18.2.2017

Oikeat vastaukset


Muuan professori on esittänyt, että poikien syrjäytyminen ja heikkojen oppilaiden huono koulumenestys johtuu suomalaisen yhteiskunnan eriarvoistumisesta. Köyhiä ja syrjäytyjiä on entistä enemmän. 


Toinen vika koulun huonouteen ovat opettajat, jotka elävät pumpulissa ja operoivat vain mukavuusalueellaan eivätkä ymmärrä syrjäytyneiden ongelmia. Niinpä heidän tulisi nyt muuttua.  Poikia tulisi motivoida ottamalla käyttöön heidät luontaiset kykynsä, joita opettajat eivät professorin mukaan tunnista. Ettäs tiedätte, kaikki Suomen opettajat, maailmalla tosin ykkösiksi rankatut. Tehkää tilaa pojille.

Eivät ole vanhemmatkaan tyytyväisiä opettajiin, jotka kiusaavat vanhempia turhilla Wilma-viesteillään.  Niinpä poiminkin tähän alle lauantain ratoksi lehdestä  muutamia tosielämän esimerkkejä vanhempien postaamista Wilma-viesteistä. Viestin perässä on Iineksen oikea vastaus rutisevalle vanhemmalle:

Meidän poika sai Wilma-merkinnän ja tunnin jälki-istuntoa kun voiteli leipänsä ”voinottoveitsellä” leipäpaikalla.” (Hyvin menee)
Jos teidän poika voiteli voileipänsä tarjoiluveitsellä, hän hidasti tahallaan ruokajonoa. Teidän poika kyllä tietää, ettei leipää voidella tarjoiluveitsellä, vaan omalla veitsellä ja omalla paikalla.
Ensimmäistä luokkaa oli käyty kaksi viikkoa, kun opettajalta tuli huolestunut Wilma-viesti, että lapsi ei osaa vieläkään lukea. No oppimaanhan sinne kouluun oli tultu... En huolestunut asiasta.” (Sake )
Nyt Sake  on  pihalla. Kahdessa viikossa ei missään Suomen koulussa opeteta lasta lukemaan. Ei edes yritetä. Saken kannattaa  perehtyä poikaansa vaikka lukemalla tämän kanssa yhdessä kirjaa.
Wilma oli aikoinaan se suurin vitsialusta/turhake! Poikanne on välitunnilla osallistunut kavereidensa kanssa muurahaisten syömiseen, keskustelettehan kotona…” (Äimänkäkenä)
Äimänkäen olisi kannattanut opettaa pojalleen ajoissa, ettei kärpäseltäkään revitä siipiä. Muurahaisilla on osansa luonnon kiertokulussa, mutta ei koltiaisten hampaissa. Lähdepä Äimänkäki vaikka luontoretkelle lapsesi kanssa katsomaan muurahaiskekoa. 
Wilman tulon jälkeen oli opettajilla sormi herkässä ja tuli (kai uutuuden viehätyksestä) jos jonkinmoisia viestejä ja varsinkin tuntimerkintöjä. Parhaita oli kynä kotona, puuttui pyyhekumi, väärät liikuntavaatteet (oli ne mitä liikuntasuunnitelmassa luki, mutta opettaja olikin vaihtanut lajia), ei ollut sisäpelikenkiä (aiemmin tullut viesti, että kenkiä ei saa käyttää, koska kaikilla sellaisia ei ole). Nyt teini jo amitsussa, mutta tuntuu sielläkin olevan vanhan koulukunnan viestinlähettelijöitä.” (Voihan Wilma)
Nimimerkki on lyönyt laimin huolellisuuden opettamisen pojalleen. Koulu ei ole ehtymätön kynä- eikä kumivarasto, vaan jokainen saa työvälineen kestosäilytykseensä. Koulu ei huolehdi huolimattoman välineistä. Saman menon jatkuminen amitsussa kertoo enemmän nimimerkin lapsosesta kuin opettajista.
Eräässä yläasteen koulussa poikani sai jälki-istuntoa, kun kavereiden kanssa halusi tehdä kotitalouden tunnilla vanukasta. Kotitalouden opettaja, joka otti tästä itseensä, oli nimeltään Paula. Kirje kotiin ja jälki-istunto?” (Tiina)
Poikasi ei ole nähtävästi kertonut, että Paulan jääkaappi ei ole kotijääkaappi. Siellä on jämptisti ne ainekset, joita kullakin kotitaloustunnilla tarvitaan. Jos poikasi ottaa jääkaappiin varatun kerman tai munat, pääateriaksi suunniteltu janssoninkiusaus jää tekemättä. 
Open mielestä muksu ollut LIIKAA KIPEÄNÄ, ensin flunssa, perään vatsatauti ja taas hetkosen kuluttua kuumetta ja nuhaa, astmalääkärikäyntiä, puhalluskokeita jne. Minkä taudeille voi? Tästä lähtien muksu meneekin kouluun vaikka yrjö lentäisi!” (Esukka) 
On pelkästään hyvä asia, että opettaja seuraa muksusi poissaoloja. Runsaat poissaolot kertovat ongelmista ja johtavat muksun jälkeenjäämiseen opetuksesta ja muista oppilaista. Kiitä siis opettajaa, joka jaksaa olla huolissaan muksusi taudeista. 
”Wilmasta tosiaan kuuluu välillä kummia: pojalla oli eka- tai tokaluokalla hajonnut koulusta saatu viivoitin. Se oli liukunut pulpetinkantta avattaessa saranoiden väliin. Seurauksena Wilma-merkintä, jossa otsikkona ”Koulun omaisuuden turmeleminen”. Otsikon perusteella odotin ”hieman” vakavampaa rikosta…” (MUSTA TUNTUUUUU) 
Keskustelehan lisää kullanmurusi kanssa. Et oletettavasti tiedä kaikkea viivottimen rikkoutumisesta. Opettaja ei tee merkintää yhdestä tahattomasta rikkoutumisesta, eikä koulu ei ole ehtymätön viivoitinvarasto. Opeta pojalle totuudenrakkautta!
”Ykkösluokalla opettajani oli laittanut merkinnän siitä, kun luokkatoverini oli lyönyt minua. Minun olisi kuulemma pitänyt olla hiljaa, ettei olisi minua tarvinnut lyödä.” (Markku)
Markulle suuta soukemmaksi ja tiedoksi, että miettii uudelleen sitä, mitä huuteli ennen tappelua. Lyöminen on väärin, mutta niin on huutelukin. 

136 kommenttia:

  1. Minä sika osasin jo lukea, kun kouluun menin. Tavaus sujui heikosti, eikä opettaja ehkä ymmätänyt minun osavan jo lukea. Perse, että 60-70-luku oli sinavitunääliöaikaa,

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin osasin lukea jo, kun menin kouluun, mutta salasin sen. Koska muut tavasivat, minäkin tavasin. Jossain vaiheessa melko pian opettaja huomasi kuitenkin, että luin suoraan, niin kuin silloin sanottiin.

      Poista
  2. Minusta 1. luokka alakoulussa oli kaikkein ihanin. Suorastaan imin sanat opettajan huulilta ja surin sitä kun opettaja sanoi, että nyt on koulu loppu tältä päivältä ja pääsette kotiin. En olisi millään lähtenyt.

    Pahin luokka oli lukion viimeinen. Kaikki mitä nyt muistan opettajan opetuksista on peräisin alakoulun ensimmäiseltä luokalta. Siellä veljet työnsivät Josefin kaivoon, Daavid voitti Goljatin, ja kun kysyin opettajalta onko joulupukki olemassa, ope sanoi, että kyllä se on. Siitä lähtien olen uskonut joulupukkiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä taas yritin karata koulusta heti ensimmäisen oppitunnin jälkeen. Opettaja sai minut ulko-ovissa kiinni ja talutti takaisin. Rakastin opettajaani, ja hän ehkä huomasi arkuuteni ja otti minut siipiensä suojaan, uskovainen kun oli ja lauloi kuin enkeli. Pääsin kuoroonkin, vaikken totisesti osannut laulaa. Muissa aineissa taisin olla luokan paras, koska opettaja neljännen luokan jälkeen kun pyrittiin oppikouluun, merkitsi minut pienen hiirulaisen ykkössijalle pisteissä.

      Poista
    2. Koulusta en ongelmia muista, ehkä minä olin ainoa ongelma. Lukiossa minua ei arvostettu, stipendejä ei tippunut, vaikka kolme ällää kirjotin. - Paskat niistä, en minäkään teistä pitänyt.

      Poista
    3. Oppikoulussa en viihtynyt, koin sen hirveäksi pakkopullaksi. Aluksi pärjäsin hyvin, mutta kun algebra ja geometria tulivat tympeine mutisevine opettajineen, tipahdin kärryiltä ja aloin saada matematiikan ehtoja. Suorittelin niitä sitten kesäisin ja odotin turhautuneena koulun alkua.

      Kuvaamataito oli lempiaineeni, äidinkielen tunneista en pitänyt lukiossa, koska opettaja oli kaavamainen ja tylsä tyyppi, käski kirjoittaa aineet tarkan jäsentelyn pohjalta. Minä toimin intuitio- ja inspiraatiovetoisesti ja sain aineitteni perään aina liudan tarkentavia miksi-kysyksiä. Numeroni putosi sitten peräti seiskaan ja yllätin opettajani lopuksi kirjoittamalla ennätyspisteet saaneen yo-aineen, vaikka opettaja lähetti sen laudaturmiinuksena. Se miinus oli muuten pitkä, näin sen. Lautakunta palautti sen laudatur plussana. Tämä palautti jonkin verran uskoa itseeni ja hainkin sitten suomea ja kirjallisuutta lukemaan. Että semmoinen tarina, jonka olen tainnut ennenkin kertoa.

      Poista
    4. Minun aine ylioppilaskisoissa lähti ällänä, tuli takaisin aprona. Pettymys, pettymys. Olin tehnyt asia-aineeksi tarkoitetusta aiheesta räiskyvän, ilmassa liitelevän lennokin, josta olin ylpeä ja pyyhin hikeä kun piti paperi jättää. Silloin opin, että ylpeys käy lankeemuksen edellä.

      Poista
    5. Tuommoista kouluopetus on ollut aikaisemmin: piti kirjoittaa täsmällisesti tietyn raamin päälle tai sisään, irtiottoja ei sallittu, vaikka ne olisivat miten hyviä tahansa. Minulla oli juuri tuommoisia vaikeuksia lukio-opettajani kanssa.

