14.12.2019

Viisi ja viisi




Koulujen joulujuhlat ovat näytelmien ja tarinoiden aikaa, poislukien tiernapoikaperinne ja kirkkolaulu syntymäpäiväsankareineen.

Hölmöläistarinoista ei kai ole kukaan vielä pöyristynyt? Kaikkihan niitä rakastavat, ja nauravat hereästi ja pelkällä hyvällä  noille onnettomille mutta rakastettaville tunareille.

Tässä, rakkaat lukijat, teille yksi vanha kansantarina joulua odotellessa. Ja nyt mennään! Näin se käy,


Lausujat: Tytöt ja pojat


TYTÖT: Hölmölässä oli akkoja.

POJAT: Hölmölässä oli ukkoja.

TYTÖT: Akat kulkivat pellon vasenta reunaa.

POJAT: Ukot kulkivat pellon oikeaa reunaa.

TYTÖT: Akat huusivat: Nyt uimaan!

POJAT: Ukot huusivat: Nyt uimaan!

KAIKKI: PULIPULIPULIPULIPULI

TYTÖT: Akat kuivasivat itsensä.

POJAT: Ukot kuivasivat itsensä.

KAIKKI: Olipas mukavaa!

TYTÖT: Akat huusivat: Ollaanko me kaikki tallessa?

POJAT: Ukot huusivat: Ollaanko me kaikki tallessa?

TYTÖT: Akat huusivat: Minä, yks, kaks, kolme, neljä.

POJAT: Ukot huusivat: Minä, yks, kaks, kolme, neljä.

KAIKKI: Apua kuka puuttuu?

TYTÖT: Akat painoivat nenänsä maahan.

POJAT: Ukot painoivat nenänsä maahan.

TYTÖT: Akat laskivat uudestaan: Yksi, kaksi, kolme, neljä, viisi.

POJAT: Ukot laskivat uudestaan: Yksi, kaksi, kolme, neljä, viisi.

KAIKKI: Kaikki ovat tallessa! Valtakunnassa kaikki hyvin.

173 kommenttia:

  1. ”Toivoisin, että se porukka, mitä minä kutsun tolkun ja maltin ihmisiksi nostaisi tolkun ja maltin kapinan."

    Sori, tää on sitaatti enkä edes viitsi mainita sanojaa.

    VastaaPoista
  2. Tämähän on tarkka kuvaus maamme poliittisesta elämästä. Tavoistani poiketen selitän sen nyt teille maallikoille:

    Viisi tyttöä ovat Sanna, Li, Katri, Maria ja Anna-Maja.
    Viisi poikaa ovat Jussi, Petteri, Hjallis, Taivaan isä ja hänen poikansa.

    Mutta hurjaa pöyristystä paremmissa piireissä ja Mankemangissa herättävät Taivaan isä ja hänen poikansa - miksei Maan äiti ja hänen muunsa?

    Koko kuvaelma tihkuu väärää uskonnollisuutta ja toksista maskuliinisuutta. Hölmöläisten hommaa.

    Oikeaoppisesti tytöt ovat Isiksen morsiamia ja pojat Mustafa, Abbas, Kamal, Mehmet ja Muhammed.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Te voiton saitte. Teill on valta nyt,
      siis minun tehkää, miten miellyttää.
      Mut laki, ennen mua syntynyt,
      myös jälkeheni jää."

      Poista
    2. Mainiota, Tapsa, viisi ja viisi.

      Viisi hallituspuoluetta käy välillä uppeluksissa, mutta nousee kuohuista kuin Kalevalan Aino, uudessa kuosissa. Vaan heikoin laskupäin: Minä, yks, kaks... noin monta tuntia piti hoitajamitoituksen uuden kirjaamisen kestää. Kannattaisiko hallituksenkin painaa nenät maahan ja laskea ne reiät uudestaan?

      Poista
    3. "Laki on kaikille sama.
      Mutta tuomiot vaihtelevat."

      Poista
    4. Olisiko myös niin, että kansainvälisiin sopimuksiin tai lakeihin vetoaminen tilanteessa, jossa yksikään länsimaa ei ole hakenut kansalaisiaan pois, tuntuu vähän ontolta. Voiko joku tuomita Suomen asiasta, jota mikään muu maa ei ole toteuttanut?

      Maailma on muuttunut, lait sopivat huonosti nykyiseen maailmaan. Lakeja voi ja pitää tarkastella uudelleen ja muuttaa tähän maailmaan sopiviksi. Pitää löytää vain oikea tahtotila. Äidit ja lapset täytyy voida erottaa aina, jos äiti saattaa lapsensa tahallaan ja omavalintaisesti hengenvaaraan. Mikään äidin automaattiasetuksella toimiva omistusoikeus omaan lapseen ei saa kävellä lapsen oikeuksien yli.

      Poista
    5. Sinun lapsesi eivät ole sinun lapsiasi.
      He ovat itseensä kaipaavan elämän tyttäriä ja poikia.
      He tulevat sinun kauttasi, mutta eivät sinusta,
      ja vaikka he ovat sinun luonasi, he eivät kuulu sinulle.

      Voit antaa heille rakkautesi, mutta et ajatuksiasi,
      sillä heillä on heidän omat ajatuksensa.
      Voit pitää luonasi heidän ruumiinsa, mutta et heidän sielujaan,
      sillä heidän sielunsa asuvat huomisessa,
      jonne sinulla ei ole pääsyä, ei edes uniesi kautta.

      Voit pyrkiä olemaan heidän kaltaisensa,
      mutta älä yritä tehdä heistä itsesi kaltaista,
      sillä elämä ei kulje taaksepäin eikä takerru eiliseen.

      Sinä olet jousi, josta sinun lapsesi lähtevät kuin elävät nuolet.
      Kun taivut jousimiehen käden voimasta,
      taivu riemulla.


      Kahlil Gibran, Profeetta, 1923.

      Poista
  3. Mitä noihin yllä lainattuihin presidentti Sauli Niinistön sanoihin tulee, niin mainiot sanat, niihin voi yhtyä. Kukapa nyt riekkumisesta pitäisi.

    Itsekin kaipaan täällä perusteltuja maltillisen rauhallisia puheenvuoroja, oli aihe miten kuuma tahansa. Usein vaan rauhalliseen puheenvuoroonkin vastataan sarjatulitykityksellä ja ilma on sakeanaan leimakortteja, joiden tavoitteena on tukkia suu ja estää keskustelu. Ei sellainen ole tolkun touhua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muistaakseni tämä Mankeliinin lainaama tolkku-puheenvuoro aiheutti aivan jumalatt... anteeksi, allahittoman pöyristyksen mankeliinien parissa.

      Asia kun on niin, allah'auta, että me yksin tiedämme totuuden, ja jokainen joka uskaltautuu edes ehdottamaan, että asiaa voisi katsoa eri kanthistakin, on natsien ja rasistien nuoleskelija. Piste.

      Isis vieköön.. onko siis Mankeliinikin saanut tartunnan ja saastunut!?


      Poista
    2. Pöyristystä havaittu täälläkin eräällä suunnalla. Presidenttiä on kovasti moitittu lällykäksi. Eivät kaikki taida nyt tietää, ettei presidentti voi mitenkään asettua etukäteen tukemaan hallitusta. Eihän hallituksella edes ole kantaa asiaan. Sitä paitsi asiasta on tulossa välikysymys, johon presidentti ei voi vaikuttaa, jos haluaa olla demokraattinen koko kansan presidentti.

      Poista
  4. Hmmm...jälkimmäisen laskutavan täytyi olla väärä, koska nenätaktiikalla itseminä jäi pois laskuista. Kuusi niitä oli tai kymmenen.

    Alfa TV on jonkun sortin uskovaisten kanavana profiloitunut. Vajavaisen otannan perusteella olen tullut uskomukseen, että erittäin tylsä uskovainen propaganda kanavalla on siirretty varhaisaamujen varhaisaamuihin, jolloin kukaan ei kanavaa katso, ainakaan ilman vakavaa tarkoitusta. Bisnes on bisnes ja jeesus on jeesus, kuten me länsimaissa pruukaamme nykyään sanoa.

    Arto Luukkasen, yliopiston dosentin, kirjoituksista olen saanut hieman aggressiivisen kuvan. Televisiossa mies on sympaattisen oloinen, ohjelmansa toki viehättävät enemmän minun konservatiivista puoltani, ärsyttävät sisälläni asuvaa radikaalia. Dosentti-nimisestä ohjelmasta äsken jkatselin juutuubista Ivan Puopolon haastattelun, monia muitakin olen katsellut. Suosittelen. - Ai miksi? - Koskaa mää ainakin tykkään.

    VastaaPoista
  5. Laskutapa nähdään tulevana vuonna tuohikuussa, kun hallitusohjelman hyvät toteutetaan. Toivottavasti ei tarvitse painaa neniä maahan ja laskea uudelleen.

    Marinilla on kyllä ilmaisu ja puhetaito kiitettävästi hallussa, uusi pääministeri esittää asiansa paremmin kuin yksikään ministeri ennen häntä. Puhetaidon ex-opena annan harvinaisen kiitettävän. Juuri kuultuun al-Hol-lausunnon sisältöön sen sijaan en ota kantaa, niin avoin se moneen suuntaan on.

    Alfa-kanavaa en ole katsonut, paitsi surffaillessani joskus mainostauolla. Ruutuun osui Tapani Ruokanen. Sen sijaan huomaan juuttuneeni joskus epämääräiselle Frii-kanavalle katsomaan tunnin murhatarinoita, myöhäisiltoina. Suomurhat, Vaarallinen rakkaus ynnä muuta kauheaa ja huonoa kamaa. En jaksa aina katsoa hyvää tai kulturellia. Ivan Puopolo paranee vanhetessaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ruokasella on ollut hyviä haastatteluja, konservatismia pullollaan.

      Poista
    2. Varmaan onkin. Luulin ohjelmaa uskonnolliseksi, enkä jäänyt katsomaan. Ylipäänsä koko kanava on käsitykseni mukaan hyvinkin konservatiinen. Hyvää on ehkä se, että tarjonta lienee kotimaista.

      Poista
    3. Otan takaisin osan Marinin puheilmaisun kehumisesta. Se oli liian aikaista.

      Nimittäin kiitettävä puhuja, saati pääministeri, ei koskaan huuda läsnäoleville ryhmille haukkuen heitä. Marin kohdisti välikysymystilaisuuden alussa sanansa oppositiolle ja huudahti: ”Eikö teitä hävetä?”

