9.11.2016

Meitä on manipuloitu


Yllätys, yllätys, Amerikka on saanut presidentin, joka on saanut Euroopan pöllämystymään. Amerikka itsekin  on osin halpaantunut, ja jopa Trumpin omat kannattajat ihmettelevät, mitä sillä vallalla nyt tehdään - Ylen mukaan, ja Ylehän ei valhettele.

Myönnän hereästikin, että äänestin hengessäni Hillarya, koska olen vanhoillinen ja emohakuinen. Luotan äidillisyyteen, en raivokkaaseen miehisyyteen.  Olen valmis kuitenkin iloitsemaan demokratian puolesta: Trumpin voitto on demokratian voitto, kuten toimittaja Pekka Seppänen sanoi Ylen aamutelevisiossa. Kansa on puhunut, pulinat pois. Vai haluaako joku asettua demokratian yläpuolelle? Äänestysprosentti oli korkea, ja näin tässä nyt kävi.

Kysynkin, onko meitä petetty? Onko media manipuloinut ihmiset luottamaan siihen, mihin se itse uskoo? Onko ennusteet laadittu jostakin tietystä näkökulmasta? Onko media arvottanut asiat ihmisten puolesta ja tarjonnut omaa ideaaliaan ainoana oikeana? Miten on voitu antaa niin harhaanjohtava kuva Amerikan tilanteesta? Missä se totuus oikein luuraa?  Olen huolissani median tilasta.

Tuntuu siltä, että maapallo pyörii yhä hurjempaa vauhtia akselinsa ympäri ja ihmiset ovat vaarassa pudota avaruuteen. Juurihan lehdessä luki tiedemiesten uusin oivalluskin: ihmiskunta ja koko Tellus on jonkin toisen sivilisaation ohjauksessa, koepallona pyörimässä. Sitä säädellään ja korjaillaan aina, kun virhe havaitaan. Herääkin kysymys, onko Trumpin voitto ihmiskunnan virheliike vai oudon sivilisaation korjausliike. Jospa vapaus, veljeys ja tasa-arvo eivät olekaan jalostumisen korkein aste?

(Maalaus Anthonie Palamedesz)  

231 kommenttia:

  1. Kun Trump on vannonut virkavalan hän saa oikeuden painaa ydinasenappia. Jottei tuo tapahtuisi vahingossa häntä seuraa toinen mies, ehkä pari joilla on varmistusnappi. En tunne systeemiä tarkemmin mutta sen pitää olla sellainen jolla ohjukset etc. voidaan lähettää kohteisiinsa nopeasti. Aikaa myöten presidentillä lienee mahdollisuus vaikuttaa siihen keitä nämä "varmistajat" ovat? Olisin toivonut vakaamman miehen/naisen tulevan valituksi tähän tehtävään. hh

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tulee muuten mielenkiintoista seurata, kuinka Suomen vahakabinetin puhuvat päät alkavat pyörtämään sanomisiaan Trumpista. Ennen kaikkea odotan ulkopoliittisen instituutin ja median näkemyksiä.

      Eikös Trump ollut naisten ahdistelija, sovinisti, idiootti, rasisti, täysin virkaan sopimaton populisti .

      Tällaisen puhe maailman vaikutusvaltaisimmasta miehestä voi hyvinkin satuttaa maamme ulkopoliittisia suhteita. Luulisin.

      Aika vakaa ihmien Trumpi on , kun hermo kesti loppuun saakka vaalikilpailussa.
      Lisäksi maksoi itse kulunsa.

      Poista
    2. Tiedähäntä Clinktonin vakaudesta? Kroonisesta ylisuorittamisesta ja planetaarisen kokoisesta egosta kärsivä Hillary on uhrannut alusta alkaen elämänsä, persoonallisuutensa, terveytensä ja sielunsa yhden ainoan tavoitteen eteen: Yhdysvaltain presidentiksi hankkiutumiseen.

      Poista
    3. Mikäli Ameriikan vaali olisi ratkaistu suomen Yleisradion ja hesarin toimituksissa, Hilary olisi valittu sadan prosentin kannatuksella,(Pohjois-Korejan tyyliin.)

      Sen vuoksi minäkin olisin voinut äänestää Trumpia ihan vain kiittääkseni toimittajakuntaa ”puolueettomasta tiedonvälityksestä” ja ”asennemuokkauksen tehokkuudesta” – ja toisaalta myös siksi, että Trumpilla oli asenne kohdallaan ja hänellä on taloutta varten visio.

      Poista
    4. En muista, millaiset tunnelmat olivat, kun elokuvanäyttelijä, republikaani Ronald Reagan valittiin presidentiksi 1980-luvulla. Joka tapauksessa hän menestyi presidenttinä, maa koki nousukauden ja Reagan valittiin toistamiseen presidentiksi.

      Jotakin samaa on Donald Trumpissa, paitsi että hänen puheensa ovat tämän ajan mukaisesti suorat ja härskit, hän ei edes teeskentele sivistynyttä. Myös Reagan oli nuorena demokraatti, kuten Trumpkin. En siis usko, että Trump alkajaisiksi painaa ydinohjusnappia. Eihän presidentti ole yksinvaltias. Uskon, että osa hänen typerimmistä puheistaan oli vaalipropagandaa. Hän luki yleisöään erinomaisesti, mistä pointsit hänelle.

      Poista
    5. En minäkään napin painalluksiin usko mutta tiedän Trumpin toisinaan reagoivan vakavissakin asioissa erittäin äkkinäisesti. Hänellä saattaa olla 8 vuotta aikaa "kehittyä" virkansa hoidossa. hh

      Poista
    6. Tämä äkkireagointi on kyllä mahdollista. Onneksi sellaisen napin painalluksen avain on useamman henkilön taskussa. Uskoisin, että muut pitäisivät ajatusta hulluna. Vaan koskaan ei tiedä tässä maailmassa.

      En minä Isiksenkään maille toivo sodankäyntiä enkä täsmäiskuja, vaikka haluaisinkin koko järjestön kuolevan pois.

      Poista
    7. Minä muistan hyvin, miten Reaganiin meillä suhtauduttiin: hän oli tyhmä kuin saapas, joka vain näyttelee pressaa, vaikka oli vain toisen luokan näyttelijä, mutta kelpaa marionetiksi amerikkalaisille kapitalisteille; lisäksi hän oli vaarallinen äärioikeistolainen, joka aloittaa sodan rauhanvoimia vastaan, joista tärkein oli Neuvostoliiton johtama yleisdemokraattinen rintama.

      Tämä kuva kesti Neuvostoliiton sortumiseen asti.

      Poista
    8. Sillä ei ole mitään merkitystä jenkeille miten suomalaiset heihin tai heidän presidenttiinsä suhtautuvat. Ei nytkään. Eikä Reagan uutta luova valtiomies omana aikanaan ollut; Neuvostoliitto natisi jo silloin omista syistään, Reagan sai siitä vähän liiallista, ansiotonta glooriaa itselleen. (Mikä ei tietenkään minua kismitä että näin on/oli.) Mutta olipa pressana silloin ollut vaikka Gary Grant tai Johnny Weissmuller, CCCP olisi hajonnut siitä huolimatta. - Ps. Reagan oli ennen presidenttiyttään toki toiminut jo pitkään politiikassa. Ei hän eilisen teeren poikia ollut. Ja kiva ukko jotenkin muutenkin. (Nöpönasu.) - Pss. Ja Tapsan kanssa on kiva keskustella, hänellä on jutuissaan aina jotain kiihtotonta asiaa. Agendansa lisäksi.

      Poista
    9. Eihän minulla muuta agendaa ole kuin terve järki ja epäily kaiken koohotuksen keskellä. Nyt se ohjaa mielipiteeni tähän suuntaan, toisessa tilanteessa toisena aikana toiseen suuntaan.

      Poista
    10. On sinulla, agenda. 1/3 olen samaa mieltä kuin sinä, 1/3 eri mieltä kuin sinä, 1/3 en ole mitään mieltä.

      Kunnioitan mielipidettäsi/-piteitäsi. Ne totta kai perustuvat "terveeseen järkeen ja kohtuulliseen epäilyyn". - Molempiahan sinulla on. (Tai siis minun mielestäni on. Mutta minähän en uskottava mittakeppi ole, you know.)

      Poista
  2. Itseäni kiinnostaa nyt se, millä tavalla Trumpin yllätyksellistä voittoa aletaan selittää, lähinnä meillä. Uskon, että yksi pääselityksestä tulee olemaan äänestäjien tyhmyys ja tietämättömyys, sama malli kuin Suomessa Perussuomalaisten jytkyjen jälkeen. Valintaa pidetään erehdyksenä.

    Mielenkiintoisia aikoja elämme.

    VastaaPoista
  3. Trumpin äänestäminen oli protesti "valtaapitäville".
    Itse hän on tyhjä kulissi jonka takana ei ole mitään. Olennaista on minkälainen taustaryhmä hänelle muodostuu.
    Suomalaisista poliitikoista on Laura Huhtasaari ilmoittautuvan hänen kannattajakseen. Siis sama Huhtasaari jonka mielestä Darvinin kehitysoppi ei päde koska muutoin "metsästä pitäisi aika ajoin ilmaantua olio joka olisi puoliksi apina ja puoliksi ihminen". Tämä nyt ei välttämättä liity Tramppiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aikuiset ihmiset ovat äänestäneet09 marraskuuta, 2016 15:08

      Kyl se TruNppi nyt sitten voitti.
      Tosin suomessa on odotettavissa vihervasemmiston puolelta paska- ja sydänhalvauksia, äärimmäistä alaleuan väpätystä ja äänekkäitä itkupotkuraiareita.

      Mikäs siinä, kyllä maailmaan ääntä mahtuu, mutta ei se toisella puolella maailmaa pidettyjen vaalien tulosta mihinkään muuta.

      Poista
    2. Valinta oli protesti valtaapitäville, kyllä, ja samalla siis fanfaari muutoshakuisuudelle.

      Tässä kannattaisi opposition nyt, ennen kuin se alkaa räksyttää, kartoittaa se atmosfääri, jolle kansa on allerginen rapakon takana. Ehkä siinä on joitain yhtymäkohtia suomalaiseen tyytymättömyyteen, kun täälläkin valittiin ihan paska hallitus ja koko vaalitulos oli paskaa.

      Poista
    3. "Itse hän on tyhjä kulissi jonka takana ei ole mitään. Olennaista on minkälainen taustaryhmä hänelle muodostuu."

      Näin sanottiin Reaganistakin. Etkä sinä, MEG, voi tätä tietää, vaan se on sinun näkemyksesi, jonka olet muodostanut median välittämänä.

      Trumpin tuntema Iso-Masa kuvaili häntä jopa "intelligentiksi".

      No, minut Trumpin voitto yllätti. Pidin Hillaryn valintaa erittäin varmana. Hetken olin jopa pettynyt.

      Poista
    4. Minäkin olin pettynyt jopa hetken. Sitten ajattelin että "ei sev väliä".

      Mutta pikkasen mua häkellytti herra Trumpin voitonpuhe: hän sinkoili sovinnon lieskoja joka suuntaan. Käännös oli noin 180 astetta, ei sentään enempää. Rouva Clintonkin, ("jonka minä kun pääsen presidentiksi, pistän vankilaan vankilaan vankilaan!") oli nyt kullanarvoinen paljon isänmaansa hyväksi tehnyt ja uhraantunut ihana (nyyh) nainen... etc.

      Reagan oli tosiaan B-luokan näyttelijä, tämä Trumpetisti on aito AA-luokan filmitähti. Josta kohta hänen faniclubinsa n. 2 300 miljoonaa naista eri puolella maailmaa, valittavat että "ei hän meitä pillusta ole pidellyt..." Ja ne viisi viiva yhdeksän, joita Trump on, muuttavat hätäpäissään Canadaa. (Tai osa jopa Suomeen. Mutta sehän melkein sama asia.)

      Ps. Vakvasti puhuen - tai koko ajan olen puhunut vakavasti - niin odotan mielenkiinnolla miten Trump lunastaa vaalilupauksensa. Niitähän on niin paljon etten edes muista kuin tämän yhden, että hän tekee verohelpotuksia jenkkiläisille (ilmeisesti kavereilleen) 10.000:lla miljardilla dollarilla... siis (geometriassa minulla oli koulussa 4nen kun en käynyt kokeissa mutta...) siis 10.000.000.000.000 $ on aika läjä rahaa. Kiinaltako meinaa tuon summan lainata?

      Poista
    5. Minutkin hänen äkkikäännöksensä yllätti. Olisikohan tässä nyt tyylipuhdas narsisti, joka vähät välittää mistään muusta kuin itsestään ja omasta kunniastaan? Ja olisiko hän nyt päättänyt tehdä itsestään USAn parhaan presidentin ever? Eihän häneltä puutu enää mitään muuta kuin ikuinen kunnia?

      Narsistithan voivat olla hyviä johtajia, jos se sopii heidän omakuvaansa.

      Poista
  4. Mitä lienee anonyymi tarkoittanut, kun väitti Trumpin itse maksaneen. Hän on yksi Amerikan kaikkien aikojen eniten sosiaaliapuja saanut, niitä on valtio hänelle antanut lähes miljardi dollaria. Äijällä on jatkuvasti ollut hattu ojossa kuin Romanian mustalaisella. Summat vain ovat toista luokkaa. Presidenttivaalien kampanjaa ei yksikään ehdokas ole vielä itse maksanut.

    Minä ihmettelen näiden Halla-ahojen suunnatonta iloa, mikä henkinen yhteys heillä on Trumpiin? En keksi muuta kuin pelon, vihan ja aggressiivisuuden.

    Miksi Halla-aho lähti Eurooppaan, taitaa olla sellainen globaali vihervasuri pohjimmiltaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä keksin sen yhteyden populistioikeistomme ja Trumpi välillä. Se on Venäjä. Maalaisliittolaiset ja persut haluavat ihanan neuvostokaupan takaisin. Sen taivaallisen upean voivuorten ja ylituotannon ajan, jolloin millään ei ollut mitään väliä, Venäjä osti kaiken. - Putinisteja - uusbrezneviläisiä.

      Poista
    2. Riku Riemu, kiitos. Saimme naapurimaassamme elävän Putinin vierelle toisen psykopaattijohtajan. Jari Tervo twiittasi hyvin: Putin voitti Yhdysvaltain presidentin vaalit. Clinton olisi ollut vain hitusen "parempi" kahdesta pahasta.

      Poista
    3. Eivätkös ne olleetkaan molemmat - sekä Trump että Clinton - psykopaatteja? Näin ainakin muuan asialehti diagnosoi heidät männä viikolla.

      Poista
    4. Kävi samaan tyyliin kuin tuon Brexitin kanssa, ameerikan kansa äänesti väärin, vastoin suomen eliitin ja valtavirran meedian toiveita. Olisiko heillä peiliin katsomisen paikka?

      Poista
    5. Hmm...Trump ehti jo lämpimästi kiittää Hillarya hänen tekemisistään. Ennen vaaleja hän lietsoi kannattajiaan sanomalla, että laittaa Clintonin linnaan. Mahtaa äänestäjillään olla nyt jymäytetty olo. Paitsi tietysti niillä jääräpäisimmillä. Niinhän se Suomessakin on, kun keput ja persut munaavat huolella, kaikki on vihervasureiden syytä.

