24.6.2016

Kesäpäiväkirja, sivu 7



23.6. Hyvää juhannuksen aikaa täältä kauniin sään alueelta, länsilounaisrannikolta! Voin vilpittömästi retostella teille hyvällä säällä, joka täällä vallitsee monesti silloinkin, kun muualla maassa sataa ja ukkostaa. Täällä ei. Jotkin pahat säävirtaukset ohittavat tämän alueen ja kulkevat sivuitse sisämaata kohti. Ei tarvita kuin kymmenisen kilometriä tästä paikasta kohti koillista, niin jo pudottaa ohikiitävä musta pilvi lastinsa Rajakiven mäen päällispuolella. Siihen asti säästelee. Ja nyt on lämpöistä, suloista, puolipilvistä, luvassa sateeton juhannus, lämpötila noussee hellelukemiin parissa päivässä.

Putkimies kävi ja tiivisti venttiilin. Istui ennen työtä puoli tuntia, istui työn jälkeen toisen mokoman. Niin täällä maalla menetellään. Maksuksi pyysi viittä euroa, ensin ei mitään. Lykkäsin kaksikymmentä euroa, heitti toisen kympin takaisin ja minä heitin vielä viisieurosen siihen kympin päälle. Otti muikistellen. Sitten muistelimme yhden sukulaisperheeni autohistorian, sillä molemmat olimme istuneet näissä useimmissa, eri kerroilla. Ensin oli sininen Plymouth, sitten vihreä Volga, sitten musta Mersu, sitten valkoinen Volsu, sitten Vauxhall Viva, sitten kukin perheen viidestä lapsesta osti omansa.

Vielä kuulin putkimiehen harrastuksista.  Hän kerää valopetrolikeittimiä, joita hänellä on kaksikymmentäneljä kappaletta. Niillä voi keittää missä vaan mitä vaan. Toinen alkava keruukohde ovat valopetrolilamput, sellaiset joissa on sukka. Sukka jäi minulle epäselväksi, ja ajattelin kysyä sitä, kun hän tulee tekemään uudet saunan portaat.

24.6. Aamulla selvisi, että brittien ero EU:sta on varmistunut. Hurja uutinen, ja lehdet hehkuttavat uhkia. Kun luin Helsingin Sanomien luetuimpien uutisten otsikoita, yksi brexit-uutisten joukkoon osuneista lööpeistä kuului: Maailma siirtynyt suureen joukkotuhon aikaan.  Kesti hetken, ennen kuin tokenin huomaamaan, että uutinen kertoikin tiedeasiaa, sen että selkärankaiset ovat kuolemassa sukupuuttoon. Kaikki ympärillä olevat muut lööpit hehkuttivat brexitiä, vihan voittoa, katoa ja tuhoa Euroopalle ja seitsemää haittaa Suomelle. Putinin mainittiin juhlivan palatsissaan.  Uusi aika alkaa?

(Valokuva Iines)

132 kommenttia:

  1. Putin varmaankin hyppelee tasajalkaa ilosta, Taloudelliset seuraukset minua jännittävät, saa nähdä kuinka syvä lamasta tulee ja miten ero vaikuttaa pieneen Suomeen. Vaikea uskoa, että seuraukset jäisivät pieniksi. Eläköön itsenäinen Skotlanti!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai, ehkä viron olisi kannattunut jää neuvostoliittoon sun ajatusten perusteella.

      Miksi kauppa onnistuu norjan kanssa , muttei itsenäisen englannin kanssa?

      Poista
    2. Nyt en ymmärtänyt mitään kommentistasi, voitko selittää mitä tarkoitit? Putin tuskin tanssi ilosta, kun Baltian maat itsenäistyivät. Onnistuuhan se jatkossakin kauppa Englannin kanssa, suuret osaavat turvata omat etunsa ja sumeilematta ne turvaavat. - Norja, sieltä saadaan turskaa ja öljyä ne, jotka sitä ostavat.

      Poista
    3. Itse mietin, miten muut EU-maat reagoivat Englannin eroon. Seuraavatko perässä? Ketkä tahot voimaantuvat tästä merkittävästä jysäyksestä? Ketkä ovat ne, jotka menettävät ehkä voimiaan?

      Poista
    4. neuvostoliitt...siis Venäjä, on jo ilmaissut riemunsa ja sanoo odottavansa parantuvia suhteita Englannin kanssa.

      Poista
  2. Tilastollisesti Lappeenranta tai siis koko Kymenlaakso on Suomen aurinkoisinta seutua. Äläkä väitä vastaan. Huomenna minun pitäisi mennä Lappeenrantaan, en vieläkään tiedä miksi, mutta kai se siitä selviää. (minä en, minä en!)

    " ... Putkimies kävi ja tiivisti venttiilin. ..." Ai sinunko? No, jopas jotakin! Tällaiset lauseet, tietänet sen opettajana hyvin, pitää kieltää alle 15 -v:lta. Heille, puperteetti-ikäisille veijareille, syntyy siitä täysin vääriä assosiaatioita. Samoin kuin myös joillekin jo eläkkeelle ehtineille herrasmiehille... Kylläpäs syntyy!

    Ps. Eikös "sukka" ole sama kuin öljylampussa tää "kieli"? Ja kynttilässä "sydän"? - Emmä tiedä. Kuhan arvailen vaan. (Koko mun elämäni on arvailua vaan.)

    Pss. Brexittejä tulee ja menee. Niitä on aina ollut ja tulee aina olemaan, ei sen kummemmasta ole kyse. Epävarmuus vain maailmassa vähän lisääntyy, ei kovin paljoa mutta vähän. - Se tässä inhottavinta on.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En väitä vastaan, ja uskon, että muitakin merkittäviä aurinkoseutuja on. Koettu totuus kuitenkin on, että kun tuolla lähistökunnissa sataa ja ukkostaa, täällä ei, ukkospilvet useimmiten sivuuttavat tämän merenpohjukaisseudun. Vanhan kansan (jota ei enää ole) mukaan pilvien reitit kulkivat erään vuorijonon takaa, ne eivät nousseet sen yli tänne merelle.

      Sukka voi hyvinkin olla lampun sydän, sillä tähän suuntaan putkimies selitti. En vain kehdannut kysyä, miksi se sitten on "sukka".

