6.4.2020

Mikä tässä niin vaikeaa on?








Naakka on yksi lempilinnuistani. Ihailen  sen elekieltä ja  habitusta - siinä missä harakka on frakkipukuinen korea herra, naakka on myhäilevä smokkimies.

Tupsahti sukupuolittunutta viestintää nyt sulkakynästäni. Ei voi mitään, kun lintujen vaihtoehdoista en tiedä. Enkä jaksa muutenkaan hyvesignaloida ulospäin näinä aikoina.

Ajattelen jopa niin irvokkaasti, että kukin lintulaji muistuttaa jompaa kumpaa perinteisistä sukupuolista. Riikinkukko, huolimatta kukkoudestaan on selvästi naispuolinen. Samoin kirjava fasaanikukko on nainen, sen naaraspuoliso taas on selvästi  harmaa mies.  Eläinmaailmassa kaikki on toisinpäin, uros koreilee, naaras viisveisaa, koska se tietää aina kelpaavansa komeimmallekin uroolle. Toisin on ihmisluotujen. - No, nyt taisin sortua kreationismiin. Huomaan, että sanankäyttö sisältää vaarallisia ansoja, kun ei ole vireimmillään.

Luin eilen hauskan uutisen:"Maapallo tärisee nyt hiukan vähemmän kuin tavallisesti – syynä koronakaranteeni."

Tämä on mainio esimerkki siitä, miten hyvillä ja hauskoilla esimerkeillä voi myös pelastaa maapallon paremmin kuin vihaisilla syytöksillä ja palopuheilla. Kun tiedämme, että rauhallinen ja kiireetön elo omilla seuduilla omassa kotona auttaa maapalloa pysymään radallaan, miksi emme jatkaisi samaan suuntaan myös koronan jälkeen?

Miksi kaiken pitää olla liikkeessä kaiken aikaan? Miksi kaikki pitäisi nähdä omin silmin? Miksi ihmisen pitäisi kokea niin hirmuisesti koko ajan? Miksi on nostettu hyveeksi se, että mitä enemmän liikkuu ja tuntee ihmisiä ja vieraita paikkoja, sitä fiksumpi ihminen on? Miksi ihmisellä pitää olla laaja verkosto?

Kaikki kunnia ja hatunnosto edesmenneelle kalastajalle, Pentti Linkolalle, huolimatta hänen muutamasta lausunnostaan ja yhdestä Kanarian-matkastaan . Jostakin olin lukevinani, että hän teki sen vaimon lepytykseksi.

Kissan villat, sanon minäkin kaikelle turhalle menemiselle ja liikkeessäololle. Elämä on tässä ja nyt, ei matkan päässä huomenna. Ei onni löydy etsien. Miksi pitäisi kokea vaikkapa New Yorkin humu, kun sen voi sitä elämystä janoava katsoa netistä? Katsomisen jälkeen sulkee sitten koneen ja menee juttelemaan ihmisten kanssa tai painelee metsään eväiden kera.

Gretakin olisi viisas, jos suuntaisi sanansa tavallisille kuluttajille johtajien ja valmistajien sijaan. Sitä tehdään, mikä myy, mitä me tavalliset ihmiset ostamme ja siis pyydämme lisää. Kun pitelemme itseämme ja istumme hetken aloillamme, emme mene emmekä kuluta, maailma pelastuu eikä Gretan tarvitse huutaa vihaisesti väärille ihmisille.

Vaan naakat ovat viisaita. Tuo kuvan puistonaakka istuu usein puolisonsa kanssa vanhan keltaisen puutalon lampun päällä ahteriaan lämmittelemässä. Talo on vanha torppa, erään kartanon alustalaisten asunto muinoin. Nyt sen omistaa kaupunki ja antaa valon palaa siinä yötä päivää, kesät talvet. Naakat tykkäävät.

(Valokuvat Iines 12.4.2016)

202 kommenttia:

  1. Juu tai ei, enmä osaa sanoa, en tiijjä. Naakat ovat vahinkolintuja ja minä ampuisin niitä mielelläni, jos minulla olisi pyssy.

    Sitä paetten Pentti Linkolan kuolema teki minut surulliseksi, vaikka kahjo olikin.

    VastaaPoista
  2. Me ollaan, Riku, usein vahinkolapsia, kun taas naakan munat on aina tarkoituksella munittu, ja naakan pojat ovat viimeiseen asti toivottuja kakkamoottoreita. Koskaan ei ole naakka minulle vahinkoa aiheuttanut, vain silkkaa iloa.

    Pentti Linkola oli suuri persoona, vastarannankiiski, jonka kanssa en ollut kaikesta samaa mieltä, mutta kunnioitin viimeiseen saakka. Niin moni meistä tallaa myötämäkeä ja sulautuu massaan, kunhan vaan lauma (lue: verkosto/kupla) hyväksyy.

    VastaaPoista
  3. Vaan oletteko kuulleet ilouutista? Yksi koronaan kuollut on herännyt henkiin.

    Maanantaihin mennessä ilmoitettiin nimittäin 28 kuolleen. Maanantaina päivällä luku oli muuttunut 27:ään.

    Toinen ilouutinen, jonka kuulin radiosta: Linnut ovat koventaneet lauluääntään. Kun ihmisten mökä on hiljennyt, linnut uskaltavat vetää täysillä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kun suomalainen siunailee jotain, hän sanoo: Jessus perkele!
      Anteeksi, mutta oli pakko ja vielä hiljaisella viikolla.

      Poista
    2. Iines, lienevät myöhästyneitä aprillipiloja!
      Manke on alkanut rukoilla ja Ripranie valistaa meitä kansan viisaudella. Kiva kiva!

      Poista
    3. Mutta muistakaatten, että tämä Ripranie ei halua ainakaan tahallaan loukata ketään. Täällä on valta Iineksellä.

      Poista
    4. Ripranie, ihan hyvin sanottu. Ja aiheesta. Ihmisen on hyvä olla välillä vähän nättinokkainen. Kaikkea ei tarvitse nikottelematta niellä.

      Pyrin aina sijoittamaan sanomiset sanojan omaan suuhun. Tämä auttaa ymmärtämään kaikenlaisia puheessa viliseviä kristusperkeleitä - lainaan tässä Timo K. Mukkaa enkä halua tällä pahoittaa kenenkään mieltä. Maa on syntinen laulu on täynnä tuommoista pohjoista rujon kaunista puhetta, ja se on samalla rikkaus.

      Asialla on siis kaksi puolta.

      Poista
  4. Täällä on mustarastaita jopa viisi yhtäaikaa lintulaudan alla syömässä. Tintit kuorivat ja murustelevat niille valmiiksi auringonkukan siemeniä.
    Huvittavaa, kun linnut ilmestyvät aterioimaan aina samaan aikaan kuin pirtinpöydän ääressä sisällä istutaan aterialla.
    Ikkunasta on molemmilla puolilla ikunaa hyvä näköyhteys.
    Jo vanhempieni täällä asumisen aikaan lienevät ehdollistuneet näin toimimaan.
    Muistavat siivekkäät kyllä aterioida mulloinkin, ja varsinkin oravat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Alkaa tehdä mieli mökille, kun lukee kommenttejasi. En lähde kuitenkaan nyt, kun talo on kylmillään ja vesi on vielä poikki. Kauppaankin on matkaa, samoin palvelut ovat niukassa. Katsotaan nyt, milloin pääsen.

      Poista
    2. Siellä lienevät jo maat ja vedet sulat? Tälläkin on ollut pari päivää lämmin sää.
      Tänään uskaltauduin kauppaan ja samalla kävin pesemässä kaupunkikotona pyykkiä.
      Ihmisiä, niin nuoria kuin iäkkäämpiäkin oli enemmän kuin oletin ostoksilla.
      En peittänyt naaman alaosaa, vaikka huivi olikin sitä varten rullattu moneen kertaan kaulan ympäri, että voin nostaa sen nenän ja suun eteen. Suuren hupun pidin päässä. Hyvä eytä näin sen alta mitään.😄 Kertakäyttöhanskat minulla oli käsissä. Niitäkään ei moni käytä!

      Poista
    3. En tiedä varmaksi mökkimaisemista lounaisrannikolla enkä siis meren tilanteesta, sillä normaalitalvina rannassa on vielä paksut jäät ja pellolla hanget tähän aikaan ja jopa vappuna joskus.

      Nythän merijäitä ei varmaan ole, joten oletan, että ranta on sulana. Täällä Satakunnassa on ihan sulaa ollut koko talven ja muuttolintuja näkee jo sisälläkin ikkunan läpi. Juuri katselin, kun töyhtöhyyppäparvi piti harjoituslentoja läheisellä isolla niityllä. Ne lentävät jännästi sivuttain.

      Tilasin verkkoteitse itselleni paketin suusuojia, koska olen ollut pitkäaikaisessa puoliflunssassa, enkä halua tartuttaa muita. Uskon myös, että maski suojaa osin myös itseä. Minusta kaikille tulisi määrätä maskipakko joksikin aikaa. Kaikkein karseinta oli, että laboratoriossa hoitaja ei käyttänyt maskia, kun otti käsivarrestani verikoetta. Sanoi, ettei heillä ole mitään ohjeistusta käyttää suojaa.

      Poista
  5. Katselin noita Iineksen huhti -16 kuvia, joissa naakka näyttää tosi kauniilta. Kova on heillä tuo kastiajako eli arvojärjestys.

    VastaaPoista
  6. Mistähän sekin kertoo, että kun on parisuhteessa tekee mieli aina välillä lähteä jonnekin. Kun elelee yksikseen ei niin tee mielikään lähteä oikein minnekään kuin pakkoasioille. Ainakin näin vanhemmiten olen huomannut asian.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olisiko niin, että parit eivät jaksa katsella toistensa naamoja vain kotosalla? Kun lähtee reissuun, kumppani saa ikään kuin uudet kehykset taustalleen ja näyttää mielenkiintoisemmalta kuin kotona.

      Poista
    2. Minustakin tuossa voi olla vissi perä.

      Poista
  7. Minulle on vaikea ymmärtää sitä, että tämän koronan aikana nyt rahaa riittää vaikka mihin. Onkos valtion kassa pohjaton, kai se sit on. Saas nahdä, mikä lama ja työttömyys sekä kituuttaminen syntyy jos tää korona-aika joskus loppuu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Velaksihan me taidamme jo elää, tai ainakin velka kasvaa kohta.

      Ja kaipa sieltä kassasta voi joltain menomomentilta siirtää rahaa toiselle. Surullisinta on, että niin moni työnantaja joutuu lopettamaan yrityksensä ja tulee rutkasti uusia työttömiä.

      Poista
    2. Kuntien pussi tuntuu ainakin täällä olevan useinkin tyhjä, siis ilman koronaakin.

      Vaalien yhteydessä ei vaan miltään menomomentilta tunnu riittävän rahaa vanhemmille ihmisille. Luvataan aina ummet ja lammet, mutta ei paljon mitään tunnuta antavan.

      Poista
    3. Ministeri Paatero taisi juuri tänään luvata kunnille 1,5 miljardin tukiruiskeen. Toivottavasti siitä on apua pahimpaan rahapulaan.

      Poista
    4. Aki Kankaanharju sanoi, että siksi ovat velanotosta aina varoitelleet, kun tiesivät, että kriisi tulee.

      Poista
    5. Suomi on ottanut lisää velkaa koko 2000-luvun, vaikka talous on ollut nousussa.

      Nykyisen hallituksen piti pysäyttää lisävelan otto muutaman vuoden päästä. No, se siitä.

      Meidän hyvinvointimme perustuu siihen, että elämme velaksi - tällä hetkellä meillä on velkaa 110 000 000 000 eli 110 miljardia euroa.

