15.3.2022

Kuin Osip Mandelstam

(Suomi 75, Itsenäisen Suomen historia, osa 1/ 1991)

 

"Veit  kaikki maat ja meret. Annoit minulle kenkieni kokoisen maapalan ja kalterit sen ympärille.  Mitä siitä hyödyit? Et mitään. Jätit minulle minun suuni, ja se muovaa sanoja, hiljaisuudessakin. " 
(Osip Mandelštam, Venäjä, kuoli Stalinin leirillä  1938)

Putin,
Veit kaikki kukat, maat ja meret,
kuorrutit maankuoren tykeillä, kivääreillä ja sotilailla, pommitit sairaalat, päiväkodit, valtasit ydinvoimalat, ammuit syntymättömän ja äidin.
Itke Venäjä, äitimaa,
kuiskaa tuuli aroilla häpeää.
Putin kylvää kuolemaa.

Seisautit vedet, laskit veren juoksemaan haavoittuneiden suonista, äitien kohdusta, tapatit poikasi,
jotka luulivat menevänsä leikkisotaan.

Aika  pysähtyy
Mutta sinä suojaat itsesi,
omat kasvosi 
kymmenenmetrisen kullatun pöydän taakse
valheilla jotka haukkaavat totuuden ja röyhtäisevät päälle. 
Ainutkaan veripisara ei putoa sinun valkean pöytäsi pinnalle. 
 
Itke Venäjä, äitimaa,
Kuiskaa tuuli aroilla häpeää,
Putin kylvää kuolemaa.

Sinulla olisi kaikki tieto ja tekniikka,
kaikki maailman data ja info, raha ja valta,  sinä voisit tehdä ihmetekoja, pelastaa kansoja, mutta sinä jaat  valheen ja petät kansasi, tuhoat maan joka oli ennen sinua ja joka jää jälkeesi. Minkälaisia lauluja runoilijat laulavat jälkeesi? 

185 kommenttia:

  1. Putin tahtoo suureksi Venäjänmaan,
    hän nitistää epäilijänsä.
    Ja Mustasta merestä Mongoliaan
    hän ampuu ohjuksin rajan.

    Se on tyrannin velvollisuus,
    tää on Putinin verinen vala:
    Suur-Venäjälle yö on koittava taas,
    viel entistä kauheampana!


    VastaaPoista
  2. Ja Putin tanssi, tanssi niin,
    Että kompastui omiin tossusiin.
    Ei ollutkaan tanssi Putiinin työtä
    Tuli yö Putiinin myötä..

    VastaaPoista
  3. Putin on jo Koronan myötä minimoinut julkista esiintymistään.
    Ehkä nyt johtaa sotaa jostain Kotkanpesästään,
    Paljon on spekuloitu minkälainen mahtaa olla ydinaseen n.s"laukaisunappi". Pahimmassa tapauksessa vanhan ajan Yövartianappi ,laukeaa automaattisesti ,ellei vartia käy säännöllisesti kuolettamassa. Venäjän historia tunnetaan palatsivallankumouksista ,kyllä Putin sellaiseen on varautunut.

    VastaaPoista
  4. Minulla on hyllyssä eestiläisen pilapiirtäjän ja satiirikon GoRin (Tapsa tietää!) kuvakirja KNOCK-OUT; Karikatuurid ja vested. Siinä on teidän kuvat!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Viron väike oppitunti:

      Vikipeedia: Saksa okupatsiooni ajal pidi Gori lausa kaks korda vangistuses olema. Esimese vangistuse ajal pidi ta kümme kuud tegema sunnitööd turbarabas. 1941. aasta septembris vahistati Gori Saksa rahva ja tema füüreri mõnitamise eest, ning ta mõisteti üheks aastaks Patarei vanglasse, kus tema kongikaaslane oli ta 15-aastane poeg Olevi, kes oli komsomoli astumise avalduse kirjutanud. Sedasi sundisid sakslased Gorit Jossif Stalini ja Nõukogude Liidu vastaseid karikatuure joonistama, mis avaldati Eesti Sõnas. 9. juulil 1942 vabastati Gori Patarei vanglast. Järgnevalt ilmusid Gori tehtud karikatuurid ajalehtedes Maa Sõna, Eesti Sõna ja mujal küll sageli hoopis teise nime all, kuid joonistusstiil reetis kunstniku. Tema piltides polnud aga enam endist teravust. Teist korda vangistati Gori 27. juulil 1943 ja vabastati 6. novembril 1943. 1944. aastal avaldas ta vaid mõne karikatuuri. Kaks nädalat hiljem, pärast Eesti taasokupeerimist Nõukogude Liidu poolt, kutsuti Gori ülekuulamisele NKVD peamajja Pagari tänaval. 7. oktoobril 1944 leiti Gori oma korteris Laulupeo 15–7 surnult. Ametliku teate järgi oli Gori teinud enesetapu, kuid karikaturist Edmund Valtman, kes oli temaga eelnevalt kohtunud 21. septembril 1944, ei pidanud Gori enesetappu tõenäoliseks ega välistatud NKVD "abistavat kätt".

      Lyhyesti: Sakut vangitsivat Gorin ja pakottivat piirtämään pilakuvia Stalinista. Samassa sellissä oli myös hänen poikansa, joka oli anonut Komsomolin jäsenyyttä. Kun neukut valtasivat Viron taas, kutsuttiin Gori kuulusteltavaksi, mutta hän ehti tehdä "itsemurhan".

      Poista
    2. Alun aputulkkaus: Gori oli 10 kk pakkotyössä turvesuolla - "sunnitööd turbarabas".

      Poista
  5. Tyypillinen oli tämä Venäjän tuorein tapaus, jossa muuan näppärä toimittajanainen syöksähti kesken valeuutisten sotaa ja kansan pettämistä vastustavan kylttinsä kanssa uutistenlukijan taustalle.

    Nyt naiseen ei saa yhteyttä, hän on kadonnut pidätettynä jonnekin tyrmään tai on kenties kyyditettävä Siperiaan, tai myrkytettävänä.

    Siis miten joku maa voi olla noin mätä systeemeiltään? Miten ihmiset antavat sen olla noin? Miksi kukaan ei nouse kapinaan? Mikä venäläistä ihmistä vaivaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minusta tässä tempauksessa ei ollut mitään tyypillistä.

      Poista
    2. Tarkoitin tempaukseeen suhtautumista. Se on tyypillistä.

      Ainahan NL:ssa ja Venäjällä on toisinajattelijoita ja totuudentorvia kadonnut, heitä on pidätetty, kyyditetty ja myrkytetty.

      Poista
    3. Suomessakin toisinajattelu oli kielletty suomettumisen aikana. Nytkin on kaikuja tästä hengestä —> intersektionaalinen feminismi, cancel- ja woke-kulttuuri.

      Poista
    4. Japanissa sentään tallentui studionauhalle sosialistipoliitikon murha aika graafisesti. Tapsa muistaa.

      Poista
  6. "Suomessakin toisinajattelu oli kielletty suomettumisen aikana."

    Ei ollut, älä valehtele!

    (Jos poistat, niin...)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Enhän minä nyt kaikkea muista ja kaikkea tiedä, mutta kiitos luottamuksesta.

      Suomettumisen ajan toki muistan – ja saihan silloin sanoa paljonkin, mutta vihapuhujaan lätkäistiin alta aikayksikön neuvostovastaisen natsin, fasistin ja lahtarin pysyvä leima.

      Niin pysyvä, että se pysyy yhä, vaikka moni myöntääkin, että he olivat oikeassa.

      Ja kaikkihan muistamme esim. Matti Rossin ja Denes Kissin tapauksen. Jos sama olisi tapahtunut toisin päin - eli ilmiannettu olisi kommunisti – sitä ei annettaisi anteeksi ikinä.

      Mutta kuten aiemmin totesinkin, niin ihminen on laumaeläin: vuoden alussa Natoon liittymistä kannatti 19 %, nyt kannattaa jo 62 %.

      Poista
    2. Jopa rintamalla olleet miehet saivat osakseen ivaamista ja halveksuntaa. Heitä syytettiin siitä, että he ”halusivat sotia”, olivat sotahulluja. Olen itse ollut tilaisuudessa, jossa olen nähnyt ja kuullut tätä pilkkaa ja lähes aggressiivista päällekäymistä näiltä rauhankannattajilta. Muistan myös monet kirjoitukset asiasta.

      Poista
    3. Kyllä siis, toisinajattelu oli väärinajattelua, ja kuvallisesti sanottuna kiellettyä. Ihan samoin nyt moni ”väärinajateltu” asia halutaan yhtä ahdasmielisesti ja rajoittuneesti kieltää. Cancel- ja woke-metodit on otettu työkaluiksi takaamaan turvallinen tila närkästyneille.

      Poista
    4. Totta pahimmalla tiedostusajalla 70-luvulla. Rintamamiehille saatettiin sanoa, että mitäs menitte.

      Sama kuin Ukrainaa puolustamaan jääviä miehiä herjattaisiin, että mitäs jäitte! Olisette tehneet samoin kuin Afrikan nuoret uljaat miehet.. ups, saakohan tästä syytteen?

      Poista
    5. Kyllä Ukrainastakin miehiä pääsisi pakenemaan pois, jos he haluaisivat. Vaan ero vaikkapa yllämainittuihin on juuri se, että miehet eivät pakene Ukrainasta, vaan nekin, jotka ovat aiemmin lähteneet Ukrainasta, palaavat nyt esimerkiksi Suomesta Ukrainaan puolustamaan entistä kotimaataan.

      Kyllä täytyy voida sanoa, että ero on selvä. Ukrainalainen mies menee sotaan ja vainoon, joku muu pakenee sitä ja jättää naiset ja lapset jälkeensä huonoihin oloihin. Pakolaisilla on eroa.

      Poista
  7. Aiemmin mainitsemani venäläinen toimittajanainen tuomittiin sakkoihin, ilmeisesti laajan kansainvälisen huomion vuoksi, kertoi uutinen juuri. Sakot tulivat ”valheellisen tiedon levittämisestä venäläisestä uutisoinnista”.

    Että näin se hoituu Putinlandiassa.

    VastaaPoista
  8. "Jopa rintamalla olleet miehet saivat osakseen ivaamista ja halveksuntaa."

    Taas sama valheellinen virsi. Kun sinä olit parikymppinen, niin jokainen 50-vuotias mies oli sodan käynyt veteraani.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis mitä valehtelen? Valehtelisin, jos kieltäisin sen, mitä näin omin silmin ja kuulin omin korvin ja mitä luin lehdistä.

      Älä viitsi, Mankemangi, yrittää muuttaa mennyttä punahistoriaa. Siitä saa jo puhua avoimesti ja rehellisesti. Isoveljellä on nyt muuta tehtävää kuin Suomen valvominen.

      Kyllä rintamalla sotineita miehiä ivattiin ja syytettiin sotakiihkoiluista. Juuri tällaista vanhan miehen kimppuun käymistä olen itsekin ollut todistamassa paikan päällä eräässä kapakissa Turussa. Rauhanpuolustajiksi itsensä nimenneet henkilöt kävivät aktiivisesti pöydässämme istuneen vanhan miehen kimppuun kuin Venäjä Ukrainan. Näen vieläkin miehen hämmentyneet silmät ja taaksepäin vetäytymisen tuolissa, kun sanallinen syyttely alkoi.

      Ja näitä vastaavia sanallisia ahdistelutilanteita sattui varsin yleisesti kiihkeimpinä vuosina. Tuohon aikakauteenhan liittyi vahvasti sodanvastaisuus, joka alkoi Yhdysvalloista Vietnamin sodan vastustamisena. Suomessa äärivasemmisto jatkoi sen pidemmälle: USA oli imperialistinen, mutta Neuvostoliitto rauhantahdon tyyssija.

      Agit Propin laulussa oli tällainen sanoma: "Sotaako voisi toivoa neuvostokansa todella? - Ei sotaa toivoa voi venäläiset milloinkaan".

      Tätä taustaa vasten meillä oli piirejä, jotka tuomitsivat suomalaisia veteraanejakin sotakiihkoilusta. Ymmärrän hyvin, että totuutta ei aina haluta myöntää. Se on liian kipeä ja siihen liittyy häpeää.

      Poista
    2. Itsekin sen ajan eläneenä muistan hyvin sen ilmapiirin, jossa todellakin tapahtui Iinukan kuvaamia asioita. Toisaalta nämä laumasielut olivat sinänsä pieni vähemmistö kaikista nuorista - mutta he olivat sen ajan kellokkaita, kulttuuriväkeä ja mielipidejohtajia, eikä heidän toitotustaan uskallettu julkisesti vastustaa.

      Televisiohan tuuttasi samaa neukkurauhan puutaheinää etenkin kulttuuri- ja viihdeohjelmassaan. Agit Propit ja muut populistista propagandaa julistavat ovat edelleen arvostettuja vaikuttajia!

      Vain vanhat porvarit ja me tannerilaiset demarit uskalsimme väittää vastaan. Siitä paukahti otsaan leima, joka pysyy yhä.

