18.3.2009

Elämäni ulkohuoneet

Oodi kadonneelle käymäläkulttuurille

Syntymäkoti oli kaksikerroksinen valkoinen puukerrostalo, jossa asui paljon lapsia. Talossa ei ollut sisävessoja, vaan yhteinen ulkohuone, jossa oli iso käymälä usealla reiällä, liiterien yhteydessä.

Ulkohuoneessa leikittiin sateella, joskus pyllylääkäriä, kaikki lapset yhdessä. Kun aikuinen ilmaantui pihalle tai ikkunaan, yksi toimi syöttinä joka jutteli aikuiselle ja käänsi tämän huomion pois, muut odottivat hipihiljaa, josko leikki voisi jatkua. Jollekulle työnnettiin tikku pyllyyn, joltain vain katsottiin pylly. Marja-Liisan johdolla hingattiin vähän, posket punaisina ja koetettiin, tekeekö hyvää. Marja-Liisalla teki, muilla ei vaikka joku sanoi, että ai kun tekee hyvää. Selvästi kuitenkin näki, että se sanoi vaan. Kaikista meistä tuli sitten jotain, sillä meidät pantiin oppikouluun, paitsi Maaritista ei, se meni rappiolle Ruotsissa, ja sinihuulinen Sirpa kuoli synnynnäiseen sydänvikaan.

Sitten muutettiin keltaiseen puutaloon, joka oli selvästi kallellaan Siltasille päin. Siltaset pyörittivät kauppalan elokuvateatteria, joka sijaitsi vastapäätä Siionia, joka taas oli vastapäätä meitä. Katselin usein, kun helluntailaiset menivät perhekunnittain Siioniin ja iltaisin taas katselin elokuviin menijöitä, ja menin aina itsekin, uuden ystäväni Mallun kanssa, kun vaan sain rahaa. Ai että silti kaipasin vanhalle talolle ja sainkin syyn mennä, kun huomasin kudotun seeprani unohtuneen sinne meidän vintille.

Tässä viistossa talossa oli pieni ulkohuussi, puuvajassa. Täältä muistan lukuhetket, kun olin paossa humalaista isää, kun en viitsinyt kavuta ullakolle tai talon katolle, joka oli kolmas turvapaikkani. Katolla oli hyvä maata vatsallaan kirja edessään ja katsella samalla maisemia ja alhaalla kulkevia ihmisiä. Huussi oli helpoin. Panin vaan huussinluukun kiinni ja nostin jalat seinälle. Uppouduin Uuden Kuun Emilian leimahduksiin tai Anna ystäväämme tai Viisikkojen seikkailuihin tai kuvittelin olevani Pikkunaisten Jo. Tai Meg. Tai Amy. Mikä milloinkin.

Nyt täytyy tässä kohden tunnustaa hävettävä asia, joka on huussielämäni pohjakosketus, sokea piste, suden hetki. Olen tehnyt nimittäin nimittäin vandaalisen, barbaarisen, sabotöörimäisen tuhrijanteon, samoin on paras ystäväni Mallu, joka muutama vuosi sitten väitteli tohtoriksi psykologisen kasvatustieteen alalta, täsmentääkseni hänen erikoisalaansa.

Me nimittäin saimme päähämme mennä kakkimaan erään perheen ulkohuussiin ja kuinka ollakaan, teimme tarpeemme huussin lattialle, emme reikään. En osaa sanoa, mikä meidät valtasi, mutta muistan vieläkin sen hillittömyyden hurman ja sen miten kaameasti hihittäen hiivimme housut kintuissa pois. Meille kyllä sitten samantien soitettiin kotiin, ja äiti kävi järkyttyneenä pesemässä huussin. En saanut selkääni, enkä muista edes tukistusta, mutta muistan, että minua uhattiin vattupuskan oksilla, kun muita puita ei pihassa ollut.

