1.3.2007

Pikku-uutisia

Köyhät autoilijat ajavat moottoriteillä hitaammin kuin rikkaat. Asia on Reutersin mukaan tutkittu nyt Saksassa, jossa 37 prosenttia köyhistä alle 1500 euron kuukausituloisista ajoi ylinopeutta. Rikkaista yli 2500 euroa kuukaudessa ansaitsevista sen sijaan yli 50 prosenttia ajoi ylinopeutta.

Mielenkiintoista muuten, että uutisessa esiintyi ilmaisu vain 37 prosenttia, ikään kuin ylinopeus olisi selviö. 37 prosenttiahan on iso osa. Olen aina Helsingissä päin ajaessani ihmetellyt, miten selvää siellä on ajaa kahdeksankympin alueella reilua satasta kaupunkia lähestyttäessä, ja miten tientukoksi jää, jos yrittää ajaa alle satasta.

Kai olen aika kiltti ajaja, kun en ole koskaan saanut kuin yhdet parkkisakot, nekin pysäköintikiekon unohduksen vuoksi. Auto on iso farmari, joten kyllä sillä pääsee, jos näytön haluja on. Nopeusrajoitukset kuitenkin koskevat kaikkia automerkkejä ja ihmisiä ja ovat yleisen turvallisuuden vuoksi säädettyjä. En osaa nähdä niissä kiusantekoa. Vastustan lisäksi kiireellä tärkeilyä, koska aika on täysin säädeltävissä oleva asia, ja on kiinni ihmisen arviointi- ja järjestelykyvystä.

*

Riemastuttava pikku-uutinen (New York Post) kertoo, että Faith-niminen kaksijalkainen koira nousi väärään lentokoneeseen, koska lentoyhtiö ohjasi tämän takajaloillaan kävelemään oppineen koiran väärään koneeseen. Tuntien piinan jälkeen omistajan ja ihmisen parhaan ystävän jälleennäkeminen oli riemua tulvillaan. Lentoyhtiön virkailijat tutkivat mokansa syytä.

Hieman pani miettimään kyllä koiran elämää. Kaksijalkainen. Nauttiiko se vammautumisen jälkeen elämästään, vai olisiko se pitänyt päästää päiviltä? Toisaalta - eihän vammaista ihmistäkään tapeta.

23 kommenttia:

  1. Rahalla saa sellaisen auton, joka kiihtyy, on vakaa ja ei heilu ja täristä isommillakaan nopeuksilla. Joten ylinopeuden ajaminen on helpompaa. En luule, että se on mikään "rikkaat on moraalittomia"-ilmiö.

    Ei se auton koko mitään meinaa, vaan auton painon ja koneen tehon suhde. Siksi meidän mökkiautolla nimeltään Kädilläk (Uno Fire) pääsee moottoritiellä lujaa, hoh, ja mersukuskeja harmittaa. Kone on pieni, mutta niin on se peltitölkkikin, joten kyllä pääsee, kun poljinta polkee.

    Autoilukin on sosiaalista ja hierarkista, mikä on minusta hauskaa ja mielenkiintoista.

    VastaaPoista
  2. No tuo on ensimmäinen ajatus, joka tutkimuksesta tulee mieleen, eli koska rikkailla on suurempitehoiset vakaat autot, niillä tulee helposti ajaneeksi ylinopeutta.

    Kyse on kuitenkin kait asenteista, uskosta tekniikan ylivertaisuuteen ja autojen turvallisuuteen ja omaan ylivertaisuuteen. Vähän samaa kuin laskettelurinteiden lumivyöruvaaraa
    koskevassa kommentissa (HS):"- - jos homma on hanskassa, riskit ovat pieniä." Nythän juuri hyvin hanskannut suomalaismies sai surmansa itävallassa, vaikka homma oli hanskassa.

    Autoilu tai paremminkin liikenne on suomeksi sanottuna yhteispeliä, mutta miksi niitä liikennensääntöjä laaditaan, jos kaikki pelaavat ylinopeuspeliä?

    Se että autot ovat liiankin hyvin varusteluja, ei ole vain myönteinen seikka.

    VastaaPoista
  3. Hyvin varusteltuun autoon voisi kuulua myös vakionopeussäädin. Ei ole pakko ajaa ylinopeutta epähuomiossa :)

    Paras hyvin toimeentulevalta henkilöltä kuulemani perustelu kaahamiselle oli se, että hänhän ne tiet verovaroistaan on maksanut, joten voi käyttää niitä kuten parhaaksi katsoo.