      Poista
    3. Kyllä suomettumisen vuosina tavikset saattoivat vapaasti mielipiteensä ilmaista .Mutta poliittisen ja korkeamman virkauran neuvostovastaisuudeksi tulkittava katkaisi.
      Rivikansanedustajaksi sallittiin päästä, kunhan piti matalaa profiilia.

      Poista
    4. Siis eihän tavallisen kansalaisen sanomista mikään virallinen elin pystynyt lailla kieltämään, mutta se on oikeastaan sivuseikka.

      Neuvostokritiikistä seurasi vakava maine- ja imagohaitta, kuten nähtiin Tapsankin mainitsemassa, maineikkaan unkarilaisen kirjailijan, Denes Kissinkin tapauksessa.

      Kirjailija Matti Rossihan ilmiantoi Kissin neuvostovastaisuudesta kun tämä oli Suomessa keskustelemassa työväenkirjallisuudesta ja mm. talvisodasta. Matti Rossi ilmoitti, että talvisota on käsitettävä "kansainvälisen fasismin hyökkäykseksi sosialismia vastaan".

      "Kumman fasismin, itäisen vai läntisen?" ("Melyik fasizmus?"), Kiss oli kysynyt. Rossihan repäisi tästä pelihousunsa ja kanteli Kissistä Unkarin kirjailijaliitolle ja kävi kantelemassa myös Tehtaankadulla.

      Tästähän syntyi termi ”rossiminen”, joka taitaisi olla varsin käyttökelpoinen nykyäänkin siellä, missä intersektionaalinen feminismi, woke ja cancel kukkii. Eli kantelupukki kaakattaa tekaistuista pöyristyksistä.

      Poista
    5. Tavallisen ihmisen joita totta kai kansalaisista on enemmistö, sanomiset olivat mielestäsi sivuseikka? Älä puhu paskaa.

      Poista
    6. Luetun ymmärtäminen, hoi, Mankemangi!

      Eihän tuossa lue, että tavallisen ihmisen sanomiset ovat sivuseikka, vaan että se kieltäminen, oli sitä tai ei, on sivuseikka. Tavallinen ihmisen sai tietenkin virallisesti tai epävirallisesti sanoa vapaasti, mikä on oikein.

      Poista
    7. Jatkuva julkisin varoin rahoitettu aivopesu ja eri puolueiden pyrky neukkujen suosioon rapautti poliitikkojen moraalin ja sai myös tavallisen kansan varomaan väärinajattelijoita.

      Tietysti tavallinen kansa tiesi, että ryssä on ryssä, eikä mikään ihmiskunnan valiovaltakunnan rakentaja - mutta moni ajatteli, että kehittyneimmissä maissa sosialismi toimisi paremmin.

      YYA-sopimus oli pyhä asia, näin opittiin - ja siksi oli monille yllätys, että Koivisto sanoi sen irti heti, kun siihen avautui tilaisuus. Manu oli reaalipoliitikko.

      Sama pätee Natoon. Nyt parissa kuukaudessa on kansan valtaosallekin selvinnyt, ettei Nato olekaan ilkeiden sodanlietsojien peitejärjestö - vaan eurooppalaisten demokratioiden turva diktatuureja ja sodanlietsojia vastaan.

      Kauan se kesti. Ehkä liian kauan.

      Poista
    8. Jostakin luin, että vaikka liityttäisiin Natoon heti, koko liittymisrumba kestäisi ainakin puoli vuotta. Eli onko tosiaan liian myöhään?

      Toisaalta toisaalla luki, että Suomi ja Ruotsi voitaisiin ottaa Naton jäseniksi tarvittaessa yhdessä yössäkin. Tiedä sitten, miten se sujuisi. Itse haluaisin, että poliitikot pitäisivät nyt kiirettä ja Niinistö sanoisi selkeämmin puoltavan kantansa. Suurin osa kansastahan kannattaa liittymistä.

      Siskoni Saksassa, kuten tiedätte, oli katsonut jonkin saksalaisen debatin, jossa oli kehuttu Suomen armeijaa erityisen tehokkaaksi ja hyvin järjestäytyneeksi ja hoidetuksi. Putinin hyökkäystä maahamme pidettiin mahdollisena, mutta epäuskottavana. Meillä on 1 300 kilometriä yhteistä maarajaa, josta olisi kai sinänsä helppo tulla yli, jos ei olisi tehokasta armeijaa..

      Poista
    9. Kyllä olet. Kukaan muu ei haistattele täällä minua kuin sinä. Tällaista ei ole tapahtunut yli kymmeneen vuoteen täällä.

      Poista
    10. En ole Mankemangi! En! Luulet liikaa itsestäsi.

      Poista
    11. Pietarikin hiilivalkealla kielsi kolmesti, mutta olipas kuitenkin!

      Mutta mitä tuosta - Ankemangi ja Manonyymihan voisivat käydä mallikeskustelun suomettumisen vaikutuksesta ulkopoliittiseen keskusteluun Suomessa.

      Mitä saksalaiseen tv-keskusteluun tulee, niin en panisi sille paljoakaan painoa. Lisäksi 1300 km yhteistä rajaa ei kerro vielä juuri mitään - jos panssareiden eteneminen tökkii aavalla arolla, niin miten ne pärjää soisessa korvessa tai umpihangessa?

      Mannerheim lähetti juuri ennen jatkosotaa yhden luotettunsa - en muista nyt kenet - tarkastelemaan Ylä-Lapin rajaseutuja sillä silmällä.

      Mies meni, tutki, palasi ja totesi: Ei tule ryssä, ei mene saku.

      Nappiin sanoi. Eiväthän saksalaiset saaneet neljässä vuodessa siellä puuttumassa tunturimaastossa aikaan yhtään mitään. Edes Muurmannin rataa ei saatu poikki. Sitä pitkin länsivallat toivat neukuille sotatavaraa aivan saatanasti.

      Suomalaiset olisivat sen saaneet poikki, mutta Mannerheim ei uskaltanut sitä enää myöhemmin tehdä.

      Poista
    12. Saksassa ei tosiaankaan oikeasti tiedetä eikä tajuta, millainen suomalainen tai venäläinen metsä pohjoisessa on. Ja ne talvihanget ja pimeys. Kuulostaa vain kovin helpolta: 1 300 km yhteistä rajaa ja siitä rajan yli että heilahtaa.

      No juu, ei se helposti käy.

      Poista
    13. Heitä oli kaksi miestä, Tapsa, jotka niitä korpia (jossain Kouteron korkeudella?) sillä silmällä henk.koht. kävivät tutkimassa, että pääsisikö sitä kautta hyökkäämään. Jatkosotaa sodittiin jo – ? Toisen miehen nimeä en muista, toinen oli A. Airo! Raportti oli: "Tätä kautta ei saksalaiset mene - mutta ei tulle ryssäkään.”

      Jos muistan väärin, korjatkaa.

      Poista
    14. Kaksi miestä = tietysti liikkuivat adjutantteineen yms. komennuskuntineen.

      Saksalaiset tosiaan pelkäsivät metsiä, ei heitä voitu ottaa tiedusteluretkillekään mukaan kun pitivät niin kovaa pulinaa. Ja miksikö? Kun pelkäsivät olla metsässä... joka vain jatkui ja jatkui kaikkialle. - Suomalaisillehan metsä on turvapaikka, mitä tiheämpi sen parempi.

      Poista
    15. Minäkin olen huomannut, että saksalainen saattaa pelätä tai vierastaa suomalaista metsää.

      Nimittäin kun siskoni mies ja hänen kaksi saksalaista ystäväänsä tulivat Suomeen ensimmäisiä kertoja ja ajelivat sitten henkilöautolla pitkin Suomea jonnekin Kolille asti, niin he sanoivat, että olipas tylsää maisemaa, pelkkää synkkää metsää, ei mitään katsottavaa!

      Ja erään kerran tämä samainen siskon mies eksyi mökkiseudun metsiin, kun hän oli hakemassa sieltä jäkälää siskon askarteluja varten. Oli putkahtanut pitkän ajan luluttua ihmisten ilmoille erään kaukaisen perämetsän talon pihaan...

      Suomalainen havumetsä on tietysti vähän eri kuin matalampi vehmas keskieurooppalainen lehtimetsä.

      Poista
    16. Mun yhden ystäväni sisko, supisuomalainen, mutta joka on asunut Saksassa yli 20 vuotta, taannoin eräällä kesämökillä Keiteleen rannalla sanoi että ”en uskalla mennä enää metsään”. Eikä hän koko aikana poistunut mökin pihapiiristä. Paitsi järveen pulahti.

      Eräässä lukemassani dokumentissa yks saksalainen hengissä Lapin sodasta selvinnyt sotilas manaa että... "Kun täältä (= Suomesta) pois pääsen, en ikinä, en ikinä mene metsään!"

      Poista
    17. Saksalaisissa minun tuntemissani ihmisissä on paitsi metsän myös jonkinasteista meren pelkoa. Meillä oli kerran muuan saksalainen pariskunta mökillä lomaa viettämässä. Nainen, nuori ihminen, seisoi tönkkönä meressä kädet ympärillään, rantavedessä, niin että nilkat hädin tuskin peittyivät. Hän pelkäsi pikkukaloja ja merenpohjaa ja teki nahkamunan eli ei uinut….. Muutkin saksalaiset ovat aina käyneet lähinnä kastautumassa nopeasti ja sitten ylös, kun me suomalaiset uimme kauan ja nautinnollisesti syvällä. Saksassahan merta näkee vain pohjoisessa.

      Saksalainen tapa saunoakin on erikoinen. Ei heitetä löylyä vaan odotetaan kauan, tuntitolkulla, että iho alkaa hikoilla, ja sitten vasta saa heittää tilkan löylyvettä kiukaalle. Ja taas odotetaan. Tämä on kuulemma oikea tapa saunoa..

      Poista
    18. Erikoisista tavoista aiempaan palatakseni on erikoisen outoa että niinkin monta elokuvaa kuin Hollywood on tehnyt sotaa ja sankaruutta ihailevaan sävyyn on Syntynyt 4. heinäkuuta jossa upeasti Tom Cruise näytteli vieläkin sanomaltaan tuore. Pitänee uskoa että siellä päin tahdotaankin traagisia pysyvästi vammautuneita sotilasteollisen kompleksin uhreja joita helliä ja ihailla. Ry Cooder, ameriikammaan Juice ei ole asiasta suuren yleisön kanssa samaa mieltä vaan ilmaisee mielipiteensä joulunajan odotuksesta kertovassa tsibaleessaan Do they know it's Christmas jonka lopussa hän sievästi ehdottaa mitä pres. Bush voi täsmälleen tehdä aikaansaamallaan sodalla. Aivan oikein, juuri sinne.

      Pidän että Kauriinmetsästäjä on parhaita elokuvia, maailman.

      Poista
    19. Itse pidän kovasti Akira Kurosawan Seitsemästä samuraista. Se ei ole virallisesti sotaelokuva, mutta taisteluun sen koko juoni pohjautuu. Mestarillinen!

      Poista
    20. Juu, on. Kurosawa menee ohi itsestään, sujuvaa kerrontaa. Hän ihaili kovin klassisen kauden lännenleffoja. Verrattaessa toiseen nerona pidettyyn, minusta Kubrik ylityösti kaikki pätkänsä ja tettää hauo-ou-kotuksen vähintään kerran joka leffassaan. John Ford oli ällö, leffat imeliä. Nytpä on leffa Ennio, tietenkin Morriconesta, tulee pian teattereihin. Jos pitäisi valita paras näyttelijä se olisi Peter Sellers minun puolestani. On eräs kohtaus, pink panther -sarjaa: Do you have for me a massage? Se katsokaa.

      Poista
    21. Kurosawalla oli erikoisen kehuttavaa kuvaus, se korskuvien ja roiskuvien hevosten poukkoilu taistelutantereella. Siinä oli voimaa ja volyymia ja silti se oli kaunista ja taiteellista vimmaista liikettä.

      Poista
    22. Leffafriikin (c'est moi) lempiohjaaja on Luc Besson, leffa the Fifth element. Aleksi Mäkelä, Veskun poika on nimennyt lapsensa Bessonin elokuvien mukaan! Tsaijai-jai, panepa siitä paremmaksi. Tietenkin on Leon, the Professional ja Angel A, molemmat yhtä vaikuttavia. Sen osaa Besson, tehdä vaikutuksen. Valerie & ei ollut hääppöinen, floppasi.

      Poista
  9. Vladimir Putin on kuollut. Häntä kaipaamaan jäivät suomalaiset vasemmistoanarkistit. Vasemmistoanarkistit ihailevat Hitleriä ja Stalinia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Putinin taru on kyllä lopussa, maailman silmissä. Uskon, että myös Venäjällä hän ei enää kauan juhli. Hän suisti maansa häpeään.

      Poista
    2. Voisi sanoa myös näin, Riku, että

      Ranskan Marine Le Pen, Italian Matteo Salvini, Unkarin Viktor Orbán, Saksan Gerhard Schröder, Tšekin presidentti Miloš Zeman, Suomen Laura Huhtasaari, Amerikan Donald Trump, muun muassa, hyvin läheisissä väleissä Putin -paran kanssa olivat. Voi, voi. – Sitä en tiedä kuinka syvästi nyt surevat... ja miksi?

