10.8.2011

Oikeen tarttis kylään käskeä


9.8. Kun laskeudun portaita, luulen piirongin päälle nostamaani harmaata angoralankakerää Kustiksi. Aistikuva on nopea ja itsestäänselvä, sillä Kusti makoili usein samassa paikassa auringonläikässä.

On kaksi kudinta meneillään, ollut jo puoli vuotta. Toinen on harmaa sukka, joka on kantapääkavennusvaiheessa. Toinen on kaulahuivi, joustinneuletta, mustaa ja harmaata angoralankaa. Näitä ennen tein punaiset sukat, jotka olivat puikoilla viitisen vuotta. Sitä ajattelee äitinsä kuoltua, että villasukkien ketju ei saa katketa, ihmisellä pitää olla itsetehtyjä villasukkia. Nyt ajattelee, että kutominen se vasta kivaa onkin, voi meditoida omiaan samalla kun puikot helskyvät ja valmista tulee, vääjäämättä. Ei mene hukkaan se joutilaan näköinen istuminen. Tupakkimiehillä on sama. On olevinaan kuin jotain tekisi, kun polttaa tupakin.

Hiljaista täällä on. Puhun jälleen vain myyjien ja naapureitten kanssa. Näin nämä pikku tapaamiset saavat ladattua merkitystä, jokainen niistä muuttuu tapaukseksi. Mietin, alanko joskus elää vain naapureitten kautta, kun nyt jo joskus tarkkailen ikkunasta heidän liikkumisiaan.

Vanhat ihmiset ovat otollisia tarkkailun kohteita. Voi katsoa lonkkaleikattua Maijaa, että miten se nyt kulkee, varaako liikaa polvelle, vaikka lääkäri kielsi. Voi katsoa Kerttua, entistä puhelinyhtiön kirjanpitäjää, joka herää vasta yhdeksältä aamuisin ja on puolikuuro. Voi miettiä, mitä ihmettä vanha ihminen tekee iltaisin, kun ei ajoissa sänkyyn pääse. Onko salaisia paheita? Ryyppääkö iltaisin? Voi katsoa yhtä tummaa naista, joka ulkoilee aina aamupäivisin. Tulee pikku pihalleen ja nyppii lehden sieltä, toisen täältä, asettaa jotakin jonnekin, aina välillä nousee kurkistamaan, eikö ketään näy tiellä. Jos näkyy, ihminen ikään kuin herää ja alkaa helskyttää kuin olisi voimia kerännyt nimenomaan tätä toimitusta varten.

Voi katsoa myös, onko vanha Alpo ulkona, ennen kuin itse menee pihalle. Alpo on jokapaikanhöylä, ja yhdyttää jokaisen pihalla liikkuvan ja kysyy, minne matka. Alpo on hieman salakavala. Hän on nimittäin joskus piilossa esimerkiksi autonsa takana katoksessa jotain olematonta tekemässä. Pomppaa sieltä yllättäen esiin ja aloittaa iloisen jutustelun. Alpo on yhden entisen oppilaani isä, ja pitää minua siksi arvossa. Hänen autonsa paikka on vastapäätä omaani, joten kohtaamme turhankin usein. On vielä yksi mainittava naapuri, siistijänainen, joka on pihan kaikuvin kälättäjä ja tiedonvälittäjä. Hän on se beigetakkinen laiha nainen, joka tarttuu marketissa olkapäästäsi, juuri kun olet panemassa kärryihisi paria siideri- tai olutpulloa. Luo niihin merkittävän katseen ja katsoo muutkin ostokset. Kertoo sitten koko marketille olevansa menossa iltavuoroon. - Oikeen tarttis kylään käskeä, on häneltä usein kuultu lause, johon en ole toistaiseksi reagoinut. Hän on asettanut pihakeinunsa piha-aukiolle päin, kun muilla keinut ovat selin, puutarhaan päin.


10.8. Olen hieman tietämätön Lontoon mellakoistakin, kesäisen uutispimennon jälkeen. Nuoret rikkovat ikkunoita ja varastavat tavaraa, yksi on kuollutkin. Koko brittipoliisikunta on ymmällään ja kerää rivejään todelliseen taisteluun. Aatteellisia vallankumouksia ymmärrän, mutta tästä ei saa tolkkua, tämä on liian fyysistä, räjähtävää. Kuin joku olisi valanut bensiiniä liekkeihin. Tilanne tuntuu oudon vakavalta, vähän kuin Norjan tapaus. On tekijöitä, mutta mielestään syyttömiä.

Nyt paistaa aurinko, eiliset ukkospilvet ovat revenneet. Joen hieman tympeä tuoksu tuntuu kaikkialla. Öisin tulee kuuma, vaikka ikkuna on auki. Betoni ei hengitä niin kuin puutalo. Iho alkaa kuivua ja vaatii rasvaa. On kuin välitilassa, mieli on kesäpaikassa, keho nauttii mukavuuksista. Huomaan vilkkaan kesän jälkeen, että kaipaan juttukumppania. Haluan puhua. Ei ole enää kissaakaan. Taidan lähteä kameran kanssa ulos.

(Valokuva Iines, Ukkosen jälkeen)


165 kommenttia:

  1. Minusta on tuntunut jo pitemmän aikaa siltä, että jonkinlainen "sota" on käynnissä. Siksi Norjan tapaus ei rehellisesti sanottuna yllättänyt, vaikka yllätti tietenkin mittakaavassaan ja julmuudessaan. Olen pelännyt, että jotain sellaista tapahtuisi. Nyt pelkään, että se saattaa olla jo organisoitua.

    Tajusin nuorison suunnattoman vihan aikuisia kohtaan kerätessäni Googlesta vihapuheita, joissa käytettiin sanaa 'kukkahattutäti', ja jo sitä ennen Kiiltomadossa. Puhuttiin niin kuin sodan aikana vihollisista.

    Toisaalta tilanne on sydäntäsärkevän traagista, toisaalta pelottavaa. Se on minusta "kadotettujen poikien (ja tyttöjen?) " kaunaa. Edelliseltä kapinalliselta sukupolvelta vei isät sota, tältä uusimmalta sekä äidin että isän työelämän liialliset vaatimukset ja loputon narsistinen "itsensä toteuttaminen".

    VastaaPoista
  2. Minä vähän pelkään mennä kauppaan, kun siellä päivystää yksi Lärväinen, jo vanha mies.

    "Tervepä, terve, mitäpä kuuluu, mitäs luulet seurusteleekohan ne vielä, onkohan tässä nykymaailmassa mitään tolkkua, on muuten ilmoja pijellyt ja onkohan se ruotsin kunkku ihan viisas. - Vaan mitäpä se minulle kuuluu, MUTTA onko, onko,- mitä mieltä olet?"

    Vastaan sitten jotain: "Sellaista se on ja kyllä varmaankin." Vielä yksi samanlainen litania Lärväiseltä tulee ennenkuin pääsen livahtamaan ostoksille.

    Kassan jälkeen olen helpottunut, jos on työntämässä kolmea euroa pelikoneeseen tai tavoittanut jonkun mielenkiintoisemman uhrin.

    Muuten se muka salaa vilkaisee ostoskassini ja alkaa päivittelemään kuinka "nykyisin sitä olutta ostavat paljon, - miten se on, onkohan se niin, -mitäpä mitä olet mieltä, vaan mitäpä se minulle kuuluu. MUTTA miten on?"
    ---

    Olen ymmärtänyt, että eurooppalaisten suurkaupunkien joihinkin lähiöihin poliisi menee vain suurella vahvasti aseistetulla joukolla, mieluiten panssariajoneuvolla.

    Ei niiden lähiöiden ongelmia millään pureta tai ratkaista, yhteiskunnan täytyy vain osoittaa vahvaa voimaa heitä vastaan.
    Pirujako ne getoistaan ihmisten ilmoille tulevat?

    VastaaPoista
  3. Joku voi kokea mielipiteeni liioiteltuna. Mutta olin Kyproksella sinä vuonna kun siellä syttyi vallankumous ja sota. Nikosian kaduilla oli painostava tunne kuin ukkosen edellä.

    Kun vallankumouksen ensimmäiset laukaukset kuuluivat, pakkasin meidän kaikki tavarat, sillä olin varma, että sota syttyisi. Minulle taidettiin virnuilla. Olin nuori enkä tiennyt paljon mitään maailmanpolitiikasta. Sen levottomuuden vain tunsi luissaan niin kuin ukkosen tulon.

    Onneksi meillä on Suomessa demokraattinen systeemi, ja ihmiset voivat esittää mielipiteitään vaalien avulla.

    VastaaPoista
  4. Minun "fiksupuheeni" (vrt. "fiksutanssi: taapero, joka kotivideossa esittää reippaan polkan aina kun osaa näyttää kartalta Amerikan osavaltion oikein; Mamman tallentama jenkkipätkä, ja supersöpö!!) on nyt tältä päivältä ohi.

    Anna ja Riku puhuvat asiaa, ja molempia komppaan, re: järjetön väkivalta.

    Iines, sinun kirjoituksessasi ihastuin taas kerran siihen eloisaan tapaan, jolla kuvailet ystäviä ja kylänmiehiä! Vähän kuin omakin tuttavapiiri laajenisi, kun kertomuksiasi lukee! :)

    Minun naapurini eivät onneksi ostoksiani tähystele (tai sitten en vain huomaa). - Oletteko koskaan muuten lukeneet karppaus-keskustelupalstoja?!

    Siellä tämä ostoskorin tarkkailu todella elää; kanssaihmisten ja kassojen ilmeitä tulkitaan estoitta ja rivakasti, jos ostaa täysjuustoa tai pekonia, ja toisaalta muistetaan itse listata kaikki hiukankin ylipainoiset henkilöt, joiden koreista löytyy yhtäaikaa kevyttuotteita ja sipsejä!!!

    Oma energiani ja keskittymiskykyni riittää juuri ja juuri jääkaapin täyttämiseen Chez Char; metkaa kuulla näistä kori/kärryvahdeista!

    Mitähän he vahtaavat lopun päivää?

    Nyt on pakko rientää; hauskaa päivää kaikille! :)

    VastaaPoista
  5. En epäile, etteikö kymmenessä vuodessa viha olisi jo niin suurta, että Kontulasta tulevat silloin tällöin keskustaan autoja polttamaan ja vähän mellakkaa pitämään.

    Hurstin jonoa "kunnialliset veronmaksajat" eivät enää siedä Kalliossa: "miksei ne mee jonnekin syrjemmäksi?"

    Meneehän ne kun laitetaan, mutta jonain päivänä, kun ovat jo kuolleet, niiden lapset kiehuvat.

    VastaaPoista
  6. Anna,

    minua huolestuttaa oikeastaan päinvastainen asia kuin sinua.

    En osaa ajatella, että näiden mellakoiden takana olisi jokin sota, sillä sota on aina organisoitua toimintaa. Tämän mellakoinnin järkyttävyys taitaa olla nimenomaan spontaaniudessa, organisoimattomuudessa, vihassa, joka roihahtaa.

    VastaaPoista
  7. Riku,

    Lärväistä älä välttele, mies vaikuttaa mukavalta hepulta.

    Minua sen sijaan riepoo se, kun joka tiskin takana on entinen oppilas. Mihinkään ei voi mennä tuntemattomana asiakkaana tai edes potilaana. Terveysasemalla on yksi Armi, uudelleenkoulutettu oppilaani, joka neuvoi minua pokkana virtsarakkotulehdusasiassa.

    Alkossa on Tessa ja Leena, molemmat entisiä oppilaita. Rintaliivit ostin kerran Jarnolta, joka oli Vapaa Valinnan kassana . Jarno on se oppilas joka sanoi, että kusen kenkääsi, josset päästä minua vessaan.

    Näin muuten tänään jutussani mainitseman siistijänaisen marketissa, kun katselin broilersuikalepaketteja kylmätiskissä. Tuli taas olkani takaa kurkistamaan koriini, jossa oli luumuja ja juusto ja Ilta-Sanomat. Hänellä oli kolme juomapulloa ja marketti sai taas tietää, että hän on menossa iltavuoroon. Nyt hän ei sanonut, että tarttis oikeen kylään käskee, vaikka vähän jopa odotin sitä.

    VastaaPoista
  8. Tuosta mellakoinnista luin lisää. Se on keskittynyt maahanmuuttaja-alueille, mutta nuoret kaikkialta osallistuvat siihen, eli se ei ole yksin maahanmuuttajien syy, jos nyt joku niin ajattelee.

    Yksi tekijä on alueella vallitseva työttömyys, joka on keskittynyt juuri näihin rähinälähiöihin.

    Silti ajassa on jotain uutta dynamiittia, sillä työttömnyyttä on ollut aina, samoin maahanmuuttajia on briteissä ollut iät ja ajat.

    Minusta ydin on tässä ryöstelyssä. Otetaan tavaraa, kun ei ole rahaa ostaa sitä. Mitta on täysi, tavaran katsotaan kuuluvan kaikille.

    VastaaPoista
  9. Lukioaikainen voimistelunopettajani tuli vastaan joskus vuosituhannen alussa. Menin tervehtimään oikein iloisesti, vaikkei se minua muistanut.

    Kiittelin iloisesti ja reippaasti nauraen, että aamupuurot olen muistanut jättää aina väliin, tupakkaa kiskonut kuin korsteeni ja viinakin juoda sikäli kun olen jaksanut! - Niistä se jaksoi toitottaa aina kun sitä näkyi, yleensä se vain kävi avaamassa pallokaapin oven ja pisti oppilaat pelaamaan. Toisinaan piipahti kesken tuntia.

    Noihin mellakoihi vielä, että kun ihmiseltä lähtee jopa mielikuvitukseenkin perustuva toivo paremmasta huomisesta, siitä tulee aika arvaamaton ja vaikea. Saattaa piru hyökätäkin, jos voimia on.

    Arvioni kymmenestä vuodesta oli huiman optimistinen, onhan niistä jo jonkun verran merkkejä näkynyt.

    Bloggauksessasi ja kuvablogissasi olevien kuvien taivaan värisävyt ja pilven muodot ovat suorastaan upeita, tunnelmaa täynnä!

    VastaaPoista
  10. BBC kertoo, että rikolliset käyttävät Facebookia ja Twitteria ja lähettävät viestejä, joilla nuoria mobilisoidaan mellakoimaan.

    VastaaPoista
  11. BBC on kyllä luotettava uutislähde, Anna.

    Nyt alkoi kiinnostaa. Keitä nuo "rikolliset" siis ovat? Onkohan heillä jokin tietty yhteinen ideologia?

