23.12.2016

Ihaellen illan kuuta





Ihaellen illan kuuta
lapset etsii joulupuuta,
kun on huomenna jo aatto.
- Paikan heille neuvoi taatto. 
Umpihanget kaalelivat,
kunnes kuusen kohtasivat,
joka kaunihilta näytti,
vaatimukset kaikki täytti. 
Mutta puu se heille puhuu,
hiljaa huminoiden heille huhuu:
"Ah mun oli joka kesä
latvassani linnun pesä. 
Oksillani sitä peitin
niin, ja hyvästi kun  heitin,
annoin heille taaskin luvan
suven tullen tehdä tuvan." 
"Seiso siinä niin kuin laita,
onhan täällä metsämaita."
Löysivätpä kuusen toisen,
mutta armonpyyntö soi sen: 
"Jänojussi juurellani,
töpöhäntä turvissani.
Siell on pieni piilosilla
hörhöhäntä, valkovilla.
Syksysäällä teki majan
- talven selkään senkö ajan?" 
"Ällös aja, ällös aja,
kätke, kätke jänön maja!
Saamme vaikka sata muita
joutilaampiakin puita. 
Täss on kuusi mieluisemme,
kauniimpaa me löydä emme."
"Ah, en tahdo täältä tulla,
morsian on nuori mulla. 
Vierelläni koivahainen,
valkovarsi, kaunokainen.
Viikko vierinyt on vasta,
kihlojemme vaihdannasta. 
Häät on hienot toukokuussa,
kun on lehti lempein puussa.
Lähdettyä maasta kirren,
kiuru veisaa vihkivirren." 
"Erottaa ken voisi näitä?
Armaat viettäkäätte häitä!
Etsikäämme puuta uutta,
jok ei kanna salaisuutta." 
Kutsuu kuusi yksinäinen:
"Talven viima on niin jäinen.
Mulla kaiho kalvaa rintaa,
elollain ei paljon hintaa.
Taaton kaatoi ukonnuoli,
äiti armas suruun kuoli,
siskon sorjan tauti taittoi."
Lapset kuusen kelkkaan laittoi. 
Hyväellen veivät sieltä,
lohdutellen kaihomieltä.
Valaistuhun tupaan toivat,
jossa jouluvirret soivat.
Kultaan, kukkahan sen puki,
sadut kauniit luona luki.
Tämän mielestäni hyvinkin modernin  runon myötä toivotan kaikille hyvää joulua! Iines ei vaikene joulunakaan, vaan avaa tarvittaessa ja mieluusti sanaisen arkkunsa aiheesta kuin aiheesta.

( Runo on Joulupukki-lehdestä vuodelta 1917.  Kirjoittaja tuntematon.)

139 kommenttia:

  1. Olisin odottanut opettajan osaavan kirjoittaa runon aivan itse.
    Nyt sä kopioit Joulupukki-lehdestä 1917 tuntemattoman kirjoittajan runon.

    Voihan se runo olla sun mielestä hyvä, mutta itse tehty runo tai itse tehty lahja on aina parempi.

    Voi,voi aikoja, voi käytöstapoja.



    VastaaPoista
  2. Hieno runo. Tätähän etsittiin viime viikonlopun Hesarissakin, olisiko ollut Kirstin palstalla. Tekijä ei sielläkään selvinnyt, ainoastaan alkukirjaimet: J.K.

    Ei se kuitenkaan Jukka Kemppinen tai Jorma Kapari ole, eikä muita tuttuja jk-runoniekkoja tule nyt mieleen. Ihan ammattimies... tai miksei nainenkin hän on ollut.

    VastaaPoista
  3. Tätä runoa tosiaan etsittiin Hesarissa, ja siitä sen äkkäsinkin. Runoa ei löydä netistä suoraan, ellei nyt sitten tätä minun blogiini siirtämää.

    Sain lisäksi aivan sattumalta eräältä kommentoijalta kommenttivihjeen vanhaan keskusteluun, ja siellä oli hakuohje runoon: "Runo löytyy netistä Hesarin http:jyx.jyu.fi sivulta sanalla "joulupukki" vasemman laidan valikosta suotimella "joululehdet".

    Muutenkin tuo on hieno linkki. Sitä kautta pääsee katselemaan noita ikivanhoja Joulupukki-lehtiä ja upeita piirroksia.

    VastaaPoista
  4. Poika haki kuusen toissapäivänä. Sain sen juuri äsken pystytettyä ja jalkaan vettä niin että oksat pääsevät laskeutumaan huomiseksi kun jo kolmatta vuotta 'kansakoululainen' tyttären tytär tulee sitä koristelemaan.

    Tämä kuusi kuuluu uuteen aikaan, lienee kasvanut hiukan lannoitetulla maalla ja on kyllä 'vanhan' kuusen latva mutta, jaa-a, on se hiukan siloinen, jotenkin liian täydellinen kun vertaa 50 vuoden takaisiin. Semmoinen, kun sen onnistui saamaan, saattoi olla todella suuren puun kruunu. Ne olivat usein rosoisia ja naavan peittämiä, käpyineen kaikkineen joten saatoit ajatella, että niiden nuoruus oli alkanut joskus keisari Aleksanterin vielä eläessä. Nyt jos näkisi ei uskoisi tuommoisia edes olevankaan.

    Hyvä kuitenkin näin, uudet ihmiset , uudet kujeet!

    Hyvää Joulua Sinulle Iines ja, hm, sopivaa ;-) tulevaa vuotta!

    hh

    VastaaPoista
  5. Kiitos, hh, samoin sinulle. Meillä on kuusi jostain selittämättömästä syystä aina ulkona, takapihan terassin suojissa, aattoaamuun asti.

    Sitten se tuodaan sisään, kantajalla (minä) nahkahanskat käsissä ettei pistele. Sitten joku muu pitelee kuusta pystyssä ja minä ujutan kuusen ahtaaseen jalkaan. Mainittakoon, että rautainen jalka on se sama, johon kuusi minun lapsena ollessanikin ujutettiin, aina ähellyksen ja manailun kera. Ja aina jännätään, miten vinoon se kunakin vuonna jää.

    Ja jäähän se aina, vaikka kuinka kiristäisi rautaruuvia milloin tuosta ja tästä ja tuostakin vielä. Lopulta sanotaan, että kyllä se kelpaa ja lisätään jalkaan vettä ja aloitetaan koristelu.

    Nyt kun ei ole kissaa enää, kukaan ei kaada kuusta. Kissahan hyppäsi meillä parinakin jouluna kuuseen. Yhtenä jouluna samainen kissa syttyi palamaan hännästä, mutta tilanteesta selvittiin tukahduttamalla häntäpalo.

    VastaaPoista
  6. Oikein rauhaisaa joulunaikaa sinulle. Tuo kuvaus on siltä ajalta, kun joulu oli vielä se oikea joulu.
    Joulukuusen jlkaan laitto on kuitenkin aivan samankaista vääntämistä nyt myöskin. Sitä eilen juuri tein. ;) Taisi silti jäädä johonkin suuntaan vinoon ;) ;) ?

    VastaaPoista
  7. Kiitos Kootee, samoin teikäläiselle oikein mukavaa joulua. Tulisipa pientä auringonsädettä, että pääsisi pyhinä metsään kameran kanssa.

    Saas nyt sitten nähdä, mihin ilmansuuntaan kuusi tänä jouluna kallistuu. Aamulla se nähdään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ne naiset, ne naiset eivät saa kuusta edes jalkaan. Tämä on sitä tasa-arvoa.
      Miestä siinä työssä tarvitaa.

      Iines se kopsasi toisen tekemän runon.
      Meidän seudun maakuntalehdessä oli lukioiden laittamia runoja. Minusta ne oli hyviä .

      Poista
    2. Kaipa tässä täytyy varmaan anonyymin mieliksi kirjoitella omia joulurunojakin. Jospa tekisimme Yhteisen Nyky Ajan Joulu Runon – joku tekee eka säkeistön, toinen tokan jne niin kauan kuin uusi vuosi pukkaa päälle.

      Voin aloittaa, jos ehdin.

      Poista
    3. Aina sen verran ehtii...

      Ja nimenomaan Nyky Ajan Joulu Runo ajan eetoksin ja paatoksin.