      Poista
    3. Ps. Itse olen Putinia vastustanut aina - KGB:n everstiluutnattia. Muistan - taisin täälläkin siitä jotain joskus kertoa? - kun noin 14 vuotta sitten viimeksi kävin Pietarissa... ja oppaamme, vanhahko hyvin suomea puhuva nainen, alkoi ihaillen kehua heidän presidenttiään (= Putinia), niin pikkupöhnässä (= ei Venäjällä selviä selvin päin!) sanoin sille aika ilkeästi ko. herrasta... oikeastaan niin ilkeästi, ettei opas enää sen jälkeen puhunut mulle sanaakaan. Aina kun näki minut, käänsi päänsä muualle, heh heh, niin minäkin sit.

      Poista
    4. Onhan se aivan mieletöntä, miten YHDEN ihmisen mielenoikkujen takia tapatetaan hirvittävä määrä ihmisiä! Ensin Tšetšeniassa (25 000 siviiliä), Georgiassa vain muutama sata, Krimi ja Donetskia (n. 15 000), Syyriassa... täysin käsittämätön määrä. - Syyriassa kun taktiikkana oli kohdistaa pommi-iskut tarkoituksella siviiliväestöön...

      Täytyy todella toivoa, että ydinaseiden laukaisukoodit myös Venäjällä ovat useamman ihmisen takana kuin tuon yhden, joka ei enää elä tässä todellisuudessa. (Ja ihan varmaan ovatkin.)

      Poista
    5. Pahinta on Putinin pitäytyminen maanisessa aggressiossaan. Tila näkyy hänen jähmettyneissä kasvoissaan, ja Niinistönkin havainnon mukaan mies ei anna piiruakaan periksi ajatuksestaan, että hän valloittaa entisiä alueita takaisin. Hän on vakuuttunut siitä, että on oikeassa ja oikeutettu keinoilla millä tahansa.

      Toivottavasti tosiaan ne ydinnappien laukaisumekanismit ovat usean henkilön takana.

      Poista
    6. Vaikka Venäjä onkin diktatuuri, niin ei Putin vielä mikään Stalin ole. Älkäämme siis päästäkö vastuusta muuta ylintä johtoa, virkamies- ja upseeriporrasta - älkäämme myöskään kansaa.

      Ei Hitlerkään olisi yksin saanut mitään aikaan. Siihen tarvittiin miljoonia halukkaita apureita ja hurmioitunut kansa. Sama pätee Venäjään.

      Putinissa näemme suoraan Venäjän sieluun.

      Poista
    7. Juuri juttelin yhden ihmisen kanssa venäjän tilanteesta. Tulimme siihen tulokseen, että jos Putinista halutaan päästä, ainoa toivo ovat hänen lähellään olevat virkamiehet, palatsisotilaat ja vartijat. Kunpa ja jospa sieltä nousisi terve kapina, niin voisi taas uskoa venäläiseen sieluun.

      Poista
    8. Luin juuri hiljakkoin, että Ydinpommiern laukaisukoodit Venäjällä ovat kolmen miehen takana: presidentti, puolustusministeri, puolustusvoimien komentaja. Ainoastaan yhdessä he pystyvät aloittamaan ydinsodan.

      Näin se käsittääkseni on hajautettu myös muualla. Ei missään maassa missää nimessä yksi ihminen napinpainalluksesta päätä. - Ilmassa lentää ja veden alla ui ydinpommein varustettuja vehkeitä... kyllä. Mutta Ei niitäkään pommeja aluksen komentaja laukaise ilman selkeää kaksois-koodia Päämajasta (= Kreml, Pentagon) kuulema. Jnpp.

      Poista
    9. Näin minäkin olen lukenut esim. Yhdysvaltojen osalta.

      Vaan kysymys kuuluukin: Missä määrin Venäjän puolustusministeri ja puolustusvoimain komentaja ovat Putinin tosssun alla.

      Poista
    10. Siinä vaiheessa, kun armeijan ylipäällikkö (Putin) käskisi puolustusministeriä ja armeijan komentajaa avaan omat koodinsa... että aletaanpa ydinsota... ja samalla sinetöitäisiin myös heidän kaikkien lastensa ja sukulaisten ja ystävien ja tuttujen, kaikkien venäläisten kuolema... mä luulen, että he eivät siihen suostuisi? Täytyisi olla aivan toinen tilanne kuin esim. nyt.

      Armeijassa käskyt ovat aina tinkimättömästi toteutettava. Paitsi järjettömiä käskyjä ei - se meidän päähän päntättiin jo alokaskoulutuksen aikana, ei Suomenkaan armeijassa tarvitse noudattaa. (tarvitse = ei saa)

      Poista
  10. ”Terrorin täytyy olla summittaista, muuten viattomat nukkuvat yönsä rauhassa.” Tätä mieltä oli Lenin. Tuntuu, että Putin matkii tätä ”viisautta”, ja koska hallitsee jo yksinvaltaisesti Venäjää, tavoite voi olla vain se, että kaikkien pitää pelätä Venäjää.

    Houretta! Suhteellisuudentajutonta!


    Kauan olin sitä mieltä, ja mielestäni perustellusti, että ns. optio-Nato oli optimaalisin ratkaisu Suomen turvallisuuspolitiikalle. Se oli meille status quo. Nyt sitä vaihtoehtoa ei ole, on liityttävä Liittoon joka meitä pystyy puolustamaan. Yksin olemme yksin.



    Suuri suru valtaa mielen kun ajattelen kaikkia kuolevia ihmisiä tuon 24.2 päivän päätöksen takia. Ihmisiä, ihmisiä, ihmisiä. Ja jokainen heistä täysin turhaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. po.
      Yksin olemme ruotsalaisten kanssa yksin.

      Poista
    2. Kylmääviä ovat Putinin lausunnot: ”Ja [lännellä] on yksi tavoite – Venäjän tuhoaminen. – Venäjä sylkee heidät ulos kuin suuhun lentäneen kärpäsen. Olen vakuuttunut, että luonnollinen ja tarpeellinen yhteiskunnan itsepuhdistautuminen vahvistaa yhteiskuntaamme, yhteenkuuluvuuttamme ja valmiuttamme vastata mihin hyvänsä haasteeseen.”

      Hänhän puhuu kuin Hitler roskaväestä ja yhteiskunnan puhdistumisesta. kyllä tällaisen puheen tulisi herättää jo kansalaiset ajattelemaan itsenäisesti ja arvioimaan johtajansa henkistä tilaa. Muutamia toimittajia onkin nyt eronnut tämän uutisissa kylttiä näyttäneen viisaan naisen lisäksi.

      Me syyllistimme - osa syyllistää vieläkin - koko Saksan kansan Hitlerin teoista. Samoin tulee käymään Venäjälle, jos kansa ei nouse vastarintaan. Kyllä kansaan saa nyt suunnata odottavan valokeilan, joskaan syyttely ei tässä vaiheessa auta, koska kansa on pimennossa.

      Poista
    3. Tietäkää että Hän ei vain käytä nettiä, siinä se ja sehän selittääkin paljon.
      Lisäksi Hän on otattanut käyttöön kirjalliset sisäiset memot korkeimmilla virkamiehillä, koneella kirjoitetutkin kelpaavat.
      Eikö olekin mieltäkiinnittävää aprikoida kuinka kaikki käy? Kulkevatko nuo paperit käytävillä virastoissa kenties venäjänvinttikoirien kaulassa olevissa putkiloissa? Sellaisten joita Kekkosemme sai sieltä lahjaksi. Muistan ne koirat hiukan, Seurasaaresta, vaikka en ollut vielä koulussa silloin.
      Entä, onko muita rotuja? Olisipa! Ehkäpä juuri hänen postiaan on kantamassa suuremmanpuoleinen bernhardilainen. Siitä oitis tiedettäisiin kuka nyt kirjoittaa ja ettei sovi hiukkaakaan puuttua postin kulkuun.
      Emme voi tietää varmaksi, ettei sittenkin käytetä vain kauniita ja suittuja kadetteja.
      Kyyhkysiä ei käytetä, se on varma. Ensiksikin sitä pulunkakan määrää ei siellä kyllä hyvällä katsottaisi ja lisäksi kyyhkysenliha on makoisaa eikä kaikissa asioissa voi edes korkeimpiin virkamiehiin todella luottaa.

      - Mikä muistio? Ei ole tullut, en ole nähnyt!
      - Kuules nyt, kaikkihan näkevät että olet lihonut.
      - Niin, no.. entä sitten?
      - Talonmieskin jo valittaa että roskis haisee ja sieltä löytyi mäyräkoiran pää ja jalat.
      - Liekö niin, voiko mokomaan ukkoon luottaa..
      - Koira oli lahja Häneltä.
      - Oi! Bose moi.. kuinka toimia. Mitä tekisit sinä, kerro rakas ystävä?
      - En kykene vastaamaan, rakas ystäväni. Mene datsallesi, mene. Kaikki järjestyy kuten tuleekin.
      - Entä.. entä perheeni? Lupaathan? Lupaa minulle!
      - Mitä perheeseesi tulee, huoli pois. Lupaan ettei heitä ainakaan tiedotusvälineissä tulla näkemään.
      - Hy-hyvästi siis, ystävä kallis.
      - Hyvästi, olit hyvä ja uskollinen työtoveri. Harmillista, ettei meillä ole vieläkään kanttiinia.
      - Sinäkin, sinäkin siis?
      - Tietenkin, kaikkihan me...mutta tuo koira oli lahja Häneltä. Lisäksi talonmiehen vaimo opettaa konekirjoitusta.

      Poista
  11. Surettavat myös venäläiset nuoret pojat, joita äitinsä jäävät itkemään. He luulivat menevänsä sotaharjoituksiin ja joutuivatkin oikeaan sotaan. Uhreja on sodassa aina kummallakin puolella.

    VastaaPoista
  12. Osip Mandelštam on suuri runoilija. Hyvin suuri. (Ja sinun Putin-variantti melkoisen hieno! Oikein hieno.) "Sotaako voisi toivoa neuvostokansa todella?" ei ole Agit Propin tekstiä, vaan Jevgeni Jevtušenkon. Hieno runoilija hänkin, vaikka liikaa styylasikin nomenklatuurin kanssa.

    "Sotaako voisi toivoa neuvostokansa todella? Vastatkoon niitty hiljainen ja kuiske koivumetsien. Ja haudoistansa kaatuneet voivat antaa siitä todisteet - uskothan heidän lapsiaan. Ei sotaa toivoa, ei sotaa toivoa voi venäläiset milloinkaan." - Teksti on II:n maailmansodan uhreja muistaen; on epäoikeudenmukaista tulkita se Putinin ja hänen rikolliskoplansa tekojen kautta.

    Sitä paitsi - ilman mitään ideologiaa - niin olen AIVAN VARMA, ettei kukaan tavallinen kansalainen sotaa toivo. Ei, oli sitten venäläinen, italialainen, islantilainen tai Fäärsaarilta...

    Ei ihmisiä saa sortaa syntyperänsä takia! Avuttomia ovat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, nimenomaan (niin kuin Stalinin aikana) venäläiset itse eniten saavat omista tyranneista kärsiä. Kuten nuo pojat, jotka sotaharjoituksiin luulivat lähtevänsä. - Mikä vaihtoehto heilläkään muu oli kuin lähteä? Kuula kalloon kotimaassa?

      Poista
    2. Ei tietenkään yksikään kansa toivo sotaa. Täytyy kuitenkin muistaa, että venäläinen se on Putinkin, ja kummasti hänen sallitaan olla vallan kahvassa kiinni, vaikka taatusti tajutaan laajaltikin se bluffaus. Riittää siis, kun yksi hullu narsistipsykopaatti pääsee valtaan. Näin on ennenkin käynyt monessa paikassa tätä Tellusta.

      Poista
    3. Miksi Putin pysyy vallassa? Vastaus: "Terrorin täytyy olla summittaista, muuten viattomat nukkuvat yönsä rauhassa.” Kysymys: kuinka monta Putinin valtaa vaarantavaa ihmistä Venäjällä on murhattu tai vangittu? Vastaus: kaikki. - Stalinin mielilauseita oli (muistini varaisesti) ... Parempi kymmenen syytöntä kuollutta jos syyllinen samalla saadaan teloitettua. - Idea ainakin oli tämä. Ja myösa toteutus.


      Ps. Minua on turha syyttää fasistiksi. Olen ollut ja olen oikeistovastainen ihminen. Olen imperialismia ja sortoa vastaan, ns. uusliberalistinen kapitalismi on avoin portti helvettiin. On totta, ns. kehitysmaissa, että riistäjät ruoskaansa selkäämme soittaa, ei se ole mikään nostalginen laulun säe. Länsimainen elintasomme pohjautuu rakenteelliseen riistoon. USAn historia on kammottavaa, samoin eurooppalaisten siirtomaavaltioiden. Historia on täynnä vääryyttä, samoin kuin nykyisyys. Tiedättekö mitä eräs pakistanilainen professori sanoi kun pelko oli että syttyy ydinsodasta Intian ja Pakistanin välillä? Hän sanoi - tarkoitti isänmaansa kurjuudessa eläjiä - että "ei se heidän elämäänsä huonommaksi tekisi".