    Minulla on tähän asti sellainen epämääräinen teoria, että kyseessä on massahysteria, joka on räjähtänyt siellä, missä on yhteiskunnallista puutetta.

    Katselin eilen TV1:stä uutta ruotsalaista sarjaa, joka kertoo maahanmuuttajaperheestä. Jo yhdestä jaksosta huomasi, miten hyvästä halusta ja yrittämisestä huolimatta sopeutuminen uuteen yhteiskuntaan ei suju kuin tanssi. Huomaa myös, miten samanlaisia unelmia ihmisillä kaikkialla on.

    VastaaPoista
  12. Riku, kiva kun huomasit kuvani.

    Itse olen aika innoissani uusimmista perhoskuvistani, joista muutaman panin kuvablogiin. Sain niihin ehkä symboliikkaa, mikä antaa itselle tyydytyksen tunteen. Tällä en tarkoita, että kuvat olisivat teknisesti korkealaatuisia.

    VastaaPoista
  13. IInes,
    Englannin rikollisjengeistä näyttää olevan artikkeli Wikipediassakin. En ole lukenut.

    Myös Savon Sanomat mainitsee rikollisten osuuden organisoijina.

    Sitten mainitaan englantilaiisssa uutisissa, että kouluilla on vielä lomaa, lapsilla aikaa mennä mukaan "massahysteriaan" kuten sanoit IInes. Joku silminnäkijä kertoi, että varastelusta on kyse, ikkunat rikotaan sen verran, että mahdutaan sisälle ryöstelemään.

    Kai nuoret tuntevat olevansa massan suojassa "anonyymeja" varkaita.

    Tavallisesti vanhemmat ja opettajat määräävät, nyt nuoret voivat osoittaa valtaansa. Näin esitettiin jossakin.

    Englannissa on huliganismin perinne, jalkapallohuligaanit.

    VastaaPoista
  14. Tuo englantilainen jalkapallohuliganismi on minullekin tuttua, vaikken jalkapalloa juurikaan seuraa. Uutisissa on näytetty välähdyksiä tästä käsittämättömästä mölinästä, joka antaa moukkamaisen kuvan koko kansasta - kansan syvissä riveissähän totuus asuu.

    Jengi-sanaan itsekin törmäsin lukiessani mellakoista. Tämäkin viittaa nuorisoon, jopa lapsiin. Tulee mieleen saksalainen lapsipsykiatri Michael Winterhoff, joka on sanonut "Lasst Kinder wieder Kinder sein!" Hänen ajatuksistaan keskustellaan lehdissä nyt paljonkin.

    Olisi tietenkin kauhean sopivaa kaikin puolin, jos tämänkin mellakan syyt voitaisiin ulkoistaa yhteiskunnasta johtuviksi. Pelkään pahoin, että on mentävä syvemmälle.

    VastaaPoista
  15. Jarnohan oli harvinaisen fiksu.

    (16:53)

    VastaaPoista
  16. Jarno oli fiksu. Minä annoin hänelle arvosanaksi kiitettävän eli 5 (asteikko 0 - 5). Hän oli luokan paras kirjoittaja.

    Hän innostui pärjäämisestään niin, että meni vielä iltakouluun, josta kirjoitti ylioppilaaksi.

    Minusta tuo kenkäänkusemisrepliikki osoitti luovaa ongelmanratkaisua.

    VastaaPoista
  17. Yksilöpsykologiaa voi toki soveltaa massojen käyttäytymiseen.

    Massan psykologia ei kuitenkaan ole siihen osallisten ihmisten käyttäytymisen summa.

    Internet mahdollistaa pölhöjen, kuten muidenkin, tehokaamman keskinäisen viestinnän.

    Internet oli/on keskeisessä osassa myös arabimaiden kansannousuissa. Sitä ei tiedä olivatko vallankeikaukset eteen-, vai taaksemenoa, taikka ihan vaan paikallaan pysymistä. Luulen, että viimeistä.

    VastaaPoista
  18. Paras kirjoitus on ollut mielestäni eilinen Guardian -lehden Zoe Williams: The UK riots: the psychology of looting. Näkyi olevan yli 1000 kommenttia.

    Kuluttajien mellakka, ei haluta ruokaa, vaan kalliita lenkkareita ja kannettavia tietokoneita, polkupyörä ja kampaamotuotteita. Eräs psykologi ihmetteleekin, että miten on mahdollista, että vaikka ihminen ei usko lakiin ja oikeuteen, yhteisöllisyyteen jne,. hän uskoo urheilukamppeisiin. Kulutusyhteiskunta vääristää ihmisen todellisuuden.

    Nuorilla näyttää olevan hauskaa ja jännittävää, sanottiin.

    Odotan edelleen, mitä löytyy kaiken takaa. Joku on tiennyt, miten nuorison saa "sytyttämään maan tuleen", kuten jotkut kehuvat.

    Varmaankin suurin osa on köyhiltä alueilta. Mukana on myös aikuisia.

    New Yorkin sähkökatkoksen aikaan tapahtui jotain vastaavanlaista ryöstelyä.

    VastaaPoista
  19. Internet mahdollistaa pölhöjen, kuten muidenkin, tehokaamman keskinäisen viestinnän.

    Minun tekisi mieli ottaa tuosta uusi tunnuslause blogikeskusteluille, tuonne ylös, mutta olkoon. Olet sinä, Riku, hyvä lohkaisija.

    Tuostakin olen samaa mieltä, että massan psykologia ei ole siihen osallisten ihmisten käyttäytymisen summa. Massalla on omat lakinsa, oma voimansa, joka sitä vie.

    VastaaPoista
  20. Juuri tämä merkkitavaroitten ryöstely tässä mellakka-aallossa onkin merkittävää ja tunnusomaista minustakin, Anna, vaikken mainitsemaasi artikkelia tai kommenteja olekaan lukenut.

    Nuoret ryöstävät räjähtämällä merkkejä, unelmia, palan taivasta. Tämä on uudenlaista.

    VastaaPoista
  21. Tiedän, miten mellakoinnit lopetetaan. Ettekö te muka tiedä? No, selitetään sitten.

    70-80 luvun vaiheessa kun jalkapallohuliganismi oli pahimmillaan (ihmisiä kuoli kuin kärpäsiä katsomoissa) niin Manchester United'in kannattajat uhosivat (heillä oli joku Euroliiga-ottelu Moskovan Dynamoa vastaan) että nyt pannaan Moskowa sekaisin. Monta lentokoneellista heitä sinne lensikin. Ja ottelu pelattiin Lenin stadionilla... Kymmenen englantilaista (jalkapallohuligaania) turistia, yksi venäläinen rajavartiosotilas (jolla oli kalashnikov), kymmenen lontoolaista turistia ja 1 rajavartiosotilas (jolla kalshnikov), 10 englantilaista ja taas yksi sotilas (+ kalashnikov)... ja niin edelleen. Ei mennyt Moskova pyörryksiin. Nämä potkupallofanit tulivat kiltisti takaisin kotiinsa, kuin päiväkotilapset, tarhasta.

    Ps. Arvaa kuinka kauan Israel (valtio jota inhoan) olisi olemassa jos siellä ammuttaisiin mielenosoittajia ilmakiväärillä? (Arvaat oikein.)

    VastaaPoista
  22. Lontoossa ja muuallakin Isossa-Britanniassa riehuvat mielipuolet ovat tiettävästi ideologialtaan vasemmistoanarkisteja. Saman ryhmän hengenheimoilaiset olivat vuonna 2010 vastuussa yli puolesta Euroopassa tapahtunesita noin 250 terroristi-iskusta. Noin 25% oli islamistien iskuja ja loput noin 25% separatistien.

    VastaaPoista
  23. Pss. Syyriassa nyt testataan pystyykö väkivallalla voittamaan vallan väen. Toivottavasti, ei.

    VastaaPoista
  24. http://twitter.com/#!/jodymcintyre

    The Independentin kolumnisti Jody McIntyre sai kenkää kyseistä lehdestä. Paikallinen akuliina oli yllyttänyt nuorisoa mellakoihin "sosiaalisessa" mediassa, jossa näitä yllytysviestejä on paljon.

    Poliisin toiminta meni alusta alkaen pieleen. Virkavalta ei puuttunut heti riittävällä voimalla mellakoihin, mikä antoi nuorisolle signaalin, että valta on heillä.
    Ryöstelevät teinitytötkin hihkuvat, että tää on kivaa, eikä poliisi voi meille mitään.
    Kärpästen herra on edelleen ajankohtainen kirja.

    VastaaPoista
  25. Tuossa Oulun tapauksessa poliisi sai onneksi tilanteen hallintaansa, mikäli nyt oikein ymmärsin.

    Tuntuu käsittämättömältä, että poliisilla ei olisi valtuuksia käyttää erilaisia keinoja edes tilanteessa, jossa juuri kuullun uutisen mukaan kolme kotejaan puolustanutta englantilaista on saanut surmansa. Lepsu poliisi.

    VastaaPoista
  26. Kuten sanoin, on Britanniassa vasemmistoanarkistit, paikalliset akuliinasaarikoset (tai nykyisin akuliina on atlas <--- heh heh mikä anarkofeministi) riehumassa.

    Ei muuta kuin kovat otteet vain käyttöön, ei ne muuta usko. Vesitykit, kyynelkaasu, kumiluodit ja kunnolla pamppua jokaikiselle termiitille. Lisäksi päälle vankilaa ja isot sakot, niin johan talttuu tällaisetkin "naiset":
    "Daily Mailin toimittaja kertoi nähneensä, kun parikymppiset nuoret naiset antoivat kavereilleen toivelistoja varastettavista tavaroista.

    - Kaikki vain riehuivat. Se oli tosi hauskaa, varastamaansa viiniä juoneet 17-vuotiaat tytöt kertoivat BBC:lle." (Lähde: IS)

    VastaaPoista
  27. Englannissa mellakoitsijoihin täysin kyrpiintyneet ihmiset ovat alkaneet perustaa kodinturvajoukkoja.

    Kumpi on parempi? Valtio hoitaa järjestyksenpidon, tai siitä huolehtivat pesäpallomailoilla varustautuneet siviilit.
    Ehkä tuo jälkimmäinen luo uudenlaista yhteisöllisyyttä.

    VastaaPoista
  28. Kympin uutisissa juuri sanottiin, että 12 - 13-vuotiaita riehujia oli joukossa runsaasti, ja selvää on, ettei heillä mitään ideologiaa ole - tämä ideologiattomuus on nyt saanut vahvistusta eri uutislähetyksistä. En usko mihinkään akuliinojen juttuun - aika käsittämätön ajatus.

    Todennäköisimmältä tuntuu juuri tuo hyvin nuorten harjoittama merkkitavaroitten massahysteerinen ryöstely - juuri kuullun Lontoon kirjeenvaihtajankin mukaan kyse ei ole edes mellakasta, vaan silkasta ryöstelystä.

    Lontoon lapset ovat ottaneet vallan Lontoon poliiseiltakin. - -> Michael Winterhoff.

    VastaaPoista
  29. En minäkään sitä tarkoittanut, että mellakat olisi jotenkin organisoitu. Ne saivat alkunsa spontaanisti sen jälkeen kun poliisi ampui aseistautuneen jamaikalaisen rikollisen, joka vastusti pidätystä ampumalla poliiseja.

    Mellakoiden leviämisessä sosiaalisella medialla on ollut tärkeä rooli. Äärivasemmistolaiset anarkistit ovat varmasti hulinoissa mukana.

    VastaaPoista
  30. Oulua ei tietenkään suoraan voi verrata, kun kokoluokka on niin paljon pienempi, mutta samansuuntaisia elementtejä siinä oli.

    Lontoossa yhdistyy epäilemättä monta asiaa, tilanne on sopiva, yllyttäjät yllyttävät, yllytettävät yltyvät ja yhä enemmän ihmisiä tempautuu mukaan.

    Kodinturvajoukot saattavat vaikuttaa hyvältä, mutta riski että ampuvat oman polvensa tohjoksi tai kompastuvat kenkiinsä on turhan iso.

    Länsimainen yhteiskunta on vähän voimaton tällaisten edessä. Jälkeenpäin spekuloidaan, että Breivik olisi pitänyt ampua helikopterista. Niin kai, mutta kukas sen silloin tiesi, vastuu on aika rankka kantaa, jos turhaan täräyttää.

    Kuka ottaa mukaansa puiston penkille unohtuneen läppärin? Monet ottavat,kun tilanne on otollinen, Lontoon mellakoissa monien osalta on kyse samasta.

    VastaaPoista
  31. Olen tarkastellut Englannin tilannetta monesta mediasta ja taivaskanavilta. Sieltä on vahvistunut - ja on muutenkin selvää - että riehujat ovat vasemmistoanarkisteja. Asiassa ei ole vähintäkään kysymysmerkkiä, että näin ei olisi.

    Kysyn vaan, miksi Paavo Arhinmäki, Mikael Jungner tai Asteroid Thors eivät ole irtisanoutuneet noista Englannin riehumisista? Mitkä ovat heidän kytkoksensä noihin vasemmistoanarkisteihin ja onko viestintään käytetty piilotettuja koodeja? Tämä pitää juuria perin pohjin.

    VastaaPoista
  32. Minua jäi vain vaivaamaan, kun tuolla yllä kirjoitin, että olin kuulevinani uutistiedon, että kolme kotiaan puolustanutta sai surmansa. Nyt en kuitenkaan löydä siitä netistä tietoa, joten kuulin kai väärin tässä muutakin samalla touhutessani.

    VastaaPoista
  33. http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Birminghamissa+tutkitaan+kolmen+mellakkavahdin+kuolemaa/1135268423926

    VastaaPoista
  34. Kolmen aasialaisen kodinturvahenkilön yli ajettiin autolla.

    Anonyymi, olisko todella niin, että tämäkin menisi Mestarin, korkeastikunnioitetun Oha-Allah Issuj´n piikkiin?

    VastaaPoista
  35. Näitä "mielenosoittajia" pitää ampua kohti. Älkääkä itkekö.

    VastaaPoista
  36. Mitä tapahtui (todella) Pietarissa 1905? Se jakaa vieläkin maailmaa. Tämä, mitä tapahtuu Lontoossa 2011, elokuussa, ei ole merkittävää.

    VastaaPoista
  37. Ei pidä, eikä saa ampua suoraan kohti! Tuohan on hirvittävää puhetta. Ihan kuin Breivik puhuisi.

    Väkivaltaan ei pidä vastata väkivallalla, vaan muulla ylivoimalla ja pakottamalla ja estämällä. Vesitykit ja kyynelkaasu ovat hyviä keinoja. Ihmisiä ei saa koskaan ampua.

