21.9.2010

Palaa pääskysen lailla

Minusta tuntuu, että Tuomas on jäänyt yhtä yksin kuin minä. En ole vielä varma, kuoleeko Ainokin, hänen lapsensa, joka alkuun turhaan odotti äitiä palaavaksi ja huusi hänen nimeään unissaan. Luulen kyllä, että Ainokin kuolee, koska takakannessa sanotaan, että lastenhuoneen verhot syttyvät tuleen ja nuket jäävät odottamaan leikittäjäänsä. Kirjassa palaa-verbi saa sfäärisiä merkityksiä, äiti ei palaa mutta verhot palavat ja mitä luultavimmin Aino.

Onneksi on tämä Pääskynen, Markku Pääskynen, joka on kirjoittanut Enkelten kirjan. Kuvitelkaa - enkelten kirja, ei enkelien. Olen lohdutettu jo tästä monikon genetiivistä. Ja kuvitelkaa vielä, että pääskynen, pääskynen, ei varis. Minulla oli kerran naapuri, Tarja Varis, joka soitti ovikelloani ja tuli esittäytymään, päivää, olen uusi naapurinne, Tarja Varis. Ymmärtäähän sen, Pohjois-Karjalasta, rajanpinnasta ja maaseudulta, jossa naapuruus merkitsee ystävyyttä. Satakunnassa ei merkitse, mutta sitä Varis vielä ei tiennyt.

Olen sivulla 55, ja odotan jonkinasteisella kasvavalla kiihkolla, miten Tuomaksen ja Okon tapaaminen sujuu. Okko on se kiltti ja hiljainen poika, jota Tuomas lapsena löi ja jonka kaulaan hän eräällä välitunnilla kun kukaan ei ollut näkemässä tarttui peukalolla ja etusormella ja väänsi. Tuomas oli Pääskysen mukaan suunnitellut iskuaan jo kauan, joten ei siis ihme, että Okko alkoikin ulista. Tuomas jätti Okon maahan itkemään.

Pääskynen jättää usein pilkut pois lauseiden rajalta, ja huomaan, että minuun on jo tarttunut tämä tyyli - saan lisäillä pilkkuja tähän tekstiin jälkikäteen. Niin on voimakas Pääskysen lento. Ehkä on vain hyvä, että työssäni laistin usein pilkkusääntöjen opettamisen, sanoin keväisin, että hups, emme ehtineet pilkkuihin asti. Kun ne opetin, tunsin itseni hyväksi opettajaksi, olin varma puhuessani, pilkut toivat ryhtiä olemukseeni. Muutoin minulle sopii, että pilkku merkitään sinne missä on ajatuksen taukoa - näinhän ei saisi tehdä koska Suomessa ei ole loogista pilkutusta vaan kieliopillinen pilkutus - tai jätetään merkitsemättä, jos tahdotaan lukijan ajattelevan kokonaisuuksia pätkien sijaan. Minua kuitenkin sävähdyttää, jos huomaan kirjoittajan osaavan pilkkusäännöt, vaikkapa sen, että rinnasteisten alistussivulauseitten väliin ei tule pilkkua. Yleensä on kuitenkin niin, että jos tehdään pilkkuvirhe, se on pilkun poisjättö, ei liikapilkutus.

Jos nyt käy niin, että Aino kuolee, olen lohduton, mutta lohdutettu. Palan ja palaan. Kuolemasta nousee elämä. Enkelit ovat, vaikka elämä on helvetti. Vastakohdat ovat yhtaikaa läsnä, kuin antiikin draamassa. Ja tämän kaiken sanon, kun olen vasta sivulla 55. Mitä kaikkea sanon, kun olen lukenut kaiken kirjasta, joka on miehen, siis ihmisen, selviytymistarina?

Nyt sanon vielä sen, että hyvä kun on pääskysiä eikä vain variksia. Minä en enää jaksa sitä vittukieltä enkä raakaa väkivaltaa enkä sitä, ettei ojanpohjalta nähdä tähtiä muuta kuin silloin kun joku on vetänyt turpaan.

(Piirroskuva: Sielun veljien Peltirumpu-levyn kansi)

396 kommenttia:

  1. Peltirumpu . . . mutta tuohan on "Japen" lempikaraokekappale.

    Kauko Putki

    VastaaPoista
  2. Jape ei olekaan tyhmä mies!

    Kipale on minunkin mielikappaleitani, kuten Säkenöivä Voima ja monet muutkin. Minusta Sielun Veljien lauluissa on Hyvä Sanoma ja kiva melodia. (Suuri hymiö.)

    VastaaPoista
  3. Vaikea käsittää mistä Kake tietää minun lempparikaraokebiisin. Liekö Kake joku salahämy menneisyydestäni? En tiedä sanoa...

    Muistan vain, kuinka nuoruudessa, silloin kun Siekkarit oli kuuminta Hottia, niin eräissä bileisssä tuli hiukan innostuttua ko. biisin tiimoilta ja meni eräs koristesavirumpu rikki. Lievä vahinko eikä kuulemma haitannut...

    Tuleehan tuota biisiä hoilattua vielä nytkin, tilaisuuden tullen, ainakin jos on otanut hiukan itsehäpeää tilapäisesti peittävää "vahvistusta". Hyvä biisi.

    Piti kirjoittaa hiukan kommenttia monikon genetiivistä, ablatiiveista, illatiiveista ja illodiineista, mutta ei nyt henno kun tuli hyvä fiilis.

    VastaaPoista
  4. PS. toinen karaokesuosikkini, ja muutenkin hyvä biisi, on Eppu Normaalin Balladi kaiken turhuudesta

    Ohessa biisi Youtubessa:

    Eppu Normaali:Balladi kaiken turhuudesta

    VastaaPoista
  5. Odotan kiihkeästi sekä Okon ilmaantumista kirjaan että sinun ablatiivejasi, Jape. Kirjoita niistä ihmeessä!

    Itse olen kamalan järkyttynyt. Tapasin nimittäin juuri entisen läheisen työtoverini, joka kertoi, että muuan meitä hieman nuorempi työtoverimme on kuollut yhtäkkiä, pudonnut enkelten valtakuntaan istuessaan kirjaston tuolilla tietokonepäätteellä. Hän on yksinäinen naislehtori, jota ei olisi heti osattu kaivata työpaikallakaan, koska osa hänen tunneistaan on etäohjausta tietokoneitse.

    Terve kuin pukki, viisissäkymmenissä, ja nyt pois. Miten se noin voi mennä?

    VastaaPoista
  6. Niin,

    kaikillehan ei anneta mahdollisuutta selviytymistarinaan. Et saa mahdollisuutta selättää syöpää, selvitä lentokoneonnettomuudesta tai edes pyristellä irti alkoholismista. Sinua ei kukaan jätä tai "hylkää". Et katkeroidu, et ole väkivaltainen, sinun ei tarvitse kamppailla ylipainon kanssa, elät pitkässä parisuhteessa, kuolet vanhana.


    Peltirummun (Günter Grass) tai Veljeni Sebastian (Annika Idström) käyttämät kääpiöt, lapsenmieliset tai vaan "lapselliset" ovat vertauskuvallisia (allegoria) joko tietoisia tai tiedostamattomia. Kemppisen "ounastelun" mukaan Grassin Oskar on hän itse ja kirjoituskoneen "pärrytys" on hänen rummutustaan.

    "Ja jos jokin asia on varma, se on aivan varma", sanoi Matti Nykänen.

    Kauko Putki

    VastaaPoista
  7. Transsin voimaa: kaikki tahtoo elää säkenöivästä voimasta kaikki tahtoo elää säkenöivästä voimasta kaikki tahtoo elää säkenöivästä voimasta kaikki tahtoo elää säkenöivästä voimasta

    Mitä siitä, että taas tuli kovaa turpaan, kun täältä ojan pohjalta näkee hienon tähtitaivaan, tähdet loistavat kirkkaammin kuin koskaan.

    Usko, toivo, rakkaus ja muuta paskaa; suurin kaikista on ilo.

    VastaaPoista
  8. "Japelle" fiilistelyyn:

    http://www.youtube.com/watch?v=AxT5PG7YK3w

    "Silmämme avataan ja suljetaan
    me maailmanpyörällä kuljetaan
    Ylöspäin, ja alas, ja ympäri hei
    maailmanpyöräni vei
    Elämäni oli tylsää niin
    sitä tylsyyttä katselin silmät kii
    silmäni avasin ja maailman näin
    maailmaani katsomaan jäin

    On vuosi '85, kauan on aikaa siis
    siitä kun viimeksi ylöspäin
    pyörähdin pyörässä näin . . . ."

    Kake

    VastaaPoista
  9. Sanon vain tähän väliin - sanon lisää kohta kun olen syönyt vähän näkkäriä - että tästä kuvaamastani Pääskysen kirjasta ovat hiljan kirjoittaneet blogissaan myös Anita Konkka ja Tommi Melender, jos kirja kiinnostaa.

    VastaaPoista
  10. Jep, Kake, juuri tuosta biisistä muistuu mieleen eräs konva. Ikäkin oli juuri "parhaimmillan" ja mukavaa muutenkin...

    Elämä edessä, tukka ei vielä takana.

    VastaaPoista
  11. Iines, nopeasti, aiheen vierestä.

    Sealin uusi duetto Anna E:n kanssa (You get me) on kaunis! :)

    VastaaPoista
  12. Onkohan missään muussa kielessä kuin suomessa niin mainiota monikon genetiiviä, yhtä ihmeellistä ja vaihtelevaa?

    Usein, kun asiakkaani kysyvät minulta sellaisia kysymyksiä kuin että sanotaanko sanomien vain sanomain, niin vetoan enkeleihin.

    Enkeleissähän on viisi erilaista - ja yhtä oikeaa! - monikon genetiiviä:

    Enkelien kirja
    Enkelten kirja
    Enkeleiden kirja
    Enkeleitten kirja
    Enkelien kirja

    Minkähän noista lukuisista lukisi?

    VastaaPoista
  13. Lisätään Tapsan mainioon genetiivilistaan vielä vanhahtava raamatullisperäinen arkaismi:

    enkelein kirja

    (vrt. opettajainhuone, tai tyttöin kesken oli tapana- - )

    Jatkan vielä hieman ns. näkkärinsyöntiä, palaan ellei syty tulipaloa.

    VastaaPoista
  14. "Iines, nopeasti, aiheen vierestä.

    Sealin uusi duetto Anna E:n kanssa (You get me) on kaunis! :)"

    Hemmetin hienoa, että jaoit jälleen kerran kanssamme oman tärkeän mielipiteesi joka ei liity aiheeseen niin kuin yhtään mitään.

    Sunnuntai aamuna, hieman kello 10 jälkeen, tulee TV2:n Galaksi ohjelmassa Late Lammas. Se on kaunis!

    Hottentotti

    Niin kaunista...

    VastaaPoista
  15. Kemppisen ounastelu Grassin rummun pärrytyksestä on toki kiinnostavaa, ja asia voi olla noin. Vaan voi se olla toisinkin. Schlöndorffin elokuvatulkinnan perusteella se voisi olla toisin, niin maanista pärrytys on ja niin seisova pojan silmäin ilme, ettei Grassin koneen hakkaaminen voi(nut) koskaan olla yhtä aggressiivista. Voi olla, että uskon mieluummin Schlöndorffia, vaikka kumarran myös Kemppistä.

    Yhdyn Matti Nykäsen kaikkiin aforismeihin, ja uskon uskoon, toivoon ja rakkauteen. Riku, pois sieltä kyynisyyden suosta, se upottaa miehen!

    Tuo on muuten kaunis, tuo Anna Erikssonin ja Sealin duettolaulu!

    Tapanin genetiivilistassa taisi ollakin sama muoto kahteen kertaan, ja viidennellä Tapani taisi tarkoittaa juuri sitä, jonka mainitsin omassa kommentissani?

    VastaaPoista
  16. iines,
    En minä oikeastaan tarkoittanut olla ihan niin kyyninen kuin kirjoitukseni on. Kyynisyys on minulle sellaisia hetkellisiä, ohimeneviä tunteita.

    Kun kirjoituksessasi kuitenkin oli kuolemaa ja muuta, ajattelin sellaista pientä fatalismia kaiken elämän suorittamisen keskelle.

    Monesti käy erään miehen sanoin: pieleen se meni tämäkin, no poltetaanpas tupakkiloiset.

    VastaaPoista
  17. Joskus minua harmittaa, että lopetin tupakinpolton. Kuinka kivaa olisi sytyttää kessu, imaista ja nauttia, ah. Se auttaisi kaikissa tilanteissa, nälässä, ylensyönnissä, tuskassa ja hurmion hetkellä.

    Ei silti, osaan minäkin silti väliin olla kyyninen, vaikka voi olla, että se on minulla laskusuuntainen trendi, mitä enemmän vuosia tulee lisää.

    VastaaPoista
  18. Matti Nykänen sanoi tässä taannoin jotain sen suuntaista, että "Dokumentin pitää olla totta, mutta minun elämäni voi muuttua huomenna". (Voi olla, että siteeraan väärin, mutta näin käsitin hänen sanoneen.) Tämä on viisainta, mitä olen aikoihin kuullut.

    VastaaPoista
  19. Minä tykkään ihan siitä perusklassikostakin, että "Elämä on ihmisen parasta aikaa". Siinä on aika mieletön kaari. Ja se fifty-sixty on ihan huimaa kielellistä kamaa, joka elää edelleen. Vähän kuin naivistista runoa miehen lausahdukset ylipäänsä.

    VastaaPoista
  20. Kiitos korjauksesta, Iines, juuri niin se oli: tämä iki-ihana "enkelein" piti olla se viides.

    Muistan kun Nykäs-Matti lähetettiin maitojunalla mäkikisoista kotimaahan, niin hän vastasi haastattelijan jokaiseen kysymykseen: "Tuskin."

    Siinä oli tyyliä. Ei nämä jäämiesten honotukset ole mitään sen rinnalla.

    VastaaPoista
  21. Entäpä tämä: "Tekemätöntä ei saa tekemättömäksi."

    Mieshän laukoo syvällisiä zeniläisiä viisauksia. Tuon edessä sfinksikin mykistyy.

    VastaaPoista
  22. Kävin aivan juuri pubissa. Kohtasin erikoisia ihmisiä, opettajia. Yksi melko outo (oli muu sana mielessä, lievensin) oli tanssia hamuava miesope Huittisista. Järkyttää tämä suomalaisen opetuksen taso. Esim. tasa-arvokysymykset oli eräällä naisopeksi itsensä tituleeraaneella ihan hukassa. Hui hitto. Inessiivi.

    VastaaPoista
  23. Vai olivat tasa-arvokysymykset naisopella hukassa. Annas kun arvaan - sinulla ne olivat hallussa.

    Tiesitkö, Jape, että ns. primitiivi-ihminenkin hahmotti maailmankatsomuksensa omanapasentrisesti? Lähellä napaa kaikki oli oikein ja mitä kauemmas navasta etäännyttiin, sitä vääremmin asiat olivat.

