28.9.2008

Älä silmä pieni katso mitä vain

" Emme ota kantaa ohjelman sisältöön, emmekä halua tuomita ihmisiä, jotka sitä katsovat."

Big Brother –ohjelmalle on tyypillistä se, että sitä ei katso kukaan, mutta kaikilla on siitä mielipide. Etenkin älymystöllä.

Aivan viimeksi Big Brotheria arvioi kriitikko Outi Nyytäjä (HS 27.9.99), ja häntä ennen painavan sanansa ohjelmasta ovat sanoneet mm. kirjailija Kaarina Hazard, tohtori Veijo Hietala ja filosofi Tuomas Nevanlinna.

Yhteistä mainituille henkilöille on se, että kukaan ei halua olla varsinaisissa tekemisissä ohjelman kanssa, mutta kuitenkin he ovat kiinnittäneet ohjelmaan julkisesti huomiota esittämällä siitä arvioitaan. Tämän tason tutkijoilla tutkiminen vaatii luonnollisesti perusteellisen ohjelmaan paneutumisen, sillä tohtoristasolla ei esitetä huteja.

Niinpä nämä korkeakulttuurin ja tieteen edustajat tietävätkin ohjelmasta kaiken, jopa enemmän kuin minä, joka sentään seurailen ohjelmaa enemmän tai vähemmän säännöllisesti, silkasta uteliaisuudesta nuorten maailmaa kohtaan – talon asukkaat muistuttavat opiskelijoitani ja tuovat mieleen iloisia hetkiä työelämäni ajoilta. Mikähän nämä kulttuurihenkilöt on sitten siivittänyt tällaisiin vastentahtoisiin ohjelmatutkimuksiin, joiden tulosten ulospurskautus tapahtuu nikotellen?

Tämä joukko muuten jopa ennustelee, mitä ohjelmassa seuraavaksi tapahtuu (Hazard: homorakkauden täyttymys). Miten ihmeessä Kaarina Hazard voi laatia tämän prognoosin, kun hän ei kerran seuraa ohjelmaa eikä halua olla sen kanssa missään tekemisissä? Ja mikä on saanut sekä Tuomas Nevanlinnan että Veijo Hietalan jopa itsekin tuohon taloon kokeilemaan samaa kuin teiniasukit, joista Nevanlinna laati pitkän analyysin HS:ien syyskuun kuukausiliitteeseen?

Tässähän menee ihan hämilleen, kun kulttuuripersoonat antavat ymmärtää, että sanoutuvat visusti irti ohjelmasta, jota ovat hartaudella analysoineet. Vai onko se vaan niin, että rahvaalle pitää selittää, kun ne eivät muuten ymmärrä. Älä silmä pieni katso mitä vain. Tutkija tekee sen sinun puolestasi.

Toisaalta siiten taas Nevanlinna sanookin, että ohjelmia passaa kyllä katsoa. Ohjelmien korkeakulttuurisen moralisoiva sävy juontaa nimittäin juurensa eliitin nikottelusta, siitä, että televisio rantautui Suomeen työväenluokan, ei älymystön, kautta.

Onko tämä siis ymmärrettävä niin, että eliitti alkaa olla polvillaan BB:n edessä, kunhan on ensin pessyt kätensä tutkimuksilla ja selittänyt rahvaalle sen, että kyllä kuka vaan voi ohjelmaa katsoa, ja vieläpä juuri sellaisella (luenta)tavalla kuin itse haluaa - samastuen, ironisoiden, myötäeläen, analysoiden, peilaten, torjuen, projisoiden…? Ettäs tiedätte.

Minä päätin valita täksi illaksi projisioinnin tai refleksoinnin.

54 kommenttia:

  1. Olen aina sanonut, että nuo Big Brotherit js Britney Spearsit ovat sivistyneistön huuhaata.

    Tervetuloa vain sinullekin - ja kaikille lukijoillesi - työväenluokan ohjelmien pariin:

    http://www.athleticdebilbao.tv/

    ;)

    VastaaPoista
  2. Kamalaa, en tajunnut yhtään mitä tarkoittaa BB. Ihmettelin vain kovasti että minkä vuoksi yhtäkkiä puhkeat puhumaan Bertolt Brechtistä!

    Ajattele nyt, en muistanut edes Brigitte Bardot'ta! Mitä ihmettä minun olisi ajateltava itsestäni?

    Toisaalta, pitääkö minua syyttää siitä että en juuri katso televisiota? Minulla ei ole olevinaan aikaa...

    VastaaPoista
  3. Mutta Veijo Hietalahan on mediatutkija, totta kai hän esittää arvioita ohjelmasta. Etenkin kun kysytään. En ole mistään saanut käsitystä, että hän ei haluaisi olla tekemisissä ohjelman kanssa? Hietalahan on vieraillu BB Extrassakin varmasti joka vuosi (ja taas ensi perjantaina).
    Takerruin vain tähän, koska tykkään Hietalasta ja useimmiten myös hänen mielipiteistään.

    VastaaPoista
  4. Jos sivistyneistöllä on korkeakulttuuri ja huuhaa, niin työväenluokallako on vain yksi kulttuuriviihteen ryhmä: jalo urheilu?

    VastaaPoista
  5. Ripsa, paljasti korkeakultturellisuutesi!

    Tiina, hyvä vaan kun takerrut! Hietala on mediatutkija, ja tutkija siis katsoo työkseen.. Minulla ei ole tietoa Hietalan esiintymisestä BB:ssä, mutta kiinnostuneena odotan, jos sattuisin näkemään.

    Tässä muuten vielä yksi linkki korkean tason ajatuksista BB:stä

    http://www.suomenkuvalehti.fi/blogit/eri-mielta/pekkala-big-brother.aspx

    VastaaPoista
  6. Veijo Hietalasta vielä, Tiinan kommentin perusteella

    Outi Nyytäjä ironisoi siis elisessä HS:ssa Kanavalla-kolumnissaan Veijo Hietalan, kuten muidenkin korkean tason tutkijoiden äkkiherännyttä kiinnostusta kyseiseen ohjelmaan.

    Tämä antoi herätteen minunkin kirjoitukseeni, koska ihmettelin jo viime vuonna, miksi pitää selittää, jos katsoo huuhaaksi laskettavaa ohjelmaa. Ja mikä lopulta on huuhaataa, ja kuka sen määrittää?

    VastaaPoista
  7. "Jos sivistyneistöllä on korkeakulttuuri ja huuhaa, niin työväenluokallako on vain yksi kulttuuriviihteen ryhmä: jalo urheilu?"

    No ei ainoastaan se. Viittasin vain yhteen vaihtoehtoon.

    VastaaPoista
  8. Vielä kamalampaa. Kun vaikuttaa siltä että en ehdi kuin lukea ja kirjoittaa, kirjoittaa ja lukea, niin olen korkeakultturelli! Äh, armahda Iines!

    Kai minun on tunnustettava sen verran että katson joka perjantai FST5:n Nero Wolfe sarjan. Kai ne pian päättyvätkin.