      Oppositio, joka tekee välikysymyksen, on luonnollisesti eri mieltä hallituksen kanssa, ja se on demokraattiseen hallintotapaan kuuluva oikeus ja jopa tehtävä. Pääministerin tehtävä ei ole kehottaa oppositiota häpeämään. Pudotan Marinin puhetaidon numeron kiitettävästä hyvään. Muutoinhan Marin on selkeäsanainen puhuja.

      Poista
  6. Edistyksellisyys vie lapselta tikkunekun suusta, työläiseltä leivän suusta ja kaikilta mahdollisuuden menestyä. Koska niin on viisasta ja maailma pelastuu.

    VastaaPoista
  7. Edistys antaa vahvan mielikuvan positiivisesta energiasta, konservativismi negatiivisesta. Moni ei mielellään tunnustaudu vanhoilliseksi, kaikki taas taitavat mielellään tunnistautua uudistusmielisiksi. Vaan onneksi nuo eivät taida olla joko - tai- ominaisuuksia. Voi olla molempia, asian mukaan.

    Itse olen perusviritykseltäni - jolle en mitään voi, koska se kuuluu temperamenttiini, joka puolestaan on synnynnäinen ominaisuus - konservatiivinen ja vihaan muutoksia.

    Toisaalta olen tekniikan suhteen edistysmielinen - viittaan tietotekniikkaan, johon tempauduin mukaan ensimmäisten joukossa heti kun näin sen mahdollisuudet tiedon taltioijana, tietolähteenä ja leikkivälineenä. Kaikki uudet saavutukset kiinnostavat ja herättävät halun kokeilla. - Vaan muutokset ovat hirveitä. Se olisi maailmanloppu, jos kotia pitäisi vaihtaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä olen mm.tekniikan suhteen ollut hyvin konservatiivinen ja säilyttävä. Applen paskalautoja ei yhden miehen huusholliini ole näkyvissä. Läppäritkin ovat ihan paskoja, oikea tietokone sen olla pittee .

      Poista
    2. Huushollissani on kaksi tablettia, toinen Samsung ja toinen iPad. Jälkimmäisen hankin, koska Samsungiin tuli vikoja, se varoitteli ylikuumenemisesta normaalikäytössä (hurjaa Candy Crush -pelaamista) ja akku simahti samantien. Nyt esimerkiksi tätä naputellessani latausta on jäljellä 37 %, vaikka se juuri oli 100 prosenttia oltuaan latauksessa. IPadin akku kestää muutaman päivän ja vehje on nopea. Kun seuraavan kerran uusin läppärin, nyt HP, luulen että otan jonkin Applen vaikka suolarahoillani.

      Poista
  8. AlfaTV:ssä nyt dosentin peukaloruuvissa Kyösti Kakkonen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Myönnän tyhmyyteni. En tunne Kyösti Kakkosta, vai onko Kaikkonen. Nimen muistan joskus lukeneeni.

      Poista
    2. Kyösti Kakkonen on se mies, joka teki Suomen historian räikeimmän ja onnistuneimman brändiryöstön.

      Hän siis perusti Tokmannin.

      Poista
    3. No niin tietysti. Ja lienee persu? Vai oliko se persu sittenkin joku Kärkkäinen, jota piti boikotoida?

      Niin tai näin, täällä Pikkukaupungissakin on Tokmanni - anteeksi vain, mutta minua naurattaa tämä brändin ryöstö. Joka tapauksessa Tokmannilla on täällä kohtalaisen hyvä puutarhaosasto ja myös sähkötarvikkeissa löytyy vehjettä ja johtoa melkoisesti.

      Poista
    4. Kärkkäinen se on, Ylivieskan pojan menestyksekäs kauppaketju.

      Boikotoinnin syynä oli yhteydet fasistisina pidettyihin suomalaisiin "vastarintaliikkeisiin" - niiden takana lienee Kärkkäisen yhteydet vanhoillisiin amerikkalaisiin uskonnollisiin ryhmiin.

      Pohjoisessa Kärkkäinen tunnetaankin nimenomaan jyrkästä uskonnollisuudestaan – siksi sieltä ei saa keskikaljaa!

      Yhtykäämme siis boikottiin, saatana.

      Poista
    5. No juuri häntä ajattelin Kyösti Kakkosena. Kuulostaa mielenkiintoiselta persoonalta: kireä uskovainen, ehkä täysi natsi ja sitten vielä kaupallisesti ajatteleva liikemies.

      On meitä ihmisiä moneen junaan.

      Poista
    6. PS Tulee mieleen nyt turkulainen Pekka Siitoin, valokuvaliikkeen omistaja ja natsismia monin rekvisiitoin harjoittanut mies. Uskovaisuudesta ei ole muistikuvaa, ehkä ei.

      Poista
    7. Tokmannin lahjoitus Veikko ja Lahja Hurstin laupeudentyö r.y.:lle on saman suuruinen kuin taannoin Metallican, 50 000€.

      Mitä junailua!

      Poista
  9. Hallitusaihe ei taida nyt kiinnostaa ketään. Eikä minun leipätekstini ollut kummoinenkaan. Ihminen ei jaksa, jos ei kiinnosta.

    Olen itse seurannut hallituskriisiä liiankin uteliaasti. Ja kun en pysty pitkiin puheisiin, pakko purkaa näitä paasauksia kirjallisesti. Eihän näitä lukea tarvitse, jos aihe on mielestänne paasausta. En minäkään pysty kuuntelemaan tai lukemaan Eva Biaudet'a.

    Välikysymyskeskustelussa jäin ihmettelemään hallituksen, etenkin vihreitten lähes kyynelehtivää hurskastelua lapsen edulla. Entä, jos lapsen etu olisi poispääsy jihadistiäidin kahleista? Kukaan ei puhunut tästä.

    Petyin Sanna Marinin kielenkäytön myötä paljastuneisiin luonteenpiirteisiin: "minun hallitukseni" ja kokeneille työtovereille: "Eikö teitä hävetä?" Kepuun en pettynyt, vaan tiesin, niin kuin tekin varmaan, että kepu kääntyy millaiselle mutkalle tahansa pysyäkseen hallituksen vaa'ankielenä.

    Hallitus tulee saamaan huomenna luottamuslauseen, se on selvä, onhan heikäläisiä enemmistö. Hyvä niin. Näin se käy politiikassa.

    VastaaPoista
  10. Hallitusaihe? Hölmölän touhuistahan sinä kirjoitit... Vakavasti puhuen siinä oli kyllä viittauksia ennemminkin kirkon ja koulujen ja paremman väen hölmöyteen.

    "Leipätekstisi" eli alustuksesi on luova ja oivaltava, mutta ehkä sen yhteys hallitukseen etc on liian pitkä.

    Miten olisi Mart Helmeen ja Sanna Marinin kohuromanssi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hallitusaihe nimenomaan. Hölmöläiset = hallitus, viisi hallituspuoluetta, jonka naiset kulkevat vasenta, miehet oikeaa laitaa. Pulahtavat välillä hallitusvaihdokseen, mutta ovat kaikki tallella vaihdoksen jälkeen, minkä todistaa nenillä käytävä laskutapa.

      Tuo ylläoleva juttu on siis vanha hölmöläistarina tai sen yksi versio, ei minun luomani. Sattui vain sopimaan tilanteeseen.

      Poista
    2. Ymmärsin kyllä hallituksen & hölmöläisten yhteyden, kunhan vitsailin. Vaikka voihan sen nähdä niinkin, että viisi akkaa on hallitus ja viisi ukkoa oppositio, kuten esitinkin.

      Poista
    3. Voi nähdä monella tavalla. Oikeastaan odotinkin erilaisia tulkintoja siitä, mutta aihe ei nyt vaan sytyttänyt. Liian vaikea tai sitten muuten tylsä tarina. Vaan mielenkiintoisia aikoja eletään nyt luottamuksen saaneen ulkoministerin ja hallituksen kanssa. Meillä on nyt pääministerinä oman laitansa Thatcher, Margareth Thatcher. Annetaan hänelle tilaisuus.

      Poista
    4. Vanhana demarina kiinnitin huomioni Mariniin jo silloin, kun hän nousi Vantaan johtoon. Vaikutti tiukalta mimmiltä.

      Luulenpa, että nuoruuden idealismi saa hieman normaalimpia sävyjä, kun vastuu alkaa oikeasti painaa. Toistaiseksi en ole huolestunut.

      Tämä isis-keissi on siinä mielessä hankala kenelle tahansa, ettei siinä normaalijärkinen oikein voi ottaa kantaa puolesta eikä vastaan.

      Toisaalta terroristeja ja heidän tukijoitaan pitää rangaista. Toisaalta kai jokainen, ainakin jos on omia lapsia, haluaa lasten pääsevän turvaan. Ja meidän lällyjen mielestä miksei äitienkin, jos he katuvat tyhmyyttään.

      Juttuhan on niin, että lapsille sekä leirille jääminen äidin kanssa että Suomeen palaaminen ilman äitiä tulevat olemaan traumaattisia kokemuksia.

      Niistä näemme vielä nyyhkytarinoita tulevaisuuden medioissa.

      Poista
    5. Toisaalta Marin on kasvanut kiinni uudenlaiseen hyvin itsevarmaan ja ehdottomaan viestintäkulttuuriin, josta puuttuu perimmäinen sivistys eli käytöstavat. Jos joku ei miellytä, hänet blokataan sumeilematta.

      Tämä kokoomuksen haukkuminen ja maalittaminen välikysymyskeskustelun alkusanoissa aiheutti ketjureaktion: muutkin hallituksen jäsenet alkoivat maalittaa kokoomusta moittimalla sitä tavalla, joka ei ollut mielestäni rakentavaa.

      Toivon minäkin, että Marin pystyy kypsempään käytökseen jatkossa. Hän olisi varsin sopiva tehtävään, jos pystyisi oppimaan laaja-alaisempaa ymmärrystä ja kokonaiskuvan hallintaa. Sydämen sivistyskään ei olisi pahitteeksi.

      Poista
  11. Minä huomioin ,että vihreiden ja vasemmistoliiton edustajat näyttivät kannattavan myös naisten kotiuttamista vankileiriltä, vaikka eivät sitä suoraan sanoneetkaan. Paula Risikko vaikutti vaivaantuneelta esittäessään kookoomuksen epäluottamuslausetta, kuin ei olisi itse uskonut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kukapa ei siinä tilanteessa olisi hämmentynyt tai hämmästynyt, kun pääministeri huutaa tilaisuuden alussa saatesanoikseen naisen puolueelle:"Eikö teitä hävetä!"