      Poista
  8. Merry Christmas and Happy Year 2017

    VastaaPoista
  9. Hyvää Joulua Iinekselle.

    VastaaPoista
  10. Runo oli mukava, joskin vähän surullinen. Oikein hyvää joulua Iinekselle ja kaikkille tämän lukeville. anonyymille toivon joululahjaksi isomman hatun leveämmällä hikinauhalla.

    VastaaPoista
  11. Joululauluja kuuntelen rajoitetusti, radioista tulevat versiot ovat usein kauheita. Tästä en löytänyt hyvää suomenkieleistä esitystä, niin laitan toisella kotimaisella.

    Jussi Björling: O Helga Natt

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Silti joululauluissa pitää olla kaikki oleelliset asiat, mahdollisimman mielipideneutraalisti, ettei loukata kuuntelijan tunteita.Etenkin nykyaikana , kun suomessa on ihmisiä jotka viettävät erilaista joulua kuin kantasuomalaiset.


      Tuskin laulut ovat nyt digitagi-aikanakaan sinänsä muuttuneet. Minusta tosin tuntuu siltä, että vakiokommentaattori tunkee kovin kärkkäästi omia mielipiteitään ja asenteitaan juttuihin ja jopa joululauluen estyskieleen..

      Poista
    2. Perinteiset joululaulut ovat sanoiltaan mustine murjaaneineen mitä ovat, eivätkä ne ole rasismia. Rasismi on usein kuulijan tai lukijan omien korvien välissä.

      Onneksi näitä tiernapoikien lauluja ei estetty peruskouluissa tänäkään vuonna, vaan lapset saivat esittää niitä innoissaan viriilille kuulijajoukolle juhlasaleissa.

      Esimerkiksi erään tietyn nuoren opettajan koulussa 40 prosenttia on maahanmuuttajalapsia, monet ihonväriltään tummia, ja niin vain olivat riemuitsemassa yleisön joukossa, vanhempiensa luvalla.

      Nämä enkelitaivaat ja tähtipoikain laulut näyttävät olevan ongelma vain lähinnä hyville vaaleaihoisille suomalaisihmisille. Ei meidän tarvitse muuttaa perinteitämme eikä pokkuroida mihinkään suuntaan. Olkaamme ylpeitä omista tavoistamme.

      Poista
    3. Tiernapoikaperinnettä voi myös pohtia suvaitsevaisuuden näkökulmasta. Onko perinteen vaaliminen rasistista?Olen lukenut yksittäisiä yleisölehtikirjoituksia Tiernapoikien rasistisuudesta aina silloin tällöin.

      Käsityseni mukaan suomalinen versijo tiernapojista on lyhennety olin kuulevinani radiosta, rasistisuus on jo raamatun ajoilta tuttu.

      Mutta minusta on hiukan erikoista että joisakin koluissa on ollut puhetta joulujuhlan lopettamisesta ,koska koulut oppilaat ovat monista eri kultuureista. Olen sitä mieltä että jos koulussa on kultuureta jotka eivät vietä joulua niin heille pitää pystyä järjestämään muuta juhlan ajaksi.

      Suomalaisen kannattaa miettiä: mitä tuo ulkomaalainen ajattelee minusta?

      Poista
    4. Moni vanhempi henkilö ei taida paljon tietää paljonkaan koulujen opetusohjelmasta.

      Oppilailla on jo monen vuoden ajan ollut vaihtoehto-opetusta. Uskonnon sijaan voi halutessaan valita et- eli elämänkatsomustaidon kurssin. Muslimit luonnollisesti valitsevat tämän.

      Ja varsinainen uskonnonopetuskin on uskontotiedepainotteista. Luokanopettajat eivät aja oppilaitten päähän kristinuskon teesejä, vaan enemmän esittelevät lapsille eri uskontojen sisältöjä.

      Toisaalta kaikissa maissa on tapana opettaa lapsille maan valtauskonnon mukaista uskontoa aineen sisällä. En tiedä, onko se nyt niin hirveä asia. Historiaa uskontokin on, ja jos tämä tieto puuttuu, puuttuu pala sivistystä.

      Kokonaan toinen asia on sitten, tarvitaanko uskonnon opetusta erillisenä oppiaineena ollenkaan. Uskontoa ei oikein voi työntää historia-oppiaineen sisäänkään, kun nyt historiakin on jäämässä opetusophjelmasta pois.

      Poista
    5. Sanoille annetaan merkitys ja niiltä riistetään se vallankäytön edistämiseksi. Esim murjaani on sana jota en pidä loukkaavana.
      Mutta ei kuitenkaan verrannollisesti loukkaavampi kuin esim "(kirosana) läski" kontra "(naisentavara) murjaani". Tarkoitettu loukkaamaan kuitenkin, toisinkuin pelkkä murjaani.
      Murjaaani on tarkoitettu kuvaamaan ihonväriä ja oli turhaa antaa sille negatiivinen kaiku. Koska ei se kuitenkaan ole sen kummenpaa jos erehtyy sanomaan Japanilaista Kiinalaiseksi maallikkona, jommankumman kohdatesssaan on syytä skarpata, mutta ei se heitäkään haittaa sen enempää, koska sitä ei esitetä loukkaamistarkoituksessa.

      Jos taas murjaani on yhdistetty orjakulttuuriin ja piirroksiin afrikkalaisista, niin voisi ajatella että sanan käyttö yleiskielessä ei ehkä olekaan niin korrektia. Kaikesta huolimatta jos Suomalainen sanoo murjaani hyvässä tahdossa, niin ei siinä ole mitään pahaa. "(kirosana) murjaani" on ihan yhtä loukkaava kuin "(kirosana) SUomalainen".

      Poista
    6. Murjaani tulee maurista, joka taas on muinaisen Mauretanian asukas, berberi tai arabi, nykyään siinä on samaa alkuperää oleva Marokko.

      Tiernapojissa oleva Murjaanien kuningas on musta, mutta niin on myös Shakerpearen Othellon nimihenkilö, joka on mauri. Näytelmän alanimihän on Venetsian mauri.

      Maurit eivät suinkaan olleet orjia, vaan jaloja aavikon paimentolaisia, enemmänkin orjakauppiaita. Maurit valtasivat Espanjan eteläosankin ja menettivät sen vasta vähän ennen Amerikan löytämistä.

      Poista
    7. Tervehdys Tapsa

      Muistaakseni Miss Suomi ja Miss Skandinavia Ololade (Lola) Remilekun Odusoga (nykyinen Wallinkoski) kertoi jossain lehdessä, kun häntä puhuteltiin afrosuomalaiseksi afroamerikkalaisee tyyliin, ettei hän mikään afro ole, vaan mulatti.

      Poista
    8. Suomalaisen itsetunto on surullita kyllä heikko. Enemistö kuuluu ev.lut. kirkkoon. Mutta sitä ei saa opettaa .Luokanopettajat ajavat oppilaitten päähän omija teesejä,omaa maailman katsomustaan...

      Kouluista saattetaa kieltää ev.lut ja ord. uskonnonopetus kokonaa jo lähivuosina, koska se loukkaa muita uskontoja. Niitä meidän tulee kunnioittaa.

      Poista
    9. Jos sanotaan, että tiernapoikien "musta kuin murjaani" on rasismia, niin yhtä lailla sen oudon Mannerheim-elokuvankin musta Mannerheim on rasimia, ja se vasta onkin, mustuus on glorifioitu niin, että se kääntyy pilkkaamaan mustuutta.

      Murjaanihan voi viitata joidenkuiden kielilähteiden mukaan myös saksalaiseen Morgenland-sanaan, joka tarkoittaa itämaita, Mohrenland, siis tietäjien kotiseutua.

      Poista
    10. Pisteet Lola Odusogalle reippaasta asenteesta. Kaikkea ei tarvitse kaunistella tai nimetä kiertoilmauksin, eufemismein. Mulatti-sanankin halventavuus on itse kunkin omien korvien välissä.

      Joskus panee epäilemään, että suurimpia rasisteja ovatkin rasistikortin lätkijät. Heillä rasismi on jonkinlainen lähtövalmis oletusarvo asioille.

      Alin Anonyymi, eivät opettajat opeta omia teesejään, vaan opetushallituksen säätämien opetussuunnitelmien mukaisesti.

