Nainen katsoo ikkunasta ulos - tai sisään, kuten naiset kautta aikojen ovat tehneet. Hän näyttää joutilaalta samalla tavoin kuin kalastaja veneessään tai metsästäjä peuraa odotellessaan.
31.3.2010
Milloin maailmanpiiri on laaja?
Edellisessä keskustelussa muuan kommentoija sanoi, että Sofi Oksasen maailmanpiiri on laajempi kuin Frans Eemil Sillanpään, mutta silti pieni Ahtisaareen verrattuna. Toinen kirjoittaja sanoi, että tuskin oli, koska silloin kun Eemeli oli nuori mies, Suomi kuului Venäjän Imperiumiin ja Eurooppa oli käytännöllisesti katsoen rajaton ja että vasta EU on mahdollistanut vastaavan vapauden liikkua.
Kysymys maailmanpiirin laajuudesta on kutkuttava. Voisin itse ajatella nimittäin niin, että maailmanpiiri suppenee kaiken aikaa. Elämme avaruudessa tutkittujen ja kontrolloitujen kehien sisässä, ja nämä kehät muodostuvat lopulta kohtaloksemme ja tappavat humanismin ja muut kaunotieteet. Merkkejä teknokratian voimasta näkyy jo, ja pahalta näyttää.
Toisaalta voisi kai ajatella, että maailmanpiiri on aina laaja, oli aika mikä tahansa ja kulttuuri mikä hyvänsä. Siellä se on, se maailmanpiiri, milloin lätyn, milloin kolmikerrospyramidin, milloin navoiltaan litistyneen pallon muotoinen. On alisia tuonen ilmoja, maanpäällisiä paikkoja ja ylisiä ilmoja, kaikissa oma väkensä, omat haltijansa ja uskomusolentonsa, jotka auttavat ihmispoloa kosmoksen luomisessa. Kyse maailmanpiiristä liittyy näihin maailmoihin, mutta sisältää myös ihmisen perskohtaisen pään sisällön, luulomäärän jota tietomääräksi kutsutaan, siis tiedon, joka on kaikin puolin suhteellista. Kuka voi siis sanoa, että Sofilla on mahdollisuus tietää enemmän kuin Frans Eemilillä tai päinvastoin - tai että Ahtisaari tietää enemmän kuin meidän äiti?
Meillä voi tietenkin olla tarkahko tietomäärä Sillanpään maailmanpiiristä, koska olemme hänen jälkeensä tulleita ja asiat ovat loksahdelleet sijoilleen perspektiivin myötä ja koska meillä on Internet, mutta se kaikki mitä ajattelemme Ahtisaaren ja Oksasen maailmanpiiristä, ei ole vielä validia tietoa vaan luuloa, koska olemme samassa kehässä, samalla aikajanalla, samassa pisteessä jopa. Moni asia muuttuu historian ja tieteen kehityksen myötä. Eikö siis kysymys ihmisen maailmanpiiristä ole aina aina absurdi?
Mielestäni, jos nyt oikein saivartelemaan äidyn, laajin elämänpiiri on magiaa harjoittavalla aboriginaalilla, koska hänen tietomääränsä on vähäinen - hänellä on siis mittaamaton maailma tutkittavana, vailla ääriä, vailla ainuttakaan jo tutkittua kiintopistettä. Aboriginaali kuitenkin osaa ja tietää sen, miten selvitä hengissä ravinnonsaannin suhteen ja monesti sairauksien hoidossakin, kun taas nykyihminen ei tiedä miten säilyä hengissä yksin maailmassa, koska osaaminen ja tieto on lokeroitu kapean sektorin osaajille, joista olemme riippuvaisia. Näin siis aboriginaalin tieto on suhteellisesti suurempaa kuin nykyihmisen.
Voisiko siis sanoa, että nykyihmisen maailmanpiiri on suppeampi kuin menneen ajan ihmisen, ja lisäksi, paha vieköön, se suppenee koko ajan? Maailmanpiirillähän on nyt tieteen ja tutkimuksen asettamat kontrolloidut rajat ja kehykset, on siis valmiita kehiä isompien kehien sisässä. Ihminen matkustaa ilmastoidussa äänettömässä välineessä aikavallit murtaen mantereelta toiselle, näkemättä vilaustakaan maiseman- ja kasvullisuudenmuutoksista, tuntureista ja vuorista, puhumattakaan siitä, että voisi virvoitella katsettaan radan varrella solisevassa purossa saaden uusia innoituksia kaikesta näkemästään ja kuulemastaan.
Ei tuossa tarvitse enää ajatella ja tietää, niin kuin Frans Eemilin tai aboriginaalin. Me siis kutistamme maailmaa luodaksemme kaaoksesta kosmoksen, ja kaiken järjen mukaan tämä merkitsee samalla maailmanpiirin supistumista.
(Maalaus Kalervo Palsa)
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
No emmä nyt tiedä...
VastaaPoistaJärkevä kommentti, Homo Garrulus. Tuo on viisauden alku.
VastaaPoistaKun on repinyt ensin kansaa mukaan tänän suureen ja laajaan maailmanpiiriin ja pidettiin kuin elukka häkissä niin sitten keksivät Oksaset kirjoittamaan ja näin saatiin asia ulos tavalla joka ei loukannut niitä jotka uskoi kaikenlaista tietävänsä.
VastaaPoistaSiitä oli kyse ihan ensimmäisestä lauseesta minkä lähetin ensimmäiselle proffalle joka kirkuen lähti toiseen yliopistoon ja puhui suu vaahdossa isosta perspektiivistä ja sen jälkeen alkoi minun hulluksi-nimittäminen: oli näet aika suuri fyrkka takana ja nyt se ,minkä lähetin sille proffalle ja myös kirkolle eräällä tavalla on jo implementoinumassa opetushallituksen uusiin näkemyksiin joten asia rullaa mutta minä en pääse kodista ulos.
Joten. Mitäs tähän asiaan voisi sanoa: tähän sadismiin meni about 10 vuotta ja syylliset ovat hyvin lähellä. Halusivat ns. voittaa ja asia kirjoitettiin toisten ihmisten nimiin: eihän se tämä hullu voinut olla. Skitso. Klepto. Mitä vielä? Hmm ai niin tyhmä. Sairas. Vammainen. Krooninen valehtelija.
Kaikki nämä kelpasivat ja sitten kun niitäkin tutkittiin ja tämä herätti kaikkien typerienkin intohimon vähän observoida sillä seurauksella etten voinut enää ulos mennä koska aina oli joku raportoimassa -
- voitko pian kuvitella missä helvetissä olen elänyt.
Ja nyt ilmoittavat, että mies voitti.
m i t ä m i e s v o i t t i??????
- että vanhat pedofilit eivät joudu ikinä vastuuseen koska varkaus on siinä porukassa legitiimiä kunhan se on yhteinen tapa ja oma jekku mistä ei puhuta.
Hmmm.... aboriginaalin "maailmanpiiri" oli siis laaja, koska hän tiesi maailmasta niin vähän, ja samalla periaatteela meidän piirimme on suppea, koska tietomme on jo niin laajaa...
VastaaPoistaVäitänpä vastaan.
Joku viisas on sanonut suunnilleen näin, että mitä enemmän oppii, sitä paremmin ymmärtää tietonsa vähyydyn.
Älkää vaan nyt menkö siihen harhaan, että esim. tähtitieteilijämme tietäisivät maailmankaikkeudesta jo suurinpiirtein kaiken.
En silti aliarvioi heidän tietojaan. He tietävät täsmällisesti sanottuna niin paljon, että he uskovat ymmärtävänsä universumista 4 %.
Loput 96 % on "pimeää" ainetta ja "pimeää" energiaa.
Pimeässä sitaatit siksi, ettei se tarkoita "näkymätöntä" tai "mustaa", vaan "jotain josta meillä ei ole aavistustakaan muuten kuin että mitään tuntemaamme materiaa tai energiaa se ei ole".
Oikeampi olisi siis sanoa, että loput 96 % on jotain tuntematonta.
Aika varmoja mielipiteitä pojat kuitenkin tällä 4 %:n tietämyksellään laukovat. Uskonto on kuulemma huiputusta jne... No onhan se, taikauskoa siis, mutta sen tietämiseen ei tarvita kosmologian tohtoriutta.
Niin Iines - ne jotka tietävät, tietävät etteivät tiedä oikein mitään. Maailmanpiirimme on siis yhtä laaja kuin aboriginaalinkin.
Joku viittaa kenties kohta Cerniin, jossa tehtiin eilen historiaa... Huomautan kuitenkin, että tutkimusmetodi oli täysin samanlainen kuin simpassilla: lyödään kookospähkinä kiveen niin lujaa, että se halkeaa, jolloin ehkä nähdään mitä sisällä on.