      Poista
  3. Psss + s. Mun ensimmäinen auto oli (kun appiukko ja anoppi kuolivat) heiltä saamilla perintörahoilla ostettu Finn Datsun. Ostimme koivunlehdenvihreän värisen 1 200sen. Kyllä sillä kelpasi körötellä! Mutta kun erosimme, minä ja vaimoni, toisistamme... niin ostin (kun mulla oli kamalan vähän rahaa) rujon käytetyn keltaisen Watburgin. Se sanoi RIN TIN TIN ja haisi pahalle, kun painoi kaasupoljinta. Ja oli karmeen keltaisen värinen, kuten äsken jo mainitsin, kuin joku saatanan sitruuna. Muistaakseni myin sen aika pian ja ostin yhtä kamalan auton: Tipparellun. Siinä oli jännä vaihdekeppi = sateenvarjon kahva; kolme vaihdetta eteen ja pakki. Alamäessä ja myötätuulella sillä pääsi melkein satasta, ylämäessä korkeintaan neljää kymppiä. (Ihmiselle, joka harrastaa Formula ykkösiä, se tuntui jotenkin kohtuuttomalta rangaistukselta... Ei sillä päässyt kuin invaliidimopojen ohi, tai hädin tuskin niittenkään.) Seuraavaksi ostin Ladan, ei mun sitä pitänyt ostaa; mä menin yhden työkaverini kanssa Lada-liikkeeseen, sen piti siellä kysyä paljonko ne maksaa sen vanhasta Ladasta... minä vaan aikani kuluksi katselin siellä uusien Ladojen esitteitä... ja kuinkas kävikään niin että äkkiä ajoin tuliterän uudella Ladalla takaisin töihin. Koska ruokatunti loppui. Eikä siinä vielä kaikki! Kun tehtiin mun isäni kuoleman jälkeen perunkirjoituksia, perin isältäni uuden Ladan, mallia 1200S. Niinpä mulla äkkiä olikin kaksi Ladaa. Pistin lehteen (Keskisuomalainen) ilmoituksen "myytävänä hiano hyväkuntoinen Lada, ruskea", ja heti seuraavana päivänä yks ukko tuli sitä kattoo. Innostu heti ja oli heti valmis maksaa sen käteisellä. Niinpä minä, oveluuttani, ja kun huomasin miten innostut se oli, nostin auton hintaa parilla satasella. Ukko katsoi minua vähän aikaa epäuskoisen näköisenä, pisti sit lompsansa takaisin berberinsä uumeniin, ja lähti pois. Lähti minun elämästäni ikuiseksi ajaksi pois! Ja mulla meni kolme kuukautta ennen kun sain sen Ladan myytyä, paljon huonommalla hinnalla mitä se ukko olis siitä maksnut. Voi Hitsi, ei musta ole kauppamieheksi. Em mä pysty ketään huijaamaan. Ja kun siitä toisestakin Ladasta pääsin irti (se myytiin venäläisille jotka tulivat rakentamaan Päijänne-Keitele kanavaa tänne... ja oli kyllä niin ihmeellinen tarina, mutta niin pitkä, että kerron sen joskus toiste. (Venäläiset kananvanrakentajat ovat tosikummallista porukkaa! Ovat, ovapas!) Niillä heiltä saamillani rahoilla ostin kolarikorjatun Opel Corsan. Se oli punaisen värinen mutta muuten huono auto, nyki. Ja auringon polttamana se muuttui pikku hiljaa vaaleanpunaiseksi... kuin joksikin ihme Kondoliksi (= vaginaksi). Kun tyrkytin sitä vaihdossa moneen eri autoliikkeeseen, ei ne millään meinanneet sitä huolia, tai ainakaan että heidän siitä olisi pitänyt jotain maksaa... ei, ei, ei! Mutta uuden Fiat Punton onnistuin saamaan, melkein bruttohinnalla, kun "unohdin" sen Corsan heidän takapihalleen. Puntolla ajoin tasan 10 vuotta, se oli hyvä auto, ei koskaan mua pettänyt... paitsi kerran siitä katkesi eräällä korpitaipaleella pakoputki; se on aika surkea tarina an sich. Ja kerran poltin siitä Puntosta kannenentiivisteen... lähdin ajaa kilpaa liikennevaloista, Lahdessa, yhden taksin kanssa... kaasu oli mulla pohjassa koko ajan ja vaihdoin pykäliä isommaksi ilman kytkintä, rutina vain kuului, mutta kyllä Volvo-taksikaan ei mun edelle päässyt! Ei! (1 000;- markkaa maksoi kannentiivisteremontti. Oppirahoja.) Tuon hullulla lailla kiihtyvän Punto Paran jälkeen ostin Fiat Linean; siitä autosta minulla ei ole mitään muuta kuin huonoa sanottavaa. Voi Helvetti! Se on hienon näköinen limusiini, kuin dollarihymy, mutta ihan täysi paska susi! Susi vanhassa kuppasessa lampaannahkatakissa! Ikinä en ole omistanut niin huonoa autoa, enkä sitäkään kauaa, kun ostin tämän nykyisen Toyotan. Se on ihan kiltti ja kiva, olen Häneen tyytyväinen. - Ja Hän minuun, kuin Petari Brahe Suomeen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 1. Fiat 850, havunvihreä, hinta 6 000 markkaa, ostettu Hankkijalta käytettynä, lattiassa reikä, josta maantie vilisti.

      2. Fiat 133, sammalenvihreä, pieni, huono, vanha.

      3. Toyota iso Corolla, hopeanharmaa, iso ja komea, hyvä, vanha.

      4. Oranssi Kupla, ikivanha, lähinnä tyttären auto

      5. Toyota Corolla FX, uusi ja hyvä, vaaleansininen

      6. Toyota Corolla Wagon, lilansininen, loistoyksilö, uutena ostettu, annettu tyttärelle 120 000 kilometrin jälkeen

      7. Toyota Yaris, tähtivalot peräpeilissä ja kaikki herkut, ihan nopea ja kaunis, mutta tavaratilaa liian vähän mökkiläiselle. Haaveilen kunnon maasturista, joka olisi oikeasti tarpeen, sillä ajan paljon kupuraisia ja kuraisia teitä. Auto on meikäläiselle välttämättömyys. En polta enkä ryyppää enkä vietä huonoa elämää, vähän vain iloittelen viinillä, joten voin hyvin ostaa auton.

      Poista
    2. Voi harmi että et "vietä huonoa elämää..." Mie kun vietän ja kahestaan olis kellosampaa. Kiännettäs molompien Jarikset kylehjelleen ja kahteltas niitten pohojaa. Ja voikukkasista viäntäsin sulle kuule seppeleen. Ja tuas hörpittäis vähän sitä vinkkuloa. Oh, jeah!

      Poista
    3. No juu, elämäni suurin tragedia on se, etten uskalla elää niin huonosti kuin tahtoisin ja sen mukaan, millainen pohjimmiltani olen. Heikkoja ja hylättyjä en kohtelisi huonosti, enkä välttämättä murhaisi ketään. Tekopyhille ja teeskentelijöille sekä monille "hyville" ihmisille ja tahoille voisin vaikka pyllistää.

      Poista
  4. Tuo kuvasi perhonen muuten kuuluu Kääriäisiin (Tortricidae). Eikä tuo harvinainen ole mutta en silti muista sen suomalaista tai latinalaista lajinimeä. - Seppo Kääriäinen se ei missään nimessä ole!

    VastaaPoista
  5. Tuo on Olethreutes arcuella

    - mikis

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva tietää, kiitos! Mielelläni keräilen kuvaamieni lintujen ja hyönteisten nimiä. Etsin niitä itsekin kirjoistani. On riemukasta bongata sellainen lintu tai perhonen, jota ei ennen ole kuvannut tai peräti nähnyt. Viiksitimalin kun saisi linssinsä ulottuville, tai pöllön.

      Poista
    2. Muutama vuosi sitten, tai on tästä ainakin viisi vuotta, niin oli tosisurkea hiiri- ja myyrävuosi. Pöllöjä kuoli paljon. Niitä tuli ihan ihmisten pihapiireihin, muuten eivät ikinä tulisi, minäkin näin kolme pöllöä. Ykskin istui omenapuun oksalla mutta ei omenia maaliskuussa vielä ollut. Aika jännän näköisiä ovat kun niillä on niin pyöreä pää.

