24.10.2012

Syyspäiväkirjan lehdiltä, sivu 8: Älä sinä narraa köyhän lasta



24.10.  Kuunnellaanpa vaihteeksi kaunista musiikkia, kun on ollut niin hektiset paikat tuolla edellisissä keskusteluissa, että olen ihan liekeissä kommenttien kanssa. Kommentit jatkuisivat varmaan hamaan tappiin asti, ellen aloittaisi uutta keskustelua. Olenkin havainnut, että keskustelut ovat pitkää samaa jatkumoa, koskaan päättymätöntä sulkakynän heilutusta. Väki humpsahtaa mieluusti takaisin ikuisuusaiheita jauhamaan, minä etunenässä. Siinä ohessa poiketaan syntisillekin sivupoluille, mutta palataan taas.

Kumma jos tämä postaus kirvoittaa kielenkannat samaan tahtiin, kun en aio panna tähän mitään täkyä, en pienintäkään provosointia. Mainitsen vain, että vaalit ovat tulevana sunnuntaina, jolloin nähdään, mitä sieltä tulee, jytky vai parku. Itselläni ei ole aavistustkaan, kuka saa ääneni, kun paikalliset ehdokkaat ovat niin huonoja. Kaikki ovat täällä samaa mieltä, niin keskustalaiset, sosiaalidemokraatit, kokoomuslaiset, vasemmistoliitto. Äänestäisin mielelläni Helsingissä, jossa on valinnanvaraa joka puolueessa. On kai pakko etsiä jokin minulle tärkeä kysymys, ja arpoa ääni sille, joka on lähimpänä minun ajatuksiani. 

Muutoin olen  nyt vähän kuutamolla, joten siksi lyhyt ja jokseenkin harkitsematon postaus.  Olen vähän kuin puuduksissa vieläkin, kun maanantaina vedettiin hammas, pala fyysistä minua.  Vasen takahammas, peräti nelijuurinen. Hammaslääkäri työnsi verisen hampaan näkökenttääni, ja sanoi, että tämä kannatti vetää, on kiemuraiset juuret. On se julmaa, kun ihmistä riisutaan.  

Vaan implantillahan siitä selviää,  jos on pätäkkää tarpeeksi. En tiedä, onko minulla, mutta pitäähän ihmisellä olla hyvä puruhammas, kun on tällainen ruokaesteetikko kuin minä. Ja onhan köyhänkin lapsellakin monenlaisia oikeuksia tuon musiikin mukaan, joka taustalla kuuluu. Eiköhän kunnossa oleva purukalusto kuulu niihin. Lapsuudessani aikuisilla oli tapana olla huonot hampaat. Niitä vedettiin säälittä, ja usein ei hankittu tyhjiin koloihin mitään. Nastahampaita oli jonkin verran, ja kai ne olivat halvempia. Katkeilivat helposti. Vasta kun koko suu oli hampaaton, ryhdyttiin tekohampaiden hankintaan.

Tilasin Eeva Kilven uusimman kirjan kirjastosta, ja tekstiviesti ilmoitti, että Kuolinsiivous on saapunut. Hätkähdin hieman, kun en muistanut kirjan nimeä, etenkin kun olen juuri raatona. Haen huomenna ja käyn pitkästä aikaa kuvaamassa, jos hammas paranee tähän tahtiin kuin näyttää. 

PS Einesbaarissa on pitkästä aikaa uusi kirjaesittely, jonka on kirjoittanut Riku Riemu. On tulossa myös juttu Volter Kilven Alastalon salissa -kirjasta, joten varatkaapas teos kirjastosta ajoissa! Tässä punnitaan todellisten lukijoitten veri. Kun on lukenut, kannattaa pukeutua Olen lukenut Alastalon salissa -teepaitaan. Kirjastonhoitaja mainosti minulle sitä. Vielä en voi pukea paitaa ylleni, sillä opiskeluaikana fuskasin tämän kirjan kohdalla. 

Tässä linkki kuitenkin ensin uusimpaan esittelyyn, jossa myös veri punnitaan, kirja kun ei ole hittikamaa eikä trendituote. Oletko sinä lukenut teoksen? 

Linkki:

Jaroslav Hašek: Kunnon sotamies Švejk maailmansodassa

157 kommenttia:

  1. Kenelle antaa äänensä, siinäpä pulma.

    Yksi tuttu mies, joka edustaa oikeaa puoluetta, luulee saavansa ääneni.

    Saattaisipa saadakin, mutta satun tietämään, että hän pettää vaimoaan.

    Hän saa heittää hyvästit minun äänelleni.

    VastaaPoista
  2. Tuommoiset asiat vaikuttavat kunnallisvaaleissa.

    Minun entinen esimieheni on myös vaimonpettäjä. Hän on lisäksi minulle edelleen pystyssä muutaman pitämäni tunnin. Muutoin hän saisi ääneni, koska puoluekin on se, mitä yleensä olen äänestänyt. Narraavat nuo ehdokkaat köyhän lasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sehän ei voi olla keskustalainen, persu, vasemmistolainen eikä vihreä.
      Ketä jää jäjelle potentiaalisiksi pettureiksi?

      Poista
    2. No jaa, vetoan vaalisalaisuuteen. En ole kuitenkaan koskaan äänestänyt oikeistopuolueita. Ja joka vaalissa olen äänestänyt, paitsi yhdessä.

      Poista
    3. Eli ainoaksi jää demarit. Petturimies on siis demari. Enää tarvitsee tietää vain paikkakunta.

      On kaverilla hirveä stondis jos vieläkin on pystyssä1

      Poista
    4. Tämä on tiukka jako, jos muut puolueet lasketaan oikeistopuolueiksi paitsi vasemmistoliitto ja sosiaalidemokraatit. Onkohan tällainen näkemystapa ajastaan jäljessä?

      Minusta poliittisessa kentässä on välimaasto, jossa on montakin puoluetta.

      Poista
    5. Vanha vasemmisto-oikeisto jako on monella tapaa vanhentunut, eikä kerro välttämättä paljoa.

      Aika paljon roiskitaan tänä päivänä sanaa kommunisti, vaikka kaiken ymmärryksen mukaan heitä on aika vähän jäljellä.

      Vihervasemmisto-sanaa käytetään haukkumanimenä heistä, jotka ovat päätelleet, että moraali on vanhanaikaista, kun kerran on kiva hillua, - ja jotka ovat ajatuksissaan kannattavinaan vähäosaisten asiaa, kunhan itsellä nappulaa ja juotavaa riittää. - Vanhoja pieruja ja ihan möllöä nuorisoa.

      Perussuomalaisia voi perustellusti kutsua kansan sosialisteiksi.

      Poista
    6. Minustakin perussuomalaiset ovat lähempänä vasemmistoa kuin oikeistoa. He ajavat kuitenkin pienen ihmisen etua pääomaa vastaan.

      Tuntuu ehkä oudolta tuo kuvio, että samalla hehkutetaan isänmaallisuutta, joka on aina ollut oikeiston ominta omaa. Onkin mielenkiintoinen ajatus, missä määrin oikeiston ja perussuomalaisten isänmaakäsitys eroaa toisistaan.

      Poista
  3. Salarakkaani mies on ehdolla ja hän saa takuuvarmasti ääneni. Täytyyhän minun toki vuokrani maksaa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ilman muuta, Kole. Hän saa minunkin ääneni!

      Tehän häntä petätte, rehellistä miestä.

      Poista
  4. Tjaah, kyllä minä yritän olla sen teepaidan arvoinen, mutta saa nähdä. Lasketaanko jos luen sen ja muutaman muun yhdessä viikonlopussa kursorisesti, vähän kuin se yksi Pave pohjoisesta? - Katsotaan.

    Vaaliagitaatiossa on varmaan joku luova tauko, tai sitten yleisesti vaan hengähdetään välillä.

    Minulle soitti poika operaattorilta, halusi vaihtaa mokkulani parempaan ja halvemmaksikin kävi. Oli kovasti palvelualtis ja lupasi laittaa sen postiin, kun rupesin kitisemään, etten millään viitsi nyt keskustaan lähteä. Noh. Parin päivän päästä postinjakaja jätti lapun, jossa sanottiin: "teille on iso paketti, joka ei mahdu postiluukusta, voitte noutaa sen toimipisteestämme!" - Kävin hakemassa, posti on samassa talossa kuin se liittymäkauppa.

    Ai miten tuo mihinkään kuuluu? - Ei kai mitenkään, mutta ehkä kaikki toivo on jo mennyttä, en taida viitsiä vaivautua uurnille. Kattoo ny.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ollut ennen kuullutkaan, että Olen lukenut Alastalon -teepaita on olemassa, ennen kuin kirjastonhoitaja sen minulle kertoi. Lupasin tilata, jos jostakin löydän.

      Tuli vain samalla mieleen, miksi kirjastot eivät voisi harrastaa hieman myyntiä oheistoimintana toimintansa tukemiseksi. Tämä paitakin olisi varsin hauska tuote ja laskisi kynnystä lukea klassikkoja. Muutakin voisi myydä.

      Poista
  5. Miksi tuo kannattaa kuunnella? Mikä sen sisältöanti on? Miksi sinä linkkaat tuon YouTuben, mitä se sinulle merkitsee?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minusta laulu kannattaa kuunnella sen itsensä vuoksi ja lisäksi siksi, että se toimii hyvin tässä vaalikeskustelujen ajassa, jolloin ehdokkaat lupaavat sitä sun tätä, mm. parannuksia köyhän asemaan. Halusin samalla iloa ja kevennystä ilmapiiriin.

      Poista
    2. Laulu on upea! Kiitos siitä, palasin kuuntelemaan.

      Poista
  6. "Itselläni ei ole aavistustkaan, kuka saa ääneni, kun paikalliset ehdokkaat ovat niin huonoja."

    "On kai pakko etsiä jokin minulle tärkeä kysymys, ja arpoa ääni sille, joka on lähimpänä minun ajatuksiani."




    Sanoja ei ole sisäistänyt demokratian olemusta ollenkaan. Siinähän halutaan itsellä olevan ihan oma etujen ajaja, ja vielä, ylitse muiden.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Puhuin omista ajatuksistani, en omista eduistani. Nuo asiat eivät ole verrannolliset.

      Jokainen etsii ehdokasta, joka on omien ajatusten mukainen, ajattelee mahdollisimman samoin yhteiskunnan asioitten hoidosta. En osaa sinun laillasi nähdä tässä omien etujen ajamista. Omissa ajatuksissa voi olla vaikka huoli maailman lapsista ja ydinvoimasta.

      Poista
  7. Kun asuu isossa kunnassa, ehdokkaita piisaa. Valinta oli itselläni helppo tälläkin kertaa. Luotan, että ääneni saanut tulee hoitamaan työnsä yhtä hyvin kuten tähänkin saakka.

    Kiinnostavaa lukea Einesbaarin kirja-arvosteluja pitkästä aikaa! Itselläni on lainassa Claes Anderssonin runoja ja Katja Ketun Kätilö. Kirpparilta löysin taannoin Alatalon salissa, mutta se odottaa vielä lukemaistaan. Taidanpa lukea ensin Iineksen yhteenvedon.

    VastaaPoista
  8. Ajattelin tässä hieman perussuomalaisia mainostaa. Ja sitä yhtä kansan edustajaa.

    James, James, James.


    James, james, mikä helevetin james! - Häpeääkö hirvivaara suomalaisuutta?

    VastaaPoista
  9. Se minua tietysti harmittaa, että persujen emopuolue kepu taitaa näissä vaaleissa jyllittää.- Ymmärtää sen tietysti - myönteisiä puolia kun aina kaikesta pyrin etsimään, että riittävästi ehdokkaita Soini ei uskaltanut seinäkahleista irrottaa.

    Nooooooh, ei se mitään, keskusta se on persullakin!

    VastaaPoista
  10. Täällä provinssissa keskusta on selvästi vahvin. On tuntuma, että se on entistä vahvempi, ja veikkaankin näille lakeuksille sunnuntaina kannatuksen lisäystä. Satakuntalaislaarit ovat täynnä, tilukset ovat suuria ja isännät istuvat tärkeillä paikoilla, vuosi toisensa jälkeen.

    Täällä liike perussuomalaisiin on käynyt pois vasemmmistoliitosta ja sitoutumattomista. Kokoomus on yrittäjien ja paikalle keskittyneen akateemisväen vuoksi myös varsin vahva, kristillisissä on paikallinen fundamentalisto. Vihreissä pari nuorta.

    VastaaPoista
  11. Lisäys: Ruotsalaisia näillä seuduin ei ole nähty sen jälkeen, kun hehtaaripeltojen keskellä sijaitsevan kartanon ruotsinkielinen pehtoori poismuutti. Koskaan ei siis ole ollut RKP:n edustajia edes tyrkyllä.

    Ja mitään pienpuolueita ei täällä ole, kun naapuri voi nähdä, että tuo vikuroi.

    VastaaPoista
  12. Vihreä on alunperin maalaisliiton/keskustapuolueen väri(heh!). - Isoisäni kutsui heitä vihreiksi kommunisteiksi, yhtään en kuitenkaan tiedä, mihin tuollainen mahdollisesti saattaisi perustua.

    Ehkä sekin oli vain sellaista roiskimista, elettiinhän suurten valtiomiesten, kuten Eino Uusitalo, Olavi J. Mattila jne. aikaa. Saattaa olla, että vain huhupuheita on, että itse Ceaucescukin kävi heiltä oppia ottamassa.

    Kuntavaaleissa äänestetään henkilön perusteella: "tuttu hyvä ehdokas, minullekin päivää sanoi ja kysyi kuinkas sitä ollaan voitu."

    Minulla ei mitään ihmeellisiä omaisuuksia ole, joten kepun varalta en paljoa tavaroita ole joutunut kettingillä seinään kiinnittämään.