Olgan Pikkula kesäpaikassamme on elämäni miellyttävin ja rakkain huussi, johon ei liity mitään ikävää tai likaista, ei edes hajua, sillä sinne keon päälle heitettiin aina valkeaa kalkkia. Se ikään kuin puhdisti koko toimituksen. Pikkulan merenpuoleisella seinällä oli pieni lasiruutuinen ikkuna, joka antoi alas kirsikka- ja omenatarhaan. Tällöin meillä oli kotona kauppalassa jo siirrytty vesiklosettiin, mikä sekin toi hohtoa kesäisiin pikkulakäynteihin. Voi istua pitkäänkin ja lukea vanhoja sanomia, Länsi-Suomea tai Uudenkaupungin sanomia tai katsella vain merelle päin valkeiden kukkien läpi. Muistoissani pikkula kukkii kaiken aikaa.

Olgan huussiin mentiin rinnettä ylös ruohopolkua pitkin. Koiranputki ulottui lapsena kainaloihin tai vieläkin ylemmäs, sitten se pikkuhiljaa aleni, kun itse kasvoi. Mutta kaunista sen pitsikudelma oli, etenkin kun sen takana viistosti alapuolella levisi se kukkiva hedelmätarha, jonka mustalla mulloksella näin joskus käärmeiden kiemurtelevan alaspäin, kuin Edenin puutarhassa. Myöhemmässä vaiheessa vähän yli parikymppisenä keksin lapseni harvinaisen nimen pikkulaistunnolla katsellessani kukkivia omenapuita. Seuraavana päivänä tytär sai kasteessa nimen, jota almanakka ei tunne.

Olgan huussi purettiin nimikeksintöä seuraavana vuonna, samalla kun torppa jäi uuden tien alle. Nykyinen kesäpaikka rakennettiin sen kirsikka- ja omenatarhan yläpuolelle, kun se ennen oli alapuolella. Mutta huussia ei enää rakennettu, vaan huussin paikalla on nyt muheva kasvimaa ja talon sisällä on kaikki mukavuudet.

*

Onkohan kukaan muuten pannut kirjoihin kadonnutta huussikulttuuria? Väitän että puuhuoneet ja käymälät liittyvät merkittävästi varsinkin maalaislasten elämään ja ovat jopa muovanneet heidän kehitystään. Reiällä istuessa on tehty merkittäviä oivalluksia ja havaintoja elämästä, toisin kuin putkien suhinassa ja kloorin hajussa.

Innoituksen huussijuttuun sain Pellon pientareelta.

(Maalaus Gerrit Dou)

26 kommenttia:

  1. iinesmuru!

    skotlannista löytyy maailman ensimmäinen vesiklosetti ( linnan emäntä on ehkä saa-
    nut sen itselleen itkettyään suureen ääneen linnan komen-
    dantin olkapäätä vasten ja oltuaan nälkälakossa toista
    viikkoa ). linnan muurin ulkonemaan louhittu aukko on
    se klosetti, ja vesi puolestaan virtaa 30 metriä alempana.

    esa kero ja juhani seppovaara ovat muuten tehneet pienen huussikirjan. teksti on keron ja kuvat on ottanut seppovaara. se on omistettu tälle lähes sukupuuttoon kuolleelle ulkohyyskälle.

    VastaaPoista
  2. Meri,

    kolmenkymmenen metrin pudotus takaa ilmavan kyydin jätökselle. Ja muutenkin, siinä paikat tuulettuvat ja raikastuvat mukavasti.

    Tuon huussikirjan tiedänkin, ja arvelen sen olevan valokuvateos. Se on varmaan hauskaa katsottavaa. Itselläni oli mielessä vielä sanallinen huussiperinne, että liekö siitä muuta kuin silpputietoa eri lähteissä.

    VastaaPoista
  3. Tätä meidän huussikulttuuria pitäisi viedä kehitysmaihin, sillä olen lukenut veden likaantumisen siellä johtuvan ennen kaikkea siitä, että siellä kakitaan mihin sattuu.

    Minullakin on muuten tuo Kero-Seppovaara. Se on mukava mökkilahja.

    VastaaPoista
  4. No jaa, toki voi tuo mainittu opus olla mukava, mutta minä kyllä toivon, ettei sitä minulle tuoda lahjaksi mökille. En oikein harrasta tämän tyypin kliseitä, että kootaan kuvia mökkihyyskistä, ja sitten annetaan kuvateos mökkiläiselle lahjaksi.