      Itse en kyllä nähnyt vaivaantumista, kun Risikko pääsi vauhtiin. Varmuus kasvoi loppua kohti. Minusta hallituspuoleet sen sijaan harjoittivat hieman halpaa syytöspolitiikkaa koettaessaan rintamana saada kokoomuksen häpeämään yhtymistään perussuomalaisten välikysymykseen.

      Pääministerin ohjeistus mitä selvimmin on ollut: hyökkäys on paras puolustus. Opposition kysymyksiin ei vastattu vaan alettiin itse kysyä oppositiolta.

      Marin ei ole mikään enkeli, vaan nähtävästi kovan linjan vallankäyttäjä. Se on ikävää, koska se merkitsee eduskunnan kielenkäytön ja käytäntöjen kovenemista.

      Poista
    2. Kielenkäytön koveneminen? Älä naurata. Ensin Veikko Vennamo ja sen jälkeen Perussuomalaiset ovat tuoneet eduskuntaan tavan puhua kuin Vauva-lehden keskustelupalstalla. Jota en ihmettele.

      Poista
    3. Eilen oli kyseessä parlamentaariseen hallitustapaan kuuluva demokratiaa noudattava opposition välikysymyskeskustelu.

      Se tehdään, kun ollaan voimakkaasti eri mieltä hallituksen kanssa ja kun on hyvin perustellen havaittu hallituksen toimineen väärin. Se on opposition oikeus ja velvollisuus, siitä ei voi pääministeri oppositiota moittia tai edes ohjeistaa. Kielenkäyttö oli sopimaton rimanalistus pääministeriltä, ja se tuskin unohtuu Marinin hallituskaudella.

      Timo Soini esitti vastaavanlaisen kehtaamislausuntonsa eduskunnan kyselytunnilla, joka on erilainen tapahtuma kuin välikysymyskeskustelu. Soini ei lisäksi ollut pääministeri. Vennamo lausui kuolemattomia ja samalla hauskoja lauseitaan monissa tilaisuuksissa, mutta tuskin evästi pääministerinä oppositiota.

      Poista
    4. Kun pääministeri käyttäytyy huonosti eikä osaa kantaa tehtävän väistämättä edellyttämää arvokkuutta - viittaan myös Stubbiin, se on iso asia. Pääministeri edustaa kansalle ei vain hallitusta, vaan samalla koko eduskuntaa, presidentin jälkeen seuraavaa maan edun valvojaa.

      Lisäys myöh. Eri puolilla hallituspuolueita tukeneita näkyy nyt lausuntoja, kirjoituksia ja kuvia, joissa hurskastellaan kyynelehtien lapsilla ja annetaan falskia kuvaa, että vain hallitus välittää lapsista. Lapsen omimista, sanon minä.

      Toisekseen kaivetaan esiin kaikki historiassa häpeämiskehotuksia antaneet oppositiopuolueisiin kuuluneet poliitikot. Vahingossakaan ei mainita, että kyseessä ei ollut tällöin pääministerin ohjeistus välikysymyskeskustelussa. Kyseessä on yleisimmin ollut eduskunnan normaali kyselytunti, jossa perinteisesti edustajien sanansäilä leiskuu, vaan ei tällöinkään - pääministerin. Likaista peliä!

      Poista
    5. Tosi tyhmää pyytää porvaria häpeemään. Sama kuin pyytäisi sokeaa katsomaan tai kuuroa kuuntelemaan.

      Poista
    6. Ei tässä ole kyse porvarista, vaan pääministeristä, hänen taitamattomuudestaan.

      On ihan sama, kehen sanat kohdistuivat. Konteksti on oleellisin. Opposition parlamentaarisin keinoin esittämä välikysymys. Siinä ei pääministeri voi mitenkään ohjeistaa oppositiota rikkomatta parlamentarismia, kansanedustajien oikeuksia. Se on virhe, se on väärin, se on pääministerin henkilökohtainen tappio. Sitä ei voi jälkikäteen selittää.

      Poista
    7. Pohjoisessa oli ennen vanhaan härski sanonta, jossa on kyllä vinha perä - eli se pätee moneen kohteeseen subjektia vaihtamalla: Ennen maa repee kuin huora häpee.

      Mutta se minua Marinin häpeä-keississä ihmetytti, että miksi hän lainasi Pyhän Gretan sanontaa? Miten terroristien lapset ja lemmityt liittyvät ilmastoon?

      Poista
    8. Pätevä on, lausahdus, moneen tilanteeseen. Hävyn puute on ilmeinen hempukoista hidalgoihin.

      Itse kaipaan suuresti aikaa, jolloin ihminen ei vielä ollut rajaton, vaan syvästi vajavaisuutensa tiedostava olento. Nöyryys on hyve, eikä sitä saa sotkea nöyristelyyn. Nöyrä ihminen on altis muille. Nöyrä ihminen on myötätuntoinen myös persuille, kokkareille ja muille rikollisille, ei vain omilleen. Nöyrällä ihmisellä on avara mieli, hän näkee paljon.

      Poista
    9. Mutta Antti Rinteelle nöyräkin ihminen on vihainen.

      Poista
    10. Muotoilisin asian niin, että nöyrä armahtaa Antin ja näkee hänessäkin ihmisen, synneistä huolimatta. Ehkä nöyrä ei siis vihaa Antti Rinnettä vaan hänen syntejään.

      Samoin nöyrä ei ehkä vihaa Pekka Haavistoa, vaan valehtelua ja kieroutta. Samaan aikaan kun hän toivoo, että Pekka hirtettäisiin munistaan, hän toivoo Pekalle armahdusta, ihmisyyden nimissä.

      Poista
    11. Samoin hän on liukas kuin Sunlight saippua.

      Poista
    12. Nöyrä taipuu moneen. Onko se liukkautta vai joustavuuttaa, jääköön arvioitavaksi.

      Oikeasti asiat ovat monitahoisia, joten miksi tarkastella niitä vain tietystä tai valmiista näkökulmasta? Jos monologimies tietää kaleidoskoopin, niin se vertautuu maailmaan mainiosti. Siellä on aina samat sirpaleet, mutta joka kerta heilauttaessasi kaleidoskooppia, sen näkymä on erilainen.

      Olisiko hyvä tarkastella maailmaa näin? Tähän on minusta hyvä pyrkiä.

      Poista
    13. Älä sentään naisasiaa ala ajamaan tai uskonnonvapautta!

      Poista
    14. Lupaan ja vannon. En tule kuunaan puhumaan feminismistä tai olemaan feministi.

      Minusta nainenkin on ihminen, joten en konsanaan tule lähtemään tästä rajatusta asetelmasta. Puhun ihmisarvosta, en halua erotella naista irti miehestä, ja juuri siksi että ihmisarvo ei ole muslimeilla naisten osaltahyvä, haastan muslimeita, eritoten muslimimiehiä.

      Uskonnonvapaus on selviö, ja se on meillä voimassa. Vaikka toki Päivi Räsänen onkin asetettu syytteeseen uskontonsa mukaisten mielipiteitten esittämisestä. Sen sijaan yhden suomalaisen imaamin homojentappolausuntoa ei ole asetettu syytteeseen. Eli meillä kristinuskon puheet eivät ole vapaita, mutta islamin puheet ovat.

      Poista
  12. Oikeudenkäyttö on politiikkaa. Pyhä-Pekka joutunee syytteeseen kokoomuksen suuttumuksen vuoksi. Amerikoissa demokraatit saivat Trumpin syytteeseen, josta republikaanit hänet pelastavat. Joku toivekais, tai vähäpäinen, toimittaja kirjoitti, että Trump vastannee asiasta seuraavien vaalien äänimäärässä. Heh, luultavasti äänimäärä nousee kohisten.

    Sen me kuitenkin tiedämme, ettei Pyhästä Pekasta tule seuraavaa tai sitä seuraavaa presidenttiä, ei koskaan eikä ikinä.

    VastaaPoista
  13. Presidenttiä Haavistosta tuskin tulee, mutta kyllä hän selvinnee tästä nyt perustuslakivaliokuntaan viedystä ministerinvastuuasiasta, vaikka rikkeet tai rikokset ovatkin ilmiselvät. Jokin takaportti löytynee. Ja eiköhän kohta löydy myös muitakin dosentteja lausumaan jotain.

    Tamperelaisen julkisoikeuden apulaisprofessori Pauli Rautiaisen mukaan kyse on äärettömän vakavasta asiasta. Hän sanoo, että eduskunta ei voi millään muotoa, missään tapauksessa lähteä lakaisemaan Haaviston asiaa maton alle tai viivytellä sen kanssa. Kymmenen kansanedustajaa on katsonut, että ministeri on virkatoimissaan syyllistynyt rikokseen.

    Asian päätös siirtynee helmikuulle, jolloin eduskunnan lomat loppuvat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jollain tapaa joutuvat asian käsittelemään, mutta Pyhän Pekan tuomitseminen olisi kuin Kristuksen uudelleen ristiinnaulitseminen. Myöhempien aikojen Pontius Pilatus sanoo: "menköön rauhassa, kun on niin mukava!"

      Poista
    2. Joutuvat käsittelemään, mutta minä en enää usko rehellisyyteen ja oikeuteen tämän hallituksen aikana. On noloa, että hallitus yrittää tehdä oppositiosta syyllisen puolustaessaan ministeriään. Ilkka Kanerva erosi tekstiviestiteltyään naiselle, mutta Haavisto on valehdellessaan syytön.

      Poista
    3. Pudotan Marinin puheviestinnän arvosanan tämänpäiväisen huutamisen vuoksi hyvästä tyydyttävään, ellen sitten heikkoon. Pääministeri ei voi viestiä aggressiivisesti maalittaen yhtä puoluetta. Se on alkeellinen virhe.

      Huomatkaa - annoin Marinille mahdollisuuden. Lähtöarvosana oli kiitettävä.

      Poista
    4. Tekopyhää pöhinää teillä kahdella. Huomaamme. Mut on tämäkin hallitus vankka kuin kätyrlauma sankka.

      Poista
    5. Höpsistä, monologimies. Pyhät on sulla etten sano..

      Vaan toivotetaan hallitukselle ja oppositiolle hyvää joululomaa. Siinä on muuten yksi ammattikunta, jolla on lomaa enemmän kuin opettajilla. Ja kolme kertaa isompi palkka, jota korotettiin syksyllä Rinteen ensimmäisenä asiana.