    VastaaPoista
  24. Iines, arvasit ihan oikein. Tosin joudun korjaamaan itseäni sen verran, että ei naisopella olleet tasa-arvokysymykset hukassa. Hän ei ollut niitä edes tiedostanut (huonon open merkki, oma arvio). Vastauksia ei tietenkään ollut, luonnollisesti (ei voinutkaan olla, tiedostus ongelma).

    Näkemyksesi primitiivi-ihmisistä on varmaan tarkka, en loukkaantunut. Iinessiivi.

    VastaaPoista
  25. "Kaikkihan me kuljemme loassa, mutta toiset meistä katsovat tähtiin."

    ----

    Ihminen voi antaa itsestään vain sitä mitä sisällä on; joku siis haastaa riitaa, joku muu haastaa (juttelee) sellaisia, mikä kohottaa kumpaakin osapuolta.

    Toisella on kivempaa ja antoisampia ihmissuhteita.

    Luin eilen jostakin, että 50 -luvulla ihmiset nauroivat noin 18 minuuttia päivässä ja nykyään noin 6 minuuttia.

    Ei taloudellinen vauraus, joka on moninkertaistunut tuona aikana, tuo hymyä suupieleen ja riemua rintaan.

    VastaaPoista
  26. enkelimankeli mankeloi enkelin
    mankelienkeli enkelöi Mankelin

    Enkelimankeli olisi osuva nimi dekkarille,joka käsittelisi lapsiin kohdistuvia rikoksia. Ehkä.

    VastaaPoista
  27. Hyvä opettajuus ei liity mitenkään opettajan omiin maailmankatsomuksellisiin arvoihin, Jape. Opettajalla on oikeus niihin, hänen ei tarvitse olla tietyllä tavalla orientoitunut ollakseen hyvä opettaja. Ollaan vaarallisilla vesillä, jos opettajalta edellytetään tässä suhteessa tietynlaista katsomusta.

    Taitava opettajuushan on juuri siinä, että ohjaa oppilaita itsenäiseen ajatteluun ja asioitten kyseenalaistamiseen, antaa siis työkaluja oppilaille toimimiseen ja oppimiseen, ei kaada valmista oppia oppilaan päähän.

    Minusta olen silloin onnistunut opettajana laajemminkin, jos oppilas kyseenalaistaa vaikkapa kieliopin merkityksen ja uskaltaa haastaa minut keskustelemaan kanssaan asiasta, järkevästi ja rauhallisesti argumentoiden ja pannen minut lujille - samoin kuin minä hänet.

    VastaaPoista
  28. Kuunkuiske,

    minä nauroin eilen varmaan sen 18 minuuttia, kun eksyin lukemaan netistä Matti Nykäsen aforismeja ja löysin muitakin, mm. mainoslauseita täältä.

    Mutta se on totta, että nykyihminen näyttää tarvitsevan nauramiseen vitsin tai sketsin, muulloin ei juurikaan naureta.

    Valto - enkelimankeli olisi kyllä napsahtava nimi vaikka pedofiilidekkarille.

    Luin juuri muuten Hesarista - kuinka ollakaan - että suomalainen ei vaadi samassa määrin rangaistuksia kotiväkivallasta kuin muut Euroopan kansalaiset, eli meillä hyväksytään kotiväkivalta osaksi ihmisen elämää.

    VastaaPoista
  29. Iines: "jos oppilas kyseenalaistaa vaikkapa kieliopin merkityksen ja uskaltaa haastaa minut keskustelemaan kanssaan asiasta, järkevästi ja rauhallisesti argumentoiden ja pannen minut lujille - samoin kuin minä hänet."

    Minähän koitin tätä taannoin (tosin en ole oppilaasi), mutta sinä heititi heti hanskat tiskiin ja sanoit että et jaksa. Millainen ope se sellainen on joka luovuttaa ennen kuin on ehditty edes aloittaakkaan?

    VastaaPoista
  30. Jape,

    en minä ole sinun opettajasi! En ole täällä ylipäänsä opettamassa ketään, vaan keskustelemassa tasavertaisesti vain asia pöydällä, taustoista välittämättä.

    On eri asia, kun opettamani ihminen kysyy selkeästi sen asian perusteita, jolla opettamani aineen yhden haaran konstruktio lepää.

    VastaaPoista
  31. Hmmm...Iines, enkö asian juuri todennut selkeästi? En ole oppilaasi!
    Tästä huolimatta haastoin sinut taannoin keskusteluun kieliopin merkityksesta, possessivisuffikseista jne. Tämän asian voi kai tehdä olematta oppilas/opettaja -suhteeessa?
    Sitä kutsutaan dialgiksi, mutta toki dialogi menee läskiksi, jos toinen osapuoli sanoo heti että en minä jaksa.

    Ihmsisiä, joita ei huvita, on ihan liikaa maailmassa (mielipide).

    VastaaPoista
  32. Pysy asiassa!

    Nyt on puhe siitä, että koetetaan määritellä hyvä opettajuus -käsitettä - tämä on siis nyt tuon asian konteksti. Kontekstihan määrää näkökulman.

    Minun mielestäni siis hyvän opettajuuden hedelmä näkyy vaikkapa siinä, että oppilas uskaltaa kyseenalaistaa opitun/opetetun asian perusrakenteet haastamalla opettajansa keskustelemaan niistä rauhallisesti ja perusteellisesti argumentoiden.

    Tällainen oppilas on omaksunut kaiken opetuksen ykköstavoitteen: oppilaan halun itsenäiseen tiedonhakuun ja asioiden kyseenalaistamiseen, rohkeuden ja kyvyn ilmaista tuo asia kiihkotta ja rauhallisesti.

    VastaaPoista
  33. Minä pysyn asiassa, mutta sinä koitat kaventaa kenttää. Ei opettajuus edellytä kouluumaailmassa oloa.
    Voisin hiukan opettaa sinua tässä asiassa, Iines, mutta en valitettavasti juuri nyt ehdi. Katsotaan jos minua enään huvittaa illemmalla...

    VastaaPoista
  34. Voi hyvä pyhä Sylvi sinun kanssasi, Päkä-Mökö.

    Lue mököttäessäsi tuo puheena oleva kirja ja kerro ajatuksiasi kun mökö menee ohi.

    VastaaPoista
  35. En minä mitään mökötä. En myöskään lue tuota kirjaa, koska ei ole aikaa siihen.

    VastaaPoista
  36. "Rakkaus on kuin lankakerä - se alkaa ja loppuu."

    Toteamus ei ole Mika Waltarin mutta saattaa olla samaa todellisuutta kuin;
    ”Toistuvat rakastumiset liittyivät niin kerta kaikkiaan kaikkeen luovaan toimintaan, että kaikki mikä jäi niiden väliin oli pelkkää depressiota”.

    Rakkauden ja hyvyyden toteutuminen on se kaipauksen kliimaksi jota arkipäivää halveksien tavoitellaan. Herkkyys ja kiihkeys ovat jatkuvassa "käsirysyssä" ja ristiriidassa. Parhaimmillaan se esiintyy viha-rakkaussuhteena tunnetun "mäkihyppääjän" ja "makkaratehtailijan" tavoin (nimet muutettu).

    ”Iines ilmaisi asian eräässä haastattelussa osuvasti: ”Meissä on lopuksi Japen kanssa yllättävän paljon yhteistä. Herkkyys, sähäkkyys, suuret tunteet ja jotain selittämätöntäkin. Meidän välillämme on ohut side, kuin lanka. "Rakkaus on sitä, että välittää toisesta ja on hänelle hyvä. Se on kaikenlaisten harmien välttämistä, ettei toinen joutuis kärsimään." Totesi Jape 1987 antamassaan lehtihaastattelussa.

    Kauko Putki

    VastaaPoista
  37. Kun Mika Waltari mainittiin, niin mainitsenpa minäkin, että olen juuri lukemassa Rajalan hänestä tekemää elämäkertaa.

    Olen vasta Suuressa illusionissa, mutta tähän astisen perusteella sanoisin, että hieman ylimainostettu opus.

    Jaahas, täytyykin tutkia nuo Iineksen mainossitaatit, ettei vaan sattuisi löytymään joku omakin...

    VastaaPoista
  38. Kuten epäilinkin, niin suurin osahan niistä mainoksista oli tavallisten pulliaisten tekoa.

    Epäilen muuten tuota "Päättäkää päivänne K-kaupan kahvilla" urbaanilegendaksi. Niitähän liikkuu.

    Totta tosin on se, että kerran kauan sitten K-kaupan ilmoitukseen Savon Sanomissa lipsahti virhe. Piti lukea "Tänään muikkua xx mk/kilo", mutta muikussa i-kirjan lipsahti älläksi.

    Oli kuulemma pitkä jono rouvia kaupan edessä aamulla.

    VastaaPoista
  39. Kiitos,Iines, linkistä Matin ja muiden sanomiin viisauksiin. Päivä alkoi iloisesti niitä lukissa. Joskus olen miettinyt osallistumista naurukurssille. Siellähän ei tarvita edes varsinaista aihetta nauramiseen. Olisi ihan pakko nauraa ympärillä nauravia katsoessa. Pelkästään Loirin esittämän Nauravan kulkurin kanssa on pakko nauraa. Nnauraminen pidentää ikää, vaikka joku kuulemma nauraa kuollakseen.

    Nuo pilkkusäännöt ovat alkaneet hämärtyä mielestä. Epäilen tunkevani niitä liikaa nykyään. En pistä pahakseni, jos joskus ohjeistaisit meitä enemmänkin, Iines.

    VastaaPoista
  40. Delilah, naurujooga on kivaa! Olen pari kertaa osunut tilanteeseen, jossa sellaista on yllättäen harrastettu, ja poistunut maha kipeänä. Nauramisesta.

    Erityiseen tarpeeseen se tulee jäykille ja jäyhille, itsensä kovin vakavasti ottaville ihmisille, joitka ovat kadottaneet hulluttelun ja hassuttelun ilon. (Jos heillä on sellaista koskaan ollutkaan.)

    He tietenkään eivät vapaaehtoisesti osallistu hullutteluun, ellei sitten työnantaja järjestä sessiota työhyvinvointipäivänä!

    VastaaPoista
  41. Pilkkusäännöistä viis.

    Vähän sama asia kuin vieraiden kielten kanssa: pääasia, että tulee ymmärretyksi.

    Jo elekielellä pärjää pitkälle jossakin eksoottisessa paikassa, jossa ei osata englantia!

    VastaaPoista
  42. Iines, nopeasti, aiheen vierestä.

    Kiviterapia on ihanan rentouttavaa.
    Kuumien kivien lämpö ja kylmien kivien viileys yhdistettynä rauhallisiin, rytmisiin hierontaliikkeisiin saavat aikaan kehon ja mielen täydellisen rentoutumisen. Kuumat basalttikivet laukaisevat lihasjännityksiä ja kylmät sedimenttikivet virkistävät ja laskevat turvotusta.

    VastaaPoista
  43. "Jo elekielellä pärjää pitkälle jossakin eksoottisessa paikassa, jossa ei osata englantia!"

    Tampereella?

    VastaaPoista
  44. Tapsa,

    minä epäilen aika monta noista mainoslauseista legendoiksi, keksaistuiksi, esimerkiksi mummonlihamureketta. Hauskoja ne silti ovat ja nauroin niitä äsken taas, vaikka piti tehdä ihan jotain muuta.

    Minä muuten en ehtinyt kesällä Unio Mysticaa loppuun, vaan noin puoleenväliin. Vieraat tulivat ja piti alkaa seurustella. Lisäksi kylki oli kipeä, enkä pystynyt pitelemään jättikirjaa käsissäsi. Tykkäsin kyllä kovasti lukea sitä, viis sitä, oliko se hyvä vai huono. Ei hyvyys ole aina tärkeää, kun lukee, lukemisella on monia funktioita. Ja ihan huonoja nyt ei julkaistakaan, siis kirjoja, kyllä niillä kaikilla ansionsa on. (En puhu mistään Tuksun kirjoittamista kirjoista, jos niitä on.)

    VastaaPoista
  45. Jape, ei minulla ole turvotusta, vaikka hartialihakset kaipaisivatkin hierontaa. Joskus olen ajatellut, että jos olisi puoliso, hän saisi kyllä hieroa minun selkääni joka ilta. Ei siinä mitään kiviterapioita tarvittaisi, saati virallisia hierojia.

    VastaaPoista
  46. Ajattelin vain parastasi, Iines, kun muistelin, että sinulla on jäykkyyksiä ollut. Kiviterapia yhdistettynä A.Erikssonin ja Sealin duettoon voisi tehdä gutaa.

    VastaaPoista
  47. Iineksen kommenttilaatikko on nykyisin yhtä kuin Jape Show.
    Monessako kommentissa tämänkin postauksen perässä EI mainita sanaa Jape tai muuten vaan puhuta Japesta, ellei kommentoija itse ole Jape.
    Eipä siinä. Jatkakaa.

    VastaaPoista
  48. Sivustaseuraaja, mainitsemaasi asiaan voisit vaikuttaa tulemalla mukaan keskusteluun! Toivon että tulet, sillä tykkään kriittisestä otteesta.

    On tietenkin mahdollista, että olet jo mukana, mutta ellet ole, tule!

    VastaaPoista
  49. Munatonta touhua, Sivustaseuraaja. Kateelliset vain kaakattaa.
    Merkkihenkilöistä puhutaan, luonnollisesti.

    VastaaPoista
  50. Minkäs sille mahtaa, SS-euraaja, että Jape on persoona, joka jakaa meitä kommenttareita. Vuohiin ja lampaisiin.

    En minä, Iines, Unio Mysticaa huonoksi haukkunut, vaan ylimainostetuksi. Se on toki hyvä, mutta ei ihan niin hyvä kuin puheista on voinut päätellä.

    Tai sitten odotukseni olivat pilvissä, koska suhtaudun suurella suopeudella sekä tekijään että kohteeseen. Pidin hänen Sillanpää-tutkimuksestaan silloin aikoinan, kun luin ne.

    Vertailun vuoksi: esim. Häikiön Koskenniemeä on moitittu ummehtuneeksi tuulahdukseksi 30-luvulta, mutta se ummetus on vain 70-lukulaisten nenässä. Kirja oli hyvä.

    Waltari muuten oli aivan hämmästyttävän varhaiskypsä. Kyllähän runoja tekee jokainen 19-vuotias, Koskenniemestä Saarikoskeen, mutta modernin ja arvostetun romaanin kirjoittaminen siinä iässä on saavutus.

    Saavutus oli myös Sillanpään huvila. (Vähän sisäpiirin huumoria meille kirjatoukille.)

