Olin yhden jälkeen matkalla hammaslääkäriin, autolla tiheässä sateessa, kun huomasin tiellä rivitalojen edessä naisen. Hänen vieressään keskellä kävelytietä oli valtava määrä isoja matkalaukkuja ja laukunsiirtoteline, parikin.
Säälin sateessa kastuvaa naista, joka odotti ilmeisesti tilausbussia tai muuta autoa, jossa muut jo olivat, ja nainen oli jäänyt vain laukunvahdiksi. Arvelin bussin tulevan pian, ja porukan nostavan yhdessä ryhmäläisten laukut autoon. Nainen oli hyvin laiha ja pitkä, ja hänellä oli pipo hupun alla ja pitkä tumma takki. Hän katsoi koko ajan maahan, ehkä suojasi kasvojaan sateelta.
Kun tunnin kuluttua tulin takaisin hammaslääkäristä - marketissakin olin ehtinyt käydä - laukut olivat edelleen siellä, kaatosateessa, mutta olivat yllättäen siirtyneet tien yli, vastapäätä entistä paikkaa, kaikki arviolta parikymmentä valtavaa pakaasia. Ja mikä erikoista, nainen näytti raahaavan niitä kolmanteen paikkaan, vetäen yhtä perässään. Minun oli pakko pysähtyä tien viereen ja kuvata nainen.
Hetkeäkään en ajatellut, että hänellä on hätä, ja että pitäisi soittaa hätäkeskukseen, vaan ajattelin, että hänellä on Tehtävä. Hänellä täytyi olla myös Säkenöivä Voima, sillä miten laiha hontelo nainen muutoin jaksaisi siirrellä valtavia pakaaseja tihenevässä sateessa? Sitäkin mietin pysäytetyssä autossani, että naisen on täytynyt käyttää paljon aikaa laukkujen pakkaamiseen. Niissä oli ehkä hänen koko maallinen omaisuutensa. Kenties hän on käyttänyt tehtävän esivalmisteluun koko yön ja aamun. Hieman mietin, että jos sittenkin menisin kysymään, tarvitseeko nainen apua, mutta en mennyt, sillä ajattelin, että hänellä on oikeus suorittaa tehtävänsä - Tehtävä voi häiriintyä ja kaikki menee pieleen, nainen romahtaa ja palaa sateeseen ja hämärään ja menettää voimat siirtää laukut kotiin, sillä onhan hänellä koti, josssain.
Mitä sinä arvelet, mistä oli kyse? Mikä tarina tässä on? Minua tapaus kiehtoo ja tunnen myös syyllisyyttä siitä, että istuin sisällä autossa hammas sievästi paikattuna lämmin leipäpussi ja iltapäivälehti korissa. Toisaalta mietin aivan proosallisesti, että miksi emme anna hullujen olla hulluja, miksi koetamme tehdä heistä kaltaisiamme. Kenties naisella oli hyvä olla ja olisi ollut itsekästä mennä lespaamaan, että voinko auttaa, koska olen hyvä ihminen.
(PS Alimmasta kuvasta näkyy parhaiten koko valtava laukkumäärä, jota nainen yksin hoiteli. Muissa kuvissa laukut olivat kahdessa paikassa, jakaantuneina, kun nainen siirteli niitä paikasta toiseen, edestakaisin.)
(Valokuvat Iines 15.9.)
Iines, tuo kuvaamasi nainen on "tunnettu" ts. hän on jo pitkään, useita vuosia kierrellyt pakaasiensa kanssa pitkin eteläsuomea. Itse tiedän pari kolme paikkaa jossa ko. nainen on liikkunut ja aina samalla tavalla. Hän siirtää pakaasejaan muutama kerrallaaan pätkän eteenpäin ja palaa sitten hakemaan seuraavaa erää. Näin hän kuluttaa päivänsä. Hän liikkuu jalan ei autolla. Ilmeisesti hänellä on jotain MT ongelmia ja hän "hakee paikkaansa" on hän kaitjostain kunnnista sosiaalitoimistosta koittanut hakea apua, mutta ei ole saanut, kun hän ei ole ko. kunnan asukki.
VastaaPoistaHän asuu kapsäkkeineen ulkosalla tai ladoissa jos kohdalle sattuu. En tiedä onko hänn kohdalleen sattuntu joku tragedia tai usemapi. Täytyy koittaa kysellä eräältä taholta, joka asiasta tiesi aikaisemmin jotain...
Ohoh! Heti tuli tietoa naisen reaaliminästä.
VastaaPoistaOlisi kovasti kiinnostavaa saada hänestä kerättyä kaikki tieto, mikä on olemassa. Patjan huomaa hyvin pakaaseissa.
Mutta siitä olen lievästi pettynyt, että jos hän vain liikuskelee paikasta toiseen ilman tehtävää.
Olisi ollut niin hienoa, se tehtävä!
Hän oli minun havaintojeni mukaan liikkunut tavaroineen tunnissa siis 50 metriä.
Voi hänellä olla Tehtävä, Iines, mutta ehkä kukaan muu, kuin hän itse, ei sitä tiedä. Lisäksi tekstiisi viitaten sen verran lisään, että kotia hänellä ei enään ole. Tietääkseni...
VastaaPoistaTäytyy nyt katsoa, jos saan jossain vaiheessa kiinni erään henkilön joka voisi jotain asiasta tietää...
Erään auttajan arvio:
VastaaPoista"On reissannut ympäri Suomea, saa tienestiä keräämällä pulloja, kuitenkaan juomatta itse alkoholia (Trokaa kuulemma löytyneet täydet kaljapullot seuraavana aamuna puliukoille), on erittäin miellyttävä ja käyttäytyy sivistyneesti.
Liikkuu liftaamalla ja Kuulemma ärsyttää kun ihmiset tulevat päivittelemään ja soittelevat hätäkeskukseen.
Veikkaan kyllä että hän tulee toimeen omillaan aivan hyvin ja osaa itse hankkia apua jos sitä tarvii."
Kauko Putki
Lisäys: Patjaa tarvitaan suuren kuusen alla nukkumiseen. Sellaisessa paikassa po. nainen nukkui, kun olin samalla paikkakunnalla samaan aikaan.
VastaaPoistaJape antoi kattavan ja oikealta kuulostavan selityksen naisen arvoitukseen. Onpa surullinen tarina. Kirjoitit myötätuntoisesti hänestä, Jape. Kiitos siitä. Itselleni juolahti mieleen pärettä lukiessa, että kysymys on ehkä naisesta, joka on karkaamassa kotoa sekavassa mielentilassa. Hän on miehensä matkoilla ollessa päättänyt tehdä ratkaisun, mutta henkiset voimavarat eivät ole riittäneet järkeviin käytännön järjestelyihin. Hän ei luota kehenkään, tai hänellä ei ole ketään, joka auttaisi elämänmuutoksessa.
VastaaPoistaKiitos Delilah!
VastaaPoistaTuo nainen on ollut liikkeessä jo vuosia. Hirvittää vain ajatella niitä pakkasia, joita oli viime talvenakin, ja kenties tulossa tänä myös...
Jonkin kerran olen nähnyt kerrostalon parvekkeen alle kasattuna ihmisen omaisuuden, kun häätäjät ovat iskeneet. Pikkupojat niitä hajottavat, levittävät ja aarteita etsivät.
VastaaPoistaEhkä rouvan voimat ovat pettäneet, mutta jotain niistä vielä on jäljellä. Tavarat huolellisesti pakattuina: Perkele, näistä en luovu, vaikka kaikki muu on mennyt!
Siellä matkalaukuissa ovat valokuva-albumit paremmilta ajoilta, muistot, kattilat, kahvelit ja joskus saadut postikortit.
Tehtävänä on selviytyä.
Helsingissä on nainen, joka kerjää kuin pikkulapsi kädellä aina samalla paikalla H&M:n ulkopuolella. Rikkinäinen takki, vanhat rypistyneet muovikassit jne eli on kuin puliukkonainen mutta ei silti sitä ole. On sairas tai jälkeenjäänyt mutta itse olen kerran sanonut, että hänen ei tulisi nöyryyttää itseään tuolla lailla. Tunnistin itseni vaikka en ole noin alas joutunut. Silti minun ero on se, etten ole nöyrtynyt vaikka yrittivät nöyrryyttää mutta olen kapinoinut ja sekin laskettiin nöyrryyttämisen piikkiin kuten Kemppinen kirjoittaa koulukiusatun elämästä missä kiusattu joko saa turpiin joka välitunti tai vetää alas housut päivän päätteeksi pihalla. Kun sen tekee niin sitten nämä samat kiusaajat ja niitä ihailevat sanovat, että itse se sen teki. Eli teki mitä vaan niin on valmiiksi tuomittu. Vaihtoehto ei siis ollut sen parempi - eikä saanut siis puolustautua.
VastaaPoistaMutta tämä nainen on jotenkin lapsi - ostin keväällä kerjäläiseltä kukkakimput (2 kpl) ja yritin ojentaa sitä toista tälle reppanalle mutta sitä hän ei sitä huolinut. Yritin siis piristää.
--
Jospa tuo tätisi vetää omaisuutta peräänsä eli on asunnoton (niitä on montatuhatta Suomessa ja jos miehet menevät roskiksiin nainen yrittää viimeiseen asti ylläpitää jotain, joka ei ole enää)?
Raukka siis.
Tuntuupa oudolta, että nainen on tuttu täällä oleville, tai siis hänet tiedetään.
VastaaPoistaMinusta hän on niin ainutlaatuinen, että jos olisin alalla, tahtoisin tehdä hänestä elokuvan, jossa olisi hyvin vähän puhetta, enemmän pelkkää kuvausta, lähikuvaa kasvoista tihkusateessa.
Vaistoni oli siis oikea, kun en mennyt tekeytymään hyväksi ihmiseksi tarjoamalla apuani tai soittamalla hätänumeroon. Tai ehkä hän olisi avun ottanut vastaan, mutta en näe sitäkään nyt jälkikäteen tarpeellisena, koska hänellä on kyllä missio ja visio. Ne olisi vain hyvä saada auki, jollain keinoin.
Helsingissähän näitä kuulemma näkee, sanoi tytärkin, kun soitin hänelle. Minulle tällaisen ihmisen näkeminen on ainutlaatuista, täällä ei ole edes kerjäläisiä.
VastaaPoistaKerran näin bussin ikkunasta miehen, jolta puuttui toinen kenkä, kovalla pakkasella. Hän kulki ratakiskoa pitkin, jalka aivan tönkkönä lepsuttaen. Tuli kauhean paha olo, eikä siinä itse voinut mitään tehdä.
Valokuvat häädetyn matkalaukussa! Tuossa on kuva, jota voisin ajatella tämän sivistyneesti puhuvan naisen kohdalla. Hänellä on varmaan albumi siellä jossakin.
Heinäkuussa laukkukasa oli huoltoaseman kohdalla pinottuna pyörätielle täällä Keski-Suomessa.
VastaaPoistaIhmettelin kovasti. Ajattelin, että turistibusssi oli rikkoutunut ja viety korjaamolle. Ajattelin turistiseurueen horppivän kahvia huoltamolla.
Kummeksuin kovasti sitä, että laukkuja ei oltu siiretty huoltamon pihalle.
Nyt sitten selvisi tämäkin asia.
Olet oikeassa, Iines. Kaurismäkeläisen elokuvan paikka, ilman muuta.
Kaurismäen hengessä juuri tuo elokuva pitää tehdä, vähäeleisesti. Tai sitten japanilaisittain vähäeleisesti, mutta tiivistetymmin ja ehkä dramaattisemmin kuin Kaurismäellä. Voisi olla jokin raakuuskin, jos nainen vaikka varastaa kanan ja tappaa sen ruuakseen. Paistaa yönuotiolla.
VastaaPoistaTotisesti yhä hämmästyneempi olen, että minun naiseni ovatkin muutkin nähneet. Ehdin jo omia hänet.
Ihminen voi siis asua ilman kotia ja osoitetta myös sivistysvaltiossa. Entä, jos joku lähettää hänelle kirjeen?
Kirjeen lähettäjän täytyisi tietää osoite. Ei osoitetta -> ei voi lähettää kirjettä.
VastaaPoistaToinen dilemma on se, että kuka on kiinnostuntut lähettämään hänelle kirjeen? Tuntuu, että ne tahot joiden pitäisi olla kiinnostunut ko. naisesta jo virankin puolesta eivät ole kiinnostuneita lähestymään, edes kirjeellä. Toisaalta nainen saattaa olla tyytyväinen valitsemaansa tilanteeseen (jos se nyt on tietoisesti valittu), millä oikeudella häntä voisi estää totetuttamasta mahdollista Tehtäväänsä?
Tässä kohden tulee mieleen erään kaikkien alojen parhaan asiantuntijan mielipide, että tuon naisen pitäisi katsoa peiliin -> sieltä se syyllinen katselee takaisin. Oma syy! En ole samaa mieltä tuon alan parhaan asiantuntijan kanssa.
Verovirasto ainakin lähettää vuotuiset tiedot verotuksesta ja veroilmoituksen.
VastaaPoistaEllei nainen palauta veroilmoitusta, asiaa ei haudata. Minua kiinnostaa tämä prosessi - miten virkamies menettelee saadakseen naisen veronkannon piiriin.
Toiseksi minua kiinnostaa se, miten voi olla kirjoilla jossakin, ellei ole osoitetta. Vai onko ihmisiä, jotka eivät ole kirjoilla?
Iines, on olemassa ihmisiä, jotka piutpaut välittävät "systeemeistä". He yksinkertaisesti katoavat tilastoista ja jos kukaan ei heitä kaipaa, saavat he remppaista missä huvittaa.
VastaaPoistaYleensä heidät kuitenkin tiedetään näin pienessä maassa ja annetan heille se rauha, jonka haluavat niin kauan, kuin eivät syyllisty rikoksiin.
Tiedän muutaman.
Ikää kun tulee lisää, nämäkin kulkurit palajavat sinne, mistä lähtöisin ovat. Tai sitten kyntsähtävät niille sijoilleen kun aika lähteä on.
Kun katson tätä byrokraattista maailmaa yli 50 vuotta vanhojen kulmieni alta, niin en ihmettele yhtään, että näin joidenkin kohdalla on.
Meinaatko, Iines, että tuolla naisella on jotain verotettavaa? Kenties yksi laukku poistuu verottajalle joka vuosi? Miksi tuo nainen pitäisi sinusta saada "veronkannon piiriin"? Taas pitää hiukan ihmetellä sinua Iines. Pitääkö siltä jolla ei mitään ole, ottaa vaikka se patjakin pois "verona"?
VastaaPoistaEn verottaja tuollaista naista lähde hakemaan, ei edes ulosottomies, kun se nyt pitäisi nähdä otsallaankin että naisella ei ole mitään mistä ottaa...
Eli oma veikkaukseni on että virkamies ei välitä -> vähemmän vaivaa kun ei lähde naista hakemaan.
On paljon ihmisiä, jolla ei ole muuta "osoitetta" kuin Poste Restante.
Minua kiinnostaakin juuri se, missä vaiheessa byrokraatti luovuttaa ihmisen systeemin ulkopuolelle.
VastaaPoistaToiseksi kiinnostaaa se, että voiko ihminen saada yhteiskunnalta tukea, ellei hänellä ole osoitetta.
Kolmanneksi se, onko olemassa ihmistä, jota ei näy yhdenkään byrokraatin paperilla.
Jape,
VastaaPoistaen suinkaan sanonut, että nainen tulisi saada veronkannon piiriin. Ei tietenkään!
Minua vaan kiinnostaa se, vaaditaanko hänet siihen rinkiin, veroilmoitus kun nähdäkseni lähetetään jokaiselle täysikäiselle. Saako ihminen siis olla hyvinvointivaltiossa systeemin ulkopuolella?
Sekin vielä kiinnostaa tuosta naisesta, että millä hän elää. En suinkaan kysele tuomitakseni, vaan myötätuntoni on täysin naisen puolella. Mietin, miten irti kaikesta valtion sisällä voi päästä.