      Poista
    6. Heh, eivät kai ne Ilen seksiviestit millekään milletahansa naiselle menneet, vaan Johanna Tukiaiselle. Johanna ei ole ihan turha ihminen, hänen ansiokseen muodostui Turun höpöpunkeron listiminen.

      Poista
    7. Ahaa, niinkö se oli? Eli tässä paheksuttiin huonon ihmisen, Johanna Tukiaisen valintaa. Ja siitä ero virasta.

      Eli jos Ile olisi tekstitellyt vaikka oppineen professorinaisen tai jonkun rikkaan ladyn kanssa kivoja seksiviestejä, asialle olisi hymyilty ja nikattu silmää?

      Hm, jotenkin uskon tämän.

      Poista
    8. En minä Johanna Tukiaisesta mitään tiedä, mutta entäs sitten Merja Larivaara, joka aiheutti Jouko Turkalle Häpeää ja ahdistusta. Karsee tapaus ja miehensä, pikku höpönassu.

      Poista
    9. Mielenkiintoinen asia tuossa linkistä Larivaaran miehen syytösjutuista. Häntäkin syytettiin pelolla johtamisesta Oulun kaupunginteatterissa, eivätkä valitukset sielläkään johtaneet mihinkään, kun toveri Tytti Tuppurainen, teatterin hallituksen puheenjohtaja, pelasti Toivasen syytöksiltä.

      Poista
    10. Minäkin luin julkisoikeuden apulaisprofessori Pauli Rautiaisen artikkelin Suomen valtiosääntöoikeudellisen seuran ajankohtaispalstalta.

      Rautiainen kirjoittaa näin: "Koska ministerivastuuasiat liittyvät epäilyyn siitä, että ministeri on syyllistynyt ns. ministeririkokseen, on niissä kysymys aina vakavasta asiasta, jonka tutkinta on oikeusvaltiossa suoritettava asianmukaisesti."

      Näin ollen Iineksen viittaus 19 joulukuuta, 2019 19:03 ei ole adekvaatti.

      Poista
    11. Sepitä itse oma tarina ja ala uskoa siihen. Näin nämä asiat vaan koetaan, sanoi puoluesihteerikin aikoinaan.

      Poista
    12. Viittaus mihin? Adekvaatti? Älä viitsi.

      Jos sen sijaan mentäisiin asiaan, on päivänselvää, että tämä ministerinvastuukysymys tyrmätään perustuslakivaliokunnan käsittelyssä. Perustuslakivaliokunnan paikoista noin 80 prosenttia kun on hallituspuolueiden jäsenillä, ja vain muutama opposition hallussa.

      Haavisto tulee jatkamaan työtään puhtain paperein, vaikka hän todistetusti valehteli eli menetti luottamuksensa kansalaisten silmissä.

      Poista
    13. Suomen oikeusoppineiden keskuudessa on vallalla käsitys, että perustuslakivaliokunta on puolueeton.

      Esityslista PeVE392019 vp

      Perustuslakivaliokunta

      Tiistai 14.1.2020 klo 9.00

      1 Nimenhuuto

      2 Päätösvaltaisuus

      3 Perustuslain 115 §:n mukainen muistutus ulkoministeri Pekka Haaviston virkatoimen lainmukaisuuden tutkimisesta

      Muu asia

      M 4/2019 vp

      Valiokunnassa ovat kuultavina:
      ulkoministeri Pekka Haavisto ulkoministeriö
      valtakunnansyyttäjä Raija Toiviainen Syyttäjälaitos
      konsulipäällikkö Pasi Tuominen ulkoministeriö

      4 Muut asiat
      -

      5 Seuraava kokous

      Valiokunnan seuraava kokous on pp.kk.vvvv

      Veikkaan että konsulipäällikkö ei sairaslomiltaan pääse paikalle.

      Poista
    14. Minä puolestani en usko perustuslakivaliokunnan puolueettomuuteen. Alla kokoonpano 2019-

      PERUSTUSLAKIVALIOKUNTA

      JÄSENET
      Outi Alanko-Kahiluoto
      Vihreä eduskuntaryhmä

      Bella Forsgrén
      Vihreä eduskuntaryhmä

      Jukka Gustafsson
      Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä

      Maria Guzenina
      Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä

      Olli Immonen
      Perussuomalaisten eduskuntaryhmä

      Hilkka Kemppi
      Keskustan eduskuntaryhmä

      Mikko Kinnunen
      Keskustan eduskuntaryhmä

      Anna Kontula
      Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä

      Markus Lohi
      Keskustan eduskuntaryhmä

      Mats Löfström
      Ruotsalainen eduskuntaryhmä

      Jukka Mäkynen
      Perussuomalaisten eduskuntaryhmä

      Sakari Puisto
      Perussuomalaisten eduskuntaryhmä

      Wille Rydman
      Kansallisen kokoomuksen eduskuntaryhmä

      Heikki Vestman
      Kansallisen kokoomuksen eduskuntaryhmä

      Tuula Väätäinen
      Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä


      VARAJÄSENET
      Sanna Antikainen
      Perussuomalaisten eduskuntaryhmä

      Paavo Arhinmäki
      Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä

      Johannes Koskinen
      Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä

      Mikko Kärnä
      Keskustan eduskuntaryhmä

      Kai Mykkänen
      Kansallisen kokoomuksen eduskuntaryhmä

      Merja Mäkisalo-Ropponen
      Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä

      Iiris Suomela
      Vihreä eduskuntaryhmä

      Sari Tanus
      Kristillisdemokraattinen eduskuntaryhmä

      Juhana Vartiainen
      Kansallisen kokoomuksen eduskuntaryhmä

      Poista
    15. Lisäys:
      Puheenjohtaja Johanna Ojala-Niemelä
      Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä

      Varapuheenjohtaja Antti Häkkänen
      Kansallisen kokoomuksen eduskuntaryhmä

      Poista
    16. Minä epäilen tai ajattelen niin, että asia menee niin, että Pekka Haavistoa ei ole tarkoituksenmukaista tuomita. Siis, syyllisyys tai syyttömyys ei ratkaise, vaan juuri tuo tarkoituksenmukaisuus.

      Poista

    17. Moni ajattelee näin, että Haaviston tarkoitus oli hyvä. Varmaan valtaosa näkee asian myös tässä valossa, ja kaikki puolueet olivat lasten pelastamisesta samaa mieltä. Minäkin olen.

      Kun olisikin ollut kyse vain lapsista. Vaan kun kyse on ministerin vastuusta, virkavalan noudattamisesta. Rehellisyydestä ja totuudenmukaisesta toiminnasta päämäärään katsomatta. Tarkoitus ei voi eduskuntatasolla tarkoittaa sitä, että se pyhittää keinot.

      Lapset olisi voitu ja voidaan pelastaa myös rehellisin keinoin, toimimalla suoraan ja erottamatta alaisia pikaistuksissa. Ministeriin täytyy voida luottaa. Hänen on yksinkertaisesti puhuttava totta - tai valehdeltava ja erottava, jos kerran päämäärä on tärkein.

      Poista
    18. Ministeri puhui totta. Konsulipäällikkö valehteli.

      Poista
    19. Osaisitko perustella väitteesi? Mitä konsulipäällikkö valehteli?

      En ole missään nähnyt tällaista mainittavan.

      Poista
    20. Eli, Mankemangi, sinä valehtelit.

      Näin suoraa valetta ei olekaan ennen tässä blogissa nähty.

      Poista
  14. Mistäs Iines tiedät keille kaikille Ile tekstaili ja kuinka montaa rouvaa pani? Ehkä Tuksu oli kaunein ja rohkein.

    VastaaPoista
  15. Kyllähän Kanerva tekstailikin, mutta vain Tukiaisen kohdalla nousi pöyristys. Käsittääkseni. Jutun yksityiskohdista en tiedä tai en muista niitä. Joka tapauksessa Kanerva on mukavanoloinen mies, jota joskus luulin tyhmäksi. Ei ole tyhmä, vaan varsin viisas ja taitavakin.Huolimatta tekstailuistaan.

    VastaaPoista
  16. Vaan kertokaa, kenen hallitusta minun tulisi syyttää veroprosenttini puolentoista prosenttiyksikön noususta? Juuri kävin tyhjentämässä postilaatikkoni hakiessani sanomalehteä, ja siellä oli verottajan jouluterveiset.

    Kun muistaakseni verojen piti hieman laskea. En ole ahne, mutta kyllä Suomen verotus on hävyttömän korkea jo tavallisella keskiluokan ihmisellä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun verotus laskee saman verran.

      Poista
    2. Pitäisi säätää sellainen uudistus, että kukin veronmaksaja saisi ruksia listasta ne kohteet, joihin hänen verosetelinsä käytettäisiin. Jos valitsette minut päääministeriksi, ajan tällaisen uudistuksen läpi huolimatta opposition huudoista ja välikysymyksistä. Huudan niille takaisin, että ettekö osaa hävetä ja Kuinka te kehtaatte.

      Poista
    3. [ ] Opposition lehdistötuki

      Poista
    4. Kannattaako sinun antaa oppositiolle, kun se vaihtuu kuitenkin ehtimiseen. Sijoita mieluummin vaikka koulujen inkluusion purkamiseen ja luokkien väliseiniin ja ryhmäkokojen pienentämiseen. Ja kansaneläkkeen korotuksiin, nyt oikeasti.

      Poista
  17. Heh, minä ansaitsin viime vuonna jotain 42 donaa ja veroprosenttini oli 16. Tämän vuoden verotukseen tulorajani oli naurettavan alhainen ja yksi tili lipsahti korkeammalle 40% verolle. Uuden verokortin tilasin heti ja nyt prossa on 17.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Herran pieksut, Riku, miten teet tuon!? Voin kertoa tässä salaisesti sinulle, että oma veroprosenttini on pysyvästi noin, huom. noin kaksinkertainen sinuun verrattuna, vaikka tuloni eivät ole keskivertotuloa kummemmat. Minkähän vuoksi minut on aina pantu suurmaksajan rooliin, vaikka olen aina ollut mitä tavallisin opettajantulotasoinen ihminen vailla pääomatuloja tai omaisuustuloja?

      Poista
    2. PS Veronpalautusta olen saanut enimmillään 81 euroa, yleensä plus miinus nolla.