    Mutta olettekos tätä kuulleet?

    Väyrysen lastenhoito senkun laajenee, on ostanut mitälie lasten hoivakoteja. Mikähän siinä on taustalla, tuolla tunnetusti maailman itarimmalla ihmisellä, joka kahveja ei tarjoa eikä lounaitaan maksa täysmääräisesti? - No, pääasia että lasten on hyvä olla.

    VastaaPoista
  13. Niin äänestetään, henkilön perusteella.

    Täällä nähdään vielä sitäkin, että muuan kristillisten edustaja kuskaa vaalipäivänä peräkylän mummoja äänestämään omalla autollaan. Kun yksi mummo on kärrätty koppiin asti, haetaan toisesta suunnasta toinen mummo, joka konkkaa tuettuna paikalle jne. Että on hyvä henkilö.

    VastaaPoista
  14. Laulun kertsiä "on köyhälle kunnia kalliimpi kuin rikkaalle raha" voi hyräillä samalla kun perehtyy maailman nälkäongelmaan, jossa joka viides maapallon väestä kärsii aliravitsemuksesta. Onko köyhillä varaa tällaiseen kunniaan?

    Kunnollinen purukalusto taataan sairaanhoitona jossa korvataan: "Hammaslääkärin suorittama suun ja hampaiden hoito, suun ja hampaiden tutkimus kerran kalenterivuodessa sekä oikomishoito silloin, kun kysymyksessä on muun sairauden kuin hammassairauden parantamiseksi välttämätön hoito. Korvausta ei makseta hammasproteettisista toimenpiteistä eikä hammasteknisistä kustannuksista."

    VastaaPoista
  15. Kunpa vaan tuo kunnallinen hammashoito toimisi. Minä en päässyt sinne edes särkypotilaana, vaan käskettiin odottaa, kunnes oma yksityinen hammaslääkärini palaa lomiltaan. Yksityisellä käynti ei tulekaan paljon kalliimmaksi, sillä Kela-korvaus korvaa tästäkin hyvän osan. Hampaan poisto viime maanantaina maksoi yksityisellä minulle 19 euroa, ja saman hampaan aiempi juurihoito, joka sisälsi useita käyntejä heinäkuusta lähtien, 240 euroa.

    Tässä muuten tuore oikeuden päätös pikkuisen ja hennon rippikoulutytön raiskauksesta oikein kaverivoimin, toinen raiskasi kerran, toinen peräti kaksi kertaa: ehdollista ja vähäsen yhdyskuntapalvelua, koska kaverukset olivat 16 - 15-vuotiaita. Vähän erikoista on, että 16-vuotiaille ehdotetaan äänestysoikeutta, mutta ei vastuuta omista teoista.

    VastaaPoista
  16. Ruuhkaisaa oli taas kirja-, viini-, juusto- ja makkaramessuilla. Ostin Sofin Kyyhkyt ja seitsemän sorttia brittien olutmakkaroita. Hyviä ovat.

    Persujen aatetta on sen takia niin vaikea selittää tai käsittää, kun he ovat niin sekalainen sakki. Seassa on vanhaa korpikommunistia, vanhaa vennamolaista, vanhaa ay-väkeä ja nuorta intoisänmaallistoa.

    Ulkomailla persut yhdistetään aina sikäläiseen uusoikeistoon. Se kertoo surullisen selvästi a) maamme kiinnostusarvon muualla ja b) maailman laatumedian surkean tason.

    Uusoikeistoakin persuissa toki on, sitä edustaa halla-aholaisuus, ja samaa aatetta kokoomuksessa edustaa rydmanilaisuus.

    Mutta oleellisin kysymyshän kuuluukin, että mikä yhdistää näitä kaikkia erilaisia persuja?

    Vastaukseksi tarjotaan populismia, mikä on aivan älytöntä populismia.



    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä tykkäsin Sofin Kyyhkyistä kovasti!

      Tämä Pikkukaupungin kirjasto on hyvä, kun saan täältä syksyn uutuudet tuoreeltaan, ei tarvitse ostaa ainakaan heti. Näin kävi Kyyhkynkin kanssa, samoin monen muun syysuutuuden,mm. Alaharjan Maihinnousun, Juha Seppälän Mr. Smithin, Taina Latvalan Välimatkan, ja nyt olen juuri saamassa Riikka Pulkkisen Vieraan, kun olen ensimmäisenä varausjonossa. Pitää vaan huomata tehdä varaus heti, kun kuulee kirjan ilmestymisestä. Ei näin pienellä paikalla ole hirveästi kilpailua.

      Ulkomailla perussuomalaisuus yhdistetään äärioikeistoon ehkä myös siksi, että uusoikeistolaisuus nosti muutama vuosi sitten voimakkaasti ja vaarallisentuntuisesti päätään Euroopan maissa, mm. Saksassa, jossa siihen yhdistyi myös korkea isänmaallisuus aina fanaattisuuteen asti. Maahanmuuttovastaisuus ei ole myöskään hyvää mainosta puolueelle, koska kansojen sekoittumisilmiö on voimakas ja kansainvälinen. Esimerkiksi Amerikkahan on kansojen suuri sulatto, eikä siellä alkuperäväestöllä ole suurempaa merkitystä kuin muualta tulleilla.

      Poista
    2. Amerikan alkuperäväestöähän on intiaanit... Varmaan heitä kaduttaa, kun päästivät aikoinaan mamut maahan.

      Poista
    3. Kyllä, mutta koetin sanoa tuossa, että ei Amerikan alkuperäväestöllä ei ole enää etuoikeuksia maahantulleisiin verrattuna - päinvastoin. Siellä kuka tahansa mistä vaan tullut voi olla jotakin, mikä on tietenkin hyvä asia.

      On tietenkin myös niin, että koska Amerikassa sosiaalitukijärjestelmä on kehno ja verot alhaiset, siellä on tehtävä työtä pärjätäkseen.

      Kysyä voisi siis, mikä on saanut ihmiset muuttamaan Amerikoihin. Maaperä, luonnonvauraudet, vapaus, ihmismäärä, joka takaa sen, että yrittävä pärjää, koska on markkinoita? Kapitalismi?

      Poista
  17. Luin uutisen, että Vantaalla oli harjoitettu raakaa kulttuuridiskrinimointia ja viety hartaalta uskovaiselta lammas, jota hän kasvatti kerrostalossa, tarkoituksenaan teurastaa se oikeaoppisesti ja nauttia uskontonsa juhlapäivänä.

    Millä oikeudella viranomaiset harjoittavat tällaista syrjivää maassa maan tavalla yhdenmukaistamispolitiikkaa, kysynpä vaan. Jos kerrostalo-asunnossa saa olla sauna, niin miksei lampolakin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luin tämän saman uutisen ja huvituin suuresti, kunnes huomasin, että tässä puhutaan nyt vantaalaisen maahanmuuttajan erilaisista kulttuuritavoista. Eri kulttuurin edustaja piti lammasta kellarin verkkoaitauksessaan, ja haju paljasti lampaan muille asukkaille. Lampaasta kasvatettiin teurasuhria uskonnollisiin menoihin, vähän samoin kuin meidän pääsiäiskaritsamme. Paitsi, että emme kasvata paistejamme kerrostalon kellarissa, koska eläinsuojelulaki kieltää sellaisen Suomessa.

      Poista
  18. Minulla on äänestämiseen ja ehdokkaani valintaan kai hieman erilainen asenne kuin monella muulla täällä kirjoittavalla, kuvittelen.

    Äänestän aina sellaista suuntausta, jota haluan sillä hetkellä kannattaa, syystä tai toisesta. Ja sitä suuntaustahan ei voi lyhyeiden vaalinalushöpinöintien avulla päätellä, vaan se on laajempi asia.

    Jos oikein raaputtaisin esiin poliittisen kotini ja alkuperäni ja sykkivimmän sympatiani, niin varmaan se löytyisi jostakin ay-demariuden syvistä alkulähteistä, solidaarisuudesta ja oikeudenmukaisuudesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä luulisin, että jokainen hakee ehdokastaan juuri näistä lähtökohdista käsin: kuka ehdokas eniten vastaa omia ajatuksia maailmanmenosta ja elämänarvoista.

      Minulla ainakin tämä ajatus on päällimmäinen, eikä ole varmaan syytä uskoa, että muilla olisi toisin. Oma lukunsa ovat tietenkin ihmiset, jotka eivät seuraa yhteiskunnan ilmiöitä ja tapahtumia, meillä ja muualla. Heillä on varmaan toiset lähtökohdat äänestää.

      Olen miettinyt omaa poliittista alkukotiani etenkin viimeisen viiden - kymmenenkin vuoden aikana. Opiskeluaikana menin virran mukana poliittisen solidaarisuuden ja rajattoman sallivuuden maailmaan, koska halusin pelastaa maailman vähäosaiset. Ei niitä kuitenkaan pelastettukaan, vaan ainoa mikä karttui radikaaleimmallakin, oli pääoma ja oma maha.

      Kotoa minulle tulee jonkinasteinen isänmaallisuus ja muiden ihmisten kunnioittaminen, ikään kuin äidinmaidossa. En silti kumarra instituutioita ja olen sielultani pasifisti, sodanvastustaja ja usein se vastarannankiiski.

      Joskus mietin, etten tiedä, mikä minä oikein olen. Olen kasvanut kahden vastakkaisen maailmankuvan välimaastossa, molemmissa liikkuen.

      Poista
    2. Iines: "Kyllä luulisin, että jokainen hakee ehdokastaan juuri näistä lähtökohdista käsin: kuka ehdokas eniten vastaa omia ajatuksia maailmanmenosta ja elämänarvoista."

      Siis minä en hae noin, siis nimenomaan ehdokaskeskeisesti. Vaan syvien vesien suuntauskeskeisesti.

      Poista
    3. Mutta pitäähän sinunkin valita se ehdokas, jota äänestät, Tapsa, jossain vaiheessa. On sovitettava se suunta jonkun ehdokkaan harteille ja annettava hänelle äänensä.

      Siis keskeistä on minulle(kin) asia, suunta, henki - miten sitä halutaan nimittää. Vasta sitten tulee ehdokas, jonka koen voivan jossain mielessä edistää tällaista ajatusmaailmaa, näkemisen tapaa.

      Poista
  19. Perussuomalaisia ja kristillisdemokraatteja ei eroita mikään, paitsi, tarkoitushakuinen isänmaallisuus ja kyrpiintyminen johonkin, EU:hun, puoluetukiin, herroihin, eläkeindeksiin, veroihin, jätevesimaksuihim, entiseen puolueeseensa, auktoriteetteihin, homoihin, kasvsisyöjiin, . . .

    Valintakriteeriksi Soinin selän taakse asettumiselle riittää yksinomaan se se, että on kriittinen jollekin tai joillekin.

    Timo Soini temppuilee riskillä vallan yksjaossaan, kuten ylensyönyt täydellä vatsalla piereskellessään. Joskushan se rytky tulee. Soini on hirttäytynyt J. Jusulan slouganeihin sillä välirikko olisi päätös itsensä kuoliaaksi kivittämisestä. Juho Eerolan, Jussi Niinistön ja Juha Väätäisen tapaiset "dosentit" ovat se sisäinen uhka joka hajaannuttaa ja jakaa persulaisen kabinetti -puolueen ennemmin tai myöhemmin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minusta erottavana tekijänä voisi olla se, että perimmäisen kristillisen etiikan mukaan köyhän ja vähäisen tulee kärsiä ja kääntää toinenkin poski herralle, koska henki on ruumista tärkeämpi. Perussuomalaisen ideologian mukaan taas tulee toimia itse ja ottaa oma osa, vaikka suurisilmäinen lapsi siinä vieressä tummine silmineen olisi vaarassa kuolla nälkään. Aine on tärkeämpi kuin henki.

      Poista
    2. Anomyymi kyllä harrastaa poliittista demagogiaa kiitettävästi, mutta analyysi ontuu kaikilla neljällä jalallaan kuin lammas kellarissa. Ano on selvästikin imenyt nykyisten vallanpitäjien propagandan kritiikittä.

      Totta on, jos ano siihen viittaa, ettei jytkyä aiheuttanut Soini, vaan hän toimi vain väylänä ajan hengen äkeälle röyhtäisylle. Samalla tavalla täytyy erottaa toisistaan Persu-puolueen tulevaisuus ja kansan tyytymättömyys nykymeno kohtaan.

      Ettekö muuten ole huomanneet, kuinka kaikki vakavasti otettavat taloustieteilijät esittävät nykyään, jälkiviisaasti, että Kreikka olisi sittenkin pitänyt päästää vararikkoon ja pääomittaa sitä tukeneet pankit, koska valittu menettely aiheutti ketjurektion?

      Tämä on juuri se sama mielipide ja vaatimus, jonka Soini esitti julkisesti useaan kertaan jo ennen Kreikan tukemista.

      Hallituksessa kepu kannatti Kreikan tukea ja oppositiossa demarit ja vasurit vastustivat. Yhdessä yössä takit kääntyivät kaikilla.

      Soinin populismia haukutaan ja nauretaan, mutta miten tällainen oikea populismi menee meillä mediassa läpi? Miten se menee kansalla läpi? Kun sen selitätte, olette populismin alkulähteillä.


      Poista
    3. Perussuomalaiset puolueena on aivan ehtaa populismia, ei tuollaisesta oikein keskusteluakaan voi olla, kun Soini sen itse on sanonut.

      Populismi näyttäytyy esimerkiksi siinä, että katto on niin korkealla ja seinät niin leveällä, kaikki jotka tuntevat itsensä väärinymmärretyksi ja kaltoin kohdelluiksi, mahtuvat mukaan. Siis kaikki; sellaista Wahlroosia ei ole maailmaan vielä syntynytkään, joka ei harmittelisi, kuinka typerä maailma juuri minua pusertaa, vaikka totuudenkin tiedän!