    MUTTA dekkaria suosittelikin minulle aikoinaan elokuvaohjaajaopiskelija, joka ääneensä ihmetteli ettei niin hienoa ja draamallista kirjasarjaa oltu filmattu...

    VastaaPoista
  9. Ripsa, siinä oli perässä kuvitteellinen hymiö.

    Siis itsellänikin television katselu on keskivertoa vähäisempää, ja kesäkuukausina en katso ollenkaan televisiota.

    Tositeeveesarjoja en katso koskaan, mutta tämä BB on itsellenikin mysteerinomainen poikkeus. Ehkä se menee niin, että tuossa ohjelmassa on pala oikeita ihmisiä, toisin kuin muissa ohjelmissa, joissa ihmisillä on tietyt roolit, asiaohjelmissakin. Heitä on jollain tavalla viehkoa seurata kärpäsenä katossa. Kiinnostus ihmiseen, ihmisen käyttäytymiseen on kai se motiivi. Tämä on ihmisrottakoe, lainatakseni Tuomas Nevanlinnan sanoja.

    VastaaPoista
  10. Ajatteleeko Nevanlinna todellakin, että "televisio rantautui Suomeen työväenluokan, ei älymystön, kautta"?

    Satun muistamaan ajan, jolloin TV rantautui Suomeen. Se tapahtui teekkarien kautta.

    Toki teekkarit tekivät kovasti töitä ensin valmistuakseen ja sitten valmistuttuaan, mutta olen aina luullut, että he ovat myös älymystöä.

    VastaaPoista
  11. Viime kädessä koko suomalaisen tv-keskustelun moralisoiva sävy juontaa juurensa siitä, että tv rantautui Suomeenkin työväenluokan, ei eliitin, kautta. Kuten Sari Elfving on väitöskirjassaan osuvasti todennut, tällä faktalla on ollut lehdissä julkaistua tv-puhetta sävyttävä kerrannaisvaikutuksensa, joka jossain määrin näyttäisi vaikuttavan - edelleenkin.
    (Suomen Kuvalehti, Karri Kokko, linkki tekstissä)

    Tämä toteamus on peräisin em. väitökirjasta, ja se on esitetty jutussa Nevanlinnaa koskevan kysymyksen alapuolella, ei kuitenkaan hänen sanomanaan. Syy ja seuraus -yhdistys on minun, ja noudattaa jutun kronologiaa.

    Minusta tuo rantautuminen Suomeen tarkoittaa sitä, että ketkä ottivat television omakseen, ei ketkä hoitivat sen teknisen toteutuksen.

    VastaaPoista
  12. Iines:Minulla ei ole tietoa Hietalan esiintymisestä BB:ssä, mutta kiinnostuneena odotan, jos sattuisin näkemään. "

    Kun en oikein ehdi katsomaan televisiota en tiennytkään että siellä esiintyy tutkijoita, vai onko kyse samanlaisesta jutusta kuin Nevanlinnan kuukausiliiteen artikkelissa?

    No eniveis, vaikka tämä menee ohi asian, niin varsinaisesti halusin sanoa - liittyen tuohon linkkaamasi Pekkalan kolumniin - että mikä ihmeen tarve Pekkaloilla ja Virkkuloilla on valittaa ja inistä siitä että YLE lähettää myöskin viihdettä?

    Pekkala: "Tuskin. Julkisen palvelun pitää näyttää mieluummin sellaista, mitä muuten ei näkisi."

    Jaa, eikös tuo Pekkalankin mainitsema kuolevista kertova hollantilainen tosi-tv-sarja olekin juuri tuollaista ohjelmaa?

    Ja mikäli YLEn kanavilla ei lainkaan näytettäisi ohjelmia jotka saattavat kiinnostaa suurta yleisöä niin silloin YLEn kanavista tulisi Alastalon salissa kirjan televisiollinen vastine; intelletkuellit kehusivat katsoneensa sitä ja muut eivät olisi niistä kuulleetkaan.

    VastaaPoista
  13. ripsa: "Kai minun on tunnustettava sen verran että katson joka perjantai FST5:n Nero Wolfe sarjan. Kai ne pian päättyvätkin. "

    Hep! Niin minäkin, olenpa jopa tallentanut kaikki. Minä pidän Rex Stoutin kirjoista ja Nero Wolfen hahmosta. TV-sarjassa minua näiden lisäksi viehättää sarjan teatterimaisuus, asusteet ja miljöö ovat hivenen liioiteltuja ja samat näyttelijät näyttelevät eri jaksoissa eri henkilöitä, artikulaatio on kovaäänistä ja selvää jne.

    ripsa: "MUTTA dekkaria suosittelikin minulle aikoinaan elokuvaohjaajaopiskelija, joka ääneensä ihmetteli ettei niin hienoa ja draamallista kirjasarjaa oltu filmattu..."

    Eikä tavallaan ole vieläkään, sillä tähän on ilmeisen tarkoituksellisesti valittu enemmän teatterimaailmasta oleva toteutus kuin elokuvallinen toteutus, toisaalta Wolfen (Ja osittain Goodwininkin) hahmohan on erittäin teatraalinen, joten valinta on osuva, hyvä ja erittäin hyvin toteutettu.

    Iines: "Ehkä se menee niin, että tuossa ohjelmassa on pala oikeita ihmisiä, toisin kuin muissa ohjelmissa, joissa ihmisillä on tietyt roolit, asiaohjelmissakin."

    Itse en ole ehtinyt BB:tä katsomaan kuin puolikkaan jakson (Minä ihan tosi yritin katsoa koko jakson mutta nukahdin) mutta myönnettäköön että minä olen jäänyt Idols koukkuun... Mitähän tämä tositeeveellinen katselueromme kertoo meistä henkilöinä? ;-)

    Anna Amnell: "Satun muistamaan ajan, jolloin TV rantautui Suomeen. Se tapahtui teekkarien kautta."

    Totta, en tosin muista asiaa mutta olen asiasta aika hyvin tiedotettu, isäni kun sattuu olemaan mies joka on työskennellyt televisiotekniikan parissa yli puolivuosisataa... (Ja on tietääkseni ainoa tuolta ajalta joka vieläkin työskentelee alalla)

    Anna Amnell:"Toki teekkarit tekivät kovasti töitä ensin valmistuakseen ja sitten valmistuttuaan, mutta olen aina luullut, että he ovat myös älymystöä."

    No jaa... älymystöä... no tuota... en menisi niin sanomaan ja minäkin olen ollut opiskelijana TKK:lla... (Mikä on vain yksi osoitus siitä ettei siellä älymystöä ole, sori teekkarit)

    Oletan Nevanlinnan tarkoittavan sitä että televisio levisi tavallisten työtätekevien koteihin hyvin nopeasti, televisiosta tuli "ylemmän rahvaan"¹ huvia n. kymmenen vuoden sisällä siitä kun se Suomeen rantautui, huolimatta siitä että televisio oli tuohon aikaan iso sijoitus. Ja jo 60-luvun lopulla televisio oli kodeissa hyvin yleinen huonekalu.