    VastaaPoista
  4. Paras minun kuulemani selitys ylinopeuteen taas oli tämä: "Minua ei ohiteta".

    VastaaPoista
  5. "Tuon minä vielä ohitan", olivat vainajan viimeiset sanat.

    VastaaPoista
  6. Voisivat hyvin ollakin, vaan kyseinen henkilö vaihtaa kolmen vuoden välein aina vaan nopeampaan ja varustellumpaan kaaraan.

    Itse tykkään kyllä ajaa autoa, mutta kohtuunopeudella, koska nautin maisemista ja musiikista autossa. Tykkään myös upota ajatuksiini, eli keskittymiskykyni saattaa herpaantua, ja tällaiseen ajotyyliin ei sovi kova vauhti.

    VastaaPoista
  7. En tiedä mitä väyliä ajat pääkaupunkiseudulle, mutta nopeusrajoitukset Helsinkiin johtavilla teillä ovat vaarallisen matalia. Rajoitukset asetetaan määrätyn liikennevirran mukaan ja suurin osa ajasta liikennevirta on huomattavasti pienempi, 2 tai 3 ajorataa suuntaansa ja rajoitus 80km/h.
    Moni tutkimus on osoittanut, että liian matalalle asetettu rajoitus vaarantaa liikennettä.

    Vuosia sitten näin dokumenttiohjelman kaksijalkaisesta lammaskoirasta. Siltä oli silpoutunut molemmat jalat toiselta puolelta. Koiran olemuksesta näkyi, että se nautti elämästään. Se pystyi uskomattomiin suorituksiin ja ei vauhdissa jäänyt paljoakaan nelijalksiten lajitoverien jälkeen.
    Nouseminen makuulta oli vaivalloista mutta onnistui kuitenkin, istuessaan, tarpeensa tehdessään ja seistessään se käytti tukea, puu, tolppa tai mikä vaan nojaamiseen sopiva esine kävi tähän.

    VastaaPoista
  8. Liian matalalle asetettu nopeus vaarantaa ehkä pyhiä peltilehmiä, kun taas ylinopeus vaarantaa ihmishenkiä, sekä autoilijoiden että jalankulkijoiden.

    Pitääkö sitä roikkua edellisen persuksissa kiinni, niin että peräänajon vaara on suuri? Asenne kohdalleen ja kunnon hajurako edellä ajavaan, niin peltien rypistymiseltä säästytään.

    VastaaPoista
  9. Aina voi sanoa, ettei sillä kyseisellä laskettelijalla ollut homma hanskassa :)

    Minulla on aika raskas kaasujalka, mutta vain sen verran, ettei siitä saa sakkoja (tämä oli oleellista isän opettaessa ajamaan). Sen lisäksi oli oleellista oman pään käyttö eri tilanteita arvioitaessa. Liikennevirrassa pysyminen on turvallisempaa (toisille kuljettajille ja sitä myöten myös itselle) kuin muita huomattavasti hitaampi tai nopeampi ajaminen.

    Se on kyllä teroitettu päähän, että ohitustilanne on aina riskitilanne, varsinkin talvella. Moottoriteillä nyt voi ajaa melko huoletta, mutta tiet on tehty kallistuksineen ja kääntösäteineen vain tiettyyn nopeusrajaan asti. Ei ole pakko olla tyhmä.

    Ja sitten vielä säätilanne ja tienpinnan arviointi ynnä muu... Onpas tämä yllättävän rakas aihe minulle. Liittyy varmaan isään, sillä oli niin paljon aiheesta aina nillitettävää. :)

    VastaaPoista
  10. Mikäli asiaa tosiaan tutkittiin saksalaisilla moottoriteillä niin niillähän ei varsinaista ylinopeutta olekaan (siksi ehkä ilmaisu "vain"). On suositusnopeus (muistaakseni jotain 120) mutta nopeammastakaan vauhdista ei sakoteta, vaan rekat ja muut alle 120 km/h ajaa oikeanpuoleisella kaistalla, normaalit (n. 120-140) keskimmäisellä/keskimmäisillä ja nopeat sitten vasemmalla kaistalla. Toki jos liikenne on oikein vilkasta niin kukaan ei pääse ihan hurjaa vauhtia kaasuttamaan vaan kaikki 3 tai 4 kaistaa on varattu jonottamiselle :)

    Pointtini siis: tutkimus ei ehkä ihan sellaisenaan sovellu suomen oloihin.