      Poista
    3. Mökkinaapuri kertoi, että hän heräsi pari vuotta sitten joka yö siihen, kun pöllönpoikaset tulivat hänen pihapuuhunsa huhuilemaan öisin. Hän oli heittänyt pulleroita jollakin ja paukutellut ne pois. Aina ne palasivat häntä herättelemään. Olisi saanut kamarinsa ikkunasta komeita kuvia. - Minä vaan en koskaan näe pöllöä.

      Poista
  6. Minusta brexit oli tyhmä juttu ja britit sen tulevat kohdillaan tuta. - Kuitenkin Hesarin uutisointi alkaa olla kuin pakkasessa palelevan ihmisen housuun kusemista lämmittelyn vuoksi. Päät tärisevät ja epäusko koukistaa polvia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No minähän sain Hesarista hallusinaation, että maailmantuho on alkanut. Ylä- ja alapuolella oli kauhistuneita lööppejä brexitistä.

      Miten lama voi tulla, kun mehän olemme lamassa?

      Miten sitä toivookaan medialta taivastelematonta uutisointia faktoista. Nyt toimittajat haastattelevat toisiaan ja "tilaamiaan" haluttuja mielipiteitä.

      Kun ihminen toivoo vain faktoja ja antaa piupaut ennustajaeukoille.

      Poista
    2. Kyllä se vaikuttaa myös pikkusuomeen, mutta viiveellä, brittien eroon menee vähintään kaksi vuotta, ehkä enemmän. Kärsivät kyllä itse nyt heti, punnan kurssi putosi ja luottoluokitus laskee. Globaali talous on semmoista. Ja EU pitää huolen, että eroehdot ovat tiukat. Yhdistynyt kuningaskunta pirstoutuu kun Skotlanti itsenäistyy ja ehkä myös pohjois-irlanti haluaa eroon emämaastaan. Sekavat ajat briteillä edessä. Ei voi mitään.

      Poista
    3. Punnan kurssi laskee, ehkä, mutta laskiessaan parantaa brittituotteiden kilpailukykyä. Vaikutus Saksaan on tietysti päinvastainen, siitä kova mökä mannermaalla :-) hh

      Poista
    4. Britit joutuvat ulos EU:n sisämarkkinoilta, vapaasta tavaroiden liikkumisesta, tulee kalliiksi heille ei meille. Näkyy varmaan sit myös brittiläisten tuotteiden hinnoissa... eivät halpene.

      Poista
    5. Punnan kurssi laski jo.

      Poista
    6. Vähän kummallista, että brittiläisen enemmistön riemusta ei missään näe yhtä ainoaa kuvaa tai uutista.

      Olivat vissiin sitten väärässä.

      Poista
    7. Eiköhän briteille synny samankaltainen asema EU:n suhteen kuin on Norjalla nyt? Hiukan aikaa tässä vain tarvitaan että rauhoitutaan. hh

      Poista
    8. Iines, luulen brexitin kannattajien olevan, sanoisinko kohteliaasti, 'perusbrittejä', tyypillisesti nuoruutensa jo ohittaneita, labourin kannattajia jne. Suurinta kannatus näkyy olleen keski-englannissa, pienintä ääripäissä, Lontoossa ja Skotlannissa joka on tietysti ihan oma tapauksensa. Voi olla että nuorison enemmistö olisi halunnut pysyä EU:ssa.

      Ehkä tässä vielä tullaan pelaamaan kääntökortein? hh

      Poista
    9. Olisi kiva nähdä brittiläisiä analyyseja äänestäjistä. Enemmistön kanta on voittanut, ja suomalainen media uutisoi juuri nyt näin: "IS Lontoossa: Hölmistyneet britit avautuvat Brexit-tuloksesta – ”Rampauttaa meidät seuraavaksi sadaksi vuodeksi”.

      En osaa sanoa, mitä tästä pitää ajatella. Kuka siellä oikein äänesti, jos eivät britit itse?

      Poista
    10. Sama juttu, en tiedä, luulen vain. Maa on iso ja monitahoinen eikä ihan edes "eurooppaa", "petollinen Albion" sanotaan joskus, vaikka mitä klisheitä. Olen nuoruudessani asunut siellä puolitoista kuukautta mutta vieraaksi maa on jäänyt.

      On tämmöinen 'pen-name' kuin Theodore Dalrymple joka on kirjoittanut laajasti pikkukirjoituksia, suurempia esseitä ym, eri julkaisuihin ja kirjoihinsa. Hän on jo eläkkeellä oleva, laajalti aikanaan matkustellut psykiatri, omalla kielialueellaan kuuluisa nimi, aito konservatiivi ja radikaali (sama asia siis). Olen häntä lukenut useiden vuosien ajan ja olen myös saanut paljon. So if you are interestid you'll find him with google. hh

      Poista
    11. Mitä mies narisee?Nythän englesmannit ovat onnellinen kun pääsivät EU.sta eroon....tiedätkös kuinka moni vaan täällä kuppasessa suomessa haaveilee tuosta?

      Poista
    12. Mihin sellaiset suomalaiset kuvittelevat erolla päästävän, kekkosen aikaanko ja brezneviin?

      Poista
    13. Kertauksena eilisestä, Breznev ei aina ehtinyt tavata kekkosta tämän valtiovierailuiden aikana. kekkonen lusi kolme päivää hotellihuoneessaan Moskovassa. Oliko syynä Leonidin balettitunnit vai mitkä, sitä tarina ei kerro. Mutta KGB kirjoitti suomalaiseen lehdistöön satuja valtionpäämiesten tapaamisesta.

      Oliko tuo hyvää aikaa?

      Poista
    14. En minä kannata Suomen eroa eurosta, mutta en sitä aktiivisesti vastustakaan. Joukossa on turvallista, mutta jää myös jalkoihin. Arvostan Suomea ja suomalaisuutta, en näe kansainvälisyydessä samaa tunnesidettä.

      Arvostan kuitenkin esimerkiksi kielitaitoa ja ystävyyksiä yli kaikkien maarajojen, uskon ihmiseen kaikkialla, en pelkää enkä epäile vieraita ihmisiä, mutta en luota automaattisesti jokaiseen. Arvostan lämmintä sydäntä, älyä ja tervettä kriittisyyttä, kaikessa.

      Poista
    15. Väy Väy Väyrynen sanoi, ettei muista koko tapausta. KGB:n murhaosaston johtajana joskus aimemmin toiminutta Juri Derjabinia Väyrysen hankala tilanne kävi sääliksi. - On se hyvä, että maailmassa on tunteita.

      Poista
    16. Eurosta = EU:sta.

      Miksi Kekkosen ja Brezhnevin aika olisi vaihtoehto EU:ssa ololle? Mehän elämme edelleen suomettumisen aikaa. Suomalainen tiedonvälitys on rajusti ohjelmoitua, kuten ehkä nimenomaan tämän päivän uutisoinnista huomaa.

      Poista
    17. Minä en oikein ymmärrä tällaisia puheita, kun en edelleenkään ymmärrä, mitä se "rehellinen" ja "arvoista vapaa" tiedonvälitys voisi olla. Suomettumisella ymmärretään kekkosen ajan rähmälläänoloa neuvostoliiton edessä.