      Poista
    3. Vielä yksi: En usko iloisiin veronmaksajiin. Se on hevonkukkua, jos veroprosentti on meikäläisenkaltainen ja tulot kuin minun! On helppo esittää iloista veronmaksajaa yhteiseen hyvään, jos omat verot ovat pienet tai niitä ei ole ollenkaan. - Viittan tällä uutisiin iloisista veronmaksajista.

      Poista
    4. No minulla on työmatkat laitettu suoraan verotukseen. Matkojen omavastuu vissiin 650, vuodessa matkojen hinta yhteensä jotain alle parin tonnin.

      Poista
    5. Noin yleisesti sanoisin, etten julkista liikennettä voi suositella kenellekään. Neekerkylä Stadi on kuuenkymmenen kilometrin päässä, mutta jumalauta, että junamatkat ovat rasittavia ja voimia vieviä.

      Poista
    6. Äitini on kansaneläkeläinen, yksi heistä, joita Antti Rinne kusetti. Ei kuitenkaan häntä äänestänyt, viekoittelin häntä äänestämään Brother Christmasia, kuten itsekin tein. Oli vähän huolestunut, ettei siskoni saa äänestämisestään tietää, koska olisi suuttunut. 83-vuotiaalle mutsilleni vein kaksisataa meidän jouluruokiimme.

      Poista
  18. Kauniisti tehty Riku!

    Minulla on niin pieni veroprosentti, että hävettää mainitakin. Mutta tyhjästä on paha (verojakin) nyhjästä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Leonoora! Hallitus noin yleisesti nyhjää tyhjästä, mutta onneksi eivät sinua liioilla veroilla ahdista.

      Minäkin haluaisin sellaisen kaavakkeen, jossa voisi sanoa, mihin verorahojani voi käyttää. Puoluetukiin tasan nolla, afrikkalaisille ja arabeille vähän vähemmän.

      Poista
    2. Minä kyllä mielelläni lähettäisin rahaa köyhille afrikkalaisille lapsille, mutta en oikein ole löytänyt luotettavaa rahojen perille toimittajaa.

      Niitä Suomeen tulevia äijän lortteja en halua tukea. Enkä kolmia vaimojaan tai lapsiaan.

      Poista
    3. SPR:ää en näkemyksellisistä syistä halua tukea. Näkemyserot johtuvat SPR:n johtajien kammottavan suurista palkoista, jeesus, että joku voi tienata paljon tekemättä mitään!. - Entisiä poliitikkoja ja muita huijareita.

      Poista
    4. Nainin lesken ropo on arvokkaampi kuin muikeaa - näitäkin on - leskeneläkettä nauttivan lesken anti. Leskeneläke on nykynaiselle turha tuki. Ei eronnut/erotettu ihminenkään mitään saa, vaikka asema on sama.

      Poista
    5. Lesken ropo on minulle kauneinta ikinä kirjoitettua tekstiä. Vanha nainen antoi vähästään, me muut liiasta.

      Poista
  19. Vaan nyt tämä hullu meininki jatkuu. Sarjassa Pöyristyttävät menneisyyden sketsit on nyt vuorossa tunnetun eduskuntavihreän ent. näyttelijän anteeksipyyntö - romaneille. Popcornit esiin ja odottamaan tällekin jatkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, Jouko Turkka oli näkijä. Muistan, kun jossain nauroi, kuinka P.P. saapui johonkin vanhemman valtiomiehen vakain ja ylhäisin elkein. Petelius on paskantäkeämpi jätkä kuin Keke Rosberg!

      Poista
    2. Mä tykkäsin siitä, kun Jouko kutsui kriitikoksi ryhtynyttä Kari Salmelaista oksennetuksi suklaaksi.

      Poista
    3. Heh, tuota en ole kuullutkaan, mutta hyvin puhuttu!

      Poista
    4. Miksi minä tuota kolmen stadilaisnaisen operoimaa saamelaisten totuuskomiteaa pilkkaisin, Mankemangi? Tai ylipäänsä saamelaisia? Eikö se ollut tämä P-P, joka pilkkasi?

      Minä pilkkaan teeskentelyä ja äkkiäherännyttä uusmoralismia.

      Poista
    5. P.P. on paitsi uusmoralisti, myös vanhempi valtiomies ja monella tapaa tärkeä herra 47.

      Poista
    6. Jos joku on niin puusilmäinen tosikko, ettei oikeasti ymmärrä noiden vanhojen sketsien kuuluvan menneeseen aikaan, niin syyttäköön omaa yleissivistyksen puutettaan.

      Oikeasti kulttuurinen ihminen ymmärtää aina kontekstin, kun katsoo vanhoja esityksiä. Vain sellainen, jolta puuttuu kulttuurinen ajallinen perspektiivi, voi pöyristyä menneestä huumorista.

      Poista
    7. Minua naurattavat nuo mainiot sketsit vieläkin. Olen aina arvostanut alkuperäkansoja ja heidän tapojaan, samoin mustalaisia, enkä ymmärrä, miksi he olisivat sellaisia poikkeuksia, joille ei saa nauraa. Selittäkää!

      Eikö juuri se ole rasismia ja nenän vartta pitkin katselua, että pyrkii asettamaan erilaiset kulttuurit ja vähemmitöt suojattaviksi raukoiksi, koskemattomiksi erilliskulttuureiksi? Moni muslimikin on toivonut eri yhteyksissä, että saisi osallistua suomalaisten perinteisiin, koska ne eivät voi loukata heitä.

      Miksi ns. suvaitsevat hyvinä itseään pitävät haluavat etäännyttää muunlaiset ihmiset sellaisiksi, joita pitää kohdella eri tavoin kuin perisuomalaisia?

      Poista
    8. Luulin tuota saamelaisten totuuskomissiota huumoriksi, mutta ihan tosissaan ne näyttävät olevan... Pankaamme sen kunniaksi lauluksi: https://www.youtube.com/watch?v=_1ecOr-6WRw

      PS. Mutta missä viipyy mustalaisten totuuskomissio? Tarkoitan sellaista, missä he tunnustavat syntinsä ja palauttavat varastamansa tavarat, mm. minulle viskipullon ja matkaradion.

      Poista
    9. Omasta ja Eläinsuojeluyhdistyksen puolesta tykkään kyttyrää että Pellonpää Matti – poika Stadin varjoisilta kuljilta - pilkkaa kamelien elämää. Ikään kuin se heidän vikansa on että ovat.

      https://www.youtube.com/watch?v=JvxjDfnHJT4

      Poista
    10. Minä taas toivon mustalaisten totuuskomissiolta anteeksipyyntöä valkolasten pelottelusta.
      Toivoo yksi perässäajettu entinen pikkutyttö, joka lällätti vain vähän.

      PS 1 Lällätettiin me isolle Raijallekin, joka seurusteli Jukan kanssa. Ja muillekin huudeltiin.

      PS 2 Isäni aikoinaan hoiti mustalaisten juttuja käräjillä. Kovasti oli heillä bisneksiä ja rahaa tulollaan. Istuin joskus toimiston pyörivällä tuolilla ja olin kirjoittavinani koneella paperiarkkiin, vaikka kuuntelin korvat höröllä. Voin vakuuttaa, että Petelius ja Kalliala poimivat sketseihinsä heikäläisten puheenparren yksyhteen. Kiitosta heille tulisi antaa, ei häpeää.

      Poista
  20. Eräästä kirjasta, jota juuri luen, löysin lauseita joiden summa kiehtoo minua. Ei, eivät ne ole sen kirjailijan lauseita jonka kirjaa luen, vaan hän siteeraa yhtä toista kirjailijaa. Eikä selitä mikä niiden KONTEKSTI on, mihin ne kuuluvat. Mutta voi että minua kiehtoo ne.

    ”On keskiyö. Sade rummuttaa ikkunaa. Ei ollut keskiyö. Ei satanut.”

    Ensimmäiseksi, kun ajattelen, mieleen juolahtaa että tässä on kyse ”toden kirjoittamisen mahdottomuudesta”. Vaikka kuinka kirjoittaisi ’totta’, valehtee. Mitä muuta autofiktiivinenkaan tapa kirjoittaa on kuin ”tapahtumien järjestelemistä”, sekin? Mielestäni elämänkerroissakin uskottavinta on se mitä muistelija ei muista. (Mutta antaa olla vaan!)


    Arvauskilpailu:
    Kuka nuo 4 lausetta on kirjoittanut?
    Tiedän että kysymys on kohtuuton… älyttömän kohtuuton, sekä suunnattoman että älyttömän kohtuuton. Joten annan vihjeeksi, että tekijä on nobelpalkittu ja hänen etunimensä alkaa Ässällä ja sukunimi Beellä.


    Ps. Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvotaan ilmainen 9 kilometrin kävelymatka kotoa jonnekin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Palkinnon voittamisenkin uhalla arvaan: Saul Bellow. Tuo katkelma sopisi tälle omintakeiselle ja näppäräĺle sanojen käsittelijälle.

      Jos voitan, lahjoitan palkinnon jollekin kaltoinkohdellulle ryhmälle.

      Poista
    2. Aivan upea vastaus Iines! En muistanut suosikkikirjailijaani Saulia edes että on, tai siis oli, olemassa. Mutta vastaus ikävä kyllä on väärä. Tuo minun teille tyrkyttämäni kirjailija kirjoitti suurimmat teoksensa ranskaksi vaikka äidinkielensä oli englanti vaikka ei Englannista ollut kotoisin... Joko polttaa!?

      Ps. Pakko hyltätä Rikunkin vastaus. Kun se on väärä.

      Poista
    3. Siis jos Isolla-Britannialla olisi vartalo, tämä kirjailija syntyi sen vartalon perseen puolella. Ja kuuluisaksi tuli ennen kaikkea näytelmillään. - Itse rakastan eniten hänen novellejaan, voi että ne on joskus niin täynnä synkkyyttä - ja erittäin outoa huumoria - että lukijana tekisi mieli välillä sanoa kertomuksen päähenkilölle että "älä jumalauta tollain ny tee, eks sää käsitä että sää sillä vaan menetät, se tyttö ihan oikeesti rakastaa sua"... tms. - Ps. Lapset siitä kivoja teatterissa on, etenkin pikkulapset, että ne on oikeesti näytelmässä mukana. Ne esim. huutelee sille näytelmän sankarille että "VARO, SE ROISTO ON JUST SUN TAKANA, tms. - Aikuinen ihminen ei osaa enää eläytyä, harmi, hänellä on hänen estonsa hänen sylissään.

      Poista
    4. No höh, pistitpä vaikean.

      Samuel Beckett on kai irlantilainen ja kirjoitti englanniksi?