      Poista
    6. Koulusta minulla on muistikuva, kuinka vaikeaa ainekirjotuksen aloittaminen oli, Nysväsin ja nysväsin, useamman kerran kirjoittamani pyyhin pois. Sitten kun lähti, niin se lähti. Kiitettäviä en koskaan saanut ennen ylioppilaskirjoituksia.

      Poista
  3. Älä juo pontikkaa, sitä minä aina olen sanonut.- Äläkä milloinkaan ikuna eikä koskaan usko Acre Kariin.

    VastaaPoista
  4. Saakeli, että melkein tippa tulee linssiin, Berliinistä kolisee Kaurismäelle ihan kunnolla!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Palkinto tuli parhaasta ohjauksesta, mutta ei parhaasta elokuvasta. En tiedä kumpi on parempi pslkinto, mutta hienohan tuo ohjauspalkinto on. Jotenkin voisi luulla, että katsojalle merkittävämpi olisi tuo paras elokuva -palkinto.

      Poista
    2. Vaan ei mennyt hakemaan palkintoa. Kaurismäki nousi ilmoituksen jälkeen seisomaan, mutta ei kävellyt hakemaan palkintoa tai puhunut yleisölle.
      Mieshän on täysi juntti.Hänellä on varmaan eurooppalaiset käytöstavat.

      Tilaisuuden juontajat toivat lopulta palkinnon suoraan Kaurismäelle katsomoon.
      Siis Aki Kaurismäelle tuli Berliinistä parhaan dokaajan palkinto.




      Poista
    3. Niinpä kai, mutta katsotaan nyt. Aki on ihan huulilla...

      Poista
    4. Kaikki kunnia Kaurismäelle. Ohjauspalkinto on merkittävä ja ansaittu, Kaurismäki on minimalistisen elokuvauksen suuri mestari, dokasi tai ei. Minä pidän hänen elokuvistaan, kaikista, ja näyttelijöistään. Olen arvioinut hänen jumiutumistaan 50-luvun hellahuone-hehkulamppulavastuksiaan epärealistisiksi, mutta kokonaisuus lavasteissa väriä myöten on silti hieno ja aistikas, jos niin voi sanoa köyhistä miljöistä. Ruosteen estetiikkaa.

      Poista
    5. Minä ymmärsin, ettei minun tarvitse aamuisin ostaa Hesaria junalukemistoksi, pettymys se on melkein joka kerta. Minulla on paljon lukemattomia kirjoja ja kirjastosta saa lisää.

      Poista
    6. Leni Riefenstahl oli myös erinomainen ohjaaja, taiteellinen ja lahjakas, ja loi oman vaikuttavan maailmansa.

      Poista
    7. Minä luin jonkun Lenin elämäkerran, ihan loppuun asti en jaksanut. Leni oli huono ihminen, hän oli natsismissa syvemmällä kuin usein silotellaan. Vertausta en hyväksy.

      Poista
    8. Palkintojen jaon jälkeen järjestettyyn lehdistötilaisuuteen Kaurismäki ei myöskään saapunut lainkaan.

      Muut festivaalilla palkintoja voittaneet sen sijaan saapuivat normaaliin tapaan kansainvälisen median eteen esittelemään palkintojaan ja kertomaan työstään. Heitä myös valokuvattiin runsaasti. Suomalainen puuttui joukosta.

      Nyt kaikki juopot rientävät kilvan puolustelemaan humalassaoloa.
      Joo... mutta Kauramäen puheet pitää ottaa humalaisen hölöhölö jorinoina. Eikä ainakaan kirjoittaa lehtiin näkyviin. Se on palstatilan tuhlausta.

      Poista
    9. ...Ja sitten kaikki maalaisliittolaiset lauloivat internatsiunaalin, kyynelkin siinä oli monen silmäkulmassa...

      Poista
    10. Kaurismäen olisi tietysti kannattanut käyttäytyä selvin päin tilaisuudessa, jossa tavallaan myy töitään. Kaupallisuus hänetkin kuitenkin elättää, eikä hän vielä ole aivan maailman elokuvaeliittiä, joksi hyvin voisi taiteellaan tulla.

      Kirjailijoitakin kehotetaan itse markkinoimaan kirjojaan ja olemaan esillä ja tavoitettavissa. Tuo on tavallaan taiteen luomisen hinta, jos taiteellaan haluaa elää hyvin.

      Poista
    11. Taitelijat ovat kovia myymään takapuoltaan, Aki ei sellaista tee. Minä hieman ihmettelen tätä Hesarin Kaurismäen vastaista juttusarjaa. Onko toimittajilta siellä kadonnut lopulliseti suhteellisuudentaju?

      Poista
    12. Minä vähän, en kovin paljoa, ihmettelen tuota Anonyymiä. Joka puuttuu asioihin joista ei tiedä hevon hoota. Itse, jos puhuisin tuollaista sondaa, menisin hämilleni. Luovat ihmiset ovat joskus humalassa, toisinaan taas eivät, eikö se mene sun kaaliisi! Jeltsin, kun kännipäissään alkoi johtaa saksalaista torvimusiikkiyhtyettä, on vaarallisempi esimerkki. Kun sillä oli salkussaan nappula, jolla pysty lähettää ydinlatauksia pitkin Eurooppaa. - Ei Kaurismäellä sellaisia...

      Kuule, osta sinä vain (selvänä huojuen, kuin timotei) bussilippu Lievestuoreelta Kiurunsalmelle. Äläkä joutavia haasta.

      Poista
    13. Juopot ovat yleensä narsisteja, he ovat arvostelun yläpuolella.

      Elokuvaohjaaja Aki Kaurismäki latoi pöytään synkkiä mielipiteitä The Guardianin haastattelussavuonna 2012
      Le Havre –elokuvallaan Jussi-gaalassa pöydän putsannut Aki Kaurismäki väläytteli synkkiä mielipiteitään brittilehti The Guardianin haastattelussa.

      Haastattelun tehneen toimittaja Simon Hattestonen mukaan Kaurismäki oli jo silminnähden humalassa haastattelun aikana.

      Haastattelun edetessä paljastuu, että Kaurismäki ei näe ihmiskunnalle kovinkaan ruusuista tulevaisuutta.

      - En näe ihmiskunnalle muuta reittiä, kuin terrorismin. Meidän pitää tappaa se yhden prosentin osuus väestöstä.

      Hattestone kysyy tarkentavana kysymyksenä, että mikä 1 % osuus?

      - Se yksi prosentti, joka omistaa kaiken, se osuus joka on saanut meidät siihen tilanteeseen, jossa ihmisyydellä ei ole arvoa. Rikkaat. Ja heidän sätkynukkeinaan toimivat poliitikot, Kaurismäki lataa.

      Hän joka on kymmenessä eri yrityksessä joko omistana, hallituksen jäsenä tai päätöksen tekijänä.

      Poista
    14. Anonyymi, oletko sinä narsisti?

      Poista
    15. En minäkään hyväksy omaa vertaustani, jos se nähdään Kaurismäen populistisen vasemmistolaisuuden ja natsismin välisenä.

      Tarkoitin vain, että pidän Kaurismäkeä hyvänä ohjaajana, joka luo omannäköisiään maailmoja, mutta en pidä hänen yhteiskunnallisia näkemyksiään kovin kummoisina. Ne ovat minusta lapsellista populismia, hyvät vastaan pahat.

      Poista
    16. Voi sitä järkytyksen määrää Iltalehden toimituksesa , jos joku toinen julkisuuden henkilö olisi sanonut : "En näe ihmiskunnalle muuta reittiä, kuin terrorismin. Meidän pitää tappaa se yhden prosentin osuus väestöstä"

      Siinä olis käräjäoikeudessa istuttu.
      Miettty onko vihapuhetta.

      Poista
    17. Tapsa, Kaurismäki ei ole populisti, ihan tosissaan on. Minä en ole ollut elokuviensa suuri ihailija, mutta myönnettävä se on: parasta suomalaisuutta maailmalle.

      Poista
    18. Kun suomalaisen synkistelyn ja kurjistelun suuruus Aki Kaurismäki juttelee brittimedian haastattelussa humalassa (?) höpöjä, se on Hesarin mielestä paitsi pikku hassuttelua, myös koskettava ja kulttuurinen purkautuminen vakavista asioista, kuten rikkaiden tappamisesta. Heh, heh!

      Epäsuora yhteys Viitasaaren megajulkkikseen Hakkaraiseen syntyy, koska Kaurismäki palkittiin taannoin Viitasaaren elokuvajuhlilla Humanismin käsi -palkinnolla. Tiedämme mitä Teuvon taannoisista humalaisista (?) toilailuista toimituksissa ajatellaan. Se on kuin musta käsi. Sillä lailla.

      Poista
    19. Niin mutta Tepa on idiootti ja kirkkohopeiden ryöstäjä, Aki ei.

      Poista
    20. Kyllä minä allekirjoitan Anonyymin puheista tuon, että sanojan status, arvo, määrää meillä nykyään sen, onko puhe vihapuhetta, johon poliisin tulee puuttua, vai vain totuudenlaukojan rehellinen toteamus.

      Vasta kun Sauli Niinistö puhui tolkun ihmisistä, ihmisiä maahanmuuttokeskustelun ympärillä alettiin ymmärtää oikealla tavalla, laajemmin. He eivät olleetkaan automaattisesti rasisteja, jos lausuivat epäilyjä tai kysymyksiä.

      Poista
    21. Veljmies/Kuopijo tolokun immeenen19 helmikuuta, 2017 18:25

      Niin Niisnistön piti laittaa arvovaltansa kekusteluun.Kertoo kai jotai suomalaisesta keskustelukunttuurista.Odotetaan "isähahmon" lausuntoa.
      Totta on että, tolokku ei kiihkoile, vaan on maltillinen ja avaramielinen. Hän ei ärsyynny toisten mielipiteistä vaan antaa ihmisten olla.

      Tällainen on tolokku.Miten tolokuksi pääsee? Tolokuksi synnytään, ei kehitytä.Tolokkuus on geeneissä eikä kannettu vesi kaivossa pysy.

      Poista
    22. Kun sitten samaan aikaan Teemu Selänne lausui jotakin epäilevää turvapaikanhakijoista, hänet aika pian naulittiin rasistin ristille.

