18.4.2021

Kunpa Kössi Kaatra vielä eläisi!


 - Onko sopivaa, että valkoinen puhuja viestittelee ruskealla peukulla tai voitonmerkillä? kysyy toimittaja Miika Koskela Ylen tänäisillä nettisivuilla.  

Tämä menee nyt kyllä suoraan Herra mun vereni -osastoon. Kunhan vain saan tagit kuntoon. Vai mitkä ne olivat. 

- Se riippuu tilanteesta, sanoo monimuotoisuuskonsultti Sara Salmani.

Monimuotoisuuskonsulentti. Tämäkin menee Herran mun vereni -osastoon. Suomen kieleen tulee uusia sanoja ja titteleitä, niin että roikaa.

Luen lisää.  Jos netti- tai mobiilipuhuja käyttää omaa ihonväriään tummempaa emojia, hän saattaa mm-konsulentin mukaan sivuuttaa oman valkoisuutensa ja etuoikeutetun asemansa, johon aseman sivuuttamiseen hänellä ilmeisesti ei ole oikeutta. Tällöin voidaan nimittäin  puhua kulttuurisesta omimisesta, jossa ihminen ei tyydy  ylimysasemaansa, vaan tulee alhaison reviirille viemään sitäkin vähää, mikä sille luonnostaan kuuluu. Vai miten tämä pitää ymmärtää?

Takaisin Ylen juttuun. Siinä sukupuolentutkija Leena-Maija Rossin mielestä  itseään tummemman emojin valitsemisen taustalla voi olla myös häpeä. Monia saattaa ahdistaa oman etuoikeutetun asemansa tunnistaminen valkoihoisena. 

- Syyllisyyden tilaan ei kuitenkaan kannata jäädä vellomaan, lohduttaa sukupuolentutkija. Ihonvärihän on asia, jolle emme voi yhtään mitään

Toivottavasti tuo lohdutti kaikkia valkoisesta ihonväristä syyllisyyttä kantavia lukijoita. Ja hyviä uutisia muutenkin, emojirintamalta. Nyt emojien joukkoon lisätään myös pariskuntamerkki, jossa kunkin puolison ihonväriä voi säätää, ja pariskunta voi olla keskenään samaa tai eri sukupuolta. Ajatelkaa mikä varianttien määrä on edessämme. Kukaan ei jää ilman, kaikille löytyy. Kellään ei ole kurjaa. 

Vaan, lopuksi, kertokaa minulle, mitä tekee työkseen sukupuolentutkija? Milla tavalla sukupuolia tutkitaan? Onko työ vaikeaa tai raskasta ja kuka maksaa palkan, onko kyseessä valtion virka? 

Toinen kysymys koskee monimuotoisuuskonsulentin työtä, joka tuntuu äärimmäisen mielenkiintoiselta. Näkyykö esimerkiksi siinä monimuotoisuuskonsulentin ohjaava käsi, kun mainosten henkilöissä on jo hyvänlainen värispektri?  Varsinkin vaate- ja kosmetiikka-ala on monimuotoisen ajan hermolla, ainakin isossa kuvassa. Muotikuvissa esiintyy joskus jo rintarinnan valkoista, mustaa, ruskeaa, punakkaa,  lyhyttä, lihavaa, vanhaa ja vammaista.

Jos ollaan oikein tarkkoja, luulen kyllä, että suomensaamelainen puuttuu vielä Dressmanin mainoksista. Sellainen näkyy toistaiseksi vain kello 16.50 saamenkielisissä uutisissa. Vanhahko nainen, raflaava letti, murtaa sopivasti ennakkoluuloja. Hyvä, Yle!

Ja ihan oikeasti, käsi sydämelle: onko mainoksissa ja muissa ohjelmissa varmasti riittävä kotimainen, tai mikä ettei globaalimpikin romaniedustus? Epäilen, ettei ole, sillä en ole nähnyt romania ainoassakaan mainoksessa, vain yhdessä leivontaohjelmassa ja Tangomarkkinoilla. Miksi kotimaisia etnisiä kansalaisia sorretaan? Kunpa kirjailija Kössi Kaatra vielä eläisi.



*Tag #herramunvereni

133 kommenttia:

  1. Minä en valkoisuutta joudu häpeämään, koska oikeasti olen neekeri. Olen aina neekeröinnyt kaiken. Jos ette usko, ugala pugala keihäs!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olet kuunnellut selvästi liikaa neekerjatsia.

      Vaan onhan se svengaavaa. Ja voisin kuvitella sinut tanssimassa hulahulahamosessasi nuotion ympärillä keihäs kädessä. Siinä hiekka pöllyäisi.

      Poista
  2. Muistaakseni sulla on ihonväriset mummokalsarit.

    VastaaPoista
  3. Ei ole enää. Tein niistä lattialuutun.

    Villahousut puntilla ovat etnisen alkuperäasukkaan väriset. Vai miten intiaania pitää kutsua? Okranväriset, vaaleaan sihtaavat.

    VastaaPoista
  4. Kössi Kaatra ei ole minulle tuttu. Yritin häntä googlailla, mutta hyvää selkoa en saanut. Työväenrunoilijaan minun täytyy jotain kautta tutustua, vaikuttaa mielenkiintoiselta.

    VastaaPoista
  5. Hitlerin tai Leninin punalipuista en ole innoissani, mutta Kössi riimitteli mukavasti. Anteeksikin hänelle annan, koska ei voinut bolsevikkien pahuudesta vielä tietää.

    VastaaPoista
  6. Tässä malliksi yksi Kössi Kaatran runo, tulevaksi vapuksi, marssijoille vähän fiilistelyä, kokoelmasta Alhaisolauluja:

    PUNALIPPU



    Punalippu, sa pilkattu, poljettu,
    sa lokaan syösty vaate,
    alennuksesi alhosta nouset sa nyt,
    ja kanssasi kansanaate.

    Kevätauringossahan hulmuat nyt,
    sa kaunis, sa kallis viiri,
    ja ääretön, ääretön allasi on
    pyhäst' innosta päihtynyt piiri.

    Kädet kuumeiset sua kantavat nyt,
    proletaarien päällä sä päilyt,
    ja, ah, sitä vaivoin uskoa voi:
    myös pistinten kärjissä häilyt.

    Rivit rautaiset sua seuraavat,
    olet oppaana rintaman harmaan,
    veritahrat sa veljien pyyhit pois
    ja voittoon viet väen varmaan.

    Olet miljoonain, olet miljoonain
    nyt viitta ja tunnus ja taika.
    Väris suojan suo, väris turvan tuo,
    punaleimaasi kantavi aika.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. PS Korjasin kommentin, koska kopioin sen pdf-tiedostosta, ja se ei ottanut ä:n pilkkuja ym. Tässä se on nyt oikein, ja kuuluu siis oikeasti Rikun kommentin yläpuolelle.

      Poista
  7. Kössi oli tietysti väärässä, mutta hänen elinaikanaan kommunismin syvintä olemusta ei voinut tietää, ei että Leninin ja oppilaansa Stalinin tarkoitukset olivat pahat ja rumat. Kommunismin kamaluus on, että toisin kuin fasismit, se nousee yhä uudelleen ja uudelleen. Siitä on kehitetty muka parempia versioita, anarkistien mielisairaita väkivaltamuotoja.

    VastaaPoista
  8. Kommunismin ja sosialismin aatteet olivat radikalismin vuosikymmeninä samanlaisia jaloja aatteita kuin nyt yleinen suvaitsevuus ja monimuotoinen intersektionalismi. Kuului olla oikeamielinen, sillä muu oli väärin ajateltua. Aivan sama on nyt. Kritisointi on kiellettyä ja kritisoijat maalitetaan aivan samoin kuin radikalismin vuosina.

    Kun ollaan myrskyn silmässä, koko kuvaa ei nähdä. Arvioinnin aika tulee historiassa aina myöhemmin.

    VastaaPoista
  9. Noora-Leonoora, hetken kesti keksiä, kuka siellä pihakiikussa keinuttelee. Mökkikiireet odottavat meikäläistäkin. Alkuun on tiedossa niin paljon töitä, että hirvittää, vaikka työ on kivaa vastapainoa talven ja korona-ajan liialliselle sisällä notkumiselle. Siivous, hiirenkakkojen kauhistelu, savuttava pesä, nurmikkojen leikkuu ylhäältä ja maantien toiselta puolen, alatontila. Yksi muija ja töitä olisi kolmelle miehelle. Taidan perustaa haaremin.