    VastaaPoista
  51. Haluaisin omistaa viime talvena kirjoittamani runon Kharonin lautturista Sivustaseuraajalle. En muista sitä vain nyt ulkoa, se on jossain kotikoneella. Tosin tuo runohan on jo täällä julkaistu joten ei sen väliä. Sanoja pitäisi vain hieman muuttaa siten että ne sopisivat Sivustaseuraajaan.

    VastaaPoista
  52. "merkkihenkilöistä puhutaan". mitkä ovat japen meriitit jotta hän voi nimetä itsensä sellaiseksi?

    VastaaPoista
  53. En minä, Tapsa, niin sanonutkaan, että sinä olisit sanonut Unio Mysticaa huonoksi. Viittasin kommentillani kirjasta annettuihin kahtalaisiin lausuntoihin. Joskus tuntuu, että Rajalan ei tarvitse kuin aivastaa, niin sitäkin jo haukutaan. Mieshän tietenkin on täysi paska, oppimaton ja kehno kynästään. Kuka tahansa kriitikko pystyisi tietenkin parempaan, jos vaan viitsisi ruveta sanalle.

    Siis Saavutushan taisi johtaa Sillanpään velkakierteeseen vai muistanko väärin? Niin tai näin, niin aika itseironinen nimi kirjailijan huvilalla. Jotain sentään, vaikka sekin taisi mennä.

    Anonyymi, sen jonka nimeä nyt emme lausu, ansiothan ovat toki merkittävät. Kenestä tahansa ei tässä blogissa niin vaan keskustellakaan. On suuri ansio saada isotkin keskustelut koskemaan omaa persoonaa. Nih.

    VastaaPoista
  54. En tapaa jutella anonyymien kanssa. On faktinen toteamus, että merkkihenkilöistä puhutaan. Eihän tästä mihinkään päästä. Tämän todisti taas kerran anonyymi itse todeksi, kun jälleen tuossa mainitsi "Japen". Rupesi myös huvittamaan Sivustaseuraajan kommentti, jossa tuli oikein urakalla "Japea" :)
    Että merkkihenkilöstä täytyy olla kyse.

    Parhan terveisin,
    Jape

    Sama ruotsiksi,

    Jape

    VastaaPoista
  55. Aplodit Iinekselle! :)

    Ystävällisesti,

    Jape

    VastaaPoista
  56. Myös Timo K. Mukka oli 19, kun Maa on syntinen laulu ilmestyi, sitä olen ihmetellyt.

    Panu taas tuntuu ikuiselta 19-vuotiaalta ilmeisestä ammattitaidostaan huolimatta.

    VastaaPoista
  57. Lukaisinkohan kiireissäni väärin, mutta ihan kuin olisi kerrottu jossakin, että ensi viikolla pidettävässä suuressa puoluekokouksessa Pohjois-Korean uudeksi johtajaksi uumoillaan valittavan huutoäänestyksellä Armastettu Johtaja Kim-Il-Jape?

    Uutinen on ällistyttävä, muttei mahdoton - olihan Suuren Johtajan vanhempi poikakin täällä Suomessa säilössä takavuosina. Ja kun katsoo tuota Japen kamerakuvaa, niin kyllä poskien pyöreydestä tulee mieleen vain yksi ajatus:

    Korea poika!

    VastaaPoista
  58. Totta Riku, Mukka on ehkä tunnetuin varhaislahjakkuuteemme - Eino Leinon ohella.

    Hämmästyin asiaa siksi, ettei Waltaria ole totuttu pitämään minään lapsinerona vaan tanakkana setänä.

    VastaaPoista
  59. Minusta Panun hyveeksi tulee laskea kärsivällisyys. Siis ajatelkaa nyt, yli 600 sivua luettavaa ja selkeää tutkimustekstiä, jonka laadusta kiistellään, koska sitä ei voida yksiselitteisesti teilata.

    Saima Harmajakin oli vasta 19, kun hänen ensimmäinen runokoelmansa julkaistiin. Samoin Aino Kallas, ensi muistamalta. Ehkä muitakin on, jos etsimään rupeaisi. Nuoruushan on runouden ja luovuuden aikaa, jos mikä. Minäkin lähetin runokokoelmani kustantajalle 19-vuotiaana. (Suuri hymiö.)

    VastaaPoista
  60. Varo, Tapsa, ettet saa Sivustaseuraajaa tai "japettajaa" kimppuusi kun noin paheksuttua nimeä lausut ja monta kertaa vielä ;)

    Syysterveisin,

    Jape

    VastaaPoista
  61. Päivi Istalalla on hauska Waltari muistelus, joka ainakin minua hymyilytti. Kyllä se vähän sellainen setämies oli...

    "Marjatta ei tykkää, kun Pekka Kejonen..."

    VastaaPoista
  62. Kiitos muisteluksen jakamisesta, Riku, se oli mukava ja hauska muistelus, elävä kuva kolmestakin kulttuuripersoonasta, Istalasta, Ojaharjusta ja Waltarista - ja myös Waltarin vaimosta.

    Sanotaan mitä sanotaan, minua ainakin kiinnostaa kirjailijoiden oma elämä, ei siksi, että sen kautta lukisin kirjaa, vaan siksi, että kirjan kautta luen kirjailijan elämää, jos luen, välttämätöntä se ei ole. Ensin on siis kirja, sitten vasta kirjailijan elämä. Minusta kiinnostus kirjailijaan on sukua kiinnostukselle ihmiseen, jopa filantropiaan.

    Olen havainnut, että monet paheksuvat kiinnostusta kirjailijaan, ikään kuin kiinnostunut olisi tyhmä ja median vietävissä. Minä ainakin kiinnostun vain sellaisista taiteilijoista, joiden tuotantoon olen suoraan itse perehtynyt.

    VastaaPoista
  63. Kuunkuiske, mieheni on tuntunut pärjäävän paljon paremmin elekielellä ollessamme ulkomailla, kuin minä "kielitaitoineni". Sorvaan vasta mielessäni "täydellistä lausetta", kun hän melkein ilman sanoja on jo saanut asian ymmärretyksi. Omaa äidinkieltä kuitenkin haluaisin kirjoittaa mahdollisimman virheettömästi. Muiden pilkkuvirheistä en välitä, kunhan omani olisivat kohdallaan.

    Jape; hyvä tuttavani kävi muutama kuukausi sitten jossain kuumakivihoidossa (-hieronnassa?). Oli saanut lahjakortin siihen. Hänen kiepeytyneissä lihaksissaan se oli tuntunut erinomaisen hyvältä.

    Panu Rajala on hyvä kirjoittaja ja myös hyvä puhuja. Hänellä on myös uuttakin sanottavaa. Itselläni on ollut ilo hiljattain kuunnella hänen esitystään. Puhujana hän on ilmeikäs, sujuvasanainen ja rennon oloinen, ei mikään jäykkä jännittäjä.

    VastaaPoista
  64. Kejostahan pidettiin sukupolvensa lahjakkaimpana, mutta olisiko hän sitten kuitenkin ryypännyt liikaa eli raitistunut liian myöhään?

    Luen kyllä aina Kejoset vanhasta kunnioituksesta, mutta mitään jälkeä hän ei enää jätä. Salamassa on vähän samaa vikaa.

    Tai vika on tietysti minussa.

    VastaaPoista
  65. Minun on pakko kertoa, että nyt luettuani loppuun Pääskysen Enkelten kirjan olen hieman hämmentynyt, mutta positiivisesti. Kirjassa on nimittäin yllätysmomentti. Yhtään en sano mikä se on, jotten vie lukijalta lukuiloa.

    Tämä on pitkästä aikaa myös kirja, jota en palauta heti - ja jonka voin kyllä hankkia itsellenikin - sillä siinä on paljon muistikirjaan poimittavaa.

    Delilah, sanoit hyvin - muiden pilkkuvirheistä en välitä, kunhan omani olisivat kohdallaan. Allekirjoitan juuri tuollaisen asneteen ja lisään vielä sen, että harjaantunut kerberoksensilmäni huomaa kyllä selkeät pilkkuvirheet, muttei takerru niihin. Virheetöntä äidinkieltä osaavan kirjoitusta on tietenkin huima ilo lukea. (En nyt tarkoita ollenkaan sitä, että täällä pitää kirjoittaa kirjakieltä. Blogihan on likeinen vuorovaikutusväline, jossa saa olla puhekielen ominaisuuksia. Sen verran kyllä, että leipäteksti tulee minusta kirjoittaa kirjakielellä, keskustelut ovat vapaampia.

    PS Oletteko muuten huomanneet, että yhdestä blogiartikkelista käytetään nykyisin monin paikoin viestimissä, mm. radiossa, nimitystä "blogi"? Voidaan sanoa esimerkiksi, että Kemppisen tämänpäiväisessä blogissa oli --.)

    VastaaPoista
  66. Delilah: "Jape; hyvä tuttavani kävi muutama kuukausi sitten jossain kuumakivihoidossa (-hieronnassa?). Oli saanut lahjakortin siihen. Hänen kiepeytyneissä lihaksissaan se oli tuntunut erinomaisen hyvältä. "

    Ok - kiva kuulla, Delilah. Olin siis oikealla asialla suositellessani tuota Iinekselle, vaikka hän asiaa vieroksuukin. Pitää olla avoimin mielin ja kokeilla uutta :)

    VastaaPoista
  67. En näe mieltä siinä, että lähtisin ajamaan suurkaupunkiin kuumakivihoitoon. Saan siitä stressiä. Tunnin ajo mennen, tunnin ajo tullen, tunti varmaan hoidossa.

    Ystävät hyvät - ei pikkukaupungissa ole koskaan mitään erikoisuuksia. Muuten toki olisi hienoa olla hemmoteltavana.

    VastaaPoista
  68. Pieni lainaus Pekka Kejoselta:

    "Kenellä on rohkeutta
    pystyttää muistomerkikseen
    lumilinna."

    Tuollaisen patsaan ansaitsisi moni suurmies.
    ---
    Blogisti bloggarin blogin bloggaus onkin siis blogi.

    VastaaPoista
  69. Eihän se oikeastaan ollut kritiikki, se oli vain huomio.
    Minähän suorastaan kehotin jatkamaan. ;)

    VastaaPoista
  70. Näköjään se blogi lyö itsensä läpi kielenkäyttöön, vaikka itse kyllä vierastan sitä hamaan loppuun saakka. Siksi että se on niin vieraskielinen, ei yhtään suomenkielinen.

    Loki siitä olisi ennen tullutkin.

    Blogissa on sellaista lainattua hienostelun makua, jota pohjoisten havumetsien poika vaistomaisesti kavahtaa. Vähän samaan tapaan kuin trendimielipiteiden kritiiitöntä laukomista ja kosmopolitiikan lainahöyhenissä keikistelyä.

    Kaikki vieras on hyvää ja hienoa, kaikki tuttu on väärää ja kehnoa.

    Kun on tarpeeksi vanha, näkee nuorten romanttisten hupsuttelujen läpi. Täytyy vain toivoa tulevansa joskus niin vanhaksi, että osaa ja malttaa katsoa sitä vain lempeän huvittuneena. Vielä en ole lähelläkään.

    VastaaPoista
  71. Ehkä aikaisemminkin olen kertonut, että uudisana "kännykkä" ärsytti minua tullessaan raivon punaan saakka. Enää tuota en itsekään voi ymmärtää.

    Sanan "makustella" käyttäjille ainoa mahdollisuus on elinkautinen!

    Molemmat s-nat kyllä ihan kotoperäisiä.

    VastaaPoista
  72. Minua vaivaa tuossa blogijutun nimittämisessä blogiksi se, että näin sotketaan jo olemassaolevia sanoja ja käsitteitä.

    Blogihan on yleisesti tunnettu käsite, joka tarkoittaa verkkopäiväkirjaa eli nettijulkaisua, jossa tavallisimmin on henkilökohtaisia tekstijuttuja ja monenlaista kuva-aineistoa.

    Kun nyt sitten sanotaan, että "Uusimmassa blogissaan Kemppinen käsittelee sitä sun tätä", on ensimmäinen ajatus se, onko Kemppinen lopettanut vanhan verkkopäiväkirjansa ja perustanut uuden.

    En ymmärrä, miksi blogin juttuja ei voisi kutsua artikkeleiksi tai teksteiksi tai jutuiksi, kuten painetuissa lehdissäkin. Mutta että blogi blogissa..

    VastaaPoista
  73. Luultavasti tuo "blogin" käyttäminen yksittäisestä blogikirjoituksesta ei kuitenkaan ole mikään uusi trendi.

    Tuollaista epätarkkuutta terminologioissa on kirjoituksissa usein erilaissa asioissa. Nykyään enemmmän, kun lukijoita toimittajan lisäksi, ennen julkaisemista, ei kai ole useinkaan muita.

    VastaaPoista
  74. Kännykkä on muuten karmea sana. Oma suosikkini voisi olla vaikka luuri, jos nimeä voisi vaihtaa.

    Toisaalta sana on käännöslainan kaltainen: handy ~ känny. Se on vaan niin lähellä känniä.

    Ettäs viitsit, Riku, makustella. Minusta napostella on samaa heimoa ja tuo lisäksi mieleen Fredin käsittämättömän iskelmän.

    Minä inhoan sydämeni pohjasta dilemmoja ja diskursseja, ja niiden ympärille punoutunutta briljeerauskäsitekieltä, niin kuin ehkä tiedetään.

    VastaaPoista
  75. Ei ole uusi trendi - tuo blogin käyttö blogijutun sijaan - mutta lisääntynyt, sanan käyttö on selvästi tihentynyt jopa arvovaltaisella taholla. Minulla on jopa hämärä muistikuva, että sana olisi saanut synninpäästön kielenhuoltajien taholta, mutta voi olla, että olen nähnyt vain pahaa unta.

    VastaaPoista
  76. Kännykkä voisi ihan hyvin olla kourikka tai vaikka nyrkkiposti.

    Noita kun makustelee, tulee mieleen ajatus nyrkkipostista lähimmäiselle.

    Tämä diskurrsi dilemmoista vain tietyissä konteksteissa.

    VastaaPoista
  77. Kourikka on aika hyvä mutta vähän ruma. Miten olisi näpikkä tai näpykkä?

    Nostan kädet pystyyn - konteksti on eniten käytetty vierassana minun suustani. Syy on kuitenkin Japen, kuten ylempää näkee.

    VastaaPoista
  78. Voitte laskea kätenne, se oli vain pullo tässä viitekehyksessä.

    VastaaPoista
  79. Iines: "Miten olisi näpikkä tai näpykkä?"

    Jaa-a, no olisko numeronvalinta sitten näpittämistä?
    Tuosta voi asiantuntijalle tulla jotain muutakin mieleen, ilmeisesti.

    VastaaPoista
  80. Tuossa tuli muuten tästä syksystä mieleen, että kellastuvat Lehdot ja mäet. On vaara talvesta suuri, oikea talvivaara on käsillä. - Ympäristö senkun kukoistaa, kiitos ympäristöministerin, muunkin hallituksen.