    Tarkoitin kyllä ihan jotain muuta. Koko sitä kulttuuria, joka 50-60-luvuilla kukoisti muualla kuin Kehä III:n sisäpuolella. Se on katoavaa kansanperinnettä, sitä maailmaa, jossa lapset kasvoivat keskenään pihoilla, sitä ei ole kirjoissa eikä kansissa.

    VastaaPoista
  5. maun fysiologia -kirjan kirjoittanut juristi brillat-savarinin mielestä ruumiin kaikista toiminnoista juuri ruoansulatus vaikuttaa eniten yksilön henkiseen tilaan; ruoansulatuksen ja etenkin sen päätösvaiheen sujumisesta riippuu ihmisen yleinen mieliala.

    hän menee jopa niin pitkälle että sanoo kirjailijan mieluiten harjoittaman kirjallisuuden lajin riippuvan asianomaisen mahalaukun toiminnasta.

    koko ihmiskunta voitaisiin tämän liberaalin kuningasmielisen valistusfilosofin mukaan jakaa kolmeen suureen ryhmään: säännölliset, tiukat ja höllät.

    brillat-savarinin näkökulmasta katsoen koomikkorunoilijat kuuluisivat säännöllisiin, traagikot tiukkoihin, elegikot ja paimenrunoilijat hölliin. "kyynelehtivimmän sanasepän erottaa hauskimmasta siis vain aste-ero ruoansulatustoiminnassa"......!

    minulla on ilo kuulua säännöllisiin. erityisen suuri ilo se oli silloin, kun asuin puutalossa, jossa koko c-portaan yhteinen vessa oli kellarissa. huussi oli ankea paikka, jonka tuoksu toi mieleen vanhat homeiset vaatteet, epäsiistit kotieläimet, seisovan veden ja ummehtuneet huoneet.

    tein siis niin kuin viisaat vesiklosetittomat ja hyyskättömät tekevät: kakkasin kyykkysilläni lattialle levitetyn hesarin päälle ( tiedonantajakin toimi hyvin ). toimituksen jälkeen tein tuotoksesta siistin paketin ja vein sen roskalaatikkoon.

    satunnaisina ripuliaikoina homma meni tietysti hiukan monimutkaisemmaksi....

    VastaaPoista
  6. Meri,

    mainio kommentti, hauskuudessaan ja samalla asiapitoisuudessaan pistämätön. Piristät ajatuksiani!

    Yhdyn Brillat-Savarinin näkemyksiin, ja voisinpa luokitella itseni ehkä parhaiten elegikoksi ja paimenrunoilijaksi - en ole koskaan kärsinyt ummetuksesta, vaan minun lävitseni kaikki virtaa nopeasti ja helposti sisään ja ulos. Jo lapsena pelkäsin bussimatkoja ajatuksena että jos tulee pissahätä. Ja minulla tuli aina. Minähän myös pissasin lakanoihin joskus alakoululaisena, mutta se oli kai jokin reaktio johonkin.

    VastaaPoista
  7. Runollinen oodisi tuo tosiaan mieleen lapsuuden hämyiset huusit lehtien kansikuvilla tapetoituine seinineen.

    Suvun kesäpaikkatontille olen rakennuttanut uuden ajan kompostikäymälän - ainoa rakennushankkeeni ja minun monumenttini jälkipolville. Siinä on näköalaikkuna ja seinällä komea kultakehyksinen, lähes aito italialaisen mestarin maalaus.

    Huusikulttuuri on tosiaan tärkeä osa suomalaista kulttuurihistoriaa, mutta meikäläistä huusikulttuuria on kyllä vietykin maailmalle. Pehmeän teknologian puistossa Tampereella oli alan maailmankongressi muutama vuosi sitten. Ja mm. www.parempilahja-fi:stä voi lähettää ekovessan Afrikkaan.

    VastaaPoista
  8. Kun yritin etsiä sitä kongressia, löysinkin tämän: http://www.huussi.net/

    VastaaPoista
  9. Sokea kana, kiitos linkistä!