Tässä siis olemme kaiken kehityksen jälkeen: maailmapiiri kuin aboriginaalilla, tutkimusmetodi kuin apinalla?
Kysely: Yli puolet tiukentaisi maahanmuuttoa
VastaaPoistaKolme viidestä suomalaisesta pitää tuoreen kyselyn mukaan maahanmuuttopolitiikkaa liian löyhänä.
...
Jopa 91 prosenttia puolestaan arvioi, että rikoksista tuomittuja ulkomaalaisia pitäisi voida karkottaa maasta nykyistä helpommin.
Hyvä homma! Asioista pitää puhua niiden oikeilla nimillä.
Tapani,
VastaaPoistahyvä puheenvuoro, joka saa minut tyhjentämään pajatsoani ehkä liikaakin kerralla.
Mielestäni aborginaalin tai varhaiskantaisen ihmisen maailmanpiiri ei ollut ainakaan suppeampi kuin nykyihmisen.
Kaikki tieto oli aikojen alussa kaikille mahdollista, toisin kuin nyt, jolloin tieto on pirstottu ja avain siihen on kulloiseenkiin kapeaan siivuun vihkiytyneillä.
Se tieto on ehkä syvempää, mutta samalla kun sitä tulee lisää, se tuo eteen uusia avaamattomia ovia - tätä kai tarkoitetaan sillä, että se joka tietää paljon ja joka on tiedon keskellä, tietääkin vähiten, siis tuntee tietävänsä vähiten. Se joka luulee tietävänsä paljon, on luultavasti kaikkein rajoittunein ja ahtaimmin tietävä, koska hän "tietää" ja tiedolla on aina rajat.
On kai selviö, ettei oikeaa vastausta ole siihen, kenen maailmanpiiri on laajin, mutta asian pohtiminen avaa hieman tuota luutunutta käsitystä, että nykyajan ihmisen elinpiiri on laajin. Itse olen siis sitä mieltä, että nykyihmisen maailmanpiiri kapenee jutussa kuvaamistani syistä ja kuvaamallani tavalla. Kaiken haltuunotto pienentää maailmanpiiriä, koska määrittely supistaa aina pois sen, mitä ei ole todistettu, mutta mikä silti voi olla. Varhaiskantaiselle ihmiselle on enemmän kuin nykyihmiselle.
PS Lauseeni verbit ovat indikatiivissa, mutta väitteen muodosta huolimatta ne ovat pohdiskelua, ajatuksiani jotka eivät pyri tietämään tai väittämään.
Anonyymille
VastaaPoistasanoisin, että kunpa Homma-leirissä tajuttaisiin sellainen totuus, että aborginaalilla, joka usein oli/on musta ihminen, saattaa olla laajempi maailmanpiiri kuin valkoihoisella nykyajan ihmisellä. - Tämä näin väreillä karrikoiden.
Eräs viisas ihminen sanoi, että tiede osaa pilkkoa kaiken pineiksi palasiksi ja käsitellä niitä, mutta kokonaisuudesta se ei osaa sanoa mitään. Esim. elämästä.
VastaaPoistaAhtisaaren nimi vilahti. Muistan kun hän sai palkintonsa; muistan siis lähinnä sen miten hänen olisi mielestään kuulunut saada se jo aiemmin.
Aika hävytöntä etten sanoisi.
Minkäköhän verran hän mahtoikaan lahjoittaa hyväntekeväisyyteen? Seuraajansa lahjoitti koko potin.
Jape, Iines ei nyt ottanut maahanmuuttoa keskustelunaiheeksi, joten menisitkö muualle linkittelemään.
VastaaPoistaKiitos.
Siis mikä siinä Ahtisaaren käytöksessä mättää, etten pidä hänestä ollenkaan: ynseys ja ylimielisyys. Se näkyy tavassa kohdata ihmisiä, tavassa puhua ja vastata, silmien ilmeessä. Ei kai kauhean hyvä ja sydämellinen ihminen lopulta pystyisi ajamaan edes rauhan asiaakaan lävitse missään. Tarvitaan myös voimantuntoa.
VastaaPoistaJos ko. henkilöä haastatellaan esim. televisiossa ja laittaisi äänen pois ja keskittyisi katselemaan olemusta - ei pisaraakaan sympaattisuutta.
VastaaPoistaSitä vähemmän - jos mahdollista -, jos mukaan ottaa vielä äänen.
Hauska kuvanvalinta tähän päreeseen Sinulle, Iines. En kuuna kullan valkeana olisi odottanut, että Kalervo Palsa olisi saanut aikaan tuon kauniin työn!! Olen nähnyt vain niitä rumia ja yököttäviä. Ei siis ole aina koiraa karvoihin katsominen.
VastaaPoistaMitä tulee rauhanpalkintomme saajaan, sama pätee häneenkin. Jo paljon ennen, hänen ollessaan vasta "vain" presidenttimme, häntä arvosteltiin armotta. Pilkattiin hänen olemustaan, vaikeaa liikkumistaan jne. Että sellainen valittiin presidentiksi, kun tarjolla olisi toki ollut komeampia ja muutenkin hurmaavampia miesehdokkaita. Hyi hitto, millaiseen kärkevään arvosteluun hän joutui! Kun hän sitten sai tuon arvostetun rauhanpalkinnon, häntä yhtä äkkiä pokkuroitiin ja myös entisten ilkkujien oli pakko hyväksyä hänen maailmanlaajuinen arvostuksensa rauhantyössä, olisi kuka tahansa käyttäytynyt kuten hän haastattelutilanteissa . Ainakin minä olisin. Kieltämättä hän on kärsimättömän ja ylpeän oloinen, kun häneltä tivataan vastauksia ja kannanottoja milloin mihinkin. Mutta niin metsä vastaa, kuin sinne huutaa.
Martti on tosi empaattinen ja rakastava ihminen! Ainakin itselleen.
VastaaPoistaJos maailmanpiirillä tarkoitetaan viisautta tai tietoa, niin turha niille Cernin hiukkaskiihdyttimen ihmisille on mennä sanomaan, että tehän pienien asioiden kanssa piperrätte.
Einstein pohdiskeli tosi isoja asioita, mutta ei aina muistanut missä asuu.
Ja tässä tietokoneen äärellä on ainakin isompi maailmanpiiri kuin television edessä.
Ahtisaaren ansiot ja kyvykkyys ovat niin suuret, että luulisi niiden ulottuvan myös kanssakäymiseen ihmisten kanssa, tapaan jolla ihminen kohdataan. Jos on kiinnostunut ihmisestä, ihmisyydestä, niin mielestäni tuota vaihdetta ei voi välillä kytkeä pois päältä.
VastaaPoistaSiksi tapaus Ahtisaari onkin mielestäni ristiriitainen. Ihminenhän uskoo tutkitusti paremmin kehon kieltä, nonverbaalia viestintää, kuin ihmisen puhetta. Ja nyt en siis puhu ihmisen ulkonäöstä, vaan ilmeiden ja eleiden kielestä. (Enkä tarkoita sitä, että kun hymyilee, on ystävällinen ja kun on vakava, on surullinen tai muuta yhtä simppeliä.)
Totta, että tietsikan ääressä maailma on avarampi kuin television.
Ajatelkaapas muuten, millainen maailmanpiiri on mökin mummolla, joka katselee Sastamalassa ikkunastaan ulos. Horisontissa siintää kirkonkylän ainoa kerrostalo. Eikö mummonkin maailmanpiiri ole jossain mielessä laaja, kun hän tietää, että on erilaista elämää?
Valitettavasti en tunne viimeistä nobelistiamme yksityisihmisenä, mutta julkisilla tiedoitusvälineillä on suuri valta saada ihminen näyttämään milloin minkäkinlaiselta halutaan. Irroittamalla lauseita oikeista yhteyksistään ja kenties niitä hiukan muokkaamalla saadaan jonkun lausuma kuulostamaan aivan toiselta kuin miksi sanoja ne alunperin oli tarkoittanut.
VastaaPoistaKehonkielestä paljon puhutaan, eikä sen mahtia kai käy kieltäminen. Mutta kukapa sen kielen virheetön tulkitsija voi sanoa olevansa?
Kun tarpeeksi kertyy pahaa mieltä hampaankoloon, on vaikea näyttää lempeältä ja olla rakastettava. Jos ihmisellä on fyysisiä kipuja tai paha olla, voi tulkinta olla virheellinen. Samoin vaikka ihminen voi olla kaunis katsella tai miellyttävä kuunnella, kehonkieli voi pettää.
