kerran kummastelemaan Helsingin Sanomien uutiskeskustelujen eettistä linjaa asian tiimoilta. Kommentointiohjeissa nimittäin lukee näin:
- Perustele näkemyksesi.
- Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa.
- Ole kohtelias ja rakentava.
- Älä nälvi, ivaa, leimaa tai vääristele.
Jos haluaa pääministeriksi, olisi suotavaa että sitten hoitaa pääministerin tehtäviä. Menkööt töihin, jos ei pääministeriksi sovellu. Ai, mutta Orpon CV:llä ei taideta päästä mihinkään oikeisiin töihin.
Jospa Johannes kirjoitti kommenttinsa pitkän lounaan jälkeen, jolloin ideat ovat terävimmillään ja huumori hauskinta?
VastaaPoistaSamalla tuli heitettyä sisäpiiristä vihje, että Orpolla on alkoholiongelma…
Harvoin näkee näin suoraa puhetta siitä, ettei toiminta poliittisissa tehtävissä ole poliitikkojen itsensäkään mielestä mitään oikeaa kunnon työtä.
Ehkäpä Petterillekin löytyy pääministeriyden jälkeen jokin sanna-tyyppinen työ ulkomailla kiertävänä… niin, mitä se Sanna varsinaisesti oikein tekeekään?
Vilkaisin Sannan ceeveetäkin. Se oli äkkiä tehty.
Jos tämä Johannes Koskinen on demarien kansanedustaja Johannes Koskinen, niin vilkaisemalla hänen historiaansa Wikipediasta huomaa, että mies on ammattivalittaja ja saanut jopa rapsuja vääristä valituksista.
PoistaMutta siis, voi toki olla, ettei hän ole sama ihminen. Ikävästi tämä ihminen kuitenkin viestii, mitä ei uskoisi yhdenkään kansanedustajan tekevän. Harva menee henkilökohtaiseen halventamiseen valtakunnan päämedioissa.
Ja todella, Helsingin Sanomien valtakunnan kirjoittavana päämediana tulisi pitää kiinni keskustelujensa tasosta ja eettisistä ohjeista.
PoistaJos opettaja laatisi tuommoiset ohjeet luokalle eikä pitäisi niistä kiinni, hän olisi pian entinen opettaja ja oppilaittensa pompottama pelle.
Miten saankin näihin kommentteihini tumman pohjan? Näkyykö se tummana muillekin? Miten sen saa pois, apuva!
VastaaPoistaVielä tuosta Orpo-keissistä sen verran, että Stubb ei tuurannut vain Suomen pääministerä, vaan myös Ruotsin pääministeriä!
Summa summarum: Petteri ja Ulf olivat kaksistaan viihteellä ja pojilla meni vähän pitkäksi… Onkohan niillä suhde? Ja sen takia Orpon piti hyvitellä vaimoaan? Ja se selittää myös Johanneksen katkeran loukatun sävyn?
Mielenkiintoista.
Huomasin saman, ja onnistuin korjaamaan tekstin asettelun. Tumma sävy johtui siitä, että kopsasin nuo Hesarin kommentointiohjeet sellaisenaan leikkaa ja liimaa -systeemillä ja se heitti häränpyllyä noihin asetuksiin.
PoistaKyllä, Stubb tuurasi Orpon lisäksi myös Ruotsin pääministeriä. Millainen kohu siellä mahtoi nousta? Ei ole kuulunut kaikuja. Täällähän Tuppurainen ja Elisa Gebhard kirkaisivat ja hyppäsivät pöksyistään ihmettelemään Orpon vastuuttomuutta..
Nomen est omen - Tytti Tuppuraiselle tämä viisaus sopii kuin kukkahattu päähän.
PoistaVaikka eihän Tytti olemukseltaan ole yhtään tätimäinen, vaan simps-akka ja sorjavartinen pimuli, jolla seurojenlavalla olisi vientä.
Mikis ja Rikukin varmaan hakisivat häntä jenkalle, ellei vahtimestari sitä ennen ehtisi hakea Mikistä ja Rikua.
Noh, minä näen Tytti Tuppuraisen vähän toisin. Hän on kuin vanhanaikainen opettaja karttakeppi kädessään ja tiukanpuoleinen nuttura niskassaan. Vähän luiseva, pitkä ja hontelo ja suu paukkuu koko ajan ja kädet liikehtivät varsinkin epätoivon hetkinä junttioppilaiden kanssa - kuten nyt silloin kun persu vaan ei ymmärrä, vaikka Tytti on oikeassa.
PoistaTämä toinen nouseva demarisnainen Elisa Gebhard sen sijaan näyttää madonnalta mutta on aikamoinen juudastelija. Hänestä kuullaan vielä. Antti Lindtman jää kyllä vaisuksi ja vahvojen demarinaisten taakse. Pääministerinä hän saattaisi muistuttaa Petteri Orpoa laadultaan.
PoistaJahas, että minä asetin rakkaan vaimoni etusijalle ja minä valitsin näin yms. Toiset meistä puhuvat ja jopa voivat puhua tälleen, toiset taas eivät puhu näin eivätkä ainakaan tai juuri näin puhuvatkin ollessaan korkeammassa asemassa tavantallaajiin nähden. Sanamuodostukseni edellä on heikko, mutta siitä viis tai anteeks vaan ja pahoittelut päälle.
PoistaTuosta Tuppuraisesta sen verran, että minusta hän ei ole suoraan täti- eikä tyttömäinen, vaan jotain muuta.
Hänessä on kyllä jotain villiä voimaa ja myös rauhallisuuttta. Ei varmaan tylsä tyyppi.
Orpon ja Lindtmanin näen vähän sellaisina nallekarhumaisina, kuitenkin vähän eri tyylisinä nallekarhuina.
Kuvassa prinssi uljas saapuu, että oikein saranat lentelevät. Minä tulen, enkä meinaa. Kuvan nainen on hyvin vastaanottavainen otttamaan miehen lemmenpesään ja ehkä muuhunkin.
Tässä laulutarinointia. Liittyykö johonkin, kaipa johonkin taitaa liittyä. Tuli Mies - Ritva Oksanen:
https://youtu.be/Hdlav5Xr7Wg?si=ehTNCu3KWRIJIhuF
Toisaalta Orpo puhui, kun kysyttiin, ei hän oma-aloitteisesti vaimoteoriaansa esitellyt. Olisi luultavasti mieluiten ollut hiljaa.
PoistaTämä oli selkeästi, jälleen kerran, opposition ja sitä peesailevan median ajojahti ja maalitusyritys pääministeriä kohtaan - persuministerit on jo kieritelty tervassa ja höyhenissä, ja nyt on ilmeisesti kokoomusministerien vuoro. Kukahan mokaa seuraavaksi?
Syy tähän jahtiin oli vähäinen, suorastaan mitätön, mutta paremman puutteessa sekin kelpasi. Opposition ja median kannattaisi nyt huomata se, että Stubb sijaisti myös Ruotsin pääministeriä, eikä siellä ole oltu moksiskaan, vaikka pääministeri ei mennyt tähän epäviralliseen kokoukseen, joka ei ollut edes päätösvaltainen.
Mitään vahinkoa ei kenellekään eikä millekään tapahtunut. Myrsky vesilasissa.
Siksikin kohu on outoa, sillä Urpoa ulkomailla tuurannut sattui olemaan henkilö, joka meillä nimenomaan ”johtaa ulkopolitiikkaa” - siis ei mikään sattumatuuraaja, vaan suoralla vaalilla tehtävään valittu.
PoistaPS. Tiedän kyllä, että kyse oli Unionin asioista, mutta ulkomaita nekin ovat. Tuppura-Tyttikö sinne olisi pitänyt lähettää?
Neo nalleen pöinkää! Mätisäkkejä täys suren kuraa. Aiva hullu puhuu muuta.
PoistaSuomen paras poliittinen plogi hahahhahahhhzh voisi keskittyä vakavampaan aiheiseen kuten Janne Kataja saa vauvan.
VastaaPoistaJeah, tai vaikka eksoottisiin tuhohyönteisiin ja mistä ne on kotoisin ja mitkä niiden nimet on ja mitä niillä on taskussiaan....
PoistaTämä mainio ehdotus olisi täytynyt mennä esittämään Suomen parhaaseen poliittiseen blogiin. Täällähän se siepataan heti.
VastaaPoistaUutinenhan on mitä riemastuttavin! Janne Kataja saa vauvan. Onko Anonyymilla tietoa siitä, millä keinoin Kataja on saatettu raskaaksi?
Sanamuoto lienee Katajamaista huumoria, tiedä häntä. Kataja sanoo vauvan, ei lapsen. Vauva- ja lapsisanalla on eroa, kun tulkitaan jälkeläissaantia. Kataja saa vauvan jotain kautta. Minkä kautta, sitä ei taidettu julkistaa. Kaipa sekin pian julkistetaan, tai ainakin selviää.
PoistaTuosta Orpon ilmoituksesta sen verran, että oli jo aikakin selvityksen. Vielä pahempi olisi ollut, jos ko. henkilö ei ihmettelyjen jälkeenkään olisi antanut ilmoitustaan ko. asiasta. Kaipa se kohu siitä laantuu, jos on laantuakseen. Ihan ylimääräisenä huomautuksena, en mihinkään sanoisin että, sehän on maan tapa että potut pottuina.
Toki on niin, että pääministeriys on julkinen virka, ja siksi näitä kohuja syntyy. Viisas pääministeri tietysti vastaa kysyttäessä, oli syynä poissaoloon tai laiminlyöntiin mikä tahansa.
PoistaNykyinen pääministeri viittasi perhesyihin ja edellinen bilepääministeri siihen, että hänelläkin on oikeus iloon ja valoon elämässään. Sitä en osaa arvioida, vaikuttiko ilo-valotapaus Uniper-asiaan tai perhetapaus EU:n asioihin millään tavalla. Tuskinpa.
Kummallista, että kun Orpo miehenä asettaa vaimon pyöreät synttärit etusijalle, kuin oletettavasti merkityksettömän
Poistareissun? Miksi ei olekaan hyväksyttävää viettää aikaa perheensä kanssa, jos kerran korkea-arvoisempi tuuraaja löytyy.
Voi...sanonko mikä?!
Totta on, että Suomi on luisunut vuosikymmeniä alamäkeä kaikessa kehityksessään.
Ja mistäkö johtuu? Helkkarin tyhmistä päättäjistä ja heidän käsittämättömistä päätöksistään.
Orpo lupasi 100 000 uutta työpaikkaa.
Uutisten mukaan työttömien määrä kasvaa ja niin myös pitkäaikaistyöttömien.
Rkp:n ihku "uusi idea" on, että maahamme pitää saada työperäisiä tulijoita muualta.
Siis lisää työttömiä elätettäväksi?
Olisi töitä edes näille jo ilman duunia oleville!
Työnantajia tänne tarvitaan, eikä palkkoja polkemaan kyysättyä väkeä. Uskotaanko todella, että halvemmalla muualta töitä tänne tekemään tulevat, lisäävät valtion tai yksityisten firmojen tuloja ja kasvua.
Olisihan monen hallituksen aikana älykkäiden päätösten kehitys jo pitänyt näkyä kansantaloudessamme.
Juuri tänään kuulin valoisan uutisen radiosta. Suomen Pankin elokuun talouskatsaus sanoo, että bruttokansantuote on kasvanut tänä vuonna. Lisäksi Suomen Pankin ennustemallit ennakoivat lievästi nousevaa talouskehitystä vielä kuluvallekin neljännekselle. Kuluttajien ja elinkeinoelämän luottamus talouden kehitykseen kuitenkin on SP:n mukaan vahvistunut hienoisesti kesän aikana.
PoistaInflaatio on myös hidastunut ja jopa laaja-alaisesti vuoden 2024 aikana. Kotitalouksien ostovoima on jatkanut vahvistumistaan alkuvuonna, mikä tukee yksityisen kulutuksen elpymistä.
Huono puoli on kuitenkin se, että työllisyys on vähentynyt, ja työttömyysaste on noussut.
Se Adlercreutzin ehdotus vuotuisen nettomaahanmuuton pitämisestä yli 40 000:ssa ihmisessä on kyllä jonkinlainen muun hallituksen provosointi.Täytyyhän hänen tietää, ettei se onnistu, kun perisuomalaisillekaan ei riitä töitä.
PoistaOn myös niin, että todelliset ulkomaiset osaajat eivät useinkaan halua jäädä Suomeen, koska palkasta jää käteen verojen jälkeen huomattavasti vähemmän kuin monesssa muussa maassa.
Nämä mamutarpeista esitetyt luvut ovat talousmatematiikkaa, joka perustuu mm. väestön vanhenemiseen ja eläköitymiseen sekä sukupolvien pienenemiseen.
PoistaEli hyvin yksinkertaista. Väkeä varmaan tuleekin, mutta se on väärää väkeä. Ei tule ammattiväkeä tai edes niitä ennen hehkutettuja ahkeria moniosaajia, vaan matalapalkkaväkeä ja suoraan työttömiksi tai sossuun.
Me tarvitsisimme edes sellaista maahanmuuttoa kuin meidän nuoruudessamme tapahtui Suomesta Ruotsiin.
PS. Jokin aika sitten luin jutun korkeasti koulutetusta amerikkalaisesta (?) naisesta, Suomeenn avioitunut, joka 10 tuloksettoman työnhakuvuoden jälkeen palasi jenkkeihin. Suurimpana syynä siihen, ettei töitä löytynyt pidettiin suomen kielen osaamattomuutta, mikä korkeastikoulutetun kohdalla tuntuu omituiselta - aika monessa kv-firmoissa työkieli on jo nyt englanti.
Ei tule osaajaa, ei totisesti. Ja kun niitä muutamia täällä olevia osaajia tutkitaan, kuten Helsingin Sanomat juuri teki, esille nostetaan toimittajan ohjastamana ”rasismi” ja ”nykyinen ilmapiiri”. Sitä ei mainita, että Suomihan todettiin juuri tutkimuksen (linkki jossakin tämän blogin keskustelussa ja löytynee googlatenkin) mukaan maaksi, jossa on maailman kuudenneksi VÄHITEN rasismia.
PoistaKoskaan toimittajat eivät kysy siitä, ovatko osaajat tyytyväisiä käteen jäävään tuloonsa. Sitä summaa ei voi verrata useimmissa - ellei peräti kaikissa - muissa maissa saavutettuun ansiotasoon. Kyllä se on raha, joka näitä osaajia paljolti liikuttaa, ei ”rasismi”, niin kuin lukijoille uskotellaan.
Vielä tuosta suomen kielen osaamisen vaatimisesta.
PoistaSanon tämän nyt kaunistelematta: Jos korkeasti koulutettu osaaja ei kymmenenkään maassaolovuoden jälkeen osaa suomea, vika on korkeakoulutetussa, ei vaatimuksessa.
On paljon asioita, jotka vaativat maassa käytetyn äidinkielen/ valtakielen taitoa. Tämä koskee myös englannin kielellä operoivia yrityksiä. Englannin kieli ei nimittäin aina riitä, kun ollaan tekemisissä yrityksen verkoston kanssa ja solmitaan tärkeitä suhteita muihin yrityksiin ja ihmisiin. Työntekijä, joka ei tässä hallitse tärkeintä viestintävälinettä, maan kieltä, joutuu hankalaan välikäteen ja hidastaa prosessin toimintoja ja saattaa aiheuttaa jopa väärinkäsityksiä.