    VastaaPoista
  11. Mutta eihän kehäteillä ajaessa ole edes mahdollista jättää turvaväliä, koska siihenhän pakkautuu takaa aina pari muuta autoa.

    Ei siinä auta kuin olla tavallista terävämpänä, kun on ahdasta.

    VastaaPoista
  12. Leppis, tuo on yleinen harhakäsitys, että kaikilla Saksan moottoriteillä olisi vapaa nopeus.
    Vain jotkut suurten kaupunkien väliset tiet ovat näitä "vapaita" ja niilläkin pystyy vain harvoin päästelemään yli kahtasataa johtuen ruuhkista.

    Valtaosalla Saksan moottoriteillä on 130 km/h rajoitus, jota myös noudatetaan melko hyvin. Liikennevirran todellinen nopeus asettuu sinne 120-150 välille.
    Tästä minulla on kokemusta viime kesältä.

    On muuten melko hurja tunne ajaa
    puoltatoistasataa iso maasturi noin metrin(en liioittele) päässä takapuskurista.
    Se on saksalainen tapa ilmoittaa ohitushalusta.

    t. Veikko

    VastaaPoista
  13. Niin, siis lehtitietojen mukaan laskettelija oli hyvin kokenut. Miten sen sijaan lie ollut asenne?

    Mieleen tulevat myös nämä juuri kortin saaneet karvanoppanuorukaiset, jotka samalla kun ajavat toyota corollansa mäsäksi, vievät pari kaveria mennessään pyhän pietarin puheille. Ja muuttuvat tässä vaiheessa korvaamattomiksi ja hyviksi pojiksi, joita surraan naapurikylää myöten. Asenne?

    Saksalainen lankomieheni pruukaa ajaa moottoritiellä vähintään 160 km/t, oli rajoitus mikä hyvänsä. Nyt on sinnekin tullut rajoituksia, käsittääkseni juuri tuo 130 km/t, koska Saksan moottoritiekolarit ovat aina tuhoisia ketjukolareita, joissa ruttaantuu kymmeniä autoja ja ihmisiä kerralla. Samaten promillerajat ovat tiukentuneet eikä enää huidella vanhan tavan mukaan pienessä oluessa aamuvarhaisesta lähtien.

    VastaaPoista
  14. "Tykkään myös upota ajatuksiini, eli keskittymiskykyni saattaa herpaantua, ja tällaiseen ajotyyliin ei sovi kova vauhti."

    Olisikohan syytä tehdä asialle jotakin, kuljettaja joka ei keskity ajamiseensa on muille tielläliikuville vaarallisempi kun moni muu. Keskittyminen olennaiseen, eli liikenteeseen saatta parantua nopeutta nostamalla ja näin vähentää onnettomuusriskiä.

    No, kaikkihan olemme niitä parhaita kuljettajia je emme virheitä tee.

    Itse en yleensä kulje toisten kyydissä ja ystäväni ovat hyväksyneet sen, että minä ajan jos heidän autoillaan liikutaan, tosin yleensä meidän kalustolla ollaan liikkeellä.
    Taksinkuljettajille on ollut kova pala hyväksyä asiakas joka ei tunne oloaan turvalliseksi kyydissään ja sen takia kesken matkaa muuttanut määränpään lähimmäksi taksiasemaksi jotta voi vaihtaa kyydin toiseen.

    VastaaPoista
  15. Anonymous,

    kuka sanoi, että ajan hitaasti? En suinkaan ole tulppana liikenteessä, vaan itsekin ohittelen hitaamman ajoneuvon.

    Sanoin, että en aja ylinopeutta, joksi lasken kaikki yli rikesakon eli pikavoiton aiheuttavat nopeuden poikkeamat (sallittu nopeus + max 15). 80:n alueella ajan yleensä liikenteen sujumiseksi max 95, ja satasen alueella 100 - 115.

    60:n ja 40:n alueella tiedän olevan jalankulkijoita, joten siellä ajan jämptisti tai jopa hiljempaa, jos on vilkasta. Samaten kahdeksankympin alueella olen risteysten kanssa tarkkana.

    Nykyään käyttämilläni reiteillä on monin paikoin valvontakamerat, jotka hillitsevät pienenkin ylinopeuden. Esimerkiksi kun ajaa Raumalta Poriin, ei oikeastaan millään suoralla voi ajaa pientäkään ylinopeutta, koska kameroita on pitkin koko matkaa. Samaten Turkuun ajettaessa on kameroita, mikä on tosi hyvä asia.

