9.9.2009

Uskonrauha?

Eilen Jussi Halla-aho sanoi Ajankohtaisen kakkosen haastattelussa, että hänen mielestään laki uskonrauhan rikkomisesta ei sovi nyky-yhteiskuntaan - uskontoa ei tulisi enää sakralisoida erilliseksi saarekkeeksi, johon ei saa koskea. - Sanamuoto ei ollut tämä, mutta käsittämäni ajatus oli.

Huomaan, että Jukka Kemppinen sanoo saman asian tänäisessä kirjoituksessaan:

"Tämän kirjoituksen taustalla on mielipiteeni, että rikoslain 17 luvun 10 §:n uskonrauhan rikkominen ei 1. momentin osalta sovi yhteiskuntaamme. Laki olisi muutettava. En usko että se muuttuu. Toinen momentti on selvä ja oikea – mellastaminen ja muu häiritseminen uskonnollisessa tilaisuudessa on järjestysrikos, josta sietää sakottaa kuten muustakin ilkivaltaisuudesta. Mutta jumalien pilkkaaminen olisi poistettava kokonaan rikoslaista ja jätettävä moraalikysymykseksi."

Olen miettinyt samaa. Tämä ei tarkoita sitä, että kannatan jumalanpilkkaa tai edes uskontojen pilkkaamista. Päinvastoin, kunnioitan ihmisen uskonnollista vakaumusta, ellei se ole ristiriidassa humaanien arvojen kanssa eikä riistä eikä alista yhteisönsä heikompia jäseniä.

Myös Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on ratkaisuissaan korostanut sananvapauden suurta sisällöllistä laajuutta ja sitä, että sananvapauteen kuuluu myös oikeus esittää ikäviä, kielteisiä ja jonkun kannalta jopa loukkaavia asioita:

"Sananvapaus ei pelkästään kata sellaisia tietoja ja ajatuksia, jotka otetaan myötämielisesti vastaan, joita pidetään vaarattomina tai joihin suhtaudutaan välinpitämättömästi. Sananvapaus kattaa myös sellaiset viestit, jotka loukkaavat, järkyttävät tai häiritsevät valtiota tai jotain sen väestön osaa. Tätä vaativat tuomioistuimen mukaan moniarvoisuus, suvaitsevaisuus ja avarakatseisuus, joita ilman ei ole kansanvaltaista yhteiskuntaa." (Wikipedia, Sananvapaus)

Elämä moniarvoisessa yhteiskunnassa muuttuu yhä vaikeammaksi, päivä päivältä. Enää ei tiedä, mikä on oikein ja väärin, sillä se mitä on pitänyt oikeana, tuntuukin yhtäkkiä väärältä.

(Maalaus Pekka Halonen, Pyhäpäivä)

46 kommenttia:

  1. Tämän päreen aiheeseen liittyviä kommentteja on kertynyt ja näyttää edellen kertyvän myös edellisen päreen keskusteluun.

    Olisi hyvä saada jatkossa asiaa hiukankin sivuavatkin kommentit tähän, mutta voi toki kirjoittaa kumpaan tahtoo.

    VastaaPoista
  2. Jo Eino Leino nimimerkillään Teemu hyökkäsi yli 100 vuotta sitten voimakkaasti tätä jumanlanpilkkalakia vastaan. Hänen mielestään sellainen ei sovi "nykyaikaiseen" yhteiskuntaan.

    Sata vuotta ja samassa suossa tarvomme yhä. Säälittävää.

    VastaaPoista
  3. Jatkan edellisestä tänne, kun Iines pyysi.

    Jotenkin minua säälittää sekin, kun niin moni yrittää heitellä herjoja Halla-ahosta. Hän on todennäköisesti oppineempi ja älykkäämpi kuin suurin osa tänne kirjoittavista, joten ei kannata.

    Tietysti hän minunkin mielestäni on piilorasisti.

    Mutta niin on moni ihan tavallinen kansalainenkin. Halla-aho antaa äänen niille tuhansille, joiden mielestä meidän verorahemme pitäisi käyttää suomalaisten vanhusten hyväksi eikä afrikkalaisten nuorten miesten.

    Halla-aho sanoi osuvasti eilen teeveessä: häntä ei äänestetty hänen itsensä vuoksi, vaan se oli signaali poliittisille päättäjille.

    Minäkin äänestin viime vaaleissa persuja, vaikka vastustan suurin piiretin heidän kaikkia näkemyksiiään, etenkin EUsta.

    Halusin antaa signaalin.

    VastaaPoista
  4. Iines kirjoitti: "Olen miettinyt samaa. Tämä ei tarkoita sitä, että kannatan jumalanpilkkaa tai edes uskontojen pilkkaamista. Päinvastoin, kunnioitan ihmisen uskonnollista vakaumusta, ellei se ole ristiriidassa humaanien arvojen kanssa eikä riistä eikä alista yhteisönsä heikompia jäseniä."

    Ajattelen asiayhteydessä, että oikeampi ilmaus kuin humaani, olisi sekulaari. Ja toisekseen, mikä itseisarvo se humaani arvo on?

    Paljon on kirjoitettu lainsäätäjien toimesta, mutta jos raakaan aletaan, niin raakataan sitten kunnolla. Kuka on sanonut ja kelle, että ihmisyys on joku itseisarvo; ja kun näitä arvoja ei edes pystytä valvomaan/toteuttamaan, mutta kirjoitellaan lakeja, kirjoitellaan ja todetaan sitten, että TÄHÄN YHTEISKUNTAAN ne eivät enää sovellu.

    Kannattaa ehkä pitää erillään myös lait ja moraali!

    VastaaPoista
  5. Minä sain Halla-ahosta eilisen tarkkailun ja kuuntelun ja katselun jälkeen vaikutelman, että nämä herjaamukselliset väitteet ovat tiedemiehen koepalloja, joilla hän testaakin eri asiaa miltä näyttää.