    VastaaPoista
  10. Kaikille kielestä ja nimistä kiinnostuneille panen tähän alle linkin Janne Saarikiven kolumniin Turun keskustan liikekeskuksen uudesta nimestä. Kolumni on kerrassaan mainio, hauska ja niin totta. Esimerkkiotos on sivupalkissa. Saarikivi on mielestäni Suomen tämän hetken parhaita kolumnisteja ja puheviestijiä. Kuunnelkaa hänen kaunista ääntämystään Ylen perjantaiaamun Jälkiviisaissa.

    https://yle.fi/uutiset/3-11871662

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Janne kirjoittaa asiaa, mutta valitettavasti ainakin 25 vuotta liian myöhään.

      Ainakin niin kauan olen kamppaillut etulinjassa tätä pakkoenglantisointia vastaan – turhaan tietysti, sillä eihän kansainvälistymistä vastaan voi taistella.

      Mutta uskallanpa väittää, etteivät suurimmat syylliset ole ainkaan mainonnansuunnittelijoita, vaan se saatanan myyntiporras siinä välissä - se joka paasaa tätä huuhaata toiselle vastaavalle, asiakkaan markkinointiportaalle.

      Tiesittekö muuten, että nobel-palkitulla Salvatore Quasimodolla on teos nimeltä "And suddenly it was evening" – ja on todella harmi, ettei tuota nimeä voi kääntää suomeksi, sillä se olisi mainio!


      Poista
    2. Eikös ne, myynti/mainos pidäkin kulkea samaan suuntaan. Ei minusta tuo Turku center nyt niin paha ole, kansainvälisyyttä kuitenkin.

      Poista
    3. Minäkin jo muinoin 1900-luvulla paasasin antaumuksella koulussa näistä englannin kielen hirvityksistä, kahvista ja toastista ynnä muista. Karttakeppi oli koholla kun kerroin johtotähden sanastosäännöissä: jos vierassanalla on olemassa suomalainen vastine, sitä on käytettävä, muu ei tule kuuloonkaan. Naps, kepin pamautus.

      Myyntiportaaseen minäkin kohdistan syyttävän sormeni. Siihen joka keksii koukut ja on haistavinaan trendit, joiden harjalla ratsastaa. Mainosporras toteuttaa sitten toivotut unelmat.

      Ja äkkiä on ilta. Salvatore Quasimodo. Kaiken voi sanoa suomeksi, ja vieläpä kauniisti, jos tarve.

      Poista
    4. No, Ripranie, eihän Turku centeriä mielikuvituksettomampaa nimeä olekaan. Ja on kerrassaan junttimaisen typerää nimetä kotimaisia kohteita englanninkielisillä nimillä. Valtaosa asiakkaista on suomalaisia. Eivätkä turistit hae täältä samanlaista kuin kotimaastaan, vaan nimenomaan eksotiikkaa, erilaista, myös nimissä.


      Siteeraan tähän vielä Janne Saarikiveä: "Brändin luonut mainostoimisto kertoo Facebook-sivullaan, että se “brainstormasi, workshoppasi ja crowdsourcasi” uuden markkinointibrändin. Olisinpa todella halunnut olla mukana. Olisin niin halunnut kokea, miten aivoissa myrskyää, kun keksii että Turun keskustan brändi voisi olla Turku center."

      Poista
    5. Ehkä se juju onkin just siinä, että junttimaisemmatkin ihmiset sen tajuaa. Siis nimen: Turku center.

      Ja mainostoimiston tehtävä on myös mainonnan ohella säväyttää, vaikka vähän kieli poskella jos niikseen tulee.

      Poista
    6. Varmaan niinkin. Toisaalta center ei kerro paljonkaan liiketarjonnasta, ja lisäksi noita centereitä on Suomi pullollaan, ja ehkä Turussakin on muitakin centereitä.

      Olennaista tässä nimiasiassa on tietenkin englannin kielen ylivalta yritysnimissä. Ei missään muussa maassa menetellä omaa kieltä kohtaan niin väheksyvästi kuin Suomessa. Meillä on yrityksiä ja hankkeita nimetty älyttömästi: Uros Live -areena, No-Harm Center, MS Lift consulting, Elina Works, High Dimension Trading, Zaro solutions, Studium Leads. Ja niin edelleen, loputtomiin englannin kieltä, kirjoittaa Janne Saarikivi. Jopa julkishallinnon hankkeet ulottuvat nykyään "Beyond 2030" tai jopa "beyond the obvious".

      Saarikiven kolumni halukkaille luettavaksi: https://yle.fi/uutiset/3-11871662

      PS Tuo No-harm center on nyttemmin ottanut onkeensa ja muuttanut nimensä Po­tilas- ja asia­kas­tur­val­li­suuden kehit­tä­mis­keskukseksi.

      Poista
    7. Tämä englandisierung on meillä niin överiä, ettei siihen keksi muuta syytä kuin peräkyläläinen into matkia parempiaan.

      Sitäkin jaksan ihmetellä, että jos haetaan napakkuutta jollakin no-harm centerillä, niin miksei sitä voisi keksiä suomeksikin? Eikö löydy muuta vaihdetta kuin enkku tai byrokratia?

      Viittasin tuolla Quasimodon teoksella vain tähän Saarikiven huomioon:

      "Erään suomalaisen hotellin aamupalapuhvetissa oli kerran suurikokoinen liitutaulu, jossa luki: and suddenly, you just begin to smile. Naisystäväni kysyi kohteliaasti henkilökunnalta, että miksiköhän tämä tieto on saatavilla vain englanniksi. Vastaus kuului kutakuinkin näin: “Se on vain yksi niistä asioista, joita ei oikein voi sanoa suomeksi”."

      Kyllä sen voi. Kaiken voi. Mutta suomeksi se ei tietenkään viestisi hotellin kansainvälisestä fiiliksestä ynnä muusta hienosta... Tätä tyyliä minulla on tapana kutsua kirkonkylämentaliteetiksi.

      (= ollaan parempia kuin maalaiset, melkein hesalaisia)

      Poista
    8. Minullakin Saarikiven esimerkki toi heti mieleen Quasimodon unohtumattoman säkeen. Kyllä, kaiken voi sanoa suomeksi. Ja rikkaasti.

      Yletön englannilla kosiskelu on kerta kaikkiaan junttimaista, juuri tuota kirkonkylämentaliteettia, tai pikemmin peräkylä. Eivät turistit tule Suomeen hakemaan tuttuutta, vaan eksoottista ja erilaista. Sekin on minusta vähän junttimaista, että jokuset pyrkivät puhumaan maahanmuuttajille englantia suomen kielen sijaan. Fiksumpaa olisi käyttää suomea.

      Tuossa kolumnin perässä olevassa keskustelussakin joku hyväkäs koettaa väittää, että jotkut asiat nyt vaan on helpompaa sanoa englanniksi. - Kyllä tällaisessa tapauksessa on kyse pikemminkin puutteellisista äidinkielentaidoista.

      Poista
    9. Nimenomaan kirkonkylän mentaliteetti se on!

      Sillä keitä ne peräkyläläiset muka voisivat halveksia, kun ovat itse pahnanpohjimmaisia?

      Sen sijaan kirkonkylän pikkuporvarillinen eliitti halveksii peräkyläläisiä ja yrittää olla enemmän pääkaupunkilainen kuin pääkaupunkilaiset itse. ​

      Suomen kulttuurieliitillä on sama syndrooma. Täytyy esittää niin kansainvälistä niin kansainvälistä ettei äärtä eikä rajaa eikä häpyä.

      Siksi englanti. Se on hienoa.

      Poista
    10. No tätä eroa olin haistelevinani, mutta en ajatellut ihan loppuun asti. Eli juuri näin, kirkonkylillä ne pitäjän eliittirouvat ovat, peräkylillä vain Mähösen muori aikamiespoikansa kanssa. Ja Torakaisen Kustu muijansa kanssa.

      Poista
  11. Mukavaa, että muutkin ovat kiinnostuneita työväenrunoudesta – minulla on sitä hyllyssäni muutamakin antologia, Kaatraa myös.

    Mutta olipa oiva huomio Iinekselän emännältä, ettei mainoksissamme esiinny romaneja!? Sen sijaan afroamerikkalaisia niissä on mustanaan.

    Miksi manneja ja mirelloja sorretaan? Miksi dimitri hagertit eivät kelpaa mainoshahmoiksi, vaikka heillä on näyttöä ja vetovoimaa siinä missä kellä tahansa sarasvuolla!?

    Haloo konsulentit, valvokaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiintiöafro tai kiintiösomali on meillä kaikessa trendikkäämpi kuin mustilais-Valde. On ikään kuin suurempi henkilökohtainen suvaitsevuus, kun suosii ulkomailta tullutta avuntarvijaa. Tarja Halonenkaan ei ole koskaan kaulaillut mustalaismertsejä, mutta rahmaneja ja aleja kyllä, miel. myöhemmällä rikollistaustalla, venäläisten poikain ohella.