Iines: "Minua kiinnostaakin juuri se, missä vaiheessa byrokraatti luovuttaa ihmisen systeemin ulkopuolelle."
VastaaPoistaEi byrokraatti mitään ihmistä luovuta systeemin ulkopuolelle. Ihminen ON systeemin ulkopuolella (muutamia special caseja lukuunottamatta) aina, mikäli ei erikseen lähde peräämään byrokraatilta palveluja, palvelua ja oikeuksia. Byrokraatti on tyytyväinen, jos ihmiset pytsyy systeemin ulkopuolella, mutta sen verran tavoitettavissa että verolappu tavoittaa ainakin suurimman osan, jotta byrokraatti saa ansiottoman palkkansa.
Iines: "Toiseksi kiinnostaaa se, että voiko ihminen saada yhteiskunnalta tukea, ellei hänellä ole osoitetta."
No mamuille esim. afrikasta järkätään osoite suomesta, jotta heidät saadaan heti yhteiskunnan tuen piiriin. Tätä samaa palvelua ei punavihreä byrokraatti järjestää kantasuomalaiselle avuntarvitsijalle.
Iines: "Sekin vielä kiinnostaa tuosta naisesta, että millä hän elää."
VastaaPoistaNo millä rantojen miehet elää? Onko se kiinnostanut sinua?
Monelle systeemin ulkopuolle jääneelle tai jätetylle elo on eloa kädestä suuhun: ruokaa roskiksista, pulloja keräämällä jne.
Iines: "Minua vaan kiinnostaa se, vaaditaanko hänet siihen rinkiin, veroilmoitus kun nähdäkseni lähetetään jokaiselle täysikäiselle."
Mihin ihmeen rinkiin?
On tuhansia ihmisiä, joille veroilmoitus lähetetään ja veroilmoitus jopa heidät tavoittaa, mutta ko. ihmiset pyyhkii perseensä koko veroilmoituksella. Mikä merkitys veroilmoituksen lähetyksellä noille on? Kuuluvatko he lähetyksen jälkeen rinkiin vaikka pyyhkivät perseensä veroilmoituksella? Hetkauttaako joku vaatimus noita ihmisiä? Ei!
Mutta rinkiin mukaan vaan, ihan kuin piirileikkiä olisi...
Iines: "Saako ihminen siis olla hyvinvointivaltiossa systeemin ulkopuolella?"
VastaaPoistaSaa toki, eikä kukaan perään huutele. Asuuhan noita rantojen miehiä roskiksessa eduskuntataloa vastapäätä olevalla rakennustontilla 30 asteen pakkasessa. Siinäpä heillä hyvinvointia valtiossa!
"Katso peiliin", huutelee tuttu alan paras asiantuntija.
Yksi viettää päivänsä niin, että kuljettelee matkalaukkuja paikasta toiseen, joku toinen jollakin toisella tavalla.
VastaaPoistaMitäpä siihen sanomista.
Tunnen ihmisiä, jotka elävät omasta halustaan yhteiskunnan ulkopuolella. He eivät käytä yhteiskunnan tukemia palveluita (tietenkin kadut on asfaltoitu ja valot sytytetty katulamppuihin heidänkin ilokseen) eivätkä luonnollisesti nosta yhteiskunnan tukia. Vapaita ihmisiä.
Omaehtoinen elämä on aina hatunnoston arvoista!
Minua eivät tosiaankaan kiinnosta rantojen miehet, sillä he ovat luusereita. En kuitenkaan tarkoita sitä, ettenkö tuntisi myötätuntoa ja jopa ymmärrystä heitäkin kohtaan. Alkoholistin lapsen on mahdoton tuomita juoppoja, yleensäkään sen jälkeen, kun on nähnyt yhdessä ihmisen, hyvin läheltä.
VastaaPoistaTämä nainen sen sijaan ei ole luuseri, vaan selviytyjä. Hänen tarinansa herättää uteliaisuutta, ja toivoisin todella, että joku vielä kertoisi syyn, mikä sai naisen laukkuineen tien päälle.
Iines: "Minua eivät tosiaankaan kiinnosta rantojen miehet, sillä he ovat luusereita."
VastaaPoistaLuuseriutta on niin montaa sorttia, kuka milläkin nimikkeellä haluaa toista väheksyä. Voisihan sitä sanoa että täydessä työntekoiässä ja ilman mitään todellista estettä eläkkeelle heittäytynyt ope on luuseri. Näinkin voisi sanoa, eikö niin?
Milläs "ansioilla" tuo ope elää? Ei omillaan todennäköisesti.
Iines: "En kuitenkaan tarkoita sitä, ettenkö tuntisi myötätuntoa ja jopa ymmärrystä heitäkin kohtaan."
Myötätunto ja ymmärrys ei tuo lämpöä kun ulkona on 30 astetta pakkasta. Nämä ei tuo myöskään ravintoa eli sitä millä elää.
Iines: "Hänen tarinansa herättää uteliaisuutta, ja toivoisin todella, että joku vielä kertoisi syyn, mikä sai naisen laukkuineen tien päälle."
En viitsi kertoa lisätietoja - toki vähäisiä - joita sain (toista lähdettä en saanut vielä kiinni). Kylmyytesi järkytti minua, kenties olen yliherkkä sille.
Jape,
VastaaPoistaminä hyväksyn luuseriuden, en näe siinä ongelmaa, eli en halveksi luusereita enkä rantojen miehiä. Tunnen lämpöä luusereita kohtaan, kuten tunnen kaikkia alkoholisteja. Tottakai luovuttanut ihminen on luuseri, eikä siinä ole mitään pahaa, luuserius on ymmärrettävää - mutta luuserius rantojen asukkaalla ei innosta minua elokuvan tekoon, jos olisin elokuvaohjaaja. Tästä on kyse, kun sanon, että rantojen asukkaan luuserius ei kiinnosta minua, siis tarinantekijänä. Pystytköhän mitenkään ymmärtämään minun näkökulmaani? Naisen tarina kiinnostaa, koska nainen toimii ihan yksin vailla kenenkään tukea ja rahaa eikä anna periksi. Mikä tässä on vaikea ymmärtää?
Kenestä opesta mahdat puhua? Ei työkyvyttömyyseläkkeelle voi heittäyttyä, sillä mainitulle eläkkeelle on hyvin vaikea päästä - minun tapauksessani joutua. Terveenä eläkkeelle ei Suomessa ole mahdollista päästä. Ei opettaja voi tehdä työtään, ellei hänellä ole ääntä.
Oikeastaan en ymmärrä yhtään, miksi taas loukkasit minua, kesken keskustelun. Mutta antaa olla.
Iines: "Tästä on kyse, kun sanon, että rantojen asukkaan luuserius ei kiinnosta minua, siis tarinantekijänä. "
VastaaPoistaEthän sinä näin sanonut, vaan selittelet ja tarkentelet jälleen jälkikäteen. En jaksa tällaista, joten antaa olla.
Iines: "Naisen tarina kiinnostaa, koska nainen toimii ihan yksin vailla kenenkään tukea ja rahaa eikä anna periksi. Mikä tässä on vaikea ymmärtää?"
Tätä on minulle turha selittää. Minä olen ollut po. naisen puolella kokoajan, jo alusta lähtien, ennen kuin sinä hänet tähän päreeseen keksit. Voisin kertoa asiasta ja taustoista ja tuosta naisesta aika syvällisestikkin, hiukan jopa oman kokemuksen kautta analysoiden, mutta antaa olla. Turha jakaa, kun vastaanottotasot ei ole kohdillaan. Pidän erikoisena, että mitkä on jonkin henkilön motiivit, joka ensmmäiseksi on kiinnostunut, kuinka verokarhu pääsisi kiinni tuohon naiseen joka laukkuineen vaeltaa tuolla yksin. Pidän myös erikoisena, että empatiaa riittää tuolle naiselle - mikä ei ole väärin - mutta ei miehille jotka on myös siellä ulkona vuodesta toiseen. Tosin heillä ei ole laukkuja, eivätkä he liiku kapsäkkeneen pitkin eteläsuomea. Mutta periaate on sama.
Iines: "Ei opettaja voi tehdä työtään, ellei hänellä ole ääntä."
Minua ei kiinnosta jatkaa tästä aiheesta, joka on sinällään käsitelty jo monta kertaa, mutta ymmärrys ei edellenkään lisäänny. Totean, että aina voi kaivaa ojaa tai kouluttautua toiselle alalle. Ei niin mitään estettä, kun on lukenut mitä kaikkea sinäkin vapaa-aikanasi teet ihan esteettä. Olen kertonut, että aikanaan, kun aloitin insinööriopintoni, niin luokalle tuli 20 vuotta vanhempia jamppoja, jotka kouluttautuivat uudelle alalle kun olivat vanhasta työstään joutuneet jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle. Heitä oli 3 eri jamppaa, ei mitään estettä kouluttautua uudelle alalle ja istua sitä varten 4,5 vuotta koulussa.
Iines: "Kenestä opesta mahdat puhua?"
En kenestäkään erityisestä, käytin tuota vain esimerkkinä.
Iines: "Oikeastaan en ymmärrä yhtään, miksi taas loukkasit minua, kesken keskustelun"
Älä sentään marttyyriksi heittäydy taas kerran. Ei sinua ole loukattu, vai missä sellaisen näet?
Jotain muuta, kuin sinua, tässä on loukattu, mutta ethän sinä tätä tietenkään näe.
Kenties joku toinen sinulle näitä kaipaamiasi vihjeitä tuo. Minä en viitsi. Hapanta maata. Ei kannata.
Oho! Minäkin olen kerran nähnyt tuon naisen ja ihmetellyt hänen toimintaansa. En muista missä se oli, mutta kaiketi jossain Keski-Suomessa päin...
VastaaPoistaEnpä olisi arvannut, että naisen takaa löytyy tällainen tarina.
Tässä netistä muutama poiminta ja alla linkki Joroisten lehteen jossa juttu "Laukku Leenasta".
VastaaPoista"Kyllä hänellä on sisaruksiakin;)
Leena elää omaa, valitsemaansa elämää; se on hänen valintansa, kunnioittakaamme siis sitä.
Meillä jokaisella on oikeus valita elämäntyylimme, selittelemättä valintaamme kenellekään sen enempää ;)
Kyllä hän varmasti hygieniastaan huolehtii ;))"
"Ei Leena ole vaarallinen, tyytyy vähään, liftaa sellaisiin autoihin, joihin kassit mahtuu mukaan. Joskus hakee termariinsa vettä jostain talosta, mutta ei kerjää keneltäkään mitään."
"Olen tuntenut Leenan lapsuudesta asti, eikä hän ole minkäänlaisen hoidon tarpeessa. Sisukas likka, täytyy tunnustaa."
"Hän on syntyjään Hyvinkäältä, Kruununpuistosta. Asuivat meidän kotitaloa vastapäätä.Lapsuuden leikkikavereitani.
Enenmpää en halua hänestä kertoa, kertokoon itse, jos katsoo tarpeelliseksi.
Ja nimensä on Leena XXXXXXXXXXXx jotain....... "
"Antakaa hänen olla, ei hän tee kellekään pahaa, eikä kerjää keneltäkään.
Lämmintä vettä jos saa termariinsa tai kahvit huoltoaseman baarissa, niin on onnellinen."
http://www.joroistenlehti.fi/scripts/edoris/edoris.dll?tem=lsearchart&search_iddoc=10270541
Kauko Putki
Minua kiinnostaa, että onko Leena veronkannon piirissä? Sillä tuleehan jokaisen maksaa veroja mm. saamansa palvelun vastineeksi.
VastaaPoistaIines, eräs lapsuuteni tuttu, muutaman vuoden vanhempi, siskoni kanssa koulunpenkkejä hieronut Teuvo Abel kiersi kymmeniä vuosia pyöräänsä työntäen Suomen maanteitä kirjatonna karjatonna.
VastaaPoistaNyt hän on joutunut jäämään aloilleen syntymäkuntaansa koska katkaisi koipensa kaaduttuaan. Löi ilmeisesti myös päätään samalla eikä "humeetti" enää pidä. On kuitenkin ihan terävässä kunnossa muuten kun näin kesällä mökillä käydessäni.
Sitten "tunsin"/tiesin 1970-80-luvuilla "mustalaisluopion" Paltamosta, joka oli junamatkustajille tuttu pyörineen. (Oli elossa, mutta lähes jalaton vielä muutama vuosi sitten).
Samoin tiesin lapsuuteni junamatkoilta erään "Joensuun Ellin" jolla ei ollut vakisijaa missään. Isä kertoi hänen tarinansa.
Tuosta Teuvosta on kuva täällä: http://kivaniemi07.blogspot.com/2008/07/valjastettu-ajattelija.html
"Japen" dialogissa, jossa hän jälleen sortuu herjailuihin, ei näin ulkopuolisen tarkkailijan silmin ole ymmärryksen siementäkään, että elä niistä välitä.
Janne Petteri.
VastaaPoistaSiellähän semajaili kotinurkillasi pitkät tovit, olisit käynyt kysymässä tai ainakin vähän jeesaamassa, kun olet niin "huolehtivainen".
Kyllä yhteiskunta huolehtii omistaan.
VastaaPoista"Iines" ja "Valto" pärjäävät kivasti, joskaan en tiedä ovatko he veronkannon piirissä. Mutta kyllä he jossain "piirissä" ovat.
Kuten muistelinkin on Leena tuttu hahmo kotiseudultani. Sitkeä sissi. Arvostan!
VastaaPoistaEi olenkaan sellainen yhteiskunnan elätettävä kuin eräät muut, empatiakyvyttömät siipiveikot.
Minua kiinnostaa tämän henkilön tarina tarinantekijänä, ja siinä eniten elokuvan ohjaajan näkökulmasta. Tuo hetki naisen elämästä oli niin sykähdyttävä, että se oli päiväni kohokohta, innostuin valtavasti ja koin tarvetta jakaa elämykseni muille ja saada lisätietoa tästä naisesta, johon suhtaudun kunnioituksella, lämmöllä ja jopa hartaudella - minkä arvelen olevan luettavissa tarinastani. Kunnioitukseni on sitä luokkaa, etten katsonut edes voivani häiritä avuntarjouksellani hänen touhujaan.
VastaaPoistaEn ottanut tätä asiaa esille repostellakseni henkilöä - uskon että suurin osa ymmärtää tämän. Halusin myös kuulla teidän tarinoitanne tilanteesta, josta itselläni ei ollut tietoa.
Olen hakenenut kysymyksilläni takaa sitä seikkaa, miten irti ja syrjään ihminen voi joutua Suomessa. Kysymykseni veronkannosta tuleekin tästä, ja sen tavoitteena on osoittaa, että ihminen voi joutua systeemin ulkopuolelle. Kirjeellä olisi tärkeä osuus elokuvassani.
Omassa tarinassani näyttäisinkin kirjettä, jossa on niasen nimi päällä ja jokin vanha osoite. Kirje kulkee postissa mutta ei löydä perille - ei siksi, herrajumala, että naisen pitäisi maksaa veroja - vaan ironia nimenomaan tulee siitä, että hänenkö muka vielä pitäisi maksaa yhteiskunnalle veroa. Ymmärrän kyllä, että insinööriaivoilla ei tällaisia kerronnan tasoja tajuta. Verokirjeen valitsin esimerkiksi siksi, että se on ainoa tuntemani kirje, joka lähetetään kaikille kansalaisille. Minun äitivainajallenikin tule edelleen verokirje, vaikka hän on ollut kymmenisen vuotta vainajana.
Olen pahoillani, että sinä Jape-Anonyymi heitit keskusteluun taas ilkeät piuhat. Tämä olisi ollut kaunis elokuva, surullinen ja haikea mutta toiveikas, kaurimäkiläisittäin. Pilvet olisivat karanneet kauas.
Anonyymi,
VastaaPoistakyllä minä olen veronkannon piirissä, ja minun veroprosenttini ensimmäinen numero alkaa kolmosella.
