24.10.2020

Osui ja upposi

 

Sinne putos kuin hohtimet kaivoon.
(Tuntematon)

Rajaton ahkeruus on vaarallista. 
(Kari Hotakainen) 

Jos lasta ei opeta ottamaan muita huomioon, hän ei ota.
(Jouko Tuomisto)

Ihmisen on ryhdyttävä työhönsä ikään kuin hänellä ei olisi ainoatakaan ystävää, joka voisi häntä auttaa.
(Lordi Halifax)

Paljon tietäminen ei ole viisautta.
(Herakleitos)

Muutosta ei voi pysäyttää, mutta sitä voi ohjata toivottuun suuntaan.
(J. K. Paasikivi)

Kenestäkään ei ole tullut suurta matkimalla.
(Samuel Johansson)

Ihminen vaihtaa rakkaudettomuuden aina valtaan.
(Raila Leppäkoski)

Joka osaa tehdä vaikeista asioista helppoja, se on opettaja.
(R. W. Emerson)

Kirjallisuus on kansakunnan muisti, sen omatunto.
(EK)

Kauniita päiviä on liian vähän tuhlattavaksi siivoukseen.
(Seija Alho)

Suurin petos on jättäytyä ulkoa tarjotun ohjauksen ja muiden valmiiksi tekemien ratkaisujen varaan.
(Matti Vuori)

Iloitse elämästäsi, on jo myöhempi kuin luulet.
(Tuntematon)

***

Näitä ajatelmia tavailin opettajan päiväkirjakalenterista  joskus 2000-luvun alussa. Isokokoinen kalenteri oli jaettu sarakkeisiin, joihin merkittiin kunkin tunnin kellonaika, aihe, poissaolijat ja viikon työaikalaskelma. Oikeassa alareunassa oli jokaiselle päivälle oma ajatelma, virike- tai lohtulauseke. Osa ajatelmista on käsittääkseni opetusalan ihmisten,  osa tunnettujen henkilöiden mietelmiä, kuten huomaatte.

Olen aina rakastanut ajatelmia, aforismeja. Taito sanoa lyhyesti jonkin asian ydin on hieno taito. Kiteyttäminen todistaa sekä luovaa ajattelua, elämänkokemusta että verbaalista kykyä puristaa ajatus pähkinänkuoreen muiden avattavaksi. Aforismin kirjoittaminen on sukua runon kirjoittamiselle. Jopa tuo ensimmäinen ajatelma - Sinne putos kuin hohtimet kaivoon, joka lienee traditionaalista kansanviisautta, on minusta ihana. Se kertoo positiivisella tavalla yrittämisestä ja heittäytymisestä kohtalon varaan toiveikkaalla mielellä. Kirvestä ei siis heitetty tässä kaivoon, mikä toki on mahdollista toisessa sananlaskussa, kun toivo on jo mennyt.

Aforismi on hyvä, kun lukija kokee sen tutuksi ja todeksi, ja parhaimmillaan aforismi on, kun lukija saa ahaa-elämyksen asiasta, jonka hän on ehkä tiennyt, muttei ole huomannut sanoa ääneen. Varsinaisesti aforismi ei opeta uutta, vaan avaa uusia näkökulmia. Valaisee ja kirkastaa. 

Yleensä hyvänä pidetyn aforismin kanssa ollaan samaa mieltä. Joskus on kuitenkin pakko myöntää, että ajatelma voi olla hyvä, vaikka onkin eri mieltä. Itse olen eri mieltä esimerkiksi tuosta yllä olevasta Samuel Johanssonin ajatelmasta Kenestäkään ei ole tullut suurta matkimalla.  Esimerkiksi suomalaiset stand up -koomikot ja Jope Ruonansuu ovat aika suuria.

Työpöytäni yläpuolella on naurettavan näköinen kellastunut lehtileike, kiinnitetty tökerösti valkoisella tarralapulla.  Muistaakseni nostin sen seinälle viisitoista vuotta sitten, juuri ennen kuin jäin pois työstä. Siinä lukee hieno totuus, joka pätee edelleen -  vahva usko ihmisen kykyyn ja voimaan toimia vaikeassakin tilanteessa parhaalla tavalla:

Ajatuksilla on mieletön voima. Sen mitä ajattelemme, sen me luomme.
(Sari Lehto, kouluttaja)

306 kommenttia:

  1. "Kenestäkään ei ole tullut suurta matkimalla. Esimerkiksi suomalaiset stand up -koomikot ja Jope Ruonansuu ovat aika suuria."

    Tuohon lisäisin, että esim. lapset oppivat nimenomaan paljon matkimalla ja ne voi kasvaa isommaksi kuin arvaakaan. Muutenkaan matkiminen on ei ole kiellettyä, sillä kaikki mitä ihminen tekee perustuu johonkin opittuun asiaan.

    Mutta jos ei osaa muuta kuin matkia, taitaa olla kyseenalaista eikä se mihinkään kanna. Aina siihen pitää lisätä jotain uutta. Kaikki suuret keksinnötkin perustuvat useimmiten johonkin jo olemassa olevaan. Mutta jos tyhjästä keksii jotain, sitä voi sanoa jo luomiseksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olla vaiko ei olla? Ikuinen kysymys.

      Poista
    2. Olisikohan ollut Newton vai joku muu suurmies (anteeksi ilmaus), joka totesi että kaikki nerokkaat uuden luojat, etsijät ja keksijät seisovat aiempien etsijöiden harteilla.

      Idea on siinä, että osaa ajatella myös itse. Kun jokainen näkee, että aurinko nousee, niin harvoilla on kykyä irrota tästä ja tajuta, ettei se mitään nouse.

      Poista
    3. En ole varma, kuka Samuel Johansson on, mutta jos hän olisi amerikkalainen ajattelija, niin lause voisi perustua ehkä oman persoonallisuuden korostamiseen. Tässä mielessä kannatan ajatusta.

      Nykyään kuitenkin voima haetaan samuudesta, siitä että viiteryhmään kuuluminen vastaa erikoisestakin käytöksestä, yksilöinä ei erottauduta oikeastaan missään. Päiviräsäset ja penttilinkolat ovat jääneet kovin yksin, kun viiteryhmän intressit ovat muuntuneet.

      Poista
    4. Olisikohan Samuel sittenkin Johnson, tunnettu brittikirjailija ja toisinajattelija 1700-luvulta?

      Tässä esimerkki: "Onkivapa on keppi jonka toisessa päässä on koukku ja toisessa hölmö."

      Poista
    5. Tapsa, luet ajatuksiani. Tarkistin nimittäin itsekin tuon kirjoitusasun virheen varalta, mutta ei, tässä päiväkirjakalenterissa, joka on auki edessäni, on ainakin präntättynä Samuel Johansson. Ja kun googlailin nimeä, huomasin monen nykymiehen kantavan sitä eri maissa, Suomessakin. Ettei vaan olisi joku opettajanplanttu?

      Poista
    6. Ja tuota lausetta googlailemalla huomaa sen olevan käytössä, eli se on yleistä pääomaa, moni tietää sen, joten on hyvinkin mahdolista, että Samuel Johanssonkin on sen jostain siepannut.

      Poista
    7. Googlasin juuri vähän ja löysin tämän sitaatin vuoden 2015 Maaseudun Tulevaisuudesta Samuel Johnsonin nimiin pantuna.

      Kallistun maakansan puolelle.

      Poista
  2. Putosi kuin hohtimet kaivoon - nykyään tällä sanonnalla on sitten toinen sävy, sillä se tarkoittaa nopeaa menetystä tai ratkaisua, ei yrittämistä.

    Asian ymmärtää, jos oikeasti pudottaa ne kaivoon. Se kirves sen sijaan heitetään järveen.

    Mutta sananlaskut ja sanonnat ovat todellakin mainioita, uudet ja vanhat. Mikähän on nykyisin kaikkein muodikkain sanonta?

    Kenellä on tahtotila ottaa tästä koppi? Ja jalkauttaa idea ja jumpata tulokulmaa? Juurikin näin, nämä taitavat olla jo menneen talven lumia.

    Ei ole todellista sanoi Trumppi kun noutaja tuli.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oma suomen opettajani kertoi muinoin tuon hohtimet-jutun ainekirjoitustunnilla. Kun hän oli opettanut, että aine olisi hyvä päättää johonkin nasevaan sananlaskuun, niin eräs poika olikin päättänyt aineensa tokaisuun: sinne putos kuin hohtimet kaivoon.

      Kirves kaivoon -versio on jo aika vanhaa perua, ja minulle jopa tutumpi kuin alkuperäinen järveen heittäminen. Olisikohan sekin murretaustainen?

      Länsirannikolla on nimittäin merta ja jokien suita enemmän kuin järviä. Itsellenikin järvi on vieras vesielementti ja meri ja joet tuttuja, joten ne olisivat minun heittopaikkojani. Ennen oli lisäksi joka torpallakin oma kaivo. Meillä on mökillä vieläkin vanha sammaloitunut kaivon paikka ja siinä vesikoukku tallella. Muistan, miten kaivossa oli joskus sammakko.

      Poista
    2. Big Brotherista sanottua: Sisällöllä pitää olla kontenttia.

      Kun Metti Forssellin ammatiksi mainitaan sisällöntuottaja, vaikuttaja, niin olisiko kontentintuottaja piirun verran parempi?

      Sara Chafalk, influensseri:”Asioista voi keskustella ja kritiikki on aina jees, mutta haukkuminen ei ole ok ja silloin olet blocked.” (Jyrki Lehtolan mukaan)

      Poista
  3. Mikäänhän ei vanhene niin nopeasti kuin muotisanonta. Siksi aikuisten ei kannattaisi apinoida nuorisokieltäkään, sillä juuri kun jonkun sanonnan on oppinut, niin se on jo vanhentunut.

    Jouko Turkka kertoi kerran kauan sitten, kun mainosalalla vietettiin vielä ns. Ideapäiviä, että muotisanonta on pois muodista silloin, kun vanhukset alkavat käyttää sitä.

    Esimerkkinä hän kertoi kuulleensa, kun pari valkokutrista porvarismummoa oli ihastellut jotakin, että "tämähän on ihan pop".

    VastaaPoista
  4. Tällainenkin ajatelma on varmaan pois muodista:

    Mies suree sitä, että kuolee niin varhain, nainen sitä, että syntyi niin kauan sitten.
    (H. L. Mencken)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minusta on pois muodistani: viittaa siihen, että nainen olisi liian vanha elämään.

      Mies taas kokee, että hänellä olisi vielä liiankin paljon annettavaa.

      Ajatteletteko te näin, itsestänne?

      Poista
  5. Mutta tuo "pamahtava pelti" raamatun uudessa käännöksessä on mahtava!

    Tuli mieleen, että niin maailma muuttuu - eihän siitä ole kauankaan, kun Salama sai Juhannustanssiensa pilasaarnasta tuomion.

    Nyt uskallan sitten kertoa tämänkin tarinan:

    Jeesus käyskenteli opetuslapsineen Öljymäellä, kun he huomasivat ison karhun. Opetuslapset peljästyivät suuresti, mutta Jeesus rauhoitteli heitä: Älkää peljätkö. Se on täytetty.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä kans jäin miettimään, että minkälaisia peltejä Palestiinassa tai siis Vähässä-Aasiassa tuolloin oli.

      Poista
    2. Pipliaseuran puheenjohtaja Markku Kotilan mukaan Paavali vertaa oikeasti soitinten ääntä negatiivisessa mielessä, ei kauniissa kuten vanhan käännöksen ”kumiseva vaski tai helisevä symbaali”. Se, että ihmisellä ei ole rakkautta, on kuin rumasti soiva soitin, pamahtava pelti, sanoo Kotila. Näin tämä ”pamahtava pelti” olisi lähempänä alkuperäistä sisältöä.

      Poista
    3. Nytpä täytyy olla rankasti eri mieltä Pipliaseuran pomon kanssa! Näin kyseinen kohta kuuluu minun raamatussani:

      ”Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä mutta minulta puuttuisi rakkaus, olisin vain kumiseva vaski tai helisevä symbaali.”

      Tuohan kertoo erinomaisesti, ettei kaunis puhe, kehuminen, lirkuttelu, suostuttelelu yms nykyaikana niin yleinen puheenparsi riitä!

      Se on vain tyhjää höpinää, höttöä ilman sisältöä, makeaa korvanruokaa, nautinnollista suunpieksäntää, huuruista huumetta aivoille.

      Jos joku puhuu rumasti ja epävireisesti, niin eihän se ketään lumoa... ai perkele, unohdin Trumpin.

      Poista
    4. Tuntuu, että pipliaseuralaiset eivät nyt oikein luota ihmiseen, kun haluavat vääntää runollisesta kielestä turhan arkista peltien paukutusta.

      Jo sana ”vain” vanhassa käännöksessä kertoo, että tekstihän mitätöi kaiken kuminan ja helinän ja kertoo kyllä, mistä on kyse. Ei ihminen ole idiootti. Jos suoraan sanon, minusta ”pamahtava pelti” on karmea tyylitön kielikuva.

      Sitä paitsi Pipliaseuran Kotila ei ota huomioon säkeiden tai lauseiden rytmiä. Verratkaa nyt, rakkaat lukijat, toisiinsa näitä säepareja, vanha ensin, uusi sitten:

      Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä mutta minulta puuttuisi rakkaus, olisin vain kumiseva vaski tai helisevä symbaali.