    Minustakin miehen sisäinen älyhabitus on vallan toista luokkaa, Tapsa, kuin monen herjaajan, herjatkoon sitten Halla-ahoa tai Halla-ahon herjaajia.

    Hänen lausuntoihinsa en siis yhdy, eli puheenvuorossani en anna tukea nyt Halla-aholle, mutta en hänen vastustajilleenkaan. Minulla on edelleen lintuperspektiivi, koska en tiedä tarpeeksi. Kerron vain vaikutelmistani ja siitä juontuneista ajatuksistani.

    Niin, siis tuohon uskonnonrauhapykälään minä kyllä yhdyn, siis siihen ihmettelyyn että onko se tarpeen, sillä minulla sananvapaus on arvoista suurempi kuin oikeus olla loukkaamaton uskossani yläilmaisiin.

    VastaaPoista
  6. Luulenpa, että monia jotka suosivat halla-aholaisuutta (kuten minäkin tavallani) ärsyttää nimenomaan Suomen viranomaisten älyttömältä vaikuttava toiminta.

    Esimerkiksi:

    - Rikoksiin ja raiskauksiin syyllistyneitä turvapaikanhakijoita ei karkoiteta.

    - Lastensa luona Suomessa asuva mummo karkoitetaan.

    VastaaPoista
  7. Mikäli oikein ymmärrän, niin sekulaari humanismin yhteydessä tarkoittaa uskonnotonta humanismia, peeÄrmies. (En ole kovin hyvä käsitteissä.)

    No en minä sellaista kannata, sillä silloinhan minä ohjailisin muiden ihmisten tapaa kokea maailman suuria kysymyksiä. En minä tahdo riistää maailmasta uskontoja pois. Eikä se ole edes mahdollista! Ne ovat ja pysyvät, ja niillä on ollut ja on vastakin suuri kulttuurinen merkitys. Tunnen itsekin vetoa ja suurta kiinnostusta uskontoihin, mutta en siinä mielessä että hakisin armahdusta ja henkilökohtaista taivaaseen pääsyä.

    Lait ja moraali kannattaakin pitää erillään, ja juuri siksi minustakin tämä Halla-ahon uskonrauhan rikkomiseksi nimetty rikos onkin moraalista eikä juridista laatua. Juuri siksi tämän päreen kirjoitinkin.

    VastaaPoista
  8. Tapsa P: "Jotenkin minua säälittää sekin, kun niin moni yrittää heitellä herjoja Halla-ahosta. Hän on todennäköisesti oppineempi ja älykkäämpi kuin suurin osa tänne kirjoittavista, joten ei kannata."

    Oppineisuus tai älykkyys ei takaa yhtään mitään areenoilla, joilla päämäärä on massojen lietsominen minkä tahansa "akuutin ongelman" kanssa.

    Minun ihmisvaikútelmani po henkilöstä on, että hän on vain yksi niistä manipulaattoreista, joilla ei ole oman itsensä likoonlaittavaa, ulospäin suuntautuvaa karskiutta, mutta jonka pään sisältö pääsee piilosta käsin näillä nykyvälineillä lietsomaan omaan päättelyyn kykenemättömiä tahtomaansa suuntaan.

    Eilen iltaisenkin haastattelun aikana tuli samanlainen, tyrää vihlova tunne kuin erään, hyvin läheisen psykopaattisukulaiseni seurassa.

    Minun primitiivituntemuksiani "vaaran" läheisyydestä ei ainakaan liiallinen, ulkoapäin ohjailtu oppiminen ole turruttanut.

    VastaaPoista
  9. Aluksi minun pitää kirjoittaa, että olen hyvin monesta asiasta eri mieltä Halla-ahon ja Teemu Lahtisen kanssa, enkä ole ikuna, ikuna äänestänyt Persuja.

    Asiaan! Vihervasemmisto on nyt voimansa tunnossa ja yrittää sensuroida ja vaientaa erimieliset.
    Täysin asiallinen, moitteeton ja hyvien tapojen mukainen puheenvuoro Espoon kaupunginvaltuustossa saa Vihreiden Sirpa Hertellin vaatimaan kurinpalautusta puhujalle.

    http://www.teemulahtinen.fi/?p=240

    Eri mieltähän tuon Lahtisen puheenvuoron kanssa voi olla, mutta miten jollain voi olla otsaa vaatia sanktioita sen vuoksi.

    Tämä Hertell on muuten sama friidu, joka sanoi, että mies ei voi olla feministi. Melko sameaa puhetta henkilöltä, jonka puolue ilmoittaa olevansa feministinen.

    VastaaPoista
  10. Valto,

    ei oppineisuus ja älyllisyys yksin mihinkään riitä, vaan sydän tarvitaan mukaan, eli olet mielestäni oikeassa.

    Tässä on vaan nähdäkseni syytä korostaa näitä piirteitä Halla-ahossa tasapuolisuuden nimissä, koska hänestä on julkisuudessa öykkärin kuva.

    VastaaPoista
  11. Samuli, jos pelkästään tuon puheen perusteella vaadittiin sanktiota, asia tuntuukin oudolta ja vaatisi tähän nyt Hertellin perustelut - mihin hän vetosi, miksi sanktio olisi tullut antaa.

    Kiinnostavaa tuossa puheenvuorossa olivat Eero Paloheimon ajatukset. En olisi osannut ajatella, että poliittisesti vihreä näkee noin suuria vaaroja monikultturismissa.

    Se mikä minua vielä kiinnosti oli tuo eri kulttuurien sulauttaminen toisiinsa tai sitten kulttuurien rinnakkainelo - eli kyse on ns. kotouttamisesta, jota itse kannatan.

    Ei valtiota voi muodostaa valtion sisään, vaan sisääntulijan tulee tietenkin omaksua uuden kotimaan käytänteet ja tavat kohtuullisessa määrin oman etunsa vuoksi.