Koetapa muuten työskennellä Saksassa tai Ranskassa pelkästään englanninkielisenä - ei onnistu!
Jos hieman kärjistän - Suomi on siitä harvinainen maa, että se kyseenalaistaa oman äidinkielensä ja alistuu monessakin mielessä muiden kulttuurien ja kielten hyväksi uhraten ominta omaansa.
Jos itse en saa palvelua Suomessa suomen kielellä, kävelen yrityksestä ulos. Ja kyllä, tulen toimeen englannin kielellä, saksan kielellä ja ruotsin kielellä. Ja kontin kielellä.
Ruotsiin pääsi lähihoitajaksi 80-luvulla yo-papereilla ja lukion ruotsilla. Mummot ja vaarit ojensivat kirjelapun, jossa oli ruokaostokset ja lähikauppias kasasi ne koriin, kun kielitaito ei riittänyt "ööh, mitä on ramlösä". Yksi ruotsalainen oli yksikössä, mutta hän oli ex-pornotähti. Kokemus tuokin maahanmuutosta!
PoistaRuotsiin taisi päästä ennen muihinkin toimiin ilman pätevyyttä. Ja nytkin varmaan pääsisi peruskouluun opettajaksi yo-papereilla, kun siellä on kova pula opettajista. Koulut ovat hulinapaikkoja tietyillä alueilla, ja opettajia on lukittu luokkiin tai ei ole päästetty luokkaan opettamaan, eikä opettaja voi mitään. Moni opettaja kokee myös olonsa turvattomaksi.
PoistaVessat lukkoon ja panta jalkaan penikoille! Nettineidit asiallisesti voi seurata minne ne menee kuseksimaan, etänä.
PoistaTuota kuvaa katselemme Ripsukan kanssa eri silmällä, sillä siinä missä hän näkee uljaan prinssin saapuvan voimalla ja väellä rakastettunsa luo - siinä minä näenkin alempisäätyisen miekkosen, ehkä pehtoori, pakenevan pikaisesti kreivittären luota, sillä korskea kreivi kolkuttaa jo ovella.
VastaaPoistaSalainen kohtaaminen on tuon maalauksen nimikin, ja ikkunakohtaaminen viittaa juuri tähän. Ovistahan lailliset rakastajat ja aviomiehet kulkevat…
PoistaVaan Ripranie on romantikko, mikä on vallan ihanaa tässä yhä epäromanttisemmaksi käyvässä maailmassa!
Romantiikan kukkanen se on kaunehin kukkanen, heh. Romantikolle olennaista on vissiin se, että siinä lökäpöksyssäkin hän näkee prinssi uljaan. Eikä se ole mitään höttöä tunnetta.
PoistaMuinoin telkasta tuli italialainen sarja nimeltä: Ihana Elisa. Tykkäsin sarjasta kovastikin. Sarjassa oli tunnetta, toimintaa ja rakkautta.
Muistutat sisartani, Ripranie. Hän rakastaa kevyttä kartanoromantiikkaa kesälukemisinaankin. Ja muutenkin. On valoisa persoona, hyvin ekstrovertti, jolla on paljon sydänystäviä.
PoistaVaan kauhistuin äsken ihmisten julmuutta, kun luin lehtikeskusteluja sisäministeri Mari Rantasen surullisesta tapahtumasta, vammaisen tyttären vakavasta sairaudesta ja ministerin virkavapaasta vuoden loppuun.
Keitä nämä pahantahtoiset ja ilkeät kommentoijat ovat? Vihervasemmistolaisiako, jouiden pitäisi oman ilmoituksensa mukaan olla oikein ajattelevia, humaaneja ja suvaitsevia, rakastavia empaatikkoja?
Vilkaiskaapa itse jotakin asiaa koskevaa keskustelua, niin näette luokattoman julmaa vihapuhetta, joka on luonteeltaan lähes psykopaattista horinaa.
Kyllä minusta tuo sisäministerin ilmoitus on ihan pätevä ja hyväksyttävä syy siirtyä sivuun väliaikaisesti. Saahan asioista olla eri mieltä. Peräänkuuluttaisin empatiaa ja sympatiaa erilaisesti asiaan suhtautuville.
PoistaVaan auttaako se. Toisaalta kenenkään kuin korkeintaan itsensä pään sisään ei pääse, joten tuomariksi tässä en ala. Siitä ei tule kuin paha mieli. Kyllä ne valtakunnan asiat hoituvat tavallaan myös sijaisjärjestelyin.
Toki hoituvat, etenkin kun nykyinen sisäministeri on voimiensa ja tilanteiden mukaan koko ajan käytettävissä apuna. Käsittääkseni Rantanen on yksi parhaista ministereistä tässä hallituksessa.
PoistaKun tieto Rantasen ja Purran lehdistötilaisuudesta annettiin julkisuuteen, alkoi armoton ministerien moukarointi ja syytösten esittäminen. Ja kun tieto syystä annettiin, niin eräässäkin keskustelussa toivottiin tyttärelle ja ministerille huonoa kohtelua ja kuolemaa. Käsittääkseni nämä arvostelijat ovat humaaneja vasemmistolaisia tai vihreitä. En ole koskaan lukenut niin sairasta vihaviestintää kuin nyt tässä asiassa.
Milloin meillä ihmisistä on tullut näin kovia ja julmia? Ihan kuin aineellisesti huoleton elämä olisi ihmisoikeus, joka yhteiskunnan on annettava?
Useinkin varmaan ihmisen mielipiteet perustuvat omiin kokemuksiin, itse kohdattuihin, itseen kohdistettuihin. Näistä voivat kummuta katkeruus, kostonhimo ja jonkinlainen kateudentunne. Epäoikeudenmukaisuus myös näyttelee osaansa näissä. Omapsykiatrisointi voi olla merkittävä apu eri tilanteissa eri tilanteisiin. Vaikka sanotaankin herkästikin, että viisaus ei asu meissä, mutta viisauttakin voi oppia. Muistikin voi olla valikoivaa ja usein onkin noin niinku käytännössä. Inhimillisyys on myös avu.
PoistaRipranie, minäkin seurasin Ihana Elisa tv-sarjaa. Parantumaton romantikko minäkin. :) Vaikka ei aina uskoisi.
PoistaMukavaa, Noora. Sarja kyllä koukutti tehokkaasti. Jatkoksi tullutta sarjaa: Ihanan Elisan tytär katselin myös, mutta en niin fiiliksellä. Näyttelijät siinä eivät olleet niin vakuuttavia, kuin tuossa ed. sarjassa. Kun eka sarja on niin huippua, sille on vaikeaa löytää ihan vertaistaan.
PoistaEn tunne tätä sarjaa, mutta panen mieleen ja vinkkaan siskolleni. Tai jospa se löytyy tallenteena lahjaksi. Tämä on juuri sellainen, josta hän varmasti tykkäisi. Hän yleensä esittää tämänsuuntaisia toiveita, kun kysymme häneltä lahjatoiveita.
PoistaRipranie, nyt olen koukussa La Promesaan, espanjalaiseen kartanosarjaan. :)
PoistaLa Promesa espanjalainen sarja. Nyt on käynyt niin, että yhtäkään jaksoa en ole nähnyt. On varmaan katsomisen arvoinen, kun nyt vilkaisin sarjaa Areenasta. Sarja on kuitenkin jo niin pitkällä, etten tiedä alkaisinko katsomisen. Kolmas kausi meneillään ja aiemmissa kausissa jaksoja on vaikka ja kuinka. Onko enää mielekästä aloittaa, kun niin paljon on jäänyt näkemättä. Aiempia jaksoja en näe enää mielekkäältä aloittaa. Onhan ne tietty Areenassa, mutta silti. Harmin paikka, kun näin kävi.
PoistaRipranie, sarjaan pääsee hyvin mukaan. Asioita kerrataan aika ajoin henkilöiden muisteloissa.
PoistaEn minäkään ole kauan sitä vielä seurannut, mutta tutuksi ovat henkilöt ja aiheet tulleet.
Kiitti infosta, Noora. Kuitenkin epäilyttää. Sarja kun on aivan vieras mulle. Jospa kuitenkin, saa nyt nähdä.
PoistaRiikka Purra totesi vuosi sitten, että empatia ei kuulu politiikkaan. Kyllä, se kuuluu kun on kysymys omasta laumasta. Empatia on selektiivistä!
VastaaPoistaPolitiikkaa ei hoideta empatialla, mutta lasta hoidetaan.
PoistaIlman empatiaa politiikassa on turha haaveilla oikeudenmukaisuudesta.
PoistaUkrainan sotaponnisteluja tuetaan nimenomaan empatialla. Jopa Ulkoministeriön Kehitys-lehden (02/2022) kansikuvassa poseeraa nainen ja kissa. Lemmikkien käyttö Ukrainan sodan käytössä olisi oma blogin aihe, jos kirjoittaja uskaltaa tarttua siihen.
Poistahttps://kehityslehti.fi/wp-content/uploads/sites/26/2022/05/Kehitys_Utveckling_2_2022_kansi-1179x1536.jpeg
PoistaMinusta Iines tarttuu triviaaleihin asioihin. Miksi Ukrainan sotauutisissa näkyy koko ajan lemmikkejä? Haetaanko empatian kautta hyväksyntää sodan oikeutukselle?
PoistaItse asiassa kiinnitin lemmikkeihin heti huomiota Ukrainan sodan alettua:
Poistahttp://inez54321.blogspot.com/2022/03/aika-nostaa-kissa-poydalle.html
Anonyymi ei nyt taida ymmärtää tuon lauseen ”Politiikkaa ei hoideta empatialla” syvintä merkitystä. Eihän se toki tarkoita sitä, että politiikkaa hoidetaan kylmästi.
Lause viittaa selkeästi järjen käyttöön johtavana periaatteena. Aina on olemassa kipeitäkin ratkaisuja - sellaisia helppoja ratkaisuja ei olekaan, jossa kaikki osapuolet tulisivat onnellisiksi.
Politiikassa ratkaisuja ei tehdä ilkeällä mielellä kenenkään kiusaksi. Mutta ei niitä pidä tehdä vasiten kenenkään mieliksikään, jos se ei ole järkevää tai mahdollista olemassa olevissa resursseissa.
Politiikka ei voi olla hyväntekeväisyyttä eikä humanismia, kuten se ei voi olla pahantekeväisyyttä eikä minkään lajin -ismia.
Iines: "Jokin toinen kuva näyttää itkevän miehen, joka puristaa koiraansa sylissään ja kätkee lohtua hakien kasvonsa koiran turkkiin. Eräässä kuvassa juuri Suomeen saapuneella ukrainalaisnaisella on kissa kuljetuslaatikossa.
PoistaNämä rakastavat eläinkuvat antavat kasvot Venäjän hirmuteoille. Miten joku voi tämän päivän sivistyneessä ja älyä arvostavassa maailmassa tuhota elämää, viattomia ihmisiä, koteja, sairaaloita, teattereita, eläimiä näin käsittämättömällä tavalla? Ihmisjärki ei voi mitenkään ymmärtää nykyaikaan tuotuja menneisyyden hirveyksiä. Tai kuin katselisi elokuvissa jotain dystopiaa. Kun niin monesti on sanottu, että enää ei voi tulla fyysistä sotaa, vaan se olisi pelkkää käsitteellistä kybersotaa, nettipeliä".
Syyrian sodassa tapetaan satoja lemmiķejä myös muissa, missä blogistin empatia muita konflikteja kohtaan?
Ukrainan sota lienee maailman historiassa ainoa, jossa empatiaa sodan oikeutukselle haetaan viattomien luontokappaleiden kustannuksella. Mitä julmuutta viedä kissoja ja koiria eturintamalle. Täydellistä empatiakyvyn puutetta!
PoistaMeillä on Ukrainan kanssa yhteinen vihollinen naapurina. Suomalaisilla on historiassaan raskaat kokemukset Venäjän vaarallisuudesta, ja se yhdistää meitä läheisesti ukrainalaisten hätään.
PoistaSyyria ja itäisten maiden sodat ovat kaukana eikä meillä ole samanlaisia yhdistäviä vaaratekijöitä niiden maiden kanssa. On enemmän kuin luonnollista, että Ukrainan tilanne koetaan meillä hyvin koskettavana.
Tämä ei tarkoita sitä, etteikö täällä tunneta surua muiden sotivien maiden hädästä kuin Ukrainan. Tottakai tunnetaan, ja jokainen terve ihminen haluaa varmasti auttaa kärsiviä ihmisiä ja eläimiä, jos vain voi.
En oikein ymmärrä ajatusta, että sympatia Ukrainaa kohtaan olisi pois muilta sotaa kärsiviltä.
Anonyymi, kommenttisi yllä klo 21.33
PoistaKysyt, että miksi viedä kissoja ja koiria eturintamalle. Kysymyksesi on järjetön.
Jos luit ylempänä linkkaamani juttuni Ukrainasta, kuvineen, niin eihän niitä kuvan eläimiä kukaan rintamalle vienyt. Kuvat olivat sotaa pakenevista ihmisistä, jotka nimenomaan eivät jättäneet lemmikkiään Venäjän hyökättyä päälle, vaan olivat viemässä niitäkin turvaan. Tämä liikutti minua.
Omituista ajatella, että joku käytti näitä eläimiä propagandavälineinä.
Somessa on paljon, liian paljon, kuvia, joissa ukrainalaiset sotilaat kantavat mukanaan lemmikkejä rintamalle. Eläinrakasta ihmistä ne järkyttävät. Syyrian sota on ns. proxy war, osapuolet Venäjä ja USA, mutta ehkä tämä on liian monimutkaista maailman politiikkaa taitamattomalle kansakoulun opettajalle.
PoistaFrance 24 : In Ukraine's trenches, stray cats and dogs bring respite to Russia-wary troops
PoistaKuka on kansakoulun opettaja? Ei täällä tietääkseni ole sellaista. Oma ensimmäinen työpaikkani oli Turun Puropellon peruskoulun yläaste, josta siirryin sitten toisen asteen ja ammattikorkeakoulun puolelle opettamaan teinejä ja täysi-ikäisiä.
PoistaTaidat kuulua Ukrainan avun vastustajiin ja olla Li Anderssonin putinisteja.
Cats: Ukraine's secret weapon in the war with Russia
Poistahttps://www.businessinsider.com/how-cats-boost-ukraine-military-funding-efforts-russia-war-2024-2
Olen pelkkä eläinten ystävä ja lukenut Axel Munthen Huvila meren rannalla. Olet todella sinisilmäinen, jos et huomaa, miten eläimiä hyväksikäytetään Ukrainan sodan oikeutuksessa. Eläimet ovat pelkkiä objekteja.
PoistaEn minä ole törmännyt esittämääsi eläinten hyväksikäyttöasiaan enkä usko olevani höynäytettävää sorttia. En ole nähnyt kuvia sotilaista ja eläimistä. En lue propagandajulkaisuja, vaan luotettavia isoja sanomalehtiä, myös ulkomaisia.