      "Rahan riittäminen" eri asioihin tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että mikä katsotaan niin tärkeäksi, että sitä varten otetaan lisää velkaa.

      No, mitä maks - jälkipolvethan sen velan maksavat. Tärkeintähän on, että me kannamme vastuumme kaikista maailman hädänalaisista ja pysäytämme ilmastonmuutoksen.

      Poista
    6. Nythän tulemme ottamaan ennätysvelkaa. Hallitukselle siinä mielessä otollinen tilanne, että eihän sitä voi nyt nyt näissä oloissa syyttää velanotosta.

      Poista
  8. Taitaa meillä syksyyn mennessä olla kaikkien puolueiden hallitus, sota-ajan tapaan. Ei kai nyky hallitus halua eikä uskalla lähteä kaikkea säästöjä ja rajoituksia yksin toteuttamaan.

    VastaaPoista
  9. Mielenkiintoisia poliittisia aikoja tulee, jahka koronasta päästään. Vaikea sanoa, mitä tulee. Jotenkin on sellainen tunne, että Marin on kyllä varsin sitkeä mimmi. Ja tiukasti vallan kahvassa kiinni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Boris Johnson kuolee tänä yönä.

      Poista
    2. Mistäs sää sen tiedät?

      Poista
    3. Ei se, että joutuu tehohoitoon tarvitse kuolemaa merkitä. En spekuloisi kenenkään kuolemalla.

      Poista
    4. Uskon, että pääministerin hoidossa noudatetaan ennakoivaa hoitoa. Toivotaan parasta!

      Poista
    5. Meni yö, tuli aamu - Boris elää!

      Poista
    6. Tuli toinen aamu. Boris elää edelleen.

      Poista
  10. Jotain hyvin ihmismäistä tuossa alkukuvan kolmen kuvan naakassa on. Minulla tuli mieleen mummo, joka kääriytyneenä mustaan huopaan on unohtunut istumaan ajatuksissaan.
    Meidän pihassa astelee hyvin usein arvokkaan näköinen iso varis, joka nostelee jalkojaan ja nokkaisee välillä huuruista nurmikkoa. Se käyttäytyy kuin omistasi koko maailman. Tänäkin aamuna.

    Heräsin tänään viittä vaille 6. Outo tilanne. Näin unta että joku iso hahmo kaartui mun pään yläpuolelle ja sanoi: Tänään iltapäivällä koronavirus ratkaistaan! Säikähdin ja heräsin, hyppäsin pelästyneenä sängystä ja kuulin, kun uutisissa sanottiin, että Englannin pääministeri on viety teho-osastolle. Häh, olenko minä joku unimaakari, ennustaja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Liisu, kiitos blogisi uudesta, hienosta tarinasta! Olet mestari, tämäkin tarina on julkaisua vaille valmis. Tarkoitan julkista julkaisua. - Sanoin siitä suorat sanat kommentissani siellä. Sait minut kiihtymään naisen puolesta.

      Poista
    2. PS
      (... mulla (=minulla)meni koko eilinen päivä, vasta illalla sain koneen kuntoon ja se, juttu, on nyt uudestaan siellä.)

      Poista
    3. ps:n ps

      Minä myös suren Pentti Linkolaa henkilönä joka uskalsi... Jäi hyvä muisto hänestä kun tapasimme hänet Tamperetalossa muistaakseni viime talvena ja juttelimme luonnonsuojelusta väliajalla ihmispaljouden keskellä. Ihan kalastajan näköisenä villapaita päällä hän oli tullut konserttiin ja hänestä heijastui lämmin ja mukava ihminen, joka on nyt astunut mustasta aukosta sisään (kuvitelma joka tuli just mieleen). Hän suri sitä että oli tullut vanhaksi eikä jaksanut enää tehdä "niitä hommia". joita oli aikaisemmin tehnyt, sanoi.

      Poista
    4. Linkolassa oli kyllä särmää. Häntä ei demonisoitu, koska hän kuitenkin oli oikealla puolella. Ajatelkaapa jos samanlaisia älyttömyyksiä laukova hahmo olisi ollut persujen alkuisä?

      Muistan kun Linkola piti kerran puhetta ja joku eturivin nuorista kolleista huuteli väliin. Linkola kielsi pari kertaa, ja kun huutelu jatkui, hän astui pöntöstä alas, marssi urputtajan luo ja läväytti pari kertaa poskelle. Äijä hiljeni.

      Mutta väkivalta ei ole ratkaisu!!! Paitsi oikean asian puolesta.


      Poista
    5. Näin se menee, Tapsa.

      Lyhyesti: Hevosen lyöminenkin on leikkiä, kun oikeamielinen lyö sitä.

      Eikö ollut muuten upea aforismi? Keksikääpäs yhtä hienoja!!

      Poista
    6. Ihminen on mestari keksimään selityksiä eikä niistä aina ota edes selvää.

      Poista
  11. Olen joskus ajatellut, että raakojen diktatuurien pystyttäjät ovat ehkä Linkolan kaltaisia fanaatikkoja, jotka uskovat omaan asiaansa loppuun asti.

    Tuskinpa esim. Kamputsean punakhmerit polpoteineen ajattelivat tekevänsä mahdollisimman paljon pahaa ja nauravansa päälle, vaan he olivat tekemässä maanpäällistä paratiisia, jossa kaikki olisivat tasa-arvoisia ja onnellisia ja oikeaoppisia.

    Kaikki alkuajan sorto ja kuri ovat vain ikäviä välttämättömyyksiä, koska on ihan liikaa väärinajattelevia ihmisiä, jopa toivottomiakin tapauksia. Sääli. Munakastahan ei voi valmistaa rikkomatta munia, filosofeerasi jo lempeä Lenin. Jonkun on se vain tehtävä, jälkipolvien onnen takia.

    Nyt me pidämme Linkolan tappopuheita ja iloa ihmisjoukkojen kuolemisista vain tinkimättömän idealistin ajattelemattona puheena.

    Mutta ei Himmlerkään kyennyt itse ampumaan juutalaista, tuskinpa Hitlerkään ketään tappoi, mutta muut tappoivat heidän käskystään kyllä sitten sitäkin enemmän.

    Linkola oli lempeä ja viisas mies, mutta onneksi hän ei päässyt valtaan.

    VastaaPoista

  12. Näin pitäisi tehdä kaikille johtajille ja päämiehille: tulisi asettaa heidät toisiin kehyksiin. Vain siten voimme kai oppia uutta ihmisestä.

    Tässä on takana ihmiskunnan suuri kysymys: mistä paha versoaa. Versoaako se aina vain pahasta? Syntyykö se sittenkin sivuilmiönä?

    VastaaPoista
  13. Joskus paha on pakko, tyyliin, tapa tai tule tapetuksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On myös henkistä tappamista ja se vasta piilossa on.

      Poista
    2. Toki, jos murhaaja käy läheisen kimppuun, vaikkapa oman lapsen, niin kyllä sitä murhaajan empimättä ampuu, jos siinä tilanteessa on.

      Vaan silloinhan se ei ole paha teko, jos pelastaa viattoman uhatun elämän. Se on hyvä teko.

      Vapaaehtoinen, valittu paha on psykologisesti kiinnostava ilmiö. Haluaisin lukea vaikkapa Hannibal Lecterin tai Hitlerin tai Stalinin psykologiset elämäkerrat, siis rehelliset kertomukset elämänvaiheista, pääpaino varhaislapsuudessa, josta paha lähtee kasvamaan. Onko esimerkiksi Stalinista kirjoitettu tällaista elämäkertaa, tai Hitleristä? Mein Kamfista en välitä, se ei ole elämäkerta.

      Poista
  14. Edvard Radzinski on kirjoittanut erinomaisen ja helppolukuisen STALIN kirjan.
    Hitleristä kirjoitti jo sodan aikana Usalainen Walter C. Langer Psyykkisen tutkielman, ja on paljon kirjoitettu myöhemminkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä Radzinskin teos taitaa olla teos, joka kertoo enemmän Neuvostoliiton alkuaikojen valtataisteluista Kremlissä Leninin kuoleman jälkeen kuin Stalinin henkilökohtaisista varhaisvuosista ja kasvamisesta hirmutekojen tekijäksi. Eli kaipaan sitä psykologista viitekehystä, en niinkään historiallisia tapahtumia. - Teos sinänsä on varmaan muuten hyvä ja ansiokas.

      Poista
  15. Radzinski kuvaa ja analysoi laajasti myös Stalinin lapsuuuutta ja nuoruutta.
    Simon Montefiore on kirjoittanut NUORI STALIN

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ennakkoasenteeni murtuu kohisten. Lapsuudenkuvaukset ovat kiinnostavia, koska ne muokkaavat meidät siksi, mitä oikeasti olemme.

      Hitlerinkin lapsuudesta on kirjoitettu jotakin. Olen itsekin kirjoittanut jotakin ylimalkaista hänen äitinsä Klara Pölzlin väärästä valinnasta, joka vaikutti kansojen kohtaloihin:

      Ellei hän olisi sortunut kahdesti avioliitossa olleeseen äpärään, Alois Schicklgruberiin, maailma olisi toisenlainen eikä laaja saksanmaa ja koko länsigermaaninen kieliklusteri istuisi edelleen häpeäpaalussa, kuittaamattomissa synneissä.

      Poista
    2. Simon Montefioren "NUORI STALIN" on kyllä hyvin tarkka kirja Josif Vissarionovitš Džugašvilin elämän alkuvaiheista ja myöhemmästäkin. - Oli ankara lapsuus hällä, runoilevalla ja herkällä (joopa joo) pappisseminaarilaisella, jnpp. Mutta mitä se tuon ihmisen sielunpimeydestä silti selittää... En usko että kovin paljoa?

      Hitlerikin oli taiteilija. Ainakin sielultaan. Ja Mao herttainen filosofi. Varmaan maailmanhistorian ykkösjulmurikin - Timur Lenk - iltaisin nuotiolla, kun ensin olin syöty maittavia hevosfileitä, keretoili satuja. Niin, ja Heinrich Himmler tykkäs hirveesti linnuista, etenkin kanoista.

      Poista
  16. Paljon pohdittu kysymys on, kuinka paljon vahva johtaja vaikuttaa historian kulkuun. Missä määrin kehitys olisi kulkenut samaan suuntaan ilman häntäkin.
    Olisiko toinen maailmansota jäänyt käymättä ilman Hitleriä? Paradoksihan on ,että saksa olisi rauhanomaisesti , taloudellisella ja kulttuurisella hegemoniallaan noussut euroopan johtavaksi vallaksi ,ilman sotia.
    Stalinin hallinto hakee julmuudessaan vertaistaan historiassa. Mutta diktatuuria ja väkivaltaa olisi myös Trotskin y.m johto ollut.

    VastaaPoista
  17. Tuo tuli minunkin mieleeni kyllä. Missä määrin ilmassa oli jo sitä värähtelyä, joka oli valmiustilassa odottamassa ottajaansa, vahvaa johtajaa, joka ottaa langat käsiinsä ja ohjaa toimintoja äärisuuntaansa? Täytyy olla jonkinlaista odotusta ja vastetta niille ajatuksille, jotka johtavat tekoihin, jotka toteutuessaan vain lisäävät vauhtia ja eskaloituvat räjähdyksiksi.

    VastaaPoista
  18. Minullakin on hyllyssäni muutamia elämäkertoja näistä diktaattoreista, Hitkeristä, Stalinista, Leninistä, Maosta ja Trotskistakin – siinä MEG on täysin oikeassa, ettei Suomen asema olisi ollut yhtään helpompi Trotskinkaan vallassa ollessa.