      Kunnollisvaalit 2012 blogissa niitä kaikein heilahtaneimpia juttuja persujen aarrearkusta.

      Poista
    4. Populismi: "Populismi tavoittelee laajaa kannatusta tarttuvilla iskulauseilla, vaatimalla asioita, joita enemmistö haluaisi, kehumalla ”todellista kansaa” ja pilkkaamalla räikeästi poliittisia vastustajiaan. Populismin toimintamalli perustuu suosion tavoitteluun helposti omaksuttavien, usein tunneperäisten ja asioita yksinkertaistavien tunnusten avulla."

      Näytä minulle, Riku, puolue ja puoluejohtaja, joka ei tällaista toimintaa harrasta ja suosi. Äänestän häntä heti.


      Poista
    5. Tuon populismin määritelmän perusteella olet tietysti oikeassa.

      Poista
  20. Minusta Soinin ajatukset menevät kansaan siksi, että hän ajattelee raha-asioista tavallisen ihmisen tapaan. Siis jotenkin niin, että on tyhmää ottaa niin isoa velkaa, ettei siitä selviä. Myös syömävelan otto on tyhmää. Vain hullu mies Huittisista syö enemmän kuin tienaa, ei visu mies Visulahdelta.
    Visu kansa ei myöskään ymmärrä, miksi maahan on pakko tuoda suoraan työttömyyskortistoon väkeä entisten 250 000:n suomalaisen työttömän jatkoksi. Tänään kerrottiin, että kotimaisista työttömistä 26 000 on suorittanut korkeakoulututkinnon. Kannattaako silloin niin hirveästi opiskellakaan?
    Mitä Iineksen suurisilmäisiin lapsiin tulee, heitä on jo vissiin miljardi ja lisää tulee sata miljoonaa vuodessa. Ei heitä voi täältä lumen keskeltä ruokkia, vaikka olisi kuinka kristillinen.
    Aine on tärkeämpi kuin henki? Eikös niin ajatelleet aikanaan kommunistit? Uskonto on kansakunnan syöpä ja koko maailma on selitettävissä aineen avulla. Henki taas heille oli halpa. Luin äsken uudelleen Vankileirien saariston. Kymmenet miljoonat suurisilmäiset kuolivat, eikä tappajina ollut yhtään persua.


    VastaaPoista
  21. Mutta kun elämässä on suurempiakin asioita ja arvoja kuin raha. Suomessa ei kuolla nälkään eikä Suomessa uhata henkeä eikä vapautta, vaikka Bäckman niin väittääkin.

    Maapallo on yhteinen, valtioiden väliset rajat ovat keinotekoisia, eivät luonnollisia maamerkkejä. Kukaan ei lähde huvikseen kotimaastaan vieraan leipää syömään. Kukaan ei ole tahallaan köyhä tai työtön.

    Juuri aamulla katselin jotain vanhaa tv-dokumenttia siitä, kun suomalaisten oli pakko lähteä Ruotsiin, koska isänmaa ei tarjonnut heille työtä eikä tarpeellista elantoa. Kansankoti avasi sylinsä suomalaisille, vaikkakin itäistä naapuria usein halveksittiin toisen luokan kansalaisena, oltiin finnejä ja Slussenin sissejä. Mihin tämä kaikki kansankotiin muutto ja entinen köyhyytemme on uhohtunut?

    Koetan siis sanoa, että ihmisillä on aina painavat surulliset syynsä muuttoihinsa ja syvään köyhyyteensä. Kyllä me voimme raottaa oveamme, rahapussiamme ja antaa oman ropomme sille, joka tarvitsee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Iines palaa todellakin nyt populismin alkulähteille. Eli vertaamaan suomalaisten Ruotsiin töihinmuuttoa nykyiseen maahanmuuttoon Suomeen. Niissä ei nimittäin ole mitään yhteistä. Ei niin mitään.

      Ruotsi ei avannut meille syliään, vaan se tarvitsi meidät töihin tehtaisiinsa. Ruotsissa oli se oikea työvoimapula, jota Suomeenkin on nyt odotettu jo 20 vuotta kuin kuuta nousevaa, ja siksi sinne houkuteltiin työikäisiä suomalaisia.

      Heti kun Suomessa on oikea työvoimapula, tänne lappaa väkeä Venäjältä ja Baltian maista niin paljon kuin kykenemme työllistämään. Sen sijaan afrikkalaiseten pakolaisten "työllistäminen" maksaa veronmaksajille aika helvetisti. Kuinkahan kauan meillä on varaa siihen?

      Suomesta oli hyvin harvan pakko muuttaa Ruotsiin, vaan sinne lähdettiin leveämmän leivän perään. Tiedän tämän siitä, että olin yksi heistä.

      Olen siis ollut Ruotsissa muutenkin kuin kesätöissä. Lisäksi Suomen "köyhyys" 60- ja 70-luvuilla oli hyvin suhteellista. Enemmän nykyään tuntuu olevan köyhiä kuin silloin.




      Poista
    2. Tämä on tietenkin totta, että Ruotsissa oli työvoimapula ja Suomea paremmat palkat.

      Muistan vieläkin ne ihanuudet, jotka tukholmalaisista putiikeista ostin, sain koko vuoden uuden vaatevaraston mukaani Suomeen. Mieliasuni oli vaaleanvihreä pitkä villatakki, jollaiset olivat suurta huutoa, ja siihen yhidstettynä leveälahkeiset okranväriset vakosamettihousut. Niissä sitten painelin Fennicumin käytävillä Odysseus kainalosssani.

      Valtavasti oli suomalaisia opiskelijoita kesätöissä kaikissa paikoissa, joissa olin, samaten vakituisemmalla pestillä olevia.

      Tuntuukin tässä yhteydessä kornilta palata siihen hätään, jota Suomessa maaseudulla tuohon aikaan oli. Luukkuja lyötiin maaseudun talojen ikkunoihin, ja koko perhe lähti lautalla Ruotsiin omaisuus kasseissa. Kyllä tuon televisiodokumentin mukaan hätä oli todellista, Suomi ei tarjonnut maaseudun asujille töitä. Samanlaisessa tilanteessahan meille nyt tullaan: ei ole elantoa omassa maassa. - Oma surullinen lukunsa ovat tietenkin ne, joilla on muukin uhka päällään kuin nälkä ja työttömyys.

      Poista
    3. Viittaat tässä ns. kylmien tilojen kysymykseen. Ne olivat seurausta sodanjälkeisestä asutustoiminnasta, kun puoli miljoonaa karjalaista ja saman verran sotilaita piti sijoittaa, asuttaa ja työllistää jotenkin - ja osa sijoitettiin näin.

      Tuhansia niitä varmaan olikin, etenkin pohjoisessa, joista ei ikinä tullut elinkelpoista ja niistä lähdettiin ennen pitkää kaupunkeihin tai siirtolaiseksi, ensin Australiaan, USAhan ja Kanadaan, sitten Ruotsiin.

      Tämä on kuitenkin vain yksi juonne Suomen maaseudun historiassa. Se ei kuvaa sinänsä maaseudun köyhyyttä, vaan ainoastaan tämän projetin onnistumista - tai siis epäonnistumista.

      Moni kirjailija on kuvannut näitä tapahtumia, mm. Eino Säisä ja Heikki Turunen. Luultavasti Valto Ensiollakin olisi tähän paljonkin omakohtaista kerrottavaa? (Jos on vielä näillä linjoilla.)

      (Kainuussa kasvaneena tunnen toki syrjäseutujen köyhyyden. Kun kälyni kerran kertoi kodinhoitajan kokemuksiaan 60-luvulta, rintamailla syntynyt appiukkoni höristi korviaan ja kysyäisi, että "ai, ennen sotia vai?")

      Poista
    4. Uskon, että tunnet Suomen historian hyvin, nuo kylmät tilat ja muut. Minulla on kuitenkin käsitys, että Ruotsiin lähdettiin myös leveää savoa ja läntisiä murteita puhuen, jopa mieluummin kuin karjalan kieltä kalkattaen. Joukossa taisi olla väkeä myös kaupungeista.

      Tarkistin muuten tuon dokumenttiohjelman nimen, johon ylempänä viittasin: Kansankodin kuokkavieraat, tuli TV1:ltä lauantaiaamuna uusintana, 1/8.

      Poista
  22. Iines: "Maapallo on yhteinen, valtioiden väliset rajat ovat keinotekoisia, eivät luonnollisia maamerkkejä. Kukaan ei lähde huvikseen kotimaastaan vieraan leipää syömään."

    Kuitenkin moni valtio julistaa, että sen rajat ovat pyhät ja ikuiset, ja jokainen joka niitä uhmaa, tapetaan. (Hieman eri sanoin vain, myös Suomi.)

    Moni lähtee kuitenkin kotimaastaan riemurinnoin ase kädessä vieraan leipää syömään ja vieraan maan muistakin antimista nauttimaan.

    Tällä tarkoitan vain sitä, että niin hienoja ja yleviä kuin Iineksen postulaatit ovatkin, ne eivät kuvaa reaalimaailmaa.



    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eivät minun ajatukseni yleviä ole, vaan toivottavasti vain inhimillisiä. Miksi aina pitäisi ottaa huomioon ihmisessä vain pahat aikeet, pahuus? Yhtä merkittävää on hyvyys. Jos se suljetaan puheesta pois, ei jää muita vaihtoehtoja kuin pahuus. Tämä on aika toivotonta meininkiä, eikä vastaa ihmisen mieltä. Paha lisää pahaa, hyvä hyvää, eikä se mitään idealismia ole.

      Poista
    2. No niin, inhimillisyys on hyvä ja kannatettava suhtautumistapa. Mutta kyllä ajatus, että maapallo on yhteinen ja rajat keinotekoisia, on ylevä - ja täysin tottakin tietysti.

      EUhan on eräs keino päästä irti näistä keinotekoisista rajoista.

      Poista
    3. Siis se on pohjimmainen totuus, kylmä fakta, ei minusta edelleenkään ylevä tai edes jalo.

      Niin ja inhimillisyydellä en tarkoita mitään hunajaista hyvyyttä, vaan ihan yleistä ihmisarvon tunnustamista kaikille olevaisille.

      Poista
  23. "Persujen aatetta on sen takia niin vaikea selittää tai käsittää, kun he ovat niin sekalainen sakki. Seassa on vanhaa korpikommunistia, vanhaa vennamolaista, vanhaa ay-väkeä ja nuorta intoisänmaallistoa."



    Eli tavalla tai toisella kyrpiintyneitä, johonkin, koko sakki.

    Persujen kannattajista merkittävät ryhmät ovat työväestä ja pienyrittäjät. Työläisiä on japa puolet äänestäjistä kun se demareilla on 46 %, keskiarvo kaikilla puolueilla 40 %. Persujen kannattajat ovat pääsääntöisesti keski-ikäisiä miehiä ja vain "persu"koulun tai "amiksen" käyneitä mutta keskiverto duunaria parempituloisia.

    Soinin tapaisia oikeassaolijoita on Suomen kansasta 43,1 % koska hekin vastustivat EU:hun liittymistä, "maajussit" lähes yksimielisesti. Jopa Nalle W vastustaa kriisimaiden tukemista koska se on väärä lääke ja vastoin alkuperäisiä sopimuksia. Ymmärrettävistä syistä Soi ei "Nallen" tapaan vastusta maataloustukia.

    Posti-Pekka Vennamo pitää nimeltä mainitsemien puolueiden edustajien mamu vastaisuutta kammottavana eikä pelkkä EU vastaisuuskaan ilman vaihtoehtoa vaikuta kovin analyyttiseltä. Viime eduskuntavaaleissa he melkein joutuivat hallitukseen mutta Soinin oli pakko jättäytyä Rajamäen rykmenttinsä kanssa oppositioon eheytymään.

    Katolisen Soinin EU vastainen usko ei ollut kuitenkaan niin vahva kuin KD jotka erosivat silloisesta Ahon hallituksesta. Ja varsin hyvin on kelvannut Euroopan euroskeptikkojen EU, maahanmuutto, homo, perinteisten arvojen ja kehitysmaiden tukemisen vastustajien tuki. EU:sta on revitty kaikki hyöty.

    Odotankin innolla noiden kansan syvien rivien esiinmarssia ja kuinka he suitsivat globalisaation, vakauttavat pankkijärjestemän, hoitavat työttömyyden, pitävät kansantalouden kasvussa. Kunnallisvaaleissa noita asioita ei päätetetä eikä pakkoliitoksista "Impivaaraan".

    VastaaPoista
  24. En ole minäkään ollenkaan pahoillani, jos perussuomalaisille tulee entistä muhkeampi voitto, niin kuin ennustettu on. Päinvastoin, jopa odotan sitä ja olen harkinnut, antaisinko ääneni heille taktikointimielessä. Toisaalta olisi parempi antaa persukuplan kosahtaa hallitusvastuussa eduskuntavaalien jälkeen.

    VastaaPoista
  25. A; "Odotankin innolla noiden kansan syvien rivien esiinmarssia ja kuinka he suitsivat globalisaation, vakauttavat pankkijärjestemän, hoitavat työttömyyden, pitävät kansantalouden kasvussa."

    Tämä anonyymin ironia perustuu siis seuraaviin ajatuksiin:

    a) jos kansan syvät rivit äänestävät kaltaisiaan, persielleen menee

    b) siksi kansan syvien rivien kannattaa äänestää itseään viisaampia eli nykyistä valtaeliittiämme, jolloin yllämainitut asiat hoidetaan parhaiten

    No, mielipide se on tämäkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minua kiinnostaa tuo, että jos kansan syvät rivit äänestävät kaltaisiaan, perseelleen menee.