      Poista
    5. Ei saa kiusata ihmisiä. (En minä kiusaakkaan.)

      Huomenna hän tulee (ransk. En attendant Godot) on hänen kuuluisin teoksensa. No... olkoon vaan. Minä pidän enemmän hänen novelleistaan, sellaisia Tšehovkin olisi kirjoittanut jos olisi ollut hullu. Ja tällä en tarkoita että Samuel Beckett hullu oli. Tai tuskinpa. Mutta Tšehov on novellistina ennen kaikkea kaikkia muita ennen.

      Poista
    6. Sitä paitsi käytin jo osan palkinnosta ja kävelin kolmesataa metriä kotiini.

      Poista
    7. Hyvä Iines! 4 pointsia 5stä. Ensin Beckett kirjoitti äidinkielellään mutta muutti sen sitten ranskaksi. Parhaat tekstinsä - ranskaksi kirjoitetut - hän käänsi englanniksi. Asijantuntijat huomaavat näissä - siis alkuperäisteksti ja käännösteksti - merkittäviä eroja. En osaa sanoa siihen mitään kun en osaa englantia ja ranskaa sitäkin vähemmän. - Ps. Jörn Donnerilta aikoinaan kysyttiin "miksei hän suomenna omia kirjojaan", niin hän vastasi, "höh, silloinhan ne pitäisi kirjoittaa uudelleen". Eli - ymmärsin sen näin - niistä tulisi erilaisia. Äh, Kamala vaiva!

      Poista
  21. Siis minä en viitsi politiikasta enää väitellä. (Kuuntelen kyllä muut väittelevät. Koska en ole kuuro.) Mutta mielenkiintoni politiikkaan lopahti (suorastaan lerpahti) kun tajusin ettei minua oteta todesta, ei ottaneet Nixon eikä Brežnev, joille kummallekin kirjoitin pitkiä kirjeitä jossa annoin heille ”rivimiehen, mutta suhteellisen valveutuneen sellaisen” neuvoja. Mutta kuunneltiinko minua, vitut, eivät ees viittinneet vastata. Se siitä, saatana! - Tapsa aina välillä sanoo ”saatana” kun sitä tympii tyhmyyksistä keskustelu, ja leikkii suuttunutta. (Olen pannut tämän merkille.)

    VastaaPoista
  22. Sen verran elämä mielestäni kaaottista on että ei sitä preesensissä pysty ymmärtää. Menneen hallitsee, sen muistaa kokonaisena (tosin väärin mutta ei sev väliä), samoin tulevaisuuden, koska sen voi kuvitella millaiseksi tahansa (ja varmasti väärin mutta väliäkös silläkään). Nykyisyyttä ei pysty hallitsemaan. (Kirjallisessa mielessä ei sellaista ole edes olemassa. "Tää päivä mi tänään on, se huomenna jo eilinen on". Uskokaa ny ihmeessä! että ei ihminen sitä EI EHDI nähdä missä "eilinen muuttuu huomiseksi"... Tai tietysti taikuri Mandrake ja hänen kiltti värikäs kaverinsa Lothar, näkevät.

    VastaaPoista
  23. Monologimieheltä - jonka mielipiteet miellyttävät minua - kysyisin että "etkö missään välissä harkitse olla Dialogimies?" Nämäkin tummat tytöt, oy jeah.

    https://www.youtube.com/watch?v=0rEsVp5tiDQ

    Kaupallista schazzia, se on totta, mutta kiva schvengi, on on.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hittaa gartsaa on lempibiisini, mutta kuunnelkaas, kun Pauli laulaa Carl Perkinsiä ja soittaa sähköskittaa! - Täs.

      Poista
    2. The Beatles levytti vissiin seitsemän Carl Perkinsin biisiä. Jumalauta, että minua itkettää, etten Perkinsiä käynyt vissiin 80-luvulla katsomassa, kun kävi peräti Hyvinkäällä. Vittu, en minä silloin mitään ymmärtänyt, nuori ja täynnä itseäni.

      Poista
  24. Mutta jumalallisin laululintu mitä tänään kuuntelin - vahingossa, täytyy myöntää - on tämä. Ihmisen ääni on kaunein instrumentti, tiedän, mutta käsittämätöntä että näin kaunis...

    Liisulle, tähkäpäiselle kukalle, ystävyydellä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tästähän on tehty monta versiota mutta tämä on paras. Luulen, että en silti uskonnollista herätystä toivo tai kaipaa. (Tai mistä sitä koskaan tietää? Emmä tiä.) Tykkään hirveesti jazzista... koska se on seikkailua. Mutta jos kaikki musiikki mun ympäriltä otettaisiin pois, ja vain tämä jäisi, en kovin onneton silti olisi. - Tässä on kaunis melodia, kuten kai kuulette, mutta ei siitä ole kyse. Tämä sävellys vastaa kysymyksiin mitä et osaa tehdä, siinä tämän sävellyksen merkittävyys. (Mielipiteeni on omani, ei muualta.)

      https://www.youtube.com/watch?v=rrVDATvUitA

      Poista
    2. No juu,juu ja jaa, muttta kuuntelepas Mikis jumalaisen Maria Callasin laulua.

      Poista
    3. Kuuntelen, off koos, mutta tästä ensin popimpi versio Airista

      https://www.youtube.com/watch?v=Mb3iPP-tHdA

      Poista
  25. Callas laulaa pehmeämmin, totta, mutta sovituskin on toisenlainen. - Mut kunpa nämä kummatkin kuulisi livena niin tippa valahtaisi silmään heti. Pitkän aikaa vaan räpyttelisi silmäripsiään.

    Ja kun kuuntelin sinun ehdokastasi - kiitos sinulle siitä, niin You Tube pisti tämän sen perään... Voi vittu kun rakastan Bachia.

    https://www.youtube.com/watch?v=BBeXF_lnj_M

    VastaaPoista
  26. Aikoinaan, kun tämä kipale ylti radiossakin soitettavaksi suosikiksi

    https://www.youtube.com/watch?v=o3ilr-dVJ9g


    niin töissä (olin silloin rakennuksilla töissä) yksi mun työtoveri sanoi: "Mozart oli hieno säveltäjä. Jo satoja vuosia sitten sävelsi näin nykyaikaista musiikkia." Ajattelin, että tuohon en sano mitään. Mutta sanoin kumminkin "kyllä niin varmaan juu".

    Samalla rakennustyömaalla oli kans kaks uskovaista miästä jostain lahkosta - Helluntalaisia taisivat olla - Jumala maailman on luonut ja kaikki eläimet, ja esimerkkinä hänellä Jumalan viisaudesta oli se että koirat synnyttävät koiranpentuja eivätkä kissanpentuja ja "sanopas kuule se, miksi näin on"... No, siihen minä en kyllä pystynyt sanomaan enää mitään. - Anteeksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ... väittivät siis että Jumala maailman on luonut. En siihen kantaa osaa ottaa kun en tiedä, onko näin vai ei, mutta sen tiedän minäkin miksi koira synnyttää koiranpentuja eikä kissanpentuja. – Siihen ei Suurta Keinonsiementäjää tarvita. (jumantsukka)

      Poista
  27. Kiitos mikis että huomioit myös minut. Puhut kaoottisesta elämästä, ja sitä toki epäilemättä elät, mutta koskeeko tämä myös Suomen poliittista elämää, en ole yhtä varma.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Otan osaa, jos osaan, ei minulle politiikka ole ongelma. Kännääminen ehkä enemmän. (Mutta ethän kerro tätä kellekään.)

      Sitä paitsi luen oikeasti kummallista kirjaa nyt jota en ymmärrä. Jouni Tossavainen: "Kuoharit I- III. Ensin ajattelin - kun tekijäkin minulle tuntematon on - että tämä on joku parodia on... Mutta eihän ei! Tämä ihminen kaivautuu Eino Säisän sisään kuin Bakteeri, ja tekee, tuntee ja ajattelee kuin Säisä, jo se on kummallista. Mutta on toki muukin. (Ensin hän siis menee Matti Pulkkisen sisälle mutta ei viivy siellä kauaa vaan menee sitten Säisän sisälle.) Antoisaa, hyvin kirjallista tekstiä. Kirjassa on myös juorujuttuja joista suurimman osan tiedän että ovat totta, sitä en kirjan ansioksi sano, mutta olkoon. Koska häkellyttävän hyviä lauseita kirjoittaa hän, raapii samaa sammalikkoa kuin Salama tai Haavikko. Ja sitten välillä... niin, välillä on niin tylsää tekstiä että pakko hyppää yli. - Tosikiva ja yhtä kummallinen tapaus ja lukuelämys. (tosin olen vasta puolivälissä. mutta silti)

      Poista
    2. On pakko sanoa tähän väliin, että seurustelin kerran savolaisen kemianopiskelijan kanssa. Hän osti minulle joululahjaksi Eino Säisän Kukkivat roudan maat I-osan. Kakkosta ei koskaan tullut. Vappuna erosimme. Kemianopiskelija oli hyvin selkeä ihminen, ja se siinä vikana taisi ollakin. Vappuna huudatin hänen asunnollaan radiosta työväenmarsseja vääntämällä nupit kaakkoon. Kemianopiskelijan vuokraisäntä ryntäsi otsasuoni pullottaen paikalle irtisanomaan hänet. Kemianopiskelija irtisanoi minut. Se oli ihan ok.

      Poista
    3. Ihanaa että tämmösistä asioista puhut, Iines.

      Poista
    4. Kai luit kuitenkin myös Kukkivien kakkososan?

      Kirjastahan tehtiin myös tv-filmi, muistaakseni ihan kelvollinen.

      Poista
    5. Luin paljon myöhemmin. Tuo tv-esitys on muuten Areenassa viiden osan jaksoissa. Taidankin katsoa uudelleen! Kelvollinen on!

      Poista
  28. Hirveen kuluttava ammatti kirjailijana oleminen on. Lassi Sinkkonen ampui itseään pistoolilla päähän, Lauttamus sotilaskiväärillä, Yrjö Jylhä emmä tiä millä, Harri Kaasalainen kans pistoolilla, Harri Sirola hyppäs metrojunan alle ja Säisä ja Haanpää - tiedä heistä - "vahingossa" upposivat järveen. Niin kuin Kaarlo Kramsukin. Muista puhumattakaan. Ja näistä muista kymmenittäin - oi, enemmänkin jos kaikki lasketaan - on kuollut viinaan. Tai sukukupuolitauteihin - mm. neekerisankkeriin. Niinpä niin. - Niinpä niin, rakas alakansakoululainen, jos mietit itsellesi tulevaisuuden ammattia, älä herran tähden ryhdy Kirjailijaksi.