      Poista
  5. Aina löytyy Elämän Kirjosta hölmöyksiä, ei näitä tarvitse erikseen etsiä. Ainakaan sitä, mitä nöpönasujen vanhemmat omista kullanmuruistaan opettajille kirjoittavat. Tiedän, koska tiedän.

    Samaa myötähäpeää voi tuntea kun Anonyymi kysyy taiteellisesta työstä, sen tekemisestä. Eli siitä kuka on Juntti?

    Vielleicht.

    Ps. Junttilan talo on kuuluisa. Mutta tiedättekö miksi? Minäpä kerron. Junttila sijaitsee Hämeessä. Kerran siellä yöpyi eräs kauppamatkustaja. Yöllä hänelle tuli paskahätä. Ei hän tiennyt minne olisi mennyt paskalle, kun nukkui olohuoneessa, siksipä hän paskansi sukkaansa. Sitten aukaisi ikkunan ja viuhtoi kuin moukarin heittäjä - viuh viuh viuh - vaan ennen kun viskasi sen kakkasukan ikkunasta ulos. Ja nukkui tyytyväisenä loppuyön.

    Mutta...

    ... siinä sukan varpaanpäässä olikin ollut reikä... ja siitä oli singonnut (viuh viuh viuh) ihmeellinen ohut raita Junttilan talon olohuoneen tapetille. Jota myöhemmin sitten poruukalla ihmeteltiin. Ja tästä on syntynyt sanalasku "siinä pysyy kun paska Junttilan tuvan seinällä".


    Toisiakin versioita on olemassaa. Mutta epäilen niitäkin.

    VastaaPoista
  6. Minulla on erilaisia koulumuistoja, osan olen jo täällä kertonut, mutta jos kertoisin kaiken, kyllä ihmettelisitte.

    MEG:kin singahtaisin väärinpäin. Kuin koppakuoriainen.

    Koska... ne on niin totta. (painajaisuniani yhä)

    En voi koulunkäynnilläni ylpeillä vaikka opettajan poika olenkin. Ensimmäisen kerran kun kävin V:n luokan Keskikoulussa, sain 2 nelosta. Kun kävin sen toiseen kertaan, sain 4 nelosta. - Ei semmote kuulkaa kauheesti inspiroi! (piru vie)

    VastaaPoista
  7. Siis minä en ikinä väitä käyttäytyväni fiksusti... Vaikka kyllä minä pystyn ihmisiä hämäämään... ei se siitä ole kiinni. Ihmisiä on tavattoman helppo huijata, käyttää väärin, siksi sitä en ikinä tee. Minä mieluummin munaan itseni. Äskenkin kun soitin yhdelle ex-tyttöystävälleni Joensuuhun ja kysyin häneltä "koska olet viimeksi masturboinut"... ihme hiljaisuus täytti puhelimenluurin. (tai eihän nää puhelimet nykyisin mitään luureja ole) Hän kysyi: "miksi sinä tämmöistä naiselta kysyt?"... Äkkiä, vaikka välillä olen sanavalmis, nyt en tiennyt yhtään mitä pitäisi sanoa... änkytin että voimme me puhua myös platonista ja esko valtaojasta, luin kumpaakin äsken...

    Ei mennyt läpi, ei mennyt. Ja voi kun Mua alko nolottaa.

    VastaaPoista
  8. Opettajan pojat ovat pahimpia, kuten papin pojatkin. En tarkoita oikeasti pahimpia, mikis, vaan kylän ämmien mielestä pahimpia - ymmärtänette taatusti, mitä tarkoitan.

    Täällä oli yksi arvostettu ja tärkeä miesopettaja, hänen vaimonsa oli kotirouva, ja lapsia kertyi vain yksi, sanotaan nyt vaikka että Kärjen Kalle, josta tuli seutukunnan kuulu rellestäjä. Kuoli hunsvonttina, poikaparka. Minä kävin heillä matematiikan tunneilla, kun sain ehtoja. Isä opetti hyvin, ja sain aina ehdot suoritettua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä Kankaalla oli yksi kaveri joka - jos väiteltiin jostain, ja se esitti jotain ihan kummallista - niin se sanoi "minä olen papin poika enkä valalehtele".

      Uskoin aluksi, myöhemmin en. Enkä kyllä edes tiedä oliko hän Papin poika. - No, aina luki Helsingin Sanomien "myydään autoja" -palstaa. Tiedän tämän sen takia kun ruokalassa odotin että jokos herra olisi lukenut jo Hesarin että minäkin... Hän kuvitteli että käytetyn auton saa Helsingistä halvemmalla kuin Jyväskylästä, mikä varmaan onkin totta. Mutta kun sanoin että on siinä muitakin kuluja, kun auton käy Helsingistä ostamassa, matkakuluja ja muita... niin tää sanoi "minähän tietysti liftaan Helsinkiin".

      Poista
    2. Pikkupoikana - jota tietysti olen yhä - keräsin perhosia. Yöperhosia sai mm. valolampulla houkuteltua. Äidin jalkalampun - hänen protestoinnistain (tai miten tämä kirjoitetaan!) huolimatta vein puutarhaan. Jatkojohtoineen. Ja siellä sitten omenien ja luumujen ja raparpelilehtieiden ja viinimarja- ja karviaismarjpensiden keskellä kyyhötin. Palava lamppu vain paloi. Ja orapihlaja-aidan takana kulki kaksi ämmää, niiden kengät narskui soralla, oli vasta kesän alkuyö, ja kuulin kun he juttelivat:

      - herranjestas, mikä tuolla palaa
      - joku valo
      - mitä se ny yöällä
      - emmää tiärä
      - varmaan on niitä jotain x:n poikien hulluuksia
      - no nii varmaan o

      Ajattelin, kun siinä parin metrin päässä, orapihlajamarjapensaiden takana kun istuin, perhoshaavi kädessä ja syankaliumpullot taskussa, että...

      ... vittu, kun ootte oikeassa.

      Poista
  9. Fysiikan ja Kemian opettajan kanssa sovin että jos en käy hänen tunneillaan niin saan kummastakin aineesta vitosen. Sopi mulle. Voimistelutunnilla heitin yhdenkäden jättiläisen väärällä käsiotteella ja singahdin avoimesta ikkunasta ulos, no ei se ollut kuin toinen kerros, ja oli talvi ulkona lumkinoksineen. Ja opettaja, karski ukko, Lontoon joukkuevoimistelijoiden mitalisti, joka luki Aila Meriluotoa - samoin kuin minä - inohosi minua, koska söin purukumia, mutta sanoi "kun ei voi antaa yhtätoista, pitää sulle antaa vain kymppi". Kielissä en pärjännyt kun myin oppikirjat jo aina syksyllä, vittu, välillä oli pakko keksiä saksankielensanoja omasta päästä, kun oli kokeet, ei ne aina osuneet yhden suhde edes toiseen. Mutta itikoista tiesin enemmän kun opettamme Linnea Lehtinen, hän sanoikin että "tästä Mikko tietää enemmän kuin minä, tuuppas pitämään oppitunti". Minä pidin, ja punstelin. Suomenkielenopettaja piti kans minusta, sain aineista aika hyviä numeroita vaikka minua inhotti kirjottaa jostain määrätystä aiheesta. Kerran palautinkin aineeni saatesanoin "aiheet eivät kiinnosta minua"... siitä sain muistaakseni 4sen? (en muista)

    Kun meillä oli kirkkohistoriantunti ja käytiin Forssan kirkossa, se on rakennettu v. 1918, niin mua alkoi vituttaa kaikki se lässytys. Ja rupesin kiipee kirkon tornin ukkosenjohdatinta pitkin ylös - se oli (pikkupojan käteen ainakin) melko paksu vaijeri. Ja pääsinkin aika korkealle. Mutta voi hitsiu kun jossain neljänkymmenen metrin korkeudella siitä ruostuneesta vaijerista alkoi lähteä niittejä irti - tai mitä ne on - ja se vaijeri meni mutkalle... ja minä menin sitä seinää vasten myös mutkalle kuin onkimato - säikähdin. Ja silppasin takasin alas.

    Ja sain torkkariin uskonnosta kasin (8)

    VastaaPoista
  10. Siis hupaisaa: joskus on tosiaan ollut erillisenä opetusaiheena kirkkohistoria, siis kirkkohistoria, ajatelkaa. Se on kyllä kaikkien aikojen kaikkein tylsin ja turhin oppiaine algebran ja geometrian jälkeen.


    Vaan tiesittekö, että iso-isoäideille (isistä en tiedä, ehkä riitti, että tytöt olivat siveitä) opetettiin siveysoppia? Tekisi huisin hyvää nykynuorillekin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mitä miehet siveydellä tekisivät? Naisten käsissähän sekin on... voi Poikaparat! Siis siinä mielessä olen samaa mieltä kuin nämä aavikolla joik´haavat liinapäiset muslimit. (Jotka suudelevat mielummin kameleita kuin naisia. Koska naiset ovat kaiken pahan Alfa ja Omega.)

      Ps. Huomaa, että en koulussa oikein uskontotunneilla pysynyt hereillä. Kun en niistä oikein tiedä tuon taivaallista.

      Poista
    2. Uskonto oli eräs mieliaineitani. Eräänkin koevastaukseni opettaja, joka oli pitäjäjämme kirkkoherra, luki ääneen ääni väristen ja sanoi, ettei itsekään olisi osannut asiaa yhtä hyvin selittää ja kuvata.

      Minkähän maallikkosaarnaajan maailma minussa menettikään.

      Poista
    3. Ei se yksin naisten käsissä ole, se siveys. Tämä on hieman testosteroninen käsitys asiasta.

      Nimittäin on paljon naisia, jotka eivät ikinä pääse harjoittamaan todellista siveyttä, siis valintalanteessa. Miehet eivät tee aloitteita kaikille naisille, vaan eniten hereälle hempukalle, jonka katseessa asuu verhottu lupaus. Kaikkien katseessa ei asu, ja he jäävät seinäruusuiksi.

      Muistan yhden entisen kesätyöpaikan, jonka konttorissa oli toimistotyttönä nuori tyttö, kiltti ja kikatteleva, naama kuin mopsilla mutta iloinen ja hereä.

      Talo oli täynnä hyvin kouluttautuneita fiksuja naisia, sanavalmiita ja nättejä. Vaan mitämaks, yhteisissä illatsuissa tällä hihittelevällä mopsitytöllä oli jono pöytänsä vieressä, kun miehet pokkailivat häntä tanssilattialle.