      Poista
    18. Viittaan esimerkiksi kommenttiini ylempänä klo 21.37. Etkö oikeasti näe IS:ien uutisotsikon tarkoin valittua painopistealuetta, Riku? Oletko nähnyt yhtään kuvaa tai lisäuutista 17 miljoonan ihmisen voitontunnelmista?

      Poista
    19. Tuossa olet oikeassa ja minäkin jo puhuin housuihin kusemisesta pakkasella.

      Poista
    20. Huomasin juuri, että Kemppiselläkin arvosteltiin kommenteissa tiukasti brexit-uutisointia Suomen mediassa. Ilahduin. En siis ole yksin vainoharhainen.

      Poista
    21. Eipä nyt kuitenkaan liioitella, kyllä siellä sekin kerrottiin että Elizabetin valtakunta haukkasi paskaa. Kuka olettaa, että Kone, Nokia ja mitäs meillä`niitä muita on, viihtyisivät Suomessa sen jälkeen, kun EU:sta eroaisimme

      Poista
    22. Naiivia olettaa, että briteille syntyisi samanlainen ulkojäsenyys kuin Norjalle. Ensinnäkin britit eivät voi ensin tahtoa ulos EU:sta ja sitten tahtoa takaisin sisämarkkinoille takaisin. Norja maksaa huomattavan summan siitä, että saavat olla mukana EU:n vapailla sisämarkkinoilla ja EU:n solmimissa yhteisissä kauppasopimuksissa. He ovat myös sitotuneet noudattamaan EU: n sopimuskulttuuria. Tästä kaikesta brittiläisistä hitusen yli puolet halusi pois. Luultavasti useimmat äänestäjät eivät tajunneet mistä äänestivät. He joutuvat solmimaan EU:n ulkopuolella olevana valtiona kaikki kauppasopimuksensa yksin. Sitä on tämä itsenäisyys.

      Euroopan Unionia ei haluta hajottaa, ja todennäköistä on että brittejä kohtaan ollaan erittäin tiukkoja, ettei EU:n jäsenyydestä eroaminen olisi houkuttelevaa kenellekään. Briteillä on edessä monen vuoden tuskalliset neuvottelut, sanoi Sixten Korkman. Korkman on fiksu ukko.

      Poista
    23. Täytyy jatkaa vielä. Äänestin aikoinaan EU-vaaleissa liittymistä vastaan, mutta jos nyt joutuisin kansalaisena päättämään näin vaikeasta asiasta, äänestäisin EU:ssa pysymisen puolesta. Rahaliitto ja Euro (EKP ja IMF) on ongelmallinen. Mutta Unioni sinänsä on hyvä asia.

      Poista
    24. Hitusen yli puolet on kuitenkin 17 miljoonaa, joten luku on merkittävä, vaikkakin se toinen puoli 16 miljoonaa, on merkittävä määrä sekin.

      Tämän aamun brittiuutisista luin, että eron puolesta äänestikin työväki, joka on kyllästynyt siihen, ettei heitä oteta missään huomioon. Elitistit taas olisivat EU:n kannalla.

      Meillä tuntuu taas siltä, että punavihreä vasemmisto, johon työväki l. työläiset Suomessa mielletään kuuluvaksi, olisi taas käärmeissään brexitistä. Missä on solidaarisuus brittityöläisille? Vai ovatko britit nyt vaan niin tyhmiä, että äänestivät väärin?

      Poista
    25. Syyllinen brittiläistyöväestön huonoon asemaan ei ole EU vaan siellä harjoitettu politiikka. Samoin voidaan sanoa meillä.Kansallisvaltioilla on vielä paljon valtaa tehdä omia ratkaisuja. Ero Suomen ja Brittilän tilanteessa on valuutta, meillä on euro heillä punta.

      Poista
    26. Nuoret ihmiset äänestivät EU:ssa pysymisen puolesta, Brexitin puolesta äänestäneissä enemmistö oli yli 50-vuotiaita.

      Poista
    27. Euvostotovereilla on edessään järkyttävä dilemma:

      Pitäisi rangaista taloudellisesti brittejä, jotteivat muut maat saa päähänsä samanlaisia epäorttodoksillisia ajatuksia.

      Poista
    28. Anonyymi klo 11.03, onko yli viisikymppisen ääni sinusta vähempiarvoinen kuin nuoren ihmisen ääni? Minusta tuo ikäkortti, jota nyt ahkerasti läiskitään, kielii lähinnnä ikärasismista. Jokainen ihminen on laulun arvoinen, jokainen ääni on yhtä tärkeä.

      Poista
    29. Höpöhöpö, eurooppalainen vasemmisto on eu-kriittistä, mutta eivät pyri tuhoamaan sitä mikä on hyvää ja toimivaa vaan korjaamaan sitä mikä ei toimi. Oikeistopopulistit taas elävät itseluomiensa viholliskuviensa sisällä tiukasti ja ehdottomasti. Eivät ymmärrä, että mustan ja valkoisen välissä on iso skaala harmaan eri sävyjä.

      Poista
    30. Ei tietenkään, mutta huomionarvoinen asia.
      Ano 11:03

      Poista
    31. Kannattaa pitää mielessä myös, että 49 - 25-vuotiaista briteistä peräti 39 prosenttia ja tätä nuoremmistakin 24 prosenttia äänesti eron puolesta!

      Poista
    32. Anonyymi klo 11.42, miksi ikä on huomionarvoinen asia äänestyksessä? Haluaisitko kertoa, mihin tuota tietoa tarvitaan?

      Poista
    33. Se kertoo ainakin sen, että nuoremmat sukupolvet halusivat selkeästi kuulua Euroopan Unioniin. Halukkaammin kuin ikääntyneimmät.

      Poista
    34. Vaan Anonyymi, miksi tämä asia olisi niin merkityksellinen, että se tulee nostaa ikään kuin syytökseksi vanhempaa sukupolvea kohtaan? Eikö ole vain luonnollista, että eri sukupolvien halut ja tahtotilat poikkeavat toisistaan?

      Poista
    35. Joo. Toki. Sitä voi miettiä, itsekukin sydämessään. Alkaa käydä vähiin ne sukupolvet jotka ovat eläneet myös ei-eu Suomessa.

      Poista
    36. Jaa, että vähiin käyvät ne polvet, jotka ovat syntyneet ennen vuotta 1993?

      No huhhuh. Ettäkö valtaosa suomalaisista (ja muista eurooppalaisista) olisi alle 23-vuotiaita? Eikös syntyvyys ole ollut laskusuhdanteinen? Kyllä yli 24-vuotiailla on vielä annettavaa, ennen kuin potkaiset ne syrjään.

      Poista
  7. Karl Marx olisi tänään varmaan surullinen. Kansakunnat ottamassa toisiinsa ripustautumatta vastuuta omasta maastaan, omasta olemassaolostaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kerro lisää, mielenkiintoista, että Marxia olet lukenut ja hänen tekstinsä tunnet. Voitko täsmentää sitä Marxin surua?

      Poista
    2. Siis eihän Marxin ajama sosialismi ole onnistunut yhdessäkään valtiossa koskaan, eikä tule onnistumaan.

      Ehkä ei ole kovin merkittävä asia siis, että Marx olisi nyt surullinen?

      Poista
    3. On yleishurskaita jokapaikanpettreitä, jotka rehvastelevat yleissivistyksellä. Heillä se on nippu järjestämättömiä ja satunnaisia nippelitietoja, jotka tekevät mahdolliseksi pinnallisen kirjoittelun tai keskustelun.