    Edes kännykät eivät levinneet yhtä nopeasti, vaikka ihmiset niin kuvittelevatkin.

    ¹ En muista mistä tuo ylempi rahvas termi on kotoisin, mutta sillä tarkoitettiin työläisten sitä osaa jolla oli taitoja joille oli paljon markkinoita ja jotka näin ollen vaurastuivat muuta rahvasta nopeammin.

    VastaaPoista
  14. Hahhah, aika hyvä! Kun luin Kaarina Hazardin haastattelun koskien BB:tä, sain juurikin sellaisen kuvan, että tässä nyt älymystö antaa rahvaalle luvan katsoa hävettävän noloa ja huonoa tv-ohjelmaa, nythän sen voi perustella vaikka minkälaisilla sivistyssanoilla:)

    Minä olen BB-koukussa, katson aika usein sen klo 22-lähetyksen ja sunnuntain ulosheitot ja luen välillä netistäkin BB-juttuja. Itse en kyllä käsitä, miksi olen niin koukahtanut ohjelmaan, kun tunnen niin usein myötähäpeää ja inhoa sitä katsoessani. Toisaalta taas symppaan joitakin asukkaita ja minusta on kiinnostavaa katsoa, kun ihmiset ratkeilevat ja toiset taas istuvat ihan lukossa hiljaa nurkassa, kovasta ennakkouhoamisesta huolimatta. En osaa siis perustella kunnolla, miksi katson BB:tä, mutta yhtään ei hävetä:)

    Hazardilla oli kyllä muutama ihan hyvä pointti haastattelussa, muunmuassa koskien naisten seksikäyttäytymistä BB-talossa. Jopa itse talossa jauhetaan koko ajan kun "Chipa jakaa rakkautta", eli toisin sanoen on muka jotenkin löyhämoraalinen, mutta esmes Johanin vehtaamisista ei kukaan irvaile, sehän on mies. Hazard muistutti ihan hyvin haastattelijaa asenteellisista kysymyksistä.
    -minh-

    VastaaPoista
  15. Ripsa tuossa ihmettelee, onko puhe Brechtistä vai Bardotista. Minulle taas ensimmäiseksi vanhana urheilunvastustajana ("eipäs urheilla", sanottiin ennen uhkarohkeille lapsille) tuli mieleen Björn Borg.

    Sanon vakaumuksen syvällä rintaäänellä: "En ole katsonut, enkä toista kertaa katso". Hitsi, kun on vaikeaa muistaa, tuleeko piste sitaattilauseessa sitaattimerkkien jälkeen vai ennen niitä milloin missäkin tapauksessa.

    VastaaPoista
  16. Minh: "Hazardin haastattelun koskien BB:tä, sain juurikin sellaisen kuvan, että tässä nyt älymystö antaa rahvaalle luvan katsoa hävettävän noloa ja huonoa tv-ohjelmaa,"

    Minh, kaveri tuossa jokin aika sitten kirjoitti minulle tuosta Nevanlinnan BB jutusta:

    "Kohta ne sivistyneet kirjoittavat perusteluja sille miksi katsovat BB:tä, sivistyneistö kun on aina alkuun halveksinut duunareitten popkulttuuria mutta ennemmin tai myöhemmin hekin sortuvat siihen ja sitten kuulemme sivistyneitä perusteluja miksi se ennen niin kamala duunarikultuuri onkin hyvää. Kukaan niistä ei myönnä että on vain kiva tirkistellä sekoja nuoria, se ainakin on se syy miksi MINÄ sitä BBtä katson"

    VastaaPoista
  17. Itse suhtaudun hyvin skeptisesti kaikenlaisiin tutkimuksiin, joissa ihmisiä niputetaan tietynlaiseksi pelkästään jonkin yhden tekijän (tässä tapauksessa televisiosta BB:n katsomisen) perusteella. Minusta tällaiset ”tutkimukset” ovat informaatiosisällöltään usein varsin köyhiä.

    Tänä vuonna katson ensimmäistä kertaa Big Brotheria. Mitä se kertoo minusta? Tai sinusta? Näin kärjistetysti: sen, että katsomme Big Brotheria? ;)

    VastaaPoista
  18. Hyvä kommentti Elegia: kansalla on taipumus ruveta mieltämään omia saatanallisia (ja ehkä joskus jotain kauniimpaakin) tunteitaan jota suoltavat muiden tekojen läpi olemalla "varmoja" - ihan VARMOJA - monestakin asiata, joka on silti vain totta heidän pikku päässään.

    Sen sijaan tuo saatanallisuus tekee paljon oikeata hallaa niille, johon se sattuu kohdistua.

    Pitäisi siksi aina muuttaa välilää, ettei naapurien latentti psykkinen sairaus hyökätä muita kohtaan nousisi ihan niin helposti. Etteivät pääse kiinni uhreihinsa mutta mistä sadisti sitten elää?

    VastaaPoista
  19. "- - onko kyse samanlaisesta jutusta kuin Nevanlinnan kuukausiliiteen artikkelissa"?

    Näin syvällisesti en tiedä, mitä BB:ssä tapahtuu, ja siteerasin ylempää Tiinan kommenttia, jossa hän totesi Veijo Hietalan vierailevan ohjelmassa jokavuotiseen tapaansa - siis ilmeisesti tuossa kello 19:n lähetyksessä, ensi perjantaina.

    Muuten - mitä tulee television dekkarisarjoihin, tai jännityssarjoihin, huomaan etten katso tällä hetkellä ainuttakaan. Viimeksi katsoin Fitz ratkaisee -brittisarjaa. Muista ohjelmista katson mieluiten elokuvia, ja hyvä leffa kyllä ohittaa tämän BB:n.

    Kiinnostavaa tässä BB:n katsomisessa on se, että ohjelma pitää jotenkin pyhittää ylempää, ennen kuin sitä "voi" katsoa. Sellaisenaan katsominen on vissiin sopimatonta. Pitää olla funktio ja asettua puun oksalle tiirailemaan mitä siellä alhaalla tapahtuu.

    Minusta ainakin eiliset välähdykset talosta olivat mukavaa katsottavaa. Nuoret puhalsivat yhteen hiileen, arvostivat toisiaan ja ilmaisivat sen. He selvästi pursuivat elämää ja rakkautta toisiaan kohtaan ja sitä oli todella hauska katsoa Kauhajoen tapahtumien jälkeen.

    Kariav, kun kerran kysyit - se piste tulee tuossa lauseessasi ennen lainausmerkkiä.

    VastaaPoista
  20. Iines, niin oli minullakin, siis hymiö!

    Sillä eikös ole niin että ei ole enää työväenluokkaa eikä yläluokkaa on vain yhtä ja samaa, siis mitä tulee kulttuuriin.

    Johannes Renkipoika, olen aika lailla samaa mieltä kanssasi tuosta Nero Wolfesta.

