16.12.2025

Kenen sielussa se rasismi oikein onkaan?




Kovin mieluusti soisin, että sanan- ja ilmaisunvapaus todellakin sallii jatkossakin myös epämiellyttävät, loukkaavat ja rumatkin ilmaisut, taiteessa ja ulkopuolella taiteen, kaikessa ilmaisussa. Kuvitelkaa yhteiskuntaa, jossa sensorit valvoisivat ilmaisua ja ilmiantoja, ja jokaisesta epämiellyttävästä ilmaisusta tulisi rangaistus. Pieni Pohjois-Korea?

Minä ainakin pidän tummaihoisia, vinompisilmäisiä, erilaisia seksuaalisia variaatioita, vammaisia, eri tavoin ajattelevia ihmisiä yhtä arvokkaina ja ihmisarvoisina kuin tasavallan presidenttiä tai itseäni, joten en tunne tarvetta kohdella heitä eri tavalla kuin kaikkia ns. standardikansalaisiakaan. 

Eikö kaikenlainen ihmisten polarisointi ihonvärin, vamman tai seksuaalisuuden mukaan ole rasistista, myös ohituskaistoille tai turvatiloille asettelu? Ja myös se, että joitain ihmisiä ei saisi loukata, mutta toisia saisi?Viittaan jälleen kerran takavuosina esitetyn  kotimaisen Sisko ja sen veli -sarjan kehitysvammaiseen poikaan, jolle nauramisesta nousi moraalinen närkästyskohu. Tämä poika yllätti närkästyjät sanomalla, että KYLLÄ, heille saa ja pitääkin nauraa, koska vain siten he voivat tuntea olevansa yhtä arvokkaita ihmisinä kuin muutkin. 

Ihmiselle saa siis nauraa, sinulle, minulle, minun dysphonia spasmodicalleni, myös kehitysvammaiselle ja tummaihoiselle saa nauraa. Maailmassa täytyy olla tilaa ironialle, satiirille, huumorille ja jopa pilkalle. Resilienssiä tarvitsee jokainen, mutta pahantahtoista ja tarkoituksellista pilkkaa ja rasismia ei tietenkään tarvitse kenenkään sietää. Sitä varten on takarajana lain turva.

Minusta on loukkaavaa ja rasistista kiinalaisia ja japanilaisia kohtaan pitää vinoja silmiä niin erikoisina tai rumina, ettei niitä saa pilaillen matkia. Tai on loukkaavaa tummaihoisia kohtaan asettaa heidät vaikkapa  luokassa etusijalle niin, että opettaja kysyy heiltä ensin, sitten muilta. 

Eli kysymys kuuluu: kenen sielussa se rasismi oikein onkaan? Missä rasismi oikeasti luuraa?

(Kuvassa sievistelee Molieren näytelmähahmo)

163 kommenttia:

  1. Ennen kaikkea ihmisiä
    eriarvoistava, evoluution lakeja kyseenalaistava käytös on sivistymättömyyttä.
    Planeetan ihmiset eivät voi itse vaihtaa geeniperimäänsä.
    Vauvat eivät voi valiita vanhempiaan eivätkä missä kohtaa haluavat maapallolla syntyä. Kyseiset totuudet pitäisivät olla itsestäänselviä ja tiedostettuja kaikille.

    Poliittiset, uskonnolliset, kulttuurilliset arvonsa voi täysi-ikäinen halutessaan valita ja vaihtaa. Helppoa se ei aina ole.
    Sivistynyt ja tiedostava ihminen ymmärtää miksi joku valitsee totuutensa ja omat näkemyksensä tarjolla olevista vaihtoehdoista.
    Ristiriitoja tulee vääjäämättä ihmisten erilaisista maailman näkemyksistä.
    Se millä tavalla, mistä eri syistä ja miten ihmisten näkemyserot kärjistyvät rasismiksi on lukemattomia.
    Pelko omien etujen menettämisestä ja itseriittooinen paremmuus verrattuna muihin, ovat eräitä syitä erilaisuutta halveksivaan käyttäytymiseen.
    Toisaalta epävarma psyyke tarvitsee syntipukkeja ja lievitystä huonommuuden tunteelle ja kateudelle. Ilkeydestä ja halveksinnasta erilaisuutta kohtaan saa epävarma persoona lievitystä omalle ahdistukselleen.

    Vuirovaikutteinen kritiikki on sallittua, mutta se on vaikea vuorovaikutuksen laji olla loukkaamatta toisin ajattelijoita.

    Keskenkasvuisia me ihmiset olemme, eikä toistemme arvostelu katoa, mutta syntymässä perittyjen ominaisuuksien halveksinta ja ilkeämielinen irvailu ovat henkistä kehittymäättömyyttä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Viisaita ja totisen tosia sanoja, Noora. Noihin on helppo useimpien yhtyä. Rasismia en usko yhdenkään kansanedustajan hyväksyvän.

      Kysymys onkin perimmältään siitä, olemmeko me tämän päivän ihmiseet stigmatisoineet rasismikäsitteen saman kaavan mukaan kuin muinoin neuvostovastaisuuden: näemme sitä sielläkin, missä sitä välttämättä ei ole.

      Minä en tiedä, olemmeko, mutta jokin näissä valtakunnallisissa suurissa rasismijahdeissa lyö vastaan. Sanon taas niin kuin muuan Petri Seppänen HS:ssa: Vastustan jyrkästi rasismia - ja päivä päivältä yhä enemmän myös rasismin vastaista toimintaa.

      Jälkimmäiset ovat kehittyneet uskonnon kaltaiseksi rituaaliksi, jonka keskiössä on rasismin vastustajien jatkuva julkinen puhdistusseremonia ja hyveellisyyden olympialaiset.


      Nytkin joka päivä pari julkkista pompahtaa someensa kertomaan suuriäänisesti, miten hän tuomitsee rasismin. Olen luullut, että on itsestään selvää, ettei ihminen voi kannattaa rasismia.

      Poista
  2. Toiset meistä ovat erityisen herkkähipiäisiä arvostelulle, eivätkä pysty nauramaan itselleen ja omille ominaisuuksilleen. Syvät syynsä löytyy ko. ominaisuuksillekin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tästä ajasta puuttuu huumori. Enkä tarkoita nyt sitä, että tämä missin silmien vinoon vetäminen tulisi kuitata naurulla. Mutta ei tämä tällaisen hysterian paikkakaan kyllä ole.

      Poista
    2. Minä taas olen vakaasti sitä mieltä, että tämä missin silmävinoilu pitäisi kuitata pelkällä hymähdyksellä.

      Siitä nostettu mekkala on täysin ylimitoitettua. Ja se pitäisi nimenomaan kuitata naurulla.

      Poista
  3. Etenkin politiikassa ja varsinkin liike-elämässä eri kansojen kulttuurieroihin pitää suhtautua kunnioittavasti ja eri varauksin. Siksi tätä Suomen ex missin käyttäytymistä kiinalaisia kohtaan ei voi pitää suotavana. Ei siinä auta selitykset päänsärystä silmien vedon syynä. Kuva ja teksti "kiinalaisen kaa syömässä" on kuvassa se pointti. Tässä ei ole kyse siitä, mitä itse ajattelemme, vaan siitä mitä vastapuoli ajattelee. Vara on viisautta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuskin kukaan pitää missin somemerkintöjä suotavana. Siitä ei ole kyse, että elehtiminen pitäisi hyväksyä - se on sivuseikka.

      Kyse on siitä, mikä on oikeus ja kohtuus. Minua kiinnostaa tämän asian juridinen puoli.

      Poista
    2. Nythän uutisten mukaan kyseinen ex missimme on palkannut itselleen asianajajan. Ei lakikaan läheskään aina ole yksiselitteinen, jos asia tästä etenee ja mihin.

      Poista
    3. Kannattaa katsoa pari jaksoa Kovaa lakia, niin jo siitä huomaa, miten monella tavalla tuomioita voidaan antaa. Olisi mielenkiintoista saada tietää, millä tavalla lakimies puolustaisi Sarah Dzafcea. Ja se toinen puoli, millä perusteella mahdollinen syyttäjä syyttäisi häntä ja mistä.

      Poista
  4. Matkiminen on syvällä ihmisluonnossa. Vauva oppii matkimalla. Lapsi oppii matkimalla. Myös aikuinen oppii matkimalla. Ajatteluakin oppii matkimalla.

    Imitaation kohteet ovat yleensä ylpeitä matkimisesta, mutta voi matkimalla tietysti myös loukata. Loukata voi niin monin tavoin, usein jopa tahtomattaankin.

    Mutta nämä silmien venytyksistä ynnä muista vastaavista syntyneet kohut perustuvat enimmäkseen teko- ja puolestaloukkaantumiseen. Ne ovat tarkoituksellisia ja niillä mollataan poliittisia vastustajia.

    Toisaalta ne toimivat, ikävä kyllä, toisaalta taas synnyttävät uusia teemukeskisarjoja ja jopa donaldtrumpeja.

    Peruskysymys kuuluu: miksi on niin kamalaa tuoda esiin ihmisten ihonvärien ja silmien muotojen erilaisuus? Miksi on synti mainita, että me ihmiset ylipäätään olemme erilaisia?

    Kun kuitenkin me kaikki olemme erilaisuudessamme samanlaisia.

    VastaaPoista
  5. Juuri tämä on ydintä, jota pitää kysyä: onko vinompi silmämuoto tai tummempi ihonväri tai erilainen seksuaalisuus todella niin kauhean kamalaa, että se vaatii erilliskohtelua ja erillisiä suojelutoimenpiteitä?

    On monia tavallisia roolejakin ihmiselämässä, joissa saa pilkkaa ja halveksuntaa osakseen. Yksi sellainen on opettajan työ ja rooli, toinen vaikkapa kansanedustajan jne. Kun elämä ei ole kenelläkään turvatilaa eikä ruusuilla tanssimista.

    VastaaPoista
  6. Japanilaiset kutsuvat valkoihoisia kanan paskaksi Japanin kielellä Japanissa. Japanissa olleena tiedän asian varmasti 😂

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kulttuuriantropologia on tutkinut sitä, millä tavalla kansat ovat ottaneet vastaan vieraita kansoja ja vaikutteita. Aina varhaiskulttuureista lähtien asiaan on liittynyt ennakkoluuloja, pelkoa ja uteliaisuutta. Tässä kontekstissa on vieraan kokeminen outona ja joskus huvittavana, eikä sitä voi automaattiasetuksella tulkita halveksunnaksi.

      Kyky kokea toisenlaisia tai outoja asioita humorististisena on vain yksi ihmisen synnynnäisistä kyvyistä - siis todella kyvyistä, ei haitoista, ja se oli jo varhaiskulttuurin ihmisissä. Kun tämä ymmärrettäisiin laajasti, ei mieli pahoittuisi turhaan.