      Runsaasti on heitä, joilla on kaikki paremman ja kaikkea enemmän kuin sinulla: ÄO, paremmat todistukset (ne kohenevat ikävuosien myötä), enemmän palkkaa, seksiseuraa ja eksoottisempia sairauksia.

      Pahimpia kerskujia ovat tavaramieliset, etenkin autoilevat peniksenvenyttäjät.

      Poista
    4. Minäkin vähän rehvastelen, tiedän Helsingin olevan Suomen ja Reykjavikin Islannin pääkaupunki. Jokapaikan petteriksi olisin halunnut päästä, mutta autoa en ole omistanut kymmeneen vuoteen. Ei sellaisiin nykyään ole varaa kuin maalaisilla. Peeeeeeniksenvenyttäjähommat kuulostavat melko maalaisliittolaiselta.

      Poista
  8. Valtion tai maan itsenäisyyden edellytys on se, että maa pystyy itsenäisesti hoitamaan omat asiansa . Jos maassa ei siihen pystytä, ei maata voi enää kutsua itsenäiseksi, vaan muiden holhoamaksi , epäitsenäiseksi maaksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toisaalta, ihan yksin voi tulla vilu. Yhteistyöllä ja yhdessä sopimalla päästään valtioiden välillä rauhanomaiseen tapaan olla kanssakäymisessä naapureiden ja vähän kaukaisempien kansakuntien kanssa.

      Poista
    2. Ehkä mediassamme on kuviteltu, että Brittein saarilla sekä ymmärretään suomen kieltä että seurataan aktiivisesti suomalaista mediaa. Siksipä se Brexit-päätöksen jälkeen luonnollisesti lupaa briteille tulvia, heinäsirkkoja ja esikoisten kuolemaa. Totta kai se tekee niin, sillä se pelkää Brexit-tyyppisen väärinajattelun leviämistä ja sitä myötä sillä on pelkona myös se, että suomalaisten ”journalistien” tulisi muuttua valmiiksi pureskeltua poliittista totuutta toistavista papukaijoista oikeiksi journalisteiksi.

      Poista
    3. Kannattaakin seurata brittimediaa ja muita ulkomaisia lehtiä, jotta välttyy maailmantuhon mielikuvilta. Suomalainen media osoittaa nyt selkeämmin kuin vuosikymmeniin sen, että objektiivinen tiedonvälitys ja lukijan älyyn luottaminen on meillä kateissa.

      Poista
    4. Kerro, kun ilmeisesti sinulla on tietoa siitä, miten Brittania selviää? Mitä heillä on edessä vuosia kestävässä eroselvittelyissä? Minkälaisia seurauksia ja vaikutuksia sillä on heihin ja muihin?

      Poista
    5. Jäsenyyden kannattajat ovat pääosin valtion tuista riippuvaisia: opiskelijoita, pienituloisia ja tietenkin kehitysmaista lähtöisin olevia vähätuloisia. Kaikkia yhdistaa Curley-ilmiön mukaisesti se, että heidän tuloistaan merkittävä osa on tulonsiirtoja valtiolta (ja EU:lta).

      Poista
    6. Anonyymi klo 11.32, eihän ero EU:sta merkitse eristäytymistä. Jokainen liittoutumatonkin maa toki ymmärtää rauhanomaisen yhteistyön ja hyvien suhteitten merkityksen.

      Itse en näillä näkymin kannata Suomen eroa EU:sta, mutta en siitä aktiivisesti vastustakaan. Ymmärrän erohalujakin. Suomen maantieteellinen asema on kaikista muista EU-maista poikkeava, ja se on realiteetti, jonka edessä ei kuitenkaan pidä olla rähmälläänkään. Suomen on hyvä olla liittoumissa mukana.

      Poista
    7. Anonyymi klo 11.34:lle oli tuo edellinen, ei 11.32:lle.

      Anonyymi klo 11.55, miksi minun tulisi kertoa, miten britit jatkossa pärjäävät? Ja miksi lähtöoletus on, että eivät pärjää. En ole vietävissä suomalaismedian tuhokuvapovauksiin.

      Poista
    8. Kysymys oli anonyymi 11:37 lle.
      -Ano 11:55

      Poista
    9. Anonyymi, tai anaonyymit, puhuu hengästyttävän paljon hienoa asiaa. J.K. Paasikivi totesi jotenkin, että pienen maan itsenäisyys on aina suhteellinen asia. Milloin näkisit, anonyymi, että olemme saaneet omista asioistamme kaikkein eniten päättää?

      Aikaisemmin Paasikivi yritti hankkia maahamme kuninkaan Saksasta, myöhemmin tiesi käskyjen tulevan kokonaan toisesta suunnasta. Ryssän kanssa kaupankäynti on toki helpointa, eikä juuri vaadi osaamista, mutta kannattako naapurille olla liian ystävällinen, kun kuitenkin kaiken kuittaavat omiin poliittisiin pyrkimyksiinsä? - Minä en kepun lailla jaksa kannattaa uutta YYA sopimusta.

      Poista
    10. Aina kun kuljen Kaisaniemenrantaa, niin katselen Kasvitieteellisen puiston päärakennusta ja ajattelen miten hieno kuninkaanlinna siitä olisikaan tullut!

      Tuo meikäläinen kuningasidea on tapana esitää aina hieman alentuvassa ja pilkallisessa sävyssä - miksiköhän? Mitä vikaa kuningaskunnissa on?

      Meidänkään ei tarvitsisi näyttää valtakunnan pääkanavilta koko päivän reaaliaikaista tv-ohjelmaa naapurimaan prinsessain ja prinssien naimapuuhista, jos olisi omat.

      Poista
    11. Jos olisi viisas kuningas, joka hallitsisi maata hyvyydellä ja oikeudentuntoisesti, ei tarvittaisi riitelevää demokratiaa. Kuningas vaan sanoisi, että nyt tehdään näin ja näin ja sillä saletti. Kaikille riittäisi leipää ja katto pään päälle. - Minä ainakin antaisin mieluummin rahaa hyvälle kuninkaalle kuin kehvelipoliitikoille.

      Vakavasti: Onko kuningasperheen kumartaminen sen pahempaa kuin diktaattoripoliitikon (Stalin) kumartaminen ja ruokkiminen? Tasavalta ja demokratia ei tunnu takaavan ihmisten tyytyväisyyttä.

      Poista
  9. Tämä on Yhdistyneelle kuningaskunnalle Pyrrhoksen voitto. On sekin tietenkin eräänlainen voitto.

    VastaaPoista
  10. Joku mainistsi äänestäneensä aikoinaan EU:n liittymistä vastaan.Niin äänestin minäkin, mutta nyt ymmärrän asian täysin toisin. EU on mm. saanut poistettua kartellit maastamme, aikaisemmin kaikki - KAIKKI - kauppa perustui niihin. Harmillistahan se toki on, samoin kuin bilateraalisen ystävyyskaupan loppuminen neuvostoliiton kanssa, mutta se pakottaa yrityksiämme toimimaan ihan aikuisten oikeasti. Vähän niinkuin länsimaissa.