Siis kyse on ihan nonverbaalista viestinnästä, kehon kielestä, ei puheen sisällöstä tai ulkonäöstä, Delilah.
VastaaPoistaSiihen vaikutelmaan, jonka olen saanut Ahtisaarta tarkkailemalla, eivät siis vaikuta myöskään esimerkiksi Jope Ruonansuun parodioinnit Ahtisaaresta, vaan sanoisin, että Ruonansuu älykkäänä ja taitavana tulkitsijana ammentaa ehkä myös tuosta Ahtisaaren paradoksaalisuudesta, jonka hänkin näkee.
Tuo mainitsemasi tekniikka on valitettavaa, ja arvelen kyllä, ettei sitä asiallisissa viestimissä harrasteta tällaisten poliitikkojen tasolla.
Sanoisin vielä niin, että kehon kielellä ei ole tekemistä ulkonäön kanssa. Nonverbaali viestintä on ilmeitä, eleitä, hienoisia otsanrypistyksiä, katseen kohdistamisia tai välttelyitä ja kasvojen koskettamisia, liikehdintöjä, jotka joku tekee huomaamattaan. Kehon kieltä tarkkaileva voi saada siis tätä kautta tietoa esiintyjän todellisista tunnetiloista, koska sanoihin ei voi luottaa yhtä paljon kuin kehon kieleen.
Nonverbaalia viestintää on vaikka se, että opettaja, joka jalkautuu puhumaan luokan keskelle tai istuutuu pulpetille, tahtoo lähelle oppilaita, ja opettaja joka seisoo kaukana luokasta, korokkeella tai nojaa ehkä tauluun, haluaisi paeta tilanteesta tai pitää hajurakoa oppilaisiin.
Tällaisia kehon kielen merkkejä tarkkailemalla voi kenestä tahansa, myös Ahtisaaresta, arvioida hänen mahdollista ynseyttään ja ylimielisyyttään. Se, mistä tuo ynseys on tullut, on oma tarinansa.
Henkisesti korkean tason ihmisellä ei siis mielestäni ole aihetta ynseyteen muita kohtaan, oikeastaan missään tilanteessa.
(Anteeksi paasaus, aihe innosti minua.)
Oli mielenkiintoista, mitä sanoit, Iines. En suinkaan ottanut sitä paasauksena. Minulla on kyllä jonkilainen kuva puheenamme olleesta aiheesta eli kehon kielestä. En voinut kuitenkaan itse olla sekoittamatta kommenttiini noita mainitsemiani asioita. Ahtisaari on mielestäni saanut ansaitsematonta ylenkatsetta niin julkiselta sanalta kuin tavallisilta kadun tallaajilta. Nobelin palkinnon myötä hänelle on onneksi ollut pakko antaa myös arvostusta, olkoonkin ettei hän sitä ole riittävän nöyrästi ottanut vastaan omien maanmiestensä (ja -naistensa) mielestä.
VastaaPoistaIhmiset ovat kuin lauma lampaita, jotka kumartavat niiden suuntaan ketkä Auktoriteetit ovat nimenneet kumarruksen arvoisiksi.
VastaaPoistaAhtisaaren laajat rauhanponnistukset olisivat tasan yhtä arvokkaita ilman rauhanpalkintoa.
Kuten sanottua, hiukan häiritsi hänen oma hinkunsa palkinnon perään.
Olutta ja menyttä.
Puhut asiaa, Kuunkuiske. Saavutukset ovat saavutuksia ilman palkintoja ja kunniaakin.
VastaaPoistaIines: "Kysymys maailmanpiirin laajuudesta on kutkuttava. Voisin itse ajatella nimittäin niin, että maailmapiiri suppenee kaiken aikaa."
VastaaPoistaNiin, me voidaan niin halutessamme esiintyä vaikka minkalaisina besserwissereinä, mutta se tieto, mikä lajimme näillä leveysasteilla katasrofin tullen pitäisi hengissä on jäänýt tyystin päivittämättä.
Jos ahtaajat jostain syystä lakkaisivat oikeasti ahtaamasta kun mitään ahdattavaa ei satamiin maailmalta ilmaantuisi, menisi kirjanoppineilta ja tähtitieteilijöiltä varmasti sormi suuhun ja toinen persieen katsellessaan museoissamme pölyttyviä entisajan toimeentulovälineitä.
Ei montaa lehmänlypsäjää mistään kylästä löydy, saatika että separaattorin ja kirnun päälle mitään ymmärretääisiin. Heinäseipäitäkin vain pyörittelisivät käsissään ja ihmettelisivät, että mitähän tekemistä tällä on ruuanhankinnan kanssa. Sirppi ja vasarakin olisivat tuttuja vain historiankirjasta, mitään niillä ei osattaisi pitkään aikaan tehdä. Kaikki olisi aloitettava alusta, laitumien ja peltojen raivaus, kyyttöjen spermapankkien avaus, hevosten valjastaminen oikeissin töihin raviratojen joutavanpäiväisyyksitä...
Kyllä, maailmanpiiri on niin suuri kuin leipäpalasen hankintaan tarvittava peltoala ja sen hyödyntämiseen tarvittava ymmärrys ja kokemus per capita.
Kaikki muu onkin vain pelkkää aivojen massaa kasvattavaa tietoa.
Aboriginaalit sen "tietävät" -häntäluullaan.
Jape siis jatkaa linkkaamistaan anonyyminä.
VastaaPoistaNiinhän hän sanoikin toisaalla, että kielto on hänelle kuin käsky.
Lapsetkin toimivat niin.
Luen parhaillaan Stefan Einhornin kirjaa Aidosti viisas.
VastaaPoistaIhmisen suuruudesta ja pienuudesta kirjan sivuilla lainataan rabbi Bunimin kynästä: "Ihmisellä tulisi aina olla mukanaan kaksi paperilappua, yksi kummassakin taskussa, käytettäväksi tarpeen tullen. Toisessa lukee "Maailma luotiin minua varten" ja toisessa "Minä olen tomuhiukkanen".
Tuo ansaitsee paikan jääkaapinoven aforismien joukkoon! :)
No, odotinkin Anon linkkiä Hazardin kolumnin tuomitsemisjuttuun. Hymiö.
VastaaPoistaMinusta olisi sääli, jos tuollaisia kolumneja ei saisi kirjoittaa. Tosin jättäisin minäkin ne vartalon luonnehdinnat pois. Ja ehkä odottaisin, että pöly on laskeutunut ja vainaja siunattu maan multiin. Sitten antaisin sulkakynäni laulaa, sillä olihan vainaja eläessään aikamoinen sikaniska lausuntojensa perusteella.
Valto,
VastaaPoistajuuri tuo tiedon pirstaloituminen ja siivuttuminen kapeisiin osa-alueisiin on se tekijä, joka aiheutttaa nykyihmisen uusavuttomuuden monessa käytännön työssäkin.
Kun näin ei vielä ollut, osasi ihminen enemmän käytännön taitojakin. Kuka tahansa tiesi, miten kukkia kasvatetaan ja perunaa viljellään tai leipää leivotaan ja lihakastike tehdään. Nyt kun kaikki nuo taidot on segmentoitu, esimerkiksi nuoret osaavat yhä vähemmän, mutta ovat tietävinään yhä enemmän. Kumpaa elämässä lopulta enemmän tarvitaan, osaamista vai teoreettista tietoa?
Yksioikoisesti ajatellen nykypäivänä työttömyyskortistoon / työttömyysputkeen potkitaan osaajia ja tilalle otetaan teoriatietäjiä. Edelliset ovat ohittaneet Parasta ennen -päivän, jälkimmäiset täynnä nuoruuden itseluottamusta. Tilanne saattaa olla työnantjallekin hetken hankala, mutta teoriatietäjistäkin tulee ajan oloon osaajia, jos heille annetaan aikaa ja tilaisuus.
VastaaPoistaTieto ei näytä kumuloituvan koska ihmislaji kamppailee yhä edelleen perusdilemman kanssa, tuottaa olemassaolonsa ja itsensä uusintaminen. Olemassaolomme ei näytä yhtään sen varmemmalta kuin ajanlaskumme aamuhämärissä. Kehitysuralle pääseminen on ilman muuta edellyttänyt ymmärrystä ja toimintaa osana luontoa.