PoistaTuo oma juttuni ja sen kuvat ovat sodan ensi päiviltä, jolloin ihmiset pakenivat kaupungista ja ottivat tietysti lemmikkinsä mukaan. Kuvissa ei ole sotilaita, vaan ukrainalaisia köyhiä ihmisiä, jotka pakenivat, eivät olleet rintamalla. Kuvat ovat aitoja, eivät manipuloituja.
Samalla tavalla minä ottaisin lemmikkini mukaan, jos joutuisin pakenemaan sotaa kodistani. Etkö sinä, Anonyymi, muka ottaisi? Tottakai kuva on liikuttava, sillä siinä näkyy inhimillisyys, aidosti. Muistan miten lapsena surin, kun luin romaania evakoista, jotka jättivät kissansa ja koiransa Karjalaan sodan melskeisiin, yksin sinne tyhjään taloonsa.
PoistaKas kummaa, onko meitä täällä Iineksen kamarissa kaksi ano ja minä vastoin valtavirtaa Ukrainan sodan ilmiöistä ajattelevia.
PoistaToki eläimet ja sota on aina tunteisiin vetoava aihe.
Miten paljon mm. hevosia silpoutui ja kärsi omissa sodissamme.
Malka ja rikka... Täällä se vaan jatkumistaan jatkuu, hyttysten kuurnitseminen.
VastaaPoistaNo se hyvä olla puruote herrojen housunpersiistä nin eipähä tartte nuolla. Ja pysyy pois työmaalta, pahanteosta, politiikasta ja urheilukentiltä.
Toisilla on, katsos IH, kyky nähdä pienessä suurta. Jätän isojen asioiden kuurnitsemiset suosiolla korkeampien herrojen käsiteltäviksi.
PoistaKuvavalinta on mennyt päin bittua. Peräsmies, aito sarjakuvasankari joka lentää pieremällä olisi ollut käypä.
VastaaPoistaKiitos vinkistä, pannaan Peräsmies korvan taakse, sillä olen vannoutunut pieruhuumorin(kin) ystävä. Tosin en tunne tätä sarjakuvasankaria, vaikka nimi on hämärästi tuttu. Pitänee perehtyä asiaan, sillä vilkaistuani en heti huvittunut, mikä on yleensä hyvän huumorin merkki.
PoistaKulttuurijulkaisu Pahkasika.
PoistaP. sai supervoimansa syötyään radioaktiivista hernekeittoa.
Onko tämä allegoria kalsarisillaan lentävistä spurgusta mielestämme etevä ja vastaus kuuluu ei ollenkaan vaan ainoa, muita ei tule mieleen, ei vaikka mitä yrittäisi. Ketä tässä tarkkaan ottaen verrataan Peräsmieheen vai onko joku mainituista poliitikoista kuten on Pahkasika, todellinen pähkädorka ja umpityperä mutta aivan sairaan naurattava?
Ei aivan jetsulleen ketään eikä edes sinne päin, not-tod kuten nuoret sanovat. Uskokaa tai älkää...
" ... Keitä nämä pahantahtoiset ja ilkeät kommentoijat ovat? Vihervasemmistolaisiako, jouiden pitäisi oman ilmoituksensa mukaan olla oikein ajattelevia, humaaneja ja suvaitsevia, rakastavia empaatikkoja? ..."
VastaaPoista" ... Ja kun tieto syystä annettiin, niin eräässäkin keskustelussa toivottiin tyttärelle ja ministerille huonoa kohtelua ja kuolemaa. Käsittääkseni nämä arvostelijat ovat humaaneja vasemmistolaisia tai vihreitä. ..."
Oletko Iines pannut merkille, että täällä sinä itse eniten vihapuhetta ja kahtiajakoa ylläpidät? Jatkuvasti kun ivaat, haukut, nimittelet, vainoat, halveksit ja syyllistät tiettyjä samoja ihmisiä ja heidän aatemaailmaansa? -Selvää tietysti on, että omassa blogissaan saa sanoa mitä tahansa ilman että kellään on siihen nokan koputtamista, mutta kohtuutonta silloin on vaatia muilta korkeaa moraalia ja säädyllistä kielenkäyttöä, kun itse antaa aivan toisenlaisen esimerkin. Kuten esim. ilman mitään todisteita (vihjauksenomaisesti, sic!) syyttää tiettyjä ihmisiä niistä loukkauksista, joita sisäministerille on lähetetty/kirjoitettu?
Tajuat tai et, ongelmasi on että katsot kaikkia asioita ideologisten silmälasien läpi. Olet löytänyt 'valon' jota seurata, mutta varopa vain, ettei se jossain vaiheessa kirkkaudellaan sokaise sinua... sillä silloin ihminen eksyy, ja pimeys saartaa hänet kaikkialta!
Ja mistäs minä tämän muka tiedän? No, olen itse kokenut.
tuus
Istun paraikaa kampaajan odotustuolissa, joten nyt vain ensi hämmästyksen aiheuttama reaktio.
PoistaNimittäin haluaisin kovasti, että poimisit tähän eteeni esimerkkilauseen vihapuheestani. Kun en itse löydä, niin osoita minulle se, pliis.
Jatkuvastihan täällä samoja ihmisiä haukut ja sätit ja kalvat yms. Minusta se jos mikään on vihapuhetta. Ja vastoin mitään etiikkaa (= eli siis on hanurista) on syyttää ketään ilman todisteita. (vrt. nuo sitaattisi ed. kommentin alussa)
PoistaLoppukevennys:
Minkä puolueen johto on niin tyhmä, että vuodesta toiseen asettaa sellaisia henkilöitä ehdokkaiksi vaaleihin, jotka myöhemmin paskapäisyytensä takia pitää erottaa puolueesta? huolimatta siitä, että viattomat äänestäjäraukat ovat heidät valinneet kansanedustajiksi tai kunnanvaltuustoon tai edustajiksi jopa Europarlamenttiin?
(Vihje: eihän noin mänttiä toimintaa voi olla kuin Vihreissä tai Vasemmistoliitossa... käsittäkseni.)
Mikis, ei arvostelu tai asioiden kyseenalaistaminen tai kysyminen ole vihapuhetta. Noissa esimerkeissäni kysyn ja ihmettelen, millainen ihminen ei herkisty lapsen vakavan sairauden edessä, vaan alkaa toivoa tämän nimeltä mainitun äidin lapsen kuolemaa ja äidille kärsimyksiä.<— Tuo on vihapuhetta!
PoistaYmmärrän kyllä, että koet arvosteluni ja kysymykseni ärsyttävinä, koska sinä olet tiukka vasemmistolainen. En halua ärsyttää ketään, vaan kysymykseni ovat enemmän parahduksia. Totuus on se, että kyllä nämä mainitsemani vihapuheet tulevat ihmisiltä, jotka lukeutuvat hallituspuolueiden kiivaisiin vihaajiin. Ei Mari Rantanen muten saisi paskaa niskaansa näin herkässä asiassa.
Erikseen haluan korostaa sitä, että näen tässä Mari Rantasen arvostelussa kaksinaismoraalia. Ja viittaan nyt ainoastaan mainitsemieni keskustelujen kansalaiskommentteihin, en varsinaisiin puolueisiin. Pidän selvänä, että Rantasta vihaavat sympatiseeraavat oppositiopuolueita.
Äläpäs nyt anna väärää todistusta lähimmäisestäsi: miten niin minä olen tiukka vasemmistolainen!?! Mistä faktat moiseen? Onko esim. kukaan minua enemmän täällä irvinyt ja argumentoinut reaalisosialismin järjettömyydestä? Siis oikeasti. - No, järjellisin perustein Tapsa tietysti, Rikun kommentit lasken - heh he – Gonzo-journalismiksi.
PoistaJatkuva syyttely ja kalvaminen aina samoja tiettyjä ihmisiä kohtaan ei mitään kritiikkiä ole, vaan ilkeyttä. Siinä ei taas mitään pahaa ole, että ihminen jotain ideologiaa kannattaa, päin vastoin, mutta hölmöä on olla yksipuolisen sokea, so. vastapuoli tekee vain virheitä, omat eivät ikinä... Ihmiselle tekee hyvää, jos hän välillä kyseenalaistaisi omat käsityksensä asioista. Ja tunnustaisi että "vittu, olinpas mä väärässä".
Voin tietysti olla väärässä nytkin. Mutta oman (poliittisen) takkini olen kuule kääntänyt jo niin monta kertaa, että enää en tiedä mikä on ulko- mikä sisäpuoli. Berberi mikä berberi! Ja tätä minä pidän kaikkein ansiokkaimpana saavutuksena politiikan jaloilla mutta ah niin tylyillä pitkospuilla.
Ps. "... Pidän selvänä, että Rantasta vihaavat sympatiseeraavat oppositiopuolueita. ..." , sanot. Mistä tämä varmuus kumpuaa? Kun tämä Perussuomalaisten Keski-Suomen piiripäällikkö muutama vuosi sitten pahoinpideltiin vasaralla henkihieveriin, pahoinpitelijän hälle antamasta paketista löytyi erään hänen puoluetoverinsa sormenjäljet. Ohoh? Olisi totta kai luullut sieltä jonkun kommunistin käpälänjäljet löytyvän, vai mitä? - No, Oikeus juuri äsken päätti, etteivät nuo puoluetoverin sormenjäljet riitä todisteeksi tekijästä, ja niin jäi mokoma tuomitsematta. Joo.
Elämä on joskus ihmeellisempää kuin miltä se näyttää.
Sanot jollekin Anonyymille (huom! minä en ole joku Anonyymi), että...
Poista" ... ”Taidat kuulua Ukrainan avun vastustajiin ja olla Li Anderssonin putinisteja.” ..."
Minua ei tässä muu kiinnosta kuin se, mitä tällä lauseella oikein tarkoitat? (kun se on niin outo)
Mikis, Mikis. Jos minä olen sinun määrittelysi mukaan persu, niin totisesti sinä olet minun määrittelyni mukaan tiukka vasemmistolainen.
PoistaOlen lukenut ja seurannut niin paljon somen ja kaiken median keskusteluja - poislukien roskakeskustelut kyseenalaisilta palstoilta, koska en lue niitä - että olen väkisinkin havainnut tämäntyylisen viestinnän kumpuavan persupelkoisen ja tiedostavan vihervasemmistohenkisistä riveistä.
Persukortteja toisiin ihmisiin eivät lätki ne ihmiset
a) joilla ei ole minkäänlaista poliittista kantaa,
b) hallituspuolueitten kannattajat.
Ja, Mikis, maailma ei parane yhdestä arviostelukerrasta, eli mikään epäkohta tai asia ei ole valmis yhdestä kertavalituksesta. Niin kauan kuin uusia asioita tapahtuu, niin kauan kritiikille on sijaa, ja sitä on lupa esittää.
Itse pyrin pitämään huolen siitä, että pohdiskelen asiallisesti ja asiaperustein esittämiäni epäkohtia, jotka yleensä ovat havaitsemiani kaksoisstandardeja ja kaksinaismoraalin ilmentymiä. Tuntuukin vähän pahalta, että määrittelet viestintäni noin ala-arvoiseksi. Kun juuri tuommoista halpamaista haukkumista ja vihapuhetta en kyllä edes taida osata.
Kommentista yllä klo 14.28 (Mikis), pohjana on siis Anonyymin kommentti, jonka tulkitsen kyseenalaistavan Ukrainan tukemisen sodassa, koska hän puhuu voimakkaasti ukrainalaissotilaiden kissakuvia vastaan ja pitää niitä propagandana Ukrainan tukemiseksi.
PoistaLi Andersson taas valitsi EU:ssa LEFT-ryhmän, johon kuului edellisellä kaudella Venäjää myötäileviä meppejä. Käsittääkseni tälläkin kaudella ryhmästä löytyy näitä kaksi.
Sisä- ja ulkopoliittisten näkemysteni taustalla on se, että kasvoin hyvin poliittisessa tannerilaisessa demarikodissa, jossa väkisinkin oppi ymmärtämään politiikan luonnetta sekä sisäistämään jo nuorena kommunismin diktatuurisen olemuksen. Fasismin luonnehan tunnettiin jo.
PoistaOlin siis oikeassa jo silloin, joten miksi enolisi nytkin, ainakin suuressa kuvassa?
Siksi katselen teidänkin keskusteluanne molempia ymmärtäen. Siinä Iinukka on kyllä oikeassa, että nykyinen konsensus on perua 70-luvulta: vasemmisto hyvä ja oikeassa, oikeisto paha ja väärässä.
Nyt se on muodossa: vasemmisto hyvä ja oikeassa, kokoomus paha ja väärässä, mutta persut yksinkertaisesti tyhmiä paskiaisia. Koko media rummuttaa samaa.
Mikiksen kritiikissä on tietysti perää, tavallaan, paljonkin, mutta itse en näe Iinukan linjauksissa pelkkää politiikkaa, vaan enemmänkin pyrkimystä oikeudenmukaisuuteen.
Persut ovat tämän päivän paarialuokkaa, sitä ei kai voi kieltää? Tyhmiä, tolvanoita, rumia, ilkeitä, köyhiä, ketkuja, huijareita, sivistymättömiä, vaarallisia, maalaismöllejä, roskaväkeä sanalla sanoen.
Varmaan ovatkin.
Noh, jos sinä, Tapsuli, olit oikeassa jo lapsuudessasi, niin minä taisin olla jo lapsuudessani väärässä. Meillä kunnioitettiin kotia ja isänmaata - jätetään se uskonto sivuun, kun jumalaa ei isän mielestä ollut. Ja meillä tehtiin kunniaa, kun Porilaisten marssi soi radiosta. Siitä minulla ei ole aavistustakaan, ketä vanhempani äänestivät, vai äänestivätkö ketään. Verenluovutuksessa äiti ainakin kävi, kun sieltä sai palkaksi ilmaisen kahvipaketin.
PoistaKoulussa sitten tuohon kotiin ja isänmaahan lisättiin uskonto ja opinkin pelkäämään maailmanloppua, kunnes tulin järkiini (kun sain ehtoni suoritettua). Vaan edelleen ajattelen niin, että kenenkään toisen uskontoa ei pidä pilkata, ellei se ole jokin tappava uskonto.
Opiskeluaikana opin, että koti, uskonto ja isänmaa ovat halveksittavia käsitteitä ja pitää kumartaa itään setä Leniniä ja ehkä myös vähän Mao Tse Tungia.
Tästäkin tulin järkiini jossain vaiheessa, ja nyt etsin enää moraalin rappeumia. Eli kaksoisstandardeja ja kaksinaismoraalia. Eniten niitä löytyy tällä hetkellä hyvisten parista. Ja eniten haluan lohduttaa kaikkein halveksituimpia, tyhmiä, rumia, oppimattomia, roskaväkeä, massojen hylkäämiä syntisäkkejä. Ettäs tämänkin tiedätte.
PoistaLi
ppis
Heh.
Kun erilaisia nimityksiä jo vuosia muutettu korrektimmiksi koko ajan niuhommalla seulalla, niin miten pirussa Yksi Tosi Paha onkin jäänyt huomaamatta (tuli tuosta IHoon vitsistä mieleen).
PoistaSiinä se törröttää irvokkaana, eikä kukaan huomaa salaviestiä:
Manne ken pis.
Manne, joka pissi. Tämä on kyllä epäkorrektia!