      Poista
  7. Mitä Suomessa saa sanoa tai tehdä ei kuulu muille kuin suomalaisille. Jos joku vinosilmä täsä loukkaantuu niin ei ymmärrä huumoria.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Anonyymi, höpsistä, äläpäs nyt trollaa.

      Loukkaantuminen on aina inhimillistä, kaikista mahdollisista ja jopa mahdottomistakin syistä. Olennaista ei tässä keississä taida ollenkaan olla loukkaantuminen, vaan puolestaloukkaantuminen ja median yltyminen infernaaliseen rasismijahtiin.

      Kukaan ei enää katso tämän älämölön konkreettiseen menettäjään ja uhriin: Sarah Dzafceen.

      Olen saletti siitä, että jos kristinuskon Jeesus kulkisi maan päällä, hän ottaisi kädestä Sarahia, ei aasialaisia. Aasialalsille ei tapahtunut oikeasti mitään pahaa, vai tapahtuiko jonkun mielestä? Asioita pitäisi joskus katsoa lintuperspektiivistä.

      Poista
    2. PS Se median yltyminen raivoisaan rasismijahtiin on aiheuttanut maallemme ns. mainehaitan, ts. se paisuteltu myrsky asian ympärillä. Tapaus itsessään ei olisi sitä aiheuttanut.

      Tällä en tarkoita sitä, että tällaisista typeristä kuvista pitäisi vaieta, vaan viittaan yksinkertaisesti siitä nostatettuun ja lietsottuun mekkalaan. Ihan kuin asialla olisivat meitä suuremmat voimat.

      Poista
    3. Kaikkien muiden syy tämä on paitsi niiden jotka silmiä venyttelivät. He tässä uhreja ovat. Ikävää että media maailmallakin syyttää ainoastaan noita poliitikkoja.

      Poista
    4. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suomi-pysyy-otsikoissa-ulkomailla-bbc-rasistinen-tulimyrsky/9271462

      Poista
    5. Anonyymi, jätetään trollaus. Et itsekään ajattele noin. Tottakai vikaa on tekijöissä, silmäkulmiensa venyttelijöissä, sillä heistähän kaikki alkoi. Tässä omassa jutussani kysyn, mikä on oikeus ja kohtuus.

      Jos venyttelyt eivät täytä rikoksen tunnusmerkistöä, niin voisiko teot suhteuttaa tähän kaavaan: ne ovat ajattelemattomia ja typeriä tekoja, joita pitää pyytää anteeksi.

      Anteeksiantoa yleensä seuraa länsimaisessa moraalietiikassamme armo ja armahdus, mutta en näe tästä merkkejä. Ikään kuin jokin meitä isompi voima käyttäisi näitä onnettomia ilveilijöitä työkaluina ja aseina jotakin suurempaa mahtia vastaan.

      Poista
    6. PS Maailman media on vain sen tiedon varassa, jota meidän mediamme antaa ja levittää. Tämä kannattaa huomata, jottei tee päätelmiä sillä ajatuksella, että ulkomainen media pystyisi arvioimaan koko tapahtumahorisonttia objektiivisesti. Ulkomainen media levittää enimmäkseen suomalaismedian antamaa kuvaa ja väriä. Harvassa ovat aasialaiset maassa asuvat kirjeenvaihtajat näillä lakeuksilla.

      Poista
    7. Älä leiki noin tietämätöntä tai oletko oikeasti noin tyhmä? Eivät aasialaiset valistumattomia idiootteja ole jotka sinun lailla uskovat johonkin "isompaan voimaan". Aivan naurettavaa sinulta että "maailman media" kirjoittaisi sitä mitä meidän menia sille syöttää? Hölmö.

      Poista
    8. Jassoo. Olen ilmaissut itseäni huonosti, jos tulkitset, että uskon johonkin korkeampaan voimaan, henkilökohtaisesti. En taida uskoa, ja jos uskoisin, olisin varmaan ns. uskovainen Räsäs-malliin. Korkeintaan toivon, että olisi jokin hyvä korkeampi voima, mutta ei se taida olla.

      Kyllä ulkomainen media käsittääkseni seuraa suomalaista mediaa ja poimii uutisensa sen annista. Miten sinä sitten arvelet aasialaisten medioiden saaneen tietää tästä tapauksesta?

      Poista
  8. Kulttuuriantropologiasta tuolla jo olikin puhetta. Sanosin siihen vielä, ettei sieltäkään mitään yksittäistapauksiin käypää tulkintatapaa löydy, ehkä jotain yleisempää viisautta kuitenkin. Durkheimin ja Canettin pohjalta nämä tässä kohussa kyseessä olevat reaktiiviset ilmiöt voitasiin asettaa kehittymättömissä yhteisöissä vallitsevan, sosiaalisesti sitovan normimoraalin piiriin, ja niissä olisi siis kysymyksessä nimenomaan alkukantaiseen, signaalitasolla toimivaan kieleen kuuluvat -- ja myös symbolitasolla mentaalisina esiintyvät -- paniikki- ja pakoreaktiot.

    Joten tulkinta kulttuuriantropologian ja sosiologian pohjalta on aika osoitteleva: sen sijaan että yhteisössämme on edelleenkin primitiivisen kunniakulttuurin normatiivisia ominaisuuksia, meidän kannattaisi kehittää yhteisöämme täysin päinvastaiseen suuntaan. Vaikka huumorissa helposti sorrutaan mauttomuuksiin, se joka tapauksessa on noin miljoona kertaa terveempi asennevaihtoehto kuin panikoituminen ja pako alkulaumassa vallinneiden aggressioiden valtaan.

    Psykoanalyyttisestihan puolestaloukkaantuminen on vain pahuuden palvontaa -- tällaiset moraalivouhkaamiset tarjoavat projektiiviselle pahuudelle tarpeellisia kohteita oman sielun "pelastumisen" tueksi. Kaikissa uskonnoissa on näitä ominaisuuksia, kaikissa kulttuureissa ne saavat tunnustuksellisia uskontojakin laajempaa normimoralistista kaikupohjaa.

    Joten suosittelen henkseleiden paukuttelun sijasta niiden löysäilemistä ja sietokykyä huonommankin huumorin suhteen. Miettikääpä pipopäät, jos oikein vanne kiristää, minkälainen rangaistus mielestänne olisi sopiva tuollaisille onnellisten tähtösten alla syntyneille ja ihan omaan perimysjärjestykselliseen klaaniinsa sisään päässeille missukoille, jotka hurjilla rotuaggressioillaan nostattavat suuremmat otsikot ja saavat enemmän palstatilaa kuin maailmanrauha tai Ukrainan rauhanneuvottelut? Ei kai se ole mikään påikku juttu? Ei kai tuollaista pitäisi niin vain päästää pälkähästä? Olisiko kaksikymmentä vuotta vankilaa sopiva määrä. Vai riittäisikö kymmenen, eikö se olisi kohtuullista?

    Eläköön keisari Frans Joosef!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiistattahan sekä Kiinan että Japanin kulttuuri on paljon primitiivisempää ja "kehittymättömämpää" kuin meidän länsimäilta omittu suomalaisuus.

      Poista
    2. No älä nyt, Anonyymi. Nuo kulttuurit olivat varsin korkealla jo ennen kuin ensimmäinen suomalais-ugrilainen piirsi puumerkkinsä tuohenkäppyrään. Kulttuureita on turha arvottaa paremmuusjärjestykseen vertaamalla niitä omaan kulttuuriin.

      Poista
    3. Se, että Kiinassa esimerkiksi eläinsuojelulaki on ollut olematon aina viime vuosiin saakka, ei tarkoita, että koko kulttuuri on mätä. Mätiä kohtia on ja systeemi voi olla väärä meidän kulttuuristamme katsoen.

      Mutta siis kulttuurien erilaisuus ei tee niistä sinänsä "huonompia". Esimerkiksi nuo aiemmin mainitsemani varhaiskulttuurit olivat omassa lajissaan varsin hienosyisiä rakenteiltaan, riitteineen ja maagisine menoineen hämmästyttävän korkealle kehittyneitä pytinkejä - kun ei vertaa niitä nykykulttuureihin..

      Poista
    4. ”kuin meidän länsimäilta omittu suomalaisuus”

      Olisiko Anon pääpointti ollut tämä eli ”suomalaisuuden” mitätöinti länsimailta omituksi lainatavaraksi.

      Jos aloitetaan vasta jääkaudesta, niin näille onhan näillä tanhuvilla sen jälkeen monenlaista sakkia tallustellut ja tulijoita on ollut niin lännestä, etelästä kuin idästäkin.

      Meidän valtaväestöön kuuluvien suomalaisten esivanhemmat tulivat nykytiedon mukaan idästä ja toivat mukanaan mm. suomen kielen.

      Sen jälkeen vaikutteita on saatu monelta suunnalta ja omaksuttu länsimainen kulttuuri ja uskonto. Mutta ”suomalaisuus” on kyllä ihan omatekoista, sen huomaa jo käydessään Ruotsissa, länsimaassa.

      Poista
  9. Hieman outoa tässä kohussa on se, että sen alkuperäinen kohde - Sarah-missi - on itsekin puolimamu ja tummana luonnostaan ulkomaalaisen näköinen, ettei vaan olisi hieman vinosilmäinenkin…

    Se ei kuitenkaan suojellut häntä tältä lapselliselta panikoinnilta. Todistammeko tässä nyt suurta käännettä - nimittäin sellaista, että mamukin voi syyllistyä rasismiin!?

    Se lienee tämän myötähäpeää aiheuttavan kohun ainoa positiivinen pointti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tapsa, Sarah-tyttö on nyt jo sivuseikka tässä menossa. Nyt maalataan dystopioita siitä, miten koko maailma kohisee Suomen hirrvittävästä rasismista ja rasistikansanedustajista. Sarah teki tehtävänsä ja saa mennä....

      Poista
    2. https://yle.fi/a/74-20200290?origin=rss

      Poista
    3. Anonyymi! Linkit eivät keskustele. Ihmisiä ei jätetä yksin linkin varaan. Keskustelu on tärkeää, dialogi.

      Eli miksi linkkasit kyseisen artikkelin, mitä ajattelet siitä? Sinun ajatuksesi on kiinnostavampi kuin toimittajan valmis teksti.

      Poista
    4. Paskan jauhamisen tilalle vähän järkeviä mielipiteitä.

      Poista
    5. Suurin osa netin laineilla surffailevista ei viestinnän tutkimusten mukaan avaa tarjottuja linkkejä, vaan siirtyy seuraavaan kohteeseen.

      Siksi toivon linkkaajan mieluummin selostavan linkin ydinajatuksen sanallisesti kommentissaan.

      Poista
    6. – Mitäköhän minun pitäisi pyytää anteeksi, Garedew vastasi.

      - OIin siinä työpäivän jälkeen koko päivän ollut menossa ja pää oli kipeä. Siinä hieroin ohimoita ja laitoin, että kovaa on työ täällä eduskunnassa. Siinä ei ollut mitään muuta viestiä. Käsittämättömäksi menee tällainen mediakohu, Garedew kommentoi julkaisuaan Iltalehdelle.