      Vaikka puhuisin ihmisten ja enkelien kielellä, ilman rakkautta olisin vain kumiseva kaiku tai pamahtava pelti.

      Poista
    5. Aamen, Iines ja Tapsa!

      Sitä paitsi: mitä järkeä on kääntää kääntämistään raamattua?

      Ottaisivat mieluummin työn alle ne satoja vuosia sitten löydetyt kertomukset. Nuorisohenkilöt voivat googlettaa sen, mitä eivät käsitä. - No itse asiassa minäkin olen tehnyt näin.

      Yhtenä kesänä aloitin pyhäaamut Tampereen Tuomiokirkossa. Sytytin kynttilät rakkailleni, ja sitten ihailin taidetta. - Ja joka jumalan kerta - no pun intended - saarnassa tuli jotain, jota mietin rannalla, samalla kun uin ja otin aurinkoa ja söin eväitä Pyynikillä.

      Googletin sitten maanantaina epäselviä kohtia.

      Ja eikö tuollaista mietiskelyn pitäisi ollakin? Hiljaista pohdintaa, ei kaiuttimien kajauttamista!

      P.S. Sanokaa Rikulle, että jos ryhdyn taas epäsiveelliseksi, ottaa sitten oman symbaalin mukaan!

      Olen agnostikko, kuten sanoinkin jo, lukenut raaatun läpi muutamaan otteeseen. Koulutyttönä, muuten vain, ja sitten ihan aikuisena, ennen kummitätiyttä.

      Ja arvostan perinnettä.

      Haluåaisin lukea symbaalit ja vaskit.

      Jos ei malta istua ja kuunnella: käytössä on nykyään erinomaisia adhd-istuintyynyjä ja peitteitä. Voi kysellä alan liikkeistä.

      Ehkä minunkin pitäisi, koska nämä käännösten jatkokäännökset saavat minut kiemurtelemaan.

      Eikös ennen vanhaan ollut tapana, että pyhäpäivinä tekstistä keskusteltiin? Kun ei ollut iPhonea ja instaa?

      Silloin saikin olla tarkkana, ja miettiä, mitä sanoo: ettei pilkkaan tai vääräoppisuuteen syyllistyisi.

      Mietittyjä, kiinnostavia lausuntoja arvostan kovasti!

      Poista
    6. Tapsukka: Jeesus - vitsi oli hyvä!

      Ja tämä neitoselta, jota toistuvasti luultiin diäakonissaksi, vaikka olin vain hakemassa ruokaa itselleni.

      Pienessä tilassa osaan ottaa paikan haltuun, neuvoin ja opastin. Vastaavan diakonin kanssa sovittiin, ettää teen joka viikko jonkun reseptin, halukkaille. Ruoka-Nyssen raaka-aineista; hän printtaa ja jakaa ne autoon.

      Se oli sinällään kivaa aikaa - vaikka se tarkoitti leipäjonoa. Mutta oli meillä hauskaakin!

      "Pamahtavan pellin" voit työntää sinne minne apina pistää pähkinät. Mm. Wodehouse

      Poista
  6. Vaan sitä hieman aprikoin, kun uudessa käännöksessä sana vanhurskas on korvattu sanalla oikeamielinen.

    Vanhurskashan tarkoittaa perinteisen teologisen selityksen mukaan "Jumalalta tulevaa hurskautta eli oikeamielisyyttä".

    Nyt kun siis vanhurskas on korvattu käännöksessä sanalla "oikeamielinen", niin minulta nousevat karvat pystyyn. Eivätkö "väärämieliset" enää pääsekään taivaan iloihin, tuomitaanko "väärinajattelijat" jo raamatullisella tahollakin?

    Tämä hieman kärjistäen siis, mutta vähän tosissaankin. Kammoan sanaa "oikeamielinen".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan oikeamielisyys nyt perin hurskastelua, kun kaikki mielipiteet ovat oikeita. En yhtään ihmettele mielipidettäsi.

      Poista
    2. Kaikki mielipiteet ovat mielestäni oikeutettuja. Myös sellaiset, joissa ollaan väärässä, eli joissa on osoitettava virhe.

      Mielipide-eroavuus ei ole virhe, vaan keskenään eroavat mielipiteet ovat molemmat oikein, ellei niissä ole asiavirhettä. Tässä ajassa huolestuttaa se, että erilaista mielipidettä käsketään hävetä.

      Poista
    3. Outo tapa todellakin korvata vanhat hienot sanat ja ilmaukset nykyaikaisilla termeillä.

      Se voi olla vaarallistakin kirkon kannalta, sillä osa uskoahan on juuri perinteisissä ilmauksissa ja teoissa.

      Kohtahan ne alkaa väittää, ettei se illallisviinikään mitään Jeesuksen verta ole... (huomasitte ehkä, että modernisoin asiaa jo valmiiksi).

      Poista
    4. Jos sanon suoraan mielipiteeni, niin tässäkin uuskääntämisessä näkyy yhteiskunnan holhoamispyrkimys. Teksti yritetään säätää idioottitasolle, niin että koskaan pyhää kirjaa avaamaton sivistymätön moukkakin ymmärtäisi, mitä Sanassa sanotaan.

      Poista
    5. Kyllä kait kirkosta vieraantumiseni oli luonnollinen ja itsestäänselvä prosessi, mutta virsien raiskaaminen on juttu, jota en anna anteeksi. Virret minulle olivat pyhiä.

      En minä juopoista kirkon johdossakaan tykännyt. Kippis ja kulaus, mutta EI KIRKON PIIKKIIN!

      Askola ja Mäkinen, ryyppäsivät minun kirkollisverojeni tuottoa enemmän. Siksikin erosin, vaikka ensimmäinen syy oli mielisairas pastori, joka tuotti viranomaisille hankaluuksia.

      Poista
    6. Vanhurskaasta ja oikeamielisestä olen Iineksen kanssa käsittäkseni kai samaa mieltä. Vanhurskas on Jumalan pyhä, oikeamielinen taas tarkoittaa aatteellista neuvostofasistia.

      Poista
    7. Pidän tämmöisestä raikkaasta tuuletuksesta, että asiat sanotaan niin kuin ne ovat. Irja Askolaa moni ylistää, mutta minusta hän teki kummallisen teon kruunatessaan lapsen seksuaalikuninkaaksi, vuoden homoksi.

      Minulla ei ole homoja vastaan mitään, päinvastoin, sellainen on lapseni kummikin, tosin jo taivaan iloissa. Vaan miten ihminen menee mukaan tuommoiseen seksuaalihenkilöiden kruunaamisiin? Ei homo ole niin huono, että tarvitsee kruunaamista homouden vuoksi. Minusta hän on samanlainen kuin me muutkin, eikä meitäkään kruunata seksuaalisuutemme takia. Minusta tuo kruunaaminen on sukua positiiviselle rasismille.

      Poista
    8. Nyt se 19-vuotias lapsi valittaa iltapäivälehden kannessa köyhtymistään. Oli ostanut ökyauton ja asunnon, ja sitten tulikin korona. Niin se maailma tasii Vuoden henkilöitäkin. Anteeksi ja kiitos, mutta näin se menee.

      Poista
    9. Tästä tulee mieleen se alhainen rotta, tietokonemurron tekijä, moraaliton liero, jonka päälle saisi sataa tulta ja tulikiveä, ei bitconeja.

      Kunpa kaikilla uhreilla olisi tukea ja voimaa näyttää tuolle rikolliselle, ettei terapiassa käymistä tarvitse hävetä. Ja kunpa hänet saataisiin kiinni vastaamaan hirveästä rikoksestaan.

      Poista
    10. Juu, tottakai, mutta onhan se kivaa, että viimein saamme hullut kuville ja rekisteriin. Lienee siellä Vastaamossa asioinnut yli puolet vihreän liiton jäsenistä.

      Poista
    11. Kovin moni viestinnän ammattilainen on jo ilmoittautunut itse julkisuuteen, ja tästä nostan kyllä hattua näille rohkeille ihmisille.

      Vaikka teko on moraaliton ja tekijä on haiseva ahne rikollisläjä, niin ehkä tästä nousee hyvänä asiana esiin se, että hieman saataisiin mielenterveysongelmiin liittyvää häpeää vähennettyä.

      Poista
    12. Aforsmeista löytää huikeita älynväläyksiä ja asioiden kiteytyksiä. Äitini käytti paljn arvoituksia ja sananlaskuja puheensa lomassa. Oli muistaakseni oppinut mummoltaan. Nyt huomaan saman "vian itsessäni". Kumma kyllä, sananlaskut nousevat ihan issekseen muistin kätköistä joissakin asiayhteyksissä.

      Ajankohtaan sopivia - tuttujakin - poimintoja ystäväni aikoinaan lahjoittamasta "Kyynikon kultaisesta kirjasta" (toim. Juha Lindqvist Karisto 2001):

      "Suvaitsevaisuus on vain toinen nimi välinpitämättömyydelle."
      W.S. Maugham

      " Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista oudoin minusta on normaali ihminen."
      Anatole France

      "Me olemme lastemme narreja."
      Pietro Arentino

      "Vapaus on tehdä kaikkea sitä, minkä lait sallivat"
      Montesquieu

      No nyt olet saanut pääsi seinän läpi. Mitä aiot tehdä naapurisellissa?
      Stanislaw Jerzy Lec

      "Politiikka on ainoa ammatti, johon valmistautumista ei pidetä tarpeellisena."
      R. L. Stevenson

      " Autuaita ovat nuoret, sillä he perivät valtion velan."
      Herbert Hoover

      " Huumori on sitä, että nauraa kaikesta huolimatta."
      Otto Bierbaum

      "Elämä on sukupuoliteitse tarttuva tauti, jonka kuolleisuusprosentti on sata."
      R. D. Laing

      "Mitä sinä rakastat toisissa? - Omia toiveitani".
      Friedrich Nietzsche

      Poista
    13. Leonoora, kiitos aforismeista, hienoja, osuvia leiskauksia!

      Tykkään näistä erikoisesti Montesquieun, Stanislaw Jercy Lecin ja Nietschen ajatelmista. Ja Somerset Maughamin aforismi on kaiken huippu, koska se sopii suoraan tähän päivään, tähän hetkeen: ”Suvaitsevaisuus on vain toinen nimi välinpitämättömyydelle." Tästä mielestäni on kyse, juuri tästä.

      Poista
    14. Minä ymmärsin ensin Anatole Francen aforismin siten, että "normaali" on poikkeavista se kaikkein poikkeavin, eli niitä on vähän.
      Toisaalta kaikki poikkeava ja erilainen yritetään kääntää "normaaliksi" ja siten hyväksyttäväksi!?🎃

      Poista
    15. Ah, minä taas otin sateenkaariliitot asiakseni. En eronnut kirkosta - koska jos kaikki vanhurskaat eroavat, ovat ne uskovaiset homot ja lesbot jne aika yksin.

      Sitten googletin sen seurakuntani ehdokkaan, joka aktiivisesti kannatti homoliittoja, ja äänestin häntä.

      Läpi meni, ja nyt onneksi voivat kaikki uskovaiset Suomessa mennä halutessaan kirkossa naimisiin.

      Minulle kirkkohäät eivät koskaan ole ollut prinsessahaave, lyhyt seremonia riittänee. Odotan enemmän hääyötä. - Riku, minulla on sitten se vaski, sukkanauhassa tallessa!

      Poista
  7. Kiljushin Kottitili26 lokakuuta, 2020 23:33

    Ylimääräinen tarkkuus ei maksa vaivaa vaan on ilmaista jos siihen voidaan saada tarpeeksi määrärahoja.

    Ruma Susi

    VastaaPoista
  8. Aha!
    Jos tarkkuus on ylimääräistä, vaivatonta ja peräti ilmaista tarpeellisin määrärahoin,
    jää jäljelle kysymys: Mihin liittyvä ylimääräinen tarkkuus? Voiko sitä edes olla liikaa?

    Minulla on usein oikeinkirjoituksessa tarkkuus näköjään alimääräistä. 👀

    Mutta! Susi ei voi olla koskaan ruma. Kapi voi kyllä laikuttaa turkkia ja alituinen nälkä yleiskuntoon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Susi on kaunis! Susi on myös ainoa asia, josta minulle on tullut riitaa tai vahvaa erimielisyyttä kesänaapurini kanssa. Naapuri pelkää kuollakseen jo isokokoisia koiria ja vihaa susia, joita on nähty hänen länsisuomalaisessa kotikunnassaan, ja karjaakin on kyllä raadeltu.
      Hän haluaisi, että sudet tapetaan viimeiseen hukkaan ennen kuin ne käyvät ihmisten päälle.

      Itse taas näen tilanteen susien kannalta. Susia on Suomessa vain parisataa ja nehän taistelevat vain hupenevien reviiriensä puolesta. Asvaltti ja betoni ja valtavat tuulivoimalat tunkevat yhä syvemmälle läntisiin metsiin. Ihminen luulee olevansa luonnon herra, jota hän ei kyllä ole, niin kuin nyt nähdään. Ei ihmisellä saa olla valtaa yli susien ja muiden eläinten. - Tämä on painava syy sille, miksi en kannata myöskään luontoa tuhoavaa tuulivoimaa. Tuulipuistot niistävät laajat metsät mataliksi ja vievät miljoonilta eliöiltä ja eläimiltä reviirit.

