On ihmisiä, jotka tietävät tietävänsä. He katsovat olkansa yli menneeseen ja kertovat sitten, miten historiaa määritellään, ja poimivat sieltä syyllisen asioiden nykytilaan, jonka nimeävät huonoksi.
Kirjailija Jarkko Tontti tietää, että 50- ja 40-luvuilla syntyneet ovat rasvainen veritulppa kansakunnan sydämessä ja että he ylläpitävät myyttisen suomalaisuuden maailmaa, jossa ilmentävät yhtä kieltä ja kulttuuria tietyillä, hyvin pakonomaisilla eleillä. Mainituilla vuosikymmenillä syntyneet ovat vastuussa myös pinnan alla kuplivasta nationalistisesta uhosta ja epäluulosta muutosta kohtaan. (HS 27.7.)
Tontti tietää senkin, mistä taide syntyy. Se syntyy keskiluokan jälkikasvun ahdistuksesta. Senkin Tontti tietää, millainen on hyvä kirjailija. Se on sellainen, joka on vastuullinen ja joka kirjoittaa nationalismin, uskonnollisuuden tai militarismin läpitunkemaa maailmankatsomusta vastaan. Hyvä kirjailija ei voine kirjoittaa esimerkiksi surkeasta lapsuudestaan, ellei se ole muotoutunut nationalismin, uskonnollisuuden tai militarismin kurimuksessa. Muunlaiset lapsuudenkurjuuskertomukset ovat vastuutonta kirjoittamista.
Minua ihmetyttää muuan seikka. Ilmenee nimittäin, että kirjailija Tontti näkee oman ikäpolvensa heterogeenisenä: Tontti mainitsee, että kullakin hänen syksyllä julkaistavan romaaninsa henkilöllä on erilainen tausta, erilaiset lähtökohdat. Miten näin rikkaasti näkevä kirjailija ei näe sitä, että myös 40 – 50-luvun lapsilla on erilaisia taustoja ja erilaisia tapoja ajatella asioista? Ryhmä tuskin on sen homogeenisempi kuin mikään muukaan aikajanalta napattu ikäryhmä.
Kun syyllistetään valtaapitävien instituutioiden ohella koko sukupolvi, tapahtuu aina myös huteja, kuten Osku Pajamäellä, joka naulasi taannoin oman arkkunsa kannen kiinni. Itselleni ja uskallan sanoa, että tuntemilleni 50 – 40-lukulaisille ei ole ominaista venäläispelko, viha susia kohtaan, huono erilaisuuden sietokyky esimerkiksi maahanmuuttajia kohtaan tai ruokanationalismi, jonka mukaan pitää syödä vain kotimaisia vihanneksia tai lihaa. Oma mielivihannekseni on espanjalainen luumutomaatti, joka on makoisampi kuin kotimainen kelmeä kasvihuonetomaatti. Ja suurinta huonoa erilaisuuden sietokykyä olen kohdannut aina nuorissa, oppilaissani. Meillä 50-luvun kasvateilla on ollut tekemistä suitsia muukalaisvihaa ja venäläissyntyisille naureskelua nuorista pois.
Hämmästyttävä tietoniekka tämä kirjailija-tohtorismies – tietää kaiken yhtä varmasti kuin suuret ikäluokat hippiaikoinaan. Jopa mantrat ovat samat – syytökset edellisen polven nationalismista ja muutosvastarinnasta, jopa työttömyyden aiheuttamisesta ja eläkevirkojen haalimisesta. Kekkoslandiassa tosin työttöminä olivat vain duunarit, nyt IT-teknolandiassa myös akateemiset nuoret.
Ja käykö lopulta niinkin, että seuraavakin ikäluokka istuu syyttäjien penkillä nimeämässä Tontin väliinväsähtäjien sukupolvea veritulpaksi edistyksen tiellä? Olisiko tämä kaikki vain elämänvirtaa, kaiken ikuista toistumista? Elämäntoiveet eivät täyty, vaan kaikki menee niin kuin on mennäkseen, ihminen ei voi hallita elämää, vaan elämä hallitsee ihmistä? Myöntääkö ihminen tämän vasta, kun on tyyntynyt kaavailemistaan elämäntoiveista?