      Hän sanoi Iltalehden mukaan, että "jos jonkun pitäisi pyytää anteeksi tässä koko tapauksessa, se on media, jonka pitää pyytää minulta anteeksi, että on tuominnut ja leimannut minun ihan tavallisen postaukseni rasistiseksi."

      Miksei minua uskota että kuva oli aivan vahingossa otettu samaan aikaan kun oli tämä kohu? Miksi media vainoaa minua rehellistä ihmistä? Tämä on törkeä ajojahti.

      Poista
    7. En tunne tätä Garedewin postausta, enkä koko Garedewiä, joten enpäs osaa sanoa lausuntojen luotettavuudesta juuta enkä jaata.

      Sitä paitsi et vieläkään kerro omia ajatuksiasi, vaan ilmeisesti lainaat toimittajan tekstiä. Eli mitä sinä ajattelet noista leikkaamistasi toimittajan kirjoitteista? Se olisi kiinnostava tietää.

      Poista
    8. Koko tämän kummallisen kohujutun tunnelmissa voidaan katsoa vielä David Bowien versiota hänen silmänliikkeistään linkissä olevasta upeasta musiikkikappaleesta China girl:

      https://youtu.be/_YC3sTbAPcU?si=g629nCrgGrFOmwvb

      Poista
    9. Ano: ”Paskan jauhamisen tilalle vähän järkeviä mielipiteitä.”

      Tässä muutama aluksi:

      Missin silmien venytys oli täysin harmitonta pilailua, joka karkasi käsistä ja aiheutti teko- ja puolestaloukkaantumisen hyökyaallon, joka vyöryi median levittämänä Aasian rannoille asti.

      Persupoikien osallistuminen mamumissin puolustamiseen oli miehekäs reaktio käsistä karmaamassa olleeseen tapahtumaan. Ja huom! perkele - persut nousivat miehekkäästi puolustamaan Suomen mamumissiä!

      Tämä jalo teko on jäänyt täysin tämän tekokohinan alle! Tässä vanhat rakenteet järkkyvät…

      Poista
    10. Katsokaapa tuo David Bowien vanha hittilevy tuossa yläpuolella killuvasta linkistäni. Siinähän David nostelee sormillaan silmiään vinoon ja naureskelee, juuri kuten missi-Sarahkin.

      On hölmöä tulkita oikopäätä tuommoinenkin pelleily pahantahtoiseksi ajatukseksi. Kyllä se pahantahtoisuus ja rasismi taitaa olla vain siellä puolestaloukkaantujan omassa sydämessä, kaiken moraaliposeerauksen ja hyvesignaloinnin alla.

      Miksi joidenkuiden mieleen tulee heti rasismi? Eikö juuri se nimittely todista, että hän se on, joka ei arvota ihmisiä samanarvoisina? Hän on se, joka erottelee.

      Poista
  10. Ei se rasismi ole mikään kumma, sinänsä. Sivuseikka sivistyksessä.
    Abraham Lincoln vapautti orjat.
    Nelson Mandela ja vankila.

    Tehty jo, osataan, loppunut.

    Rotusortoa se vain oli. Ottivat jotkut asiakseen siitä jatkaa ja alkaa tirehtööreiksi, sirkuspellet. Kenraalit, rehtorit...

    Aina vain tulee mieleen ne silinterihattuiset kaislahameisiin pukeutuneet.
    Tintit pois kirjastoista vaan niin ongelma katoaa.
    Sen helvettiinkö Ahmed Ahneet on muuten kadonnu?
    Ollaanko tässä ranskalaisuutta syrjimässä!
    Merde. Il est fou!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen viitannut tässä keskustelussa, ja usein ennenkin, antropologisiin tutkimuksiin varhaiskantaisten kulttuurien piirteistä, ennakkoluuloisesta tai varautuneesta suhtautumisesta vieraisiin heimoihin, vieraisiin kulttuureihin. Se ilmenee joskus naureskeluna, jolla pelättyä uutta kohdetta halutaan tavallaan pienentää, tehdä vaarattomaksi.

      Haluan täsmentää sitä seikkaa, että tämä varova ja erikoinen suhtautumistapa vieraaseen kulkee tutkijoiden mukaan ihmisen perimässä ja on säilynyt samoin kuin vaikkapa koirilla paikalla ympäriinsä pyöriskely ennen makuulle laskeutumista, käärmeiden varalta.

      Nykyihminen tosin tietää, että vieras ei ole vaarallinen, vaan jopa tutustumisen arvoinen. Jotakin kuitenkin tästä varhaiskulttuurien uuden ja oudon kohtaamisen vaikeudesta on siis edelleen sisällämme, perimässämme.

      Minusta tämä tulisi ymmärtää rasismikeskusteluissa, jotta tämänkaltaisilta liioitelluilta massapöyristymisiltä vältyttäisiin. Aivan kaikki rasismiksi tulkitsemamme ei ole pahansuopaa suhtautumista muihin kulttuureihin.

      Poista
    2. "Tältä näyttää suomalainen rasistinen sika". Näin kertoi Kiinan virallisen englanninkielisen median, China Dailyn, USA:n kirjeenvaihtaja.

      https://www.instagram.com/p/DSStI_JjFBo/

      Poista
    3. Aijai, nyt on Pig-Eerolalla hikiset paikat. Kiinasta nimittäin puuttuu kattava eläinsuojelulaki, joten Eerolan kannattaa pysyä kaukana Kiinasta.

      Muutenkin Kiinassa muidenkin maatalouseläinten, villieläinten ja lemmikkien huono kohtelu ovat suuria ongelmia. Erikoisesti koirat ovat edelleen vaaravyöhykkeessä.

      Minua surettaa Kiinan osalta sekin, että maa tukee Venäjän suorittamaa Ukrainan teurastusta sodassa.

      Poista
    4. Olet oikeassa että Se on kiinalaisten vika että ovat vinosilmäisiä eikä Eerolan.

      Poista
    5. Höpsistä. Onko nyt kaikki huumori kiellettyä?

      Poista
    6. On. Edellyttää että ensin saa luvan muilta eksofoobikoilta.

      Sitten voidaan vetää blossit ja natustella mässyt ja voidaan kihertää ja pelailla lautapelejä. Ja leikkiä keppihevosilla.

      Pilvi lippakioskeihin!

      ..ja kellään ei saa seistä, tai me vaaditaan vehkeet valtiolle siltä, saatanan natsilta.

      Poista
  11. Beth Hart - Damn your eyes.
    Rikun luulisi tykkäävän.

    VastaaPoista
  12. Onni että on ne Mämmilät siellä kirjastoissa, sentään edes. Aivan huippu se Mukku, tulee aina mieleen Teukka. Burundista, Bujumburan jäbä. Moskovan yliopistossa luki ittensä filtriksi.
    En muuten kerro että Mukku on inspiraatiota tekijöille, meinaan nykyisin.

    Kaikki Suomen läänit, yhdistykää Mämmilälandiaksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mämmilässä sattuu nykyään kämmejä siihen tahtiin, että olisikohan viisainta vaihtaa nimi Kämmiläksi?

      Kämmilästä kajahtaa, joten kajahtaneita riittää.

      Poista
    2. Jos Mämmilästä tehtäisiin Kämmilä, siitä taitaisi tulla Kootut pilat hallituskämmeistä, joita Käthy-ratsun selässä istuva Batmanin viittaan verhoutunut tuhti Lindtman koettaa estää takaistuimellaan kaunotar valkein kiharoin Tutti Tuppurainen. Nälkään kuolemaisillaan oleva kansa katujen varsilla kumartaisi pylly (ihmeen pulska) pystyssä näitä pelastajia. - Tätä rataa ja tästä eteenpäin..

      Poista
    3. Käthy?

      Eikö edes Käthe?

      Molemmat virheelliset, ja väärä kirjoitusasu siis kyseessä. Sen hevosen hauta on Ypäjällä. Siellä se Kate on. Aimo Tukiainenkin tiesi.

      Oliko mitä päällimmäisiä, hähä.
      Käthytthämättömyyttä khäythäen...

      Toi menntaalikimpparunkkailu ei ole mun makuun.


      Haista paskatapsa kuule rikkivety, minä poltan sikaria.

      Poista
    4. Anonyymi, Mannerheimin viimeisen hevosen nimi oli Käthy, juuri tässä muodossa. Asian voit tarkistaa vaikkapa tämän hevosen virallisesta vanhasta sukutaulusta:

      http://www.sukuposti.net/hevoset/kathy/82120

      Kaikki muut muodot nimestä ovat väärin, jopa patsaan nimessä esiintyvä. Käthy on aito ja alkuperäinen nimi.

      Poista
    5. Hehe. Isoisäni isä johti valtion hevossiittolaa. Joopa joo ja kerropa kuka?

      Poista
    6. ” Käthy (1934 Löddeköpinge, Ruotsi – 24. helmikuuta 1953 Ypäjä) oli marsalkka Mannerheimin viimeinen ratsu. Käthyn nimi esiintyy kirjallisuudessa virheellisesti myös muodoissa Kate, Kathe, Kathy, Keit ja Käthe. Mannerheim äänsi hevosensa nimen Keet, mistä on ehkäpä ajateltu nimen kirjoitusasun olevan englantilaisittain Kate. Tämä virheellinen muoto esiintyy muun muassa kuvanveistäjä Anton Ravander-Rauaksen Käthystä valaman kipsipatsaan jalustassa.[1]”

      1 = Erola, Juha (toim.): Presidenttien hevoset Ypäjällä, s. 33–38. Suomen Hevosurheilumuseo, 2012.

      Poista
    7. Höpöpuheita😚
      Hei bloggaaja, mes kattoon!
      Ompeluseuran roskakatos palaa.

      Poista
    8. Mistä sä luulet että Eerola on saanut tietoja?

      Kantakirjastako? Kuka saa viedä hevosen kantakirjaan?

      Kenellä se kortti on?

      Minkä merkkinen onkaan tuo kynä tuossa pöydällä?

      Poista
    9. Hippos, huppis, sori.

      Erola, siis toimittaja Erola.

      Ei kantakirjakonsulentti, ei agronomi, ei Maatilahallituksen hevostalouden ylitarkastaja eikä Hollænder A., Holländer (Hallantie v.sta 1935) Mikko J., eikä edes Hallantie M. Iikka O.

      Poista
    10. Oliver M. I. Hollander18 joulukuuta, 2025 23:46

      Kuka on kuka?

      Poista
  13. Mielestäni suurin syyllinen on tässäkin keississä median sensaatiohakuisuus.
    Kuinka paljon maassamme tapahtuukaan rasismia julkisuudelta piilossa. Varmasti näitä rasismin pyykinpesuja riittäisi yllin kyllin sensaationälkäisille toimittajille.
    Tällä tapauksella voi taas syytellä erityisesti perussuomalaisia. Muut kansanedustajat ovatkin täydellisiä karttamaan rasismia.