      En ole kovin ylpeä siitä, että olen ihminen.

      Poista
    4. Se, että historia on täynnä vääryyttä, ei ole syy jatkaa vääryyksiä. Jokainen vääryys on nostettava pintaan ja tuomittava.

      Putinin väkivalta on aivan erityistä väkivaltaa tässä ajassa, tässä Euroopassa. Me luulimme jo saaneemme osamme sodista ja oppineemme, ja elimme rauhan paratiisissa huolimatta muun maailman melskeistä. Se, että tästäkin kontekstista nostaa Belsebuub päätään, on katastrofi koko lännen sivistykselle.

      Poista
  13. Hienoa, että et muuta mielipiteitäsi, vaikka olet kaikessa väärässä. Pidä huivistasi kiinni, Tatjaana! Nato ei "raahaa ydinaseita" minnekään, höpö höpö, esim. Norja, Tanska ja Saksa nato-sopimuksessaan ovat ilmoittaneet ettei ydinaseita heidän maaperälleen tuoda. Ikinä.


    Demokratiassa vallankäyttäjät ovat vastuussa äänestäjille (poikkeuksena Donald Trump); sinun Putinisi ei ole vastuussa kellekään. Hänestä ei eroon pääse ellei tukehdu johonkin "maustettuun" maksapasteijaan... tosin ammattimyrkyttäjää on vaikea myrkyttää. Mutta jospa "vahingossa liukastuisi saippuaan", ja halkaisisi kallonsa... kaikkea tällaistahan Kremlin muurien sisällä on ennenkin tapahtunut. Ja sitten ex-diktaattori muurataan suurin kunniaosoituksin Kremlin muuriin. Oikein syvälle, perkele.

    VastaaPoista
  14. Missä ihmeen uskossa, Noora rakas? En ole ollenkaan uskovainen ihminen. Ite oot! Ei minua erilaiset mielipiteet haittaa. Paitsi jos ne olisivat omiani, ihmettelisin helvetisti. (heh, he)

    VastaaPoista
  15. Mangemanki muisteli Hara Takashin puukotusta, Tapsa ei sitä muistanut. Mutta muistaako teistä kukaan Hendrik Verwoerdia? Minäpä muistan, elävästi. Kirjoitin siitä runonkin "Veitsien aika". Olin noin 14 -v.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En tiennyt tästä tapauksesta ja jouduin googlailemaan.

      Verwoerd oli hollantilaissyntyinen eteläafrikkalainen poliitikko-pääministeri, jota pidetään apartheid-lakien luojana.

      Hänet murhattiin puukottamalla, ja murhaaja oli muuan Dimitri Tsafendas, mosambikilais-kreikkalainen. Mielenterveysongelmista kärsinyt Tsafendas todettiin kuitenkin oikeudessa syyntakeettomaksi. Asiantuntijoiden mukaan hän oli skitsofreeninen ja uskoi, että hänen sisuskalujaan jäyti suuri lapamato. Hän kuoli 81-vuotiaana vapautumatta koskaan psykiatrisesta hoidosta keskusvankilassa.

      Poista
    2. Verwoerd syntyi 8. syyskuuta 1901, Amsterdamissa Hollannissa.

      Poista
    3. Kaikki alkuperäiset buurithan hollantilaissyntyisiä olivat/ovat.- Apartheid oli julma järjestelmä, äärettömän julma, rikos ihmisyyttä vastaan.

      Ja ettei tarvitse mulle huomautella, huomautan itse, että kyllä vuosina 1948 - 1991 vääryys kukoisti muuallakin, ei ehkä yhtä julmana mutta paljon lähempänä. Esim. noin 82 kilometrin päässä Helsingistä, erään merenlahden toisella puolella...

      Joopa, joo.

      Poista
    4. Tietysti buurit olivat hollantilaissyntyisiä, sehän on jo alkeellinen wiki-tietokin, mikis hyvä.

      Mankemangin tapa vastata vain eväsi meikäläisen lausahduksen, joka oli aivan oikein: "Verwoerd oli hollantilaissyntyinen eteläafrikkalainen poliitikko-pääministeri, jota pidetään apartheid-lakien luojana."

      Tähän siis Mankemangi töksäytti ikään kuin uhmaikäinen: "Buuri se oli". Olisi voinut sanoa asiatyylillä: Hän oli buuri. Tällöin en olisi vastannut mitään.

      Poista
  16. Mutta nyt näkemiin. Kauniita painajaisunia kaikille!

    VastaaPoista
  17. Joidenkin mielestä lännen vastenmieliset ilmiöt ja Ukrainan potentiaalinen mahdollisuus tulevaisuudessa liittyä Natoon oikeuttivat hyökkäyksen. Sama logiikkahan oikeuttaisi myös Suomeen hyökkäyksen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä ikiaikainen sodan ”oikeutus” jostakin nimetystä syystä on kauheaa. Mikään syy ei oikeuta hyökkäämään yhtään minnekään. Jokainen sota on erikseen tuomittava. Ei ole olemassa suurvaltaa, jolla ei olisi myös syntejä ja virheitä tunnollaan.

      Tämä nykyinen sota on ruma ja härski.

      Poista
  18. Nämä puheet lännen ydinaseiden rahtaamisesta jonnekin ovat tyypillistä putinilaista valeuutisointia kansalle. Sillä ihmiset saadaan pelkäämään länttä. Ja puheet Kiovan ”natseista” ja lännen harjoittamasta Venäjä-vainosta ovat samaa sarjaa, putinilaista retoriikkaa, jolla se tyhmistää kansaansa. On käsittämätöntä, että tällaisen huru-ukon annetaan johtaa kansaa ja manipuloida ihmisiä kuin he olisivat aivotonta karjaa. Nyt tarvitaan diktaattorin vallasta syökseminen.

    VastaaPoista
  19. Venäjään ei kukaan kuitenkaan ole nyt hyökännyt, tai edes sen intressejä vastaan.

    Jos itsenäinen pienempi maa puolustautuu hyökkäävää ja aloitteellista suurvaltaa vastaan, niin voiko hyökkääjää edes epäonnistuessaan sanoa nujerretuksi, jos se itse on nujertaja?

    Jos Venäjä laukaisee ydinpommin, se ei tee sitä "nujerruksissa", vaan katteettomassa ja epäinhimillisessä aggressiossaan. Pysyköön omien rajojensa sisäpuolella.

    VastaaPoista
  20. Vaan käsittämätön on Vasemmistoliiton Jussi Saramon kanta Natoon liittymisestä. Hän sanoo, ettei Natoon liittyminen toisi Suomelle turvaa:"”Jos me tällaisessa sodan sumussa teemme hyvin vähäisellä tiedolla hyvin kauaskantoisia ratkaisuja, siihen pitäisi olla aivan poikkeuksellisen vahvat perusteet. Nyt sellaisia ei mielestäni ole.”

    Saramo elää YYA-menneisyydessä, eikä hänen naivismillaan tunnu olevan rajaa. Hän haluaisi jättää suomalaiset Venäjän armoille yksinään ilman kollektiivista turvaa. On mielestäni hyvinkin vastuutonta väittää, että Natoon kuuluminen on suurempi riski kuin kuulumattomuus.

    VastaaPoista
  21. Noora: ukrainalaiset sotilaat riistävät henkiä vastapuolelta. Totta. Mutta sanopa se - myös itsellesi - että miksi?

    Noora: aikoinaan länsimaat jahtasivat Bin Ladenin huraskaita enkeleitä kuin eläimiä. Minkäköhän takia?

    Noora: vuonna 2014 Venäjä valtasi Ukrainalta Krimin, ei Ukraina Venäjältä Leningraadia. Eikä Suomi Ruotsilta Kiirunaa.

    Iines: kun käydään sotaa Euroopassa, Suomi väkisin on siinä mukana - tahtoi tai oli tahtomatta. Sodan tässä vaiheessa on tärkeintä pyrkiä aselepoon ja sitä kautta rauhaan. Tärkeintä on välttää sodan eskaloituminen. Siksi Jussi Saramon Nato-kanta, joka on tyhmä, on hyväksyttävissä. Ei nyt, ei nyt... mutta myöhemmin Da, da! – Ps. En näe että YYA:n kanssa tällä mitään tekemistä olisi? (Tosin päähäni ei millään mahdu miksi nykyvasemmisto yhä ihailee Venäjää? Sehän on rikollisten oligarkkien johtama kapitalistisen edunajattelun irvikuva... siis pahempaa kapitalismia kuin missään juuri ikinä on ollut. Höh?)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nuo ovat hienoja pyrkimyksiä - aselepoon ja rauhaan pyrkiminen - vaan kun vastassa on aggressiivinen osapuoli, joka on selvästi kaiken järjen tuolla puolen, pätevätkö nämä kauniit ihanteet?

      Parasta ja selvintä on turvata oman maansa selusta eikä tuudittautua epämääräisiin rauhan unelmiin. Yleensä se joka sotii ja hyökkää, on kaiken logiikan ulkopuolella.

      Poista
  22. Muistelkaapa - vaikkapa vain huviksenne - millainen Eurooppa oli ennen I:stä maailmansotaa. Ihan erilainen rajoiltaan oli. Eikä siitä ole kuin runsas 100 vuotta. Jos viitseliäisyytenne riittää, rakkaat kanssakärsijäni, niin muistelkaa millainen Eurooppa 1700 -luvulla oli? Oli erilainen. Koko maailma oli erilainen. Ja jos mennään vuoteen +-0, ennen ja jälkeen ajanlaskumme alkua, silloin se vasta vielä erilaisempi oli.
    Tarkoitan,
    että Putinin "historiallisella logiikalla" rajat on tehty vain siirtämistä varten. Suomenkin voisi siirtää vaikka Alaskaan... toimihan siellä aikoinaan meidän tsaarinaikainen virkamiehemme Uno Cygnaeus. Hieno herra. Eli... Alaska takaisin Suomelle! Se kuuluu meille! (Ja Babylonia takaisin babylonialaisille!)

    VastaaPoista
  23. 1. Maailma on kaikki, mikä on niin kuin se on.
    1.1 Maailma on tosiseikkojen, ei olioiden kokonaisuus.
    1.11 Maailman määrittävät tosiseikat, ja se, että ne ovat ainoat tosiseikat.
    1.12 Tosiseikkojen kokonaisuus näet määrittää, mikä on niin tai näin, ja myös kaiken, mikä ei niin ole.
    1.13 Logiikan avaruuteen sijoittuvat tosiseikat muodostavat maailman.
    1.2 Maailma jakautuu tosiseikkoihin.

    Kun lukee Wittgensteinia, niin 1) menee päästään pyörälle tai 2) tajuaa, miksi puhuminen on järjetöntä tai 2.1-2) jotain siltä väliltä.

    Noora sanoi sen häikäilemättömän nätisti:
    "Eikös ole hienoa, että eriävät näkemykseni vain vahvistavat oikeassaoloasi!"

    Niin kai si?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaks kysymystä:

      - miks kaikilla on aina niin vaikeeta?
      - miks jengi on tyhmää?
      - mitä varten tarttis osata matikkaa?

      Poista
    2. Ilahdun kysymyksistäsi, P.P. Vielä iloisempi olisin, jos osaisin vastata niihin. Yritän arvata.

      - ehkä ihmiselo siksi on vaikeaa, kun ihminen ymmärtää elämästä vähän mutta ei tarpeeksi. hän pelkää. irrationaalisia asioita hän pelkää. eikä kukaan lohduta häntä
      - ei niin voi sanoa. onko muurahaiset tyhmiä? tyhmyyttä on väittää jotain todeksi vaikka ei tiedä siitä hevon vittua. tyhmää on myös ennakkoluuloisuus, tai se on oikeastaan sama asia
      - matematiikkaa on hyvä osata, jos käy kaupassa ostoksilla. ja kukapa meistä ei käy?

      tuus

      Poista
    3. Eih! Auttakaa nyt hyvät ihmiset mikistä, jooko?

      Poista
    4. No joo, vastaan näin:

      - koska ihminen on niin pieni ja pelokas olento, ja niin yksin maan sydämellä

      - jengi on tyhmää vain jos olen itse niin tyhmä, etten ymmärrä jengin komboa

      - matematiikkaa ei tarvita, pitää pitää huoli vain siitä, että tienaa elantonsa itse. Kaikki aineellinen järjestyy kyllä. Itse en tiedä edes, mitä maitolitra maksaa.

      Poista
    5. Ei millään pahalla mutta - kaks (2) kysymystä:

      1) miks te ette osaa laskea?

      2) mitä teillä on matikkaa vastaan?

      Poista
    6. 1) Osaan laskea yhteen, osaan vähentää, kertoa ja jakaa, mutta kun siirrytään käsitteelliseen algebraan ja geometriaan, aallot lyövät yli.