    Olen kyllä sitä mieltä, että historiallinen aika ja olosuhteet nostavat aina tietynlaisia ihmisiä ja puolueita johtoon, harvemmin päinvastoin.

    Esimerkiksi Saksan kärsimä nöyryytys ekan maailmansodan jälkeen nosti esiin kymmeniä revanssia - eli "oikeutta" - vaativia kansanliikkeitä, joista Hitlerin puolue oli vain yksi. Olisiko sitten ollut Johtajan ansioita, että juuri se nousi ja nappasi vallan...

    Ajatelkaapa miten nopeasti kaikki tapahtui ja Saksa militarisoitui: Hitkeristä tuli valtakunnankansleri 1933 – ja vain kolmen vuoden kuluttua Berliinin olympialaisten aikaan 1936 oli Saksa jo täysin kansallissosialismin uhon ja hurmoksen vallassa!

    Voisiko vastaavaa kuvitella nykyaikana? Näköjään Hitlerille oli ns. sosiaalinen tilaus.

    VastaaPoista
  19. Minusta tuntuu, että nykyaikana ei nouse niin helposti yhden asian liikkeitä kuin historiassa. Ensinnäkin meillä on enemmän liikkeitä ja täten niillä on omat puolustajansa. Toiseksi mykyajan ihmisellä on pidempi perspektiivi historiaan kuin entisillä polvilla. Olemme nähneet järjettömyyksien kauhut, emmekä ole enää niin auktoriteettiuskoisia kuin muinoin. Meillä on enemmän potentiaaleja pahan vastustajia.

    Pahimmaksi uhaksi näen naisen uudenlaisen mielipidefasismin nousun. Olisi vain yksi oikea tapa ajatella, muut tavat kiellettäisiin laeilla, esimerkiksi vihapuhelailla kiellettäisiin toisinajattelu jne.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nykyaikaa on vaikea verrata menneeseen koska elämme täysin toisenlaisessa maailmassa. Valtioiden rajat eivät enää Pääoman liikkeitä rajoita, elämme globalisaatiossa. Yksi esimerkki siitä on että tavarat teetetään siellä missä se on edullisinta - siis teettäjälle. - Koska olet viimeksi (kysymys ei ole osoitettu kellekään erikseen vaan teille kaikille) ostanut kotimaiset kengät, puvun, farkut, lenkkarit, kärpäslätkän, kellon, kalossit, kaulimen tai puhelimen... tms.? Noh, ehkä vahingossa oot ostanut ja päivitellyt että olipas tyyris, heh heh. Kyllä käyttöroina yleensä tulee jostain Aasiasta.

      Mutta ehkä vielä enemmän maailmaa on muuttanut teknologinen vallankumous: digi ja www. On jopa sanottu, että Suuri ja Mahtava Neuvostoliitto hajosi Netin takia: eivät vallankäyttäjät pystyneet enää valehtelemaan kansalle kun tietoa tihkui taivaalta... kuin mannakryynejä. – Ja suuri pelko Kiinalla on samasta juuri nyt: siksi heidän nettisensuurinsa on niin kaikenkattavaa. (ja toistaiseksi myös onnistunutta)

      Tieto on valtaa!

      Ps. Netin suoma rajaton "sananvapaus" (= vihapuhe) on luku sinänsä. Lankapuhelimien aikana ei mitään vihapuhetta tunnettu… ainakaan Vorssassa? Em muista. (Pollaritkin vittuilivat vain kommunisteille ja mustalaisille. Mikä oli ihan oikein.) Nykyisin ns. somessa (en ole aivan varma mitä some tarkoittaa, mutta jos se on keskustelupalsta, niin…) …on täynnä disinformaatiota ja hirtto- ja raiskausuhkauksia ja salaliittoteorioita yms. yms. Ei semmosia viitti lukea. Enkä enää luekaan. Mutta siihen aikaan kun luin niin näillä kirjoittajilla usein käpälänjäljet johtivat sylttytehtaalle… SS (Suomen Sisu), PS ("eräs tunnettu puolue"), ja vastaaviin kenttäkäymälöihin, eli riu'uille.

      Poista
    2. Korjaan omasta kommentistani - ennen kuin luen mikiksen kommentin - pois sanan ”naisen” toisen kappaleen alusta. Se ei kuulu sinne enkä ymmärrä, miten se sinne tuli!

      Poista
    3. Mitä sivuja te ihmiset oikein luette, kun törmäätte hirtto- ja raiskausuhkauksiin? Ja että netti on täynnä niitä?

      Miksiköhän minä en törmää ollenkaan saastaan, vaikka luen monipuolisesti kaikkea, lehtiä, blogeja, erilaisia keskustelualustoja, twitteriä, jopa vauva.fiitä.

      Älkää rakkaat ihmiset menkö sinne, missä tuommoista saastaa on. Oma vika.

      Poista
    4. Mutta vielä tuosta ajatuksesta että "miten historia olisi mennyt jos ei olisi ollut N.N."... Ehkä vähän mutta ei kovin eri lailla. Yhdyn Tapsaan, että tapahtumilla tuppaa oleen "ns. sosiaalinen tilaus". Oikeastihan mitään "vaihtoehtoista historiaa" kun ei ole.

      Paitsi kaunokirjallisuudessa. Joo.

      En tykkää yhtä scifeistä, tai mitä ne on, enkä yhtään enempää dystopioista. Ei ne koskaan osu kumminkaan kohdalle. (Tai Julius Vernellä sentään vähän. Joo.) Paitsi yhdestä novellista, joka kuvaa "vaihtoehtoista historiaa", ja joka mielestäni on yksi parhaista suomalaisista novelleista, diggaan, se on Paavo Haavikon "Lumeton aika". Se on novellikokoelmassa "Lasi Claudius Civciliksen salaliittolaisten pöydällä". Minulla on tämä kirja, odottakaapas kun noudan sen kirjahyllystäni. (noutaa) (ja selaa kirjaa joka on ohut) En nyt ehdi lukea tätä novellia, muistini mukaan siinä eletään 1950 -luvun lopun Suomessa, ja niin ovelalla tavalla että lukija - tässä tapauksessa minä - huomasi vasta vähän ennen loppua että... jokin mättää tässä... ja sitten huomasin että "tässähän eletään 1950-luvun neuvostoSuomessa. Hieno idea. (selaa novellin viimeisen kappaleen) Ja miten hieno loppu! Koska… näinhän kuka tahansa isänmaan ystävä, vaikka Hitler tai Paasikivi tai Mahatma Gandhi, voi vilpittömästi sanoa; nyt sen vain sanoo Kuusniemi, joka on opportunisti:

      Ja minä, Kuusniemi tunsin että rakkaus tähän maahan hyvitti, teki anteeksiannettavaksi nekin teot jotka nyt olivat erehdyksiä. Ja niitten oikaiseminen on nyt meidän oikeutemme.

      Poista
  20. Tarkoitin lähinnä, että neuvosto.alamaisten kannalta Bolshevikkivalta ilman Stalinia olisi ollut parempi. Mutta yhtäkaikki vankilaa teloituksia silloinkin.

    VastaaPoista
  21. Asiasta koronaan, muuten. On käsittämätöntä, miten huolettomia suomalaisissa hoivakodeissa ja terveyskeskuksissa ollaan. Hoitajat tekevät toimenpiteitä avokasvoin, ilman maskeja! Potilaita ja asiakkaita ei suojata. Juuri kerrottiin uutisissa, miten korona on levinnyt useihin hoivakoteihin, ja usein terveydenhoitolaitoksiinkin. Mistä johtuu, että suomalaiset vieroksuvat laitoksissakin maskeja? Etelä-Korean tilanne saatiin hallintaan nimenomaan maskien ja testien avulla. Itse aion käyttää maskia, jos menen ihmisten ilmoille. Se on vähin mitä voin tehdä muiden hyväksi.

    VastaaPoista
  22. Elämme historiallista aikaa. Sodilta sukupolvi, jota itse edustan, on Suomessa säästynyt. No, muualla on sodittu sitäkin enemmän, tai ainakin tapettu siviilejä. Edustamani sukupolvi säästyy myös ilmastomuutosten kauhuilta, sen saavat tutaa jälkeemme tulevat. No, ehkä tähän rakoon piti sitten tulla tämä Virus. Joka sanoo: "Ihmiset, mitä te kuvittelette olevanne, höh? Kun kevyt henkäys käy teidän lävitsenne, kuin tuuli ruohikossa, ei teitä enää ole."

    VastaaPoista
  23. Suojainten puutteesta ja saatavuudesta käy keskustelu, ilma sakeana. Tiede.fi palstalla joku kirjoitti ,että puolustusvoimat ,Aalto-yliopisto y.m kehittävät menetelmää suojainten desifioimiseksi uudelleen käyttöön. Toinen kirjoittaja tiesi ,että käytetystä suojaimesta kuolevat virukset kolmessa vuorokaudessa itsestään.

    VastaaPoista
  24. Olen saanut asiantuntijoiden lausunnoista sellaisen käsityksen että tuollainen "pölysuojain" ei viruksia ehkäise. Se lähinnä (jonninverran) ehkäisee sitä, ettei itse sairaana tartuta muita; vrt. yskäise hihaan. Ns. sairaalamaskit ovat ihan toista luokkaa eivätkä ole saatavilla siviileille.

    Minulla on muuten oikea kaasunaamari. Ei tule siitä pöpöt läpi. Sain sellaisen kun aikoinaan Kankaan paperitehtaalla olin Kemikalio-osastolla duunissa. Jouduin nääs välillä käymään semmoisissa suljetuissa huoneissa jossa oli myrkyllisiä kemikaaleja. Jos siellä olisi ollut joku vuoto, jota koskaan ei ollut mutta jos vittu vie olisi ollut, niin multa olisi nirri lähtenyt heti ilman sitä kuonokoppaa. - Ps. Kun lähdin Kankaalta, "unohdin" tuon naamarin reppuuni. Ehkä pistän sen pärställeni ensikerralla kun käy lähi-K-kaupassa ostoksilla? Voisi olla että kaikki muut asiakkaat, ja kassaneiti, juoksisivat kiljuen ulos! On se niin julman näköinen sammakkomaskii!

    Mutta nyt alkaa "Tempteison Islanders", tai miten se kirjoitetaan. Se on mielestäni kaikkein, kaikkein ala-arvoisin ohjelma mitä TVsta tulee. Siksi seuraan sitä. (pomppivin sydämin)

    VastaaPoista
    Vastaukset

    1. Näin minäkin olen maskit käsittänyt, eli ne suojaavat muita maskinkantajan pöpöiltä.

      Vaan ajattelepas mikis, että jos kaikki ihmiset käyttäisivät maskia, niin miten tartuntojen mahtaisi käydä? Totuus on myös se, että jos maskia ei itse klähmi käytön aikana, se toki suojaa sinuakin jonkin verran.

      Poista
    2. Meillon niitä maskeja, läpällisiäkin (muuhun tarkoitukseen, ei koronaan). Ne läpälliset on kalliita, niissä läppä aukeaa ja sulkeutuu hengityksen mukaan.
      Meillä niitä käytetään yhtä kappaletta aina niin kauan kun läppä toimii, ei kertakäyttöisenä. Sairaaloissa ne tulee hirmukalliiksi kun niitä on ilmeisesti kai pakko ottaa aina naaman eteen uusi.

      Poista
    3. Minun maskini ovat apteekista tilattuja yksinkertaisia kertakäyttötuotteita. Luulen, että kun koronasta selvitään, tästä aukeaa hyvä bisnes joillekin yrityksille valmistaa kohtuuhintaisia tosi tukevia maskeja ja suojakilpiä, jotka voi pestä puhtaaksi. Ihmiset ostaisivat varmaan useita vastaisen varalle kotiin.