(Jarkko Tontin mielipiteitä koskevat tiedot artikkelista Kuvassa väliinväsähtäjien sukupolvi. Antti Järvi. Helsingin Sanomien kulttuurisivut 27.7.2007.)
Jarkko Tontti ei ole yksin.
VastaaPoistaJarkko Tontilla on Hesarin haastattelun mukaan varaa jäädä jo esikoisteoksen jälkeen vapaaksi kirjailijaksi.
Oliko hänen esikoisensa bestseller, joka takasi taloudellisen turvallisuuden vai onko hän saanut runsasta tukea (apurahoja) 70-lukulaiselle maailmankatsomukselleen?
Ketkäs kuuluivatkaan siihen pullamössösukupolveen?
VastaaPoistaTontti toisti haastattelussa moneen kertaan katuvansa porvarillisia paheitaan kuten rippikoulua ja sotaväkeä. Onko sellainen uusmaolainen tyyli tulossa muotiin vasemmistopiireissä?
VastaaPoistaAnonyymi II
Obeesia: "Ketkäs kuuluivatkaan siihen pullamössösukupolveen?"
VastaaPoistaMe 60-70-luvuilla syntyneet olemme ainoa, aito ja oikea pullamössösukupolvi, eihän tämä nykyinen saamarin bic-mac-ranskalaisilla-sukupolvi edes tiedä mitä pullamössö on!
Me ollaan terapiasukupolvi, kiitos vaan. :P
VastaaPoista"Elämäntoiveet eivät täyty, vaan kaikki menee niin kuin on mennäkseen, ihminen ei voi hallita elämää, vaan elämä hallitsee ihmistä?"
VastaaPoistaNo joskus joku toive sentään täyttyy, ja silloin tällöin koemme rinta rottingilla olevamme oman elämämme sankareita.
Tontin kirja ei ole vielä hyppysissä, joten sitä en voi kritisoida.
Uusi sukupolvi on kaiketi poikkeuksetta napit vstakkain edellisten kanssa. kehityksen edellytykseksi kai se usein mielletään.
No onhan meillä myös ylistystä!
Isänmaan puolustajat saavat kunnioituksen myös nuorisoltamme.
Ja voi myös olla, että tulevat sukupolvet haikeina katsovat taaksensa, kun koulu/opiskelumahdollisuudet on yksityistetty, kunnallinen terveydenhuolto romutettu ja työntekijää puolustavat ammattijärjestöt
lakkautettu jne.
Jee! Joku vaivautuu vastustamaan meitä.
VastaaPoistaJee jee!
VastaaPoistaSe on tuo SKP:n edustus haikeissaan tuolla Joensuun suunnalla. Jee jee.
VastaaPoistaA-K, lieneeköhän? Itse en ole kysynyt asianomaisilta. Mutta ounastelempa, että vähiin se yltiöidealistisin porukka taitaa täälläkin käydä, kuten muuallakin.
VastaaPoistaMutta toisaalta, en näe mitään syytä kirjoittaa historioita uudelleen kaunistelemalla tai kauhistelemalla.
Noh, "nuoret" ja "vanhat" sentään jaksavat nokitella. Me nelikymppisest siinä välissä vain hiljaisina odottelemme, josko jonakin päivänä joku jaksaisi kirjata meidänkin tuntojamme saavuttajasukupolvien välissä. ;-)
VastaaPoistaEi sentään, en ole aikoihin odottanut yhtä innostuneesti kotimaista esikoisromaania kuin Jarkko Tontin Luokkakokousta. Olen kuvitellut, että juuri nykyiset 30+-kundit ovat se porukka, jolla on toistaiseksi ollut varsin rutkasti etenemismahdollisuuksia ja vääntövoimaa. Nähtävästi olen väärässä?
Leonoora
VastaaPoistaRiman alta täälläkin mennään. Mikään ei ole enää mitään, paitsi ite minä.
Jarkko Tontti lienee viisas mies, jonka pitäisi tietää, että ihminen ei saa koskaan katua sitä, minkä on tehnyt; vaan sitä, minkä on jättänyt tekemättä.