      Niin meneekin, minun mielestäni. Kylmä totuus on se, että kenestä tahansa herra hakkaraisesta ei ole päättäjäksi. Eduskuntatyö on tärkeää ja arvokasta työtä, siinä ei passaa ajatella vain kansan syviä rivejä. Pitää perkule soikoon olla kompetenssia ajatella myös koko maapallon hyvinvointia ja sellaisia kysymyksiä ja suhteita, joita ei hakkaraisten olemattomilla kielikyvyillä ja opillisella sivistyspuolella selvitetä.

      Poista
    2. Minusta hieman yliarvostat yksittäisten kansanedustajien mahdollisuuksia työssään.

      Minimiosaaminen työhön on se, että osaa valita toisen kahdesta napista: "Jaa", "Ei". Tähän suoritteeseen tulee tarkat ohjeet ryhmän johdosta. Erehdyksiä, väärän napin painamisia, tulee silti huomattavan paljon.

      Päätöksenteko ryhmien sisäisissä linjauksissa on toki demokraattista, ensin kaikki saavat lässyttää, sitten joku tekee päätöksen.

      Sitten siellä on sellaisia työhulluja, jotka lukevat kaikki monisataasivuiset pumaskat mitä eteen kannetaan. Heidän aikansa kuluu siihen.

      Sellainen, mitä ainakin minun kouluaikoinani sanottiin yhteiskuntaopiksi, on aika moninaista ja vaikeaa, perusasiat eivät välttämättä ole hallussa isommillakaan tekijöillä.

      Sellaisesta tulee mieleeni Matti Vanhanen, joka aivan tosissaan sanoi olleensa pääministerinä eduskunnan pomo. Tuollainen on aika vakava ja vaarallinen erehdys, mutta osoittaa, että aika pienellä osaamisella sitä usein seilataan paremmissakin piireissä.

      Mitä haittaa näistä hakkaraisista, juha miedoista ja mikko alataloista on? - Ei mitään, ärsyttäviä ovat, jos sellaisen pään ottaa.

      Sitten on ne päättäjät, heitä ei kahteensataan kovin montaa mahdu.

      Poista
  26. Voi olla, että vaadin ehdokkaaltani liikaa. Ehdokkaan sijasta pitäisi varmaan päähuomio kiinnittää puolueen valintaan, puolueen tekoihin, sillä päätökset ovat aina ryhmäpäätöksiä.

    Toisaalta kunnanvaltuustoissa yksittäisillä änkyröilläkin on sijansa, toisin kuin eduskunnassa. Ryhmäkuri kyllä lannistaa änkyrätkin, mutta jokin siemen jää usein itämään.

    Minun ehdokkaani pääsi muuten läpi, vieläpä uutena, naisena, huolimatta nuoruudestaan ja puolueestaan, jonkalaista ei näillä lakeuksilla ole ennen valtuustossa nähtykään. Voi sitten muodostaa ryhmäkurinsa ihan yksinään.

    VastaaPoista
  27. Kyyyyllä kansa tietää!, . . . että luottamuksen voi antaa vain kerran. Kansan syvät rivit jäivät kotiin.

    Soini ei hillinnyt pettymystään edes voiton hetkellä. Ne "noubadit" jotka oli haalittu uuden jytkyn takuumiehiksi ehkä uskoivan itsekin mahdollisuuksiinsa vallanhaluisen päämiehen vanavedessä. Eikä ihme, sillä yltiöpäisinpään uhoon antautui Juha "Malaga" Väätäinen joka "näkijänä" ennusti perusjampoille 18-20 % kannatusta koko maassa.

    Väätäinen ei oikeastikaan halunnut kuntapäättäjäksi vaan halusi toimia uuden jytkyn kätilönä ja näin taata valintaansa EU:hun, protestipuolueiden Euroopan Mestariksi. Esimiehensä haukkuminen terveydestään välittämättömäksi läskiksi kertoo kyllä karusti että äänestäjät ovat vain ratsastukseen tarkoitettuja "aaseja". Halla-ahon suuri äänimäärä kertoo aika pitävästi protestihalusta ja että imua politiikan vanavedessä hyönynnetään puolin ja toisin.

    Mutta miten oikein oikeistodemariksi julistautunut Tapsa näkee Soinin populistisen retoriikan läpi hänet vain köyhän kansan puolustaja, Robin Hoodina?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kansa tuli ainakin eilen määriteltyä; se on hieman yli 12 prosenttia suomalaisista.

      Ay-demari, joksi Tapsa ilmottautui, ei kai ole sama asia kuin oikeistodemari.

      Jotenkin niin sanottiin ennnen, että demarius ei vielä kerro mitään ihmisen aatteista. Demaria ei erota demarista kuin Bemari. Ja Mersu. Tapsalla on muistini mukaan hämäyksen vuoksi Toyota.

      Poista
    2. Kansan syvillä riveillä taisi olla autoissaan vielä kesärenkaat, tuskin sen suurempaa syytä kotiinjääntiin. En usko protestiin persujen kohdalla, enkä oikein muittenkaan.

      Olisi mielenkiintoista saada vähän tutkimustietoa äänestämättä jättäneitten ikärakenteesta. Veikkaan nimittäin, että joukossa ovat nuoret kakdenkymmenen korvilla olevat bigbrotherhenkiset tyypit, joita nyt politiikka vaan ei kiinnosta. Heitä on vuosi vuodelta yhä enemmän, näitä mistääntietämättömiä janicoita ja janeja, joiden kiinnostus suuntautuu vain viihteen puolelle.

      Poista
  28. Turussa eräs ay-napademari, se Kimmo Elomaan velipuoli, ajaa Mersulla.
    Mersullahan velipuolikin ajaa. Veljekset kuin ilvekset, tuomittu samasta petoksestakin.
    Oli muuten yksi demarien ääniharavista Turussa.

    Samuli

    VastaaPoista
  29. Eikös se niin mennyt, Samuli, että mitä tahansa voi tehdä, kunhan ei myönnä mitään, vaikka tuomittaisiin?

    Jotenkin tuntuisi oikealta se, että rikoksesta tuomittu edes köyhtyisi loppuiäkseen tuomion jälkeen eikä ajelisi ökyautoilla.

    VastaaPoista
  30. Minä olen henkilökohtaisesti iloinnut, kun Pikkukaupungin historiassa ensimmäinen VIHREÄ pääsi valtuustoon, sinne isäntien kiusaksi.

    Tosin ei sitä täällä kepulaishenkisessä lehdessä millään tavalla kommentoitu, joten minäpä kirjoitin uutisen perään anonyymin onnittelukommentin tälle nuorelle naiselle. Kunpa ei antaisi isäntien kävellä ylitseen.

    VastaaPoista
  31. Arhinmäki kiteytti vaalituloksen aika osuvasti: Ei tullut jytkyä, tuli jööti.

    Mutta vastaanpa ja väitänpä vastaan näihin:

    Anonyymi: "Mutta miten oikein oikeistodemariksi julistautunut Tapsa näkee Soinin populistisen retoriikan läpi hänet vain köyhän kansan puolustaja, Robin Hoodina?"

    En minä pahastu oikeistodemarinkaan nimityksestä, vaikka ehkä ay:n lisäksi asevelidemarius kuvaisi aatepohjaani paremmin. Siis sitä pohjaa, jonka imin ensin kotoa ja myöhemmin tutustumalla yhteiskuntaan ja historiaan lukemalla ja osallistumalla. Ja ennen kuin ryhdyin mammonan papiksi ja perustin yrityksen. Nekään eivät muuttaneet perusnäkemystäni, mutta terävöittivät katsettani.

    Anonyymin kysymykseen vastaisin, mikäli sen oikein ymmärsin, että minusta Soini on sen sortin omahyväinen agitaattori, jollaisia en ole ikinä äänestänyt, enkä tule äänestämäänkään.

    Uskon, että hän oli euroasiassa oikeassa, jolta nyt vaikuttaa, vain vahingossa. Köyhän kansan puolustaja hän on vain viran puolesta. Niin kuin suurin osa muistakin poliitikoista.

    Iines: "Kylmä totuus on se, että kenestä tahansa herra hakkaraisesta ei ole päättäjäksi. (...) Pitää perkule soikoon olla kompetenssia ajatella myös koko maapallon hyvinvointia ja sellaisia kysymyksiä ja suhteita, joita ei hakkaraisten olemattomilla kielikyvyillä ja opillisella sivistyspuolella selvitetä."

    Tämä on selvää puhetta. Mutta onko se suvaitsevaista puhetta tai ihmisten tasa-arvoon uskovaa puhetta? Onko se edes tottakaan?

    Ja tärkein kysymys: miten me osaamme äänestää valtaan vain tällaisia kyvykkäitä ja sivistyneitä (myös sydämen) henkilöitä? Mistä heidät tunnistaa?

    Onko dosetti sellainen henkilö? Vai pitäisikö valtaan toivoa proffajunttaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miksi tuo ei olisi tasa-arvoon uskovaa puhetta? Minusta se nimenomaan on.

      En kaunistele herrahakkaraisia, vaan uskon heihin niin lujaa, että edellytän heiltä samanlaista hyvää käytöstä kuin kaikilta muiltakin. En osaa ajatella niin, että joku on niin huono tai rassukka ettei häneltä voi edellyttää samaa mitä muilta. Tämä jos mikä, on ihmisen tasa-arvoon uskomista!

      Poista
    2. Kyllä me osaamme äänestää valtaan kyvykkäitä ja sivistyneitä henkilöitä, Tapsa. Kun kuuntelemme, katselemme, luemme, seuraamme viestimiä ja ihmisiä, emme ole itse äänessä kaiken aikaa, emme tee jotain kaiken aikaa, niin havaitsemme kyllä.

      Tuossa siis sivistys ei tarkoita oppiarvoa, vaan ehkä pikemminkin tietämystä, viisautta, yleistä lukeneisuutta. Ilman lukeneisuutta ei ole tietämystä! Mutta korostan - oppiarvo ei ole tietämyksen eikä sivistyksen mitta.

      Poista
    3. Tapsa. Oikeistodemariudesta löytyy tästä blogista parikin tunnustusta ja Kemppiseltäkin yksi mutta jos kerran vielä sanot olevasi ay demari, uskon sen.

      Poista
    4. On se tavallaan totta, siis sellaiseksi tulin kun katselin taistolaisten ja heidän hännystelijöidensä touhuja.

      Sama prosessihan tässä on käynyt nytkin: huomaan joutuneeni mamukriitikoiden sekaan, kun katselen suvaitsevaiston ja heidän hännystelijöidensä touhuja.

      Taistolaisten suhteen olin oikeassa: väärässä olivat. Mitenköhän käy suvaitsevaiston kanssa?

      Poista
    5. Hännystelijöiden? Liehakkoahan tuo tarkoittaa, ruskeakieltä.

      Minusta hännystelijä on kuitenkin pikemminkin verenimijä, joka koettaa saada etuisuutta isäntäeläimestä tekemättä itse mitään. Osan karismaa, gloriaa. Nautakiiliäinen.

      Mutta siis liehittelijät ne on perussuomalaisillakin, verenimijät, jotka roikkkuvat mukana, vaikka tekevät puolueelle enemmän hallaa kuin hunajaa.

      Poista
  32. (Sii dosentti.)

    Mutta Iineksen suorat sanat toivat mieleeni toisen asian, jota ajattelin viimeksi aamulla.

    Nimittäin tuota noin kun kaikki kauhistelevat matalaa äänestysprosenttia. Vain 58 % kansasta kun äänesti, apua.

    Mitä valittamista siinä on? Ne poisjääneethän ovat juuri siitä Iineksen mainitsemaa kielikyvytöntä ja sivistyspuolista väkeä, joka muutenkin äänestäisi ihan vääriä tyyppejä, hakkaraisia ja muita sahureita ja suhareita.

    Eikö ole paljon parempi, että vain me valistuneet ja koulutetut äänestämme, niin valituksi tulee parempia päättäjiä?


    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hämmästyttävän moni noista kuvaamistani mistääntietämättömistä äänestää kokoomusta, Tapsa, jos jotakuta äänestää. Jo koulussa huomasin tämän, suureksi yllätyksekseni.

      Poista
  33. Iineksen innoittamana jatkan tätä valistustyötäni:

    Eikö olisi parasta, että kansalaiset saisivat ääniä esim. tulo-, vero- ja koulutustasonsa mukaan? Jokainen tienattu 25 donaa antaisi yhden äänen, jokainen verona maksettu kymppitonni yhden äänen ja yo-tutkinto yhden, maisterius kaksi ja tohtorius viisi ääntä? Myös äo-pisteistä saisi ääniä.

    Niinpä valiokansalaisilla olisi esim. 10 ääntä ja rupusakilla vain 1, joka sekin otettaisiin pois päihtyneenä esiintymisestä tai muusta tyhmyydestä?

    Näin ne asiat pitäisi hoitaa. Demokratiassa on niin paljon huonoja puolia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No sinähän hurjalla tuulella olet, senkin luikuri. Mistähän tuo innoitus nyt oikein kumpusi? Ihan en pysty nyt hahmottamaan.

      Poista
    2. Idea on loistava! - Toteutustapa vain väärä.

      Paljon tienanneet ovat saaneet niin paljon ("omalla työllä ansaittu!", sanoi Björn Wahlroos, Oligarki), että heille vain yksi ääni.

      Ainakin kymmenen niille, joille elämä on jakanut korttipakan alta.

      Vihreä valtuustoryhmä laittaa tuulemaan, elämä muuttuu ja pelastuu!- Maanjusseja jurppii, kun kokouksissa tarjotaan intialaista hyasintti-teetä ja thaimaalaista luomupullaa.