      Poista
  12. Miksi enää puhua työväenrunoudesta, eikös/onkos se ole/se maalittamista.

    "Miksi ovet ei aukene meille" on edelleen se normi vakio. "Onko rotumme syytä tää", ken tietää. Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa, mitkä kummastuttavat ja hämmästyttävät kulkijaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei kun päinvastoin, Ripranie. Kyseessä on intersektionaalinen katsantotapa: kiinnitetään huomio erityisryhmien suurempaan huomion- ja avuntarpeeseen. Työläiset ovat tietenkin sorrettu ryhmä, ja ellei ay-dynastiaa olisi, ryhmä olisi edelleen orjan asemassa.

      Saapi nähdä, miten työläisten käy puoliväliriihessä. Onnistutaanko puimaan lisää tuohta työläissektorille. Pitäisi, kyllä he sen verran kärsivä ryhmä ovat, että nyt vaan veronkiristys sinne lahtaripuolelle. Ja lisää velkaa vaan, jotta saadaan tukea kaikille erityisryhmille, sillä eihän velkaa tarvitse maksaa takaisin, lupasi Arhiskin.

      Poista
    2. Noita intersektionaalisia ryhmiä on niin häviävän pieni osa ihmisistä, että heidän huomion- ja avuntarpeensa lyö silmille hävyttömän usein.

      Eikös "yhteinen etu" olekin kaunis ja kannatettavakin sanonta. Kaikkia ammattiryhmiä tarvitaan, mutta tasajako on jo vaikeaa ja mahdotontakin. Miten se menikään, että velka on veli otettaessa, mutta maksettaessa, niin mikä.
      Kyllä minun sukupolveni opetettiin, että kaikkihan on maksettava eikös juu, mitä tässä maailmassa velkaantuu.

      Poista
    3. On tietysti eettisesti oikein pitää vähemmistöryhmien oikeuksista huoli ja niitä tulee puolustaa. Vaan siinä mennään yli, että ihmisiä aletaan luokitella etuoikeutettuihin, joilla ei olekaan samanlaisia oikeuksia kuin vähemmistöryhmillä. Tällainen voi johtaa älyttömyyksiin ja mielivaltaan.

      Luin mm. pojista, jotka oli pantu pyytämään anteeksi tytöiltä sukupuolensa ylemmyyttä, sitä, että ovat kohdelleet tyttöjä huonosti. Siis vaikka eivät olleet, olivat vain muka etuoikeutettuja. Joku poika oli itkenyt, kun ei ymmärtänyt anteeksipyyntönsä syytä.

      Toinen esimerkki. Jossain amerikkalaisesa koulussa määrättiin, että opettajan tuli asettaa oppilaat tiettyyn järjestykseen, kun heiltä kyseltiin. Jos moni viittasi ja halusi vastata, ensin tuli kysyä mustilta tytöiltä, sitten vasta vaaleilta tytöiltä, sitten mustilta pojilta ja lopuksi vaaleilta pojilta. Esimerkki on muistinvarainen, mutta näin oppilaat siis asettettiin intersektionaalisiin arvoryhmiin.

      Jokainen voi tykönään miettiä, onko eettisesti oikein ja paraneeko maailma tällä polarisaatiolla.

      Poista
    4. Ei ole olemassa mitään "intersektionaalisia arvoryhmiä".

      Poista
    5. Ilmaisu on tässä tietenkin kuvaannollinen. Viittaan intersektionaliseen tapaan luokitella kokonaisuuksia pienemmiksi ryhmiksi, joita arvotetaan painotetusti muihin nähden.

      Poista
    6. Sun kielellisessä ilmaisussa termin 'intersektionaalisuus' voisi joka kohdassa korvata termillä 'stiiknafuulia' ilman että vastaavuus todellisuuteen kärsisi.

      Poista
    7. Täällä tuskin kukaan haluaa brassailla intersektionaalisella feminismillä tai intersektionalismilla sinänsä, vaan täällä ideologiat pyöritetään tervassa ja höyhenissä, kieritetään tynnyrissä ja katsotaan, mitä jäljelle jäi. Ettäs tämänkin tiedät.

      Poista
    8. Poistin sitaattimääritelmäsi, Mankemangi. Älä siis suotta postaa intersektionalismin määritelmiä tänne. Asia on tietysti ennestään tuttu.

      Sen sijaan, jos sinulla on omia ajatuksia asiasta, kerro ne. Dialogia kiitos, ei sitaatteja. Ihmisiä ei täällä pidä opettaa.

      Poista
    9. Ei se ollut "sitaattimääritelmä" vaan esimerkki suomen kielestä niin kuin äidinkielen asiantuntijat sen tekevät.

      Poista
    10. Niin, ja oma ajatukseni on, että suomenkieliset ilmaisut pitävät asiakeskustelun kurissa ja paskapuheen poissa.

      Poista
    11. Sitaatit eivät ole asiakeskustelua, ne eivät ole keskustelua ollenkaan. Et voi ratsastaa itseäsi viisaamman harteilla, sinun tulee itse hypätä ratsun selkään.

      Blogikeskustelu on ajatusten vaihtoa, ei toinen toistaan eksaktimpien määritelmien konemaista miekkailua. Elävä dialogi. Itsensä likoon paneminen. Aivovoimistelu. Sulkakynän heiluttaminen. Yeah.

      Poista
    12. Onhan se niinkin, että kaikki keskustelijat eivät ymmärrä monisyisyyttä. Eivät osaa leikata pihviä eivätkä sahata lautoja kun eivät usko syihin.

      Poista
    13. Siteerata saa vain Janne Saarikiveä 😂

      Poista
    14. Kaikki keskustelijat eivät ymmärrä sitä, että monisyisyys voi olla virhe, väärin päätelty. Rikos ei ole oireilua, rikos on rikos. Polkupyörävaras on menneen ajan viaton tapaus. Kaverin puukottaminen on rikos, vaikka sulla ois siihen tuhat syytä ja kuusituhatta heikkoa statusta intersektionaalisella elonkehällä.

      Poista
    15. Ite oot intersektionaali.

      Poista
  13. Vaan takaisin nimeämisiin. Hupaisaa on Lahden kaupungissakin tapahtunut nimeämishistoria alkaen jo vuodesta 1984.

    Lahti valitsi markkinointikampanjansa tunnusnimeksi The Business Cityn ja oli päättänyt teetättää rajoilleen jopa kyltit, joissa lukee Lahti The Business City.

    Bisnes-henki vaihtui kuitenkin 2000-luvulla ympäristöhenkisyydeksi ja markkinointinimeksi annettiin nyt Green City. Tällä hetkellä Lahti on vuoden 2021 Euroopan ympäristöpääkaupunki, ja brändinä on Green Lahti.

    VastaaPoista
  14. Ihan ällistyin kun uutisissa kyrpiintyneen oloinen poliisi ärhenteli, ettei Hesan tuorein teinipuukotus ole mikään yksittäistapaus...!

    Kuinka hän uskalsi, kuinka hän julkesi, kuinka hän kehtasi!?

    Kunnian tähden, maineemme vuoksi veresi kuumana hiekkaan juoksi... jotenkin tähän tapaan sekä patavanhoillinen Koskenniemi että ultramoderni media asian näkevät.


    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jösses. Hetken jo luulin, että kyse on vaarallisen nuorisorikollisuuden lisääntymisestä Suomessa, niin kuin lehdet sanovat. Että nuoriso on alkanut ostaa puukkoja ja käyttää niitä puolustaessaan ilmeisiä oikeuksiaan.

      Muistetaan nyt kuitenkin kaikki yhdessä härmän häjyjä ja puukkojunkkareita, sanotaan kaikki yhdessä: puuk-ko-junk-ka-rit! Että ihan kotimaista perua on tämä nuorison puukkohippa nyt vain. Ja poliisi nyt tuomiolle vihapuheesta, herätys Julkisen sanan kyttäämö! Joku roti persupoliiseillekin on löydyttävä.

      Poista

  15. Leonoora, vikahan on tietysti meissä kantasuomalaisissa. Olemme hirveitä rasisteja, pätevän tutkimuksen mukaan maailman rasistisin ja hirvein kansa. Missään muussa maassa ei ole tällaista sortoa, että lapsetkin kärsivät ja alkavat pelaamaan puukkojen kanssa. Vaan onneksi nyt tulee toisen asteen koulutuspakottautuminen, ja sadaan nämä hippaajat koulutukseen, pois kaduilta. Pojille koittaa uusi aika.