      2) Piikki, matematiikan opettajani kiusasi ja ahdisteli minua, ei seksuaalisesti, vaan matemaattisilla kysymyksillään, joita en tajunnut. Näen vieläkin painajaisia hänen ulkonevista tekareistaan.

      Poista
    7. Huomasin heti tuon "Kaks kysymystä", ja esitetään kolme. Se on niin idioottimaisen vanha vitsi että miksi siihen pitäisi noteerata? "PAHKASIKA - kymmen kirjainta joihin voi luottaa."

      Poista
    8. Kuppi kahvia? Kenties, mutta mieluiten mukillinen.

      Poista
    9. Kiitos, ei kestä, juo vain lääkemehusi itse.

      Poista
  24. Tarkoitan... ettei puhuminen ole järjetöntä. Mutta toisen - jos se on eri mieltä kuin sinä - pään kääntäminen on vaikeaa. Kun päässä ei ole laakereita.

    Ps. Pikkulinnun pää kääntyy 340 astetta. Vaikkei silläkään (Kiirunan malmista tehtyjä) kuulalaakereita ole.)

    VastaaPoista
  25. En ajattele niin, että tässä käännettäisiin toisten päätä, vaan pikemminkin niin, että tässä katsotaan, mitä perusteita erilaisilla ajatuksilla on. Nimittäin erilaisia ajatuksia on ja täytyy olla, eikä tavoite voi olla se, että käännyttäisiin kaikki samanmielisiksi.

    Ei, minulla soittaa sisälläni jokin kello siellä, missä vallitsee vain yksimielisyyden hymistely ja hyrinä. En jaksa esimerkiksi blogeja tai keskusteluja, joissa kaikkien tulee joko haukkua persuja tai kehua persuja. Semmoinen on ajatusfasismia.

    Nyt ei Mankemangin kannata tulla tähän kommentoimaan, että meikäläinen poistaa erimielisiä komentteja. - Edelleenkään en poista, en ole koskaan poistanut kommenttia erimielisyyden vuoksi. Poistoon on aina jokin muu syy, useimmiten ilkeys tai trollaus. Jos siinä samalla on oltu eri mieltä, se ei ole ollut siis poiston syy. Arvostan perusteltua ja rakentavaa erimielisyyttä, ja olen aina vaatinut sitä omilta opiskelijoiltanikin. Olen antanut sapiskaa pelkistä hymistelyistä ja hyrinöistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olet mm. tästä ketjusta poistanut kysymykseni siitä, että miten suhtaudutte kymmeniin tuhansiin Ikrainan romaniin ja kymmeniin tuhansiin Ukrainan muslimiin. Että kelpaisivat jo he teille pakolaiseksi?

      Poista
    2. Missäkähän muodossa kysymyksesi on ollut, kun en muista ollenkaan puhetta romani- tai muslimipakolaisista? Tällaisia sanamuotoja et taatusti ole käyttänyt.

      Jos kommenttisi on poistettu, syynä ei ole ollut erimielisyys - erimielisyys mistä? - vaan asiasta poikkeaminen tavalla, jossa olet ollut viemässä pakolaiskeskustelua ikävään suuntaan.

      Poista
    3. Eihän Ukrainan sotapakolaisilta uskontoa tai mitään muutakaan triviaalia kysytä. Ihmettelen, että mieleesi edes nousee ajatus tästä.

      Ja eivätköhän ne muslimimiehet halua jäädä maahan maataan puolustamaan muiden ukrainalaismiesten rinnalle? Naisia ja lapsia ja vanhuksia sieltä tulee. Itse ottaisin Ukrainasta lemmikkieläimetkin suojaan.

      Poista
  26. Kaverini lähetti kommentin:

    Minun on hyvin vaikea suhtautua ihmisiin joilla ei ole mitään kontaktipintaa sen enempää ukrainalaisiin kuin venäläisiinkään, ja silti suu käydä louskuttaa kuin paviaanilla ilman mitään konkreettista sanottavaa.

    Jos näillä ihmisillä olisi kyky ymmärtää kuinka monessa perheessä on sekä venäläisiä, että ukrainalaisia, niin he olisivat jo syvemmällä asioissa.

    On ukrainalaisia ihan Ukrainan passilla, jotka tekevät konnantöitä nyt Ukrainassa. Maalaavat mm. pommituskohteita Venäjän pommittajia varten

    On taas ihmisiä Venäjän passilla, jotka ovat valmiita liittymään sotaan Ukrainan puolelle Venäjää vastaan.

    Suurin osa venäläisistäkin on pahoillaan sodista. Niin tästäkin. Ja jopa usein etenkin tästä.

    Minulla sydän vuotaa verta kummankin kansan puolesta. Minulla on ystäviä kummassakin maassa. Älkää siis vaikeuttako minun sivullani minun elämääni, tai pyyhin teidät vain roskiin.

    Ja jos joku hekumoi tappamisella, tai yleisesti syyllistyy rasismiin jatkuvalla ryssittelyllä, niin esto tulee, eikä tarvitse tulla minun jutuilleni. Ei facessa, ei elämässä.

    VastaaPoista
  27. Hieno ja tunteellinen kirjoitus, syvästi inhimillinen ote asioihin.

    Sodalla on aina petturinsa ja - ystävänsä. Sota on kaikkineen epäinhimillisin kanssakäymisen muoto. Pettureita on myös omissa ja hyviä ihmisiä myös hyökkääjissä. Sota kuitenkin peittää yksilön kasvot ja se on kuin iso kone, joka lyö ja murskaa säälittä alleen kaiken, myös omansa.

    Kun katsoo sotaa sivusta, ei tietysti näe samaa kuin sodan silmästä. Keskeltä näkee syvemmin, sivulta ehkä laajemmin. En itse pidä ryssittelyä rasismina näissä nykyisissä sotaoloissa, mutta sellaisena sitä toki voidaan pitää, jos puhe suunnataan venäläisiin yksilöihin heitä halventaen. Semmoinen on rauhan aikana rumaa.

    Minusta ajatus siitä, että valtaosa venäläisistä vastustaa Putinin sotaa, tuntuu oudolta. Uskon, että aika moni kyseenalaistaa manipulaation, mutta että valtaosa…. Jos olisi valtaosa, niin eikö olisi odotettua, että olisi enemmän kapinaa ja jotakin hässäkkää Putinia vastaan? Eikö kansa nousisi syöksemään Putinia valtaistuimelta, jopa henkensä uhalla?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Valtaosa suomalaisista ei usko poliisin pystyvän raakuuksiin ja valheisiin.

      Poista
    2. Sitten on kourallinen ihmisiä, jotka uskovat, ettei poliisi muuhun pystykään kuin raakuuksiin ja valheisiin.

      Poista
    3. Mankemanki pikkumanki.. kuules. Valtaosa sun jutuista on patentoitua paskanjauhantaa.

      NLP. Neurolingvistinen ohjelmointi.

      "Kuis siin kävikään kuma sua vöhän kopralla hellästi poskelle paijasin?"

      "Jos sä tähän kosket, se tulee sulle Vaasaan lähtö."

      Poista
    4. Molemmat sitaatit ovat edustavat poliisin raakuutta ja julmuutta. Ensimmäisen päästi suustaan kansalainen ja toisen poliisi, koskettaen suikan kokardia, sellaista jota kutsutaan myös mansikaksi.

      Poista
  28. Vaan mitä pitää ajatella siitä, että suomalaiset on jälleen kerran tilastoitu maailman onnellisimmaksi kansaksi?

    Olemmeko me vaan liian kilttejä ja vähään tyytyväisiä? Kun surettaa, menemme metsään ja olemme hiljaa. Tullaan sitten takaisin ja jatketaan elämää siitä, mihin se jäi. Vai mitä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Valtaosa suomalaisista on tilastoitu. 29. päivä kuukaudesta syntyneiden terveydentilaa seurataan koko heidän elämänsä ajan. Tilastokeskus on. Käyttäjätunnukset saa pyytäessään, hinnoista en osaa tietää tässä mutta otaksun että tietosuojalain puitteissa toimitaan. Oikeus tietoon on toki toimittajilla ja muilla sentapaisilla onnettomilla ongenkoukuilla joten mikäpä se olisi kysellessä näitä omin neuvoin, niin sanoakseni.

      Poista
    2. Tämä tutkimus on, jos nyt oikein muistan, tehty paitsi tilastotietojen ja muun sentyylisen faktan pohjalta lisäksi kyselyillä, miten ihminen kokee ja tuntee tietyt asiat. Kaipa se kyselyotanta jollakin objektiivisuuteen tähtäävällä kriteerillä on tehty.

      En siis epäile tutkimusta sinänsä, vaan enemmän sitä ihmisille suunnattua kyselyä. Kun aina ei vastata rehellisesti, etenkään vanhempi väki, vaan asioita hieman loiventaen ja kenties kaunistellen. Että kyllä meillä on hyvin.

      Sama henkihän näkyy siinä, kun kysytään, miten hallitus on hoitanut koronatoimet. Kansa suitsuttaa, että upeasti, vaikka oikeastihan hallitus sekoili ja väliin jopa valehteli asioista kansalle viestiessään. Nyt on käynyt ilmi, että mm. vanhemman väen eristäminen läheisistään ja oikeastaan koko elämästä lähes vuodeksi oli ylimitoitettu toimi, samoin koulujen sulkeminen.

      En itse ole tässä syyttämässä hallitusta, joka oli täysin uuden katastrofaalisen tilanteen edessä, vaan perään lähinnä rehellisyyttä mielipiteen muodostamisessa. Kyllä hallitus saa erehtyäkin, mutta se mitä ei saa tehdä, on asioiden harjaaminen valkeiksi.

      Poista
    3. Whitewashing on aikamme ilmiö. Niin on mustamaalaaminenkin. Väittäisin ettei kumpikaan ole uusi, ei edes vanha vaan ikivanhoja molemmat. Voisi olla muutama spin-doctor, koetteeksi. Poliitikkoja on pakko sympata; politiikkaa tarkkailla etäältä mutta politiikan seuraaminen, no - lyhyesti: juuei.

      Poista
    4. P.P. Suomenkielisessä viestinnässä käyttäkäämme suomenkielisiä termejä, sillä ulkomaiset termit eivät ole hienompia.

      Whitewashing ei ole siis aikamme ilmiö, vaan valkopesu, harjaaminen on aikamme ilmiö. Spin-doctorista en edes tiedä, mitä tarkoitat.

      Poista
    5. Seitsemän kuolemansyntiä, mitkä ne ovat?

      Katsokaas netistä. Perun ohjeen. Älkää, kanhdeksas on netti.

      Silti, jos katsoo eikä tiedä, eikö saakin anteeksi? Nettipakana? Wikistymätön ja suloinen päänpaijausta vailla oleva viaton sielu, pelastusta vailla...

      Poista
  29. Miettivinään tässä oltaisiin - itte - olisko päässy käymään semmonen että Naapurimaan johtajalle olis tehty kenkku kupru. Osaksihan aina on, jokaiselle. Mitterrand - no. Eräs tapaus, en toden todella tiedä tarkkaan. Aina se on tietenkin juuri niin että emme tiedä ja koska asia viehättää sairaalloisesti käymme suurella mielihalulla arvailemaan, emmekö käykin.

    Venäjä on kuin valtavan kokoinen höyrypannu. Kukaan ei tiedä kuinka se toimii. Ymmärretään että sitä pitää koossa sisäinen paine, lujittaen niitinreiät ja saumat. Sekin ymmärretään että mikäli tuo paine joskus laskisi liiaksi sitä ei enää 'saataisi ajettua ylös', kuten asia ilmaistaan kaikkialla missä on näistä asoioista riittämiin ymmärrystä.