      Poista
    3. Kieltämättä tämä Rikun malli on parempi ja toimivampi.

      Se on nimittäin hieman samanlainen, jota käytetään NHL- ja NBA-liigoissa: edellisen kauden surkein jengi saa valita uusista pelaajista ensin parhaat päältä. Näin voimasuhteet tasoittuvat väkisin.

      Oikeastaan nukkujien puolueeseen Eduskuntaan pitäisi valita edustajat arpomalla. Nytkin heillä olisi 42 % äänistä ja puolet paikoista. Sinnekin tulisi hieman väriä ja erilaisia ihmisiä. Mitä pelottavaa siinä olisi?

      Miksikähän päättäjämme eivät tajua toteuttaa näin itsestään selviä ideoita? Pyörivät vain niiden sote-, utva- ja evvk-asioidensa ympärillä kuin päättömät kanat ja kiimaiset kukot.

      Poista
  34. Nopeasti muuttuu poliittinen ilmasto. Taannoiseen SAK:n sikailevan "Ruokapöytä" -mainoksen ideanikkariksi enää ei voisi uumoilla edes Jukka "takapiru" Jusulaa. Vaikka yleisesti on nähty vastakkainasettelu Persut vastaan muut, joutuivat hekin vanhojen puolueiden tapaan kärsimään selkänsä kääntämisestä syrjätyneille/syrjäytetyille. Suurten puolueiden jargoni heikoimpien puolustamisesta (pienen ihmisen) paljastuu aika nopeasti humaaniksi hötöksi ja vahvemman vallaksi.

    Itse asiassa vanhat puolueet ovat helppottuneita ettei heidä tarvitse ottaa ehdokaslistoilleen näitä "uuden ajan" työläisiä. Kaikki puolueet, Persut mukaan lukien, tietävät ettei tuota kilpailuyhteiskunnan pudokkaiden suurta joukkoa voi mitenkään saattaa vastikkeettoman avun kohteeksi.

    Jatkuvan kasvun ideologia edellyttää aika ajoin raadollista uskonvahvistusta, joten politiikan Abrahamid ovat valmiita uhraamaan poikansa (äänestäjänsä) säilyttääkseen näkymättömän kätensä. Oman edun tavoittelu näyttäytyy helposti välinpitämättömyytenä kun kuntapolitiikkaan huonosti sopivia EU ja maahanmuuttovastaisuutta uhrataan vääriin tarkoituksiin. Jos Soini olisi kääntänyt vaali-intonsa julkimedian keksimäksi galluppikuplaksi niin "uhrilampaat" olisi hyväksytty pelkkänä representaationa.

    Kaikki varteenotettavat puolueet Suomessa hulmuttavat sosiaaliliberalismin lippua. Leikittely sosiaalisella oikeudenmukaisuudella ja vapauden aatteella on kuin ripulissa piereskelyä se sävyttää muutoin vihreän värin, milloin ruskealla, milloin punaisella. Ongelmaksi on muodostunut miten tuota leikittelyä voi lisätä kasvattamatta "riskiä". Monet ovat toki oivaltaneet vapauskäsitteen Friedrich von Hayekin (Tie orjuuteen) tapaan, ihmismieli tottuu siihen ettei saa valita, jopa niin, ettei hän lopulta haluakkaan valita.

    VastaaPoista
  35. Helsingin persut valtuustossa ovat äänestäneet vasemmiston mukana Kokoomusta vastaan.
    Terhi Koulumies kirjoittaa tästä blogissaan:

    http://terhikoulumies.puheenvuoro.uusisuomi.fi/122870-helsingin-uusi-valtuusto-vasemmistolaisempi-ja-konservatiivisempi

    Ainoastaan Halla-ahoa Koulumies kutsuu vastuulliseksi talouspäättäjäksi.

    Samuli

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Terhillä näyttää olevan luja usko omaan puolueeseensa.

      Pitäisi kai tarkastella, mitkä ovat olleet ne asiat, joista on päätetty, että tuollaiseen pystyisi oiekasti mitään sanomaan.

      Terhi on "ällistynyt" siitä, että kokoomus menetti Helsingissä paikkoja: "kuinka sellainen voi olla mahdollista?"

      Yhteiskunnan suuri ongelma on, että yhä suurempi joukko putoaa vähäosaisten joukkoon, mikään koulutuskaan ei muuta takaa.

      Poista
  36. Kyllä persuillekin käy - olen sitä mieltä - lopulta samalla lailla kun sille entiselle pienviljelijäemännälle. Joka juhli Veikko Vennamon vaalipamausta. "Joo. Hianot meillä oli vaalivalvojaiset. Tää mopoukkokin siällä pyöri, tää Poutiainen. Ja mun miäs. Vartiainen. Se oli ihan käkenä. Juatti mutkin. Joo. Ensin tuli Herbaa, sitten tuli kyrpää, ja lopuks tuli turpaan."

    VastaaPoista
  37. Mitä mahtavat perussuomalaiset tuumia Suomen Islannin ilmatilan valvonnasta? Eikö sillä rahalla tehtäisi jo jotain suomalaisten hyväksi? Minusta Kataisen esittämä toimenpide on yllättävä, kuin puun takaa tullut. Enemmän Kataisen kai pitäisi huolestua ilmatilanmuutoksesta biologisella kuin sotilaallisella tasolla.

    VastaaPoista
  38. Onhan tuosta Islannin ilmatilan valvonnasta puhuttu jo pitkään. Päätös siitä vain siirrettiin yli kuntavaalien, vaikka ei asialla olekaan mitään tekemistä kunta-asioiden kanssa.

    Kyse taitaa olla lähentymisestä Natoon, kun varsinainen liittyminen siihen ei vielä taida onnistua.

    Olin vähän yllättynyt siitä, että Natoon liittymisen torppaaminen oli presidentti Haloselle, omien sanojensa mukaan, hänen kautensa päätavoite, minkä vuoksi hän taisteli presidentin valtaoikeuksien puolesta.

    Samuli

    VastaaPoista
  39. Päätös tuli siinä mielessä puun takaa, että sitä edeltävää ennakkokeskustelua ei mediassa ollut, en ainakaan havainnut lehdissä tai tv-lähetyksissä etukäteistietoa siitä, että asiasta päätetään juuri tiettynä päivänä. Kyseessä on iso asia, kuitenkin.

    VastaaPoista
  40. Syrjäytyneistä nuorista puhuttuun vaalien alla ilma sakeanaan. Presidenttikin antoi arjen vinkkejä syrjätyneille ja heidän kanssaan työskenteleville. Mutta kuinka kävikään?

    Kokoomuksen vaalitilaisuudessa Turussa veitsen juhlallisesti polvistuen luovuttaneen keuruulaisen nuorukaisen kikasta ei ole juurikaan kirjoiteltu. Puhumattakaan, siitä, mitä asioita hän halusi tuoda esiin. On silkkaa tuhlausta ettei tuota 1,2 miljoonaa maksavan nuorukaisen asiaa ole edistetty muutoin kuin kuskaamalla kaveri ilmaiseksi putkaan.

    Olisiko nuorukainen kenties ottanut puheeksi varuskunnan lakkauttamisen syyt vai Sofi Oksasen Keuruun Otavalla painettua kirjaa mukaillen "Kun työpaikat katosivat" -teeman. Onhan Keuruun Otavan kirjapainokyläkin kalpea aavistus sen suuruuden hetkistä omine rantasaunoineen ja tenniskenttineen unohtamatta paikallista "senaattoria" Jouko K Järviötä ja "kongressimies" Yrjö Toljanderia.

    Jyväskyläläisten (Keuruun pääkaupunki) demarinuorten kikkaa kannattaisi ehkä laajemminkin käyttää naisten aktivoimiseksi ja äänestysnumeron muistiin panemiseksi. Kaiken maailman rokkarit ja rikukorhoset pitäisi otta mukaan ihan huvin kustannuksella kampanjaan mukaan. Siinähän demarinuoret jakoivat kortsuja joissa oli ehdokkaan nimen lisäksi numero ja teksti: "Tunne demari sisälläsi".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä Turun veitsimies oli mielestäni vain sääliä herättävä avunpyytäjä. Eihän hän ketään uhannut, polvistuja, ele oli pikemminkin nöyrä.

      Tuntui oudolta, kun lööpeissä puhuttiin päällekarkauksesta ja uhasta. Mitä enemmän iltapäivälehtiä lukee, sen vähemmän niiden juttuihin voi luottaa. Nehän suorastaan valehtelevat, kun ennen ne vain tekivät tikusta asiaa. Minusta toimittajan tulisi ammattietiikkansa vuoksi kieltäytyä harhauttavien paskajutttujen teosta.

      Poista
  41. Syrjäytymisestä puheenollen.

    Espoon designpääkaupunkivuoden kunniaksi Jari "Virpi" Sarasvuo piti eilen Voi Hyvin -luentosarjan jossa hän lanseerasi "terveyskarma" käsitteen. Siinä ilmestyskirjan peto on suomalaisten huono kunto. "Olemme myös lihavampi, väsyneempi, vihaisempi, masentuneempi, syrjäytymisalttiimpi ja huonommin työelämässä viihtyvä kansa kuin muiden länsimaiden kansat."

    Kaukokatseisena hän perusti jo kolme vuotta sitten Fight Club kuntoklubin. Siellä klubilaisen on treenattava 5-6 kertaa viikossa ja noudatettava syömisissään ja juomisissaan annettuja ohjeita sekä mietiskeltävä että tunnistettava sopimukset jotka elämänsä kanssa on tehnyt. Onnistunut kuntokuuri maksaa 1890 e ja epäonnistunut tuplasti. Sairautta ei lasketa tavoitteissa.

    Auttakaamme näin omalta osaltamme yhteiskuntaa ja taistelkaamme sisäistä orjuuttajaa vastaan Friedrich von Hayekin hengessä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Katselin väläystä Sarasvuon eilisestä luennoinnista. Täysihän se sali oli ja Sarasvuo niin estradin reunalla, että oli vaarassa tipahtaa alas. Terveysherätys on varmaan tullut osittain puolison kautta.

      Tällaisessa yhteydessä muistan aina entistä lukioni rehtoria, innokasta terveysmiestä, himohiihtäjää ja treenaajaa. Hän kuoli ennen varsinaista vanhuutta, syöpään, vaikka tavoitteli kai ikuista elämää.

      Poista
  42. Vahingossa meinasin sanoa jotain ilkeää Sarasvuosta, mutta tyydyn sanomaan vain: Hän on yksi aikamme suurista ajattelijoista!

    Ihan noin paljon rahaa minulla ei ole kuntokeskusta varten budjetoituna, mutta mukavaa se olisi, kun saisi maata vaan ja Virpi valkoisessa sairaanhoitajan puvussa annostelisi epoa suoneen.

    Se tästä vielä puuttuu, että Islantiin lähtisimme rahaa polttamaan! - Eikö kokoomus voisi maksaa sellaisen omistaan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä mietin tosissani eilen katsellessani Sarasvuon täpötäyttä kuulijajoukkoa, että ketkä kaikki siellä oikein istuvat ja millä mielellä. Ovatko he ihmisiä, jotka uskovat Sarasvuohon tosissaan? Vai ovatko he jonkin uupuneen työpaikan työntekijäjoukkoa, joka on pakotettu kuuntelemaan Sarasvuon virkistävää ajattelua. Vai ovatko he urheiluväkeä, joka elää terveydelleen ja omalle kunnolleen muun ajatustoiminnan kuihtuessa pikkuhiljaa?

      Poista
    2. Yritykset tarvitsevat hengennostatusta. Sellaisessa ollaan vain niin perustavaa laatua olevissa ja vaikeissa asioissa, että tyydytään helppoon ratkaisuun: helppoheikkiin joka käy puhumassa mukavia.

      Treve sielu terveessä ruumiissa sanotaan, mutta huippu-urheilussa sellaisesta ei ole kysymys.

      Peruskoulun aikainen liikunnanopettajani tuli vastaan tässä hiljakkoin. Sama sininen verkkapuku oli päällään kuin aina, ryhti oli upea vaikka ikää täytyy olla jo pitkälti yli seitsemänkymmenen. Pystyi silloin joskus vetämään leukoja yhdellä kädellä enemmän kuin monet kahdella.

      Lukiossa minulla olikin plösö-eso opettajana, pelkäsi uutta sydänkohtausta eikä sitä pallokaapin avaimen luovuttamisen jälkeen juuri näkynyt kuin vilaukselta. Palloilumiehiä, palloilumiehiä.

      Poista
  43. Nyt täytyy perussuomalaisia ja Tossavaista kehua, en olisi uskonut!

    Minä sanoin jo vuosia sitten, että heti kun natoon liitymme, palautan sotilaspassin.

    VastaaPoista
  44. Jari "Tule lama kultainen " Sarasvuo sai itse v. 2008 lääkäriltä nuhteita kohonneista kolesteroli- ja verensokeriarvoista, vähensi viinanjuontiaan ja aloitti fundamentaalisen kuntoilun joka pudotti 14 kiloa painoa.

    V. 2009 Jari "Missio" Sarasvuo perusti Fight Club johon palkkasi elinikäisen toimitsijakiellon saaneen Jarmo Riskin joka valmensi silloin Virpi "Epo" Kuitusta. Melkein samaan syssyyn kolmen kopla perusti VirPille ja RisKille pari yritystä suojatyöpaikoiksi, Anorin Liekin ja Pro Vividuksen.

    VastaaPoista
  45. Pelkkä liikunta ja kuntoilu ei kuitenkaan laihduta, vaan suurin syy laihtumiseen on aina ravinnon määrä ja laatu. Liikkuminen vain kiinteyttää ja voimistaa lihaksia, ja voi näin tuoda massaa lisääkin.