Kauko Putkea kiitän tiedoista, jotka vahvistavat omia ajatuksiani laukkunaisesta. Hän on persoona, joka elää elämäänsä. Tuota elämää voi vain kuvata, ei muuttaa tai tyrkyttää parempaa elämää.
VastaaPoistaValto, en välitä Japen sanoista, hän näkee vain yhdeltä tasolta ja siltäkin kapeasti. Nuo sinun kuvaamasi persoonat ovat kaikki tarinan ja laulun arvoisia.
Minusta rantojen miehistä on jo kirjoitettu tuhat laulua ja tarinaa, enkä ole tämän vuoksi kiinnostunut kuvaamaan heitä. Matkalaukkunaisesta ei ole kirjoitettu, ja siksi asia minua kiinnostaa, ja tietenkin naisenakin. Ai niin, tässä se vika onkin - kyseessä on Nainen. Kun olen hänestä kiinnostunut, sehän tarkoittaakin sitä, että halveksin miehiä! Heureka, tässä se oli. Mä en jaksa.
"Kunnioitukseni on sitä luokkaa, etten katsonut edes voivani häiritä avuntarjouksellani hänen touhujaan."
VastaaPoistaTämän minä laitan kehyksiin. En muista koska olisin paremman (huonomman, riippuen näkökulmasta) perustelun kuullut sille, miten vältyä auttamasta lähimmäistä, joka urhollisesti raahaa maallista omaisuuttaan, laukku kerrallaan, pätkän eteenpäin ja toinen filmaa tilannetta autossa, sateelta suojassa istuen. Sen sijaan että mainittu sateelta suojassa istuva dokumentaristi olisi auttanut ja tarjonnut naiselle ruokaa ja teetä, niin hän pohtii, että onko ko. nainen veronkannon piirissä. Ei hyvänen aika sentään...
No tulihan se sieltä, Jape, odotinkin jo tuota viimeistä helppoa.
VastaaPoistaMiten, hyvä ystävä, minä olisin voinut tarjota naiselle teetä ja sympatiaa, kun hänen laukkunsa eivät olisi mahtuneet edes pakettiautoon eikä hän olisi voinut jättää niitä siksi aikaa, kun olisin ajanut hänet meille tai baariin? Eihän minulla ollut sitä tietoa, että hän on vaeltaja.
Et sitten voi siltä yhdeltä tasolta mitenkään tajuta tuota verokirjeen ideaa? Enhän minä sitä autossa pohtinut, vaan vasta vas-ta-tes-sa-ni si-nun kom-ment-tii-si klo 19.52 mie-tin, mi-kä on se kir-je, jo-ka me-nee kai-kil-le kan-sa-lai-sil-le. Heureka - verokirje!
Jos jatkat, käytä nimeäsi, en keskustele pahansuovan anonyymin kanssa.
Miehet (toiset) vihaavat sydämensä juuresta naisia paitsi äitejään joita inhoavat ja rakastavat (Freud).
VastaaPoistaNainen eli erilainen edustaa likaa ja väärää ja se yritetään putsata pois. Putsaa, putsaa, jynssää ja pese niin että rystyt kiiltävät ja kynnet katkeavat.
Silloin olet saavuttanut vapauden; - näin uskovat ja sinnikkäästi pitävät omasta juuriharjasta kiinni.
Näin kibbutseissa opetettiin koska taudit siihen aikaan eivät olleet kontrolloitavissa. Tästä on pedagogiikan kirja olemassa. Mutta kibbutsit ja kolhoosit (sama asia mutta idässä) ovat vanhentuneita pääasioita ja vaikka ovat tärkeitä niin paljon muutakin pitää pitää tärkeänä.
..
Nainen, joka uskoo saavuttavansa Katharsista putsaavansa aamusta iltaan ja kehumalla itseään sillä ei tee kenellekään palvelusta. Lapset sellaisessa perheessä saavat kontrollifriikin tavat, mies ei varmaankaan saa kunnon seksiä koska nainen on siinä kohtaan varmasti desinfioimassa kondomit voisin kuvitella....anteeksi ilkeä mieli.....ja sitten kun lapset, jos ovat poikia, etenkin poikia äidin poikia, niin heille nousee paha kuva, että nainen on se paha koska pottaohjaus on tältä osin ollut hyvin epämiellyttävää ja niin erilaisuus eli toiseus on nimenomaan tapettava, jotta itse voisi elää.
Se on psykologinen todellisuus monella nuorella, kauniilla ja äidin rakastamalla pojalla ja johtaa perheväkivaltaan jota voi tunnistaa.
Olen saanut RR:n kautta kirjan, josta tämän luin ja se koskettaa ihmisen epäsymmetriaa psykologisessa mielessä.
...
Tunnistan samat tarinat pedofiliasta eli mitä kerrotaan pedofiliasta ja nyt tullaan siihen, mikä pelottaa ehkä eniten; nämä, jotka ovat meillä tällä hetkellä eniten huudossa eli jotka ovat parhaimpia tai ns. sympaattisia psykologeja ovat juuri mielestäni näitä pedofililapsia eli lapsia sellaisille, joiden rakkaus on ollut ylirakastava, ylihuolehtiva mutta samalla rauhoittavan rohkaisevaa eli ollaan ajettu mieli poteroon, jossa ei saa ajatella enää mitään rumaa: pelkkää kivaa, kaunista, mukavaa ja eteenpäin.
Näin ei kirjailijatkaan voi edistyä koska jos aina on sanottava vain kivoja juttuja, kauniita asioita ja mukavia huomautuksia mitkään prosessit aivoissa ei ikiniä starttaa: siitä alkaa uusi pedofilian kehä. Niin uskon.
CK
Ruma sana sanotaan niin kuin se on. Goodman.
VastaaPoistaOn vaikeaa aina tietää, otetaanko avuntarjous vastaan myönteisenä ja mielellään, vai ottaako kohde sen loukkaavana. Jotkut apua tarvitsevan näköiset saattavat torjua auttajan hyvinkin vihaisesti. Jotkut vammaisetkin sanovat, että he pyytävät apua, jos sitä haluavat. Ei se niin kummallista ole, vaikka Iines oli varovainen. Meistä aika moni olisi samassa tilanteessa ollut.
VastaaPoistaMinusta fokus on pielessä, jos etsimen tarkennus on tilanteen tallennuksessa tietovälineellä eikä siinä ihmisessä ja hänen tilanteensa selvittämisessä - auttamisessa.
VastaaPoistaEi ihan ensimmäiseksi tule mieleen kysymys, että onko kyseessä oleva henkilö verotuksen piirissä ja onko verokarhun kirje tavoittanut hänet. Mitä tuo ilmeisen varaton nainen noista kirjeistä kostuisi? Miten ne hänen tilannettaan auttaisivat? Missä se verokirjeen idea on auttamisnäkökulmasta?
Minulle tuli muuten juuri mieleen, että mahtoiko kuvaajalla olla Leenan lupa kuvaukseen?
Minä taas kuulun mielelläni veronkannon piiriin. Siinä on osa suurempaa tiimiä (kollektiivinen aah-elämys) ja pääsee osallistumaan ja vaikuttamaan suoralla tavalla yhteiskuntaan. Lisäksi on kiva saada edes kerran vuodessa henkilökohtainen, nimellä osoitettu kirje.
VastaaPoistaAnonyymilla on fokus pielessä tajuamisen kohdalla.
VastaaPoistaTyhmäkin ymmärtää, mitä Iines tarkotti verokirjeellä, vaan anonyymi ei.
Anonyymi ei tajua tätäkään erään naista auttaneen arviota:
"Liikkuu liftaamalla ja Kuulemma ärsyttää kun ihmiset tulevat päivittelemään ja soittelevat hätäkeskukseen.
Veikkaan kyllä että hän tulee toimeen omillaan aivan hyvin ja osaa itse hankkia apua jos sitä tarvii."
t---
Mistä lähtien kuulemma ja veikkaan -terminologiaa käyttävät tahot on luettu tiedonväärtiksi?
VastaaPoistaEntä missä vaiheessa kaatopaikassa nimelta Suoli24 esitetyt arviot ja irtokommentit on edustaneeet tosielämän varmennettua tosiasiaa? Siis, että näin ON kun on?
Kanadassa tuli tutuksi termi 'bag lady' tällaisista ihmisistä, jotka elävät kodittomina, ehkä yöpyvät yömajoissa. (Jostain syystä kukaan ei sanonut vastaavanlaisista miehistä 'bag lord' !:))
VastaaPoistaEn tiedä, olenko kertonut tässä blogissa, että suunnittelin tekeväni osallistuvan havainnoitsijan lehtijutun bag lady -elämästä. Ajattelin asua viikon asuntoloissa ja työntää jättiostoskärryssä kamppeitani, naamioituna ja tuntemattomaksi meikattuna.
Sitten kysyin Toronton poliisilta, mitä mieltä he olivat. Poliisi varoitti ankarasti, sanoi että nämä bag ladyt tulevat raiskatuiksi ja lopulta usein murhatuiksi.
Entisen asuntomme luona täällä Helsingissä asui vuosikaudet mies paperikeräyslaatikossa. Hänelle vietiin ruokaa ja rahaakin, mitä hän vastusti. Näin hänen likkkuvan siellä päin vielä viikko pari sitten. Hänelle tarjottiin asuntoa, mutta hän kieltäytyi siitä.
Anna,
VastaaPoistakyllä, muistan sinun aiemmin maininneen tässä blogissa halustasi kiertää lady bagina maailmaa ja tehdä havainnoistasi lehtijuttu.
Tämä onkin kokonaan toinen puoli asiasta, puoli joka laajentaa tämän naisen kuvaa: miten hän itse kertoisi kaiken kokemansa, jos puhuisi tai kuvaisi itse tarinansa.
Tähän asti oma näkökulmani oli ulkopuolelta tulevan havainnoijan, joka olisi mahdollisimman objektiivinen, mihinkään kantaaottamaton - vain se postijakajan käteen jäävä verokirje kertoisi, että systeemi ei enää tunne tätä ihmistä. Se olisi ainoa ironian säie tarinassani.
Mutta siis, jos lady bag itse kertoisi, tarina olisi varmaan erilainen. Ja miten tämän naisen tarina eroaisi muista lady bageista, tällä minun naisellani kun on tavaroita henkilöautoon mahtumaton määrä, joten jo se, mihin kyytiin hän mahtuu, on rajallinen. Mielestäni kyseeseen tulevat vain rekat, kuljetusautot.
Haluaisin vielä korostaa Annan kommentista tätä, josta näkyy se, miten hyväntekeminen voikin olla toisen itsekunnioituksen riistämistä, sillä varjolla että itse saa olla hyvä muitten silmissä:
VastaaPoista"-- asui vuosikaudet mies paperikeräyslaatikossa. Hänelle vietiin ruokaa ja rahaakin, mitä hän vastusti. Näin hänen liikkuvan siellä päin vielä viikko pari sitten. Hänelle tarjottiin asuntoa, mutta hän kieltäytyi siitä.
Kodittomia naisia on tutkittu vähän. Kulkureita, kodittomia miehiä tunnetaan paljon paremmnin.
VastaaPoistaKodittomaissa naisissa on ainakin USAssa kaikenlaisia naisa, eri rotuja ja ammatteja edustavia. Naisille (shopping) bag ladyn osaan joutuminen on aika yleinen pelon aihe.
http://www.nytimes.com/1981/09/29/opinion/bag-ladies.html
Sitäkään ei ehkä tiedetä, paljonko kodittomia eli asunnottomia ihmisiä Suomessa ylipäänsä on. Naisia on ilman muuta vähemmän. Mistähän se kertoo?
VastaaPoistaMutta kaiken kaikkiaan, tämä nainen ei ainakaan ollut mikään kassialma. Kukaan ei tunnu tietävän hänestä oikeastaan mitään varmaa, ei edes ikähaarukkaa ilmennyt. Kotiseutu on ainoa fakta, mikä nyt tiedetään, sekä se, että hän puhuu ystävällisesti ja vaikuttaa sivistyneeltä.
Mietin vain, että täytyyhän hänen olla jossakin kirjoilla, jotta hän saa sosiaaliavustusta, johon hän lienee oikeutettu. Eihän ihmistä voi heitteille jättää.
http://www.youtube.com/watch?v=LS4gaMBCMhw&feature=related
VastaaPoistaPS Mieleeni tulee tästä laukkunaisesta tämä lentokenttänainen, jolla myös on tarinansa. On hämärä muistikuva, että hän on palannut kotimaahan, hoitoon. Hänestä kai tehdään terve.
VastaaPoistaMuistini mukaan suomessa on noin 8000 asunnotonta, valtaosa miehiä. Naisten vähyys asunnottmien joukossa johtuu yhtiskunnan heille luomista turvaverkoista.
VastaaPoistaHei huomatkaahan tuo Anonyymin juutuubin, ilmeisesti Julmanhuvin (?) pätkä kaupungin omasta maskotista yltä.
VastaaPoistaSe on huippuhyvä ja siis sellainen ajatteluttava pätkä, joka samalla naurattaa ihan hervottomasti.
Mistäs sinä alempi anonyymi tiedät tuon, mistä naisten vähyys asunnottomissa johtuu? Onko tästä linkkiä heittää?
Minulla on muistinvarainen tieto, että asunnottomuus johtuu hyvin pitkälle alkoholismista eikä turvaverkkojen puutteesta. Miehillähän alkoholismi on monin verroin yleisempää kuin naisilla.
Ja sitten on tämä elokuva The shopping Bag Lady vuodelta 1976.
VastaaPoistahttp://video.google.com/videoplay?docid=3440907834807066968#
Tuossahan tuo "ikähaarukka" on.
VastaaPoista"Leena (60) oli jo nuoresta alkaen erilainen kuin muut ikäisensä. Heti 15-vuotiaasta alkaen hän vietti kesät Eurooppaa kierrellen. Ei töissä, vaan kieliä opiskellen, aikaansa kuluttaen ja tavalla tai toisella selviytyen. Avioitui nuoruuden huumassa, muttei siitä mitään tullut ”lasten leikkiessä kotia”.
KP
Lisää Leenasta:
VastaaPoista"Opiskeli kuitenkin ylioppilaaksi ja luki yliopistossa oikeustieteitä puoleen väliin kurssia, kunnes vietti veti työelämään. Oli konttoritöissä joutuen sitten äitinsä kokopäiväiseksi omaishoitajaksi. Se vei aikaa vuosikymmeniä. Äidin kuoltua yhteiskunta oli mennyt menojaan, eikä hän yrityksistä huolimatta työkokemuksen puutteessa saanut uutta työtä."
http://www.joroistenlehti.fi/scripts/edoris/edoris.dll?tem=lsearchart&search_iddoc=10270541
"Mistäs sinä alempi anonyymi tiedät tuon, mistä naisten vähyys asunnottomissa johtuu?"
VastaaPoistaSimo Salmisen Rotestilaulun sanoin: "ei sitä tartte edes paljon kavereilta kysellä
kun vaan viittii vähänkin tsiikata ympärilleen".
Toinen hyvä lähde, jonka suosittelen lukemaan, on Arno Kotron ja Hannu T. Sepposen toimittama kirja "Mies vailla tasa-arvoa". Siellä kerotaan runsaasti miesten turvaverkottomuudesta ja naisten turvaverkoista. Erityisesti suosittelen lukeemaan mainitussa kirjassa olevan Ilkka Taipaleen artikkelin: "Miehet -hylättyjä vai hylkiöitä".
"Minulla on muistinvarainen tieto, että asunnottomuus johtuu hyvin pitkälle alkoholismista eikä turvaverkkojen puutteesta."
Tämä on se helppo, naistapainen, keino selittää ja olla käsittelemättä itse asiaa ja syntyjä syviä.
Koska tämä taas (näämmä) kohta kääntyy mies/nais jankkaamiseksi, niin (anteeksi) jankataan sit.
VastaaPoistahttp://www.youtube.com/watch?v=snwMnyoXd64&feature=related
Osa-aika-anonyymi Jape on kuin pupujussi, joka pistää päänsä puskaan ja luulee olevansa piilossa.