      Poista
    6. Vaalinaluspuheet ovat vaalipuheita, mutta vaalien jälkeen voittaa järki ja realismi. Trump ei voitonpuheessaan uhannut enää Hillary Clintonia vankeudella eikä syyttänyt tätä rikoksista ja korruptiosta.

      Poista
    7. Voittopuhe oli sovinnollinen, rauhoittava, asiallinen, jopa lupaava. Enemmän painoarvoa sillä on kuin vaalipuheilla. En olisi toivoton.

      Jos yli 50 prosenttia äänestäneistä kansalaisista äänestää Trumpia, ja äänestysprosentti on korkea, niin ovatko he kaikki väärässä? Tyhmiä ja sivistymättömiä?

      Poista
    8. Tottakai olivat tyhmiä,kun juuri noihin puheisiin lankesivat. Nyt se alkaa itku ja hammasten kiristys amerikkalaisille duunareille.

      Poista
    9. Äänioiketetuista 46.9% ei käynyt äänestämässä ollenkaan, siis likipitäen joka toinen kansasta oli ei-äänestäjä, mutta silti kansalainen.

      Poista
  5. YLENannon analyysi: "Viha ja valhe voittivat Yhdyisvaltain presidentinvaaleissa."

    Havaittavissa lievähköä peppukipuilua ja itkupotkuraivareita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vuorineuvos Martin Saarikangas sanoi tänään HS:lle uskovansa, että Trumpista voi tulla merkittävä presidentti Yhdysvaltoihin.
      Saarikangas on harvoja suomalaisia, joka on tavannut Trumpin henkilökohtaisesti.

      Saarikangas: ”Trumpissa opin tuntemaan erittäin intelligentin bisnesmiehen, joka tiesi, mitä halusi. Hän on luonut itselleen suuren omaisuuden ja asetan hänet liikemiehenä erittäin korkealle asteikossani. Hän kunnioittaa ennen kaikkea rahaa, siis rahaa isolla kirjaimella.”

      Saarikankaan mukaan Trumpin sovinnollinen voittopuhe vaalien ratkettua kertoi samasta miehestä, johon hän aikoinaan tutustui.

      Poista
    2. Argumentaatiossasi on puutteellisuuksia. Eikö siitä pidä olla huolissaan, että viha ja valhe voittivat. Seurasitko sinä yhtään Trumpin puhumisia, vai oliko kaikki sittenkin taas vain niitä vihervassareiden saatanallisia juonia ja valheellisia tiedonlevittämisiä?

      Poista
    3. Hyvä ymmärrysasiantuntija Risto Reipas ynnä täyttä ymmärrystä vailla oleva kansanosa

      Nuo ymmärrysasiat lienevät sinun arvomaailmassa keskittyneet kyvystä käsittää Trumpin puheiden syvintä yhteiskuntamoraalista olemusta.

      Muuten ei ymmärrykselle ole nykyjunttimaailmassa annettu sille kuuluvaa itsenäistä aivofunktionaalista ja aistifysiologista merkitystä.

      Niinpä vaikkapa resitentin hommiin voidaan pestata sukupuolineutraalisti henkilö, joka ei ymmärrä toimenkuvastaan sen enempää kuin sika satelliitista ...

      Poista
    4. Eroaako, anonyymi, sinun mielestäsi presidentintehtävät siitä, miksi perustuslaki ne määrittelee.

      Kiitos, anonyymi, olen kai hieman väsynyt ja pahalla tuulella. Piristyin ja alkoi mukavastiu naurattaa, kun luin tuon sinun oivan huomiosi "syvästä yhteiskuntamoraalin olemuksesta".

      Poista
    5. "syvintä yhteiskuntamoraalista olemusta." - Tässä ollaan populismin ytimessä. Kuri ja järjestys olla pitää, jatsarit kopiskoot ja hanhenmarssia mennään.

      Yhteiskunnan elätin, Trumpin, on turha itkeä Detroitin konkurssia. Autotehtaat loppuivat, koska putosivat kehityksen kelkasta. Uudet amerikkalaiset autot olivat surkeita, japski teki parempia halvemmalla.

      Skandinaviasta tulevat maailman parhaat maataloustuotteet.

      Poista
    6. Saarikangas teki hienon uran laivanrakennuksessa. Minä luulen, että omistuksessamme on nyt hieno laivanrakennusteollisuus...ei vaiska. Björnin isä, Bror, tuhosi suomalaisen omistuksen siinä bisneksessä. Pots lojo sano Wahlroos, kuten poikansa myöhemmin.

      Poista
  6. Kuulin että Clinton sai valtakunnallisesti enemmän ääniä kuin Trump. Vaaleista kirjoitetaan valtavasti.Mutta missään ei julkaista taulukkoa, josta ilmenisi kaikkien virallisten ehdokkaiden äänimäärä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hillary Clintonin tappiolle on jo esitetty monta syytä, mutta ankara vaalirumba vaatii myös kovaa kuntoa, mitä rouva ei aina esittänyt.
      Äänestäjiä pelotti myös ehdokkaan, hänen ikänsäkin huomioiden, ehkä etenevä heikkous?

      Poista
    2. Clinton sai minunkin lukemani mukaan enemmän ääniä, mutta hän ei saanut valitsijamiehiä. Mistä tämä johtuu? En tunne Amerikan vaalisysteemiä.

      Poista
    3. Anonyymi, Trumphan on vanhempi, 70-vuotias. Hillary 69.

      Poista
    4. Sai kai aikoinaan myös Al Gore enemmän ääniä kuin Bush, mutta ei se auttanut. Kuten vaaleista on nytkin näkynyt, valitsijamiesten määrä ratkaisee, 270 heitä pitää olla. Heitä saa eri osavaltioista erilaisia määriä.

      Demokratiaa pyritään vaalilaeissa tällä lailla puskuroimaan, ettei esimerkiksi Jerry Leibowitzista tai Jim Carreysta tulisi presidenttiä. Koomikon kuitenkin saivat.

      Poista
    5. Iines, periaatteessa USA:n monissa osavaltioissa on käytäntö jossa valtion kaikki äänet on sovittu annettavaksi sille ehdokkaalle joka on saanut eniten ääniä ko. osavaltiossa. Tämä johtaa mainitsemaasi kummallisuuteen.

      Muitakin erikoisuuksia osavaltiokohtaisesti on mitä onkin kritisoitu mutta muutokset ovat aina hankalia osavaltioiden ollessa mustasukkaisia omasta itsenäisestä päätösvallastansa.

      Niinhän meilläkin, vaalipiirijaosta aina riidellään. hh

      Ps. Taitaa tappio ottaa Hillarylle koville kun ei tunnu jakavan tulla esittämään kiitospuhetta kannattajilleen? On jo pari tuntia myöhässä.

      Poista
    6. Muuten Trumpista voisi jopa tulla amerikkalaisille paras presidentti aikoihin? Reagankin kunnostautui nutistaen lopulta Neuvostoliiton melkein pelkällä näyttelijän pokerinaamalla.

      Poista
    7. On aivan uskomatonta, että politiikan ulkopuolta löytyy henkilö, joka omalla kustanuksellaan(osittain ainakin)ilman oman puoluekoneiston tukea, koko päämedian arvostelusta huolimatta, uskoo vahvasti itseensä, saa kansan hyväksynnän ja voittaa vaalit!?

      Poista
    8. Aivan, eri osavaltioista saa erilaisen määrän valitsijamiehiä. Tämä tosiaan selittää kummallisuuden, ja nyt tiedän asian. Keskustelu kannattaa, uutta oppii koko ajan!

      Hillaryn piti puhua klo 17.30. Luulin, että hän on jo puhunut. Ymmärrettävästi tappio on kova pala.

      Poista
    9. Parasta vaaleissa oli se, että äänestäjät äänestivät mielestään parasta ehdokasta eivätkä antaneet erillaisten Hillaryn voittoa toitottavien gallupien, tv-kanavien tuomionpäiväjulistusten, päivälehtien pelottelua täynnä olevien pääkirjoitusten ja kaikenkarvaisten obabien ym. helppoheikkien lausuntojen ja herjausten hämätä itseään.

      Poista
    10. Tuots kuvitelmaa usein näkee. Reagan ei saattanut neuvostoliittoa konkurssiin, kyllä ne sen ihan itse tekivät. Pelkkä kepulaisten kanssa käyty kauppa ei auttanut pitämään pinnan yläpuolella. Sama se on siellä nytkin, Obama taisi siitä mainita, ettei Venäjällä valmisteta mitään.

      Reagan oli kyllä kovasti kotoisen tuntuinen hahmo, sairasti sen ajan päämiesten muotitautia, dementiaa, jo virassa ollessaan.

      Poista
    11. Anonyymi, minäkin vieroksun suuresti Trumpin puheita, etenkin vähemmistöjä ja erilaisia ihmisiä kohtaan, mutta olen aistivinani hänessä rehellistä tunnetta. Se on minulle tärkeämpää kuin hyvänä ihmisenä esiintyminen. En nimittäin luota Hillaryynkaan. Minusta hän tekoreipas ja makea.

      Poista
    12. Clintonin pakki oli vastauksista tyhjä. Hänen valintansa olisi voinut olla hyväksi Suomen ja koko Euroopan sotilaspoliittiselle turvallisuudelle, mutta ei Yhdysvaltojen taloudelle.

      Ja se mikä ei ole hyväksi Yhdysvalloille itselleen, ei ole välillisesti hyväksi myöskään Euroopalle.

      Poista
    13. Minun mielipidettäni kysyttiin.
      Voi pojat että jaksoi hymyilyttää koko päivän. Häviäjinä Saudi-Barbaria ja intellektuaalit idiootit. Jotenkin niin suloista tuon pitkän naaman näyttäminen vaikka en tietääkseni nähnyt koko päivänä yhtään toista äänioikeutettua

      Poista
    14. Ei noita valeita saa millään katkaistua. Trump ei käyttänyt omia rahojaan. Kerjuukirjeet uloittuivat kaikkiin Amerikan kanssa tekemisissä olleisiin ihmisiin, suomalaiset poliitikotkin niitä saivat.

      Kerjuu se on, joka kannattaa, sano Trump, ku hevosella ajoi.

      Poista
    15. Yleisesti ottaen tuntuu että USA-tietämys monella suomalaisellakin aika heiveröisissä kantimissa, ei tiedetä asioista kuin pintapuolisesti ja sen mukaan lauotaan mielipiteitä.

      Poista
    16. "Intellektuaali idiootti". - Hienosti lohkaistu, katsotko vielä sanakirjasta, mitä nuo sanat tarkoittavat.

      Poista
    17. Anonyymi klo 18.59, oletko tietoinen siitä, miten heiveröinen on amerikkalaisten Suomi-tietous? Tosin he eivät lauo mielipiteitäkään Suomesta, sillä heitä ei kiinnosta Venäjän kupeessa sijaitseva pikkiriikkinen osavaltio, jossa jääkarhut kävelevät lumisilla kaduilla iglujen välissä.

      Poista
    18. Kyllä kai Yhdysvalloissa opetetaan huonosti muiden maiden historiaa tai olemusta, mutta Yhdysvallat täytyy meidän jokaisen kärpäsen paskan veroisessa maassa asuvan tietää.

      Kerro heti, Iines,lunttaamatta jotain Burkina Fasosta, vaimikäseon.

      Poista
    19. Äskeisen kommenttini jälkeen minä lunttasin ja katsoin Wkipediasta. 18 miljoonaa asukasta, me olemme siis kärpäsen paska Burkina Fasoonkin verrattuna.

      Poista
    20. Sitä paitsi sen olisin tiennyt, että Burkina Fason pääkaupunki on Ouagadougou. Oukkidoukki, minulla on paljon tarpeetonta paskaa päässäni, hyödyllistä hyvin vähän.

      Poista
    21. Amerikkalaisista noin 14 prosenttia ei osaa lukea ja kirjoittaa (aikuiset). Tarkoittaa noin 32 miljoonaa ihmistä!

      Poista
  7. Erityisen tiukkaa suvakeille tuntuu tekevän Meksikon ja jenkkien väliin mainostettu aita. Valtamedialta ja suvakeilta vain on unohtunut, että aidan rakentaminen aloitettiin jo George W Bushin aikana ja rakentamista on jatkettu koko Obaman kausien ajan.

    Trumpille jää käytännössä vain aidan viimeistely...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kohta Trump kutsutaan EU:n ja Naton "puhutteluun". Putin yrittää todennäköisesti kokeilla nyt rajoja, mutta maailmanvaltiaana Trump linjansa mukaan panee Putinin ruotuun.
      Venäjän ja USA:n välit kyllä hieman lämpenevät. Pörssikurssitkin toipuvat järkytyksestä, mutta kurssien laskun korjaus tulee viemään aikaa tavallista enemmän.

      USA ei voi vetäytyä kuoreensa. Latinoja tarvitaan edelleen tekemään työt, joita edes punaniska ei halua tehdä. Meksikoon myös lisää tehtaita halpatyövoiman vuoksi.

      Poista
    2. Niin, ja lovakit eivät tajua sitä, ettei Trumpia koko aita kiinnosta lainkaan, on sen jo unohtanut. Nyt tehdään kovaa bisnestä hotellialalla.

      Hyvää Trumpin voitossa on ilman muuta se, että tulevaisuudessa virkamiehet johtavat Yhdysvaltoja yhä enemmän. Poliitikot sillä aikaa voivat rauhassa puhua niitä: "Nyt pitää sadepäivät lailla lopettaa", "Hyvempi on parempi" ja "suurempi on isompi" juttujaan.

      Poista
    3. Minusta taas tuntuu, että kaikki jatkuu ennallaan. Mikään ei muutu. Hysteriaan ei ole aihetta.

      Muistakaa kaikki, että valta muuttaa ihmistä. Tämä koskee myös Trumpia.

      Poista
    4. RR:n kuitenkin lohdutan: Sinulla ei ollut mitään vaikutusta amerin vaalitulokseen, sillä äänesi ei kuulu Atlantin tuolle puolelle. Mutta saat nyt eteen saman tilanteen kuin 1980-luvun alussa, jolloin Ronald Reaganin presidenttikaudet alkoivat. Tuolloinkin media ja vassarit todistivat, kuinka B-luokan filmitähdestä tulisi Yhdysvaltain historia huonoin presidentti. Vaan kuinkas siinä sitten kävikään? Reaganin hallinto voitti mm. Kylmän sodan laukaustakaan suoraan ampumatta.

      Se muuten nostaa Reaganin yhdeksi Amerikan menestyksekkäimmistä johtajista! No, mielenkiintoisia otsikoita siis tulossa taas seuraavaksi neljäksi vuodeksi, heh.

      Poista
    5. Eiköstä joo, anonyymi, nuo ole harhoja. Minä en halua saada ääntäni kuuluviin ameriikoissa, liikaa tätä netti muutenkin lukevat ja tarkastelevat. Heti kävi ameriikan veli viranomainen sivullani, kun kerran Bruce Oreckia vähän vitsailin. Oreck muuten itse sanoi ennen vaaleja, että hakee Suomesta turvapaikkaa, jos Trump valitaan. Saas nähä kuis käy.

      Jos kerran sinä olet nimennyt Reaganin yhdeksi Amerikan menestyksekkäimmistä johtajista, niin sittenhän se on niin ja pulinat pois, turvat rullalle ja rulla taskuun.