VastaaPoistaAina sama virhe: etsitään syyllistä, vaikka tärkeämpää olisi todeta elämän ikuinen virta: sitä ollaan lastu laineilla, ja kyse on kaiken toistumisesta.
VastaaPoistaTämän totuuden edessä ei ole hyötyä inkvisiittorin otteista eikä kirkkaasta otsastakaan. Nöyryys on minusta myös hyvä ominaisuus itse kullakin iästä riippumatta.
Kai se on osin totta, että sodanjälkeen syntyneet eivät hevillä enää pysty muuttamaan käsityksiään, maailmankatsomuksiaan, vaan ihan jo ymmärettävästä turvallisuushakuisuudesta polkevat paikallaan. Ettei mikään muuttuisi, ainakaan itselle epäedullisempaan suuntaan.
VastaaPoistaKaikki tietää miten valtavaa teknologian kehitys on ollut lyhyellä aikavälillä. Luulisi, että juuri siinä 60-70-lukulainen uusi polvi on saanut toteuttaa itseään. Keski-ikäisillä siinä ei kai ole ollut paljon hanttiin panemista.
Matkustaminen, erilaisten opiskelumahdollisuuksien runsaus, kaikenlainen vapaamielisyys uskonnoista seksuaalisuuteen.
Eivätkö ne ole riittäneet uudelle sukupolvelle vapauden kokemiseen,
luovuuden toteuttamiseen?
Tarvittaisiin varmaan vastahuliganismia tämän kurittoman sukupolven huligaanien hillitsemiseksi.
VastaaPoistaEn ole lukenut Tontin kirjoitusta, joten en voi kommentoida sitä.
VastaaPoistaOmasta lähipiiristäni olen huomannut, että monen 40-50-luvuilla syntyneen maailmankuva on jämähtynyt kylmän sodan kuvioihin. Siis että Itä- ja Länsi-Saksa ovat eri valtioita, Tsekki ja Slovakia kuuluvat samaan valtioon ja Viro kuuluu Neuvostoliittoon. Ja niiden rautaesiripun väärällä puolella syntyneiden kanssa ei tahdottaisi olla missään tekemisissä.
Vanhemmät tietävät, jopa muistavat, että on sitä eletty ennen viime sotiakin. Nuoremmat taas ovat sopeutuneet yhdentyvään eurooppaan ja globalisoituvaa maailmaan. Mahdollinen ryssäviha ja muu rasismi on opittu kotoa.
Kotoa ja kouluista opitaan yhtä ja toista, mutta ne eivät ole tietenkään ainoita oppilaitoksia elämänkoulussa.
VastaaPoistaYmmärrän toisaalta myös noita Tontin haastattelussa olevia näkökulmia.
Laman aikainen/jälkeinen kaikenlainen pelottelu, ja kaikkialla ja kaikella mahdollisella, sai aikaan taantumisen, turhautumisen ja välinpitämättömyyden ilmapiirin.
Yhteisöllisyys, kuuluminen johonkin, uskominen johonkin kyseenalaistui, unelmia romutettiin, ihmisiä kilpailutetaan kaikessa. Siinä pärjäävät vain egoistiset kyynärpäätaktikot ja kyyniset ylikävelijät.
Köyhät kyllä maksavat laskunsa, mutta ovat silti muka aina velkaa yhteiskunnalle.
Minä nyt vaan en suostu allekirjoittamaan väitettä kokonaisen sukupolven jämähtäneisyydestä. Se on kukkupuhetta! Minulla jos kellä, on kosketuspintaa 50-lukulaisiin.
VastaaPoistaMitä tulee tuohon ryssänvihan periytymiseen, siinä on tietenkin perää, se siirtyy sukupolvelta toiselle. Ryssäviha ei kait kuitenkaan ole 50-lukulaisten syy, vaan historiallinen jäänne, muukalaisvihan tunne, joka on täyttynyt historiallisesti sopivalla kohteella. Nythän sopiva kohde ovat maahanmuuttajat, jotka ovat nuorempien hampaissa yhtä lailla ja enemmän kuin vanhempien.