VastaaPoistaIlmainen vinkki: mene kirjoittamaan anoilut ja sivunimimerkit vaikka kirjaston koneelta ettei Iines tunnista konetta / koneita. Tosin tunnistetuksi tulisit kuitenkin lähes kaikkea ja kaikkia halveksivan kirjoitustyylin vuoksi.
Tuosta laukkunaisesta sen verran, että ilmeisesti hän kuitenkin pärjää - omalla tavallaan - elämässään. Jos hänellä olisi henkisesti kovin huono olo, ei hän kieltäytyisi tarjotusta avusta.
Rantojen miehistä sen verran, että jokaiselle kunta tarjoaisi jonkinlaisen asumuksen, ruokaa ja puhtaan pieluksen, jolle painaa päänsä, jos he suostuisivat olemaan selvin päin. Vaan ei kun ei - kai siellä veneen alla on sitten kivempaa.
Luin vuosia sitten Valituista Paloista miehestä, joka vuosikymmenten ajan kulki päivät pääksytysten Chicagossa ja kirjoitti katuun kaikkialla yhden sanan: eternity.
Tamperelaisessa Anna Kontula kirjoittaa siitä, että suomalaiset pelkäävät muita ihmisiä ja varustautuvat turvalukoin vaikka tilastojen mukaan Suomi on turvallisempi kuin koskaan.
Nykylasten suurimmat uhkat ovat siten masennus ja yksinäisyys. "Niiltä eivät lukot suojaa."
Pelostahan on loppuviimeksi kyse siinäkin, kun kokee esim. toisen sukupuolen tai ulkomaalaiset uhaksi.
Jos epäluuloinen tutustuisi hieman laajemmin maailmaan ja ihmisiin, huomaisi, että lopultakin ihmisissä on paljon enemmän yhteistä kuin erottavia tekijöitä.
Tuskin kääntyy mies-nainenjutuksi, kukaan ei jaksa jankata Japsukan kanssa selvää asiaa.
VastaaPoistaVinkin perusteella löysin netistä ketjun, jossa tämän laukkunaisen menoa Suomen teillä on seurattu vuodesta 2008 alkaen, ja nyt syyskuussa nainen on nähty Kankaanpäässä ja Ikaalisissa, kolme päivää sitten. Ei siis ole ihme, että minä näin hänet eilen täällä Satakunnassa, jonka kautta valtatiet kulkevat etelään.
Ihmiset tiedottelevat tuossa kommenttiketjussa, missä nainen on kulloinkin nähty. Osasta viesteistä kuultaa välittäminen, pieni osa kommenteista on typeriä.
Parasta performanssia ikinä.
VastaaPoistaÄkkipäätä voisi arvioida että tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Älyttömän tavaramäärän raiaaminen mukanaan ei ole millään "järkisyyllä perusteltavissa. Vaikka olisi pieni keräilijäkin niin rinkallinen tavaraa riittäisi "kulkurille" tyydyttämään materialistisia tarpeita.
Pakkomielteen kaltainen taivallus näyttäytyy "Via dolorosana". Asialle ei voi jäädä kylmäksi koska sen kohtaa ennaltaaavistamatta ja epänormaalina käyttäytymisenä. Vailla todennäköisintä syytä. "Esitys" ikäänkuin pakottaa tunneperäiseen asiaan suhtautumaan rationaalisesti. Sattumanvarainen ja yllätyksellinen tapahtumaan ajautuminen ja sen "kokeminen" herkistää auttamisen velvoitteelle.
Kauko Putki
Minulla on sellainen tunne, että ei blogiemäntä eikä kukaan muukaan selvitä kuka mistäkin on, jos anonyyminä haluaa olla.
VastaaPoistaToinen asia, joka ei kylläkään perustu tunteeseen vaan tietoon, on tuo naiivi ajatus, että jokaiselle olisi paikka jossain. Erityisen hassua on vaatimus jostain ehdoista, jotka pitää täyttää. Valtaosa ihmisitä ei täytä jotain ehtoa, ja silti heille on paikka. Miksi rantojen miehet olisivat erityistapaus, eli heille voidaan asettaa ehtoja?
Ongelma on siinä, että heitä ei haluta auttaa, vaan apu etukäteisesti torpataan ennakkoehdoilla, joita ennakkoehtojen asettajat eivät kuitenkaan salli itselleen asetettavan. Olisvathan he muuten työttöminä ja kenties itsekin mierontiellä.
Maailma olisi parempi paikka ilman idelisteja hattivatteja ja kukkahattuilijoita, jotka suhteellisen nuoresta iästä huolimatta liikkuvat "rollaattorin" tukemana, turvaverkko perseen takana valmiina ottamaan kopin, kun jumalattoman jeesustelun uuvuttamaa kaikkien alojen parasta asiantuntijaa heikottaa, kun jäi ilmaiset itumehut siemaisematta lounaaksi. Sääliähän tuota pitää.
Olet oikeassa anonyymi,
VastaaPoistaminä en pysty sanomaan minkään mittarin perusteella, kuka kukin anonyymi on. Voin vain arvailla tyylistä, kuten kaikki muutkin.
KP,
VastaaPoistanainen ei tosiaan ole vain tavallinen vaeltaja, bag lady. Siitä hänet erottaa katastrofaalisen tavaramäärän traijaaminen mukana joka paikkaan, autoilijoidenkin kiusaksi. Pienellä tavaramäärällä kyyti tulisi varmaan helposti ja nopeasti. Aina kamansa johonkin latoon saa suojaan reissun ajaksi.
Taidat ajatella sinäkin, että naisella on Tehtävä. Hän suorittaa jotakin, joka on pakko tehdä, ja johon tarvitaan säkenöivää voimaa. Minä alan olla vakuuttunut siitä, nyt tämänhetkisen tietouden valossa.
Tuota juopotteluaihetta sivuten.
VastaaPoistaYstäväni Jaana lähti muuttamaan tytärtään Sannaa ja tämän kahta lasta.
Sannan mies, Mikko, on koko heidän yhdessäolonsa ajan käyttänyt alkoholia turhan reippaasti.
Sanna on uskonut ja toivonut, että mies "parantaa tapansa" (niin kuin hän itse on kuvannut), mutta vuodet ovat kuluneet eikä parannusta ole tapahtunut.
Niinpä sitten lopulta Sannan mitta tuli täyteen ja hän ilmoitti muuttavansa pois lasten kanssa.
Nyt Mikolla on kuulemma niin paha olla, että hän oli joutunut jonakin päivänä lähtemään töistä pois kesken päivän!
Hellanlettas sentään. Se tieto saikin varmasti Sannan ajattelemaan, että siinäpä suoraselkäinen Miesten Mies, josta kannattaa pitää kiinni...
Jaana sanoi, että harmittaa kyllä Mikon puolesta, mutta "eikö se hyvänen aika sentään tajua että se on ihan itse aiheuttanut tämän?!"
Toivotaan, että Mikko löytää jostakin baaritiskin kulmalta naisen, jonka olkaa vasten saa itkeä kurjaa kohtaloaan :)
Niinkuin jossain blogissa jo evästitkin Jape, niin anonyymipalvelimilta voi surfata täysin "anonyymisti" internet-osoitteet kätkien, evästeet kieltäen, sekä estäin urkivien JavaScript-koodien ja Java-sovelmien suorittamisen.
VastaaPoistaIines tunnistaa koneet / koneita. Iinekseltä ei pysty piiloutumaan edes näin kirjaston koneelta kirjoittaen, koska Iines haistaa että kirjastontäti se siellä kirjoittelee.
VastaaPoistaOlen hiukan huolissani BB-Mariasta. Hän itkee lohduttomana baarissa, kun ei saanut ohjelmasta kaipaamiaan silikoonitissejä nostamaan itseään alhosta ylös. Eikö joku voisi auttaa? BB-Maria on aivan hysteerinen, kuulemma. Eihän tämän näin pitänyt mennä.
Ensi lukemalta minäkin ajattelin, että itse olisin pysähtynyt paikalle ja ottanut selvää naisen tilanteesta, jos siis olisin ollut Iineksen asemassa.
VastaaPoistaHöpö höpö, Anonyymi,
VastaaPoistakun näissä blogini keskusteluissa on ollut viimeisen vuoden aikana satamäärin kommentteja - jopa yli 600 - yhdessä keskustelussa, niin arveletko minun edes teoreettisesti pysyvän IP-numeroitten perässä. Lisäksi useilla on monta konetta ja monta liittymää, ja etenkin pks:n ihmisillä on käytössään lisäksi ns. avoimia wlan-yhteyksiä, joita voi käyttää aivan suvereenisti muiden laskuun. En edes yritä miettiä, kuka kukin teistä uusista ja anonyymeista on. Tilanne oli eri silloin, kun blogissa ei ollut tällaista vilinää.
*
Jälkimmäinen Hra A.Nonyme,
niinhän sinä varmaan olisit tehnyt. Sinulla lienee pakettiauto tai rekka?
Emme sanoisi höpö höpö, tai sitten meidän on todettava että tuo yksi bändärisi on väärässä.
VastaaPoistaarveletko minun edes teoreettisesti pysyvän IP-numeroitten perässä
Emme me arvele, mutta tuo yksi arvelee, että sinulla on siellä kokoajan ruutuvihko, kynä ja sitemeter rullaamassa. Hassultahan tuo kuulostaa.
Keitä/mitä on muuten pks:n ihmiset?
En edes yritä miettiä, kuka kukin teistä uusista ja anonyymeista on. Tilanne oli eri silloin, kun blogissa ei ollut tällaista vilinää.
Anonyymit voivat tuoda eloa ja vilinää hiljaiseen blogiin. Fakkiutneet bändärit saavat aikaan vain haukotuksia.
Tämä on joka tapauksessa kiinnostavin bloggaus, mitä olen viiden vuoden aikana lukenut.
VastaaPoistaHelsingin makasiinien tulipalokin oli erikoinen tapaus, joka toi meikäisellekin 600 vierasta päivässä, mutta tällainen tapaus jää mieleen aivan eri tavalla. Tämä on monikerroksisempi tapaus. Jäämme miettimään, miksi ja kuinka kauan.
En ajatellut ensinkään niitä pakaaseja.
VastaaPoistaMutta nainenhan oli siirtämässä pakaaseja, hänellä oli 35 valtavaa laukkua, joita hän siirsi yksitellen. Minähän luulin alkuun, että jokin tilattu kyyti tai bussi on tulossa.
VastaaPoistaHänen ruumiinkielensä, oheisviestintänsä, kertoi minulle, että hän ei ollut kiinnostunut siinä vaiheessa ulkomaailmasta, Hän ei katsonut ihmisiä, ei autoja, hän ei siinä edes liftannut, koska ohi meni vain henkilöautoja, joihin laukut eivät mahtuneet. Hänen ryhtinsä kertoi, että hän suorittaa Tehtävää.
Kaikesta päätellen, Hra A.Nonymous, tulkitsin ruumiinkielen oikein. Nainen on ilmaissut lukemissani jutuissa sen, että häntä ärsyttävät pysähtyvät ihmiset ja avuntarjoajat ja kyselijät.
Minä ainakin vähän ymmärrän näitä "lady bageja" ja muita kulkureita. Kun itse ajelen polkupyörällä ilman päämäärää, tunnen suurta huojennusta, vapauden illuusiota ja ainakin hetkittäin jotain onneksikin luokiteltavaa tunnetta. Kävellen voisi olla vieläkin vapaampi kun ei tarvitsisi harmitella ketjujen venymistä tai kumien puhkeamista. (Siis pyöränkumien)
VastaaPoistaJos tälle illuusiontunteelle antaisi täyden vallan, unohtaisi vastuunsa ja velvoitteensa isänä ja huoltajana; tavallaan herpaantuisi itsensä suhteen, niin kulkemisen vietti veisi voiton tästä perkeleellisestä elämästä arjessa kaikkine huolineen ja murheineen. Siitä varsinkin, kun tuskaa tuo sekin, kuinka pimeästi ihminen voi käyttäytyä vaikka sillä olisi kaikki kunnossakin ja nurkkansa ojennuksessa.
Ehkä tunne on samaa sukua sen kanssa kuin alkoholistilla tai minkä tahansa addiktion valtaan joutuvalla, että "antaa männä kun on alamäki..."
Vaatii vahvaa henkistä kanttia elää niin kuin tämä nainen, joka siis ei mielestäni ole puhdas lady bag, vaeltaja. Hänet erottaa normaalireissaajasta materian määrä, 35 laukusta puhui lehtiartikkeli. Ja juuri tämä onkin kai ydintä tässä ja muuntaa tarinan joksikin muuksi kuin lady bag -tarinaksi.
VastaaPoistaAvain löytyisi tietenkin laukkujen sisältä, sillä esimerkiksi minun vaatevarastoni mahtuu pariin matkalaukkuun, jos heitän pitämättömät vanhat paksut talvipompat ja lammasturkit keräykseen. Mitä niissä 33 muussa laukussa on?
"Mitä niissä 33 muussa laukussa on?"
VastaaPoistaMahdollisesti kirjeitä verottajalta. Nainen saattaa näet olla verotuksen piirissä.
"Bag Lady"
VastaaPoistaBag lady you gone hurt your back
Dragging all them bags like that
I guess nobody ever told you
All you must hold on to
Is you, is you, is you
One day all them bags gone get in your way
One day all them bags gone get in your way
I said one day all them bags gone get in your way
One Day all them bags gone get in your way
So pack light
Pack light
Pack light
Ooh ooh
Bag lady you gone miss your bus
You can't hurry up
Cause you got too much stuff
When they see you comin
Niggas take off runnin
From you it's true oh yes they do
One day he gone say you crowdin my space
One day he gone say you crowdin my space
I said one day he gone say you crowdin my space
One day he gone say you crowdin my space
So pack light
Pack light
Pack light
Ooh ooh
Girl I know sometimes it's hard
And we can't let go
Oh when someone hurts you oh so bad inside
You can't deny it you can't stop crying
So oh, oh, oh
If you start breathin
Then you won't believe it
You'll feel so much better
(So much better baby)
Bag lady
Let it go, let it go, let it go, let it go
Ooh, ooh
Girl you don't need it
I betcha love can make it better
Betcha love can make it better
Betcha love can make it better
(Need someone to love you right)
Betcha love can make it better
(I betcha love, betcha love)
Betcha love can make it better
Betcha love can make it better
Betcha love can make it better
Betcha love can make it better
(I betcha love, betcha love)
Betcha love can make it better
(I betcha love, I betcha love, oh)
Betcha love can make it better
Betcha love can make it better
(Oh...)
Betcha love can make it better...
Bag lady, hmm
Let it go, let it go, let it go, let it go
Girl you don't need that, hmm
Erykah Badu
Tehtävä.
VastaaPoistaSe olisi loistava nimi dokumentille, joka kertoisi tästä Laukku-Leenasta ja hänen loputtomasta matkastaan ilman muuta päämäärää kuin edetä siirtämällä kapsäkkejä. Matkaa voisi seurata yhden syklin eli vuoden ympäri.
Hieno zeniläinen idea, Iines. Tuhannen filmin kokemuksella voin vakuuttaa, että tämä toimii. Laukku-Leena eroaa todellakin näistä muista kodittomista kulkijoista siinä, että hän tekee matkaa mielessään.
Hän etenee kuin pyhä pillerinpyörittäjä, paitsi että hän pyörittää laukkukasaa ja se vaatii monta edestakaista kierrosta yhdelle 50 metrin etapille.
Luultavasti kohtasin hänet kerran Isolla Roballa. Tulin töistä ja jäin ihmettelemään outoa laukkusouvia. Kuvittelin, että hän vie niitä laukkuja johonkin lähistölle ja yritin ottaa häneen katsekontaktin kysyäkseni kaipaako hän ehkä apua. En ehtinyt kysyä, sillä jokin hänen tiukassa katseessaan kertoi, ettei todellakaan kaipaa.
Hän oli senkaltaisen avun, jota olisin voinut tarjota, tavoittamattomissa.