      Poista
    11. Ei opetushallitus ole tuntia seuraamassa.
      Eikä kuria valvomassa.

      Poista
    12. Kaikenlaisia opettajia tietenkin on, samoin kuin on kaikenlaisia mitä tahansa työntekijöitä, huonoja ja hyviä, tunnollisia ja piittaamattomia. Opettajan oppilaiden on kuitenkin päästävä läpi yhteisistä samoista kokeista. Opettaja, joka ei noudata opetussuunnitelmaa, on hyvin pian "kusessa".

      Poista
    13. Kuinka niin kusessa?
      Hän voi näyttää uskonnontunnilla vaiikka videoita. Kuluuhan se tunti silleen.

      Poista
    14. Sitä saa mitä tilaa. On se hyvä kun naiset pääsee päättämään niin ei ole mitään tolkkua missään asiassa. Lisää vaan kukkahattutätejä sotkemaan maailmaa. Lisätään lepsuilua sehän se on kaiken A ja O.

      Koulussa pitäisi olla aina kivaa ja että kun saisi tehdä sellaisia juttuja, mitkä ovat kivoja! Kännykät koulusta pois ja oppiminen sijalle. Ei sieltä kännyköistä mitään oppia tule, vaan se tulee kuulemisen ja näkemisen kautta!
      Eipä hyvältä näytä tulevaisuus, jos tällaista on jo kouluiässä.

      Poista
    15. Kuinka "Evankelis-luterilaista oppia" voisi koulussa opettaa, kun ei ole mitään yhteisymmärrystä mitä se olisi. Papit ja kristityt aktivistitkään ei ole selvillä uskovatko jumalaan ja kuoleman jälkeiseen elämään vai eivätkö usko. Jostain homoseksuaalisuudesta ja naispappeudesta käydään kiivaita riitelyjä. Mutta ilmeisesti alitajuinen pelko estää keskustelun uskonnon perusteista.

      Poista
    16. Koulujen videot ja tablettisurfailut ovat oheismateriaalia ja keskustelujen pohjia. Ei niitä käytetä irtonaisena ajankuluna, vaan syventämään ja havainnollistamaan opetussuunnitelmassa olevaa opetuskokonaisuutta, Anonyymi.

      En ole itse eläissäni törmännyt kouluissa evankelisluterilaisen uskon tuputtamiseen. Ei sellainen kuulu opetussuunnitelmaan. Sitä en tiedä, miten "tuputtavaa" muslimien islamin opetus kouluissa on. Tuskin sekään kovinkaan.

      Olet tuossa oikeassa, että perinteistä vuorovaikutukseen perustuvaa opetusta ei korvaa mikään. Digit ja muut loikat on tehty jo ajat sitten, eikä sähköisten vehkeiden avulla saavuteta parempia tuloksia. Kivempaa kyllä koulussa voi olla.

      Poista
    17. Uskonto perustuu uskomiseen, ei tietämiseen. Ei uskonnon edes tarvitse pohjautua todellisuuteen. Se voi silti olla.

      Minusta on selvää, että papitkin tietävät sen, ettei mitään jumaluutta oikeasti ole. On vain usko, että tämmöinenkin uskon maailma on, elää ihmisten mielessä.

      Jos siitä joku pystyy ammentamaan hyvää toisille ja itselleen, niin sehän on vain hyvä, eikä keneltäkään pois. Kaikki aatteet ovat enemmän tai vähemmän mielen liikkeitä, uskomista, ei tietämistä. Aatteiden romahtamiset kertovat tämän ihmisille.

      Poista
    18. Usko sanalla on suomenkielessä kaksi eri merkitystä. Käytännön elämässä Ihminen uskoo siihen mihin havaintonsa ja kokemus viittaavat. Sitten on uskonnollinen usko joka perustuu intuitioon ja kuviteltuihin jumalan ilmoituksiin. Aatteet ovat mielen liikkeitä, mutta uuden ajan alussa syntynyt järjestelmällinen tiede on objektiivistä itseään korjaavaa todellista kasaantuvaa tietoa todellisuudesta.

      Poista
    19. Kivaa pitää olla , mitää ei vaadita. Oppinen on oppilaiden työntekoa. Sitä ei vaadita.
      Pitää olla vain haukaa ja opettaja on viidyttäjä.

      Poista
    20. Ei digiloikkaa ole tehty.
      Sitä tehdään nyt . Käsityöt ja kotitalous tehdään digiloikalla. En käsitä kuinka se tapahtuu.
      Ennen meidän aikaan tehtiin oikeasti teknisiä töitä ja kotitaloutta.Ei siinä tietokoneita tarvittu.

      Poista
    21. Uusi opetussuunnitelma painottaa digitaalista oppimista, mutta yksittäisen opettajan mahdollisuudet ovat rajalliset.

      Suurella osalla alakouluista laitteita on liian vähän, verkon toiminnassa on ongelmia eivätkä opettajat koe taitojensa riittävän ilman lisäkoulutusta.

      Kunnon oppimateriaaleja ei myöskään ole kaikkien saatavilla. Digitalisaatio on pitkä prosessi, ei yksi loikka.

      Digiloikka on sanana järjetön ja väärä. Kysymys on yhden loikan sijaan tutkimusmatkasta.

      Poista
    22. Opetusministeriö kulkee jälkijunassa loikkineen. Loikka on jo tehty, ilman koulua, ja valmiudet ovat olemassa. 

      Nyt pitäisi varustaa oppilaat henkilökohtaisilla laitteilla ja opettajat hyvillä ohjelmilla ja niiden koulutuksella.

      Ja olisi hyvä, jos opetushallitus ja -ministeriö jalkautuisivat kouluihin ottamaan asioista selvää, ennen tekevät jälkijättöisiä unelmapäätöksiä asioista, joista todellisuudessa kentällä on kertynyt jo negatiivisia tuloksia. 

      Poista
  12. Digiloikka, joo. Mikähän siinä on, kun mieleen hiipii ajatus, että teknologiaa tuodaan opetukseen vain julkisten varojen pumppaamiseksi teknologiaa kauppaaviin yrityksiin ja lasten ja nuorten kouluttamiseen kuluttajiksi ja altistamiseen kuluttamiselle teknologian avulla.

    Kukaanhan ei näe mitään lasten ja nuorten kasvun kannalta haitallista siinäkään, että kasvuiässä olevat lapset istuvat tuntikausia päivässä tuijottamassa silmät kierossa kaikenlaisia näyttöjä. Markkinavoimat tosin tietävässä missä mennään, kun mainoksiin alkanut ilmestyä yhä enemmän upean mahtavia silmälaseja käyttäviä lapsia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ajattelen takapiruksi osittain myös haluja leikata lisää opetuksesta, ja tällä kertaa mittavista henkilökuntakuluista, opettajien palkkamomentista.

      Entinen opetusministeri, demari Krista Kiuru oli kovasti laskemassa opettajien pätevyysvaatimuksia. Hänen mukaansa ns. alempi korkeakoulututkinto olisi riittävä opetukseen. Maistereita ei Kiurun mukaan ilmeisesti opetuksessa tarvittaisi.

      Mitä alempi koulutus, sitä pienemmät palkkakulut valtiolle. Ja kun digilaitteet hoitavat osan opetuksesta, on selvää, että ei siihen Kiurun mielestä kalliita maistereita tarvita.

      Poista
  13. Digiloikka perseestä.(Koulujen videot ja tablettisurfailut ovat oheismateriaalia ja keskustelujen pohjia.)

    Käsityötaitojen häviäminen on tosiaan aika huolestuttavaa. Ennenvanhaan mies rakensi perheelleen asunnon.
    Melkein ukko kuin ukko. Tänä päivänä tuntuu pyyhkijänsulan vaihto autoon, tai valokatkaisimen vaihto seinään risan tilalle ylittävän useimman käden taidot. Uusavuttomuus lisääntyy vauhdilla.

    VastaaPoista
  14. Iines: "Minusta on selvää, että papitkin tietävät sen, ettei mitään jumaluutta oikeasti ole."

    Joulu onkin mitä sopivin aika pohtia tätä asiaa! Olen nimittäin eri mieltä, vaikken uskovainen olekaan, ainakaan perinteisessä mielessä.

    Ylipappi-Iineksen lausuma viittaa vähän sellaiseen fysikalismiin, jota nykyajan tiedemiehemme, Valtaoja ja Enqvist etunenässä, edustavat.