    VastaaPoista
  16. Totuus on, että Stadin steissin Kaivokadun puoleinen halli alkaa olla jo vaarallinen oikeille ihmisille, jotka siitä iltaisin läpikulkevat. Tummat pedot vaanivat, vaikka höymänistit mitä siihen sanoisivat.

    VastaaPoista
  17. En tunne stadin tienoita ja kokoontumisia, mutta jos jossain on iltaisin edelleen nuorisoparveiluja, niin piipaa-auto paikalle, ja potrat nuoret miehet ilman puhutteluja ja paapomisia autolla pahnoille. Mikä tässä niin vaikeaa on? Onhan stadissakin kai edelleen kokoontumisrajoitukset? Nämä nuoret ovat juuri niitä, jotka nauravat setien ja tätien lespaukselle ja ymmärtämisille. Valitettavasti.

    VastaaPoista
  18. Mediat, elokuvat ja pelit hyvin vähän, väkivaltainen ja rikollisuutta kunnoittava perintö ovat syyt. Sorry vaan somea seuraavat kyylät, mutta niin se on, vaikka tuomioita totuudesta langetettaisiin.

    VastaaPoista
  19. Kulttuurisen perinnön vaikutusta ei voi kiistää, jos on rehellinen ja avoin. Meiltä henkii lisäksi heti tulijoita vastaan sellainen asenne, että me emme ole mitään, sallimme kaiken, emme edellytä heiltä sitä mitä normaalilta terveeltä suomalaiselta edellytetään. Emme arvostele missään vaiheessa edes naisten alistamista ja ihmisarvon puutetta, fundamentalistisia uskonnon ja seksuaalielämän rakenteita.

    Suuri virhe tehdään siinä, ettei tulijoita arvosteta täyspäisinä ihmisinä, joiden tulisi oppia suomen kieli ja kouluttautua kunnolla hyviin ammatteihin. Sallimme keskiaikaisen menon jatkumisen, miesten testosteronisen ylivallan ja naisten alistamisen ailmää räpäyttämättä itsemme ja hyvyytemme siunaten.

    VastaaPoista
  20. Muutamien tyhmyydestä joutuvat kaikki maksamaan, ikävä kyllä myös me etukäteen varoittajat.

    VastaaPoista
  21. Suomalaiset sietävät myös hyvin rasistiksi nimittelyä. Juuri luin artikkelin, jossa tavallisella kantasuomalaisäidillä on kaksi ruskeaa lasta, joiden isä on tumma.

    Äidiltä kysytään joskus, mistä kaukaa hän on lapset hakenut. Äiti nimittää tätä rasismiksi.

    Olisi varmaan tärkeä ymmärtää, että uuden asian tiedostaminen ja opettelu ei ole rasismia. Suomessa on perinteisesti ollut vähän tummaihoisia, joten heihin ei ole aina totuttu. Meillä ole sitäkään rasitetta, että sana "neekeri" olisi meillä ollut rasistinen ilmaisu.

    Tällainen tulkitasuhtautuminen herättää epäilyä niitä tutkimuksia kohtaan, joissa Suomen todetaan olevan hyvin rasistinen maa, oliko se nyt peräti Euroopan rasistisin tms. Suomalainen voi olla utelias, mutta ei pahantahtoinen. Eikä syntyjään rasisti. Rasismi on aina tiedostamisen tulos.

    VastaaPoista
  22. Facebookissa yritin kommentoida Veitsiluodon paperitehtaan sulkemista. Sulkemisen päättäjiä kutsuin lahtareiksi, mitä Suckerbergin masiina ei sallinut. Kyseessä on ilmeisesti vihapuhetta. Saas nähä, tuleeko jutskun esinahalta taas estoa, elikäs bannia.

    VastaaPoista
  23. Riku, Riku, tahallasi käytät sanoja, jotka sensuuri nappaa pois, ja samalla koko kommentin.

    Jos minulla olisi sensuuri, se ei nappaisi lahtaria pois, sillä sanahan on hauska ja kelpaa monenlaiseen parodiointiin. Sen sijaan tuo toinen käyttämäsi juuttuisi sensuuriini.

    Olisi mielenkiintoista nähdä lista sensuroitavista sanoista, eri alustoilla.

    VastaaPoista
  24. Jotkin sensuurit ovat kai koneita, jotka poimivat tiettyjä sanoja. Näin olen antanut itseni ymmärtää.Täten kielletyn kirosanan voi kiertää vaikka jättämällä siitä yhden kirjaimen pois ja korvaamalla sen vaikka tähtimerkinnällä. Tätä oveluutta kone ei huomaa.

    Luojan kiitos emme tiedä, mitä kukin tykönään touhuaa värkkiensä kanssa!

    VastaaPoista
  25. Lunta tännekin on tullut. Eilen ulos laittamani orvokkiruukut ovat saaneet lunta kukkiinsa. Narsissithan jopa tykkäävät pienestä lumesta.

    Rokotetun olo on ihana siinä vaiheessa, kun suoja on jo kehittynyt. Voi laajentaa tapaamisreviiriään ja kiihdyttää vuoden hautunutta shoppailuvimmaansa. Vuoteen en ole käynyt kuin ruokakaupassa ja apteekissa. Nyt kiertelin etsimässä uusia lenkkitossuja. Vaan ffp2- maski naamalla kenkien sovittaminen tuntui tukalalta, ja oli pakko raottaa maskia leuan kohdalta ja haukata vapaata ilmaa. Minua rupeaa helposti jopa etomaan maski kasvoilla. Kakomisrefleksi, ei voi mitään. Olen huomannut, että auttaa, jos panee pastillin suuhunsa ennen kuin asettaa maskin.

    VastaaPoista
  26. Meillä rokotetaan jo viisikymppisiä ja yli 18-vuotiaita riskiryhmäläisiä. Täällä on hienosti hoidettu rokotusaysteemi.

    Ja nythän on upea juttu, että jatkossa Astra Zenecaa ei ole kenenkään pakko ottaa, vaan myös 65 - 69:läiset saavat valita muun rokotteen. Olihan tuo suppea ikärajaus kummallinen ja mielestäni eettisesti väärin. Jotain hämminkiä tässä rokotteessa on ollut, koska siitä nyt jopa luovutaan kokonaan. Tuskin se silti vaarallinen on, ja on varmaan sinänsä tehokas.

    VastaaPoista
  27. Mutta kun ne tähtimerkit vievät voimasanasta sen voiman!

    Eihän joku perkeleen p**kele kuulosta miltään kunnon perkeleen rinnalla, perkele!

    Ja jos se perkeleen sana kelpaa sellaisenaan Raamattuunkin, niin on sen kelvattava niille perkeleen algoritmeillekin.

    Taidan perustaa Perkeleen Kunniaan -yhdistyksen, ellei sellaista jo ole. Perkele.

    VastaaPoista
  28. Tämä on taivahan totta. Itsekin mieluusti päästelen reiluja perkeleitä, kun sellaisen paikka on. Vaan kaikenlainen yhteisöllinen säädyllisyys hillitsee sivistynyttä ihmistä, liikaakin.

    Huomaan tietyn piirteen itsessäni. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä muhevammin kiroilen.

    En kuitenkaan kiroile turhaan, vaan vain silloin kun on aihetta. Ja minkäs sille mahdan, että nykymaailma tuntuu väliin mahdottommalta paikalta. Ettäs tämänkin tiedätte.

    VastaaPoista
  29. Vaan mitä kuulin juuri kolmen uutisista. En olisi uskonut tätä päivää näkeväni.

    Nimittäin radiossa sanottiin ääneen ilman poliittista korrektiutta, että maahanmuuttajataustaisilla kynnys puukkojen ja astaloitten käyttöön on matalampi kuin kantasuomalaisilla.

    Herr siunakkoon. Odotan pöyristyksen aaltoa. Missä on erityisheikon ryhmän intersektionaalinen ymmärtäminen?

    VastaaPoista
  30. Enhän minä nyt turhaan, tietenkään, sadattele. Kun on jotain, minkä on onnistuttava, mutta yrityksestäni huolimatta se ei onnistu, niin silloin, silloin se pärräämisen paikka on. Ja mitä se auttaa. Auttaahan se, sillä voimani ikäänkuin nousee, nousee jostain ja tahdonvoima lisääntyy. Ja sit se onnistuu, myös. Siis se homma. Minkä pitikin onnistua. Olen kyllä sitä mieltä, että vokaalin lisääminen tai muuttaminen esim. pääkeleeseen tai säätanaan on joissain tapauksissa hyvinkin toimiva. Sekin on aika jännä asia, että kiroileva mies ei aiheuta närää läheskään siinä määrin, kuin kiroileva nainen. Eihän se ole mies eikä mikään, joka ei joskus kiroile. Mutta nainen, hyi sua, kun tuollaista päästelet.