    Helevetin iso kuoppa!

    VastaaPoista
  81. Ei kun kiitos keskustan ja Paula Lehtomäen lasten ja perheen suuromistuksen! On kiva, kun meillä on pärjäävät ministerit, että oikein lapsetkin ovat rikkaita. Somaa!

    Tuo näpykkä olisi tosiaan hyvä nimi, koska siitä voidaan johtaa suoraan verbi näpytellä.

    VastaaPoista
  82. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  83. Televisiossa on joku luikun perhesuunnittelijan näköinen mies, joka puhuu jotain: "en oo - muut ovat"-juttuja, mutta valitettavasti en enää kuule mitään, kun käänsin kuulokkeista Neil Youngia kovemmalle.

    Hey hey, my my!

    VastaaPoista
  84. Kotimaakunnan tyttöä on puolustettava sen verran, ettei Talvivaaran osakkeiden ostaminen (= omistaminen) vielä tee hänestä tai hänen lapsistaan rikasta.

    Päin vastoin - sehän on silkka riskisijoitus, johon perhe on pannut omaa riihikuivaa rahaansa ison asunnon verran. Ja varmaan aatteellisista syistä kotiseutua tukeakseen.

    Heillä oli siis ne rahat pankissa tms, mutta nyt ne eivät suinkaan ole varmassa turvassa vaan suuressa vaarassa. Talvivaarassa.

    Mutta toisaalta... olisiko Paulalla sisäpiirin aavistuksia tulevasta... Hmmm... taidanpa minäkin lisätä Talvivaara-omistustani.

    VastaaPoista
  85. Joka toiselle kuoppaa Sotkamoon kaivaa, itse siihen lankeaa.

    VastaaPoista
  86. Hemmetin hienoa, että Paula hoksasi jäävätä itsensä nyt. Voineekohän toimia kuitenkin pienten lastensa edunvalvojana? Ovat tenavat ahkeroineet jo lujasti, kun ovat ryhtyneet alta kouluikäisinä sijoittajiksi. Kyllä kepulit osaa. Kuinkahan tuo temppu tehdään? Entä laillisesti? Anyone?

    VastaaPoista
  87. Keskustalainen politiikka kääntää ruoria takaisin maaseudulle vaikka kaiken järjen mukaan maaseutu sen perinteisessä merkityksessä maataloustuotteiden tuottajana onkin alasajettu.

    Mauri Pekkarisen (kesk) viimeaikaiset lausunnot Suomen maakunnista kaivosteollisuuden maailmanlaajuisena innovaattorimoottorina osoittavat keskustan tulevan poliittisen työmaan. Siihen kuuluu nyt myös Paula Lehtomäen "ulostulo" perheensä omistusten kaapeista.

    Politiikkaa kaikki.

    Suomi yhdeksi kaivosmontuksi vaan ja eteläinen osa patoaltaaksi linjalla Turku-Tre-Vaalimaa jonne vesi täältä ylempää johdetaan. Me, reilu viisi miljoonaa tyhjän marisijaa maahanmuuttajineen voidaan keveästi majoittaa Kilpisjärvelle tuntureihin louhittuihin reikiin kuin törmäpääskyt.

    VastaaPoista
  88. Lisää kepulaishaukkuja:

    Minua korpeaa tämä uusi mökkiläisten jätepuhdistamon rakennuspakko. Omat jäteveteni menevät kunnosssa olevaan sakokaivoon, joka tyhjennetään kun se on täynnä.

    Nyt pitäisi rakentaa henkilökohtainen jätepuhdistamo, jonka teho on sama kuin isojen laitosten, hintahaitari 4 000 - 10 000 euroa, ja tuosta ylöspäinkin.

    Samaan aikaan se pieni tymäkkä kepulainen myrkyttää vieressä olevaa, mereen ulottuvaa peltoaan haisevilla myrkyillä minkään pykälän kieltämättä tätä meren rehevöittämistä ja ilmanpilaamista.

    Luulen, että en rakenna jatkossakaan yhtään mitään, vaan vaadin puolestani, että se kepulainen lopettaa sen mereen ulottuvan peltonsa myrkyttämisen nenäni alta ja laiturini vierestä.

    VastaaPoista
  89. Näin ma kerran silmät synnilliset,
    silmät suuret, tummat, tulta-lyövät,
    jotka vaati kaikki tai ei mitään;
    niiden vierell' loisti silmää kaksi
    sinistä kuin lemmenkukka rannan,
    eikä mitään vaatineet ne multa,
    mutta lupasivat kaikki, kaikki.


    Maa on syntinen laulu henkilögalletiaan, Mäkelän Martaksi, itseoikeutetusti kuuluu Lehtomäen Paula, se kun on niin "ihanan" pornokin. Varanaisitukseen on tarjolla koko joukko hyviä ehdokkaita. Anna Kontula on itseoikeutettu. Moilasen Anna ja nuori Arja Alho tulevat kakkosena ja pienin varauksin Roosa Meriläinenkin.

    Talvi vaaran lähestyessä saatta Kuhmon erämaan jokainen lehto ja mäki saada lumihunnun. Mutta se, että mies voisi joutua, edes talvi"liukkaille", tietämättään on saamattomien höpöpuheita. Katso vaikka:

    http://www.youtube.com/watch?v=-dzyqxhA3Y0

    VastaaPoista
  90. On oikein ja mukavaa, että poliitikkoja valvotaan ja haukutaan, etenkin kepulaisia, jotka hallitsevat puolta Suomea.

    Lynkkausköysiä aletaan kuitenkin rasvata aika oudoin näkemyksin.

    Viäntäkääpä minulle nyt rautalangasta, mitä kepulia tai muuten tuomittavaa on siinä, että Lehtomäen perhe sijoittaa OMIA rahojaan kotimaakuntansa epävarmaan kaivosyritykseen?

    Tätä kysyy kansalainen, jonka mielestä kotimaista omistusta suomalaisissa yrityksissä pitää lisätä, ja joka on viettänyt lapsuutensa ja nuoruutensa kainuulaisessa kaivoskylässä.

    VastaaPoista
  91. "Minä en enää jaksa sitä vittukieltä enkä raakaa väkivaltaa enkä sitä, ettei ojanpohjalta nähdä tähtiä muuta kuin silloin kun joku on vetänyt turpaan."

    - - - - - - - - - - - - - -
    Hymylä

    ERINOMAINEN MAA.

    Muistan maan ma pohjolassa, miss' on
    kaikki nurinkurin, siellä leikin, lauloin
    lassa, siellä miesnä kärsin, surin.

    Nauroin joskus katkerasti, että kaikui
    kotikunnas, viilsi poven pohjaan asti: itku
    joka naurun lunnas.

    Nyt en itke, naura enää, hymyilen kuin
    taivas tyyni, näytän teille pitkää nenää,
    katan kaikki hymyilyyni,

    ystävät ja viholliset, miehet, naiset,
    mielipiteet, puolueet ja puremiset,
    supisuomalaiset siteet.

    Myönnän joka joukon, ryhmän, tunnustan
    ma tunkionkin, väistyn tieltä väärän,
    tyhmän: hän se siellä viisas onkin.

    Niinkuin suuri siell' on pientä, kaatuminen
    kasvamista, kauravelli lihalientä,
    kansa--»epäkansallista»!

    Haavat lyödyt, haavat saadut aika kaikki
    kutoo arpeen. Mitkä liekin miekan laadut,
    taisteloss' on hymy tarpeen.

    Kauko Putki

    VastaaPoista
  92. Tapsa,

    muut saavat vastata puolestaan, mutta minua närästää tässä asiasssa eniten lasten, tässä tapauksessa lähes imeväisikäisten, käyttäminen sijoitustoimintaan, osakkeidenostoon.

    Toiseksi pohdituttaa se, missä määrin suuret taloudelliset kytkökset vaikuttavat ministerin toimintaan ja ennen kaikkea objektiiviseen päätöksentekoon.

    Tuo sinun maakuntahenkinen näkemyksesi on tietenkin kaunis.

    VastaaPoista
  93. Kun laki antaa mahdollisuuden siirtää osan omaisuutta lasten nimiin, mitä väliä sillä on, ovatko lapset pieniä tai vähän isompia? Eri juttu olisi, jos laki olisi erilainen ja määrittelisi sijoittamisen rikolliseksi. Toisilla on tiuhtionta rahaa, ja verotusta kai sillä saadaan pienemmäksi, mutta minkäs teet. Se, että poliitikko toimii lain puitteissa samoin kuin kuka tahansa äveriäs tekisi, ei leimaa poliitikkoa huonommaksi ja epäluotettavammaksi ihmiseksi kuin muitakaan. Itsellä ei ole mahdollisuutta vastaavaan ollut, mutta jos olisi ollut, olisin sen käyttänyt. Eikä omatunto kolkuttaisi yhtään.

    VastaaPoista
  94. Delilah: "Se, että poliitikko toimii lain puitteissa samoin kuin kuka tahansa äveriäs tekisi, ei leimaa poliitikkoa huonommaksi ja epäluotettavammaksi ihmiseksi "

    Jaa jaa ja vai niin. Mitä sanot Timo Kallin (kesk) toiminnasta. Hän on itse ollut säätämässä lakia, että kun vaaliraha ilmoituksen tekemättäjättämisestä ei rangaista niin sitä ei tarvitse noudattaa. Timo Kallihan toimii lain puiteissa. Eikö olekin hienoa?

    Hiukan hei kriittisyyttä peliin, Delilah. Paula Lehtomäki (kesk) käyttää alaikäisiä lapsiaan keppihevosena ja sijoittaa heidän kauttaan. Ja kun on kyse Paula Lehtomäestä (kesk), niin mistä tiedät onko hänen varansa rehellisesti hankittu? Vai onko esim. KSM:n rahoja?

    Timo Kalli - Poliitikko opastaa vaalirahoitus asioissa

    VastaaPoista
  95. Tapsa, yksittäisen poliitikon tekemät sijoitukset, tai hänen omaistensa tekemät, eivät liikauta pätkääkään! Mutta ei se niin sinisilmäisesti mene, etteikö suuremmat poliittiset kuviot taustalla herättäisi aikaansa seuraavaa aprikoimaan. Kuhmolaisella poliitikolla P.Lehtomäellä on ollut aivan varmasti sormensa pelissä kun Talvivaara konseptia ryhdyttiin kutomaan. Sekin, että uraanin olemassaolo siinä vaiheessa kansalaisilta salattiin, oli hänen, myöhemmin ympäristöministeriksi valitun tiedossa aivan varmasti. Avaisi kaappinsa senkin saranan kohdalta!

    Mm. jo mainitsemani Pekkarisen Kaivos-Suomi hehkutus, johon yritetään jokatapauksessa vängätä Vuotosta ja muita patohankkeita sekä lisäydinvoiman "tarvetta", ei saa eikä tarvitse keskustalaisen politiikan suunnanmuutosaikeista huomiotta mennä.

    Maataloudella ei enää tulevaisuutta ole, mutta kaivosteollisuus ja virranlähdehankkeita ja otollista aivojenpesuniittyjä sitäkin runsaammin.

    Tapsa vielä. Se, että olet pienen kainuulaisen kaivoskylän kasvatti, ei merkitse tänäpänä enää yhtään mitään muualla kuin omassa yksityisyydessäsi. Onko sen korostamisella merkitystä jos et ajattele ekologiselta kannalta kaivosteollisuuden tuhoja maailmanlaajuisesti?

    Minäkin olen pienen, metsistään moneen kertaan paljaaksi riistetyn pikkukylän kasvatti ja tunnen luissani ja omassatunnossani kuinka väärin ihmislaji on sielläkin toiminut. Kuten ovat toimineet ja edelleen toimivat nekin, jotka kaivosmonttuja maankuoreen räjäyttelevät (tässä mielipiteeni koskee koko globaalia pollukkaamme).

    Siirtomaapolitiikkaa perkele kaikki tyynni!

    VastaaPoista
  96. Delilah,

    en nyt sitten tiedä, ovatko osakkeet kumminkin omaisuutta, kun Tapsa tuolla yllä sanoo, että ne ovat kotimaakunnan yritystoiminnan tukemista.

    Minusta osakkeen osto on pelaamista, rahalla pelaamista. Onko nyt varmaa, että tämä on pienen ihmisen tahdon ja tulevan persoonan mukaista?

    Ai niin, kukas nyt rahasta kieltäytyisi.

    PS Minun pikkuinen alle kouluikäinen serkunpoikani (serkku Kepu) kyllä vastasi kysymykseeni, mistä unelmoit, mitä tahtoisit, näin: Ostaisin osakkeita.

    VastaaPoista
  97. Kuunnellaan tämä ihana Irwin:

    http://www.youtube.com/watch?v=q6Oz1Z9gD8E

    VastaaPoista
  98. Täytyy sanoa, jape, että kirjoitan täällä ihan mutu-tuntumalla. Asiantuntemusta etenkään raha-asioista ei ole, sillä itse en ole syntynyt edes hopealusikka suussa.

    Paula Lehtomäki on ilmoittanut esteellisyytensä olla päättämässä asioista, jotka mahdollisesti hyödyttäisivät häntä/hänen perhettään Talvivaaran osakkeiden omistamisen vuoksi. Lakia ei ole rikottu, eikä varakkuus itsessään ei ole rikos.

    Tietenkin joskus ihmettelee, että tavallisen tallaajan silmin hyvinkin varakkaan oloiset ihmiset ovat hirvittävän köyhiä, kun verottaja heitä arvioi. Silti; eipä raha onnea tuo, jos ihmissuhteet ja terveys eivät ole ordningissa.

    En seuraa poliitikkojen edesottamuksia erityisemmin, mutta Paula Lehtomäki tuntui olevan täällä puheenaiheena. Siksi kerroin ajatuksiani.

    VastaaPoista
  99. Ympäristöministeriö on ylimpänä instanssina ollut myöntämässä ympäristölupaa Talvivaaralle. YVA-menettelyn tuloksena syntyvä ympärisölupa on edellytys kaivoksen toiminnalle.

    VastaaPoista
  100. Iines, en usko, että pikkuisille talletetun rahan - sitähän osakkeista hyvässä tapauksessa saa - hankintatapa heitä isona häiritsee, ellei jotain rikollista liity asiaan. Heille on varmaan tärkeää lähinnä se, että voivat rahoilla opiskella ja järjestää elämäänsä, joka varakkaillekaana ei ole ihan ilmaista.

    VastaaPoista
  101. "Maataloudella ei enää tulevaisuutta ole"

    Maaseudun tulevaisuuden sanotaan olevan yhä kolmanneksi suurin päivälehti Suomessa.

    VastaaPoista
  102. Todennäköisesti sijoitusrahat eivät lasta myöhemmin häiritse, Delilah.

    Tuon pojan äitihän oli niitä onnellisia, jonka lapsilisät talletettiin syntymästä lähtien hänen omalle tililleen, äidin munatilin viereen. Kun lapsi sitten päätyi yliopistoon opiskelemaan, hänellä oli sievoinen pääoma, jolla rahoittaa opintonsa.