      Poista
    2. "Hui hai, husia on vain Lapissa".

      - Char 2 v, Hki. Pelkäsi susia.

      Poista
    3. Sudet eivät ihmisten päälle käy! He kuollakseen pelkäävät ihmisiä. Koirat ihmisten päälle käyvät, raatelevat ja tappavatkin aina silloin tällöin, heitä me saamme pelätä.

      "Suurina susivuosina 1858–1862 (siis vain neljän vuoden aikana) susi surmasi Suomessa 2 865 hevosta, 1 093 sonnia, 4 514 lehmää, 5 422 vasikkaa, 25 974 lammasta, 3 510 sikaa, 3 221 poroa sekä tilastoimattoman määrän koiria. Silloin susia oli siis todella paljon, mutta yhtään ihmislasta ei tiettävästi joutunut suden hyökkäyksen kohteeksi. Ei yhtään!"

      Ihmisen päälle käyvä susi on joko a) koirasusi b) vesikauhuinen c) muuten vakavasti sairas d) nälästä epätoivoinen e) huhupuhetta

      Tärkein syy miksi susi ei pidä saaliseläimenä ihmistä on se, että ihmisen haju on villieläimille vastenmielinen ja pelottava. Ja sen lisäksi "Petojen tavanomaiset saaliseläimet ovat arkoja, äänettömiä ja nopealiikkeisiä. Ihmisen liikkumistapa sen sijaan on meluisa ja peloton, mikä luonnossa on ominaista vain äärimmäisen vaarallisille eläimille, joiden ei tarvitse pelätä mitään. Jopa väkivahva karhu ja jättiläismäinen hirvi pelkäävät ihmistä tavattomasti em. syistä." On myös muita syitä mutta mitäs niitä luettelemaan. - Ps. Kerran useampi eräopas halusi nähdä karhun omassa ympäristössään. Karhu mitä he jäljittivät, oli sateliittipannoitettu, eli tiedettiin koko ajan missä se liikkui. Herrat ja rouvat yrittivät hiipiä sen luo, milloin miltäkin ilmansuunnalta, mutta n. sadasta kerrasta vain YHDELLÄ KERTAA eräs heistä vilauksen näki tuosta Kouvosta. Aina muulloin se - aina - ehti hyvissä ajoin luikkia pakoon ja piiloo heiltä. (Koska pelkäsi heitä.)

      Se petoeläimistä Suomessa. Tai onhan meillä yksi: puutiainen. (hämähäkkieläimiin kuuluva elukka joka jo toukka ja nymfi –vaiheessa ravinnokseen käyttää verta. ja ihmisveri maistuu sille yhtä hyvälle kuin kehen tahansa muun elukan, nam nam)


      Ps. Mielipiteisiin abortista en kantaa ota, ottakoot minua viisammaat. Sen vaan sanon, myös Leonooralle, että alle 8 viikon hedelmöittynyttä munasolua sanotaan alkioksi, ei sikiöksi. Esim. aivoja ei alkiolla ole... joten ei kai minuuttakaan?

      Poista
    4. Kyllä se niin on, että jos nussimaan ryhdytään, niin pitää vahingolle määrätä nimi ja varata henkilötunnus. Etukäteen.

      Poista
    5. Jotkut ottavat ja käyttävät kottia. Mutta silti...

      "Ainahan on maksettava, eikös juu, mitä tässä maailmassa velkaantuu."

      Ps. Tässä kirjoittaja käyttää tosihämärää symboliikkaa, esim. "kotti" (myös tunnettu "förskottina") tarkoittaa kondomia..? Mutta kun se menee puhki, niin... no, tulee beibi ja sitten tulee tuomari joka sanoo: maksapas sun elatusmaksus. "Kalliit on hurmion lunnaat." - kirj. Aina Laina (6.7.1878 - 10.1.1926)

      Poista
  9. = alituinen nälkä >vaikuttaa< yleiskuntoon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Gutson v. Giggelberg27 lokakuuta, 2020 01:50

      Kyse on sanaisesta säästöpossustani, se tais olla jotensakin leikkisällä pällä ja siltä pääsi pieni turahdus juuttaan suuren ja peljättävän hahmoisen Perintötilturvakirjakaapin päällä. Otinkin sen vertaishoitotapaamiseen yöpöydälle, kahden suuren Karhulan lasipurtelon väliin. Hiljaisia liemiä sisällään hellittelevät magnumruukut ovat täynnänsä ukrainalaista sotilasvaihtojalkahikeä eikä sekään seikka liity edes etäisesti asiaan joka ei tietenkään ole tärkeä ja unohdin kenelle oikein olinkaan kirjoittamassa ja millaista asiaa asiani ei koskenut ollenkaan mutta tuntuisi sujuvan eikä pahemmin satu vaikka epäilen että huomenna otsatukka on aivan hiton kipeä. Onneksi olen kaljupää, huh. Eikä tässäkään vielä kaikki, lisäksi olen susiruma ja haisen. Syy on säästeliäisyydessäni. Himpatun possulainen, nyt hys tai kohta haisee niin paljon että.

      "-?"

      Minä: Geneven sopimus, katsotaan se yhdessä kohdasta kaasuaseen käyttö rauhantilan vallitessa. Parasta rantapirukirjallisuutta, kultapikkuispossuliinini.

      Kaksi (2) suurta lasista astiaa täynnä enkä ole edes seitsemääkymmentä täyttänyt, aatteleppa!

      Possu on toisinaan jotain eksoottista materiaa. Epäilen että se on kesy. Saa nähdä. Ainakaan se tuoksu millekään (kts. etäruoka).

      Nyt tarkkana ettei Possulainen syö tuhkakupista kaikkia Romeo y. Julieta nro 2sten peräpäitä.

      Bei mir bist Du schön.

      Ehämminä Ehi jokapaikkaa korjaamaan, koittasitte olla vähän varovampia. Johamminä sen laitoin parraalle paikalle että det blir nästan som ny när det blir målad, tituleeratkaapa nyt kuulkaa oikein, toivon, kiitoksia vaan.

      ..tietosuojavajan takana on muuten hevosvetoinen älyharava. Täytyypä käydä heittämässä se puolikuun koukkuun keikkumaan.

      Ökyporvari paremmasta vuokrakartanostakin tulee kateelliseksi, hih.

      Poista
    2. p. o. pikaperintätilausturvapotilasarkistoturvakaapin päällä.

      Poista
    3. Mikis, nimitetään monasolun ja siittiön yhteenkiittymää millä ihmisten keksimällä nimellä tahansa, kaikki valmiudet ihmiseksi kehittymiselle ovat alkiossa tai jo soluissa. Vai mistä ne aivot
      yks kaks eri aikaan myöhemmin
      putkahtavat alkioon?
      Tuskin kukaan muistaa, miltä tuntuu alkiona olo ja mitä on sikiönä ajatellut kohdussa. Ilman alkiota, luulisin, ei kehity sikiötä eikä synny uutta ihmistä.
      Jokaisella meistä on omat käsityksensä ja totuutensa ko. asiaan.
      Vastako syntyessään ulos naisesta ja täyttäessään keuhkonsa ilmalla sikiö on ihmislapsi?
      Voihan joku uskoa, että ensi henkäyksissä sielu hyppää syntyneeseen ja sikiö on vasta sitten on valmis ihmislapsi geeniperimineen. Minä en oikein usko moiseen teoriaan.
      Pitäisi perehtyä tuoreinpaan tutkimustietoon, että voisi väitellä asiasta, mutta tietääkö totuutta vielä kukaan?
      Ettei vain tässäkin asiassa omien vakaumusten, niin uskomusten kuin tieteenkin näkemykset ole lähtöisin omista toiveista?

      Poista
    4. Tämähän on ikuinen eettinen kysymys: milloin ihmisellä on sielu, eli milloin ihmisyys, ihmisen minuus alkaa.

      Faktahan on, että aivot ja selkäydin kehittyvät vasta kahdeksannen viikon jälkeen, jolloin alkiota aletaan kutsua sikiöksi.

      Itse mietin, että ihmisyys on sidoksissa aivoihin, mutta en tiedä, mistä aivojen kehitysvaiheesta ihmisyys alkaa. Vaikea kysymys.

      Poista
    5. En halua luennoida (= elvistellä) teille mitään eläinkunnasta. Mutta kovasti minua kiinnostaisi tietää missä kohtaa 'solukossa' ihmisen "sielu" on? Ja jos on, miksei sitten ’sitä’ muilla aitotumaisilla (esim. kenguruilla) vastaavassa osassa ole?

      Eihän siitä kovin kauaa ole – ns. ’kullinluikaus’ vasta - kun tiedemiehetkin luulivat että siittiön sisällä on valmis ihminen (tietysti hyvin pienikokoinen) ja tämä valmis ihminen sitten purskautetaan naisen kohtuun, jossa se kasvaa isommaksi... totta! Tämä oli tieteen taso silloin. Mutta... tiede korjaa käsityksensä kun saa uutta informaatiota. (tosin sitä ennen jo joku filosofi - ei, ei ollut sentäs Rauno - jo silloin mietti että jos "ihminen olisi valmiina siittiön sisällä, niin silloin sen siittiönkin sisällä pitäisi olla pienempiä ihmisiä joiden sisällä pitäisi olla vielä pienempiä siittiöitä joiden sisällä on ihminen jolla on siittiöitä joiden sisällä... Aika oudoksi meni päättely.

      Pss. Panemisen ja lapsen ulospullahtamisen välissä on n. 9 kuukautta. Millä järjellä jotkut luonnonkansat sen olisivat ymmärtäneet että niillä jotain tekemistä toistensa kanssa on? Eivät millään. Muunmuassa Amazonian intiaanit olivat sitä mieltä – voi olla että vieläkin? - että nainen tulee raskaaksi kun kylpee kuunvalossa joessa... - No, tälle me, koulukäyneet ihmiset, voimme vain hymähtää, mutta aivan vastaavanlaisia vääriä luuloja meillä silti on, eri asioista vain. (onpas!) (vrt. trump, perussuomalaiset, kreationistit, jne., kepulaiset ja kettutytöt, mm, ja miksei basistit ja onanistitkin, ym:t…)


      Poista
    6. Äläs nyt viisastele, mikko repolainen, minähän annan ymmärtää, että tarkoitan "sielulla" ihmisen minuutta, aistimista, tietoisuutta itsestään, ajattelua, sitä kun aivot alkavat toimia. Ei kai kukaan enää usko mihinkään erilliseen sieluun, joka leijuu jossain henkimaailmassa.

      Poista
    7. Nuo luettelemasi hauskat esimerkit ovat ns. primitiivikulttuurien eli kauniisti sanottuna varhaiskulttuurien uskomuksia. Niitä oli lueteltuna uskontotieteen kirjoissa, joita muinoin käsiteltiin uskontotieteen kursseilla. Mielenkiintoista!

      Poista
    8. Juu, ei mun millään lailla ollut tarkoitus näsäviisastella. Sitä paitsi asioista oot samaa mieltä mun kanssani. Hienoa! (siis että itse olen samaa mieltä sun kanssasi, eli kerrankin oikeassa!)

      En vaan voi mitään sille että jos näen vähänkin särmää jostain asiasta (eli "jutunjuuresta"), mun on pakko ruveta pyörittelee sitä. Ja etsiä siitä sen huvittava puoli. - Désolé, mon esprit.


      Ps. Rohmerin klassikkoelokuvan "Yöni Maudin luona" (Ma nuit chez Maud) näin nyt ensimmäisen kerran. TeeVeestä tuli. Kovin oli filofista pölinää, aina välillä putosi pulkasta pois, mutta ei se minua hermostuttanut. Aihe vaan ei yhtään kiinnostanut (Pascal/katolilaisuus). Ja leikkauksiltaankin oli tylsä elokuva. Ja toisiinsa kietoutuneet ihmissuhteet... ne oli niin naurettavan typeriä, ja epäuskottavia, että suorastaan nauratti!

      Parasta elokuvassa oli että se oli mustavalkoinen.

      Poista
    9. Eikö uskonnoissakin ajatus ole yhtä kuin teko… ainakin jos synneistä on kyse? Tekoja kun edeltää ajatus tästä teosta - olkoon mikä milloinkin. Eli... filosofisessa mielessä ihmistaimi syntyy sinä hetkenä kun isän ja äidin (tai äidin ja isän) silmät kohtaavat toisensa makuukammarin hämärässä, ei suinkaan vasta silloin kun heidän genitaalialueensa toisensa kohtaavat… vai mitä?


      Siinä olet oikeassa, vaikka tuskin sitä tarkoitat, että elämän oikeus on myös alkulimalla. Tai millä tahansa orgaanisilla olioilla, vaikkapa hyönteisillä. Mielestäni se - ja menköön lapsi pesuveden mukana jos on mennäkseen - se, että ihmiset ovat keksineet olevansa jotain 'jumalanluomia', ja että heillä on joku 'erikoisoikeus' elämään... on IHAN TÄYSIN PERSEESTÄ! (jos asian kiihkottomasti ja kauniisti haluaa sanoa)

      Minä kunnioitan Elämää.