    VastaaPoista
  31. No, jos vaikka kompastun, tulee suustani luontainen perkele. Se sisältää jonkin verran häpeää, sillä kompurointihan on muitten silmissä noloa ja häpeällistä, omasta mielestä.

    Jos taas manaan typeriä ihmisiä, tai jotain harmillista tapahtumaa, tai ääliömäisiä poliitikkoja, vaikka puhelimessa ystävälle, otan käyttöön voimallisemman asteikon vitun idiooteista helvetillä noitumiseen. Mutta haluan korostaa hyviä tapojani, kiroilen vain, kun jossakin ilmenee selvä tyhmyys tai erityisen huono poliittinen päätös..

    VastaaPoista
  32. Tavalliset influenssarokotteetkin otetaan joka vuosi, ja Pfizer-Biontechin vaatii ehkä kolmannenkin kerran, ennen kuin korona on taltutettu. Meikäläisellä on tehoste juhannusviikolla. Tehot ovat jopa 95 prosenttia lukemani mukaan. Meillä Suomessa rokotukset etenevät todella hyvin kun vertaa vaikkapa Saksaan, jossa vanhuksiakaan ei ole vielä saatu rokotettua, saati kuusi-viisikymppisiä. Olisin luullut, että iso maa saisi enemmän rokotteita.

    VastaaPoista
  33. Hienoa luettavaa sinulla mökin hyllyssä, Leonoora. Itse voisin lukea juuri nyt Margaret Atwoodia, mutta ei löydy hyllystäni. Tosin löydän usein hyllyjäni penkoessani jonkin kirjan, jota en tiennyt itselläni olevan. Omista hyllyistään voi tosiaan tehdä löytöjä.

    VastaaPoista
  34. Tämäkin on varmaan kansalaistemme ansiota.

    VastaaPoista
  35. Ei, vaan terveydenhuoltohenkilöstön. Täällä pikkukaupungissa toimii kuin rasvattu salama, paremmin jopa kuin monessa isommassa paikassa. Vaikka pikkukaupungin terveyskeskus on auki vain arkipäivisin, sen toiminta silloin on huippuhyvää.

    VastaaPoista
  36. Soita siskollesi että neuvoo Saksan pääministerin kun ei hoida asioita. Yhtä saamaton on kuin meidän pääministeri.

    VastaaPoista
  37. Jos puhut totta kovasti kiroilet yksin itseksesi?

    VastaaPoista
  38. Tilanne johtuu erilaisesta rokotustavasta.

    Suomi on pärjännyt hyvin yhden rokotusannoksen saaneiden lukumäärässä, mutta on Bulgarian kanssa hännillä kahden rokoteannoksen saaneiden joukossa. Maaliskuun lopussa Suomessa oli kahden rokotusannoksen saaneita 1,9 prosenttia, Saksassa 4,5 prosenttia.

    Tämä toisen rokoteannoksen antaminen aikaisemmin kuin meillä on aiheuttanut tietysti sen, että Saksassa ensimmäisen annoksen saajien tahti on hidastunut, kun rokotteita tulee maihin tipoittain. Meillä terveydenhoitolaitos teki erilaisen päätöksen viivästyttää rokotusten väliä.

    VastaaPoista
  39. Atwoodin Herran tarhurit on dystopia muutaman ihmisen selviämistaistelusta maailmanlaajuisen pandemian tappaessa kaiken elämän maapallolta. Atwoodin rikas kerronta viehättää, en niinkään ajattele hänen ekologista sanomaansa, vaan eläydyn henkilöiden elämään. Tämä onkin Atwoodin taito, ihmiskuvaus tai pikemmin ihmisen kuvaus. Mikä on ihminen, miten ihminen lopulta toimii ja jää henkiin, ääritilanteissakin. Persoonallisuus on sivuseikka, enemmän hän tosiaan tarkastelee ihmisen lajia. Tämmöisestä tykkään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä oli kirjakerhossa ennen karanteenia Atwoodin Orjattaresi. En ole katsonut sarjaa ja kirjasta luin puolet, loput vain kursoorisesti kun tuli kiire.

      Ihan hyvä se sinänsä oli, hyvin kirjoitettu ja vetäväkin, mutta en yleensä silti lue tätä lajia.

      Wallacen Loputtoman riemun ajattelin ostaa ja lueskella kesän mittaan, meinaan kun olen samalla tyylillä kahlaillut kulttikirjoja ennenkin.

      Poista
    2. Tämä Herran tarhurit on minusta eri sarjaa kuin Orjattaresi, joka kirja ja sarja ei ottanut tulta minullakaan. Mutta Atwoodin Oryx ja Crake, Herran tarhureiden sisarteos ja Penelopeia, joka käsittelee Odysseuksen tarua Penelopen ja 12 hirtetyn neidon kertomana, kiinnostaa ja tulee lukuohjelmaani heti mökillä tai jo ennen.

      Poista
  40. Houllebecq minua kiinnostaisi tästä joukosta.

    Mökillä minulla on sopivaa lukuhetkeä odottamassa muutama pino vanhoja kirjoja – siis oikeasti vanhoja, seassa tietokirjoja ja historiaopuksia sadan vuoden takaa.

    Ne avaavat mielenkiintoisia näkymiä siihen ja tähän aikaan.

    VastaaPoista
  41. Minullapa on Houellebecqin Halujen taistelukenttä, josta olen jotakin viitteenomaista maininnut vuonna 2014 blogissani. Viitteellistä siksi, että en täysin ymmärtänyt mainittua kirjailijaa, joka muistaakseni aliarvosti naissukupuolta pahanlaisesti. Olisiko nainen ollut hänelle peräti vain panorasia vailla tahtoa ja sielua, vai miten se meni?

    Kirjailija Timo Hännikäinenhän häntä ylisti, ja Timo Hännikäistä taas alettiin haukkua tämän Houellebecqin ylistämisen vuoksi. Hupaisaa on, että Timo Hännikäisen ensi romaani Ilman sai loistavat arvostelut kriitikoilta. Taisi mies saada sitten peräti potkut kustantajaltaan, koska hän ajatteli sopimattoman oikeistolaisesti. Äärivasemmistolaiset suivaantuivat laajalti äärioikeistolaiselle. Hymiö tms.

    VastaaPoista
  42. Tässä muuten Timo Hännikäisestä juttu, jos kiinnostaa:

    https://inez54321.blogspot.com/2009/02/yksin-oon-ma-vain.html?m=0

    VastaaPoista

  43. Kolmannella perään, piti sanomani tuossa ylemmässä kommentissani vielä, että nykyään kaipaan yhä vähemmän lukemiseltani fiktiota, ja yhä enemmän faktapohjaista asiaa, tietoa. Historiajutut, laajat ja perusteelliset, ovat mannaa. Autofiktio, jos se nyt sitten tarkoittaa omakerrontaa itsestä ja elämästä, kyllä kiinnostaa kovastikin.

    VastaaPoista
  44. En taida olla kulttikirjojen ystävä, sillä en ole kuullutkaan tästä Päättymättömästä riemusta ennen kuin nyt. Amerikkalaiset systeemit ovat minusta aika övereitä noin ylipäänsä, koen ne helposti kepeäksi hömpäksi.

    Mutta siis, en epäile etteikö kirja olisi kiinnostava ja hyvä. Kyllä aion tutustua siihen, jahka se käsiini osuu.

    VastaaPoista
  45. Saapas nähdä, kuinka käy.

    Itse olin aamulla havaitsevinani, että Marin oli kovin huolestunut. Hän puhui kompromisseista ja joustamisesta, mutta näytti siltä, että hän odotti muitten puolueitten joustavan tarkoittamatta sillä välttämättä itseään. Mene tiedä. Jotenkin tuntuu siltä, että keskusta lopulta suostuu kuolleiden sielujen ostoon eli "päätösperusteiseen" tempputyöllistämiseen ja pikku korvauksiin turvetuottajille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hallitusyhteistyö on AINA kompromisseja ja joustamista. Kyllä Kepu hallituksessa pysyy, sillä ymmärtävät he itsekin, että puolue, joka pettää vuorotellen kaikki, ei kelpaa enää kenellekään.

      Poista
    2. Kyllä, joustoa vaaditaan myös pääministeriltä itseltään. Marin odottaa nyt hallituspuolueiden edustajlta "halua kompromissiin", vaikka kyse ei ole varmaankaan halusta, vaan pohjimmiltaan realismista.