PoistaPatsaista tulee mieleen tätä asiaa sivuava uutinen muutaman vuoden takaa. Nimittäin Vasemmistoliiton nuorten puheenjohtaja Liban Sheikh esitti, että sotarikollinen Mannerheimin ratsastajapatsas olisi tullut siirtää pois Helsingin keskustasta katukuvaa rumentamasta. - Käsittääkseni patsasta ei ainakaan vielä ole siirretty, vaikka Liban tahtoi.
Kertoiko Libbu, joka muuten on itsekin Suomen armeijan käynyt (siitä pisteet), mikä oli Mannerheimin rikos?
PoistaEli kumpikohan Marskin johtamasta venäläistämisen & sosialismin torjumisesta se voisi olla - bolsheviointi 1918 vai sosialisointi 1939-1944?
Molempien mukana olisi tullut venäläinen yliherruus, joten kyllähän se venäläiseltä kenraalilta katala teko olikin.
Tuskin Liippani sentään tarkoitti Mannerheimin tehneen rikoksia Venäjän Keisarikunnan armeijassa ollessaan?
Minkähän takia muuten tällaiset järjettömät mielipiteet ja aatteet kuullaan aina ikäluokkansa valioiden suusta?
Ehkäpä siksi, arvelen, etteivät he oikeasti ymmärrä näistä asioista hevon vittua.
Näyttää siltä, että Liban Sheikhin pään sekoitti samaan aikaan maailmalla vellonut Black Lives Matter -hurmos, jonka yhteydessä mm. kaadettiin patsaita. Suomeenkin haluttiin vähän kivaa pöhinää.
PoistaTyypillistä on, että Mannerheimin ”rikosta” ei ole osattu Sheikhin tiedotteessa mainita, puhutaan vain hirmutöistä ja suurmiesten palvonnasta.
Toinen mainittu pois siirrettävä muistomerkki oli Tahko Pihkalan, joka oli ”rotuhygienisti”. Ja Tampereen Vapaudenpatsas oli myös väärä patsas.
Mikis, bello è il brutto, e brutto è il bello! Ti amo molto quando osi dire la verità!
PoistaEn suinkaan kyseenalaista Ukrainan sotaa, ainoastaan sitä, että kissoja käytetään hyväksi ja niiden avulla kerätään jopa lahjoistuksia!
Poistaukraine war cats site:instagram.com
https://www.patreon.com/ukrainianwarcats
Anonimo! Qual è la verità allora? Ottimo se hai trovato la verità, Anonimo!
PoistaTanti cercano la verità per tutta la vita e non la trovano mai. Pacca sulla spalla!
Jos lahjoitan Ukrainan sotakissoille 483 e/kk saan viestejä rintamalla olevista kissoista päivittäin. Meow from the bottom of our hearts!
PoistaPolitico.eu on luotettava lähde.
Poistahttps://www.politico.eu/article/ukraine-russia-war-cat-army-social-media/
Oleksandr Liashuk, a soldier stationed in southern Ukraine, told Business Insider that his cat, Shayba, has helped him collect more than $80,000 in fundraising.
PoistaWith the money they received, he said he was able to buy eight military vehicles, an anti-drone weapon, and a thermal-imaging camera for his unit.
“His admirers are everywhere – from Chile to Japan – so Shayba’s stories touch people’s hearts worldwide, motivating them to contribute to Ukraine’s aid,” Liashuk told the outlet.
https://www.thedefensepost.com/2024/02/12/ukrainian-cats-military-funding/
Kirjoita blogi Shayba-kissasta Iines! Ukrainan sodan sankari karvoineen päivineen.
Poistahttps://www.businessinsider.com/how-cats-boost-ukraine-military-funding-efforts-russia-war-2024-2
Onkohan noilla sotatantereelle jääneillä kissoilla paljon vaihtoehtoja? Ne ovat ilmeisesti jääneet kodittomiksi, kun talot ovat sortuneet ja ihmiset paenneet. Sotilaat ovat alkaneet ruokkia niitä ja tarjota niille suojaa. Kuvissa olevat kissat näyttävät hyvin ravituilta ja terveiltä.
PoistaHyvä puoli asiassa on se, että Ukraina saa rahaa, mutta eläinten hyväksikäyttöä en hyväksy piiruakaan, jos eläimiä vangitaan ja kohdellaan huonosti.
Eikö muuten hyvinvoivan lännen, suomalaistenkin, Instagramiin postaamat kissankuvat ole tavallaan samanlaista eläimen hyväksikäyttöä heruttamaan positiivisia tunteita eläimen omistajaa kohtaan? Vaikkei rahaa kerätäkään?
Kissa on tehokas saalistaja, älä huoli. Kyllä ne pärjäävät luonnossa. Oma vapaana oleva kotikissani tappoi linnun harva se päivä. Hiiriä ym. jyrsijöitä ei lasketa.
Poista"Eikö muuten hyvinvoivan lännen, suomalaistenkin, Instagramiin postaamat kissankuvat ole tavallaan samanlaista eläimen hyväksikäyttöä heruttamaan positiivisia tunteita eläimen omistajaa kohtaan? Vaikkei rahaa kerätäkään?".
PoistaElämme huomiotaloudessa ja sitä huomiota haetaan ties millä keinoin. Hjalmar Söderberg, Tohtori Glas "Ihminen haluaa saada osakseen rakkautta, sen puutteessa ihailua, se puutteessa pelkoa, sen puutteessa inhoa ja halveksuntaa. Hän haluaa herättää toisissa ihmisissä jonkinlaista tunnetta. Sielu kavahtaa tyhjiötä ja haluaa kosketusta mihin hintaan hyvänsä.
Viisas mies tuo Hjalmar!
Sinäkin Iines haet kosketusta ulkomaailmaan blogisi kautta. Ei siinä ole mitään pahaa, vain inhimillistä.
PoistaEttet ymmärrä väärin, minusta sinä olisit loistavaa seuraa autiolla saarella. Väittelynaiheista ei olisi puutetta, koska edustamme janan ääripäitä.
PoistaAnonyymi, olen avoimesti kertonut perimmäisen syyn ahkeraan bloggaamiseeni. Minulla on puhesairaus, dysphonia spasmodica, joka vaikeuttaa sujuvaa puhumista. Jouduin luopumaan tämän vuoksi puhetyöstäni, opettajan työstä.
PoistaHaluan kuitenkin keskustella asioista, pohdiskella syitä ja seurauksia, ja se sujuu parhaiten kirjoittamalla. Siksi kirjoitan ja keskustelen ja haluan mieluusti asioista esille aina kaikki näkökulmat, myös hankalat. Tässä tilanteessa ei riitä yksimielinen hymistely, koska oikeassa elämässäkään keskustelu ei ole toisten myötäilemistä. Näin voi oppia uutta ja pysyä keskustelussa mukana.
Helsingin sanomissa Pekonen arvostelee: Perussuomalaisilla ei ole yksinkertaisesti mitään myönteistä annettavaa tavallisille suomalaisille: ainoaataan petettyjä lupauksia, loputonta jankutusta maahanmuutosta ja amerikkalaisten kulttuurisotien kopioimista. Kaikkonen sanoo: Suomessa on paljon isompia ongelmia ja kiireellisempiä asioita kuin Yleisradion ohjelmat tai olympialaisten avajaisten järjestelyt. Hallituspuolueiden möykkääminen näiden asioiden ympärillä on yritys siirtää huomio pois petetyistä lupauksista, arjen syvenevistä epäkohdista ja epäonnistuneesta politiikasta. Uskon kansan näkevän tämän epätoivoisen pelin läpi.
VastaaPoistaVain hullu enää uskoo Helsingin Sanomia ja Ylea,
Poliitikkojen puheita ja arvosteluja toisista puolueista ja poliitikoista ei kannata enää paljon kuunnella. Kaikki puhuvat potaskaa ja kaikki esittävät asiat oma etu pontimena.
PoistaOlet saapunut Shangri-lan puutarhaan! Illalla kamariorkesteri ja tanssit. Oletko nälkäinen, janoinen, yksinäinen, onko jokin paikka kipiä?
PoistaParasta laatua edustava lausema edellä on ylittämätön.
Joutavanpäiväistä turhan toimittajien ja äkeilevien hosupöksyjen metakkaa koko politiikka, siksipä sitä, sen tekemistä ei tärkeillä asioilla suvaitakaan, näitä ovat mm. eräät varmuusvarannot yms. valtiollisen tason määrittelemättömät (ja tarkat, huom!) seikat.
Ai miten kaunis kuva: olet saapunut Shangri-lan puutarhaan. Ja kamariorkesteri! Kelpaa.
PoistaPolitiikan harjoittaminen taas tapahtuu alimmassa Manalassa korppikotkien rääkyessä. Ikävää, koska asiat eivät hoidu itsestään. Ihminen ei konsanaan keksi parempaa keinoa operoida yhteiskunnassa.
Whatsappeiltasko tästä jooko😋
PoistaThe Swingsationals - Sing, sing, sing.
PoistaÄhkk! Käkkärä-kääk! Liian monta!
Ei, vaan pannaan tähän tämä:
Poistahttps://youtu.be/M-8ombTrT8A?si=Jfu6SHkRSPNTTla4
Ei politiikkaa, uskomusasioita eikä vyönalapuolisuuksisia. Radioamatöörit eivät ole sääntöään.edes ylös kirjoittaneet, sen verran selvä kait.
VastaaPoistaNiin siis makkaratehtaalle ei tule mennä käymään jos mielii ja on maitti makkaraan. Kun näkee kuinka politiikkaa tehdään, samma sak. Eikös rautakansleri Bismarck ollut tämän hypersoonisen sanadroonin alumperinsanoja?
PoistaHamassa menneisyydessä teimme opettajissa työpaikkavierailun makkaratehtaalle tarkoituksena kartoittaa yrityksen mahdollisuutta palkata oppilaita työharjoitteluun konttoripuolelle.
PoistaMeille iskettiin päähän muovipussi, samoin jalkoihin ja päälle valkoinen takki. Sitten osastokierrokselle. Katosta roikkui koukkuja joissa killui entinen possu, toisessa päässä possu työnnettiin verkkoon ja toisessa muhennokseksi ja makkaran ainesosaksi.
Voi olla, että muistan hieman väärin nuo koukut, mutta kuitenkin. Sitten meidät vietiin kahvihuoneeseen, jossa lautasella jokaista odotti etukäteen annosteltu pullea makkara. Jostain syystä en saanut makkaraa alas kurkustani, vaan luovutin sen Jounille, kollegalle, joka truiskautti päälle sinapit ja makkarahetki oli onnellisesti ohi.
Vieläkään en koskaan osta makkaraa, ja syön sitä joskus vain satunnaisesti kesällä, mustaksi kärtsättynä. Mainittakoon, että lapsena en syönyt koskaan nakkeja, koska ne olivat sormia. Sisko sai minunkin nakkini.
Se tällä kertaa makkarasta.
Onko kenellekään viime aikoina tullut mieleen kysyä, mitä alkuperäisiä vilja- heldelmä- tai kasvilajeja enää syömme?
PoistaOnko vielä olemassa lajeja, joita ei olisi jalostettu, eli perimää (geeni) manipuloitu.
Tärkeitä pointteja ovat olleet tuholaisten hyökkäysten torjunta monin keinoin, säänkestävyydet ja maku- sekä väriasiat mm.
( Minua ei kiinnosta syödä esim. valkoisia mansikoita.)
Mitenköhän ihmisrotu vielä jalostuukaan syömällä vain geenimuunneltuja ja peittaus- säilöntä- yms. hyönteismyrkyillä parannettuja aterianaineksia?
Merkkejähän on jo näkyvissä. Ihmiset haluavat tehdä kropalleen muodonmuutoksia ja myös muuttaa käyttäytymistään? :) Entinen geeniperimä ei enää kropassa kelpaa.
No, isä- tai äitievoluutio ei pysähdy paikoilleen, mutta kuinka paljon ihminen itse jo vaikuttaa kehityksen?
Pojille uutisoitiin kehittyvistä naisten käsistä vai sormistako se oli? Näpyttely ja ( säteily ?) eivät kasvata työmiehen kouria.
Minä katson ihmisen käsiä ja jalkojen asentoa kävellessä. Ne kertovat mielenkiintoisia asioita ihmisistä.
Minähän olin töissä OTK:n Nekalan Liha- ja säilyketehtaassa. Lenkkimakkaroiden syönti omalta kohdalta jäi kun näki mitä kaikkea pakasteista sulatettua mössöä niihin sullottiin. Mutta nakit olivat taivaallisen hyviä kun ne kypsytysuuneista tulivat ulos - sellaisina banaaniterttuina, tulikuumia ja hyviä! Nam nam. - Parasta tehtaalla oli että siellä sai vapaasti napostella niitä valmisteita, nälkä ei päässyt yllättämään. Oli tietysti myös tuotteita joihin ei saanut koskea, herkkukinkut esimerkiksi.
PoistaSe oli vanha tehdas, sokkeloinen ja nuhjuinen, mutta muuten kodikas. - Kerran vaan ihmettelin kun meidät komennettiin siivoamaan paikkoja, oikein urakalla, muut työt piti jättää. Ja sit me siivottiin ja siivottiin ja siivottiin ja siivottiin... ei koskaan aiemmin sillain oltu tehty. No... seuraavana päivänä Tampereen elintarvikevirasto tai mikä se nyt nimeltään olikaan, teki yllätystarkastuksen! tehtaalle. Ja kas kummaa, ei ollut mitään huomauttamista paikkojen siisteydestä? Itse vaan ajattelin itsekseni, että ohhoh, kylläpäs meille sattui hyvä tuuri kun just tänään tulivat.
Ps. Sen aikaiselta eräältä tyttökollegaltani kuulin, että juustotehtaalla sulatejuusto tehdään ylijäämäpaloista ja lattialle ynnä muualle roiskuneista pärskeistä... että ”sulatejuustoa kuule sun ei kannata syärä”. – Nooh, näin oli silloin (= noin 100 vuotta sitten), uskon että kaikki on nykyisin muuttunut. Eli toisin.
Nakkeja kyllä syön, mutta en makkaraa muussa muodossa. Ei vaan maistu. Juustoa laitan leivän päälle, mutta en sulatejuustoa. Ei maistu sulatejuusto. Kaipa ne valmistusprosessit myös kehittyvät muun kehityksen mukana, en osaa sanoa. Kuinka paljon karsintaa syömisessäkin tapahtuisi, jos näkisi nykyvalmistusprosessit. Voi olla parempikin, ettei kaikkea näe. Syö vaan, mikä maistuu.
PoistaNoora on aina kovin epäileväinen. No, mikäs siinä, se on tervettä. En ole asiantuntija, en missään nimessä, mutta vastaan silti mielelläni että
Poista- ruoan vuosisatainen jalostus on kasvattanut sekä satoja että laatua, eli on ollut hyvin positiivinen prosessi.