    Jos Sarasvuo esittää, että hän laihtui kuntoilun avulla, se on kukkua ja väärä todistus. Tavoite on vain vetää väkeä maksamaan kuntoilusta Sarasvuolle.

    VastaaPoista
  46. Jari "Tule lama kultainen " Sarasvuo sai itse v. 2008 lääkäriltä nuhteita kohonneista kolesteroli- ja verensokeriarvoista, vähensi viinanjuontiaan ja aloitti fundamentaalisen kuntoilun joka pudotti 14 kiloa painoa.

    V. 2009 Jari "Missio" Sarasvuo perusti Fight Club johon palkkasi elinikäisen toimitsijakiellon saaneen Jarmo Riskin joka valmensi silloin Virpi "Epo" Kuitusta. Melkein samaan syssyyn kolmen kopla perusti VirPille ja RisKille pari yritystä suojatyöpaikoiksi, Anorin Liekin ja Pro Vividuksen.


    Vuonna 2007 Jari "Huomiotalous" Sarasvuo "itki" vaikeaa lapsuuttaan. Jari "koulukiusaaja" Sarasvuo oli silloin vasta 9-vuotias kun faija häipyi omille teilleen. Itse hän sentään pystyi parenpaan sillä omat tyttäret olivat vasta alakoululaisia hänen "häipätessään".

    V. 1995 City-lehden haastattelussa Jartsa vastaa kysymykseen, osaatko itkeä?
    "En. Jos osaisin, olisin todennäköisesti enemmän sovussa itseni ja muun maailman kanssa. En muista, milloin viimeksi olisin itkenyt. Minulla ei tule kyyneleitä, joskus pieni kehon läpi kulkeva vavistus."

    Ja kysymykseen oletko egoisti
    "En tietenkään. Mulla on poikkeuksellinen siunaus nauttia pitkistä ja lojaaleista ystävyys- ja rakkaussuhteista. Kusipäät eivät siihen pysty."

    VastaaPoista
  47. Suurimmat kusipäät ovat myös naimisissa ja liitoissa, ja heillä voi olla ystävyyssuhteita, pitkiäkin, riippuen heidän manipulointikyvyistään ja palkitsemistavoistaan sekä tunnekoukuista, joita he pystyvät luomaan.

    Myötätuntoni on aina kusipään puolison puolella, vaikka saatan ihmetelläkin, miksi hän pysyy kusipään rinnalla. Rakkautta se kun ei voi olla. Kukaan ei voi rakastaa pissapäistä kiusaajaansa.

    Tuota Sarasvuon painoa on pudottanut ilman muuta eniten se, mitä hän on kuntoiluaikanaan pistänyt sisään nenänsä alapuolella olevasta reiästä. Jo yksin viinanjuonnin lopettaminen laihduttaa melkoisesti, alkoholissa kun on sokereita yllin kyllin.

    VastaaPoista
  48. Kamalan kärjekästä kieltä te käytätte sympaattisista julkisuuden hahmoista, eli henkilöistä. Itse en moiseen millään pystyisi, vaikka yrittäisin. (punastuu) Hyi teittiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itsekin jo ehdin ajatella, että nyt tuli sanottua turhan ronskisti! - Pahoittelujen ja anteeksipyyntöjen kera perun tuon "aikamme ajattelijan"!

      Poista
    2. No minä voisin perua kärjekkään arviointini Sarasvuon taloushakuisista tarkoitusperistä. Ei hän tietenkään rahaa tavoittele, vaan tahtoo vilpittömästi edesauttaa suomalaisten henkistä ja fyysistä terveyttä.

      Kiitetään siis kaikki yhdessä Jaria, ja todetaan, että hän on kaiken lisäksi romanttinen mies, joka naisen unelma. Pystyttää rakkauskylttejä rakkaansa hiihtoladun varteen. Niin liikkistä. Sniff. Mieshän on Rakkauden Apostoli.

      Poista
  49. Minä puolestani sanoisin, Mikis, että on siellä mikislässäkin oltu vähän kärjekkäitä joskus, vaikkei tässä ole nokkaa kopsautettu.

    Mieleeni on jäänyt nimittäin muudan kärjekäs mustalaiskritiikki. Noiden kulkijaraukkojen, syrjittyjen tummien. Hyihyi, mikis! Toista se on suomia vähän rikasta.

    VastaaPoista
  50. No jos mustalaismannet varastaa multa 9.600;- markkaa niin eiks siinä mukamas saa puuskahtaa että "hyi, hyi senkin tuhmeliinit!"

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä minä sanoisin ensin, että "voi,voi, senkin sinisimmu, miksi kuljet 9.600;- markkaa taskussasi pitin maita ja mantuja!

      Poista
    2. No tähän nyt voi sanoa kuin Andy McCoy että "ainahan sitä pitää taskunpohjalla olla 10-30 donitsia".

      Poista
    3. Tässäkin vaan, käsittääkseni, vältetään vain alkoholiveron maksamista. Se onkin kyllä törkeän korkea Suomessa.
      http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=8qbtjdn8tlk

      Poista
  51. Oletteko muuten tutustunut sellaiseen kirjailijaan kuin Sergei Dovlatov? Ai ette, en minäkään. Hän eli 1941-1990, ja kirjoitti aivan kummallisia juttuja. (Jokainen siihen aikaan Neuvostoliitossa asuva hyvä kirjailija kirjoitti kummallisia juttuja. Tai teki itsarin.) En tosiaan tiedä Dovlatovista mitään. Yhden toisen kummallisen neuvostovenäläisen suomennetun novellikokoelman olen lukenut, en muista tekijää, mutta kokoelman nimi oli "Miksei mistään tule rahaa?". Hirveetä pilkkaamista. Venedikt Erofejev on minun suosikkini, Vysotski on toinen. http://www.youtube.com/watch?v=D3WJjCpJ9rQ
    Dovlatovilta luin vain yhden kriitikon kirjaaman lauseen: "Millä teitä oikein iskettiin? Tiiliskivelläkö? - Kengällä, sanoin. - Lääkäri tarkensi: Varmaankin kotimaisella? - Ja lisäsi: Milloin me oikein opimme valmistamaan hienostuneen neuvostokengän?"

    Upeaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Malin veljekset ovat kyllä lässyn-lässyn laulajia (ja suomentajia) vaikka ovat Forssasta. Tai oikeastaan Tammelasta, jos tarkkoja ollaan.
      http://www.youtube.com/watch?v=5Bz4akorfR0

      Vysotski oli ajattelija. (Siihen aikaan heitä sanottiin "toisinajattelijoiksi". Se on epäselvä sana.)

      Poista
    2. http://www.youtube.com/watch?v=E5VHF60lTEM&feature=related

      Poista
  52. Ilouutinen tänne hollitupaan: enää peräkammarin poikien ei tarvitse hakea kallista thai-morsianta, ja kärsiä kateellisten kyläläisten pilkkaa, sillä Kiinassa on keksitty kohtuuhintainen tekomorsian:

    > http://www.iltalehti.fi/iltvhullumaailma/20121031014328931_a6.shtml

    VastaaPoista
  53. Taitaa olla enempi insinöörien juttuja tuo vehje?

    VastaaPoista
  54. Niin. Tai saisko tommosen b-rappu versiona? Ostaisin joululahjaksi itselleni.

    VastaaPoista
  55. Päivän iltasanomissa kauppa- ja teollisuusministerinä ennen pelialalle ryhtymistään toiminut pitkän linjan poliitikko Sinikka Mönkäre esitti jonkun ilmestyneen kirjan kautta valikoivaa muistiaan.

    Hän kertoi kuinka Partekin silloinen toimitusjohtaja Taxell uhkaili häntä, - häntä pikku mönkärettä, kullannupun hömpärettä!

    (Toinen yhtä höhlä kauppa- ja teollisuusministeri oli Ilkka Suominen joka pilttasi telakkateollisuuden etelä-korealaisille, mutta se ei kuulu tähän.)

    Ministeri Mönkäre siunasi Partekin myymisen Kone Osakeyhtiölle: "Antti Herlin on luvannut minulle kehittää Partekia....!"

    Taas meitä veronmaksajia vietiin.

    Ei mennyt kuin tovi ja Antti Herlin teputteli uutisissa isäntämiehen elkein: "Lihoiksi pistetään, lihoiksi pistetään!"

    Ilmeisesti tienasi myymillään osilla (huomattavasti) enemmän kuin oli koko helahoidosta maksanut.

    Isot pojat pelaa, mutta voi meidän ministereitämme, voi meidän ministereitämme! - Sinikka, Sinikka, sua koskaan en unhottaa saata!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lisään tähän: Aatelkaapa nyt ite, lääkäri kauppa- ja teollisuusministerinä. Olisiko hallituksessa ollut osaamisvajetta?

      Poista
  56. Tässä tulee pieni piltti läpi elämän
    Mä muistan kotikylän joka tenavan
    Jo silloin annoin, niin no, pusut vaan
    Mä pääsin poikain pilit kurkkaa ..maan

    Mä oon pikku porvari, oon pikku porvari
    kadonnut on pinssilaukku peessinvärinen
    oon pikku porvari, pikku porvari
    en oo enää edes revari, mä oon pikku porvari

    Mä jumatsuikka tiedän mitä on se hihna työ
    muistan munakennot, postin, lähes joka yö
    Ei pitkälleen saa mua enää jannu yksikään
    Nääs harva siihen enää pystyy, se tiedetään

    Mä oon pikku porvari oon pikku porvari
    kadonnut on pinssilaukku peessinvärinen
    oon pikku porvari, pikku porvari
    en oo enää edes revari, mä oon pikku porvari

    Ja kaikista mä pidän, joskus jopa luulen niin
    Ja humanistein kanssa joskus pidän meetingin
    Pois tollot kynäniekat kun meitsi kyhää nyt
    On sydämeni tuleen vasta syttynyt

    Mä oon pikku porvari, oon pikku porvari
    kadonnut on pinssilaukku peessinvärinen
    oon pikku porvari, pikku porvari
    en oo enää edes revari, mä oon pikku porvari

    Mä oon pikku porvari, pikku porvari
    Takana on poika puhdasmunainen
    oon pikku porvari, pikku porvari
    en oo enää edes revari, mä oon pikku porvari

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olipas huono runo. Onko suvussanne ennestään esiintynyt Frederikin ihailua?

      Poista
    2. Minusta Frederik on kiva, Riku. Tulen aina hyvälle tuulelle, kun kuuntelen ja katselen miestä.

      Tänään juuri Tuomas Enbuske kysyi radiossa Frederikiltä, koska hän on viimeksi saanut naista. Frederik vastasi, että ei nyt tiedä, kun se menee niin, että naiset ovat saaneet häntä.

      Poista
    3. Minä tulen Frederikistä poikkeuksetta hyvälle tuulelle! - Huomaan hänestä, etten minä sittenkään niin tyhmä ja ruma ruuna ole, kuin toisinaan tulee mieleen!

      Poista
    4. No juu. Täytyy vain muistaa, ettei ihan tyhmä ihminen pysty moiseen itseironiaan niin kuin Frederik pystyy. Tästä nostan hänelle hattua. Hän tietää mitä tekee, vetää roolinsa loppuun asti ja nauraa päälle. Mikäli tämä kaikki tapahtuisi huumorintajuttomasti, ilman itseironiaa, keitos olisikin ällöttävä.

      Ja luulen, etteivät ne pikkuhousujen lennättäjätkään välttämättä tyhmiä ole. Tarpeeksi itseironinen professorisnainen voisi hyvinkin lennättää stringinsä tai mummokalsarinsa estradille.

      Poista
  57. Voi pojat, mitä klovneja, satiirikkoja ja runonlaulajia täällä onkaan! Antaudun ja nautin sanoista ja säkeistä ja linkeistä. Korvissa kuuluu hopeatiukujen helinää, nettipresenssini liukenee nirvanaan tällaisten näyttöjen edessä. Kiitos, pojat.

    VastaaPoista
  58. Rikhard luuli; on römpsässä rommia
    kammariin kantoi hän seksipommia
    Heikot hoiteelee viagralla hommia.
    Rapu-rapu-rapu-rapurallaa.
    Pakkaus imaisi mällit kerralla
    imettävää riittikin tällä herralla
    hutsu huuteli: "Käyppä merralla!"
    Rapu-rapu-rapu-rapurallaa.

    Rikhard ikkunaan kiinnitti lyhtyä,
    ystävät tietäköön on määrä taas yhtyä,
    riettaassa mielessä rypemään ryhtyä.
    Rapu-rapu-rapu-rapurallaa.
    Kateelliset olivat kuin kalat raksissa
    Liturgi otti lepolasset takapaksista
    silmät kun valmiina haritti kaksissa.
    Rapu-rapu-rapu-rapurallaa.

    Vihtori Lettunen vaan nuoli silliä
    lihan kun käyttö on mielestään villiä.
    Katseellaan silti hän himoitsi Lilliä.
    Rapu-rapu-rapu-rapurallaa.
    Rikhard vain hoputti, ala jo kuoria
    akkunasta huuteli lauseita suoria:
    ”Kainous pois! Ollaanhan hurjia nuoria!”
    Rapu-rapu-rapu-rapurallaa.

    Rikhard Mikiksen kanssa löi vetoa;
    Vartissa kuorin minä viisitoista "petoa".
    Iines loi pitkäkseen keskelle ketoa.
    Rapu-rapu-rapu-rapurallaa.
    Rikhard vetonsa voitti kun veteli
    visvoja naamaansa. Heltisi seteli.
    Mikis maksoi, vittu, meni palveluseteli
    Rapu-rapu-rapu-rapurallaa.