    Minusta kirjojen käsittely muistuttaa varhaisia, hienoja Agatha Christie-filmatisointeja, mutta tässä on mukana ameriikkalainen twang, joka tekee siitä ehkä astetta vetävämmän.

    Kun juutuin lukemaan Wolfeja sen elokuvaopiskelijapojan neuvon mukaan, tulin lukeneeksi sitä niin kuin elokuvaa. Mutta ajattelin että aika kammottavaa jos Hollywood olisi todella silloin joskus 30 vuotta sitten ruvennut niitä filmaamaan, niin huonoja niiden sarjikset silloin olivat.

    Minh, luulen että kanssahäpeä on suuri syy siihen, miksi en katso oikeastaan periaatteesta noita Big Brothereita. En oikein käsitä ketä varten ne ovat.

    Ehkä on kyse Andy Warholin lanseeraamasta ajatuksesta että kullakin on oikeutensa 15 minuutin kuuluisuuteensa. Vai oliko se 5 minuuttia?

    VastaaPoista
  21. Hyvät naiset, Ripsa ja Minh

    mikä siinä BB:ssä nyt niin hävettävää on, että itseäänkin pitää hävetä, jos katsoo ohjelmaa?

    Sekö on hävettävää, että ohjelmassa näkyy aika lailla paljaasti se, millaisia lapsia me olemme kasvattaneet ja vieläpä millaiseen arvomaailmaan ja elämäntyyliin?

    Miksi ohjelma olisi merkki television alennustilasta? Mitkä seikat sen tekevät? Miksi ohjelma on roskaa?

    Miksi on fiksua tehdä tämä rottakoe älymystön edustajilla (Nevanlinna, Hietala, ym:t), mutta ei rahvaan lapsilla?

    VastaaPoista
  22. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  23. (korjasin virheen, lisäsin sanan joka puuttui)

    Alussa TV:t ilmestyivät kyllä porvarisperheisiin, niille joilla oli varaa ostaa se. Nykyajan ihmiset eivät tajua, miten köyhiä ihmiset olivat TV:n alkuaikoina. (USAssahan TV oli jo täysin yleinen 1950-luvulla, joillakin oli väritelevisioitakin.)

    Ja teekkareita - kuten meitä muitakin - on monenlaisia. Koko kulttuurin ja sivistyksen käsite ja sisältö ovat lisäksi muuttuneet, tarvitsee vain vilkaista Hesarin "kulttuuripalstoja".

    Olen samaa mieltä kuin Ripsa, minustakaan ei voida jakaa enää yhteiskuntaa "työväenluokkaan" ja "porvaristoon" vanhalla tavalla.

    Rikkaita ja köyhiä on edelleen, tulee aina olemaan, sillä kaikki ihmiset eivät ole yksinkertaisesti kyvykkäitä tai edes kiinnostuneita ylimääräisen rahan hankkimisesta tai hävittävät nopeasti perintönsäkin.

    Kulttuurin parissa työskentelevistä löytyy paljon köyhiä, ehkä vielä köyhempiä kuin ns työväestöstä, jolla on kädentaitoja. Eivät kaikki osaa rakentaa esimerkiksi taloa, venettä tai huvilaa itselleen. Eivät osaa edes laittaa ruokaa tai valmistaa vaatteita yms.

    Rikkaimmatkin suomalaiset ovat "köyhiä" verrattuina esimerkiksi Englannin, USAn ym vanhojen suurten talousalueitten huippurikkaisiin, joita on siellä paljon. Mutta siitä on hyötyä myös taiteilijoille ja artisaaneille (Huom! Käsityöläiset olivat niitä alkuperäisiä porvareita, siis keskiajalla).

    Eräs amerikkalainen taide- ja perinnetekstiilien kutoja kertoi, että hänen kaltaisensa ihmiset tulevat hyvin toimeen - tarvitsee olla vain yksi prosentti ihmisiä, jotka ostavat, se riittää.

    Sama koskee kulttuuria. Suurella kielialueella keskitason kirjailija elättää hyvin itsenä ja perheensäkin. Näin kertoi mm P.D. James.

    Rikkaus voi olla siunaus myös meille köyhille ja epäkäytännöllisille ihmisille. Odotan tässä jälleen jännittyneenä, saanko apurahoja rahastoista, joita rikkaat bisnesihmiset ovat keränneet.

    Asiat eivät ole niin yksinkertaisia, kuin monesti kliseemäisesti väitetään joidenkin dogmien valossa. Eivät ole koskaan olleet.

    VastaaPoista
  24. Ainakaan perinteisessä mielessä työväenluokka ja porvaristo eivät edusta enää samoja arvoja kuin ennen - tästä olen yhtä mieltä.

    Olen usein posmottanut sitä, miten minä nuorena akateemisena opintovelkaisena maisterina poljin töihin äídin vanhalla pyörällä vietyäni ensin lapsen tarakalla päiväkotiin, kun työväestö ja maanviljelijät toivat lapsiaan autolla. Kun sitten ostin kerrostalo-osakkeen ja pienen vanhan autonkin, jonka lattiasta vilisti maantie, olin niin ahtaalla, että äiti lainasi minulle rahaa pienestä palkastaan. Auton hankin, jotta voisin kuskata lasta ja äitiä ja koiraa ja kissaaa mökille. Velkaa oli että soi ja tili tyhjeni usein palkkapäivänä.

    Yleensäkään en ole koskaan osannut tuntea itseni muuta kuin valkokaulusköyhälistön edustajaksi, etenkin kun ne työväestön ihmiset rakensivat heti omat talot, vaihtoivat autoa muutaman vuoden välein ja reissasivat vuosittain Kanarialla (en ole koskaan ollut Kreikkaa pidemmällä).

    Että se siitä porvariston hillitystä charmista.

    Onkohan tämä minun valkokaulusköyhyyteni syy siihen, että pystyn katsomaan BB:tä ilman selittelyntarvetta? Minä yksinkertaisesti olen köyhimys, joka en osaa nyrpistellä tätä rahvaan ohjelmaa. Kai se köyhyys sitten on tehnyt nöyräksi.

    VastaaPoista
  25. Iines, kyllä asia on niin että kun meillä ei ollut koko lapsuus- ja nuoruusvuosina telkkaria (isä teki kahta työtä maksaessaan aravaa ja äiti senttasi lehteen minkä pikkuveljen hoitamiselta ehti), niin en päässyt ikinä jyvälle sen katsomisesta.

    Pidän sen sijaan radiosta. Siitä pitäminen saattaa johtua niin älyttömästä syystä, kuin siitä, että en oikeastaan kuule enää mitään, no, suunnilleen olen varttikuuloinen.

    Mutta Radioateljee, kuunnelmat, kirjakerhot, Nadjan huone, ei minun nuoruudessani ollut niin hienoja radio-ohjelmia.

    En usko että Big Brother parhaimmillaankaan kykenisi moiseen.