- Iines
Ihanaa, että ryssää saa sanoa ryssäksi, mutta miksei neekeriä ole soveliasta sanoa neekeriksi?
VastaaPoistaSiinä taas eräs esimerkki: mikä on kiellettyä, se vasta kiinnostaakin!
VastaaPoistaKuinka monella meistä on kokemuksia muunmaalaisista, siis ihan henkilökohtaisesti? Hyviä tai huonoja?
Miksi ja mistä halventavat ilmaisut, haukkumasanat, nimittelyt oikein kumpuavat?
Ok, jotkut ovat kokeneet jotakin epäoikeudenmukaista.
Pitääkö meidän jatkaa samaa traditiota kuin siskonpojan kummin kaimat?
Leonoora. Jotkut asiat ovat ja pysyvät. Kuten maa ja meri.
VastaaPoistaKyllä ryssä on ryssä, vaikka voissa paistais ja neekeri on neekeri, vaikka punavihervarpuset muuta väittävätkin.
Viikon päästä pääsemme leikkimään jälleen "Mustaa miestä", mikä on hieno asia ja mikä myös lämmittää vanhan realistin sydäntä suuresti.
Leikin jälkeen syömme oikeita "Neekerinpusuja" ja kaikki ovat auvoisen onnellisia ja tyytyväisiä tämän monikulttuurisen leikkis-liikunnallisen tapahtuman johdosta;)
Urheilukilpailut eivät ole minun lajini :), mutta sanokoon (Paikoillanne valmiit) Hep se, joka keksi nämä kaksi sanaa! Oliko hän kielinero?
VastaaPoistaNo negrospiritual-musiikki termiä ei kai sensuroida.
Ryssä-sana unohtuu meidän hautaanpanon mukana.
Olet saanut Rockin’ Girl Blogger -palkinnon! Lisätietoja löytyy blogistani.
VastaaPoistaLeonoora
VastaaPoistaVenäjähän on meidän tsuhnien yhteinen, ikiaikainen peri- ja verivihollinen. Tosin autonomian aika oli meille onnekasta. Ruotsalaiset olivat tapattaneet suomalaiset sukupuuttoon.
Luin äskettäin vuodelta 1974 olevan jutun Suomen ja Neuvostoliiton välisen välirauhan solmimisen 30-vuotisjuhlallisuuksista, jossa voittajavaltion edustaja totesi Kalevalan olevan suomalaisten ja karjalaisten yhteinen kansalliseepos. Tuolloin jo Viipuri oli ikivanha venäläinen kaupunki, joka oli vapautettu fasistien ikeestä silloin ja silloin. Viipurissa ei tainnut olla juuri kuin kulkukissoja, kun pensasneuvostoliittolaiset sinne menivät. Suomi teki väärin ryhtyessään hyökkäyssotaan, mutta Mainilan laukausten suunnasta ei enää kiistellä. Suomen solmima erillisrauha oli hyvä ratkaisu. Tosin jotkut taisivat luulla, että Suomi saa haluamansa, kunhan Saksa on voittanut sodan.
po olisivat
VastaaPoistaOnnittelut Iinekselle Rockin´girl-bulizerista, vai nobelko se oli :)
VastaaPoistaVieläkö Iineksen kone lienee telakalla, kun ei tule tänne pitämään järjestystä?
A-K, Suur-Suomea ei tullut, mutta sovitaanhan me täällä ihan hyvin asumaan ilman sitäkin.
VastaaPoistaKiitän näyrästi Viiviä Rokkaavan mimmin plakaatista, jota pidän suuressa arvossa. Saatu pokaali ilahduttaa suuresti istuessani täällä kirjaston viileydessä helteisen rantapäivän jälkeen. Oma läppärini makaa edelleen espoolaisen InfoCaren huollossa. Viikko sitten heppu ei ollut vielä edes vilkaissut konettani. SATIKUTIA PULJULLE. Kolmatta viikkoa mökillä ilman kirjoitusvälinettä - saan kohta syyliä kirjoitussormiin.
VastaaPoista