    VastaaPoista
  38. "Anonyymi, olisko todella niin, että tämäkin menisi Mestarin, korkeastikunnioitetun Oha-Allah Issuj´n piikkiin?"

    No sano sinä? Kotoisten kansankiihottaryssien (ns. suvaitsevaisto) mielestä koko Britannian levottomuudet juontavat innoituksensa kansanedustaja, tohtori Jussi Halla-ahon Scripta-blogin väitetystä maahanmuuttokritiikistä ja toisaalta Perussuomalaisten tasa-arvoa ihannoivasta vaaliohjelmasta.

    Jungnerilla tekarit lonksuu jo vihasta ja Asteroidilla on kukkahattu hukassa. Ovat siis kyvyttömiä toimimaan. Paavo Arhinmäki sen kun jatkaa kielikurssiaan Lontossa. En ihmettelisi jos tuo vasemmistoanarkisti olisi mukana mellakoissa hulinoitsijana.

    VastaaPoista
  39. Kyllä nyt ollaan tilanteessa, että mellakoitsijat ovat osittaneet että eivät kunnoita mitään normeja eikä lakeja. Hienoa, että brittipoliisi on jo valtuutettu käyttämään kumiluoteja. Ne vain heti käyttöön jotta voidaan suojata viattomia ja ihmisten omaisuutta. Lisäksi pampulla pitää vedellä kunnolla vasemmitoanarkisteja sinne missä tuntuu. Laajat valtuudet vain poliisille ja laki selkänojaksi.

    VastaaPoista
  40. No kuulin siis jokseenkin oikein, linkin mukaan "miehet olivat paikallisen aasialaisen yhteisön jäseniä ja yrittivät suojella kaupunginosaansa Englannissa riehuvilta mellakoitsijoilta."

    Anonyymi hillitsee itsensä ja jättää henkilönimittelyt pois, jos tahtoo jatkaa keskustelua.

    VastaaPoista
  41. Miksi suvaitsevaisto ei irtisanoudu tuosta Britannian vasemmistoanarkistien terrorista?

    VastaaPoista
  42. Tottakai viranomaisten täytyy käyttää voimaa saattakseen mellakoitsijat kuriin, turha siitä on mitään puhua. Liiallisesta voimankäytöstä on säädetty rangaistukset, turha pullavarasta on ampua, jos joku muu on tehnyt murhan.

    Ristiriitaisuus on ihmisen selittävin tekijä - Elias Canetti

    Voimakkaat laillisuuden vaatimukset usein kumpuavat sieltä, mistä sitä vähiten odottaisi. Joku on vienyt kirkkohopeat, joku todistanut viranomaisten edessä vakaumuksensa sellaiseksi, ettei asepalvelukseen voi osallistua,- myöhemmin sitten sanoo, ettei se vakaumus nyt ihan sellainen olekaan, se on muuttunut.
    Helppoa se on muuttaa, kun enää ei joudu metsäpakkasiin rypömään.

    Kimmo Sasi ajoi voimakkaasti kuolemantuottamusten rangaistusten koventamista, kunnes jostain syystä hiljeni.

    VastaaPoista
  43. Tämä, mitä tapahtuu Lontoossa tänään, sillä ei ole mitään merkitystä ensi vuonna. Puhumattakaan, että 2096.

    VastaaPoista
  44. Delilahille märkä pusu päin pläsiä. (Ai, minkä takia. No, muuten vaan.)

    VastaaPoista
  45. Ei kun ihan oikeasti: tarkoitin, että mitä se teille muille kuuluu! (Delilah on liekinkappale.)

    VastaaPoista
  46. Eräs lontoolainen nuorisotyöntekijä sanoi, että ilmiö liittyy myös perheiden hajoamiseen ja yleiseen apatiaan.

    Itsekin ihmettelen, että missä ovat ryöstösaaliin kanssa medioissa esiintyvän nuoren pojan vanhemmat.

    Tuossa poliisin voimankäyttöasiassa olen samaa mieltä Rikun ja Iineksen kanssa, sillä varauksella, että tilanteen niin vaatiessa otetaan käyttöön jopa se äärimmäinen keino.

    VastaaPoista
  47. HBL kertoo, että (valvontakameroiden) kuvien mukaan samat ihmiset ovat liikkeellä eri puolilla. Kuva toisensa jälkeen paljastaa sen.

    VastaaPoista
  48. Sanot, anonyymi klo 23.50, että Lontoon tapahtumilla ei ole merkitystä.

    Tämä on tietenkin totta sillä tavalla, että mellakoita tulee ja menee ja niitä ei kauan muisteta jälkeenpäin. Kuka muisti tuon Oulun mellakankaan?

    Yhteiskuntarauhan rikkominen on kuitenkin aina järkyttävää ja pelottavaa, ja on ihan järkevää miettiä tekojen syitä ja motiiveja. Näin ihminen koettaa ottaa haltuunsa kaaoksen, joka uhkaa kosmosta, järjestäytynyttä yhteiskuntaa. Kyseessä on ikiaikainen myytti.

    Se mikä on uusi uutinen, on se, että ryöstelijät eivät läpeensä olekaan köyhiä, saati maahanmuuttajia, vaan joukossa on ihan rikkaidenkin kotien perusbrittilapsia, jotka ryöstelevät viinakauppoja ja elektroniikkaliikkeitä. Kivaa kuulemma on.

    Viittaisin jälleen kerran Michael Winterhoffin lapsipsykiatrisiin toteamuksiin. Lontoon skidit ovat ottaneet vallan. Tosin nyt poliisillekin on alkanut löytyä langan pää omassa työssään.

    VastaaPoista
  49. On ollut pelottavaa seurata nuorison mellakointia Englannissa. Tiedotusvälineissä kerrottiin alkusyyksi poliisin kuoliaaksi ampuma mies, myöhemmin puhuttiin nuorten syrjäytymisestä ja työttömyydestä. Oli syy mikä hyvänsä, ei se oikeuta ihmisten kotien hävittämiseen ja varasteluun.

    VastaaPoista
  50. Muistattehan, mitä Tallinnassa tapahtui kun siellä siirrettiin "Pronssisoturia". Eivät nämä asiat ole spontaaneja. Takana on aina joku joka vetelee lankoja. (Eikä se ole välttämättä Jack Nicholson. Jota häntäkin kyllä saa epäillä... mihin tahansa.)

    VastaaPoista
  51. Mielestäni Pronssisoturi-mellakointi samoin kuin kaikki Euro Mayday (vai mikä kulkue se nyt oli) -rähinät ovat eri kastia. Niiden ympärillä on valmiiksi poliittinen tai muutoin valmis aateympäristö, kun sen sijaan tämä Lontoon ryöstömellakka tuntuu syntyneen humahtamalla, tyhjästä. Siitä kertoo sekin, että terroristeina ovat lapset ja nuoret, kaikista yhteiskuntaluokista ja eri alkuperäkansallisuuksista.

    VastaaPoista
  52. Mellakat alkoivat alueilta, joissa asuu paljon maahanmuuttajia ja joissa etnisillä vähemmistöillä on kireät välit poliisiin, näin kertoi Hesari.

    Mukana on varmasti rikollisia kaikista luokista, mutta kyllä tässä nyt nautitaan monikulturismin hedelmiä, siitä ei pääse mihinkään.

    VastaaPoista
  53. "Kimmo Sasi ajoi voimakkaasti kuolemantuottamusten rangaistusten koventamista, kunnes jostain syystä hiljeni."

    Muistatko mistä syystä hiljeni, vai torkuitko sinäkin tuolloin?
    Minusta tuo Pellehermanni -klooni pääsi aivan liian lievällä rangaistuksella. Eihän hän tainnut saada nuhtelujakaan?

    Mainittu Pellehermanni-klooni on ärsyttävän usein lespaamassa TV:ssä, vaikka hänellä ei ole mitään sanottavaa. Aukoo suutaan kuin kala kuivalla maalla ja räpsyttelee silmiään. Tyyppi on vieläpä perustuslakivaliokunnan pj. Järkytys.

    Pitäisi tuonnekin saada kunnon perussuomalainen, niin johan alkaisi oikeus ja kohtuus toteutumaan.

    VastaaPoista
  54. Alussahan media kertoi, että poliisin ampuma mies oli "syntyperäinen britti"?

    VastaaPoista
  55. "Mukana on varmasti rikollisia kaikista luokista, mutta kyllä tässä nyt nautitaan monikulturismin hedelmiä, siitä ei pääse mihinkään."

    Totta turiset veli.

    kts. esim. tämä:

    David Cameron: Monikulttuurisuus ei toimi


    ote:
    Britannian pääministerin David Cameronin mukaan ajatus monikulttuurisuudesta on epäonnistunut. Cameronin mielestä vuosia jatkunut liiallinen suvaitsevaisuus on johtanut eri kulttuurien eristäytymiseen ja pelkoon puuttua vähemmistöissä pesivään rasismiin. Hänen mukaansa Euroopan on aika herätä rajojensa sisällä pesivään terrorismin uhkaan.

    Oikeaa puhetta, juuri näin, täsmälleen, genau!

    VastaaPoista
  56. "Alussahan media kertoi, että poliisin ampuma mies oli "syntyperäinen britti"?"

    Media on täynnä mokuttajia ja valehtelee joka käänteessä. Teknisesti voi olla syntyperäinen britti, mutta etninen tausta tuolla tyypillä oli jamaikalla.

    VastaaPoista
  57. "Muistattehan, mitä Tallinnassa tapahtui kun siellä siirrettiin "Pronssisoturia". Eivät nämä asiat ole spontaaneja. Takana on aina joku joka vetelee lankoja."

    Takana on SAFKA ja sen pääagitaattori Johan Bäckman (SovietFinland).

    VastaaPoista
  58. No tulihan tänne Tapsakin! Minä jo ehdin säikähtää että hän, poika parka, on pudonnut rautamalmikaivoskuiluun. Ps. van Vaaria vaan ei näy?

    VastaaPoista
  59. Lontoon mellakoita voi hyvin verrata Pariisin opiskelijamellakoihin -68.

    Pariisin mellakat tosin olivat vielä häikäilettömämmin aatteellisesti ja organisaatorisesti johdettuja, höpsyliopiskelijoita vietiin kuin pässiä narussa.

    Lontoon mellakoiden yhteydessä osallistujilla on sentään mahdollisuus saada niitä samoja kulutustavarahyödykkeitä, joita kaikki haluavat, joiden varassa koko maailma ja meidän elämämme pyörivät. Emmehän me sellaista voi tuomita, - kaikille meille sellainen on henki ja elämä, keinoista vain olemme ehkä eri mieltä.

    Pariisin höpsylit saivat vain mellakoida ja sanktiot, ehkäpä kiellon opiskella.

    Pariisista tuli yhden sukupolven suuri "aatteellinen taistelu", jota punaviinipäissään vieläkin analyseeraavat ja funtspohtivat.

    Suomessa höpsylit halusivat osallistua, menivät omiin kerhotiloihinsa, laittoivat oven lukkoon ja ilmoittivat: "tää on taistelua nyt, me ei päästetä ketään sisään, kun me ollaan ihan tosissaan ja aika jehuja!"

    Kerrotaan että 2000-luvulle asti Alkon punaviinin myynnistä kymmenen prosenttia selittyi "kerhotilan valtauksen" muisteluksilla: - "muistaksää kun vanhalla ylioppilastalolla..."

    VastaaPoista
  60. Niin, kyllähän ne Vanhan valtauksessa (vuonna 1968) rikkosivat yhden klasi-ikkunan. Ja yks radikaali sylkäisi melkein poliisia päin... Se oli hurjaa, hiton hurjaa aikaa!

    VastaaPoista
  61. Aattellisuus lähtee yltäkylläisyydestä, - maha on täynnä, röyhtäyttää ja tympii; "eri mälsää, eiks vois olla niinku paremmin".

    Suomalaisen työväen vasemmistolaisuuden lähtökohta oli: "saisi edes joskus syödäkseen". Kaiken huomion vei kuitenkin vasemmisto-intelluktuellien pohdinta "jäätelötikun leveyden suhteesta pituuteen ja sen vaikutuksesta maailmantalouden kehitykseen Hegeliläisestä näkökulmasta".

    Isomahaiset porvarisedät ja - tädit ovat nyt tyytyväisiä, kostaavat ajan hengessä urakalla: "siitäs saitte, kyllä teille saarioisten maksalaatikko ja tonnikala välttää aivan hyvin, kun kerran niitä melkein joka päivä saatte!"

    Historiaakin pullukat porvarit väärentävät, väittäävät etteivät skp:läiset edes osallistuneet jatkosotaan: "neuvostoliittoa halusivat, niiden puolueohjelmassakin se sanottiin"!

    Vuorineuvokset kävivät kilvan n-liitosta hakemassa "voita leipänsä" päälle, vaaran vuodet olivat, kun kännipäissään vahingossa meinasivat myydä koko pienen valtion.

    Tyhmemmänpuoleinen vuorineuvos Turun puolimatkasta konttaili joskus 70-luvulla kännipäissään, itki ja huusi "saatanan ryssää!" - Oli juuri palannut kauppamatkalta naapurista, eikä kuolemakseen muistanut mitä oli luvannut, kun sitä votkaa oli niin paljon.

    Pekka Herlin ajeli Zilillä.

    VastaaPoista
  62. Tyytymättömyys lienee syvää tässkin yhteiskunnassa. Kaikki vain eivät osaa hahmottaa kovinkaan tarkasti, mihin ovat tyytymättömiä, ketkä (millaiset) ihmiset ja millaisen politiikan seurauksena tyytymättömyyden aiheita yhteiskuntaan nousee.

    Ei sitäkään osata kaikin sanoa, millainen osuus itsellä on.

    Tänne(kin) tökkivällä Japella esimerkiksi ei liene mitään hätää tässä maailmassa, mutta miksi hän agitoi jatkuvan tyytymättömyyden puolesta? (Vastaus lienee, että häneltä puuttuu elämä?) Japen kaltaisia saa kuitenkin hieman pelätä. Heillä on jankkaamisen taito ja kuten tiedetään, paljon toistettu alkaa mennä hiljaksiin perille vaikka sanomassa ei järjenhäivää olisikaan (Tapsa muuten näkyy käyttävän samaa tekniikkaa).

    Eilen Jukka Kemppinen nostatti pienen mellakan osoittamalla yhden yhteiskunnallisen tyytymättömyyden aiheen blogipramille. Se mellakka ei aiheuttanut kuin harmaita hiuksia lisää niille, joilla samankaltaisia ongelmia esiintyy, mutta jotka eivät ole tarpeeksi merkittävässä asemassa yhteiskunnassa (tai eivät osaa kirjoittaa blogissaan tai ylipäätään minnekään), että heidän (meidän) sanomisilla olisi minkään valtakunnan merkitystä.