      Poista
    4. Uskon, että jopa täydellisellä maski-suojapukuyhdistelmällä voisi olla kysyntää. Mikiksen kaasunaamariversio on hyvä olla olemassa täydellisen katastrofin varalta.

      Poista
  25. "Kun päivä koittaa,/ näen minkä tiedän:/ voima, jonka järjestelmä jättää käyttämättä/ on se voima joka muuttaa järjestelmän.”

    Tiedättekö keneltä runoilijalta tämä. (Tapsa nyt ainakin tietysti.) En usko että noin on. Itse en ole enää poliittinen eläin enkä usko enää mihinkään. Ihminen on ihmiselle ihminen, ei mikään susi, sudet ovat kohteliaita ja solidaarisia toisiaan kohtaan. "Eksistentialismikin on humbuukia", sanoi Jean-Paul Sartre. Eikä sanonut, älkää uskoko minua, mutta siitä huolimatta kaikki on humbuukia. "Miksi kaiken pitää olla liikkeessä kaiken aikaan?", Iines kysyy yllä. Ja ihan järjetöntähän se, aikoinaan nuorena sitä ei tajunnut, ja nyt vanhana on liian myöhäistä, vaikka tajuaisi. Musta yö tunkeutuu ikkunasta sisälle, minä panen räppänän kiinni, Gome home Europe. Nimim. Tulen, kantaja. Ich werde kommen, wenn ich es tue. Tänä iltana tanssit Leimukalliolla, laulaa tangolaulaja Stefan Löfven, sateen sattuessa ottakaa mukaan sateenvarjot. Ottakaa kumppaninnekin mukaan niin ette pety, Puffetissa I-olutta, ryppyisiä nakkeja ja korvapuusteja. Hannu Karpo myy rompetorilla venäläisiä perseenpäristimiä jotka eivät pärise mutta eivät siitä huolimatta kenenkään perseeseen edes mahdu. Mutta onneksi huomenna ei ole enää eilen, niin kuin tänään.

    Elämä riipii, lämä riipii, elämä iipii. Kirjaimetkin kirjain kerrallaan, katoavat. Vo itu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Runo on siis mielipide nykyiseen poikkeustila- eli valmiuslakiin! - Tottapuhuen taitaa olla tyystin taivaanrannan maalailua.

      Tottakai Sarte tiesi olevansa humbuugiukko.

      Poista
    2. Nyt kun tiedän - tutkimukseni tuloksena - keneltä runoilijalta säkeet ovat, sanoisin että lausahdus on aivan tekijänsä näköinen.

      Poista
  26. 64 kommenttia tähän mennessä. Yhm. Yhtä monta ruutua on shakkilaudassa. Shakki on herrasmiesten peli: siinä ei päämääränä ole voittaa toinen, vaan nujertaa hänet (eli lyödä ruuvimeisselillä päähän, katkoa moottorisahalla raajat, vetää hohtimella hampaat irti, porata poralla reikiä polviin, katkoa kynnet ja iskeä miljoona volttia nivuksiin, jne jne jne)

    "Fair play", ystävät kalliit kaalimatoset, miksi et Sinäkin liittyisi lähimpään shakkikerhoon?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pelasin kerran nuorena junassa korttia ihan vieraitten ihmisten kanssa, jotka istuivat vastatusten vaunussa. Se oli eka kerta, enkä tiennyt miten miten korttia pelataan, ne muut neuvoivat minua.

      Sen jälkeen en ole pelannut mitään muuta kuin äitini kanssa tammipeliä, jota oli pakko pelata aina kun äiti pyysi, ettei olisi pahoittanut hänen mieltään. Nähtävästi en ole erikoisen pelihimoinen.

      Mutta nuo Mikiksen pelihommat on niin mainioita, että kai sitä pitäisi alkaa viettää aikaa pelaamalla.

      Poista
    2. Olen kyllä pelaillut, mutta himoinen en ole. En tunne mitään vetoa marketien peliautomaatteihin, joilla näkyy aina samat kasvot, muutamia samoja naisia on aina kun käyn käyn kaupassa. En tiedä onko heillä pelihimo vai rahanpuute. Rahanpuute voi ilmetä osin kai pelaamisena. Toive kolikkosateesta.

      Isä oli suuri shakin ystävä, hän jopa toi sen pelin paikkakunnalle, ja perusti sinne shakkikerhon. Muistan kun meilläkin kävi pelaamassa "shakkiherroja". Isä oli taitava käsistään ja jopa veisti itselleen aivan ensiluokkaiset shakkinappulat, ja lakkasi ne kiiltäviksi. Minäkin sain pelata nappuloilla ja opin aika varhain shakin kuviot. En ollut siinä käsittääkseni kovinkaan taitava. Isä pelasi usein yksinkin, en tiedä ketä vastaan. Ja katseli pelikuvioita joistain lehdistäkin.

      Kortteja on lätkitty likkojen kanssa, marjapussia ja muita. Pasianssia pelaan joskus tietokoneella ja kiinalaista Morejongia, ja tabletilla Candy Crushia, aivan typerän ihana peli.

      Pelaamme myös porukalla mökillä, Trivial Pursuitia ja Aliasta, Monopolia, Halmaa ja muita. Meillä on isot pinot pelejä. Ulkona pidetään tikkakisoja.

      Poista
  27. Ajattelen, että jos ihmisen (alkoholin lisäksi tai siitä huolimatta) aivoihin pumpattaisi 0,02 dritteliä jotain kaasua, esim. heliumia, niin hänen mieleensä tulisi ilmavampia ajatuksia? - Tästä tietysti kukaan ei voi olla varma ennen kun ns. sokkotesti on tehty n. 2ooolle ihmiselle. (joille sille toiselle tuhannelle pumpataan päähän vain polkupyöräkumien ilmaa)

    Nyt nukkumaan, siiliseni! Piikikkäitä unia.

    VastaaPoista
  28. Mielenkiintoista on nähdä tekeekö hallituksen suuri suosio mahalaskun.
    Nythän on luvattu yrityksille lohdutukseksi ja lepyttelyksi älyttömiä avustussumia kuten myös muille kärsijöille.
    Minulle nuorten naisten vetämä hallitus on vielä edelleen ulkoisesti "kaunis nukkehallitus".
    Ymmärrän miten ulkonäkö auttaa naisten suosiossa ja menestyksessä, vaikka kaikki ei menisikään kuten siinä ässällä alkaassa idyllissä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ylen tuoreen gallupin mukaan demarien kannatus on noussut peräti kolme prosenttiyksikköä, eli lähes persujen lukemiin.

      Tämä on mielestäni odotettua, sillä Marin on saanut poikkeuksellisessa kriisitilanteessa tilaa mediassa esiintyä voimakkaana kansanjohtajana. Oppositio on ymmärtänyt olla hiljaa, vaikka virheitäkin on tehty.

      Hyvä näin. Toivottavasti tyytyväisyys jatkuu, kun jälkipyykin pesu alkaa ja laskut lankeavat maksuun.

      Poista
  29. Kannattaa pitää vielä kehumis- ja kannatuslukujen mölyt mahassa. Tulossa on vielä kovat väännöt kuka saa fyffee ja kuka jää näppejään nuolemaan. Eikä korona ole vielä ohi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No juuri tähän minäkin viittasin edellisessä kommentissani ennen kuin luin kommenttisi.

      Hurjasti rahaa nyt käytetään valtion pussista. Mietin itse, onko aivan kaikki rahanjako välttämätöntä. Ahdinkoon joutuneita pitää kyllä auttaa, mutta onko aivan tarpeen ruveta maksamaan n. 730 euroa kuussa äideille korvaukseksi siitä, että hoitavat lapsensa kotona? Eikö se riitä, ettei päivähoitomaksua peritä?

      Poista
    2. Minusta tuo rahallinen kädenojennus äideille on hieno asia. Varsinkin pientä palkkaa töissä muutoinkin nauttiville.

      Poista
    3. Minulla on se käsitys, että pienipalkkaiset ovat juuri nyt niitä, jotka ovat töissä pitämässä Suomea pystyssä, eivätkä he olisi näitä äitejä, joita "kädenojennus" tarkoittaa.

      Kotona lasten kanssa ovat mielestäni ne suurempipalkkaiset naiset, jotka voivat tehdä itsenäisempiä siistejä sisätöitä tietokoneella. - Tämä jako karkeasti ilmaistuna, rajat ovat horjuvia.

      Minusta omien lasten hoidosta etätyön ohella ei kuulu maksaa ylimääräisiä tukia - sehän on jo tuki ja kädenojennus, että päivähoitomaksu jää pois heiltä. Nyt tulisi kaiken lisäksi vielä ylimääräisenä 730 e/kk.

      Tarkoitan sitä, että jos ylimääräisiä lapsitukia aletaan maksamaan päivähoitomaksujen poiston lisäksi, tuet tulisi kohdentaa vaikkapa yksinhuoltajaperheisiin tai työttömyystuilla ja minimituloilla eläviin perheisiin, ei kaikille kotona työtä tekeville.

      Poista
    4. Juuri samaa mieltä tästä "korvauksesta" kuin Iines tuossa ylemmässä viimeisessä kappaleessaan ilmaisee. Jaa miksikö olen. No, kateuttani tietenkin. Turhaa rahanmenoa tuokin on, jos sitä kaikille jaetaan. Vain todella tarvitseville, niin kannatan lämpimästi.

      Poista
    5. Samaa mieltä, että perheen tulot otettava huomioon "ilmaista" rahaa jaettaessa.

      Poista
  30. Nakkaan vielä naakkaa nakilla. Wikipediasta juuri luin, että niistä suuri osa muuttaa talvisin etelään. Ilmankos niitä järjettömän suuria, Hitchcockin liunnut mieleen tuovia, parvia ei viime aikoina ole näkynyt. Viime vuosina ovat muodostaneet niin isoja parvia, etten sellaisia muista koskaan aiemmin nähneeni. Älkää katsoko wikipediasta ruokatavoistaan, se koostuu pizzan palasista, hampurilaisen jämistä ja muista jätteistä. Naakkojen lisäksi lokkeja, variksia ja muita paskalintuja tulisi hävittää roimalla kädellä. Pikkulintukannat siitä saattaisivat elpyä.

    Ihmisen älykkyys on sitä, että osaa puhua niin älyttömiä, että tyhmimmät luulevat viisauksiksi. Käännellään ja väännellään Marxin ja muiden kirjoituksia fiksun tuntuisesti. Reaalisosialismeilla tai reaalikommunismeilla ei koskaan, ei ainoassakaan tapauksessa, ole ollut hyvää tarkoittavaa lähtökohtaa. Kyse on joka kerta ollut kaiken omaisuuden ja vallan keskittämisestä yhdelle.

    Maailman kaikkien aikojen pahoin ihminen on ollut V.I.Lenin, veljensä aiheellisesta teloittamisesta syvästi katkeroitunut mies. Psykopaatti, joka aloitti menestyksekkäästi tien, jonka rakas seuraajansa Stalin vei huippuunsa. Vielä Hrutsevkin, kekkosen kaveri, oli massamurhaaja. Breznevistä muodostui neuvostoliitossa vitsi, jolle kaikki männynkävyistä lähtien nauroivat. Jo dementoituneena Breznev syöksi Afganistanin ikuiseen tappamisen kierteeseen. Sitten pahamaan johdossa seurasi joukko muita dementikkoja, jotka muistelivat ihanaa tappamisen aikaa, mutta olivat liian heiveröisessä kunnossa sitä kauheasti toteuttaakseen.