    Tämä ei tarkoita oman kulttuurin hylkäämistä tai oman kielen unohtamista - niitä molempia tulee mielestäni tukea ja pitää elossa, vaan se tarkoittaa sitä, että kun maahanmuuttaja oppii kielen ja tavat, hänen on helpompi olla yhteiskunnan täysivaltainen kansalainen ja nauttia samoista palveluista ja velvollisuuksista kuin uuden kotimaan alkuperäväestön.

    Olen myös sitä mieltä, että uuden kotimaan ei tarvitse hyväksyä maahanmuuttajan sellaisia tapoja ja lakeja, jotka selvästi sortavat ja riistävät heidän oman yhteisönsä heikompien jäsenien ihmisarvoa ja keskinäistä tasa-arvoa.

    VastaaPoista
  12. Halla-aho (takaperin Oh-a-Allah) voi hyvinkin olla psyykkisesti hieman poikkeava.

    Sillä ei oppinut ja älykäs ihminen muuten asettuisi tällä tavalla virallista ja hyvää totuutta vastaan - ja tekisi itsestään monen silmissä ahdasmielistä pelleä.

    Hän on kuin fiksu teininörtti, joka pitää jääräpäisesti näkemyksistään kiinni. Ei sellainen yksioikoisuus ole miellyttävää ja voi hyvinkin aiheuttaa normaaleissa väristyksiä.

    Mutta unohdetaan pyskologia.

    Eikö kyse ole kuitenkin siitä, että onko Suomen maahanmuuttopolitiikka oikeaa vai väärää vai sltä väliltä?

    Meidän lapsemme sen maksavat, emme me.

    VastaaPoista
  13. No juuri noin minäkin tämän Oh-a-allahin näen: ujolta tuntuva jääräpäinen nörtinpoikanen, joka menee vaikka vuoren läpi muuntumattomine käsityksineen.

    Erilaisuus on aina pelottavaa ja kiihtymisen arvoista, ja erilainen Hallis onkin.

    Minunkin Kiesi-päreeni on erilaisuudessaan herättänyt kiinnostusta jollain Helsingin kaupunginkirjaston kyselypalstalla, josta virtaa nyt blogiini valtavat määrät kurkistajia, minä kun kuulemma en paheksu Kiesin mielipiteitä, mikä kai tarkoittaa, että yhdyn niihin. Kiesus! Luetun ymmärtäminen on aikuisillakin nähtävästi lapsenkengissä!

    Tässä tuo linkki, jos joku tahtoo kurkistaa. Iinekseen viittaava kysymyksen vastaus on tällä hetkellä toiseksi ylin:

    http://igs.kirjastot.fi/iGS/kysymykset/kaikki.aspx?word=&all=1

    *

    Mitä Suomen maahanmuuttopolitiikkaan tulee, niin olen pitkään hävennyt niitä alhaisia lukuja, jotka Suomi käyttää maahanmuuttajien ottamiseen ja auttamiseen verrattuna vaikka muihin Pohjoismaihin tai Euroopan maihin. Maahanmuuttajien kotouttamisohjelmaankin tulisi panostaa huomattavasti enemmän. Ja tuo kotouttaminen sisältää nimenomaan sen, ettei muodosteta valtioita valtion sisään, vaan ollaan yhtä valtiota rinnakkain, toistemme kulttuuria kunnioittaen ja yhteistä lakia noudattaen.

    Taisi joku nyt yllättyä, kun arveli, että ajattelen halla-aholaisittain. Luetun ymmärtäminen hoi sitten vaan! Tyhjiä aukkoja ei pidä täyttää omilla ennakkoluuloilla ja -asenteilla.

    VastaaPoista
  14. Tapsa P."Meidän lapsemme ne maksavat..."

    Eekä ku:

    Meidän lapsemme eivät joudu maksamaan yhtään mitään muuta muuta kuin omien isiemme törttöilyjä oman maaperämme riiston suhteen.

    Katso ympärillesi, katso raiskattuja metsienrippeitä, koskaan ennalleen palautumattomia Itämeren lietteisiä aaltoja, jokien ja rantojen rannoilla sijaitsevien, lakkautettujen tehtaiden rantavesistöjen pohjia, joissa vain ohut sedimenttikerros peittää myrkyt, joita sumeilematta sinne vuosikymmeniä on päästelty. Kato vaekka vappuaamujen sontaläjiä "hietsujen" nurmikoilla; niitä me maksamme, isä ja äidit, isiemme ja äitiemme surkeat tenavat jo nyt.

    Ylipäätään, ja viimeistään nyt, on valkoihoisten vuoro ruveta maksamaan riistosiirtomaapolitiikkansa vuosisataisia vääryyksiä joita nämä "herrakansat" ovat merenkulun kehittymisen (ja muunkinlaisten liikkumistapojen)myötä muualla maailmalla harrastaneet.

    Oikeastaan kyse ei ole yksistään tämän päivän maahanmuuttopolitiikasta vaan siitä, että aikoinaan lähdimme takaisin lajimme syntymäsijoille viemään kutsukortteja aseet, raamatut ja rihkama rekvisiittanamme.

    Ja mitä valkoihoinen nykyäänkin tekee sillä suunnalla: aseistaa sotia joita paikalliset psykopaatit käyvät kansalaistensa kustannuksella.

    Moninkertaiset ovat olleet voitot, joita kalpeanaamat ovat afrikankin maankamarasta riistäneet. Ripeneitä ovat ne euroset, joita "sosiaalituista" pakolaisille maksamme. Ja nekin kuittaavat meidän kauppamiehemme, sillä pakolaiset hankkivat kuitenkin ruokansa, autokouluopetuksensa ja vaatteensa pääosin suomalaisilta liikemiehiltä ja -naisilta.

    Ei maahanmuuttopolitiikka ole pelkkää sosiaalipolitiikkaa, Islamia, eikä Muhammadia sen kummemmin kuin Jeesusta tai Ukkosen Jumalan Poika Rutja Ronkaistakaan. Se on paljon, paljon syvempi juttu kuin kielitieteilijä Halla-Ahon Jussi & Homma-forum.

    Syvempi, mutta kuitenkin hyvin, hyvin yksinkertainen juttu: ihmislajin globaaliksi paisunut ahneus.