- nykyisin kemikaalien käyttö on meillä (ja muissa länsimaissa) tarkkaan säädeltyä ja kontrolloitua
- ihminen ei syömällä ’jalostu’ mihinkään suuntaan, keho toki voi tietyllä ruokavaliolla muuttua pulleammaksi
- syanidin juominen tai rotanmyrkyn syöminen ei ole suositeltavaa, aiheuttaa vakavia komplikaatioita
- geeniperintään lähitulevaisuudessa voidaan vaikuttaa, en osaa ennustaa mitä kaikkea se sekä hyvässä että pahassa mahdollistaa, mutta paljon
- evoluutio muokkaa ihmistä niin hitaasti että sillä ei käytännössä ole meille merkitystä
- lihakset kehittyvät kun niitä käyttää ja surkastuvat kun niitä ei käytä, tämä koskee myös poikia (en tiedä koskeeko tämä myös heidän pippeliään)
- säteilyä me saamme koko ajan mm. avaruudesta ja maan alta
- jos mikrobeja eli bakteereja ja viruksia ei olisi, ei olisi ihmisiäkään
Auttoivatko vastaukseni yhtään sinua, Noora? (Jos eivät, voin vaihtaa ne kyllä toisiksi.)
Lapset pitäisi viedä karkkitehtaalle, jotta näkisivät. Ei vaan ei, kaipa syötävät kaikki nykyään valmistetaan tarkoin ja hygieenisesti, eri elinten valvomina.
PoistaJuuri toissa päivänä heitin pois avaamattoman rasiallisen pohjoismakedonialaisia Stanley-luumuja, kun satuin huomaamaan Ilta-Sanomista varoituksen: ÄLÄ SYÖ NÄITÄ - HEITÄ POIS.
Tosin minun luumurasiani ei ollut lehdessä mainittua myrkyllistä erää, mutta kaikki muu täsmäsi, joten heitin varmuuden vuoksi pois. Tulipa taloyhtiön roskiskytille taas ihmeteltävää: Kuinka joku heittää pois hyvän avaamattoman kalliin luumurasian!
Tämä uudehko jätelaki, joka velvoittaa taloyhtiöt lajittelemaan jätteensä pikkutarkasti ainakin seitsemään eri astiaan, kenties kahdeksaankin, on synnyttänyt aivan uuden ihmisryhmän: jätekytät, jotka ovat vanhemmanpuoleisia naisihmisiä.
Ripranie,
Poistaolen muistavinani että sinulla aikanaan oli upeita tanssivideoita blogissasi, mm. sellainen missä oli iso porukka josta aina lennossa joku pomppas sieltä etualle vetämään sooloa... se oli nopeatempoinen tanssi, yms. - Minulta on kaikki ne linkit hukkuneet, voisitko (kyllä kai Iines sen sallii?) pistää muutaman tänne.
Minä olen lähes kaikkiruokainen, mutta lihatuotteet jo aikoinaan taloudelkisista syistä jäivät vähemmälle mässäilylle. Penskana koin aikoja jolloin ei ollut muuta kuin kuiva ruisleivän kannikka kaapissa, joten ruuan kanssa en ole nokkaani sittemmin nyrpistellyt.
PoistaOli juhlaa, kun äiti haki velaksi Varuboodenista tuoretta ranskista ja lenkkimakkaraa! :)
Ihmetyttää, miten kasviksia ja hedelmiä jumaloidaan, mutta ei huomioida, etteivät ne enää mitään " puhdasta " ruokaa välttämättä ole.
Ovat käyneet monet prosessit ja muuntumat kauniine väreineen ja makuineen.
Lie Eevan syömä kielletty hedelmä ( se ei muka ollut omena) ollut vielä evoluution itsensä, ei ihmisten jalostama.
Iines,
Poistaja sinä se et sitten mitään minulle mökötä kun en minäkään sinulle mökötä! Asiat rätisevät ja ideologiat sähisevät, emme me.
Mikis, minä en ole vissiin koskaan mököttänyt sinulle. En ole edes manaillut sinun linjaasi erinäisiin hmmm.... asioihin. Enemmän on harmittanut se, etten MINÄ näe asiaa samalla tavoin. Meikäläisen psyyke on sillä tavalla rakentunut elämän melskeissä, että haen syitä itsestäni, vaikka joku mottaisi minua turpaan.
PoistaMitä itse asiaan eli lihansyöntiin tulee, niin punaista lihaa syön aina vaan vähemmän. Tänään söin riisi-kanajuttua. Eilen kanajuttua, toissapäivänä pestopastaa. Tätä rataa. Kala on hyvää, sitä syön aina kun viitsin laittaa. Lohta syödessäni tunnen piston jossakin, koska se on lukemani mukaan kallista.
Tässä pari tanssivideota, mitkä nyt äkkisiltään nappas kiinni. Mikis kyseli tuolla ylempänä.
Poistahttps://ripranie.blogspot.com/2020/03/adagio-flamencon-tahtiin.html
https://ripranie.blogspot.com/2021/06/sulavin-liikkein.html
Ripranien linkit ilahduttaisivat varmaan meitä kaikkia täällä piipahtavia. Jospa hyvinkin ne vielä löytyvät.
PoistaNoora, kaikilla vähänkin vanhemmilla kansalaisilla lienee täällä vastaavanlaisia muistoja niukasta ravinnosta lapsuudessaan. Muistan että aina oli ruokaa, muttei mitään lihoja. Meillä syötiin joskus kurkku-perunaa, jota isä kehui aina kovasti. Eli keitettiin perinoita, joita syötiin suolakurkun kera. Ja äiti teki meille tytöille herkuksi puolukka-kauraryynisurvosta juomalasiin ja vähän maitoa joukkoon. Nam!
Kas, siinä niitä tulikin, samaan aikaan kun kirjoitin edellistä kommenttia! Kiitos, Ripranie!
PoistaPS Olisi kiinnostavaa, jos paljastaisit vähän, mistä nimimerkki Ripranie tulee. Olikohan se kooste jostakin? Ei tarvitse kertoa, jos kysymys on liian intiimi.
Ripranie koostuu kolmesta eri nimestä ja niiden kirjaimista: Ri/pran/e. Tästä tulee Riprane, mutta ei se käynyt ja lisäsin yhden i-kirjaimen. Kerrotko sinä, Iines, mistä tuo Iines-nimi sinulle? Jospa muutkin kommentoijat kertoisivat heidän käyttämänsä nimen synnyn.
PoistaIines tulee tämän blogin alkuperäisestä nimestä Ikkunaiines. Alkuperäisenä ideanani oli julkaista aina jutussani jokin klassinen ikkuna-aiheinen maalaus tai piirros, painate. Tämä näkyy ensimmäisessä säilyneessä blogissani vuodelta 2006, Iines I, linkki on sivupalkissani.
PoistaJa ideana nimeen oli tarkkailla ja havainnoida maailmaa ikään kuin ikkunasta katsoen, hitaasti, joutilaana, ei niin, että olisi itse tapahtumain keskipisteessä. Eräänlainen sivustakatsoja, tarkkailija, pohdiskelija.
Tipautin sitten ikkunan pois ja jäljelle jäi pelkkä Iines.
Terveisiä saunasta!
VastaaPoistaNoora ei millään lailla liity etunimiini ja sukunimiini- isältä perittyyn tai avion kautta saatuun. Tai löytyy Noora-nimestä kolme kirjainta jotka löytyvät myös " oikeista" nimistäni
Kai Leonoora, entinen blogini nimimerkkin tuli jostakin Italiaan liittyvästä oopperasta tai kirjasta. En enää edes muista mistä sen nappasin. Vasta Myöhemmin huomasin, että siinähän on yhdistettynä suomalaiset nimet. Miehen ja naisen.
Olen horoskoopissa leijona, joten tuo leokin sopi silloisiin (v.2004) aivoituksiini hyvin.
Jos vielä intoa joskus riittäisi uuden blogin laatimiseen, vaihtaisin varmaankin nimimerkkini, koska nykyinen ei tunnu enää omimmalta.
Toki voinen vaihtaa nooran kommenteissani vaikka heti.
Kerron kyllä, jos keksin uuden nimimerkin, vaikka Iines ainakin tuntee minut kirjoitustyylistäni, vaikka vaihtaisin jatkuvasti valenimeä. Ehdotuksia vastaanotetaan! :)
Taitaapa Iineksellä olla oikeat nimenikin, kuten muutamilla vanhoilla blogikavereillani tiedossa, kuten minulla ennen muinoin oli.
Noor arabiaksi tarkoittaa valoa.
VastaaPoistaNoora, jos nimeä joskus vaihdat, niin miten olisi Rosina? Ja sen uuden blogisi nimi olisi tietenkin Ajatushautomo Käkriäinen.
VastaaPoistahttps://www.opettaja.fi/nakokulmat/terveisia-arjesta-ajatushautomo-kakriainen/
Heh ja heh! Kiitos Iines! Mikä jottei, kuvaavat nimet, mutta kenties Rosina, Käkriäinen tai cancelistit voisivat nostaa syytteen tunnettujen nimien
Poistaväärinkäyttämisestä. Eläkööt romaanihenkilöt rauhassa kirjojen sivuilla omaa elämäänsä. :)
Haukkumanimiä olen lapsena saanut kuulla itsestäni kaksi; muuttolintu ja Romppanen.
Romppanen ei liity mitenkään virallisiin nimiini, mutta ilmeisesti vaatetukseni ja outo, murresanoja sisältävä puhetapani innostivat erään tytön luokallani nimeämään minut Romppaseksi.
Rosina Romppanen olisi kyllä aika magee nimimerkki. :)
Muuttolintu sinänsä ei sisällä linnuista puhuttaessa negatiivisia asioita. Sana saa toisen sävyn jos sillä osoitellaan ja halutaan loukata paljon muuttamaan joutunutta, tässä tapauksessa vielä alakouluikäistä lasta.
Jatketaan uuden nimimerkin etsintää!
Jatketaan! Hauskahan noilla on leikkiä.
PoistaVaan se ilmaisutyyli. Se tuntuu istuvan kussakin hiukankin tutummaksi käyneessä persoonassa niin sitkeästi, että moni taitaa tunnistaa uudet nimimerkitkin aika helposti. Ilmaisutyylissä on jotain, mitä on mahdoton muuttaa.
Heitän kehään bloginimen: Ilona ja ihmetykset. Tosin, eihän kannettu vesi kaivossa pysy. Mutta, leikki sijansa saakoon.
PoistaLehtosen Putkinotkon eräs henkilöistä on nimeltään Muttinen. Muutoin henkilökuvaa matkimmatta
VastaaPoistaMuttinen olisi hauska nimimerkki tai sukunimi
blogistaniin.
Maiju Lassilaltakin löytyy mielenkiintoisia henkilöiden nimiä.
Maiju Lassila, Algot Untola, Irmari Rantamala, alun perin Algoth Tietäväinen - nämä nyt ainakin, muitakin oli. Maiju Lassilahan oli erikoinen persoonallisuus. Hän jätti vaimonsa minuutin avioliiton jälkeen kirkonportaille Pietarissa. Vaimon kaksisukupuolisuudesta - hän oli hermafrodiitti - puhuttiin. Myöhemmin hänen rakastajattarensa heitti happoa hänen sukuelimilleen, jonka jälkeen miehuus meni ja alkoi sukupuolettomien tai naiseen viittavien nimimerkkien aika: Maiju, Irmari.
PoistaTämän kirjailijan elämästä ei kaikkea ole varmaankaan tiedossa, vaikka hänen elämänsä oli harvinaisen värikästä ja käänteet dramaattisia. Oliko hän itsekin alun perin jokin ns. seksuaalinen poikkeama? Tai psyykkinen? Hän vaihtoi lennosta poliittista puoltaankin oikeistosta vasemmistoon.
Ja, Noora, viittaat hänen henkilöihinsä - heidän nimissään on samanlaista lennokkuutta kuin omissa nimimerkeissäkin alkaen Harhamasta.
PoistaNiin, mielikuvitus on rajana nimille, mutta nimi voi olla myös enne tai todella hyvin kuvata persoonallisuutta.
PoistaMuutama erikoinen sukunimi on herättänyt kysymyksiä siitä, onko ja mistä syystä nimi vaikuttaa " tehdyltä" eli entinen on vaihdettu jostakin syystä uuteen.
Vankilassa olleet taitavat vaihtaa usein nimiään.
Suomennokset ymmärtää tai väkivaltaista, entistä ukkoaan pakenevat.
Vakoojat kai harvemmin käyttävät kasteessa annettuja nimiään ja on muitakin syitä vaihtaa nimensä.
Olen itsekin joskus harkinnut sukunimeni vaihtoa takaisin isäni supisuomalaiseen sukunimeen. On sen verran harvinainen pehtoorin suvun nimi, vaikka saman kaksois kirjain-loppuisia nimiä löytyykin ympäri maailmaa.
Liekö aikoinaan ruotsinvallan aikana sukunimi lyhennetty ja tavallaan siten ruotsinnettu. Olen löytänyt Kalevalan vai Kantelettarenko sanastosta saman alkuisen nimen -nen päätteisnenä.
Siskoni teki niin, vaihtoi ukkonsa sukunimen takaisin isän suvulta saatuun.
Kukas ulkomainen runoilija myös vaihtoi nimiään lukuisia kertoja?
Möttönen on hauska " suku- tai hellittelynimi"
En ole tullut vaihtaneeksi takaisin entiseen sukunimeeni, vaan minulla on edelleen entisen mieheni sukunimi, vaikka en pidä siitä yhtään. Se on kuulemma anoppini muinoin suomentama nimi ruotsinkielisestä nimestä. Suomennos ei edes vastaa alkuperäistä merkitystä, vaan on aika kökkö.
PoistaOikeasti minun kuuluisi olla Suikki, jos katson isän suvun mieslinjaa. Isoisäni isä oli moderni mies. Hän vaihtoi Suikki-nimensä vaimonsa nimeen saatuaan avioliiton kautta vaimonsa tilan hoitoonsa ja haltuunsa.
Ulkomainen runoilija, joka vaihtoi nimeään lukuisia kertoja? Ettei vaan joku naisrunoilija?
Harvinainen ja ytimekös nimi sinulla perintönä. Alla anonyyminä laitoin, kun muistin
Poistarunoilijan nimen.
Jos sä tykkäät, nii lähekkö baariin?
PoistaPortugalilaista Pessoaa tarkoitin. On heitä kirjailijoissa monta muitakin eri nimien takana piileksijää.
VastaaPoistaTotta totisesti! Fernando Pessoahan loi kymmeniä, ellei peräti lähes satakunta kirjallista hahmoa eri taiteilijanimillä, ja näistä kehittyi omia persoonallisuuksiaan, ns. pseudohenkilöitä, joilla oli kullakin oma luonteensa. Nämä kirjailijahahmot jopa kiistelivät keskenään eri lehtien palstoilla! Vallan hurmaava oma maailmansa, jonka Pessoa loi.Tosi ja kuviteltu sekoittui.
PoistaVaan mistäpä sen tietää, vaikka täällä blogimaailmassakin olisi joku kirjallinen neropatti, joka pyörittää omaa henkilögalleriaansa. Voimmeko oikeasti koskaan olla varmoja täällä somen lumemaailmassa kenenkään persoonasta? Fernando Pessoalla olisi täällä varmaan hauskaa!
Joitakin tiuhaan nimimerkkinsä vaihtaneita on vieraillut täällä sinunkin blogissasi kommentoimassa.
PoistaOn, on, ja se on täysin sallittua, joskaan ei välttämättä suositeltavaa. Itseäni kiehtoo tuo Pessoan eri persoonilla leikkiminen suurestikin, sillä hän selvästi hallitsi sen.