Jonkinasteista tarkoitushakuisuutta naisen julkisuusvälttelyssä on. Ainainen "ihmisten ilmoilla" olo takaa paremman koskemattomuuden ja valikoidun avun vastaanoton. Pakottavissa tapauksissa se "antaa" oikeutuksen pieneen pyyntöön kuumasta teevedestä.
VastaaPoistaKyrpiintyminen (ts. vittuuntuminen) voi kroonistuttuaan johtaa persoonallisuushäiriöön. Henkilökohtaisista ominaisuuksista riippuen ahdistavien mielikuvien hallintaan valikoituu jokaiselle omat keinonsa. Jokaisessa "yhteisössä" on omat Laukku Leenansa.
Kauko Putki
Ihanaa, Tapsa, ihanaa - ja Kauko Putkikin, ihanaa,
VastaaPoistatunnutte olevan lähes ainoita, joilla on herkkä vaisto tästä laukkunaisesta. Minä jo vähän masennuin, että eikö kukaan nyt näe edes hieman minun laillani, mistä tässä on kyse.
Niin moni tahtoo romantisoida Leenan hurmaaavaksi vaeltajanaiseksi, joka vain kulkee omia polkujaan, kun ei oikein tykkää yhteiskunnan paskoista systeemeistä. On kiva mummeli, joka auliisti ja niiaten ottaa rahaa ja kuumat kahvit vastaan, kun hyväntekijät kiirehtivät hätiin kysymyksineen.
Olipa eräällä nettipalstalla, jossa hänen menoaan seurataan, muuan nainen, joka tahtoi oikein adoptoida Leenan lastensa mummoksi ihan sinne heille kotiin, seinien sisäpuolelle. Jestas mitä pyyteetöntä hyvyyttä! Oli myös ohjeitus, että menkää nyt kaikki ihmiset viemään Leenalle kuumat termarikahvit ja voileivät, kun vaan hänet näette.
Eipä siinä mitään, mennään vaan, oikein joukolla ja tehdään jono, kun nyt tiedetään, että nainen ei tosiaankaan odota bussia tai tilattua kyytiä, niin kuin minä koko ajan luulin. Tässä on meillä hyvillä oikein hyvä tilaisuus tehdä hyvää ja pikkaisen voi rumpuakin siinä päräyttää, että joku huomaa, kuinka hyviä olemme.
Kun luin nettikirjoituksia, mietin, miksi kummassa tämä Leena on herättänyt melkein kansanliikkeen, ja siellä jo huolestuneet naisjärjestöt luultavasti miettivät, miten saattaa Leena takaisin sivistyksen ja hyvinvoinnin helmaan, että olisiko mitään tehtävissä Leenan suhteen.
Eivätkös innokkaimmat hyväntekijät voisi auttaa mieluummin vaikka romanikerjäläisiä, nämä kun apua suorastaan pyytävät? Miksi heidän hyväkseen ei ole netissä kansanliikettä?
Hienoa analyysiä Tapsalta!
VastaaPoistaJohonkin nainen tarvitsee liikkeelläoloa vaikka ei ole matkalla mihinkään.
Tuli mieleen tämä uusi Prinsessa -elokuva.
Muistan kuulleeni radiohaastattelun tai lukeneeni lehtijutun ajalta, kun filmiä alettiin tehdä.
Viimeisellä käynnillään (ennen kuolemaansa) psykiatrin luona Anna Lappalainen oli eleettömästi tehnyt tiettäväksi, että kyllä hän on koko ajan tiennyt ettei ole prinsessa.
"Vein hänelle tänään aamupuuroa, mansikoita, mehua, kuumaa ja kylmää vettä, sämpylöitä ja villasukat."
VastaaPoista"Tiedoksi vaan jos joltain jää ylimääräistä pottumuusia ja hyvin paistettua makkaraa se on Leenan yks herkku."
"Oli niin kiva kun se kertoi,että välilliä tulee sellainen ladymäinen olo et tarvii lakata kynnetkin...."
- - - - - -
Kaivuri-Jukalle eräs pariskunta lähti 800 km päästä viemään karjalanpiirakoita. Hetkinen. 800 km???
Mikä olikaan suunnitellun elokuvan genre: dokumentti, draama, komedia, seikkailu, toiminta, trilleri, katastrofi, fantasia, kultti, surrealistinen tai filn noir -elokuva?
Kauko Putki
Ehkä draamadokumentti.
VastaaPoistaToinen vaihtoehto on taiteellisempi versio, eli mitä nämä kaurismäet nyt ovat. Draamoja?
Satiirinen parodia voisi sitten taas olla tällainen:
VastaaPoistaLeena rengastetaan ja hänelle pannaan kaukotunnistinpanta, jotta hyväntekijät voivat seurata liikkuvaa hyväntekeväisyyskohdetta netistä, ja sopivilla seuduilla asuvat voivat viedä hänelle makkarat ja muusit kuumiltaan ja tuoreina.
Myöskin pankit voisivat varautua hyväntekeväisyyteen niillä seuduin, joita Leena lähestyy. Samoin media voisi edistää merkittävästi Leenan tunnettuutta. Ylipäänsä yritykset voisivat lahjoittaa Leenalle mm. logollaan varustettuja laukkuja ja muita tarvikkeita.
Toisaalta . . .
VastaaPoistaSamsonite voisi sponssata "Leenalle" vedenpitävät laukut, Suunto gbs-paikantimen, Rukka, Gore Tex microhuokoisen kalvopuvun, Halti Gore-tex vaelluskengät, Thermos Lifestyle termospullon, Pall Mall San Francisco sätkätupakat ja Rizla passelit paperit siihen.
Joka kaupunkiin vastaanottojuhlat torille ja lahjoituksena vaihtoehtoisesti rahaa, omakotitalo, tontti tai kesämökki. Poliitikkojen äidyttyä enemmälti raottamaan kukkaronsuuta perustettaisiin toimikunta kartoittamaan kiinteistöjen varustelumahdollisuutta ja lahjoitettavalle patsaalle paikkaa. Kuljetusyhtiön johtajuus olisi itsestään selvyys.
Kauko Putki
Suomalaisteinin vuosia kestänyt nettirakkkaus olikin suuri huijaus
VastaaPoistahttp://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Suomalaisteinin+vuosia+kest%C3%A4nyt+nettirakkaus+olikin+suuri+huijaus/1135260220709?ref=tf_iHSuutisboksi_p1
Ehdotus uudeksi aiheeksi!
Leikki sikseen.
VastaaPoistaVuonna 2008 ostettiin 68 miljoonaa ajoneuvoa, 85 miljoonaa jääkaappia, 297 miljoonaa tietokonetta ja 1,2 miljardia matkapuhelinta. Yli puolet maapallon väestöstä asuu jo kaupungeissa. Yhä suurempi osa maailman 6,8 miljardista asukkaasta haluaa kasvattaa kulutusta ja luonnonvarojen käyttöä.
Voi olla että tulevaisuus tuottaa Laukku Leenoja lisää meilla ja muualla. Heillä sensijaan on selvä päämäärä – tyydyttää nälkänsä.
Kauko Putki
Tuossahan se satiirisen näytöksen kässärikaavio on, ja voidaan ehkä vielä lisätä jokin Red Bullin sponssaama energiajuoma sinne hyväntekeväisyykohteen kessuhetkeen vapaaseen käteen, tölkin kyltti maantielle päin. Voidaan ehkä harkita siunatuksi lopuksi jopa kirkon ja Red Bullin yhteissponssua kultaisista siivistä patsaan selkään, siivet yleisöön päin.
VastaaPoistaAnonyymi, kiitos juttuvinkistä.
VastaaPoistaMinulla on niin hassu tilanne, että harvoin kirjoitan aiheesta, johon en saa vinoa näkökulmaa.
Tuohon nettirakkauspetokseen en ehkä saa vinoa näkökulmaa, sillä minusta on aika selviö, että netissä voi rakastua oikeasti, siellä kun kaiken trollauksenkin takaa näkee toisen sisimpään. Sisimpäänhän sitä rakastuu, ei habitukseen, joka ainakin minulle on toisarvoinen.
En siis viitsi kirjoittaa siitä, että joku pettää jotakuta netissä tekeytymällä toiseksi, kun on niin selvää, etttä tuo on yhtä ilkeä petos kuin petos reaalielämässä. Ei rakastuminen ole petetyn vika eikä hänen tarvitse olla yhtään kyynisempi ja varautuneempi.
Aamulehdessä(kin) oli juttua tuosta netti"rakkaudesta".
VastaaPoistaSiinä puhuttiin seurustelusta - siis hetkinen, sellaisten ihmisten kesken, jotka eivät olleet edes tavanneet toisiaan!
Tuolla logiikalla minäkin seurustelin nuorena James Deanin kanssa, kun pidin hänen kuvaansa seinällä.
Mitä väliä, että hän oli jo paljon aiemmin kuollut.
"Olipa eräällä nettipalstalla"
VastaaPoistaAi sinäkin luet kaksplussaa? Ihanaa! Minkäs ikäinen se Teidän taapero on? :)
Luetko myös Vauva-lehden palstaa (vauva.fi)?
Jaaha, viestit ei jälleen ilmesty...
VastaaPoistaJape
Tästäkin aiheeksi olisi:
VastaaPoista"Porkka meni ensimmäistä kertaa seisomaan leipäjonon hännille vasten tahtoaan.
- Hävetti hirveästi. Minä, koulutettu, hyvää keskiluokkaista elämää elänyt mies, jonotin muiden köyhien kanssa ruokaa. Tunsin itseni kerjäläiseksi.
- Hankalat tunteet unohtuivat, kun minun oli kohdattava tosiasia: lapseni tarvitsivat ruokaa."
http://www.iltalehti.fi/nalkapaiva/2010091612336143_nd.shtml
Iines: "Niin moni tahtoo romantisoida Leenan hurmaaavaksi vaeltajanaiseksi, joka vain kulkee omia polkujaan, kun ei oikein tykkää yhteiskunnan paskoista systeemeistä."
VastaaPoistaMistä päättelet, että kyse on romantisoinnista?
Millä eväillä yleensäkään arvioit tuota Leenaa ja hänen taivallustaan. Et edelleenkään tiedä hänen motiivejaan, jos niitä edes on. Ehkä kyse on vain valitusta elämäntavasta, johon on antanut viitteitä hänen saman tapainen käyttäytyminen jo nuorena.
Iines: "Eipä siinä mitään, mennään vaan, oikein joukolla ja tehdään jono, kun nyt tiedetään, että nainen ei tosiaankaan odota bussia tai tilattua kyytiä, niin kuin minä koko ajan luulin. Tässä on meillä hyvillä oikein hyvä tilaisuus tehdä hyvää ja pikkaisen voi rumpuakin siinä päräyttää, että joku huomaa, kuinka hyviä olemme. "
Kummastelen sinun sanavalintojasi ja tekstisi sävyä, kun itse useasti olet esiintynyt sinä pyyteettömänä hyväntekijänä, mutta HUOM! vain puheen tasolla. Kun on tulee ns. oikea tilanne eteen, niin vedät oven nenän edestä kiinni.
Sinä voisit, Iines, ehkä tehdä jotain konkreettistä ja dokmentoit tuon aiemmin sanallisesti kuvaamasi auttamishalun ja tilanteen. Teet siitä kollaasin ja pistät nimesi alle. Siitä tulee taidetta, kun keksit sille nasevan nimen, siis sille työlle.
Iines: "Eivätkös innokkaimmat hyväntekijät voisi auttaa mieluummin vaikka romanikerjäläisiä, nämä kun apua suorastaan pyytävät?"
VastaaPoistaNo miten olet heitä auttanut?
Ohessa hyvä esimerkki todennäköisesti romanikerjäläisen röyhkeästä käytöksestä Ben Zyskowicziä kohtaan, kun Zyskowicz oli vuotuiseen tapaansa keräämässä rahaa Punaisen Ristin Nälkäpäivä-keräykselle.
Kerjäläinen ärsyyntyi Zyskowiczin rahankeräyksestä
[...]Vasten ikkunaa jalkakäytävällä istunut, tuhdisti kylmää vastaan pukeutunut kerjäläinen kehotti lähimmäksi keräämään tullutta Zyskowiczia kiivaasti poistumaan reviiriltään.[...]
21:34 viestit tulivat siis minulta
VastaaPoistaJape
Tästäkin aiheeksi olisi:
VastaaPoista"Porkka meni ensimmäistä kertaa seisomaan leipäjonon hännille vasten tahtoaan.
- Hävetti hirveästi. Minä, koulutettu, hyvää keskiluokkaista elämää elänyt mies, jonotin muiden köyhien kanssa ruokaa. Tunsin itseni kerjäläiseksi.
Tuo olisi hyvä aihe. Saisimme heti aluksi kuulla nimimerkki Kuunkuiskeen luennon, että Hannu Porkka voi katsella itseään peilistä. Että siellä se syyllinen on.
Lisäki saisimme muilta palstan empaatikoilta kuulla kuinka rohkean päätöksen Porkan (ressukka?) thaimaalanen vaimo teki, kun jätti uppoavan laivan ja muutti thaimaahan jättäen Porkan yksinhuoltajaksi.
Melko valmis käsikirjoitus tiivistelmä tuossa. Paitsi jos keskusteluun osallistuisi joku älykkö, jolla on näkemystä...
Jos olisin elokuvaohjaaja tai dokumentaristi, minua kiinnostaisi enemmän se, että Hannu Porkka ei mene leipäjonoon kuin se, että Hannu Porkka menee leipäjonoon. En ohjaisi siis ns. myötätuntoelokuvaa, jonka yllä leijuisi hyveellinen ymmärys.
VastaaPoistaKaikki muut köyhän ratkaisut paitsi leipäjonoon meno voisivat sen sijaan olla tarinan arvoisia. Myös rikolliset ratkaisut.
Tätä ei nyt kannata tulkita sellaiseksi, että potkin vähäosaista. Päinvastoin, minun ohjaamani elokuva potkaisisi luultavasti syyllistä perseelle. Kunhan vain keksisin, kuka on syyllinen leipäjonoihin ja köyhyyteen. Mutta ei se nyt Hannu Porkankaan vika ole.
Hannu Porkan tapauksesta jäi kertomatta se mikä hänet vei leipäjonoon.
VastaaPoistaTulipalo, jonka vakuutusyhtiö katsoi olevan asukkaiden aiheuttama eikä siten ryhtynyt maksumieheksi.
Todella valitettava tapaus, tragedia.
Hannu Porkan suoraselkäisyydestä ja kunniallisuudesta kertoo se miten hänen oli vaikea mennä leipäjonoon.
Ei tee tiukkaakaan kymmenilletuhansille suomalaisille elää vuosia ja vuosikymmeniä Kelan ja sossun piikkiin.
Hannu Porkkana hakisin keräysluvan, jotta myötätuntoiset kansalaiset voisivat osoittaa haluamansa summan tilille uudeksi aluksi. Anonyyminä, ihmiseltä ihmiselle, ilman halua saada kiitosta.
Ennenkuin ryntää tekemään elokuvaa leipäjonoista kannattaa käydä vilkaisemassa:
VastaaPoistahttp://www.skenet.fi/index.html?menuid=381&aid=2221
Jos anti jää vajavaiseksi voisi seuraavaksi katsoa ja kokea:"Maa järisee" (La terra trema) elokuvan. Jotta kliimaksi olisi täydellinen voi hengenravintoa nyhtää vielä Kerjäläisoopperan (The Beggar's Opera) muodossa.
Kauko Putki
Minusta hyvä elokuvan aihe olisi esim Matti Nykänen parisuhdeneuvojana. Tai ehkä vielä hekullisempi olisi ottaa tilalle joku "peräkamarinpoika" jolla ei ole viikonkaan kokemusta parisuhteessa elämisestä. Äkkipikaisuuskin voisi mielellään olla "lehmän nuolaisun" -tapaista lällystelyä ja kiihkoa.