      Miehet tykkäävät aina Leppäsen Aunesta enemmän kuin siitä vähän haasteellisemmasta kaunottaresta, joka ei edes pääse näyttämään siveyttään.

      Poista
    4. Uskonto oli minunkin mieliaineitani. Reaalissa vastasin taktisesti uskonnon ja historian kysymyksiin, niistä sain pelkällä hölöttämisellä ällän.

      Poista
    5. Minä taas valitsin usein uskonnollisen aineen aiheen, eli sen ykkösen listalta. Tähän en tarvinnut kyllä kirkkohistoriaa. Tykkäsin pohdiskella asioita ja pyöritellä jos-vaihtoehtoja mielessäni, ja tykkäsin kysyä kysymyksiä. Muistan ihmetelleeni sitäkin, miten kansa olisi suhtautunut, jos joku naisihminen olisi julistanut olevansa jumalantytär ja olisiko ylipäätään pystynyt hämäämään kansaa parilla silakalla ja käntyllä.

      Poista
    6. Leppäsen Aune oli kova hihittää...

      Mutta ei se kyllä Iines miehilläkään aina niin helppo ole saada. Siis saada. Vaikka kuinka pokkaisi ja kutsuisi tanssiin ja niistäisi välillä nenäänsäkin. Ei, ei silti aina saa. (Vaikka olisi neljä kättä kuin Vishnulla.)

      Poista
    7. Eero muuten, eli Nyla, aina ihmetteli - biologi kun oli - että kyllä täytyy olla jätkällä kauhee habitus kun väittää pokkana että "mä olen Jumalan poika". Ei siihen olisi esimerkiksi Olliver Hawkista, taikka Churchillistä, vaikka niilläkin oli kohtuuttoman iso Ego. (minusta nyt puhumattakaan)

      Poista
    8. siis kyse on Jesus of Nasaretilaisesta

      Poista
    9. Keskiarvoni oli lukiossa vissiin joskus jopa alle kutosen, eikä kovin paljoa sen päälle koskaan. Kirjoituksissa kirjoitin vain neljä ainetta, kolme ällää ja yhden been ruotsista, kokonaisarvosana jäi siten magnaksi. Myöhemmin olen ruotsista saanut nelosen tällä uudella taulukolla.

      Poista
    10. ... "Minkähän maallikkosaarnaajan maailma minussa menettikään." ...

      Huh, huh. Meinasin pelästyä. (Siis sitä, että sinäkin fiksu ihminen, Tapsa, alkaisit äkkiä puhua paskaa...)

      Huh, huh.

      Poista
    11. Miehillä ei ole helppoa, jos he haluavat vain saada. Nainen nimittäin hakee enemmän, usein potentiaalia kumppania. Pelkät panomiehet kiinnostavat käsittääkseni harvaa naista. Kyseessä on tarpeiden kohtaamattomuus.

      Poista
    12. Äläs nyt, minä olen panomies. Kun ne kalsarini näkee, mun munat enää kiinnostaa...

      Poista
    13. Minäkin olen äläkääs nyt panomies

      https://www.youtube.com/watch?v=jrqEe6XK3VI

      Poista
  11. Meillä on useita tuhansia hyvinkoulutettuja opettajia työttöminä (yhden yleuutisen mukaan jopa 7000-8000) ja vakituisen viran saaminen on vaikeaa. Ruotsi houkuttelee. Useat ruotsalaiset kunnat rekrytoivat suomalaisia opettajia töihin, siellä opettajien työolot ja työsuhteet ovat paremmalla mallilla. Näin meiltä katoaa sivistys. Ensin leikataan koulutusmäärärahoista, ja sitten opettajille ei ole töitä. He lähtevät maasta. Kukahan meillä tulevat sukupolvet opettaa ja kasvattaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Katso Wikipediasta. Kuten äskisenkin. Äläkä kauhistele.

      Poista
    2. Mitä sinä, Anonyymi hyvä, nyt sävellät omiasi?

      Opettajien työolot Ruotsissa ovat paikoittain täysin hunningolla, helvetilliset niin kuin joku täällä sanoi. Ei ole ihme, ettei ruotsalaiskouluihin saada päteviä eikä aina epäpäteviäkään opettajia.

      Niinpä opettajia on lähdetty houkuttelemaan myös Suomesta, mutta kiinnostus täällä ei ole ollut järin suurta, huolimatta työttömyydestä. Opettajat eivät halua kouluihin, joissa ei ole työrauhaa, kuten ruotsalaisissa maahanmuuttajavaltaisissa kouluissa ei ole. Tämä on totuus siellä takana, ja suomalaiset opettajat ovat siitä tietoisia.

      Opettajat eivät siis todellakaan ole lähdössä maasta.

      Poista
    3. On kiistämätön tosiasia sekin, että Suomessakin, esimerkiksi pääkaupunkiseudulla ovat häiriöt lisääntyneet merkittävästi kouluissa, joissa on iso prosentti maahanmuuttajalapsia. Näistä vain ei puhuta julkisuuteen, jo pelkkä asian käsittely tulkitaan hereästi rasismiksi.

      Poista
    4. Mutta jos maa lähtee opettajien jalkojen alta pois, minne opettajat silloin menevät? - Lännenleffoissa kun maa alkaa polttaa gangsterin jalkojen alla, hän lähtee Ruotsiin... ei kun siis Länteen, Länteen, eli Kaliforniaan. - Itse läksin Sverigeen.

      Menkää ihmiset, menkää. (Ja tulkaa joskus takaisin, oi. Tai älkää tulko.)

      Toinen koululuokkani nero oli (toinen oli Lanksu... Muistan kun semmonen ammattivalintaohjaaja tuli tutkimaan meitä. Ja kun se teki Lankisen Markulle ÄO-kokeen, se hermostui kun mittarit loppuivat kesken. (nehän on viritetty 2sataan, mutta ei sev väliä). Lanksu oli kiva. Se toinen neropatti oli Vaahteran Pena... se oli tylympi tyyppi. Jos siltä jotain kysyi, ja tiesi että se tietää, ei se silti vastannut; tuijotti vaan ja hohotti. No, ei sev väliä. Myöhemmin luki itsensä lääkäriksi ja oli aikansa Tukholman Karoliinisen sairaalan ylilääkäri. Mutta myöhemmin muutti myöhemmin muutti Norjaan, pieneen pohjoiseen kylään (jonka nimeä en nyt muista) ja oli lääkärinä siellä. Mutta nyt - kun googlasin - on näemmä kuollut.

      Fiksut kuolevat, mutta jätkät sen kun porskuttavat. (pistää taskupeilin takaisin pöydälle) Kyllä se niin pakkaa oleen.

      Poista
    5. Yleisempää kuin maastamuutto opettajilla on uudelleen kouluttautuminen. Nykyään on monenlaisia omatoimisiakin yliopisto-opintoja ja monimuoto-opiskelua, jolla opettaja voi suuntautua uudelleen. Harva opettaja suostuu jäämään kortistoon makoilemaan tai vaihtamaan maata.

      Poista
    6. Havaijilla sikäläiset opettajattaret makoilevat palmupuiden alla ja imevät pillillä simaa. Kukaan heistä ei ajattele että muuttaisi Suomeen. (Jossa on pakasteilmasto, -18 astetta, ja saa koko ajan pelätä jääkarhuja. Joita tallustelee jopa Kuvernetin hallinollisessa keskuksessa Helsinsingingissäkin. of koos!)

      Poista
    7. No, liki 8000 opettajaa on työttöminä. Minkäs näille koville tosiasioille Suomessa voi? Kiistää tietenkin voi, ja keksiä omia vaihtoehtoisia totuuksia. Ei sillekään näemmä mitään mahda. Hyvinkoulutettujen suomalaisten maastamuutto on ollut käynnissä jo pidempään. Kokoomuksen Elina Lepomäki on mm ottanut asian esille julkisuudessa sanomalla, että hän järkyttyi lukiessaan tilastotietoa maastamuuttaneista suomalaisista.

      Poista
    8. Elina on kyllä aika seksikäs, ihan kamalaa olisi, jos ruoskisi minua takapuolelle.

      Poista
    9. Opettajien työttömyys on ikävä tosiasia, ja eniten lisääntyy nyt aikuiskoulutusopettajien työttömyys, koska leikkuri iskee sinne pahiten. Virkoja lakkautetaan ja muutetaan, lähiopetus vähenee. Surullista, sillä työtä kyllä riittäisi, jos haluttaisiin.

      Maastamuutto ei kuitenkaan osu opettajiin pahasti, opettaja ei edes halua niin vaan vaihtaa koulua, koska koulutustasot poikkeavat muissa maissa huomattavastikin Suomen korkeasta tasosta. Muutto merkitsisi suuria vaikeuksia ja takapakkia uralla. Muilla aloilla muutto voi olla jopa eduksi.

      Tärkeintä on lisäkoulutus ja opettan opintojen laventaminen niin, että opettaja voi toimia myös muissa kulttuurialan tehtävissä.

      Poista
  12. Mikähän Jeesuksen soiaaliturvatunnus olisi... jos nyt eläisi? Ehkä 000000-101J

    Kaikilla pitää olla joku, muuten ei pääse mihinkään, paitsi pois.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meinaako tuo lopun J Jesseä, ei niitä hetutunnuksia niin muodosteta näin Jkr.

      Poista
    2. En tiedä. Koska minun ei tarvitse tietää. (Koska en ole J. Kemppinen.)

      Mutta olenko kertonut tämän teille... miksi Puolan yksi Kuningas testamenttasi viimeisiksi sanoikseen... no, antaapa olla. (oion vähän historiaa) Puolan senaikaisessa Sejm´íssa oli jotain yli 400 edustajaa. Ja jokaislla oli veto-oikeus. Eli ymmärtänette... mitään päätöksiä ei koskaan pystytty saamaan aikaiseksi. Ja sitten tämä kunkku, joka oli tavallaan tämän eduskunnankin puhemies, kuoli. Tai siis vähän ennen kuin kuoli, siltä sairasvuoteella kysyttiin - tapa oli tämä - että "mikä teidän testamenttinne Puolalle olisi?" Tämä vastasi että "Kukaan ei ollut eläessäni kiinnostunut siitä mitä mieltä minä olin. Kuka nyt kuoltuani olisi mielipiteistäni kiinnostunut?" Eikä suostunut sanomaan mitään.