    Eli hieman sellainen materialismin jalompi muoto, jonka mukaan vain fysikaaliset asiat - eli aine ja energia - ovat oikeasti olemassa, kaikki muu pohjautuu niihin. Myös mieli on aivon luoma, samoin tietoisuus ja vaikkapa jumaluus, eikä niitä ilman aivoja ole olemassa.

    Tätä käsitystä uskalla epäillä, meinaan kun olen ennenkin epäillyt.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri noin olen taipuvainen ajattelemaan, enkä sille mitään voi. Haen kaikelle selittämättömälle perustan järjen avulla. Uskon jollakin varmuudella, että jopa kaikelle epäjärjelliseksi koetulle löytyy konkreettinen selitys.

      Sanotaanko niin, että silti toivon selittämättömän olemassaoloa. Silti kun Nuori Leski - joka soittelee minulle pitkiä puheluita ennen aamukahdeksaa kun vielä nukun tai kesken jännittävän elokuvan - kertoo, että kun hänen miehensä kuoli, vuosia rikki ollut antiikkikello alkoi yhtäkkiä käydä, ajattelen, että hän on sitä suruissaan siirrellyt ja hivellyt, jolloin jokin salpa on siirtynyt sivuun.

      Aika julma olisi Jumala, jos sellainen oikeasti jossakin energiamuodossaan olisi olemassa. Minua vaivaa ennen kaikkea se makeileva itsekkyys, jota jumaliset harjoittavat saadakseen itselleen taivaslipun. Miten Jumala voisi silmänpalvonnan edessä mieltyä heidän puoleensa?

      Poista
  15. Nyky Ajan Joulu Runo

    Ensi Säkeistö

    Taivahalla syttyi tähti
    ja siitähän se juttu lähti,
    joka levis ympär maan
    kuni lunssa pasilli vaan
    ett syntynynnä kundi messevä
    tuntemaan tullaan Jessenä.

    (jatkuu)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Maria pieni piikanen,
      syrjään jäänyt tyttönen,
      kohtas toril Ihmisen
      - ei ollut pihvi sen
      täyttä tavaraa,
      vaan siivu mustaamakkaraa.

      (jatkuu)

      Poista
    2. No voi, pilasinkos minä nyt tämän runon, kun kukaan ei pysty jatkamaan!

      Poista
    3. Sä voit joulu-lehdestä katsoa kuinka se jatkuu..

      Poista
  16. Einesbaari tiedottaa:

    Sain viimein pihkaisiin kouriini Tervon Matriarkan, joten alustus tulee vuoden alussa että pätkähtää. Olkaa valmiit!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtavaa! Minulla on kirjaa jo himpun verran luettuna, ja jatkanpa Aamu Karitsantyttären seikkailuja nyt urakalla.

      Toivotaan, että kirjaa lukevat tai lukeneet lausuisivat havaintojaan siitä sitten aikanaan Einesbaarissa.

      Poista
  17. Jumaluus keskusteluun muutama sana.
    Materian, fyysisen ja aineellisen todellisuuden lisäksi on olemassa ei-aineellinen, henkinen todellisuus. Pyhä kuuluu tähän todellisuuteen. Jokaisella on vapaus uskoa tai olla uskomatta jumaluuksiin, pyhään. En tiedä, enkä väitä, kumpi on vapaampi ja vähemmän ahdistunut: se joka uskoo vain materiaan, fyysisesti todistettuun vaiko se joka sen lisäksi hyväksyy, että tietomme on aina vajavaista, ja että on olemassa myös henkinen todellisuus, irrationaali maailma rationaalin rinnalla ja jokin käsittämätön, täysin selittämätön.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luulen, että jakoa ei voi ilmaista noin karkeasti:

      1. Se, joka uskoo vain materiaan
      2. Se, joka uskoo jumaluuksiin, pyhään

      Minä esimerkiksi uskon konkreettisen (ei materian) ohella myös pyhän tai pyhyyden kokemiseen. Se on universaali tarve tai ihmisyyden aspekti.

      Olen aiemmin kertonut, että kuljeskelen mielelläni hautausmaiden rauhassa, ja poikkean kirkkoonkin aistimaan jotain ikiaikaista pyhyyttä tai ihmisyyden yhteistä sielua. Jos urkuparvelta kuuluu Bachia, voin tuntea siirtyväni 1700-luvulle ja Bachin sielun liukuvan itseeni. Voisin hyvin nousta siitä 1700-luvun pitkät hameet ja peittävät röyhelöt ylläni.

      Poista
    2. Ai , Bach liukuu sinuun???

      Itsesuggestiota ja hurmosta. Kielilläpuhuminenkin varmaan sulta onnistuu, mutta jos olet arka, kokeile ensin yksin.

      Suggestioherkät ovat tyypillisiä tällaisia.
      Ihmiset kaipaavat sirkushuveja, ja tämä on juuri sitä. Samantyyppistä toimintaa tapahtuu muuallakin paljon, esim rokkikonserissa.
      Nuoret tytöt kirkuvat extaasissa idollin nähdessään.
      Luulis elämän kokemuksen jo sanovan , ettei lähde hihhuli touhuihin mukaan.

      Poista
    3. Ihmisten tunteita voi todella ohjailla musiikilla... Miten tilanne oikeastaan eroaa nykyisistä rock-konserteista, paitsi että jälkimmäiset vain pyrkivät tekemään rahaa?
      Lalumasieluisuus koituu vielä kohtaloksemme! (Vavistuksia aiheuttavia mulkaisuja ja vahvaa karsimaa tihkuva vaikeneminen lauseen lopuksi.)

      Poista
    4. Taisi tuo mustavalkoinen jako olla lukijan tulkinta, Iineksen oma.

      Ano 11.35 kirjoitti viisaasti: Materiaalisen todellisuuden lisäksi, sen rinnalla on henkinen todellisuus.

      Ne ovat rinnakkaisia todellisuuksia eivät toistensa vastakohtia. Näin koen ja ajattelen itsekin. Reaalitodellisuuden lisäksi on muutakin, paljon sellaista mistä emme mitään tiedä, ja jota uskoksikin voi kutsua. Tai miksi hyvänsä. Nämä todellisuudet eivät sodi toisiaan vastaan, ne vain ovat olemassa. Ihminen sotii, vastustaa tai puolustaa tai jakaa maailman, pirstoo kokemusmaailmansa.

      Rakkaus on suurin mysteeri.

      Poista
    5. Tottakai materiaalisen rinnalla on henkisyys, henki ja aine, vanha filosofinen vastapari.

      Minä kyselen ilmaisun "henkinen todellisuus" perään. Mielestäni ilmaisu on huono, ja todellisuus tuli korvata toisella sanalla, joka ei määritä itseään "todeksi" tai "reaaliksi". Materiaalinen olomuoto ja henkinen olomuoto. Jotakin tästä näkökulmasta käsin. Kumpaakaan ei arvoteta toistaan paremmaksi.

      Poista
    6. "On tärkeätä, että meillä on salaisuus ja aavistus jostakin tuntemattomasta. Se antaa elämälle epäpersoonallisen numinoosin merkityksen. Se joka ei koskaan ole kokenut sitä, on menettänyt jotain hyvin tärkeätä. Ihmisen täytyy voida tuntea että hän elää maailmassa, joka on osin salaperäinen, jossa tapahtuu ja koetaan asioita, jotka jäävät selittämättä, eikä vaan sellaista jota osaa odottaa. Odottamaton ja ennen kuulumaton kuuluvat tähän maailmaan. Vain silloin elämä on kokonaista". C.G.Jung:Unia,ajatuksia,mielikuvia. Suomentanut Mirja Rutanen 1990 saksankielisestä alkuteoksesta 'Erinnerungen, Träume, Gedanken'.

      Poista
    7. Anonyymi, älä viitsi postailla tänne sitaatteja. Sitaatit ja linkit eivät keskustele.

      Kerro mieluummin itse, omin sanoin, miksi haluat korostaa Jungin tiettyjä sanoja. Tuomitsetko ne? Ihailetko niitä? Jos, niin miksi. Mitä Jung sinusta sanoo? Mikä sinun oma ajatuksesi on?