      Yksikään vastuullinen puolue ei voi hyväksyä menokehyksistä luopumista, jo otetun jättimäisen uuden julkisen velan kasvattamista lähes miljardilla vuodessa, ja hallitusohjelman tavoitteiden vesittämistä siirtämällä ohjelmakohtien aikataulua kauemmas. Pahalta tuntuu myös tempputyöllistäminen: esittämällä työllisyysongelmien ratkaisuksi kuolleita sieluja Gogolin tapaan. Työllisyys ei parane kirjoittamalla ”päätösperäisiä” työpaikkoja aina 100 000:een asti.

      Tässähän on perimmältään kyse siitä, alkaako hallitus noudattaa ohjelmaansa vai jatkaako se koronan varjolla valtion pysyvien menojen lisäyksiä ja jättää tekemättä kaikki rakenneuudistukset.

      Mielestäni puolueiden tulee nyt rohkeasti panna se unohtunut hallitusohjelma kainaloonsa, Saarikon malliin.

      Poista
    3. Kepin kipuilu on kuolonkouristelua. Ja vielä itsenäiset maakunnat 🤤

      Poista
    4. Kepun kannattaisi nyt miettiä profiilinsa uudelleen. Nyt se on hallituksessa apupuolueen paikalla ja koettaa näyttää äänestäjilleen, että on voimakas. Jos tietäisi kepun olevan tosissaan ja vilpitön velkapuheissaan, voisi sitä kannattaakin. Vaan kyllä tämä teatteria on. Viime hetkillä kepu tulee ulos turvetuki kainalossaan ja kävelee voittajan elkein. Ja kaikki jatkuu hallituksessa. Hurja velanotto ja vappumiljardit hamaan lastenlastemme tulevaisuuteen asti. Eihän tällaista hyvinvointiyhteiskuntaa muuten voi ylläpitää.

      Poista
    5. Nyt neuvotteluissa sovun esteenä näyttää olevan puoluepolitikointi, kullakin puolueella. Kukaan ei jousta, kaikki pitävät kiinni haluamistaan eduista kuin kyseessä olisi jokin puoluepoliittinen kilpalaulanta.

      Puoliväliriihessä tulisi katsoa, miten hallitus on pysynyt hallitusohjelmassaan ja miten se nostaa maan koronasta jaloilleen ja vakauttaa talouden ja työllisyyden. Pitäisi ajaa isänmaan etua, ei demareitten, vihreitten tai kepun agendaa. Ei ihme, että riidellään eikä mitään saada aikaiseksi.

      Poista
    6. Englantilainen kommunistilehti Financial Times väittää, että kuka sanoo tietävänsä, miltä yritysten, yhteiskunnan saati tulevaisuuden talous tulee näyttämään, on 100% huijari.

      Poista
    7. En ole huomannut kenenkään omistavan tällaisia tietäjän lahjoja.

      Sen sijaan suunnan kohti talouden vakauttamista tulee olla maan hallituksella selvä. Päämäärä on oltava, ja se riittää.

      Poista
    8. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    9. Kirjoita englanninkielinen kommenttisi suomen kielellä. Perustele omin ajatuksin, älä ratsasta muiden harteilla, pelkät sitaatit eivät keskustele.

      Poista
  46. Oi niitä aikoja! Linkki, jonka laitoit blogiisi aiheesta: "Hännikäinen" oli vuodelta 2009. Raunokin eli vielä ja kommentoi blogissasi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin varmaan kommentoin jo siellä Hänniskäis-postauksessa, koskapa Iines vastasi minulle nimeltä mainiten – mutta onko niin että ei-rekisteröityjen kohdalla lukee vain "Nimetön"?

      Missähän Homo Garrulus -poloinen nykyään oleilee? Hänellä oli selvästi mielenterveyshäiriö, sellainen oikea, joka oikein säälitti sivusta seuraten.

      Poista
    2. Hyvä huomio, Tapsa, tuo Nimetön-juttu. En ole itse huomannut, että rekisteröimättömät ovat ilmeisesti Blogger-uudistusten myötä muuttuneet kaikki "Nimettömiksi". Outoa. Siellä on muitakin, joita puhuttelen nimellä, mutta Blogger on heittänyt nekin "Nimetön"-epiteetin alle.

      Tämä on ehkä tapahtunut siinä vaiheessa, kun Anonyymi-merkinnät suomennettiin jokin aika sitten Bloggerissa Nimettömiksi. Siinä menivät samalla ne, joilla oli oma nimi tai nimimerkki, mutta ei rekisteröintiä.

      Poista
  47. Blogimaailma on muuttunut paljon noista ajoista. Monet blogistit ja kommentoijat ovat poistuneet kokonaan blogimaailmasta, osa on siirtynyt autuaammille kirjoitusmaille, kuten Rauno. Muitakin yhtäkkiä poistuneita ja bloginsa lopettaneita on.

    Lifestyle- ja muotiblogien tulo johti kirjoitusblogien merkittävään vähenemiseen, ja nythän some on muuttunut yhä enemmän nopean lyhytviestinnän suuntaan. Twitterit ja Face ovat nielleet kirjoittajia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä blogi on mennyt alas päin kuin sonni lehmän häntä. Kuka tänne enää viitsii kirjoittaa kun on vain oikeiston ja persujen mainosta.

      Poista
    2. Ei täällä ketään mainosteta, pelkästään haukutaan.

      Mutta näin varmaan voi kokea, jos katsoo maailmaa tietystä perspektiivistä, jossa nykyisten valtaapitävien kritiikki on kielletty ja vain myötäily tai mikä ehkä parasta - hiljaaolo - on oikeinajattelua.

      Tämä bloggaaminen on meikäläisen tapa osallistua ajankohtaisiin keskusteluihin, kun se reaalielämässä on rajallista ja isommissa mitoissa mahdotonta. Ikävää, jos se koetaan ikäväksi. Se ei ole tarkoitus, mutta ymmärrän, jos se näin koetaan. Itse koen saman tunteen vieraillessani joissain blogeissa, joissa kaikki olisi hyvin, ellei kriitikkoja olisi. Kiitos ja anteeksi.

      Poista
    3. Täältä puuttuvat narsistiset pälättäjät, kyrpiintyneet puskastahuutajat ja pitkäpiimäiset varttihullut – ainakin noin yleisesti ottaen - jotka nykyään pilaavat tunnelman esim. Kemppilässä.

      Yleisesti ottaen täällä keskitytään asiaan, eikä lyödä heti leimaa erimielisen otsaan.

      Poista
    4. Voin sanoa, että pyhä johtotähteni on sallia sananvapaus sen laajassa merkityksessä.

      Arvostan erimielisiä kannanottoja, ja täältä ei siis poisteta niitä ajatuksia, jotka sotivat omaa ajatusmaailmaani vastaan, vaan ainoastaan selvät trollaukset, eikä niitäkään kaikkia. Ilkeämieliset ja muita kirjoittajia kalvavat viritelmät poistetaan alta aikayksikön.

      Siinä on sensuurin raja: tiukassakin paikassa hyvätapaisuus ja muiden kunnioittaminen.

      Poista
    5. Ehheheh, olin ihan unohtanut tuon intersektionaalisen naudan!

      Poista
  48. Iines on noteerannut Hokkasen Laurin kirjoittaneen kirjan siitä samasta, josta minäkin usein - liian usein - jaksan urputtaa: miten helvetissä fiksuin osa nuorisosta meni moiseen halpaan?

    Koska seurasin asiaa vierestä, osittain ihan keskeltäkin, ja ihmettelin sitä jo silloin aivan helvetisti, olen menettänyt lapsen uskoni siihen, että fiksut ihmiset ajattelevat fiksusti ja tekevät fiksuja päätöksiä.

    Kaikkea vielä. Fiksuus ei suojaa ihmistä tunneperäiseltä hurmokselliselta romanttiselta väärässä olemiselta. Ei suojannut Lauri Hokkastakaan, mutta onneksi hänkin tuli järkiinsä.

    Kuten toki tuli suurin osa taistolais... tai sanotaan edistyksellisyys-hurmoksessa silloin eläneistä nuorista kapinallisista (esimerkkejä ei tarvinne kovin kaukaa hakea).

    Täytyykin ensi kesänä Karkkilan torilla käydä tapauttamassa Larea olalle kiitokseksi kirjasta. Vaikka liian moni etenkin viihde- ja muut taiteilija on päässyt diktatuurin nuoleskelustaan kuin koira veräjästä.

    PS. Hokkanen on oikeassa, että tämä nykyajan hurmosliike eroaa entisestä siinä, että sen aikaisen taustalla oli ihmisiä orjuuttava hirmuvalta, vieläpä naapurimme, kun taas nyt ei ole. Onneksi.