      Hyvin sanoi hän. Paremmin kuin "mehr licht" (Goethe), tai "minä elän" (A.Stenvall), tai "paska reissu, mutta tulipa tehtyä" (Määttä), tai "vittuako tällä väliä" (tuntematon).

      Poista
    3. "Mitäs näistä, hurmalan häistä", kirj. Riku Riemu. Lukee toivottavasti myös hautakivessään.

      Poista
    4. Aika isoo suu tuolla Irinalla mielestäni silti on. Ja on punattu punamullalla kuin maalaistalon aitan ovi. - Jos vielä hihittäisi, kuin Leppäsen Aune, kuka tahansa ohikulkeva reissumies säikähtäisi.

      Poista
    5. Voi olla niin, mutta myöhemmällä iälläni olen siihen rakastunut.

      Poista
    6. Tää on yks hauskimmista jutuista mitä koskaan oon lukenut... koska se on myös totta. Mutta pyydän ihmisiä, jotka eivät pidä ns.:sta "pieruhuumorista", poistumaan pois. (hop! hop!)

      No hyvä, tulipas tänne väljyyttä.

      Savotalla kulki tukkijätkä joka yöksi pyysi yösijaa eräästä Kemijoen varrella olevasta isosta maalaistalosta. Siihen aikaan - so. 1920 luvulla - keltään ohikulkijalta ei yösijaa kielletty. Ihmiset olivat ihmisiä toisilleen. Mutta tämä talo oli niin vauras ja emäntä paksu ja sen ukko niin rikas, että rouva katsoi tuota tukkisälliä alta kulmiensa. Eli nenänvartta. Niinpä hän kun petasi sille sällille pedin/petin keittiöön, hän samalla kuin kun toi lakanan, pieraisi ja sanoi että "tuossa on kulkumiehelle lakana". Ja kun toi peiton, pieraisi kans, ja sanoi "tuossa on kulkumiehelle täkki". Ja kun toi tyynyn, pieraisi taas, ja sanoi "tuossa on kulkumiehelle tyyny". No, mikäs siinä, kulkuri nukkui yönsä hyvin.

      Nukkui niin hyvin, että aamulla talonväki oli ehtinyt jo pellolle töihin. Niinpä hän, kun ensin oli haukotellut, paskansi valtavan, valtavan paskakasan sen sängyn päätyyn, jossa oli nukkunut. Ja kun käveli pellon ohi, jossa talon väki teki niitti heinää, tämä kulkuri huikkasi sille emännälle "hei emäntä, mä laskostin ne petivaatteet siihen sängyn päätyyn"...

      Ei ihmisiä saa loukata, mun mielestä. Ihmisille saa sanoa "ei,ei!". Mutta ei ihmisiä saa loukata (piereskelemällä, tms)

      Poista
    7. Irina on säveltäjä Einar Englundin tytär. Saakeli, että minä sitä rakastan, Miesparka.

      Poista
    8. Minäkin haluan sanoa mielipiteeni Irina Milanista. Kuulkaa siis.

      Minusta hän on julma ja pelottava, hieman kova. Sellainen kuin Carter Brownin naiset.

      Näen kyllä sen, ja kuulen, että hän on lahjakas ja lisäksi mahtava tulkitsija, mutta miehenä luultavasti juoksisin karkuun.

      Poista
    9. Nuorena miehenä ollesnani roisto löi takaa päin leukaani. Leuan liitos meni rikki. Minulle sanottiin, että joudun leikkaukseen, mutta se riitti, kun Helsingin kirurgisessa sairaalassa ompelivat hampaani yhteen. Olin nuorena hoikka, mutta laihduin varmaan kymmenen kiloa. Hernekeitonkin jouduin laittamaan puristimeen, että sain sen pillillä syötyä. Muu ravinto oli monta viikkoa ravinnemehuja. Roisto tuomittiin korvauksiin, ikinä en niitä rahoja ole nähnyt, oikeus toteutui taas.

      Poista
    10. Poliisikoira sen sian onneksi löysi, oli kuorma-auton alla piilossa. Koira puri oikein huolella, nahkatakkikin veti viimeiset.

      Poista
    11. Menneitä muisteleville tikulla silmään.Kerkesin minäkin lyödä ihan hyvin, mutta se takaapäin osunut isku poskeeni teki sen minkä teki.

      Poista
    12. Lasten pienen fillarin olivat varastaneet, sellaisella se k-joonas ajoi. Minua sellainen vitutti ja puutuin asiaan.

      Poista
    13. "Kerkisin minäkin lyödä hyvin"
      Jeesuksen ajan juutalaisessa yhteiskunnassa noudatettiin Vanhan testamentin lain mukaisesti "silmä silmästä, hammas hampaasta" -opetusta, niin Jeesus osoitti vielä täydellisemmän tien. Hän opetti, ettei pahaa tule kostaa tai vastustaa pahalla: "Älkää tehkö pahalle vastarintaa. Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin." Ja tätä periaatetta Jeesus noudatti maanpäällä ollessaan ja noudattaa yhä kirkastettuna kuninkaana.

      Toisin sanoen tarkoitus ei pyhitä keinoja. Vaikka tietäisimme kärsineemme vääryyttä, niin se ei oikeuta meitä kostamaan pahuuden keinoin takaisin. Emme käy taistelua pahaa vastaa pahan keinoin, vaan meidän aseemme ovat Jumalan aseet, joiden edessä pahuuden aseet loppujen lopuksi joutuvat taipumaan. Kuten laulun tekijä on kirjoittanut "rakkaus on väkevämpi kuolemaa". Kostamalla saamme vastalahjaksi vain lisää vihaa ja riitaa, ainoastaan pyyteetön rakkaus kykenee katkaisemaan vihan kierteen.

      Poista
    14. Amerikkalaiset ovat hurskasta ja Jumalaan (tai jumaliin) uskovaista kansaa, joka mielellään siteeraa Raamattua tai muita pyhiä kirjojaan.

      Mietin tätä hurskautta nykyisin vellovan Trump-vihan valossa. Esimerkiksi Madonna kertoi taannoin Trumpia vastustavassa mielenosoituksessa pohtineensa Valkoisen talon räjäyttämistä.

      "Kyllä, olen vihainen. Kyllä, olen raivoissani. Kyllä, olen suunnitellut Valkoisen talon räjäyttämistä", Madonna karjui usean lähteen mukaan.

      Samaan hengenvetoon Madonna huusi: "Emme voi vaipua epätoivoon! Valitkaamme rakkaus!"

      Loogista touhua. Siinä sulle rakkautta, toteaa Sanna Ukkola kolumnissaan Ylen sivuilla tänään.

      Koskeeko tuo koston kierteen katkaisu siis ollenkaan amerikkalaisia kristittyjä, jotka uhkuvat pyhää vihaa jopa Melania Trumpia ja Trumpin lapsia kohtaan - ikään kuin nämä olisivat joitain perkeleen sikiöitä, belsebuubeja?

      Vai meneekö se niin, että tietynlainen väkivalta ja kosto vaan on parempaa? Oikeasti?

      Poista
    15. Niin julkkikset saavat mediassa meuhkata väkivallalla.
      Helsingissä käydessäni iltaisin pyrin liikkumaan sellaisilla alueilla, jotka tunnen. Silloinkin olen valppain mielin ja pimeille, yksinäisille sivukaduille en lähde.
      Kaupungissa kannattaa kiertää kaukaa lähiöiden kylähullut. Ne erottuvan metelin perusteella. Yleensä ne tyypit on nauttineet muutakin kuin kahvia.

      Nuoruuden Helsingissä uskalsi kulkea kaikkialla, mihin aikaan vain.

      Poista
    16. Vaan Ruben Stiller on nyt tulistunut. Syynä on se, että Yle on syyttänyt Radio 1:n Julkinen sana -ohjelman perumisesta toimittajia eikä itseään, Yleä, vaikka nimenomaan se on perunut ohjelman.

      Toimittajathan ovat toki täysin viattomia siihen, että ohjelmaa valmistellessaan heidän luova ideoijansa pyysi uutis- ja ajankohtaistoimittajilta nimettömiä lausuntoja Ylen johtamistaidoista. Tässä Ylen tuottamassa Ylen ohjelmassa Ylestä eronneiden toimittajien oli määrä kertoa perimmäinen totuus Ylen johtajista. Ja nyt heiltä perkele vieköön tukittiin suu!

      Siis olenko minä ymmärtänyt jotain väärin? Ensinnäkin Sipilä todettiin syyttömäksi toimittajien Terrafame-syytöksiin ja toiseksi, he haluavat haukkua yritystä yrityksen sisällä kaikelle kansalle, ihan kuin kansa jaksaisi kuulla itkupotkuraivareita siitä, että oman agendan paasaamiselle tehdään loppu verovaroin kustannetussa mediassa. Turha syyttää esimiestä siitä, että tämä pyrkii kiihkottomaan viestintään.

      Ja turha syyttää jotain Sipilää muusta kuin puhtaasti hallituspäätöksistä. Hohhoijaa näitä rutisijoita! Mikseivät he perusta omaa viestintä?

      Poista
    17. Ylessä näyttäisi olevan käynnissä valtataistelu kahden toimittaja blokin välillä.

      -Yksi silmiinpistävä joukko on intohimoisia maailmanparantajajournalisteja, joiden arvomaailma ja maailmankuva on samalla tavalla punavihreä tai vähintäänkin arvoliberaali kuten Helsingin Sanomissa ja muissa isoissa välineissä.


      Kun katsoo ylen toimittajia työssään: he jankkaavat omaa "faktaansa", ja kun haastateltava yrittävää vastata,
      hänet/heidät keskeyttetään kesken perustelujen ja lähes aina haastateltavan vastauksen jälkeen toimittaja tyrmää omalla "faktallaan" vieraansa mielipiteen ja vastauksen.

      Minusta tämä tyyli on paitsi loukkaavaa ja tyylitöntä haastateltavia kohtaan, myös kuulijan ja katselijan piinaamista.

      Suorastaan tympeää katseltavaa/kuunneltavaa ja riippumatta haastateltavasta .

      Poista
    18. Tämä on valitettavan totta. Jos katsoo asioita rehellisesti, näkee kyllä keskustelunohjaajien mieltymykset ja suosikit, joita kuunnellaan loppuun asti keskeyttämättä hyväksyvästi nyökkäillen. 