      Poista
    6. Todisteeksi sanoistani laitoin ja laitan tämän. En minä silti kuulusteluihin tai Guantanamoon joutunut, katsoivat kai sen verran vähäiseksi tuuleen huutamiseksi. Vain 49 sekuntia jaksoivat minua lukea.

      Poista
  8. Nyt minulla, Iines, vasta osuivat silmät tuohon laittamaasi kuvaan. Trumpetistihan siinä on. Nauratti melkein vedet silmiin, oikeasti hekottelin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. TRUMPetisti nimenomaan. Kiva kun joku huomasi.

      Poista
    2. Kansa äänesti

      Luulin vielä kesällä,
      ettei voi tulla tällaista
      joulua. Niin tässä
      vain taitaa käydä.

      Poista
    3. Joulu voi loppua äkkiä kuin kanan lento. Ei Persuillakaan mennyt edes vuotta kun Jytky muuttui Kutkaksi. Saas nähdä jos elää saas.

      Poista
    4. (Tottakai olivat tyhmiä,kun juuri noihin puheisiin lankesivat. Nyt se alkaa itku ja hammasten kiristys amerikkalaisille duunareille.)

      En tiedä, mitä jatkossa tapahtuu mutta vassareitten kipu on kaunista. Eilen oli vaalivalvojaiset ja nyt alkaa viikkojen mittaiset vaaliulvojaiset.

      Poista
    5. Minä luulin, otaksuin ja toivoin, Donaldin
      olevan vain Duck.
      Mutta what the fuck,
      he is just like Jack. The wanker without coming.

      Oletteko muuten kuulleet sitä runoa persusta Keikyältä, keikäystä. En kerro, itse naureskelen. Jonain päivänä sen kirjoitankin.

      Miksi ne persut aina voittajien kelkkaan tuolla lailla hillomakeasti menevät? - Perussuomalaisen puolueen viime tahtejahan tässä eletään, kohta puoluetta ei enää ole. Kuka lähtee ensiksi, vai jääks kukaan enää jäljelle?

      Poista
    6. Vassareiden kipu on kova, kun seuraavissa vaaleissa Soinin sitä ennen ulosheittäneet persut katoavat maailman tuuliin, ehkä Afrikkaan. Paitsi Halla-aho,joka on globaali eurooppalainen, eikä suostu Suomessa olemaan kuin korkeintaan vähän Helsingin Eirassa. Luulen Halla-ahon jäävän pysyvästi Brysseliin tai Rysseliin.

      Poista
  9. Siis tämä katkelma lehdestä on totta, se ei ole vitsi:

    " - Miten tässä näin kävi? Aikuisetkin ovat ymmällään. Lapsia saattaa ihmetyttää, miten ihminen, joka on leimautunut väittelyissä kiusaajaksi ja valehtelijaksi, voidaan palkita valitsemalla hänet presidentiksi.

    Miten lapsille pitäisi puhua Donald Trumpista?"
    (IS 9.11.)

    Miten alas toimittaja voi vajota tiedonvälityksessä? Toisekseen - lapsethan ovat toisiaan kiusaavia pikku perkeleitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Punaviherpaskatoimittajat09 marraskuuta, 2016 21:49

      Ostan kerran vuodessa pullon Ron Zacapaa. Hienoja tilaisuuksia varten. Nyt oli semmoinen.
      Kaadan siivut Trumpin voitolle ja luon katseen olohuoneeni seinälle ripustettuun Donaldin vaali-sloganiin. Pala tummaa suklaata seuraksi.
      Zacapaa maistellessa tuijottelan kynttilän liekkiin ja mietin kuinka monta paskahalvauksen saanutta punavihertoimittajaa köijätään huomenna terveyskeskusten resepsuuniin.

      Poista
    2. Älä otan noin henkilökohtaisesti, kuule. Saat kohta pukamia.

      Poista
    3. Huonoja uutisia anonyymille. Eivät ne toimittajat työtään noin henkilökohtaisesti ota, eivätkä yöuniaan menetä. Vain oikestolaiset kulkevat suupielet nykien ja kädet täristen kohti uusia js uusia tunnelatauksia. Tuntevat elämänsä tyhjäksi, jos päivän aggressioannos puuttuu.

      Poista
    4. Minulle tuli taas sellainen vasemmistolainen isänmaallisuuspuuska ja katselen jälleen kerran suurmies Aksel Fredrik Airon haastattelua vasemmistolaisesta Yle Areenasta. Olen haastattelun nähnyt todella monta kertaa. Oikeistolaiset eivät tällaisia katso, kun eivät näistä saa riittävän aggressiivisia tunnelatauksia.

      Poista
    5. "Se on niitä Talvelan juttuja", sanoi Airo.

      Poista
    6. "Minut vapautettiin yleisen edun nimissä", sanoi Airo murheellisena erottamistaan puolustusvoimista. Sitten maailma muuttui pikkuhiljaa sellaiseksi kekkosteluksi. kekkonen jäi historiaan hrutsevin, sen massamurhaajan, hyvänä kaverina.

      Poista
    7. Stalinin puhdistuksissa kekkosen myöhempi pusipusikaveri, hrutsev, lähetti ainakin 8500 ihmistä tapettavaksi.

      Poista
    8. Selkeää ihmisvihaista analyysia on ollut paljon. Sellaisena silmiini tökkii nämä analyysit, joiden mukaan Trumpettia äänestivät vähemmän koulutetut ja vanhemmat ihmiset. Hyvin koulutetut ja nuoret äänestivät Clintonia. Ehkäpä tuo johtui siitä, että ovat niin hyvin koulutettuja: "Eins, Zwei, Drei, Eins, Zwei..."

      Eihän siitä mihinkään päästä, että kauhukabinetin hirviöhahmo Trump voitti, koska Clintonin kamala hirviöakka pelotti enemmän.

      Poista
    9. Koulutuksen tietysti sanotaan auttavan kykyä ajatteluun. Jokainen koululainen tietää, että opettajan mielipiteiden ymmärtäminen on tie menestykseen. Ja yliopistoteini sen, että professorin kirjoituksia on suotavaa lainata esseissä. Pitää myös tietää, keitä ei missään tapauksessa saa lainata, proffa kun ei niistä tykkää. Siit tulee sit hyvii pojoi ja maailma pelastuu.

      Poista
    10. Riku, Riku, ei näin. Sinulla on kieroutunut käsitys opettajista ja tutkimuksen teosta. Monilla asteilla opetusmaailmassa olleena en tunnista tätä. Enkä ole sinisilmäinen, vaan mieluummin ylikriittinen.

      Poista
    11. Yksi opettaja kerran sanoi silmät loistaen, kuinka yrityksen ainoa tehtävä on tuottaa voittoa osakkailleen. Osakeyhtiölaki hänellä oli ilmeisesti mielessä. Tajusin pitää turpani kiinni ja olla huutamatta: "Entäs sun leipäs!"

      Poista
    12. Sitä paetten tutkimus ja opettaminen ovat eri asioita. Professorit ovat entisiä tutkijoita, joiden toimenkuva on hallintovirkamiehenä oleminen.

      Poista
    13. Opettajasi ei ollut lukenut lakia loppuun asti:

      "Yhtiön toiminnan tarkoituksena on tuottaa voittoa osakkeenomistajille, jollei yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin."

      Tämä löytyy kohdasta "Toiminnan tarkoitus", ja kyseinen kohta tulkitaan usein aivan väärin. Se ei siis määrää yhtiötä maksimoimaan osakkeille jaettavaa voittoa, vaan ainoastaan kuvaa mitä tarkoitusta varten tällainen juridinen hömpsäke kuin "osakeyhtiö" ylipäätään on kehitetty. Se on siis mieluummin oletus kuin määräys.

      Poista
  10. Tämä ei ole mikään jälkiteollinen tai edes tietoyhteiskunta. Tämä on läpikyyninen maailma. Kaikki me olemme kaikkeen pettyneitä, mihinkään emme voi luottaa. Huijauksen olemme niin monta kertaa nähneet. Tällaisista se Trumpin kannatus kumpusi ja ymmärrän sen kyllä. Trumpin hotellit pyörivät jatkossa kybällä, kaikki konservatiivit käyvät niissä panemassa. Ja valtionapujakin Trumppa saa epäilemättäjunailtua entistä paremmin. Miljardi dollariahan niitä vasta on Ameriikalta tullut, ei sellaisella kukaan tule toimeen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siinä kulttuurit kohtasivat ja tieto pöllysi .hehhee. sä oot "kaikkitietävä" haahhaa.

      Poista
    2. Onko sinulla, anonyymi, mitään hehee sanottavaa. Jotain, mitä ei tarvitse lainata joltain suurelta persuajattelijalta?

      Poista
    3. Ikääntyvät 60-lukulaiset äänestävät demareita vanhasta tottumuksesta mutta tulevat sukupolvet eivät välttämättä näin tee.

      Poista
    4. Eihän ne äänestäkään, vaikka demarit on maamme suurin puolue. Maalaisliitolle ne äänet menevät. Etenkin, kun kohta perussuomalaista puoluetta ei enää ole.

      Poista
    5. Minä olen odottanut, koska se töymies (ei kirjvirh.kirj.huom.)Putkonen ilmoittaa loikanneensa pois persuista, koska "näkemykset eivät enää täsmää". Voihan olla, ettei loikkaakkaan, onhan se jo vanha ja väsynyt mies.

      Poista
    6. Totta mooses, noinhan se politrukki Putkonen tietysti kohta tekee!

      Mutta mihin hän loikkaisi? Luulenpa, että kristillisiin. Perustelen tätä sillä, että parannuksen tehneet tulevat usein uskoon ja lisäksi Sari Es on verevän vetovoimainen mimmi.

      Poista
    7. Mistä muuten sikiää näitä huonoja häviäjiä, jotka protestoivat äänestystuloksia? Olisiko kyse kuplassa elävistä, joita todellisuus pääsi tönimään?

      Poista
    8. RR. ja Tapsan käsitys tulee tuosta viimeisestä kommentista selväksi. He kannattavat hurskastelua ja tekopyhyyttä ja vastustavat demokratijaa .
      Rahvas voi äänestää väärin.Niinkuin nyt mameerikan kansa.
      He haluaavat ruotsalaisen poliittisen kulttuurin Suomeen ja sen mukana poliittisen väkivallan ja yhden puolueen järjestelmällisen demonisoinnin.

      Poista
    9. Minkä tulisen puhujan kristilliset Putkosesta saavatkin! Kirkkoon liittyjien määrä nousee kohisten. - Vihreisiin en oikein jaksa uskoa hänen menevän.

      Poista
    10. Minä kannatan sitä että "loikkaaminen" sanaa ei käytetä väärin. Saattahan jonkun sukunimikin olla Loikkis. Niin kuin etunimi Mikis.

      Trumphan oli ensin demokraatti, sitten rebulikaani, sitten jossain ihme puolueessa (publikaani?), sitten taas rebulikaani. - Häntä voisi nimittää kolmiloikkaajaksi. ... jossa urheilija vauhdinoton jälkeen suorittaa hyppylaudalta peräjälkeen kolme loikkaa, päätyen pituushypyn tavoin politiikkaan. Lankun edessä on vahaa, johon jää jälki, mikäli hyppääjä astuu (tai kourii) yli.

      Ei rahvas koskaan väärin äänestä. Miksi äänestäisi? Pohjois-Koreassakin rahvas äänestää 98,9 %sti Yank Jong Jang Set Jonia. - Tai taitaa tuossa prosenttimäärässä, joka hakkaa jopa puolalaisen kivihiilipirtun, joka on n. 96%sta, niin olla mukana jo pari-kolme (idiootti) intellektuelliakin... Epäilisin. Muutama korenkielen opettajatarkin ehkä? (Mutta siitä en ole aivan varma, siitä.)

      Poista
    11. Onpa virkistävää, että minuakin syytetään välillä suvakiksi (näin ymmärsin anonyymin 14.36 kommentin)!

      Demokratiaa en vastusta, eikä kansa vapaissa vaaleissa äänestä väärin. Hyväksyn täysin Trumpin valinnan, se on amerikkalaisten asia, enkä pidä häntä äänestäneitä valkoisena roskaväkenä. (Jos sellaista väkeä ylipäänsä on, niin sitten on myös vastaavaa mustaa, keltaista, ruskeaa, punaista ja kirjavaa.)

      Persujen (ja ruotsidemokraattien) demonisointia ja syrjintää, joka muistuttaa lapsellisuudessaan koulukiusaamista, pidän typeränä.

      Olikohan vielä muuta? No, tunnustaudun feministiksi.

      Poista
  11. Tytär kertoi tänään puhelimessa, että pienet alakoululaiset ovat olleet kauhuissaan Trumpin valinnasta. Trump kuulemma rakentaa parhaillaan kauheaa muuria ja painaa pomminappia. Muitakin kauhujuttuja kerrottiin. Maailmanloppua pelättiin.

    Mitä media oikein on ihmisille tehnyt? Sen sijaan, että olisi ajoissa annettu syväluotaava kuva myös Trumpin politiikasta ja persoonasta ne ovat tyytyneet maalaamaan maailmanlopun dystopioita, mikäli Saatana Trump valitaan Amerikan presidentiksi. Vastuutonta, ala-arvoista viestintää. Häpeä media! Lapsetkin pelkäävät. Aikuisetkin on saatettu pöllämystymistä suurempaan kauhuun.

    Syytän sua, media. Alas olet vajonnut. Koko tämä dystooppinen ja eeppinen hysteria on sinun lietsomaasi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin pitäisi antaa syväluotaava kuva Trumpin politiikasta. Mutta kuinka sen selvittäisi? Hänen puheitteidensä kirjaimellisissä tulkinnoissa on kyllä ainesta dystopiaan.

      Poista
    2. Luonnollisesti suomalainen valtamedia kopioi uutiset ja puheenaiheet suoraan amerikkalaisesta mediasta ja toisti sen näkemyksiä totuutena. Suomalaisella valtamedialla on vielä vähemmän mahdollisuuksia selvittää asioiden todellista tilaa kuin amerikkalaisella, vaikka sekin olisi aktiivisella sosiaalisen median seuraamisella ehkä voinut ymmärtää, että Hillaryn ei tulr pressaa.

      Poista
    3. Onko edes yritetty antaa syväluotaavaa kuvaa Trumpin politiikasta? Kyllä toimittajilla keinoja on, jos he haluavat. 

      Nyt on tehty juuri niin, että on tyydytty lietsomaan vaalipuheista dystopioita. Kun tietää vielä amerikkalaisen taituruuden myynnin ja markkinoinnin alueella, ihmetellä täytyy suomalaisenkin median lähtemistä helppoheikiksi.

      Poista
    4. Pitäisi varmaan harkita Ylen toimituksissa jonkin sortin kriisiavun aloittamista toimittajille, voi muuten mennä rumaksi...

      Poista
    5. Oikeistolainen haave: "Kunpa niistä tuntuisi oikein kipeältä!" - En usko, että tuntuu.

      Trump vie taas muutaman miljardin fyffeä himaan ja antaa avustajien hoitaa tylsät hommat.

      Poista
    6. Jos pikkulapset ovat kauhuissaan, en syytä mediaa vaan vanhempia.