    VastaaPoista
  15. Iines,
    lainaan nyt itseäni tuolta edellisestä kommentista yhden kappaleen verran (vaikka ei tässä varsinaisesti mitään uutta ole, onhan vain mielipiteeni sanan- ja uskonvapaudesta) sillä muuten joutuisin vain toistamaan sanojani. :)

    Sananvapaudesta olen sitä mieltä, että se ei ole sananvapautta, jota pitää vahtia ja tuomita. Eikö jokainen ole vastuussa omista puheistaan? Ja jos joku sanoo, ettei usko jumalaan, se on vain hänen mielipiteensä. Mutta jos tuo joku alkaa vaatia, että kukaan muukaan ei saa uskoa jumalaan, on se jo häiritsevää propagandaa, jota voisi rajoittaa, sillä kenelläkään ei ole mielestäni oikeutta puuttua toisen ihmisen vakaumukseen, oli se kuinka hullu tahansa. Ainoa mitä voi, on esittää oma mielipiteensä, joka voi olla myös vastakkainen. Ja jos valtio alkaa vaatia sananvapauden rajoittamista, niin mitä se on? Siitä on lukuisia esimerkkejä. Kohta ei uskalleta enää edes kunnolla hengittää (Sinäkään, Iines, blogissasi. :)

    Minus ärsyttää, kun jehovalaiset soittavat ovikelloa ja tyrkyttävät käsityksiään jehovasta ja raamatusta.
    Nykyisin alan esittää heille vastakysymyksiä, joihin he tarjoavat raamatunlausetta. Kun kysyn, mitä he itse ajattelevat, vastauksena on uusi raamatunlause. Pian he poistuvat. Ilman omaa mielipidettä. En väitä. että he tai raamattu ovat väärässä, kunhan kyselen. Säilyy yhteiskuntarauha.
    (tämä toinen kpl oli uutta :)

    VastaaPoista
  16. Valto,

    sinä se palautat asiat kohdalleen. Totta nuo kaikki yksilöimäsi valkoisen ihmisrodun synnit ovat - niitä ei kukaan kiistäne.

    Minulla itselläni kyse ei ole siitä, otetaanko Suomeen maahanmuuttajia vai ei, sillä vastaus on aina ollut selkeä: tottakai otamme minkä voimme ja hoidamme osuutemme kaiken inhimillisyyden nimissä, sillä yhteinenhän tämä maapallomme on. Ajattelen jopa niin, että miten kenenkään ylipäänsä on mahdollista omistaa maata yhteiseltä pallolta, sillä luonto ja maa taivas kuuluvat kaikille.

    Olen aina kyseenalaistunut jopa sen, että fyysisesti vahvimmat ja luonteeltaan ovelimat ovat ehtineet omimaan paloja maapallon pinta-alasta itselleen, ja nämä siirtyvät sitten automaattisesti heidän lapsilleen. Siinä on jotain hyvin väärää maailmankuvani mukaan. Olen sielultani intiaani suhteessa kaikkeen olevaiseen ympärillämme.

    Siksi juuri kannatan maahanmuuttoasioissakin yhdentymistä, sulautumista, kotouttamista, en erillisvaltioita valtioiden sisään, jotta voisimme olla kaikki veljiä tai siskoja keskenämme ja tulla paremmin toimeen toistemme kanssa, tasa-arvoisina oikeuksiltamme ja velvollisuuksiltamme.

    VastaaPoista
  17. Avatar,

    kannatan itsekin täydellistä sanan- ja ilmaisuvapautta, oikeutta arvostella valtaapitäviä, uskontoja, ja lisäisin tähän nyt tasapuolisuuden nimissä ryhmät, joiden suhteen hurskastellaan niin että pahaa tekee: tulee saada arvostella myös alaisia, oppilaita, maahanmuuttajia, naisia ja muita ns. heikoiksi luokiteltavia ryhmiä ja ihmisiä, sillä kunkin ryhmän joukossa on arvosteltavaa.

    Ei ole asiaa tai ilmiötä, jota ei saa arvostella ilman että nimitetään tämän ilmiön tai ryhmän vastustajaksi. Jos joku haukkuu vaikka maahanmuuttoon kriittisesti suhtautuvaa netsiksi tai rasistiksi, nähtäköön se sanojan omaksi rajoittuneisuudeksi ja valistumattomuudeksi, siis tyhmyydeksi.

    VastaaPoista
  18. Idealismi on hieno asia.

    Mutta jos Suomen maahanmuutto-ongelmat palautetaan valkoisen miehen taakkaan, niin mennään jo liian pitkälle. Sillä tiellä tulee todellakin Jeesus vastaan. Ikuisuuden mittakaavassa tämä maallinenhan on yhdentekevää - joten mistä tämä itku ja parku?

    Idealismi on hieno asia, mutta luoja meitä varjelkoon idealisteilta valtionjohdossa. Tänne blogistanin vainioille meitä mahtuu.

    VastaaPoista
  19. Mutta Tapsuntei, eivätkös juuret ole aina syvällä?

    En halua vastata Valtsun puolesta, mutta jos ajatellaan minun intiaanikäsitykseni lailla, maa kuuluu kaikille. (Vai oliko tämä kommunistien vaalijulistuksesta. Ei ainakaan Kepun.)

    VastaaPoista
  20. Tapsa P kysyy vain yhden kysymyksen: "- joten mistä tämä itku ja parku?"

    En tiedä, tarkoittiko hän sen minulle vai kaikille yleensä jotka Halla-Ahon ympärillä parhaillaan parkuvat?

    Omasta puolestani vastaan vaikkapa näin:

    Minulla ei ole minkäänsortin ideologiaa selkääni painamassa eikä vatsaani vääntämässä. En usko jumaliin, en jeesuksiin, en muhamedien imaamien enkä kotimaisien pappien oppeihin. Kerron vain havaintoja, ja asioita kuten ne näen ja koen. Sanon vain ja ainoastaan mielipiteeni -kuten JH-A:kin väittää tekevänsä.