      Eri asia tietenkin on, jos katsojaa ei häiritse keskustelun epätasaisuus ja puolueellisuus. Silloin tämä kaikki tietysti kielletään ja arvostelijalle heitetään herkästi persukortti, vaikkei tämä olisi persua nähnytkään.

      Itse toivon sitä, että toimittajat eivät enää lähtisi keskusteluihin tietty agenda edellä. Neuvottelu- ja keskustelutaidon entisenä opettajana - äikänopen repertuaariin kuuluu tämäkin - tiedän, että se on viestinnän perusvirheitä.

      Ovatko toimittajat enää ollenkaan korkeakoulutuksen suorittaneita? Vai ovatko he vaan joitain opistotason medianomeja?

      Poista
  13. Iines, kyll sun täytyy äänestää seuraavissa eduskuntavaaleissa Laura Huhtasaarta. Eikö se ole sieltä teiltä päin?
    Taisit allekirjoittaa Avioliitto-adressinkin.

    VastaaPoista
  14. Siis, Aito avioliitto-adressin.

    VastaaPoista
  15. Anonyymin ajatusrata on nyt vähän kapoinen. Ettei vaan olisi korttipakka taskussa? Parikin? Persukortti, rasistikortti..

    No jaa, korttipakan käyttö kieltämättä säästää liialta ajattelulta.

    VastaaPoista
  16. Sanna Ukkolan kirjoitus oli naiivi. Ivanka Trumpin bisnekset kärsivät aivan syystä. Hän oli tärkeä osa isänsä vaalikampanjaa ja peesasi tämän suoltamia törkeyksiä. Vastatkoon nyt huutoonsa. Jotkut alastonkuvat ovat yhdentekeviä, mutta muuten en sääli noita naisia. Itse ovat osansa valinneet.

    Samuli

    VastaaPoista
  17. Ihmisen puoliso on merkittävä osa tätä ihmistä. Kyllä minä kartan entistä naapuriani, jonka nykyinen mies on Cannonballin jäsen.

    Samuli

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samuli, tässä ei ole nyt kyse Sanna Ukkolasta tai Melanie Trumpin synneistä, vaan Madonnasta. Jos Sanna Ukkola on naiivi, on Madonnakin räjäyttelyineen ja rakkauksineen.

      On helppo lätkiä kortteja (naiivi, persu, rasisti, saatananpalvoja, odininsoturi..) keskusteluun. Tällöin ei tarvitse perustella asioita - mikä Sanna Ukkolan kolumnissa on naivia.

      Poista
  18. Jokainen valitsee tietysti ystävänsä itse. Minua kyllä kiinnostaisi keskustella sellaisenkin ihmisen kanssa, joka on valinnut ääriliikkeen, kauheankin.

    En osaa ajatella niin, etteikö kaikkien naamioiden takaa löytyisi ihmistä - nyt en puhu psykopaateista tms.

    - Ei tämmöinen uteliaisuus tarkoita sitä, että hyväksyy sen ääri-ihmisen ajatukset. Ihminen minua kiinnostaa, mutta eivät hirveästi ne laumasielut, jotka eivät uskalla istua Ivanka Trumpin viereen päivällispöydässä.



    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Veljmies/ väärinajattelija21 helmikuuta, 2017 10:23

      Onko suomen presitentissä jotain vikaa?
      Tarkoitan tällä, kun viime itsenäisyyspäivän vastaanotolla Iranin suurlähettiläs ei suostunut tervehtimään Haukiota.Suurlähettiläs kohteli aivan samoin Haukiota kuin nämä "loukkaatujat" Ivanka Trumpia.

      Silmiinpistävää tämä on eritoten siksi, että Haukio piti tiukasti huntua ja hijabin päällään vieraillessaan viime kesänä Iranissa.


      Tai sitten asiat ovat paljon oletettua huonommin jos niihin oikeasti tärkeisiin asioihin ei toimittajat (vallan vahtikoirat ja totuuden vartijat muutenkin) puutu??

      Se, että suomalaiset ovat valmiita sopeutumaan ja mielistelemään loputtomassa täysin päättömin ehtojen ja tabujen suossa, mutta monet uskontoaan kirjaimellisesti noudattavat (sensuroitu) eivät tule koskaan hyväksymään meidän ''vääräuskoisten'' maailmankuvaa, siitäkin huolimatta, että Suomessa on mielestäni ollut jo vuosikymmeniä maailman ehdottomasti paras valtio.


      Laittaessaan hunnun päähän Iranissa Haukio alistui noudattamaan miesdiktaattorien sovinistisia lakeja. Jos arvostaa naisten oikeuksia ja vaatii niitä muillekin, ei ole pakko mennä maahan jossa naisia alistetaan kaikin keinoin.

      Poista
    2. Myös Ruotsin naisvaltainen hallitusdelegaatio sai jopa maanmiehiltään ja -naisiltaan kovaa kritiikkiä siitä, että pukeutuivat huntuihin taannoisella Iranin-vierailullaan. Ruotsissahan asiasta nousi jonkinlainen kohu.

      Asia on tietysti täynnä kaksoisstandardeja naisten osalta, mutta tavallaan voi olla, että tällainen vierailu tai juhla ei ole oikea paikka osoittaa mieltä. Muut asiat ovat tilanteessa tärkeämpiä.

      Tuhannen taalan paikka edistää naisen ihmisarvon lisäämistä ja tasa-arvoa näissä tapauksissa on kuitenkin naisilla ollut, ja sen he jättivät käyttämättä.

      Poista
    3. Minusta EU:n pitäisi tehdä huivin käyttökieltostandardi edustajilleen, jotka käyvät työmatkoilla muslimimaissa.

      En tarkoita nyt sitä, että hellettä vastaan ei saisi suojautua, vaan lähinnä työtilaisuuskohtaamisia. Eurooppalainen nainen on vapaa - tämä olisi viesti.

      Poista
    4. Veljmies/väärinajattelija21 helmikuuta, 2017 13:28

      Huvittaa muuten ruotsalaisten antama viesti.. ei meillä (ruotsissa) ole mitään ongelmia.Muuten vaan jenkit twiittaavat huvikseen.Mitä lienevät poltelleet...

      No, pientä kahinaa joskus..mitänyt Uppsalassa on erityisen räjähdysherkkää. Jo aiemmin viime keväällä Valsätrassa ja Gottsundassa oli isoja viikon kestäviä mellakoita, jotka alkoivat aina iltahämärissä. (Luvin ruotsalaisesta lehdestä.)

      Ruotsissa ihmisillä on hienoinen paniikki, voidaanko mellakkatrendin suuntaa enää muuttaa. Näistä mellakoista on tullut normaalitila Ruotsissa.(Siis normaalia!!!)

      Tällaista ei tapahdu vain epämääräisillä alueilla Pariisissa
      vaan naapurissamme ruotsissa Bergsjössä, Gottsundassa, Husbyssä, Vivallassa, Rosengårdissa tai Tureborgissa.

      Ja nyt sattunut tapaus :"Poliisi tähtäsi ja ampui kohti mellakoitsijoita Tukholman Rinkebyn lähiössä maanantai-iltana."

      Tämä on meillä kansankodissa normaalitilanne. Ei tartee jenkkien meitä neuvoa.

      Poista
    5. Käsittääkseni Ruotsissa ei ole tapahtunut yhtään mitään levotonta, jos pitäytyy Suomen tiedonvälityksen varassa. Ja Ruotsissakin lähiömellakoista kirjoitetaan varovasti, mutta kirjoitetaan kuitenkin.

      Parhaiten tiedän ruotsalaisten koulujen ikävyyksistä opettajien kautta. Lähiökouluihin ei saada opettajia, koska kouluissa ei ole järjestystä, ja opettajat pelkäävät mennä tunneille.

      Niinpä heitä on alettu rekrytoida Suomen työttömistä opettajista, jotka tietojeni mukaan eivät ole kuitenkaan rynnimässä Ruotsiin koulujen huonon maineen takia. Kukapa korkeasti ja kalliisti koulutettu opettaja haluaisi tehdä työtään tuollaisessa ympäristössä, jossa oppilailla ei ole pienintäkään motivaatiota opiskella tai tehdä yhteistyötä koulun kanssa ja jotkaq harjoittavat suoraa ilkivaltaa.

      Poista
  19. Minulla on nykyajan kouluista ja nuoristakin melko vähän todellista tietoa. Nykypäivän nuorissa kai menestyvät ja vähemmän menestyvät erottuvat toisistaan selvemmin kuin aiemmin tänä aikana, jonka muistan.

    Liisa Keltikangas-Järviseltä hyvä kirjoitus faktatiedon merkityksestä. Ulkoluku on tärkeää, jos et halua olla ihan Donald Dump!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjoitus on hyvä, ja kuvastaa varsin tarkasti sen ajatusilmaston, joka opettajakunnassa vallitsee - toisin kuin opetushallituksessa, jossa virkamiehet väsäävät noita ilmiökeskeisiä kirjattomia ja kouluttomia opetussuunnitelmia. Perusteita ei ole saanut enää aikoihin opettaa esimerkiksi äidinkielessä. Sanaluokat ja sijamuodot yms. ovat turhia.

      Ulkoluvussa ei ole vikaa, opetella kannattaa! Minusta on kiva vieläkin tietää ja muistaa esimerkiksi Suomen joet sen opettajan päähämme takoman rimpsun avulla Oulun Pyhä Kala Siika jne.. Tai pala ruotsin kielioppia lorujen muodossa:

      Ebba bakar bullar små
      Lilla Barbro tittar på.
      Bullar, bullar, bullar små
      Lilla Barbro snart skall få.

      Tre små troll
      de lekte med en boll
      och bollen var av guld
      De hette Tripp, Trapp, Trull!

      Poista
    2. Kielien sanoja tykkäsin aina päntätä. Jossain vaiheessa pänttäsin kaikki Rooman keisarit vuosilukuineen, mutta en minä niitä enää muista, mulla on varmaan demuntia, vaimikäseon. Keisari Neron minä muistan parhaiten Mika Waltarin fiktiosta; ihmiskunnan viholliset oli ensimmäinen historiallinen kirjansa, johon tutustuin, isovanhempieni hyllyssä sen oli. Keisari Nero Tapatti yhtä hullun äitinsä, sen parhaiten muistan.