      On vaikea kuvitella kuvottavampaa näkyä kuin pikkulapsia poliittisissa mielenosoituksessa kiljumassa ilmoille vanhempiensa pelkoja ja traumoja. Se on lasten hyväksikäyttöä.

      Poista
    7. No näin se menee, tietenkin, vanhempien kautta nämä tiedot tulevat.

      Kuitenkin se paikka, mistä kauhistelu otetaan, on media: televisio, netti, lehdet. Siellä se kauhu on, sieltä aikuinen sen lapsille poimii, tai lapsi katsoo itse. Luin minäkin sanomalehteä seitsenvuotiaana kenenkään avustamatta.

      Poista
  12. USAn vaalijärjestelmässä runsasväkiset rannikko-osavaltiot lähettävät suhteessa vähemmän valitsijamiehiä, kuin harvaan asutut valtiot. Suomessa sama systeemi olisi tuottanut Paavo Väyrysestä pitkäaikaisen presidentin.

    VastaaPoista
  13. En ole lukenut yh-tä-kään analyysia USA:n vaalien tapahtumista. A-siantuntijoiden ns. spekulaatiot eivät minua kiinnosta; eivät ne ole faktatietoa. Se, mitä Trump tulee syliin tupsahtaneella vallallaan tekemään, sen aika näyttää. Ensiksi se näyttää sen ketkä "avustajat", so. "harmaat eminenssit", hän itselleen valitsee. Enkä usko että sitäkään voi täysin itsenäisesti päättää; on tässä mukana rebulikaaninen puolue. Talouspolitiikka - ei ulkopolitiikka - on se missä hän ensimmäisenä epäonnistuu. Ja saa nähdä minkä hässäkän se mukanaan tuo. Nimittäin ei kukaan ukko, vaikka olisi Mooses (en tarkoita P. Lipposta) pysty tuomaan niitä kenkä- ynnä muita tehtaita takaisin Kiinasta/Halpamaista U.S.A.:han. Ei takuulla? Ja millä ihmeellä hän taikoo kannattomat kivihiilikaivokset kannattaviksi, tai terästehtaat, tai yl. krääsää tekevät tehtaat? Jos lenkkarit Kiinassa valmistetaan hintaan 10 $ pari, USA:ssa valmistettujen hinta olisi 50 $. Ajatellaanpas sellaista matemaattista yhtälöä, että isänmaallisella amerikkalaisella punaniskalla on perhe johon kuuluu isä äiti ja kolme lasta (ja susikoira). Isällä on 50 $ rahaa. Ostaako hän, koska äänesti Trumpia, yhdet lenkkarit joita perhe käyttää vuoron perään (koira ei kenkiä tarvitse), vai ostaako hän jokaiselle perseenjäsenelle omat kiinalaiset lenkkarit (ei koiralle)...?

    Tässäpä miettimistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen samaa mieltä että Suomessa ei mikään muutu. Olemme periferiassa ja tänne hyvät ja huonot muutokset tulevat viiveellä.
      Meillä on vähiten mamuja vanhasta Länsi-Euroopasta mutta vastaavasti medialla tai oikeuslaitoksella ei ole mikään kiire ottaa opiksi muutoksen tuulista. Ja väestön hidas muutos valkoisen vähemmistön maaksi jossain vaiheessa pysäyttää länsimaiseen filosofiaan perustuneen kulttuurin kyvyn luoda hyvinvointia. En tiedä mikä tulee tilalle mutta veikkaan jotain modernia Neuvostoliittoa joka saa kannattajia yhtä helposti mitä Clintonkin omalla kampanjallaan. Jos olemme niin moraalittomia ja niin pelkureita että Clinton meinasi onnistua omassa kusetuksessaan ja melkein puolet porukasta äänesti häntä ja media silkkaa oman edun tavoitteluaan häntä siinä tuki, niin olen varma että Trump tosiaan on vain hidaste.

      Poista
    2. Donald Tumpista.
      Uskon, että kaveri on asiaansa sitoutunut ja vilpitön. Ihan jo taustansa vuoksi: liikemies ei voi pärjätä muuten. Tunnusti jo kiitospuheessaan aloittelijuutensa toteamalla. että tämä politiikkahan se vasta on kovaa ja häijyä. Se on hyvä lähtökohta: halu oppia uuden branchin käytännöt.

      Poista
    3. Niin, Suomi on talousyksikkönä mitätön. Meidän (kohtuuttoman) korkea elintasomme perustuu vientiteollisuuteen. Jos markkinat muuttuvat takaisin suljetuiksi (vrt. brexit ja trumpix), Suomi siinä ensimmäisenä kärsii. Emme me saa voitritteleitä eikä paperirullia emmekä rimojamme tai tervaamme tullimuurien yli kaupaksi. Edes päreitä tai lankarullia (ne olivat muuten kelpo kauppatavaraa vielä 1900 -luvun alkupuolella. tai en mä päreistä tiedä) emme saa myydyksi. Hinta on liian korkea.

      Ps. Baltian kansalaisena kyllä nyt vähän nukkuisin toinen silmä auki (... kuin kengätön susikoira). Ei sitä koskaan tiedä koska tulee "pieniä vihreitä miehiä" Narvaan ja sitä kautta Viljandiin. Ja äkkiä heitä jo seisoo Tallinnassa odottamassa raitiotievaunua, kalashnikov puolihuolimattomasti olkapäälle viskattuna ... Joopa joo. Ja sekä saksofonin (Clinton, Bill) ja trumpetin (Trump) soitto on Balttiassa kielletty - edesvastuun uhalla!
      Dystopiaako?

      Poista
    4. Minäkin uskon, ettei Suomessa muutu mikään. Uskon jopa, ettei koko maailmassa suuria muutoksia tapahdu, Trumpista johtuvia.

      Kun nyt vain päästäisiin hysteriasta eroon ja media lakkaisi maalaamasta uhkakuvia.

      Poista
    5. Minä en ihmisiä sillä lailla halveeraa että ihmiset jotka eivät tajua "meidän fiksujen ihmisten" (sisältää itseironiaa) ajatuksia, ovat köyhiä ja oppimattomia surkimuksia ja syrjätyneitä; sehän on surullista, että ovat. Surullista on myös, että he uskovat tällaisiin Populisti Pelleihin (joita on sikinyt ympäri Eurooppaa; siksi kun Euroopalla menee huonosti) jotka lupaavat heille "kunniaa, itsetuntoa ja töitä". Koska... eivät he sitä pysty heille antamaan. Yhtä vähän, ja SE ON TOTTA, eivät sitä pysty eliittipoliitikotkaan antamaan. Eivät. (Eliitti pelaa tavallaan omaa bildardiaan, totta. Taskubiljardia.) Sanotaan että "Politiikka on yhteisten asioiden hoitamista", sitä se siinä mielessä onkin, että tämä meidän yhteinen maailmamme on sillain rakennettu, että rikkaat rikastuvat ja köyhät köyhtyvät. Poliitikko, joka väittää että minä muutan asiat, teitä joita on potkittu päähän... kohta te saatte sen, mikä teille oikeudenmukaisesti kuuluu... sellainen puhuu paskaa. - Oikeudenmukaisuudella ja Elämällä, ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

      Mitä nyt uskonnot valehtelevat, että olisi. Mutta se onkin jo toinen asia.

      Ps. Luin äsken loppuun Ivar Lo-Johanssonin kolmososamuistelman "Parnasso". Jos haluatte järkevää, luistavaa ja ajatuksia herättävää tekstiä lukea, suosittelen. Tuo ihminen on kirjoittanut sen 81 -v ikäisenä; hän kertoo itsestään 30-35 vuotiaana. Ja kirjoittaa yhtä hilpeästi kuin sen ikäinen. Mutta yhtä syvällisesti kuin 81 -v. Joka on KAIKKEA MUUTA kuin dementoinut! Hyvin, hyvin hauska kirja. (Minulta on lukematta vielä tuo "Veräjä". Tietysti täytyy sekin. "Asfaltti" kirjassaan Ivar Lo seikkaili kivenhakkaajana Ranskassa, ym. sellaista. Se oli aika hullua "kulkuriromantiikkaa"... vaikka eihän hän kulkuri ollut vaan proletariaatti joka haaveili kirjailijan urasta, ja romantiikkaa niissä vuosissa oli yhtä vähän kuin Knud Hamsunin "Nälässä". - Hamsunin hän muuten lyttää ihan täysin, se on ihminen joka seonnut omiin hämähäkinverkkoihinsa, ei osaa ennenkaikkea ajatella järkevästi. Sandemoseen hän ensin ihastuu suunnattomasti... mutta myöhemmin, kun lukee häntä tarkemmin, ymmärtää miten valheellinen "egonarsisti" tuo mies on; jopa tuo Janten laki on ihan toiselta DK-kirjailijalta varastettu. - Plus hauskoja juttuja kirjoittaa hän KAIKISTA sen aikaisista kirjalijoista/taidemaalareista mitä Pohjolassa siihen aikaan oli ja eli. Hän tapasi KAIKKIA, tai KAIKKI halusivat tavata hänet. (uhuh, kun innostuin! mutta hieno kirjailija on Lo-Johansson)

      Poista
    6. Minä taas aina ihmettelen, kun luullaan ihmisten uskovan siihen kaikkeen paskaan, mitä lukevat. Trumpin puheisiin, MV:n juttuihin, persujen jytkylupauksiin.

      Ei, eivät he usko, korkeintaan toivovat. Kyllä he tietävät, ettei puheisiin voi luottaa, sillä he ovat tuhannesti pettyneitä ja päähänpotkittuja. Ja monet teidän tyhmiksi luulemanne ovat ihan älykkäitä, vaikka valitsevat mielestänne väärin. Oikeita ja arvokkaiksi normitettuja valintoja tekevät vain ihmiset, jotka voivat tarpeeksi hyvin.

      Poista
    7. Kovasti liikemiesälyä nyt kehutaan; siihen kuuluu tietysti verojen välttely. Ei siis tehdä mitään rikollista - pois se minusta, siirtyköön se sinuun - mutta käytetään kaikki Porsaanreijät ja Bahamat hyväksi, että ei vain tarvitsisi maksaa veroja. Hulluhan niitä ilokseen maksaa. Mielummin muuttaa vaikka Portugaliaan.

      Ja sitten on tällaisia Supercell'in poikia jotka tienaavat satoja (?) miljoonia ja maksavat satoja (?) miljoonia veroja. Koska "maksetaan takaisin sitä, mitä Suomelta ollaan saatu". - Eivät Ehrnrooth'it niin tee, päin vastoin, muilta varastettuja (no, varastettu sana on ehkä turhan jyrkkä!) tallettavat verovapaasti luxenburgilaiseen pankkiin, ja kun kärähtävät, ihmettelevät että "ai 10 miljoonaa on tilille talletettu. en se minä ole ollut". Vitut, viitsiikin valehdella. (Mutta niinhän Trumpkin.)

      Kyllä minä ihmettelen noiden supercellin poikien moraalia? Tai taitamattomuutako se on? No, itse aina kun jotain myynyt olen, enemmän siitä aikanani olen maksanut. Ei minusta bisnesmieheksi ole. - Ps. Kerran kouluaikana leikkasin Gillette -partakoneteräpakkauksesta sen viiksekkään ranskalaisukon kuva. Jotain siinä myös ranskaksi luki. Se oli just postimerkin kokoinen, ja Yks koulutoverini keräsi postimerkkejä, minä myin sen sille. Sanoin että "tämä on harvinainen postimerkki. siinä ei ole edes hammastusta. kuten huomaat". Hitsi, sain paljon rahaa. Niin... ja siitä sain kans kun Talsolan Kirjakaupasta varasti Paperiveitsen ja vähän patinoin sitä (hakkasin moskulalla ja syövytin salpietarilla) ja myin sen sitten yhdelle toiselle koulutoverilleni "aitona viidakkoveitsenä". Taas tuli paljon rahaa...

      Poista
  14. 60-luvun hippiajan suosikkikappale oli 500 miles (mm. Joan Baez), jossa laulettiin kotiin, kotimaahan, paluusta. Myöhemmin upea yhtye Hooters (Tissit) teki siitä loistavan version. Yhtyeen rumpali ja yksi perustajajäsenistä oli David Uosikkinen. Hänen vanhempansa olivat suomalaisia. Tämä kappale on Ameriikan meininkiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. " ... Minä taas aina ihmettelen, kun luullaan ihmisten uskovan siihen kaikkeen paskaan, mitä lukevat. ... "

      ja

      " ... Ei, eivät he usko, korkeintaan toivovat. ..."

      Sotii minun kokemusmaailmaani vastaan. Minä olen ollut monessa, monessa (en viitsi edes laskea, niitä on liikaa) työpaikassa. Siis sellaisissa jossa tehdään FYYSISTÄ työtä. Eikä keikailla!

      Jokaisesta työpaikasta (pikkasen on eroja sillä millä duunilla ollaan) löytyy pari tai yksi tai ei yhtään "intellektuellia". Tämä riippuu siitä kuinka isosta ihmismäärästä (= työläisistä) on kyse. Ihmisiä, jotka ajattelevat vain itseään, on n. 92%. (Ja kun on kyse prosenteista, on samantekevää paljonko ko. paikassa työläisiä on.) Ammattiyhdistysjääriä on noin 4 %. Sosiaalidemokraatteja on 52 %, kommunisteja 34 %, muita siis "jonkin verran", mm. kokoomuslaisia 0.4 %. Miestyöläisten keskustelunaiheet ovat 1) naiset 2) huorat 3) autot 4) seksi 5) kuka pani ketäkin 6) politiikka. Kulttuurista keskustelee 0,4 % työläisistä mutta hyvin happamin naamoin ja siitä syntyy jäätävä hiljaisuus. Mikä on ihan oikein. Mun mielestä.

      Mutta muuten, ja tässä olet AIVAN oikeassa, työläiset ovat oikeasti ovelia ja osaavat ns. maalaisjärjen oikut: et sinä pysty heidän ajatusmaailmaansa järkyttämään. Et! Koska... olet väärässä vaikka argumentoisit mitä tahansa. (Niin kuin nytkin.)

      Minä tunnen työläiset paremmin kuin sinä, Iines kultaseni. - Ps. Raksalla, siis joskus viimetuhatvuosisadalla, tapasi ihan ihme filosofeja. Tällasia samuelparosia. Tuulentuomia... raksalle silloin tuli ja pääsi ihmisiä jotka olivat kulkureita. Välillä vaan tulivat nyppimään nauloja laudoista, tai vastaavaa, tekivät repsikan hommia. Ja kertoivat ruokatunnilla kummallisia juttuja, hyvin kummallisia. Ja sitten jonain päivänä olivat lähteneet, ilman kesälomakorvauksia, kävelemään taas sinistä tunturia kohti.

      - Hitsi, minulla oli ilo kokea tämä. Nykyisin näitä Nätti Jussin kavereita ei enää ole. Ovat virolaisia siirtotyöläisiä.

      Pss. Ai niin. Unohdin nuo alun sitaatit... Mutta asia on niin, että ihmiset nimenomaan uskovat Paskaan. Ja kaikki painettu on totta. Eikä työläinen, jonka rahat riittävät juuri ja juuri viinaan ja tupakkaan, toivo mitään "korkeinta". Ei, ei, ei.

      kaikella rakkaudella, mikiksesi

      Poista
    2. ... tahtovat uskoa ... sinnikkäästi. koska heillä niin vähän on mitään muuta, mihin uskoa, kaiken menettäneet. pelargoniat.