    VastaaPoista
  14. Kun demarien al-Taee pyysi anteeksi rasistisia kirjoituksiaan vääräuskoisista, demarit antoivat heti anteeksi. Samaten kun Pirkka-Pekka Petelius pyysi anteeksi ikivanhoja saamelaisaiheisia sketsejään, vihreät antoivat heti anteeksi.

    Kun perussuomalaiset kansanedustajat ovat nyt kulemma pyytäneet anteeksi sketsejään ja saaneet vakavan huomautuksen, he eivät saa anteeksi näiltä omansa anteeksiannolla armahtaneilta. Muiden synti on suurempi kuin omien edustajien.

    Haloo, mitä tästä pitäisi ajatella?

    Oikeastaan toivon, että hallitus eroaisi vapaaehtoisesti ja antaisi vastuut maan johtamisesta ja talouden elvyttämisestä suoraan Antti Lindtmanin ja Minja Koskelan ja Sofia Virran osaaviin ja halukkaisiin käsiin. Saataisiin talous kuntoon ja köyhät kyykystä uuteen nousuun ja rajat auki. Voitaisiin kutsua Sanna Marinkin kehiin taas parantamaan maan maineen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tärtä odotellessa voit työntää emätinvoidetta vaginasin ettei aika käy pitkäksi. Älä loukkaannu, Hei tämä on vain huumoria! Anteeksi.

      Poista
    2. Miksi minä loukkaantuisin siitä, että sinun lausahduksesi on typerä?

      Poista
    3. Ei liiaksi kuitenkaan kun se on vaseliinipohjaista. Tulee läpitte pöksyistä ja putoo satulasta. Sano hevosen selässä olevasta istuinratkaisusta. Sen siis jota ei kannusteta. Valjasrasva on siihen.
      Se on sitä mustaa vaikka se ei mustaakaan. Heppatädit tietää mutta poniämmät ei.

      Onko se ihan pakko olla kuin se Gigerin alien, yltäpäältä liukkarissa? K-Y kävi vähiin kun sitä kuvattiin. Ette tienny, tietenkään.

      Jotenka en suosittele tunkemaan itseensä enempää kuin noin kerralla sopii kouraan vaikka tuopillinen mahtuisikin.

      Niitä on mjuuten sellaisia rasvaprässejä huoltoukot tietää.

      Raptori - Kumitissit


      Poista
  15. Kun katsoi eduskunnan kyselytuntia, toisella silmällä, torttuja leipoessa, sai vaikutelman, että Suomi on joutunut sotaan tai maailmanloppu tullut. Hirveä dystopia aukeni katsojaparan eteen, ja jos olisi sairas ja hauras vanhus, olisin varmaan säikähtänyt että mitä ihmettä nyt on oikein tapahtunut. Onko Putin hyökännyt, vai onko Suomi hyökännyt Japaniin?

    No ei, rasismistahan koko kyselytunti oli. Kukaan ei muistanut enää koko skaban oikeaa uhria, Sarahia. Hän oli vain syrjään siirrettävä pelinappula, kun löytyi käyttökelpoisempia työkaluja, omaan poliittiseen peliin. Pari naamanvääntelijäpersua, jotka ovat syösseet Suomen ikuiseen häpeään, manalan kuiluun, josta ei taida löytyä pääsyä ylös ennen kuin Antti pääsee puikkoihin.

    VastaaPoista
  16. Kaiken kaikkiaan turhauttavaa seurata kyselytuntia. Ainut ilopilkku on vas.liiton Johannes Yrttiaho, jonka kanssa tietyt näkemyksemme mm. Ukrainan sodasta ovat samansuuntaisia.
    Teemu Keskisarja on ominut suorasanaisen jääräpään, ketään kumartalemattoman julkkisroolin. Hyvä kun on. Erinomaisia hyväntekijä-lässyttäjiä eduskunnassa ja hallituksessa riittää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noora, panin merkille Yrttiahon puheen. Ja arvaapas kuka tuli mieleeni hänen sanoistaan. No tietysti muuan kaakonkulman Noora. Sävel oli sama, askel yhteinen.

      Ahdistava oli koko kyselytunti. Joulumieltä ei ollenkaan.

      Naamanvääntelythän olivat typeriä, kaikilta osapuolilta Siitä ei ole kahta sanaa. Vaan eivät kyllä tämän valtaisan kohun ”arvoisia”.

      Tämän rasismitapauksen ulkomaan uutisoinnissa on jotain samaa kuin aikanaan Sanna Marin -aiheisessa ulkomaan uutisoinnissa. Varsinainen faktaosuus on todellisuudessa ohuempi ja erilainen koko kontekstissaan kuin itse uutisen totuus.

      Poista
    2. Keskisarjan Teemu pani kyllä asiat suhteisiinsa kysymällä pyysikö Kiina anteeksi, kun kiinalainen laiva katkoi tahallaan kaapeleita Itämerelle.

      Kyse on sentään vähän vakavamman luokan tihutyöstä. Vaan eipä ole pahoitteluja kuulunut, puhumattakaan että korvaisivat tihutyönsä.

      Meidän oppositiommekin on ollut kusi sukassa koko jutusta. Missä viipyvät korvausvaatimukset?

      Poista
    3. Olen havainnut, että oppositio onkin alkanut käyttää Japanin närkästymistä aseena tässä hulabaloossa, ei enää niinkään Kiinaa. Kiinan omista julmuuksista ja synneistä on ilmeisesti tullut paljon vastalauseita. Japani on nyt se puhtaampi ase.

      Tämä on kerrassan omituinen kohu, aikalaishulluutta, niin kuin Keskisarja, totuudentorvi sen osuvasti ilmaisi.

      Poista
    4. Mielenkiintoinen oli eilen Tuppuraisen suusta kuultu kommentti siitä, että koska kohu on levinnyt maailmalle ja se halutaan lopettaa, oppositio aikoo jatkaa asian käsittelyä. - Ilmeisesti Tuppurainen ei havainnut ristiriitaa omassa viestissään.

      Oppositio aikoo siis pyytää yhteistä tilannekuvaa valtioneuvostolta ja järjeatää mahdollisesti vielä luottamusäänestyksen. - Tämä voidaan tehdä vaikka joululomalla, peesasi Kurvinen Tuppuraista.

      Poista
    5. On tässä se hyvä puoli, että vaikuttaa siltä ettei meillä mitään muita ongelmia, ainakaan isoja, tunnu enää olevankaan.

      Ehdotankin että kaikille loukkaantuneille, mukaan lukien puolestaloukkaantujien sankka parvi, lahjoitetaan Uuno Kailaan runoteos Silmästä silmään.

      Sieltä voisi poimia vaikka runon Peitetyt kasvot. Se sopisi sekä uhreille että syyllisille - ynnä keskustelun virikkeeksi maahanmuuttajanaisten tasa-arvoisuudesta länsimaissa.

      Poista
    6. Hyvin sopisi myös eräs Kailaan runo kokoelmasta Paljain jaloin:

      SILMIEN VAIHTAJAT

      »Miks näin on nyt?» sinä kyselet. —
      Me vaihdoimme silmiä vain.
      Sinä sait minun silmäni entiset,
      minä sinulta silmät sain.
      Oli silmäsi julmat tullessain,
      minun silmäni kärsivät.
      Minä sinulta julmat silmät sain —
      sinä minulta kärsivät.

      Poista
  17. Iines Iskäntytär illan pitkän itkeskeli
    "Ikkunoit'!" - pikkunoita kiroili.
    Iso ruutu tutisi ja hyllyillä helmet helisi,
    - ukonilma hellitti -
    keittiössä helmeilevät hymyt taas heltisi,
    mutta:
    "Ohi meni!" pikku Iinesneito harmitteli
    ja akkunalaudalle kyynäspään asetteli.
    Ruutu pimeni ja ilta piteni
    seuraa piti herrasväki
    ja Iines koruompeli.
    Kaikin tavoin siivo väki
    (no pikkuisen kiroili)
    hyväksyi ja näki
    että onhan noita
    pimeitä ikkunoita
    "Saiskos voita."
    sanoi eräs
    toinen jotta:
    "Kato, heti heräs."


    VastaaPoista
  18. Aijjuu, hyvä nimipäivä.

    VastaaPoista
  19. Pappi oli kova kolopallon pelaaja ja otti pari nunnaa mukaan mailapojiks.

    Oottekste kuullu kuin siinä kävi? Ette. Vai ootteko? No helvetin hyvä koska muuten vituttaski kertoo tää juttu. Eli ihan sama koska pidätte turpanne kii.

    No peli meni aivan älyttömän hyvin ysireiälle asti mut sit rupes tuuleen ihan vitusti tosta vaan ja eiku hyvä lyönti muuttu karmeeks slaissiks ja eiku veteen plup.
    Jumalauta että se pappi kiros ja nunnat oli aivan kusessa et heihei älä ny hei. Jumala rankasee.
    No ei siinä ku peliä vaa ja näin se papinpakana sai vähän paremmin sen pelinsä kulkeen mut sit kolmastoista ei mennykkää ku ykskaks tuli vettä ku esterin perseestä ja sinne se katos boltsi johki, ketää ei nähny mihkä. Nyt se pappi vasta oikeen tosiaan kiroiliki, siis ei semmosta ollu enne ollukkaa, siinä tuli jotain aivan uutta ja nunnat lens persiilleen ja pyärty.
    No ku ne heräs ni arvaa paljon ne sille papille kaakatti et Jumala rankasee, siis ihavvarmaan.
    Jep. Paljo.

    No. Kun sitte ku tultiin 18. reiälle ni sattana perkeleen vitun helvetin jumalauta saatanan vittupää mäyrä pisti päänsä ja kolosta nousi se kuppi ja pallon nappas selkälokki ja nunnat alko nauraa että mehän sanottiin, oisit uskonu, siinä meni sun holari, muuten oisit saanu mut mitäs kiroilit, nii!

    Yhtäkkii salama kirkkaalta taivaalta löi nunnat tantereeseen ja taivaalta kuulu kauheeta kiroilua... ja sitte Jumalan ääni että Helvetin hyvä peli, kiitos Ian.

    VastaaPoista
  20. Uusinta:
    Kommentti 17. klo 15.54
    Anonyymi jolla on kiteyttämisen taito.
    Näitä lisää.

    Eräs pieni toive tosin, voisitteko ystävällisesti mennä Eduskumman lehterille? Pelkkä kertakäynti riittää.
    Tämä tietenkin sillä ehdolla ja edellytyksellä että pääsette sinne, edustajiltahan on pääsy sinne kielletty, ainakin ajoittain.

    Que sunt caesaris...

    VastaaPoista
  21. Voi kunpa tämä rasismiin liittyvä yleinen julkkisten ja hyvien ihmisten hyvesignalointi pian jo loppuisi.