VastaaPoistaKauko Putki
Lukemani uutisen mukaan Hannu Porkan perheessä kuivatettiin pyykkejä saunan kiukaan päällä, eivät ne muuten syty palamaan. Vakuutusyhtiön rajanveto on tässä kohden aina ollut selvää: kiukaanpäällisestä pyykinkuivatuksesta aiheutunut saunapalo on tietenkin itseaiheutettu. Sanoohan sen maalaisjärkikin, että kuivatuspaikka on palovaarallinen, etenkin jos perheessä on nappuloita väänteleviä pikkulapsia.
VastaaPoistaToisekseen, nuori vaimo on noudettu Thaimaasta, ja teetetty hänellä pikkulapsia, vaikka isä oli jo iällä, 59. Kun köyhyys astuu ovesta sisään, lentää thaityttö takaisin kotimaan köyhyyteen jättäen lapset vanhalle isälle.
Sain kyllä käsityksen, että asunto perheelle oli järjestetty, ja saahan isä nyt niitä runsaita yh-tukia ja etuisuuksia, joista miehet ovat paljon kirjoitaneet Laasas-blogissakin.Niillähän elää kuulemma herroiksi ja loisien. Että kai nyt yksi mies parin kersan kanssa pärjää siinä kuin nainenkin.
Kylläpä sitä ollaan provokatiivisella päällä heti aamutuimaan.
VastaaPoistaSitäpaitsi se Porkka olisi voinut syödä leivoksia, jos leipää ei kerran ollut. Kranttu jätkä.
Täällä mitään provosoida, vaan kiristellään hampaita tosissaan.
VastaaPoistaMilloinkas lehdessä on ollut kyynelöittävä juttu paremmat päivänsä nähneestä naisesta, jonka mies on lennähtänyt kaukomaille ja jättänyt naisen yksin lasten kanssa, vaikka naisella ei ole enää pernaakaan? Kysyn vaan.
Työpaikallemme tuli tänä kesänä nainen laukkujensa kanssa. Ei tämä sama. Hän siirteli niitä paikasta toiseen, istui sitten ja söi eväitään. Vein hänelle kupin teetä ja keskustelin hänen kanssaan. Minun "tehtäväni" oli saada hänet kuitenkin seinien ulkopuolelle ennen toimiston sulkemista. Ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin soittaa ammatti-ihmisiä paikalle. Nainen sanoi nuorille hakijoille iloisesti "housut pois ja hoitoon". Minulle hän kirjoitti ennen sitä kauniin, runollisen kirjeen kiitokseksi. Minulta pääsi itku.
VastaaPoistaNäen Iineksen tarinassa "saman" naisen. Hän ei kaipaa apua. Minun oli reagoitava työni puolesta.
Riemastuttava nainen, Mayo, vaikka toki ei ole tietoa hänen sisäisestä maailmastaan ja mahdollisista tuskistaan. Asenne kuitenkin näytti olevan kohdillaan.
VastaaPoistaTeekuppi naiselle oli minusta koruton ja lämmin teko, kun se kerran oli mahdollista. Samoin naisesta huolehtiminen, sillä olisi ollut tylyä ajaa hänet sisältä ulos. Jokainen kulkija on oma tapauksensa, eikä varmaankaan ole yhdenlaista toimintakaavaa.
Nostan kädet pystyyn, menin sanattomaksi, kun pernankin vei!
VastaaPoistaLaukkunaisen elämänkohtalokin minut mykistää. Eikä häntä pysty kukaan auttamaan, itse kun haluaa noin elää, pyhää pilleriä pyörittämällä, kuten Tapsa sanoi.
Kellokosken Prinsessalle annettiin sähkösokkeja, monenlaista muutakin kidutusta tiedemiehet kokeilivat. Auttamistarkoituksessa, ehkä.
Siis kiltinnäköinen mussuhan tuo Porkka on, mutta en vaan oikein ymmärrä lehtijutun funktiota. Enkä etenkään sitä, että mitä todennäköisimmin Porkan postiluukku tulee tukkeutumaan naisväen kutomista sukkapareista, pannunlämmittimistä ja kosimakirjeistä.
VastaaPoistaJa ihan vakavasti: miksi mies ei pärjäisi parin lapsen kanssa? Yleensähän ihmisen kuin ihmisen sosiaaliluokka tippuu alaspäin ja hänen statuksensa heikkenee eron myötä, vaikkei koti palaisikaan, myös naisilla. Mikä uutisaihe tämä on?
Ja miksi pitää vetää mukaan ne munuaiset ja pernat? Tulee mieleen muinoinen sketsi (Eija Ahvo, Heikki Kinnunen jne.) köyhistä lapsista nyyhkimässä räkä poskella risat tumput kädessä ja repalemekko yllä.
Minä luin Porkka-jutun tarkoituksena nostaa niitä, jotka Hurstin, tai muiden leipäjonoissa joutuvat jonottamaan.
VastaaPoistaYksityiskohdat saattavat aina olla niin tai näin, mutta hän ei ilmeisestikään ole viinalla asioitaan pilannut ja aikaisemmin on pystynyt elämässään pärjäämään hyvin.
Tosin keisari ilman vaatteita, jari sarasvuo, kertoo tämänpäiväisessä Iltalehdessä suomalaisten inhoavan työntekoa.
VastaaPoistaNiin se varmaan olikin, Riku, ja kirjoitettu varmaan nälkäpäivän vuoksi.
VastaaPoistaMinä olen kauhean huono tunnistamaan noita sosiaali- ja surujuttuja. Aina tulee mieleen se räkänenälapsisketsi. En ollenkaan ihmettele, että joku arvelee minun olevan kylmä vähäosaisille. Nytkin mietin, että Porkka antaa leipäjonolle kasvot.
Silloin kun oli se tapaninpäivän taifuunikin, en hakenut cocacolapulloa enkä sipsipussia telkun viereen. Sen sijaan hyökkäsin kylmästi yhdellä keskustelupalstalla kaikkien hyväntekijöiden kimppuun ja suomin heitä ankarasti surupornosta ja rummunpäristelystä. Myönnän, että minun olisi ehkä pitänyt olla ihan vaan hiljaa ja lähettää almuja Ugandan nälkäänäkeville ja sytyttää netin surukynttilöitä.
Minä nyt vain halusin kirjoittaa sen suoraan sanottuna suurin piirtein.
VastaaPoistaSehän on ihan plussaa, jos sille pannulappuja, sukkapareja ja kirjeitä lähettävät. Äijän vaan pitää pyytää niiltä myös chipsejä ja colaa ja muuta naposteltavaa, jos eivät muuten tajua.
On on, hyvä on, jos kosimakirjeitä tulee ja muuta hyvää. Sääliksihän miestä tietysti käy ja ennen kaikkea lapsia, kun kaikki meni, perheen äitiä myöten.
VastaaPoistaMitä tuohon leipäjonosysteemiin tulee, niin jokuhan ehdotti sitä Suomi-brändiin. Onhan se vissiin ihan suomalainen ilmiö. Ihmetyttää vaan, mitä työryhmän esityksestä mahtaa tulla, kun kovin hiljaista on ollut sillä rintamalla. Ehkä niin onkin parempi. Kun ei sitä saunaa ja Sibeliusta enää jaksa, eikä Nokiakaan vedä.
Minä en tuollaisista paljoakaan ymmärrä, mutta selvää on, että brändiä sen olla pitää, kun konjakki nimeä saa käyttää vain tietyn maakunnan valmisteista.
VastaaPoistaOnhan se vissiin ihan suomalainen ilmiö.
VastaaPoistaMinä viattomuutani olen luullut, että EU:n ruokapaketteja jaellaan köyhille muissakin liiton maissa kuin Suomessa. Voin toki olla väärässä kun en lue Hesaria.
Varmaan on EU:n jakamia ruokapaketteja, muissakin maissa, en epäile ollenkaan. Meillä on kuitenkin kaikesta päätellen erilaista nälkää kuin vaikka jossain Romaniassa.
VastaaPoistaJa eivätkös nämä leipäjonot ole siellä Hurstin ja seurakunnan jakamon edessä? EU:lla ei ole kai osaa eikä arpaa suomalaisen nälän edessä? Ilmeisesti nälkä ei ole niin suurta, vai? Hursti voi olla eri mieltä.
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2010/05/1127110
VastaaPoistaKatso video!
Kiitos linkistä, katson heti huomenna, kun avaan pöytäkoneen, nyt on mokkulayhteys tässä läppärissä, ja se ei avaa videoita, edelleenkään.
VastaaPoistaKonjakista pitää tietysti sanoa, että "tiettyjen maakuntien".
VastaaPoistaEnsimmäisiä televisiomuistojani ovat kuvat Biafran nälkään kuolevista lapsista. Televiissioaparaatti kun oli tullut meille vuonna jotain 1968-69.
Oli niillä erilainen nälkä, mutta silti...
No, minusta suomalainen nälkä ei ole niin suurta tai pahaa, jos asetetaan se rinnakkain sen tosiasian kanssa, että joka kuudes sekunti jossain päin maailmaa lapsi kuolee nälkään. Maailmalla vähäinenkin ruoka-apu estää nälkäkuolemia, Suomessa ehkä vain nälkää.
VastaaPoistaRuoka-apu Suomessa on siis toki hyvä ja tarpeellinen asia, enkä kirjoituksellani tarkoita olla sitä vastaan. Kukaan ei seiso huvikseen leipäjonossa.
Se mitä kritisoin ja jossain määrin parodioin, on sosiaali- ja suruporno, joka on tarpeetonta näillä asioilla revittelyä tai niillä ratsastamista. Hyväntekeväisyydellä ei aina ole puhtaat jauhot pussissa.
Ymmärrän hyvin, että näiden asioiden mässäilyn kritisointi voidaan tulkita myös itse asian kritisoinniksi. Otan riskin, vastakin.
Joku voi sanoa, että hyvää se vain länsimalaisen ihmisen tekee olla muutama päivä lähes syömättä, mutta sekin on rankkaa. On se.
VastaaPoistaSuomessa ei oo köyhyyttä . . . .
VastaaPoistahttp://www.youtube.com/watch?v=zhW9AqaB9IE
Pikapikaa Holmlundin runnnomaa kerjäämisen kieltävää lakia pitäisi sitä laajentaa koskemaan myös leipäjonoja. Räikeydessään ne saattavat viestiä siitä että julisen sektorin hyvinvointipalvelut eivät toimi ja pohjoismainen universalismin eetos rakoilee. Päästäisiin myös niistä.
Suomssa köyhyys on suhteellista koska nälkäänäkevät "jaksavat" tuntitolkulla jonottaa omilla tolpillaan. Silti yritysten olisi syytä muistaa uusia markkinoita ja yhteistyökumppaneitaan etsiessään että köyhyys ei ole toivoton tila. Rikkaiden markkinoiden pursutessa on köyhistä tullut houkutteleva "segmentti".
Kehitysmaissa esim. pakkauskoot ovat köyhille aivan liian suuria. Useissa tuotteissa esim. "lusikallinen" olisi "luototettava" hankintamäärä. Kohta välttämättömyysesineen, puhelimen, käyttöönottoa olisi madallettava ja saatava se pienten yhteisöjen vuokrattavaksi. Mikrolainat (micro-credit) ovat välttämättömyys. Tässä toimintaympäristössä lmaisen veden jakaminen typerintä bisneksen halveksuntaa .
Täysin hyödyntämätön resurssi, alle 1,5 dollarilla sinnittelevät ovat pienine mahdollisuuksineen mutta valtavine volyymeineen huikea "mahdollisuus" kelle tahansa. Intiassa asemiaan avioliittomarkkinoilla parantaville naisille tarkoitetusta "ihoa valkaisevasta" kosmetiikasta ounastellaan miljardibisnestä.
Kauko Putki
Veikko Huovisen novellit Ihmissyöntiä I-II, "Rasvamaksa" ja "Pystyyn marinoitu nainen" saavat aivan uuden ulottuvuuden bisnesajattelun kautta.
VastaaPoistaBerliinissä syyskuussa avattava ravintola on aiheuttanut kohua Saksassa vihjaamalla kotisivuillaan, että ravintolan ruokalistalle tulee tarjolle ihmislihaa, kertoo saksalainen Der Spiegel -lehti verkkosivuillaan. Lehden mukaan ravintola on myös pyytänyt ihmisiä lahjoittamaan ravintolalle ruumiinosiaan.
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Ihmislihalla+markkinoiva+ravintola+kuohuttaa+Saksassa/1135259680587
Kauko Putki
Samaan aikaan, kun toisaalla jonotetaan leipäjonossa, heitetään toisaalla valtavat määrät hyvää, syömäkelpoista ruokaa roskiin. Ei ole tavatonta, että jääkaapissa on niin runsaasti mässyjä, että osa kipataan suoraan biojätteisiin tai sekajätteisiin, kun uutta hankitaan tilalle.
VastaaPoistaOlen usein ihmetellyt, miksi sekajätekin haisee. Selitys: sinne on heitetty suoraan kääreessä olevaa ruokaa, leipää, hedelmiä, jopa avaamattomia pakkauksia. Ei tarvitse olla kummoinenkaan kerrostalokyylä havaitakseen tämän.
Minusta siis suomalaista nälkää sopii edelleen vähän parodioidakin. Se ei ole katu-uskottavaa, keskellä megahyvinvointia. Ei siis ole ihme, että leipäjonoille haetaan kasvoja.
Kun valta on kansalla, kenellä se on?
VastaaPoistaKun nälkä on joillain, keillä se on?
Minulla on sellainen synti, että heitän mahdollisesti jopa puolet ostamistani elintarvikkeista menemään. Aina kun yrittää alkaa syömään, huomaa että kepuliittitehtaiden nahkanpalasista viimeinen käyttöpäivä on mennyt jo ajat sitten.
Vitamiinit ja hivenaineet otan Marlborosta(hyvää tupakkaa!) ja kahvista.(Paskaa Pauligin juhlamokkaa)
Juuri näin varmaan tapahtuu muissakin talouksissa, ja nyt onkin hyvä sormi pystyssä sanoa, että pitää ostaa sitten kerrallaan vain heti syötävä ja valmistettava annnos, tai pitää hankkia pakastin, jonne eineen voi työntää.
VastaaPoistaJatkan sormi pystyssä luennointia: Heitän leivät suoraan pakkaseen. Ostan yleensä viisikin ruisleipää kerralla tai pari paahtoleipäpakkausta tai pari pussia sämpylöitä. Otan sitten aina vain sen, minkä syön, eli 1 - 2 viipaletta kerrallaan. Koskaan ei leipä vanhene ja kaikki tulee syötyä tuoreena ja lämpimänä.
Se mikä minulla vanhenee, ovat kananmunat. Joskus keitän kattilallisen munia, kun päiväys uhkaa vanheta. Mutta siis, munia olen heittänyt pois, samoin tietysti jotakin muutakin, lähinnä maitotuotteita.
Ankealla 70-luvulla joku opettaja kolun ruokalassa syyllisti meitä, kun koulun ruoka ei oikein maistunut.
VastaaPoistaVitsailimme, että lähetämme jäämät kirjekuorissa kehitysmaihin.
Isoissa tavarataloissa heitetään valtavia määriä käyttöpäivän ohi menneitä elintarvikkeita roskikseen. Hienona pidän joidenkin aktiivien harrastamaa dyykkausta. Eivät ne sen huonompaa ruokaa syö kuin muutkaan. Mutta ilmaiseksi.
Totta, tuo dyykkaus on kansalaisaktivismia, jota kunnioitan siksikin, että siinä ihminen altistaa itsensä, ts. ei vain puhu, vaan panee itsensä ideologiansa pantiksi.
VastaaPoistaTotta ihmeessä roskiksessa on bakteereja ja pöpöjä, sekä tietenkin aina myös mahdollisuus saada jotain myrkkyjä sun muita. Silti joku rohkea ottaa riskin ja elää kuin sanoo. Tuttuahan on ilmiö vegaani nahkakengissä nahkalaukku olalla kierrätysturkki päällä.
PS Minullakin on kierrätyslammasturkki - ihanan lämmin pakkasilla - mutta en olekaan vegaani. Ja kannatan turkiksia pohjolassa, mutta en mistään häkkieläimistä, vaan luonnollisista vainajista.