      (lisäys Vuorisaarnaan)

      Ps. Joku sanoi minua romantikoksi? Kai mä sit olen. Mutta en mun mielestäni.

      Poista
    3. Kerran eräs runoilijaystäväni, nykyisin jonkin verran julkaissut mutta silloin vielä yhtä nuori kuin minä, sanoi että... miten niin lyyrinen olento, kuin nainen, voi paskantaa...
      eikä tässä ollut ironian häivääkään. Pragmaattisuutta vain. Ja me oltiin kumpikin n. 16 -v. Tai hän minua vuoden vanhempi. Sitten varastettiin Hilkan isän moottorivene, se oli Loimijoella, ja ajeltiin Pyhäjärvelle. Ajeltiin sinne sun tänne, se oli kivaa, tuuli hulmusi tukissamme. Takaisin kun tultiin niin nafta loppui ja jouduttiin melomaan. Vasta yöllä päästiin takaisin laituriin. - Ps. Seurustelin silloin Hilkan kanssa. Kerran kun Hilkan kanssa piti mennä moottoriveneretkeilylle Pyhäjärvelle, oltiin varustettu simmareilla ja eväillä ja aurinkovoiteella, niin Hilkka kertoi, että kerran "jotkut roistot olivat ajaneet tällä veneellä. kaikki nafta oli loppunut". Ihmettelin kovasti. Ja purin kieltäni.

      Poista
    4. Sitä paitsi se haisee ihan kamalan pahalle, onkohan niillä naisilla joku laktoosi-intoleranssi ulkoavaruudesta?

      Poista
  15. Se on selvää, että Amerikan Yhdysvaltojen ymmärrys on meillä vähäistä. Suurvalta on tietysti tarpeetomankin aktiivinen sotarintamilla, mutta tarkoitan erityisesti ihmisten tapaa ajatella. Ameriikan suurkaupungeissa on alueita, joissa katukyltit ovat venäjäksi tai kiinaksi.

    Trumpin äänestäminen oli ilman muuta protesti. Ihmiset pelkäsivät Vale-Billin oudon akan valintaa liikaa.

    Rehellisyys ei ole Trumpin suomalaisten arvostajien puheissa ollut esillä. Se, että saako poliitikko tosiaan valehdella suut ja silmät täyteen, että tulisi valituksi. Ja miksi ne valeet on niin mukavia, vaikka kaikkien pitää ne sellaisiksi tietää.

    Trump on täysin kokematon ja osaamaton kaikessa virkaan liittyvässä. Se voi olla hyvä. Koska presidentti ei kykene, pätevät virkamiehet hoitavat hommat. Toivottavasti Trumpin kelkkaan lähtee osaavia poliitikkoja, pahalta kuitenkin näyttää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Trumpin ÄO on noin 125-130.

      Syystä että vaikka hän ei ole nero, niin hän on selkeästi keskimääräistä älykkäämpi, siis kognitiivisesti suorituskykyisempi. Hän artikuloi selvästi, hän pyörittää bisnesimperiumia, hän on kekseliäs ja hän osaa johtaa ja organisoida. Hänen älyssään ei ole mitään vikaa.

      Poista
    2. Miksi sinä puhut älystä? - Minä puhuin kokemuksesta ja osaamisesta. Niitä hänellä ei Ydysvaltojen presidentin tehtävään ole.

      Poista
    3. Narsistitkin, älykkäitä ihmisiä - eivät toki sentään neroja, käyttävät älyään usein väärin.

      Tietysti minä, täynnä viattomuutta, enkä kumpaakaan ehdokasta äänestäneenä, toivon että Trump käyttää älyään rakentavasti.

      Sitä kai muukin maailma toivoo? - Ps. Putinista en tiedä, mitä hän.

      Poista
    4. Vale-Bill... jeesus... äkkiä näin koko Ameriikan valtakuviot traagisena oopperana, jossa muhkea basso esittää Vale-Dmitriä, joka väittää olevansa Iivana Trumpin kadonnut poika... Tätä Boris Obama ei usko, vaan syyttää häntä Vladimir Pienen kätyriksi...

      Poista
    5. Lasse Pöysti kertoo muistelmissaan - olen kertonut tämän teille ennenkin - että kun he kerran näyttelivät Kansallistetterin lavalla (Pöysti, Jurkka, Palo) Pipin Pieni nimistä näytelmää (liekkö itsensä Shakespieren kirjoittama?) niin kesken yhden kohtauksen Pipin (= Tauno Palo) housut ratkesivat, ja perässä kulkeva Pipin palvelija (= Lasse Pöysti) huomasi sen, ja näytelmässä oli juuri repliikki "no niin, nyt minä tiedän miksi sinua kutsutaan Pipin pieneksi... niin arvaa, alkoiko Pöystiä naurattaa. Jussi Jurkka oli kans huomannut tapahtuman ja nauroi, nauroi niin perkelleelisesti. Totta kai Taunokin nauroi. Kolme tämän Suomen keskeisimmän teatterin valovoimaisinta näyttelijää kiemurtelivat lavalla ja nauroivat katketakseen... (kun toiselta tavallaan putoo housut nilkkoihin, ja toinen sanoo "no niin, nyt minä vasta tajuan miksi sinua sanotaan Pipin Pieneksi...) Yleisö ei yhtään tiennyt mistä on kyse, ei ne olleet nähneet mistä oli kyse, mutta... mutta totta kai hekin yhtyivät nauruun. Nauru yhdistää ihmisiä. Ja noin kolme minuuttia Kansallisteatterin sekä katsomossa että näyttämöllä naurettiin kippurassa. Piste. Kunnes sitten näyttelijät jatkoivat näyttelemistä. Koska olivata ammattilaisia.

      Poista
  16. Eurooppa oli suurta 1700-luvulla, ehkä hieman vielä 1800-luvullakin. Mikähän kumma siinä on, että maanosa on pudonnut ensin tieteissä ja taiteissa, Englannissa vielä jotain on, Ranskassa ei yhtään mitään. Nyt pysyvä romahdus on selvää taloudessakin. Ehkäpä me eurooppalaiset olemme liian polleita, eikä synkkä totuus meitä omahyväisyydessämme paljoa heilauta.

    God Bless America!

    VastaaPoista
  17. Mediaa voi syyttää monesta. Mutta väitän, ettei Trunpin poliittisista näkemyksistä pysty muodostamaan mitään johdonmukaista kuvaa. Vahvistuu käsitys että hän on kulissi jonka takana ei ole mitään. Ihmisten äänestysmotiivi koostuu lukemattomista seikoista, joista vain sumeasti on pelkistettävissä suurempia motiivi joukkoja. Joten lukuisat puheet ja otsikot siitä että äänestäjät kannattivat tai vastustivat jotain ovat virheellisiä, koska äänimäärissäkään ei ollut suuria eroja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä on tietenkin mahdollista, ja pätee myös Hillaryyn. Hänkin on muuttanut mielipiteitään tultuaan ehdokkaaksi.

      Kamppailuhan oli hyvinkin tasainen. Kumpi tahansa olisi voinut voittaa.

      Ei ole kuitenkaan välttämättä ehdokkaan vika, jos hänestä ei avaudu syvempää kuvaa ihmisille. Sokea Reettakin näkee, että Trump veti roolia, kuten veti Hillarykin. Trumpin rooli vain oli räväkämpi.

      Poista
    2. Toivon, sukkahousuinen personal trainingerini, että et käyttäisi vertausta "sokea Reettakin... etc." Se on kuluneempi kuin plastiickinen Bambi, jonka sain joululahjaksi 1959. Heitin sen roskakoriin nyt vuonna 2016, koska se oli niin kulunut, niin kulunut.

      Pidän siitä kun kirjoitat niin kivasti, kirjaimistahan minä sisälläsi diggaan. Olet, kun puhut, kuin Modiglianin maalaus. (älä anna sen häiritä itseäsi) Sastamala ei mikään kaupunki, Vammalassa kävin Alkossa kun tulin armeijasta, ajoimme pienellä Hilman Hyskyllä ja roikuttiin ikkunoista ja huudettiin REVELUUTIO. Nuoria poikia oltiin, lapsisotilaita. Maailman pahuus oli muualla, emme me siitä mitään tienneet, kaikesta muusta tiesimme kaiken koska olimme 19 -v. Kaiken, kaiken... rakkauden katkeran arvoituksenkin me tiesimme (vaikka emme kaikki meistä olleet edes panneet, mutta siitä huolimatta...) rakkaus, katkeruus, kaikki... tuttua juttua!

      Vammalasta en muuta muista. Ehkä onnekseni. Toiseksivähiten tykkään Suomen maakunnista Satakunnasta, vähiten Pohjanmaasta. Se taas johtuu siitä, tietysti, että en ole saanut niihin otetta. Olen monet kerran kiertänyt ympäri Suomen. En muista, mutta luulen - pois luettuna Ahvenanmaa - että olen käynyt kaikissa Suomen kunnissa..? Lappalaisia rakastan eniten, se on itsestään selvää, enkä minä oikeastaan muita rakastaan. (paitsi raja-karjalaisia, ovat kans kivoja) Seuduilla joissa puhutaan ruotsia, lähinnä siis rannikolla, ihmiset ovat ystävällisempiä. Siitä ei pääse yli eikä ympäri.

      Poista
    3. Otin "sokean Reetan" repertuaariini vasta tänä syksynä, ja tämä on vasta toinen kerta, kun käytän sitä.

      Etkös, mikis, tiedä että dialogitekstiä muokataan lukijakunnalle, ei omaa etevämmyyttä todistamaan. On ihan hyvä käyttää tuttuja vertauksia, joita lukijan ei tarvitse liiemmin pohdiskella. Muutoin olet kyllä oikeassa, kuluneita sanontoja ja muoti-ilmauksia kannattaa välttää.

      Vammala on tylsä kaupunki. Menin sinne kerran ostamaan viinipulloa, kun oman pikkukaupunkini Alkossa on myyjänä tuttu entinen oppilaani. No niin oli Vammalassakin.

      Satakunnasta pidän kovasti Raumasta ja sen iloisesta ilmapiiristä. Tasainen Satakunta on niin ankea paikka, että se menee jo huumorin puolelle.

      Poista
    4. Miettii... miettii mitä miettii. Lapsena kuin luin Allen Ginsbergia, mietin asioita enemmän kuin nyt. Tai pelkäsin... kai pelko on samaa kuin miettiminen? En tiedä. Kun sänkysi alla asuu Leijona, et nuku hyvin, se on taattu juttu. Allanilla se oli sängyn alla, narisi aina välillä; vintin portaat narisivat kun Leijonat - niitä oli koko perhe - hiljaa kävelivät minun sänkyni luo. Jos te luulette, että sellainen on helppo kestää, olette väärässä... mua pelotti koko ajan! Leijonilla on leveä naama, isot hampaat huulien takana, eivätkä he hymyile. Voi että pelkäsin heitä! --- No niin no niin no niin. Tänään en enää pelkää mitään, edes itseäni, ei minussa ole mitään pelättävää. Diagnoosinikin - AHDHDEHHHDHHOD - on itsekeksimäni. Ja tuskin pitää edes paikkaansa. (Tai jos pitää, väliäkö sillä?) Pidän ihmisistä, tulen toimeen itseni kanssa, se on sama asia. Joka päivä oppii jotain uutta, se pitää mielen virkeänä.- Viimeksi kun kävin ex-Sirola Opistossa, kyllä ihmettelin sitä... no, kaunetta, minkä siellä tapasi. Se tuli päin. Vanajan Linna, kaunis rakennus, kyllä minä tämän historian tiedän. Mutta käynti siellä oli jotenkin juhlallista. Nättiä.

      koli on mitä on, koli. monrepos on rappio. kuusiston linna kasa kiviä. aavasaksa - matala kivikasa, hyttysiä. saimaa - vettä ja vettä, vittumaista vettä. punkaharju: umpeen kasvanut umpisuoli. ryttylä: ryttylä. kalajoki: vittumaista hiekkaa joka tulee silmiin. en minä oikein tiedä mitä Suomessa pitäisi käydä katsomassa, parempi ehkä on että ei käy missään. paitsi Lapissa on kiva käydä, kun siellä ei ole mitään, se on mukavaa. ja kun pääsee Norjan vuorille, Atlantille, voi kuvitella että on päässyt perille. siis sinne minne on kaivannut... ei tietenkään ole päässyt. (mutta ajatus siitä, että olisi päässyt, se on elävä.)

      Poista
    5. Minun mielestäni Trumpilla on ihan selvä poliittinen ohjelma: vapaakauppa vahingoittaa jenkkejä, joten sitä vähemmän, poliittiselta eliitiltä valta pois, haitallista maahanmuuttoa rajoitettava, veroja laskettava, sotilasmenoja laskettava, infrastruktuuriin panostettava ja paljon.

      Ovatko tavoitteen hyviä ja viisaita, se on eri juttu.

      Poista
  18. Vastaukset
    1. Aika hyvä osumatarkkuus!

      Lapsuudessa ulkoa opitut laulut osaa vieläkin. Tämäkin sujuu kuin vettä vaan. On sääli, ettei lasten enää tarvitse oppia mitään ulkoa. Osaan vieläkin luetella Suomen jokia rimpsuna ja sijoittaa ne kartalle.

      Tulevilla dementikoilla ei ole muistijäljissä samanlaista pelastavaa muistivarantoa kuin nykyisillä, joille tutut lorut tuovat esiin muistoja.

      Poista
    2. Mihin ihmeeseen se Bill Clintomnin kaudella aloitettu 700 mailin aita on kadonnut Meksikon ja Yhdysvaltain rajalta? Oli se siellä vielä 2011, kun kävin katsomassa Sonorassa.

      Toimittajat, nuo viisaudessa ja kokemuksessa väkevät...

      Poista
    3. Oli ulkoministeri Hillaryn idea aloittaa Libyan pommitukset ja kaataa äärimmäisen herkkä heimojen ja uskontojen tasapaino. Ja juuri kun Gaddafi oli viimeinkin saatu ruotuun ja hän oli ruvennut noudattamaan kansainvälisiä lakeja. Siitä sitten lähti Syyriat, Isisit ja monikymmenvuotinen sekasorto. Aleppoa on nyt vallattu jo viisi vuotta, joten siitä voi päätellä miten Mosulin ja Raqqan valtaukset etenevät.

      Trumpin kotimaan politiikka on sitten aivan eri asia. Ei hän kuitenkaan mitään naisten oikeuksia voi viedä, siitä on tarkat lait ja asetukset. Meksikolaisia ja muita latinoja on USA: ssa jo yli 50 miljoonaa.

      Poista
    4. Minua hieman hämmästyttää nyt, kun huomaan yllä olevan kirjoitukseni osuneen nappiin.

      Tänään Ylen aamutelevisiossa Jälkiviisaissakin oli tunnelma se, että nimenomaan median on syytä katsoa peiliin, kun se ei ole antanut Trumpista tarkempaa poliitikonkuvaa: on vain parodioitu koko mies. Samoja sävyjä on aamun Helsingin Sanomissa.

      Ja tämä kaikki näkyy nyt lasten peloissa, kuten eilen kirjoitin. Helsinkiläisten alakoululaisten muuripuheet oli noteerattu Hesarissakin.