    Kiirettä piti, sai siinä hääriä
    nestettä tuhoutui suuria määriä
    Mikis tuohta saa vuoden kai kääriä.
    Rapu-rapu-rapu-rapurallaa.
    Eikös´ jo Tapsakin tienoota katsasta
    paukku oli tullut Rikhardin vatsasta
    Mies on niin vaiti kun putsattais patsasta.
    Rapu-rapu-ripuli ja rallaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siteeraan tämän jäjitelmän kohdalla Kemppistä 30.11.2012:"Blogissa esiintyy selkeästi epämiellyttäviä kommentoijia, kuitenkin hyvin vähän."

      Jatkan Kemppisen suulla, allekirjoittaen kohdallasi tämänkin: "Olin ajatellut, että nämä verkon huutelijat, joista ”verkkopoliisi” esitti hyviä ajatuksia Tastulan ohjelmassa joitakin päiviä sitten, ovat aikamme henkisiä polvihousupoikia niin kuin ne, jotka lällättelivät ja irvistelivät lepikosta maantietä ohi kulkeville aikuisille ja pyyhkäisivät sitten pakoon. Kysymyksessä olisi siis yksinkertasinen kehityshäiriö, joka voitaisiin hoitaa sopivalla lääkityksellä."




      Poista
    2. http://areena.yle.fi/tv/1688583

      Hyvä vinkki! Tuo Tastulan ohjelma kannattaa katsoa. Siinä nettipoliisi Marko Forss kertoo kuinka hän paljastaa netin seksuaalirikolliset, puuttuu koulukiusaamiseen ja kohtaa kansalaisten raivon ja uhon.

      Poista
  59. Voi

    pojat,



    mitä klovneja, satiirikkoja ja runonlaulajia

    täällä onkaan!

    Antaudun

    ja nautin

    sanoista ja säkeistä ja linkeistä.

    Korvissa kuuluu hopeatiukujen helinää,

    nettipresenssini liukenee nirvanaan

    tällaisten

    näyttöjen edessä.

    Kiitos,



    pojat.

    VastaaPoista
  60. Jossain kohden tyyli- ja tilannetaju vaan pettää. Karkeus seksissä ei ole kovin älykästä eikä hauskaa.

    Paras tulos pilkkarunoissa saadaan, kun niihin pannaan oma persoona mukaan.

    VastaaPoista
  61. Just ko mä olin kirjoittanut pitkän höpötyksen, niin blogger sanoi: "hups, tapahtui virhe!"

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No voi, anteeksi, olen pahoillani. Arvelin, ettei siitä lopulta kukaan osaa mitään sanoa. Kirjoitus oli vähän hajanainen, minulla oli vaikeuksia synnyttää sitä. Väkisin väsätty. Nettipresenssini ontuu.

      Poista
  62. Katsoin tässä pyhäinpäivän ratoksi tuon ylempänä linkatun Tastulan ohjelman. Pitää sanoa että olen itsekin usein ihmetellyt sitä mitä nettipoliisikin: jos netissä voi esiintyä sellaisena kuin haluaa, miksi niin moni esiintyy typeränä ja pahiksena?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minusta Iineksen kirjoitus oli hyvä.

      Olen miettinyt onko olemassa täysin pahaa ja täysin hyvää ihmistä, että eikö ole niin, että meissä kaikissa on monia puolia, mutta nettimaailmassa tulee esille vain joku puoli. Ihmiset projisoivat hirveästi toisiinsa omia kelvottomina kokemiaan puolia.

      Syntyy mustavalkoisia hyvä-paha asetelmia, äärimmäisyyksiä. Useimmiten vielä niin, että minä-hyvä sinä-paha asetelmia.

      Hyvä ja paha kuuluvat yhteen, kulkevat rinnakkain ja synnyttävät toisensa. Joskus myös niin, että oikein hyvät ja täydelliset ihmiset synnyttävät todellista pahuutta.

      Emme pääse pahasta, sitä ei voi sulkea pois. Eihän se yhteisestä maailmastamme ole muutenkaan mihinkään kadonnut.

      Poista
    2. Timo Hännikäinen(kin)? on pohdiskellut aihetta:

      http://timohannikainen.blogspot.fi/2010/03/marttyyriuden-markkinat.html

      "Media on viime viikkoina löy

      Poista
    3. P.o.

      "Media on viime viikkoina löytänyt uuden runsaudensarven, rasistisen vihakirjoittelun internetissä."

      Poista
    4. Mahtaako netissä voida esiintyä juuri muunaan kuin itsenään kovin pitkään?

      Tämän ajatusmallin mukaan nuo Fobbankin tarkoittamat pahikset olisivat joko satunnaisia pahan olon purkautujia tai sitten, mikä pelottavaa, pitkän linjan pahoja ihmisiä. Jälkimmäisillä pahuus johtuisi luonnehäiriöstä, josta ihminen ei nykylääketieteen mukaan juurikaan voi parantua, koska häneltä puuttuu sairauden tunne. Hänellä ei siis ole motiivia muuttumiseen, vaan vika on aina muissa, joita hän netissäkin kaiken aikaa osoittelee.

      Käsite "paha ihminen" on totta, mutta ei tietenkään tarkoita sitä, että paha ihminen tekee vain pahaa. Hän on manipulaation ja teeskentelyn mestari, ja hänen hyvät tekonsa ovat laskelmointia, omien etujen saavuttamiseksi ja oman kuvan kiillottamiseksi.

      En taida uskoa siihen, että ihmisessä on automaattisesti sekä hyvää että pahaa. Ei missään ole osoitettu, että ne ovat symbioosissa. Jokin pahaksi määritelty teko voidaan sitä paitsi tehdä hyvässä tarkoituksessa, kuten vaikka leivän varastaminen lapsille. Sen sijaan toisen kiduttamista ei voi koskaan selittää hyväksi silläkään verukkeella, että "se ansaitsi sen".

      PS Anonyymi, oikein hyvä ja täydellinen ihminen on minun silmissäni luonnehäiriöinen narsisti.

      Poista
    5. Sosiaalinen media kulkee sen mukana. Kun vaeltelen netissä, minua hirvittää, hämmästyttää, joskus järkyttää kovastikin se liki paranoidinen ihmiskuvasto jota netissä tuotetaan. Ihmismielestä se toki kertoo, sekin. Että käydään näitä hyvä-paha sotia. Pahaa vastaan ei kannata sotia, kirjoitti mm Martti Lindqvist aikoinaan.

      Hännisestä tykkään siksi, että hän pyrkii edes vähän raaputtamaan hyvin klisheisiä ja stereotyyppisiä ihmiskuvia.

      En sano etteikö todella häiriintyneitä ihmisiä olisi olemassa, mutta enimmäkseen kai he istuvat vankiloissa - lopulta. Eivätkä tzättää netissä jossa etupäässä tarinoivat ihan normaalit ja tuiki tavalliset ihmiset.

      - Anonyymi: 09:14

      Poista
    6. Anonyymi, luonne- eli persoonallisuushäiriöiset istuvat johtopaikoilla, perheen ruokapöydissä, opiskelupaikoilla, työttömyyskortistoissa, eduskunnassa, kouluissa, päiväkodeissa, yrityksissä, vallan kahvassa, uskonnollisina johtajina, chateissa, nettipalstoilla, millloin missäkin. Vain pahimmat psykopaatit tekevät fyysisiä hirmutekoja, suurin osa kiusaa ja manipuloi ympäristöään niin, että ympäristö ei huomaakaan tai luulee vian olevan itsessään.

      Kun minun blogissani joku selkeästi kalvaa minua, luulen tietysti ensin, että vika on minun ja mietin moneen kertaan sanomisiani. Vähitellen huomaan, että kalvu on jatkuvaa ja muutuu ikävämmäksi ja vihjailevammaksi. Koska tiedän luonnehäiriöistä, osaan asettaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin, enkä lannistu kalvamisista enää.

      Poista
  63. Timo Hännikäisen linkistä anonyymille - minusta rasistinen vihakirjoittelu on eri asia kuin nettipahuus tai nettikalvaminen. Se on oma lajinsa, ja sillä onm poliittisia tarkoitusperiä.

    Minusta yhtä vakavaa tai vielä vakavampaa on muu nettipahuus, sellainen, jossa pahuus kohdistuu kirjoittajaan eikä asiaan.

    VastaaPoista
  64. Mahtaako netissä voida esiintyä juuri muunaan kuin itsenään kovin pitkään?


    Ei voi. Riippuu itsetuntemuksesta tai määrittelytavasta mikä tai mitä tuo "kuva" on.

    Omaan sellaisen näkemyksen ettei ihmiskunta olisi olemassa jos ei ihmisessä olisi tuota "hyvää" ja "pahaa". Kukaan ei vain tiedä ennakkoon mitkä vaikutteet dominoivat mitäkin biologisia ominaisuuksiamme ja – miksi? Siksi kai jää arvoitukseksi ja "mahdottomuudeksi" parantaa patologinen käyttäytyminen, sekä hyvä että paha.

    VastaaPoista
  65. Totta, kyllä se oma persoona tunkee sieltä pinnalle, jos pitkään esiintyy nimimerkillä tai yleensä anonyymina. Minäkin tunnistan tai siis erotan anonyymit toisistaan melko helpostikin. Kullakin vakituisesti kirjoittavalla anonyymilla on selvästi oma luonteensa ja omat kirjoitusmaneerinsa, oma kielensä.

    Ihminen kykenee siis minustakin pahaan - hyvään meitä ohjaa elämän kunnioittamisen ideaali oletusasetuksena. Se, mikä poikkeaa elämän kunnioittamisesta, määritetään pahaksi, vaikka pahuus on mielestäni syvimmältään vähän muuta. Se liittyy siihen, ettei ihminen erota oikeaa ja väärää ja toimii tuhoavasti.

    VastaaPoista
  66. Pahuus ja hyvyys ovat kulttuurissa, ihmismielessä. Ne ovat moraalia. Ihmisessä syntyy ja kehittyy erilaisten kasvuvaiheiden keskellä ja ihmissuhteissa moraalinen tunto. En tiedä onko meillä moraalisia geenejä olemassa, siis että moraali olisi biologinen asia. Jos ihmislapsi kasvaa susien kanssa, hänestä tulee susi, ei ihminen.

    Ja nykyaikaan, nettimaailmaan: jos ihmislapsi kasvaa etupäässä koneiden kanssa, niin tuleeko hänestä silloin koneihminen? Koneilla ei ole moraalia.

    Nettimaailma, kuten Tastulan ohjelmassa sanottiin, alentaa ihmisen moraalisia kynnyksiä, rajoja. Monet pitävät sitä vapautumisena ja jopa sananvapautena, mutta minusta se ei ole sitä.

    Ymmärrän Iinestä. Tämä kalvuhenkilö on juuttunut omaan yksinäiseen jurputukseensa. Mustamaalaukseensa.

    - Anonyymi: 09:14

    VastaaPoista
  67. Pahuus lienee juuri moraalin puutetta, joka taas juontaa omantunnon ja empatiakyvyn ohuudesta, joskus olemattomuudesta. Moraalista piittaamattomuutta voi tietenkin olla tietoistakin, valikoivaa, mutta se onkin sitten eri asia ja liittyy ihmisen pinnalliseen käyttäytymiseen. Pahuus liittyy syvempään ja usein tiedostamattomaan ainekseen ihmismielessä, ja käytännössä usein juuri persoonallisuushäiriöihin. Empatiakykyinen ihminen ei tee kiusaa muille kuin korkeintaan satunnaisesti jonkin poikkeuksellisen tilanteen laukaisemana.

    Mm. Keltikangas-Järvinen on sanonut, että lapsesta ei tule empatiakykyistä tervettä persoonallisuutta automaattisesti, ilman ohjausta. Hän ottaa ilman ohjausta käyttöön aggression, koska se on nopein keino päästä päämäärään. Ilman ohjausta lapsilaumasta tulee viidakko, vahvin ottaa väkivalloin, mitä haluaa. Hyvyys ei ole siis sekään automaattiasetus ihmisessä.

    Olen samaa mieltä nettimaailmasta, se alentaa ihmisen moraalisia kynnyksiä. Nettimaailman rajattomuusvaatimukset eivät ole sananvapautta vaan mielivaltaa. Koska ihminen ei ole automaattisesti hyvä ja moraalinen olento, ei nettimaailmakaan voi sitä olla ilman ohjausta tai rajoituksia - eihän yhteiskuntakaan voi. Meillä on lait ja asetukset, ja nettimaailma ei ole itsenäinen valtakunta, vaan osa yhteiskuntaa.

    VastaaPoista
  68. Ajattelin puuttua tähän keskusteluun, koska se kiinnosti minua.

    Kirjoitinkin pitkän selonteon ajatuksistani ja siitä, mitä illalla puhuttiin kun kävi vieraita, jotka olivat juuri tulleet erään itsemurhan tehneen naisen hautajaisista. Hänet oli nimittäin tappanut pahat uskovaiset ihmiset. Ja kun Jumalakaan, jota hän oli palvonut, ei häntä mitenkään auttanut, hän ei ollut jaksanut elää.

    Mutta kun luin uudestaan nuo viimeiset puheenvuoronne, huomasin, että ne ovat paljon parempia kuin omani, joten poistin sen.

    Sen kuitenkin sanon, että minun kokemusperäinen uskoni on, että jokaisella ihmisellä (paitsi ehkä psykopaatilla) on sisällään tieto, milloin tekee pahaa. Ihan pienestä ipanasta olen itsekin kiusallisesti vaistonnut sen, että nyt tein pahasti. Ja siinä sitten hyvä ja paha alkavat pommittaa toisiaan, ja kyllä useinkin on käynyt niin, että paha on voittanut. Mutta se jää kaihertamaan mieltä pitkäksi aikaa. Joskus jopa pysyvästi. Se on inhottavaa. Mutta totta.