    VastaaPoista
  11. Englannille eroamispäätös on lyhyellä tähtäimellä murskaava, Euroopan kaupankäynnin City on lyöty. Nähtäväksi jää, mitkä ovat jatkoseuraamukset, miten tämä tästä kehittyy. - Heh, kansa päätti ja sitten tehdään uusia sopimuksia.Miten Englannin ero toteutuu, sitä emme kukaan voi tietää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai onko? Sun mielestä.
      Vaihtoehtoja on useita.

      -Norjan malli : työvoiman vapaan liikkuvuuden salliva ETA-sopimus. Toinen vaihtoehto on olla Turkin tapaan osa tulliliittoa.

      -Sveitsin mallissa :solmitaan kahdenvälisiä sopimuksia EU-maiden kanssa.

      -Kanada puolestaan on tehnyt EU:n kanssa kattavan talous ja kauppasopimuksen. Lisäksi on vielä kaupan vapauttamiseen tähtäävä kansainvälinen WTO-sopimus.

      Poista
    2. Perustatko nyt, anonyymi, tosiasioihin vai mielikuviin? - Oletko sinäkin jo googlannut "mikä EU on"?

      Poista
    3. Eiku Anonyymi 15:24 on lukenut Hesaria. Monimutkainen sotku ja jupakka tästä tulee, se on varma, mutta kaikki muu on arvailujen varassa. Skotit aikovat nyt tosissaan irrota emämaastaan ja mikä kivointa, he haluavat liittyä skandinaviaan. Pohjoismaihin.

      Poista
  12. Miksi suomi menestyi sodan jälkeen?
    Maksoi sotakorvaukset.
    Ei saanut Marshall apua, kun venäjä kielsi.
    Asutti evakot.
    Koulutti kansan.

    Kukaan ei näe nälkää, kaikki on hyvin.


    VastaaPoista
  13. Aika hurjaa on mielestäni Sanomatalon sanomalehtien brexit-kirjoittelu. Kuningatar Elisabet tulee jäämään historian kirjoihin valtiattarena, joka menetti puolet valtakunnastaan (HS) ja miljoona ihmistä haluaa uuden vaalin (IS). Mieleen tulee MV-lehden aggressiivinen viestintätapa. Lehti ei kerro, onko tuo miljoona demokratiaan kyllästynyttä kaikki katuvaisjoukkoa, vai onko enemmistö tyytymättömistä kuitenkin jo eroa vastustaneita.

    Kuten ajattelevaiset lukijat huomaavat, minua ei liikuta vaalin tulos - jota en puolla enkä tuomitse, vaan lähinnä suomalaismedian harvinaisen voimakas ja demokratialle vieras manipulointi toisen kannan puolesta.

    VastaaPoista
  14. Me tiedämme, että Sanoman edesmennyt Aatos Erkko otti aikoinaan urakakseen liittää Suomi EU:n. Hesarin propagandalla oli aika iso merkitys. Erkko oli länsimielinen, hän uskoi Amerikan Yhdysvaltoihin ja ilmeisestikin vieroksui neuvostoliittoa. - Pitää ottaa tarkasti huomioon, mitä neuvostoliitto ajattelee siitä, että olemme EU-jäsen. Uskokaa Väyrystä, siinä on mies, joka tietää mistä puhuu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tarkennan tätä: uskokaa te Väyryseen ja itäisen maan balalaikkoihin, niin siitä onni tulee ja iso ilo repeää.

      Poista
    2. Sä ajettelet vain rahaa.
      Tyypillitä ahneelle.

      Poista
    3. Kunpa tietäisitkin, ano, kuinka paljon minulla sitä on. Joskus olen pohtinut, että uusi huone pitäisi rakentaa pelkille kolikoille, seteleille ehkä toinen.

      Poista
    4. Minä en taida uskoa mihinkään.

      Katselin juuri Ylen iltauutiset. Siellä haastatteluun oli valittu tulokseen tyytymättömiä nuoria, itsenäistymishaluisia pohjoisirlantilaisia ja yksi ikäloppu lähinnä seniililtä vaikuttanut vanhuspari lausumaan onnensa tuloksesta. Tosin vanhuksen lausuma demokratia kääntyi Ylellä damokratiaksi ihan kuin pappa ei osaisi puhua.

      Nuoret syyttivät vanhempia ihmisiä, mutta eivät älynneet miettiä, miksi niin moni alle viisikymppinen äänesti eron puolesta eikä vastaan.

      Poista
    5. Lyhyesti mitä olen englantilaisia tiedotusvälineitä vilkaissut, "rehellistä ja oikeaa tiedottamista" en ole huomannut. Kovaa ovat joko puolesta tai vastaan.

      Poista
    6. Poukkaan lyhyesti taas harhapoluille, amerikkalaiseen unelmaan. Jos luulitte Dannyn vuoksi, että East Virginia on ihan sontaa, laitan tähän Joan Baezia.

      Poista
    7. Se ero brittiläiseen tiedonvälitykseen kuitenkin on, että briteissä saa sanoa kaikkia totuuksia ääneen joutumatta heti rasistin tai tyhmän kirjoihin.

      Minä pidin Dannyn East Virginiasta kovasti, ja sisko samaten. Se oli yksi lempilauluistani. Kuulin vasta myöhemmin Joan Baezin version. Tietenkin Baezin versio on omaa luokkaansa, mutta tuossa Dannyn esityksessä on oma tunnelmansa.

      Poista
    8. Tämä Suomi on pieni maa, eikä tänne mahdu kuin yksi totuus kustakin asiasta.

      Poista
    9. Mutta olisitteko vaoineet arvata, että Himoksella on nyt niin suuri määrä toimittajia. Itseni yllätti, että mm. tissien suurennusleikkauksesta kuuluisaksi tullut Sara Forsberg, suuri maailman tähti, myös laulaa.

      Poista
  15. Näitä muovisia roskajulkisuusmimmejähän riittää potrine ahtereineen ja kovine tisseineen. Ja kaikkien pitää ennen pitkää laulaa, koska se on kaikkein siisteintä. Mikä on tämä pikkutyttöjen kermakakkukundi Benjaminkin, joka on alkanut laulaa, koska on kaunis. Elämä on ihanaa ja nuorillakin on unelma. Mää ja mun body lauletaan viel ja hankitaan muovikroppa..

    VastaaPoista
  16. Juu, mutta en minä laajemmin viitsi niitä kommentoida, kun en ole kohderyhmää. Tämä Forsbergin supertähteys jaksaa vain minua hämmästyttää.

    Heräsin aamulla puoli viideltä ja olen kuunnellut juutuubista meuidän vanhojen ihmisten musiikkia, Bob Dylania, Rolling Stonesia ja vähän Beatleseitakin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kommunistitkin tykkäävät Rolling Stonesista. Rollareiden mukaan Kuuban konsertilla oli kaikkiaan 1, 2 miljoonaa kuulijaa, vain 700 000 heistä mahtui aitojen sisäpuolelle.

      Poista
    2. En enää ihmettele , miksi olet Kekkosen fani.
      Musiikkimaku on kekkosen ajalta.

      Poista
    3. Heh, juuri kun piti huomauttaa, ettö kepulaiset eivät sentään tällaisesta neuvostovastaisesta tykkää. Kapitalistien hapatuksia, joihin eivät tukiaiset kuulu.

      Poista
    4. Löysin juutuubista kokonaisen Back in the Us 2002 kiertueen elokuvan, pari tuntia kestävän. Sitä olen nyt katsellut ja ihastellut Maccaraa, jota lapsena vihasin, kun heillä oli Lennonin kanssa riitoja.