      Koko halpaannuttava Trump-tilanne ei siis olekaan vain äänestäjien vika, vaan jäljet johtavat paljolti, hmm, manipuloivaan mediaan..

      Annanpa vaihteeksi itselleni sulan pipoon!

      Poista
    5. Toimittajat kirjoittavat omija pelkojaa11 marraskuuta, 2016 13:05

      Rumaa osumaa otti ainakin suomalainen ns. vastuullismedia, jolta unohtuu kokonaan se vastuullisuus.

      Ylen(annon) katsojat maksavat huomattavan summan rahaa ja saavat vastineeksi "mielenkiintoisia" ja "monipuolisia" "laatuohjelmia", kuten hartauksia, ruotsinkielisiä dokumentteja .

      Yle myös ovelasti lähettää uutisilta näyttäviä ohjelmia joihin on "piilotettu" kommunistista politiikkaa puoltavia kannanottoja.

      Poista
    6. Näkyykö, anonyymi, niitä kommunisteja joka paikassa nykyään? - Aika erikoista, minä kun luulin, että niitä on nykyään olemattoman vähän. Sietäisikö se Ylen kokoomuslainen johtajakaan sellaisia.

      Poista
    7. Maalaisliitto ystävystyy nöyräillen aina ison vallan kanssa. Ennen oli niin mukava kölliä neuvostoliiton kainalossa, nyt Trump on ihkuhyvä. Ei sitä tiedä, vaikka Trumpin ansiosta neuvost...venäjän kauppakin taas elpyisi.

      Poista
    8. Riemu olla Kekkosfani11 marraskuuta, 2016 14:39

      Ja kun asiat eivät etenekään RR. malliin niin siihen vastataan kiukuttelulla. Ehkä hän eivät muuta osaa. Tai no, vaatimukset vastakkaisten mielipiteitten kieltämisestä hän kyllä osaa.

      Poista
    9. En minä kiukuttele, kerron vaan, miten perussuomalainen puolue ja maalaisliitto makaavat.

      Poista
    10. No, kerro kuinka ne makaavat ? Sinä olet niiden esillä pitäjä.
      Siis kannatat sokeasti.

      Poista
    11. Juu, ei se minusta kiinni ole, jos Mavin avustukset ovat taas myöhässä.

      Poista
    12. Kommunistien "Tiedonantaja" kirjoitti myötämielisesti Trumpista, joka vastustaa USAn agressiivista ulkopolitiikkaa. Päinvastoin kuin Clinton, Obama ja Sanders.

      Poista
    13. Suomi on virallisesti kaksikielinen maa. Kyllä minä sen käsitän, tosin en ymmärrä miksi Mainostelevisio ei näytä "ruotsinkielisiä dokumentteja"? Vaikka me kaikki, voi vittu, kaipaamme niitä. Mutta tämän kielipuolisuuden takia Yleisradion on välillä lähetettävä ... myös ovelasti uutisilta näyttäviä ohjelmia joihin on "piilotettu" kommunistista politiikkaa puoltavia kannanottoja kuten sinä, armottoman hawk-katseinen Anonyymi osuvasti asian ilmaiset. Tai näet.

      Ps. Hemmi-tätinikin, kun dementoi, näki kaikennäköisiä näkyjä. Kerrankin hän kertoi minulle, luottamuksellisesti of koos, että hän näki itsensä kävelevän itsensä ohi. "kyl maar mä hämmässtysin kauhiast", hän sanoi. Eikä kyse sen kummosemmasta ollut kun siitä hän oli menossa Talsolan kauppaan ostamaan hiivaa. Aikoi nääs leipoa plättyjä, tätini.

      Poista
    14. Kerran viikossa valtiojohtoisessa Yleisradiossa pitäisi joka kanavalla olla 10 tuntia kestävä ohjelma: "Me maalaiset". Se kertoisi eli toistaisi Kivikaudesta tähän Rakettiaikaan johtaneen kehityksen Maalaisliitosta Keskustapuolueeseen. Sävy saisi olla ..."olipa kerran Kekkonen. Hän syntyi Pielavedellä savupirttiin. Isän ja äidin poika oli hän. Mutta Urhon syntymän jälkeen kaikki asiat, jotka menevät vähän pieleen, niin niitä sanotaan "pielaveteläisiksi"..." etc. Yksinkertaisempikin ymmärtäisi, Rikusta puhumattakaan, kun asiat kerrottaisiin tällain hitaaaaasti ja puoluettomasti.

      Ps. Kaikista perussuomalaisista en olisi yhtä varma. Mutta heillehän voisi antaa värityskirjan jossa olisi Kekkosen kuva. Ja punaisen liidun (yks kpl per pärstä).

      Poista
    15. Presidentti Tarja Halonen kuului DDR:n tunnustamiskomiteaan. Siis valtion, jossa joka kuudes kansalainen kyttäsi työkseen naapureidensa ajatusvirheitä ja seksielämää. Vaikka DDR oli työläisen paratiisi, aika harva ylitti muurin lännen puolelta itään. Sen sijaan monet ammuttiin rajalle, kun he yrittivät päästä tuosta Suomen demareiden ihannoimasta diktatuurista ulos. Eikä Tiitisen Stasi-listoja julkaista, koska sieltä löytyy niin monta merkittävää suomalaista sosiaalidemokraattia, että meidän omahyväinen päämme menisi kulttuurirelativistiseen umpisolmuun.

      Poista
    16. SDP:n puheenjohtaja on muuan lakkokernaali toukokuusta 2014 alkaen. Hänen kredenssi rakentuu puolueen kaunaisimman ja jäykkäniskaisimman, sosiaalisesti lahjattomimman AY-pikkudiktaattorisiiven horjumattomalle uskolle. Jutta Urpilaisen kuuden vuoden loisteliaiden torjuntavoittojen sarjan jälkeen jopa veemäisenä lakko-Machiavellina tunnettu Lakkokernaali oli niin varteenotettava vaihtoehto, että hänet valittiin Seinäjoen puoluekokouksessa 9.5.2014 uudeksi työtaistelujohtajaksi huimalla 14 äänen voittomarginaalilla. Puheenjohtajakampanjassaan hän teki avauksia mm. esittämällä, että valtio voisi ruveta rakentamaan ihan vaan uusia tehtaita, kun sillä sitä rahaakin on, ja avautumalla iltapäivälehdille painonpudotusnikseistään. SDP:n kannatusta Lakkokernaali on tosin pudottanut vielä ruumiinmassaansakin tehokkaammin.

      Poista
    17. Vetovoimaisten johtajien jumbosijat ovat olleet aiemminkin vasemmistopuolueilla, mutta syksyllä siihen tuli muutos. SDP on jysähtänyt jumbosijalle.

      Lähde Yle.

      Poista
    18. SDP kärsii johtajuuskriisistä ja siitä, että puolueen ainoa uskottava poliitikko Erkki Tuomioja on liian intellektuelli ja liian vasemmistolainen.
      Demarit ei yksinkertaisesti pysty hyödyntämään sitä, että perusteollisuudessa tehtaita lakkautetaan, rakennustyömailla harmaa talous rehottaa ja itäeurooppalainen halpatyövoima vie suomalaisten työpaikat.

      Poista
    19. Nähdäkseni demarien alamäen perussyy on väestön ikääntyminen. Jokaisen vaalikauden aikana kuolee parisataatuhatta äänestysikäistä. Heistä noin puolet on perinteisiä kansanmiehiä ja naisia - metsureita, pienviljelijöitä ja koneenkäyttäjiä - jotka äänestävät demareita ja vasemmistoa. Vaalikauden aikana tilalle tulee parisataatuhatta nuorta, jotka ovat - isien ja äitien rahoilla - reissanneet ympäri maailmaa ja nähneet ja nauttineet tasa-arvosta ja taloudellisesta hyvinvoinnista.

      Joku peruskannatushan vasureilla on, ja vaikuttaisi siltä, että se koostuu melko tarkkaan vasemmistoliittolaisista ja suunnilleen puolesta vihreitä.

      Poista
    20. Se, että demarit eivät nakkaa paskaakaan miespuolisista duunareista ei ole mikään uutinen. Eiväthän ne sitä enää edes teeskentele. Varmaankin demarit aikovat turvata äänipohjansa jatkossa julkishallinnosta, johon ne soveltavat ns. jatkuvan kasvun ja tukevan turvotuksen periaatetta. Sen kysymyksen tietysti voi esittää, että minkähän porukan verorahoilla tätä julkishallintoa mahdettiinkaan pyörittää. Demarit sitä tuskin älyävät esittää.

      Poista
    21. KaasuputkiLipponen12 marraskuuta, 2016 09:39

      Kun 60-luvun sukupolvesta, johon Lipponen, Tuomioja ja Halonen kuuluvat, kaikki ovat siirtyneet eläkkeelle, SDP:ssä on todella paha pula pätevistä poliitikoista. Heinäluoman esimerkki osoittaa, että edes SAK:sta ei ole pelastajaksi.

      Vihreistä tulee Suomessa johtava vasemmistopuolue, koska siellä on paremmin sisäistetty moderniin vasemistolaisuuteen kuuluva täydellisen syrjimättömyyden ideologia ja vähemmistöjen asiat.

      Poista
    22. Eikö riku osaa muuta kuin linkejä laittaa?
      Onko se sun mielestä keskustelua?

      Poista
    23. Osui ja upposi. Demareihin ovat kuitenkin kaikki perussuomalaisiin välillä sortuneet palanneet. Putkonen ei tosin vielä, eikä mahdottomana voine pitää, etteikö perauspuolueen kannattajakunnassa olisi vielä muutama ihan oikeassa työelämässä mukana oleva.

      Poista
    24. Empä usko takaisin paluuseen12 marraskuuta, 2016 16:27

      Mielikuvani demareista ja Suomesta, jonka demarit ovat muokanneet itsensä näköisiksi, koostuu kahdesta hirviöstä.

      -Molemmat ovat naisia.
      -Molemmilla on jakkupuku päällä.
      -Molemmat istuvat työpöydän takana.

      Poista
    25. Ensimmäinen jakkupukuisista hirviöistä on nimeltään "Viran Puolesta Pätevä".
      Hän istuu pöytänsä takana, hänellä on ylempi korkeakoulutus, hän on minuun nähden esimiesasemassa ja hänellä ei ole pienintäkään havaintoa siitä työstä, mitä hän johtaa.

      Mutta hän on asemansa ja koulutuksensa myötä asiantuntija virkansa puolesta. Kun minä selitän hänelle työhön liittyvän asian rautalangasta, hän katsoo minua täysin hukassa olevan ihmisen ilmeellä ja toteaa, että niin… niin…

      Poista
    26. Toinen jakkupukuinen hirviö on nimeltään Virallinen Hoitotäti. Hän lyö vauvaikäiselle kansalaiselle kypärän päähän, kun kansalainen istuu syöttötuolissa, ottaa nulikan umpioituun turvaan tissiensä väliin ja suojelee häntä siltä, ettei sormeen tule haava, polveen rupi, ettei kädet tule likaiseksi, ettei hän kuule koskaan kirosanaa, näe leikkipyssyä eikä naisten alusvaatemainosta, ei haista rasvankäryä, häntä ei komenneta, kielletä eikä kuriteta ja että hän yleensäkin elää elämänsä siten, miten Virallinen Hoitotäti näkee sen viisaana elää.

      Aikanaan hän laskee kansalaisen tissiensä välistä maailmalle ylisuojeltuna, ylianalysoituna, onnettomana ja avuttomana kermaperseenä, mutta on ylpeä siitä, että kansalainen kasvoi aikuiseksi, niin kuin Virallinen Hoitotäti halusi hänen kasvavan.

      Poista
    27. Nämähän ovat vain yhden ainoan ihmisen yksittäisiä mielikuvia. Ja demareitten puoluekoneisto voisi todeta, että et sinä voi pelkkien mielikuvien takia olla äänestämättä meitä. Totta kai voin olla äänestämättä.

      Poista
  19. Minä (35 -v.) ja Saga ja naapurin professorintyttö - miksi tämäkin piti sanoa, että professorin... Iina (5 -v. kumpikin) ajettiin Ladalla Jyväskylästä Forssaan. Minä ajoin, ei tytöt. Vähän ennen Forssaa Iina kysyi, istuivat vierekkäin takapenkillä kuin Kyyhkyset, Sagalta että "millainen lippu Forssassa on?". Saga sanoi "höh, ei Forssalla mitään lippua ole". "Onpas", Iina sanoi. "Eipäs ole", Saga sanoi. "Kaikilla kaupungeilla on lippu", Iina väitti. "Ei varmaan ole", Saga väitti. Mua rupes vituttaa kun inttivät huutamalla toisilleen, ja sanoin, että "olkaa ny hiljaa, mukulat. kaikilla kaupungeilla on oma vaakuna, siinä mielessä Iina on oikeassa. mutta ei kaupungeilla mitään omaa lippua ole, siinä mielessä Saga on oikeassa. ja nyt pulinat pois." Hiljaa hyö olivatkin, nuo lapsikullat, siihen asti kun tultiin Forssaan. Jossa Iina sanoi "ihan samanlainen kuu täällä kuin Jyväskylässäkin?" Johon Saga vastasi "Niin muuten onkin!".

    Sitten luovutin tuon tyttöparin äidilleni. (Sydän täynnä hellyyttä.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mummolan omakotitalon puutarhassa oli paljon vehreyttä. Kaskaat illalla pitivät konserttiaan. Päivisin heittelin paljon tikkaa, tikkataulu oli puutarhan nurkassa, paras tulokseni viidellä tikalla oli 48. Enkä valehtele. Heittelin niin paljon että välillä osui. En halunnut jutella ihmisten kanssa samoista asioista moneen kertaan, niin sukulaisten kanssa usein käy. Mietin omia juttujani, ei nekään siitä sen kummemmaksi muuttuneet, siksi viskoin tikkoja. Siinä lähellä oli kapakka jonka nimi oli Veturi, en käsitä minkä takia koska ei Vorssassa oo edes rautatietä. Join siellä mietoja juovutusjuomia. Ja kerran iskin sieltä akan, minua nuoremman, ja kiivettiin vanhempieni omakotitalon vinttihuoneeseen. Jossa yksikseni yövyin. Eikä me koko yönä kertaakaan paneskeltu, hihiteltiin vain kahdestaan, minusta se oli ihan asiallista käyttäytymistä. (Teistä en tiedä, oliko?) Aamulla mua vitutti koko edessä oleva päivä, koska mulla oli krapula, ei se tytöntyllerö minua vituttanut. Hän lähti sivistyneesti veks. Mun isäni ja mun äitini, vapaamielisesti sivistyneitä ihmisiä kumpikin, clintonin äänestäjiä, katselivat minua vähän närkästyneen näköisinä. Kun juotiin aamukaffetta. Ei paljoa puhuttu. Mutta äiti iski mulle silmää... tai voi olla, mistä sen tietää, että "elohiiri" hyppäsin hänen toiseen silmäänsä. (Samperin ansaikonen, ajattelin.)

      Poista
    2. Äidilläni oli mustat ja isot silmät. Ja surua silmien alla. Sen takia hän näytti Ansa Ikoselta.