    Paljon kivempi olla hyvä kuin paha! Mikä perkele se sitten panee tekemään pahoja tekoja, kun itsekin saa siitä kärsiä myöhemmin!



    VastaaPoista
  69. Ja vielä tuohon aikaisemmin keskustelemaanne äänestysasiaan, sanon kirkkain otsin (!) että äänestin perussuomalaisia!

    Saatte vapaasti inhota minua! Ei se minua hetkauta.

    Syynkin voin sanoa. Minua pytyttää niin kamalasti, kun kaikki haukkuvat "persuja", ovat antaneet heille inhottavan nimenkin.

    Hehän ovat kaikki ihmisiä. Vieläpä suurin osa suomalaisia ihmisiä!
    Siellä on heikkoja joukossa, mutta on myös ihan tavallisia kansalaisia. Kyllä minä kunnioitan heitä monessa asiassa. Ja olinpa ihan ilostunut, kun yksi, jonka voin laskea mutkan takaa melkein sukulaiseksi, oli perussuomalaisena päässyt Turun valtuustoon, vaikka on opiskellut ja on sukunsa perinteitä noudattaen ammatiltaan lakimies. Ei puolue miestä pahenna. Mutta mies voi pahentaa puolueen, nainenkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Liisu, nostan sinulle hattua, kuten kaikille niille ajatteleville fiksuille ihmisille, jotka reippaasti sanovat äänestäneensä perussuomalaisia. Ylipäänsä kaikki oman kantansa rohkeasti tunnustavat ja sitä puolustavat ansaitsevat hatunnoston, myös porvariston kannattajat.

      Sen sijaan halla-aholaisille on vaikea nostaa, koska koen heidät maahanmuuttajia syrjivinä.

      Poista
    2. Ei sellaisesta voi inhota, vapaus äänestää juuri itse haluamaansa on tärkeää. Epäilemättä perussuomalaisilla on sellaista mikä minuakin viehättää. Niin on tosin kaikilla muillakin puolueilla. Minkään niistä kokonaispaketti ei minulle natsaa: Kiitos ei!

      PS unohtui sanoa: kepusta ja kokoomuksesta en hyviä puolia ole löytänyt. Tai kokoomuksesta sen verran, että ovat aika suloisia, kun kokouksisaan laulavat sitä: hihulihihuliheijjaa, hihulihihuliheijjaa, heijjaa...

      Poista
  70. Liisu, kiva kun puutuit, vaikka aihe tietenkin on tavallaan ikävä ja hankalakin, ja ihminen ajattelisi mieluusti mukavampia näin synkkänä päivänä, kun kaamos alkaa musertua niskaan ja painaa sitä maata kohti.

    Tuo on varmaan totta, että jokaisella ihmisellä on sisällään tieto, milloin tekee pahaa. Sellainen tietämys ja tunto on ollut pakko hankkia, ihmisyhteisössä kun elää. Sen oppii väkisinkin.

    Se vaan, että on joukko ihmisiä, jotka eivät välitä varoittavasta äänestä, koska heiltä puuttuvat empatiataidot kokonaan tai osittain. He eivät välttämättä ole psykopaatteja, vaan ehkä narsisteja (en käytä termiä muodikkaasti, vaan tavoittelen lääketieteellisestä näkökulmaa, sitä miten asia on esitetty alan opuksissa, ei naistenlehtiartikkeleissa), sosiopaatteja ja muita luonnehäiriöisiä. He eivät yksinkertaisesti välitä aiheuttamastaan tuskasta ja kivusta, koska heillä on heidän mielestään oikeus tehdä myös pahaa toisille - he ansaitsivat sen, on alan kirjallisuudessa usein esitetty teon motiivi vaikkapa pahoinpitelyistä.

    Itseäni on suuressa määrin järkyttänyt ja hämmästyttänyt se, että pahaa todellakin on ihmismielessä, sellaisessa ihmismielessä, jota on varhaisvuosina kohdeltu kohtaamatta hänen tarpeitaan, tai jolla on poikkeavat geenit.

    Pitkään arvelin, että ihmiset ovat syntyjään hyviä ja muuttuvat hyviksi, kun heitä kohdellaan ymmärtävästi ja rakkaudella. Ei se menekään niin.

    PS Liisu, sinulla on blogissasi niin kaunis ja hyvin kirjoitettu tarina, etten ole tohtinut kirjoittaa sen perään mitään, vaikka olen käynyt lukemassa sen muutamaankin kertaan.

    VastaaPoista
  71. Iineksen luona (Chez Inez) ei ole vielä kommentoitu kunnolla vaalien tulosta. Miltä tuntuisi tällainen analyysi:

    Mikäli lehtitietoihin ja poliittisten vaikuttajien raportteihin on uskomista, ja miksipä ei olisi, vaaleihin osallistuneet puolueet voidaan jakaa a) torjuntavoittajiin, b) rökälevoittajiin ja c) häviäjiin.

    Torjuntavoittajia olivat ...

    a) kokoomus, jonka suhteellinen ääniosuus putosi edellisistä kunnallivaaleista 1,6 prosenttiyksiköllä ja valtuutettujen määrä 286 kappaleella;
    b) sosialidemokraatit, joilla pudotusta oli 1,6 prosenttiyksikköä ja 337 valtuustopaikkaa;
    c) keskusta, jolla pudotusta oli 1,4 prosenttiyksikköä ja 439 valtuustopaikkaa;
    d) vihreä liitto, jolla pudotusta oli 0,4 prosenttiyksikköä ja 48 valtuustopaikkaa;
    e) vasemmistoliitto, jolla pudotusta oli 0,8 prosenttiyksikköä ja 193 valtuustopaikkaa;
    f) kristillisdemokraatit, joilla pudotusta oli 0,5 prosenttiyksikköä ja 52 valtuustopaikkaa.

    Edellämainitut puolueet torjuntavoittivat, koska ne hävisivät vähemmän kuin olivat etukäteen pelänneet.

    Vaalien rökälevoittaja oli ruotsalainen kansanpuolue, joka tosin menetti 30 valtuustopaikkaa, mutta jonka prosentuaalinen ääniosuus säilyi ennallaan.

    Vaalien häviäjiä olivat perussuomalaiset, joiden suhteellinen ääniosuus nousi 6,9 prosenttiyksiköllä ja valtuustopaikkojen määrä 752:lla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo yllä kuvattuhan näkyi mainiosti puheenjohtajien ilmeistä, niin kuin todettu on useassakin lähteessä. Häviäjät hymyilivät ja voittaja oli oudon myrtsinä. Puheissaan kaikki olivat "riemuissaan".

      Täällä pikkukaupungissa minusta suurin voittaja oli vihreät, joka voitti historiansa ensimmäisen ja ainoan valtuustopaikan. Muut puolueet vain hävisivät, paitsi perussuomalaiset.

      Poista
    2. Se on varmasti totta,että kunnallisvaalien vertaaminen eduskuntavaaleihin on epärehellistä. Nämä vaalit menivät persuilla 8+. Eduskuntavaaleista on odotettavissa aikanaan sellainen kostean pierun oloinen uusintajytky.

      Kepun suunta alas jatkuu. Tappiota tuli näissäkin, sitä tuli jo kaikissa vaaleissa matti vanhasen ja seuraajansa, mikä sen nimi nyt oli, aikana.

      Poista
  72. Iines: "Sen sijaan toisen kiduttamista ei voi koskaan selittää hyväksi silläkään verukkeella..."

    No, yritänpä kuitenkin esittää argumentin kiduttamisen puolesta, tunnoton roikale kun olen.

    Kuvitellaanpa tilanne, että joku pahis, esim. narsistipedofili, on vanginnut meidän kaikkien pienet lapset (kuvitellaan että lapsemme olivat pieniä yhtäaikaa), ja tunkenut heidät kammioon, jossa vedenpinta nousee koko ajan niin, että 5 minuutin päästä jokainen viaton pienokainen hukkuu.

    Kammion ovea ei voi murtaa, vedentuloa ei estää, aikaa on 5 minuuttia. Pahis on kätkenyt avaimen jonnekin, mutta ei kerro minne, vaikka kuinka häntä rukoilemme, nauraa räkättää vain ääliömäisesti. Kammiossa lapsemme kirkuvat kauhuissaan isää ja äitiä...

    Sitten tulee roikale, joka sanoo, että minulla olisi kyllä keinoni panna pahis kertomaan, missä avain on, mutta ette te kuitenkaan hyväksy metodiani, joten pakko antaa lasten kuolla. Mutta saammehan me pahiksen oikeuteen, jossa hän saa ansaitsemansa tuomion! Se sovittaa kaiken!

    Silloin Kolehmainen sortuu ja parahtaa, että kun demokratiassa ollaan, niin äänestetään edes, että annetaanko roikaleen panna pahis puhumaan. Sitä paitsi aikaa on enää 3 minuuttia...

    No, äänestetään. Minä äänestän puolesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No juu, tietenkin Tapsa, ihan siinäkin tilanteessa, että loukussa olisi kolme viatonta vanhainkodin asukkia. Hyvin harvinaiset erikoistilanteet ovat poikkeuksia.

      Poista
    2. Tämä tarinahan oli muunnos siitä takavuosina armeijan kutsunnoissa käytössä olleesta kysymyksestä omantunnonsyistä aseistakieltäytyjille, että jos raivohullu hyökkäisi lastesi ja vaimosi kimppuun kirveen kanssa, niin antaisitko hänen mieluummin tappaa läheisesi kuin ottaisit aseen ja käyttäisit sitä?

      Samantyyppisiä asenteellisia kysymyksiä viljellään monessa muussakin yhteydessä.


      Poista
    3. Tätä minä en tiennyt, en ole kuullutkaan.

      Sen vain muistan, miten yksi oppilaani, yksi Pekka, meni ensimmäisellä kotilomallaan armeijasta navetan taakse ja ampui itsensä. Ei kestänyt armeijaa. Siihen aikaan oli tosiaan häpeä olla sivari. Vain vellihousut anoivat siviilipalvelukseen.

      Poista
  73. Onpas siinä hyvin kehittynyttä mielikuvitusta.
    - Realismi vain pettää, pahis tappaa kuitenkin.

    Kuvitellaanpa sellainen tilanne,että Timo Soini olisi Brysselissä ollut kokonaan ilman olutta. - Kapakanpitäjä olisi vielä naureskellut ja pilkannut: "Meillä täällä on niitä kaikkia merkkejä!" - mutta portsari olisi joka päivä sanonut: "Ei tänään!"

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Takaovesta, takaovesta, se varmaan onnistuisi.

      Eikä ne portsarit semmoisia: "velkam söör, velkam!"

      Poista
  74. Eikö täällä noteerata mitenkään, että tataari on kirjoittanut facebookiin? Viittaan Saul Schubakiin.

    Mainitsin äsken ylempänä "asenteelliset kysymykset" ja asenteistahan tässäkin on kyse. Tavallisessa keskustelussa ne paljastuvat helposti, tällaiset rajummatkin, julkisissa lausumissa ollaan kieli keskellä suuta.

    VastaaPoista
  75. Vai tataari on kirjoittanut Facebookiin.

    Noh, en juurikaan pane painoa facebook-kommenteille, minusta ne ovat enimmäkseen merkityksetöntä puutaheinää ja huulenheittoa. En ole koskaan törmännyt merkittävään ajatuksenjuoksutteluun facebookeissa. Enemmän painoarvoa on kunnollisilla blogikirjoituksilla.

    Mutta siis luinhan minä sen lehdestä ja ihmettelin asiasta noussutta älämölöä. Ensin pidin juttua huonojen ja köyhien ihmisten lapsilisistä ja lisääntymisoikeudesta yliampuvana provona, mutta sittemmin olen päätynyt Tatu Vanhas-malliseen perustaan: ihminen tosiaan pystyy ajattelemaan näinkin.

    Tässä jälkimmäisessä mielessä ajatus onkin kiinnostava. Enemmän minua kuitenkin innostaa ajatella sitä, millainen elinpiiri aiheuttaa ihmisessä tämäntyyppistä niukkaa ajatusrakennelmaa kuin itse ajatusrakennelman väittämän setviminen. Onhan päivänselvää, että väittämä on kapeaotsaista aivopiereskelyä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo elinpiiri on on vähän samantapainen kuin pelkkä blogistania. Se on kyvyttömyyttä ajatella laajakatseisesti (vastine kapeaotsaisuudelle joka biologisena terminä viitannee kapeakalloisuuteen ) koska se korvaa real lifeä vähintäinkin vajavaisesti pelkällä verbaliikalla. Siellähän voi aina kiperiin kysymyksiin vastata että kamelit syövät heiniä.

      Poista
  76. Etuna on kyllä se, että sanomansa voi korjata samantien selittämällä lisää. Niin kuin Schubakkin teki, jatkoi ajatusluisteluaan (vrt. rahvaanomainen aivopiereskely).

    VastaaPoista
  77. Saul Schubak on parhaimmillaan vain sananvapauttaan harjoittava kansalainen, Friedrich von Hayek jälan jäjillä oleva libertalisti. Peukuttaa Ludwig von Mises Institutelle, Margaret H Thatcherille, ja Eugen Schaumanille. Jonka puolueystävä, Elina Lepomäki, haluaa päivähoitojärjestelmän lopetettavan. Joka ajaa suomeen 600:taa kuntaa ja jonka mielestä vasemmistolaisin kokomuspoliitikko on Jan Vapaavuori.

    VastaaPoista
  78. Nämä Scubak-kommentit olisi hyvä siirtää uuden keskustelun alle. Täältä niitä ei enää huomata. Minä en viitsi siirtää toisen kommenttia, vaan kirjoittaja voisi itse siirtää.

    VastaaPoista