    Minulle ei jostain syystä ole koskaan tullut mieleen ostaa osakkeita. En pelaa edes lottoa. Vaikka ei minulla ole koskaan ollut 300 000 euroa sijoittaakaan Talvivaaraan tai mihinkään. Lapsilisätkin kuluivat varmaan osittain perheen ruokaan.

    VastaaPoista
  103. Delilah: "Täytyy sanoa, jape, että kirjoitan täällä ihan mutu-tuntumalla."

    Voitko mutu-tuntumalla arvioida kuitenkin, että miksi lainkuuliaisuus tosisille tarkoittaa sitä, että lakia ei tarvitse noudattaa, kun ei ole rangaistustakaan säädetty?

    Arvioi myös, miksi lainsäätäjä (kansanedustaja) säätää ensimmäiseksi lakeja, josita ei itse saa rangaistusta, kun ei noudata lakia. Toiseksi voit kysyä, että miksi kansanedustajat säätävät yleensä ensitöikseen itselleen isomman palkan, eikä hymy hyydy silloinkaan edes häpeästä, siis kansanedustajalla.

    Delilah: "sillä itse en ole syntynyt edes hopealusikka suussa."

    No kuka on?

    Delilah: "Paula Lehtomäki on ilmoittanut esteellisyytensä olla päättämässä asioista, jotka mahdollisesti hyödyttäisivät häntä/hänen perhettään Talvivaaran osakkeiden omistamisen vuoksi. "

    Hänen ilmoituksensa on jälkijättöinen. Hän on ollut jo vaikuttamassa Talvivaaran asioihin.

    Delilah: "Lakia ei ole rikottu, eikä varakkuus itsessään ei ole rikos."

    Timo Kallikaan ei rikkonut lakia, mutta hänen möläytyksestään alkoi koko vaalirahakohu. Paula Lehtomäki on toiminut vähintäänkin moraalisesti arveluttavalla tavalla ja tämä ohittaa jopa laillisuuskysymyksen, mielestäni.

    Delilah: "hankintatapa heitä isona häiritsee,"

    Heitä? Ketäpä kepuloitu raha häiritsee jos se osuu omalle kohdalle. Mutta mitä miettii naapurin räkänokka, jolla ei ollut mahdollsiuutta samanlaiseen kepulointiin? voisikö häiritä häntä? Se tässä on oleellinen kysymys. Fokus kohdilleen.

    VastaaPoista
  104. Jos Paula Lehtomäellä on vielä sijoitustarpeita ja varoja, niin voisin vinkata etelä-suomen läänissä sijaitsevata pienyrityksestä, josta 300.000 eurolla lohkeaisi tuollainen 10% siivu. YVA-arviota ei ole tehty.

    Tuotoista sen verran, että ei joudu varmaankaan verottajan kanssa ongelmiin.

    VastaaPoista
  105. Maaseudun tulevaisuus -sanomalehdellä ja maaseuduntulevaisuudella ei ole keskenään edes korrelaatiosuhdetta enää. Kysykää vaikka päätoimittaja Lauri Kontrolta. Kun hän sitten mahdollisessa vastauksessaan kertoo asian olevan näin niin luette sen vain toisin päin.

    Me savolaiset se osataan.

    Maaseudun tulevaisuus -sanomalehdessä kerrottiin toissapäivän suurin otsikoin, kuinka jopa satapäiset karjatilat, joita on tuhansia, ovat suurissa vaikeuksissa velkojensa kanssa ja kuinka omistajat itse tekevät täysin palkatta töitään eläen perheiden rikkoontumisten, konkurrssien, mielenterveyden menettämisten ja itsemurha-uhan alla.

    VastaaPoista
  106. Näyttää siis siltä, tuon Maaseudun tulevaisuus -lehdestä kootun yhteenvedon perusteella, että maaseudun työväkeä kohtaavat samat ongelmat kuin taajamien asujaimistoa, duunareita ja valkokaulusköyhälistöä myöten: jumalattomat velat, mielenterveysongelmat, konkurssit, työttömyys ja sen uhka, irtisanomiset ja perheiden erot.

    Miksi se maaseudun asukkaalla olisi toisin? Tulisikohan Lauri Kontron mielestä maanviljelijyyden tai karjanpidon tuoda kylkiäisenään jonkinlainen tuettu suoja kaikkea puutetta ja hätää vastaan?

    VastaaPoista
  107. PS 1 Minua ihmetyttää Paula Lehtomäen muistamattomuus.

    Miten Lehtomäki ei voi muka muistaa, kuka ja koska osti hänen miehensä ja lastensa osakkeet. Haloo! Nehän maksoivat yli 200 000 euroa! Paula Lehtomäkikö ei olisi tiennyt, kuka tuommoista summaa perheen rahoja käyttää, mihin ja koska?

    PS 2 Iltapäivälehden mukaan myös ympäristöministerin muu perhe, veli ja joku muu, on hankkinut merkittävän Talvivaaran osakesalkun. Pitäisiköhän Lehtomäestä tehdä seuraavaksi valtiovarainministeri?

    VastaaPoista
  108. Jape, minulla tämä äly on rajallinen. En ole sitäkään ikinään ymmärtänyt, kuinka joku voi olla kateellinen naapurinsa mersusta, jos itsellä on tavallinen kansanauto.

    VastaaPoista
  109. Kyllä selvä on niin, että kun puhutaan merkkihenkilöistä, niin allekirjoittanut kuuluu porukoihin.

    Olenhan sentään toimitusjohtaja, hallituksen puheenjohtaja, markkinointipäällikkö, hankintapäällikkö, avainasiakaspäällikkö ja sen sellaista. Tellit ja lellit hoitelen sujuvasti vaikka unissani, ellit jää vielä hoitelematta. Heh heh hee.

    Yhtään en työllistä ja kulujahan se tuottaa yhteiskunnalle se kolmas insinöörintutkintoni, mutta pakkohan tässä on jotakin yrittää.

    Hartaasti toivon, että ennen viisikymppispäivääni sen verran rohkaistun, että alkaa elliäkin kaatua. Äiti kyllä aina sanoo, että meidän poika on kunnon poika. Eikö ne pöllöt usko?

    Se on väärin, että naiset eivät tee aloitetta! Kaikki tässä täytyy naisille valmiiksi tehdä, omasta selkänahasta vääntää.

    Olusillakin kävin tuossa taas iltana muutamana, kukaan ei uinut liiveihin. Heh heh hee.

    Joku pöllö naisopettaja siellä oli, jonka kanssa ei voinut edes tasa-arvosta keskustella. Ei herranjestas mitä porukkaa.

    Jos Lehtomäkikin olisi tälläinen rehti ja reilu kansanihminen niin kuin minä, niin Suomessa olisi asiat piirun verran paremmin.

    Persanonyymi

    VastaaPoista
  110. Paula Lehtomäki omistaa Outotec Oyj osakkeita 250 kpl. Yritys kehittää ja tutkii mahdollisuuksia uraanin talteenottoa Talvivaaran kaivoksen sivutuotteesta. Prosessi ei aiheuta muutoksia nykyisen ympäristöluvan mukaisiin päästöihin tai ympäristövaikutuksiin. Lehtomäki äänesti ydinvoiman puolesta. Vuonna 2009 Outotec osti Laroxin jonka suodatinteknologiat tukevat mm. Outotecin vesienkäsittely- ja energia-alan liiketoimintaa. Niinikään metallin jalostuksen suurimmat jätemäärät syntyvät kaivostoiminnasta, malmien rikastuksessa sekä jalosteiden valmistusvaiheessa.

    Talvivaaran biokasaliuotus: ”Bakteerit asuvat valmiiksi malmissa, jota louhitaan. Malmi murskataan bakteerien makuun sopiviksi suupaloiksi. Ilman, veden ja rikkihappoliuoksen avulla saadaan heidät töihin. Murskattu malmi kasataan lentokentän kokoiseksi (2,5 km x 0,8 km) ja kahdeksan metriä korkeaksi kasaksi, jossa bakteerit saavat mellastaa 1,5 vuoden ajan. Kasan alaosan läpi puhalletaan putkiston avulla ilmaa ja kasaa kastellaan ylhäältäpäin liuoksella. Liuos kierrätetään kasan läpi aina siihen saakka kunnes metallipitoisuus on riittävän suuri metallien talteenottoa varten. Primäärikasassa liuotetaan nikkeliseokset ja materiaali, josta nikkeli on liuotettu, siirretään sekundäärikasaan, josta kupari saadaan talteen”.

    Olisi mielenkiintoista nähdä 10 000 mummommökin "jätevertailu" tuohon ylläolevaan.

    Kauko Putki

    VastaaPoista
  111. Ympäristöministeriö 22.8.2007 17.00

    Ympäristöministeri Paula Lehtomäki Talvivaaran metallinjalostuslaitoksen peruskiven muurauksessa 22.8.2007

    Kauko Putki

    VastaaPoista
  112. Ministeri Lehtomäki vastasi viime elokuussa eduskunnan kirjalliseen kysymykseen Talvivaaran kaivoksen ympäristövaikutuksista. Vastauksessaan Lehtomäki totesi muun muassa, että kaivoksen "haittojen torjunnassa on menty eteenpäin".

    Kauko Putki

    VastaaPoista
  113. Ympäristöministerinä Lehtomäki oli hyväksymässä Pallas-hotellin laajennuksen Pallas-Ounastunturin kansallispuistossa, jota varten lakia piti muuttaa.

    Elokuussa 2009 Lehtomäki ilmoitti kannattavansa norjalaisen kaivosyhtiön Yaran suunnitteleman Soklin kaivosradan rakentamista Natura-alueen läpi, jollei luontoa suotta tärvellä ja poroelinkeinon mahdollisuudet turvataan. Lisäksi Lehtomäki on kannattanut Sallatunturin matkailualueen laskettelurinteiden laajentamista vanhojen metsien suojelualueelle, jos huomioidaan metsien suojeluun liittyvät arvot.

    Kauko Putki

    VastaaPoista
  114. Persanonyymi, usko vain äidin sanaa. Jos ei itse luota itseensä, kuka muukaan luottaisi? Pikkaisen yrität täällä joskus näytellä kovista, mutta kaikki me täällä blogissa tiedetään totuus. Kunnon poika.

    VastaaPoista
  115. Sana.fi

    Juuri ennen mustaan ministeriautoon syöksymistään Lehtomäki veisaa kauniilla sopraanollaan pätkän suosikkivirrestään ”Sinulle kiitos, Isä maan ja taivaan”.

    – ”Haltuusi uskon koko elämäni...”Se ajatus minua kantaa.

    VastaaPoista
  116. Karua luettavaa nuo Kauko Putken poiminnat, jotka ikävä kyllä ovat selkeitä faktoja uutistarjonnasta.

    Tuntuukin jokseenkin irvokkaalta, että ympäristöministeri ajaa mummonmökkeihin ja kesämökkeihin kymppitonnin jätevesipuhdistamoja samaan aikaan, kun itse hankkii ympäristöä haittaavan kaivoksen osakkeita lähes nurkanvaltauksen verran, eikä edes muista, että kuka perheessä tuon yli 200 000 osakesalkun on ostanut.

    Olenkin päättänyt, että minä en sitä kymppitonnin puhdistamoa hanki parin kuukauden vuotuisten yhden hengen mitättömien kakivesien "puhdistusta" varten, en ainakaan ennen kuin isännille määrätään puhdistamonrakentamispakko kemiallisesti myrkyttämiensä peltosarkojensa päähän.

    VastaaPoista
  117. Iines: "Miten Lehtomäki ei voi muka muistaa, kuka ja koska osti hänen miehensä ja lastensa osakkeet."

    Siten, kun hän on kepulainen. Samaa muistamattomutta on lukuisilla kepulaisilla, kuuluisimpana ehkä Matti Vanhanen. Hänhän ei muista ikinä mitään.

    Maaseudun tulevaisuudesta sen verran, että sinnehän tulee vaikuttamaan tämä kepulaisten järkkäämä ns. paskalaki, jota Lehtomäki on jälleen rukkaamassa, nyt epätasa-arvoiseksi ja syrjiväksi.
    On se kumma kun kepulainen maajussi saa levittää paskaa ja kusta peltoon ihan esteettä, mutta samaisen pellon reunalla oleva sakokaivo on todella paha ympäristön saastuttja. Siinä on jotain niin kepulaista visautta ja maaseudun tulevaisuutta, että (tulikohan pilkutettua oikein?).

    VastaaPoista
  118. Delilah: "Jape, minulla tämä äly on rajallinen."

    Noh noh, äläs nyt, en usko. Juurihan tuossa huomaan, että sanoit niin paikalleen tuolle märkäkorvalle, Persanonyymille. Uskon, että suit sait laittaisit hänen vaippaihottumansa järjestykseen :)

    VastaaPoista
  119. Kerrankin me olemme, Jape, ilmeisen samaa mieltä jostakin. Viittaan viimeisimpään vastaukseesi minulle (klo 18.37). Olen aina ihmetellyt, miksi keskustalaisen pitää saada kaikki a) anteeksi b) ilmaiseksi c) tukien kera.

    VastaaPoista
  120. Liikuttavan yksimielisesti on Suomessa uutisoitu venäläisten saastuttavan itämerta. Ja ronskia se heillä on kai edelleenkin, huolimatta jonkun puhdistamon valmistumisesta.

    Silti: muutaman vuosikymmenen ikäinen kepulainen tehoviljely ei asiassa ole pieni tekijä.

    Paskalaki on absurdi. Ymmärrän isoja investointeja tehneiden harmistuneisuuden, kun kuulevat ettei heidän suureellinen hankintansa tosiasiassa suodata talvella paljoakaan ja kesälläkin tulokset ovat kyseenalaisia.

    Mutta lain kirjain täyttyy.

    Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit ei hanki!

    VastaaPoista
  121. Asian vierestä: nimet ovat kuvaavia. Äsken uutiskoosteessa haastateltiin urheilijaa nimeltä Riku Riski.

    Sääliksi kävi tosiaan se vanhus, jota eilen näytettiin uutisissa.

    Hän oli kiirehtinyt hankkimaan sen kymppitonnin jätepuhdistamon tontilleen, ja kävi ilmi, että laite on susi. Sain käsityksen, ettei valmistajalla ole vastuuta tuotteesta, joka on uusi ja josta ei voi siis olla kokemusperäistä tietoa.

    VastaaPoista
  122. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  123. Iines, olemme kai me joskus aikaisemmin ja jostain muustakin asiasta olleet samaa mieltä?