    VastaaPoista
  30. No, tässä tapauksessa tuntuu siltä, että paine ei pääse laskemaan, vaan nousee koko ajan, kunnes poksahtaa yli äyräiden..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varoventtiili on toki, laajeneminen. Tavallinen tapa on laajeneminen kotimantereen puitteissa. Erääseen aikaan Afrikkalaisten heimopäälliköiden esikoispoikia haalittiin Moskovan yliopistoon oppimaan otsa sileänä ja tietenkin mitä hyvänsä. Filosofia juolahtaa mieleen, miksiköhän? Ajatuksena oli että järjestelmän tuottaman onnen ja auvon vaikutus lujittaisi vaivihkaa uskoa uuteen mahdollisuuteen, kotimaansa virkamieskuntaan palaavan fil. lis:in ehdollistuminen Moskovan mieheksi oli varteenotettava tässä. Tämä oli tietenkin alkuperäinen toive, lausumaton ja sivuseikka. Kävi kuitenkin niin että syystä siunatusta tai muusta eivät kys. pojat palanneet läheskään kaikki kotikentilleen vaan ihanien kujeilevien venakoiden metkut olivat siihen määrään vaikuttavia - unohtamatta vaaleanpunaista kuohuviiniä - että näin moraaliltaan turmeltuneet poikaset lähtivät kuka minnekin. Tunsin erään, mainio heppu. Taitava ja mukava ryyppykaveri, joskin köyhemmän puoleinen jos asian saa sanoa brutaalisti. Asui molempine perheineen Helsingissämme aiheuttaen hämmennystä ja iloa ahkerasti. "Ääh, ole vaiti, älä jaksa, minä olen filosofian tohtori Moskovan yliopistosta!" Ei muuten olisi mennyt pöhköksi mutta se neekerin naamalla komeileva hevosenhampainen hymy, sepä se tepsikin ja arvellakseni häntä ei kukaan kutsunut valehtelijaksi, en ainakaan minä. Teukkaa on lohdullista muistella, Theodore Kampara, Burundista, kotikielenä tietenkin ranska koska hän oli hallitsevan luokan perheeseen syntynyt sukupolvensa ensimmäinen lapsi. Tämä on olennaista, ei se Moskovan populakaan ole aivan tavallisista ihmisistä koostuva mutta oppilasvaihtoa ei tietääkseni harjoitettu. En muuten usko että Teukka teki päivääkään töitä mutta saatan olla erehtynytkin, kyse lienee kulttuurin ominaispiirteestä ja maan tavasta. Venäjää hän ei osannut ja solvasi tyhmiä ja epäkohteliaita ihmisiä kommunisteiksi, laajoin ja varmoin kädenliikkein sanomansa perille menon varmistaen. Ei saanut jalansijaa kys. aate Burundissa, ei ainakaan Bujumburassa. Siitä Teukka sopi isänsä kanssa jo lähtiessään.

      Poista
  31. Kyllä minä olen oikeasti huolestunut Putinin mielentilasta, nimenomaan mielentilasta. Hän ei totisesti ole ollenkaan enää kiinni reaalitodellisuudessa, vaan harhoissaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienoa että olet huolestunut. Siitä on paljon apua.

      Poista
    2. Eipä siitä haittaakaan kai ole?

      Kerro ihmeessä, miten voisin suojata Venäjää ja Ukrainaa Putinilta!

      Poista
  32. John Fitzgerald Kennedy lausui kauniisti: Emme tule milloinkaan aloittamaan sotaa jossa voitto tulisi olemaan vain tuhkaa suussamme. Ashes in our mouth. Osasi!

    VastaaPoista
  33. Näin voi hyvinkin olla Putinin kohdalla.

    Narsistinen henkilö tai sataprosenttinen narsistikaan ei ole mielisairas, vaan luonnehäiriöinen, jonkalaiseksi täten julistan Putinin keittiöpsykologin taidoillani.

    Luonnehäiriöitä on monenlaisia, ja tyypillistä niille on, että henkilö on jopa murhatessaan syyntakeinen - viittaan vaikkapa Anders Breivikiin, joka luonnehäiriöisenä vaan ei mielisairaana tuomittiin asianmukaisesti ja oikein. Mielisairas henkilö taas on syyntakeeton harhoineen ja häntä ei tuomita vaan käsittääkseni sijoitetaan vankimielisairaalaan.

    Tuo, että velvollisuudentunto ryöstäytyy käsistä noihin mittoihin kuin Putinilla,, ei ole enää tervettä velvollisuudentuntoa, vaan taustalla lienee luonnehäiriö, jossa hän näkee itsensä maansa pelastajana ja sankarina. Tähän viittaa myös hänen kaiken aikaan lisääntyvä aggressiivisuutensa, suoranainen vihansa jopa omiaan kohtaan.

    VastaaPoista
  34. Suomalaismiehet tiedustelevat vastaanottokeskuksista yksityismajoitusta kaipaavia ukrainalaisnaisia. Umpimielisten jurrikoidenkin auttamishalu on herännyt. Olen hyvin ylpeä.

    VastaaPoista
  35. Kyllä te suomalaismiehet olette kauheita. Mikä teitä oikein vaivaa?

    Totta puhuen Helsingin Sanomien asiaa koskevassa artikkelissa on turhan raflaava otsikko ”Suomalaismiehet tiedustelevat vastaanottokeskusksista — naisia”.

    Artikkelissa kerrotaan kuitenkin heti alkuun ”venäjää puhuvasta työnjohdosta” ja ”Olga-nimisestä rekrytoijasta”. Totuushan on, että suomalaismiehet osaavat aika heikosti venäjää ja harvemman nimi on ”Olga”.

    Eli asiallisessa artikkelissa olisi voitu otsikkotasolla mainita vain, että pakolaisnaisille satelee arveluttavia tarjouksia. Jutusta ilmenee, että yksityismajoituksia on tarjottu jonkinkin verran, mutta tarjoajina on ollut myös naisia ja perheitä useiden lehtien mukaan, joissa on kuviakin perheisiin majoitetuista ukrainalaisnaisista ja lapsista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suomalaismiehet? No ei ne kaikki!

      Poista
    2. Näinhän sinä siteeraat: ”Suomalaismiehet tiedustelevat - - naisia”. Et puutu mitenkään raflaavaan otsikkoon. Monikon nominatiivin käyttö viittaa kokonaisuuteen, partitiivin käyttö sen sijaan viittaisi vain osaan.

      Ei kannata siteerata uutista, jonka pyrkiikin sitten kiistämään.

      Poista
  36. Ilmiö ihmiskaupasta ukrainalaispakolaisten kohdalla on muuten yleiseurooppalainen, sillä useissa maissa pelätään nyt naisten hyväksikäyttöä ja lasten katoamisia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä täällä Lännessä?

      Poista
    2. Juuri niin, lännen kiroja ja tulosta tästä naisten vapaudesta, jota tänään Minna Canthin päivänäkin nautitaan Suomessa.

      Itäisillä maillahan nainen on sidottuna miehen jalkaan jo valmiiksi, ja varmuuden vuoksi vielä hunnutettu ja kaavutettu. Ja monet tyttöset naitetaan jo yhdeksänvuotiainakin vanhoille miehille ja imaameille. Että ei ole kiroja idässä, ei.

      Poista
  37. Vaan onneksi tänään on Minna Canthin päivä ja saadaan hiukan hehkuttaa suomalaisten naisten tasa-arvoa, vapautta ja yleistä elämisen riemua. Nainen voi mennä niin pitkälle kuin persus kestää opiskelua ja pyrkyä uralla eteenpäin. Lykkyä tykö kaikille naisille! Älkää missään suostuko naiskiintiöihin, vaan näyttäkää osaamisellanne taitonne.

    Näitä naisia kunnioittamattomia herroja ja hidalgoja kasvaa ja kehittyy eniten itäisillä mailla, ei suinkaan täällä lännen mailla. Meillä nainen on kuta kuinkin vapaa valitsemaan itse oman tiensä - jos vain haluaa.

    VastaaPoista
  38. Minusta suurin harha on se, kun suomalaista miestä syytetään milloin raiskauksista, milloin naisten hipelöinneistä ja pahoinpitelyistä, ja samaan aikaan valittajat sulkevat silmänsä paapomiltaan idän maiden turvapaikanhakijamiehiltä, joiden naista halventavia tapoja he eivät kyseenalaista unissaankaan. Päinvastoin, meillä palvotaan näitä alistavien kulttuurin tulijoita, vaikka he saattavat hyväksyä jopa oman kulttuurinsa raiskatun naisen kivittämisen huorintekijänä.

    En ole missään nähnyt ohjelmanjulistusta näiden keskiaikaisten miesten valistamiseksi kunnioittamaan naisten ihmisarvoa. Oletteko te?

    VastaaPoista
  39. ... ja laajalla lukeneisuudellaan - viittaan Dostojevskin tuotannon lukemiseen oliko se yhdessä yössä vai kahdessa viikossa?

    VastaaPoista
  40. Jos vaan ei ole maksumuurin takana, kannattaa lukea seuraavassa linkissä oleva Sofi Oksasen kirjoitus: Putin ei ole hullu. Oksasen kirjoitus on hyvin antoisa ja asiantunteva, harvinaista herkkua missään julkaisussa:

    https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008681742.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sofi Oksasella on kuitenkin hyvin omakohtaista ja läheistä, elettyä syvätietoa itäisten perhejuuriensa vuoksi. Hän ei luule, vaan mitä todennäköisimmin tietää, enemmän kuin me yhteensä, Noora. Tämä artikkeli on saanut lukijoilta suorastaan ylistävän vastaanoton nimenomaan tarkoista tiedoistaan. Tällainen kiitos on aika harvinaista lehtiartikkelista.

      Mutta siis, toki asioista voidaan olla eri mieltä. Se juuri on sananvapautta, että voidaan ilmaista erilaisia mielipiteitä.

      Poista
    2. Jokainen, joka on perehtynyt oikeasti historiaan ilman minkäänvärisiä silmälaseja, on tiennyt Sofin kertomat asiat jo vuosikymmeniä. Esimerkiksi minä.

      Virossa kävin jo neuvostososialismin ja suomettumisen kukoistusvuosina, eikä asiasta jäänyt epäilystä: diktatuuri, jossa venäläiset ovat herrakansaa ja virolaiset alistettuja.

      Noora - Sofi Oksanen ei ole sytyttänyt yhtään sotaa, eikä siten ole vastuussa yhdestäkään uhrista. Putin on. Kuten nyt tämän Ukrainan HYÖKKÄYSSODAN, jota venäläisten on rangaistuksen uhalla kutsuttava erikoisoperaatioksi.

      Miksi venäläiset eivät kestä totuutta? Miksi heille on valehdeltava?

      Poista
    3. Ja tämä on olennaista: miksi tämä valehtelu ja pettäminen jatkuu vuosikymmenestä toiseen, vuosisadasta toiseen; mikä Venäjällä mättää, mikä Neuvostoliitossa mätti, miksi asiat eivät muutu, miksi moraali on kateissa, vaikka yhteiskuntamuoto on vaihtunut?

      Vaikka sosialismista päästiin ja vaikka nykyinen johtaja pukeutuu 12 000 euron luksustakkiin kansalle petkustuspuhetta suoltaessaan, kukaan ei muka huomaa mitään, ei kyseenalaista mitään, vaan uskoo silmät sumeina, mitä luksustakkinen kasvonsa leikkauttanut kiho heille suoltaa. Halloo! Mikä ihmisiä vaivaa? Onko venäläinen oikeasti syyntakeeton? Miksi ihmeessä? Eikö hän ole ihminen? Onko kaikki vain johtajien vika?

      Poista
    4. Nyt on siis tullut esiin, että Paavo Väyrynen ja Sofi Oksanen kumpikin tietävät enemmän kuin me yhteensä!

      Poista
    5. Ero totuuksissa onkin siinä, että länsimaissa ihmiset ja media saavat ihan vapaasti julistaa ja toitottaa jokainen ikiomaa totuuttaan - mutta Venäjällä se on rangaistuksen uhalla kielletty.

      Jos siellä sanot sotaa sodaksi, niin venäläinen tuomioistuin lätkäisee 15 vuotta vankeutta.

      Lisäksi Suuri Johtaja nimittelee eri mieltä olevia ihmisiä ötököiksi, jotka pitää sylkeä pois. Kuulostaa natsismilta.

      Sofi ja muut virolaiset vihaavat venäläisiä samalla tavalla kuin joukkoraiskattu vihaa raiskaajiaan. Nooran mielestä heitä pitää ymmärtää, eikä syyllistää, pilkattuja poikaparkoja.

      Poista
  41. Kuuntelisitte kuitenkin toisinaan, vaihtelun vuoksi sotilaita. Sellaisia sanokaamme everstiluutnantin kokoisia, ja siitä voittekin jo päätellä että eversti ei ole kenraalimajuri, ei edes lähellä.

    I am a modern major general, mainio laulu, Pinafore...

    Muuten sittenkin vielä Mikko Perkoila, Turvakahva.

    No ok, Juice. Atomisuoja. Ah, nam!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eläkä lipititi löö pöö. Taataa tuutuu too. Hr majöri meni metsää. Ich bin du bist eri sie est. Mä laulan sut iltaisin Aurinkoon, Mauno Perusjäykkä Koivisto. oh ok. Nokia. Eiskus Pirelli renkaat. Kun publikaanit & indiaanit herkuttelevat. Mutta Kyplooppi katsoo... ohoh! Maitoa Mukiin, pastori, sanoi Döbel.

      Poista
    2. Selittäkääpä alivarakorpraali PöPölä se, miksi sotilasvallankaappauksia tekevät poikkeuksetta everstijuntat? Kenraalijuntista ei ole kuunaan kuultukaan.

      Poista
    3. Veikkaan ettemme tule kuulemaankaan, ainakaan Frunze-akatemian käyneistä, nyt päällimmäisenä mieleen tulevista.

      Uskon että kenraaleista saadaan parhaat pasifistit. Tämä on uskomus jonka jaan muiden kanssa. Hekin jakoivat sen minun kanssani.

      Ellei tämä tyydytä olen tyytyväinen.

      Poista
    4. Tyydyttää toki, sillä se vahvistaa ennakkoluuloni. Kiitos.

      Poista
  42. No totta kai suomalaismiehet saa vähän raiskata, ahdistelua ja hyväksikäyttää sekä hakea vastaanottokeskuksista naisia koska islam.