      Poista
    8. 2. katkelma em.kirjasta.
      "Merkityksen puute riistää elämästä sen täyteläisen ja merkitsee sen vuoksi sairautta. Merkitys tekee monet asiat, ehkäpä kaiken, siedettävästi. Mikään tiede ei koskaan voi korvata myyttiä. Sillä "Jumala" ei ole myytti, vaan myytti on jumalallisen elämän ilmeneminen ihmisessä. Me emme keksi myyttiä vaan se puhuu meille "Jumalan sanana" (...) Nämä tosiasiat, jotka tulevat ulkoa ja sisältä ylivoimaisina ihmistä vastaan, ihminen on yhdistänyt näkemyksesi jumaluudeksi ja kuvannut niiden vaikutuksia myytin avulla ja ymmärtänyt myytin "Jumalan sanaksi", toisin sanoen inspiraatioksi ja "toiselta puolen" tulevan numinoosin ilmenemiseksi."

      Poista
    9. Jung on sanonut asian hyvin. Siksi.

      Poista
    10. Tiede ja kirjallisuus on täynnä hyvin sanottuja asioita. Keskustelu on dialogia, vuoropuhelua, ei sitaattien heittelyä. Jokainen löytää lukemisensa itse, jos haluaa.

      Keskustelussa ei ole kiinnostavaa se, mitä Jung suuressa viisaudessaan on sanonut, vaan se, mikä asia siinä sinun mielestäsi on tärkeä, miksi viittaat Jungiin. 

      Poista
    11. Lukeminen on dialogia, lukija lukee kirjoittajan ajatuksia. Kaksi ihmistä vaihtaa sanoja, merkitysmaailmoja.

      Ajattelin vain, että mahdollisesti nuo Jungin sitaatit synnyttävät täällä joitain ajatuksia.
      Kun kommenttiraidoissa väännetään uskosta ja tieteestä. Henkisyydestä ja materiasta.

      Poista
    12. Anonyymi, suorat sitaatit ilman esisanoja harvoin herättävät. Ne ovat usein niin hyvin sanottuja, ettei niihin tohdi lisäillä.

      Kiinnostus kyllä herää, jos ne tarjoillaan kommentoijan kommentoimina, siis hänen ajattelunsa siivittäminä. On jokin näkökulma, johon tarttua.

      Poista
  18. Vaikka tiede edistyy,niin materiaalinen perimmäinen todellisuus, maailmakaikkeuden olemus, tulee jäämään ihmiselle selittämättömäksi.Ei myöskään ole mitään "henkistä todellisuutta" josta etsiä oikotietä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulle ylipäänsä käsite "henkinen todellisuus" näyttäytyy kummallisena. Henkinenhän on todellisuuden vastakohta.

      Poista
    2. Uuden testamentin kertomukset ovat siinä määrin epäjohdonmukaisia ja vaihtelevia, ettei niitä voida pitää ensi käden silminnäkijätodistuksina.

      Ja kolmanneksi monet Jeesuksen nimiin luetut ihmeteot ovat selvästi evankelistojen yrityksiä markkinoida kristinuskoa aikalaisilleen heidän ymmärtämässään muodossa. Kertomusten ihmeenomaiset piirteet näyttävät sitä paitsi monissa tapauksissa lisääntyvän huomattavasti ajan kuluessa

      Poista
    3. Luulisin, ettei niitä pidetäkään aukottomana totena. Tarinahan saa aina lisäväriä ja muuntuu matkan varrella.

      Tässä taloyhtiössäkin kuulin itsestäni kerrottavan sellaista totuutta, että nuorempana toimin paikallisen mieskuoron laulun johtajana. Totuus tarinassa on se, että sisareni oli ollessaan täällä ensimmäisessä työpaikassaan johtanut sijaisena yhden kerran mieskuoron lauluharjoituksia, kun ei ketään muuta saatu paikalle.

      Poista
    4. PS Toinen tarina kertoi, että olin erään siivoojan työtoveri.

      Poista
  19. Minusta "henkisyys" on käyttökelpoinen käsite, puhuttaessa esim. ihmisen psyykestä. Materian n.s emergenttinen ilmenemismuoto.
    Kosmisissa pohdinnoissa sellaiset käsitteet kuin aineellinen, henkinen, todellinen y,m hiotuvat helposti ympäripyöreäksi ja ristiriitaisiksi.
    Raamatun kertomuksista ei mitään yhtenäistä juonta voi minusta johtaa. Muista uskonnoista erottuva ydin on minusta, jumalan vierailu maan päällä. Siis jumala laskeutui pari tuhatta vuotta sitten palestiinaan ja käveli siellä meidän muiden ihmisten seassa muutaman vuosikymmenen,jonkinlaisen nuorisoporukan johdossa. Uskokoon kuka haluaa. Minä en.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pätkiä Yuval Noah Hararin haastattelusta.

      Ihmisen ero verrattuna muihin eläimiin on kyky kuvitella olemattomia.

      Osaamme kertoa tarinoita ja suostutella muutkin uskomaan niihin.

      Jumalat, valtiot ja raha ovat olemassa vain yhteisen uskomme varassa. Absurdia kyllä, juuri sellaisten asioiden varassa miljoonat ihmiset voivat järjestäytyä tekemään yhteistyötä.

      Opiskelijoille ei opeteta riittävästi historian perusasioita: mitä on raha, tai mitä on uskonto tai kapitalistinen järjestelmä. Ja juuri nämä asiat kiinnostavat opiskelijoitani eniten.

      Ei pidä juuttua pieniin yksityiskohtiin, kuka oli milloinkin kuninkaana ja niin edelleen. Täytyy saada laaja kuva kaikista tärkeimmistä kehityskuluista ihmiskunnan historiassa.

      Lähde Yle ja Hesari.

      Poista
  20. Tervetuloa arki, arki on parasta. Ja heti on kalenteri täynnä huoltokäyntiä vanhalle kaaralle ja katsastusta. Illemmalla on taloyhtiön kokouskin. Taloyhtiön kylpyhuoneremontin budjetti ylittyi lähes kuusinumeroisella summalla! Asukkaat hyppivät tasajalkaa ja kihisevät kiukusta etenkin kun remontti ei koskenut kaikkia asukkaita, eli he eivät saa vastinetta, vaan vain maksuosoituksia. Kunpa voisi asua omakotitalossa.

    Vaan politiikan rintamalla on hiljaista, poliitikot lienevät kinkkuähkyssä. Mitä nyt Puna-armeijan kuoro upposi syvyyksiin, mikä oli kyllä ikävä tapaus. Sitä Kalinkaa ei hevillä unohdeta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Modermina aikana on syntynyt lukuisia uusia uskontoja. Kuten liberalismi, kommunismi, kapitalismi, natiolismi, ja natsismi.
      Nämä opit eivät pidä siitä että niitä kutsutaan uskonnoiksi, omasta mielestään ne ovat ideologeja.
      Jos uskonto on inhillisten normien ja arvojen järjestelmä , joka pohjauttuu uskolle yli-inhimmlliseeen järjestykseen, neukkujen kommunismi oli uskonto siis kuin islam.

      Poista
    2. Islam kyllä eroaa luonnollisesti kommunismista, koska islamin palvojat pitävät maailmaa hallitsevaa yliluonnollista järjetystä jumalan säätämänä, kun taas neuvostokommunismi ei uskonut jumaliin.

      Poista
    3. Sanotaanko niin, että uskonnot yleisestikin eroavat poliittisista ideologioista, sillä uskonnoissa useimmiten, ellei aina, pidetään maailmaa jumalien säätämänä ja luomana.

      Poista
    4. Jumalilla ei ole roolia myöskään buddhalaisuudessa, mutta siitä huolimatta buddhalaisuus luokitelleen yleensä uskonnoksi.
      Kommunistit- niin kuin buddhalaiset - uskokoivat muuttomattomiin luonnonlakeihin perustuvaan yli-inhimilliseen järjestykseen, jonka tulisi ohjata ihmisen toimintaa.

      Poista
    5. Siinä missä buddhalaiset uskovat, että luonnonlain keksi Siddharta Gautama, kommarit uskoivat, että luonnonlain keksivät: Karl Marx, Friedrich Engel ja Vlatimir Iljits` Lenin.