VastaaPoistaAivot dominoivat meitä ensisijaisesti arvojemme mukaan. Tieto, henkiset voimavarat ja
ympäristö ovat alati muutospaineissa. Siksi professori Susan Greenfiedin tutkimus netin sosiaalisista vaikutuksista on yllättävä koska ne eivät tue aivojen kehitykselle tärkeitä yhtenäisten ja pitkäkestoisten merkitysten syntyä. "Kehitystä uhkaa hallita sensaatiohakuisuus, empatiakyvyn väheneminen, keskittymisongelmat sekä horjuvat identiteetit." Näkemys perustuu internetin ja tosielämän eroihin. Netti ärsykkeineen edellyttää nopeaa reagoimista ja toimintaa. Reaalimaailma vaatii taas pitkäjännitteisyyttä ja nonverbaalisten viestien huomioimista.
® Tuntema Ton
Geenien, viettien ja vaistojen näkökulmasta hyppymme kivikauden metsästäjäklaanista nykyaikaiseen teknologia- ja tietosivilisaatioon on ollut tosi nopea.
VastaaPoistaLiian nopea. Sanoisi moni.
Mutta evoluution laki on armoton: sopeudu tai kuole. Jos Valton povaama katastrofi tapahtuisi ja joutuisimme elättämään itsemme entisaikojen tavalla, kuvittelen meidän suomalaisten sittenkin sopeutuvan vanhoja sivistyskansoja paremmin.
Olemmehan metsäläisiä. Tai ainakin lähempänä luontoa, sukupolven parin päässä.
Luin jostakin määritelmän, jonka totuus ilmenee ainakin itsessäni: monet muut kansat pelkäävät metsää, kun taas me koemme olevamme siellä turvassa.
Kaikki kehitys on luonnollista, ei sinänsä hyvää tai pahaa. Eloonjääminen ratkaisee. Evoluutiolla ei ole tarkoitusta eikä suuntaa.
PS. Iineksen ennustus HH-tuomiosta osui nappiin. Onnittelut. Tyytyväisenä totean myös neuvoston perustelujen olevan kuin omasta kynästäni...
PPS. Ahtisaari tuli valtaeliittiin nomenklatuuran ulkopuolelta. Sitä hän ei saanut koskaan anteeksi. Moniko teistä on tavannut äijän luonnossa?
Alkoi viehättää tuo ajatus aboriginaalin maailmanpiirin laajuudesta; hänelläpä oli tosiaan ympärillään tuntematon ja kenenkään mittaamaton maailmanpiiri, oli tilaa omille havainnoille, ajatuksille, ihmisille, eläimille. Kaikki uutta, maailman saattoi kuin luoda itse, elää yhtäaikaa turvallisessa ja jännittävässä maailmassa.
VastaaPoistaNykyihminen ei enää löydä mitään uutta, ajatukset on lainattuja, maailmasta voi tietää paljon käymättä itse missään henkilökohtaisesti. Matkailu muka avartaa, pöh!
Luin tänään Riku Korhosen kolumnin HS:ta. Oli köynyt New Yorkissa. Esitti mielenkiintoisen ajatuksen; ei halua enää käydä missään, miksi ihastella jotain, joka jää täysin vieraaksi. Kaikki omat ajatukset syntyvät kotona tutussa ympäristössä tuttujen ystävien parissa. Siis vähän niin kuin aboriginaali tämä mies.
Loistavaa Hymyilevä,
VastaaPoistalöysit juuri saman elämyksen, jonka koen tässä asiassa! Eikö se nimenomaan supista yksilön maailmanpiiriä, että asiat keksitään, nimetään ja lokeroidaan kontrolloidusti? Joku asiantuntija tekee tämän ja lyö sinetit, tavallinen ihminen saa valmista.
Minua ärsyttää jopa filosofiassa se, että "filosofoidaan" muiden filosofien valmiilla ajatuksilla, ja kuvitellaan, että se on filosofointia. Suuri osa "filosofiasta" onkin metafilosofiaa, filosofiasta keskustelemista, joka on joskus silkkaa märehtimistä ja siteeraamista.
Kun ei ole valmista, kuten varhaiskantaisella ihmisellä, aboriginaalilla, kaikki on rajatonta ja suurta ja vapaata. Silloin myös maailmanpiiri on suuri. Ihminen vain kuvittelee, että tekniikka lisää maailmanpiirin laajuutta, kun se oikeasti voikin syödä sitä. Sekin on harhaa, että menisimme koko ajan eteenpäin. Yhtä hyvin voimme mennä välillä taaksepäin, mutta emme vain huomaa sitä. Kehitys ei ole siis itseohjautuvalla janalla, vaan se voi kääntää suuntaa.
Tapani,
VastaaPoistatuo suomalaisen metsäkokemus- tai metsärakkausajatus on minun helppo ymmärtää. Uskon jopa sen, että suomalainen pärjäisi metsässä, löytäisi jälleen tavan asua ja pärjätä siellä. Itse rakastan metsää, ja tunnen oloni kuumaksi ja fyysisesti ahdistuneeksi, hengitys tuntuu tunkkaiselta, jos en pääsen silloin tällöin aika useinkin yksin metsään. Kamera on hyvä tekosyy kulkea metsässä.
PS Ahtisaarta olen tarkkaillut vain television välityksellä, mutta eihän se asiaa toiseksi tee
Kun uskaltaa
VastaaPoistaolla runohiiri,
niin avoinna on koko
maailmanpiiri.
(Runoilijatar Korolaisen säkein avarran maailmanpiiriäni uniaikaan.)
Kyllä vaan, tai niin kuin Mirkka Rekola:
VastaaPoistaMinä nojaan selkääni, sinä omaasi,
käy ympäri maailmanpiiri.
aprillia !
VastaaPoistaJoskus otin kantaa sun pahaan oloon, no taivuin yksinkertaiksissani keittokom eropsykologiaan, kun kysyin: Mitä sun sisällä olevalle pikku Iinekselle kuuluu. Tämä sun kaverisi Rauno Rasanen (elämän ja filosofian besser-wisserein maailmassa)vittuili mulle, loukkaannuin. Pakko ottaa kantaa! Ihailen ajatuksenjuoksuasi. Mm. Aborigaalit; todellisuudessa. Kuule, olen ollut 20 v kehitysvammaisten ihmisten kanssa, no työkseni. Koulusivistykseni on keskitasoa. Oulun Lyseossa Suomen opettaja oli Hillevi Haverinen.
VastaaPoistaTeoreettisella tiedolla ei ole juurikaan virkaa ellei sitä osaa / voi soveltaa käytäntöön. Osaamiseksi.
VastaaPoistaIhminen kantaa itsensä mukaan kaikkialle, joten siinä mielessä on sama missä sitä aikaansa kuluttaa. (Mainintaan Korhosen kolumnista.)
Jos on kivaa kotona, on kivaa Nykissäkin!
Niin, Tapani. En epäile yhtään etteikö suomalainen, tai yleensä pohjoismaalainen, venäläinen, grönlantilainen tai islantilainen sopeutuisi. Pakkohan se olisi, elämänjano on lajillamme valtava, mutta kova kato siinä kävisi ihan jo vastustuskyvyn puutteen ja jatkuvaan mussutteluun tottuneiden näläntunteiden kanssa.
VastaaPoistaUskon näin olevan kaikilla kansoilla. Jokapuolella on sitkeyksiä ja niitä, jotka alunalkaenkaan eivät ole tähän hullunmyllyyn lähteneet. Eikös tämä ole vain pieni % maailmanväestöstä joka tällä tavalla yltäkylläisuudessään röyhtäilee?
Presidentti Martti Ahtisaarelta minulla on kehystettynä henk.kohtainen kiitoskirje häneltä seinälläni. Mielestäni hän oli presidenttinä Suomessa silloin kun Suomi sellaisen presidentin "ansaitsi".
Mitä hänen ulkonäköönsä, esiintymiseensä ja liikkumiseensa tulee, niin esim. Bulttibois-pojat menivät irvailuissaan liian pitkälle hänen suhteensa.
Pekka Oulu,
VastaaPoistatuntuu vähän vieraalle tuo minun "paha oloni", sillä se viittaa psyykkiseen tilaan, jota minulla ei kyllä ole ollut, ainakaan tietääkseni. Olen kaikkiaan hyvinkin positiivinen ja klaaraava tyyppi, en jää valittelemaan vaan selvitän tilanteen. Kaikki tässä blogissa purkamani "paha olo" on johtunut selkeistä virtuaalikiusaamisista, jotka ovat olleet kiistattoman aiheettomia. Tällä en tarkoita, että olisin virheetön ihminen tai mitenkään täydellinen ja tekisin aina oikein.
Jaa että Rauno on kaverini. Hm. Hauska kuulla tuollainen lausahdus, sillä olen mielelläni Raunon kaveri, jos hän vain hyväksyy tällaisen blonditason rysänpitäjän. Luultavasti ei.