    Mutta emotionaalisesti kyse on samasta ilmiöstä: edistyksellinen kansanosa juoksee jalon aatteen perässä suuren hurmion vallassa – ja jos et hillu hulluna meidän puolellamme, olet meitä vastaan.

    Ollaan siis vastaan. Ihan itsekunnioituksen takia.

    VastaaPoista
  49. Se mikä itselleni entisenä tiedostavana hurmahenkenä on ollut uusi asia, on se, että Hitlerin veroinen tai jos totta puhutaan, ehkä vielä pahempi hirviö on ollut Stalin miljoonine murhattuine ruumineen.

    Tästä vaietaan vieläkin samoin kuin noista radikalismin vuosikymmenistä, joiden historia odottaa edelleen kirjoittajiaan ja avaajiaan. Kaikuja on jo aistittavissa, mm. tässä Lauri Hokkasen kirjassa, jolle Hesarin kriitikko povaa myyntimenestystä: "Kenen joukoissa seisoin – taistolaiset ja valtioterrorismin perintö".

    Hesarin laaja artikkeli löytyy täältä:

    https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000007938267.html

    Sekin on kiinnostavaa, että kuinka kauan niitä kansalaisia, jotka kyseenalaistavat nykyistä oikeamielisyyssysteemiä tai tuota mennyttä taistolaisaikaa, voidaan aina vaan nimittää persuiksi tai äärioikeistolaisiksi. Hohhoijaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä ne voidaan nimetä ihan rehellisesti natsifasisteiksi.

      Poista
    2. Kun tuossa ylempänä mainitsemani mikkeliläiskirjailija, rakennusmestari, entinen taistolaisten sisäpiiriläinen jätti liikkeen, hänet leimata napsautettiin taistolaisten toimesta CIA:n agentiksi.

      Elkeet on yhtäläiset, edelleen, Mankemangillakin.

      Poista
    3. CIA tuki ammattiyhdistysliikkeen hajaannusta.

      Poista
    4. Haloo, hyvä ihminen, CIA:n agentti! Ja varmaan vielä neuvostovastainen.

      Leimaaminenhan juuri osoittaa taistolaisten onton harhaisuuden. Toivon, että tuo aika käsitellään perusteelllisen tieteellisesti. Moni mukana ollut elää vielä, joten tilanne on vielä arka.

      Poista
    5. Millä tavalla arka? Mitä tutkittavaa esim. jonkun laululiikkeen artistin poliittisessa toiminnassa olisi?

      En kerta kaikkiaan ymmärrä sitä, että osaatte lokeroida "taistolaisen", mutta ette ymmärrä fasismista mitään.

      Pitäisikö minun kirjoittaa einestorille pitkä vuodatus Giovanni Gentilen 'Uomo facista'sta? Todellisesta idealismista?

      Poista
    6. Sopii vallan mainiosti. Ehtona on vain se, että on itse lukenut teoksen ja samoin kommentoijat. Näin teoksesta voidaan keskustella.

      Mikä on siis tämän teoksen nimi, jonka haluat luetuttaa muillakin? Annatko yksilöintitiedot, joilla teos löytyy kirjastosta.

      Poista
    7. Giovanni Gentile; Uomo facista

      Poista
    8. Häyry, Matti, Fasismi ja muutoksen metafysiikka – Giovanni Gentilen aktualistinen idealismi Mussolinin Italian valtionfilosofiana. – Artikkeli sisältyy Ajatus-vuosikirjan erikoisnumeroon: Halonen, Ilpo & Heta Häyry (toim.), 1990, Muutos. Suomen Filosofisen Yhdistyksen Helsingissä 14.–15.1.1988 järjestämän kollokvion esitelmät.

      Poista
    9. Annatko teoksen yksilöintitiedot, Mankemangi, ja viittaan nyt suomennokseen. Pidän faktana, ettet ole lukenut teosta italian kielellä.

      Emme lähde Einesbaarissa liikkeelle siitä, mitä teoksesta on sanottu, vaan mitä teos itse sanoo.

      Toisin sanoen arvioidaan itse alkuperälähdettä eli sen suomennosta, koska teemana on suomenkielinen kirjallisuus.

      Poista
    10. Vai niin. No. Eihän teille voi/saa opettaa mitään. Kari Suomalaisen pilapiirrokset riittävät. Jylhä voittaa Haanpään.

      Poista
    11. Kyllä cancel-Iines ja woke-Tapsa nämä nuoret stalinistit vielä tuomiolle saa!

      Vaan mitä emme tahdo, sitä emme tee!

      Poista
    12. Minua hykerryttää mielessäni kehitellä vaihtoehtoista historian kulkua pahuuden aatteelle.

      Jos taistolaisilla kannatusta olisi riittänyt ja olisivat päässeet valtaan kuin Lenin ja veljensä Hitler.

      Maailman edistyksen ja yleisen hyvyyden vuoksi tehtävät teloitukset olisivat alkaneet heti. Porvareilta olisi ollut hyvin pian ilmat pihalla, mutta siihen se ei tietysti olisi voinut loppua. Seuraavana vuorossa olsivat tietysti olleet mm. vääräuskoiset, revisionistiset, saarislaiset kommunistit.

      Sinikka Sokka ja Kristiina Halkola olisivat televisiohaastattelussa itkeneet sitä, kuinka taantumukselliset saarislaiset ovat heidät tappamiseen pakottaneet, vaikka he haluaisivat alkaa jo rakentamaan hegeliläisessä ja stalinistisessa edistyksen hengessä.

      Kehitys kehittyisi ja lopputulos olisi ollut kuin Agatha Christien kirjassa "Eikä yksikään pelastunut". - Ja edistys voitti.

      Poista
    13. Ei näin Mankemangi. Sinut saatiin juuri kiinni siitä, ettet ole itse lukenut kirjaa, josta koetat brassailla. Ei kovin uskottavaa.

      Ei Einesbaarin kynnystä siis näin ylitetä. Pitää lukea kokonainen kirja ja pitää sanoa siitä jotakin, ihan itse. Tämä on monin verroin arvokkaampaa kuin jo keksityt sitaatit.



      Poista
    14. Ja Kymmenen pientä neekeripoikaa olisi mennyt niin, että nimi olisi muutettu Kymmenen suurta lahtaripoikaa, ja sitten jokainen olisi kupsahdellut vuorollaan ja lopulta kansallissankariksi olisi paljastunut Erkki Tuomioja apurinaan Matti Rossi...

      Poista
    15. Minä olen lukenut Giovanni Gentilen Uomo facista'n.

      Poista
    16. Neuvostofasismissa on se kamala ominaisuus, että se nousee uudelleen ja uudelleen. - "Niin, mutta tämä on sellaista uutta ja hyvää kommunismia"

      Kansanedustaja Anna Kontula sai rauhassa sanoa olevansa kommunisti (neuvostofasisti), eikä vissiin kukaan vaatinut eroansa mistään.

      Poista
    17. Tuo yllä mainitsemani Lauri Hokkanen, entinen taistolaisten sisäpiiriläinen, tulee todennäköisesti vielä monen julkisen keskustelun keskiöön, jahka hänen kirjansa ehditään laajemmin lukea.

      Kannattaa tutustua aiheeseen Hesarin laajassa artikkelissa. En tiedä, onko se maksumuurin takana. Toivottavasti ei.

      https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000007938267.html?share=b761376910497b44f6c6759c1713d7fd

      Poista
    18. Kyllä se on maksumuurin takana, joku tuon minulle aiemmin lähetti. Varmaan tuollaiset kirjat tulevat tarpeeseen, mutta luulisi asian olevan jo tunnettu. Tärkeää on lisäksi muistaa, että kekkosen maalaisliitto oli neuvostoliiiton kommunistisen puolueen rakas veljespuolue, eikä kgb olisi ikinä sallinut taistolaisten sitä haittaavan. Suomettuneisuuden loi kekkonen, eivät taistolaiset.

      Poista
    19. Vanha Kone Oy:n työntekijä minulle parikymmenträ vuotta sitten nauroi, kuinka 70-luvulla lähtivät erittäin usein perjantai iltapäivisin muutaman tunnin lakkoon eli mielenilmaisuun, mutta harvoin itse edes tiesivät, minkä asian puolesta sillä kertaa lakkoiltiin.

      KGB salli pienen kiusan, mutta pahuuden maahan toimitettavan tavaran tuotantoa se ei tosissaan olisi sallinut estettävän.

      Poista
    20. Niin on kekkonen maailmaa rakastanut, että antoi sille peräti kaksi poikaa, joista tiettävästi ainoastaan toinen palautettiin kotimaahan pakkopaidassa.

      Poista
    21. Olihan Urkilla toki vielä avioton poika, joka ihme ja kumma, oli vielä juopompi ja hullumpi kuin Matti ja Taneli. Semmoista tainnutettava tavattaessa osastoa, pakkopaita ei riittävä.