      Yhtäläisyydet eivät lopu tähän.
      Muiden uskontojen tapaan kommareilla oli pyhät kirjoitukset ja profetoivat kirjat; kuten Karl Marxin "Pääoma" jossa ennustettiin, että historia päättyisi pian proletariaatin väistämättömään voittoon.

      Poista
    6. Kommareilla oli omat juhlapäivät ja kansanjuhlat, kuten toukokuun ensimmäinen päivä ja lokakuun vuosipäivä.

      Poista
    7. Buddhalaisuutta onkin sanottu myös filosofiaksi, koska siitä puuttuu jumala. On kai makuasia, kummaksi sitä nimittää, mutta yleisempää on uskonnoksi kutsuminen.

      Joissain buddhalaisuuden suunnissa Buddhaa palvotaan jumalana.

      Poista
    8. Olihan niillä kommareilla omat papit. Jokaisessa neukkujen armeijan yksikössä oli poliittiseksi komissaariksi kutsuttu kenttäpappi , joka valvoi solttujen ja upseerien oikeuskoisuutta.
      Kommareilla oli omat marttyyrit , pyhät sotansa, kerettiläiset vääriajatteliat esim. Trotkilaisuus.
      Neukkujen kommunismi oli kiihkeä ja lähetystyötä tekevä uskonto.
      Vai voitko väittää ettei ollut???

      Poista
    9. Anonyymi, en osallistu puheeseen, jossa osapuoli puhuu kommareista ja neukuista ja soltuista. Opettele ensin suomen kieltä, ja tule sitten tänne keskustelemaan.

      Poista
    10. Ihan sama, opettaja. Voit tietysti arvostella , kun leikit parempaa.

      Voit kuitenkin yhtä hyvin nimittää kommunismia uskonnon sijaan idelogiaksi , jos sinusta tuntuu paremmalta. Ei sillä väliä.

      Voimme jakaa uskonnot jumalakeskeisiin uskontoihin ja jumalattomiin ideologiiohin , jotka väittävät pohjautuvan luonnonlakeihin.

      Johdonmukaisuuden nimissä meidän olisi sitten kuitenkin luvettava ainakin jotkin buddhalaisuuden , taolaisuuden ja stolaisuuden lahkot uskontojen sijaan ideologioiksi.

      Poista
    11. Sulla nuo uskonasiat tuntuu olevan hakusessa?
      Et pysty muodostamaan omaa kantaa?

      Poista
    12. Siis tarkoitin sinä Iines.

      Poista
  21. Yritän vielä kiteyttää todellisuuden ongelmaa:

    Perimmältään kyse on siis siitä, että onko ”henkinen todellisuus” olemassa ilman ”materialistista todellisuutta”?

    Ei, vastaavat nykytiede, Iines ja MEG. Kyllä, vastaa ainakin Ano 11.35. Emme vielä tiedä, vastaan minä.

    Nykytiede ei oikeasti tiedä miten asia on, vaan ainoastaan olettaa kaiken takana olevan vain aineen ja energian, koska se ei muuta voi.

    Ongelman ydin on 13,7 miljardin vuoden takana: miksi ensin oli Ei-mitään, miksi sitten äkkiä olikin Kaikki? Miten ja mistä syntyi Olemassaolo? Ja mihin kaikki syntyi, kun alussa ei ollut edes tyhjää tilaa?

    Olemassaolosta puhun laajasti ymmärrettynä, ihan alkeishiukkasia myöten, eikä siihen tarvita edes elämää, ihmistä tai jumaluuksia. Yksi virtuaalinen hiukkanen riittää.

    Sattuma olisi hyvä vastaus (itse asiassa se onkin nykytieteen antama vastaus), mutta sekin vaatii, että ennen alkuräjähdystä (= Big Bang) olisi ollut olemassa jossakin jokin Sattuma.


    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En minä sanonut, Tapsa, ettei henkistä todellisuutta tai olemassaolon muotoa ole olemassa, vaan sanoin tuolla ylempänä, että toivon sen maailman olevan olemassa. Toive sisältää minun filosofiani mukaan mahdollisuuden olemassaoloon.

      Minun on siis vaikea uskoa muuhun yhtä lujasti kuin järkeen, mutta en väitä silti, että mitään muuta kuin materiaa ei olisi. Se, että minun on vaikea uskoa vaikkapa ns. rajatieteisiin, ei tarkoita, että mitään muuta ei minun mielestäni voisi olla. Epävarmuus ja epäily ovat eri asioita kuin kieltäminen ja väite.

      Poista
    2. Jos materian takana ja perustana sanotaan olevan "henkisyys" ,niin miten se avartaisi tietoisuutta tai selittäisi mitään?
      "Henkinen"sanallahan ei olisi mitään positiivistä merkitystä, sanahan voitaisiin korvata millä tahansa tuntemattomalla sanalla.

      Poista
    3. Tai jos pidettäsiin kiinni perinteisistä viisauksista, henkisyys ja vanhaat hyvät ajat saattaisivat palata.
      Mutta , mutta elleivat jeesus , muhammet, buddha ja kungfuce- herrat jokka tiesivät kaiken tietämisen arvoisen- eivät kyvenneet hävittämään nälänhätää, tauteja, köyhyyttä ja sotaa, miten me voisimme Iineksen mainostamaa järkeä käyttämällä siihen muka pystyä?

      Poista
    4. Tapsan pyörittely oli kutkuttava, siitä toki on kysymys. Kuinka kaikki nyhjättiin/nyhjääntyi tyhjästä. "Se oli niinku räjähdys, niinku big bang!" - Vakuuttavaa.

      Anonyymin mainitsemat herrat eivät ensisijaisesti ole kuuluisia tietosisällöistään, vaan pelastumisopeista: "Mites mun käy, kun aika jo on?"

      Poista
    5. Tämä pian päättyvä vuosi on lehdistön ja somen mukaan ollut kuulemma ennätyksellisen kauhea, se on kipeästi paljastanut meille myös julki-ihmisten, julkeroiden, elämän rajallisuuden. Minä vähän ihmettelin laululintu George Michaelin kuoleman uutisointia, - eikö se vanha narkkari lähtenyt jo parikymmentä vuotta sitten?

      "Antakaas vähän henkisyyttä", sanoi konstaapeli, kun puhallustestiä suoritti.

      Poista
    6. (Katsoin nyt juutuubista kymmenen sekuntia Jorin last christmasia, enempään en kyennyt. Heh, 235 mijoonaa katselijaa mokomalla kamalalla sonnalla.)

      Poista
    7. Lehdet hehkuttavat jonkun Carrie Fisherin kuolemaa. Minulle tuntematon suuruus, samoin hänen "nerot" lausahduksensa. George Micaelin tiesin, ja olihan hän aikansa parhaimpia ilmestyksiä kaikessa koreudessaan, siis tarkoitan omassa lajissaan. Taito sekin tulla tuommoiseksi ikoniksi. En minä sonnaksi kutsuisi, vaikken pidäkään.

      Poista
    8. "Tapsan pyörittely oli kutkuttava, siitä toki on kysymys. Kuinka kaikki nyhjättiin/nyhjääntyi tyhjästä. "Se oli niinku räjähdys, niinku big bang!" - Vakuuttavaa."

      Ihmiset ovat kautta aikain kerränneet havointoja, mutta näiden merkitys on rajallinen. Miksi tuhlata kallisarvoisia voimavaroja uusien havointojen tekemiseen ,jos meillä on on jo kaikki vastaukset?
      Mutta koska modermit ihmiset alkoivat myöntää, etteivät tienneet vastauksia eräisiin hyvin tärkeisiin kysymyksiin he etsivät uutta tietoa.
      Jo ensimmäisenä opiskeluvuotena tuleville fyysikoille , arkeologeille ja yhteiskuntatieteiliöille opetetaan, että heidän tehtävänään on ylittää se , mitä Einstein, Heinrich Schliemann ja Max Weber aikonnaa tiesivät.

      Poista
    9. Nykypäivän tiede on siinä mielessä ainutlaatuinen , että se myöntää ettei tiedä kaikkea.
      Darwin ei koskaan väittänyt olevansa "biologinen sinetti" ja ratkaisseensa lopullisesti elämän arvoituksen.
      Kukaa ei osaa selittää voika aivot toimivat.Eli luovat tietoisuuden.