      Poista
  10. Kirjoitusvire ei ole kirjoitusvirhe.

    Kaukokirjoittimeen jääneessä liuskanriekaleessa

    VastaaPoista
  11. Potilas toiselle uudesta lääkäristä:

    "Ei hän mielisairas ole, hän vain pitää mielipiteitäni parempina kuin muut."

    VastaaPoista
  12. Kalervo Kiipelinen27 lokakuuta, 2020 04:09

    Joko olette nauttineet Metallioluen? Kokeilkaas. Teräsbetonia. Surkea, kurja ja kertakaikkiaan lapsellista ja hävettävää edes hakea YouTubesta mitään näillä sanoilla. Kukaan ei tiedä mitä kaameaa siellä intternetin peräkamarissa käy jos joku pöliä menee yksin, omin nokkineen tekemään niin mauttoman tempun. parasta on puhua tästä ensin kaikille vauva. fi:ssä väh. kuudentoista kaljan verran. Se on aivan totta. Jos aivan rehellisesti sanoo pitävänsä mokomaa rääkymistä viihteenä on luult. kuuromykkä ja sokea, vähintään tulipunakokoomuslainen ja valepersu ja kaikkiaan paha ihminen, ei kuitenkaan kepulainen, ihmisiä tässä ollaan sentäns ja kuka ajattelee lapsosia..

    VastaaPoista
  13. Re virret: mun entisen ihanan matikan, kemian ja fyssan open, Leena Pajamon mies, Reijo Pajamo, on oikea virtuoosi!

    Muistan kun ope kertoi, että miehensä hiihti ja lauloi läpi koko virsikirjan, ja jos talvea piisasi, toiseenkin otteeseen!

    Voi mikä perhe! Kuvitelkaa illallispöytäkeskusteluja, kun toinen on tieteentekijä ja toinen humanisti!

    Nyt vain oli kurja talvi hiihtämistä ja virrenveisuuta miettien...

    Ehkä Reijo keksi uuden tavan jatkaa harrastusta!

    P. S. Riku, varmaan jotain tällaista tarkoitan sillä, kun jäin kirkkoon. Ulkoapäin voi vain haukkua, sisältäpäin voin yrittää kääntää kurssia! Jouluperinteet ja virret mielessä. Vaikkei uskossa olisikaan.



    VastaaPoista
  14. Ole ystävällinen aina kun se mahdollista. Se on aina mahdollista.

    - Dalai Lama

    VastaaPoista
  15. Ole ystävällinen aina kun se on mahdollista. Se on aina mahdollista, sanoi pässi kun päätä leikattiin.

    - Alkuperäistä Dalai Laman lausahdusta ei voi tässä maailmassa täysin allekirjoittaa. Se ei ole rehellistä ja voi johtaa teeskentelyyn ja salailuun. Ihminenhän on luonnostaan ystävällinen, ja se riittää, ei tarvita mitään yleisasennetta että pippiduu, kun meillä on aina kivaa. Joskus tätä aina mairean ystävällistä käytöstä näkee hyväntekijärouvilla - viitttaan vaikkapa hurskaisiin seurakuntanaisiin ja leijonanaisiin. Olisivat mieluummin suoria ja rehellisiä: Kuinka sinäkin ukkoparka olet noin alas vajonnut. Huutia tarvitsisit, mutta ota tästä nyt leipäpussi. Ei, rahaa et saa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huomenta, Iines!

      Minustakin tuo oli kovin ylevää, mutta ajattelin enemmän sotia, raiskaajia, pahonpitelijöitä, lastenkaappaajia...

      Olen katsonut paljon Kovaa Lakia. Noihin tilanteisiin sananpartta ei varmaan voisi käyttää - on vaikea antaa anteeksi elämän tuho.

      En usko, että kukaan on hoksannut sanoa Lamalle, että pippiduu!

      Pointsit kotiin siitä, Iines!

      Oikea ystävällisyys on muuta kuin maireitten seurapiirirouvien leikkiä - missäs miehet on?

      No, juu, korpun kanssa kellarissa, mutta tuo ei olekaan ystävällisyyttä. - Sotkit aforismini varmaan Halai Kaman lausumaan "Nöyryytä aina kun voit. Aina voit nöyryyttää".

      Poista
    2. Perinteisesti ”hyväntekeväisyys” on suomalaisessa yhteiskunnassa, kylissä ja taajamissa ollut paikkakunnan rikkaiden miesten kotirouvavaimoilla - tästä lähdettiin liikkeelle, jos suljetaan uskontopohjaiset liikkeet pois. Paljon puhuva on ollut Lions Ladyt, eli menestyneiden Lions Club -mieskerhon rouvat.

      Tältä ajalta juontaa epäuskoni rouvasväen harjoittamaan hyväntekeväisyyteen. Myönnän, että voin olla väärässä. Ja tiedän, että tämä ei enää päde, ajat ovat muuttuneet. Järjestäytynyt avustustyö on ok ja tarpeellista. Sana ”hyväntekeväisyys” on se, mikä minua ärsyttää. Kun annat almua, älköön vasen kätesi tietäkö, mitä oikea tekee. Hyvää ei pidä tehdä, hyvä on luonnostaan siellä, missä on.

      Poista
    3. En minäkään pidä "hyväntekeväisyydestä". Enkä siis luettele keitä tuen minimieläkkeestäni. Lahjat on - lapsia lukuunottamatta - lahjakortteja, no, hyväntekeväisyyteen.

      Lasken näin: jos ostan hra Stockmannilta 20 e lahjan, raha jää hra Stockmannille.

      Jos toisaalta lahjoitan 20 e Unicefille, ja edes yksi euro menee nälkäiselle lapselle, se on kuitenkin 1 euro!

      Siksi en osta kauppalahjoja. Vuohiin ei ole vielä varaa.... .Mutta valitsen ruokatahnoja, koulutarvikkeita, rokotteita.

      En pidä sitä hyväntekeväisyytenä, vaan järkevänä tapana toimia. Siellä lapset pysyvät hädin tuskin hengissä, täällä tapellaan vaatteiden väreistä, ja aikuiset pitävät viini-juusto-illallisia...

      Ja saavat pitää! Heidän nimissään lähtee kuitenkin lääkkeitä ja ruokaa kriisialueille.

      Jos ei sovi, se on voi voi.

      Poista
    4. Juuri äsken minua kohtaan harjoitettiin sydämestä tulevaa hyväntekeväisyyttä, ilman rummunlyömistä.

      Nimittäin meille tuotiin taloyhtiön alueelle roskalava asukkaiden omatoimista haravointia ja puutarhajätteen keräilyä varten. On isot yhteiset nurmikkoalueet omien aidattujen pihojen lisäksi, ja ja nyt nurmikot ovat täynnään jalavan lehtiä. On ollut tapana, että kukin asukas haravoi oman asuntonsa levyisen alan puitten välistä.

      Noh, minulla on olkapää kipeä, rasitusvamma, enkä pysty haravoimaan vähään aikaan. Aamulla kun katsoin pihalle, huomasin, että joku oli illan hämärissä ihan hiljaa haravoinut minun osani ja samalla omansa, siitä vierestä. Arvostan tällaista hiljaista auttamista, jossa ei lyödä rumpua. Aion tietysti kiittää naapuriani ystävällisestä teosta ja tarjota omaa apuani, siellä missä hän tarvitsee.

      Poista
    5. Muuten: äitini on häpeilemättömän suuri lasten ystävä. Meille kiikutettiin monta lasta milloin missäkin kriisitilanteessa - viidakkorumpu.

      Osa oli pari tuntia, pisin aika kai kaksi viikkoa.

      En usko, että hän otti rahaa tästä; muutaman markan ehkä ruokiin. Me kaikki hoidettiin näitä lapsia - olimme siskon kanssa silloin jo n 10 v, eli oli meistä hyötyäkin.

      Mammalla on kaikkea, ja hän on kotisairaanhoidon Suosikki (hys, ei saa kertoa muille. Mutta yksi blondi kertoi minulle toiselle blondille, että aina ilahtuvat, kun näkevät äidin nimen listassa. Osa asiakkaista on meinaan aika haasteellisia).

      Noh. Meidän Mammapallo saa minulta tänä vuonna täydet talvivermeet 3-5 vuotiaalle naperolle.

      Ja alkaa itkeä, kun näkee sen kortin, tiedän jo....

      Poista
    6. Ihana juttu, Iines!

      Ja varmasti keksit tavan korvata - toisaalta olen miettinyt, että voisiko vain kiittää, ja ottaa vastaan?

      Meillä on tapana korvata heti, mikä on stressi.

      Käperry filtin alle, juo jotain hyvää kuumaa - kaakaota tai rommitotia, tai rommia kaakaoon! Vatkaa vähän kermaa päälle, ja avot!

      Nauti nyt tästä rauhallisesta päivästä, ja jossain kohtaa parin kuukauden aikana keksit, mitä se joku on!

      Poista
    7. En osta tätä "korvausta", ollenkaan. Arvostan pyyteetöntä lähimmäisapua ja annan sitä itsekin, sopivan tilaisuuden tullen.

      Hyvin moni ihminen haluaa pitää tiettyä etäisyyttä ja säilyttää oman tilansa, vaikka onkin luonteeltaan sosiaalinen ja pitää ihmisistä. Naapurini on tällainen, ja siksi hän onkin puuhannut iltahämärissä, numeroa tekemättä.

      Kuulun itsekin tähän ryhmään, en halua liian tuttavallisia välejä naapureihin, en halua juorurinkeihin mukaan, joita täällä kyllä on. Silti pidän ihmisistä ja uskon heistä etupäässä hyvää, vielä senkin jälkeen, kun jotakin ilkeää tapahtuu. Jokaisella on syynsä ilkeyteensä.

      Poista
  16. Olen muuten ollut Vastaamon asiakas.

    Silloin kun äidin syöpädiagnoosi tuli, pyysin paria kriisitapaamista puhelimitse. Painotin, että rahaa on vähän, eikä vakuutusyhtiöni korvaa psykoterapiaa.

    Toisella soittokerralla olikin jo psykoterapia sillä puolella käynnissä - "kun mietit lapsuuttasi, ja äitiäsi...".


    No niin. Vaikka kaikki olisi hienosti, psykoterapia on rankkaa, enkä nyt varsinkaan voi semmoiseen sitoutua. Vaikka jos rahaa olisikin.

    Nyt pidän meidän molempien päitä pinnan yllä.

    Kokkaan, tiskaan, pyykkään, puen.... Ja sitten on näitä kurjia hetkiä, kun ripuli tulee housuihin, ja sotkee kaiken, vaikka kuinka on isot naistenvaipat.

    Näitä on onneksi harvoin, mutta monta kertaa viikossa.

    Eli ei, lopetin vastaanoton siihen.

    Tarvitsisin jonkun, joka kuuntelee, tsemppaa, ja antaa käytännön vihjeitä nyt!

    Ensi viikolla on palleatiivinen käynti sairaalassa - tuo p- sana tarkoittaa, että potilasta ei hoideta, vaan koetetaan helpottaa kuolemista.

    Noin niinkuin suomeksi.

    Ehkä sitä kautta minäkin saisin tukea arkeen, lähetteen muodossa!

    VastaaPoista
  17. Muuan sukulaiseni, vanhempi mies, ei saanut psykoterapiaa, koska hän ei ollut kuulemma "psykoterapiakuntoinen". Itselleni on uusi tieto, että psykoterapia vaatisi tiettyä "kuntoisuutta". Kun luulisi, että nimeomaan heikot ja hauraat saavat sitä. Ilmeisesti terapiassa sukelletaan niin syvälle sisimpään, että ihminen voi särkyä, ennen kuin uusi minuus rakentuu. Tuntuu hurjalta.

    Voi kunpa se moraaliton ihmispeto saataisiin kiinni. Kuva lehteen ja ihminen kalterien taakse.

    VastaaPoista
  18. Psykoterapia voinolla ja minullanoli, tosi rankkaa.

    Mietin vain sitä, että eikös sukulaissetäsi olisi voinut saada vaikka kognitiivista psykoterapiaa?

    Se on ratkaisukeskeistä, ei psykoanalyysia. - Ja taitava terapeutti ei heti kuopaise liian syvälle. Ja rauhoitellen puhuu jostain mukavasta, ennen lähtöä. Ettei potilas joudu vapisevana hyytelönä kylmään pakkaseen.

    Voisitko kannustaa sukulaissetää?

    Tampereella ainakin on vihkonen numeroista joihin soittaa. Vooisi jo puhelimessa vähän kartoittaa.

    Onhan Kelan rahoitus?

    Muuta en nyt äkkiä keksi.

    VastaaPoista
  19. Char, ihmistä, joka kieltäytyy avusta ja hoidosta, ei voi auttaa. Suomessa ihmistä ei voi hoitaa väkisin, ellei hän ole suoranaiseksi vaaraksi kenellekään.

    Antaa miekkosen olla, hän on osansa valinnut ja vastaa elämästään. Hänellä olisi varaa monenlaiseen hoitoon, ja hoitopaikkaan, mutta asuu mieluiten omassa asunnossaan pääkaupunkiseudulla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Justiin täytettiin äidin kanssa palliatiivisen hoidon alkukartoitusta. 0 oli hyvä, 10 paha. Ja niissä vaihtoehdoissa alkaen pukemisesta ja päätyen syömiseen oli juuri tuo: tarvitsisi apua, mutta ei ota vastaan sitä.