      En koskaan saanut tietää, kun en kysynyt, mitä hän murehti? Ja nyt hän on Manojen mailla, ehkä onnellinen? - Ei sitä voi tietää.

      Poista
    3. Kerran, oltiin silloin menossa johonkin juhlatilaisuuteen, ja me äidin kolme poikaa oltiin pukeuduttu parhaisimpiin. (Minullakin oli kravatti kaulassa, joka kuristi minua.) Äiti katseli meitä, oltiin rivissä kuin kolkkapojat, silmät säihkyen, ja sanoi äkkiä "kylläpäs minulla on UPEITA POIKIA"... (Isäkin taustalla, samperin alullelaittaja, myhäili.)

      Poista
    4. Kerran Humppilassa, kun yksinhuoltajana Sagan kanssa olin kahdestaan, niin meidän piti bussilla mennä Forssaan. Mutta kun oli joku kummallinen pyhäpäivä, bussit ei kulkeneet. Raavin päätäni, en yleensä niin tee, ja Saga heti tajusi että nyt ei ole mistään tavanomaisuuksista kyse. Niinpä hän kysyi minulta, ääni käheänä sekä säikähdystä että uteliaisuutta, että "mitäs nyt isä?". Selitin hänelle tilanteemme. Saga rupes funtsii. Hän tiesi taloudellisen ahdinkoni - ja Forssaan oli yli 20 km ja taksimatka sinne olisi ollut... no, olisi maksanut "mansikoita". Minä funtsin mitä tehtäisiin, Sagakin funtsi, koko sen pieni pää meni käppyrälle kun se funtsi... Sit se äkkiä sanoi, "hei isä, eiks mee voida fiftata...?" Mistä lie kuullut koko sanan, jonka lausui väärin, en osaa arvata. Mutta ei me kumminkaan "fiftattu", taksin minä tilasin ja sillä mentiin.

      Ps. Kerran, kun tulin joltain kulttuuripäiviltä, muistaakseni Joensuusta, juna lätkähdytti minut Humppilan asemalle klo 05. Tai jotain kumminkin sellaista. Ei bussit silloinkaan kulkeneet. Ei sev väliä, oli kesäaamu, minä lähdin käveleen sitä 23-24 kilometriä Forssaan. Linnut laulelivat, kypsä vilja tuoksui tien vierellä, minulla oli hyvät kengät. Joskus puolenpäivän jälkeen olin Vorssassa, menin Hilja-tädin luo, soitin ovikelloa ja kysyin "saaks mää nukkua sun luona". Hilja-täti sanoi "totta kai, poikaparka." Ja petasi minulle sängyn keittiöön. - Heräsin sitten myöhemmin illalla. Ja aloin elää uudelleen sitä samaa päivää.

      Poista
    5. Tuosta tikanheitosta. Nimittäin vaikka sormeni osuvat herkästi väärälle näppäimelle näillä elektronisilla laitteilla, tikanheitossa olen haka. Jostain syystä käteni löytää juuri sen radan, joka vie tikan keskelle taulua.

      Vaan en muista 48:aa saaneeni kyllä koskaan, mutta siis muut kuolevaiset päihitän kevyesti. Väitän, että kyse on ruumiinhallinnan ohella keskittymiskyvystä, kun rata on löytynyt. Se pitää vain pitää eikä ryhtyä esimerkiksi kikattamaan tms.

      Poista
    6. Tikanheitossa tärkeintä on että se tikan lentorata pitää olla suora, ei kaareva. Ihmiset heittävät tikkaa yleensä sillain että tikka ensin nousee sitten laskee. Se on epätäsmällistä. - Suoraan heitto vaatii enemmän voimaan, siksi on hyväksyttävää että miehillä MM-tason tikanheitto on 5 metriä, naisilla 4 metriä. koska miehillä keskimäärin on enemmän voimaa kuin (hennoilla!) naisilla. (Pois luettuna Tamara Press ja DDR:älläiset (karvaiset) kuulantyöntäjänaiset. Tai nää jotka heittelevät limppua (= kiekkoa). Heillä kyllä voimaa riittää vaikka nostaa meikäläinen mies raivelista yhdellä kädellä ilmaan. Jos on tarvis. (Ja minä vaan sätkyttelisin...)

      Poista
    7. Suora, nimenomaan, tasainen ja tiukka.

      Ihmisillä on kullakin omanlaisensa heittotyyli. Yksi tikkaremmistä heittää sievästi hypähtäen, ja niin hypähtää tikkakin, ennen kuin laskeutuu liiterin seinään. Laji on oikeasti fyysisempi miltä äkkipäätä näyttää. Kroppa pitää hallita ja keskittää iskuun.

      Poista
    8. Olet oikeassa. Tajuat. Ei kun aivan totta. Vaikka sen lisäksi olet kamalan kiva. (Ollaksesi ihminen?)

      Poista
  20. Hyvää Isänpäivää Iines! Miksi? Tuntuu että sinä olet ainoa täällä jolla on munat. Eikö isillä ole munat?

    Hyvää tulevaa sunnuntaita siitä huolimatta. Syö kakkua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt voi muuten Helsingin Sanomien sivuilla testata kuinka etuoikeutettu olet:

      "FEMINISMI ei ole enää vain miesten ja naisten vallan vertailua. 2000-luvun intersektionaalisessa feminismissä sukupuolen rinnalla huomioidaan myös muut mahdolliset syrjintää aiheuttavat tekijät, kuten etninen tausta, seksuaali-identiteetti, luokka ja terveys.
      Ja miten nämä seikat vaikuttavat mahdollisuuksiin ja oikeuksiin, joita ihmisellä on?
      Lauantaina ilmestyvä kuukausiliite kertoo uudenlaisesta feministisestä ajattelusta. Voit kokeilla alla olevalla testillä, miten etuoikeutettu itse olet.

      http://www.hs.fi/kuukausiliite/a1477624535579?jako=f30b4d3d3f9fabafc248d5a4fbd4514d&ref=og-url

      Poista
    2. Noh, munia minulla ei ole tällä havaa, ja muutenkin ne tahtovat vanheta jääkaapissa, kun en ole innokas leipoja tai lätynpaistaja. Mutta siis kiitos munaonnitteluista, ainahan se on kiva, kun kehutaan.

      Poista
    3. Minusta testikysymykset olivat oletusasenteellisia. Kysymyksissä mm. oletettiin, että kaikilla on parisuhde.

      Missään ei otettu huomioon mm. yksinäisyydestä, sairaudesta tai vanhuudesta johtuvaa syrjäytymistä. Otettiin huomioon vain esim. seksuaalisesta poikkeavuudesta tai vierasmaalaisuudesta/kielisyydestä johtuva syrjäytyminen. Yksinäinen, sairas tai vanha ihminen ei ole Suomessa etuoikeutettu.

      Poista
  21. Totinen torvensoittaja on Iineksen kuva tällä kertaa. Fanfaariako puhaltaa? Vähän on transvestin näkönen, taitaa olla Ylen tai Helsinginsanoman piilokommunisti? Saara Aallon poika kaveri.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyseessä on TRUMPetisti.

      On kai vaikea hymyillä samaan aikaan kun puhaltaa soittimeen.

      Poista
    2. Kuva osuu maaliinsa! Hyvä Iines! Vaatetuksesta päätellen se on mahtipontiselta barokkiajalta ja sinne 1600-sataluvun saksalaiseen maailmaan Trump parhaiten soveltuisikin, Kustaa Adolfin tai Wallensteinin pariksi. hh

      Poista
    3. Kerran minut minun vaatetukseni takia vietiin putkaan. Tai ei siis vermeitteni takia, eikä minua oikeasti putkaan viety, Sorin piiriin vain. Olin nääs nukahtanut Tampereen rautatieaseman penkille, olin tullut Forssasta junalla ja juonut vähän jaloviinaa, koska minua jännitti. Sen pahempaa en sillä kertaa ollut tehnyt. Sorin piirissä kun poliisi, varsinainen Reinikainen, kuulusteli minua, se ihmetteli kun taskustani löytyi kutsukirje Risto Tainio (maaherra) luo. Hän kysyi minulta suoraan "nyt minä kysyn sinulta suoraan, Mikko X, mistä sinä tämän kutsukirjeen olet saanut?" Sanoin että en mistään, päin vastoin, kolme päivää sitten se työnnettiin minun postiluukustani. "itsekin ihmettelin, että minkä takia", lisäsin. Ajattelin että tuo huomautus auttaisi minua siinä asiassa. Ja auttoikin se. Tai ainakin se konstaapeli kutsui luokseen komissaarion, joka kans luki sen kutsukirjeen. Sitten ne yhdeassä tuijottivat minua vähän aikaa. Yritin olla mahdollisimman luonnollisen näköinen. Ehkä onnistuin. Ainakin se komissaari sanoi "hyvä on, herra X, mikään ei estä osallistumasta teitä Maaherra Tainion kutsuille". Kiitin, en pokannut, mutta läksin. Enkä minä mihkään Tainion kutsuille mennyt - oli jouluun 6s päivä, lähdin yhteen keskikaljakuppilaan joka sijaitsi Pyynikin torilla. Yöni vietin yhden ämmän luona, Amurin yhdessä juuri valmistuneessa kerrostalossa, ja se ämmä lupas kutoa mulle villasukat. Kun valitin että mun varpaitani palelee.

      Ps. Ei se kutonut.

      Poista
    4. Maaherrathan järjestävät itsenäisyyspäivän kutsuja reviireillään. Minun ent mieheni muistaakseni kävi semmoisissa Turun puolessa. Minäkään en kovasti kissanristiäisistä piittaa, mutta onhan tuommoinen jännittävä tilaisuus.

      Poista
    5. Itsenäisyysjuhlat ovat taas edessä. Hienoa, pidän niistä, ne nostattavat minussa syviä tunteita. Kaipaan silloin menneitä polvia ja silloin jotenkin ymmärtää omaa mennyttä lapsuuttaan. Isänmaa oli kova sana.

      Poista
  22. Isänmaa on multaa. Ajattelen ranskalaisia vastarintaliikkeen ihmisiä natsisaksalaisten valoittamassa Ranskassa; kannattiko se kaikki urhoollisuus? Ja mitä se kannatti kuolla kidutettuna, mitä?

    Nämä ovat hyvin vaikeita kysymyksiä. En osaa vastata niihin.

    Miksi ihminen päättää kestää kaikki ne kidutukset, ennen kuolemaansa, eikä petä tovereitaan... Vaikka ei sillä ole mitään merkitystä. Oikeus, tai Vääryys, voittaa loppujen lopuksi kumminkin. Ei yhdellä ihmisellä, tai ryhmällä ihmisiä, ei sillä ole mitään merkitystä. Mutta yhdelle ihmiselle, sinulle itsellesi, kun kuolet, kaikki on merkityksellistä. Menetät kaiken. Atlannin valli murtuu, Berliinin muuri murtuu, perussuomalaiset ja vihervasserit syleilevät liikuttuneina toisiaan - kauan, maalaisliittolaiset ja sosiaalidemokraatit lyöttäytyvät yhteen ja perustavat maalaissosiaalidemokraattisen puolueen ja linnut laulavat, ne keikkuvat Auschwitzin piikkilankojen päällä, niillä on jyvä nokassaan. Jossain aurinko, ilmeisesti vasta Nipponissa, nousee ja alkaa lämmittää meitä. Maapallo kelluu avaruudessa kuin katkenneesta helminauhasta pudonnut helmi. Kaikki suru on kätkeytynyt siihen helmeen, myös ilo, siksi he hohtaa niin himmeää valoa. Maailma, anna anteeksi, synnyin tänne tahattomasti. (Mutta ei se äitini tai isänikään vika ole, enempi se on olosuhteiden vika. - Jos heidänkään...?)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No no no Mikis, äläpä heittäydy noin filosofiseksi. Koska et ole filosofi. Ja kaikki filosofit ovat sitä paitsi pessimistejä. Et sinä ole. Mutta kukas minä olen? No minä olen Päivi Riihimäeltä, kyllä sinun minut pitäisi muistaat, muistathan? Sinä kävit Riihimäen Lasimuseossa tuijottamassa niitä lasiesineitä, minä näyttelin Riihimäen Teatterissa, sinnekin sinä tulit ja tuijotit minua. Sminkkiä juuri pyyhin pois poskiltani kun tulit ja suutelit mua suulle. Ujo poika olet. Ja tämän uskalsit tehdä kun aikanaan olin samalla luokalla sun kanssas Forssassa kun sinä ja Aisha, mun paras ystäväni. Nyt olit tullut 54 kilometriä Forssasta Riihimäelle, ajanut keikkuvalla bussilla sorateitä katsomaan muka lasiesineitä, et sinä sen taki tänne tullut. Minun takiani tulit. Ja sitten me mentiin mun kotiini, äitini on opettaja, kolmestaan me sitten illalla lähdettiin Riihimäen Seurahuoneelle. Hauska sinä olet, etenkin humalassa, äitini hurmasit ihan kokonaan. Kotona mentiin mun huoneeseeni, äiti hyräili omassa makuukammarissaan, ja kun tulit mun päälleni... et ehkä usko Mikko, se oli minun ensimmäinen kerta. Olin aina näytellyt sinulle, ja Aishalle, kovista... siis että olin kokenut vaikka mitä. Minä olen aika hyvä näyttelemään, Mikko. Mutta kun tungit mun sisääni, arvaa sattuiko se, sattui niin helvetisti. Ei olisi ikinä uskonut. Ja sitten kun sinä räpyttelit silmiäsi, sen jälkeen kun lopetit huohottamisesi, se oli huvittavan näköistä, minä ajattelin että.. huh huh.

      Ps. Äsken kun kaivoin yhtä arkkuja, joka oli täynnä papereita, löysin paljon kirjeitä. Jotain minun niille on tehtävä, eli hävitettävä, Päivi minulle noin kirjoitti Riihimäeltä. (Tai ei tietenkään noin, muutin sen novellimuotoon.) Päivi oli kiva tyttö pölisemään. Sukunimeään en sano, mutta sen sanon, että sanoin häntä Koniksi... Koni on sellainen vanha ja raihnainen hevonen, Päivi ei ollut. Siks se ei siitä hellyttelynimestä tykännyt yhtään, ei yhtään!

      Poista
    2. Päivistä tuli myöhemmin lesbo, tai miten voi määritellä sanan myöhemmin? En usko että itse olisin sitä aktiviteettia hänessä edesauttanut. (Tai jos ajatellaan asioita toisin päin, kivaahan se olisi, jos olisin häntä onnistunut avittamaan.) Päivi on minulle aina yhtä suloinen ihminen kuin silloin kun se, kun juotiin teetä ja pureskeltiin pirun kuivia korppuja... se yhtäkkiä vaan, kesken yhteisen hiljaisuutemme, alkoi tuijottaa mua ja sanoi "Mikko, sää oot ikäiseks aika kumma ihminen." Koin sen kohteliaisuutena, sellaisena, mitä kukaan ei minulle koskaan aikaisemmin ollut sanonut. (olin 17 -v, ja värisin)

      Poista
    3. Minäkin olen saanut konimaisen kamalia lempinimiä yhdeltä tyypiltä. Täysin hävyttömiä ja sikamaisia nimiä. Mikä omituisinta, hän väitti, että ne johtuvat rakkaudesta. Toisaalta, kutsuin minäkin häntä omituisilla nimillä, joista yhdestä muotoutui nimi, jota ystävänikin käyttivät: atk. Pidin nimittäin häntä käsittämättömän älykkäänä ja viisaana ja atk oli vasta tulossa. Tietokoneesta tehtiin mm. tällainen lööppi Turun Sanomiin: THE COMPUTER GETS THE ANSWER. Muistan sen siitä, että revin tuon otsikon irti ja liimasin sen öljyväreillä kankaalle, tein siitä kollaasitaulun., jonka taisin antaa lahjaksi tuolle tyypille, koska sitä ei huushollissani ollut, kun palasin kimpsuineni pikkukaupunkiin.