    Nyttemmin on ilmaantunut anarkistikommunisteja, jotka haaveilevat kaiken autöritäärisen johtamisen lakkauttamisesta. Totetuessaan sellainen johtaisi uuteen Staliniin silmänräpäystä nopeammin.

    Kommunismi on pahuus, pahuus on kommunismi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kommunismi ei venäjälle ollut välttämätön, kunhan Marxista ja kumppaneista jonkinlaista alibia rakensivat kamalalle toiminnalleen. putin on menestyksekkäästi jatkanut samalla linjalla. Maan kaikki omaisuus on keskitetty putinille ja kavereilleen. Pahan valtakunta ei ole kuollut.

      PS. Helsingin Jokereita minä häpeän.

      Poista
    2. PPS. Stalin nosti Maon valtaan Kiinassa, koska ihaili julmuuttaan.

      Poista
    3. Sananen naakoista. Naakkahan on sosiaalinen lintu, joka viihtyy taajamissa ja ihmisen lähellä, ilmeisesti ruoansaannin helppouden vuoksi.

      Täkäläisillä avarilla satakuntalaispelloilla valtavia naakkaparvia on näkynyt loppukesäisin riesaksi asti. Ne ovat ilmeisesti jopa uhka viljelyksille, ja niinpä paikalliset maajussit ammuskelivat ilmaan - taisi muutama hätäinen naakkakin osua luodin eteen, kun maajussit hajottivat parvia ampumalla. Muutoin naakkaparvia näkee täällä etenkin kirkontornin ympärillä.

      Poista
    4. Muistin virkistykseksi jälleen kerran:

      https://www.youtube.com/watch?v=XjVnbVStaDA

      Poista
    5. Lastenkasvatusta parhaimmillaan.

      Lenin-setä tappaa Venäjällä, tappaa pikkulapsetkin. Mutta minusta vain tuntuu, että Lenin-setä asuu yhtä lähellä kuin namusetä Ho-Chi Minh.

      Leninillä on niin suuri otsa, että taitaa olla vesipää. Ja Lenin-setä hymyilee ja silmät tuikkivat ja hän nauraa aina tappessaan.

      Lenin-setä asuu Venäjällä. Minä kutsun hänet kylään tänne Vietnamiin. Hän tappaa meidät. Meille hän on yhtä kultainen kuin namusetä Ho-Chi Minh.

      Minä olen pikku pioneeri. Ja vähäinen on vielä minun voimani. Mutta pienikin voi tappaa, rauhan puolesta kuin Lenin ja namusetä Ho-Chi Minh. Rauhan puolesta kuin Lenin ja namusetä Ho-Chi Minh.

      Poista
    6. Vapauden maa, Yhdysvallat, joutui Vietnamin sotaan perinnöksi ranskalaisilta. Pahuuden maan levittäytymistä vastaan taistelu, johti välillä virheisiin. Vietnam on edelleen kommunistinen, kynnelle kykenevät sieltä pakenevat.

      Poista
    7. Tuo Lenin-sedän "suuri otsa" on hupaisasti sanottu. Molemmissa versioissa.

      Kuvitella, että silloin ei huomattu sitä propangandan määrää, jota lapsille suollettiin. Kun vielä vedetään tähän se ennen mainittu Pirkkalan moniste, koko pedagogisen kirjon laajuus asettuu uomiinsa.

      Kunpa aina kulloisessakin ajassakin huomattaisiin, milloin ideologia lähtee laukalle.

      Poista
    8. Ben Zyskaleewitziä olen yhä enemmän alkanut ihailemaan. Katsokaa reilun kolmen minutin pätkä, jossa kertoo asiat paremmin kuin minä koskaan osaisin.

      Poista
    9. Hitler-setä asuu Berliinissä", ei siinä eroa olisi kuppaa sairastaneen Leninin tarjoamisesta lapsille.

      "Äärimmäisyysihmisen vihollinen ei ole vastapuolen äärimmäisyysihminen, vaan mielipiteiltään keskitien kulkija"

      Poista
  31. Minä olen kilpaillut shakissa vuosia. Nyt on vuosittainen pääsiäisturnaus peruttu. Ehkä joskus kesällä tai syksyllä taas kilpaillaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Shakkia on vaikea pelata olematta nokikkain. Vaan virtuaalisti voisi kai pelata.

      Poista
  32. Joku demokratian vastustaja yritti jo käyttää valmiuslakia ajauksiaan edistämään ja ehdotti Alkojen sulkemista. Epäilemättä tilanteemme saattaa joissain perheissä aiheuttaa ongelmia, mutta todellisena uhkana pitäisin vapautumisen hetkeä tästä kamalasta taudista. Silloin kansa vapautuu pelosta ja alkaa karnevaali vailla vertaa, ryyppyjuhlat remua täynnä. Jos Alkojen sulkija olisi ollut rehellinen, hän olisi ehdottanut Alkojen sulkemista ja viinanmyynnin kieltämistä heti epidemian jälkeen. Eipä siinäkään tietysti kokonaisjärkeä olisi. Liike-elämän tulee pyöriä, että pötyä pöytään riittää koyhillekin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis eihän Alkoja voi sulkea. Siitä seuraisi kamalia. Kotona muijat ja lapset saisivat kyytiä ja kaikenlainen sekasorto valtaisi yhteiskunnan. Moni tulisi hulluksi ja kiljunkeitto keittiöissä alkaisi. Poliisi sekoaisi.

      Poista
    2. Seotkoon, ken sekoo. Alkot vaan säppiin ja ihmiset ajattelemaan todellista luonnettaan.

      Poista
  33. Viimeisten päivien aikoina olen juutuubista katsellut lukuisia haastatteluja ja pitkiä yliopistoluentoja.

    Aika monta pitkää esitelmää Teemu Keskisarjalta, niistä opin paljon, myös niistä mieleeni muistui, etteivät asiat useinkaan ole kovin yksinkertaisia. Mielenkiintoinen oli esimerkiksi, kun sanoi vuoden 1918 punaisten puolen työväestön erityisesti Viipurissa olleen suorastaan venäläisvihamielisiä. Ja valkoinen puoli Viipurin valloitettuaan lahtasi paljon heitä kannattaneita venäläisiä. Tekivät yksinkertaisen testin: "sano Yks!" - Venäläiset sanoivat aina Juks, siitä joutui ammuttavaksi. Mukana meni puolalaisiakin, joiden venäjän viha oli suuri.

    Teemu Keskisarja vihaa myös väitettä, jonka mukaan Linnan Pohjantähti valehtelee. Hän huomauttaa, että kirja kertoo Pentinkulmasta, ei koko Suomesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Linna kirjoitti Pohjantähden kumotakseen vallitsevan valkoisen totuuden ja antaakseen äänen myös punaiselle puolelle. Ja sen hän todella teki. Ansaitsisi patsaan Hesan keskustaan.

      Toinen asia on sitten se, että Pohjantähti keikautti kuvan toisella laidalle kenolleen. Esimerkiksi nykyäänkin voi vielä kuulla, että kapina alkoi koska torppareita sorrettiin, veihän pappikin Koskelan pellon.

      Punakapina täytyy asettaan historialliseen yhteyteensä. Se liittyy aivan elimellisesti Venäjän bolshevikkikumoukseen ja SDP:ssä vallan siepanneiden tavoite oli sosialistien Suomi, ainakin aluksi itsenäinenkin. (Mutta ottakaamme huomioon, ettei Suomi siihen mennessä ollut vielä koskaan edes ollut itsenäinen.) Työväenpuolueessa oli suuri määrä myös maltillisia, Tanner etunenässä, jotka vastustivat kapinaan lähtöä.

      Työmiehen poikana minäkin isäni tavoin valitsin nuorena demarit, koska Ruotsin malli oli minusta parempi kuin Neuvostoliiton malli. Samaa mieltä olen edelleen.

      Aika paradoksaalista - ja uskomatonta sinänsä - on, että jo 1926 sosialidemokraatti Tanner otti pääministerinä, presidentin sijaisena, vastaan valkoisen armeijan paraatin!

      Ei taida maailmanhistoriasta löytyä vastaavaa.

      Poista
  34. Pääsiäistä juhlistan etupäässä Stadin keskustassa. Se vaikuttaa turvalliselta, koska siellä liikkuu vähemmän ihmisiä kuin normaalioloissa Hikiän keskustassa joulupäivänä. Jeesus kuoli pääsiäisenä,mutta minulla syntymäpäivä pääsiäisen aikana. Juhlin jo kotona kalsarit ääressä noiden juutuubi pätkien ja Karhu oluen kera.

    Tiedon kuulin, että Uusimaan pohjoisrajalla poliisit suhtautuvat vaihtelevalla innolla tehtäväänsä. Jotkut moikkaavat tutuikai tulleita autostaan ja aina ei pääväylälläkään ole ketään tarkistamassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Älkää nyt hyvät uusimaalaiset ängetkö sieltä kuplastanne tänne vehreämmille laitumille. Täällä voi vielä hengittää ja käydä nopeasti kaupassa ja lenkillä.

      Ei me haluta teidän basiliskoja tänne. Toivotaan, että Marinin puheet Uusimaa-boikotin varhaisesta purusta olisivat katteettomia lupauksia. Nythän jo puhuttiin taas 19.5. asti kestävistä rajoituksista, että mikä lie totuus rajakahakoissa?

      Poista
    2. Onnea vaan syntymäpäivän johdosta! Minulla opn synttärit aina äitienpäivän kieppeillä. Nekin saa viettää ypöyksin ihmetellen. Mansikkakakkua syöden.

      Poista
    3. Valmiuslakiin nojaten purku toteutetaan ens vkon su:n jälkeen eli 20.pv kuluvaa kuuta. Jos näin, en voi muuta kuin ihmetellä. Jatkaa sitä pitäisi.

      Poista
    4. Tietää ei vielä voi, asiantuntijat esittävät hyvin erilaisia skenaarioita taudinkulusta. Katotaan nyt.

      THL on höhlyytensä todistanut nyt monet kerrat.

      Poista
    5. Kauheaa tämä eristys on, me uusimaalaiset joudumme olemaan paitsiossa Hikiän, Kälviän ja Ala-Pöhniön kulttuuritulvasta ja mielen virkistyksestä. Kovasti tekisi mieleni Rysänperälle käydä jo ihailemassa turvesoiden turveteollisuutta ja jokaisen vanhan omakotitalon pihan paria kolmea nostalgista romuautoa.

      Poista
    6. Malta mielesi, Riku, älä haaveilekaan vielä turvesoista tai Rysänperästä kajahtaa takamuksiisi haulikeskitys. Siellä ei tykätä Helsingin herroista eikä Hyvinkään hidalgoista. Pysykäätten siellä nyt vaan, kun kerran sinne olette menneetkin. Niin makaa kuin petaa.

      Poista
    7. Onnea Riku tulimerkki oinas!🎈🌻

      Poista
    8. Minäkin toivotan Rikulle paljon onnea ja terveyttä ja pitkää ikää!

      Poista
    9. Lämpimät kiitokset Leonoora ja Ripranie, mutta kyllä minulle surunvalittelutkin olisivat käyneet!

      Sanotaan, että vanhetessa viisastuu, mutta minä en ole vanhuutta itsessäni huomannut.

      Poista
    10. Oinas minäkin olen, maaliskuun valioita, siksi lempeämpi kuin Riku.

      Nousevalta merkitäni olen jousimies, siksi suunnittelen liikkeeni harkiten ja tähtään tyynesti kauas.

      Mutta jos viimeistään toisella yrityksellä ei osu, niin katkon ärräpäitä päästellen nuolet ja jousen, noin kuvainnollisesti.