    Annan kaikkien uskovaisten uskoa mihin uskovat. Menen mieluummin potkimaan vaikka Kajaanin Linnanraunioita kuin ketään alan käännyttämään.

    En myöskään suuremmin ole ollut ehdottamassa mitään ratkaisuja maahanmuutto- tai muihinkaan ongelmiin maailmassa. Tiedän munaskuissani, että "lopullista ratkaisua" ei ole edes olemassa mihinkään ongelmiin.

    Jos jossakin pakinassani sanon, että kaksi miljoonaa muunmaalaista tänne ja heti, koska mielestäni Kehä III:n pohjoispuoliseen autiomaahan heitä mahtuu, niin sehän on vain huomio siitä, kuinka paljon joutomaata täällä on, ja kuinka itsekäs kansa tämän kairanmaan on joskus itselleen kahminut. Turisteja ja metsäyhtiöitä varten piloille kuokkinut.

    Senkin huomioni olen esiintuonut, että loputkin asukkaat, omat toverinsa, veljensä ja siskonsa, vanhuksensa ja vammaisensa se, jolla valta ja voima kulloinkin valtakunnassa on, kerroskolhoosiasuntoloihin yksinäisyyttä potemaan sulloa halajaa.

    Näitäkään, jotka politiikallaan maan ovat tähän jamaan ajaneet, en lähde käännyttämään. Kiroan vain heidät syvimpään lietelantalasäiliöön mitä pienien, tiukkaan ahdettujen ihmispopulaatioryhmittymien hyväksi kehitetty tehomaatalous nykyisin edellyttää.

    Tämä siksi, että koska en usko tuonpuoleisen, ns. taivaankaan olemassolon, niin en usko helvettiinkään jonne heidät kiroaisin.

    Minä olen vain joutava pakinoitsija jolla on viisikymmentä vuotta vanha reppu selässä täynnä käyttöön joutavia sanoja ja lauseita.

    Unohdin melkein, että ratkaisuhan se on kaikentuhoava ydinpommikin.

    Senkin kehittelyyn on tarvittu valtavan kokoiset aivoklusterit, viisaimmista viisaimmat ihmiset opinahjoista, joissa toinen toistaan hirveyksien kaaviolla konsultoineet ovat.

    Lopuksi: Ei meidän tarvitse Suomen, eikä minkään muunkaan eurooppalaisen tai amerikan mantereen yksittäisen maan "valkoisen miehen taakaksi" maahanmuuttoasioita(kaan) "palauttaa". Sehän ON oleva aina meidän taakkamme. Se on ylimysrotumme niskassa oleva kyssä, geenivirhe ja kehitysvamma.

    "Pimeyden sydän on osa Euroopan sydäntä", sanoo Sven Linqvist.

    VastaaPoista
  21. Kun ei tästä Halla-Ahokeskustelusta näytä tulevan tämän valmiimpaa ehdotan, että katsoisimme yhdessä neljän minuutin pätkän joukkohäistä Gazassa.
    Jokainen voi itse mielessään arvioida, ovatko morsiamet niin nuoria, että voidaan puhua pedofiliasta.
    Ennenkuin kukaan sanoo, että tämä kuuluu niiden kulttuuriin pyydän kuvitelemaan, että siellä menee oma, 9-vuotias tytär.

    osoite:

    http://www.darrinhodges.com/?p=1283.

    VastaaPoista
  22. Jos tuo on totta, olen järkyttynyt. Minä luulin, että vain profeetta Muhammed nai yhdeksänvuotiaan lapsen!

    Filmihän on tuore, mutta kommenteissa joku Tim Marshall väitti, että "se ei ole totta" eli oliko kyse jostain teatteriesityksestä?

    Jos tuommoista siis todella tapahtuu, tuo on lapsenmurhaan verrattavissa oleva asia.

    VastaaPoista
  23. Niin, miten sen ottaa. Monissa katolisissa maissa täysi-ikäiset papit tekevät sitä pienten kuoropoikien kanssa. Kulttuuria sekin. Eikä arvostella saa? Ettei uskonrauhaa häirittäisi. Ja jumalakin saattaa suuttua.

    VastaaPoista
  24. Jos pedofilia kuuluu jossain idempänä uskonnolliseen kulttuuriin, ja lännempänäkin sitä kirkonkin piirissä harjoitetaan, joutuu kysymään, miten tavallista pedofilia oikein koko maailmassa lieneekään.

    Vai meneekö se vaan niin, että meillä on väärä käsitys ihmisen sukukypsyydestä, jos kuukautisten alkaminen kerran tekee tytöstä sukukypsän? Ja alkavatko ne kuukautiset muka jo yhdeksänvuotiailla?

    VastaaPoista
  25. Oikeastaan olen Valto E:n kanssa monessa asiassa samaa mieltä, ja kun kritisoin hänessä näkemääni idealismia, kohdistan sen itse asiassa vastaavaan omaani.

    Idealismia tarvitaan ja tarvitaan Iineksen intiaaniajatteluakin. En kiellä.

    Minussa on vain nykyään päässyt vallalle, toivottavasti vain toistaiseksi, se puoli, joka haluaa sanoa suorat sanat päättäjien ja maailman typeryydestä.

    Olen aika varma, että vaikka teemme mitä maahanmuuttajien eteen, he eivät myöhemmin meitä kiitä mistään, vaan syyttävät ja esittävät lisää vaatimuksia.

    He eivät ole vapaamielisiä idealisteja.

    VastaaPoista
  26. tuossa kuvassa on uskonrauha ha, väärin, elämä ei muutu vaikeammaksi. kaikki ihanat helpotukset elamaan ja maalauksen tupara.

    on ihanaa etta opitaan puhumaan, saadaan puhua, ymmarretaan ja vaihdetaan ajatuksia, jeesus halaa maa

    VastaaPoista
  27. Ninni, ehkä taiteilija halusikin kuvata nimenomaan tuota "väärää" uskonrauhaa, tapakulttuuria.