    Mellakat siis syntyvät, kun itsensä ilmaisun muut keinot loppuvat. Tai kun halutaan (jotkut haluavat), että mellakoita, yleistä epäjärjestystä, yhteiskunnassa syntyy.

    VastaaPoista
  63. Korjaus edelliseen: Pekka Herlin ei ajanut, hän isui venäläisen "loistoauton" takapenkillä.

    VastaaPoista
  64. Ohoh, mitäs äskeisellä oli mitään tekemistä minkään kanssa, eksyinpä aiheesta.

    Jätän suosiolla pois huiman syvämietteiset pohdintani vihrujen "vihreät taulutelkkarit kaikille!"-politiikasta, persujen kiväärilinjan, halla-aholaisten, yhteneväisyyksistä taistolaiseen liikkeeseen. Ja sen kuinka yrityksenvaltaus vielä tänäpäivänä on talouden termi, huomispäivänä ehkä poliittinen, kun kepulaiset pikkuhiljaa valtaavat perussuomalaisen puolueen. Onhan niillä siitä jo aika iso nurkka.

    VastaaPoista
  65. Mellakat siis syntyvät, kun itsensä ilmaisun muut keinot loppuvat.

    En ole lukenut tätä lausetta koskevaa keskustelua Kemppisen blogista, enkä ole lukenut edes Kemppisen kirjoitusta kovin perusteellisesti, vain kursorisesti.

    Tuo lause on kuitenkin vanha totuus, jossa ei ole sinänsä uutta. Moni on sen tämänkin blogin keskusteluissa sanonut hieman toisin sanoin.

    Nyt on mielestäni vain kyse siitä, mihin tämän itseilmaisun loppumisen syyt tahdotaan ulkoistaa. Minä en ulkoistaisi niitä kovinkaan kauas asianomaisesta itsestään ja hänen varhaiskasvunsa lähtökohdista.

    Juuri luin paperihesarista juttua Lontoon skideistä. Kuutta haastateltiin. Kiinnitin huomiota heidän koulutustaustaansa. Yksi kertoi valmistuneensa yliopistosta (21-vuotias). Yksi 23-vuotias valitti, että ei saa töitä, vaikka on valmistunut collegesta.

    Siis haloo, ei yliopistosta voi valmistua 21-vuotiaana, eikä college ole ammattitutkinto, sillä sehän vastaa pelkkää lukiota.
    Kenelläkään haastatellusta ei ollut ammattitutkintoa eikä korkeakoulututkintoa, joka vastaisi suomalaista korkean koulutuksen tutkintoa. Silti he valittivat.

    Englannin koulutus- ja opiskelupaikat tuntuvat olevan kaukana suomalaisista, joten ei ihme, että nuorilla ei tunnu olevan opiskelu- eikä koulutushaluja, jos kohta ei rahaakaan. Opiskelu on kuitenkin ainoa tie ylöspäin.

    Mikäli Englannin koululaitos on retuperällä ja vain varakkaiden saavutetavissa, se tulisi saattaa ajan tasalle. On turha odottaa töitä pelkän collegen tai parivuotisen "korkeakoulun" perusteella. Missä ovat Englannin valtiolliset ammattioppilaitokset, jos korkeampi koulutus ei kerran kiinnosta tai ole mahdollista?

    PS Skidit olivat Brixtonista tai jostain sen kaltaisesta, mutta nimitän heitä nyt Lontoon skideiksi.

    VastaaPoista
  66. Kamalaa tautologiaa. Tässä särkyy kohta korvat.

    VastaaPoista
  67. Olen edelleen sitä mieltä että ampukaa kohti. siis poliisit. ja vaihtakaa kumiluodit nikkeliin.

    VastaaPoista
  68. Ei siinä nikkeliä tarvitsisi käyttää, mellakat olisivat hyvin lopetettavissa päättäväisillä voimakeinoilla nopeasti ja ilman niitä.

    Poliitikoilla on sormi siellä, henkinen kantti ei riitä. Ei riitä, kun on todistettu ettei kyseessä ole vain "köyhien kakarat", vaan siellä on mukana rikkaiden lapsukaisia.

    Pollitikot, Cameron ja muut, pohdiskelevat Gaddafin tapaan mahdollisuuksia rajoittaa sosiaalisen median palveluja.

    VastaaPoista
  69. Mikis, kyllä se van Vaarin karvainen pukinsorkka pilkistää Kemppilän nimimerkin Sotakamreerin kädenjälkestä.

    Valto vihjaisi kohtelian sanan kääntein kautta rantain, ettei minunkaan missiossani olisi järjen häivää... siitä olen kyllä vakaasti eri mieltä.

    Eivät mellakat (ja sodat, sic) "synny" tuosta vaan kuin luonnon ilmiöt. Muutenhan niitä näkyisi täällä meilläkin vähän väliä.

    Kummasti ne vaan keskittyvät niille seuduille, jossa asujaimisto on maahan muuttanutta monen kirjavaa etnistä väestöä, enimmäkseen muslimeja. He eivät ole tottuneet hoitamaan asioitaan demokratian pelisääntöjen mukaan, vaan ovat kuin pikkukakarat: heti mulle kaikki nyt kun muillakin on!

    Ja jos ei saada, niin sitten särjetään, ryöstetään, tuhotaan, poltetaan taloja ja autoja, kivitetään poliisia ja palokuntaa - sama sävel tänään Tottenhamissa, eilen Malmössä, toissa päivänä Pariisissa. Eikä se tähän lopu ja kaava on aina sama. Luulisi hitaimpienkin sen jo oppivan.

    Ei tarvitse olla järjen jättiläinen huomatakseen, että KAIKKI maailman sodat ja mellakat tapahtuvat eri etnisten ja uskonnollisten ryhmien välillä.

    Niin, totta tosiaan - paitsi Somaliassa. Ne pojat tuhosivat maansa ihan itse. Onneksi olkoon.

    PS. Sori että jankutan, mutta olen hieman kyllästynyt tähän syyllisten ja syiden etsintään milloin mistäkin.

    Eikö voitaisi sopia, että ihan samoin kuin raiskauksissaskin, syyllinen on vain ja ainoastaan TEKIJÄ?

    VastaaPoista
  70. Eivät mellakat (ja sodat, sic) "synny" tuosta vaan kuin luonnon ilmiöt.

    Tapsa ja muut Miehet,

    kun te miehet tahdotte nähdä kaikessa sotaa ja strategioita.

    Juuri eilen paikan päällä oleva television Lontoon kirjeenvaihtaja sanoi, että tämä ei ole mellakkaa, vaan järjetöntä ryöstelyä.

    Ette ole kuulevinanne, kun yksi naisihminen täällä inisee hyttysenä samaa kuin tuo viisaan oloinen toimittaja, joka on nähnyt tilanteen.

    Ei se, että nuoret jengiläiset lähettelevät levitykseen Facebookin ja Twitterin ja muiden väylien kautta viestejä: Ryöstäkää siellä ja täällä, ottakaa mitä tahdotte - ei se ole mitään järjestäytynyttä sotaa ja strategiaa, vaan yksinkertaisesti viestinpitoa virtuaalitse.

    VastaaPoista
  71. Tapsa, ei mulla ollut tarkoitus mitään vihjailla. Se "järjenhäivää" olisi saanut sijoittua paremmin.

    Jankkaamistahan tämä koko elämä on.

    Penskoillekin pitää päivästä päivään samoista asioista muistuttaa, ja pitkään, ennen kuin välttämätön rutinoituu. Ihan vaikkapa valojen sammutus ja vessan vetäminen.

    Toistan varmasti itsekin itseäni kun aivojeni tilavuus, neliöt tai kuutiot, ovat kovin miniset.

    Mutta ilkeyden pukinsorkkaa kyllä näkyy niillä, joilla jankkaus lähtee sydämettömyydestä. Niin kuin Japella ihan suoraan sanottuna kuten tuosta kumiluotien vaihtamisesta nikkeliin hyvin jokainen osaa päätellä.

    VastaaPoista
  72. Tapsa: "Niin, totta tosiaan - paitsi Somaliassa. Ne pojat tuhosivat maansa ihan itse. Onneksi olkoon."

    Mutta kukapa rahoitti and aseisti?

    VastaaPoista
  73. Eiväthän tässä sitä paitsi etniset ryhmät taistele toisiaan vastaan, vaan rintamana yhdessä järjestäytynyttä yhteiskuntaa, sen sääntöjä vastaan.

    Mukana ovat ydinjoukkona kouluttamattomat ja syrjäytyneet nuoret, ehkä maahanmuuttajat, ja joukkoon, heidän rinnalleen, ovat liittyneet myös pitkästyneet perusbrittinuoret.

    On hyökätty sekä etnisiä ryhmiä (kolme kotiaan puolustanutta aasialaista surmansa saanutta) että valkoisia vastaan ryöstämällä heidän kauppojan ja yrityksiään.

    VastaaPoista
  74. " ... Takana on SAFKA ja sen pääagitaattori Johan Bäckman (SovietFinland)... "

    Johan Bäckman on hel-ve-tin pieni nappula tässä shakkipelissä mitä nyt pelataan. Hän on kuin... Putinin kerran käyttämä ehkäisyväline, ei muuta. Samoin kuin Juha Molari. (Voihan Perse! Taidan taas saada Johanilta kunnialoukkaushaasteen. Ei sev väliä.)

    Tarkoitan - tai en minä nyt enää tiedä mitä minä tarkoitan? Onhan shakissakin, oikeastaan oleellisinta, mitä moukat tekee. Eli sotilaat. Niitä kun ei voi ees siirtää takasin päin.

    VastaaPoista
  75. Shakki on siinä mielessä kiva peli - pärjään siinä - että ei siinä tarvii ajatella juuri muuta kuin että mitä sun vastustajasi seuraavaksi tekee. Silloin on helppo siirrellä omia puunappuloita. (Vastustajan nappuloitahan ei saakaan siirrellä.) (Paitsi jos vahingossa kompastuu. Ja takin hiha osuu johonkin. Ja koko pelilauta menee kumoon. Ja tuulikaapista tulee gorillan kokoinen portsari joka sanoo että "eiköhän pelit ole jo tältä illalta pelattu, vai mitä?". Varmuuden vuoksi se lyö vielä hengarilla päähän... ei vaineskaan!)

    Lenin oli kova pelaa shakkia. Samoin Eino Leino.

    VastaaPoista
  76. Semantikkaa, Iines, semantiikkaa.

    Koska kähinää kutsutaan mediassa mellakaksi, käytän sitä paremman sanan puutteessa - mutta eipä yksi naisihminen puolestaan ollut huomaavinaan, että nimesin tapauksen tuntomerkeiksi:

    "...sitten särjetään, ryöstetään, tuhotaan, poltetaan taloja ja autoja, kivitetään poliisia ja palokuntaa..."

    Eikös siellä jotain tuollaista tapahtunut?

    Miten määrittelisit sitten mellakan?

    Mutta pääasia tässä on se, että Valistusmediamme yrittää kaikin tavoin hämärtää syyt ja tekijät. Siksi rähinään yhtyneet muut rikolliset luokat ovat sille taivaan lahja - 'luojan kiitos, tämä ei ole pelkkää muslimimuuttajien tyypillistä rötöstelyä, vaan mukana on muitakin'.

    Sitä se silti oli. Muslimiperäisen roskaväen tyypillistä rötöstelyä ja järjetöntä tuhoamista. Ryöstely oli vain extrabonus, koska liberaali eliitti oli tehnyt Lontoon poliisista munattoman.

    Eilinen Hesarin toimittajattaren reaktio oli paljastavan tyypillinen, sillä hän kirjoitti, että koska poliisi oli ampunut kiinniotossa pikkurikollisen, niin "ei ihme että väki lähti kadulle".

    Ei ihme, että kansa äänestää persuja.

    PS. Se, että uhreina oli myös eri kansallisuuteen kuuluvia kunnon muslimeja, ei muuta asiaa miksikään.

    VastaaPoista
  77. Täällä Turussa järjestettiin tänä kesänä parin tuhannen nuoren puistopicnic, botelloksi kutsuttu, Naamkirjassa koolle kuulutettu ryyppyjuhla.
    Jättivät jälkeensä aivan vitusti roskaa ja paskaa.

    No, onhan tuollaisesta vielä hyvin pitkä matka Englannin mellakoihin.
    Asenne taustalla on kuitenkin sama.

    Onko minusta tullut vanha kärttyisä mies?

    http://www.youtube.com/watch?v=_I226Sfgs0s

    VastaaPoista
  78. Tapsa,

    televisiouutisten Lontoon kirjeenvaihtaja viittasi siihen, että takana ei näkyisi olevan järjestäynyttä aatetta tai organisoitua väkivallankäyttöä. On vain silmitöntä ja räjähtävän paniikinomaista ryöstelyä. Tästä kertoo minunkin mielestäni se, että joukko on sekalainen ja monista alkukansallisuuksista ja ilmeisesti myös tuloluokista koostunutta sekalaista seurakuntaa.

    Mellakka olisi siis jossain mielessä organisoitua tai aatetaustaista mielenilmaisua, ryöstäytynyttä mielenosoitusta. Tiedettäisiin syy, miksi mellakka nousi.

    Nyt jopa Englannissa vain arvaillaan syitä. Kukaan ei tiedä mitään syytä varmaksi. Ehkä jollakin tapaa jopa huvittavaa on se, että tekijät itsekin antavat erilaisia selityksiä motiiviksi: työttömyys, leikkaukset jne.

    Jos kyseeessä olisi sota tai strateginen kokonaisuus, se tiedettäisiin jo.

    VastaaPoista
  79. Aika paljon tunteita saa aikaan kaukaisen englanninmaan rähinät.

    Se voi kertoa perisuomalaisesta pelosta: "jos ne, saatana, tulee viemään mun hevosenlänget vintiltä, Ruskokin sentään vasta kolkyt vuotta sitten kuoli!"

    VastaaPoista
  80. Henry Laasanen - tunnen hänet pikkupojasta lähtien - oli/on hyvä shakissa. (Vaikka siihen sitten kyllästyikin ja alkoi pelata Bridgeä. Joka on todella haastavaa peliä sekin.) Muistan, kun shakin SM-kisoissa (Voionmaan koululla) hän syötti kaksi eri kertaa torninsa ratsulle. Mitä lie suunnitellut? Ei semmoista kukaan, etenkään ammattilainen, anna anteeksi.