    Tuo ns. paskalaki on niin typerä ja sen perusteluna olleet ministeriön virkamiehen laskelmatkin on todettu ja tunnustettu virheellisiksi (helvetin paha pilkkuvirhe, joka paisutti "ongelmaa" monin kertaiseksi). Siis virhe tiedetään, mutta ei enään suostuta muuttamaan ihan vääriin "faktoihin" pohjautuvaa pöljää lakia. Ei hemetti sentään, totta mooses tuollaista pitää vastustaa kaikin tavoin, esim. siten että minä en ainkaan moista paskaa ns. paskalakia aio noudattaa. Joku raja kepulaisillekin on saatava.
    Ja onhan se ihmeelistä, kun saa itse seurata kesämökin verannalta kun maajussi vetää juhannusaattona paskaaa mökin viereiseen peltoon ja sitten itsellä pitäisi olla hemmetin kallis umpisäliö, että mitään ei vain valuisi luontoon =8-S
    Ei totta mooses, sakokaivolla mennään vielä pitkään.

    VastaaPoista
  124. Sillä, että laite ei toimi, ei välttämättä ole mitään merkitystä. Kunhan on laitteen toiminnasta kertovat hienot esitteet ja kuitti.

    Käyvät sitten yhdessä kunnan tarkastajan kanssa katsomassa laitetta: on se hieno!

    VastaaPoista
  125. "Olisi mielenkiintoista nähdä 10 000 mummommökin "jätevertailu" tuohon ylläolevaan."

    A-talk juuri nyt. Niinkuin tuolla aiemmin ounastelin homma "haisee" aika pahasti.
    Homma toimii maatalouden ja suuryritysten ehdoilla: kokonaiskuorma pitää saada alenemaan ja sen takuumiehiksi on "asetettu" – mummonmökit.

    Kauko Putki

    VastaaPoista
  126. Paula Ilona Lehtomäen kaikkein härskein juttu oli puolustella omaa töppäystään: Ei pidä uskoa laitetoimittajia vaan kilpailuttaa ja käyttää omaa harkintaa. Asetus ei määrää mitään.

    Nyt lainmuutokseen kaavaillaan usean miljoonan euron lisäpanostusta tiedotukseen.

    Kauko Putki

    VastaaPoista
  127. Lähes Kiinan ympäristötuhoamiseen yltää Virttaanharjun tekopohjavesikokeilu. Koko Turun seudun vesihuolto aiotaan hoitaa Kokemäenjoen vedellä joka pumpataan Virttaanharjuun suodatettavaksi.

    Jos haisee jätevesi, niin juomavesi saattaa Turun seudulla olla kohta "kuvottavaa".

    Kauko Putki

    VastaaPoista
  128. Virttaanharjulla elää muuten harvinainen ja erittäin uhanalainen harjusinisiipi, joka on vaarassa hävitä tämän vesijutun myötä.

    Eipä vakuuttanut Lehtomäki minuakaan äskeisessä A-talkissa. Muut sen sijaan puhuivat realistisesti, paitsi se puhdistamojen myyjä.

    VastaaPoista
  129. Pieni hiekkalaatikko = pienet koiruudet, suuri hiekkalaatikko = suuret koiruudet.

    Ihmisestä se lähtee. Jos tuntisin politiikkaa, voisin nimetä lukuisia persujen ("rehellisten kansalaisten") koijaritekoja.

    Eräs suurlähettiläs sanoi, että suomalaiset eivät ole niin rehellinen kansa kuin haluavat uskoa olevansa.

    Kuulemma Japanissa ihmiset erottavat tiukasti työnantajan omaisuuden omastaan. Se merkitsee mm. sitä, että henkkoht puhelut soitetaan aina omasta puhelimesta ja niihin kulunut aika korvataan jatkamalla työpäivän pituutta.

    En tullut kysyneeksi, että kumpuaakohan se omastatunnosta vai herranpelosta.

    VastaaPoista
  130. Kuunkuiske: "Jos tuntisin politiikkaa, voisin nimetä lukuisia persujen ("rehellisten kansalaisten") koijaritekoja."

    Tässäpä vasta lausunto. Mistä sinä mitään voisit tunnistaa ja siten nimetä, kun et tunne politiikkaa nin kuin tse kerrot. Jälleen oikea typeryyden ylistys koko kommenttisi.

    Kuunkuiske: "Eräs suurlähettiläs sanoi, että suomalaiset eivät ole niin rehellinen kansa kuin haluavat uskoa olevansa."

    No ainakin eräs epärehellinen on tähän blogiin kommentoinut tänään klo 7:22.

    Liekö sitten ollenkaan suomalainen? Henkisesti liihottelee jossain ihan muilla mailla, selvästi.

    Kuunkuiske: "Kuulemma Japanissa"

    Kuulemma? Siinäpä vasta tietoa.

    Kuunkuiske: "ihmiset erottavat tiukasti työnantajan omaisuuden omastaan."

    Miten sinä olet hoitanut asian?

    VastaaPoista
  131. "Kuulemma Japanissa" viittaa ehkä, mahdollisesti, kenties suurlähettilään omakohtaisiin kokemuksiin hänen Japanin-ajaltaan.

    Olen kertonut ennenkin, että en työaikana lue sähköpostejani enkä tutki tietsikkaa enkä näpyttele kännykkää, koska käytän ajan niihin tehtäviin, joista työnantaja minulle maksaa. Tästä voimme tehdä sen johtopäätöksen, että vietän tänään vapaapäivää.

    Japella lienee dementia, koska hän aina vaan esittää kysymyksiä minulle, vaikka olen sanonut, etten vastaa ihmiselle, joka toistuvasti morkkaa muita ihmisiä.

    Joten: goodbye. For good.

    VastaaPoista
  132. Kiitos vastauksestasi Kuunkuiske, jälleen kerran.
    Kiitos myös, kun kohotit tällä kertaa statukseni sentään tasolle "ihminen". Et kuitenkaan kyennyt välttämään morkkaamistani. Se seepra ja ne raidat...

    VastaaPoista
  133. Iines (ja muut kirjatoukat), tuo Enkelten kirja ei varmasti ole hassumpi.

    En laittanut sitä vielä kirjastoon varaukseen, mutta kaksi muuta uutta varasin: Olli Jalosen Poikakirjan ja Paul Austerin Näkymättömän.

    Nyt meneillään Naiyer Masudin Kamferin tuoksu.

    VastaaPoista
  134. Iines, nopeasti, aiheen vierestä.

    Enkelten kirjaa en ole vielä lukenut, enkä vissiin lue, mutta nyt parhaillaan on menossa Juha Höykinpuron kirja Jäämerestä syntynyt - Varangin karunkaunis vuono. Se on luontokuvaukseen painottuva kuvakertomus Pohjois-Norjassa sijaitsevasta Varanginvuonosta.

    Suosittelen!

    VastaaPoista
  135. Lukematta paska!

    Kun Panu Rajala analysoi Unio Mysticassa Mika Waltaria hänen kirjojensa perusteella, kirjoittaa "löysää" epikriisiä. Esikuvansa tavoin "naistenmiehenä" tunnettu Rajala kirjoittaa osin fiktiivistä "tietokirjaa", sallien näin muille persoonansa ruotimisen.

    Tunnettuna Kepulaisena hänellä riittää ainaista lojaaliutta puolueen toimijoita kohtaan, etenkin Matti Vanhasta jonka hän naisseikkailuineen kokee joutuneen samanlaisen ajojahdin kohteeksi kuin hän itse avioerossaan.

    Hän ratsastaa elämänsä "hevosilla", Sillanpäällä, Ylivakerilla ja Waltarilla päin vastustajaa, sitä joukkoa joka ei lue hänen kirjojaan ja asettaen niiden kirjalliset arvot kyseenalaiseksi. Monivuotisen jurnutuksen Katri Helenaa kohtaan hän lopetti vasta kun pystyi kirjoittamaan nykyisestä elämänkumppanistaan yhtä ihailevasti kuin KH suhteen alkumetreillä.

    Mitenkä käy Panun luomisvimman seestyneessä parisuhteessä?

    Kauko Putki

    VastaaPoista
  136. Iines, nopeasti, aiheen vierestä.

    M.A. Nummisen duetto Pedro Hietasen kanssa (Jänikset maailmankartalle) on kaunis! :)

    VastaaPoista
  137. "On vaelto neitova ja sorja silmänviete, kun talon kukoistava kantaa talon varaa, nilkka kepevin nousee ja povi liehtovin huokuu, uuman norja taipuu ja kukkurakantaman yltä vierasta hyvää nuorien silmien hymy ja tuoreen poskipään lymyvä kuoppa, viehkivä neito umpuvarinnoin, tytär ja Alastalon Siviä!"


    http://www.youtube.com/watch?v=YHROHJlU_Ng

    Poptähden vierailu esikouluikäisille suunnatussa ohjelmassa sai kritiikin "kukkimaan":
    - Lapseni haluavat nyt maitoa.

    Kauko Putki

    VastaaPoista
  138. Nopeasti, aiheen vierestä,

    tuo Panu Rajalan nyk. vaimo on minun siskoni tyttöaikojen ystävä, avara ja ajattelevainen persoona, jonka päätä oma kauneus ei sekoittanut ja joka ei tule asioihin naiseus tai söpöys edellä.

    Ettäkö Panu Rajala on kepulainen! Tämähän luonnollisesti muuttaa kaiken. Aammen, minä en konsaan tule lukemaan Unio Mysticaa loppuun. Varauksella suhtaudun Rajalan muuhunkin tulevaan tuotantoon. On se kauhea mies, tyhmä kuin saapas!

    VastaaPoista
  139. Minä luin aamulla Kristina Carlsonin romaania puutarhurista, ja sitten luin lehdestä, että Moskovasta pääsee nyt junalla Nizzaan.

    Hinta kakkosluokassa n. 300 euroa, ykkösluokassa n. 400 euroa ja luksussviitissä 1 200 euroa. Juna kulkee hitaasti, 52 tunnissa tuon reitin. Ah! Kuka lähtee kanssani?

    VastaaPoista
  140. Iines: "Kirjassa palaa-verbi saa sfäärisiä merkityksiä, äiti ei palaa mutta verhot palavat ja mitä luultavimmin Aino."

    Tästä tuli mulle mieleen kauhea kirja lapsuudesta, eli Jörö-Jukka ja sen sivuilta kertomus lasten tulitikkuleikkien kaameasta tuloksesta.

    Kävin tilaamassa muutaman kirjan kirjastosta, mutta tätä Piäskysen kirjaa en muistanut. Minusta yleensä ovat vähän epäilyttäviä kirjat, joissa mainitaan sanallakaan enkeleistä. Rajoittuneisuuttanihan se vain ilmentää, mutta myös sitä, kuinka jumalattomaksi elämäni on kehkeytynyt.

    En kyllä jouda paljoa kirjoihin syventymäänkään tällä hetkellä, mutta sitä tarkemmin harkitsee kun uuden kirjan hankkii tai lainaa. Harjunpään uusin tulisi varmasti luettua heti, mutta ei ole varaa ostaa ja kirjastossa on 10 kilometrin jono. Kohta on kylläkin synttärit, että jos saisi lahjaksi...

    Mutta hei! Vanhin tyttäreni täyttää huomenna 30 vuotta!!! Voe miten vanaha minä oon!

    VastaaPoista
  141. Iines, minä lähen! Siis sinne junamatkalle. Minäkin luin saman uutisen ja ajattelin heti, että olisipa mukava lähteä ja nimenomaan sinne luksusluokkaan. Mutta pyörä pitää saada ottaa mukaan niin tulen takaisin polkemalla...

    VastaaPoista
  142. Jes, yksi on jo ilmoittautunut ja lisää mahtuu. Ajatelkaapa, mikä nautinto istua junassa ja katsella suurista ikkunoista, miten maisema alati muutttuu ja miten valtioiden rajoja ylitetään vodkaa ja tsajua hörppien.

    Olen kerran matkustanut junalla Saksaan, halki Etelä-Ruotsin ja Tanskan ja tätä elämystä muistan vieläkin. Maisemanmuutos oli järisyttävä kokemus. Jossain paikassa vain tajusi, että on sellaista kasvullisuutta, jota ei ole ennen nähnyt. Tajusi kuitenkin myös sen, miten samalla maankuoren pinnalla elämme, eri kansat. Lentokoneesta tätä ei tajua.

    VastaaPoista
  143. Valto,

    Pääskysen kirjan nimi on tavallaan harhauttava. Kyseessä ei ole mitään raamatullista läpälässynlässynläätä. Mielestäni se on kirja yksinäisyydestä. Ymmärrän hyvin, että aihe sinänsä ei ole kovin vetävä.

    VastaaPoista
  144. Minä lähden myös, mutta jos sopii, kävelen matkan kiskoilla mennen tullen.

    Kepua ei tulisi nyt halventaa, kun heidän suuri miehensä Gennadi Janajev otti ja kuoli. Surunvalittelut kaikille puolueaktiiveille!

    VastaaPoista
  145. Katri-Helenalle olisi suonut PR:ltä paremman kohtelun. Silti; vaikka ihmisenä ei kirjailijaa ihaile, on hänen kirjoitustaitonsa tunnustettava. Sille annan arvoa ja hänen kirjojaan mielelläni luen. Olen siitä onnellisessa asemassa, ettei tarvitse kadehtia hänen kirjoittajan lahjojaan, kun en itse ole koskaan ajatellut kirjoittamista kansien väliin. Ei siis tarvitse taistella paikasta auringossa.

    VastaaPoista
  146. Rajalalta on kuulemma tulossa uusi kirja: Panu - kestää äidiltä tyttärelle!

    Keskeinen sisältö on kuulemma minä ja minä-Panu, Minä Panu ja Panu olen minä!

    Mukana Panu Rajala, Panu ja Rajala, käsittelee myös F.E. Sillanpäätä ja Mika Waltaria.

    VastaaPoista
  147. Kiitos, Riku, esittelystä. Kuulostaa mielenkiintoiselta. En ole vielä lukenut viimeistäkään kirjaa. Oletko Sinä?

    VastaaPoista
  148. Delilah,

    osui ja upposi; en ole lukenut.

    Enkä väitä, ettei olisi ammattimies.

    VastaaPoista
  149. Minä jymmäyti valtijota, sano akka kun osti rautatielipun ja meni kävelle.

    Kauko Putki

    VastaaPoista
  150. Iines, luin Tammen esitteen kirjasta ja, kuten sinunkin kirjoituksesi perusteella ymmärsin, ei se mikään hengellinen kirja ole joten luulisin pitäväni teoksesta. Sivuaahan se omaakin elämääni kun olin yksinhuoltajana vanhemmille tyttärilleni pitkän pätkän elämääni. Siitä ajanjaksosta saisin minäkin omanlaisensa tarinan, mutta ehkä laittaisin sen nimeksi "Kättelin kylmiä käsiäsi, elämä".

    Tarkoitin vain yleisessä mielessä, jos näen jonkun kirjan nimen tai liepeen jossa enkeleitä mainitaan.