    Presidenttikin äityi moraaliposeeraamaan asian puolesta Kultarannan edustalla, jos oikein asian kuulin hiljaa taustalla kuuluvasta radion uutislähetyksestä. Olen pitänyt itsestään selvänä, että kaikilla meillä on sama ihmisarvo. Myös niillä halveksituilla persuilla. Eikö heillekin kuuluisi armo ja armahdus?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rasistrit nauravat salaa ja ovat olevinaan kuin mitään ei olisi tapahtunut.

      Poista
    2. Minä en tiedä, mitä rasistit tekevät, kun en tunne ainuttakaan. Mielenkiintoista, että sinä, Anonyymi, tiedät, mitä rasisti tekee.

      Poista
    3. Olisihan se huikeaa tulostaa/ läpivalaista täydellisten ihmisten aivoverkkojen kytkentöjä. Kuinka puhtoisia ajatuksia kanssakulkijoiden eriarvoistamisesta, jopa rasismin törkeistä synneistä ne olisivatkaan?
      Ajatuksista ei sentään pystytä rankaisemaan, jos ei niitä ääneen lausu.
      Ovatko Trunpin ja Putinin mollaaminen rasismia?

      Poista
    4. Oots ny..

      - kylmä sota
      - pakkasukko
      - kenraali talvi
      - Siperia opettaa
      - pingviini... @#€%&*

      *Aha!

      Onon, selkeetä rasismia. Niitä on vain Antarktiksella. Onhan se muitta mutkitta selvää syrjintää ettei ole ollenkaan pohjoisnavan likelläkään!

      Kattokaa vaikka Chilly Willy ja Rock-a-by-baby.

      Poista
    5. Minä haluaisin tieteellisen korkeatasoisen syvätutkimuksen aiheesta Rasismin kasvot. Olisi hyvä saada tutkittua tietoa siitä, miten ihmisten erilaisuus ja moninaisuus heijastuu meidän käsitykseemme ihmisarvosta.

      Miksi jaamme ihmisiä ryhmiin erilaisten etupäässä fyysisten tuntomerkkien mukaan ja asetamme heidät omiin pilttuihinsa, ikään kuin he olisivat hauraita olentoja, jotka eivät kestä tavallista kohtelua? Mitä tämä on?

      Kysymyksenasetteluja on paljon, ja me emme tällä hetkellä tiedä niihin vastauksia. Meillä on kaavamaisia ja pinnallisia käsityksiä rasismista, ja ne eivät riitä enää nykyihmisen muuttuneessa maailmassa.

      Poista
    6. Sen kunniaksi

      Pölvästit ja elvistit
      luovuustauko rankka
      huutajajoukko sankka,
      kaikilla on arvonsa
      ihan omat karvansa,
      olla omanlaisensa
      joskus erilainen,
      ei ole samanlainen.

      Kaikki mukaan vaan
      höperehtimään,
      ummikot ja lammikot
      erilaiset sammikot,
      kaikki vuorollaan
      arvioidaan,
      mieles mutkia
      tutkia ja hutkia.

      Uusille väylille
      kanavat aukea,
      väläyksen oivallus
      tuo uusi taivallus.

      Poista
  22. Nyt päästään sitten ottamaan eeuun kanssa velkaa oikein olan takaa. Ukrainan kassa täyttyy, kun oli jo tyhjenemässä.
    Eikös Orpo ja Purra vastustaneet alunalkaen yhteisvelkaa. No, muutamat valtiot eivät lähde mukaan velanottoon. Onni yksillä joulu kaikilla!

    VastaaPoista
  23. Hirveet maikkarin toimittaja Ripsan "vaseliinilla" jalkaan vedetyt housut!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Outo käynti sellaisissa taapertavilla. Etelänapa näkyy naapuriin, variksetkin nauraa.

      Tosi Aito Emäntä

      http://www.smbc-comics.com/comic/turkin

      näyttää karhulta takaapäin.

      Poista
    2. Pakko vilkaista iltalähetystä ja Osmoa ja Peltsiä. Nämä Ripsan pöksyt lienevät joustavaa kudosta, eivät varmaankaan nahkaa, mihin ehkä viittaat. Tekonahkaa tai jotain kenties ympäristöystävällistä luonnonmateriaalia.

      Poista
    3. Tätä vanhoollista korven nuivaa muijaa ihmettelyttää silloin tällöin julkisessa hommassa työskentelevien asuvalinnat. Ymmärrän, että tiukilla pöksyillä voi esitellä treenattuja, selluliitittömiä koipiaan. Kaikillahan sellaisia ei ole, joten kunnioitettavaa olla tietysti esimerkkinä. Ilmeisesti yritys näyttää seksikkäältä, herättää suuresti ihailua lukuisten töllöttäjien joukossa.
      Muori vaan ihmettelee lämpimikseen, millaisia viestejä julkkikset runnakkonsa verhoiluilla lähettävät.
      Ai niin, jokainen saa pukeutua ihan miten ite haluaa. Pittäähän olla vaan aeto oma ihtensä. Heh!

      Poista
    4. Runnakko, hauska murresana. Opinnoissani kiersin kelanauhurini, Tandberg, kanssa keräämässä lounaismurteiden sanastoa pirteissä ja taloissa. En muista määriä, mitä piti kerätä, mutta paljon niitä sanoja oli, sillä suomen murteiden kurssilla oli suuri painoarvo ja kurssi oli pitkä kuin nälkävuosi.

      Enimmäkseen emännät halusivat puhua taloutensa esineistä ja töistä, koska sillä tavalla he puhuivat vapaasti omalla murteellaan eivätkä alkaneet hienosäätää puhettaan. Tämä oli minusta hivenen tylsä aihe. En kuitenkaan halunnut johdatella heitä, koska silloin on vaara, että kieltä kaunistellaan.

      Poista
    5. Jäi tuolla aiemmin vadtaamatta Tapsan kysymykseen. Okkonää kuullunna rävöhkä-ilmaisua. Jostakin tantra- tms. artikkelista jäi mieleen sana binja, mutta en muista oliko se femaleen vai maskuliinin liittyvä.
      Kauniimpi kuin soomen pilanderi? :)
      Kauniita unia ja enkelin kuvia!

      Poista
  24. Viittiskö sitä lämmittää savulohenpalasen
    vai
    https://youtu.be/5Em-VrOUYwY

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa levätä ainakin syömisen jälkeen.

      https://youtu.be/TV8KzjnVJ00?si=AmhwAI9dJW1kAzBR

      Poista
    2. huisketta ja hulinaa.
      Eilen olin ystävien kanssa aterioimassa ravintolassa, josta siirryimme kirkkoon kuuntelemaan Jarkko Aholan joulukonserttia. Kirkko oli ääriään myöten täynnä. En sentään tarvinnut venytellä silmännurkkia nenäliinalla, vaikka sen varasinkin tarosalle. Aholan ääni yllätti positiivisesti livenä. Hän ei kovin montaa perinteistä joululaulua nyt laulanut, vaikka juuri niitä odotin.
      Nyt täytyy odotella vielä karjalanpaistin kypsymistä, ennen yöpuulle köllähtämistä, kun paistoin ensin kakun ja torttuja.

      Poista
    3. Minulla on Jarkko Aholan joululaululevy, sellainen fyysinen cd-levy. Mielenrauhaa, Taivas korkealla, ja ne perinteiset vanhat, kauniit laulut. Pidän myös Raskasta joulua -konserteista. Tänäkin jouluna tulee sellainen.

      Poista
    4. Käyskentelet katua ja ohitat eläinlääkärin vastaanoton kun huomaat herkullisen tuoksun joka tulee viereisestä aasialaisravintolasta. Nälkäisenä ja tarpeeksi varakkaana ja laiskana et käy pihalla katsomassa että siellä ei ole keltaista roska-astiaa vaan menet ravintolaan ja selaat ruokalistaa edullisia hintoja hiukkasen hämmästellen.

      Oletko a) tyhmä, b) ulkomailla), c) rasisti, d) realisti vai aivan tavallinen kapitalisti joka syö mitä saa ja naureskelee päälle että "Ompa hyvvää, sano. Kyllä se on tämä meiän systteemmi paras. On se kauhea se sosialimismi."

      Poista
    5. Koskettavia lauluja ovat.
      Kaupungissamne oli äskettäin myös Raskasta joulua- konsertti, jossa mainitut ystäväni olivat myös olleet.

      Poista
    6. Tässä yksi Raskaan joulun konsertista taltioitu aivan ihana laulu, yksi lemppareistani. Mikis tämän muinoin linkkasi tänne. Olisi ihanaa, jos se tänä vuonna kuultaisiin taas konsertissa::

      https://youtu.be/_YEJQEGJvj4?si=Ip4RQ1-KExtWUIer

      Poista
  25. Anolle: Hyvin harvoin rahoitan ravintoloiden ja heidän työntekijöidensä tienestejä. Pitäisiköhän ahkerammin niin tehdä? Kalliksi kävi köyhän kukkarolle, kun tilasin punkkupullon pöytään, sillä olisi saanut Alkosta ostettua monta putelia halvempaa merkkiä. Ystävät söivät liharuokia, joten jouduin tilamaan liisäksi itselleni valkkaria jättikatkarapupastan kyytipijaksi. Paahdettu valkosipulileipä oli käsittämättömän makoisaa.

    VastaaPoista
  26. Eipä tainnut tarkoituksella nostatetusta suuresta rasismikohusta olla paljonkaan mainehaittaa Suomelle. Nimittäin BBC on juuri tuoreen uutisen mukaan todennut, että suomalainen joulu on maailman paras!

    BBC ylistää Suomen joulua korostaen meidän joulunviettoamme ainutlaatuisena ja parhaana. Se mainitsee pikkujoulut, salmiakkikossun, joulusaunan, joulukuusen koristelun ja hiljaisen aaton, joka keskittyy perheeseen ja luontoon. Artikkeli korostaa, että suomalaista joulua pidetään autenttisena ja perinteisenä, ilman suurta kaupallisuutta.

    Hienoa, Suomella on hyvä maine.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen sen verran vanhan kansan jääräpää, että tuohon listaan ei kuulu salmiakkikossu. Se on kyllä hyvä keksintö, mutta ihan liian nuori.

      PS. Lisään vielä joulutunnelmaa kertomalla, että sen luoja on kuulemma Sillanpään Jari.

      Poista
    2. Ei minustakaan mikään salmiakkikossu jouluun kuuluu, vaan mieluummin punaviini tai jonkin sortin kotikalja. Vaan salmiakkikossu on muuten erityinen Suomi-erikoisuus. Kuten suomalainen lakritsikin, jonkalaista muualla ei saa. Mainittakoon, etten ole kuuna kullan valkeana saanut maistaa tätä erikoisuutta. Selittynee sillä, että minä ja ystäväni olemme viininjuojia, jos sille päälle satumme. Niin ja satunnaisen tuontikonjakin, jota on tuliaisina keittiön alakaapissa, edelleen. Taitaa olla jo vuosikertakonjakkia.