    VastaaPoista
  81. Samuli,

    en minä ymmärrä, miksi ei saisi ärsyyntyä paikkojen roskaamisesta ja ehkä tuhoamisestakin. Minusta jopa pitäisi.

    On eletty jo muutama vuosikymmen niin, että suurin hyve on ollut kaiken salliminen ja siloittelu, on kuviteltu, että ihmisen käyttäytymisellä ei ole rajoja ja että ihmiset käyttäytyvät luonnostaan hyvin, kun heiltä ei kielletä mitään.

    Kissan viikset. Tuntuu siltä, että jos niitä rajoja ei aseteta lapselle, ne tulee asettaa sitten aikuiselle.

    VastaaPoista
  82. mikis,

    minä pelasin shakkia jo pikkuisena. Isä veisti itselleen puusta kauniit shakkinappulat ja lakkasi ne vernissalla ja lakalla. Sitten hän meni ja perusti Pikkukaupungin ensimmäisen shakkikerhon ja ryhtyi sen puheenjohtajaksi. Muistan miten hän kävi aina kahdessa paikassa: käräjillä ja maakunnassa shakkiotteluissa.

    Meillä on vieläkin isän tekemät shakkinappulat ja lauta. Minulle isä veisti pienen kaupungin taloineen ja kirkkoineen. Isä saattoi yksinäänkin fundeerata shakin siirtoja leukaansa hivellen, toimistossaan. Joskus hänellä taisi olla kuviteltu vastustajakin.

    VastaaPoista
  83. PS Koskaan en nähnyt isän juovan, kallistavan mukia, joten mukin tai pullon on täytynyt olla piilossa joko pöydänjalan vieressä tai kaapissa, koska hän oli usein kekkulissa.

    VastaaPoista
  84. Isäsi vaikuttaa sympaattiselta ihmiseltä. Mutta kamalan haavoittuvalta..?

    VastaaPoista
  85. Minulla on semmoinen käsitys, että alkoholisti on normaalia haavoittuvampi, vaikka ei sitä isästä päällepäin huomannut. Arvelisin, että alkoholisti on mestari peittelemään haluamiaan asioita.

    VastaaPoista
  86. "Kaduilla riehuneet ihmiset ovat myös pääosin valkoisia, työssäkäyviä miehiä" sanoo Iltalehti.

    Anteeksi Tapsa, kun skenaariosi muslimeista kaiken pahan alkuna ja juurena meni kiville.

    Tunnetko muuten yhtään muslimia henkkoht?

    Minä tunnen aika monta, läheiseksi ystäväksi en sanoisi heistä ketään, mutta hyviä muslimituttuja minulla on kymmenkunta.

    Eivät he se kummempia ole - hyvässä tai pahassa - kuin me kristitytkään.

    Turhaa siis hakea vastakkainasettelua ne vastaan me.

    Iines, tuo "Oikeen tarttis kylään käskeä" on hillitön!

    Menee vähän samaan sarjaan kuin "olis se kyllä kiva joskus nähdä oikein paremmalla aikaa" kylillä törmättäessä.

    Onnekseni en ole koskaan kuullut moista. (Olisin varmaan sanonut, että sovitaanko heti sopiva ajankohta - siis jos olisin halunnut tavata kyseisen ihmisen.)

    Tunkkaisia lämpimikseen lätistyt lausumat, jotka eivät tarkoita mitään.

    VastaaPoista
  87. Kuunkuiske,

    minulla on toinenkin naishenkilö, joka miettii kyläänkutsumista: yksi Rouva, jolla on aina kaikki vähän paremmin, vähän isompaa ja jonka veli valokuvaa - karhuja.

    Hän kuuli, että minä kuvaan mm. hyönteisiä, ja sanoi, että täytyykin kutsua joku ilta kahville tai teelle, niin näet kuvia. Hänellä on albumi karhun kuvia! Meinasin sanopa, että netti on täynnä karhun kuvia, en minä niistä. Hän meinaa kai, että mitä isompi ötökkä, sen hienompi.

    VastaaPoista
  88. No niin, nyt sattuu ja tapahtuu Virossa. Siellä Viron Yhtyneeseen Vasemmistopuolueeseen kuulunut henkilö on hyökännyt Viron puolustusministeriöön. Virolaiset hoitivat tilanteen tehokaasti: vasemmistoterroristi on nyt manan majoilla.

    VastaaPoista
  89. "Minä en 1. elokuuta 2011 16.35 viestiä ole kirjoittanut. Meneekö jakeluun nilkki?"

    Korjaus, tarkoitan tietysti 11. elokuuta 2011 16.35 -viestiä

    VastaaPoista
  90. Poistettu muutama henkilökohtaisuuksin menevä viesti. Ylläolevakin on hilkulla nimittelyn vuoksi.

    Voit, Jape, kirjoittaa nimelläsi, mutta et voi nimitellä tai haukkua muita. Jos on väärinkäsityksiä, niistä voi huomauttaa asiatyylisesti.

    VastaaPoista
  91. Iines: "Poistettu muutama henkilökohtaisuuksin menevä viesti. Ylläolevakin on hilkulla nimittelyn vuoksi."

    No sinulla ei näemmä tyyli muutu Iines. Tämä on valitettavaa. Valton asiattomuudet ja henkilökohtaisuudet minua kohtaan saavat näemmä olla.

    Iines: "Voit, Jape, kirjoittaa nimelläsi, mutta et voi nimitellä tai haukkua muita."

    No kuule, Iines, tuskin tätä enempää kirjoittelen. Valto näemmä saa ja voi nimitellä ja haukkua minua ilman että teet yhtään mitään asialle, joten en tällaisessa ympäristössä viitsi kirjoitella.


    Iines: "Jos on väärinkäsityksiä, niistä voi huomauttaa asiatyylisesti."

    Mikä vitun väärinkäsitys? Tuo keppikerjäläinen kirjoittaa kokoajan herjaavasti minusta ja sinä vain päällistelet. Vai väärinkäsitys...

    VastaaPoista
  92. "Ylläolevakin on hilkulla nimittelyn vuoksi."

    Ai kun onkin hilkulla, ota ihmeessä pois, kun on noin hilkulla.

    VastaaPoista
  93. Sinähän olet kuin pieni kiukutteleva pojanvesseli, joka vahtii toisten saamien pullanpalojen paksuutta, Jape.

    Valto nimesi sinut, mutta vain nimesi, ei nimitellyt rumasti, niin kuin sinä poistetuissa kommenteissa. Sinä olisit voinut myös vain nimetä ja oikaista asian ystävällisesti.

    VastaaPoista
  94. Kuunkuiske, ei se että joku toimittaja jossakin höpölehdessä kirjoittaa jotakin, vie pohjaa pois yhtään miltään.

    Huomaan, että tämä keskustelu, joka itselläni perustuu ajatukseen "sivilisaatioiden sodasta", menee tyhjänpäiväiseksi inttelyksi siitä kuka on nähnyt joskus yhden muslimin ja kuka ei. (Minäpä olen nähnyt neekerinkin Vorssan torilla, siitäs saitte.)

    Kyse on lapsukaiset siitä - kuten esim. puolueeton prof. Vihavainen on suotta parjatussa kirjassaan kertonut - että tämä nykyinen maahanmuuton systeemi länsimaissa johtaa syrjäytyneiden luokkien syntyyn.

    Kaikkein potentiaalisemmat syrjäytyjät ovat muslimimaista lähtöisin, koska heidän kulttuurinen ja yhteiskunnallinen tasonsa ja lähtökohtansa ovat useissa kohdin riittämättömiä ja arvonsa länsimaisten arvojen vastaisia.

    Se ei siis tarkoita, ettemmekö me voisi tuntea vaikka tuhatta kunnollista, sivistynyttä ja demokraattiset arvot sisäistänyttä muslimia - vaan sitä, että nykyisen kaltainen maahanmuutto ja pyhäksi tavoitteeksi kohotettu "monikulttuurisuus" johtavat syrjäytyneiden ihmisten asuttamiin etnisiin lähiöihin.

    Nykyisen kaltaisella maahanmuutolla - prof. Vihavaisen sanoin - luomme itse yhteiskuntamme tulevan, räjähdysherkän alaluokan, joka on kuin painekattila, valmiina räjähtämään mistä tahansa syystä.

    Tällainen kehitys on totista totta jo Malmössä, Pariisissa, Berliinissä ja todistamme sitä juuri Lontoossa - räjähdys tapahtui muslimialueella, mutta levisi muuallekin epävakaassa yhteisössä.

    Tällaista kehitystä vastustan, kun kerron kritisoivani nykyistä maahanmuuttopolitiikkaamme.

    Enkä ole ihan huonossa seurassa, sillä siinä missä Kuunkuiske ja Iines vetoavat päläpälälehtien nuoriin toimittajiin, minä vetoan Saksan ja Ison-Britannian johtajiin. Heidänkin mukaansa "monikulttuurisuus" on totaalisesti epäonnistunut.

    Amen.

    Valto - kerropa sinä sitten kuka ne Somalian pojat rahoitti, aseisti ja pakotti tappamaan toisiaan ja ajamaan puolet kansasta maanpakoon?

    Somalithan ovat tietysti syyttömiä kaikkeen, senhän me täällä Suomessa olemme jo oppineet.

    PS. Minulla on fb-kaverina kuusi somalia, hyviä ystäviäni, jotka olen tuntenut lapsista asti ja auttanut monessa asiassa.

    VastaaPoista
  95. En minä mitään vahdi, vaan totean että tasapuolisuus ei ole täällä kunniassa.

    "Valto nimesi sinut, mutta vain nimesi, ei nimitellyt rumasti,"

    Aiemmin olet selittänyt että ei saa nimetä ihmisiä. Täällä ei Japea ole näynyt vuoteen, joten miksi Valto puhuu Japesta nimeten? Onko vastausta Iines? Ei varmaankaan. Taas ryhdyt puhumaan jostain ihan muusta, niin kuin yleensä, mitä nyt olen hiukan seurannut näitä sinun omiakin pöyristyttäviä juttujasi täällä.

    Lisäksi hän kirjoitti minut nimeten täysin pöyristyttäviä väitteitä ja väitti minun kirjoittamakseni asioita joita en ole kirjoittanut. Siinä sitä on rumaa nimittelyä kerrakseen, mutta sinä vain pällistelit, Iines, niin kuin yleensä.

    "Sinä olisit voinut myös vain nimetä ja oikaista asian ystävällisesti."

    Missä kohden Valto kirjoitti ystävällisesti? Valton kirjoitus oli selvää vihapuhetta. Hän sai ansaitsemansa vastineen, jonka sinä valitettavasti tuhosit. No, etuoikeutetut pellet kuten Valto, tarvitsevat esiliinan, sinut Iines, jotta maailman todellisuus ei iske liian kovasti hennoille hartioille.

    VastaaPoista
  96. Valto, tuo valkoinen neekeri, haluaisi "importoida" koko Somalian moniosaajat tänne.

    Omistettu Valtolle

    VastaaPoista
  97. Taidan olla samaa mieltä Vihavaisen kanssa syrjäytyneiden luokkien synnystä.

    Se vaan, että asia voitaisiin estää, luokkien syntyminen ei ole matemaattisen yhtälön tulos. Luokkien syntymisen aiheuttaa tulijoiden kotouttamisen riittämätön hoito.

    Tulijoita ei saa osoittaa samaan kasaan, kaupunkien halpoihin vuokrataloihin. Heidät tulee hajauttaa. Heidän omaa kulttuuriaan ei saa nostaa omamme yli, vaan rinnalle niin, että on selvää, että Suomessa johtaa maan oma kulttuuri ja humaanit tavat. Omakulttuurista toimintaa tulee kuitenkin tukea, mutta enemmän maan tapoihin sopeutumista. Ei voi olla valtiota valtion sisällä - se johtaa eriytymiseen ja luokkien syntyyn.

    Kielikoulutukseen tulee panostaa 70 prosenttia enemmän kuin nyt, ja koulutukseen tulo on edellytettävä tulijoilta heidän oman etunsa vuoksi.

    Erikoisesti naisille tulee tarjota muutakin koulutusta ja heidän kielenoppimiseensa tulee kiinnittää erityistä huomiota, jotteivat he jää kotiin neljän seinän sisälle. Maahantulijoille on opetteva erityisesti tasa-arvoa ja ihmisarvon yhtäläistä kunnioittamista. Tämä koskee erityisesti suhtautumista naiseen ja lapsen täysimittaiseen lapsuuteen.

    VastaaPoista
  98. Äsken kävin kapakassa. Voitin nyt Pokeripelistä +2 €. Se on mielestäni aika vähän. Kotimatkalla viheltelin Shostakowitshin sellokonserttoa, siinä on niin selkeä teema. Metsä oli ihan pimeä. Mutta en minä pelkää pimeää. Rupesin miettimään miten menee tämä Bellmannin laulu Mowitzelle (tai en tiedä miten tämä kirjoitetaan; se oli hänen lääkärinsä, ja muuten Pietarsaaresta kotoisin, mutta ei pystynyt pelastamaan Bellmannin tytärtä joka kuoli kurkkumätään...) Kaunis laulu, sen lääkärin vaimo oli kuollut (eli kupsahtanut), ja Bellman yritti lohduttaa vastavuoroisesti ystäväänsä... Tämän minä muistan paremmin, mutta en varmaan oikein sitäkään... "ryyppysi juo, jo kuolema sua oottaa, vaan älä kauhistu, se porttia vain raottaa, ja sulkee sen taas, ehkä vielä vuodeksi". Mun lääkäriveljeni teki itsemurhan vähän ennen kuin olisi täyttänyt 50 vuotta, hän ajatteli asiat niin.

    VastaaPoista
  99. Löytyihän se. Eikä kyse ole tohtori Mowitzista vaan Blaadista. Mutta tiedän - kyllä minäkin jotain tiedän - hän oli Jakobstadista kotoisin.

    http://www.youtube.com/watch?v=uza-vdorwpQ

    VastaaPoista
  100. " ... Isä saattoi yksinäänkin fundeerata shakin siirtoja leukaansa hivellen, toimistossaan. Joskus hänellä taisi olla kuviteltu vastustajakin... "

    Shakissa vastustaja on AINA kuvitteellinen. Koska...

    VastaaPoista
  101. Tapsa, sinä välillä aina sanot, että lopetat inttämisen ja sitten jatkat sitä kuitenkin. Oletko sotakamreerisi prässien silittäjä vai toisin päin?

    Minä en ole missään enkä milloinkaan yksiniittisesti kehunut en puolustanut enkä haukkunutkaan ihmistä hänen taustansa vuoksi. Olen ollut tasaisesti sitä mieltä, että mätämunia sekä hyviä ihmisiä löytyy kaikkialta ja kaikista kulttuureista, kaikilta tasoilta.