    Kun en ole ikinä katsonut niin en todellakaan tiedä. Sen tiedän että kovasti nuoria ovat, varmaan nättejä myös ja kovasti tahtovat kuuluisuuteen.

    Mutta miksi?

    Muistelen että työväestön katoaminen johtui paitsi piipputeollisuuden katoamisesta myös siitä että yhä useampi ihminen tahtoi ehdottomasti olla muuta kuin työläinen.

    BB:n sanoin:

    "Siis vasen ykskaks, siis vasenykskaks!/Missä paikkasi, tiedätkö sen?/ Tännepäin, täällä marssivat työläiset!/ Sinä myös olet työläinen!"

    Ja hupsista, Suomessa olikin suuri ja yhä suuremmaksi paisuva keskiluokka kaikenmaailman epäpaikoissa kuten Espoossa tai Nurmijärvellä!

    Ja saastepilvet tuprahtelevat ilmakehään.

    VastaaPoista
  26. Iltalehden Petra Husu kirjoitti 27.10.2007:

    "Ohion yliopistossa tehtyyn tutkimukseen osallistui 239 aikuista. Tulosten mukaan niitä ihmisiä, jotka nauttivat eniten realitysarjojen - kuten Big Brother, Selviytyjät ja Viettelysten saari - katsomisesta, motivoi sosiaalinen status ja oman tärkeyden tunne selvästi enemmän kuin niitä, joita tosi-tv ei kiinnosta.

    Toiseksi merkittävimpinä ominaisuuksina erottuivat kostonhalu, voitonhalu ja kilpailunhalu.

    Reissin haluteorian mukaan statuksen motivoimat ihmiset tuntevat keskivertoa enemmän tarvetta korostaa omaa tärkeyttään.

    Tutkijoiden mukaan realitysarjat palvelevat tätä tarvetta, sillä katsoja voi tuntea olevansa tärkeämpi kuin televisiossa olevat tavikset.

    Toisaalta tavallisten ihmisten nostaminen julkisuuteen televisiosarjojen avulla hivelee niin ikään tosi-tv-fanien itsetuntoa. Samojen ihmisten järjestyksenhalua tyydyttävät puolestaan realitysarjoissa noudatettavat tiukat säännöt"

    Siitäs saitte!

    VastaaPoista
  27. Televisionkatsomisen voi jakaa kolmeen tapaan tai tyyliin, jotka selittävät täälläkin esitettyjä kommentteja:

    Katsojilla televisio on lähes aina auki, vaikka he eivät välttämättä ohjelmaa seuraisikaan. He seuraavat uutisia, ajankohtaisohjelmia, sarjoja, tosi-tv -ohjelmia, dokumentteja ja elokuvia. Usein on kyse perheestä, jossa joku aina katsoo televisiota ja muut mukautuvat; lapsiperheissä lastenohjelmia, muissa sarjoja ja leffoja.

    Valikoijille television katsominen ei ole uutisten katsomista lukuun ottamatta tapa. Televisio on tiedonhankinnan tai viihtymisen väline. Valikoijat tutustuvat ohjelmistoon etikäteen ja valitsevat katsottavansa mieltymystensä mukaan. He kuluttavat myös ohjelmia, joista voisi heille olla hyötyä käytännön elämässä tai työssä.

    Rajoittajat ovat sitä mieltä, että he katsovat televisiota joskus turhaan tai liikaa. He valittavat tv-ohjelmista muita enemmän ja pitävät jotakin muuta mediaa tai internetiä tärkeämpänä. He suhtautuvat epäillen kanavatarjonnan lisääntymiseen eivätkä tarvitse mielestään lisää katseluvaihtoehtoja.

    http://www.eva.fi/files/1609_kvalitatiivinen_tutkimus_mediakayttaytymisesta.pdf

    VastaaPoista
  28. edellisen viestin osoitteen loppuun vielä:

    mediakayttaytymisesta.pdf

    VastaaPoista
  29. En luota tuohon tutkimukseen, Sedis.

    Tuntuu siltä, että koehenkilöiksi on valittu henkilöitä, jotka katsovat noita kaikkia kolmea sarjaa. Tällöin on selvää, että joukoksi voi muodostua homogeeninen ja kostonhimoinen tyhmyrijoukkio.

    Minä en esimerkiksi jaksaisi katsoa noita muita mainittuja ohjelmia, ja luulen, että suomalaisen BB:n katsojakunta ei myöskään ole kiinnostunut noista muista.

    En ymmärrä, millaisella johdattelevalla kysymyksenasettelulla on muka saatu selville, että BB:n katsojat olisivat kostonhaluisia, kilpailuhenkisiä ja voitonhaluisia. Olen vakuuttunut, että tulos on johdattelujen summa, sillä taatusti tuossa on testattu nimenomaan sitä, ovatko katsojat kilpailuhenkisiä, kostonhimoisia ja voitontahtoisia.

    Toisin sanoen vastaus on tavallaan ollut syötettynä jo kyselyn sisään, ja vaihtoehtoja on ollut mustavalkoisesti ja manipulatiivisesti kaksi. Olen törmännyt tällaisiin tutkimuskysmyksiin joissain markkinointialan oppikirjoissa!

    Itse olen muuten noiden kilpailuhenkisten ominaisuuksien vastakohta, enkä usko että kukaan muukaan Suomessa katsoo ohjelmaa niin tosissaan, että miettii vain kuka kisan voittaa tai nauttiakseen siitä, jos jotakuta kiusataan.

    Minusta tuntuu lisäksi, että Suomen BB on hieman eri maata kuin nuo muut amerikkalaiset tosi-tv:t, joita en ole kyllä katsonut, joten en sano enempää.

    VastaaPoista
  30. Kun Veijoa syytetään "äkillisestä heräämisestä" tosi-tv -ilmiöön, laitan vielä - mikäli Iines yhä sallii - linkin hänen haastatteluunsa aiheesta vuodelta 2004!

    http://www.utu.fi/tiedostot/aurora/
    pdf/4-2004/art_9.html

    VastaaPoista
  31. Ilmoittaudun valikoijaksi tuossa jaottelussa. Minä rengastan katsottavat ohjelmat etukäteen lehden valintatarjottimesta keltaisella päällevetotussilla. Ja yhdeksi ohjelmaksi olen valinnut siis BB:n, jota katson tosin hieman satunnaisesti, eli jos ei leffaa tai kiinnostavaa keskustelua tule tai dokkaria tule. :)

    VastaaPoista
  32. Jos googlaa asiasanalla tosi-tv:

    http://www.google.fi/search?
    hl=fi&q=pro+gradu+tosi-tv&meta=

    saa muutamalla sivulla jo verrattain monta linkkiä tosi-tv:tä käsitteleviin graduihin. Osa niistä näyttäisi olevan ihan kelvollista luettavaa. Samalla käsitteet tulevat tutuksi.

    Sanottakoon vielä, että Veijo Hietala näyttää kirjoittaneen ensimmäisen tosi-tv -kirjoituksensa Lähikuvassa vuonna 2000, eikä ole sen jälkeen aihetta hylännyt.