Totta on, mitä Iines sanoit; suomalaisten vähäosaisten nälkä on paljon pienempää kuin kehitysmaiden nälkään kuolevien. Suomessa on kuitenkin myös nälkäänäkeviä, joiden olemassaoloa monet parempiosaiset eivät tule ajatelleeksi. On peruspäivärahalla eläviä työttömiä, joiden rahat eivät kunnolla riitä välttämättömiin menoihin. On yksinäisiä vanhuksia, joiden eläkkeet ovat minimaalisia, ja joiden on pakko käyttää lääkkeitä. He sinnittelevät vähillä euroillaan kuukaudesta toiseen ja syövät halvinta ja usein vitamiiniköyhää ruokaa. Heillä ei ole varaa ostella hedelmiä ja vihanneksia, eikä varsinkaan ravintolisiä. Olen lukenut, että käytännössä monet todella köyhät elävät jatkuvassa aliravitsemuksen tilassa, ja se nakertaa terveyttä. Voisi kärjistää, että nälkäänkuoleminen tapahtuu vain hitaammin.
VastaaPoistaOn tosi hyvä, että on olemassa hursteja, jotka jakavat ruokaa. Olen kerran sattunut kauppahallissa paikalle, kun kauppias on antanut "metsien miehelle" liikkeen sulkemisajan lähestyessä kassillisen leipää. Tuli hyvä mieli!
Suomalainen köyhyys alkaa asettua raameihinsa, kun hakee tilastoja ja tietoja mm. köyhyysrajasta, joka erään laskelman mukaan on meillä 1 080 euron nettotulot kuukaudessa. Saman laskelman mukaan Suomessa on 700 000 köyhyysrajan alapuolella elävää.
VastaaPoistaTässä odottaisi kyllä tulevissa vaaleissakin painopisteitä mieluummin tähän asiaan kuin trendikkäisiin ilmastoasioihin, jotka toki myös ovat tärkeitä. Ei taida kuulua kenenkään puolueen ohjelmaan.
" ...Mutta siis, munia olen heittänyt pois... "
VastaaPoistaOlen pannut sen merkille.
"Olen pannut sen merkille."
VastaaPoistaNo, mikä ettei. Käy se niinkin.
A man got to do what a man got to do.
VastaaPoistaJa nainen myös. Jos uskaltaa.
Testasin huumorintajuasi. Sitä nimittäin voi testata vain huonoilla vitseillä.
VastaaPoistaNäytti toimivan.
Jaa, mitä se semmoinen testaus oikein on, näinkin pitkällisen ja syvän tuttavuuden jälkeen, mikis.
VastaaPoistaAntaa palaa vaan ilman testaamisia.
Saattoi olla että testasinkin itseäni? En tiedä. Olen tuntenut itseni aika kauan, melkein syntymästäni lähtien, mutta en silti tiedä "kuka olen, mistä tulen, minne menen". Mutta täytyy silti olla, ja elää, tai ainakin olla olevinaan, ja raahata syntejä mukanaan kuin jumalatonta määrää kapsäkkejä.
VastaaPoistaIch weiß nicht.
Mikis, pannut munat onkin hyvä merkitä ennen kuin heittää ne pois että löytää ne sitten taas kun tarvitsee ...panna... ja kerätä uusia syntejä kuormaansa.
VastaaPoistaVanhat munat (kanan) ja vähän jo hapan maito (lehemän) kantsii muuten vatkata keskenään sekaisin, lisätä jauhot, sulavoi, ripaus sokeria ja suolaa ja paistaa pannariksi.
Tykkäätekö te tästä musiikista:
VastaaPoistahttp://www.youtube.com/watch?v=w_PMmDgKxN0&feature=related
Ite lätkähdin siihen äsken. Tai olen minä klezmer-musaa kuunnellut mm. Krakovassa. Jossa, kun sitä iloa seurasi, kuunteli ja katseli, niin muutama milligramma omastakin sydämestä rapisi... jonnekin, pois.
(Poliii-iittisesti olen 180 piirua eri mieltä kuin jiddishit tai gipsyt. Mutta se onkin toinen juttu.)
Iines
VastaaPoistaTäälläkin vaelteli katuja pitkin laukkujenkantaja. Valkaistut hiuksensa piti poninhännällä. Ei mikään kärsivän oloinen, ruma eikä kovin vanhakaan nainen. Oli hänellä välillä ostoskärryt, ja lastenvaunutkin joskus kasseja kyyditsemässä. Nyt en ole häntä kuukausiin nähnyt. Luulisi, että selkä menee jumiin moisesta kantojuhtana olosta. Välilevyt sököksi. Vai auttaneeko lihaksien ja luuston kuntoon ainainen "painojen kantelu ja nostot"?
Laukut olen huomannut monillekin mielenterveydellisistä ongelmista kärsiville tärkeiksi. Niitä on yleensä useampia, kuin olisi tarpeellista aina henkilöllä mukanaan, ja niitä varjellaan visusti joutumasta eroon kantajastaan. Ikään kuin varjeltaisiin, kannettaisiin suurtakin salaisuutta laukuissa.
Aikuisopiskelijana ollessani koulutovereinani oli parikin opiskeluun mielenterveysongelmista kuntoutunutta laukkumaanikko-naista.
Mikäköhän symboli laukku olisi Freud-ukkon mukaan?
Traagisin laukkuihin liittyvä tapaus on, kun eräs henkilö hirttää itsensä sairaalassa sängynpäätyyn laukunhihnallaan.
Prinsessa-elokuva tuli katsottua, mutta en sano mitään. Katsokoon, ja kokekoon jokainen itse tämän elokuvan.
Tykätään, mikis, kovastikin tuosta rajanpinnan musiikista. Itselläkin on vastaavantyyppistä neitsykkäisen anelumusiikkia monta vinyyliä, mutta sieltä rajan toiselta puolen, missä miesten polvet ovat taipuisat ja ääni sorja tenori.
VastaaPoistaValto, pannaria minäkin joskus vanhoista munistani teen. Päälle mansikoita. Jos lapsi on kotona, lisäksi purtilo kermavaahtoa.
Leonoora,
VastaaPoistaeipäs tullut mieleenikään Freudin laukkuteoriat tässä yhteydessä. Nyt kun sanot, asia tuntuu napsahtavan kohdilleen! Niin paljon seksuaalisuus meitä pyörittää, että harva sitä itse huomaa.
Tuo että kantaa 35 laukkua mukananaan, voisi merkitä siis tiukkaa linjaa, kaikki mukana, kaikki kiinni ja hallinnassa? Kontrollifriikki?
No, jaa, ehkä kuitenkaan ei. Eikös Freud ole todettu vähän yksipuoliseksi? Mutta annoitpas uuden näkökulman ja ajattelemista.
Syrjäytyminen, olkoonkin vaikka aluksi vapaaehtoista, etenee ja syvenee tahdonvastaisesti. Syrjäytynyt "rakentaa" oman vankilansa ja valvoo vanginvartijan tavoin "tehtävänsä" vilpittömyyttä. Laullu Leenan toiminta on kaikissa tapauksissa persoonallisuushäiriöistä. Tarinan loppusanat tulevat kertomaan oliko tarinan juonta pitänyt joltain osin "kirjoittaa" uudestaan.
VastaaPoistaYhden toimintamallin näkisin perustelluksi. Apostolin työeettinen toteamus: Joka ei työtä tee, sen ei syömänkään pidä on nykyisenkin sosiaaliturvan eetos. Onko "Leenalla" (60 v.) siis kolme vuotta vielä roudaajan taivalta edessä? Virallisen eläkeiän saavutettuaan hän on oman osansa "työstä" korvannut yhteiskunnalle, olkoonkin että siitä kukaan ei ole noteerannut vastikkeelliseksi.
Kauko Putki
Persoonallisuushäiriö on siinä yhteiskunnassa, jolla on tarve hyökätä, siirtää omia traumoja toisen traumoiksi, kertoa niistä ylimielisesti ja olla tajuamatta toisen rajoja.Näin projisoituu se, joka on syyllinen siihen, joka ei ole tehnyt mitään ja pelkkä pyyntö, että kiusaamisen genre ottaisi toisenlaista sadismia ei ole persoonallisuushäiriötä vaan puhtaasti lännen keksimää oma sisäsiittoista ylireagointia, passiivista valtaa ja kaikkea mitä siihen kuuluu.
VastaaPoistahg
Ongelma on pedagogiikka, jonka ainoa metodi on näyttäminen mutta kun lapsukaiset eivät suostu siihen, että kohtaisivat oman raadollisuuden. Se on ainoa persoonallisuushäiriön alla oleva fakta.
Lapset haluavat lisää heti, minulle tässä ja nyt. Heti minulle tässä ja nyt: rahaa, karkkia, valtaa, viinaa naisia ja laulua. Heti tässä minulle ja nyt.
heti
ikävää on että Risto kuoli - mies joka välttyi mistään koska oli taitava helppoheikki kuten kaikki heikot miehet - ikävää vaan että kuoli sekin.
Kyseinen Bag Lady liikuskeli kesällä 2009 Kuhmoisten kirkolla.
VastaaPoistaAmerikkalaiset eivät halua puhua kuin naispuolisista Bag-henkilöistä, koska Bag-Dad on niin kova stressin aihe.
Leenasta ei ole nyt ollut kirjallisia havaintoja sen jälkeen, kun hän on täällä Satakunnassa päin kulkenut.
VastaaPoistaTämmöiseen
blogimerkintään törmäsin äsken etsiessäni tietoja, eli joku persu oli mennyt soittamaan poliisille "järjenvastaisesta" toiminnasta. Onkohan tämä persujen virallinen kanta, että kantasuomalainenkaan ei saa kulkea Suomen teillä vapaasti liftailemassa? Keneltä se lienee pois?
Eikö muuten virallinen eläkeikä ole siinä 63 korvilla, KP? Miten tulee toimeen kansaneläkeläinen, jolla ei ole muita tuloja? Omaishoitajuudesta eivät taida eläketulot kertyä? Eivät taida siis Leenan reissut loppua eläkeputkeen päästyä.
Tehtävä?
VastaaPoistaMä filmin kelasin
päiväkirjaa selasin... taaksepäin
Naarmuja filmissä,
roskia mun silmissä, katselin ja näin
Kaikki näkyi hetken mun edessäin
suljin silmät uudelleen
Menneisyys on kuljettu
yhä silmät suljettuna mä meen
............
http://www.youtube.com/watch?v=UR5goaNtn-U&feature=related
"Miten tulee toimeen kansaneläkeläinen, jolla ei ole muita tuloja? "
VastaaPoistaÖöö...villi arvaus: Ei huonommin kuin nyt?
Tosin viimeistän kansaneläkkeelle päästyään Leena pääsee siihen kovasti peränkuulutettuun verotuksen piirin. Tulee varmaan auvoinen olo.
Onhan niinkin hulluja kuulunut, että hallitus on kansalaisilleen taannut oikein ns. takuueläkkeen. Jotenkin hassua vain, että noin 685 € takuuläke jää reippaasti ns. köyhyysrajana pidetyn 1000 euron alle. Kuinkas nyt noin?
Pitäsiköhän tuolla eduskunnassa pistää hiukan tuulemaan ja vaihtaa kaikki kyvyttömät sieltä pois? Alkaen vaikka Kepusta ja Timo Kullista?
Ruotsissahan jos näytettiin hyvää mallia siitä, mikä on kansan mieipide. Kansalaisilta tuli vastareaktio ruotsalaismedian älyttömälle vihanlietsonnalle Ruotsidemokraatteja vastaan. Saapi nähdä käykö täällä ensi kevään samoin. Taitaa joillakin jo parta tutista ja ääni väräjää...
Onko joku sanonut tässä keskustelussa, että Leena pitäisi saattaa verotuksen piiriin?
VastaaPoistaEi ole, ja itse olen käyttänyt kirjesymboliikkaa kuvaamaan ihmistä, joka joutuu systeemin ulkopuolelle. Hän on niin ulkona, ettei edes verokirje/byrokratia löydä häntä, vaikka aina ja kaikkialla löytää kenet tahansa. I-ro-ni-aa, Jape.
Muuten, jos kansalainen saa pelkkää kansaneläkettä, niin eläketulovähennyshän turvaa sen, ettei pelkän kansaneläkkeen saaja joudu maksamaan eläkkeestään veroa.
Iines: "Muuten, jos kansalainen saa pelkkää kansaneläkettä, niin eläketulovähennyshän turvaa sen, ettei pelkän kansaneläkkeen saaja joudu maksamaan eläkkeestään veroa."
VastaaPoistaVastaako tämä itse esittämääsi kysymykseen: "Miten tulee toimeen kansaneläkeläinen, jolla ei ole muita tuloja?" ?
Entä vastaako tuo siihen, että EU:n virallisena pidetty köyhyysraja on onoin 1000 euroa ja täällä "taataan" eläkeäiselle noin 685 euron tulot? Mitä tuolla taataan? Se että pysyy köyhänä?
No ironiaa on monenlaista. Pidän vain erikoisena että joku koittaa löytää sitä verottajan kautta. Lisäksi tähän astisten tietojen valossa Leena ei ole joutunut systeemin ulkopuolelle vaan hän on sinne ilmeisen tietoisesti hakeutunut.
Ai jaa, tämä oli tentti. En oikein jaksaisi tykitystä.
VastaaPoistaNoh, ööö, luulen, että ellei kansaneläkeläinen tykkää kaurapuurosta ja jopista, hän on hukassa. Ja etenkin, ellei saa asumistukea vuokrakulujen pienennnykseksi.
Ei kai kukaan puolusta tuota köyhyysrajan alapuolella olevaa kansaneläkettä. Tuohon loukkuunhan ovat Suomessa pudonneet nimenomaan naiset, jotka ovat ikänsä hoitaneet kotia ja lapsia vailla muuta ammattia.
Tästä nähdään se, että naisen pitää hankkia itselleen hyvä koulutus ja ammatti, jotta eläkettäkin kertyisi.
Kotiäidin elämänillan voi tosin osaltaan turvata leskeneläke, jos mies kuolee aikaisemmin, niin kuin tilastojen mukaan tapahtuu.
Mikäs sinut on väsyttäyt Iines? Vai onko niin, että väsähdät heti jos tulee hiukan vaikempia kysymyksiä vastaan? Ja ne on sitten tykitystä?
VastaaPoistaOn kovin helppoa jutella kevyitä, kun ei tavitse pohtia tai ratkoa todellisia ongelmia. No iloitellahan kaikki haluaa, pitää vain ymmärtää se, että elämä ei kaikille ole pelkkää hauskuutta. Tätä on joidenkin näemmä vaikea tajuta.
"Noh, ööö, luulen, että ellei kansaneläkeläinen tykkää kaurapuurosta ja jopista, hän on hukassa. "
Jaa jaa, minä luulin, että sinä edustat sitä kantaa, että ketään ei suomessa jätetä heitteille.
"Ei kai kukaan puolusta tuota köyhyysrajan alapuolella olevaa kansaneläkettä."
En minä sinulta puolustusta kaipaa, vaan analyyttista pohdintaa (ilman iloittelua) että miten hemmetissä tällainen tilanne on suomessa mahdollinen.
"Tästä nähdään se, että naisen pitää hankkia itselleen hyvä koulutus ja ammatti, jotta eläkettäkin kertyisi."
Ei koulutus mitään takaa, kuten on jo nähty. Naisia on yliopistojen humaistisilla ja taidealoilla niin että päät yhteen kolisee. Heille ei vain ole mitään järkeävää yötä tarjolla. Tuohan se ongelma on: Mennään opiskelemaan "kivaa taidetta" ja sitten ihmetellään kun kenelläkään ei ole tuolle taiteelle käyttöä, ainakaan niin, että siitä mitään maksaisi.
Korkeakoulu ja AMK-aloituspaikkoja on aivan liikaa, varsinkin tietyillä aloilla. Niitä pitää karsia reippaasti.
"jos mies kuolee aikaisemmin, niin kuin tilastojen mukaan tapahtuu."