    Tunnen minäkin tätä nykyä sekä somaleita että muitakin afrikkalaisia, aasialaisia, serbejä, venäläisiä.., mutta en usko edes sen vaikuttavan realistiseen maailmankuvaani ketään erityisesti puolustaakseni. Heikompiani puolustan aina.

    Tiettyjä degeneroitumisen piirteitä tulee kyllä osoitelluksi, ja esim. politiikan piirissä persuihin repsahtaneille hymähdellyksi. Mutta omaa itseäni hieman tuntevana en sitäkään tee ilkeyttäni vaikka ilkeäkin osaan olla kun haluan.

    Itseltäni löytyy taustaa tarkastella myös kansakuntamme kehitysvammaisuuden syitä ja seurauksia. Sitä nimittäin esiintyy yhteiskunnankin rakenteissa eikä ainoastaan yksittäisissä ihmisissä. Kansa on sitä mitä kansalaiset.

    Somaliklaaneja ja muitakin sotaan houkuteltuja (enkä yksilöi kuka ja ketkä houkuttelevat) aseistavat kaikkialla intressit jotka siitä kulloinkin hyötyvät. Ja jos ei puhuta aseistuksesta niin kysytään vaikka, kenen hyödyksi lapsiorjat raatavat kaakaoplantaaseilla Norsunluurannikolla tai timanttikaivoksilla Kongossa?

    Kansa kaikkialla saadaan aseisiin (mellakoihin, joukkotappeluihin, jalkapallohuliganismiin...) vetoamalla johonkin "yhteiseen hyvään" tai yksinkertaisimmillaan joukkosuggestion voimalla. Tai vaikkapa taivasosuuteen jos omaa tonttia ei voidakaan maasta luvata.

    Sodan aseistuksesta ovat vastanneet päiväntasaajalla ehkä ranskalaisten asejobbarit viimeisen parinkymmenen vuoden ajalta. Sitä ennen Neuvostoliitto jonka jalanjälki jäi okran väriseen multaan vielä vuosikymmeniksi eteenkin päin vaikka valtiota ei sen nimisenä enää olekaan. USA (ja vaikkapa Suomi) välikäsien kautta voivat yhtä hyvin olla ainakin aseiden valmistusmaita vaikka suoraa kauppaa ei käytäisikään.

    Ranskalla on öljyvaltauksia Somalian rannikolla. Jo se on syy nutistaa pieni kansa ja sehän käy kätevästi yllyttämällä heidät toistensa kimppuun, aseistamalla kaikkia osapuolia; ei tarvitse sitten kuin mennä ja ottaa ne rikkaudet. Ei ole pelkoa Shellin verisestä tiestä Nigerian öljyisissä viidakoissa...

    Tulevaisuus on muutaman kymmenen vuoden päästä ja siihen tulevaisuuteen kuuluu energiasta (öljy) taistelut.

    Aseistamisen taustalla on pakko olla joku, kaukaisempi taho, valtio, suuri organisaatio, sillä ei Afrikan sarven suunnalla omaa asetuotantoa koskaan ole ollut. No, ehkä kivilinkoja ja tritsoja ovat tehtailleet.

    Mutta tämähän on minultakin vain arvailua, vapaan ajattelijan omia omituisia päätelmiä. Eivätkä (omasta mielestäni) yhtään sen hassumpia kuin jankkaajien, joille ilman muuta on selvää ketkä minkin kahinan missäkin aloittivat.

    Minusta Tommi Uschanovin kommentti Kemppisen palstalla eilen on hyvin maltillinen Britannian tummaihoisen väestön lyhyestä historiasta. Hän leväyttää maltillisesti faktat esille eikä tarvitse ruveta huitomaan mihinkään ilmansuuntaan syyllisen löytääkseen. Hänen ei tarvitse kun tietää asioita ja osaa tehdä päätelmiä.

    Tuollaiset kirjoitukset panevat miettimään ja ajattelemaan lukijansakin. Kuten kunnon kommentin/kirjoituksen tulisikin tehdä.

    VastaaPoista
  102. Anonyymi klo 20.32,

    annat mielestäni ymmärtää, että virolaiset ampuivat Viron puolustusministeriöön hyökänneen. Sanot, että virolaiset hoitivat tilanteen tehokkaasti.

    Aamun uutisissa kuitenkin sanottiin, että terroristi ampui itsensä.

    VastaaPoista
  103. Minusta aika hauskaa on kun ihmiset peilaavat maailman tapahtumia omaksumiensa teorioiden tai katsomusten mukaan.

    Oikeistolainen kampaa tukkansa oikealle, vihreä värjää oranssiksi, vasemmistolainen, sikäli kuin sellaisia enää on, leikkaa sirpillä ja vasaralla.

    Jos emme kaikki olisi liian vanhoja ja lukkiutuneita, ymmärtäisimme, että kysymys on tästä.

    Iines on kyllä skideihin vihjannut, muutenkin raikkaimmat näkemykset esittänyt.

    VastaaPoista
  104. Äläs nyt vihjaakaan, että minä olisin kepulainen keskijakauksineni. Siis entinen monivuotinen hiusmalli oli keskellä jakaus ja siitä sileästi alas molemmin puolin, kuin pohjalainen viljapelto, jota ei halla eikä lako ole pannut.

    Tosin nyt on jakaukseton pörrö, kieltämättä kuin sirpillä ja vasaralla leikattu.

    VastaaPoista
  105. PS
    Olipas mainio ja nostalginen tuo Ratsian kipale.

    Ja kuka voi kieltää, ettei juuri tuosta ole kyse Lontoon räyhissä? Vähän extremeä. Ei siinä sen kummempaa ideologiaa tarvita.

    VastaaPoista
  106. Tuollaiseen en viittaa, luulen, että kaikki me, muuten riitaisat, hiusmalliasi rakastamme, jotkut sitä silittelisivätkin.

    Minä olen oppinut, että paljon nainen sietää, mutta hiuksiinsa ei saa koskea!

    VastaaPoista
  107. Uschanovin kertoma ei tietenkään ole kenelläkään asioita aiemminkin seuranneelle uusi - jo vuosikymmeniä sitten ajattelin, sen aikaisten mellakoiden aikaan, että brittiläinen maailmanvalta niittää tässä nyt omaa kylvöään.

    Hehän antoivat - tyhmyyttään ja lyhytnäköisyyttään - alistamiensa alueiden väestölle brittipassit, ikään kuin vastineeksi ryöstämistään luonnonvaroista. Heille ei tullut mieleenkään, että jonakin päivänä nämä ihmiset todella tulevat joukoittain Britanniaan ja vaativat oikeuksiaan.

    Tähän viitaten Uschanov kertoi myös, että etnisistä riehujista monet olivat kolmatta polvea. Tässäkään ei ole mitään uutta, sillä niin he ovat Malmössäkin. Minusta asia on päinvastoin äärettömän huolestuttava - näinkö vaikeaa on kotoutuminen.

    Britannia maksaa nyt vanhoista synneistään. Mutta sitä samaa velkaa ei meillä ole, joten miksi meidänkin pitäisi kulkea sama kurjuuden tie?

    Iines puhui asiaa kotouttamisesta jne, mutta tällaiset asiat pitää ajatella ja hoitaa etukäteen, eikä vasta sitten kun läjä on housuissa. Sitten on myöhäistä sanoa, että olisi pitänyt ja miksette tehneet ja mehän sanottiin ja enhän minä.

    Iines sanoi myös, ettei tulijoita pidä kasata samaan läjään halpoihin vuokrataloihin, vaan heidät pitää hajauttaa.

    Mitä vittua (anteeksi)?

    Vapaassa maassa jokainen tulija saa mennä asumaan sinne minne haluaa ja mihin on varaa.

    Okei - tiedän, että ongelma onkin siinä, että suurin osa tulijoista on pakko asuttaa yhteiskunnan kustannuksella (todennäköisesti loppuiäksi), joten jostakin on heille löydettävä hyviä, halpoja ja isoja kämppiä.

    Koska he menevät asuntojonoissa omien köyhiemme ohi, niin toraa ja katkeruutta syntyy. Eikä se, että heidät hajautetaan yhteiskunnan kustannuksella ympäri maata ja kaupunkia mitään ratkaise - naapurit tietävät, ovat katkeria, äänestävät persuja ja muuttavat muualle.

    Ihmismieli on sellainen. Kyllä kansa tietää.

    Niin, se Somalia. Siellähän todellakaan ei ole ketään ulkopuolista sortajaa, jota voisi syyttää, joten on keksittävä jotakin muuta.

    Minusta on hyvin hälyttävää, etteivät edes saman kansan eri "klaanit" kykene rauhanomaiseen yhteiseloon. Miten helvetissä se onnistuisi vielä erilaisempien populaatioiden välillä?

    Siellä missä se on näennäisesti onnistunut, kyse on joko pakkovallasta tai eriytyneistä asuinalueista.

    Vastustan siis kotimaani käyttämistä kaikkialla muualla surkeasti epäonnistuneen monikulturismin koekenttänä. Miksi meidän on toistettava muiden virheet?

    Ainakin haluan kertoa näkemykseni etukäteen, etteivät valtot tulevaisuudessa väitä, että emme me tienneet, kun me luulimme.

    Jälkilause;

    Valton ja Kuunkuiskeen tapaiset hyvät ihmiset aina kuvittelevat, että monikulttuurisuus on sitä että tulijat omaksuvat meidän ihanat arvomme ja sitten me kaikki jammailemme hymyillen kadulla käsi kädessä afromusan tahtiin, ou jee.

    Totuus on karvaampi. Se on sitä, mitä tapahtuu Lontoossa, Malmössä, Pariisissa, Berliinissä. Ja myös Norjassa, sillä totta kai myös kantaväestöstä löytyy ääliöitä - ei se ole islamistien yksinoikeus.

    Kaikessa, myös kulttuureissa huonot puolet leviävät paljon helpommin kuin hyvät. Ettekö te sitä ole vielä oppineet?

    VastaaPoista
  108. Shakki on kuntovoimistelua aivoille. Samalla se on täydellinen tapa rentoutua. Sahkinpelaaja on peliin keskittyessään kuuro ja sokea. Hän näkee vain shakkilaudan ja nappulat ja mahdollisesti shakkikellon. Shakkipelissä ei riitä, että pelaaja miettii vastustajansa siirtoja vain yhden siirron päähän. Pitää miettiä paljon pidemmälle; jos minä siirrän noin ja hän siirtää näin, minun on siirrettävä noin ja silloin hän siirtää noin ja minä siirrän näin ja hänen on siirettävä noin ja silloin minä ..... ja hän....jne.

    Mieheni on pelannut shakkia nuoresta asti ja pelaa sitä nykyään netissäkin joka päivä. Hän opetti pelin Kuusivuotiaalle, kun tämä oli hädin tuskin viisi. Ihmeen hyvin poika jaksaa syventyä peliin, vaikka muutoin on kuin elohopea. Toivon, että samanlaista intoa ja keskittymiskykyä löytyy aikanaan kouluaineisiin.

    VastaaPoista
  109. Kuljen jälkijunassa aiheiden suhteen, sorry. Äskeinen kommentti liittyi eilisiin Mikiksen ja Iineksen vuoropuheluun shakista.

    VastaaPoista
  110. 4-6 siirtoparia shakissa pystyy vielä hahmottomaan. Juuri ja juuri. Siirtomahdollisuuksia (siis jos puhutaan tilanteesta jossa vielä yli 80 % nappuloista on tallella; loppupelit on toinen juttu) siinäkin on jo miljoonia... mutta järkeviä vaihtoehtoja, joita kannattaa seurata, ei ole kuin muutama tuhat.

    Mutta on sitä siinäkin!

    Ps. Oikeasti shakissa, jos sen laskee mekaanisesti - jota en suosittele, mahdollisten eri siirtojen määrä on 2 potenssiin 64. Yritäpäs laskea sitä - ei taida taskulaskimesi riittää?

    VastaaPoista
  111. Tapsa, en katso olevani "hyvä ihminen". En kulje laput silmillä. Voi olla, että ajattelen jopa käänteisen perkeleellisesti koko ihmislajin touhuista ja joskus toivoisin, että se ymmärtäisi kautta lajihistoriansa synnyn, olemassaolonsa tuhoisat, järkyttävät mittasuhteet.

    Ymmärrän kyllä tälläkin tasolla, jossa liikut kumppaneinesi varoittelemassa tulevaisuudestamme maahanmuuttoasioissakin ongelmia tulevan, olevan ja menevän jatkuvasti; veti tukkaa tai partaa niin piä ei kun tutissoo

    Mutta emme ole lyhyessä historiassamme selvinneet veritöittä, mellakoitta, epäsovuitta tai ilman kylmiä, kansainvälisiä yöpakkasia vaikka näköpiirissä ei ole vielä ollut yhtään maahnmuutajaakaan.

    Aina tietynlaatuinen ihminen, se joka luulee suurestikin olevansa osallinen hyvinvointivaltion syntyyn, vaahtoamisen syitä vieraspeloilleen keksii.

    Muutenkin historiamme on suorastaan veriruskea kuten Laestatius sanoisi. Ja joka päivä jossakin veri lentää. Jos ei toisen turvasta niin omasta ohimosta kun ei ole tätä sontaa jakanut itsemurhaaja enempää katsella.

    Malmöt ja muut ovat pieniä kipuja siitä, mitä kaukaa tulevien esi-isät ovat valkoisten verivejiensä toimista vuosituhansien aikana kärsineet.

    Se on Tapsa aivan sama sinulle tai kenelle hyvänsä kuka kääntää kansakuntien taskunpohjat nurin. Mieluummin jopa näkisin, että ennemmin nälkäiset pakolaislaumat kuin ylensyöneet liikemiehet, murdochit ja kumppanit jotka sitä tekevät koko ajan.

    Ja kun kirjoitat: "Britannia maksaa nyt vanhoista synneistään. Mutta sitä samaa velkaa ei meillä ole, joten miksi meidänkin pitäisi kulkea sama kurjuuden tie?" niin tuo ei pidä paikkaansa.

    Olemme vähintää kuluttajina olleet osasyyllisiä siirtomaiden riistoon ja jatkamme sitä "perinnettä" ylensyöjinä edelleen. Mitä mainitsinkaan Norsuunluurannikon kaakaosta ja Kongon jalometalleista? Miltä maistuu banaani josta alkutuottaja saa vain kyntensä kipeiksi? Tai kahvi, maissi, riisi..?

    Me olemme velkaa koko ajan. Koko läntinen "sisvistysmaailma" on sitä raskaimman kautta.