    Kyllä sillä kokemuksella aktiivinen tutkija voi jo jotakin sanoa haastattelussakin. En ymmärrä edes dissauksen yritystä tässä asiassa.

    VastaaPoista
  33. Tässä kukaan dissaa Hietalaa tai Nevanlinnaa.

    Ihmetellä sopii aina kaikkea, ja nyt ihmettelen sitä, miksi jotkin ohjelmat pitää selittää ylhäältäkäsin tai miksi niiden katsojakuntaa tutkitaan puolivillaisin tutkimuksin ikään kuin olisi jotenkin väärin tai ainakin tavatonta, että ohjelma on suosittu.

    Eivät minua Hietalan käsitykset vaivaa millään tavoin, mieshän tekee persoonallisia päätelmiään tosi-tv-ohjelmista ehkä ensimmäisenä Suomessa.

    Hänellä korostuvat kuitenkin mielestäni melko pitkälle ihmisen negatiiviset tunteet ja halut ohjelmankatsomismotiiveina, kun taatusti ihmisessä on myös positiivisempi puolensa, joka vaikuttaa tähän katsomiseen.

    Juuri eilen kirjoitin, miten nautin, kun ohjelman nuoret olivat iloisia ja heillä oli hyvä yhteishenki. Toivat mieleeni oppilaani, ja parhaat hetkeni heidän kanssaan. Uskon että moni ihminen katselee ohjelmaa samalla silmällä - talon nuorethan ovat mukavia ja hauskoja ja peräti luovia ja ilmaisukykyisiä yksilöitä! Mitäs kostonhimoa tuommoinen on?

    VastaaPoista
  34. Nää tässäkin lokissa aiheena olevat realityformaatit ovat siis enemmän kuin syvältä...

    Enkä siis takuulla kuulu tämän maan sivistyneistöön kuin muuhunkaan huutokuoroon.

    Rapsakkaa syssyä vaan kaikille.

    VastaaPoista
  35. Sukupolvien välisen vuorovaikutuksen edistyksestä on arviointi ollut pirstaloitunutta. Reality-tv on uutta kulttuuria työnnyttävää. Uusi sukupolvi luo omaa kulttuuria josta edellinen sukupolvi ammentaa tulevaa.

    Kukaan ei voi syntyä täysin uuteen sukopolveen ilman historiaa – "evoluutiota". emme voi välttää sen välittymistä tai vastaanottoa.

    Täysin liberaalisen – hedonistisen – yhteiskunnan airueena voimme nändä ensitulkinnan Big brothers tai Kid Nation yhteisöt.

    VastaaPoista
  36. Anonyymi, voidaan toki hyvin keskustella realitysarjoista yleisellä tasolla, mutta siinä tapauksessa minun pitää pitäytyä sivussa keskustelusta, koska en tunne näitä muita formaatteja ollenkaan eikä minulla ole niistä mielipidettä. Jotenkin ajattelen niin, että televisiosta tulee niin paljon kaikenlaista, että hyvin sinne mahtuvat erilaiset ohjelmat vaikken minä niitä katsoisikaan.

    Ajateltavaa kuitenkin sain tuosta ajatuksesta, jonka tutkimukset ovat nimenneet: näistä tosi-tv-ohjelmista ihminen hakee sisäistä pahaansa, purkuväylää sille.

    En ymmärrä näin yksipuolista näkemystä. Yhtä lailla ihminen kai hakee näistä mukavia hetkiä, positiivisia tunteita saadakseen jakaa ne muiden kanssa ja löytääkseen purkuväylän itsessään olevalle hyvälle.

    VastaaPoista
  37. Veijo Hietalasta: hän on asioihin paneutuva ja monintavoin fiksu mies. Hyviä linkkejä Hietalan käsityksiin oli edellä.

    Katsojana minua inhottaa sellaiset ohjelmat, joissa tietentahtoen nolataan, nöyryytetään, tai häpäistään jotakuta tai joitakuita. Tai, jotka ovat kiusaamisen ja henkisen väkivallan vuosikurssin perusopintoja. Ohjelmaformaatit, joissa kanssaihminen on vain kilpailija tai vihollinen ja joka pitää vain voittaa (keinolla millä hyvänsä), eivät sisällöllisesti tarjoa kaltaiselleni katsojalle yhtään mitään.

    Väkivaltaohjelmia tai -sarjoja en voi katsoa, koska sietokykyni niihin on hyvin alhainen ja alan heti nähdä hirveitä painajaisia.

    Luulen, uskon ja olen aika varma etten ole ainoa, joka kaipaisi sisällöllisesti toisentyyppisiä ohjelmia televisioon. Toivottavasti niitä tulisi näiden tilalle.

    VastaaPoista
  38. Katsojana minua inhottaa sellaiset ohjelmat, joissa tietentahtoen nolataan, nöyryytetään, tai häpäistään jotakuta tai joitakuita.

    Mutta näinhän tehdään kaikessa taiteessa, fiktiivisille henkilöille. Pitää siis sanoa hyvästit monille taiteen perinteisille, absurdeille ja kokeellisille muodoille, joissa ihmispoloa häväistään monin tavoin.

    Mitä muuta taiteen tuotokset siis ovat kuin peilikuvia ihmisistä ja maailmasta, meistä siis, kuvia, joille nauramme, joita häpeämme, joita pilkkaamme, joihin samaistumme, joita ihmettelemme; kuvia joista löydämme tarttuma- ja samaistuskohtia niiden ollessa ivaavimmillaankin.

    Jos Mimosa Pale vetää Bulevardilla perässään jättihäpyä, vakuutamme rintoihimme lyöden, miten hienoa on kun jalkovälimme kuvataan elämän alkulähteenä ja uudestisyntyminen tunnelina. Minkäänlaista häpyä emme tunne. Mutta jos Mimosa Pale kulkisi kadulla rumpua lyöden pillu paljaana, asia muuttuisi häpäisyksi. Tai jos tosi-tv:n Minna näyttää rintansa, hän on hävettävä hutsu. En ymmärrä tätä logiikkaa, että elävä pillu on on eri kuin fiktiivinen pillu.

    Ja juuri näinhän Veijo Hietalakin sanoo. Se, mikä tositv:ssä tehdään suoraan oikeille ihmisille, tehdään muissa taiteen tuotoksissa fiktiivisille ihmisille.

    Kyllä se kuulkaas vaan niin on edelleen, että kulttuuri on kyldyyriä, ja sitä harrastavat fiksua porukkaa, eliittiä.

    VastaaPoista
  39. "Jos Mimosa Pale vetää Bulevardilla perässään jättihäpyä, vakuutamme rintoihimme lyöden, miten hienoa on kun jalkovälimme kuvataan elämän alkulähteenä ja uudestisyntyminen tunnelina."

    Siis ketkä me?