      Eli ei me voida setää väkisin auttaa - jo se, että hän ei edes halua puhua hoidosta, viittaa aika hyvinkin ikävään tilanteeseen.

      Lienee parasta jätää ammattilaisille.

      Re toksinen positiivisuus. En saa linkkiä auki, mutta katson, jos saan kokeilujakson!

      En usko olevani toksisen positiivinen, mutta sen sanon, että pakko oli ollut tsempata sen toksisen suhteen aikana, lähestymiskieltoa hakiessa, kun en yhtään tiennyt mitä oli vastassa.

      Silloin olin vähän nais-rambo: olin valinnut viiltävän tyylikkäät vaatteet, parhaat punaiset mokkakorkokenkäni, parhaan - no ainoan, mutta parhaan- asiakirjasalkkuni. 2 kerrosta huulipunaa huolellisen silmämeikin jälkeen. Kampaus just oikein.

      Ja voinpa sanoa, että ihan lopussa keskeytin asianajajani, kun hän alkoi haahuilla kesken loppupuheenvuoroa, ja pyysin oman puheenvuoron, jonka sain.

      Ja näin tehtiin lakihistoriaa aikoinaan Tampereella! "Sä teit sen, Char, voi juma!" , hoki juristi pitkään käytävällä, kun rauhoituttiin.

      Kun isä kuoli, oli pakko olla vahva.

      Nyt äiti tulee kuolemaan, tosin diagnoosi on tällä hetkellä hyvä - taas pitää olla vahva.

      Jos saaän mielihyvää elokuvista, hyvästä ruuasta, tai vaikka Unicefin 8 euron lahjoituksesta - jostain minun on se voima otettava!

      Itsestäni, tietysti, mutta jos huulipuna tai pieni vauva, jonka hengen ehkä lahjoitukseni pelastaa - jos ne saavat rambo-Charin nousemaan taas kerran kanveesista, se on hyvä!




      Poista
    2. "Re toksinen positiivisuus. En saa linkkiä auki, mutta katson, jos saan kokeilujakson!"

      Char, varo tässä tilausansaa! Kokeilujakson jälkeen tilaus saattaa jatkua automaattisesti, eli tuletkin tilanneeksi lehden.

      Minulle kävi näin Satakunnan Kansan kohdalla. Tilasin ilmaisen kokeilujakson ja niks naks, se paljastuikin jatkuvaksi tilaukseksi, jonka jouduin erikeen lopettamaan, hankalien puhelinsoittojen jälkeen.

      Poista
  20. Yllä on ollut puhetta positiivisuudesta ja hyvän tekemisestä.

    Juuri luin Helsingin Sanomista tuoreen ja laajan artikkelin positiivisuudesta, jossa eteeni pomppasi uusi termi, toksinen positiivisuus: "Positiivinen elämänasenne auttaa kohtaamaan haasteita ja ottamaan riskejä. Liiallisena annoksena tsemppaaminen voi kuitenkin johtaa negatiivisten tunteiden kieltämiseen eli toksiseen positiivisuuteen."

    Juuri tämä on se, mikä saa karvani nousemaan pystyyn positiivisuuden ja hyvänteväisyyden kohdalla: myrkyllisen hyvä meininki. Teeskentely, pippiduu-höpötys.

    Panen linkin, mutta voi olla, että artikkeli ei näy kokonaan:

    https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000006700356.html?utm_campaign=hs_tf&utm_term=4&utm_source=tf-other&share=6cf427ae467e35964efffd666caeb1c5

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lapsena ja nuorena ajattelin tulevaisuudessa hyvää tekeväni. Maailma löi, ruhjoi ja potki, tajusin etten sellaiseen kykene. Elämässä kysymys on siitä, kuinka hyväksi tarkoitetut puheet ja teot kääntyvät itseään vastaan ja ovat pelkkää pahuutta.

      Positiivinen tarkoittaa posetiivaria, joka soittaa kamalaa musiikkia toistokoneella ja luulee sen olevan hienoa.

      Poista
    2. Voi Riku, ensin aamuhali!

      Ja jos Iinestä oikein ymmärsin, saatat ja varmasti teet vaikka mitä hyvää, niin, ettet edes huomaa!

      Annat vaikka kaupassa ylähyllyltä mehutölkin pienelle rouvalle, autat lastenvaunut nysseen, viet naapurin kirjeen oikeaan osoitteeseen...

      Eikös tuo ole juuri sitä parhainta vanhurskautta: teet hyvää, mutta et kukkoile sillä - kun et edes huomaa!

      Näin naisena sanoisin, että pieni silmänisku kivannäköiseltä mieheltä ruuhka-aikana voi pelastaa koko päivän! Sekin on hyvä teko, ei #metoo.

      Sitä paitsi: olisin epäillyt hakkerointia, jos olisit patsastellut täällä kuin riikinkukko, levitellen hyviä tekojasi kuin pyrstösulkia konsanaan!

      Jei Riku! ❤💖

      Poista
  21. Pss. Kirjoitin susista ja heidän vaarallisuudesta tuonne ylemmäksi. Positiivistahan se on että ihmisillä on mielipiteitä, mutta väärien käsitysten levittäminen ärsyttää minua.

    VastaaPoista
  22. Se on totta, väärät käsitykset susista ovat yleisiä. Susia on vain parisataa, ja enemmän pitäisi olla huolissaan siitä, että kanta säilyy hengissä kuin siitä, että susi syö lampaan.

    Lammasparka tietenkin, mutta mitäs ihminen tunkee liikaa suden reviirille. Tulee metsän pedoillekin jättää elintilansa. Maailmaa ei saada turvalliseksi sudet poistamalla. Ihmisen ei tule tunkea joka paikkaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Italiassa susia on enemmän, silti pecorinoa riittää suomalaistenkin ruokapöytään. Miksi? Koska Abruzzi paimenkoira.

      Poista
    2. Irlannissa aikoinaan oli helvetisti susia. Sitten he jalostivat Kelttien vinttikoirasta Irlanninsusikoiran. Se on jättiläiskokoinen. Ja kun irkkuisännät (näin olen jostain paksusta kirjasta lukenut) päästivät tuon 'hauvelin' jahtaamaan susia, kävi hukille huonosti: ne jähmettyivät paikoilleen, eivät edes yrittäneet pakoon. Ja turhaahan se olisi ollutkin: kyllä vinttikoira kenet tahansa nelijalkaisen kiinni juoksee (paitsi ei tietenkään vintikoiraratojen Sähköjänistä. ikinä) Mutta eipä enää vuosikymmeniin (-satoihin?) Irlannissa ole susia nähty. Ei, koska niitä ei siellä enää ole. (koirat söi!!!)

      Poista
    3. Hurjin koirarotu on Kaukaasialainen paimenkoira. Se on kans helkkarin suurikokoinen ja kiltti, paitsi jos meet liian lähelle sen vartioimaa laumaa, se tappaa sut. Se on ainoa koira joka käy karhunkin kimppuun edestä päin... tosin huonoin seurauksin, totta kai. Mutta se ei pelkää mitään.

      Mitä tästä opimme? No, että Kaukaasian paimenkoiraa saa silittää, silittäkää vain, mutta älkää herran tähden menkö sen ja sen vartioiman karjan väliin, siitä se suuttuu!!

      Poista
  23. Riku, samma häär, mitä enemmän hyvää yrittää tehdä sen enemmän pahaa saa aikaiseksi. Niin outo tämä maailma on. Ja jos joku Jumala sen tämmöiseksi on tehnyt, kännissä on ollut.

    "... jos rakastat pieniä tyttöjä, pieniä tyttöjä pieniä poikia..." Niin
    osta heille joululahjaksi mollamaija-nukke ja giljotiini. Näin he kaiken muun kivan lisäksi oppivat neulomaan nukenpään takaisin kiinni vartaloon. Isompina sitten lääketieteelliseen pyrkivät. (mikä on hyvä asia)

    Marraskuu, kohta. Harmittaa. Räjähdyspelti paukkuu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Minä hyvää toivoin ja yritin, pahaa sain aikaan!" voisi laittaa hautakiveni tekstiksi. Hautakiveä en ehkä tosin ansaitse, jälkeenjäävien ei sellaista tarvitse kustantaa.

      Poista
    2. Maa maahan jää, mut henki taivahalle...

      Tämä olkoon osamme.

      Poista
    3. "Paljon tinasit, paljon pilasit, viimein kolvisi kylmeni."

      tai yksinkertaisemmin vain

      "Här vilar jag."

      Poista
    4. Veikko Ennala esitteli Hymylehdessä tilaamansa hautakiven.

      Veikko Ennnala
      Syntyi ja kuoli

      Poista
    5. Aini ja Taimi tätien hauta on ns. ikuisuussopimuksella. Vasta huomasin papereista, että ikuisuus päättyy 31.12.9999.

      Poista
    6. Tädit hellivät mua, heillähän ei ollut omia lapsia keskenään eikä muittenkaan kanssa. Aini oli ensimmäinen joulupukkini, turkki väärinpäin ja tuohinaamari. Taimi tykkäsi glögistä.

      Kumpikin näyttäisi väkensä tämän päivän Iinekselle ja leonoorille.

      Poista
    7. Minulla oli Hemmi- ja Hiljatäti. He hellivät minua.

      Tädit ovat kivoja. (No oli äitikin. Tietysti. Emmä sillä.)

      Poista
    8. Minulla oli Olga-täti, tai oikeastaan Olga-kesämummi. Hän talutti minut korvasta pois, kun pissasin korkealta pihakivelta maahan. Shortseja hän piti synnillisinä vaatteina, etenkin sunnuntaisin, kirkonmenojen aikaan. Olgan isä Emmanuel oli pitäjänkuulu maallikkosaarnaaja.

      Tätimuistoni eivät ole kovin kivoja. Vaan en pahalla muistele.

      Poista
    9. Isot ja pikkuiset,

      Rikulainen. katoppa Eddie Grant, Gimme hope Jo Anna.

      Herra Isä. On siitä kauan.

      Vaikka asiaa ei voida (voitaisi) muuttaa, taide voi olla oikeassa, Asialla.

      Poista
  24. Oli tosi alakuloinen maisema sateessa. Kävin mökllä haravoimassa.
    Huomenna uudelleen. Iloa ja hyvää mieltä tuottaa kun saa fyysisesti rehkiä.

    Tulikin syttyi hellaan ilman, että koko huusholli täyttyi savusta. Pannukakku sähköuuniin ja päiväkahville lämpöistä kakkuva vadelmahillon kera. Sytytin kynttilöitäkin pöydälle ja nautin hämärästä ja hiljaisuudesta.

    VastaaPoista
  25. Onneksi naapuri oli haravoinut minun osuuteni taloyhtiön tontin etupuolelta. Saan lepuuttaa kipeää olkapäätäni. Vaan sitten on vielä takapiha laittamatta ja tosi ankea sää. En muistanutkaan, miten pimeää kaamos on. Nyt se on päällä, harteillamme, eikä pakoon pääse.

    PS En koskaan haravoi mökin nurmikkoja syksyisin, vaikka siellä on isot nurmikot kahdessakin paikassa. Olen nimittäin havainnut, että syksyn ja talven aikana merituuli puhaltaa lehdet pois ja keväällä riittää vain kertaharavointi.

    VastaaPoista
  26. Järkevää, Iines. Pihan ympärillä on valtavia, vanhoja koivuja ja lehtiä tuli tänä kesänä runsaasta, lisäksi eivät ensin millään alkaneet irrota puista. Nyt oli pihapiirissä vielä yksi etempänä kasvava koivu, joka ison tuulenpuuskan kourissa hurautti kaikki loput tuhannet lehdet juuri haravoidulle nurmelle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sama kyllä meillä mökillä, Leonoora. Metsikkö ympärillä ja monta ikikoivua, pihlajaa ja haapaa pudottamassa lehtiään ihan pihapiirissäkin. Puita on talon nurkalta kaadettukin, mutta niitähän riittää, kun koko rinne on oikeastaan metsää.

      Onneksi minulla on aiemmin mainitsemani putkimies, vanha ystävä, joka käy näihin aikoihin katkaisemassa veden talveksi ja tyhjentämässä putket, etteivät ne halkea talvella. Hän käy myös katolla ja puhdistaa rännit sekä peittelee savupiipun ilmavasti, ei tiiviisti. Kaikki on sitten talviteloilla.

      Poista
  27. "Tuuli repii lehtiä puista
    käsin..."

    Lauloi HuuHaa Innanen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Halvinta ja pikaisimmin päähän menevää, pyysi mies alkossa ja myyjäpä ojensi muovikassin. Minä olisin lyönyt tajun veks. Siinä ei ole enää tarpeen kysellä tuleeko muuta.

      Poista
  28. Tädeistä puheenollen minulla oli viisi tätiä isän puolelta ja neljä setää. Kolme tätiä on vielä elossa. Vanhin 94v. Sedät kuolleet.
    Äidin puolelta kolme enoa ja kolme tätiä, kaikki mullan alla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olet peljättävä. Niin tuleekin olla. Rohkeus, voima ja taito, leijonapa se, leijonatar kuitenkin on eräässä seikassa lystikäs..