    Ja minkä vuoksi?

    Että sillä olisi hauskaa ja korvissa soisi blues joka sekin on aivan muuta kuin omaa alkuperää.

    VastaaPoista
  112. Eri kulttuurista lähtöisin olevien ihmisten eläminen sovussa rinnakkain on mahdollista, mutta kysyy molemminpuolista halua siihen. Toisilla sitä on, toisilla ei, eikä halu välttämättä ole ollenkaan riippuvainen varallisuudesta.

    VastaaPoista
  113. Kiva - muuten - tavata tota lehmälätsäistä äijää taas täällä. Eikös vaineskin?

    VastaaPoista
  114. "Me olemme velkaa koko ajan. Koko läntinen "sisvistysmaailma" on sitä raskaimman kautta."

    Kiinalaiset taitavat ajatella vähän eri tavalla, ostaessaan viljelysmaata maailmalta ja tehdessään hyviä diilejä kolmannen maailman johtajien kanssa. Eivät piitttaa ihmisoikeuksista edes silmänlumeeksi.

    VastaaPoista
  115. Mikis, jos minun mielipidettäni kysyt, niin hyvä, että Iines antaa käyttää omaa nimeä. Ei tarvitse kaikkien anonyyminen kirjoituksia ottaa kontolleen.

    VastaaPoista
  116. Iines: "annat mielestäni ymmärtää, että virolaiset ampuivat Viron puolustusministeriöön hyökänneen. Sanot, että virolaiset hoitivat tilanteen tehokkaasti.

    Aamun uutisissa kuitenkin sanottiin, että terroristi ampui itsensä."

    En minä mitään anna ymmärtää. Minä sanon miten asia ON. Tiedät tämän ihan hyvin. Ongelma vain on, että et anna faktaviestieni olla esissä.

    Kuten sanoin: Virolaiset hoitivat tilanteen tehokkaasti; ampuivat hyökkääjän.

    ote:
    Poliisi surmasi

    Kaksi panttivankia Viron puolustusministeriön rakennuksessa ottanut mies kuoli poliisin ampumiin luoteihin, vahvistettiin myöhään torstaina illalla Tallinnassa.

    - Voimme varmistaa, että epäilty on menehtynyt poliisioperaatiossa, kertoi Maria-Elisa Tuulik syyttäjänvirastosta.
    (Lähde: IS)

    Tuo vasemmistoterroristi kuului kommunistiseen Yhdistynyt vasemmisto -puolueeseen.

    VastaaPoista
  117. PS. Odotan valkoiselta neekeriltä anteeksipyyntöä herjauskirjoituksistaan.

    VastaaPoista
  118. Kuten sanoin: Virolaiset hoitivat tilanteen tehokkaasti; ampuivat hyökkääjän.

    ote:
    Poliisi surmasi
    (Anonyymi)

    Kuten Uusi Suomi sanoo.

    VastaaPoista
  119. Ilta-Sanomissa oli erään Old Troutin kirjoitus (s. 4):

    "--Näillä mellakoijilla ei ollut mitään poliittista syytä. He ovat moraalittoman kasvatuksen tuote. He ovat perheistä, joissa ei ole opetettu oikean ja väärän eroa eikä työmoraalia. Eikä moraalia yleensäkään. Kyse ei ole rasismista eikä vähemmistöjen syrjinnästä. Jos näin olisi, miksi aasialaisperheet eivät ole tässä samassa "mellakoinnissa" mukana? Siksi, että suurin osa heistä tekee työtä kellon ympäri elättääkseen perheensä."

    Minä jään miettimään, milloin moraalista tuli meillä kirosana?

    VastaaPoista
  120. "Kuten Uusi Suomi sanoo."

    Vasemmistomedia Uuteen Suomeen ei liene kovin paljoa uskomista.

    Lisään tähän vain lähteen, jota käytin:

    Viron pääministeri panttivanki-iskusta: Idea ehkä Norjan tapahtumista

    ote:
    Kaksi panttivankia Viron puolustusministeriön rakennuksessa ottanut mies kuoli poliisin ampumiin luoteihin, vahvistettiin myöhään torstaina illalla Tallinnassa.

    - Voimme varmistaa, että epäilty on menehtynyt poliisioperaatiossa, kertoi Maria-Elisa Tuulik syyttäjänvirastosta.

    Molemmat panttivangit pääsivät turvaan vahingoittumattomina.

    Aiemmin illalla poliisin tiedottaja Mihkel Loide oli kertonut uutissaitti Delfi.ee:lle, että epäilty olisi surmannut itsensä.


    Sinun uutinen pohjautui vanhoihin tietoihin, luultavasti, eli oli ns. vanhaa tietoa, ymmärtääkseni.

    VastaaPoista
  121. Ennen kuin lähden mökille saunanlämmitykseen, niin asemoin itseni tälle inttämiskartalle.

    Vaikka mielelläni rähisenkin mistä ja milloin tahansa, niin tähdennän etten sinänsä vastusta maahanmuuttajia, enkä edes maahanmuuttoa, eri värisistä ihmisistä puhumattakaan.

    Vastustan vain sitä minkä näen nykyisenkaltaisen maahanmuuton seurauksena: tulijoiden ja heidän jälkeläistensä alaluokkaistumista, syrjäytyneitä katkeria nuoria kolmanteen polveen, slummeja, mellakoita, väkivaltaa, anarkiaa.

    Kuka tällaista haluaa?

    Mutta Valto - olet kovin kärkäs liittämään meidät suomalaisugrilaiset metsäläisetkin niihin imperialisteihin ja kolonialisteihin, jotka ovat (osa)syyllisiä mustan maanosan surkeuteen.

    Ja ainoastaan valkoisen ihonvärin takiako? Eikö se ole rasismia?

    VastaaPoista
  122. Anonyymi,

    sinun Viron-uutisesi näyttää olevan eilinen, minun Uuden Suomen uutiseni on tämänaamuinen. Päivämäärät ja kellonajat ovat kyseisissä linkeissä.

    VastaaPoista
  123. Miten jape voi odottaa valkoiselta neekeriltä anteeksipyyntöä kun hän ei ole omien sanojensa mukaan kirjoittanut tänne vuoteen?

    Me kaikki lukijat toki olemme olleet selvillä siitä, että jape on kirjoitellut tänne koko ajan, anonyyminä.

    VastaaPoista
  124. Jape ei tietäkseni ole kirjoitanut tänne noin vuoteen, lukuunottamatta 11. elokuuta 2011 tapahtunutta, mitä ilmeisemmin oikeutettua puolustautumista valkoisen neekerin röyhkeää herjausta vastaan,joten miten häntä voidaan mihinkään nimetä?

    Ei ole mitään Japea. Jos näkyy nimetysti Japen viesti (viesteistä nyt puhumattkaan) tähän blogiin noin vuoteen, niin tarkistan asian mielelläni.


    Mitä tulee taas mainittuihin lukijoihin, niin useimmat heistä on harha- tai hakoteilla, mitä tulee "selvillä" oloon. Voin esim. nimeten mainita, että eräs nimierkkin, nimetysti mikis, kirjoittaa tänne vain kännisä, joten hän ei voine olla mistään selvillä? Lisäksi kyseenalaistan useiden lukijoiden tarkkaavaisuuden ja kyvyn analysoida kirjoituksia, joten eivät he voi tietää missä jallu luuraa.

    Iinekselle uutiseen viitaten sen verran, että Uuden Suomen sosialistitoimittajat nukkuvat a) aikaisin ja b) myöhään, joten uutisen aikaleima ei kerro mitään, kun on kyse Uudesta Suomesta. He ovat mitä todennäköisimmin julkaisseet aamulla eilisen uutisen.
    Oli meinaan naurussa pitelemistä kun US:n toimitaja Ossi Kurki-Suonio lähes "online" raapusti raporttia Viron tilanteesta. Hänellä oli puhelimen päässä "Uuden Suomen lukija", joka välitti Ossi-pojalle silminnäkijä havaintoa Viro tapahtumista. Jutussa oli mainittu ainakin 13 kertaa "uuden suomen lukija", mutta ei kertaakaan nmeä, jota uutisesta olisi tullut edes jotenkin uskottava.

    VastaaPoista
  125. Sitä paitsi se lehmännahkalippis - kun sitä tällain selvinpäin kattelee tarkemmin - on Aika kiva kotsa. Ja pääasiahan on, että se mahtuu päähän.

    VastaaPoista
  126. En käy kinaamaan anonyymin kanssa uutisista, koska kahdenlaisia on tarjolla, eikä voi tietää, mihin luottaa. Asia on minulle se ja sama.

    Todettakoon kuitenkin, että minun linkkaamani Uuden Suomen uutinen on tämänaamuinen, kun taas anonyymi sinun uutisesi on eilistä antia. Kyllä ajankohdalla on merkitystä uutisoinnissa.

    Lisäksi linkkaamassani uutisessa sanotaan selvästi, että se vanhempi on virheellinen. Lihavoin kyseisen kohdan.

    "Tallinnassa Viron puolustusministeriöön hyökännyt mies ampui itsensä, on poliisi kertonut venäläisen uutistoimiston RIA Novostin mukaan. Kukaan muu ei loukkaantunut tapauksessa.

    Aiemmin kerrottiin, että ampuja olisi kuollut laukaustenvaihdossa polisin erikoisjoukkojen kanssa.

    Virheelliseksi on osoittautunut myös tieto, että hyökkääjä olisi ottanut panttivankeja.
    "

    VastaaPoista
  127. Minusta mikis on kiva. Pidän hänestä ja hänen tarinoinnistaan kovasti.

    VastaaPoista
  128. "Todettakoon kuitenkin, että minun linkkaamani Uuden Suomen uutinen on tämänaamuinen, kun taas anonyymi sinun uutisesi on eilistä antia. Kyllä ajankohdalla on merkitystä uutisoinnissa."

    Kerroin jo mistä tämä johtuu: US uutisoi (julkaisi) aamulla, kun olivat heränneet, eilisen uutisen.
    Tästä oli kyse.

    Nyt kiinnostaisi tietää, minkälaisen tarinan Iines keksii tuoreesta uutisesta (IS), jossa kerrottiin kuinka keitysvammainen nainen raiskattiin (Iines-kielellä: vieteltiin) Kajaanissa.

    VastaaPoista
  129. minäkin pidän mikiksestä

    (no, ettei joku - tai ei kai niin tyhmiä ihmisiä ole - käsittäisi väärin, ed. lause oli ns. itseironiaa)

    VastaaPoista
  130. Musta edelleen paras juttu, siis vähän aikaan, on se kun se sun yks oppilas uhkas kusta sun kenkääs jos et päästä WeeCeeSeeHen... ! Olisinpa itsekin aikoinani ollut yhtä välkky.

    VastaaPoista
  131. Kemiasta ja fysiikasta sain 5sen kun sovin ko. aineita opettavan opettajan kanssa - tavattiin käytävällä - että en käy hänen tunneillaan. (Muuten mulle olis tullu taas kaks 4sta lisää.) Olimme molemmat tyytyväisiä toisiimme. Hän oli sotaveteraani, polveen haavoittunut, ja sen takia häntä sanottiin Klenkaksi. Näytin hänelle kerran isältäni "lainaamaani" Nagaania; hän oli siitä hyvin innostunut. Ammuttiin pari kertaa oppikoulun ylimmän kerroksen ikkunasta. En tiedä mitä hän tähtäsi, minä tähtäsin yhtä puhelipylvästä (joka oli siinä Loimijoen rannalla, pellolla), mutta en osunnut.

    VastaaPoista
  132. Tämä on niin ihana laulu että mun on pakko tuoda tää tännekin. Vaikka
    en tiedä saako - tai siis onko korrektia? - hyppiä noin vaan Annikin blogista Iineksen blogiin?

    En tiedä.

    http://www.youtube.com/watch?v=H7B_6h5nez0&feature=related

    VastaaPoista
  133. Pane mikis perunat liedelle ja porise niille, niin saat seuraa. Tässä eläkeläisblogissa ei ole kuin yksi normihenkilö ja minäkin olen lähdössä pois justiinsa.

    VastaaPoista
  134. Pitäisiköhän sinun, anonyymi kulta, päästä jo eläkkeelle, kun et jaksa enää lukea koko kommenttiani?

    Siinähän sanottiin, että "Aiemmin kerrottiin, että ampuja olisi kuollut laukaustenvaihdossa poliisin erikoisjoukkojen kanssa."

    Siis ai-em-min. Uuden Suomen uutinen siis on noteerannut tuon poliisin luodeista kuolemisen, mutta sanoo selvästi, että se on aiempi luulo.

    Kai nyt hokasit?

    VastaaPoista
  135. Loimijoki haisee nenääni, mikis. Siinä on sellainen joelle ominainen märän mudan tuoksu. Tiedän aina tulleeni kotiin, kun palatessani syksyllä haistan sen. Tunne on hieman ankea, olenhan palaamassa merituulista talveksi.

    VastaaPoista
  136. "Pitäisiköhän sinun, anonyymi kulta,"

    Äh, älä yritä tuota kullittelua ollenkaan!

    "päästä jo eläkkeelle, kun et jaksa enää lukea koko kommenttiani?"

    Ei eläkkeelle, koska on vielä melko pitkästi työsarkaa jäljellä, mutta voisin kyllä pitää kunnon palkallisen loman. Luin kommenttisi kyllä, ja kokonaan, niin kuin aina.

    Jos taas sinä, Iines, luit minun linkkaaman utisen, niin hokasi varmaan nämä lauseet siitä:


    Kaksi panttivankia Viron puolustusministeriön rakennuksessa ottanut mies kuoli poliisin ampumiin luoteihin, vahvistettiin myöhään torstaina illalla Tallinnassa.

    Aiemmin illalla poliisin tiedottaja Mihkel Loide oli kertonut uutissaitti Delfi.ee:lle, että epäilty olisi surmannut itsensä.


    Eli myöhään torstai iltana vahvistettiin, että terroristi kuoli poliisin luoteihin. Tuo uutinen kumosi aikaisemmin illalla kiertäneen väärän uutisen. Hokaatko Iines? US uutisoi aamu-unisena vanhaa tietoa. Heillä oli käytettävissään nähtävästi tuo "aiemmin illalla" ollut käsitys.
    Ex-viestinnänopettajana sinun tulisi ostata lukea uutisia ja niiden viestejä oikein. Nyt olet mennyt kuitekin vipuun. Toki perimmäinen syy on valitsemasi median.