    - Mutta mitäs me olemme sanomaan mitään kenenkään uskosta tai rauhan aitoudesta.

    Maalaus henkii mielestäni tyypillistä suomalaispirttien sunnuntaiaamun uskonnollista tunnelmaa, vähän teennäistä (tekopyhää?) kun oltiin oikein pukeuduttu eikä mitään sanut tehdä eikä oikein osattu siis olla omia itsejä. Samalla tunnelmassa oli ehkä jotain hartaan kunnioittavaa. Ja monenlaista asennetta ihmisen mukaan.

    VastaaPoista
  28. Tapsa,

    idealismi on naiivia ja toisaalta sitä tarvitaan - kas siinäpä se paradoksi onkin.

    Itse temppuilen jatkuvasti tuolla köysiradalla, enkä ole menettänyt idealismiani - nimitän sitä uskoksi ihmiseen - kokonaan, vaikka alaskiskojia on ollut riittävästi joka asiassa.

    Kyynisyys syö ihmistä ja tuhoaa elinvoimaa. Minulla on taipumus tähänkin. Tässä tietokoneen vierellä on muistivihko. Aika ajoin kirjoitan siihen naiivit sanat: AJATTELE POSITIIVISESTI!

    Tällainen amerikkalaishenkinen elämäntapakevytfilosofia toisaalta halveksuttaa minua, mutta lause toimii kun vilkaisen siihen. Samoin toimivat huoneentaulut, joita ihmiset ovat kirjailleet vuosisatojen aikana huoneisiinsa elämänohjeiksi: Viel uusi aamu kaiken muuttaa voi.

    Idealismiahan tämäkin on, mutta kyllä idealismi myös kantaa ihmistä läpi pilvisen päivän ja vaikeitten aikojen.

    VastaaPoista
  29. Minä saan eniten voimaa elää silloin, kun olen todella vihainen...

    VastaaPoista
  30. Adrenaliinihan sen tekee. Ihminen saa uskomattomat voimat taistella olemassaolonsa puolesta sitä vastaan, joka/mikä vihastuttaa. Vaikeinta se taistelu on silloin kun ainoa mahdollinen taistelumuoto on vaitiolo ja vetäytyminen.

    Samalla tavoin rakastuminen antaa voimaa tehdä tekoja, joita selvin päin ei jaksaisi.

    VastaaPoista
  31. Iines!

    Millaisesta elämäninnon kaivosta sitä sitten ryystää elämisennesteitä kun idealismi-ismit, jumalat, auktoriteetit jne ovat kuolleet?

    Kun tietää, mistä kaikki tulee, mihin menee ja kohta jo monttua itsellekin kaivetaan?

    Kun elää sellaisessa maailmassa jossa kaiken mitta on jokatapauksessa ulkoinen habitus, raha, talo, tavarat tai yksityiskohtana audit?

    Kuinka sitä jaksaa, kun jo toista kertaa elämässään saa kokea sen nöyryyttävän tosiasian, että kohta on ulosottoasiamiehellä asiaa ovelle kolkkaamaan?

    Ja kun tietää, että omaa syytä on vain se, ettei ole osannut hankkia taloudellista turvaa koko elämää ajatellen. Tarjollahan sitä toki on minullekin ollut, mutta kun en yksinkertaisesti ymmärrä rahan päälle sen helevettiä.

    Ja kun huomaa, kuinka paljon vastattavaa on, mutta kun ei ole millä vastata!

    Ilo menee lapsien olemassaolostakin, ja sekin on niin väärin.

    Päivän uutisista kuulin, että lastenhuostaanotot ovat taas lisääntyneet. Muistelen, että samanlaisia uutisia sai lehdistä lukea edellisenkin laman aikoihin.

    Ei kaikki voi olla alkoholismin syytä, ja luulen, että kaltaisiani pohjille putoavia on jälleen pilvin pimein tässä hyvinvointivaltiossa nimeltä Suomi.

    Tähän -Rane- ei vihaisuuskaan auta.

    VastaaPoista
  32. Valtsukka,

    kai se ulosottomies nyt ymmärtää pysyä pois oveltasi. Toivon niin!

    Sellainen ihminen on yleensä hyvä ihminen, joka ei perusta rahalle.

    VastaaPoista
  33. van Vaarin linkittämästä häävideosta: vaikka muslimeista tupataan uskomaan ihan mitä vaan, morsiusneitoteoria tuntuu kyllä vakuuttavammalta.

    Video tekijäksi ilmoittautunut kirjoittaa kommenteissa varsin järkevästi:

    "Hamas does enough terrible things, no need to make something up"

    Hannu Oskala kirjoitti aiheesta pari viikkoa sitten:

    http://keskenerainen.wordpress.com/2009/09/02/rasanen-poisti-postauksen/

    VastaaPoista
  34. Liekkiö, kiitos tiedoista, eli niiden mukaan nuo pikkutytöt olisivat morsiusneitoja, eivät morsiamia.

    Tämä pikkuisten morsiusneitojen esiintyminen sulhasten kanssa jättää kuitenkin vielä mieleen kysymyksiä. Miksi pikkuiset esiintyivät sulhojen kanssa? Missä olivat morsiamet?

    Vai selittyneekö kaikki perinteellä?

    VastaaPoista
  35. "Tämä pikkuisten morsiusneitojen esiintyminen sulhasten kanssa jättää kuitenkin vielä mieleen kysymyksiä. Miksi pikkuiset esiintyivät sulhojen kanssa? Missä olivat morsiamet?

    Vai selittyneekö kaikki perinteellä?"

    - En tunne juttua sen enempää kuin mitä blogeissa on kerrottu. Juuri nyt en edes voi katsoa videota, joten ei ehkä pitäisi sanoa mitään. En kuitenkaan oikein hahmota mitä ajat (ei varmaankaan minulle osoitetuilla) kysymyksilläsi takaa. Perinteestähän häissä taitaa olla kaikissa kulttuureissa toki kyse.