    VastaaPoista
  16. Passiivinen liikennevalvonta, eli kamerat on syvältä. Ensinnäkin noita tolppia on hirvittävä määrä ja yleensä ne ovat ainoastaan pelotteena. Kameroita niihin taitaa vieläkin suomessa olla alle 10, ne siirretään paikasta toiseen.
    Toisekseen tolpat aiheuttavat haitariliikettä, koska niitten kohdalla hidastetaan ja varmuuden vuoksi vielä alle sallitun rajoituksen.
    Navigaattorien yleistyessä tuo korostuu entisestään, kun lähdetään liikkeelle tuntemattomalle tai miksei tunnetullekin etapille ohjelmoidaan navigaattori hälyttämään muutama sata metriä ennen tolppaa. Koordinaatit löytyy erilaisilla poi (point of interest) sivuilta netistä.

    Kyllä näkyvä ja aktiivinen elävien poliisien tekemä liikennevalvonta on ainoa keino pitää liikenne kurissa.

    Silloin harvoin kun poliisin näkee liikenteessä, sekin ajaa säännöistä ja rajoituksista piittaamatta muun liikenteen joukossa. Eiköhän poliisin pitäisi näyttää esimerkkiä mm. nopeudellaan ja vilkun käytöllään.

    VastaaPoista
  17. Nooh, oma harjaantunut silmäni on kyllä oppinut jo erottamaan kuolleet tolpat, mutta silti tuo himmeäkin tolppa muistuttaa katsomaan nopeusmittaria ja nostamaan jalan kaasulta.

    Ihan hyvä vaan, että liikenne vähän jatsaa, pysyvät kuskitkin hereillä, kun suojelevat autojaan naarmuuntumasta edellisen takapuskuriin.

    Taidat vähän provoilla poliiseisnesi. Näillä lakeuksilla ei ole edes poliislaitosta. Jos rosmo tulee yöllä kotiisi, poliisi ei ehdi tänne ennen aamua naapurikunnasta.

    VastaaPoista
  18. En todellakaan provoile poliisien suhteen. Itse ajalen iloisesti ja tietoisesti katsastamattomalla autolla, koska tiedän, että kiinnijäämisen mahdollisuus on miltei olematon.
    Syksyllä jäi kesärenkaat alle ja en ole talven aikanut käyttänyt omaani kun hyvällä kelillä ja sitähän täällä pääkaupunkiseudulla on ollut paria viikkoa lukuunottamatta.
    No nyt on maaliskuu ja tuota renkaanvalintaakaan ei tarvitse selitellä, joten taidan ensi viikolla käväistä asemalla.

    VastaaPoista
  19. On sitten vissiin autoverokin maksamatta. :D

    VastaaPoista
  20. Autovero ja vakuutukset on maksettu.
    Itse asiassa katsastamattoman auton käyttäminen liikenteessä on rangaistuksellisesti samaa luokkaa kun lievän ylinopeuden ajaminen, eli rikesakolla hoituu.

    Aika hauskaa, että tuohon katsastamattomuuteen yleensä suhtaudutaan kielteisimmin kuin ylinopeuteen.

    VastaaPoista
  21. Tuntuu siltä, että järkevintä olisi säätää maanteillemme 320 tuntikilometrin kattonopeus. Vauhdista tykkäävät autolijat saisivat sitten ajaa toisensa kuoliaaksi.

    nimimerkki "ei autoa, elän vanhemmaksi"

    VastaaPoista
  22. Minä liikun moottoritiellä juuri niin nopeasti kuin bussikuski suostuu ajamaan, ja katsokoonkin, ettei aja ylinopeutta.

    VastaaPoista
  23. Minäkään en pitäisi autoa, ellei olisi pakko. Näillä lakeuksilla jne..

    Ja kun mökkikin on sadan kilometrin päässä, eikä ole suoraa bussiyhteyttä sinne, vaan vaihto puolivälissä, odotusta parikin tuntia ja sitten puoli tuntia jytkytystä paikallisbussissa mutkaisella tiellä. Nyt pääsen mökille milloin haluan tunnissa.

    Autovero pitää suunnata sinne, missä suurin turha kulutus on. Pääkaupunkiseudulla pärjää missä tahansa ilman oman auton kaupunkikäyttöä.

    VastaaPoista