    VastaaPoista
  137. Loimijoki on yhtä kuravelliä, eikä se täytä mielestäni joen mittoja. Kehräämön (Wahrenin talo) takankin se luikertelee kovin vaatimattomana, vaikka onhan siinä olevinaan joku voimala. Olisiko pudotusta about metri jos sitäkään.

    Kävin muuten tuossa Kehräämöllä koulua. Tauolla oli hyvä käydä Kehräämön takana suvannossa olevalla anniskelulaivalla ottamassa rentouttava tuopponen.

    VastaaPoista
  138. Kuka se yksi on? Rakas Anonyymi. Harmi, että itse olet olemassa vain sen takia että kortsu räjähti rikki isäsi kyrvänjuureen. (Siis jos asian sanoo kauniisti. Mutta voin minä sanoa sen myös rumasti.)

    VastaaPoista
  139. No, minä olen sentään olemassa. Sinä sikim et kummoista merkkiä olemassa olostasi jätä. Mitä nyt paskan haju jää leijumaan siellä missä sinä kuljet. Onko tuo eloa? Ei minusta.

    VastaaPoista
  140. - - voisin kyllä pitää kunnon palkallisen loman (Anonyymi)

    No kas, senhän saat, kun teet niin kuin opettajille aikanaan tehtiin, silloin kun heille ei maksettu kesältä palkkaa ja kaivattiin muutosta asiaan.

    Otat koko vuoden - opettajilla yhdeksän kuukauden - palkan siihen yhteen läjään, jaat sen kahdellatoista ja maksat itsellesi joka kuukausi palkan. Näin saat palkan myös kesälomakuukaudeltasi.

    VastaaPoista
  141. Käytät mennyttä aikamuotoa silloin kun. Eletään nykyisyydessä ja opettajat saavat täyden 12 kk:n palkan, vaikka eivät tiettävästi tee lähimainkaan täysiä työviikkoja (vrt. rasvanahka duunari) tuntien puolesta. Jotenkin kummasti heille kuitenkin tuntuu täysi loma kertyvän vaikka tunteja on niin vähän.

    Pidän outona sitä, että ohjeistat ottamaan 12 kk:n palkan yhteen läjääna maksamaan siitä palkan itselleen. Maksavatko opettajat itselleen palkkaa? Eivät. Saivatko he itselleen 12 kk:n palkan yhten läjään? Miksi sitten saat muille erilaisia ohjeita, kuin mitä ise noudatat?

    Mielenkiintoinen teema tämä sinun ohjeistuksesi siinä mielessä, että se kertoo kuinka vieraantunut olet todellisuudesta, etkä tunnu valitettavasti tietävän kuinka yhteiskunta toimii ja mistä se palkkaraha tulee. Voin antaa vinkin, että se ei tule taivaasta, se ei tule painamalla lisää raha rahantekokoneella vaan siihen vaaditaan jotain muuta. Paljon muuta. Jätän tämän aiheen sinulle viikonlopun yli muhimaan. Toivottavasti pääset updeittamaan vanhoja käsityksiäsi hieman. Kuulen mielelläni mihin tulokseen tulit. Erityisen mielelläni kuulen sinulta käytännön ratkaisun tuohon mainioon ohjeeseesi, että "maksat itsellesi joka kuukausi palkan". Haluaisin kokeilla tuota sinun neuvoasi, jos vielä autat sen verran, että kerrot mistä ne rahat siihen palkkaa varten ensin ilmestyy tilille X, josta ne voi sitten maksaa? Luultavasti voisi toimia myös, jos ne rahat ilmestyisi kassaan X josta voisi maksaa ns. tilipussin, niin kuin ennen vanhaan oi tapana.

    Jään jännityksellä odottamaan.

    VastaaPoista
  142. Ilahdutin itseäni Juicen runoilla kokoelmasta Kosket. Toivottavasti joku toinenkin ilahtuu. Hyvää viikonloppua Iinekselle ja muille!


    Mummot kerääntyvät lehtimajaan
    syömään mansikkaviinerit
    sato on tuore
    - kyllä kahvin pitäisi maistua kahvilta
    niin kuin ennen vanhaan
    - niin justiin
    mitä ne juottaa nykyään

    lattee, espressoo, cappuciinoo, cafe con lechee.
    - niin. ennen vanhaan kahvi maistui kahvilta
    kun sekaan laittoi sokeria ja valutti kermaa

    ---

    He ovat kuin kaksi marjaa
    toinen umpeen sokeroitu puolukkahillo
    toinen kuin kesän rusotuoksuinen mansikka
    toinen on kitkerä
    hän on lapsesta saakka halunnut poimia pullasta
    katkerat rusinat
    ollakseen marttyyri
    toinen haluaa isänmaallista
    eikä ihan vähällä lähde Lidliin

    VastaaPoista
  143. Ketäköhän Jape kuvittelee huijaavansa?

    Ei tästä ole kauan, kun Iines vastasi Japelle nimellä ja Jape kommentoi että ei tänne ilkeä omalla nikillään kirjoitella.

    Rassukka on ihminen joka piilottelee olemassaoloaan. Kuin pupu, joka luulee olevansa piilossa kun pää on pusikossa.

    VastaaPoista
  144. Iipeet ovat tarkistettavaa tavaraa.

    VastaaPoista
  145. Topi Sorsakoski R.I.P.


    Tuo Vihreät niityt on niin nostalginen että.

    Kissankin haudalla kävin vähän haikailemassa.

    VastaaPoista
  146. Tuo vielä anonyymin pitkään aamuiseen kommenttiin viitaten, että opettajat eivät siis saaneet vuosiansionaan 12 kuukauden palkkaa, vaan 9 kuukauden vuosipalkan. Kesälomahan oli pitkään palkatonta aikaa, vaikka opettaja jatkoi työtään syksyllä.

    Kun muutos tuli, se laskettiin niin, että vain yhdeksän kuukauden palkka laskettiin yhteen, ilman penninkään korotuksia. Yhdeksän kuukauden palkka jaettiin sitten kahdellatoista kuukaudella, ja näin - simsalabim - opettajallekin maksettiin kesältä palkkaa.
    Tulihan tämä nyt selväksi?

    Alin anonyymi, en minä teidän IP:numeroittenne kanssa pysy perässä, enkä edes koetakaan. Nehän muuttuvat kullakin pienin väliajoin, lisäksi moni taitaa seikkailla naapureittensa suojaamattomilla yhteyksillä. En ole aikoihin katsonut edes hakuja, jotka ovat mielenkinntoisimpia: miten blogiin tullaan.

    Yksi haku jäi kuitenkin mieleen nopealla vilkaisulla: joku tuli blogiini haulla "lasinsirpale jalassa" ja päätyi kaihoisaan kirjoitukseeni Sirpaleet särkyneet (nyt on jäljellä onnestain...)

    VastaaPoista
  147. Delilah, hyvää viikonloppua sinullekin! Kiitos runopoiminnasta, josta mieleen tulee taloyhtiömme mainiot mummot.

    VastaaPoista
  148. Pidän noista Leskisen runoista, nehän eivät ole laulujen sanoja. Juice teki paljon liian teknistä tavaraa, sanakikkailu oli joskus liiallista.

    Kielestä niissä pidän, siitä ettei vahingossakaan ole riimejä, melko karuja.

    Juicen niistä silti tunnistaa.

    VastaaPoista
  149. Tuntuupas hyvältä lukea, että joku uskaltaa arvostella Juicen sanoituksia. En ole huomannut kenenkään tehneen sitä ennen.

    Minua on nimittäin usein kiusannut Juicen sanoitusten melko helponoloinen riimittely, juuri tuo kikkailu. Juicen klassikot toki ovat ihania.

    Kun eilen kuuntelin Juha (Watt) Vainiota, sanon kuitenkin, että hänestä pidän vielä enemmän kuin Juicesta. Hänen sanoituksensa ovat parempia kuin Juicen, samoin sävellykset ovat puhtaampia. Hän ei ollut mestarilaulaja, mutta ei tarvinnutkaan. Hän oli suuri.

    PS En ole koskaan ymmärtänyt, mitä Juice tarkoittaa kaksoiselämällä laulussaan Kaksoiselämää.

    VastaaPoista
  150. Juice ei ensimmäisen kuolemansa jälkeen luottanut itseensä,omaan suuruuteensa, alkoi tekemällä tekemään insinööritaidetta. Norjalainen villapaita on suorastaan kammottavan kamala.

    Eikä pidä ymmärtää väärin, suurta osaa Juicen tuotannosta arvostan korkealle.

    Kuolleet, kaapin päälle nostetut legendat ovat osin vastenmielinen ilmiö, hypetys menee kohtuuttomuuksiin.

    Niinkuin nyt tuon Juha Watt Vainonkin kohdalla, eläessään miestä ei arvostettu kovinkaan korkealle. Minä arvostan erityisesti aikaa, jolloin ei vielä ollut taiteilija, aikaa ennen "jokainen ihminen on albatrossi"- ja "käppäilen ilman housuja"-kappaleita.

    Kari Tapio ja Sorsakoski olivat niitä suuria tulkitsijoita, jotka eivät kappaleiden teossa kunnostautuneet, mutta tulkinnassaan oli jotain erityisen hyvin ihmisiin osuvaa, erityisesti Sorsakoskessa minuun.

    Etukäteen ottaa silti päähän ne kaikki lehtien Topi-erikoisnumerot, viikkokausia kestävä riepominen ja tekopyhä pyhittäminen.

    VastaaPoista
  151. Huomioni kiinnitti, että Sorsakosken muistokirjoitukset oli etukäteen laadittu, niin nopeasti pystyivät niitä tiedon tultua julkaisemaan.

    VastaaPoista
  152. Toimituksissa laaditaan kai sairastuneista tai vanhoista kuuluisuuksista muistokirjoitusten runkoja, joita sitten aktuaalistetaan h-hetken tultua. Eikös Kekkosestakin ollut muistokirjoitusta valmiina sielä sun täällä?

    Sorsakoski kuoli aika nopeasti. Vaan ei ihan yhtä nopeasti kuin yksi Raakel, sukulaisen vaimo, joka kaatui suoraan tiskipaljun äärestä ja lehmän alta sairaalan vuoteelle, josta meni sitten muutamassa päivässä syöpään.

    Maaseudun ihmiset ja kaupunkien miehet eivät tahdo ajoissa ennättää lääkäriin.

    Mutta Topi tavoitti sen suomalaisen tangon ytimen paremmin kuin kukaan muu aikalainen.

    VastaaPoista
  153. Minä sanoin kerran yhdelle tutulle sairaanhoitajalle, kun suositteli jotain vuosihuoltotarkastusta, ettei sellaiseen nyt missään nimessä kannata mennä, siellähän voi paljastua jotain kamalaa!

    VastaaPoista
  154. No, tuo on aika inhimillistä.

    Minä pelkäsin lapsena hammaslääkäriä ihan tuhottomasti. Nyt aikuisena olen pakottanut itseni käymään kerran vuodessa hammastarkistuksessa. Niinpä mitään kamalaa eikä isoa hampaistossani sitten ole tehtykään, kun mikään ei ole saanut muhia siellä kovin kauan. Pelkokin on pienentynyt.

    VastaaPoista
  155. Kaikilla meillä on omat Raakelimme!

    VastaaPoista
  156. Raakelit - tai Raakkelit niin kuin häntä sanottiin - ovat yhteistä pääomaa. Heitä on Suomenniemi täynnä, edelleen, olihan Sorsakoskikin yksi Raakel.

    Maaseudulla, jossa Raakel eli, ei paljon vilkaistu hyyskänreikään, että tuliko verta. Vatsakivut eivät olleet este työnteolle. Seisovilta jaloilta menevät muutkin kuin vanhat johtajat, jotka eivät malta luopua työstään.

    VastaaPoista
  157. Ei tästä ole kauan, kun Iines vastasi Japelle nimellä ja Jape kommentoi että ei tänne ilkeä omalla nikillään kirjoitella.

    Mistä tiedät että Jape kommentoi?

    Olen kuullut, että Iineskin käyttää eräitä suosikkinimiään toiveikkaana, mutta hänkin on erehtyväinen.

    VastaaPoista
  158. No en taatusti käytä edes epätoivoisena kenenkään muun nimiä - vai mitä kirjoittaja mahtaa tarkoittaa?

    En kirjoita edes anonyymeja kommentteja, en periaatteesta, vaan koska en tunne siihen tarvetta. Se minkä sanon, joutaa tulla sanotuksi bloginimelläni, vaikkei se kaikkia miellyttäisikään.

    VastaaPoista
  159. Tuossa oli tullut varmaan vahingossa väärä sana käyttää. Luultavasti tarkoitettin mainitsee. Täten lause kuuluisi ilmeisesti: Olen kuullut, että Iineskin mainitsee eräitä suosikkinimiään toiveikkaana, mutta hänkin on erehtyväinen.

    VastaaPoista
  160. opettajat eivät siis saaneet vuosiansionaan 12 kuukauden palkkaa, vaan 9 kuukauden vuosipalkan. Kesälomahan oli pitkään palkatonta aikaa, vaikka opettaja jatkoi työtään syksyllä.

    Et ymmärtänyt aivan, mitä tarkoitin. Viittasin siihen, että opettajien 9 kk:n palkka oli niin muhkea, että kun se jaettiin 12 kuukaudelle, tuli se hiukan alaspäin, siis lähemmäksi sitä mitä vastaavan ammatin omaavat henkilöt saavat palkkaa. Eli siis opettajat saivat 9 kuukaudessa 12 kuukaden palkan. Myöhemmin se alettiin maksamaan järkevämmin, tasoitettuna tasaisesti 12 kuukaudelle.

    VastaaPoista
  161. Eivät opettajat olleet korkeasti palkattuja ennen tuota uudistusta. He olivat arvostettuja opillisen tietämyksensä ja sivistyksensä vuoksi. Sivistyksestähän johtuu nimitys "kansankynttilä".

    Alkuunhan oletettiin, että opettajat tekevät työtä puoli-ilmaiseksi hengestä ja kutsumuksesta. Siksi heille annettiin asuntoja kunnan puolesta, ja näihin asuntoihin liittyi jonkinlaista peltosarkaa ja puutarhaa, jotta opettaja sai kesän ajan palkatta eläessään maasta elantonsa, perunat ja lantut ja herneet ja marjat. Palkka alkoi juosta vasta syyskuussa koulujen alettua.

    Kun kesäajalta alettiin maksaa palkkaa, opettajan kuukausipalkka pieneni merkittävästi, koska vuosipalkka jaettiin useampaan osaan. Pienintäkään korotusta palkkaan ei tullut. Teoriassa opettajien palkka on edelleen yhdeksän kuukauden palkka jaettuna kahdellatoista.

    VastaaPoista