PoistaKiinnostava on myös psykologinen ilmiö, monipersoonallisuushäiriö, vai pitäisikö sanoa monipersoonaisuus, jossa yhdellä henkilöllä on useita vaihtuvia persoonia, jotka ovat hänelle totta. Jos kerran on narsisteja, epävakaita persoonallisuuksia ym., niin miksi ei olisi myös monipersonaisuuksia, somessakin, keskustelemassa itsensä tai muiden kanssa?
Onhan myös laulajilla monellakin ns. roolinimi. Vähän pakostakin tai sitten ei. Kun takoa pitäisi, varsinkin silloin, kun on kuumaa. Eikä se koske yksin suomalaisia, niitähän on pitkin maailmaa. Tosin nimi on kai silloin pysyvä.
PoistaRoolileikit ovat myös olleet pramilla jo pitkältä ajalta. Itse en ole mihinkään roolileikkeihin oikein sisäistynyt. Näyttelijät ammattiryhmänä ovat eri juttu, sehän on heidän työnsä, näytellä mahdollimman hyvin työrooleissaan. Jos ns. tavis roolittelee kovin paljonkin, niin minulla kyllä taitaa nousta karvat pystyyn. Ei se vaan ole minun juttuni.
Tätä rooliutumista näkee esim. Eduskunnan täysistunnoissa jatkuvasti ja ihan liikaa. Muuten ihan fiksut ja asialliset ihmiset paahtavat siellä naamat totisina yksioikoista hevonkakkaa vastapuolen edustajista, etenkin ministereistä, ja heidän inhoista teoistaan.
PoistaJa huomautan, näin se on ollut aina, jo paljon ennen kuin tyhmät, rumat ja ilkeät saivat omat edustajansa eli persut Eduskunnan arvomaailmaa pilaamaan.
Pitäisiköhän säätää laki, että edustajan olisi otettava korvaava ja kuvaava roolinimi, jolla hän esiintyisi kansanedustajana. Näin siviilinimi ei tuhriutuisi pakollisten tyhmien puheiden takia?
Näin esim. Edustaja Riikka Purra voisi toimessaan esiintyä nimellä Kisuli Irvihammas. Ja edustaja Tytti Tuppurainen voisi… ai perkele, hänellähän on jo roolinimi.
Aina niin rauhallinen ja asiallinen Oras Tynkkynenkin intoutui menoon mukaan latomaan madonluvut: hallitus on kaikkien aikojen kehnoin.
PoistaEihän näitä erkkikään enää jaksa lukea tai kuunnella loppuun. Puhukoot toisilleen.
Tyräs Onkkunen on mukamas eduskunnan ensimmäinen julki homo.
PoistaRuotsalaisen miehen kanssa kymmenvuotisen suhteen jälkeen ovat sittemmin kihlautuneetkin juorulehden mukaan.
Sopinee hyvin vihreän ideologian keulaveturiksi.
Jostain luin juuri, että Vihreiden tavoite on kaataa hallitus. Tynkkynen valittiin juuri vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtajaksi, joten ilmeisesti tämä on nyt samanlaista uhoa kuin demareiden Lindtmanin, joka kehottaa nyt Suomea tunnustamaan kiireesti Palestiinan valtion. Muuten Suomi uhkaa jäädä ”historian väärälle puolelle”.
PoistaKahden valtion malliin on ehkä syytä pyrkiä, mutta eihän kyseessä ole vielä valtio, joten malttia nyt asiaan. Palestiinalaisten on kyllä ensin saatava Hamas ja muut terroristit kuriin. Miten Suomella voisi olla diplomaattiset suhteet terrorijärjestön hallitsemaan alueeseen?
Ymmärrän Israelin saaman laajan myötätunnon. Onhan juutalaiset kokeneet karmeita asioita hamasta historiasta, Hitlerin ym. julmuuksista tähän päivään asti.
PoistaKaltoinkohdeltujen viha ja kauna ei niin vain laannu. Se jatkuu sukupolvelta toiselle.
Myös terroristeiksi ryhtyvien ja houkuteltujen taustalla ovat
viha ja kosto kokemistaan vääryyksistä.
Tuskinpa terroristiksi kukaan syntyy, vaan olo- ja elinolosuhteet johtavat väkivaltaiseen käyttäytymiseen. Täytyy olla todella vihan myrkyttämä ja epätoivoinen persoona, että pystyy hirvittäviin väkivaltaisiin tekoihin toisia ihmisiä kohtaan.
Lasten tappamista Gasassa tukee Amerikka, Israelin pettämätön ystävä.
Sanat ihmisarvo, tasa-arvo ja demokratia tuntuvat makaabereilta yhä uudelleen ja uudelleen ko. aluella syttyvissä syttyvissä sodissa.
Vaikka rauha aina papereille allekirjoitettuna tehdääkin, viha ja kostomieliala ei niin vain lopu allekirjoituksilla.
Olisi jo vihdoinkin aika saada vihanpitoon joku ratkaisu, mutta toivottomalta näyttää.
En usko, Noora, että Amerikka ”tukee lasten tappamista”, kuten ilmaiset. Eihän Hamaskaan tue, vaikka käyttää palestiinalaisia hyväkseen omissa afääfeissään. Molemmissa puolissa on valmius pahaan, kuten ihmiskunnassa tuppaa olemaan. Onhan tämä jo tässä nähty. Ei ole viatonta osapuolta. Hamasin aloitusraakuudet ovat vailla vertaa, samoin Israelin kostoiskut.
PoistaTotuus on kuitenkin se, että ilman Hamasin raakaa hyökkäystä sotaa ei olisi. Tilanne olisi myös toinen, jos palestiinalaiset sanoutuisivat irti isisläisestä terroristijärjestöstä, joka vie heitä nyt kuin kuoriämpäriä.
Markku Huhtilan haastatteluja Amöriikasta olen kuunnellut. Niistä hyvin tajuaa, kuinka sosialismi on saastuttanut koko Euroopan. Huhtila ei toki sellaista väitä, mutta 1+1=2.
VastaaPoistaTekoälyä piti kommentomani. Hesarinkin mainostama Ana Bauerin taidenäyttely, pikkuhiljaa kuolevassa makkaratalossa, citycenterissä, on melkoinen elämys. - Ihan saatanan karmee!
Todistaa, ettei kamalaa töhrytaidetta tekemään tarvitse suomalaista taidemaalaria, vaan tekoäly pystyy samaan ja pahempaan.
”Riku Riemun kritiikki tekoälyä kohtaan on mielenkiintoista ja herättää tärkeitä kysymyksiä teknologian eettisyydestä ja vastuullisuudesta. On tärkeää, että keskustelussa otetaan huomioon sekä tekoälyn mahdollisuudet että sen riskit, jotta voimme luoda kestävämmän ja oikeudenmukaisemman tulevaisuuden. Jokainen ääni on arvokas, ja Riemun näkemykset voivat auttaa syventämään ymmärrystämme tästä monimutkaisesta aiheesta.”
VastaaPoista(Tämä on tekoäly ChatGPT:n vastaus komennolla ”Kirjoita lyhyt kommentti Riku Riemulle, joka arvostelee tekoälyä.”)
Heh.
PoistaRiemun näkemykset… Tekoäly on selkeästi tehty poliittisesti korrektiksi toimijaksi. Siltä puuttuu itsenäinen ratkaisukyky, eli persoona, henki, ja se näkyy ikävällä tavalla hymistelynä.
PoistaTällainen menettely ei johda uuteen eikä luovaan, vaan se toistaa tuttuja algoritmeja ketään suututtamatta, herättämättä intohimoja, joita ilman edistystä eikä muutosta tapahdu. Tekoäly on toistava apina. Ainakin tämä ChatGPT.
Ai niin, anteeksi apina-sanan käyttö. Stigma! Apinat voivat loukkaantua. Apinarokkokin on m-rokko.
PoistaHupaisin on tämä HSL:n mainos, jossa joku oli nähnyt rasismia. Kaksi tummaihoista ehkä afrikkalaistaustaista poikaa esiintyi siinä jäniksinä, siis eivät ostaneet matkalippua. Paha teko!
Nyt mainos on vedetty pois, koska siinä tummaihoisia esitettiin pahantekijöinä, mikä on tietysti rasismia. En tiedä, millaisessa muodossa mainos on uusittu, mutta ehkä siitäkin vielä kuullaan. HSL on nyt polvillaan myöntänyt virheensä ja anoo anteeksiantoa.
Onkohan rasismia todeta, että onneksi atomiaseet on keksitty ja joku hullu vielä tulee painamaan salkussa olevaa namiskaa? :)
PoistaOn helkkarin hupaisaa sekin, että tiettyjen ihmissuojelijapoppoiden hengen palo seksuaalivähemmistöjen
VastaaPoistaerityisaseman suojelemiseksi on äärimmäisen tulenarkaa.
Silkkihansikkaat käsissä pitää erikoisista lihanhimoista puhuttaessa sormi suun eteen panna. Hyyyshhh!
Olen vakaasti sitä mieltä, että seksiin liittyvät sanat pitäisi muuttaa ja vaihtaa!
Nyt varoitus alle 21 vuotiaille sisällöstä!
Rosina Romppanen kirjoittaa ja kysyy:
"Onko väärään reikään pano oikeasti homoillakin naimista, nussimista tai panemista, kuten julistavat tai vain kauniisti ja yleisotsikollisesti ja monikollisesti seksiä ja rakkauden huumaa??"
Miten niin runkkaaminen voi olla seksiä?
Minkä porukan seksiaktin teonsanoihin ed.main. aikojen alussa kuuluivat, Eevan ja Aataminko?
Omitvatko seks.vähem. heteroiden sanastoa väärin perustein, ja horjuttavat heteroiden kulttuurillisia arvoja?
Onko nimityksillä toisaalta väliä sille, mihin koloon tai mitä koloihinsa tunkee?
Mutta mitä se seksi perimmiltään, pohjiimmiltaan ja oikeastaan on? Millaisena eläimet seksuaalisuutensa kokevat?
Seksuaalivähemmistöt uskovat vahvasti eläintenkin homoiluun, mutta miten tiedostettua eläinten homostelun näköinen touhu on? Siihen ei kukaan ole antanut vastausta, joten se lienee vissiin sitä tosi rakkautta
Miten se määritellään?
En viitsi googlata, vaan kertokaapa te hyvät kansalaiset näkemyksiänne mitä se seksi kaikkine karvoineen on ja miksi ihmisillä on moisia viettejä olemassa?
Miksi vähäpukeisia naisia esim. nimitetään seksikkäiksi?Onko se seksiä?
Tämähän olisi hyvä tutkimusaihe muutoinkin.
Kuten ehkä joku huomasi, ärsytyskynnykseni rima heiluu helvetisti kun kuulen apinarokon nimenvaihtoprosessista!
Siitä sanaisen homo arkkuni kansi taas
Miksiköhän seksuaalisyys on vähemmistöillä erityisen pyhää ja edelleen tabu, vaikka apinoista olemme tulleet ja apinoiksi jälleen tulemme!
Ne on ne hormonit syynä vissiin koko ihmisen seksuaalisuuteen. Eläimistä en mene sanomaan, kun en ole eläin, vaikka ihminen syntyisi mistä. Hormonien syy on koko seksuaalisuus. Tottakai miehet "jäykistyy" nähdessään hekumallisia naisia, oli puvut millaisia tahansa. Ja varsinkin se puvuton nainen kutsuu miestä, kuin sieni sadetta. Saattaahan ja varmaan naisillakin hormonit ovat syy yhteen, jos toiseenkin asiaan. Äiti aikoinaan jo opasti, etteivät miehet naimisiin muuten meniskään. Hups, nyt unohtui homot ja lesbot. Mut ei mitään, kaipa heilläkin ovat hormonit syynä yhteen, jos toiseenkin asiaan. Mutta se, että homot ja lesbot yms. olisivat itse syyntakeettomia seksuaalivalintoihinsa, niin se saa minut epäileväksi. Eiköhän siinä ole pitkälti kyse mieliteosta, joka tunnetusti ihmisellä vaihteleekin. Jotkut harvat saattavat sanoa tilaansa synnynnäiseksi.
PoistaMainonnassa seksin osuus on, etten sanoisi suuri. Kas kun seksuaalisuus myy. Yleensäkin erilaiset himot myyvät. Plussaa kaupankäynnille. Että kyllä ne hormonit ovat metka ja jännä juttu. Ihminenkin on aika metka ja monipuolinen kaikkinensa. Voiko määritellä sanoina seksiä, joka on niin kovin monipuolista. Seksi on myös valtava voimavara, sanovat sitä ainakin hanakasti harrastavat.
Onkohan tuon melkein ainaisen rasismiaiheisen juttelun takana mainos- ja myyntialan nosto.
Ihmettelen sitäkin, kun hallituksemme yrittää pienentää kuluja, niin miksi ei leikattaisi tai leikataanko tällaisina vaikeina aikoina edustuskuluja. Saataisiin sitäkin rahareikää pienemmäksi tai jopa pieneksi.
Tais mennä jo aiheesta ylikin, mut onks sen niin välii. Kun melkein kaikesta voi jutun juurta kaivaa.
Mukavaa lukea pohdintaasi Ripranie!
PoistaTotta, että biologialla ja fysiikkalla voi maailmankaikkeuden ilmiöitä selittää, myös inhimillisen ihmisen touhuja.
Pitäneepä kurkata, millaisia älytön, eli tekoäly ko.aiheista ynnää vastauksiksi, kunhan jossakin välissäehdin.
Huvittavia ja lapsellisia seksi-juttuja ja ohjeita ovat hömppämediat täynnä.
Kuka keksi sooloseksi-sanan onanoinnin tilalle, kuka kaunisteli pornoa aikuisviihde-sanalla?
Huumeiden käyttöäkin väheksytään ja tehdään vaarattomammaksi uudissanalla "viihdekäyttö"!
Tämä vielä, ennen kuin lähden tiskaamaan: Evoluutio etenee länsimaissa ilmeisesti eri tahtiin kuin mm. itäisissä.
PoistaTäällä hedonismi, nautinnonhalu lisääntyy, mutta syntyvyys vähenee jatkuvasti.
Mikä lienee seuraava askel saavuttaa nautinnoissa kliimaksit, kun kaikki on jo koettu ja sallittua?
Mihin asti, mille vuosituhannelle asti jatkuu ihmislajin nykyisenlainen seksikäyttäytyminen?
Homoseksuaalisuutta kannattaa lähestyä tutkitulta tieteelliseseltä järkipohjalta. Tieteen mukaan homoseksuaalisuus ei ole oma valinta, vaan sillä on biologinen pohja. Voi sanoa, että ominaisuus on synnynnäinen ja muuttumaton. Seksuaalisuutta ei voi "eheyttää".
PoistaKun tältä pohjalta miettii asiaa, niin en usko, että poikkeama normaalista heteroseksuaalisuudesta on kenellekään helppo asia. Päinvastoin, sen täytyy olla myös raskasta, joskin asiaan varmaan kasvaa, tottuu ja mukautuu. Homoseksuaalin tai muulla tavoin normaalista poikkeavan tie ei ole edelleenkään helppo. Uskon, että sille polulle on vuodatettu kyyneliä.