Tämä on selvä kuin pläkki. Ei mikään jos vaan lähes de facto.
Minkähän vuoksi minun tulisi tietää, miksi Suomessa on päädytty tilanteesen, jossa kansaneläke on alle köyhyysrajan?
VastaaPoistaEn minä tiedä sitäkään, onko köyhyysraja tonni kuussa käteen oikea raja. Tämä tietämättömyys ei johdu mahdollisesta suuresta rikkaudestani, joka on hämärtänyt realiteetit silmistäni.
Eikö aihe kiinnosta, vai etkö välitä Iines?
VastaaPoistaOnko sinulla omaa mielipidettä asiasta, mikä on oikea raja? Mitä täytyisi tapahtua, jotta aihe kinnostaisi SINUA?
Minua vain kiinnostaa tietää kantasi aiheeseen joka koskettaa hyvin pitkälle perussuomalaista kantapeikkoa. Siksi kiinnostaa, kun lukuisissa puheenvuoroisasa olet ollut tänne ottamassa elintasopakoilaisia joiden kuluihin kyllä pitää löytää rahaa, asuntoa, ruokaa ja kulttuuria.
Kiinnostaa tietää miksi jollakin on selvä mielipide elintasopakolaisista, mutta on tietämätön siitä mikä on oikein ja kohtuus, kun on kyse kantasuomalaisesta.
"Minkähän vuoksi minun tulisi tietää, miksi Suomessa on päädytty tilanteesen, jossa kansaneläke on alle köyhyysrajan?"
VastaaPoistaJa kyse ei ole pelkästä kansaneläkkeestä, vaan eläkkeestä yleensä. Työeläke voi olla alle köyhyysrajan myös.
Valtaosa (70%) suomalaisista asuu omistusasunnossa, jolloin hyvinkin pienituloisen eläkeläisen tuloista vain pieni osa menee vastikkeeseen ja muihin asumiskuluihin.
VastaaPoistaHeikoimmilla on nainen, joka on ollut kotona lasten kanssa eikä ole kerryttänyt työeläkettä. Sopii vain toivoa, että ikänsä ja kotia ja perhettä hoitanut vaimo pääsee miehensä pussille.
Lääkkeisiin menee monella vanhuksella paljonkin rahaa, mutta niissä on maksukatto.
Köyhyys on valtava filosofinen käsite, joka kysyy mm., mitä rahalla ostettavia hyödykkeitä ihminen tarvitsee a) pysyäkseen hengissä, b) pysyäkseen terveenä, c) saadakseen energiaa, d) saadakseen tarpeellisen määrän ruumiin ravintoa, e) saadakseen tarpeellisen määrän hengen ravintoa jne. jne.
VastaaPoistaEn jaksa pohtia noita hyödykkeiden tavoitetasoja ja miettiä, mistä alkaa köyhyys. Mistäs minä sen tiedän, kun itsekin olen elänyt kädestä suuhun asunnonmaksuaikoina. Muistan mm. tilanteen, ettei ole ollut antaa rahaa yhteisvastuukeräykseen, ei kolikon kolikkoa. Ei tullut silti mieleen hakea mitään tukea mistään. Opiskeluaikana oli usein oikein nälkä, ja kerran lähdimme siskon kanssa Turusta liftillä kotiin syömään, kun oli viikko syöty pelkkää näkkileipää. Äiti muisti vielä kuolinvuoteellakin tämän reissun, kun tulimme surkeina kotiin, ja sanoi ettei pystynyt parempaan.
Minusta muuten tuntuukin, että nykyopiskelijat ovat rikkaita opintorahoineen ja työansioineen, taulutelevisioineen ja tietokoneineen. Heidän pitää saada kaikki heti, ja jos ei ole varaa koneisiin, on heidän mielestään köyhä. - Köyhyys lienee siis kiinni siitä, kuka sen määrittää.
Kun eivät hallitsijat ja poliitikot osaa poistaa köyhyyttä maailmasta, en kai minäkään.
Kuunkuiskekin voisi laittaa lähteensä noille prosenteilleen, että ne voisi tarkistaa.
VastaaPoistaEdelleenkään itse perusasiaa eli köyhyysrajaa ei muuta yhtään miksikään se seikka asuuko omistuasunnossa vai vuokralla.
Toki voidaan ajatella että henkilö, joka asuu omistuasunnossa, ei ole köyhä.
OK, Iines, kädet on helppo nostaa pystyyn.
VastaaPoistaMinulla on lukemani perusteella käsitys, että omistusasunnossa asuva ei voi saada esimerkiksi sosiaaliavustusta. Asunto pitää syödä ensin. Olen mielelläni väärässä!
VastaaPoistaTaulukkomääritelmän mukaan köyhä ei siis asuisi omistusasunnossa. Toisaalta siis on se määritelmä, että alle tonnin nettotulot kuussa alittavat köyhyysrajan, ja tässä ei puhuta mitään kiinteästä omaisuudesta tai siitä, että voiko olla vaikka säästöjä.
Sama käsitys on minulla Iines.
VastaaPoistaJos on omistusasunto ja tulot alle 1000 eur netto on varmaankin määritelmällisesti köyhysrajan alla elävä, mutta ei ole "todellinen" köyhä, koska on arvokasta omaisuutta joka on realisoitavissa.
Olisi kiinnostava tietää miten tämä EU:n köyhyysraja on täsmällisesti määritelty, eli ottaako se huomioon omaisuutta mitenkään.
Ihmeellisiä kommentteja postaus on poikinut... Olemme nähneet Leenan kerran Padasjoen ABC:n risteyksessä. Hienoa kuulla hänestä lisää. Kyllä minusta hänellä on selkeästi Tehtävä, jota hän toteuttaa suuremmalla hartaudella kuin moni meistä arkista elämäänsä.
VastaaPoistaTapaus Laukku Leenaan on vaikeaa saada niin vinoa näkökulmaa etteikö mielenterveys -näkökanta paljastu määrääväksi tekijäksi. Ns. hullu ei "Tehtävää" pystyisi hoitamaan vaan siihen tarvitaan kestävämpi ja joustamattomampi käyttäytymismalli, fanaattisuus. Yhteiskunnallisia, sosiaalisia, poliittisia ja taloudellisia, kosketuspintoja voi hyvinkin vältellä ja ohitella mutta taustamääritelminä ovat relevantimpia. Olkoonkin että johtavat useimmiten kehäpäätelmään.
VastaaPoistaSuomessa elää köyhyysrajalla 12 % väestöstä ja esim. Irlannissa, Kreikassa ja Portugalissa noin 20 % väestöstä elää 60 %:n rajan alapuolella. – Ja nyt on turha ruveta länkyttämään onko luvut absoluuttisia.
"Rikas ei ole se, jolla on paljon, vaan se, jolta puuttuu vähän"!? tai absoluutinen köyhyys: "kieltää toiselta välttämätön mutta sallia itselleen tarpeeton."
Kauko Putki
Kiitos satakunnalle - sata kuntaa - sata mieltä - sata näkökulmaa
VastaaPoistaEntäs jos kylä on stagnaatiossa vuodesta 1550? Yksi näkökulma, yksi asia, yksi mielipide, yksi kuvakulma, yksi poliittinen mieli, yksi valta ja yksi paikka.
Muu on petosta heille. Tai hulluutta.
--
Housut pois ja hoitoon
:) (saispa sellaista hoitoa siis)
Maahiska,
VastaaPoistavoi kiitos siitä, että uskot Tehtävään. Se ilahduttaa suuresti.
Kyllä tähän tarinaan nyt vaan sopii taustalle se Kauas pilvet karkaavat, niin minäkin ja ehkä haikeanhiljaisen haitaririffin tukemana.
PS Täällä on aina runsaasti omituisia kommentteja. (Hymiö.)
Voi hullullakin olla tehtävä, Kauko Putki. Olihan Hannibal Lecterilläkin tehtävä.
VastaaPoistaMutta siis, hulluus on vähän sama kuin köyhyys, jonka määrittely riippuu siitä, kuka määrittelee ja miltä tasolta hän lähtee. Voi olla myös osa-aikahullu, joka käyttäytyy pääpiirteittäin normisti, mutta saa välillä hepuleita.
"Ihmeellisessä Iisalamessa" kulki eräs mies sunnuntaisin (voi olla muinakin päivinä) suorittamassa "Tehtävää" johon kuului olla tietyllä kellonlyömällä tarkaistamassa tiettyjen kapakoiden tilanne sillä hetkellä. Hän saapui ovelle, vilkaisi kelloa, siirtyi tiskin viereen, teki nopean tilannearvion ja vilkaisi jälleen kelloa siirtyen jälleen kadulle jatkamaan kulkuaan.
VastaaPoistaYhdessä paikassa hän sai aina kupillisen kahvia -se oli sisällytetty aikatauluun-.
Kuunnellaan humppa sen miehen muistolle:
http://www.youtube.com/watch?v=0S9cSc3RP4k
Tuosta köyhyydestä jotain vähän tiedän. Ainakin sen, että kitumisen helvetti alkaa siitä, kun jo alkukuusta on rahat loppu. Tulot riittäisivät muuten, mutta kun tämä aika, jota elämme, on niin kallis. En kitisisi jos olisin vain itsestäni vastuussa, mutta taas kun alkoivat koulut, eskarit ja kerhot, ja kakarat ovat kesän kelteisillään juoksemisen jälkeen venähtäneet pituutta, viime talvisissa polvet paistavat ja saumat retkottavat ettei puoliakaan voi edes pienemmille pukea, niin vaatehankinnat ovat jumalaton menoerä syksyllä -vaikka niitä haalittaisiin mistä alennusmyynneistä.
Muistaakseni yritin joskus oikein laskelmin osoittaa, mihin meidän rahat riittävät, mutta ei kun minut vängättiin hyvätuloiseksi väkisellä.
Joku jopa oli kateellinen siitä, että "omistusasuntoa" rahoitetaan tapauksessani julkisin varoin kun saan muutaman kympin asumistukea.
Mutta vaikka olisin vuokralla ja saisin vielä enemmän asumistukea KELAlta, niin silti jonkun omaisuudenhaalintaa siinä yhteiskunnan varoilla tuetaan. Eiköstä niin? Jokuhan ne vuokra-asunnotkin omistaa ja tekee niillä bisnestä. Olisivat niille kateellisia, sillä he tietävät, minne bahamasaarille voitot kannattaa ketkutella.
Lainalla hankkimansa Ok-talon omistaja elää kalleimmin kuin kukaan muu ja harvoin ehtii pöksässään velattomana asua kun jo kuolo koittaa.
Kerro jo Iines!
VastaaPoistaMikä tämä elämää suurempi "tehtävä" on.
PeSujen "Veltto" Virtanen on todennut että jokaisessa puolueessa 25-30 % kansanedustajista on psykopaatteja. Näilläkin kaikilla oli oma "tehtävänsä":
Jammu Siltavuori, Katariina Lönnqvist, Pekka-Eric Auvinen jne. jne.
Kauko Putki
Enhän minä sitä tiedä, mikä on kyseisen henkilön Tehtävä. Se Tehtävä on vain hänellä, hänellä on siihen tarvittava säkenöivä voima, aivan ilmeisesti, hänellä on agenda, hän suorittaa omaa tehtäväänsä.
VastaaPoistaEi 35 - 50:tä laukkua muuten jaksa mukanaan raahata.
Jos vielä tapaan Leenan, menen juttelemaan hänen kanssaan ja kysyn. Lupaan, kaksi sormea Enkelten kirjan päällä.
Köyhyysraja on mielivaltainen eli laskennallinen.
VastaaPoista(Köyhyys itse on toki hyvinkin totta ja konkreettista.)
http://www.joroistenlehti.fi/Etusivu/laukkuleena_kiert%C3%A4%C3%A4_suomen_teit%C3%A4_10270541.html <- linkki mistä voitte lukea kyseisestä naisesta
VastaaPoistahei löysin tämän keskustelun!ihanaa että joku muukin on kiinnostunut ja ihmeissään tästä naisesta, siis hyvällä tavalla. minä kohtasin hänet eilen hämeenkosken lähellä, ja kiinnostuin tapauksesta. Olin hänestä kuullut jo aikaisemmin jotain puhetta, mutta vasta se että näin kyseisen naisen sai minut ajattelemaan, miettimään kuka hän on, mikä on hänen tarinansa. Iines todella voin ymmärtää sielun maisemaasi ja sitä miten olit ajatellut asiaa.Sehän tässä oli pääasia, ei se jos näin netissä ihmiset kirjoittavat ja penääävt vastauksia kun eivät ymmärrä pointtiasi asiassa. Ja kyllä huomasin että nämä oli kirjoitettu pari vuotta sitten. Mieletöntä, sain täältä vastuksia!
VastaaPoistasiis vastauksia ;)ihanaa.
VastaaPoistaHei anonyymi, tulin tänne kurkistamaan, kun huomasin, että Facebookista tulee porukkaa lukemaan tätä kirjoitusta, tai katsomaan kuvia.
VastaaPoistaKiva, jos ajatukseni aukeni edes nyt jollekulle kunnolla. Itseäni jäi harmittamaan vain se, etten ymmärtänyt mennä tarjoamaan mitään tuolle henkilölle, vaikka kahvia tai vähän rahaa. Jotenkin arvostin häntä niin kovasti, ettei tullut mieleeni.
Luin hiljakkoin, että hän aikoo jäädä kohta eläkkeelle , asettua aloilleen ja kirjoittaa kirjan matkakokemuksistaan.
Hei anonyymi, tulin tänne kurkistamaan, kun huomasin, että Facebookista tulee porukkaa lukemaan tätä kirjoitusta, tai katsomaan kuvia.
VastaaPoistaKiva, jos ajatukseni aukeni edes nyt jollekulle kunnolla. Itseäni jäi harmittamaan vain se, etten ymmärtänyt mennä tarjoamaan mitään tuolle henkilölle, vaikka kahvia tai vähän rahaa. Jotenkin arvostin häntä niin kovasti, ettei tullut mieleeni.
Luin hiljakkoin, että hän aikoo jäädä kohta eläkkeelle , asettua aloilleen ja kirjoittaa kirjan matkakokemuksistaan.
Edelleen Laukku-Leena tien päällä Tuuloksen liikenneympyrän paikkeilla 5.9.13
PoistaKas vaan, hienoa että Leena on kunnossa ja tie vetää edelleen. Kaikki on siis hyvin.
PoistaOnkohan sulla Iines kaikki inkkarit kanootis.. Mikä hiton tehtävä laukkua kantavalla naisella vois olla ja sulle pettymys kun tienpäällä elävällä ei ollukkaa sitä tehtävää.. Kokeilisit ite tuollasta elämää..
PoistaTää on tosi sairasta.. sääliksi käy laukkunaista ja varsini sinua Iines..
Anonyymi, niitä inkkareiden kanootissaoloja voit varmaan päätellä paremmin, jos luet muitakin kirjoituksiani.
PoistaEt sitten mitenkään osaa lukea tekstejä muuna kuin uutistyylisenä faktana? Tämä on puoliksi tarina, fiktio, kuvitelmaa siitä, mitä tuo salaperäinen nainen tekee ja miksi. Onhan hänen käytöksensä harvinaista ja outoa.
Vaan sinä et taida tieää sitä, että nainen ei kierrä kimpsuineen ja kampsuineen pakosta, köyhyyttään, vaan siksi että haluaa kiertää. Hän nauttii kiertämisestä, haluaa itse kiertää. Itse hän on osansa valinnut, ei ole halunnut asettua aloilleen minnekään lämpimään, vaikka hänelle on hyviä paikkoja tarjottu. Ei hän ole yhteiskunnan päähänpotkima kärsijä, vaan vapaa ihminen, kulkuri, jonka elämä ei ole helppoa, mutta ei säälittävääkään. Ei hän sääliä edes halua, vaan vapautta kulkea ja ehkä joskus vähän apua muilta ihmisiltä - ei liikaa kuitenkaan
Näin sen forssan vieireisessä tammelassa sen ihan kunnossa se oli nukkunut kerrostalon vieressä
VastaaPoista