    Itselleni tulee kuvasta mieleen meikäläinen tapa, jossa isä saattaa morsiamen alttarille, ja jossain mukana hengaa usein leikki-ikäinen sukulaistyttö pakahtuen tylleissään päästessään osalliseksi suureen juhlaan. Toisesta tapakulttuurista tuleva (kutem minä itse) ei välttämättä oikein hoksaa mitä isä ja tenava tekevät hääparin seremoniassa, mutta se onkin ko. ihmisten asia.

    Voisivatko näiden palestiinalaishäiden morsiamet olla esim. omassa kulkueessaan (pikkupoikien saattamina?) tai salin toisella puolella? Hommafoorumilla ehkä "tiedettäisiin"...

    VastaaPoista
  36. Vielä morsiusneidoista:

    Kyllähän minunkin kulttuuriset silmäni tuossa näkevät kaikenlaisia vihjailuja. Mutta niin on kyllä osapuilleen kaikissa muissakin tuntemissani hääperinteissä. Mainitsemani morsianta saattava isä voidaan nähdä helposti hyvin insestisenä vihjauksena, vähintäänkin se antaa ymmärtää naisen olevan miehen omaisuutta.

    Häissä, joissa olin Sambiassa, tanssilattian "avasi" taidokas tanssipari, n. 10-vuotias tyttö ja hänen isoisänsä, jos oikein ymmärsin. He tanssivat paikallisen paritanssin, jossa oli meikäläisiin silmiimme melkolailla erotiikkaan viittaavia liikkeitä. Puhuin perinteestä paikallisen suomalaisäijän kanssa, ja hänestä reaktioni oli typerä: en olisi paheksunut vastaavaa tanssiparia juhannushäiden valssissa, vaikka kyseessä on suunnilleen sama asia. Kun puhuin saunakulttuurista paikallisten kanssa, tajusin nopeasti, että tanssin kaltaisesta tapakulttuurista ei kannata vetää kauheasti johtopäätöksiä.

    Vaikka sekä sisäinen antropologi että sisäinen moralisti sitten tulkitsisivat tai kauhistelisivatkin tapakulttuuria.

    VastaaPoista
  37. No Liekkiö, tässä on ehkä turha nähdä nyt pöpöjä sinne Homma-foorumin suuntaan, sillä moralistia tai rasistia minusta ei leivota voissakaan paistamalla. Yleensä nuo ennakkoasenteet kumpuavatkin sanojan omasta päästä tai piilotajunnasta.

    Minussa nimittäin heräsi sisäinen feministini, kun näin nuo aika törkeästikin meikatut pikkulapset, pikkutytöt sulhasten kanssa rivissä.

    Missä olivat siis morsiamet ja upeat kapealanteiset meikatut pikkupojat eroottisine värinöineen? Kyllä sitä morsiamenkin katse kaipaisi silmänruokaa.

    Ja - jos tyttölapsi meikataan - se on aina eroottista, etenkin jos suu rajataan räikeän punaiseksi huulten reunojen yli kuten tuossa filmissä. Suomalaisia morsiuslapsia ei juurikaan meikata, vaan he ovat lapsia vailla erotiikan häivää, joten rinnastus heihin ei sovi tähän yhteyteen kovin luontevasti. Eurooppalaiset morsiustytöt eivät lisäksi esiinny sulhasten käsipuolessa kulkueessa - vaan tasa-arvoisen morsiusparin seurassa.

    VastaaPoista
  38. Turhanpäiväinen Hommafoorumi-viittaus oli suunnattu epämääräisesti linkkaamasi jutun sekavimmille kommenteille, pahoitteluni.

    Toisessa kommentissani jo ehdinkin tietämättäni kommentoida sinun kommenttisi viestiä, kirjoitimme ehkä samaan aikaan.

    Totta kai hääperinteet ja meikkaaminen liittyvät erotiikkaan. Tyttöjen vanhemmat eivät varmaan ajattele aivan samoin kuin me; toisaalta he saattavat kauhistella meidän kulttuurimme insestiflirttiä.

    VastaaPoista
  39. Totta, Liekkiö, se mikä yhdessä kulttuurissa on outoa tai seksistiseksi tulkittavaa, on toisessa kulttuurissa luonnollista ja asiaankuuluvaa. Tämähän juuri rakentaa suuren ellei suurimman kynnyksen kulttuurien kohdatessa.

    On kai kuitenkin niin, että kaikkia maailman ihmisiä tulisi yhdistää ihmisten välisen tasa-arvon, johon tulisi pyrkiä kaikkialla, missä näkee väärinkäytöksiä yhteisön heikoimpia jäseniä kohtaan.

    Täten meidän valkonaamojen on syytä estää kunniamurhat ja tuomita ne jyrkin sanoin ja sanktioin, samoin lasten hyväksikäytöt ja naisten alistamiset. Tämä tulee tehdä, vaikka se tietää ristiriitoja kulttuurien välillä. Kyse on ihmisistä, ei somaleista eikä suomalaisista.

    VastaaPoista
  40. Kyse on todellakin ihmisistä. Ihmisoikeuksista.

    Eikä erilaisten ryhmien oikeudesta elää omin säännöin, kuten Samulin linkittämä Lahtinenkin toteaa.

    Haluaisin ihan oikeasti tietää, mitä tuomittavaa tuossa lausumassa Vihreiden mielestä on?

    Toisinajettelijoiden nitistäminen on niin yleistä maailmassa, että sen täytyy olla ihmislajin geneettinen ominaispiirre.

    VastaaPoista
  41. Minä en ymmärrä vihreitten tempoilevaa maahanmuuttopolitiikkaa enää ollenkaan.

    Toisaalla on joku kriittinen Paloheimo ja toisaalla sitten se laita, joka näkee pöpöjä kaikkialla, missä maahanmuuttajalle asetetaan velvolllisuuksia oikeuksien rinnalle.