Tuosta Ahtisaaren parodioinnista vielä se, että korkeassa asemassa olevien tulee kuulemma sietää tavallista kovempaa kritiikkiä ja mediakohtelua, eli siis myös altistumista viihteen ja teatteritaiteen irvalukohteeksi. Näin on ollut antiikin ajoista alkaen, hallitsijat ovat alamaisten pilkan kohde.
VastaaPoistaJotenkin tuossa Ahtisaaren parodioinnissa mentiin kyllä väliin jo riepottelun puolelle, koska kuva rakennettiin usein pelkistä fyysisistä heikkouksista.
Esimerkiksi klassikko-tv-sarjassa Sisko ja sen veli cp-vammaisen parodiointi toteutettiin tyylikkäästi - vammaiset itse kehuivat sitä, että heitä arvostettiin kuin tavallista ihmistä, kun vammaisuudelle usakallettiin ohjelmassa nauraa.
Mallintamisen makroperspektiivi on jäänyt pois eikä identiteettiä ymmärretä myöskään YK:sta riittävän hyvin
VastaaPoista------------------------------------
Politiikan pelissä ei ole ainoastaan syvä politikointi vaan myös edustus. Siihen Tiura on oikein hyvä. Johtajuudessa pitää vaan ymmärtää, ettei se ole kauneuskilpailun tavoite olla suurin ja kaunein. Kun Keskusta haluaa päästä pidemmälle omassa ohjelmassaan sen ongelma on moninkerroin vaikeampi kuin Sosialidemokraateilla ja Kokoomuksella, koska Sosiaalidemokraattien apuun tulee koko maailman sorretut (vaikka Sosiaalidemokraatit ovat osaksi itse siinä mukana juuri sortamassa mutta se onkin toinen stoori) ja Kokoomuksen rinnalle tulee koko maailman voittajat (rahan nimissä). Piskuinen kieliryhmä (+minunkin äidinkieli eli suomenruotsalaisten joka ei ole sama kuin RKP) on Keskusta-nimisenä aika yksin ja voi vedota vain Perussuomalaisten sisuun ja muutenkin historiaan ja yhteiseen sorto-elämään, missä opittiin kärsimään yhdessä.
Tiuraa ei saa paahtaa sen pahemmin kuin ketään muutakaan: Nämä ovat oikeasti ajatelleet jotain ja jos maku pettää se pettää myös näillä suurilla puolueilla joilla on mylly valmiina peittämään jälkiä ihan toisella tavalla.
Minä olen mielelläni Keskustalainen jos se tietää lähiruokaa. Se on jo yksinään hyvä syy; ongelma on nämä wheeling-dealing-kauppiaat, jotka tulevat nokkahuilullaan soittamaan käärmettä korista ja saavat aikaan ties minkälaista sekaannusta. Siihen syssyyn yksi pesukone tai viisikin on ihan typerää edes verrata.
Mitäs politiikassa enää voi tehdä kun sadistiset suuret konglomeraatit jylläävt - siihen jää identiteetti nimeltään Suomi monenlaisen sadistisuuden ja voitonkaipuun alle. Ja silti - juuri tähän - olisi YK ja muut Amnesty't olemassa mutta niiden perspektiivi ja maailmankuva on niin julmetun kakaramainen myös kuten kaikkien koska koulu valmistaa tekemään tarkasti prikulleen ja pienten pränttien mukaan - mutta kukaan ei valmistele ajattelemaan, suhteuttamaan ja politisoimaan oikein.
Koulusta on kyse; eivätkä päästä minua edes puhumaan: sielu särkee sadistille liian nopeasti.
Tagit: Oppimistahti
A propos, mitäs Iines sanoo henkilökohtaisesta jeesuksestaan Kaarina Hazardista nyt, kun JSN langettavan tuomion antoi?
VastaaPoistaMedia-alan ammattilaisille (kuten minulle) langettava päätös oli ilmiselvä jo alusta alkaen, sen verran törkeää teksti oli. Tämän totesin julkisestikin. Mutta aivan ihmeellisesti rupesi ympäri valtakuntaa pomppimaan esiin ns. "asiantuntioita" ja muita ymmärtäjiä, yleensä naispuolisia, jotka näkivät Hazardin kompuroinnissa jotain aivan ihmeellisiä mediakritiikin ulottuvuuksia.
Mikseiköhän maahanmuuttokritiikki saa samanlaista julkitunnustusta? :D
Samaa sanon kuin aiemmissa keskusteluissa: Hazard saa korkeintaan Julkisen sanan neuvoston huomautuksen.
VastaaPoistaEikös juuri näin käynyt?
Minusta on siis selvää, että huomautus tuli. Julkisen sanan neuvostohan on valtakunnan julkisen sanankäytön neuvoa antava elin. Tehtävänä ei näkemykseni mukaan ole sensuroida tai estää eikä edes jälkimoderoida sanallista ilmaisua. Ainoa tehtävä on reagoida liikkeeseen, jonka sana aiheuttaa. Nythän tuo liike oli raju.
Olen lisäksi tässä vähän ylempänä jo kommentoinut asiaa..
...mutta edelleen olet sitä mieltä, että kyseessä oli ansiokas mediakritiikki, josta sikaniskainen lähiölauma turhaan tuohtui? Niin, ja sananvapaudestahan tietysti oli kyse, ei mistään tylsästä vainajan häpäisemisestä.
VastaaPoistaAhtisaaresta: "Henkisesti korkean tason ihmisellä ei siis mielestäni ole aihetta ynseyteen muita kohtaan, oikeastaan missään tilanteessa."
Heh, hetken jo luulin että kirjoitit Halosesta, niin hyvin kuvaus häneen sopi. Mutta kun luin tarkemmin niin totta kai kyse olikin Ahtisaaresta.
P.S. Käsittääkseni Hazardin rosisjuttu on vielä kesken - tiedä mitä ylläriä sieltä vielä tulee.
Minä luin sen mediakritiikkinä ja roisina irvailuna. En pidä tällaista pakinaa, jota nykyään kolumniksi kutsutaan, pahana muotona irvailla vallanpitäjiä. Halmehan otti ja käytti valtaa moninkin tavoin, joten hänen tulee luonnollisesti kestää enemmän kritiikkiä ja parodiointia kuin tavallisen maijameikäläisen.
VastaaPoistaSe mikä tässä tulee vastaan, on vain se, että pakinan objekti oli veres vainaja. Kyllä minäkin olisin suonut hautaamisrauhan kyseiselle vainajalle. Enkä olisi itse käyttänyt juurikaan adjektiiveja jutussani. Muutoin olisin antanut palaa, sillä olihan vainaja eläessään aikamoinen tyyppi.
En ajattele niin, että tässä suuttui itähelsinkiläinen lähiöporukka, vaan mielestäni tästä suuttui otos koko kansasta. Verestä vainajaa ei saa pilkata. Tätä vastaan minulla ei olekaan mitään, mutta en osannut lukea kolumnia noin kevyesti, närkästyen.
Niin, vielä kerran, kyseessä oli yksinkertaisesti paska teksti. Miten Halme olisi ylipäätään pystynyt "kestämään kritiikkiä ja parodiointia" kun oli jo lopettanut hengittämisen? Ja pitäisikö hyytävän keskinkertaisen "lesbo-Halosen" ottaa vastaan samanlaista settiä? Epäonnistunut tekele siis - jos ei uskalla elävää (nais)poliitikkoa pilkata, turha uhota kuolleillekaan.
VastaaPoistaEn ymmärrä vimmaa hakea Hazardin kömmähdyksestä ulottuvuuksia tai ominaisuuksia, mitä siinä ei ole. Onko niin vaikeaa myöntää, että nainenkin voi epäonnistua?
Miksi katsot ahtaasti kynänheiluttajan sukupuolta ja raotat vielä arkun kanttakin: mieshän siellä?
VastaaPoistaIhmisistä tässä on kyse, ja asioista.
Pitäisikös sitä maailmanpiiriä vähän laajentaa?
"Miksi katsot ahtaasti kynänheiluttajan sukupuolta..."
VastaaPoistaKoska oma motiivisi Hazardin puolustelussa oli se, että Hazard on nainen ja Halme oli mies.
Henry Laasaselta muuten loistava aprillipäivän pila:
http://henrylaasanen.blogit.uusisuomi.fi/2010/04/01/anteeksipyynto-vihdoinkin/
Että äidinkielen ja kirjalllisuuden opettaja olisi niin tyhmä, että tarkastelisi tekstiä sen mukaan, onko kirjoittaja mies vai nainen?