      Poista
    3. Paljon turhaakin ulkolukua tietenkin oli, tai mikä nyt on turhaa. Eihän kaikki semmoinen ole turhaa, mitä ihminen ei työssään tarvitse. Melkein väitän, että kaikki tieto pääkopassa on pääomaa.

      Poista
    4. Valtakunnan salaisuus oli kai Ihmiskunnan vihollisien ensimmäinen osa, mutta siihen tutustuin vasta vihulaisten jälkeen. Nämä Sinuhet ja mitälie, niidenkin jälkeen. Silloin tuohon Rooman aikaan kristinusko oli ihmiskunnan vihollinen, ajateltiin sen olevatn kaikkein kaameinta ja kristinuskon tuhoavan kaiken sivistyksen omilla barbaarisilla tavoillaan.

      Nykyään minulla on Waltarin kai kaikki historialliset teokset, monesta useampia kappaleita, monesta myös ekapainoksen kappale.

      Waltsun nimikirjoitus minulla on vain Felix Onnellisessa. - Onnellisen Ketsupin sisältöä en edes muista, enkä Wikipediasta viitsi tankata, varmaan olen sen joskus lukenut.

      Poista
    5. Waltsua en ole lukenut pitkiin aikoihin, kertauskurssin voisi aloittaa, jos joskus viitsisi ja jaksaisi. Lupaan tässä itselleni sen tehdä. - Heh, paras omistamani kirja on Juha E. Miettisen Yritysturvallisuuden käsikirja. Olen sen etulehdelle liimannut Miettisen lausunnon, kun oli syytettynä ja tuomittavana Soneran Teleurkintajutusta: "Juha Miettinen on elänyt sen käsityksen kanssa, joka Sonerassa oli muillakin. Hän oli sen aika vähäisen koulutuksen varassa, joka Sonerassa oli annettu."

      Poista
    6. Waldea tutkailin kirjoistani ja löysin sieltä välistä Arto Paasilinnan elämäkerran, Onnellinen mies. Tuommoista en edes muistanut omistavani, olen sen näköjään joskus ostanut hintaan 7,95 €. Sen otan seuraavaksi junalukemistoksekseni. Se on sopivan pieni. Sitä paitsi Svejk-järkälettä lukiessani nauroin niin paljon, että kanssamatkustajat epäilemättä arvioivat minut pähkähulluksi.

      Poista
    7. Työssäni minä polo en tarvitse muuta tietoa kuin, että "kohta ruoska viuhuu ja kenkä kuluu, jos et jumal´auta ahkeroi." - Mitä tietoa kukaan muukaan töissään tarvitsee, siitä minulla ei ole aavistustakaan.

      Poista
    8. Hah, hah, kuluneen viiden vuoden aikana olen kaksi kertaa saanut kenkää "tuotannollisten ja taloudellisten syiden perusteella". Toisella kertaa typerä nuori tyttö selvitti minulle niitä perusteita. - Varmaan hän oli ja on sellainen älykännykkä, tietokoneen kiinni hirttänyt kovalevy.

      Still Goin´ Strong!

      Poista
  20. Onhan noista Ruotsin mellakoista kirjoitettu lehdissä vaikka kuinka monta kertaa alkuvuodenkin aikana, ainakin tässä ulottuvuudessa, jossa minä elän. Pitäisikö niistä kirjoittaa päivät pääksytysten ja neekeröiden.

    Naamakirjam puolella jaettiin taas juttua, että Tukholmassa piru irti ja ihmisiä on tapettu sata. Missä, milloin ja missä ajassa???
    Suomessa tehtiin viime vuonna henkirikoksia 1,4 per 100000 asukasta ja Ruotsissa 1,1.

    Eilen Naamakirjaan oli jaettu Odinin tunarien juttu, jossa kauhisteltiin poliiseja, jotka olivat ottaneet kupit kahvia Kampin turvapaikan hakijoiden mielenosaittajien jäseneltä. Kommentit olivat taas taatua laatua. Pahimmasta pääst:"Tottelee se poliisikin luotia" ja " tietävätkö nämä ihmiset mihin joutuvat kun tämä maa on otettu takaisin valkoiselle rodulle".

    Ja tälläkin blogilla ja kommenteissa on kauhisteltu, että niin joutuu heti leivättömän pöydän ääreen, jos sanoo yhdenkin väärän sanan maahanmuutosta ja mamuista.

    Samuli

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samuli, minä luen Hesaria, eikä siellä juurikaan uutisoida Ruotsin autopaloista. Se mitä mellakoista on ollut luettavissani, on blogien keskusteluissa ja satunnaisissa iltapäivälehden pikku-uutisissa. Kommenttisi "neekeröinnistä" jää minulle avautumatta. Lähiöiden maahanmuuttajissa on käsittääkseni paljon myös itäblokin maista tulleita.

      Facebookia en käytä, en lue sitä ollenkaan. Viestin ystävien kanssa lähinnä Whatsapissa.

      Poista
  21. Populisteista yksi osa ovat rikolliset, he "jotka eivät vilppiin ikinä ole syyllistyneet ja joita vain väärin kohdellen sorsitaan."

    Velliperseitä ovat, aikaisemmat sukupolvet eivät olisi tuolla tavalla kehdanneet valittaa. Jos on ruokaa, lämmintä ja turvallista, muuten kuin omissa harhakuvitelmissa, ihmisellä on kaikki mahdollinen.

    VastaaPoista
  22. https://www.youtube.com/watch?v=nI75daFQOo8&feature=youtu.be

    Siitä katsomaan Junes Lokan ja kultamussukkansa höperöintiä. On taidettu taas vetää hassuruohoa.

    Tämä Junes on yhdessä Johan Bäckmannin, Marco de Wittin ja muiden hörhöjen kanssa tukemassa Venäjällä piileskelevän Ilja Janitskinin pyrkyä presidenttiehdokkaaksi.

    Samuli

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samuli, en halua tänne blogiini linkkejä näitten tyyppien edesottamuksiin.

      Tämä varoitukseksi, jatkossa poistan tällaiset asiattomat linkit. Tuota linkkiä en katso, ja toivon, etteivät muutkaan katso, eikä tässä blogissa käydä tämäntyyppistä keskustelua.

      Poista
    2. Kokonaan katsominen on melkoinen urakka.

      Iines, asia selvä. En linkitä näitä enempää.
      Ajattelin vaan, kun olet kallellasi MV-lehden suuntaan, että Janitskinin kaverit kiinnostavat.

      Ei näistä tämän enempää.

      Samuli

      Poista
    3. Höpö höpö, Samuli. Pane se korttipakka takaisin taskuusi ja osoita mieluummin teksteistäni jokin kohta, joka on "kallellaan" MV-lehden ja Janitskinin suuntaan. Meinaatko, että mediakritiikin opettaja ei osaa mediakritiikkiä?

      Poista
  23. Silloin, kun pohjanmaalaiset änkeytyivät Amerikan Yhdysvaltojen siirtolaisiksi, siellä kävi kova kuhina suomalaisista kummallisista ali-ihmisistä, mongoleista tai neekereistä.

    Tuomari W.A. Cant päätti vuonna 1908: "Jos suomalaiset olivat alunperin mongoleita, ovat muutosvaikutukset jatkuneet niin kauan, että nyt he ovat Euroopan vaaleimpien ihmisten joukossa."

    VastaaPoista
  24. Tämä kertoo nykyisen käsityksen mukaan menneistä hyvistä ajoista, silloin kun Suomi oli vielä Suomi.

    Säveltäjä Unto Mononen pisti itseään pistoolilla päähän vuonna 1968.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. https://youtu.be/ykyhgLbEgzs

      Tuossa linkissä yksi mieli-Monoseni. Suomalaiset tangot ovat liikuttavan ihania, niissä näkyy slaavilainen mielenmaisemamme.

      Poista
    2. Veljmies/väärinajattelia22 helmikuuta, 2017 10:28

      Tuota.. onko tämä nyt levyraati?.
      Hankala keskustella kun on youtube linkkejä. Sori vaan.

      Poista
    3. Eiköhän tässä tullut keskustelu jo valmiiksi. Mietin jo uutta kirjoitusta.

      Huomasin äsken ikkunastani tielle rollaattorin kanssa lyyhistyneen miehen, jonka koetti päästä ylös. Sinä aikana kun heitin takin päälleni ja kengät jalkaan ja hain puhelimen, ajoi monta autoa miehen ohitse, eikä yksikään pysähtynyt!

      Kun pääsin puhelimeni kanssa paikalle, muuan toinen vanha mies oli pyörineen pysähtynyt auttamaan, ja kun minä pitelin liukuvaa pyörää, mies saatiin hilattua takaisin pyöränsä päälle. Mies oli talomme muistisairas vanhus, ja hän muisti nimensä ja sanoi ettei mitään ambulansseja saa kutsua. Toinen mies varmisti, että vanhus pääsee kotiinsa.

      Vaan se, että autot kyllä huomasivat siinä hiljaisella kadulla miehen makaavan lumessa ja jäässä, mutta eivät pysähtyneet auttamaan! Ihmiset ovat itsekkäitä paskiaisia.

      Poista
    4. Ei minulla muistissa ole vikaa, Levyraadin ohjelma-ajasta suurin osa oli keskustelua. Pahoittelen, etten tähän hätään löytänyt kuopiolaiselle kovasti tutun Rinkebyn musiikkia.

      Poista
    5. Levyraati muinoin tunneillani oli yksi puheviestinnän argumentointiharjoituksen muoto, josta oppilaat tykkäsivät kovasti. Kaikki halusivat raatiin sanomaan mielipiteitään. Ei riittänyt se, että "kyl se hyvä oli" tai "se oli kauhea", vaan piti eritellä, mikä oli hyvää tai kauheaa. Ja kyllä ne erittelivät hienosti!

      Poista
    6. Musiikilla ja musiikista saa aina keskustelua, myös yhteiskunnallista. Esityksiin ihmiset lataavat mielikuvituksessaan myös omia mielikuviaan ja tunteitaan. Usein erikoisiakin.

      Unto Monosen ehkä kaikkien aikojen merkittävin suomalainen tango kertoo joka tapauksessa siitä, kuinka säveltäjä/sanoittaja tahtoisi täältä hyvin pian jonnekin muualle.