    Käymälä, huu(s)si, pikkula - rakkaalla lapsella on monta nimeä, mutta eniten minua huvittaa tuo nimitys "ulkohuone", jonka nostin otsikkoon. Kertooko se sitten sen ajan kulttuurista eniten?

    Sukupuolikasvatus hoitui kätevästi pihan perällä, kun lapset asioivat keskenään monireikäisessä hyyskässä.

    Minullakin on nyt kotonani kaksi vessaa, mutta kummassakin saniteettitilassa on vain yksi pytty. Olisi kiva, jos olisi kaksi vierekkäin.

    VastaaPoista
  10. Armeijassa oli viisi vierekkäin, tosin sellaisin kapein seinin eroteltuna, että vain päät näkyivät.

    Siellä oppi, että on monta erilaista kakkimiskulttuuria - pikaähkyjästä lehdenlukijaan.

    Siellä oppi myös ajoituksen, koska toisina aikoina oli rauhallisempaa kuin toisina. Illlat iltahuudon jälkeen olivat parhaita.

    VastaaPoista
  11. Iines ja kumppanit

    Viime kesänä sanoin kanssaeläjälleni, että huussin oveen on maalla laitettava joku plakaatti, että ensimmäistä kertaa saapuvat vieraani löytävät kyseisen oven kysymättäkin.
    No, plakaatti oveen saatiin, ja siinä lukee Kakkula. :D

    VastaaPoista
  12. Leonoora,

    Kakkulalle ten points. Nauruhymiö.
    Onkohan Kakkuloille keksitty runoja niin kuin saunalle: Kun soivat kiukaan mustat urut, niin unhoittuvat viikon surut..

    Kun soivat perän mustat urut, niin unhoittuvat vatsan purut..

    Juu, anteeksi.

    *

    Tapsa,

    viisi reikää vierekkäin. Voisin kuvitella, että naiset pystyvät tuohon yhtä hyvin. Kokemuksesta tiedän, että puheet olisivat aika roiseja. Miehet hämmästyisivät, kun tietäisivät.

    VastaaPoista
  13. Vierailin aikoinaan Turkissa sijaitsevassa Efeson rauniokaupungissa. Alunperin Efesos oli Rooman valtakunnan toiseksi suurin kaupunki, (rakennettu uudelleen pariinkin otteeseen)ja en nyt enää tarkalleen muista miltä ajalta siellä säilyneet "vesihyyskät" olivat, -elleivät peräti ennen ajanlaskumme alkua.
    Reikiä kiveenhakatulla etuseinäisellä kivipenkillä oli useita, ja juokseva vesi oli virrannut reikien alla kuljettaen jätökset pois istujien alta.
    Liekö itse Herakleitos istunut pytyllä muiden miesten kanssa filosofoimassa?

    VastaaPoista
  14. Vietin juuri viime viikolla loppuviikon ympäristössä, jossa ei ollut sisävessaa laisinkaan, ainoastaan huussi hyisen kylmine istuinrenkaineen. Niin että olen nyt ihan tyytyväinen huussikulttuurin katoamisesta. ;)

    Minäkin olen käynyt lapsena mummolassa monesti siskon ja serkun kanssa yhteisillä huussi-istunnoilla. Mummolassa oli huussi, jossa oli kaksi isompaa reikää ja yksi pienempi matalammalla, ilmeisesti lapsille. Nykyisin rakkoni on niin ujo, etten varmaan pystyisi moiseen avoimuuteen. :D
    Mummoni sisko muuten eli elämänsä loppuun asti, ihan 2000-luvulle asti siis, ilman vesivessaa.

    VastaaPoista
  15. Myös eteläisessä Savossa sijaitsevassa maailman pohjoisimmassa keskiaikaisessa kivilinnassa on merin kuvaileman skotlantilaisen linnakäymälän kaltainen laitos. Linnan rakentaminen aloitettiin 1400-luvulla.

    VastaaPoista
  16. Huussit saisivat toki kadota peräkylän mummuiltakin jo, terveyssyistä, ja itse muistelinkin tässä vissiin lähinnä huussinkäyttäjiä, kuhinaa huusseissa.