    VastaaPoista
  43. Ei noin, Mankemang, tuo on vain sinun omaa luuloasi muiden ajatuksista.

    Vaan niin, että miksi et koskaan puhu alistettujen musliminaisten puolesta ja osoita syyttävällä sormellasi myös arabimiehiä?

    VastaaPoista
  44. Kantapojat ( ja -mummot) pakolaisista: Vain naisia ja lapsia, jotta saadaan seksiorjia sekä omaan käyttöön että paritukseen.

    VastaaPoista
  45. Näinkö sinä, kantapoika, tai ukkis mikä liet, tosiaan luulet? Ja sinun piirisi mummelit?

    Virkistävää lukea erilaisia näkemyksiä!

    VastaaPoista
  46. Ja kyllä minä olen puhunut mm. Renazin ja Maryanin puolesta, mutta ne kommentit tapaat poistaa.

    VastaaPoista
  47. Mutta nämä naisethan sanovat kärsivänsä turvattomasta tilasta, jota he lännessä tuntevat. Eivät muslimien naissorrosta.

    Nyt on puhe siis idän naisrasismista, jota muslimimiehet harrastavat ja jonka suomalaiset moraaliposeerajat mieluusti unohtavat.

    Älä muuta siis puheen ydintä. Tämä Renazhan hyökkäsi aggressiolla ja vimmalla Esko Valtaojaa vastaan, kiljuen turvatonta tilaansa. Esko Valtaoja ei taatusti ole rasisti, nämä naiset pikemminkin ovat. He jakavat ihmisiä ryhmiin aseman perusteella, ja kirkuvat omista leireistään. Hyi etten sanoisi hitto.

    VastaaPoista
  48. Mankemangi, sinulle varoitus manipuloivasta valehtelustasi: minä en poista edelleenkään erimielisiä kommentteja, en ole koskaan poistanut. Erimieliset kommentit ovat keskustelun suola ja jännite.

    Tiedät hyvin, että jos jokin kommenttisi poistetaan, on sinulla peiliin katsomisen paikka: vika on kommentissasi, ei sen poistajassa.

    VastaaPoista
  49. Paavo Väyrynen - viisas ukko! HahhahhaahHHahahahHah Nyt kuule Noora yllätit! Suomen (ainakin viimeisen viidenkymmenen vuoden) kieroin poliittinen liero; Suomen etu oli hänelle sama kuin Väyrysen etu, ja jos ne joskus menivät ristiin (aika usein menivät), Väyrysen etu voitti 1-0. Aina. - Ahti Karjalainenkin hänen rinnallaan oli jämäkkä, ahkera alkoholisti.

    Noora, enää et mielipiteilläsi pysty minua hätkähdyttämään! Et. Tai teoriassa... miksei? Esim. jos yhtäkkiä alkaisit kehua Monsieur Mossea...! "Siinäpä suloisen lutuinen poika, voi Taivas, niin siistikin on kun on parturi-kampaaja. Ja mikä ihanan seksikäs hymy! Oi, joi oi!"

    Tätä hämmästystä odottaen, mikis

    VastaaPoista
  50. https://fi.wikipedia.org/wiki/Monsieur_Mosse


    Liite, joka ei keskustele. Mutta hymyilee.

    VastaaPoista
  51. Kevään ensi merkit! Kuulin tänään lehtometsässä peipposen laulun. Se ei vetänyt vielä koko sarjaa, vaan vähän yli puoli sarjaa, lopetti ennen loppuhuipennusta, mutta peippo se oli.

    Toinen kevään merkki ovat Satakunnan ja pikkukaupungin laajoille jäisille pelloille laskeutuneet joutsenet ja hanhet, jotka lensivät paikalle huutaen ja kaakattaen. Voi miten riemullista! Kaupungeissahan on koko talven ollut pullasorsia ja pullajoutsenia, mutta täällä maaseudulla niitä ei ole talvehtinut, vaan ne tulevat tänne muuttolintuina keväisin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Blogissa on vain vanhoja kuvia. Nyt en saanut hyviä kuvia, joutsenet olivat pellolla huikaisevassa vastavalossa ja peippoa en nähnyt kuulin vain, perhoset näin, mutta lepattivat kiireesti pois…

      Poista
  52. ”Teidän lakinne ja oikeutenne, hahaha – Niitähän minun pitikin ampua!” Homsantuu sanoo.

    "Työmiehen vaimo" - joka tiedostavana 1970 -luvulla piti muuttaa "Työläisvaimo" -nimiseksi, on mielestäni parasta Minna Canthia. Tai siis en ole Minna Canthilta muuta lukenut. Mutta on se, on se hyvä teksti. Ex-vaimoni ohjasi sen aikoinaan Tampereen Kansalaisopistolla, ja miespääosassa Ristona ensi-esiintyi lupaava amatöörinäyttelijä Vesa Vierikko. Tutustuimme.

    Minna Canth, kiitos kaikesta. Hulmutkoon liput!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan se meikäläisen tietysti vähän vaikea ottaa kantaa tasa-arvokeskusteluun, kun ei minua ole muistaakseni koskaan sorrettu sukupuoleni takia. Tai... no kerran kun mulla oli kauhee kakkahätä ja huomaamattani ryntäsin Jyväskylän Yliopiston (jonka muuten on piirtänyt arkkitehti Alvar Aalto) naistenvessaan... niin kyllä hyljeksivät minua ne muut siellä. Ulos lensin kuin... alumiini keihäs.

      Rasismistakaan en mitään osaa sanoa koska ei minua ihonvärinkään takia oo syrjitty. Muistan kun Rio de Janeirossa itsekseni kävelin, olin 17 -vuotias pellavapää, niin kadulla naiset (vain naiset!) tuppasivat pysäyttämään minut ja sivelivät hiuksiani + hivelivät ihoani. Vähän se minua ihmetytti mutta en sitä osannut pahaksenikaan panna. Ja kun katselin ympärilleni, ymmärsin yskän: kaikki muut ihmiset olivat tummempia tai ruskeampia tai mustia tai pikimustempia... minä vain olin niin valkoinen. Olin kuin joku saakelin liidunpätkä.

      Poista
    2. Meikäläinen piti Minna Canthista ensimmäisen esitelmänsä jo lukiossa vai oliko se oppikoulun alaluokilla. Muistan kun kotona kirjoitin sitä ja luin Pienestä Tietokirjasta Canthin henkilötietoja ja poimin sieltä määreen "tendenssikirjailija", jota opettaja sitten kehui vuolaasti. En ollut ihan varma, mitä termi tarkoitti, mutta se oli hieno termi jonkinlaiselle asian ajamiselle. Hieman vierastin termiä, koin sen vähättelevänä.

      Myöhemmin sitten oli luettava opinnoissa kaikki ne Kauppa-Lopot ja Köyhät kansat ja Papin perheet. En minä ihan hirveästi näistä innostunut. Olin tähän aikaan huomattavasti kiinnostuneempi psykologiasta Ja Sigmund Freudin teoksista. Sekä kirjekirssista Slumberslim - laihdu nukkuessasi. Hoin kirjan mantroja unen ja valveen rajamailla, sillä halusin päästä persposkista eroon. Ystävälläni Sirpalla oli lautapylly ja hän painoi 44 kiloa.

      Poista
    3. PS Minullakin on kokemuksia miesten vessaan eksymisestä kovassa pissahädässä. Tapahtui jossakin pippaloissa osakunnassa.

      Syöksyin hädässäni vieraaseen vessaan ja huomasin siellä vain herrahenkilöitä, jotka naureskellen tarttuivat hihaani ja taluttivat minut ystävällisesti ulos ovesta.

      Koulussamme taas, työpaikallani, opettajilla oli vain pienet vessakopit ja naisia oli opettajista valtaosa, joten naisten vessa oli aina varattu. Miehiä oli vain muutamia, ja niinpä me naiset käytimme tarvittaessa (lue: päivittäin) myös miesten vessaa. Siellä oli tulitikkurasia pytyn vieressä vessapaperitelineen päällä.

      Poista
    4. Ni mutta, miks kotona ei o eriksensä?

      Poista
    5. Niin, tai miksi kaikille sukupuolille ei ole omia eriöitään julkisilla paikoilla?

      En tiedä, onko miesten yleisissä vessoissa nykyään sellaiset avoimet kourut pissimistä varten, mutta en itse ainakaan jaksaisi katsella sellaisia toimituksia, jos joka paikassa siirryttäisiin vain yhteisiin vessoihin kaikille sukupuolille. En minä puhdista nenäänikään räästä avoimesti kaikkien nähden julkisessa tilassa.

      Kyllä se jännite on edelleen olemassa sukupuolten välillä, esimerkiksi kouluissa murrosiässä, ja minusta se on luonnollista, joskaan ei tietenkään välttämätöntä. En tekisi siitä numeroa enkä vaatisi, että kaikkien on oltava avoimia ja suostuttava yhteisiin vessoihin.

      Poista
    6. Tyypillinen jenkkiperhe - oi mikä ihku otus onkaan sellainen - pitää epäisänmaallisena että äipällä ja iskällä ei ole omaa, jopa omia veskejä. Penskoilla ehkä ei, tai yhteinen läpikuljettava yhdistäen huoneet, siis huoneiden välissä. Asuntovaunuperheyhteisössä asiat ovat boheemimmin.. siellä asiat päättää isoäiti!

      Poista
    7. Kun katselee amerikkalaisia sisustusohjelmia, jää kummastelemaan heidän käsityksiään siitä, mikä on pieni tai suuri huone. Tavallisen suurtakin keittiötä haukutaan pieneksi ja sopivan kokoinen iso keittiö tuntuu ainakin minun mielestäni olevan jättimäinen tilanhaaskaaja.

      Tai ihmettelee aitä, että onko kovin ilmastoystävällistä ja energiataloudellista rakentaa jokaiselle perheenjäsenelle omaa kylppäriä erikseen. Lapsille omansa, vieraille omansa ja vanhemmille omansa. Kaiken pitää olla suurta ja mahtavaa.

      Poista
  53. Monsieur Mosse oli Suomen ensimmäinen virallinen homo, jonka käänteitä seurattiin Hymy-lehdestä.

    Rohkea ihminen, ajatelkaa, ensimmäinen julkihomo aikana, jolloin homoseksuaalisuus vielä oli kriminalisoitu.

    VastaaPoista
  54. Lausuiko Kennedy tämän ennen vai jälkeen uhkauksensa aloittaa ydinsota, jos Venäjä vie ohjuksia Kuubaan?

    VastaaPoista
  55. Tiedän hyvin, mitä poistat.

    VastaaPoista
  56. Iines on varmaan poistanut senkin Mannen kommentin, jossa tämä tyrmistyneenä kertoi, kuinka turvapaikkaa hakeva ukrainalainen nainen oli raiskattu vastaanottokeskuksessa.

    Myös raiskaajat - irakilainen ja nigerialainen mies - olivat sotaa paossa samassa vastaanottokeskuksessa.

    Turvapaikanhakijoissa on eroa - ja kansa tietää sen.

    VastaaPoista
  57. Mitä, eivätkö asialla olleetkaan kantikset? Eiväthän muut raiskaa kuin kantasuomalaiset miehet Suomessa!

    Jestas.

    VastaaPoista
  58. Iines poistaa oleellisia kommentteja.

    VastaaPoista
  59. Poistamisen kriteerit ovat ne tavalliset julkisessa nettikeskustelussa olevat, ja ne on täälläkin usein selitetty.

    Se vaan, että tässä blogissa poistot ovat olleet vähäisiä ja turhankin lieviä, valtaosassa blogeista ja sanomalehtien keskusteluista rajat ovat huomattavastikin tiukemmat.

    Viimeisten viiden vuoden aikana olen poistanut vain sinun, Mankemang, kommenttejasi ja jokusen harvan Anonyymin kommentin. Poistettujen prosentuaalinen määrä suhteutettuna julkaistuihin lienee alle prosentin luokkaa.

    Jos kommenttisi poistuu, Mankemangi, syy on siis sinun kommentissasi, ei poistajassa. Uskon että pidät itseäsi erehtymättömänä, mutta kyllä sinä erehdyt ihan siinä kuin kuka tahansa muukin.

    Katso siis peiliin: sinulle oleellinen ei ole ollut keskustelun kannalta oleellinen, vaan se on ollut henkilöön menevä loukkaus, keskustelua tahallaan sabotoiva ja asiaankuulumaton olkiukko, perustelematon halventava tokaisu, pelkkä linkki, saman asian jankkaaminen vastaamatta sinulle juuri esitettyyn kysymykseen, ilkeämielinen vihjailu.

    En kertaa jatkossa enää näitä perusteluja, vaan paina ne nyt mieleesi.

    VastaaPoista
  60. Tämä habituksen ylikorostuneisuus on se, mikä minuakin lyö kummastuksella.

    Juuri katselin iltapäivälehden kuvasta muuatta Jadea, joka ilmeisesti kärsii huuteluista ja jota isosisko sitten puolustaa.