    VastaaPoista
  29. Tuo "Tää päivä mi tänään on, se huomenna jo eilinen on." En minä tätä ymmärrä niin, että päivät voisi sekunnilleen muistaa. Lähinnä niinkin, että jos minulla on kurja päivä niin voin ajatella että onneksi tää päivä on huomenna jo eilinen. Jos minulla on ilon päivä voin samaten ajatella, että tää päivä huomenna jo eilinen on.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, Ripranie rakas, muistaa voi niinkin ettei muista. Ainakaan huonoja juttuja. Tietysti on asioita jotka haluaa muistaa ikuisesti, mutta mikä on ikuisuus, eihän sellaista voi olla.

      Tästä laulusta tykkään, Brechtiä.

      https://www.youtube.com/watch?v=Q6FcRUWE0-k&t=9s

      Poista
    2. Moldau, siis V'ltava. Tämähän on klassikko

      https://www.youtube.com/watch?v=uI8iTETiSqU

      Ensimmäisen kerran kun Prahaan menin myös ensimmäisen kerran istuin lentokoneessa. Hitsi, kun oli kummallista. Sivuttiin Tanskaa ja näki ne kaikki pellot joet järvet ja merenrannan, se oli kuin karttaa olisi katsellut. Hyvin ihmeellistä. Itä-Berliiniin tehtiin välilasku, se oli epämiellyttävää ja miksikö: no siksi kun DDR:än ilmatilassa piti lentää korkealla, ja sitten äkkiä - kuin syöksypommittaja Stuka - laskeutua alas. Saatana kun meinas korvat hajota! - Prahaan ihastuin heti, siis tuohon kommunistiseen Prahaan, se oli kafkanaikainen tai vanhempi, sen vanhaa kaupunkia ei sodassa tuhottu niin kuin monessa muussa kaupungissa Euroopassa. Asuin hotelli Parizissa, kiva hotelli keskellä kaupunkia, huoneessa oli iso peili jonka edessä rakastelin erään teatterialan ohjaajattaren kanssa. Mikäs sen mukavempaa. (varma olen että se peili oli ns. kaksoispeili, että sen takaa jotkut näki meidät mutta me emme heitä... ihan samantekevää! Koska - nuoria kun olimme - nussimme senverran sähästi ettei sitä häpeillyt tarvinnut. Mutta Prahaan me teatteria olimme tulleet katselemaan ja teatterielämä oli korkeatasoista. Olut ja viina oli halpaa samoin kun ruoka, paitsi kalaravintolassa kala maksoi vitun paljon, ja minulle sitäkin enemmän, kun unohdin sinne kalliit aurinkolasit. No, mitäs siitä, loppujen lopuksi. Jännään oli aina kun - jos hotellihuoneess klo 24:00 eli kelllo 00:00 oli, niin sängyn päädyn kajareista paukahti tsekkoslovakkian kansallishymni. Mukavaa musaa. Mutta hitsi kun ihmettelin sitä että se kesken kaiken - tempoltaan että muuten - muuttuu ihan toisenlaiseksi? - Ja rastaat, laulurastaat lauloivat niin jumalattoman kauniisti siinä hotellin pihapuistikossa, ne toivat suunnatonta iloa mun korville.

      Ps. Myöhemmin tajusin - kun otin asioista selvää - että Tsekkoslovakkian kansallishymni nimenomaan oli Tsekkien + Slovakkien hymni... siis se alkoi mahtipontisesti TÄTTÄ RÄÄ TÄ RÄÄ ja jatkui semmoisena, kunnes yhtäkkiä ikään kuin katkes, ja ihan toisella tempolla alkoi TYTTYRYY TYY TY TYY... SiTä minä tosiaan ihmettelin, sen jälkeen kun olin rkastellut Kaijaa ja kuunnellut niitä rastaita, ja hieman humalassakin taisin olla, mutta huolimatta siitä, ihmettelin.

      Enää en. Praha, ihana kaupunki.

      Poista
  30. Ihminen on vajavaisuudessaan joskus jopa täydellinen. Ainakin voi ajatella niin. Huonot jutut voi erityisesti myös muistaa, mutta hyviä juttuja ei muista. Muisti kun ei aina ole halusta kiinni ainakaan spontaanisti.
    Nyt jää Brecht kuuntelematta, mutta onhan päivää vielä tänäänkin.

    VastaaPoista
  31. Luin äsken Susinukke Kosolasta ja runoudestaan kertovan jutun. Ajattelin, että saatana, noin huonoa huonoutta ei voi ollakaan. Tuommoista hillosontaa en lukisi, vaikka maksettaisiin. Hyi olkoon.

    VastaaPoista
  32. Minä taas luin Hesarista, että Kangasala kieltää jouluvirren aikana seisomisenkin koulujen joulujuhlissa.

    Kunpa tästä uusfasismista olisi päästy edes jouluksi. Saahan sitä nyt seisoa, kun saa kerran pyllistelläkin. Kielletään sitten kaikki systemaattisesti.

    VastaaPoista
  33. Helsingin kaupungin poliisijärjestys oli aina 1970-luvulle lähes loputon luettelo siitä mikä kaikki on ihmiseltä julkisella paikalla kiellettyä. Jos pyritään laatimaan täydellinen luettelo kielletystä, niin silloinhan kaikki siinä mainitsematon olisi sallittua.

    VastaaPoista
  34. Vanhat kieltolistat ovat hauskoja. Kunpa nämä uudet kiellot anteeksipyyntöjä poikivine seuraamuksineen naurattaisivat joskus yhtä makeasti!

    Itse olen etsinyt netistä sitä vanhaa kieltolistaa, joka liimattiin joskus viisikymmentä - kuusikymmentäluvuilla vielä kirjojen etusisäkanteen. On oikeastaan hyvinkin kummallista, ettei sitä löydy mistään, millään haulla. Olisiko jollakulla tallessa tällaista lappusta? Siinä kiellettiin ainakin kirjojen vieminen kääreettä ulos, kirjojen antaminen lasten käsiin, kirjojen vieminen tarttuvia tauteja sairastaviin koteihin ja likaisiin käsiin.

    VastaaPoista
  35. Ensimmäisestä joulusta alkaen on lapsen häpeä ja kärsimys kaikkien häpeää ja kärsimystä. Autetaan siis kurjiin oloihin syntyneet lapset jouluksi kotiin, eikä halveksita heidän äitejäänkään. Sillä tätä meiltä vaatii joulu enemmän kuin kynttilöitä ja kuusta.

    Janne Saarikivi

    VastaaPoista
  36. Haaviston ministerinvastuukysymystä on turha koettaa hämärtää tällä lapsikysymyksellä.

    Nyt ei ole kyse lapsista, koska käsittääkseni kaikki haluavat pelastaa lapset sen mukaan kuin se suinkin on mahdollista. Ei siitä pidä riidellä. Kyse on edelleen vain ja ainoastaan Haavistosta, hänen luotettavuudessaan virkavalan vannoneena ministerinä.

    VastaaPoista
  37. En minä tätä kirjoittamaani näin itse tulkitse. Tarkoitan kommentissani, että ulkoministeri Pekka Haavistoa ei ole tarkoituksenmukaista tuomita. Tarkoituksenmukaista-sanan tässä yritin kertoa, että on asiasuoja ja/tai henkilösuoja. Nyt tarkoitin henkilösuojaa.

    VastaaPoista
  38. Kommenttini tuli väärään kohtaan. Anteeksi siitä.

    VastaaPoista
  39. Ripranie, ei haittaa, näenhän kommenttisi tuolta ylempää.

    Tämä koko Haavistosta ja al-Holista keskustelu on mennyt aivan sekaisin joka paikassa. Alun perin oli kyse Haaviston toimista ja lopulta se kääntyi lapsikeskusteluksi. On selvää, että ministeriä ei voi eikä saa armahtaa, jos hänen todetaan menettäneen luottamuksensa valehtelun vuoksi. Hänen on erottava. Se on rangaistus.

    Itselleni on selvää, että lapset pelastetaan, jos vain voidaan. Siitä ei ole kahta sanaa. Tämä on myös tällä hetkellä, alun hämmingin jälkeen kaikkien puolueitten halu. Jos äiti ei halua Suomeen eikä halua antaa lapsiaan turvaan, jääköön sinne.

    Ei sieltä monta äitiä ole tulossa. Ne jotka tulevat, joutuvat tietenkin vangituiksi. On rikos lasta kohtaan viedä hänet hengenvaaraan, joten vankeustuomion on tultava. On rikos myös liittyä tappamista ihannoivaan ja vähemmistöjä murhaavaan terroristijärjestöön. Sitä en tiedä, onko se Suomessa rikos, muualla tietenkin on.

    VastaaPoista
  40. Eikö Haaviston toiminta alunperinkin liittynyt juuri näihin al-Holin lapsiin. Ministeriä ei saa armahtaa, jos hänen todetaan puhuneen epätotuuksia. Tätä mieltä olen itsekin, mutta en usko että asia välttämättä menee niin.
    Nythän Suomeen on ilmeisesti tuotu kaksi "orpolasta" ja näin ainakin uutisoitiin.
    Kyllähän ne lapsetkin voivat olla turvallisuusriski ajan myötä, kun ja jos ovat oikein traumasoituneita. Haluaisinpa nähdä, että miten nämä lapset kasvatetaan yhteiskuntakelpoisiksi kunnon kansalaisiksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei asia varmaan menekään niin. Uskon minäkin, että Haavisto kävelee tästä jutusta keveästi eteenpäin, vaikka hän olisi tehnyt mitä.

      Ajattelen niin, että pieni lapsi ei ole turvallisuusriski, isompi on aivan kiistatta, ainakin, jos äiti saa jatkaa myrkynkylvöään lapsen kasvattajana. Minusta jihadistiäidit eivät ole kelvollisia lasten kasvattajiksi.

      Poista
  41. Miksi konsulipäällikkö olisi valehdellut. Ja miksi ministeri ei puhuisi muunneltua totuutta. Tuskin tässäkään asiassa ns. tavallinen kansa ei tiedä kaikkea.