      Poista
    5. Ei siinä mitään hävettävää ole, anonyymi, luonnollisenakin pidän sitä, ettei tällaiset vetoa viidentoista vuoden iässä.

      Poista
    6. Kerro lisää Kekkosen ajasta. Sinä olet todella ihastunut Urhoon.

      Poista
    7. Pitäisikö sinun, anonyymi, tehdä jotain tuolle ulosannillesi? - Jos minä olisin opettajasi, joutuisin olemaan aika jyrkkä: "Turpa kiinni tyhmä läski!"

      Poista
    8. Voisi tuo yllä olevan poistaa henkilöön menevänä ?

      Vai nauttiiko Riku Iineksen suojelua?

      Poista
    9. Tietenkin nauttii. Äläpäs kulje aina Rikun peesissä vinoilemassa, niin otan sinunkin suojelusi sydämen asiakseni. Paha vieköön vaan, etten erota yhtä anonyymiä toisesta.

      Kyllä minä silti annan Rikulle nuhteet nimittelystä.

      Poista
    10. Pahoittelen Iinekselle, ja myös anonyymille, ehtolauseen sisältänyttä, anonyymiin kohdistunutta nimittelyä.

      Poista
    11. Minä aioin alun perin huomauttaa Anonyymille, että tuo läskittely on konditionaalissa, mutta ajattelin sitten, että se on niin mutkuraisen ovela kielellinen vääntö, että menköön nuhde molemmille.

      Poista
    12. Miten te ajattelisitte, oliko Paul McCartneyn Punaisella torilla esittämä, tai kappale ylipäänsä, Back In The USSR, imartelua kommunismille tai kekkoselle? ... Veet oli.

      Poista
    13. Jos joku luulee, että kuuntelen pelkkiä Biitleksiä, niin ei sinne päinkään. Äsken oli televisiossa maailmanhuippu jaazpianisti, Iiro Rantala, ja innostuin. Tässä hän esittää kappaleen Woman, alkuperäistä tekijää en muista.

      Poista
    14. Näin Iiro Rantalan Ylen aamutelevisiossa. Onhan mies aivan huippu.

      Kiinnitin huomiota myös Espanjan vaalitulokseen. Siellä arveltiin vasemmiston voittavan, koska näin oli ennustettu. Kuitenkin kansallismielinen oikeistopuolue keräsikin äänet. Tämmöistä espanjantautia on nyt liikkeellä. Kansa ajattelee väärin joka puolella Eurooppaa. Mitähän me voisimme oikein tehdä?

      Poista
    15. Katsotaan nyt rauhassa ensin sekin, eroaako Iso Britannia pian vai kahdenkymmenen vuoden kuluttua. Vai eroaako ensinkään, brexitin kannattajilla on hieman mennyt pupu pöksyyn.

      Poista
    16. Katuvia voi oikeasti olla suhteessa siihen 17 miljoonaan eroa äänestäisiin verrattuna kourallinen. Uutta äänestystä haluavista suurin osa on minun järkeni mukaan nyt äänestyksen hävinneitä ja pettyneitä.

      Meillä ei ole tietoa siitä, keitä toimittajat valitsevat haastateltaviksi. On jollakin tavalla hyvin silmiinpistävää, että voitosta iloitsevia ei näy uutisvälähdyksissä, heiltä ei kysytä mitään. Täytyyhän heitä tuollaisessa joukossa kai jokunen olla, vai?

      Tilanne on sama kuin meillä viime vaalien jälkeen ja hallitusta muodostettaessa. Ville Niinistö, Heikki Rinne ja Li Andersson saivat enemmän haastattelutilaa kuin kohtuullista ja puolueetonta on. Kuvaavaa on, että hallitus räksytettiin maanrakoon jo ennen kuin sitä oli muodostettu. Nyt on tismalleen sama tilanne.

      Minua itseäni huolestuttaa tämä oikein - väärinajattelijoiden levenevä railo. Tulee mieleen sana, joka alkaa äffällä.

      Poista
    17. Niin kai, mutta todelliset aitobritit kannattavat EU:a.

      Poista
    18. No tuota en tiedä. Minulla ei ole tietoa, keitä EU:n kannattajat olivat ja keitä vastustajat.

      Jostain luin, että alle viisikymppisistä enemmistö kannattaa EU:ta, ja max 39 prosenttia on sitä vastaan.

      Semmoinenkin tieto oli jossain, että brittieliitti on EU:n puolella, työväestö-vasemmisto vastaan. Tätä en pureskelematta osaa niellä.

      Poista
    19. Minulle on aika selvää, että Eu-eroamisten haluamiset ovat epäaitojen brittien, meillä taistolaisten kaltaisten kommunistien ja putinin kannattajien, hommaa.

      Poista
    20. Tästä on kyllä jo tieteellistä analyysia:

      "Brexitin kannattajat voi aika selkeästi niputtaa. Tilaston mukaan lähinnä maaseudun ikääntyvä väestö on äänestänyt eroa, --.

      Mitä olen brittiystävieni fb-keskusteluja seurannut, niin tyypillinen Brexit-kommentoija on useimmiten myös muukalaiskammoinen ja kielenkäytöltään rahvaanomainen.

      Toki mukana oli myös protestiäänen antajia, jotka nyt sitten säikähtivät, että tarkoitus oli vain näpäyttää EU:ta, ei niinkään erota siitä.
      "


      Poista
    21. Epäilemättä kyselytutkimukset ovat tuollaista tuottaneet. Ikääntyvä ja vähävarainen väestö uskoo helposti populistien sanomisia ja hämäyksiä, että heidän ahdinkonsa ei muka olisikaan paikallisten politikkojen, vaan EU:n vika. Mitä enemmän keskustelua Suomessa ja Englannissa, vähän muuallakin seuraan, sitä varmemmaksi käyn siitä, että varmaa tässä ei ole mikään. Jollain tapaa Englati tulee eroamaan, mutta sen jäsenmaksut tuskin loppuvat, ja sopimuksia jäsenyyttä korvaamaan tehdään niin paljon, että tilanne tuskin paljoa muuttuu.

      Poista
    22. No jaa, tuo kommenttini sitaatti oli kommentoijan tekstiä blogikommentista toisaalla. Minua se lähinnä huvitti. Kun aina se, joka äänestää tai sanoo väärin, on rahvaanomainen, oppimaton tai mahtavan kasvatuksen tulos.

      Poista
    23. http://yle.fi/uutiset/analyysi_britannian_kansanaanestyksen_tulos_kumpuaa_kurjuudesta__sama_keitos_kuplii_muissa_eu-maissa/8986135

      Poista
    24. Mitään tutkimuksia väärin äänestäneistä ei siis ole tehty. Äänestystaulukoista näkyy tietenkin kelle tahansa äänestäneiden ikä ja kotipaikka. Ne ovat ainoat faktat, muut ovat kenen tahansa päätelmiä.

      Poista
    25. Lukaisin tuon Anonyymin tarjoaman linkin Minna Pyen artikkelin läpi, vaikka en periaatteessa tykkääkään, että pannaan vain linkki ilman omaa sanaa.