      Poista
    7. Reilu sata vuotta sitten täältä Amerikkaan lähteneet ihmiset olivat pääsääntöisesti aika työteliäitä. Amerikka oli vähän vaikeampi, kieltä eivät juuri puhuneet ja heitä arvostettiin usein metsäläisten verran niin kuin käy ilmi tuosta, mongoleina tai mahdollisesti jopa neekereinä pitämisestä. Suuri osa lähti Amerikoiden korpimaiden ryskätöihin.

      Poista
    8. Kyllä Rinkebyn musiikkia löytyy.Jos viitsii etsiä.(En laita linkkiä)
      Norjan yleisradioyhtiö NRK:n uutisissa esitetty raportti on saanut valtavaa kohua Norjassa, Tanskassa ja Ruotsissa. Suomessa Yle ei näyttänyt sitä.. ei tietenkkään.
      Jokaisessa maassa hiukan eri tavalla.

      Ruotsissa asiasta kohistaan siksi, että miten norjalaiset uskaltavat tehdä heistä tuollaisia raportteja. Vasemmistolla on nippukaupalla valmiina selityksiä miksi raportti ei pidä paikkaansa. Tai jos osittain pitääkin niin Rinkebyn ongelmat johtuvat mm. viimeisimmän meriselityksen mukaan bussilippujen hinnankorotuksista.heh heh...

      Poista
    9. Rinkeby muuten oli 70-luvulla nimenomaan suomalaisten lähiö.
      Siellä asui paljon suomalaisia, mutta luulenpa, että monet suomalaiset ovat lähteneet sieltä pois ja tilalle on sitten tullut tosiaan tällaista...joo ei sitä saa sanoa tai kirjoittaa...

      Poista
    10. Pahoittelen, edelleenkään en löytänyt musiikkia Rinkebystä. Sitä vastoin löysin Juha Watt Vainion hienon historiallisen kertomuksen Tukholman Slussenilta.

      Poista
    11. Minusta Juha "Watt" Vainio on sosialidemokratiaviihdettä.

      Hän niin sanotusti "opetti" lapsia ala-asteella ja iltaisin keikkaili ahkerasti ympäripäissään.

      Juha Vainio joi aivan hirvittävät määrät viinaa, milteipä enemmän kuin Irwin.

      Maalaiset , joille lauluääni ei tärkeä , fanittavat Vainiota.Muistelevat nuoruuttaan.

      Poista
    12. Niin tuotahan voi hyvin pitää eräänlaisena näkemyksenä. Minä kuitenkin muistelin tuon välityksellä lapsuuttani 6-vuotiaana, vuotta 1968.

      Juomisarviointisi vaikuttaa melko tietämättömältä. Vainio lopetti juomisen kokonaan jo vuoden 1976 alussa.

      Oletko anonyymi oikeasti tehnyt elämässäsi töitä yhtä paljon kuin Vainio?

      Poista
    13. Alkoholismi on sairaus , on se moneen kertaa täälläkin sanottu.

      Kyseessä on alkoholin aiheuttama aivosairaus, jota voidaan hoitaa.
      Miten, riippuu siitä, kuuluuko suurkuluttajiin eli riskiryhmäläisiin vai alkoholiriippuvaisiin.

      50-60 -vuotiaiden alkoholiriippuvuus on lisääntynyt enemmän kuin muun väestön keskimäärin. Se pahentaako eläkkeelle jääminen juomista vai tuleeko henkilökohtainen raja vain vastaan tietyssä vaiheessa? En tiedä.

      Päihdelääketieteen nykyistä tutkimuksista tiedetään, että on olemassa noin seitsemän vuoden viive, ennen kuin alkoholiongelmainen hakeutuu hoitoon.
      Tämän voi todeta myös Junnu kohdalla.
      Kerrotaan, että Vainio ei suostunut menemään nukkumaan, ellei hänellä ollut viinaa sängyn alla, ja hänellä piti aina olla pullo mukana.

      Poista
    14. "Kyseessä on alkoholin aiheuttama aivosairaus, jota voidaan hoitaa."

      Ei alkoholismi voi olla alkoholin aiheuttama aivosairaus. Alkoholismi on mielen sairaus, ja alkoholismista seuraa aivosolujen tuhoutumista, mikä puolestaan voi johtaa aivojen rappeutumiseen, ellei maksa posahda sitä ennen.

      Poista
    15. SIIRTO TÄNNE TOISESTA KESKUSTELUSTA:

      Veljmies23 helmikuuta, 2017 14:24

      "Kyseessä on alkoholin aiheuttama aivosairaus, jota voidaan hoitaa."

      (Ei alkoholismi voi olla alkoholin aiheuttama aivosairaus. Alkoholismi on mielen sairaus, ja alkoholismista seuraa aivosolujen tuhoutumista, mikä puolestaan voi johtaa aivojen rappeutumiseen, ellei maksa posahda sitä ennen.)

      Jaa .. Tarkenna vähän?

      Minusta on kyse siitä että, alkoholiriippuvaiset ihmiset ymmärtäisivät sairastavansa kroonista hermostosairautta. Hän haluaa juuri MIELIHYVÄÄ!

      Suurin alkoholiriippuvuuteen liittyvä väärinkäsitys on se, että sairaus olisi itse aiheutettu ja että sitä ei voi hoitaa.

      Kyseessä on alkoholin aiheuttama aivosairaus, jota voidaan hoitaa.(Siis huomaa se mielihyvä joka tulee alkoholista.) 

      Esim. 60 prosenttia alkoholiriippuvaisista sairastaa myös depressiota, mikä pitää hoitaa. 
      Lääkehoidoista tärkeimmät ovat antabus ja naltreksoni, joka auttaa retkahdusten estossa.

      VastaaPoista

      Vastaukset

      Anonyymi23 helmikuuta, 2017 14:43

      Kyllä se on sairaus.
      Normaalisti ihminen ei kertakaikkiaan pysty juomaan kahtena päivänä peräkkäin. Elimistö panee jo vastaan, mutta alkoholisti juo melkeinpä jatkuvasti, kunnes poksahtaa maksa tai maha. 
      Siis, se on sairautta tuo alkoholismi ja usein se on yhteydessä ADHD:n kanssa.

      Poista
    16. Miteppä se on tämä blogistelu eroava holistisuudeltaan mielen sairauksista?

      Aloholi se on käyttökysymys, se on oikeammin sivuseikka. Ihmiseen itseensä tullaan kun ihmisen sairauksia tutkitaan. Mieleen ei, mielisairauteni on tuo lempisairaiuteni nimittäin työhulluus. Siihen on vain yksi lääke, työ. Pitäskö se työ tuota niinikkään panna luvanvaraisten huummehien elikäs huumausainereseptin taa...

      Kovaa kamaa - saattaa sanoa joku epäilevä tuomas - mutta minä en todella usko kuin työvoittoon.

      Työpä se on se iteppäisyyvven paras mittari. Jos nyt esimerkittäin ei voi vaikka juoda viinaa ja sitä pitäisi työksensä juoda niin sillon minä antasin armon käydä oikeudesta. Juu.

      Tää on nyt näinpäin käännetty ja kaulittu, harmittavaisesti en ole päihdelääketieteen lääkäri että osaisin sanoa miksi viinanjuonti on ihan kivaa, joskus.

      Varmaankin joku muu osaa sanoa?

      Dopamiinisyöksy on omanlaisensa päihde, endorfiiniaddiktio on toinen mainio esimerkki.

      Nämä ovat sellaisia itsekuriasioita. Se on sitä kovinta kamaa se itsekuri, sitä kun ryhtyy vetämään niin annos vaan kasvaa ja kasvaa eikä ylärajaa todella ole. Varotaan sitä.

      Poista
  25. hra Suurpursimies23 helmikuuta, 2017 02:55

    Jostakin tämän arvoisen - ja pidän että se on arvokas tapa esittää asia - kuin Rikulaisen taiten esittämään tapaansa pontevasti rusauttamasta työn kunnioituksen väheksynnästä on jo tullut epidemian mitat saanut tauti, se näivettää ja jälttää alatapäin aivan tavallisen ja pätevän työn yleistä hyväksyntää vähentäen tehokkaasti ja kavalasti työstä saatavaa tyydytystä. Eräihin keskivaativiin työnjohtotehtäviin jopa ulkomailla hyväksyttynä minua miellytti suuresti esimiehen kädenpuristus ja reipas, ansaittu kiitos.

    Kuinka helppoa ja selvää sen tulee olla?

    Miksi käyttää pikkunilviäisyyttä? Päästäkseen nilviäisemmäksi, ehkäpä jopa nilviäiseksi nilviäisen paikalle?

    Mitä olemme unohtaneet tässä? Kaksi pientä sanaa: anteeksi, kiitos. Näiden käytön voi opetella vaikkei varsinaisiin työnjohdollisiin tehtäviin olisi vähintäkään halua. Ne eivät ole haitaksi.

    T. Ex viäpelj.

    VastaaPoista
  26. hra Suurpursimies23 helmikuuta, 2017 03:06

    Nyt on rahtusen pakko panna tähän P. Metsärintern Hirvenmetsästyslaulun henkeen piukoitettujen liikanopeiden vasojen työkiljahduksien muistoja.. ja suositankin että he ottaisivat oppiakseen Diamanda Galaz:in laulutekniikoita. Niitä on niin mukava kuunnella naapurisaaren tai paremmin vielä naapurivaltion puolelta. Karaokeen ne eivät kelpaa, se on hyvin ja sopivaa juuri niin. Kurkistakaapa jostain kätevästä mediasta, etevä tätönen. Pomomatskua.

    VastaaPoista
  27. Kyllä kommenttini oli tarkoitettu nimenomaan ahkeran ja aikaansaavan työnteon ylistykseksi. Ulkomaisilla työnjohtotehtävillä ja pomon lämpimällä kädellä et tee vaikutusta minuun tai ehkä kehenkään. Otaksun, että Junnun jättämä perintö on erittäin tuottoisa vielä tänä päivänäkin. Ketkä sitten oikeudet omistavatkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Khm. No kiitos nyt sitten vielä kerran.

      Otaksutaan että Ymmärretään.

      Kaikenmaailman maalaria niitä onkin, minä sitä harmaata möhnää olin sutimassa alumiinitorppaisen kylkeen silloin sillifarmarina ja siitä on jo kolmekynmentä vuotta ja rapiat. Ison kiven takana, sinne jääneitä... mutta näin minä Pansiossa Hämiksen. Kävinkin. Hiljainen vanha rouva.

      Kevennäpä vähän, vanha veikko!

      Poista