      Poista
  35. Sanna Marin Ylellä: Uusimaa avataan 19. huhtikuuta, jos tartuntamäärät tasaantuvat.
    Kun tautitilanne eri puolilla maata tasaantuu, Uudenmaan sululle ei ole enää perustetta, totesi Marin.
    Laskin siis virheellisesti tuon pvm:n.

    VastaaPoista
  36. Tuossa Uudenmaan pikaisessa avaamisessa ajatellaan nyt varmaan enemmän taloutta kuin ihmisten terveyttä. Järkikin sen sanoo, että virus leviää nyt maakuntiin entistä laajemmalle ja nopeammin, juuri kun on päästy hyvään alkuun. Aika älyvapaa vapautus Marinilta. Luulin, että hän on tosissaan auttamassa suomalaisia ihmisiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihme peruste tuo tautitilanteen tasaantuminen. Uusimaa loistaa tautimäärissä edelleen vahvasti kärjessä.

      Poista
    2. Niin, ja tottakai se on tasaantunut, kun väki ei liiku ja istuu tiukasti kotonaan. Virus sinänsä voi vielä muhevasti ja odottaa uusia kohteita, joihin voi hypätä kuin kirppu koiraan.

      Poista
  37. Uutisten annissa kerrottiin, että metrin turvaväli ei ole riittävä, vaan pitää olla kaksi-neljä metriä turvaväli. Miten tuokin käytännössä onnistuu, kysyn vaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luin, että kahdeksan metrin turvavälikään ei ole mitään, jos pärskeet lähtevät leijailemaan ilmassa. Video pärskähdyspilvestä näyttää, miten pilvi eskaloituu hetkessä jopa kaupan väliseinäkkeiden yli.

      Poista
  38. Olin äimän käkenä kun vilkaisin tilastoja eri kaupunkien koronatilanteesta. Asuinkaupungissa olisi 6 tartunnansaanutta. Miten vanha lista lie ollut? Kukaanhan ei tiedä monellako rekistöröimätön virustartunta on.
    Jos Etelä-Suomi avaa vapaan liikkumisen eivät tilastot ainakaan vielä kaunistu, päin vastoin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä on käsittääkseni Pikkukaupungissa vain yksi tartunta, ja tämä ketju on pystytty jäljittämään. Tällaisia alueita on Suomessa paljon, ja pidän selvänä, että päättäjät avaavat Uudenmaan rajat tietoisesti. Riskinhallintaan uskotaan.

      Poista
  39. Iines, tosi söpöliini tuo naakka! Hyvin olet ikuistanut filosofi-neidon tai -nuorukaisen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Leonoora! Siinä me killittelimme toisiamme. Vanhassa kartanopuistossa, naakka ikivanhan puun oksalla, minä seinättömässä huvimajassa, jonka katto on piirretty täyteen ihastuttavaa katutaidetta, kirkkoveneitä ja Mira on huora - sutkauksia.

      Poista
  40. Pitäisin tärkeänä, että myös rahahanat suljettaisiin Uudenmaan ja Pohjois-Suomen väliltä, se tekisi eristyksestä tehokkaan.

    Suomen luonto on maailman kauneinta, missään ei ole niin upeaa risukkoa ja jylhiä savikuoppia kuin täällä. Käkkärämäntyjä riittää ja kuusenkerkästä voisi tehdä maamme kansalliskukan. Edenmennyt Pentti Linkola kyllä sanoi, ettei isoja puita ole maassamme jäljellä kuin Helsingin puistoissa. Eläimistömmekin on upea, täällä on mm. lokkeja, variksia, ruisrääkkiä, tilhen munia, ruutanoita, kiiskejä, kirjolohia, häkkikettuja, minkkejä ja supikoiria täydellisessä faunassamme,edustavammin kuin missään muualla maailmassa.

    VastaaPoista
  41. No jaa, raha liikkuu eri teitä kuin saastainen ihmispolo. Hyvin voi raha virrata Suomen Pankista, tai mistä se nyt virtaakaan, Kulmunin kirstusta, tänne provinssiin. Sinivuokot vahtikoot vain fyysisiä kohteita. Ettäs tiedät. Rajat kiinni, raks.

    VastaaPoista
  42. "Raha liikkuu eri teitä kuin saastainen ihmispolo" kirjoittaa Iines. Tuosta tuli mieleeni, että vähän vaikea on ymmärtää, nyt Tiina Jylhän suojain kaupan yhteydessäkin esiinnousseita käsitteitä pimeän rahan vastaanottamisesta ja jäädyttämisestä. Kun kolikot ja setelit eivät liiku ,vaan on raha kirjanpitomerkintää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Raha on nykyään useimmille (?) meistä vain kirjanpitomerkintää, joka sekin on virtuaalista. Saamiset ja menemiset liikkuvat bitteinä avaruudessa.

      Vaan takaisin maan päälle ja Tiina Jylhään. Miten ihmeessä valtion tasolla ryhdytään tällaisen roskalehtien lihasmassa-testosteroni-kuningattaren kanssa miljoonaluokan bisnekseen? Miten on mahdollista, että ministeri ei pysäytä alkuunsa tällaista kaupankäyntiketjua? Täytyyhän hänen olla tietoinen hämäräbisnesten kuningattaresta. Vastuu ei voi olla yksin toimitusjohtajan. Kyse on valtion kaupoista.

      Nyt pää vadille.

      Poista
    2. Voiko olla mahdollista, että valtion rahoja voidaan käyttää niin holtittomasti että 5 miljoonaa sinne ja 5 miljoonaa tuonne ei merkitse mitään. Niiden käyttöä ei vahdita, eikä kukaan huolehdi mihin kynsiin ne joutuvat (kahden rikollisen) joitten liepeillä on isku-ja käskyvalmiina joukko helvetin enkeleitä) helvetin enkeitä! Syy: kiire! Voi hurja. Voiko se olla totta? Aika paljon maksettu sekunda tavarasta. Saa nähdä, millainen rähäkkä siitä syntyy. Ja jos ei synny. Luottamus menee. Kenen syy? Kenen syy? Tietysti sen, joka on vastuussa käytetyistä rahoista.
      Kuka hän on vai onko heitä useita?

      Poista
    3. Mikä niiden ministerien avustajien työnkuva on. Eikö nyt olisi ollut "tuhannen taalan paikka" työlle.

      Poista
    4. Kaikki on nähtävästi mahdollista valtion rahankäytössä.

      Mietin itsekseni, että jos vastuuministeri ei tiedä vastuualueensa miljoonakauppojen osapuolia, niin mahtaako hän tietää paljon muutakaan ministeriönsä rahaliikenteestä.

      Niinhän siinä kävi, että meillä ministeri joutuu eroamaan seksistisestä tekstiviestittelystä epämääräisen naisen kanssa, mutta ei alaisensa käymistä pieleen menneistä valtion miljoonakaupoista epämääräisen naisen kanssa.

      Ministeri Marin pelasti taas tuellaan toverinsa. Alainen ”erosi”.

      Poista
    5. Lääketieteen edustajat järkyttyivät, kun maskit olivat tiinajylhä naamioita!

      Poista
    6. Haataiselle olisi kova paikka joutua töihin, tekisi kansallisääliö Suvi Lindenit.

      Poista
  43. Mitä sinä tänään koulussa opit, pikku tyttösein.
    Äiti, meille opetettiin riskienhallintaa.
    No, sehän on hyvä asia.

    VastaaPoista
  44. Tiina Jylhä epäilemättä järjestäisi pyydettäessä hävittäjähankinnat edullisesti Kiinasta tai Venäjältä.

    VastaaPoista
  45. Tiesittekö että meillä on Huoltovarmuusneuvosto? Ja että meidän Huoltovarmuuskeskuksella on hallitus? Ja että Huoltovarmuuskeskuksessamme ahkeroi toimarin apuna parikymmentä johtajaa ja päällikköä? Minä en.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkään en aiemmin tiennyt.
      Kiitos tiedosta.
      Tieto ei organisaation välillä aina kulje, kuin pitäisi.
      Oppia ikä kaikki.

      Poista
    2. Tässä oli kyse poikkeusostoista, joita seurattiin tarkasti jopa mediassa, samoin poliitikkojen keskuudessa, koska suojaimilla on kova kiire ja niistä oli huutava pula. Siksi on perin kummallista, jos vastuuministeri ei ollut tietoinen kaupankäynnin vaiheista. Sehän kuului hänen tärkeimpiin tehtäviinsä ja oli ns. kuuma peruna.

      Poista
    3. Ihmeelliset voivat olla tietämyksen ja tietämättömyyden tiet. Reilu politiikkokin myöntää erheensä, mutta onko sellaisia politikkoja. En osaa sanoa.

      Poista
  46. Kyllähän Huoltovarmuuskeskuksen organisaatiokaavio on julkisesti nähtävillä, ken sitä tietoa kaipaa. Keskuksilla on yleensä oma alakohtainen hallintonsa.

    Enemmän minua kiinnostaa se, miksi nostat tämän asian esille. Mitä haluat mainintasi siis kertovan? Senkö, että jos toimintavaltuuksia on jaettu alaryhmille, ne ovat yksin vastuussa?

    Toki vastuussa ovatkin, mutta eivät yksin. Huoltovarmuuskeskus hallituksineen on työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan laitos. On huolestuttavaa, jos vastuuministeri muka ei tiedä, keiden kanssa kriisitilanteessa ihmishenkiä pelastavia hätätilaostoksia tehdään miljoonilla euroilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillähän on toinenkin uunituore vastaava tapaus, jossa ministeri sysäsi kyseenalaista vastuuta alaiselleen, jottei itse jäisi kiinni mahdollisesta lainvastaisesta toiminnasta. Pekka Haavisto, joka myös sai Marinin täyden tuen toiminnalleen.

      Poista
    2. Aina löytyy niitä, jotka tietävät. Eikö sitä kysyä saa. Ei ole tyhmiä kykymyksiä on vain tyhmiä vastauksia on vanha toteamus.

      Poista
    3. Valta, raha, seksi maailmaa pyörittää. Vastuuta hanakammin pompotellaan. Politiikka on minusta kieroa peliä. Olen sen mielestäni oppinut.

      Eniten minua kiinnostaa ihminen ja ihmissuhteet.

      Poista
    4. Ripranie, minua kiinnostaa se, millä tavalla tietämys organisaatiokaaviosta muuttaa päättäjien vastuita, joista tässä nyt on kyse. Joskus kysymyksen motiivi kertoo enemmän kuin kysymys.

      Poista
    5. Ei tietenkään tietämys organisaatiokaaviosta muuta päättäjien vastuita. Tieto antaa tietoa kysyjälle itselleen.

      Poista
    6. Ripranien lista maailmaa pyörittävistä asioista on osuva ja ytimekäs. Siitä huolimatta ottaisin siitä vielä pois vallan ja rahan.

      Poista
    7. No mutta, Tapsa, enhän minä kehdannut siihen yksistään seksiä laittaa. Olisi näyttänyt niin kertakaikkisen köyhältä.

      Poista
  47. Haatainen kertoi kuulleensa Jylhän nimen ja k.o hankinta järjestelystä vasta mediasta. Joten kuinka yksityiskohtaisesti voidaan edellyttää ministerin valvovan alaistensa laitosten toimintaa?. Ulkopuolisen selvityksen kerrotaan olevan käynnissä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yhteiskunnan vakaissa tilanteissa ministeriöitten alaiset toimintaelimet toimivat tietysti rutiinilla vanhojen tapojen mukaisesti eikä ministerien tarvitse valvoa jokaista toimitusta.