      Artikkeli oli aika hyvä. Minäkin sanoisin mieluummin noin kuin Minna Pye, että tyytymättömyys kumpuaa osittain ainakin kurjuudesta, enkä syyttäisi eroa äänestäneitä unissanikaan rahvaanomaiseksi tai rasistiseksi - aikamoista ylimielisyyttä tuolta blogikommentoijatädiltä, joka on kaikkien suvaitsevaisten ja hyvien ihmisten esiäitien ylipapitar.

      Mutta siis ei ollut Minna Pyellakaan mitään tutkimuksia ajatustensa todistamiseksi. Hän haastatteli ketä tahtoi ja rakensi jutun omien oletustensa päälle.

      Poista
  17. Noh, minusta tämä Forsberg oli kyllä ilmaisultaan hauska ja nokkela, kun hän harrasti kieliakrobatiaa ja ilmeilyä. Vaan ulkomaillemeno teki hänestä nopeasti persoonattoman laulajan, joka on tusinakamaa.

    Minäpäs kuuntelin myöhään kesäillassa, kun laulurastas piti konserttia metsikössä. Aika taituri, mahtavaa musiikkia!

    VastaaPoista
  18. Komppaan näin jälkikäteen Iinestä siinä, että kyllä minunkin mielestäni päämedioidemme Brexit-uutisointi on aika puolueellista - he ovat ihan selvästi oikean vaihtoehdon puolella ja väärää vastaan.

    Tulee ihan mieleen meikäläinen monikulttuuri- ja maahanmuuttokeskustelu, jossa medialla on sama tendenssi: asiassa on vain kaksi puolta, joista toinen on ehdottomasti väärä.

    Yksi asia minua tässä mietityttää: mikä oli sitten niiden kellokkaiden motiivi, jotka halusivat vääryydellä ja viekkaudella eroon EU:sta?

    Sekö, että he ovat pahoja ihmisiä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pahoista en tiedä, Tapsa, mutta ehkä sitäkin. Sen ole oppinut, että he ovat tyhmiä, kirjoitustaidottomia, kielenkäytöltään rahvaanomaisia, rasisteja, maalaisia, vanhuksia, kansalliskiihkoisia, tunkkaisia nationalisteja, muukalaisvihamielisiä, populisteja, pölhöpopulisteja, äärioikeistolaisia.

      Nuo äkkilukemalta uunipojan blogista. Se on kirjoitusalusta, josta saa nopeimmin ja varmimmin syyt kaikkeen. Kyllä ne tietävät.

      Poista
    2. Brexitin äänestäjät tuosta tunnistaa hyvin, mutta mikä oli esim. rahaministeri Osbornen ja Lontoon ex pormestari Boriksen motiivi?

      Haluavatko he pahaa isänmaalleen?

      Poista
    3. Ei Yhdistynyt kuningaskunta EU:sta eroa, se järjestellään vaan uudelleen. Mutta onpa ollut valtaisia mediashow tämän asian ympärillä! Brittiläiset valtapoliitikot ärsyttävät minua tällä hetkellä paljon. Heidän oikkuilunsa ja erityisoikeuksiensa vaatiminen on se mikä on kuin jos joutuisi elämään parisuhteessa persoonallisuushäiriöisen kanssa. Jos minulla olisi valtaa, löisin nyrkin pöytään ja sanoisin: Nyt tämä oikuttelu saa loppua, Euroopassa on muitakin kuin britit!

      Poista
    4. Samaan aikaan, kun Sauli Niinistö sanoo brexitin olevan vakava viesti, varoittaa Obama taas brexit-hysteriasta. Kumpaa uskoa?

      Muuten, poiketakseni sivupolulle totean täten ja vakavasti, että brexitin ensisijainen oikea kirjoitusasu on pienellä alkukirjaimella, vaikkei lehdistö tuota osaa. Sanan voi kyllä kirjoittaa myös isolla, jos haluaa korostaa sen erisnimisyyttä:

      "Sitaattilainana suomen kieleen tulleet erisnimilähtöiset lyhennesanat suositetaan kirjoittamaan ensisijaisesti pienellä alkukirjaimella. Jos kuitenkin haluaa korostaa lyhennesanan erisnimisyyttä, voi käyttää isoakin alkukirjainta." (Kotus)

      Älkäämme kuitenkaan olko kielihysteerisiä.

      Poista
    5. Vallanpitäjä pelottelee tai rauhoittelee tyhmänä pitämäänsä kansaa. Poliitista retoriikkaa. Suomalaiset peruspoliitikot ovat sometelleet aivan älyttömiä. Turvattomaksi tässä alkaa elonsa kokea, siihen riittää ihan omien kansanedustajiemme hölmöt puheet.
      (no nyt ei ennakoiva tekstinsyöttö tehnyt mitään ylimääräistä)

      Poista
    6. Noh, minä en osaa ottaa poliitikkojen urposometuksia vakavasti. Kyllä he valitsevat toisenlaisen viestintätavan vakaville puheilleen. Tietokoneissa pitäisi olla kännilukko.

      Poista
    7. Jaahas, huomaan kirjoittaneeni Brexitin isolla nimenomaan siksi, että sehän tarkoittaa nimenomaan tätä yhtä Ison-Britannian eroamisaietta EU:sta, siis erityistä, ei yleisesti.

      Ruotsalaisten tapauksessa se olisi Swexit (tai Svexit), saksalaisten Gexit (tai Dexit, ellei sitä sekotettaisi tanskalaiseen) ja niin edelleen. Meillä se olisi varmaan Häxit, lausutaan heksit.

      Poista
    8. Isoa kirjainta näkee enemmän ja saattaa olla, että se jopa vakiintuu. Se on siis ihan oikein, ja käyttäjäthän sen lopulta määräävät, mikä muoto jää elämään säännöstä huolimatta.

      Poista
  19. Niin siinä kävi, että Jumala rankaisi heti engelsmanneja ja valitsi vihansa välikappaleeksi Islannin vaaleat viikingit!

    (Mutta miksi saatanassa Hän rankaisi minuakin ja pani selostajan lausumaan maan nimen toistuvasti "iislanti"?)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tapsa, tuohon aikaisempaan sanon, etten kuninkaallisista osaa sanoa, Mutta Friedrich 1 olisi ilman muuta ollut virhe, Väinö ensimmäinen, tai Väinämöinen, olisi pitänyt saada omasta takaa.

      Poista
    2. Ja ihmettelen itseäni, urheilusta en ole pitkään aikaan ollut niin innostunut kuin eilisestä pelistä. Lähdin sitä kirkkaisiin saleihin katsomaan ja olin onnellinen. Seuraavaksi kaatuu toinen jalkapallon kehitysmaa, Ranska.

      Poista
    3. Lapsena ja nuorena olin urheiluhullu. Vuonna 1976 olin Helsingin maailmankisoissa katsomassa, kun Lasse Viren räväytti, voitti juoksun upeasti. Munchenin ja Monteralin välillähän Lasse juoksi hölkötellen, ei juuri pärjännyt, kun ei ollut tarvis. Maailmankisojen jälkeen tiesin, että Montrealissa rävähtää.

      Poista
    4. Ikinä en unohda sitä, kun Pekka Vasala tuli heti Munchenin olympiavoittonsa jälkeen syksyllä kansakoululuokkaamme ja saimme häntä koko tunnin kuunnella ja hänen kanssaan keskustella.

      Forza Islanti!

      Poista