    Muistaakseni hän on muunsukupuolinen tai transseksuaali, ja varmaan ihan mukava ihminen. Vaan lehtikuvassa hänellä on hyvin oudoiksi täytetyt valtavat huulet, jotka on lisäksi reunustettu tummemmalla värillä, joita luulin ensin viiksiksi.

    Eli miksi joillakuilla on se liioittelu sukupuolisissa tunnusmerkeissä ja elehtimisessa? Ei kaikilla, mutta jokusilla julkisuudessa olevilla. Miksei olla vaan ihmisiä, tavallisia homoja tai lesboja tai transeksuaaleja tai muunsukupuolisia?

    VastaaPoista
  61. Putin itse aikoinaan sanoi - eli siteerasi jotain fiksua ihmistä - että "ydinsodan jälkeen jos vielä soditaan, se käydään kivinuijilla ja -keihän".

    Hyvin todennäköistä, jos.

    VastaaPoista
  62. Minä katson tätä sotaa, Noora, ainoastaan siitä näkökulmasta että Putin tämän TÄYSIN tarpeettoman sodan aloitti ja on vastuussa niistä sadoista ja tuhansista (odota vain, niitä tulee koko ajan lisää) silvotuista ja tapetuista ja mieleltään järkkyneistä lapsista ja heidän äideistään ja... niin, isistä myös.

    Ps. Tiedän, tiedän, tiedän... mitä tapahtui esim. Vietnamissa aikoinaan amerikkalaisten taholta: aivan vastaava! Sitä hirvittävyyttä vastaan minäkin marssin, monta kertaa, niin että kenkäni menivät linttaan. Ja aivan varmasti olisin marssinut myös Konkistadoreja vastaan, jos olisin elänyt 1500 -luvulla, siirtomaasotien aikana olisin marssinut hirmutekoja tehneitä vallankäyttäjiä vastaan - julmimmat heistä Leobold II:n ja Cecil Rhodes, ja jos olisin elänyt 1930-luvulla, olisin taistellut Espanjassa tasavaltalaisten puolella...

    Noora, elämme vuotta 2022, nyt ei ole aika muistella mitä muita hirveyksiä jotkut muut aikoinaan ovat tehneet... tärkeintä on pysäyttää tuo nykyinen Kremlin Belsebuubi.

    VastaaPoista
  63. Minä niin kovasti odotan yllätyksiä sinulta, Noora! Olet niin värikkäästi ja antaumuksella kertonut esim. "peräsuolien paisumisista/litistymisistä/yms." että sinulla täytyy olla eksaktia tietoa ko. asiasta... tai sitten hyvin, hyvin tuhma mielikuvitus? Ei sev väliä. Minusta homojakin hirvittävämpi ihmispeto on tuo herra joka mielestäsi "myös aidosti rakastaa suurta ja mahtavaa kotimaataan ja kunnioittaa sen värikästä historiaa." ... Vitut! Jos siis puhumme Putinista? Tuon roiston omaisuus, veroparatiiseihin kätkettyinä on (arvioiden mukaan) 100-110 miljardia dollaria! Kaikki Venäjältä, joka on rikas ja suuri ja hieno maa – siinä olet oikeassa! - varastettu. Niinpä niin, suuri Patriootti hän todella on, muiden lähipiirin roistojensa kanssa. – Maassa, jossa tavallisilla kansalaisilla ei muuta näköalaa ole kuin nähdä nälkää, tai juoda itsensä päivittäin känniin ja unohtaa. - Niin, missä ovat tämän päivän Puškin, Dostojevski, Tšehov, Bulgakov, ja ukrainalainen Gogol? mm?

    Ps. Minulla on sovinnainen seksuaalivietti. Siksipä en osaa pelätä homoja, eikä minua kiinnosta yhtään heidän tekemisensä tai heidän mollaamisensa. Mikä uhka he minulle olisivat?

    VastaaPoista
  64. Niin, ja minä sinulle, Nooraseni.

    VastaaPoista
  65. Tai toistetaan kun jäi niin kauas.

    Minä katson tätä sotaa, Noora, ainoastaan siitä näkökulmasta että Putin tämän TÄYSIN tarpeettoman sodan aloitti ja on vastuussa niistä sadoista ja tuhansista (odota vain, niitä tulee koko ajan lisää) silvotuista ja tapetuista ja mieleltään järkkyneistä lapsista ja heidän äideistään ja... niin, isistä myös.

    Ps. Tiedän, tiedän, tiedän... mitä tapahtui esim. Vietnamissa aikoinaan amerikkalaisten taholta: aivan vastaava! Sitä hirvittävyyttä vastaan minäkin marssin, monta kertaa, niin että kenkäni menivät linttaan. Ja aivan varmasti olisin marssinut myös Konkistadoreja vastaan, jos olisin elänyt 1500 -luvulla, siirtomaasotien aikana olisin marssinut hirmutekoja tehneitä vallankäyttäjiä vastaan - julmimmat heistä Leobold II:n ja Cecil Rhodes, ja jos olisin elänyt 1930-luvulla, olisin taistellut Espanjassa tasavaltalaisten puolella...

    Noora, elämme vuotta 2022, nyt ei ole aika muistella mitä muita hirveyksiä jotkut muut aikoinaan ovat tehneet... tärkeintä on pysäyttää tuo nykyinen Kremlin Belsebuubi.

    VastaaPoista
  66. Koska emme ole petoja? Käyköön kuinka vain tulee Venäjälle eteen deputinisaatio.

    VastaaPoista
  67. Olisiko vähän epäsuhtaista verrata Putinia Jeesukseen?

    Jeesushan ei tehnyt kenellekään pahaa, Putin sen sijaan murhaa naisia ja lapsia ja pommittaa sairaaloita ja miinoittaa turvakäytäviä. Ei mikään entinen Vietnam tai Afganistan selitä millään tavalla sitä, että Putin suistaa koko Euroopan vaaralliseen sotatilanteeseen.

    VastaaPoista
  68. Teki toki, apokryfikirjojen kertoma: kaksitoistavuotiaana tappoi ikätoverinsa sanalla ja herätti kuitenkin henkiin hetioitis. Juu, ei ole kanonisoitu ei ja tämähän tiedetään; vaanpas on iät & ajat olleet kirjat, mokomat.

    Mikä mahtaa olla putinologinen peräytymisstrategia? Tämähän alkaa käydä jopa pikkuisen mielenkiintoiseksi.

    Kerron erään venäläisperäisen hupaisan jutunkin ettette tyyten toivorikkauttanne tulisi asettaneeksi syrjään:

    Tavallinen hissi on sellainen että siihen käydään sisään, painetaan nappulaa ja siirrytään haluttuun kerroskorkeuteen. Tsetseenihissi on sellainen että kukaan ei näe vaikka miehiä suurine kantamuksineen menee kellariin ja painaa nappulaa jolloin koko kerrostalo tulee alas.

    Ei siellä päin aina ole oltu nykykurin otteessa.

    VastaaPoista
  69. Se mitä Jeesuksen seuraajat ja kirkot ovat tehneet, on niiden oma vika, ei siitä voi historiallista Jeesusta syyttää. Putinia sen sijaan voi syyttää sodan tuomisesta Eurooppaan, rauhan tyyssijaan. Sota ei ole Venäjän, vaan Putinin vika.

    VastaaPoista
  70. Muuten, Barabbas on armeniaa ja tarkoittaa suomeksi isän poikaa. Perimätiedon mukaan hänenkin nimensä oli Jeesus.

    VastaaPoista
  71. Niin? Eli avaisitko hieman. Liittyykö se jotenkin edellä sanottuun?

    VastaaPoista
  72. Joku puhui edellä historiallisesta Jeesuksesta.

    VastaaPoista
  73. Tuttirullaa kuule itelles kun hassujas puhelet! Minä olen jo vuodesta 2021 pitänyt pystyssä firmaa "Pano & Kummp." Asiakkaiksi suvaitsemme vain naispuolisia ihmisiä heidän siviilisäätyynsä katsomatta. Ja muutenkin mottomme on "Mitä heitä valkkaamaan - Inte dem i sortimentet." Aikoja vastaanotolleni voit tilata numerosta 112. - Huom! sunnuntain pyrin pitämään lepopäivänä!

    Hinnastostamme poimittua:
    Lentopusu 0,25;- Tulisuudelma 2,99;- Kielari 4,99;- Pikapano 149,00;- Norminusasu 199,99;- ja erikoisextramme "Syvään päätyyn asti" (sis. myös tarvittavan elvytyksen) 499,00;-

    VastaaPoista
  74. Moskovan Patriarkalle Putin on messias. Nyt sortui Zelenskykin jumalasta puhumiseen. Hänen mukaansa kaatuneet pääsevät jumalan luo ,Venäjää jumala rankaisee. Kun on kova paikka ,niin jumalakin kelpaa joukonjatkoksi tukemaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis muussa Euroopassa, Pohjolaa lukuunottamatta, uskonto on edelleen kova sana. Näin on esimerkiksi katolisissa maissa, ja tietysti ortodokseilla.

      Huomaan sen esimerkiksi siitä, miten katolisessa maassa elävä sisareni valmistelee nyt jo pääsiäiskoristeita ja pääsiäistä. Jouluksi hän askarteli suomalaisesta jäkälästä ison jouluseimen, joka on saksalaisilla yleinen joulukoriste, suositumpi kuin meillä jokin tonttuviritys.

      Minusta tällaisessa on jotain vanhaa ja sivistynyttä kulttuuria. Kaikkea ei ole revitty alas ja poljettu jalkoihin, niin kuin meillä uskonnolliset elementit. Olen itsekin aina tykännyt kulkea hautausmailla ja kurkistaa kirkkoihin sisään. Missään ei huou niin vanha kulttuuri ja historia kuin kirkoissa. Eikä yhdisty niin moni taiteenala.

      Poista
  75. Nooralle myös yläkerroksessa postia. :)

    nimim. "odotan puhelinsoittoasi kuumeisesti"

    VastaaPoista
  76. Mutta miksi haluat tuoda juuri Barabbaan tässä yhteydessä estradille, Tinkamungi? Mikä kytkee hänet Jeesuksen ja Putinin vertailuun, joka oli keskusteluhaaran aihe? Mikä on Barabbaan syvin merkitys keskustelulle?

    VastaaPoista
  77. Noora kysyi miksi länsivallat eivät sitten puutu Putinin erikoisoperaatio-iljetykseen, vaan puivat vaan nyrkkiä ja ärjyvät katsomosta uhkauksiaan.

    No siksi, saatana, kun Putinilla on se ydinasenappi! Ja hän on uhannut painaa sitä jos joku vaan uskaltaa puuttua hänen m/s-leikkiinsä. Siitäpä sitten saatte!

    Jostakin syystä USA ja muut uskovat häntä. Minäkin uskon.

    VastaaPoista
  78. Lisäksi tässä on uhkana kolmannen maailmansodan syttyminen, jos muut puuttuvat nyt sotaan - niin toivottavaa kuin se ajatuksena olisikin. Jollain tasolla en voi ymmärtä, miten maailma sallii tällaiset rikokset, sillä nämä Putinin teot eivät ole enää sotaa, ne ovat julmia barbaarisia raakuksia, joita yhdenkään kansan johtajan ei enää viime maailmansodan jälkeen olisi luullut tekevän.

    Putin on saatava kiinni ja tuomittavaksi kansainvälisen sotarikostuomioistuimen eteen. Tuomion julistus tulee näyttää suorana lähetyksenä koko läntisen maailman televisiosta.

    VastaaPoista
  79. Putin kuvitteli, että tämäkin pikkuinen erikoisoperaatio sujuisi yhtä sukkelasti kuin aiemmatkin. (Jos nyt joku, vaikkapa Noora, kysyy että mitkä aiemmat, niin se kuvaa vain miten tefloninen mies Putin on.)

    Kerrataanpa:

    1999 - Putin hyökkää Tshetseniaan
    2008 - Putin hyökkää Georgiaan
    2014 - Putin hyökkää Krimille
    2014 - Putin hyökkää Itä-Ukrainaan
    2015 - Putin hyökkää Syyriaan
    2022 - Putin hyökkää Ukrainaan

    Krimin "oikeutettu" valtaus sujui kuin tanssi. Kaikki luulivat että tämä riittää Putinille. Moni piti Itä-Ukrainan sotaa vain peitetouhuna, joka loppuisi pian itsestään.

    Minäkin oletin tämän Putinin pikkuisen erikoisoperaation tähtäävän vain siihen, että hän nappaisi nopeasti myös Donbasin lopullisesti itselleen ja pullistelisi sitten sotasankarina ja rauhantekijänä. Äiti Venäjän suurena poikana.

    Mutta ei, laskin väärin. Vielä pahemmin väärin laski kyllä Putin itse, sillä nyt hän räpiköi Ukrainan aroilla pahemmin kuin harakka tervatulla katolla - kiinni on ja pysyy niin jalat kuin nokkakin.

    Putinilla oli mahdollisuus esiintyä valtiomiehenä, mutta nyt hänestä tuli historiallinen hylkiö. Sääli koko maailmalle ja etenkin Euroopalle. Suomelle ehkä myös onni.

    VastaaPoista