      Kriisioloissa ja hätätiloissa tilanne on toinen. Muut asiat työnnetään syrjään ja pinnalle jäävät vain akuuttia toimintaa vaativat asiat. Niissä vastuuministerillä on toisenlainen rooli, sillä hänen täytyy hengittää alaistensa niskaan ja valvoa näiden jokaista kriisinhallintaliikettä. Hänen on tiedettävä, miten ja mihin valtion miljoonia käytetään hätätilan lopettamiseksi.

      Tätä taustaa vasten ministerin merkitys ja rooli on normaalioloja suurempi. Jos juridiikkaan mennään, mitään rikosta ei ministeri tietenkään ole tehnyt. Hän on vain hoitanut tehtäviään ja vastuitaan huonosti.

      Poista
    2. Ministerit tekevät tällä hetkellä n. 12-14 tuntisia työpäiviä. Heillä on muutakin tekemistä kuin huudella kotisohvalta #tämänkin teitte väärin tämänkin teitte väärin# ja olla jälkiviisas. Varmaan blogin pitäjän mielestä Huhtasaari tai Hakkarainen hoitaisivat homman paremmin? Syyhän näiden mielestä ovat pakolaiset tähän niin kuin kaikkeen muuhunkin. Rajat kiinni niin ei Finnairkaan tänne enää paskakuormia tuo!

      Poista
    3. Anonyymi, jaksan edelleen ihmetellä sinunkaltaisia ihmisiä, joilta puuttuu analyyttisen ajattelemisen taito.

      Siinä maailmankuva muodostuu valmiista lokeroista, joihin ihmisiä loksautellaan älyn välähtämättä kertaakaan. Tuo on puolustanut Huhtasaarta, se on siis persu -leimakorttiajattelu on kaava, jota toteutetaan.

      Hohhoijaa. Pystyt varmaan parempaankin.

      Poista
  48. Selitäpä Iines kotoisin arkitermein ilman niitä vaikeita käsitteitä miksi Jyri Häkämiehen ei pidä erota Huoltovarmuusneuvostosta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitäisikö minulla olla mielipide nyt Jyri Häkämiehestä? Miksi ihmeessä?

      Kelpaisiko toinen neuvoston jäsen, ammattivalehtelija Päivi Sillanaukee? Hänestä minulla voisi olla mielipde. Onko siitä nyt vajaat kaksi viikkoa, kun hän kävi valehtelemassa ajankohtaislähetyksessä, että avattujen varmuusvarastojen suojat kyllä riittävät kaikille.

      Poista
    2. Vilkaisin, että neuvostossa on 24 jäsentä + 2 puheenjohtajaa, ja Häkämies on yksi rivijäsenistä, kuten mm. Jarkko Eloranta ja Antti Palola.

      M:n kysymyksestä ei kuitenkaan selviä pitäisikö juuri Jyrin hänen mielestään erota vai eikö pitäisi, ja jos niin miksi.

      Poista
    3. Niin minäkin katsoin. Häkämies on rivijäsen, puheenjohtaja on toimitusjohtaja Jukka Ruusunen.

      Poista
    4. Mankku voisi puolestaan nyt yrittää selittää kotoisin arkitermein ilman vaikeita käsitteitä miksi pyysi selityksen tästä asiasta.

      Muuten hän on tietysti oikealla asialla: huoltovarmuusvirasto ei ihan ole ollut tehtävänsä tasalla eli myös valvojat vastuuseen, perkele!

      Poista
    5. Kyllä, erikoisesti lausuntoja antanut sosiaali- ja terveysministeriön ylijohtaja ja tämän huoltovarmuusvaravaurioneuvoston jäsen Päivi Sillanaukee tympäisee. Hän on koko ajan johtanut ihmisiä harhaan epidemiaa vähättelevillä tv-lausunnoillaan.



      Poista
    6. Jyri valikoitui neuvoston henkilöytymäksi. Minullekin kyllä kelpaisivat kokouskahvit, mutta eroaisin kunniani tähden, jos huoltovarmuudessa olisi huomauttamisen varaa.

      Poista
    7. Eihän Jykä ole sanonut mitään asiasta. Päivi Sillanaukee puolestaan selittelee tänäisessäkin lehdessä, että eihän niiden suojusten pitänytkään riittää kaikkeen... Kyllä hän on kyseisen varavaurioneuvoston Kasvot.

      Poista
    8. https://www.verkkouutiset.fi/koronan-talousshokki-laajenee-iskut-otetaan-vastaan-jos-kaannetta-ei-tule/#209a2153

      Poista
    9. Pitäisikö sinusta koko varmuusvaravaurioneuvoston siis erota? Vai millä perusteella juuri Jykä?

      Päkä on edelleen minusta syyllisempi, koska hän valehteli ja harhautti kansalaisia. Jykä ei ole harhauttanut kansaa uskomaan, ettei ole mitään hätää.

      Poista
    10. "Kriisi on nostanut esiin myös tuotannon hajauttamisen riskit. Varastot ovat pieniä ja tuotantoketjut haavoittuvaisia. On spekuloitu, että tuotantoa oltaisiin ehkä palauttamassa Eurooppaan ja Suomeenkin", toteaa Häkä Häkämies asiasta kuultuna. Ja on tietysti oikeassa.

      Tiedän itsekin tästä asiasta jotain, niin monta vuotta olen elämästäni uhrannut ruotsalaisille auto- yms tehtaille ja touhunnut japsienkin kanssa.

      Viittaan just-in-time-filosofiaan, joka perustuu japsien kehittämään metodiin, jossa tehtaiden yhteydessä Ei ole kalliita varastoja, vaan alihankintaketju toimii kuin rasvattuna ja joka tehtaalle tulevat tarvittavat osat juuri silloin kun niitä tarvitaan.

      Toimii yleensä erittäin hyvin ja alentaa tuotantokustannuksia huomattavasti.

      Mutta heti kun tämän kansainvälisen ketjun yksikin osa tökkii - ja nyt tökkii Kiinassa aika moni (Kiinassa on halvinta valmistaa monia osia) - tökkii koko homma.

      Tähänkään asti ei ole luotettu ja turvauduttu vain yhteen toimittajaan ja tehtaaseen, mutta nyt ei ole viisasta luottaa enää edes yhteen toimittajamaahan.

      Anteeksi tästä teknis-taloudellisesta oppitunnista. Mieluummin puhuisin runoudesta.

      Poista
    11. Kenenkäs vastuulla tämä Huoltovarmuuskeskus-gate lopulta olikaan?

      Huoltovarmuusneuvoston tehtävänä on: "...ylläpitää ja kehittää yhteyksiä keskeisimpiin yhteistyötahoihin, seurata huoltovarmuuden tilaa ja kehitystä sekä esittää huoltovarmuuteen liittyviä toimenpiteitä."

      Poista
    12. Minä pudottaisin vadille vastuuministerin ja nyt eronneen johtajan päät.

      Ministerin on pidettävä vastuulangat käsissään etenkin, kun tämän hallituksen aikana on noiden erilaisten kanslioitten ja neuvostojen pestejä täytetty merkittävässä määrin toveruuden perusteella, pätevyys sivuuttaen.

      Poista
    13. Heh heh hyvä yritys :) Neuvosto ja hallitus ovat Sipilän istuttamia.

      Poista
    14. Neuvoston nyt eroamaan joutunut johtaja Tomi Lounema oli kyllä työministeri Timo Harakan nimittämä 11.11.2019 alkaen.

      Ja hänestä nyt on puhe vastuuministerin ohella.

      Poista
    15. Timo Lounema sai uutena miehenä syyt niskoilleen. Hänet armahtaisin.

      Sen sijaan huoltovarmuusneuvostosta ammuttaisin kaikki.

      PS. Tuomion voisi ehkä tunteellisten naisten niin vaatiessa muuttaa viikon jalkapuussa-istuttamiseksi Tuomiokirkon edessä.

      Poista
    16. Tämä on kyllä taivahan totta. Eihän Lounema olisi ehtinyt vielä mitään tehdäkään, sillä tuossa on joulun aikakin välissä, eikä perehtyminen asioihin ole ollut mahdollista parissa kuukaudessa. Voidaan sanoa, että alkajaisiksi mies sai kenkää.

      Poista
    17. Minkä neuvoston johtaja Lounema oli?

      Poista
    18. Neuvoston ja keskuksen toimenkuvat ovat osittain päällekkäiset, joten se ja sama, kummasta on kyse. Maallikosta päällimmäinen tunne on se, että tuota byrokratiaa pitäisi supistaa ja toimintoja keskittää. Nyt on liikaa väkeä korkealla palkalla huseeraamassa.

      On mahtavassa organisaatiossa mahtava koneisto tyhjäntoimittajia - nähtävästi, kun kaikki on päässyt vanhenemaan. On huoltovarmuuskeskusta, keskuksen hallitusta, on huoltovarmuusneuvostoa ja kaiken yllä vastuuministerien valtaa. On pooleja ja sektoreita, mitä lienevätkään. Pirukaan ei piirrä tuosta selkeää kuvaa saati todenmukaista organisaatiokaaviota.

      Eipä ole ihme, että nyt on aloitettu ulkopuolinen tutkinta elimien sohlauksesta ja pari päätä lisää on pudonnut. Ministerit voisivat hoitaa hommansa ja tiivistää tuota byrokratiaa.

      Poista
    19. Onko HVK liikelaitos. Jos on, on ymmärrettävää että ensin eroaa johtaja. Nyt on pari muuta henkilöä organisaatiossa olleista siirretty sivuun tutkinnan ajaksi. Lopputulos jää kuultavaksi ja nähtäväksi.

      Poista
    20. Luin, että HVK on työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan laitos. Käsitän tämän niin, että se ei ole liikelaitos.

      Poista
    21. Vaikuttaa vähän kinkkiseltä. Jospa siinä on sellaisia kiertoja mukana. Liikelaitos, mutta ei kuitenkaan liikelaitos. Elimiä ja päitä tuntuu kuitenkin olevan, kuin meren mutaa.

      Poista
    22. Lounemalla oli huono mäihä, kun ei todellakaan ollut missään neuvostossa tai esikunnassa, vaan toimeenpanevassa portaassa.

      Eihän neuvostosta ketään potkita pois. Miksi hitossa potkittaisiinkin, sillä eiväthän he mitään ole tehneet.

      Poista
  49. Elämme poikkeusoloissa sanoja käyttää nyt yks jos toinenkin, kun johdonkin vastataan. Niinkuin tuota eivät olisi jo kaikkikin huomanneet.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, tuo on merkki siitä, että asioita selitellään seliseli-linjalla, ja mitään totuutta ei aiotakaan sanoa.

      Poista
    2. Keksittäisiinkö poikkeusolosuhdesananparsia?

      Poikkeanpa puotiin, sanoi Riku kun poikkeuslaista kuuli.

      Älä mene, sanoi Mankemangi, sillä poikkeavia sorretaan!

      Poikkesin aittaan ja poikuus meni, totesi Mikis.

      Laki ennen mua syntynyt, mutta se ei koske poikkeuslakia, sanoi maaherra Wibelius.

      Poista
    3. Jos poikkeat, muista lupa!

      Poista
    4. Sillä on väliä, että pidät väliä!

      Poista
    5. Poikkeus selittää kaiken, sanoi Päivi, kun tilasi tiskirättejä suusuojaimiksi.

      Anna aina rauha poikkeusoloissakin, sanoi piispa.

      - Paitsi poikkeaville, sanoi imaamien imaami.

      Poikkeus yli laidan, sanoi Ahmed, kun poikkeava laidalta putosi.

      Poista
    6. Paskaanpa jatkossa housuun sanoi paskalakki, kun Järvenpään kohdalla junassa maakuntarajaa ylittäviä tarkisti.