      Poista
    3. Suomalaisten pitäisi vihdoinkin oppia rakastamaan ja kunnioittamaan ainutlaatuista kulttuuri- ja geeniperimäämme sekä karuissa oloissa kamppailleita raataja esi-isiämme ja äitejämme.
      Ahkerina ja Jumalaa pelkäävinä menneet sukupolvet rakensivat ainutlaatuisen, menestyksekkään
      yhteiskunnan.
      Ahkeruus, innovaatisuus ja luovuus menetetään koneille ihmistä eteenpäin
      tyrkkivänä ominaisuutena.
      Ahkeruuden kunnioituksen menetyksen myötä, ja muualta ideat tuontitavaroina tuotuina vaikuttavat yhteiskunnan kehitykseen.
      Joulumme on vielä muistututtamassa aidosta suomalaisuudesta, vaikka muualta matkittuja traditiot ja tuontikrääsä sitä muuttavat vuosi vuodelta.

      Poista
    4. Ei tarkoituksella rasismikohua nämä silmien venyttelijät aiheuttaneet vaan he olivat samalla laila median uhreja kuin miss Suomi. Orpon pitää pyytää heiltä anteeksi.

      Poista
    5. Anonyymi, ihmisen pitää olla tarkkana näinä tuulisina aikoina. Nimittäin.

      Luin juuri Hesarista artikkelin, jossa kansalaisia opetettiin siitä, että on väärin luulla rasismin olevan aina pahantahtoista ja tarkoituksellista.

      Rasismi voi olla myös tyhmyyksissä tehtyä, jolla ei sinänsä ole suoraa pahaa tarkoitusta. Tällä viitattiin tietysti persujen ja missin tyhmyyksiin. Eli rasismi on rakenteissa kiinni kuin mehiläinen hunajassa.

      Kansalainen! Sinun tulee oppia perusasiat. Opi, että hauraista ryhmistä ei saa puhua kuin hyvää, ja opi että kaikkinainen hauraisiin ryhmiin liittyvä kriittinen arviointi on rasismia ja sortoa. Näin se menee ilman mainehaittoja.

      Poista
    6. Lisätään tähän vielä yksi oppimisen kohde. Nimittäin.

      Kansalainen, opi, että huumori on kaikkineen on pahasta, ja eritoten se on äärimmäisen vaarallista, jos se hipaiseekaan hauraita ryhmiä.

      Poista
    7. Tuhatta miljoonaa kiinalaista ja sataa miljoonaa japsia ynnä monta sataa miljoonaa muita söpösilmiä on hieman vaikea pitää ”hauraana” ryhmänä.

      Haureita ryhmiä sen sijaan riittää, etenkin mediassa. Niitäkin on nykyään vaikea pilkata, kun ne tekevät sen itse.

      Poista
    8. Ylipäänsä - keitä ne "hauraat ryhmät" oikein ovat?

      Ja mihin pohjaa tämä kansalaisille opetusmielessä tarjottu "hauraus"? Entä, jos valtavirtaan kuuluva onkin se hauras ja vähemmistöön kuuluva häntä voimallisempi? Eikö "hauraus" ole pikemminkin ihmisen persoonallisuuden kuin jonkin erityisryhmän piirre?

      Poista
    9. Katso sinä hauras ihminen peiliin niin näet siellä rasistin.

      Poista
    10. Mitäs sieltä Anonyymin peilistä näkyy? Empatiataitoinen ja ystävällinen ihminenkö?

      Poista
    11. Suomen kieltä puhuvat suomalaiset ovat tämän päivän hauras ryhmä, ainakin jos hauraudella tarkoitetaan sen olemassaolon ja kulttuurin jatkumista.

      Onko suomalaisia olemassa tuhannen vuoden kuluttua? Suomi-niminen osavaltio tai piirikunta ehkä on, mutta puhutaanko siellä suomea? Veikkaisin että eipä juuri, vaan jotain enkun savolaissomalialaista varianttia.

      Ja onko olemassa anonyymeja tolvanoita, jotka syyttävät toisia rasisteiksi?

      Taatusti on.

      Poista
    12. Toinen rasisti puolustaa rasistia.

      Poista
    13. Näille leimakorttipakan käyttäjille ei kannattaisi korvaansa lotkauttaa. He eivät pysty keskusteluun.

      Kehotan kuitenkin sinua, Anonyymi, tykönäsi miettimään, mikä on se peruste, jolla leimaat esimerkiksi minut ”rasistiksi”.

      Annas kun arvaan. Et löydä yhden yhtäkään koko blogista.

      Poista
  27. Oi kun voisi palata vaikkapa aikoinaan tv-kokkien: Jaakko Kolmosen ja kaverinsa joulun valmistelutunnelmiin: Yksinkertaisiin ateria-aineksiin ja hirsipirtin lämpöön, jossa tuli palaa uunissa tuoden huoneeseen vienon savun tuoksun. Eteisen vesikorvossa hilehtii jää ja räsymatolla on kengissä kantautunutta lunta.
    Nyt pitää lähteä maalle ruokkimaan lintuja ja hautaumaareissulle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näitä hauskoja terveysintoiluja on Youtubessa, ja taitaa olla Areenassakin, ehkä. Olen niitä joskus katsellut. Ne ovat nykyajassa arvioiden aivan hulvattoman ihania.

      Ohjeet ovat riisuttuja. Ei mitään muita mausteita kuin suolaa, jota vain vähän, ja pippuria nimeksi. Ja kaikki hyötykäytetään, suolenpätkät ja mitä kaikkia elimiä elollisessa olennossa nyt löytyykään. Yksinkertaista, suosittelen minäkin.

      Poista
    2. PS Kävin hakemassa kaupan pakastealtaasta kinkun sulamaan jääkaappiin. Jouduin kaivamaan haluamani luuttoman juhlakankun aivan altaan pohjalta, ja palellutin sormeni, kun jouduin siirtämään kahdeksan kilon mötikät ensin pois, toiseen altaaseen. Vieläkin yksi sormeni on puoliturta. Vaan nyt on juhlan päätähti jääkaapissa valmiina odottamassa aattonaattona paistoa.

      Poista
    3. Joulujuhlan syynä ennen
      oli synty Jeesuksen,
      nyt se muuttui ohimennen
      sormeen puoliturtaan Iineksen.

      Pääsiäisnä Jesse kuolee
      ristinpuulla Golgatalla,
      Iinekselässä silloin nuollaan
      mämmisormia urakalla.

      Näin se menee tavat ajan,
      juhlat muuttaa muotoaan,
      unohdamme vapahtajan
      kinkkua kun maistellaan.

      Poista
    4. Tämä runo tuo mieleen juuri lukemani uutisen opetusministeri Anders Adlercreutzin aloitteesta poistaa uskonto oppiaineena ja korvata se yleisellä elämänkatsomustiedolla. Näin saataisiin oppilaat yhteen opetusryhmään erillisten uskontojen mukaan jaettujen ryhmien sijaan. Ehdotus tuntuu hyvältä, jos ajattelee vain käytännön järjestelyjä.

      Jäin kuiten kin miettimään sitä, tunteeko Adlercreutz ollenkaan uskonnon opetussuunnitelmia. Jo minun aikanani, kun ensimmäisessä opettajanpaikassani opetin uskontoa Turun Puropellon peruskoulun yläasteella vuoden verran, uskonnon opetus oli uskontotieteeseen pohjaavaa.

      Ei ollut enää tunnustuksellista uskonnon opetusta yhdessäkään Turun peruskoulussa, vaan kävimme lävitse kaikki suurimmat maailmanuskonnot, aivan tasavertaisina suuntina islamia myöten.

      Kävimme läpi myös taidehistoriaa ja kirjallisuutta ja kirjakielten syntyjä. Nehän olivat eri uskonnot, jotka loivat ja toivat kirjoitus- ja lukutaidon ja taiteet maailmaan, kuvataiteet, musiikin, kaikki.

      Minusta on aika järkyttävää se, että nuoret eivät enää saisi tietää ja oppia uskontojen historiaa, kaiken kulttuurin ja sivistyksemme pohjaa, jos uskontojen opetus siirtyy yleiseksi ja taatusti poliittisesti korrektiksi elämänkatsomuspuheeksi, jossa tarjotaan yhdenlaista oikeaa suhtautumistapaa. Tämä on suurin yhteiskunnallinen pelkoni, kun uusi poliittinen johto astuu valtaan ensi kaudella.

      Poista
    5. Eikös opettamiseen vaikuta tavalla tai toisella myös opettajan sielunelämä Onko itse mitä mieltä esim. uskonnoista. Vai voiko opettaja noudattaa prikulleen ja kuuliaisesti ylhäältä annettuja neutraaleja opetusohjelmia, unohtaen omat näkemyksensä ja mielipiteensä?
      Tunneillahan ei varmaankaan ole kameroita takkailemassa, miten opettaja opettaa?
      Minä kannatan neutraalia ja monipuolista tietopakettia oppilaille uskonnoista. Mielenkiintoista olisi kertoa oppilaille esim. siitä miten moneen uskontoon liittyy esim Jeesus, missä uskonnoissa ja lahkoissa uskotaan ikuiseen elämään ja miten. Millaisia käsityksiä on Jumalasta eri uskonnoissa jne.

      Poista
    6. Oppilaan ikä tietysti vaikuttaa opetukseen.
      Minua olisi kiinnostanut koulussa tietää esim matematiikassa, mistä ja kenen ansiota on tietytyt kaavat ja teoriat ovat kehitelty, kuin heti alkuun pelkät laskutoimitukset.

      Poista

    7. Opettajat ovat tietysti erilaisia. Joku tuo enemmän persoonaansa esiin ja samalla omia näkemyksiään. Pääsääntö kuitenkin on, että opetussuunnitelmaa on pääpiirteittäin noudatettava, eikä ainakaan sen vastaisesti voi opettaa tekemättä virkavirhettä.

      Jos siellä siis lukee, että opetukseen kuuluu suurimpien maailmanuskontojen esittely, ei voi keskittyä vain yhden uskonnon sisältöön. Käsittääkseni tätä on noudatettu uskonnon opetuksessa hyvinkin kattavasti.

      Aika moni luulee, että uskonnon opetus on tunnustuksellisen uskon opetusta. Parhaimmillaan opetus on filosofista pohdiskelua ja toden ja uskon käsitteiden pohdintaa.

      Poista
    8. Etkös ole Nooraseni kuullut esim. Pythagoraan teoreemasta? Tämä 2,5 tuhatta vuotta sitten elänyt filosofi ja matemaatikko esitti ratkaisun suorakulmaisen kolmion sivujen pituuksille.

      On niitä paljon muitakin, mutta monet perusjutut ovat niin vanhoja, ettei alkuperäisiä keksijöitä tiedetä kuin yleisesti, esim. muinaiset sumeerilaiset keksivät monia juttuja.

      Periaatteessahan matikka on niin selkeää, ettei tietyille kaavoille tarvitse muuta kuin loogisen selityksen eli miksi se pitää paikkansa.