      Poista
  23. Äsken kun heräsin, ajattelin että minun pitää sanoa tämä teille, ettei syntyisi väärinkäsityksiä, että...

    ... voidaan tietysti olla yhtä tai eri mieltä kaikesta mitä pölisen. Mutta sen pitää teille sanoa: älkää ottako minua aina todesta! Rakkaudentunnustuksiani ainakaan. Minä olen kuin härkä joka heti virkistyy kun muletan lieve heilahtaa. Saan siitä niinsanotun pavlov-reaktion, eli responssin (ko. refleksi kuuluu alkeisbiologiaan. katsokaa Wikipediasta jos ette ole lukeneet biologian alkeita, pliis.) Heti, kun vaan hameenhelma heilahtaa, menen hämilleni, vähän punastun, ja mulla alkaa pikkasen stondata. (Jos ette tiedä mitä sana "stondata" tarkoittaa, katsokaa slangisanakirjasta. Äläkä sinä Iines nyt siinä sinäkin ala punastella!) Se nyt vaan on tämmöstä! Taidan olla vähän tärähtänyt? Mä luulen että jotain outoa tapahtui kun mä synnyin? Ehkä se kätilö, joka mut mun äitini jalkojen välistä tähän maailmaan edesauttoi, on viskannut iloisena mut ilmaan... mutta ei oo sitten saanutkaan koppia...? Ja nolona kun on lattialta minut poiminut, on sanonut ädilleni että "poika tuli. potra poika". Johon äitini: "Vai niin. En edes huomannut".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Freudilaisittan me kaikki muka olemme äitimme nussijoita ja isämmetappajia.

      Minä en koskaan ole uskonut Freudiin. En koskaan. Kaikkein vähiten silloin kun luin häntä.

      Poista
  24. Tässä kukaan punastele. Minä luen sinua mieluusti ja kuin kirjaa, en viitsi sanoa, että avointa kirjaa, koska se on klisee. Enkä muutenkaan, en minä sinua sillä tavalla tunne, että tietäisin, miten virke päättyy. En kehu sinua nyt tässä sanallisesti yhtään, sanon vaan, että Tervon Matriarkan luku takkuaa, mutta ei mikiksen. Omituisen sulavaa ja juoksevaa teikäläisen teksti. Olet kuin voideltu pulla. Nam.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No, kiitos! Crossauttini... Vai miksi tätä Voisarvea sanotaan. Joksus semmoseks kumminkin. Liidlistä niistä ostelen, ovat verrattain edullisia. Ja pureskelen yksin niitä iltaisin kun juon teetä ja katson televisiosta BigBag-ohjelmia. Murenevat... pahuksen kovia ovat murenemaan, nuo Sarvet. Tulee kauheesti kaikenlaista kariketta, joka sitten pitää siivota, lattialtakin pitää ottaa sihvelillä + harjalla pois kaikki muruset. - Se on tätä yksinäisen poikamiehen elämää tämä. Kun ei oo ketään vaimoo joka huolehtisi näistä naisten töistä. Ite pitää vaihtaa autoonkin talvirenkaat!

      Pitäisköhän sitä vanhoilla päivillä uudestaan pariutua?

      Poista
    2. "Yks. vanh. ukko hal. tutust. teih. missinmitat täytt. neitoseen. Ps. saat olla väh. rupsahtanutkin. foto olisi kiva."

      nimimerkki "pannaanko pissivehkeet yhteen?"

      Poista
    3. Millähän naisia pystyis houkuttelee? Tuota edellistä lehti-ilmoitusta olen käyttänyt jo yli 10 vuotta, muun muassa Maaseudun Tulevaisuus -lehdessä, mutta ei oo naisia vaan kuulunut. Ei korkokenkien iloista kopsetta, ei edes Muumisandaalien hiljaista sihinää, ei mitään! Hesaristakin, joka silittää myötäkarvaan vain maahanmuuttajia, tai muita epäillyttäviä mieshenkilöitä, minulle soitettiin ja sanottiin että "etteks tee vois lopettaa näitä henk.koht.ilmoituksienne lähettämistä tänne meille, koska me ei olla julkaistu niitä enää kun vuonna 1997." - Sekös minua suututti! Sitten harmitti! Menin Rautatiekirjakauppaan ja pyysin pari viimeistä Jallu -lehteä, selailtavakseni. Ei heillä kuulema enää ollut, ei Jallua eikä Kallua. Samperi soikoon! Menin Alkon tiskille ja tilasin reteästi Karhu -viinapullon. Olivat nekin kuulema viimeiset myyty jo 1950 -luvulla. No johan peijakkaan kummallista, ajattelin, ja menin syömään kotiini sillivoileivän. - Onneksi sillejä vieä meressä ui. Ja leipä kasvaa leipojalle.

      Ratiosta kuuntelin...

      voi miten kamalaa äärioikeistolasita propagandaan yleisradio plus hesari suomen viattomaan maaseutuun kylvää

      Harvoin tulen surulliseksi. Nyt tulin kuin pallosalama (Hannu?) olisi minuun iskenyt. Voihan Ylhäisten Näkkileipä.

      Poista
    4. Onneksi mitään tämmöistä, mitä tuossa laulussa lauletaan, ei nykyisin enää tapahdu. Ei ainakaan Syyriassa. Tai ei ainakaan missään nimessä Aleppossa.

      Minä en tiedä (alkaa oikeasti itkeä) miten tee rakkaat ihmiset pystytte hyväksymään tämän kaiken...???!!! Teidän omia lapsianne maailmassa koko ajan tapetaan, teitä itseänne, eikä kyse ole mistään politiikasta! TEISTÄ ITSESTÄNNE TÄSSÄ ON KYSE, TÄMÄ MURHAAMINEN... SE JATKUU JA JATKUU OMISSA SYDÄMISSÄNNE, NIIN KAUAN KUN PÄÄTÄTTE ETTÄ ... EI!

      (nyt minä lopetan kun mua itkettää niin paljon. näkemiin, ystäväni, näkemiin)


      ... helvetin typeriä kommunistilauluja ...

      Poista
    5. Älä sure, Ylhäisten näkkileipää vielä kai saa. Ja Ahlaisten Maitoa. Niitä poskeen, niin suru kaikkoaa.

      Hyvä Hra, ilmoituksenne on houkuttava. Täten teen tarjoomuksen. Saapukaat Tyrväänhoviin kel. 4 ip. Lauantaina niin katsotaan jatko. Olen muod. Pätev. Kaikin puolin. Tvoo Rva Aikain takaa.

      Poista
    6. Corcovado vuorella Jeesus Kristus patsas levittelee käsiään. Olen katsonut häntä, aika kaukaa, koska seikkailin satamakortteleissa, kaukana Hänestä. Rion katuja kumminkin tallustelin. Sao Paulossa menetin poikuuteni, VIUUUH vaan, Buenos Airesissa marineerot meinasivat minut tappaa. (Harmi, että eivät onnistuneet. Koska en nyt sitä tietäisi. Ja olisin säästynyt monelta, monelta vaivalta. Jotka myöhemmin minua kohti tulivat... ) ... kuin maingit, joita Atlantilla katselin. Joskus vesi kelluu hitaasti edes takaisin, vain laiva siihen tekee vanan, sitä minä tuijotin. Koska muutakaan katseltavaa ei ollut, oli vain vettä, vettä ja vettä. Sitä oli siis silminkatamattomiin. Ja monta päivää peräkkäin. Atlantti on uskomattoman iso... kun sen läpi kulkee pituussuunnassa, etelästä pohjoiseen, ja rahtilaivan nopeus on noin 14 solmua. (ei mitään umpisolmuja, vaan mitta. merimailikin on ihan eri juttu kuin maamaili, mpk on pitempi.) Minä kerran olin komentosillalla kun me porskuteltiin M/S Actinialla Kotkaa kohti. Katselin miten mailit vierähtivät Ikuisuuden säkkiin. Kotkassa en viitsinyt edes nousta laivalta pois. Mee lastattiin siellä yläruuma täyteen paperirullia. Ensimmäinen Perämies - se aina valvoo lastausta, ei Kapteeni - vihelteli täkillä Säkkijären Polkkaa. Se jäi mieleen. Nuori tyyppi, totta kai minua vanhempi, koska itse olin silloin vasta lapsi. Ajattelin itsekseni, onneksi vain hetken verran, että minäkin menen merimiesammattikorkeakouluun, ja minusta tulee Kapteeni. Nämä haavekuvat haihtuivat kun oikeasti näin, mitä on seilata valtameriä, se on saatanan tylsää duunia. - Ja satamissa oli sitten aina pelkkää sekasotkua vaan. Kyllä oli! (olipas!)

      Poista
    7. Mihin ihmeen Kyrvänhoviin...? Taidat kuule neitokainen pelleilä sinäkin minun viettieni kustannuksella? Totta kai jos, armas neitsykäinen, olisit tosissani... niin ojentaisin sinulle käteni. Sitten jotain muuta. Mutta mitä muuta... sen saat huomata vasta kun ensin suljet silmäsi (ja minä olen kihlannut sinut näillä (sex-shop-topista) ostamillani äsiraudoilla sinut sängynpäätyyn. Ettet liikaa pyristelisi. (Koska se sellainen on ihan turha toivo.)

      No niin. Tavataanko Raision ABC-asemalla? Minä olen se herrasmies joka siinä, lähellä naistenvessaa, raapii omia vehkeitä. Ja odotan sinua, oi khinuskiseni.

      Poista
    8. Kylläpäs minä olen välillä typerä. Omatunto avaa oman luukkunsa kuin käkikellon käki. Ja sanoo - ei onneksi kuku - että "Miten niin välillä? "Koska puhun Iineksellekin näin rumia. Vaikka olen kurkkuani myöten lätkähtänyt häneen. Muun muassa." "No ehkä sinua vaivaa 'sielullinen dystopia'. Monia ihmisiä nykyisin vaivaa se." "Tuosta en ole kyllä aiemmin kuullut. En halaistua sanakaan ole kuullut." "No nyt on näin. Minäpä määrään sinulle pari pilleriä. Nämä kun nokkaasi nakkaat, niin kuule... unohtuu dystopia siinä kuin kaikki muukin. mä luulen kuule että näin." Ja tuo Omatuntoni saa äkkiä fyysisen hahmon: on kuin onkin miun piippua (hassista?) poltteleva Suojelusenkelini. Hänelle uskallan olla (= avautua) rehellisempi kuin millekkään... no, abstraktiolle. Niinpä sanon heti Hänelle että "kiinni veti". (poistuu Suojelusenkelinsä kanssa pössyttelemään Pilveä)

      Päivi Pilvi Pälvi. Päiviä oon nussinut, pälvikohdista oon etsinyt nukkuvia Coliopteroita, ja löytänytkin monta, Pilveä oon polttanut pari-kolme-neljä-ehkä viis kertaa, korkeintaan. Joku kerta oli hyvä, joku toinen kerta huono, jos olisin Levyraadissa, sanoisin "no jaa. pilvenpoltolle antaisin 7-. kyllähän sitä aina joskus..." Kammoksun huumeita, ne eivät ole minun juttu. Minulle riittää ihan kokotäyspäiväisesti C2H6O. (Joskus siinäkin on kestämistä. Mutta harvemmin.)


      Ps. Henkilökohtaisesti olen elintapani ratkaissut sillä lailla, että en hetkeäkään siedä räksyttävää akkaa. En! Enkä koskaan - siis tässä iässä - mitään pahaa sano naispuoliselle ihmiselle. En! Tämä on se 'kauhun tasapaino', se kunnioitus toista ihmistä kohtaan, se on minulle tärkeää, ja jos välillä vaikka paneskeltaisiin - ei se kynnyskymys ole, paneskelu - niin ystävyys säilyy.

      Ja pullista, joissa on vadelmahilloa sisällä, tykkään yhtä paljon kuin tytöistä. (Hilloahan heilläkin sisällä on. nam nam)

      Poista
    9. Taidat olla panomies?

      Poista
    10. Mun mielestä ihmisen funktio toista ihmistä kohtaan perustuu siihen, että heillä olisi iloa toisistaan. Surua kun voi aivan hyvin kärsiä itsekseenkin. - Ja jos joskus haluaa vittuilla jollekin, menee aamulla vähän unenpöpperyksissään vessan peilin eteen ja kattelee itteään. - Kyllä ne vittuilunhalut siitä häviävät.


      Ymmärsittekö?


      Ette ehkä, kaikki...


      Koska sitä aamulla siinä vessanpeilin edessä, silmät rähmässä unihiekasta, ite on niin ruma... että mitä vittua siitä ketään muuta rupee syyttelee. (senkin runkkis) Sitten voi pestä hampaansa - hammaslääkärit suosittelevat moottorihammasharjoja, ja alkaa elää sitä päivää. Joka päivä on uusi Armo.

      Poista
    11. " ... Taidat olla panomies? ...

      En nyt oikein tiedä. On sitä aika montaa kertaa tullut käteenkin vedettyä. Sanotaan vaikka että suhde on 40:60. (Mutta en sano kumpi on kumpaistakin.) Molempi parempi. Ainakin lääkärit nykyisin näin sanovat. Aikoinaan, kun luin lääketieteellisestä kirjallisuutta, "itsesaastutus valutti nestettä aivoista hiihtohousujen punttiin..." Siksipä sitä pikkupoikana aina, kun tuli hiihtolenkiltä ja oli puraissut "kiellettyä hedelmää", punasteli. Ja äiti ihmetteli "kylläpäs sinulla on punaset posket, Mikko". (Tai ei siis kirjaimellisesti, täytyy varmuuden vuoksi sulle sanoa, mitään "pureskellut" ollut... Kunhan vaan oli leikkinyt kikkelillään.)

      Poista
    12. Ja kyllähän tiedetään, Sinusta nyt puhumattakaan, ettei KUKAAN mies - paitsi minä - koskaan oo runkannut. Sehän on nyt yhtä kirkas tosiasia kuin pläkkipelti peltisepälle.

      Ps. Naisista en niin tiedä. Mutta olin kerran OTK:n tukussa töissä, ihmeellisiä noin 20 centtisiä kättelysauvoja meiltä kuule myytiin paljon. En minä tiedä miksi juuri naiset niitä ostivat? Ehkä siksi - en tosiaan tiedä - että ne hyrisivät rauhoittavan ystävällisesti kuin kissat? Ja ikäänkuin nyökkivät.

      Ei naisia koskaan opi oikeesti ymmärtää!?

      Poista
  25. Luulen että tämä nim. Mikis on todellisuudessa hyvin rajoittunut persoona. Joka kirkonkylän kioskilla iltaisin kuuntelee isojen poikien juttuja,ja esittää täällä ominana kokemuksinaan.

    VastaaPoista