      Eräänkin kerran kuonoa kutitti, mikälie ollut mutta Hän aivasti. Sieraimista kissanpennut putkahti.

      Kappas, tuumi L. Minileijonat, mitämaks!

      Poista
  29. Tädit niin. Yhdestä tykkäsin, toinen luulee olevansa paljon, koska meni naimisiin rahan kanssa. Miehensä oli upea, hieno herrasmies, jota kunnioitin ja arvostin. Missään tekemisissä en heidän kanssaan ole ollut vuosikymmeniin. Rahaa nainut tätini loukkasi äitiäni köyhyydestään ja isäni puolesta esitän täten siskolleen: Haista huora paska!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nuorena kävin niiden kylässä Espoon West Endissä. Tätini mies tarjosi Lapin kullan ja sitten piipahdin uimassa piha-altaassa. Isovanhemmiltani nyysitty Munsterhjelmin taulu toljotti olemassaoloaan seinältä, se minua vähän vitutti.

      Poista
    2. Minulla on vähän samantapainen kuvio. Suvussa kaksi vanhaa sisarusta, tätejämme, joista toiselle jostain syystä on ”ajautunut” monet sisarusten lapsuuskodin yhteiset aarteet. Muutenkin tämä, jolle lapsuuskodin korvaamattomat aarteet ovat kertyneet, on ikänsä ollut varoissaan, osin suunnattoman nuukuutensa ansiosta. Kun rahamenot ovat olemattomat, niin kaipa sukanvarteen kertyykin kahisevaa.

      Poista
    3. On niitä tätejä minullakin, tässä otos sukujuhlasta, esittivät onnittelulaulun kun viimeinkin olin päässyt saatille:

      https://www.youtube.com/watch?v=G0Ubgd9LlfU

      Poista
    4. Jaapa jaa, nämä tädit eivät kyllä ole sellaisia pihtareita kuin minun nuukat mutta muuten harmittomat tätini.

      Poista
    5. Kamalaa, että on syntisiä akkoja!

      Poista
  30. Minua välillä itkettää, kun ajattele kamalia 60-luvun hippi-idiootteja. Helsingin yliopiston keskustakampus oltiin aikeissa myydä. Grönqvistin muuri Espalta piti purkaa ja paljon muutakin. Raiskaajasukupolvi oli se suuri ja itseään kehuva.

    VastaaPoista
  31. Minua taas harmittaa rakennusarkkitehtuuri. Talot rakennettiin neliskulmaisiksi laatikoiksi, tasakatoin. Kauniita vanhoja jugend-henkisiä taloja revittiin alas varsinkin Turussa ja tilalle tuli se harmaa betoniloota. Puhuttiin Turun-taudista. Vieläkin joissain arkkitehdeissä pihisee laatikkohenkeä ja vanhan kauniin rakennusmateriaalin purkuvimmaa uuden tieltä.

    Eniten tässä ajassa kuitenkin harmittaa luonnon uhraaminen lisääntyville teille, puistojen tuhoaminen asvaltin alle, ideat tunnin junista ja muu tekninen örveltäminen.

    City-vihreät erikoisesti ovat kunnostautuneet luonnon raiskaamisessa bussikaistojen ja asvalttipöhinäpihojen tieltä. Vihreä sisäministerikin asuu esimerkillisesti harmaassa kivikovassa betonilootassa laajoin asvalttipihoin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muuta Suokkiin, eiks je?

      Poista
    2. mcO´kay (Kotland)29 lokakuuta, 2020 04:35

      Iltapaseerauksella osui lystikäs kurittomuustuhru silmääni. Arkkitehtonisesti sen saa nähdäkseen kun seisoo Kaarlenkatu 7:n kohdalla. Siitä talosta joka siinä oli minä en pitänyt. Uskonpa pitäväni taiteilijasta, verrattoman teoksen esillepano, sijainti, kompositio, oikeastaan koko juttu on snygga. En kerrokaan sisällöstä teille, te ihkut pikkuiset, saatte kärsiä tämän kunnes armoa pyydätte. Toivottavasti tukkanne kutisee ja lapaanne kolottaa ja teitä kaikkia laiskottaa. Google maps ei teille ole hyväksi tässä.

      Poista
  32. Repo öh lai eiku äh no hÖh28 lokakuuta, 2020 16:42

    Mikkolainen.

    Kuinka olet jaksellut?

    Useasti auttaa kun tunnustaa syntinsä, tai sen erään joka on vaiks päällimmäisin.

    Pois paha töistä. Eikun meistä.

    VastaaPoista
  33. Entäpä mikä sinun sielusi tila on, Repo öh lai eh jne.? Onko maailma hyvä sinulle? Onko kaikki hyvin?

    Minulla on. Leikkasin tänään rautatienomenapuun. Harvinaisen kaunis syyspäivä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ole Kiltti äläkä viitsi esittää tuollaisia yksinkertaisia sanaleikkejä vaan sano Mitä Tämä Kaikki Oikein Tarkoittaa.

      Ennen kuin Mikko-veliseni sen saa mielestään, Oikea Cowboy kun on.

      Poista
    2. Tämä taitaisi edellyttää sitä, että kaikella ylipäänsä olisi jokin tarkoitus. Kun en siis ole varma, onko lopulta millään kovinkaan paljon tarkoitusta. Kun katsoo eläinmaailmaa, ei millään muulla taida olla tarkoitusta kuin syntymällä ja uuden elämän henkiinjäännillä.

      Poista
    3. Semanttista joppia, sintua, kurria, ranttanpuljua.
      Puhu kunnolla, akankutvales!

      (naamapalmu jean-luc picard)

      Oikeamielistäkö tahdot olla? Päästä nukkumaan katsomuksesi hyvin tehneenä hyvin omintunnoin jopa ueammin kuin neljänä - seitsemänä kertana vuodessa? Rukoiletko silloin kuten rukoilee pikkulapsi? Minä rukoilen.

      Ylimaallinen homma. Äärimmäistä ja vaarallisen koukuttavaa mutta kas kun olen ikäni harjoitellut.

      Kerro mulle Iines mikä mä oon, oikeastaan ei mikä vaan kuinka mä oon mahdollinen! Mähän oon tässä, enks oo?

      Poista
    4. Rautatieomenapuu, hieno ja aito hyvinkääläinen, Malus Hyvingiensis.

      Poista
    5. Tämmöinen se todella on, Malus Hyvingiensis. Kaunis pyöreä omenapuu, oksat taipuvat sateenvarjoksi alas. Kukkii nätisti keväällä aikaisin. Omenat vain eivät ole syötäviä, vaan puu on vain koristeomenapuu.

      Poista
    6. En minä maatapannessa rukoile, KK, vaan tilanteissa. Tyypillistä vain on, että minulle tupataan vastaamaan humoristisesti tai ironisesti.

      Kun kerran rukoilin metsässä hartaasti jotain satumaista kuvattavaa kohdetta kamerani eteen, vaikka kettua tai jotain näätää, niin eteeni metsäpolulla tupsahtikin - lihava punavalkoinen maatiaiskissa. Tämmöistä se aina on. Paljon kannata rukoilla.

      Poista
    7. Wikipedia: "Rautatienomenapuun hedelmät ovat mehukkaita ja syömäkelpoisia; niistä voi valmistaa mehua ja sosetta."

      Poista
    8. No juu, mutta makoisia omenat eivät sellaisenaan ole. Tänä vuonna omenoita tuli kaksi kappaletta, sillä olen parina vuonna leikannut puuta liikaa ettei se täytä koko pihaa.

      Poista
  34. Jos Mikisestä puhutaan, tykkään sille vittuilla, mutta hän on mieltäni eniten lämmittävä persoona somessa.

    VastaaPoista
  35. Mikis on valloittava, nimenomaan valloittava, aito, kiltti, rakastava ja rakastettava, mahtava persoona, joka lurittelee sanoilla kuin Hamelnin pillipiipari.

    Teistä muistakin minulla on vastaavanlaisia, mutta kaikista erilaisia mielikuvia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä minä aamulla ihmettelin miksi minun korviani niin kamalasti kuumottaa..?

      Elkää nyt, hyvät ihmiset. (Minä punastuu.)

      Poista
    2. Minulla oli taas sellainen tunne, että nyt joku kiemurtelee vaivaantuneena. Älä nyt ainakaan Valvomoon mene tätä purkamaan.. Vaikka nyt on kyllä vissiin vähän muotiakin olla Valvomon asiakas.

      On kyllä uskomaton asia, meikäläiselle hyvään uskovalle kyynikollekin, että joku voi olla noin paha, että julkistaa toisten sairaustietoja.

      Tulee mieleen se liero, joka jakeli meidän taloyhtiön postilaatikkoihin Iineksen blogin kirjoittajan henkilötiedot. Haluaisin kyllä vielä joskus tietää, kuka se moraaliton selkärangaton psykopaatti oli. Jos luet tätä, toivon sinulle kurjaa päivää ja omantunnon tuskia. Monta hauskaa ja intiimiä tarinaa olisin kirjoittanut taloyhtiön kivoista ihmisistä (köhköh), jos en olisi paljastunut.

      Poista
    3. Veikkaan myös. että tällaiset psykopaatit eivät kuoltuaan pääse taivaaseen harppuja soittelemaan, vaan joutuvat helvetin lieskoihin kärventymään. Se on heille ihan oikein.

      Poista
  36. Van Vaari/Kolehmaisen kommentteja oikein odotin. Vähän aikaa meni tajutessa, että Kolehmainen on Van Vaari.

    VastaaPoista
  37. Kyllä minä haistoin hetimiten sen, että Kolehmainen muuttui van Vaariksi. Mainio persoona. Miten semmoiset kertojanlahjat voikin ihmisellä olla. En pitäisi suurenakaan ihmeenä, jos hän olisi ollut oikeasti tunnettu tai menestynyt käsikirjoittaja.

    VastaaPoista
  38. Tamla

    Stevie Wonder Superstition

    Syy saattaa olla mielenkiintoinen mutta hiukan synestesiasta nauttivana hahmona alkaa olla yhtä aitoa kamaa kuin alumiininen rautanaula.

    Naulaan ja naputan...

    VastaaPoista
  39. Rauno Räsästä minulla on myös ikävä, häntä kaipaan.

    VastaaPoista
  40. Kenties maailman paras levy-yhtiönnimi Tähtitorni on julkaissut tämän levyn, tästä levystä ei ole juuri mitään sanottavaa mutta kas, kansikuva.

    Hirvi, älä tule tielle.

    VastaaPoista
  41. Koita nyt KK päättää mikä nimimerkeistäsi kuvaa eniten sinua? 😄
    Iineksn blogissa tykkään kaikista, mutta voisihan mielipiteeni muuttua, jos haaksirikkouduttaisiin kaikki autiolle saarelle yhdessä ja alkaisi ruuan ja makean veden puute aiheuttaa kärhämiä.🤔

    Mutta kyllä olen sitä mieltä, että Big brotherissa Ella ja mikä sen kundin nimi taas olikaan, jotka kiehnäävät ja kuulema litisevät ja lotisevat öisin samassa makuuhuoneessa, jossa muutkin asukkaat nukkuvat, saisivat nämä kaksi turhaketta joutua ulos talosta. Luuleeko jompi kumpi voittavansa palkintosumman? Jos niin käy, en ikinä katso enää moista aivotonta ja ohjelmaa.
    Äänestystuloksethan näytetään vain prosentteina. Miksi ei puhelujen määriä koskaan ruudussa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ös. En koskaan itse ota osaa mihinkään television äänestyssoittoihin.

      Poista
  42. Jahas. Täytyy tästä...kyyti odottaa. Melkein kaikki haravoinnit mökillä tehty. Nyt menoksi, että ehtii katsomaan saipouasarja Lemmen viemää klo 16, kanavalla 13 eli Avalla!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lempo soikoon. Minä odotin eduskunnan torstaista kyselytuntia alkavaksi kello 16, vaan huomaan, ettei sitä nyt tulekaan, sen kerran kun olisin muistanut katsoa.

      Katkovahti ilmoitti, että mökiltä ovat sähköt veks, osoitteessa se ja se. Linjoja korjataan. On tämä nykyaika ihmeellistä. Vielä tekisi mieli asentaa mökin pimeälle talvipihalle suora riistakemara, jotta näkisi, mitä eläimiä siellä käyskentelee.

      Poista
  43. Kenties viikolopun Pyhäinpäivä vaikutaa, ettei eduskunnan kyselytyntia tullut tänään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Paljon mahdollista, voi olla syyslomaa muutenkin ilmassa edustajilla.

      Vaan uutisista tarttui korvaani se kummallisuus, että Suomessa on taas todettu äärioikeiston väkivallan uhan lisääntyneen. Kuitenkin todettiin sitten, että suurin uhka onkin kuitenkin ääri-islamilainen uhka, joka on noussut. Nizzassahan juuri tänään oli tällainen isku, jossa ihmisiä tapettiin huutaen Allahin suuruutta.