      Fyysikot myöntävät , ette he tiedä , mikä aiheutti alkuräjähdyksen tai miten kvanttimeniikka on sovitettavissa yhteen suhteelisuusteurian kanssa.

      Poista
    10. Sattumalla ja kohtalolla on usein paha kaiku, koska ne ovat väistämättömiä tilanteita tai tapahtumia ihmisen ja ihmisten elämässä. Puhutaan huonosta tuurista tai jos halutaan olla myönteisiä ja tapahtunut merkitsee hyviä asioita niin onnen kantamoisesta. Jokaisen ihmisen elämään liittyy paljon sattumanvaraisuuksia, arvaamattomuuksia, selittämätöntä. Täytyy olla sen verran nöyrä, että ymmärtää että koko elämää ei voi hallita pelkällä järjellä, vaikka sen käyttö ei tosiaankaan ole kiellettyä, pikemminkin päinvastoin. Järjen käyttö on hyvin suotavaa. Mutta käytämmekö me sitä riittävästi?

      Poista
    11. Suruporno on mennyt ihan kamalaksi. Lehdistö jyllittelee ainakin viikon, jos on edes etäinen mahdollisuuus, että joku vielä kyseisen julkimon muistaa. Somessa ihmiset rypevät samaa ihanaa surupornoa: "RIP"- "Ai, ai, kun on ihanan kamalaa!"

      Kun Lennon kuoli vuonna 1980, Iltasanomissa taisi aiheelle olla puolet etusivusta: "Beatle-John ammuttiin". Sisäsivuilla sitten jotain lyhyitä selostuksia.

      Nykyään kuollut tähtinäyttelijä ja legenda on aikanaan, kaksikymmentä vuotta sitten, Eastendersissä viikon ajan vieraillut näyttelijäsuuruus.

      Poista
    12. Huvittavin sattumus viimeaikaisen surupornon liepeiltä on ehkä se, kun joku julkisuuden henkilö oli surrut väärää vainajaa, siis vielä elävää toista julkisuuden henkilöä. 

      Tullut tietenkin surunsa kanssa estradille jotakin jonnekin kirjoittelemaan tai sanomaan tai muuten rumpua paukuttelemaan. Vaan siis surun kohde olikin elossa ja tuli surtua turhaan.

      Poista
    13. Eniten minua ärsytti Hesarin aivan älytön kirjoitus George Michaelin suuruudesta. Hesarin kulttuuritoimitus on vitsi, sieltä ovat sopimushuononnusten jälkeen lähteneet kaikki yhtään pätevät.

      Poista
    14. Tähtien sota elokuvia en koskaan ole oikein ymmärtänyt. Johtunee siitä, etten niitä silloin aikoinaan pikkuskidinä nähnyt, vasta paljon myöhemmin. Juonikuviot suorastaan lapselliset, dramaturgia suoraan takapuolesta. Ainoa syy kyseisten elokuvien katsomiselle voisi olla nauraminen niiden esihistorialliselle trikkitekniikalle ja sen kömpelyydelle.

      Poista
  22. Enää alle vuosi aikaa jouluun, joko olette joululahjoja ostelleet? - Unohtiko joku ennen joulua lähettää ensi vuoden joulukortit? - Vielä ehtii, mutta nyt alkaa jo olla kiirus. Sitä seuraavan vuoden kortteja ei kuitenkaan kannattane vielä lähettää, varmuutta ei ole, onko postinjakelu vielä silloin postin palvelutarjonnassa.

    Minä kyllä uskon järjen olemassaoloon, tiede on antanut vahvoja viitteitä sitä tukemaan. Harvinaista se toki on, epäusko valtaa helposti mielen, maailman asiat ratkaistaan intuitiolla ja tunnetiloilla.

    VastaaPoista
  23. Arman Alizadin ohjelmat ovat usein harvinaisen huonoja. Ravinto-ohjelmassaan sai jokainen hihhuli sanoa tasa-arvoisesti oman mielipiteensä. Minulta jäi toisen kerran vankiohjelmansa kesken. Vitutuskäyrä nousi liikaa, kun kaksi palkkamurhaa lähietäisyydeltä päähän ampumalla tehnyt jätkä pääsi taas valittamaan sitä, kuinka häntä ei riittävästi tueta. Arman katseli häntä niillä empaattisilla lehmän silmillään, ei sentään alkanut vollata.

    Tässä sivistymättömässä maassa tuollainen vankijätkäkin saa lapsiaan tavata. Kyllä minä mielelläni sille yhteiskunnan tuet näyttäisin.

    VastaaPoista
  24. Tällaisia Arman Alizadi -ohjelmia en ole edes vilkaissut. Ihminen, joka häärää vakiokalustona erilaisissa tositeevee- ja show-ohjelmissa, ei kiinnosta hitustakaan. Ei etenkään, jos ohjelman isäntä harrastaa ohjelmassa estradille nostettua hyväntekeväisyyttä tai suvaitsevuuttaan. En jaksa suuren yleisön kehumia rantaloita enkä milanöffejäkään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kysymys iinekselle onko tuo V-käyrä suomenkieltä?
      Miksi rr. saa tehdä vihapurkauksia?

      Kovin on valikoivaa sun poistot.

      Poista
    2. Opettaja, opettaja! Risto R veti minua letistä!

      Poista
    3. Opettaja riku kiroilee.

      Poista
    4. Vittu on hyvää suomen kieltä, jo kalevalaisen kansan käyttämää ja syvästi tuntemaa sanastoa. Suosittelen Anonyymille Hanneriina Moisseisen perinneteosta Sen synty. Kalevalaisissa starinoissa eli tarinoissa mainittu elin syntyi neidolle seuraavasti:

      “tulevat kontio hukka ja repo vierelle
      karhu karvat kapsahutti
      hukka huulet hupsahutti
      kettu kielen kapsahutti
      se oli vitun synty”

      “sen pituinen se starina
      ken lienee kuullut
      kultarengas korvaan
      ken ei liene kuullut
      tervapartsa persieh”}

      Poista
    5. Taas sä kopiot . Kirjoita joskus oma runo.

      Poista
    6. Iso mies tuijotti häneen tylsin harmain silmin ja alkoi suuttua. "Mikä perkeleen katukristus sinä olet", hän tiuskaisi. "Äläkä jumalauta minua vaivaa. En kai minä sen syntisempi ole kuin muutkaan, vaikka kännissä olenkin."

      Edellisen on itse kirjailija Mika Waltari kuulakärkikynällä alleviivannut omistamastani kappaleesta Felix Onnellista.

      Poista
    7. Veikko Sinisalo esiintyi koulussamme, kun olin noin kymmenen vanha, Betonimylläriä kai enimmäkseen. Se teki minuun tavattoman vaikutuksen. Muistan Sinisalolla olleen kyyneleet esityksen jälkeen silmissään: "Minua vähän varoiteltiin teistä, mutta eihän tällaista olekaan!" - Kaikki me tykkäsimme esityksestä ja elimme sen mukana

      Tässä hän lausuu hieman suoraviivaisempaa kansallistekstiämme.

      Poista
    8. Iines27 joulukuuta, 2016 20:48

      en osallistu puheeseen, jossa osapuoli puhuu kommareista ja neukuista ja soltuista. Opettele ensin suomen kieltä, ja tule sitten tänne keskustelemaan.

      Poista
    9. Toki aikoinaan oltiin äärimmäisen partikulaarisia ja siitä on varmasti linja lieventynyt. Totuus on kuitenkin yksi ja siinä mielessä universaali.

      Poista
    10. Laitan vielä yhden koosteen suomalaisuudesta. Leo Jokela toteaa tuosta yhdestä: " Kyl tää vaikuttaa rehelliseltä veronmaksajalta."

      Poista
    11. Linkit ei keskustele. Kuka niitä lukee , sinä vain?

      Poista
  25. Olenkohan mä vaan sitten niin kalkkis, mutta mä en ymmärrä miten terve kohtalaisen normaalin kotikasvatuksen saanut aikuinen käyttää kirosanoja noin helposti..
    Se tapa on mun mielestä vaan todella juntti.