    Sitä vaan en googlettamatta tiedä, missä vaiheessa suurkaupunkitaloihin tuli asuntokohtaiset sisävessat. Eikö kaupungeissa ollut käymälöitä ollenkaan? Jos oli, niin talojen pihoilla on joskus ollut kuhinaa.

    VastaaPoista
  17. Onhan kakkuloille värssyjä, mutta ne taitavat olla enemmän käyttölyriikkaa kuin tunnerunoja.

    Tyyliin "Pissaa taikka kakkaa, kalkkia päälle nakkaa" ja monia muita, joita en nyt kuitenkaan tähän hätään millään muista. Ei varmaan ole niin iso hätä.

    Muistelen kyllä nähneeni sellaisenkin lorun, jossa viitataan siihen, että huussissa kaikki ovat samanarvoisia, niin kurjat kuin kuninkaatkin.

    Mutta millä sanoilla ihmiset kertovat menevänsä huussiin tai vessaan ylipäänsä. Se voisi olla mielenkiintoinen tutkimuskohde - "Nenän puuteroinnista tyhjennysharjoitukseen".

    VastaaPoista
  18. Nenän puuterointi oli kieltämättä hauska, kun sen kuuli ensimmäisen kerran miehen suusta. Käsien peseminen on myös paljon käytetty eufemismi. Minulla on se käsitys, että naiset eivät kiertele tätä toimitusta niin paljon kuin miehet, vaan käyvät reilusti pissalla. Mieluummin ehkä kierrellään sitä meikkaamista, jota halutaan salata, jotta kauneus tuntuisi luontaiselta.

    VastaaPoista
  19. Mutta eikö ole aika hauskaa, että erilaisissa tilaisuuksissa naiset menevät kimpassa pissille.

    Tuntuu oudolta edes kuvitella, että mies pyytäisi toista äijää, että "lähdetkö Kaarlo kuselle?"

    VastaaPoista
  20. No tuo johtuu kait siitä, että mies on aina voinut liikkua vapaasti ja yksin ravintoloissa. Nainen taas yhä edelleen harvemmin käy noissa paikoissa yksin. Vessaankin mennään mieluummin turvallisesti porukalla kuin kävellään salin halki yksin kuin kevytmielinen nainen.

    VastaaPoista
  21. ”Siälä (Niinisalon varuskunnassa) oli kauheen isot ulkohuussit. Kum mää kerran tulin siältä, mää pirruuttani sanoin yhrelle mokkerille että ’rotta perkele meinas purasta palan mun kullista’. Sit mää unohrin koko asian. Mutta kum mää aamulla menin huussille, niin jo kauas kuulu kauhee kolina, siällä oli nääs joka reiällä miäs joka semmosella riulla kolisteli sitä. Mää kysyin että mitä tee teette, hullujaks tee ootte? Yks sit sano että mee hätistellään rottia. Mua alko hirveesti naurattaa mut mää ajattelin että mää saan turpiini jos mää rupeen nauraa. Sit mää itekin rupesin kolistelee.” – Kertoi yksi sotaveteraani, minulle.

    VastaaPoista
  22. Rohkenen epäillä - ja raskaasti - tuota Iineksen tulkintaa naisten kimppapissittelystä.

    En usko, että se liittyy mitenkään matkaan pöydästä naistenhuoneeseen, vaan johonkin salaperäiseen joka tapahtuu siellä huoneessa. Olisiko kyse tietojenvaihdosta?

    VastaaPoista
  23. Toki kyseessä on myös tapahtumapäivitys ja pieni rentoutumisen ja uuden strategian laatimisen hetki.

    Mutta - perimmäinen syys naisten ryhmäytymiseen ravintolassa liittyy ilman muuta naisen ja miehen väliseen epätasa-arvoon: nainen ei aina vieläkään liiku ravintolassa luontevasti yksin.

    VastaaPoista
  24. Hassua, mikis, minä taas pelkäsin aina pikkulassa, että käärme puree peppuun.

    VastaaPoista
  25. Täälläkin on ulkohuone eli huussi ja sieltä mennään toiseen huussikeskusteluun.

    http://blogisisko.blogspot.com/2008/05/huussikulttuuria.html

    VastaaPoista
  26. Kas, niinpä onkin. Kiitos linkistä!

    VastaaPoista