      Loppuun asti Kiinan viitoittamalla linjalla totesivat Sanna Ja Maria.

      "Ooks minnepäin menos", kysyi saatanallisen tyhmä paskalakki minulta junassa Järvenpään kohdalla, nojaten ovenpieleen. - Pakko minun oli korottaa ääntä: "Pohjoiseen!"

      Paa, paa paskalakki, miks sul on takki auki, vaik pomos on ku tauti.

      Ja vielä kerran paskalakki!

      Näytänkö minä muka siltä, että olisin Riihimäelle menossa? Suomen poliisin taktiikkamestari pistää pollet junaan Pasilassa tai jossain. Silloin vitutti, kun junaan nousin kotoa Hyvinkäältä matkalla Helsinkiin, niin vähän Hyvinkään jälkeen tuli paskalakki polle kysymään: "mistäs tulit?"

      Kyllikki Saari, Bodom, Anneli Auerin mies, Jari Aarnio, huimaa osaamista. Paskalakit.

      Poista
    7. Mistäs tulit, kustas tulit, poikani poloinen.
      Tulin pitkin Turuntietä, hämäläisen härkätietä, pollari armainen.
      Minnes menet, kunnes kuljet, poikani poloinen.
      Menen pitkin pohjan teitä, lappalaisen lauluteitä,
      pollari pienoinen.
      Näin lauloi Riku ennen kuin antoi pollarille turpaan.

      Poista
    8. Jos poikkeat, poikkeat omalla vastuullasi.

      Poista
    9. Parempi poikkeus pivossa kuin kymmenen kakalla.

      Kuu kiurusta kesään, poikkeuksesta ei päivääkään.

      Poikkeus päivässä pitää koronan loitolla.

      Anna Ahti ahvenia, poikkeus pieniä kaloja.

      Lyhyestä virsi kaunis, poikkeuksetta parempi.

      Alussa maa oli autio ja tyhjä, oli poikkeustila.

      Poista
    10. Paas poiketen, kutsui homo heteroa kylään. (Ehdottom. ei sis. vihapuhett.)

      Poista
    11. Älköön kukaan poiketko poikkeavasti kaidalta tieltä.

      Poista
    12. Nyt on laalut laalettu sanos Revonperän äijä kun poikkeaavia uuniin naggas.

      Poista
    13. No voi sentäs, sitä se poikkeaminen saattaa teettää.

      Poista
    14. Nyt on laalut laalettu, sanos Revonperän muija, kun ukkonsa uuniin naggas. Sinne vaan, poikkee peremmälle, totes luukkua sulkiessaan.

      Poista
    15. No voi sentäs, ihan kauheeta tommonen poikkeeminen.

      Poista
  50. Mainioita! Bravo!
    Minä en nyt äkkiä keksi mitään, kun leikin ennustajaeukkoa blogissani.

    VastaaPoista
  51. Poikkeuksellisesti THL oli oikeassa!

    - Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (HUS) kertoo, että potilasvirrat sairaanhoitopiirissä ovat olleet yhtenevät Terveyden ja Hyvinvoinnin laitoksen matalamman tason ennusteiden kanssa.

    VastaaPoista
  52. Kun kerran syyllisiä kaivataan, eikä Lahtista ja konekivääriä, niin tässäpä hyviä ehdokkaita eli Huoltovarmuuskeskuksen hallitus:

    Puheenjohtaja:
    Ylijohtaja Ilona Lundström, työ- ja elinkeinoministeriö
    Varapuheenjohtaja:
    Toimitusjohtaja Sirpa Ojala, Ovenia Group Oy

    Jäsenet:
    Maanviljelysneuvos Ensio Hytönen
    Ylijohtaja Raimo Jyväsjärvi, puolustusministeriö
    Ylijohtaja Minna-Mari Kaila, maa- ja metsätalousministeriö
    Toimitusjohtaja Kari Kolsi, Kilpilahden Voimalaitos Oy
    Alivaltiosihteeri Timo Lankinen, valtioneuvoston kanslia
    Johtaja Hannu Rautiainen, Elinkeinoelämän keskusliitto
    Alivaltiosihteeri Tuomas Saarenheimo, valtiovarainministeriö
    Ylijohtaja Kirsi Varhila, sosiaali- ja terveysministeriö
    Ylijohtaja Laura Vilkkonen, liikenne- ja viestintäministeriö

    Ainakin yksityissektorilla se on hallitus, joka vastaa kaikesta - tarvittaessa maksaa jopa vahingonkorvauksia, jos alaiset töppöilevät.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei nyt unohdeta näitä:

      HUOLTOVARMUUSNEUVOSTON KOKOONPANO
      1.7.2018
      ‐ 30.6.2021

      Puheenjohtaja:
      Toimitusjohtaja Jukka Ruusunen, Fingrid Oyj
      Varapuheenjohtaja:
      Ylijohtaja Riku Huttunen, työ‐ ja elinkeinoministeriö

      Jäsenet:
      Johtokunnan 3. puheenjohtaja Markus Eerola, Maa‐ ja
      metsätaloustuottajien keskusliitto MTK
      Puheenjohtaja Jarkko Eloranta, Suomen Ammattiliittojen
      Keskusjärjestö SAK
      Förvaltning‐ och utvecklingschef Dan E. Eriksson, Ålands
      Landskapsregering
      Toimitusjohtaja Mikko Helander, Kesko Oyj
      Head of Group Marketing, Sales and Customer Service Staffan Herlin,
      Finnlines Oyj
      Toimitusjohtaja Jyri Häkämies, Elinkeinoelämän Keskusliitto
      Toimitusjohtaja Vesa Itkonen, Samat Nordic
      Toimitusjohtaja Mika Joukio, Metsä Boards Oyj
      Kansliapäällikkö Jukka Juusti, Puolustusministeriö
      Kenraalimajuri Timo Kakkola, Puolustusvoimat
      Johtaja Risto Karhunen, Finanssiala
      Ylijohtaja Marja Karvonen, Satakunnan elinkeino‐, liikenne‐ ja
      ympäristökeskus
      Valtiosihteeri Mikko Koskinen, valtioneuvoston kanslia
      Toimitusjohtaja Johanna Lamminen, Gasum Oy
      Toimitusjohtaja Sanna Lauslahti, Lääketeollisuus ry
      Liiketoiminta‐alueen johtaja Matti Lehmus, Neste Oil Oyj
      Toimitusjohtaja Veli‐Matti Mattila, Elisa Oyj
      Toimitusjohtaja Henry Nieminen, Insta Group Oy
      Puheenjohtaja Antti Palola, Toimihenkilökeskusjärjestö STTK
      Varatoimitusjohtaja Timo Reina, Suomen Kuntaliitto
      Kansliapäällikkö Ilkka Salmi, sisäministeriö
      Osastopäällikkö Päivi Sillanaukee, sosiaali‐ ja terveysministeriö
      Alivaltiosihteeri Nina Vaskunlahti, ulkoministeriö
      Johtokunnan jäsen Tuomas Välimäki, Suomen Pankki

      Ja heidän tehtävänsä oli:

      Huoltovarmuusneuvoston tehtävänä on ylläpitää ja kehittää yhteyksiä keskeisimpiin yhteistyötahoihin, seurata huoltovarmuuden tilaa ja kehitystä sekä tehdä esityksiä toimenpiteistä. Huoltovarmuusneuvosto myös tekee valtioneuvostolle ehdotukset Huoltovarmuuskeskuksen hallituksen kokoonpanosta

      Lisäksi huoltovarmuusneuvoston tehtävänä on:

      *pitää yllä yksityisen sektorin valmiutta yhteistyöhön huoltovarmuuskysymyksissä
      *analysoida uusia huoltovarmuuden uhkia ja edistää alan tutkimusta
      *tehdä aloitteita ja edistää mielipiteenvaihtoa huoltovarmuutta koskevista aiheista
      *tehdä aloitteita lainsäädännön kehittämiseksi huoltovarmuuden alalla
      *arvioida huoltovarmuuteen suunnattavien resurssien riittävyyttä ja tarkoituksenmukaisuutta
      *arvioida sektori- ja poolikentän kattavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta sekä toiminnan tuloksellisuutta.

      Osaattehan te nyt itsekin hakea tietoa, mutta ajattelin nämä nyt tallentaa Iineksen aikakirjoihin, sillä on han nyt ministerin erottava.

      Älä pliis poista tätä!

      Poista
    2. Omaa kommenttiasi tästä postauksesta on kaksi ja puoli viimeistä riviä. Kaikki muu on suoraa sitaattia Huoltovarmuuskeskuksen organisaatiokaaviosta. Tekisi mieli poistaa, koska sitaatit ja linkit eivät keskustele.

      Tätä kaaviotahan olen sitä paitsi ahkerasti tutkinut, samaten Tapsa, kuten kommenteistamme ilmenee. Tuttuja ovat siis kaikki nimet ja toimielinten tehtävät, jotka on jo edellä todettu osin päällekkäisiksi. Siksi en oikein ymmärrä sitaattisi poimintaa. Luulitko, että se on uutta tietoa jollekulle?

      Enemmän olisi kiinnostanut se, miksi heittelet tänne muille jo vanhaa tietoa. Motiivisi?

      Poista
    3. Lisätäänpä tähän vielä se, että jos vastuu on vain noiden keskusten johtajilla ja jäsenillä, niin miksi ihmeessä ministeri Haatainen oli lehdistötilaisuudessa vastaamassa niiden toiminnasta? Mikseivät jäsenet itse?

      Poista
    4. Senkö takia ministeri Haataisen pitää erota?

      Poista
    5. Siis minkä "sen" takia?

      Ministeri Tuula Haatainen tiedotustilaisuudessa 10.4.2020: "Minulla on vastuu varmistaa Huoltovarmuuskeskuksen toiminta."

      Poista
    6. Tankataan nyt sen verran vielä, että Haatainenhan laiminlöi vastuunsa eli keskuksen toiminnan varmistamisen. Ei usko ja luotto ole varmistamista.


      Vallan muut tahot, media etunenässä oli huolellisempi ja huomasi virheet, kun maito oli jo kaatunut.

      Ja Haatainen tuli julkisuuteen ja ilmoitti huomaamattaan, että vastuu on hänellä, mutta hän ei eroa koska "minulla on vastuu varmistaa Huoltovarmuuskeskuksen toiminta." Näin tapahtui suorassa lähetyksessä. Näin suoraselkäisiä pönkköjä meillä istuu ministerin pallilla kuin liimattuna.

      Poista
    7. Onneksi täti täällä heti jälkeenpäin huomasi että Haatainen ja muut ovat jälleen taas väärässä. Kyllä tarvittaisiin pätevämpiä poliitikkoja nyt ohjaimiin! Oppositio, aikanne on astua esiin!

      Poista
  53. Ehdotan, että vedetään nyt ensin Ensio Hytönen kölin ali. Eiköhän opi tavoille. Että ei sitä pidä tulla varavauriokeskukseen, jonsei ole muuta kuin ohranjyvä silmässä.

    Siis totta puhuen niin on taloyhtiön hallituskin myös taloudellisessa vastuussa, jos vaikkapa putkiremontin kulut kasvavatkin jonkin laiminlyönnin vuoksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jetsulleen, Hytösen Enska istuu siellä selvästi epäpätevänä poliittisella mandaatilla.

      Mitä se siellä edes tekee jaloissa pyörimässä? Antaisi viiden ylijohtajan, kahden toimitusjohtajan, yhden johtajan ja kahden alivaltiosihteerin hoitaa homma!

      Kompetenssia olla pitää.

      Poista