VastaaPoistaTuommoinenhan olisi vakava ammatillinen virhe, mielestäni jopa virkavirhe, eikä tuommoisella olemattomalla moraalilla tai eetoksella varustettu henkilö voi mielestäni toimia menestyksellisesti minkään tason opettajana.
Herran pieksut mitä tavatonta tyhmyyttä siis sinulta, Jaaha. Tekstihän on oma kokonaisuutensa, jota arvioidaan itsenäisenä asiana. Aina.
Oletko sinä oikeasti noin yksioikoisesti ajatteleva? Tyydyt johtopäätöksiin, joita ohjaavat omat ennakkoluulosi ja nähtävästi heikot tietosi ihmisen käyttäytymisestä, psykologiasta ja filosofiasta? En tahdo nyt uskoa sitä puutonta nevaa, kuvaa, joka kirjoituksistasi eteeni aukeaa.
"Että äidinkielen ja kirjalllisuuden opettaja olisi niin tyhmä, että tarkastelisi tekstiä sen mukaan, onko kirjoittaja mies vai nainen?"
VastaaPoista...niinpä.
Maailmansa piiriä hahmotteli Kivikin:
VastaaPoistaKammiostaan korkeasta
katselee hän mailman piirii,
taisteloa allans monta;
havuoksan rauhanviiri
päällänsä liepoittaa.
Mikä elo onnellinen
keinuvassa kehtolinnas!
Siellä kiikkuu oravainen
armaan kuusen äitinrinnas.
Tämähän kuvaa suomalaisen miehen luonto- ja äitisuhdetta aika osuvasti. Mikä idylli... mutta kas, meidän rauhaammehan häiritään... Näin Viita:
Silloin ne tulivat kirvein ja sahoin,
korttien läiskein ja lentävin rahoin -
juureni, oksani irti ne löivät...
Tältä kai se monesta kaltaisestani tuntuu. Kaipaa vain takaisin metsän sydämeen, kätköön ja rauhaan, mutta paha maailma tunkee päälle vaatimuksineen.
Olisipa se edes aprillia.
Mieleeni tuli myös tuo Oravan laulu tänä aamuna, ja mietin sen kirjoittamista kommentiksi. Onneksi Tapani sen teki. Runossahan mainitaan myös maailmanpiiri, mikä oravaiselle oli kaunis ja ihana ja turvallinen. Nykyajan ihmisille se harvoin sitä on. On mahdotonta olla tiedostamatta sen laajuutta ja moninaisuutta, sen likaiset ja surulliset puolet mukaan lukien.
VastaaPoistaNo nyt on löydetty jo kolme runoa, joissa esiintyy maailmanpiiri-ajatus!
VastaaPoistaJa ihminenhän se on maailmanpiirin napa, origo. Kukin tahollaan.
Hassua, miten sitä luuleekin olevansa keskellä maailmaa, maailmanpiiriä, ja luulee niinkin lapsellisesti, että Suomi-neito seisoo keskellä karttaa suorassa, helmus itään avautuvana.
Oikeastihan suurissa maailmankartoissa neito makaa antautuvasti puoliselällään, ja meistä kukin on jossain syrjässä, vinossa itsekin.
Jaahalle sanoisin vain, että sisältöä ja argumentteja kommentteihin, ei luunkurkkuunlyömisyrityksiä, kun jää alkaa pettää lalujen alta.
VastaaPoistaHyvä Iines, olen lukenut liiankin monta kirjoitustasi, joista on paljastunut sinun katsovan maailmaa hyvin tiukasti sukupuolisilmälasien lävitse. Juttusi Hazardin kolumnista oli vain yksi näistä. Viimeaikaisista kirjoituksistasi ehkä parhaiten tämän tuo ilmi pohdiskelusi "anti-feminismistä" kommentteineen - jälkikäteen kun niitäkin lukee, ei voi kuin ihmetellä, miten blogaaja sotketaan suohon tämän itse sitä edes tajuamatta.
VastaaPoistaVeikkaisin, että noin puolet teksteistäsi on vastaavan laisia. En ole myöskään ainoa, joka on tämän havainnon tehnyt. Tavanomaista sinulle on myös aivan mahdoton kiertely ja kaartelu, kun olet jäänyt kiinni tästä asenteesta. "Näyttäkää minulle edes yksi lause, jossa on miesvihaa! No! Minä odotan!" jne. jne. ad nauseaum. Oman näkemyksesi mukaan sinulla ei tietenkään mitään tällaisia asenteita ole, vaikka tekstisi _aivan selkeästi_ muuta kertovat.
Katson tarpeettomaksi käydä sadannen kerran kanssasi lävitse näitä juttuja, koska tiedän projektin mahdottomuuden. Huolestuttavana pidän sitä, ettei äidinkielen ja kirjallisuuden opettajuudestaan kovasti kohkaava ihminen näköjään tajua, että hänen tuotoksensa voidaan näinkin tulkita. Vähintään yhtä huolestuttavana kuin se, että komppaa jotain Hazardin ruumiinmonotusta tai Saarikosken heteromiesvihaa.
Siis: hauskaa pääsiäistä!
Kissan viikset, Jaaha, löysää puuroa vatkaat. Puheesi on tyypillistä japetusta, intettä, joka on täynnä kliseisiä makkaraniskoille tyypillisiä väitteitä, muttei koskaan ainuttakaan järkiargumenttia edes siteeksi.
VastaaPoistaTässä sinulle lukemista. Pitäisikö tuon Juhani Urjan nyt saada Julkisen sanan neuvoston varoitus tai tukkaa pois tai jtkn.
Jaa miksei?
Vain kolme runoa maailmanpiiristä?
VastaaPoistaMutta virretpä ovat täynnänsä maanpiiriä. Tässä yksi muokattuna Iinekselle pääsiäisloitsuksi:
Maan piiri kiittää sinua,
Iinestä iankaikkista.
Enkelit, taivaan sankarit,
kerubit, japet ja serafit
kiitosta rouvan laulavat
ja lakkaamatta huutavat:
Oi herra jumala,
oi taatto taivainen,
voi luoja sentään tuota Iinestä!
On täynnä kaikki taivas, maa
lakkaamatonta jupinaa!
Sinulle virren vihaisen
nyt nimeäsi siunaten
myös apostolit, profeetat
ja marttyyrisi laulavat.
Ja sikaniskat kautta maan
sinulle kantaa moitettaan.
Oi äiti, taivaan valtias,
ja itse Iines laupias,
ja blogi, lohduttajamme,
sinua sentään kiitämme.
No joo... ehkäpä oikea pääsiäisruno vielä mahtuu:
Munia ja mämmiä,
feministiämmiä.
Trulli hakee uhria,
jonka munat tuhria.
Ellei nyt olisi kiirastorstai, niin tuostahan lankeaisi julkisten naisten tuomio.
PS. Luulin sitä Itellan eilistä uutista kirjeiden avaamisesta ja skannaamisesta aprillipilaksi! Ovatko ne seonneet...?
Kiitän ja kumarran virsirunoilijaa oivaltavasta runosta.
VastaaPoistaPäätynee vielä mainosteksteihin, kun Iinestä aletaan julkaista jossakin laajalevikkisessä kunnioitusta herättävässä aviisissa. Ainakin blogini sivupalkkiin päätynee, jos perustan sinne sellaisen Näin Iineksestä on sanottu -osaston, ja kerään sinne mainesanat ja kauniiksi kehumiset, vaikkei kukaan ole minua koskaan nähnyt turbokorvaa lukuunottamatta.
Tuosta Tapanin loppurunosta luin ensin, että
Trulli hakee uhria,/
jonka munat tuRHia.
Jatkoin sitä sitten, että
Vaan ei löydä uhria,
jonka munat turhia.
Saparokin sialla
mutkal taikka vialla.
Olkaa hyvät, saa nyt arvoisa nimimerkki Jaaha vähän vettä myllyyn, ettei tarvitse tyhjää myllynkiveä pyörittää.
Taidat, Jaaha, olla yhden asian ihminen? Sanoin sinulle viimeksi poiketessasi, että kirjoittelisit vähän muustakin (kuin mies/naisakselilla) ettei sinua luulisi yhden asian ihmiseksi.
VastaaPoistaLukaisin tänään Imagea. Siellä Ruben päästelee aika rajusti. Herkkänahkaisten miesten kannattaa jättää juttu lukematta.
Tai sitten Rubenin pitää alkaa harkita turvamiestä.
Valto Ensio, nyt sanon jotakin mistä et pidä...
VastaaPoistaSuuni loksahti auki kun kerroit seinälläsi lepäävästä Ahtisaaren kunniakirjasta.
Voi herranpieksut, en olisi sinusta uskonut :)
Ihan ystävyydellä siis.