    VastaaPoista
  42. Nyt en ymmärrä, miksi tämäkin kommenttini tuli väärään kohtaan. Alunperin laitoin sen tuonne aiempaan kohtaan vastaa-komennolla. Menee ihan sotkuksi tälläin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ripranie, ei haittaa, tämä liittyy ylempänä olevaan Mankemangin kommenttiin, jossa ei ollut perusteluja. Jos välillä käy ylempänä lukemassa, voi huomaamattaan kirjoittaaväärään kohtaa. Itsellekin sattunut.

      Poista
  43. Minä olen samaa mieltä kuin eräs tuttu ukko. Mitä helvettiä medialle kuuluu, keitä palaajat leiriltä ovat ja mitä hittoa toimittajat jauhavat näistä muutamien ihmisten yksityisasioista.
    Monilla aiemmin maahamme tulleilla pakolaisilla ei ollut henkilötietojen todistamiseksi mitään asiakirjoja.
    Jos tietoja poishaetuista ei saa, eikä kuulu turvallisuuden vuoksi antaakaan, on naurettavaa, että toimittajat inttävät kysymyksiään, joihin ei tule vastauksia. Keskittyisivät muihin uutisasioihin.
    Kenties joku lapsi kirjoittaa kokemuksistaan kirjan, niin toimittajat saavat tyydytettyä tiedonjanonsa. On käsittämätöntä, miten samaa aihetta kaikki mediat jankkaavat satoja kertoja päivässä. Mikä aiheessa on niin myyvää ja muka kaikkia kansalaisia kiinnostavaa?
    No, voihan olla, että joku palaaja- nainen tekee vielä hyvän tilin kertoessaan vapaaehtoisesti tarinaansa eri sensaatioita metsästäville medioille.

    Mitä Haavisto-geissiin tulee kamraatit ja edesmennyt kansan suosio pressanvaaleissa näenäisesti kannattelevat niin kauan kunnes sädekehä putoaa toisin todistettaessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen samaa mieltä, että näiden pienten orpolasten tila ei kuulu median seurattavaksi sen jälkeen, kun on todettu, että heidät on saatu turvaan. Sitten piste, ei kuvia.

      Aikuisten tulosta pitää tiedottaa, mutta ei heitä saa seurata, kun heitä viedään poliisin suojiin ja vankilaan kärsimään tuomiotaan rikoksesta saattaa lapset tahallaan kuolemanvaaraan ja jatkuvaan turvattomuuteen.

      Poista
    2. PS Kannatan kansalaisuuden poistamista ja kieltämistä Isiksen kalifaattialueille lähteviltä suomalaisilta, koko konkkaronkalta vauvasta äitiin ja isään. Tämä laki tulisi Marinin kiireesti toimeksisaattaa. Valinta on ihan oma, samoin vastuu valinnasta.

      Nyt on kovin myöhäsyntyistä tämä huolenpito, kun sitä olisi voinut harjoittaa jo porukan lähtövaiheessa kalifaattiin.

      Poista
  44. Olen täysin tympääntynyt nykymedioiden tapaan välittää pinnallisia mututuntuma-uutisia, joita vatvotaan viikosta toiseen kuin oltaisiin selvillä uutisten kaikista totuuksista ja taustoista.
    Yhä useammin ilmenee, että uutisten tiedot ovat huhupuheista kasaan kyhättyjä.
    Sensaatioita metsästävät iltapäivälehdet ovat erityisen kunnostautuneita huhu- ja juoru-uutisointeihin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä on totta, mutta ihmiset ovat myös kiinnostuneita hallituksen toimista. Lehdistö vastaa tähän kiinnostukseen. Tosin olet oikeassa mielestäni tuosta sensaation lietsonnasta. Jos on hiukankin kiinnostunut toimittajien informaation jakamistaidoista, huomaa selviä puutteita helpostikin.

      Itseäni ärsyttää eniten se, että objektiivinen otsikointi näyttää olevan kiven takana. Otsikko väännetäään omista mielipiteistä käsin. Eräänlaista valetta sekin. Valemedia? Lehtien taso luotettavan objektiivisen tiedon välittäjänä on katoamassa.

      Poista
  45. Meillä on lait ja viranomaiset hoitamaan nämä asiat. Rikoksia tutkivat ja tuomitsevat he, joille tehtävät kuuluvat. Huostaan otettujen lasten asioita hoitavat omat viranhaltijansa.

    Isisin taistelijoita ovat monet vankilat täynnä mm. entisillä sota-alueilla. Eikö kansalaisia pelota enemmän se, (kuin muutamien naisten ja lasten paluu Suomeen) että ko. vangit pääsevät syystä tai toisesta pakenemaan vankiloista? Voidaanko tuhannet vangit, ns. terroristit pitää kuolemaansa asti jossakin vangittuna?
    Mitähän Quantamossa oleville kuuluu? Ei taida olla tiedossa moniko on jo kuollut tai tulee kuolemaan siellä, pääsemättä koskaan vapaaksi.



    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eihän Suomessa ole pitkiä rangaistuksia kuin huume- ja talousjutuissa. Tapoista ja murhista selviää muutamalla vuodella, raiskauksista jopa ehdonalaisella. Eivätköhän Isis-naiset pääse meillä suoraan vapauteen näyttöjen puuttuessa. Oman lapsen kuolemanvaaraan saattamisesta tuskin tulee sanktiota, pitäähän toisuskoisia ymmärtää. Räsänen on eri asia kamaline kristinuskoineen, jota ei ole syytä ymmärtää. Amen.

      Poista
    2. Näin. Lyhyet tuomiot tuovat säästöjä vankeihoitolaitoksille. Ja toki lainvartijatkin pitävät työpaikoistaan mieluusti kiinni.
      Jos ns. rikollisia ei olisi, suuri määrä viroista olisi tarpeettomia.
      Toivon, että tuomarit ovat Räsäsen asiassa viisaita ja järkiperäisiä vanhoja ukkoja eikä ovat näitä pakkomielteisiä ja sairaalloisen periksiantamattomia kiihkofeministejä ja psykoterapoituja, psyykelääke-lesboja.

      Poista
    3. Voi viuh, oikolukijalla on jouluhössötykset ajatuksia, sanoja ja kirjaimia taas sotkemassa. ;)

      Poista
  46. Ristiriitaisia ja selkiytymättömiä ovat nykyisin nämä hyvien ihmisten absoluuttiset ihmisoikeus- ja tasa-arvoteoriat käytännössä.
    Ketkä ja mistä maista kotoisin olevat laativat YK:n ihmisoikeuksken julistuksen? Olivatko laatijat erityisen syyllisyyden tuntoisia jostakin aiemmista ihmiskunnan kokemista vääryyksistä vai olivatko erityisen lähimmäisiään rakastavia?
    Eikös pykäliä voisi vuosien saatossa muuttaa, radikaalistikin?
    Planeetalla on koettu niin uskontojen kuin poliittisten ideologioiden aiheuttamia vallankumouksia ja sotia. Mielenkiintoista on, miksi juuri Isisin terrori on maailmalla koettu ennennäkemättömän raakalaismaisiksi ja kaikkia pelottavaksi. Olisiko eräs syy se, että nyt raakuudet näkee livenä kodeissa ruuduilta? Eikä vihamielisyys ja väkivalta näytä nykyisin vaimenemisen tai vähenemisen merkkejä.
    Ajatusleikkinä: Entäpä jos kaikki uskontoihin liittyvissä tai muissa ideologisissa vallankumouksissa ja sodissa taistelleet, toisia tappaneet ja raakalaismaisesti kiduttaneet olisivat kaikki aikanaan vangittu terroristeina? Vai ovatko aiemmat sodat vallankumoukset ja terroriteot olleet vain oikeaoppista ja siistiä vihollisen listimistä?
    Eikö "vihollisen" pään tai raajojen räjähtäminen kappaleiksi missä tahansa sodassa ole raaka terroriteko, vaikka sen aiheuttaa oikeaoppiset sodankäyntiohjeet ja ilmasta tai kaukaa laukaistu ohjus?
    Suhteellisuudentaju taitaa olla ainut vähenevä ominaisuus näinä päivinä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ainakaan ei suomalaiset, koska meidät huolittiin jäseneksi vasta myöhemmin.

      Poista
    2. Mahtaako YK:lla olla enää samaa arvovaltaa kuin ennen, jolloin se taisi olla ehdoton auktoriteetti?

      Joka tapauksessa on hyvä, että on iso yhteinen elin, joka katsoo koko maailmaa huolehtivasti. Jos jossain on vikaa, niin varmaan ainakin siinä, että kaikki maat eivät piittaa YK:n yhteisistä säännöistä. Jos ne koetaankin pikemminkin vain ohjeiksi ja suuntaviivoiksi?

      Mitä Isisin pahuuteen tulee, niin onhan se nyt yksi kaikkien aikojen hirveimmistä järjestöistä, jonka lonkerot ulottuvat nyt Eurooppaankin.

      Eihän tässä voi ihmetellä muuta kuin sitä, että murhaavaa ja kiduttavaa järjestöä ei ole saatu nitistettyä.

      Poista
    3. Kalifaatin syntymisen varmisti arabikevät ja siihen johti Persianlahden sodat.

      Poista
    4. Ja ulkomaat tietysti aiheuttivat arabikevään. Ja Trumpin etiäinen.

      Poista
    5. Älä kanna syyllisyyttä.

      Poista
    6. Onneksi arabit ja islam ovat tähän kaikkeen täysin syyttömiä ja kaiken kukkuraksi kärsivät eniten.

      Poista
    7. Aivan niin. Persu kärsii aina eniten.

      Poista
    8. Naulan kantaan: muslimit ovat todellakin maailman persuja.

      Poista
  47. Tänään muuten tulee kuluneeksi 3o vuotta Beckettin kuolemasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Myöskin Nicolae ja Elena Ceausescun kuolemista on kulunut 30 vuotta.

      Poista
  48. Hyvää joulua mikikselle!

    https://youtu.be/xZDyaCDeIk0

    VastaaPoista
  49. Toivotan kaikille Iinekselän kommaajille iloista ja rauhallista joulua!
    Joulu on taas, joulu on taas, kattilat täynnä puuroo...

    VastaaPoista
  50. Hyvää joulua kaikille! - Heh, perheettömän on pakko yrittää ja minulla alkaa tänään neljän yön työputki. Joulun jälkeen voinen sitten ostaa vähän olutta ja osallistua mahdollisiin rääppiäisiin.

    VastaaPoista
  51. Kiitoksia joulutoivotuksista. Panen pramille kyllä vielä jonkin uuden jouluntoivotusjutun tai joulukortin, jahka ehdin ja keksin jonkin idean ja nätin kuvan.

    VastaaPoista