    "Pääskynen Markku, Enkelten kirja, Tammi 2010.
    Nuoren isän intensiivinen selviytymistarina.
    Tuomas on ollut sen verran pitkään Ainon yksinhuoltaja, ettei tältä enää kysytä missä äiti on. Kun Tuomas menettää työpaikkansa ja koti palaa tulipalossa, alkaa tilanne tuntua jo lohduttomalta. Mutta sitten kuvaan astuu vanha ystävä, joka ottaa tehtäväkseen pelastaa Tuomaan takaisin elävien puolelle.

    Markku Pääskysen Enkelten kirja on intensiivinen ja runollinen kuvaus yksilön voimien hiipumisesta ja hiljattaisesta noususta kohti uutta toivoa. Se on tarina lohdusta, rohkea kuvaus elämän ja arjen pienien asioiden suuruudesta, olemassaolon peruskysymyksistä. Miksi ja ketä varten elämme? Mitä rakkaus on?"

    Panu Rajala on ihmisenä källi tyyppi. Kirjojaankaan en ole voinut kuin hieman lukea ja ovat jääneet kesken.

    Pidin lapsena ja nuorena tavattomasti Katri-Helenan lauluista ja kävin mielelläni humppapaikoissa, joissa hän esiintyi illan solisitina. Joten ehkä olen mustasukkainen sille isolle möhömahalle joka tämän sorjan laulajatar-lesken kellisti kuin Juicen laulussa "kirjailija Arttu" Marilynin.

    Mielipiteet jakautuvat Panunkin kohdalla laidasta toiseen kuten tässäkin keskustelussa, joten luultavasti hänessä myös jotain aikaan jäävääkin on ja se arvioidaan taas hänenkin kohdallaan aikalaisten kuoltua.

    Mutta että Pano Rajalalako olisi kepulainen? Hänhän on hesalainen jonka paljaiden varpaiden väleissä ei liene koskaan lehmänsonta tursunnut paljaiden varpaiden väleistä... Vai olisiko saanut Miinan kyytöistä tartunnan kun se lauma Mannerheimintiellä talsi...

    VastaaPoista
  151. Miksi se monisti kolmeksi kommenttini? Anteeksi jos syy on täällä...

    VastaaPoista
  152. Tuo oli paljastus, eikö se sittenkään ole sieltä Hämeenkyröstä, F.E:n naapurista, siitä torpasta idyllisessä vehreydessä!

    Olisiko sellainen kity-cepulainen?

    VastaaPoista
  153. Iines, nopeasti, aiheesta:

    Valto spämmää taas! Ryhtynet pikaisesti asian vaatimiin toimenpiteisiin.

    VastaaPoista
  154. ...ehkä me "Japenkin" suuruus ja merkkihenkilöys ymmärretään vasta postuumisti...

    VastaaPoista
  155. Sinä oletkin ymmärtämättömien paariaa Valto.

    Tämä ei ole mielipide, vaan faktoihin perustuva toteamus.

    VastaaPoista
  156. Riku, P.Rajalan "Wikicv" on kunnioitettavan tiheään kirjoitettu syntymäaikoja ja -paikkoja myöden. Lisäksi hänen oman nettipäiväkirjan ensilehdykäisellä hän kertoo olevansa kirjoilla Helsingissä. Mökki vissiin on siellä Hämeenkyrössä päin, vai mitenkähän sen kanssa oli? En jaksa selata nyt hänen pv-kirjaansa jossa hän siitäkin asiasta kertoo.
    Sinällään toisinaan häneltä lohkeaa hyviäkin huomioita päivänpolttaviin kysymyksiin niissä kirjoituksissa, mutta ehkä enempikin kysymysten muodossa vaan...

    VastaaPoista
  157. "Jape", minähän en olekaan inssinkouluista toisten leipomana päästötodistusta kaikenymmärtäjäksi suoranlinjan vittuilijaksi ja riidankaivelijaksi saanut kuten Sinä Herra Äitinpoika Aatelinen. Olen vain tätä elämänkoulua kerrannut jo useamman luokan peräkkäin enkä vieläkään ole päässyt lähellekään valmistumisdiblomia.

    VastaaPoista
  158. Ettei vain olisi PR hyvänä kirjoittajana itse kirjoittanut tuota wikin ceeveetä.

    Jos siellä lukee, että "kaikin puolin loistelias, mutta silti erinomainen lähestulkoon, ja etenkin kaikessa", niin sitten se on selväkin.

    VastaaPoista
  159. "Valto",
    Sinulla ei siis ole esitää edes muodollista pätevyyttä yhtään mistään? Ymmärrän.
    Sinun surkeat piilov*ttuilu yritelmät ovat samaa heikkoa tasoa kun sen toisen haaveilijan. Luokalle jäät niistäkin.

    On hauska kuulla, "Valto", mielipiteesi "toistenleipojista" eli opettajista. Heillähän ei sinun mukaasi ole sitten mitään virkaa. Mitähän mieltä tästä on ammattimainen ex-"toistenleipoja" Iines? Kenties hän kiitollisena hiukan taputtaa sinua päälaelle, niin kuin Benny Hill showsaan teki sille pienelle hauskalle papparaiselle...

    VastaaPoista
  160. Jostain syystä, en tiedä miksi, olen vähän varautunut kun puhutaan Panu Rajalasta. Ehkä ns. naistenlehtien syvääluotaavat haastattelut tämän vieraan myskinhajun häneen tuo(vat)?

    Voi olla. Koska en ole lukenut häneltä mitään.

    Mutta kerran autoradiota kuunnellessani (autossa kuuntelen vain puheohjelmia, eli "YLE puhe") kuulin Panun puhuvan. Yllätyin. Hän oli hyvin sujuvasanainen ja... ja... joka tavalla fiksu.

    Toisaalta.

    Jukka Virtanen erittäin ansiokkaassa muistelmateoksessaan "Kuvassa keskellä Jukka Virtanen"

    (kirja-arvostelu:
    http://www.tyovaenperinne.fi/tyovaentutkimus/2004/ka_tanskanen.html

    kertoo sadoista henkilökohtaisesti tuntemistaan suomalaisista, siis julkuista. Ja kova pörriäinen kun nuorempana oli, tapahtui yhtä sun toista... SILTI, vaikka muistelon henkilömäärä on valtava (yhtä iso kuin Kiuruveden lehmien/kepulaisten määrä), niin KETÄÄN hän ei hauku! Tai siis... hän haukkuu (paskiaiseksi) vain YHTÄ, yhtä AINOAA... ihmistä! Ja tuo yksi noin viidestasadasta on Panu Rajala. Tämä ajatelluttaa.


    Ps. Kerran (joskus 70-luvulla) Yleisradion vieraana oli käymässä kuulu ranskalainen viihdeohjelmien pomo (?) nimeltään Pinón (tms?). Marjatta Leppänen ja Matti Kuusla olivat saattamassa häntä Pariisin koneeseen. Jaakko Salo, joka Jukan kanssa kauempaa seurasi tilannetta, lohkaisi: "Siinä menee halki, poikki ja pinoon".

    VastaaPoista
  161. Juuri noin, Mikis, turhanpäiväinen haukkuminen ei ole fiksua. Panusta on turha puhua, kun hän on vain tutkija, ei tekijä. Paitsi niiden kirjojensa, joiden aiheena on...

    Virtasen kirja on hyllyssäni; yksi asia siitä paistaa silmään. Loirista ei sano montaakaan sanaa, kun se kerran veti Villeä turpaan.

    VastaaPoista
  162. Huomautan varmuuden vuoksi heti, etten ole kepulainen, en maanviljelijä, enkä ota kantaa ns. paskalakiin (paitsi että viittaan sille kintaalla) enkä Panu Rajalaan ihmisenä (luultavasti mulkku).

    Minua hieman ihmetyttää Japen - suomalaisen yrittäjyyden vankan tukijan - kielteinen kanta Lehtomäkien osakeomistuksiin. (Muiden kielteinen kanta ei ihmetytä yhtään.)

    Vilkaisin Talvivaaran kurssikehitystä. Helmikuussa, jolloin Lehtomäet siihen rulettiin rahansa heittivät, kussi oli 4,20. Huhtikuussa se oli pompannut jo lukenaan 5,50!?

    Tapahtuiko tuossa jotain, jonka Lehtomäki tiesi - ja huom! jota me muut (=media) ei tiennyt? Jos, niin se on paha juttu. Sinä menee virka ja lapset joutuvat mierontielle.

    Toisaalta Lehtomäet eivät myyneet silloin osakkeitaan. Eivätkö uskaltaneetkaan vai olisiko mahdollista, että mölinäkuoro olisi väärässä?

    Tällä hetkellä kurssi on 5,25 eli ihan kohtuullinen. Kehotankin kaikkia kateellisia ostamaan liikenevillä rahoillaan Talvivaaran osakkeita, niin pääsevät hyötymään odotettavissa olevista suurvoitoista!

    Tai ainakin kytkemään oman kohtalonsa Lehtomäkien kohtaloon eli ottamaan saman riskin kuin hekin ovat tehneet.

    Ettehän te voi kuin voittaa, koska niin varmasti tiedätte heidän pelaavan kepulipeliä!

    Ja jos sittenkin häviäisitte rahanne, niin ainakin uskonne ihmisen rehellisyyteen palautuisi. Kyllä se on sen arvoista, vai mitä?

    VastaaPoista
  163. Tapsa: "Minua hieman ihmetyttää Japen - suomalaisen yrittäjyyden vankan tukijan - kielteinen kanta Lehtomäkien osakeomistuksiin."

    Lehtomäen sijoitukset Lontoon pörssissä noteerattuun kaivosjättiläiseen eivät saa minulta hatunnostoa, vaan lopunkin tukan lähtemään.

    Eri asia olisi, jos Lehtomäki osakesijoituksillaan "tukisi" suomalaisia pienyrityksiä (kuten ehdotin), jotka ponnistelevat tietään ylös kateellisessa, kaunaisessa ja yrittäjävihamielisessä suomalaisessa ilmapiirissä.

    Riittääkö ymmärrystä sille mistä puhun?

    PS. joudun nyt, työpäivän päätteeksi, poistumaan sinne "Valton" parjaamaan inssikouluun toisten leivottavaksi. Kenttä on vapaa.

    VastaaPoista
  164. Tapsa vain haluaa provosoida, kaikkihan sen ymmärtää, ettei Talvivaaraan ja pakkasiin kannata sijoittaa; Kesäauvoa sen olla pitää!

    Jos minä olisin ympäristöministeri, niin ilman muuta ymmärtäisin, että monenlaista pölisevät hehtaarikuopat ovat kansantalouden perusta!

    VastaaPoista
  165. Valto: "Se, että olet pienen kainuulaisen kaivoskylän kasvatti, ei merkitse tänäpänä enää yhtään mitään muualla kuin omassa yksityisyydessäsi. Onko sen korostamisella merkitystä jos et ajattele ekologiselta kannalta kaivosteollisuuden tuhoja maailmanlaajuisesti?"

    Se mistä me olemme kotoisin, muokkaa meitä suuresti ja vaikuttaa arvoihimme ja asenteisiimme (vaikka eräs muu blogitar ei tätä halua uskoakaan).

    Niinpä minäkin olen nähnyt, millaista hyvinvointia ja edistystä teollisuus toi keskellä karuinta nälkämaata. Vielä minun lapsuudessani siellä oli sellaista köyhyyttä, ettei sitä rintamaan asukas osaa edes kuvitella.

    Olen myös nähnyt, millaista epätoivoa ja katkeruutta sen teollisuuden lähtö samalle seudulle toi.

    Ymmärrän kyllä, että Keski-Euroopan rahamyllyjen (=teollisuus) keskellä elävät haluaisivat muuttaa koko Suomen reservaatiksi, suureksi luonnonsuojelualueeksi, jossa karhut, sudet, ahmat ja ilvekset möyrisivät onnellisina ja joiden pariin rentoutumaan eurooppalaiset voisivat loma-aikoina tulla rentoutumaan. Sen verran väkeä (= suomilaisia) tänne voisi jättää, että palvelu pelaa.

    Ah, niin kaunis utopia. Se voi olla kerran totta...

    Niin voi. Siksi minä vastustan sitä niin saatanasti.

    VastaaPoista
  166. Riku, Vesku löi Frederikiäkin päin pläsiä kun ne sattumalta tapasivat hotellin aulassa aamuyöstä: "Sääkin oot muka rautaa..." PAMPS. Kuulema joutui maksamaan isot summat kun Reetu ei vähään aikaan pystynyt laulamaan "raa... raa... rasputiinia".

    VastaaPoista
  167. Mikis,

    Frederikin konsertin näin ensimmäistä kertaa elämässäni kaljafestivaaleilla ehken reilu vuosi sitten. (oik. Ölutfestivaalit)

    Hävettää ja oudoksuttaa tunnustaa, ettei Reetu mielestäni ollut lainkaan huono!

    VastaaPoista
  168. En ole muuten koskaan pitänyt Rajalaa kirjailijana, vaan kirjallisuudentutkijana, onhan hän korkeasti kouluttautunutkin juuri tähän, filosofian tohtori. En tiedä onko sitten väärin arvioida hänen tutkimuksiaan ikään kuin kaunokirjallisuutena?

    Ehkä ei, sillä hän on populistinen tutkijakirjoittaja, ja hänen täytyy siis tietää, että joutuu alttiiksi kritiikille, jossa häneltä edellytetään kaunokirjallisesti korkeaa tasoa.

    VastaaPoista
  169. Miksei kukaan ostanut M-Realin osakkeita n. vuosi sitten. M-Realhan on suomalainen (etten sanoisi kepulainen: Metsäliiton perillisiä) firma. Osakekohtainen hinta oli alhaimmillaan jotain 25 senttiä. Yhtiön povattiin menevän konkurssiin. Ajattelin (olen ollut ko. firmassa töissä, että ei se konkkaan mene) ostaa 10.000;- €:lla osakkeita. En sitten tullut ostaneeksi.

    Nyt osakekurssi on yli 3 euroa. Eli, olisihan siinä vuoden sijoituksena ansainnut (miinus kulut ja verot) ehkä 120.000;- €. Kumminkin kohtuullisesti.

    VastaaPoista
  170. Et sentään heittänyt pikkuhousujasi Reetulle, Riku?

    Siis Reetuhan on rautaa. Ei siitä ole kuin viisi vuotta ja rapiat, kun oppilaat valitsivat Tsingiskaanin muotinäytöksensä taustamusiikiksi ja taisi siellä Rasputiinikin soida.

    Minusta ihminen, joka leikkii muiden leikkiä, on mukava. Reetuhan, vanha ryppyinen ukko, on täysillä mukana imagossaan.

    VastaaPoista
  171. Siis minulle on ylläripylläri, että mikiskin on osaketietäjä, samoin Tapsa, jolla on jopa arvopaperisalkku! Taide ja raha yhdessä, leikki ja tosi kättä lyö.

    Minä en tiedä mitään osakemaailmasta. Minulla on osakkuus vain S-kauppaan, olen sen jäsen, jota mainitaan omistajajäseneksi.