      Poista
    9. En malta olla kommentoimatta matematiikka-asiaa, sillä olen tässä aineessa täysin imbesilli.

      Nimittäin, en ole edes tiennyt, että suorakulmaisen kolmion sivujen pituudessa on ollut jokin ongelma, johon Pythagoras keksi ratkaisun. Matemaattisissa käsitteissä on jokin sellainen ulottuvuus, jota minun aivoillani ei tavoiteta. Joitain matemaattisia juttuja pystyn ratkomaan omalla tavallani, kunhan ei tarvitse selittää, miten sen tein. En osaisi selittää, vaikka tulos olisi oikein.

      Matematiikka on minulle viidakko, enkä voi sille mitään. Mikään ei auta asiassa.

      Poista
    10. Me ihmiset olemme niin erilaisia. Olen huomannut, että etenkin sellaisia ominaisuuksia toisissa ihailee, jotka itseltä puuttuvat.

      Minä ihailen ihmisiä, jotka osaavat laulaa, oppivat helposti puhumaan vieraita kieliä ja käyttäytyvät sulavasti tilanteessa kuin tilanteessa.

      Poista
  28. Unohdus ei mieltä paina
    vaikka tavat muuttuukin,
    jokaisella omat tavat
    ikiomat muistihanat,
    joita kelpaa vedellä
    eikä mikään ole edellä.

    Tonttujen jouluyö - Kipparikvartetti
    https://youtu.be/JGBcqJ1tRDE?si=R2mdq6Lv8RUZQEQF

    VastaaPoista
  29. Ripranielle jälleen kiitos oivaltavasta lyriikastasi!
    Tapsalle: Geometria ja aritmetriikka perusjuttuina oli iisiä, algebrassa äksät, yyt ynnä potenssit sun muut pelkillä symboleilla pähkäilyt aiheuttivat ongelmia.
    Toki joistakin matematiikan älypäistä kouluissakin jotakin kerrottiin myöhemmin. Etsin joistakin neroista, mm fyysikoista itsekin tietoa.
    Sama kuin Iineksellä, että joku juttu ei kytkeydy hoksottimissa kuten pitäisi. Liekö hyvin eri tavalla ajattelevista opettajista ollut minun kohdallani kyse, mutta jossakin vaiheessa maksoin yksityisopettajalle suorittaakseni tärkeän matikan kokeen. Oli valmistuttava silloisen kauppaoppilaitoksen kaksoiskoulutuksen avulla kirjastomerkonomiksi. No pääsin läpi. Miksi moiseen opinahjoon aikoinaan eksyin kehnolla matikkapäällä? Tietenkin kiinnostuksestani kirjallisuuteen, en rahoja laskemaan tai numeroita pyörittelemään.
    Enpä tiedä onko nykyisin enää vastaavaa koulutusta olemassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä kauppaopiston käynyt jonkin verran laskeakin osaa, selvähän se on.

      Pidän itseäni jotenkin kaksijakoisena luonteena - toisaalta pikkutarkkana matikkahemmona, toisaalta aika luovana persoonana.

      Ekaa piirrettäni hyödynsin koulutuksessa, tokaa työssäni. Hyvin se sujui.

      Poista
    2. Käsittääkseni kirjastovirkailijan tutkintoja on edelleen joissain kauppaoppilaitoksissa. Kirjastomerkonomi vastannee entistä opistotutkintoa, mutta nykyään on myös ammattikorkeakoulupohjaista kirjastotradenomikoulutusta.

      Juuri hain kirjaston omatoimipalvelusta eilen joulunpyhien lukemiseksi yhden kirjan, lupaavalta tuntuvan paksun teoksen Elias Lönnrot ja hänen varjonsa, Irma Sulkusen kirjoittama uusi elämäkertateos Lönnrotin persoonasta ja henkilökohtaisesta elämästä, josta ei ennen ole tiedetty juuri mitään.

      Niin, ja havaintoni oli siis se, että kirjastossa ei ollut ainuttakaan virkailijaa, ovi heidän tiloihinsa oli suljettu metallisella ristikkoportilla. Kuitenkin kirjasto oli avoinna asiakkaiden omatoimiseen lainaukseen ja lukemiseen.

      Eipäs ole ihme, että tälläkin alalla taitavat työpaikat vähetä tai peräti kadota. Syy ei ole hallituksen, vaikka moni niin haluaisi. Syy on sama kuin monen muunkin alan työttömyyden: tietotekniikan tulo ihmisen tilalle.

      Poista
    3. PS Hupaisaa muuten havaita, että tekemistäni kirjavarauksista tämä yllä mainitsemani Lönnrot-uutuus tuli viikossa tai parissa, kun sen sijaan alkusyksystä tekemäni Marinin kirjavaraus on edelleen varauksessa, sijaluvulla 133. Näkee, mitä ihmiset haluavat lukea.

      Minulla tietenkin on pyhä tarkoitus Marinin kirjan suhteen, ei pelkkä uteliaisuus. Tähän pyhimysemoji. Haluan katsoa, millaista kieltä Marin käyttää ja millä tavalla hän asioita käsittelee.

      Poista
    4. Olet näköjään, että Marin on itse omin söpöin sormin naputellut koko kirjan alusta loppuun?

      Aika useinhan poliitikoilla ja muilla kiireisillä julkkiksilla on apunaan haamukirjoittaja. Muistelen ihan, että Marinillakin oli… voi toki muistaa väärinkin.

      Poista
    5. Äh, täytyy tehdä noorat: olet -> oletat

      Poista
    6. Mutta tuo uusi Lönnrot-kirja minuakin kiinnostaa. Täytyy yrittää lainata se - tai sitten ostaa joulun jälkeisestä alesta.

      Lönnrot oli todennäköisesti maamme merkittävin nero. Tämä on vakaa mielipiteeni.

      Poista
    7. Virassa ollessa oli koko ajan ajantasalla, mitä kirjoja kunakin vuonna julkaistiin. Tuli luettuakin enemmän uutuuksia.
      Nyt luen ajan jättämiä, kirjoja, joita ostan kirppareilta tai poistomyynneistä. Monta kiehtovaa yllätystä olen löytänyt mm. Sokoksen poistomyynnistä 50 cent. kirja. En jaksa jonottaa uutuksia kirjaston varausjonoissa. Ostan mieluummin erityisesti kiinnostavat teokset kirjakaupasta. Saa kirjailijakin pienen osansa työstään.Tosin kirjakaupassakin voi joutua odottamaan, kun joku kirja ei ole kaupassa vaan se pitää ensin tilata jostakin.

      Opiskeluaikana tykkäsin myös markkinoinnista!? Meitä oli kolme hullua, jotka päsmäröimme kaikessa. :) Loihdimme mm. mielikuvituksellisia kirjanäyttelyitä ja Luokkani piti jäätelökioskiakin oppilaititoksen aulassa.

      Poista
    8. Voi hyvinkin olla, ja onkin, että teoksella on viestinnän ammattilainen haamukirjoittajana. Teos hönkii kuitenkin myös Marinin saneluja, mutta pitkälle meneviä päätelmiä kielestä ei tosiaankaan voi tehdä. Sisällön valinnat lienevät merkitsevämpiä.

      Poista
    9. Sen verran ehdin jo luoda ensi silmäyksen Lönnrot-teokseen, lähinnä kuvituspuoleen, että huomaan hänen olleen ammatillisesti hieman aliarvostetun tai jopa syrjityn. Pilkkakuviakin hänestä laadittiin. Ilmeisesti hänen tyyliään koostaa Kalevalaa pidettiin joissain piireissä liian omavaltaisena.

      Poista
    10. Noora, olen opettanut insinöörejä, markkinoijia, datanomeja, laskenta-alan opiskelijoita, myyjiä, siis noiksi opiskelevia. Lemppareitani olivat markkinointia opiskelevat Noora-tyypit, sillä he olivat vapaimpia, hulluimpia positiivisella tavalla ja luovimpia kaikista noista. Näytelmä- ja esityskurssilaisista suurin osa oli aina markkinoijia. Heitä jäin eniten kaipaamaan.

      Poista
    11. Lönnrothan loi koko Kalevalan, jos vetää vähän mutkia suoraksi. Eli hän kierteli tapaamassa karjalaisia ja inkeriläisiä yms runonlaulajia ja kirjoitti säkeet muistiin.

      Hänellä oli esim. Sammosta monia toisintoja, joista hän yhdisteli Kalevalan version.

      Sellaista kokonaisuutta kuin ”Kalevala” ei ole siis ikinä ollutkaan, on vain loputon määrä erilaisia kansanrunoja ja samoista asioista kertovia toisintoja.

      Kritiikki kohdistui mm. siihen, että Lönnrot saattoi yhdistää samaan runoon aineksia monista aika erilaisista alkuperäisrunoista - tai niiden pätkistä, sillä laulajat eivät aina muistaneet säkeitä, vaan kertoivat selkokielellä mitä sitten tapahtui.

      Kalevala on siis aidoista kansanrunoista Lönnrotin kokoaman runoelma. Ainutlaatuinen luomus siinäkin mielessä.

      Poista
    12. Näin se kävi. Joku voisi tietenkin sanoa, että Lönnrot on vain runojen kerääjä, joka merkitsi säkeet muistiin.

      Vaan se meni siis niin, että Lönnrot oikeasti loi yhtenäisen ison tarinan lukemattomista irrallisista palasista, puhalsi hengen hahmoihin ja varmasti stilisoi säkeitä haluamallaan tavalla ja toi tarvittaessa omia palasiaan joukkoon. Näinhän kirjailija tekee. Kokonaisuus on Lönnrotin käsialaa.

      Poista
    13. Joku toinen olisi tietenkin yhdistellyt säkeitä omalla tavallaan ja oli tietävinään kansan alkuperäisen runosisällön tarkoituksen ja motiivin runolle. Ehkä tuo teos selventää tätäkin asiaa.

      Sekin ilmenee kirjasta jo ensi vilkaisulla, että lähes kaikki Lönnrotin perheenjäsenet kuolivat yksi toisensa jälkeen. Vain yksi tytär jäi henkiin, Ida. Aikamoista tragediaa oli hänen elämänsä. Ja virkoihin valittiin toinen ohi hänen, vaikka hän oli ykkösehdokas.

      Poista
    14. Luin jostakin kauan kauan sitten, että Lönnrotin itse keksimiä säkeitä olisi Kalevalassa noin 7 % (tosin mieleen pukkaa, että oliko niitä sittenkin vain 3-4 prossaa… hyvin vähän kuitenkin).

      Runeberg kuulemma ihmetteli joskus, miten tavalliseen rahvaaseen kuuluvat suomenkieliset vanhemmat ovat voineet saada niin lahjakkaan lapsen kuin Lönnrot…

      Poista
    15. HS:ien uusimmassa Teema-lehdessä on aiheena Kalevala, jossa on kirjoitus myös mainitsemani Irma Sulkusen Lönnrot-tutkimuksesta.