      Sitäkin ihmettelin, että ranskalaisia poliitikkoja ja poliisia haastateltaessa he sanoivat televisiolle terroristin huutaneen allahu akbariaan. Meillähän tällaista ei saanut sanoa, ja ministeri Risikko, joka erehtyi sanomaan Turun terroristin vaikuttaneen ”ulkomaalaistaustaiselta”, teilattiin pöyristyneenä ja syytettiin rasistisesta lausunnosta.

      Näin meillä ja näin muussa Euroopassa.. Ja kyllä minä pelkään öisellä kujalla enemmän islamilaista terroristia tai raiskaajaa kuin äärioikeistolaista Odinin soturia. Koskaan semmoista nähnytkään.

      Poista
    2. En kyllä muista nähneeni edes valokuvaa kiinniotetusta murhia tai raiskuita tehneestä Odinin soturista. Noista islamilaisista terroristeista toki.

      Poista
    3. Jos sulla on jemmassa kuva, jonka aiot linkata, niin mielellään vain kotimainen murha-Odini, kiits.

      Poista
  44. Jeesus, että minulla on hyvä olo. Taas minä teloin kuulokkeet ja ostin nyt uudet. Musiikki taitaa olla minulle tärkeää. Voi vitalis sentään!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jeesus Kristus, että uudet kuulokkeet stydittää. Jmalalle kiitos!

      Poista
    2. Koitas tätä: UB 40 Rat in me kitchen.

      Poista
  45. Unohtuukohan Turkissa nyt hetkeksi Pariisin pilapirtäjät? Olen käynyt Saamoksella aikoinaan ja sieltä venematkalla Turkin puolella. Muuten ei ole ollut koskaan hinkua matkustaa Turkkiin tai muihin Allahia palvoviin maihin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen ollut tuosta etelämpänä, Kosilla ja sieltä muistan hirveän myrskyisen merimatkan Patmokselle. Matkustajat joutuivat pitelemään kiinni kuka mistäkin, joka paikka oli täynnä oksennuksia, laiva oli kevyt sisävesilaivan tyyppinen, Turkki näkyi aivan lähellä, kun istuimme laivassa ja katselimme sinnepäin. Turkissa en ole ollut. Patmos oli hieno paikka, ja Johanneksen pään ”painuma” kivessä.

      Vaan on se kiva jumala, joka murhista tykkää. Kuinka ne kehtaavat? Ei voi olla kovin paljon älyä päässä.

      Poista
    2. Lapsesta asti kun vahvasti manipuloidaan ja suggestoidaan tiettyyn ideologiaan tai uskontoihin, ääri-ilmiöiltä, fanatismismilta ei ihmisten kyseessä ollen voine välttyä.

      Kuinka paljon lopulta eri tavalla ajattelevia kohtaan sisältää pettymyksiä, vihaa ja oman henkilökohtaisen elämän kärsimysten kostoa? Kuinka paljon järjettömien tekojen takana on aitoa uskovaisuutta ja uskonnollisen johtajan halveksimisen puolesta tehtyjä käsittämättämiä tekoja? Ilmeisesti sekä että.

      Poista
    3. Minä taas olen käynyt Turkissa, mutten ikinä manner-Kreikassa (vain Rhodoksella ja Kyproksella).

      Aika maallisen vapaalta se elämä siellä vaikutti, ei lainkaan samanlaista uskonnollista nipotusta kuin arabimaissa.

      Ainostaan se saamarin joka-aamuinen kello viiden kiljunta minareetista hieman otti aivoon. Luulisi allahin olevan jo siihenkin kyllästynyt.



      Poista
    4. Uskomattomille

      Minun mieleni on niin
      kummallinen,
      kuin meri kuutamolla.

      En tahtoisi joukkoon ihmisten,
      vain en tahtoisi
      yksin olla.

      Eino Leino

      Poista
  46. Suomessa asuu muslimeja jo mukamas 40 000 ja vuoteen 2050 mennessä määrä viisinkertaistuu. Mitään uskontoa tunnustamattomien määrä lisääntynee myös.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mielenkiintoinen rinnastus, jonka itsekin olen tehnyt.

      Samaan aikaan kun meillä perisuomalaisten keskuudessa lisääntyy kirkosta eroaminen ja uskonnottomuus, niin muslimiuskovien määrä kasvaa melko suurestikin. Ja monilla uskonnottomillamme tuntuu olevan aito huoli siitä, että muslimit saavat varmasti harjoittaa omaa uskontoaan. Onhan tämä hieno asia, että muiden uskonto on tärkeä, omasta niin väliä.

      Poista
    2. Mistä tuollaisen lukeman tempaisit, Leonoora? Onhan Suomessa nyt ainakin 150 000 muslimia!

      Ja 30 vuoden kuluttua voi persujen kauhu- ja mankemangien riemuskenaarion mukaan olla jo lähes miljoona.

      Silloin näillä lakeuksilla ei jumalauta enää pilkatakaan jumalaa!



      Poista
    3. Olisinpa näkemässä, kun Tapsa alistuu ja pyllistää Kallion kirkolle!

      Poista
    4. Mahtaako sulla, Mankemangi, olla silmiä selässäsi? Sinähän oot juuri silloin kumartamassa samaan suuntaan, Mekkaan.

      Poista
    5. Tämäpäs nauratti!! Ikäänkuin ihan totinen kysymys... hehhe.

      Poista
    6. "silmiä selässä..." Olisihan se kätsyä. Ja jos olisi koiran hajuaisti, "näkisi" kuka oven tai nurkan takana piileskelee. - Itse ole haaveillut semmoisesta että ihmisellä olisi kolme kättä: monet vaativat työt kävisivät silloin paljon, paljon paremmin. (Tosin pukeutuminen kaulus- ja villapaitaan olisi ehkä vähän hankalampaa. Kaikella hyvällä kun pakkaa oleen aina haittapuolensakin, piru vie.)

      Poista
  47. Ei tainnut olla tiedossa päiväystä, joten voinee olla vanhentunutta tietoa.

    VastaaPoista
  48. Törmäsin minäkin tuohon 150 000 muslimiin nykyään, ja 2050-luvulla muslimeja on Suomessa jopa miljoonan verran. Esimerkiksi ortodokseja on Suomessa 60 000 ja katolisia on 14 000.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo muslimien ennuste on Tutkimuskeskuksen ennuste.

      Poista
    2. Voisitko kertoa tarkemmin, että mikä tutkimuskeskus.

      Poista
    3. Toki voin.

      Pew Research Center, Washington:” Yhdysvaltalaisen Pew Research Centerin mukaan Suomessa oli vuonna 2010 noin 60 000 muslimia ja 2016 jo 150 000 muslimia.[1] Tutkimuskeskuksen arvion mukaan muslimien määrä Suomessa vuonna 2050 on vähintään 220 000 ja enintään 990 000.[2]”

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Islam_Suomessa

      Huomautan, että tämä ylläoleva Pewin tieto lukumäärästä on tarkempi ja uudempi kuin Ylen vuonna 2015 lanseeraama tieto siitä, että vuonna 2050 Pewin mukaan Suomessa olisi vain 190 000 muslimia:

      https://yle.fi/uutiset/3-7909301

      Poista
    4. Kiitos! Kuinka paljon muslimeja on Yhdysvalloissa nyt ja vuonna 2050?

      Poista
    5. Ehkäpä googlailet itse tuon tiedon. En ole itse kovin innostunut tällaisesta nippelitiedosta. Enkä Yhdysvalloista. Lähden mieluummin ulkoilemaan kameran kanssa. Että moi vaan!

      Poista
    6. Mutta että kolmenkymmenen vuoden päästä jumalalle alistuneita olisi Suomessa lähes miljoona! Pahimmillaan! Ajattele, sä oot silloin satavuotias!

      Poista
    7. Niin Iines, 100 v, mitäpä vastaat tyttärentyttärentyttärellesi, joka kysyy sinulta silmät kyynelissä:

      "Isoisoisomummi, kuinka te sallitte tämän kaiken tapahtua? Elimme vapaassa maassa, jossa naisillakin oli täysi ihmisoikeus - ja nyt meidät on puettu mustaan umpikaapuun ja suljettu sisätiloihin miestemme täyden vallan alle?"

      "Miksi te ette estäneet tätä kehitystä, vaikka varoittelijoita oli vaikka kuinka paljon, vaan teitte tämä ihan tietoisesti?"

      "Miksi, isoisoisoisoisomummi, miksi?"

      Poista
    8. "Katsohan lapsukainen, kun kaikki tapahtui pikku hiljaa, kuin varkain. Se alkoi niin, että ensin alettiin kieltämään historiaa ja vanhaa taidetta. Kaikki alastonkuvat piilotettiin naista halventavina ja turhaa himoa herättävinä.

      Sai lähteä Gallen-Kallelan Aino Väinämöisen kätten alta ja tarinaa muutettiin niin, että Aino vietteli tahallaan ja ilkeästi suloillaan vanhan miehen ja jouti mennä aaltoihin, pois kuvista ja runoista.

      Kauppoihin tuli Marimekon suunnittelemia kaapuja, joissa oli silmikkoluukku, ja näin intersektionalismin nimissä suojattiin heikko astia, nainen, ja piilotettiin verhon alle eri sukupuolivariaatiot, transihmiset, muunsukupuoliset, kentaurit, homot ja bit, paitsi mies sai olla niin kuin ennenkin.

      Tuli sitten aika, että sopimattomat kirjat ja elokuvat poltettiin roviolla, ja mieleen jäi erikoisesti se, miten Pirkka-Pekka Petelius tanssi iloisena nuotion ympärillä, kun vihdoin pääsi syyllisyystaakastaan. Aake Kalliala sen sijaan jälkituomittiin saamelaispilkasta pudotettavaksi Pasilan tornista suoraan betoniin.

      Näin se meni, lapsukainen. Oli hallituksen asettama Suurvisiiri, joka valvoi mielipiteitä. Marinin hallitus määrättiin ikuiseksi. Väärinajattelijat tuomittiin ankariin sakkoihin ja joiltain katkaistiin näppäinsormet, mm. monilta uhmakkailta blogisteilta, joita ilmiannettiin ahkerasti. Iineksen ilmiantoi Char ja naapuri rivitalosta.

      Näin saatiin naisille kaavut ja miehille kauan kaivattu pohjoismainen valta itämaisin kivoin maustein."

      Poista
  49. Miesten ympärileikkaus kieltoa puuhataan suomeen. Kiellon kannalla eniten Perussuomalaiset ja Vihreät. Taidan minäkin kannattaa ,lääketieteellisin perustein varmaan sallittaisiin. Minullekin tehtiin k.o leikkaus 9v virtsaamis vaivojen vuoksi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulle ei siunattu tuppikullia.

      Poista
    2. Hämmästyin suuresti, kun luin äsken Wikipediasta tietoja miesten ympärileikkauksesta. Tiesittekö te, hyvät lukijat, että peräti kolmasosa miehistä on ympärileikattu? Minulle tieto on aivan uusi ja pysäyttävä. Amerikassa on ympärileikattu miehistä 75 prosenttia ja esimerkiksi Filippiineillä 90 prosenttia - puhumattakaan muslimimaista idässä.

      En tunne asian lääketieteellistä puolta, mutta käsittääkseni suurin osa tapahtuu uskonnolisista syistä. Lääketieteelliset syyt ovat kuitenkin ymmärrettäviä pojilla.

      Tyttöjen leikkauksethan ovat barbaarista kidutusta, ja ne tulee lopettaa välittömästi. Ei ihmistä saa rääkätä, etenkään lasta. Hävetkää tyttöjen ympärileikkaajat, olette alhaisia olentoja!

      Poista
    3. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

      Poista
  50. Huomasin että sivupalkissasi lainaat Tahkon liikuntaoppia.

    Maaliskuun 10. päivänä Tahko ja kolme muuta Kalmin miestä suorittivat Kuhmoisissa Harmoisten sairashuoneella verilöylyn, jossa murhattiin kaikki potilaat ja miespuoliset sairaanhoitajat. Naispuolisesta henkilökunnasta henkiin jäi kaksi ruotsia puhunutta hoitajaa.

    ”Valmistautukaa siirtymään helvettiin, sillä kuolema tulee jokaiselle viiden minuutin kuluttua”, Pihkalan joukkio huusi sisälle tunkeutuessaan, muisteli toinen pelastuneista.

    Kuusi päivää tapahtuman jälkeen Pihkala kirjoitti äidilleen kirjeen, jota Harri Salimäki on lainannut vuonna 2000 väitöskirjassaan Isänmaan ja urheilu-uskon mies.

    ”Tässä taistelussa punaryssää vastaan raaistuu kieltämättömästi. Nuo pimitetyt punakaartilaiset, useat heistä, herättävät sääliä, minun täytyy joskus aivan pakottaa sormeni liipasimelle lähempää ampuessa.”

    Lauri oli äitin poika.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tätä ei ole tarpeen ymmärtää. Kiitoksia.

      Have a good one.

      Poista
    2. Ja kuinka ne muka ruotsinkieliset ymmärsivät suomea?

      Poista
    3. Teko oli tietysti hirvittävä ja tuomittava, siitä ei ole kahta sanaa. Tosin Kansan Uutisten lähteissä on maininta, että surmattiin punaiset potilaat ja ne hoitajat, jotka eivät osanneet ruotsia. Sinä sanot että kaikki.