    VastaaPoista
  42. Iines arveli, ettei linkkaamani Hamasin häävideo ollut totta. Vaikea sitä on kyllä todeksi uskoakaan.
    Mutta vilkaisepa videot täältä: http://aikapommi.wordpress.com/

    Se on Halla-ahon porukan kokoamaa, totta, mutta se ei vähennä videoiden todistusvoimaa. Olen nähnyt ne muissa yhteyksissä, eikä nauhoja ole todellakaan muuteltu.

    Videoiden välissä olevaa tekstiä ei kannata lukea, sillä se tuntuu jo aivan uskomattomalta. Silti: olen lukenut koraanin kannesta kanteen ja kyllä kaikki paikkansa pitää, mikäli aivoni eivät nyt ole aivan pehmenneet.

    Kuukausi sitten tyttäreni, joka asuu Englannissa, joutui muuttamaan toiseen kaupunkiin, koska hänen kotikatunsa täyttyi militanteista muslimeista. Jostain syystä he luulivat tytärtäni tanskalaiseksi ja kävivät joukolla huutamassa hänen ikkunansa alla "Danemarka, danemarka", joka on eräs pahimmista kirouksista, jonka ei-muslimille voi huutaa.

    Tämä Halla-Aho herättää jo niin paljon tunteita, että hänen pääsyään seuraavaan eduskuntaan voidaan pitää varmana. Ääniä kertynee siinä 50 000 paikkeille.

    Saapa nähdä, pyrkiikö Esko Kiesi eduskuntaan. En oikein usko, vaikka hänelläkin olisi kaikki mahdollisuudet.

    On kuulkaa aika ihmeellistä, että joku autokauppias joutuu eroamaan virastaan vain mielipiteidensä vuoksi. Hän ei ole tehnyt mitään rikollista, eikä häntä ole tuomittu oikeudessa. Kannattaa lukea Suomen Kuvalehden juttu tapauksesta.

    Jollakin tavalla tämä Kiesi-tapaus ja maahanmuuttajakritiikki sivuavat toisiaan. Meille on kehittynyt valtiasluokka, jonka suurin vihollinen on tosiaan Valkoinen Keski-ikäinen Heteromies. Kun hän laususkelee (naisen haastattelemana) naistenlehteen jotain huumoriksi tarkoitettua, tulee ero virasta. Jos sama VKH ihmettelee, tarvitaanko Itäkeskukseen todella valtion kustantama moskeija, hänen kimppuunsa käydään kirvein, viikattein ja astaloin. Sovinisti! Rasisti!

    Entisessä elämässäni tein suomalaisfirmojen laskuun mainontaa Saudi-Arabiaan. Kukaan ei voi uskoa, millaisia voltteja piti heittää, ennen kuin sinne sai mitään julkaisukelpoista aikaan. Esimerkiksi rakennusnosturit piti poistaa kuvista, koska ne muodostivat taivasta vasten ristin. Ja rakennusmiesten parakissa piti olla eri jätevesiputket muslimeille ja uskottomille. Kakkojen yhtyminen putkessa olisi tiennyt Pyhää sotaa.

    Tunnen hyvin valkoisen miehen taakan ja kaikki siihen liittyvät asiat. Niihin on meidän suomalaisten kuitenkaan turha hirttäytyä. Meillä on ollut aika hintsusti siirtomaita ja leipä, joka tästä soisesta ja routaisesta maasta on kiskottu, ei ole lähtenyt aivan helposti.

    VastaaPoista
  43. Äh, se Suomen Kuvalehden linkki jäi pois edellisestä kommentistani. Tässä: http://suomenkuvalehti.fi/jutut/talous/esko-kiesi-ja-johdattelevat-kysymykset-nain-naiset-miehista-ja-autoista

    VastaaPoista
  44. Vaari,

    luin noita linkkaamiasi islamia käsitteleviä sivuja ja katselin kuvia kuvateksteineen, mutta minun tuli niistä kaikista niin paha ja oksettava olo, etten pystynyt katsomaan enää videoita. Kauhistuttavaa, barbaarista, raakaa, aivan hirvittävää. Joku voi sanoa, että aineisto on tarkaan valittua tiettyyn tarkoitukseen, mutta silti, miten uskonnosta ja siihen suhtautumisesta pystyy ylipäänsä saamaan noin hirvittävän koosteen?

    Tuon Kiesi-jutun olinkin jo lukenut Suomen Kuvalehdestä. Kiesin esittämät ajatuksethan olivat suorassa suhteessa hänelle esitettyihin valmiiksi sovinistisiin kysymyksiin. Merkillepantavaa on, että ne kysymykset esitti naistoimittaja.

    VastaaPoista
  45. Vanhana puffijuttujen tekijänä arvasinkin, kuten taisin mainitakin aiemmin, että Kiesi on höynäytetty puhumaan pehmeitä.

    Huumori on ihan kivaa, kunhan ei loukkaa pyhiä arvoja.

    Joskus tulee mieleen, että se tiedostava kansanosa, jota voisin kutsua vaikka "vihreiksi naisliittolaisiksi", yrittää parantaa kaukomaiden naisten asemaa kuskaamalla kaikki sikäläiset sovinistit Suomeen verovaroin elätettäviksi.

    Kotimaiset sovinistit vaan munistaan hirteen, mutta kaukomainen sovinismi.. ah, se on monikulttuuria.

    (Sitä samaa naisliittolaisuutta on hyökkäys punaisia ale-tarroja vastaan ja tupakoinnin kielto omassakin autossa. Naiset siellä ovat molemmissa älyttömyyksissä takana, katsokaa vaikka.)

    VastaaPoista
  46. Kotimaiset sovinistit vaan munistaan hirteen, mutta kaukomainen sovinismi.. ah, se on monikulttuuria.

    Sisäinen feministi minussa nostaa nyt päätään ja sanoo, että monikulttuuria tulee tarkastella globaalista ja humaanista näkökulmasta ja ihmiset tulee pelastaa vainolta ja äkkikuolemalta. Silloin tasa-arvokysymys luonnollisesti unohtuu vähemmän tärkeänä.. Vai?

    VastaaPoista