    VastaaPoista
  26. Minusta on tärkeää, että kirjoituskäyttäytyminen on siistiä . Ja mutatis mutandis sama koskee käyttäytymistä yleensä. Voidaan myös säädellä tapaa jolla puhutaan. Kiroilu, sättiminen ja melskaus ei yleisen käsityksen mukaan ole säällistä, mutta pitäisi myös varoa alkeellisen sanamaagisen ajattelun seurauksena leviävää "poliittista korrektiutta" sanankieltoineen ja -demonisoimisineen. Puheen siisteydellä ja "siisteydellä" on ratkaiseva ero.

    VastaaPoista
  27. Te ulkomaalaiset maahanmuuttajat hermostutte kielemme vivahteista hyvin herkästi. Varmaan se johtuu siitä, ettei kielemme ole riittävän tuttu, ettekä sitä vielä hallitse.

    VastaaPoista
  28. Tjaah, in porto perse vitulus est.

    Eli enpä tiedä, onko kirjoittamiskäyttäymisen siisteys ihanne. Ei minusta. Kokonaisuus ratkaisee, ei kirjoittamista voi eikä pidä raamittaa millään tavoin.

    Minä määrään kuitenkin, että täällä ei käy aggressiivinen vihaviestintä mihinkään suuntaan. Eikö tämä ole jo selvää, että se ei tarkoita kritiikin, satiirin eikä pilkankaan tuomitsemista? Asioita ja ilmiöitä pitääkin ivata, ihmisten persoonia ei, jos minulta kysytään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tjaah, in porto perse vitulus est.



      Itse olen tavannut lähinnä kahden tyyppisiä naisia. Toiset ovat täysin huumorintajuttomia ja toiset taas suorastaan härskejä Rivo-Riittoja. Missä ne tavallisella huumorintajulla varustetut naiset oikein piileksivät?

      Poista
    2. Kepulainen huumori alkaa ja loppuu samaan: "Miun rahat!" - Persulainen taas on tietävinään: "Mulle ne kuuluu!"

      Poista
    3. On se vaan erikoista logiikkaa, etten paremmin sano.

      Poista
    4. Moni kovan luokan vasemistoliittolainen on häpeilimätön elitisti, tyyppiesimerkkinä vasemmistoliiton ex-pj Arhimäki ja nykyinen saattaa olla vielä pahempi. Elitismi ei tosin ole synonyymi hierarkialle, mutta kuitenkin.

      Poista
    5. Juu, ole vain huoleti anonyymi, et sinä eliittiin kuulu.

      Poista
    6. Elämme jännittäviä aikoja!

      Jospa ne nyt ois armollisempia.

      Suattaat nyt valtion miehet käyvvä läppeemässä ovet säppiin näiltäkin. Turha siinä on sitten pullikoijja isompiin mahtajiin eissä - nähtiinhän myö jo se.

      Poista
    7. Juu, niinhän se on, mutta olisit maksanut velkasi suosiolla, etkä uutta autoa ja haitaria ostanut.

      Poista
  29. Ritu reippaalle on oman kuplan muodostaminen ja ylläpito, jotta totuutta toistettaisiin kyllin taajaan, ja epätosien väitteiden toistoa ei vahingossa pääsisi liian usein tapahtumaan eikä epätosi väite näin muuttuisi todeksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totuus voi olla itsestään selvä, mutta näin ei aina ole. Esimerkiksi Saatana, Sielunvihollinen ja hevirokkarit yrittävät vietellä ihmisiä pahuuteen hyvyyden keinoin. Sama pätenee myös totuuden kanssa; On yleistä, että valheeseen yritetään vietellä totuuden neuvoin, esimerkiksi eliitin ja Jehovien toimesta.

      Poista
    2. Kuplassa asuvat vain persut. Isä ja äiti etu- ja kymmenen lasta takapenkillä.

      Poista
    3. Antero Vartia on samanlainen poliittinen apina kuin persutkin. Hienostokapakkaa pitää ja heittää sekaan viisauksia: "Taksit on saatava halvemmiksi meille valtion kyydeillä matkaaville kansanedustajile!" Antero taitaa myös vihata perusvihruja, sellaisia kukkahippiparsasellerityttöjä pesäpallomailan kera.

      Poista
    4. Kävelin jouluna Kulosaaren hautausmaalla. Löysin Axel Erik Heinrichsin haudan. Tyylikäs oli Mannerheimin 1. luokan risteineen. Myös Paavo Talvelan haudan löysin, mutta se alkoi mahtipontisuudessaan naurattaa. Iso luonnonkivijärkäle, johon oli liitetty nimilaatta. - Paavot vaan sulle, Talvela!

      Poista
    5. Tehän tiedätte sen, että Manjerheimin lisäksi Heinrichs oli ainoa, joka sai ensimmäisen luokan ristin.

      Poista
    6. Hautausmaa on erillinen pikku saari Kulosaaren kupeessa. Wikipediasta katsoin sen nimen olevan Leposaari. Aiemmin oli Iso-Pässi.

      Poista
  30. Minä en ole erityinen tanssin ystävä, mutta Singing in the rain oli hieno. Vähän surulliseksi teki, että Debbie Reynolds kuoli suruunsa päivän tyttärensä Carrie Fisherin jälkeen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nauratti, kun Kellopeliappelsiinin Malcolm McDowell kertoi kohtaamisestaan Gene Kellyn kanssa. Kellopeliappelsiinissahan laulettiin sateessa ihan kipeässä yhteydessä. Kelly ei ollut sanonut sanaakaan, naama punaisena oli kääntynyt ja poistunut paikalta.

      Poista
    2. Juutuubista löytyi Kubrickin sadistisen mestariteoksen pätkä singing in the raineineen, mutta enpä taida linkata sitä tähän.

      Poista
    3. Iines28 joulukuuta, 2016 11:08

      Älä viitsi postailla tänne sitaatteja. Sitaatit ja linkit eivät keskustele.

      Kerro mieluummin itse, omin sanoin, miksi haluat korostaa tiettyjä sanoja. Tuomitsetko ne? Ihailetko niitä? Jos, niin miksi. Mitä Kubrckin sinusta sanoo? Mikä sinun oma ajatuksesi on?

      Poista
    4. Kubrick ehkä pohti ajatusta, että saako äänekkäimpiä latvakakkosia potkaista päähän. Ja voiko samalla laulaa I´m singing in the rainia vai pitäisikö olla jotain enämpi humppaa.

      Poista
  31. Sanopa miksi nämä ääliöisimmät laukojat ovat a) lähes aina miehiä, joko nuoria tai +50? b) Sama levy toistuu joka kerta? Samaa on hokemaa, ei kai ne enää tätä samaa paskaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Äläs nyt, kyllä naisimuksetkin saavat äänensä kuuluville, kun vain uskaltavat.

      Poista
    2. Anonyymien joukossa on taatusti hameniekkoja, ettei vaan peräti tomeria pohjanmaalaisnaisia.

      Poista
  32. Minua on kovasti naurattanut sanan käpykylä syntyhistoria. Helsingin Käpylä oli vuoteen 1920 asti nimeltään Käpykylä. Silloiset helsinkiläiset ajattelivat sen olevan vihonviimeistä metsää. Siinähän se on heti Pasilan jälkeen pohjoiseen. Kehäkolmosesta jauhavat ovat ilman muuta löndepöykkyjä elikäs paskavarpaita. Zetor-kuskeja, vaikka Valmetilla ajaisivat.

    VastaaPoista
  33. Ano: "Fyysikot myöntävät , ette he tiedä , mikä aiheutti alkuräjähdyksen..."

    Totta, myöntävät kyllä, mutta siitä huolimatta he "tietävät", että se oli ainetta, energiaa tms, ja tästä aineesta vasta syntyi esim. tietoisuus.

    Näin voi olla, mitään jumalaa en hae alkusyyksi, ainakaan persoonallista, mutta tuo ei selitä, mitä tämä Todellisuus on. Miksi on syntynyt ensimmäinen Higgsin hiukkanen, kun paljon ymmärrettävämpää olisi, ettei olisi olisi olemassa mitään?

    MEG: "Jos materian takana ja perustana sanotaan olevan "henkisyys" ,niin miten se avartaisi tietoisuutta tai selittäisi mitään?"

    Erittäin ratkaisevalla tavalla. Se selittäisi esim. sen, miten on mahdollista että kylmästä aineesta kehittyi itsensä tiedostava olento.

    "Ihmisessä maailmankaikkeus tuli tietoiseksi itsestään."

    VastaaPoista