      Siinä sanotaan, että ”oikeasti Kalevala on mitä suurimmassa määrin Lönnrotin oma kaunokirjallinen teos, johon hän sai runsaasti vaikutteita mm. Homerokselta.” Lönnrotkin halusi teoksestaan suuren yhtenäisen eepoksen. ”Runojen aukkopaikat hän paikkasi itse, omilla säkeillään.”

      Voin kuvitella, että paikattavaa on ollut runsaasti, jos Lönnrotilla oli missiona suuri kansallinen eepos hajanaisista runoista ja säkeistä. Määristä en osaa sanoa vielä, mutta ehkä kirja vastaa tarkemminkin tähän, jahka ehdin asettua lukemaan. Kenties se on tuo mainitsemasi, Tapsa. Kenties enemmänkin.

      Poista
    16. Tämä lähde johon viittaan oli myös ihan tieteellinen teos, en vain muista nimeä ja tekijää (enkä löytänyt hyllystäni). No, minulle tulee Teema, en vain vielä ole lukenut sitä.

      Tiivistäen sanoisin, että Kalevala on kyllä Lönnrotin luomus, mutta ei hän sitä itse kirjoittanut, vaan ”toimitti” eli kokosi keräämistään aidoista, runonlaulajilta keräämistään kansanrunoista.

      Yksityiset runoelmat, joista Kalevala on muokattu, esim. Sammon taonta, hän sai runonlaulajilta, usein samasta aiheesta monia versioita, joista sitten yhdisteli omansa.

      Näitä suuria runonlaulajiahan tunnetaan nimeltäkin, esim. Arhippa Perttunen. Mutta eepos nimeltään Kalevala on tietysti Lönnrotin luomus.

      PS. Pysyn toistaiseksi seitsemän prosentin kannassani. Lönnrotilla oli niin paljon eri laulajien erilaisia versioita, joista löytyi kyllä aukkoihin tilkettä.

      (Toisaalta… runonlaulajathan olivat oppineet runonsa kuuntelemalla vanhempia laulajia, ja Lönnrot itsekin arveli että onkohan kukaan heistä kuunnellut yhtä montaa laulajaa kuin hän! Eli hänestäkin tuli runonlaulaja, jolla oli oikeus omiin versioihin...)

      Poista
    17. Siis samaa mieltä minä olen, Lönnrot oli ennen kaikkea kerääjä ja kokoaja, eikä siitä liene kahta sanaa.

      Kiinnostavaa on kuitenkin tämä Sulkusen lähestymistapa Lönnrotiin, se pyrkii nostamaan hänet kaapin päältä, mutta toisaalta tuntuu puhuvan sen puolesta, että Lönnrotin persoonallinen panos saattoi olla suurempi kuin tähän asti on sanottu. Kirjahan on meille pyhä, koska se on suoraa Suomen kansan puhetta. Mutta että olisiko se hieman enemmän kirjailijan luomusta, mene tiedä.

      Olen viisaampi Sulkusen ajatuksista, kun olen lukenut kirjan. Olen vasta silmäillyt kirjaa ja HS:ien Kalevala-Teemaa. Joulun pyhinä uskon ehtiväni syventyä kirjaan. Voi olla, että tässä esittämäni on vain hajamietteitä, eivätkä välttämättä oikeita, ainakaan ainoita oikeita.

      Poista
  30. 1912
    1812

    mikä on seuraava luku?

    tunnustus tekee hyvää sielulle iinespiines
    heti kun olet valmis käy ripittäytymässä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En kyllä millään keksi. Pahan pistit.

      Lukuja voi tarkistella loogisesti numerosarjana tai vaikkapa historian perspektiivistä - minkä sortin tapahtuma yhdistää lukuja ja mikä olisi seuraava samanlainen sattumus. Tai sitten kyseessä voi olla mensalainen kompa. Tai ansa.

      Poista
    2. En tiedä minäkään, mutta arvaan 1994.

      Poista
    3. Voi tämä olla mensaton kompakin - joten: 1712.

      Poista
    4. Jos minä olisin laittanut tuon itsestäänselvän 1712, epäilen, että ansa olisi lauennut.

      Jos se on tuo, niin mitä ihmettä se kertoo matematiikasta, josta oli puhe?

      Poista
    5. Jos se on niin mikä on nollas luku?

      Poista
    6. Mitä väliä sillä on, mikä on nollas luku? Tällaista tietoa ihminen tuskin tarvitsee mihinkään? Nolla on ei mitään, ei yhtään.

      Vai miten se menee?

      Poista
    7. 2012
      1912
      1812
      1712

      mikä teitä vaivaa?
      onks totain hermostollisia vikoja?

      (sata vuotta kerrallaan)

      sanokaa kun aloitetaan

      Poista
    8. Anonyymi, tehtävä oli niin helppo, että epäilin ansaa, kun kyseessä on Anonyymi. Tietenkin jokainen tajusi sadan vuoden syklit.

      Poista
    9. Arvosanoihin ei vaikuta jälkipuheet ja arvosanat on päätetty.

      Poista
    10. Anonyymi on Vuoden Opettaja.

      Poista
    11. Minähän vastasin oikein eilen klo 16.36.

      Poista
  31. Numeroista tuli mieleeni Hesarin galluppi, jossa verrattiin suomalaisten naisten ja miesten mielipiteitä eri asioista.

    Eniten minua hämmästytti tulos, jossa Ottawan sopimuksesta irtautumista kannatti miehistä 86 % ja naisista vain 14 %!

    Ottawan sopimus kieltää siis ns. maamiinojen käytön. Eräs syy näin eriäville näkemyksille voi olla se, että miehillä on asevelvollisuus, naisilla ei.

    Mutta ei se selitä näin isoa eroa. Joten akat, avatkaapa vähän tätä näkemystänne, vaatii muuan pioneerikoulutuksen saanut äijänrähjä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Epäilen, että naiset eivät tiedä, mistä Ottawa-sopimuksessa on perimmältään kysymys. He ehkä luulevat, että maamiinoja kylvetään umpimähkäisesti rajametsiin, jonne ne jäävät maastoon sienestäjien ja marjastajien ja viattomien maahantulijoiden surmaksi.
      He eivät tajua, että miinojen paikat harkitaan tarkoin ja merkitään ja kerätään rauhan tultua ja hyökkääjän lopetettua sodan.

      Jos maahamme hyökätään tappoaikeissa pommein ja asein, minusta vihollisen henkeä ei ole tarpeen varoa.

      Poista
    2. Joo, Ano Turtiainen tulee ja irvistelee. Ammutaan!

      Poista
    3. Epäilen kyllä, että tämä pöhkö tyyppi astuu suomalaisten asettamaan maamiinaan heti rajalla. Se on sitten voi voi.

      Poista
    4. Jos olisin venäläinen päättäjä, potkaisisin Turtiais-Anon takaisin Suomeen saman tien, että pitäkää pöljänne…

      Minä kun näen Anon loikkauksen mainehaittana Venäjälle.

      Poista
    5. Turtiainen toimii esimerkillisesti. Kyllä täältä pois pääsee, jopa Venäjälle, ellei tämä meidän tapamme olla ja elää miellytä.

      Toisaalta, räksyn-räksyn...

      Poista
    6. Vaikuttaa siltä, että Ano astui liukumiinaan.

      Poista
    7. En ikinä puolustaisi tai hyväksyisi maamiinojen käyttöä olisinpa minkä maan kansalainen tahansa.
      Kaikki tavat toistensa tappamiseen ovat julmia, mutta eräs niistä on räjäyttää ihminen miinalla.
      Siinä voi vammautua viattomat eläimet jopa paikalle sattuvat lapset marjassa tai sienessä. Kuinka voidaan olla varmoja, että kaikki miinat muka poistetaan maastosta sodan loppuessa? Julma tapa on vammauttaa vaikka vain raajat miinaan astujalta.
      Eikö nyt ole sodissa todella tehokkaampia tapoja tappaa ihmisiä jos niin halutaan, kuin piilottaa miinoja maastoon.
      Ehkä se, että suomalaisilla naisilla on vähemmän kokemusta tappamisesta ja rintamilla sodan todellisten tapahtumien keskellä olosta, että se saa heidät kannattamaan ihmisten räjäyttimiä.
      Jos kaikki maailman naiset lyöttäytyisivät yhteen sotien vastustamisessa ja muodostaisivat medioiden avulla manipulatiivisen ja suggeroivan rauhanliikkeen, kuten woke tai muut samankaltaiset globaalit ihmisten mieltenmuokkaus-projektit, tuloksia rauhantahtoisuudesta saattaisi syntyäkin.
      En ymmärrä naisten armeijaan rynnimistä, tai ymmärrän siihen liittyviä vaikuttimia, mutta en silti hyväksy.
      Olen huomannut, että minulla on joku vika aivoverkkojen sähköjohdoissa. En vaan mistään syystä pysty hyväksymään ihmisten tappamista.

      Poista
    8. Sodassa asiat saavat toiset merkitykset. Tappamista sinänsä harva kai hyväksyy, mutta sodassa ei sitä kysytä, valitettavasti.

      Minäkin tunnen olevani sielultani pasifisti, jonka sisintä raastaa jo kuolleen oravan näkeminen autotiellä. Tai linnun pökertyminen ikkunaan lentäessä. En saa rauhaa ennen kuin näen sen tokenevan. Perhonen vesisaavissakin on liikaa, ja olen mestari poimimaan saaviin pudonneita ötököitä ja asettelemaan kuivumaan ruhonkorren päälle. Demarien kissankiduttajatappaja, nykyinen puoluesihteeri, saa aikaan kylmiä väreitä. Terve ihminen ei kiduta kissaemoa ja poikasia lapsenakaan, saati paista niitä nuotiolla. Pahempaa kuin silmienvääntelyt.

      Eihän, Noora, maamiinaan kukaan astu, ellei hyökkää maahan ase kädessä ja tykein. Ne ovat vain rajalla ja niistä on varoitus. Näin ollen kuolema on vapaaehtoinen arvovalinta. Se ei yllätä viatonta.

      Poista
    9. Jeesushan kehotti kääntämään toisenkin posken, kun joku läimäyttää meitä poskelle.

      Aika harva niin tekee. Jos ei läimäytä takaisin kahta kovenpaa, niin ottaa ainakin ritolat.

      Poista
  32. Ei hehku hanget

    Ei hehku hanget
    ei jalakset luista,
    on pukilla monta korvaavaa tapaa
    on niissä monta hakaa,
    joilla matka taittuu luvattuun
    kohteeseen niin salattuun,
    häntä odottaa jo monet kiltit
    ei ainoastaan pienet piltit,
    punapukuinen pukki on tervetullut
    omine juttuineen, monine tuttuineen.

    Jollei jouluna ole lunta - Vieno Kekkonen
    https://youtu.be/O4F0FWFCXLM?si=r9ggdXnNixMMWMuq

    VastaaPoista