    BB ohjelma saa minun puolestani pyöriä siellä jossakin niinkauan kuin tarvetta on. Ja 500.000 katsojaa saavat sen, mitä eniten maailmassa kaipaavat.

    En kuulu siihen ryhmään enkä kuulu tuohon em. joukkoon "me". Mitä ilmeisemmin kuulun siis joukkoon "he" tai "ne" tai "nuo".

    VastaaPoista
  40. Noh, hirlii,

    kulttuuriväeksi luokiteltava ryhmiö puolusti suureen ääneen jättihäpytaidetta, ja jostakin oikaisin sen verran, että arvelin sinun kuuluvan kulttuuriväkeen. Oikaisu voi tietenkin olla aiheeton, kuten ne usein ovat!

    Onko ohjelmalla puoli miljoonaa katsojaa!? Sanon että ohhoh, tämä oli minulle kuitenkin yllätys, minä kun mieltymyksineni kuulun lähes aina johonkin marginaaliryhmään.

    Toisaalta, en ole koskaan minkään fani, vaan tuotakin ohjelmaa katson toki myös otsa rypyssä. Ei täydellistä ohjelmaa olekaan.

    VastaaPoista
  41. Mitenkä sitä kulttuuria oikein harrastetaan? Mitä se kulttuuri oikein on? Aikaisemmissa jutussa täällä pohdiskeltiin kulttuurikodin, anteeksi, sivistyskodin, kaappeja ja hyllyjä. Onko sivistyskoti myös kulttuurikoti? Voiko olla kulttuurikoteja, jotka eivät ole sivistyskoteja? Onko niissä punkkupullot lattialla sohvan jalan läheisyydessä eikä kaapissa Päätalon, Huxleyn ja Allardt-Littusen vieressä? Asuuko kulttuurikodeissa poninhäntämiehiä? Asuuko niissä myös kansallispukunaisia? Miksi monessa kunnassa kulttuuriasioita hoitaa sivistyslautakunta? Onko Suomessa jo tarpeeksi kulttuuria, vai pitääkö sitä tuoda jostain lisää? Voiko Ollilan ja Stubbin kome.. komitea olla niin tehokas, että se vie loputkin ulkomaille?

    VastaaPoista
  42. Kariav,

    kuka nuo rajat osaa ja uskaltaa vetää, on kyllä aika perskeles ihmiseksi.

    Jos minulta kysytään, niin en tiedä vastausta ainoaankaan kysymykseen, vain sen, että tykkään poninhäntämiehistä.

    VastaaPoista
  43. Ristiriitainen ja moralisoiva suhtautuminen reality-sarjoihin on kai kansainvàlinen ilmiò.
    Itse pidàn suurinta osaa todella huonoina=tylsinà, mutta kyllà seuraan(kun ehdin) taas toisia suurella kiinnolla. (Vaikkapa survivor-tyyppistà autiosaari-sarjaa)

    En usko ettà sarjojen suosio johtuu pelkàstààn tirkistelynhalusta.
    Roskaa tai ei, realitysarjat kertovat ihmisten halusta nàhdà jotain aitoa, jotain, jota ei ole suodatettu. Aivan saman ilmiòn ààrellà olemme mielestàni blogimaailmassa: ihmiset haluavat vaihtoehtoisia tiedonlàhteità, suoraa tietoa.

    En tiedà kuinka moni ymmàrtàà reality-sarjojen olevan hyvin kontrolloituja nàennàisestà "aitoudesta" huolimatta. Mutta kun osallistujat kàyttàytyvàt tarpeeksi typeràsti, vaatimus aitoudesta tuntuu tàyttyvàn...

    VastaaPoista
  44. No näin juuri se minustakin on, että ihmiset hakevat jotakin aitoa, ei fiktiivistä tai kontrolloitua käyttäytymistä tai tunnereaktiota.

    Maailma on niin täynnä fiktiota, teeskentelyä, opittua käyttäytymistä, että näiden ohjelmien perimmäinen vetovoima on niin hassulta kuin se kuulostaakin todellisuuden etsiskely contra manipuloitu todellisuus. Kokonaan eri asia sitten on, miten se todellisuus löydetään ja kohdataan.

    Todellisuutta etsitään toki myös kirjallisuudesta ja taiteesta, mutta huomattavaa on, että fiktiossa se on aina suodatettua ja manipuloitua.

    VastaaPoista
  45. Lisäys vielä

    Se että yllä Sediksen mainitsemassa tutkimuksessa relity-ohjelmien katsojat todettiin muita kostonhaluisemmiksi ja kilpailunhaluisemmiksi, löytää minusta nyt viimeksi esillä olleiden seikkojen perusteella luonnollisen selityksensä.

    Näitä ohjelmia katsovat kuuluvat siihen ihmisryhmään jotka kokevat, että he eivät saa ääntään yhteiskunnassa tarpeeksi kuuluville ja tuntevat tarvetta näyttää, että täältä kyllä tarvittaessa pesee. Ohjelman voittoja ja tappioita, nöyryytyksiä ja pärjäämistä katsellessa pieni ihminen samaistuu henkilöihin, antaa tarvittaessa turpaan niille jotka eivät kuule hänen ääntään eivätkä ymmärrä hänen tarpeitaan. ja vastaavasti hän iloitsee, kun hänen suosikillaan (omalla alter egollaan?) menee hyvin ja samaistuksen kohde pystyy nousemaan suuresta tuntemattomuudesta joksikin.

    Ja sitten tulee joku tutkijanplanttu, joka vetää heppoisia päätelmiä ihmisen kostonhalusta...

    VastaaPoista
  46. Sinun pitää ensin Iines kysyä itseltäsi mitä yritykset tekevät niillä diskurssianalyyseillä mitkä myydään jatkuvalla syötöllä ulos?

    Kuka siis ostaa meidän geneettisiä karttoja ja miksi? Kysy sitä ensin.
    Ja sitten kun tietää, että firmoilla ja erilaisilla lobbaajilla voi olla kymmenten vuosien strategiat omissa puuhissa, niin mieti jälleen mitä sanot. On ihan toisenlainen maailma yhtäkkiä.
    Älä siis tuomitse ihmisten halua ymmärtää ja myös turhautua.

    Olet itse pintaliitäjä ilmeisesti ja hyvähän sinulla on olla: joku muu miettii sitä, mitä sinä et olisi parhaimmilla kyvyilläsi edes tajunnut alkuunkaan. Sinun lapsenlapsesi voi olla heistä kiitollinen kuten meidän sukupolvi on kiitollinen sotaveteraaneille. Ei paljon tule mieleen vaan.

    VastaaPoista
  47. BB-talkhow on orgastista degenaraatiota.

    Lähes tieteellinen koe: entropia toimii sittenkin myös evolutiivisena voimana, ihmisen oma kehitys (kulttuurisivistys, sosiaalievoluutio) voi kääntyä iloisesti taaksepäin.

    Vai onko BiBi-talo ihan vain reilu ja aito kurkistus human condition-todellisuuteen? Suomalaisittain reilua ilman sivistystapojen höpöä ja fobioita.