Se mitä tässä koko asiakentässä voisi muuttaa, on valtavirrasta poikkeavan seksuaalisuuden ja/ tai sukupuolisuuden hyväksyminen poikkeamana, ei uutena kolmantena tai neljäntenä sukupuolena. Asiaa ei tarvitse kieritellä voissa tai sokerissa ennen kuin sen voi hyväksyä.
Iines, tutkimukset eivät ko. asiassa ole vakuuttaneet minua. Mutta saavat ihmiset niihin uskoa. Ristiritaa löytyy niistäkin.
PoistaTutkimusten tekijöihin kannattaa kiinnittä huomiota.
Helpottaahan se hyväksyntää ajan kanssa, jos vika on todistetaan aukottomadti löytyvän geeneistä.
Eikös nyt jo todistella, että oletettu voi vaihtaa seks. suuntautumistaan montakin kertaa elämässään. :)
Tuskin yksin solut semmottista käyttäytymistä selittävät.
Makuasioita! ?
No, näinhän se myös voi mennä - tieteen tuloksetkin voivat aikojen kuluessa muuttua. Ja terve piirre ihmisessä on kyseenalaistaa kaikkea, kaikkea ei pidä niellä purematta. Sehän on filosofinen piirre ihmisessä. Ajatella omilla aivoillaan ja panna palikat uuteen järjestykseen.
PoistaKyseenalaistan tuon Iineksen kannan ylempänä klo 16.14, ja minulla on oma kantani kuten jo kommentissani aiemmin mainitsinkin. Ei myöskään ns. normi-ihmistä voi eheyttää mihinkään varsinkaan, jos ei hänellä ole asiaan omaa halua. Suuri osa ihmisistä ei ole vailla omaa halua. Kuitenkin jokainen voi ajatella, miten vain. En katso, että se on keneltäkään toiselta pois. Jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensä ja sen voi halutessaan myös muuttaa. Harvemmin ihminen kai ajattelee ihan samalla lailla asioista koko elämänsä ajan.
PoistaPisteet perussuomalaisille etteivät lähde hallituksen keinotekoiseen rasismin vastaiseen kampanjaan mukaan. Olisi typerää että rasistit siihen mukaan menisivät.
VastaaPoistaTämä rasismilla ratsastaminen ja meuhkaaminen alkaa saada jo väsyttäviä piirteitä. Suomessa on Euroopan kuudenneksi vähiten rasismia.
PoistaMeillä oli koulussa aina vuosittain Hyvien tapojen viikko. Käytävien seinille kiinnitettiin hymyileviä naamoja ja positiivisia kehotuksia. Oppilaat avasivat pokkuroiden opettajille ovia ja opettajat kiittivät maireasti hymyillen. Kun viikko oli ohi, plakaatit riisuttiin seiniltä ja pantiin varastoon odottamaan seuraavaa vuotta. Kaikki huokasivat helpotuksesta. Lepo. Mikään ei muuttunut.
Pisteet perussuomalaisille että ovat aidosti rasisteja eivätkä teeskentele muuta.
PoistaÄlä muuta sano, älykäs päätelmä.
PoistaOllaan me muut paremmat ihmiset vaan jatkossa tarkkoja ja valvotaan, ettei mitään rasistista missään tapahdu. Ja mennään mukaan kitkentätalkoihin.
Minä ainakin olen mestari rikkaruohojen kitkennässä jo lapsuudestani alkaen. Olisit nähnyt, miten me yhden Lilin kanssa sokerijuurikaspellolla vetelimme pujolla toisiamme perseeseen, kun yllätetty oli kumartuneena. Siitähän se lensi turvalleen.
Kitkeminen on kivaa, kaikki mukaan nyt kampanjoimaan!
Kun rasisteilta kysyy ovatko rasisteja, eivät tietenkään ole. Suomi on läntisen Euroopan rasistisin maa.
Poistahttps://fra.europa.eu/sites/default/files/fra_uploads/fra-2019-being-black-in-the-eu-summary_fi.pdf
Jos niitä muita ei ole siunattu ketjupolttaja, rappioalkki, Fatima Diarrhealla?
PoistaAnonyymi, EU:n jäsenmaita on 27. Tässä sinun linkkaamassasi tutkimuksessa niistä on mukana alle puolet eli vain 12. Ei voi siis tämän tutkimuksen perusteella sanoa, että joku maa on rasistisin tai vähemmän rasistisin. Viitteesi tutkimus ei sitä paitsi ole kovinkaan tuore - se menee aikaan ennen vuotta 2016.
PoistaSen sijaan linkkaamassani World population review 2023 -tutkimuksessa on käytetty 78 maata maailmassa, ja Suomi on siinä siis kymmenen maailman vähiten rasistisimman maan joukossa.
Uskontunnustan, että olen pirunmoinen rasisti monessa asiassa, mutta en koskaan pidä ihmisten ihonväriä eriarvoistavana.
PoistaTosiasia on, että luonto on viisas, sille ei ihminen voi mitään, ei vaikka kuinka syrjisi toisia ihonvärin perusteella.
Uskonnot ja kultturit periytyvät olosuhteiden mukaan nekin.
Menempäs tyrkyttämään omaani eri tavalla eläville, niin voi käydä köpelösti.
En komppaa aidon ja terveen kehonsa tärvelijötä, en puolueita: en vihreitä, en demareita, en persuja, en kokomusta, en vasemmistoliittoa, en rkp:tä.
Keskusta on nyt mietintämyssyn alla. Pitäisikö niille kirjoittaa uusi puolueohjelma, ehkä sieltä löytyisi sitten poliittinen kotini. :)
Kapitalismia kohtaan olen hundra prosents rasisti.
Oi kauheeta, olenkohan ainut lajissani?
Minustakin saa kukin ajatella mitä lystää, mutta olen rakentunut niin, että pidän ihonvärin korostamista kummallisena. Ihminen on nahkansa alla pääpiirteittäin sama kaikkialla maailmassa kaikkina aikoina - tunteva ja aistiva olio.
PoistaEn ymmärrä, miksi ihonväristä tehdään numeroa edes Helsingin liikennelaitoksessa. Ja vielä - minusta positiivinen rasismi tulisi yhtä lailla julistaa pääministerin lanseeraamaan rasisminjahtikampanjaan mukaan. Ihan nyt ensimmäiseksi tulisi tuomita se Helsingin liikennelaitos siitä, että se ei pidä tummaihoista ihmistä arvossa - poistaa heidät mainoksesta.
Ihonväri ihmisellä on se, mikä on. Ihmiset ovat kuitenkin erilailla tuntevia ja aistivia ihmisiä. Kaipa se on tuo rasisminpelko syynä numeroon ihmisten ihonväristä. Tuossa ko. mainoksessa taisivat asianomaiset itse olla pahoillaan mainoksen poistosta. Ylisuojelua taisi olla, eivät ihmiset nyt kai sentään mitään idiootteja ole.
PoistaMonesti on tapahtunut niin, että puolestaloukkaantujat ovat olleet asialla, vaikka itse kohteet eivät ole moksiskaan, vaan jopa kannattavat sitä ajatusta, että heitä ei saa paapoa, vaan tulee kohdella kuten muitakin. Se varominenhan juuri on postiivista rasismia, jota vastaan minusta pitäisi julistaa kampanja. Kaikkia ihmisiä tulee kohdella samanlaiseati, samalta viivalta, koska se on ihmisarvon mukaista.
PoistaJuuri näin ja puolestaloukkaantujien oma epävarmuus saa paikan. Ihmisten samanarvoinen kohtelu ei ole tätä päivää, jos on ikinä ollutkaan. Ihminen ei vaan pysty siihen. Pyrkimys se voi olla ja pitääkin olla. Erilaiset kampanjat taitavat hukkua toistensa sekaan ajan ollen. Turhaa rahanmenoako, ehkä juuri näin.
PoistaOi että minä rakastan apinoita!
PoistaVarsinkin gorilloita ja pikkuruisia apinavauvoja.
Naamakirjan kautta olen törmännyt mm. gorillojen elämään videoituna tod. näk. jonkinsortin luonnonpuisto- oloissa.
Perhe-elämää on ilo seurata. Mamma huolehtii vauvoistaan esimerkillisesti ja mikä hienoa iskägorillakin on paljon (erään perheen kuvauksissa) mm. villien pojanjuntturoidensa seurassa.
Ulkonäkösiat ei gorilloilla ole rasituksena.
Rintaa taotaan olemassaolon kiitokseksi (?) käsillä jo pienestä pitäen.
Onkohan kukaan antanut rumpuja gorilloiden leluksi? Voisi syntyä taikuutta lautasten läikkämisessä ja kapuloiden kalistelussa.
On käsittämätöntä miten keskittyneenä ja rauhallisina gorillat istuvat paikoillaan pitkiäkin aikoja.
Jälkikasvu leikki-iässä on kekseliäs ja vauhtia piisaa niiden keskenään nahutessa ja kiipeillessä jopa järeän isägorillan päällä.
Ihmisten olisi hyvä ottaa oppia niin ulkonäkönsä hyväksymisessä kuin kiireettömästä, filosofimaisesta elämäntyylistä.
Ihmisellä ja apinalla, tai gorillalla, miten vaan, on sattuneesta syystä paljonkin yhteistä. Yhdessä dokumentissa näytettiin joskus, miten taitavasti gorillat käyttivät työkaluja. Sukulaisuuttamme ei ole vaikea uskoa.
PoistaGorilloilla on 98,3 prosenttisesti samat geenit kuin ihmisillä.
VastaaPoistaGorillat osaavat jopa nauraa ja tuntea surua.
Rinnan rummutusta on tutkittu, ja oletetaan sen viestittävän voimasta ja taistelukyvystä, vaikka gorillat harvoin tappelevat vahingoittamismielessä.
Perheyhteisöön voi kuulua n. 40 jäsentä.
On uhanalainen laji. Gorilloja jopa syödään, käytetään eri uskonnol. menoissa, sekä otetaan lemmikeiksi.
Entä mitä mieltä meidän pitää olla homoseksuaalisesti käyttäytyvistä gorilloista?
PoistaKoiratkin voivat olla homoseksuaaleja.
PoistaNaapurilla oli muinoin snautseri, Charles. Meillä oli samaan aikaan Ruben, kultainennoutaja. Charles oli himona Rubeniin, ja tilanteen teki hassuksi se, että se oli ainakin neljä kertaa pienempi kuin Ruben. Se kulki Rubenin perää nuuskien ja irvistellen onnesta, pyrki päälle, mutta Ruben väisti sitä nolona. Tämä toistui lähes päivittäin, kun lenkitimme koiria. Kiinnostus oli selkeästi seksuaalista.
Homoseksuaalinen käyttäytyminen on hyvin yleistä eläinten keskuudessa, eivätkä gorillat siitä poikkeusta tee. (Paitsi eivät sentään ihan yhtä innokkaita ole kuin kirahvit!) kts.
Poistaartikkeli perustuu tieteellisiin faktoihin
Suhtaudun homouteen neutraalisti: en edes ymmärrä miksi toisten ihmisten seksi käyttäytyminen minulle edes kuuluisi. höh? Itse en ole homo, en edes bi, vaikka sehän taas ei teille kuulu ollenkaan mitä minä olen. Mutta naiset noin yleensä ottaen ovat mielestäni fyysisesti paljon mielenkiintoisempia kuin miehet, paljon kumpuilevaisempia! Kyllä! Sitä paitsi heidän kanssaan (taas noin yleisesti ottaen!) on kivempi jutella: ei tarvitse jauhaa paskaa jalkapallosta, mopon sytytystulpista, machoilla puhvelinmetsästyksestä, tai muistella miten armeijassa ylivääpeli Ryhänen minulle kerran sanoi... haista kuule alokas paska jne jne.
Kyä ämmät on kauheen kivempia.
Ps. Mutta jos kärsisin sellaisesta fobiasta, että jatkuvasti aamusta iltaan ja kaikki yötkin läpeensä pääni sisällä touhuaisi hirvee lössi perverssejä ja irstaita ja riettaita hinttejä... kammottavasti hohottaen HOOHH HOHHHHOH ja ämpäreittäin eritteitään sinne tänne roiskien niin... niin, en minä niistä kehtaisi kellekään puhua, vaan hakeutuisin (olkoonkin että elämäni ensimmäisen kerran) terapiaan!
Vaikka em mä usko että terapiasta mitään hyötyä olisi...
Surullisintahan tässä - kuten kaikessa muussakin - on se, että mitä vähemmän ihminen tietää, sen varmemmin ja kovaäänisemmin hän tyrkyttää omia ennakkoluulojaan "faktoina".
PoistaVittu, kun semmote asenne rasittaa.
Joku taas näkee persuja joka paikassa. Se on oikeastaan paljon yleisempää. Ja rasisteja vasta nähdäänkin. Niitä on kaikkialla!
PoistaJuku, onko Joku niin sairas?
PoistaVoi mussukka, niitä näkijöitä on paljon.
PoistaHuvitan itseäni lukemalla joskus Vauva.fi:n korkealaatuisia keskusteluja. Oli epäkohta mikä tahansa, vaikka se, että mies söi lapsen vanukkaat, se on vähintään viidennessä kommentissa hallituksen ja persujen vika.
Tietoa kyllä löytyy, vaikka mistä, tekee mieli sanoa. Kyse onkin siitä, mihin tietoon kukin luottaa. Ihmisten tiedonsaantikanavat myös ovat eriä. Ns. luotettavien lähteiden takaakin voi paljastua yhtä sun toista. Joskus taisin sanoa, että mihin sitä luottaa, jos ei ihmiseen. Kuitenkin jokainen rakentaa ja saa rakentaa tietonsa oman mallinsa mukaan. Ehdottomia totuuksia levittelevä taho saa monen mielessä jalat alleen. Oman mielipiteen sanominen ei ole fiksua mollaamalla muiden mielipiteitä. Kukin ratkaiskoon päässään mihin luottaa, tai mihin ei luota. Tieto myös muuttuu ajan myötäkin. Niin, ja keskeneräinen tieto on oma lukunsa. Joskus ajateltiin näin ja nyt ajatellaan näin saakoon sekin oman huomionsa. Ei ole vaikeaa ajatella, että kukin ajatelkoon tavallaan. Kukaan ihminen ei kuitenkaan tiedä kaikesta kaikkea. Ehdottomuus yleensäkin voi olla, tai on, tai ei ole myrkkyä ihmisen mielelle. Ihminen taitaa olla keskeneräinen ikänsä. Epäily taitaa olla hyvä merkki. Aikuisten oikeesti.
Poistahttps://www.facebook.com/share/r/4hhrAhFoa8QHnv6B/
VastaaPoistaMarkus J Rantalan yms. tutkimukset eivät ainakaan minua vakuuta.
VastaaPoistaVarmasti moni uskoo, kun todistellaan että eläimetkin " tiedostavat" ihmismäisesti olevansa vain omasta sukupuolestaan kiinnostuneita.
Jos aukottomasti todistettaisiin, että eläimet ajattelevat ihmisten tavoin, niin mikäpä etten uskoksikin.
Vietit vievät kaikkia elollisia olentoja, mutta miksi ne ilmenevät toisistaan poikkeavilla käyttäytymistavoilla? Syitä ihmislajin erilaisiin seksi-yms. (rikolliseenkin) käyttäytymisiin on tietysti lukemattomia. On aina ollut. Niitä voi tarkastella hyvin monista eri vinkkeleistä: historista, käyttäytymistieteistä, uskontotieteistä, psykologiasta, ylipäätään lääketieteistä, yhteiskuntatieteistä, sosiologiasta jne.