      Vaan mitä hyödyttää kaivaa vain yhden osapuolen synteja, kun sisällissodassa oli yhtä lailla myös punaisten suorittamia joukkoteurastuksia?

      Yksi tunnetuista on Porin lyseon teloitus, josta Satakunnan Kansa on kertonut näin:

      ” Porin lyseon pihaan tuli koko ajan lisää väkeä. Oli helmikuun 6. päivä vuonna 1918 ja Pori oli punaisten hallussa. Pihalla oli punakaartilaisia ja venäläisiä matruuseja, mutta myös paljon tavallisia katselijoita.

      Lyseon seinää vasten, kasvot seinään päin, seisoi yksitoista miestä. Suurin osa heistä oli luvialaisia talollisten poikia. He olivat valkoisia ja antautuneet punaisille Vanhakartanon piirityksen jälkeen.

      Vanhakartanolla oli kalsea kaiku punaisten keskuudessa. Elokuussa 1917 työväestön ja isäntien välit olivat kiristyneet niin, ettei levottomuuksilta oltu vältytty.

      Vankien saattojoukossa vallitsi kiihkeä tunnelma. Ainakin yhtä vankia oli pahoinpidelty. Tapahtumaa seuranneista moni ehkä arvasi, mitä nyt tapahtuisi.

      Virolainen matruusi Jan Tuckmann järjesti pihalla vankien ”kuulusteluntapaisen”, jonka jälkeen vangit määrättiin riisumaan päällysvaatteensa pois, erään lähteen mukaan suurimmalta osalta sukatkin.

      Tuckmann järjesti teloitusryhmään kolme suomalaista punaista ja kolme venäläistä.

      Laukaukset kajahtelivat, kun vangit teloitettiin yksi kerrallaan lyseon sivurakennuksen seinää vasten yleisön katsoessa. Vaikka yksi pääsi hetkeksi karkuun, kaikki yksitoista kuolivat.”

      Poista
    4. Sodat osataan, kirput nyljetään.
      Löytyiskö liiterissä... Ettei vaan saatais olla rauhassa.

      Sotahistorian laitoksen uusintapainos.

      Poista
    5. Punaiset pitivät hallussaan aikaa isoa osaa asuttua Suomea kolme kuukautta, mutta eivät tappaneet kaikkia kusipäitä.

      Helsingistä paenneita Kirkkonumella kiiniotettuja valkokaartilaisia pidettiin vangittuina Liisankadulla Ruotsalaisen reaalilyseosa.

      Aarre Merikanto kirjoittaa kotiväelle:

      "Rakkaat omaiset!

      Ohjesääntöjen mukaan on nyt makeata, kuten: suklaa, marmelaati, hunaja jne. ylimalkaan "sötsaker" kielletyt tänne lähettämästä. Teetä ja kaakkaota kyllä saa lähettää ja viimemainitun saa kuulemma sekoittaa valmiiksi. Tupakka jne. ovat kyllä sallitut.

      Tänään on tullut niin vähän paketteja, että jakavat vasta huomenaamulla, joten en vielä ole saanut viime lähetystä blommon kirjeen.

      Olemme jo syöneet ja odotamme juuri kuumaa vettä ja sitten nukkumaan.

      Viltit saimme tänään. Gu natt!"


      Punaiset sadistit ammuttin heti kun Kruununhaka vapautettiin.

      Poista
    6. Mankemang: "...mutta eivät tappaneet kaikkia kusipäitä."

      Voi voi voi tätä vihapuheen määrää... Isänmaansa vapauden tähden kuolleet ja surmatut olivat kaikki kusipäitä, ja jokainen punakapinaa vastustanut olisi pitänyt tappaa.

      Kusipäiden vika varmaan on sekin, että voittivat saatanat ja sitten venäläistoverit tappoivat melkein kaikki pakoon päässeet punaiset, määrältään tuplasti enemmän kuin valkokaartin tappamia.

      Sitä ei varmaan taistolaisten opintopiireissä muistettu mainita? Eikä tehdä lauluja?

      Entäpä suuri sotarikollinen Urho Kekkonen, jonka komennosta teloitetiin viattomia siviilejä Haminan valleilla 1918?

      Missä viipyy historian tuomio?

      PS. Kansan muisti on hyvin valikoiva.

      Poista
    7. Meni näköjään niin ihon alle, että voimme päätellä päästäsi jotain.

      Poista
    8. No sitten aika monen pää on vialla.

      Minäkin nimittäin tartuin mielessäni tuohon kusipää-vihapuheseesi, jota muuten aika usein harrastat, Mankemangi. Ajattelin jopa tehdä uudeksi postaukseksi vihapuherunon sinun kootuista herjauksistasi otsikolla Paremman väen vihapuheruno, mutta sitten en jaksanutkaan keskittyä niin ikävään aiheeseen.

      Kehottaisin sinua lukemaan Ylen sivuilta Rajkumar Sabanadesin kolumnin Positiivisesta rasismista. Ehkä se avaa hieman silmiäsi ja avartaa maailmankuvaasi.

      Poista
  51. Isoisäni vastasi vaimolleen kysymykseen mikset sinä niistä juttelisi ettei se olisi hänen nähdäkseen millään tavoin ylösrakentavaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kille Mål Kotvanen31 lokakuuta, 2020 23:23

      Mikäli olisi ollut. Suuri jos.

      Stalinin kotiolot eivät ollet hääppöiset. Tony Halme ei nyt tule tähän seikkaan.

      Ymmärrykseni ei ole yltävä mutta Soltzenitchyn on kelpo kirjailija. Esa Adrianin suomennos Ensimmäinen piiri on vuosittainen pahe jolla hoidan ärripurrini. Muuten olen kokeillut sekakäyttöä; morfiinia ja tölkistä hernesoppaa puulusikalla höyhenvällyjen alla. En yltänyt potta-asteelle. Kenkutustakin jäi. Sille voi olla käyttöä.

      Ei voi tietää. Mietintö tuli valmiiksi, ei sen puoleen.

      Poista
  52. people are bad m*Kay01 marraskuuta, 2020 01:26

    Iinekselää kohti toivon vain tätä: Status Quo, Whatever you want

    Herttainen puhevika.
    Huomioi kohta 3:57 - 3:60.

    VastaaPoista
  53. Blogikuvan inmponoimana Marianne Faithful, Working class hero.
    Korva on aivan alussa.
    Tätien syytä, John Lennonin.

    VastaaPoista
  54. Kansalais-/sisällis-/vapaussotamme tapahtumat ovat useat historijoitsijamme tiheällä kammalla läpikäyneet. Aiheesta on paljon monipuolisesti kantaaottavia tutkimuksia, ja kirjallisuutta. (Vaikkei historiaa miksikään ’eksaktiksi’ tieteeksi voi lukea. – latojan huom.) Oma historia on silti hyvä tuntea, se auttaa ymmärtämään tämänpäivän tapahtumia. Mutta tuomalla esiin sadanvuoden takaisia yksittäisä hirmutekoja, emme mitään uutta tietoa ("lisäarvoa") asioihin tuo, hämärämme vain kokonaiskuvaa.

    - Sisällissodat ovat aina kaikkein raa'impia sotia, ja on helppo ymmärtää, miksi.


    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tapahtumat tiedetään, mutta tulkinnat muuttuvat aina uuden polven myötä. Se on myös hyvä asia. Ainahan uusiakin näkökulmia putkahtelee esiin.

      Karkeasti asia on 100 vuoden juoksussa nähty näin:

      1) valkoinen valhe sotaan asti ja ylikin
      2) punaisten synninpäästö Pohjantähdestä alkaen
      3) punaisten uhriuttaminen ja romantisointi nykypäiviin asti

      Mitä tulkintoihin tulee, niin vasta nykyään asia aletaan nähdä osana ensimmäisen maailmansodan tapahtumia ja Venäjän vallankumousta.



      Poista
    2. Sivujuoni ensimmäisen maailmansodan tapahtumissa ja osa Venäjän imperiumin hajoamista (vrt. Neuvostoliitto ja vuoden 1990 tapahtumat)

      4) en usko että sitä sotaa kukaan enää romantisoi (paitsi ehkä Sisu-Suomen kaljupäät)

      Poista
    3. 5) mä kyl uskon, et romantisoi. Palefacen Punavangin laulu on tietysti koskettava ja kaunis ja ainoa oikea, mutta kyllähän siellä toisella puolellakin kadonnutta poikaa itkettiin. Vai niinkö se vaan menee, että ei sen väliä, jos pehtoorin poika murhataan hankeen, perkele.

      Poista
    4. Näillä lauluilla / näytelmillä / runoilla / etc. halutaan tietysti kuvailla eli konkretisoida tapahtumia. Nykypäivän nuorisolle kun ne ovat niin tuiki-tuntemattomia. Ja jos samalla hieman sympatiseerataan toista osapuolta, pilkku, niin mikä estää toista osapuolta tekemästä samoin? - Ei mikään.

      Ps. Eräässä ajankohtaisessa ohjelmassa, joka on niin tyhmä ja lapsellinen että en sitä katso, niin Arttu piti esitelmän Risto Rytistä ja skandaalista... ja lopuksi kertoi että rauhanneuvotteluissa 1944 "Suomi joutui antamaan Neuvostoliitolle sen jonkun saaren sieltä Hangon edestä..." heh he. Ja toisessa esitelmässään tämä Paula puhui siitä miten "Ilkka Kanerva joutui eroamaan pääministerin tehtävistään kun lähetti tekstiviestejä kabaretanssijattarelle".. heheh. Eli kyllä ihmisillä on aukkoja ihan lähihistoriassaankin.

      Ps. Kaikkea sitä saakin kuulla - ja nähdä! - vaikka ei kyseistä idiooteille tarkoitettua ohjelmaa edes katso! (On tämä kummallista!?)

      Poista
    5. Jösses, mikis, paljastuit! Seuraat tositeeveetä 24/7! Ettäs kehtaat, kulturelli. Ei tuota koosteissa kai ole näytetty, ja niitä kyllä olen seurannut. Arttu on täysi lortti. Ja Paula hirveä juonikas muija. Kaikissa niissä on vikaa.

      Poista
    6. Piruuttani itseni tietysti paljastin! Mutta en minä (Herran jestas sentäs) mitään TV-ohjelmaa katso. Netissä näkee Big Brotherista sellaisia erillisiä 'klippejä', niitä muutaman kävin mulkoilemassa. Ja kylläpäs ihmettelin. - Ja aion joskus myöhemminkin vielä käydä ihmettelemässä. Jees.

      Poista
    7. Hmmm. Uskotaan. Koska en minäkään 24/7-versiota jaksaisi katsoa. Ihmisten pelaaminen ja käyttäytyminen on ohjelman suola. Onneksi ohjelma ei ole matalinta tasoa eikä jatkuvaa känniörvellystä, vaikka eihän sitä tasokkaaksi voi sanoa missään mielessä. Väliäkö siitä. Syön minä joskus huonoa ruokaakin.

      Poista
    8. Siis minulla ei ole mitään nykyisiä tv-ohjelmia vastaan, mukavaahan se on että kaikille on jotain tsiigattavaa. Leipää ja sirkushuveja. Mitä vähemmän itse näköradiota katselen, sen tyytyväisempi mun olo on: jää enemmän aikaa muuhun. Kuten esim. pasianssin pelaamiseen. Tai nenän kaivamiseen. Tai vastaavaan. Tai tähän että nyt ihmettelen miksi Mannerheimin kuva seinälläni on hieman vinossa..? Taidanpas muuten suoristaa sen samantein. (suoristaa)

      Poista
    9. Vinossa Mannerheimin kuva? Jospa ritari Tuomas Gerdt lähetti viimeiset terveiset.. Näin pyhäin miesten päivän kunniaksi.

      Poista
  55. Terveisiä metsästä. Olen vaeltanut kohta erään saaren ristiin rastiin. Uusia polkuja löytyy yhä. Jalometallia hehkuva valoraja hehkui järven takana. Jänis loikki yllättäin näköetäisyydellä. Karvapeitteessä oli jo paikoin lumen sävyä.
    Huomasin myös kaksi suurta linnunpesää, joita lehtipuiden aikaan en ollut huomannut.
    Nyt yle2 just lähettää Hollyvoodista kannbishörhmistä dokkaria.
    Menisivät metsään helvetin imppaajat.
    Kohta koko jenkkilä on pöllyssä päivät pitkät.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eilen juuri ajattelin paljaista puista linnunpesiä katsoessani:

      Kevät piilottaa linnut lehväin sekaan.
      Syksy vie piilot, kavaltaa linnut,
      näyttää lintuin paikat.

      Poista
  56. Bigbrotherissa ihmettelen, mihin reikään tämä paneskelijaparin jäbä tyrkkii? Lie kirurgi tehnyt onnistuneen operaation tai sitten ei.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Enpä osaa sanoa, kun olen itsekin miettinyt samaa asiaa. Toivottavasti tätä ei tulkita miksikään fobiaksi. Ehkäpä lääketiede on ollut apuna, mikä on pelkästään hyvä asia. En epäile Ellan motiiveja. Uskon edelleen, että kukaan ei jaksa teeskennellä niin raskasta ja isoa asiaa.

      Minulla ei ole Ellaa vastaan mitään muuta kuin se, mikä juontaa hänen käytöksestään.

      Poista