    Ihmisen aivothan ovat kai kehittyneet alunperin vain nimenomaan sosiaalista peliä ja hierarkista vehtaamista varten.
    Älyhän on syntynyt oman statusaseman epäsuoraan nostamiseen (ilman brutaalia voimaa) ja kannattajien/ kumppanien houkutteluun ja vakuuttamiseen - sekä myös vastustajien nolaamiseen ja saattamiseen ongelmiin.

    Joten tämän ohjelman pitäisi olla mitä originaaleinta primitiiviaivojumpaa. Toisen nolaamiseen houkutteluhan vaatii aikamoista shakkipäätä.

    Sivistys on sosiaalievoluution viimeisin berliinin muuri tai äänenvaimennin arkaaisia yllykkeitä ja statusuhoamista varten, joita BiBi-talossa vapautuneesti paljastellaan ja joita katsoja saa sitten tirkistellä tuomarin äänestävässä roolissa. Voi kun minäkin saisin päästää libidoni liihottamaan ja tavoitella vain idin yllykkeitä ilman huolta huomisesta.

    Itse en koe olevani kulttuurin eliittitarkastelija mutta jotenkin tuntuu siltä, että ylemmän tason sivistys-Suomi unohtaa sen että useimmat suomalaiset elävät tavallista elämää, jossa tavalliset tarpeet ja tarpeiden ilmaisut rehdillä ja suoralla tavalla ovat "elämän suola". Ruohonjuuritasolla ei itsehillinnän tai epäseksuaalisuuden pseudokristillinen imago ole tärkeintä tai rehellisintä elämänhallintaa.

    Vaikuttaako kansallinen historiamme tämän suomalaisittain aidon BB:n tulkintaan?

    Minusta elämme vieläkin kulttuurimme sisäisen pahan purkamisvaihetta, post-traumaattisessa mediatilassa hyvin jyrkän sensurointikulttuurin jäljiltä. Kekkosenkin aikakaudella vielä (itse)sensuroitiin tuotantoja hyvin rankalla kädellä, täysin mediassa todellisuudesta ja mm seksuaalisuudesta vieraantuneina. Siksikin BB-talon kömpelö käpälöinti- ja vokottelukulttuuri voi tuntua huumaavan hurmaavalta.

    Luulenpa noihin tutkimustuloksiin verrattaessa että Suomen BiBi-taloon haluava porukka on aika erilainen otanta kuin isommissa BB-tuotannoissa. Vähemmän laskelmointiin kykenevää ja enemmänkin impulsiivista perussuomalaista "kansaa".

    Tunnettuahan on, että suomalaisille vahingonilon elevaatio on suuri nautinto. "Mitä sekin luuli olevansa." Ja onhan kuttuuriamme eniten muokannut kirkon intensiivinen helvettirankaisu-opetuskin perustunut taivaalliselle vahingonilolle. Hell BigBrother Original.

    Itse olen yrittänyt madaltaa ja vapauttaa mediakriittisyyteni virnuilun tasolle mutta ennätykseni on nyt vain minuutti ja 30 sekuntia BiBi-talon seuraamista. Olen siis aika tekopyhä.

    Olenko niin todellisuudesta irtaantunut että en voi katsoa paljasta suomalaista libidoteatteria? Lehtijuttuja olen sentään välillä lukenut jotta pysyn virtuaaliheimon draaman kyydissä.

    Hienoa, jos siellä on ilmennyt ryhmähenkeä - mutta arvelisin että kun ohjelman kilpailuluonne palautuu taas takaisin kilpailijoiden mieleen niin sitä katkerampia ja vahingoniloisempia tunneilmauksia tulee paukkumaan, mitä rankemmin hyvien päivien jälkeen joku tuntee tulleensa petetyksi tai hylätyksi.

    Ja sitä tyytyväisempiä katsojia saippuadraaman mutakylvyssä lohdullisen seesteisen vaiheen jälkeen.

    Onko noissa BB-äänestyksissä enemmän kostonhimoa vai sääliä? Tuskin sääliä tavoitteissaan "epäonnistuneita" kohtaan.

    Miten muuten oli, kun se yks seireeninainen karkoitettiin yllättäen Brotherin toimesta, niin tuliko yhteisölle empatiashokki ja jäsenten toiminta oli/on nyt enemmän empaattista?

    VastaaPoista
  48. Joskus tuntuu siltä, kun lukee näitä hienoja ylemmän kulttuuritahon analyyseja BB:sta, että mainittu taho tietää enemmän ohjelmasta kuin minä, satunnainen katsoja. Tämä on hämäävä tunne, eikä jätä minua rauhaan.

    Pystyn jopa lisäämään faktatietouttani ohjelmasta ja sen käänteistä yksistään korkeamman tahon analyyseista, jokaista kympin lähetystä kun en ole katsonut.

    Kun kerran kulttuuriväelle (sis. harrastajat) on tämä Outi Nyytäjän lausuma kiteytys totta:" Emme ota kantaa ohjelman sisältöön, emmekä halua tuomita ihmisiä, jotka sitä katsovat", niin herää vain kysymys, mistä ihmeestä analysoijataho tietonsa saa, kun jokainen tuntuu katsovan ohjelmaa korkeintaan puolitoista minuuttia tai pysyttelee siitä täysin irti? - Tämä paradoksi ei jätä minua rauhaan, vaan vaivaa kuin herhiläinen kautta tämänkin keskustelun.

    Eniten vaivaa se, että ylempää tiedetään alemman katsojakunnan ajatukset ja motiivit.

    Kyllä minusta näin perusteellinen tietäminen edellyttäisi jo jonkin tason omakohtaista tutkittavaan objektiin perehtymistä. Eihän muuten voi arvailla toisten motiiveja ja ajatuksia, jos objekti on tuntematon suure.

    *

    HG, pysytäänpä taas asiassa, ei minun persoonassani - sillä ei ole mitään tekemistä tämän keskustelun aiheen kanssa!

    VastaaPoista
  49. haha, hyvä juttu. Minulla on half cup.
    Mitä siinä pitäisi tehdä?

    VastaaPoista
  50. Kaikkia kommentteja en ole lukenut, joten anteeksi jos tämä on jo mainittu.

    Mielestäni BB:t ym. vastaavanlaiset ohjelmat kertovat enemmänkin katselijan uteliaisuudesta ja tirkistelynhalusta kuin sivistyksen tasosta tai koulutuksesta. Jokaisesta luokasta heitä löytyy.

    -meirami-

    VastaaPoista
  51. Eihyvänenaika! Eihän työväestö/sivistyneistö-jaottelussa ole kysymys rahasta. (viittaan Iinekseen kommenttiin, jossa hän valkokaulusköyhälikkönä joutui ihan polkupyörällä ajamaan)

    VastaaPoista
  52. Alin anonyymi, rauhoitu, kukaan ei ole sanonut, että sivistyneistö/eliittimäärittelyssä olisi kyse rahasta.

    VastaaPoista