Ei kai siihen Ahtisaaren nimmaria tarvita, että uskot olevasi mies paikallaan?
Kuiske,
VastaaPoistaeikö kuitenkin jokainen ihmiselle myönnetty tunnustus ole merkittävä? Mahtaako Valto siitä saada ulkoisia kicksejä, että hänellä on Ahtisaaren kunniakirja? Ehkä tuo kirja palauttaa vain hänen mieleensä uskon siihen työhön, jota hän tekee. Tai yleensä sen, että pienikin pystyy tekemään jotain merkittävää, yksikin ääni on tärkeä. Tai en minä tiedä.
Ymmärrän kyllä, mitä sinä tarkoitat, etkä väärää asiaa kysele. Kunniaa ei siis yksi kirja minustakaan sinänsä tee.
Jotenkin vaan Valto ei mielestäni maallisen kunnian perään ahnehdi.
Koetin äsken hakea netistä Rubenin Image-juttua, mutta en löytänyt. Uskon, että juttu olisi herkullinen. Ruben nimittäin ei kumarra edes miestä, saati naista.
VastaaPoistaJaahas, jaahas.
VastaaPoistaJoitain nykyisiä miespoloja saattaisi auttaa jos tajuntaa laajentaisi aboriginaalien tapaan naisellisella "magialla".
Eräillä aboriginaaliyhteisöillä on aikuistumisriitti jossa peniksen tyveen tehdään viilto "veren valuttamiseksi" maalle. Esi-isien salaisina pidettyjen tarinoiden ja käytännön tietojen kertominen on kiellettyä kuoleman uhalla. Pahimmaksi miehisyyden häpäisyksi olisi osoittautunut että veren luovuttamisella symbolisesti kuvattiin naisen kuukautisvuotoa - lahjaa maalle.
® Ton
Juttua ei näkynyt olevan nettilehdessä - kai lehteä pitää myydäkin :)
VastaaPoistaKolumnissa R.S. pani kaikki suomalaisen (miehen) heikot kohdat peräkkäin samaan kirjoitukseen ja sanoi, että tuollaisia emme kaipaa enempää. (Mainittua tulivat mm. päänsisäiset ongelmat ja asehulluus & väkivaltaisuus.) Jutusta saattoi alkuun saada sellaisen käsityksen, että hän viittasi ulkomaalaisiin - kun tämä mamuaihe on ollut niin tapetilla - mutta ei se ollutkaan niin.
Tunsinpa erään vanhan naisen - nyt jo manan mailla - jonka elämän kohokohtia oli se, kun hän oli ollut jossakin tilaisuudessa Kekkosen (se kaljupää, jota näytettiin usein tv:ssä ja jota luulin pienenä meidän papaksi) vieruskaverina. Samaa tarinaa hän kertoi kaikille ketkä jaksoivat kuunnella.
Voi elämä! Ei minulla ole mitään UKK:ta vastaan, mutta eikös elämän korkeat hetket koeta läheisten ihmisten kanssa.
Ruben Stiller on tunnettu juutalainen rasisti. Hän ei kyllä puhu kuin omissa nimissään, mutta tuntuu esiintyvän kuin suurempikin empaatikko. Mokoma nahjus!
VastaaPoistaIines sanoi...
VastaaPoista"muttei koskaan ainuttakaan järkiargumenttia edes siteeksi."
Tämä on aika moinen letkutuslausunto sellaiselta henkilöltä, jolta itseltään ei löydy argumentteja - järki sellaisista puhumattakaan - ja joka menee kipsiin, kun vaaditaan perustelemaan "kylän ämmien" ja feministien hurlumei puheet.
Oiken kyynel tulee taas - vissiin - kun kiusataan?
Miksi ei saa puhua läpiä päähänsä turuilla ja toreilla kun se nyt vaan on niin kivaa...?
Jotain muuta tekemistä niille käsille, että ei tarvise näpytellä ihan kakkaa eetteriin. OK?
Niin, Iineshän jäi tässä taannoin kiinni valheesta. Nyt hän on aina sormi pystyssä esittämässä "näyttäkää minulle yksikin lause missä olen tehnyt niin ja näin..." -vetoomuksiaan, vaikka naurismaan aidatkin näkee motiivinsa vihamielisten kirjoitustensa taustalta. Ne ei ole rivien väleissä, vaan ihan sisään leivottuna teksteissä.
VastaaPoistaNegatiivisuus katkeroittaa ja se kitkerä sappi maustaa muidenkin ruuan. Ei ole enään kivaa.
Iines sanoi...
VastaaPoista"Suomalainen mies on valkoinen neekeri"
Höpö höpö Anonyymi.
VastaaPoistaEli tuo Anonyymin suuresti mainostama vale koskee mainintaani oman kuvablogini lopettamisesta, jota en muistanut sanoneeni. Tämä on se Kauhea Vale, johon hän aina palaa.
Viimeisen kerran: Eikö se nyt mitenkään mene sinne Anonyymin tukan alle, että toki olisin kiireesti poistanut kommentin jossa sanon lopettavani valokuvablogin, jos olisin valehdellut, etten ole sellaista sanonut. Olisinhan tiennyt, että se todistuskommenttini on tallessa. Äly hoi ja logiikka!
Koska en muistanut sanoneeni lopettavani kuvablogiani, en tietenkään älynnyt mennä poistamaan kommenttia. Mieti vähän, miten paljon minä kirjoitan, ja miten monta blogia - en mitenkään voi muistaa kaikkea, mitä olen sanonut.
Muistamattomuus ei ole valhetta, vaan erehtymistä, jos sitäkään. Valehtelu on tietoista harhautusta, ja sellaiseen en pysty. Erehtyväinen olen, mutta en valehtelevainen.
Missäs Iines noin sanoi, että suomalainen mies on valkoinen neekeri? Ei tunnu minun tekstiltäni ainakaan irrotettuna.
VastaaPoistaAnnatko koko tekstikappaleen eli kontekstin, josta poimit tuon lauseen.
Ja lopetatko ikävänsävyisen kommentointisi tuon kontekstipoiminnnan jälkeen tai kommenttisi lentävät hevon vittuun.
Ennen vanhaan rapakon takana saattoi kuulemma saluunan ovella olla lappu, jossa sanottiin että intiaaneilta ja suomalaisilta pääsy kielletty.
VastaaPoistaSuomalainen mies on siis valkoinen intiaani. Miksei siis valkoinen neekerikin - en minä ainakaan tuosta kunnianimestä pahastu.
Mongoleiksikin meitä on nimitelty, mutta koska siinä leimataan myös suomalaiset naiset, niin sehän ei sovi ollenkaan.
Uudet geenitutkimukset muuten paljastavat, että suomalaisten osalta ainakin natsien jalostamat (eivät siis keksimät, sic) rotuteoriat osuivat sinne päin.
Tapani, pointti on se, että anonyymi sanoo minun sanoneen jotakin, mitä en ole sanonut. Sehän on vale. Jo ilmaisu "valkoinen neekeri" on minulle vieras käsite.
VastaaPoistaPyydänkin anonyymia osoittamaan sen tekstikohdan, jossa olen käyttänyt tuollaista ilmaisua, joka ei kuulu kielikuviini eikä ajatuksiini.
Tämä siksi, jotta tarkistetaan, muistanko väärin.
Voi miten ikävän tunnelman Anonyymi onnistui luomaan. Tuli ahdistava olo, kun yksi hyökkää koko ajan Iineksen persoonan kimppuun. Siis, minä, Iines, olen minä, en luotu persoona, ja jos Iinestä kiusataan, kiusataan elävää ihmistä, joka on eikä roolipelaa.
VastaaPoistaOlisiko tuo nyt ihan hirveä rinnastus, että suomalainen mies on valkoinen neekeri?
VastaaPoistaIhonväri ei ihmisarvoa ratkaise. Se mitä sisältä löytyy, ratkaisee. Muuan valkoihoinen (Valjakka) murhasi joukon ihmisiä, jopa oman värisiään.
Mahatma Gandhi, tummaihoinen, muutti maailmaa ilman aseita.
Jos sisimmän ominaisuudet aina seuraisivat ihonväriä, olisin mieluusti tummaihoinen, kuten edellä mainittu. En valkoinen.
Mutta eihän se ole tässä nyt oleellista, onko lauseen sisältö kauhea vai vähemmän kauhea, vaan se, että en ole sanonut tuota kielikuvaa, joka esitetään sanomakseni.
VastaaPoistaGooglekaan ei löydä tuota ilmaisua yhdistettynä Iinekseen.
Kontekstia ei siis ilmeisesti tule?