    VastaaPoista
  172. Rahalla saa lisää rahaa - tekemättä mitään, tai sitten sitä menettää. Jokainen voi kokeilla, niin kuin Tapsa sanoo, sijoittamista. Ellei omaa rahaa ole, voi ottaa lainaa. Siinä pitää tajuata vain se, että voi menettää kaiken, myös ne rahat, jotka on pankista lainannut.

    Nythän tämä TanssiUkko riitelee Nordeaa vastaan Korkeimmassa Oikeudessa. Että kumman vika se sijoittaminen oli?

    Hah hah. Ahnehti Åke liikaa.

    VastaaPoista
  173. Mutta Åke saa varmaan nyt rutkasti rahaa tanssivideollaan, joka pyörii tuubissa ja joka on oikein Ulkomaillakin tunnettu ja naurettu. On se niin hauska!

    Ja sen videon innoittamana on tehty mainoskin, jossa Åke ja Leena (?) esiintyvät.

    Pst, älkää muuuten uskoko mikiksen mahdollisia sijoitusvinkkejä, jos niitä tulee. Hän antoi mustilaismannejen huijata itseltään oliko se 1 000 euroa vai enemmän.. Onpi enemmän siis hyväntekeväisyyslinjoilla tämä sankarimme.

    VastaaPoista
  174. Iines,

    tiedän osakesijoittamisesta jotain. (Esimerkiksi perinnöksi saamani Nokian osakkeet myin - silloin huhuttiin siitä että Nokia menee konkurssiin - 5.600;- markalla. Ei mennyt kauaa, tai meni siinä muutama vuosi, niin niistä olisi saanut 360.000;- markkaa. Tiedän, mistä on kyse.)

    Mutta maltan mieleni enkä puhu tämän enempää.

    Ps. Pelaan joskus öisin pokeria netissä. (Tietystä syystä, jota en teille sano, öisin. Tai sanon minä... etenkin viikonloppuisin on paljon humalaisia macho-pelaajia liikenteessä. Se on mukavaa, mulle.) Pokerinpelaaminen on työtä, ja siinä mielessä raskaampaa kuin esim. shakki - koska parempi ei välttämättä voita. Täytyy maltaa. Täytyy pitää kiinni strategiastaan: vaikka voitontodennäköisyys on 92:8, mutta korotus on liian iso... kantsii jako jättää väliin. (Kohtahan tulee toinen.)

    Öisin on myös mukava kommentoida blogeja. Kun on välitunti.

    VastaaPoista
  175. En minä niitä äijäkalsareitani Reetulle heittänyt, vaan menivät Paula Koivuniemelle päin pläsiä. Vähän haukkoi henkeään, mutta jatkoi lauluaan. Kappaletta en muista, kun oli korvatulpat.

    VastaaPoista
  176. Meillä pelattiin muuten lapsuudessani shakkia. Isä oli kaupungin shakkikerhon perustaja ja puheenjohtaja ja kävi jopa turneilla maakunnassa, siis shakkikilpailuissa. Muistan, että hänen nimensä oli lehdessä kilpailutulosten yhteydessä. Isän tekemät shakkinappulat ja lauta ovat harmi kyllä siskolla koristeena jossakin pöydällä. Vaan minullapas on vanha kirjoituskone, Underwood, jolla myös oli kiva pelata kaikenlaista.

    En ole muuten koskaan kuullut miesten pikkareita haistelevista naisista, Riku. Paula taisi säikähtää efektejä, siis musiikki-.

    VastaaPoista
  177. Tapsa, siis minähän sanoinkin, että "omassa yksityisyydessäsi" lähtökohdillasi on enää merkitystä sinulle itsellesi. Tarkoitan tällä myös kaikkien tavallisten tallaajien yksityisyyttä, jopa "Japenkin" vaikka hän itsensä muiden yläpuolelle onkin kohottanut ja käy lisäkursseja, että voi nousta vieläkin ylemmäs. (Kun kuuluu kova tömähdys ja perkeleenmoinen kiroilu jostakin Torsonsuon suunnasta tai Loimaalta, niin siitä tiedämme, kuka on langennut)

    Markkinatalous, jolle yhteiskunta on itsensä myynyt, ei yksilöistä eikä heidän lähtökuopistaan välitä paskaakan, mutta päättää kuitenkin heidän elämästäään siellä yksityisyydessään -vaikka nämä ehkä muuta luulevatkin -.

    VastaaPoista
  178. Pakko myöntää, Koivuniemen tapaus oli puhdasta mielikuvitusta. Ajattelin vain, että olisi se kumminkin tykännyt.

    Shakkia olen alkanut pelata itsekseni, sen jälkeen kun Vistan mukana sain tämä oivallisen Chess Titansin. Taktiikoita sillä ei kuitenkaan opi, turha yrittää oikeiden shakinpelaajien kanssa.

    Isällesi olisin hävinnyt 16-0, jos sellainen on shakissa mahdollista.

    VastaaPoista
  179. Minäkään en ole shakkimestareita, sillä siinä tarvitaan käsittääkseni matemaattistyyppistä ajattelua, laskelmointia ja ennakointia, joita minulle ei ole. Silti shakinpeluu on kivaa, ja tyhmempikin voi voittaa älykkäämmän, luulen.

    Tietysti Paula-tapaus oli tarinaa, hauskaa sellaista, minä vain jatkoin sitä.. Vaikka onhan Paula hurmaavan käheä nainen.

    VastaaPoista
  180. Eikun oikeasti, oli se ihan totta! Ja se käheys on pitkälti niiden alushousujen ansiota!

    VastaaPoista
  181. Shakki ei ole todennäköisyyksiä, kuten pokeri osittain on. Se on sotaa!

    Musiikki ei missään tapauksessa ole matematiikkaa, vaikka on trendikästä niin väittää. Jälkeenpäin, säveltämisen jälkeen, löytyy varmasti matemaattisia lainalaisuuksia, mutta kuka loisi musiikkia matematiikan avulla? On niitä joitain ollut, takapuolesta kaikki.

    VastaaPoista
  182. Anteeksi, käväisin muualla. No, nyt (näemmä?) tulin takisin.

    Kun täällä Joku on ilmoittanut olevansa Erittäin Tärkeä ja Melkein Korvaamaton Henkilö, minäkin (ujona ihmisenä) saatan sanoa, että minua kosketti se, kun
    suuresti kunniottamani van Vaari sanoi (minusta): "mikiksestä ei pirukaan ota selvää".

    Se juuri kai täällä on tarkoituskin? Teidät, oi rakkaat nimimerkit, tunnen yhtä lailla kirjaimina, sanoina, lauseina, virkkeinä, kappaleina... Ja tämä riittää. (Iines blogin bitäjänä on bassobalalaikan tavalla paljon, baljon enemmän, tietysti. Mutta nyt puhutaan meistä muista.) Ja mielestäni Iineksen blogi on keskusteleva... ei tietysti hälle jolle tämä taso on liian alhainen; se on hänen mielipiteensä. Jotkut taas kokevat omat mielipiteensä niin tärkeiksi että alkavat kinaamaan vaikka omien väittämiensä kanssa... no, se on heidän asiansa. (Itse - koko vaatimattomuudellani - ajattelen, että ellei vastaväittäjä yhden viiva kahden argumenttini jälkeen ole samaa mieltä kuin minä, niin antaa olla. Koska mielestäni elämään kuuluu myös idiootit.)

    Hyvää Joulua!

    VastaaPoista
  183. Ettäkö tämän blogin keskustelujen taso olisi liian alhainen jollekulle! Et kehtaisi, mikis armahainen, väläyttääkään tuommoista!

    Se on kyllä tosi, että täällä ei kandee tulla sisään diskurssit kaulassa ja dilemmat lanteilla, vaan ihan omilla ansioilla. Nih. Silloin pärjää täällä yksinkertaisuuksien äärettömässä kirkkaudessa.

    VastaaPoista
  184. Mikis, pakko kysyä, kuinka voisin olla samaa mieltä omien mielipiteideni kanssa, kuinka kukaan voi?

    Minun ainakin on välttämätöntä kinastella omien ajatusteni kanssa.

    Van Vaaria näihin keskusteluihin kaipaisi, hänen kommenttejaan tykkäsin lukea.

    VastaaPoista
  185. Ja pakko lisätä: ei se silti mitään skitsofreniaa tarkoita.

    VastaaPoista
  186. Muuten, minäkin lähtisin mielelläni junamatkalle. Ykkösluokassa olisi järkevä hinta/laatusuhde, edellyttäen, että sinne ei tunge ylimääräisiä mainosmiehiä. Yksi toinenkin reunaehto mulla on: keskustelen pelkästään suomeksi. Äkkiäkös venäläiset - fransmanneista nyt puhumattakaan - suomea oppivat. Ja kaikki kansat siltä väliltä. (Johan jo Adolf... tarvittaessa.)

    Diggaa teistä! (Esim. Route 69sta.)

    VastaaPoista
  187. Vaaria minäkin olen kaivannut. Hän on hyvä keskustelija, ja suuri persoona. Kun kuulen sanan Siperian-rata, muistan Vaaria, ja kun kuulen sanan Vaari, muistan Siperian-rataa ja tähtikirkasta yötä arojen yllä (+ ne balalaikat ja vodkat).

    VastaaPoista
  188. Ykkösluokkaa minäkin ajattelin Moskova - Nizza-reissulle, vaikken tiedä, mitä siihen sisältyy. Noh, ehkä vessapaperit sentään ja laidalla varustettu vuode että pysyy kyydissä mukana. Luultavasti en kyllä nukkuisi kuin pari tuntia, sillä tahtoisin katsoa kaikki maisemat.

    VastaaPoista
  189. Panu Rajala menee samaan historioitsija -laariin kuin Kaari Utrio.

    Pisteitä ei lisää miehen lipevyys, jo parhaat päivänsä nähneen naistennaurattajan elkeet. Katseensa kohteeksi jouduin kerran minäkin Hämeenkadulla.

    Yäks.

    VastaaPoista
  190. Miten ihmisen lyhyeen kommenttiin - tiedän, tiedän 'elämä on lyhyt' - voi tulla noin paljon kirj.virheitä?
    "Diggaa teistä?" tarkoittaa - diggaan teitä. Esimerkiksi Kuuma-Kalsu-Kiipu tie kun erkannutaan Koijärvelle ja Urjalaan vievälle "lavealle tielle". (Jokae vie vain Pahuuteen, eli Forssaan.)

    VastaaPoista
  191. Ykkösluokassa ompi tunnelmaa,
    ykkösluokassa matka jatkuu vaan.
    kakkosluokassa matka katkeaa,
    kakkosluokassa jätkä ratkeaa...

    Ykkösluokassa paska katkeaa,
    kakkosluokassa paperi ratkeaa,
    ykkösluokassa on se notkeaa,
    kakkosluokassa voi vain sotkea...

    VastaaPoista
  192. ... vievälle "lavealle tielle". (Jokae vie vain Pahuuteen, eli

    No nyt piru vie näitä kir.virheitä tuli tuplasti enemmän? Herranen aika, jos korjaisin nämä, niin en enää ehtisi korjata niitä jotka niistä sikiäisisivät... ei, perkele. Joskus Haihailevankin Ritarin on pakko luovuttaa haarniskansa aisankantajalleen joka vie nuo rautaromut kanikanttoriin.

    VastaaPoista
  193. Muistutan neljää vaille seitsemän Teemalta alkavasta jaksosta Ville Haapasalon venäjän halkaisua.

    Pari edellistä jaksoa on ollut vähän huonompia, tämän täytyy siis olla loistava.

    Ohjelman jälkeen taidan laskeutua levolle, kun paria tuntia lukuunottamatta, en ole kai pariin vuorokauteen levyttänyt.

    VastaaPoista
  194. Perhana... Porthanin salissa Panu vilkaisi kerran minuakin muikeasti hymyten... tiesi varmaan, että jututin kerran Koistisen likkaa Kalajoen juhannusjuhlilla.

    Onhan hän, Rajala, kirjoittanut romaanejakin, mutten ole lukenut. Enkä oikeastaan arvostellut Unio Mysticaakaan kielen takia, vaan rakenteen.

    On se silti hieno suoritus. Luen mielelläni.

    Jaahas... en ole yksin: kuulen mökkikuntani suuren juutalaispojan Rubenin puolustavan Kuhmon Paulaa Pressikubissa paraikaa. Me juutalaiset pörssiporhot ymmärrämme toisiamme.

    VastaaPoista
  195. Kaari Utrio onkin ristiriitainen tyyppi, jossain mielessä: feministi, nähdäkseni henkeen ja vereen, ja kuitenkin kirjoittaa naisille suunnattua hömppää historialliseen aikaan sijoitettuna.

    Olisi aika helppo laatia lista ei-arvostetuista kirjailijoista tai tutkijoista. Rajalan ja Utrion lisäksi siinä olisivat mm. Heli Laaksonen.
    ja Laila Hirvisaari. Päätalo on saanut aika paljonkin arvostusta, vaikka häntä jossain mielessä verrataan Hirvisaareen tasoltaan. Ei kai tässä kummittele vain munalisä?

    VastaaPoista
  196. Riku taisi lähteä levyttämään.

    Pikkukaupungin asukkina olen nähnyt kauhean vähän julkkiksia, kuten jotain Koistisen likkaa tai Paulaa tai Hämeenkyrön hymypoikaa.

    Mieleeni tulee vain Anneli Saaristo ja Markku Into ja Koiviston Telle ja jokunen opetusministeri ja muu tuommoinen poliittinen henkilö työn puolesta. Ja sitten tietenkin yliopiston kuulut proffat.

    VastaaPoista
  197. Valto: "jopa "Japenkin" vaikka hän itsensä muiden yläpuolelle onkin kohottanut ja käy lisäkursseja, että voi nousta vieläkin ylemmäs"

    Kateellinen, mutta ymmärtämätön, savolaislappalainen pukki, VALEpukki!

    VastaaPoista
  198. Iines: "Minäkään en ole shakkimestareita, sillä siinä tarvitaan käsittääkseni matemaattistyyppistä ajattelua, laskelmointia ja ennakointia, joita minulle ei ole. "

    Henry Laasanen on sahkkimestari. Hän voinee sinua opastaa jos olet avoin ja tykkäät tasa-arvosta.

    VastaaPoista
  199. "Katseensa kohteeksi jouduin kerran minäkin Hämeenkadulla."

    heh heh hee - voi jeesus sentään

    VastaaPoista
  200. Henry - tunnen hänen isänsä ja äitinsä - syötti shakin SM-kisoissa Jyväskylässä KAKSI eri kertaa torninsa ratsulle. Voi, voi, hän jäi toiseksi viimeiseksi. Sen jälkeen hän keskittyi bridgeen. Joka - sivunmennen sanoen, tai monet sanovat niin, on shakkia vaativampi peli.

    VastaaPoista