      Poista
    22. Voi aikoja voi tapoja, voi sanoa ajasta kuin ajasta.

      Mannerheimristin ritarista ja puolustusvoimien komentajasta Yrjö Keinosesta kehittyi kritiikitön neuvostojärjestelmän ihailija. Jopa Aarne Saarinen hänen julkituomaansa ihailua paheksui.

      Kun Keinonen kuoli, Mannerheimristin ritarit jättivät hautajaiset huomioimatta. Jouti menemään.

      Poista
    23. Ihan selvää on, että sotien jälkeen Suomen tuli olla hissukseen ja hyvin kieli keskellä suuta, suhteessa voimaansa uhoavaan pahuuden maahan. Mikään jyrkkä linja ei olisi tullut kyseeseen, eikä olisi onnistunut. Onnettomuutemme on, että juuri kekkonen kaappasi maamme kansalaiset panttivangiksiin. Narsu-urkki, teloituskomppanian johtaja.

      Poista
    24. Uppiniskainen ja typerä Suomen kansa nöyryytti kekkosta pitkään vaaleilla, niinkuin jotain poliitikkoa. Lopulta onneksi tajusivat, ettei Jeesusta tai Leniniäkään vaaleilla valittu.

      Jokainen suomalainen tiesi, että jos kekkonen jonain päivänä luopuu, tuomiokirkon esirippu repeää kahtia ja taivaalta kuuluu ääni: "Tavrits, nyt minuu vituttaa!" - Ryssän panssarivaunut olisivat välittömästi tulleet rajan yli.

      Selvää näin jälkikäteen on, että kekkosta täytyi pitää vallassa kymmenen vuotta dementikkona ja sepittää urkille gloriaa. Maamme etu.

      Poista
    25. Kekkonen teki itsensä, tai hänet tehtiin ikään kuin korvaamattomaksi. Muistan, että kun hän kuoli, mietin tosissani, että kuka voi koskaan korvata hänet presidenttinä. Hänen arkkuaan kannettiin Narvan marssin soidessa pitkin katuja.

      Nyt tuo ajatus tuntuu kummalliselta. Kai siihen Kekkos-hypeen kasvoi automaattisesti koko kansa.

      Poista
    26. Minä muistan riemuni Mauno Koiviston tulosta ensin tuuraavaksi, sitten oikeaksi presidentiksi. Kepun entinen virkaheitto puoluesihteeri Jarmo Korhonen syytti Koivistoa siitä, että alkukaudestaan kgb määräsi hallituksemme ratkaisuista. Niin varmasti oli, mutta se oli perintö, jonka kekkoselta sai. Koivisto kgb:n määräysvallasta maassamme hankkiutui eroon, maailman muuttumisenkin avulla.

      Poista
    27. Mauno oli mieleinen. Ristin jopa koiramme hänenmukaansa, Manuksi. Manun kuva on edelleen piirongin kulmalla, muitten menneitten rakkaitten eläinten ja ihmisten kuvien vieressä. Kuvien edessä lepää vuorelta poimimani kotkan sulka. Ja talvisin kynttilä.

      Poista
    28. Iines voi milloin haluaa kuulustella, mitä tiedän Gentilestä, Uomo facistasta, fasismista ja hänen todellisesta (aktuaalisesta) idealismistaan.

      Poista
    29. Kuulustelu ei kuulu toimenkuvaani, Mankemangi, se on epäkiinnostavaa.

      Kakaisehan nyt vain suosiolla yksilöintitiedot lukemastasi opuksesta. Tiedot, jolla opuksen saa kirjastosta.

      Mitä fasismiin tulee, siitä ei tarvitse täällä ketään opettaa, täällä on valistunutta ja lukevaa väkeä. Enemmän sitä paitsi kiinnostaa tämä uusfasismi, jonka rautasaappaiden ääntä kuuluu jo turuilta ja toreilta, kaikkialta, missä historiaa ja klassikkoteoksia siivotaan varsiluudalla, ennen kuin niitä saa esittää. Tai missä yhteiskuntaa polarisoidaan tarkoituksella eriarvoisiin ryhmiin, joilla on erilaiset oikeudet vaikkapa ilmaista mielipiteitään. Tai missä ylipäänsä sana on väärää ja jopa lukutaidottoman persun vihapuhetta, jos se on erimielistä yleisesti hyväksytyn linjan kanssa.

      Tällainen totalitarismi on lähempänä fasismia kuin huomataankaan.

      Poista
  50. Hyvä kysymys, Leonoora, ja sitä passaa miettiä kunkin hallitsijan kohdalla, olkoon se Mauno Koivisto tai Urkki tai Stalin tai kaiken humanismin isä Lenin tai kiltti setä Hotsiminh.

    Itse haluaisin aina korostaa kriittisyyttä poliittisten vallanpitäjien kohdalla.

    VastaaPoista
  51. Siis en usko, että tässä puhutaan innostuneesta faniudesta, Leonoora. Itse ainakin puhun lähinnä sillä silmällä, kuka on on ollut vähiten tylsä tyyppi.

    Ahtisaari on minulle ollut näkymättömin ja käsittämättömin tapaus, sillä hänessä en nähnyt piiruakaan karismaa tai johtajuutta, jota tehtävä kyllä tietyssä määrin edellyttää. Halonen oli tiukka ihminen, minusta takakireä ja näennäisestä mukavuudestaan huolimatta despoottinen.

    Mutta Mauno ja Sauli, siinä on kaksi karsimaattista ja samalla sympaattisen jämäkkää johtajaa.

    VastaaPoista
  52. Rokotuksen kanssa en ole pitänyt kiirettä, viikon päähän sain just tilatessani ajan. Aiemmin olisin aiemmin saanut, mutta turha tässä vauhdilla hösväillä.

    VastaaPoista
  53. Hyvä kun tuolloinkin. Ajatteles, että 2 - 3 viikkoa rokotuksesta, ja sinulla on jo hyvät suojat taudin pahoilta muodoilta. Voit liikkua maskin kanssa ihan vapaasti vaikka terassille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Terasseista en tiedä, mutta vuoden olen siellä täällä hillunut. Käsiäni pessyt ja desinfioinnut, viime aikoina maskiakin käyttänyt. Jos lievän koronan olen sairastanut, en sitä tiedä. Nokka valuu aina kylmillä keleillä, kuten muillakin, ja 8+ kuukautta ilman tupakkaa saa minut yskimään.

      Ja terasseihin palatakseni, kalsarikännit ovat hyvän parhaat.

      Poista
    2. Mistä sais sellaset muodikkaat terdekalsarit? ja millaset ne on?

      Oikeestaan antaa olla sittenki.

      Jaksaa-jaksaa..

      (mies menee - savu jää)

      Poista
  54. Nelisen vuotta sitten oli näitä pikkuvirkanimikkeitä pelkästään maahanmuutto -alkuisina perustettu sadanviidenkymmenen verran. Onko kumma jos nyt pitää saada jotain muuta, uutta?

    - Minkälaista työtä näet tekeväsi?

    - No, sillee hyvien puolella, (ihmislähtöisesti, käsiä likaamatta ja hikoilematta) sillee (niinku etänä aina joskus) nii ja sit ei-yksin tai sillee (ihan ite) kummiskaa. Kyl se palkkaki on aika (tärkee, tai sillee niinku) keskiössä.

    VastaaPoista
  55. Sodasta oli jo yli 10 vuotta, kun Kekkonen valittiin huikean suhmuroinnin avulla, takapiruna neukut. Tietysti hänellä oli paljon kannatustakin.

    Mutta miksi hän olisi jo silloin ollut korvaamaton, Noora?

    Senkö takia, että neukut luottivat häneen ja pitivät sopivana ystävällismielisen (vasalli)valtion johtajaksi?

    Kommarien vallankaappaushaaveistakin oli jo vuosia, joten olisi siinä varmasti selvinnyt kuka tahansa selväjärkinen poliitikko, vaikkapa Fagerholm – tai ennen kaikkea myös ehdolla ollut Sakari Tuomioja.

    Eikä siitä olisi kansallemme koitunut mitään urputusta kummempaa. Paitsi tietysti edelleen vaivaavan kekkostrauman ja suomettumishäpeän puuttuminen.

    Mutta olisiko joku toinen ollut silti parempi presidentti Suomen kannalta, sitä emme voi tietää – sillä loppujen lopuksi legendaksi noussut Urkki hoiti hommansa kuitenkin kunnialla, lopun takertumista lukuunottamatta.

    Mutta silloin areenalle astuikin Manu.

    VastaaPoista