Uusille sukupolville on rohkeaa ja anarkistista oria hallelujahuhmata ja rikkoa rajoittaviksi koettuja yhteiskunnan ja varsinkin uskontojen sanelemia tabuja.
Elinympäristön olo- sekä ihmissuhteet ja niistä johtuvat ristiriidat sysäävät etsimään uusia nautintoja ja tapoja elää.
Vaatii vahvaa identiteettiä ja ihmisarvon kunnioittamista, olla höyrähtämättä ja menemättä houkuttelijoiden ja yllyttäjien mukaan.
Eipä minua hetkauta suuntaan eikä toiseen vaikka kohta tutkimuksissa todistettaisiin että heterous se vasta poikkeavaa käytöstä onkin!
Vituttaa vaan vitusti ainainen homouden glooria ja halleluja!
9
halleluuja sana on pompannut väärälle riville uhmata sanan eteen, ja mitä oria lienen ajatellut? Kun yrittää korjailla rivejä, menee pasmat sekaisin
Poistapieni kun on kännyn näyttö. Täpästää! :)
Noora, viis lyöntivirheistä, lukija ymmärtää kyllä.
PoistaSe on tämä woke-kulttuuri, joka kaikin tavoin erottelee ihmisiä niin, että heikompia alkaa jo hirvittää. Olen itse alkanut suhtautua woke-kulttuuriin melko tyynesti ”positiivisena rasismina”, niin kestän sen meuhkaamisen paremmin.
Sitä vain mietin, pitäisikö lanseerata oikein kampanja positiivista rasismia vastaan. Vai voinko yhtyä tähän nyt nostatettuun rasismin vastaiseen riehaan mukaan? Mahtuuko positiivinen rasismi saman teeman alle?
Niin, onhan se hienoa että myös meillä on ollut sen verran viriilejä pappismiehiä, että ovat opettaneet Afrikan villi-ihmisille miten köyriä, eli tämän ns. "lähetyssaarnaja-asennon". - Konkreettista evankeliumin opetusta.
VastaaPoistaEikös se olekin somaa Mikis!
PoistaTuossakin lataamassa artikkelissa mainitaan homofobia!
Mitäköhän sillä tarkastiottaen ja pohjimmiltaan halutaan tarkoittaa?
Että pelkää ylipäätään kaikkia seksuaalisesti toisin käyttäytyviä vaiko pelkää myöntää jopa olevansa sitä sorttia itse, mutta ei vain uskalla myöntää.
Tai yritetäänkö homopelkuriksi nimeämällä manipuloida, pelotella jopa halveerata erilaisia, poikkeavia seksuaalivähemmisönäkemyksiä?
Olisi mielenkiintoista tietää, onko kirahvit harvinaistuva laji? Onko luonnonvalinnalla asiassa osuutta? Onko kirahvi hyötyeläin? Tiedostaako kirahvi sukupuolten erot? Onko niillä tietyt kiima-ajat, tarpeeksi ruokaa elinalueilla jne?
Huom!
Kaikkia pakkomielteitä ei helposti hoideta, kuten ilm. viittasit minulle vinkiksi kallonkutistajan apua vai ymmärsinkö väärin?
Saan pakkohepuleita aina, kun huomaan ihmisten manipulointia, tosiasioiden kaunistelua, hyssyttelyä ja hyväksynnän kärttämistä jopa valheilla. Sitä minun ns.pakkomielteinen "homofopiani" on, ettäs tiedät!
Ja en voi kieltää, että en todellakaan " rakasta" kaikkia homoja tai lesboja, kuten en heteroitakaan!
Meissä ihmisissä kun on todella vastenmielisiä piirteitä, kuten on minussakin.
Oi Noora hyvä,
Poistakun tiedät näistä asioista (= homoseksualismin synnystä ynnä muusta) enemmän kuin nämä kymmenet, sadat tai tuhannet asiantuntijat jotka näitä asioita ovat tutkineet vuosikymmeniä, niin selittäisitkö minulle tuon aivojen alaosassa sijaitsevan hypotalamuksen INAH3:n toimintaperiaatteet? kun se tutkimuksien mukaan (joille meidän siis ei mitään arvoa kannata antaa, pyh!) kumminkin muka "säätelee sukupuolihormoni testosteronia, joskin se muuttuu sikiön aivoissa INAH3:n kasvua sääteleväksi estrogeeniksi ja sen takia syntyvä lapsi on homo." Höh, sanon minä, ei tämä voi olla totta, koska en ymmärrä siitä ’hölkäsen pöläystä’... Sa sää Noora mistä helkkarin manipulaatiosta tässäkin taas on kyse?
Noora, arvostan mielipiteitäsi, koska ne ovat niin omaperäisiä, eivät ole mistään kopioituja, heh. Mutta pitävätkö mielipiteesi (= päähänpinttymäsi) myös paikkaansa... se onkin jo ihan toinen juttu. Aivan toinen. Todella ihan aivan toinen.
Kaikella ystävyydellä
Mikis
Yritän taas jatkossa olla heiluttamatta venettä "epätieteellisillä" ounasteluillani.
PoistaOnneksi emme ole sodanjohtotehtävissä vastakkaisilla puolilla. :)
Näinhän ne sodatkin tuppaavat alkamaan, kun kumpikin osapuoli jääräpäisesti luulee tai tietää olevansa oikeassa.
Haluaisin kyllä tutustua muidenkin alojen eri tutkimuksiin perin pohjin, ja monen eri tutkimusryhmien tuloksiin.
Valitettavasti aivokapasiteettini, koulutukseni ja aikani ei enää väitöskirjan tekoon riitä.
Miten ja missä nuo linkissä mainitut tutkimukset on tehty? Kuinka suurelta joukolta kokeet on otettu? Ovatko muut tutkijatieteilijät samaa mieltä tutkimustuloksista jne?
Useimmiten, jos tutkijat ovat päätyneet tiettyihin tuloksiin kokeissaan, loppupäätelmänä on, että asiaa pitää tutkia lisää. :)))
Raakkuja ja rasismia. Näitä ei enää jaksa uutisvirrasta lukea.
VastaaPoistaVarsin virkistävää oli vaihteeksi juuri lukea opposition kansanedustajankin synneistä ja virheestä: Tytti Tuppurainen! Saatu kiinni housut kintuissa muhinoimasta Venäjän etupiiriyhtiön kanssa ministerikautenaan, vaikka häntä oli varotettu kahdesti vuonna 2022. Tuppurainen ei ryhtynyt toimenpiteisiin pyynnöistä huolimatta.
Nyt kun selityksiä pyydetään, Tuppurainen ”ei muista tapausta”. Hmmm. On ihmisellä otsaa riekkua muiden virheistä.
Riittää minullekin jo raakuista jatkuva uutisointi. Karmea kohtalo ainutlaatuisille eliöille, mutta pitääkö lähes jokaisessa uutislähetyksessä tapahtuneesta jaaritella, ikään kuin jokainen meistä pystyisi tekemään katastrofille enää mitään.
PoistaMenkööt toimittajat pelastustöihin mukaan!
Tuppuraisen tappuroinneista en ole lukenut.
Toivottavasti Orpon ohjelmalla rasismi katoaa vihoinkin yhteiskunnastamme tyystin!
On se upeeta että hallituksessa on nyt niin ylen hyviä ihmisiä, jotka vihdoinkin kitkevät kaikki kansalaisten kaltoinkohtelut ja eriarvoistamisen, niin rumat ajatukset kuin teotkin toisistamme kohtaan pois juurmultineen!
Lapsena leikimme usein Loimijoen rannalla. Siinä rantavedessä oli näkinkenkiä. Raotimme kuorta, kun etsimme niistä helmeä. Sisällä näkyi limainen otus, mutta ei helmeä. Nämä jokihelmisimpukat eli näkinkengät olivat ilmeisesti raakkuja, vaikka ei kukaan niitä raakuiksi kutsunut. Puhuimme näkinkengistä.
PoistaVieläköhän lapset leikkivät joen rannoilla ja joessa? Meille jokiranta oli kutsuva leikkipaikka. Eikä siinä aikuisia ollut valvomassa meitä. Asuimme lähellä rantaa, joka oli vakituinen leikkipaikkamme. Pojat kiipeilivät sillan rakenteissa ja pyydystivät haarukalla joesta nuoliaisia, vai olivatko ne kivennuoliaisia? Jokin kapea pieni kalalaji. Me tytöt teimme voikukkaseppeleitä päähämme ja heitimme veteen voikukkia, joiden varsi oli halkaistu liuskoihin. Näin se kihartui somasti vedessä uidessaan.
noora
PoistaHauskoja sanakuvia lapsuudesta, Iines!
PoistaReilun parin kilometrin päässä
mökiltä on valkeahiekkainen suureen järveen kuuluva, avara ranta.
Viihtyisä paikka pyöräillä sinne uintiretkille ja piknikeille.
Tänä kesänä on jäänyt käymättä, vaikka ailomuksia onkin ollut. On tullut tehtyä uintiretket lähilammelle.
Lienenkö aikoinaan kertonutkin, että rantahiekassa olen nähnyt näkinkenkien " kokouksen", ja niiden hitaan liikkeen pohjahiekassa, polkuja jättäen.
Olen kuullut myös huhuja, että ennen lähdeveden kirkkaasta vedestä olisi löytynyt jotakin myrkyllistä.
Sinilevää viime vuosina on myös havaittu.
Oi niitä aikoja, kun isä ja äiti vielä osallistuivat rantaelämään. Paistoimme rantahietikolla lettuja paistinpannu spriikeittimellä ja isä maalasi veneen kylkeen poikani nimen.
Viime kesänä rannalta löytyi näkinkenkien " kuoria". Toivottavasti laji edelleen pysyy elossa.
Näkinkenkä - lapsia ei vahdittu joen rannoilla eikä uimaloissa, vaan peloteltiin Näkillä, pahalla veden haltijalla, joka vaanii syvässä vedessä.
PoistaJo aika pieninä kävimme porukalla jokirannassa leikkimässä ja uimassa, ja varoimme vain ”äkkisyvää”, sitä, että menee niin kauas, että jalat eivät yhtäkkiä yletykään pohjaan. Ja siellä oli se paha Näkki. Näkinkenkähän oli varma merkki Näkistä joessa,
Peter von Bagh omaelämänkerrassaan kertoo hauskan tarinan penikkavuosiltaan. - Tai ainakin minusta tämä tarina on hauska.
PoistaNaapurin äveriäs porvariukko oli ostanut ison hienon valkoisen moottoriveneen. Petteri, joka oli alle kansakouluikäinen silloin, kirjoitti mustalla maalilla veneen kylkeen PASKA. Nousi kauhea meteli kuka tuon tihutyön oli tehnyt! Kuulusteltiin kaikkia lähitalojen mukuloita. Mutta Petteri sai olla rauhassa: kaikki kun luulivat ettei hän osaa vielä lukea ja/tai kirjoittaa...
Myöhemmin von Bagh toteaa lakonisesti: "Tästä minun kriitikkourani oikeastaan alkoikin...".
Arvostan Petteriä kaikesta mitä elokuvan hyväksi Suomessa teki. Myös ihmisenä hän oli hyvin sympaattinen, kuulema.
Aika lailla kauhistuin, kun sdp kertoi kannattavansa Hamasia. Siinä se sitten on, kommunismin riemuvoitto.
VastaaPoistaKahden valtion malli on varmaan järkevä tavoite. Mutta minusta Suomen linja, rauhallinen odotus ja harkinta on hyvä. Kaikki aikanaan.
PoistaPalestiinalaisten tulisi nyt hylätä terroristijärjestö Hamas, kokonaan, sillä eiväthän läntiset sivistysmaat voi olla diplomaattisissa suhteissa isisläisyyteen pohjaavan terrorismia harrastavan ryhmän kanssa. Minusta on suorastaan outoa, että Lindtman silmät pyöreinä esittää tällaista ajatusta.
Minusta nyt tärkeintä olisi hallituksen pistää kuntoon SOTE -asia, eikää vain silmät pyöreinä (Orpo) ja silmät latasenkokoisina pyöreinä (Purra) lässyttää että kaikki on edellisten - so. Sipilän ja Marinin - hallistusten vika. Eikös nyt jumankauta olisi sitten jo nykyisen hallituksen aika ryhdistyä ja alkaa tehdä jotain, eikä vaan pulista. Mutta kun ei, ei, ei. Ei kuunnella asiantuntijoita, so. lääkäreitä ja hoitajia, vaan sotketaan ja sählätään edes takaisin. Voi paskan marjat, sanon minä.
PoistaLindtman puhuu muutenkin levottomia. Paitsi Palestiinan valtion pikaista tunnustamista hän esittää, että raakkutuho olisi hallituksen vastuulla: ” - - raakkutuho heikentää Suomen mainetta maailmalla, hallitus ei ole hoitanut asiaa yhtenäisesti - - .”
PoistaTulihan se sieltä, opposition johtajalta: raakkutuho on hallituksen vika, hallitus huonontaa taas Suomi-kuvaa maailmalla.
Että osaa johtava poliitikko olla kiero ja - sanon suoraan, typerä moukka. Raakkutuho ei johdu hallituksesta, ei nykyisestä eikä entisestä, sillä lait ovat kunnossa. Lakejahan rikottiin siellä joella, niitä ei tuhonnassa noudatettu.
Mutta kun se sote-sotku oli Kiurun virhe, Mikis. Ei voi suunnitella jättimästä kerroksellista terveyshimmeliä osoittamatta siihen euron killinkiäkään varoja.
PoistaKiuru lisäsi byrokratiaa ja huippupalkkaisen johtajaklusterin, jolla ei ole alkeellistakaan lääketieteen koulutusta ja osaamista. Kiuru vei meiltä mahdollisuuden omalääkärijärjestelmään hirmuisessa yksitysisektorikammossaan. Nyt terveyskeskuksen käytävillä ei ole ruuhkaa. Aikoja ei saa, kaikki ovat kammioissaan hoitamassa byrokratiaa. Meillä on neuvostoliittolainen terveydenhoitomalli.
Ai, se onkin nyt Kiurun vika ettei nykyinen hallitus tee mitään? Tai tee muuta kuin syyttelee muita? Jassoo.
PoistaJa siitä olen myös samaa mieltä että Raakuista ja Rasismista on puhuttu jo liikaa! Óvat niin rumia sanojakin. Ja kaikkihan me sen tiedämme että Perussuomalaiset ovat luontoystävällisin ja antirasistisin puolue, miksi sitä erikseen tarttisi toitottaa, höh. Kuten puolueemme puheenjohta sanoo. Ja eduskuntaryhmän vetäjä silmät sirillään toistaa. Hehh, he.
Äitini serkku oli 70-luvulla rasvanahkaduunari. Legendaarisesti uskalsi silloin työmaalla sanoa: "sä oot kommunisti, et sä mitään tiedä!"
VastaaPoistaVaan Kamala Harris tykkää aseistaa Israelia. Demokratiat rakastavat siis veljiään ja siskojaan eri tavalla paikasta riippuen?
Poista