Kuunkuiske, Kekkonen oli aikansa palvottu sankari etenkin tavallisen kansan keskuudessa. (Poliitikot siis pois suljettuna tuosta joukosta.) Totta ihmeessä se oli hänelle Tapaus, että istui Kekkosen vieressä. Ehkä Sinäkin joskus vanhana naisena kerrot elämäsistooria ja pidät huikaisevina hetkiä, joiden hohtoa nuori polvi ei ymmärrä laisinkaan.
VastaaPoistaIines, tarkoitus oli suunnata kommenttini enemmänkin Anonyymille. Toki Sinua harmittaa, jos suuhusi pannaan sanoja, joita et ole sanonut.
VastaaPoistaOk, Delilah,
VastaaPoistaminä tulistuin Anonyymille kun tuli pilaamaan mukavat jutut. Mutta olkoon, en välitä, jatkossa veks vaan nuo japetusviestit, koska niiden tavoite on häiriköidä, oli nyymin takana sitten kuka vaan.
Ymmärrän hyvin, että Iinestä harmittaa, kun hän kokee tulleensa väärin kohdelluksi. Väärin tuomituksi. Se on inhimillistä.
VastaaPoistaMutta muutenhan asia on ihan merkityksetön. Mitä väliä sillä on, jos vaikka jopa Iines olisi joskus tehnyt yhden virheen tai muuttanut mielipidettään tai jopa puhunut pikkuisen palturia tehokeinona. Värittänyt ja kärjistänyt, sitähän me teemme koko ajan. Jotkut ehkä huomaamattaan.
Eihän kukaan ole täydellinen. Kenelle meistä voi olla täydellisen oikeat, muuttumattomat mielipiteet?
Ei ainakaan minulla. Olen korjannut käsityksiäni monessa asiassa ihan näiden blogikeskustelujenkin takia. Tai ansiosta.
Eikä raja esim. rasismin ja säälin välillä mene ihmisryhmien välillä. Halki ihmissydämen se menee.
Viisaita ajatuksia Tapani,
VastaaPoistamutta harmittaa kyllä, koska tahtoisi olla täällä omana itsenään. Jos suuhun pannaan sanoja, joita ei ole sanonut, kuva vääristyy.
Eri asia, jos vetäisi täällä jotain Iineksen roolia, vaan kun on nahkoineen päivineen tunkemassa itsensä Iinekseen, ei tahtoisi tahallaan vääristeltyä kuvaa.
Toinen asia on tietenkin se, että mitä väliä, vaikka kuva olisikin väärä eli mitä väliä, mitä muut ajattelevat. Ei kukaan oikeasti kuitenkaan paljon netissä mietiskele muita tai heidän persooniaan, kunhan ottaa jutuista sen, mitä niistä tarvitsee, palan sieltä, toisen täältä ja rientää omiin puuhiinsa. Pitää koettaa suhteuttaa virtuaali todellisuuteen, joka sentään on oikeasti ja näyttää ihmisen paljaana, joskin monesti vain habituksena.
Kuunkuiske, ei se ole "kunniakirja" vaan kiitoskirje. Se tuli Kultarannasta erääseen isännöimääni tilaisuuteen suoraan, ilman pyytämättäni, ilman, että olisin sitä kaivannut tai arvannut moista edes odotella. Se oli sitäpaitsi ainoa "palkinto" aika vaikeasta hommasta jonka tein kaikkien niiden puolesta joiden joukoissa itsekin silloin horjuskelin, siksi se on seinälläni. Aiheesta tuli jonkinlainen henkilödokumentti telkkariinkin, mutta mitäpä niistä. Tarkennan vielä, että tuo Ahtisaaren kirje on nurjalla puolella seinää vasten eräästä kirjoituspalkinnosta saamani, "oikean" kunniakirjan takana.
VastaaPoistaEi minulla paljoa ole asioita, joista pystyn olemaan ylpeä -lasteni lisäksi- enkä oikeasti ole tästäkään. Oikeastaan olen vain ylpeä siitä, etten ampunut sittenkään itseäni kun nousi seinä eteen, jonka ylittämiseen kulutan oikeastaan koko loppuelämäni. Kyllä minä tosiaan identtiteettini tajuan.
Terveisiä Joensuusta ja hyvvee piäsijäestä.
Ja vielä Kuunkuiske, ihan teit oikein kun loksautit asian kohdalleen: Ei mitkään kirjeet, kunniakirjat tai palkinnot ihmistä tee siksi, mitä hän on, jos jotain kerran on.
VastaaPoistaAjellessani aamusella Joensuuhun oli hyvä kuunnella kun Tuomas Embuskella oli Yle 1:llä klo 09-10.00 mainio keskustelupiiri koolla jossa "viisaat" pohtivat tätä ihmisen älykkyydestä johtuvaa paremmuutta tai huonommuutta melkein kuin tämän Iineksen "...maailmanpiirin laajuuden" henkeen.
Samoin ajattelin lukiessani Kemppisen aprillipäivän kirjoituksen.
"Jaahat" taitavat olla pihalla tämmöisistä keskusteluista?
Ja vielä, Valto: eihän ihmisen tarvitse "olla" yhtikäs mitään kunhan elää ja hengittää. Kunniakirja sinulle siitä, että olet edelleen elävien kirjoissa vaikka seinä nousi pystyyn! :) Ei sinua oikeasti olisi uskonutkaan ihmiseksi, joka hakee toisten arvostusta tuollaisilla asioilla - onhan se käynyt kirjoituksistasi ilmi, että sinulla on sydän paikallaan.
VastaaPoistaSaan kai hiukan vielä vitsailla asialla! Kauhuskenaariossani eteisen seinälläsi olet kuvassa Ahtisaaren kainalossa - vaikka ei se sellainen kirje ollutkaan, mutta maalaillaan hiukan :) - niin että kukaan sisään astuva ei voi olla näkemättä sitä uljasta näkyä. Tai sitten vaihtoehtoisesti kuva on ripustettu olohuoneeseen paraatipaikalle heti hääkuvan viereen. Vieraat saavat aprikoida mielessään kumpi sinulle on tärkeämpi; Ahtisaaren karhuhali vai vastanaitu vaimosi!
En ole ihmistä kummempi ja virheitä riittää vaikka muille jakaa. Yhdestä asiasta minua ei sentään voi syyttää: pokkuroinnista tai sellaisen hakemisesta. Joten jälkipolvet - joita ei tule, koska olen lapseton - eivät joudu kuulemaan sellaisia tarinoita.
Muistan kerran kun yksi ihminen sanoi, että hän arvostaa minua tosi paljon. (Se oli varmaan kauneinta mitä hän keksi sanoa.) Sanoin, että kiitosta vaan, mutta minua lämmittää se, että pidät minusta.
Arvostaa voi ketä tahansa mutta arvostamastaan ihmisestä ei välttämättä pidä. (Tai häntä ei tunne.) Väkisinkin arvostaa ihmistä, kenestä pitää, joten se kuuluu luonnostaan pakettiin.
Tänään pääsiäskylään perheeseen, jossa toinen puolisko on ulkosuomalainen. Pakko ottaa mämmipaketti mukaan ihan sen herättämän hämmennyksen vuoksi! :)
Kiitoksia Kuunkuiske.
VastaaPoistaSinustakin on muodostunut minulle kelpo kuva ihmisestä, jota edustat nimimerkilläsi. Perustelet mielipiteesi, etkä "pokkuroi" kuten itsekin itsesi tuntien sanot.
Tuo oli hauska, että oikein kuva "Ahtisaaren kainalossa" seinälläni. Paitsi että hääkuvaa, jonka rinnalle se voitaisiin sijoittaa, meillä ei ole kun pantiin nimi vain maistraatissa paperiin ja pidettiin pienimuotioiset juhlat sukulaisille "häähumpan tahtiin". Oli tosin vaimoni perhetuttu, naispappi, joka sitten vielä noissa humppajuhlissa tasapuolisuuden nimissä "uudelleen siunasi" vaimoni uskonnon mukaisesti meidät mieheksi ja naiseksi. Naimisiinmenoseremoniat pidettiin sitten, kun meillä oli jo suuri asuntolaina otettu ja toinen lapsikin tulossa...
Kuunkuiske, kun nyt täällä nyt kerran ohjeita jaetaan, neuvoisin sinua vaihtamaan nimimerkkisi. "Kuunkuiske" kuulostaa ylipainoisen, rajusti romantiikannälkäisen goottitytön verkkonickiltä.
VastaaPoistaJaa missä jaetaan ohjeita? Tahtoo ohjejonoon.
VastaaPoistaEivätkös Kuunkuiskuttajat olekaan eteerisiä keijukaisia?